ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/01/2017

הצעת חוק לעדכון אגרות, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 610

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ג בטבת התשע"ז (11 בינואר 2017), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק לעדכון אגרות, התשע"ו-2016 (מ/1031)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

עודד פורר

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יעל כהן-פארן
מוזמנים
אודי אדירי - אגף תקציבים, משרד האוצר

רבקה לפינר - סגנית בכירה לממונה על הכנסות המדינה, משרד האוצר

טליה דולן-גדיש - היועצת המשפטית להכנסות המדינה, משרד האוצר

קוסאי עאסי - מרכז בכיר אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

לילי אור - עוזרת ראשית מחלקה משפטית, רשות המסים, משרד האוצר

אורי זיסקינד - כלכלן, רשות המסים, משרד האוצר

קובי בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

שלומי פיליפ - מנהל תחום, רשות המסים, משרד האוצר

אסף קזקוב - אגף תקציבים, משרד האוצר

ברוני חירמן - מנהלת תחום כלכלה תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שרית פלבר - רפרנט, משרד המשפטים

חן יחיאל בר - מנהל מינהל דלק, משרד האנרגיה והמים

נחום צבי יהושע - כלכלן ראשי במינהל הדלק והגז, משרד האנרגיה והמים

אמיר זלצברג

ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה, איכות הסביבה

ישראלה מני - סמנכ"לית אגף מיסים וכלכלה, איגוד לשכות המסחר

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה בישראל

יהודה בר-אור - יו"ר איגוד נהגי המוניות

תמיר רז - פורום הגז הטבעי לתחבורה

מיקי קורנר - יועץ לגז טבעי

גיתית ויסבלום - נציגת החברה להגנת הטבע

עופר אופיר - מנכ"ל חברת תל-בר

נתנאל היימן - התאחדות התעשיינים

אלעד נצר - התאחדות התעשיינים

יולי קומפורט - מוזמן

ברכ חלף - מוזמן

יצחק קיאלי - משה שפיצר - אמיר פוסטר - מצליח שבתאי - אורלי בן שמאי - שדלן/ית

עדן קנובסקי - שדלן/ית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

הצעת חוק לעדכון אגרות, התשע"ו-2016 (מ/1031)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו מתחילים בהצעת חוק לעדכון אגרות, התשע"ז-2017. מי מציג את הצעת החוק?
טליה דולן-גדיש
בוקר טוב. האם אדוני רוצה שאני אציג שוב את הצעת החוק? כי הצגתי אותה בישיבה הקודמת לפני כמה חודשים.
שגית אפיק
כן, תחזרי שוב.
טליה דולן-גדיש
בהצעת החוק הזאת, בעקבות בקשת בתי משפט, אבל לא רק, אנחנו מבקשים לעשות סדר לעניין דרך תיאום האגרות של כל משרדי הממשלה. האגרות של משרדי הממשלה נקבעות בחוקים שונים, ולכן גם לאגרות שונות נקבעו דרכי עדכון שונות. בשנות אינפלציה גבוהה, לפעמים נקבע בחקיקה שעדכון האגרה ייעשה ארבע פעמים בשנה, יש אגרות שמתעדכנות פעמיים בשנה. אין הוראה ברורה לגבי עיגול סכומים של אגרות. אין הוראה ברורה לגבי אגרה שנקבע בחוק שהסכום יעוגל, אם בפעם הבאה כשאני באה לעדכן את האגרה אני לוקחת את סכום האגרה שנקבע לפי העדכון הקודם, ללא עיגול הסכומים, או שאני לוקחת את סכום האגרה כפי שפורסם ברשומות. או למשל. ישנן הוראות עדכון לפי חוקים מסוימים שאומרות שהאגרה תעודכן לפי שיעור עליית המדד. מה קורה במקרה של ירידת מדד?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא זוכר דבר כזה.
טליה דולן-גדיש
ירדו, ירדו. קיבלנו הנחיה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה להתייחס לשיעור עלייתה מדד כאל מונח, ולעדכן גם את הירידה. אגרות ירדו.

השורה התחתונה היא שיש בלגן גדול וחוסר בהירות לגבי עדכון האגרות. המצב הזה הביא לתובענות ייצוגיות. כי מה עשו עורכי הדין? בדקו את הדרך שבה עודכנו האגרות, ואם הם חשבו שדרך מסוימת היא הדרך הנכונה ואולי עשויה היתה להביא לכך שהאגרה שתיקבע תהיה נמוכה יותר, הוגשו נגדנו עתירות. כל הדברים האלה הביאו אותנו לרצון לקבוע דרך אחידה וברורה של עדכון האגרות, כך שאנחנו מתייחסים לכל הנקודות שהעליתי כאן. למשל, אנחנו אומרים שאנחנו נתייחס לשיעור השינוי במדד, ולא רק לעליית המדד. אנחנו מתייחסים לעיגול סכומים. אנחנו מתייחסים לעדכון האגרה בפעם הבאה לאחר שנעשה עיגול.

אני חושבת שהחוק הזה קובע בצורה ברורה ומסודרת את כל האגרות של כל משרדי הממשלה, והוא גם קובע שבעתיד אגרות יתואמו לפיו, אלא אם כן ירצה המחוקק לגבי אגרה מסוימת שהעדכון יהיה אחר. כלומר, אנחנו עושים סדר ואנחנו עושים סדר שקול על כל האגרות בעתיד.
היו"ר משה גפני
אתם עברתם על כל האגרות שיש?
טליה דולן-גדיש
כן.
היו"ר משה גפני
על הכול?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה אגרות? - - -
רבקה לפינר
שמי רבקה לפינר, מהכנסות המדינה. כ-2,500 אגרות בכ-270 תקנות. אני גם יושב-ראש ועדת האגרות.
היו"ר משה גפני
עברתם על כל האגרות?
רבקה לפינר
יש לנו במערכת כ-2,500 אגרות. כפי שטליה אמרה, האגרות מתואמות אחת לתקופה, ואנחנו מעבירים למשרדים את הסכומים המומלצים כדי שהמשרדים - - -
היו"ר משה גפני
לא ניפול פתאום עם איזו אגרה שלא ראיתם אותה?
שלומית ארליך
רק נבהיר: בחלק השני של הדיון הקודם שהיה, דיברנו על זה שבאותה עת נדונו אצלנו תקנות התעבורה שהן היו מהסטים שהגיעו בעקבות פשרה של בית-משפט אחרי שהוגשה תובענה ייצוגית בעניין, ואז הוועדה הרגישה אי נוחות, כיוון שאחת ההוראות בהצעת החוק כאן מבקשת למעשה לצלם את תמונת המצב העדכנית והחל מהמצב כפי שהוא כעת, לעדכן את האגרות שקבועות עכשיו.
טליה דולן-גדיש
אני רוצה להתייחס לזה.

קודם כל, אנחנו קובעים פה שכל האגרות של כל מדינת ישראל יעודכנו אחת לשנה ב-1 בינואר כל שנה.
היו"ר משה גפני
למעלה ולמטה.
טליה דולן-גדיש
כיוון שאגרות משרד התחבורה הן החלק הארי של אגרות המדינה, בתיאום עם משרד המשפטים מטעמים מנהליים של פרסום וכן הלאה, קבענו שאגרות משרד התחבורה יעודכנו ב-1 באפריל כל שנה לפי מדד נובמבר של השנה הקודמת. כלומר, תהיה חצי שנה כדי להתכונן לפרסום האגרות החדשות.

כפי שאמרתי, הוגשו נגדנו עתירות לגבי גובה האגרה בשל עדכונים קודמים. החוק הזה אל יפריע לנו לקבל את החלטת בית-המשפט לגבי אגרות קיימות. בוא נגיד שבית-המשפט יקבע ביוני 2017 שאגרה מסוימת שלפי שיטת העדכון הקיימת עדכנו אותה, הגיעה ל-1,000 שקלים, בעצם היתה צריכה להיות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גברתי, את מתייחסת לפן המשפטי שנשאלת עליו. יש את הפן הציבורי-צרכני, שהוא חשוב שבעתיים. האגרות של משרד התחבורה, וזה נבדק יחסית לעולם, מחיריהן הן פי שלושה וארבעה ממה שמקובל בעולם.
טליה דולן-גדיש
רגע, רגע - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע, אני יודע שאת לא רוצה לדבר על זה, אבל אני רוצה לדבר על זה.
טליה דולן-גדיש
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא, אני אדבר על זה למרות שאת לא רוצה שאני אדבר.
טליה דולן-גדיש
- - - כבר אישרו את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אדבר על זה.
טליה דולן-גדיש
לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן. תראי איך אני אדבר על זה.
טליה דולן-גדיש
אני אומרת שאנחנו הפורום להקשיב על זה, אבל לא בחוק של התיאום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל תקשיבי, העניין הוא כזה שאתם קובעים מנגנון אחיד לכל האגרות, לאלה ששיעורן נמוך יחסית לעולם ואלה ששיעורן גבוה מאוד יחסית לעולם. והשאלה אם זה ראוי בכלל. אתם רוצים נוחות ומנגנון והגנה משפטית, ואנחנו רוצים שלא יעלו יותר את אגרת הרכב כל שנה כי גם ככה היא גבוהה מדי. וזה יותר חשוב מהנוחות המשפטית שלכם, וזה לציבור הרבה יותר חשוב שלא יעלו לו את האגרות, והמנגנון הזה מחייב שיעלו את האגרות, גם את הגבוהות מאוד. ואני חושב שזו שערורייה.

תוציאו את האגרות הגבוהות, 90% מהאגרות זה בין כה וכה אגרות רישוי ותחבורה – ואתם פה עכשיו מכניסים מנגנון איך לייקר אותן עוד ועוד בשעה שצריך להוזיל אותן עוד ועוד.
טליה דולן-גדיש
אני רוצה לענות. מה שחבר הכנסת מיקי רוזנטל מדבר עליו הוא צורך בעריכת רפורמה לגבי אגרות משרד התחבורה. מה שאדוני אומר הוא שאגרות רישוי רכב, וכן הלאה, בישראל, גבוהות לעתים פי שלושה מאשר בעולם מהערבי הנאור. אנחנו עכשיו בדיוק נמצאים במצב של בדיקת אגרות משרד התחבורה. אני רוצה רק להסביר וגם לענות לשלומית – בהנחה שנחליט, ונחליט כנראה שצריך לשנות את גובה אגרות משרד התחבורה, הן בשל פסיקת בית-משפט שתיאמנו אגרה בצורה לא נכונה והאגרה תאומה כך שהגובה גדול יותר והן בגלל שהן גבוהות יותר ממה שצריך לגבות עבור השירות הזה כפי שאנחנו מחויבים - - -
היו"ר משה גפני
טליה, חבר הכנסת מיקי רוזנטל אומר דבר מאוד פשוט. הצעת החוק הזאת, יכול להיות שהיא טובה, יכול להיות שהיא פחות טובה, אבל בסדר, הצעת חוק היא יותר טכנית באופן עקרוני מבחינתכם. אבל אם מאשרים את זה, אנחנו נותנים לכם עכשיו מנגנון להמשיך להעלות ולהוריד לפי המצב המדדי שקיים באות וזמן בשעה שלנו יש אינטרס ציבורי שיוזלו המחירים של האגרות בעיקר במשרד התחבורה שנמצאים ברמה מאוד גבוהה. במקום זה, אני הייתי ממצפה שמישהי מכן תגיד שיהיה פה סעיף שמדבר על זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שאגרות התחבורה לא מתייקרות - - -
היו"ר משה גפני
שיהיה להן מנגנון אחר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בדיוק.
רבקה לפינר
אני רוצה לתת תשובה.
היו"ר משה גפני
לא, לא לתת לנו טיעונים משפטיים. אנחנו לא רוצים את זה.
רבקה לפינר
לא, לא טיעון משפטי. אני רוצה לתת תשובה.

החוק הזה בא רק לשמור על סכומי אגרות ריאלית. גם כשיש ירידת מדד, הסכומים יורדים. ואם לא נשים את זה, אז כשתהיה ירידת מדד לא נוריד את האגרות. לעומת זאת, כאשר רוצים לשנות את סכום האגרה, אם יחליטו לשנות אותה, ועדת האגרות זה המקום. ואז מגיעים לוועדת האגרות ושם מדובר על שינוי שהוא לא שמירת ערך של מספר, אלא שינוי האגרה עצמה. עושים תחשיבים, בודקים, רואים מה רוצים לעשות, ואז באים לוועדה, ועדת האגרות בוחנת את זה, מאשרת, אישור שר האוצר, ואז מגיעים לוועדת הכספים שהוא שינוי בסכום האגרה, לא תיאום האגרה למדד, לא השארת האגרה בערך ריאלי.

החוק הזה משאיר את האגרה ריאלית. כמובן שהמשרדים אחת לכמה שנים, חמש או עשר שנים, צריכים לבדוק את כל האגרות שלהם, בודקים את האגרות, עושים רפורמות ומשנים סכומים. למשל, אם יש לנו אגרה שקשורה באינטרנט כי בעבר היו נותנים צילומים וכיום אפשר להגיע לדברים באינטרנט, משהו השתנה בעולם, אז עכשיו משנים אגרות. אלה דברים שמגיעים אלינו לוועדה ואנחנו משנים אותם. זאת אומרת, כאשר רוצים לשנות שינוי יזום אכן באים ועושים את זה. כאן רק מדובר בלהשאיר את האגרה בערך ריאלי, בין אם בעלייה ובין אם בירידה.

ודרך אגב, אני חייבת לציין שבשנים האחרונות היו לנו מספר פעמים של ירידות אגרה משום שהמדד ירד, אז הורדנו את האגרה כי אנחנו רוצים להשאיר - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם אני שומע נכון, ואני שומע את זה גם ממשרד התחבורה, יש כוונה להוריד בעתיד את אגרות הרכב. יש כוונה כזאת. כדי לעזור לכוונה הזאת להתממש, אני מצע שאנחנו לא נאשר את החוק עד שהם יבואו עם ההוזלה, ואז נאשר להם מיד את החוק, כי אחרת, אדוני, זה לא יקרה לעולם ואתה יודע איך זה הפוליטיקה, יכול להיות שהממשלה תיפול בעוד חצי שנה, הציבור ימשיך לשלם, העדכון יהיה אוטומטי. ואני מציע – יש לכם חודשיים, נדון בעוד חודשיים, תספרו לנו בכמה אתם מוזילים את אגרות הרכב ונאשר את ה חוק הזה שהוא חוק הגיוני. אבל אם אנחנו מאשרים את זה כך בלי התלייה, אז אני לא רואה את אגרות הרכב פה מוזלות.
שגית אפיק
יש לכם עדיין תביעות תלויות ועומדות?
רבקה לפינר
הסיבה לחוק הזה – אנחנו רצינו כמובן לעשות סדר, אבל קיבלנו הוראה מבית-משפט שהגיעו לשם ואמרו, למה כל אגרה מחושבת אחרת. כי שוב, כל אגרה היתה לפי חוק אחר, לפי תקנה אחרת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מתי קיבלתם פסיקה ראשונה מבית-משפט בעניין הזה?
רבקה לפינר
זה לא פסיקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
או הערה ראשונה – מתי קיבלתם? לפני יותר משנתיים.
רבקה לפינר
קיבלנו את זה לפני כשנתיים. זה היה בפסק הדין פטרסקו, והשופטות אמרה שהמדינה צריכה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז שנתיים לא עשיתם את זה - - -
טליה דולן-גדיש
אני רוצה לענות. אני חושבת שמדובר בשני דברים שונים. מה שחבר הכנסת רוזנטל מדבר עליו זה רפורמה מהותית בגובה אגרות משרד התחבורה. אנחנו עושים עכשיו את העבודה הזאת, אבל התובענות הייצוגיות מדברות לפעמים על סכומים של שקלים בודדים, אבל כשזה מצטבר, ההפסד למדינה נאמד במיליונים. אבל נמצאת פה נציגת משרד התחבורה, אולי היא תענה.
ברוני חירמן
שלום, שמי ברוני חירמן, מנהלת תחום כלכלה-תחבורה, ממשרד התחבורה. אני רוצה להפריד פה בין שני דברים. אנחנו מדברים כרגע על עדכון האגרות בעקבות תובענות ייצוגיות שהוגשו נגד משרד התחבורה. אנחנו פעלנו לבדיקת כל האגרות שנגבות על-ידי משרד התחבורה, הן באגרות תעבורה, הן אגרות טיס והן אגרות הספנות והנמלים. בעקבות שתי תביעות ייצוגיות, פטרסקו וגלמידי, עשינו שינויי סכומי אגרות, האחרון שבהם נכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2016. גיבשנו גם בקשה שכרגע מונחת במשרד המשפטים לבדיקת נוסח תיקון תקנות לתיקון סכומי האגרות בעקבות עדכון סכומים מעוגלים, ומדובר שם בהפרשים של שקלים בודדים.
שלומית ארליך
אולי נגיד מילה בעניין הזה. בדיון האחרון שהיה ביקשנו מנציגי משרד האוצר לעשות איזושהי בדיקה לגבי כמה עוד תיקים נמצאים כרגע שאתם יודעים שאתם צריכים - - -
ברוני חירמן
אנחנו סיימנו את הבדיקה באמצעות משרדי רואי חשבון חיצוניים. גם עשינו בדיקת הצלבה פנימית, הגענו לאותן תוצאות עם רואי החשבון. בתחום תעבורה יישמנו את התיקונים האלה. האחרון נכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2016. בתחום אגרות הטיס אין צורך לבצע שינויים כי זה אגרות שנכנסו לפני מספר שנים לא גדול.
שלומית ארליך
אז נשאר לנו רק הנמלים והספנים.
ברוני חירמן
הנמלים והספנות – מבחינתנו סיימנו את העבודה לעדכון הסכומים, וזה מונח במשרד המשפטים רק לבדיקת נוסח.
שלומית ארליך
אתם יודעים להעריך כמה זמן ייקח לכם להעביר את התיקונים האלה?
ברוני חירמן
נמצאת כאן נציגת משרד המשפטים שאולי תרצה להתייחס.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - אנחנו לא נעביר את זה. או שנעשה התליה או שנוציא את אגרות הרכב מהמנגנון הזה, שהן יהיו תקועות ככה - - - אין שום בעיה, עד שיבואו אלינו. זה או-או.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
והמשמעות פה היא העלאת מסים.
היו"ר משה גפני
לא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
למה לא?
היו"ר משה גפני
המנגנון הוא מנגנון פחות או יותר נכון, אבל מיקי טוען, ואני חושב שהוא צודק, שבמנגנון הזה אתה אומר, א ני משלים לחלוטין עם אגרת הרכב שהיא גבוהה יחסית לעולם ואני נותן להם גם מנגנון עדכון. זה מה שהוא טוען.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל המשמעות של מנגנון העדכון זה התייקרות שוטפת.
היו"ר משה גפני
לא, זה יכול להיות ירידה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נדיר. יש היום מנגנון, הבעיה היא שהמנגנון לא אחיד.
היו"ר משה גפני
אתם מסכימות שאגרת הרכב תצא מהחוק?
רבקה לפינר
אז יש לה מנגנון משלה, היא תתואם לפי מנגנון משלה. אותו דבר, הצמדה למדד. אין כאן הבדל משמעותי כל כך. המועד אולי שונה קצת, אבל גם כיום - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו נקבע דיון, נניח בעוד חודשיים או שלושה חודשים, לגבי אגרת הרכב שהיא גבוהה.
רבקה לפינר
אתה מדבר על כך שהיא גבוהה, אבל לא מדובר על מנגנון ההצמדה - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי. לא צריך להסביר לי שש פעמים. הבנתי, אמרתי, מבלי להיכנס לפרטים והתביעות הייצוגיות וכל מה שנלווה לעניין הזה, ההיגיון פה הוא היגיון מובן. האם הוא עומד בכל הכללים או בכל המקרים שעוד עלולים להגיע בעתיד? יכול להיות שכן ויכול להיות שלא.

מעלה חבר הכנסת מיקי רוזנטל ומצטרף אליו גם חבר הכנסת עודד פורר, וגם אני הקטן מצטרף אליהם – יש אגרת רכב שהיא אגרה של משרד התחבורה, שהיא מאוד גבוהה יחסית למה שקורה בעולם. אם אנחנו בוועדת הכספים עוברים את החוק הזה כמות שהוא, שהוא חוק טוב, לא אמרתי משהו אחר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש עוד הרבה אגרות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל זה הרוב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה הרוב, נכון. זה פוגע בשכבה הכי רחבה - - -
היו"ר משה גפני
האגרה פה היא אגרה מאוד רחבה יחסית למה שקורה בעולם. השאלה היא אם אפשר להחריג את זה ולבוא לפה עם הוזלה, ואז זה יצטרף לתוך המנגנון הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להוסיף, אדוני. סליחה, אני נכנסתי באיחור, אבל גם לא חשבתי בכלל על העניין.

הרי למה משמשות האגרות האחרות? בא עסק להוציא רישיון עסק, בסוף העסקים הקטנים האלה שהשתנו עליהן בשנה האחרונה, גרוסו מודו, כמה עשרות אלפי שקלים - - -
היו"ר משה גפני
לא משנה, אחרת יהיה מדד. מה זה משנה? זה רק עושה סדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש גם היום מנגנון עדכון, אבל הוא לא אחיד.
היו"ר משה גפני
בדיוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת הבעיה וצריך לסדר את זה. אבל המאבק שלנו צריך להיות שאגרת הרכב שהיא גבוהה מאוד, שהיא לא תתעדכן בכלל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני בכלל לא חושב שאגרות צריכות להתעדכן אוטומטית. אני חושב שאגרה צריכה להיות סכום קבוע, וכשרוצים לעדכן אותה, שיבואו לפה.
קריאה
אחת לשנה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כשאתם מרגישים שיש צורך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שר האוצר מוריד מסים. מה הבעיה? צריכים שהאגרות ירדו. אם המסים יורדים, מה הבעיה שגם האגרות ירדו?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נניח שהאגרה היא 1,000 שקל לשנה. אתם רוצים להעלות אותה – תבואו לפה. אתם לא רוצים – אל תעלו אותה. היא לא חייבת לעלות.
שגית אפיק
עד היום כשהמדד ירד, הורדתם?
טליה דולן-גדיש
בוודאי, בוודאי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בוודאי? כמה פעמים ירד - - - בעשור האחרון? בואי תספרי לנו.
טליה דולן-גדיש
היתה לנו הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה, למרות שכתוב עלייה, להוריד. פנינו עם זה.
היו"ר משה גפני
אתן עושות טעות. הנושא הזה הוא נושא שאפשר לפקח עליו ואפשר לא, בסדר, החוק הוא סביר. אבל הבעיה שאנחנו נתקלים בה היא התופעה של האגרות הגבוהות. משרד האוצר מוכן ללכת בעניין הזה לקראת האזרחים? זאת השאלה.
רבקה לפינר
אני רוצה לענות לזה.
היו"ר משה גפני
אל תגידי רק משפטית. זה לא נושא משפטי.
רבקה לפינר
לא, זה לא נושא משפטי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה ההכנסות השנתיות מאגרות? - - -
היו"ר משה גפני
רגע, תן לה לדבר. נשמע רגע. דקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נתון חשוב. כמה הכנסות מאגרות?
רבקה לפינר
כשבעה מיליארד, 70% מזה זה משרד התחבורה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה בדיוק עודף הגבייה. אולי אפשר לבטל את האגרות.
שגית אפיק
70% מזה זה משרד התחבורה?
רבקה לפינר
כ-70%, כן.
שגית אפיק
ואם העדכון לא יהיה אחת לשנה? כשהמדד עולה, למשל, לעשות את המנגנון עדכון קצת יותר מרווח. יש - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה גביית יתר. שר האוצר הבטיח להחזיר את הכסף לאזרחים. הנה, אל תעדכנו את האגרות. זה החזר כסף מצוין לאזרחים.
ברוני חירמן
בשנתיים האחרונות המדד ירד ואנחנו הפחתנו את האגרות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל ב-20 השנים האחרונות המדד עלה ואתם העליתם את האגרות. ברוב המקרים המדד עולה, והצפי לשנים הקרובות הוא שהוא רק יעלה.
ברוני חירמן
מנגנון העדכון מנוסח כיום בהתאם לשיעור שינוי המדד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אפשר לקבל רשימה? - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו הולכים סחור-סחור, ואמרנו בהתחלה את הנושא הבעייתי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא אוהב אגרות - - -
היו"ר משה גפני
בסדר. יש כאלה שלא אוהבים מס הכנסה. מה לעשות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני בעד מס הכנסה. אני אומר, אי אפשר - - - בכל כך הרבה אפיקים. בסוף האזרחים צריכים - - -
היו"ר משה גפני
אבל עודד, זה לדיון אחר. זה לא הדיון הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל זה הדיון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש שתי אלטרנטיבות - - -
היו"ר משה גפני
רגע, רגע, לפני שאנחנו מגיעים למה עושים. האם משרד האוצר יסכים להוזיל את מחירי האגרות, שהן גבוהות באופן יחסי למה שקורה בעולם? זאת השאלה. אם כן, אני יכול להציע כל מיני דרכים איך אנחנו עושים את זה. אודי, בבקשה.
אודי אדירי
אני פה במקרה, אבל זה בסדר. אני מסיפור אחר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לחדר הזה לא נכנסים במקרה.
אודי אדירי
אגרות הרכב, שזה המסה הגדולה, זה אגרות שבסופו של דבר משתלמות לאוצר המדינה.
היו"ר משה גפני
כן, ברור.
אודי אדירי
זה חלק מהכנסות המדינה, זה חלק מהתקציב, זה חלק מהתקציב הרב-שנתי.
היו"ר משה גפני
אבל זה גבוה מדי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה חלק מהתאגיד.
אודי אדירי
אני לא יודע אם זה גבוה מדי. היה על זה דיון מקביל די ארוך, לדעתי, בוועדת הכלכלה לפני כשבועיים. אגב, במיסוי רכב יש לא מעט היגיון מקובל ונכון, הוא נכון תחבורתית, הוא נכון כלכלית. אתם יודעים כמה כלי רכב קונים בישראל בשנה? אתם יודעים את ההשלכות של זה. אגרת הרכב זה מס הרכב היחידי שהוא פרוגרסיבי. הוא גבוה יותר למי שקונה רכב יקר, והוא זול למי שקונה רכב זול ואם יש רכב משומש הוא נמוך יותר. ביחס למסים אחרים על הרכב, ביחס לבלו, למשל, יש בו גם מידה מסוימת של צדק חברתי.

אף אחד לא אוהב אגרות, אף אחד לא אוהב מסים. אבל אם אני מסתכל על כל הכנסות המדינה, אני לא בטוח שבניתוח כללי אגרות הרכב זה המקום – הרי בסוף זה כסף, זה לא, בוא נעשה הטבה של 20 מיליון שקל, מצאנו איזו לקונה. זה ארבעה מיליארד שקל בהכנסות המדינה. זה דבר משמעותי. התחליף לזה זה אחוזי מע"מ, התחליף לזה זה אחוזי מס הכנסה, מס חברות. זה לא משהו קטן. אז אני לא חושב שבאמת מישהו פה חושב שאגרות הרכב זה הרעה החולה, זאת אומרת, אם התחליף זה עכשיו העלאת אחוזי מע"מ או העלאת מס חברות.
קריאה
- - -
אודי אדירי
בסוף מדינה משתלמת מהכנסות שונות והוצאות שונות. בסך הכול אפשר לבחון ולשאול אם כל מערכת המס בישראל גבוהה. זה ידוע גם שמשרד האוצר ושר האוצר כן עושה מאמץ להפחית איפה שאפשר. בסוף צריך לממן את הוצאות המדינה. זה לא רלוונטי אם אגרת הרכב היא גבוהה או לא. בסוף זה חלק מהכנסות המדינה ממסים. ובסופו של דבר, אני לא חושב שמישהו חושב שבתוך הכנסות המדינה ממסים דווקא אגרת הרכב היא הרעה החולה, היא הלא-צודקת.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לנו בעיה. אתה רוצה לנהל דיון על הבלו? אין שום בעיה, אבל זה לא הדיון. אדוני, זה נכון שזו מערכת שלמה של מיסוי, מצד אחד. מצד שני, יש פה חריגה בלתי סבירה במה שמקובל בעולם, ואנחנו חייבים להוריד את הדבר הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה הולך להפחתת תאונות, הכסף הזה? זה הולך לבטיחות בדרכים? תקנו עוד ניידות בכסף הזה.
אודי אדירי
חבר הכנסת ברושי, כן יש גידול דרמטי בהשקעות הממשלה בתחבורה בתקציב הזה, גם בבטיחות בדרכים. בעיקר בדברים אחרים, אבל גידול דרמטי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, שמעתי הבוקר את שר האוצר - - -
היו"ר משה גפני
לא, תעשה לי טובה, אל תתחיל דיון - - - על שר האוצר אפשר לדבר - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, אני רוצה להגיד לך איפה אתה משלם את המחיר. אתה כיושב-ראש הוועדה מופיע כמי שמאשר את התוספות, ושר האוצר מחלק את המתנות. כלומר, שר האוצר מודיע שהוא מקטין את המסים בהיקף שהוא גדול מהקיצוץ הרוחבי שהיה לא מזמן באישור שלך. אתה מעלה את האגרות כי אתה מבצע את החלטות הקואליציה שאתה חלק ממנה, ושר האוצר הוא זה שמקטין את יוקר המחיה וזה שמחזיר את הכסף לאזרחים. הוא מסביר שהוא מחזיר את הכסף לאזרחים. לכן יש פה בעיה וצריך לשקול אם במציאות הזאת - - -
היו"ר משה גפני
רבותי, אני לא מסכים לדבר הזה. איתן מדבר. וגם אין לנו זמן עכשיו להתחיל - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע, אבל זה חשוב.
היו"ר משה גפני
אבל להפריע לאיתן זה חשוב?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא. חס וחלילה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רציתי לומר, אני תמיד חשבתי, אנשי הממשלה, שעדיף לפני שמחלקים לא לקחת. יותר טוב לקחת פחות מאשר לחלק אחר-כך, כי האיש עצמו, האזרח, הוא הגזבר, הוא מנהל הכספים הכי טוב של עצמו. תיקחו פחות ואל תחלקו את זה אחר-כך. אם יש עכשיו עודף גבייה, אם רק לא מזמן עשינו קיצוץ רוחבי ועכשיו מצטערים, אם הולכים להפחית מסים, אז זה כפי שאנחנו אמרנו, מפחיתים את המסים הישירים ומגדילים את המסים העקיפים. בסוף, יקר לחיות פה.
אורי זיסקינד
שמי אורי זיסקינד מרשות המסים. אנחנו שייכים לדיון הבא, אבל אולי בכל זאת יש לנו בשורה שקצת מתחברת לזה. יש החלטת ממשלה שאנחנו ניגע בה בדיון הבא, שמדברת על עידוד של תחליפי נפט בכלל, במסגרתה, אל בדיון הקרוב, בהמשך פטור מאגרות לרכבים שנוסעים על גז טבעי דחוס, פטור מלא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שאין כאלה, וספק אם יהיו כאלה, אבל בסדר.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני צוחק כל הדרך לבנק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מכוניות צעצוע גם אין. אין בלו. אני אומר לך, אין בלו. נו די, באמת. עם מי אתם סוחרים פה? מה, אתם סוחרים?
אורי זיסקינד
חשבתי שנביא בשורה טובה גם.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, בואו נעשה סדר. אפשר רגע לסיים את התוכניתה אומנותית?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איזה תוכנית אומנותית? רגע, אתה לא מסכים איתי, אדוני? רגע, אתה מסכים איתי?
היו"ר משה גפני
מסכים. אבל רגע, בואו נעשה סדר. במיוחד כשאיתן מדבר - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, איתן סיים.
היו"ר משה גפני
בשעה שהוא מדבר, והוא מדבר דברי טעם, אז אני רוצה לענות. בואו נעשה סדר.

יש הצעת חוק. הצעת החוק איננה רלוונטית לכל מה שדיברנו קודם, היא רק נושקת לו, אבל היא איננה רלוונטית מכיוון שמדובר על לעשות סדר בתשלום האגרות. ואני לא בטוח, אני רוצה שיקריאו את זה, אני רוצה גם שנדבר על העניין, אני לא חושב שנצביע היום, אבל זה חלק אחד, לא קשור למה ששר האוצר אומר ולא קשור למה שאני אומר, וגם לא קשור למה שאתה אומר בעניין הזה.

יש חלק שני שכתוצאה מהדיון הזה הועלה כאן לראשונה על ידי מיקי רוזנטל, אחרי זה על ידי האחרים, הועלה העניין הזה שהוא איננו קשור לחוק, שיש אגרות גבוהות, בעיקר אגרות רכב. אם אנחנו לא מאשרים את החוק הזה, אגרת הרכב תישאר גבוהה והיא גם תוצמד למדד. היא מוצמדת גם היום. לכן האמירות של מה שקורה מסביב, שכן יורידו מסים ולא יורידו מסים, אינן רלוונטיות לגבי העניין הזה. אנחנו מחפשים דרך, ואנחנו כל הזמן מתנהלים מול החוק הזה כמות שהוא, ובחוק הזה יש היגיון. לא זה הנושא. אנחנו, תוך כדי הדיון הזה, מדברים אם יש כוונה להוזיל את האגרות האלה שהם גבוהות.

אומר אודי שלא. בסדר, צריך להתמודד עם העניין הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אדוני, אני הצעתי שתי חלופות. הצעתי הצעה אחת שלא נאשר את זה עד שהם יביאו הוזלה - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אז הם לא יביאו את זה בכלל לדיון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע. אבל החלופה השנייה היא שאגרת הרכב תהיה לא צמודה מעכשיו, וכשהם ירצו להעלות אותה בעתיד הם יבואו הנה לקבל אישור, ואז יהיה בידינו לפחות העניין שהם לא יוכלו לאשר את זה.
קריאה
יש כבר מנגנון קיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לבטל את מנגנון ההצמדה בכלל - - -
היו"ר משה גפני
תקריאו בבקשה את החוק, ואנחנו נוסיף סעיף להצבעה ונצביע, אם תסכימו. נוסיף סעיף שאגרת הרכב לא תוצמד במשך שנתיים. תקריאו את החוק.

יש מישהו מהאורחים שקשור לעניין הזה?
קריאה
אין לנו רכבים. אנחנו כולנו עם אופניים חשמליים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - שיהיה רישיון, ואז תהיה אגרה על אופניים חשמליים.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתם עם אופניים חשמליים שנוסעים על גז.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אגב, זה הכנסה של כמה מאות מיליונים למדינה, האגרות על האופניים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני בעד שתהיה אגרה על אופניים חשמליים, והם יוכלו להוריד את אגרת הרכב.
היו"ר משה גפני
תקריאו בבקשה את החוק.
טליה דולן-גדיש
"הצעת חוק לעדכון אגרות, התשע"ז-2017

הגדרות

1.

בחוק זה –

"אגרה" – אגרה המשתלמת לאוצר המדינה, ובכלל זה אגרה כאמור שמשמשת למימון הוצאה המותנית בהכנסה;"
שלומית ארליך
אתם הזכרתם את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ואנחנ ודיברנו בדיון הקודם גם על המכתב שהוציא היועץ המשפטי לכנסת. ההצעה פה מדברת על אגרה שמשתלמת לאוצר המדינה ועל אגרה ייעודית. יש עוד סוגים של דברים שנקבעים אצלנו, למשל, החלטות שכר, של נושאי משרה בכנסת, נושאי משרה שיפוטיים, וכשאנחנו מנסחים את דברי החקיקה, כשאנחנו כותבים עליית מדד אנחנו מתכוונים באמת לעלייה, וכשאנחנו מדברים על שינוי אנחנו מתכוונים לעלייה או ירידה. מה קורה מבחינת העניינים האלה? זה משהו שלא מוסדר בחקיקה אצלכם?
טליה דולן-גדיש
לא. החוק הזה מדבר אך ורק על עדכון אגרות. בחוסר צניעות אני אגיד שהשיטה שנקבעת פה היא שיטה טובה, הגיונית ונכונה. אני מציעה לכם, זה לא בתחום שלי, אולי לתפוס טרמפ על זה. להגיד בחקיקה האחרת שהתיאום ייעשה לפי חוק האגרות. אבל כאן אנחנו מדברים אך ורק על אגרות המשתלמות לאוצר המדינה, גם לא אגרות שמשתלמות לגופים אחרים.
שגית אפיק
כן, כן. ברור.
היו"ר משה גפני
זה לא מדבר על שכר.
שגית אפיק
אנחנו לא בטוחות שאנחנו רוצות להחיל את המודל הזה, ואולי הוא באמת מצוין, אבל אנחנו לא בטוחות ולא יודעות איך הוא ייושם בהמשך ולא בטוחות שהוא יהיה נכון לדברים אחרים. ולכן השאלה שלי לשרית ממשרד המשפטים – אני לא רוצה שאחר-כך ייאמר שלמעשה כיוון שיש חוק כזה שהוא חוק מסגרת לעניין עדכון, זו הפרשנות הראויה והנכונה גם לעניינים אחרים כמו למשל, החלטות שכר, ויש עוד נושאים שקיימים בשטח ושהם לא נכנסים להצעה הזאת.
שרית פלבר
שרית פלבר, ממשרד המשפטים. עלתה שאלה במשרד המשפטים אם לנסות להשתמש בחוק הזה כדי להחיל סכומים אחרים שקבועים בחקיקה היום, אם זה נניח שכר דירקטורים וכדומה, והוחלט בסוף לצמצם אותו.
שגית אפיק
קצבאות, יש המון דברים שהם מכוח הסכמים קיבוציים.
שרית פלבר
נכון. והוחלט בסופו של דבר להתמקד בחוק הזה רק בנושא האגרות, ולא להחיל אותו על סכומים אחרים שבחקיקה, גם מכיוון שהסכומים האחרים עוררו שאלות בין היתר כמו השאלות שאתן ציינתן, ורצו לקדם את החוק הזה גם מפאת הדחיפות של כל התביעות, וגם מכיוון שלגבי החוק הזה ידענו שיש איזשהו היגיון שיכול להנחות אותו, שלגבי הסכומים האחרים אנחנו לא רצינו לקבוע מהי השיטה הנכונה כעת. גם חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מתייחסת לאגרות, ואני חושבת שהיא מדגישה כשהיא אומרת, אנחנו לא אומרים שחוות הדעת צריכה לחול אוטומטית על כל סכום שנקבע בחקיקה, אלא צריך קודם כל לבחון את ההיגיון הכלכלי. יכול להיות שכתבו עלייה ובאמת התכוונו לעלייה.
שגית אפיק
ואתם לא עשיתם את הבדיקה הזאת בצורה מסודרת כדי לדעת מה היתה הכוונה באמת.
שרית פלבר
גם חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה מתייחסת - - -
שגית אפיק
גם הפרשנות אחרי שהחוק הזה יעבור תישאר להיות כפי שהיתה או כפי שיהיה לצורך אותו רציונל של אותו עניין.
שרית פלבר
החוק הזה מתייחס לאגרות, והרציונל שלו חל לגבי אגרות.
היו"ר משה גפני
אוקיי, הלאה. ברור.
שגית אפיק
אגב, שקלתם לעשות את זה הוראת שעה כדי לראות איך זה יהיה בשטח תקופה מסוימת?
טליה דולן-גדיש
לא. אנחנו חושבים שזו דרך נכונה ואנחנו רוצים שיהיה סדר מכאן ואילך.
רבקה לפינר
יש אגרות שמתעדכנות בצורה הזאת. זה לא שזה משהו חדש.
היו"ר משה גפני
טוב, הלאה.
טליה דולן-גדיש
""המדד החדש" – כל אחד מאלה:

(1) לעניין אגרה שנקבעה בידי שר התחבורה – המדד שפורסם בחודש נובמבר האחרון שלפני יום יום העדכון;"
שגית אפיק
צריך להוריד יום אחד.
טליה דולן-גדיש
נכון.

"(2) לעניין אגרה שנקבעה בידי שר המשפטים – המדד שפורסם בחודש יולי האחרון שלפני יום העדכון;

(3) לעניין כל אגרה אחרת – המדד שפורסם בחודש ספטמבר האחרון שלפני יום העדכון;"
שלומית ארליך
למה עשיתם את ההבחנה במדדים?
טליה דולן-גדיש
עשינו את החלוקה הזאת מטעמי נוחות של משרד המשפטים. למעשה, אנחנו אומרים שכל האגרות של כל משרדי הממשלה, למעט משרד התחבורה, יתפרסמו ב-1 בינואר לפי מדד נובמבר. אגרות של משרד המשפטים, מכיוון שגם שם יש יחסית לא מעט אגרות, יתפרסמו גם ב-1 בינואר, אבל לפי מדד ספטמבר - - -
קריאות
לא, יולי.
טליה דולן-גדיש
כן, ספטמבר ויולי. ואגרות משרד התחבורה ב-1 באפריל, מטעמי נוחות. הכול מתואם עם משרדי הממשלה ועם משרד המשפטים.

""המדד היסודי" – המדד שפורסם שנה לפני המדד החדש;

"יום העדכון" – כל אחד מאלה:

(1) לעניין אגרה שנקבעה בידי שר התחבורה – 1 באפריל בכל שנה;

(2) לעניין כל אגרה אחרת – 1 בינואר בכל שנה;

"יום התחילה" – יום תחילתו של חוק זה כאמור בסעיף 7;

"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

תחולה

2.

(א) הוראות חוק זה יחולו על כל אגרה שנקבעה בחיקוק, אלא אם כן נקבעו בחיקוק הוראות מיוחדות לעניין עדכון האגרה."
שגית אפיק
אבל מה זה הוראות מיוחדות? העדכון הוא אותו עדכון בכל הוראות החיקוק.
טליה דולן-גדיש
אם מחר ייוולד חוק חדש - - -
שגית אפיק
אבל לא ייוולד. יש דברים שכבר קיימים.
טליה דולן-גדיש
לכן כתוב: הוראות חוק זה יחולו על כל אגרה שנקבעה בחיקוק, אלא אם כן נקבעו בחיקוק הוראות מיוחדות לעניין עדכון האגרה, בחוק ולא בתקנה. זה לפי עצתה של טל גיז, מה שנקרא: חוק מסגרת.

"(ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), על אגרה שנקבעה בחיקוק לפני יום התחילה יחולו הוראות חוק זה, גם אם נקבעו בחיקוק הוראות מיוחדות לעניין עדכון האגרה."
שגית אפיק
פה אתם מצלמים מצב קיים. מה שהיה עד היום לא יהיה, יהיה החוק הזה. מה שיהיה מעכשיו, יצטרך המחוקק לשים לב איזה הוראות עדכון הוא רוצה. אם הוא לא שם לב, אז יחול זה.
טליה דולן-גדיש
נכון. בדיוק.

"חישוב העדכון

3.

(א) אגרה תהיה צמודה למדד וסכומה יתעדכן ביום העדכון לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד היסודי.

(ב) על אף הוראות סעיף 5(א), חישוב העדכון של אגרה שעודכנה ביום העדכון הקודם לפי סעיף קטן (א), ייעשה לגבי סכום האגרה שחושב ביום העדכון הקודם לפי הסעיף הקטן האמור, לפני שעוגל לפי סעיף 4, ואולם חלקי אגורה לא יובאו בחשבון."

פה אנחנו מעגלים את האגרה, תיכף נראה מה אומרות הוראות העיגול בסעיף הבא לצורך הגבייה. אבל מבחינה כלכלית, כשאנחנו באים לעשות את העדכון הבא, אנחנו ניקח את הסכום המדויק, לא את הסכום המעוגל כדי למנוע עלייה או ירידה שלא בהתאם לעליית המדד.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה להוסיף?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שזה לא יחול על אגרת רכב לסוגיה, ושאגרת הרכב תתעדכן אחת לשנתיים.
היו"ר משה גפני
אה, אז זה משהו אחר. לא שלא יחול
אודי אדירי
מה, במקום אחת לשנה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שאגרת הרכב תתעדכן אחת לשנתיים.
אודי אדירי
למה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שיהיה להם זמן להוריד את האגרה.
היו"ר משה גפני
אגרת רכב תתעדכן בעוד שנתיים – הוא מציע פה סעיף.
אודי אדירי
אבל קודם כל, יכול להיות שהעדכון הקרוב הוא שלילי. אבל אני לא נכנס לזה. אני לא חושב שזה פותר איזושהי בעיה. כל המטרה של החוק הזה היא לעשות את זה עכשיו אחיד, מקצועי, נקי.
טליה דולן-גדיש
זה בשלבים הבאים, אבל אני בכל זאת אתייחס לזה עכשיו. שימו לב שאגרת משרד התחבורה לפי החוק הזה מתפרסמת ב-1 באפריל. שימו לב גם שאנחנו מבקשים שיום התחילה של החוק הזה יהיה ב-2 באפריל.
היו"ר משה גפני
את חוזרת על זה כל הזמן. הוא אומר משהו אחר לגמרי. הוא אומר, בבקשה, שימי פה סעיף שאגרת הרכב יורדת ב-30%.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שהיא לא מתייקרת. אם המדד יורד ואתם רוצים להוריד, אין בעיה. היא לא מתעדכנת למעלה. היא יכולה להתעדכן למטה, אם אתם רוצים, בכיף.
היו"ר משה גפני
אודי, יש דרך להוריד את זה?
אודי אדירי
לא. אני אומר עוד פעם, אתם לוקחים כאן ארבעה וחצי מיליארד שקל בהכנסות המדינה בדיון שהוא דיון שבא לעשות דברים יותר נכונים ויותר מקצועיים. ואתם אומרים, ארבעה וחצי מיליארד שקל מהכנסות המדינה – בואו נקפיא אותם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא. אנחנו מדברים רק על העדכון.
אודי אדירי
- - - זה הפוך ממטרת החוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
העדכון הזה הוא עניין של מיליונים בודדים. אנחנו לא מדברים על כל האגרה. כשתורידו את האגרה, אנחנו נשמח ונודה לכם, אבל בינתיים לא - - -
אודי אדירי
מה זה פותר? זה הפוך ממטרת החוק. כל מטרת החוק היא ליצור האחדה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע, והמטרה שלי היא להוזיל את יוקר המחיה במדינת ישראל ואתם לא עושים מספיק בעניין הזה.
טליה דולן-גדיש
"עיגול סכומים

4.

סכום שהתקבל כאמור בסעיף 3(א) יעוגל כדלקמן:

(1) סכום שהוא קטן מ-10 שקלים חדשים, יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 אגורות; סכום של 5 אגורות יעוגל כלפי מעלה;

(2) סכום שהוא 10 שקלים חדשים או יותר אך נמוך מ-100 שקלים חדשים, יעוגל לשקל החדש השלם הקרוב; סכום של 50 אגורות יעוגל כלפי מעלה;

(3) סכום שהוא 100 שקלים חדשים או יותר אך נמוך מ-1,000 שקלים חדשים, יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של חמישה שקלים חדשים; סכום של שני שקלים וחמישים אגורות יעוגל כלפי מעלה.

(4) סכום שהוא 1,000 שקלים חדשים או יותר, יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשרה שקלים חדשים; סכום של חמישה שקלים יעוגל כלפי מעלה."
שגית אפיק
אם אין הוראת עדכון בחוק מסמיך מסוים. אין דבר כזה?
טליה דולן-גדיש
אני לא חושבת שיש דבר כזה.
שלומית ארליך
אבל אם יש דבר כזה, אם יש חוק שאין לו הוראה - - -
טליה דולן-גדיש
אז זה לא חל.
שגית אפיק
אז החוק הזה לא יחול?
טליה דולן-גדיש
זה כן יחול, אבל למיטב ידיעתנו אין דבר כזה.
שגית אפיק
זאת אומרת, גם אם אין הוראת עדכון בחוק מסמיך לאגרה - - -
רבקה לפינר
אבל אני לא מכירה אף אגרה שאין לה עדכון.
טליה דולן-גדיש
"סכום האגרה המעודכן ופרסומו

5.

(א) סכום האגרה המעודכן יהיה הסכום שעודכן לפי סעיף 3 ועוגל לפי סעיף 4.

(ב) הודעה על סכום האגרה המעודכן כאמור בסעיף קטן (א), תפורסם ברשומות בידי השר הממונה על ביצוע החיקוק שלפיו נקבעה האגרה, אלא אם כן נקבע בחיקוק כי הודעה על סכום אגרה מעודכן תפורסם בידי גורם אחר.

הוראות מעבר

6.

(א) על עדכון אגרה קיימת ואגרה חדשה ביום העדכון הראשון שלאחר יום התחילה, יחולו הוראות אלה:

(1) סכום האגרה הקיימת שיעודכן כאמור, הוא הסכום המעודכן של האגרה הקיימת כפי שפורסם ברשומות לאחרונה לפני יום התחילה;"
שלומית ארליך
טליה, סליחה שאני עוצרת אותך. אני חושבת שבדיון הקודם אמרת שב-6(א) אתם רציתם להשמיט את "העדכון הראשון שלאחר יום התחילה". יכול להיות?
טליה דולן-גדיש
לא, זה ב-(2). עכשיו אני קוראת את התיקון של (2). במקום מה שכתוב כאן, אנחנו רוצים שייכתב:

"(2) המדד היסודי שלפיו תעודכן אגרה קיימת כאמור בסעיף 3(א), יהיה המדד שלפיו חושב סכום האגרה שפורסם ברשומות כאמור בפסקה (1);"

למה אנחנו רוצים את זה? שמא יש אגרה ששכחו לעדכן אותה מ-2007 או שעדכנו אותה אבל לא פורסם ברשומות. אנחנו רוצים לעשות פה דבר מסודר. אם האגרה האחרונה שעודכנה ופורסמה היתה ב-2007, אנחנו ניקח אותה אגרה שפורסמה ב-2007 ונמדד אותה לסכום הנכון ל-1 בינואר 2018, עם המדד שלפיו היא עודכנה לאחרונה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, אתם תכניסו במכה את כל עליות המדד של? - - -
טליה דולן-גדיש
עליות הממד האלה נמצאות בחוק, רק יכול להיות - - -
שגית אפיק
הם מרפאים בעיה שיכול להיות - - -
טליה דולן-גדיש
של אי ביצוע החוק הקיים.
שגית אפיק
על ידי הממשלה?
טליה דולן-גדיש
על ידי הממשלה. בדיוק כך.
רבקה לפינר
היו מקרים שהם העלו את האגרה אבל הם לא פרסמו את העלייה כי זה רק דקלרטיבי. זה לא קונסטיטוציוני. במקרים כאלה, אם אנחנו לוקחים את האגרה ממקום מסוים, אנחנו רוצים גם את המדד שלפיו היא חושבה כדי שזה יהיה אחיד.
טליה דולן-גדיש
זו הוראת מעבר במסגרת עשיית הסדר. אם משרד מסוים עדכן את האגרה ולא פרסם אותה, אנחנו לוקחים את האגרה שפורסמה ב-2007 – צריך היה למדד אותה גם עד עכשיו, עד 2017. אנחנו ממדדים אותה ל-2018.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, הוא פרסם את האגרה ב-2007, הוא עדכן אותה לאורך כל עשר השנים האלה אבל לא פרסם.
טליה דולן-גדיש
נכון, נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את לא מדברת על מצב שהוא פרסם אגרה ב-2007, והוא לא העלה אותה בכלל - - -
שגית אפיק
אבל זה מתייחס גם למצב הזה.
טליה דולן-גדיש
אז הוא פעל בניגוד לחוק - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש מצב כזה בכלל?
טליה דולן-גדיש
לא שאנחנו יודעים, אבל יכול להיות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ואז מה יקרה לאותה אגרה?
שגית אפיק
היא תעודכן לפי החוק הזה, עשר שנים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא תעודכן במכה אחת לעשר שנים?
טליה דולן-גדיש
היא תעודכן במה שהיא היתה צריכה להיות מעודכנת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני בדעה שאגרה שהממשלה טעתה ולא עדכנה אותה במהלך עשר השנים, אז זה יהיה סכום האגרה הקובע ליום אישור החוק, ומפה תתחילו לעדכן אותה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני הולך למה שנקרא: כפיים נקיות. אם אתם צודקים ויש אגרה אחת או שתיים, תביאו אותן לפה ונראה על מה מדובר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ולא שפתאום אנחנו נגלה שאיזושהי אגרה קפצה ב-30%.
שגית אפיק
טליה, אם לא עדכנתם עשר שנים אז אל תיקחו - - -
קריאה
אבל הם כן עדכנו?
שגית אפיק
אם הם עדכנו אבל לא פרסמו, זה מצב אחד. אבל אם לא עדכנו בכלל - - -
רבקה לפינר
אבל איך נבדיל בין זה לזה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך איך. הסכום האחרון שנגבה מהאגרה הוא הסכום הקובע וממנו תתחילו לעדכן. זה הכול. הסכום האחרון שגבו אגרה בעניין מסוים זה הסכום הקובע, ומפה ואילך אתם מתחילים לעדכן אותה.
היו"ר משה גפני
אתם מעלות בדעתכן שאנחנו נאשר את זה עכשיו?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אגב, היה ראוי שהייתם מביאים את המסמך הזה עם ייפוי של כל האגרות של משרדי הממשלה, באיזה סכומים הם, מה הם מהווים מכלל הכנסות - - -
טליה דולן-גדיש
זה מופיע באתר של מינהל הכנסות המדינה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני יכול ללכת להרבה אתרים. אני גם יכול לעשות מחקר בעצמי. אני גם יכול לכתוב הצעות חוק לבד. אבל אתם באים עכשיו עם תיקון חקיקה, והיה ראוי שהייתם מביאים את הנתונים האלה בפני הוועדה. מה שאמרת עכשיו, יכול להיות שיש אגרה שהיא תקפוץ ב-30%, אבל יכול להיות, לא יודעים, אולי כן, אולי לא, תאשרו, נצביע על זה. את חיה בנוח עם זה שאני אצביע בעיוור על העניין הזה? הסכום האחרון ששולם בעד אותה אגרה הוא הסכום הקובע, וממנו תתחילו לעדכן.
שגית אפיק
זה יהיה מאוד הגיוני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה הכי פשוט, זה גם הכי נכון מבחינה חוקית.
קריאה
ההבחנה אולי בין עודכן לבין פורסם.
שגית אפיק
אתם אומרים שאתם לא יודעים להבחין בין עודכן לבין פורסם.
רבקה לפינר
לא, אפשר לכתוב במקום: פורסם ברשומות, ואז אני אצטרך לקבל מהמשרדים את כל - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אל תכתבי. תכתבי: הסכום האחרון שגבו בעד אותה אגרה. זה הכול.
שגית אפיק
אבל אם זה לא פורסם, אז הציבור לא ידע מזה. למה אתן מבחינות? - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, בואו נסיים את החלק הזה. אנחנו לא מאשרים את הסעיף הזה. נקודה. לא מאשרים אגרה שלא עודכנה עשר שנים ופתאום היא תקפוץ ב-30%–40% ואנחנו נהיה אחראים לזה מבלי לדעת אפילו. הסעיף הזה לא יאושר וחבל על הדיבורים.
יצחק וקנין (ש"ס)
אם אתם מציגים את זה פה, אני יכול להבין. אבל אתם לא מציגים פה כלום. אני נותן לכם צ'ק פתוח - - -
היו"ר משה גפני
להפסיק את הדיון הזה. מה, פתאום עולה פה טרמפ, מדד שלא עדכנתם או אגרה שלא עדכנתם? עכשיו אנחנו נאשר את זה בדרך אגב? תביאו את הרשימה.
טליה דולן-גדיש
האם אתם רוצים שיהיה כתוב בסעיף קטן (1): סכום האגרה הקיימת שיעודכן כאמור הוא הסכום המעודכן של האגרה הקיימת כפי שעודכן לאחרונה לפני יום התחילה, ואז אם מ-2007 נבדוק ונראה שלא עודכן, ניקח את הסכום של 2007 - - -
היו"ר משה גפני
אתםיודעים להגיד לנו על מה מדובר? מה זה האגרות, אתם תדעו להגיד לנו?
טליה דולן-גדיש
אנחנו נצטרך לבדוק.
היו"ר משה גפני
תגידו לנו, שנדע על מה מדובר.
טליה דולן-גדיש
אנחנו לא בטוחים שיש כאלה. אנחנו נבדוק עם המשרדים.
היו"ר משה גפני
בסדר, תגידו לנו על מה מדובר.
שלומית ארליך
טליה, אבל גם למה להתייחס ל"עודכן" ולא ל"פורסם"? פורסם זה בעצם הוראה שמא]שרת לציבור להיות מודעים למה צריך לשלם. אם זה לא פורסם, אז מה? - - -
רבקה לפינר
משום שבאתרים של המשרד כן היה - - -
שלומית ארליך
בסדר, אבל יש משמעות לפרסום.
רבקה לפינר
באתר של - - -
שלומית ארליך
אבל לא סתם יש פרסום ברשומות. הפרסום ברשומות נועד כדי שהציבור יידע.
רבקה לפינר
- - -
קריאות
- - -
טליה דולן-גדיש
- - -
שלומית ארליך
בסדר, אבל אין מה לעשות, אי אפשר להשית את זה על הציבור כי המשרד היה רשלן.
שגית אפיק
- - - אם לא פרסמת, אל תעלי את זה בבת אחת, אלא תיקחי את הסכום שהיה בפעם האחרונה ומרגע זה ואילך תתחילי לעדכן.
טליה דולן-גדיש
אבל יכול להיות שיש משרד שהעלה ולא פרסם.
שגית אפיק
אבל זה לא בסדר.
טליה דולן-גדיש
ברור שזה לא בסדר.
שגית אפיק
אז עכשיו המחוקק אומר לך, אני לא רוצה להכשיר את זה אחורה. זה מה שאומרים לך כאן.
רבקה לפינר
לא, זה לא להכשיר, זה אחרי שעודכן - - -
שגית אפיק
לא, אבל הוא לא רוצה להכשיר את המצב הזה שבו המשרד העלה ולא פרסם לציבור את ההעלאה - - -
טליה דולן-גדיש
אבל המשרד פעל לפי החוק - - -
שלומית ארליך
הוא לא, כי הוא לא פרסם. הוא צריך לפרסם.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לנסח את הסעיף באופן כזה שלא לעלות טרמפ על זה שאנחנו מכשירים פתאום את השינויים שלא היו במשך עשר שנים. זה הכול. טוב, תנסחו את זה - - -
שגית אפיק
לא, רגע. מה לנסח? זה או להוריד את זה או לעשות הסדר אחר. אין לנו מה לנסח. תגידו מה אתם רוצים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
במפא"י היו מקימים ועדה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אם לא עדכנו, זה בעיה של המשרד, אז שהאגרה תישאר כפי שהיא וזה הכול. אם לא עדכנו אותה, זה בעיה שלכם, זה לא בעיה שלנו.
טליה דולן-גדיש
אתם רוצים שנכתוב: "שעודכן"?
שגית אפיק
לא, זה אל עוזר לנו.
טליה דולן-גדיש
אתם רוצים: "שעודכן ופורסם"? מבחינה פיסקאלית זה יכול להביא אותנו לירידה מאוד משמעותית בהכנסות המדינה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז תציגו לנו את הנתון.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני לא מתרשם ממה שאת אומרת. או שתביאי לי לפה את הנתונים, תניחי לי את האגרה, תגידי לי איזו אגרה זאת – את לא יכולה לקבל ממני צ'ק פתוח, אני לא מוכן לתת לך אותו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, בואו נראה את מפת האגרות.
היו"ר משה גפני
תסיימי את ההקראה.
טליה דולן-גדיש
התיקון שאנחנו רצינו להכניס בסעיף קטן (2), אמר:

הוראות מעבר

6.

(א)

"(2) המדד היסודי שלפיו תעודכן אגרה קיימת כאמור בסעיף 3(א), יהיה המדד שלפיו חושב סכום האגרה שפורסם ברשומות כאמור בפסקה (1);"

(3) המדד היסודי שלפיו תעודכן אגרה חדשה שתיוולד אחרי החוק או שסכומה ישונה שלא בשל שינוי מדד כאמור בסעיף 3(א), יהיה המדד האחרון שפורסם לפני מועד קביעת האגרה.

(ב) בסעיף זה –

"אגרה קיימת" – אגרה שעודכנה לפני יום התחילה לפי החיקוק שלפיו נקבעה;

"אגרה חדשה" – אגרה שנקבעה לפני יום התחילה ולא עודכנה עד יום התחילה.

תחילה

7."

מכיוון שאנחנו כבר בתחילת 2017, אנחנו מבקשים שהוראת תחילתו של חוק זה לא תהיה ב-1 בינואר 2017, אלא ב-2 באפריל - - -
שגית אפיק
אני מבינה שיש לכם תובעה של הספנות והנמלים – זה יסתיים עד 2 באפריל?
ברוני חירמן
לא, אין תובענה.
שגית אפיק
פשרה?
ברוני חירמן
לא, לא. את כל התובענות והפשרות אנחנו יישמנו. זה תיקון יזום שלנו על-פי אותם עקרונות של התיקונים - - -
היו"ר משה גפני
לא שמעתי. טלי, מה הצעתם?
טליה דולן-גדיש
אנחנו הצענו שסעיף התחילה יהיה ב-2 באפריל 2017.
שגית אפיק
אבל עד אז תסיימו?
טליה דולן-גדיש
גם אם לא נסיים ונבוא עם אגרה חדשה לפי הליכי הבדיקה שנעשה, שתיקבע ביוני או ביולי 2017, הגרה הזאת תעודכן לפי החוק הזה. כלומר, אם האגרה תיקבע ביוני 2017 - - -
שלומית ארליך
אבל שוב, הבעיה היתה בעיה אחרת כי מה שהוועדה הרגישה אי נוחות לגביו זה להכשיר איזשהו מצב שבו אנחנו יודעים כבר עכשיו שיש איזשהו קושי, ובעקבות התובענות והפשרות – הרי המשרד לא עשה את זה באופן יזום - - -
היו"ר משה גפני
טלי, היות ואתם מבקשים את זה ב-2 באפריל, אני מבקש כדלהלן: או שתביאו את האגרות, אני מניח שלא תוכלו לעשות את זה. אני כל הזמן מתייחס לזה כתיקון טכני מהותי, לא לעלות טרמפ על העניין שפתאום אגרות שלא שולמו עשר שנים או שלא עלו עשר שנים או לא עלו חמש שנים, פתאום עכשיו יקפצו. אני לא מסכים לעניין הזה. מה שהיה עד עכשיו, עכשיו מתחיל העדכון החדש שעליו אתם מדברים. אז זה דבר אחד.

דבר שני, אני אבוא בדברים גם עם משרד האוצר לגבי העניין הזה של האגרות הגבוהות, שלא יעודכנו לפרק זמן מסוים. זה לא שאנחנו משנים את הכלל, שנאשר אותו ברגע שנאשר אותו, כמו אגרת רכב יהיו כאלה שאני אבקש ממשרד האוצר שלא יהיה עדכון לפרק זמן מסוים, שנבוא בדברים.

עומדות פה על סדר היום גם תקנות התעבורה, ונראה מתי אנחנו מביאים אותו. אולי עד אז נסיים את זה, אבל אני רוצה שהניסוח יהיה מוכן להצבעה.
טליה דולן-גדיש
אז אנחנו נלך הביתה, נעשה שיעורי בית ונהיה בקשר.
היו"ר משה גפני
אם אתם יכולים להביא את הרשימה, תביאו. אבל אני לא מעריך שאתם תביאו את הרשימה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה הבעיה להביא את הרשימה? יש אותה במשרד האוצר - - -
היו"ר משה גפני
היית מנכ"ל משרד ממשלתי. אתה מכיר את הממשלה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם משרד האוצר רוצה, זה בלחיצת כפתור.
רבקה לפינר
הבעיה באגרות זה לא רק משרד האוצר. כל משרד אחראי על האגרות שלו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היופי במדינה הזאת שמשרד האוצר רואה את כל המשרדים.
היו"ר משה גפני
טוב, אני מבקש לעשות את זה כמה שיורת מהר. זה גם נמצא אצלנו הרבה זמן. אני לא רוצה את זה. והטענה הזאת שיש, למשל, אגרת רכב שהיא אגרה מאוד גבוהה יחסית לעולם - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני ממש לא אוהב את זה שהממשלה מסתירה נתונים.
היו"ר משה גפני
לא להוריד אי אפשר. אפשר לא לעדכן לפרק זמן מסוים ואחרי זה הוא ייכנס למסלול הרגיל. זה מה שאני מבקש.
היו"ר משה גפני
נראה אם משרד האוצר יסכים לעניין הזה. אבל הניסוח הוא חשוב מאוד, מכיוון שגם אם אנחנו לא מדברים על דברים אחרים, הניסוח צריך להיות שלא יהיה טרמפ על העניין הזה.
טליה דולן-גדיש
הנקודה היא שזה לא רק ניסוח. זה מהות.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים