ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/01/2017

ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות במזרח ירושלים, ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 122

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שני, י"א בטבת התשע"ז (09 בינואר 2017), שעה 11:00
סדר היום
1. ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית, של חבר הכנסת עיסאווי פריג'

2. ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות במזרח ירושלים, של חבר הכנסת אוסאמה סעדי
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא

אוסאמה סעדי

עיסאווי פריג'
מוזמנים
רחל אברמזון - מנהלת אגף חינוך מיוחד, משרד החינוך

שמעון אבני - מנהל אגף הסעות והצטיידות, משרד החינוך

אילן פרץ - עורך דין, משרד החינוך

ד"ר הדר ירדני - מנהלת המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו, משרד הבריאות

אורנלה דכוור קעואר - עוזרת מנהלת המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו, משרד הבריאות

אמיתי שוחט - מנהל תחום שילוב בחינוך, נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

פאיז עמירה - מנהל מדור הסעות מזרח ירושלים, מנח"י (מינהל החינוך), עיריית ירושלים

אוריאל אלבז - מנהל אגף משאבי חינוך, מנח"י, עיריית ירושלים

אברהם גיספאן - ממונה מערך ההסעות, מנח"י, עיריית ירושלים

מעאלי אבו מוך - מנהלת מרכז מידע לחברה הערבית בירושלים, ארגון קשר

אביבית ברקאי-אהרונוף - עורכת דין, ארגון בזכות (המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות)

רחלי הכהן - עורכת דין, המועצה לשלום הילד

סארי ג'בארה - עורך דין, ארגון קשר

רימונדה מנסור - עובדת בארגון קשר, ארגון קשר

נסרין עלקם - הורים, ארגון קשר

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה בישראל

דני גונן - חבר הנהלה, ארגון חברות ההסעה בישראל

סעיד יונס - מנכ"ל, הפורום הארצי של ועדי ההורים הערביים

פ"ס - נציג ההורים
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

1.ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית, של חבר הכנסת עיסאווי פריג'

2.ליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית, של חבר הכנסת אוסאמה סעדי
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני ברשותכם פותחת את דיון הוועדה שהוא למעשה דיון מהיר, נכון, מנהלת הוועדה?
תמי ברנע
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנושא: ליקויים חומרים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית, של חבר הכנסת עיסאווי פריג', וליקויים חמורים בהתנהלות חברות ההסעות לילדים עם מוגבלות בירושלים המזרחית של חבר הכנסת אוסאמה סעדי, שמיד יצטרף אלינו.

הדיון מתורגם. יש כאן מי שיתרגם את דבריי סימולטנית למי שנדרש. אז ברוכים הבאים כולם.

אני רוצה בפתח הדברים לומר מספר מילים ואז אנחנו נעביר בעצם את רשות דיבור לחבר הכנסת עיסאווי פריג', שיפתח את הדיון.

הנושא של הסעות לילדים עם מוגבלויות הוא נושא מורכב כשלעצמו, בכל המגזרים, בכל המקומות. לצערי מתוך כל הנתונים שאני אספתי וקראתי בימים האחרונים, אני מזהה שבירושלים המזרחית יש איזו שהיא בעיה שהיא כנראה קצת יותר חמורה. בתחילה ניסיתי לעמוד על שורש הבעיה דרך נהלים ותקנות של משרד החינוך, לראות איפה שם יש כשל. התרשמתי שישנה עבודה שנעשית כיום לכתיבה של נהלים ותקנות חדשות. אנחנו בטח נשמע על זה בהמשך. אבל בעיקר מה שזיהיתי זה שיש כאן כשל של הרשות המקומית.

אנחנו יודעים שבעצם הסעות מפוקחות על ידי הרשות המקומית. יש קצין רכב שאמון על הנושא הזה. יש בעל תפקיד שאמון על הנושא הזה. האחריות המלאה היא שלו, לוודא שהילדים שמוסעים במסגרת הרשות המקומית, במסגרת מוסדות החינוך ייסעו בבטחה. מרבית התלונות מכוונות לכך שאין פיקוח של ממש, לא לגבי מי מסיע את הילדים, לא לגבי תנאי ההסעה של הילדים, לא לגבי המסלולים השונים שהם עוברים. זאת אומרת התחושה היא שמישהו לא ממלא עד הסוף את תפקידו והמטרה של הדיון היא בעצם לבחון היכן באמת נמצא הכשל ומי הם הגורמים שאמורים לתקן את הפעילות שלהם, על מנת שאנחנו נבטיח שגם הילדים של מזרח ירושלים עם המוגבלויות, נוסעים בבטחה למוסדות החינוך וחוזרים בחזרה הביתה בשלום.

אז אני מעבירה אליך, חבר הכנסת עיסאווי פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תודה גברתי על קיום הדיון, ההסכמה והקיום המהיר של הדיון, שלפי דעתי הוא דיון מאד חשוב, כי גם לילדים עם צרכים מיוחדים יש זכויות ויש לדאוג להם.

כבוד יושבת הראש, הדיון שמתקיים היום, שאנחנו הגשנו בקשה לקיים אותו, מה לעשות, כבר עקב הוא חלק מהניהול המוניציפאלי של עיריית ירושלים. מחנה הפליטים שועפאט הוא חלק. סילוואן היא חלק. ענתא היא חלק ושועפאט היא חלק. אני גרתי בירושלים קרוב ל-20 שנה ומכיר את השכונות האלה על בוריין. מכיר את הבעיות שנתקלים בהן בשכונות בכל התחומים. מכיר. אני מכיר גם את הבעיה הפוליטית שמתלווה לזה. גם את זה אני מכיר, אבל הסוגיה של הילדים עם צרכים מיוחדים, שאין להם אבא ואמא - אם אנחנו לא נדאג לאוכלוסייה הזו, דווקא לאוכלוסייה הזו, אז מי כן?

כשאני קראתי את התלונות שקיבלתי, עשרות תלונות של הורים שילדיהם מגיעים לבית הספר בשמונה וחצי ובתשע בבוקר, ילדים עם מוגבלות שאין מי שיושיע ומי שיעזור להם. וחוזרים הביתה, במקום שעה אחת וחצי חוזרים בשלוש ובארבע, ולפעמים לא חוזרים, זה אומר דרשני. זה אומר דרשני.

הילדים האלה, על פי החוק, על פי האנושיות, מגיע להם כמו כל ילד אחר. אין שום סיבה בעולם לעיריית ירושלים, שלא תעמוד בהתחייבויות שלה לגבי מערך ההסעות של הילדים, לא משנה אם זה בכפר עקב או במחנה הפליטים שועפאט או בסילוואן. היא מחויבת לתת.

עמותת קשר - שהיא עושה עבודה מבורכת וראוי לציין את העקשנות ואת העקביות שהיא נותנת לנושא ומילה טובה מגיעה לה - עמותת קשר שמציפה אותנו בפניות, עמותת קשר שעוקבת אחרי כל המערך הזה, גם הגיעה אלינו.

אני חייב להגיד, גברתי יושבת הראש, סוגיה אחרת. מאז שקיבלנו את המכתב של קשר ובדקנו את הנושא, פתאום בעיריית ירושלים החברה התעוררו ואנחנו מתחילים לקבל מיילים של בעיות של ילדים שנפתרות ומברכים על הצעד הזה. זה צעד יפה ומחויב ויפה מאד, אבל למה צריך כוונות ועשייה טובה כזו, שתהיה מלווה עם דיון? אנחנו מברכים על הצעד, אבל זה לא מספיק, כי גם ממשיכים לקבל לידיים שלנו פניות בעניינים שעוד לא נפתרו של ילדים.

מטרת הדיון להעלות את הנושא לסדר, שגם אם אתה תושב מזרח ירושלים ובעל מוגבלות, מגיעה לך הזכות להגיע הביתה בשלום ובזמן.

הדבר השני שאני פונה לעיריית ירושלים – כסף אתם מקבלים. מערך – אתם חייבים להקים. אני רוצה מכם הבטחה, הבטחה כאן, שתירשם בפרוטוקול, שכל הבעיות שטרם נפתרו ייפתרו בפרק זמן מסוים והבעיה הזו תבוא על פתרונה אחת ולתמיד.

אלה שתי המטרות שאני מעלה לדיון, גברתי. תודה לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת עיסוואי פריג'. רק מי שטרם השתיק את הניידים, אני אשמח אם תשתיקו אותם.

חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, חברי חברי הכנסת, גם אני מצטרף ומברך את ההורים שהגיעו מירושלים המזרחית. אני ביחד עם חברי, עיסאווי פריג', יזמנו את הדיון הזה, באמת לאור התלונות שקיבלנו מעמותת קשר, שבאמת גם אני מצטרף לברכות על עבודת הקודש שהיא עושה. עיסאווי אמר שהוא 20 שנה גר בירושלים, אז אני אומר לכם שאני כבר – גברתי יושבת הראש – יותר מ-30 שנה ועדיין גר בבית צפפה ואני מכיר את הבעיות של ירושלים המזרחית.

אני גם ביחד עם חברי מבקרים ביקורים בשטח. היינו במוחיים שועפאט וענתא, היינו בכפר עקב וסימר אמיס. היינו גם בסילוואן, בכל מיני תחומים, גם חינוך, גם בריאות, גם תכנון ובנייה, גיחון. אבל אנחנו מכירים גם את הבעייתיות הפוליטית של ירושלים המזרחית, אבל בכל זאת אנחנו רוצים להתמקד היום בנושא הספציפי, גברתי יושבת הראש, בוועדה שלך, החשובה, ואנחנו מברכים על הדיון הזה, שאת מקיימת.

אני הייתי בבוקר בוועדה לביקורת המדינה והיה דיון עם מנכ"לית משרד החינוך ומבקר המדינה והנושא היה דו"ח ועדת דורנר בעניין החינוך המיוחד. הדו"ח הזה הוא משנת 2009 ועד עכשיו – 8 שנים – אין תקציבים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הדו"ח לא מיושם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הדו"ח לא מיושם וזה מתקשר באמת לנושא שאנחנו לשמו התכנסנו פה. התלונות שקיבלנו והתיאורים הם תיאורים בהם קשים ואני לא רוצה פה חס וחלילה, זו לא המטרה שלי ושל עיסוואי להחתים את כל חברות הסעות ולא לנגח אותן, אלא להעלות את הבעיות ולמצוא את הפתרונות. זה כל המטרה של הדיון הזה. אני יודע שיש גם בעיות אובייקטיביות, מחסומים ושמענו את זה גם כשהיינו במחנה הפליטים שועפאט וענתא, שמורה צריכה לצאת בשעה שש וחצי או אפילו בשעה שש, על מנת להגיע לבית הספר שלה בוואדי ג'וז, שעתיים שלמות היא צריכה לבוא.

יש גם שם יש בעיות קשות במחסומים, ולכן אני חושב שפה צריכים גם פתרון כולל, לא רק של עיריית ירושלים, אלא כל הגורמים, כי ההסעות האלה עם הילדים הספציפיים האלה, יום יום עוברות את המחסומים האלה וצריך שלא יעמדו בתורים האלה ואז שעה או שעה וחצי נתקעים במחסומים האלה.

חלק מהבעיות הן גם בעיות שכן קשורות לחברות ההסעות, שאם ילדה, כמו שקראנו פה, מסיימת בשעה אחת וחצי והיא צריכה לחכות עד השעה שלוש כדי שכל הילדים יוסעו ביחד והיא צריכה במצב כזה, בריאותי, גופני, שכלי, עם מוגבלות קשה כזאת, לחכות שעה וחצי רק על מנת שההסעה תבוא בשעה שלוש, אז זה בוודאי מחייב פתרונות.

לכן אנחנו באמת מברכים על כך שסוף סוף מטפלים בעניין הזה. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא ואנחנו מבטיחים להורים פה שאנחנו נמשיך ונעקוב ונטפל בכל תלונה שתתקבל על ידינו, כי זה תפקידנו באמת להגן ולדאוג לזכויות של הילדים האלה.

תודה, גברתי יושבת הראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה חבר הכנסת אוסאמה סעדי. אני רוצה להתייחס ברשותכם לשתי נקודות. האחת זה העניין של המחסומים. אני לא רוצה להיכנס לעניינים הביטחוניים. אנחנו לא באים לשנות פה את סדרי הביטחון, שלא אנחנו קובעים אותם, בטח לא במסגרת הוועדה הזו. אבל אנחנו כן רוצים להבטיח שהילדים יגיעו בצורה כמה שיותר חלקה, ככל שהדברים נתונים לידינו. כשאני אומרת נתונים לידינו – פעם אחת זה הרשות המקומית – אני באה מהשלטון המקומי, אני יודעת בדיוק איך נבנה מערך ההסעות.

אני יודעת שיש לנו שליטה על המסלולים שבעצם עוברת ההסעה ולכן בהחלט אפשר ליצור מסלולים שיטיבו גם עם ילדים, שצריכים היום לחכות שעה וחצי. זה נשמע לי פשוט אבסורד. גם אני קראתי את אותו מקרה של אותה ילדה. לא יתכן שההסעה תגיע באיחור של שעה.

תיכף אנחנו נבקש גם מהשלטון המקומי וגם משרד הבריאות רוצה להוסיף פה את הנושא של ילדים שמוסעים למעונות יום שיקומיים, אבל קודם כל אנחנו ניתן לחבר הכנסת חאג' יחיא – אמרת נכון?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, חאג' יחיא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
את יודעת מה זה חאג'?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עולה לרגל למכה.
תמי ברנע
עולה למכה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
וואלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל מה יש לי מנהלת ועדה כזו מוכשרת?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד יושבת הראש, חברים, אני לא אחזור על מה שדיברו חברי, אלא אני אתמקד במה צריך לעשות. זה שיש הסעה מסוימת, אפשר לפצל וצריך לפצל גם את קווי ההסעות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, חד משמעית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי לא יכול להיות שהסעה מסוימת צריכה להיות אוטובוס מאסף. זה אחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא יכולה לאסוף, כל עוד שזה בגבול הסביר ונותן מענה לכולם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר שהיא לא יכולה להיות מאסף, אם זה שעות ההגעה או סיום הלימודים. אני מדבר מתוך זה שגם אני הייתי ראש רשות. היו לי הסעות כראש רשות, של ילד אחד. הסעה לילד אחד, כי הוא מגיע למקום מסוים שהמקום הזה מתאים לו, המסגרת הזו מתאימה רק לילד אחד ביישוב. הוא היה מקבל הסעה בנפרד. הוא לא צריך להיות חלק מההסעה הכוללת.

לכן צריך לדאוג גם לשעות – במיוחד לאנשים שהם עם מוגבלויות והם לא יכולים לחכות – ולפעמים גם הוא נשאר לבד כי המלווה היא עם ההסעה עצמה. המלווה היא עם ההסעה והיא לא צמודה לתלמיד או לילד. לכן הזמן הזה של שעה, שעה וחצי ואפילו חצי שעה, הוא זמצן ארוך מדי וקריטי. זה אחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא סביר בכלל. אין פה שאלה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רק לשאול את השאלה הזו, האם המערך היום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים, יש פה יותר מדי רעש מסביב. מי שמרגיש שהוא לא מסוגל להכיל את הדיון, יש הרבה מקום בחוץ.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה אחד. שניים, אנחנו רוצים שהעירייה גם תפקח על הרכבים, כי אני מכיר הרבה מקרים שלמכרז רשומים מספרי רכבים מסוימים, סוגי רכבים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומגיעים רכבים אחרים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ומגיעים רכבים אחרים, שהם לא מתאימים, שהם לא תקינים והם לא עוברים את הביקורת הנדרשת ואז מגישים את הרישיונות לרכב ורכב אחר בא להסיע את התלמידים, וזה באחריות העירייה לבדוק, לפקח על הרכבים שמגיעים ומעבירים את הילדים לבתי הספר או למוסדות ומחזירים אותם הביתה. יש גם הרבה מקרים שהרכבים מתקלקלים בדרך וזה גם גורם לכל העוול שמתאסף לעניין של ההסעות.

העניין של המצ'ינג, שזה צריך להיות אולי במקום אחר, אבל אנחנו צריכים להעלות אותו פה. אנחנו כחברי כנסת צריכים להיאבק בעניין של המצ'ינג בהסעות התלמידים, כי ועדות ההשמה שהן ברשויות המקומיות, מעבירות את התלמידים למקומות שהם לא תמיד מתאימים להם, אלא מטעמי חיסכון, כי הם רוצים להוביל אותם באותה הסעה ולא לקחת אותם בהסעה אחרת, כי זה יעלה להם יותר והם לא מקבלים עבור זה או שהם משלמים מהתקציב של העירייה את העניין של המצ'ינג.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה קשור למצ'ינג?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על כל הוצאה נוספת הרשות גם משלמת מצ'ינג, אבל לא משנה. אוקיי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בדיוק. לכן אני מבקש בכלל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה קשור למצ'ינג?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר, ועדות ההשמה באות ואומרות תשמע, אני צריך להעביר את התלמיד הזה למוסד שהוא רחוק כמה קילומטרים מפה ויש לי אפשרות במוסד לא בדיוק מתאים, הוא יותר קרוב ואז מעביר אותו ליותר קרוב כדי לחסוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, פעם אחת זה לא הדיון. דבר שני, אתה יודע מה, הלוואי שהיו מסדרים את זה ככה. בוא נגיד זה היו הצרות הקטנות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אנחנו דנו בוועדת החינוך בנושאים האלה במיוחד. במשפט אחרון אני אומר, עיריית ירושלים מחויבת לתת את אותו שירות לכל הילדים, כל עוד שהעניין הפוליטי לא נפתר ולא הייתה התנתקות ממזרח ירושלים. כל עוד שזה לא מנותק, זה באחריות עיריית ירושלים ועד אז היא צריכה לתת שירות שוויוני לכולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה חבר הכנסת חאג' יחיא. אני רק מוכרחה לומר שהסיפור הגדול הוא שלוקחים ילדים שנמצאים בקצוות – לפחות ממה שאני קראתי – אנחנו תיכף נשמע את הרשות, ומכנסים את כולם על אותו מסלול, כשבעצם סביר היה לפצל את אותו מסלול. הבנתי שבחלק מהמקרים גם משרד החינוך היה מוכן למהלך הזה. הרשות החליטה שלא, אבל אני לא אקבע עובדות עד שאנחנו לא נשמע את הרשות בעצמה, מציגה את הדברים.

לפני כן אני רק רוצה לשמוע את ד"ר הדר ירדני, שתציג את מה שקורה במעונות יום השיקומיים ולאחר מכן נשמע את משרד החינוך והרשות המקומית. בבקשה.
הדר ירדני
בוקר טוב. תודה על שהזמנתם אותי. אני רוצה להגיד שאני יושבת פה ואני שומעת את כל אותם דברים שיש לי להגיד לגבי פעוטות שמוסעים למעונות יום שיקומיים ואני מדברת על גילאי חצי שנה עד שלוש שנים. יש לנו את התקנות להסעה בטיחותית של פעוטות וילדים שיצאו בשנת 2014, מאד מובנה, מאד ברור מה צריך לקרות.

אני לא רוצה להיכנס לנושא המחסומים, אבל אני רוצה להגיד שבהחלט יש רכיבה על הנושא הזה והרבה מאד נהגים שמתעקשים להגיע מוקדם להוציא את הילדים מהמעונות בטענה שהם יתקעו במחסומים, שזו גם בעיה שצריך לפתור אותה. ילדים שלא מוכנים לבוא לקחת אותם מהבית. ילדים שבסוף היום מורידים אותם במקומות שלא צריכים להוריד אותם, שגם זה קרה לנו.

אנחנו יודעים שמחליפים רכבים לפני ההגעה למעון, כי הם יודעים שאנשי המעון ייצאו מהמעון להסתכל ומחליפים רכבים רחוב ליד, כדי שיגיע כביכול האוטו המתאים עם הפעוטות למעון עצמו. יש הרבה מאד בעיות בהסעות בכל הארץ, אבל יש לנו בעיקר הרבה מאד בעיות עם נהגים ומלווים שמתחלפים כל הזמן במעונות יום שיקומיים, באזור שאנחנו מדברים בו.

אז אני אשמח מאד אם הדיון יכלול גם את מעונות היום השיקומיים. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה הדר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גברתי יושבת הראש, רק הערה. הבעיה של ההסעות קיימת בכל המדינה, בכל היישובים, בכל החברה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרתי, אמרתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל כאן החריג הוא בהיקף. ההיקף הוא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני אמרתי את זה בראשית דבריי. אני רק רוצה שלא נתבלבל כאן. נהגים וחברות הסעות לא קובעים מתי הם מגיעים ומתי הם צריכים להוציא את הילד ועם איזה רכב הם צריכים להסיע אותם, אלא מי שקובע את זה זה בעצם תקנים ונהלים של משרד החינוך. מי שצריך לאכוף את זה זה הרשות המקומית.

אז בואו נרגע לא נזרוק את האחריות למי שהוא בעצם הש"ג, שחמור כשלעצמו שהם מרשים לעצמם לעשות דברים כאלה, אבל אם אנחנו נהיה עם הילד על הדופק ולא נאפשר להם לעשות את כל התרגילים האלה, אז אני בטוחה שנוכל לצמצם את התופעה.

תודה רבה הדר על הדברים הבאמת חשובים וגם הנורא מקוממים האלה.

נתחיל עם השלטון המקומי, עם הרשות המקומית. נציג ירושלים. מי מציג את הדברים?
אוריאל אלבז
בוקר טוב. אוריאל אלבז, מנהל אגף משאבי חינוך בעיריית ירושלים. מערך ההסעות זה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה אחראי גם על מערך ההסעות?
אוריאל אלבז
גם. כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואו נקשיב.
אוריאל אלבז
לשמאלי אבי גיספאן, הוא מנהל מערך ההסעות. המערך הזה נמצא באגף שלי, באחריותי.

עיריית ירושלים מפעילה מערך גדול מאד של הסעות, במורכבות מאד מאד גדולה ובמיוחד במזרח העיר. סך הכל רק כדי לסבר את האוזן, אנחנו מסיעים כ-17,000 תלמידים. מערך עצום, בהיקף כספי של 145 מיליון שקלים בשנה.

אנחנו כל הזמן נמצאים בתהליך של לשפר את המערך הזה, שהוא מאד מאד מורכב, גם מבעיות אובייקטיביות שהציגו פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, נכון.
אוריאל אלבז
סוגיית מחסומים ושיבושים כמעט יום יומיים שיש לנו על הצירים, שאנחנו, אין לנו בלתם. שם אנחנו צריכים לנסוע ואין לנו אלטרנטיבות.

עיריית ירושלים מתוקצבת ממשרד החינוך בסכום מסוים לכל תלמיד ואנחנו בסופו של יום צריכים להסיע באיזו שהיא יעילות מסוימת את המערך הזה ולא לפרוץ אותו לחלוטין. עיריית ירושלים מסבסדת ב- - - 50% את מערך ההסעות הזה.

אנחנו עשינו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
50%? איך?
אוריאל אלבז
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המצ'ינג במשרד החינוך?
אוריאל אלבז
אנחנו פה שקל מול שקל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
25% למה 50%?
אוריאל אלבז
לא, לא. זה ברווחה מה שאת מדברת. זה הסעות שנמצאות ברווחה ושם אנחנו מתוקצבים יותר גבוה – 75%. אבל כל שאר ההסעות - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
תעשו סדר, שנבין, יפעת. אני רוצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. בכמה אתם צריכים לסבסד מבחינת מצ'ינג?
אברהם גיספאן
ב-50%. שקל מול שקל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ב-50%?
אוריאל אלבז
אנחנו מסבסדים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה שווה בדיקה, כי אנחנו יודעים שזה 25%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה נציג משרד החינוך, תיכף אנחנו נשמע.
אברהם גיספאן
משרד החינוך פה, הוא יאשר את דברי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רק ברשותך, מה-17,000 תלמידים – כמה מתוכם במזרח ירושלים?
אברהם גיספאן
11,000.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה?
אברהם גיספאן
11,000.
אוריאל אלבז
במזרח העיר יש לנו - - -
שמעון אבני
אבל במזרח העיר הם מסיעים גם חינוך רגיל, לא רק חינוך מיוחד, בסדר? צריך לשים את הדגש על זה גם כן.
אוריאל אלבז
שנייה, אני אתייחס לזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לא, בוא, אל תבלבל אותנו, אני מבקש, כבודו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, הוא לא מבלבל. בואו תשאלו שאלות ממוקדות, הם יתנו לנו תשובות ממוקדות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הוא אומר 11,000, אבל זה כולל הסעות רגילות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו רגע, סליחה רגע, אי אפשר לנהל פה כמה דיונים. גם חברי הכנסת, אין לי בעיה שתשאלו שאלות, כי זו המשמעות של הדיון, לנסות להבין את הדברים לעומק, אבל תשאלו שאלות ממוקדות ואחד אחד, אחרת אנחנו נפספס.

בבקשה, עיסוואי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה ציינת, אני מצטט מה ש/אמרת – ישנם 17,000 תלמידים שאנחנו מסיעים בהסעות מיוחדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא מיוחדות, בהסעות בכלל.
אוריאל אלבז
בכלל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בכלל. אז יפה, אז אני אשאל את השאלה אחרת. כמה הסעות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים יש בירושלים?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
במזרח ירושלים.
אוריאל אלבז
3,000 ילדים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז יש לנו בירושלים 3,000 ילדים בעלי צרכים מיוחדים שמקבלים הסעות?
אוריאל אלבז
כן, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אתה מדבר רק על מזרח ירושלים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני לא הגעתי למזרח.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הוא בסך הכל דיבר על 17,000.
אוריאל אלבז
בכל ירושלים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
3,000.
שמעון אבני
בכל ירושלים, מזרח ומערב – כמה אתה מסיע חינוך מיוחד?
אוריאל אלבז
7,000 תלמידים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
7,000 חינוך מיוחד – 3,000 מתוכם הם במזרח ירושלים?
אוריאל אלבז
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז תענה לי על השאלה, שאני אבין. 7,000 חינוך מיוחד, מוסעים בירושלים בכלל, מתוכם 3,000 במזרח ירושלים.
אוריאל אלבז
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הבנתי.
קריאה
גם מזרח וגם מערב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא.
שמעון אבני
7,000.
אברהם גיספאן
אני אסביר לך. יש ילדים ממזרח העיר שנוסעים גם למערב העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, לא משנה, אבל הם גרים במזרח ירושלים, זה מה שחשוב. אוקיי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעני כמה ערבים מתוך ה-7,000? אני אשאל את זה ככה.
שמעון אבני
3,000. 3,000.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה, אין ערבים במקומות אחרים בירושלים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, הם מדברים ביניהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, שנתחייב על זה עכשיו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, הם מדברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
אוריאל אלבז
בהמשך לדבר הזה, עיריית ירושלים הקימה מערך מלווים כדי לשפר את השירות ואת ההשגחה על הילדים בכל זמן הנסיעה. עיריית ירושלים מהשנה האחרונה מפעילה מערך של מלווים, שמופעל על ידינו, וזה בשונה ממה שהיה בעבר, שהמלווים היו מופעלים על ידי ההסעות עצמן. יכולת ה - - - שלנו הייתה נמוכה מאד עד אפסית. היום אנחנו עם מלווה בכל הסעה ואנחנו יודעים בצורה אמיתית זמנים, פעולות חריגות אם קורות בהסעה. אנחנו יודעים בצורה מאד ברורה מה קורה בהסעות האלה. ושוב, זה בהשקעה עצומה של עיריית ירושלים.

אנחנו יצאנו למכרז במזרח. זאת השנה השנייה שאנחנו מפעילים עם המזרח האחרון שהיה. המכרז שיצא בא לפתור כמה בעיות מאד מבניות בהקשר הזה של ההסעות במזרח ירושלים. לא את הכל הצלחנו לפתור. יש לנו בעיה גדולה מאד עם מתמודדים במזרח. בוא נאמר אין מתמודדים במזרח.
שמעון אבני
קבלנים?
אוריאל אלבז
קבלנים. ואנחנו - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה הבעיה?
אברהם גיספאן
אין מתמודדים.
אוריאל אלבז
אין מתמודדים מסיבות שלא ניכנס אליהן.
שמעון אבני
לא ניגשים למכרזים.
אוריאל אלבז
לא ניגשים למכרז, אוקיי? זה מערך הסעות מאד מאד גדול. לצערנו אנחנו לא מצליחים לפצל אותו לכמה מפעילים. יש התמודדות מאד מאד מסוימת. אנחנו עברנו קיץ מאד מורכב עם הסיפור הזה, מאחר שעלו חשדות לאי סדרים ובתוך האי סדרים האלה והקשיים בתוך החברה, עשינו כל מאמץ כדי להמשיך ולהפעיל את ההסעות האלה בצורה סדירה.

יש לנו פה בעיה אמיתית עם חברות מפעילות במזרח העיר, שאנחנו גם במכרז המורכב הזה שיצאנו אליו בניסיון לפצל את זה, לא הצלחנו לפצל את זה. לא הצלחנו לפצל את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא רגע נשים את האצבע. זאת אומרת שחברות ההסעות כיום, מתוקף מה שהמציאות בעצם יצרה, הן חברות של תושבים מהמזרח?
אוריאל אלבז
כן, שהם מסיעים את הגוש הגדול ששם בוא נאמר עיקר הבעיות שלנו. יש לנו את הבעיות - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אולי תפרט יותר. אני באמת רוצה להבין בכדי לנסות לעזור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא אומר לך את זה מפורש.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, הוא בוחר את המילים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה שהוא לא פרש, אני פרשתי. הנה, אני לא בוחרת מילים, אני אומרת לך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר, שאני אבין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש להם בעיה לגייס קבלנים שיבואו להתמודד במזרח מכל מיני סיבות שאנחנו יכולים לנחש אותן, או לא לנחש, להבין אותן. הקבלנים שהיום נמצאים שהם הם ברובם אנשים ממזרח ירושלים שמפעילים את מערך ההסעות. אולי אתם תוכלו לעזור, שהם יהיו קצת יותר ממושמעים ואחראים גם לילדים שלהם. והם עכשיו, גם שהם רוצים לפצל לצורך העניין כדי לרווח קצת את המערך שם, הם לא מצליחים כי אין מי שיעשה את זה.

הוא אמר את זה ברחל בתך הקטנה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש כאן קבלנים שעוסקים בהסעות, בין הנוכחים?
אוריאל אלבז
הוא לא נמצא כנציג ההסעות, הוא נמצא כנציג ארגון חברות ההסעה. הוא חבר הנהלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הבנתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נשמע אותם אחר כך.
אוריאל אלבז
בגדול אלה הבעיות האובייקטיביות שלנו. אנחנו בתוך מערך האילוצים הזה, מפעילים מערך מאד גדול כדי להבטיח וכדי לאפשר את התוצאה הכי טובה שאנחנו יכולים. ועדיין ישנן בעיות ואנחנו לא מתעלמים מהן.

אמרתי, אחד מהאילוצים שלנו זה להפעיל בצורה יעילה את המערך הזנה, וכשיש לנו עיכובים לאורך הדרך, אנחנו מגיעים למצב שיש לנו מסלולים ארוכים. הפיצול הזה בעיקרו לא תמיד יכול לפתור את הבעיה, אבל בעיקרון זה גם הגדלת העלויות בצורה מאד מאד משמעותית, כשעיריית ירושלים כבר מממנת ב-50% את ההסעות האלה. זאת אומרת שאם אני לוקח הסעה, כשהממוצע שלנו היום בהסעות זה שמונה תלמידים, שזה לא גבוה, ואני צריך לפצל אותם לארבעה תלמידים, זאת אומרת שאני משלם רכב נוסף ומעלה את העלות שאני מסבסד כל ילד אחרי ההשתתפות של משרד החינוך בצורה מאד מאד מאד גבוהה.

עם כל זאת, אנחנו לא נמנעים מלעשות את זה, במקרים שאנחנו מבינים שההיבט של העיכובים לאורך הדרך הוא מצומצם יחסית. ויש בעיה אמיתית של מסלול ארוך. אנחנו בהחלט מפצלים ויורדים גם מתחת לכך וסופגים את העלויות האלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי שתי שאלות בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה. אני רוצה לגבי הסייעות. גם מזרח ירושלים, המלוות - - -
אוריאל אלבז
מלווים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מלוות, מלווים. הם של הרשות המקומית?
אוריאל אלבז
בהחלט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והם גם תושבי מזרח ירושלים גם כן?
אוריאל אלבז
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת ואני מבינה את המורכבות של הסיטואציה שאנחנו נמצאים בה, אבל אני אעלה בפניכם חשש. קשר השתיקה והצורך לשמור אחד על השני, אתם לא חוששים שהמידע לא מגיע אליכם עד הסוף? כי מעלה פה הגברת, ד"ר הדר ירדני, סוגיה של החלפת רכבים תוך כדי או כל מיני שטיקים שעושים באמצע. אני לא בטוחה שלמלווה יהיה את האומץ להתמודד מול נהג הסעות או חברת הסעות שהיא חיה איתם, ולבוא ולהציג את הדברים. סליחה על הישירות, אבל צריך להגיד את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לכן צריך פיקוח, לא צריך מלווה. צריך פיקוח על ההסעות ובכל רשות מקומית יש אנשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה, הוא ייסע עם כל הסעה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בדיוק.
אוריאל אלבז
אני אומר בעניין הזה. אלף אנחנו נכנסנו להפעלה של המלאים רק ב-1 בספטמבר האחרון. לפני כן היינו ברמה של פיילוט ולא בהפעלה מלאה. אנחנו עושים תהליך מיון מאד מא'ד מסודר ומאד קפדני בעניין הזה. להגיד שאנחנו במאה אחוז - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יכולים לשלוט בזה.
אוריאל אלבז
עם כוח האדם שאנחנו רוצים ויכולים לשלוט, לא. אחד הפתרונות שאנחנו מקדמים כרגע ואנחנו כבר עם חברה שזכתה במכרז, זה להפעיל אפליקציה שכל מלווה בעצם עולה עם מכשיר להסעה ובאמצעות Gis אנחנו מפעילים מערך בקרה, שיודעים בכל רגע, כל הסעה בזמן אמת, איפה היא נמצאת, מי עלה ומי ירד. אנחנו הולכים להשקיע בזה המון כסף, אבל זה כדי לשפר את המערך הזה.

זאת אומרת אנחנו מייצרים פתרונות שמעבירים אלינו יותר ויותר שליטה כדי לפקח על ההסעות האלה בצורה יותר טובה. החברה, החברות שעובדות באזור הזה יודעות את זה. זה מקשה עלינו מאד את ההתמודדות איתן, כי אנחנו יודעים שברגע שאנחנו מפעילים יותר פיקוח, אז כל מיני פוילישטיקים שיכולים להיות כדי לשפר את הרווחיות שלהם, או לצמצם את ההוצאות שלהם, זה הולך ומצטמצם.

ברור לנו שעם הפעלת האפליקציה הזאת, אנחנו נעמוד באיזו שהיא סיטואציה חדשה. או שאנחנו מצליחים ואולי יהיה פה איזה שהוא סיוע לפצח את הסיפור הזה, שכמעט תמיד אנחנו מוצאים חברה אחת מתמודדת בגזרה, ואנחנו מצליחים להכניס יותר חברות ולהכניס תחרות בעניין הזה; או שתמשיך להיות לנו התמודדות קשה, אבל זה מה שיש לנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אוריאל, יש לי שתי שאלות, ברשותך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה אוריאל. בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בירושלים חיים 850,000 תושבים כמעט, מתוכם כמעט 300,000 ערבים, נכון? זה לא דבר חדש. 50 שנה הנתון הזה קיים בשטח. האם במערך אצלכם בעירייה יש לך ממונה על ההסעות לחינוך מיוחד של החברה הערבית במזרח ירושלים?
אברהם גיספאן
הוא יושב פה.
אוריאל אלבז
יושב פה פאיז, הוא האיש שמטפל בכל מזרח העיר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שנייה. פאיז, אתה אחראי על ההסעות במזרח ירושלים, מאד חשוב לי לשמוע אותך. השאלה השנייה, אוריאל, האם מספר התלונות שהמחלקה אצלכם מקבלת מהתושבים היהודים בירושלים זהה למערך התלונות של התושבים במזרח ירושלים?
שמעון אבני
לדעתי היהודים מתלוננים יותר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שנייה. אני רוצה לשמוע. אני רוצה לשמוע.
קריאה
אני דווקא חושב שזה הפוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשמוע אם יש לך נתון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תשובה אמיתית ולא פוליטית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, אני רוצה לעזור.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, כי מי שענה הוא לא צד בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא ענה פוליטית, זאת עובדה. יהודים מתלוננים יותר.
שמעון אבני
זו עובדה. אני מקבל את התלונות. אני אומר לך שיש יותר תלונות מיהודים מאשר מערבים. עובדתית. לא פוליטית ולא כלום. עובדתית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש יותר? לא, אנחנו לא דיון פוליטי, חברים.
שמעון אבני
אני אומרת עובדתית, עובדתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר. רגע. אתה ממשרד החינוך, נכון? תיכף נעביר את רשות הדיבור למשרד החינוך. אוריאל, אתה רוצה להשיב על מה ששאל חבר הכנסת?
אוריאל אלבז
בהחלט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז רגע, תן לו להשיב, אחר כך נשמע את משרד החינוך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי עוד שאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, כמה שאלות? שנייה.
שמעון אבני
תיתן לו להשיב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני ביקשתי דיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר גמור, אבל דיון זה שגם הם ישיבו. אי אפשר לנהל דיון מונולוג.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז נו, אז בואו נסגור את זה, נסגור את הבסטה ונלך. יפעת, אני ביקשתי דיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אין שום בעיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז זכותי גם לשאול את השאלות בכדי להבין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת עיסוואי פריג', אני לא זוכרת שעצרתי אותך בכל השאלות עד עכשיו. יש דיון ויש מונולוג. כדי שלא ננהל רק מונולוג - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן. זה לא מונולוג, זה שאלות להבהרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז רגע, אתה תקבל את ההזדמנות לשאול את כל השאלות. לא תצא מפה עם שום שאלה ששמרת, אבל תן לנו רגע גם לשמוע.

אוריאל, אתה רוצה להשיב? בבקשה.
אוריאל אלבז
רמת התלונות במערב היא יותר גבוהה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יותר גבוהה.
אוריאל אלבז
כן. ולמה? סוגיה של מודעות. בעיקר אני חושב שהבעיה היא סוגיה של מודעות, אבל שוב - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא איחורים?
קריאה
אתה יכול להתייחס לסוג התלונות שאתה מקבל?
אוריאל אלבז
התלונות שלנו - - -
קריאה
אתה מקבל תלונות שילדים חוזרים בחמש?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, סליחה.
אוריאל אלבז
בוודאי. גם תלונות על לוחות זמנים. זה אחד ההתמודדויות המרכזיות, מהדברים המרכזיים שאנחנו נאלצים להתמודד איתם – סוגיית לוחות הזמנים.

תראו, זה לא סוד, חברים. ירושלים, גם בלי הסוגיה של המחסומים, שהיא מאד מורכבת, התנועה בה היא מאד קשה והיא נזילה מיום ליום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יכולה להעיד, רק לחזק רגע את הדברים שלך. התקיים פה דיון בנושא מערך ההיסעים גם בחינוך המיוחד, ואגב, גם לא רק בחינוך המיוחד והוועדה הזו ממש דנה בסוגיה הזו והתקבלו לא מעט פניות לא במזרח ירושלים, של ילדים שמתעכבים ומגיעים שעה ושעה וחצי ושעתיים מסיום הלימודים. ככה שזה לא משהו שהוא ייחודי רק למזרח. אבל כמו שאמרתי בהתחלה, גם מהדברים שקראתי, אין ספק שמזרח ירושלים הוא אתגר ייחודי בפני עצמו ואנחנו צריכים להתייחס אליו על פי המורכבות הייחודית שלו.

בבקשה.
אוריאל אלבז
אז המכרז האחרון בא להתמודד עם כמה דברים. פעם אחת עם סוגיית המפעילים ופעם שנייה עם רמת השירות. אנחנו קיצרנו את המסלולים בצורה חד משמעית, בדוק גם במזרח ירושלים לעומת מה שהיה לנו לפני שנתיים. אנחנו היום עם מסלולים יותר קצרים. האם זה הרמה שאנחנו לגמרי שואפים לה? אני אומר לך חד משמעית לא ואנחנו שואפים עוד לקצר את הדבר הזה. דרך אגב, בשנה הקודמת ובשנה הנוכחית, אנחנו עלינו ב-20 מיליון שקלים בהשקעה שלנו בהסעות בכלל, כדי להגדיל את השירות. וציינתי פה גם כן את הסוגיה של המלווים שאנחנו מפעילים אותה היום במאה אחוז ואת האפליקציה שאנחנו הולכים להשיק תוך חודשיים, ברמה של פיילוט; ובשנה הבאה בפרישה מלאה.

יש לנו אתגר עצום בהסעות האלה. 17,000 זה אתגר עצום ובמזרח על אחת כמה וכמה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, אתה תתמקד בהסעות לצרכים מיוחדים. כשאתה אפילו אמרת 145 מיליון עלות ההסעות, אתה דיברת בכלל.
אוריאל אלבז
נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הדיון מתמקד בהסעות לבעלי צרכים מיוחדים. תתמקד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במזרח ירושלים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תתמקד שם, שנבין את התמונה.
אוריאל אלבז
אוקיי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל מה שאמרת רלבנטי גם למזרח ירושלים?
אברהם גיספאן
בהחלט. ברשותכם, אני אוסיף רק מספר משפטים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אחר כך נשמע את פאיז. אוקיי.
אברהם גיספאן
יש לנו בעיה קשה מאד של תשתיות. לא בכדי אוריאל הזכיר שיש לנו 17,000 ילדים מוסעים, שמתוכם 9,000 או קרוב ל-10,000 במזרח, שזה הסעות רוויות, הסעות רגילות. התחבורה כל הזמן כועסים עלינו על כל רכב נוסף שאנחנו מכניסים, כי זה יוצר פקקים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תעצור שנייה. מה זה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה הצלצול של הטלפון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ביקשתי להשתיק. תתרגמו, אם מישהו לא הבין אותי.
אברהם גיספאן
כי מה שקורה, מי שמכיר את מזרח את העיר ואתם מכירים טוב, כפי שציינתם, יש תשתיות קשות וכל רכב נוסף שנכנס בבוקר, זה יוצר עומסי תנועה ממש קשים. אז צי הרכב שנכנס, רק כדי לסבר את האוזן, כמה מאות אוטובוסים שמסיעים ילדים מקלנדיה, מכפר עקב, סילוואן וכו', בשביל להוציא אותם מחוץ לגדר לתוך זה, זה יוצר עומס תנועה וגם מכביד על ההסעה של הילדים בחינוך המיוחד. אין אפס.

גם אם הייתי מוציא את כל ההסעות הרגילות, יש עומסי תנועה קשים בכלל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אליבי טוב, אבל אני מבין אותו. בסדר.
אברהם גיספאן
לא, לא, בגלל התשתיות הקשות. היום התשתיות, אין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה אמיתי, מה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אמיתי, אני יודע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפילו אני נתקלתי.
אברהם גיספאן
לא רק זה. יש לא מעט כבישים פרטיים שאנשים בונים בית, עושים כביש פרטי שלי אסור להכניס רכב, אפילו עם מעלון, כדי להוציא ילד מהבית, כי הכביש הוא לא תקני וזה יוצר מצב כזה שאני מבקש מהורה תוריד את הילד, כי אסור לי להיכנס לכביש שלך, עם כל הקושי שיש לנו בזה. זה לא קל לנו להגיד.

השנה גם הוספנו 4 מפקחים במזרח העיר, שיפקחו על מה שנעשה במזרח העיר. אני אומר, אנחנו מנסים כל הזמן לשפר. יש לנו בעיות של המחסומים. פתרנו עם מפקדי העוטף, שיאפשרו מעבר חופשי לרכבים שלנו, אבל מה, הרכבים שלנו מגיעים לפקקים ובפקקים הם עומדים. כשמגיעים למחסום, אז יש להם דרך עוקפת, אבל הפקקים עד המחסום זה זמן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך יפעת. תראה, אוריאל התחיל במחדל עם חברות ההסעה ואני מקבל את זה, אגב. תושבי מזרח ירושלים הם לא טלית שכולה תכלת. יש את הקומבינאטורים ויש ויש. ואתה השלמת עם המחדל השני, שזה התשתיות. שתי הסיבות האלו גורמות לכל הסאגה הזאת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, ושתיהן באחריות העירייה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה באחריות העירייה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני לא מדבר על הדרך הפרטית, אבל התשתיות בכלל, זה לא אחריות העירייה?
אברהם גיספאן
בוא אני אסביר לך משהו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המכרזים של ההסעות זה לא באחריות העירייה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המכרזים של - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הפיקוח על הרכבים הוא לא באחריות העירייה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חבר הכנסת חאג' יחיא. אני פתחתי את הדיון בצורה מאד מאד בוטה כלפי הרשות המקומית, לא חסכתי שום מילה. עכשיו כשאנחנו קצת פותחים את זה אני מגלה שיש פה די מאמצים. נכון שהם אחראים לפקח על ההסעות, אני לרגע לא מורידה מהם את האחריות, אבל בוא רגע לא ננקה גם את כל בעלי ההסעות שבאים ועושים שטיקים על הגב של הילדים ולא תמיד אפשר למצוא אותם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בסדר, אבל מי מעסיק אותם? זה העירייה שצריכה להעסיק פקחים שידאגו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, רגע - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
למה אני העסקתי בטייבה פקחים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת, אבל הוא אומר, הוא מעסיק פקחים. הוא שם סייעות מטעם הרשות כדי שחברת - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הסייעת זה לא פקח. אף פעם היא לא הפקח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, רגע. הוא מדבר על פקחים נוספים שהם שמו במזרח ירושלים. הוא מדבר על מלוות מטעם הרשות, כדי שחברת ההסעות לא תעשה עוד פולישטיקים. הוא מדבר על אפליקציה שהם מכניסים. נכון, יש אתגרים ומורכבות, ההתמודדות היא לא פשוטה. אומרת את זה גם הרשות בעצמה. ברור שאנחנו חייבים למצוא פתרון ולראות איך אנחנו אוכפים את זה, אבל בינתיים אני רואה שכן יש איזה שהוא רצון להפעיל כל מיני צעדים כדי שאנחנו נמזער את התופעה הזו.

ואגב, לא הייתי חוסכת שום מילה מאותם קומבינאטורים בחברות ההסעות, שעושים את זה על הגב של הילדים. לא יזיק. אמר את זה חבר הכנסת עיסוואי פריג', בואו נכניס גם אותם לתוך המשוואה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא משחרר אתכם מהאחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, חס וחלילה. חס וחלילה. אמרתי.
אברהם גיספאן
אני רוצה להוסיף משפט. אני לא בכובע של תשתיות או משהו כזה, אבל בגלל שעיריית ירושלים מתמודדת עשרות שנים, אי אפשר לעשות תשתית נורמאלית במזרח העיר בגלל הבתים שגרים בסמיכות לכבישים. גם מדרכות אי אפשר לסלול שם. יש בעיות קשות שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
אברהם גיספאן
אני לא בא להגן. זה כמו שהיום העירייה רוצה לבנות בתי ספר או מבני חינוך ואין מגרשים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה פקחים יש לכם במערך?
אברהם גיספאן
ארבעה במזרח העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ארבעה במזרח ירושלים. הוא אמר את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ארבעה במזרח ירושלים, וזה מספיק לכסות את הכל?
אברהם גיספאן
יש סוף. יש גבול. ארבעה במערב העיר, ארבעה במזרח העיר. כמה אני יכול?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. פאיז, אתה רוצה לומר משהו? בבקשה. חשוב לחברי הכנסת לשמוע גם את קולך. בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חשוב לשמוע אותך, כי אתה תושב מזרח ירושלים. אמור לייצר את התושבים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא תן לו. מה אתה עושה לו שאלות מנחות עכשיו.
פאיז עמירה
איחנה פי אל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בעברית, שאני אבין אותך.
פאיז עמירה
בסדר. אנחנו בעיריית ירושלים יש לנו שיתוף פעולה מלא עם הורי התלמידים ונציגי הורי התלמידים מאד פעילים ועובדים עבודה יפה. לדוגמא מר שבאנה, מר סאר, שהמשרד שלנו פתוח לכל תלונה ומיד כשאנחנו מקבלים תלונה, אנחנו מנסים עד כמה שאפשר לפתור את הבעיה הזאת. אפילו שבאנה באים ללא תיאום ויש צורך לצאת לשטח, אני יורד איתו מיידית והולכים לבדוק את הבעיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל עמותת קשר כותבת אחרת.
פאיז עמירה
שנייה. עכשיו בעמותת קשר, בהתחלת השנה היה כמה דברים שאנחנו לא היינו מתוכננים להם. למשל לפני 20 יום, או 25 יום, זכינו – אני אומר זכינו – העירייה – לשכור בתי ספר חדשים. בתי הספר האלה ביקשו הסעות. אז בתוך 20 יום, 15 יום, 30 יום, זה לא קל להוסיף כמעט כ-300 תלמידים. לזה צריך תכנית. ובכל זאת הכנסנו אותם, כדי לא להשאיר אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כנראה הם יכלו לבחור. אתם יכולתם בעצם להגיע לעוד בתי ספר חדשים שלא היו ברשימה שלפני כן.
פאיז עמירה
שלא היו ברשימות, כ-300 תלמידים בסיידי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שיכלו להגיע לבתי ספר חדשים שהם לא היו מורשים להגיע אליהם לפני כן.
פאיז עמירה
בדיוק. אז זה צריך להיות לפני הזמן, אבל בגלל המציאות של מזרח העיר ועליית התלמידים בכל רגע ורגע, הצטרכנו. זו כמות התלמידים. כאשר מכניסים אותם בתחילת השנה, זה לא קל. זה צריך קצת זמן עד שנתמודד עם זה.

יש למשל עוד ילדים, אדוני, בחינוך המיוחד. למשל בכפר עקב או בשועפאט אין אף בית ספר לחינוך מיוחד שם. מביאים ילדים מכפר עקב עד בית צפפה. אתה תגיד לי, אדוני, כמה זמן ייקח עד שאתה תביא את הילדים לשם?

עכשיו, נכון שבמחסום עזרנו לנו לתת לנו מקום מיוחד להסעת התלמידים, אבל מכפר עקב עצמו עד שתגיע למחסום, זה מעבר כמעט לכל רכבי הפלסטינאים שבאים מכל הצפון לדרום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה תלמידים בעלי צרכים מיוחדים יש בכפר עקב?
פאיז עמירה
יש בערך בין 100 ל-120 תלמידים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ולא צריך בית ספר ל-120?
פאיז עמירה
לא, לא, לא ככה. זה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אבסורד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה שהם אוספים. לא, אבל אתה צריך להבין שיש אפיונים שונים. גם כשנוסעים ה-120 ילדים, זה עם אפיונים שונים.
פאיז עמירה
מדובר על כמה סוגים.
אברהם גיספאן
יש אוטיסטים, יש - - - -
פאיז עמירה
אני אמשיך. יש פיגור קל, פיגור בינוני, פיגור קשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הם נוסעים למוסדות שונים.
פאיז עמירה
נכים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז 120 מכפר עקב, בסך הכל?
פאיז עמירה
בסך הכל מחולקים לכל הכפר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם היה בית ספר לא כולם היו נכנסים לשם, כי כל אחד שייך למסגרת אחרת.
פאיז עמירה
הפקק הוא לא בידיים שלנו, כי באים בתוך הרכב, עד שמגיעים למחסום, כל הרכבים של הרשות הפלסטינית שמגיעים מצפון לדרום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל יש תלונות לא רק מכפר עקב, איפה שיש מחסום. יש ממחנה הפליטים שועפאט.
פאיז עמירה
בדיוק. אני אמשיך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש תלונות מסילוואן.
פאיז עמירה
ניקח למשל מחנה פליטים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא נותן לך דוגמאות.
פאיז עמירה
באופן כללי כל פנייה שמגיעה אלינו, שאנחנו יודעים עליה, אנחנו מנסים לפתור אותה. למשל אני אתן לך דוגמאות על כמה דברים שאנחנו עשינו לתושבי מזרח ירושלים. למשל בשופעט יש מימבה שופעאט שמחולק לראס חמיס וראס שחאדה, מימבה שועפאט עצמו. דחאת אל סאלם, כל מיני דברים. הרבה תושבים גרים שם והכביש הוא קצר ובכל זאת הוא רק מכניס רכבים קטנים, לא מאפשר להביא רכבים גדולים.

לטובתם של התושבים הביאו רכבים קטנים. מביאים ילדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתוך הכפר החוצה לתוך הרכב?
פאיז עמירה
מתוך הכפר עד המחסום עצמו ומפעילים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
נקודת איסוף.
פאיז עמירה
אדוני, אתה שומע? ומפעילים גם רכבים, אוטובוסים גדולים ולוקחים ומפזרים אותם לבית הספר. עוד דוגמא שהייתה רב בשבוע שעבר, ששמענו שיש ילדה שקוראים לה ל"ע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו לא אומרים שמות ושלא יהיה בפרוטוקול בבקשה, בסדר?
פאיז עמירה
ילדה, ששמענו שהיא עברה מרכב רגיל למעלון.
אברהם גיספאן
כיסא גלגלים.
פאיז עמירה
המעלון דורש שיהיה לו רכב גדול, בגלל שהוא צריך להכניס כסא. אז הרכב הגדול לא מאפשר להגיע עד הבית של התלמידה הזאת. הלכנו וחיפשנו איזה שהוא דבר שהוא גם לא במכרז. אדוני, הלכנו וחיפשנו מונית עם מעלון. מונית מעלון היא מונית קטנה, אבל היא מאפשרת להכניס ילד אחד. נכון, דני? ילד אחד בתוך - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
ידידי, המצב במזרח ירושלים מצוין, אתה מרוצה?
פאיז עמירה
לא, לא, תן לי. אני לא אמרתי ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בכלל לא. הם לא אמרו את זה, אבל אי אפשר גם להגיד שאין פה השתדלות.
פאיז עמירה
הממונים שלי אמרו לך שאנחנו לא פתרנו - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לשמוע ממך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, ההיסעים של החינוך המיוחד בכל הארץ הם לא מזהירים. שלא נתבלבל.
פאיז עמירה
כל מה שאנחנו יודעים עליו, אנחנו מנסים. לא כל דבר אפשר לפתור. אתה יודע, התשתיות, אתה מכיר, סיפרו לך. זה המצב שלנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה אומר שאתם עושים את המקסימום.
פאיז עמירה
נכון, מנסים לפתור את כל הבעיות.
אוריאל אלבז
אנחנו כל הזמן בתהליך של שיפור. אנחנו בודקים את עצמנו. אנחנו יודעים מה היה מצבנו לפני שנתיים, אנחנו יודעים מה היה מצבנו לפני שנה. אנחנו כל הזמן משפרים את עצמנו. מניתי פה כמה סיבות אמיתיות שקשה לנו לפצח אותן, ועם זה אנחנו צריכים להוציא את המקסימום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה. אני רוצה לשמוע ברשותכם את משרד החינוך ואחר כך את קשר. במשפט, כי לא יהיה לנו זמן לשמוע את האחרים.
פאיז עמירה
אני מזמין אותך אדוני, וגם את האדון חאג' יחיא ומי שצריך, לבוא לשטח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה רואה, הזמינו אותך.
פאיז עמירה
למקום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם אני אבוא, לא טוב.
פאיז עמירה
לא. אני מזמין אותך.
אברהם גיספאן
נתמודד עם זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין לדעת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מכיר את העניינים. אני חושב - - -. טוב, לא. נשמע קודם כל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה פאיז. משרד החינוך, בבקשה. שמעון אבני.
שמעון אבני
אני אגיד כמה דברים בקצרה. קודם כל אנחנו כמשרד החינוך רואים את העירייה כאחראית הבלעדית להסיע את הילדים. ילדי מזרח ירושלים זכאים להסעה בדיוק כמו כל ילד אחר במדינת ישראל לצורך העניין. כל אחד על פי סוג הלקות שלו, מהבית לבית הספר, מבית הספר הביתה. על זה אין חילוקי דעות. זה מופיע בחוזרי המנכ"ל שלנו ובהתאם לזה אנחנו פועלים.

כשאני מסתכל על הדף הזה שחילקתם, אני אומר לכם, הוא לא חריג. אם ניקח כל רשות אחרת במדינת ישראל - ויושבים פה אנשים - יש לנו את הבעיות האלה באמת של זמנים, של איחורים לבתי ספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של מוסדות חינוך מרוחקים, נכון.
שמעון אבני
של ילדים שרוצים הסעות נפרדות. זאת זה מאפיין. זה לא משהו חדש למזרח, זה מאפיין את כל היישובים, גם במגזר הערבי, גם במגזר היהודי. הבעיות האלה הן אותן בעיות.

במשרד החינוך יש ועדת חריגים. זאת אומרת אם יש בעיה, ואת זה צריכה להוביל העירייה. אני לא יודע, לא מכיר עד הסוף את הבעיות, אבל אני מבין שכנראה לקצר את לוחות הזמנים – ויתקנו אותי אנשי העירייה – כנראה מאד קשה בגלל סיבות אובייקטיביות, שהן לא קשורות בנו או בקבלנים או בעירייה. יש מחסומים, יש דרכים מורכבות, יש בנייה, תשתיות לא מותאמות. לכן כנראה משך זמן ההסעה נובע מהבעיות האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל שמעון, אני מסכימה עם מי שאתה אומר, אני מקבלת. מה זה מקבלת? אני לא משלימה עם זה, אבל אני מבינה בהחלט את הדברים. יחד עם זאת, כשמדובר על ילדה או על ילד שמחכים שעה וחצי, זה פתיר.
שמעון אבני
אז רגע, הנה, אני נכנס לזה עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אני מבינה את משך הנסיעה מרגע שאספו אותה, בגלל כל מיני בעיות אובייקטיביות. קשה לי להבין את זה שמגיעים אליה שעה וחצי אחרי. זה פתיר.
שמעון אבני
אז אני נכנס לזה. תראי, ממה שאני מסתכל כאן, יש פה שעות סיום של לימודים. עוד פעם, לא בדקתי את זה לעומק, אבל יש פה הרבה שעות סיום של לימודים שהן לא על פי מערכת השעות של משרד החינוך. זאת אומרת אני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמשרד החינוך יתערב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בחינוך המיוחד זה ככה.
שמעון אבני
לא נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה? למה?
שמעון אבני
לא נכון. זה לא ככה בחינוך המיוחד. לא כל הורה יכול להחליט מתי הילד יסיים. אני אומר לך. למשל אוטיסטים צריכים ללמוד עד רבע לחמש בערב ואז מגיעה ההסעה. אם לצורך העניין הילד יוצא בשלוש מבית הספר, אז צריך לבדוק אחד משניים. או שבית הספר באמת מסיים ללמוד בשלוש, מה שקשה לי להאמין, כי זאת תכנית שמשרד החינוך משלם לגביה כסף והוא צריך להישאר במסגרת החינוכית עד רבע לחמש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בגלל זה אני אומרת שמשרד החינוך צריך להתערב ולפקח על בתי הספר האלה.
שמעון אבני
אז אני אומר ואנחנו צריכים לבדוק את הדברים האלה. יש פה דברים שהם לא רק הסעות. שהם נושאים פדגוגיים. ילדה שמסיימת ללמוד באחת בחינוך המיוחד, זה לא נכון. זה לא צריך להיות. היא לא אמורה. לכן היא מחכה שעה וחצי. אז זה דברים שאנחנו צריכים לבדוק אותם. אני אבדוק אותם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא קיבלת כאן תלונות לצורך ועדת חריגים?
שמעון אבני
לוועדת חריגים לא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא?
שמעון אבני
לא. עכשיו תראה, אני אומר שוב פעם, אם יעלה לוועדת חריגים, גיספאן יודע, אם יעלה לוועדת חריגים – אנחנו נדון. אנחנו לא יכולים לתת לכל ילד הסעה פרטית. אנחנו לא יכולים. כמו שאתה אומר, זה לא יכול להיות. יש תחנות. בכל הארץ אנחנו פועלים בשיטה של איסוף. במקום שיש בעיה, ילד שהוא מאד קשה, שתציג הרשות, ילד שהוא מאד קשה וצריך להסיע אותו במונית ספיישל, אני אומר לך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, סליחה, קשה לי לקבל את זה ואני אומר לך למה. ואני מדברת מידיעה, לא מספקולציות ולא מתחושות בטן. אני גם יכולה לתת דוגמא את מה שבקריית שמונה יצא לי להיות מופקדת עליו וגם בכפר ורדים, ששם זה בכלל מערך מטורף, כי זה יישוב מבודד, הוציא לכל הזרועות.

אנחנו בנינו מסלולים באופן כזה שההסעה עוברת לצורך העניין מהמקום שמסיים מוקדם יותר למקומות שמסיימים מאוחר יותר.
שמעון אבני
בסדר. ככה זה עובד, נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. כי כמו שאתה אמרת, המוסדות השונים מסיימים בשעות שונות, כל אחד על פי האפיון שלו ולכן צריך לבנות את זה בצורה סדורה כזו. אי אפשר ליצור מצב שבו ילדים מחכים הרבה מעבר לשעת הסיום. אגב, הם גם ללא השגחה שם. מי משגיח עליהם שם?
שמעון אבני
לא, לא, רגע, רגע, גברתי יושבת הראש, אני אומר לך שילד, על פי חוזר מנכ"ל - - -
קריאה
המוסדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן? המנהלת - - - אותם?
שמעון אבני
על פי חוזר מנכ"ל, ילד לא יחכה יותר מחצי שעה בבית הספר. למה? משום שילד בחינוך המיוחד יש לו סייעת. היא צריכה להגיע חצי שעה לפני תחילת הלימודים ולקלוט אותו עד חצי שעה. זאת אומרת לצורך העניין בשבע וחצי אמורה להגיע ההסעה. בתוך פרק הזמן הזה הסייעת קולטת אותו לבית הספר וחצי שעה אחרי סיום הלימודים, כדי לאפשר את הסבב הזה. אז ילד שמחכה פה שעה וחצי, לא בסדר. אני אומר לך על הסף, אני לא מנסה פה לספר סיפורים. על הסף, לא בסדר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שמעון, אני אמקד אותך בשאלות שנספיק, ברשותך, יפעת. אלף אני שמעתי מראזי, ששאלתי אותי לגבי כפר עקב והשכונות שמעבר לחומה, הרי כפר עקב ברמאללה.
שמעון אבני
אני יודע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כשנכנסים לכפר עקב זה סיפור. כששמעתי 120 תלמידים, מה היתכנות להקמת בית ספר מיוחד – עלות מול תועלת, אם אתה משליך על כל מערך ההסעות להקים בכפר עקב, או במחנה הפליטים שועפאט. האם נבדק מערך הייתכנות?
שמעון אבני
זה לא תחום שבאחריותי לבנות בתי ספר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בסדר, זה אחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אומרת לך שזה מורכב, כי גם אם ייבנה בית ספר - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
120 תלמידים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, אבל הסברתי לך. גם אם ייבנה בית ספר אחד, עזוב, אני באה משם. גם אם ייבנה בית ספר אחד ונניח שהוא ייתן מענה לספקטרום קצת יותר רחב, עדיין הוא לא נותן מענה לכל 120 הילדים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל הוא ייתן מענה לחלק גדול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה, אתה תפתח בית ספר ל-20 ילדים?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לחלק גדול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה, כולם אוטיסטים או עם בעיות רגשיות או עם עיצוב התנהגות או ברצף אחר על הספקטרום?
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, ייתן מענה לחלק גדול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני אומרת לך, עיסוואי, זה מורכב. זה מורכב. מוציאים הסעות שלמות, מערכים שלמים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אחדד את שאלתי, ענת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפעת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
סליחה, יפעת. אני אחדד את שאלתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אבדוק למה אני ענת בשבילך כל הזמן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן. האם אי בניית בתי ספר לחינוך מיוחד בשכונות האלה, נובע ממדיניות עירייה, מדיניות משרד הפנים, החינוך, לא לבנות כי השטח הזה מיועד לפלסטין העתידית?
שמעון אבני
אני - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני שואל שאלה.
שמעון אבני
אני לא יודע לענות על זה.
אוריאל אלבז
אני מוכן להתייחס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני שואל וממקד. האם זה מדיניות בשכונות האלה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נסלח לך פעמיים. פעם אחת על זה שקראת לי ענת ופעם אחת על זה שפקפקת בתשובה המקצועית שלי, אבל אני אתן להם לענות. והנה, גם רחלי ממשרד החינוך תוכל להתייחס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ואני איגדתי את השאלות כולן, שתענו עליהן, משרד החינוך. שמעון, תתייחס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, בוא ניתן לו, אחרת קשר לא יוכלו לדבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לגמור את השאלות. שמעון, אתה התייחסת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל לא קיבלת תשובה על מה ששאלת מקודם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
טוב, איך שאתם רוצים.
אוריאל אלבז
אני חושב שזה מאד יעניין אותך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בבקשה.
אוריאל אלבז
עיריית ירושלים קיבלה החלטה אסטרטגית לפני שנתיים, לצמצם את הפער בכיתות לימוד בעיר בכלל. אנחנו עשינו בדיקות עומק כדי להבין מה הפערים שלנו ואנחנו יודעים שהפער שלנו במזרח, בלי לנגוע בכל המוכשר, בכמה הנחות עבודה, אנחנו מגיעים למחסור של 1,700 כיתות.

אנחנו היום נמצאים בתהליך מאד מאד מואץ של תכנון מוסדות חינוך. אנחנו משקיעים בסביבות 80 מיליון שקלים בשנה שכירויות במזרח העיר. אנחנו מתקשים למצוא מבנים מתאימים לשכור אותן, בדרך כלל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה אתם לא בונים?
אוריאל אלבז
אז אנחנו נערכים לבנייה. הבעיה שלנו זה מחסור בקרקעות. גם קרקעות שנמצאות אצל הווקף. יש לנו קרקעות שאנחנו מקבלים מהווקף לבנייה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה לא בונים? למה שוכרים בתי ספר?
אוריאל אלבז
כי בית ספר לוקח לתכנן ולבנות שלוש שנים, בהנחה שיש לך קרקע. אנחנו לא רוצים אפילו לחכות את השלוש שנים האלה ואנחנו במאמצים אדירים לשכור מבנים כל הזמן ואנחנו משקיעים היום סדר גודל של 80 מיליון שקלים בשכירויות, שאנחנו יודעים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
ב-50 השנים האחרונות כמה בתי ספר במזרח העיר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה לא הדיון.
אוריאל אלבז
אני יכול להגיד לך - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
רק הוא נמשך. אני מכיר את הבעיה. לא כדאי לא להיכנס לשם.
אוריאל אלבז
אני מוכן להתמודד איתך בכל רמה בעניין הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לא כדאי.
אוריאל אלבז
אני אומר לך, מאחר שאני מופקד על התחום הזה היום, אנחנו נמצאים כיום עם 1,000 כיתות בקנה, מתוכננות ומקודמות. יש לי בית ספר שאני רוצה להתחיל לבנות אותו ולא נותנים לי בג'בל מוכבר. פשוט לא נותנים לי להתחיל לבנות אותו. בית ספר של 24 ועוד אגף שאני משלים שם של עוד 12 כיתות, לא נותנים לי להתחיל לבנות אותו בג'בל מוכבר. אני אשמח אם תהיה עזרה בעניין הזה.

אנחנו נערכים לבנייה מאד מאסיבית. יש לנו הבנות והסכמים עם משרד החינוך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
דווקא בג'בל מוכבר?
אוריאל אלבז
אדוני שאל שאלה ואני רוצה לענות, כי אני חושב שזה מאד חשוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לך השגה? אתה רוצה לומר?
אוריאל אלבז
יש לנו היום הבנה מאד ברורה עם משרד החינוך, שכל בית ספר שאנחנו נבשיל את התכנון שלו במזרח העיר, לא תהיה בעיה תקציבית. אנחנו מתקדמים שם בקצב מאד מהיר ו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל זה נותן מענה לחינוך המיוחד?
עיסאווי פריג' (מרצ)
וכמה בתי ספר בניתם ב-50 שנה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
די, זה לא רלבנטי, שנייה. אני לא נכנסת לשיח הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תענה לי, כמה? ב-50 שנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת עיסאווי פריג', אתה מסיט אותנו מהדיון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז זהו. כמה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, שנייה. גם אם ייבנה שם בית ספר, אני שואלת באופן אמיתי ותיכף רחלי תשיב. יש שם פוטנציאל לבית ספר לחינוך מיוחד באיזה שהיא קונסטלציה, שיוכל לתת מענה לכמה שיותר ילדים מתוך ה-3,000 שמוסעים?
אוריאל אלבז
כמו שגברתי אמרה, הפרישה של מערך בתי הספר לחינוך מיוחד היא סוגיה בפני עצמה, כי שוב, הטווח של הלקויות שצריכים לתת מענה הוא רחב. יש בעיריית ירושלים ממונה על חינוך מיוחד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שאלה אחרונה לפני שאתה ממשיך, אני חייב את השאלה.
אוריאל אלבז
אנחנו בבניה של תכנית של הקמה של מוסדות חינוך גם לחינוך המיוחד, תוך התחשבות בפרישה שלהם בשכונות. לאור כל הקשיים ששמענו, יש לנו רצון מאד מאד גדול להיכנס ולהסיע כמה שפחות. במ"פ שועפט, במחנה הפליטים שועפאט - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההצעות הן הוצאה מטורפת.
אוריאל אלבז
אנחנו לא מצליחים לגבש חטיבות קרקע שיכולות להקים מבנה של בית ספר - - -
קריאה
אבל לבית ספר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, לא. אני אתן לך להתייחס.
אוריאל אלבז
ואין לנו ברירה אלא לבנות בחוץ. בשופעט עצמה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אל תיכנס לשם.
אוריאל אלבז
בשועפט עצמה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה נכנס לסוגיה שתהיה בעיה. אתה תפסיד בה.
אוריאל אלבז
אוקיי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בוא נתמקד ב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? הוא אומר לך מה המצב בשועפאט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם רוצים להפקיע קרקע מפקיעים מאות דונמים. נו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אוקיי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נו, לא ניכנס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אתם עושים פוליטיקה על הגב של הילדים עכשיו?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אז לכן אני אומר, אני לא רוצה להיכנס לזה. אני אמרתי - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
בגלל זה אני לא רוצה להיכנס לסוגיה הזו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, אז אל תיכנס.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי שאלה אחרונה לשמעון ולאוראל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלה אחרונה. לפרוטוקול – אחרונה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא לפרוטוקול, אני רוצה תשובה אפילו בכתב. כמה סך הכל הסעות בחינוך לצרכים מיוחדים ב-7,000 תלמידים אלה – כמה סך הכל הסעות יומיות עיריית ירושלים מבצעת.
אוריאל אלבז
כשאתה אומר "הסעות יומיות" – למה אתה מתכוון בדיוק, בכדי שאני אוכל לענות לך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אמרת יש לי 7,000 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
7,000 מוסעים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מוסעים. שאלתי כמה הסעות יש, לא ילדים.
אוריאל אלבז
אז אנחנו מבצעים בסך הכל כ-1,200 מסלולים בוקר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
1,200 הסעות.
אוריאל אלבז
לא, לא, לא, רק שנייה. בבוקר כולם מגיעים באותה שעה לבית הספר. הפיזור הוא מפוצל ולכן אחר הצהריים אנחנו מפעילים יותר מסלולים מאשר בבוקר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה?
אוריאל אלבז
כמה מסלולים יש לנו אחר הצהריים?
אברהם גיספאן
1,700-1,800.
אוריאל אלבז
יש לנו כ-1,700 מסלולים אחר הצהריים. בסך הכל אנחנו מפעילים כ-3,000 מסלולים ביום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אבל אתה מבלבל. שנייה רגע. אה, אתה בודק כמה יש בכל הסעה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
בדיוק. אז ממוצע ההסעה שלך בבוקר 5.8 תלמידים ואתה אמרת לי שממוצע ההסעה שלך 8 תלמידים. אחד.
אוריאל אלבז
החישוב שלך הוא לא נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שנייה, שנייה. אני לוקח מפיך.
שמעון אבני
אתה לא יכול לעשות, זה לא חישוב נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
7,000 חלקי 1,800 - - -
אוריאל אלבז
אבל אדוני - - -
שמעון אבני
יש מוניות שנוסעות עם ילד אחד, יש רכבים עם שמונה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הממוצע הוא 3.8 לעומת הממוצע שאמרת 8.
שמעון אבני
הקצוות הם מאד גדולים, הקצוות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה אומר דרשני. זה נתונים שלכם.
אוריאל אלבז
עם מספרים אפשר לשחק כמו שאתה רוצה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה? אוראל, אתה אמרת. אמרת יש לי 8 ילדים ממוצע בהסעה. על פי הנתונים שאמרת - - -
אוריאל אלבז
אדוני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצאת שהמצב יותר טוב, אז תגיד - - - אותם ונברר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, אני אגיע לך למה אני מגיע. למסקנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה אתה מגיע? אז תגיד לי מסקנה כדי שנאפשר לאחרים לדבר, עיסוואי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בינתיים זה רק דיון שלך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מעלה את הסוגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
העלית, יופי, אז תיתן לשמוע גם את האנשים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
המסקנה שלי, אתה יודע מה? ממוצע התלמידים בהסעה למזרח ירושלים הוא גבוה ויש פער ענק בין ממוצע התלמידים במזרח ירושלים לעומת מערב ירושלים. זו המסקנה.
אוריאל אלבז
יש לך טעות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, נו באמת, איזו מסקנה? זו מסקנה של פיקוח, זו לא מסקנה של דיון שמתבצע פה.
אוריאל אלבז
אדוני לא מנתח את המספרים נכון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא?
אוריאל אלבז
אני אסביר לך למה. אנחנו במכרז האחרון פועלים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
טוב, אני אשתוק. זהו.
אוריאל אלבז
אנחנו פועלים במרכז האחרון, בשונה ממה שהיה בעבר, לפי מוסד. זאת אומרת אין רכב שמסיע למספר מוסדות, אוקיי? זה הקריטריון שלנו. רכב אוסף ילדים שהכתובת שלהם היא באותו מוסד ספציפי, וזה מכתיב לנו שוני מאד גדול בממוצע בתוך הרכבים. יש לנו מוניות, יש לנו רכבים מיוחדים בגלל מצב קשה של ילדים. יש לנו מעלונים, יש לנו מגוון של כלי רכב.

כשאתה רוצה לקבל איזה שהוא מספר שהוא ממוצע, תלוי מה אתה מכניס לתוך אותו חתך של הסעות. ולכן המספר הזה, להגיד אותו באיזו שהיא צורה גורפת וכוללת על כל ה-7,000 ילדים - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה ענית – 8. ממך לקחתי.
אוריאל אלבז
הוא מאד מטעה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני ברשותכם חותכת את זה, כי זה באמת לא משנה. אני אומר את זה על השולחן, גם אם היו מוסעים עשרה ילדים והם היו מוסעים בתנאים טובים ובזמן סביר, אז אני חושבת שלאף אחד פה לא הייתה בעיה. הבעיות, כפי שאנחנו העלינו אותן, נובעות מסיבות אחרות. אנחנו אחר כך גם נשמע את האבא.

אני רוצה לשמוע את רחלי אברמזון, ממשרד החינוך, אגף חינוך מיוחד, בבקשה. אחר כך קשר ואחר כך נשמע פה עדות.
רחל אברמזון
תודה. אני רק אשלים. קודם כל אני רוצה לומר שבאמת לעיריית ירושלים יש תכנית בינוי ופרישה גם לגבי מזרח העיר ותלמידי החינוך המיוחד. ויחד עם זה אני רוצה לומר שהמדיניות של המשרד מכוונת לשילוב התלמידים בקהילה שלהם ככל שניתן.

אני מזמינה כאן כל כפר, כל רשות, כל מקום שחושב שיש איזו שהיא ייתכנות להקים מסגרת של חינוך מיוחד, לשבת יחד עם הפיקוח שלכם, יחד עם נציגי הרשות המקומית ולבוא איתנו בשיח משותף, כדי שאנחנו נקדם את זה. אנחנו נשמח להמעיט בהסעות תלמידי החינוך המיוחד ולהשאיר אותם בתוך הקהילה שלהם. אז בבקשה. אם יש 120 תלמידים, אני אשמח לקבל את המיפוי ולראות האם באמת אנחנו יכולים לכוון איזו שהיא מסגרת שתכיל אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש שם יותר מ-120. יש שם 3,000 - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, זה יישוב כפר עקב בתוך רמאללה. זה סיפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה, תשמע לי, הנה, אני אומרת לך, מעכשיו ועד לכשזה יקרה, בתקווה שזה יקרה, בסדר?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל לא בדקו ייתכנות. לא בדקו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז ביקשתי בהמלצות שיבדקו, עיסאווי. אני קיבלתי את מה שאתה אומר. אני אומרת, מתוך ה-3,000 יהיה אפשר להקים בית ספר, אבל עדיין זה ייתן מענה ל-100-120 ילדים ולא לכל ה-3,000.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גם טוב.
רחל אברמזון
בואו נראה. נבדוק את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה רחלי. ארגון קשר, מי מציג?
קריאה
בבית הספר בוואדי ג'וז - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה. ארגון קשר, מי רוצה לדבר מטעם ארגון קשר? בבקשה. שם לפרוטוקול.
סארי ג'בארה
אני סארי ג'בארה, עורך דין בארגון קשר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מטייבה, סארי?
סארי ג'בארה
כן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אהלן וסהלן.
סארי ג'בארה
אז ככה, קודם כל אנחנו גם חייבים להודות לחברי הכנסת עיסאווי פריג' ואוסאמה סעדי, שראו לנכון להעלות את הנושא הזה על סדר היום ולוועדה שהקצתה דיון מיוחד בנושא.

אנחנו ארגון קשר, הבית למשפחות המיוחדות. אנחנו פועלים עם ולמען המשפחות שיש בהן ילד עם מוגבלות. אנחנו פועלים בפרישה ארצית. אחת מהתכניות שלנו זה תכנית שוושאיה, שהיא ייחודית בחברה הערבית והיא פועלת ב-10 יישובים. אחד מהמרכזים שלנו נמצא בירושלים, מרכז המידע, ולשם הגיעו עשרות התלונות שאנחנו העברנו וכבר מתחילת השנה אנחנו מקבלים את הפניות האלה. אנחנו העברנו את הפניות גם לעירייה, גם למשרד החינוך ולכל הגורמים הנוגעים בדבר.

המכתב הזה שנמצא על השולחן זה אחד מיני רבים שנשלחו. זו רק דוגמא, כי נשלחו אחר כך עוד מכתבים ולפני זה נשלחו גם מכתבים נוספים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשאתם מקבלים פניות, מה אתם עושים בעצם?
סארי ג'בארה
אנחנו מבררים את התלונה ושולחים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מול מי? מול הרשות המקומית?
סארי ג'בארה
מול הרשות המקומית. על הנושא הזה שילדים עם מוגבלות מסיימים בית ספר בשעות מסוימות, זו טענה ראשונה שאני שומע היום. המכתב הזה כבר נשלח, כמו שאתם רואים ב-31 באוקטובר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז הנה, יש לך עוד סוגיה שצריך להתייחס אליה. משרד החינוך צריך לבדוק אותה.
סארי ג'בארה
ושנית, עדכון רק מהבוקר. אני לא יודע, אתם דיברתם פה על איזה שהם שיפורים. ילד שלא קיבל הסעה מתחילת השנה. אני לא יודע, בטח שזה לא קשור במחסומים ובטח לא קשור בתשתיות. מישהו שזכאי להסעה שהוא לא קיבל. רק אחרי פנייה שלנו וישיבה עם העירייה, היום בבוקר הוא קיבל הסעה. ההסעה הגיעה לאסוף אותו מהבית בשעה שמונה וחצי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשורה טובה לפחות שזה נפתר, אבל צריך לבדוק מה היה מקור הכשל, שאת זה אנחנו לא יודעים.
סארי ג'בארה
כן, צריך. אבל זה רק מצביע על הנקודה. על זה שניסו למקד את הדיון רק על בעיה של מחסומים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא ניסו למקד את זה. כל אחד שומע מה שהוא רוצה כנראה. דיברנו פה בפרישה רחבה של בעיות, כולל תשתיות, כולל מספר ילדים.
סארי ג'בארה
אגב, רוב הבעיות שמגיעות אלי הן לא מכפר עקב. יש לי בשועפט, יש לי מבית צפפה, יש לי מאבו טור. בפעם האחרונה שבדקתי אין שם מחסום. אז כאילו באמת, זה טוב, זה בסדר, זאת טענת הגנה טובה של העירייה, אבל זה לא המצב. בסדר, אני מוכן לקבל שיש טענות אובייקטיביות, שיש זה, אבל זה לא המצב בפועל. זה אחד.

ופה הילדים לא מבקשים, אנחנו לא מבקשים טאבלט לכל ילד. זה סך הכל מישהו שמבקש להגיע לבית הספר בזמן. יושב פה לידי הורה שהילדה שלו חוזרת כל יום בחמש וחצי. היא אוכלת והולכת לישון. איפה שיעורי בית, איפה חיי חברה? יש דברים שלא מתקבלים על הדעת.

אנחנו בארגון קשר עובדים גם בחברה היהודית וגם בחברה הערבית. אז אני יודע גם מה המצב בחברה היהודית. אני מקבל תלונות גם משם, אבל ההיקפים והקושי והסוגיות שעולות שם, יש דומות אבל המון המון פערים גדולים.

ושוב, אף אחד פה לא עושה טובה לאף אחד. זו זכות שהיא מוקנית מכוח חוק, מכוח תקנות, מכוח חוזר מנכ"ל משרד החינוך ואנחנו מבקשים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
סארי, כמה תלונות קיבלתם בשנה האחרונה, בשנת 2016 נגיד.
סארי ג'בארה
בשלושה חודשים האחרונים למעלה מ-25 פניות וברור לי שרבים לא פנו אלינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו עכשיו נכנסים לדברים אחרים. אתה מבין? הדיון מתנהל בשני ערוצים, כאילו אין קשר בין מה שהם כתבו לבין מה שמופיע פה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אני מדבר על - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל אתה אומר שחל שיפור, סארי?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
25 תלונות - - -
סארי ג'בארה
שיפור, זה שאם ילד היה מגיע בתשע וחצי והיום הוא מגיע בשמונה וחצי, בסדר, זה שיפור, אבל זה עדיין בעיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מתוך ה-25 תלונות, פניתם לעירייה ב-25 התלונות האלה?
סארי ג'בארה
טופלו באופן חלקי, לא כולן ויש כאלה שלא נפתרו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לי פה עוד שתי בקשות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי דיון בשתים עשרה וחצי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תראה אותו, הוא לקח לי את כל הדיון והוא אומר לי. אמיתי שוחט, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואחר כך סעיד יונס ואנחנו נסכם. אמיתי, בבקשה.
אמיתי שוחט
אמיתי שוחט, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אז קודם כל באמת הנושא של ההסעות, אז מה שרחל דיברה עליו, הנושא של – נשמח לשלב – אני חושב שבאמת יש מקום לשלב את הילדים בקהילה, רק לעשות את זה בחינוך הכללי, לא לעשות את זה בחינוך המיוחד, לא ליצור סגרגציה כדי לקבל הסעה, אלא לדחוף לשילוב. זה גם מה שיכול לצמצם את ההסעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התלמידים ממזרח ירושלים בכל מקרה מוסעים. הם מדברים על מערך מאד מאד גדול שם. מה שאתה מעלה זו סוגיה אחרת, חשובה כשלעצמה.
אמיתי שוחט
נכון, אנחנו מגיעים עכשיו פשוט לדיון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בואו לא נערבב.
אמיתי שוחט
זה חלק מהפתרון. אנחנו רואים השתדלות של העירייה. באמת יש לה כאן הרבה קשיים אובייקטיביים, ועדיין קיימות בעיות שסארי מעלה במגזר הערבי. אנחנו מכירים גם בעיות שקיימות במגזר היהודי, גם לגבי מספר תלמידים וזמני נסיעה.

בכלל, כידוע, כל בעיה שיש במדינה מועצמת בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, אז יכול להיות שלכן זה יותר במגזר הערבי. בכל מקרה יש לנו כאן בעיות כוללות בנושא של ההסעות. אין הגבלה על מספר הילדים ועל זמן הנסיעה. זאת אומרת זה תלוי ברצון הטוב ובמשאבים שיש לכל רשות. אם עכשיו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי שאתם התכנסתם. יש דיונים שמתקיימים במשרד החינוך ומנסים לבנות איזה שהוא נוהל אחיד או מחייב. זה לפחות מה שאתם דיווחתם.
אמיתי שוחט
יש דיונים, נכון, אבל כרגע יש התנגדות של משרד החינוך להגבלה של מספר הילדים וזמן הנסיעה. אין פיקוח. זאת אומרת יש אלפי קווי הסעות בכל יום, של משרד החינוך. אין על זה פיקוח. זאת אומרת אני לא אומר שהם לא רוצים, אין להם פיקוח על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה יודע למה אי אפשר להגביל את זמן הנסיעה. מה לעשות, אני פשוט מביאה את זה מהחיים שאני מכירה. ילד שמוסע מקריית שמונה לנהרייה או לעכו או לחיפה, שזה נשמע מטורף לגמרי וזה בעיני מטורף לגמרי, אבל יש את בית הספר שרק שם ייעודי לו. אתה תגביל את זמן הנסיעה או שאתה תגיד אוקיי, אני אכניס אותי למסגרת מתפשרת כי אין לנו מענה?
אמיתי שוחט
נכון, ולכן יש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו כל הזמן נמצאים בתוך הקונפליקט של בין טובת הילד במקום של מסגרת, שבאמת נותנת לו את המענה שהוא צריך, לבין זמן הנסיעה, שאני מודה, מטורף כשלעצמו, להסיע ילד, דווקא ילד עם קשיים ועם מורכבויות והכל, להסיע אותו כל כך הרבה זמן.
אמיתי שוחט
נכון, ואז באמת השאלה אם אנחנו מתפשרים על הפערים האלה. דווקא בפריפריה אנחנו מתפשרים ואנחנו אומרים בואו ניתן מענה זהה גם בפריפריה. אני חושב שזאת צריכה להיות התשובה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זאת אומרת אתה נותן מענה? אתה מקים בית ספר לילד?
אמיתי שוחט
או משלב אותו. בונה כיתה בתוך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כיתה לילד?
אמיתי שוחט
או שיש כמה ילדים מוגבלים בתוך בית ספר רגיל, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה שנתתי לך זו דוגמה חיה. אני יכולה לגבות אותה בשמות.
אמיתי שוחט
נכון, אבל אני הצעתי לזה גם פיתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אומרת, שבסוף בסוף אנחנו צריכים להחליט איפה אנחנו מתפשרים או איפה אנחנו מוכנים לספוג, כדי שהילד יקבל מענה מיטבי. האם אנחנו מוכנים לספוג את זמן הנסיעה או האם אנחנו מוכנים לספוג ולהתפשר על המסגרת החינוכית המיטבית שמתאימה לו, כולל כל הטיפולים הפרא-רפואיים. הרי אנחנו יודעים שמסגרת של חינוך מיוחד זה לא מורה כיתה. זה מערך שלם של טיפולים שניתנים לילד.

אז בואו לא ננסה לפשט את זה. הסיפור הוא מורכב. צריך להיות מאד יצירתיים בשביל לפתור אותו, אבל גם צריך להגיד את הדברים.
אמיתי שוחט
נכון, ואני גם כן מכיר. גרתי שנתיים וחצי בקריית שמונה. אני מכיר את האזור, מכיר ועדיין אני אומר שאנחנו מגיעים עכשיו לנושא של מדיניות שילוב ילדים. זה עדיין לא נמצא במקום האידיאלי וחבל שההתפשרות תהיה דווקא בפריפריה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור. זה ברור.
אמיתי שוחט
בכל מקרה, עדיין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרנו את זה, אגב, לפני שהגעת.
אמיתי שוחט
נכון, מצטער על האיחור, זה היה בגלל הדיון שם. ובאמת הנושא הזה של זמן הנסיעה, גם בערים באזור המרכז, שאין בעיה של בתי ספר, אין הגבלה על מספר הילדים ועל זמני הנסיעה.

אין סנכרון בין החינוך המיוחד לבין ההסעות. זאת אומרת שאם עכשיו ילד שמבחינת החינוך המיוחד זקוק להסעה, החינוך המיוחד לפי מה שהוא אומר, אגף ההסעות לא חייב לתת הסעה, זה תלוי בשיקול הדעת של אגף ההסעות וזו בעיה שחוזרת ואנחנו נתקלים בה שוב פעם ועוד פעם.

זה רק חלק מהבעיות שאנחנו מעלים כאן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת. אני רק אומר במשפט שלפני שנכנסת דיברו על זה שכל מערך ההיסעים בחינוך המיוחד הוא מורכב ובעייתי ומלא אתגרים ואנחנו שומעים תלונות באופן חוצה מגזרים. ואני אפתיע אותך, גם ממרכז הארץ אנחנו מקבלים פניות על משך נסיעות של שעה ושעה וחצי.
אמיתי שוחט
לא מפתיע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בגלל שאגב הרבה פעמים ההורים רוצים, כדי להוביל את הילד בדיוק לאותה מסגרת שתיתן מענה שהם חושבים שהוא הנכון ביותר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יפעת, בשתים עשרה וחצי יש לי דיון אחר. נקודות הסיכום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. סעיד יונס ופ"ס, ממש במשפט. מי שלא מסוגל להגיד במשפט, שיוותר. סעיד יונס, בבקשה.
סעיד יונס
שלום. סעיד יונס, מנכ"ל הפורום הארצי של ועדי ההורים הערביים. אנחנו בקשר ישיר עם ההתאחדות המקומית של ועדי ההורים במזרח ירושלים ועולות כמה סוגיות שמוסכמות על כלל הנוכחים, שיש בעיות הסעה ואיחור בהגעת התלמידים הביתה ובהגעת התלמידים לבתי הספר. לכן עולות כמה סוגיות שאנחנו חייבים להעלות.

מתוכן – שיש לצייד את הרכבים המסיעים בציוד מתאים לאוכלוסיית הילדים, למשל קשיי נשימה, אפילפסיה ואוטיסטים ותלמידים אחרים עם דפוס התנהגות קשה. תיעוד ההסעה מנקודת ההתחלה, שם הנהג, טלפון, שם הסייעת, סימון קו הנסיעה שהוא צריך לבצע ולא לבצע החלפות תוך כדי מסלול ההסעה. המלווה או המלווה יהיו מוכשרים לתת מענה בזמן בעיה, תוך כדי ההסעה, וכמובן המלווה או המלווה יהיו מאושרים על ידי הגורמים הרלבנטיים.

ארבע, אנחנו מבקשים לא לעשות תחנות החלפה לרכבים שמאלצים את הילדים לעבור לרכב אחר, שגם כן עם סכנה שהרכב האחר לא יתאים לתלמידים המוסעים עם המוגבלויות שלהם. זה יהיה רכב לגמרי אחר, עם נהג אחר, שאני לא יודע אם הוא קיבל את האישור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה. הדברים הועלו כאן. יש לך דברים שאתה רוצה להוסיף על הדיון?
סעיד יונס
כן, כן, אני אוסיף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כי זה חשוב, כי אנחנו כבר קצרים בזמן ויש דיונים נוספים וחשוב לי רק אם יש לך דברים נוספים.
סעיד יונס
נשארו לי רק עוד שתי נקודות, ברשותך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
סעיד יונס
מבוקש לא לערבב את סוגיות שונות של לקויות, למשל קשיי נשימה לא ייסעו עם אוטיסטים או עם מוגבלות אחרת. שיהיה מסומן שהקו הזה או ההסעה הזאת מיוחדת לאוטיסטים או לקשיי נשימה או לחולי אפילפסיה, כי מתרחשים דברים קשים מאד תוך כדי הנסיעה.

בעניין המודעות, העלאת המודעות. אני חושב שגם כן לחברנו בעמותת קשר לא מגיעות הרבה תלונות, מאחר שהמודעות לעניין של החינוך המיוחד וההסעות הן כולן כתובות בשפה העברית. אנחנו מבקשים ממשרד החינוך לעבוד על תרגום חוזרי ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם במזרח ירושלים? כי זה חברות ההסעה של מזרח ירושלים.
סעיד יונס
כן, כן, גם במזרח ירושלים, גברתי. אני חושב שרק בשנה שעברה התחילו לתרגם חוזר מנכ"ל לוועדות השמה וזה תרגום חלקי ואפילו לא התאים לכלל האוכלוסייה הערבית. לא רק במזרח ירושלים, אם מתרגמים אז זה יהיה גם כן זמין לכלל האוכלוסייה הערבית כולה. לכן צריך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זו נקודה חשובה לסיכום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כן.
סעיד יונס
בעניין ההסעות חשוב מאד לתרגם את חוזרי המנכ"ל לשפה הערבית וכל עניין החינוך המיוחד הזה אין לו מענה בשפה הערבית בחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך.

נקודה אחרונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרת שתי נקודות. מה? פספסנו כיתה ב'? נו.
סעיד יונס
לא להושיב את הילדים במושב הקדמי. יש הסעות שמושיבים את הילדים עם לקות, עם מוגבלות, במושב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה כבר דיון בפני עצמו. ניהלנו פה דיון שלם לגבי הסעות – איפה מסיעים, איפה מותר ומה החשיבות של הסייעת המלווה – איפה היא תשב. זה דיון בפני עצמו. יש לך משהו קונקרטי לסיפור הזה?
סעיד יונס
תודה רבה לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל העלית נקודה חשובה, סוגית התרגום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, של התרגום, של הנגשת המידע. אני מסכימה לגמרי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חשוב מאד, הנושא של הנגשת מידע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנה, אז בסוף הייתה לך תרומה משמעותית.

פ"ס, אתה צריך ממש למקד את הדברים שלך, בסדר? אבל לפני כן אני קובעת כי לפי סעיף 120 לתקנון, ככל שתהיה בקשה או שיעלה הצורך, יימחקו מהפרוטוקול המפורסם לעיון הציבור פרטים מזדהים של דוברים או של קטינים, שעליהם דובר בדיון או חלקים מסוימים מתוך הדברים שנאמרו לפרוטוקול, ככל שהדבר נדרש כדי להגן על עניינם של קטינים.

בבקשה, בלי שמות.
תמי ברנע
הוא ידבר בערבית והיא תתרגם אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בלי שמות.
פ"ס
בסדר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש תרגום?
תמי ברנע
מישהו צריך לתרגם אותו לפרוטוקול.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
(מתרגם לעברית)

הוא מ - - - והבן שלו לומד ב - - -. הבן שלו יוצא כל יום בשעה שש וחצי בבוקר ומגיע לבית הספר בשעה תשע. בחזרה הוא יוצא בשעה שתיים וחצי. הוא מגיע הביתה בשעה חמש וחצי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי הוא מסיים ללמוד?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בשתיים וחצי הוא מסיים את הלימודים.
פ"ס
למה הוא מתעכב שלוש שעות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
((מתרגם לעברית)

אוספים שם עוד מישהו בארבע ורבע ורק אז מתחילים חזרה הביתה. הוא מחכה ברכב יותר משעה והוא צריך לקחת תרופות, והכל כשהוא עדיין ברכב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, מאכילים אותו דרך הבטן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
(מתרגם לעברית)

פניתי לעירייה. סיפרתי לו את הבעיה שלי. זה הלך יום יומיים ושוב חזר.
פ"ס
הילד חוזר הביתה בשעות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך זה נפתר באותם יומיים שזה כן הצליח?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
(מתרגם לעברית)

ביום יומיים האלה הוא היה יוצא בשעה שתיים וחצי והיה מגיע בשלוש-שלוש וחצי הביתה. זה אחרי שהוא דיבר עם אבי.

כשהוא מגיע בשעה חמש וחצי אני לא יכול להאכיל אותו. הוא צריך לעמוד על עמודון, אז אין זמן. בקיצור אין זמן, אם הוא מגיע בחמש וחצי הביתה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
(מתרגם לעברית)

מה שהוא רוצה להגיד שכל התכנית השתבשה – באוכל, בהתנהלות, בגלל אי עמידה בזמנים קבועים. גם עניין התרופות השתבש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, תודה. הנושא ברור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
(מתרגם לעברית)

הוא חוזר על זה שהוא פנה לעירייה. רק כשהוא ישב עם אבי הבעיה נפתרה למשך יום או יומיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבי, איך הסיפור כן הצליח להיפתר ליומיים ואחר כך זה חזר על עצמו?
אברהם גיספאן
המציאות שאתה משחק עם הקבלנים שוטרים וגנבים. אתה רק מזיז את הראש לפה, אז כבר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, אבל אם זה כשל של הקבלן, אז צריך לשבת לו על הראש.
אברהם גיספאן
ננסה למצוא פתרון יצירתי, כי יש לו בעיה שהיא רפואית. רק שישלים לי כל מיני מסמכים רפואיים, כדי שאני אוכל לאשר לו הסעה נפרדת. זה קשה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תגיד לו את זה.
אברהם גיספאן
מדובר גם בהסעה ארוכה מאד - - - זה ממזרח למערב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אל תענה לי. תגיד לו רק שיארגן את המסמכים. למה זה כזה ארוך בערבית?
עיסאווי פריג' (מרצ)
הוא אמר יא סאלם.

(מתרגם לעברית)

לפני יומיים התקשרו אנשים מהעירייה, מהפיקוח, אמרו לו שיש לו הרבה תלונות לעירייה, מה הבעיה המדויקת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, איך הוא אמר – חאלס? חאלס. תגיד לו, הוא צריך להביא מסמכים כדי שיהיה אפשר לפצל לו את ההסעה. מאד פשוט.
קריאה
הוא היה צריך להגיע לכנסת בשביל להגיד את המשפט הזה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אני מציעה שאחר כך מי שיכול לסייע, בין אם זה ארגון קשר, בין אם זה אתם, תתווכו את זה. אני מבקשת לסיים.

אני רק רוצה לומר לגבי המקרה הזה לאבי ולצוות. אם הצלחנו לפתור בעיה כזו למשך יומיים רק כי אנחנו משחקים שוטרים וגנבים עם חברת ההסעות, לא משנה. בעובדה זה הצליח לפרק זמן מסוים להיות פתיר, אז צריך כנראה לשבת כאן לחברות ההסעות. אין מה לעשות. זו האחריות שלנו והם צריכים לחטוף בראש כשהם לא מתנהלים כמו שצריך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבי אמר שיאשרו לו הסעה מיוחדת אם הוא ימציא מסמכים רפואיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, זה בלי שום קשר. אבל במקרים שאי אפשר לפצל הסעה וזה רק מחדל וכשל של חברת ההסעות, שיישבו להם על הראש. וגם אתה, תצא בקריאה לאוכלוסייה שלך ותגיד חברים, זה הילדים שלנו, תפסיקו עם השטיקים. גם את זה אפשר לעשות.
אמיתי שוחט
השאלה היא לגבי משרד החינוך, איך הוא מפקח על הסיפור הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, מי שמפקח על הסיפור הזה, האחריות, אנחנו אמרנו בתחילת הדיון, היא של הרשות המקומית. תיכף אני אתייחס לזה בהמלצות.
סארי ג'בארה
אפשר רק להוסיף משפט? אפשר לבקש משהו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
סארי ג'בארה
המקרה הזה שהציג פ"ס זה רק דוגמא. יושבים כאן המון הורים בחדר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אנחנו הבנו. תאמין לי שכולנו מספיק אינטליגנטיים. הבנו שיש הרבה מאד תלונות. רק בחודש האחרון קיבלת 25 תלונות - - -
סארי ג'בארה
אבל אני לא שמעתי את השאלה המתבקשת לעירייה – כמה הם אוכפים את זה, כמה קנסות יצאו מתחילת השנה. איזה סנקציות הם מפעילים. אני לא שמעתי את השאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש בכלל אפשרות לתת קנסות לחברת הסעות?
סארי ג'בארה
כן, אני יודע את זה בוודאות וגם אבי גיספאן אמר לי את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואתם נותנים? תוכלו להעביר לוועדה את מספר הקנסות שאתם נותנים? אוקיי, תודה רבה על ההערה. אנחנו בהחלט נתייחס אליה.

אני רוצה ברשותכם לסכם את הדיון. ראשית, כמו שאמרנו, כל הסיפור של הסעות בחינוך המיוחד הוא באמת סיפור מאד מורכב, מאתגר. לצערנו הרב אנחנו שומעים הרבה מאד קשיים לא רק במגזר הערבי, לא רק במזרח ירושלים, אלא בכלל.

אם אנחנו ממקדים לסוגיה של מזרח ירושלים, ששם האתגרים הם גדולים יותר ושמענו על המורכבויות שכאן, אני רוצה לפתוח ולומר בראשית הדברים שהאחריות מוטלת על הרשות המקומית, נקודה. אנחנו לא מסירים אחריות מהרשות המקומית וחשוב מאד שכן, במקומות שאתם מזהים קושי גדול יותר, תהיו יותר עם היד על הדופק, על מנת שאנחנו נמנע את כל הדברים ששמענו.

אני כן רוצה לומר, בניגוד לנימה שבה פתחתי, שכן שמענו מהרשות המקומית שיש השתדלות, גם מהבחינה של סייעות או מלוות, שהיום הן מטעם הרשות, כך שיש יותר שליטה על מידע שמגיע. הנושא של האפליקציה שתצא בפיילוט ובשנה הבאה תהיה בפרישה מלאה על מנת לעקוב באמת אחרי זמני הנסיעות. הנכונות בעצם להוציא ברכבים קטנים ופרטיים ממקומות שבהם אי אפשר להכניס רכבים גדולים ולהוציא את הילדים. זאת אומרת יש בהחלט צעדים, אבל אנחנו יודעים שאנחנו רחוקים מאיזו שהיא מציאות אופטימאלית.

אני מאד מבקשת, לגבי הקבלנים, במיוחד כשאנחנו שומעים על כל הפולישטיקים שקורים, שמענו גם ממשרד הבריאות בהקשר של מעונות יום שיקומיים. כנראה שהם גם עושים את זה בפרישה רחבה. להיות עם היד על הדופק, לעקוב כל הזמן. כל הזמן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה מדד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, אחרי שאני אסיים מרשה לך גם להוסיף נקודות שאתה רוצה לבקש, בסדר?

אני מבקשת קודם כל לקבל כוועדה נתונים על מספר התלונות שהוגשו גם לרשות וגם לארגונים השונים, כדי שתהיה לנו איזו שהיא אינדיקציה.

אני מבקשת מהרשות לקבל את הנתונים על מספר הקנסות, כדי שנראה שיש באמת איזו שהיא הלימה בין היקף התלונות לבין הסנקציות שאתם נוקטים.

פאיז, אני מבקשת לעודד תלונות של ההורים לא סתם לשם, אלא להעלות קצת את המודעות בקרב ההורים. לעקוב, לדבר איתם, על מנת שתהיה לנו אינדיקציה שאנחנו באמת עוקבים אחרי מה שמתרחב ודרך זה יהיה אפשר לפתור את זה.

אני מבקשת לצמצם למינימום את ההמתנה ולא לאפשר המתנה של יותר מחצי שעה. חוזר מנכ"ל כתב את זה, משרד החינוך. אז אני מבקשת לקיים את זה.

לבדוק את הייתכנות להקמת מוסד לחינוך מיוחד. נכון שזה לא ייתן פתרון ל-3,000 ילדים, אבל גם אם זה ייתן פתרון ל-120, בסך הכל מכל מזרח ירושלים, חשוב להגיד את זה עיסאווי פריג', זה ייתן מענה לא רק ליישוב אחד, זה ייתן מענה למזרח ירושלים. אז גם זה יתקבל בברכה.

הנושא של הנגשת המידע. חוזר מנכ"ל שנוגע להסעות – שיתורגם לשפה הערבית ובכלל שהמידע הרלבנטי יונגש לאוכלוסייה הזו, כדי שגם הם יידעו מה צריך לקרות וגם הם יוכלו להיות יותר מודעים למה שצריך.
אביבית ברקאי-אהרונוף
אם אפשר להשחיל משפט בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כהמלצה?
אביבית ברקאי-אהרונוף
כן. אביבית ברקאי-אהרונוף, עורכת דין מארגון בזכות. יש חוזר מנכ"ל כללי שנוגע להסעות, שיש שם כמה סעיפים בודדים, ספורים, שמתייחסים לחינוך המיוחד. העיקר חסר מן הספר. כל העניינים שדובר עליהם קודם, אין עליהם מענים בחוזר מנכ"ל. משום כך בעצם ביקשנו ממשרד החינוך שיישב ויכתוב תקנות מכוח חוק הסעה בטיחותית, וייתן את כל המענים. אם חוזר מנכ"ל יתורגם לערבית – לא ייצא דבר, כי אין בו כמעט דבר.
שמעון אבני
אנחנו כותבים חוזר חדש. יש כבר חוזר חדש.
אביבית ברקאי-אהרונוף
לא, בסדר, אני רק חייבת להעיר בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז ייכתב חוזר חדש עם התייחסות קצת יותר רחבה לנושא של החינוך המיוחד. זה גם נמסר לנו במסמכים שקיבלנו לקראת הדיון.

מה שאנחנו מבקשים זה שכל מידע, בין אם חדש ובין אם ישן בנוגע לחינוך מיוחד, או בכלל, כשאנחנו מדברים על אוכלוסייה ערבית, מזרח ירושלים, שיהיה מונגש להם בשפה, כדי שהם באמת יוכלו לעקוב.

יש לך משהו נוסף?
עיסאווי פריג' (מרצ)
חברים, עיריית ירושלים, משרד החינוך, מזרח ירושלים – כולנו יודעים את הייחודיות של הנושא ו-50 שנה אני גרתי שם, קרוב ל-15 שנה כסטודנט באוניברסיטה העברית ואני רואה איך הדברים מתנהלים.

צריך להגיד את האמת בפנים. להגיד את זה. אני שאלתי את השאלה הזו כי אני רוצה מדד הצלחה לביצוע שלכם, בכדי לא להביך אתכם ושלא תביכו אותנו.

מדד ההצלחה צריך שנקבע אותו עכשיו – מה מדד ההצלחה. פחות תלונות? יותר בתי ספר לחינוך מיוחד? מה? מה? תנו לנו מדד הצלחה שבעוד כמה חודשים נבוא אליכם – הצלחתם. זה הכל.
אוריאל אלבז
מדד ההצלחה מבחינתי זה מספר התלונות. זה לא סותר את זה שאנחנו מקדמים בינוי של מוסדות וכן הלאה. מדד ההצלחה, כי אנחנו צריכים הצלחה מחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. זה שיהיו פחות הורים לא מרוצים.
אוריאל אלבז
מדד ההצלחה שלי זה מספר התלונות ולפתור בפועל בעיות ספציפיות שיגיעו אלינו בצורה מסודרת. אני לא חושב שיש פה איזה שהן תלונות שהגיעו אלינו ולא טיפלנו בהן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נעשה מעקב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה ביקשתי את מספר התלונות עכשיו וביקשתי את מספר הסנקציות שנקטתם, לא רק מכם, אלא גם מהארגונים השונים, כדי שאנחנו בפרספקטיבה של זמן נוכל לראות; וכולל זה שאנחנו נעודד את ההורים כן לדבר וכן להתלונן ואז בפרספקטיבה של זמן נוכל לראות אם התופעה מצטמצמת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו נעקוב אחרי זה, אני מבטיח לך.
אוריאל אלבז
רק שניקח בחשבון שהעידוד הזה עכשיו יכול לתת לנו איזו שהיא סטייה לא מוסברת בתוך התלונות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, כן.
אוריאל אלבז
אבל המבחן שלי באמת זה לפתור את הבעיות האמיתיות שישנן בשטח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, המון תודה לכולם.
קריאה
אז בשביל ההצלחה, קודם כל, אני אב לילדים נכים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אנחנו לא פותחים את הדיון מחדש.
קריאה
לא, לא, לא דיון. אנחנו כולנו פה לטובת הילדים ואני אב לילדים נכים במזרח ירושלים ונציג הנכים במזרח ירושלים וראש ועד התייחדות בירושלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אתה מנהל לי את הדיון והפרוטוקול כבר נסגר.
קריאה
רק בשבילם, כל מה שאנחנו מבקשים זה לגבי המלוות שהבאתם השנה. אין להן הדרכה. יש לך ילדים עם אפילפסיה, יש ויש. תעשו להן הדרכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מלוות רפואיות.
קריאה
הן בלי הדרכה. הן לא יודעות מה לעשות ברגע שיש משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סייעות רפואיות הרי מתלוות לילדים חולים, נכון? אז מה? אז אני לא מבינה את הדרישה.
קריאה
ושנית, לשתף את ההורים.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים