ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/01/2017

מענים לילדים אלרגיים בגילאי לידה עד שלוש

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 125

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שני, כ"ה בטבת התשע"ז (23 בינואר 2017), שעה 11:30
סדר היום
מענים לילדים אלרגיים בגילאי לידה עד שלוש
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
ורד כרמון - מפקחת ארצית לגיל הרך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ד"ר עדינה יוסף - רופאה, מחלקת אם וילד, משרד הבריאות

איטה אסתי עטיה - סגנית מנהלת אגף מעונות יום, משרד הכלכלה

מיכל כרמל - ממונה הכשרה, משרד הכלכלה

רחלי הכהן - עורכת דין, המועצה הלאומית לשלום הילד

אפרת טיש - מקדמת מדיניות ציבורית, האגודה לסוכרת נעורים בישראל

חגי שמואלי - מנכ"ל עמותת איל - אגודה ישראלית לאפילפסיה

טובה סיני - מפקחת חינוכית ארצית, ארגון נעמ"ת

מאיה ואזנה - מנהלת אגף המעונות, אמונה

פרופ' אילן דלאל - יו"ר יוצא של האיגוד, איגוד רופאי האלרגיה והאימונולוגיה

חנן דגן - מנכ"ל, איחוד גני הילדים

ולרי זילכה - עורכת דין, רכזת פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות, בית איזי שפירא

הניה מרמורשטיין - מהלת מעונות, עמותת על"ה - עמותה לקידום העיוור

נעה נצר - אחות ראשית, מט"ב

קרן איוס - עורכת דין, יו"ר איגוד חיבה - איגוד הגנים הפרטיים

מאיה ניר אליעז - חברה בעמותת יהל - יעוץ והדרכה בנושאי אלרגיות מזון

ליאת גלנץ - רכזת הקואליציה לחינוך מלידה

יערה שילה - חברת ועדת היגוי, הקואליציה לחינוך מלידה

ליהי שלפין - אם לילד אלרגי

אביבה דיין - אם לילד אלרגי

פנינה חרר - מנהלת מעון, הורים

אביבה ברעם - שדלן/ית (חברת פוליסי)

עידית שבתאי סידיס - שדלן/ית (חברת פוליסי)
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

מענים לילדים אלרגיים בגילאי לידה עד שלוש
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם. אני ברשותכם פותחת את דיון הוועדה בנושא מענים לילדים אלרגיים בגילאי לידה עד 3. הדיון הזה הוא למעשה דיון המשך לדיון שקיימנו במשותף עם ועדת החינוך לפני מספר שבועות, שבו עסקנו בכל הנושא של מענים לילדים אלרגיים בתוך מערכת החינוך בגילאי 3 ומעלה.

נחשפנו לאתגרים השונים שאני מניחה שחלקם יעלו גם כאן, אלא שמסתבר שכשאנחנו צוללים פנימה ויורדים קצת בגיל לכל הנושא של גילאי לידה עד שלוש, אנחנו מגלים שהאתגרים הם אפילו גדולים יותר. פעם אחת בגלל מספר המערכות המצומצם שנמצא תחת פיקוח. אנחנו יודעים שבסך הכל 23% מכלל הילדים ששוהים במסגרות ללידה עד שלוש נמצאים במקומות מפוקחים ואז מלכתחילה אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה 77% מכלל הילדים לא מקבלים כלל מענה.

דיברנו על הצורך בעצם במעבר הזכאות של הורים, גם אם הם הולכים למסגרות פרטיות, אבל אנחנו תיכף נפתח את זה כאן.

הדבר הנוסף הוא בעצם מספר השעות המוגבל במסגרות האלה ובכלל אני מעלה גם כאן, כפי שהעליתי גם בדיון הקודם – האם באמת סייעת רפואית או מלווה אישית היא המענה האופטימאלי לכל המקרים. האם זה מה שאנחנו נדרשים לו במערכת או רק במקרי קצה ואנחנו יודעים שגם עם הליווי האישי, שעל פניו נראה באמת אופטימאלי, יש הרבה בעיות. כי מה קורה ביום שבו המלווה לא יכולה להגיע, או הסייעת לא יכולה להגיע. מה עושים אז עם הילדים? האם המערכת בכלל ערוכה לקלוט אותם, או שהילד צריך לשלם מחיר ולהישאר בבית.

כל השאלות האלה – ואני מניחה שעוד שאלות רבות ונוספות – יהיו כאן על השולחן. אני רק אפתח ואומר – יש לי נציגות של המועצה לשלום הילד? היי רחלי. אני אפתח עם נתונים מתוך השנתון ילדים 2016 ואת אחר כך תציגי את הנתונים. אני אומר רק בגדול שאנחנו רואים שעם השנים יש עלייה באבחון של מספר הילדים שאלרגיים, בעיקר לנושא של מזון. באותה מידה גם יש עלייה במספר הילדים שמגיעים לטיפול רפואי, לבתי חולים, מתאשפזים בעקבות התקפים של אלרגיה, מה שאומר שאנחנו לא יכולים לברוח מהסיפור הזה, להיפך. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו נותנים מענה וכמה שיותר מוקדם, כי הזמן הוא לגמרי לא לטובתנו כאן.

אז אנחנו נתחיל דווקא עם המועצה לשלום הילד. תציגי את הנתונים ואחר כך אנחנו נעבור למשרדים השונים. בבקשה.
רחלי הכהן
בסדר גמור. רחלי הכהן מהמועצה לשלום הילד. כמו שכולם יכולים לראות, הנתונים פרושים בפניכם. חוץ ממה שיושבת ראש הוועדה כבר אמרה, אנחנו מדברים עכשיו על דיון שמתייחס לגילאי אפס עד שלוש. מספר הילדים הכי גדול של ילדים שהגיעו למיון בעקבות תופעות אלרגיות נמצאים בגילאים האלה. אם אנחנו מסתכלים על שנת 2015 בסך הכל הגיעו 2,060 ילדים לחדרי המיון בגין תגובות אלרגיות, כשמתוכם עד גיל שנה 550 ילדים. זאת אומרת כמעט רבע מהילדים. בין שנה לשנתיים – 513 ילדים ובגילאי 3 עד 4 – 181. בסך הכל כמעט מחצית ויותר מהילדים שהגיעו היו בגילאי אפס עד שלוש.

אני רק רוצה להוסיף משהו ממש ממוצאי שבת האחרון, שעכשיו תקופת רישום לגנים. רציתי לרשום את הבת שלי לגן. בהודעה שקיבלתי, זאת אומרת ברגע שביקשתי קיבלתי מייל עם כל הפרטים של הגן, בבירור, שחור על גבי לבן. אמנם זה גן פרטי, אבל היה כתוב – לא יתקבלו ילדים אלרגיים לגן. זה משהו שברור שיש לתת את הדעת על כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי ואבוי. אנחנו נוכל לקבל העתק?
רחלי הכהן
אני צילמתי את זה ואני אשלח לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח לקבל העתק. בזה עוד לא נפגשנו. אני לא נתקלתי בסיטואציה כזו.
רחלי הכהן
לא נתקלנו. אני באופן אישי לא אשלח את הבת שלי למקום כזה כעיקרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת ילדים אלרגיים במדינת ישראל הם ילדים חורגים לאלוהים בחלק מהמסגרות.
רחלי הכהן
חד וחלק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא אגיד במדינת ישראל, כי אני לא רוצה להכתים את כל המסגרות, אבל יש עוד מי שמעז לראות בילדים האלרגיים כילדים חורגים. אוקיי. הוועדה תשמח לקבל את המסמך כדי שאנחנו נוכל לפעול.
רחלי הכהן
אני אעביר לך את זה בסוף הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
וכדי להרתיע.
קריאה
יש עוד הרבה מסגרות כאלה, אבל לא רשמיות.
רחלי הכהן
לא, אני רק אומרת שנתקלתי בזה במוצאי שבת האחרון במקרה, על הדרך, בחיפושים אחרי גן לבת שלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תשמעו, אני רוצה לומר משהו לגבי הסיפור של מסגרות רשמיות או לא רשמיות, של מערכות מפוקחות או לא מפוקחות. אמרתי את זה לא פעם ואני אומר את זה עכשיו בצורה ברורה. מי שבוחר לעבוד עם ילדים, צריך לדעת שהוא מחויב. עזוב, לא רק מקצועית. מצפונית, ערכית, חברתית, לכל הנושא של חינוך ילדים והתייחסות ראויה. מי שלא מסוגל לעבוד בחינוך, שלא יטפל בילדים. חד משמעית.

כל מי שלוקח ילדים – אם זה אל סף ביתו או אל סף גנו או מעונו או לא משנה מה, חייב לעמוד בסטנדרטים שמבטיחים את הבטיחות של הילדים, לעמוד בסטנדרטים מקצועיים שמבטיחים שהילדים יקבלו מענה חינוכי הולם, בלי שום קשר עכשיו אם יש עין מפקחת עליו – כן או לא. אם הוא שייך למשרד הכלכלה או למשרד החינוך – כן או לא. אני חושבת שזאת חובה מוסרית ראשונה במעלה, ומי שלא מסוגל לעשות את זה, שפשוט לא ייקח ילדים תחת חסותו.

ככה שמבחינתי התירוץ של הם לא מסגרות מפוקחות לא עובד; וזה שהם גן פרטי, אני חושבת שעל אחת כמה וכמה הם צריכים להוכיח את עצמם, שהם באמת עומדים בסטנדרטים גם המקצועיים וגם הבטיחותיים ואני אשמח לראות את זה.
רחלי הכהן
בשמחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. משרד הרווחה, השירותים החברתיים, ורד כרמון. בעצם קיבלתם את חבילת המעונות. אתם בעצם הייתם במשרד הכלכלה, עברתם עם זה למשרד החדש.
ורד כרמון
הפוך. אני נציגת משרד הרווחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את הרווחה. אז אתם קיבלתם את החבילה.
ורד כרמון
אנחנו בעצם יש לנו חברים חדשים במערכת, כן, בשלבי גיבוש הסידורים. בוא נגיד זה עוד לא מגובש לחלוטין. היה לנו גם חילופי מנכ"לים בנסיבות מצערות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך אנחנו פותרים את הסוגיה הזו, לפני שמסיימים ואנחנו מכירים הרי את דינה של פוליטיקה. עד שמתגבשים במשרד החדש ואנחנו לא יודעים מה יקרה בעוד כמה חודשים ולאיזה משרד אחר זה יעבור. איך אנחנו מסוגלים, בכוחות שיש היום, לתת מענה לסוגיה הכל כך בוערת הזו, כשאני לוקחת בחשבון, אנחנו נמצאים – אני לא יודעת כמה מכם יודעים – אבל אנחנו נמצאים בערב רישום לשנה החדשה. בין אם זה בגני הילדים ובין אם זה במעונות ואני חושבת שזה תזמון מצוין כדי לראות איך אנחנו נותנים מענה.

בבקשה, ורד.
ורד כרמון
אז כבוד יושבת ראש הוועדה, אני יכולה לענות, אבל נראה לי שנכון יותר שיענו על זה לפני נציגי האגף למעונות היום, מפני שכמו שבמשרד החינוך, ילדים באים וגם ההורים רושמים אותם בשלב הראשון למעונות, ומרבית ההורים, כפי שלמדנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, אוקיי. כן, הם נמצאים פה תחת משרד הכלכלה. אוקיי, בסדר גמור.
ורד כרמון
אני רק אתן טיפה נתונים, כיוון שאני מעל חמש שנים מרכזת את כל הנושא הזה באופן מאד אינטנסיבי. אז באמת ראינו בחמש שנים עלייה מילדים ספורים, ממש על שתי ידיים אולי, והיום אנחנו מסכמים מהלך של כ-350 ילדים שאנחנו היום נותנים להם מענה, שאנחנו גיבשנו אותו ביחד עם ועדה בין משרדית, עם נציגי הבריאות והאגף למעונות יום. נתנו מענה שהוא התבסס על מידת היכולת, אבל גילינו שמעל 90% מהילדים האלה זו אוכלוסייה רגילה של הורים רגילים והילדים האלה לא חולים.

אז לכן אני אשמח לתת עוד נתונים, אבל נראה לי על הפלטפורמה של האגף למעונות היום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אבל לפני שאנחנו עוברות אליכן - אם כבר פתחת בדברייך – מי שבעצם מקיים את הוועדות שנותנות את הזכאות למספר השעות זה משרד הרווחה עוד לפני.
ורד כרמון
היום, נכון. אנחנו היום מקיימים את הוועדות האלה ברמה מחוזית, על בסיס זה שכל הורה שיש לו ילד עם אלרגיה, צריך לפתוח תיק בלשכת הרווחה, במחלקה לשירותים חברתיים, להיות מוכר בנתוני היסוד בכל הפרוצדורה. המון המון שעות עבודה של עובד סוציאלי. ואז כל המסמכים, על פי הנחיות שיצרנו, מאד מאד מפורטות – איזה מסמכי רופא מומחה לאלרגיה, איזה אישורים וכל הדברים האלה. כל זה מגיע לוועדות מחוזיות שעובדות אצלנו על ילדים עם צרכים מיוחדים אחרים, שרלבנטיים. בעיות רגשיות, חסכים, הזנחה, עיכובים התפתחותיים. לזה נועדה הוועדה.

על הפלטפורמה הקיימת עלו בעצם - בחוסר מענה אחר - כל הילדים האחרים עם האלרגיות. ובעצם אנחנו גם מממנים, גם דנים, גם מעסיקים עובדים סוציאליים, גם מדריכים הורים לפתוח תיק במחלקות לשירותים חברתיים כשזה ילד לא בסיכון על פי הגדרות. יש פה מנגנון שלם. אנחנו גם יצרנו בעקבות הוועדה הבין משרדית דו"ח שלם של המלצות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילדים - - -
ורד כרמון
בין המשרדיות, מה צריך לעשות, כולל הבוקר, הייתה לנו ישיבת המשך עם נציגי האגף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מספר השעות נותר בעינו, של עד 12 שעות.
ורד כרמון
מספר השעות הוא שעתיים, אחיד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שעתיים בכל יום?
ורד כרמון
שעתיים ביום אחיד, מתוך העיקרון שגם אותו גיבשנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה 10 שעות. זה אפילו לא 12.
ורד כרמון
שעתיים ביום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זה 12 שעות, אם אנחנו לוקחים את יום שישי.
ורד כרמון
זה עד 50 שעות בחודש, כי ספרנו את כל הימים. זה אומר שבעצם ההצדקה לזה היא שעה ביום סביב ארוחה – קצת לפני, קצת אחרי. אני מודעת לזה שזו בעיה לעיתים אם יש ילד אחד, איך להשיג סייעת שעה והיא הולכת וחוזרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדיוק.
ורד כרמון
אבל בעצם, אנחנו כמנגנון ארצי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ובדרך כלל הם מפוזרים. זאת אומרת יש פה כמה בעיות. פעם אחת שלגייס עובדת לשעתיים, שהן גם לא רצופות. הרבה פעמים המערכת אומרת טוב, שעתיים ומתגמשים, כי העיקר שהיא תבוא, אז מפספסים את הארוחה של הבוקר או את הארוחה של הצהריים, אז אנחנו לא באמת נותנים מענה. פעם שנייה זה באמת הסיפור של אם היא בכלל נעדרת. ואגב, גם בשעות שבין הארוחות, אנחנו יודעים שמדובר בילדים רכים, שנוגעים בחפצים, מכניסים אותם לפה. זאת אומרת יש פה עוד הרבה שעות אחרות שאנחנו צריכים להיות באיזה שהוא סוג של השגחה ואין שם.
קריאה
או ילדים שהאלרגיה שלהם היא במגע.
קריאה
אני חושבת שאת זה כדאי לשמוע מרופאה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, וזאת השאלה, זה שם לנו בחזרה את השאלה האם זה המענה האופטימאלי היחיד שניתן בתוך המערכת, או שאנחנו כמערכת צריכים להתארגן למענים נוספים בבילד-אין שלה, באין-האוס, ולא להביא מבחוץ. אגב, נתתי לא פעם את הדוגמא בהקשר הזה גם למה שקורה בארצות הברית. בביקור שאני עשיתי, כל הטיפול הוא אין-האוס בתוך המערכת – בין אם זה בתי ספר, גנים, מעונות וכו'. יכול להיות שאנחנו צריכים לחשוב קצת מחוץ לקופסא, לראות איך אנחנו - - -
ורד כרמון
אני מאד מסכימה וזה גם עלה בדיוני הוועדה. אני מסכימה שגם הסייעת היא באמת קצה הרצף של הטיפול רק למקרים מאד מאד חריגים על ידי חוות דעת של רופא מומחה, אלרגולוג. על ידי זה שיש רגישות למולטי אלרגיה, לכמה מוצרים ולא בהכרח למוצר אחד. רגישות לחלב בגיל הרך עם מגע, שזה משהו מאד מאד קריטי.

מרבית העבודה, על פי הנחיות גם של ארגון הרופאים המומחים או עבודה מניעתית מאד מאד רחבה, הדרכתית, חינוכית, כמו שעלה גם בוועדת החינוך; ובוודאי שזה מאד מאד רלבנטי לנושא המעונות ואני יודעת שגם נעשתה עבודה, אבל אני אתן לנציגי האגף לספר בעניין. נראה לי שלגבי מרבית הילדים העבודה היא עבודה רחבה, מניעתית, משמעותית, עם הצוותים, עם ההורים, עם כל מי שבסביבה.

אני זוכרת שעלו גם רעיונות בוועדה של החינוך והייתי גם באיזה כנס בנושא ביבנה ויש מקומות שפיתחו נאמני בריאות או דברים כאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
ורד כרמון
זה גם משהו שבעצם יכול לתת איזה כיסוי מסגרתי יותר רחב, אבל כל מה שאני אומרת זה רק בגלל שריכזתי את הנושא. זה ממש לא תחום באחריות המקצועית של עובד סוציאלי ושל המשרד. אבל כרגע אנחנו ממשיכים עד סוף השנה הזו לתת את המענה האופטימאלי שיכולנו במסגרת הנתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה ורד. מיכל או איטה, מי רוצה?
מיכל כרמל
אני אתחיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה מיכל. רק תאמרי בבקשה לפרוטוקול שם מלא ותפקיד.
מיכל כרמל
מיכל כרמל, ממונה הכשרה, האגף למעונות יום, משרד הכלכלה.
קריאה
משרד הכלכלה?
מיכל כרמל
סליחה, עבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זהו, משרד העבודה והרווחה.
קריאה
והשירותים החברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נסלח, נסלח בנסיבות העניין. הכל בסדר.
מיכל כרמל
מה שחשוב עכשיו זה האלרגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
מיכל כרמל
אז ככה, בשבע השנים האחרונות, צריך להגיד שנעשו באמת מהלכים מאד מאד אמצים ומקצועיים, גם מבחינת הארגונים וגם מבחינת המשרד. נתחיל מזה שאין דבר כזה שילד עם אלרגיה לא מתקבל למעון יום או שלא קיים דבר כזה שילד שאותר כאלרגי במהלך שנה, יוצא מהמעון. אין חיה כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש חיות כאלה. הן חריגות ואנחנו מתמודדים איתן.
מיכל כרמל
אני מדברת על האגף למעונות יום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בהנחיה אסור להוציא.
מיכל כרמל
אסור, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המסגרות בסוף עושות דין לעצמן וכבר נתקלנו בכמה מקרים.
מיכל כרמל
לגבי הנושא של מניעה, אז באמת תהליכי המניעה בתוך המעונות הם מגוונים. קודם כל יש נושא של התאמת מזון. יש התייחסות בכיתה, בין אם יש סייעת או בין אם אין סייעת, לצמצום או התאמת התפריט, ככה שבאמת ילד עם אלרגיה יוכל להשתלב. פה אני רוצה לסייג ולהגיד – עם כל הרצון הטוב של הארגונים ובאמת יש רצון, אני ממש רוצה לציין לשבח, הן יושבות כאן לידי. באמת, כל הכבוד על ההתגייסות. עם כל זה צריך לסייג ולהגיד – יש מקרים שזה מאד מאד קשה לעשות את זה.

הדבר הראשון זה בכיתת תינוקות – אלרגיה לחלב. אי אפשר למנוע ולהתאים כיתה לחלב. הדבר השני זה נושא של מולטי אלרגיה. אנחנו יודעים, במקרה האחרון שטיפלתי יחד עם ארגון נעמ"ת, ילד שפשוט אלרגי כנראה כבר לא למזונות אלא לתבלינים. זאת אומר שכל יום יש התפרצות אלרגיה כנראה מתבלין אחר. זאת בעיה מאד מאד קשה. בגלל שעם כל הרצון הטוב וההתגייסות וההדרכה שאנחנו תמיד מקבלים מארגון יה"ל, ובאמת כל הכבוד גם לארגון הזה שמגיע למעונות, בין אם זה באילת או בקריית שמונה. אם פשוט נוסעים ומגיעים בהתנדבות ונותנים את ההכשרה וההדרכה.

גם כשיש סייעת והרי הגדרנו את התרופות פניסטיל ואפיפן, יחד ובשיתוף פעולה עם משרד הבריאות – עדינה וליזה – כתרופות מצילות חיים, ובאמת העובדות – בין אם זה עובדות ובין אם זה סייעות – עושות את זה.
הניה מרמורשטיין
סייעות לא עושות את זה.
מיכל כרמל
אה, לא?
הניה מרמורשטיין
לא.
קריאה
זו הציפייה, שסייעות יעשו.
מיכל כרמל
לא, דווקא זו לא הציפייה. הציפייה דווקא ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
וגם אם כן, אני לא רואה פה שום פסול. אני בטוחה שגם אם נלך ברחוב ונראה בן אדם במצוקה אנחנו נעזור לו ולא נחשוב עכשיו אם אני סייעת או לא.
קריאה
את צודקת, אבל הנוהל של הרווחה אוסר על המטפלות לעשות. קודם כל אין סייעות. אין דבר כזה. אין חיה כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נושא שצריך לטפל בו.
מיכל כרמל
אני רוצה להדגיש באמת את הקושי, שעם כל הרצון הטוב והדרכה, הכשרה, מניעה והתאמה, יש מקרים שזה מאד קשה, עם כל ההתגייסות ואז גם שעתיים לא מספיק, וגם כשיש ארבע שעות, זה גם מאד מאד קשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפי מה שאת מתארת, זה גם אם יש יום שלם, כי אם הם אלרגיים לתבלינים לצורך העניין - - -
מיכל כרמל
נכון. בדיוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או למשהו מאד מאד מוקצן, זה אומר שבכל סביבה שבה הם יהיו ויש את זה, זאת אומרת הטיפול בכלל אמור להיות טיפול רפואי. יש לי פה נציגות של איגוד רופאי האלרגיה, נכון?
קריאה
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז תיכף אני אשאל מה עושים.
מיכל כרמל
מה שאני רוצה בעצם להגיד, זה שבאמת האגף והארגונים עשו עבודה במהלך השנים, מאד מקצועית ואת יודעת, בתחום היכולת ובתחום המשאבים והכלים שעומדים לרשותנו. אבל יש צורך פעמים בכלים נוספים ועל זה צריך לקיים בדיונים ולא ברמות שלנו, אלא ברמת מנכ"ל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אני רוצה לומר משהו, מיכל. הדברים שאת מתארת, גם מבחינת העבודה והחשיבה, אין ספק שרואים שנעשו פה מהלכים, ובכל זאת. אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה אנחנו מקבלים לא מעט פניות ותלונות מצד הורים. אגב, אני שמה רגע בצד את האלרגיות המורכבות והקשות שאת העלית, כי הן באמת מעלות שאלה. ובלי קשר, הרי אנחנו לא יכולים לנקות את הגן לגמרי ממאכלים מסוימים. אנחנו תיכף ננסה לשמוע את נציג או נציגת איגוד רופאי האלרגיה.

גם מבחינת היקף השעות והיכולת למצוא סייעת, גם מהבחינה הזו שמעונות אומרים להורים – ואני מכירה מקרים שבהם הורים כבר אמרו אנחנו נתמודד. אפשר בצורה של מניעה כן לאפשר לילד להיות בגן וכו', והגן, המעון אמר לא, לא, לא, הילד אלרגי, אנחנו לא מקבלים אותו אם אתם לא מביאים מישהו שישגיח. זאת אומרת גם מצד המערכת אנחנו רואים הרבה פעמים איזו שהיא פנייה שכזו להורים. אז אנחנו עדיין נמצאים במציאות שבה יש איזה שהוא מלכוד, עם אותם ילדים אלרגיים באלרגיות הרגילות, בואי נקרא להן כך. זאת אומרת שאנחנו לא מוכנים מספיק.
מיכל כרמל
רגע, אם האלרגולוג, הרופא המומחה לאלרגיה קבע שצריך סייעת אישית ושזאת אלרגיה מסכנת חיים, אז את יודעת, יש כאן שאלה גם מבחינת אחריות של הצוות החינוכי-טיפולי במעונות. זאת בעיה מאד קשה וזה המקרה האחרון מיני רבים. זאת אומרת תמיד המקרים האלה מגיעים לשולחן שלי או לשולחן של ורד ואנחנו מתייעצים עם עדינה וליזה. זאת אומרת מבחינתנו אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה המקרה האחרון?
מיכל כרמל
המקרה האחרון זה אלרגיה לתבלינים. מה שסיפרתי.
טובה סיני
לא לתבלינים, לכל הקטניות ועכשיו יש חשד שזה גם לתבלינים.
אילן דלאל
לאף אחד לא קרה שום אסון מתבלינים, בסדר?
טובה סיני
כי הילד מעורר אלרגיה מדי יום כמעט והצוות נותן - - -
אילן דלאל
יכול להיות שזה לא בגלל מזון, את יודעת.
טובה סיני
אבל הוא עבר את כל הבדיקות.
אילן דלאל
עבר, עבר, בסדר.
טובה סיני
כלומר, נכון להיום, לפחות מה שאנחנו - - -
אילן דלאל
ילדים שיש להם אטופיק דרמטיטיס יש להם פריחה מכל דבר.
טובה סיני
לא, אין לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק תאמר בבקשה את השם לפרוטוקול, כי ההערות שלך הן חשובות, אבל - - -
טובה סיני
פרופסור דלאל. אין לו אטופיק דרמטיטיס. אין לו.
אילן דלאל
אז בואי נבדוק את המקרה לגופו. אני קצת מפקפק. אף אחד לא מת מאלרגיה לתבלינים, בסדר? בואו נשים את הדברים על השולחן.
טובה סיני
אני לא מחפשת, שוב, תקשיב - - -
מאיה ואזנה
זה בסדר, אתה רק מעיד כמה שהנושא יותר מורכב ויותר קשה להתמודדות. אז זה בדיוק זה, אנחנו שם.
אילן דלאל
נכון, הוא מאד מורכב. מאד מורכב.
מאיה ואזנה
אנחנו שם.
טובה סיני
מה שלי שחשוב, הדיון מבחינתנו הוא אם לילדים יש סף כניסה למערכת, כי הם בתוך המערכת.
אילן דלאל
בוודאי.
טובה סיני
אנחנו לא הוצאנו אף לא אחד מהם בשבע השנים האחרונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאיזה ארגון את, תציגי את עצמך בבקשה. שם מלא.
טובה סיני
נעמ"ת. טובה סיני, אני מפקחת ארצית בנעמ"ת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דווקא בנעמ"ת טיפלתי בשני מקרים שלא הירשו במעונות שלהם לקבל ילד אלרגי.
טובה סיני
אין מצב. אין מצב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לך את זה באחריות. הגעתי עד הכי למעלה.
טובה סיני
אוקיי. אז גם אני אומרת באחריות. יכול להיות שההורים עשו פרשנות, יכול להיות שאת קיבלת כבר מקרה שהוא מפורש. אני יודעת ויש כאן עדים, שאנחנו נמצאים כאן בקשר וזו הזדמנות להודות לפרופסור דלאל ולד"ר עדינה יוסף ולד"ר ליזה רובין שלא נמצאת פה. הזדמנות להודות, כי אנחנו באמת בבסיס של קשר כמעט יום יומי, כדי לקבל את החיזוקים ואת חוות הדעת הרפואיות לגבי מקרים שאנחנו מתמודדים איתם. אנחנו לא במקום של לדחות או לקבל. אנחנו במקום – לדעתי – לפחות זו הציפייה שלי מהדיון הזה, לדון במקרים שבהם אנחנו מגלים אוזלת יד וקשיים מהותיים להתמודד עם הסיטואציה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה אוזלת יד? תני לנו דוגמא.
טובה סיני
אוזלת יד זה ילד, באמת המקרה הזה של ילד שאנחנו יודעים, קיבלנו אותו עם אלרגיות וקיבלנו אותו עם X אלרגיות. בתחילת שנה דיברו על שני סוגי קטנית ואנחנו עכשיו בינואר, בערך אחת לחודש הוא מגיע עם טופס חדש מאלרגולוג, שנוסף מרכיב נוסף, נוסף מוצר נוסף לאלרגיה. שאלה. קטניות אוכלים מדי יום במעון. אנחנו היום לא מכניסים קטניות לכיתה שהילד הזה מתחנך בה. כי הילד על בסיס יומי מעלה פריחה קשה. אנחנו מזעיקים את האמא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
האלרגיה שלו היא סביבתית, היא לא רק אם הוא אוכל?
טובה סיני
אנחנו לא יודעים להגיד. אנחנו לא רופאים. הרופא שלו מצייד אותו כל פעם במסמך ואנחנו נוהגים על בסיס המסמך. אני לא יודעת היום לומר מה גרם לזה. אני יודעת שהיום, למרות שאנחנו לא מכניסים את סוגי הקטניות לכיתה, שזה לא בסדר. כי אנחנו חוטאים לילדים האחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כיתה שלמה בעצם לא אוכלת את אחד מאבות המזון.
טובה סיני
אני יודעת לומר עוד דבר. שאנחנו אגמנו במקרה של הילד הספציפי הזה, את מקסימום המשאבים, כי התמזל מזלנו ויש לנו ילד נוסף עם אלרגיה בכיתה ואנחנו יצרנו מהשעתיים, שכל אחד מהם קיבל, ארבע שעות ויצרנו רצף. יש לנו סייעת שמאכילה את שניהם, שתי ארוחות ואנחנו לכאורה רגועים, אבל אנחנו לא רגועים באמת. אז צריך לקחת גם את ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואין אפשרות במקרים האלה, לצורך העניין ואני שואלת באמת שאלת תם – שכן הילדים האחרים יקבלו את מנת הקטניות שלהם והילדים האלה יאכלו מנות אחרות, שמיועדות להם, אולי בשולחן אחר או משהו.
מאיה ואזנה
השאלה שלך בדיוק מעלה את זה שכל הזמן השגרה היומיומית שלנו היא ניסוי וטעייה. יש לנו אג'נדה, יש לנו אמירה חינוכית, יש לנו את טובת הילד, תפריטים שבנינו, בריאים, עם הכל ואנחנו פשוט בניסוי וטעייה. כל פעם מנסים משהו אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שמך ותפקידך?
מאיה ואזנה
מאיה, אני מנהלת אגף הגיל הרך באמונה. המציאות מכתיבה לנו מין גמישות כזו, שבסופו של דבר יש לנו המון אמפטיה להורים, לילדים האלרגניים. חלקנו אימהות לילדים אלרגניים, אנחנו חיים את המציאות. אנחנו לא נגד. אנחנו בעד, אבל על הדרך אנחנו חוטאים גם לשאר הילדים, כי בכיתות שבהן באמת טרחנו ובנינו תפריט מאד מאד בריא ונכון, ואז אנחנו מתחילים – אסור זה ואסור זה ואסור זה. אז יש פגיעה כללית.

אני רוצה להגיד עוד דבר. בכיתות האלה, שלפעמים יש יותר מילד אחד אלרגני, יש תגובה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אלרגי. אלרגן זה משהו - - -
מאיה ואזנה
אלרגי. יש תגובה נורא קשה של הורים שאומרים, כשאנחנו עושים את איגום המשאבים הזה ובאמת מושיבים מטפלת עם שניים-שלושה ילדים בשולחן נפרד, ההורים לוקחים את זה נורא קשה. מה? אתם שמים את הילדים שלנו בצד, ואיך הם מרגישים? זאת אומרת מה שאנחנו לא עושים אנחנו לא יוצאים בסדר. תמיד יש מישהו שנפגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל בסוף גם ההורים – ובואו, צריך להגיד את זה, אי אפשר להיות כל הזמן פוליטיקלי קורקט. בסוף אנחנו צריכים לתת מענה שהוא אופטימאלי. אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי. הילד הוא אלרגי, נקודה. עכשיו אנחנו רוצים לתת לו מענה. אנחנו פעם אחת רוצים שהוא יהיה בגן וזה לגיטימי וזה נכון וזה חשוב. פעם שנייה אנחנו רוצים שהוא לא יהיה בסכנה בשעות שהוא נמצא בגן. אנחנו רוצים לאפשר לו לאכול את מה שנכון לו לאכול, בלי לפגוע במה שהילדים האחרים אוכלים.

ואגב, בדיון עם הילדים הבוגרים יותר, ישבנו ילדים שהם כבר אפילו חלקם בגירים והם סיפרו שדווקא ההימנעות של החברים שלהם או זה שהמערכת מנעה מהחברים שלהם לאכול את מה שהם יכולים לאכול, רק בגלל שהיו שני ילדים שלא יכולים לאכול את זה, גרם להם להרגיש לא טוב. זאת אומרת הם גדלו עם איזו שהיא תחושה שכולם נפגעים בגללם, איזו שהיא תחושת אשמה שהיא לא בצדק, אבל זה משהו שהוא סובייקטיבי כתוצאה מההתנהלות מסביבם.

אז בסוף בסוף אי אפשר להחזיק את השור בכל קרניו. אנחנו חייבים להחליט איפה אנחנו כן משלמים מחיר ואיפה המחיר הוא מינימאלי. זאת אומרת איפה אנחנו הכי הכי ממזערים אותו. זה חלק מהשאלות שאני אעלה אחר כך.

אני אקדים ואומר שאם אנחנו רוצים לצאת עם משהו אמיתי ואפקטיבי, אנחנו נהיה חייבים לקיים צוות מקצועי, שיישב ויחשוב יחד עם רופאים, שאני תיכף ארצה לשמוע, איזה סוג של מענים, איזה אופי של מענים צריך ומתי. איך אנחנו יכולים באמת לתקוף את הבעיה הזו, כשכל המערכת יודעת שאלה המענים שיש. כשאני אומרת מערכת זה כולל גם את ההורים. אנחנו מביאים ילד עם אלרגיה מסוימת או עם בעיה רפואית כזו או אחרת, מה המערכת בעצם יודעת לתת לנו ואיך הוא משתלב בפנים, כדי שאנחנו נוכל להתקדם הלאה. כי התחושה היא שיש הרבה רצון טוב בתוך המערכת ואני שומעת אתכן ואני יודעת שיש הרבה אמפטיה בתוך המערכת. אבל בסוף בסוף אנחנו לא מצליחים לתת את מה שבאמת צריך.

איטה, את רוצה להוסיף כמה דברים?
איטה אסתי עטיה
כן. מאחר שהנושא הזה צף ועולה לא רק במעונות דרך אגב, גם בצהרונים, ששם יש בעיה מסוג אחר, שהיא לא פשוטה, אז התקיים כבר דיון אחד אצל המנכ"ל, שלצערנו הלך לעולמו. התקיים דיון נוסף אצל המנכ"ל הנוכחי, כי זו סוגיה שאי אפשר לפתור אותה בזה. עכשיו קיבלנו איזה שהוא נייר ממשרד הרווחה. לשמחתי אנחנו אותו משרד. אנחנו נצטרך לאגם באיזו שהיא צורה גם את הנוהל וגם את הוועדות וגם את המענים וגם את התקצוב.

אני קראתי את זה עכשיו, כי פשוט קיבלתי את זה עכשיו. יש פה הרבה דברים שבואו נאמר דורשים דיון מעמיק ופתרון הרבה יותר רחב ממה שהוצג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
איטה אסתי עטיה
ואני מקווה מאד ואני מדברת כאן גם בשם מיכל צוק, שביקשה לומר שיהיה דיון רציני ומקיף אצל המנכ"ל החדש שלנו, אביגדור קפלן ואני בטוחה שיתקבלו פתרונות הרבה יותר רחבים, הרבה יותר נכונים והרבה יותר אינטגרטיביים ממה שהוצגו עד עכשיו, אני מקווה. בכל אופן, המשרד לוקח את הנושא הזה מאד מאד ברצינות והוא משקיע בזה הרבה מחשבה ואני מקווה גם שיהיו פתרונות נכונים. כי אני אומרת לך שבצהרונים, שבמקרה אני מופקדת על הנושא הזה, יש לנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שם הסיפור בכלל עוד יותר מורכב, אם אנחנו מדברים על צהרונים. כי הם לא מחויבים להם.
איטה אסתי עטיה
כן, יש מקרים שזה פשוט כמעט משפט שלמה, אבל אנחנו נצטרך למצוא גם לזה פתרון. זה לא פשוט. לא יהיה פתרון רק ל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת החשיבה שלכם היום היא גם לגבי צהרונים. אגב, רק צהרונים מפוקחים או בכלל?
איטה אסתי עטיה
בואו נתחיל איתם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, בסדר. אני רק שואלת כדי שאנחנו נדע לדייק את הדברים.
איטה אסתי עטיה
כן, נתחיל איתם. בצהרונים הסיפור הוא הרבה יותר מסובך, כי שם יש מטפלת אחת ל-15 ילדים וזה באמת נושא לא פשוט. אז אני מקווה שגם זה יעלה על המדוכה. בכל מקרה, לא יהיה פתרון רק למעונות. הפתרון יהיה גם למעונות וגם לצהרונים ואני מקווה שזה יהיה בקרוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כבר משמח. אוקיי, תודה רבה איטה.

פרופסור אילן דלאל, אני אשמח לשמוע התייחסות גם לדברים שעלו כאן וגם לשאלה מה באמת עושים במקרים שבהם יש ילדים שהם מולטי אלרגיים, עם אלרגיות – הם דיברו כאן על תבלינים, על דברים שהם הולכים ומתרחבים ובסוף הם לא חיים בבועה. הם לא חיים בתוך איזה שהוא ואקום. הילדים האלה חיים בתוך סביבה חיה, נושמת. אם לא במעון אז בבית, ברחוב. מה הדרכים להתמודד עם דבר כזה.
אילן דלאל
קודם כל אני באמת רוצה לציין שב-10 השנים האחרונות כל הנושא עבר מהפכה ממש מוחלטת בכל הנושא של ההתייחסות של הגורמים הרשמיים לצרכים ולסכנות ולכל הדברים האלה, וזו פעולה משותפת של המון המון גורמים, ובאמת להסיר את הכובע בפני משרד החינוך, משרד הבריאות, הוועדה לזכויות הילד, המון המון ארגוני הורים ומורים והורים כמובן, ואני חושב שבאמת כל הכבוד, כי זה באמת דברים שאנחנו ניסינו לקדם אותם באיגוד הרבה מאד שנים. לא הצלחנו בכוחות עצמנו ורק ברגע שהייתה התגייסות מסביב, זה תפס את התאוצה ואני חושב שזה נמצא במקום אחר לגמרי.

אז זו הקדמה ותודה רבה. אני חושב שזה באמת עוד הוכחה, הדיון הזה, לכמה שהנושא הזה חשוב ומשמעותי.

אני רוצה לתת כמה עובדות, כדי שניישר קו, שנדע על מה אנחנו מדברים. קודם כל חשוב לדעת שבערך בישראל כ-2% מהילדים עם ילדים עם אלרגיה למזון כלשהו, כאשר בתוך המקרים האלה, הכי שכיח זה כמובן חלב פרה, שחצי ממנו בכלל זה לא קשור למערכת האלרגיה הרגילה, אלא רק למערכת העיכול, אז נוציא אותם. אז אנחנו מגיעים בערך ל-1.5% או 1.7%. האלרגנים השכיחים הם חלב, ביצים, בוטנים, שומשום, אגוזים ודגים. אלה האלרגנים המשמעותיים. כל שאר הדברים יכולים לגרום לתגובות, לא תגובות משמעותיות ולא תגובות מסוכנות.

עד גיל 5, בערך חצי מהילדים האלה לא יהיו אלרגיים לדברים האלה. זה אומר שרוב הילדים שיש להם אלרגיה לחלב, ביצים, חיטה, סויה ועוד דברים נוספים, זה נעלם להם. ולכן אנחנו נשארים בגיל 5 עם פחות מ-1% מהילדים שיש להם אלרגיות למזונות, כשהמזונות הם חלב, ביצים – הרבה פחות כמו שאמרתי, שומשום, אגוזים, בוטנים ודגים. זאת הרשימה.

לשמחתנו, המערכת החיסונית של ילדים קטנים היא לא מאד מאד מפותחת ולא מאד מאד חזקה, ולכן כמעט אין בעולם מקרי דיווח של תמותה של ילדים קטנים כתוצאה מתגובות אלרגיות למזון. אין. רוב המקרים זה בעשור השני והשלישי לחיים. אלה העובדות. 95% מהמקרים הם בגילאים האלה, כך שזה מאוד חשוב שאנחנו נדבר על דברים שהם מבוססים על עובדות ולא על כל מיני מקרים ספציפיים פה ושם, וכל מיני תחושות בטן. כי זה לא מוביל אותנו לשום מקום. אנחנו צריכים להתבסס על עובדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת במרבית המקרים אנחנו לא מדברים בעצם בתגובה שהיא סכנת חיים - - -
אילן דלאל
בילדים קטנים. נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בילדים קטנים. ואגב, אני אתן לך להמשיך, אני רק רוצה רגע לחדד משהו. יוצא שהמערכת מגיבה בעצם ביחס הפוך.
אילן דלאל
חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי דווקא בגילאים הצעירים, שבהם צריך יותר השגחה ורוב הילדים האלרגיים דווקא בגילאים האלה, היא נותנת פחות מענה, מאשר לילדים מגיל 5 ומעלה.
אילן דלאל
כן, אבל מצד שני, בגילאים האלה אין תגובות מסוכנות שמסכנות את החיים ולא מתים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, הם יותר אלרגיים, אבל הם לא בסכנת חיים.
מאיה ואזנה
רגע, שאלת הבהרה. כשאני מקבלת מרופא מסמך שכותב שיש סכנה - - -
אילן דלאל
בוודאי. יש פוטנציאל - - -
מאיה ואזנה
רגע, שנייה. שיש אלרגיה מסכנת חיים וחייב הילד להיות צמוד למזרק אפיפן במעון, זה לא נכון?
אילן דלאל
בוודאי שזה נכון.
איטה אסתי עטיה
נו, אז?
אילן דלאל
בוודאי שזה נכון. לא כל תגובה - - -
מאיה ואזנה
אבל אלה מרבית הילדים שאיתם הקשיים שלי. זאת אומרת - - -
טובה סיני
אז בלי תחושת בטן, עובדתית איך להתייחס לזה?
אילן דלאל
שנייה, אנחנו מדברים על תגובות מה שנקרא בעלות פוטנציאל מסכן חיים, שזה יכול להיות אפילו תגובה אנפילקטית, אבל בין זה לבין למות חס וחלילה, יש מרחק. שנדע על מה אנחנו מדברים במספרים.
מאיה ואזנה
אבל אם הילד לא יקבל את הזריקה, כשהוא מקבל את התגובה הזו, הילד - - -
אילן דלאל
הוא יכול - - -
מאיה ואזנה
זאת שאלת הבהרה, הוא יכול למות או לא יכול למות?
אילן דלאל
ברור שהוא עלול ל-. אבל המספרים בכל העולם מראים שבגילאים האלה זה לא קורה.
מאיה ואזנה
זה לא קורה כי אנחנו מגיבים, כי הילד מקבל את הזריקה.
אילן דלאל
לא. גם כאלה שלא קיבלו טיפול, אבל אני לא אגיד לך שהילדים האלה לא צריכים להסתובב עם אפיפן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כי כנראה ילד יכול להגיע לאשפוז, או משהו מהסוג הזה?
אילן דלאל
הוא יכול להגיע למיון, יכול להגיע ל- - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז איפה הסף שלנו, שמבחינתנו - - -
קריאה
שחובה לתת את הזריקה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חברים, אחד-אחד. הדיון שמתרחש כאן חשוב ואני גם מוכנה לאפשר אותו, אבל רק אחד-אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא צריך בשביל ש - - -
אילן דלאל
בוודאי שלא. תנו לי להתקדם ואז אנחנו ניישר קו. אני הייתי יושב הראש של האיגוד הרבה פעמים ואני זה שדאגתי להכניס סייעות רפואיות לילדים מעל גיל 5 וברגע שירד גיל חוק חינוך חובה לגיל 3, אז זה התחיל מגיל 3. לכן יש לנו ניסיון רב בשנים האחרונות האלה, אולי 8 שנים כבר, כמה שני? 7-8 שנים של הנושא של סייעות רפואיות בגילאים האלה, מ-3 ומעלה.

אני יכול להגיד לכם בביטחון שמלכתחילה, כי הנושא הזה של סייעות רפואיות במצבים האלה, היה ברור לחלוטין שזה משהו זמני, שהוא ייתן פתרון זמני עד שהפתרון האמיתי והנכון שבו, כמו שאת אמרת – שזה צריך להיעשות במסגרת כותלי המוסד החינוכי – בית הספר, הגן, גן החובה או What ever, שם זה נעשה בכל העולם וזה צריך להיעשות גם פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שכרגע לא קורה בכיוון של מדינת ישראל.
אילן דלאל
את צודקת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מדינת ישראל הגדילה בעצם גם את מספר השעות של הסייעות, גם את התקציבים, כי מוכרחים לומר שמדינת ישראל מקצה הרבה יותר כספים לסיפור הזה, אבל במענה האמיתי, המערכתי – אנחנו לא שם.
אילן דלאל
חד משמעית. וכמו שאמרתי, אנחנו גם מפסיקים את ההשגחה עד בערך גיל 8-9-10, כל אחד לפי הבשלות שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, עד כיתה ג'.
אילן דלאל
ורוב המקרים בעצם בגילאים היותר מתקדמים. אז לכן אני חושב שבפעם האחרונה שישבנו פה בוועדה, אני שכחתי את שם חבר הכנסת - - -
קריאה
מרגי.
אילן דלאל
חבר הכנסת מרגי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא בוועדת חינוך.
אילן דלאל
בוועדת חינוך, כן, שבאמת אני חושב שחלחלה ההבנה שהפתרון הנכון הוא לא במסגרת הסייעות, אלא במסגרת בתי הספר, נאמני בריאות אנחנו קראנו לזה. כי כמו שאמרת, הסייעת חולה, היא הלכה לשירותים, כל מיני דברים כאלה, אי אפשר לסמוך על הדברים האלה.

לכן בכל מוסד חינוכי חייב להיות איזה שהוא משהו שנקרא מערך של נאמני בריאות. כמה אנשים שילמדו את הנושא הזה, יתוגמלו על זה ויקבלו הגנה משפטית. בלי זה לא ילך שום דבר, כי אני חושב ואני מסכים לחלוטין עם כל מה שנאמר פה לגבי הנושא הזה של גננות, סייעות וכו' וכו'. אם לא תהיה להן את ההגנה המשפטית הנכונה, אז זה פשוט בדיחה.

לכן כל העסק הזה חייב להיות מגובה בהגנה משפטית. ויש הבנה, אני חושב שבדיון האחרון זה מה שיצא, של הולכים לכיוון הזה. זה ייקח זמן. אף אחד לא יבטל בינתיים את הסייעות עד שלא ייכנס הנושא הזה למשהו באמת אמיתי. כמובן צריך לתת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
וגם יכול להיות שיהיו מקרי קצה ממש חריגים ששם כן יוחלט להצמיד סייעת, אבל זה לא הפתרון וברירת המחדל.
אילן דלאל
לא רק זה. תחשבו על כאלה שפתאום יש להם אלרגיה לדבורים או אלרגיה לאיזה שהוא משהו אחור, או שפתאום בן אדם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם לא מוכרים במערכת, אגב.
אילן דלאל
הם לא מוכרים בכלל. מי יטפל בהם? אם יהיו נאמני בריאות בבית ספר ולא אחד, לא שניים, ארבעה-חמישה שאם זה חולה וזה בבית הספר וזה בשירותים, אז יהיה גם הרביעי והחמישי שייתן את המענה המתאים. אז זה פחות או יותר מה שדיברנו ואנחנו באמת הגענו להבנה, ואני חושב שזה היה ברור מלכתחילה שהסייעות זה לא הפתרון.

עכשיו אנחנו מגיעים לגילאים העוד יותר בעייתיים, גיל שנה עד שלוש, שהילדים כל הזמן מסתובבים עם מזון סביבם. אי אפשר לרכז אותם לארוחות, הם מסתובבים, מוצצים, בקבוקים. זה מאד מאד מאד בעייתי. מאד בעייתי. עכשיו אני אספר לך מנוקדת המבט שלי, איך נעשים האישורים שאנחנו נותנים ואני פרופסור ויש לי הרבה ניסיון ויש לי הרבה שערות לבנות. אולי לא כל כך הרבה, אבל בסדר. זה מתחיל הרבה פעמים בכאלה שיש להם באמת תגובות אלרגיות קשות. מכל הכלל של תגובות אלרגיות קשות, זה בערך 20%. אין מה לעשות. כמו כל מחלה, כל מחלה מחולקת לתגובות קלות או מחלה קלה 70%, מחלה בינונית 20% ו-10% הם הקצה של המחלה הקשה.

יכולה לבוא גננת ולהגיד לאמא לילד שלך יש אלרגיה ואם את לא מביאה לי מסמך מהרופא, שהילד שלך אלרגי עם סכנת חיים, אני לא מכניסה אותו לגן. זה לא כתוב בשום מקום, זה הכל - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה מדבר עכשיו על גיל גן או על גיל מעונות?
אילן דלאל
אנחנו מדברים עד גיל 3.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, מעונות. אנחנו עכשיו במעונות.
אילן דלאל
מעבר לגיל 3 אני חושב שסיימתי את הנושא. רציתי לתת רקע כדי שיהיה ברור שגם שם הפתרון הוא לא סייעות ואני חושב שעל אחת כמה וכמה, בטח עד גיל 3, הפתרון הוא לא סייעות.

היא אומרת לאמא תביאי אישור, אז כמובן האימא תלך לרופא ותגיד לו – תכתוב את זה. באופן תיאורטי, כמובן שכל תגובה אלרגית היא בעלת פוטנציאל מסכן חיים. יכול להיות. פוטנציאל. זה יכול להיות. זה שזה לא קורה בסוף, זה לא משנה שזה יכול להוביל לפוטנציאל וכו'.

ולכן היא באה עם האישורים וזה בסדר. אני לא אומר. המערכת גורמת לכך בסופו של דבר שכולם נאלצים ליישר קו כדי לקבל איזה שהוא פתרון, אבל לדעתי הפתרון הוא לא בסייעות, עד גיל 3. אני חושב שצריך להגדיר מראש. עכשיו אני מנסה להגיע לאיזה שהם דברים אופרטיביים.

אני חושב שצריך להגדיר מראש קודם כל למה הילד אלרגי. כמו שאמרנו, אם הוא אלרגי לחלב, זו קבוצה נפרדת, אני אשים אותה בצד, כי אי אפשר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסמכות של מי להגדיר? של הרופא בעצם.
אילן דלאל
בוודאי. כי אם הילד אלרגי לחלב, זו בעיה כי אי אפשר לעשות מה שנקרא גן מילק פרי. אי אפשר באופן מעשי. יש גם לזה פתרונות. אבל אם לילד יש אלרגיה לשומשום, בוטנים, אגוזים, דגים – בהחלט אפשר לעשות גן שהוא ללא המוצרים האלה ונפתרה הבעיה. לא צריך כל הזמן להתחיל לרדוף – כן הביאו, לא הביאו. כן יש תגובה, אין תגובה. אחרת לא נגמר הסיפור הזה.
טובה סיני
אבל בגיל הזה הרוב זה חלב, לא?
אילן דלאל
רגע, לא. אמרתי שחלב זה חלק מהם ואני שמתי בכוונה את החלב בצד.
טובה סיני
אני צריכה לגיטימציה לדבר כזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה בעצם אומר, כמו שיש גנים בחינוך מיוחד על פי אפיונים מסוימים - - -
אילן דלאל
חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז גם לנושא של אלרגיות, לקחת גן שהאפיון שלו לצורך העניין הוא אלרגיה למוצרים האלה ואז אנחנו אומרים שלשם זה לא נכנס.
אילן דלאל
לא כולל חלב, כי חלב זה משהו נפרד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, הבנתי שחלב זה סיפור אחר.
אילן דלאל
וגם לזה יש פתרון אלגנטי, שאני שם אותו על השולחן. אני לא אומר שהוא ישים בכל מקום, אבל הוא פתרון מצוין. יש במקומות מסוימים בארץ גנים שהם היום גנים טבעונים. גן ללא חלב, ללא ביצים, ללא שום דבר מן החי, נפתרה הביעה. זה לא פשוט. אני לא אומר שזה פשוט, אבל אם יהיה עיר גדולה של המקומות המסודרים גנים מהסוג הזה, תאמינו לי שכולם ישנו בשקט יותר טוב. גם הגננת, גם ההורים - - -
נעה נצר
המקומות מוגבלים לכל המקומות האלה.
קריאה
- - מעונות - - - 70% ילדים רגילים.
אילן דלאל
בוודאי, את צודקת, אבל ברגע שתהיה מודעות לנושא הזה אולי גם יהיה סבסוד, כי הגנים האלה יותר יקרים. אני יודע את זה. אני לא אמרתי שזה פתרון שהוא מצוין ואין לו מחיר. יש לו מחיר, אבל המחיר הרבה הרבה יותר זול והרבה יותר נכון לכולם.

דבר נוסף, ילדים מעבר לגיל שנה, שיש להם תגובות אלרגיות קשות, מקבלים היום ביטוח לאומי. אז יש איזה שהוא כסף מסוים שכל משפחה מקבלת עבור הסוג הזה שנקרא לזה, אני לא רוצה אפילו להגיד את המילה, נכות, אבל זו הקצבה ולכן יש איזה שהוא כסף מסוים שעומד לרשות המשפחה לכל הנושא הזה. סכומים די עלובים לדעתי, אבל לא משנה, יש הכרה בכל הנושא הזה. אז אין שום סיבה שלא תהיה הכרה אקסטרה, כדי לתת את המענה לגבי הילד שיש לו אלרגיה לחלב או ביצים, ואז יהיה לו באמת הפתרון הכי נכון.

כי אי אפשר, אני אומר לכם את זה – אני מקצין את זה ומגחיך את זה באמת בצורה כזאת שאני אומר לכם שהילד שהגיע אלי לבית החולים בחצי שנה האחרונה, עם התגובה האלרגית הכי קשה, שהיה צריך לקבל שלוש פעמים אדרנלין וטיפול נמרץ, הוא אלרגי לחלב. מי שמרח לו את הסנדביץ עם הגבינה הלבנה זאת הייתה הסייעת שלו. אני בכוונה אומר את זה. אני מגחיך את זה לגמרי. זה אמת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זה קורה, חברים.
אילן דלאל
זה אמת. והיא כמובן, ברגע האמת, לא נתנה לו אדרנלין, למה? כי היא פחדה.
נעה נצר
כי אסור לה גם.
קריאה
מותר לה.
אילן דלאל
יש לה אישור.
קריאה
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לסייעת רפואית? אם היא הסייעת שמוצמדת אליו? אז מה היא צריכה להיות לידו?
קריאה
עד גיל 3. אבל זה הנוהל של הרווחה.
טובה סיני
מדברים כאן במונחים, צריך להבהיר את הנקודות האלה – למי אתה קורא סייעת. היא המטפלת.
אילן דלאל
את צודקת, הן לא סייעות. אנחנו מדברים על - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא נמצאת איתו עד שקורה לו משהו ואז שיהיה שם? אני לא מצליחה להבין את זה בתפיסה.
אילן דלאל
סייעת לפי ההגדרה שאנחנו מדברים עליה, זה - - -
קריאה
יש כאן בלבול מושגים, חברת הכנסת שאשא.
אילן דלאל
יש בלבול, כי כל הנושא של חוק חינוך חובה הוא מגיל 3 וזה מעוגן בחוק, שכל ילד - - -
קריאה
זה לא אנחנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשמוע את ורד ממשרד הרווחה.
ורד כרמון
אני אעשה סדר. תראו, במערכת החינוך זה היה נקרא פעם סייעת רפואית לפי דעתי, בחוזר המנכ"ל היום זה נקרא מלווה אישית, וזו הכוונה לסייעת רפואית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
אילן דלאל
בוודאי.
ורד כרמון
במשרד הרווחה יש סייעות שילוב. זאת לא סייעת רפואית, זה סייעת שתפקידה על פי הגדרת תע"ס לסייע לשילובו של פעוט במסגרת, עם דגש מאד מרכזי שהיא לא נותנת את המענה הרפואי. כשנתנו לילדים עם האלרגיה, שהם לא בקטגוריית אוכלוסיית היעד שלנו את המענה, זה התבסס על זה שבאגף למעונות יום נאמר לנו שיש בעצם הכשרה ובמסגרת העזרה הראשונה, הצוות הרפואי - - -
קריאה
הצוות הטיפולי.
קריאה
הצוות החינוכי.
ורד כרמון
שנייה, רגע, רגע, מותר לי לבלבל איזו מילה. רגע, התבלבלתי. לצוות המטפל במעון היום ישנה הכשרה לעזרה ראשונה ובמסגרת ההכשרה לעזרה ראשונה, גם יש את מזריקי האפיפן. אנחנו נותנים אותם בעצם לסייעות באמצעות חברת כוח אדם. אנחנו לא מכשירים אותן, אין לנו את כל המנגנון הזה. ובעצם השילוב הוא בין סייעת משגיחה לבין צוות של המסגרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת שהצוות של הגן כן צריך לתת את המענה.
ורד כרמון
הצוות של הגן כן נותן.
מאיה ואזנה
רק הוא יכול לתת.
ורד כרמון
זה - - - מנציגי האגף.
מיכל כרמל
אמרתי קודם, לתרופות שהוגדרו כמצילות חיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, ומה שאתה בעצם מציג שהילד בכלל לא קיבל. הוא היה בתוך מסגרת של גן. גם אם לא מהסייעת או המלווה - - -
אילן דלאל
לא, הוא היה בתוך מסגרת גן של חוק חינוך חובה, שהייתה לו מלווה אישית, מה שאת אומרת, שהייתה אמורה לטפל בו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ששם זה כבר סיפור אחר, המלווה. המלווה צריכה לטפל, נכון.
אילן דלאל
אם באפיפן באותו זמן, אז כמו שאמרתי, גם היא זאת ואני לא אומר שום דבר לגביה. אני בכוונה מקצין את זה, כדי להראות כמה לדעתי זה לא נותן פתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא הפתרון.
אילן דלאל
זה לא נותן פתרון רוחבי לרוב הילדים ולדעתי זה לא יעזור.
טובה סיני
אני רוצה רגע להגיד משהו לגבי המקומות הקשים שלנו.
אילן דלאל
יש מקרים יוצאי דופן שכל כל מיני מקרים כמו שמציינים פה, של מולטי אלרגנים וכל מיני דברים כאלה, שזה צריך כל מקרה לגופו. אני חושב שאם היו מסגרות שמלכתחילה מוגדרות כ-Environmental free למשהו א', ב', ג', ד', אפשר יהיה לפתור את רוב הבעיות האלה במסגרות האלה.

כמובן שצריך יהיה לסייע להורים האלה, כי זה לא הגיוני שילד שיש לו אלרגיה למזון כלשהו והוא לא יכול להיות בסביבה שנמצאת שם, המסגרת המתאימה, או שהגן הטבעוני שאמור לתת לו את הפתרון עולה פי שניים בכסף יחסית לגן רגיל, אז בוודאי שהוא צריך לקבל סיוע מסוים. חלק מזה הוא מקבל על ידי זה שהוא מקבל קצבת נכות. אולי צריך להשלים. הפתרון הזה גם יהיה לדעתי הרבה יותר זול לכל המערכת וייתן פתרון הרבה יותר נכון לכולם.

להעסיק סייעת לשעה פה, לשעה שם בגנים עד גיל 3, הרי כל הזמן – הם 8 שעות נמצאים בגנים, כל ה-8 שעות האלה זה סביב אוכל.
ולרי זילכה
סליחה, אבל אתה מתייחס גם לחלב? כי הדרת קודם את החלב. אמרת שאחוז - - -
אילן דלאל
אמרתי. אמרתי לגבי חלב שאני חושב שהפתרון הנכון הוא גם לעשות גן מילק פרי. גן שהוא מבוסס על מה שנקרא - - -
ולרי זילכה
אבל אתה אומר שהאחוז הגדול הוא - - -
טובה סיני
תינוקות שלושה חודשים עד שנה וחצי, אני לא מכירה מילק-פרי.
אילן דלאל
זה בוודאי שלא. אבל אף אחד לא מדבר על גיל כזה.
טובה סיני
אבל אנחנו מדברים עליהם. אני מאד מכבד את הגישה האסטרטגית שלך, אבל טקטיקה מיידית - - -
אילן דלאל
תראי, זה הכי פשוט. בגילאים הקטנים האלה זה הכי פשוט. זה מאד פשוט, כי הם לא מסתובבים, הם לא נוגעים בשום דבר.
טובה סיני
לא, לא, לא, זה טעות.
אילן דלאל
בגיל חצי שנה? די. אוקיי.
קריאה
ילד זוחל ומסתובב.
טובה סיני
כשמדובר ב-15 ו-18 תינוקות בגילאי שלושה חודשים עד שנה ורבע בספטמבר, חלקם מסתובבים. גם הקטנים שבהם, במהלך שנה מתחילים לנוע.
אילן דלאל
בוודאי שהם מסתובבים, אבל הם לא יכולים לגשת לבקבוק.
טובה סיני
יותר מזה, פרופסור דלאל. אנחנו מעודדים את התפתחות התנועה שלהם.
קריאה
הם יכולים להכניס מוצץ לפה.
אילן דלאל
בוודאי. חד משמעית.
טובה סיני
בסיכומו של דבר אין לנו מענים, כי הילדים האלה פולטים בדרך ויש ילדים שאלרגיים לחלב והם פולטים בדרך. במקומות האלה אנחנו צריכים סייעת צמודה לילדים האלה, כי רק היא יכולה, מעבר למניעה, גם לפעול למצבים הנקודתיים האלה.
אילן דלאל
מה היא תמנע, את הפליטה?
קריאה
לא, היא תיקח את הילד - - -
טובה סיני
כי אלה המצבים שמבחינתנו הם מסכנים. אנחנו מקבלים עובדתית - - -
אילן דלאל
תגובה ממגע לא קורית מתגובה אלרגית מסכנת.
טובה סיני
ברור, אבל תינוק שנמצא בשנה האוראלית שלו, אחרי המגע מכניס את היד לפה.
אילן דלאל
אלא אם הוא מכניס לפה.
טובה סיני
וזו רמת הסיכון שאנחנו מתמודדים איתה. תינוקות זה הקבוצה הקריטית מבחינתנו. אנחנו יודעים להתמודד עם הדגים ועם - - -
אילן דלאל
הדיון היה על גיל - - -
טובה סיני
ואני חייבת לומר עוד משפט אחד. אני צריכה לגיטימציה שאני לא עומדת בהסכם שאני חתומה עליו עם הורים. כי בהסכם אני מתחייבת ל-70% מתזונת הילד. אני מתחייבת לתפריט חתום על ידי תזונאית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אנחנו הבנו את המורכבות של התזונה.
טובה סיני
אוקיי? אז אני צריכה לגיטימציה לזה. אני לא יכולה לבוא להורים ולומר אני לא מקיימת את התפריט כי יש לנו ילדים אלרגיים בגן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה.
אילן דלאל
אני לא אומר שמה שאני מציע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת, אתה רוצה לצאת?
אילן דלאל
עוד פעם, אני רוצה לשים שורה תחתונה. אני לא אומר שהפתרון שאני מציע הוא פתרון שייתן מענה ב-100% מהמקרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך לחשוב על המניפה. זה מה שאמרנו. צריך מניפה של מענים.
אילן דלאל
אני חושב שזה נותן מענה מצוין ל-90% - 95% מהמקרים, ולבודדים שיישארו, צריך באמת לתת מענה פרטני, אישי לגבי כל אחד- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שאמרנו גם קודם.
ולרי זילכה
אבל אתה יכול לתת הערכה מספרית?
אילן דלאל
כי זה ייתן פתרון הרבה יותר נכון.
ולרי זילכה
פרופסור, אם רק אפשר לתת הערכה מספרית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שמך?
ולרי זילכה
עורכת דין ולרי זילכה, פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני אתן לכם לדבר ואז תוכלו לשאול את השאלות. אין לי בעיה שאתם תפנו בשיח שלכם גם שאלות לאנשי המקצוע, כדי שאנחנו נעמיק, אבל לפני כן חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה. רצית לומר דברים ואחר כך אני אתן לארגון ההורים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, גברתי יושבת הראש. אני חושב שזה מעניין מאד לשמוע את כל התיאוריות והדברים, אבל ברור דבר אחד, שכל עוד לא קיים כיסוי על כל גיל וגיל בשדרה הזאת של מאפס עד שלוש ומשלוש עד גיל חובה והלאה, כמובן תמיד יש יוצאים מן הכלל וכו', אבל כל עוד אין לנו את הכיסוי הזה, ולמיטב ידיעתי בנושא הזה של מעונות הכיסוי פשוט לא קיים והרבה מאד אנשים עושים דין לעצמם ואחר כך בסופו של יום עוד מישהו עלול לשלם על זה גם את המחיר.

אני חושב שהפתרונות שאתה אומר הם פתרונות שיכולים להקל, כשאתה לוקח בכל עיר או בכל אזור מסוים, יש אפשרות להגדיר גנים מסוימים שהם טבעונים או כאלה או אחרים, בלי שתהיה עלות נוספת על ההורים כמובן, כי אגב, לא כל ההורים גם מקבלים מהביטוח הלאומי - - -
אילן דלאל
ברור שלא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כך או כך זה לא צריך להיות מושת על ההורים, אני לגמרי מסכימה איתך. זה חלק ממענה מערכתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, לכן צריך. אני חושב שהחובה של משרדי הממשלה להביא תכנית שבה אנחנו רואים כיסוי מלא על העניין הזה. יכול להיות שחלק מהעניין הוא גם באמת ליצור גנים כאלה ואחרים, שזאת אפשרות. אבל בסופו של יום – סייעת – ואתה שאלת כמה פעמים ואמרת ומה תעשה סייעת אם היא צריכה לשירותים או משהו. בסדר, ומה יעשה כבאי אם הוא כרגע עסוק בעוד שריפה, אז בשביל זה לא יהיו כבאים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יש עוד כבאים, יש מערך שלם ובמערך הסייעות אין לך מערך.
אילן דלאל
אין כבאי אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין שום ספק שברגע שיש סייעת שהיא אחראית על ילד, הילד הזה ב-98%, בוא, לפחות כלפי מה שאתה יכול לעשות. אז לכן אני מפחד - - -
אילן דלאל
הם מקבלים כיסוי לשעתיים ביום בגן עד גיל 3.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יפה, יפה, והשעתיים ביום - - -
קריאה
אבל זה לא רלבנטי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ולכן בדיוק זה הדיון, שאין כיסוי לילדים האלה. זה בדיוק העניין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עכשיו, אם אנחנו נשתעשע בכל מיני אשליות, בוודאי שזה לא שווה כלום. אין תחליף. אבל אתה מסכים איתי שבשעתיים האלה שהיא נמצאת, אז ההגנה היא פחות או יותר מקסימאלית. הכל יכול לקרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה שש שעות אחר כך? שש שעות אחר כך אין לנו מענה בתוך המערכת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה שלי, גברתי יושבת הראש, איך אנחנו גורמים לכך שהכיסוי הרוחבי – ומשרדי ממשלה צריכים לתת לנו תשובות ברורות. צריך לראות את עמדת משרד החינוך ועמדת משרד הרווחה, ובדברים האלה כל אחד בזה שלו. היום הדבר הזה הוא מופקר. אני אומר לכם את זה מידיעה. אני עוד זוכר, כשהייתי ראש רשות לפני שנים, כשהתחיל עניין הסייעות הרפואיות. אז מה שעברנו בגיל חינוך, אנחנו עוברים היום בגיל הזה. עוד לא התחלנו לעבור את זה.

אז זה נכון שהגיעו לאיזה שהם הישגים קצת יותר ממה שהיה בעבר, אבל זה עדיין לא מספיק. גברתי, אני חושב שחייבת להיות פה עקביות במעקב אחר הדברים הללו, אולי אפילו להעלות את זה ברמה מול שר החינוך או שר הרווחה. אולי אפילו לזמן אותם לעניין הזה. אני אומר לך, בסוף זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נקים צוות מקצועי שיצטרך לתת מענה. אני אומר את זה בסוף הדיון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסוף זה נגמר באיזו שהיא הבנה בין ההורים לבין המנהלת של המעון או מה, בהבנה. למנהלת המעון לא נעים שהילד לא יבוא וההורים לוחצים עליה והכל פרטאצ'. ובסוף, מישהו עלול לשלם את המחיר הזה.

לכן אני חושב שחייבת להיות פה תכנית. יש רעיונות מצוינים, צריכה להיות תכנית מוסדרת ומחייבת את משרדי הממשלה. חייב להיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת יעקב אשר. אני מסכימה איתך בעניין הזה שכרגע זה קצת שטח הפקר, אבל למרות שהמשרדים, אגב, אנחנו גם ציינו את זה. משרד החינוך לצורך העניין הגדיל את התקציבים ברמות שהן באמת אפילו לא סבירות לגבי תחומים אחרים. יש קפיצה מאד משמעותית בתקציבים שניתנו שם לסיפור הזה. ובכל זאת אנחנו לא מספקים את המענה האופטימאלי. מה ששם איזה שהוא סימן שאלה האם סייעת - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם עושים איגום משאבים ומסדרים את זה בצורה אחרת, יכול להיות שזה יהיה שווה את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. ברור לנו שהמענים צריכים להיות הרבה יותר רחבים. זה שמצמידים סייעת, זה לא אומר שפתרנו את הסיפור ואת זה כולם צריכים לדעת. בטח במעונות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ותמיד יש כאלה שגם לא מקבלים את הסייעת.
אילן דלאל
חשוב גם לדעת שאין אח ורע למודל הזה בשום מקום בעולם. את זה חשוב לדעת. הנושא הזה של סייעת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי בעולם יש מענים תוך מסגרתיים, מערכתיים.
אילן דלאל
כל הפתרונות הם בתוך המסגרת של האין-האוס, כמו שקראת לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
אילן דלאל
אני לא אמרתי שזה הפתרון האידיאלי. אני רק אומר שזה חשוב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא הפתרון היחיד. צריך שתהיה מניפה.
טובה סיני
כוח האדם בעולם גם שונה בגילאים הללו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בעולם אין רן ארז.
אילן דלאל
ואני אומר שמלכתחילה היה ברור שהפתרון של הסייעות, בוא נקרא לזה, הוא פתרון זמני שהיה על המדף - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את זה אני קונה. אתה כל כך צודק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הם מפחדים.
אילן דלאל
הנה, עדינה נמצאת פה ואנחנו תפרנו את זה בהתחלה, לפני 8-9 שנים, כי התחיל להיות באז והיינו צריכים לתת מענה ולהתחיל לחכות לחקיקה ולכל מיני דברים כאלה, זה היה לא ריאלי. היה פתרון על המדף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הדבר הזה הלך ותפח ותפח ותפח ושכחו לחשוב בדרך האם הוא נכון או לא נכון והאם יש מענים נוספים.
אילן דלאל
לא שכחו. כל הזמן אנחנו התרענו וכל הזמן אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה.
אילן דלאל
אני רק רוצה להגיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פרופסור, אני אתן לך אולי בסיום הדברים. אני רוצה פשוט לשמוע גם את נציגות ההורים.
אילן דלאל
ודאי. חשוב מאד. שוב, אנחנו עם ההורים. זה חשוב לדעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואחר כך ליהי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מתנצל, אני חייב ללכת לוועדת כלכלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. בבקשה, עורכת הדין. רק שם מלא ותפקיד ואחר כך ליהי.
ולרי זילכה
עורכת דין ולרי זילכה, מבית איזי שפירא, רכזת פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות. אני לא רוצה להרחיב, אלא להתייחס ספציפית לכמה דברים שעלו.

אחד, מה שאני מצליחה להבין מהנתונים, זה שבעצם אומרת לנו גברת כרמון שהם כן הצליחו לתת מענה לכ-350 פעוטות שבאמת נמצאים במצבי סיכון מקסימאלי, אבל זה אותן שעתיים ביום. לפחות ממה שאני מבינה מהנתונים, שאנחנו מדברים על אלפי ילדים. זאת אומרת בעצם היקף הבעיה - - -
קריאה
זה המיעוט.
ולרי זילכה
כן. היקף הבעיה הוא הרבה יותר גדול. מה שעוד אני מבינה, שוב, לפחות מההורים ומהפניות, וזה באמת גם מה שעלה פה מהמעונות, וזה שברוב האישורים נכתב שיש בו אלמנט מסכן חיים. אז זאת אומרת אם האלרגולוגיים לא יוצרים איזה שהוא מדרג של חומרה, אז באמת - - -
אילן דלאל
אי אפשר לצערי.
ולרי זילכה
בסדר, אז אני רק מציינת.
אילן דלאל
אי אפשר לצערי. אי אפשר. הלוואי והיה אפשר.
ולרי זילכה
אז אם אי אפשר - - -
אילן דלאל
אני אומר לך את זה מבחינה מקצועית.
ולרי זילכה
אם אי אפשר לייצג מדרג של חומרה וכל סיטואציה היא סיטואציה מסכנת חיים, אז בצדק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיטואציה בפוטנציאל לסכנת חיים.
ולרי זילכה
אז בסדר. אז בהתאם לכך המעונות והמערכות נדרשים להיערך לזה, או שאפשר לבוא ובכל זאת לייצר איזה שהוא מדרג אחר, כי מקום שאפשר לתת משהו מניעתי, אז קודם כל אני אומרת שיש פה באמת בעיה. כמו שאמרתם, המספרים גדלו בצורה משמעותית. היקף הבעיה הוא הרבה יותר גדול וכשמדובר באלפי ילדים אז אי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא ולא לתת פתרון מערכתי שדורש את כל המשרדים בתוכו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אז את רק מחזקת בעצם את השיח שהיה כאן, שהפתרון צריך להיות אחר, שונה, או בנוסף לפתרון ש - - -
אילן דלאל
ולרי, את צודקת לגמרי.
ולרי זילכה
אני גם רוצה להגיד שיושבים פה משרד העבודה ומשרד הרווחה, אבל אני חושבת שמשרד הבריאות גם צריך להיות יותר מעורב – אהלן עדינה. משרד הבריאות צריך להיות יותר מעורב - - -
אילן דלאל
מאד מעורב.
ולרי זילכה
בהתוויית הפתרון, כי בסופו של דבר מה שאנחנו שומעים ממשרד הרווחה, שהם באים ואומרים הילדים האלה הם לא ילדים שאנחנו יודעים לקחת עליהם אחריות. אנחנו יודעים לתת סייעת, אבל אנחנו לא יודעים לקחת עליהם אחריות. נדמה לי שהמתווה של סוג האחריות שצריך להיות, צריך לבוא קודם כל ממשרד הבריאות לגבי סוג ההשגחה, סוג הפיקוח, וכמובן בתיאום עם מערך המעונות.

אני רוצה עוד לומר שאנחנו כבר הרבה שנים מנסים לקדם חקיקה שעוסקת בזכאות של פעוטות עם צרכים מיוחדים למעונות יום רגילים. כשהתחלנו את התהליך הזה לפני כ-6-7 שנים, הפעוטות עם הצרכים – אנחנו קוראים להם זקוקי השגחה – היו המיעוט שבמיעוט. התחלנו את התהליך בשביל ילדים עם קטגוריות אחרות ולאט לאט התחלנו לראות בעבודה בין משרדית, בין כל המשרדים, שאנחנו לא מצליחים להתקדם עם הדבר הזה, בעיקר סביב הפעוטות האלה שהם זקוקי השגחה.

אני רוצה לשים על השולחן מעבר לילדים עם האלרגיות, גם את הילדים עם האפילפסיה, הילדים עם הסוכרת, שגם להם צריך לתת מענה בתוך ההסדרה הבין משרדית הזאת. ואני באמת פונה אלייך, חברת הכנסת שאשא ביטון, שמישהו סוף סוף ייקח אחריות ויכריח את המשרדים לשבת ביחד ולייצר מדרג של פתרונות – מה שאת קוראת מניפה. כי בסופו של דבר הכמות, בגלל שהיא הולכת וגדלה, זאת לא בעיה של שתיעלם ואם לא ניתן לה מענה עכשיו, נצטרך לתת לה מענה אחר כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו בטח לא רוצים לראות את כל המערכת מוצפת בלוויינים. סליחה שאני קוראת להם כך, כי זה מה שקורה. נכנסות כל כך הרבה דמויות נוספות, אם זה לתוך כיתה או אם זה לתוך מעון. הרבה פעמים זה גם לא טוב לילדים, שיותר מדי אנשים מבוגרים מסתובבים שם.

זאת אומרת אין שום שאלה שאנחנו חייבים לשבת ולחשוב יצירתית איך אנחנו נותנים מענה שהוא גם אמיתי יותר.

תודה רבה, עורכת הדין ולרי.
ורד כרמון
אני מבקשת להתייחס למשהו, אם אפשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
ורד כרמון
אני הבנתי שהדיון היום עוסק בילדים אלרגיים וזו מהות הדיון, אבל באמת אי אפשר להימנע ולא להתייחס לאותם ילדים – והמונח הזה מצא חן בעיני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זקוקי השגחה. אימצתי אותו גם.
ורד כרמון
זקוקי השגחה. אבל בחלוקה שלי בנתונים אני אספתי גם בשנה הזו את כל הילדים. אני קוראת לזה מהמינוח של ילדים חולים במחלות מורכבות, שהילדים האלה, מעבר לזקוקי השגחה, זה לא מספיק. הם זקוקים גם לטיפול רפואי.
קריאה
צרכים מיוחדים.
ולרי זילכה
אבל זו קטגוריה אחרת מבחינתי.
ורד כרמון
רק שנייה. טיפול רפואי בתוך המסגרת. זה מביא אותי למחשבה, מה שאמר חבר הכנסת, באמת נדרש שולחן עגול שישבנו בו וישבנו בו ועשינו עבודה, אבל זה לא מספיק, השולחן העגול לשבת סביבות, אלא צריכה להיות גם איזו שהיא חלוקת אחריות – גם מקצועית וגם תקציבית. כי למשל בגנים, אז המלוות האישיות ממומנות על ידי ארבעה גורמים, שזה גם השלטון המקומי, גם האוצר נתן לזה חלק, גם משרד החינוך וגם משרד הבריאות. זה בגלל שיש את חוק חינוך חינם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל זה בדיוק אותו צוות מקצועי, שאני אמרתי עוד בפתיחת דברי. אמרתי, אני מקדימה את המאוחר ואני א ומרת שאנחנו נצא מכאן לצוות מקצועי שיצטרך לשבת ולחשוב ולתת באמת את התכנית, את הפתרונות - - -
ורד כרמון
כולל אוצר, אבל, כי אין לנו חוק ואז בגלל שאין חוק על ילדים עד גיל 3 ובהעדר החוק יש קושי יותר גדול לגייס את השותפות ואת התקציבים. זה התשובות של אנשי ה - - -
ולרי זילכה
כן, אבל נדמה לי שקודם כל צריך לתת את המתווה המקצועי ואז ללכת להסביר אותו לאוצר.
ורד כרמון
ביחד.
ולרי זילכה
ואז אני אומרת לך שאנחנו כציבור יכולים מאד לעזור לזה, ברגע שיהיה מתווה מקצועי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ליהי ואחר כך אפרת.
ליהי שלפין
שלום, אני ליהי שלפין, אני אמא לילד אלרגי לחלב בסכנת חיים, בין שנה וחמישה חודשים. אנחנו בעצם עברנו תהליך מאד מאד מייגע. הוכרנו בביטוח לאומי, יש לנו סייעת ל-50 שעות, שהיה לנו מאד קשה למצוא אותה.

שמעתי את כל מה שאמרו ככה, ובוא נגיד שמה שמאד קשה בתור אמא לילד אלרגי, זה לדעת קודם כל מה הזכויות שלי וזה שאף אחד לא יודע להגיד לי מה הזכויות שלי. רק מחיפושים שערכתי גיליתי מה הזכויות שלי.

לגבי מציאת סייעת. מציאת סייעת לבד ל-50 שעות, למצוא מישהי לשעה וחצי שעתיים ביום, זה כמעט משימה בלתי אפשרית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משימה בלתי אפשרית.
ליהי שלפין
אנחנו בפוקס מצאנו, בוא נגיד אחרי חודש וחצי שאני נשארתי פשוט עם הבן שלי בשעת ארוחת הבוקר, כי לא הסכימו לקבל אותנו בלי זה. נשארתי איתו והשגחתי עליו עד שמצאנו את הסייעת. מעבר לזה, לא רצו לקבל אותנו לגן. אנחנו התקבלנו למעון של משרד הכלכלה, של ויצ"ו. המפקחת אמרה לי – תקשיבי, את לא יכולה להביא אותו לגן כי הרופאה רשמה לך שאת צריכה סייעת ליום שלם. את תממני סייעת. אמרתי לה – אם אני מממנת סייעת, לא שווה לי לצאת לעבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
להשאיר אותו בבית.
ליהי שלפין
אם אתם מעודדים נשים לעבוד, אז אולי כאילו אני פשוט לא אממן, אני לא יכולה.
אילן דלאל
פשוט בדיחה. את תממני.
ליהי שלפין
בסופו של דבר פניתי לתקשורת. הכתבה שלי לא פורסמה כי הם הבינו שאני פונה לתקשורת, התקשרו אלי, אמרו לי טוב, תקשיבי, נעשה הסכם. תביאי את הילד שלך לגן בתנאי שתביאי לנו אחות שתדריך את צוות הגננות איך להזריק אפיפן.

פניתי לקופות החולים, פניתי לטיפת חלב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הצוותים אמורים לקבל בעצם את ההדרכה הזו בלי שום קשר, נכון?
טובה סיני
לא. יש לנו אכן הסדר עם עמותת יה"ל, שהוא היה חלק מההתארגנות שמשרד הבריאות היה שותף לה. מאחר שאין, כי צריכים גורמים מקצועיים שידריכו את הצוותים. אנחנו לא יכולים לתת את ההדרכה בעצמנו. אז בהחלט, במסמך שחיבר משרד הכלכלה מצוין שההורים אחראים להביא מטעמם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תראו, זה הזוי, באמת. אני שומעת את זה ואני נדהמת.
ליהי שלפין
בואו אני אגיד לכם גם עוד כמה דברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההורים אחראים להביא להכשיר את הצוות? ומה, אנחנו נותנים אחריות להורים? ואם ההכשרה שהם מביאים היא לא טובה ולא נכונה, אז מה?
קריאה
לא, אני בכלל לא מדברת על ההכשרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא מצליחה להבין את התפיסה.
אילן דלאל
אנחנו כאיגוד הצענו מסלול הכשרה מסודר, שגם ייתן פתרון לזה. כמובן שאנחנו גם - - -
טובה סיני
אנחנו לקחנו את מסלול ההכשרה הזה.
אילן דלאל
לא, אני אומר שכמובן שזה כרוך ב - - -
טובה סיני
אנחנו, ארגון נעמ"ת, הכנסנו את זה למד"א. במד"א לא היו הדרכות. בואו, אם כבר עושים, אז לעשות עד הסוף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני רוצה לשמוע.
טובה סיני
במד"א לא היו הכשרות למתן אפיפן.
אילן דלאל
זה מצוין. גם זה פתרון.
טובה סיני
ואנחנו, ארגון נעמ"ת, שנמצאים עם מד"א בקשר של הכשרות אחת לשנתיים לרענון לצוותים שלנו, כי זה חלק ממה שהרגולטור מנחה אותנו, זה נוהל, מבחינתנו אנחנו הכנסנו למד"א את הבקשה, כולל את הצורך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, גברת נעמ"ת, שנייה רגע. אני קוראת לך ככה בכוונה, כדי לאבחן אותך מהגופים האחרים. אני לא חושבת שזה צריך להיות וולונטרי של כל ארגון.
טובה סיני
ממש לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יופי. בנעמ"ת עושים את זה, כל הכבוד. מה קורה עם ויצ"ו? מה קורה עם אמונה? מה קורה עם כל הגופים האחרים שנמצאים תחת פיקוח? מה שאני מתחילה להבין זה שגם מי שנמצא - - -
אילן דלאל
מה עם ה-80% של הגנים הפרטיים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, אני עוד אפילו לא ניגשת אליהם. הם בכלל דורשים דיון בפני עצמו, מתוך כל מה שעולה כאן. אבל גם מי שנמצא בפיקוח, הוא לא באמת בפיקוח עד הסוף. זאת אומרת אין קשירה של כל הדברים האלה. אנחנו מכניסים ילדים עם אלרגיות לתוך המערכת והמערכת לא אומרת איזה סוג של הכשרה צריך ומי מוסמך להעביר את ההכשרה. אז מה הועילו חכמים?
ליהי שלפין
אז אני אמשיך ואני אגיד שפניתי לטיפת חלב, שהפנתה אותי לקופות החולים, שהפנו אותי למשרד הבריאות. פניתי למשרד הבריאות וחיכיתי חודש וחצי לתשובה מהם, שיגידו לי שזו אחריות של קופת החולים. אז בזמן הזה כבר לא חיכיתי ושכרתי אחות מוסמכת שאני מכירה, באופן פרטי, כדי שהבן שלי יוכל להתחיל את הגן. זה נראה לי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הזוי, הזוי.
אילן דלאל
עצוב.
קריאה
הזוי לגמרי.
ליהי שלפין
זה הזוי. יש עוד הרבה דברים הזויים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פגשתי חלם, אבל - - -
אילן דלאל
אני באמת שואל אותך, הסיפור הזוי לחלוטין ואני חושב שאם הוא היה מגיע אלי הייתי מקצר לך הליכים, אבל בלי קשר לזה, אני שואל אותך כאמא לילד כל כך אלרגי, האם הפתרון של גן טבעוני במקרה שלך של ילד עם חלב, לא היה נותן לך גם פתרון וגם יותר שקט נפשי.
קריאה
זה - - -
אילן דלאל
לא, אני שואל אותה. אל תגידי בשמה. אני שאלתי אותה.
ליהי שלפין
קשה לענות על זה באופן חד משמעי. תראה, באופן אוטופי זה נראה ממש משהו נחמד. אני לא יודעת להגיד לך אם היית שם אותי עכשיו במצב הזה. אני כן יכולה להגיד שגם להתקבל למעונות של משרד הכלכלה זה דבר כמעט בלתי אפשרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. כי אין מספיק מענים.
ליהי שלפין
אני מרגישה פשוט כמו נס שהתקבלנו, כי לפני זה הוא היה במעון פרטי שלא הייתה להם מודעות ולו הקטנה ביותר מה זה אלרגיה והיו קוראים לי כל שנייה לבוא. וגם עכשיו לא חסרות הפעמים שהילד שלי חטף בקבוק לילדה בזמן שהיא שתתה אותו, כשהסייעת כבר לא הייתה איתו.
אילן דלאל
נכון, אני מסכים איתך לגמרי. זה רק מחזק את מה שאני אומר, שזה לא הפתרון.
קריאה
אפשר רגע לומר משהו קטן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אני אתן לכם אחר כך, אם יישאר זמן. יש פה אנשים שלא דיברו וחשוב לי לשמוע, כי אני רואה כמה חשובים הדברים שהם מעלים ורק הופכים את הסיפור - אם נכנסנו עם איזו שהיא מורכבות - היא רק הולכת וגדלה. אני הייתי בטוחה שאנחנו אולי נצמצם קצת, אבל אני מרגישה שזה רק הולך ונפתח.
קריאה
נכון, נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפרת, בבקשה. אפרת טיש, האגודה לסוכרת נעורים בישראל.
אפרת טיש
אז אני באתי להקשיב, לשמוע את המענים הקיימים ושתדונו בהם באלרגיות, כי באמת אני מצטרפת לכל זה ובעצם אותן בעיות עולות עם הילדים בגילאי אפס עד 3, הילדים עם סוכרת סוג 1, עם נושא הסייעות, הפתרונות, התקציב, הרווחה. מה מעבירים את ההורים בגילאים האלה בשביל לקבל 4 שעות סייעת שלא יכולה לתת מענה טיפולי בתוך הגן.

באמת צריכה להיות פה חשיבה ומאד מאד חשוב לי שתהיה טיפה יותר רחבה. האלרגיות – באמת, אין מה לומר, אבל יש עוד כמה מחלות שדומות בכותרת הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מאמצים את ההגדרה של ילדים זקוקי השגחה.
אפרת טיש
ממש. ורק אני רוצה בכל זאת להגיד גם חלקים אופטימיים. בבית הספר של הבת שלי יש שלט בכניסה לבית הספר – באמירים מתחשבים בילדים עם אלרגיות ורגישות למזון המסכנת חיים. אין להכניס בוטנים ואגוזים לבית הספר. ואני חושבת שזה משהו שצריך להיות. זו יוזמה של מנהלת מדהימה ובסופו של דבר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה קורה בלא מעט מקומות, דווקא בבתי הספר, כן.
אפרת טיש
בסופו של דבר מה שפרופסור דלאל העלה, זה מה שקורה בחו"ל ובאמת יש סייעות עד גיל - - -
קריאה
זה נושא של מודעות.
אפרת טיש
ילדים בגיל 12 חשופים וזה פתרונות לא מאד קשים. לא חייבים לאכול בשעות בית הספר בדיוק בוטנים או - - -
טובה סיני
ההנחיה הזאת מופיעה בחוזר מנכ"ל.
ולרי זילכה
אבל לכן במשרד החינוך זה מטרייה אחרת מהפעוטות.
אפרת טיש
אבל עדיין. אז יש הרבה מה לעשות באמת בחשיבה משותפת של כל המשרדים ולא כל פעם עם טלאי ועוד טלאי ועוד טלאי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מסכימה. תודה רבה אפרת. נעה, בבקשה.
נעה נצר
אני אחות ראשית של עמותת מט"ב ואנחנו בעצם נותנים שירות מזה שנים רבות לילדים עם אלרגיות ועם בעיות אחרות. אנחנו זוכי מכרז של הרווחה גם.

בקיץ האחרון הגיעו לפתחנו ילדים עם אלרגיות, שההורים רצו טיפול שלנו ואז התברר לנו שבמעונות האלה, הצוות של המעון אינו מוכן להזריק את הזריקה מצילת החיים במידת הצורך. ומכיוון שהנוהל של משרד הרווחה אוסר מפורשת על הסייעת להזריק במקרה הצורך-. סליחה זה הנוהל. הגברת כרמון יושבת כאן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אנחנו לא מתווכחים. אם יש נוהל כתוב אנחנו לא מתווכחים איתו. אנחנו יכולים לא להסכים איתו ואני לגמרי לא מסכימה איתו, אבל אנחנו לא יכולים להתווכח איתו, כי הוא קיים.
נעה נצר
אני מתחברת למה שאמר הרופא, כי אני חושבת שיש כאן קודם כל איזה שהוא מכשול לגבי הסייעת עצמה. אם הילד עכשיו זקוק לזה, אז מי יעשה את זה? המטפלת בדיוק איננה. כלומר, אני חושבת שצריכים לעשות איזה שהוא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם המענים שאנחנו נותנים הם עקומים בסופו של דבר.
נעה נצר
אוקיי. המענה העקום ביותר בעיני, אגב, מעבר להגדרה שצריכים להגדיר את התפקיד של הסייעת, שאנחנו נתקלים כל הזמן בנוהל, שגם שלחתי לגברת כרמון הרבה מאד מיילים בנושא הזה, אבל הרווחות המקומיות, זה כאילו שההנחייה הזאת לא ירדה לרמת השטח וממשיכות לבקש מאיתנו טיפולים של סוכר בגלוקומטר, הזרקת אינסולין. כל דבר ודבר שהסומכת תעשה. הסייעת. אני רוצה להדגיש גם שאין מונח כזה סייעת רפואית, כי היא לא סייעת רפואית. היא מטפלת מין השורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא מלווה.
נעה נצר
אני חושבת שברגע שהרווחה המקומית בעצם יוצרת מצב מאד לא בריא להורים, היא משלה אותם בסוג של אשליה שהם יקבלו טיפול. הם פונים אלי, יש לי המון מכתבים קורעי לב מהורים וזה ילדים, זה ישר נוגע בכולנו. איך אנחנו לא נותנים שירות, אבל זה בעצם שירות שלפי הנוהלים שהם כתבו אסור לנו לתת. אני חושבת שהרווחה ברמה המקומית - הנהלים האלה חייבים לחלחל קודם כל אליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא יודעת אם הם צריכים לחלחל או שהם צריכים להשתנות, או שצריך להיעשות משהו אחר. אנחנו חוטאים כלפי ההורים כשאנחנו מצד אחד שמים סייעת שאולי זה טוב ברמה המניעתית, אבל בשורה התחתונה, כשאנחנו צריכים את הסיוע או את הטיפול ברגע האמת, אנחנו לא שם. אז מה עשינו?
נעה נצר
אחד הפתרונות שאני חושבת שאולי יכול להיות ישים והוא לא קיים פשוט עם ילדים עד גיל 3, זה דווקא נוהל מלווה חריג של משרד הבריאות. למשרד הבריאות יש נוהל מלווה חריג. אני אגיד עליו בשתי מילים שהוא בעצם נועד לתת טיפול במקור שלו לנכי צה"ל מאד מאד קשים. אנחנו משתמשים בו ככה במקרי קצה של ילדים מאד מאד קשים ואנחנו יכולים בעצם, במקום שמסוגל להכשיר את המלווה האישית, לתת איזו שהיא פעולה יוצאת דופן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזה מקום שיודע להכשיר?
נעה נצר
למשל היה לנו ילד כזה שהסייעת שלו, המלווה האישית – תקראו לזה איך שאתם רוצים – קיבלה את ההכשרה בבית חולים שמכיר את הילד. הילד מטופל נגיד בבית חולים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת שוב, זה וולונטרי. זה אם הילד מטופל בבית חולים ואותה סייעת הגדילה ראש והיה איזה שהוא תהליך, אבל זה לא כל סייעת.
נעה נצר
לא, לא, אני בכלל לא מתייחסת לזה כוולונטרי. אני יכולה למצוא סייעת מתאימה שיש לה את הכישורים נגיד יותר ממטפלת מצויה, על מנת שתסייע לילדים האלה. הרי אנחנו חייבים למצוא איזה שהוא פתרון יצירתי. הרי ברגע שאני אומרת למשפחה – צר לי, אני לא יכולה לקבל את הילד כי הסייעת שלי לא תזריק אינסולין. במעון לא מזריקים אינסולין. יש לי ילדים שהוצאו מהמעונות – צר לי לפגוע באנשי המעונות – כי בגן לא הסכימו לתת להם זריקה ואנחנו לא יכולים להתכחש לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, צריך להגיד את זה. אני אמרתי את זה בצורה מאד ברורה. אל תעשו לי "לא" עם הראש. זה קורה.
קריאה
את יכולה להגיד, אבל - - -
נעה נצר
יש לי ילדים כאלה ששלחתי לורד.
קריאה
עובדתית נותנים אפיפן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה קורה. חברים, זה קורה.
נעה נצר
אני פשוט יודעת על ילדים שיושבים על שולחני. אין לי שום סיבה להגיד משהו אחר.
מיכל כרמל
תרופות מצילות חיים כן. תרופות אחרות שדורשות מינון או החלטה, ברור שלא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא נכנסים לזה. אבל זה לא משנה, צריך להגיד את זה.
מאיה ואזנה
אני חייבת להתחבר לזה, כי יש לנו ילדים שהם מפרכסים. ילדים שברגע שעולה להם החום הם מפרכסים. אני מקבלת מכתבים מרופא – הילד יכול לחזור למעון בתנאי שברגע שעולה לו החום הצוות חייב לתת לו אקמול. אסור לנו לתת אקמול לילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת תרופה מצילת חיים כן ואקמול לא?
מאיה ואזנה
זו החלטה של משרד הבריאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת, תרופה מצילת חיים כן, אבל אקמול לא?
מאיה ואזנה
אסור לנו. אסור לצוות לתת. זה אסור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פשוט ניתן לילד לפרכס - - -
נעה נצר
אבל נורא חשוב לי להגיד משהו לסיום. אחד הדברים ש - - -
קריאה
אנחנו לא נותנים תרופות אחרות, רק מצילות חיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, בואו ניתן לנועה לסיים בבקשה.
נעה נצר
לצערי ולשמחתי אנחנו לא נותנים שירות שהוא לא על פי הנוהל. כלומר, אין בכלל על מה לדבר. אני לא אתן שירות לילד אם הוא לא בהגדרת התפקיד. אבל הרווחה הארצית יודעת את זה ואני גם שלחתי את זה לוורד. מקרים של ילדים מתחת לגיל 3, שהיו צריכים זריקות וטיפול אגב במנשם בגן ודברים כאלה, שאנחנו סירבנו. ורד יודעת את זה. לקחה את זה חברה אחרת ואין לי בעיה עם זה, אבל הרווחה יודעים שיש חברות שעושות דברים שלא על פי נוהל ובסוף יקרה משהו.

אז אני חושבת שבאמת אנחנו חייבים בשביל טובת הילדים איך שהוא להתכנס ולמצוא פתרונות, ואולי זה באמת באמצעות הנוהל מלווה חריג הזה של משרד הבריאות. אגב, גם בנוהל הזה חייבים לשנות את הפסקה האחרונה, כי הנוהל בסוף מטיל את כל האחריות על הסומך, מלווה אישי או משהו כזה, ואני לא חושבת שהאחריות צריכה להיות רק עליו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תעשי כלום, אבל האחריות היא שלך. אוקיי. לא, אני אומרת את זה בכאב. שלא ישמע חלילה שאני מזלזלת במשהו. אני פשוט יושבת כאן ואני אומרת גם במקום שנדמה לנו שנתנו מענה, אבל אולי הוא לא נכון, אולי צריך להרחיב אותו, אני מגלה שגם המענה הזה הוא מענה בערך.
נעה נצר
אגב, את יודעת שיש חברת בת של משרד החינוך שקוראים לה קדימה למדע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קדימה מדע, כן.
נעה נצר
הם פנו אלינו עכשיו בחתימת חוזה, גם, על ילדים הכי קשים שאפשר לדמיין בעולם. באמת, ילדים נורא קשים שמקבלים רק טיפול ביתי. אני לא מדברת על ילדים חולי סרטן למשל, שהמערכת החיסונית שלהם ירדה. אני מדברת על ילדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, פה מדובר בילדים חולים שנמצאים במסגרות ביתיות כרגע, כי הם לא יכולים להיות משולבים במערכת ואנחנו מדברים על ילדים שאנחנו רוצים לשלב בתוך המערכת.
נעה נצר
נכון, וקודם כל מעבר לזה שאין להם נהלים של הגדרות תפקיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה לא רלבנטי לדיון הזה, ברשותך. זה נושא חשוב כשלעצמו. אני מכירה גם את הסוגיה, אבל זה לא.

קואליציה להורים, משפט, כי אנחנו צריכים לסיים.
ליאת גלנץ
ליהי אמרה שני דברים. קודם כל אמר הפרופסור על מסגרות הפרטיות שאין שום השגחה. לא ניכנס לזה, אבל לגבי מה שליהי אמרה, לשמחתי אני רואה שהיא מסוגלת למצות הליכים. ככל שאדם הוא - - - יותר, הוא לא מסוגל בכלל למצות את ההליכים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
ליאת גלנץ
אני נתקלת במקרים שאנחנו עוזרים להורים למצות את התהליכים בגילאי לידה עד 3. אני לא מדברת על הגילאים היותר בוגרים, שהם ממש ממש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בגלל זה הסיפור לא צריך בכלל להיות לפתחם של הורים. זה צריך להיות לפתחה של מערכת.
ליאת גלנץ
נכון, שאין להם בכלל מסוגלות, איך שהיא דיברה על זכויות, הם לא יודעים לא רק לגבי הזכויות, הם לא יודעים גם איך למצות את ה - - -
ליהי שלפין
נכון. אז הרבה הורים פונים אלי, מפנים אלי אנשים.
ליאת גלנץ
אנחנו מקבלים פניות על בסיס כמעט יומי ובאמת לא יודעים מה לעשות עם זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מסכימה. פנינה ואחר כך מאיה.
פנינה חרר
שלום, אני פנינה. אני הגעתי לוועדה הזאת כי אין לי ועדה להגיע אליה. יש לי ילד בן שמונה חודשים שסובל מהארכת מקטע, זו הפרעת קצב לב מסכנת חיים. לא היה לי שום גורם. פניתי לכל הגורמים – גם לרווחה, גם למשרד הבריאות, גם לביטוח הלאומי ולכולם. אין לי מענה. אני אם חד הורית. אני יושבת כרגע בבית ואין לי שום הכנסה. אני עלולה לאבד את מקום העבודה שלי.

חשוב לי להגיד שגם בעצם הגדרת את זה כילדים זקוקים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זקוקי השגחה.
פנינה חרר
זקוקי השגחה. זה בדיוק זה.
קריאה
אין לך סייעת?
פנינה חרר
אין לי סייעת. אין לי מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנית לרווחה?
פנינה חרר
פניתי לרווחה, לשר הרווחה. פניתי לורד כרמון, לא קיבלתי ממך תשובה. לא קיבלתי תשובה. אושרה לי 100% נכות, תודה. אני מוכרת, כן, אבל אני לא יכולה לחזור לעבודה. חשוב לי להגיד את זה. אני מנהלת מעון. אני קיבלתי ילדים אלרגיים. אני מכירה את הבעיות האלה מקרוב. מאד קשה להתמודד איתן, זה נכון, אבל צריך להיות מענה לדבר הזה. אני לא יכולה לחזור לעבודה עד שהוא יהיה בן 3.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנינה, למה לא קיבלת בעצם סיוע ממשרד הרווחה, את יודעת לומר?
קריאה
כי היא לא מקבלת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אתם כולכם עוזרים לה כאילו היא לא יודעת לדבר.
פנינה חרר
הוא עדיין לא בן 3 ובעצם כמו שאמרה הגברת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל הרווחה מטפלת בדיוק בסיפור של לידה עד 3.
פנינה חרר
כן, אז הם אמרו שיש סייעת שילוב – ככה קוראים לה – ורק משרד החינוך זה מעל גיל 3 שמקבלים סייעת רפואית, שמוגדרת ככזאת. ולכן נוצר פה הפער בין הגיל הזה לגיל 3. זה נופל בין הכיסאות, זה מה שקורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נעה, את לא סיפרת מקודם שיש מצבים שבהם כן נותנים גם טיפול רפואי במסגרת של לידה עד 3?
נעה נצר
תראי, בשביל לתת טיפול לילד, ואני לא יודעת לאיזה טיפול הילד שלה זקוק ברמה העקרונית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני שואלת באופן כללי.
פנינה חרר
הוא צריך שוקר חשמלי חלילה אם יש התקף. זה ממש מסכן חיים ויש גיבוי רפואי חד משמעי לזה.
נעה נצר
תראי, נוהל מלווה חריג, אפילו אין את זה בהרשאות שלו, את מה שהיא מבקשת במקרה הספציפי שלה, אבל יש מצבים מסוימים שנאפשר את הדבר הזה. אבל זה מקרי הקצה ממש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מקרה קצה.
נעה נצר
ממש קצה, קצה, קצה.
פנינה חרר
זה אומר שאני צריכה להישאר בבית?
נעה נצר
לא, לא, חלילה. אני לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה פנינה ותודה נעה. אני בהחלט מבינה את המצוקה. מאיה, בבקשה.
מאיה ניר אליעז
מאיה, עמותת יה"ל. נאמרו כאן דברים מאד חשובים, אני לא אחזור עליהם כי אני מבינה שתהיה ועדה שתדון בפרטי פרטים. אני רוצה כן לחדד את הנושא של קיומם של נהלים. גם כשהם קיימים, איך אנחנו מוודאים שהם באמת קורים בשטח, כי אנחנו באמת בהתנדבות רואים המון המון מקרים. מגיעים אלינו המון מקרים שנכון שמלמעלה ישנם נהלים ואני יכולה לחדד גם את נושא חוזר המנכ"ל של משרד החינוך למשל, שהוא מאד חדש, הוא ברור, הוא בהיר.

כאמא לילד אלרגי בבית ספר שלא משתף פעולה, אני יכולה להגיד שעד 1 בספטמבר רדפתי אחרי מנהלת בית הספר כדי שתאפשר לי באופן אישי לבוא ולעשות הדרכה לכל צוות המורים, למרות שזה קיים בחוזר מנכ"ל. אז אני כן רוצה להעיר את הנושא, שגם כשקיים חוק וגם כשקיימים נהלים, איך אנחנו מגיעים לשטח בסופו של דבר ולא וולונטרית. לא מהמקום הזה של כל העמותות שקיימות פה בהתנדבות, שאנשים מגיעים ובזמנם מנסים לנהל איזה שהוא שיח. גם בזה אנחנו צריכים את ההורה, שהוא מספיק אסרטיבי כדי להגיע, לדרוש ולדעת למי לגשת ולדעת לחפש את המקורות הנכונים שיעזרו לו, אבל זה לא קיים אצל כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה. אני לא מאמינה שאני אומרת את זה אפילו במסגרת ועדה, אבל התחושה היא שכשיש סייעת אז יש איזה שהוא כסת"ח. אז המערכת כן תדע או לא תדע, זה לא ממש משנה. יש סייעת, אנחנו נתנו את המענה והסיפור הגדול הוא שאנחנו רואים שהסייעת היא לא בהכרח המענה שאנחנו- - -
מאיה ניר אליעז
אבל לא תמיד יש סייעת. אני יכולה להגיד שאני כהורה למשל לילד שהיה מולטי אלרגי - - -
טובה סיני
זה חוטא לנו להציג את זה ככה. זה חוטא לנו, אני נורא מצטערת.
מאיה ניר אליעז
רגע, רגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה משקף בדיוק את מה שקורה.
מאיה ניר אליעז
אני יכולה להגיד שמתוך אמונה, אני לחלוטין חושבת שמה שפרופסור דלאל דיבר עליו, מה שנכון כהורה בחרתי בכלל לא לבקש למשל סייעת בבית הספר, כשהילד שלי עלה. הוא היה אגב במסגרת עם סייעת לפני כן, מתוך אמונה שהמערכת צריכה להנגיש ולתת מענה מיטבי. אבל ראי דוגמא, גם כשיש בעצם חוזר מאד מאד ברור, בשטח זה לא קורה. זה מרדף יום יומי ברמה של לגשת ולראות, בואו תראו לי עוד פעם איפה הנחתם את הערכה, מעבר לזה שהיא נמצאת בתיק. ושוב, מי המורה האחראי ואיפה זה והמזכירה לא יודעת איפה נמצאים הדברים והיום היה חיסון, אז בבוקר לרוץ, להיות עם הילד, כי צריך לתת את הדעת ועוד המון המון דברים גם כשזה קיים.

אז אני רוצה לדבר באמת על הנושא הזה של הכפיפה וגם על ההכשרה הרפואית של כל הצוותים הרפואיים שזה מתבקש. זה ברור מאליו, שכל בן אדם שעוסק – אני חושבת – שנוגע בילדים, מטפל בילדים, ההכשרה הרפואית שלו צריכה להיות כזו שהיא נותנת מענה מיטבי לכלל הצרות הרפואיות שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה מאיה. משפט אחרון של אמונה, כי אני דחיתי אותך לאורך הדיון. אז ממש במשפט סיכום.
קריאה
אפשר רק מילה פה על האפילפסיה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לך משהו להוסיף שלא נאמר כאן, על הסייעות, על המענים שלהן, על זה שזה עקום, על כל המורכבויות שעלו כאן?
חגי שמואלי
רק להוסיף שזה בדיוק אותו דבר וצריכים לקחת את האפילפסיה גם במשולש של אפילפסיה, אלרגיה ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו לוקחים את כל הילדים שהם זקוקי השגחה. אימצתי את זה, אמרתי את זה בצורה מאד מפורשת. אני גם אשתמש בזה בדברי הסיכום. אנחנו ניקח את הכל כסל אחד. בבקשה, משפט סיכום.
מאיה ואזנה
קודם כל אני רוצה להגיד שאנחנו באמונה הגדלנו לעשות. אנחנו עושים את קורס עזרה ראשונה שכולל את ההכשרה פעם בשנה, לא פעם בשנתיים, למרות שהרגולטור מחייב. אני באופן אישי, כמנהלת אגף, לקחתי על עצמי, בגלל שראיתי את התופעה הזו, לאשר ילד-ילד. אנחנו מדברים על מאות ילדים. המנהלות שולחות אלי את האישורים הרפואיים ואני מפנה לעמותת יה"ל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה לאשר ילד-ילד? זאת אומרת שיש ילדים שאת לא מאשרת כניסה שלהם?
מאיה ואזנה
לא, לאשר מה לעשות. האם זה כך, האם זה כך, האם הוא זקוק - - -
טובה סיני
גם אנחנו. גם אצלי זה ככה.
מאיה ואזנה
ממש ממש בפינצטה, מתוך הבנה שהאחריות היא לפתחי. אני לא זורקת את זה על אף אחד אחר. אני כן נמצאת בקשר רצוף, אני מפנה את ההורים לעמותת יה"ל כדי שיביאו את ההדרכות למעונות, אין שום בעיה.

אני רק רוצה להגיד שפרופסור דלאל נתן איזה שהוא רעיון, שאני מסכימה שמבחינה אוטופית הוא נכון, רק שהוא שולל לחלוטין את חוק השילוב. כאילו, אם אנחנו נלחמנו שהילדים האלה ייכנסו למעונות, לפתוח מעונות אחרים, מיוחדים, זה כאילו לעשות את ההיפך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה שילוב, הם לא ילדים חריגים, הם ילדים שנמצאים בסביבה שלהם. הרי הילדים האלרגיים הם ילדים רגילים לכל דבר.
אילן דלאל
לא, זה לא שילוב, סליחה.
מאיה ואזנה
לא, לא, אבל יהיה מעון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא ילד עם צרכים מיוחדים שמשולב במקום במסגרת של חינוך מיוחד, שאגב יש מסגרות לחינוך מיוחד, אבל יש כאלה שיכולים להשתלב במסגרות אחרות. אנחנו מדברים על ילדים רגילים לחלוטין, שהסיפור הוא שהם לא יכולים לאכול סוגי מזונות שונים. אז אל תהפכו אותם למשהו שהוא חריג.
קריאה
ויש להם - - - ולא ילד אחד לפה, ילד אחד לשם.
מאיה ואזנה
לא, אני מדברת על המעון הטבעוני.
אילן דלאל
אני מקצין את זה בכוונה. יש ילדים שיש להם אלרגיה באמת מסכנת חיים לבוטנים ואגוזים, ואלה האלרגנים שבעולם הגדול הורגים 95% מהאנשים – בוטנים ואגוזים. אז אני אומר, האם זה הגיוני שילד בגיל שנתיים, שבטעות ההורים שלנו נתנו לו קשיו והוא צריך להיכנס למעון, יקבל סייעת בגלל שיש לו אלרגיה מסכנת חיים לבוטנים או לקשיו? זה ברור לחלוטין שבגן הזה, הכי פשוט זה לשים אותו בלי המזונות האלה. נו, מה הבעיה?
מאיה ואזנה
עושים את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני צריכה לסכם, אז ברשותכם.
אילן דלאל
את מבינה מה אני מתכוון?
מאיה ואזנה
כן, לגמרי.
אילן דלאל
אז אני נותן פתרון גם - - -
מאיה ואזנה
רק שאנחנו צריכים לזכור שיש לנו הנחיות מאד ברורות מהרגולטור ואליהן אנחנו מחויבים, כולל העובדה שחלק מאד ניכר מהתפריט שלנו בנוי על דגים. צריך לזכור את זה.
אילן דלאל
בסדר, צודקת. אני לא אמרתי ש - - -
טובה סיני
ועל קטניות - - -
אילן דלאל
אין אלרגיה לקטניות ברמה כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. ברשותכם אני רוצה לסכם, פרופסור דלאל. אני ברשותכם רוצה לסכם את הדיון. אנחנו לא מסיימים את הדיון בנושא, אנחנו רק מתחילים אותו.

אני רוצה לומר לטובה מנעמ"ת, ממש לא חטאתי כלפי המערכת. אני לא יכולה לקחת דוגמא של מקרה פרטי של ארגון שמחליט להתנהל בצורה מסוימת, כשזה לא משקף לי את כלל המערכת, גם אם אני מרחיבה את זה לא רק ללידה עד שלוש, אלא גם אם אני מרחיבה את זה מעבר למערכת החינוך, והתחושה היא שכן. ואגב, הדוגמא שניתנה כאן היא כשלמערכת החינוך יש סייעת, אז הכל בסדר. ואנחנו יודעים היום שגם כשיש סייעת לא הכל בסדר. ואנחנו לא באמת מסוגלים לתת את הפיתרון המערכתי עד הסוף.

סייעת - יכול להיות שזה פתרון נכון במקרים מאד מאד מסוימים, אבל יכול להיות שיש פתרונות מערכתיים אחרים יותר טובים, עם מענים אמיתיים יותר, מאשר המענה שאנחנו נותנים. ואגב, אני שוב חוזרת ומדגישה – מדינת ישראל לא הורידה את ידיה. היא נותנת את המענה הזה בהיקפים חסרי תקדים גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת מספר הסייעות.
אילן דלאל
חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ועדיין אנחנו נמצאים - - -
מיכל כרמל
מעל גיל 3.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כן, מעל גיל 3. ועדיין אנחנו נמצאים בחסר. אז על אחת כמה וכמה בלידה עד שלוש, כשאנחנו מדברים על מספר שעות מאד קטן, כשאנחנו מדברים על זה שהאלרגיות הקשות והרחבות הן דווקא, כפי שהציג פרופסור דלאל, ביחס הפוך, דווקא שם הן נמצאות בצורה רחבה יותר, ושם הסייעת היא מאד נקודתית והיא גם לא רפואית. זאת אומרת ברגע האמת, כשצריך לתת מענה, אז לא היא נותנת, הצוות החינוכי נותן.

אבל מה זה הצוות החינוכי נותן? הצוות צריך לעבור הכשרה ופה אנחנו מגלים שהורים נדרשים לתת את המענה של ההכשרה לצוות, שבעיני זה משהו שהוא בלתי סביר. אנחנו חייבים להבין שההכשרה - - -
מיכל כרמל
את המקרה הזה אני אבדוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשמח.
מיכל כרמל
כי אני חייבת להגיד שארגון יה"ל נותן הכשרה והדרכה. זה גם כתוב בנוהל שלנו.
טובה סיני
כן, אבל הוא לא יכול להתפרש על הכל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, מעונות מפוקחים. אסור שבמסגרת מפוקחת יפנו להורים ויבקשו מהם לקבל את ההכשרה. אין חיה כזאת. אין.
מיכל כרמל
זה גם לא כתוב בנוהל שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שהמערכת צריכה כמערכת להיות מאורגנת, עם ההכשרה שצריך לתת לגנים. אגב, אני לא הייתי מחכה, מיכל. חשוב לי לחדד את זה, כי זה חלק מההמלצות. חשוב שהמערכות המפוקחות לא יחכו לילד אלרגי שייכנס לגן, אלא כדרך שגרה, שהצוותים יקבלו. כי תקשיבי, נניח שמגיע לי ילד, אנחנו לא יודעים שהוא אלרגי והוא פתאום מפתח איזו שהיא תשובה אלרגית בתוך המעון. מה יגידו? לא ידענו, לא היינו ערוכים?

אני חושבת שזה חלק מהשירות והמענים שאנחנו צריכים לתת בתוך המערכות ולכן זה חייב להיות ממוסד, מסודר, כשיודעים שהמטפלות כן צריכות לקבל את המענה הזה, ממי הן מקבלות את המענה הזה, איזה אופי של מענה. הדברים האלה חייבים להיות סגורים ומסוגרים.
קריאה
אם יש להם עזרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך שיהיה. גם התרופות מצילות חיים, ברמה של אלרגיה, צריכות שיהיו שם. אגב, אנחנו דיברנו על מזון, לא דיברנו על הנושא של דבורים ועל דברים אחרים, כזה יכול לקרות בחצר.
מיכל כרמל
אפרופו בנושא הכשרה כדרך שגרה, אני מאד מקבלת את המינוח שאת אומרת והייתי מאד שמחה שיהיה פה שיתוף פעולה בין משרדי עם משרד הבריאות. אני חושבת שהם אלה שצריכים לתת לנו את ההכשרה הזאת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני תיכף מושיבה אתכם ביחד. אני רק נתתי את המסגרת.
מיכל כרמל
לכלל המעונות, בצורה ארצית וממוסדת. כי אנחנו, בגלל שלא היו לנו כלים אחרים, אז אנחנו פנינו לארגון יה"ל ואנחנו עושים איתם עבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז הגיע הזמן שנעבוד כמו שצריך ולא נעבוד בטלאי על טלאי או באיזה שהם פתרונות ארעיים ונחליט בדיוק איך הדברים צריכים להיעשות.
אילן דלאל
אנשי משרד החינוך ומשרד הבריאות עשו דרך עצומה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני מבקשת שיקום צוות מקצועי. לא ועדה. אנחנו נתכנס חזרה לוועדה כדי לשמוע מה זה הניב, אבל אני רוצה שיישב צוות מקצועי, ייקח את מה שעלה כאן בדיון ואני תיכף אתן חלק מהנקודות להתייחסות, כדי לחשוב על תכנית אמיתית שנותנת - קראתם לזה מדרג של מענים – אני חושבת שזה מניפה של מענים. כי זה לא מענה אחד יותר טוב מהאחר, אלא איזה מענה מותאם למה שנדרש.

ייקח בחשבון את ההגדרה של האלרגיות השונות כדי לדעת מבחינת האבחון מה נכון ואיזה מענה נכון לתת. יחדד נהלים לגבי הנושא של תרופות. הרי אם אקמול במצב של פרכוס הוא תרופה מצילת חיים לצורך העניין - - -
קריאה
לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא תרופה מצילת חיים בהגדרה של סל הבריאות.
קריאה
היא לא מונעת את הפרכוס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה? אז איך מטפלים? ילד מפרכס, איך אני מצילה אותו עכשיו?
קריאה
שמה אותו על הצד, ראש בצד, מחכים כמה דקות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז שיקבלו את ההנחיות שצריך.
מאיה ואזנה
אבל שוב, הרופא מוציא הנחיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, אני לא רופאה. אני מבקשת, אני תיכף גם אגיד מי יישב סביב השולחן הזה. אני רוצה שתשבו כדי לחדד את הנהלים מבחינת התרופות ומבחינת המענים הרפואיים-טיפוליים שאפשר לתת. אפשר, צריך – תגדירו את זה אחר כך איך שתרצו בתוך הצוות המקצועי, כי לכם יהיו הכלים להגדיר את זה, גם מבחינת המענים הטיפוליים שנדרשים.

אני אשמח שזה יהיה בהנחיה או לפחות במעמד של מנכ"ל משרד הרווחה, כי במקרה הזה הוא אמון על המעונות. שיהיו שותפים משרד הבריאות, משרד הרווחה כמובן, איגוד רופאי האלרגיה. אני אשמח שתשב שם כדי לחדד את הדברים. הרבה פעמים אנחנו פועלים מתוך היסטריה ומתוך באמת רצון לכסות את הכל, אבל אנחנו צריכים בסוף גם לתת את המענים.
אילן דלאל
האוטו שלי כבר מכיר את הדרך לירושלים. את יודעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את המענים הנכונים. אנחנו מתייחסים לכל הילדים שהם זקוקי השגחה, כי יש לנו הזדמנות פה לשבת ולתת מענה אחד, פעם אחת כמו שצריך בצורה כוללת ומקיפה, ולא שנצטרך לשבת פה בעוד כמה חודשים ולחשוב על מענים לילדים אפילפטיים או ילדים אחרים, כי בסופו של דבר נגלה שהמענים הם אותם מענים.

לדבר על הנושא של הגנה משפטית לצוותים המטפלים, כדי שאם יוחלט בתכנית שצריך לתת מענים כאלה ואחרים ואנחנו באמת רוצים שהם יהיו במעונות, אז שגם תהיה הגנה משפטית למי שמעניק אותם.

לחשוב בכיוון של נאמני בריאות. אני נותנת לכם פשוט נקודות למחשבה שם, למקרה שלא תקראו את הפרוטוקול. אז באמת נאמני בריאות בתוך המסגרות. זה אנשים מתוך הצוות, שיידעו בזמן אמת איך צריך לטפל.

אני אשמח לקבל עדכון – זה לא לגבי הצוות – עדכון לגבי הצהרונים – לאן מתפתח שם הדיון ואיזה מענים אנחנו הולכים לתת בצהרונים.

אנחנו נתכנס כאן עוד שלושה חודשים, כך שהצוות שנבנה מהגופים שאני ציינתי, אם יש גורם מקצועי נוסף אז אתם מוזמנים להציע אותו.
קריאה
נציגות האוצר גם.
טובה סיני
נציגות של הארגונים צריכה להיות. כשם שיש למשרד החינוך נציגות, צריכה להיות גם נציגות של ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני מסכימה. נציגות של הארגונים. משרד הבריאות אמרנו. את האוצר הייתי מצרפת בעוד שלושה חודשים, כשתהיה תכנית. אתם יושבים ודנים בצדדים המקצועיים, הרפואיים, הטיפוליים של מה יש ואיך.
ולרי זילכה
בגלל שמדובר כאן במטרייה משפטית אחרת – חוק חינוך חובה חינם וכו' – ופה בעצם אנחנו מדברים על ארגונים וולונטריים והקשר עם משרד התמ"ת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מדברים כרגע על ארגונים מפוקחים. אני עוד לא נוגעת בגנים הפרטיים. זה כבר סיפור בפני עצמו.
ולרי זילכה
שנייה. אני רוצה להגיד שאם חלק מהמענים המקצועיים שאתם סבורים, הם כאלה שצריכים עוד צוותים, עוד חיזוק, עוד תקציב מהמדינה לצורך הדברים האלה, אז תתנו את המענה ואנחנו כציבור נעזור לדחוף מול משרד האוצר כדי לארגן את התקציבים האלה. כי כמו שאומרת חברת הכנסת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קודם בואו נעשה צעד-צעד.
ולרי זילכה
לא, אני רק אומרת שזה יהיה מודל שיישב להם גם בראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קודם כל שיישבו, שיחשבו על מתווה של תכנית, שיעשו מיפוי, שיראו מה צריך. איפה באמת אפשר לתת מענה אמיתי ולא בדמות השעתיים האומללות האלה, שאני אומרת לכם, זה כסת"ח. אין. אתם יכולים להגיד מה שאתם רוצים, אבל אני לא מוצאת שום הגדרה אחרת. גם ההורים, ההורים חושבים שאם יש שם שעתיים – שעה פה, שעה פה והרבה פעמים גם מאחדים את השעתיים האלה – אז באחת הארוחות בכלל אין מענה, אין כאילו זהו, עכשיו אנחנו יכולים להיות רגועים. והם לא יכולים להיות רגועים.

זאת אומרת משהו פה הוא לא עד הסוף ובכלל זה אני אומר, קודם כל שישבו הצוותים המקצועיים. אחר כך אנחנו נדע לצרף לשולחן גם בהתאם למה שיעלה שם – גורמים נוספים שצריך לחבר, משרד אוצר שצריך לחבר, אבל אנחנו צריכים לבוא עם משהו. והמשהו הזה צריך להיות מספיק מקצועי כדי שנוכל לשכנע שזה הפתרון הנכון. בסדר?

אז בריאות, נציגים, רווחה, איגוד הרופאים ולא פספסתי אף אחד? וארגונים, אמרתי.
ורד כרמון
אני מבקשת להוסיף משהו לפרוטוקול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
ורד כרמון
לפני שנה וחצי ישבה ועדה בין משרדית כזו ורבים מחבריה יושבים פה היום, נציגי משרד הבריאות ונציגי הורים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש תכנית?
ורד כרמון
ויש תכנית להעברה, כולל ההמלצה של השעתיים. היא לא הייתה איזה גחמה של מישהו פרטי ברווחה או ב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תשמעי, אבל בחייך, אנחנו יודעים עכשיו שזה כלום. עזבי, אנחנו יודעים שזה לא רציני.
ורד כרמון
שנייה. אני חושבת שאפשר לקחת את הבסיס של המלצות הוועדה, וזה חשוב לי שייאמר בפרוטוקל. לא נתחיל מהתחלה. כל החומרים נאספו. אפשר להרחיב את הנתונים ואת המידעים, אבל לא נתחיל מהתחלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ורד, שכל אחד יביא איתו את הבסיס המקצועי. בשורה תחתונה יצאנו עם שעתיים ביום ואנחנו יודעים שזה לא מענה. זה לא מענה.
איטה אסתי עטיה
זה יהיה במשרד שלנו. זה לא בעיה. אפשר לקחת את מה שרוצים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. תודה רבה לכולכם, אנחנו ניפגש כאן בעוד שלושה חודשים בעזרת השם. אני מקווה שכבר נהיה כמה צעדים קדימה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים