ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/01/2017

הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים, הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים, הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים, הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - החזר כספי של דמי נסיעות והסעות לטיפולי אונקולוגיה ודיאליזה), התשע"ה-2015, הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – החזר דמי נסיעות והסעות לטיפולי אונקולוגיה ודיאליזה), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 418

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, י"ג בטבת התשע"ז (11 בינואר 2017), שעה 9:30
סדר היום
1. הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים

2. הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים

3. הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים

4. הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – החזר דמי נסיעות והסעות לטיפולי אונקולוגיה ודיאליזה), התשע"ה-2015

5. הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - החזר כספי של דמי נסיעות והסעות לטיפולי אונקולוגיה ודיאליזה), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

יוליה מלינובסקי
מוזמנים
מנהלת תחום מיצוי זכויות, משרד הבריאות - נטע הבלין

תחום טכנולוגיות רפואיות, משרד הבריאות - עבדאללה זועבי

מנהלת פיקוח ובקרה - קופות חולים, משרד הבריאות - אריאלה תורן

ע.משנה למנכ"ל, משרד הבריאות - מרים גראשי כהן

אגף תקציבים, משרד האוצר

_

אורן גבע

רפרנט בריאות באג"ת, משרד האוצר - אורן גבע

מנהלת מחלקה, קופת-חולים מאוחדת - ימית ססי

המח' לחינוך וקידום בריאות, כללית

_

פרופ' דיאן לוין

מנהלת מחלקה, שירותי בריאות כללית - יהודית לנגביץ

ממעלות-בנה חולה לוקמיה, המרכז לשלטון מקומי - מיכל גאליס

מנהלת רווחה מעלות, המרכז לשלטון מקומי - כוכי חזן

עו"ס עיריית נשר, המרכז לשלטון מקומי - שלומית פישר

מנהל מח' ראמה, המרכז לשלטון מקומי - ניקולא אסעד

רכזת הסברה ותרבות, העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות - אורלי מיכה

מנכ"ל עמותת דרכי מרים, לעזרת חולי הסרטן בישראל

_

דוד וינגרטן

פרופ', נציג ההסתדרות הרפואית

_

אליעזר רחמילביץ

מנהל דרכי מרים - אהרן וינגרטן

מנהלת השרות הארצי, מכבי שירותי בריאות

_

טלי גפן

מנהלת מח' שירותי רווחה, משרד הקליטה - שרה כהן

קשרי כנסת שלטון מקומי, מ.שלטון מקומי - פנחס קבלו

מנהלת מחלקת חשבות מחוזית, קופ"ח מאוחדת

_

ימית רוזנפלד

עו"ס מחוזית, מחוז ירושלים שפלה

_

ליאת פוקס זך

פעילה, המשמר החברתי - דנה חוגרי

פעיל, המשמר החברתי - יצחק פפו
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

הנגשת מידע ומיצוי זכויות החולים בקופות החולים

הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – החזר דמי נסיעות והסעות לטיפולי אונקולוגיה ודיאליזה), התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום אנחנו דנים בשני נושאים, כל נושא ההסברה, במיוחד למחלות מיוחדות - הצעה לסדר היום שהוצעה לדיון דחוף של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, והצעת חוק שהפכה להצעה לסדר היום של חבר הכנסת יחיאל חיליק בר ורויטל סויד.

ברשותכם, נתחיל בהצעה דחופה של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תודה, כבוד היושב ראש, מחלת הסרטן זו בין המחלות הכי קשות, לצערנו הרב, הרבה אנשים חולים במחלה הזאת. צריך לציין שלא רק דוברי עברית, מושכלים וצעירים שיודעים לחפש מידע נתקלים במחלה הזאת. יש גם כן אוכלוסיות שלא דוברות עברית כשפת אם, אוכלוסיות מבוגרות, שמתקשים מאוד, גם עצם המחלה שהיא מחלה מאוד קשה והרסנית, אבל הם לא מודעים כלל על זכויותיהם.

לא סתם מדינת ישראל הכירה במחלה הזאת ונתנה כל מיני זכויות לאנשים חולי סרטן. לא סתם בכל קופות החולים יש כל מיני תוספות והקלות בקבלת תרופות, בהסעות, ובכל מיני דברים נוספים שמגיע לחולי סרטן. זאת אומרת, שיש הבנה שהמחלה היא כל כך הרסנית שהאנשים צריכים סיוע נוסף - אבל מה, אם אתה לא בריא, צעיר ויודע עברית - אין לך סיכוי להגיע לאותו מידע.

הנושא הזה עלה גם כן מאירוע משפחתי שחווינו - אמא של בעלי חלתה בסרטן, סרטן מאוד קשה, לצערי הרב, וגם נפטרה ממנו שלושה חודשים לאחר מכן. אבא שהוא בן 78, בן-אדם מושכל, ניסה להתמודד עם זה בבחינת העמידה - מה מגיע, איך הוא יכול לסייע, מה הדרכים – להגיד שהוא הצליח בכך, לא, אין שום דרך. עשינו בדיקה, אני והצוות שלי, כמובן, פנינו לכל קופות החולים בשאלה מה קורה. האם המידע כל כך חשוב ורגיש – לרוב המקרים זה גם כן מציל בן-אדם מכל מיני מצבים לא טובים, וצריך להגיד, לרובם האוכלוסייה הזאת לא האוכלוסייה עשירה במיוחד, אז כל פרוטה שם זה חשוב, וכל סיוע זה חשוב, ואם אפשר לקבל מזון מיוחד לחולי סרטן בחינם - אז מצוין. טיטולים – כמה שזה נשמע לא נעים, חשוב. סיוע בהסעות - התברר שאנשים לא יודעים כשהם עוברים כימותרפיה מגיע להם החזר הסעות גם לו וגם למלווה. יש חברות שעושות את זה בקשר עם קופות החולים, אבל מי יודע על כך? אין ידע, אין דאגות. צריך לציין שכל זה הרבה כסף מן הסתם, אחרי כל זה, אחרי כל הסיפור הזה עומדת השאלה כמה כל ההטבות האלה עולות, ולמה כל כך חשוב לא ליידע את האנשים על זכויותיהם.

כמובן פנינו בכתב לכל קופות-החולים, התשובות היו – יש לנו, אבל לא מעודכן, אין לנו, לא מעודכן. אני לא הסתפקתי רק בתשובות רשמיות, כי מאוד קל לכתוב במייל. הלכנו לסניפים, עברנו על כל קופות החולים פעמיים, לא הסתפקנו בסעיף אחד. הלכנו לכל קופת-חולים פעמיים שלא יהיה טעות סופר.

אז ככה, קופת-חולים כללית – זו החוברת שיש בעברית, אנחנו צלמנו אותה, לא נתנו לנו, אמרו, רק לפי תעודת זהות, צילמנו יותר מ-100 עמודים, רק בעברית – מדריך לחולה אונקולוגי, יותר מ-100 עמודים, וזה הכול, לצערי הרב. לצערי הרב, אין ברוסית, אין בצרפתית, אין בערבית - אין כלום.

עכשיו קופת-החולים השנייה, קופת-חולים מאוחדת. הם כביכול אמרו לנו במכתב תשובה שיש להם בעברית, רוסית, ערבית. שלחו לי חומר באינטרנט – מאוד יפה. מבדיקה שערכנו, אני שוב פעם מדגישה, זו בדיקה פיזית בסניפים, כל מה שיש להם זה - מדריך בעברית, ואין זכר לא לרוסית, ולא לערבית, כאילו האוכלוסיות האלו לא קיימות כלל. שוב פעם מדגישה שני סניפים מכל קופת-חולים, אז יכול להיות שיש איפשהו אבל בענן.

קופת-חולים מכבי, קופת-חולים שנייה בגודלה בארץ. הם אמרו לנו שיש בעברית, ערבית, רוסית, צרפתית, אנגלית – זה כל מה שיש להם בשלוש שפות – רוסית, ערבית ועברית, זה כל מה שמכבי הצליחה לייצר לחולים שלה. אני חייבת להדגיש פה שקופת-חולים מכבי יש להם קהל דוברי רוסית ענק, כי אז משום מה, ההורים מאוד אהבו את קופת-חולים מכבי.

קופת-חולים לאומית, חברים, אין תשובות, אין חומר, אין כלום, אפס. העוזרים שלי הגיעו לקופת-חולים לאומית, מנהלת הסניף אמרה להם, לכו לביטוח לאומי - זה המצב, לא עברית ולא ערבית.

עדיין יש אור בקצה המנהרה - האגודה למלחמה בסרטן. יש להם חומר ברוסית באתר האינטרנט. החומר הזה אם אתה יודע להשתמש באינטרנט, אתה יכול להגיע לאתר שלהם, למצוא שם את החוברת ברוסית - 140 עמודים. 140 עמודים עם שלל הזכויות, עם שלל ההטבות, כולל חברת חשמל, כולל תו נכה שמגיע לבן-אדם שעובר טיפולים כימותרפיים, כולל כל קופות-החולים, כי לכל קופה יש דברים מיוחדים שלהם - יש ביטוח רגיל, יש משלים, יש זהב, וכל זה יש תוספת כזו או אחרת, אבל זה באינטרנט, כבוד היושב ראש, 140 עמודים. אם אתה רוצה את זה, זה לא בתשלום, זה חינם, אבל צריך להזמין וזה סיפור, או להוריד מהאינטרנט, אבל מי יכול להוריד 140 עמודים.

אני מאוד שמחה שיש פה היום פורום כל כך מכובד של כל חברי הכנסת מכל סיעות הבית. אבל יתרה מזאת, פנינו להר"י, שזה הגוף – רופאים שמטפלים בחולים, ושאלנו מה דעתכם? כי בן-אדם שלא יודע מה הזכויות שלו, ולא יודע להשתמש בהן, אז אולי גם רמת הטיפול שלו נפגעת. כמובן, קיבלנו תשובות מהר"י שהם גם בעצמם פנו אחר כך לכל קופות החולים וגם שר הבריאות פנה לכל קופות החולים. הם אומרים חד-משמעית, שגם הם בתוך הר"י הקימו ועדה שהגיעה למסקנות שחוסר מידע וחוסר נגישות למידע, זה הגורם שמשפיע על רמת הטיפול, כי הרופא לא יכול לתת את כל האינפורמציה, ולפעמים הוא גם כן לא יודע מה מגיע מבחינה ניהולית לב-אדם.

לדעתי, יש לנו פה מכשול, והמכשול הזה נובע מחוסר הרצון של קופות-החולים להשקיע בזה כסף. כי מהתשובות שקיבלתי, הם אמרו, זה לא אנחנו, זה משרד הבריאות. משרד הבריאות אומר, זה לא אנחנו, זה הקופות. אז אתם יודעים מה, עם כל הכבוד, אתם מספיק גדולים, מספיק חזקים, אז קחו את הנושא הזה, תנגישו מידע לאנשים, ושהם במצב כל כך רע מבחינת הבריאות שלהם – אז תפסיקו את ההתחשבנויות האלה מי אשם. תתנו מקסימום שאתם יכולים, המידע פה הוא קריטי. גם כבוד האדם – כאשר אדם הוא חולה, אבל הוא יכול לקחת את זה ולקרוא את זה בשפה שלו, ולהבין מה מגיע לו, זה משאיר לו קצת את ההרגשה שהוא עדיין יכול, במיוחד בגיל מבוגר לדאוג לעצמו, ולא להסתמך על שמועות של החברים והחברות שעברו את זה - לכי לשם, ותעשי שם.

אני מבקשת מכבוד היושב ראש, לפנות לכל הגורמים הרלבנטיים, שיגלו קצת אנושיות, וקצת שכל ישר, ויפסיקו לגלגל אחריות אחד לשני. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי להוסיף רק כמה מספרים שקיבלתי לדיון הזה. רק שנבין - יש היום 200 אלף חולי סרטן, לפי האגודה למלחמה בסרטן. כל שנה מתווספים 28 אלף - זה מספר עצום, זה רק אומר כמה הדרישה צריכה להיות, מתוכם 400 ילדים, גם לילדים צריך פנייה מיוחדת. בנושא של דיאליזה, אי ספיקת כליות, היום בישראל יש 5,400.

דבר שני, אני חייב להגיד שהמספר הולך וגדל, וזה כמעט מיליון דיאליזות בשנה. זה רק אומר כמה השרות הזה הוא הכרחי, ולכן, הנושא שחברתי חברת הכנסת יוליה מעלה הוא נושא מאוד חשוב. סליחה, אני לא אהיה עדין, זו הזנחה קשה לחולים שהם במצב פיזי, מצב בריאותי ונפשי. רוב הזמן, וחלקם ודאי כלכלי חלש. וחוסר הנגישות לזכויות הידע הקשור למחלתם זו פגיעה בהם ישירות. המערכת אינה מעניינת אותי, מעניין אותי האדם, החולה, הילד שלא מקבלים את הזכויות שלהם, ולא יודעים להתמודד בצורה מערכתית לעצמם.

אני חייב לציין שגם בדוח העוני ציינו את זה, ואכן גם דיברנו על הקמה של מרכזים למיצוי זכויות בכל בתי-החולים. כל בית-חולים אמור להקים לעצמו יחידת הסברה למיצוי זכויות של החולה. מי שמגיע למצב שהוא צריך אשפוז, אז שיימצה בבית-חולים את כל האינפורמציה של כל קופות החולים, כמו שהאגודה למלחמה בסרטן אוספת את החומר מכל הקופות, היא עושה את זה, ומפיצה את זה, אבל בדרכים כפי שציינת לא תמיד היעילות. אני רוצה לדעת מה המדיניות של משרד הבריאות בנושא הזה.
אריאלה תורן
אני מנהלת תחום טכנולוגיות רפואיות בפיקוח על קופות החולים. אני רוצה קודם לפתוח ולהגיד שאני משתתפת בצער ובכאב, ושאני חושבת שמה שאמרת הוא מאוד נכון ומאוד מדויק, וחייבים לעשות פה עבודה, אין לי בכלל ספק בזה.

מה שאנחנו עשינו במשרד הבריאות - הקמנו אתר שהוא גם בכל אופן נגיש. באתר הזה יש את כל הזכויות, כל מה שיש בסל, וכל מה שיש במסגרות האחרות, כל הזכויות הרפואיות. באותה הזדמנות אני אשמח, אם חברי הכנסת ירצו, אנחנו נשמח לבוא ולהראות את האתר ולהדגים אותו – זה רק שלב ראשון.

בשלב הראשון עשינו את האתר בעברית, אני יודעת שזה לא מספיק ולא בסדר. יש לנו תכנית עבודה ותקצוב בשנת 2017, לעשות את זה גם בערבית וגם ברוסית. דבר נוסף שנעשה השנה, בגלל שזו זכות רפואית, בדרך כלל השאלה היא – הייתי אצל הרופא, אני צריך את הפעולה הזאת והזאת, מה אני צריך לעשות, או כמה זה עולה לי. לשאלה הזאת, אנחנו יודעים את התשובה, וזו רק תשובה אחת. התשובה השנייה שאנחנו צריכים לתת, אני חולה אונקולוגי, או יש לי ילד, או מצבים שהם מצבי בריאות שונים, ואנחנו נכניס גם השנה את הנושא של מצבי בריאות עם ריכוז הזכויות שהם ריכוז זכויות כללי, זה יהיה אמנם אתר, אבל במקביל עוד מעט נטע תרחיב ותספר על העשייה הנוספת שזה מרכזי הנגשת זכויות.

זאת אומרת, התכנית שלנו לעשות השנה זה שני רבדים. רובד אחד – להרחיב את המערכת שהיא בעברית ולהוסיף לה גם את הזכויות לפי מצב בריאות, לא רק לפי מה שהרופא שלח שזו ההסתכלות הראשונית שלנו. הרובד השני – מרכזי הנגשת זכויות שייפתחו בבתי חולים, כשהמטרה היא גם לעזור לבן אדם לקבל את התשובה, כי לפעמים צריך איזושהי הנגשה.
היו"ר אלי אלאלוף
התשובה מעניינת, היא לא תשובה לשאלה שלי. אני שאלתי שאלה - מה ההנחיות של המשרד לקופות החולים? זה חשוב לענות. תשתדלו לענות כדי שלדיון יהיה המשכיות. בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
למה זה לא מודפס בסניפים? למה האנשים לא יודעים מצוין, אתר אינטרנט?
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, השאלה היא מה ההנחיות לקופות החולים בנושא תדרוך או העברת הידע לחולים?
אריאלה תורן
אני אשמח לענות. יש חוזר מנכ"ל שיצא לפני כשלוש שנים, שמחייב את הקופות להנגיש את המידע בכל השפות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי פיקח על זה?
אריאלה תורן
מי שמפקח על זה, זה המשרד.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הממצאים שלו בדוח האחרון על הפיקוח שלו?

אני רוצה תשובות מהירות, אני מבין את השאר. מי פיקח על ההנחיות שיצאו מחוזר מנכ"ל לפני שלוש שנים?
אריאלה תורן
החוזר הזה מתייחס לכמה רבדים של מידע. יש מידע שהוא מידע באתרים, ויש מידע שהוא מידע במרפאות. משרד הבריאות עם נציגים מכל המשרד עושה בקרה אחת לחודש. אם תרצו, יש לנו כאן רשימה של המקומות שבהם היינו בשנה האחרונה, היינו, זה כמובן משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הליקויים שמצאתם?
אריאלה תורן
ככל שראינו המידע מונגש בשפות המבוקשות בכל הסניפים כפי שהוגדר בחוזר מנכ"ל.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גם בתל-אביב, גם במודיעין וגם בירושלים. אני חייבת להגיד, שהצוות שלי עשה בדיקה לא רק באיזשהו מקום מיוחד כדי לסבר, זה המקום שכל אחד גר במקום אחר, הבדיקה נעשתה גם בתל-אביב, גם בירושלים וגם במודיעין, לדעתי זה דיי מספק.
היו"ר אלי אלאלוף
מה חוזר מנכ"ל אומר, ברשותכם?
אריאלה תורן
אנחנו רוצים לפרט את הבקרות שנעשו.
עבדאללה זועבי
אני מהאגף פיקוח על קופות החולים, משרד הבריאות. לגבי הנחיה של החוזר, שני המנהלים פה יפרטו יותר את ההנחיות כי הם גם מכירים יותר טוב את החוזר.

לגבי הבקרות בשטח, אני גם חובש את הכובע של בקר שטח. אני עשיתי סקירה של בקרות שעשיתי ב-2015, 2016, בכל רחבי הארץ. הייתה שם הנגשה לשונית מותאמת לאוכלוסייה המקומית. כלומר, גם האוכלוסייה הערבית, וגם האוכלוסייה הרוסית ואמהרית. אני אשמח כמובן לתת לך רשימה של כל המקומות שאני ביקרתי בהם, כולל שם קופה, שם מחוז, ותאריך הבקרה, כולל הממצאים שלנו. שמתי דגש במיוחד על רפורמת בריאות הנפש, זה יתרון גדול לקופות בשנים האלה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
איך זה קשור לבריאות הנפש?
עבדאללה זועבי
אני אפרט.

בנוסף לרפורמת בריאות הנפש, יש המון מידע בתחום של זכויות לחולים אונקולוגיים בסניפים שביקרתי בהם. בנוסף לזה, האתר שדיברה עליו אריאלה, אנחנו נשמח גם להציג בפניכם פליירים שאנחנו מחלקים באלפי עותקים ברחבי הארץ – גם ברוסית, גם בערבית, גם באמהרית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
האתר שהוא בעברית.
עבדאללה זועבי
האתר שהוא יורחב לשפות אחרות. חוץ מזה, יש לנו שרות קולי שניתן גם בשפה הרוסית, גם בשפה הערבית, גם בשפה העברית. שני שירותים אלה, לצערי הרב, לא הוזכרו פה על השולחן. פליירים כאלה מונגשים באלפי עותקים בשנה. אנחנו נשמח לתת את זה לכל מי שיבקש. משרד הבריאות מוכן שינגישו את זה לכל מקום. נכון, זה מידע בסיסי, לא מתייחס אך ורק לתחום האונקולוגי, אבל כן מפעיל האתר, ודרך האתר שהוא האתר הממשלתי היחיד והראשון שמנגיש את הזכויות הרפואיות בסל, ובשב"ן, אפשר לקבל שם מידע בינתיים בשפה העברית על כל הזכויות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אפשר לשאול בבקשה, כמה אנשים מתקשרים למרכזי התרגום שלכם בחודש?
עבדאללה זועבי
זה לא מרכז תרגום, זה מוקד של משרד הבריאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לכמה אנשים בשפה רוסית, צרפתית, אנגלית אתם נותנים מידע?
אריאלה תורן
למוקד פונים בחודש בסביבות 70 אלף איש, זה מוקד של משרד הבריאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים פה על חולים אונקולוגים. יכול להיות שיש מידע מונגש בשפה הרוסית, לא חשוב מה, אני מדברת אתכם על האונקולוגים, על חולי אונקולוגיה. יכול להיות שיש על משהו אחר – איך להצטרף, למשל, שקופות החולים רצו שאנחנו נצטרף אליהן ונחליף קופה, הם השקיעו הון תופעות כסף לפרסומת בטלוויזיה, גם ברוסית, וגם בכל השפות – בטח אתם ראיתם אותם.
נטע הבלין
אני אשמח לענות לך על הנושא הזה.

אני מנהלת תחום מקצועי לזכויות במשרד הבריאות.

לגבי המוקד הטלפוני, כפי שאריאלה אמרה, 70 אלף פונים בחודש. אין לי כאן את הפילוח של מי פונה ובאיזה נושא ובאיזו שפה. המוקד עצמו פעיל בכל השפות שהוזכרו, רוסית ביניהן. המוקד הזה מסתמך על המידע שנמצא באתר האינטרנט שהוזכר. כלומר, חולה סרטן שמתקשר ומבקש ברוסית לדעת את המידע שנמצא כרגע רק בעברית באתר האינטרנט ויורחב השנה, יכול לקבל מענה ברוסית לגבי מה מגיע לו מקופת החולים שלו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
למה קופות החולים לא מספרים את זה? בן-אדם לא מכיר את משרד הבריאות. הוא בא לסניף מקומי שלו, יושב מול פקידה שלו – אתם מצוין, יכול להיות שמשרד הבריאות מנגיש הכול לכולם. אבל בא בן-אדם מבוגר בן 78, אשתו חלתה, עד שאנחנו כמשפחה, ואנחנו יודעים ויכולים, ונכנסנו, וחפרנו, ואל תחשבו חברת כנסת – לא, זה לא קשור, כי פשוט ישבנו כל המשפחה כדי למצוא מה מגיע, זה לא זז – אתם מבינים את זה? הוא היה בקופת-חולים, בן-אדם עצמאי שלא אוהב לבקש עזרה, שרוצה להישאר עצמאי כמה שהוא יכול. המידע הזה לא נמצא בשטח. הבן אדם מגיע לקופה, לסניף מקומי, כל קופה כלשהי, והפקידה שם צריכה לתת לו מיטב כלשהי, והפקידה שם צריכה לתת מיטב מידע שמגיע לו. שמגיע לו אוכל חינם, טיטולים חינם, החזר הוצאות. שיניים במקרה הצורך, אחות סיעודית כאשר בן-אדם עוד לא מאושפז. אתה יודע, יש מצבים שבן-אדם לא מאושפז, הוא חולה בבית - זה לא קיים חברים.

הבן-אדם מחוסר ברירה מרגיש על הפנים, כי הוא לא יודע מה לעשות, וגם כן הולך למקומות פרטיים שיעזרו לו. אתם יודעים - איפה קופות החולים בכל המצב הזה? במיוחד אוכלוסייה חלשה שלא יודעת להסתדר.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, פרופ' רחמילביץ, התייחסות.
אליעזר רחמילביץ
אני לא יודע אם לצחוק או לבכות.

אני אתחיל עם חיוך. אני מייצג היום את ההסתדרות הרפואית. קודם כל, אני מברך את שתיכן על ההצעה. אתן לא יודעות אפילו כמה שאתן צודקות מהשטח. תראו, לתת טיפול רפואי זה לא רק לתת תרופות, זה הכול ביחד. זה להסביר, זה להסביר גם על הטיפול עצמו, על המחלה עצמה ועל הזכויות, וכל מה שנובע מזה. זה חלק מטיפול רפואי, זה כתוב גם בחוק זכויות החולה.

אני מתחיל עוד קודם, אני יודע את זה גם מהניסיון שלי. בוולפסון, למשל, אוכלוסייה גדולה מאוד שבאה מחולון, בת-ים, שם דוברי רוסית, הרבה פעמים הם לא מבינים בכלל. וגם אם אתה מסביר, אחר-כך הם באים ואומרים לך, אני נורא מצטער, אני לא הבנתי שום דבר. זה חלק בלתי נפרד מאיכות הטיפול הרפואי. ואם לא עושים את זה ביחד, זה סימן שאנחנו לא נותנים טיפול נכון. המדיניות של ההסתדרות הרפואית בשביל לתת לחולים במדינת ישראל את הטיפול הטוב ביותר.

ולכן, מה שאתם מציעים מצוין, המנגנון אולי אפילו זה לא מספיק. אני מסכים שללכת לאינטרנט זה לא קל לכל אחד, ולהפנות מישהו עם איזה טופס, זה גם לא כל כך פשוט. זה עניין שצריך להצמיד בייחוד במרפאות אונקולוגיות איש מסוים, עובד סוציאלי או אחות או מישהו שזה יהיה התפקיד שלהם, גם עם שפה - אתה מדבר רוסית, אז אני מפנה אותך למישהו שמדבר רוסית - זה חלק מהטיפול הרפואי.

למה זה לא מתבצע? ישבנו פה אתמול יום שלם. יש מלה אחת, מלת הקסם, שקוראים לה כסף, זה תקנים. צריך עוד מישהו אולי לשים שם, כי לרופא אין זמן לעשות את זה, ולאחות אין זמן לעשות את זה, אז זה עניין של תקן. צריך להקציב בשביל זה כוח אדם שיטפל בנושא הזה. מי יעשה את זה? – קופת-חולים, יגיד, בבקשה, תן לי תקצוב אני אעשה. משרד הבריאות, בבקשה - זה דבר שאפשר לפתור אותו. אני מאמין שאפשר וצריך לפתור אותו.

יש עוד הצעה. אם זה לא הולך בדרכים כאלה - הצעת חוק. חלק מהטיפול הרפואי שניתן לחולים אונקולוגיים, כולל הסבר מפורט על החולה לגבי איכות הטיפול, צורת הטיפול והזכויות שמגיעות לו. זה מה שצריך לעשות, ואני שוב מברך אתכם על ההצעה. משפט אחרון, אני כבר יושב פה הרבה, אני מאוד נהנה, אני אומר את זה לא בציניות, אני נהנה מאיכות הדיונים. אני מאוד מתרשם שיושבים פה היום שישה, שבעה חברי כנסת, אני באמת מתרשם, אני יודע שאכפת לכם, הבעיה היא ביישום. אמרתי היום ליושב ראש. שמעתי היום בבוקר ראיון של שר האוצר עם אריה גולן על כל הבעיות, על הכול דיברו – על דיור, ועל חינוך, ועל פה ועל שם, נושא אחד לא הזכירו אפילו - מערכת הבריאות. אריה גולן זה לא מספיק, אתה צריך לדבר גם עם השר שלך, זה בעדיפות ראשונה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני עושה את זה כמעט כל יום.

אנחנו פונים לקופות החולים.
טלי גפן
אני ממכבי שירותי בריאות.

ראשית, אני רוצה להשתתף בצער.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, אל תחשבו. אני לוקחת דברים אישיים, לא צריך להשתתף בצער, זה צער אישי שלי. אני לוקחת דברים אישיים ומעבירה את זה לציבור, כי אם אני נתקלת בזה, לי קשה להסתדר עם השפה, עם השכלה – אז מה פלוני אלמוני?

רק לצורך העניין, יושב אהרל'ה, מעמותת "דרכי מרים", איכשהו קישרו אותנו. היינו צריכים לשאוב מידע ממנו, מאוד עזר לנו, כי הוא עוסק בתחום הזה, זה לא עיסוק, זה משהו אחר. הוא בתחום הזה והוא עזר לנו. אנחנו צריכים לשאוב מידע מכל מיני מקורות הלא מקורות.
טלי גפן
אני רוצה להתחבר למה שאמר פרופ' רחמילביץ.

הפתרון שהצעת הוא פתרון לדעתי מצוין. אני שמחה לומר שאנחנו מיישמים אותו מזה כשנתיים. אנחנו - - - שר הבריאות לפני כעשרה ימים על הפרויקט הזה. לצערי, אנחנו לא מלווים את כל החולים עדיין. יש לנו פרויקט שנקרא מתאמות אישיות לחולים במחלה קשה. אנחנו פונים, אנחנו צריכים להגיע ל-60% מהם, שזה כ-3,500 בשנה. אני מדברת על מכבי. המתאמת יוצרת קשר. ברגע הינתן הקוד, יש הבחנה, יש קוד, יוצרת קשר רטרו-אקטיבי, יוזמת קשר אתו ומציעה לו את השרות, מזהה את הצרכים שלו. אגב, היא מזהה אם הוא בן-אדם ממוחשב או לא. יכולה להציע לו את השירותים הממוחשבים, ואם לא, היא מציעה לו פגישה אישית ומלווה אותו לאורך כל התהליך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה תיאורטית או פרקטית?
טלי גפן
פרקטית – 3,500 חולים בשנת 2016, מתוך 7,500 חדשים בשנה. הפרויקט מלווה, הוא מזהה בדיוק את הצומת הזו של רגע היוודע המחלה - חצי שנה הראשונה היא החצי הראשונה הקריטית.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בן-אדם צריך לקבל חומר לשבת ולקרוא ולעבד את זה. זה מאוד חשוב, לא באינטרנט. סליחה, אולי זה בא מפערי תרבות גילאים, כפי שהפרופ' אמר. אני מאמינה שגם שלך כאשר אתה רוצה להתעמק במשהו, אתה צריך לשבת ולקרוא את זה, ולחזור על זה כמה פעמים. אלה אוכלוסיות מסוימות עם שפה אחרת, קשה להם.
היו"ר אלי אלאלוף
אם נעשה את זה עם מונולוג אז לא נצא מפה. נאפשר לקופות לדבר.
טלי גפן
יש הרבה מה לשפר.
אליעזר רחמילביץ
זה רק סרטן?
טלי גפן
לא. כל מי שמקבל קוד 1,400 זה 10 מחלות. סרטן, זה רוב החולים. יש דיאליזה, יש מחלות אחרות. אתה צודקת לגבי החוברת. אין ספק, הברושור שלנו לא מספיק. יש חוברת פה שממש בימים אלה יוצאת לדפוס. כרגע בעברית, יתורגם במהלך חודשים, היא עוד לא יצאה, באמת 100 עמודים, ממש עותק חדש מבית הדפוס. אנחנו נתרגם, זיהינו את הצורך ואנחנו מייצרים את התכנים. אגב, בעבר, מה שעשינו, כשלא הייתה חוברת, הפנינו לחוברות של האגודה למלחמה בסרטן כולל בשפה אחרת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עדכנו אותי שברוסית אין.
טלי גפן
יש. בעובדים הסוציאליים שלנו מפנים לחוברת הזו, היא חוברת מצוינת, למרות זאת עשינו חוברת אחרת. אני רוצה שוב לומר, שהמהלך הזה של המתאמות האישיות נותן מענה מכיוון שחוברת לבד לא מספיקה, צריך הנגשה של הזכויות, הסבר, לפעמים צריך גם סיוע נפשי של עובדים סוציאליים, ואנחנו פונים לכל אותם חולים.
ליאת פוקס זך
אני רוצה להוסיף. אני עובדת סוציאלית מחוזית. יזמנו מהלך על מנת להנגיש את השרות מעבר לפליירים שהראית. אנחנו מזמינים חולים שחלו במחלה בחצי השנה האחרונה למפגשי מידע והסניפים המתאימים הרפואיים. במפגשים האלה נוכחים מתאמת אישית, עובדת סוציאלית ואחות. אנחנו מנגישים את השרות. אנחנו מסבירים על כל ההיבטים גם סיעודיים, גם סוציאליים והזכויות שמגיעות. בהמשך לזה אנחנו יודעים ליצור קשר פרטני לחולים שיותר מתקשים לקבל שירותים.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
דיאן לוין
אני מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות בשירותי בריאות כללית, וגם ממונה על התאמה תרבותית.

אני מאוד מזדהה עם הנושא שאת מביאה אותו - גם ברמה האישית, גם ברמה המקצועית. אני חייבת להקדים ולומר, שמרכז הכללית לפני מספר שנים הכריזו על כך שזכויות החולים, כולל אונקולוגים, זה נושא מרכזי שתחת הפיקוח שלו, הליווי שלו. הוא לא רוצה להחביא את הזכויות, הוא רוצה להציף זכויות, רוצה לוודא שיש השקעה מתאימה כדי שזכויות של אנשים שהכי זקוקים להם יהיו חשופים ומונגשים גם בשפות וגם בדרך שאנשים יכולים להבין.

למה אני כאן? כי אני עוסקת וחוקרת את הנושא של אוריינות בריאותית. אוריינות בריאותית זה תחום שאנשים יכולים להשיג מידע, להבין אותו ולהשתמש בו למען הבריאות, ואפילו חקרנו את הנושא הזה. יש לנו את הסקר של מדינת ישראל בנושא, זה כולל ניווט במערכת הבריאות.

מהמקום הזה אנחנו ניגשים לנושא של זכויות, אני חושבת שזה בדיוק נותן תשובה לשאלה של חברת הכנסת המכובדת.

מלבד כל הנושאים שהחברים הטובים והקולגות ממשרד הבריאות ציינו שקורה בכל הסניפים, בכל המרפאות, לגבי התאמה תרבותית של מידע תרבותי בכלל בעשרות ולא במאות נושאים. אני אציין ספציפית רק את נושא של האונקולוגיה, כי אני מבינה שזה נושא ספציפי, אם כי יש לי רשימה של עוד נושאים שאותו דבר שנראה לכם קורה גם שם. את צודקת, אני רק יכולה לחזק אותך, שהמידע צריך להגיע, חברת הכנסת יוליה, המידע צריך להגיע בצורה שהיא מתאימה לאדם באותו שלב של המחלה. היא צריכה להגיע בצורה שאנשים יכולים לקחת הביתה, בשקט, ולעיין בזה בתתי נושאים, זה נושא מורכב, אז בתתי נושאים שמתאים לו באותו שלב ומונגש על-ידי מישהו שהוא מאמין בו, אם זה רופא, אם זה אחות, אם זה עובד סוציאלי.

לכן הכללית יצאה לפני יותר מחמש שנים בהכנת ערכות הדרכה, הבאתי בנושא האונקולוגי, יש לי בנושאים אחרים ובשפות – זו ערכה בנושא האונקולוגיה. זו ערכה שמגיעה בצורה שמכבדת אדם, לא רק חוברת, היא מגיעה לחולה ואגיד לכם איך. רק שתבינו שכל נושא לפי השלבים של המחלה, לפי הזכויות שלו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה כפי שאמרתי, לקופת-חולים כללית יש 100 עמודים.
דיאן לוין
לא, זה לא זה, זה משהו אחר. אני אשמח לתת לך אותו. כולל מי האחות קשר עם מגנט שאפשר לשים על המקרר, ולשים בארנק, ואיך זה מגיע. כלומר, אני לא רוצה להרחיב, אתם יכולים לתאר לעצמכם איזו השקעה הייתה פה, יחד בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן, וכל מיטב המומחים של הכללית ומחוץ לכללית כדי לגעת בכל נושא ונושא - אם זה אנשי בריאות, אם זה אנשי זכויות, אם זה אנשי מינהל וכו'. זה מגיע לא כשאדם נכנס לסניף ולוקח מאיזשהו מדף, ממש לא. אנחנו מקבלים רשימות קודם כל מבתי חולים, מי שמשתחרר עם הבחנה, זה מגיע למרפאות של הכללית.

לכללית, כידוע לכם, יש 14 בתי-חולים גם. מבית החולים זה מגיע לאותה מרפאה אליה אדם שייך. הצוות מזמין אותו, כלומר, האחות מקבלת את המידע, היא אחר כך פונה לרופא המטפל והם מזמינים את האדם, מדברים איתו מה עובר עליו ונותנת ערכה, מסבירה על הערכה ואז יש מעקב.

נכון שבתי חולים עושים את העבודה הנכונה שלהם, אבל אחרי שאדם משתחרר הוא צריך אז את הטיפול. הוא צריך אז לדעת יום יום. לשם כך אנחנו הכנו את זה – עברית, ערבית, רוסית. זה גם באתרי אינטרנט, ואנחנו מורידים את זה מהאינטרנט כשאנחנו רוצים לעדכן, כי המידע הוא חלק מהטיפול אם הוא לא מעודכן, ומעלים אותו חזרה. אני חייבת גם לומר שיש לנו מוקד אחיות אונקולוגיות, מוקד טלפוני במסגרת הכוכבית 2700. יש גם דוברות רוסית ודוברי ערבית. אם נתקלים בבעיה, נשמח לדעת ולתקן.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, למדנו הרבה.

בבקשה, מאוחדת.
ימית ססי
למאוחדת יש חוברת בתרגום, הם העבירו לי מראש. אנחנו נבדוק מדוע הן לא נמצאות בסניפים בפריסה ארצית. אנחנו ננחה מחדש, אנחנו נפיץ ונוודא שזה קיים. אנחנו כבר השקענו בזה, אנחנו מעדכנים את החוברות בכל השפות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
במכתב תשובה הם אמרו שזה יהיה עד סוף 2016.
ימית ססי
אני מוודא את זה, שאנחנו דואגים שזה יקרה. כן השקענו בתרגום, כן תרגמנו את החוברות, אנחנו מתרגמים גם בעדכונים, והן אמורות להיות במרפאות.
מירב דמארי
אני מהאגודה למלחמה בסרטן. חשוב לי להציג את עצמי. אני מנהלת מרכז המידע.

לנו יש טלא-מידע אנושי. מעבר לחוברת זכויות ושירותים שזאת חוברת שעובדים עליה הרבה זמן, ובאמת, אמרת 100 ומשהו עמודים, והיא מקיפה את כל המידע והזכויות לחולה אונקולוגי. היא מונגשת בכל השפות, ואנחנו שולחים אותה בפריסה ארצית, גם לכל המרכזים הרפואיים, היא נמצאת בכל המחלקות האונקולוגיות, ויש לנו ברושורים שם, וגם בכל המרכזים הרפואיים. יש לנו טלא-מידע שהמספרים שלנו מפורסמים בכל הארץ, והטלא-מידע מונגש גם בשפה הרוסית וגם בשפה הערבית, וזה מענה אנושי, ואנשים אוהבים שהם חולים לדבר עם מישהו לשאול, לשאול שאלות, ומענה אנושי זה מאוד חשוב.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
ד"ר יצחק פאפו
אני מהמשמר החברתי. אני גם כן בא מהשטח, אני מטפל בהמון חולות סרטן שד ביום יום. אני חושב שמה שמונגש פה בדיון, ואני מאוד מצטרף למה שפרופ' רחמילביץ אמר - אני למשל לא ראיתי אף פעם את החבילה הזאת. אף פעם בחיים לא ראיתי, למרות שאני מטפל בהמון חולות. אני מאוכזב מזה שמשרד הבריאות דווקא שלח את המומחית לטכנולוגיה. חולה חדש, במיוחד חולה עם מחלה כרונית, במיוחד חולה עם מחלת סרטן, הוא אדם אבוד מבחינת התחושות שלו ברגע שהוא מאובחן. הוא רוצה בן אדם לדבר אתו, לא אתר אינטרנט, לא תיקים כאלה, לא שום דבר. הוא רוצה בן-אדם. ולכן, אני חושב שמה שאנחנו כחברה צריכים לדאוג שבכל קופת-חולים יהיה קודם כל בן-אדם, בן-אדם שאפשר לפנות אליו, וזה נכון לחולה סרטן, וזה גם לזקן בן 90 שאין לו שום מחלה אקזוטית, יש לו רק סל של מחלות שהוא לא יכול להתנייד, והוא צריך בן-אדם שיספר לו מאיפה בא השירות, לאיפה הוא יכול לקבל תור לבדיקות ומה הזכויות שלו. אבל צריך בן-אדם, לא צריך אתרים, ולא צריך תיקים – צריך בן-אדם בכל סניף שיהיה אחראי על מתן האינפורמציה הן לגבי השרות והן לגבי הזכויות. כל עוד שלא יוקצו אנשים לדבר הזה, כל הפתרונות שיהיו במשרדים ממוזגים עם אתרי אינטרנט וכו', הם לא יתנו מענה לקבוצת החולים שהם חולים קשים. בדרך כלל כאשר חולה הוא קשה, הוא גם פחות יכול, יש לו פחות יכולות. הוא פחות נגיש לשפה העברית, כמו שנאמר קודם. ואני רוצה לראות חולה בת 60 אתיופית שיש לה סרטן, שצריכה להיכנס לאתר אינטרנט, ולא משנה של איזה איגוד או של איזה קופה, ולשמוע משם מה הזכויות שלה, ואיך היא יכולה להשיג תור ל"פציטי".
נטע הבלין
אני מתחום למיצוי הזכויות במשרד הבריאות. המשרד יצא למכרז – מתכוון בשנתיים הקרובות להקים מערך של 30 מרכזים למיצוי זכויות שהתפרסו בהתחלה לבתי חולים, ובהמשך גם בקהילה. המרכזים האלה יהיו מרכזים פיזיים שאפשר יהיה לגשת אליהם, גם לבקש את המידע, וגם לקבל סיוע במימוש המידע בהגשת הטפסים. מעבר לזה, המרכזים יפעלו גם בצורה פרו-אקטיבית בעזרת מתנדבים בבתי החולים שייגשו ויוכלו לתת סיוע לצד מיטת המטופל, וזה באופן כללי נכון לכל מי שמגיע לבית החולים, גם במחלקות, גם במרפאות החוץ, כאשר בית חולים תיעשה התאמה איך בדיוק זה יעבוד ביחד עם השירות הסוציאלי שם, ביחד עם הפעילות השוטפת של בית החולים.
ד"ר יצחק פאפו
לא צריך מתנדבים, צריך אנשים בשכר שזאת המחויבות המקצועית שלהם לתת את השירות.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לחברת הכנסת יוליה מלינובסקי, על כך שהעלתה נושא שהוא כל כך חשוב לכולם.

אני מודה לחברת הכנסת על כך שהביאה לידיעתנו את הלאקונות בתחום הזה של הסברה, וגישה לחולים הקשים, גישה אנושית לא רק דיגיטלית או טכנית, כי זה באמת חשוב. בניגוד לפרופ' רחמילביץ עם הכבוד האינסופי שאני נותן לך ומגיע לך, כל דבר הוא לא צריך להיות מתורגם רק בכסף, צריך להיות מתורגם בתושייה וביכולת לנווט את המשאבים הקיימים במערכת כדי לפתור את הבעיות.

הנושא הזה של גישה לפציינט - אל תגיע עוד פעם אין לו זמן לרופא לקבל. שימצא את הזמן, שייקח לו את הזמן. זה לא נורא שנפסיק למדוד הכול במדידה טכנית ויבשה. כדאי שאנשים יחשבו שהם חלק מהמערכת, הם לא צד אחד מהמערכת והחולה צד שני. כולם ביחד, זו מערכת אחת. סולידריות - אני לא מי שיכול לתת מוסר לרופאים. הם לקחו מקצוע על עצמם, וקודם כל בזכות המוסר שלהם, יכולת הנתינה, התרומה האדירה שלהם לחיים של הפציינטים שלהם.

אני שוב חוזר, יש בעיה טכנית, תפתרו אותה. לא צריך לחכות שחוברת נפלאה שתהיה מודפסת כדי להתחיל את התרגום לרוסית או לאמהרית או לערבית. לוח הזמנים שלכם הוא תמיד חייב להיות צפוף, כדי שזה יגיע לפציינט בהקדם האפשרי. חברים, אני אמרתי את זה ואני חוזר היום, כדי שלא תחשבו שזו הייתה פליטת פה. כל יום שאתם מקדימים שרות לחולה, זה סיכוי נוסף שימשיך לחיות, וזה הדבר שצריך לחייב אותנו.

אני מודה לכל מי שעושה, אבל זה לא מספיק, כי אנחנו יודעים שאפשר לעשות יותר, ואתם יודעים שאפשר לעשות יותר. אתם קרובים לשטח. אתם קרובים לחולים, אתם קרובים לצרכים האמתיים. אנא מכם, אני לא רוצה איש המוסר, אני לא כזה. תהיו אתם האנשים ששופטים את עצמכם ולא תמיד במדידה טכנית יבשה מערבית – בוא נעשה קצת אנושיות, היא לא תזיק לנו. בואו נחשוב קצת אחרת מהטכניקות.

חברים, אתם רואים אותי כמה שאני שמן, גדול, וזקן, אני לא מתקרב לאינטרנט. אני רוצה לדבר עם המרכזנית ולשמוע ממנה. אתמול התור בבאר-שבע התבטל, אתה רוצה, תבוא לירושלים, לי אישית, בנוכחות היועץ שלי. רק שתבינו, אז אני יכול לסבול את זה. תחשבו על האנשים כמו שאמרה יוליה, שאין להם את האמצעים ואת היכולת להתמודדות.

הנושא של הסברה הוא לא רק טכני, הוא לא רק אתר נוסף. הוא תודעה שצריכה להיות אצל כל מי שנמצא במערכת הזאת. אני יודע, המספרים הם מדהימים – מיליון פה, 200 אלף שם, תחשבו על 400 המשפחות. אני מאוד רוצה להיות מעשי, המעשיות היא זאת שבאמת חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, תעשה מעקב אישי על כל נושא ההסברה.

אבל בשם הוועדה וברשותך, אנחנו רוצים לקבל, וזה לא נורא שתפיצו לנו גם את המהלכים השונים שאתם תעבירו כדי שנהיה מודעים. תעבירו, יש לנו 15 חברים בוועדת הבריאות, תעבירו לנו עותקים דרך המזכירות. אנחנו רוצים לעשות מעקב, אנא מכם, תעשו עוד יותר מאמצים למרות כל המאמצים שאתם עושים עד עכשיו, אני מתרשם שיש פה מאמצים לא קטנים.

ברשותכם, הנושא השני שרצינו לדון בו יחד עם השר, השר מסיבות אישיות ביקש להתנצל, ולא להגיע. אני מעדיף ברשותכם לדחות למועד מתואם עם השר.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הגיעו חולים ואנשים מרחוק, שלא היה להם פשוט להגיע. הם מאוד רוצים לדבר ולשתף, ואני לא יודעת אם הם יוכלו להגיע עוד פעם. נכון שאנחנו ממתינים לדיון הזה, ואין טעם לקיים אותו בלי השר, כי אנחנו רוצים גם להשמיע לשר וגם לקבל תשובות מהשר. אבל יחד עם זאת, אולי נשמע רק אנשים שהגיעו.
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, תתייעצו עם הוועדה. הבאתם אנשים בלי להודיע לנו שהם מגיעים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זאת לא הנקודה, כי אם כן, אז היו שומעים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני באופן אישי מבקש מכם סליחה. אני אבדוק עם הכנסת אם יש אפשרות לעשות החזר הוצאות למי שהגיע, נבדוק את זה. יש פה בעיה טכנית. אני רוצה לבדוק שהסעתם היום וגם במפגש הבא יהיה על חשבון הכנסת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני אומר לך, אני גם הבנתי מיושב ראש הוועדה - - -

אולי נשמע רק את החולה מחמש בבוקר שהגיעה.
פיני קבלו
אולי נשמע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מכיוון שהנושא הזה הוא חשוב לנו והוא בדמנו, ומכיוון שאני מבינה שלשר יש גם מה לדווח לנו. ומכיוון שאנחנו רוצים שהדיון הזה יהיה דיון במהות, אנחנו נבקש לדחות אותו ממש לפרק זמן מאוד קצר, כדי לקיים אותו כמו שצריך עם השר.

יחד עם זאת, אומר יושב ראש הוועדה, ואנחנו מודים לו על כך, שאם יש חולה שהיא הגיעה במיוחד ממעלות, וללא ספק אם תוכל להגיע שוב. אנחנו נשמע אותה, כי אנחנו נכבד את העובדה שהיא הגיעה, ואנחנו לא בטוחים שהיא תגיע שוב. הנושא הזה הוא רציני מדיי, חשוב לנו, המתנו הרבה זמן. יש חולי אונקולוגיה ודיאליזה שמגיע להם שהתייחסו אליהם ברצינות, כך אנחנו רוצים, ואנחנו רוצים את הדיון הזה בנוכחות השר.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, אני מצטער, אשמע מוזמן אחד.
מיכל גאליס
אני אמא לילד חולה לוקמיה. ילד של חינוך מיוחד. יש לי עוד ארבעה ילדים בבית. אני רוצה לדבר על כל העניין הזה של הנסיעות, זה גובה מאתנו מחיר מאוד יקר. אני הפסקתי לעבוד, הפסקתי את כל החיים לטובת הילד. יש עוד ארבעה ילדים קטנים שזקוקים לטיפול, שרק לשלם את הבייבי-סיטר כל פעם שאני הולכת עם הילדים לטיפולים, אם זה אשפוזי יום, אם זה אשפוזים יותר ארוכים - שרק יותר ארוכים. זה לא פשוט בכלל.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בן כמה הילד שלך?
מיכל גאליס
13.5, הוא הבכור.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כמה זמן הוא חולה?
מיכל גאליס
שלושה שבועות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
ספרי לנו על הנסיעה – מה המשמעויות, העלויות.
מיכל גאליס
אני גרה במעלות, הנסיעה היא כל פעם לרמב"ם בחיפה. העלות יקרה, לא פשוטה. חצי מזה הרווחה עוזרת לי, החצי השני נופל עד שאני מקבלת החזר מקופת-חולים מאוחדת.

אני נוסעת במונית, אם הבן מאושפז, אז אני צריכה בכוחות עצמי לנסוע בתחבורה ציבורית, שזה גם עוד עלות לא פשוטה בכלל, זה לנסוע בשלוש אוטובוסים כל פעם לשם, או ברכבת ואוטובוסים. זה לא פשוט להפסיק חיים שלמים בשביל ילד, אני רוצה לעשות את המיטב בשבילו. אסור לו לנסוע בתחבורה ציבורית - רופאים אסרו בשום אופן לא לנסוע רק ברכב פרטי, אני לא ניידת.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. משתתפים בכאב שלכם, אני מרשה לעצמי להגיד גם בשם החברים שלי חברי הכנסת. נושאים כאלה נושא שלך האישי, ולצערי, ושל אלפים כמוך שסובלים מהתנאים הקשים האלה, התמודדות עם מחלת הילד או מחלה אישית, זה דבר שידוע ומתמודדים גם בדוח העוני וזה עבור אוכלוסיות מיוחדות. לצערי, בינתיים התקנון אומר, שמי שרוצה להוסיף את השרות הזה, הוא צריך להיות בסל הבריאות, לא יודע מי החכמולוג שעשה את ההחלטה המטומטמת הזאת, אני חייב להגיד את זה במלים לא נעימות, אין שום קשר בין סל הבריאות וסל התרופות, לבין השירותים להסיע אנשים חולים, זה ממש חכמי חלם, תרגיל של ביורוקרטיים, לא סימפטיים ולא אנושיים, יותר מזה אני לא יכול להגיד, חוץ מאשר לקלל, וזה אני לא מוכן.

הסיפור הזה של ההסעות בעיקר בפריפריה, חייב למצוא פתרון מידי לכל האוכלוסיות שהמדינה קבעה שהן חלשות אלה בהשלמת הכנסה, אלה הקשישים.

חברים, הנושא הזה של הסעות לחולים שזקוקים לשירותים בצפון רק ברמב"ם, או בדרום רק בסורוקה, המדינה חייבת למצוא פתרון. לכן אני מודה לשר, ומצטער שהוא לא פה היום, אבל הוא הבטיח שזה נושא כל כך חשוב לו שהוא רוצה להתמודד אישית. לכן אני מבקש לדחות את הדיון כדי שזה יהיה בהשתתפותו.
קריאה
אנשים נוסעים מהצפון עד לירושלים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש לסכם.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
צר לי - - -
כוכי חזן
אני מנהלת שרותי הרווחה. אני, אין קשה מזה שמישהו בא ואומר, אין לי איך להסיע את הילד לטיפולים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מצטער לומר לך, את יודעת מה הערכה שלי במקרה אליך, אנחנו מכירים לא מהיום. אל תטרטרו אנשים כאלה, אל תחשבו שאנחנו לא מבינים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
צר לי מאוד שדיון שיזמתי ביחד עם חבר הכנסת חיליק בר בנושא של החזר הוצאות לחולי אונקולוגיה ודיאליזה לא הגיע לדיון הזה.

הצעת החוק שהגשנו גם חבר הכנסת בר וגם אני, היא הצעת חוק שמדברת על כך שיהיה החזר מלא להוצאות בתחבורה, לא רק בתחבורה ציבורית אלא גם באופן פרטי במוניות, לפי הצורך כמובן. אין, מיכל, כמו הסיפור שלך כדי לתאר באמת את העובדה שאת לא יכולה לנסוע בתחבורה ציבורית, במוניות, לא רק בגלל שזה שני אוטובוסים ורכבת, או שלושה אוטובוסים, אלא מכיוון שהרופא אוסר עליך לנסוע עם הילד במצבו בתחבורה ציבורית. אנחנו יודעים מה המשמעות למשפחה שברגעים האלה ממילא אחד ההורים צריך להפסיק לעבוד, או שאם מדובר באנשים אחרים, או ילדים להורים אחרים, מישהו חייב להפסיק את העבודה, מישהו חייב להפסיד ימי עבודה. גם ככה המשפחה נקלעת לשבר כלכלי מאוד קשה, עם הוצאות מרובות, במיוחד גם חולי דיאליזה, שלוש פעמים בשבוע לפעמים צריכים לנסוע. חולה דיאליזה לא יכול לעלות לאוטובוס אחר כך ולנסוע, גם חולי אונקולוגיה במצבים של טיפולים כימותרפיים, לא יכולים לעלות לתחבורה ציבורית גם אם הנסיעה היא רבע שעה ממקום המגורים שלהם, ולו רק בגלל מצבם הרפואי.

הגשנו את הצעת החוק הזו, הגענו אליה עד למליאה. שר הבריאות עלה על הדוכן. פנה אליי במלים האלה ואמר, גברת סויד, אני מבקש ממך, אני אפילו מתחנן בפניך, אל תעלי את ההצעה, בואי נקיים דיון. השר רואה את החשיבות, מבין את החשיבות, ורוצה למצוא גם אם זה פתרון חלקי. לכן המתנו לדיון הזה. לכן אנחנו מודים לך מאוד יושב ראש הוועדה על כינוס הדיון. חשוב מאוד שהשר יהיה. תודה לכל מי שהגיע. אני מבקשת שתגיעו גם בדיון הבא.

אני סומכת על יושב ראש הוועדה, שמענו את הדברים שלו. הנושא קרוב לליבו, שיכנס את הוועדה כמה שיותר מהר. חייבים למצוא פתרון ולו חלקי לאנשים שנמצאים ברגעים הכי קשים של החיים שלהם, ונאלצים לא רק להוצאה כספית, אלא גם לסבל הנפשי שכרוך בכך. אני מאמינה שאנחנו נמצא לזה פתרון. לא סתם הגשתי את הצעת החוק, ולא סתם כינסנו את הדיון היום. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה, חברת הכנסת רויטל סויד.

תודה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:35.

קוד המקור של הנתונים