ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/02/2017

פניות ציבור בנושא העיכוב בסלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 95

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, א' באדר התשע"ז (27 בפברואר 2017), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא העיכוב בסלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם.
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
משה אמסלם - סמנכ"ל רכבות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

איתן טי - מנהל תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שני רדמן - רכזת תחבורה באגף החשכ"ל, משרד האוצר

אראל שליסל - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

פלר חסן-נחום - חברת מועצת עיריית ירושלים

זוהר זולר - יועץ ראש העיר לענייני מינהל, עיריית ירושלים

ראובן מרקוביץ' - ראש תחום רק"ל, מוריה - חברה לפיתוח ירושלים

תמיר דורון - עורך דין, תוכנית אב לתחבורה

אהוד שאולוף - אמרכל בית החולים הדסה עין כרם

ירון רביד - מנכ"ל חברת סיטיפס

קובי ממליה - מנהל אגף תחבורה, עיריית ירושלים

לליב ברעם אלקיים - סמנכ"לית חברת סיטיפס

עוזאל ותיק - דובר חברת סיטיפס

ליעד גרינבויים-שגיב - יחסי ציבור, חברת סיטיפס

גיל יעקב - מנכ"ל 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

דורון רטר - פעיל, 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

עדן טאקו - פעיל, 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

יוסי סעידוף - 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

זהר גליל - פעיל, 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

מתן צבי - פעיל, 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

ניר יוגב - פעיל, 15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית

סטיבן יעקב לוי - שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את סיטיפס
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא העיכוב בסלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם.
היו"ר ישראל אייכלר
שלום עליכם. רבותי, אני רוצה לפתוח את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בנושא העיכוב בסלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם. אני חושב שיש לנו הרבה דיונים חשובים, בדרך כלל עוסקים במיקרו, אבל פה אנחנו עוסקים אמנם במיקרו של סלילה של הכנת מסילה אחת, אבל זה מקרו גדול מאד לעשרות אלפי אנשים. מדובר פה ב-4,000 אנשים בשעה, לפי מה שקיבלנו פה, שעתידים לנסוע בקו לכיוון הדסה עין כרם.

אנחנו יודעים היום שגם בעשור האחרון כמעט לא נבנו מיטות חדשות בירושלים. נסגרו בתי חולים, אבל לא נפתחו אחרים. אנשים יותר ויותר תלויים בשני בתי חולים – בבית החולים שערי צדק ובבית החולים הדסה עין כרם, גם הדסה הר הצופים, ולמען הכרת הטובה אני חייבת לומר שאני שהיתי שבוע שעבר אצל מישהו בהדסה הר הצופים וחובתי הנעימה לומר שהיחס שם הוא מאד יפה. עם כל היופי של פסגת הר הצופים, אבל העניין הזה של בית החולים הוא חשוב מאד וגם לשם התחבורה צריכה להשתפר. אני לא יודע אם הרכבת הקלה תגיע אי פעם להדסה הר הצופים, אבל אני - - -
איתן טי
היא אמורה להגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
היא אמורה להגיע גם להדסה הר הצופים?
איתן טי
כן, בהחלט.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז בוודאי יהיה חיבור גדול מאד.
איתן טי
לא רק זה, השנה אנחנו אמורים להתחיל עבודות תשתית גם מכיוון אוניברסיטת הר הצופים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אתה?
איתן טי
איתן טי ממשרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
מאד מאד חשוב. ולכן אני חושב שהדיון הוא הכי חשוב, אי אפשר להגיד הכי חשוב, אבל חשוב ממש ממדרגה ראשונה, למרות שלא מדובר באיזו בעיה פרטנית של מישהו שאפשר לפתור אותה על השולחן, אלא בעיה יותר כללית. אני רוצה לתת איזו שהיא דחיפה קטנה, לפעמים מברג קטן יכול להניע משהו.

הוועדה מתכנסת בעקבות פניות רבות של תושבי ירושלים, שנאלצים להגיע לבית החולים הדסה עין כרם ורואים את העבודות בדרך ואין רכבת קלה. אנחנו זוכרים שהרכבת הקלה הראשונה גם לא הייתה קלה, היא הייתה כבדה מאד. במשך 10 שנים סבלנו בכבישי ירושלים וחשבנו שהנה, כבר נסללה המסילה ואם כבר נסללת מסילה, אז אפשר כבר להמשיך אותה. להמשיך זה הרבה יותר קל. מתברר שתושבי קריית היובל מה שנקרא – זה קריית מנחם ואורה – סובלים עד היום ועדיין זה לא זז.

שימו לב, אנחנו מדברים על חמש שנים. ביולי 2012 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים כבר אישרה תכנית להארכת קו הרכבת הקלה עד בית החולים עין כרם והעבודות התחילו כבר בשנת 2012. זאת אומרת אם הייתי גר שם בכביש הזה, מספיק שאני עובר בכביש הזה ונוסע, טרדה גדולה מאד.

הארכת הקו לשכונות דרום העיר צפויה לשרת 50,000 נוסעים – שימו לב. ביוני 2013 אושרה התכנית להארכת קו הרכבת הקלה בירושלים עד בית החולים הדסה עין כרם. קטע חדש שיכלול חמש תחנות חדשות. פה אני רוצה לומר לפרוטוקול שהתשתית להקמת תחנת הרכבת הקלה בבית החולים עצמו באחריות בית החולים והייתה אמורה להתבצע תוך כדי עם בניית מגדל האשפוז שנבנה. לא כתוב פה שמיידוף היה צריך לשלם את החובות שלו בשביל שזה יקרה.

מאז ההחלטה עברו 5 שנים ועדיין אין קו רכבת לבית החולים הדסה עין כרם. הקו הזה אמור לשרת גם את השכונות קריית יובל, עיר גנים וקריית מנחם והקמפוסים גבעת רם והר הצופים. את העבודות אמורה לבצע חברת מוריה העירונית, חברה עירונית עם הרבה הרבה תקציבים ולא סיטיפס. כך כתוב פה. תיכף נשמע.
איתן טי
חברת מוריה עושה את המבנה התחתון, מה שכרגע מבוצע. העבודות שהמדינה עושה זה בעצם רק הסטת התשתיות ופינוי זכות הדרך. לאחר מכן צריך לבוא גורם בינלאומי שיש לו ניסיון בהפעלה של רכבות וכל זה, ולהתקין את המסילה, להביא חשמול, מכונות וכל זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הסבירו לי את ההבדל הזה בסיור שעשינו במנהרה הגדולה ברכבת הגדולה, שזה נקרא הריהוט של הפס. זה נושא אחר מאשר הבנייה עצמה. אתה אומר שאת הריהוט צריכה לעשות חברה בינלאומית ואת הבנייה אתם עושים.
איתן טי
בכל מקרה מדובר במכרזים. גם חברת מוריה מוציאה מכרזים קבלניים, אבל זה קבלנים מקומיים שעושים תשתית מקומית.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה כן מוכן?
איתן טי
זה כרגע בביצוע. תלוי באיזה מקטע.
היו"ר ישראל אייכלר
הקטע הקיים – זה לא משנה, אורך הקו וכל זה. בשנת 2015 החלו משרד האוצר ומשרד התחבורה לנהל משא ומתן עם סיטיפס וקבלנית העבודות אלסטון על ביצוע העבודות בפרויקט סלילת המסילות.

אתה אהוד שאולוף?
אהוד שאולוף
כן, שלום.
היו"ר ישראל אייכלר
שלום, שלום. דיברנו קודם על הדסה, אז תצטרך להסתכל בפרוטוקול על מה שדיברתי בעניין של הדסה. הגדלת מספר הקרונות ואספקת מערכות לפרויקט, אלה מן הדברים שמנהלים לגביהם משא ומתן. נכון לשנת 2016 המשא ומתן תקוע. הצעת סיטיפס עומדת על 355 מיליון יורו אני מבין.
שלומית אבינח
שקלים.
קריאה
350 מיליון יורו.
היו"ר ישראל אייכלר
יורו. נכון לשנת 2016 - - -
קריאה
זו עסקה טובה של המדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
המדינה כבר מוכנה לשלם 310 מיליון שקלים.
שני רדמן
הנושא הזה כבר נפתר. הסוגיה הזאת ספציפית נפתרה. המדינה הסכימה לשלם את שסיטיפס רוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
355?
שני רדמן
355.
קריאה
350.
היו"ר ישראל אייכלר
350? זו כבר בשורה, לא?
שני רדמן
התפשרתם ב-4.5 מיליון יורו.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, רגע. מי אמרה את זה? רכז התחבורה באגף החשכ"ל, משרד האוצר אומרת שכבר הגיעו להבנה והסדר על 350?
שני רדמן
כן, כן.
קריאה
אין מחלוקת על מחיר הביצוע הקבלני, הרב אייכלר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נדבר על זה בדיון, אבל אני כבר שמח לשמוע, כי אני חשבתי שזו אבן הנגף העיקרית. טוב, יש פה התייחסות של מנכ"ל סיטיפס, ירון רביד לקראת הדיון, אבל אנחנו נשמע את זה ממנו בכבודו ובעצמו.

אני אומר לפרוטוקול שיש תכנית פעולה מתוכננת עד צומת אורה, עלות 100 מיליון שקלים. ציר אורה – הדסה – 150 מיליון שקלים, מתחם הדסה – משא ומתן בצוות תחבורה, חברת מוריה, בית חולים הדסה, משא ומתן לקראת סיום. עלות 220 מיליון שקלים. מה זה? זה בנוסף ל-350?
שני רדמן
אני באמת לא יודעת מאיפה קיבלת את הנתונים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
כתוב פה.
קריאה
זה בנוסף.
היו"ר ישראל אייכלר
בנוסף? התחנה בתוך הדסה? על נווה יעקב נדבר אחר כך. בדרך כלל אנחנו פונים לפונים, אבל עכשיו אנחנו הפונים, אז ירון רביד, מנכ"ל חברת סיטיפס, בבקשה, אתה ראשון.
ירון רביד
כן. אני רוצה רגע לתת סטאטוס לגבי הארכות והשלוחות ותודה שקבעת את הדיון הזה. זה נושא חשוב לדעתי לעיר ירושלים ואחרי זה גם להתייחס בשתי מילים לנייר שחולק פה על ידי ארגון 15 דקות.

ב-1 ביוני 2016, לפני תשעה חודשים, סוכם המשא ומתן הקבלני על המחירים הקבלניים והסכום שציינת מסוכם ואין עליו מחלוקת. מאז אנחנו נמצאים בדיון שלא מתקדם לצערנו מול משרד האוצר, בנושא החוזה לביצוע הארכות והשלוחות, ויותר מזה, אני אדייק את זה, זה איך ייראה החוזה של סיטיפס לאחר ההפעלה של הארכות והשלוחות.

אני רוצה לציין כאן שבהסכם הזיכיון הקיים לנו היום עם מדינת ישראל והחתום, יש התייחסות, יש פרק שלם שעוסק בכל הנושא של הארכות ושלוחות והוראות שינוי ומגדיר בבירור, מאחר שהנושא הזה, למי שמכיר קצת את ההיסטוריה, אז במקור התכנית המקורית הייתה מהדסה עד שכונת נווה יעקב. בשלב מסוים, בגלל כל מיני קשיים סטטוטוריים, התב"עות – תכניות בניין עיר – פוצלו ובעצם אושרה רק תכנית 8000, שהיא הקו שאנחנו מפעילים היום, כמו שהרב מכיר, מהר הרצל ועד רחוב חיל האוויר בפסגת זאב. יתר התכניות קודמו במספרי תב"עות נפרדים ולקח להן זמן עד שהן יבשילו את הבשלות הסטטוטורית ויהיו מוכנות לביצוע.

אבל בזמן שניהלו משא ומתן עם הזכיין ועם הבנקים שמלווים את הפרויקט, כבר הנושא של הארכות ושלוחות היה על השולחן ויש בתוך ההסכם מנגנון של חלוקת הכנסות מדויק, איך בדיוק מתחלקים בהכנסות, כאשר מרבית ההכנסות – 58% - מופנות למדינה, ו-42% לסיטיפס. נערך על הדבר הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה כולל מס הכנסה?
ירון רביד
נערך על הדבר הזה דיון ארוך. אני גם רוצה להסביר, הרב בטח מכיר, אבל לאחרים פה בוועדה, תהליך של סגירה פיננסית הוא בדרך כלל תהליך שאורך סדר גודל של כשנה. מעורבים בו גם הבנקים שמלווים את הפרויקט והם בעצם צריכים לראות שההלוואות שהם נותנים מכוסות ויש יכולת החזר לכל אורך תקופת הזיכיון. ולכן הנושא הזה של הארכות והשלוחות וחלוקת ההכנסות בין המדינה לבין הזכיין, זה נושא שנידון באופן ארוך וממוקד מול משרד האוצר וזה לא שמישהו נתן את זה באמצע הלילה, בחשיכה , באיזה לחץ של זמן. נערך על כל מספר שיש שם דיון ארוך.

יתרה מזאת, בזמנו, למי שלא זוכר, המשא ומתן נערך בתקופת האינתיפאדה השנייה, תקופה שלצערנו התפוצצו כאן אוטובוסים בעיר הבירה ולכן היה ספק מצד המדינה האם בכלל הפרויקט הזה יתקיים והאם הוא יצליח ולמרות זאת המדינה ביקשה כן לכלול את הפרק של הוראות השינוי ואת האפשרות לבצע הארכות ושלוחות, במידה והפרויקט יצליח ועל כן התעקשה שמרבית ההכנסות ילכו אליה במקרה הזה.

אנחנו, אחרי שכמו שציינתי לפני תשעה חודשים כבר, כדי שהרב יידע כמה זמן עיכוב יש, ולא צריך להסביר, אני חושב, על החשיבות של בית החולים הדסה, השכונות שמובילות אליו, וגם, דרך אגב, אני רוצה להגיד מילה על שכונת נווה יעקב, שגם היא כבר משוועת לרכבת בשנים האחרונות, עם כל הקשיים שיש שם בתנועה. מאז יולי שנה שעברה, אנחנו נמצאים בעצם באיזה מין מצב שבו משרד האוצר כל פעם קורא לנו לשיחה, אחת לכמה שבועות, ומנסה לעשות שינוי בחוזה. אנחנו, מתוך רצון לקדם את הנושא של הפרויקט ולקדם את הביצוע של הקו, כבר הגשנו מספר הצעות פשרה על הנוסחה המופיעה בחוזה ולצערי כל הצעותינו התקבלו בשלילה ועד היום גם לא קיבלנו תשובה מה המדינה דורשת בעצם מהצד השני.

אנחנו נמצאים בסטאטוס שתשעה חודשים אחרי הסיכום של העבודות הקבלניות, של מחיר עבודות הקבלניות, אין לנו יכולת להיכנס לביצוע. בזמנו - אני רק רוצה שיושב הראש יידע - כשאנחנו ניהלנו את המשא ומתן על החוזים, הצפי שלנו היה להיכנס לרחוב הנטקה, שזה הרחוב שמוביל מהר הרצל לכיוון המפלצת, אם הרב מכיר. היינו אמורים להיכנס בחודש מרס, בשנה זו, ממש בעוד כמה ימים. זה היה הצפי. סוכם שאנחנו צריכים לסכם את נוסח ההסכמים, להעביר אותם אישור בבנקים ובחודש מרס להתארגן לכניסה לעבודה.

אני לא רואה היום את הדבר הזה קורה. אנחנו כבר - - -
שלומית אבינח
במרס 2017?
ירון רביד
מרס 2017, כן, ממש בימים הקרובים היינו אומרים להיכנס לרחוב הנטקה. דרך אגב, למי שייסע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שאלה תיאורטית, אם היום חותמים איתך, כמה זמן צריך לקחת הקטע הזה שאתה מדבר עליו, שנראה לי שהכל מוכן?
ירון רביד
בזמנו דובר – אני רוצה גם להגיד משהו לרב – אנחנו לא מנהלים את הפרויקט. את הגאנט, את לוח הזמנים של הפרויקט, מנהלת תכנית אב לתחבורה והיא אחראית בעצם על ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינתך כמה זמן אתה צריך?
ירון רביד
איתנו דובר על סדר גודל של בין 24 חודשים ל-30 חודשים למקטע הראשון.
היו"ר ישראל אייכלר
הקטע הזה, עד ה - - -
ירון רביד
הביצוע. עד שאפשר יהיה לפתוח אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז עוד שנתיים צריך?
ירון רביד
כן, זה מה שדובר.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו שמתחילים היום?
ירון רביד
כן, זה מה שדובר.
היו"ר ישראל אייכלר
והדסה?
ירון רביד
בהדסה בעצם יש מערכת של גשרים שאמורה להיבנות. אי אפשר לרדת עם הרכבת בכביש הקיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז כמה שנים זה?
ירון רביד
ובעצם אמורים להיבנות שני גשרים מצומת אורה לכיוון בית החולים.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד ארבע שנים.
ירון רביד
להערכתי 5 שנים, זה מה שנאמר לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נזדקן עד אז.
ירון רביד
אבל הרב, כמו שאמרתי, אנחנו לא מנהלים את הפרויקט.
קריאה
אבל לפחות בואו נתחיל לספור את ארבע השנים האלה.
ירון רביד
אנחנו לא מנהלים את הפרויקט, אנחנו כמו שאמרתי היינו מוכנים להיכנס לעבודה. כרגע, בסטאטוס שאנחנו נמצאים, העסק הזה תקוע.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא תגדיר לי, למה העניין לא מתקדם? אתה אמרת משהו מאד מוזר, שאתם מביאים הצעות והמשרד בכלל לא אמר לך את זה אני מוכן, את זה אני לא מוכן.
ירון רביד
אמרתי יותר מזה, שיש בהסכם הקיים היום, בהסכם הזיכיון, תבנית מסודרת איך לבצע את הארכות והשלוחות וכל הנושא הזה של איך המדינה תתחשבן מול הזכיין, מופיע שם באופן מדויק ומפורש. גם על ההסכם הקיים אנחנו הגשנו הצעת הנחה, מאחר שהמדינה ביקשה שתהיה הנחה על ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה המדינה אומרת?
ירון רביד
לא יודעים. אין לנו תשובה עדיין, הרב. אין לנו תשובה. העדכון האחרון שיש לנו זה שאמורה להתקיים פגישה ביחד עם הממונה על התקציבים והחשב הכללי החדש, ביחד עם בעלי סיטיפס. אנחנו מחכים לפגישה כזאת. אנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כשאני שומע שיש כבר הסכם לגבי ה-350 מיליון - - -
ירון רביד
שהוא גם, אחרי משא ומתן ארוך של כשנה, ביחד עם הקבלן הצרפתי שלנו, שיש לו את הידע ואת היכולות לבצע. זה היה משא ומתן ארוך עם המדינה והעניין הזה מאחורינו. אנחנו בעיקרון- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה לא?
ירון רביד
ההסכם של סיטיפס עצמה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ההפעלה?
ירון רביד
כן, המדינה מנסה לעשות בו שינוי כרגע, למרות שהוא סוכם כמו שאמרתי לרב, בהסכם הזיכיון.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, סיטיפס, המפעיל, זה שני אנשים?
ירון רביד
זה שתי חברות. חברת ההפעלה היא חברה אחות שלנו ואני אפילו לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שמה?
ירון רביד
קונקט. זו החברה שמפעילה ביום יום את הרכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת החברה הצרפתית?
ירון רביד
לא, חברה ישראלית בשליטה ישראלית מלאה. היא הייתה בעבר צרפתית, היום היא בשליטה ישראלית מלאה ובעלי המניות של סיטיפס הם גם בעלי המניות של חברת ההפעלה וכל העסק הזה תקוע.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש הסכם עם חברת ההפעלה ואין הסכם - - -
ירון רביד
לא, גם ההסכם עם חברת ההפעלה ועם חברת סיטיפס, שני ההסכמים האלה נמצאים בדיון מול המדינה ואנחנו, כמו שאמרתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אתם עושים לינקג' בין שתי ה - - -
ירון רביד
לא, אני לא עושה שום לינקג'. יותר מזה, אני אגיד גם לרב, אנחנו הצענו, אחרי הסיכום עם הקבלן שלנו, להיכנס לעבודה ולדון בהסכם של סיטיפס ובהסכם של חברת ההפעלה, בהמשך, כי יש זמן. בזמן שאנחנו מניחים מסילות ומתקינים עמודי חשמל ואת כל המערכות.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז מה הבעיה? המון זמן.
ירון רביד
המדינה לא קיבלה את זה, ביקשה לסכם את זה כבר עכשיו. אז אמרנו אוקיי, אז בואו ניכנס למשא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת למרות שהמדינה כבר מסכימה למחיר, אבל היא אומרת אני רוצה לסגור את כל הדברים - - -
ירון רביד
גם את ההסכמים האחרים. גם זה מקובל עלינו, למרות שהצענו להיכנס לעבודה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שזה הזמן ל - - -
ירון רביד
ברשותך, אני רק רוצה עוד שתי מילים על 15 דקות ועל הנייר שחולק כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, לא. אני עוד לא מתייחס לזה. הדיון עכשיו הוא על הקו להדסה.
ירון רביד
אז אני אשמח להתייחס, כי הנייר מלא טעויות.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. אני רוצה את התשובות של האוצר לדברים האלה. מי מדברת?
שלומית אבינח
שני.
שני רדמן
אני אתייחס בקצרה ברשותך.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, גברת שני.
שני רדמן
אני לא חושבת שנכון שננהל את המשא ומתן עם סיטיפס פה בוועדה ואנחנו עושים את זה כבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
או, זה כבר יומרני בשבילי להיות המתווך ביניכם.
שני רדמן
אני יודעת. ירון היה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה תשובות לטיעונים שלו.
שני רדמן
אז אנחנו מאד מכבדים את האנשים בסיטיפס, אבל לא יתכן שסיטיפס מנסה לסחוט את המדינה על חשבון הציבור, הציבור הירושלמי גם. אנחנו כמדינה מנהלים כמעט שנתיים משא ומתן מאד מאד קדחתני עם סיטיפס והתקשרנו רבות. אותם 350 מיליון יורו, עמדת המדינה ומחירי השוק הם נמוכים משמעותית מהסכומים שהוסכמו ובכל זאת הלכנו כי רצינו לקדם, להרוויח בעצם את השנה וחצי שנתיים הקדמה האלה.

בפועל אנחנו מרגישים שסיטיפס – מעבר למה שהיא מקבלת – רוצה הרבה יותר, דברים שלדעתנו אין לא היגיון כלכלי ולא היגיון ציבורי בעצם להפנות תקציבים מתקציב המדינה, תקציב התחבורה, תקציב שיכול ללכת גם לבריאות ולחינוך ולדברים חשובים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא להפריד בין שני ההסכמים? לעשות הסכם על מה שאתם מסכימים, להתחיל לסלול, שנה, שנתיים תריבו על ההפעלה ואז הם לא יוכלו להפעיל לפני שהם לא מסכימים אתכם.
שני רדמן
זו הצעה מעניינת, אבל בסופו של דבר היא לא ישימה. מי שבונה, המטרה שלנו בעצם שהגורם שבונה את המיזם הוא גם יתחזק אותו. זו כל המהות של זכיינים.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, זה שתי חברות אחיות.
שני רדמן
כן, ולכן הקשר שיש בין ההפעלה לבין ההקמה הוא חזק מספיק בשביל שאנחנו נרצה לעשות את זה בידי גורם אחד. מה גם שאנחנו לא רוצים להיות שבויים בידי סיטיפס. אם אנחנו נתחיל וניתן להם בעצם את הביצוע של הארכות, כשנגיע לשלב המשא ומתן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם אפשרות לא לתת להם את הביצוע?
שני רדמן
כן, ואנחנו נערכים לאפשרות הזו. הסכם הזיכיון מאפשר לנו את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הרי יש לכם הסכם.
שני רדמן
ההסכם, בעצם מדובר באופציות שיש למדינה – אני מפשטת את זה – במסגרת הסכם הזיכיון המקורי משנת 2006, שהמדינה יכולה לממש אותם ורצתה אגב לממש אותם, באמת כדי להקדים את הזמנים, לא מעבר לזה, כהקדמת השקעה.

המדינה יוצאת בעוד מספר שבועות למכרז, בעצם לקו הירוק, הקו החדש של הרכבת ואנחנו מתכוננים כרגע, ככל ש - - -
קריאה
זה הקו הכחול.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה הקו הירוק?
שני רדמן
זוהר, אתה רוצה לפרט?
זוהר זולר
זה גבעת שאול.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מחקתם את הקו הירוק הוותיק שגדלנו עליו? כן?
קריאה
זה קו ירוק בהיר. ירוק בקבוק.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, נו, אז איפה הקו הזה?
זוהר זולר
בשכונת גילה בדרום לכיוון צומת פת, דרך מלחה, גבעת מרדכי, האוניברסיטה העברית בגבעת רם, הכניסה לעיר, רחוב בר אילן לכיוון הר הצופים.
היו"ר ישראל אייכלר
שזאת אומרת שזה קו שאתם לא חייבים עם סיטיפס.
שני רדמן
זה קו שאנחנו עושים בנפרד. אנחנו מוכנים כבר, ערוכים לצאת למיון מוקדם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אבל אני מדבר פה על הדסה.
שני רדמן
אנחנו רוצים, ככל שהמשא ומתן עם סיטיפס לא יבשיל לכדי מימוש, אנחנו ערוכים בעוד מספר שבועות להכניס בעצם את התחולה של הארכות ושלוחות לתוך המכרז הזה, להביא זכיין אחר שיעשה את כל התכנית.
היו"ר ישראל אייכלר
בקו להדסה?
שני רדמן
כן. בקו להדסה ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינה חוקית יש לכם אפשרות לעשות את זה?
שני רדמן
חד משמעית כן.
היו"ר ישראל אייכלר
משרד התחבורה, מה אתם אומרים?
משה אמסלם
טוב, אני מצטרף כמובן לדברים של שני, אבל אני אוסיף. שמי משה אמסלם ממשרד התחבורה, אנחנו כמובן מכירים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה מכיר?, מכיר גם.
משה אמסלם
אנחנו במנהרות ביחד.
היו"ר ישראל אייכלר
היינו במנהרות, כן.
שלומית אבינח
זה מה זה נשמע לא טוב.
משה אמסלם
המנהרות האלה דווקא כן נסדקו.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן, מר אמסלם, ההבדל בינך לבין האוצר - - -
משה אמסלם
אני אגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כאזרח חייב תחבורה ממך, לא מהאוצר. אז מתי אתה חושב שאתה יכול לזרז, במה אתה יכול.
משה אמסלם
אז בואו אני אגיד משהו, כי שני דיברה על המשא ומתן שעשינו עד שהגענו לאותו סכום של 350 מיליון יורו, למרות שהיו בנצ'מרקים והיו לנו הערכות מחיר הרבה יותר נמוכות וזה היה בגלל לחץ של משרד התחבורה. אנחנו לחצנו על אגף התקציבים.
היו"ר ישראל אייכלר
כדי לקדם את העניין.
משה אמסלם
על מנת להגיע לזה. הנושא היום שוב במחלוקת, הוא נושא טיפה ערטילאי אבל בעתיד הוא כבר לא יהיה ערטילאי והוא יהפוך לנושא מהותי. אנחנו מדברים פה על התקופה שבסופו של דבר שכשתהיה פה רשת, הרצון שלנו, דווקא של המשרד, שיהיה מפעיל אחד. זאת אומרת שיהיה מפעיל אחד שיפעיל את כל הרשת. יש במקטעים האלה מקטעים משותפים בין הירוק לאדום, יש הרבה יתרון להפעלה של מפעיל אחד. עשינו גם כן פה בנצ'מרקים בעולם ופה רצוי שיהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כשאתה אומר בעולם, תגיד לי, בלונדון, כל המסלולים זה חברה אחת?
משה אמסלם
דווקא בלונדון כן. יש עוד הרבה. יש עוד אולי שתי מדינות, לא זוכר בעל פה, אבל שתי מדינות אולי שלוש, או ערים נקרא לזה, שהיה שם מפעיל אחד או שניים. זאת אומרת שניים או שלושה מפעילים וגם הם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ובצרפת למשל?
משה אמסלם
בצרפת בכל עיר זה מפעיל אחד. בצרפת הם עוד מגדילים. אתה תראה שגם האוטובוסים זה יחד עם המפעילים של הרכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת העניין של האיחוד זה טוב, כי אנחנו יודעים שתחרות לפעמים זה יותר טוב.
משה אמסלם
זה גורם לוורסטיליות, זה ברור שזה משלים אחד את השני. אחת הבעיות הקשות שיש לנו בהסכם, זה של חוסר תחרות. כי כשאנחנו לא יכולים לאפשר תחרות, אז איפה נוסע, אז התחבורה של האוטובוסים היא יותר דלילה ועוד כל מיני. אז כמובן ואמרתי את זה כבר בוועדות אחרות, הסכם כזה כבר לא נעשה. במשרד התחבורה ההסכמים הבאים כבר יהיו קצת שונים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא לתת מונופול.
משה אמסלם
לא לתת מונופול ובסוף - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה פה אתם מתעקשים על האחדות? אולי פה באמת כדאי שתהיה חברה מפעילה וחברה בונה?
משה אמסלם
לא, הבעיה היא לא בונה או זה. הבעיה שלנו, הבעיה היום של המדינה מול סיטיפס זה לא ההפעלה עצמה אלא המשמעויות של הפעלה. כשאני קונה, יש לנו אפשרות לקנות את הסכם הזיכיון מסיטיפס. יש כמה תנאים, יש פה משפטן, אבל אני לא חושב שאנחנו צריכים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא ניכנס לפרטים, אבל בכללי אנחנו רוצים לדעת.
משה אמסלם
אנחנו צריכים שתנאי אחד זה שיהיה תהליך של קו אחר, של הקו הירוק, אז אני יכול לבוא לסיטיפס ולבקש לרכוש את הסכם הזיכיון. לרכוש את הסכם הזיכיון, שוב, בעברית פשוטה, זה לתת לו את הרווחים הצפויים לכל שנות הזיכיון מינוס פלוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כדי שייצא החוצה כאילו?
משה אמסלם
כדי שייצא, כן. שוב, הוא הביא את הבנקים, הוא עשה. הוויכוח הוא על הרווחים שייווצרו מאותן הארכות והשלוחות – האם כל זה מגיע לסיטיפס או לא. זה פשוט היום הויכוח בין המדינה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השלוחות עדיין שלא בהסכם?
משה אמסלם
לא, השלוחות שאנחנו צריכים לבנות.
היו"ר ישראל אייכלר
שיש בהסכם.
משה אמסלם
כן, שיש לו אופציה בהסכם לבנות אותם. יש אופציה כזאת. גם המילה אופציה היא לא מדויקת, אבל יש לו זכות לתת לנו הצעה פעם ראשונה או משהו כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
לחברות האחרות יש את הניסיון המקצועי שיש להם?
משה אמסלם
בוודאי. כאילו, לבנות רכבת, קודם כל חברת אלסטון, שהיום היא החברה המקצועית שסיטיפס הביאה בקונסורציום הזה, היא חברה טובה וחברה מקצועית. אגב, היא תוכל להשתתף גם כן במכרז של הירוק. אין מניעה, זה לא קשור אחד לשני.
היו"ר ישראל אייכלר
אלסטון זו החברה האחות?
משה אמסלם
לא, אלסטון זה הקבלן שמבצע את העבודות. זו אותה חברה, היא יודעת לבנות רכבות, לבנות מסילות, לעשות את החשמול, לעשות את כל מה שצריך שהוא רכבת כאילו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נתקדם למה שמעניין את האזרח שלנו. מתי אתה חושב שהסאגה הזאת יכולה להיגמר?
משה אמסלם
תשמע, אני מאד מקווה. ירון אמר ומשרד התחבורה לא בלב המשא ומתן שיש היום בין האוצר לסיטיפס, אבל אני מקווה שהם יידעו להתכווץ בצורה כזאת, כי בסוף זה כסף ציבורי ומנהל אגף תקציבים והחשב הכללי גם צריכים איזו שהיא אחריות. זה יכול להגיע שם לסכומים מאד מאד גבוהים. זה מאות מיליונים. אני לא יודע כמה, אני לא רוצה להבטיח כלום בשולחן הזה, אבל זה כסף גדול. זה כסף גדול כשלמעשה התחושה של נציגי הממשלה, שזה כסף שאסור לנו לשלם אותו. שזה ציבורית לא נראה טוב לשלם אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
הכל בגלל שהמדינה עשתה הסכם עתידי, שכל הרווחים שייכים למישהו בעתיד?
משה אמסלם
אתה קונה את זה. היום מפעיל הקו מייצר לו איזה שהם רווחים, אפילו המדינה מגנה על זה בשנים האחרונות. כאילו, אם הוא לא מרוויח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, עובדה שהם הפתיעו ויש 140,000 נוסעים, כך שאתה לא צריך כבר לסבסד כלום.
משה אמסלם
לא, עוד לא.
גיל יעקב
זה לא הבחירה של הנוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר יותר על הצד של איך המדינה עושה הסכם בשם הציבור במיליארדים, באופן שהוא לא יכול לדעת אם זה יצליח, לא יצליח, אם נוכל להסתדר איתם, לא נוכל להסתדר איתם. או שיקרה למשל שחמש שנים לא יהיה קו לבית חולים. זה אסון גדול מאד בעיני. אז זו השאלה. איך יוצאים מזה?
ירון רביד
אפשר להתייחס, יושב הראש?
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
ירון רביד
אני רוצה להתייחס לכמה נקודות. אחת, לגבי הנושא של הסחיטה.
גיל יעקב
של 15 נקודות?
ירון רביד
לא, לא, לגבי המשא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מזלזל בהם, אבל אני לא רוצה לסטות.
ירון רביד
לא, אני משיב כרגע למשרד האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבטיח שניתן לזה זמן, אבל באמת, פרופורציה.
ירון רביד
אני משיב רגע למשרד האוצר. אחד, לגבי הטענה לסחיטה, זו פשוט חוצפה. מה שנעשה פה זה בעצם ניסיון של משרד האוצר להפר הסכם חתום, שהוא חתום עליו. זה אחד ואת זה חשוב להגיד.

שניים, אני רוצה שהרב יידע, בעצם מה שמוצע כאן לצרף את ההארכה להדסה ואת השלוחה לגבעת רם ואת הקו לנווה יעקב, שכמו שדיברנו כבר מחכים להם הרבה זמן, מדובר בעיכוב של סדר גודל של לפחות 5 שנים. זה שיפרסמו בעוד חודש או חודשיים את הליך המיון המוקדם לקו הירוק זה בסדר גמור, אבל יש עדיין הרבה עבודה לעשות שם והיכולת לבצע היום את הארכות של הקו האדום, היא קיימת אצלנו.

עכשיו לגבי הנושא של התכווצו קצת וכו'. אנחנו כבר הגשנו מספר הצעות פשרה. כמו שאמרתי לרב, לא קיבלנו עד היום תשובה עליהן. לצרף את הארכות הקו האדום לקו הירוק, זה פשוט פגיעה בתושבי ירושלים, נקודה. אין פה דיון מעבר לזה וכל מי שיספר סיפור אחר פשוט טועה ומטעה. זה הכל. אפשר לצרף את זה לקו הירוק. אנחנו גם לא מתנגדים כמובן למפעיל אחד, זה בסדר גמור. יש פה רק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא לצרף, אתה מתכוון להקנות.
ירון רביד
לא, בעצם מה הם אומרים לך? הם אומרים לך בגלל שסיטיפס לא מוכנה להיענות לדרישה שלנו לשנות את החוזה שהמדינה חתמה עליו, אז אנחנו עכשיו נדפוק את תושבי ירושלים ושתושבי ירושלים וכל מי שצריך להגיע לבית החולים, יחכה עכשיו חמש שנים.
גיל יעקב
ירון, אתה מייצג את בעלי המניות, אתה לא מייצג את התושבים. אתה מייצג בעלי מניות.
שני רדמן
כן, - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, רגע, רגע. סליחה, מי נתן לך רשות דיבור?
ירון רביד
סליחה, אני מסתייג, עם כל הכבוד לך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני באמת לא יודע.
ירון רביד
פשוט לא מבין את האינטרס הירושלמי, זה הכל.
יוסי סעידוף
זו פעם שנייה שאתה מדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, את מי אתה מייצג?
יוסי סעידוף
אתה לא מייצג אותי. אני מייצג את האינטרס הירושלמי כמו שאני מבין אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש לא להתערב כשהם מדברים, כי יש פה נושא שקבענו וזה הנושא. אני אתן לך לדבר על הנושאים האחרים - - -
יוסי סעידוף
אני מדבר על הנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה לא יכול להפריע לבן אדם שהוא מנכ"ל חברה, שבא לדבר פה מדם ליבו על דבר שפוגע גם בו, כי אנחנו כועסים עליו שחמש שנים אין לנו קו. הוא עומד מול מדינה, תן להם לנהל את הדיון. אני לא מעיז להתערב בזה.
ירון רביד
ובעצם הנקודה האחרונה שאני רוצה להגיד, מה שהמדינה עושה פה זה בגלל דרישה שלה לשנות את החוזה, היא פשוט מחזיקה את הציבור הירושלמי כבן ערובה ואומרת עד שלא יענו לדרישות שלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מכיר בזכות המדינה להגיד עשינו טעות כמדינה בהסכם, אנחנו רוצים לחזור בו?
ירון רביד
בבקשה, מאה אחוז.
היו"ר ישראל אייכלר
יש את זה בהסכם, נכון?
ירון רביד
קודם כל זה קיים בכל הסכם.
היו"ר ישראל אייכלר
אומרת נציגת האוצר שהיא יכולה לעשות קווים - - -
ירון רביד
היא יכולה לעשות הכל. אני רק מסביר לרב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו תסתדרו ו - - -
ירון רביד
אנחנו הצענו כמה הצעות להסתדר, לא קיבלנו תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, משרד האוצר, נציגת משרד האוצר, שני, למה באמת אתם לא נותנים הצעות משלכם?
שני רדמן
נתנו הרבה הצעות. שוב, אני לא - - -
ירון רביד
אין, לא התקבלה עד היום אף הצעה ממשרד האוצר לגבי ההצעות שלנו. לא התקבלה עד היום אף תשובה. לפחות בואו נהיה מדויקים. אף תשובה לא התקבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יכול לקבל העתק מהדברים האלה?
ירון רביד
לא, לא התקבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא דברים סודיים, נכון?
שני רדמן
אנחנו יכולים להעביר אולי איזה שהוא פירוט כתוב שמתאר מה נעשה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הייתי רוצה באמת לקבל, כדי שנוכל להעביר, לפחות להיות דוורים ביניכם אולי - - -
ירון רביד
לא, יש להם את הטלפון שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, זה לא פשוט, כי מבחינתכם ואני חייב להגיד גם מבחינת חברי הכנסת, אנחנו נוסעים במכוניות פרטיות, כך שעוד חמש שנים לא יקרה לנו שום דבר, חוץ מאיזה פנצ'ר שנצטרך לתקן. האזרחים נפגעים ולכן אתם חייבים לשבת ימים ולילות ואנחנו מוכנים – הדיון הזה גם נועד לזה – כדי לדחוף יותר ואנחנו נעשה עוד דיון ונדבר על זה במליאה. אי אפשר להמשיך במצב כזה שחמש שנים לא נעשה דבר.

זה שלוקח ארבע שנים לבנות, זה דבר אחד. אני לא יודע אם צריך גשרים מעל האוויר כדי להגיע להדסה. אני למשל נוסע בכביש שהתורכים עשו אז ואני מגיע. גשרים בחצי מיליארד? כמה עולים הגשרים האלה? חצי מיליארד. אני לא בטוח שזו הדרך, אבל אני לא מהנדס.

המטרה שלי, שלנו, של האזרחים, כולל הנוסעים, זה שהעניין הזה יגיע לפתרונו. אנחנו לא נאפשר שקט, עד שהעניין יוסדר. לא יכול להיות. כי שקט הוא רפש, אמר ז'בוטינסקי על מקרה כזה.

אתה רצית לדבר?
איתן טי
אני אשמח, אם אפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
מטעם מי?
איתן טי
משרד התחבורה. אני בתקציבים, אז אני באמצע, בין האוצר לבין זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל כתוב הכל צריכים למעלה - - -, זה שיש לו את ה - - -
איתן טי
כן, אז הוא יושב פה לידי, הוא מאגף התקציבים באוצר. אני רוצה לחדד רגע את הדברים. שני דיברה על סחטנות והמצב כרגע הוא שסיטיפס, ואנחנו לא תאמנו עם ארגון 15 את המשפט הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא קראתי את זה, כי רציתי להפריד את זה.
איתן טי
"החברה שהוכיחה שוב ושוב כי לא טובת הנוסעים עומד למול עיניה אלא רווח כספי בלבד".
היו"ר ישראל אייכלר
זה ברור. זה כמו להגיד שהמוכר במכולת לא פתח את החנות היום כדי שיהיה לי לאכול לחם.
איתן טי
נכון, אבל יש מוכרים שאפשר לדבר איתם ויש מוכרים שאתה רואה שכל מה שמעניין אותם זה רק שורת הרווח ושום דבר אחר, ואני חושב שזה המצב. אני יכול לספר מתוך המשא ומתן. כשחברת אלסטון, שהיא החברה שסיטיפס בעצם היא חברת ארנק שלה, מגישה הצעות למכרזים אחרים, אז היא מגישה הצעות נמוכות בהרבה. וכששואלים אותם עכשיו למה המחיר שלכם הוא כל כך גבוה, אז הם אומרים מה אתם רוצים, זה לא מכרז, עכשיו זה משא ומתן. אז במצב כזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איזה הפרשים, אולי תגיד לנו?
לליב ברעם אלקיים
סיטיפס לא מייצגת את אלסטון בשום דיון שהוא לא דיון על הקבלנים. אנחנו - - - לירושלים ואני חושבת שכל ההקשר הזה עכשיו היה מאד מאד מעוות. מאד.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה לדעת את הסכומים של הדבר המעוות, כי זה מאד מעניין אותי. מה ההבדל במחירים?
איתן טי
עשרות אחוזים.
היו"ר ישראל אייכלר
עשרות אחוזים? תגיד לי את זה במיליונים, כי אני לא למדתי ליבה.
איתן טי
אני לא יודע אם אנחנו יכולים לתת פרטים, כי זה דברים שהיו במהלך משא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
למשל אצלי 10% מ-350 מיליון, כמה זה – 35 מיליון יורו. 15%?
איתן טי
אני לא יכול לתת מספר.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן, מדובר פה בעשרות מיליוני יורו.
שני רדמן
אנחנו יכולים לומר שהערכות המדינה היו בין 20 ל-30% פחות מהמחיר שסיכמנו עם הזכיין, וזה נובע מההערכות המדינה גם. לפחות האנשים שעשו אותן.
איתן טי
כן, וההערכות שלנו היו מאד מאד שמרניות.
קריאה
אנחנו התחלנו במאה.
שני רדמן
ההצעה שלהם הייתה רחוקה 100 אחוז מעמדתנו. הגענו בסוף למה שסגרנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ניתן למוריה אחריהם.
איתן טי
אז על כל זה התפרשנו. עכשיו, שאנחנו באים לדבר על הקווים העתידיים, אם חברת סיטיפס הייתה באה ואומרת אתם יודעים מה, המדינה, אני מביאה כסף מהבנקים, בונה הארכות ושלוחות, תנו לי אחר כך את הרווח העתידי. אני יזם, אני בא, עושה הארכות ושלוחות. אבל זה לא המצב. הארכות ושלוחות המדינה בונה הכל במאה אחוז. גם את החלק של סיטיפס, המדינה תשלם על הכל ואז אחר כך הם רוצים על זה את הרווחים העתידיים. כלומר המדינה בנתה את החלק שלה, המדינה תבנה את החלק של סיטיפס וגם תשלם על ה-20 שנה או 15 שנה של הפעלה, שהם לא יפעילו בכלל.
היו"ר ישראל אייכלר
למה שלא יפעילו? אם הם יפעילו והם יעבירו?
איתן טי
אם הם יפעילו אז זה ייכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אבל זה הצליח בקו הקיים.
איתן טי
אבל שם הם הביאו כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, ופה הם לא מביאים כסף?
איתן טי
הם לא מביאים שקל.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי חתם על חוזה כזה?
ירון רביד
מדינת ישראל, אחד. ושניים, אם אפשר להגיד ליושב הראש, חברת אלסטון היא לא חברת ארנק של סיטיפס, אז כדאי גם לדייק בעובדות. לא, כדאי לדייק בעובדות. כשאתה בא לכנסת, כדאי לדייק בעובדות. אלסטון הוא קבלן, אין לו שום בעלות בתוך סיטיפס, אז כדאי שתדייק בעובדות. היא לא חברת ארנק. חברת ארנק זה נתון אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
נציג האוצר, מאגף התקציבים, מה שמך?
איתן טי
אני חושב שהאמירה פה צריכה להיות מאד ברורה, שאם רוצים שזה ישתנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, מה עושים?
איתן טי
צריך שינוי דרמטי בכל המשא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
למשל? תן הצעה מעשית.
איתן טי
שההצעה של סיטיפס תהיה משהו שהמדינה יכולה לחיות איתו.
ירון רביד
אין הצעה של סיטיפס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תן אתה הצעה.
ירון רביד
תיתנו אתם הצעה.
איתן טי
אני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם טוענים שאתם לא נותנים הצעות.
איתן טי
זה לא המקום לתת את ההצעה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה לא המקום, תעשו את זה בחוץ אבל תביאו לי את זה תוך 24 שעות, את ההצעה. אני רוצה לדעת. אני חבר כנסת, אני מייצג את האנשים שאין להם מכוניות ואני רוצה לדעת.
איתן טי
אני חושב שהמדינה הלכה לקראת סיטיפס בכל קנה מידה וכולנו פה אנשים וזה לא הכסף של אבא שלי ולא הכסף שלך ושלו, זה הכסף של כל אזרחי ישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
ההיפך, דווקא בכלל זה אתה צריך להיות מאד קשוח.
איתן טי
אנחנו לא יכולים לעמוד מול הציבור ולהסתכל בעיניים ולהגיד שאנחנו מוכנים לשלם יותר ממה שהצענו. אין. אי אפשר. כבר הגענו לקצה וזה התפוצץ ככה. אלא אם כן סיטיפס תהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, 350 מיליון אתם כבר מוכנים לשלם, נכון?
משה אמסלם
זה גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
הוויכוח הוא על העתידיות?
משה אמסלם
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אתה רוצה לשלם על העתידיות. אני לא הייתי משלם כלום.
שני רדמן
יש עוד כמה נושאים בוויכוח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא הייתי משלם כלום על עתידיות.
איתן טי
אז זה בדיוק מה שהמדינה אומרת. בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא הייתי משלם על עתידיות. אני הייתי אומר תפעילו, תרוויחו ושלום על ישראל.
ירון רביד
אבל יושב הראש, עם כל הכבוד, אנשי משרד התחבורה ומשרד האוצר, זה לא החוזה שנחתם עם הזכיין. עכשיו אפשר גם להחליט שלא רוצים לעמוד בחוזה. זה בסדר גמור. רק שנבין מה קורה לתושבי ירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לך שיש בחוק החוזים, לא למדתי משפטים, אבל יש בחוק החוזים והיועצת המשפטית תסתור אותי אם זה לא נכון, שאם יש משהו מאד דרקוני, גם בית המשפט - - -
ירון רביד
לא, זה לא דרקוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זה 30% יותר יקר, שזה עשרות מיליונים של יורו, זה דרקוני.
ירון רביד
אם אפשר, יושב הראש, עושים פה בלבול בין שני נושאים, בין הסיכום על המחיר הקבלני לביצוע העבודות, שהוא גם כבר נסגר וסוכם ועם כל הכבוד לאומדני המדינה, הם לא קדושים. ראינו אותם גם במכרזים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, זה סוכם. הלאה.
ירון רביד
לא, אז אני אומר, מבלבלים אותך בין שני הנתונים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הם לא מבלבלים אותי, אני יודע בדיוק מה זה.
ירון רביד
ה-350 מיליון יורו בתחום העבודות הקבלניות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה סגור.
ירון רביד
הוא לא קשור לסוגיה של סיטיפס, נקודה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אני מדבר על הנקודה השנייה.
ירון רביד
רגע, לא, זה פשוט לא קשור וכל הזמן מבלבלים פה בין הדברים כדי להגיד שסיטיפס סוחטת את ה-350 מיליון. אין לזה שום קשר. ה-350 מיליון יורו זה משא ומתן שנעשה מול קבלן למול אומדנים של המדינה, שלהבנתנו לא היו מדויקים וראינו את האומדנים של המדינה גם בפרויקטים אחרים וזה תוצאה של משא ומתן. זה נושא אחד. הוא לא קשור כלל ועיקר לסיטיפס.
היו"ר ישראל אייכלר
אחד. סגור. הלאה.
ירון רביד
עכשיו לעניין סיטיפס עצמה, כמו שאמרתי ליושב הראש בתחילת הדברים, חלוקת הרווחים מופיעה כבר בהסכם ומרבית הרווחים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם הם רואים שזה לא הגיוני?
ירון רביד
רגע, שנייה. מרבית הרווחים שזה 58% - הולכים למדינה. ככה נקבע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם המדינה לא צריכה לשדוד את האזרחים.
ירון רביד
אבל זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מרגיע אותי עם זה ש - - -
ירון רביד
לא, אני אומר ואני רק מסביר, אדוני יושב הראש, שזה מה שסוכם במשא ומתן ארוך של שנה, בין המדינה לזכיין.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה היה משא ומתן כושל שהמדינה כשלה וחתמה על משהו שהאזרחים לא מוכנים.
ירון רביד
יכול להיות. אחלה. אז אני אומר, אם המדינה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש מושג בשליחות לתיקון שלחתיך ולא לעוות. זאת אומרת שלחתי אותך לעשות דבר טוב ולא לעשות דבר מקולקל. הם רוצים לתקן.
ירון רביד
יכול להיות שכל מי שיושב היום במדינה, יושב הראש, חושב שמי שישב בכיסא שלו בעבר עשה טעות. זה קורה. יכול להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
עשה טעות ואנחנו רוצים לתקן אותה.
ירון רביד
זו זכותם להפר את החוזה, רק אני מסביר ליושב הראש, המשמעות של מה שהם מציעים לך, זה לקחת את הפרויקט של הדסה, של נווה יעקב, קריית מנחם, עיר גנים ולדחות אותו בחמש שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לדחות? אפילו לא יום אחד.
ירון רביד
כי זה המצב.
היו"ר ישראל אייכלר
היא מוציאה מכרז למישהו אחר וסוגרים את הכביש. הגברת שני, אתה יכולה להוציא מכרז תוך חודש ולתת למישהו אחר?
ירון רביד
כן, רק לא יהיה לא את הפרויקט בעוד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה? אתם תלכו לבית המשפט ובית המשפט יחליט מה - - -
ירון רביד
לא, אנחנו לא הולכים לשום בית משפט, אין לנו בעיה עם המכרז.
שני רדמן
לא, אנחנו לא נלך לבית משפט. זו זכותם הלגיטימית להוציא את זה במכרז - - -
ירון רביד
אנחנו לא מתכוונים ללכת לבית משפט.
שני רדמן
ממש לא.
ירון רביד
אני מסביר ליושב הראש, אם המדינה לא רוצה לסכן את המשא ומתן ולהציג עכשיו את סיטיפס כסחטנית, זה בסדר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא יפה, אבל כנראה שיש להם סיבות.
ירון רביד
מה שהמדינה עושה זה בעצם תופסת את הציבור הירושלמי כבן ערובה, אבל אם המדינה רוצה לעשות את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את הציבור הירושלמי תן לי לייצג.
ירון רביד
אם המדינה רוצה לעשות את זה, זו זכותה. המימוש של הארכות ושלוחות הקו האדום לתוך הקו הירוק, זו דחייה של הפרויקט, זה אפשרי.
היו"ר ישראל אייכלר
ירון, אני מציע - - -
ירון רביד
אפשר לקבל החלטה כזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מציע לך הצעה כזאת, לך כסיטיפס.
ירון רביד
כן, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
בואו תשבו עם האנשים במשרד האוצר, בידיעה שהכנסת עומדת מאחורי האזרחים שעומדים בתחנה ואין להם קו.
ירון רביד
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
והאזרחים כועסים על שניכם והם לא יוותרו לשניכם. תסתדרו ביניכם ואם יש הסכם נוראי כזה, כפי שהם מציגים בעשרות מיליוני יורו, הם חייבים לחזור בהם ואם יש תביעה כספית, שילכו לבית המשפט. לא על חשבוננו, לא על חשבון הנוסע שצריך להגיע.
ירון רביד
אנחנו מוכנים כל יום לשבת.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
ירון רביד
כל יום.
היו"ר ישראל אייכלר
מי שלא דיבר מאגף התקציבים זה גיל. לא גיל, אגף התקציבים, אראל. אתה לא דיברת ואמרת איזה משפט קטן פה, שאני מוחה על זה. אל תפתח את זה פה. אתה כפקיד ממשלה חייב דיווח לכנסת על כל דבר שאתה תישאל. אין דבר כזה לא תפתח את זה פה, כי הבוס שלך – משה כחלון, גם הוא חייב לנו דיווח.
אראל שליסל
נכון, אבל כשאתה במשא ומתן במספרים, אז אני לא יכול מטבע הדברים לחשוף כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
מה לחשוף? אני שאלתי שאלה פשוטה.
אראל שליסל
אני לא יודע מה בדיוק שאלת, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זה 15% מ-350 מיליון.
אראל שליסל
זו שאלת המיליון, כמה זה 15% מ-350?
היו"ר ישראל אייכלר
את זה מותר לו לגלות?
אראל שליסל
זה תרגיל במתמטיקה, זה בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
אז שיגלה לנו.
אראל שליסל
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
דבר שני, האם אתם מוכנים לשבת עם סיטיפס?
אראל שליסל
אנחנו יושבים. אני לא יודע מה היה פה בדיון לפני שהגעתי. אנחנו יושבים. כרגע הפערים מאד גדולים. כמובן שאנחנו מאד מאד רוצים את הפרויקט הזה, אבל שוב, לא בכל מחיר. בסוף אנחנו עושים את השיקולים, מנסים להבין כמה היה עולה לנו לעשות את זה במכרז ואם הפערים יהיו גבוהים מאד, אז כנראה ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם שלוש אפשרויות במצב הזה, או לסחוב זמן, ואת זה אנחנו לא - - -
אראל שליסל
לא, לסחוב זמן זה ממש לא אפשרות.
היו"ר ישראל אייכלר
או להגיע איתם להסדר, או שהם יוותרו, או שאתם תוותרו, או שתגיעו לעמק השווה. כי הדבר השלישי להשאיר עוד 5 שנים כמו שנשארו ה-5 שנים האלה, אנחנו לא נוכל להסכים. אנחנו זה הציבור.
אראל שליסל
לא, לא, אנחנו רוצים להתקדם. אנחנו רוצים את הקו הזה בין אם זה עם סיטיפס ובין אם זה על ידי מפעיל אחר. אנחנו ממש לא רוצים למשוך את הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תעשו עם מפעיל אחר.
אראל שליסל
אנחנו רוצים למצות את המשא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
תחליטו.
אראל שליסל
אנחנו עדיין רוצים לעשות את המשא ומתן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אכבד כל החלטה שלכם, כי אני לא שייך לא לסיטיפס ולא למשרד האוצר, אבל אני שייך לאותו ציבור שנפגע. סתם, לוקחים פה בן ערובה את הציבור.

הייתי צריך לתת למוריה. אני אתן לכם אחר כך, לנוסעים. גיל, אתה עוד נוסע באוטובוס?
גיל יעקב
רק באוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך רכבת כל כך הרבה שנים כבר, תהיה - - -
גיל יעקב
ממש לא. אז שמי גיל יעקב מארגון 15 דקות. אני ממש מודה על הדיון הזה. אני חושב שהסוגיה של הארכת הרכבת הקלה להדסה היא בעצם הדוגמא להתנהלות גם מצד סיטיפס, אבל גם של המדינה בכל מה שקשור להפעלת הרכבת הקלה.

אני אתחיל ואומר שבעצם ההגעה היום להדסה עין כרם בתחבורה ציבורית מוגבלת, מתוקף ההסכמים עם סיטיפס. זאת אומרת גם אם מחר בבוקר יגיעו להחלטה כלשהי האם זה יהיה סיטיפס שתאריך או יהיה מפעיל אחר, ההסכם עם סיטיפס לא מאפשר היום להוציא אוטובוס ישיר, למשל מהתחנה המרכזית להדסה עין כרם. למה? כי יש בלעדיות לסיטיפס על התוואי הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין קו 27?
גיל יעקב
אין. הוא מגיע עד הר הרצל, כי אסור בגלל ההסכם עם סיטיפס.
ירון רביד
גם זה לא נכון, אבל בסדר.
גיל יעקב
יש פה את תכנית אב לתחבורה.
ירון רביד
מותר להתחרות.
גיל יעקב
על אותו תוואי אסור להתחרות וזה התוואי שמוביל להדסה עין כרם, מה לעשות.
ירון רביד
זה לא מדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, מה עוד?
גיל יעקב
אז בעצם זאת סוגיה אחת. יש שורה של סוגיות שעולות פה בדיונים בוועדות שונות, שכולם מגיעים בסוף לאותו מוקש, שהוא ההסכם הקיים עם סיטיפס והשיקול האם להמשיך את ההסכם הזה או בעצם לקנות חזרה את הפרויקט ולהפעיל אותו בפורמט אחר, כמו שכבר הוצג כאן.

מה שאנחנו בעצם אומרים, זה שהארכה של הרכבת הקלה להדסה עין כרם ולנווה יעקב, לצד ההתעקשות של סיטיפס לא להחליף את נכונות הכרטוס, לצד העומסים שיש כבר היום ברכבת הקלה והסירוב להצטייד בקרונות, שזה גם משהו שהתבקש והמדינה מוגבלת בהסכם עם סיטיפס בנושא הזה, וכל אותם שורה של נושאים שפוגעים בציבור, הם נוגעים שוב לאותה נקודה שנידונה פה ועלתה מהר מאד, שזה – הגיע הזמן להגיד שלום לסיטיפס ושהמדינה תקבל החלטה לטובת הנוסעים, להתקדם עם הפרויקטים ולהפסיק להתיש את עצמה ואת הציבור במשאים ומתנים שכל הזמן רק נכשלים. מתמשכים. עוד כסף ועוד כסף. עוד עיכובים.

גם הלו"ז שכרגע מדברים עליו, של עוד שנתיים, זה כבר לו"ז שהיה אמור להסתיים השנתיים האלה. כבר שמענו את השנתיים האלה בשנת 2011, של הארכות. "עוד שנתיים נסיים את העבודות להארכות".

אנחנו מבקשים ואולי בעזרת הוועדה, להבין איפה עומדת האופציה של סיום ההתקשרות עם סיטיפס, האם הנושא נבחן, כמה זה יעלה, בכמה זמן זה כרוך, מה תהיינה התועלות של זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יגידו לך שזה יעלה 5 מיליארד דולר פלוס בית משפט חמש שנים?
גיל יעקב
מה יהיו התועלות של זה? יכול להיות שיש תועלות, יכול להיות שיש הפסדים, אבל שתהיה התייחסות רצינית לנושא הזה, כי מה שקורה זה שהציבור כרגע הוא בעצם בן ערובה של סיטיפס, שפועלת בהסכמה של המדינה כמונופול על צירי התחבורה המרכזיים בעיר. לא מוכנים להוסיף. כל פיפס קטן לשיפור שירות לטובת הנוסע, סיטיפס מתחילים משאים ומתנים. היינו פה בדיון בוועדה, אתה בטח זוכר, על הערך הצבור וכל הדברים. כל הזמן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, בערך הצבור הם כן עשו משהו.
גיל יעקב
בסוף הם היו האחרונים. הרכבת הקלה – אמצעי החבורה המתקדם ביותר בישראל – הם היו האחרונים שהצטרפו להסדר הזה וגם זה רק כשממש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול את הנציג הבכיר של משרד התחבורה לגבי האוטובוסים שהזכיר גיל. האם מותר לך על פי החוק כן להפעיל קווים במקביל לרכבת, לבית החולים הדסה לפחות?
משה אמסלם
אני לא מכיר הדסה. אני אגיד באופן עקרוני אסורה התחרות. יחד עם זאת, היום אנחנו מקיימים תחרות ואנחנו משלמים על זה, כי בסופו של דבר - - -
קריאה
למה?
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר מה אתה אומר.
משה אמסלם
אני לא מהתחום של האוטובוסים, אני פחות בקיא, אני מהרכבות. אבל אני אומר עוד פעם, היום - - -
קריאה
אולי מישהו שבקיא יגיד?
שלומית אבינח
לא הזמנו. דרור לא הוזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא הוזמן, אבל אמסלם הוא סמנכ"ל, הוא יודע.
משה אמסלם
אני אענה על מה שאני יודע ואם זה לא מספק, נעביר תשובה אחר כך. היום קיימת תחרות בחלק מהקווים בעיקר בצפון ובגלל זה אנחנו משלמים כסף לסיטיפס על פי ההסכם, על פי הסיכום.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תעשו כך גם להדסה?
משה אמסלם
אז אני לא יודע, אני לא מכיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תבדקו את זה במשרד התחבורה, תעשה לי טובה.
משה אמסלם
בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדקו אפשרות להפעיל קו תחבורה ישיר להדסה.
משה אמסלם
אני אשיב משהו לקודם. קודם כל גיל שאל לגבי הביי-באק, אני עניתי על זה מקודם. בעיקרון ההסכם מאפשר לנו לעשות ביי-באק. זה לא משפטי, אבל זה על פי ההסכם כאילו בגדול מה מותר לנו, מתוך הנחה שיש קו אחר בירושלים. הקו הירוק, ברגע שנתחיל אותו, אפשר לשבת וזה צריך להיות באיזה שהוא חודש בשנת 2019 והקו הירוק. ואז אנחנו יכולים לעשות את הביי-באק לא בשביל לזרוק מישהו או לא לזרוק מישהו, אלא בשביל שאנחנו רוצים לעשות את ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זה יעלה?
משה אמסלם
תלוי באיזו שנה זה יהיה ולפי חישובי הרווח. זה לא זול.
היו"ר ישראל אייכלר
תזרוק מספר.
משה אמסלם
לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
פחות או יותר.
משה אמסלם
מאות מיליונים.
היו"ר ישראל אייכלר
מאות מיליונים? במילא אתם נותנים מאות מיליונים. חשבתי מיליארדים.
גיל יעקב
במילא הם מוציאים מהם יותר. שלא לדבר על בוררות שכבר תקועה שש שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לאפשר לחברת מוריה ולתכנית אב לתחבורה. מי מייצג אותם?
זוהר זולר
תכנית אב לתחבורה, זוהר זולר.
היו"ר ישראל אייכלר
תתחיל מהסוף, מה אתה אומר על קו אוטובוס - - -
זוהר זולר
ברמה העקרונית, מה שאנחנו בוחנים זה את הביקושים. במקום שבו ישי ביקוש ויש צורך, אנחנו מקיימים פנייה והחלטת מדינה - - -
גיל יעקב
מתחנה מרכזית להדסה עין כרם - - -
זוהר זולר
ויש החלטת מדינה - - -
גיל יעקב
לחסוך לך את הבדיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, לא שמעתי אותו כי דיברת. מה אתה אומר?
זוהר זולר
והחלטת מדינה בסופו של עניין מכריעה האם הדבר הזה מצדיק תחרות ויש מנגנון בתוך ההסכם שמאפשר את התחרות הזאת בתשלום, כמו שלמשל מתקיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה תלוי במשרד התחבורה?
זוהר זולר
סליחה?
היו"ר ישראל אייכלר
זה תלוי במשרד התחבורה?
זוהר זולר
לא, זה החלטה משותפת. היום אנחנו - - -
גיל יעקב
אם משלמים על זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שישלמו, מה איכפת לי, העיקר שיש אוטובוס.
זוהר זולר
היום בסופו של עניין, כשאנחנו מסתכלים על הר הרצל כתחנת מעבר שנוסעים יורדים מרכבת ונכנסים לאוטובוס שלוקח אותם להדסה עין כרם, אנחנו מעריכים שהשירות הזה הוא שירות טוב. יחד עם זאת, אנחנו מבינים וכולנו רואים את הדבר, שנקודת הביקוש המרכזית של הקו הזה – 20,000 מבקרים ביום מגיעים לבית החולים הדסה עין כרם ולכן אנחנו מקווים ורוצים להמשיך את פעולת הרכב קדימה והלאה לכיוון הדסה.

צריך לזכור, כשאנחנו מדברים על קו נוסף ומעכשיו אני מפסיק לקרוא לו הקו הירוק, כי זה יוצר כאן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, יש פה קונסנסוס בעניין.
קריאה
תקרא לו הקו הבא.
זוהר זולר
בסדר, אז הקו הבא בעצם מעביר אותנו מתפיסה של קו לתפיסה של רשת. בשני פרוזדורים – בפרוזדור אדום ובפרוזדור ירוק – חמישה קווים שונים יכולים לפעול. מכאן התועלת הגדולה שיש במפעיל אחד, וזאת הסיבה שהמרבית המכרעת של ערי העולם משתמשות במפעיל אחד בתוך מערכות עירוניות. זאת גם הסיבה שיש אפשרות למדינה, עם יינתן פרוזדור חדש שיגיע לירושלים, לרכוש את הפרויקט הקיים ולהפעיל אותו כרשת אחודה ולא כמכלול של פרטים. ויש בזה היגיון ויש בזה הצדקה, אז אנחנו מבחינתנו נותנים את כל המידע המקצועי, את האומדנים המקצועיים.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תשלח לנו הצעה בכתב, כדי שנוכל לעיין בזה? בסדר? תכינו. אנחנו גם נעביר את זה למשרד התחבורה.
זוהר זולר
אני בסך הכל היוצר. מאה אחוז.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן. אם אתה עושה את זה אתה גם יכול לזרז, כי שני הצדדים יראו את הגבולות הקיימים.
זוהר זולר
כן, אז רק כדי לתקן אולי את הסברה שהייתה פה, במשא ומתן הזה שהוא באמת נמשך זמן ויש לי את העונג להיות חלק ממנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא התעייפת?
זוהר זולר
האמת היא שלא. זה תפקידי. לשם כך אני פה לפחות, אבל בשורה התחתונה מבחינתנו, מבחינת הצד של המדינה, ההצעה מאד מאד ברורה. הנתונים מאד מאד ברורים, הם על השולחן, הם היו על השולחן מהיום הראשון. יש מחלוקת. זה טבעו של משא ומתן, לנסות ולגשר. הפערים בסופו של עניין, אותם 350 מיליון יורו, שדנתם בהם קודם, שזה תקציב ההקמה, הוא תקציב שעלה בהרבה זיעה כדי להגיע אליו, ובסופו של עניין, בסיומו של משא ומתן, יש הבנה ויש הסכמה.

מכאן והלאה, אותה עלות תוספתית היא כבר איננה סבירה וכאן באמת יש אחריות ציבורית, לא רק להביא את המוצר הציבורי שקוראים לו תחבורה, אלא גם לשמור על הקופה הציבורית ואני חושב שהאיזון הזה הוא איזון מאד משמעותי. באיזה שלב יש הכרעה? כשיש אלטרנטיבה. והיום האלטרנטיבה שלנו היא אלטרנטיבה שמחזיקה מים. ולמה אני אומר את זה בצורה כזאת? כי בסופו של עניין, אם מסתכלים על פרויקט הרחבה על הארכות ושלוחות, אם יתבצעו באמצעות קבלן, זכיין אחר, אז נכון ברחוב הנטקה ובשדרות נווה יעקב יהיה משך זמן שבו יש אי תנועה רחב שאיננו מנוצל.
היו"ר ישראל אייכלר
לחנייה לתושבים.
זוהר זולר
שאיננו מנוצל, אלא מנוצל לחנייה לתושבים, לצערי, אני חייב להגיד, כי הלוואי והיינו יכולים להגיע באמת למסילה שמושמת שם באזור, אבל בהדסה עין כרם כבר ההבדל הזה לא יורגש.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
זוהר זולר
ולמה? כי חברת מוריה, חברת הבת העירונית, יוצאת לביצוע במהרה, לביצוע של עבודות ההנדסה האזרחית שקשורות לסקטור הציבורי, מה שהמדינה מקדמת. המדינה מקדמת את הפרויקט ככל שהיא יכולה, זה כחלק מהתכנית הברורה והכלכלית שאותה אנחנו מקדמים. כל מה שהמדינה יכולה לקדם היא מקדמת: העתקת תשתית, מדרכה, קיר תמך, נטיעת עץ, ספסל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על אותו ציר.
זוהר זולר
מבחינתנו הציר הוא קיר לקיר, על כל מה שיש בתוכו. המדינה מקדמת 75% מפרויקט ההנדסה האזרחית בתוך הציר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה לא עשו את זה עד היום?
זוהר זולר
זה מה שקורה. זה קודם כל מסקנות מהקו האדום הקיים, אבל את הדבר הזה אתה כבר יכול לראות בשטח. אם תלך להנטקה או לשדרות נווה יעקב, אתה תראה כבר רחוב מושלם, עם קירות תמך ועצים נטועים ומדרכות וספסלים וכו', ותראה אי תנועה מרכזי שעתיד לאכלס את המסילה. אז אני רק אומר בסופו של עניין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שזה לא ייקח עוד כמה שנים אחרי זה.
זוהר זולר
בדיוק. אז אנחנו יכולים, כשאנחנו מתחילים את העבודות - - -
קריאה
זה גם יהיה עם הפרעה מינימאלית לתושבים, כי עד שיבוא זכיין כבר ההפרעה תהיה מצומצמת משמעותית.
זוהר זולר
כשאנחנו מתחילים את העבודות בהדסה עין כרם ואנחנו נמצאים היום בדיונים עם נציגות הדסה, דיונים פוריים מאד, אם יורשה לי לציין, ואנחנו מגיעים לסיכום ביחד עם הדסה להתחלת עבודות ההנדסה האזרחית של הסקטור הציבורי באמצעות חברת מוריה, חברה שמתמחה בעבודה במרקם האורבאני, בתוך עיר. זו חברה עירונית. יושב הראש של החברה הזו הוא ראש עיר. ברור שהוא רגיש לציבור מהבחינה הזו.

אז אנחנו מתחילים את העבודות ומיד בסיום העבודות יכנסו המסילות. מבחינת הדסה לא יורגש ההבדל. ולכן כששואלים עכשיו מה ההחלטה הנכונה, זה כמובן תלוי בחלופות. היום החלופה, לאור הפער בין עמדות הצדדים, הולכת ומתחזקת, איננה סופית עדיין, כי עדיין כמו שאמרו נציגי המדינה, רוצים למצות את המשא ומתן. נכון לעשות את זה המוקדם ככל הניתן, אבל לאור המחירים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אנחנו חייבים לא לעכב, כמו שאתה אומר, נתחיל לרוץ הלאה כדי שהם יוכלו להסתדר יותר מהר.
זוהר זולר
חד משמעית.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע שגם בשלום בית ובעוד מקומות, כשרוצים להסדיר בין אנשי עסקים, אז שמים גדרות לשני הצדדים ושניהם יודעים שאין פה את כל האפשרויות. נסגרות אפשרויות, נשארת אלטרנטיבה אחת או שנייה, ואז הם מגיעים מהר מאד לפשרה.
זוהר זולר
הבעיה הגדולה בחוקי המשחק האלה, כשאנחנו רוצים להכניס את כולם למגרש הכדורגל ולשחק את הכדורגל על פי הכללים, אנחנו מוצאים את עצמנו בשני מגרשים שונים לגמרי לפעמים. אחד משחק הוקי קרח והשני משחק כדורגל ושם מתגלעות המחלוקות. עכשיו עוד פעם, אין לי את הלגיטימציה להיות רגשי בעניין הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, אבל אמרת דברים נכונים. זאת אומרת אתה יכול להתחיל להריץ את העבודות.
זוהר זולר
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
קדימה. אז כבר היה זה שכרנו.
זוהר זולר
זה מה שקורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי רוצה מילה להדסה, מה אתם אומרים?
שלומית אבינח
לא, מוריה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם מוריה, אבל מוריה אני יודע שאני חייב. בלעדיהם אני לא אוכל לנסוע על הכביש.
עדן טאקו
ואפשר גם כן אזרחים קצת?
היו"ר ישראל אייכלר
האזרחים דיברו הרבה פה.
עדן טאקו
לא, לא. באמת יש לי הרבה דברים אחרים להגיד, הרבה דברים שלא נאמרו שהם מאד משמעותיים לדיון הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך, אנחנו צריכים לסיים בשלוש, אבל אני חושב שאני מייצג את האזרחים ונדמה לי שרוב הדברים שאמרתי הסכמת.
עדן טאקו
יש עוד דברים.
היו"ר ישראל אייכלר
אם לא, אז אולי נוסיף. בבקשה.
אהוד שאולוף
אודי שאולוף, אני אמרכל של בתי החולים ואנחנו מברכים על הדיון בוועדה. אני חושב שמלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים. אני לא חושב שיש פה מישהו בחדר שלא חושב שהרכבת צריכה להגיע להדסה ולטרחה העצומה שיש לציבור הנוסעים שמגיעים להדסה. לנו זה חשוב מאד שהרכבת תגיע, לנו כהדסה, ואני אומר עוד פעם – לציבור הירושלמי זה חשוב מאד.

אנחנו במשא ומתן ובדיונים עם החברה של הרכבת. ביום ראשון הקרוב יש הצגה נוספת לפרופסור רוטשטיין, מנכ"ל הדסה, כדי לאשר סופית. היה לנו דיון כזה לפני שבועיים, היו הערות קטנות של פרופסור רוטשטיין על התכנית וביום ראשון הקרוב ממש אנחנו יושבים שוב על הנושא הזה ואני מעריך שבימים הקרובים אנחנו נאשר את התכניות, כך שהדסה, מבחינת הדסה, לא מטילה שום איזו שהיא הגבלה על לוחות הזמנים.

אני יודע שבמקביל הם יוצאים כבר ומוכנים לצאת למכרזים. חברת מוריה יוצאת למכרזים לביצוע בשטח. ברגע שיהיה קבלן, הוא יוכל להיכנס לעבודות.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה הדסה משלמת על התחנה שלה? כתוב פה 220 מיליון שקלים. מי משלם?
אהוד שאולוף
זה משרד התחבורה. כל הפרויקט הזה ממומן על ידי המדינה. הדסה, אם היה לנו כסף, זה היה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רמזתי על משהו אבל לא משנה.
אהוד שאולוף
זה היה נחמד מאד.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יודעים מה, אני אגיד את זה לפרוטוקול.
אהוד שאולוף
חשבתי שאתה רוצה להגיד כמה כסף הדסה תקבל מהפרויקט.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. אגב, אם תהיה תחבורה טובה גם המיטות לא תהיינה ריקות, אז - - -
אהוד שאולוף
המיטות מלאות ב-110% כל הזמן, הרב יודע. אנחנו בתפוסה מלאה כל הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה להגיד משהו שהתכוונתי לומר ברמיזה ואני אומר את זה רק כרמיזה. הדסה עומדת לקבל מיליארד שקלים בעזרת השם ממדינת ישראל. יכול להיות שבתוך המיליארד שקלים אפשר להוסיף עוד משהו בשביל התחנה שלכם שם, שתהיו מוכנים שברגע שירצו להפעיל, נרוויח שנתיים.
אהוד שאולוף
מבחינתנו יכולים להתחיל לעבוד.
היו"ר ישראל אייכלר
מילה לפני האחרונה למוריה.
ראובן מרקוביץ'
אז חברת מוריה מבצעת את העבודות כבר היום. אנחנו נמצאים בביצוע של השלבים ההנדסיים הראשוניים – פינוי שטח מכל המטרדים והכנת הרחוב לקראת המסילות. עבודות בוצעו כבר בחלק גדול מהשטח, ברחוב הנטקה, ברחוב הנרייטה סולד. אנחנו נכנסים כרגע לביצוע גם בקטע שמצומת אורה ועד להדסה ומוכנים לצאת לביצוע בימים הקרובים למכרז בקטע שבתוך הדסה עצמה.
היו"ר ישראל אייכלר
ביצוע כולל את הגשרים?
ראובן מרקוביץ'
הביצוע כולל את הגשרים, נכון. יש היתרי בנייה, יש את הקבלן כבר. הביצוע יתחיל - - -
קריאה
וזה עבודות שלא קשורות במה שקורה פה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא קשורות.
קריאה
זה עבודות שמתקדמות.
ראובן מרקוביץ'
נכון, והביצוע יתחיל. יראו את הפועלים בשטח כבר במהלך החודש הקרוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אז עכשיו מילה אחרונה לגברת. מה השם?
עדן טאקו
תודה רבה. עדן טאקו. אני גרה בקריית מנחם, זאת אומרת שהנסיעה שלי היא יום יום ברכבת הקלה. הרכבת הקלה חוצה לי את הדרך. זאת אומרת שאני נוסעת באוטובוס לרכבת הקלה, מהרכבת הקלה נוסעת לתחנה מרכזית ועולה על אוטובוס נוסף. זאת אומרת שלושה גורמים בנסיעה שלי.

חשוב לי להדגיש, נאמר פה שרוצים למצות את המשא ומתן עם חברת סיטיפס. חשוב לי שיהיה ברור, כל הזמן הזה שלוקח למצות את המשא ומתן איתם, זה זמן שבא על חשבוני. זה זמן שאני רוצה שכן תגדירו אותו בזמן, שיהיה ברור שאם לא ממצים את זה בזמן נתון, אז זהו. עוברים הלאה. לא יכול להיות שזה יימשך.

לא רק זה, שכאן נאמר שאם עכשיו יעשו את הביי-באק והכל וזה יהיה הפרת חוזה מבחינת המדינה, חשוב לי שיהיה ברור שהיו הפרות חוזה מצד סיטיפס וזה כן חשוב הקשר הכלכלי. כמה אתה עוד צריך לפצות את סיטיפס, כשסיטיפס בעצמה היא זו שהפרה חוזים? זה מאד חשוב ועצם העובדה שמכשירי הכרטוס לא תקינים, עצם העובדה שזמני ההמתנה שהם הבטיחו מלכתחילה, לא עומדים בהם, עצם העובדה שאני כרגע יוצאת בשעה שש וחצי בבוקר מהבית, מגיעה לתחנת הר הרצל וצריכה לחכות. לרדת מהאוטובוס, לעצור את הדרך שלי לחכות 8 דקות לרכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
בבוקר?
עדן טאקו
כן, בשש וחצי בבוקר אני יורדת בהר הרצל, מחכה 8 דקות. 8 דקות, כשלפני כן חיכיתי לאוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
נדמה לי שש דקות זה המקסימום שמותר, נכון?
עדן טאקו
מהשעה - - -
גיל יעקב
בחוזה המקורי זה היה 4.5 דקות.
עדן טאקו
מהשעה 7 בבוקר זה שש דקות. שש עד שבעה זה 8 דקות, כשלפני השינוי האחרון שעשו בזמנים היה 6 דקות משעה שש או שש וחצי אם אני לא טועה. אני כרגע מחכה 8 דקות לרכבת. הזמנים שהובטחו מלכתחילה, הזמנים שנחתמו בחוזה היו של 4.5 דקות. אז לא עומדים בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
את מציעה לוועדה לקבוע תאריך עד שהם יסיימו את המשא ומתן?
עדן טאקו
כן. זה מה שאני חושבת שתעשו לטובת התושבים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא יודע אם אני מוסמך, אבל אני כן מוסמך לעשות דיון נוסף. אני רוצה עוד לפני הפגרה, שזה בערך חודש, לעשות דיון נוסף ואני רוצה שתגיעו כבר עם הסכם או עם אלטרנטיבה.
שלומית אבינח
אנחנו נודיע על התאריך, כך שתוכלו ל - - -
עדן טאקו
וחשוב לי שכן יהיה דגש על העניין של העבירות של סיטיפס.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אחרת אנחנו יכולים להיפגש עוד שנה אותו דבר וצריך להגיע להסכם. אתם תשבו ואתם תשבו ותגיעו להסדרים.

אני כן הייתי רוצה לקבל, גם מתכנית אב לתחבורה את הרעיון שלך, גם ממשרד האוצר את ההצעות שלהם, מה אתם מציעים לסיטיפס; וגם מסיטיפס אני רוצה. זה לא דברים סודיים. זה לא דברים ביטחוניים. אני מדבר על דברים שכבר הצעתם, לא על דבר שאתם עומדים להציע. תגיד למשפטנים שאני מבקש את זה ואני לא מבקש את מה שאתם מתכוונים לוותר אחר כך, את זה אני מבין אתכם. אני מדבר על מה שאתם מציעים עכשיו, וזה מידע ציבורי שזכות הציבור לדעת ואנחנו חלק מהציבור.

אני מודה לכם על הדיון הענייני שכולכם השתתפתם בו. אני מאמין בסופו של דבר שכל יושבי השולחן רוצים בטובת האזרחים, בטובת הציבור, טובת העיר.

תודה רבה שבאתם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:02.

קוד המקור של הנתונים