ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/02/2017

סיוע בדיור לזכאים - דוח מבקר המדינה 65ג - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 205

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, י"ב בשבט התשע"ז (08 בפברואר 2017), שעה 9:30
סדר היום
סיוע בדיור לזכאים - דוח מבקר המדינה 65ג - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

מירב בן ארי

יוליה מלינובסקי
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא

איתן ברושי

דב חנין

אורלי לוי-אבקסיס
מוזמנים
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט

ליאורה שמעוני - סמנכ"לית ומנהלת חטיבה, משרד מבקר המדינה

צחי בובליל - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

מיכל רפפורט - סגן מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

מאיה נוי - מנהלת ביקורת, משרד מבקר המדינה

ולרי לייבוול - מנהלת ביקורת, משרד מבקר המדינה

אשל ארמוני - מנכ"ל המשרד, משרד הבינוי והשיכון

רונן כהן - סמנכ"ל אכלוס, משרד הבינוי והשיכון

אורי בר חיים - מנהל אגף בכיר נכסים וחברות, משרד הבינוי והשיכון

אלעזר במברגר - עורך דין, יועץ משפטי, משרד הבינוי והשיכון

יאיר לנג - עורך דין, מנהל מחלקה בלשכה המשפטית, משרד הבינוי והשיכון

ישראל אקוע - המבקר הפנימי, משרד הבינוי והשיכון

אסתי ורהפטיג בס - עורכת דין, משפטנית, משרד המשפטים

בתיה כהן - מנהלת תחום אגף הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי

דורית ירחי - לשכת התאגידים, עיריית ירושלים

מיכל שליאכטר - סטודנטית, עיריית ירושלים

ראובן קפלן - מנכ"ל עמידר

גרשון אגסי - לשכת מנכ"ל, חברת עמידר

יעקב קארו - ממונה נכסים, חברת "פרזות"

ישראל ארליך - מנכ"ל בפועל, חברת חלמיש

יובל פרנקל - מנכ"ל חברת עמיגור

פרופ' אסתר חן זקן - מייסדת, פורום הדיור הציבורי

ד"ר מיטל כהן - מייסדת, פורום הדיור הציבורי

ארן לב אריה - רכז פורום הדיור הציבורי

אביגייל ביטון - מורה ועיתונאית, פורום הדיור הציבורי

אורית משה - מרצה, פורום הדיור הציבורי

רוני שנער - סטודנטית לעבודה סוציאלית, פורום הדיור הציבורי

עידית לוי - פעילה, פורום הדיור הציבורי

ישראל טירי - פעיל, פורום הדיור הציבורי

יונתן יחיאל - פעיל, פורום הדיור הציבורי

שמעון גפן - פעיל, פורום הדיור הציבורי

שונטל אנגל מזרחי - זכאית, פורום הדיור הציבורי

רפאל צברי - מחוסר דיור, פורום הדיור הציבורי

אלכסנדר לוזה - בן למחוסרת דיור, פורום הדיור הציבורי

אתי מילר - מייסדת בית לכל ילד

איריס אסרף - בית לכל ילד

יפה צישינסקי - חברת אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

חנה גורודצקי - פונה, אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

אורה גורודצקי - פונה, אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

אליהו בן מויאל - פונה, אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

כרמלה לוי - בית אבות נאות טבריה

אלכסנדר זוסימקו - קבוצת בית שאן, רבנים למען זכויות אדם

איילת דיין - עורכת דין, האגף לקידום זכויות, עמותת אלו"ט

מלכי איציק - חברת הנהלת חטיבת בוגרים, עמותת אלו"ט

דניאל גיגי - נציג ארגו שתיל - מייסודה של הקרן החדשה לישראל

שרה אסולין - פעילה, אקדמיה

איתן צור - פעיל, המשמר החברתי

מרים ליכטר - מוזמנת לוועדה

אביגיל דר - מוזמנת לוועדה

ענת אלמועלם - מוזמנת לוועדה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

סיוע בדיור לזכאים - דוח מבקר המדינה 65ג - ישיבת מעקב
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם. אני מתכתבת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היום 8 בפברואר 2017, י"ב בשבט התשע"ז. נושא הדיור: סיוע בדיור לזכאים – דו"ח מבקר המדינה 65ג.

בוקר טוב אדוני, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
בוקר אור.
היו"ר קארין אלהרר
לנציגי המבוקרים, לאורחים, לאזרחים שהגיעו. זה דיון חמישי של הוועדה מאז יוני האחרון, בנושא שהוא הבסיס של הבסיס – קורת הגג. אנחנו כן רואים שיפור מסוים, אבל אנחנו נרצה לברר שבאמת קיימת התקדמות.

אדוני השר, אנחנו דיברנו בשעתו על צמצום 1,400 יחידות הדיור שאינן משמשות לדיור ציבורי. את הרכש של דירות חדשות לדיור ציבורי, כפי שאדוני התחייב בקצב של 50 דירות לחודש, את אכלוסן, קיצור פרקי הזמן שמחכים לדירות וכמובן, אדוני, זה הזמן להודות שוב, על המחויבות שלך לאוכלוסיית אנשים עם צרכים מיוחדים, הנושא שאותו באמת הרמת.

אני מרגישה שיש עוד לא מעט עבודה, אבל באמת כדי לעשות איזה הוא סיכום ביניים ולבחון את ההתקדמות, החלטנו לקיים את הישיבה הזאת.

אני אבקש ממך, אדוני, להציג ואחרי זה נעבור ממש לשאלות הקונקרטיות.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
טוב, בוקר טוב גברתי יושבת הראש, חברת הכנסת מירב בן ארי, המנכ"ל, מנהלי החברות המשכנות, גורמי הכנסת וכמובן מבקר המדינה.

אני רוצה קודם כל להזכיר במה אנחנו עוסקים, כי הנושא הזה מייצר ציפייה גדולה ובצדק. מצד שני, צריך להבין את הסיטואציה. אנחנו היינו לפני 30 שנה עם 150,000 דירות בדיור הציבורי והן היוו 11% מכלל הדירות. היום המצב הוא שיש לנו בערך 60,000 דירות והן מהוות כ-2% או קצת יותר, מתוך כלל הדיור.

אוכלוסיית המדינה גדלה ב-30 השנים האלה מ-4 מיליון ל-8 מיליון אנשים. המשמעות של העניין זה שהקרן של הדירות, קשה לה לשאת את קצב הכניסה. ולכן אני אומר בצורה המפורשת ביותר, אילו לא היינו עושים דבר ורק מחכים שאנשים לא עלינו הולכים לעולמם ומפנים דירות ומצד שני אנשים אחרים נכנסים פנימה, היינו נמצאים בגירעון של לא פחות מ-1,500 דירות בשנה. 1,000 עד 1,500 דירות בשנה ואנחנו חייבים לרכוש דירות.

עכשיו בואו נזכיר מה קרה בתקופת הממשלה הקודמת. אני חושב שאת מכירה אותה היטב. בתקופה הזאת קנו במשך שנתיים וחצי או בסדר גודל דומה, בשנים 2013-2014 ועד אמצע שנת 2015, שש דירות. לא 600. לא 6,000. שש דירות. אנחנו רכשנו מתחילת כהונת הממשלה למעלה מ-900 דירות ובנוסף שיפצנו עוד 600 דירות שעמדו ריקות במשך 10 ו-20 שנה. התוצאה היא ש-1,500 משפחות זכו בפתרונות דיור. מתוכן דרך אגב, 100 מיליון שקלים מהסכום שהיה הוקצה לטובת רכש דירות לאנשים עם מוגבלויות והתוצאה היא שסדרי גודל של 80 דירות הגיעו לאוכלוסייה של נכים, שמתקשים בתנועה ואני רואה בעניין הזה ערך בפני עצמו בתוך האוכלוסייה של זכאי הדיור הציבורי.

אבל גודל הקרחון הזה הוא עצום. אנחנו מדברים על 156,000 משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה מהמדינה כל חודש. זה עולה לנו בערך 1.6 מיליארד שקלים כל שנה. זה תשלומי העברה בדומה לביטוח הלאומי, שמועברים דרך משרד הבינוי והשיכון ולראייתי, כל 156,000 המשפחות האלה, שזה למעלה מחצי מיליון אנשים, הם זכאי דיור ציבורי. בסוף צריך לפתור להם את הבעיה בדרך זו או בדרך אחרת.

במדינת ישראל של המאה ה-21, הזכות למלבוש ולמזון היא בדיוק כמו הזכות להגנה ולדיור וכל אדם וכל אזרח זכאי לה ואני רוצה שלאנשים האלה תהיה את האפשרות.

אוכלוסייה מאד ספציפית מתוך הכלל הזה, הוגדרה כזכאי הדיור הציבור מפני שחתכו את זה בהכנסת מינימום ואולי גם במספר ילדים או בקריטריונים אחרים. אבל מי שמרוויח 500 שקלים מעל שכר המינימום ועדיין נמצא במצוקה הזאת, הוא לא זכאי לדיור ציבורי, הוא נמצא באותו מצב.

ולכן, המספר שמוצג חדשות לבקרים כאילו זה מספר שאילו פתרת אותו באופן פלאי ייפתרו הבעיות, לא זה המצב. זאת אומרת אם ניקח 3,000 משפחות, ניתן להן פתרון, אז מיד לאחר מכן יבואו 3,000 המשפחות הבאות שמצבן הוא דומה, גם אם הוא מעט יותר טוב לפי הקריטריונים שלנו ולכן צריך פה תהליכים אחרים. אז ראשית אמרתי מה הכיוון.

הדבר השני, אני גם מברך על הפעולה הזאת שאנחנו תיכף נדבר עליה, שעוסקת במה עושים עם סדר גודל של 2,000 נכסים, שייעודם לפחות לפי הרישומים היה כביכול דיור ציבורי ומה צריך לעשות איתם על מנת לסייע. אבל גם הדבר הזה, שהוא חשוב בפני עצמו, עדיין הייתי מגדיר אותו כטיפה בים.

עוד כמה מילים על הנושא.
היו"ר קארין אלהרר
רק בדיון הקודם זה היה 1,400. זה גדל ל-2,000?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אני אביא את המספרים, כי אני מאז הדיונים הקודמים שלכם, לאחר שנכנסתי לעומק העניין, אנחנו מאופסים על הנתונים והם יוצגו ואם צריך גם יועברו ונראה מה עושים איתם.

באופן כללי, חילקנו את הדירות הללו לתשע קבוצות שבכל אחת יש סטאטוס וקריטריון שונה. יש דיור שהן אכן, בוא נגיד ככה – כולן מוגדרות ברישום כביכול כדיור ציבורי, אבל דיור ציבורי היה סעיף סל שבו רשמו את כל מה שמופיע בדירות שמוחזקות על ידי משרד הבינוי והשיכון ואני אסביר.

יש 395 דירות שלא יכולות להיות דירות למגורים, כי הן נמצאות על שטח חום בהגדרתן. כלומר שטח שהוא שטח ציבורי.
היו"ר קארין אלהרר
איך הן הגיעו להגדרה?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
תיכף יתנו לכם. איך הגיעו להגדרה? לפני 20, 30, 40, 50 שנה, כשרשמו משהו, רשמו אותו תחת כותרת של דיור ציבורי, אבל למעשה כשבונים בית כנסת או מקווה, גן ילדים, או מקום אחר, לא מתכוונים בהגדרתו על שטח חום, שהוא יהיה דיור ציבורי. הוא רשום כדיור ציבורי בסעיפים שלו. אפשר לבדוק את הדברים ואפשר לקבל דיווחים.

אז דבר ראשון יש לנו סדר גודל של 395 דירות שנמצאות על שטח חום. תיכף נדבר על תהליכי הפתרון ואנשים יציגו אותם. והדבר השני, בתוך בתי החולים יש לנו 363 דירות, רובן בתל השומר, חלקן בסורקה. אנחנו בתהליך הסכמי. גם זה, דרך אגב, במקורו לא נבנה כדיור ציבורי אלא נבנה כמגורי סגל רפואי.

יחד עם זה, מאחר שלקרקע יש ערך ואפשר להביא מהכסף הזה גם דירות לדיור הציבורי, נביא גם דירות לדיור הציבורי, אבל במקור זה לא נועד על מנת לשכן שם דיור ציבורי. אני מניח שהפתרונות שיהיו באסף הרופא יהיו דומים לפתרונות של תל השומר, שהוא הנתח העיקרי, 90%.

יש לנו סדרי גודל של מאות דירות – 303 דירות – שנמצאות במקומות שבהם אין ממתין שדורש את הדיור הציבורי הזה לאורך שנים. גם היום, אחרי שפינינו דירות בירוחם, בדימונה ובמקומות נוספים, יש מקומות שעומדות דירות ריקות אחרי שהגמשנו את הקריטריונים ואנחנו מוכנים לתת אותן כמעט לכל אחד ועדיין הן עומדות ריקות. ירדנו מ-130 דירות לסדרי גודל של 20 דירות, אבל את האחרונות אנחנו לא מצליחים לאכלס, אחרי ששחררנו את כל הקריטריונים, אז יש גם מקומות כאלה.

יש כ-300 דירות שנמצאות בתהליכי פינוי, כולל משרדי ממשלה. יש 46 דירות שנמצאות - - -
היו"ר קארין אלהרר
איפה הן בארץ?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
תיכף יתנו לך פירוט, אבל בגדול זה בכל רחבי הארץ. 46 דירות בתי כנסת, משרד הביטחון, משטרת ישראל, משרד הקליטה, רשויות מקומיות וכן הלאה. כל התהליכים האלה נדרשים להשיב אותן ואנחנו בתהליך והתהליך הזה הוא תהליך שצריך להמשיך אותו.

יש 180 דירות, חלק ניכר מהן בבאר שבע, שמושכרות לסטודנטים. 63 בבאר שבע ויש דירות נוספות גם בקצרין. יש לנו עוד דירות שנדרשות לממתינים ופה – זה סך הכל 169 דירות – יש בתוכן 129 בתי כנסת ועוד 30 לשימושים קהילתיים. לעניין הזה אנחנו נצטרך לתת פתרון.

יש דירות בשימושים על ידי קיבוצים קהילתיים בירושלים, בקיבוץ בית ישראל ואחרים. בסך הכל הדירות האלה נמצאות באזור ביקוש. גם הנושא הזה יהיה על הפרק. יש מצד אחד את הערך שנותנת השהייה של האנשים האלה לטובת חיזוקה של הקהילה, ומצד שני את הבעיות האחרות. יש דירות שמוחזקות על ידי חוסים. אנחנו לא מתכוונים לפנות אותם בכל מקרה – 38 דירות.

באופן כללי, מה שאני מנסה לציין זה שאחרי שתקבלו את הפירוט, אתם תקבלו תמונה שאומרת את הדבר הבא: יש נכסים שבאופן חד משמעי צריך להחזיר אותם לידי המדינה, לדיור הציבורי. מתוך ה-2,000 האלה זה מאות אחות בוורסיות שונות. יש כאלה שצריך לעשות עליהן תהליכי המרה – למכור, לקנות, כמו תל השומר, להרוויח כסף ולעשות עם זה. יש כאלה שאין צידוק כלכלי, הייתי אומר, להחזיר אותן. אין מי שייקח אותן, כי גרים שם. נניח מישהו שהוא גרעין צופים בקצרין. אם אתה תשחרר את העניין הזה לא יהיה שם אף אחד, לא תקבל שכר דירה, תצטרך לטפל בדירה ולא תוכל להחזיק אותה.

יש מקומות שאסור לשחרר אותם מבחינה מוסרית. אתה לא יכול לקחת דירה שמשמשת גן ילדים למשפחות חד הוריות במקום מצוקה מאד גדול ולהחליט שאת הדבר הזה אתה לוקח. מדובר על דירות בודדות, אבל אני חושב שזה דבר שאנחנו צריכים לשקול אותו כממשלה בראייה כוללת ולא רק בראייה פרטנית של מה אומרים. ובסופו של דבר יהיו גם כאלה שאנחנו נצטרך להוציא משרדי ממשלה מתוכם ונראה איך אנחנו עושים את זה, בין אם מדובר על משרד הביטחון, משרד הדתות שמחזיק בתי כנסת ואחרים.

בסך הכל, כתוצאה מהפעולה או מהתהליך שאתם ביקשתם לעשות, למעשה יש גם פילוח, גם החלטה, גם קבוצות ועכשיו אפשר יהיה גם להחליט איך מטפלים בכל אחד ואיך עוקבים אחרי זה.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני רוצה להתייחס לדברים שאמרת. אדוני, בדיון הקודם שנערך רק ביולי 2016, ביקשנו שישלחו לנו את הפירוט. מאז לא קיבלנו. אדוני הביא אותו היום. עכשיו אני אומר. בדיונים הקודמים, אפילו לא באחרון, אחד לפני, עורך דין אלעזר במברגר, החל בפעילות נמרצת, כתב את חוות הדעת, אמרו שהפינוי מורכב. חלק גני ילדים. אמרו שתהיה ועדה בראשות המשנה למנכ"ל. הובטח שזה יהיה בתוך חודש.

עכשיו אני לא הבנתי. את הפילוח הזה הבנתי שהיה כבר. הוא לא חדש. עכשיו אני רוצה לדעת, למשל הדירות שהן מושכרות לסטודנטים, מי מקבל מהן את הכסף? מה התהליך? מתי זה יקרה? אני מבינה, יש 38 דירות שהן לחוסים ולא החזירו אותן, בסדר גמור. אתם יודעים מה? אני מקבלת את זה, למרות שבעיני, אדוני השר, אני חייבת לומר, שאם זה עניין של אינטרסים מתנגשים, לא כל העול צריך ליפול על משרד השיכון. ברוך השם יש משרד הרווחה, יש משרד הבריאות. גם הם יודעים לדאוג לנכסים.

אפשר לעשות דברים בשיתוף פעולה, בהחלט. אבל בסופו של דבר אתם התחייבתם, הלכתם עם זה כדגל, זה חשוב. אני מברכת אתכם על ההחלטה הזאת. אבל אם אנחנו באמת רוצים לצאת לדרך הזאת ואני מבינה שכן, מה לוחות הזמנים? איפה זה עומד? יש הליכים בבתי משפט? כמה הליכים נמצאים בבתי משפט? מה קורה? מה קרה מאז יולי 2016?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
לדעתי התהליך או הדרך שבה הדברים מוצגים, כמו שאת מציגה אותם, היא קצת סוטה מהמציאות. המציאות האמיתית היא אחרת. המציאות היא שבמשך 30 ו-40 שנה איש לא הרים את הכפפה הזאת, כולל הממשלה שאת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני ברכתי אותך על זה שאתה מרים את הכפפה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
לא, לא, אני רק אומר, בואי נשים - הרי הציבור מסתכל, שואל – בואי נשים את האמת על השולחן. במשך 30, 40 שנה אף אחד לא בזה. אף אחד לא העיז להכניס את הידיים שלו לעניין הזה. אף אחד לא עסק באמת כבר 20 ו-30 שנה בדיור ציבורי. אף אחד לא קנה דירות לדיור ציבורי, אף אחד לא התעסק עם פינויים, כולל הממשלה שמפלגתך הייתה חברה בה בפעם - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אדוני, אם באנו להטיח - - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
לא, אני - - -
היו"ר קארין אלהרר
אם באנו להטיח האשמות – הנה, אני אומרת לך, כבוד והדר לאדוני, שאתה לקחת את הנושא הזה כדגל. עכשיו, אם זה הדגל של אדוני, בבקשה אדוני יסביר לי מה קרה מאז יולי 2016.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אז אני נמצא בסטאטוס שבו אני מסביר לכם את הדברים בצורה המפורשת ביותר ונותן על זה דיווחים מסודרים. רק כשאני שומע את הניסיון לרפות את ידיהם של מי שבכל זאת עוסקים במשהו ולהציג אותם ככאלה שלא עוסקים, אז כמובן דבר שמבחינה ציבורית עלול להביא לסיטואציה שהגורם האחראי, לא משנה מי הוא, בכל מקום, במקום לקבל ביקורת יעדיף לא לעשות. כמו שהיה פה 30-40 שנה. ומה שאני באתי לומר לכם, אנחנו החלטנו לעשות ולא לא לעשות ואנחנו מוכנים לקבל את הביקורת גם כאן וגם במקומות אחרים ובלבד שנביא תוצאה.

אני מניח, אני רואה פה הרבה אנשים, שחלק מהם הרבה שנים סביב נושא הדיור הציבורי. אני מניח שחלקם יודעים שמה שקורה פה עכשיו לא קרה שנים ארוכות ולכן פרופורציות. זה כל מה שאני מבקש. לא אמרתי שאנחנו מושלמים. פרופורציות. ומה שלא קרה 30 שנה, זה שהוא לא קורה חצי שנה במדינת ישראל הבירוקרטית, גם את זה צריך להבין.

אז אני מבקש מאנשי המקצוע שיתנו את הפירוט, כל דבר באיזה סטאטוס, באיזה מקום הוא נמצא, מה צריך לעשות ומה לא צריך לעשות.

דרך אגב, אני חלוק על עוד נקודה. אני חושב שכל עוד הדברים עומדים במסגרת החוק, זה פררוגטיבה שלנו כממשלה ושלי כשר שיכון להגיד, שאוכלוסיות מסוימות שנמצאות בדירה שיועדה לדיור ציבורי אבל הם משפחות חוסים או תופעות חברתיות קשות אחרות, אני לא מגלגל אותם או מכדרר אותם למשרד אחר, כי אני יודע מה המשמעות כלפי האנשים האלה לעבור למשרד אחר ושמשרד אחר יפתור להם את הבעיה. אני לוקח על עצמי את הביקורת. אני לוקח על עצמי את ההבנה שאני מסייע למישהו ואני לא רוצה להחליף מישהו חלש מאד במישהו חלש אחר, גם אם מדובר על משהו שהוא במקורו מיועד בדרך אחרת. אני מדבר על אוכלוסיות קטנות וספציפיות.

דרך אגב, אני אומר כל עוד זה עומד במבחן החוק. אם זה לא עומד בחוק, אנחנו נפעל לפי החוק. אם זה עומד במסגרת החוק, אני לא רואה את עצמי מוציא משפחה או ילדים חוסים מתוך מקום מסוים, מפני שמישהו חושב שהוא רוצה שם את הדירה, דיור ציבורי. אני כן רואה את עצמי מוציא את משרד הביטחון ואת בתי הכנסת שלא עומדים על קרקע חומה ועוד דברים אחרים. כלומר, בעניינים האלה הביקורת יכולה להמשיך ובתנאי שהדברים האלה נשקלים על ידי כל מי שלוקח אותם בחשבון.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה אדוני.
אשל ארמוני
בוקר טוב. אני מבטיח לתת את כל הנתונים המדויקים עד הסוף ולומר בכל דבר ועניין היכן אנחנו נמצאים, היכן אנחנו רואים שיש קשיים, אבל אני מבקש להגיד כמה דברים בראשית דבריי.

במהלך השנה וחצי האחרונות בכהונתו של השר, אנחנו עבדנו על שלושה דברים מרכזיים שאני חושב שאפשר להציג בהם די הרבה הישגים. הראשון הוא בתחום התפעולי ואני לא אחזור שוב על הדברים שנאמרו, אבל 1,000 דירות שנקנו זאת אופרציה שלא הייתה קיימת. זה לא שהגדלנו פתאום את משרד הבינוי והשיכון ועוד איזה שהוא אגף. אותם אנשים - - -
היו"ר קארין אלהרר
השר אמר 900. זה 1,000?
אשל ארמוני
זה קרוב ל-1,000 כמעט. לא?
קריאה
950.
אשל ארמוני
וזה עולה כל הזמן וזה בסך הכל מותנה תקציב, לא מותנה אופרציה. זאת אומרת לא ניתן לבוא אל המשרד ולהגיד יש לכם תקציב, למה לא ניצלתם. כל הכסף נוצל, די מהר דרך אגב. מי שפעם קנה דירה יודע שזה תהליך שבסופו של דבר צריך להצמיד אותו לאדם שאין לו דירה וכל הדבר הזה בסופו של דבר הושלם.

על זה אכלוס הדירות הריקות שהשר דיבר עליהן. על זה שיפוצים נרחבים בסכומים שלא היו לפני זה בדירות. על זה גם דברים חדשים שיצרו מקורות כספיים נוספים, כגון הפרויקט שנעשה עם עמידר להתחדשות עירונית על בסיס המבנים שבהם יש רוב שוכרים, שחלק מהכסף ייכנס לקרן שבאמצעותה יירכשו עוד דירות. ובנוסף הפרויקט עם עמיגור, שהוא נעשה בבתי גיל הזהב ושהוא ייצר עוד 2,650 דירות. זאת אומרת בסופו של דבר ברמת האופרציה, אני חושב שנעשתה עבודה וככל שיהיה תקציב וככל שיהיו עוד משאבים, אז אנחנו ערוכים לפעול.

הדבר השני שעליו אנחנו מדברים היום הוא בתחום ההסדרה. למעשה סוגיות כבדות שהיו על השולחן במשך הרבה שנים. פעם ראשונה ששר בא וממנה ועדות על מנת להכריע בנושאים ערכיים כבדים, כמו סוגיית הפינויים, כמו סוגיית התור – מה יותר חשוב, ותק או רמות שונות של נזקקות. וכן בעניין הזה שמלווה אותנו זמן ארוך, עוד לפני דו"ח מבקר המדינה וגם עכשיו, מה עושים עם המספרים, מה הם המספרים.

בדיונים הקודמים שהיו הייתה לי תחושה שכאילו האצבע מופנית אלינו, שאנחנו משרכים את רגלינו, מספרים איזה סיפור שעובדים על זה, אבל בעצם לא עושים כלום והאמת היא מאד רחוקה מזה.
היו"ר קארין אלהרר
אני חייבת לעצור אותך בנקודה הזאת. אני חושבת שלא היה משרד שהגיע לדיון בוועדה שהחמאתי לו כמו שהחמאתי למשרד השיכון, שהוא לקח על עצמו את הסוגיה הזאת. אני לא באתי ואמרתי שלא עשיתם.
אשל ארמוני
לא, בסדר.
היו"ר קארין אלהרר
הטיעון היחיד שהיה לי היום, שאני אומרת – בדיון הקודם, ביולי 2016, דיברנו על 1,400 דירות. אמרתם שתוך חודש תעבירו את הפילוח. עכשיו במעמד הדיון השר הקריא את הפילוח. אלף יכולתם להעביר את זה קודם. נעזוב את זה בצד. ב', גם אחרי הפילוח, אני לא הבנתי מהנתונים שהועברו מה נעשה בשטח, כמה דירות פונו.
אשל ארמוני
אז שנייה, תיכף היועץ המשפטי יעבור סוגיה-סוגיה, אבל אני רוצה להסביר שמדובר פה בסופו של דבר בתהליך. למה בעצם זה לוקח זמן? היו פה הרבה מאד דיונים, כולל עם משרד המשפטים, שראה באור אחר חלק מהחלוקות. אנחנו רצינו להגיע לפה כממשלה אחודה, שרואה את הדברים באופן אחיד. הדיונים שנעשו ונעשו די הרבה כאלה, בסופו של דבר הוכרעו על ידי השר והם מקובלים על כל גורמי הממשלה. אנחנו בד בבד החלנו בעצם ותיכף היועץ המשפטי יפרט, בעשרות מהלכים משפטיים כנגד אותם משתמשי דירות שאנחנו חושבים שאנחנו לא צריכים שום דבר, אנחנו צריכים להתחיל בפעולה מיידית.

אבל בסופו של דבר, וחשוב לי להגיד את זה, אחרי שיציג היועץ המשפטי ובסופו של דבר אפשר גם להתווכח על כל דבר, כולל על האם דירה שהיא מוגדרת כדיור ציבורי על קרקע חומה, זאת אומרת שבמשמעותו לא ניתן להתגורר שם, האם זה אומר שאנחנו כמדינה צריכים לפעול באמצעות הרשות לשנות את התב"ע ולהביא לזה שכן אפשר יהיה לגור שם. אפשר להתווכח על הכל. אפשר גם להתווכח על קיבוצים, אפשר להתווכח על בתי חולים. הרי הנכסים האלה שייכים לציבור, הם לא שייכים למשרד הבינוי והשיכון.

אבל אני חושב - וצריך להגיד את זה ביושר - כאשר אנחנו כולנו רוצים בסופו של דבר למצוא פתרון מיידי לדיור הציבורי, כשהפתרון המיידי לתור של ה-2,700 אנשים הוא לא נמצא במלאי הזה בסופו של דבר. חלק כן, בוודאי לא מיידי ואת הדברים האלה סוף סוף יש מי שבא ואומר אותם בצורה כנה, לאחר שנעשה סקר. אנחנו לא התבססנו רק על זה שזה רשום אצלנו. אנחנו שכרנו חברה שעברה ועשתה סקר. אנחנו בררנו את המעמד של הדברים עד אחרון בתי הכנסת, כמה מתפללים בו. זאת אומרת היינו מאד יסודיים. וזאת על מנת שכאשר אנחנו מגיעים לפה ובתום עבודה סדורה, משפטית, סטטוטורית ושמקובלת על השר.

בבקשה, אלעזר.
אלעזר במברגר
שלום.
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב.
אלעזר במברגר
אז אני אולי אמשיך מאותה נקודה בדיוק. המקום שאנחנו עומדים בו היום הוא, אני חושב בפעם הראשונה, יש בידינו תמונה מלאה, מדויקת עד רמת הדירה שכל אותם נכסים ואני אזכיר כשנכתב דו"ח מבקר המדינה, צריך להודות באמת אני חושב והאמת היא גם ידועה, היה כאוס גדול. לא הייתה תמונה ברורה של מה היא כמות הנכסים, היכן הנכסים, למה בדיוק הם משמשמים. היו הרבה מאד כותרות. אני חושב שמבקר המדינה זיהה כאן דבר נכון. אנחנו בסך הכל חשבנו שהדו"ח הוא ראוי, ברכנו עליו; ומהדו"ח הזה, שהוא נכתב כבר לפני מספר שנים, התחילה עבודה ארוכה ומסודרת, המנכ"ל דיבר על המרכיבים המרכזיים שלה.

הייתה כאן גם עבודה מקצועית וגם משפטית, כי בסוף הכל היה צריך לעבור במסגרת מבחן משפטי שעשינו גם במשרד הבינוי והשיכון וגם בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, ולמעשה היום יש לנו תמונה מלאה על מספר הדירות, השימוש בהן ופילוח מסודר שלהן לקבוצות, כאשר לגבי כל קבוצה יש לנו מדיניות מוסכמת, גם מקצועית, גם משפטית, שהשר אימץ אותה בסופו של יום אחרי דיונים והתלבטויות; ואפשר להציג גם מה נעשה עד היום, על מנת לפעול בהתאם לאותם קווי מדיניות. אנחנו לא חיכינו לדיון בוועדה. אנחנו מתקדמים בכל אחד מהמסלולים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל על קווי המדיניות האלה יש חולק במשרד היועץ המשפטי לממשלה לגבי השוכרים הציבוריים וראוי להעלות את המחלוקת הזאת.
אלעזר במברגר
אז אני אומר, לגבי השוכרים הציבוריים אני מניח שנמצאים כאן נציגי היועץ המשפטי לממשלה. אני רק אומר לגבי הפילוח שאנחנו מציגים היום – אין מחלוקת. אנחנו הגענו אחרי תיאום פנימי עם היועץ המשפטי לממשלה, כולל דיון בפניו, בפני היועץ עצמו. לכן אני חושב שהדברים מתואמים, אבל אם תהיה הסתייגות, אנחנו כמובן נוכל לשמוע.
קריאה
אפשר להגיד משהו?
אלעזר במברגר
אולי נשמע קודם את התמונה. אז אני חושב שהחלק שבו נכון לפתוח זה החלק שבו אותה קטגוריה אולי הקשה ביותר, שבה אנחנו אומרים שאת השימוש הזה צריך להפסיק ואת הדירה הזאת צריך להשיב למאגר הדיור הציבורי. בקטגוריה הזאת, כפי שהזכיר השר, נופלים בעיקר משרדי ממשלה, גם בגלל העניין מוסרי שאתה אומר לפני כל דבר אחר הממשלה, שזה דגל שלה – הדיור הציבורי – היא לא תיקח דירות לטובת משרד ממשלתי על פני זכאי דיור ציבורי. זו קבוצה לא קטנה. יש 92 דירות כאלה ברחבי מדינת ישראל, גם באזורים עם ממתינים וגם באזורים ללא ממתינים.

לגבי כל הדירות הללו, מכיוון שאתה לא צריך כאן הליך משפטי, אתה צריך כאן דיון פנים ממשלתי, אנחנו במשא ומתן אל מול מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר.
היו"ר קארין אלהרר
ממתי?
אלעזר במברגר
מלפני לפחות חצי שנה, שגם נושא פרי. זאת אומרת בחלק מהמקרים זה הולך יחסית בקלות. מינהל הדיור הממשלתי נערך, נותן פתרון חילופי ומפנה לנו את הדירה. כמובן שהמשרד הממשלתי האחר – זה יכול להיות רווחה, זה יכול להיות תקשורת, זה יכול להיות משרד הביטחון – נמצא איתנו בשיח הזה. אני חושב שהצורך - צריך להגיד לזכותם של המשרדים - הם מבינים את הצורך. הם מבינים את תחרות הזכויות שבה המשרד מציג את הצד החשוב יותר. אנחנו מזהים כאן דווקא נכונות.
היו"ר קארין אלהרר
כמה דירות חזרו בחצי שנה הזאת?
אלעזר במברגר
אורי, אתה יודע לומר?
אורי בר חיים
כן. המספר המצטבר הוא 355. בדיווח האחרון דיווחנו אז על - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, זה המספר שעורך דין במברגר נתן?
אלעזר במברגר
אז אני אומר, בוא נגיד את המספרים כולם.
אורי בר חיים
לא.
אלעזר במברגר
אנחנו מדברים על דירות שכרגע תחת הליכי הפינוי, שזה משרדי ממשלה ורשויות מקומיות שבהן תיכף ניגע. מדובר על 92 דירות במשרדי הממשלה, 162 דירות המוחזקות על ידי רשויות מקומיות ביישוב שיש בו תור ממתינים; ולזה מצטרפות עוד 46 דירות, שהן דירות שבבחינה שלנו, שהזכיר המנכ"ל, נמצא שלא משמשות בעצם לשום צורך ציבורי שיכול בכלל להצדיק את השימוש בהן - - -
קריאה
כי הן סגורות.
אלעזר במברגר
ולכן גם מבחינתנו הן הולכות לפינוי. אז אלה שלוש קטגוריות שלגיבהן אנחנו ניגשים לפינוי מיידי.
היו"ר קארין אלהרר
טוב. מתוכן כמה חזרו?
אורי בר חיים
אני רוצה לחדד. יש לנו כבר 61 נכסים שהם בתהליך מתקדם מאד. זאת אומרת שכבר עברנו איזה שהוא תהליך של בוררות וכבר יש לו"ז גבי השבת הדירות: אור יהודה, אור עקיבא, בית שמש, בני ברק, גדרה, זיכרון, ירושלים, מזכרת בתיה, נשר, נתניה, פרדס חנה, קריית עקרון, קריית שמונה. כל הדברים האלה יושבו במהלך שנת 2017 בהסכמה כבר.
אלעזר במברגר
אני אסביר את התהליך. מכיוון שמדובר בגופים לא פרטיים, בגופים ממשלתיים – או משרד ממשלתי או רשות ציבורית, כשבסוף גם שלטון מקומי זה גוף ציבורי – אנחנו מנועים מלהגיש ביום הראשון תביעה לבית משפט. יש הנחיות יועץ משפטי לממשלה בעניין. אתה מחויב ליזום הליך יישוב סכסוך בפני הממונה על המחוז.

אנחנו מנהלים הליכי יישוב סכסוך כאלה עם עשרות רשויות מקומיות במדינת ישראל. וגם כאן צריך לומר - - -
היו"ר קארין אלהרר
רק בוא נתחיל מה-92 של המשרדים הממשלתיים. הרי פה אין באמת סכסוך. יש הסכמה ביניכם לבין המשרד הממשלתי להחזיר את הנכסים.
אלעזר במברגר
נכון, אבל לפעמים מינהל הדיור הממשלתי אומר – ייקח לי שמונה חודשים, ייקח לי את כל שנת 2017 על מנת למצוא פתרון חלופי למשרד. אנחנו בדרך כלל מגבשים ביחד איזה שהוא הסדר שהפינוי לא יהיה מחר בבוקר.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, עם ה-92 האלה יש כבר הסדרים?
אלעזר במברגר
אתה רוצה לפרוט אותם, אורי?
אורי בר חיים
ה-92 חציין הן מול משרד הדתות.
היו"ר קארין אלהרר
נו?
אורי בר חיים
תיכף אני אדבר על משרד הדתות, שזה מתווה ספציפי; וחציין זה מול משטרת ישראל או לשכת התעסוקה או משרד הקליטה. אנחנו בשלב הזה כרגע שלחנו מכתבים של דרישות.
היו"ר קארין אלהרר
מתי?
אורי בר חיים
כל הדברים האלה נעשו בחצי שנה האחרונה. תיכף אני אפרט. אז אני כבר אומר מה עשינו בחצי שנה האחרונה, אם כבר. אלף אני אגע בנקודה - - -
היו"ר קארין אלהרר
תראו, אני מנסה לייצר מצב שאני אבין כמה משוחרר, מתי. אז אני אשמח אם תעזרו לי בעניין הזה.
אלעזר במברגר
אפשר להסביר את זה ברמת הדירה, כפי שאמרתי. אנחנו יודעים באיזה מקום בדיוק בתהליך נמצאת כל דירה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אני מציע שתעבירו דו"ח עם כל מה שנעשה, כל פרט וכל שורה, כי אם יש צורך בבקרה, אז כל דבר שאפשר. באופן כללי, אני חושב שהתוצאות מצטברות באופן איטי, כי בסופו של עניין התהליכים האלה הם תהליכים ארוכים ותהליכים מורכבים.

לפני שאני אשחרר אתכם להמשיך לעסוק בנושא, אני רוצה לומר לכם בשתי מילים, היעד הוא בסופו של דבר להסדיר את הנושא הזה, כי הוא דור הסדרה ואני מעריך שמאות דירות או יחזרו או יוחלפו בסכומי כסף שיאפשרו רכש של דירות אחרות. אני חושב שהפעולה הזאת היא ראויה.

מה שאני מנסה לומר זה שלצד הצורך בטיפול בנושא הזה, שהאנשים הללו, שיושבים כאן, עוסקים בו, הרי יש לנו צורך של רכש של אלפי דירות בשנים הקרובות, על מנת בכלל לשמור על האיזון וגם בזה האנשים האלה עוסקים ויש עליהם משימות רחבות ואני צריך להפעיל אותם באופן כזה שהם יוכלו לעשות את משימתם. אם אתם שואלים אותי מה חשוב בעניין הזה, זה לראות איך אנחנו מגדילים את המלאי של 60,000 יחידות דיור, שקטן לאורך השנים מ-150,000 למספרים יותר גדולים.

מה שעשינו בשנה האחרונה הוא רק תהליך של בלימה. תהליך הבלימה הזה גורם לזה שאנחנו לא נמצאים במצב יותר גרוע מכפי שהיינו בשנת 2015 וכן הלאה. אבל אם לא נמשיך בזה, נמשיך ונתדרדר כמו שהתדרדרנו. ולכן סימנו תחילה של שינוי כיוון. גם הדירות האלה ברבות השנים יחזרו לתוך המאגרים או יאפשרו רכש של דירות נוספות, אבל הפעולות הגדולות הן הפעולות שנעשות בנוסף.

כאשר עשינו הסכם עם חברת עמידר למשל ובהסכם הזה אנחנו עושים פינוי בינוי על נכסי עמידר, שנמצאים במקומות יקרים ו-1,000 יחידות דיור מחליפות את עצמן ל-6,000 יחידות דיור וה-6,000 האלה נמכרות ובקופה הזאת אתה קונה נכסים נוספים, אז מהתהליך הזה יש סיכוי להכניס אלפי יחידות דיור בפריפריה גם במכרז, בפריפריה חברתית, לתוך המאגר הזה, מנכסים קיימים. אבל את זה אנחנו יכולים לעשות ממה שיש לנו.

מעבר לזה, אנחנו פועלים – גם שר האוצר וגם אני – למצוא שיטה על מנת להגדיל את מלאי הדיור הציבורי למען מי שצריך. צריך לזכור גם - - -
קריאה
לבנות דיור ציבורי זה יגדיל את המאגר.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
צריך לזכור את התהליכים ואת המחירים. העסק הוא מאד פשוט. 800 דירות למכירה היום עולות מיליארד שקלים. זה סדרי הגודל, כל 800 יחידות דיור. עכשיו צריך לראות איך סוגרים את העניין הזה. אז פה אנחנו נגיע נניח למספר הזה דרך פינוי שייקח תהליך, אבל ההסתכלות הכוללת זה איך להפוך את ה-60,000 האלה ל-80,000 ול-100,000 בעתיד לבוא, על מנת שיהיה לנו עם מה לעשות. יש לנו תכנית ואני אשמח - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואיך זה מתקיים אם בעבור אותם נכסים של 1,000 דירות של דיור ציבורי במרכז, אנחנו הולכים לפינוי בינוי, מקבלים 6,000 וחוזרים למלאי במרכז רק 1,000 דירות. תסביר לי איך זה בא ומתיישב עם האג'נדה שעכשיו הונחה על השולחן.

הנה, משרד המבקר נמצא כאן, האם ראוי לתת לחברה משכנת כמו עמידר, שנמצאת תחת חקירה, את המפתחות ואת הנדל"ן הזה ולהגיד לה תהפכי, תשני את הכובע מחברה משכנת לחברה בהתחדשות עירונית. האם שני הכובעים האלה הולכים בד בבד או שיש פה ניגוד עניינים מובנה? זו שאלה שאנחנו צריכים לשאול. כי התור הגדול ביותר נמצא במרכז הארץ, ומה שאנחנו שמענו פה שלשום, במקום הזה בדיוק, רק תחת אצטלה של ועדה אחרת, זה שאלה שאנחנו נעשה על גבם את אותם עסקי נדל"ן – 6,000 תמורת 1,000 ועדיין נשאיר רק 1,000 במרכז, אנחנו נעביר לפריפריה. זה מה שנאמר כאן בוועדה לצדק חלוקתי.

שתי דקות קודם השר אמר שהתור הארוך ביותר הוא במרכז. בואו לא נדבר על השוכרים הציבוריים שלא התבקשו לפנות כמו סטודנטים, כמו אחרים ועדיין משרד מבקר המדינה אומר רק במקרה קיצון אנחנו נשקול להשאיר את השוכרים הציבוריים וגם אז בשכר דירה ריאלי או בקנייה ריאלית. פה אנחנו מגלים שיש בבאר שבע, שיש בדימונה ואנחנו גם מגלים במשרדים האלה של עמידר, החברה המשכנת, שהם יוצאים בפרסום של אותה פעילות חברתית כביכול בשם הסטודנטים, על הגב של התקציבים החברתיים ומנגד אנחנו רואים אותם נותנים 20 ומשהו דירות לערוץ 7.

ואת תקשיבי לטענה פה שזה מוזר, כשהם טוענים ערוץ 7 שיחזירו את הדירות למלאי הדיור הציבורי, אז הם אומרים זה בכלל אדמה פלסטינית. מעניין שבעמונה אומרים יש שם הסדר. אז צריך לראות אם ההסדר הזה יחול גם פה.

שאלה נוספת אחת שמעלה תהיות ומשרד מבקר המדינה צריך לתת את דעתו על כך, זה כל הנושא הזה למשל שערוץ 7 נותן אות כבוד לחברה המשכנת, שנתנה לו בעצם להשתמש בדירות של הדיור הציבורי במחיר כמעט אפס. זה מטורף.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אין מחיאות כפיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה לא רק מטורף, זה מעלה שאלות של עבירה פלילית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מסכימה לחלוטין והשאלה איפה המשרד גם.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
היא לא שאלה שאלה, היא הצהירה הצהרה.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, יש לך שאלה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן, כן. אני רוצה לשאול כמה דברים. אחד, מה נעשה עם אותן דירות של שוכרים ציבוריים. חשוב לדעת, כי מה שנאמר לנו פה זה בעצם אפילו לא שליש ממה שמבקר המדינה בעצם הלך ותייג וקבע שהן דירות של דיור ציבורי. אנחנו מדברים פה על 300 דירות שמתוכן יש הליכים על 60 דירות להחזרה, כאשר מבקר המדינה מדבר על למעלה מ-1,300 דירות.
היו"ר קארין אלהרר
1,400.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
1,400, אז בואו נדייק. אנחנו מדברים על כך שהיועץ המשפטי אומר רק במקרה קיצון ואנחנו שומעים שמשרד השיכון אולי רוצה לתת במתנה, שמעתי את זה מדברי המנכ"ל, שאולי זה סיום תפקידו, אבל הוא בא ואומר בגלוי – אנחנו בודקים האם ראוי להשאיר את הדירות האלה. זה לא יהווה את הפתרון. אנחנו לא רואים פתרון אחר. הפתרון היחיד שמציעים משרד האוצר ומשרד השיכון, זה להשתמש בכספים של הדיור הציבורי וחלקם יעברו לקרן.
היו"ר קארין אלהרר
מה השאלה, אורלי?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תקשיבו, האם זה פתרון אמיתי? מה קורה עם כל השוכרים הציבוריים? בואו נקיים באמת את היועץ המשפטי לממשלה שאומר דבר ראשון להחזיר, אין מספיק במלאי; והוא גם בא ואומר – אני לא מבין אתכם. ומנדלבליט – אני חייבת לצטט אותו, בסוף דצמבר הוא אומר ככה: אין לראות באותה בחינה – מבקש משרד השיכון לבחון מחדש את העניין של השוכרים הציבוריים כי הוא רוצה לתת לחלק מזה הנחות ענק. אז מנדלבליט אומר להם ככה: אוקיי, בחינה מחודשת? אני מסכים לבחינה מחודשת, אבל אין לראות באותה בחינה נוספת משום הצדקה משפטית כלשהי להקפאה של גביית שכר דירה ריאלי משוכרים ציבוריים.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, אורלי - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה זה לא קורה?
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, את רוצה שהוא יענה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הכל סימני שאלה. בבקשה.
איריס אסרף
אפשר להגיד משהו?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, את רוצה שהוא יענה?
איריס אסרף
כן, אני רוצה לשאול את השר גלנט, בבקשה. אני איריס אסרף - - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אבל את יודעת, הציבור צריך לשאול שאלות. חברי הכנסת יכולים לשאול תשובות.
איריס אסרף
רגע, אבל כשאני שומעת פה שטויות - - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
צריך לשאול שאלות.
היו"ר קארין אלהרר
לא, רק שאלה, שאלה איריס.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא הבנת שיש פה גם שאלה?
איריס אסרף
למה אני לא נכנסת, ועוד פעם, אני לא האינטרנט ואני לא הטלוויזיה, אני המציאות שלך. תסתכל עלי כשאני מדברת אליך. למה אתה לא מכניס אותי לבית? אני שנים עם נכות. הייתי פה. הביאו אותי מהמקלט.
היו"ר קארין אלהרר
איריס.
איריס אסרף
למה אני לא בבית? רונן כהן – תפני לוועדה ציבורית. מה זה ועדה ציבורית? יש דירות סגורות. תפתחו את הדירות האלה. אני פניתי אליך כמה פעמים, רונן כהן - - -
היו"ר קארין אלהרר
איריס, איריס.
איריס אסרף
פניתי אליך ואמרת לי תפני לוועדה ציבורית. למה אני אמורה להמתין בתור? למה אני בתור 16 שנים, 15 שנים, 17 שנים? איפה אני כבן אדם? כאמא לילדים?
היו"ר קארין אלהרר
איריס. רונן?
רונן כהן
אני רק לא רוצה להטריח את השר, כי - - -
איריס אסרף
רציתי שהוא ישמע אותי. אני באה ביום ההולדת שלי בשביל שתשמע אותי. היום במיוחד בשבילך.
רונן כהן
אילולי היו רוכשים מעל 900 דירות - - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
רק שנייה, רונן.
רונן כהן
היא במקום 40 היום.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
סליחה שנייה.
איריס אסרף
איזה 40? אז עוד שקר ועוד שקר. אתה מבין? זה הכל מעגל של שקרים.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, איריס, דיברת, הוא עונה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הנושא של דיור ציבורי ומי שזכאי לו, הוא מאד מאד חשוב לי וקרוב לליבי וזו הסיבה שאני עוסק בו. ולכן, גם אם אלה שלא טופלה להם הבעיה צועקים וזועקים מדם ליבם, ואני מקבל את זה ואני חושב שכל מה שאת אומרת הוא דבר שצריך להביא לו פתרון. אני חושב שאת צודקת, אני לא חושב שאת לא צודקת. בגלל זה אמרתי כאן, יש 130,000 זכאים או 156,000 משפחות שצריך לתת להן פתרון ולא 2,500 והקריטריונים הם דבר שבנינו על מנת לתת לעצמנו איזה שהוא תהליך שלבי ולפתור את הדברים.

אני חושב שצריך להיכנס לעניין הזה ויש לי גם רעיונות והתהליכים האלה הם תהליכים ארוכים. אני חושב שלכל בן אדם במדינת ישראל מגיעה הזכות לגור בדירה ואני פועל בהתאם. אני משוכנע שמה שעשינו הוא הרבה הרבה יותר ממה שנעשה בעבר ואני חושב שהוא עדיין מעט מאד ביחס למה שצריך לעשות. זה מה שניסיתי לעשות וזה מה שניסיתי להסביר ואני מבין לחלוטין את המצוקה שלך ואני רואה את המצוקה הזאת בהרבה מאד מקומות בארץ ואני קשוב אליה ואני מנסה לפתור אותה ואני מניח שיש גם בין האנשים כאלה שפתרו להם את הבעיה ומכירים אותה וגם מכירים את התהליכים שנעשו, כי אני מזהה פה חלק מהפנים.

אני לא בא להגיד לכם שהמצב טוב. אני גם לא בא להגיד לכם שאנחנו נפתור את הכל מיד. מה שאני בא להגיד לכם, זה שמה שלא נעשה פה במשך 20 שנה נעשה עכשיו בכל התחומים, גם אם הוא לא מגיע לכל אדם ואדם, כי כל אחד מסתכל והוא קרוב אצל עצמו; ואני מנסה לפתור את הדברים ויש לי צוות שחלק גדול מהעיסוק שלו הוא לפתור בעיות בתחום הדיור הציבורי. אבל בסופו של עניין, עם משאבים נתונים אפשר לעשות דברים נתונים.

לכן השאלה היסודית היא כמה משאבים נשקיע בתחום הזה, מאיפה נביא אותם ובעניין הזה יש רעיונות. אני מזכיר את מה שאמרתי כאן בוועדה הזאת, לדעתי לפני שנה או משהו דומה. אנחנו מסייעים למשפחה, נניח בין 800 ל-3,000 שקלים, תלוי לאיזו משפחה. עכשיו נניח שמישהו שוכר דירה ב-4,000 שקלים וחצי מהכסף הזה, נניח 2,000 שקלים מגיע מאיתנו ועוד 2,000 שקלים מגיע ממנו. אז בשנה זה 48,000 שקלים, נניח 50,000 שקלים. ב-20 שנה זה מיליון שקלים. אילו היינו רושמים מראש את הדירה על שמו והתשלומים האלה היו מיועדים לתשלום משכנתא, ככה שחצי מכוסה על ידי המדינה וחצי על ידי האזרח, אז היינו יכולים להוציא באופן רב שנתי משפחות מתוך העניין.

זו תכנית שהתחלנו להניע. זה לא כל כך פשוט מכל מיני סיבות שקשורות לתהליכים - - -
איריס אסרף
ו - - - בכלל, ל - - - שזקוקים לדיור ציבורי בכלל.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
את מפריעה לי.
איריס אסרף
איזה חד הורית יכולה לתת 2,000 שקלים כל חודש? חד הוריות מקבלות סיוע בשכר דירה של 1,100 שקלים או 3,000 שלים לא מסיימות את החודש.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אני מנסה - - -
איריס אסרף
זה בכלל לא מציאותי, לא למצב שלנו.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
יכול ל היות.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אל תתחילו ככה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
טוב, אני מנסה - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רק לשאלתה של חברת הכנסת לוי-אבקסיס.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
מה הייתה השאלה?
היו"ר קארין אלהרר
לגבי איך הדברים מתיישבים עם ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
כל הנחיות היועץ המשפטי לממשלה מבוצעות במלואן. אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה מוציא מכתבים, את סיכומי הדיונים שלו הוא לא מוציא. אני הלכתי אליו עם היועץ המשפטי שלנו, עם הממונה על התחום מטעמו, ארז קמיניץ. ישבנו והסברנו את הדברים ואני חושב שאנחנו הגענו למודוס ויונדי שבו אפשר לחיות. התהליך שבו אתה תגבה שכר דירה ריאלי ממישהו שנמצא באיזו שהיא דירה וכתוצאה מזה הוא יגיד אני לא רוצה להיות שם כי אין לי יכולת לעמוד ואז הדירה תעמוד ריקה ואין לך למי לתת אותה, הוא תהליך יותר גרוע מאשר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תעשה הגמשת קריטריונים. אתה הרגע אמרת שיש השתתפות בשכר דירה לאלה שלא עומדים בקריטריונים, כשהם פועל יוצא של מלאי הדירות. אז לכן במקומות האלה אפשר לעשות הגמשת קריטריונים אם יש שם - - - שכר דירה - - -
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
אם אני חוזר למה שאני אומר, אחד, אנחנו פועלים כלשון החוק וכרוח החוק ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה וזה מופיע ברישא של כל דיון וכל סעיף - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מי קודמים? סטודנטים או זכאים לדיור ציבורי? מי קודמים בעיני משרד השיכון?
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הדבר השני - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה הדיור של דיור ציבורי. השאלה למי הם מיועדים. סטודנטים זה דבר חשוב מאד.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הדבר השני זה שכאשר אתה - - -
קריאה
סליחה גברתי, אם אפשר - - -
היו"ר קארין אלהרר
השר מדבר.
קריאה
סליחה.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
כולם מדברים, לא רק אני, זה בסדר. רב שיח.
קריאה
אנחנו לא רוצים שהוא ילך. אנחנו רוצים להגיד לו.
היו"ר קארין אלהרר
הוא מקשיב.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
לכן הנושא כפי שהוצג הוא עיוות של התמונה והקראה של פיסקה מתאימה לאיזה שהוא דיון מסוים מתוך הסתכלות של מישהו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מכתב שהיה מופנה אליך מהיועץ המשפטי מנדלבליט. אם יש מכתב רגע מאז, זה ממש לפני חודש. אם יש מכתב חדש, נשמח להיחשף אליו.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
הדבר השני זה המניפולציה על האמירה שהכסף שאנחנו משקיעים ילך לטובת הפריפריה. הרי ברגע שיצטבר הכסף, אנחנו נחליט מה אנחנו עושים איתו. אנחנו, עמידר, שהיא כפופה בהחלטות היסודיות שלה להחלטת הבעלים שלה, שזה ממשלת ישראל. ובסופו של עניין, מה שאנחנו עושים, אנחנו מציפים ערך. יש מקום שיש בו 1,000 דירות שנמצאות נניח במצב מוזנח. אתה תביא 1,000 דירות חדשות קודם כל למי שנמצא שם, גם אם זה ייקח תקופה.

הדבר השני, אתה תיצור ערך כתוצאה מהקרקע של עוד 5,000 יחידות דיור, שיכול להגיע לערכים של כמה מיליארדים.
קריאה
אבל למה אתם סוגרים דירות, זה מה שמעניין אותנו.
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט
בכסף הזה נוכל להשתמש על מנת לתת פיתרון. עכשיו לוקחים - - -
קריאה
בעוד כמה שנים אבל?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כבר תגדיל את המלאי. - - - דירה בהתחדשות עירונית למלאי - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, לא. אי אפשר.
קריאה
סליחה אדוני, אדוני.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, רגע.
קריאה
זה אחלה תשובה אנחנו קיבלנו.
קריאה
זה טריקת דלת.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
איריס אסרף
אני רוצה להגיד לך משהו, סליחה. יש לי פה מישהי עם שני ילדים בעלי צרכים מיוחדים שממתינה 11 שנים לדיור ציבורי וב-1 למרס היא הולכת לרחוב, למה אין דירה לילדים שלי.
קריאה
אבל איריס, 20 שנה גם אני ממתינה, אז מה? אני גם עם ילדים.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, האמת שזה לא תוכנן בצורה הזאת.
קריאה
ושר השיכון הלך - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא לא אמר שהוא מגיע ל-20 דקות.
קריאה
אבל סליחה, 20 דקות זה לטרוק את הדלת בפנים.
קריאה
דיוק, ברח.
היו"ר קארין אלהרר
שנייה. אני לא - - -
קריאה
אני רוצה להגיד פה משהו.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי אני עכשיו מדברת.
מרים ליכטר
אני ביקשתי רשות דיבור. אני באתי היום. קוראים לי מרים ליכטר. אני נכה, עם סרטן, עם ילד בעל נכות. 17 שנה אני כותבת עשרות מכתבים, עשרות מכתבים למערכת הכנסת. גברת אורלי לוי, הפרוטוקולים שלא קראת מימייך, שהיו פה שרי רווחה, שר השיכון, שנתנו רק לחתך יהודה ושומרון, לדתיים, שהזניחו אנשים פשוטים כמוני.

אני רוצה להגיד לכם פה ואני באתי במיוחד, ביקשתי אישור כדי להגן היום על השר הראשון שהרים את הכפפה ונתן לנו בית. אמנם בית של 40 מטר לילד בן 15 עם נכות ולא איכפת לי לוותר על הכל, אבל הוא הראשון שנענה. את לא יודעת כמה שנים אני כותבת מכתבים. את לא קוראת פרוטוקולים - - -
קריאה
אבל את גם לא יודעת מה קורה - - -
היו"ר קארין אלהרר
טוב, זה לא יעבוד ככה.
קריאה
סליחה, את לא יודעת מה - - -
היו"ר קארין אלהרר
היי, סליחה. סדרניות, עזרה.
מרים ליכטר
אני כמוך. אני הייתי באותה צלחת.
קריאה
אנחנו לא רוצים לוותר על - - - אנחנו רוצים פתרון. לקחו לנו את הבית שלנו, אנחנו רוצים אותו בחזרה. דיור ציבורי זה שלנו. של אנשים כמונו, לא של אף אחד אחר.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה.
קריאה
סליחה, את באה מאחורי ה - - -, לגבי הדבר האישי שלך, לא לגבי אלה שכן זקוקים.
מרים ליכטר
אבל אני באותה עמדה שלך. אני באה מאותו מקום.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, תודה.
קריאה
אבל אורלי לוי - - - אתם צריכים לבוא להתלונן לפניה.
היו"ר קארין אלהרר
גברת ליכטר תודה רבה. שמענו בפרוטרוט - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רק משפט, מאחר שפנו אלי בצורה כזו.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה חברת הכנסת לוי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חושבת שמי שבא והגן על משרד הבינוי והשיכון ועל הרוח החדשה, בין היחידים או אולי הראשונים הייתי אני, כמי שחווה את המאבק של הדיור הציבורי.
קריאה
וזה עומד לזכותך.
היו"ר קארין אלהרר
לא, רגע, רגע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, חברה. אבל אי אפשר להסתפק בכך שאם הצלחנו לפתור מקרה יחידני כזה או אחר ולומר - - -
מרים ליכטר
- - - השיכון - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בוודאי, אבל עם רוח טובה לבד לא פותרים את הבעיה, צריך להביא את התקציבים, צריך לצאת מחוץ לקופסא.
איריס אסרף
זה הכל בזכות המאבק היפה שעשינו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
צריך להגדיל את המלאי.
היו"ר קארין אלהרר
למה את מפריעה לה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חברה, אני מבקשת - - -
קריאה
שימשיך לעשות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עם מילים טובות לא הולכים למכולת ואנחנו לא יכולים להסתפק בפתרונות יחידניים. הבעיה היא הרבה יותר רחבה. התקציבים הם מטורפים, והנה עכשיו עוד פעם ב - - -, 1,000 דירות, נקבל 1,000 דירות חזרה והשוק יקבל - השוק הפרטי, השוק הציבורי - לא משנה, עוד 5,000 דירות על חשבון הדיור הציבורי. מה עמדתנו פה, ועל זה אני נלחמת שגם אחרים יקבלו את מה שאת קיבלת, כי את הצלחת להגיע לשר. אני רוצה שכל אחד יוכל להגיע לנקודה הזו.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אפשר?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
צריך לדאוג לפתרון מערכתי, אי אפשר לבוא ולומר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אפשר?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני בעד השר, אבל אני לא בעד הדרך.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אפשר בבקשה? תודה. תראו, השר זומן לדיון מלא. הוא לא תאם את זה איתי מראש שהוא עוזב בחלוף זמן מסוים, אני לא יודעת אפילו באיזו שעה בדיוק התחלנו. אני לא יודעת לתת את התשובה במקומו למה הוא עזב את הדיון.

עכשיו אני מבקשת, תראו, כל דיון שאנחנו מקיימים כאן בנושא הדיור הציבורי הוא דיון טעון, כי מגיעים לכאן אנשים עם סיפורים קשים.
איריס אסרף
מגיעים לפה האמת.
היו"ר קארין אלהרר
האמת, נכון.
איריס אסרף
וכל סיפור זה אחד מיני רבים.
היו"ר קארין אלהרר
את צודקת.
איריס אסרף
סוגרים דירות ולא נותנים לנשים חד הוריות - - -
היו"ר קארין אלהרר
איריס, אני מבינה. תאמינו לי, אם הנושא - - -
איריס אסרף
מה זה לעמוד בתור? מה זה סופרלנד? מה זה לעמוד בתור?
היו"ר קארין אלהרר
איריס, המצוקה מובנת.
איריס אסרף
אז יאללה, תתחילו לפתוח דירות בשביל שלא תהיה מצוקה. בשביל זה באתי לפה היום, להגיד את מה שיש לי, במיוחד לרונן כהן, שאתה צריך להכניס אותי כבר לבית.
היו"ר קארין אלהרר
אני מאד מבקשת, חברות, הדיון כאן, אני מתנצלת, הוא לא דיון פרטני. אני יודעת שיש בעיות פרטניות ואני גם יודעת שהבעיות הפרטניות מנוהלות, בין אם על ידי חברת הכנסת לוי - - -
איריס אסרף
לתת לחתול לשמור על השמנת.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. בין אם על ידי הלשכה שלי, בין אם לשכות אחרות. אני ממש מבקשת שהדיון הזה יישאר עקרוני. המטרה היא למצוא פתרון כולל, נכון? לא למצוא פתרון פרטני. אני שמחה שיש פתרונות פרטניים מדי פעם בפעם. זו לא המטרה של הדיון הזה. אם על הדרך נעזור פרטנית, אדרבא, אבל המטרה היא כוללת וגם שלכם. אז אני ממש מבקשת, אני רוצה לשמוע את התשובות העקרוניות. בבקשה.
רונן כהן
רק אם יורשה לי, לא רק כדי להגיב על הדברים שהוטחו בפני, אני מקבל אותם, את הביקורת.
היו"ר קארין אלהרר
דווקא ברונן מטיחים.
רונן כהן
בכל אופן אני חושב, אני כפקיד אומר את זה, כפקיד שעובד הרבה שנים במשרד. אנחנו - - -
איריס אסרף
פקיד? פקיד? אתה מאכלס, מה פקיד?
היו"ר קארין אלהרר
די, איריס. די.
איריס אסרף
די, אני לא יכולה לשמוע את השטויות האלה.
רונן כהן
אני כפקיד בכיר ואחראי חייב לומר - - -
איריס אסרף
תתחילו להתעורר.
קריאה
מה את צועקת?
קריאה
למה אתה צועק עליה?
קריאה
למה שהיא לא תצעק? היא מחכה לדיור ציבורי, למה אתה צועק עליה. 20 שנה היא מחכה - - -
קריאה
- - - מחכים לדיור ציבורי - - - בבית. אתם כל הזמן באים וצועקים. מה קרה?
קריאה
אתה אל תגיד לנו להפסיק. די.
היו"ר קארין אלהרר
כן, רונן.
רונן כהן
רק משפט. מנקודת מבטי, אם בשנה רגילה היינו - - -
איריס אסרף
אנחנו לא מתביישות, זו זכות שלנו.
קריאה
זו הזכות שלך?
איריס אסרף
נכון.
היו"ר קארין אלהרר
חברים, זה מפריע. זה מפריע. תבזבזו את הזמן, אין בעיה. לא הבנתי, אתם מבזבזים לעצמכם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זו פשוט רשעות.
רונן כהן
מהזווית שלי, אם בשנה רגילה היינו מאכלסים 1,000-1,500 דירות, בשנה וחצי האחרונות אוכלסו 3,000, כמעט 3,500 דירות. עכשיו תראו, את ה-3,500 אנחנו לא רואים פה, נכון? אנחנו מבינים שאנשים מחכים, אבל אלמלא המהלכים האלה שנעשו בשנה וחצי האחרונות, האנשים לא היו מתקדמים בתור. אותם נכים שיש להם. אם היינו פותרים ל-30 משפחות מוגבלים בניידות, בשנה האחרונה אנחנו פתרנו ל-130. מדובר על כל אחד.

אנחנו מדברים על אסטרטגיה שמדברת על זה שיש 2,650 דירות שנמצאות עכשיו בתהליכי תכנון מתקדמים. לא תכנון שלנו במשרד, ברשויות, והתחילו כבר לבנות אותן. זו אסטרטגיה. זה לא פתרון פרטני.

עכשיו אני אומר אני מקבל, אני מקבל כל טענה פה, אבל אם מישהו חושב שבגלל שהוא יושב פה והוא טוען כלפי, אני אשים אותו אחרי שנצא והוא יקודם בתור ממקום 16 או ממקום 17 למקום הראשון, אני אומר לכם זה קודש קודשים אצלנו.
היו"ר קארין אלהרר
ברור.
רונן כהן
מבחינתנו אמון הציבור זה דבר חשוב. יש תור. אנחנו אומרים בגילוי לב, אנחנו לא יודעים לטפל היום ב-2,500 ממתינים ובנוסף באלפי ממתינים של משרד הקליטה, אבל אנחנו כן יודעים להצביע על הכיוון. אנחנו כן יודעים מה יש. אנחנו כן יודעים מה צריך ואנחנו אומרים שברמת המשאבים של המשרד השר לקח, גירד מפה, מן היקב ומן הגורן, כל שקל. כל שכר דירה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תקציבים חדשים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, רגע, תני לו לסיים.
רונן כהן
שכר הדירה הולך לדיור ציבורי. כל שקל מן היקב ומן הגורן, במשאבים הקיימים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. מה העניין עם עמידר, שעליו דיברה חברת הכנסת לוי-אבקסיס.
רונן כהן
תראי, אני לא רוצה להתנצח. אני רק - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא להתנצח, אני רוצה תשובה.
קריאה
יש פה את מנכ"ל עמידר אם את רוצה לשאול על עמידר.
ראובן קפלן
מה הייתה השאלה?
היו"ר קארין אלהרר
מנכ"ל עמידר, בבקשה. אורלי, תשאלי שוב את שאלתך כשאלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה? בנוגע לערוץ 7 או בנוגע ל - - -
היו"ר קארין אלהרר
בואי נתחיל מערוץ 7.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שלא ייתמם. קודם כל נתחיל עם ערוץ 7. יש דירות של דיור ציבורי שרשומות כדיור ציבורי. האם הן משמשות היום את ערוץ 7 – נכון או לא נכון?
ראובן קפלן
יש 24 דירות בישיבת סוכת עובדיה בבית אל שנמצאות בדיון משפטי כבר שנים רבות. עמידר תבעה את סוכת עובדיה. ככל הידוע לי, אחת מתוך ה-24 דירות משמשות את ערוץ 7 - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם קיבלתם עכשיו פרס מטעם ערוץ 7 על עשייה חברתית בשם עמידר.
ראובן קפלן
שנייה, אני עונה. אנחנו לא השכרנו את הדירות לערוץ 7 - - -
היו"ר קארין אלהרר
אלא?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נורא מוזר שאם אתם - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אורלי.
קריאה
אז איך הם נמצאים שם?
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה להבין, מאיפה הגיעו ה-24 דירות האלה לערוץ 7?
ראובן קפלן
24 הדירות האלה לא בידיים של ערוץ 7.
קריאה
לא, זה של הישיבה.
ראובן קפלן
24 דירות הושכרו על ידי ממשלת ישראל לפני זמן רב לישיבה בשם סוכת עובדיה. הן נמצאות בבית אל על אדמה פלסטינית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם הם משלמים עליהן?
היו"ר קארין אלהרר
אני אגיד לכם מה העצה. העצה היא תקימו ישיבה.
ראובן קפלן
וסוכת עובדיה ככל הנראה הקצתה אחת מהדירות, מ-24 הדירות - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אתם לא שולטים בדירות האלה?
ראובן קפלן
לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם יכולים לשכור ולהשכיר בשכירות משנה? הם בעלי הבית? האם אתם לוקחים שכר דירה ריאלי- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לכל השוכרים שלכם אתם נותנים להשכיר שכירות משנה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בעבור אותן דירות?
היו"ר קארין אלהרר
תגיד, אם דיירת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם הם משלמים שכר דירה ריאלי?
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. האם דיירת עמידר בתל אביב יכולה להשכיר שכירות משנה?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
היא גם יכולה להשכיר שכירות משנה?
ראובן קפלן
ממש לא.
איריס אסרף
אני בהלם.
היו"ר קארין אלהרר
אז למה בבית אל זה אחרת?
ראובן קפלן
אני לא יודע להגיד ו - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אה, אני לא יודע.
היו"ר קארין אלהרר
מה זה אני לא יודע? מי יודע?
ראובן קפלן
תראו, זה בסדר - - -
קריאה
זה לא בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא בסדר. האם קיבלתם פרס עכשיו מטעם ערוץ 7 על כך שאתם עושים פעילויות חברתיות ראויות לשבח?
ראובן קפלן
הניסיון לקשור בין ה-24 דירות לבין סוכת עובדיה - - -
היו"ר קארין אלהרר
עזוב, אני לא קושרת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני שואלת שאלות. כל בן אדם יעשה לעצמו את החשבון. יש פה את משרד המבקר, אולי כדאי שיידעו.
ראובן קפלן
ואם יש פרס שאנחנו מקבלים על פעילות חברתית, אני חושב שהיא - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם נכון הדבר, כן או לא? זה לא צריך להיות שאלה פילוסופית. זו לא שאלה פילוסופית והתשובה לא צריכה להיות פילוסופית.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קיבלתם או לא קיבלתם פרס עכשיו, על פעילות חברתית מערוץ 7, שיושבים היום על דירות של דיור ציבור בשכר דירה לא ריאלי. נכון או לא נכון? מה הבעיה לענות על זה.
היו"ר קארין אלהרר
בואי ניתן לו.
ראובן קפלן
אני עניתי, למרות שהתשובה לא מוצאת חן בעינייך.
היו"ר קארין אלהרר
לא, מה התשובה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא הייתה תשובה. כן או לא?
ראובן קפלן
אנחנו לא-. אנחנו קיב- - -. קודם כל התשובה לשאלה הראשונה היא כן. אנחנו קיבלנו פרס על הפעילות החברתית של עמידר מערוץ 7, פרס ירושלים ואנחנו - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
האם ערוץ 7 יושב על דיור - - -
ראובן קפלן
רגע, שנייה. את רוצה שאני אענה, אני אענה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, תני לו לענות.
ראובן קפלן
ואנחנו מאד מאד גאים על הפעילות החברתית שלנו ואנחנו נמשיך לעשות פעילות חברתית ואני מקווה גם - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בתוך הדירות של הדיור הציבורי?
ראובן קפלן
אני מקווה גם שנמשיך לקבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
איזו פעילות חברתית אתם עושים בבית אל?
ראובן קפלן
ואני מקווה שנמשיך לקבל על זה פרסים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע אדוני, איזה פעילות חברתית?
ראובן קפלן
לגבי הדירות בבית אל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה תענה לשאלות שלי בבקשה.
ראובן קפלן
בבקשה.
היו"ר קארין אלהרר
איזה פעילות חברתית אתם מבצעים בבית אל?
ראובן קפלן
בבית אל אנחנו לא מבצעים שום פעילות חברתית.
היו"ר קארין אלהרר
אז על מה? על איזה עניין הפעילות החברתית?
ראובן קפלן
זה לא קשור. מנסים לקשור פה מין שאינו במינו. אנחנו עושים פעילות חברתית - - -
היו"ר קארין אלהרר
איזו פעילות חברתית אתם עושים?
קריאה
הם - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אדוני, עם כל הכבוד. תקשיבו לי רגע, אתם יכולים לתת לי לשאול שאלה? אדוני, אני מבקשת לדעת, עמידר הוקמה לצרכים מסוימים. היא לא חברה שמוסיפה לעצמה יעדים. איזו פעילות חברתית אתם עושים? אתם חברה משכנת.
ראובן קפלן
עמידר כבר שנים רבות, מעבר לזה שהיא חברה משכנת, רואה גם את הדיירים שנמצאים בתוך הדירות. דירקטוריון עמידר הקצה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חוץ מכשהדיירים האלה הם ערוץ 7. אותם אתם לא רואים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, דב, שנייה.
ראובן קפלן
אני מנסה לענות לגברתי, אז אני אענה - - -
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה.
ראובן קפלן
דירקטוריון עמידר הקצה 20 מיליון שקלים לפעילות חברתית לטובת דיירי עמידר. אנחנו מנהלים מרכזים קהילתיים לילדי עמידר, אנחנו עושים פעילות לילדי עמידר, כי אנחנו רואים את הדיירים שנמצאים בתוך הדירות. אין לזה שום קשר לדירה אחת שהוקצתה על ידי ישיבת סוכת עובדיה בבית אל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
24 דירות מוקצות שם. לא, אבל מעבר לזה, כמה דירות לסטודנטים? הם מתפארים בזה בעמוד שלהם, שהם עושים פעילות חברתית, נותנים דירות של דיור ציבורי לסטודנטים. בעיניהם זה יותר חברתי מאשר לדאוג לשיכונם של ילדים, את יודעת מה, הומלסים במדינת ישראל.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, נשמע - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כשזה בעצם הייעוד של הדירות האלה.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, רגע, סימן שאלה, סימן שאלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סימן שאלה. הנכון הדבר?
היו"ר קארין אלהרר
האומנם?
קריאה
54 דירות.
היו"ר קארין אלהרר
תגידי, את רוצה לעזור לי או שאת רוצה לפגוע?
קריאה
לא, אני רוצה לעזור.
היו"ר קארין אלהרר
אז שקט. אני מבקשת לדעת לגבי - - -
קריאה
אני לא באתי לשתוק.
היו"ר קארין אלהרר
את לא צריכה לשתוק, יקירה, את צריכה רק לסייע לנו כדי לקבל תשובות. אני לא רוצה שתשתקי - - -
קריאה
תתני לי לדבר פעם אחת ו - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל תקבלי - - -
קריאה
אז תקבלי תשובה באמת.
היו"ר קארין אלהרר
אבל תגידי, את יושבת בעמידר?
קריאה
מה זה קשור? אם אני יושבת או לא יושבת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל אני יכולה לשמוע תשובה מעמידר? זימנתי אותם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כדאי לך.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני רוצה להבין. אלף לעניין שכירות המשנה. איך יכול להיות הדבר הזה? זה הדבר הראשון שאני רוצה תשובה; והדבר השני לגבי דירות לסטודנטים. אתם, אמרה חברת הכנסת לוי אבקסיס, מתפארים בהשכרת דירות לסטודנטים, בעוד שמדובר בנכסים שייעודם הוא דיור ציבורי. אני רוצה להבין איך הדבר הזה קורה.
ראובן קפלן
אני אענה קודם כל על השאלה השנייה. אנחנו לא מחליטים למי משכירים את הדירות. יש 54 דירות שהושכרו לסטודנטים בבאר שבע על ידי מדינת ישראל. אנחנו מנהלים את הדירות - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה בשכירות?
ראובן קפלן
שנייה, אני מנסה לענות. אני מנסה לענות תשובה מלאה. יש מתווה שעשה משרד הבינוי והשיכון.
היו"ר קארין אלהרר
מתי?
ראובן קפלן
בחודשים האחרונים.
אלעזר במברגר
ראובן, אולי אני אסייע - - -
ראובן קפלן
להחזרת 54 דירות הסטודנטים בבאר שבע בשלושה טאקטים. אנחנו מחזירים שליש מהדירות מדירות הסטודנטים בבאר שבע כבר עכשיו, שמושכרות שם שנים רבות, כמו שאמר פה השר. אף אחד לא שם על זה דָם שנים רבות.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, עכשיו קן.
ראובן קפלן
54 דירות סטודנטים חוזרות לטובת הדיור הציבורי בבאר שבע. אני גם מקווה שנוכל לשכן שם, כי חלק מהדירות האלה הן דירות - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מדובר על - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רוצה לשמוע את היועץ המשפטי.
אלעזר במברגר
בואו נעשה רגע סדר בעניין הסטודנטים, נעשה את זה מסודר. צודק מנכ"ל עמידר, זה בעיני לא נושא שהוא נוגע למדיניות עמידר כזו או אחרת. מדובר על מדיניות של ממשלת ישראל, אפילו לא משרד הבינוי והשיכון.

בשנת 2008 עברה החלטת ממשלה. טובה, לא טובה, זה לא ענייננו.אנחנו משרד ממשלתי שמקיים את הוראות הממשלה. אמרה ממשלת ישראל בשנת 2008 למשרד הבינוי והשיכון – אתה צריך לעשות בדיקה ובמקום שבו מצאת שיש לך דירה שאין לה זכאי ממתין, אין שום צורך, אין לנו זכאי, אתה יכול לאכלס אותה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל זה היה לפני שהצעתם את הגמשת הקריטריונים.
אלעזר במברגר
בשנת 2008, נכון. אנחנו מצווים על ידי החלטת הממשלה לבדוק לגבי דירה כזאת את האפשרות להשכיר אותה לסטודנטים, בכללים שנקבעו באותה החלטת ממשלה, שזה אומר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני היועץ המשפטי, אני רוצה לשאול שאלה. תראה, החלטת ממשלה זה יופי שמדי פעם הממשלה גם מיישמת את החלטותיה, אני באמת מברכת על העניין. אבל כשיש שינוי נסיבות - - -
אלעזר במברגר
אז זה מה שאני בא לומר.
היו"ר קארין אלהרר
המשרד לא יכול להביא החלטה אחרת?
אלעזר במברגר
אז אני אסביר. המצב הוא כזה בדיוק. כלומר, רק אני אשלים כי לא כולם מכירים. החלטת הממשלה היא בתנאים מסוימים. זאת אומרת שאותם סטודנטים מחויבים לחבילה של מה של תנאים שכתובים בהחלטת הממשלה, פעילות חברתית - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל יצאה חוות דעת חדשה - - -
קריאה
מה זו הבדיחה הזאת?
היו"ר קארין אלהרר
איך קוראים לך?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל יצאה חוות דעת חדשה מהיועץ המשפטי לממשלה.
אלעזר במברגר
הנושא הזה של המדיניות ביחס לדירות הסטודנטים, על פי המסמך המעודכן המדיניות החדשה המעודכנת אומרת כך: חד משמעית, אנחנו עושים בחינה איטית, כל מספר חודשים. אם אנחנו מזהים שיש איזה שהוא צורך – אני אומר את באופן הכי ברור – גם לחברת הכנסת לוי אבקסיס – אם יש איזה שהוא צורך בדירה הזאת לדייר ממתין, היא מפונית. הדירה נלקחת מהסטודנט - - -
היו"ר קארין אלהרר
אין רשימת ממתינים בבאר שבע?
אלעזר במברגר
כאשר זה נמצא בבאר שבע, בעקבות המדיניות - - -
היו"ר קארין אלהרר
יש רשימת ממתינים בבאר שבע?
אלעזר במברגר
בבאר שבע יש רשימת - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה זה עדיין מופיע באתר האינטרנט של עמידר, שהם משכירים דירות לסטודנטים?
אלעזר במברגר
לא, אני לא אחראי על אתר האינטרנט של עמידר. אני רק אומר, המדיניות - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אדוני, תשמע, אי אפשר להחזיק בחבל בשני הקצוות שלו.
אלעזר במברגר
אני אומר ברור - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מישהו מכם מבקר אותם כחברה בת שלכם?
אלעזר במברגר
בוודאי. לגבי באר שבע, חד משמעית. מכיוון שיש תור ממתינים בבאר שבע, המשרד מפנה דירות. המשרד באמצעות עמידר מפנה דירות בבאר שבע לטובת ממתינים לדיור ציבורי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז למה רק שליש, אם יש רשימה של 63 ממתינים בבאר שבע? הרי הכמות שהם נתנו שם לסטודנטים היא 54 דירות רק בבאר שבע. אותה כמות יש גם בשדרות. רשימת הממתינים של שלושה חדרים וכדומה בבאר שבע היא 63. תסביר לי אתה. הרי הייתה מדיניות. בעבר היה עודף של דירות, הייתה מדיניות - - -
אלעזר במברגר
לא בשנת 2008.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הייתה מדיניות שנתתם קריטריונים מאד מאד גבוהים לזכאות בגלל שהיה לכם מחסור בדירות. אז אם יש לכם מחסור בדירות, בואו תביאו את הדירות שנמצאות עכשיו בהחזקה שהיא לא ביחס לדיירי הדיור הציבורי, כי במקביל המדינה מוציאה השתתפות בשכר דירה לאלה שאולי לא עונים בדיוק על כל הקריטריונים, אבל הם זכאים להשתתפות. זה חלם. זה כאילו אנחנו מממנים פרויקטים אחרים על הכסף של הדיור הציבורי.
היו"ר קארין אלהרר
תשובה.
רונן כהן
אני חייב להסביר. מה שחשוב זה שיהיה ברור שהאוניברסיטה נדרשה להחזיר את הדירות. אין הלימה בהכרח בין הדירות הקיימות או הדירות המוחזרות - - -
היו"ר קארין אלהרר
לבין הצורך.
רונן כהן
לבין הצורך במובן הזה של הקומות. יש הרבה אנשים בבאר שבע, שמחכים לדירות בקומות נמוכות. אנחנו רוצים ליצור את ההלימה המלאה. אנחנו אומרים – בכל מקום שיש דירה מתאימה ויש צורך וביקוש, אנחנו דורשים אותה לאלתר.

צריך לזכור רק שהתהליך הזה, בכל זאת האוניברסיטה נמצאת בהסכם מאכלסת, ולכן זה ייקח לה כנראה עד סוף שנת הלימודים, אבל אנחנו לא מתכוונים להתפשר בעניין הזה. זה תהליך סדור, עם מעקב ברור שאנחנו נקבל את כל הדירות הנדרשות בכל מקום - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אולי כדאי להכין את הסטודנטים לקראת תחילת שנת הלימודים. תתחילו עכשיו, תעבירו הודעה שיידעו שהם צריכים להתארגן.
רונן כהן
ועוד לומר משהו. אנחנו לא הולכים לממשלה כדי לבקש מהם עזרה, אנחנו עושים את זה באופן עצמאי וישיר.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה. עמידר עוד לא ענה לי לגבי שכירות המשנה.
ראובן קפלן
אסורה שכירות משנה בדיור הציבורי.
היו"ר קארין אלהרר
אז איך אתה מקבל את זה?
ראובן קפלן
אני עונה. אנחנו נמצאים בתביעה משפטית עם השוכר הציבורי בבית אל כבר שנים רבות ואנחנו נמשיך את התביעה המשפטית הזאת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז זה יימשך עוד שנים. תקבלו עוד פרס בדרך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בינתיים הם יקבלו פרסים והוא יבוא ויטען את טענת הנתבע, כאילו היא הטענה הקובעת בשטח.
היו"ר קארין אלהרר
טוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה ציטטת את טענת הנתבע שזה - - - על אדמה פלסטינית - - -
ראובן קפלן
האמצעי היחידי שעומד לרשותנו זה לתבוע את השוכרים הציבוריים משפטית ואנחנו בגיבוי של משרד הבינוי והשיכון תבענו אותם כבר לפני - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חושבת שבשביל הנראות לא הייתם צריכים לקבל את הפרס של ערוץ 7. בשביל הנראות. כדי שאנשים גם לא יחשבו ולא יעלו בדעתם שיש פה איזה שהם דברים לא אתיים, או שמריחים לא טוב. אני אומרת לך כמי שמשקיפה מן הצד, כאשר מדובר בדירות של דיור ציבורי שאתם נותנים במתנה או שווה מתנה, כי יש שם שכירות מאד מאד מופחתת ושכירות משנה ואז אתם מקבלים פרס על ידם, תשמע, זה נראה לא טוב, זה מריח לא טוב. אני בטוחה שזה גם יפתח באיזו שהיא חקירה של מבקר המדינה או משהו אחר, אבל עצם זה שאתם מקבלים את הפרס כאילו בזמן שאתם-. תשמע, זה לא נראה טוב.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, אוקיי. תודה. כן גברתי.
קריאה
חברת הכנסת קארין, אם זכור לך בוועדה הקודמת אנחנו היינו פה עם אמא שלי שהיא נכה ועם אחותי שסובלת מפיגור שכלי, שקיבלה מכות משוטרים ונאזקה על ידי שוטרים. עד היום אמא שלי לא קיבלה בית. עמידר מפנה אותנו למשרד השיכון, משרד השיכון גלגל אותנו חזרה לעמידר. הם פשוט משאירים אותנו ככה להישאר זרוקים ברחוב. מה שהם עסוקים בו כרגע – אולי תתמקדו למה השוטרים הרביצו לאחותכם. אבל אין להן כרגע דירה, אז קיבלנו כבר את המכות ואחותי נאזקה.
ראובן קפלן
מי זו, רבקה בן יאיר?
קריאה
כן, רבקה בן יאיר.
ראובן קפלן
אוקיי, אז אני אענה לעניין הפרטני הזה רק בשביל זה. רבקה בן יאיר נמצאת כרגע במקום ראשון בתור לדירה בקומה נמוכה. לא פינינו אותה מדירת הפלישה. אנחנו מקווים שיימצא לה פתרון על ידי דירה. אין לנו דירות בקומה נמוכה, אבל אנחנו מקווים שתתפנה דירה בקרוב ויימצא לה פתרון לצמיתות.
קריאה
יש לי כתובות בשבילכם לדירות בקומות נמוכות.
קריאה
סליחה, אנחנו מצאנו לה שש דירות שהן פנויות 18 שנה, שש שנים, שנתיים ואחת חמש שנים. הבאנו לו את הדירות האלה, הן ריקות. ריבון האלוהים, האישה בחוץ. הרבצתם לילדה, אחזקתם אותה. אחותי עד היום לא מדברת איתי, היא עם פיגור שכלי. עד היום היא לא רוצה לדבר איתי מאחר שלא הצלחתי להוציא אותה מהניידת. הטראומה שהיא חווה כרגע, שעדיין גם אין לה את הביטחון שלה – אנחנו לא יודעים להתעסק בזה. אני לא עסוקה בלהשלים איתה, כמו שאני עסוקה באיפה יהיה לה מגורים עוד שבועיים.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. רגע, היום היא נמצאת איפה שהוא?<
קריאה
היום הם מצאו לה פתרון, נתנו לה שכירות לחודשיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא, זה לא הם. צריך להגיד אגודת הידידות נרתמה - - -
קריאה
לא הם. חברת הכנסת אורלי לוי - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא. אני אין לי כסף מהבית. אגודת הידידות באה ונרתמה והעמידה כסף לטווח קצר. היא בעצם עושה את זה ביחד עם הרשות המקומית שם וזה בעצם החודשיים, עד אשר אנחנו מקוווים שחלק מהדירות האלה יימצאו ראויות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, ותוך חודשיים תהיה דירה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
וישמישו אותן, כלומר ישפצו אותן - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, אורלי. אדוני, עמידר, תוך חודשיים תמצא דירה? הם הביאו חלופות - - -
קריאה
כבר עבר חודש מהפעם האחרונה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע. אני יכולה לקבל תשובה?
ראובן קפלן
היות ואין לי את הצפי של מי ילך לעולמו בחודשיים הקרובים - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אדוני - - -
ראובן קפלן
אבל רגע, שנייה.
קריאה
יש דירות ריקות.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אבל הם הראו לך דירות ריקות.
קריאה
אני לא מבינה, אתם רוצים פיזית לבוא לראות את הדירות?
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה.
ראובן קפלן
אנחנו, שר הבינוי בעצמו ועוזר שר הבינוי מטפלים באופן אישי במקרה הזה של רבקה בן יאיר ויימצא לה פתרון.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, לא ענית לשאלתי. הדירות הריקות שהן הציגו בפניך, הן לא מתאימות?
ראובן קפלן
אני לא מכיר דירות ריקות שהציגו בפני. אני מכיר מספר חלופות שהוצעו ולא התאימו. אנחנו נמצא בסופו של דבר חלופה מתאימה.
היו"ר קארין אלהרר
אתן יכולות להציג לו את החלופות?
קריאה
הכתובות אצל חברת הכנסת.
קריאה
אולי יעבירו את זה דרך הוועדה ואז זה יהיה מעקב על זה?
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קארין, אני מעבירה לכם את הכתובות.
היו"ר קארין אלהרר
מאה אחוז. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גברתי יושבת הראש. אני מאד מצטער ששר השיכון לא איתנו, אבל הכתובת האמיתית בדיון הזה מבחינתי זה אתם, אנשי מבקר המדינה. ואני רוצה שתסתכלו על הנשים שיושבות מולנו פה, הנשים של הדיור הציבורי ואני יודע שמאחורי כל אחת מהן יש סיפור אישי, אבל הסיפור האישי הזה מספר סיפור כללי ואני לא יודע כמה הזדמנויות היו להן לשבת אתכם, עם צוות מבקר המדינה ולספר סיפור אחרי סיפור, כשכל הסיפורים האלה ביחד מגלמים זוועה. אני מאד מעריך את העבודה שלכם עם משרד המבקר בנושא הזה של הדיור הציבורי ואני מבקש מכם להמשיך לעסוק בנושא הזה.

אני חושב שהקולות האלה, הקולות שלהן הם הקולות החשובים ומאחורי כל הסיפורים האלה אנחנו רואים באמת איזה שהיא התנהלות איומה ונוראה של המדינה ושל זרועותיה השונות כלפי הנשים והאנשים הכי מוחלשים.
היו"ר קארין אלהרר
דב, אבל - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
שנייה. נמצאים פה אנשים מדימונה בדרום ועד בית שאן בצפון והקולות שלהם מאד חשובים. לעניין הדיון. המשפט הכי חשוב שנאמר פה היה משפט שאתה אמרת ואמרת אותו בצורה מאד מאד אמיתית. אתה אמרת אנחנו מנסים מן הגורן ומן היקב למצוא פה ושם כסף ופתרונות. זו בדיוק הבעיה. כל עוד זה יהיה מן הגורן ומן היקב אנחנו לא נזוז. גם אם יהיו אנשים טובים, ימצאו פה פתרון ושם פתרון - - -
רונן כהן
אנחנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל הוא אומר את זה בצורה כנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז. אני מברך אותו על הכנות הזו. אני ברכתי אותו על הכנות הזו. הבעיה נמצאת בזה שממשלת ישראל לא סופרת את הדיור הציבורי וכל עוד היא לא סופרת את הדיור הציבורי אנחנו נמשיך להיות במציאות האיומה הזו. אתם יודעים, כל כך כאב לי לראות את גברת דיכטר, שאני רואה שהיא באמת אישה שכמעט טבעה בין הגלים והנה מישהו זרק לה גלגל הצלה והיא באמת מלאת הכרת תודה והיא אומרת זרקו לי גלגל הצלה. אבל זו מציאות איומה ונוראה, שבאמת רוב האנשים טובעים ויש כאלה שמקבלים גלגל הצלה, אבל אי אפשר להמשיך ככה. תודה.
קריאה
אז אולי יתנו גם גלגל הצלה לבחורה פה שיושבת, שיש לה שני ילדים אוטיסטיים ומחכה 11 שנה לבית.
קריאה
ועוד שבועיים אני ברחוב והשאלה רק פשוט זה לקנות אוהל, 200 שקלים ולבוא לגור לכם פה בחוץ. אבל אתם מוכנים לראות את הזוועה הזאת, שאני אקח שני ילדים כאלה חולים ואני אעמיד אותם פה בחוץ ואתם תצטרכו לתת להם הסברים, לא אני. אני בדיוק עוד שבועיים בחוץ ואף אחד מעמידר לא מדבר איתי ואני מספר 5 בתור ו-11 שנה אני מחכה. לא יום. לא יומיים. כל שנה. כל שנתיים. אין לי תשובות לילדים שלי.
קריאה
פשוט יש להם את חוק ההסדרה לעשות.
היו"ר קארין אלהרר
שנייה, משרד המשפטים, רצית להשיב?
אסתי ורהפטיג בס
רק לגבי הדברים שנשמעו קודם, אז לומר שהנושא הזה של שכר הדירה משוכרים ציבוריים במקרים שאין זכאים ממתינים הוא נושא שבליבון. הייתה פנייה ממש מהשבועיים האחרונים של משרד השיכון והנושא הזה עדיין בבחינה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, רגע, מה הייתה הפנייה של משרד השיכון? הם רוצים לתת להם הנחה בשכר הדירה? מה מהות הבנייה, שאנחנו נבין. צריך להבין מה - - - אם הייתה המלצה של היועץ המשפטי לקחת שכר דירה ריאלי עד שמפנים אותם ומשרד השיכון חוזר אליהם בבקשה לבחון מחדש, האם הוא בעצם מבקש לתת להם פטור משכר דירה ריאלי?
היו"ר קארין אלהרר
זאת הייתה הבקשה?
אלעזר במברגר
אז אני יכול להסביר. נפריד בין שני - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה אומר שהמדיניות לא השתנתה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אורלי.
אלעזר במברגר
נפריד בין שני הדברים. דבר אחד שאנחנו לתומנו סברנו שהוא נושא הדיון, או לפחות בו פתחנו, הנושא של המדיניות העקרונית הכללית של משרד הבינוי והשיכון לטיפול בשוכרים הציבוריים ופינוי חלק גדול מהם ואיך הוא מתקדם בעניין הזה, שהאמת לשם העניין הזה התכנסנו, אבל לא לשם ענייני עמידר וכדומה, לעניין הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל זה חלק מהעניין.
אלעזר במברגר
המדיניות הזו, שעוד נשמח להציג אותה, נבדקה אל מול ובתיאום יחד עם היועץ המשפטי לממשלה ולהבנתי אושרה על ידו באופן מלא. בתוך העניין הזה יש סוגיה פרטנית. כאשר אנו עוסקים בקטגוריה שהיא יחסית מצומצמת מאד אחרי כל הפילוח והפינוי של הרבה מאד דירות שאפשר לפנות וצריך לפנות. כאשר אותן הדירות במקומות שאין לנו שום צורך בהן לדיור ציבורי, אין דייר דיור ציבורי שמוכן לקבל אותן ואנחנו מציעים את הדירות הללו לדיירי דיור ציבורי, אין להם עניין בדירות הללו מכל מיני טעמים, חלקם אובייקטיביים - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם מציעים אותם דרך שוכר ציבורי?
היו"ר קארין אלהרר
את תגיבי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא. אתם מציעים אותן תוך כדי שיש בהן דייר ציבורי?
אלעזר במברגר
אם יש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם לוקחים אותם לראות את הדירה, להגיד אם היא מתאימה תוך כדי שיש שם דייר ציבורי - - -
היו"ר קארין אלהרר
אורלי, אבל לא שמעתי מה הוא אמר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מה שהוא אמר.
אלעזר במברגר
אז אני מסביר. התשובה היא כן. אם תהיה לנו אפשרות ואנחנו מגיעים למסקנה, לקביעה שהדירה הזאת אינה נדרשת רק אחרי בדיקה מדוקדקת, שבסופה אנחנו מגיעים חד משמעית לתוצאה שאין שום דרך לאכלס אותה בזכאי לדיור ציבורי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה דירות כאלו יש?
אלעזר במברגר
כאשר במצבים הללו, אני אומר, אני אשמח - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם פילחתם, כמה דירות כאלה יש?
אלעזר במברגר
אני אומר, נשמח להציג את כל הפרישה. יש לנו את הנתון. לדעתי 303 דירות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שזה קצת יותר ממה שהם דרשו בחזרה ומתוכן 60 בתהליכי קליטה.
אלעזר במברגר
אבל אני אשמח לדבר בלי הפרעה. 303 דירות לאחר הפילוח המאד מדוקדק שלנו, הן דירות שבהן אין לנו היום דייר שממתין למגורים בהן. כפי שהסביר רונן, זה יכול לקרות לפעמים גם בגלל המאפיינים הספציפיים של הדירה הזאת, שהיא בקומה רביעית בלי מעלית ואין לנו היום מי שממתין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז לגבי הדירות שמוחזקות על ידי בתי חולים? זה כלול ב-300 האלה או שיש לכם עוד קטגוריה, שבמצטבר בסוף זה הרבה יותר?
אלעזר במברגר
אז אני אשמח ל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אה, זה בנוסף לדירות - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אבל אתם לא נותנים לו להשלים משפט.
אלעזר במברגר
כן, זה קשה מאד לנהל ככה דיון מסודר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש להם כמה קטגוריות שבסופו של דבר הם אומרים - - - להחזיר אותן.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי.
קריאה
קריטריונים לזכאים - - - משרד הקליטה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, תראה, אני גם רוצה לקבל תשובות, אבל אני לא יודעת לקבל תשובות כשהוא אומר חצי משפט, מישהו צועק ועוד חצי משפט. אני מאבדת קשב. הבעיה היא אצלי. תעזור לי.
אלעזר במברגר
לכן האמת, בהמלצתי, לאפשר לנו להציג בצורה מסודרת את הדירות, מה קורה עם הדירות בבתי החולים, מה קורה עם הסטודנטים.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה. מי מציג?
אלעזר במברגר
אורי, אתה רוצה להציג? אורי הוא מנהל אגף נכסים אצלנו.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה אורי.
אורי בר חיים
טוב. אז אני אעשה טיפה סדר מבחינת ה-1,400 שהוזכר ופתאום זה 1,800 וכו'. אז 1,413 פלוס 395 שהשר דיבר שזה בשטח חום, זה 1,808. אז כנראה שבדיווח קודם דיברנו על 1,400 והתמקדנו בזה לאחר שנטרלנו את ה-395.
היו"ר קארין אלהרר
יש לכם רשימה מודפסת שאני אוכל לראות את זה מול עיני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה נטרלנו את ה-395?
אשל ארמוני
יש לנו רשימה מודפסת. יש לנו מצגת.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא העברתם לי את זה לפני, אני לא מצליחה להבין.
אשל ארמוני
לא יודע, אני באמת לא יודע.
היו"ר קארין אלהרר
זה חבל.
אשל ארמוני
אני רק רוצה לבוא ולומר שיש פילוח. אני רוצה להציג את הפילוח. בכל דבר אנחנו נגיד מה אנחנו עושים. אפשר להתווכח על זה. אפשר לבוא ולהגיד - - -
היו"ר קארין אלהרר
תראה, מר אשל - - -
אשל ארמוני
שנייה, שנייה. ולכן תנו לנו בבקשה להגיע למהות הדיון פה, שהוא לא עמידר ולא סוכת עובדיה, אלא מה עשינו בנושא הדירות האלה ואחר כך אפשר לדבר על כל הדברים האחרים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה עם השוכרים הציבוריים? מה, זה לא קשור?
אשל ארמוני
רגע. זה, זה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בדיוק על זה אנחנו מדברים כל הדיון.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני המנכ"ל - - -
אשל ארמוני
אנחנו לא הצלחנו להגיד מה הפילוח. כל הזמן תוקפים. כל אחד פה מנסה, עולה, אומר שני דברים ואז ישר - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אדוני - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חבל שלא חילקתם לנו את זה.
אשל ארמוני
רגע.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אורלי. אדוני המנכ"ל - - -
אשל ארמוני
זו טעות. היה צריך לחלק פה לכולם או לעשות מצגת, שיהיה לפני כולם וזה לא קרה, למרות שבאנו מוכנים.
היו"ר קארין אלהרר
לא, באתם מוכנים, אבל אני לא יכולה להתכונן לדיון ככה.
אשל ארמוני
את צודקת, את צודקת. אני חשבתי שהדברים נמצאים אצלך. בכל אופן, אחרי התהליך למול משרד המשפטים ולמול גורמים אחרים ולמול השר, החלוקה היא כדלהלן, ובבקשה, אל תגידו כל דבר ומה עם זה ומה עם זה. רק תשמעו את החלוקה. הדירות האלה שייכות לציבור.

קודם כל המספר הסופי הוא 1,808. תזכרו את המספר הזה. הוא לא 1,400 ולא 2,400. הוא 1,808 דירות.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, שירי, את יכולה לרשום לי את הנתונים?
אשל ארמוני
זה כולל את הפילוח הבא: קודם כל דירות על מקרקעין בייעוד לא למגורים. מה שנאמר שטח חום. זאת אומרת אפשר לבוא ולטעון, אפשר לשנות את השטח הזה, אפשר כן להפוך את זה למגורים. זה לא המצב כרגע. יש שטח שהוא שטח ציבורי. אי אפשר להקים שם - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה?
אשל ארמוני
395 דירות. דירות המצויות במתחם בתי חולים וכן, אפשר להתווכח גם על זה, אבל בואו נגיד את המספר קודם, שנדע, שהציבור ידע. זה הרי היסטוריה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, זה לא היסטוריה. זה עדיין נדון וגם מבקר המדינה עוד נתן דעתו על כך.
היו"ר קארין אלהרר
אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא, זה לא היסטוריה, אני מבקשת.
אשל ארמוני
רגע, שנייה, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תראו, הולכים שם גם לפינוי בינוי, התחדשות עירונית. מה שקורה, אותן מאות דירות שוות הרבה יותר בסופו של תהליך. מה שקורה פה, יש מחשבה לתת אותן במתנה לבית חולים פרטי לפינוי בינוי, שהוא ירוויח את הכסף במקום המלאי של הדיור הציבורי.
אלעזר במברגר
אין שום - - -
אשל ארמוני
אני- - -
ליאורה שמעוני
את זה אני מאד מקווה שהצלחנו למנוע בדו"ח האחרון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הנה, הנה, תשאלי את מבקר המדינה, את המשרד, את רואה?
ליאורה שמעוני
זה נושא שמופיע גם בדו"ח שלנו - - -
אשל ארמוני
אפשר לקיים פה דיון על כל דבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני שמחה שהצלחנו למנוע את זה באמת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בוודאי שחברת הכנסת לוי, שהיא קצת יותר ותיקה ממני וקצת יותר מכירה, וכשאני מדבר על היסטוריה אז ברור שקטונתי, אבל אני אומר וכוונתי הייתה שזה משהו שקרה בעבר. אנחנו לא נתנו, לא סימנו את הדירות הללו במתחם בית חולים עבור דיור ציבורי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מבקר המדינה אמר שצריך להחזיר אותן למלאי.
ליאורה שמעוני
לא, היו דירות בתל השומר באמת, יש שם דירות שמשמשות את הצוות הרפואי ויש כוונה לפתח את השטח הזה ולהפוך אותו לשטח נדל"ני בין היתר ולפתח שם - - -
אשל ארמוני
ולכן - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רוצה לשמוע.
ליאורה שמעוני
ומה שאנחנו נכנסנו ועצרנו תהליך שבו חלק גדול מהדירות שאמורות היו להיות מפותחות על השטח הזה, יהיו בסופו של דבר שייכות לבית החולים. את זה מנענו. מה שהיה לפני כן דירות מעונות של הצוות הרפואי, ימשיך ויהיה מעונות של הצוות הרפואי. מעבר לכך צריך משרד השיכון מול משרדי ממשלה אחרים, מול משרד האוצר, להגיע להבנה איך הוא גוזר את הפירות של ה - - - הרפואי שלו - - -
קריאה
צריך להחזיר את זה לדיור הציבורי.
היו"ר קארין אלהרר
תדברו על התהליך. בואו נתמקד בתהליך.
אשל ארמוני
לא, בואו נתמקד ב - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל השר הקריא את הנתונים האלה.
אשל ארמוני
בואו נתמקד ברשותך בזה שאני אשלים סוף סוף את הפילוח. או שזה לא מעניין. אז 363 דירות הן נמצאות כרגע במתחם בית החולים, ואמת נאמר פה שבסופו של התהליך הזה וכאשר יהיה שם פינוי בינוי, המשא ומתן מול בית החולים הוא כזה שהכסף יוחזר אך ורק לקרן של דיור ציבורי כדי לרכוש דירות.
אלעזר במברגר
רק מילה, המנכ"ל, ברשותך. זו דוגמא לויכוח שמתנהל כאן חמש דקות, לדעתי על משהו שיש עליו קונסנסוס מלא. הגענו למתווה מצוין שמבקר המדינה גם הכיר אותו, שאומר שכאשר ייצא שם פרויקט פינוי בינוי, זו קרקע איכותית מאד, זה מרכז הארץ, כולנו מבינים את זה, תהיה שם עסקה שתניב לנו, לטובת הדיור הציבורי, שהיום תיאורטית כתובים לנו כך וכך מאות נכסים בתל השומר שלא משרתים את הדיור הציבורי בשום צורה עשרות שנים, הסיכום הוא שאנחנו נקבל חלף הדירות הללו שקל מול שקל.

אם יש שם 337 דירות אני חושב, אנחנו נקבל כמספר הזה סכום ששווה ערך למספר הזה של דירות שאותן נקנה באזורי ביקוש לטובת הדיירים הממתינים. זה המתווה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, לפי תמחור של דיור חדש, אחרי ה - - -
אלעזר במברגר
סכום שבו קונים 337 דירות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חדשות.
אשל ארמוני
כן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אוקיי. אני אומרת את זה לפרוטוקול כדי שזה יהיה כתוב.
אלעזר במברגר
לא חדשות.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, הלאה, הלאה.
אלעזר במברגר
שוויין הנוכחי.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני המנכ"ל, בוא נתקדם.
אשל ארמוני
אין שום סיבה בעולם שבית חולים יהנה על חשבון הדיור הציבורי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני שמחה, כי זה בדיוק מה שהיה כמעט החלטה של המשרד.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני המנכ"ל, רק רגע, מספר. אני לא הבנתי, זה 363? 367?
רונן כהן
337 בתל השומר ועוד 26 באסף הרופא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מצוין.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. בבקשה, הלאה.
אשל ארמוני
אנחנו לא בסדר שלא הבאנו כמו שצריך את הניירות לכולם. הבנו מצגת. היא לא עולה. אני אנסה בכל זאת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אולי אפשר להעביר את הנתונים לוועדה גם?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, ביקשת להעלות אותה?
אשל ארמוני
כן.
רונן כהן
עכשיו גם, תוך כדי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אה, תוך כדי?
היו"ר קארין אלהרר
אה. טוב, אוקיי.
אשל ארמוני
ביקשנו לפני.
היו"ר קארין אלהרר
לא ביקשתם לפני.
אשל ארמוני
אני חוזר כדי שהמספרים יהיו ברורים. אמרנו – 395 שטח חום. 363 – מתחמי בתי חולים לפי הפילוח שאורי נתן.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
אשל ארמוני
300 עגול, כפי שאמר היועץ המשפטי – דירות שנמצאות כבר בתהליך פינוי ומתחלקות כפי שהוא אמר בהתחלה. חלקן משרדי ממשלה. עכשיו, גם כאשר משרד ממשלתי אומר אתה יודע מה, אין בעיה. הוא לא הגורם היחיד, זה מינהל הדיור בעצם שצריך לתת את האות.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר אדוני המנכ"ל, אבל לא התחלתם בתהליך הזה אתמול.
אשל ארמוני
נכון.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני רוצה לדעת צפי.
אשל ארמוני
צפי?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
אשל ארמוני
חלק מהדברים במהלך שנת 2017.
רונן כהן
61 מתוך ה-300 זה במהלך שנת 2017.
אשל ארמוני
61 במהלך 2017, אבל אני לא חותם שיק שיהיו 61. אני אומר זה המספר. זה לא בשורה מטורפת, כן? בואו נשים את הדברים על השולחן, 61 דירות, אוקיי. אלו דירות שכבר מזמן היו צריכות לחזור לדיור הציבורי ואנחנו מבינים את התקלה הזאת ומתקנים אותה.
קריאה
תקלה שעלתה לנו ביוקר.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, תנו לו לסיים. אדוני המנכ"ל, בוא נמשיך. זה ה-61 - - -
אלעזר במברגר
אני אסביר. 162 דירות סך הכל מתוך הקבוצה שהמנכ"ל הזכיר, הן דירות שמוחזקות על ידי רשויות מקומיות באזורי ביקוש. ביקוש הכוונה ביקוש לדיור ציבורי. 162 הדירות הללו, עד האחרונה שבהן, נמצאות אצלי על השולחן בספקטרום שבין כמו שאמרתי הליך יישוב סכסוך ועד החלטה לפינוי. ההקשר, תוכלו לקבל את זה מבחינתי ברמת הדירה. 162 על הספקטרום הזה, מתוכן 61, כבר יש לנו מועד מוסכם לפינוי הדירה על ידי הרשות המקומית ואכלוסה.
היו"ר קארין אלהרר
המנכ"ל אומר שלא. אני לא מצליחה להבין.
אלעזר במברגר
אנחנו נשמח, אנחנו נשמח.
אשל ארמוני
לא, אני לא אמרתי, לא. אני מדייק. יש 61 שנמצאות בתהליכים מתקדמים. הערכה שלי רובן תחזורנה במהלך שנת 2017. לגבי הדירות האחרות, הערכה שלי שהרוב המוחלט - - -
היו"ר קארין אלהרר
240 מתי?
אשל ארמוני
אז אני אומר, אני מעריך שהרוב המוחלט שלהן יחזרו בסופו של דבר לפול של הדיור הציבורי. אני מעריך שזה יקרה במהלך 2018. זאת הערכתי. אבל הכל נמצא בתנועה. תנועה עוברת גם דרך בתי משפט. רשויות הן לא בהכרח נענות ואנחנו לא הגורם שמבצע את האכיפה. אין לנו מג"ב באגף הבינוי והשיכון, אוקיי? זה נכון גם לגבי דברים אחרים. אבל זה לראשונה נצא בתהליך. זה הדירות שנמצאות בתהליך פינוי.

עכשיו יש דברים שהם יותר בעייתיים שגם עליהם אפשר להתווכח. אבל הפילוח קיים אחרי סקר. יש 303 דירות שנמצאות במקומות בשימושים ציבוריים, מוצדקים ככל שיהיו, במקומות שאין בהם כרגע דרישה של זכאי דיור ציבורי ולא, לא הסתכלנו על הגמשת קריטריונים לדירות הללו. נשאלה השאלה הזאת.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא?
אשל ארמוני
מכיוון שהמדיניות כרגע, שאפשר לבחון אותה ואפשר לקיים מדיניות אחרת, המדיניות הזו אומרת שכרגע, ככל שיש שם שימוש ציבורי, אמיתי, שיש בו פעילות חברתית אמיתית - - -
קריאה
פעילות - - - אנשים פה בלי בית.
אשל ארמוני
רגע, בסדר. אנחנו לא מדברים על האנשים בתור, אנחנו מדברים על הגמשת קריטריונים, שכפי שהשר אמר, זה דבר שאפשר להגמיש עוד ועוד. ולכן זה המצב, כאשר כל אחת מהדירות האלה נבחנה, האם יש שם שימוש ציבורי שעוזר לציבור. וכן, אפשר לקיים גם - - -
קריאה
- - - שחטפתי ממנו מכות וברחתי עם שלושת הילדים שלי ואני נדדתי במשך 14 שנה. הוא חי בדירת עמידר של שלושה חדשים ואני נודדת מבית לבית. מבית לבית.
אשל ארמוני
אני לא שופט - - -
קריאה
הוא גר בדירה של שלושה חדרים. של עמידר.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי.
אשל ארמוני
קודם כל אני שומע אותך. אני שומע אותך.
קריאה
אני צועקת כי כואב לי. הילדים שלי, יש לי תאומים ועוד ילדה. עזוב את זה שהילדה שלי היא עם כדורים פסיכיאטרים, חרדות. הילדים שלי אומרים לי אמא, אנחנו צוענים. אמרתי לה איזו דרך יפה להסתכל על זה. אז נהיה צוענים. היו דירות שנשארתי בהן שבוע, אתה יודע למה? כי בעל הדירה אמר לי – תתני לי, אני אתן לך.
אשל ארמוני
באיזה עיר?
קריאה
בתל אביב.
איריס אסרף
היא מספר 53 בתור.
קריאה
5 בעלי דירה, 5, אני נשבעת לך. חמישה בעלי דירה אמרו לי בואי, תתני לי, אני אתן לך. אמרתי לו מה אתה רוצה שאני אתן לך? כבר למחרת לא יכולתי להיות בדירה.
אשל ארמוני
בסדר, נושא הניידות, דרך אגב, אני אומר - - -
קריאה
אז איך זה שהאיש הזה הוא שנמצא בדירה?
איריס אסרף
בתל אביב, יש ברחוב אירוס דירה שקוראים לה קומונה של איזה שירות לאומי ויכולתם לתת לה א זה.
אשל ארמוני
שנייה, אני רוצה להגיד משהו, כי יש פה עוד שאלה, דרך אגב והיא באמת שאלה לגיטימית.
קריאה
גם אני רוצה להגיד משהו, סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, תקשיבו - - -
אשל ארמוני
רגע, אבל נתתם לי את זכות הדיבור. אחר כך.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רק מודיעה, יושב ראש הכנסת אישר עוד 4 דקות דיון.
אשל ארמוני
וואוו.
היו"ר קארין אלהרר
המליאה התחילה.
איריס אסרף
היא הולכת לרחוב ב-10 לפברואר.
קריאה
ביום ראשון אני ברחוב.
אשל ארמוני
בסדר, הדיון לא חייב להיגמר פה. אנחנו פתוחים 24 - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רק אומרת, שנייה, לפני שאני - - -
קריאה
אני חייבת להגיד משפט אחד.
היו"ר קארין אלהרר
לא.כולם חייבים להגיד. רגע.
קריאה
משפט אחד. אנחנו דנים פה על פינויים, כשלבוא ולפנות משפחות זה בכלל לא קשה. באים ישר, מפנים אותם, מוציאים אותם מביתם, מהבית - - -
קריאה
הנה, מפנים אותם מדירת מעבר. דירת מעבר.
קריאה
ולא חושבים פעמיים. ולפנות גופים, משרדי ממשלה, יש להם - - -
קריאה
למה? הילדים שלנו גם רוצים צ'אנס.
קריאה
גם למשרדים האלה יש חובות, לא מפנים אותם? לא מוציאים להם צו פינוי?
קריאה
באשקלון, דירת מעבר קיבלתי. קיבלתי מכות. ואני ממשיכה עוד לקבל מכות ולהתעלל. כולם מתעללים. אני נזרקת לרחוב עוד שבוע.
קריאה
עמותת אישה לאישה מפנה אותה בשביל 2,500 שקלים.
קריאה
- - - את הבירוקרטיה של דיור ציבורי? אף אחד לא עוזר לה. למה? אישה עם ילדים הולכת לרחוב. למה? תסבירו לי איזו מדינה זאת? אישה מתפנה למען נשים מוכות? הולכת עם בגד על הגוף שלה, עוברת תהליך, אחרי שנה וחצי העמותה מפנה אותה לרחוב - - -
קריאה
בלי כלום יצאתי לרחוב מהבית שלי.
קריאה
לה מגיע דיור ציבורי. תנו לה במקום הסטודנטים. במקום בית הכנסת. במקום כל - - - שגנבו לנו את הבית.
קריאה
צריך להבין, מדובר בדור, הדור החדש - - - מוצא מן הבית - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. שנייה, אבל אני לא - - - תקשיבו, אף אחד לא שומע. אף אחד לא שומע, גברת. אף אחד לא שומע.
קריאה
סליחה, למען הסדר הטוב, תנו ליושבת הראש לנהל את הדיון. תודה.
אביגיל דר
ביום ראשון אני יוצאת מהבית. לאן אני יוצאת אבל? יום ראשון אני יוצאת. הבגדים שלי ארוזים, לאן אני יוצאת ביום ראשון?
היו"ר קארין אלהרר
גברת, אני מבקשת לקבל את הפרטים שלך, אנחנו ננסה לסדר - - -
קריאה
אבל זה לא דיון, אם זה מונולוג שלו, סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
אבל תקשיבי רגע, איך קוראים לך?
אביגיל דר
הדברים שלי עמוסים. עוד שלושה ימים אני מחוץ לבית שלי.
היו"ר קארין אלהרר
אביגיל, גברת, דיברת, אני רוצה להשיב לך.
אביגיל דר
לא ממש דיברתי.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אמרת משהו. אף אחד לא שמע כי כולם צועקים ביחד, אבל תקשיבי לי ותקשיבו לי.
אביגיל דר
עברתי תלאות. אף פעם לא העזתי לפתוח את הפה שלי עד שהגעתי למיטל. לא העזתי.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה רגע להגיד משהו.
אביגיל דר
לפתוח את הפה שלי, להגיד מה כואב ואיפה כואב לי.
היו"ר קארין אלהרר
תראי, העובדה שהמנכ"ל והצוות של משרד השיכון הגיעו והם מדברים, זה כי אנחנו ביקשנו לשאול שאלות וביקשנו תשובות. אמרתי לפני יותר מחצי שעה, הדיון בוועדה לביקורת המדינה הוא לא דיון פרטני. עולים מקרים פרטניים. אנחנו מנסים ככל יכולתנו לתת את המענה.
אביגיל דר
אבל כל פרטני כזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע. אני לא יודעת, אני אומרת לך את האמת, בכנות, בהגינות, אני לא יודעת לייצר את הדירה.
אביגיל דר
לאן אני אגיע? לאן?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, שנייה. תראי, אין לי כוונה אחרת חוץ מלסייע לטובת העניין, בסדר? שמנו את זה על השולחן. עכשיו אני אומרת, תראי, אין לי דרך אחרת לקדם את הנושא חוץ מלדרוש תשובות מהמשרד הממשלתי הממונה. ביקשתי שהשר יגיע כדי שגם הוא ייתן את התשובות. הוא היה כאן בחלק מהדיון. בחלק השני הוא בחר לא להיות.

עכשיו תראי, זה שהמנכ"ל ממשיך לדבר, זה כי אנחנו ממשיכים לשאול אותו שאלות. הן שאלות קשות. 1,400 או 1,800 דירות שרשומות תחת הדיור הציבורי - - -
אביגיל דר
אבל אני באה להגיד - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע. אני רוצה, כמו שאת רוצה - - -
אביגיל דר
אתם סותמים לי את הפה כל הזמן.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא סותמת לך את הפה.
אביגיל דר
את כן.
היו"ר קארין אלהרר
את צעקת 10 דקות.
אביגיל דר
אני ממש לא צעקתי 10 דקות. את תראי אחר כך בסרטון ואת תראי שאולי דיברתי דקה בכל הזמן שדיברתי. אני באה ואני מעלה שאלה שאני גם רוצה תשובה אליה ממשרד השיכון. אני מעלה את השאלה - - -
רונן כהן
דירות מעבר זה לא משרד השיכון. דירות מעבר זה לא שלנו.
אביגיל דר
סליחה, אני מדברת? כן, תודה, אני מדברת.
היו"ר קארין אלהרר
רונן.
רונן כהן
אין קשר למשרד - - -
אביגיל דר
אני באה ומעלה את השאלה – למה זה כל כך קל לפנות משפחות שיש להן חובות וזה כל כך קשה לפנות גופים שיש להם חובות? למה משפחות עם ילדים - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברת, זה לא גופים עם חובות.
אביגיל דר
ואת הגופים האלה – עושים על זה דיון ואנחנו פתאום כל כך סובלניים ופתאום אנחנו כל כך מתחשבים.
היו"ר קארין אלהרר
גברת, אז אני רוצה לענות לך.
אביגיל דר
למה הם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לענות לך.
אביגיל דר
משרד הדתות צריך לממן את בתי הכנסת. משרד הרווחה צריך לממן את - - -
היו"ר קארין אלהרר
את צודקת במיליון אחוז.
אביגיל דר
וכל משרד, בדיוק כמו שאמרת - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברת, תקשיבי לי.
אביגיל דר
הדיון, שלא נדבר על - - -
היו"ר קארין אלהרר
אביגיל, אביגל, אבל את לא רוצה להקשיב?
אביגיל דר
לא קיבלנו לא מעמידר, והפרס שהם מקבלים מערוץ 7, כשהם בכלל אמורים לפנות אותנו.
היו"ר קארין אלהרר
את לא רוצה להקשיב לתשובה? את שאלת שאלה, היא שאלה גם חשובה. אני רוצה לענות לך תשובה. הגופים שאותם צריך לפנות הם לא גופים שחייבים כסף.
אביגיל דר
יש גם גופים שחייבים כסף. זה כתוב גם בדו"ח.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. כשיש גופים שחייבים כסף, אני בטוחה שהמשרד, שחבל שלו העביר את הפירוט - - -
אביגיל דר
הנה, הוא אומר שאני צודקת.
היו"ר קארין אלהרר
שנייה. מי שהם צריכים לפנות אותו על פי חוק, הם יפנו אותו על פי חוק, כי זה מה שהחוק קובע. עכשיו אני רוצה להגיד, תראי, אני באמת מנסה למצוא פה פתרון. יש גופים שצריך להתדיין איתם. גם אני הייתי רוצה שמחר - - -
אביגיל דר
ועם המשפחות לא?
היו"ר קארין אלהרר
את צודקת, גם עם המשפחות. אני לא מגבה את זה שמפנים מדירות. שמעת אותי מגבה את זה?
אביגיל דר
את מבינה שהטעות שלי הן למשרד השיכון?
היו"ר קארין אלהרר
אני מבינה, אבל תראי, הבחירה היא בין לפתור את הבעיה לבין כולם צודקים וכולם בחדר הזה צודקים. את צודקת.
אביגיל דר
לא, הם לא צודקים.
היו"ר קארין אלהרר
את צודקת. אני רוצה למצוא פתרון. אין לי פתרון אחר חוץ מתשובה. עם התשובה אני יכולה להתווכח, אני יכולה לשאול אותם שאלות נוספות. אין לי דרך אחרת לעשות את זה.
אביגיל דר
אז אנחנו דורשים שעד שלא יפונו כל הגופים מכל הדירות האלה, לא תפונה ולא משפחה אחת ולא דייר אחד מדירת דיור ציבורי.
היו"ר קארין אלהרר
אני חייבת לסיים, היושב ראש יתלה אותי.
אשל ארמוני
אז בכל זאת משפט סיום.
היו"ר קארין אלהרר
משפט סיום, כן.
קריאה
סליחה, אפשר לתת לי כמה דקות?
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מצטערת. יושב הראש סוגר את הדיון, זה לא אני. יושב הראש סוגר את הדיון.
קריאה
בל זה לא פייר.
היו"ר קארין אלהרר
התחילה המליאה, אני מצטערת.
קריאה
אני בא ממגדל העמק.
קריאה
סליחה, אני גם באתי במיוחד, יצאתי מבית הספר, ביטלתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
אין בעיה, אני אשאר אתכם. הדיון חייב להיסגר. אשל, בבקשה. אתה רוצה משפט?
אשל ארמוני
משפט סיום.
קריאה
אני רוצה שגברתי תיתן לי את האפשרות לדבר איתה וגם שיהיה כאן מנכ"ל עמיגור, שישמע את - - -
היו"ר קארין אלהרר
המנכ"ל יכול להישאר? בסדר. בבקשה אשל.
אשל ארמוני
קודם כל יש פה הרבה כאב בחדר. אנחנו מרגישים אותו. זה לא שאנחנו מרגישים בצד אחר של המתרס.
קריאה
אי אפשר להרגיש את הכאב שאנחנו מרגישים.
היו"ר קארין אלהרר
די, תתנו לו לדבר.
אשל ארמוני
אנחנו מרגישים את הכאב שלכם, זה מה שהתכוונתי להגיד ובצדק אתם דורשים תשובות ואנחנו נותנים תשובות וחלק מהתשובות הן לא מספקות. בואו נשים את הדברים על השולחן ואמר אותם גם השר. יש 2,700 ממתינים. זה רק הולך ועולה.
אביגיל דר
בלי משרד הקליטה.
אשל ארמוני
ועוד 20,000 של משרד הקליטה, כמו שאמרה אביגיל. זה מספר אסטרונומי. תעשו חישוב, בממוצע כל דירה עולה מיליון שקלים. תעשו את החישוב לבד. זה אפילו במחשב אין מספיק אפסים בשביל זה.
אביגיל דר
אז איך נותנים תקציב של 600 - - -
היו"ר קארין אלהרר
אביגיל, בואי ניתן לו.
אביגיל דר
הוא אמר בעצמו - - -
היו"ר קארין אלהרר
אביגיל, אני רוצה לשמוע.
אביגיל דר
ונכה רתוק ממתין 10 שנים לדירה ומקציבים לו 600 - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לשמוע את התשובה.
אשל ארמוני
אביגיל, בממוצע זה הסכום שדירות עולות. אנחנו עובדים עם מה שיש. עם הכסף ש - - -
קריאה
אז מה התשובה שלו? שאין פתרון?
אשל ארמוני
רגע.
היו"ר קארין אלהרר
רגע.
קריאה
אבל רגע, כל הדיון אנחנו רק שומעים אותם בספקולציות. אחד אומר לשני אבל אין באמת תשובות ממשיות למה שיש.
אשל ארמוני
אבל אני עונה.
קריאה
לא. אתה תשמע עכשיו, שאני אדבר. ה-54 דירות בבאר שבע, רגע, לא רוצה אחרי הדיון. למה אחרי הדיון? הרי אתה יושב פה - - - רק מדבר ו - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני חייבת לנעול.
קריאה
ובאמת קונקרטי לתת לנו אין לכם. אין לכם. גם רונן מקודם אמר הבעיה היא באמת שאנחנו לא יודעים איך להתמודד עם 2,500 ממתינים.
היו"ר קארין אלהרר
אני יכולה רגע?
קריאה
אז מה אנחנו אמורים לעשות? אם אתם, המשרד האחראי לא יכול להתמודד עם - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל זה לא. גברת - - -
אשל ארמוני
אתם תמשיכו לעשות את מה שאתם עושים. תמשיכו לדרוש. כן. תמשיכו, אני אומר לכם את זה. מסתכלים עליכם. כולם מסתכלים עליכם. אנחנו יושבים סביב שולחן עגול.
קריאה
בשביל זה יש תקציב מאד מאד גבוה בדיור הציבורי, כי מסתכלים על מצוקת הדיור הציבורי, נכון?
אשל ארמוני
אני - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה.
אשל ארמוני
משפט אחרון.
היו"ר קארין אלהרר
משפט, כן.
אשל ארמוני
ככל שנוגע - - -
היו"ר קארין אלהרר
סדרים, אפשר להרגיע?
אשל ארמוני
ככל שנוגע ל-1,808 הדירות, אני מתחייב שעד מחר אחרי הצהריים יהיה אצלך הנייר עם הפילוח המדויק של כל מה שנעשה ולוח הזמנים בהערכה שלנו למה שניתן לעשות, וגם מה שעוד פתוח לדיון, כי יש גם את זה. זה יגיע אלייך.

באשר לסך הכל, צריך להבין שצריך יותר משאבים. חלק מהדברים אמר השר, יש רעיונות, חלק מהדברים כפי שאם המצב יהיה כפי שהיה בשנה שעברה, שיכולנו לרכוש 1,000 דירות, אז המצב יהיה יותר טוב ואנחנו נכרסם בתור. אבל זאת המציאות. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני באמת מבקשת, תעבירו לי את הנתונים.
אשל ארמוני
נעביר אותם עד מחר.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה - - -
קריאה
למה אי אפשר לשאול שאלה?
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני לא יכולה, אני מצטערת, אנחנו 4 דקות אחרי. אני עושה דיון המשך - - -
קריאה
זה מה שאני אגיד לילדים שלי? אנחנו 4 דקות - - -
היו"ר קארין אלהרר
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים