ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/01/2017

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 190

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שני, י"ח בטבת התשע"ז (16 בינואר 2017), שעה 9:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 – ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר
חברי הכנסת
יוסף ג'בארין

נחמן שי

עמר בר-לב

אראל מרגלית

שלי יחימוביץ

עיסאווי פריג'
מוזמנים
מרסלו בז - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

בניהו אליהו - סגן מנהל בכיר במשרד מבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

צחי סעד - מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

מיטל הומינר - רכזת תקציב פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אלי מורגנשטרן - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

רפ"ק ערן סדן - רמ"ד הנדסה ותשתיות, המשרד לביטחון הפנים

עדאל נמוז - מהנדס תנועה צפון, המשרד לביטחון הפנים

שבתי גרברצ'יק - חטיבת הדוברות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

אלון אושפיז - ראש המערך המדיני, מ שרד החוץ

שניר זיידל - מנהל מרחב צפון, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יצחק עייש - מ"מ מנהל אגף בטיחות, חברת נתיבי ישראל

איציק חולבסקי - ראש המועצה, מועצה אזורית מגידו

ברוך שמיר - מהנדס המועצה, מועצה אזורית מגידו

יהודה פינסקר - מזכיר מושב היוגב, מוזמנים נוספים

דן מיכאל קדרון - נציג עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים

גיא בר נתן

נעם כץ

זיוה סומך

אלון שמר

ברנע חסיד

רון ברומר

נמרוד גורן

מירב סלע
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 – ישיבת מעקב
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היום ה-16 בינואר 2017, י"ח בטבת התשע"ז. נושא הדיון הבוקר – בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66, זוהי ישיבת מעקב. בוקר טוב לצוות מבקר המדינה, למבוקרים, לאורחים, לצוות הוועדה.

זה דיון המשך לדיון קודם שערכנו כאן בחודש יולי האחרון. אני רוצה שוב להודות לחברי הכנסת שהציפו את הנושא הזה: איתן ברושי, עיסאווי פריג', איילת נחמיאס ורבין, איציק שמולי ואיל בן ראובן.

מהנתונים שהתקבלו, בעשור האחרון נהרגו למעלה מ-40 אנשים ונפצעו למעלה מ-800 אנשים בכביש 66, כביש קצר יחסית, הוא אפילו מכונה: כביש הדמים. בדיון הקודם נציג משרד התחבורה שבשישה קילומטר בכביש הזה היו חמישה הרוגים בחמש השנים האחרונות. חמישה הרוגים בשישה קילומטר זו סטטיסטיקה נוראית. הנציג גם לא ידע לומר אם יש אח ורע לדוגמה כזאת באחד מכבישי הארץ. ניסינו להבין אם הכביש ייכנס לתוכנית החומש של משרד התחבורה, ביקשנו לקבל עדכון בנושא הזה, להעביר לנו את הקריטריונים להכללה או אי הכללה של הכביש. לצערנו, כמו שאומרים, יוק, לא קיבלנו שום נתון.

קיבלנו תשובה על שיפורים שונים שייבנו בכביש, אבל משרד התחבורה, כשהוא רוצה, מניסיון בדיונים קודמים, יודע לקחת על עצמו את תיקון העוולות והוא החל במלאכת שיפור הכניסה לבסיסי צה"ל. אני מקווה שגם היום אנחנו נצא עם בשורות מעודדות יותר מהמצב. מעבר לאמירה הכללית שתאונות הדרכים הן מכת מדינה וראוי לתת טיפול טוב יותר, אבל פה מדובר במקרה ספציפי, ורק מספר ימים אחרי הדיון הקודם היתה עוד תאונה גדולה בכביש הזה, ואנחנו ממשיכים לקפח חיים של אנשים, וכמובן, נזקים שנגרמים להם עקב פציעות, וכאילו לא קורה דבר. אז אני אשמח לשמוע את הנתונים.

מצוות משרד מבקר המדינה, עורך-דין סעד, בבקשה.
צחי סעד
בוקר טוב. אנחנו כמובן מייחסים חשיבות רבה לנושא הזה ולנושא תאונות הדרכים בכלל. מאז הדיון הקודם פרסמנו שני דוחות. דוח אחד עסק בנושא של הרשות לבטיחות בדרכים והטיפול בתאונות הדרכים. הוא גם נדון כאן בוועדה, ושם עסקנו גם בטיפול במוקדי סיכון, כמו הכביש הזה וכמו הצמתים והבעיות המיוחדות שיש בכביש הזה.

דוח נוסף היה בנושא תקציב משרד התחבורה שהתייחס לשימוש בתקציב היעילות, וכחלק מזה גם התכנון שבא לפני התקציב. בין הליקויים שהיו בדוח, שהצביעו על שימוש לא יעיל, על ניצול לא מספק של התקציב, שנובעים למעשה מתכנון לא מספיק טוב ולא אפקטיבי להשגת המטרות שמשרד התחבורה רוצה להשיג. שני הדוחות נדונו כאן בוועדה, ואנחנו עוקבים גם אחרי דוחות התיקונים של הדוחות האלה וגם אחרי הטיפול בכבישים אדומים או כבישים עם נפגעים רבים שהם במוקדי הסיכון. אנחנו גם מתכננים כנראה בתוכנית העבודה הבאה בהמשך למעקב הזה, לנסות לבחון את נושא קבלת ההחלטות לגבי בחירת הכבישים שבהם מבצעים את הטיפולים היסודיים, על בסיס איזה קריטריונים הם נבחרים ואם התהליך הזה הוא אפקטיבי במתן מענה לטיפול בתאונות ובריבוי התאונות, ואנחנו כאן כדי להמשיך ולשמוע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם מותר לשאול, אדוני, מה הקשר בין התשובה שלך לבעיה שלהם. הדיון הזה הוא דיון מעקב על כביש 66. בכביש הזה לא קורה שום דבר חוץ מאשר אנשים שממשיכים להיהרג ולהיפצע, ואנשים סובלים. נתת תשובה שלא שייכת לשאלה.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו על כביש 66.
צחי סעד
אני אסביר. אל"ף, אני תיארתי מה עשה מבקר המדינה מאז הדיון הקודם בנושא הטיפול בתאונות הדרכים. משרד מבקר המדינה, כפי שאתה יודע, מסתכל בראייה מערכתית על כלל המדינה, ולאו דווקא על נקודות או על בעיות נקודתיות. בשביל זה קיים משרד מבקר המדינה כמובן. כמובן שהוא גם מטפל בבעיות נקודתיות, אבל הוא משתדל לעלות לרמה המערכתית. זה יתרונו וזה חוזקו.

לגבי הסיפור הספציפי של כביש 66, אנחנו כאן היום כדי לשמוע מה התפתח מאז הדיון הקודם מבחינת הקצאת המשאבים והטיפול בכביש, וציינתי שהשאיפה שלנו בתוכנית העבודה הבאה שלנו היא לעשות בדיקה מערכתית, לא על כביש 66, והיא מתייחסת למעשה לשאלה איך מתקבלות ההחלטות ואיך נבחרים הכבישים המטופלים. הרי דובר בדיון הקודם על תוכנית חומש ועל איך מכניסים את כביש 66 לתוכנית החומש או לא מכניסים אותו, ואנחנו נבדוק אם אכן נעשה את זה, את קבלת ההחלטות, על בסיס איזה קריטריונים זה נעשה, ואם בסופו של דבר נבחרים הכבישים הנכונים, ואם יש אפקטיביות לתוכניות האלה ולטיפול הזה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת איתן ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גברתי היושבת-ראש, חברי הכנסת וחברים שהגיעו ממגידו, נדמה לי שיש פה דוגמה ליכולת של הוועדה להוכיח את הצדקת קיומה לא רק להסתפק בחוות דעת ארוכות טווח ובסמינר על בעיית הבטיחות, אלא יש פה נושא שמעסיק אותנו כבר כמה שנים, ויושב פה ראש המועצה שזה בשבילו משימת חיים, הייתי אומר, להציל חיים, ואנחנו עדים פעם אחר פעם להמשך ההזנחה של הכביש הה מסיבות לא מובנות.

ראיתי אתמול ששני ראשי רשויות בערוץ 2 הופיעו ואמרו שבגלל שהם לא מהליכוד, הם לא מקבלים כספים. זה היה ראש עיריית צפת וראש עיריית טבריה, ואני מכיר באופן אישי את שניהם. יש דברים שאי אפשר להפעיל שיקול לדעת. אני חבר בוועדת הכספים, והובלנו מהלך עם גפני בקריטריונים למתן הטבות מס. זה לא מבחין בין יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, ובין אנשים עם דעות שונות, ממפלגות שונות. מיליארד ו-500 מיליון שקלים מחולקים לפי קריטריונים. עכשיו אתם רוצים לבדוק את הקריטריונים לתוכנית חומש – זה לא תשובה לבעיה.

ולכן אני חושב שיש פה הזדמנות לכפות פתרון. כלומר, ועדת ביקורת המדינה תחליט שהיא דורשת, מחייבת, את משרד התחבורה להציג תוכנית תוך 60 יום, איך הוא מטפל בכביש 66. אני לא מציע שאנחנו נעשה עכשיו תוכנית עבודה ונבחן את הקריטריונים ונעשה שנתיים. יש, לפי דעתי, מספיק סיבות ולצערי, מספיק נפגעים וגם הרוגים, ויש גם מספיק דיונים והתחייבויות שנאמרו גם בחדר הזה וגם בוועדות אחרות וגם בפני ראש המועצה – יש רגעים שצריך להגיד עד כאן. אני חושב שזאת הזדמנות שהיא לא כדי ליצור כותרת, אלא היא מתחייבת.

לכן אני מציע לקבל החלטה, שוועדת ביקורת המדינה תחרוג מההתעסקות הכוללת, ותנחה את הגורמים הרלוונטיים, ולא ישלחו לכאן דרג זוטר כדי שלא יחייבו אותו בשום דבר, להנחות אותם שתוך 30 יום מהיום יציגו תוכנית עבודה, ותוך 60 יום מהיום ישלימו את התכנון הראשוני כדי לבצע בכביש תיקונים מצילי חיי אדם, ובהמשך להיכנס לתוכנית שהיא רחבה יותר. דבר אחד בטוח – אי אפשר להמשיך את המצב הקיים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת יוסף ג'בארין, בבקשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה, גברתי היושבת-ראש, על המשך הדיון בכביש החשוב הזה.

אני שמח על ההודעה ששמעתי מנציג מבקר המדינה לגבי הצורך לבדוק את הליך קבלת ההחלטות לגבי שיפור התשתיות, כי אני שומע הרבה על כבישים מסוכנים שגובים גם הרבה חיי אדם. ומצד שני, אני רואה איך זה מתעכב ומתעכב, ואין פה שום ביצוע של התוכניות. לכן אולי הגיע הזמן לבדוק את כלל הליך קבלת ההחלטה לעניין הסוגיות הללו, ולא רק כביש 66. אבל כביש 66 הוא דוגמה קלאסית.

אמר בצדק חברי איתן ברושי – ואגב, אני מחשיב את עצמי כמי שמשתמש בכביש הזה כמעט באופן שבועי – פשוט לא מצליחים להבין למה עד היום הכביש הזה עדיין באותו מצב ירוד, למרות כל תאונות הדרכים שאנחנו עדים להם. ואגב, אני מתייחס לכביש 66 משני הכיוונים. זאת אומרת, מגידו וחיפה, אבל גם מאיזור צומת מגידו והכניסה לזלפה - - - ואתם יודעים, רק לפני כה חודשים שלושה בני אדם קיפחו את חייהם בכביש הזה, והתושבים כל הזמן פונים אליי. אני הגשתי שתי שאילתות בנושא הזה. אני לא רוצה להיכנס לעוד כבישים בעייתיים, אבל אם הדיון מתמקד עכשיו בכביש 66, אני מקווה שסוף-סוף נצליח לשמוע בשורה.

לא כל יום יש ראש מועצה מהאיזור, ואני מניח שאתה כאן כי אתה בהחלט מכיר את הקושי, אתה שומע את התלונות של התושבים, יהודים וערבים באיזור, ובהחלט הגיע הזמן לשים קץ. ואני מקווה שזה יבוא דרכך, כבוד יושבת-ראש הוועדה, שנבין מתי סוף-סוף זה יקרה. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. מר איציק חולבסקי, ראש מועצת מגידו, בבקשה.
איציק חולבסקי
תודה, יושבת-ראש הוועדה חברת הכנסת קארין אלהרר, ותודה לחבר הכנסת יוסף ג'בארין – אתה שכן שלנו, ולאיתן ברושי שהוא גם שכן, על הדברים החשובים שאמרתם.

מאז הישיבה שהתקיימה ביולי 2016 קרו כמה דברים. ב-12 באוגוסט 2016 היתה תאונה מחרידה בקטע שיוסף דיבר עליו, הקטע שבין צומת מגידו לבין גבעת עוז, עם שלושה הרוגים, והדרישה שלנו היא לטפל בכביש הזה לכל אורכו, מזלפה ועד צומת התשבי. בעקבות הקמפיין הגדול שהמועצה הובילה עם תושבים, כולל הפגנות, כולל סגירת הכביש, כולל הפגנות מול משרד התחבורה, הגעתי לפגישה עם שר התחבורה ב-5 בספטמבר 2016. בפגישה הזאת היה גם מנכ"ל "נתיבי ישראל" נסים פרץ, גם המנכ"לית החדשה של המשרד קרן טרנר, וגם חבר הכנסת איתן כבל יושב-ראש ועדת הכלכלה שהיה שושבין הפגישה.

בישיבה הזאת סוכמו שלושה דברים. סוכם שבאופן מידי, בזמן הקרוב, מטפלים בכל הכניסות ליישובים שלאורך כביש 66.
היו"ר קארין אלהרר
הפניות שמאלה?
איציק חולבסקי
לא, לא הפניות שמאלה. הכניסות והיציאות, רמזורים, כיכרות, מה שצריך, תאורה, הכול, טיפול יסודי בכניסות. זו הנחיה ברורה של השר כץ.

הדבר השני שסוכם ש""נתיבי ישראל"" ממשיכים לעשות את התכנון הכולל לכביש הגדול של ארבעה מסלולים, שני מסלולים לכל כיוון. בהפרדה ממה שאמרת קודם, אנחנו לא מדברים על ארבעה מסלולים מצומת מגידו לכיוון זלפה, שם מה שנדרש זה חוצץ, קיר בטון שיחצוץ. עומס התנועה שם הוא לא כזה שמחייב אוטוסטרדה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שוליים.
איציק חולבסקי
כן, וגם אתה שוליים. כמובן, כל מה שנדרש לבטיחות. אבל ארבעה מסלולים, שניים לכל כיוון, זה מצומת מגידו לצומת התשבי, הנחיה של שר התחבורה לתכנן לכל האורך. הדבר השלישי שסוכם, שקטע כביש שהוא מול קיבוץ משמר העמק, באורך 2.5 קילומטר יוסת מידית בהתאם לתוכנית הגדולה של הכביש, כי זה חלק מהתוכנית, יוסת כ-200 מטר ויאפשר התרחבות של מפעל "תמה" שמייצר בשני מיליארד שקל בשנה, והרוב לייצוא, ויאפשר גם הרחבה של שכונה נוספת של משמר העמק. שלושת הדברים האלה סוכמו בישיבה ב-5 בספטמבר. מאז הישיבה הזאת אני לוחץ על "נתיבי ישראל" לקיים ישיבה שבה נסכם מה עושים בכל צומת, מה לוח הזמנים.

ישיבה כזאת נקבעה לסוף דצמבר, ובסוף דצמבר הודיע לי נסים פרץ, איש יקר שמנהל מצוין את "נתיבי ישראל" והוא חושב שהכביש הזה חשוב מאוד, הוא הודיע לי – עדיין לא קיבלתי תקציבים ממשרד התחבורה ולכן הפגישה נדחית ל-22 בפברואר. היום אנחנו ב-16 בינואר. היא נדחית ל-22 בפברואר. בשיחה של עם קרן טרנר המנכ"לית, היא אמרה שהשר, במסגרת תוכנית כוללת של משרד התחבורה על פניות שמאלה בכל הארץ, צריכה לתת עדיפות לכביש 66. אמרתי לה שההנחיה הזאת היא מאוד אמורפית לעומת הסיכום שהיה בספטמבר - - -
היו"ר קארין אלהרר
היה סיכום פרטני יותר.
איציק חולבסקי
בספטמבר היה סיכום ברור מה עושים, אבל הדרישה שלנו ממשרד התחבורה היא לבצע את הסיכום הזה הלכה למעשה מחר בבוקר. לא תזמנו את זה ולא ביקשנו שתהיה – אתמול היתה תאונה בכביש עם שני פצועים, וכל יום שעובר זה או תאונה או חסימה או מישהו שיש לו פנצ'ר והוא סותם את הכביש, או בעיות בטיחות. יושב פה לידי מזכיר המושב היוגב – כל יציאה מהיוגב שמאלה היא פשוט רולטה רוסית. אמרנו את זה כבר בעבר, ובכביש הזה נהרגים יהודים וערבים. ב-1 בספטמבר 2015 נהרגו שתי נערות מנצרת, בנות 11 ו-12, ביום הראשון ללימודים, וזה היה הסיפתח של שנת הלימודים הקודמת בכביש הזה. באוגוסט, כאמור, שלושה הרוגים נוספים. ובשנה וחצי שהתחילה מפברואר 2015 והסתיימה באוגוסט 2016 נהרגו תשעה אנשים בכביש הזה. מה צריך יותר מזה? בשנה וחצי תשעה אנשים בכביש.

אני פונה למשרד התחבורה ל"נתיבי ישראל" ודורש לבצע מידית את הסיכום שסיכמתי עם שר התחבורה ב-5 בספטמבר 2016.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. משטרת ישראל, כמה תאונות אתם מכירים מאז יולי 2016?
ערן סדן
שמי ערן סדן, ראש מדור הנדסת תנועה.

יש לנו פה את טבלת התאונות, נוכל להעביר אותה. בגדול, מבחינת קשות וקטלניות, מ-2014 ועד היום, ארבע קשות, חמש קטלניות. ב-2016 שתי תאונות קטלניות. ב-2015 שלוש תאונות קטלניות.
היו"ר קארין אלהרר
יש לנו מספרי הרוגים?
קריאה
אפשר להוציא את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני מבקשת לקבל את הנתון.
ערן סדן
בעוד כמה דקות ניתן את הנתון.
היו"ר קארין אלהרר
מאה אחוז. נציגת משרד התחבורה, בבקשה.
מיטל הומינר
מיטל הומינר, מנהלת תחום תקציב ופיתוח.
היו"ר קארין אלהרר
את מתעסקת רק בענייני התקציבים?
מיטל הומינר
כן.
היו"ר קארין אלהרר
מה עם קובעי המדיניות? מישהו?
מיטל הומינר
כשאנחנו מנהלים את הדיונים בתקציב, אנחנו גם - - -
היו"ר קארין אלהרר
איפה ראיק סאלם?
מיטל הומינר
הוא לא הגיע לדיון. אני מעדכנת גם בשמו. אנחנו עובדים ביחד.
היו"ר קארין אלהרר
מנהלת הוועדה קובעת הגעה עם גורמים מסוימים במשרד. חלילה לי מלפגוע בכבודך. את עושה את עבודתך שקשורה בתקציב. אנחנו רוצים גם אנשי מקצוע נוספים שיש להם ראייה רחבה יותר, ואני הייתי מצפה שלכל הפחות אם הוא נרשם להגעה, הוא גם יגיע.
מיטל הומינר
נבצר ממנו להגיע, התעדכנתי ממנו, ואני יכולה לעדכן את כל מה שהוא עדכן אותי.
היו"ר קארין אלהרר
טוב. אב תספרי לי למב לא התחילו בביצוע התוכנית כפי שנקבעה עם ראש מועצת מגידו ב-5 בספטמבר.
היו"ר קארין אלהרר
אני עוברת פה על הסיכום מישיבת השר מאותו תאריך, ובישיבה הודיעו לראש המועצה שאנחנו מבצעים שם מוקד סיכון לכל האורך שכולל מפרדה קשיחה, ובנוסף אנחנו דינם בפרויקטים הספציפיים במסגרת פניות שמאלה, סל פניות שמאלה. סל פניות שמאלה תוקצב ב"נתיבי ישראל" במסגרת תוכנית החומש, והוא עדיין לא כולל פרויקטים ספציפיים. אנחנו עדיין בבחינה של כל הפרויקטים במדינת ישראל.
היו"ר קארין אלהרר
אז סתם התחייבו?
מיטל הומינר
לא. ממש לא. אנחנו פשוט עדיין לא סיימנו לגבש את המתודולוגיה ואנחנו לא רוצים להחליט - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן ייקח לגבש את המתודולוגיה?
מיטל הומינר
תוך חודשיים. אנחנו עובדים עליה כבר שלושה חודשים. אנחנו פשוט לא בחנּו עדיין את כל הפניות שמאלה במדינת ישראל.
היו"ר קארין אלהרר
אבל למה הם צריכים לחכות לכל הפניות שמאלה במדינת ישראל?
מיטל הומינר
כי אני יכולה לתת להם כסף ולא לתת לכביש אדום אחר כסף, ואני לא אעשה את זה בצורה חכמה, כי אם אני אחליט שאני עושה חלק אחד ולא חלק שני, החלוקה לא תהיה הוגנת.
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן הנושא של פניות שמאלה נדון במשרד התחבורה?
מיטל הומינר
הוא נכנס מתוכנית החומש החדשה שהתחילה ב-1 בינואר 2017 - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל כמה זמן זה מדובר? לא מתי זה נכנס לתוכנית.
מיטל הומינר
זו פעם ראשונה שזה מדובר, זה במסגרת תוכנית החומש החדשה שהתחילה ב-1 בינואר 2017.
היו"ר קארין אלהרר
עד אז לא עלה בדעתו של המשרד לטפל בפניות שמאלה?
מיטל הומינר
בפניות שמאלה במרחב הכפרי לא, במוקדי סיכון כן. פניות שמאלה – סגרנו את זה במסגרת הדיונים לתוכנית החומש שהיתה ביולי 2016, וזה החל ב-1.1.2017.
היו"ר קארין אלהרר
האם זה נכון לומר שעדיף קודם לטפל בכבישים האדומים?
מיטל הומינר
זה נכון ולא נכון. זאת אומרת, במסגרת הדיונים לתוכנית החומש אנחנו בוחנים את הכבישים במדינת ישראל. המשקלות שאנחנו נותנים לכל אחד מהפרויקטים זה 50% למענה תחבורתי, 30% לבטיחות, ו-20% לצרכים לאומיים, ועל פי זה אנחנו מגבשים את הפרויקטים שמבוצעים במסגרת תוכנית החומש. כביש 66 לא נכלל במסגרת תוכנית החומש לביצוע כולל.
היו"ר קארין אלהרר
למה? תסביר לי למה.
מיטל הומינר
הוא דורג במקום מספר שלוש, והכנסנו את דירוגים 1 ו-2 - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה כביש 66 לא נמצא בתוכנית החומש?
מיטל הומינר
כי הדירוג שלו לא היה מספיק גבוה.
היו"ר קארין אלהרר
אין מספיק הרוגים?
מיטל הומינר
הצביעה היא לא רק לפי הרוגים, הצביעה היא גם לפי מספר תאונות. אני רוצה להדגיש פה משהו חשוב. ההבדל בין תאונה שיש בה הרוגים – ואני אומרת את זה על סמך התייעצות עם אנשי המקצוע – לתאונה שאין בה הרוגים יכולה להיות הפרש של סנטימטר בפגיעה. זה הרבה פעמים עניין של מזל אם מישהו ייצא הרוג או ייצא פצוע מהתאונה. זה ממש עניין של סנטימטר. ולכן אנחנו בוחנים את מדינת ישראל לפי מספר תאונות הדרכים שהיו, וגם אם היתה שם תאונה עם פצוע בינוני או פצוע קשה, היא תאונה שנספרת ועל פיה אנחנו בונים את המודל. אנחנו לא בונים את המודל רק על פי תאונות עם הרוגים, אלא על פי תאונות עם פצועים. גם פצועים וגם תאונות.
היו"ר קארין אלהרר
למה לא קיבלתי את הקריטריונים לכניסה לתוכנית החומש?
מיטל הומינר
אני שלחתי את זה ללשכת מנכ"ל. אני לא ידעתי שהם לא העבירו לך את זה. אני באדוק את זה איתם שוב. אני זוכרת את זה מהדיון הקודם והעברתי את זה אלינו, אני בודקת מול לשכת המנכ"ל שלנו למה זה לא נשלח.
קריאה
המודל כבר קיים?
מיטל הומינר
המודל לפניות שמאלה עדיין לא קיים. המודל איזה פרויקט נכנס לתוכנית החומש נבנה כבר.
היו"ר קארין אלהרר
אז כמה זמן עד שתגובש רשימת הפניות שמאלה?
מיטל הומינר
בשלושת החודשים הקרובים. אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ.
היו"ר קארין אלהרר
ומה תעשו בישיבה בעוד חודש?
מיטל הומינר
באיזה נושא?
היו"ר קארין אלהרר
אמר ראש מועצת מגידו שנקבעה ישיבת מעקב בעוד חודש, ב-22 בפברואר.
מיטל הומינר
אני יכולה לברר את זה מול מנכ"ל "נתיבי ישראל". חילקנו את הארץ לשלושה איזורים, יכול להיות שאת איזור הצפון הוא מסיים לפני. אני צריכה לקבל את כל הארץ כדי לבחון את זה. יכול להיות שאת איזור הצפון הוא מסיים לפני.

יש לי פה שאלה יותר עקרונית להעלות. במסגרת מוקדי סיכון אנחנו מבצעים מפרדה קשיחה, ויש פה בג"ץ שהגישו ראשי מועצות נגד המפרדה הקשיחה בטענה שזה מפריע למעבר. וזה כאילו אנחנו באים לקדם משהו בעד ולמנוע תאונות, אבל אנחנו קצת נתקלים בהתנגדות.
איציק חולבסקי
איזה ראשי מועצה? אני לא מכיר את זה.
מיטל הומינר
היה דון בבית המשפט המחוזי בנצרת נגד ההפרדה הקשיחה בכביש 66.
איציק חולבסקי
לא. זה קשור לקטע של 200 מטר, ספציפי מאוד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איזו מועצה? יש רק מועצה אחת שם.
איציק חולבסקי
ליד קיבוץ משמר העמק יש מעבר חקלאי ותיק, מסורתי, - - - המרחק ממנו לכניסה לקיבוץ הוא 200 מטר. ביקשנו לסיים את ההפרדה הקשיחה במעבר הזה ולא לחסום את המעבר ולעשות - - -
מיטל הומינר
אם יש תאונות שקרובות למעבר, אנחנו כבר לא יכולים - - - במלוא האחריות.
איציק חולבסקי
זה לא נימוק.
מיטל הומינר
מה אתה מציע שנעשה?
איציק חולבסקי
אני לא מציע לך להתערב בדבר שכבר סוכם עם מנכ"ל "נתיבי ישראל". ברוך שמיר, מהנדס המועצה, ואני היינו אצל ניסים פרץ, והנושא הזה ירד מסדר היום.
היו"ר קארין אלהרר
איפה ניסים פרץ? הוא לא פה?
איציק חולבסקי
חברת הכנסת קארין אלהרר, הנושא שהעלתה נציגת משרד התחבורה הוא לא על סדר ה יום המשפטי. הוא הוסכם בין המועצה לבין חברת "נתיבי ישראל", איפה נגמרת המפרדה הקשיחה. מדובר על 200 מטר והטיעון שלנו היה שצריך להפסיק את המפרדה במקום שיש מעבר של כלים חקלאיים לעמק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אין הליכים משפטיים היום? הם הסתיימו?
איציק חולבסקי
הם הסתיימו.

אני מדגיש, כל מה שאמרת רק מחזק את הצורך לטפל בכביש הזה ובכניסות ליישובים ובשוליים ובמעברים החקלאיים, שלא נתעסק בקצה של מפריד בטון שהוא בעצמו מפגע. היתה לנו תאונה במרץ 2016 של תושב מדרך עוז, חיים טביב, שבא מכיוון צומת מגידו ורצה לפנות למדרך עוז, ובפנייה שמאלה היתה בעיה של ראות בגלל אותה מפרדה שמגיעה עד לצומת. אגב, אם כמו במשמר העמק היא לא היתה מגיעה עד לצומת, אלא היתה נגמרת אחרי 100 מטר, התאונה הזאת היתה נחסכת. התושב הזה נפצע, ובאופן טראגי, 40 שנה לפני כן הבן שלו נהרג באותו מקום בכביש. זאת אומרת, הכביש הזה הוא מפגע בטיחותי נורא במשך עשרות שנים. אנחנו נלחמים כל חומש להיכנס לתוכנית החומש. אם נכנסים קריטריון 1 וקריטריון 2, הוא יהיה שלישי. אם ייכנס 1, 2, 3, הוא כנראה יהיה בדרגה רביעית. הוא תמיד יהיה בדרגה שהוא לא ייכנס. אין לזה שום הסבר הגיוני. נהרגים בו הרבה מאוד, נפצעים בו הרבה מאוד, יש בו המון תאונות וכל ההסברים של משרד התחבורה לא מחזיקים מים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גברתי, הכביש הזה הוא מסוכן מכל הבחינות. אין שוליים, כל סטייה קלה של הרכבים זו התנגשות חזיתית, לא סתם יש הרבה פגועים. בתאונה אחת, התאונה האחרונה, זה שלושה הרוגים ואחד עדיין במצב קשה, כי שם כל סטייה קלה זה ממש התנגשות חזיתית. והאמת היא שאני קצת מתפלא. את אומרת שהיום אין לכם אפילו לוח זמנים מתי מתחילים לעבוד שם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בהמשך למה שאומר חברי יוסף, האם יש בתוכניות עבודה ב-2017 הכביש הזה כלול ויש לוח זמנים?
מיטל הומינר
מבחינת מוקדי סיכון, במסגרת מוקדי הסיכון, כן, הוא כולל. הוא כולל בכל הקילומטרים. אני כבר יכולה לתת לכם לקילומטרים ספציפיים, בחלקם בוצעה הפרדה קשיחה ובחלקם לא. וכל מה שאתם מעלים פה, המענה הוא הפרדה קשיחה. אם אתה אומר שסנטימטר זה תאונות חזיתיות, ברגע שתהיה הפרדה קשיחה לא תהיה הסטייה הזאת.
היו"ר קארין אלהרר
למה? אי אפשר להיכנס בהפרדה? למה אין שוליים?
מיטל הומינר
יש שול תקני כמו שיש בכל הכבישים. זה מה שידוע לי.
היו"ר קארין אלהרר
אומר חבר הכנסת ג'בארין שאין שוליים.
מיטל הומינר
אני יכולה לבדוק ולעדכן.

אני רק רוצה להתייחס לתביעה – דיברנו עם "נתיבי ישראל" אתמול, התעדכנו לגבי הנושא, והם העלו את זה שהנושא עדיין בבירור משפטי ולכן הם תקועים בפרויקט.
היו"ר קארין אלהרר
מי הנציג של "נתיבי ישראל"? אדוני, בוא תשב אתנו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גברתי, לגבי שאלתך, זו הפנייה שקיבלתי מאיש מקצוע במקום: מדובר בקטע כביש מסוכן, שוליים צרים, ללא תאורה, בעיית שדה ראייה וטופוגרפיה בחלק ממנו, ללא מפרידות קשיחות, וכל סטייה קטנה תגרום להתנגשות חזיתית.
יצחק עייש
יצחק עייש, מנהל אגף בטיחות בחברת "נתיבי ישראל".
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, מה לגבי התביעה המשפטית? מי תבע ועל מה?
יצחק עייש
התביעה המשפטית היתה מצד מועצה איזורית מגידו. הנושא הזה ירד מהפרק לאחר ישיבה שהתקיימה בין "נתיבי ישראל" לבין נציגי המועצה, ואז הוחלט שבקטע נוסף במוקדי הסיכון, שיהיה מהיוגב עד מדרך עוז, תיבנה מפרדה קשיחה, שזה מעקה מבטון באמצע הכביש. היה שם דין ודברים על הנושא של המעבר החקלאי שציין כאן ראש המועצה, ואכן מנכ"ל "נתיבי ישראל" התעקש שהמעבר החקלאי לא ייסגר. היה שם המהנדס הראשי של החברה שאמר שזה מסוכן, והנושא הזה עדיין לא נפתר, לדעתי. מה שכן, מהיוגב למדרך עוז, ברבעון השני של השנה, אנחנו נתחיל שם בעבודות לבניית מפרדה קשיחה.

לגבי מה שציין חבר הכנסת, מצומת מגידו לכיוון ג'נין, הכביש הזה הוא כביש שרובד בתקופה האחרונה ונעשו בו שיפורים. נכון, אין שם מפרדה קשיחה, אבל בגלל שעומס התנועה שם הוא פחות מאשר בדרך לחיפה, לכיוון התשבי, אז שם כרגע, לאחר הריבודים שבוצעו, הסתיימה שם העבודה, והיתה שם גם הרחבת שוליים. בדרך הלאה אני לא יודע על תוכנית לשדרוג הכביש.
היו"ר קארין אלהרר
יכול להיות שהבנת הנשמע שלי מתחילה להיפגם. אדוני טוען שבעצם כל העבודות שהיו אמורות להיות מבוצעות בכביש 66 בוצעו, ואתה לא מכיר תוכניות נוספות.
יצחק עייש
לא. אני אמרתי שמה שבוצע זה חמישה מוקדי סיכון, ויש עוד תוכנית אחת שתיכנס לעבודה בסוף הרבעון השני של השנה הזו, וזה מהיוגב למדרך עוז.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמה מוקדי סיכון יש בסך הכול? טיפלתם בחמישה - - -
יצחק עייש
נכון להיום יש עוד אחד, מהיוגב למדרך עוז.
היו"ר קארין אלהרר
ומה צריך לעשות כדי לפתור את הסיכון הזה? מה בתוכנית?
יצחק עייש
בתוכנית מפרדה קשיחה.
היו"ר קארין אלהרר
רק מפרדה קשיחה? כל השאר בסדר גמור?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
התכוונת לרבעון השני של השנה הזו?
יצחק עייש
בשנה הזו, בסוף הרבעון השני שלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אין עוד מוקדי סיכון?
יצחק עייש
נכון להיום אין עוד מוקדי סיכון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
סליחה, אבל דווקא קטע התנועה שיש בו הרבה הרוגים, בין מגידו לבין סאלם וזלפה, לא נכלל כמוקד סיכון?
יצחק עייש
שם אחרי שיסתיים ריבוד הכביש, אין שם עוד תוכניות לשדרוג הכביש הזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה לא הפרדה קשיחה, כפיש אתה עושה לאורך כל? - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, ומה עם כל הצמתים, הכניסות והיציאות, זה לא מוקדי סיכון?
יצחק עייש
אני רק רוצה לציין שמנכ"ל "נתיבי ישראל" אכן רצה להכניס לתוכנית החומש את הכביש הזה כי לדעתנו הוא כביש מסוכן וגם לדעת משרד התחבורה הוא כביש מסוכן, ואנחנו כן רצינו להכניס אותו לתוכנית החומש, אבל אנחנו זרוע מבצעת. כשנותנים לנו תקציב - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל אתם גם גוף מקצועי. מה זה זרוע מבצעת?
יצחק עייש
אנחנו גוף מקצועי שממליץ בפני משרד התחבורה.
היו"ר קארין אלהרר
המלצתם על תיקונים נוספים מעבר למה שמסוכם עליהם?
יצחק עייש
בוועדה הבין-משרדית לקביעת מוקדי סיכון אכן המלצנו על הקטע שהולך להתבצע בתקופה הזאת. מעבר לזה, לא המלצנו על קטעים נוספים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זאת אומרת, בתוכנית החומש אין שום תוכנית לטפל בכביש הזה?
יצחק עייש
אכן כך, ונציגת משרד התחבורה אמרה כאן וגם ראש המועצה אמר שצריך לבנות את הפרוגרמה, ואני מקווה שיעשו את זה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אין לכם הערכה אפילו לגבי העלויות?
יצחק עייש
לא.
היו"ר קארין אלהרר
אז על מה אנחנו מדברים?
קריאה
אז על מה אנחנו יושבים כאן? אני לא יודע.
מיטל הומינר
חשוב לי לציין שמבחינת מוקדי הסיכון, וגם מוקדי הסיכון המתוכננים הם מתוקצבים.
היו"ר קארין אלהרר
למה הוא לא מכיר את זה?
מיטל הומינר
הוא אומר שזה ייצא ברבעון השני.
יצחק עייש
אני אמרתי שכן, שעושים את זה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא אמר קטע אחד, על מוקד אחד.
מיטל הומינר
וכל שאר המוקדים בוצעו בעבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, אבל הוא אומר שעדיין הכביש הזה מסוכן על אף - - -
איציק חולבסקי
סליחה, יש אי הבנה. מוקדי הסיכון הם קטעי כביש שסופרים בהם הרבה תאונות, והם עשו קטעי הפרדה. אז הם עשו ארבעה והם עושים עוד אחד. אבל זה רק ההתחלה, התרופה המידית. הכניסות והיציאות לכל היישובים והתכנון לשדרוג הכביש זה השלב הבא.
היו"ר קארין אלהרר
מר חולבסקי, יכול להיות שאני לא הבנתי. הם לא מדברים על שדרוג.
איציק חולבסקי
אני אומר עוד פעם, מנכ"ל "נתיבי ישראל", ניסים פרץ, כפיש אמר הנציג שלו כאן, המליץ למשרד התחבורה להכניס את הכביש - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל המלצתו לא התקבלה.
איציק חולבסקי
אבל הסיכום שלי עם שר התחבורה, אני חוזר, אומר שלושה דברים: 1. טיפול מידי בכניסות וביציאות ליישובים. 2. המשך תכנון הכביש הכולל של ארבעה מסלולים, שניים לכל כיוון, ואז הסיכום בינינו שברגע שייגמר התכנון, וזה סדר גודל של שנה וחצי, שנתיים, מעכשיו, יבוא לדיון שוב אם הוא נכנס לתוכנית החומש כי בתוכנית החומש לא תמיד הכול מתבצע. הכניסו מספר פרויקטים, יכול אחד להיתקע וזה להיכנס.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ממתי הסיכום הזה עם שר התחבורה?
איציק חולבסקי
מה-5 בספטמבר 2016.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל לפי הסיכום הזה, בעוד שנה וחצי שנתיים אנחנו רק נעשה דיון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
או שלא יהיה ביצוע בשנתיים הקרובות בכלל.
איציק חולבסקי
הכביש של שני מסלולים לכל כיוון לא יכול להתבצע בלי שיש תכנון. התכנון ייגמר בעוד כשנה וחצי מעכשיו. יש קטע בין היוגב לבין צומת מגידו שעוד לא מוסדרת שם הסטטוטוריקה שלו, ויש צוות שעובד על זה. הסיכום של שר התחבורה, שהוא לא עוצר את האפשרות לעשות את הכביש הזה שני מסלולים לכל כיוון על-ידי זה שהוא מנחה את "נתיבי ישראל" להמשיך את התכנון על הכביש של שני מסלולים לכל כיוון. אבל בטווח המהיר הוא מנחה את "נתיבי ישראל" להסדיר את כל הכניסות והיציאות.
היו"ר קארין אלהרר
"נתיבי ישראל" מכירים את זה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש תקציב לתכנון?
מיטל הומינר
יש תקציב לתכנון. לכביש 66 יש תקציב לתכנון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, אבל הכניסות והיציאות שעכשיו הוא אומר שהשר התחייב לבצע ללא קשר לתכנון של שני הנתיבים. זה בינתיים המצב.
מיטל הומינר
נכון מאוד. ועל זה גם עניתי שזה במסגרת סל פניות שמאלה שאנחנו מגבשים בימים אלה.
היו"ר קארין אלהרר
בקיצור, לא יהיה כלום.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא יהיה כלום כי לא היה כלום.
היו"ר קארין אלהרר
שנה וחצי, שנתיים, לא היה כלום, אין כלום.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כי אין כלום. ברור. רק תאונות יש.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל גברתי, אני שומע מהנציג של "נתיבי ישראל" שדווקא הקטע שהיתה בו התאונה עם הכי הרבה הרוגים, דווקא הקטע הזה, אתם לא הולכים לבצע כלום שם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ולא בתכנון אפילו.
היו"ר קארין אלהרר
זה לא מספיק הרוגים - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גברתי, אני אוסיף עוד משהו שעם כל הכבוד נראה מאוד בעייתי, ואני לא אקצין בדבריי. נראה לך שכל הכביש הזה יהיה עם הפרדה קשיחה, ודווקא איפה שיש את שלושת היישובים הערביים, דווקא שם לא תהיה הפרדה קשיחה?
מיטל הומינר
אני אענה איך אנחנו מגדירים מהו מוקד סיכון. מוקד סיכון נקבע בוועדה בין-משרדית שיושבת ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ויושבת בה משטרת ישראל ויושב בה משרד התחבורה. שלושת הגופים דנים קטע-קטע וקובעים מי נכלל במוקד סיכון ומי לא. אחרי שהם קובעים מהם מוקדי הסיכון, וזו ועדה מקצועית לחלוטין, הם מגיעים אלינו ואנחנו צריכים לתקצב אותם.
היו"ר קארין אלהרר
לפי איזה קריטריונים?
מיטל הומינר
הקריטריונים – מספר התאונות בשנה האחרונה צריך להיות גדול משתיים, וגם על דעת - - - שזה מודל סטטיסטי, צריך להיות גדול משתיים, או אופציה אחרת, זה מספר תאונות בשנה האחרונה גדול משתיים, ומספר תאונות בשלוש השנים האחרונות גדול - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זה המדד הסטטיסטי הזה? אני לא מהברנז'ה, אז תסבירו לנו.
מיטל הומינר
אני אסביר בגדול כי אני לא יושבת בוועדה כי אני מתקצבת, אז זה קצת ניגוד עניינים.
היו"ר קארין אלהרר
את רואה, גברתי, למה צריך מישהו שהוא גם מבין בתחום הזה?
מיטל הומינר
אני אעביר את הביקורת למשרד.
היו"ר קארין אלהרר
בכביש 66, כמה תאונות היו בשנתיים האחרונות?
מיטל הומינר
יש פה את נציג המשטרה.
יצחק עייש
ב-2015–2016 - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אדוני רק יענה, בשנתיים האחרונות היו יותר משתי תאונות?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
היו שתיים קטלניות בשנתיים האחרונות.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, היו יותר משתי תאונות, אדוני?
יצחק עייש
בטח.
היו"ר קארין אלהרר
כמה הרוגים היו?
יצחק עייש
שמונה הרוגים, שבעה פצועים קשה - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה יותר משתיים וזה יותר משתיים. עכשיו תסבירי לי - - -
מיטל הומינר
שנייה, עוד פעם, אנחנו שואלים פה על כל הכביש, ואנחנו מדברים פה על חלק ספציפי. הוא העלה מוקד ספציפי, חלק כביש ספציפי, והשאלה היא אם בחלק הכביש הזה היו תאונות או לא.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל תמיד אפשר לקחת קטע של 200 מטר שלא היו בו תאונות. איזו מין צורת חישוב זאת?
מיטל הומינר
זה בדיוק מה שחייבים להבין - מוקד סיכון זה מוקד - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה האורך של כל הכביש, גברתי?
מיטל הומינר
שנייה. מוקד סיכון או מוקד פשוטו כמשמעו, והוא חלק של עד קילומטר. זה בדיוק הסיפור, שאנחנו מחפשים מקומות ספציפיים שנעשה בהם שינוי גיאומטרי ועל-ידי השינוי הגיאומטרי נוכל להפחית את מספר תאונות הדרכים.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי, מה אורכו של כל הכביש?
מיטל הומינר
אם אני זוכרת נכון, 16 קילומטר.
היו"ר קארין אלהרר
18 קילומטר. מתוך ה-18 קילומטר, כמה מוקדי סיכון מצאתם?
מיטל הומינר
חמישה.
היו"ר קארין אלהרר
מה אורכם של מוקדי הסיכון?
מיטל הומינר
אם אני זוכרת נכון, שבעה קילומטר, והם כולם בטיפול.
היו"ר קארין אלהרר
שבעה קילומטר, וגברתי טוענת שמעבר לשבעת הקילומטר הללו, כך לפחות לפי הוועדה, הכול בסדר?
מיטל הומינר
הם לא עמדו בקריטריונים של מוקד סיכון, כן.
היו"ר קארין אלהרר
מדובר בכביש סופר-קצר ביחס לכבישים אחרים. הדעת נותנת שמכיוון שמדובר בתחום כל-כך קצר ובריבוי כל-כך גדול של תאונות והרוגים, אז היינו מטפלים מהתחלה ועד הסוף. פעם אחת נעשה מהתחלה ועד הסוף, אולי זה יפתור את הבעיה. זה לא נשמע במסגרת החשיבה?
מיטל הומינר
חברת הכנסת קארין אלהרר, ברור שזה עושה המון שכל, אבל אני מתנצלת להגיד שאנחנו מסתכלים ארצית על כל הכבישים, ועל הרבה כבישים יכולים להגיד לי, הם כבישים אדומים, איך לא תקצבתם אותם?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שמונה הרוגים בשנתיים בהרבה כבישים? אני לא בטוח.
היו"ר קארין אלהרר
סטטיסטית, כמה הרוגים יש בכבישים אחרים ביחס לאורך של הכביש? אנחנו מדברים על כביש סופר-קצר. תראי לי עוד דוגמה במדינת ישראל של כביש כל-כך קצר עם כל-כך הרבה הרוגים. תני לי דוגמה אחת.
מיטל הומינר
אני לא יכולה לתת לך דוגמה על כביש כל-כך קצר עם כל-כך הרבה הרוגים. אני יכולה לתת לך לדוגמה שבכביש 65 בצפון, על אותו מספר קילומטרים עם כמעט אותו מספר הרוגים. גם כביש אדום והוא נכנס לתוכנית החומש.
היו"ר קארין אלהרר
אבל זה נכנס לתוכנית החומש.
איציק חולבסקי
אם את לא מכירה שום כביש כמו 66 איך הוא בדרגה מספר 1? - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברתי יודעת שכביש 65 וכבישים אחרים שגברתי יכולה להצביע עליהם הם כבישים הרבה יותר ארוכים. בהרבה יותר ארוכים אני יכולה להבין למה בוחרים מקטעים, כי בסוף אני מבינה שיש עוגה וצריך לחלק אותה. תיכף ידבר נציג האוצר ויגיד שאלה הכללים והשמיכה קצרה וכולנו מכירים.

עכשיו יש פה כביש קצר עם המון הרוגים ביחס לגודלו, ועם חמישה מוקדי סיכון שאורכם שבעה קילומטר, שזה המון. זא אני אומר, עוד טיפה השקעה ופתרנו את בעיית הכביש. למה לא?
מיטל הומינר
בטיפה השקעה אנחנו קצת חלוקים.
היו"ר קארין אלהרר
כי בדקתם? כמה זה עולה?
מיטל הומינר
קטע יוקנעם-היוגב, האומדן התקציבי שלו הוא 450 מיליון שקל, וקטע היוגב- מגידו, האומדן התקציבי שלו הוא 515 מיליון שקל. זה לא השקעה מאוד קטנה. אתם חייבים להבין שכשאנחנו בוחנים פרויקטים, אנחנו בוחנים גם על-פי האומדן שלהם. ולכן אנחנו מטפלים במוקדי הסיכון הספציפיים כדי לתת מענה - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברתי מסכימה שיש מוקדים בתוך המתחם שעולים יותר ויש מוקדים שעלותם אפסית? גם לגישתך. זאת אומרת, אם יש קטע שהוא מסוכן, אני צריכה להשקיע בו הרבה כספים, קטע שהוא פחות מסוכן לגישתה של הוועדה - - -
איציק חולבסקי
אבל חשוב להגיד שהסכום שנציגת שמרד התחבורה מקבה, לגבי הקטע בין היוגב לצומת מגידו כולל מחלף ענק שהוא לא תנאי הכרחי לביצוע הכביש.
היו"ר קארין אלהרר
נו, בסדר, ובואו נעשה קפה על הדרך לנוסעים.
מיטל הומינר
אני מתנצלת, אבל אלה הנתונים שקיבלתי - - -
איציק חולבסקי
2.5 קילומטר לא יכולים לעלות חצי מיליארד שקל - - -
מיטל הומינר
תלוי כמה הפקעות יש. זה תלוי בהפקעות. אני יכולה לברר את זה. זה הנתון שקיבלתי מ"נתיבי ישראל".
איציק חולבסקי
14 קילומטר, וזה מספר שגם מוסכם ביני לבין ניסים פרץ, 14 קילומטר מהיוגב לצומת התשבי יעלו 400 מיליון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מוכרח להגיד משהו. הדיון מתחיל להיות הזוי. אני יושב פה מהתחלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אה, רק מתחיל? חשבתי שכבר בדיון הקודם זה היה הזוי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להפריד בין תוכנית רב-שנתית שמחייבת שיקול דעת במשרד התחבורה ובין היענות לזעקה שנשמעת פה פעם נוספת ולא בפעם הראשונה לכביש הוא לא בטיחותי ועולה ביוקר. צריך להפריד בין עזרה ראשונה לבין טיפול במפגעי בטיחות. ובשיחות שהיו לי גם עם שר התחבורה וגם קרן טרנר שהיא עכשיו מנכ"לית, היא טיפלה בזה עוד בטרם היא היותה מנכ"לית, הם התבטאו באותה שפה. יושב פה הנציג של "נתיבי ישראל", ומה שראש המועצה ומה שהוא סיכם גם עם המשרד – נציג "נתיבי ישראל", מדובר פה בפיקוח נפש, מדובר פה בתקציבים לא גדולים, מדובר פה בפעילות מידית שמתחייבת מתיקון מפגעים בטיחותיים. בעניין הזה אי אפשר לקיים סמינרים ולא יותר מדי דיונים. צריך לצאת ולבצע דברים בסיסיים.

אני רוצה להגיד משהו על הכביש הזה כמי שחי לא רחוק משם. הכביש הזה הפך להיות הרבה יותר מסובך מאז שבצדק שיפרו את הכבישים, כולל כביש 6, כבישים לגליל. הכביש הזה הוא כביש שנשאר ישן, שמחבר בין כבישים חדשים. נוסף לזה, לאורכו של הכביש הזה יש הרבה מאוד ישובים, מה שמביא להרבה מאוד תנועה, לעתים גם שקשה לנהל אותה בכניסות וביציאות מהיישובים, לכן גם ראש המועצה דיבר עם שר התחבורה על כניסות ליישובים.

אני לא יודע בהשוואה לכבישים אחרים, אבל יש שם הרבה כניסות ויציאות מיישובים, אוכלוסיות שונות, גם מבוגרים, וחלק מהתאונות קשורות לאוכלוסיות מגוונות שנוהגות שם, גם יהודים וגם ערבים, והכביש הזה הפך להיות מלכודת מוות. הוא עמוס מאוד, הוא עמוס מאוד, הוא ישן מאוד, הוא לא בטיחותי, ומשתמשים בו ציבורים הולכים וגדלים, כולל בהיחלצות מפקקים שאנחנו יודעים, לפעמים השיפור בכבישים מביא אותך מהר לפקק, ואנחנו מכירים את הפקקים, אני נוסע שם כל יום.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה מה שקורה בכיב ירושלים-תל-אביב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
טוב, השבוע פותחים שם את המנהרות. אתה ממבשרת ציון, יש לך בעיה.

אני חוזר למה שאמרתי בתחילת הדיון. אני חושב שיש פה דוגמה לכך שצריך לתת מכה בראש למשרדים ולהגיד להם, גם אם זה לא הסגנון של הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אני חבר בוועדה הזאת ולא באתי לכאן רק לשמוע הסברים למה לא קורה שום דבר. אני מציע לקבל החלטה ולומר לכם שמספיק עם הדיבורים, תנקטו בצעד שגם הובטח לראש המועצה על סידורי ביטחון שיאפשרו לחיות עוד תקופה עד שיהיו התוכניות ארוכות הטווח. לשבת ולא לעשות כלום זה בלתי נסבל. כמה הרוגים צריכים להיות? ואת ההסברים האלה אי אפשר לקבל יותר. חלק מכם, לפי דעתי, לא היה במקום הזה בחיים. אתם נותנים פה תשובות על מקומות שאתם לא מכירים בכלל. אתם הסתכלתם אולי על מצגת ולא הסתכלתם על העובדות בשטח. ולכן, המצב הזה לא יכול להימשך.

אני פונה אלייך גברתי, יושבת-ראש הוועדה, יש כאן גם מבחן שלנו כחברי הוועדה. אנחנו לא נהיה חותמת גומי להלוויות צפויות. אני מציע לחייב את הגורמים שיושבים כאן לנקוט בצעדים תוך שבועות ספורים, שיסדירו את הבטיחות ואחר-כך נראה מה קורה בתוכניות ארוכות הטווח. אנחנו לא יכולים להשלים יותר עם המחדלים האלה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. יהודה פינסקר, מזכיר מושב היוגב.
יהודה פינסקר
אומנם איתן לקח לי קמצת מהדברים והדבר הכי חשוב זה שיושבים פה ומדברים ולא מכירים את המקום מהשטח. אני מציע שתגיעי לשטח, תראי על מה מדובר. עכשיו בכלל, כשאתם מדברים איתי על עוד קטע בין היוגב למדרך עוז עם הקיר בטון הזה – הוא מסדיר את שדה הראייה. יש אנשים מבוגרים שמגיעים, תחבורה ציבורית,, הם צריכים לחצות את הכביש הזה ואין להם שדה ראייה, הם צריכים לרוץ שם. פעם בישראל היו מופעי "קיר המוות". זה קיר המוות. זה בדיוק העניין, רק שהם לא מקצוענים כמו האופנוענים האלה שטיפסו על הקיר.

אין שדה ראייה, הבטונדות האלה זה צרה צרורה. רכב שנתקע שם עוצר את כל הכביש וזה לא משנה אפילו אם הוא על פנצ'ר, הוא עוצר את כל הכביש. יש מקרים, שהילדים שלנו נתקעים בבתי-הספר, ילדים בכיתות א'-ב' נתקעים בבית-הספר ארבע-חמש שעות עד שהם יכולים לחזור הביתה וגם אי אפשר להגיע אליהם כי ברגע שהכביש הזה תקוע הוא תקוע כבר משני הצדדים.

יש דברים שהם מידיים ויש דברים שהם לעתיד ולעתיד הקרוב שצריך לפתור אותם. הבטונדות האלה זה לא פתרון. הצמתים, לא עשיתם כלום עם זה שטיפה הרחבתם שם, הקטנתם את נתיב ההשתלבות. אי אפשר להשתלב, אני לא מדבר על זה שיוצאים משאיות עם גרר ולא מסוגלות להשתלב שם. יש שם קטע של כמה מטרים, אתה עומד שם כולך רועד שלא תחטוף איזה בום, ואתה מחפש את ההזדמנות להאיץ שם כמו בטירוף בשביל להאיץ ולנסות להשתלב. זה מקום מסוכן. אני לא יודע איפה אתם בכלל נמצאים. תלכו לשם, תבקרו במקום הזה, תראו מה קורה שם. אנחנו מזמינים אתכם, בואו תראו, תהיו אתנו, תנסו לצאת בצומת הזה, אתם פיזית, מה שהאנשים שלנו מנסים ביום-יום ולא מצליחים. פחד אלוהים. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה. יש יחס מוזר ביחס לחתיכת הכביש הזה. הכנסת הזאת רואה ושומעת על מאות קילומטרים אם לא יותר של כבישים, על מסילות ברזל, על תוכניות ענק, ובסוף יש פה חלקה קטנה כזאת שהיא נזנחת, רואי כולם ויודעים שמספר התאונות שם גדול ואנשים משלמים בחייהם ועוברים על זה לסדר היום. היינו שם, היינו. קארין, אני לא יודע אם את היית. היינו שם, יושב-ראש המועצה הזמין אותנו ועברנו, ועמדנו, וראינו, ואחר-כך כל פעם מתרחשות עוד תאונות ואנחנו אומרים לעצמנו למה עוד אנשים צריכים לשלם בחייהם כדי להשתכנע. אבל לא משתכנעים.

אני אומר לכם, יש פה שיקולים זרים שאינם ברורים לי והגיע הזמן פעם אחת לומר אותם, כי העלינו את זה במליאת הכנסת והעלינו את זה בוועדות והעלינו את זה בכל מקום. יש איזושהי מערכת שמונעת ממשרד התחבורה לתת הכביש הזה את העדיפות שלו ואת המקום שלו ואת הטיפול בו. יש משהו שאני לא יודע. אני מוכן לדעת מהו. בזמן האחרון מדברים על פילים בחדר, כל הזמן מחפשים פילים. אני לא רואה פה פיל, אבל אולי יש איזה פיל, אולי יש איזושהי סיבה, אז תגידו אותה ונדע ונילחם בה. אבל זה לא יכול להיות שנזדמן הנה שוב ושוב ושוב, ואני מודה לך על הדיונים הרצופים – לבחור פעם אחת מקרה פרטי אחד ולראות למה זה לא זז לשום מקום. למה לא מטפלים בכביש הזה כמו שצריך ומצילים חיי אדם? אין לזה הגדרה אחרת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כי אין מצביעי ליכוד שם.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יפה אמרת. יפה אמרת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שאלת שאלה, עניתי לך.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יפה אמרת, טוב שבאת. אני תמיד אוהב אותך. מצאת את הפיל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה שואל שאלות. אני עונה לך.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אין כמוך.
היו"ר קארין אלהרר
אפשר להפסיק את המופע?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא מופע. למה? כשאומרים את האמת - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מודה לך, מודה לך. קחו חדר. נו, קדימה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חברי נחמן שי שאל שאלה: למה? אני ניחשתי וזכותי לנחש שיש בעיה, אין מצביעי ליכוד. יש קיבוצניקים וערבים פחות או יותר, אז זה לא מסתדר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
קבוצות מיעוט.
היו"ר קארין אלהרר
לאן הגענו? קיבוצניקים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
ומושבניקים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מכיר את האיזור. אני ביקרתי בעבר, ביקרתי הרבה גם אצל החברים שלי במושבים ובקיבוצים שם. זה טבעי שאני שם. חברים, זה לא דבר חדש שם. אבל אני רוצה להתייחס לזה מאספקט אחר.

אני עוקב אחרי הנושא הזה יחד עם ראשי המועצות באיזור קרוב לשנה וחצי. קיימנו אינספור דיונים. אני זוכר את העימות הלפני-אחרון שהיה ביני לבין השר שאמר: אתה לוביסט. הוא אמר לי: אתה לוביסט, כשדיברתי על כביש 67, וזה בפרוטוקולים, והתעצבן כאן. בסדר, אני גאה להיות לוביסט. אם כך, אני לוביסט של כביש 66. אבל צר לי מאוד, כבוד השר לא עומד בהבטחות שהוא נתן ל נו. הוא נתן הבטחה פשוטה. ניסינו בכל כוחנו להכניס את הכביש הזה לתוכנית החומש.
נחמן שי (המחנה הציוני)
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ניסינו, ועם איתן כבל יושב-ראש ועדת הכלכלה, ונמרחנו, נמרחנו, נמרחנו, נמרחנו, בסוף הגענו להסכמות, פחות או יותר, עם ראש המועצה האזורית, איציק, שהשר מתחייב מידית לסדר את הכניסות ליישובים לאורך הכביש בכדי שיהיה אפשר לצאת מהיישוב בבטחה מינימלית לפחות. מאז ההבטחה עד היום לא נעשה כלום.

הדבר השני שרציתי לציין – בחודש האחרון התבשרנו על עודף תקציבי של שמונה מיליארד שקל בתקציב המדינה, יש עודף גבייה. והתהליך הזה של עודף הגבייה הוא תהליך של כמה שנים טובות. בשנה שעברה היה כמדומני שישה מיליארד, לפני כן היה שבעה מיליארד. אז יש כסף, יש כסף, ולסדר את הכניסות ואת המפרידים ממגידו עד ליישוב זלפה זה לא ימוטט תקציב והתקציב יהיה בסימן שאלה גדול.

הסוגיה השלישית שרציתי להתייחס אליה, סוגיית "נתיבי ישראל" – מדי פעם יוצא לי לקרוא ולעיין בתקציב של "נתיבי ישראל" וכל ההתחייבויות של "נתיבי ישראל". אדוני, לא כל מה שאמור להתבצע שם מבוצע. ומה הסיבה שאני שומע כל הזמן את מילת הקסם: תכנון, תכנון, תכנון, תכנון? אני לא מתכנן. אני לא מבין בזה. אבל אני מבין דבר פשוט, אתם לא עומדים בהבטחות, מדי שבוע יש תאונות, ואנשים נהרגים בכביש הזה. אלו העובדות. לא עומדים בהבטחות ואנשים נהרגים. מה צריך להגיד יותר מזה, גברתי? זה מה שיש לי להגיד.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. נציג האוצר, אתם מתכננים להעביר עוד כספים לעניין הזה עקב הגידול בגבייה?
אלי מורגנשטרן
אני לא יכול להגיד שאנחנו מתכוונים להגדיל את תקציב משרד התחבורה לאור עודפי הגבייה. יש אצלנו הפרדה מאוד ברורה בין צד ההכנסות לבין צד ההוצאות. מאחר שאני בצד שמבזבז ולא בצד שאוסף את הכסף, אז אני לא יכול להשתמש אפילו באגורה אחת מעודפי הגבייה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה הניצול בפועל של תקציב "נתיבי ישראל" בשלוש השנים האחרונות, ביצוע בפועל, תזרים מזומנים, לעומת התקציב הקיים אצלם?
אלי מורגנשטרן
אני מתלבט איך לענות על השאלה הזאת - -
היו"ר קארין אלהרר
בכנות.
אלי מורגנשטרן
כי התקציב של "נתיבי ישראל" מורכב גם מהרשאה להתחייב וגם מתקציב של מזומנים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מילת הקסם. אני מדבר על מזומנים - - - לא הרשאה להתחייב.
היו"ר קארין אלהרר
לא הרשאה להתחייב. הוא היה מאוד ממוקד.
אלי מורגנשטרן
תקציב המזומן של "נתיבי ישראל" בשנים האחרונות הוא בין חמישה לשישה מיליארד שקל. הם מבצעים 99% מהתקציב שלהם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יוצא לשטח?
אלי מורגנשטרן
יצא לשטח בשנה האחרונה מעל חמישה מיליארד שקל, 5.099 מיליארד שקל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
וכמה הרשאות להתחייב מצטברות יש?
אלי מורגנשטרן
עשרות מיליארדים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גברתי, זה פרויקטים שהוחלט על ביצועם והמיליארדים עדיין מחכים שם. וזה נלקח בתקציבים. זה קיים. הרשאה להתחייב מצטברת של מספר שנים, הוא אומר מיליארדים. כאן קבור הפתרון.
אלי מורגנשטרן
לא הבנתי מה השאלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לא קשור אליך.
היו"ר קארין אלהרר
זו לא היתה שאלה. זה היה ציון עובדה.
אלי מורגנשטרן
עובדה נכונה. אפשר לדוגמה לקחת את כביש 66 שעכשיו נמצא בתוכנית החומש החדשה של "נתיבי ישראל". הפרויקט בסדר גודל של מיליארד ו-350 מיליון שקל. והנה הרשאה להתחייב של מיליארד ו-300 מיליון שהביצוע שלה בשנים 2017 ו-2018 יהיה כמה עשרות מיליונים. אז הנה, יש בספר התקציב הרשאה - --
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אחדד את השאלה: כמה מתוך ההרשאות להתחייב מתייחס לשנתיים ושלוש שנים אחורה?
אלי מורגנשטרן
אפשר להגיד משפט על תקציבי כבישים או תשתיות באופן כללי. פרויקט תשתיות שמאושר בתוכנית חומש יהיה בספר התקציב בסביבות שבע עד שמונה שנים, כי יש כמה שנים של תכנון - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני, אנחנו דנו פה במשך שעה, ובשעה האחרונה נמסר לנו שזה לא בתוכנית החומש בכלל.
אלי מורגנשטרן
זהו, דיברתי בינתיים על הנושא של תקציבים באופן כללי, לא ספציפית לגבי כביש 66.
היו"ר קארין אלהרר
בוא נהיה ספציפיים.
אלי מורגנשטרן
כביש 66 עצמו לא תוקצב לביצוע בחומש של 2017 עד 2021.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תחליט, מי נותן לכם את העדיפויות - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה השר. יש ועדה בין-משרדית. דיברו על זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
השר מחליט.
אלי מורגנשטרן
צריך להפריד בין תוכנית החומש של כבישים לבין מוקדי סיכון. מוקדי סיכון זה ועדה שנתית שמתכנסת ודנה במוקדים של קילומטר כביש או צומת שבה יש בעיה של הרבה תאונות דרכים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ופה זה נכנס לתוך ה - - -
אלי מורגנשטרן
בכל פרויקט של מוקדי סיכון שנכנס, שצריך טיפול, מטופל, בלי קשר לתוכנית החומש - - -
קריאה
והתוכנית הזאת נכנסה לתוך מוקדי הטיפול?
אלי מורגנשטרן
כן, כפי שצוין קודם.
היו"ר קארין אלהרר
חמישה מוקדים – ארבעה טופלו ואחד to be determined.
אלי מורגנשטרן
לגבי ההרחבה של הכביש עצמו – ופה יש איזשהו טרייד-אוף בין הבטיחות לבין הנוחיות, טיפול במוקדי סיכון הרבה פעמים מקשה על הנוחיות של השימוש בכביש. למשל, הפרדה קשיחה, כפי שציינו ראשי הרשויות היא לא נעימה לנהגים.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, הם לא מדברים רק על נעים או לא נעים. הם מדברים גם על מעבר של הולכי רגל שמסכן אותם כי אין טווח ראייה. זה הרבה מעבר ללא נעים.
אלי מורגנשטרן
שיקולי הבטיחות הם שיקולים בפני עצמם. מעבר לשיקולי הבטיחות, בהנחה ששיקולי הבטיחות נענו, עדיין זה עושה פחות נוחיות למשתמשי הדרך. יותר נוח בכביש רחב שאין בו מפרדה קשיחה. מפרדה קשיחה מקשה על הנהגים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה משרד האוצר, לא משרד התחבורה, אדוני.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, עיסאווי, תן לאיש להתבטא.
אלי מורגנשטרן
לכן, הרבה פעמים כשמטפלים במוקדי סיכון זה לא כל כך נוח וטוב למשתמשי הדרך מבחינת נוחות הנסיעה. מבחינת הבטיחות זה משפר את הבטיחות. ראשי הרשויות רוצים, ובצדק, שירחיבו את כל הכביש. מאחר שהעלויות של הרחבת הכביש הן גבוהות בהרבה מאשר - - - בין עשרות מיליונים לבין מאות מיליונים וקרוב למיליארד שקל, אז זה כבר עובר לסוגיית תעדוף של פרויקטים של תוכנית החומש של "נתיבי ישראל" שלא קשורה למוקדי סיכון, אלא פרויקטים של תשתית באופן כללי.

כביש 66 לא נכנס בתוכנית החומש בגלל שבתעדוף בין הכבישים שנכנסים לתוכנית החומש נכנס לפניו כביש 65 - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה הם הקריטריונים של כניסה לתוכנית החומש?
אלי מורגנשטרן
זה תלוי בצורך הארצי של הכבישים האלה. יש גם ניואנסים בתוך הכביש, אבל קודם כל - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני עוצרת אותך, במחילה. גברתי, אומר נציג האוצר, אני מניחה שזה גם על דעתכם, שזה תוכנית ארצית. מה, בגלל שזה כביש בצפון זה לא מעניין את שאר המדינה?
מיטל הומינר
כביש 65 הוא לא כביש בצפון?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
הוא כביש בצפון, בין קיבוצים ומושבים, אז זה לא מעניין.
היו"ר קארין אלהרר
אני מנסה להבין את הדבר הזה. אמרנו קודם, יש כביש קצר, יש מספר רב של הרוגים ופצועים. אני רוצה לדעת עוד נתון – אחרי שתוקנו ארבעה מוקדים, האם זה הוריד את מספר הנפגעים ביחס לשנים קודמות?
מיטל הומינר
במקומות שבהם נעשתה הפרדה, ירדו מספר התאונות. ולכן אנחנו צריכים לסיים את חלק ההפרדה השלישי - - -
היו"ר קארין אלהרר
בכמה זה ירד?
מיטל הומינר
אני לא יודעת בכמה ירדו מספר תאונות הדרכים, אני צריכה לוודא מול - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז איך את קובעת את הקביעה הזאת?
מיטל הומינר
כי "נתיבי ישראל" עדכנו אותי בזה, אבל אני לא יודעת להגיד לך בכמה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
יכול להיות שבשבועיים האחרונים לא היתה שם תאונה ולכן - - -
מיטל הומינר
משטרת התנועה יכולה להגיד.
היו"ר קארין אלהרר
אתמול היתה תאונה.
יצחק עייש
אתמול היתה תאונה עם שני פצועים.
מיטל הומינר
אני אענה ספציפית על התאונה. איפה היתה התאונה אתמול?
קריאה
בצומת הכניסה לקיבוץ מגידו.
מיטל הומינר
יש שם מפרדה?
קריאה
כן.
מיטל הומינר
גם באיזור שיש בו מפרדה היתה תאונה?
קריאה
התאונה היתה בדיוק בקטע שבין שתי המפרדות, בצומת הכניסה לקיבוץ מגידו.
מיטל הומינר
והצומת, סיכמנו שהיא תטופל במסגרת פניות שמאלה במרחב הכפרי?
קריאה
לא.
מיטל הומינר
הפניות ליישובים לא טופלו. הפניות ליישובים יטופלו במסגרת פניות שמאלה במרחב הכפרי, ואמרנו שהן מגובשות בימים אלה.
היו"ר קארין אלהרר
את יודעת כמה זמן אני שומעת על הגיבוש הזה? מיולי אתם מתגבשים.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים שיהיו פניות שמאלה גם במרחב הכפרי וגם במרחב העירוני, וגם במרחב הקיבוצי, באופן כללי במדינת ישראל. פנייה שמאלה זה טוב, אבל זה דחוף כדי לפתור את בעיית הבטיחות.
מיטל הומינר
וכמו שהסברתי קודם, אנחנו בוחנים את הפניות שמאלה בכל המרחב של המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי, רגע. מה זה, בימים אלה? מתי? תני לי תאריך.
מיטל הומינר
"נתיבי ישראל" התחילו לעבוד על זה לפני כחודשיים - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה לפני חודשיים? דיברנו ביולי, אמרתם לי אז שזה יגובש. מיולי עד ללפני חודשיים עברו אי אלו חודשים. מה עשיתם בין לבין?
מיטל הומינר
ביולי הסברנו שזה נסגר במסגרת תוכנית החומש שתתחיל בינואר. אין לי תקציב לזה - - - בינואר. אני לא יכולה להגיד לחברה, תתניעי פרויקט בלי שיש לה תקציב לזה.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי, יש גבול גם לטענות הללו, כי אתם אמרתם, לא יהיה בתוכנית החומש כבר ביולי. אמרתם את זה אז בהגינות, יש לומר. ואנחנו חברי הכנסת אמרנו שננסה לשנות את רוע הגזירה. אבל הודעתם קבל עם וועדה שלא יהיה בתוכנית החומש. ואם כך הדבר, מה מנע מכם להתחיל להתגבש על תוכנית סדורה, כולל הפניות, כולל הכול, מיולי? למה רק לפני חודשיים? מה, ההרוגים הללו לא שווים?
למיטל הומינר
פניות שמאלה לא דנים רק בכביש 66, כפי שהסברתי קודם, אנחנו דנים בכל הארץ.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי הבינה שכל הארץ זה חשוב מאוד, אבל כביש 66 הוא כביש קשה.
מיטל הומינר
אני יכולה להעביר את זה הלאה - - -
היו"ר קארין אלהרר
וגברתי יודעת שגם במקומות שבהם יש את המפרדה, עדיין מתרחשות תאונות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל לא בכל המקומות יש מפרדה. אני רוצה לדעת מה לגבי צומת מגידו-זלפה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אבל אני עוד לא קיבלתי תשובה עד מתי מסתיימת העבודה. בינתיים הבנתי שהיא התחילה לפני חודשיים, ואני זועמת על זה כי זה לא הגיוני. עכשיו אני רוצה לדעת מתי זה מסתיים.
מיטל הומינר
כשבחנו את כל הכבישים והתחלנו את הבחינה של כל הפניות שמאלה במדינת ישראל, והבחינה של כל הצמתים אמורה להסתיים בעוד כחודשיים, ואז אנחנו צריכים לקבל מתודולוגיה שמסתכמת לנו לסל.
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו תתרגמי לי את זה למתי בפועל נראה עבודות שמתבצעות.
מיטל הומינר
שנייה, יש לי רק משהו לעדכן. חלק מהפניות שמאלה שם לא מתוכננות. זאת אומרת, אני אצטרך לתכנן אותן, ואחרי שיהי לנו תכנון נתחיל בביצוע.
היו"ר קארין אלהרר
אז את אומרת, סוף 2025, תחילת 2030?
מיטל הומינר
ממש לא.
היו"ר קארין אלהרר
אז מה את אומרת?
מיטל הומינר
אם זה הפרדות קטנות ושלא צריך סטטוטוריקה, אז זה משהו שיכול להתחיל חודשיים אחרי שהתוכנית מסתיימת. אבל אם אני צריכה שם סטטוטוריקה, אז זה מעל ליכולות שלי. אנחנו צריכים את הסטטוטוריקה, אנחנו צריכים לעדכן את זה מבחינה סטטוטורית.
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת? גברתי, זו תשובה שהיא מאוד לא מקובלת. מה זה, מעבר ליכולות שלי? את הביצוע.
מיטל הומינר
לא מעבר ליכולות שלי, אלא מעבר ליכולות שלי להגיד לך שזה יסתיים תוך חודשיים. אני לא יכולה להגיד את זה. זה יהיה לא מקצועי להגיד כזה משפט.
קריאה
למה?
מיטל הומינר
כי אם יש סטטוטוריקה אנחנו חייבים ללכת למוסדות התכנון ולאשר את זה תב"עית כדי לבצע שם - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
איך אנחנו יכולים לעזור לך? אנחנו לא רוצים רק להתקיף אותך. אנחנו מבינים שיש לך בעיה, אבל אנחנו היינו רוצים לקחת הנחה אחרת. זה נקרא בפילוסופיה: ארגומנט טרנסצנדנטלי. בהנחה שאנחנו יכולים לפתור את זה מהר, מה את צריכה מאתנו כדי שאנחנו נסייע לך שהתהליך שאת צריכה לעבור, שהוא מציל חיי אדם, יהיה הרבה יותר מהיר? אנחנו מוכנים לעזור.
מיטל הומינר
במסגרת הפניות שמאלה, בעוד חודשיים יגובש הסל. הפרויקטים שייכנסו בכביש 66 בו יבחנו איזה כניסות ליישובים יצטרכו להיות. אם הפתרון הזה יגיע ללא סטטוטוריקה, זה פרויקטים עם ביצוע די קלוש. אם במסגרת הפניות שמאלה תהיה סטטוטוריקה, אנחנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
מבזבזים את זמננו. חבר הכנסת עמר בר-לב, בבקשה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
גברתי היושבת-ראש, אני חושב שיש כאן ניצול ציני של סטטיסטיקה וממוצעים. מצד אחד אומרים לנו שכביש בסיכון זה כביש שיש בו למעלה משני הרוגים, וכאן שמענו שבשנתיים האחרונות היו שמונה הרוגים, ונדמה לי שמספר יותר גדול של פצועים. אני לא יודע למה את צריכה לחכות שנתיים, כי אני מניח שגם ב-2015 לבדה היו יותר משני הרודים.

מצד שני, מחלקים לנו את העודה לקטעים כאלה קטנים ואומרים, רק בקטע הזה יש בעיה. אני יכול להבין שבכביש של 100 קילומטר או אפילו 20 קילומטר יש איזור מסוים שמועד לפורענות ובו היו שני הרוגים, אז לא ישפצו את כל הכביש. אבל כאן מדובר על כביש של 18 קילומטר, כפי שאמרת קודם, חמישה מוקדים שהם הגדירו שהמרחק הוא מעל לשבעה קילומטר בחמשת המוקדים האלה. גם כל שאלה שאת שואלת אותם, נותנים לך תשובה מרובעת כזאת - - -
היו"ר קארין אלהרר
שמרחיקה את מועד הביצוע.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא רק שמרחיקה, אלא שמסבירים למה זה לא עומד בקריטריון משנה כזה או אחר.

יש כאן מצב מאוד פשוט. יש כביש של 18 קילומטר, יש למעלה משמונה הרוגים בשנתיים האחרונות, רק אתמול היתה שם תאונה, אנ י מעריך שהתיקון של אותם חמישה איזורים פלוס הפניות שמאלה שיגובשו, אנחנו מתכוונים בעתיד, א ני לא יודע מה הפער בינם לבין תיקון כל 18 הקילומטר האלה מבחינה תקציבית. הרבה פעמים חלוקה לקטעים עולה הרבה יותר מאשר לעשות את הכול במכה אחת, והכי גרוע זה שאנחנו לא שומעים שבתוכנית החומש יש איזושהי כוונה לעשות שם משהו. ולכן זאת דוגמה קלאסית של רשות מרובעת או רשויות מרובעות שכל פעם חותכות את העוגה בצורה כזאת שמתאימה לנתונים הסטטיסטיים שלהם אבל לא רואים את התמונה הכוללת, והתמונה הכוללת היא בלתי נסבלת.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. עיסאווי, בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רק רציתי להדגיש, בהמשך למה שאמרת על השינוי הסטטוטוריים – הקטע בין מגידו לזלפה שלפני כמה חודשים נהרגו בו שתי נשים - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שלוש נשים ואחד פצוע קשה עד היום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן. בגלל שאין קו הפרדה, זה גם מחייב תכנון של שבע שנים?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה מתכוון להפרדה קשיחה.
מיטל הומינר
לא. הפרדה קשיחה ניודנה במסגרת מוקדי הסיכון. אם התאונה שאתה מדבר עליה נכללה בוועדה האחרונה למוקדי סיכון, עדיין לא קיבלנו את הפרויקטים.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
סליחה, עדיין לא קיבלתם את הפרויקטים מאיפה?
מיטל הומינר
ממוקדי הסיכון החדשים שהיו בשנת 2016. זאת אומרת, כל שנה מתכנסת ועדת מוקדי הסיכון בסיכום שנה ומקבלת - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
היא מתכנסת פעם בשנה על בסיס מה, סטטיסטיקה שנתית?
מיטל הומינר
לא. היא מתכנסת יותר מפעם בשנה, אבל יש - - -
יצחק עייש
היא מתכנסת פעמיים בשנה וגם לפי הצורך. אני כבר יכול להגיד לכם שב-21 בינואר אנחנו נתכנס. אני חבר בוועדה הזאת. ב-21 בינואר נציג "נתיבי ישראל" יביא את המלצתו לקטע ממגידו לג'נין. שם יש לנו המלצה לבנות מפרדה קשיחה, והוועדה תדון בזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש סיכוי שההמלצה תתהפך?
יצחק עייש
הוועדה תדון בזה. בדרך-כלל המלצותינו מתקבלות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה חדשות טובות.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא יודעת. עד שאני ל ארואה את זה בשטח, זה הכול דיבורים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה זמן ייקח עד שיתבצע מרגע שמתכנסים ב-22 בינואר.
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו צריך סטטוטוריקה.
מיטל הומינר
לא, זה פרויקט ללא סטטוטוריקה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תשאל כמה ישיבות ועדת ביקורת המדינה עד ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברתי תכין תשובה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
כפי שאני מבין, לראש המועצה איציק חולבסקי יש סיכום עם שר התחבורה באופן כללי. אתם מדברים על כל בעיה, כפי שאמר חבי חבר הכנסת עמר בר-לב אמר, בצורה אטומית, ואנחנו מדברים פה על מולקולה, אנחנו מדברים פה על משהו יותר הוליסטי. כלומר, אנחנו היינו רוצים לראות איך אתם לוקחים את הבעיה הזאת, כי אנחנו מבינים שאפשר לדון בכל צומת בנפרד והפניות שמאלה בנפרד, וקו הפרדה כזה או אחר בנפרד, אבל יש פה כביש שגורם לתאונות ולהרוגים, והיינו רוצים לעזור לכם ולראות איך אתם מטפלים בזה בצורה יותר הוליסטית ומקבלים את ההחלטות שאתם צריכים לקבל ולזרז חלק גדול מהתהליכים.

למגידו, אני יודע, יש תוכניות. יש 39 דונם ליד המועצה שרוצים להקים שם האב לעסקים קטנים, יש את הכלא שרוצים להזיז קצת מזרחה ולהקים שם מיזם תיירות, יש את מה שהם עושים עם יוקנעם שבמקום מרכז לוגיסטיקה הם רוצים להקים שם איזור תעשייה. כל הדברים האלה יוצרים דינמיקה, יצרו עוד יותר תנועה. אז גם הרעיון של להרחיב את הכביש הוא רעיון טוב וגם לפתור את הדברים ולתת לכם את הסיוע שאתם חושבים שצריך. אבל אתם חייבים להיכנס, כפי שפיטר דרוקר אומר: a manager does the right things, a leader does things right. אתם כאילו יעילים, אבל פחות אפקטיביים. ואנחנו רוצים לראות את התמונה הזאת כבעיה אחת שיש לה צמתים שונים ומקומות שונים שבהם קורים אסונות כל הזמן ולגבש גם את התקציב אבל גם את קצב העבודה, שנטפל בזה כמו בבעיה בוערת, לא כמו בעיה שהיא נגררת. זה הרעיון המרכזי.

אז אם אנחנו יכולים לעשות משהו כדי לעזור או לסייע לכם, או אתם יכולים לדווח לנו בצורה אחרת או אתם רוצים שאחד מאתנו יבוא או נמשיך את הדיונים, אז תגידו לנו. זה בוער, זה חיי אדם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה תשובה לגבי הלו"ז.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, גברתי.
מיטל הומינר
לגבי הלו"ז – ברגע שפרויקט נכנס למוקדי סיכון אני מקבלת אותו כמוקד סיכון ועצה לתכנון, תכנון ל וקח להם – בדרך כלל, ועוד פעם, אני לא יכולה לענות כי אני לא מכירה את הפרויקט הספציפי. אתה רוצה להגיד כמה זמן בממוצע לוקח תכנון על כביש?
יצחק עייש
בין שלושה לארבעה חודשים.
מיטל הומינר
באתי להגיד, מקסימום חצי שנה. ואז מתחילים ביצוע. הביצוע של המפרדה אמור לקחת עוד שלושה-ארבעה חודשים בדרך כלל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ב-2017 נראה בקטע בין ג'נין לזלפה בטונדה מפרידה.
מיטל הומינר
אני אענה שכן, רק אם ייכנס למוקד סיכון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש המלצה של "נתיבי ישראל".
מיטל הומינר
- - - אני לא יושבת בוועדה. אני מדגישה: אני לא יושבת בוועדה, אני מקבלת את הפלטים ממנה. אם זה יאושר - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה יאושר בעוד שבוע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
טוב, נעקוב אחרי זה. - - - ההמלצות שלהם מתקבלות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אגב, אתם מעודכנים שהמחסום עומד לפעול עוד מעט. זה רק יגביר את התנועה. זו נקודה חשובה, גברתי, שלא עלתה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני גם רוצה להזכיר ש"נתיבי ישראל" המליצו להכניס את כביש 66 לתוכנית החומש. אז בואו לא נתלהב.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד ראש המועצה, אתם מודעים לכך שהמחסום - - -
איציק חולבסקי
אנחנו מודעים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה אומר שזה רק מגביר את התנועה באיזור, נכון?
איציק חולבסקי
כן, בהחלט.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
המחסום הישן עומד להיפתח מחדש באיזשהו אופן.
איציק חולבסקי
- - - יגביר את התנועה.
היו"ר קארין אלהרר
את כל הנתונים האלה אתם לוקחים בחשבון?
מיטל הומינר
בטיפול במוקדי סיכון – לא. אם הפרויקט ייכנס לתוכנית החומש או לא, אז כן.
היו"ר קארין אלהרר
והחלטתם שלא להכניס לתוכנית החומש. לקחתם את זה בחשבון?
מיטל הומינר
ספציפית עליו אני לא יודעת לענות לך עדיין תשובה ספציפית.
היו"ר קארין אלהרר
לא הבנתי. על מה באנו לדבר היום? סליחה על חוסר הסבלנות.
מיטל הומינר
שנייה. אני לא יודעת אם ספציפית לקחו את הפתיחה של מעבר הגבול, אני לא יודעת מתי זה יהיה וכולי. אני לא יודעת, אני צריכה לברר מול "נתיבי ישראל" ואני אעדכן אותם. ספציפית על מעבר הגבול אני לא יודעת.
היו"ר קארין אלהרר
יש פה נציג של "נתיבי ישראל". אדוני, כל הנתונים שמדובר עליהם, הרחבת הפעילות בכביש, הכול נלקח בחשבון כשהיתה השיחה לגבי תוכנית החומש?
יצחק עייש
אני לא הייתי שותף לתוכנית החומש.
היו"ר קארין אלהרר
אתה היית שותף להמלצה?
יצחק עייש
כן, הייתי שותף להמלצה.
היו"ר קארין אלהרר
מה היו השיקולים שבגינם המלצתם על כניסה לתוכנית החומש?
יצחק עייש
בגלל מצב הכביש, לאור ריבוי התאונות בו ולאור ריבוי התנועה בו, חשבנו שהוא צריך להיכנס לתוכנית החומש. ולכן מנכ"ל החברה המליץ בפני השר להכניס אותו לתוכנית החומש. אבל לגבי מה שאמרת קודם – יש הבדל בין מוקד סיכון לתוכנית פיתוח. בתוכנית פיתוח לא קיבלו את המלצתנו מכיוון שמדובר בגדול, כמעט במיליארד שקלים, לפיתוח כל הכביש הזה. אבל מוקד סיכון שבו אנחנו ממליצים, הוא כמה מיליונים, ולכן סביר להניח שכן יקבלו את המלצתנו במוקד סיכון. תוכנית פיתוח זה דבר אחר לגמרי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זו אסטרטגיה אחרת.
יצחק עייש
כן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא ענו על השאלה שגברתי שאלה לגבי פתיחת המחסום, אם נלקח בחשבון - - -
היו"ר קארין אלהרר
היא אומרת שאין לה נתונים. אתה לא הקשבת.

ברוך שמיר, מהנדס המועצה האזורית מגידו, בבקשה.
ברוך שמיר
גם אני נכחתי בישיבה הזו שהתקיימה עם השר ב-5 בספטמבר 2016, ואני יכול להעיד שהסיכום היה שהכביש לא נכנס לתוכנית החומש, אבל במידי חייבים לטפל במוקדי סיכון, ומוקדי סיכון זה לא רק מפרדת בטון כי מפרדת הבטון אומנם פתרה בעיה אחת אבל יצרה בעיות אחרות שעיקרן כניסות ויציאות ליישובים, בעיקר יציאות שמאלה, והוזכר גם נושא התאורה. הוזכר אפילו שלאורך כל הכביש, בגלל שהכביש הוא מתפתל, בגלל שהראות וזוויות הראייה הם בעייתיות, אז הוחלט גם לעשות תאורה לכל אורך הכביש. הנושא הזה של טיפול בצמתים הוא נושא אקוטי משום שהיום היציאות מהיישובים זה פחד אלוהים, זה פשוט בלתי אפשרי, זה רולטה. אז למה לחכות לקורבן הבא? למה לחכות שאותו אדם שייצא מהיישוב ייפגע, ורק אז נגיד, אוי, איפה היינו? הדבר הזה הוא מידי, אפשר לבצע את זה במידי, לא דורש הרבה תכנון ולא דורש הרבה תקציבים - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, התאורה סודרה?
ברוך שמיר
התאורה עדיין לא סודרה.
היו"ר קארין אלהרר
למה?
ברוך שמיר
אני אומר, שני הדברים האלה, הטיפול בצמתים והתאורה לא סודרו. אלה שני נושאים שהוגדר בפירוש בישיבה הזו שהם ייכנסו לתוכנית לטיפול מידי על מנת לצמצם את מוקדי הסיכון ולצמצם את הבעיות הבטיחותיות שנוצרו בעקבות בניית מרדת הבטון הזאת.

ברור שבמקביל לזה צריך לקדם תכנון מפורט לביצוע הכביש במתכונת המלאה שלו, זאת אומרת, שני נתיבים לכל כיוון, ארבעה נתיבים בסך-הכול, עם ירידות מסודרות ליישובים, עם כניסות, עם מעברים חקלאיים, כל הדברים האלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה דוּבּר בפגישה עם השר?
איציק חולבסקי
זה סוכם עם השר.
ברוך שמיר
זה סוכם.
היו"ר קארין אלהרר
מה היה לוח הזמנים שסוכם עליו?
ברוך שמיר
דוּבּר במידי על טיפול במוקדי סיכון שכלל גם מפרדה, גם טיפול בצמתים וגם תאורה. זה עוד לא בוצע.
היו"ר קארין אלהרר
מה זה, במידי? שאלתם מתי זה יהיה בשטח, ומה הוא ענה?
ברוך שמיר
הוא נתן הנחיה למנכ"ל "נתיבי ישראל", תיפגש עם המועצה, תיפגש עם המהנדסים, תעשו תוכנית מידית לבצע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ונפגשתם?
איציק חולבסקי
אמרתי קודם כשלא היית פה, עיסאווי, שנקבעה ישיבה אחרי לחץ שלי של חודשים עם ניסים פרץ, מנכ"ל "נתיבי ישראל", לסוף דצמבר. יום לפני הישיבה הודיע לי ניסים שהוא עושה עבודה מצוינת ב"נתיבי ישראל", שאין מה להיפגש כי - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, מאוגוסט עד דצמבר לא נפגשתם?
איציק חולבסקי
מ-5 בספטמבר עד 26 בדצמבר שאז היתה אמורה להיות הפגישה עם ניסים פרץ, לחצתי שהיא תהיה. ב-25 בדצמבר קיבלתי הודעה שהפגישה לא תתקיים כי "נתיבי ישראל", אין להם עוד תקציב לתכנון מה ששר התחבורה הגדיר בתחילת ספטמבר לביצוע מידי, והפגישה עם ניסים פרץ נקבעה מחדש ל-22 בפברואר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למרות הנחיית השר?
ברוך שמיר
הוא אפילו ציין סכום. אני זוכר את הסכום. דובר על 100 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי לא יודעת על מה הוא מדבר?
מיטל הומינר
אני פשוט יושבת מול הסיכום. אני מתנצלת - - -
איציק חולבסקי
אני מוכרח להגיד לך - - -
ברוך שמיר
הסיכום זה מישהו שכתב אותו, הסיכום היה מאוד אמורפי.
איציק חולבסקי
אני מוכרח להגיד לך – את יושבת מול הסיכום, אני ישבתי מול השר, עם ברוך שמיר, עם ניסים פרץ, עם קרן טרנר, עם איתן כבל, ישבנו מול השר ואין קשר ישיר בין מה שהשר אמר לבין מה שנכתב בסיכום. אין קשר ישיר בין מה שנכתב בסיכום לבין מה שקורה בשטח. בקיצור, יש שחיקה דרמטית בין הדברים שאמר השר לבין הסיכום לבין השטח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא הקלטתם את השיחה?
היו"ר קארין אלהרר
זה נהיה אופנתי להקליט, הא?
ברוך שמיר
התחושה שלי בכל אופן היא שמשרד התחבורה רוצה לנוון את הכביש הזה, והכביש הזה לא יכול להיות מנוון. הכביש הזה הוא ציר מרכזי והוא יהיה ציר עוד יותר מרכזי גם בשנים הבאות משום שהוא מהווה ציר תנועה ראשי בין כביש 65 במזרח, כל איזור ואדי ערה, איזור הגלבוע ובית-שאן וכולי עוברים דרל הכביש הזה כשרוצים להגיע לחלקים של מערבה למדינה, חיפה וצפונה. אין דרך אחרת. אין לכביש הזה חלופה אחרת, ולכן הוא ימשיך להיות כביש עמוס.
היו"ר קארין אלהרר
אז איך זה מסתדר עם הרצון לנוון אותו?
ברוך שמיר
הוא כביש צר, הוא כביש צר ומפותל, והוא ימשיך להיות כביש עמוס, וייגרמו שם תאונות. אין מה לעשות. משאיות שנתקעות שם, טרקטורים, רכבים שנתקעים, זה פקק, זה פקק לשעות, כבר ציינו את זה.

לכן במקביל לטיפול במוקדי הסיכון, חייבים לקדם גם תכנון מואץ, תכנון מפורט לביצוע, ולהכניס אותו לתוכנית החומש הבאה.
איציק חולבסקי
הקרובה. הזאת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל למה הגעת לתחושה שהוא הולך לנוון את הכביש?
ברוך שמיר
התחושה הזאת נגרמת משום שעצם העובדה שאתה יוצר כביש שנוסעים בו לאט, אז זה מין סוג של תחושה שאתה רוצה בעצם למנוע מאנשים להיכנס בכביש הזה, אבל אתה לא יכול. אין לכביש הזה חלופה.
היו"ר קארין אלהרר
יש דבר אחד מכל הסיכום הזה שהיה נשמע לי הכי קל לביצוע, וזה עניין התאורה בכניסות ליישובים. מה קרה עם זה?
מיטל הומינר
לגבי התאורה, אני מתנצלת, אני פשוט לא רואה את זה בסיכום ולכן גם לא ביררתי על זה לפני. אני אברר עוד פעם עם לשכת השר אם זה מה שסוכם, ואני אעביר את ההנחיה ל"נתיבי ישראל" כי כרגע על פי הסיכום אני לא רואה התייחסות לתאורה.
היו"ר קארין אלהרר
מי היה מ"נתיבי ישראל" בפגישה?
איציק חולבסקי
המנכ"ל ניסים פרץ.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני יודעת שאתה לא ניסים, אבל אתה מכיר את הדבר הזה?
יצחק עייש
כן, ואנחנו מחכים לתקצוב של זה.
היו"ר קארין אלהרר
אז זה היה וזה לא כתוב בפרוטוקול, ואין תקצוב.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לתקצוב של מה שלא היה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז היה ומה? - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא היה או כן היה, זו השאלה.
מיטל הומינר
אני מבטיחה לברר ואתן לך תשובה עוד היום.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מבקשת לברר את זה בעודנו בכינוס כי אני לא מצליחה להבין את מתודלוגיית העבודה הזאת, שכן כתוב, לא כתוב, ובסוף עוד מחכים לתקצוב.
מיטל הומינר
אני אברר את זה עכשיו.
ברוך שמיר
זה אפילו חרוז.
היו"ר קארין אלהרר
מה נשאר לי חוץ מלחרוז חרוזים בדיון הזה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
קארין, אנחנו נצא מהישיבה כפי שנכנסנו?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
הסלוגן שלנו: כן כתוב, לא כתוב, בסוף מחכים לתקצוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היה דיון, שני דיונים קודמים, חזרנו על אותו ריטואל, דיברנו, השמענו, קבענו, ושוב הלכנו, אחרי שישה חודשים דיון משוחזר. איזו תחושה יש לחברי הכנסת מכל המריחה הזו?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
היה משהו בסיזיפוס, היה בו משהו. הוא היה צריך להעלות אבן להר ולהוריד אותה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה מעניין.
היו"ר קארין אלהרר
ממתי אתם מחכים לתקצוב? ממתי אתה מכיר את ההוראה הזאת?
יצחק עייש
אני מכיר את הדיון. אני לא מכיר את ההוראה. אני מכיר את הדיון, אני יודע שהיה דיון כזה בלשכת השר. מה שסוכם שם זה מה שגם אני קראתי בפרוטוקול.
היו"ר קארין אלהרר
אה, אז אולי לגברתי אין את הפרוטוקול הנכון?
יצחק עייש
לא, לא, סליחה, אני מדבר על הפרוטוקול הזה. ולכל מה שסוכם שם בפרוטוקול, אנחנו מחכים לתקצוב.
היו"ר קארין אלהרר
למה התקצוב לא הגיע?
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה, חסר כסף? יש הרבה כסף.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
זה לא מתוקצב ב-2017?
מיטל הומינר
זה תוקצב ב-2017, אבל הבקשות של "נתיבי ישראל" וכל נושא מוקדי הסיכון תוקצב - - -
יצחק עייש
זה לא מוקד סיכון, זה כל העניין. מה שסוכם עם השר זה לא מוקד סיכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מאה מיליון, מאה מיליון.
אלי מורגנשטרן
יש משהו שאני חייב להגיד בהקשר הזה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, נציג האוצר, תאיר את עינינו, אתה אחראי על הכסף.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא יודע איך מתקצבים משהו על פי פרוטוקול של דיון אצל השר.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא יודעת, יכול להיות שאני לא הבנתי טוב את השיעור באזרחות.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אז אולי אפשר לבטל את כל הדיונים בלשכת השר, כי אין להם קשר לתקציב, מתברר.
אלי מורגנשטרן
אני אחדד. כשיש מוקד סיכון, יש ועדה שדנה במוקדי סיכון כי אם התאורה היא החלטה או המלצה של הוועדה של מוקדי סיכון אז היא תתוקצב במסגרת מוקדי סיכון. אם מדובר על חלק מתוכנית החומש, היא כנראה תתוקצב בתוכנית החומש - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אדוני, ישב שר בממשלת ישראל - - -
אלי מורגנשטרן
לא הגיעה אלינו פנייה כזאת.
היו"ר קארין אלהרר
זה סופר-מעניין, כי זו פגישה כל-כך סודית שרק חלקים ממנה הגיעו אליכם.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
היתר הושחרו.
היו"ר קארין אלהרר
זה יותר ממעורר הרמת גבה.

"נתיבי ישראל", למרבה הפליאה וההפתעה כן מכירים את הדבר הזה. יושב כאן אפילו נציג "נתיבי ישראל" שלא היה בדיון ועדיין מכיר את זה. זה לא שהוא בדה אחרי ישיבה עם עצמו. מישהו העביר לו את המסר. לא יעלה על הדעת, בעיני, שלשר אין את הפררוגטיבה להחליט כשהוא רוצה לתקצב משהו, ועדיין הכסף לא עובר. עכשיו אני רוצה הסבר מלומד, תחליטו, או האוצר או התחבורה, מה מנע את העברת הכסף? יש בעיה בצינור?
מיטל הומינר
אני אעדכן שזה כנראה מתוקצב במסגרת סל האחזקה ולכן זה כן בתקציב - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא עשית שיעורי בית - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה זה לא הגיע ל"נתיבי ישראל"?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה מתוקצב? תאורה?
מיטל הומינר
כעיקרון, תאורה מתוקצבת במסגרת אחזקה ב"נתיבי ישראל", והסל הזה מתוקצב - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל זה לא היה בפרוטוקול.
מיטל הומינר
ולכן זה בדיוק מה שאני מבררת. על זה עדיין לא קיבלתי תשובה. ספציפית, הכביש הזה, לא רשום לי שהוא היה בפרוטוקול, אבל תאורה ככלל מתוקצבת ב"נתיבי ישראל" במסגרת סל אחזקה ולכן זה כן מתוקצב. אני מתקנת - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה לא הגיע כסף ל"נתיבי ישראל"?א ני חוזרת ושואלת.
מיטל הומינר
צר לי, אבל יש פה חוסר תקשורת בין אגף תקציבים שלהם - - -
היו"ר קארין אלהרר
את זה הבנתי. את זה, תאמיני לי, בחושים הלא-מאוד מחודדים שלי הבנתי. אני עדיין שואלת וחוזרת ושואלת - - -
מיטל הומינר
הם לא הגישו על זה פנייה.
היו"ר קארין אלהרר
תגידי, זה רציני? גברתי יושבת במשרד התחבורה, הזעקה יצאה ממשרדכם, הועברה ל"נתיבי ישראל", "נתיבי ישראל" מחכים לכסף שיבוא, ועכשיו את אומרת לי שלא הועברה פנייה?
מיטל הומינר
אני אברר את זה מול אגף תקציבים ב"נתיבי ישראל".
היו"ר קארין אלהרר
יש לי שאלה, אם לא היה הדיון הזה פה, מה, חוסר התקשורת היה ממשיך ואנשים ממשיכים להיהרג, ועולם כמנהגו נוהג? באמת? אני באמת מנסה להבין, הייתם צריכים דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה כדי לדעת ש"נתיבי ישראל" ממתינים ל כסף וכדי להגיד, אה, בסוף זה כן תוקצב? אני צריכה הסבר למה קורה. מה, הממשלה לא יודעת מה קורה בזרועות שלה?

\גברתי, זה לא אישי. את נציגת משרד התחבורה, הסכמת להגיע לכאן אפילו שהיו עוד אנשים שהיו אמורים להגיע ממשרדך, אמרת שאת מיושרת לגבי כל העובדות. מה אני אמורה להבין מההתנהלות הזאת? כן היה בפרוטוקול, לא היה בפרוטוקול, כן היה בתקצוב, לא היה בתקצוב, כן בסל הזה, לא בסל הזה, ובינתיים אנשים נהרגים, אבל בואו נמשיך.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל אנחנו רוצים גם שתיקחי לא רק בתוך הטכניקה של מה היה בפרוטוקול הזה ומה רשמו או לא רשמו, אלא אנחנו מעודדים אותך ואותך ואתכם, קחו משימה ותגידו מה אתם צריכים כדי לקיים את המשימה הזאת. תאמיני לי, כל אחד מכם, אם אתם תובילו את זה ותתעקשו גם על חלק מהדברים שלא היו בפרוטוקול, זה ההיגיון. ובואו נראה מה אפשר לעשות די לתקצב ולפתור את זה. זה לא בעיה של כסף, זה בעיה של סנכרון. אבל זה פרויקט, זה חייב להיות פרויקט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל למה אנחנו צריכים לבוא לכאן ולשבת מול נציגי משרד כל-כך חשוב וכל-כך בכיר, כל-כך עוצמתי עם שר עוצמתי, ולשאול שאלות ואנחנו צריכים לקבל אותם בווטסאפ - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
שנתבשרנו ש-11 מיליארד שקל חדשים באים רק לנושא של התחבורה בצפון, זה היה חלק מהבשורה, אז חבר'ה - - -
היו"ר קארין אלהרר
בלי לראות את סר התקציב, אני חושבת שזה אותו כסף שהיה שם גם קודם.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
ברור, ברור.
היו"ר קארין אלהרר
חברת הכנסת יחימוביץ, בבקשה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אני חייבת להגיד שזה נשמע כמו מערכון של אפרים קישון. ממש ככה. חוסר תקשורת חלמאי בין הגופים השונים שצריכים לשים קץ לתופעה המדממת הזאת, וזה היה יכול להיות גם נורא מצחיק כי באמת היו כאן רגעים משעשעים בדיון הזה, אבל זה לא מצחיק כי מדובר בחיי אדם. מדובר בכביש דמים שגבה 40 קורבנות בעשור, שמונה בשנתיים האחרונות, תאונת דרכים אתמול. אני נסעתי בכביש הזה בסיור שעשיתי אצל איציק חולבסקי, וזה פשוט מפחיד. אתה יודע שאתה נוסע בכביש מוות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נסעת ביום או בלילה?
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
נסעתי ביום.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז בלילה זה יותר מפחיד.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אני מתארת לעצמי. גם חשבתי על זה שבלב השדות, בדרך שאין בה אורה בכלל, וגם ביום זה מפחיד דיו. האבסורד כאן הוא שאם ניתן שאלון עם 100 שאלות, אז כל התשובות לשאלות זה צ'ק, צ'ק, צ'ק, יש תשובה לכל דבר, אין דבר שלא קיבלנו עליו תשובה פה, אבל כל תשובה היא למה לא נעשה כלום, לא האם נעשה או לא נעשה. זה הררי תירוצים בשפה ביורוקרטית – זה מוקד סיכון וזה תוכנית חומש וזה בכלל לא היה בישיבה, וזה לא תומלל, וזה הושחר וזה בכלל היה אבל לא תוקצב. אז רבאק, אנחנו באמת מדברים פה על חיי אדם.

חייבים לשנות לחלוטין את הדיסקט בעניין הזה ולא לחפש תירוצים ביורוקרטיים לאי טיפול כל-כך חמור באובדן נפשות. הרי אם היה מדובר בנפגעים בפיגוע או במלחמה, אז המדינה היתה רועדת, אבל שוויון הנפש בבלתי נסבל הזה כלפי המוות הבנאלי הזה של ההרוגים בתאונות הדרכים, ועוד לא ספרנו את הפצועים ואת הנכים ואת המשפחות השכולות ואת המעגלים השניוניים והשלישוניים של הקטל הזה. נדמה לי שעיסאווי אמר את זה – למרבה הצער אנחנו יוצאים מהישיבה הזו בדיוק כפי שנכנסנו אליה. זה דבר שהוא בלתי נסבל.
היו"ר קארין אלהרר
עוד יותר גרוע.
נחמן שי (המחנה הציוני)
- - - בדיונים קודמים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
קודם היתה לנו תקווה בדיונים הקודמים. עכשיו מסתבר שלא משנה מה נעשה, אנחנו נקבל תשובות למה לא נעשה שום דבר. וגם האמירה הזאת, שממתי יש תקצוב על בסיס דיון בלשכתו של השר? חבר'ה, התבלבלתם. זאת הרשות המבצעת, השר הוא השר הממונה, אם יש דיון בלשכתו ומתקבלות החלטות, חייבת להיות להם נגזרת תקציבית, אחרת, זה הכול צוות הוויי ובידור בלשכתו של השר ואין קשר בכלל לביצוע. ודווקא השר הזה הוא ביצועיסט, הוא יודע לבצע, אף אחד לא מזלזל ביכולותיו. אז אי אפשר שלא להסיק מזה שאולי הוא לא רוצה לטפל בכביש הזה כפי שנאמר כאן, וגם כאן עולות תהיות למה ומדוע.

גברתי יושבת-הראש, אני אפילו לא יודעת מה צריכה להיות השורה התחתונה כי גם אם תזמני עוד דיון, יכול להיות שיהיה כאן הדיון השלישי או הדיון הרביעי ואז אנחנו נקבל אותן תשובות בדיוק, ועד אז ייהרגו עוד אנשים.
היו"ר קארין אלהרר
יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו לפני שאני מסכמת את הדיון?
דן מיכאל קדרון
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש. שמי קדרון דן, מעמותת "תנו יד לחירש נכים למען נכים".

אני נוסע הרבה בצפון, דרום, מרכז, כשאני מרצה בכל בסיסי צה"ל בנושא תאונות דרכים, וזה הדבר הכי חשוב שאני מטפל בו. אני נסעתי בכביש הזה כבר שלוש פעמים. יום אחד נסעתי בו בצהריים וחזרתי מכל ההרצאות שלי בערב. אני רוצה להגיד לכם, מ הרגע שעליתי על הכביש אמרתי "שמע ישראל", רק התפללתי שאני אעבור את הקטע של כביש 66, ובאמת קרה לי שם משהו שעד היום אני לא יודע איך יצאתי משם. זה פשוט עניין של זמן, מאיפה זה יגיע.

לפי דעתי, יש לנו מספיק הרוגים. אנחנו עומדים היום על 33,020 הרוגים, שזה משפחות שכולות שאני נמצא בתוכן. אצלנו במשפחה זה פגע פעמיים. ואני אומר לכם, קודם כל, זה דיון קודש, כבוד יושבת-ראש הוועדה וכל הפורום המכובד הזה, באמת צריך לעשות פה משהו דחוף, כי אם נציל בן-אדם אחד, זה משפחה, זה עולם ומלואו. אנחנו לא יכולים להמשיך עם ההרג, זה בדיוק שם, די is enough. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. עורך-דין סעד, בבקשה.
צחי סעד
יש משהו בלתי סביר בהתייחסות לשני המסלולים של תוכנית החומש ושל הטיפול במוקדי סיכון, כאילו הם תלושים אחד מהשני. הרי מדובר פה על כביש שהוא מוכר כבעל מסוכנות יתירה, שהיה מועמד להצטרף לתוכנית החומש אבל לא צלח, לא עלה לגמר ולא נכלל בנבחרת. אז לכאורה אי אפשר עכשיו למחוק את המסוכנות שלו ולהתייחס אליו עכשיו בצורה פרטנית, לכל נקודה ונקודה בכביש, כמוקד סיכון בפני עצמו. זאת אומרת, היה מצופה שיהיה פה איזשהו מסלול מהיר, גם בטיפול של מוקדי הסיכון בהתחשב בזה שהוא היה כביש מסוכן שכמעט נכנס לתוכנית החומש. זאת אומרת, היה צריך לייצר פה איזשהו מנגנון שהוא קצת יותר מהיר ולא נכנס לכל התהליך הביורוקרטי הכבד של השיקולים של הכנסה למוקדי סיכון בראייה כלל-ארצית, אלא לתת לו עדיפות מעצם זה שהוא כמעט היה כביש שמטופל ברמה אחרת. עם כל הכבוד, גברתי היושבת-ראש, לנציגה של משרד התחבורה פה, אני חושב שאת השאלות האמתיות צריך להפנות לדרג הבכיר של המשרד.
היו"ר קארין אלהרר
בדיוק. כך יהיה.

אני רוצה לסכם את הדיון ולהודות לכל מי שהגיע. אני חושבת שהדיון הזה המחיש בצורה מאוד מכעיסה ומאוד-מאוד מעציבה שיש אמירות ויש מעשים או אין מעשים. היו המון אמירות בעלמא, שזה יטופל ונעשה, ובסוף אנחנו רואים שיד ימין לא יודעת מיד שמאל. יושב השר בלשכתו, אומר משהו, מתחייב בפני אזרחי, ובסוף זה לא קורה.

העניין של תוכנית החומש ומוקדי סיכון – מבחינתי תקראו לזה: קיפוד, אבל תטפלו בזה, תורידו את מספר התאונות, תרחיבו את ה כביש, תבנו את הבטונדות, תעשו מה שצריך.
איציק חולבסקי
שימו תאורה.
קריאה
כניסות ויציאות.
קריאה
פניות שמאלה.
היו"ר קארין אלהרר
יש דברים שלא צריך בשבילם שום תוכניות מיוחדות, שום סטטוטוריקה, שום דבר. לשים תאורה. כל מי שהיה באיזור יודע לומר שבלילה הרבה יותר מפחיד, אז אפשר לטפל בזה במידי. היה דיון ביולי, ומיולי ועד היום לא נעשה דבר. למה? זה לא חשוב מספיק? זה אקסטריטוריאלי? זה לא מדינת ישראל? האזרחים שם הם הפקר? מה הבעיה? איפה זה נופל?

כל תהליך שתחשבו עליו לוקח זמן. המטרה כאן היא לא חשוב איך אנחנו מאריכים עוד את הזמן, לא מקצרים אותו. בכל הכבוד, אני חושבת שאנחנו לא נפתור את הבעיה עד שהשר יגיע בעצמו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הוא היה פה פעם בעניין הזה?
היו"ר קארין אלהרר
הוא היה לא בעניין הזה, וכבר בדיון שהיה על הכניסות והיציאות לבסיסי צה"ל, הוא הבטיח שהפניות שמאלה זה עניין שהוא מטפל בו השנה. זה היה ב-2016, ועכשיו אני שומעת שלא הכול בכלל מתוכנן. אז אני מבקשת ששר התחבורה יגיע לדיון בחודש מרץ, ואני מבקשת לקבל עדכון לגבי הישיבה שתתקיים ב-22. ואני מבקשת ממשרד התחבורה לדאוג לאלתר להעברת התקציב ל"נתיבי ישראל" כדי לסדר את התאורה. לא צריך לחכות, לא לפגישות ולא לתכנונים. הכסף, הם ממתינים לכסף. ואני עדיין מחכה לראות את הקריטריונים לתוכנית החומש, שלא קיבלתי למרות שביקשתי בדיון הקודם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש גם המלצה חיובית לגבי המפריד בטון.
איציק חולבסקי
יוסף, חבל שלא היית. זה כבר התקדם - - - ממגידו לסאלם.
היו"ר קארין אלהרר
זה כבר בהמלצה, ואתם מקיימים דיון ב-22 בינואר. תראו, זה פתיר. עשינו דברים הרבה יותר מורכבים מזה במדינת ישראל. זה לגמרי פתיר, אבל יש תנאי בסיסי אחד כדי שזה יקרה: תדברו אחד עם השני, תראו איפה זה תקוע. לא צריך לחכות לדיון בוועדה כדי לפתור את זה. אנחנו נתכנס שוב בחודש מרץ, ואני מאוד-מאוד מקווה שעד אז גם נראה משהו בשטח. תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים