ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/01/2017

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע״ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 414

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, י"ט בטבת התשע"ז (17 בינואר 2017), שעה 10:30
סדר היום
צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר – מ"מ היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

יעקב פרי
מוזמנים
סגנית היועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - חוה ראובני

מנהל אגף א' שרותי תחזוקה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - איציק סרור

יועמ"ש, רשות לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - עמי רוטמן

משפטן במח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - דרור וגשל

ראש תחום ייעוץ וחקיקה, המשרד לביטחון הפנים - סימונה זילבר

יועץ לתכנון ובניה, מרכז השלטון המקומי - יוסי אוחנה

סגן מנהל אגף הפיקוח, עיריית תל אביב - יאיר עאמר

מהנדס תנועה, אגד - פנחס גרשון

יו"ר ארגוני המוניות - יהודה בר אור

עו"ד, עמותת אור ירוק - יניב יעקב

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אגד) - רחל וידל

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אגד, פורום ה-15 הערים העצמאיות - יהושע שלמה זוהר
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2016
היו"ר יעקב אשר
רבותי, בוקר טוב, אני פותח את הישיבה של ועדת הכלכלה. הישיבה היום היא לגבי צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2016. נתבקשתי על-ידי יושב ראש הוועדה, שנבצר ממנו להגיע לישיבה הזאת, לנהל את הישיבה במקומו.

גברתי מנהלת הוועדה, היועץ המשפטי, חברי חברי הכנסת, תראו, נדון היום בנושא הזה של אותן תקנות, ואני רוצה לומר את הרקע איפה שאנחנו נמצאים. אנחנו נמצאים ברקע שסיימנו רק עכשיו שנה אולי מהשנים הקשות ביותר בנוגע לנגע של תאונות הדרכים. ולדאבוננו הרב, אין יום שאנחנו לא מתבשרים על תאונות קשות וקשות יותר. אגב, אנחנו גם שוכחים את הקשות פחות, כי לפעמים פצוע בינוני או פצוע קשה, זה לא נספר כל כך, אבל זה אדם שיכול להיות שחלק גדול מחייו משתנה בעקבות אותה התאונה.

ואנחנו עומדים די חסרי אונים. אני רוצה לומר שאנחנו כמחוקקים, כחברי כנסת, ואני אומר אולי על האכסניה הזאת שנקראת ועדת הכלכלה, יעידו קירות החדר הזה כמה שעות, כמה דיונים, כולל שימוע ארוך ועמוק שנערך כאן, כולל הקמה של ועדת משנה לנושא הזה שאני עומד בראשה, כולל הקמה של ועדת משנה בנושא של תחבורה ציבורית, שגם היא אחד הזרועות כדי להגיע למצב שבו יהיו גם פחות תאונות דרכים ולא רק סתם בשביל התחבורה הציבורית, כי אנחנו יודעים מה ההשלכות של זה.

ואנחנו עומדים די חסרי אונים, כי אנחנו זועקים ועושים עבודה ועוקבים אחרי משרדי הממשלה, אבל לצערי הרב לא הצלחנו להביא לשינויים דרמטיים. וכשאני מתכוון שינויים דרמטיים, זה אומר: עדיין לא הצלחנו להגיע לאחד הדברים שאני רואה אותו הכי ברור מול העיניים, זה החוסר באכיפה ובהרתעה בכבישים.

אם היום במדינת ישראל יש ניידות, לאחר מאמץ גדול ולאחר בשורה גדולה שהביאו לנו באחת הישיבות, שהניידות יכפילו את עצמן ויגיעו ל-140, 160, אם נוריד את אלה של הבלאי אני לא יודע כמה נשאר לנו נטו, כשאנחנו יודעים כולם שהדעה המקצועית, גם של אגף התנועה במשטרה, גם של מומחי תחבורה, אין על זה ויכוח, שבמדינת ישראל בגודל שלה היום ובמספר הקילומטרים של הכבישים בכלל והכבישים המסוכנים בפרט, יש צורך לפחות ב-400 ניידות מאוישות מסביב לשעון.

ואנחנו רואים את הדבר הזה, ואין לנו ספק שאם הייתה אכיפה יותר גבוהה, ואם הייתה נראות יותר גבוהה – הנראות היא לא פחות מהאכיפה עצמה, הנראות היא כבר 50% מהאכיפה עצמה. ואנחנו רואים את זה כנהגים. אנחנו זוכרים תקופות שבהם לא היה מצב שהיית נוסע באיזה כביש ולא היית רואה שתיים-שלוש ניידות. היום זה נדיר מאוד. היה קצת בתקופה האחרונה, בחודש האחרון הרגשתי טיפה קצת יותר. לא יודע, אולי היו הנחיות של ראש האגף החדש במשטרה, ראש אגף התנועה, אולי הם עשו איזה שינויים פנימיים.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה היה לקראת ועדת החקירה.
היו"ר יעקב אשר
ולכן אני שוב מנצל את הבמה הזאת. נעשה כל מה שאנחנו יכולים כמחוקקים כדי למנוע את הקטל. ולכן גם היום אנחנו הולכים להתעסק בעצם בדבר שנבחרי ציבור לא אוהבים להתעסק אתו: להעלות קנסות לאנשים, להשית על אנשים קנסות. זה דבר שאנחנו לא אוהבים, זה לא ב-DNA של איש ציבור. DNA של איש ציבור זה לראות איך להוריד מהאנשים את הנטל.

אבל אנחנו יודעים שיש לפעמים דברים שהם קשים אבל הם טובים, כי המטרה שלנו בסוף זה להציל חיים, והמטרה שלנו בסופו של דבר זה לגרום לאנשים להכניס לתת-מודע שלהם ולמודע שלהם את הנהיגה הנכונה והזהירה, והדרך לעשות את זה היא גם הדרכים הללו.
ולכן, אני אומר עוד פעם
אנחנו כחברי כנסת, וכאן במיוחד בוועדת הכלכלה, עושים כל מה שלאל ידינו. אבל אני פונה הלאה שוב, ואני מעביר את זה הלאה למשרדי הממשלה, אני פונה שוב לשר האוצר ולראש הממשלה: אנא, הקציבו סכום, עוד בתקציב הנוכחי שכבר אושר, אנחנו יודעים שיש שינויים תקציביים, אנחנו מתבשרים על כסף שקיים מגבייה יותר גבוהה.

אני מגיע כרגע מוועדת הכספים, שהוויכוח היה אם העודפים שיש עכשיו הם 7 מיליארד או 10 מיליארד. אני לא רוצה לא 7 מיליארד ולא 10 מיליארד. אם נוסיף, ואני אומר את זה אחרי בדיקה שעמדתי מול המשרד לביטחון הפנים, אם נוסיף לתקציב המשטרה, ייעודי לעניין הזה של ניידות בדרכים 300,000,000 שקל לשנה, אולי אפילו, נדמה לי, חלק הוא חד-פעמי, אז זה יכול להיות אפילו פחות, נגיע ל-400-300 ניידות שמסתובבות ברחבי הארץ 24 שעות ביממה.

ואני אומר לכם את זה, בלי להיות יועץ תחבורה גדול, בלי להיות מומחה גדול, זה יוריד את הנתונים שאנחנו מתמודדים איתם. אני פונה לאוצר, אני מבקש שתעבירו את זה הלאה גם כן: לא יכול להיות שנמצא רק דרכים שלא עולות לנו כסף כדי לצאת מהעניין הזה, אלא נצטרך לשים את היד בכיס.

ואני רוצה לומר, אני מהרהר אתכם בקול רם: אתם יודעים, אנחנו הפוליטיקאים בדרך כלל מחכים להזדמנויות. ואני חושב, ואני רוצה להעלות את זה גם היום ולשמוע את דעת חברי גם, וגם דעת אנשים אחרים, שיכול להיות שבבואנו היום לאשר את הקנסות האלה, כמובן אחרי שנבחן את הסיבות וכל דרגה ודרגה מהי, ומה יש לנו בנתונים שקיימים היום, אבל יכול להיות, ואני מבקש מהאוצר לבחון את זה, ואני רוצה להעלות את זה לדיון תוך כדי הדיון הזה, להעביר את הכספים הללו, של הקנסות הללו, שאנחנו משיתים היום על התושבים, להעביר אותם בצורה ברורה למלחמה בתאונות דרכים.

ואני לא מדבר כרגע דווקא לרשות הלאומית בדרכים או משהו מסוג כזה, אלא אם הכסף הזה ייצבע ויוקצה, למשל, עבור רכישת ניידות. אם זה ייקבע, ויהיה תקציב תוספתי על התקציבים הקיימים היום, אני בתחושה, בתחושה ציבורית – בטח יסבירו לי תיכף למה זה קשה ואי-אפשר לעשות. ודאי, אני בטוח שאשמע הרבה דברים בעניין הזה. אבל אני מדבר רגע להיגיון של כולנו. אני חושב שגם מבחינת זה שאנחנו באים לאזרח ומשיתים עליו, אבל הוא יודע שבסופו של דבר המחיר שהוא ישלם על הטעויות שהוא עשה ילך למטרה הזאת, אני חושב שזה גם יהיה נכון, זה גם אולי סוף-סוף יפתור לנו את הבעיה של אותן ניידות. ולכן אני רוצה גם לקבל הערכות על בסיסים קודמים.

חברי חברי הכנסת, יעקב, אתה לא מוותיקי הבית אבל מוותיקי התחום הציבורי, וגם ידידנו חבר הכנסת חאג' יחיא ידידי, אני רוצה לחשוב על הדבר הזה. אני לא אומר את זה כמשהו פופוליסטי, כאיזה זריקה מהמותן או מה. אני באמת מתכוון לזה.

ואם משרדי הממשלה ילכו אתנו גם בעניין הזה, אני חושב שזו תהיה תעודת כבוד גם לכם כמשרתי ציבור, בגלל שלטעמי לטעמי, אני לא בטוח, ואני חושב שהרי בסופו של דבר זה גם מייצר הכנסות, זאת אומרת אלה הכנסות שבאות בגלל קנסות, אלה לא הכנסות שאנחנו רוצים אותן.

כשהייתי ראש עיר בבני-ברק, אני זוכר שתמיד אמרתי בפורומים כאלה ואחרים: מבחינתי אעדיף שהפקחים שלי לא יצטרכו לרשום אפילו דוח אחד. אני יודע שאפסיד מזה כך וכך מיליוני שקלים בשנה לקופת העירייה, אבל אני מעדיף שלא. ואני אומר גם כאן: אני מעדיף ששנה הבאה יתברר שלא היינו צריכים אפילו לשים את זה פעם אחת.

אבל אם אנחנו מפעילים את זה, אם אנחנו משיתים את הקנס הזה, אז אני חושב שיהיה זה אך נכון, שבאמת זה יופנה, התקציב הזה, שהוא תקציב שהאוצר לא חשבן אותו לטעמי, אלא אם כן תיכף נשמע משהו אחר, אני לא חושב שישבתם בבואכם - - -
דרור וגשל
אני לא מהאוצר.
היו"ר יעקב אשר
איפה האוצר?
לאה ורון
אין נציג של האוצר, משום שהם מסכימים. אין צורך.
היו"ר יעקב אשר
אין נציג של האוצר? בטח שהם מסכימים.
לאה ורון
הם מסכימים לצו - - -
היו"ר יעקב אשר
איך נתת לזה לקרות, לאה, שהם לא יבואו?
לאה ורון
משום שאני חושבת שברגע שאין להם input לתוך הדיון הזה, הם יכולים לא להגיע לדיון.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שמן הראוי היה כן, אבל אם ניתן להם באישור אז אני לא מתווכח על זה.
לאה ורון
לא, הם לא ביקשו אישור. הם לא צריכים לבקש אישור.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עד שהם לא פה, אנחנו מתנגדים.
לאה ורון
נדבר על זה אחרי הישיבה.
היו"ר יעקב אשר
כן. תראו, הייתי שוקל אפילו לנסות לדחות את הדברים ולשמוע את דעתם בעניין הזה. אוקיי, נדבר על זה בהמשך הדרך.
לאה ורון
הצו הוא על דעתם.
היו"ר יעקב אשר
הצו הוא ודאי על דעתם. כל מה שקשור בסופו של דבר לגביית כסף, זה על דעתם.
לאה ורון
וזה הנושא שהוא על סדר-יום - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל הנושא הוא לא זה. הנושא הוא האם קודם כול זה נכון להעלות את – ואם כן נשתכנע כך, אז גם נצביע על זה. ומאחר שהדבר הזה גם מוסיף תקציב למשרד האוצר, אני מבקש שתהיה התחייבות של משרד האוצר, שהתקציב הזה יעבור לטובת המלחמה בתאונות הדרכים, קרי ניידות משטרה או דברים אחרים שיוחלט עליהם בצורה כזו או אחרת. אבל שזה יעבור לזה.

אוקיי. אני חושב שבתור הקדמה מיצינו את הדברים. אתם רוצים רשות דיבור קודם?
יעקב פרי (יש עתיד)
אני רוצה שני משפטים, ברשותך.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. חבר הכנסת פרי, בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
קודם כול, אני בהחלט סומך את ידי על הפתיחה שלך. ועדת הכלכלה באמת שמה לעצמה למטרה להילחם באופן אפקטיבי עד כמה שזה אפשר בתאונות הדרכים, ואי-אפשר לבשר על הצלחות מרשימות, לצערנו.

אני חושב שהצו שמביא היום משרד התחבורה, אם אני לא טועה, יש בו בעיה אמיתית לנבחרי ציבור, לוועדת הכלכלה, למצוא את האיזון בין ההקלה שאולי תהיה על בתי-המשפט, שלפי דעתי כאשר אתה מדבר על המלחמה בתאונות הדרכים, הוא נושא שצריך לעלות על השולחן אבל הוא לא מטרה. כלומר, יבוא כל בר דעת ויגיד: שבתי-המשפט יתארגנו. ואם יש עליהם עומס, שיעמדו בעומס.

מצד שני, אנחנו מכירים את המציאות, ואני חושב שהקלה על בתי-המשפט עשויה אולי גם לעזור. אף אחד מאתנו לא יכול להגיד: כתוצאה מכך שהקנס יעלה ל-1,500 או שלא תהיה ברירת דין, זאת אומרת לא תהיה העמדה לדין אלא רק קנס, זה ייתן את הפתרון או יביא אותנו אל ההקלה או למינימום בתאונות הדרכים.

יחד עם זה, ראיתי את ההתייחסות של לשכת עורכי-הדין, אני לא יודע מי מייצג אתכם פה. אתה? אין בכלל? ראיתי הערות של לשכת עורכי-הדין, שהם מתנגדים לחלק מן הארבעה או חמישה הסעיפים הראשונים.
היו"ר יעקב אשר
לא הבנת למה?
יעקב פרי (יש עתיד)
גם אם אני מנסה להבין, אני חשוב באיזשהו מקום שמה שצריך לעשות, ואומר רק כללית: צריך בעבירות שנראות לנו כעבירות חמורות, שעד היום הייתה העמדה לדין, אני חושב שצריך להבדיל בין עבירה ראשונה לעבירה שנייה.

במילים אחרות, ורק אתייחס לנושא אחד, אם אני לא טועה, באחד הסעיפים הראשונים מדובר פה: רישיון נהיגה פקע למשל, בין שישה חודשים לשנתיים או בין ארבעה חודשים – אני חושב שבעבירה הראשונה אפשר להתייחס לזה בהחלט כקנס, אחר כך נדבר על גובה הקנס. והעבירה השנייה זה כבר מה שנקרא חוזר לסורו. כנ"ל לגבי שלושה או ארבעה הסעיפים הראשונים, שאחר כך נדבר עליהם אולי בפירוט. אז אני חושב שצריך להבדיל בין עבירה ראשונה לבין עבירות שניות.

והדבר האחרון שאני רוצה להגיד זה שבהחלט יש הרבה מקום לשאול, גם את משרד האוצר, אם באמת יהיה מוכן להשתמש בכסף הזה לצורך מלחמה בתאונות דרכים. וגם את בתי-המשפט, מערכת בתי-המשפט, האם האישור של הצו הזה, של התקנות האלה, באמת יביאו להקלה מסוימת? ובאמת אם זה, אני לא יודע אם זה מקובל עליהם, אבל שהם רואים בזה איזושהי הקלה. כתוצאה מכך נקדם את התורים ואת העומס ואת הפקקים בבתי-המשפט. תודה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, תודה רבה, יעקב. חבר הכנסת חאג' יחיא, בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זכרת את השם, אז מתחילים להתקדם.
היו"ר יעקב אשר
זה יידיש מסובכת.
יעקב פרי (יש עתיד)
הוא דיבר עם חמד עמאר, והוא בחדר מיון, והוא מדבר והכול בסדר.
היו"ר יעקב אשר
כן? אנחנו מאחלים לו מכאן רפואה שלמה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
התקשרתי. אני חושב שהיועץ שלו ענה לי, אבל הוא אמר לי שהוא בסדר.

תראה, אני חושב שכל התקנות האלה והגדלת הקנסות זה מה שנקרא בריחה קדימה, או שהמטרה היא להכניס יותר כסף לאוצר המדינה מאשר לטפל בעניין של תאונות דרכים. כי אותם אנשים, אם אני לא מתגבר, אם אני לא מתגבר את בתי-המשפט, כי בכל קנס יש לי את האפשרות להתנגד ולהגיד: זה לא נכון, ואני רוצה בית-משפט. אז גם פה יחול. וזה לא יבטל, אלא עדיין אותו עומס לבתי-משפט יישאר.

לדעתי, זה לא יפתור את הבעיה, זה להכניס יותר כסף, כי אותו מספר ניידות שנמצאות, שיכולות לתפוס את האנשים שעוברים את העבירה, נשאר אותם כלים, אותם אנשים.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, הולכים להגדיל אותו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עוד לא הגדילו אותו. אז אחרי שיגדילו אותו יביאו את התגבור של הקנסות. אבל אותם בתי-משפט – זה לא יוריד את העומס, כי אנשים יבקשו גם ללכת לשם. זה אחד.

שניים, ראינו את העניין של המצלמות, מצלמות התנועה של המהירות, וראינו כמה דוחות לא הוגשו בכלל לבתי-משפט, וזה היה רק תוספת שלא עזרה. אני חושב שהמקום הוא לא להגדיל את הקנסות, כי זה לא ירתיע, כי כולם יגידו: אותי לא יתפסו. כי אנחנו יודעים שרוב הנהגים עם עבירות תנועה, ונחשב רק מה שנתפס.

לכן אני לא חושב שהגדלת הקנסות תפתור את הבעיה. החמרת הקנסות הזו זה יותר עונשים והכנסה. זה לא יפתור את הבעיה הקיימת. הבעיה הקיימת תיפתר אולי עם יותר ניידות ותגבור בתי-המשפט. אם יגידו: תשמע, התקציב הזה, שנעשה את התוספת, אתה יודע מה, כל הקנסות ילכו רק לזה, בלי לקרוא, בלי להסתכל על המספרים, הייתי חותם בעשר אצבעות. אבל פה אני לא חושב שבזה נבטל את תאונות הדרכים.
היו"ר יעקב אשר
אגיד לך, ידידי, ואני חושב שאתה צודק במאה אחוז. אין ספק שזו הדרך כאילו הקלה יותר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בורחים קדימה.
היו"ר יעקב אשר
בורחים קדימה, הגדרת את זה ממש יפה. אבל אני אומר מה שאמרתי גם בפתיחה: תראה, יש ממשלה ויש כנסת. זאת אומרת, לנו יש את התפקיד שלנו ולממשלה יש את התפקיד שלה, ואנחנו רוצים ללחוץ על הממשלה. זה שלא הצלחנו בתקציב האחרון לגרום לכך שיהיה תקציב גדול מאוד מיועד לתוספת ניידות ולתוספת של אמצעי אכיפה כאלה ואחרים, ואולי אפילו תוספת תשתיות, למרות שהתברר לנו שפחות או יותר בתשתיות יש השקעה, ואולי צריך לחדד אותה, קצת להוסיף עליה יותר. זה שלא הצלחנו זה לא אומר שלא נצליח גם הלאה. נמשיך הלאה לעשות את שלנו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל הצו הוא לא תלוי. לא קשרו אותו.
היו"ר יעקב אשר
אבל אני אומר דבר אחד: לא אתלה זה בזה, כי אני חושב שאנחנו צריכים לעשות את שלנו. זאת אומרת, אם אני יודע היום בגילוי אליהו, מגיע אלי אליהו הנביא ואומר לי: אדוני, בזכות ההחמרה הזאת לפחות בן-אדם אחד יינצל מזה או שניים, אז היה זה שכרנו.

עכשיו, אין ספק שבמסגרת הדברים הכוללים שקורים, זה ודאי גם יעזור. אבל התחושה שלך היא נכונה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אשאל שאלה: הגדלת הקנס על זה שמסמסים בנייד או מדברים בנייד, הורידה את המספר של האנשים שמשתמשים בנייד?
היו"ר יעקב אשר
אלה בדיוק השאלות שאנחנו - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי אני יודע שלא. אני יודע שלא. אז הגדילו את הקנס. הגדילו את הקנס.
היו"ר יעקב אשר
יש לי שאלה אבל. נמצאים פה מהרשות לבטיחות בדרכים? כן, אני מזהה. האם חיוויתם דעתכם? זאת אומרת, האם זה היה בהתייעצות אתכם?
עמי רוטמן
אז אגיד, דיברתי גם עם יושב-ראש המועצה לפני הישיבה.
היו"ר יעקב אשר
שם ותפקיד לפרוטוקול.
עמי רוטמן
עורך-דין עמי רוטמן, היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ואגיד בעצם את מה שנתבקשתי להבהיר. על פניו נראה שיש פה שיקולים כבדים לתמוך בתקנות.
היו"ר יעקב אשר
שאלתי אותך שאלה, ואתה לא עונה לי. האם הייתה התייעצות עם הגוף, שהוא הגוף שנוסד על-ידי הממשלה לצורך מניעת תאונות דרכים?
עמי רוטמן
אגיד את החלק השני של המשפט.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אז אמתין בסבלנות.
עמי רוטמן
יחד עם זאת, לא נתבקשנו להעביר עמדה פורמלית לגבי התקנות האלה, לגבי הצו הזה. גם לא היינו שותפים. איכשהו בדרך ידענו על זה, אבל הגיבוש של זה והרעיונות, והאם יש כבר שיקולים או דרכים נכונות יותר?
היו"ר יעקב אשר
או אם היה לכם רעיון - - -
עמי רוטמן
אני כבר אומר על חלק מהדברים שנאמרו פה: ברור שאכיפה יכולה לתרום בהחלט לחלק מהדברים, אבל פורמלית, וגם לא פורמלית בעצם, לא התייעצו אתנו לראות אם זה מה שראוי - - -
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר לכם: אני רואה את זה קצת – לא קצת, אפילו בחומרה.
חוה ראובני
אם יורשה לי להתייחס להליך.
היו"ר יעקב אשר
תתייחסי, כן. אבל אתן לך את הרקע, למה אני רואה את זה בחומרה. זאת אומרת, ולא בגלל שאני מנסה סתם להתעלק עליכם.
חוה ראובני
אולי לפני שאדוני יראה את זה בחומרה.
היו"ר יעקב אשר
אני לא יכול לסרב לבקשה כל כך מנומסת. רק שם ותפקיד לפרוטוקול.
חוה ראובני
תודה. חוה ראובני, עורכת-דין, משרד התחבורה.

מה שיש כאן זה פועל יוצא שנגזר מכמה מקורות, שבחלק לא קטן מהם הרשות הלאומית הייתה שותפה. הנושא של העלאת הקנס על רמזור אדום למשל הוא נושא שמתגלגל במסדרונות החקיקה כבר שנים רבות, והרשות הלאומית הייתה שותפה לא לכתיבה של הצו הזה, אבל להחלטה שהתקבלה אי אז בשנת 2008. הרשות הלאומית הייתה שותפה לתמיכה של הממשלה בהצעת החוק של מירב בן ארי להעלות את הקנסות על עבירות של אופניים חשמליים, דבר שבא לידי ביטוי בצו הזה. אז הנייר עצמו - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל תרשי לי. מאחר שהייתי גם נורא נחמד, אז כן אעצור אותך פה, ואגיד לך, שהתשובה שלך היא עם תירוצים טובים, ואמיתיים גם כן.
חוה ראובני
תירוצים?
היו"ר יעקב אשר
אני מסכים שיש היגיון בכך שאת אומרת, שלפני שנתיים הם תמכו באור אדום, והייתה גם תמיכה שלהם להצעת חוק שהיא די אקוויוולנטית, היא באותו נושא, וכו' וכו'. אבל עדיין, ואני לא צריך ללמד אתכם ניהול, למרות שאני בא מהתחום הזה, אבל אני חושב, במיוחד שהממשלה מקימה גוף, והיום במיוחד אנחנו מחדדים את זה, אמר את זה גם השר, ונאמר כאן על-ידי גיורא כשהתמנה לתפקיד: לקחנו את הרשות והפכנו אותה במקום למקום שמחלק מתנות למשרדי ממשלה, ועובר דרכם כסף, במקום מקור להעברת כספים, אמרנו: הוא יהפוך לגורם מתכלל, לא רק מעשי אלא גם מקצועי. זאת אומרת, הוא מסתכל על התמונה הכוללת, הוא השליח של מדינת ישראל שאמור לגבש את קואליציית הטיפול בתאונות דרכים של המדינה, של הממשלה, של המשרדים.

ולכן, למרות שיש היגיון במה שאת אומרת, שסביר להניח שהם לא היו מתנגדים, עדיין, אני חושב - -
חוה ראובני
לא, הם תמכו באותם רעיונות בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
- - בבואנו היום לאשר חבילה מסוימת, שיכול להיות שחלקה לא הייתה לנגד עיניהם, אני חושב שכן היה צריך, ואני לא רק חושב אלא אני גם עומד על כך שזה יהיה בדברים הנוספים. הקשר הזה חייב להיות הדוק יותר. אני לא גרופי שלהם, אני חושב אבל שצריך לתת להם הצ'אנס גם, שאנחנו מכוונים אותו היום לחלק הזה, יכול להיות שהיה להם הארות גם בא' וגם בע', שהיו יכולים – ואני חושב שזה אגב התפקיד שלהם. זאת אומרת, לא צריך לדלג על חוות דעת כזאת.

כמו שאנחנו לא מדלגים על חוות דעת של יועצים משפטיים, למרות שהם לא הוכשרו לשום דבר בתנועה, אבל יש להם הרבה מה להגיד על נושאים של תנועה ותחבורה, כי הם יועצים משפטיים, ודאי שהיועץ התחבורתי או יועץ תאונות הדרכים של המדינה, של הממשלה, צריך להיות שותף בעניין הזה, וצריך להביע את דעתו לפחות, ולבוא לישיבה כאן אחרי שהם באמת היו בתוך העניין.

אני אומר את זה כהערה לפרוטוקול. ואני מבקש שבדברים הבאים זה לא יקרה כך.
חוה ראובני
אני מבקשת להוסיף עוד משפט אחד. נתתי שתי דוגמאות. תיקונים אחרים שנמצאים פה הם פרי של החלטות של גוף כלל ממשלתי שנקרא ועדת תיאום בין משרדית, והרשות הלאומית חברה בה. והצו הזה גם כן מגלם המלצות של אותה ועדת תיאום, שבה נוטלת חלק הרשות הלאומית.
לאה ורון
ועדת תיאום בין משרדית לאיזה נושא?
חוה ראובני
לנושאי תעבורה. יש איזה פורום, הוא מכונה ועדת תיאום, יושבים בו אגפים שונים - - -
היו"ר יעקב אשר
וכל הנושאים שאנחנו הולכים להצביע עליהם היום עברו שמה?
חוה ראובני
גם. זאת אומרת, יש כאן שילוב של מקורות שונים.
היו"ר יעקב אשר
אתן לך להגיב. אני לא מחפש מלחמה ביניכם. אני רוצה להגיע רק לאמת, כדי לפחות שבפעם הבאה זה יהיה כמו שצריך.
חוה ראובני
הדברים, כמעט כולם – בצו הזה זה מגיע מכמה מקורות, אבל באופן כללי שינויים בדיני תעבורה, הן צו עבירות קנס, הן חלק ב' בתקנות התעבורה, דיני תעבורה, עוברים דרך הגוף הזה של ועדת תיאום, שבה מיוצגים אגפי משרד התחבורה, נת"י, הרשות הלאומית, משרד המשפטים, הנהלת בתי-משפט, משטרת ישראל. זה גוף שנועד בדיוק למטרה של התכלול הזה, וזה המנגנון שבו עוברים עבודות השגרה.
היו"ר יעקב אשר
תודה.
עמי רוטמן
שוב, אני באמת לא רוצה, כי חוה ואני באמת בקשרים טובים בכל - - -
היו"ר יעקב אשר
כך צריך להיות.
עמי רוטמן
אבל עניינית אני יושב בוועדה הזאת כבר שמונה שנים. הוועדה ככלל דנה בהצעות לתיקוני תקנות מהותיים. זאת אומרת, יש פה חלק מהתקנות שיזמנו, לא בפועל יוצא של הקנסות או רף הענישה של זה. ולכן, עוד פעם, מהותית כל מה שיש פה צריך להיות מוסדר באיזושהי צורה. אבל להגיד שכל זה עבר ברמה הזאת או אחרת - - -
חוה ראובני
לא אמרתי שכל זה, אמרתי - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אני אמרתי. גברתי היועצת המשפטית, אני אמרתי, ואני מבקש שזה יירשם לפרוטוקול, ולקחת את זה בחשבון. משרד התחבורה, בבואכם להכין דברים כאלה ואחרים, גם ברור לי שיש לכם צוותים שכוללים משטרה וכו', הגיבוש של הדברים האלה צריך להיות ביחד עם הרשות שהקמנו.

אם אנחנו לא רוצים את הרשות הזאת, בוא נסגור אותה. אבל אם אנחנו רוצים אותה וחושבים שהיא חשובה, וגם חידדנו את זה עכשיו, שהטיפול שלהם יהיה הרבה יותר מקצועי, מחקרי, התנהגותי, אז אם ככה בוא ניתן להם לעשות את העבודה הזאת. זה רק יכול לשרת אותנו. אין פה הרי ניגודי אינטרסים של משרד התחבורה ושל הרשות, שהיא בעצם חברת בת של משרד התחבורה.
איתי עצמון
- - -
היו"ר יעקב אשר
ודאי. משרד התחבורה הקים את זה כדי לייעץ.
קריאה
אין ניגודי אגו?
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אני מבקש לקבל קודם כול הערות כלליות אם יש למישהו, לפני שניכנס לבחינה של הדברים. אבל אני מבקש תוך כדי הדיון גם באמת לראות ולבחון את העומק, מה המשקל של הנושא של קנסות אל מול התליה של רישיונות נהיגה – האם זה יותר טוב מזה? מה הניסיון שלנו, שיש לנו בכל סוג של קנס כזה או אחר, ולקבל איזושהי חוות דעת בעניין הזה. ולמה דווקא בחרנו את הקנסות הללו? האם בגלל חומרתן? האם בגלל שהן יותר מטילות עומס על בתי-המשפט וכו'? אני מבקש פירוט בצורה עניינית, כדי שנעשה באמת דיון נכון ואמיתי לעניין הזה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אין פה גם התייחסות, אדוני היושב-ראש, לעניין הנקודות. עניין הנקודות נשאר כפי שהוא?
חוה ראובני
הוא נמצא במקום אחר.
לאה ורון
בתקנות אחרות, והוא יובא לאישור הוועדה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל יש שינויים שם?
חוה ראובני
מונח בוועדה, נשלחו חומרים לוועדה לבקשתה.
לאה ורון
סוף-סוף. הוא הועבר לוועדה בסוף 2015, התקיימה ישיבה אחת בראשותה של חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, שמילאה את מקומו של יו"ר הוועדה, והיא ביקשה מסוף 2015 לקבל מסמכים ומחקרים, בין היתר המחקר שנעשה בטכניון, מהי הסיבה להעלאה של הניקוד לעבירה זו? מה בכלל כל תוכנית החינוך של הניקוד, וכיוצא בזה.
חוה ראובני
כן, זכור לי. אני זוכרת את הדיון. מונח, היו חומרים שאכן לקח זמן, היו עיכובים בהעברה.
לאה ורון
מ-2015, כן.
חוה ראובני
כן. והועברו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני חושב שאי-אפשר לדון בזה בנפרד, כי יכול להיות שהניקוד – אפשר לדון, כן, אבל אני חושב שהם מאוד תלויים, כי אני יודע, ואני גם בטוח, שאנשים, חשוב להם יותר הרישיון מאשר אם יתפסו אותו עוד קנס. אז ההחמרה בניקוד היא עדיפה על עוד הכנסה לאוצר.
יהודה בר אור
זה משפיע מאוד על הנושא הזה.
חוה ראובני
אין קשר אוטומטי ישיר בין שני הדברים. יש עבירות שהן בעייתיות מבחינה רגולטורית, כשאין ביניהן צד בטיחותי. אתן לך דוגמה: הסעת נוסעים בשכר באוטובוס זעיר פרטי. זאת עבירה. זאת עבירה רגולטורית חמורה, חשוב לנו לאכוף אותה, כי אנחנו רוצים להסדיר את ענף ההיסעים, אבל זה אותו רכב, אותו מספר נוסעים, ואולי מבחינה בטיחותית זאת לא בעיה. אז זה לא מצדיק נקודות. יש הבדלים בין השניים

אנחנו בתחום הבטיחותי מנסים לשמור אותם במדרגות דומים. יש עבירות שהן בכלל לא נמצאות בצו עבירות קנס, כי הן עבירות של הזמנה לדין, ונשפטים עליהן לפעמים אפילו בבית-משפט מחוזי, לא בית-משפט לתעבורה, כמו עבירת ההריגה במסגרת תאונת דרכים. וגם שם יש ניקוד. זאת אומרת, אין מתאם הכרחי ביניהן, ולכן צריך ואפשר לדון בשניהם, אבל כל אחד לחוד לפי הרציונלים שלו ולצרכים שלו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל לפחות שיהיו מונחים בפנינו שניהם. שניהם יהיו מונחים, ואז נעשה גם את ההשוואה.
חוה ראובני
אני אומרת שההשוואה הזאת איננה בהכרח נכונה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא בהכרח בכל סעיף, אבל בחלק מהסעיפים היא ממש - - -
יהודה בר אור
באור אדום זה שווה נקודות.
חוה ראובני
אפשר לעשות את ההתאמות בהמשך.
היו"ר יעקב אשר
תראי, בואי אגיד לכם, משרד התחבורה: שוב, אנחנו כרגע נמצאים באיזשהו שיעור מוסר, אולי שיעור לעתיד, אבל אני חושב שכן היה נכון, למרות שאין קורלציה מלאה בין כל סוגי העבירות, אבל כן היה נכון לראות את התמונה הכוללת, כי בסוף התמונה הכוללת משחקת.

אבל אני אומר שוב מה שאמרתי בהתחלה: אנחנו רוצים להילחם בתאונות הדרכים. וכדי להילחם בתאונות הדרכים אנחנו צריכים לעשות דברים. אז איך אומרים? האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. אז למרות שאני חושב שאפשר לעשות את זה יותר נכון ויותר טוב, נתקדם היום.

אבל אני חושב, עוד פעם, כהערה, גם בדברים כאלה, כשאתם הולכים ולוקחים מגוון של עבירות, ומטפלים בהן גם מכיוון הקנס, גם מהכיוון המשפטי וגם מהכיוון של הנקודות, זה היה הרבה יותר חכם מאשר לבוא מה שנקרא בטור כל פעם - - -
לאה ורון
וגם התליה של רישיון של הנהג.
היו"ר יעקב אשר
וגם ההתליה. כי זה בעצם יכול לעשות דיון אחד רחב ונכון על הכול, וידידי חאג' יחיא צודק במיליון אחוז בעניין הזה. אבל שוב, אנחנו מתקדמים קדימה. זו לטעמי החובה שלנו כרגע לעשות. ואת הדברים הללו אני מבקש כן אבל לקחת לתשומת לבכם.

ואולי, גברתי מנהלת הוועדה, אולי אפילו נתייעץ ביחד עם יושב-ראש הוועדה, עם איתן, להוציא מכתב בעניין הזה, דבר ראשון לגבי הנושא הזה של התייעצות עם הגורם המקצועי של משרדי הממשלה, שיבואו בוחנים לישיבה ביחד ולא מסתמכים על הסכמות של העבר. ודבר שני, גם אם יש תיקוני תקנות, במיוחד בתקנות, כי בחקיקה קשה לך לעשות דברים רחבים מאוד, כי לפעמים אתה מתקן סעיף מסוים.
לאה ורון
להציג לוועדה את התמונה הכוללת של כל אמצעי הענישה.
היו"ר יעקב אשר
אבל תקנות, לקחת באותו סעיף של תקנות את מכלול התקנו, במיוחד אם אתם כבר עובדים על זה. הרי אתם עובדים במקביל על התקנות האלה והאלה, הרי זה כבר בדרך לוועדה פה לדיון. מה היה קורה אם זה היה מגיע עוד שבוע או שבועיים ביחד, והיינו מקיימים דיון אחד גדול ומקבלים את ההחלטות שלו?

אוקיי. גברתי תבדוק את זה עם יושב-ראש הוועדה. הערות כלליות, נתחיל עם יאיר עאמר, סגן מנהל אגף הפיקוח עיריית תל-אביב. אם יש עוד מישהו, שיודיעו עכשיו.

(היו"ר איתן כבל, 11:15)
היו"ר איתן כבל
תודה לך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני פה, אל תחשוב שהתפטרת ממני.
היו"ר איתן כבל
לא, אני אומר תודה על זה שהחלפת אותי. אין לי עניין להתפטר ממך. שלום לכם. אני מתנצל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגיד לך איפה אנחנו עומדים, אדוני.
היו"ר איתן כבל
כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
דיברנו בהתחלה, רק באמת גם לחבר לעניין הזה, שאנחנו עושים, ושיבחתי מאוד את הוועדה, ואמרתי שקירות הוועדה הזאת יכולות להעיד כמה שעות של דיונים שיזמתם, ויזמת אתה, ועשינו בנושאים האלה של תאונות דרכים. לצערנו הרב, אין לנו תוצאות מה שנקרא בשינוי תקציבי גדול, לפחות לא בנושאים שאנחנו רואים כולנו בעיניים, כמו חוסר הניידות ודברים מהסוג הזה. אבל אנחנו עושים את שלנו ככל האפשר, ולא נרפה ולא ננוח ולא נשקוט.

היום אנחנו בעצם מטפלים בקנסות, שזה לא הדבר הכי חביב לחברי כנסת ולאנשי ציבור לעשות. ולמרות שהיינו צריכים אולי שיעשו דברים נוספים, אנחנו הולכים קדימה במלחמה שלנו בעניין הזה. אין פה את נציגי האוצר. ביקשתי להעלות דבר, ואבקש את כבודו להמשיך לכדרר את זה, בוודאי יותר טוב ממני, לפחות אם אנחנו מעלים היום את הקנסות והדברים האלה, לנסות להגיע להבנה עם משרד האוצר, שהתקציב הזה – אני יודע שזה דבר שהוא לא קל, צריך לבדוק את זה ולראות, לפחות שנדע שהתוספת הזאת לפחות תלך לנושא של מאבק בתאונות הדרכים, ולא תיבלע בבולען הגדול של תקציב המדינה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה הנושא שדיברנו עליו עכשיו.

עוד דבר אחד, שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא הייתה מסונכרנת לגמרי לגבי הדיון הזה של היום, ואמרתי שגם בעקבות המדיניות שלך, שהיום הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא יותר גורם מקצועי ופחות מחלק מתנות, אלא גורם מקצועי מתכלל, אז צריך שיתוף פעולה הרבה יותר רחב בעניין הזה. ואנחנו אוחזים עכשיו בעצם בהערות כלליות. מפה סע קדימה.
היו"ר איתן כבל
תודה. שלום שוב, ברשותכם אני רוצה גם לומר את עמדתי בעניין הזה. אומר לכם את זה כך: אני לא מתנצל, ואנשים מתבלבלים, אנחנו לא ממשלה. זה שאנחנו עושים יותר מממשלה, ונמצאים, פרי וחברים אחרים, בחזית, פתאום נהפכנו – כאילו שואלים אותנו למה אנחנו לא עושים.

אז, חברים, מי שנרדם בשיעורי האזרחות, שידע, יש הפרדת רשויות בישראל. והעובדה שהוועדה עושה לאין שיעור מכל מה שנעשה עד היום קצת מבלבלת. אני רואה את הבלבול הזה במיילים שאנחנו מקבלים, כאילו איפה אנחנו. יש פה קצת בלבול, או קצת הרבה. אז אנחנו לא. לקחנו על עצמנו להוביל את המאבק בקטל בדרכים, ועשינו מעל ומעבר, יחד עם "אור ירוק" וגופים נוספים, כדי לשים את הנושא על סדר-היום. אחד.

נקודה שנייה, אני כבר אומר לך, גברתי: אני מבקש שעד תחילת פברואר נעשה דיון, שאליו יוזמנו כל השרים לסכם את 2016. אני אומר זאת בצורה ברורה. כל סיפורי הכסף ייחתכו, כל ההתחייבויות יוקראו. אני לא ממתין לוועדת ה"אין כלום" מנכ"לים, שזה ביזיון, בושה וחרפה. בושה וחרפה, איך הם מנהלים את המדינה ואיך הם מנהלים את הקטל בדרכים. ממש כך. ארבעה חודשים לסכם חומר – מה יקרה? המשיח ירד? מה עוד צריך שייאמר? צריך ניידות, צריך כסף לבתי-המשפט. משרד התחבורה, לפחות בצד שלו, איכשהו עוד מטפל בצמתים שסיכמנו עליהם. מה עוד צריך?

אני גם כאן נמצא שחר אילן שעשה על זה כתבה, ואני רוצה לומר את זה כך: חברות וחברים יקרים, אין כאן בנושא הזה, שהוא כואב, אי-אפשר לצעוק כל היום אתם לא עושים, אתם כן עושים, זאת מלחמה, זאת מלחמה, וכשאנחנו מתחילים לשאול מה עם העניים. אגיד לך לכן מה ההבדל הגדול לשיטתי, כי כשהוועדה הזאת דנה במאבק, ומחוקקת חוקים שאסור לנתק מים, כי אנשים שלא בטובתם נקלעים למצב שבו הם מוצאים את עצמם במצב שהם לא יכולים לשלם מים, או ממסכנות הכי נמוכה שיש, או שאנשים שלא בטובתם נקלעים למצבים. אתה יודע, היו אנשים ונפלו, חולים, כל מיני דברים. אותו דבר בחשמל, אותו דבר בדברים אחרים.
יהודה בר אור
גם פה.
היו"ר איתן כבל
תסלח לי, אור אדום - - -
יהודה בר אור
לא, לא, בקנסות האלו, גם יש פה עניין - - -
היו"ר איתן כבל
תסלח לי, תסלח לי, תסלח לי. אגיד לך מה ההבדל. כמעט כל הדברים כאן זה בן-אדם עושה אותם. זה נגעת, לא נגעת; עשית, לא עשית. עכשיו, כולנו, גם אתה, גם אני, ככה בשקט, אין פה את אימפריית התקשורת שלנו.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני לא.
היו"ר איתן כבל
פרי בטוח לאו. מסתכלים, אור אדום, מחכים, מחכים, ערב, לילה – נחצה, מה העניין? ופתאום בדיוק בשנייה הזאת קרה מה שקרה. אז אגיד: סליחה, אני מסכן, וזה ההוא שהרג את ההורים שלו, ואמר: עכשיו אני יתום, אני רוצה חנינה. בדברים האלה אי-אפשר להחזיק חבל בשני הקצוות שלו.

עכשיו, אני מודע לעובדה, והאמן לי, באמת שאני מודע לעובדה, אני לא "עף על זה", לא אגיד שאני חושב שזה הולך לתת את המענה, כי אנשים בבוקר, כשהם יוצאים מהבית, הם לא יוצאים, רוב האנשים, והיו לנו דיונים משפטיים בעניין הזה, ויש חוות דעת לכאן, עולם המשפט חלוק, זה לא חלוט לגמרי. אני מכיר ויודע את השאלות לכאן ולכאן, אבל אי-אפשר, אני רוצה לראות את זה כחלק ממכלול.
ואומר לך
כשבן-אדם מדבר בטלפון זאת פעולה מודעת. אני רוצה לתת לך דוגמה. כשאנשים חוצים באור אדום, כשאנשים עוברים באור אדום, אי-אפשר להגיד: אוקיי, עכשיו נסלח לו, זה עונש קשה, הוא עני. זה לא עובד כך. גם אני נפגע וגם איש שנמצא בעשירון התחתון – אחת הבעיות, שתמיד אני אומר את זה, אם אתה רק פוגע ועשית את הנזק רק לעצמך – שמע, תפקידה של המדינה גם בוודאי את זה לעשות הכול כדי למנוע את זה. אבל אלה, מה שנקרא, לא זו אף זו.: לא רק שהם פוגעים בעצמם, אלא באנשים שסתם נקלעו לסיטואציה הזאת די במקרה.

ואין אירוע שאנחנו לא מכירים, שאחרי האסון, עובר זמן, ופתאום אנחנו אומרים: אוי, איזה מסכן, איזה משפחה טובה, הוא בכלל לא התכוון, הוא ילד טוב, הוא גידל ילדים – תראו איזה ילדים לתפארת יש לו.
לאה ורון
משפחה נורמטיבית, נורמטיבית.
היו"ר איתן כבל
סליחה, ראינו פה, אתה זוכר את זה, איך משפחות באו ואמרו את מה שאמרו. אז אני אומר: שכר מצווה מצווה, שכר עבירה עבירה. זאת תפיסתי, זו גישה.
היו"ר יעקב אשר
הייתה גם הערה של חבר הכנסת פרי, בדברים מסוימים לעשות אולי הבדל בין עבירה ראשונה לעבירה שנייה.
היו"ר איתן כבל
אני לא אומר שלא. אני רק רוצה להזכיר לאדוני, שזה גם יכול להיות חליף משפט.
יעקב אשר
דיברנו על זה.
היו"ר איתן כבל
ואגיד לאדוני עוד דבר: אני מאוד מקווה, שאתה יודע, גם ככה יש לנו פקקים בבתי-המשפט - - -
יעקב אשר
לא רק בבתי-המשפט, גם בגורמי האכיפה שאחראים לכתבי האישום וכו'.
היו"ר איתן כבל
זה רק עד שמגיעים לפה. כשבחוץ – אין כלום, כשמגיעים לפה, אתה מקשיב, אתה אומר: וואלה, איזה עולם נפלא בחוץ, איזה לואי ארמסטרונג, "עולם נפלא". הכול טוב. באים לפה, אתה לא מבין על מה מדברים, על מה אנשים משחיתים לאנשים אחרים את זמנם. רק אני יודע שב-2015 נהרגו 357 אנשים, וב-2016 נהרגו 375 אנשים, אזרחים. שלא נדבר על הפצועים, שלא נדבר על כל גלי ההדף.

עכשיו, בואו נקרא, ונעסוק איך אומרים בכל דבר לגופו, בכל עבירה באופן מושכל, ונראה אם יש הגזמה, ונצא לדרך. עכשיו, לגבי מה שאדוני אמר, אתה יודע מה, אני אומר לך בהן צדק: אתה יודע, אני חושב שהמשיח יבוא לפני.
יעקב פרי (יש עתיד)
כבר היה כדאי לבוא לוועדה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
קודם כול, אנחנו מסכימים על משהו אחד על ההתחלה, על הבוקר.
היו"ר איתן כבל
אתה יודע שאני באותה עמדה אתך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני יודע. עד שהמשיח יבוא, בוא נסחוב חמור אחד פנימה לפחות.
היו"ר איתן כבל
אתה יודע מה, אלך אתך. הלכתי אתך. אנסה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני סקפטי לא פחות ממך, אדוני.
היו"ר איתן כבל
זה לא עניין של - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
חאג' שואל מתי זה יהיה, הוא רוצה גם לבוא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני רוצה - - - את החבל לפחות של החמור, שימשכו את החמור של המשיח.
היו"ר איתן כבל
השאלה אם הוא יהיה ליטאי, או מה הוא יהיה.
כן, בבקשה, הערות כלליות בקצרה
יאיר עאמר, סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית תל-אביב; יניב יעקב מ"אור ירוק"; ופיני גרשון, נציג "אגד". בבקשה.
יאיר עאמר
טוב, שלום לכולם. אני רוצה להתייחס לנושאים שרלוונטיים לרשויות המקומיות. בסך הכול יש הצעה להעלות את גובה הקנס מ-100 שקלים ל-250 לגבי עבירות של רכיבת אופניים. בסך הכול אנחנו אמורים להתחיל לאכוף את זה בקרוב, אני מקווה, כרגע זה נמצא אצל המשטרה בהכנת נוהל. ובסך הכול אני חושב שדי ברור, מדובר פה בעבירות בטיחות בעיקר, בהרכבה וכדומה. בסך הכול הקנס של 100 שקלים הוא קנס שהוא לא מרתיע בהחלט. אנחנו חושבים שלהעלות אותו ל-250 – סביר בהחלט, על מנת שיהיה גם אפשר לממש ולהרתיע דרך האכיפה של הפקחים. זה בהקשר של האופניים.

יש הצעה נוספת, להסמיך את הפקחים - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אופניים גם מדובר על הגיל, מאיזה גיל מותר.
יאיר עאמר
גם על הגיל, אבל זה בתחום המשטרה יותר, בתחום סמכות של המשטרה.
היו"ר איתן כבל
אל תיכנס אתי לסעיפים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם יש לך הערות כלליות.
היו"ר איתן כבל
הערות כלליות. לסעיפים תוכל להתייחס.
יאיר עאמר
אוקיי. אז הערות כלליות, יש למעשה הצעה להסמיך את הפקחים לגבי שני נושאים נוספים, שכיום אנחנו לא אוכפים אותם. הנושא האחד זה חובת סימון רכב שהושאר בצד הדרך, התקלקל למעשה, שהיום הוא בסמכות המשטרה. המדובר בעבירת חנייה. ועבירה נוספת זה איסור חנייה בדרך לרכב שרישיונו פקע, שזה למעשה דבר שהוא באמת חשוב לנו, ומי יודע ומכיר כמו תושבי תל-אביב, שבצדי דרך עשרות ומאות גרוטאות רכבים שמונחים, נשארים.
יעקב פרי (יש עתיד)
מה זה רישיונו פקע? אתה מוכן להסביר לי? כי יש פה שורה שלמה, שאתה גם מתייחס אליהם. האם זה שלא חידשתי את הרישיון, או רישיון הרכב פקע ולא חודש? למה הכוונה?
חוה ראובני
השאלה אם רוצים עכשיו להיכנס לסעיף.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, רק להבין.
חוה ראובני
רישיון פקע זה רישיון שלא בתוקף, שזה אומר שנסתיימה התקופה של רישיון הרכב ולא נעשו הפעולות - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
זה רישיון רכב או רישיון - - -
חוה ראובני
כשהוא מדבר, בהקשר של הפיקוח העירוני, בסעיף שמתייחס אליהם, מדובר על רישיון רכב.
יעקב פרי (יש עתיד)
אוקיי. תודה.
יאיר עאמר
רק בהקשר הזה אני רוצה להגיד, שמבחינתנו, הצענו את זה כבר מזמן, הנושא הזה יכול לתרום לצמצום של תופעה חמורה בתל-אביב, ואני מניח שלא רק בתל-אביב, של השארת רכב נטוש שבעליו התייאש ממנו, והוא משאיר אותו בצד הדרך, ביודעין שהיום אין ענישה. מה אנחנו עושים היום הרי בתל-אביב? ברגע שאנחנו מקבלים תלונה מתושב - - -
היו"ר איתן כבל
כן, העניין ברור.
יאיר עאמר
אנחנו מגיעים, בשנה אנחנו מטפלים - - -
היו"ר איתן כבל
אגלה לך סוד: כנראה לא רק בעיריית תל-אביב.
יאיר עאמר
לא, אמרתי. אני מניח שבתל-אביב זאת תופעה נפוצה.
קריאה
- - -
היו"ר איתן כבל
בכל מקום.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה בהנחה שהוא לא מכר אותה לשטחים.
היו"ר איתן כבל
או גריטה, יותר פשוט, אני לא מבין את האנשים. ירוויח עליו עוד כמה שקלים.
יאיר עאמר
הם מחכים שהעירייה תבוא ותיקח אותו.
היו"ר איתן כבל
לא, אבל אני אומר: אני לא מבין למה אנשים לא לוקחים היום, גורטים רכב.
חוה ראובני
לא, אני חושבת שזאת תופעה אחרת.
היו"ר איתן כבל
לא, אם הוא משאיר את זה.
חוה ראובני
לא, יש כאלה שנוטשים, אבל יש גם כאלה שסוחרים, שמשתמשים פשוט ברכב בתור המגרש. הם תופסים מקומות חניה, במיוחד כאלה שהם לא בתשלום כמובן, ומשתלטים עליהם, וכל השיירה של מכוניות – "למכירה", "למכירה", "למכירה", של הסוחר. עכשיו שיש חובת רישוי של סוחרים, מה שלא היה בעבר, אז - - -
היו"ר איתן כבל
חוה, אפרופו, במאמר מוסגר, אופניים חשמליים, החלטתי שנלך על המהלך של כמו שהייתי ילד צעיר, שהיה מספר מאחורה. זה חייב להשלמת המהלכים שלנו. היום אפשר לעשות את זה גם באינטרנט, זה בכלל פשוט.
יעקב פרי (יש עתיד)
אבל הם נוסעים כל כך מהר ובחושך, שלא תראה.
היו"ר איתן כבל
לא משנה. אז יהיה זוהר. הגיעו לירח כבר, אתה יודע. זה שהגיע לירח כבר מת, ועוד לא הגיעו לזה? בחייך. כי אחת הבעיות שאני כבר רואה זה בדיוק מהמקום הזה. אני רואה אותם, איך הם טסים, ואז אתה לא מספיק לתפוס אותו, לפחות אתה רואה את המספר. הרי אתה יודע, לא תיפתר הבעיה.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, ברור.
היו"ר איתן כבל
אנחנו מנסים רק, איך אומרים, לתת לזה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
לצמצם.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, תודה לך. יניב יעקב מ"אור ירוק", בבקשה. תודה לכם באמת על כל אשר אתם עושים. ואני מחזק אתכם. ואתם, תראו, גם הגוף והעמותה המובילה. אני לא מזלזל באגף ארגון אחר, באף עמותה, ובאמת כולם נותנים מי יותר, מי פחות, אבל כולם נותנים. אבל אתם באמת מובילים את זה בכל הכוח, ויישר כוח.
יניב יעקב
תודה לאדוני. באופן כללי אני רוצה להתייחס לצו הזה, ואני חושב שזה צו מבורך, שמביא בשורה גם לאזרחים שמקבלים בחלקים נרחבים ממנו הקלה, ולמעשה נותנים להם את האופציה לשלם קנס ולא לקבל הזמנה לדין, ולבזבז גם את זמנם וגם את הזמן של בית-המשפט. מעבר לזה, יש החמרה בעבירות חמורות, כמו שציינת, של חציית צומת באור אדום.

אבל כאשר באים לבחון את זה, כמו שכבר עלה פה, כל הגברת הענישה וכל השינויים, הם לא יעילים, הם לא אפקטיביים, בלי אכיפה. ואדוני ציין את ה-300 ניידות, ואני רוצה משפט לגבי אותן 300 ניידות ו-300 מצלמות ו-300 שוטרים. אמרת שפונים לוועדה למה הוועדה לא עושה. למשטרת ישראל יש תקציב של 10 מיליארד שקלים, סדר גודל. הכסף ישנו, לא צריך ללכת מהאוצר, שזו פעולה מבורכת, ולהעביר את הקנסות. יש 10 מיליארד שקלים בתקציב המשטרה – שיעבירו. לא הוועדה צריכה להעביר.
היו"ר איתן כבל
יש התחייבות של השר כבר.
יניב יעקב
התחייבות של השר.
היו"ר איתן כבל
יש התחייבות של השר. זה כבר לא, אתה יודע, מילים בעלמא. יש התחייבות של השר.
יניב יעקב
נכון מאוד. ההתחייבות של השר, וגם הכסף קיים. אני בטוח שאם לאדוני היה את התקציב של 10 מיליארד שקלים, כבר היו מזמן עוד 300 ניידות. אבל מה שאני אומר: יש שרים, יש להם אחריות. לא הוועדה צריכה להעביר את הכסף, אלא משרדי הממשלה והשרים. ואליהם צריך לפנות, ולדאוג שזה יגיע.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. קודם כול, לא נעים לי להגיד, כל פרק זמן אנחנו מוציאים מכתבים ופניות. ואיך כתוב בפרשת מקץ, שרק קראנו אותה לא מזמן? ולא נודע כי באו אל קרבנה. כך הם פני הדברים.

אני רק רוצה, ברשותך, גברתי שמהרשות, העובדה שלא הייתם בלופ הזה מאוד מאוד מאוד לא מוצאת חן בעיני. יש כבר יושב-ראש חדש, שהובא על-ידי השר באופן אישי, הוא אישיות מן המדרגה העליונה, זה לא עוד ממש – והגדרנו כבר, אמרנו שהמשרד לא יהיה רגולטור לחלק כספים ככה - -
לאה ורון
צינור להעברת כסף.
היו"ר איתן כבל
צינור להעברת כסף. - - אלא באמת יהיה הגורם המקצועי. ואני באמת אומר את זה בנזיפה למשרד התחבורה, גם אפנה בעקבות זאת, אני חושב שצריך לעשות פה, אצל השר, השר צריך להוציא את ההנחיות בעניין הזה, זה לא אנחנו.
חוה ראובני
אדוני לא שמע את ההסברים שנתתי על האופנים שבהם כן נעשה תיאום עם הרשות הלאומי. זה לא נעשה מאחורי גבם.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, סליחה. יש לי הצעה: בואו לא נדבר במושגים של מאחורי הגב, בואו נדבר במושגים של איך ביחד "האגרוף" שיטפל, במירכאות כמובן, בנושא הזה יהיה יותר חזק ויותר אפקטיבי. זה הכול. אף אחד לא בא לגזול מטה לחמו של אף אחד.
לאה ורון
לא, אבל אי-אפשר גם לפטור את הרשות מהאחריות לנושא של בחינת הצו שעולה. הוועדה פרסמה את הצו לפני שבועיים, הרשות לבטיחות בדרכים הוזמנה להשתתף בדיון. היה עליה לקחת את הצו בנושאים שהיא לא מרגישה שהיא שותפה, לבחון, לבחון את כלל אמצעי הענישה שנוגעים לעבירה שמוצעת, ולבוא לוועדה ערוכים ומגובשים, ולהמליץ לה מה צריך לעשות.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, גברתי צודקת במאה אחוז. ועדיין, ועדיין, ועדיין. וכל מה שאת אומרת זה נכון במאה אחוז.
לאה ורון
אוקיי.
היו"ר איתן כבל
התהליך הוא כאן עוד כמה צעדים לאחור.
לאה ורון
נכון.
היו"ר איתן כבל
את צודקת שאם לא נעשה, היה תפקידם לעשות את זה. אני מקבל את זה. אוקיי, תודה, יניב. פיני גרשון, "אגד".
פנחס גרשון
כן, שלום. תודה. שמי פיני גרשון, אני מהנדס התנועה ב"אגד", ואני רוצה קצת להעיר בזרקור מכיוון אחר על הנושא הזה. אומנם פה מדברים על שיטת הענישה, גובה הענישה, והכול בסדר, למרות שיש פה איזשהו סימן שאלה מאוד גדול אם זה יעיל – כן או לא.
היו"ר איתן כבל
אתם נותנים עונשים ב"אגד"?
פנחס גרשון
בוודאי.
היו"ר איתן כבל
זה יעיל או לא?
פנחס גרשון
לנו – מאוד יעיל.
היו"ר איתן כבל
תודה. הלאה, סיימנו.
פנחס גרשון
יחד עם זאת, תסתכלו, כולם מדברים על רכבת ישראל, שהולכת וצומחת וגדלה, ונהנים לספר על זה, ונהנים להיות ברכבת, וזה נהדר. וזה למה? יש הרבה סיבות, אבל אחת הסיבות פשוט כי רכבת ישראל לא צריכה אכיפה. אין לנו ניידות על המסילה, אין רכבים פרטיים שמורשים להיכנס למסילה. זה פשוט. אלא מה? שבתחבורה הציבורית זה קצת אחרת. תכנון תחבורה ציבורית היום הוא תלוי אכיפה.
היו"ר איתן כבל
נכון.
פנחס גרשון
וזאת הבעיה. ופה אני דווקא מנצל את הבמה, ואתה ידוע בבולדוזריות שלך, ביכולות שלך: תנסה לקחת את זה לכיוון אחר. לתכנן תחבורה ציבורית מבחינת תשתיות, שלא תהיה תלויה באכיפה. קחו לדוגמה את העלייה לירושלים, שרובנו עשינו את זה היום. בעלייה לירושלים, בהתקרבות לגינות סחרוב, יש את הנתיב השמאלי לתחבורה הציבורית, שהוא מסומן בצבע אדום. למה אף אחד מאתנו לא עלה לנתיב הזה היום? ולמה כולנו עמדנו בפקק, כמו ילדים טובים, וראינו שמשמאלנו חולפים האוטובוסים?
היו"ר איתן כבל
יש מצלמות, בין היתר.
פנחס גרשון
לא, המצלמה היא רק בקצה ברמזור.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, תסביר, אולי אדע למה אני לא עושה את זה.
פנחס גרשון
למה אתה לא עושה את זה? כאשר במקום אחר אתה כן מרשה לעצמך, כמו שאמרת, ובצדק. כי יש פה משהו שהוא קצת שונה. למה? כי יש פה מה שנקרא, לדוגמה במקרה הזה, נתיב תחבורה ציבורית מצד שמאל, כאשר רוב הנת"צים הם מצד ימין.
היו"ר איתן כבל
אבל, פיני, הבנו את הרעיון. אני רק אומר לך את הדבר הבא: הוועדה הזו לקחה את הנת"צים ונתנה להם את המקום הראוי להם, ואישרנו לא מזמן. אפילו, דרך אגב, חווה, השר לא ידע למשל שאישרנו את התקנות של אופניים חשמליים.
חוה ראובני
מה זאת אומרת הוא לא ידע? הוא חתם עליהם.
היו"ר איתן כבל
גברתי, אז אני מציע שתגידו לו על מה הוא חותם, כי אתמול ניהלתי אתו דיון, ואני מנסה להסביר לו: העברנו את התקנות, שנתנו שם גם לפקחי - - -
לאה ורון
הרשויות המקומיות.
חוה ראובני
חוק הסמכת הפקחים. זה הצו שהעלה את הקנס. הוועדה דנה בזה רבות.
היו"ר איתן כבל
נכון. והייתה לנו שיחה אתמול עד שהוא אמרו: אה, יפה מאוד עשיתם. אני רק מספר לך את זה מור"ק מאתמול בערב. ואני אומר את זה אותו דבר לגבי העניין הזה של אכיפה בנת"צים. גם קיימנו שבוע שעבר, כמדומני, בעניין ההיערכות של הרכבת בתל-אביב ובירושלים, כבר לבנות מסלולים מיוחדים לאוטובוסים עוד לפני סיום הפרויקט. זאת אומרת, תוך כדי הפרויקט, כדי שהתחבורה הציבורית תקבל את המשקל שלה עד שיסיימו את העבודות, כי ככל שהעבודות הולכות ומתרחבות, הקושי להתנהל בתוך העיר הולך וגדל, והצורך בניידות, לפחות שלא יהיה – אז לכן "אנחנו על זה", וכל רעיון יתקבל בברכה.

תודה לכם. עוד מישהו? אוקיי, בואו נתחיל.
חוה ראובני
אתן ממש שני משפטים על מה זה צו התעבורה (עבירות קנס), למי שלא יודע. פקודת התעבורה ותקנות התעבורה קובעות עשרות, מאות, של עבירות. ככל עבירה פלילית במדינת ישראל, נקודת המוצא היא שהאכיפה והענישה לגביהן היא בהזמנה לדין בבית-משפט, במקרה של עבירות תעבורה בדרך כלל בית-משפט לתעבורה. ויחד עם זאת, הפקודה מסמיכה את שר התחבורה, באישור ועדת הכלכלה, לקבוע עבירות שיהיו עבירות קנס, דהיינו שבן-אדם מקבל דוח שבו רשום סכום קנס שנקבע בצו, ואז הוא לא יוזמן למשפט, אלא אם כן הוא יבקש זאת באופן יזום. ברירת המחדל היא קנס בסכום ידוע מראש.

אנחנו מבקשים כאן לתקן את הצו, להוסיף עבירות שהן כיום עבירות של הזמנה לדין, להפוך אותן לעבירות קנס, בעבירות מסוימות לשנות את סכומי הקנסות. אין כאן, בניגוד למה שנאמר, העלאת קנסות משמעותית, רוב השינויים פה אינם עניין של העלאת קנסות.
יהודה בר אור
50% זה לא משמעותי?
חוה ראובני
בעבירה אחת בלבד ה-50% הזה. יש עבירה אחת של 250%, את זה אתה לא מציין.
יהודה בר אור
אצלכם זה לא משמעותי.
חוה ראובני
אתה חונה על שביל אופניים?
היו"ר איתן כבל
זה לא יעבוד כך. נקרא ונבדוק דבר דבר.
יהודה בר אור
היא צריכה לדייק.
חוה ראובני
השינויים שיש פה הם ברובם לקחת עבירות חדשות, שמעצם היותן חדשות הן אוטומטית עבירות של הזמנה לדין, ולקבוע בצדן עבירות קנס, כי הן עבירות שהיסודות שלהן אובייקטיביים, הן עבירות של אחריות קפידה, ואין צורך בדרך כלל בהליך המשפטי לגביהן.
שאל חבר הכנסת פרי
האם הקלה על בית-משפט לתעבורה זו מטרה? לא, זו לא מטרה, אבל הקלה עליהם, ולהוציא עבירות טכניות שאינן צריכות את המנגנון הזה, יפנה את זמנו של בית-משפט לטפל בעבירות החמורות, שטעונות את הדיון המשפטי המלא, וגם טעונות ענישה שרק בית-משפט יכול להטיל.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, בואו נתחיל.
חוה ראובני
צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ז-2016.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-30 לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 30(א) לפקודה ובסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 3

1.

בסעיף 3(ב) לצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002 (להלן – הצו העיקרי), בסופו יבוא:

טור א'
דרגת הקנס

טור ב'
בשקלים חדשים



1,500".

אנחנו מציעים ליצור כאן מדרגת קנס נוספת.
יהודה בר אור
את מדברת על האור האדום?
חוה ראובני
אני לא מדברת כאן על אף עבירה, אני מדברת על ליצור פוטנציאל בצו לתת לעבירות קנס של 1,500 שקל.
היו"ר איתן כבל
מדרגה נוספת, בלי קשר. מאה אחוז. אוקיי, תודה. יש הערות? תודה.

מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 1 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 1 אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה, אושר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני נגד.
היו"ר איתן כבל
אחד נגד. אוקיי.
חוה ראובני
תיקון התוספת

2.

בתוספת לצו העיקרי –
(1) בפרט 1 –
(א) במקום מספר סידורי 1א יבוא:

מספר
סידורי

מספר
הסעיף

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"1א

2

כשרישיון הרכב פקע – יותר מ-4 חודשים ועד שנה אחת מיום פקיעתו

ה"

זו עבירה של נסיעה ברכב כשהרישיון שלו לא בתוקף, רישיון הרכב. המצב היום הוא שעד 4 חודשים מפקיעת רישיון הרכב זו עבירת קנס של 250 שקלים ואחר כך זה הזמנה לדין. אנחנו סבורים שאפשר להאריך את התקופה של עבירת קנס עד לשנה, אבל כמובן, בהתאמה למשך הזמן, דרגת קנס גבוהה יותר. אני מבקשת לציין, שרשות הרישוי נוהגת לשלוח לבעל רכב שלא חידש את רישיונו כעבור כחצי שנה ממועד החידוש מכתב תזכורת והתראה: שים לב, לא חידשת את הרישיון, נא לטפל בכך.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. הערות?
יעקב פרי (יש עתיד)
ההערה שלי זה שאני לגבי ארבעה או חמישה סעיפים שיבואו מפה, אני חושב שצריך לקבוע את זה רק לגבי עבירה ראשונה. כלומר, אם הוא חוזר.
היו"ר איתן כבל
לא, עבירה שנייה אתה מתכוון?
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, שבעבירה הראשונה אתן לו 1,000 שקל או whatever, בעבירה שנייה כבר אביא אותו לבית-משפט.
לאה ורון
מה זה הקנס בה'?
היו"ר איתן כבל
כמה זה הקנס בה'?
חוה ראובני
1,000 שקל.
היו"ר איתן כבל
מה אתם אומרים?
חוה ראובני
אני לא יודעת עד כמה זה - - -
היו"ר איתן כבל
סליחה, אני לגמרי מקבל את האין עונשין אלא אם מזהירים. עכשיו, אני מבין את העניין של החידוש, שאתה לא סתם, אתה צריך ללכת לבדוק את האוטו, ואתה צריך לבדוק שהאוטו תקין, ואחר כך אנחנו מכירים את כל השאלות האלה בוועדות ובעיתונים, שכותבים למה מעלים מצד אחד את הקנס, אבל הם כותבים: איך זה ששנה שלמה הוא מסתובב ולא - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אחרי שיש תאונה - - -
היו"ר איתן כבל
כן, כן. אז אני אומר: יחד עם זאת ולמרות זאת, אני חושב שבעבירה ראשונה, כי על זה נאמר: אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה. לפעמים בין אנשים - - -
יעקב אשר
אבל על איזה סוג הוא מדבר? כי אני דווקא חשבתי שהעבירה הראשונה שהוא דיבר עליה זה יותר על משהו שעשית אותו מה שנקרא בעבירת תנועה. פה זה פשוט מישהו שלא מתייחס לזמן של רישיון. על זה אני לא חושב - - -
היו"ר איתן כבל
ההיפך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא מקבל התראה.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש כאן בעיית בטיחות.
היו"ר איתן כבל
יעקב, אגיד לך מה הנקודה. אגיד לך מה ההבדל לשיטתי. בעניינים שהם עבירת תנועה, אני לא חושב שצריך לתת למישהו הנחות בעניין הזה. עבירה היא עבירה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הייתה תקופה שנתנו הזהרות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מבקש רק רשות להגיב.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה. אני אומר את עמדתי. לעומת זאת, פקיעה סבירה, אתה יודע, של רישיון, שזה יכול ויקרה כמעט לכל אדם, זה מסוג הדברים שיכול ויקרה. אתה יודע, אפילו אם קיבלת את ההודעה, באמת - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
על רישיון הנהיגה אתה מדבר או רישיון רכב?
היו"ר איתן כבל
רכב.
לאה ורון
רכב. שזה עלול לקרות.
היו"ר איתן כבל
אתה מבין? זאת אומרת, זה יכול שיקרה לכל אחד מאתנו.
יעקב פרי (יש עתיד)
- - -
היו"ר איתן כבל
בדיוק. אחרי זה זה מגיע למצב הזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה מדבר מארבעה חודשים.
לאה ורון
לא, הם מעלים את זה, מארבעה חודשים לשנה. עד עכשיו היה ארבעה חודשים – 750. עכשיו זה יהיה עד שנה – 1,000.
היו"ר איתן כבל
הקנס עולה בהתאם.
חוה ראובני
עד ארבעה חודשים זה יהיה 250. אני מבקשת לציין שזה שרישיון הרכב לא בתוקף לא אומר שהוא לא תקין, זה רק אומר שהוא לא נבדק.
היו"ר איתן כבל
ברור, ברור.
חוה ראובני
ואני מבקשת לציין נקודה נוספת, שברכבים פרטיים עד שלוש שנים, שזה חלק עצום מצי הרכב, אינם חייבים בכלל בבדיקת רישוי שנתית. אז החידוש הוא רק עניין של תשלום אגרה לקופת המדינה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, זה בדיוק הכסף שמחפשים.
יהודה בר אור
זאת אומרת, במקום ארבעה חודשים ובמקום שישה חודשים, יהיה במכה אחת 1,000 שקל?
חוה ראובני
לא. עד ארבעה חודשים – 250 שקל.
היו"ר איתן כבל
לא, מה אתה רוצה? יש מדרגה. ארבעה חודשים – 250. ומושכים לך את זה עוד שנה, לא מתחילים את כל הפרוצדורה המשפטית.
יהודה בר אור
אתה יודע כמה פעמים – אני יכול לתת לך דוגמאות למה הדבר הזה.
היו"ר איתן כבל
אבל אמרתי.
יהודה בר אור
לא מגיע בדואר. יש הרבה פעמים שאתה לא - - - זה לא עבירת תנועה, זה שכחה, בן אדם שוכח.
היו"ר איתן כבל
תקשיב, סליחה. יהודה בר אור, תקשיב, נשמה. אני אומר את הדבר הבא: תקשיב, אני מבין את המקום ממנו אתה בא, אתה מייצג ציבור גדול.
יהודה בר אור
בכביש כל הזמן.
היו"ר איתן כבל
נכון. אבל הציבור הגדול הזה נמצא כל הזמן על הכביש, תסלח לי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא מתפרנס.
היו"ר איתן כבל
והוא מתפרנס מזה. ואם לא אהיה בטוח במאה אחוז – עכשיו, זה כלי העבודה שלו, האחריות, זו תאונה לפתחו.
לאה ורון
מה זה? זה תחום העיסוק שלו.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, כשאמרתי פה, בכלל לא התייחסתי לאנשים שנוהגים ברכב ציבורי שמסיע אנשים, שאת אלה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה הרבה יותר - - -
היו"ר איתן כבל
בוודאי. התכוונתי אנשים מן השורה. רעייתי שכחה, אני שכחתי, אתה יודע, שהאוטו הוא לא כלי הפרנסה שלנו.
יעקב פרי (יש עתיד)
שמהם הוא חי, מתפרנס מזה.
היו"ר איתן כבל
נכון. שם בן-אדם, ההיפך, הוא צריך שיהיה רשום לו ביומן, כמו שאני פה דברים חשובים לי, קופץ לי מול העין, אני דואג לרשום את זה, כי זה חלק ממארג החיים שלי.
יהודה בר אור
אדוני היושב-ראש, שתי מילים אני חייב להגיד לך. קודם כול, לא באתי פה בשביל ענף המוניות, כי פה אין משהו שקשור לענף המוניות. ואני מסכים לגבי רק דבר אחד, האור האדום שמגיע, רק על הנקודות לא. פה אני סבא, ויש לי נכדים, ויש לי ילדים שנוסעים לפעמים באופניים. במאה שערים הנכד שלי יושב פה, הוא צריך לנסוע פתאום באופניים, יקבל 1,000 שקל, אבא שלו בגלל שהוא יושב בישיבה - - -
לאה ורון
רגע, אנחנו מדברים על התקנה הראשונה, מר בר אור.
יהודה בר אור
על זה באתי לדבר. לא באתי היום להגן על נהגי המוניות, אני לא בעניין הזה.
היו"ר איתן כבל
יהודה, אתה יודע איך זה מתחיל? אומרים אחר כך: הילד גנב.
יהודה בר אור
הילד לא גנב.
היו"ר איתן כבל
לא אתה, לא מדבר בהקשר הזה.

בוא נוותר לו פה, ההוא מוותרים לו שם. מוותרים. אחר כך קמים ואומרים: איזו מדינה, לאן הגענו?
יהודה בר אור
כמו שאמר חבר הכנסת המכובד, אזהרה פעם ראשונה לאחד כזה שנוסע על האופניים, לפני שיקבל 1,000 שקל קנס.
היו"ר איתן כבל
אבל אני לא שם עדיין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נגיע לזה.
היו"ר איתן כבל
נגיע לזה.
יהודה בר אור
לא, אל תתחיל עם רכב ציבורי עכשיו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אנחנו מכירים אותך.
היו"ר איתן כבל
סליחה, יהודה, אתה חבר שלי, חבר קרוב אפילו. אני לא מחפש עם מגלב, כל היום רק לחפש לתת מכות, אבל אי-אפשר שפה בוועדה נשב כל פעם, נצרח, נצווח, נגיד, נאמר דברים קשים, נוציא הודעות שאי-אפשר יותר, אי-אפשר להמשיך כך, ויוצאים מפה, תופסים אותנו, אומר לי, שולח לי מכתב: תשמע, עשיתי וזה. אתה בודק אותו, אתה רואה שיש לו איקס. בדרך כלל, דרך אגב, אני רוצה שתדעו, אתה מוצא את עצמך פעם אחר פעם עם אנשים שחוזרים על העבירות שלהם.
יהודה בר אור
הוא יקבל על הראש.
היו"ר איתן כבל
אתה מבין? לכן אמרתי. יעקב אשר, רצית להתייחס, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, רציתי, אדוני. דווקא כן התחברתי למה שאמר חבר הכנסת פרי בתחילת הדברים, אבל לאו דווקא, ואני דווקא הולך הפוך ממה שגם אתה הסברת אחר כך. אני חושב שבעבירה שנעשית בחטף, גם אם היא עבירה – תלוי איזה חומרה, יש חומרה שלא הייתי – אבל הייתי כן עושה את האזהרה הראשונה והשנייה בדברים שאדם עושה בטעות בחטף. סוג הדברים הללו שיש כאן - - -
היו"ר איתן כבל
בחטף שכל עוד לא תפסו אותו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע. אבל הפעם השנייה אומרת שהוא מועד. בנושאים הללו שהם דברים יותר טכניים, אגב, שהם גם קורים אחת לשנה, אם זה רישיון הרכב, ואחת ל-5 או 15 או 10 שנים, אם זה רישיון – זה לא דבר שהבן-אדם יכול להגיד: אופס. פה זה דבר, במיוחד אם יש מדרגה של 250 שקל בהתחלה, ולא הולכים ישר לתותחים, ונותנים אותה ארבעה חודשים, אני לא חושב – אני לא הולך על זה, זאת אומרת, לוויכוח, אני חושב כן אבל - - -
היו"ר איתן כבל
בוא נלך צעד אחר צעד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק. אני מבקש שגם בהמשך הדברים, שלראות איפה יש מקום אולי לשתול את האזהרה הראשונה.
היו"ר איתן כבל
יעקב, יש לי הצעה. יעקב, בוא נתקדם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל בוא נתקדם.
היו"ר איתן כבל
יעקב, בוא נצביע ככה, תקשיב.
לאה ורון
2(1)(א).
היו"ר איתן כבל
כן, 2(1)(א).
לאה ורון
זה הנושא של רישיון הרכב.
היו"ר איתן כבל
אני חושב שהעובדה שיש מדרגה לא מצריכה את מה שאתה אומר במקרה הזה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני מוכן להתגמש.
היו"ר איתן כבל
לא, אני מקבל את העמדה העקרונית.

מי בעד? ירים את ידו. תודה. מי נגד?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נמנע.
היו"ר איתן כבל
נמנע, אוקיי.

הצבעה

בעד פסקה 2(1)(א) – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – 1

פסקה 2(1)(א) אושרה.
איתי עצמון
פסקה (א) אושרה.
היו"ר איתן כבל
נשמח לדעת - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, אנחנו מתקדמים. הוא נמנע, בסוף הוא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - נמנע, תיכף הוא תומך נלהב.
היו"ר איתן כבל
לא, זה לא העניין. אנחנו לא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, הוא הסביר את עצמו בהתחלה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אמרתי כמה פעמים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, תודה, הבנתי.
חוה ראובני
(ב) אחרי מספר סידורי 2 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
הסעיף

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"2א

10(א)

כשרישיון הנהיגה פקע – יותר מ-6 חודשים ועד שנתיים מיום פקיעתו, ובלבד שהנהג זכאי לפי תקנה 173 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, לקבל רישיון נהיגה לתקופה שמעל 4 שנים

ד"
היו"ר איתן כבל
אז מה זה אומר?
חוה ראובני
כאן מדברים על אנשים שלא חידשו את רישיון הנהיגה שלהם יותר מחצי שנה. אנחנו אומרים שעד שנתיים זאת תהיה עבירת קנס.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עד החצי שנה כמה?
חוה ראובני
עד החצי שנה זה 250. גם כן תקלות, עיכובים וכו'.
היו"ר איתן כבל
מה זה ד'? כמה זה?
חוה ראובני
750.
עכשיו, ההגבלה פה זה
בלבד שהנהג זכאי לקבל רישיון נהיגה לתקופה שמעל 4 שנים.
היו"ר איתן כבל
מה זה אומר?
חוה ראובני
יש אוכלוסיות שמקבלות מראש רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים. אלה אנשים שיש להם תנאים מהותיים לחידוש, לא רק תשלום אגרה.
היו"ר איתן כבל
כן, ברור.
חוה ראובני
לגבי אלה, אם הם סוחבים שנתיים בלי תשלום, המשמעות היא שפשוט לקחו תקופת רישיון שלמה, שהיו אמורים לעשות לפניה בדיקות רפואיות בדרך כלל או משהו כזה, כשמדובר בנהגים מבוגרים, נהגים חדשים. ולכן זה רק אלה שמקבלים רישיון לתקופות ארוכות, ניתן להם עד שנתיים כעבירת קנס.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בסדר, אבל ברכב היום, אם אתה לא משלם, אפילו עברה שנה, תשלם את שתי האגרות.
חוה ראובני
אנחנו מדברים כאן על נהיגה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה עכשיו רישיון נהיגה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני יודע, אני משווה. ואם הוא אחרי שישה חודשים, הוא היה אולי בחו"ל, הוא היה באיזשהו מקום, ועבד בחו"ל, חזר, הוא לא חידש, כי אין לו קנסות והוא לא חייב לעשות טסט או לעשות תיאוריה או כלום. פשוט למה לקנוס אותו?
חוה ראובני
נותנים לו עד שנתיים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בסדר, הוא ישלם. משישה חודשים מתחיל. את אומרת שנתיים, אבל משישה חודשים ויום זה מתחיל, אז זה אותו דבר.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לענות לך, ברשותך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז שהוא ישלם על אותה תקופה, כאילו תשלום מלא, כי בסך הכול זה היה נקרא תשלום.
חוה ראובני
זה הוא בכל מקרה צריך לשלם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בסדר, אז התשלום יהיה מלא, למה לקנוס אותו?
יעקב פרי (יש עתיד)
אנשים צריכים לנסוע עם רישיון נהיגה, היו צריכים לחדש אותו בזמן.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יעקב פרי (יש עתיד)
ואם לא מחדשים אותו בזמן - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אבל יש לו קנס היום.
חוה ראובני
גם בחו"ל אפשר, דרך האינטרנט.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, היום זה הזמנה לדין.
היו"ר איתן כבל
ופה יש הקלה.
יעקב פרי (יש עתיד)
השאלה אם המדרגה של 250 ואחר כך 750 - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא יכול להגיע לבית-משפט ולקבל יותר.
היו"ר איתן כבל
פה זה הקלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה הקלה גם על התורות וגם על הבן-אדם.
היו"ר איתן כבל
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי.
חוה ראובני
זה נותן לו ודאות מה העונש שלו.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי בעד?
יעקב פרי (יש עתיד)
אני בעד.
היו"ר איתן כבל
תודה. מי נגד? אחד נגד.

הצבעה

בעד פסקה 2(1)(ב) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(1)(ב) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
איתי עצמון
פסקת משנה (ב) אושרה.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש קצת במגזר הערבי בעיה – אני רוצה קצת לגונן, אחרי שהצבענו – יש בעיה של לפעמים מציאת כתובות או משהו כזה. אלינו מגיע הרישיון במגזר היהודי - - -
היו"ר איתן כבל
אף פעם לא פספסו אותי.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, זה מגיע לכתובת. במגזר הערבי יש בעיה של כתובות.
היו"ר איתן כבל
זאת אומרת - - - לא הגיע.
יעקב פרי (יש עתיד)
הוא לא הגיע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, אתה יודע מה, היו מקרים - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
יש עם זה בעיה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא רק זה, בוא אסביר לך משהו: אנשים שהשם שלהם, עם הכתובת, תא דואר, לא רשומים במשרד הפנים.
היו"ר איתן כבל
מכירים את זה מהבחירות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, לא רשומים במשרד הפנים. ואז לא שולחים, כי אין להם כתובת.
חוה ראובני
שולחים. זה לא מגיע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא שולחים. אני לא יודע - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא גם לא יודע שהוא קיבל קנס אפילו.
חוה ראובני
אנחנו מודעים לבעיה של הדואר.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה לא מגיע, זה לא מגיע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תתפלא לשמוע, שנשפטתי פעם – נשפטתי – בלי לקבל הזמנה, בלי לקבל כלום. ובאתי לחדש את רישיון הרכב, אומרים לי: אתה נוסע בשלילה. ועברתי תאונת דרכים.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש שם בעיה.
היו"ר איתן כבל
כן, אבל, חאג', אני רוצה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בין 93' עד 98'. ב-98' הגעתי, ואמרו לי: אתה נוסע בשלילה.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אני בטוח שדברים כאלה קורים. אין לי ספק, אני מכיר את זה. כאילו אני יודע, כשבן-אדם צריך לשלם הוא שוכח. אנחנו מכירים את זה, זה עניינים של יום ביומו. עכשיו, אם לא קרה כלום – מה טובו אוהליך יעקב, משכנותיך ישראל. אבל מה הבעיה? כשפתאום מסתבר שהרכב לא תקין, ואחר כך מתחילים כל הסיפורים, ולמה, ולמה לא בדקתם, ומה עם אכיפה, ומה עם דברים כאלה. כל אחד צריך לשאת אחריות אישית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני רק מסתכל מה התוקף של - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
גם אני הסתכלתי עכשיו.
חוה ראובני
אתן לך רמז: רישיון נהיגה הוא לעולם בתוקף עד יום ההולדת. אחת לשנה, ביום ההולדת שלך, תפתח את רישיון הנהיגה ותראה אם זה השנה, או שנה הבאה, או בעוד שש שנים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, איזה יום הולדת, הלועזי או העברי?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רק העברי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מבקש לתקן את זה, אדוני, לעברי. היום הולדת העברי. להוסיף בתקנות.
היו"ר איתן כבל
(2) בפרט 2 – קדימה, גברתי, חווה.
חוה ראובני
טוב, שבעת הסעיפים הבאים הם החלפה של מספרי התמרורים, אין בהם שום שינוי מהותי.
איתי עצמון
לא, למעט פסקת משנה (ג).
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ולנו לפי הספירה האסלאמית.
חוה ראובני
אה, סליחה, נכון, שני - - -
היו"ר איתן כבל
בוא הנה, נדליף לבחינה עכשיו.
חוה ראובני
לא, כתבתי לי כל כך הרבה בדיוק מה זה כל תמרור, שבתוך זה זה נבלע לי, לא ראיתי.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
חוה ראובני
שאנחנו מחליפים את מספרי התמרורים מלוח התמרורים הישן ללוח התמרורים החדש בלי לשנות שום דבר - - -
היו"ר איתן כבל
עוד קופה תעשו על הספרים החדשים?
חוה ראובני
מה?
היו"ר איתן כבל
לא אתם. כאילו, משנים תמרורים, צריך להוציא ספרים חדשים ללימוד.
איתי עצמון
החליפו את זה כבר מזמן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
היום יש אפליקציה לתיאוריה.
חוה ראובני
לוח התמרורים הוחלף כבר לפני חמש וחצי שנים.
היו"ר איתן כבל
אה, כאילו עכשיו רק אתם מסדרים את זה.
חוה ראובני
בתקנות התעבורה כבר תיקנו, בתוספות תיקנו, לאט-לאט.
איתי עצמון
תיקון הפניות טכני.
היו"ר איתן כבל
זה כמו משרד החינוך. אתה נטרף עם הלימודים של הילדים שלך. אני מכיר את זה, פה כל אחד חווה את זה בחוויה האישית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתה לא יכול להעביר ספר מבן לשני.
חוה ראובני
יש לי ארונות שלמים של ספרי לימוד חסרי תועלת.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, הלאה.
חוה ראובני
(2) בפרט 2 –

(א) במספר סידורי 14, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-17, ב-19, ב-62, ב-64 ו-ד-20" יבוא "412, 413, 417, 438 ו-817";
היו"ר איתן כבל
הלאה. מי בעד?
יהודה בר אור
רגע, ונשארים פה אותם הקנסות?
חוה ראובני
בדיוק אותם תמרורים, אותם קנסות.
היו"ר איתן כבל
הכול אותו דבר, רק משנים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לשם שינוי אני בעד.
היו"ר איתן כבל
הלאה, (ב).
חוה ראובני
(ב) במספר סידורי 15, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-1, ב-2, ב-10, ב-12, ב-14 עד ב-18, ב-40 עד ב-47, וד-17, ד-18 ו-ד-21" יבוא "201 עד 208, 401, 402, 405, 406, 408, 415 עד 417, 422 ו- 511 עד 513";
היו"ר איתן כבל
תודה. מי בעד (2)(א),(ב)? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקאות (2)(א) ו-(ב) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות (2)(א) ו-(ב) אושרו.
היו"ר איתן כבל
תודה. אושר.
חוה ראובני
(ג) – אוקיי, כאן - - -
היו"ר איתן כבל
יש שינוי, כן.
חוה ראובני
בהחלט.

(ג) במספר סידורי 16, בטור "דרגת הקנס", במקום "ה" יבוא "ו";

זה עבירת הרמזור האדום.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
חוה ראובני
אנחנו מבקשים להעלות את הקנס על עבירת הרמזור האדום, אני מבקשת גם בכמה מילים להסביר את זה.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
חוה ראובני
עבירת נסיעה ברמזור אדום היא אחת העבירות המסוכנות ביותר שיש בתקנות התעבורה. אם נגרמת תאונה או שזה עובר בשלום בלי שאף אחד מרגיש זה עניין של מזל, האם במקרה הייתה שם תנועה חוצה?
היו"ר איתן כבל
ברור, ברור.
חוה ראובני
לא צריך להסביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רולטה.
חוה ראובני
יכול להיות שמטבע הדברים, בגלל חומרתה, היה נכון לשים אותה בבית-המשפט לתעבורה. דא עקא, כשהתחלנו לבדוק את זה, יש כמויות מאוד מאוד גדולות, זה היה סותם את בית-משפט לתעבורה. ובסופו של דבר זו עבירה של אחריות קפידה אובייקטיבית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא היה סותם, זה סותם היום, לא? היום איך זה הולך?
חוה ראובני
היום זו עבירת קנס של 1,000 שקל. אנחנו חושבים שנכון לייחד את העבירה הזאת לקנס גבוה במיוחד. כשהתחלנו לטפל בזה, ההצעה הזאת הייתה בכנסת כבר פעמיים בעבר, ומסיבות שונות היא לא נדונה בשתי הפעמים הקודמות. כשהתחלנו לטפל בזה זה היה אחרי גל של תאונות דרכים קטלניות מאוד, כאילו תאונה עם שלושה הרוגים, תאונה עם ארבעה הרוגים, על עבירות רמזור אדום.
היו"ר איתן כבל
חלק ניכר מהתאונות הקשות שהיו לאחרונה היו עבירות אור אדום.
חוה ראובני
התחילו להעלות סרטים, כתבות וכו' על כמה העבירה הזאת נפוצה, גם במקרים שלא נתפס.
היו"ר איתן כבל
נכון. הנה, "אור ירוק" מעמיד את זה כמעט כל שבוע.
חוה ראובני
אנחנו לכן רוצים לייחד את זה עם חומרה. עדיין להשאיר את זה כעבירת קנס, אבל לייחד את זה עם חומרה מאוד מאוד מיוחדת. אף אדם לא עובר בטעות ברמזור אדום.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, איתי.
לאה ורון
הוא פשוט לוחץ על הגז במקום על הברקס.
היו"ר איתן כבל
אספיק.
יעקב פרי (יש עתיד)
בסוף הצהוב.
חוה ראובני
כבר בצהוב אסור להיכנס לצומת, לפי התקנות.
איתי עצמון
אני רק מבקש להשלים את התמונה שהציגה עורכת-הדין ראובני. לפי סעיף 29 לפקודת התעבורה, בנסיבות מחמירות לגבי העבירה הזו, עדיין תהיה הזמנה לדין וזו לא תהיה עבירת קנס. והנסיבות המחמירות האלה פורסמו באתר האינטרנט של המשטרה, נקבעו על-ידי המשטרה. ואקריא.

כאשר ברמזור הופיע אור אדום, והתקיים אחד מאלה:

(1) מצלמה אלקטרונית צילמה את הרכב ממשיך בנסיעה לתוך הצומת 5 שניות או יותר אחרי שהופיע ברמזור האור האדום;
או הנסיבה השנייה
העבירה בוצעה לעיניו של שוטר וכן התקיים אחד מאלה: ב-3 השנים שקדמו לעבירה, כבר הורשע הנהג בעבירה זו; - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז מה עשינו פה?
איתי עצמון
- - נגרמו הפרעה או סיכון לעובר דרך אחר; או בעת כניסת הנהג לצומת, היה בצומת רכב אחר שהגיע מכיוון אחר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז רוב עבירות האדום הולכים לבית-משפט בכל מקרה.
איתי עצמון
אלה נסיבות מחמירות, שבהתקיימן תהיה הזמנה לדין ולא תהיה עבירת קנס.
יעקב פרי (יש עתיד)
אם נסעתי ברמזור אדום ואף אחד לא ראה אותי - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז אין לי קנס ולא זימון לדין.
יעקב פרי (יש עתיד)
אם ראתה אותי מצלמה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז זה נסיבות מחמירות.
קריאה
לא, אחרי חמש שניות אדום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אה, אחרי חמש שניות של אדום.
חוה ראובני
זה לא תופס את אלה ש"גנבו אדום", מה שמכונה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
דווקא יש בזה היגיון. בזה יש היגיון.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני חושב שצריך לתת 3,000.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אני חושב שזאת אחת העבירות החמורות, הקשות ביותר שמתקיימות. כאן לגמרי זה אנחנו. זאת אומרת, לא משנה מה, זה אנחנו לגמרי. כל אחד מאתנו חווה את החוויה הזו של לגנוב, לא לגנוב, כמעט מדי יום. אני אומר את זה, מהמפכ"ל, הנהג של המפכ"ל, כשהמפכ"ל לא לידו, או גם כשהמפכ"ל לידו, ועד השר לביטחון הפנים ועד מה שאתם לא רוצים. זה אנושי.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני חושב שצריך להעלות את הקנס.
היו"ר איתן כבל
אני גם חושב. לא ל-3,000.
לאה ורון
לא, אי-אפשר מעבר ל-2,900.
איתי עצמון
לפי החוק המסמיך - - -
חוה ראובני
והמדרגה הגבוהה ביותר של הקנס שקבענו לעת עתה היא 1,500. וצריך גם להביא בחשבון, שככל שהקנס גבוה יותר זה מעודד אנשים לבקש להישפט. ואז הפריץ ימות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תפסת מרובה לא תפסת.
היו"ר איתן כבל
זה מה שבאתי לומר. איך אומרים, נחזל"ש את הרצונות שלנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר איתן כבל
כי ההרגשה האינסטינקטיבית היא כמו שאתם לגמרי אומרים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לקרוע לו את הצורה.
היו"ר איתן כבל
כי באמת רמזור אדום – תראה, אני לפני שלושה שבועות, אני כבר לא חמש שניות, אני כבר אחרי סיגריה – אני לא מעשן, אבל אחרי סיגריה כאילו, והוא נוסע כאילו כלום. אתה לא מאמין.
חוה ראובני
כולנו רואים את זה. נכון.
היו"ר איתן כבל
אין כמעט יום שמי מאתנו לא רואה את זה.
ללאה ורון
ולא הזכרנו עוד את התחבורה הציבורית.
היו"ר איתן כבל
כן. נסעתי בבוקר, מערבל בטון נוסע כאילו הוא אופניים חשמליים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אפשר בקשה אישית? אפשר רגע דקה, אדוני?
היו"ר איתן כבל
כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני צריך לנהל ועדה, גם ממלא מקום של מישהו, אולי הוא יבוא באמצע, זה יהיה מצוין.
היו"ר איתן כבל
ליטאי במקרה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אמסלם, ועדת הפנים.

אז אני צריך לצאת. אז אני קודם כול תומך בדברים הללו. וחשבתי אחר כך, כשיצאתי להפסקה מקודם, אני כן מעשן, איזה אבסורד זה: מצד אחד המדינה, ואני חוזר רגע לעניין הקודם שלא התחברת אליו עוד לגמרי, אבל אני מניח שנעשה את זה עם הזמן, משרד האוצר – לא משנה משרד האוצר, הממשלה - -
היו"ר איתן כבל
אני לא מתחבר, אני מסכים אתך לחלוטין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - הממשלה לא מתקצבת ניידות. ממילא אם אין ניידות, אין הרתעה. כשאין התרעה, יש יותר קנסות.
היו"ר איתן כבל
בוודאי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אומרת, הם גם מרוויחים מזה שהם יורידו את הניידות לגמרי.
היו"ר איתן כבל
מסכים אתך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ולכן אני חושב שצריך לייעד את הכספים האלה, צריך לראות איך. ואם אנחנו כוועדה לא יודעים לעשות את זה, יכול להיות שאגיש הצעת חוק פרטית, ואשמח אם תצטרף אלי.
לאה ורון
זה תכלול שלם של עבודת הממשלה - - -
היו"ר איתן כבל
תן לי להגיד לך, יעקב אשר, במשפט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בעניין הזה לפחות: בואו, תפסת מרובה לא תפסת.
היו"ר איתן כבל
יעקב, אתה יודע, אני מוביל את הקרב הזה עכשיו בעניין הזה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
של הגז. הגז החליטו הרי - - - דבר כזה.
היו"ר איתן כבל
- - של אגרת הרכב, שהיא מגיעה למספרים מטורפים, שמדינה מכניסה 4 מיליארד שקל מדי שנה. ואני אומר לכם: אם הייתי יודע שכל ה-4 מיליארד האלה, שנה אחר שנה, לאורך כל השנים, נכנס לתוך קופת המדינה כדי לתת את המענה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
היית מאשר את זה בלב קל.
היו"ר איתן כבל
- - הייתי מאשר את זה בלב קל, אתה מבין? ואתה לא מקבל לא את זה ולא את זה. אז דרכנו, דרך אגרת הרכב, מסבסדים את התאגיד, עושים אלף ואחד - - -
יהודה בר אור
את "אובר" מסבסדים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
כן, מי בעד פסקה (ג)?

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(ג) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(ג) אושרה.
היו"ר איתן כבל
תודה. אושרה. הלאה.
חוה ראובני
טוב, הפסקאות הבאות זה עוד פעם שינויים טכניים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
חוה ראובני
(ד) במספר סידורי 19, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-7" יבוא "307";

(ה) במספר סידורי 20, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ד-14" יבוא "815";

(ו) במספר סידורי 21, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-68" יבוא "407";

(ז) במספר סידורי 22, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-37, ב-38" יבוא "302, 304";
יעקב פרי (יש עתיד)
אני רוצה לשאול, יכול להיות שזה קצת מוקדם מדי.
היו"ר איתן כבל
זה טכני, זה טכני. בוא נאשר את זה קודם.
חוה ראובני
זה עדיין טכני לחלוטין.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקאות 2(2)(ד)-(ז) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(2)(ד)-(ז) אושרו.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה, (ח).
חוה ראובני
(ח) אחרי מספר סידורי 50א יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"50ב

39טז

ה"

התקנה הזאת היא תקנת גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים.
איתי עצמון
וגם הדרישות שצריכות להתקיים - - -
חוה ראובני
והדרישות שצריכות להתקיים באופניים, הדרישות הטכניות, שיהפכו אותם למותרות בשימוש. אנחנו מציעים שאלה לא יהיו עבירות של הזמנה לדין אלא עבירות קנס. אבל יחד עם זאת, כיוון שזה בליבת עצם זכות השימוש ועצם זכות הרכיבה, ולא רק איך מתנהגים תוך כדי, אנחנו מציעים שזה - - -
היו"ר איתן כבל
כאן זה לא קשור לעני, עשיר. אתה יודע, הבן שלך בן 14 או בן 16. זה הכול. אם אתה נותן לו את הכלי - -
לאה ורון
או שאתה קונה לו אופניים או שאתה לא קונה לו.
היו"ר איתן כבל
או שאתה קונה לו או שאתה לא קונה לו.
לאה ורון
אומר לו: ידידי היקר, אתה לא יכול לנסוע על אופניים.
דרור וגשל
את הקנס הזה אפשר יהיה להטיל גם למשל על מי שעשה שינויים באופניים.
היו"ר איתן כבל
לא, זה ברור.
חוה ראובני
ופרק את ה - - -
יהודה בר אור
לחוק הזה - - - הרבה זמן. ויש הרבה אנשים שנתנו להם אז אישור, האופניים עומדים בבית, והילד עכשיו הוא בן 14. אז מה, בגלל שהוא לא בן 16 הוא לא יכול לנסוע?
חוה ראובני
אז תשים אותם במחסן למשך שנה.
יהודה בר אור
תן לו קנס אזהרה פעם ראשונה. ואחר כך, אם הוא לא - - -
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, הדיון הזה התקיים כבר.
יעקב פרי (יש עתיד)
כן, כן, אנחנו אחרי.
היו"ר איתן כבל
התקיים אז. ולא קיבלנו אותו. והתאונות שקורות ונגרמות - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, אנשים נהרגים.
היו"ר איתן כבל
נפצעים ונהרגים. מה אסביר להם?
לאה ורון
שהיו לו אופניים בבית.
היו"ר איתן כבל
יש פה שני מצבים: כל אלה שנפגעו קשה כשרכבו על אופניים חשמליים, עשו את זה כשחצו באור אדום. תמיד אני בודק, שלא יגידו לי אחר כך: אתה רואה, הם רוכבים, אתה יודע, על הכביש – כולם היו מתחת לגיל 16.
לאה ורון
וביצעו עבירות נוספות.
היו"ר איתן כבל
וביצעו עבירות נוספות שפגעו באחרים. שם ותפקיד רק.
עמי רוטמן
עמי רוטמן, היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. יש לנו סקר תצפיות, הוא עדיין לא פורסם, אבל נכון לשנה שעברה, משהו כמו שליש מרוכבי האופניים היו עד גיל 14. זה עוד היה לפני התיקון. עוד כשליש היו בין 14 ל-16. זאת אומרת, אנחנו כבר נכנסים לבעיה. וחלקים מאוד מאוד גדולים בעצם עברו על כל החוקים, כולל קסדות, כולל רכיבה על מדרכה. בדיוק מה שאדוני אומר.
היו"ר איתן כבל
כן, אני אומר את זה פשוט מהתבוננות. אתה יודע, אפילו לא צריך - - -
עמי רוטמן
אז יש את זה גם - - -
חוה ראובני
אלה לא עבירות שמבצעים בטעות.
היו"ר איתן כבל
כן.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש לי שאלה והערה: עבירה חדשה זאת אומרת זו עבירה שלא הייתה בעבר, שנוספה עכשיו בעקבות חקיקה?
דרור וגשל
לא, העבירה הייתה קיימת כבר קודם, רק הקנס - - -
חוה ראובני
צו העבירות הקנס הקיים לא מתייחס אליה. היא נוספה אחרי התיקון האחרון של צו עבירות הקנס.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה הכוונה לעבירה חדשה?
חוה ראובני
כן.
יעקב פרי (יש עתיד)
והשאלה השנייה שיש לי, שאני לא יודע אם את יכולה לענות לי או אתם, אתם אומרים בסך הכול שאותו פקח עירוני או שוטר, צריך לבדוק אם האופניים החשמליים תקניים או לא.
חוה ראובני
לא, הוא לא צריך.
יעקב פרי (יש עתיד)
איך הוא יודע? או לא תקניים, כתוב, אצלי לפחות.
חוה ראובני
נכון. אבל החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים, שעוסק בסמכויות הפקחים העירוניים, לא משתמש במונח אופניים עם מנוע עזר כמשמעותו בתקנות התעבורה, אלא מדבר על רוכב על אופניים או תלת-אופן, שבהם מותקן מנוע המניע אותם או המסייע בכך. עצם העובדה שהוא רואה את הכלי, שהוא אופניים חשמליים, פיזית, הוא לא צריך לבדוק את הכשרות המשפטית שלהם. את העבירה הזאת של אופניים לא תקניים, פקח עירוני לא מוסמך לאכוף. והעבירות שהוא כן מוסמך לאכוף, הוא אוכף אותו דבר אם האופניים תקניים או לא תקניים – עבירות ההתנהגות עם האופניים. בכוונה עשינו את ההבחנה הזאת.
יעקב פרי (יש עתיד)
זאת אומרת שה-1,000 שקל יוטל או על אחד שהוא בן 14 ונסע, או על אחד שהוא בן 17, אבל האופניים שלא לא תקניים, וזה יכול לקבוע רק שוטר.
חוה ראובני
נכון. בדיוק.
יעקב פרי (יש עתיד)
אוקיי.
היו"ר איתן כבל
כן. להצביע על זה. (ח), מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(ח) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(ח) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. (ט).
חוה ראובני
(ט) אחרי מספר סידורי 76 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"76א

54(א)

בדרך עירונית מ-31 עד 40 קמ"ש מעל המותר

ו"

אני מבקשת לקרוא את זה, זה אותו עניין גם עם הסעיף הבא.

(י) אחרי מספר סידורי 78 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"78א

54(א)

בדרך שאיננה עירונית מ-41 עד 50 קמ"ש מעל המותר

ו"

אלה עבירות המהירות. היום יש לנו שלוש מדרגות עם עבירות מהירות, שמדרגה אחת זה קנס של 250 שקל, מדרגה שנייה זה 750, מדרגה שלישית זה הזמנה לדין. אנחנו מבקשים ליצור כאן מדרגה רביעית לפני ההזמנה לדין, כאשר בדרך עירונית המהירות שבין 31 ל-40 קמ"ש, במקום שהיא תהיה הזמנה לדין, היא תהיה עבירת קנס בדרגה ו'.
היו"ר איתן כבל
לא הבנתי. זאת אומרת, זה מ-31 עד 40 יותר - - -
חוה ראובני
מעל המותר. כבר לא תהיה הזמנה לדין אלא קנס של 1,500 שקל.
היו"ר איתן כבל
מי שייסע לי בשכונה שלי, ברחוב שלי, איפה שצריך לנסוע שמה 30 או 20, והוא נוסע 60 - - -
חוה ראובני
הוא יקבל 1,500 שקל קנס.
היו"ר איתן כבל
ונוסעים. יש אנשים שנוסעים שם. מטורף אם אתה רואה אותם - - -
איתי עצמון
אבל מבחינת המדרג, לפי המצב היום, מי שנוסע למשל עד 20 קמ"ש או עד 25 קמ"ש מעל המותר, הקנסות הם יחסית נמוכים.
חוה ראובני
נכון. וגם הניקוד, אגב, למי ששאל על המתאם. יש את המדרגה הנמוכה – עד 20 קמ"ש מעל המותר בעיר, מעל 25 קמ"ש מעל המותר בבין-עירוני – זו מדרגת קנס 250 שקלים.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה לשיקול דעתו של השוטר אם להיות אליך נחמד.
חוה ראובני
האכיפה של זה נעשית על-פי מכשירים.
קריאה
ככה בפועל קורה.
סימונה זילבר
האכיפה היא אלקטרונית אוטומטית, שלא מחליטה אם אתה נחמד או לא.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא, אני לא מדבר על מצלמות.
דרור וגשל
שמע, אין פה שיקול דעת לשוטר.
איתי עצמון
אין שיקול דעת. הסכום הוא סכום קבוע מראש בצו, וזה הסכום שהם - - -
יהודה בר אור
אם הוא רושם - - - אם הוא לא רושם אז זה כן.
היו"ר איתן כבל
יעקב, אומר את הדילמה שלי, אני בטוח שגם אתה מתחבר אליה. מצד אחד אנחנו הולכים לקראת הציבור בעניין הזה, כי אתה מייצר מדרגה נוספת, מכל הסיבות שמנינו קודם. אבל מצד שני, שמע, אתה רואה את - -
יעקב פרי (יש עתיד)
השתוללות.
היו"ר איתן כבל
- - את הפערים. זאת אומר, כשבן-אדם נוסע בדרך עירונית ב-40-30 קמ"ש יותר מהמותר, וברוב המקרים, ברוב המקומות מותר לך לנסוע 30. יש מקומות גם 25.
חוה ראובני
לא, יש את אזורי המיתון תנועה, מה שמכונה "רחובות הולנדיים", שזה איזה 30-20. אבל הרחובות העירוניים הרגילים זה 50.
היו"ר איתן כבל
לא, סליחה, אתה בתוך ראש-העין נוסע, בתוך היישוב, ברחובות הראשיים אתה נוסע 30.
חוה ראובני
אם אין תמרור בדרך עירונית, המהירות המותרת היא 50.
היו"ר איתן כבל
כן, אני יודע.
דרור וגשל
בכל מקרה אתה חייב לנסוע בהתאם לדרך.
היו"ר איתן כבל
אגיד לך משהו. על זה נאמר: לא זו אף זו. אם 50 והוא נוסע 80 שם – אלוהים ישמור.
חוה ראובני
אני מסכימה.
היו"ר איתן כבל
אני מנסה רק לחשוב, ה-50 שהוא נוסע נראה לי מהר בתוך - - -
חוה ראובני
מצד שני, ברחוב שלי, שאני גרה, צריך להתאמץ כדי להישאר ב-50, המהירות המותרת, האוטו בשמחה ב-70. לפני שבוע שמו לנו "באמפרים", אז עכשיו זה נהיה יותר קל.
יהודה בר אור
ברוב - - - בתל-אביב אתה לא יכול לנסוע יותר מ-30 עד 40. גם אם אתה רוצה.
יעקב פרי (יש עתיד)
רגע, אני רק רוצה להבין: מה שאתם מציעים פה זה שיהיו ארבעה מדרגים.
חוה ראובני
נכון.
יעקב פרי (יש עתיד)
הראשון זה ה-250, השני זה ה-750, השלישי יהיה עכשיו 1,500 להצעתכם, והרביעי בבית-משפט.
חוה ראובני
נכון.
יעקב פרי (יש עתיד)
הבנתי.
היו"ר איתן כבל
האמת, אני מודה, קשה לי, משתי סיבות: אל"ף, ה-25 קמ"ש מעל המותר מ-50 בדרך לא עירונית – אבל לא חשוב, אזרום אתכם. ובוא נראה, יהיה מעניין לראות את זה. אני כבר אומר לכם, אני אומר את זה לכם ברשות, שנבקש בתום שנה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אני גם חושב שאפשר לעשות את זה, אני לא יודע אם הוראת שעה, אבל אני בעניינים האלה של מהירות, כמו גם בעניין של אור אדום, אנחנו צריכים את האלמנט שאיתן התייחס אליו קודם, שהוזהרת ואתה רצידיוויסט, אתה חוזר לסורך, צריך באיזשהו מקום פטיש יותר כבד, אני לא יודע איך לקרוא לזה.
חוה ראובני
ברמזור האדום זו אחת הנסיבות המחמירות.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני נותן דוגמה, הצבענו כבר.
חוה ראובני
אני רוצה להרגיע את חברי הכנסת בעוד משפט: קנס של 1,500 שקל, שצריך לשלם עכשיו - - -
יהודה בר אור
שליש מהמשכורת של אדם - - -
היו"ר איתן כבל
באמת? כשהוא עובר באור אדום - - -
יהודה בר אור
- - -
היו"ר איתן כבל
סליחה, כשהוא נוסע ברחוב שלי, והילדות שלי שם למטה, והוא נוסע 80, אתן לו 2,000 שקל.
יהודה בר אור
תיתן לו גם 3,000.
היו"ר איתן כבל
3,000. ואחר כך, כשכבר יקרה האירוע – אתה יודע כמה קרה בשכונה שלי? שכנים. מה הוא הסביר לאחותי אחר כך, כשהבת שלה הייתה בבית-חולים?
יהודה בר אור
אנחנו לא מתווכחים על מה שאתה צודק.
היו"ר איתן כבל
לא, זה לא העניין.
יהודה בר אור
אנחנו מתווכחים על משהו אחר. 1,000 שקל לאופניים זה הרבה.
יעקב פרי (יש עתיד)
נכון שזה הרבה - - -
היו"ר איתן כבל
לא, זה לא אופניים עכשיו. זה לא אופניים.

אבל אגיד לך, יהודה בר אור, מה ההבדל: אופניים, שאמרנו לפני כן, זה כשבן-אדם יודע. זה לא, אתה יודע, הוא בן 16, וזה יכול ויקרה. הוא בן 16, רוכב בצורה – ועשה איזושהי עבירה. פה אתה עוד אפילו, אתה יודע, כאילו – טרום עבירה.
יהודה בר אור
יש חוק שהוא חייב ללמוד משהו מה עבירה ומה לא? סליחה, אדוני היושב-ראש, האם יש חוק שהוא חייב לדעת את התמרורים לגבי אופניים? כרגע לא קיים חוק כזה.
חוה ראובני
למה אנחנו מדברים על אופניים בכלל?
יהודה בר אור
על אופניים חשמליים.
חוה ראובני
אני מבקשת לגבי עבירת המהירות להרגיע עוד קצת את חברי הכנסת: הקנס של 1,500 שקל עכשיו לעומת הזמנה לדין, לבוא לבית-משפט בעוד עשרה חודשים, ואז ידחו את זה בעוד שלושה חודשים, ואז מקבלים קנס, אותו 1,500 שקל ב-10 תשלומים – אני לא בטוחה מה יותר מרתיע.
היו"ר איתן כבל
הלאה. אני מעלה להצבעה. את צודקת.
לאה ורון
צריך להתקדם, כי - - -
היו"ר איתן כבל
מי בעד? ירים את ידו.
איתי עצמון
פסקאות (ט) ו-(י).

הצבעה

בעד פסקאות 2(2)(ט) ו-(י) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(2)(ט) ו-(י) אושרו.
היו"ר איתן כבל
(ט) ו-(י) אושרו. הלאה.
חוה ראובני
(יא), עוד פעם שינוי טכני.

(יא) במספר סידורי 89, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-37" יבוא "302";
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(יא) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(יא) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. (יב).
חוה ראובני
(יב) אחרי מספר סידורי 93 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"93א

67(א1)

ב

93ב

67(א2)

ב"

דרגת קנס ב' זה 250 שקלים.
היו"ר איתן כבל
מה זה ב'? כמה זה ב'? זה כלום.
חוה ראובני
250 שקלים. התקנות האלה מדברות על זכות קדימה להולכי רגל. תקנה 67(א), שנמצאת כבר בצו עבירות קנס, נותנת קנס של 500 שקלים על הפרת החובה לתת זכות קדימה להולכי רגל שחוצים במעבר חציה. לפני כשנה וחצי תיקנה הוועדה את התקנה, והוסיפה את החובה לתת זכות קדימה להולכי רגל שבכוונתם לחצות, כאלה שעדיין עומדים על המדרכה, וגם את החובה של כלי רכב שרואים רכב שעצר לפני מעבר חציה לעצור גם הם, אף אם הם לא רואים בכלל הולך רגל שמתכוון לחצות. זו תקנה 67(א1) ו-(א2), שנוספה ב-2015. אנחנו לעבירות האלה מבקשים לקבוע קנס של 250 שקלים.
היו"ר איתן כבל
תראי, אני מוכרח לומר שיש שיפור מאוד גדול, על העניין הזה, שכשאתה רואה שאנשים עומדים במעבר חציה ואתה בולם. יש שיפור מאוד מאוד גדול, אבל עדיין עדיין עדיין אתה רואה אנשים מתייחסים לאנשים, אתה יודע, כאילו זה אוויר. זה פשוט מטורף.
לאה ורון
אדוני מעמיד להצבעה את (יב)?
היו"ר איתן כבל
כן. מי בעד?

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(יב) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(יב) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
לאה ורון
(יב) אושר. (יג).
חוה ראובני
(יג) במספר סידורי 101, בטור "פירוט נוסף לעבירה", אחרי "למעט פסקאות" יבוא "(2)";

אקרא את זה יחד עם הבא, כי זה ביחד.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
חוה ראובני
(יד) במספר סידורי 104א, בטור "מספר התקנה", אחרי "72(א)" יבוא "(2)";

מדובר על העלאת הקנס על חניה בשביל אופניים. אם היום הקנס הוא 100 שקלים, אנחנו מבקשים להעביר אותו - - -
לאה ורון
על חניה? אה, חניה של רכב.
חוה ראובני
על חניה של רכב בשביל אופניים. השביל אופניים נועד - - -
יהודה בר אור
אה, גם זה מסוכן.
היו"ר איתן כבל
מה קשור מסוכן? אני רוצה שאתה תבוא ותראה את זה על השביל של הילדים שלך.
יהודה בר אור
אני נמצא בעיר כל הזמן.
חוה ראובני
אם הרכב חונה על שביל האופניים, סיכלנו את השימוש בו.
היו"ר איתן כבל
אגיד לך מה הכי מעצבן אותי, יהודה בר אור. שאנשים עושים את העבירות במודע. זה לא אגב אורחא, לפעמים אתה נוהג – נתת בטעות מכה, משהו לא שמת לב, אתה חונן לאדם דעת. פה זה בן-אדם, הוא רואה – או אלה שעושים חניות כפולות. הרי כשאתה נתקל בזה אתה נטרף. כשזה רחוק ולא נוגע - - -
יהודה בר אור
לא אמרתי שלא צריך לתת, אבל הסכומים שמבקשים פה הם כבדים על האזרח.
היו"ר איתן כבל
כסף קטן, אתה טועה.
לאה ורון
קו הפרדה רצוף זה גם עבירת קנס?
יהודה בר אור
- - -
היו"ר איתן כבל
99% מהמקרים לא תופסים. מי שחונה על חניה של אופניים הוא חונה בחניית נכים, הוא גם זה שעוקף מימין בשול הדרך. זה אותם אנשים. כן, הלאה.
חוה ראובני
אדוני אישר?
היו"ר איתן כבל
כן, לגמרי. אני בעד.

הצבעה

בעד פסקאות 2(2)(יג) ו-(יד) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(2)(יג) ו-(יד) אושרו.
איתי עצמון
(יג) ו-(יד).
היו"ר איתן כבל
אלה אני מחכה כל הזמן. אני רואה אותם ככה, אני אומר: מתי כבר יגיעו להעלות את התקנות? אבל אלה לא תופסים אותם בסוף. אז אני רואה את השוטרים, אומר: איפה הם? איפה הם? אתה עומד שעה בפקק, וההוא בא – אז בסדר, יש אחד שהתבלבל, לא ראה, הוא חדש בשכונה. אבל עדיין מה שמרגיע אותי, שבאמת הרוב של הציבור בישראל, הרוב המכריע, יגידו עלינו מה שיגידו, תמיד יש את אלה שמתפלחים, אבל מתוך טור של נניח 500 מכוניות, אז תמיד יהיו 10 מכוניות, אבל עדיין 490 עומדים כמו שצריך.
לאה ורון
אבל אותן 10 מכוניות צריכות לקבל ענישה כזאת - - -
היו"ר איתן כבל
נכון. היא כבר מתחממת על הקווים.
יהודה בר אור
הם ישלמו על אחרים.
היו"ר איתן כבל
צודקת. אוקיי.
לאה ורון
מתי הם אכפו מישהו שמאותת או לא מאותת, המשטרה?
חוה ראובני
(טו) במספר סידורי 130, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "24.99% מעל המותר" יבוא "14.99% מעל המותר";

פה אנחנו עושים את התנועה ההפוכה, ולוקחים עבירה שהיא עבירת קנס, והופכים אותה לעבירה של הזמנה לדין. היום עבירה של עומס יתר במשאית, משקל מעל המותר – עד 25% זה עבירת קנס. אנחנו את הטווח שבין 15% ל-25% רוצים גם להעביר להזמנה לדין.
היו"ר איתן כבל
מאה אחוז. על מי נופלת האחריות? על הנהג או על - - -
לאה ורון
בעל צי הרכב?
יהודה בר אור
תמיד על הנהג.
חוה ראובני
קודם כול על הנהג. אבל גם לפי התוספת השמינית לפקודה זה גם על בעל הרכב. וכאשר זה הזמנה לדין אפשר להשבית את הרכב, וזה בוודאי סנקציה שנופלת על בעל הרכב. וזו אחת הסיבות למה נכון להפוך את זה לעבירה של הזמנה לדין, כדי שניתן יהיה להטיל גם את השבתת הרכב.
היו"ר איתן כבל
בסדר. חוה, הסיפה שלך מקובלת עלי.
איתי עצמון
גם - - - שיש לו שליטה על הרכב, אם אני לא טועה, לפי תקנה - - -
חוה ראובני
כן, זה לא בהכרח בעל הרכב הרשום.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. הלאה.
חוה ראובני
אחרי מספר סידורי 190 – כל המקבץ הזה זה העלאת הקנסות על העבירות השונות באופן הנהיגה באופניים חשמליים.
היו"ר איתן כבל
250 שקל.
חוה ראובני
מ-100 ל-250 שקל.

(טז) אחרי מספר סידורי 190 , יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"190א

123(א)

באופניים עם מנוע עזר, במצב לא תקין

ב

190ב

123(ב)

באופניים עם מנוע עזר, למעט אופניים כאמור במצב לא תקין

ב

190ג

124(א) או (ב)

באופניים עם מנוע עזר

ב
היו"ר איתן כבל
רק תגידי מה התקנה, שאדע מה העבירה.
חוה ראובני
אוקיי. הראשון, 123(א) זה אופניים לא תקינים.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
חוה ראובני
123(ב) זה רכיבה לא על המושב.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
חוה ראובני
124(א) או (ב) זה כללי ההרכבה של נוסע, עוד רוכב על האופניים.
היו"ר איתן כבל
הלאה. כן, שזה מכה.
חוה ראובני
מספר סידורי

מספר התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת הקנס

190ד

125 – זה הובלת מטען אסורה ונסיעה בצד רכב אחר

באופניים עם מנוע עזר

ב

190ה

126 – זה גרירה או היגררות

באופניים עם מנוע עזר

ב

190ו

127 – זה שמירת מרחק
היו"ר איתן כבל
את יכולה להיות שופטת תעבורה כבר.
חוה ראובני
הכול רשום.
היו"ר איתן כבל
אה, כתוב לך? אמרתי: וואלה, איזה תותחית.
חוה ראובני
אבל אני חייבת לספר לאדוני שכשהבת שלי התכוננה לתיאוריה, הבן הגדול בחן אותה. ואז הייתי נוכחת, עשינו תרגיל כזה: היא צריכה לדעת את התשובה הנכונה, אני צריכה גם לדעת באיזה תקנה זה כתוב. אחרי ארבע שאלות הוא הפסיק לבדוק אותי.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
חוה ראובני
מספר סידורי

מספר התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת הקנס

190ו

127

באופניים עם מנוע עזר

ב

190ז

128 – רכיבה בצד ימין

באופניים עם מנוע עזר

ב

190ח

129 – רכיבה על מדרכה או בכביש שיש בו שביל אופניים

באופניים עם מנוע עזר

ב

190ט

130 – זה חובת פעמון, מחזיר אור ובלם

באופניים עם מנוע עזר

ב
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, זה, לדעתי, אני כבר אומר את זה, זאת חובה שצריך להטיל בקנייה. זאת אומרת, אני אומר את זה.
חוה ראובני
זה חלק מהתקן.
יהודה בר אור
פעמון יש לכל אופניים.
חוה ראובני
אופניים תקניים – יש להם את זה.
קריאה
אסור למכור אופניים בלי.
היו"ר איתן כבל
אסור למכור, אסור.
חוה ראובני
אסור. זה התקן, אסור למכור אופניים לא תקניים.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מישהו כתב לי את זה.
יהודה בר אור
הפוך, הילד קודם כול רוצה את הפעמון, אחר כך הוא רוצה את - - -
היו"ר איתן כבל
כן, נכון.
חוה ראובני
מספר סידורי

מספר התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת הקנס

190י

131 – זה תקינות של כל הציוד שהזכרנו

באופניים עם מנוע עזר

ב

190יא

132 – זה אורות

באופניים עם מנוע עזר

ב"
היו"ר איתן כבל
אוקיי. (טו), (טז), מי בעד?

הצבעה

בעד פסקאות 2(2)(טו) ו-(טז) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(2)(טו) ו-(טז) אושרו.
היו"ר איתן כבל
אושר. (יז).
חוה ראובני
(יז) אחרי מספר סידורי 187 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"187א

129א(א)

ג

187ב

129א(ב)

ב"

כאן מדובר על החובה של ליווי קבוצת רוכבי אופניים בכביש. זו תקנה שנוספה לפני כשנתיים וחצי, משהו כזה. הקנס על רוכבי האופניים שנוסעים בקבוצה הזאת הוא גבוה יותר מאשר על הרכב המלווה, וזה כדי לא להטיל את הנטל - - -
יהודה בר אור
את מדברת על אופניים רגילות?
חוה ראובני
כל האופניים. כשיוצאים בקבוצה לרכיבה בדרך בין-עירונית הם חייבים ליווי.
היו"ר איתן כבל
זה ברור, ברור. חד-משמעית.
חוה ראובני
יש כללי התנהגות לרכב המלווה הזה.
היו"ר איתן כבל
חד-משמעית.
לאה ורון
חשוב לציין, שאיגוד האופניים הישראלי ו"ישראל בשביל האופניים" – בקיצור, הארגונים השונים של הרוכבים על האופניים הוזמנו לישיבת הוועדה.
היו"ר איתן כבל
מאה אחוז. אני מניח שגם הם תומכים.
לאה ורון
כן, יש להניח, כי אחרת הם היו מגיעים.
חוה ראובני
זה בטיחותי.
היו"ר איתן כבל
יש יותר מדי תאונות שהן תוצאה של יציאה לא מאורגנת.
דרור וגשל
גם המצב הזה לא מרע את מצבם. אנחנו רק מיטיבים את מצבם.
היו"ר איתן כבל
הוא לא מרע. כן, כן.
חוה ראובני
זו עבירה של הזמנה לדין.
דרור וגשל
אם אתה יכול להגיע לבית-משפט.
לאה ורון
תקנה (יז).
היו"ר איתן כבל
הלאה.

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(יז) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(יז) אושרה.
היו"ר איתן כבל
תקנה (יז) אושרה. הלאה, (יח).
חוה ראובני
(יח) אחרי מספר סידורי 197 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"197א

142א

ג"

כאן זה האיסור להפעיל עגלות רתומות לבעלי-חיים מחוץ ליישובים חקלאיים ובלי היתר.
היו"ר איתן כבל
כן, זו הצעת חוק שלי במקור. להזכירך.
חוה ראובני
במקור, כן? הייתה גם פנייה של אחד מארגוני בעלי-החיים.
יהודה בר אור
נוסעים הרבה בראש-העין עם עגלה?
היו"ר איתן כבל
לא, זה היה בעקבות פנייה של ארגוני בעלי-החיים של איסור העבדת - - -
לאה ורון
מה זה ג'? 500?
חוה ראובני
הקנס הוא גבוה יחסית, כיוון שבדרך כלל הדברים האלה מופעלים למטרות רווח, זה לא לשימוש עצמי.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, ברור לי.
לאה ורון
(יח)?

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(יח) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(יח) אושרה.
היו"ר איתן כבל
(יח) אושר. (יט).
חוה ראובני
(יט) אחרי מספר סידורי 261 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"261א

370ג(ב)

ב"
היו"ר איתן כבל
מה זה?
חוה ראובני
זו החובה, משאיות שיש להן דופן הרמה הידראולית מאחור, יש חובה שיהיו עליהן פנסים כתומים כאלה לסמן את הקצוות האלה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי, ברור.
חוה ראובני
אז הפרת החובה הזאת.
היו"ר איתן כבל
מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקה 2(2)(יט) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(2)(יט) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. (3).
חוה ראובני
כאן אנחנו מדברים על העבירות שבסמכות האכיפה של הרשויות המקומיות, זה עבירות חניה כמעט כולן. אז שלושת הסעיפים הראשונים הם הטכניים, של החלפת התמרורים.

(3) בפרט 3(2)–

(א) במספר סידורי 1, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ב-28 עד ב-30, ב-58, ד-14 עד ד-18 ו-ד-21" יבוא "432, 433 ו-435, 507, 511 עד 513, 815, 818 ו-820";

(ב) במספר סידורי 2, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ד-20" יבוא "817";

(ג) במספר סידורי 3, בטור "פירוט נוסף לעבירה", במקום "ד-20" יבוא "817";
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי בעד התיקונים האלה? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקאות 2(3)(א)-(ג) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(3)(א)-(ג) אושרו.
היו"ר איתן כבל
אושר. (ד).
חוה ראובני
(ד) אחרי מספר סידורי 6 יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"6א

70

א"
היו"ר איתן כבל
מה זה?
חוה ראובני
זאת עבירת חניה, רכב שהושאר חונה על פני הדרך.
היו"ר איתן כבל
אה, מה שדיברנו.
יעקב פרי (יש עתיד)
קודם דובר.
חוה ראובני
שצריך לסמן אותו.
היו"ר איתן כבל
העירייה, כן.
חוה ראובני
זו אותה דרגת קנס שבסמכות המשטרה, לתת סמכות גם לפיקוח העירוני לטפל בזה.
היו"ר איתן כבל
טוב. הלאה. מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקה 2(3)(ד) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(3)(ד) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר. (ה).
חוה ראובני
(ה) ו-(ו) זה ביחד, זה אותו סיפור של חניה על שביל אופניים.

(ה) במספר סידורי 8, בטור "פירוט נוסף לעבירה", אחרי "למעט פסקאות" יבוא "(2)";

(ו) במספר סידורי 8א, בטור "מספר התקנה", אחרי "72(א)" יבוא "(2)".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?
יעקב פרי (יש עתיד)
אני.

הצבעה

בעד פסקאות 2(3)(ה) ו-(ו) – רוב

נגד – מיעוט

פסקאות 2(3)(ה) ו-(ו) אושרו.
היו"ר איתן כבל
תודה. אושר.
חוה ראובני
(ז) אחרי מספר סידורי 15א יבוא:

מספר
סידורי

מספר
התקנה

פירוט נוסף לעבירה

דרגת
הקנס

"15ב

73

ברכב שרישיונו פקע

א"

מי שמשאיר רכב חונה על פני הדרך, שהרישיון שלו לא בתוקף, המחשבה היא, כפי שהסברתי, על אותם סוחרים שמשתלטים על החניה במרחב הציבורי.
היו"ר איתן כבל
ברור. אוקיי, מי בעד?
איתי עצמון
לא, אבל מדובר על רכב שרישיונו פקע?
חוה ראובני
כן, שהרישיון שלו לא בתוקף.
איתי עצמון
לא הצעה למכירה?
חוה ראובני
נכון - - -
היו"ר איתן כבל
לא, היא מספרת - - -
איתי עצמון
לא, אבל אני מדבר, העבירה כרגע היא רק על רכב שמשאירים אותו בצד הדרך.
חוה ראובני
נכון. הגבלנו את התקנה, כי שם מדובר גם על רכב - -
איתי עצמון
שמוצע למכירה.
חוה ראובני
- - מוצע למכירה. המשמעות היא שלכאורה כל אחד מאתנו ששם פתק למכירה על האוטו שלו וחונה ברחוב הוא - - -
היו"ר איתן כבל
אוקיי, תודה. מי בעד? ירים את ידו.

הצבעה

בעד פסקה 2(3)(ז) – רוב

נגד – מיעוט

פסקה 2(3)(ז) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.
איתי עצמון
פסקה (ז) אושרה.
היו"ר איתן כבל
תחילה.
חוה ראובני
תחילה 3. תחילתו של צו זה 30 ימים מיום פרסומו.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. מי בעד?

הצבעה

בעד סעיף 3 – רוב

נגד – מיעוט

סעיף 3 אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה. אושר.
חוה ראובני
תודה רבה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה לכם. ואני מקווה מאוד מאוד, שבאמת בעזרת השם, אבל הכי חשוב בעזרת בני האדם, שלא נידרש לכל הקנסות האלה.
חוה ראובני
אמן.
היו"ר איתן כבל
אבל שיידעו האזרחים: זה מונח לפתחנו.

תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:29.

קוד המקור של הנתונים