ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/01/2017

סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים לעלות מוונצואלה לארץ, סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים בסכנה לעלות מוונצואלה לארץ

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 181

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, ד' בשבט התשע"ז (31 בינואר 2017), שעה 09:30
סדר היום
1. סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים לעלות מוונצואלה לארץ, של חה"כ שטרן אלעזר

2. סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים בסכנה לעלות מוונצואלה לארץ, של חה"כ פארן-כהן יעל
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

קסניה סבטלובה
חברי הכנסת
יעל כהן-פארן
מוזמנים
מזל כהן - מנהלת, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים

דסי צנגן - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים

יעקב פינקלשטיין - מנהל מחלקת קהילות יהודיות, משרד החוץ

דוריס קריאף - ממונה תיעוד וזכאות, משרד העלייה והקליטה

יהודה שרף - מנהל היחידה לעלייה, קליטה ומשימות מיוחדות, הסוכנות היהודית

אליהו שאול - מנהל שירותי עלייה דוברי ספרדית, הסוכנות היהודית

יגאל פלמור - דובר הסוכנות היהודית, הסוכנות היהודית

ג'ק קורקוס - מנהל תחום זכאות, הסוכנות היהודית

עריאל דיפורטו - מנהלת תחום עליית מצוקה, הסוכנות היהודית

ניקול מאור - עו"ד, מנהלת סיוע משפטי לעולים, המרכז לפלורליזם יהודי

שאול פרבר - מנהל, מכון "עתים"

אלעד קפלן - ראש מחלקה משפטית, מכון "עתים"

אריאל מואב - רכז מחקר, המחלקה למדיניות ציבורית-משפטית, מכון "עתים"

שרון בניאן - דוברת, התנועה המסורתית

יזהר הס - עו"ד, התנועה המסורתית

שירה בן ששון פורסטנברג - מנהלת מכון על משמר הכנסת, התנועה המסורתית

אנדרו סאקס - מזכ''ל כנס הרבנים בישראל, התנועה המסורתית

פרץ רודמן - אב בית דין, התנועה המסורתית

עופר דהן - מנהל מחלקת עליה וקליטה, הקרן לידידות

דבי אשכנזי - מנהלת אמל"ט וספרד, הקרן לידידות

אשכנזי דבורה - מנהלת מערך אמל"ט, הקרן לידידות

מאיר לב - chairman, מועצת ארגוני עולים

יצחק הילדסהימר - עיתונאי ופעיל חינוך בתפוצות, מוזמנים שונים

ג'אק ברגיל - עמותת אדיר ישראל, מנהל קשרי חוץ

דניאל אסתרון - כתב, סוכנות הידיעות איי-פי

תמרה זיו - כתבת, JERUSALEM POST
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר המתרגמים

1. סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים לעלות מוונצואלה לארץ, של חה"כ שטרן אלעזר

2. סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים בסכנה לעלות מוונצואלה לארץ, של חה"כ פארן-כהן יעל
היו"ר אברהם נגוסה
בוקר טוב לכולם. אנחנו מתחילים את הדיון. התכנסנו לדון בהצעות לדיון מהיר בנושא סירוב משרד הפנים לאפשר לתשעה יהודים בסכנה לעלות מוונצואלה לארץ, של חברי הכנסת אלעזר שטרן ויעל כהן פארן. ניתן למציעים להציג את הנושא. לדבריהם מדובר בתשעה יהודים שגוירו גיור קונסרבטיבי בשנת 2014 בוונצואלה, ופעלו במסגרת קהילה יהודית מוכרת למעלה משנה וחצי.

כידוע, חוק השבות אינו מבחין בין גיור אורתודוכסי, קונסרבטיבי או רפורמי בבואו לקבוע זכאותם של גרים. המצב הכלכלי בוונצואלה קשה וקיים שם מחסור במזון ותרופות, הם חיים בסכנה ואינם מורשים לעלות.

אנחנו היום נמצא דרך איך להציל אותם ולהביאם לארץ. איתי נמצאים חבריי חברי הכנסת יעל כהן פארן שהיא אחד המציעים וחברת הכנסת קסניה סבטלובה, חברת ועדה. אני אתן לחברת הכנסת יעל כהן פארן להציג את הנושא ולאחר מכן נשמע מהרב שהוא גייר וליווה את המשפחה יותר בעובדות, נשמע גם את משרד הפנים כמובן, הסוכנות היהודית ונגיע למסקנות. בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש, בוקר טוב. קודם כל אני מודה לך על קיום הדיון הזה וחייבת גם להודות לנשיאות הכנסת שאישרה את הדיון המהיר. באמת מדובר כאן בשני היבטים לבעיה. אני אתחיל מההיבט המאוד אישי, מדובר בתשעה יהודים שגוירו ואמורים לקבל אישור לעלות לישראל לפי חוק השבות, והם נמצאים בסכנת חיים. מדובר בחמישה מבוגרים וארבעה נערים או ילדים, שלוש משפחות שעברו תהליך גיור לאורך שנים וכבר חודשים ארוכים ממתינים לאישור עליה לישראל, בעוד מצבם והמצב של המקום שהם חיים בו הולך ונהיה רע, מסוכן, הם למעשה בסכנת חיים ואני רוצה באמת לחזק את דבריך קודם, חוק השבות לא מכיר באיזה גיור עברו היהודים. באשר הם יהודים, הם זכאים לעלות לארץ. אבל בפועל אנחנו רואים פשוט מדיניות שונה כלפי יהודים שעברו גיור אורתודוכסי או גיור מהזרמים שאינם אורתודוכסים. וכרגע מדובר פה בזרם הקונסרבטיבי שמייצג מיליוני יהודים ברחבי העולם וגם אלפים רבים, עשרות אלפים, מאות אלפים אולי בארץ.

אבל לצערי אני רואה שמשרד הפנים פשוט, זה נשמע כמו החלטה שהיא שרירותית או פוליטית מכוונת, מוצא תירוצים ומוצא סיבות והטענה שהם לא היו חלק מקהילה יהודית מוכרת, זה פשוט תירוץ לחוסר ההסכמה להביא אותם לארץ כשהמניע האמיתי והסיבה האמיתית היא אופן גיורם.

אז אני באמת קוראת לוועדה לקיים דיון ולשמוע כי אני מאוד רוצה לשאול שאלות את נציגי משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה, מדוע אותם יהודים לא מורשים לעלות לארץ כרגע , והכי חשוב, איך אנחנו מביאים ומגיעים לפתרון נקודתי כרגע כלפי אותם תשעה יהודים בוונצואלה שנמצאים יום יום בסכנת חיים. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, חברת הכנסת קסניה סבטלובה את רוצה להגיב בשלב זה?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יכול להיות שאצטרך לצאת לוועדת חוץ ובטחון.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תודה לך כבוד היושב ראש על קיום הדיון, ותודה לך חברתי יעל כהן פארן על היוזמה הזאת, כולנו קראנו על המצב הבלתי אפשרי שבו נתונים האחים שלנו, יהודים שחיים בוונצואלה וחפצים לעלות ארצה וזה לא מתאפשר להם לא כי השלטון הבריטי מונע מהם את זה, ולא כי השלטון העותומני רוצה לגרש אותם מכאן, אלא כי שלטון ישראלי, יהודי. אני חושבת שזו שערורייה ממש, וזו לא פעם ראשונה שאנחנו מתבשרים על דברים כאלה, אבל כאשר מדובר ביהודים שאכן נתונים בסכנה, ואנחנו יודעים שיש עכשיו מצב מאוד קשה, לא רק מבחינה כלכלית אלא בכלל, אי יציבות גדולה שוררת בוונצואלה, הרי הסיבות תמוהות מצד אחד, מצד שני ברורות כאור שמש. זו החלטה שאני ארשה לעצמי לכנות אותה יעל, את התייחסת בעדינות, אבל אני אגיד שזו החלטה פוליטית לחלוטין, ודווקא במקרה של אותם יהודים שכן עברו את הגיור ורוצים להגיע ארצה כבר כיהודים מוכרים, הם מקבלים סירוב, בעוד שקבוצות אחרות של זרע ישראל, מה שנקרא, של בני מנשה, עולים ארצה בלי שהם עברו את הגיור והם עוברים אותו רק כאן, במדינת ישראל. אבל כמובן שזה גיור אורתודוכסי וזה גיור קונסרבטיבי ועושים איפה ואיפה כל הזמן, ואנחנו מתנגדים לכך.

אנחנו מדינת ישראל, מדינת היהודים, כל היהודים. ואם אנחנו עכשיו נשים את הקו הזה ונפריד בין יהודים כאלה לבין יהודים אחרים אז למה נוצרנו בכלל? למה אנחנו הוקמנו? למה קיימת מדינת ישראל שעושה איפה ואיפה בין היהודים השונים על סוגיהם. הדבר הזה לא ייעשה. מי שרוצה עכשיו לשים קו חוצץ בינינו לבין האחים היהודים שלנו בגולה, בארצות הברית ובמדינות אחרות, הוא לא יצליח. אנחנו לא ניתן לזה לקרות, ואני מאוד מקווה שחוץ מהפתרון הנקודתי שכמובן חייבים למצוא, ואני מאוד מקווה שאנחנו נצא מפה עם החלטה ברורה, חוץ מזה גם נמצא פתרון איך לעצור את ה"הפרד ומשול", הזה, את האיפה ואיפה בין בני אותו העם, אחים לדם, אחים לאמונה, אחים לנשמה. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נשמע את הרב אנדרו סאקס, מזכ"ל כנסת הרבנים בישראל וראש הלשכה לשירותי דת של התנועה המסורתית שמלווה את משפחות הגרים. אנחנו רוצים לשמוע כבוד הרב, במישור העובדתי גם, מה קרה בדיוק, איפה הבעיה ולמה לדעתך משרד הפנים מתנגד. נשמע ממך את העובדות.
אנדרו סאקס
אוקיי. ב-2011 התארגנה קבוצה של אנשים בוונצואלה בעיר בשם מרקאיי, שהתעניינו בגיור. אותם אנשים למדו שלוש פעמים בשבוע עם רב מוסמך, הרבה מהלימודים היו דרך האינטרנט, זה נכון, אבל הם ארגנו חבורה בשם "בית שמחה מרקאיי" איפה שקיימו תפילות בכל שבת ושבת. לקראת סוף הלימודים שפעם אחת זה היה יהדות כללית, פעם אחת זה היה רמב"ם ופעם אחת זה היה שיעור בתלמוד. עברו את הגיור בסנטה מרתה, אני בעצמי הייתי בסנטה מרתה, ראיתי את הקהילה שם, לאחר הגיור הם המשיכו ללמוד באולפן בפדרציה הציונית בקראקס, שזה שעתיים וחצי כל כיוון. שם הם פגשו אנשים מקהילה יהודית מוכרת בוולנסיה.

יש בעיה כללית שאני חושב שכל העובדים עם עולים מאמריקה הלטינית מכירים, שבדרך כלל ברוב הקהילות, במיוחד בקולומביה, פרו, ברזיל ומקסיקו, מי שהוא גר לא מוזמן להשתתף בתפילות בבית הכנסת הממוסד, אז לא הייתה להם שום סיבה או תקווה להתפלל בוולנסיה, אבל למזלם הם פגשו חברים מאותה קהילה בזמן שלמדו באולפן בקראקס שהזמינו אותם להצטרף, וכך הם עשו, נדמה לי במרץ 2015. הם ממשיכים ללמוד שיעור בכל שבוע עם הרב שלהם, הם הגיעו כל ערב שבת, בוקר שבת, לוולנסיה לתפילות להשלים את המניין, היום יש כבר בעיה בערב כי יש סכנה לצאת משם.
הייתי אומר כמה דברים חשובים
אם זה היה פיקוח נפש בלבד – דיינו. אם זה היה רק בית דין מוכר – דיינו, אם זה היה רק חברים בקהילה מוכרת, מה שיש בוולנסיה – דיינו. לימודים יש להם, שבתות יש להם והמדיניות במשרד הפנים היא כך, שבדרך כלל מי שעובר גיור צריך לחכות תשעה חודשים לאחר הגיור, מי שלומד בנסיבות קצת חריגות כמו שאין רב במקום בתוך הקהילה, זה 18 חודשים, אותם אנשים הם כבר 20 חודשים בבית הכנסת וכבר התחילו את הלימוד ב-2011. כולם, כולם, שומרי כשרות ושומרי מסורת.

עוד דבר שאני רוצה להגיד, נכון להיום אף אחד לא מהסוכנות ולא ממשרד הפנים טרח להגיד להם שהם קיבלו תשובה שלילית. נודע לי, לא נתנו לי לראות את המכתב, המכתב המקורי, למרות שאני בקשר כל יום עם הרב המגייר, אבל נכון להיום הם מחכים לראות את המכתב.

עוד שני דברים שאני חושב שחשוב להדגיש פה: באתר של הסוכנות מופיע פעם אחרי פעם אחרי פעם קבוצות מקהילות מתפתחות, איפה שכולם, כולם, כל היהודים שם הם גרים, רוב רובם על ידי רבנים שהרבנות שלחה לשם, כולל הרב אלי בירנבאום שלא רק הם גיירו אותם וכתוב שם "בתנאי שהם יעלו ארצה" בניגוד למדיניות של משרד הפנים, אלא היו מקומות שהגיעו לשם הרב בירנבאום ונציגי הרבנות והעלו אותם שבועות ספורים מיד אחרי הגיור, אפילו שילמו עבור הדרכונים האלה שלא היה להם כסף. אנחנו רואים את זה פעם אחרי פעם עם המאות אולי אלפי גרים של שבי ישראל האורתודוכסים שמביאים. אז זה שאומרים אין אפליה בין הזרמים, זה פשוט שקר. זה לא עיוות, זה שקר. אנחנו ראינו את זה בבעיה של כמעט כל אלה שצבע עורם אינו לבן, כולל אלה שרצו רק ויזת סטודנט מאוגנדה ועכשיו אנחנו רואים את זה במה שהם קוראים "האינדיאנים האלה".

הדבר האחרון שאני רוצה להגיד, עקב העובדה שיש אפליה כזאת אנחנו נאלצים לגשת לבג"צ פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם, בכמעט כל המקרים אנחנו מנצחים כי הצדק והחוק איתנו, אבל מה שקורה, זה עניין שמעייף אותנו כך שאנחנו צריכים פעם אחרי פעם להוציא את המשאבים האלה על אנשים שהם יהודים לכל דבר. ואם מנסים לקבל תשובה, התשובה ממשרד הפנים משתנה מיום ליום. בהתחלה הם לא היו בקהילה מוכרת.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה זמן הם לא היו מתאריך הגיור?
אנדרו סאקס
מהיום שהם עברו את הגיור הם כבר הגיעו לקראקס להשתתף באולפן מיד, כשהיו שם הם פגשו חברים מהקהילה בוונצואלה, אז הייתה תקופה, עברו את הגיור ב-2014 והצטרפו, ועדיין פעילים בקהילה בוולנסיה ממרץ 2015.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
או מרץ או יוני 2015, זה מעל שנה וחצי.
אנדרו סאקס
לא זוכר, מרץ או יוני 2015, ממילא כבר עברו 18 חודשים. אז קודם לא היו בקהילה מוכרת, אחר כך הייתה תקופה שלא הייתה בקהילה מוכרת, אחר כך אמרו לא, הם חייבים 23 חודשים. כל פעם זה תירוץ אחר ואנחנו רואים את זה אצל אנשים שצבע עורם אינו לבן. אני רוצה להדגיש פה שהבעיה איננה אצל הסוכנות, הבעיה אצל משרד הפנים ואלה שמסרבים לקבל טלפונים ולהראות אפילו טיפ טיפה של אנושיות, אנחנו נביא, ואני שמח על 100 פליטים סורים מסוריה? אבל היהודים שלנו שלפי כל דעה הלכתית ובשיחה עם יהודה שרף שהוא ראש מחלקת עליה של הסוכנות, והקלטתי את השיחה, הוא אומר שלפי דעתו הרבנים והבית דין, זה בית דין מוכר שהוא מכיר בהם כיהודים לפי הדעה שלו מגיע להם לעלות אבל הוא לא ממליץ על הדבר הזה, הוא לא ממליץ על הדבר הזה ממשרד הפנים. אם אתה לא ממליץ זה מדליק נורה אדומה וכך הסיכויים הם כמעט קלושים ואפס.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מי לא ממליץ?
יהודה שרף
הוא לא מדייק.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הוא עכשיו מדבר ואנחנו יכולים לשאול. אם אפשר לשאול רק מי לא ממליץ, להבין את זה עד הסוף. הסוכנות לא ממליצה על ההעלאה שלהם?
אנדרו סאקס
בדיוק.
יהודה שרף
לא מדויק. סליחה, לא מדויק.
אנדרו סאקס
סליחה, היא שאלה אותי שאלה.
היו"ר אברהם נגוסה
כבוד הרב, אמרת קודם שהבעיה היא לא אצל הסוכנות אלא אצל משרד הפנים. עכשיו אתה אומר לי שהבעיה אצל הסוכנות כי הם לא המליצו להעלות אותם. האם הבנתי אותך נכון?
אנדרו סאקס
מה שאני רוצה להגיד, הבעיה של גזענות איננה בעיה אצל הסוכנות, זו בעיה אצל משרד הפנים לפי השקפתי, אבל הבעיה במקרה הזה, בדרך כלל בנאדם שעובר גיור בשיקאגו ורוצה לעלות, מעביר את הניירת דרך הסוכנות, הסוכנות מקבלת את כל המסמכים, הם מאשרים את זה, מעבירים את זה למשרד הפנים שבדרך כלל מעבירים את זה ונותנים אור ירוק. במקרה הזה הם אספו את כל הניירת אבל לא המליצו על עלייה וכתוצאה מכך זה מדליק נורה אדומה במשרד הפנים ומה אתה מצפה, אם הם לא מקבלים המלצה, אז הם יודעים, הם חושבים שיש משהו בעייתי פה. אבל שוב אני רוצה להדגיש, בנאדם באינסטנציה הגבוהה ביותר אמר שלפי הדעה שלו בית הדין היה מוכר, היהודים הם יהודים, מגיע להם לעלות אבל הוא לא ממליץ על כך למשרד הפנים.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. אוקיי. כולם פה וגם יהודה נמצא פה, אז אנחנו נשאל אותו. יהודה אני מבקש שתרשום את הדברים ותתייחס בתורך. אנחנו רוצים לשמוע את הרב שאול ברבר ממכון עתים.
אלעד קפלן
הוא לא הגיע היום, אני אייצג אותו. אני מהמחלקה המשפטית. אני אגיד ממש דברים קצרים, יש מאבק שמתנהל לאורך שנים על כל גיור וגיור שנערך לא בדיוק לפי הקריטריונים הצרים והמאוד מאוד נוקשים של משרד הפנים. וכל פעם אנחנו שומעים את אותם טענות. "אם רק יכירו בגיור הזה, אז ינהרו אלפי עובדים זרים ופליטים לשערי מדינת ישראל ויפרצו את גבולות המדינה" וזה לא קורה. פעם אחר פעם המאבק הזה מתנהל וזה לא קורה.

כל פעם הדיונים מגיעים לפתחו של בג"צ, שאני חושב שזו לא הפלטפורמה הנכונה לנהל את השיח על מי הוא יהודי במדינת ישראל, אבל כל פעם יש הכרעה והמתגיירים מקבלים את ההכרה ואנחנו כל פעם חוזרים לשם שוב ושוב ושוב ושוב, והגיע הזמן שהנציגים המכובדים של משרד הפנים שיושבים פה יגידו "טעינו". "כל פעם התרענו שזה יביא לכאוס ואי הבנה מי הוא יהודי וטעינו" והגיע הזמן שגם הפעם אנחנו נבין שלא יכול להיות שאנחנו נאבקים על כל גיור וגיור וצריך קריטריונים ברורים והגיוניים ומכילים וקשובים שמכבדים את זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.
היו"ר אברהם נגוסה
אז עמדתכם היא שצריך להביא אותם. כי יש מחלוקת בעניין התבחינים, כפי שהוא הגדיר הרב.
אלעד קפלן
לא יכול להיות שמדינת ישראל, מדינת ישראל צריכה לקבל את כלל העם היהודי על כלל קהילותיו וכאן יש מקרה ברור, ואני לא מכיר את כל הנסיבות של המקרה הספציפי, יש כאן מקרה ברור של קהילה יהודית שעורכת גיורים והגיורים האלה מוכרים בכל רחבי העולם על ידי קהילות בכל רחבי העולם ולא יכול להיות שכל פעם חוזרים לוועדות הכנסת ולבג"צ כדי לנהל שיח שהוא כל כך פשוט.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. עו"ד ניקול מאור מהמרכז לפלורליזם יהודי.
ניקול מאור
שלום. אני קודם כל הייתי רוצה להבהיר שאני לא רואה את ההתנהלות של רשות האוכלוסין כהתנהלות שהיא גזענית. אני לא חושבת שזו האשמה צודקת או הוגנת על אף שאני מייצגת לרבות גם את התנועה המסורתית, וגם במקרה הזה. אני כן חושבת שהמבחן שבית המשפט קבע הוא האם הגיור נערך בקהילה מוכרת, ו-ב' האם יש חשש לניצול לרעה של הליכי הגיור.

במקרה הנוכחי אין ספק שהגיור עצמו נערך בפני בית דין מוכר של התנועה המסורתית, וזה אומר שהגיור עצמו הוא מוכר. השאלה, ובשביל זה גם נקבעו קריטריונים, היא שאלה האם יש ניצול לרעה של הליכי הגיור. זו שאלה שצריך לבחון אותה ואלה שתי שאלות נפרדות.

אני לא מייצגת את התנועה במקרה הספציפי הזה, אבל אחרי שיש קבוצה של מתגיירים, גם אם הם לא למדו באופן שעונה לחלוטין על הקריטריונים שנקבעו באמת בהסכמה של כל הזרמים, אבל שרואים את ההתנהלות שלהם גם לפני וגם אחרי, שנראה שאין חשש אמתי לניצול לרעה של הליכי הגיור, ומהרגע שאין חשש לניצול לרעה של הליכי הגיור, צריכים להעלות אותם.
יזהר הס
שניה אחת אדוני היושב ראש, אני מנכ"ל התנועה המסורתית. יש פה פרשנות צרה ושונה של משרד הפנים ביחס למה היא קהילה יהודית מוכרת. הייתי מבקש ממך עורכת דין מאור, אם את יכולה להרחיב בעניין הזה, אני חושב שזה מאוד מהותי.
ניקול מאור
מה שאני אומרת, שהשאלה של קהילה יהודית מוכרת היא שאלה של אקט הגיור. אצל איזה מסגרת נערך הגיור. אז אין ספק שאיפה שנערך הגיור, בפני בית דין של התנועה המסורתית. הזרם המסורתי הוא זרם יהודי מוכר לכן הגיור עצמו נערך בקהילה יהודית מוכרת. השאלה של השתייכות לקהילה וכל זה, כל זה קשור לקריטריונים האם היה ניצול לרעה של הליכי הגיור, ועל זה דיברתי.
היו"ר אברהם נגוסה
מה את אומרת על המשפחה הזו?
ניקול מאור
מאחר ובמקרים רגילים, יש קריטריונים שגם אנחנו הסכמנו עליהם, שאם יש גיור דרך האינטרנט, זה מעלה חשש. אבל במקרה הנוכחי, הקהילה עצמה, עם הרב שלימד אותם ועם ההשתייכות - - - הסירו את החשש הזה, ומהרגע שהחשש הזה הוסר – צריך להעלות אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נשמע עכשיו משרד את הפנים. נציגות משרד הפנים הן מזל כהן ועורכת הדין דסי. אתם שמעתם, אנחנו רוצים להבין האם אתם מקבלים ומכירים בגיור קונסרבטיבי לצורך עליה לפי חוק השבות. דבר שני, אם כן - למה מתעכבים, מה הבעיה?
מזל כהן
כללי הגיור נקבעו, תבחיני הגיור למעשה, נקבעו עם שלושת התנועות, התנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית והאורתודוכסית, יש לנו מאות בקשות למעמד עולה מכוח גיור של התנועה הקונסרבטיבית. אם הם עונים לתבחינים שנקבעו, כפי שאמרתי התבחינים האלה הוכרו על ידי שלושת התנועות, הם נרשמו יחד עם שלושת התנועות, התבחינים אושרו על ידי שלושת התנועות. כל גיור שמתקבל, ולא משנה מאיזו תנועה, נבחן על פי אותם תבחינים. יש מקרים שהם לא עונים על התבחינים. גם במקרה הזה לא מצאנו מקום לאשר את הגיור הזה כי הם לא ענו בדיוק לתבחינים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אתם לא מצאתם מקום לאשר את הגיור? את הגיור את לא מאשרת? זה כנראה נפלט לך אבל כנראה שהתכוונת לזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אמנם יש פריבילגיה לחברי הכנסת להיכנס באמצע ולשאול שאלות, אבל אני מבקש מחברתי שתדברו אחת-אחת. את יכולה לשאול אותה, אבל בתור.
אנדרו סאקס
אגב, תשאל אותה איפה התבחינים מופיעים כי הם לא באתר, הם לא מופיעים באף מקום ואיך יודעים שהם קיימים.
דסי צנגן
הם הופצו לתנועות המגיירות, הם צורפו לבדיקות שלנו לבג"צ.
אנדרו סאקס
רק דרך בג"צ.
מזל כהן
לא, לא דרך בג"צ.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אז אולי תפרסמו אותם כדי שזה יהיה לנחלת הכלל.
מזל כהן
הם נחלת הכלל.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אז למה זה לא באתר שלכם?
מזל כהן
סליחה?
יזהר הס
זה מופיע באתר משרד הפנים בכל השפות?
היו"ר אברהם נגוסה
אדוני, אני מבקש.
דסי צנגן
שאתה לא יודע. אתה טוען ש - - -
יזהר הס
רק כשניגשתי לבית המשפט קיבלתי אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
אדוני תרשום, אני אתן לך להתייחס. אבל לא באמצע הדיבור. רק לחברי הכנסת מותר. חברת הכנסת קסניה תמשיכי בשאלתך.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
שאלתי מדוע אם התבחינים האלה מוכרים והם לא סוד, מדועה אתם לא מפרסמים אותם.
מזל כהן
הם מפורסמים, מה זאת אומרת? כל התנועות קיבלו את התבחינים, הסוכנות היהודית מכירה אותם.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
התנועות הבנו, למה אתם לא מפרסמים את זה באתר שלכם?
מזל כהן
אפשר לשים את זה, זו לא הבעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
לי יש את התבחינים, כלומר מצאתי באיזה שהוא מקום. או שמישהו נתן לי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אפשר לשאול אותה אבל מה הייתה האמירה שלה שלא מאשרים את הגיור. מי שמך?
מזל כהן
לא מאשרים מעמד מכח אותו גיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל את אמרת "לא מאשרים את הגיור" זה מה שאמרת.
מזל כהן
אז זה יצא, בסדר, נו אז טעיתי בדבריי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כנראה שזה לא סתם יצא, כי עובדה שאתם רואים את עצמכם כמי שמאשר גיור.
מזל כהן
אני לא מאשרת גיור. התנועות מאשרות אם הגיור הזה מוכר או לא. אני לא מאשרת גיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז מה את מאשרת?
מזל כהן
אני מאשרת מעמד מכח הגיור הזה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ואת לא אישרת את המעמד הזה מאחר ש- - -?
מזל כהן
הם לא ענו לתבחינים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מה התבחינים שהם לא ענו בהם?
מזל כהן
קודם כל הם לא השתייכו לקהילה מוכרת, לא לפני הגיור ולא אחרי הגיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל לפני הגיור זה סביר, הם לא היו יהודים לפני הגיור, נכון?
מזל כהן
מה זה שייך? הם צריכים במהלך הגיור - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מה זה מה זה שייך? את מבינה שאת סותרת את עצמך? מי שמתגייר הוא לא יהודי, הוא צריך להיות חלק מקהילה יהודית לפני שהוא יהודי, נשמע לי קצת סתירה.
דסי צנגן
תהליך ההכנה לגיור כולל לימודים לגיור והשתייכות לקהילה יהודית מוכרת במשך הלימודים לגיור. במקרה הזה, הם לא השתייכו לקהילה יהודית מוכרת לא במשך הגיור ולא למעלה משנה אחריו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל זה מנותק מהדברים שנאמרו קודם, האם אתם אומרים שהדוברים לפניכם משקרים?
דסי צנגן
את צריכה להקשיב טוב למה שנציג התנועה הקונסרבטיבית אמר. הוא לא טען שהם השתייכו לקהילה יהודית מוכרת במהלך הלימודים לגיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
נכון, הוא טען שהייתה עם זה בעיה. הוא אפילו אמר, הוא לא רק לא טען, הוא הדגיש שיש בעיה במדינות אמריקה הלטינית שלא מזמינים את מי שנמצא בתהליך גיור, אלה היו דבריו אם אני מצטטת נכון, ותקן אותי אם אני טועה, שהם לא מזמינים את מי שנמצא בתהליך להיות חלק מהקהילה, זאת המסורת שם. האם אתם בכלל מודעים לכך, האם אתם מתייחסים לכך?
דסי צנגן
אנחנו מאוד מודעים לכך.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה לא נשמע ככה.
דסי צנגן
חבל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
חבל, זה הדברים שאת אומרת.
דסי צנגן
במהלך השנים אושרו לא מעט גיורים מאמריקה הלטינית ולא רק של התנועה האורתודוכסית או שאני אגיד אף לא אחד כמעט מהתנועה האורתודוכסית כי האורתודוכסים לא מגיירים באמריקה הלטינית. במשך השנים אושרו לא מעט גיורים קונסרבטיביים ורפורמים מאמריקה הלטינית.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אושר מעמד, תדייקו בדבריכם, אתם לא מאשרים גיור.
דסי צנגן
יפה, אושר מעמד, על בסיס גיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
השאלה שלי אלייך האם הדברים שהועלו קודם לכן על ידי הרב היו מוכרים לכם גם בהקשר של הקושי הפיזי להיות חלק, ולא רק הפיזי, הפיזי והקהילה שלא הזמינה אותם, ושמרגע שהם כן עברו גיור, הם כן היו חלק מהקהילה שנמצאת שעה נסיעה משם. האם זה היה מוכר לכם ובמודעות שלכם?
דסי צנגן
אני עוד פעם חוזרת, כעובדה. כשנה וארבעה חודשים לאחר הגיור שהם עברו, הם כן מצאו קהילה יהודית מוכרת בוולנסיה.
היו"ר אברהם נגוסה
אחרי כמה זמן אמרת?
דסי צנגן
כשנה וארבעה חודשים לאחר הגיור, הם כן מצאו קהילה יהודית בוולנסיה שהם כן מצאו דרך להשתייך אליה. כעובדה, במשך כל התקופה של ההכנה לגיור ובשנה וארבעה חודשים לאחר הגיור הם לא השתייכו לשום קהילה יהודית.
אנדרו סאקס
הם השתייכו לקהילה בשם בית שמחה מרקאיי, איפה שקיימו חוגים ותפילות כל שבת ושבת, רק שזו לא קהילה מוכרת.
דסי צנגן
אני שואלת אם זו קהילה יהודית מוכרת. טרם הגיור, האם זו הייתה קהילה יהודית מוכרת?
אנדרו סאקס
תני לי לענות. עקב העובדה שלא קיבלו אותם לבית כנסת עד לאחר הגיור הם קיימו והקימו קהילה משלהם באותה עיר שקוראים לה בית שמחת מרקאיי, אני רוצה לתקן משהו, מה שאת אומרת שכמעט ולא מעלים גרים אורתודוכסיים, אני רוצה שתסבירי את כל הגיורים האורתודוכסיים שמופיעים באתר של הסוכנות של הרב אלי בירנבאום, של - - - מקולומביה, מפרו, ששולחים מהרבנות לגייר ולהביא אותם מיד לארץ. להגיד שלא עושים את זה לאורתודוכסים, זה פשוט לא - - -
דסי צנגן
אני אומרת עוד פעם, אנחנו הכרנו ונתנו מעמד עולה על בסיס גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים לגרים מאמריקה הלטינית.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
יש לך מספרים?
דסי צנגן
בכל שנה מאושרות מאות בקשות לעולה על בסיס גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה מדויק, עד כמה שאתם יודעים?
ניקול מאור
כן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז השאלה עכשיו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אנחנו צריכים להתמקד בעובדות, גם אם יש מחלוקת, שהעובדות תהיינה ברורות. כבוד הרב, הטענה שמשרד הפנים אומר שלא היה קשר למשפחות האלה לשום קהילה יהודית מוכרת לפני הגיור. האם זה נכון?
ניקול מאור
עוד פעם, אנחנו צריכים לזכור שהגיור הזה נערך לפני הקריטריונים. זה דבר ראשון. דבר שני, הקריטריונים הם לא - - - בית המשפט העליון קבע שזכותה של מדינת ישראל לקבוע קריטריונים כדי למנוע ניצול לרעה של הליכי הגיור. אז השאלה שצריכה להישאל פה, הרי משרד הפנים מסכים שהגיור עצמו, תעודת הגיור הוצאה ומוכרת. השאלה אם על סמך אותו גיור אפשר להעלות את אותם אנשים והשאלה הנשאלת היא רק אם יש ניצול לרעה של הליכי גיור. לשאלה הזאת נקבעו קריטריונים שנקבעו אחרי הגיור, והקריטריונים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להבין, את טוענת שמשרד הפנים קיבל ומכיר בגיור? זה מה שאת אומרת. אבל לא שמענו שהם מכירים, הם אומרים שבגלל שהם לא עמדו בתבחינם, אנחנו לא הכרנו ולא קיבלנו את הגיור שלהם.
ניקול מאור
לא, את הגיור עצמו הם מכירים, הם רק לא מכירים בזכותם לעלות על סמך הגיור.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. לכן אני רוצה לדעת אם זה שהם צריכים להיות שייכים לקהילה מוכרת לפני הגיור, האם זה בקריטריון שלהם או לא?
ניקול מאור
זה בקריטריון, במקרה הרגיל כדי לבדוק האם היה ניצול לרעה של הליכי גיור. המקרה הזה הוא לא מקרה רגיל. הוא לא מקרה רגיל, כי לא הייתה שם קהילה יהודית שהיה אפשר להשתייך אליה איפה שהם גרו, כמו כל מיני קהילות מתפתחות בדרום אמריקה, שגם הרבנות מצאה אותן וגם הקהילה המסורתית מצאה אותן ויש מקומות שגם התנועה המסורתית מצאה אותן.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. לכן מה שאת אומרת שלי מה שמשרד הפנים טוען, שהם לא השתייכו לקהילה יהודית מוכרת לפני הגיור, הטענה נכונה, כלומר שהם צודקים בטענה הזאת.
אנדרו סאקס
אבל אתה לא שאלת איך מגדירים קהילה מוכרת, הם לא מגדירים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע. אם הגענו להסכמה בנקודה הזאת, אני שואל, יש פה את העניין של מקרה חריג הומניטרי וצריך להתייחס לזה כאל מקרה מיוחד. זה מה שאתם טוענים?
ניקול מאור
אני אומרת, עוד פעם, קודם כל הקריטריונים נקבעו אחרי זה, אבל דבר שני, כן. הכלל הוא שהדרך הנורמטיבית, אפשר להגיד יש אור ירוק ואור אדום. אור ירוק כשלא בודקים. מי שמתגייר ולמד בקהילה יהודית מוכרת, והתגייר שם ונשאר שם שבעה חודשים, לא שואלים שאלות, מעלים אותם. מי שלא עומד בכל הקריטריונים וצריכים לשאול שאלות, אז פה באמת הייתה הזכות המלאה לשאול שאלות, אבל אני אומרת שהתשובה הייתה צריכה להיות אחרת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אפשר לשאול רגע, יש כאן איזה שהוא ויכוח על העובדות לגבי הקשר לקהילה אחרי הגיור?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, זה עוד לא, אני אגיע לשם. אנחנו ביררנו על לפני, עכשיו אני רוצה להבין ממשרד הפנים מה ההגדרה שלכם לקהילה יהודית מוכרת.
דסי צנגן
אני יכולה להקריא, ההגדרה מופיעה בתבחינים, שכאמור התנועות היו שותפות מלאות לגיבושם. כתוב ככה: קהילה יהודית מוכרת מבוססת לאורך זמן ופעילה, בעלת זהות יהודית משותפת וידועה, לה מסגרות קבועות של ניהול קהילתי ואשר משתייכת לאחד הזרמים המוכרים באוכלוסייה היהודית העולמית על ידי המוסדות המוסמכים של אותה קהילה ו/או מוכרת כקהילה יהודית על ידי הסוכנות. זו ההגדרה של קהילה מוכרת.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. ואתם טוענים שהקהילה הזאת לא מתאימה להגדרה.
דסי צנגן
לא. גם התנועות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את אמרת שהרב אמר שהדרישה של משרד הפנים זה 18 חודשים להשתייך לקהילה יהודית מוכרת, והוא טען קודם שהוא אמר שהם היו שייכים 20 חודשים לקהילה יהודית מוכרת. עכשיו בדברייך אמרת שהיה פער מיום של הגיור שלהם עד שיתחברו או ישתייכו לקהילה יהודית מוכרת, שנה וארבעה חודשים, אני צודק?
דסי צנגן
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
ומאז ועד עכשיו שהם משתייכים לקהילה, הקהילה הזאת מוכרת לכם? אתם מכירים בקהילה היהודית הזאת, אחרי שנה וארבעה חודשים הם השתייכו לקהילה יהודית?
דסי צנגן
מיוני 2015. זה האישורים שאנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, מיוני 2015. על זה אין לכם מחלוקת.
דסי צנגן
אנחנו קיבלנו אישורים על זה שהם משתתפים בקהילה בוולנסיה מיוני 2015.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו הוויכוח הוא ההפרש של שנה וארבעה חודשים?
דסי צנגן
לא. אני חוזרת עוד פעם. יש כאן שני דברים וגם התבחינים מתייחסים לשתי תקופות של השתייכות. יש תקופת השתייכות במסגרת הליך ההכנה לגיור, במסגרת הלימודים לקראת הגיור, ויש תקופה של השתייכות לאחר הגיור. במקרה הזה בתהליך ההכנה לגיור לא הייתה השתייכות, ולכן אי אפשר את הדבר הזה, קשה לתקן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן אבל זה אומר שאי אפשר לתקן.
דסי צנגן
אפשר לתקן.
היו"ר אברהם נגוסה
אפשר לתקן אותו?
דסי צנגן
כן. אפשר לתקן. השאלה היא עוד פעם, מה הם יעשו עכשיו כאשר הם כן משתייכים לקהילה יהודית מוכרת פרק זמן מסוים, האם הם יעברו עוד פעם תהליך כזה, או שהם ישתייכו פרק זמן מאוד מאוד ארוך לקהילה הזאת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
איפה זה בקריטריונים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שתקריאי לי מהתבחינים את 2.ד. האם זה יכול להיות פתרון? תקריאי.
דסי צנגן
בשמחה. אני רק רוצה, בגלל שזה ד', ויש לפני זה א', ב', ג', אני רוצה להדגיש ש-ד' זה התנאי של ההשתייכות לקהילה לאחר הגיור. אבל הוא לא מאיין את הצורך של ההתקיימות של התנאי של השתייכות לקהילה לפניו. זה בנוסף. זה לא חלופי. 2.ד להקריא מהתחלה?
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שעד הסוף תקריאי, כולם ישמעו.
דסי צנגן
יש שתי חלופות ב-ד', והחלופה הרלבנטית אליהם היא החלופה השנייה.
היו"ר אברהם נגוסה
כאשר לימוד לקראת. תתחילי משם.
דסי צנגן
כאשר לימוד לקראת גיור נערך שלא באופן המקובל במסגרת הקהילתית אלא כמפורט בסעיף ב.3 לעיל" ,הכוונה שבאמת מדובר בלימודים באינטרנט בעיקר, "לא תתקבל בקשה למעמד עולה עד לחלוף תשעה חודשים מיום הגיור בהם המתגייר ממשיך להשתייך לקהילה יהודית מוכרת. הוגשה בקשה בתום תשעה חודשים מיום הגיור ונתמלאו התנאים האחרים להכרה בגיורו, תינתן לו אשרה מסוג א.5 ובקשתו למעמד עולה תידון אחרי הגשת המסמכים המעידים על השתתפות פעילה בחיי קהילה בין בארץ ובין בחו"ל, למשך תקופה כוללת של 21 חודשים מיום הגיור".
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו, מיוני 2015 זה יותר מתשעה חודשים?
דסי צנגן
בוודאי.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. אז זה אומר שיש להם אפשרות להגיש את המועמדות.
דסי צנגן
זו בדיוק הבעיה, בגלל שכל התקופה שלפני הגיור הם לא היו שייכים לקהילה יהודית מוכרת. לכן יש בעיה עם הגיור עצמו.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. אני שואל שאלה, הסעיף אומר שהם יכולים גם להשלים הגשת המסמכים המעידים על השתתפות פעילה בחיי הקהילה בין בארץ ובין בחו"ל.
דסי צנגן
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
האם אותה משפחה יכולה להגיע לארץ ולהשתייך לקהילה פה, אני לא מגדיר אם קהילה קונסרבטיבית או רפורמית או אורתודוכסית. פה בארץ, האם זה יהיה מקובל עליכם לתת להם מעמד עולה. כשישלימו את זה. זה מה שאני אומר.
דסי צנגן
אני חוזרת ואומרת, התבחינים האלה באמת מאפשרים השלמת תקופת השתייכות לקהילה היהודית גם בארץ, אבל זה כאשר התקיים התנאי של הליך לימודים לקראת גיור בקהילה יהודית מוכרת שם, והתנאי הזה לא התקיים במקרה שלהם.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל באותו סעיף שקראת, אנחנו הבנו איפה המחלוקת, אנחנו מנסים להגיע לפתרון.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כי זה קפקאי, זה לעולם לא ייפתר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני זורם אתך עו"ד דסי, בסעיף שקראת גם כתוב "תינתן לו אשרה מסוג 5.א. האם ניתן לעשות את זה כדי לתת להם אפשרות להשלים פה בקהילה את ההפרש מה שטענת?
דסי צנגן
אם הקושי היה רק בתקופת ההשתייכות שלאחר הגיור, בהחלט היה ניתן לתת את ה-א.5, כדי שהם ישלימו את תקופת ההשתייכות שלהם בישראל. הבעיה היא שקיים קושי מהותי וגדול בתקופה שלפני הגיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל את זה את לא יכולה לשנות יותר. זה עבר, את רוצה שהם יעברו עוד פעם תהליך גיור עכשיו מחדש, זו ההצעה שלך?
דסי צנגן
לאחר תקופה של השתייכות לקהילה יהודית מוכרת, קודם כל, הדבר הזה בהחלט אפשרי וזה לא משהו שלא נעשה בעבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
את שומעת את עצמך?
דסי צנגן
כן. אני שומעת. זה דבר שכבר נעשה בעבר.
היו"ר אברהם נגוסה
זה אומר שהגיור של אותה משפחה, למרות שהוגדר פה, התנאים הקשים שצריך להתחשב וכל זה, והסבירו פה הרבנים שליוו ומלווים את המשפחה, ואתם אומרים בכלל אנחנו לא מכירים בגיור שלהם, בגלל שלא הייתה שייכות לקהילה יהודית מוכרת לפני הגיור, זה מה שאת אומרת לי?
דסי צנגן
מה שאני אומרת, מאחר ולא הייתה שום השתייכות לקהילה יהודית טרם הגיור, אז הם לא עומדים בתנאי הזה שנקבע בתבחינים. אני אומרת, זה תנאי מהותי. אנחנו לא רוצים, וגם זו הייתה המדיניות של התנועות, שיהיה גיור אינטרנטי. אנחנו חושבים שזה לא ראוי וזה לא מקובל.

לצד גיור אינטרנטי כן צריכה להיות השתייכות לקהילה, גם אם מדובר בקהילה שהיא לא מספיק מבוססת בשביל לקיים קורס גיור משלה. בנסיבות כאלה, הגיור עצמו הוא בהחלט בעייתי.
היו"ר אברהם נגוסה
עורכת הדין מאור אמרה קודם שהקריטריונים מקובלים על כולם, זה מה שאמרת.
ניקול מאור
אני אמרתי שהקריטריונים נקבעו כדי למנוע ניצול לרעה של הליכי הגיור. התנועות הסכימו עם רשות האוכלוסין שמישהו שלומד בבית, ולומד בגיור אינטרנטי, גיור כזה לא צריך להיות מוכר. זו הייתה המסגרת שדנו בעניין של גיור אינטרנטי. אבל כשאנחנו מדברים על מקרים כמו המקרה הזה שזה לא גיור אינטרנטי, זו קבוצת אנשים שחיים חיים קהילתיים לכל צורך ועניין ונסיבות העניין מנעו מהם להיות שייכים, זו כאילו קהילה מתפתחת, ויש כאלה בכל מיני מקומות, לזה לא התכוונו הכללים מבחינת התנועות.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. הרב אמר שפיזית הוא היה שם, והוא גייר אותם שם. הוא אמר שהלימודים היו באינטרנט, אני לא יודע אם כל הלימודים, אבל חלק מהלימודים היום באינטרנט, והגיור פיזית, "אני הייתי שם וגיירתי אותם". זה מה שאמר הרב.

עכשיו אני פונה לסוכנות היהודית. אני רואה שמנכ"ל התנועה - - - אתה רוצה לפני או אחרי הסוכנות היהודית?
יזהר הס
אני אשמח לדבר לפני.
דסי צנגן
אני רוצה להשלים משהו. אני נזכרת במה שאנדי סאקס זרק לעברנו. הוא עוד פעם טען לגזענות. אני יודעת שכבוד הרב אנדי סאקס כבר התנצל פעם אחת בפנינו על אמירה כזאת.
אנדרו סאקס
אני לא אתנצל יותר. שלוש שנים חיכינו לוויזות סטודנטים לסטודנטים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תן לה להשלים את דבריה.
דסי צנגן
אני אומרת עוד פעם שאנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. בבקשה המנכ"ל, לפני שאני עובר לסוכנות.
יזהר הס
ראשית אני חייב לומר משהו בשבחו של הרב אנדי סאקס, לפעמים הוא מדבר באופן אמוציונאלי ומאוד כנה ומדם ליבו, וזה עלול להישמע כפוגעני. האמינו לי, אני מכיר אותו הרבה שנים, הוא מטפל בכל אחד מהמקרים האלה, בכל אחד מהגרים האלה בכל רחבי העולם בכפפות של משי ולא אחת הוא זה שאומר "חברים, את הגיור הזה, אנחנו, התנועה הקונסרבטיבית, לא צריכה לאשר". והוא מודיע לסוכנות, "חברים, אנחנו לא מאשרים את הגיור הזה והזה", עשרות מקרים כאלה קרו.
קריאה
בכל שנה?
יזהר הס
בכל שנה. אני חייב לומר את העניין הזה כי אני מרגיש שבאי כוחם של משרד הפנים או נציגי משרד הפנים, ואני רוצה לדבר רגע אלייך, עורכת הדין דסי צנגן, ברור לי שאת אשת מקצוע מצוינת ואני מכיר אותך הרבה שנים, ואני יודע שכאשר את באה לייצג מקרה את מנסה לבחון את הדברים מכל היבטיו. אני חייב לומר שהפרשנות של משרד הפנים את התבחינים הללו היא פרשנות צרה ודווקנית, פרשנות שלא בוחנת לשם מה קמו התבחינים, ואם התבחינים הללו קמו לכתחילה כדי לבדוק שאין ניצול לרעה של התהליך כדי לעבור מעולם שלישי לעולם ראשון, לתנאי רווחה יותר טובים, אז אנחנו לא יכולים לקחת אותם ובאיזו מיטת סדום לנסות להחיל אותם על מקרים שהם לא רלבנטיים. והגיור הזה איננו גיור אינטרנטי. הגיור הזה הוא גיור של שלוש פעמים בשבוע באמצעות סקייפ בין כולם, מאוד אינטראקטיבי, ועם שבתון אחד או שניים שהרב הגיע לעבור יחד איתם, ואחר כך בית דין של שלושה רבנים של היהדות הקונסרבטיבית הגיע לשם כדי לגייר אותם.

מהי קהילה יהודית מוכרת? אם היהדות הקונסרבטיבית כיהדות, איננה קהילה יהודית מוכרת, והיא אומרת "הם חלק מבני העם היהודי", אז מה היא קהילה יהודית מוכרת? איך אפשר לפרש את זה באופן צר ולהגיד כי בתקופה הזאת של הכנה לגיור הם לא נסעו כי לא קיבלו אותם בוולנסיה, את השעתיים הלוך ושעתיים חזור, זה נראה לך הגיוני לומר שלכן זה פוסל את כל הגיור? וזה באמת מהלך קפקאי, כמו שחברת הכנסת יעל כהן פארן אמרה, איך יוצאים ממנו? אולי הם רוקעים איזו רקיעה באוזן, רוצעים את האוזן? הרי זה מסוג הדברים שהם לא רק מתעלמים ממה היא קהילה יהודית מוכרת, אלא גם מהסיטואציה הדחופה שיש לנו כרגע בוונצואלה. מה את אומרת להם, "תחכו שם עוד שנתיים", אולי באמת בשוד הבא מישהו גם יירצח ואז פתאום כותרות יכריחו את משרד הפנים לקבל?
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו רוצים לשמוע מיהודה, מהסוכנות היהודית. יש לך בעקבות דבריו של הרב, יש לך לומר דברים, קודם ביקשתי ממך לרשום. אבל לפני שאתה אומר באופן כללי מה שרצית להגיב, אני רוצה לשאול אותך שאלות ספציפיות.

שאלה אחת שלי, האם הסוכנות היהודית מכירה בגיור הקונסרבטיבי?
יהודה שרף
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. ואתה מוכן להכיר במשפחה כזאת?
יהודה שרף
אין ויכוח.
היו"ר אברהם נגוסה
האם משפחה כזאת שייכת או השתייכה לקהילה יהודית מוכרת?
יהודה שרף
הקהילה בוולנסיה היא קהילה יהודית מוכרת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל האם אתה מכיר בזה שהם משתייכים אליהם, זאת השאלה?
היו"ר אברהם נגוסה
הרב אמר השתייכה לקהילה הזאת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל אני שואלת אותו אם הוא מכיר בזה.
יהודה שרף
ברשותך חברת הכנסת, אם לא אכפת לך, אני רוצה לענות על השאלות שלו ואני מבטיח שאתייחס. מקובל עלייך גבירתי? אני אענה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תענה עכשיו.
היו"ר אברהם נגוסה
האם אתה מעריך ומקיר את הרב שגייר או עשה את תהליך הגיור?
יהודה שרף
הרב שגייר הוא רב מוכר. הקהילה שהם השתייכו אליה אחרי אקט הגיור, היא קהילה מוכרת. במהלך התקופה של הגיור, אני כרגע אדבר עובדות, ואחרי זה אני אומר מה אנחנו חושבים. בסדר?
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול שאלה אחרונה. האם אתה מוכן לקבל אותם למרכזי קליטה?
יהודה שרף
אם הם יעלו לארץ, בשמחה רבה. אנחנו אף פעם לא אמרנו "לא".
היו"ר אברהם נגוסה
אני אהיה יותר ברור. אם יעלו על פי סעיף 5.א, האם אתה מוכן לקבלם?
יהודה שרף
אני אהיה מוכן לקבל אותם, אבל אני אעיר אחרי זה הערות, איפה הבעיות שתהיינה להם, שאדוני היושב ראש צריך להיות מודע להן.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב. אני סיימתי את השאלות הספציפיות, עכשיו תבהיר את עמדתך.
יהודה שרף
ראשית, צר לי על הטון. אני מצטער, באמת, צר לי על הטון ועל חלק מהאמירות - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
צר לנו על היהודים שלא יכולים לעלות לארץ.
יהודה שרף
אני יכול בבקשה ברשותך גבירתי, אני מבטיח שאתייחס להכל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בסדר, "צר לי על הטון", אז בוא תתייחס עניינית בבקשה, לא פרשנות.
יהודה שרף
אני לא מפרש כלום, גבירתי. העובדות הן כאלה: האנשים האלה עברו גיור, כשהם עברו את הגיור הם לא השתייכו לקהילה מוכרת. אחרי שהם עברו את הגיור, הם עברו להשתייך לקהילה מוכרת. ישנם תבחינים שלא אנחנו כתבנו את התבחינים האלה. ופה אני אענה גם לגבירתי וגם לרב סאקס, שהקליט אותי, חברי. זה מאוד חברי היה. אבל אני לא מתחמק. כאשר אנחנו בודקים ורואים שיש משהו שהוא בעייתי בתבחינים, שלא אנחנו כתבנו אותם, הם נכתבו על ידי שלושת הזרמים – האורתודוכסים, הקונסרבטיבים והרפורמים, אנחנו מצווים להעביר את הדברים האלה למשרד הפנים, וזה מה שעשינו.

לא המלצנו "לא", ולא המלצנו "כן". אמרנו, הגיור הוא גיור מוכר, הרב הוא רב מוכר, הקהילה שהם עברו אליה אחרי אקט הגיור היא קהילה מוכרת, יש כאן איזו שהיא בעיה שהיא לא עונה לתבחינים, אבל אני לא הסמכות לתת זכאות, אני ממליץ, לא יכול כרגע להמליץ, בבקשה.

עכשיו ברשותך גבירתי וברשותך אדוני. אנחנו כן מודעים לבעייתיות בוונצואלה. אני יודע שהדרך ממקום מגוריהם למקום אחר היא רוויה בסכנות. אנחנו מציינים את הדברים האלה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אתה יודע שחייהם בסכנה?
יהודה שרף
גבירתי, אני יודע, ואם גבירתי לא יודעת מה אנחנו עושים, אני מביא אנשים תחת סכנה, מביא אנשים תחת אש, ובעצמי נמצא במקומות האלה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני יודעת, בגלל זה אני רוצה לשאול, איך אתה מתייחס למקום שהם נמצאים בו? למה אתה כל כך תוקפני כלפיי, אני לא מבינה את זה. אני לא אמרתי אף מילה, אני באמת מצטערת לומר, אדוני היושב ראש, הוא עוין כלפיי, זה לא לעניין.
יהודה שרף
אני לא עוין כלפייך, אני מכבד אותך.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מכיר את יהודה שנים, זו צורת הדיבור שלו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני לא לוקחת את זה אישית. או קיי.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אל תקחי את זה כעניין אישי. זה גם כלפינו כך.
יהודה שרף
מבחינתנו אין הבדל בין אורתודוקס לבין קונסרבטיבי לבין רפורמי, בכל נושא תהליך הגיור, אחד הם. מאחר וכאן הייתה בעיה של תבחינים, אני אגיד לך מה אנחנו כסוכנות יהודית ממליצים ואומרים. אנחנו יודעים את הסכנה בוונצואלה, יש סכנת חיים לא רק להם, גם ליהודים שגרים בקראקס. לצערי רוב היהודים שגרים בקראקס לא רוצים לבוא לארץ, אבל זה סיפור אחר. הם רוצים לבוא לארץ.

אני ממליץ לחבריי שנחזור חזרה אחרי זה הביתה, ברשותך, ונחשוב ביחד באיזו שהיא דרך יצירתית, איך נוכל להביא אותם לארץ. כי הסיבה שהם לא הגיעו במהלך הלימודים לקהילה, לצאת מהעיירה שלהם לעיירה אחרת, זה אכן סכנת חיים. זה שוד, זה איומים ברצח וכדומה.
מזל כהן
איך הם עושים את זה עכשיו?
יהודה שרף
הם מסתכנים, מזל. הם מסתכנים. הם מסתכנים. אני אומר עוד פעם, אני לא חולק על התבחינים, קטונתי. ישבה עורכת דין מכובדת של שלושת הזרמים, ישבו כל האנשים, מה שכתוב, שחור ולבן זה כן. אבל אני משתדל להיות כאן בית הלל. ואני אומר, אולי אדוני ימליץ, שנחזור הביתה, זו גם עמדתה של הסוכנות היהודית, שנמצא איזה שהוא פתרון כדי להביא את אותם אנשים שבסכנת חיים, ובגלל זה הם לא הגיעו אז לאותה קהילה.

עוד דבר אחד שנאמר כאן, אנחנו לא עושים פרוטקציה לא לאורתודוכסים ולא לאף אחד אחר. אנחנו עובדים BY THE BOOK, וזה בכלל לא משנה לנו מי הזרם שמגייר, ולמי משתייך אותו גר. זה ממש לא משנה לנו.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני יכולה לשאול שאלה את משרד הפנים?
היו"ר אברהם נגוסה
כן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
האם יש מתגיירים שגוירו על ידי רבנים אורתודוכסים שלא היו חלק מקהילה יהודית מוכרת, וקיבלו אישור עליה לארץ גם בחלוף תקופה קצרה מעשרים - - -
מזל כהן
ממש לא. אותם תבחינים נוהגים לגבי כל התנועות.
יהודה שרף
לא, הם עוברים דרכנו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מעניין שכל תנועה אומרת שהיא - - - אני שמעתי - - -
אנדרו סאקס
אני מוכן לציין מקומות שזה כן קרה. זה פשוט לא נכון. אני הייתי בבייז'ו, אני הייתי בעצמי בקולומביה בבייז'ו, שם זו קהילה מתפתחת. אין אף יהודי מלידה. הגיע לשם רב מטעם הרבנות הראשית בשם אלי בירנבאום. אנשים עוברים שם גיור, מעולם לא השתייכו לקהילה מוכרת, - - - בארגון מטריה של שבי ישראל, יהודים בעצמם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ואז הם עולים לארץ?
מזל כהן
חברים, בני מנשה זו החלטת ממשלה. אי אפשר להשוות - - - הם מגיעים לפה ועוברים פה הליך גיור.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמע את משרד החוץ, מהי עמדתו, או אם יש פתרון מגשר, אנחנו נשמח מאוד.
יעקב פינקלשטיין
בוקר טוב. משרד החוץ לא צד בעניין ולא מחליט לא לגבי קריטריונים ולא לגבי הליך גיור או עלייה, אבל רציתי להביא לידיעת הוועדה את ההשלכות שיש לנושא הזה בחו"ל. אנחנו מקבלים בנציגויות שלנו בצפון אמריקה, קרי בארצות הברית ובקנדה, עשרות פניות בנושא הזה, הנושא הזה הגיע גם לתקשורת היהודית ומעבר לה, ופונים רבנים ומנהיגים יהודיים לנציגויות שלנו במכתבי תלונה והבעת דאגה על הנושא הזה, על אי מתן אישור. זה מתלבש על בכלל גל שאנחנו חווים כעת על יחסה של מדינת ישראל, או לטענתם היעדר פלורליזם יהודי והיעדר סובלנות לגבי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים בישראל.

חשוב לקחת את זה בחשבון. אני חוזר שוב, אנחנו לא צד בעניין אבל יש לזה השלכות גם שליליות כרגע, וגם אם תהיינה מן הסתם השלכות חיוביות ברגע שיימצא פתרון, בהמשך לדברים שאמר נציג הסוכנות, במידה ויימצא פתרון יצירתי שיאפשר את הבאתם ארצה, כמובן שזה יעזור מאוד ויתקבל בהרבה הבנה בקהילות בחוץ לארץ וישפר את תדמיתנו שם.

אנחנו אגב הנחינו, לאור הפניות, בתיאום עם הסוכנות ועם משרד הפנים, הוצאנו איזו שהיא תשובה סטנדרטית לנציגויות שלנו מה לענות, אבל בהרבה מהמקרים היא לא מספקת את הפונים, כי היא רק אומרת שוב שיש תבחינים, והקהילה לא עמדה בתבחינים.
יהודה שרף
אם יוחלט להביא אותם, אדוני היושב ראש, כמו שאמרנו, כאשר הם יבואו לארץ אנחנו נקלוט אותם בתוך מרכז קליטה, מהבחינה הזאת לא תהיה בעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. זה ברור לי. הנקודה ברורה.
יזהר הס
לפי א.5 אתה מציע להביא אותם? לא יהיו להם זכויות סוציאליות.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע. בואו נשמע ונגיע לסיכום. עופר בבקשה.
עופר דהן
בכל החלטה שלא תתקבל, הקרן לידידות מוכנה לקבל את הטסתם בכל רגע, החל מרגע זה, כולל מימון של כל השהייה שלהם בארץ, בתקופה של עד הסדרת מעמדם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אבל אני לא חושב שזו הבעיה, להטיס אותם, אבל תודה על ההתנדבות. זה חשוב.
יהודה שרף
בנושא של א.5, אגב, אדוני היושב ראש, יזהר העיר כאן הערה לגבי ביטוח רפואי. אני רוצה לומר לך יזהר, היו לנו מקרים שב-א.5, דרך הביטוח הלאומי הצלחנו להסדיר ביטוח רפואי. היו מקרים שמשרד הפנים אישר לאנשים להגיע לארץ כ-א.5, הם לא עולים. א.5 הוא לא עולה חדש, אין לו זכויות של עולה, אין לו זכאות של עולה, ומבחינת הביטוח הרפואי הייתה פניה אישית שלנו למנכ"ל הביטוח הלאומי, יש תקדים לדבר הזה, אבל זה לא עולה חדש.
יזהר הס
ככה מרגישים יהודים סוג ב'.
עופר דהן
אין לנו בעיה לממן אותו בתקופה הזאת.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אז יש לנו גם מתנדב, גם אם תהיה בעיה עם הביטוח הרפואי, הקרן לידידות מתנדבת לממן גם את זה. הבנתי. עכשיו אני רוצה לדעת את עמדת משרד הקליטה. נציגת משרד הקליטה בבקשה.
דוריס קריאף
העמדה שלנו היא שככל שיקבלו מעמד עולה, כמובן שהם יקבלו זכויות עולה כמו כל עולה אחר מכל העולם, כלומר לא יהיה הבדל.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל שמעת את המקרה המיוחד. את שמעת את זה, שהאנשים האלה עברו את הגיור.
דוריס קריאף
עברו את הגיור, אבל ככל שלא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, הוויכוח הוא העניין הטכני, לא המהותי. הטכני זה העניין של התבחינים. אני אומר פה, מצד אחד אנשים נמצאים בסכנת חיים, כולם מסכימים, גם אנשי הסוכנות, גם האנשים שמלווים את הקהילה, יש הסכמה על כך. לכן האם אתם לא יכולים לקחת את זה כמקרה חריג בנושא הזה? לפנים משורת הדין.
יהודה שרף
אדוני, בוונצואלה כל יהודי שחי מחוץ לקראקס, גם בקראקס, אבל על אחת כמה וכמה מחוץ לעיר הבירה, שהוא צריך לנוע בדרכים, הוא בסכנת חיים. היהודים שחיים בקראקס חיים במן "גטו" אבל הם גם בסכנת חיים. אבל הם לא רוצים לבוא לארץ.
היו"ר אברהם נגוסה
את שומעת, אנחנו לא מדברים על אלפים. אנחנו מדברים בסך הכל על תשעה יהודים שהתגיירו. אז אני רוצה - - -
מזל כהן
באותו מעמד התגיירו 45 איש. התשעה האלה הם חלק מ-45.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אני רוצה לשמוע תשובה.
דוריס קריאף
קודם כל, אנחנו מעניקים זכויות מכח חוק, חוק סל הקליטה, נכון שהוא רק שורה אחת, אבל הוא אומר לנו למי לתת ולמי לא לתת. מבחינת בעלי מעמד א.5, אדוני היושב ראש יודע שגם יש קבוצה מאוד גדולה בעלי מעמד א.5 מאתיופיה שהגיעו לכאן, ונדרשנו גם לתת להם, ולא יכולנו לעשות זאת עד שלא יסיימו את הליך הגיור ויקבלו מעמד עולה. לכן אנחנו חייבים לפעול בשוויוניות, גם אם אנשים מקבלים מטעמים הומניטריים וגם אם אלה אנשים שלא סיימו את הליך הגיור, ואושר להם להגיע לכאן כדי לסיים, אך ורק כשהם מקבלים את מעמד העולה אנחנו, משרד העלייה והקליטה, יכול לסייע להם.
אנדרו סאקס
אבל משרד הפנים מונע מאתנו לגייר פה בארץ.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע. לא הגענו לשם. מי אדוני?
פרץ רודמן
אני אב בית הדין של בית הדין המסורתי בארץ ישראל. רציתי לשאול את הגברת כהן, האם מבין 45 הגרים שגוירו לפי אותו תהליך, האם מבניהם יש כאלה שכבר עלו?
מזל כהן
אין לי מושג. לדעתי לא.
פרץ רודמן
למיטב ידיעתי יש ארבעה שכן כבר התקבלו ועלו.
דסי צנגן
דווקא היא הנותנת.
פרץ רודמן
אותם תבחינים לא חלו על אותם ארבעה?
דסי צנגן
בוודאי. אני אגיד לך, לא הגיעו כולם ממרקיי שבוונצואלה. 45 הגיעו מעוד מקומות מדרום אמריקה, ובהנחה שאצלם הליך הגיור כן כלל השתייכות לקהילה יהודית מוכרת, הם ענו לתבחינים.
אנדרו סאקס
זה אותם אנשים מאותו בית דין, שלא הייתה - - -
מזל כהן
לא דיברנו נגד בית הדין.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בבקשה גברתי.
שירה בן ששון פורסטנברג
אני מנהלת מכון על משמר הכנסת בתנועה המסורתית. באמת שאלת הבהרה. אני לא יודעת מי יכול לענות, אולי הסוכנות ואולי משרד הפנים. אם אין באמריקה הלטינית באף קהילה משום זרם, בכל היבשת, אפשרות להשתייך לקהילה יהודית מוכרת לפני הליך הגיור?
יהודה שרף
יש. בוודאי שיש. ברוב המקרים. בהרבה מדינות.
שירה בן ששון פורסטנברג
איך גרים, איך אפשר מכל היבשת - - -
אנדרו סאקס
איפה בקולומביה אפשר?
קריאה
בבוגוטה אפשר.
אנדרו סאקס
סליחה, אתה יודע טוב יותר ממני שבנאדם שהוא גוי, שהוא לא יהודי, עד שהוא עובר את הגיור, לא יכול להשתייך. ואלה שעוברים את הגיור גם בבוגוטה, נאלצים להשתייך לקהילה בבייז'ו כי לא מקבלים אותם בקהילה בבוגוטה, אתה יודע את זה.
קריאה
גם אצלכם בקהילה הקונסרבטיבית?
אנדרו סאקס
גם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
יש כאן בעיה מהותית שבעצם לא תאפשר מועמדות לעלייה לארץ לכל המתגיירים האלה. אתם קבעתם איזה שהוא תבחין שהוא לא סביר. שלפחות באמריקה הלטינית, לפי הדברים שעולים כאן, לא יכולים לעמוד בו. ולכן הגענו למצב הקפקאי הזה, ואתם צריכים לבחון את התבחינים שלכם מחדש, אני מאוד מצטערת לומר את זה, הם בלתי סבירים, או לתת לזה מענה בצורה סבירה. כרגע זה מצב קפקאי.
דסי צנגן
מעשית, קיימות קהילות בדרום אמריקה, גם של התנועה הרפורמית, גם של התנועה הקונסרבטיבית, וכן יש השתייכות לקהילה גם טרם הגיור.
יהודה שרף
גם אורתודוכסים. בפירוש כן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
טוענים שלא.
דסי צנגן
טוענים, אבל אנחנו מכירים את המציאות אחרת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כנראה שיש פה ויכוח על העובדות.
דסי צנגן
אני מתקשה להבין את הטענה שלהם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני מציעה לארגן סיור לדרום אמריקה כדי לבחון את המצב הזה. אני לא מתנדבת לנסוע.
יהודה שרף
בשמחה נארח אתכם, אבל אנחנו מעלים מדרום אמריקה עשרות, עשרות גרים שעברו גם גיור קונסרבטיבי, וגם גיור אורתודוכסי. הוויכוחים כאן, יש כאן דברים שמערבבים בין תחומים, ואני מציע שנתמקד רק בתשעה האלה. אני מוכן לשבת בכל פורום שהוא ולפתוח את זה ולהבהיר מה קורה שם, ודרכים לפתרון, על פי הספר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול את משרד הפנים, איזה פתרון אתם מציעים? אתם שמעתם את מצב הקהילה, הם נמצאים בסכנת חיים, ומדובר בתשעה נפשות שעברו את תהליך הגיור. העניין פה הם התבחינים שאתם אומרים שהם לא ממלאים את זה. מה הפתרון שאתם מציעים?
מזל כהן
אנחנו מציעים שהתנועה תגייר אותם שוב ואנחנו נכניס אותם ארצה מיד אחרי הגיור כ-א.5, שישתייכו פה לקהילה יהודית. ומיד אחרי תום התקופה, הם יקבלו מעמד עולה.
היו"ר אברהם נגוסה
את אומרת ששם יגיירו אותם ולאחר הגיור אתם תביאו אותם לפי 5.א?
מזל כהן
שישתייכו פה לקהילה בישראל, ופה ניתן להם את המעמד.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להבין, תראי, הם צריכים לעבור שם עוד פעם גיור ואתם תביאו אותם לפי 5.א.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מה זה לעבור עוד פעם גיור, עוד שלוש שנים?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, הבנתי את העניין.
קריאה
ישראבלוף.
היו"ר אברהם נגוסה
היא אומרת למשל מחר, הרב אנדרו סאקס חוזר לוונצואלה, בגלל שעכשיו הם השתייכו לקהילה יהודית מוכרת, הוא יחזור לשם, יעשה להם גיור מחר בבוקר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ואז הם יצטרכו עוד תשעה חודשים לחכות? כי זה התבחינים, אם נצמדים לתבחינים - - -
מזל כהן
לא, זה לא התבחינים.
היו"ר אברהם נגוסה
תני לי להסביר. מחר בבוקר או בשבוע הבא, לא משנה, הוא מגיע לשם, הוא מגייר אותם, מיד מביאים אותם לפה, וכדי שימלאו את התשעה חודשים או שמונה-עשר החודשים, אתם אומרים שנביא אותם לפי 5.א ואחר כך ניתן להם מעמד עולה. זה ההצעה שלכם?
מזל כהן
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
שמענו את עמדת הסוכנות היהודית, שמענו את עמדת משרד הפנים ושמענו גם את עמדת משרד הקליטה, אני חושב שדווקא שם זו לא הבעיה, של משרד הקליטה. אם משרד אפילו יסרבו, יש לנו את קרן הידידות שאמרו שיעזרו בכסף. לכן אני לא מתעכב עם משרד הקליטה.

עכשיו אני בא לכבוד הרב, כבוד הרב, האם ההצעה של משרד הפנים מקובלת עליך?
אנדרו סאקס
אני אעביר את רשות הדיבור לעורך הדין יזהר הס. אני רוצה להבין, האבסורד שעל איזה דבר בירוקרטי ביותר רוצים להביא את האנשים האלה מתוך ביתם למקום, כדי שהם ייכנסו למים פעם שניה, בגלל איזה כלל קטן שהם רוצים לבוא, השאלה האם אני צריך למול אותם פעם שניה? את רוצה ברית מילה פעם שניה גם?
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, לפני שמשרד הפנים יענה, אני אתן עוד הצעה, שאני מביא אותה מטעם הוועדה. מכל העניין הזה של טרטור עוד פעם כפי שהרב אמר כעת, האם מחר בבוקר מיד, אתם תסכימו שהסוכנות היהודית תעלה אותם לפי 5.א, ומה שאתם דורשים יהיה פה בארץ, כדי להציל אותם מהסכנה? כי אני חושב שאין הבדל במים וכל זה. לכן אם זו הדרישה, הם יעשו את זה פה, כמובן אם הרב מסכים, להשלים את כל הדברים שאתם רוצים שישלימו, את התבחינים. ישלימו פה ולאחר מכן תנו להם את מעמד העולה?
דסי צנגן
לא אפשרי.
היו"ר אברהם נגוסה
למה?
דסי צנגן
כי אם הגיור יהיה בישראל, הם ייכנסו לבעיה משפטית אחרת.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני אומר, גם אם הם יעשו עוד פעם שם, אתם לא מביאים אותם על פי חוק השבות, את אומרת על פי 5.א. אז בואו נביא אותם על פי 5.א, מקרה הומניטרי להציל את החיים, נביא אותם לפה ופה הם ישלימו, מה את אומרת?
דסי צנגן
אבל אז הם לא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אחרי שישלימו תנו להם. ממילא גם ההצעה שלהם היא כזאת.
יהודה שרף
מה שהיא אומרת, אדוני היושב ראש, היא פשוט לא דיברה לרמקול, אני הרמקול שלה. מה שהיא אומרת, שאם הם יעברו את הגיור כאן, הם לא יוכלו לקבל מעמד עולה. זה מה שהיא אומרת.
יזהר הס
אין חריגים?
אנדרו סאקס
או כמו אלה של אלי בירנבאום, שכן מקבלים. כל אלה - - -
יהודה שרף
זו החלטת ממשלה. אנדי, תפריד בין החלטת ממשלה לבין- - -
יזהר הס
אומץ לב אזרחי של פקידות יכולה להיות במקרים חריגים בדיוק הדבר שצריך לקרות.
מזל כהן
אז בבקשה, תעבוד במקומי ותעבור על החוק.
היו"ר אברהם נגוסה
הרב וגם המנכ"ל, אני רוצה שנקשיב בעניין של על מה הם מתבססים לפי התבחינים שלהם, של משרד הפנים. העניין שלפני, למה צריך השתייכות לפני הגיור. ב-2.ב.1.
דסי צנגן
לא, אנחנו ב-ב.3.
דנה גורדון שושני
"במקרה בו המבקש השתייך לקהילה יהודית מוכרת אולם לימודי ההכנה לגיור נערכו - - - מחוץ למסגרת הקהילתית המקובלת ולכן אינו עומד בכלל הקבוע בסעיף א' לעיל, אך תהליך ההכנה נערך באמצעים - - - משמעותי עם רב מכין לגיור והמקיימים אמצעי בקרה על אופן הלימוד, תיבחן הבקשה לאחר המצאת אישור על השתייכות לקהילה, והסבר מטעם הרב המכין לגיור לעניין הנסיבות המיוחדות שהביאו אותו ללמד את המבקש מחוץ למסגרת הקהילתית, בהתייחסות לאמצעי הבקרה כאמור. המבקש אף יידרש להתייחס לנסיבות מיוחדות אלה בתצהירו. תקופת ההכנה לגיור וההשתייכות כאמור, צריכה להיות ממושכת יותר - - -18 חודשים."
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, על זה אתם מתבססים. אז אני אומר שאם התנועה הקונסרבטיבית יסכימו, אני חושב שההצעה שלהם, נעשה אותה כדי להציל את החיים שלהם.
קריאה
ההצעה של הגברת מזל כהן.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. בסדר, הבנתי את זה.
יהודה שרף
משרד הפנים אתך, אדוני היושב ראש, הם מוכנים לדבר הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול, האם אתם מקבלים את ההצעה של משרד הפנים, האם ניתן לעשות זאת בזמן קצר?
יזהר הס
אני רוצה להתייחס לעניין הזה ברשותך. אנחנו קיימנו התייעצות עם כנסת הרבנים שלנו עוד לפני הישיבה הזאת. ובעצם יש פה עניין קודם כל שהוא הלכתי, שהוא ברכה לבטלה. זאת אומרת לית מאן דפליג שהיהודים הללו, יהודים הם. אז מה אומרת מדינת ישראל ליהודי העולם? "בואו נעשה ישראבלוף", זה אשכרה ישראבלוף. זה כמו המערכון של הגשש, זה בכאילו נעשה להם עוד גיור כדי שאז יתאים לתת תבחין שלא רואה את האנשים אלא מנסה לשמור בדקדקנות, בקפדנות על מיטת סדום שלא מתאימה למציאות, ואם היהודים הללו לא היו קונסרבטיבים, אלא היו אחרים, הייתה קמה החלטת ממשלה או מליץ יושר, או מישהו שהיה מחזיק להם את היד ומביא אותם ארצה. זה הסיפור.

אנחנו היום אומרים, יעקב פינקלשטיין, ליהודי העולם, מצאנו את הישראבלוף שבו ייכנסו יהודים אזרחים סוג ב' במעמד של א.5 בלי זכויות סוציאליות, כי בתכלס, הם לא יהודים על פינו. אנחנו כנראה נסכים לזה, אתה יודע למה נסכים לזה? כי זו סכנת חיים. אבל מדינת ישראל יורקת בפרצופם של מיליונים מיהודי העולם, כשהיא אומרת להם "אתם יהודים סוג ב', בואו תיכנסו בפשפש של המשרתים. לא דרך הדלת הראשית כי אתם לא יהודים". זו המשמעות של ההחלטה הזאת, ואם נקבל אותה, וכנראה נקבל אותה, כי האנשים האלה יכולים למות מחר, אז יש ברירה? אנחנו אחראים לפיקוח הנפש שלהם, משרד הפנים זורק אותם מתחת לגלגלים של האוטובוסים.
מזל כהן
עשית הצגה יפה בפני התקשורת. הצגה מאוד יפה.
יזהר הס
כן, מזל כהן. בדיוק הצגה יפה. כן. מיטת סדום נכתבה על שמך.
דסי צנגן
שלא הייתה שום השתייכות לקהילה.
היו"ר אברהם נגוסה
עו"ד דסי, אנחנו כולנו מחויבים להציל את החיים של האנשים האלה. הם התגיירו והם יהודים, הם שייכים לנו והם בחרו להצטרף לעם היהודי, ואנחנו חייבים להציל אותם. לכן אם יש הסכמה מצד התנועה הקונסרבטיבית, וגם לקבל את ההצעה של משרד הפנים, אנחנו רוצים להיות בטוחים מבחינת לוח הזמנים. האם אתם רואים שניתן לעשות את זה בזמן קצר?
אנדרו סאקס
התשובה היא כך: האנשים האלה מוכנים תוך 48 שעות לארוז את המזוודות, להגיע לבוגוטה, משם יש טיסות לארץ, בתנאי שמיד יום אחרי המקווה הם יכולים לעלות על המטוסים, כי אין להם כסף ואין להם יכולת לחזור 26 שעות בחזרה לכפר. אז אם אנחנו נוכל לשבת פה ולכתוב בכתב את ההבנה הזאת, למרות שאני גם רוצה להדגיש שזו בושה למדינה וזה זלזול בתנועה שלנו, עקב העובדה שיש עניין של פיקוח נפש, אנחנו נוכל לעשות את זה בהקדם האפשרי, שזה אומר די מהר.
היו"ר אברהם נגוסה
ג'אק בבקשה.
ג'אק ברגיל
אני הייתי שליח מטעם הסוכנות היהודית, ומה שאמרת, יהודה, אני מכיר את האזור, כבוד היושב ראש, אני מכיר את האזור, מאוד מסוכן שם וחבל על כל דקה שהם שם. אני חושב שכל דקה, איך אומרים, חס וחלילה שלא יקרה משהו. זה אזור מאוד מסוכן, זה מחוץ לאזור של ונצואלה שאני מכיר את האזור. דרך אגב, לעבור ממקום למקום, ואני מחזק את המילים שאמרת, אני לא נכנס לחלק המשפטי, אבל זה מאוד מאוד מסוכן. כל רגע שהם זזים ממקום למקום והם צריכים לבוא לגיור לא גיור, כן פגישה לא פגישה, הם מסכנים את עצמם כל דקה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. עופר בבקשה.
עופר דהן
עוד מילה אחת. מאחר ואנחנו מביאים גם עולים מוונצואלה, ואנחנו מכירים את הסיפור של התשעה האלה ונמצאים איתם בקשר כמעט יום יומי, אנחנו חושבים שנכון יותר וזול יותר ומהיר יותר יהיה לממן להם מונית מהבית של הם לקראקס, ומקראקס להטיס אותם לישראל דרך מדינה שלישית, זה הרבה יותר מהיר והרבה יותר יעיל, ואנחנו מסוגלים לעשות את זה, ומציעים את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אתם תסתדרו על זה ביניכם. מי יביא אותם זה לא אני קובע. יש את הסוכנות היהודית, ואם יש לסוכנות היהודית בעיה תקציבית- - -
יהודה שרף
אין לה בעיה בנושא הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אתם תסתדרו ביניכם. אני כאן שמח להגיד שאנחנו הולכים להציל את המשפחות האלה, להביא אותם, ועל זה אני שמח שיש הסכמה בין שני הצדדים. אני רוצה שחברת הכנסת שיזמה את הדיון תסכם, ולאחר מכן אנחנו נסכם אותו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
קודם כל תודה רבה, אדוני היושב ראש, באמת זה מרגש, יש לי דמעות בעיניים. מדובר בהצלת אנשים, זה לא ייאמן שזה אחים שלנו, שאלה אנשים שעברו גיור שכולם מכירים בו, ואנחנו פשוט בשרירות לב מחליטים שהם לא עברו איזה שהוא סף שהוא, כמו שאמרתי פה שלוש פעמים בדיון, קפקאי.

קודם כל אני מברכת על ההחלטה וההסכמה שיש פה בחדר שהם יגיעו לארץ והם יעברו את מה שצריך לעבור כדי שהכל יוסכם, אבל יש פה באמת משהו עמוק יותר, יש פה משהו מאוד מאוד בעייתי בדרך קבלת ההחלטות, באטימות של הפקידים, אני מצטערת לומר זאת גבירתי, מזל ודסי, אטימות שנובעת מאיזה שהם נהלים שלפעמים צריך קצת להסתכל מבחוץ ולהגיד "זה לא רלבנטי פה, יש כאן מקרה מיוחד".

אני מצטערת לומר, זה כן קשור לתנועה הקונסרבטיבית, זה כן עובר אחרת כשמדובר בגיורים אחרים, ואחת הסיבות לכך, כפי שאתם אמרתם, שבארץ יש כאן את הבעיה בהכרה של הגיור הקונסרבטיבי שהיא בעיה מאוד מאוד קשה, לא ניכנס אליה עכשיו. אבל מה שקורה כאן עכשיו, שנדרש רב לנסוע ולגייר אותם בשנית, זה באמת פתרון שהוא מאוד יצירתי, כן, אבל הזוי. הזוי שכך זה צריך להתנהל כדי שנביא את היהודים שרוצים לעלות לארץ, אנחנו מדינה קטנה, אנחנו עם קטן, אנחנו רק צריכים לחבק את כל מי שמצטרף לעם שלנו ולא לעשות הפרדות בין אם הרב הזה גייר אותך או שהרב הזה גייר אותך.

יש כאן מצב בעייתי בתבחינים, אני קוראת לכם לבדוק אותם, לעבור עליהם שוב ולתקן אותם. אבל אני באמת מברכת על ההסכמה פה.
אנדרו סאקס
סליחה, אפשר לארגן - - - שאנחנו נכניס בכתב מה שהוסכם?
היו"ר אברהם נגוסה
כן. אנחנו נקרא לכם את המסקנות. לפני שאבקש ממנהלת הוועדה לקרוא את מסקנות הדיון, אני רוצה לברך גם את חברת הכנסת יעל פארן כהן, וחבר הכנסת אליעזר שטרן, שיזמו את הדיון המהיר הזה. אני רוצה לברך גם את כל הצדדים פה, על שהגענו להסכמה להציל את החיים של האנשים האלה, להביאם לכאן כמה שיותר מהר. עכשיו זה תלוי בכם. אתה תטוס מחר בבוקר, תעשה מה שצריך לעשות. יהודה אחראי להטיס אותם לפה, משרד הקליטה יהיו אחראיים על קליטתם. אנחנו נדאג לזה.
עופר דהן
אנחנו גם ניתן להם מענק מיוחד כסיוע לאחר נחיתתם בישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. גם יש לנו ארגונים שמתנדבים. תודה רבה לקרן לידידות. אני מבקש ממנהלת הוועדה לקרוא את המסקנות. אנחנו נעקוב אחרי זה ונהיה איתכם ביחד עד שהאנשים יגיעו לפה, ויקבלו את מעמד העולה.
דנה גורדון שושני
להלן מסקנות הוועדה: הוועדה קוראת למשרד הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה, בשיתוף התנועה הקונסרבטיבית, הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה:

במטרה להציל את חיי המשפחות, תגייר אותם התנועה הקונסרבטיבית שוב.

להביא אותם ארצה לאלתר מסיבות הומניטריות, מיד לאחר הגיור.

לאפשר להם להשלים בארץ את התבחינים הנדרשים מבחינת התקופה שעליהם לשהות בקהילה, בהתאם לסעיף 2.ד לתבחינים למתן מעמד עולה על סמך גיור שנערך בחו"ל.
יזהר הס
במשך שישה חודשים. שלא תגידו 24 חודשים.
מזל כהן
מאיפה שישה חודשים?
יזהר הס
לא דובר עכשיו על שישה חודשים?
מזל כהן
לא.
היו"ר אברהם נגוסה
תשעה חודשים. התבחינים מדברים על תשעה חודשים.
יזהר הס
כמה חודשים הם יהיו פה בלי בטחון סוציאלי?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אל תדאג לזה. אנחנו לא מדברים עכשיו על העניין הזה. קודם כל, אני אופטימי שנשכנע את שרת הקליטה, והדבר השני – יש לנו את קרן הידידות שהם אמרו שיתנו גם ביטוח רפואי, וכל מה שצריך מבחינה כספית.
עופר דהן
ניתן להם מענק מיוחד.
יהודה שרף
אל תכתוב "הומניטרי".
היו"ר אברהם נגוסה
לא הומניטרי, הם עברו גיור.
ניקול מאור
לפי התבחינים הם צריכים להיות תשעה חודשים ב-א.5 לאחר כניסתם, או תקופה ארוכה יותר? כי לדעתי הם צריכים רק תשעה חודשים לאורך כל הסיפור הזה, ולא התקופה המקסימלית שנכתבה בתבחינים.
היו"ר אברהם נגוסה
סעיף 2.ד דורש תשעה חודשים.
יזהר הס
אז שיהיה כתוב, תשעה חודשים. בסדר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא יותר מתשעה חודשים. אם הם יבואו לקראתם, זה עוד יותר טוב.
היו"ר אברהם נגוסה
לא יהיה יותר מתשעה חודשים.
יהודה שרף
ולגבי הביטוח הרפואי, אדוני היושב ראש, אנחנו נשתדל לשכנע את הביטוח הלאומי לאפשר להם לקבל ביטוח רפואי לפני זה. נמצא פתרונות בתוך הבית.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נסיים. אני לא דואג לעניין הביטוחים והדברים האלה, זה שולי.
דנה גורדון שושני
אני חוזרת על סעיף ג':

לאפשר להם להשלים בארץ את התבחינים הנדרשים מבחינת התקופה שעליהם לשהות בקהילה, בהתאם לסעיף 2.ד לתבחינים למתן מעמד עולה על סמך גיור שנערך בחו"ל, לפיהם תינתן אשרה מסוג א.5 עד תשעה חודשים.
דסי צנגן
זה לא עד תשעה חודשים.
מזל כהן
לתקופה של תשעה חודשים.
דנה גורדון שושני
"לתקופה של תשעה חודשים. בעוד שהבקשה למעמד עולה תידון לאחר הגשת המסמכים המעידים על השתתפות פעילה בחיי קהילה, בין בארץ ובין בחו"ל."
יהודה שרף
בארץ יש קהילה, הם יהיו במרכז קליטה בבאר שבע, ויש קהילה של התנועה, עם רב מוכר של התנועה, הרב אלפר, שיאמץ אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
זו לא הבעיה.
אנדרו סאקס
זה כבר נעשה.
יהודה שרף
אני יודע. לכן אמרתי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
עוד לא סיימנו. בואו נסיים.
דנה גורדון שושני
"אני קורא למשרד העלייה והקליטה לפעול לפנים משורת הדין ולתת סל קליטה במקרה זה, מאחר שמדובר היה בסיכון חיים מבחינתם להגיע ארצה". בעצם אפשר להוריד את זה כי זה לא רלבנטי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, צריך.
דוריס קריאף
אנחנו לא נוכל, כבוד היושב ראש, בגלל הסיפור של החוק. אנחנו לא נוכל ויש תקדימים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נטפל בזה.
דוריס קריאף
כי השרה היא לא מעל החוק. החוק קובע - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא הומניטרי.
דוריס קריאף
עדיין יש אנשים שבהליכי גיור. אנחנו גם לא נותנים לבני מנשה, עד שהם לא מסיימים את תהליך הגיור.
אנדרו סאקס
כן, אבל נותנים להם לעשות את הגיור בארץ. רק אורתודוכסים יכולים לעבור גיור בארץ.
דוריס קריאף
זה לא התחום שלי, אני מדברת כרגע על זכויות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא מתווכח עכשיו, ולא עושה משא ומתן. אנחנו נעשה משא ומתן עם משרד הקליטה.
דנה גורדון שושני
"ד. הוועדה מעריכה את נכונותה של הקרן לידידות להעניק להם מענק מיוחד עם הגיעם ארצה".
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור. זה מקובל על כל הצדדים? יופי. אני מודה לכולם. הדבר תלוי עכשיו בשני גורמים: הרב שמסיים את כל זה, יהודה שיביא אותם לפה. את המשא ומתן עם משרד הקליטה אני מתחיל היום. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:09.

קוד המקור של הנתונים