ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/01/2017

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 191), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 430

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ט בטבת התשע"ז (17 בינואר 2017), שעה 15:00
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 184) (זכאות למענק לידה עבור לידה בבית), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – היו"ר
חברי הכנסת
תמר זנדברג
מוזמנים
עו"ד, משרד הבריאות - טל חדוה אמתי

מנהלת המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות - ליזה רובין

מנהלת אגף גמלאות משפחה, המוסד לביטוח לאומי - עליזה ברלזון

מנהלת תחום בכירה, המוסד לביטוח לאומי - שנטל שרה וסרשטיין

מנהלת תחום אמהות, המוסד לביטוח לאומי - אסתר נמרודי

פעילה, המשמר החברתי - דנה חוגרי

ועדת ביטוח לאומי, לשכת עורכי הדין - אורטל יונה

מנחה קלינית, הקליניקה לזכויות החולה, מוזמנים שונים - נילי אלכסנדרוביץ

משפטנית - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - איה דביר

יועץ מנכ"ל, ביטוח לאומי - אלעד אליהו זכות

מנהלת מח' בלשכה המשפטית, רשות האוכלוסין - אודליה אדרי

עו"ד בלשכה משפטית, משרד האוצר - עמיחי פישמן

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - אוריין לביא

מת"ל-ועדת עליה וקליטה, ועדת עליה וקליטה - אברהם שרנופולסקי

יועמ"ש-הרשות לניצולי השואה, משרד האוצר - גליה אריכא מאיר

עו"ד-לשכה משפטית, ביטוח לאומי - מיכל מזוז

שדלן/ית - רומן סוקולוב
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
שרון רפאלי

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 184) (זכאות למענק לידה עבור לידה בבית),

התשע"ז-2016
היו"ר טלי פלוסקוב
בוקר טוב לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום 24 בינואר 2017, כ"ו בטבת התשע"ז. בוקר טוב למנהלת הוועדה, ליועצת המשפטית, לחברת הכנסת תמר זנדברג ולכל האורחים הנכבדים.

הנושא לדיון היום הוא הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 184) (זכאות למענק לידה עבור לידה בבית), התשע"ז-2016, של חברת הכנסת תמר זנדברג. אנחנו כרגע דנים בהצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית. כמובן, אתן לחברת הכנסת זנדברג לומר כמה מילים, ואז נעבור להתייחסויות. בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה גברתי היושבת-ראש, תודה לוועדה על הטיפול המסור בחוק הזה ולביטוח הלאומי ולמשרד הבריאות – שני הצדדים העיקריים שמטפלים באופן מאוד דקדקני ואכפתי. זה המקום להודות לכולכם. בעיקר נשים מטפלות בו.

החוק הזה בא לתקן עיוות קטן אבל משמעותי לכמה מאות נשים שבוחרות ללדת בבית, אבל עד היום לא היו זכאיות למענק לידה. הרציונל שעומד מאחורי החוק הוא שמענק לידה ניתן ליולדת ולמשפחה עבור הוצאות ראשוניות לתינוק או לתינוקת, ואין קשר – או לפחות היום אנחנו כבר יודעים שלא צריך להיות קשר – בין העובדה שהלידה מתנהלת בבית לבין קבלת המענק. בעבר משרד הבריאות, לפי החוק, לא העניק את המענק הזה משיקולי מדיניות כדי לעודד לידות בבית חולים, וזאת המלצה שבגדול משרד הבריאות עדיין אוחז בה; אבל היום ידוע, וזאת גם מדיניות של משרד הבריאות – כי משרד הבריאות למעשה מתיר היום לידות בית כפוף לחוזר שמשרד הבריאות הוציא. החוזר אומר שאם הלידה היא בסיכון נמוך ומלווה על-ידי מיילדת מוסמכת שעומדת בכללים שמשרד הבריאות קבע שמפורטים בחוזר שלו, אז היא לא מסוכנת יותר מאשר לידה בבית חולים. הצעת החוק הזאת באה לאמץ את המצב הזה ולהשוות את תשלום מענק לידה.

מענק הלידה הוא סכום של כאלף שבע מאות שקלים לילד הראשון, כשמונה מאות שמונים לילד השני וחמש מאות חמישים לילד השלישי והלאה. אנחנו רוצים לשלם את הסכום הזה ליולדות, ובכך להעניק להן את הזכות הכלכלית שלא תיפגע בגלל חופש הבחירה שלהן. המענק משולם על-ידי ביטוח לאומי. משרד הבריאות העמיד דרישה שהייתה מקובלת עלינו וגם על הנציגות של היולדות והמיילדות שהיו כאן שזה ישולם ללידה שמנוהלת בהתאם לחוזר. זה, כמובן, בסדר גמור. גם אנחנו דואגים לבטיחות היולדת ולילוד או הילודה.

התכנסנו יחד עם הגורמים המקצועיים לנוסח שנקריא אותו וגם לנוהל העברת המידע בין משרד הבריאות לביטוח לאומי. מבחינתנו אנחנו מוכנות להעביר את החוק הזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין. זאת יוזמה מאוד מבורכת. אני זוכרת איך אנחנו פה מפחידים את נציגי ביטוח לאומי שכל הזמן נשגע אתכם בהצעות החוק החדשות שהולכות להיטיב עם אנשים - -
קריאה
לא גמרנו.
היו"ר טלי פלוסקוב
לא גמרנו, זה בטוח. אני דווקא מאוד שמחה שכל הזמן אנחנו חוזרים לנושאים חדשים, ונכנסים לנישות שעד היום לא נכנסו, ומנסים לתקן את המצב. אני לגמרי מסכימה שלא חשוב איפה האישה יולדת. המטרה הראשונית של המענק היא לתת תמיכה ראשונית לאישה ולמשפחה אחרי הלידה. בכך שנחזיר את זה ונשלם את זה לנשים אנחנו עושים את מחויבותנו כמדינה.

אם יש התייחסות של ביטוח לאומי ושל משרד הבריאות אני אשמח לשמוע. אם לא, נתחיל להקריא את החוק. מישהו רוצה להתייחס? בבקשה.
טל נשרי
אני ממשרד הבריאות. אנחנו גם מברכים על הצעת החוק ומודים לכל השותפים בדרך. יש הנוסח עצמו שתכף יוקרא, אבל מאחורי הקלעים יש הסכמות בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד הבריאות לגבי אופן העברת המידע. בעקבות בקשה של המוסד לביטוח לאומי המידע על נשים שילדו בהתאם לתנאי החוזר הועבר דרך משרד הבריאות באמצעות טיפות החלב של המדינה או העיריות. פעם בחודש משרד הבריאות ירכז את כל המידע שיתקבל אצלו מטיפות החלב, ויעביר אותו במרוכז בקובץ אקסל למוסד לביטוח לאומי כדי שיוכל לשלם את הכסף. אני מבינה שיש הסכמה שבערך תוך שנה, שנה וחצי משרד הבריאות ישלים תהליך של מחשוב של טיפות החלב שיאפשר בעצם העברת מידע שוטף ממוחשב מטיפות החלב אל המוסד לביטוח לאומי לצורך העברת המענק לא דרך קובץ אקסל שיעבור דרך המשרד.
תמר זנדברג (מרצ)
ברגע שהחוק יעבור אתם מתכוונים לפרסם חוזר או נוהל שיסדיר את העניין הזה? אני לא מדברת עכשיו על עניין העברת המידע - -
טל נשרי
במישור היחסים בינינו לבין הנשים שיולדות בבית.
תמר זנדברג (מרצ)
בדיוק. להנחות את היולדת שהיא צריכה להגיע לטיפת חלב, ומשם המידע יועבר.
טל נשרי
התשובה היא לחלוטין כן. לכן גם ביקשנו להוסיף בנוסח "באופן שיורה המשרד". זאת אומרת מסירת תצהיר מאת מיילדת או תעודת רופא למשרד הבריאות באופן שיורה המשרד. אנחנו נמציא חוזר מסודר שיבהיר בדיוק מה הפרוצדורה, לאן צריך לגשת, איזה מסמכים צריך או לא צריך להביא.
תמר זנדברג (מרצ)
החוזר הזה יהיה לידיעת המיילדות או היולדות?
טל נשרי
היולדות והמיילדות. יש היום חוזר של רישום. נשים שיולדות בבית חולים מקבלות מספר תעודת זהות לילוד מיד בבית החולים. נשים שיולדות בבית צריכות לעבור פרוצדורה של רישום במשרד הפנים, ולצורך כך הן ממילא צריכות להחתים מיילדת שנכחה בלידה או רופא שראה אותה בתוך פרק זמן קצר מהלידה. אנחנו נתקן את החוזר הזה שמופנה גם לנשים היולדות עצמן.
תמר זנדברג (מרצ)
מצוין. ושם יהיה כתוב שהן צריכות לגשת - -
טל נשרי
בדיוק. נוסיף את הרובריקה של התצהיר של המיילדת או הרופא שנכחו בלידה, ונפרט שזה צריך להיות מועבר למשרד הבריאות. אולי נוסיף מסמך שיפרט את כל הפרוצדורה. אנחנו, כמובן, מתכוונים שהפרוצדורה תהיה כמה שיותר פשוטה.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל זה דבר שיוסדר על-ידיכם בנוהל או בחוזר מנכ"ל.
טל נשרי
כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
רק שאלה אחת, שאני חושבת שכל אחד שלא נמצא כאן ירצה לשמוע: כמה נשים יולדות בבית? יש לכם מספר נשים בשנה?
טל נשרי
אין הערכות מדויקות מסיבה פשוטה. היום נשים שיולדות בבית, אם הן רוצות לקבל מענק לידה הן צריכות להגיע בתוך עשרים ושעות לבית החולים לאשפוז - -
תמר זנדברג (מרצ)
לאשפוז של שתים עשרה שעות לפחות.
טל נשרי
- - ואז הלידה נרשמת כאילו נעשתה בבית החולים. הנשים האלה שמגיעות לבית חולים לא רשומות כיולדות בית. לכן על ההיקפים האלה ספציפית אין לנו נתונים. אבל נשים שיולדות בבית ולא מגיעות לבתי חולים, ההערכה היא של כשמונה מאות לידות בשנה.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה לא מעט. וזה נשים שעד היום לא קיבלו מענק לידה?
טל נשרי
אלה נשים שלא קיבלו מענק לידה.
אסתר נמרודי
על שנת 2016 יש לנו מידע על ארבע מאות עשרים ושש נשים.
טל נשרי
אז יכול להיות - - -
אסתר נמרודי
הן קיבלו קצבת ילדים כי הן מגישות - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אז בטח הנתונים שלכם יותר מדויקים.
תמר זנדברג (מרצ)
ארבע מאות עשרים ושש שנרשמו באופן עצמאי לקבלת קצבת ילדים בלי שזה עבר דרך בתי החולים.
אסתר נמרודי
כן. אימתנו את זה דרך מרשם האוכלוסין כי באוכלוסין יש גם המידע הזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
יש פילוח, איך זה מתחלק באוכלוסייה?
אסתר נמרודי
לא, אין לי. אבל אפשר, אני מניחה, אם נרצה.
היו"ר טלי פלוסקוב
השאלה שאני שואלת היא האם באוכלוסייה הבדואית יותר נשים יולדות בבית או שהיום כל כך טרנד?
אסתר נמרודי
אין לנו. אבל אם תבקשי אנחנו יכולים לראות אם ניתן להוציא.
תמר זנדברג (מרצ)
מכיוון שהנתון של ארבע מאות עשרים הוא מאוד מדויק, הנתון של שש מאות עד שמונה מאות זה גם ממשרד הבריאות וגם מארגון המיילדות שהן המיילדות שמלוות את לידות הבית הלא-פרטיזניות או כאלה שלא מפוקחות. לכן אני נוטה להניח שמבין שש מאות עד שמונה מאות האלה זה כולל כאלה שאחרך כך נרשמות בבתי החולים, והמידע עובר משם. כי זה נתון של המיילדת. אם המיילדת יילדה בבית ואחר כך האישה פנתה לבית חולים כדי לקבל מענק או כדי להיבדק אז היא לא תירשם שם, אבל היא כן - -
מיכל מזוז
אז הרישום כבר מתבצע על-ידי בית החולים.
היו"ר טלי פלוסקוב
איזה נשים אמיצות יש לנו.
תמר זנדברג (מרצ)
כן, יש כאלה שחושבות שללדת בבית חולים זה אומץ בלתי נתפס.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מאוד שמחה על ההבנה ועל האווירה שקיימת בין המשרדים לבין היוזמת.
מיכל מזוז
זה לא היה תמיד ככה.
תמר זנדברג (מרצ)
זה נכון.
מיכל מזוז
בדרך היה לא פשוט.
תמר זנדברג (מרצ)
זה נכון. החוק הזה היה באמת לא פשוט. אני באמת רוצה לנצל את ההזדמנות, ולהודות שוב לטל נשרי, למיכל מזוז, לאתי נמרודי - בעיקר נשים ממשרד הבריאות ומביטוח לאומי. אני רואה שם את יועץ המנכ"ל יושב מאחורה ומחייך.
היו"ר טלי פלוסקוב
חבל שגבר בחר לא לשבת מסביב לשולחן.
תמר זנדברג (מרצ)
אלעד זכות. באמת תודה לכולכם. זה היה לא פשוט, והיו לנו רגעים של ריבים סביב השולחן, אבל תמיד ידענו שהכוונה של כולן טובה, וכולן לטובת הנשים ורוצות להבטיח שהדברים יהיו כמה שיותר פשוטים וזורמים עבור הנשים.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. אני אבקש מהיועצת המשפטית להקריא לנו את החוק.
ענת מימון
הנוסח הוא זהה לנוסח שעבר בקריאה ראשונה, למעט התוספת שטל הזכירה. אנחנו מתקנים את סעיף 42 לחוק הביטוח הלאומי.

תיקון סעיף 42

1.

בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995‏, בסעיף 42, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ג)

(1) נוסף על הוראות סעיף קטן (א), מבוטחת שילדה זכאית למענק לידה גם אם לא הזדקקה לאשפוז בקשר ללידה, ובלבד שמיילדת או רופא אישרו, בתצהיר שנתנה המיילדת או בתעודת רופא, לפי העניין, כאמור בפסקה (2), כי הם נכחו בלידה וכי היא התקיימה בהתאם להוראות חוזרי משרד הבריאות בעניין לידות בית כפי שהם מפורסמים באתר האינטרנט של משרד הבריאות, לרבות ההוראה בדבר מסירת מידע ליולדת לגבי ביצוע בדיקות סקר יילודים לזיהוי מוקדם של מחלות.

(2) תנאי לקבלת מענק לידה כאמור בפסקה (1) הוא מסירת תצהיר מאת מיילדת או תעודת רופא, כאמור באותה פסקה, למשרד הבריאות באופן שיורה המשרד; משרד הבריאות ידווח למוסד לגבי תצהיר או תעודת רופא שנמסרו לו כאמור באופן שעליו יוסכם בין המוסד למשרד הבריאות.

(3) המוסד רשאי לתת הוראות בדבר אופן הגשת תביעה למענק לפי סעיף קטן זה ותשלומו."

תחילה ותחולה

2.

תחילתו של חוק זה ב־1 בחודש שלאחר שלושה חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה), והוא יחול על לידה שאירעה ביום התחילה ואילך.
ענת מימון
סעיף 42 קובע את הזכאות למענק לידה למי שמאושפזת. פה אנחנו מוסיפים סעיף קטן שקובע חריג ומאפשר בתנאים שמפורטים, גם ללא אשפוז. התנאי הוא שיש תצהיר שיש רופא או מיילדת שנכחו בלידה, והם חותמים על תעודה שמועברת למשרד הבריאות, לפי ההוראות שהם יעבירו. משרד הבריאות מעביר את המידע למוסד לביטוח לאומי גם כפי שהוצג פה, והמוסד משלם לה את מענק הלידה, לפי הילדים שיש לה. התחילה שלושה חודשים – 1 בחודש – לאחר יום הפרסום.
תמר זנדברג (מרצ)
לבקשת המוסד לביטוח לאומי.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני בטוחה שהתפשרת כאן. עד כמה שאני מכירה את החוקים האלה, אנחנו תמיד רוצים מיד, אנחנו רוצים אתמול. אבל יש מגבלות.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר. העיקר שנעביר.
היו"ר טלי פלוסקוב
זאת באמת בשורה, ובמיוחד שאני שומעת על מאות נשים שמחליטות ללדת בבית. אין ספק שזה מאוד מבורך.

אם כן הבנתי ששמעתי את כל ההתייחסויות, ואני יכולה להעלות את החוק להצבעה. אני מבקשת להצביע - -
אורטל יונה
רגע, יש לנו התייחסות.
היו"ר טלי פלוסקוב
עוד לפני ההצבעה? בבקשה.
אורטל יונה
אני עורכת דין מלשכת עורכי הדין. אנחנו מברכים על ההצעה הזאת. היא עוסקת בנושא מאוד חשוב שמדבר על חופש הבחירה של נשים איפה ללדת; בבית, בבית חולים, במרכזי לידה בבתי חולים – איפה שהן רק ירצו הן יוכלו לקבל את מענק הלידה. זה נושא חשוב מאוד. לכן אני חושבת שאין מקום להתניות בחוק. קצת קשה לי עם ההתניה של תעודת רופא ומיילדת. אם כבר יש הצעת חוק שמתקנת עוול אז נלך עם זה עד הסוף. הרי בסופו של דבר, כמו שאמרתם, מענק הלידה בא לכסות עלויות טיפול ראשוניות בתינוק. זה לא נועד לכסות בעלויות לידה או אשפוז, אלא נועד לכסות על עלויות תינוק. תינוק שנולד בבית לא עולה פחות מתינוק שנולד בבית חולים.

לכן אין מקום להתניה בנושא הזה. חופש הבחירה של האישה חייב להישמר. אם המדינה רוצה לעודד נשים ללדת בבתי חולים ולא בבית אפשר לעשות את זה באמצעים אחרים: דרך הסברה, חינוך, הגברת המודעות. זה לא צריך לבוא בצורה של שלילת מענק. לכן לי קצת קשה עם ההתניה בחוק. אפשר אולי לנסות בדרך אחרת, לדוגמה שהאישה תפנה תוך איקס שעות לרופא מוסמך, ותיבדק לטובת בריאותה, לטובת בריאות הילד. אבל אני לא רואה צורך שיהיה נוכח בלידה רופא מיילד או מיילדת כי היא יכולה לעשות את זה גם עם דולה באותה מידה. ממה שאני רואה פה בהצעה אין התייחסות לדבר כזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה על ההתייחסות, אבל אנחנו כבר נמצאים בשלב מתקדם של הצעת החוק הזאת. אנחנו פה מקבלים הצעות בלי סוף.

לכן אנחנו נצביע על הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 184) (זכאות למענק לידה עבור לידה בבית), התשע"ז-2017. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה-אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 184) (זכאות למענק לידה עבור לידה בבית), התשע"ז-2016,

אושרה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. אין מתנגדים, אין נמנעים. הצעת החוק אושרה בקריאה שנייה ושלישית, ותעבור בשבוע הבא למליאה.

תודה לכל השותפים. ברכות לחברת הכנסת תמר זנדברג ולצוות הוועדה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה לך. תודה ליועצת המשפטית ענת מימון ולצוות.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה לצוות הנפלא שנמצא אתנו עד השעות המאוחרות במליאה עד שהחוקים עוברים.

ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:20.

קוד המקור של הנתונים