ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/02/2017

פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בשכונת נווה יעקב ובית וגן בירושלים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 89

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י' בשבט התשע"ז (06 בפברואר 2017), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בשכונות נווה יעקב ובית וגן בירושלים
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
מיכאל מיכאלי
מוזמנים
מורן יונה - מנהלת תחום תחבורה ציבורית, אגף הרישוי, משרד התחבורה

שירי שטראוס - ראש צוות תחבורה ציבורית, אגף תושיה, עיריית ירושלים

הרב אברהם בצלאל - חבר מועצת העיר, עיריית ירושלים, תושב שכונת נווה יעקב

הרב ישראל קלרמן - חבר מועצת העיר, עיריית ירושלים, תושב שכונת נווה יעקב

אופיר יחזקאל - מנהל תנועה ירושלים, חברת אגד

חגי יציב - מנהל משק, חברת אגד

אלי יעקובי - יו"ר מינהל קהילתי נווה יעקב

שלמה מורגנבסר - חבר הנהלה, מינהל קהילתי נווה יעקב

יעקב חשין - יו"ר ועדת תחבורה ובטיחות בדרכים, מינהל קהילתי נווה יעקב

דסי גורדון - מנהלת מינהל קהילתי נווה יעקב

ישי בלך - רכז תחבורה ציבורית, מינהל קהילתי בית וגן

יעקב חנינה - חבר הנהלה, מינהל קהילתי בית וגן

עמנואל זלטס - אזרח, תושב נווה יעקב, מוזמן לוועדה

צבי נירנברג - אזרח, תושב נווה יעקב, מוזמן לוועדה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בשכונות נווה יעקב ובית ובגן בירושלים
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים עכשיו את הישיבה. אנחנו עוסקים בפניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בשכונות נווה יעקב ובית וגן בירושלים. הוועדה לפניות הציבור מתכנסת בעקבות פנייתו של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, תושב שכונת נווה יעקב, ברוך הבא.

כמו כן לוועדה הגיעו פניות רבות של תושבי שכונת נווה יעקב, שרוכזו על ידי מר יעקב חשין, יושב ראש ועדת התחבורה והבטיחות בשכונה.

נווה יעקב היא שכונת המגורים היהודית הצפונית ביותר בירושלים. השכונה הוקמה בשנת 1970, כך כתבתם, אבל אני יודע שהשכונה הוקמה עוד לפני מלחמת השחרור ונכבשה על ידי הירדנים ואחרי זה, בשנת 1970 חידשו את היישוב בנווה יעקב.
קריאה
היא פונתה בשנת 1948. קראו לה הכפר העברי, אבל היא שונתה.
היו"ר ישראל אייכלר
הכפר העברי. שלום רב לחבר עיריית ירושלים ותושב השכונה. מספר התושבים בשכונת נווה יעקב הוא 25,000 תושבים, בלי עין רעה. בעצם גודל של עיר. מרבית תושבי השכונה צעירים. קרוב ל-80% מתושבי השכונה הם צעירים עד גיל 40. קצב הגידול בשכונה גבוה מאד. משפחות צעירות חדשות מתווספות לשכונה ומשרד התחבורה צריך לתת מענה תחבורתי לכך. הציבור בנווה יעקב משתמש ברובו בתחבורה הציבורית. אין שם הרבה חברי כנסת? למספר מועט של תושבים יש רכב פרטי.

תושבי השכונה מתלוננים שהם מקופחים בכמות הנסיעות היומיות לעומת שכונות אחרות, אבל עיקר הטענה הייתה שיש דילוגים בנסיעות, שזה דבר שאנחנו שומעים הרבה בזמן האחרון. יש נסיעות שמופיעות בלוח הזמנים ולא מבוצעות בפועל, דילול נסיעות ואנשים מאחרים וכו' וכו'. את זה הם יגידו בעצמם. הרבה אנשים נשארים בתחנות ואנחנו יודעים שזה הדבר שהכי מקומם אותנו, לראות אנשים שמחכים בתחנות.

עיקר הבעיה בשעות העומס בבוקר ובצהרים, בקווים 59 ו-69. אני לא צריך להקריא את כל הפרטים כי האנשים נמצאים פה והם יכולים להגיד.

אני רוצה לתת לבקשת חבר הכנסת מלכיאלי, את רשות הדיבור לרב אברהם בצלאל, שהוא חבר מועצת העיר. בבקשה אברהם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
חבר מועצת העיר, תושב השכונה.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, אברהם.
אברהם בצלאל
שלום, צהריים טובים, אדוני יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, חבר מועצת העיר הרב קלרמן.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם נתחיל בנווה יעקב.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
נתחיל בנווה יעקב כי אני חושב שזה עיקר הדיון.
היו"ר ישראל אייכלר
גם רוב האנשים הם מנווה יעקב. זו הייתה היוזמה, נווה יעקב וצרפנו את בית וגן. אני אסביר למה צרפתי את בית וגן. כי לזמן את האנשים העסוקים האלה מטעם אגד ומטעם משרד התחבורה, לכל שכונה בנפרד, היה נראה לי מיותר. לכן אני משלב את נושא בית וגן בדיון. בבקשה.
אברהם בצלאל
אני תושב השכונה כבר 14 שנה, יותר, ואני חושב שבאמת נווה יעקב מופלית לרעה. שכונת נווה יעקב היא שכונה מאד צפונית, מופלית לרעה. מספר התושבים מאד מאד גדל שם בשנים האחרונות. כל האזור מתחרד, למעלה מ-1,000 משפחות חדשות בשכונה, וכמובן שלכל משפחה יש לפחות חמישה-שישה ילדים. רוב התושבים באמת נוסעים בתחבורה הציבורית ואתה רואה פשוט גם אוטובוסים מפוצצים ברמה. איך מישהו אמר לי השבוע? תדאגו להוריד את הכיסאות באוטובוסים, שלפחות יהיה מקום להחזיק ביד. זה אלף.

ב', הדילוגים באוטובוסים, יש פשוט דילוגים לא פעם ולא פעמיים ולא עשר פעמים ביום. מתוך 60 קווים שצריכים לצאת, אולי 40 קווים יוצאים ואפשר לבדוק את זה. אני אומר גם העומסים, גם זה שאין תחבורה, זו שכונה צפונית שאין דרך אחרת לצאת. אנשים פשוט עומדים. אני אומר לכם כתושב שכל היום נוסע בהלוך ובחזור, כל פעם שאני יוצא או נכנס לשכונה מלא טרמפים, אנשים עומדים חצי שעה. כל מקום שאתה עובר, אנשים אומרים כבר חצי שעה אנחנו עומדים לכיוון אזור בר אילן, ביציאה מהשכונה. הדבר הזה הוא בלתי נסבל. היו הרבה הרבה פגישות בנושא הזה ואני חושב ששום דבר לא התקדם.

עוד מילה אחת, גם בנושא קו 402, יוצאים ארבעה קווים ביום שישי אני שומע. אחד עושה את המסלול הרגיל, השאר רק יוצאים מהיציאה ופשוט נעלמים החוצה. זה דבר שאני גם שומע אותו הרבה. אני חושב שהגיע הזמן ששכונת נווה יעקב תעלה על המפה בצורה נורמאלית לעוד קווים, בוודאי בתדירות הרבה יותר גבוהה.
היו"ר ישראל אייכלר
חבר הכנסת מלכיאלי, אתה יזמת את הדיון, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני אומר ככה במשפט קצר: קודם כל אני רוצה להודות לך, הרב אייכלר. מיד כשפניתי אליו, שיש לנו צרה בשכונה, אני אגדיר את זה צרה, הוא ישר אמר אני אירתם לסיפור ונתמקד בשכונה עצמה.

תראו, קודם כל אני רוצה לומר תודה רבה שבאתם לכאן. אני רוצה להגיד לכם שאת האוטו שלי אני קניתי בגלל התחבורה הציבורית. עוד כשהייתי אברך בשכונה, כל יום לשרוף כמעט שעה – זה חצי שעה בהלוך, חצי שעה בחזור, ואני ביום שישי יודע בשעות שלפני שבת, הטלפון שלי כל הזמן מצלצל. בציבור החרדי יודעים שכל בעיה שיש רצים לעסקנים של השכונה. אין אוטובוס ואין אוטובוס. ואני מסתובב עם העיר שלי, וחשין, שהוא יושב ראש ועדת התחבורה רואה אותי כל הזמן. תחנות מלאות.

אני יודע שאתם הוספתם קווים. אגד עושה מאמצים גדולים, צריך לומר את זה. אגד עושה מאמצים גדולים, אבל בשורה האחרונה התחנות כל הזמן עמוסות ואתה מסתובב בערבים בבר אילן לכיוון נווה יעקב, עגלות וילדים, דבר שהוא נהפך לשיחת היום בשכונה. ואנחנו ככה התאספנו, גם כדי שאתם תוכלו לשמוע מכלי ראשון את הבעיה האקוטית של השכונה.

אני אגיד יותר מזה. היום כשאתה מדבר עם אנשים ואומר אני רוצה לבוא לגור בנווה יעקב, אומר לך אין לי שעתיים פנויות ביום לחכות לאוטובוס. אומר אז אני אשלם עוד 1,000 שקלים שכירות במרכז העיר, בבר אילן, כי אני לא יכול להתמודד עם זה ולא לכל אחד יש את האפשרות לקנות אוטו.

אז זה היה חשוב, שתשמעו באמת את הדברים ואנחנו באמת מקווים שזה ייצא לתועלת בפגישה הזאת.
שלומית אבינח
מי יעלה את כל הבקשות הספציפיות, חשין?
יעקב חשין
יש פה רשימה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז קודם חבר מועצת העיר, הרב ישראל קלרמן שטרח ובא אלינו והוא גם תושב השכונה נווה יעקב. אני מניח שאין לו חיים קלים, כי גם בבעיות שאר חלקי העיר פונים אליו, אז אני מניח שהשכנים מטרידים אותך.
ישראל קלרמן
עניי עירך קודמים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
ישראל קלרמן
קודם כל אני מתנצל, אני צרוד מאד, אתם שומעים, אבל אני אנסה בכל זאת שישמעו אותי. תודה רבה קודם כל ליושב הראש, לחבר הכנסת מקלב שהעלה את הנושא. אנחנו כעירייה יודעים תמיד שיש שכונה חדשה, אני נמצא בשכונה, אני למעשה 14 שנה נמצא בשכונה, מאז שבנו אותה, את 1,000 היחידות הראשונות לחרדים, זה היה לפני 25 שנה ומאז זה מתרבה ומתרבה וכמו שקוראים לזה היום בציבור, התחרדות השכונה. אז המצב היום בשכונה למעלה בינתיים יש 3,000 בתי אב שזו כמו אדירה של צורכים מהציבור הזה.

אם אנחנו כל היום גם בגלל בנושא תאונות הדרכים וגם בנושא התחבורה ונושא איכות הסביבה, כל היום מנסים לשכנע את האנשים תעזבו את המכוניות הפרטיות ותעברו לאוטובוסים, אצלנו לא צריך לשכנע, כי זה הציבור שצורך בצורה הכי רצינית את התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה, מה עם הרכבת הקלה שדובר שהיא תיכנס לשכונה?
ישראל קלרמן
עובדים עליה, גם כמה שנים, אני מקווה שיראו עוד מעט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם בעד או נגד?
קריאה
נגד.
ישראל קלרמן
היו נגד ובעד, זה לא ברור.
היו"ר ישראל אייכלר
פה היו דיונים אצלי עם תושבי נווה יעקב שלא רצו. עכשיו אני רואה ש - - -
ישראל קלרמן
לא, לא, תושבי נווה יעקב הם גם נגד היום. אני לא יודע מה יהיה אחרי זה. גם בדיונים בעירייה אנחנו לא יודעים אם אנשים יעזבו את פסגת זאב ויעברו אחרי זה, כי אני לא יודע כמה ייסעו בעצמם. כל פעם שאני מעלה את זה אצלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי זה פתרון, כי ברחוב יפו גם היו נגד והיום 140,000 אנשים נוסעים איתה.
ישראל קלרמן
ביפו היו נגד מסיבות אחרות, אבל פה יש עוד בעיה שאיפה - - - עובר - - - אני לא יודע כמה ייסעו מחוץ - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת זה לא פתרון אתה אומר.
קריאה
לא, לא, ממש לא.
קריאה
זה לא עונה על היעדים.
ישראל קלרמן
זה גם לא יהיה פתרון גם ליציאה לעיר, זה יהיה פתרון תוך שכונתי. כמה רחובות לפסגת זאב, לא יותר מזה.
קריאה
זה כן יכול להיות חיסרון, כי זה ממעיט את האוטובוסים בתוך השכונות. זה גם חיסרון בעצם.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אז אני - - -
ישראל קלרמן
כבוד יושב הראש, רק עוד מילה אחת. אני אומר אם תמיד אנחנו כעירייה היינו צריכים לדאוג שבונים שכונה חדשה ונכנסים כמות כזאת של אנשים, היינו צריכים לדאוג למוסדות ציבור או לכבישים שיהיו, בנושא הזה לא נגענו ואני שמח מאד שנוגעים בזה פה, אבל זה פשוט באמת סבל כמו שהזכירו, זה סבל. זה כל הזמן, כמו שאמרת. זה בקרים וערבים וצהריים, וכל הזמן אנחנו מקבלים טלפונים.

אתמול בלילה אני הייתי באיזו חתונה, ניגש אלי איזה אברך שהגיע לגור עכשיו ברחוב החדש, רחוב רביץ, מתאכלסים בשבוע הקרוב 120-130 משפחות, כשהתאכלסו לפני חודש 120 ויהיו עוד 100. זה 300-400 משפחות שזה לבד אני לא יודע כמה ואין להם בכלל תחבורה אצלם ברחוב וגם זה חלק מהנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, בעניין רחוב רביץ, אני מגלגל אליך ישירות את העניין, כי משרד התחבורה ואגד השיבו לי שיש בעיה טכנית לעשות עיקוף, עיגול של האוטובוס סביב כיכר.
ישראל קלרמן
כל היושבים פה היו איתנו בישיבה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם העירייה תבנה כיכר, פתרנו את הבעיה.
ישראל קלרמן
נכון, זה מה שאנחנו באמת, כי הייתי גם אצל מהנדס העיר.
דסי גורדון
מורן, מתי צריכה להיות תשובה על זה?
ישראל קלרמן
הייתי אצל מהנדס העיר השבוע ביחד עם עמי ארבל וישבנו.
שירי שטראוס
תשובה ברחוב רביץ זה קודם כל בעיקר מול משרד השיכון, הם צריכים להשיב לנו על זה.
ישראל קלרמן
הם גם בעד, אבל אני ישבתי עם שלמה אשכול ועמי ארבל וגם ליאת המזכירה של יעקב פה. היא צריכה להיכנס ואני מקווה מאד שבאמת יאשרו את זה ואז לא תהיה בעיה. הרב אייכלר, לשאלתך. אז אנחנו מקדמים, אבל גם בזה אנחנו עובדים על זה ובעזרת השם זה יהיה. כמו שאמרתי, מהנדס העיר בעד הדבר הזה ו - - - את זה בתב"ע.
שירי שטראוס
יש שתי חלופות שנבחנות כרגע.
ישראל קלרמן
אני אומר גם עד שזה יהיה צריך לתת תשובות.
היו"ר ישראל אייכלר
בואו נשמע את התשובות.
שלומית אבינח
הפרוטוקול לא קולט. סליחה, זאת ישיבת ועדה בכנסת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא שומעים אתכם בפרוטוקול. מה את אומרת, מה תהיה הכיכר הזאת?
שירי שטראוס
יש שתי חלופות שכרגע נבחנות לגבי מסוף בשכונה. אחת זה ב - - -
שלומית אבינח
את מדברת על רחוב רביץ, התייחסות לרביץ?
שירי שטראוס
כן. זה יאפשר שירות תחבורה ציבורית לרחוב רביץ שכיום לא משורת. אנחנו מקווים שלקראת סוף החודש נקבל התייחסות מה היא החלופה המועדפת ואז נתחיל בעצם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה החלופה השנייה?
שירי שטראוס
יותר לכיוון פסגת זאב, ליד טיילת נווה יעקב, שזו חלופה שאנחנו די רוצים.
ישראל קלרמן
זה מה שהעלינו בישיבה.
שירי שטראוס
כן, זו חלופה חדשה שהועלתה, שהיא עדיפה מבחינת תושבי השכונה וגם פסגת זאב יכולים להנות ממנה, כי לא תעבור להם תחבורה ברחוב שהוא בעייתי אצלם, רחוב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
וזה יפתור את הבעיה ברחוב רביץ?
ישראל קלרמן
כן.
דסי גורדון
חלקית.
ישראל קלרמן
אבל זה בהליך של תב"ע, לכן זה דבר שייקח עוד זמן. לכן אני אומר שצריך גם - - -
דסי גורדון
בדיוק.
שירי שטראוס
זה דבר שייקח זמן בכל מקרה.
ישראל קלרמן
המצב שקיים היום, אין את זה באף מקום.
דסי גורדון
וזה בעצם עומס על קווים קיימים שלא מצליחים לשרת כרגע את השכונה. זה עוד 400 תושבים שבעצם יעמסו. המשמעות טכנית של הדבר, זה ששתי תחנות שם לא מאפשרות לעוד אנשים כבר ברחוב זבין, שלוש תחנות ראשונות, כבר אין מקום לעלות.
ישראל קלרמן
האוטו מלא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה לא פתרון מה שהם מציעים.
דסי גורדון
אם זה לא יהיה הוספות מסיביות וכבר הזכרנו, זה הוספה מסיבית ועוד קווים, זה לא ישרת.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. הרב קלרמן, בוא תמשיך. סליחה שהפרעתי.
ישראל קלרמן
לא, אני חושב ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סיכמת?
ישראל קלרמן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה. אנחנו נלך לפי הסדר שאתם רוצים. אלי יעקבי, יושב ראש המינהל הקהילתי, בבקשה.
ישראל קלרמן
אני מבקש רשות לעזוב, יש לנו ישיבה.
קריאה
אני גם מתנצל.
היו"ר ישראל אייכלר
בארבע אני מגיע. ברגע שנגמור את הישיבה. בשלוש. אולי נגמור לפני שלוש, אולי נפתור את הבעיות לפני שלוש.
אלי יעקובי
מי שבאמת מכיר ויודע, יושב ראש ועדת התחבורה, הרב חשין, שבאמת ביום יום מטפל בזה. אני רוצה לתת שני דגשים.

שכונת נווה יעקב, כמו שנאמר, היא השכונה הצפונית ביותר. רוב תושבי השכונה יוצאים מהשכונה ללימודים, אם זה בחורים, ילדים. לילדים ישנם עוד מוסדות בשכונה, אבל הרבה ילדים גם יוצאים מחוץ. ישיבות. אברכי כולל, נשים לעבודה, אנשים לעבודה. המאסה האדירה שכולם יוצאים מהשכונה זה משהו שהוא לא קיים כמעט בכל שכונה. רוב השכונות נותנות איזה שהן תעסוקות בתוך המקום. יש כוללים.

רשת הכוללים שבשכונה, אולי זה הפתרון, אבל רשת הכוללים שבשכונה היא יחסית דלה לעומת כמות האנשים שיוצאים.
היו"ר ישראל אייכלר
מעניין, למה לא התפתח מסחר ומרכזים?
אלי יעקובי
יש לנו בעיה גדולה עם שטחים. עובדים על זה עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
כי באמת היא עיר בפני עצמה. אין שום סיבה שכולם ייסעו העירה לקנות כל דבר.
דסי גורדון
יש עכשיו תכנון של פינוי בינוי במרכז המסחרי. התב"ע שם מאד מורכבת. זה לא ל-7-8 שנים הקרובות.
שלומית אבינח
עד שזה יהיה.
אלי יעקובי
זה שנים רבות. זו נקודה אחת. נקודה נוספת, השכונה היא מאד מאד צעירה. זו השכונה עם הילודה הכי גבוהה בירושלים. אנחנו מדברים על מעל 1,000 תינוקות בשנה, בלי עין רעה. משפחות עולות לאוטובוס עם שניים, שלושה, ארבעה וחמישה ילדים, עם עגלה או שתיים. האוטובוסים תמיד-תמיד מפוצצים, תמיד מלאים, אבל בתחנות המוקדמות וזה יוצר מצב בלתי נסבל. לכן אוטובוס יש לו יכולת קיבולת, הוא לא לקבל יותר, אז אנשים נשארים בתחנה. פה צריך לתת את הדעת באמת להעמיס, לתת גם לעבות את הקווים וגם להוסיף קווים חדשים.

זה לא אומר שכל קו שיוצא מנווה יעקב צריך להגיע באופן כזה לבר אילן. יכול להיות שצריך לחשוב על מסלולים בצורה קצת יותר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הצעתם הצעות מעשיות לעירייה?
אלי יעקובי
הצענו. אנחנו ישבנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על מסלולים?
אלי יעקובי
אין ספור ישיבות. הרב חשין מרכז את כל הנושא הזה ואני חושב שנכון שהוא ידבר, כי באמת הוא גם עוקב. יש לנו קו מידע. אנשים מדווחים בזמן אמת. חוץ מהטלפונים שכולנו מקבלים, יש קו מידע שאנשים מדווחים בזמן אמת על דילוגים, על איחורים, על עומסים, על הכל. מהעיר לשכונה, מהשכונה לעיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אחד הדברים המקוממים אותי ביותר בתשובות – שאולי נשמע אותם – שחסר נהגים. זה דבר שאני לא מוכן להשלים איתו, כי מי שחסר לו נהגים, שייתן לחברה אחרת להביא נהגים או שישלם יותר לנהגים. לא יכול להיות שחסר נהגים. זה כמו שהעירייה תגיד חסר לי אנשים שינקו את האשפה, אז יש שביתה. תודה רבה הרב קלרמן. אם אתה בלחץ, אני אשחרר אותך. הרב חשין, בבקשה. אולי תוסיף על מה שכבר נאמר.
יעקב חשין
כן, אני כמובן לא אחזור על מה שנאמר ונאמרו דברים חשובים. אני רוצה לבשר לחבריי ולנוכחים כאן, שקודם כל אני והמנהלת של המינהל הקהילתי מגיעים לכאן הישר מפגישה במשרד התחבורה, שנקבעה אמנם לפני שלושה שבועות, אבל בגלל אילוצים היא נדחתה להיום. אנחנו ישבנו אצל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם לא ידעו בכלל שיש פה ועדה היום, כנראה. או שהם כן ידעו?
מורן יונה
זה היה במקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
ממש, כן.
יעקב חשין
בכל אופן, אנחנו שמחים כמובן שהוועדה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה סגרתם שם? פה תספר לנו.
יעקב חשין
קודם כל אם באנו לפה אז כנראה שעוד לא נסגר כלום. אבל כן הייתה לנו הזדמנות חשובה ביותר להציג את כל הדברים באופן בלתי אמצעי. זה לא אותו דבר כמו ששולחים מיילים או מדברים בפלאפון. אני חושב שגילינו כן אוזן קשובה. אפשרו לנו להעלות את כלל הבעיות שאנחנו סובלים מהן בשכונה, שמתמקדות בעיקר בשני תחומים נפרדים. יש את התחום של הדילול בנסיעות, שזה קשור למפעיל.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה נקרא דילול? מראש קובעים דילול?
יעקב חשין
יש מראש נסיעות שמופיעות בלוחות הזמנים ולא מבוצעות.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דילוג, זה לא דילול.
יעקב חשין
זה דילול נסיעות מלו"ז בסיס.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, מורידים מהלו"ז?
יעקב חשין
כן.
שלומית אבינח
האוטובוס לא עוצר בתחנה.
יעקב חשין
דילול.
היו"ר ישראל אייכלר
גם דילוג זה שנהג לא רוצה ל - - -
מורן יונה
זה פשוט אי ביצוע. יש לו"ז והמפעיל לא עומד בלו"ז. זה מה שזה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא עומד בגלל שהנהג פישל או בגלל שיש החלטה?
מורן יונה
זה יכול להיות כל מיני סיבות.
שלומית אבינח
כי אין לו נהג.
יעקב חשין
יש נסיעות שלא משובצות בנהגים בגלל מחסור מסוים. אנחנו מודעים לבעיה שלאגד באופן כללי, בכל ירושלים יש מחסור בנהגים. אני כן מוכרח לציין, היות ומתנקזות אלי המון פניות בחודשים האחרונים, יש שיפור. יש שיפור בעניין הביצוע של הנסיעות. בחודשים האחרונים היו המון נסיעות שלא בוצעו. המון-המון.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אתה אומר בחודשים האחרונים, אז לא היו חגים. אתה מדבר אחרי החגים.
יעקב חשין
אחרי החגים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם בנסיעות האלה כשלו?
יעקב חשין
בחגים זה מועדים, זה תקופה שדווקא יש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שדווקא אז יש עומס.
יעקב חשין
לא, אז מתפנה מבתי ספר ואוניברסיטאות ודווקא אז יש כן שיפור מותאם למועדים. אני מדבר על מתחילת שנת הלימודים. מספטמבר התחילו הבעיות בגדול, עם מחסור חמור מאד בנסיעות. זה גם היה אפילו באזור יולי-אוגוסט גם.

היום כנראה שאגד כן הצליחו להתגבר על זה. זה תמיד השאלה, כשהם רוצים הם יכולים להוכיח את עצמם. השאלה במה זה תלוי. זה לא משהו שאני מבין, אבל עדיין יש בעיות לא רק של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי יותר ספציפית בקווים, למרות שאני לא מכיר כל כך את הקווים.
יעקב חשין
אנחנו מדברים בעיקר על קו 59, קו 69, שאלה הם קווי שירות שיוצאים משכונת נווה יעקב דרך בר אילן וקו 69 ממשיך לגבעת שאול, הר נוף. קו 59 דרך גאולה ממשיך לגשר המיתרים. קו 59 הוא קו אורכי עם מסלול ארוך מאד, שהוא בעייתי כשלעצמו. אנחנו היום במגמה דווקא לא לתגבר את הקו הזה, אלא את הקיים להשאיר כי אנשים כן צריכים את החיבור עם גאולה, אבל כל התגבורים, שיהיו על מסלול ציר בר אילן ושדרות אשכול, שזה קו 69.

אנחנו קיבלנו לפני שנתיים את הקו הזה. הוא קו חדש שהגיע בעקבות סקר שמשרד התחבורה ביצע במיוחד בשכונת נווה יעקב. זה גם משהו שלא היה שגרתי. הבינו שיש צורך לתגבר את הנסיעות ובאמת קיבלנו קו חדש, שגם בסקרים הוכח שהיעד הזה – גבעת שאול-הר נוף – הוא צורך של מרבית האוכלוסייה.

מה שאנחנו טוענים ומה שהצגנו גם היום בפגישה, זה שפשוט מאד את הקו הזה צריך להכפיל בכמות הנסיעות שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
קו 69 פועל במוצאי שבתות?
יעקב חשין
לא פועל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא פועל? אה, מראשון עד חמישי. שישי ושבת?
יעקב חשין
שישי הוא פועל. בוא נגיד ככה, לפני שנתיים אמרו לנו אוקיי, אנחנו נותנים לכם קו חדש, עם מה שנקרא נגלה ראשונה ואחרי זה נראה. פיילוט ראשון ובהמשך בהתאם לצורך נוסיף. ההמשך הזה קצת התארך לטעמנו, כי זה כבר שנתיים וקצב הגידול שקורה בשכונה הוא לא מותאם לשנתיים בנורמה של מקומות אחרים.

ולכן אנחנו חושבים שהיום הצורך הוא פשוט להכפיל את הקו הזה ואנחנו תמיד מביאים דוגמאות מקווים דומים, מקבילים מאד על הציר, שזה קו 67, קו 64 וקו 65.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתם רוצים לגבי קו 45?
יעקב חשין
קו 45 הוא קו שבזמנו היה סוג של כיסוי על קו 25, כאילו הוא סוג של כמו תלאי.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד פועל ה-25 ההיסטורי?
יעקב חשין
קו 25 ההיסטורי שחגי יציב עוד היה נוהג עליו, הוא היום פינה את מקומו לטובת קו 59 וקו 69. עכשיו זה יהיה קו 69.
היו"ר ישראל אייכלר
אני עוד זוכר את קו 25, עם כל העולים החדשים שבאו לגור בנווה יעקב, היו מצטופפים שם עד מחנה יהודה. גם אז היו אותן טענות, אבל אז אני עוד הייתי נוסע באוטובוס.
יעקב חשין
הוא היה באמת הקו הכי פעיל והיום הוא עבר לקצרים. כמעט לא רואים 25 ארוך.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתם רוצים שיעשו בקו 45? שיפעל גם במוצאי שבת?
יעקב חשין
בקו 45 ישנה איזו שהיא בעיה שבכיוון היציאה מהשכונה יש רק 26 נסיעות ביום. בעצם הנסיעות האלה מסתיימות בשעה שש ורבע בערב ומאז קו 25 כאילו עושה גם את קמיניץ, גם את נווה יעקב, גם את פסגת זאב. משהו הזוי שמזמן היה צריך להיפסק.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם רציתם קו בין עירוני מנווה יעקב לבית שמש. מה הקשר?
יעקב חשין
יש כבר קו פרטי כזה שעובד היום, מנווה יעקב לבית שמש. שוב, האוכלוסייה גדלה, האנשים מחתנים ילדים, שלא היה לפני 10 שנים. כמו שזה הצליח לבני ברק, כמו שזה מצליח למודיעין עילית, אין סיבה שזה לא יצליח לבית שמש ולעניין הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה מצליח כי זו סגולה גדולה ונפלאה שאגד יבוא וייקח את זה. אני זוכר שהיה קו ירושלים-בני ברק, המסיע. אני לא יודע אם מישהו מכם עוד זוכר את זה. זה לא היה שייך. היינו צריכים לנסוע דרך תל אביב, אז חסידי גור הקימו את המסיע ועשו קו בני ברק ירושלים, קו 400. ברגע שהם כבר שימנו והקו התחיל להצליח והרוויח בגדול, בא אגד ואמר רגע, רגע, רגע - - -
קריאה
גם אנחנו רוצים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו רוצים ואז נולד קו 400.
דסי גורדון
כמו מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי.
יעקב חשין
אז קודם כל, אם זה יהיה כמו קו 412 אנחנו מברכים. אין סיבה שאנשים ישלמו הסעה פרטית.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אגב, הייתה יוזמה בשכונה להקים תחבורה בתוך, רק את הרישיונות המיוחדים שהיו צריכים לא היה להם.
היו"ר ישראל אייכלר
בוודאי, ברור. אז עכשיו אנחנו נעבור הלאה. אתם רוצים לענות על נווה יעקב?
יעקב חשין
יש עוד דובר פה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לעבור על בית וגן לפני. עוד משהו על נווה יעקב? בבקשה.
עמנואל זלטס
שמי עמנואל זלטס. אני אזרח מנווה יעקב.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תוסיף מה שעוד לא נאמר. קשה, אבל תחשוב.
עמנואל זלטס
כן. יש לי הרבה מאד מה להוסיף. כתבתי פה. מעבר לכל מה שנאמר, יוצא מצו שכשיש עומס באוטובוס ויש בשכונה 18-19 תחנות, אחרי 9-10 תחנות, אוטובוס מתמלא. או שכולם נוסעים כמו סרדינים בתוך האוטובוס, או שפשוט הוא לא יכול להעלות, כי אין לו מקום. אז בעצם נגזר נגזרה על מי שגר מתחום מסוים בנווה יעקב, שהוא אחד כן אחד לא. יש זמנים שגם לא אחד, אחד כן, אלא בעיקר לא. כי באזור הזה המסוף יותר רחוק, אז שם בעצם מלא ואי אפשר לעלות וזה קטסטרופה.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה קו זה?
עמנואל זלטס
קו 59, קו 69.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, כל הקווים, אבל בגלל זה המסלול ארוך.
עמנואל זלטס
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה מצער יותר בן אדם בתחנה? האם לא מגיע אוטובוס בגלל שהנהגים יצאו ישירות, או שכל רגע עובר לו עוד אוטובוס ואומר לו הנה, אנחנו כולנו בפנים ואתה למטה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ברור שכשעובר.
עמנואל זלטס
אני אענה בחיובי. מה משמח בתחנה וזה ייאמר לשבחו של חבר הכנסת, היום בבוקר ספציפית, וזה בלי קשר, אין לנו שום היכרות, כשאני חיכיתי היום לקו 37 בנווה יעקב לרמת שלמה - - -
שלומית אבינח
היום יש ישיבה, היום לא היו דילוגים.
עמנואל זלטס
ברחוב שדרות נווה יעקב פינת גמזו, והאוטובוס איחר בעשר דקות ואני לא ידעתי, כי ראיתי שהוא כבר לא מגיע. הרב מלכיאלי עצר לי עם הרכב שלו ושאל לאן אתם צריכים להגיע. אז זה ייאמר לשבחו.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מתחרה רציני.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני הולך לעשות רב קו אצלי.
עמנואל זלטס
זה ייאמר לשבחו.
שלומית אבינח
חשוב שמכונת התיקוף תעבוד.
עמנואל זלטס
חשוב לי להגיד ולהדגיש שהאיחור באוטובוסים, האיחור או הדילול שלא מגיעים אוטובוסים, זה לא רק שהאוטובוס מאחר בעשר דקות, רבע שעה, יוצא מזה הרבה דברים. יש איחור בזמני ההגעה לעבודה, שזה שעות עבודה, אם בכלל בוסים מסכימים להעסיק נשים שמאחרות. יוכלו להגיע לגנים. אני צריך להגיע מרמת שלמה לנווה יעקב באחת וחצי. אני יכול להגיע באחת ארבעים, באחת חמישים והילד שלי בינתיים עם גננת מסכנה שנשארת בחוץ.

ביום שישי אני צריך לנסוע לפתח תקווה, אבא שלי גר בפתח תקווה, אני צריך לצאת לפחות שעה מראש, כי או שהאוטובוס לא עוצר, או שהוא עוצר והוא מלא.

ההשלכות לא נגמרות. אני רוצה להמחיש דוגמא וחשוב שתשמעו סיפור. אני חושב שזה סיפור קלאסי, שקרה ביום חמישי האחרון. יש לי הרבה סיפורים, אבל אני חושב שזה הסיפור. אני מתרגש, כי הייתי חלק מרכזי בסיפור הזה. שלחתי אותו בהעתקים גם לרב חשין וגם לוועדה וגם משרד התחבורה קיבלו העתק מזה. זה מקרה מאד חמור שהיה ואנחנו מוטרדים מהסיפור הזה. סליחה, אני מתנצל.
היו"ר ישראל אייכלר
ועכשיו לסיפור.
עמנואל זלטס
ביום חמישי האחרון, ב-2 בפברואר, אוטובוס קו 37 שיוצא מרמות לנווה יעקב ועובר דרך רמת שלמה. הוא אמור להגיע לרמת שלמה בסביבות שבע ועשרה. יום חמישי להזכיר לכולם היה כפור, היה אפס מעלות בירושלים. חיכינו בתחנה, אני חושב לפחות 10 אברכים אחרי הכולל. במקום שהאוטובוס יגיע בשעה שבע ועשרה, הוא הגיע בשבע ארבעים, ארבעים ושלוש. בסדר. נגיד שקרה משהו. עולים לאוטובוס.

אני שואל את הנהג בצורה יפה, יש לי גם חלק מהנהגים שאני חבר שלהם, כי אני עולה הרבה. מה קרה, למה היה איחור? הוא סינן קלל שאני לא אחזור עליה מפאת הכבוד לכל הנוכחים פה. גם הוועדה קיבלה את העתקים מזה. טוב, הוא המשיך הלאה. עכשיו בכל תחנה אנשים חיכו 40 דקות, 30 דקות בתחנה, אז שואלים את הנהג מה קרה, מה היה? אז הוא המשיך הלאה והוא התעצבן על זה ששואלים אותו בכלל.

מגיעים לכיוון התחנה של הגבעה הצרפתית, הנהג פותח את כל הדלתות שלו ואף אחד לא צלצל באוטובוס. האוטובוס יוצא מרמת שלמה שמאלה לגבעה הצרפתית. הוא פותח בתחנה אל כל הדלתות, אוטובוס ארוך. אומרים לו אף אחד לא לחץ בכלל, אז הוא שואל עם חיוך – כבר גמרו לרדת פה? כבר גמרו לרדת? אז אני קמתי ואמרתי – כולנו אנשים תמימים וטובים ונותנים לו לדרוך על אנשים – שאלתי אותו, אני לא מבין למה פתחת, בכלל אף אחד לא צלצל. אז עם חיוך הוא אומר לי – כבר גמרו לרדת? אז הוצאתי פלאפון וצילמתי אותו. אני רוצה שזה יהיה מתועד.

הנהג נתן לי פליק על היד, שאני צילמתי אותו. נוסע שהיה איתי. טוב, אמרתי אנחנו נתלונן על זה, שיהיה ברור לך. הנהג עצר. מהתחנה, הוא יצא מהתחנה, לקח שמאלה לכיוון - - - התחנה הבאה שלו זה עמיחי פאגלין, פינת בית חנינה מצד שמאל ופסגת זאב מצד ימין. עצר את האוטובוס במקום. אני לא יכול להמשיך לנסוע, אני מתקשר למשטרה. התקשר למשטרה. הוא מחייג למשטרה, לטענתו. הוא מחייג. אני לא יכול לנסוע כי אנשים פה מדברים איתי ואני לא יכול לנסוע. טוב. הבן אדם עצר את האוטובוס כיבה את המנוע, כיבה את האורות באוטובוס.

אני חייגתי באותו זמן לאגד, אמרתי אני אפנה לאגד. אני מחייג למוקד הפניות באגד, אומרים לי אני מצטערת, אני קשורה רק לקווים, איפה יש קווים. אמרתי לה גברת, אני מבין שאת קשורה לזה, זה מקרה דחוף. יש פה אוטובוס עם 60 איש, עשרות אנשים, אוטובוס ארוך. יום חמישי - - -
דסי גורדון
והמקום מסוכן.
עמנואל זלטס
כן. אני קיבלתי ספציפית בקווים 59 ו-37 פעמיים אבן באוטובוס. באותו צומת. אני לא איכפת לי, אני גבר, נגיד שלא מעניין אותי. אישה לידי עם שני תינוקות, יורדת מהאוטובוס, בהיריון מתקדם.
היו"ר ישראל אייכלר
למה היא צריכה לרדת?
עמנואל זלטס
כי הנהג לא הסכים לנסוע. הוא כיבה את המנוע, כיבה את האור וירד מהאוטובוס. הוא כיבה. זה הסיפור. מה קרה? מה קרה?
קריאה
חיכו לאוטובוס אחר שער.
עמנואל זלטס
לא רק אוטובוס. אנשים ראו אוטובוס עומד עם עשרות אנשים בחוץ, פשוט ירדו מהאוטובוס. אנשים עצרו טרמפים בצד. ואז אחר כך עברו שם הקווים 59 ו-69 שהם בכלל לא עוצרים שם. אין להם תחנה בכלל במקום. ראו כמות של אנשים, אז הם הגיעו ואספו את האנשים.

אני אספר את המקרה עד הסוף כי יש לי חבר שנשאר שם. יש לי חבר שאמר אני לא אהיה פרייר, אני אשאר פה, שהנהג עכשיו לא יסגור את האוטובוס וייסע למסוף, כאילו נגמר המסלול. הוא נשאר עד הסוף והתקשרו לאיזה סדרן אחד, מישהו בשם נחום, שהוא ייאמר לשבחו - - -
קריאה
של רמת שלמה אולי.
עמנואל זלטס
לא, נחום הוא סדרן בתלפיות. למה אני מציין את זה, כי אגד יודעים מהסיפור. זה החומר מכל. אני כבר גומר את הסיפור. הגיע הסדרן מהמשפחה שלו, הוא עשה מנגל למשפחה, הוא הגיע. ייאמר לשבחו. הנהג בכלל לא רצה לדבר איתו, אמר לו תציג לו תעודת סדרן. אני סדרן. אז הוא אומר לו מה היה? אז הוא אומר לו תשמע, אני לא יודע ועצבנו אותי. הוא אומר נו ומה? אז למה - - - אותך? לא, אני מבין וסליחה והוא אמר לו ככה: תשמע, הבת שלי בבוקר היום עצבנה אותי ואני לא הייתי מסוגל להמשיך לנסוע ולא יכולתי. אז הוא אומר לו – ריבונו של עולם, אז מה? אל תעלה לאוטובוס בבוקר. אם אתה עולה על אוטובוס, אתה שירות ציבורי.

מה שקרה זה שהסדרן לקח את שני הנוסעים שנשארו אחרונים ולקח אותם הביתה. הסדרן התקשר למנהל סניף ירושלים לטענתו, או שלח לו ווטסאפ והנוסעים שמעו שם, בדקתי את זה הסיפור הזה והוא התקשר אליו ואמר לו הנהג הזה יותר לא יהיה, צריך לטפל בזה, זה סיפור חמור וזה צירוף מקרים. היום אני מגלה שהנהג הזה ממשיך לנסוע באגד בקו אחר. קו 56 לרמת שלמה, הנהג הזה נוסע. עכשיו, אני יכול להבין שיש מקרה שקרה שנהג טעה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אתה לא צריך לתת פרשנות. הסיפור מדבר בעד עצמו.
עמנואל זלטס
לא, לא, קרה שנהג שגה, אבל אם אגד יודעים מהסיפור וממשיכים הלאה עם זה, זה הזוי.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אני פשוט לא רוצה שתתחיל לסנגר עליו, כי אותי הצלחת להרגיז.
עמנואל זלטס
לא, אני אומר את זה, הרגשתי לא נעים מהאנשים, שאני באוטובוס כאילו גרמתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. אדם כזה לא רק שאסור לו להיות נהג אוטובוס, אני לא רוצה לנסוע לידו, אגב.
עמנואל זלטס
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם הבת שלו עצבנה אותו, האנשים עיצבנו אותו, אני לא יודע, הוא יכול לקחת שמאלה באמצע המסלול.
עמנואל זלטס
רק משפט סיום שכתבתי. אני אקריא מהדף, כי זה חשוב לי.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
עמנואל זלטס
אני באמת מתחנן, אני מתחנן אליכם מעומק הלב. תקשיבו לזעקה. אישתי עם ארבעה ילדים קטנים, עולים לאוטובוס, אין מקום לעגלות, או שאגד, אם הם רוצים לטפל בזה, שיטפלו בזה ויגידו שהם לוקחים אחריות. אבל אם הם לא לוקחים אחריות, שיוציאו את זה מאגד. או ככה או ככה. און שהם יכולים לטפל ואם אין להם נהגים או אין להם אפשרות, אז שיחליפו עם חברה אחרת, אבל זה לא יכול. הם תופסים את הרחב בשני קצוות. אני עם הילדים הקטנים שלי, ואשתי עם עגלה בהיריון, עם תינוקות, לא יכולים לעלות לאוטובוס.

אני מבקש לטפל בזה אם אפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
מנהלת המינהל הקהילתי, הגברת גורדון, יש לכם הצעות מעשיות, שנוכל לצאת מהוועדה הזאת עם משהו מעשי?
דסי גורדון
כן, אנחנו בעצם ביקשנו קודם כל שבמידה ונעשים דילולים, הדילולים צריכים קודם כל לא להיות בשעות הכי קריטיות. בדרך כלל איך שהוא תמיד הדילולים זה כשיוצאים מהעבודה, ולבוא להגיד לבוס כל פעם יש תחבורה באשמת אגד, זה לא נשמע טוב וגם לא בחזרה לשכונה. כל הזמן שהם דיברו פה על תחבורה, דיברו פה גם על נגישות ועל זמינות. כלומר כל המטרה זה להשתלב. כרגע האינטראקציה בין הרכבת הקלה לבין התחבורה הציבורית זה לא עובד ואני אתן דוגמא.

בגבעת המבתר, שעומדים שם חברה שיורדים מהעירייה בתחנה האחרונה, שלא רוצים להמשיך, יורדים שם לקווים 69, 49, 59, אתה מחכה שם שעות. רק חשין חיכה שם אתמול 47 דקות. אני עובדת בשכונה ואני תושבת השכונה ואמרתי אני לא אשמע על הסיפורים, אני אסע ואני אעשה את המסלול מרורים הזה ביחד והגענו לכמה מסקנות.

המסקנה הראשונה באמת הייתה קו 59. זה קו שבנוי בצורה לא נכונה וצריכים להחליט את מי הוא משרת. הוא משרת את תושבי נווה יעקב ושכונות הצפון. כי בסופו של דבר היום כשאתה מגיע לגאולה, אתה תשים לב, יש זרימה של כל האוטובוסים: 39, ה-50 עוברים והקו היחיד שלא מגיע זה קו 59. אז הלכתי, נסעתי אחורנית והגעתי לסורוצקין ושם אתה רואה את בנות ויזניץ', שכל ילדה עולה עם הילקוט שלה, ילדה בכיתה א', פותחת, מתכופפת, מוציאה את הרב קו. זה לא מוטען, זה כן מוטען. עולות שם מאסה של בנות. ממשיכים הלאה, מגיעים להכי כדאי, מגיעה משאית של תנובה שעושה רברס, כל התנועה תקועה שם. ממשיכים לשמגר, בכלל הולך שם חגיגה.

כלומר צריכים שהיה פה הפרדה. האם שכונה צפונית, שמתקשה להשלים את הפערים שלה, אמורה לשרת גם את שכונות הצפון? זאת שאלה שצריכה להיות ואנחנו הצענו כבר בעבר תכנית חלופית. זה משהו שצריך באמת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה התכנית החלופית?
דסי גורדון
אנחנו ביקשנו שקו 59, במקום שייקח ימינה, ייקח שם שמאלה בבנייני האומה, כי אי אפשר לוותר על היעד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לאן הוא ייסע?
קריאה
ממלכי ישראל שמאלה לשרי ישראל?
דסי גורדון
כן. כמו קו 37.
יעקב חשין
שיסיים את המסלול. בעיקרון, כל הקווים לגאולה, נגיד של רמת שלמה, קו 56 או קו 36 של רמות, הם מגיעים עד שטראוס. כאילו זה מסלול קצר, רק שטראוס, ישעיהו וזהו. קו 59 שמביא את תושבי נווה יעקב לגאולה, הוא גם בעצם ממשיך למלכי ישראל, סורוצקין, מסלול מאד ארוך.
היו"ר ישראל אייכלר
אין תושבים בנווה יעקב שרוצים בסורוצקין?
יעקב חשין
הם לא ייסעו עם הקו הזה. לא יעשו את הסיבוב.
קריאה
היום עם הרב קו זה הרבה יותר קל לקחת קו 52 ולרדת.
יעקב חשין
יש מעבר.
היו"ר ישראל אייכלר
לעבור אוטובוס, כן. אם אמרתי גילוי נאות שאני גר בסורוצקין, אז אני אוסיף משהו – אין לי אף אחד בנווה יעקב, כך שאין לי.
עמנואל זלטס
לי יש גם בנווה יעקב וגם בשכונות הצפון.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו לגבי בית וגן. מי מבית וגן?
שלמה מורגנבסר
שמי שלמה מורגנבסר, חבר הנהלה בנווה יעקב. הייתי כן רוצה לומר שני משפטים קצרים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני אתן לך אחרי בית וגן, כי תיכף תבוא בית וגן ותגיד 40 דקות נתת לנווה יעקב ולנו כלום. בבקשה, בית וגן.
יעקב חנינה
לפני שאני אכבד את ידידי ישי, אני אתן נתונים. שמי יעקב חנינה. תודה רבה לוועדה שהתכנסה. אנחנו נשבור פה מיתוס, בית וגן היא כיום אוכלוסייה מאד צעירה, מאד רעננה. למעלה מ-500 יחידות דיור נבנו שם בשנים האחרונות ועוד בניינים נבנים. הנתונים המפתיעים שקיבלנו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2015, שיש גידול. חתך הגילאים בין 0 ל-19 שנים הוא למעלה מ-49% של תושבי השכונה. זאת אומרת שהשכונה - - -
שלומית אבינח
80% מתחת לגיל 50.
יעקב חנינה
נכון. מה שיש זה בעצם נתון שמעיד על אוכלוסייה שנוסעת, הולכת. יש לנו כמובן את גולת הכותרת שזה המוסדות הרבים שיש בשכונה, אם זה סמינרים, מדרשים והישיבות הכי גדולות. אנחנו יכולים להיכנס לפרטים ולספר סיפורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם גם את כל הילדים של קריית יובל והשכונות האחרות.
יעקב חנינה
כן, בוודאי, בוודאי. הרזידנס, הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה המרכזית שלכם? יש לכם גם את הרכבת הקלה לא רחוק.
יעקב חנינה
כן, הרכבת הקלה נמצאת בעצם ביציאה, היא מצוינת, אבל אם היא הייתה מגיעה לגאולה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש שטלים מספיקים?
יעקב חנינה
לא. השטלים בוודאי שהם לא מספיקים, במיוחד שהרבה פעמים קורה שאנשים נוסעים ברכבת ושלושה אוטובוסים מגיעים מהתחנה הראשונה של הפסגה. מגיעים לשם שלושה אוטובוסים ביחד ואז אנשים צריכים לחכות עוד 20 דקות, עוד 30 דקות. אין שטל מיוחד שנוסע. יש אמנם את קו 26 שהוא נוסע פעם בחצי שעה, אבל הוא לא עובר דרך הרחוב הראשי.

אנחנו יכולים עכשיו לדבר על הרבה הרבה פירוטים ומיד אני אתן לידידי להבהיר ולפלח את הנתונים, אבל אנחנו רוצים לגשת לפתרונות. פתרונות כמו שאתם הצעתם, פתרון אחד שהוא אולי להכניס, כי ירושלים היא עיר גדולה, ענקית. לחשוב על כיוון שיעזור לאגד יותר. יהיו להם פחות תלונות, יהיו לכם פחות קנסות, גם פחות בשביתות. להכניס עוד מפעיל, חברה של תחבורה, שהם יעבדו בשיתוף פעולה. היום זה נמצא עם רב קו, אז אין בכלל שום בעיה. פעם הייתה בעיה של תמחור, איך מתחשבנים. אני לא נכנס לזה.

עוד דבר, שזה רעיון באמת שאני רוצה להעלות פה, וזה רעיון כללי של ירושלים, כי בירושלים יש בעיה מאד מורכבת מבחינת תחבורה. היום יש לנו הרבה הרבה קווים נוסעים שמגיעים מפרברי ירושלים, כמו בית"ר, גבעת זאב, מעלה אדומים. אם אנחנו נאפשר להם, במיוחד עם הרב קו שיש לנו, להעלות נוסעים, זה ייתן דילול משמעותי.

ניתן כדוגמא קטנה. באוטובוס מבית"ר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה לבטל את המונופול של אגד בירושלים? זה מה שאתה רוצה?
יעקב חנינה
לא, לא. אני לא רוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זאת ההצעה.
יעקב חנינה
לא. אני נתתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אל תפחד.
יעקב חנינה
לא, לא. אני רוצה שיהיה. אגד היא חברה טובה, אני רוצה שאנחנו נעזור להם ואפשר לתת להם עוד חברה. לא, זה לא יעזור, ירושלים היא עיר ענקית שזה לא מספיק לה. הרעיון שלנו זה פשוט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אמרת הסטטיסטיקה נתנה נתון. כמה תושבים אתם?
יעקב חנינה
אני לא כל כך יודע, אני מצטער. הנתונים אינם לנגד עיני פה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רק לגבי אחוז האוכלוסייה.
יעקב חנינה
למעלה מ-20,000 תושבים.
היו"ר ישראל אייכלר
20,000 בבית וגן?
שלומית אבינח
נכון לשנת 2016 – 20,000 תושבים.
יעקב חנינה
למעלה מ-20,000 במדויק. אבל עוד פעם, הרעיון שלנו למשל, דוגמא קטנה, קו 33 – דילול של נסיעה אחת.
היו"ר ישראל אייכלר
את צריכה להבין שכשאני הייתי ילד בית וגן היה רחוב הפסגה.
יעקב חנינה
אז הרעיון הוא פשוט רעיון של למשל לקחת את קו 33, שהוא נוסע מהשכונה למשל לגבעת שאול, הר נוף. יש שם הרבה מרכזי מסחר, לימודים ועבודה. אוטובוס של בית"ר מגיע בבוקר והוא ממש ריק. יש לו רק 20 אנשים. אם יהיה אפשרי לתקף אותו פשוט עם רב קו. כל הנושאים האלה יתנו דילול משמעותי בתחנות, במהירות מסוימת או בשעות מסוימות. שעות של עומס, להגיד תשמעו, יש שעות של עומס, זה פתרון מיידי שאפשר לתת לו מענה לתושבים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה להוסיף משפט אחד?
ישי בלך
שמי ישי בלך. טופלו במינהל 60 תלונות בינואר 2017, בחודש האחרון. את הסטטיסטיקה אתכם מכירים יותר טוב ממני. רוב האנשים לא מתלוננים. זאת אומרת תכפילו. נגיד אחד מתוך ארבעה מתלונן, תכפילו את זה, זה נקרא 240 תלונות. תלונות הן בעיקר על אי ביצועי נסיעות. זאת אומרת קו שאמור לצאת ארבע פעמים בשעה, שזה אומר נגיד קו 39, תלוי בשעות, יש שעות שזה 5 פעמים ויותר, פשוט הקו לא עוצר. לאנשים אין מה לעשות. מתקשרים למודיעין אגיד, אומרים להם אנחנו לא פניות ציבור. אני אומר להם אז תנו לי לדבר עם הסדרן. לא, אנחנו לא יכולים להפנות אותך לסדרן.

אני שואל שאלה, חותמים על מכרז, אז זה אומר שצריכים לעמוד בתנאי המכרז. איך זה הגיוני שחתמו מכרז, אמורים לעמוד במספר הנסיעות שקבע משרד התחבורה. לא אני קבעתי ולא החברים שלי קבעו את זה. משרד התחבורה קבע את זה ואגד חתמו על המסמך הזה. זה מסמך מחייב. איך לא עומדים בדבר הזה? ומה זה התירוצים האלה שאין מספיק נהגים? מה זה? זה ממש עבירה על החוק. זה כמו שאני אעלה על האוטובוס ואגיד שאין לי מספיק כסף ולא משלם. זו טענה לא מקובלת. אני אקבל 180 שקלים קנס. אין דבר כזה.

אז אם אין מספיק נהגים, בבקשה תוציאו את המכרז לחברות אחרות. ובמיוחד שקיבלתי מידע, אני לא יודע אם המידע הזה אמין או לא, את זה צריך לבדוק בחוק חופש המידע, שהמכרז הקבוע שהיה לאגד נגמר בינואר 2016 לפני כשנה. עכשיו אני שואל, איך זה יכול להיות שמכרז זמני, אין מכרז, לא יודע - - -
חגי יציב
אני אעצור אותך. המידע שלך לא נכון. תמשיך האלה.
ישי בלך
בסדר, אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
תסמוך על המתחרים, שאם זה היה נכון הם היו מפעילים את ה - - -
ישי בלך
פנו כמה חברי כנסת. הרב מלכיאלי שגם עזר לנו בזה פנה לאגד, גם הרב בן צור פנה ויש לי פה את התגובה שהדר כהן מהלשכה שלך הגיבה לו. התגובה הייתה – יש שיפור משמעותי מתחילת ינואר. על איזה שיפור היא מדברת? אתמול פעמיים, גם בצהריים, בסביבות השעה אחת, גם בשבע בערב חיכיתי לאוטובוס, הוא לא הגיע. איזה שיפור?
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן?
ישי בלך
אוטובוס לא ביצע נסיעה, זה לא שהוא איחר. זאת אומרת קו 39 אמור להיות 4 פעמים, הוא עשה 3 פעמים בצהריים ובערב. גם קו 16 באופן סדרתי, כמה פעמים ביום לא מבצע נסיעות. זה נורא ואיום מה שהולך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך. עכשיו אני רוצה לאפשר לאגד לדבר. משרד התחבורה אחרי אגד.
ישי בלך
אני רק רוצה להוסיף מילה אחת. לפי נתוני דה-מרקר, הנתונים האלה נמצאים מולי, חסרים לאגד 120 נהגים. הכתבה התפרסמה לפני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אתה כבר מייצג את אגד, לא את התושבים. תעשה לי טובה. תן להם להגיד את זה.
חגי יציב
אני אענה לך ברשותך ואני אענה לכולכם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, חגי, בבקשה. אתה יודע מה, אל תמנה לי את מה שאתם כן עושים, כי את זה אנחנו יודעים.
חגי יציב
לא, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
על הבעיות שהועלו. על הדילוגים ועל ה - - -
חגי יציב
על הבעיות. על הדילוגים ועל התחנות ועל הקווים ועל מה שהועלה פה - - -
ישי בלך
על השירות.
חגי יציב
והשירות.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל הנהג הזה. שמעתם את הסיפור שהוא סיפר?
חגי יציב
אני באופן אישי לא שמעתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אופיר, אתה שמעת?
אופיר יחזקאל
לא, לא. ממש לא.
מורן יונה
אני גם לא קיבלתי את התלונה הזאת, אבל נעביר אותה. העברת אותה במערכת?
עמנואל זלטס
העברתי.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך את זה פה?
עמנואל זלטס
יש לי את זה פה.
היו"ר ישראל אייכלר
תעביר את זה.
עמנואל זלטס
הוועדה וחבר הכנסת מלכיאלי הם היחידים שהגיבו לי, שהפנייה התקבלה. לא משרד התחבורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תביא את ה.
עמנואל זלטס
אני אביא.
מורן יונה
תעביר לי גם שאני אבדוק בבקרה אצלו.
היו"ר ישראל אייכלר
תעביר אלי לפה.
עמנואל זלטס
אני אעביר עכשיו. יש פה גם את הפרטים של הנהג.
היו"ר ישראל אייכלר
תעביר את זה לי. אתה לא מעביר לה. תודה רבה. אני רוצה שתבדקו את זה ואם הנהג הזה ממשיך לעבוד באגד, אז יש לכם בעיה איתנו.
חגי יציב
מאה אחוז. תתנו לנו תלונה, אנחנו נטפל בה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא צחוק.
חגי יציב
כבוד הרב אייכלר, כבוד כולכם, אני אענה לכם עד כמה שאני יכול לענות ואני חושב שאני אענה כמעט על הכל. אם יש משהו לא ברור תעצרו אותי באמצע, אני אשיב.

אני אחלק את זה ברשותך לשניים, לנווה יעקב ולפסגת זאב.
היו"ר ישראל אייכלר
לבית וגן.
חגי יציב
לבית וגן, סליחה. זאת אומרת נווה יעקב פסגת זאב זה ויכוח עתיק ממקום אחר. מחילה. אני אתחיל קודם כל עם נווה יעקב.

נווה יעקב זו שכונה שבאמת התפתחה מאד בשנים האחרונות. נווה יעקב זו שכונה שלפני 5, 10 ו-15 שנה רוב רובה הייתה חילונית ורוב קווי התחבורה שם היו חילונים, 25, 45 כפי שאמרת. במהלך השנים האחרונות, ה-5-7 שנים האחרונות, השכונה, מעבר לקמיניץ, ודרך אגב, כמות הילודה בשכונת קמיניץ באחוזים היא הגבוהה בארץ. השכונה נווה יעקב וקמיניץ התפתחה, גדלה וכמות הנסיעות שם גם גדלה. אם אני טועה במשהו, חשין, תעצור אותי.
יעקב חשין
הביקושים.
חגי יציב
הביקושים. בהתאם לביקושים, ואני לא אגיד שממש רצנו אחרי זה, אבל הוספנו אוטובוסים מפרקים.
יעקב חשין
כולם דו מפרקיים.
חגי יציב
כולם דו מפרקים.
עמנואל זלטס
חוץ מקו 37.
חגי יציב
אני מדבר כרגע על קו 59 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, תנו לחגי. אתם הייתם פה עשרה, חגי הוא יחיד והוא - - -
שלומית אבינח
תתנו לו לדבר ברצף ואחר כך תגיבו.
עמנואל זלטס
הוא ביקש לתקן אם הוא טועה, לכן אמרתי.
חגי יציב
על הכיפאק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא בסדר. הם קבעו ישיבה בזמן ישיבה שאתה יזמת ואני חושב שזה לא בסדר מצדם. אני יודע, גם אני לא שם, אבל מצדי אתה יכול ללכת, אבל תגיד להם שלא קובעים ישיבות בזמן שיש ועדה. על הבוחרים שלהם, זה לא הבוחרים של - - -
חגי יציב
לגבי קו 59 וקו 69, במהלך השנתיים האחרונות, שלוש שנים האחרונות, האוטובוסים שמשרתים שם את השכונה הם אוטובוסים ארוכים. במהלך השנה האחרונה, מדצמבר 2015, קווי נווה יעקב התדירים, 59 ו-69, קיבלו אוטובוסים חדישים ביותר, חדישים וחדשים. תקנו אותי אם אני טועה.

במערך הוולידציה, מכשירי תיקוף באוטובוסים, מאחר שאנחנו מודעים – גם אנחנו וגם משרד התחבורה – לכמות נוסעים התדירה בשכונת נווה יעקב, שני הקווים התדירים האלה קיבלו שירות וולידציה. אנחנו במהלך השנים - - -
קריאה
מה זה וולידציה?
יעקב חשין
עלייה מכל הדלתות.
חגי יציב
עם מכשירי תיקוף והשתדלנו לעמוד בקצב ולא תמיד הצלחנו לעמוד בקצב של הגידול. לגבי קווים חדשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסיבה שלא עמדתם? אתם הרי יודעים שיש ילודה, אתה אמרת את זה. אתם יודעים שיש משפחות רבות, אתם יודעים שיש קווים חדשים.
חגי יציב
אני אענה לך.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן אתם צריכים לחכות עד שתעמידו מכוניות?
חגי יציב
אני אענה לך. דבר ראשון יש מצבת כמות אוטובוסים שנמצאים ואנחנו לא יכולים לתגבר, כשאין לנו אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת אין לכם? אפשר לקנות, אני לא רוצה להגיד מי המוכר של האוטובוסים היום.
חגי יציב
אנחנו קונים מכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה נקרא שאין אוטובוסים?
עמנואל זלטס
הרב אייכלר, הם לא שולחים גם את מה שכתוב. איך יוסיפו אם לא שולחים גם מה שכתוב?
חגי יציב
אני אגיע לזה. ידידי, אני אגיע גם לשם.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברת, קיבלת זכות דיבור.
חגי יציב
ידידי, אני אגיע ואני אענה לך וכשהרב אייכלר יסיים את הוועדה, אני אענה לך גם בחוץ אם צריך, בסדר? אני לא הולך לשום מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מעדיף שתעשה את זה פה.
חגי יציב
אני אעשה את זה פה. יש לך עוד מעט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אין לי שום דבר. הם קבעו איזו ישיבה בסיעות שם לפני שלוש. מאד חשוב, אבל הם ידעו, או שלא ידעו, שיש דיון בשכונות נווה יעקב ובית וגן.
שלומית אבינח
ברור שידעו.
היו"ר ישראל אייכלר
והם היו צריכים לדחות את זה.
חגי יציב
לגבי קווים חדשים, שינויי מסלולים, בסוף משרד התחבורה ייתן את התשובה. אני רק רוצה להגיד שבמהלך השנים - - - 411, 412, 413, דבר שהוכיח את עצמו ואנחנו לא מתנגדים לזה. לגבי השאלה שעלתה פה לגבי אי ביצוע הנסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, מה אתה אומר על זה?
חגי יציב
אני אומר על זה ואני אומר את האמת, אנחנו בסוף ספטמבר נכנסנו לחוסר של כוח אדם, חוסר של נהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
היה אז רמדאן או משהו?
חגי יציב
היה איזה נהג שהתאבד והמוסלמים חשבו שהוא נרצח וכו' והייתה שביתה והם פרשו ועזבו. נכנסנו למצוקה של כוח אדם. בלי שום קשר יש מצוקה של כוח אדם בנהגות בכל חברות התחבורה ואני לא באתי להגן עליהן, אני באתי לדבר על אגד.

אנחנו במהלך ינואר, אני יודע שחלק מכם ירימו גבה, אבל במהלך דצמבר-ינואר אנחנו התחלנו במערכת קליטת נהגים עם בונוסים לנהגים שמגיעים אלינו. אם מישהו ישמע, אם מישהו רוצה לשמוע – 5,000 שקלים בונוס, בלי שום קשר למשכורת.
היו"ר ישראל אייכלר
5,000 שקלים לכמה זמן?
חגי יציב
5,000 שקלים קיבלת בונוס.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה שהוא בא להיות נהג?
חגי יציב
על זה שבאת להיות נהג. בלי שום קשר למשכורת הרגילה שאתה מקבל והיא מהטובות בענף.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה אומרים הוותיקים שלא קיבלו את זה?
חגי יציב
לא שאלנו.
קריאה
הם יגיעו לפה בסוף.
חגי יציב
בדיוק. אנחנו ממצב של מינוס שנאמר פה, אני לא מסתיר, ממינוס של 120 נהגים, אחרי מאמצים מאד מאד גדולים הגענו בימים אלה למינוס של 40 נהגים. זאת אומרת שהעבודה שאנחנו עושים נושאת פרי. עדיין לא מאה אחוז ועדיין יש לנו לאן לשאוף ועדיין יש לנו לאן להשתפר. אני שם את זה פה על השולחן ואנחנו בקצב הנכון ואני מאמין ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן אתם צריכים למלא את צוות הנהגים? תיקחו כמה טייסים מאל על שלא מרגישים טוב, שיעברו לאוטובוסים.
חגי יציב
אחרי גיל 65 מותר להם לנהוג?
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
חגי יציב
אני צוחק.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תתחיל עם הגילאים האלה, כי אני מתקרב לשם.
חגי יציב
אני יודע איפה למצוא את הילד גם, אם הוא עדיין שם. אנחנו עשינו, כפי שאמרתי, מאמצים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן אתם צריכים כדי לגייס 40 נהגים? נניח תוך שבועיים אתם יכולים למלא את החסר? חודש?
חגי יציב
לא, לא, לא, לא. זה עניין של כמה חודשים. כל המערך של לימוד נהיגה, רק שתכניס לך את זה לראש , אם אתה רוצה ללמוד נהיגה, מהרגע שאתה מגיע לאגד לקבלה לעבודה ועד שיש לך רישיון ביד, אם זה הלך במהירות, זה 10 חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו אם מישהו כבר נהג?
חגי יציב
לא. מי שהוא כבר נהג זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מנהג רגיל להיות נהג אוטובוס זה לוקח שנה?
חגי יציב
10 חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו שהוא כבר נהג?
חגי יציב
כן, כן. 10 חודשים. זה 10 חודשים אם באמת עברת את הבירוקרטיה בצורה זריזה.
היו"ר ישראל אייכלר
שואלת המנהלת בשם התושבים, על מה מדברים פה? מה זה מעניין את התושב שגר שם בנווה יעקב. אני מתרגם את זה נכון?
שלומית אבינח
כן.
חגי יציב
אני אענה, אני אענה ובמקרים מסוימים או בחלק מהמקרים אני אגיד שאתם צודקים. אני לא בא להתכחש. זה המצב והתפקיד שלנו זה להסיע אתכם והתפקיד שלנו זה לשרת אתכם והתפקיד שלנו שלא יקרו אירועים כמו שקרה לך ובמידה וזה קרה, לטפל - - -
עמנואל זלטס
זה לא לי, זה ל-50 איש.
חגי יציב
אני יודע. אתה העלית את הסוגיה, אז אני עונה לך. התפקיד שלנו הוא לטפל בו בצורה משמעתית. אני מאמין שתוך כמה חודשים כמות הנהגים תגויס והם ישולבו בקווים ולא נשמע את התלונות ולא נראה את המחזות הלא נעימים של אנשים בתחנה. זה לא נעים. אני גם לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם יכולים בינתיים לשכור חברות אחרות? הרי יש לכם - - -
חגי יציב
אנחנו עושים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי בימי שישי ובמוצאי שבתות תשכרו חברות.
אופיר יחזקאל
אנחנו שוכרים.
חגי יציב
לא בנווה יעקב. אנחנו שוכרים מחוץ לעיר. אנחנו שוכרים בעיקר לבית שמש ולבני ברק ולוקחים נהגים שלנו ומעבירים אותם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שיש אפשרות שתתגברו לפי בקשתם של התושבים גם בזמן ש - - -
חגי יציב
אז אני גם אענה לך על זה עכשיו. לגבי תגבורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה משרד התחבורה?
חגי יציב
לא, לא, לא. זה משהו שרץ. אני חושב שבעוד שבועיים כבר אנחנו מתחלים, לאט לאט, בהדרגה, לתגבר את השירות העירוני בירושלים. אני יודע לפי אופיר על קווי 16, 39, 59 ו-69 שאנחנו מתחילים לתגבר בהדרגה את כמות הנסיעות, על מנת שבמידה ואנחנו נפרסם את הנסיעות, אף אחד לא נהנה שאם מופיע או לא מופיע, שאתה מחכה לאוטובוס, שהוא באמת יגיע. אנחנו עושים את זה בצורה הדרגתית ונמלא את החסר.

אני רק רוצה להוסיף פה עוד משהו קטן. חשוב מאד שהציבור פה ישמע. דבר ראשון אני חושב שאני אדבר עם אופיר וניצור פורום מסוים על מנת שלא חס וחלילה ש- - -
היו"ר ישראל אייכלר
בעבר עשית את זה. היית יושב עם - - -
חגי יציב
אני עשיתי את זה, לכן אני פה. בגלל זה אני מכיר את רוב האנשים פה.
היו"ר ישראל אייכלר
נו?
חגי יציב
אז באמת אולי כדאי לחדש את הפורום הזה ולהביא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אופיר לא יושב שם? כי אופיר הוא המנהל של התנועה.
חגי יציב
אופיר פה לידי ואנחנו באנו ביחד.
אופיר יחזקאל
אני יושב ואני נפגש עם המנהלות.
היו"ר ישראל אייכלר
כן? אז תיפגש גם איתם ותראה מה אפשר לעשות.
אופיר יחזקאל
גם עם חבר הכנסת יואב בן צור נפגשתי.
ישי בלך
איפה אורן רם, המתאם של המגזר החרדי? אין מתאם. כל חברי מועצת העיר היו מדברים מול אורן רם, אורן רם פוטר ואין אדם במקומו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה להעלות שמות. אתה הזכרת שמות וזה, תיזהר. - - - חפץ חיים. הכל פומבי, הכל בשידור, הכל לפרוטוקול.
שלומית אבינח
ישי, זה פרוטוקול פומבי. לא להגיד שמות של אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
שום שם. אפילו לא של הנהג שעשה את הסיפור הזה. אני רוצה להגיד לכם משהו אחר, אם הוא הזכיר משהו על פיטורים. אם נהג מדלג על נסיעה, זה לא פחות חמור בעיני מנהג שהסתבך עם ההנהלה שם בקשר להפרה שהוא דילג מהזמנים שלו, והמבין יבין.
חגי יציב
כן. לגבי נסיעות שלא מבוצעות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
חגי יציב
נסיעות שלא מבוצעות, כל נסיעה או רוב הנסיעות שלא מבוצעות, אנחנו נקנסים עליהן ולצערי זה - - -
יעקב חשין
אבל איזה פיצוי מקבל הנוסע? אם אני יש לי חופשי חודשי ואני לא מתקף, אני מקבל דו"ח של 180 שקלים ואם לא קיבלתי נסיעה, אולי אני אקבל 20 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שאלתי שאלה אחרת. כמה נהגים נקנסו על דילוגים בשנה האחרונה? אני מדבר על דילוג שנהג לא ביצע נסיעה, שאתה אמרת לו לעשות.
חגי יציב
הנהג לא מבצע-. הבעיה העיקרית של הנוסעים, של משתמשי התחבורה הציבורית שמלינים פה, זה לא על דילוג, זה אי ביצוע נסיעה וזה גרוע שבעתיים מבחינתם.
יעקב חשין
נכון, נכון. כי הנוסע לא מקבל פיצוי.
חגי יציב
זה לא שנהג יוצא מתחנת המוצא ומדלק. לא שזה לא קיים, אבל הבעיה העיקרית זה פשוט שהאוטובוס לא יוצא בשעה שבע ושתיים עשרה דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
לזה אני מתכוון. מי נתן לו הוראה לא לצאת?"
חגי יציב
לא הייתה הוראה לא לצאת. זה בגלל החוסר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הקנס שהוא מקבל?
דסי גורדון
לא שובץ נהג.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, לא שובץ נהג.
דסי גורדון
יש שני לו"זים, זה כמו חברת אמרון, יש לו"ז לציבור ויש לו"ז לנהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, יש נהגים שגם לא ביצעו סתם ככה נסיעה.
חגי יציב
אין דבר כזה. אם זה יהיה, זה בשוליים.
היו"ר ישראל אייכלר
חגי, בוא ניתן משרד התחבורה, בסדר?
חגי יציב
בבקשה.
מורן יונה
אוקיי.
שלומית אבינח
הוא עוד לא התייחס לבית וגן.
מורן יונה
אז אני אתייחס לנווה יעקב ולבית וגן.
היו"ר ישראל אייכלר
ביחד, כן. כי היא משרד התחבורה והיא שקובעת את הנסיעות ואת התגבורים.
מורן יונה
אם כבר אנחנו מדברים על לקבוע ועל תפעול, אז מבחינת נווה יעקב, קווים 37, 59 ו-69 מבחינתי לא מאושר שום דילול בקווים האלה. המפה אמור להתבצע כפי שהיא מופיעה במערכת הרישוי ואתם רואים אותה גם בלוחות האלקטרוניים, בשלטים של ה - - -. לכן אתם רואים את זה כדילול, את מה שלא מבוצע.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה קנסות הם קיבלו? כי דרור כותב לי פה שאגד קיבלה קנס כספי כבד על החברה. מה זה קנס כספי כבד? אני פשוט רוצה לדעת.
מורן יונה
אני לא זוכרת את ה - - -
חגי יציב
מיליוני שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
על נווה יעקב?
קריאה
14 מיליון שקלים בשנה.
מורן יונה
זה לא רק על נווה יעקב, זה על כל ירושלים. ברגע שאנחנו מזהים שיש אי ביצועים במקומות מסוימים, שהתפעול לא עובד כמו שצריך, אנחנו שולחים לשם פיקוח ואנחנו בודקים את זה ואם אנחנו מוצאים שיש חריגות גם בנתונים הישירים שמועברים אלינו, אנחנו מטפלים בזה. זה לא עובר ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי מציע הצעה שאני בטוח שלא תוכל להתקבל, שיתנו להם 180 שקלים על כל נוסע, שאם הוא היה עולה לאוטובוס בלי כסף, הוא היה משלם 180 שקלים - - -
יעקב חשין
לא בלי כסף, הוא לא תיקף.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם החברה דיללה, תעשו חשבון 50 נוסעים. את תראי שלא יהיה דילול אחד אפילו.
מורן יונה
אני לא יכולה לענות על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה סתם הצעה. חומר למחשבה. אני לא רשות שופטת.
מורן יונה
עוד דבר. אני חיכיתי כאן עכשיו שמונה אנשים.
שלומית אבינח
אנחנו מסיימים בעוד 10 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה 10 דקות? אמרנו שאנחנו מסיימים בשלוש.
מורן יונה
בנוגע לשירות לרחוב רביץ, אנחנו לפני שעתיים-שלוש נפגשנו עם נציגי השכונה. אנחנו ממש בעד החלופה שמאפשרת הארכה של קווים קיימים, לדוגמא קו 69, הארכה שלו לתוך הרחוב, כמובן יחד עם תגבור של הקו, כי רק להאריך אותו זה לא מספיק. זה לא יענה על הביקושים בשכונה.

חוץ מזה היו לנו עוד איזה כמה סיכומים. אנחנו צריכים להתייחס לשירות של קו 69 במוצאי שבת. כמובן שהיום יש להם את קו 59, שעובר דרך רוממה. ברגע שאני מורידה מרוממה, אני לא יכולה להזניח שכונה אחת על פני שכונה אחרת.
יעקב חשין
אז שהציעו את 59 א' אולי.
מורן יונה
נכון, יש את 59 א' שלא נכנס. הוא מגיע עד ירמיהו ואנחנו יכולים - - -
יעקב חשין
להאריך אותו - - - -
מורן יונה
להאריך אותו. ויש גם את - - -
יעקב חשין
זהו, חלופות של 37 עלו - - -
שלומית אבינח
הפרוטוקול לא קולט כל מה שאתם אומרים עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, אנחנו לא נכנסים פה לפרטים כאלה. בפרט שכל מילה שאתה אומר על חשבון שכונה אחרת, אז אני מייצג אותם עכשיו נגדך. אי אפשר להגיד אל תתנו שם. תגידו אנחנו רוצים - - -
מורן יונה
או, בדיוק, נכון.
יעקב חשין
לא, זה בנוסף.
מורן יונה
אני לא יכולה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני עוד זוכר שתושבי נווה יעקב, כחגי עוד לא היה נהג בקו 25, אז הם רצו ממחנה יהודה שהאוטובוס לא יעצור בבוכרים. למה? תושבי נווה יעקב, עולים חדשים, עלו במחנה יהודה ואנשים היו קונים במחנה יהודה ויורדים בבוכרים. אז יצא שתושבי נווה יעקוב היו להם אוטובוסים מלאים. אז הם רצו שלא תהיה תחנה בבוכרים. התחילה מלחמה.
יעקב חשין
פעם זה היה.
מורן יונה
אתה ממש מוביל אותי לנושא - - -
יעקב חשין
אתה מבין? בקצבור הוא לא עוצר, בבוכרים הוא כן עוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה.
מורן יונה
בגלל שאין לי הרבה זמן, אני אתייחס גם לשירות בשכונת בית וגן וממש הובלת אותי לנושא הזה. הייתה כאן בקשה לאפשר פתיחת דלתות לצורך העלאה והורדת נוסעים בקווים לבית"ר עילית. ברגע שאנחנו נאפשר לקווים האלה העלאה והורדה בתוך ירושלים, מי שרוצה להגיע לבית"ר עילית לא יהיה לו מקום באוטובוס. הוא לא יוכל לעלות. הנוסעים הפנימיים של תוך ירושלים יעלו ויתפסו מקום. זה לא עובד ככה. חוץ מזה, שגם הדרך שלהם תהיה הרבה יותר ארוכה. הרי מה היום? אחת הדרישות שהעלו תושבי נווה יעקב, זה לדלג על תחנות מסוימות. אם אני אתחיל לפתוח בקווים אחרים דלתות לצורך העלאה והורדה, אנחנו לא נצא מזה, הנסיעות יארכו שעתיים וחצי שלוש. לא ככה מתכננים. זה דבר אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול אותך מה את מציעה בתאריכים וביצועים.
מורן יונה
אז זהו, מבחינת ביצועים, אנחנו נערכים לתגבור קו 69. אנחנו מחכים גם לתשובה של משרד השיכון בנוגע לתשתיות ברחוב רביץ.
שלומית אבינח
מתי? יש לך לוח זמנים?
מורן יונה
לוח זמנים לתגבור? קודם כל אנחנו רוצים להגיע, אנחנו רוצים שאגד יתייצבו ואני מניחה שזה יקרה בתקופה הקרובה ומבחינתנו אנחנו נריץ את זה. אני לא רוצה להתעכב עם זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה נקרא יתייצבו?
מורן יונה
יתייצבו מבחינת – חגי קרה לזה תגבורים.
חגי יציב
מצבת נהגים.
מורן יונה
אני קוראת לזה חזרה למפה מלאה.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, כוח אדם?
מורן יונה
הרי כמות הנסיעות שיש היום בבית וגן היא כמות מאד מאד גדולה. הם לא מרגישים אותה, כי אולי היא קורית במלואה.
היו"ר ישראל אייכלר
מרגישים את החסר בדרך כלל.
מורן יונה
נכון, אבל הכמות לפי הרישוי היא 590 נסיעות, אפילו יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא אומר לי כלום. אני מדבר על 10 נסיעות שעדיין חסרות.
מורן יונה
נכון, זה הרבה מאד. אז ברגע שה-10 נסיעות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד שימולאו, אז נדבר על התגבור?
מורן יונה
אנחנו נתחיל כבר.
היו"ר ישראל אייכלר
כמו שאשכול אמר. שאלו אותו אם הוא רוצה לעשות חמישה ימי עבודה בשבוע, אז הוא אומר קודם כל שיתחילו שלושה ימים, אחר כך נעלה את זה הלאה.
מורן יונה
דרך אגב, לאחרונה נווה יעקב קיבלו קו למודיעין עילית.
יעקב חשין
מאד מוצלח.
מורן יונה
כן. ובאמת, מבחינתנו אנחנו רק לתת.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני רוצה תאריכים. אנחנו כוועדה שעוסקת ב - - -
יעקב חשין
מתי יהיה לבית שמש?
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל מתי אתם מחייבים את אגד להגיע למפה המלאה? לפני התגבור.
מורן יונה
בפברואר אתם אמורים כבר. זה לפי הסיכום שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
פברואר. סוף פברואר?
שלומית אבינח
זה עוד 40 נהגים? כלומר זו המצב המלאה של ה-120 החסרים?
קריאה
נהגים מבחינה זה לא מעניין. היא רוצה שאנחנו נבצע את הנסיעות. לא איכפת לה כמות הנהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, נכון. אנחנו מדברים על הנסיעות.
מורן יונה
אני לא - - - כמה נהגים עושים את זה. אני רוצה שהכל יתבצע.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון. אז עד סוף פברואר יש לנו את המפה המלאה ואז תוכלו להתחיל בתגבורים?
מורן יונה
ואז אנחנו נתחיל.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי נהג מסוים, יש לכם פיקוח על האם נהג התנהג לא כמו שצריך? האם יש לכם פיקוח על החברה שהיא תמצה את הדין עם הנהג?
מורן יונה
התלונה שהעלית, אני אשמח לקבל אותה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעביר לך את זה עוד לפני שתצאי מפה.
מורן יונה
אין בעיה, בטח. אני לא הכרתי את התלונה הזאת לפני כן.
היו"ר ישראל אייכלר
גם לך, חגי.
מורן יונה
יש כאן את כל הנתונים?
עמנואל זלטס
הסדרן שם כתוב ניסים וזה נחום. זה תיקון. קוראים לו נחום.
היו"ר ישראל אייכלר
יש שם כתובת וטלפון שאפשר לראות?
עמנואל זלטס
הטלפון שלי ויש גם פרטים של הנהג.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. אני רוצה לסכם את הדיון. אנחנו מבקשים לגבי נווה יעקב: בקו 69 תהיה פעילות בכל ימות השבוע, גם בשישי ובמוצאי שבתות.

לגבי רחוב רביץ, אנחנו מחכים למענה. אנחנו רוצים פתרון מהיר ובשיתוף עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. לא מקובל עלי שזה צריך לעבור תב"ע ודברים כאלה. אם אתם מדברים על חודש-חודשיים, נוכל לסבול. אם לא, אנחנו נצטרך לעשות דיון נפרד, לראות איפה זה עומד בעוד חודש-חודשיים.
שלומית אבינח
ישיבת מעקב במקרה הצורך?
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי רביץ, קודם כל בגלל הכבוד שיש לנו לרב רביץ, אבל לא בגלל זה, אלא בגלל - - -
עמנואל זלטס
זה על שמו?
היו"ר ישראל אייכלר
אני מניח. כי זה עוצר את - - -
מורן יונה
לזה יש גם חלופה אחרת. אם אנחנו לא יכולים להאריך קו ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא אכפת לי, שתהיה חלופה אחרת, אבל זה חייב להיות מוסדר.
דסי גורדון
היה בעצם דיון. החלופה הזאת הובאה סך הכל לפני שבועיים. אני גרה שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים לתגבר קווים עמוסים כמו 69, 59, 39 - - -
יעקב חשין
לא 50.
דסי גורדון
69.
מורן יונה
אנחנו דיברנו על קו 69.
יעקב חשין
ו-37.
דסי גורדון
להיפך, לבדוק בדיקת קו 59.
יעקב חשין
37, כן. זה רק 18 נסיעות לכל כיוון. 37 צריך גם להוסיף.
היו"ר ישראל אייכלר
69, 39 ו-16?
עמנואל זלטס
לא, 37.
היו"ר ישראל אייכלר
37.
שלומית אבינח
דיברנו על 39.
דסי גורדון
זה בית וגן. מערבבים פה.
עמנואל זלטס
הם 39, אנחנו 37.
היו"ר ישראל אייכלר
חברה, אל תתחילו לעשות אחד על חשבון השני.
עמנואל זלטס
לא, לא, חס וחלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
37, 39, 16 ו-69, על מנת שאנשים לא יישארו בתחנות. אנחנו עושים כתובת למי פונים כשהאוטובוס דילג או לא הגיע. למי פונים? למי פונה האזרח והתושב, חוץ מאשר לחברי הכנסת החרדים?
יעקב חשין
אם הוא דילג?
היו"ר ישראל אייכלר
אם האוטובוס לא מגיע.
שלומית אבינח
למי פונים?
מורן יונה
ברגע שיש בעיות תפעוליות, שהציבור מגלה בעיה כזו או אחרת, הוא יכול לשלוח תלונה למערכת תלונות הציבור של המשרד.
שלומית אבינח
מורן, זה לא יעיל.
דסי גורדון
עד שאתם קוראים את הפנייה ועד שמטפלים והכל, כבר לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, למעשה אין מענה.
קריאה
הליך האכיפה נמשך חצי שנה. זה המסמך שהם נותנים.
יעקב חשין
זה הטיפול.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, תעזבו. הגברת מורן היא לא בפניות הציבור של משרד התחבורה ולכן היא לא יודעת מה שאנחנו עוברים פה. היום הם כבר כותבים במפורש שזה לוקח חצי שנה לטפל בדבר, כך שזה לא רלבנטי. אני שאלתי על משהו בשטח.
דסי גורדון
צריכים כתובת.
יעקב חשין
אם קורה משהו, בזמן אמת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בינתיים אני מציע לכם לפנות לוועדה לפניות הציבור של הכנסת. אני חושבת שהגברת שלומית יותר יעילה ומגיעה גם למשרד התחבורה וגם לעירייה. אני רוצה להודות לכולכם שבאתם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:06.

קוד המקור של הנתונים