ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/01/2017

8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, 8,000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, 8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, 8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 64

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום רביעי, כ"ז בטבת התשע"ז (25 בינואר 2017), שעה 9:00
סדר היום
1. 8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת חיים ילין

2. 8,000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת יהודה גליק

3. 8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת מיקי רוזנטל

4. 8000 מתים מעישון, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף.
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף – מ"מ היו"ר

אחמד טיבי
חברי הכנסת
דב חנין

חיים ילין

מיכל רוזין

מיקי רוזנטל
מוזמנים
פרופ' איתמר גרוטו - משנה למנכ"ל משרד הבריאות

איתי קלטניק - פיקוח על קופות החולים, משרד הבריאות

חיים גבע-הספיל - קידום בריאות, משרד הבריאות

רוני ברקוביץ - פשע פרמצבטי, משרד הבריאות

איתן גורני - מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

חגי ברוש - ראש אגף טיפול ושיקום, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

סא"ל אלכס טיקטינסקי - ראש ענף בריאות הציבור, משרד הביטחון

ד"ר חגי לוין - מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

חן שמילו - עורכת דין, מדיניות ציבורית בהסתדרות הרפואית בישראל

אירית מנטש - מהלת מוקד גמילה, קופת חולים מכבי

ענת יום טוב - רכזת נושא גמילה מעישון, שירותי בריאות כללית

ד"ר רבקה זלצר פרויליך - מנהלת הסברה דוברות וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

אביטל פאטו בן-ארי - מקדמת בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

ד"ר מרק לוריא - המועצה הישראלית למניעת עישון

אייל וינקלר - עורך דין, חבר המועצה הישראלית למניעת עישון

מידד גיסין - יושב ראש, צב"י - צרכני בריאות ישראל ונשיא ארגון בעלי סטומה

איילת שבתאי - M.A, אחות מוסמכת, יועצת לגמילה מעישון

דניאל גיגי - נציג ארגון שתיל, מייסודה של הקרן החדשה לישראל

צבי הרציג - מנהל "ובחרת בחיים"

גדעון זאגא - שדלן/נית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את התנועה לחופש המידע
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

1. 8000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת חיים ילין

2. 8000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת יהודה גליק

3. 8000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת מיקי רוזנטל

4. 8000 מתים מעישון בשנה, 0 שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון, של חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף
היו"ר תמר זנדברג
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח – באיחור – שאני מתנצלת עליו – את ישיבת ועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת. הנושא היום הוא דיון מהיר שיזמו מספר חברי כנסת שתיכף יפתחו. הכותרת היא – 8,000 מתים מעישון – אפס שקלים השקעה בקמפיינים נגד עישון.

האמת שנושא העישון זה נושא שהוועדה הזו התחילה לעסוק בו לפני כמה חודשים. בפעם הראשונה הוועדה, לפחות בראשותי, עסקה בנושא הזה ביום העישון הבינלאומי הקודם. אני חייבת להגיד שאני נדהמתי באותו דיון. נדהמתי מהנתונים, נדהמתי ועוד יותר נדהמתי מההדרה של הנושא. ככה המשכנו לעסוק בנושא. הדיון האחרון היה לפני כחודש ושם אמרתי את ההתרשמות שלי מהעניין.

הייתה לי התרשמות שבמשך כמה שנים היה עיסוק והייתה התקדמות בכמה חוקים, באיסור פרסום ובכמה אפיקים שפשוט באיזה שהוא שלב נכנסו לתרדמת ונכנסו לאיזו שהיא דממה ופשוט משם לא התקדמו ופשוט נעזבו באיזה שהוא מקום, שנשאר מפגר גם יחסית לצורך וגם יחסית למה שקורה בעולם.

אנחנו רוצים מכאן, בינתיים לא בלי עידוד ודחיפה של התקשורת, של תחקירים, שזה המקום הנכון להזכיר גם את התחקיר של חיים ריבלין בערוץ 2 וגם את הליווי של רוני לינדר גנץ בדה-מרקר וסליחה אם שכחתי עוד מקומות שבהם זה התקדם; ואנחנו במקום שאנחנו רוצים לראות - - -
קריאה
גלי צה"ל מסקרים את זה.
היו"ר תמר זנדברג
גלי צה"ל, אוקיי. אז אנחנו במקום שאנחנו רוצים לראות איך אנחנו מתקדמים קדימה. נמצא איתנו המשנה כבר?
איתמר גרוטו
אוטוטו.
היו"ר תמר זנדברג
אוטוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו. היום המינוי?
איתמר גרוטו
לא, לא היום. זה עוד הבחירה - - -
היו"ר תמר זנדברג
הבחירה הוכרזה והמינוי ייצא לפועל בקרוב. באמת בהצלחה ואני חייבת לומר שבתיאום גם עם לשכת המנכ"ל והשר אתה הגעת ואנחנו רוצים להודות לך על זה. באמת התייחסות בכירה מהמשרד ונשמע לשמוע מכם על צעדים.

ברשותך, קודם נתחיל עם חברי הכנסת היוזמים ואז נמשיך את הדיון. לפי הסדר ייפתח חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה. אחריו חבר הכנסת מיקי רוזנטל.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לא.
מיכל רוזין (מרצ)
הוא רוצה ראשון.
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כל הוא ראשון, כי אני הצטרפתי אליו.
היו"ר תמר זנדברג
סליחה. חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף הוא חבר הוועדה ופעיל מאד בוועדה וגם רופא. אז סליחה.
חיים ילין (יש עתיד)
הוא גם רופא וניתן כבוד.
היו"ר תמר זנדברג
אז הוא יתחיל. אני מתנצלת. זה לא הסדר שרשום לי כאן, אבל בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא חשוב. אם כך תודה רבה לכם. בוקר טוב לכל הנוכחים ותודה רבה ליושבת הראש על הדיון הדחוף שאני יזמתי והצטרפו חברים בגלל חשיבות הנושא.

הכותרת מדברת בפני עצמה ולכן אני לא ארחיב הרבה. לא בגלל שאיחרנו, יש לנו זמן עוד, אבל בכדי שהמטרה העיקרית שהנושא יחזור לסדר היום, לא רק של הכנסת, גם של מודעות, גם של משרד הבריאות. התכנית שישנה ממאי 2011 מוקפאת ואני לא אדבר על העישון, שאני מוביל את התעמולה נגד עישון מאז שנת 1976, כשהייתי עדיין תלמיד בבית הספר, בכפרים שהם עם תרבות שמאד קשה בהם לעשות תעמולה נגד עישון. בכל זאת פה ושם הצלחנו.

אני לא אדבר כרופא עכשיו על נזק העישון והסרטן שהוא גורם, המחלות. זה הכל ברור. לכן אני אתן את הבמה לקולגות שלי, לחברים שלי שהצטרפו לדיון. יש כאן נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית שאני תומך בו ולא רק כרופא, אלא בכלל. המסמך לפניכם.

אני רוצה שמהדיון הזה אכן ייצאו צעדים חדשים למאבק נגד עישון. מניעה זו התרופה הטובה ביותר לכל מחלה. משרד הבריאות צריך להשקיע בזה וכולנו כחברה, כחברי כנסת. ישנן הצעות חוק שעדיין מוקפאות וועדת השרים לחקיקה לצערנו הרב מסתכלת על זה באופן לא רציני. הצעת חוק שלא עולה הרבה כסף לאוצר. תעמולה. כמה זה יעלה – 60 מיליון שקלים? זה כסף ממש גרושים לעומת מה שמשקיעות חברות הטבק.

לכן הנושא מוכר ואני לא ארחיב. תודה רבה. בטח נשמע את פרופסור גרוטו. שוב, אני מאחלת לך הצלחה על המשימה החדשה, וזו אכן משימה חדשה ואני בטוח שתצליח.

תודה רבה לכולם.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי רוזנטל, בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה גברתי יושבת הראש. תראו, יש סוגיות בריאותיות והשפעות של גורמים סביבתיים או התנהגותיים או של טכנולוגיות חדשות, שאנחנו לא יודעים את השפעתם. בנושא הסיגריות אנחנו כבר אחרי כל המחקרים ואין בכלל ספק בקשר הישיר בין עישון ותמותה, ולכן ההתנהלות של משרד הבריאות היא בעיני – אם הייתי צריך למצוא סעיף בחוק להשוות אותו – זה גרימת מוות ברשלנות. לא פחות מזה.

כי מה זה גרימת מוות ברשלנות? זה גרימת מותו של אדם, שההתנהגות שלך - במקרה הזה של משרד הבריאות ובעיקר של שר הבריאות - גורמת לזה, שכתוצאה מההתנהגות הזאת או ההתנהלות הזאת, אנשים. בישראל מתים אלפים. אנחנו יודעים את המספר. ואנחנו יודעים איך לצמצם את מספר המתים ולמרות זאת משרד הבריאות לא עושה כמעט דבר. כמעט דבר.

יש כמה דברים שהיו על הפרק ומשרד הבריאות במקום לקדם אותם גם דחה אותם. למשל סוגיית החוק למניעת פרסום סיגריות בכלל, ששר הבריאות בעצמו, במו גופו ואצבעו מנע את ההצעה הזאת בכנסת הקודמת. אנחנו הגשנו אותה שוב. אני מקווה שהפעם המשרד יתעשת ויאשר אותה. זה גם נוגד את ההסכמות הבינלאומיות שישראל חתומה עליהן בנושא פרסום סיגריות.

זה ידוע שאי פרסום מודעות, אי פרסום קידום של טבק חוסך חיי אדם. ומשרד הבריאות, כאמור בראשות השר, לא עושה את זה. ידוע שהסברה מאסיבית ומשמעותית מצמצמת את מספר המעשנים. שלא תבינו לא נכון, סכומי הכסף שנכנסים לקופת האוצר של מדינת ישראל כתוצאה ממיסוי הסיגריות, הוא מיליארדים בשנה. מיליארדים. זאת אומרת, אני פתאום - - -
היו"ר תמר זנדברג
שישה מיליארד שקלים לעומת-. בוא אני אתן לך מספר שהוא כולו עם שש – שישה מיליארד שקלים נכנסים לקופת המדינה ממיסוי על סיגריות ושישה מיליון הוקצו לסל הבריאות לגמילה מעישון לפני שנים ומאז נתקע הסכום. זאת הפרופורציה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יפה. אז היא הנותנת. אז להקדיש מהסכום הזה לא הרבה, 5% בשנה בשביל לצמצם. אולי האוצר מתנגד, כי זו פגיעה בהכנסה. אני מקווה שלא עד כדי כך אנחנו ציניים.

אני רוצה לחזור לעניין שלנו. יש שורה של צעדים מתחייבים שמשרד הבריאות יודע עליהם ופרופסור גרוטו גם יגיד אותם וכו' וכו', שמתחייבים ובמיידי. הנושא הזה של הסיגריות האלקטרוניות, שעכשיו עומד על הפרק. מנסים להכניס אותו למדינת ישראל, כשבכל העולם כבר יצאו חוות דעת חד משמעיות על גרימת הנזק של הסיגריות האלקטרוניות האלה, היא לא פחות משערורייה.

הזיקה של שר הבריאות ליצמן לעיתון המודיע וכל הטינופת שעלתה כתוצאה מהתחקיר של חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2, וגם בדברים קודמים, בכלל פוסלת אותו מלדון בסוגיה הזאת. אני במקומו – אם הוא היה איש ציבור הגון – היה אומר אני לא נוגע בזה. העיתון הזה שייך לחסידות גור, אני חלק, אני ממנהיגיה של חסידות גור. העיתון הזה עיקר הכנסותיו הן מפרסום סיגריות ו/או כל מיני טריקים אחרים שקשורים לבריאות ופרסום סמוי ולכן אני לא נוגע בזה. ככה היה נוהג איש ציבור הגון.

בכל מקרה, צריכה לצאת מהוועדה הזאת קריאה חד משמעית שאנחנו לא נסכים שהמדיניות של משרד הבריאות תגרום בעקיפין למותם של ישראלים רבים. זה מחדל איום ונורא ואנחנו חייבים לשים לו קץ. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. חבר הכנסת חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד יושבת הראש, תודה. אני הצטרפתי בגלל שאני מאלה שאנטי לחלוטין. זאת אומרת יש כאלה שלא מעשנים אף פעם, שלא עישנו אף פעם בחיים ויש כאלה שעזבו את הסיגריה. אז אלה שעזבו את הסיגריה הם הרבה יותר קיצוניים מאלה שלעולם לא עישנו ואני מהקיצוניים האלה. ואז מצאתי את עצמי - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה מה שנקרא במקום שבעלי תשובה עומדים.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, בדיוק, זה כנראה ככה. אני דווקא לא רוצה לתקוף את הצד הזה שבי, אלא לתקוף את חוסר הניהול במדינת ישראל. זה סוג הדברים, כמו תאונות דרכים, שהם לא שייכים למפלגות. בסוף, כשאנחנו כולנו נצא עם אמנה, שלא משנה מי שר הבריאות, מי ראש הממשלה, מי יושב בממשלה, הדבר הזה ממשיך להתקיים. זה מה שצריך.

לא ברור לי מה הקשר בין פוליטיקה לעישון. באמת אני אומר לכם, מעבר לכל מיני סקופים שהיו בזמן האחרון, לא על סיגריות, אלא על נושא אחר. למה לא לבנות תשתית כספית ל-50 השנים הבאות, שכולנו מחויבים אליה? גם אם זה שישה מיליון שקלים, גם אם זה 10 מיליון וגם אם זה 20 מיליון, אבל להתחייב שזה מאסט. לא מקצצים אותו אם יש קיצוצי רוחב. לא נוגעים בו בשום פנים ואופן; ועוד יותר לא ברור לי למה משרד הבריאות לא מתקצב את זה.

הרי למה מחסנים נגד שפעת? מה הסיבה שמחסנים נגד שפעם? איך אף אחד לא התלונן על זה שמחסנים בחינם נגד שפעת? כי זה כלכלי. אז למה אנחנו לא מפסיקים את העישון? אולי באמת יש פה צדק בשישה מיליארד שקלים. זה לא צריך להיות עניין פוליטי ולכן באתי.

באתי כי בפעם הראשונה אני אומר לא הכל פוליטיקה. פעם צריך להתחיל לנהל את המדינה הזאת. לא יכול להיות שכל אחד שומר על הכיסא שלו ולא מנהלים את האירוע הזה. הוא אירוע שהוא מביא לנו 8,000 הרוגים בשנה. תראו, אני אגיד לכם, גם אם היה מביא 1,000 – ראש ממשלה שיוצא למלחמה ונהרגים לו 1,000 איש, הוא יודע בדיוק שהוא שם את המפתחות והולך הביתה.

שר הבריאות, שנהרגים לו כל שנה 8,000 איש, הוא לא שם את המפתחות, כי זה מובן מאליו שמתים ולא עושים כלום נגד זה. וזה אחד הדברים שהכי כואבים לי.

צריך חד משמעית, אני אומר את זה בגלוי, לראות איך אנחנו כולנו – קואליציה ואופוזיציה – עושים את המעשה. דרך אגב, אני שמח שגם צה"ל פה, כי הייתה כתבה עכשיו על עליית העישון אצל חיילי צה"ל, שזה עוד יותר מרגיז, כי חייבים למצוא פתרונות אחרים. לא יכול להיות שאנחנו כבר בגיל הכי צעיר שיש, מתמכרים לניקוטין, ממשיכים את זה בצבא בהבדל אחד קטן, זה לא קאנביס או זה לא שום דבר רפואי. זו התמכרות שהורגת בני אדם ונגד זה כולנו צריכים לצאת.

אני אומר שמשרד הבריאות חייב לבנות את התכנית הזאת, בדיוק כמו הוא נותן חיסונים נגד שפעת, שייצא עם תכנית איך מורידים את העישון במדינת ישראל. ותפסיקו עם הדבר הזה של חברות הטבק. חברות הטבק משלמות מיליארדי דולרים אם לא טריליונים בארצות הברית על תביעות לאורך שנים, על הנזקים שגם גרמו ופה בארץ כלום. שום דבר.
קריאה
זה אחד השינויים שמתבקשים.
חיים ילין (יש עתיד)
שום דבר. כאילו כלום. שום כלום. אני הייתי סוגר את כולם. מעלה את מחירי הסיגריות ומסביר לציבור מה המשמעות. ואנשים עובדים, משכורת מינימום יוצא להם על הסיגריות. מה עשינו?
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
מנציחים את העוני ואת המחלות.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. אני אעבור אליך, פרופסור גרוטו. אני אחזור על הרושם שהיה לנו כאן בוועדה לפני התחקירים. הייתה לנו תחושה של תרדמת. שהייתה עשייה – אני מדברת בפרספקטיבה היסטורית, לאורך שנים, הייתה עשייה, היו שינויי חקיקה, היו שינויים בתחום הפרסום ובאיזה שהוא שלב שם נעצרנו כמדינת ישראל והעולם התקדם, הסכנות התקדמו ואגב גם התחכום, אפרופו המוצרים החדשים והחימום וכל הדברים האלה, התקדמו ואנחנו לא הדבקנו את הרכבת.

אז תן לנו תמונת מצב ובעיקר מה מתכוונים לעשות מעכשיו והלאה.
איתמר גרוטו
אז קודם כל, בדיוק המשפט הראשון שעמדתי להגיד זה בעצם לחזור על מה שאת אומרת. אני רק אתן את זה באיזה דגש. את אומרת ישראל הייתה מדינה עם חקיקה מובילה בתחום העישון בעבר והיום אנחנו נשארנו מאחור בתחומים מסוימים ובהחלט אנחנו חושבים שיש לעשות לזה תיקון.

חשוב לזכור שעדיין – אמר חבר הכנסת ילין – נושא של מה הקשר לפוליטיקה, אבל בכל זאת יש הבדלים בתפיסות בין מדיניות שונות. אפילו אם מסתכלים על חקיקת עישון בין גרמניה לאנגליה ולצרפת, כשגרמניה היא מדינה למשל פחות מחמירה בכללים שלה ובמקומות שמותר לעשן ואסור, אז כנראה בכל זאת יש פרשנויות שונות שמושפעות מגורמים פוליטיים.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני לא מדבר על זה.

איתמר גרוטו

אני שם את זה בצד כרגע. אנחנו מדברים מבחינה מקצועית מה צריך לעשות. זה מה שאני כרגע הולך להציג.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו נושאים עיניים לאוסטרליה.
איתמר גרוטו
אוסטרליה זה באמת מודל מוביל.
חיים ילין (יש עתיד)
ואני לא ביקשתי להחליף את בני האדם, יש אחריות גם לבני אדם.
היו"ר תמר זנדברג
שנייה, כן, כן, שנייה.
איתמר גרוטו
לא, זה ברור.
חיים ילין (יש עתיד)
בשום פנים ואופן.
איתמר גרוטו
אז ככה, אז באמת אנחנו מסכימים ויש 8,000 אנשים שנפטרים מעישון. זה גורם מוות מספר שתיים היום, אחרי דברים שקשורים לתזונה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, לא רק העניין של המוות. איכות החיים.
איתמר גרוטו
ברור, כן. אבל אני רק שגם את הדגש ומחזק את הצורך לפעול באמת בנושא. אז אני אעבור לפי הנושאים השונים שאנחנו רוצים כרגע לקדם. מאז עלה הנושא בצורה ברורה אנחנו מקיימים דיונים אינטנסיביים במשרד כדי לגבש חקיקה מתאימה בקרוב מאד. אני מאד מקווה להעביר ממש בקרוב, כבר יש טיוטות שנמצאות בעבודה. אז אני אתייחס לנושאים השונים.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, אבל מה החקיקה, סליחה? מה החקיקה אומרת?
היו"ר תמר זנדברג
הנה, עכשיו הוא מפרט.
איתמר גרוטו
אז אחד אנחנו מדברים על נושא של הגבלות פרסום, שזה באמת מה שנתקע בכנסת הקודמת. ההחלטה שלנו היא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה המשמעות? אתם תביאו עכשיו את החוק ותתמכו בו?
היו"ר תמר זנדברג
רגע, אבל מה בדיוק? שנייה, תן לו לפרט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה החוק שלנו?
איתמר גרוטו
החוק הרי הגיע לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה ובעצם - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון, כן, אבל החוק הוא - - -
איתמר גרוטו
לא, אי אפשר כי בעצם היה עליו פעם - - - וצרפו את זה פעם שנייה. צריך להתחיל אותו או להגיש אותו - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה היה בכנסת הקודמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אני הגשתי חוק כזה, אבל זה לא משנה. עכשיו החוק אומר ככה: טבק, מוצריו וסיגריות אלקטרוניות אסורות בפרסום, נקודה?
איתמר גרוטו
רגע, שנייה. אני אעבור פריט-פריט.
היו"ר תמר זנדברג
נדמה לי שהציעו את החוק בכנסת הקודמת.
איתמר גרוטו
זו הייתה החלטה שלנו ליישר קו עם המקובל באירופה, כשנגיד כמעט בכל המדינות באירופה אסור לפרסם בכלל. זאת אומרת בעצם השאלה המרכזית כרגע, גם בישראל אסור לפרסם ברדיו ובטלוויזיה, אבל בעיתונות מוסר. אז את הנושא של העיתונות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היום מחצית מהפרסום הוא כבר באינטרנט.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, הבעיה היא אינטרנט ועיתונים.
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רגע, אז אתם מתכוונים ליישר קו לאיסור פרסום מוחלט?
איתמר גרוטו
כן, לאסור פרסום גורף.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא הגבלה. איסור.
מיכל רוזין (מרצ)
השר לא תומך בזה. השר בכנסת הקודמת היה נגד. הוא היה חבר כנסת והוא היה נגד.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר. אז יש לנו עכשיו את המשנה למנכ"ל המשרד שמודיע. אגב, השר הזה יזם את החקיקה – שתי כנסות קודם, אחר כך עצר אותה ועכשיו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
רגע, בואו נשמע.
היו"ר תמר זנדברג
זה מה שנקרא כמו חיים ילין, שהפסיק לעשן.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון, אולי חזר בתשובה.
היו"ר תמר זנדברג
בעלי תשובה.
איתמר גרוטו
תפקידנו לשכנע אותו בעניין הזה.
היו"ר תמר זנדברג
לא, חיים אמר שהוא הפסיק לעשן. סליחה שאני עוצרת אותך בנקודה הזאת לגבי האינטרנט. יש לכם איזו שהיא התייחסות מיוחדת בדבר הזה לאינטרנט? יש לנו נתונים - אני רוצה לשתף אתכם - נתונים של יפעת תקשורת על עלייה שמפורטת לפי דיגיטל, שילוט חוצות ועיתונות. עלייה מאד מאד משמעותית מקצת יותר ממיליון שקלים בשנת 2015 ליותר מחמישה מיליון בשנת 2016.

זאת אומרת האינטרנט הולך ותופס נפח יותר משמעותי, כאשר אנחנו יודעים גם שבאינטרנט הקהל הוא מפולח ויש פנייה מיוחד לקהל צעיר ואולי אפילו לבני נוער. אין לנו בינתיים אינדיקציות מדויקות על זה, אבל לא מן הנמנע בכלל שכיוון שברשתות חברתיות ואתרים כאלה ואחרים, בני נוער יותר חשופים לזה. אז אם תוכל לחדד לגבי איסור הפרסום ומה אתם מתכוונים לעשות.
היו"ר תמר זנדברג
הוא יחול גם על זה. הכוונה שלנו להחיל אותו גם על אינטרנט.
היו"ר תמר זנדברג
איסור פרסום גורף, אתם מתכוונים להחיל.
איתמר גרוטו
על כל המדיה. זו כמובן ההצעה שלנו שעומדת על הפרק. אני מקווה שתהיה לנו תמיכה מכל הגורמים ונוכל לקדם את זה. אבל זה כרגע מה שאנחנו בונים במסגרת ההצעה.

נושא נוסף זה נושא הסיגריות האלקטרוניות ותחליפי סיגריות אחרים למיניהם, כמו שעכשיו נכנס המוצר החדש של פיליפ מוריס. בעניין הזה אנחנו רוצים לעשות את הרגולציה זהה למוצרי טבק אחרים. כלומר, אם אסור לעשן במקום ציבורי, אז גם אסור לעשן סיגריה אלקטרונית. אם אסור לפרסם סיגריות, אז אסור לפרסם גם סיגריות אלקטרוניות. זו הגישה המקובלת היום, לפחות מה שמתכוונים ברוב מדינות העולם.

יש לציין שפה אנחנו הגשנו בעבר - - -
היו"ר תמר זנדברג
מהיום הראשון?
איתמר גרוטו
מה?
היו"ר תמר זנדברג
מהיום הראשון? כלומר מכניסה לשוק? כי בעבר הייתה איזו שהיא בקשה לתת איזה שהוא מין גרייס כזה, של קודם להחדיר את המוצר, לגרום לאנשים להתמכר אליו ואז להחיל את הרגולציה.
איתמר גרוטו
לא, לא, לא. ברגע שזה ייכנס אז זה ייכנס. זה לא - - - דברים חדשים.
היו"ר תמר זנדברג
לא, מה זאת אומרת "ברגע שזה ייכנס"?
איתמר גרוטו
רגע, שנייה. זאת אומרת גם על מוצרים חדשים.
היו"ר תמר זנדברג
ואגב, הוא משווק בעיקר בדרך של קידום מכירות ויחסי ציבור.
איתמר גרוטו
המוצר החדש שאנחנו מדברים עליו, לגביו נאמר שני דברים. המוצר החדש הוא מוצר טבק. יש בו טבק לפי תפיסתנו ולכן אפשר יהיה להחיל עליו מידית את המגבלות, כי לא צריך בעצם חקיקה. החוק לא מתייחס לסיגריות אלקטרוניות, הוא מתייחס רק לטבק - - -
היו"ר תמר זנדברג
אתה מדבר על החימום.
איתמר גרוטו
לצורך העניין הוא אפילו לא כולל למשל קאנביס לצורך העניין, זה לא מוגדר כטבק. אפשר לעשן אותו במקום ציבורי לפי החוק. כל עוד מותר לעשן אותו ברישיון כמובן.
היו"ר תמר זנדברג
יש לנו בשורה.
איתמר גרוטו
אבל גם את זה אולי צריך לתקן. הסיגריות האלקטרוניות לא מוגדרות כטבק ולכן בעצם צריך לשנות את החקיקה כדי להתאים את המגבלות. לעומת זאת אנחנו סבורים שהמוצר החדש הוא כן מוצר טבק, היות שהוא למעשה מבוסס טבק ואז אפשר להחיל את זה במידי. כרגע ממש אנחנו מחכים לאישור סופי של משרד המשפטים, בגלל שיש פה עניין של פרשנות משפטית. ברגע שנקב אותו אז אנחנו נוציא את ההנחיה הזאת מיד.

נושא נוסף זה המגבלות של העישון. אנחנו חושבים שצריך להרחיב את מספר המקומות הציבוריים. זה כבר משהו שיש לנו מגוון רחב של מקומות שבהם יהיה בנוסף אסור יהיה לעשן.
היו"ר תמר זנדברג
שמה זה כולל?
איתמר גרוטו
למשל היום אוסר לעשן באצטדיון כדורגל, אבל אם זה מופע של להקה באיזה אצטדיון פתוח אז מותר לעשן, רק אם זה באולם. אז למשל מקום כזה. יש את הנושא של המרחקים – אנחנו רוצים להגדיר את המרחקים מאותם מקומות שבהם מעשנים, שלא יוכלו לעשן בפתח אלא להרחיק כמה מטרים. למשל בנושא של גני ילדים, גני שעשועים, יש עוד כמה מקומות שצריך לסגור אותם.
היו"ר תמר זנדברג
מכוניות בנוכחות ילדים?
איתמר גרוטו
מכוניות בנוכחות ילדים זו גם נקודה שקצת קשה לאכוף אותה. זה כנראה דורש שינוי של פקודת התעבורה, אבל זה גם כן משהו שאפשר יהיה לעשות.
חיים ילין (יש עתיד)
זו באמת הבעיה של איפה החקיקה ואיפה האחריות של ההורים ושל בני האדם, שמעשנים בתוך הרכב. אי אפשר להיכנס לחיים ככה בפנים.
מיכל רוזין (מרצ)
הסטטיסטיקה אומרת שהורים לילדים קונים יותר סיגריות.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, אבל אין אחריות של ההורים כלפי הילדים?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה כבר עניין חינוכי.
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רגע, בואו נתמקד, שנדע. מה עם גני חיות? גני אירועים?
איתמר גרוטו
גם גני חיות.
היו"ר תמר זנדברג
בעצם יש לנו איזו שהיא קטגוריה, אנחנו כבר איחלנו בעבר והצלחנו מאד עם הנושא של מוסדות ציבור סגורים. באמת, מאד הצלחנו. אתם יודעים, עד היום אני מסתכלת בערוץ 1 בקטעים הישנים של עימותים בטלוויזיה בין שמיר לפרס, שיושבים כולם ומעשנים. גם המנחה וגם המתעמתים. או באוטובוס, או במטוסים וקופות חולים ובכל מקום.

הדבר הבא זה מקומות ציבוריים שהם סגורים בגידור שלהם ובכניסה האקטיבית, לפעמים המשולמת, אבל הם פתוחים מבחינת כיפת השמיים. וזה גני חיות, גני שעשועים, אתרי בילוי, שמורות טבע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
צריך להזכיר שמתוך ה-8,000 שמתים כל שנה, 800 - 10% בערך זה מעישון פאסיבי.
היו"ר תמר זנדברג
כפוי, כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה חלק מהעניין.
איתמר גרוטו
אז בהחלט כמו שאמרת, גם גני חיות למשל זה מופיע בהצעה שלנו. כמעט כל המקומות שאת ציינת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, הדיון הוא רק על עישון סיגריות?
היו"ר תמר זנדברג
הוא כבר אמר שקאנביס זה לא נחשב מוצר טבק.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מתכוון למשהו אקטואלי אחר.
היו"ר תמר זנדברג
מה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
סיגרים למשל.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, זה כלול בסיגריות.
היו"ר תמר זנדברג
זה מוצר טבק.
איתמר גרוטו
סיגרים זה מוצר טבק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תלוי, אם לא שילמת על זה אז אתה פטור.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ידעתי שזה יעורר אתכם.
חיים ילין (יש עתיד)
זה רק עשירים מעשנים את זה ואין להם בעיות בריאות למי שעשיר.
מיכל רוזין (מרצ)
ממש. רק סרטן הגרון.
חיים ילין (יש עתיד)
אין להם בעיות.
היו"ר תמר זנדברג
סליחה. רק אם תוכל לחדד את נושא המכוניות. זה נמצא כרגע בפנים או לא?
איתמר גרוטו
כרגע המכוניות לא בפנים, אבל אנחנו צריכים לדון על זה.
היו"ר תמר זנדברג
גם לא בנוכחות ילדים?
איתמר גרוטו
יש איזו הצעה כזאת. אני באמת צריך לבדוק את זה, כי זה כבר באמת לא חקיקה של המשרד. זה לפי פקודת התעבורה צריך שיהיה. אני יודע שזה עלה לדיון ויש קצת מחלוקות על הנושא הזה, אז אני לא יכול להגיד שמבחינתי זה סגור.
היו"ר תמר זנדברג
מאיזה תחום המחלוקות?
איתמר גרוטו
מתחום באמת היכולת בכלל לאכוף את זה ואיך בודקים את זה.
היו"ר תמר זנדברג
החוק גם מציב נורמה, הוא לא רק עניין של אכיפה. יש הרבה חוקים שאנחנו - - -
חגי לוין
וביטול חדרי עישון?
איתמר גרוטו
נושא של ביטול חדרי עישון למעשה, ובעצם מילה גורפת של ביטול חדרי עישון, אני חושב שבחלק גדול צריך להוסיף עוד מקומות שאסור לעשן בהם בכלל, כמו שעשינו לגבי בתי ספר, שלמעשה אי אפשר לעשן גם בחדרי עישון. אני חושב שצריך להכניס גם למשל במסעדות, פאבים את ביטול חדרי העישון וגם בכנסת, דרך אגב.
מיכל רוזין (מרצ)
בכנסת מקום ראשון שצריך להפסיק עם זה.
איתמר גרוטו
זה חלק מהדברים שאנחנו עושים.
חיים ילין (יש עתיד)
את האקווריום הזה צריך להפסיק.
מיכל רוזין (מרצ)
במליאה חייבים.
חיים ילין (יש עתיד)
חד משמעית.
היו"ר תמר זנדברג
אקווריום זה ביטוי עדין. יש לזה גם שם אחר.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, יש לזה שם שלא כדאי שנזכיר אותו אחרי אתמול, יום השואה.
איתמר גרוטו
דרך אגב, אנחנו נרצה פה אפשרות להתקדם במסלול מהיר, לגבי צווים של שר הבריאות. באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אפשר לקדם את זה וזה משהו שנעשה במהלך יותר מהיר, כי זה לא צריך את כל התהליך של החקיקה, זה רק צווים של השר.

נושא נוסף – מיסוי. אז שני דברים שצריך להכניס אותם לטעמנו להגברת המיסוי. אחד זה סיגריות אלקטרוניות שצריך למסות אותם, כי הם מוצרי טבק וטבק לגלגול, שזה נושא שיש בעצם החלטה עקרונית בנושא הזה שלא יושמה. זה באחריות רשות המיסים.
מיכל רוזין (מרצ)
לא הבנתי, זה לא נמצא בתוך?
איתמר גרוטו
המיסוי של טבק לגלגול הוא יותר נמוך ולכן - - -
מיכל רוזין (מרצ)
נכון, בגלל זה כולם עברו לגלגול.
איתמר גרוטו
המיסוי שלו הוא חצי בערך מהמיסוי של מוצרי הטבק הרגילים וצריך להגדיל את זה.

תחום נוסף, נושא של הגמילה מעישון. אנחנו רוצים לפתוח קו לאומי, מוקד לאומי לגמילה מעישון. מוקד טלפוני לאומי. כרגע יש בחלק מקופות החולים - - -
היו"ר תמר זנדברג
באחריות משרד הבריאות?
איתמר גרוטו
שזה יהיה באחריות של משרד הבריאות, בתקציב של משרד הבריאות.
היו"ר תמר זנדברג
אבל זה יופעל על ידי משרד הבריאות?
איתמר גרוטו
הוא יופעל במסגרת ספק חיצוני, לא משנה. זה לא יהיו עובדי המשרד, אבל - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל לא הקופות הכוונה. משהו לאומי של המשרד.
איתמר גרוטו
הכוונה היא שיהיה משהו לאומי, כן. שזה לא יהיה תלוי ברצון הטוב של כל קופה. יש את הנושא - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, גם עניין התרופה שנותנים למשל. בכל זאת, 75 שקלים זה כסף, הגם שהיא עולה 500 שקלים, אבל זו תרופה בקופת החולים. צריך שההשתתפות תהיה כמה שפחות - - -
איתמר גרוטו
זה כללים של השתתפות עצמית. יכול להיות שאפשר - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בכל זאת, 75 שקלים לפעמים זה הרבה.
איתמר גרוטו
תראה, יחסית זה מחיר של שתי קופסאות סיגריות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בסדר, נכון.
היו"ר תמר זנדברג
רק עוד בנושא הגמילה עצמו. באיזה סדר גודל תקציבי זה פחות או יותר?
איתמר גרוטו
זה סדר גודל של לדעתי 5-6 מיליון שקלים בשנה, משהו כזה, זה צריך לעלות.
היו"ר תמר זנדברג
זה העלות של המוקד הלאומי.
איתמר גרוטו
של הפעלת מוקד לאומי, כן.
היו"ר תמר זנדברג
ומה לגבי תוספת לסל הבריאות בהקשר הזה, שכיום הוא 6 מיליון? תראה, יש לנו כאן פער של מצד אחד 6 מיליארד שקלים הכנסות המדינה ממיסים, 60 מיליון ההוצאות של חברות הטבק על פרסום ורק 6 מיליון שקלים ועכשיו הבשורה שלך זה אולי עוד 5-6 מיליון שקלים לנושא הגמילה שמשקיעה המדינה.
איתמר גרוטו
לא, אז נושא נוסף - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה 6 מיליון שקלים בסל הבריאות ועוד 5-6 מיליון שקלים עכשיו אתה אומר על המוקד.
איתמר גרוטו
נושא נוסף זה קמפיינים. תראי, אנחנו יודעים שהקמפיינים, מבחינת הידע שלנו על שיעורי ההצלחה, זה יעזור לשכנע. זה פחות אפקטיבי מכל הכלים האחרים של הגבלות פרסום, בטח מיסוי וכו'; אבל בכל זאת אנחנו רוצים להשקיע השנה עוד בסביבות 2 מיליון שקלים לנושא של קמפיינים ופעילויות אחרות בתוך הקהילות, בעיקר במגזר הערבי, שם אנחנו יודעים ששיעורי העישון הם גבוהים מ-40% אצל הגברים הערבים, לעומת הממוצע הכללי של 19% בכל האוכלוסייה בישראל ופה אנחנו רוצים להשקיע. השנה יש לנו כרגע עוד 2 מיליון שקלים לנושא הזה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
דרך אגב, יש לי הערה. סליחה שאני מפריע לך, פרופסור. בשנת 1980 הייתה תכנית תעמולה ופרסום - - - ומה שמיוחד אצל האוכלוסייה הערבית היה רק 96.
איתמר גרוטו
מה היה רק?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בשנת 1980 התחילה התעמולה והפרסום.
איתמר גרוטו
אה, אוקיי, בסדר. היום אנחנו יודעים שצריך להשקיע והתקציב הזה הוא בתעדוף לאוכלוסייה הערבית. יהיו קמפיינים בשפה הערבית ובתקשורת ערבית.

זו סקירה כוללת של הדברים.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, בסדר. מה שנעשה עכשיו, הצטרפו אלינו בנוסף ליוזמים גם חברי הכנסת דב חנין ומיכל רוזין. תודה שהצטרפתם. אני אתן לחגי לוין מההסתדרות הרפואית, שהם באמת מאד בקיאים בנושא והוא מרכז את נושא בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית. אחר כך חברי הכנסת ועוד גורמים שנרשמו. ברשותך, תישאר איתנו ותענה בסוף על השאלות או על ההבהרות שיידרשו.

בבקשה חגי. דוקטור?
חגי לוין
קודם כל תודה רבה. דוקטור.
היו"ר תמר זנדברג
ד"ר חגי לוין, בבקשה.
חגי לוין
תודה לחברת הכנסת זנדברג, יושבת ראש הוועדה, על הדיון הזה ועל הדיונים הקודמים שבאמת אנחנו כבר עוסקים בהם מספר חודשים; ותודה לחברי הכנסת שיזמו את הדיון, באמת דיון חשוב ביותר. אנחנו שמחים שכרגע יש רוח גבית, יש הזדמנות באמת לממש את הצעדים שצריך לממש אותם.

אנחנו, רופאי בריאות הציבור, גם שמחים שרופא בריאות הציבור, פרופסור גרוטו, מתמנה למשנה למנכ"ל המשרד וזו באמת הזדמנות לקדם אפילו עוד יותר ולגלות נחישות בנושא הזה. כי מה שקורה, הנקודות עד עכשיו לא התחברו ולא הייתה תכנית כוללנית וכאשר אנחנו אוסרים פרסום במקום אחד אבל יש פרסום במקום אחר, אז אנחנו לא מצליחים. אנחנו צריכים לכסות את החורים השונים.

לכן אנחנו מניחים היום על שולחן הוועדה מסמך של 10 סטרגות מוכחות למלחמה במגפת העישון. צריך ליישם את כולן ובהקדם. יש צעדים יותר חשובים שצריך - - - בהם, ואני באמת מקווה שמהוועדה הזאת תצא רוח שאנחנו נלווה אותה ונעקוב, אנחנו ויושבת ראש הוועדה וחברי הכנסת, בחודשים הקרובים כדי לראות שהצעדים האלה מיושמים במלואם ולא ממוסמסים על ידי כל מיני אינטרסים זרים, כפי שנחשף בתחקיר.

אז אני רוצה לגעת בכמה נקודות. נקודה אחת זה הנושא של הפרסום. יש פרסום ויש את השיווק. אז יש את הנושא של הפלייניג פקיג'ין, ואני אשמח מפרופסור גרוטו מה ההתייחסות הנוכחית של המשרד לנושא הזה. אנחנו חושבים שזה צעד מאד אפקטיבי ומאד - - -
היו"ר תמר זנדברג
רק להסביר ולפרש למי שלא יודע. מדובר על חפיסה אחידה, לא ממותגת. אגב, באוסטרליה גם עשו אותה בצבע, שהם הלכו ובדקו מה הצבע הכי מגעיל ודוחה ויצא להם מין צבע זית כזה, שהוא גם הצבע הצה"לי ואני חייבת להגיד שהוא הלהיט של החורף, ממש.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הייתי מהמר על צבע צהוב.
היו"ר תמר זנדברג
יכול להיות שכאן נגיע למסקנות אחרות. יכול להיות שזה גם עניין תרבותי, אבל הרעיון הוא חפיסה אחידה, שהיא לא ממותגת, שכל חברה לא יכולה לפתח את המותג שלה ולעורר לו קונוטציות חיובית; וגם הנושא של פרסום תמונות על החפיסה, שזה גם דבר שהוכח כמאד מאד אפקטיבי.
מיכל רוזין (מרצ)
דרך אגב, זה היה חלק מהחוק שמשרד הבריאות הוביל בכנסת הקודמת.
היו"ר תמר זנדברג
נכון, כן, כן. זה היה, לגמרי.
חגי לוין
הנושא של ההצגה של המוצרים היום במכולות בישראל, זה מזעזע. שוב, התחקיר שנעשה אני חושב שהוא היה מטלטל לכולנו. זו קריאת השכמה שצריך וכל יום אנחנו רואים, מי שהולך למכולת עם הילדים וכן הלאה, רואים את הסיגריות, הן חשופות. שוב, בהרבה מדינות בעולם מסתירים את הסיגריות. אפשר גם לו למכור אותן ליד בתי ספר אגב, ובכלל לאסור, אבל הם מסתירים את הסיגריות. הן לא נמצאות.

אז בנושא של הצגה אני אשמח גם לשמוע התייחסות של משרד הבריאות לנושא של הצגה. ההמלצות אגב, שוב, אני יודע שמקצועית הן מקובלות גם על משרד הבריאות. צריך פשוט ליישם אותן.

צריך מנוף. המנוף זה קרן למניעת נזקי העישון. יש הצעת חוק שהוגשה על ידי חברת הכנסת גרמן, מסיבה כלשהי היא נדחתה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. אנחנו מקווים שעכשיו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
להסביר לך למה?
חגי לוין
בפוליטיקה אתה בוודאי מבין הרבה יותר ממני.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא רוצה שהפוליטיקה תיכנס לעישון. זה לא שייך, תאמין לי. זה 8,000 איש ששייכים לימין, לשמאל. נוצרים, דרוזים, יהודים, כל מה שאתה רוצה יש שם.
חגי לוין
אנחנו צריכים את המנוף הזה כדי שבאמת תהיה קרן שתממן את הנושא; וגם במקביל לאיסור הפרסום, העיתונים יהנו מפרסום של משרד הבריאות נגד העישון. זה יגרום להם לפרסם יותר נגד העישון.

הנושא של הכשרת צוותים לגמילה מעישון זה נושא מאד חשוב, אנחנו בהדסה עוסקים בו הרבה שנים. אני לא יכול להימנע מלציין שהיום אני כרופא בהדסה, אנחנו שובתים בנושא של הוראה, זה נושא אחר, בגלל שהוא לא ממומן. אבל בנושא של הכשרה של צוותים לגמילה מעישון, כל איש צוות במדינת ישראל צריך להיות מוכשר בנושא הזה. אנחנו ערכנו סקר לאומי יחד עם משרד הבריאות וראינו שאין מספיק הכשרה של הסטודנטים במקצועות הבריאות. אז זה גם דבר שצריך לטפל בו.

הנושא שעלה פה, הנושא של מימון שירותי הגמילה מעישון, תחליפי ניקוטין, התרופות, שהן לא תהיינה מותנות רק בסדנה. זה חשוב מאד.
היו"ר תמר זנדברג
בנושא של הגמילה, מה מבחינתכם המלצה מבחינת מוקד לאומי? זה דבר שהוא מבחינתכם - - -
חגי לוין
מוקד לאומי זה דבר מאד חשוב ומאד נכון.
היו"ר תמר זנדברג
היקף של 5-6 מיליון שקלים זה דבר שהוא מספיק לצורך העניין?
חגי לוין
בזה כבר באמת אפשר לשבת על הפרטים. אני חייב להגיד, אני בעצם חוקר ראשי במחקר שהוא ממומן על ידי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לפיתוח תכנית לגמילה בעזרת הודעות sms. אני מניח שאנחנו נשלב את זה במוקד הלאומי. צריך לעשות את זה נכון. זה דורש השקעה.

בנושא של מחקר, אנחנו צריכים להעריך את האפקטיביות של הפעולות. אנחנו צריכים לדעת מה קורה עם המעשנים, מה משפיע עליהם, מה לא משפיע עליהם. זה מאד חשוב ללוות. אנחנו רוצים שצעדים יהיו אפקטיביים ומבוססי ראיות לידע שלנו בישראל. צריך להשקיע בנושא הזה כמו שעושים בתחומים אחרים.

הנושא שהועלה פה על ידי חבר הכנסת רוזנטל, תיקון החקיקה, שניתן יהיה לתבוע את חברות הטבק. למה שאנחנו בישראל נפסיק את המיליארדים שמגיעים לנו מחברות הטבק על הנזק שהם גרמו לציבור הישראלי. אין בזה שום היגיון. כולנו צריכים לתמוך בזה ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר תמר זנדברג
מחליף אותי לכמה דקות חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף. דב חנין ומיכל רוזין עכשיו.

(היו"ר - עבדאללה אבו מערוף)
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אגב, אפשר לשים רגע מירכאות? יש לכם התייחסות לסוגיה הזאת, כי זה עלה בעבר והיו גם כאלה הצעות חוק שנפלו משום מה. שיאפשרו תביעה נגד חברות הטבק של הציבור.
חגי לוין
יש הצעת חוק שהוגשה בינואר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש הצעות חוק, אמרתי. יש הצעות חוק כאלו. למשרד הבריאות יש עמדה?
איתמר גרוטו
בעניין הזה עדיין לא גיבשנו את העמדה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עוד לא גיבשתם עמדה. אוקיי, סליחה.
איתמר גרוטו
אני מקווה.
היו"ר עבדאללה אבו מערוף
בואו נהיה חיוביים.
חגי לוין
האיסור של העישון במקומות ציבוריים הוא באמת בלתתי נסבל היום בישראל. גם במחקרים שעשינו ראינו שהציבור מאד חשוף, ציבור הלא מעשנים בישראל, פי ארבעה וחמישה ממקומות אחרים בעולם. שוב, אני לא יודע, אבל לגבי חדרי העישון, ההמלצה של ה-FCTC, של האמנה הבינלאומית, זה צעדים פשוטים. פשוט אין חדרי עישון בכל מקום וזה צעד פשוט שכולם מבינים אותו.
איתמר גרוטו
לא, לא בכל מקום. ברוב המקומות.
חגי לוין
אבל זה מה שהמשרד מציע, אבל אנחנו אומרים שהביטול המוחלט של העישון הוא צעד פשוט וברור, כי הצעדים שמחריגים מקומות הם מסבכים. אגב פה בכנסת, אם יש החלטה של מנכ"ל הכנסת הוא יכול ליישם אותה מידית, אם הכנסת רוצה ויש בזה דוגמא אישית לכלל הציבור.

בנושא של מקומות פתוחים המוקד צריך להיות ילדים ובני נוער. אנחנו יודעים שהם רגישים יותר ובאמת צריך לחשוב על כל מקום שבו נמצאים ילדים, כפי שנאמר פה. בחלק מהמקומות זה חשוב מאד.

ובאמת, אנחנו מקווים שיש עכשיו רוח גבית לעשות את הדברים הללו, את כל הצעדים; ושתהיה איזו שהיא יחידה מרכזת, עוד פעם, בפורמט שייקבע, בעצם החלטת ממשלה בשנת 2011, יחידה מרכזת שנוגעת בתחומים השונים ועושה מעקב אחרי יישום ההחלטות. תודה רבה.
היו"ר עבדאללה אבו מערוף
תודה רבה לך. אני חושב שאם ניקח אפילו לא את כל ה-10, כולם חשובים, כולם חייבים, אבל להתחיל לקחת את זה. אני מקווה ורוצה שאכן משרד הבריאות ייקח את נייר העמדה הזה ברצינות. אכן זו העמדה המתאימה ונתחיל ליישם.

בבקשה, חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני יושב הראש. אני רוצה להתחיל מאמירה עקרונית. מה שקורה היום בתחום הטבק והעישון, זה בעצם מתן רישיון מטעם המדינה להרוג אנשים. מתן רישיון מטעם המדינה להרוג אנשים, זו המציאות.

סיגריות הורגות. סיגריות הורגות עם הרבה הרבה סבל וכאב, עם הרבה מחלות קשות בדרך והמדינה נותנת רישיון להרוג. נותנת רישיון להרוג.

עכשיו אני רוצה לומר לכם את נקודת המוצא העקרונית שלי. אני יודע שבנושא הזה יש מחלוקת. אני באופן עקרוני חושב שלאנשים יש זכות להתאבד. אני תומך בזכות של בן אדם להתאבד. בן אדם שקץ בחייו, זכותו להתאבד. ולכן אני לא נגד שאנשים התאבדו, אם הם מחליטים להתאבד. אני לא נגד שהם יחליטו להתאבד גם באמצעות עישון. לכן אני לא בעד לאסור על העישון. אני אומר, בן אדם החליט להתאבד, אני מצטער על זה, אבל אני לא יכול למנוע ממנו להתאבד. אני אומר את זה לא רק לגבי עישון. זו איננה הגישה המקובלת במשפט הישראלי, אבל זו גישתי. אני אומר שבן אדם שהחליט להתאבד, זכותו להתאבד.

אבל, חובתה של המדינה לעזור לבן אדם להימנע מלהתאבד. להשאיר לו את האופציה שלא להתאבד, גם אם הוא בטעות נסחף להחלטה שכן להתאבד. המדינה צריכה להתגייס כדי שהוא לא יתאבד. ובוודאי שלמדינה יש חובה למנוע להרוג אנשים שלא החליטו להתאבד. איך מונעים מאנשים שלא החליטו להתאבד, להתאבד? קודם כל נותנים להם מידע. וקודם כל לא משתפים פעולה עם ניסיון לעודד התאבדות.

הניסיון לעודד התאבדות הוא פסול. גם אם זכותי להתאבד, אם החלטתי, הניסיון ללחוץ עלי ולשכנע אותי להתאבד, הוא לטעמי עבירה והוא אסור. וזו נקודת המוצא העקרונית. זה צריך להיות מאד מאד ברור. הגיע הזמן לפזר את הערפל הערכי והמוסרי העקרוני שיש בתחום הזה. זו השאלה שעומדת על השולחן. יש לנו את כל הראיות כדי להגיד את הדברים האלה בצורה מאד מאד ברורה וצריך להגיד אותם בצורה מאד מאד ברורה.

כאן אני רוצה לומר לכם שאני מאד מוטרד מהמצב הקיים. אני לא שותף לאופטימיות שכמה מהאנשים הביעו פה בדיון. אני מקווה שאני טועה, אבל אני חושב שאני לא טועה. קודם כל אני מכיר את התמונה, חברי, חבר הכנסת רוזנטל. אנחנו בכנסת קידמנו חקיקה, היא הגיעה לשלב האחרון – קריאה שנייה ושלישית. כבר עברנו את כל המשוכות. החקיקה הזו אגב, לא הייתה אידיאלית. היא לא הייתה אידיאלית. אפשר היה אולי לעשות עוד, אבל היא הייתה בהחלט צעד בכיוון הנכון.

אני רוצה לומר לכם שזה מאד נדיר שחוק מגיע עד הישורת האחרונה של קריאה שנייה ושלישית וככה הוא מת. והחוק הזה מת. וזה דבר מאד מאד מטריד ומאד מדאיג. מאד מטריד ומאד מדאיג.

יש על השולחן דברים שכבר הוחלטו. אני דיברתי עכשיו על הכנסת, על חוק שהגיע לקריאה שנייה ושלישית ומת בשלב הזה, אבל יש החלטות ממשלה. אדוני, יש החלטת ממשלה אם אני זוכר משנת 2011, של תכנית לאומית, עם צעדים קונקרטיים, בין היתר הקמת יחידה מרכזית למאבק בעישון - -
היו"ר עבדאללה אבו מערוף
מחודש מאי 2011.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ואנחנו רואים מדו"ח שהתפרסם, כמו שאומר יושב ראש הוועדה בחודש מאי 2011, שההחלטה הזו בכלל לא יושמה או יושמה באופן מאד מאד חלקי. אז צריך להיות פה מאד מודאגים; ואנחנו צריכים להיות גם מאד מפוקחים ובוודאי לא נאיביים. חברות הטבק ידועות ביכולות שלהן, ביכולות הלובי, ביכולות השכנוע, ביכולות ההכחשה. לאורך שנים הן ניהלו קמפיין. יש לנו כבר היום סרטים על זה, שבהם הם ניסו לשכנע את הציבור שבעצם לעשן זה לא מזיק. השקיעו בזה מיליארדים. השקיעו בזה עשרות מיליארדים.

האמת, עשרות המיליארדים האלה שהם השקיעו זה כסף קטן ליד מה שהם הרוויחו. אבל בקמפיין הזה של הכחשת נזקי העישון, אפשר אולי להשוות אותו רק לקמפיין שמתנהל לגבי הכחשת משבר האקלים. גם שם חברות הנפט והפחם משקיעות הרבה כסף כדי להכחיש את המשבר הזה.

מה צריך לעשות עכשיו? אני מקדם בברכה את ההצעה שלכם – עשרת הצעדים שאתם מציעים. אני חושב שצריך במהירות לקדם חקיקה בכנסת. החקיקה בכנסת צריכה לאסור על הפרסום שמעודד התאבדות. אנחנו צריכים לאסור על זה. אנשים ירצו להמשיך להתאבד, זה יצער אותי מאד, אבל זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו; אבל אנחנו צריכים לאסור על הפרסום הזה ואני חושב שאנחנו צריכים לעשות את זה יחסית מהר.

יש עוד הרבה צעדים שאתם הצעתם בתכנית העבודה שלכם, אני מצטרף לכל ההצעות. אני רוצה לשים דגש במשפט אחרון על נושא הגמילה וכל נושא עיצוב ההתנהגות. יש פה הרבה מאד ידע ואת הידע הזה צריך לתרגם לתכניות עבודה מעשיות – איך גורמים לבן אדם שהיום מעשן, לשנות. זה לא פשוט, זה לא קל, אבל זה אפשרי. תודה רבה.
היו"ר עבדאללה אבו מערוף
תודה רבה לחבר הכנסת דב חנין. חברת הכנסת מיכל רוזין. בבקשה. אחריה נשמע את האגודה למלחמה בסרטן.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה רבה. אני שמעתי את חברי ואני בטוחה שחלק גדול מהטיעונים כבר עלו, גם לגבי כמובן הנזקים הקשים גם למערכת הבריאות, גם כמובן שאנשים מתים, הסכומים האדירים שמערכת הבריאות מוציאה עקב הנזקים של העישון.

אני רוצה להעלות נקודה נוספת שלא עלתה פה עד כה. קודם כל גם בנושא הפרסום, הצעת החוק שהביא משרד הבריאות בכנסת הקודמת הייתה מאד מקיפה, מאד כוללת. באמת ניסתה להשוות את מדינת ישראל למדינות המתקדמות ביותר בפעולות למניעת עישון בקרב האוכלוסייה.

אבל יש דבר אחד שאני רוצה לשמוע את עמדתכם לגביו, כי אני יזמתי, ביחד עם חברי וגם עם חבר הכנסת אבו מערוף, דיון בוועדת הבריאות לפני כשבועיים, דיון דחוף בנושא של הייצוג של לוביסטים על ייצוג גופי הטבק במקביל לגופי הבריאות. ייצוג שיש בו כמובן נזק מהותי בעצם הייצוג הכפול, אבל גם בהחלט יש איזה חוסר הוגנות והגיון של ייצוג גופי בריאות בוועדה אחת ובוועדה מקבילה לייצג את חברות הטבק, שמביאות לנזקים לבריאות הציבור.

לא הגעתם להגיד את עמדתכם בוועדת הבריאות, לצערי הרב. השארתם את הלוביסטים שוב לתת תשובות בשמכם. הצעת חוק שהגשנו, גם חברת הכנסת גרמן, חבר הכנסת אלאלוף, חבר הכנסת אבו מערוף ואני, שתאסור על לוביסטים לייצג לקוחות בעלי אינטרסים מנוגדים ובעיקר סעיף ספציפי שמדבר על ייצוג סותר בין גופי בריאות לייצוג בעלי אינטרס שיש בו כדי לגרום נזק ממשי לבריאות הציבור.

אני אשמח לדעת את עמדתכם בעניין. האם אתם מתכוונים לתמוך. אני מקווה שההצעה הזו תעלה במהרה לוועדת שרים ובכך יהיה המבחן הראשון שלכם – האם באמת מה שנקרא - You put your money where your mouth is. האם באמת אתם עומדים מאחורי הדברים.

קודם כל אני אשמח לשמוע פה בשורות האם ניתקתם את יחסכם עם אותן חברות לובי שמייצגות את חברות הטבק, וזה לא בניגוד לחוק לייצג את חברות הטבק, כמובן, אבל האם זה נכון, הוגן וצריך להיות חוקי שאפשר לייצג במקביל גם גופי בריאות. אני חושבת שלא. האם עשיתם את זה עד כה? אני אשמח לבשורה ואם לא, האם אתם מתכוונים לתמוך בהצעת החוק. זו כבר עמדת המשרד. אני אשמח לשמוע את זה. תודה.
היו"ר עבדאללה אבו מערוף
תודה לחברת הכנסת מיכל רוזין, אכן דברים שהם ממש ברורים לחלוטין ולכן אנחנו נצפה לתשובות. האגודה למלחמה בסרטן, בבקשה. תציגי את עצמך.
רבקה זלצר פרויליך
שלום, אני רבקה, מנהלת ההסברה באגודה למלחמה בסרטן. אם אפשר קודם רק להעיר לגבי מה שחבר הכנסת חנין אמר, לגבי זכותו של האדם להתאבד. עישון ספציפי בדרך ל - - - התאבדות, לוקח את החברה גם מבחינת נטל כלכלי. אני לא מדברת על המשפחה ועל הנזק הבריאותי שנגרם לכל הציבור; אבל הנטל הכלכלי של מחלות הסרטן, הוא עצום. עשרות מיליארדי דולרים בשנה. אז זה לא בדיוק התאבדות של הלכתי הצידה. וחוץ מזה, גם הילדים של אותו בן אדם לא אשמים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בוודאי.

(היו"ר - תמר זנדברג)
רבקה זלצר פרויליך
זה מעלה את הסיכון שהם יהיו מעשנים בעצמם. הם חשופים לעישון פאסיבי במהלך חייהם. אז אני לא מדברת על העמדה העקרונית לגבי התאבדות, אבל כאן באמת יש נזק חברתי מאד גדול.

לגבי הנושא של הדיון, אני מצטרפת לעמדת ההסתדרות הרפואית, האגודה. כמובן שגם הוצאנו יחד ניירות עמדה ואת המכתב. אנחנו פועלים ביחד. האסטרטגיות הן ברורות. האמנה של ה-FCTC, של ארגון הבריאות העולמי, ההמלצות הן מאד ברורות ויש גם תתי המלצות. זאת אומרת לא צריך ללכת לחפש מתחת לשולחן.

הכל קיים. העיקרון פה הוא באמת לאחד את כל הגורמים, כי דיברו פה בכותרת של הוועדה על קמפיינים. הנושא שהכי הוכח כיעיל by far בעלות תועלת, זו חקיקה והגבלות פרסום ושיווק על מוצרי טבק. זאת אומרת הקמפיינים, כבודם במקומם מונח ואנחנו עושים. הבאתי גם כמה דוגמאות. בעבר היינו עושים.

שיתוף הפעולה האחרון עם משרד הבריאות בקמפיינים היה בשנת 2000 בנושא העישון ונשמח אם משרד הבריאות יחזור ויצטרף לזה, אבל הקמפיינים חייבים להיות מלווים בעשייה ובכל הצעדים, עם דגש על גמילה, שהיא פן אחד. הנושא של הצעירים והמצטרפים כל שנה, אפילו עכשיו, עם הסיגריות החדשות, שגם הניחו על שולחנכם את המכתב שנשלח ליועצת המשפטית של משרד הבריאות בנושא הזה.

הסיגריות החדשות – אם תראו בתגובה למכתב ששלחנו לעורכת הדין היבנר-הראל במשרד הבריאות, הם הגיבו שהם פועלים באחריות – חברות הטבק – וזה רק למבוגרים. וצעירים, אם תגיד להם זה רק למבוגרים, זה בדיוק מושך אותם עוד יותר לכיוון הזה. זאת אומרת שיטות השיווק שלהם הן מאד מתוחכמות והם שמים עשרות מיליוני שקלים רק בישראל על הנושא הזה. אז כל קמפיין שלא יהיה, אנחנו לא נגיע לסכומים שלהם.
היו"ר תמר זנדברג
אגב, אני רק רוצה לחזק את מה שאת אומרת, לפי הדיווח של חברות הטבק למשרד הבריאות – דיווח שהן חייבות לפי חוק – מכלל ההוצאות על פרסום ושיווק שחברות הטבק הוציאו, שהגיעו למעלה מ-60 מיליון שקלים, 42 מיליון שקלים מהם הם על קידום מכירות. כלומר זה לא פרסום קנוי ושלטים וכאילו פרסום ישיר, אלא קידום מכירות ומין הסתם בתוך זה יש גם יחסי ציבור ודברים כאלה.
קריאה
זה מכוון לצעירים.
מיכל רוזין (מרצ)
בטח, לגמרי.
היו"ר תמר זנדברג
זה גם מכוון לצעירים, אבל זה גם מכוון למקומות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
ברגע שתופסים מישהו מעשן בחוג מסוים, זה לכל החיים.
היו"ר תמר זנדברג
גם וגם לא רק זה, יותר מזה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
קליינטים חדשים. מעשנים חדשנים.
היו"ר תמר זנדברג
לא רק זה. יותר מזה. קידום מכירות לעומת פרסום. בפרסום אתה יותר חסין. אתה יודע שמדובר בפרסומת. אתה לוקח את זה בערבון מוגבל, למרות שזה גם חשוב. זה שטיפה מול העיניים וכו'. קידום מכירות מגיע אליך בדרכים שאולי אתה פחות מודע, פחות שם לב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אחת מהן זה פרסום סמוי, שאנחנו רוצים לאסור בכלל פרסום סמוי של אלכוהול וסיגריות. היום יש תכניות טלוויזיה במדינת ישראל שמקדמות ומקבלות כסף מחברות סיגריות ומעשנים בהן בלי סוף וזה חמור מאד ולצערי זה עדיין חוקי.
היו"ר תמר זנדברג
כן, תמשיכי.
רבקה זלצר פרויליך
אני מתחברת לזה מאד. אפילו באוניברסיטאות הם מנסים לחדור. סיכלנו בזמנו שיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב - - -
מיכל רוזין (מרצ)
יום הסטודנט, נכון.
רבקה זלצר פרויליך
כן, שהם רצו לעשות שם שיווק והדרכים שלהם מאד מתוחכמות. לכן כל חקיקה, ובעצם אנחנו לא נגיע לסכומים שהם מגיעים, כמה שפרופסור גרוטו, משרד הבריאות ואנחנו והאגודה, זה לא יגיע וצריך לעצור אותם מלהגיע, כי כל מעשן חדש – אחר כך לגמול אותו זה כמובן גם מצווה, אבל אם מונעים ממנו את הסיגריה הראשונה, זה - - -
היו"ר תמר זנדברג
מהניסיון שלכם, כשאתם אומרים קמפיינים זה קמפיינים לגמילה והצד של המניעה זה בעיקר איסור פרסום, או שיש גם קמפיינים פוזיטיביים.
רבקה זלצר פרויליך
יש קמפיינים. אנחנו עושים כל השנים. כמו שאמרתי, היה לנו שיתוף פעולה בעבר עם משרד הבריאות. קמפיין הביישנים, אם אתם זוכרים, עם המלאכים.
היו"ר תמר זנדברג
שמתבייש להעיר על העישון הפאסיבי.
רבקה זלצר פרויליך
כן. זה היה קמפיין שהקביל לחקיקה, כשהיו תיקונים לחקיקה על איסור עישון במקומות ציבוריים ואנשים פשוט התביישו לבקש מאנשים לא לעשן לידם. אז התקדמנו מאז, אבל הקמפיינים הם תמיד מלווים. יש לנו אלפי שעות של הרצאות, פעילויות שאנחנו מעבירים בבתי ספר מגיל סוף יסודי וחטיבות ביניים בכל המגזרים בעצם. לצערנו עכשיו ראינו גם במחקר שבצבא בעצם יש פתאום קפיצה. אז בני נוער זה קמפיינים בשטח, מלווים בשיעורים והרצאות, גם בשיתוף פעולה עם שפ"י של משרד החינוך והקמפיינים באוויר נגד עישון בכלל.
מיכל רוזין (מרצ)
הצבא עושה? לא זכור לי שהצבא עושה הדרכות.
רבקה זלצר פרויליך
הקרפ"ר אחראי על זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תיכף נשמע מה הצבא עושה.
היו"ר תמר זנדברג
הצבא בינתיים, לאור הנתונים, ואנחנו צריכים תיכף להתחיל לקצר, כי יש לנו עוד רשימה ארוכה, אבל הצבא בינתיים בנוסף לזה שעשה מחקר יחד עם אוניברסיטאות תל אביב והעברית, שהראה על עלייה של 40% בעישון במהלך השירות, מגיוס לשחרור, במקביל לתקופה הזאת, בשנת 2012 הפסיק לאסוף את הנתונים לגבי המעשנים. הפסיק לשאול אותם ואולי מה שלא נדע גם לא נוכל לפעול.
מיכל רוזין (מרצ)
גם לא ידוע לי שיש הדרכות. כי אני שומעת מהצבא איזה הדרכות יש על הרבה מאד נושאים שונים ואחרים.
היו"ר תמר זנדברג
תיכף אתה תתייחס.
רבקה זלצר פרויליך
בצבא אנחנו בעצם בחוץ, זאת אומרת אנחנו כמובן בשיתוף פעולה עם הצבא, אבל בתוך זה באמת אחריות הקרפ"ר.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, לסיכום.
רבקה זלצר פרויליך
אני מסיימת. את שואלת על קמפיינים, אז דווקא בדיגיטל לצעירים זה כבר זכה ליותר ממיליון ציפיות של סיגריה – לי זה לא מתאים – עם כוכבי ערוץ הילדים, אבל שוב, כבודו במקומו מונח. זה חייב להיות, חייבים ליצור איזו שהיא נורמליזציה שאין עישון במרחב הציבורי. רק שינוי כזה, שהוא חובק את כולנו יחד, יביא לשינוי אמיתי.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה. ההסתדרות הרפואית, רצית להגיב לדברים של חברת הכנסת מיכל רוזין לגבי הנושא של הלובינג הכפול, המנוגד אינטרסים.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אשמח לתשובה.
חגי לוין
- - - מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, אני יכול לענות בשם איגוד רופאי בריאות הציבור. אז קודם כל אנחנו גם הזדעזענו לשמוע את הקשר הזה של אותה חברה לוביסטית.

אנחנו כאיגוד קודם כל, תומכים באופן מוחלט בהצעת החוק. אנחנו מכירים אותה ותומכים בה. אנחנו יודעים שההסתדרות הרפואית פנתה בדרישה לחברת הלוביניג, להפסיק את ההתקשרות עם גופים, כפי שמצוין שתומכים במטרות אחרות שמנוגדות לבריאות, ואם היא לא תעשה את זה היא תפסיק את ההתקשרות עם אותה חברה ונראה איך הדברים יתגלגלו.

אני חושב שמעבר לנושא הספציפי של העישון, שזאת ההזדמנות לקדם אותו, הדברים שקשורים בלוביזם הם דברים מאד מאד חשובים והטבק הוא מיקרו קוסמוס לאפשרות הפסולה, כי בעצם אנחנו שואלים למה בכלל אנשים מעשנים, בגלל הלוביזם של הטבק. אז אני חושב שהתשובה היא ברורה.
מיכל רוזין (מרצ)
אולי נקבל תשובה ממשרד הבריאות, האם הם יתמכו בהצעת החוק?
איתמר גרוטו
את רוצה שאני אענה עכשיו?
היו"ר תמר זנדברג
תרשום לך ותענה בסוף על הכל. אנחנו גם נרשום את זה. איתן וחגי, מי מכם?
איתן גורני
אני אגיד כמה מילים. לפני חודש נערך דיון בוועדת הסמים בנושא הזה של הטבק והנזקים שלו.
היו"ר תמר זנדברג
איתן גורני, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים. ממלא מקום.
איתן גורני
ממלא מקום בפועל.
היו"ר תמר זנדברג
מנכ"ל בפועל, סליחה.
מיכל רוזין (מרצ)
כבר הרבה זמן, לא?
איתן גורני
כן, יותר מדי הרבה זמן. ההתרשמות שלי הייתה שכל הגופים עושים וכל הגופים מדברים וכל הגופים תורמים, אבל אין אף גוף אחד שירכז את המאמץ, שיתאם, שיחבר את הדברים ביחד, שיסגור פערים. אני רוצה להביא דוגמא מהרשות שלנו, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, שזה התפקיד העיקרי שלה. לבוא, לתאם ולראות וזה היא עושה ויעידו כל חברי ממשרד הבריאות, שנמצאים כאן, שאנחנו עושים ואנחנו עושים עבודה ביחד איתם ועם העיריות ועם כל מקום. ואנחנו יודעים מה זה עושה, מה זה עושה, מה זה עושה.

אני חושב שהנושא של טבק לא נמצא במנדט של הרשות למלחמה בסמים, כי הטבק לא נחשב לסם פסיכו-אקטיבי. אמנם הוא גורם להתמכרות והתמכרות רבה, אבל הוא לא משנה את מצב המודעות של האנשים. וכדי שהוא יהפך לסם ברשימת הסמים, הוא צריך לענות על שני התנאים – גם ליצור התמכרות וגם שישפיע על הלוך הנפש של האנשים.

אני חושב שבכל אופן היה צריך לחשוב, יחד עם משרד הבריאות, אולי כדאי להגדיל את המנדט של הרשות למלחמה בסמים ולהרחיב אותה גם לנושא הזה של הטבק. כי בשטח, כשאנחנו עובדים עם משרד החינוך, בשטח, כשהמתאמים שלנו עובדים עם בתי הספר והכל, אז הדברים מתערבבים ואנחנו גם בשקט, בלי להגיד את זה בקול רם, מטפלים גם בנושא הזה.

דוגמא, במשרד החינוך. במשרד החינוך יש מחלקה להתמכרויות וקרן ידידתנו – גם טבק, גם אלכוהול וגם סמים. אז אני רוצה לומר כאן שאולי יותר טוב במקום לעשות את כל הפעולות של ניסיון לסגירת הרשות למלחמה בסמים כגוף עצמאי, כוללני, שעובד, ולנסות לגמד אותה ולהכניס אותה כחלק מתוך המשרד לביטחון פנים, אולי היה יותר טוב להוסיף לנו כמה דברים, שאני בטוח שנוכל לעמוד בהם.

למשל דוגמא עם צה"ל. יש לנו עבודה עצומה והצגנו אותה גם כאן. עבודה עצומה עם צה"ל בנושא מניעה וחינוך בכל מה שקשור לסמים ואלכוהול. ומצד שני, גם יחד עם המשטרה הצבאית החוקרת, גם לעשות מה שעושים בתחום האכיפה. תודה רבה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה רבה. אירית מנטש מקופת חולים מכבי.
אירית מנטש
היי, כן, ממכבי.
היו"ר תמר זנדברג
אחריה מרק לוריא, המועצה למניעת עישון. בבקשה.
אירית מנטש
אוקיי, אז כמובן שאנחנו במכבי תומכים בנייר שפורסם על ידי הר"י על הצעדים וגם יש אמנה וגם יש את המחקר של ד"ר לאה רוזן, שמראה בדיוק שאם נעשה שינוי כזה, כמה אנשים נציל. יש את כל הידע, יודעים בדיוק מה צריך לעשות וכמובן תומכים לעשות את כל הדברים האלה.

לגבי הקמפיינים, אז באמת צריכים להיות שני סוגים של קמפיינים. צריך להיות קמפיין שבא למנוע עישון, כניסה של צעירים, כמו שעושה באמת האגודה למלחמה בסרטן, שהיא מתמקדת באוכלוסיות האלה ובמה שמדבר אליהן. מה שמדבר אליהן זה לא נזקי בריאות. מה שמדבר עליהם שזה מסריח, שזה מגעיל, שזה עולה כסף והם פריירים. זה מה שמדבר אליהם. אז באמת צריכים להיות קמפיינים שמבוססים, כי יש ידע מדעי מה עובד. זאת אומרת יש מחקרים על זה.

הקמפיין השני צריך להיות, הסוג השני של הקמפיין, צריך להיות על האפשרויות להיגמל. יש סקר שפורסם, אנחנו יודעים שהרבה לא יודעים, שיש בקופות החולים שירותי גמילה מעישון ללא תשלום וצריך ליידע את הציבור על זה, לפנות לקופת החולים שלך לקבל את זה.
היו"ר תמר זנדברג
מה קורה אצלכם בהקשר הזה?
אירית מנטש
אנחנו מפרסמים בצורה שאנחנו - - -
היו"ר תמר זנדברג
כמה יש לכם? איזה שירותים אתם מציעים? כמה מטופלים בשנה, כמה מהם נגמלים?
אירית מנטש
מכבי היא הקופה הראשונה שהקימה קו לאומי לפני 8 שנים. קו, סליחה, אמרנו קודם לאומי, קו טלפוני לגמילה מעשן - Quick line, לפני 8 שנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ועכשיו אתם רוצים לסגור אותו.
אירית מנטש
הקו הזה בסכנת סגירה, בגלל שבאמת אנחנו לא מקבלים על זה תקציב. זה משהו שהוא לא בסל. זה שירות מחוץ לסל, שניתן ללא תשלום לכל מבוטח של מכבי.
היו"ר תמר זנדברג
לא, רגע. יש מרכיב מזה בסל.
אירית מנטש
לא.
היו"ר תמר זנדברג
בסך יש רק את הסדנאות?
אירית מנטש
הסל מתייחס לסדנאות בלבד.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי.
אירית מנטש
גם דיברנו על זה בדיון הקודם.
היו"ר תמר זנדברג
יכול להיות שצריך להכניס את העניין של המוקד הטלפוני לסל. בדיון הקודם אנחנו - - -
איתמר גרוטו
מבחינתנו זה מוגדר.
היו"ר תמר זנדברג
זה מוגדר בסל?
איתמר גרוטו
זה מוגדר כחלק מתהליך של - - -
אירית מנטש
לא, אבל מה שאנחנו מקבלים מהמדינה עבור זה הוא לא מספיק, כי הוא לא מכסה את הסדנאות ובטח לא את התרופות. אז גם את המרכז הטלפוני, שיש לזה עלויות מאד גבוהות, גם הכללית מפעילה קו כזה - - -
היו"ר תמר זנדברג
יש לכם נתונים כמה זה חוסך לכם בהוצאות רפואיות?
אירית מנטש
יש מודל שהוצג בשולחן עגול במשרד הבריאות, של הסרג'נט ג'נרל, שממש יכול להראות לקופה כמה יוצא לה להפסיד כל שנה מהנזקים של העישון באופן כללי, איזו שהיא הערכה. אבל זה צריך להיות גם מעבר לזה, כי זו חובה שלנו לתת את המענה הזה בצורה הטובה ביותר.
היו"ר תמר זנדברג
אגב, יש לך איזה נתון על זה?
אירית מנטש
פרופסור גרוטו היה גם בישיבה הזאת, שהוצגו הנתונים של כמה כל קופה משלמת, שמדובר על - - -
היו"ר תמר זנדברג
כמה זה חוסך נגיד מכל הוצאות - - -
חגי לוין
אם תהיה תביעה של קופות החולים נגד חברות הטבק, אז הנתונים האלה ייחשפו ואז הכסף יועבר - - -
איתמר גרוטו
אין לי כרגע. אני לא זוכר בעל פה את הנתון.
היו"ר תמר זנדברג
תוכלו להגיש את הנתון?
אירית מנטש
ממה שאני זוכרת 128 מיליון זה למכבי בלבד.
היו"ר תמר זנדברג
128 מיליון מה? מה זה המספר הזה?
אירית מנטש
בשנה.
איתמר גרוטו
העלויות של הטיפול.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לחיסכון?
אירית מנטש
על הוצאות אשפוז - - -
היו"ר תמר זנדברג
128 מיליון שקלים בשנה רק הנתח של מנותחי מכבי שאתם משלמים כהוצאות בריאות - - -
אירית מנטש
זו הערכה - - - מאד.
היו"ר תמר זנדברג
על נזקי עישון.
אירית מנטש
על ניתוחים, על כימותרפיה, על אשפוזים. זה לא כולל תרופות, זה לא כולל סיעוד. זה לא כולל הרבה דברים. העלויות - - -
היו"ר תמר זנדברג
סליחה, ומה הנתח שלכם מעוגת ה - - -
אירית מנטש
הכללית זה 260 מיליון - - -
קריאה
25%.
היו"ר תמר זנדברג
25%. אז בשביל להגיע להוצאות של כל הקופות צריך להכפיל את זה פי ארבעה. זאת אומרת אנחנו מדברים על כמעט 500 מיליון שקלים, הערכת חסר, רק על הוצאות ישירות, רק על מה שאפשר למדוד בשנה.
איתי קלטניק
מאפייני האוכלוסייה של מכבי, הם יחסית אוכלוסייה מבוססת, במרכזי ערים. כלומר אם אנחנו אומרים פריפריה ואוכלוסיות פחות מבוססות מעשנות יותר - - -
אירית מנטש
זה לא כל כך נכון כרגע.
איתי קלטניק
לפי המחקרים, אז יכול להיות שגם יוצא - - -
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, אז זו הערכת חסר גם דמוגרפית וגם מבחינת זה רק מה שאפשר למדוד בלי זה, פלוס זה רק הוצאות ישירות ואנחנו מדברים על למעלה מ-500 מיליון, למעלה מחצי מיליארד שקלים מינימום, הוצאות בריאות כתוצאה מנזקי עישון.
אירית מנטש
ואפרופו 6 מיליון שקלים, שאמרת את המספר של 6 מיליון - - -
היו"ר תמר זנדברג
בשנה.
אירית מנטש
שישה מיליון זה מספר האנשים שמתים בעולם מעישון כל שנה. שישה מיליון.
היו"ר תמר זנדברג
שישה מיליון.
אירית מנטש
כן. מה שבאמת חשוב לנו להגיד, זה שאנחנו מאד נשמח לקבל יותר תמיכה. אני חושבת שזה חשוב גם לכללית, גם לכל הקופות, שתהיה להן אפשרות לתת מענה מגוון, שהוא עולה הרבה מאד כסף. אז צריך לעזור לקופות, לאפשר להן, עד שיהיה מוקד לאומי לפחות, שלוקח זמן להקים אותו. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה. מרק לוריא, המועצה למניעת עישון.
מרק לוריא
אז קודם כל אני רוצה להגיד שאנחנו כמובן מסכימים עם כל הנקודות שעלו במסמך ההסתדרות הרפואית, אבל התכנסנו כאן היום בגלל הנושא של קמפיין. אז אנחנו הצענו וגם חילקתי לכם נייר עמדה בנושא להצעה בוא נגיד יותר פרגמאטית, שאנחנו מקווים שגם תהיה חלק מהסיכום של הוועדה הזאת, שבסוף תמליץ לממשלה מה לעשות.

אז אנחנו ממליצים קודם כל לתקצב 60 מיליון שקלים בשנה לקמפיין ציבורי. הקמפיין כמובן יהיה בכל המדיה ובתקשורת. 60 מיליון שקלים – אנחנו לא בחרנו סתם. זה קודם כל אחוז אחד מתוך השישה מיליארד שקלים בשנה, שהמדינה גובה ממעשנים. גם התקציב השיווקי של חברות הסיגריות בארץ הוא בערך 63 מיליון שקלים, אז זה סכום פחות או יותר זהה. זה גם לדעתנו סכום סביר לקמפיין ציבורי. למשל אלקטרה ובנק הפועלים מוציאים 70 מיליון שקלים. קוקה קולה מוציאים 150 מיליון שקלים. אנחנו מדינה עשירה, אז אנחנו לא רואים סיבה שהמדינה גם לא יכולה לשים 60 מיליון שקלים בנושא הזה.

בנוסף אנחנו גם ממליצים להטיל על שר הבריאות להקים יחידת מאבק עישון בתוך משרדו, שתוביל ותרים את יישום התכנית הלאומית לצמצום העישון. אני חילקתי גם את זה. זו בעצם החלטה של הממשלה בעצמה משנת 2011. היחידה הזאת עדיין לא קיימת. למה היחידה הזאת חשובה לשיחה שלנו היום, כי בעצם צריך איזה שהוא גוף שינהל את הקמפיין הזה וגם ידאג שכל שנה הקמפיין הזה ימשיך.

אנחנו רואים את היחידה הזאת, זאת אומרת היו הצעות אחרות כמו להקים או להוסיף את זה לרשות למלחמה בסמים או להקים איזה שהוא גוף אחר, רשות למלחמה בעישון. לא נראה לנו בעולם הפוליטי היום שזה משהו שילך. יש כבר החלטת ממשלה להקים את היחידה במשרד הבריאות. נראה לנו שזו הדרך לעשות את זה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תודה. עכשיו ככה, יש לנו שלושה דוברים אחרונים מהמוזמנים, לא כולם ציבור, שהם יהיו מידד גיסין, נציג צה"ל, שאני לא יודעת את שמך, וצבי הרציג מהמכון "ובחרת בחיים". אחר כך המנכ"ל וחברי הכנסת אם ירצו - - -
איתמר גרוטו
המשנה למנכ"ל.
היו"ר תמר זנדברג
המשנה למנכ"ל, סליחה. אז אני מבקשת מקוצר הזמן, משלושת הדוברים האלה בבקשה שתי דקות לדובר. אחר כך המנכ"ל יתייחס למה שעלה וחברי הכנסת אם תרצו להוסיף ואנחנו נסכם על הצעדים המשותפים שאנחנו נעקוב אחריהם ביחד.

בבקשה, מידד גיסין.
מידד גיסין
מידד גיסין, נשיא ארגון בעלי סטומה באגודה למלחמה בסרטן. אין לי הרבה מה להגיד על כל הנתונים שהוזכרו פה, אבל הם לא רלבנטיים. זה לא רלבנטי שחברות הסיגריות משקיעות 60 מיליון שקלים לפרסום כי יש להן כסף. הבעיה שאני חושב, שאנחנו צריכים להתרכז במניעה ובמלחמה נגד עישון, כי הנתונים שאנחנו מקבלים, של 8,000 מתים, הצרה שאצלנו במדינה עוד לא התחילו לספור את המתים. יש 5,000-6000 מתים שפורסמו מזיהומים בבתי חולים. גם לזה המדינה לא נותנת תקציב.

אני חושב שצריך להתחיל להפחיד את הצעירים. אשתי זיכרונה לברכה נפטרה לפני שנתיים, אחרי 25 שנה של עישון. 6 שנים לפני שהיא נפטרה היא הפסיקה לעשן ועדיין הנזק נגרם ואני, אני בדרך כלל מסריט את כל ההיסטוריה שלי בצבא ואותה לא הסרטתי. אבל שנה שלמה היא הלכה עם ביפאפ, עם חמצן. צריך את זה להראות לציבור, לצעירים באופן מיוחד. להראות להם את זה ולהפחיד אותם. זאת הדרך היחידה.

שלא לדבר על התקציבים. אין פה נציג של האוצר, שאני יודע מה בדיוק הוא היה אומר, כי אני משתתף בכל הוועדות האחרות, אבל זה שהוא איננו כאן, זה הסימן שאת הכסף הוא נותן רק בלחץ והוא נותן מינימום.
היו"ר תמר זנדברג
תודה ומשתתפים בצערך ורק בריאות לך ולכולם. בבקשה, אם תוכל להציג את עצמך, נציג צה"ל.
אלכס טיקטינסקי
בוקר טוב לכולם. אני ד"ר אלכס טיקטינסקי, אני ראש ענף בריאות הצבא במשך שנה בתפקיד. בימים אלה אני אמור לסיים את התפקיד ולעבור לתפקיד אחר, אבל התחום הזה מעניין אותי - - -
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, אז תפסנו אותך לפני הסוף, אבל אתה בעל ניסיון, אז תשתף אותנו.
אלכס טיקטינסקי
צה"ל משתף פעולה עם כל הגורמים שנמצאים פה במחקרים משותפים, בפרויקטים משותפים, על מנת לקדם ולמזער את התופעה של העישון ושימוש באלכוהול ובסמים בצה"ל. חוץ מחיל הרפואה, לא מעט גורמים לוקחים בזה חלק. ב-6 בפברואר, דרך אגב, אני ראיתי שיש ועדה. הוועדה דנה בנושא של צה"ל ספציפית, אז אני לא ארחיב יותר מדי.

צריך להבין, בצה"ל יש פקודות שמסדירות את המקומות המותרים לעישון, נגיד את זה בצורה כזאת. יש מערך של מרצים והעברת הרצאות לכלל היחידות - זה לשאלה שעלתה פה. לפחות פעם אחת בשנה כלל חיילי צה"ל ביחידות שלהם צריכות לעבור את ההרצאה על נזקי העישון, כחלק מקידום בריאות ביחידות.

כמו כן אנחנו מכשירים ומפעילים את גומלי העישון בכל היחידות בצה"ל, על מנת לא לטרטר את החייל לצאת מהיחידה, שהזמן שלו מוגבל. להביא את הסדנאות האלה ליחידות וליצור קשר יותר אינטימי עם האנשים שנמצאים שם ולקדם את הנושא. את כל השאר אנחנו נפרט בוועדה הבאה. תודה רבה.
היו"ר תמר זנדברג
מבחינת איסוף נתונים, יש לנו מידע די מדאיג שבשנת 2012 הפסקתם לאסוף את הנתון של עישון בגיוס ובשחרור.
אלכס טיקטינסקי
חזרנו לאסוף את הנתונים.
היו"ר תמר זנדברג
מתי?
אלכס טיקטינסקי
בשנת 2016 אנחנו התחלנו לחזור ולאסוף את הנתונים.
היו"ר תמר זנדברג
אז בשנת 2016 כבר יש נתונים? השנה הסתיימה, יש נתוני שנה מלאה?
אלכס טיקטינסקי
בשנת 2016 אנחנו התחלנו לאסוף את הנתונים מהאנשים שמתגייסים, על מנת שתהיה תמונה מלאה. אנחנו צריכים גם להשוות לאנשים שהשתחררו, זאת אומרת התחלנו את התהליך מחדש.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר חזרתם לאותו איסוף שהיה קודם.
אלכס טיקטינסקי
אנחנו לוקחים מהתהליכים שהיו קודם, אבל התחלנו תהליך מחדש.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי. טוב, כיוון שבאמת אנחנו נקדיש דיון מיוחד לזה, אז לא ניכנס כרגע לכל הצעדים, אבל זו הזדמנות להזמין את חברי הכנסת לדיון הזה, כדי להשתתף בו.

צבי הרציג, מכון "בחרת בחיים". אחריו אדוני, המשנה למנכ"ל.
צבי הרציג
שלום. שני נושאים. אחד, אני חושב שיש דרך יותר זולה ויותר מקיפה להגיע למעשנים מאשר להשקיע כסף מוגבל בקמפיין. בניו יורק ראש העיר בלומברג עשה חוק. הוא חייב כל חנות שמוכרת טבק להציב שלט שזה פרסום מפחיד לכל מעשן. אז זה משהו תמידי וזה מגיע לכל מעשן. הייתה בעיה שבאמריקה שאמרו שזה נגד חופש הביטוי, אבל באמריקה גם לא יתכן לאסור פרסום טבק מבחינה חוקתית, אני חושב. יכול להיות שפה בארץ אפשר לעשות את זה ואני חושב שכשזה משהו תמידי, אפשר להגיע לכל מעשן.

הנושא השני זה הסיגריות האלקטרוניות. אחרי שפעלתי בהצעת חוק להגבלת הפרסומות וזה נפסק, אז חשבתי שהנה, התעשייה כל כך חזקה, אז בואו נחשוב איך אפשר לעזור למעשנים מבחינת הכוח הזה. אז חקרתי את נושא הסיגריות האלקטרוניות בצורה מאד מאד מאד מקיפה וגם פרסמתי בפרסומים מדעיים בנושא הזה.

אז אני מאד מופתע שבארץ אין אפילו ויכוח על כך שיש פה מוצרים שהם לפחות 90%, 95% פחות מסוכנים. מבחינת הסמים עושים – את תומכת בצמצום הנזק – נכון? אז פה להגיד למעשנים שהיה-. זה משהו מאד מורכב כמובן ובתוך דקה אני לא יכול, אבל היו פה דיונים מה היא הדרך הכי יעילה להוריד את העישון. אז באיחוד האירופאי העישון הכי נמוך זה בשוודיה. למה? מכיוון שיש שם מוצר שהוא נקרא סנוס. זה טבק מתועשן, שזה 95% ל-99% פחות מסוכן. אז יש שם פער עצום ביחס לכל מדינה אחרת באיחוד האירופאי בכמות המעשנים לשעבר וגם בכמות המעשנים. יש שם את שיעור המעשנים הכי נמוך ושיעור המעשנים לשעבר הכי גבוה; וגם בקרב מעשנים - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא הבנתי, שמעשנים את הסיגריה כביכול אמצעי הזה?
קריאה
אבל אי אפשר להקיש ממה שאתה אמרת שום דבר.
צבי הרציג
נכון שאי אפשר להקיש - - -
קריאה
אנחנו מדברים על עובדות.
היו"ר תמר זנדברג
זה טבק ללעיסה? אוקיי.
צבי הרציג
- - - לתת למעשנים. אנחנו יודעים שאנשים מעשנים בגלל הניקוטין, אבל הם מתים בגלל העשן ודברים אחרים. אז הדרך הכי פשוטה לטפל בזה זה רק דרך - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה ניקוטין ללעיסה?
צבי הרציג
כן, זה סוג של טבק שיש לזה פחות מסרטנים, כן.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, תראה, אנחנו חושבים שמי שבגמילה ודברים כאלה, אנחנו לא מבינים בזה, זה נושא רפואי - - -
צבי הרציג
לא, זה לא - - -
היו"ר תמר זנדברג
העניין הוא למנוע - --
צבי הרציג
לא, זה לא נושא רפואי מכיוון שזה משהו שבשוק החופשי יש תחרות. כשיש משהו פחות מסוכן אז המעשנים עוברים לזה.
קריאה
סליחה על השאלה, אתם מקבלים איזו שהיא תמיכה מחברות הסיגריות?
צבי הרציג
אני מקבל אפס תמיכה. אני לא מקבל כל תמיכה מחברת סיגריות, חברות תרופות וגם חברות סיגריות אלקטרוניות.
היו"ר תמר זנדברג
טוב. משפט אחרון.
צבי הרציג
אבל עדיין הארגונים שמביעים עמדה מקבלים איזה שהוא אחוז, אני לא יודע כמה כסף מחברות שמייצרות תרופות גמילה. היו שני פרסומים בעולם על יצרני תרופות גמילה שעשו לובינג נגד סיגריות אלקטרוניות. אני חושב שזה משהו שצריכים לקחת בחשבון.
היו"ר תמר זנדברג
טוב, תודה. אני חוזרת אליך, אדוני המשנה למנכ"ל. עיקר העניין שלנו ואני חושבת שרוב הצעדים – מניעת פרסום, מניעת הצגה ותיכף נרצה שתתייחס גם לצעדים הנוספים שעלו כאן, מיועדים למנוע כניסה של מעשנים חדשים לתחום העישון. באמת אני אומרת לכם, עישון זה הרגל שאין בו שום תועלת. לא רק שאין בו תועלת, הוא מסוכן, הוא הורג, אין בו שני צדדים, יש בו רק צד אחד. מי שמכור ומי שנמצא בתוך זה, אתה יודע, אנחנו מכירים וגם ראינו כאן בוועדה את כל הדיונים בין חברות התרופות לסיגריות, לגמילה, לאינטרסים, לקופות החולים, למכונים.

אנחנו כמדינה, עיקר המאמץ שלנו הוא במניעה, באיסור פרסום. אתה יודע, היום בעיתון ראינו שברוסיה – סליחה שאני לוקחת דוגמא ממדינה שאולי יש דברים שלא נרצה לקחת ממנה, אבל איסור פרסום אלכוהול, ששם הייתה בעיה לאומית, הביא לצמצום השתייה בשליש בתוך מספר שנים. הצעדים האלה עובדים, הם אפקטיביים. גם פה איסור פרסום הסיגריות הביא לצעדים אפקטיביים ומשמעותיים מאד. ואז, כמו שאמרנו בהתחלה, נכנסנו לתרדמת.

אני רוצה לברך מאד על הצעדים ששיתף אותנו בהם המשנה למנכ"ל, בעיקר בתחום איסור הפרסום, בתחום המיסוי, מגבלות על עישון, שזה דבר מאד חשוב. אנחנו רואים איך זה מצמצם. הנושא של הגמילה והקמפיינים לקופות החולים הוא מאד חשוב, אבל אני ארצה שתתייחס בסיום לעוד כמה דברים. אחד מהם זה נושא החפיסה האחידה והפרסום על החפיסה, שהוא דבר שגם ידוע שיש לו אפקטיביות. שתיים זה הנושא של הצגה של סיגריות וקופסאות בקיוסקים ובנקודות הממכר. שלוש זה נושא הקרן, כי לא נמצא כאן – וזו נקודה נכונה – נציג האוצר סביב השולחן. בהסתכלות הכוללת לא רק כמשרד בריאות אלא כממשלה וכמדינה, כסף פה נכנס ובמיליארדים ויוצא במקום אחר במיליונים מאד מאד מעטים.

הנושא האחרון זה נושא הצעת החוק שהזכירה חברת הכנסת רוזין, של חברי הכנסת גרמן, אלאלוף, רוזין, סתיו שפיר ועבדאללה אבו מערוף בנושא איסור הלובינג המקביל. בבקשה.
איתמר גרוטו
אוקיי, אז אני אתחיל. ההתייחסות הראשונה לגבי נושא של החפיסות האחידות – פליין פקג'ינן. אני אגיד שבנושא הזה כרגע לא הצלחנו להגיע להסכמה מלאה בעניין הזה. עדיין מעט מדינות הולכות לכיוון הזה. אני כן חושב ואנחנו כן רוצים להכניס גם אזהרות בתמונות, שזה יהיה חלק מהעניין ואולי גם להגדיל את השטח של התמונה. זה ייעשה חלק מהעניין הזה, אבל אין לנו עדיין הסכמה אצלנו לגבי הנושא של החפיסות האחידות.
היו"ר תמר זנדברג
ולגבי הנושא של השטח ותמונה?
איתמר גרוטו
שטח ותמונה כן אנחנו רוצים לקדם פה.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי, זאת אומרת אתם מתכוונים להגדיל את השטח ולפרסם תמונות על החפיסות.
איתמר גרוטו
כן.
חגי לוין
אי ההסכמה היא בדרג המקצועי או מול השר?
מיכל רוזין (מרצ)
אם מותר לי, היה טיעון שעלה בדיונים בוועדת כלכלה, שדווקא יש פה הטעיית הציבור, כשאתה כאילו נותן חפיסה אחידה, אז אדם לא יכול לבחור. שוב, אני לא מייצגת את העמדה הזאת, אני רק מסבירה. אדם לא יכול לבחור בין איכויות שונות. כלומר אנחנו בעצם אומרים לו אתה מקבל את אותו דבר.
חגי לוין
זאת אומרת אתה יכול לבחור האם לסבול מאימפוטנציה או - - -
מיכל רוזין (מרצ)
כן, בדיוק. אתה יכול לבחור איזה נזק או מאיזה חומר, אבל - - -
חיים גבע-הספיל
על החפיסה עדיין יהיה זיהוי של המוצר. יהיה כתוב פשוט טקסט – איזה מותג. אין הגבלה על המוצר, יש הגבלה על הסימון שלו, זה הכל.
מיכל רוזין (מרצ)
יש פה דיון בין חופש התחרות. עלו טיעונים כמובן של - - -
חגי לוין
אני רוצה לחדד האם זו שאלה מקצועית או שאלה שהיא לא בדרג המקצועי.
מידד גיסין
כשאנשים מתים.
חיים גבע-הספיל
זה עבר את כל בתי המשפט העליונים באירופה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אתה לא מתווכח איתי. אני הסברתי מה היו הטיעונים נגד בוועדת הכלכלה, שזה עלה.
חיים גבע-הספיל
מאז התקדמנו בערך שלוש שנים וזה עבר את כל בתי המשפט העליונים של האיחוד האירופאי בבריטניה, באוסטרליה, בצרפת. כך שלא צפויה בעיה חוקתית.
מיכל רוזין (מרצ)
מצוין.
איתמר גרוטו
כן, אבל בסך הכל היום זה מיושם לא בהרבה מקומות וגם מדינות שמצהירות שהן מיישמות, אז הן עדיין לא עושות את זה באופן מלא. אז צריך לראות - - -
מידד גיסין
מאותם האינטרסים שיש פה, יש גם שם.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, ודאי.
היו"ר תמר זנדברג
חוץ מאוסטרליה, באיזה מדינות זה מיושם בפועל?
איתמר גרוטו
זה עוד לא נכנס ליישום בפועל. יש מדינות שהצהירו שהן הולכות לזה – צרפת ואנגליה.
חיים גבע-הספיל
בצרפת ובאנגליה זה כבר מופיע במדפים. לא באופן שרק את זה, אבל זה כבר התחיל להופיע במדפים. הונגריה בקרוב, אירלנד בקרוב.
מיכל רוזין (מרצ)
באנגליה לא.
איתמר גרוטו
באנגליה עוד אין את זה.
חיים גבע-הספיל
ובעוד מדינות באירופה שנמצאות בהליכים.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי.
איתמר גרוטו
טוב, נושא נוסף שהתבקשתי, נושא הלוביסטים. אני חושב שזה נכון לנסות להפריד באמת בדברים מסוימים. הבעיה לדעתי זה לקבוע את קו הגבול, מתי זה נקרא. זאת אומרת מה לגבי חברה שמייצגת חברות מזון שמייצרות מזון מזיק. אני לא יודע. זאת אומרת צריך פשוט לראות בהגדרות. בנושא של חברות הטבק נראה לי שזה בהחלט - - -
מיכל רוזין (מרצ)
בוא נתחיל מחברות הטבק.
היו"ר תמר זנדברג
בוא נתחיל ממה שהורג בוודאות 8,000 איש בשנה.
מיכל רוזין (מרצ)
עכשיו הכוח שמקדונלדס זה הכי בריא. אני כבר לא יודעת, אני כבר מבולבלת. ליצמן, מקדונלדס? מה עושים?
איתמר גרוטו
לא, לא, לא הוכח את זה. מקדונלדס טוענים את זה, זה לא נכון. אני מכחיש את זה לחלוטין.
היו"ר תמר זנדברג
פעם הבאה השר ישלח אותנו לאכול שומן טרנס.
מיכל רוזין (מרצ)
והרבה סופגניות.
איתמר גרוטו
אני מכחיש. מקדונלדס זה לא בריא, גם כמה שינסו לעשות שם שיפורים. טוב. עכשיו הזכרת פה את הנושא הסיגריות האלקטרוניות. אני מכיר לפחות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
רגע, אל תתמכו בהצעת החוק? זה מה שאתם אומרים.
איתמר גרוטו
זו עמדתי. אני לא יכול להתחייב לגבי השר בסופו של יום. זו עמדה האישית. השר אמר שהוא - - -
מיכל רוזין (מרצ)
גם דעת המשרד.
איתמר גרוטו
השר בתשובה לוועדה, דרך אגב, אמר שהוא ידון בזה עם האנשים אצלנו. אז לפחות זה מה שאני אמליץ.
מיכל רוזין (מרצ)
מצוין.
איתמר גרוטו
בנושא של הסיגריות האלקטרוניות, אכן יש דרך אגב, לפי מיטב ידיעתי יש מדינה אחת שזו בריטניה, ששם מציגים עמדה ברורה שעדיף ללכת לכיוון של ההארם רידקשיין. זאת אומרת עדיף מוצר שהוא 90% פחות מזיק, מאשר סיגריות. אבל ברוב מדינות העולם והדירקטיבות, לפחות הבינלאומיות - - -
צבי הרציג
אבל גם באמריקה - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, שנייה.
איתמר גרוטו
מדינות אחרות לא קיבלו את הגישה הזאת ואני חושב שהגישה בסך לא לאסור את זה באופן גורף אלא להשוות את זה למוצר טבק, היא הכי נכונה כרגע בעניין הזה.

בנושא של הקרן, זאת אומרת אנחנו תמיד היינו רוצים שתהיה קרן יהודית לטובת הנושא הזה, אבל זה כבר עניין שאולי באמת צריך לשאול את משרד האוצר. בדרך כלל הם לא מוכנים לסוג של קרנות, להקצאה ייעודית של כספים. אני חושב שבכל זאת גם אפשר להשקיע יותר ממה שאנחנו עושים וזה מה שאנחנו רוצים לעשות כרגע בשנה הקרובה. יש עוד משהו ששכחתי?
היו"ר תמר זנדברג
בנושא של הצגת סיגריות במקומות הממכר?
איתמר גרוטו
לא עשינו עוד דיון על זה, אז אני לא רוצה להגיד ככה רק בשם עצמי, אבל זה נראה לי אפשרות סבירה גם לטפל בזה. זה באמת הנושא של הפרסום בכלל במקומות המכירה.
היו"ר תמר זנדברג
כן, פרסום, שיווק והצגה. זה כאילו חלק מה - - -
חגי לוין
זה שונה הצעת חוק אגב. אם אני אשים אתך ההצעה שלך - - -
איתמר גרוטו
אני רק רוצה לציין נקודה אחת של קידום החקיקה. בסופו של יום אני חושב שאם הייתה מספיק תמיכה בתוך הכנסת אולי כן היה אפשר להעביר את זה. אני לא חושב שחבר כנסת אחד מול ליצמן יכול היה לחסום כל חקיקה, במיוחד שהוא היה באופוזיציה.

מה שחשוב לי לומר בהקשר הזה שיכול להיות ששווה שהדיון על מגבלות הפרסום ושיווק – ואני לא יודע, זה לא תלוי – אולי אתם יכולים לפנות ליושב ראש הכנסת או משהו. יכול להיות שזה נכון שהדיון הזה יתקיים בוועדת העבודה והרווחה ולא בוועדת הכלכלה. יכול להיות שזו שאלה, כי זה המקום של הדיון. אני חושב שוועדת הכלכלה פחות מתאימה מבחינת האינטרסים.
היו"ר תמר זנדברג
ואת כל הצעדים האלה אתם מתכוונים להביא כהצעת חוק ממשלתית, אני מבינה. הצעת חוק מטעם המשרד.
איתמר גרוטו
בכל הנושא של הגבלות פרסום ושיווק זאת תהיה הצעת חוק. הנושא שהזכרתי, הנושא של הגבלות על אזורים שאי אפשר לעשן בהם, את זה אפשר להביא בצווים, אז זה תהליך יותר פשוט.
היו"ר תמר זנדברג
את זה אתם תביאו בצווים. אז אתם תביאו בעצם הצעת חוק ממשלתית רק לנושא הפרסום והשיווק - - -
איתמר גרוטו
פלוס השינוי גם לצורך העניין בהגדרה של הסיגריות האלקטרוניות. אז יכול להיות שכאן צריך לשנות חלק. זאת אומרת שצריך גם חקיקה בנושא הזה. יכול להיות בתוך החקיקות הקיימות, אבל זה גם תהיה חקיקה ייחודית בעניין הזה. אלה שני הנושאים.
חגי לוין
מה עם התכנית שהצגנו? אתם תומכים בתכנית?
איתמר גרוטו
אני לא יכול להגיד לגבי כל המרכיבים. מה שאמרתי זה חלק מהדברים כמובן שהזכרתי וחלק מהם, כמו הקרן, שהתייחסתי. רוב הדברים בסך הכל הם די בהסכמה, אני חושב.
היו"ר תמר זנדברג
אוקיי. אני רוצה לסכם את הדיון ככה: קודם כל אני רוצה להודות לחברי הכנסת היוזמים, להודות מאד למשנה למנכ"ל שהצטרפת אלינו ושבאמת שיתפת אותנו בצורה כנה, אמיתית וישירה גם בעמדה שלך וגם בצעדים שהמשרד מתכוון לעשות.

אנחנו כוועדה מאמצים את ההמלצות שלכם כלשונן, הן נראות לנו המלצות שבאמת כל אחד מהנושאים שעליהם הם נושאים שנוגעים בלב העניין ואף יותר. חלק מהדברים שנידונו כאן אפילו מרחיבים את ההמלצות שלכם. מבחינתנו אנחנו מאמצים אותן באופן מלא ונמשיך לעקוב אחרי היישום שלהן.

אנחנו רוצים מאד להודות למשרד ולעודד אותו גם על הצעדים הראשונים שנלקחו כאן ושהוצגו בצורה ברורה, ביניהם איסור פרסום מוחלט, ביניהם הרחבת האיסור לעישון במקומות ציבור, שאנחנו מאמצים אותם ועומדים מאחוריהם באופן מלא ויתרה על כך, אנחנו נקיים כאן דיון מעקב בעוד שלושה חודשים מהיום, על מנת כבר לקבל תוצאות ראשוניות; בין אם צווים, שזה דבר שאתם תוכלו בוודאי להוציא באופן מידי ובין אם התקדמות החקיקה, שגם נעקוב אחריה בכנסת.

בנוסף, נכון – תודה לחבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף – נשמח בעוד שלושה חודשים לקבל דיווח שלכם בנושא הקצאת הכספים לקמפיינים, למוקד, התקדמות המוקד הארצי וכל הדברים האלה.

בנוסף, הוועדה בהחלט רואה לנכון בהמשך הצעדים האלה לאמץ גם את הצעדים הנוספים וביניהם החפיסה האחידה, ביניהם איסור ההצגה וכל התכנית המלאה והכוללת שמטרתה היא פשוט למנוע מאנשים נוספים להיכנס למעגל התחלואה והמוות הזה, שהוא פשוט מוות בטוח, רק שאלה של זמן; ובדרך תחלואה שהיא קשה, היא מזיקה לחיים, היא מקשה מאד על איכות החיים – כמו ששיתפת אותנו בסיפור שלך. שלא לדבר על הוצאות הבריאות, שזה כבר נושא של מדיניות.

אבל קודם כל, כל חיים הם חשובים בפני עצמם ואנשים שסובלים מנזקי העישון ושחלקם שיתפו אותנו כאן, בוודאי יכולים להעיד על זה.

אני רוצה מאד להודות לכולם על ההשתתפות. נמשיך לעקוב.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים