ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/01/2017

צו ניירות ערך (תיקון התוספת החמישית לחוק), התשע״ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 624

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ה בטבת התשע"ז (23 בינואר 2017), שעה 11:30
סדר היום
צווי ניירות ערך בעניין זירות סוחר: 1. צו ניירות ערך (תיקון התוספת החמישית לחוק), התשע"ו-2016.

2. צו ניירות ערך (תיקון התוספת השביעית לחוק), התשע"ו-2016.
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

בצלאל סמוטריץ – מ"מ היו"ר

עודד פורר

מיקי רוזנטל
מוזמנים
שרה קנדלר - סגנית מנהל מח' השקעות, רשות לניירות ערך, משרד האוצר

גיא דביר - יועמ"ש במחלקת הפיקוח על הבורסה, רשות לניירות ערך, משרד האוצר

רונן סולומון - מנהל תחום פיננסים ושוק ההון, איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד
צווי ניירות ערך בעניין זירות סוחר
1. צו ניירות ערך (תיקון התוספת החמישית לחוק), התשע"ו-2016.

2. צו ניירות ערך (תיקון התוספת השביעית לחוק), התשע"ו-2016.
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים בנושא: צווי ניירות ערך בעניין זירות סוחר. כן, בבקשה.
שרה קנדלר
אנחנו מביאים היום שני צווים לתיקון תוספות בחוק ניירות ערך. זו בעצם הסדרה שמשלימה את התקנות שאנחנו - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו ביקשנו את התקנות האלה?
שרה קנדלר
אנחנו ביקשנו. אנחנו בעצם הסדרנו פה בוועדה במשך הרבה זמן את הפעילות של זירות סוחר. עברו תקנות מורכבות פה - - -
שגית אפיק
אנחנו ביקשנו. אחרי התקנות המורכבות אנחנו ביקשנו, הוועדה ביקשה את התקנות האלה.
שרה קנדלר
כן, הוועדה ביקשה, נכון.
שגית אפיק
הוועדה ביקשה את התקנות האלה.
שרה קנדלר
כן. אנחנו רוצים שתהיה אפשרות, והוועדה ביקשה שתהיה אפשרות, גם לאכוף את התקנות שעברו פה.
שגית אפיק
מה שקרה זה שאחרי שנחקקו התקנות הקודמת התברר שיש קושי באכיפה. הוועדה קיימה על זה כאן דיון ובדיון הזה הוועדה ביקשה מהרשות לניירות ערך למצוא פתרונות על מנת שאפשר יהיה לאכוף את כל הנושא של זירות סוחר, נושא שבכנסת הקודמת עבדו עליו רבות ולא רצינו שזה יתקע בשלב האכיפה. התקנות האלה באות, בין היתר, בגלל בקשת הוועדה.
שרה קנדלר
נכון. אז בעצם יש פה רשימה של הפרות מכוח התקנות שעברו. חלק מההפרות הן באמצעות אכיפה של מה שאנחנו קוראים "עיצום כספי פשוט", שזה עיצומים כספיים שהרשות יכולה להטיל בעצמה, ויש כאלה שיהיו באכיפה מינהלית, שזו המערכת היותר מורכבת, שצריך להביא לוועדת האכיפה המינהלית. זה ההפרות היותר מורכבות, שצריך להוכיח הרבה פעמים יסוד נפשי של רשלנות והן יותר קשות להוכחה. אז אנחנו מתקנים פה גם את התוספת החמישית, שהיא עיצומים כספיים, וגם את התוספת השביעית, שהיא אכיפה מינהלית. מעבר לזירות סוחר יש פה כמה הפרות קטנות בדיני ניירות ערך של דברים שהניסיון של האכיפה לימד אותנו שאנחנו רוצים לתקן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה.
רונן סולומון
אדוני, אני מזכיר דיון שהיה כבר לפני כחצי שנה שדיברנו על רקע ענף זירות הסוחר. אני מזכיר שהיו כמה עשרות חברות שפעלו לפני מועד החקיקה, במועד החקיקה, אחרי שהתקנות אושרו, הגישו 21 חברות בקשת רישיון, שש חברות אושרו, אחת בסטנד-ביי, השאר – או משכו את הבקשה או נפסלו מסיבה כזו או אחרת. אבל רשות ניירות ערך היום יותר מודעות לשוק זירות הסוחר, גם מבחינת היקפי הפעילות, גם מבחינת הכנסות של החברות. אם פעם הם לא הכירו את זירות הסוחר כי לא היה על זה פיקוח בישראל היום הרשות מכירה יותר את החברות. היה הליך ארוך מאוד של בדיקת כל בקשות הרישיון. כפי שציינתי, שש חברות כן קיבלו רישיון ואושרו לפעול לפני כחודשיים וחצי. אני חושב שתיקון הצו עצמו - - -
היו"ר משה גפני
אז אתה כובל על מה שלא אושר - - -
רונן סולומון
לא, אני לא כובל, עדיין לא כבלתי. אני אומר, טיוטת הצו שמונחת בפניכם היום היא אכן ראויה ותואמת את החקיקה, זה בסדר גמור. אבל אני אומר, מאחר שהתעשייה, היום, כשהרשות מכירה אותה, היא תעשייה בחיתולים נקרא לזה – אני לא רוצה להגיד "הגנת ינוקא" או משהו בסגנון – אבל תעשייה בחיתולים שרק החלה לפני כחודשיים וחצי לעבוד עם רישיון, אני חושב שהשוט של האכיפה המינהלית, צריך לתת לו פרק זמן קצת יותר ארוך מאשר 30 יום ולדחות את מועד התחילה לפחות לחצי שנה, כי גם החברות לומדות את הרגולציה, גם הרגולטור, שזה רשות ניירות ערך, לומד את החברות. אני לא בטוח שכולם למדו את כולם ולהחיל על החברות, שכרגע חודשיים וחצי פועלות ברישיון בישראל, כבר שוט, זה לדעתי במידה מסוימת גם לשפוך את התינוק עם המים, בייחוד כשהרשות יודעת בדיוק כמה הן מרוויחות. אני רוצה להיות עדין, זה באמת די מאוזן, אבל לא בטוח שגם שש החברות שקיבלו רישיון אכן יישארו בסופו של יום.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
שרה קנדלר
א', המנגנון כבר קיים בחוק, בתקנות, אנחנו רק מוסיפים הפרות למנגנון שכבר קיים. לדעתנו חשוב שלא רק שהם יקבלו רישיונות, אלא יתחילו לפעול כחוק. הן כבר פועלות, יש להן לקוחות, יש אחריות ולכן פיקוח הוא חשוב.
רונן סולומון
שרה, פועלות כחוק – הרי החברות פעלו במשך כמעט שנתיים בהליך הרישוי.
שרה קנדלר
נכון, אבל היה להם את כל הזמן הזה ללמוד.
רונן סולומון
אני לא רוצה עכשיו לפתוח בפני הוועדה מה למדנו בשלב הזה, אני רק מספר לוועדה שמתוך 21 חברות נשארו שש, והמבין יבין. אני מפחד וחושש שגם השש שכן קיבלו רישיון, בסופו של יום, מעודף הרגולציה, עודף האכיפה המינהלית ועודף האגרות, שהבטיחו שיבחנו את זה מחדש – אני אקח את הפרוטוקולים של ועדת הכספים דאז ונפתח אותם - - -
שרה קנדלר
דיברו על שלוש שנים, עוד לא הגיע הזמן, זה כתוב.
רונן סולומון
רגע, שרה, לא לכעוס. אני אומר, גם כשאישרנו את התקנות, אז כבר דובר על ידי הרשות לניירות ערך שיבחנו הקלות, גם ברגולציה, הקלה בפרסומים, בבאנרים, הקלה באגרות, שורה של הקלות, והרשות אמרה, בצדק אני חושב: נלמד את השוק, נכיר אותו ואז נתחיל לבחון הקלות. אם היום אתם עושים הקלות לתאגידים ולגופים אחרים, אני חושב שמן הראוי שגם גופים כאלה יכנסו למתווה הקלות.
היו"ר משה גפני
אני באמת רוצה לעזור לך, זאת האמת, אבל מה אני יכול לעזור לך פה? הרי זה עובד, מה יעזור?
רונן סולומון
אני לא אומר שלא עובד. אני אומר, כבוד הרב גפני, אם נשארו שש חברות בשוק זה אומר דרשני. היום נכניס להן שוט נוסף, יש כאלה שישקלו פעמיים אם להחזיק את הרישיון בישראל. שלא תחשוב לרגע שהלקוח הישראלי יכול בפשטות להיכנס לזירה בלי רישיון - - -
שרה קנדלר
אגב, בשיקולי האכיפה שלנו אנחנו לוקחים בחשבון את היותן של חברות חדשות, זאת אומרת, גם כשאנחנו עושים אכיפה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש, מכיוון שאני מכבד את מה שמר סלומון אומר, אם הוא אומר שיש ירידה בחברות, אנחנו מעוניינים שיהיו יותר, לקחת את הדברים שלו – זה לא נוגע לתקנות האלה – ולנסות לעשות את זה.
שרה קנדלר
לנסות לעשות מה?
שגית אפיק
הם לא עומדים בתנאי הסף.
שרה קנדלר
הם לא עומדים בתנאי הסף. מי שלא קיבל רישיון – לא הגיע לו רישיון. מי שהגיע לו – קיבל רישיון.
רונן סולומון
אני אומר, מי שלא קיבל רישיון הוא לא רלוונטי. מבחינתי, הוא גם יצא אצלי מהאיגוד. אנחנו הוצאנו אותו מידית. הוא לא עומד בתקנון. זה דבר ראשון. אני מדבר על שש החברות שנשארו בהליך, אם רוצים ששש החברות תמשכנה להישאר בהליך ולא שגם הן יסגרו את העסק ויעבירו את הפעילות לחו"ל, אני חושב שצריכים לעשות פה איזושהי מידה מסוימת של הגנת ינוקא, לדחות את מועד התחילה של הצו הזה בחצי שנה קדימה כדי שלא יהיה את השוט הזה על החברות, שיוכלו ללמוד את הרגולציה - - -
שלומית ארליך
רונן, מה זה "ללמוד"? הרי הם פועלים, הדברים כבר ידועים. זה תהליך שלקח הרבה זמן, תהליך הרישוי, אבל הדברים היו ידועים מראש. התקנות שאושרו אושרו כבר לפני הרבה מאוד זמן. החברות יודעות במה הן נדרשות לעמוד. זה כבר לקוחות שקיימים ויש להם. עכשיו בעצם מה מבקשים לעשות? להגיד שביחס לאותם כללים, שהם פועלים ביחס אליהם, תהיה הענישה הזאת. למה צריך לדחות את זה בעוד חצי שנה?
רונן סולומון
לפעמים יש פרשניות לכל דבר. אם אני לוקח לדוגמה את הנושא של הבאנרים, הפרסומים למיניהם, יש פרשנות כזו או אחרת, פרשנות משפטית, על התקנות – ואנחנו יודעים את זה כעורכי דין – יש פרשנות כזו או אחרת לחברות, יש פרשנות כזו או אחרת לרשות, והרשות מעמידה סנקציה של התראה מינהלית כזו או אחרת. אני לא סתם אומר דברים כאלה, יכול להיות שהרשות יגידו שמה שאמרתי זה נכון. חברה כזאת תחשוב פעמיים – אני מדבר על שש החברות שנותרו – אם כדאי לה להמשיך לעבוד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה יקרה לך גם בעוד חצי שנה, פרשנויות.
רונן סולומון
אבל רק לפני חודשיים וחצי החברות החלו את התהליך, החלו לגייס קציני ציות, התחילו לקחת משרדי עורכי דין ללמוד את התהליך. עד עכשיו רק עסקו בהוצאת רישיון. האמן לי, לא למדו. לא למדו. שנתיים רק להוציא את הרישיון – הוציאו להם את הנשמה עד שהוציאו רישיון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא אומר שבסך הכול זה רץ חודשיים וחצי.
שלומית ארליך
זה לא רץ חודשיים וחצי.
שרה קנדלר
לא, זה רץ כבר שנים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני מסביר, במשך כמעט שנתיים החברות עסקו אך ורק בהליך הוצאת הרישיון. כל ההתנהלות שלהן מול הרשות היתה להגיש טופס, להגיש עוד מסמך, המסמך לא בסדר, תתקן, תחזיר.
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
אני רוצה לשאול: להם זה מאוד מאוד חשוב, אפשר להבין – מה אכפת לכם אם זה - - -
שרה קנדלר
אנחנו לא באים להעשיר את קופת המדינה, אנחנו באים להגן על ציבור הלקוחות. הכסף גם לא מגיע אלינו. אנחנו לא יכולים שזירות מסחר יפעלו ולא תהיה סנקציה אם הם לא נותנים גילוי נאות ללקוחות שלהם, אם הם לא נותנים להם דיווחים, אם הם לא מפקידים את הכסף. זה שוק פרוץ הרבה שנים.
רונן סולומון
הם נותנים, את יכולה - - -
שלומית ארליך
צריך אבל גם להבין שלא מדובר בהליך של חודשיים וחצי. את כל הזמן הזה של הרישיון עשינו למען החברות, כדי שלא יצטרכו להיסגר חברות בזמן שעושים את הליך האישור שלהן, אבל כל התקופה הזאת החברות כבר ידעו, כבר נערכו לקבלת התקנות, הן ידעו בדיוק מה עומד. היו המון דיונים בוועדה ובוועדת המשנה. זה משהו שהיה ידוע.
היו"ר משה גפני
טוב. מי מקריא את התקנות?
שרה קנדלר
אני מקריאה.

"צו ניירות ערך (תיקון התוספת החמישית לחוק), התשע"ז-2017

תיקון התוספת החמישית לחוק

בתוספת החמישית לחוק -

בפרט (3) -

בפרט משנה (א), המילים "למעט דוח לפי תקנה 17(א) לתקנות ניירות ערך (חיתום), התשס"ז-2007 (להלן – תקנות החיתום), או דוח לפי תקנה 36(א) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 (להלן שניהם – דוח על אירוע או עניין מיוחד)" -יימחקו;

פרט משנה (ב) ימחק;"

אני רק אסביר שזה תיקון שלא קשור לזירות סוחר. יש לנו היום בתוספת החמישית אפשרות להטיל עיצום כספי על איחור בהגשת כל מיני דיווחים שצריך להגיש לרשות, למעט שני דיווחים, דוח על עניין מיוחד – שאפשר להטיל על זה עיצום רק אם הם הוגשו באיחור של שבעה ימים, יותר משבעה ימים זה הופך להיות אכיפה מינהלית. אנחנו רוצים לבטל את ההסדר הזה, שאפשר גם עיצום פשוט על איחור יותר משבעה ימים כי זה היה נראה לנו קצת פטיש כבד מדי על איחור בדיווח.

"

אחרי פרט (10) יבוא:

(10א) שינה כלל בתקנון ללא אישור הרשות בניגוד לסעיף 44יח(ב);";

אחרי פרט (26) יבוא:

"(27) אפשר ללקוח לפתוח עסקה חדשה כשהבטוחה שהעמיד קטנה מהנדרש לפי תקנה 4(ג) לתקנות ניירות ערך (זירת סוחר לחשבונו העצמי), התשע"ה-2014 (להלן - תקנות זירת סוחר);

אפשר ללקוח למשוך כספים מחשבונו בזירה וכתוצאה מכך קטנה הבטוחה שהעמיד מסך" – אני מתקנת פה – "כל הבטוחות הנדרשות לפי תקנה 4(ד) לתקנות זירת סוחר;

התקשר עם לקוח בלא שיידע אותו על נסיבות שיש בהן ניגוד עניינים או בלא שקיבל את הסכמת הלקוח בכתב לנסיבות כאמור, בניגוד לתקנות 8(ב) ו-(ה) לתקנות זירת סוחר;

לא יידע את הלקוח באופן מיידי בדבר ביצוע שינוי מסמך מדיניות ניגוד העניינים, בניגוד לתקנות 8(ג) ו-(ה) לתקנות זירת סוחר;

לא יידע בכתב לקוח שנמנע מלחדש את הסכמתו לנסיבות שיש בהן ניגוד עניינים, תוך 30 ימי עסקים מתום השנה, בניגוד לתקנה 8(ד) ו-(ה) לתקנות זירת סוחר;"

יש פה גם קצת תיקוני נוסח – "החזיק בנכסי לקוח או בכספי לקוח בניגוד לתקנה 14 או קיבל כספים מהלקוח או ביצע עסקה ללקוח לפני שחתם עם הלקוח על הסכם מסגרת בניגוד לתקנה 27 לתקנות זירת סוחר;

עשה שימוש בנכסי הלקוח ובכספי הלקוח, ללא קבלת אישור מראש של הלקוח, בניגוד לתקנה 19 לתקנות זירת סוחר;

לא ביצע התאמה יומית של נכסי הלקוח, חוזי הלקוח וכספי הלקוח, בניגוד לתקנה 20(א) לתקנות זירות סוחר;

לא פעל לקבלת דוח מיוחד מרואה החשבון המבקר, המתייחס להתאמה שביצע לפי תקנה 20(א), בניגוד לתקנה 20(ב) לתקנות זירות סוחר;

לא ברר את נסיבות אי ההתאמה ולא פעל לתיקונה באופן מידי בניגוד לתקנה 20(ג) לתקנות זירות סוחר;"

יש גם תיקון נוסח – "לא הפקיד את כספי הלקוח בחשבון נאמנות לטובת הלקוח או שחשבון הנאמנות לא נוהל אצל תאגיד בנקאי, בניגוד לתקנה 21(א) לתקנות זירות סוחר;"

יש תיקון נוסח – "הפקיד את כספי הלקוח בחשבון המתנהל במוסד כספי מחוץ לישראל מבלי שהתקיימו התנאים הקבועים בתקנה 21(ב), בניגוד לתקנה 21(ב) לתקנות זירות סוחר;

לא ביצע או לא תיעד הערכת סיכונים בקשר לתאגיד בנקאי או למוסד כספי מחוץ לישראל שבו הוא מבקש להפקיד את כספי הלקוח קודם להפקדת כספי הלקוחות, בניגוד לתקנה 22 לתקנות זירות סוחר;

לא הפקיד את כספי הלקוח מייד עם קבלתם אצל התאגיד הבנקאי או המוסד הכספי מחוץ לישראל בניגוד לתקנה 23 לתקנות זירות סוחר;

לא יידע את הלקוח בדבר העלויות, העמלות והסיכונים הכרוכים בהפקדה לפיקדונות שאינם המטבע שבו מנוהל חשבון הלקוח, בניגוד לתקנה 24 לתקנות זירות סוחר;"

יש תיקון נוסח – "לא העביר כספי לקוח, שביקש למשוך כספיו, לכל המאוחר ביום העסקים הבא, ובמקרה שבו ביקש הלקוח להעביר כספים שמופקדים במדינה אחרת - בתוך שלושה ימים שמתקיים בהם מסחר באותה מדינה, בניגוד לתקנה 25;"
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא יותר פשוט לומר שכל מי שעבר על התקנות?
שרה קנדלר
אבל לא נותנים לנו לחוקק כך, צריך להגיד תקנה תקנה.
שלומית ארליך
כשמדובר בענישה רוצה לדייק בדיוק מה הענישה שאותה הפרה אותה חברה.
שרה קנדלר
"

לא יידע את הלקוח בדבר החלטתו על העברת כספי הלקוח לתאגיד בנקאי או למוסד כספי מחוץ לישראל, שאינו התאגיד הבנקאי או המוסד הכספי מחוץ לישראל עליו הודיע ללקוח במועד ההתקשרות, בניגוד לתקנה 26 לתקנות זירת סוחר;

לא כלל בהסכם המסגרת את אחד הפרקים או הפרטים המנויים בתוספת הראשונה, בניגוד לתקנה 27(א) לתקנות זירת סוחר;

לא החזיק במשרדו או לא פרסם במקום בולט באתר האינטרנט של החברה, נוסח מעודכן של פרקים א' עד ה' להסכם המסגרת או לא פרסם נוסח כאמור או חלקים ממנו בדרכים נוספות כפי שהורה יושב ראש הרשות או עובד שהוא הסמיכו לכך, בניגוד לתקנה 27(ג) לתקנות זירת סוחר;

לא הודיע ללקוח על שינוי בהסכם המסגרת, בניגוד לתקנה 27(ד) לתקנות זירת סוחר;

לא העמיד ללקוח, באמצעות אתר האינטרנט של החברה, אפשרות לשמור באמצעים אלקטרונים את המידע המפורט בתקנות 28 עד 30, בניגוד לתקנה 31 לתקנות זירת סוחר;

לא שמר מסמכים, בניגוד לתקנה 33 לתקנות זירת סוחר;

לא הסדיר בנהלים את אופן שמירת המסמכים, בניגוד לתקנה 34 לתקנות זירת סוחר;

לא אפשר ללקוח לעיין במסמך הקשור לפעילות בחשבונותיו או לקבל עותק ממנו תוך חודש ממועד פנייתו, בניגוד לתקנה 35 לתקנות זירת סוחר;

לא שמר מסמכים בתחומי השיפוט של מדינת ישראל, בניגוד לתקנה 36 לתקנות זירות סוחר;

לא הזהיר בכתב, לקוח שנמצא כמי שאינו מתאים לסחור בזירה, בדבר אי התאמתו, בניגוד לתקנה 37(ד) לתקנות זירת סוחר;

לא תיעד את תהליך בחינת ההתאמה של לקוח או את תוצאותיו בניגוד לתקנה 38 לתקנות זירת סוחר;

לא רשם את הפרטים האמורים בתקנות 78 עד 81 ואת מועד ביצוע הרישום מייד לאחר מתן ההוראה, ביצוע העסקה או מתן הציטוט, בדרך הניתנת לשמירה ולאחזור, בניגוד לתקנה 82 לתקנות זירת סוחר;

לא עמד בסכום ההון העצמי הרגולטורי המזערי הנדרש, בניגוד לתקנה 84 לתקנות זירת סוחר".

תחילה

תחילתו של צו זה, 30 ימים מיום פרסומו".
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש לי הצעת ייעול – פעם הבאה פשוט תעשו בסעיף ההגדרות תקנות, תכתבו תקנות זירות סוחר ואז אפשר יהיה: סעיף 34 לתקנות - - -
שרה קנדלר
הלוואי. זו הנוסחות של משרד המשפטים.
היו"ר משה גפני
אוקיי, מי שבעד אישור הצו ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

צו ניירות ערך (תיקון התוספת החמישית לחוק), התשע"ו-2016, נתקבל.
היו"ר משה גפני
אין מתנגדים, אין נמנעים. הצו אושר.
רונן סולומון
רק הערה מאחר והצו אכן אושר – ואני מאמין שגם הצו השני יאושר בתחילה תוך 30 יום - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הצו השני – אל תהיה כל כך בטוח.
רונן סולומון
אוקיי. אז לפחות שתהיה הצהרה של חברי הכנסת, תסתכלו על החברות שכרגע חודשיים וחצי עם הרשות – הרי אמרתי, זה שהתקנות קיימות כבר כמה שנים זה לא אומר כלום, הם עסקו רק בהוצאת הרישיון – שהרשות תנהג במידת הרחמנות, נקרא לזה, לגבי חברות חדשות.
היו"ר משה גפני
טוב, אני מבקש מכם - - -
שרה קנדלר
אנחנו תמיד לוקחים בחשבון במקרי אכיפה - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא תמיד – עכשיו באופן מיוחד.
שרה קנדלר
וגם פה, את הנושא של היות חברה חברה חדשה, זה נלקח בחשבון.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אתם נגד? יש התנגדות לזה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
על זה – לא.
בצלאל סמוטריץ'
לא.
היו"ר משה גפני
מישהו יוכל לנהל את הישיבה רגע? כן, בוא תנהל. אני כבר חוזר, כמה דקות.

(היו"ר בצלאל סמוטריץ', 13:29)
שרה קנדלר
התוספת השביעית מדברת על ההפרות המינהליות.

"צו ניירות ערך (תיקון התוספת השביעית לחוק), התשע"ז-2017

תיקון התוספת השביעית לחוק

בתוספת השביעית לחוק -

בחלק ב' -

פרט (15) -יימחק;

אחרי פרט (22) יבוא:" – יש לנו פה שתי תוספות שאנחנו רוצים להוסיף.



"(23) לא כלל בבקשה מידע הנדרש לשם הצגה נאותה של עסקי המבקשת, בהתאם לתקנה 2(ד) לתקנות זירות סוחר;
(24) לא עדכן את הבקשה לגבי פרט שנכלל או שיש לכלול בבקשה, בהתאם להוראות תקנה 2(ג) לתקנות זירות סוחר;
(25) לא הגביל את הפסדיו של הלקוח לגובה הבטוחה שהלקוח העמיד, בניגוד לתקנה 5 לתקנות זירת סוחר;"
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
מחקת את "כמשמעותן בפרט 27"?
שרה קנדלר
כן, כי זה היה מיותר.

(26) "ביצע פעולה בנסיבות שיש בהן ניגוד עניינים שלא תוארו במסמך מדיניות ניגוד העניינים, בניגוד לתקנה 8(א) לתקנות זירת סוחר;

(27) נתן ייעוץ ללקוח בנוגע לכדאיות של השקעה, החזקה, קנייה או מכירה של מכשיר פיננסי או של נכס בסיס שהוא סוחר בו, בניגוד לתקנה 10(א) לתקנות זירת סוחר;

(28) ביצע עסקאות במכשיר פיננסי שהוא סוחר בו ללקוח לפי שיקול דעת, בניגוד לתקנה 10(ג) לתקנות זירת סוחר;

(29) לא בירר עם הלקוח את התאמת הפעילות בזירה ללקוח או לא בירר האם הלקוח קטין, לפני מתן שירות ללקוח, בניגוד לתקנה 37(א) ו-(ב) לתקנות זירת סוחר;"

בחלק ג' -

אחרי פרט (4) יבוא:"

זה תיקון שקשור לחוק ניירות ערך באופן כללי ולא לזירות סוחר, לגבי החובה של נושא משרה או בעל עניין להודיע לתאגיד בנושאים מסוימים. היום יש לנו רק עיצום כספי, רצינו שתהיה אפשרות גם לאכיפה מינהלית.

"(4א) לא הגיש לתאגיד הודעה בדבר ניירות ערך של התאגיד המוחזקים בידו או בדבר פרטים אחרים הנוגעים אליו, במועד שנקבע לכך לפי סעיף 37 לחוק והיה עליו לדעת שיש בכך כדי להטעות משקיע סביר;";"
אנחנו רוצים להוסיף גם עוד הפרה של זירות
"(4ב) כלל בבקשת רישיון זירה או בדוח, בסקירה או באישור שנכללו בה, פרט מטעה או שלא כלל בבקשה בדוח בסקירה או באישור שנכללו בה פרט שהיה עליו לכלול בו בניגוד להוראות לפי סעיף 44יג(ב)(6) והיה עליו לדעת שיש בכך כדי להטעות את הרשות.

בפרט (6), במקום "משקיע " יבוא " לקוח";

תחילה

תחילתו של צו זה, 30 ימים מיום פרסומו."
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
למה התיקונים האלה? למה מה שנמצא בפנינו?
שרה קנדלר
פשוט זה תיקון - - -
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
הוספתם הרי עוד פרטים.
שרה קנדלר
כן, הוספנו הפרה שלא חשבנו עליה קודם, מספר הפרות, כן.
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
יש לכם הערות?
רונן סולומון
אני את שלי אמרתי – לא קיבלתם.
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
גם על זה, אותו דבר? אז גם בזה אנחנו נגיד לפרוטוקול שמה שצריך לעמוד מול העיניים כמובן זה הצורך להגן על הציבור ולא לדפוק את החברות. מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

צו ניירות ערך (תיקון התוספת השביעית לחוק), התשע"ו-2016, נתקבל.
היו"ר בצלאל סמוטריץ'
הצו אושר. תודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45.

קוד המקור של הנתונים