ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/02/2017

פניות ציבור בנושא קשיי הכניסה לארץ בדרכונים שתוקפם פג תוך חצי שנה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 93

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, כ"ה בשבט התשע"ז (21 בפברואר 2017), שעה 15:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא קשיי הכניסה לארץ בדרכונים שתוקפם פג תוך חצי שנה
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
ערן זהבי - מנהל אגף ביקורת גבולות, רשות האוכלוסין וההגירה

נירית אלקלעי - מנהלת אגף בכירה, אגף הביקורת ותלונות הצבור, רשות האוכלוסין וההגירה

יהודית דובינקי - מנהלת תחום בכירה, אגף הביקורת הפנימית ותלונות הצבור, רשות האוכלוסין וההגירה

אילנה דרורי - מנהלת תחום שירותי תיירות ופיתוח המוצר, משרד התיירות

ד"ר יסכה גבעון נדב - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

יובל וורגן - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

חני סובול - מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

יעל טבק - התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

שלומית מורוזוב - מוזמן/ת

יצחק לב ארי - שדלן/ית (יעל גויסקי), מייצג/ת את ענבלים כ.ו סחר ומלונאות בע"מ
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

פניות ציבור בנושא קשיי הכניסה לארץ בדרכונים שתוקפם פג תוך חצי שנה
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הדיון בפניות ציבור בנושא קשיי הכניסה לארץ עם דרכונים שתוקפם פג תוך חצי שנה. הוועדה מתכנסת בעקבות פנייתם של מספר אנשים, בעיקר מאנגליה. אני לא יודע למה שם הבעיה. אחד מהם שלקחנו כדוגמה אינו מתגורר באופן קבוע בישראל אך מרבה לבקר בישראל, כמה פעמים בשנה. הוא התלונן על שלא נותנים לו לעלות לטיסה מאנגליה לישראל עם דרכון זר שתוקפו בן פחות מחצי שנה. חברות התעופה הזרות ולא "אל על", לא מוכנות להעלות לטיסה לישראל נוסעים שאין להם דרכון עם תוקף של חצי שנה, מחזירים את הנוסעים וזה על חשבונם. היה מקרה שמשפחה שלמה הורדה ממטוס בגלל שהדרכון של אחד מבני המשפחה, ילד במקרה, היה לא בתוקף. החברה באנגליה לא נתנה לעלות למטוס. הייתה אכזבה ועגמת נפש שנגרמה לכל הנוסעים שהורדו מהמטוס. ברור היה שתוקף הדרכון לא עומד לפוג בזמן שהם פה בארץ, כי לפעמים הם פה בארץ לכמה ימים או לכמה שבועות. מה שהם טוענים ואני רוצה שאתם תקשיבו, אנשי משרד הפנים ורשות האוכלוסין, שרק במדינת ישראל נוקטים במדיניות כזו כלפי מבקרים ותיירים, שבמדינות אחרות אין מגבלה כזאת. אדם שמגיע עם דרכון בתוקף יכול להיכנס ולצאת, כל זמן שהדרכון בתוקף.

חשוב לציין שתיירים מחויבים לשאת דרכונים בתוקף בכל מקום ויחד עם זאת, כשהתחילה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת להכין את המסמך לקראת ישיבת הוועדה, התברר שגם בארץ אין הנחיה גורפת של גורמים רשמיים במדינה לגבי הדרישה שתוקף הדרכון יהיה חצי שנה, אלא שזה ענין של חברות התעופה הזרות, שעושות את זה על דעת עצמן, כי לא נוח להן להיכנס לסיכונים. אני לא יודע משום מה הן עושות את זה רק לפה.
קריאה
גם מישראל החוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם מישראל החוצה – כמובן אבל למשל, British Airways, כשהיא בודקת נוסע לאמריקה, היא לא מקפידה על הזמן של תוקף הדרכון. הדרישה לדרכון בתוקף של חצי שנה צוינה באתר של משרד החוץ ולכן, בטרם התכנסותה של הוועדה הוצאו וחודדו ההנחיות על ידי רשות האוכלוסין וההגירה. אני רוצה לציין שזה כבר דבר חיובי. בהנחיות נקבע שעל פי תוקף כרטיס הטיסה, אם הוא לא עולה על תוקף הדרכון, מאשרים את הכניסה וניתן להעלות את הנוסעים לישראל, כך שמבחינתכם אין שום בעיה. אנחנו רוצים לתת לזה תוקף, כי אנחנו נעביר לכל חברות התעופה את החלטות הוועדה ואת מה שאתם תודיעו לנו בוועדה כדי שהן לא - - -
ערן זהבי
אנחנו גם העברנו במקביל, לחברות התעופה.
היו"ר ישראל אייכלר
העברתם כבר? יופי אז "טרם יקראו ואני אענה". אני רוצה לאפשר לד"ר יסכה שהכינה, יחד עם יובל, את המסמך. ד"ר יסכה גבעון, ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת, בבקשה, תתארי לנו את המצב.
יסכה גבעון נדב
אנחנו נתבקשנו להבין מהו המקור החוקי או היסוד של הנוהל, שהשתרש כבר הרבה מאד שנים, לפיו נדרש תוקף דרכון של חצי שנה. הבנו שיש כאן איזושהי - - - הלימה בין מה שקורה בפועל בחברות התעופה הזרות שאומרות: אנחנו לא מעלות עם תוקף של פחות מחצי שנה לבין מעברי גבול שאומרים: מבחינתנו אין שום בעיה.

למיטב הבנתנו, הבעיה העיקרית היא ב- TIM – Travel Information Manual, שהוא בעצם הגוף שאוסף את המידע מכל רשויות האוכלוסין בעולם ומפיץ אותו. היות וככל הנראה, באיזשהו שלב בהיסטוריה, לא הועבר מידע מרשות האוכלוסין, אז מה שנרשם ב-TIM היה לפי איזשהו נוהל פנימי שלהם, אנחנו לא יודעים מהו הנוהל הפנימי שלהם וכיצד הוא עובד אבל סביר להניח שהנוהל היה שכל מדינה שלא מעבירה אלנו מידע, ה-default הוא חצי שנה. לכן זה מה שהשתרש וזה מה שהיה, למרות שמבחינת מדינת ישראל בשום מקום אין הוראה כזאת שאנחנו נדרשים לתוקף של חצי שנה.

מה שחשוב להדגיש הוא שה-TIM חייב להיות מעוגן על פי נתונים של רשות האוכלוסין. זאת אומרת, לומר מצד אחד שחברות התעופה הזרות עושות על דעת עצמן זו גם אמירה שגויה וחשוב להדגיש את זה. מצד שני חשוב להדגיש שרשות האוכלוסין מצד עצמה אין לה שום בעיה שייכנסו. את החיבור הזה צריך לעשות.

יש עוד דבר אחד לגבי מדינות אחרות. יש את מדינות שֶׁנגֶן למעט אנגליה וזה לשאלתך למה באנגליה, במרבית המדינות באירופה תוקף הדרכון שנדרש הוא שלושה חודשים. יש מדינות שנות באסיה בהן מדובר על חצי שנה, לפעמים קצת פחות וקצת יותר אבל אנגליה היא בין המדינות הבודדות שלא נכנסו לאמנת שנגן, ששם אין ענין של תוקף דרכון. זאת אומרת, זה בעצם כמו בארץ. לכן אותו כותב בקשה לפניות הצבור אומר שבכל מקום אחר בעולם זה לא כך, אז זה לא כל כך מדויק, ברוב המקומות בעולם יש דרישה לאיזשהו תוקף מינימלי של דרכון, מהיום שבו אתה אמור לחזור לארץ המוצא שלך, למעט אנגליה, שמתייחסת לזה כמו בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
איך זה בארצות הברית?
יסכה גבעון נדב
ארצות הברית זה אותו הדבר. זאת אומרת, אין ענין של תוקף.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שאם אני בא שבוע לפני התפוגה של הדרכון זו בעיה שלי.
יסכה גבעון נדב
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ניתן למנהל ביקורת הגבולות ברשות האוכלוסין, ערן זהבי, בבקשה.
ערן זהבי
אנחנו לא רוצים להקשות בכלל. אנחנו לא מבקשים, לא ששה ולא שלושה חודשים. אנחנו - - -תוקף כרטיס ותוקף דרכון, מבחינתנו זה בסדר גמור. חשוב לי לציין שמינהל מעברי הגבול קיבל אחריות ממשטרת ישראל ב-3.1.11 עוד לפני שש שנים אז כנראה שהייתה לזה איזושהי היסטוריה אבל פעם לא התייחסנו לתוקף דרכון של חצי שנה. לטעמי זו כן המצאה של חברות התעופה, בגלל העלויות, כמו שנאמר פה, שצריך להחזיר חזרה, זו כן המצאה של חברות התעופה. אותנו מעניין שיהיה תוקף כרטיס ותוקף דרכון. זהו, לא רוצים להקשות, לא רוצים שום דבר מעבר לזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אמור להעביר ל-TIM?
ערן זהבי
אנחנו העברנו להם כבר. אתה מכותב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שואל את עצמי אבל זו שאלה מטופשת, למה לא עשינו את זה קודם?
ערן זהבי
כי לא נתקלנו בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה המון זמן שאיציק מקבל טלפונים מאנשים שפוחדים, דווקא מאנגליה.
ערן זהבי
בשיחת טלפון זה יכול היה להיפתר. אנחנו לא ידענו.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוך השם שעכשיו זה מגיע לידי סיכום. אני רוצה בהזדמנות הזו להודות, בשם הוועדה לפניות הצבור, לרשות האוכלוסין וההגירה, שהם עומדים לרשות הצבור, יש לכם פניות צבור שלכם אבל גם בפניות צבור שאנחנו מעבירים לגברת לובינקי ולגברת אלקלעי ולך, ערן, ולכל האנשים שלא רשומים פה, מאד עוזרים. ניתן למשרד התיירות ולהתאחדות משרדי הנסיעות. במקרה הזה התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול, בבקשה.
חני סובול
אנחנו רק מבקשים לקבל את המכתב שלכם, כדי שנפרסם אותו באמצעות סוכני הנסיעות, כי יש לנו בדיוק את אותה הבעיה. אנחנו גם לא ידענו. אנחנו דורשים בהתאם לדרישה של חברות התעופה. סוכני הנסיעות מבקשים תוקף של ששה חודשים בגלל ההנחיה הזו של חברות התעופה וכדי להימנע מעגמת נפש.
היו"ר ישראל אייכלר
תגידי להם שאפשר לבוא לישראל בלי שום מגבלה. אנחנו צריכים תיירים.
חני סובול
לגמרי, נכון. ברגע שנקבל את המכתב נפיץ אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו הגברת דרורי, בבקשה.
ערן זהבי
הנה, אני שולח לָך מייל.
היו"ר ישראל אייכלר
זו עקיפת הבירוקרטיה הישראלית. משרד התיירות, בבקשה.
אילנה דרורי
אני רוצה לומר שכמעט ואין לנו פניות בעניין הזה. אנחנו נשאלים. כשאנחנו נשאלים אנחנו כן אומרים שעדיף שהדרכון יהיה בתוקף של ששה חודשים אבל, במקרה ותייר רוצה להגיע ארצה ודרכונו אינו בתוקף של ששה חודשים, תמיד אנחנו מתאמים את זה עם רשות האוכלוסין ועם מי שמנהלת בנתב"ג את הכניסה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם את אומרת שעדיף שיהיה לו תוקף של ששה חודשים, תאמרי לו גם שעדיף להיות צעיר ובריא. המשרד צריך להגיד להם: לנו אין שום בעיה, תבואו, welcome.
אילנה דרורי
אנחנו גם מסבירים את זה וגם אומרים להם שמבחינתנו אין שום בעיה. גם מוסרים את פרטיו למעבר הגבול כדי שלא יעשו לו בעיות ולא עושים בעיות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שהכי חשוב הוא שאולי תוציאי הודעה לכל חברות התעופה.
אילנה דרורי
אנחנו לא אמונים על חברות התעופה, זו רשת - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
חברות התעופה הזרות לא הגיעו לדיון, ניסינו להזמין אותן מספר פעמים.
היו"ר ישראל אייכלר
חברות תעופה זרות?
שלומית אבינוח-קואולמן
פאנל של חברות התעופה הזרות שמעביר לכל חברות התעופה והן לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין להן בעיה, הבעיה היא של אזרחי ישראל ושל התיירים לישראל. אולי משרד התיירות יכול לקבל על עצמו להודיע לכל חברות התעופה: דעו לכן שיש הוראה של רשות האוכלוסין שאפשר להעלות כל בן אדם - - -
אילנה דרורי
מכיוון שלא אנחנו אמונים על הנושא עדיף - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם שלחו, אני סומך עליהם אבל עדיף שגם אתם תשלחו.
אילנה דרורי
זה גם מאתנו ייצא.
היו"ר ישראל אייכלר
תייר שמקבל הודעה כזו מחברה או מסוכן נסיעות, אומר: לא, לא, thank you, אני הולך לעקבה, שם בטח לא עושים לי בעיות, אז עדיף שיבוא לאילת. אני חושב שאנחנו מיצינו את הדיון, המנהלת? אני רוצה להודות לכולכם שבאתם. שיהיה בהצלחה. נהיה בקשר ונמשיך לעבוד בשיתוף פעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:12.

קוד המקור של הנתונים