ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/01/2017

רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק, רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק, רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 332

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, י"א בטבת התשע"ז (09 בינואר 2017), שעה 12:30
סדר היום
רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

איתן ברושי

עמר בר לב

חיים ילין

יעל כהן פארן
מוזמנים
רפרנט אנרגיה אגף התקציבים, משרד האוצר - שניר ניב

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אריאל צבי

שמאית הרשות, רשות מקרקעי ישראל - מירי רמון

כלכלן, רשות מקרקעי ישראל - דוד מזרחי

משנה ליועמ"ש, רשות מקרקעי ישראל - מניה לייקין

יועץ בכיר ליו"ר רשות החשמל, משרד האנרגיה והמים - יואב קצבוי

ראש אגף תכנון סביבתי, המשרד להגנת הסביבה - בני פירסט

מנהל תחום תכנון אזורי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר - רענן אמויאל

מנהל מחלקת חיבורים לבתים מחוז ירושלים, חברת החשמל - יעקב חבושה

סמנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל - סער בן צבי

לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות ויזם של פרויקטים סולאריים בהווה - חזי קוגלר

מנהל רגולציה ופיתוח עסקי EDF-EN Israel - נדב ברקן

מנהלת רגולציה EDF-EN Israel - מיכל דגן

נציג ארגון מגמה ירוקה, מלכ"ר - אלעד הוכמן

נציגת החברה להגנת הטבע, מלכ"ר - גיתית ויסבלום

שדלן/ית (פרילוג בע"מ), מייצג/ת את רציו חיפושי נפט - זכריה יחיאל רייך

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אי.די.אף אנרג'י נובל ישראל בע"מ - ישי יצחק פישמן

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג את חברת החשמל - גדעון זאגא

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את חברת החשמל - אירדה קריימר
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק
היו"ר דוד אמסלם
רבותי, צהריים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא: רשות מקרקעי ישראל פוגעת בקידום משק החשמל הירוק. דיונים מהירים של חברי הכנסת אמיר אוחנה, חיים ילין ועמר בר לב. מי רוצה להציג את זה? בבקשה, חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב-ראש, מדינת ישראל קיבלה החלטה שאנחנו מדינה שיש לה משאב שנקרא שמש, ואפשר להתחיל לייצר אנרגיה סולארית. במסגרת הזו בדקו קרקעות. קרקעות – אני לא מדבר במושגים של גגות בתים או מפעלים, או כל מי שמוציא היתר לזה. בדקו וראו שיש קרקעות, במיוחד בנגב, שמתאימות מאוד לפתח את האנרגיה הסולארית הזאת. אני לא נכנס כרגע לתרמו-סולארית, סולארית, זה כבר עניין מקצועי פרופר, ואני לא רוצה להיכנס לזה, במיוחד שהגז מגיע כיום גם לדרום, ואין שום סיבה לא להסתכל על זה בפלטפורמה אחרת. אנחנו יודעים שבאזור הדרום במיוחד – אני שם את זה פה על השולחן כי אני הייתי בוועדה המחוזית, גם בוועדות האלה שאישרו – יש הרבה מאוד קרקעות שלא ניתנות לשימוש בגלל שהושקו על-ידי מים מליחים והן כבר מזמן לא מפיקות שום דבר, מעבר לכך שהם יכולות לשמש כבסיס לאנרגיה סולארית. וכך עשינו, ופיתחנו פרויקטים גדולים מאוד בנגב במיוחד בעוטף עזה. מנהל מקרקעי ישראל גם נתן אישור לכל אגודה שיתופית – קיבוץ או מושב – עד 250 דונם למתקן. זו עלות קרקע אפס, בדיוק כמו שקרקע אפס על הבתים.
תומר רוזנר
ולחקלאות. כמו לחקלאות.
חיים ילין (יש עתיד)
בדיוק. ועכשיו אני פותח את העיניים – לכל אחד יש פה אינטרסים. לי יש אינטרסים ברורים מאוד – קודם כל, שתהיה אנרגיה סולארית, כי אני חושב שהיא פחות מזהמת והרבה יותר ירוקה. שתיים, שלא יהיה 40,000 שקל, כי אנחנו נפסיק לפתח. אני רוצה להסביר עוד משהו שהוא חשוב מאוד. המתקנים האלה הם ל-24 שנים. מי שכן יודע, או לא יודע, להבריא בלי השקיה, מתוך הטבע, חלק מהקרקעות האלה שהיו מליחות, או קרקעות שכבר לא שימושיות בגלל ריסוס, ורוצים להפוך אותן לאורגניות – צריך בין מינימום חמש שנים עד 15 שנה לשקם אותן באופן טבעי.
תומר רוזנר
על הקרקעות האלה המינהל רוצה 40,000 שקל?
חיים ילין (יש עתיד)
כן. על הקרקעות האלה זה המחיר שהם רוצים. הקרקעות האלה נבדקו על-ידי הוועדה המחוזית, שאין אלטרנטיבה חקלאית ראויה, ושאפשר להרוויח מהן ולהתפרנס בכבוד. ולפי זה נבחרו המשבצות האלה בעצמן, ועשינו עבודה גדולה מאוד. הדבר הטוב שקרה שם – את זה אני אומר לרמ"י, שבפעם הראשונה גם מושבים וגם קיבוצים ישבו בשותפויות, ולא הלכו מכות. אני אומר את זה בשיא הרצינות. זה אחד ההישגים הכי גדולים שהיו לי כראש מועצה. ופתאום אני מגיע לפה, ואני רואה את הדבר הזה, ולכן ביקשתי את הדיון הזה. כבוד היושב-ראש, אני שמח מאוד שקיימת את זה, כי בעוד שבועיים לא יהיה לזה כבר ערך. אני שמח מאוד שגם עמר וגם אוחנה הצטרפו, או שאני הצטרפתי, זה לא משנה בכלל. יעל נמצאת אתנו פה, והיא תיתן את הצד הירוק, כרגיל.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני רוצה להוסיף כמה נקודות. אני חושב זה אנרגיה ירוקה היא הרבה יותר בריאה, נכונה, ולטווח הארוך, אין בזה ספק. אני חושב שאנחנו נתקלים כאן בתופעה. כמו בנושא הדיור – אם מתייחסים לקרקע במדינת ישראל כמקור הכנסה למינהל ולאוצר, או כמקור להשקעה בשביל לשפר את איכות החיים, אם זה הוזלת דירות, או אם זה אנרגיה ירוקה במקום אנרגיה אחרת שמזהמת. לכן זאת השאלה הראשונה. ברגע שקבעו את המחיר בתור 40,000 שקל, זה אומר שחד-משמעית, גם המינהל וגם האוצר מתייחסים אל הקרקע כעוד מקור הכנסה. וברור שברגע שזה יהיה ככה, או שיהיה חשמל מאוד יקר, או שלא יהיה חשמל, כי זה לא יהיה כדאי. זאת הנקודה הראשונה. הנקודה השנייה, יש כאן שלושה גורמים: המינהל, מי שמעבד את הקרקע – אם זה קיבוץ, מושב וכן הלאה – והיזמים. צריך לוודא, למען הציבור במדינת ישראל שאחרי שהמינהל יוריד את המחיר של הקרקע, לא אלה שמעבדים את הקרקע ולא היזמים ינצלו את זה כדי להגדיל את הרווחים שלהם.

בראיה שלי, הקרקע במדינת ישראל היא משאב לאומי, וכל המטרה היא להוריד את המחיר בשביל שהאזרחים יזכו למחיר נמוך. זאת הנקודה. בסוף איפה יהיו הכתמים האלה? זו כבר שאלה אחרת. אבל כמו שחיים אמר, כבר נקבעו אזורים מסוימים, וברור שבאזורים שלא כדאי כלכלית לעשות את זה, לא יעשו את זה. אבל זאת הנקודה המרכזית, וצריך לשים לב שהמטרה הסופית היא הוזלת מחירי החשמל לצרכן, ולא עלייה ברווח ליזם, או עלייה ברווח למי שמעבד את הקרקע היום.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אין ספק שעל אנרגיה מתחדשת אין ויכוח בבית הזה. כולם בעד, מקיר לקיר, מכל סיעות הבית. זה לא קואליציה ואופוזיציה. אבל כשאנחנו מנסים לקדם את זה בשטח, פתאום כל העולם קם ויוצר חסמים. אם אני מסתכלת אחורה, המדינה עשתה ניסויי כלים, ניסוי וטעייה – הלכה על מכרז אשלים. המטרה הייתה לקבל מחיר על החשמל. ראו שזה לא טוב, אז הלכו על מכרז הגדול מאוד שהיה בתמנע. אמרו נבקש מחיר על הקרקע. כל מי שמעורב במכרז תמנע אומר היום שזו פשוט שערורייה מה שהלך שם. בסוף קיבלו מחיר מטורף על הקרקע, והפרויקט יקום, אולי, בעוד שלוש שנים, במקרה הטוב, כי זה מה שנתנו לו במכרז. גם שם עשו טעויות נוראיות. עכשיו הולכים על שומה אחידה. תגידו לי, אתם רוצים אנרגיה מתחדשת בישראל או לא? תגידו. אי-אפשר להתנהל ככה. היום אתם אומרים עם כל ההחלטות, שלא תהיה אנרגיה מתחדשת בישראל, אולי תהיה על הגגות. גם שם יש המון חסמים, וגם אותם אנחנו פותרים אחד-אחד כאן בכנסת, כי הממשלה לא מסוגלת לעשות את זה. זה לא יתכן. בסופו של דבר, כמו שאמר עמר, אני רוצה שתהיה כמה שיותר אנרגיה מתחדשת, ושזה יעיק על היזמים כמה שפחות.
היו"ר דוד אמסלם
גם חיים אמר את זה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
גם חיים. אנחנו רוצים מחיר סביר, וכמה שיותר. הרי בסופו של דבר, המחיר הזה יוטל על צרכני החשמל, נקודה. 20,000, 200,000 – לא משנה כמה כסף תשימו שם לדונם, זה יוטל על צרכני החשמל, אף יזם לא יספוג את זה מכיסו. ובסוף נשלם על זה, הרי המכרז הוא עכשיו על המחיר של הקוט"ש. אז אנחנו נשלם את זה. פה זו השאלה – אם המדינה רוצה, שתראה שהיא רוצה, ושלא תטיל את כל ההחלטות האלה. יש פה עניין נקודתי שאני רוצה להעלות, על מונה נטו. אין כבר מכרז על המחיר, זה לא כמו במכרזים שפותחים ליזמים להציע מחיר. מונה נטו הוא אחד לצריכה עצמית, למפעל, לקיבוץ, לבניין, וכולי. שתיים, אין לו תחרות על מחיר, זה מחיר קבוע שהוא מחיר החשמל. זה מונה נטו. אין פה בכלל שאלה אם צריך או לא צריך. לא צריך לקחת כסף על הקרקע. אם יש מפעל שיש לו צריכה משמעותית ויש לו שטח של שני דונם שהוא לא מנצל ליד, למה הוא לא יכול לשים שם פאנלים סולאריים לצריכה העצמית שלו? זה נשמע לכם הגיוני? לי זה לא נשמע הגיוני, שהוא יצטרך לשלם על הקרקע משהו נוסף על שטח ששייך לו. וכנ"ל גם בשטחים חקלאיים שצמודים לחלקה א', אם זה במושב. יש שם צריכה שאפשר לייצר אותה בשטח של הנחלה, להגדיל את זה. במונה נטו, אין מקום להגדיל ולהוסיף שומה על הקרקע. בזה אסיים. תודה רבה, זה דיון מאוד חשוב, אני מודה לך שאתה מקיים אותו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, עברנו בימים האחרונים כל מיני דיונים. פה אפשר לומר שיש חיבור של אדמה או קרקע עם שמש, בעיקר בדרום. רוח בצפון אולי, גם מים פה ושם.
היו"ר דוד אמסלם
בדרך כלל בחקלאות יש חיבור של אדמה, מים ושמש. זו פוטוסינתזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא אמרתי מים. אמרתי אדמה ושמש. אני רואה פה נציגים של המינהל. אני חושב, אדוני היושב-ראש – וגילית רגישות בהרבה דיונים – שצריך להסיר את המגבלות, לפחות במרחב הכפרי בדרום על יכולת ליצור יחידות יותר גדולות, עם פחות המצאות איך לעצור ולבלום. ודאי לא בא בחשבון שיגבילו את זה לדונמים ספורים. אם בן אדם חי באותו מקום – בלי להגיד עכשיו שמות – והוא לא יחיה מחיטה או מגידול שלא מרוויח, ויכול להתפרנס מאנרגיה סולארית, או משהו דומה. העיקר שיהיו שם אנשים. הכניסה הזאת לתוך הקרביים כל הזמן היא לא מועילה, היא מזיקה. דבר שני, מה פתאום ביטלתם הנחות אזור? אני בא עכשיו מדיון של הוועדה לצדק חלוקתי על ישובים במרכז הארץ שפעם קיבלו טיפול נקודתי, לאו דווקא עדיפות לאומית. איזה היגיון יש לבלום דבר שונה ליעד לאומי, שהמדינה מעוניינת בו, במקומות שיש תנאים כמו שמש ואדמה? איזה היגיון יש לבלום את זה, ואיזה היגיון יש להקשות עליהם? מדוע להוריד הנחת אזור? כמו שלא הורידו עדיפות לאומית במענקי עידוד השקעות הון בתעשייה, או במשהו אחר.

לכן יש משהו לא מובן בהתנהלות של המדינה. היא גם מעודדת וגם מקשה. גם דוחפת וגם בולמת. צריך לומר שהענף הזה הוא ענף באמת חשוב. מעבר למה שנאמר פה על-ידי יעל ואחרים, הוא גם ענף כלכלי. הוא ענף שקשור גם ליכולת ליישב את הארץ באזורים שאין בהם הרבה אלטרנטיבות. ולכן, מה שלא מובן בהתנהלות של המינהל, אחרי שרבנו כל כך הרבה שנים – תנו לעסק הזה לחיות. למה להוריד הנחת אזור? מה פגעו בכם עוטף עזה? מה פגע הדרום? מדוע להפלות את הענף הזה מענפים אחרים, כאשר יש לו היגיון גם כלכלי, גם צמצום התלות בחברת חשמל, גם אנרגיה מתחדשת. אדוני היושב-ראש, אתה טיפלת פה בהרבה נושאים של ההתיישבות, כולל עובדים זרים. יש עוד הרבה עבודה. אבל לקטע זה אין שום היגיון, ואני מקווה שתבטל אותו היום.
יורם זמוש
אני גם מודה מאוד מאוד למי שיזם את הדיון. זה דיון חשוב. הוא מתקיים ברגע האחרון, לפני החלטת מינהל, שלפי הנוסח הקיים, אמורה להיות קטסטרופה, ואמורה להיות פארסה שתשונה מחדש.
מניה לייקין
רק נעדכן שזה כבר לא הנוסח.
היו"ר דוד אמסלם
עוד מעט אנחנו נדבר. על תדאגו.
חיים ילין (יש עתיד)
תגידי לנו שהכול התבטל ואנחנו הולכים לאכול צהריים.
מניה לייקין
חלק גדול כן.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו נדבר אתכם עוד מעט. בבקשה, נשמע את יורם.
יורם זמוש
הנושא של ייצור חשמל סולארי עלה לפני כעשר שנים. הוא התחיל להיות נפוץ בעולם. ייצור חשמל סולארי היה מסובסד - - -
היו"ר דוד אמסלם
ברושי, אתה מפריע לבחור. אתה יודע מי הבחור? תעצור רגע, פאוזה 30 שניות. אני הכרתי את יורם, לדעתי, לפני למעלה מעשר שנים, לפני 15 שנה. הוא בא אלי לעירייה ואמר לי: אני מ.פ. של כוח הצנחנים שפרץ לכותל. אנחנו הנפנו את הדגל. האנדרטה בשיח' ג'ראח לא מסודרת, בואו נסדר אותה. באמת נכנסו לפרויקט.
יורם זמוש
גם בגבעת התחמושת.
היו"ר דוד אמסלם
גם בגבעת התחמושת סידרנו. אז אל תפריע לו.
יורם זמוש
עזר לנו הרבה. אני באמת מהלוחמים לשחרור ירושלים, ואני שנים ארוכות מהלוחמים במינהל מקרקעי ישראל בנושא הסולארי. אני רואה בזה מלחמה חשובה לגדולת ירושלים ולגדולת המדינה. אנחנו היום, בניגוד לעבר – נאמר מתחילת 17' – מתחרים על ייצור חשמל בשליש יותר זול מחשמל קונבנציונאלי. אני מדבר על החשמל הסולארי. שליש יותר זול. נגמרו הסיפורים על הטבות, על סובסידיה ושתעזרו. רק אל תפריעו. כי אם תפריעו, בסוף יסלקו אתכם לחלוטין. אין למעשה שום מנדט לרשות מקרקעי ישראל – שום מנדט – להתערב ולקבוע שגידול חשמל – אני מדבר על גידול חשמל בקרקע בחוזה חכירה חקלאי – הוא שונה במשהו מגידול תפוחי אדמה. לא קבוע בשום מקום. לא כתוב בשום מקום. יש שינוי ייעוד, זו הגדרה שקיימת בתמ"א 10/ד/10. ושינוי הייעוד הוא אך ורק התכנסות למגבלות שתמ"א 10/ד/10 קובעת לגבי שטחים חקלאיים. מעבר למגבלות האלה שהיא קובעת, מותר לגדל חשמל, ואין שום מגבלה שהיא. המינהל לא רשאי להגביל את גודל השטח, גם לא לתבוע כסף. אף גרוש. יש לך חוזה חכירה חקלאי? אתה רשאי לגדל חשמל. השוק הזה מחייב חוזה חכירה ל-25 שנה, ככה זה מבחינת המימון. באים אליכם עם חוזה חכירה חקלאי תקף – תנו לנו חוזה מהוון. תהוונו את זה. אתם רשאים בהחלט – או צריכים – להוון את זה. הזכויות החקלאיות הן כאלה וכאלה, כך וכך לשנה, אנחנו מהוונים את זה ל-25 שנה. בזה נגמר הסיפור. לפחות בזה ייגמר הסיפור מכאן ולהבא.
היו"ר דוד אמסלם
הבנו, יורם.
יורם זמוש
אני רק רוצה להוסיף מילה אחת. עד היום, בהסדרת התעריפים, כשקבעו תעריף כלשהו – כדי לעודד, כדי לקדם, חשמל סולארי – התעריפים האלו היו גבוהים מאוד, היו מוטעים מאוד. ואז היה צדק מלא של רשות מקרקעי ישראל להתערב, להגיד יש פה רווח גדול מאוד שנובע מהזכות לגדל חשמל על הקרקע הזאת בתעריף הנתון, ועל זה מותר לכם, ואתם צריכים – לא מותר לכם. אתם חייבים לקחת את מלוא המחיר לפי השמאי.
היו"ר דוד אמסלם
יורם, תודה רבה. איתן פרנס, דקה.
איתן פרנס
תיכף תשמע, אדוני, אני בטוח, כי המינהל התקדם הרבה מתחילת הדרך שההמצאה הזאת התגלגלה. אני בטוח שהם ירחיבו פה. אני אגיד כמה דברים שלנו, כארגון שמקדם את התחום כבר שנה שמינית, קשה אתם. לא הייתה לנו כל יכולת להידבר עם המינהל. אנחנו ביקשנו פגישה עם מנכ"ל המינהל בסך הכול להסביר. מה אנחנו רוצים להסביר? משאב הקרקע, ככל שהוא נוגע לאנרגיה סולארית, הוא לא משאב בלתי מוגבל. רשתות החשמל לא מגיעות לכל מקום, ואנחנו לא נקים רשתות חדשות בשטחים פתוחים, נקודה. יושבים כאן חברים מעולם ארגוני הסביבה. הגענו לפשרה היסטורית בתמ"א 10 – אנחנו מקימים את המתקנים צמודי דופן ליישובים קיימים. שם גם צורכים את החשמל. זאת אומרת, הזיהום הזה שאנחנו רוצים למנוע בחדרה ובמקומות אחרים שמייצרים בהם חשמל, אנחנו רוצים לעשות את זה איפה שצורכים את החשמל. איפה זה מתקיים? זה מתקיים ביישובים שכבר יש בהם תשתית חשמל, זה אגודות חקלאיות, או במתחמים שהמדינה תסמן, כמו קציעות, כמו דימונה ומקומות אחרים, שלוקח עשר שנים לקדם פרויקט. יש יעדים למדינה. רמ"י כפופים ליעדים האלה. ב-2020 הם צריכים לייצר עוד 2,000 מגה-ואט, בואו נשים את זה על השולחן. כן, זה יקרה בקיבוצים, במושבים, נקודה. את זה המדינה קבעה כבר, זה בכלל לא נתון לוויכוח.

מה אני אומר? כבר הגענו למקום הזה, וכבר מצאנו שטח. מצאנו שטח שהוא צמוד דופן, ומצאנו שטח שלא גדל בו כלום. למה לעזאזל – סלחו לי על המילה הזו – בגלל שהשר שמחון קבע 250 דונם – הוא ולא אחר, אני הייתי בחדר – להיתפס למספר של 250 דונם? אין בו שום היגיון, אדם ברא אותו, לא אלוהים. למה לא לשנות את זה? מצאת מקום, יש בו 800 דונם של שטח מופר, שלא יגודל בו כלום, שיש בו חשמל. מה פתאום להתערב בזה בכלל? גם את המשאב האומלל הזה, שכמעט לא קיים – אין לנו יכולת, רשת החשמל מוגבלת – רמ"י עוצרים. אני מסיים בעוד דבר אחד, לא פחות מכעיס. אנחנו ארגון מקצועי, ואנחנו מבינים שיהיה קשה מאוד לקדם אנרגיה ירוקה בישראל. אם כבר מצאת מקום, תעשה. ב', החקלאי – מה עשה החקלאי האומלל שרוצה לייצר לעצמו חשמל בחלקה א', שההחלטה של רמ"י קובעת אסור לך לייצר חשמל על הקרקע בחלקה א'? ואם הגג שלו לא מתאים? הרבה פעמים אנחנו מגיעים למקום, והצמחייה חוסמת את השמש. לחתוך את העץ? זה מה שיקרה בסוף. לשם רמ"י שולחים אותנו. ואם יש מתקנים? ואם הגג הוא משופע בצורה כזאת שהוא לא מתאים לייצור חשמל סולארי? מה הבעיה להגיד שבמקום שבו לא ניתן להקים על הגג, ניתן לך לשים עמוד?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
איפה שיש חוזה לדורות, שיעשו מה שהם רוצים.
איתן פרנס
זה מעליב את מדינת ישראל שבשנת 2017 אנחנו לא מצליחים להיפגש עם מנכ"ל המינהל ולהגיד להם: תיסעו לגרמניה, תיכנסו לכפר. תראו מה עשו בגרמניה בכפרים ותבינו. יש חקלאות חדשה.
היו"ר דוד אמסלם
איתן, הבנתי. אנחנו עוברים למינהל. מי רוצה להציג את העניין?
מניה לייקין
מניה לייקין, משנה ליועץ המשפטי.
היו"ר דוד אמסלם
מניה, אני הייתי רוצה לשמוע שני דברים. אחד – את ההתייחסות הכללית שלכם לגבי משאב הקרקע מול החלטת הממשלה ותפיסת העולם של המדינה בנושא של קידום החשמל הסולארי. פעם שנייה, אתם שיניתם את - - -
מניה לייקין
אני הייתי רוצה להציג קודם את מה שאנחנו עומדים להעלות על סדר-היום של המועצה, כי אני חושבת שזה נותן מענה.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה. ותתייחסו גם לתקופת המעבר. אני אשאל אחרי זה את השאלה. בבקשה.
מניה לייקין
קודם כל, התקבלו מספר החלטות בעניין האנרגיה הסולארית. אגב, המועצה היא אולי בין הראשונות שרצו וקידמו החלטה להתאים לאנרגיות המתחדשות. עוד לפני שסיימו את תמ"א 10 ולפני סיימו את ההסדרה ברשות החשמל, אנחנו קיבלנו החלטות פרטניות כדי לקדם. החלטת הממשלה המקורית התייחסה לזה שזה ייעשה גם במסגרת היישובים החקלאיים, ועל-פי ההחלטות הקבועות של רמ"י. אנחנו היום מעלים על סדר-היום הצעה מתקנת להצעה הנוכחית, שהתיקונים העיקריים הם ללכת למחיר אחיד של קרקע. התקבלה החלטת ממשלה באפריל שאנחנו נלך למחיר אחיד בקרקע לסולארי. ואכן אנחנו קובעים שבמקום שיתנהל בו הליך תחרותי על התעריף – אני לא יודעת אם יש פה נציג רשות החשמל. רשות החשמל קיבלה החלטה ללכת להסדרה בתחרות על התעריף. זאת אומרת, היזם – לא היישוב החקלאי, היזם, החברה – יתמודד על התעריף הנמוך ביותר, ולשם כך הם ביקשו מאתנו שנקבע מחיר אחיד של הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
ומה המחיר שקבעתם?
מניה לייקין
עכשיו אנחנו מעלים הצעה למועצה שרמ"י תקבע את המחיר.
היו"ר דוד אמסלם
למה אתם צריכים מחיר?
מניה לייקין
הסכומים שאנחנו מדברים עליהם נעים בין 15,000 ל-25,000 שקל לדונם.
היו"ר דוד אמסלם
למה אתם צריכים כסף?
מניה לייקין
סליחה?
היו"ר דוד אמסלם
לא, תעני על זה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה חד-פעמי.
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב.
מניה לייקין
מדובר במחיר חד-פעמי לדונם ל-21 שנה. בכל זאת מדובר במשאב של קרקע. לקרקע יש ערך. אנחנו לא מחלקים קרקע בחינם.
היו"ר דוד אמסלם
למה? כמה בחקלאות משלמים? את לא בהרצאה פה – אני שואל ואת עונה. כמה בחקלאות משלמים?
מניה לייקין
800 שקל לדונם לשנה. זה המחיר שהם משלמים עבור המגורים, מבנה המשק, כל הפעילות שלהם.
מירי רמון
אני שמאית הרשות, נעים מאוד. רק להבחין, 800 שקל לדונם לשנה, אם אתה מהוון את זה ל-20 שנה או ל-24 שנים, זה בערך הסכום שאנחנו אנחנו מבקשים על הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
את זה הבנתי.
יורם זמוש
זה קרוב ל-7,000.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא מצליח להבין למה צריך לשלם, אבל בואו נתקדם.
מניה לייקין
אנחנו מדברים על פער של בין 15 ל-25. 15 מתייחס לקרקע פרטית התקווה שלנו היא שאנחנו נוכל להוציא מכרזים שיש תחרות על התעריף, אבל אין מחזיק בקרקע. יש לנו עוד קרקעות בדרום חוץ מהיישובים החקלאיים. הרי אם את רוצה להוריד את המחירים, הדרך הכי טובה היא להביא למצב שאנחנו משווקים קרקע פנויה. הרי לא כל הפרויקטים צריכים לקום על קרקע משבצת, אנחנו שוכחים מזה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
נכון. הלוואי.
מניה לייקין
הרי אנחנו היינו בסיפור הזה בהליך של הפרק הקנייני בחוק של מתחמים מועדפים לדיור.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס כרגע לאילו קרקעות אתם משווקים.
מניה לייקין
אבל שאלו לגבי המחיר.
היו"ר דוד אמסלם
אני מניח שאתם מבינים לבד שבסולארי יש גם את הסיפור של ההולכה, מה לעשות? הרי חשמל אי-אפשר לשלוח במשאית. אז צריך הולכה. כדי להקים הולכה, זה פרויקט. לכן אתה מקים אותו, כדי להביא אותו לכדאיות כלכלית מסוימת, ליד מערכת ההולכה שאתה יכול להתחבר, וזה כאן. פה זה בא על חשבון מחירי התעריף.
מניה לייקין
מוסדות התכנון ומינהל התכנון – אני יודעת שהם עובדים לאתר קרקעות בשביל הפרויקטים העתידיים האלה. אנחנו מערבבים בין הפרויקטים הקיימים לתכנון. אין היום תכנון לכל המגה-ואט שצריך עד סוף 2020.
היו"ר דוד אמסלם
את מפזרת אותי. אני לא רוצה שתציגו לי את התכנית של כל הקרקעות במדינת ישראל עם פוטנציאל לסולארי. אני ביקשתי את זה ממינהל התכנון. זה לא קשור אליכם. לדעתי, זו סוגית תכנון של מדינת ישראל. אני שואל שאלה אחרת, ותעני לי. לגבי המחירים של הקרקעות, מה היה עד היום?
מניה לייקין
כל ההקצאות היו בפטור ממכרז. מרבית ההקצאות היו ליישובים החקלאיים, והם שילמו לפי שומה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה שומה?
מניה לייקין
שומה פרטנית. שומה לערך הקרקע לשימוש - - -
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת שלכל מושב ומושב נתנו את השומה שלו?
תומר רוזנר
כן, לפי פוטנציאל הרווח.
מניה לייקין
כל מושב – לפי כל פרויקט, כן, לפי המיקום שלו. בהתחשב גם בנתוני החשמל הרלוונטיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה הנחות אזור?
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. ברושי, תן לי להבין. מה זאת אומרת? אם יש מערכת הולכה קרובה, הוא משלם יותר? לכאורה, מה המשתנים?
מירי רמון
אני אסביר. כל ייצור אנרגיה ירוקה זה משהו שהוא חדש לכולם, לכל המשרדים, ועם השנים אנחנו לומדים את זה גם בתחום השמאות.
קריאה
עשר שנים.
מירי רמון
בסדר, עשר שנים, ועדיין אנחנו נתקלים בתעריף שהוא לא נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
עשר שנים. המדינה עוד לא בת 70, עשר שנים זה - - -
היו"ר דוד אמסלם
חיים, תן לי. תתקדמי. חדש זו שאלה של המתבונן.
מירי רמון
נכון. גם בתחום השמאות למדו את התחום הזה במהלך השנים ושינו. בהתחלה חשבו שאין בזה כסף, אין בזה שום דבר, זה שווה כלום וחצי, זה פחות מקרקע חקלאית. לאט-לאט הבינו שהמיזמים האלה – כשהיו ב-2012 מכרזים פומביים, הבינו שהתעריף מגלם שווי קרקע מאוד גבוה, של 200,000 לדונם. הרי הגישה העדיפה ביותר – מי שקצת מבין בשמאות – זו גישת ההשוואה. אז אם מכרז אומר שקרקע להספק מסוים, לייצור חשמל, שווה X כסף, זה השווי של המיזם הזה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זו בדיוק הנקודה, אם המדינה רוצה לעשות על זה רווח, או שהיא רואה בזה השקעה לטווח הארוך בשביל אזרחי המדינה.
היו"ר דוד אמסלם
עמר, תן לי שנייה. אני עוד לא הצלחתי להבין אותה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זו הנקודה - - -
מירי רמון
אתה צריך להבדיל בין גופים במדינה. כרגע אנחנו מדברים על הרשות.
היו"ר דוד אמסלם
ברשותך, אני רוצה להתקדם. אני רוצה להבין את הרעיון. אם השומה היא פרטנית, אני מבין - - -
מירי רמון
להקצאה בפטור.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני מבין שבין מושב למושב זה משתנה. מה המשתנים שמשתנים? השמש היא אותה שמש. הפאנל הוא אותו פאנל. הקרקע היא אותה קרקע. תספרי לי מה המשתנה. מה המשתנה? למה פה זה 20 שקל ושם זה 30?
איתן פרנס
משתנה שהחליפו שמאים.
היו"ר דוד אמסלם
מספיק. אל תפריע לי. אני רוצה להבין קודם כל את ההיגיון הכלכלי במה זה משתנה.
מירי רמון
מה שמשתנה הוא ההספק, עלות ההקמה שמשתנה עם השנים.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין, זאת אומרת שעלות ההקמה - - -
מירי רמון
יש מקומות שיש בהם יותר שעות שמש, יש מקומות שיש בהם פחות.
היו"ר דוד אמסלם
איפה? במדינת ישראל?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
איזה שמש יש בישראל? בערבה יש קצת יותר.
חיים ילין (יש עתיד)
ממתי זה מה שקובע? אתם קבעתם לפי עלות הפאנלים, בחייך, והורדתם את התמיכה מרשות החשמל לפי עלות הפאנלים.
היו"ר דוד אמסלם
בואו נבין קודם. אני לא מבין מה זה שומה פרטנית. אני לא מצליח להבין.
מירי רמון
ב-2012 זכו במכרזים על הקרקע. פרסמנו מתחמים למכרז. רשות החשמל קבעה תעריף, בסביבות שקל ומשהו - - -
היו"ר דוד אמסלם
נניח שקל פלוס.
מירי רמון
קבעו תעריף. היה מחיר מינימום שהיה נמוך יותר מהמחיר שזכו. בסופו של דבר, זכו ב-200,000 שקל לדונם. למה? כי היזם עשה את החישוב שלו. אמר: עולה לי להקים את הפאנלים X כסף. יש לי הספק למתקן 60 מגה-ואט, 7 מגה-ואט, או 5 מגה-ואט. יש לי שעות שמש, וזה משתנה – יש 1,750 שעות, יש 1,850 שעות בשנה. יש קצת שינוי. אנחנו מקבלים את זה מרשות החשמל, כי אנחנו לא מומחים לקביעת שעות השמש. ואז הוא מקים את הפאנלים. יש לו עלויות תפעול של בין 1% ל-2%, והרווח - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין - - -
מירי רמון
ככה עושים שומה. היתרה שנשארת לקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
את לא איתי. אני רוצה להבין משהו אחר. עוד לא נכנסתי לעומק. אני רוצה להבין את השומה הפרטנית. את אומרת לי פר פרויקט. אם זה פר פרויקט, אני רוצה להבין, חוץ מהשמש, שאמרת שיש לאחד 1,700 שעות שמש, ולאחד 1,800. אני לא יודע איפה במדינה יש את זה, אבל לא משנה.
מירי רמון
זה משתנה בהתאם לתעריף.
היו"ר דוד אמסלם
נגיד. נגיד. אני רוצה - - -
מירי רמון
זה משתנה. עם הזמן, התעריפים ירדו. במכרז תמנע שהוזכר כאן, התעריף, במהלך תקופת פרסום המכרז, השתנה פעמיים. התחילו מ-60 ומשהו, ירדו ל-40, ואחר-כך ל-30.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, המשתנה הוא התעריף?
מירי רמון
התעריף משתנה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אני מניח שמדובר בפטור ממכרז – הרי בסך הכול מדובר על חקלאי, על זה אנחנו מדברים. נניח שהוא ירצה לעשות על הרפת שלו, ונגיד שהוא לא יסכים. נגיד שהוא יגיד לכם אתם יקרים מדי, אז תורידו לו את המחיר, או שהוא לא יעשה כלום?
מירי רמון
על הרפת לא גובים. על הרפת הוא יכול לעשות.
היו"ר דוד אמסלם
על הקרקע. על הקרקע. הוא רוצה להעמיד עמוד על הקרקע. דרך אגב, למה על רפת אתם לא גובים?
קריאה
על גגות.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין את הרעיון. אני "טבולה ראסה", רוצה להבין את הרעיון. עכשיו התחלנו, אני רוצה להבין למה אם הוא קיבל הקצאה לגדל על השטח שלו שומשום – אם הוא שם עמוד, הוא משלם, אבל אם יש לו רפת ויש לו גג, על הגג הוא לא משלם, או חממה.
מירי רמון
אני אסביר. למרות מה שנטען פה, שאנחנו לא רוצים לסייע בעניין הזה, אנחנו רואים את הצורך בדו-תכליתי ולעודד. אם זה בא על חשבון מבנה קיים, אז אפשר להקים על הגגות, אז החקלאות מתקיימת יחד עם הפאנלים הסולאריים.
תומר רוזנר
אבל אם אין חקלאות?
היו"ר דוד אמסלם
דקה, אני רוצה להבין את מה שהיא אומרת. אני ראיתי שהפאנלים האלה עומדים על עמוד. בתוך שטח – שטח שכולו עגבניות, אפשר להציב עמוד.
מירי רמון
לא. לא.
מניה לייקין
אגב, בדיוק מכך המועצה יצאה בהתחלה. אנחנו ראינו לנגד עינינו משהו משולב, שיש חקלאות עם פה ושם עמודים. לא. מדובר בחטיבות קרקע, 250, ובפרויקטים שנכנסו להוראות המעבר, 700 דונם שנמסרו לחקלאות, שהם פשוט שדה של פאנלים, זה הכול.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו עדיין לא שם. אני מתחיל מהעמוד. אני מתחיל מהעמוד, אחרי זה אני אעבור אתך לכל המשטח.
מניה לייקין
אם אתה מתייחס - - - לא שאני כל כך - - - על הגגות - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין את הרעיון. אני מבין – גגות פטרתם.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
דודי, תן לי להוסיף משהו. אני חושב שיש כאן הבדל מהותי בין מה שהיה בעבר לבין מה שמדובר כאן. היא מסבירה שעשו את החישוב הכלכלי והגיעו למסקנה שדונם הגיע ל-200,000 שקל.
היו"ר דוד אמסלם
רווח.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
רווח. אז זה יכול היה לקרות כי היה תעריף. כאן המכרז יינתן למי שנותן את המחיר הכי נמוך.
היו"ר דוד אמסלם
זו השאלה הבאה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
ולכן הדוגמאות של העבר - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הן לא רלוונטיות, אנחנו צריכים להתקדם.
היו"ר דוד אמסלם
אני עוד לא שם.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
עוד משפט. לכן כל הדוגמאות, שחס וחלילה איזשהו יזם, או איזשהו חקלאי, הרוויח המון כסף מהעסקה כי אז החישוב היה אחרת – היום אין תעריף, מי שייתן את התעריף הכי נמוך, אותו תיקח חברת החשמל, ובזה זה ייגמר.
מירי רמון
ועדיין הם ירוויחו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא, הם ייתנו לנו מחיר שאנחנו נשלם. הם ייתנו לנו את המחיר כדי להרוויח. אנחנו נשלם - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אבל לא ראיתי שעשית שמאות למי שמגדל תפוחי אדמה ולמי שמגדל תירס. בשנה מסוימת, הקרקע החקלאית של תפוחי האדמה יכולה להניב הרבה יותר מהמחיר שאת אמרת, ומצד אחד - - -
מירי רמון
לא. ממש לא. סליחה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
כשיש אסון בספרד והם רוצים - - -
מירי רמון
היזמים ימסרו - - -
היו"ר דוד אמסלם
מירי, תקשיבי - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אם את מסתכלת על רווח לאורך שנים, כשיש אסון בספרד או ברוסיה, וצריכים תפוחי אדמה, הם משלמים מחירים אדירים. יכול להיות שהשומה באותה שנה על קרקע פר דונם היא יותר מהסולארי. מה הקשר?
היו"ר דוד אמסלם
מירי, תעני רק לי עכשיו. אני מבין שעד עכשיו אתם פטרתם רק את הגגות, אין לי מושג למה, אבל זה לא משנה ואני מתקדם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה משמש בפועל.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להתקדם. אמרתי, אני לא נכנס לעניין למה. יכולתם באותה מידה לא לפטור את הגגות, יכולתם לפטור את כל הקרקעות, זה הינו הך. אני רוצה לשאול את השאלה הבאה, שהיא מעניינת אותי כרגע – היות שההתמחרות תהיה על המחיר שהם מוכרים לחברת חשמל – זו תהיה ההתמחרות – אז למה לקחת בסיס? בואו נעשה את זה אפס. הרי אנחנו רוצים להוריד את התעריף מחברת חשמל למינימום שאנחנו יכולים. הרי בסוף אנחנו רוצים לשרשר את זה לתעריף החשמל.
מניה לייקין
אני חושבת שאם הם ישיבו את הקרקע, לא יהיה את העניין הזה.
היו"ר דוד אמסלם
תעני לי שנייה, אם ההתמחרות בסופו של דבר היא על המחיר לחברת חשמל, זה אומר שבסופו של דבר, הבן אדם מציע את המחיר לפני שהוא נכנס לפרויקט, ואז אם חברת חשמל מוכנה לקנות את זה במחיר הזה, אהלן וסהלן, ואם לא, הוא לא מקים, אין לו למי למכור, חוץ מצריכה עצמית.
מניה לייקין
אבל זה המודל שהקרקע בידנו. צריך לזכור, אנחנו מדברים על משהו כמו אולי 20 או 30 ישובים, אולי פחות. זו קבוצה סגורה של אנשים שמתמודדים. הרי אם כל הקרקעות היו בידי המדינה, והיינו מוציאים מכרז על התעריף, אז בסדר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תעשי מכרזים של המדינה, מי עוצר אותך?
יורם זמוש
כולם מתחרים. כל חקלאי יכול לגדל חשמל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כולם עושים. למה אתם לא עושים? תעשו.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה.
מניה לייקין
- - - את הקרקע, ונשווק. - - -
היו"ר דוד אמסלם
יורם, לא מתפרצים פה. רק שנייה, יעל. אני רוצה להבין את הרעיון. הרי בא בחור, נניח חקלאי, לא משנה מי. רוצה לעשות - - -
מניה לייקין
זה רק לחקלאים, זה כן משנה.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה, רק חקלאים, אני לא יכול.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
חקלאים או אתם? חשוב להבין שהם לא עושים מכרזים.
מניה לייקין
אנחנו זה הציבור. אנחנו זה לא - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
גם מחירי החשמל זה הציבור.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, אל תענו אחד לשני. רק אלי. אני עדיין לא מבין את העניין. אם בסופו של דבר אנחנו אומרים לחקלאים: כל מי שרוצה, שיתמחר על התעריף. דרך אגב, אני לא יודע כל כך על מה הוא יכול להתמחר, הרי בסופו של דבר, חברת החשמל תקבע את התעריף. אם הוא ירצה, יקנה, אם לא ירצה - - -
מירי רמון
לא, זה המכרז.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. אני הולך הפוך על הפוך. היות ואני לא רואה את הבדלים בשוליים בייצור, והיות ואם אני רוצה למקסם את הייצור היעיל ביותר, אז אני אומר לחברת חשמל תגבי את התעריף שאת חושבת שהוא יכול לעמוד בו, עם רווח קבלני סביר וכולי. ואז אני אומר לו אדוני: "גו, נו-גו". זה התעריף – אתה רוצה, תאכל, אתה לא רוצה, אל תאכל. הרי מה התמחור? נגיד שאני החקלאי. אני בא לחברת חשמל. אני אומר לו שני שקלים, הוא אומר לי לא. אני שואל כמה? הוא אומר לי 1.8 שקל. אני אומר לו לא מתאים לי. הוא אומר לי לא צריך, אז אני לא עושה את המתקן. אבל תבינו, התמחרות על מה? הרי זה ביני לבין חברת החשמל. יש לי רק קונה אחד. הוא מחליט בכמה אני אמכור לו. אם הוא יקנה ממני ב-1.8 שקל, יכול להיות שמהשכן שלי הוא יקנה ב-1.7 שקל? לכן אני אומר, הכול "ישראבלוף". הכול פשוט. אם אתם תביאו את מחיר הקרקע, יגידו לכם אנחנו לא רוצים להרוויח על הקרקע. למה? כי מדינת ישראל רוצה לשדר שהחשמל הסולארי, ובכלל, האנרגיה הירוקה, יושב במיינסטרים שלה, והיא מעודדת את זה כתפיסת עולם. אני לא יודע כמה כסף יש פה, לדעתי, כמה לירות. אין פה כסף. אבל כתפיסת עולם, למדינה יש עניין בעניין. ואז היא אומרת: לא רק חקלאים, מי שרוצה.
מניה לייקין
אבל זה לא רק חקלאים. אתה כל הזמן - - -
היו"ר דוד אמסלם
דקה. קודם כל לחקלאים. דרך אגב, יש קרקע במדינת ישראל שהיא לא חקלאית, מה לעשות? יש גם קרקע של המינהל - - -
מניה לייקין
זה לא בהיקפים - - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, הערבה, אני מניח שרובה זה של המינהל בכלל.
מניה לייקין
זה מה שאנחנו רוצים לקדם.
היו"ר דוד אמסלם
לכן אני מחלק את זה. אני רואה שהמגה-פרויקטים לא יושבים אצל החקלאים. אני רואה אותם בקטעים המסודרים יותר. שם אין מגבלה, לא 250, לא 500, ואולי גם לא 5,000. לא יודע. זה מסודר, שימו בצד, אתם יוצאים להתמחרות. אין לי מושג, גם שם לדעתי אותו סיפור צריך להיות.
מניה לייקין
על התעריף, לא על הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
כן, על התעריף. אני חושב שאם אתם תביאו קרקע במחיר אפס, חברת החשמל תקבע למושבניקים באיזה תעריף היא רוצה לקחת את זה, בכפוף לזה שהיא תיקח בחשבון את שעות השמש שאמרת – את 50 השעות האלה, אני לא יודע איפה, בין רמת הגולן לאילת. אנחנו לא מדינה של עשרות אלפי קילומטרים, שיש הבדלים באור. דרך אגב, החשמל הוא מהאור, לא מהחום. זה נשמע לי סביר. יש פה יזמים – עם חלקם נפגשתי – שתוך כדי המשחק שיניתם להם את הכללים.
קריאה
זה לא הם, זו רשות החשמל.
היו"ר דוד אמסלם
תקשיבו. לקרקע – אמרתם לו תביא לנו חוזה מחברת חשמל. הבן אדם רץ לחברת חשמל, כבר הקים הכול, פתאום העליתם לו את מחיר הקרקע.
מניה לייקין
לא קבענו את הקרקע לפני כן.
היו"ר דוד אמסלם
זה התרנגול והביצה – אתם לא נותנים לו קרקע, אתם אומרים לו תביא חוזה. ההוא הולך לחברת החשמל, הביא את החוזה, אתם אומרים לו העלינו לך את הקרקע. הוא עושה חוזה על בסיס קרקע שהוא יודע מה המחיר שלה. אם מחיר הקרקע הוא אפס, הוא יודע לסגור אתו תעריף. אחרי שהוא סגר אתו תעריף, הוא בא אליכם, אתם מעלים לו.
מירי רמון
אני אשבור לך את המיתוס הזה, ברשותך.
חזי קוגלר
זה לא מיתוס.
היו"ר דוד אמסלם
עוד מעט ידבר אתך הבחור. הנה, בבקשה.
מירי רמון
רשות החשמל, כשהיא קובעת את התעריף – למשל בתמנע, כשהיא קבעה את התעריף, היא לקחה ערך קרקע על דעתה. לא תיאמה עם השמאי הממשלתי, לא תיאמה אתנו. החליטה על איזשהו ערך פורמטיבי, תחליפי, כמו קרקע חקלאית, 16,000 שקל לדונם. זה כמו אפס. הוסיפה עלויות הקמה שהיא חשבה שהן עלויות ההקמה הנכונות, הוסיפה עלויות תפעול, רווח יזמי, והגיעה לתעריף – 31.9 אגורות. זאת חברה שכבר יש לה כאן מתקנים, וגם חברה בחו"ל שיש לה מתקנים, זו חברה בעלת ניסיון בהקמת מתקנים סולאריים. אם התעריף היה באמת נכון, מדויק ואמתי, היינו צריכים לקבל במכרז תוצאה שקרובה ל-16 – 20, 30 לדונם, נכון? פחות או יותר. וכמה קיבלנו?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
קיבלתם 300.
מירי רמון
200,000 לדונם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
200 או 300. אבל את יודעת למה?
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. מה הטענה?
מירי רמון
שנייה. אני רוצה לסיים, שתבין עד הסוף. למה קבענו את המכרז - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
היא טוענת שהיזמים מפתיעים, אבל הם סובלים מהמדינה, צריך להבין מה קורה שם.
מירי רמון
רגע, סליחה.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, אתם מפריעים לי.
איתן פרנס
אדוני - - -
מירי רמון
אני לא הפרעתי לך גם כשאתה מאוד הכעסת בדברים שלך.
היו"ר דוד אמסלם
תעני לי על השאלה שלי. אני לא צריך את הדוגמאות.
מירי רמון
התעריף לא חד-משמעית קבוע.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר. יש לי קרחת רק ממכרזים שעשיתי.
מירי רמון
על החשמל?
היו"ר דוד אמסלם
לא, על כל מיני נושאים. בסוף, אתה יכול להביא את זה ממספר זוויות.
מירי רמון
לכן עשינו את זה.
היו"ר דוד אמסלם
אתה יכול להתמחר על הקרקע, לא מעניין אותך כמה ישלמו לך. אתה יכול להביא את זה מהתעריף – אתה יכול מה שאתה לא רוצה.
מירי רמון
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל שאלה אחרת, תענו לי עליה. עוד מעט אנחנו נבדוק את ההתערבות שלכם באמצע התהליך, מה קרה. אני שואל שאלה, הרי לא מדובר בהרבה כסף מבחינת הכנסות המדינה מהקרקע. אתם אומרים לבד שזה גרושים, פר שנה 1,000 שקל לדונם בהעמסה שנתית. אני אומר שיש לזה משמעות באמרה של המדינה בנושא הזה, מעבר רק לדיבורים, שהיא לא עושה כלום, לפחות יש לה גם דחיפה – חבר'ה, קחו קרקע חינם, רק תעשו. עלי הקרקע. עלי.
מירי רמון
זה מה שהמדינה עשתה.
היו"ר דוד אמסלם
בא חקלאי, אומרים לו לך תסגור מול חברת חשמל, בגלל שיש לנו עניין שהוא לא ירוויח 4,000%. הם הוא יכול להביא את זה במחיר זול לחשמל, זה מה שמעניין אותנו. הרי אין אידיאולוגיה בחשמל אם לא קורים שני דברים – אחד, שאנחנו מייצרים חשמל ירוק.
מירי רמון
ושהאזרחים ישלמו פחות.
היו"ר דוד אמסלם
והאזרח משלם פחות. שני הדברים האלה צריכים להתחבר. אם אחד מהם לא מתחבר, לא טוב. אם אנחנו יכולים להביא את זה לשם במחיר קרקע אפס, למה שלא נעשה את זה?
מירי רמון
16,000 לדונם, או 15,000, או 20,000, זה כמו קרקע באפס. באמת שאין לזה משמעות. תבין, עלויות הקמה - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אם זה כמו, אז תורידו את זה לאפס.
מירי רמון
אבל יש גם מדיניות, תבינו. רשות מקרקעי ישראל מנהלת את מקרקעי ישראל. יש גם מדיניות רוחבית.
איתן פרנס
זה 10% מהמחזור.
מירי רמון
אי-אפשר לתת לכל אחד – רגע, ומטמנות זה לא חשוב?
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. הבנתי.
מירי רמון
יש המון דברים חשובים.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אני רוצה לשאול אותך שאלה אחרת, הבנתי את המדיניות. אני רוצה לבוא למקום אחר. בסופו של דבר, כשאתה צריך לשלם בשעת ההקמה, שם הבעיה. אתה צריך גם לממן את הפרויקט, גם לממן 25 שנה, שעוד לא קיבלת אותן בכלל. זה הרבה כסף. אם אתה לוקח את זה – 25,000 שקל לדונם כפול 25, באותה נקודת זמן זו בעיה.
מירי רמון
זה לא כפול 25, זה 25 כפול השטח.
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי. אבל היות ואנחנו משלמים את זה ל-25 שנה - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה חד-פעמי.
היו"ר דוד אמסלם
חד-פעמי ל-25 שנה.
יורם זמוש
25 מייקר את הפרויקט ב-10%.
היו"ר דוד אמסלם
לא להפריע לי. אני אמרתי לכם, אני אומר את זה מהבוקר – אני נראה אהבל, אבל לא כל כך. אני לא כל כך אהבל. אני שואל שאלה אחרת – אם אתם תעמיסו להם את זה פר שנה - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
700 שקל בשנה, כמו החקלאים.
היו"ר דוד אמסלם
אם הוא יוכל, כמו החקלאים, להגיד קיבלנו את המדיניות. אנחנו מבינים שאם חינם – אולי תגידו תביאו 2,000 דונם. כשאתה משלם – כמו על השקיות. בדקתי בסופרים, אמרו לי שזה ירד ב-80% רק על 10 אגורות. למה? בן אדם לא אוהב לשלם, לא משנה כמה. אז אני מבין. אבל אם אנחנו נעזור להם – הרי אנחנו רוצים לעזור. דרך אגב, זה באותו כסף, רק לעזור. להגיד לו, כמו בחקלאי, אתה תשלם לנו את זה פר שנה, לא מעכשיו ל-25 שנה, אלא פר שנה 1/25 - - -
מירי רמון
אבל תבין, היזם עכשיו הולך להוציא מאות מיליונים על עלויות הקמה.
היו"ר דוד אמסלם
אז את אומרת שטויות, מה זה הקרקע?
מירי רמון
אני אומרת שזה יותר בכ-5%-3%.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא כסף? זה לא כסף? מה אכפת לכם?
מירי רמון
זה כסף, אבל אני לא יכולה לחלק קרקע בחינם, כי זה - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא אמרתי בחינם. הבנתי.
מירי רמון
אז אנחנו נותנים במחיר של - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, תתחברי איתי שנייה.
מירי רמון
רגע, כשאנחנו פודים קרקע בחזרה מחקלאי, אנחנו משלמים לו פי 2 ממה שאנחנו מבקשים היום. אנחנו פודים ממנו. אם פודים לך את הקרקע החקלאית - - -
היו"ר דוד אמסלם
מה השם?
דוד מזרחי
דוד מזרחי, כלכלן הרשות. בעבר רשות מקרקעי ישראל שיווקה קרקעות לא רק לחקלאות, אלא גם למגורים וגם לשימושים אחרים באמצעות דמי חכירה שנתיים. כלומר, בכל שנה אדם בא ושילם. מהרבה סיבות, בעיקר כדי לצמצם את החיכוך, יעילות בשוק, המדינה אמרה אני גובה את הסכומים ביום הראשון, ומתנתקת מההתקשרות שלי עם אותו יזם. אותו דבר למגורים, אותו דבר לתעשייה. המדינה רוצה לעזור בהרבה תחומים, לא רק באנרגיה – גם במגורים, גם בתעשייה, גם בתעסוקה - - -
היו"ר דוד אמסלם
דוד, תענה לי. דוד, תענה לי. תענה לי. אני שואל שאלה. אני אגיד לך מה מפריע לי. אני מתחבר למה שחיים אמר. אני הייתי מאשר לשים את זה במקומות שאי-אפשר לעשות חקלאות כל כך.
דוד מזרחי
זו בדיוק הנקודה.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה. אני לא מסכים אתם בדבר אחד, זה לא גידול חשמל, זה ייצור חשמל. בעיני רוחי יש הבדל אם בן אדם מייצר חשמל, לבין זה שהוא מגדל עגבניות ומעבד את הקרקע. אני מנהל הרבה דיונים פה עם החקלאים על נושא הקרקע. לעיבוד הקרקע יש ערך בפני עצמו, לא קשור עכשיו מה הוא מגדל ולמה. החקלאי בסופו של דבר ישלב את העסק – הוא יעשה את זה על הגג, הוא יעשה את זה בפינה שמתאימה לו, הוא יעשה את זה על קרקע מליחה, כמו שהוא אמר, והוא רוצה לאוורר אותה. לפעמים הוא כבר מבוגר וקשה לו, אז הוא אומר עד שהבן שלי יבוא, נקים פה מתקן בינתיים. יש לנו עניין – כפי שאמרתי, אני חוזר על עצמי – לייצר חשמל נקי, ויש לנו עניין לייצר אותו במחיר זול, עד כמה שהדבר ניתן.
דוד מזרחי
זול לצרכנים.
היו"ר דוד אמסלם
כן. ויש לי עניין – אני, באופן אישי – שהחקלאי ירוויח, שלא יסבסד את המדינה. שירוויח בכבוד. לא יותר מדי, אבל את הרווח שמגיע לו.
מירי רמון
אבל לא להרוג את החקלאות.
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי, בוודאי. באיזונים האלה אנחנו משחקים. אתם קבעתם 15,000 או 16,000 שקל לדונם ל-25 שנה. אני לא מתווכח למה 15, למה 16, לא חשוב. אני רק אומר שתקלו עליהם. הרי הם באו לכאן מהזווית של הקרקע, הם לא באו לדיון מהזווית של הפאנלים. כנראה שזה מפריע.
דוד מזרחי
כבוד היושב-ראש, ההקלה היחידה היא עלות המימון.
מירי רמון
15 - - -
תומר רוזנר
עלות המימון זה גם משהו.
היו"ר דוד אמסלם
דוד, על הפאנלים אני לא יכול להשפיע כי עכשיו אנחנו לא מתעסקים בפאנלים. מסגרות – לא הבאתי לפה מסגרים לדון אתם. הם באים מזווית אחרת. המשתנה היחיד כאן שלמדינת ישראל יש נגיעה בו זה הקרקע. אם אתה תקל על היזם בנושא הקרקע, לא בזה שאתה מוריד לו את זה, אלא שאתה פורס לו את זה ל-25 שנה, בכל שנה הוא משלם את חלקו בקרקע על השימוש, אני חושב שבנקודת ההקמה זה מקל עליו. אל יקל בעיניך – להביא 30 מיליון, או 35 מיליון, לפעמים זו היכולת של הבן אדם.
דוד מזרחי
לא קל בעיני בכלל. זו תפיסת מדיניות שלמה לכל העיסוק של רשות מקרקעי ישראל.
היו"ר דוד אמסלם
איך משלם החקלאי?
דוד מזרחי
חקלאי זה משהו היסטורי - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב היסטורי. שאלתי מה עושה החקלאי?
דוד מזרחי
חקלאי משלם דמי חכירה שנתיים.
היו"ר דוד אמסלם
בכל שנה. מה אכפת לך לתת להם? הרי אותו חקלאי בא אליך, נכון?
מניה לייקין
זה לא חקלאי, זה היזם. יש פה ערבוב בין הדברים.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא בטוח שהיזמים ירצו את זה.
יורם זמוש
זה חקלאי, וזו חקלאות, ואין שום דיון.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. תמיד, אם הוא ירצה לשלם – אהלן וסהלן. זה כמו הארנונה – אם אתה רוצה, אתה משלם בכל חודש. אתה רוצה לשלם בתחילת השנה הכול? אף אחד לא זורק אותך מהמדרגות, להיפך, אומרים לך תודה רבה.
מירי רמון
יש לנו גם רפורמה שאנחנו צריכים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל ברמה העקרונית - - -
מירי רמון
- - - הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל כדי להקטין חיכוך בין הרשות לחוכר. עכשיו אתה אומר לי בואו נגדיל בחזרה את החיכוך.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, אתם לא רוצים לראות אותם בכל שנה.
מירי רמון
גם הם לא רוצים לראות אותנו.
היו"ר דוד אמסלם
אם הם לא רוצים, ישלמו. דרך אגב, אותו חקלאי בסוף הוא בעל הקרקע. לא היזם משלם, זה החקלאי.
דוד מזרחי
לא, היזם.
היו"ר דוד אמסלם
הרי הקרקע של החקלאי.
מירי רמון
היא מוקצית לחקלאי. מי שמשלם הוא היזם. החוזה ביניהם הוא חוזה שכירות. הקיבוץ מקבל דמי שכירות מאוד נדיבים, הרבה יותר ממה שישלמו לנו על הקרקע במכרזים האלה. היזם לוקח על עצמו את התשלום על הקרקע. הקיבוץ נהנה משני העולמות. הוא חקלאי.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה. אמרתי, אני בא מהזווית של החשמל. אני מאמין שככל שאנחנו מעמיסים עליהם יותר הוצאות, בסוף זה בא לידי ביטוי בתעריף.
מניה לייקין
אי-אפשר להתעלם מזה שמדובר בקבוצה קטנה מאוד של שחקנים, שהם היישובים. פנו אלינו מרשות החשמל עם המודל הזה, אמרו בואו נלך למחיר אחיד של הקרקע, ומחיר שכמעט אין לו משמעות מבחינת התעריף. ולזה הלכנו כדי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להתקדם בדיון. זה נושא קטן, אני מבקש מכם לחשוב על הנקודה הזאת. אם זה עלה מכאן, ויכול להיות שזה יעשה להם טוב על הנשמה, מבחינתנו זה נהנה וזה לא חסר כל כך. תחשבו על זה. ממילא יש לכם התחשבנות עם אותו חקלאי, אתם יכולים לגלגל את האירוע שחקלאי בכל שנה בא אליכם, אז הוא גם יסגור את הסיפור של הקרקע. גם של זה וגם של זה. ברשותכם, אני רוצה להיכנס למקרה שסיפרתי לכם עליו באמצע הדרך. הייתי רוצה שתשמעו אותו ממקור ראשון ותגידו לי איך זה קרה. בבקשה. חזי.
חזי קוגלר
מה שהוצג כאן – אני תיכף אגע במה שקורה אצלנו – ההחלטה שעומדת על הפרק היא מחיר שינוע בין 25,000-5,000 שקל לדונם, זה רק חלק מהסיפור. הסיפור הוא שיש קבוצות של אנשים שמשלמים סכומים שונים לחלוטין. בעת ובעונה אחת, המדינה, בשביל קטגוריה אחת של פרויקטים, קובעת את הסכומים ששמענו אותם. באותו זמן ממש, המדינה קבעה בשביל פרויקטים אחרים סכומים של אפס באמת – פחות מ-2,000 שקל לדונם.
היו"ר דוד אמסלם
איפה?
חזי קוגלר
באשלים. ממש עכשיו, בזמן האחרון.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה אשלים? זה מושב או קיבוץ?
מירי רמון
לא, לא, זה מכרז על קרקע פנויה.
מניה לייקין
זו קרקע זמינה, פנויה.
היו"ר דוד אמסלם
מכרז.
חזי קוגלר
אדוני, באותו זמן ממש, רמ"י קבעה מחיר של 200,000 שקל, בין היתר, בשביל הפרויקטים שיעל דיברה עליהם, מונה נטו. משפטנים יוכלו להסביר לנו מצוין למה זה שונה מזה, ולזה שונה מזה, וזה שונה מזה. להבנתנו, כמו שכבר ציינת, עדיין מדובר באותה השמש, אותן קרקעות, אותו ציוד, אותו הכול - -
מירי רמון
רק תעריף שונה.
חזי קוגלר
- - חוץ מדבר אחד שונה.
מירי רמון
התעריף.
חזי קוגלר
אותם פקידים - - -
קריאה
לא אותו תעריף.
חזי קוגלר
יש רק דבר אחד ששונה, אדוני.
מירי רמון
התעריף.
חזי קוגלר
הדבר היחיד ששונה הוא הכותרת של הדיון. כשהם יושבים באותו חדר לקבוע את התנאים, הכותרת מתחלפת, והם קובעים תנאים שונים.
מירי רמון
באמת, אלו האשמות ממש חמורות.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. מירי, אל תפריעי. כאן גם אם מישהו דובר דברים לא נכונים, לא עוצרים אותו, נותנים לו לדבר. אחרת כל היום הייתי מקיים פה דיונים ורק עוצר אנשים. עזבי. תני לו, הוא חושב שהוא אומר נכון, את חושבת אחרת. אם תתחילו להתווכח, לא נגמור עם זה. חזי, אני רוצה שתתייחס למשהו אחר, לסיפור הספציפי שקרה לך.
חזי קוגלר
תואר לפני כן שהיו מכרזים ב-2012. הם נכשלו. רמ"י ורשות החשמל ביחד קבעו בסיס לכל הפרויקטים שקמו מאז עד לאחרונה, על בסיס אותה עלות של 16,000 שקל לדונם. וכולם שילמו, פחות או יותר, אותן שומות פרטניות של 25,000-20,000 שקל לדונם מהוון. לרמ"י זה יכול להיחשב כסכום אפסי, זה הצטבר למיליוני דולרים לכל אחד מהפרויקטים. כל אחד הבין לאן הוא צריך לגלגל - - - על בסיס זה כולם חתמו על אותם אחוזים שאדוני ציין מול חברת החשמל ומול כל מיני אחרים. אותו דבר בפרויקט שאני מנהל אותו במשאבי שדה, על 1,000 דונמים ו-60 מגה-וואטים, עם שישה יישובים, על בסיס אותן הבנות, אותם סיכומים.
היו"ר דוד אמסלם
של 16,000 שקל לדונם. מה קרה?
חזי קוגלר
16,000 שקל לדונם. שומה שקיבלנו במקור על 25,000 שקל – שינו את זה. שינו את זה ל-30,000 שקל. אחר-כך שינו את זה ל-60,000 שקל לדונם. אחר-כך בא המכרז - - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל מה התהליך? איך זה עובד? מה שסיפרת לי, אתה אומר שאתה בא לרמ"י, שואל אותם כמה עולה הקרקע? אני רוצה להקים פרויקט - - -
מירי רמון
הם לא באו.
חזי קוגלר
הם לא פועלים ככה. הם לא פועלים ככה.
היו"ר דוד אמסלם
אז איך זה עובד?
חזי קוגלר
הם פונים הפוך. הם אומרים לך אתה בתור היזם ותגמור את כל ההליכים מול רשות החשמל.
היו"ר דוד אמסלם
אבל איך אתה גומר הליכים בלי לדעת מה ערך הקרקע?
חזי קוגלר
כי אנחנו יודעים שבתוך התעריף של רשות החשמל יש את הערך שהם ביססו עליו את אותו תעריף, 16,000 שקל.
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא איתי. אתה אומר לי אני הולך לסגור תעריף חשמל. אבל תעריף חשמל זו פונקציה של הייצור שלך. אתה אומר לי אני לוקח את הנתונים הקיימים. אני לוקח פאנלים, קרקע – כמה כתוב? 16,000 היום, הולך. הולך אליו, סוגר אתו תעריף, לא משנה כמה. ואז אתה בא למינהל ואומר להם אני סגרתי תעריף, נא להביא לי את הקרקע במחיר של היום. לא, אבל זה לא 16,000 היום, זה 200. זה הסיפור שהיה?
חזי קוגלר
כן. מה שרמ"י - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה זה לא הפוך?
חזי קוגלר
יש הבדל אחד. ההבדל הוא שעל בסיס אותו 16,000 רמ"י קבעה את השומות לכל הפרויקטים. אז הם ניהלו מכרז, זה שונה לחלוטין מכל הפרויקטים שעל בסיסם, כולל אנחנו, עשו את השומות הפרטניות. ניהלו מכרז בשביל הפרויקט בתמנע, שיקום בעוד חמש שנים בתנאים שונים לחלוטין, שיזם - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא עונה לי. אתה לא עונה לי. אני שואל שאלה. תיארתי את זה אולי כתיאור ציורי, סכימטי, אולי אפילו קצת מצחיק. זו המציאות? עוד פעם, כדי שאתה תסגור תעריף מול חברת החשמל, אתה צריך לדעת מה כל המשתנים שלך. ההיגיון שלי אומר שאתה מתחיל מרמ"י, כי זה המשאב היחיד שאתה צריך אותו מוגבל. אתה אומר רבותי, אני הולך לסגור עם חברת חשמל. כמה עולה לי דונם?
חזי קוגלר
המחיר ברמ"י נקבע מראש. נקבע מראש.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני שואל. אם הוא נקבע 16,000 שקל, על הבסיס הזה אתה הלכת לחברת חשמל. ניהלת אתם משא ומתן, הגעת לאיזשהו מחיר לקילוואט. סגרת אתו, לקחת את המרכיבים שלך – לא נכנס לך לחשבונאות. אחרי שאתה סגרת אתו, אתה צריך ללכת לרמ"י, לסגור את הקרקע. הם אמרו לך פתאום אנחנו מעלים את מחיר הקרקע?
חזי קוגלר
על הדרך, - - - על העסקה עצמה, הם הקפיצו את המחיר מ-20 בערך, ל-200,000.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה, עצור. תסבירו לי. אתם שומעים מה הוא אומר? תסבירו לי.
חזי קוגלר
לא רק לנו, דרך אגב.
היו"ר דוד אמסלם
מירי, תסבירי לי את העניין.
מירי רמון
אני אסביר. קודם כל, מדובר בהקצאה בפטור. בהקצאה בפטור, על-פי התקנות, יש לערוך שומה פרטנית לפי תוצאות מכרזים. השומות שלנו נערכות גם על-ידי - - -
היו"ר דוד אמסלם
איזה מכרזים, של מה?
מירי רמון
אם יש תוצאות של מכרזים, עדיף לפי תוצאות של מכרזים, או שווי שוק. אגב, השומות שלנו נערכות על-ידי השמאי הממשלתי, ועל-פי הקווים המנחים שהוא מתווה.
היו"ר דוד אמסלם
דלגי על זה.
מירי רמון
לא, זה ממש על-ידו, אלו לא שומות שלנו. לא הייתה שומה ראשונה, שנייה, שלישית, אלא היו כל מיני טיוטות במהלך התהליך. הם עברו איזשהו תהליך הסדרה מול - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, מירי.
מירי רמון
לא, חשוב להגיד שלא היה 20, לא 40, לא 60 בשומה.
היו"ר דוד אמסלם
תקשיבי לי, אני רוצה להבין - - -
מירי רמון
אני עניתי לו.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני רוצה להבין את התהליך. משהו בתהליך לא מסתדר לי.
מירי רמון
מה, איך זה עובד?
היו"ר דוד אמסלם
כן. אני רוצה עכשיו לייצר חשמל סולארי. אני צריך שני דברים בעיקרון – קודם כל, קרקע. אני לא יכול לבנות אותה על הירח. ודבר שני, את כל הטכנולוגיה הרגילה, שאותה מפעלים מייצרים, בזה אין מחסור, רק צריך לשלם. אני בא לרמ"י, שואלים אותי איפה? איפה יש לכם? אומרים לי בנגב. אני אומר אחלה. כמה עולה? אז אומרים לי – ככה זה צריך להתחיל, הרי זה המשאב הראשון - - -
מירי רמון
לא, זה מתחיל ברשות החשמל.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. זה האבסורד.
מירי רמון
זה מתחיל אחרת.
היו"ר דוד אמסלם
עובד אחרת.
מירי רמון
תקשיב, אני לא יכולה להקצות לו לאנרגיה סולארית קרקע אם אין לו עדיין רישיון ואישור מרשות החשמל.
היו"ר דוד אמסלם
תני לי רק רגע, אני רוצה להציע לך משהו.
מירי רמון
אנחנו יותר לא נעשה הקצאות - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר. בעולם המושגים שלי, מה שאתם עושים זו חלמאות. זה מתחיל כמו שאני אומר. אני אמור לבוא אליכם ולהגיד לכם: שלום, אני רוצה לייצר חשמל סולארי. נניח שאין לי משבצת, אני לא מושבניק.
מירי רמון
כמה יעלה לי?
היו"ר דוד אמסלם
אתם אמורים להצביע לי איזה, אני אמור לבחור לי איפה. ואז אני שואל אתכם כמה עולה הקרקע?
מניה לייקין
לא, זה יהיה במכרז.
היו"ר דוד אמסלם
אתם יכולים לתת לי בהקצאה, או במכרז. אבל אם אני רוצה לקבוע – תבינו מה הבעייתיות של המכרז.
מניה לייקין
לכן אנחנו מציעים לאחד את התעריף.
היו"ר דוד אמסלם
אם אני קובע את זה - - -
תומר רוזנר
לכן הם מציעים עכשיו מחיר קבוע.
היו"ר דוד אמסלם
לכן אני מסביר. אם אני קובע את זה במכרז, המשמעות היא שאני לא נכנס לכמה עולה קילוואט, בגלל שאני רוצה למקסם את הרווח מהקרקע. אם אני בא מזווית הקרקע, אין בעיה, כל מי שרוצה מוציא מכרז, כמה שזכית, זכית. אבל היות וזה לא מעניין אותי, אני לא בא מזווית הקרקע - - -
מניה לייקין
אבל מוצע היום שהתחרות תהיה על התעריף, לא על הקרקע.
מירי רמון
היא תהיה על התעריף. ויהיה תעריף מקסימום, כדי לשמור על - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה בדיוק מה שאני אומר. לכן אתם הייתם צריכים להגיד לבחור הנחמד: הקרקע עולה לך 16,000.
מניה לייקין
אבל הוא קיבל תעריף קבוע.
היו"ר דוד אמסלם
תני לי. אתה תלך לחברת החשמל, תנהל אתם משא ומתן על הבסיס הזה. אנחנו מודעים להם גם – כל הקרקעות במדינת ישראל, תדעו, זה התעריף. הרי זו העבודה שלהם. הם יודעים כמה עולים פאנלים. הם יודעים כמה הוא שילם – הוא לא צריך לשאול. דרך אגב, הוא מביא תעריף ארצי.
מניה לייקין
אבל זה מה שהם עושים.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה שלחתם אותו אליו, הוא סגר אתו מחיר.
מירי רמון
זה לא אנחנו שלחנו, ככה המדינה קבעה. אנחנו התחנה האחרונה.
היו"ר דוד אמסלם
הצד הזה זה המדינה. אולי התבלבלת.
מירי רמון
בסדר, אבל למדינה יש כמה תחנות.
היו"ר דוד אמסלם
אבל את לא עונה לי, מירי.
מירי רמון
רשות החשמל זו התחנה הראשונה.
היו"ר דוד אמסלם
נניח שעכשיו את קובעת את כל התחנות.
מירי רמון
עכשיו אני משנה את כללי המשחק. אני לא רוצה יותר הקצאה בפטור. אין דבר כזה יותר הקצאה בפטור לשומה.
היו"ר דוד אמסלם
מה את רוצה?
מירי רמון
אנחנו עושים הפוך. אנחנו אומרים תתמכרזו עם רשות החשמל על תעריף. אבל יהיה תעריף מקסימום, ועמדנו על זה, כדי שלא ייווצר מצב שאנחנו נוריד את מחיר הקרקע לכמעט אפס, ובסוף יזמים יוכלו לקבל תעריף שהוא כמו בתמנע, או אפילו כמו שהם מקבלים, הרבה יותר גבוה, ואז מי שיפסיד פה הוא הצרכן בסוף או הציבור. אנחנו כן מתמכרזים גם בתעריף.
היו"ר דוד אמסלם
יש לי רעיון, אולי קצת מהפכני. למה אתם לא תצביעו על פוטנציאל הקרקעות ותיתנו לרשות החשמל לנהל את הכול? את הכול. להגיד להם רבותי, אנחנו רוצים מכם 16,000 שקל לדונם ל-25 שנה. לא משנה לנו ממי, תשברו את הראש אתם עם מי שאתם רוצים.
מניה לייקין
כשמדברים על ההסדרה הנוכחית ועל ההתחייבויות לעמוד ביעדים בשנת 2020 או 2030, אנחנו באמת חושבים שחלק גדול מזה צריך להיות בתכנון שטחים.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אתם לא עונים לי. אני שואל שאלה אחרת – למה אתם כל הזמן - - -
מירי רמון
אנחנו מנהלי הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
למה שאתם לא תקצו את כל הקרקע הזאת לרשות החשמל?
מירי רמון
כי הם לא מנהלי הקרקע. זה באמת מהפכני.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבין שיכול להיות שלכמה פקידים לא תהיה עבודה.
מירי רמון
נעבור לרשות החשמל.
היו"ר דוד אמסלם
היות ויש פה טלפון שבור כל הזמן – אתם לא רואים שיש פה איזה תהליך מעוות?
מירי רמון
ממש לא, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עכשיו.
היו"ר דוד אמסלם
היות ורשות החשמל אמורה לתכנן את כל נושא החשמל בישראל, היות ואנחנו באים מזווית החשמל, לא מזווית הקרקע בכלל, למה שאתם לא תשבו אתם. אתם תיצרו את הכללים מולם.
מירי רמון
זה מה שעשינו.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. גם במושבים, גם בקיבוצים, גם בכל השטחים שלא קשורים לקיבוצים או למושבים. תגידו לו במקום שאתה תגמור אתו, תשלח אותו אלינו, אנחנו נדבר אתו, יכול להיות שאם משהו ישתנה, נחזיר אותו אליך; קח אתה את הכול, תן לנו 16,000 שקל ותשבור את הראש.
מירי רמון
יש פה עניין של ניהול קרקע.
אריאל צבי
החוק אומר להם לנהל את הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
הם מנהלים את הקרקע – הם מקצים לו אותה.
אריאל צבי
הוא רוצה שהוא ינהל את הקרקע.
היו"ר דוד אמסלם
לא, שיקצו לו את הקרקע. מקצים לו. דרך אגב, זו המדינה. מקצים לו את הקרקע, והוא כבר יוצא ישר – למה? אני אסביר. הוא הרי לא יוצא למכרז על הקרקע. הוא לא יצא למכרז בכלל. בגלל שהתעריף הוא כמעט די זהה בכל מקום, יהיה טולרנס מסוים שהוא ישים כרווח קבלני, ומי שיתייעל ממנו, ירוויח. אז הוא יגיד רבותי, עזבו אתכם משטויות. מי שרוצה, אני קונה ממנו בשקל וחצי קילוואט לשעה. מי שלא רוצה, לא צריך.
אריאל צבי
זו אותה תוצאה בעצם.
היו"ר דוד אמסלם
נכון, אבל היא יותר פשוטה. אני מעריך שלא כל היום דופקים לו על הדלתות ושוברים. ישברו – יעלה טיפה את המחיר, עד שבסוף יתאזן.
מירי רמון
זה מה שאנחנו עושים.
דוד מזרחי
אדוני היושב-ראש, מכרז תמנע עשה בדיוק את הדבר הזה. הם קבעו משהו מסוים. לכאורה, במצב עולם תקין, כמו שאתה מתאר, היינו צריכים להגיע לאותה תוצאה בדיוק. בא יזם והציע 200,000 לדונם, לא 20,000.
מירי רמון
לא פי 2, 3, 4, 10. פי 15.
היו"ר דוד אמסלם
אני אגיד לך מה קרה שם. בתמנע, מה שקרה, תבין טוב – זה כמו משוואה בשני נעלמים. אם שניהם משתנים, אתה אף פעם לא פותר את המשוואה.
מירי רמון
לא, רק משתנה אחד.
היו"ר דוד אמסלם
אתה חייב - - - אחד.
דוד מזרחי
היה פה רק משתנה אחד.
מירי רמון
היה רק משתנה אחד, עלות הקמה.
היו"ר דוד אמסלם
אז תחליט – או שאתה מקבל מחיר קבוע ומתמכרז על הקרקע - -
דוד מזרחי
זה מה שהיה בתמנע.
היו"ר דוד אמסלם
- - או שאתה מביא קרקע קבוע.
דוד מזרחי
בדיוק, זה מה שהיה בתמנע.
היו"ר דוד אמסלם
לכן קיבלת תוצאה גבוהה. אתה לא הבנת. אם אתה בא - - -
דוד מזרחי
ערך הקרקע הוא ערך - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר לך מה הוא עשה לך. הוא השביח לך את הקרקע. אם מחר הוא מוריד לו את התעריף, אתה לא מקבל כלום.
מירי רמון
אני לא רציתי שהוא ישביח לי את הקרקע.
דוד מזרחי
אדוני היושב-ראש, אם היינו הולכים בדרך הזו בתמנע, הנהנים היחידים מהתעריף המוזל, שהיינו גובים רק 16,000 שקלים – היחידים – היו היזמים. שקל לא היה מגיע לצרכן.
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא איתי. אתה לא איתי. דוד, אתה כל הזמן מבלבל את האירוע. בתמנע הייתה בעיה בגלל שהם לא קבעו את התעריף.
תומר רוזנר
כן קבעו.
מירי רמון
הם קבעו את התעריף.
היו"ר דוד אמסלם
אז הוא קבע תעריף גבוה.
קריאה
הוא טעה בתעריף.
מירי רמון
ואתה אומר לי תני לו לנהל את זה. יאללה, תני לו את הקרקע, שינהל את זה ויקבע תעריפים גבוהים.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. למה? הבנצ'מרק שלו היה ייצור חברת חשמל, בגלל שהוא לא בא מזווית הקרקע. הוא אומר עזוב, שבור את הראש אתה, תביא מה שאתה רוצה. מצדי, קרקע שלך. אל תביא קרקע, תגדל אותם על הראש. תעשה חשמל על הראש שלך, מה זה משנה? בכמה אתה רוצה למכור לי חשמל? אז הוא אומר לו שני שקלים. הוא אומר: בחברת החשמל זה 2.4 שקלים. שני שקלים מתאים. לכן תבינו טוב מה קורה פה - - -
דוד מזרחי
הציבור לא נהנה מזה.
היו"ר דוד אמסלם
דוד, אתה מפריע לי. עכשיו הכול הפוך. אתם מספרים לי. אתם אומרים עזבו, אנחנו באים מזווית החשמל, אנחנו לא הולכים לעשות התמחרות על הקרקע. אם הקרקע היא קבועה, לכאורה התעריף של החשמל משתנה - - -
מירי רמון
לא - - -
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי. ואז הוא יגיד לו: אדוני, אני מביא לך קרקע בחינם כמעט, עכשיו אני אומר לך מה התעריף. אני קובע את הטולרנס.
מירי רמון
אבל בדיוק זה מה שהיה בתמנע, 16,000 מתבססים בדיוק על הסכום שאנחנו לוקחים. לכן אנחנו רוצים להיות מעורבים בזה.
היו"ר דוד אמסלם
אתם כנראה לא מבינים מה אני אומר.
מירי רמון
מבינים אותך בדיוק.
היו"ר דוד אמסלם
אני יוצא מהנחת עבודה שאת רשות החשמל לא מנהלים אנשים אהבלים.
מירי רמון
ממש לא. אבל תמיד טוב סיעור מוחות.
היו"ר דוד אמסלם
הם לא צריכים ללמוד לתואר שלישי בדימונה. זה פשוט. ברגע שהוא ינהל גם את הקרקע, וזה משאב שהוא יקצה אותו באמצעותכם, כבר אמרתי, הוא קובע אותו כמחיר אפס, ואז הדבר היחיד שיש לו הוא ההתמחרות.
מניה לייקין
אני חושבת שההצעה שלנו היא לא רחוקה מזה. ניהול הקרקע צריך להתבצע על-ידי רמ"י, אבל בסך הכול, מה שקורה, שיש תחרות על התעריף.
היו"ר דוד אמסלם
למה שיניתם להם את התעריף תוך כדי תנועה?
מירי רמון
לא שינינו להם את התעריף.
היו"ר דוד אמסלם
הוא אומר שתוך כדי המשא ומתן.
מניה לייקין
הם התקשרו עם ישוב חקלאי על הקרקע של היישוב החקלאי, כ-1,000 דונם. הקצאה של קרקע בפטור ממכרז, לפי תקנות חובת המכרזים, צריכה להיות לפי שומת שמאי. כל הדיון הזה והטענות הן טענות – אגב, יש לנו דיון בוועדת הסגות אתם בסוף החודש. הטענות האלה, אם זה היה צריך להיות ככה או אחרת, מתבררות בהליך השמאי. יש להם גם טענות משפטיות שהם לא העלו פה, וגם זה נמצא בבירור.
מירי רמון
זה לא המקום.
מניה לייקין
זה אירוע ספציפי שצריך להתברר.
היו"ר דוד אמסלם
חבר הכנסת אמיר אוחנה. דרך אגב, הוא אחד מיוזמי הדיון.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה קודם כל להודות לך על קיום הדיון המהיר הזה. אבל גם, יותר מזה, להודות לך על האופן שאתה מנהל אותו. אמנם לא הגעתי בתחילת הדיון, אבל בזמן הקצר שאני יושב כאן, ואני שומע את השאלות שלך, ואת הרזולוציות שאתה נכנס אליהן, אני רואה שבאת לעבוד. ואני רואה שאתה גם הולך, כנראה, לפתור את העניין הזה. וככל שתצטרך סיוע, אני בטוח שלא רק אני, אלא גם חברי כנסת נוספים ירצו לעזור. מה שאני בא להגיד, החשיבות של הנושא הזה חורגת הרבה מעבר לנושא של הגנת הסביבה, שבוודאי דיברו על זה קודם, ומעבר לצרכנים שיוכלו לשלם פחות על חשמל; אלא יש לה משמעות גיאו-פוליטית אסטרטגית כוללת. אני אסביר. לכן מדינת ישראל, על כל רשויותיה, צריכה להתגייס לפתוח דלתות, לסייע לכל הנושא הזה של אנרגיות חלופיות, אנרגיות מתחדשות, אנרגיות ירוקות, אדוני, משום שיש לנו את הפוטנציאל להיות ראש החץ העולמי בנושא הזה. אנחנו סטרט-אפ ניישן, חזית הטכנולוגיה העולמית. אדוני, תחשוב, אם אנחנו נוביל מהלך עולמי כזה, בוא נחשוב מה זה עושה לאויבים שלנו. נדמיין את כל אויבנו בלי נפט, או שהנפט מהווה משקל פחות. יש לזה חשיבות אסטרטגית. אני חושב, אדוני, שיש חשיבות רבה לכך שאתה נכנס לרזולוציות האלה, שאתה הולך לפתור את הבעיה. המדינה צריכה לסייע, לעזור. ואם יש צורך בחקיקה – אולי זה יעזור לכם גם – אנחנו כמובן נהיה פתוחים גם לזה. תודה אדוני.
איתן פרנס
- - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. דקה.
איתן פרנס
בשבוע הבא יש דיון.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. למה הגבלתם את זה ל-250 דונם?
מניה לייקין
את מגבלת השטח? קודם כל, זה נקבע בתיאום עם משרד החקלאות.
היו"ר דוד אמסלם
כן, אבל איך? זה יצא בקוביות 250?
מניה לייקין
לא. אנחנו מאפשרים ליישוב חקלאי לבצע פעילות לא חקלאית במשבצת – אני מדברת רק על הדרום, כי אלו האזורים הרלוונטיים – של 120 דונם.
היו"ר דוד אמסלם
לכל היישוב?
מניה לייקין
לכל היישוב. אני מזכירה לכם, בבג"ץ קשת זה היה היקף יותר גדול, ובעקבות זה אנחנו הגענו ל-120 דונם לפעילות לא חקלאית. כאן אמרו צריך לעודד את המיזמים מהסוג הזה. דרך המלך, כפי שאמרנו, הייתה שהמדינה תשווק מכרזים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתם התכוונת ל-250, לא קשור לסולארי, לכל מיני דברים.
מניה לייקין
לא, קבענו 120 לכל מיני דברים, ופה הגדלנו כדי לאפשר - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל למה אתם שמים את המגבלה. הרי אנחנו רוצים במקסימום - - -
מניה לייקין
אני אסביר למה אנחנו שמים מגבלה. ביישוב חקלאי טיפוסי בדרום יש משבצת בסדר גודל של 6,000 דונם, ועוד שטחים זמניים. אנחנו מוסרים את הקרקעות האלה באותו תשלום מינורי של 8,000 לעיבוד חקלאי. לא צריך את השטח – נחזיר את זה, ונקצה את זה לחקלאי אחר שרוצה לעבד. זה נכון שהמדינה וגם בתי המשפט הכירו באפשרות לתת פתרון תעסוקתי נוסף ליישוב, ומכאן 120 דונם. אבל צריך להיות גבול לעניין הזה.
איתן פרנס
לא הייתה הגבלה, צריך לשים את זה על השולחן.
היו"ר דוד אמסלם
פרנס.
מניה לייקין
אנחנו חושבים ש-250 זה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין, מה שאת אומרת, בגדול, יש לנו עניין שתהיה חקלאות ולא רק ייצור חשמל - - -
מניה לייקין
וניהול שוויוני של המשאב.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבין. אמרתי לכם, אני אולי נראה אהבל, אבל לא כל כך.
מניה לייקין
אני יודעת. הסוגיות האלה עלו גם בפדיון. הרי במרכז הארץ יש משבר דיור.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אני מציע – היות ויש לכם החלטות בשבוע הבא, כך הבנתי, קודם כל, לגבי הסוגיה של גודל ההקצאה החקלאית. תשבו עם החקלאים בחזרה, תנסו להגיע אתם לאיזושהי הבנה נוספת.
מניה לייקין
יש קשיים משפטיים עם הנושא של הפריצה של ה-250. אנחנו מכירים את הטענות האלה, מקיימים דיונים גם עם משרדי הממשלה הרלוונטיים.
היו"ר דוד אמסלם
מניה, אני מתקדם. אני ביקשתי משהו אחר. אני ביקשתי שתיזמו עד שבוע הבא דיון עם משרד החקלאות עצמו. תנסו להגיע אתם - - -
מניה לייקין
שנשב עם משרד החקלאות?
רענן אמויאל
אדוני, אנחנו מדברים באופן קבוע על הנושא הזה.
היו"ר דוד אמסלם
מי כבודו?
רענן אמויאל
רענן אמויאל, משרד החקלאות.
היו"ר דוד אמסלם
שבו אתו. אם אתם תגיעו למסקנה שזה 250 – אהלן וסהלן, אני לא מתווכח. אבל אני רוצה שהמדינה תדבר בינה לבין עצמה ותחליט על הנושא הזה.
מניה לייקין
יש דיון אצל היועץ המשפטי לממשלה בנושא.
היו"ר דוד אמסלם
לא קשור. היועצים המשפטיים נכנסים איפה שהם לא צריכים להיכנס. זה לא קשור לעניין.
אריאל צבי
זה התפקיד שלנו.
היו"ר דוד אמסלם
לא, התפקיד שלכם הוא לא להיכנס. התפקיד שלי הוא להוציא אתכם מאיפה שאתם לא צריכים להיכנס. בדרך כלל אתם נכנסים איפה שלא צריך, וצריך להוציא אתכם משם.
אריאל צבי
דווקא פה זו שאלה משפטית אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
לא קשור למשפטית.
אריאל צבי
250? בוודאי.
איתן פרנס
העוזר של השר שמחון המציא את זה. מי שהמציא את זה, אנחנו מכירים אותו.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, מספיק. זו המדיניות של הממשלה. תפסיק להפריע לי. זו המדיניות של הממשלה. הממשלה מחליטה, וככה מתבצעים הדברים.
אריאל צבי
יש פה שאלות של צדק חלוקתי.
היו"ר דוד אמסלם
אתה יודע, אחרי זה - - -
יורם זמוש
אין שום קשר לצדק חלוקתי. זו פשוט הונאה.
היו"ר דוד אמסלם
למה לך? למה לך? למה לך?
אריאל צבי
אני לא חושב שאנחנו עושים פה הונאה. אנחנו עושים את התפקיד שלנו, יכול להיות שזה לא מוצא חן בעינך, זה עניין אחר.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. אני יכול לתת לך הרבה הסברים למה זה בכלל לא דומה. גם אני חלקה שלישית אצלי ביישוב, וכולי. תן לי גם 40 דונם, גם אני ארצה לגדל, וכולי. עזוב. זה לא הרעיון. אם יש אינטרס של מדינה, הקנים מתיישבים לשם. אני לא בא מהזווית הכלכלית, אני בא מהזווית של האינטרס של המדינה. לכן עזוב את זה. אני רק אומר לכם תשבו ותדברו. דבר שני, הסיפור של הנחות קו עימות היה לכם בעניין הזה של הקרקעות?
מניה לייקין
עד 2012 היו הנחות אזור. ב-2012 – לא עכשיו זה בוטל.
היו"ר דוד אמסלם
למה? זה גם הקשת המזרחית?
מניה לייקין
לא.
היו"ר דוד אמסלם
עוד מעט נעשה את הקשת המזרחית מס הכנסה, ביטוח לאומי, קווי עימות. נוריד את הכול. עכשיו דנו פה לגבי הנושא של ההנחות בארנונה לגבי כל מיני קווים. בבקשה.
מניה לייקין
המדיניות הכללית של המועצה בהנחות אזורי עדיפות נועדו כדי לעודד הגירה של אוכלוסייה לאזורי עדיפות ולחזק את האזור. בכל הנוגע למשל לתעסוקה, יש הנחות אזור. אבל היות והמיזמים הסולאריים, המקום הטבעי – אולי היחיד – שהם יכולים להתקיים בו ובהיקפים גדולים, הוא באזורים האלה, בדרום, אז לא נמצא שיש צורך לתת את הדבר הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אין צורך.
קריאה
זה קו עימות.
קריאה
זה טמטום.
היו"ר דוד אמסלם
הרי המדינה נותנת לדרום בהרבה דברים עדיפות – אני מספר לך – כולל במיסוי, בגלל קווי עימות. אז אתם חושבים שפה לא צריך.
מניה לייקין
כי אלו פרויקטים מיוחדים שזה המקום שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה לסכם, אני כבר מאחר לדיון הבא.
מניה לייקין
אבל כשיש מחיר אחיד זה כבר לא רלוונטי.
היו"ר דוד אמסלם
מה אני מבקש, שתשבו עם משרד החקלאות. תקיימו עוד דיון אחד מקצועי בפרמטרים שדיברנו עליהם. כשאני אומר עוד פעם, בגדול – כפי שפתחתי, אני חושב שיש לנו הזדמנות פז במדינת ישראל לנצל משאב שלנו. דרך אגב, כל קילוואט שאנחנו מייצרים ככה, אנחנו לא רק חוסכים זיהום אוויר, אנחנו חוסכים גם קניית דלקים, קניית פחם, גז וכולי. יש לנו משאב טבעי שהקדוש ברוך הוא נתן לנו פה בארץ ישראל, ואנחנו צריכים להשתמש בו, לטובת כלל עם ישראל, בלי קשר למי מרוויח בדרך. ולכן אני חושב שזה האינטרס הראשון. יש לנו גם קרקע. אני מזדהה אתכם לחלוטין שהקרקע בעיקרון מיועדת לעיבוד, לעשות חקלאות, לא רק מחסנים וסולאריים. אבל אפשר לשלב את הדברים, איפה שזה נהנה, זה לא חסר. יש הרבה קרקעות במדינת ישראל שאי-אפשר לגדל בהן. יש מצבים שביישובים מסוימים לא יכולים להתפרנס לבד, רק על הגידולים. אז צריך לעשות קומבינציה שכולם חיים, ובסופו של דבר אנחנו מקבלים גם חשמל נקי וגם חשמל יותר זול בייצור. כמו שאמרתי, אם המחיר יותר יקר, אין סיבה לכל הסיפור הזה, הוא לא מחזיק את עצמו. אז עם כל הכבוד לזה שהוא נקי, אם הוא לא מחזיק את עצמו, זו בעיה. הייתי מבקש מכם שתקיימו עוד שעה אחת דיון. אתם תיזמו אותו. תקראו למשרד החקלאות. תרצו לקרוא לאיזשהו נציג מהיזמים כדי לשמוע גם אותם – בגלל שבדרך כלל השכל לא יושב במקום אחד.
תומר רוזנר
הם טוענים שהם לא נפגשים אתם.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר, תשבו אתם גם. אולי תזמינו את מר פרנס. תשמעו רק, לא חייב לקבל. אבל אולי תהיה לכם איזו תובנה בסוף, שהתוצאה שלה תהיה יותר חיובית מבחינת כלל עם ישראל. אני מודה לכולם. אני מצטער, יש לי דיון נוסף. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:55.

קוד המקור של הנתונים