ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/01/2017

תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה) (הוראת שעה), התשע״ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 411

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ה' בטבת התשע"ז (03 בינואר 2017), שעה 10:05
סדר היום
תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה)(תיקון מס --- והוראת שעה), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

נורית קורן
חברי הכנסת
מיכל רוזין
מוזמנים
הילה קפלן-רענן - עורכת דין, עוזרת יועץ משפטי, לשכה משפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אורטל אלבז - סגנית מנהלת קשרי חוץ וזרים, משרד החוץ

שריי גבאי-נוראיל - עורכת דין, לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

שי סומך - עורך דין, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יריב שוריאן - יו"ר אחיעוז - עמותה לתיווך עובדים זרים בסיעוד

צביקה רם - חבר ועד, אחיעוז - עמותה לתיווך עובדים זרים בסיעוד

איילה מסיקה - חברת ועד, אחיעוז - עמותה לתיווך עובדים זרים בסיעוד

ירון בן גרא - חבר ועד, אחיעוז - עמותה לתיווך עובדים זרים בסיעוד

יאיר דוד - עורך דין, פרקליט עמותת אחיעוז - עמותה לתיווך עובדים זרים בסיעוד

עידית ליבוביץ - רכזת סיעוד, קו לעובד

דוד ארז ענב - שדלן/ית (עצמאי/ת), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל)

יובל יפת - שדלן/ית (עצמי/ת), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אהבה ארגון הנכים בישראל המיוחד)
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה)(תיקון מס --- והוראת שעה), התשע"ז-2016
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו היום ב-3 בינואר 2017, ה' בטבת תשע"ז והשעה 10:05. בוקר טוב לכולם. אנחנו קיבלנו בקשה לתיקון תקנות שלא עשיתם את זה משנת 2010. אז איך העולם מתקיים בלי זה?
הילה קפלן-רענן
אלה רענן, משרד העבודה, לשכה משפטית. באמת בספטמבר 2010 פגה הוראת השעה שהותירה לגבות תשלום מותר מעובד זר והסיבה לכך הייתה, בשנת 2013 הותקנו תקנות שכן אפשרו לגבות סכומים כאלה בענף החקלאות, אבל זה בכפוף לזה שבענף החקלאות יש הסכמים בילטראליים וניתן היה לפקח על הגבייה המותרת של אותם סכומים. בענף הסיעוד לא הותקנו תקנות כאלה ולכן חשבנו שיכולת הפיקוח על הכספים שנגבים מהעובדים הזרים, היא מוגבלת ביותר.

יחד עם זאת, במהלך השנים האחרונות התקבלו פניות במשרדי הממשלה, פניות מלשכות פרטיות בענף הסיעוד, שמבקשות להסדיר תקנות שיאפשרו להם לגבות כספים גם מהעובדים הזרים. לפני כשנה גם הגישה עמותת אחיעוז – שעוסקת בתיווך עובדים זרים בענף הסיעוד – עתירה לבג"ץ ובה ביקשה לתת למדינה צו על תנאי שמורה למדינה לחדש את תקופה של הוראת השעה, עד לקביעת הסדר קבוע בדבר מקורות המימון.

לאחר דיונים שהתקיימו בין משרדי הממשלה בנוגע לאפשרות לחדש את הוראת השעה ולאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה חקיקה קבע שלא ניתן להגן על מצב משפט לפיו אין קובעים כל סכום מותר, הוחלט לחדש את הוראת השעה. זאת על מנת לאפשר ללשכות הפרטיות בענף הסיעוד לגבות כספים מן העובדים מן הצד האחד. מהצד השני ביקשנו לתת זמן לממשלה לבחון את ההסדר הקיים באשר לגביית הספים ובהתחשב במאמצי הממשלה, להתקשר בהסכמים בילטראליים גם בענף הסיעוד.

לכן הצענו לחדש את הוראת השעה שהייתה קיימת עד שנת 2010 לתקופה של שנתיים, כשבמהלך התקופה הזאת, המדינה תעשה בחינה כלכלית של ההוצאות הריאליות של הלשכות הפרטיות בענף הסיעוד ותגיע להחלטה האם יש באמת טעם לחדש את הוראת השעה, זאת אומרת כהוראת קבע, או לא.

יחד עם זאת, בשים לב לעובדה שעדיין לא נחתמו הסכמים בילטראליים בענף הסיעוד, אנחנו הצענו גם להוסיף תקנה נוספת בתקנות הקיימות, שהמטרה שלה היא לקבוע את התנאים שבהתקיימותם יוכלו הלשכות המשפטיות לגבות את התשלום המותר. זאת אומרת חוברות ראשוניות שיעזרו לסייע באכיפה.
היו"ר אלי אלאלוף
ומה אמר מבקר המדינה בשנת 2015?
קריאה
- - -
יאיר דוד
לא בסיעוד.
קריאה
גם בסיעוד.
היו"ר אלי אלאלוף
נו, ולא לקחתם בחשבון את ההערות של מבקר המדינה?
הילה קפלן-רענן
לא מ-2015.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. מישהו רוצה?
יאיר דוד
כן אדוני. עורך דין יאיר דוד. אני מייצג את העמותה של חברות תאגידי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תאגידי הסיעוד.
יאיר דוד
תאגידי הלשכות מה שנקרא, שנמצאות פה ולמעשה אנחנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא הבנתי. אתה מייצג עמותה ששמה?
יאיר דוד
ששמה אחיעוז. היא הוזכרה על ידי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ומה העמותה עושה?
יאיר דוד
העמותה מאגדת את אותן לשכות שפועלות בהתאם לחוק ואמורות לאתר ולהביא את אותם עובדים שכולנו נזקקים להם בצורה כזאת או אחרת ואמורות לשבץ אותם למשפחות שנזקקות לאותם עובדים. התהליך הזה הוא תהליך שנעשה נכון להיום בחו"ל. הוא מוסדר לפי חוק שירות התעסוקה וגם לפי חוק עובדים זרים ולמעשה, כפי שאמרה הגברת רענן, אנחנו משנת 2010 במגעים, שיחות, עם הרשויות השונות, כאשר הוראת השעה לא אושרה.
קריאה
לא חודשה.
יאיר דוד
לא חודשה.
היו"ר אלי אלאלוף
ולפי מה עבדתם?
נעה בן שבת
אגב, היא באמת לא חודשה. זאת אומרת היה פה דיון בוועדה ובגלל שלא היה תחשיב אז לא - - -
יאיר דוד
בדיוק כך. זה מה שראיתי לומר, בדיוק כך. הסיבה שהיא לא חודשה, כי היו ויכוחים על איזה סכום צריך לאשר. אני רק רוצה לומר שלפני כשנה, קצת יותר משנה, התקבלו מסקנות ועדת שושני, שמונה על ידי שר הפנים דאז, אם אני לא טועה גדעון סער, שאמור היה ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כי שניהם באים מהחינוך.
יאיר דוד
נכון. הוא בן אדם ראוי, שאנחנו הופענו גם בפניו, העלינו את כל הנושאים כולל כל תקציב הלשכה. בעצם יש המלצות שקשורות לתקציב בכללותו, כאשר ברור, ואגב, אני לא אלאה ולא אכנס, גם במדינות מערביות אחרות, כשמדובר בהשמה, הרי מדובר פה בהשמה של כוח אדם. גם כעובדים ישראלים, שאנחנו צורכים היום שירותי כוח אדם בארץ, האדם ששמים אותו, יש עלויות שכרוכות בהשמה הזאת, בתיווך הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
לכן שאלתי מה עשיתם, היות ולא היו הנחיות משנת 2010 ועד היום.
יאיר דוד
אז באמת המצוקה הזאת נצעקה ובין היתר גם בבג"ץ שהוגש עכשיו, אבל יש מקורות מימון - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תכלס, מישהו מבקש תביאו לי עובד - - -
יאיר דוד
אז אני חוזר ואומר שוב, אלף יש מקורות מימון נוספים במסגרת חוק שירות התעסוקה. על השמה בארץ אנחנו רשאים לגבות 2,000 שקלים לפי חוק שירות התעסוקה ולפי התקנות ו-70 שקלים מדי חודש וחודשו מכל משפחה, כנגד הפיקוח שאנחנו מבצעים על פיקוח סוציאלי של עובדת סוציאלית, שאמורה לפקח על ההתנהלות התעסוקתית של העובד, שלמעשה מעניק את השירותים למשפחה, למטופל וכו'. המצוקה היא קשה ביותר.
היו"ר אלי אלאלוף
חד פעמי.
יאיר דוד
להשמה אחת.
היו"ר אלי אלאלוף
ואם עובד עוזב את המשפחה למשפחה אחרת?
יאיר דוד
אז לפי הנוהל, במהלך השנה הראשונה אם הוא עוזב אנחנו צריכים להחזיר את הכסף. זאת אומרת אם הוא עוזב. אני מתכוון אם הוא עוזב עזיבה מוחלטת, אם הוא לא משובץ למשפחה אחרת. זאת אומרת למעשה האינטרס שלנו זה לבצע כמה שיותר השמות.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אז הוא משלם לכם 2,000 שקלים?
יאיר דוד
לא, לא, המשפחה משלמת לנו 2,000 שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
שבעצם זה שנת שירות - - -
יאיר דוד
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם נותנים לה במהלך השנה וגם אם התחלף עובד אתם מביאים לה תמורת זאת עובד חלופי - - -
יאיר דוד
נכון, נכון.
קריאה
ללא תשלום.
יאיר דוד
המשימה שלנו זה לדואג למשפחה למשך שנה.
היו"ר אלי אלאלוף
ובשנה השנייה אם תביאו להם עוד עובד, אז אתם עוד פעם גובים 2,000 שקלים.
יאיר דוד
כאשר המגמה והנטייה היא שעובד כזה נשאר במשפחה. זו השאיפה של כולם, שעובד כזה נשאר במשפחה עד אריכות ימיו של המטופל או הנזקק.
היו"ר אלי אלאלוף
וזה-70 שקלים?
יאיר דוד
זה אמור להיות, זה נושא מאד רגיש. אני אומר את זה, כי בעניין הזה אנחנו בעניין הזה גם במגעים מול המדינה ואפילו בעתירה. הסכום הזה לא עודכן כבר שנים רבות. אני מניח שזה יגיע לוועדה הזאת ביום מן הימים, כי יש בעניין הזה גם עבודת מטה, אני חייב לומר. מצד המדינה כרגע התחילה בדיקה כלכלית כוללת של כל הנושא של התנהלות הלשכות האלה והתקציב. זו אגב אחת המסקנות.

מסקנה מספר 17 בדו"ח שושני קבעה והמדינה אימצה אותה והודיעה לבית המשפט שהיא מאמצת אותה. משרד האוצר התקשר עם חברה חיצונית שמבצעת כרגע בדיקה כללית של כל התקציב של הלשכות וההתנהלות שלהן והשאלה מי צריך לגבות ולמי צריך לגבות וכיוצא בכך. כאשר אנחנו מהצד שלנו חייבים שיאפשרו לנו אוויר כדי שאנחנו נוכל לפעול ולעשות את השירות שהמדינה ביקשה מאיתנו לבצע אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד נקודה. בעצם ברגע שהעובד נוחת פה בארץ, הוא קשור אליכם לעולמים?
יאיר דוד
לא, אז אני אסביר. יש פה העסקה מאד סבוכה, היא משולשת למעשה. אנחנו לא מעסיקים. בניגוד לסקטורים אחרים, למשל כמו בבניין - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הוא קשור אליכם.
יאיר דוד
הוא קשור אלינו רק ברמת הפיקוח. מי שמעסיק אותו בפועל זה המטופל, זאת אומרת זה המשפחה. התפקיד שלנו זה להביא אותו למשפחה, כשהמשפחה בדרך כלל נמצאת איתנו בקשר ומודיעה לנו, מבקשת מאיתנו מה הם הצרכים, מה רמת ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יוצא שהעובד עוזב בגלל לא עלינו פטירה.
יאיר דוד
אז יש בחוק. חוק הכניסה לישראל מתייחס גם לעניין הספציפי הזה וקובע חריגים להיתרי עבודה בענף הסיעוד. זאת אומרת עובד בענף הסיעוד רשאי להישאר בארץ עד אריכות ימיו של המטופל שלו, או 63 חודשים ויש לנו ברקע גם את הוועדה ההומניטארית, שבעצם מוסמכת להאריך, במקרים חריגים - זה גם נושא בפני עצמו - תקופה נוספת כשיש אירועים או נסיבות מיוחדות.
היו"ר אלי אלאלוף
ו - - - משרד הפנים?
שריי גבאי-נוראיל
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
והוועדה ההומניטארית מתכנסת?
שריי גבאי-נוראיל
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
באיזו תדירות בבקשה? תציגי את עצמך בבקשה.
שריי גבאי-נוראיל
שריי מהמחלקה המשפטית של רשות האוכלוסין. הוועדה מתכנסת. אנחנו הולכים גם לקראת איזה שהוא תיקון חקיקתי של חברת הכנסת שולי מועלם, שיסדיר את כל הסיפור של הוועדה. אנחנו בדיונים כרגע על העניין הזה. המשרד שלנו ביקש התאמות, אבל כרגע הוועדה ממשיכה לפעול.
יאיר דוד
אז אני רק אומר לכבודו ולחברי הוועדה הנכבדים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מתי בפעם האחרונה התכנסה הוועדה?
שריי גבאי-נוראיל
לפני כחודש בערך.
קריאה
אישרו גורף לכולם.
שריי גבאי-נוראיל
זה היה אחרי האישור.
יאיר דוד
יש בעיה. אנחנו טוענים, אדוני שאל, זה לא נושא הדיון, אבל אני אומר כך: לנו יש בעיה קשה עם הוועדה ההומניטארית מהסיבה הפשוטה שמדי מספר חודשים/שנים מגיע שר פנים ומחליט לבצע איזו שהיא הארכה גורפת, מה שנקרא להלבין - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא נשנה את שיטת השלטון.
יאיר דוד
לא, אין בעיה, אבל העניין הוא שזה פוגע. עזוב אותנו, אנחנו מוחזקים ככאלה שרצים, הקפיטליסטים, אבל יש פה גם פגיעה בעינינו של כל המערכת. בעניין הזה גם שושני בדו"ח שלו התייחס לנושא הזה ואנחנו סבורים שגם ההתנהלות של הוועדה הזאת צריכה להתנהל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מתי היה הדו"ח של שושני? באיזו שנה?
שריי גבאי-נוראיל
בספטמבר 2014 יצאו המסקנות.
היו"ר אלי אלאלוף
והוא אומץ?
שריי גבאי-נוראיל
כן, אומץ על ידי השרים הקודמים ולא מזמן גם על ידי השר הנוכחי.
יאיר דוד
הוא אומץ שלוש פעמים. כל שר שנכנס מאז שהוועדה חתמה את הדו"ח הזה, אימץ. זה כבר על ידי שלושה שרים.
שריי גבאי-נוראיל
וגם יצאה תכנית יישום כבר וחלק מהדברים כבר יושמו.
יאיר דוד
אנחנו הגשנו עתירה לבית המשפט המחוזי כדי שיישמו את נושא התקציב. אני חוזר ברשות אדוני לנושא שלשמו התכנסנו כאן היום – התקציב הכללי של הלשכה. ביקשנו שיאפשרו לנו לטעון, אגב, גם בעניין של התקנות הללו. במסגרת הכוללת של התקציב של הלשכות המדינה הודיעה לאחרונה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כמה לשכות כאלה יש בארץ?
יאיר דוד
101 לשכות.
נעה בן שבת
כמה עובדים בסך הכל עובדים שם?
קריאה
42,000 בערך.
נעה בן שבת
לא מגזרים, עובדים שעובדים בלשכות.
קריאה
מאות. בכל לשכה יש מספר בודד של אנשים.
נעה בן שבת
השכירים בלשכות.
קריאה
מאות של אנשים.
יאיר דוד
מאות בכלל הלשכות. זאת אומרת, אני רק אומר, אולי מאחר שאנחנו סוגרים את הענף או את התחום. כל לשכה מחויבת להחזיק גורם סוציאלי בכיר שאחראי למעשה על אותו פיקוח שדיברנו עליו קודם, שבגינו אנחנו מקבלים 70 שקלים לחודש, שזה עניין בפני עצמו שאנחנו צריכים לדבר עליו. זה אפילו לא מכסה את האוטובוס של העובד הסוציאלי למקום המגורים. אגב, הסכומים האלה לא עודכנו משנת 2005.
נעה בן שבת
קבועים בנוהל של משרד הפנים.
יאיר דוד
נכון. לא עודכנו משנת 2005. לחמנייה בסופר – המחיר שלה עלה. אנחנו את ה-70 שקלים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא אוכלים לחמניות, רק - - -
יאיר דוד
לחם שחור אדוני. לחם שחור עודכן. אנחנו את ה-70 שקלים האלה לא רק שלא עדכנו, הורידו לנו גם את המע"מ שהיינו מוסמכים פעם לגבות. גם את זה כבר אסור לנו, אבל עוד פעם, אנחנו מלאים ואנחנו באנו לפה היום דווקא בגלל שאנחנו שבעי רצון מהתהליך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
וזה שאני רגוע זה גם טוב.
יאיר דוד
אני מכיר. יש דיונים יותר סוערים פה. אני רק אומר, באנו לפה היום ואנחנו מעריכים מאד את העמדה של המדינה, שבסופו של דבר, אחרי שהגשנו את הבג"ץ, בהגינות ואני חושב שבצורה ראויה לשבח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לשאול שאלה מחוץ לתחום. אם תגיד שהיא מחוץ לתחום לא נורא, אבל תענה. העובד הזר הזה, הוא משלם למישהו כדי לבוא לעבוד פה?
יאיר דוד
אדוני, אני אצטט משהו שאמרה חברת הכנסת, השרה מירי רגב, בעניין אחר שדומה בנושא של הבניין.
היו"ר אלי אלאלוף
בנושא האומנות של העובדים הזרים?
יאיר דוד
לא, בנושא הבניין, שרצו לסגור את השמיים כי אמרו שגובים בסין עמלות מעובדי הבניין. אני חושב שהיה גם דיון אצל אדוני באיזו שהיא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יכול להיות.
יאיר דוד
כשיש עבריינים על הכביש – לא סוגרים את הכביש. צריך להעניש אותם. ואני אומר את זה פה בשם העמותה הזאת ובשם הנציגים שיושבים פה היום. מי שפועל בניגוד לחוק, שמדינת ישראל תעניש אותו בחומרת הדין. ומי שעושה דברים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
קיבלתי תשובה שכן?
יאיר דוד
שלא. אבל אם מישהו חושב שיש פה איזו שהיא התנהלות לא תקינה, בגלל זה לא-. וזו הייתה הטענה שלנו לבג"ץ. סגרתם את הכביש.
היו"ר אלי אלאלוף
וגם בחוץ לארץ לדעתכם הם לא משלמים לכל מיני מאכרים?
יאיר דוד
אני לא מכיר את החוקים במדינות אחרות. אני רק יודע שהיום - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה לא עניין של חוק. אם זה היה לפי חוק זה היה ברור, אבל זה לא לפי חוק. עבריינים לא עובדים לפי חוק.
קריאה
אנחנו יודעים שכן.
יאיר דוד
החוק במדינת ישראל אוסר את זה. אני יודע שיש מדינות שהחוק אינו אוסר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
איך אתה מקבל מישהו שבא לעבוד? אתה מבקש ממישהו תשלח לי עובד, 1.80 מטר, שיטפל ב - - -
יאיר דוד
אז אני אסביר. אז ראשית יש היום אמצעים טכנולוגיים. שנית, ישנם היום מנגנוני פיקוח - יושבת פה נציגת משרד החוץ, היא תוכל לאשר את דברי. במדינות שמהן בעיקר מביאים את העובדים הסיעודיים, במדינות ממזרח כמו הפיליפינים, כמו סרילנקה או מקומות אחרים, היום יש מערך בתוך השגרירויות של פיקוח ובקרה והזמנה לראיונות עבודה של אותם עובדים, לפני שמאשרים את הגעתם לארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מראיין אותם, נציגי משרד החוץ?
נעה בן שבת
בפיליפינים יש כזה מערך?
יאיר דוד
כן, בוודאי.
אורטל אלבז
סליחה, אתם עושים קצת מישמש מהדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
שם ותפקיד ברשותך.
אורטל אלבז
אורטל אלבז ממשרד החוץ.
היו"ר אלי אלאלוף
או, אלבז זה חשוב. זה אמא שלי.
אורטל אלבז
אני מהאגף הקונסולארי. אני לא עורכת דין, אבל אני יכולה לענות ולומר שעדיין לא נחתמו הסכמים בילטראליים בענף הסיעוד. אנחנו עובדים במסגרת פיילוט - - -
נעה בן שבת
עם הפיליפינים?
אורטל אלבז
שהבאנו מנפאל וכרגע אנחנו במגעים מאד מתקדמים גם עם סרילנקה. המטרה של הפיילוט הזה ושל ה- - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל לרוב באים מהפיליפינים.
אורטל אלבז
למנוע את הבעיה של דמי התיווך.
היו"ר אלי אלאלוף
גברת אלבז, הרוב מגיעים מהפיליפינים. איך אנחנו מתמודדים?
אורטל אלבז
סליחה, מה השאלה?
אורטל אלבז
רוב הנשים באות מהפיליפינים, לא?
אורטל אלבז
לא.
קריאה
לא, לא.
קריאה
זה כן, זה כן, פשוט מאד - - -
נעה בן שבת
רגע, אולי אפשר לתת לה לענות.
אורטל אלבז
יש ביקוש מאד גדול לעובדות מהפיליפינים. הן ידועות כעובדות מאד מסורות ואמינות, אבל לא רובם מגיעים מהפיליפינים. מגיעים גם ממולדובה, מסרילנקה, מהודו, אבל אנחנו גם במגעים מתקדמים מול הפיליפינים, להתחיל איתם פיילוט בענף הסיעוד.
קריאה
ומתבצעים ראיונות.
אורטל אלבז
כל המטרה של המנגנון הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה משרד החוץ עושה להם? הנציגות שלכם, הקונסוליה.
אורטל אלבז
תראה, הקונסול בתפקיד שלו לא יכול להיות גורם מקצועי, מוסמך, כדי לסנן וכדי לקבוע באופן חד משמעי ומקצועי אם עובד בענף הסיעוד הוא מוכשר לעבוד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, את זה לא מבקשים ממנו. לא היינו מבקשים ממנו.
אורטל אלבז
אבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה התפקיד של הקונסוליה מבחינת הנושאים האלה?
אורטל אלבז
הקונסול – כשמביאים עובדים זרים שלא במסגרת הסכם, מה שקורה כיום, אנחנו מנסים למזער את המצבים שבהם באמת אנחנו מגייסים עובדים, גם כדי לוודא שהם לא משלמים דמי תיווך, אבל אנחנו גם מוודאים, עד כמה שניתן, הם באמת מוכשרים לעסוק בענף הסיעוד, עברו איזו שהיא הכשרה מוקדמת במדינת המולדת שלהם. התפקיד של הקונסול הוא לבדוק את אותם מסמכים שאותה חברת כוח אדם מגישה וגם שותפה לתהליך הגיוס.
יאיר דוד
אימות זהות.
אורטל אלבז
לאמת את המסמכים האלה, לראות שהם לא מזויפים. אנחנו יודעים שיש לנו בעיה מאד קשה עם סרילנקה.
היו"ר אלי אלאלוף
ואז הנציגות שלנו בחו"ל שולחת את החומר למי פה?
אורטל אלבז
לא, חברת כוח האדם בארץ היא מול חברת כוח האדם הפרטית – בוא ניקח דוגמא בסרילנקה – מאתרת עובד, הם מאתרים את העובד הזה וחברת כוח האדם המקומית אמורה להעביר את כל המסמכים הרלבנטיים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כולל של השגרירות.
אורטל אלבז
לשגרירות. הקונסול מתפקידו לבדוק את המסמכים האלה, לבדוק שהם מאומתים, שהם לא מזויפים. אני יכולה לספר שבסרלינקה יש לנו בעיה חמורה מאד של מסמכים מזויפים, גניבת זהויות וזה תיק כבד שהקונסול מטפל בו, אבל אנחנו עושים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז שוב אני חוזר, אני מנסה לעקוב. מהארץ יש בקשה תשלחו לנו 10 עובדים.
אורטל אלבז
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מגיע ל - - -
יאיר דוד
זה לא עובד ככה אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תסבירו לי. אני רוצה להבין. לצערי במשפחה אנחנו העסקנו חמישה עובדים, כמו שאומרים אצלנו בז'רגון – מאיפה הפיליפינית שלך. מנפאל?
אורטל אלבז
אני אסביר איך זה מתנהל וגם איפה נקודות החולשה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בואי תסבירי לנו את המסלול כולו. אני צריך פיליפינית.
אורטל אלבז
חברת כוח אדם פרטית - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני אזרח, אני צריך עובדת סיעוד. מה אני עושה?
יאיר דוד
אתה פונה לאחת החברות המורשות, אחת מהלשכות הללו ומבקש ואומר יש לי מצב רפואי כזה וכזה, קיבלתי אישור. אתה צריך לקבל אישור מקדמי.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, אחרי שגמרתי.
יאיר דוד
קיבלת את האישור פה אצל הרשויות, אתה פונה לאחת החברות הללו ואומר להן אני זקוק לעובדת. החברה הזאת מאתרת עובדת שמתאימה לצרכים הבסיסיים שאתה מצהיר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מישהי נוסעת מפה?
יאיר דוד
או מפה, או מחו"ל. יש גם היום באמצעים טכנולוגיים, בשיחות סקייפ למיניהן וכו'.
היו"ר אלי אלאלוף
אז היא מתקשרת לחו"ל.
יאיר דוד
מתקשרים לחו"ל, מאתרים עובדת ספציפית, בודקים - - -
קריאה
אנחנו עובדים מול חברות כוח אדם - - -
יאיר דוד
חברות כוח אדם מקומיות.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לכם כבר - - - איתם.
יאיר דוד
ברור. אחרי שאנחנו חושבים שאיתרנו את העובדת המתאימה או את העובד המתאים, כמובן, אנחנו לא יכולים להודיע למשפחה ולא יכולים להציג אותו למשפחה, לפני שאותו עובד עובר את אותו ראיון. קראה לזה הגברת ממשרד החוץ ביקורת או בקרה מסוימת.
היו"ר אלי אלאלוף
הגברת אלבז, תזכור את השם.
יאיר דוד
אלבז, סליחה. אותה בקרה במדינות שאנחנו הזכרנו קודם. יש, היום לפחות יש החמרה ואנחנו מעודדים אותה באופן עקרוני, מצד משרד החוץ. הם בודקים את כל הכשירויות, כולל גם את המסמכים, כולל גם הדרכות ועוד כל מיני דברים אחרים. למעשה אנחנו לא יכולים להציג לפי הנוהל את העובדת למשפחה או לאשר אותה, לפני שקיבלנו את ההכשר של הקונסול במדינת המוצא.
אורטל אלבז
אני רק רוצה לחדד כאן נקודה מסוימת. ישנם המון מקרים שאנחנו מקבלים בנציגות הברקה ממשרד הפנים שעובד מסוים מקושר כבר למשפחה מסוימת, וכשהקונסול בודק את הכשירות של אותו עובד על פי כל הקריטריונים, הרבה פעמים הוא פוסל את הבקשה. זה גורם לעוגמת נפש מאד גדולה למשפחה שכבר ממתינה וכבר חושבת - - -
היו"ר באלי אלאלוף
הוא לא פוסל אותה כי הם בקשר, אלא כי היא לא מתאימה.
אורטל אלבז
היא לא מתאימה.
קריאה
כי הוא חושב שהיא לא מתאימה.
אורטל אלבז
היא לא מתאימה.
קריאה
הוא חושב, הוא חושב.
אורטל אלבז
או שמקושרים אליה מסמכים מזויפים.
היו"ר אלי אלאלוף
בשביל זה מבקשים ממנו לעשות את זה.
קריאה
יש לו חשד.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. אז ברגע שהיא גמרה את התהליך ומשרד החוץ אישר אותה - - -
יאיר דוד
הוא מאשר אותה, אנחנו מודיעים למשפחה מצאנו מועמדת או מועמד שמתאימים, ואז מתחיל התהליך.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מראים תמונה?
יאיר דוד
או תמונה, ראיון סקייפ, יש ראיון סקייפ. היום אפשר לראות, להתרשם.
היו"ר אלי אלאלוף
- - - אני יכול להבין אותה. סקייפ, אני-. ואז?
יאיר דוד
ואז המשפחה מאשרת את זה, אנחנו מאשרים. זאת אומרת יש סוג של מפגש רצונות, של התאמה בין המשפחה לבין העובד.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא רצונות. הם לא מדברות עברית והם לא מדברים - - -
יאיר דוד
אלף זה מדויק. גם המשפחות יודעות היום ומדברות גם אנגלית. בפיליפינים למשל מדברים אנגלית.
אורטל אלבז
לא, רגע, סליחה שאני קוטעת אותך. אני רוצה לספר לך, כשאני הייתי קונסול בבובאי, אני קיבלתתי על שולחני מספר בקשות מאיזו שהיא חברת כוח אדם שטענה שהיא העבירה הכשרה לעובדים הודים בתחום הסיעוד - - -
קריאה
מקומית או ישראלית?
אורטל אלבז
כן, מקומית, שמקושרת עם חברת כוח אדם פרטית בארץ, לצורך העניין. אני עשיתי בדיקה. כשאני אומרת שאני עושה בדיקה, אני יצאתי לשטח. אני יצאתי לשטח. אני נסעתי 5 שעות כדי להגיע לאותו אזור לפי הכתובת שהייתה כתובה בתעודת ההכשרה שהגישו לי בנציגות, והגעתי לבניין מגורים - - -
קריאה
שלא קיים.
אורטל אלבז
פתחה לי אישה, לא הכשרה, לא סיעוד ולא - - -
קריאה
יש תופעות כאלה - - -
אורטל אלבז
זה לא היסטורי, זה קורה גם היום.
קריאה
זה לא קיים.
יאיר דוד
אבל יש היום מרכזי הכשרה מורשים, אתם משפרים את זה ואנחנו בעד. הרי בסופו של דבר זה תופעות של עולם שלישי - - -
אורטל אלבז
אדוני, זה עדיין קורה בסרילנקה.
יאיר דוד
בסדר, אבל אתם מקושרים עם סרילנקה - - -
קריאה
למה את מפילה את זה עלינו? האחריות היא לא של החברות.
אורטל אלבז
סליחה, סליחה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, אני רואה ש - - -
אורטל אלבז
אדוני רוצה לשמוע את תמונת המצב, אני מחדדת אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, גברת אלבז. אני רוצה להגן עלייך. יש לי בקשה, כל אחד ידבר כשיקבל האישור לעשות זאת.
אורטל אלבז
לא, אדוני פשוט שואל, אז אני רוצה לחדד בפניו את העובדות ואת המציאות בשטח, שהיא לא פשוטה והיא מאד מורכבת. כי אותה משפחה, שכבר קיבלתי בנוגע אליה הברקה ואני אחר כך הייתי צריכה לבטל את אותה הברקה, את אותו אישור, מחכה עכשיו עוד פעם חודש שלם לאותו תהליך של גיוס עובד חדש ועד שמגישים את המסמכים ועד שמוודאים ועד שהקונסול עוד פעם מוודא שאינו מתאים. יש פה תהליך שהוא לא פשוט. אני לא באה פה בהאשמות לשום גורם כל שהוא, אני רק מציינת עובדות.
היו"ר אלי אלאלוף
ואז מי שסובל זה המשפחה.
אורטל אלבז
המשפחה היא זאת שסובלת. משרד החוץ מנסה בכל הכוח ועם כל המנגנונים שיש ברשותנו, והם די מוגבלים, עדיין הקונסול הוא לא פונקציה מקצועית, שיכולה לקבוע אם עובד מוכשר בתחום הסיעוד או לא מוכשר בתחום הסיעוד. זה ענף שהוא מאד ייחודי וצריכים מאד לבדוק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, זה ברור.
יאיר דוד
אולי משרד החוץ ישקול להכניס לקורס צוערים הכשרה בעבודה סוציאלית. אני רוצה לומר רגע עוד משפט באותו הקשר.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, אתם רוצים לסיים?
יאיר דוד
עוד משפט ברשות אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
יאיר דוד
ראשית, היא מתארת תופעות שכנראה קיימות. אנחנו לא יכולים לתקן את העולם, בקושי את עצמנו ואנחנו משתדלים לעשות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כמה עובדים סיעודיים בערך יש בארץ?
יאיר דוד
כ-50,000 אם אני לא טועה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, כמה מהם - - -
אורטל אלבז
45,000.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה אתם מוצאים פנויים שיכולים ל - - -
יאיר דוד
אדוני, זו בדיוק הבעיה. קשה לנו לדעת, כי הוועדה ההומניטארית - - -
ירון בן גרא
פחות מ-3%.
קריאה
לפי אחוזי ההשמה של הלשכות - --
ירון בן גרא
רוב הפעילות לא מתבצעת על ידי הבאת עובדים מחו"ל. רוב הפעילות מתבצעת פה בתוך הארץ. האחוז שמגיע מחו"ל הוא זניח לעומת ההשמות והפעילות שמתבצעת פה בישראל.
נעה בן שבת
אתה אומר מצד אחד ששלושה אחוז מהעובדים שנמצאים - - -
ירון בן גרא
פחות משלושה אחוזים.
נעה בן שבת
שלושה אחוז שנמצאים פה בארץ ורוב ההשמות מצד אחד נעשות-. אני לא מבינה מה אתה אומר.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, לא אמרת את שמך.
ירון בן גרא
שמי ירון, אני מעמותת אחיעוז.
היו"ר אלי אלאלוף
ירון מה?
ירון בן גרא
ירון בן גרא.
היו"ר אלי אלאלוף
הכי חשוב זה שם המשפחה. ירון יש מיליונים.
ירון בן גרא
יש פחות משלושה אחוז שהוא מאגר פנוי של עובדים בישראל. אנחנו משתמשים במאגרים האלה. יש יותר עובדים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה הפונקציה שלך?
ירון בן גרא
אני מנהל של חברה כזאת, של תאגיד כזה.
היו"ר אלי אלאלוף
ששמה?
ירון בן גרא
יד ביד. חברה שיש לה פעילות של המון שנים. חברה שאני בעצמי ארגנתי בחו"ל אלפים של עובדים ופעם ראשונה שאני פגשתי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרפה אלינו חברת הכנסת נורית קורן.
נורית קורן (הליכוד)
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
היא לא ישנה בלילה.
ירון בן גרא
פעם ראשונה שגם הצגתי בהודו את תכנית ההכשרה הראשונה אולי - - - שנפתחה שם. אני חושב שזה היה גם עם הגברת אורטל אלבז, אולי זה היה בנוכחותה, אולי הקודמת שלה בתפקיד. כלומר את ההיסטוריה אני מכיר ואני גם מכיר את המצב המקומי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, בואו נעבור בבקשה לתקנון.
ירון בן גרא
רגע, רק שנייה אדוני, עוד דבר אחד קטן. אני עכשיו בן של מישהי שתצטרך עזרה סיעודית וגם יש לי ילדים שאני רוצה שיעשו כיבוד הורים וגם יכבדו אותי בזקנתי. אני רוצה להביא מצוקה אחרת. אני שם בצד עכשיו האם יש תקנות, אין תקנות. צריך לחדש, או לא צריך לחדש. אנחנו לשכה שמתקיימת על תקציב. התקנה הזאת זה חלק מתקציב שהוא ניתן לנו לקיום שלנו. אנחנו אמורים למלא מטלות. המצב המצער היום, שאנחנו לא עומדים במטלות שלנו, ואני אסביר.

אני צריך לעשות היום שני ביקורים סוציאליים למשפחות. אנחנו מעסיקים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שני ביקורים במה?
ירון בן גרא
סוציאליים בשנה. בשנה הראשונה זה ארבעה ביקורים. לכל הדעות, גם לדעתנו, זה לא מספיק. זה משהו שצריך להשתנות ולהשתפר. המצב המצער הוא היום שאני עוסק בזוטות. מה הכוונה? יש לנו אמהות שרוצות להתאבד ולקפוץ מהחלון, יש לנו עובדים שמכים אותם, יש צורך באנו יום יום, שעה שעה, וזה לא עבודה משמונה עד חמש, זו עבודה של 24 שעות, שישה ימים בשבוע, אם לא שבעה לפעמים.
נעה בן שבת
רוב האנשים שלכם לא מקבלים גמלת סיעוד? זאת אומרת אין חברות סיעוד ברקע?
ירון בן גרא
יש חברות סיעוד ברגע, אבל הביקור של חברת הסיעוד הוא ביקור של צ'ק שעושים – יש עובד בבית, הביטוח הלאומי ישלם. העובד הזר סר למרותנו. אנחנו המנהלים שלו, אנחנו מתנהלים מולו, אנחנו מעבירים עליו ביקורת. הביקור שלנו זה ביקור שאורך זמן רב. זה ביקור לבדוק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אתה עושה שני ביקורים בשנה.
ירון בן גרא
רגע, רגע, אדוני, אני מגיע לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תגיד לי רגע, אני יושב הראש - - -
ירון בן גרא
סליחה אדוני יושב הראש. אני מגיע לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אז כשאני ארצה להפסיק אותך, אתה מפסיק.
ירון בן גרא
אפשר להמשיך?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אני רוצה לשאול אותך שאלה. יש לך 840 שקלים בשנה לשני ביקורים.
יאיר דוד
כולל מע"מ.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר, כולל מע"מ. זאת אומרת 400 שקלים ממוצע לביקור של כמה שעות?
ירון בן גרא
שני הביקורים מסתכמים אולי בשעתיים. שעה ושעה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אז זה פרופסור באוניברסיטה, כולל ותק.
יאיר דוד
אבל זה לא רק זה.
ירון בן גרא
אם זה היה ככה זה היה מצוין. הבעיה היא שיש לנו אדמיניסטרציה. היום אנחנו אלה שנותנים את אשרות העבודה לעובדים. מה שפעם היו עומדים בתור ימים שלמים, אז משרד הפנים פינה לעצמו מחלקות שלמות והעביר את כל האחריות אלינו. יש לנו פקידות שנותנת אשרות, יש לנו חתימות הסכמים, יש לנו עורכי דין שאנחנו מעסיקים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא כלול ב-2,000 שקלים טיפול ראשוני?
ירון בן גרא
בוודאי שלא. הטיפול הראשוני הוא כשלעצמו. מציאת עובד היום, היום איתור של עובד, צריכים לעבוד על איתור של עובד ראוי לפחות 3-4 שעות כדי למצוא. והעלות של משרד זה לפחות 250 שקלים לשעה, כאשר במקרה הטוב, אם המשפחה מחליפה אולי מטפל, אז אין לנו עמלה יותר.

לעניין ה-70 שקלים שנכנסים כביכול בתוך איזה שהוא רווח, מה שהוא לא רווח, הוא כיסוי הוצאות, אני רוצה לספר לכם שיש מקרים מצערים שהעובד הסוציאלי פונה אלי ואומר לי יש פה מקרה חירום. אני צריך לבדוק מה הוא שילם, אם צריך ביקור, אם אני יכול לעמוד בביקור. זה דבר מתוקן?
היו"ר אלי אלאלוף
אם תיקח תלונות של אנשים ששילמו סכומי עתק עד 15,000 דולר בשנה.
ירון בן גרא
אני לא שמעתי אף אחד ששילם 15,000 דולר.
קריאה
לא 15,000 דולר, אתה יודע מה, בוא נלך על 3,000 דולר או 2,000 דולר או 1,000 דולר. היום הגיע מצב שבו אסור לגבות תשלום.
ירון בן גרא
אוקיי, אני רוצה להבהיר מציאות מסוימת. אנחנו כל הזמן שומעים את זה ואומרים לשלם והמבקר משלם וכנראה שמסתמכים על איזה שהן אמרות או תצהירים, או לא משנה אם זה תצהיר בשבוע או לא בשבועה של עובדים. אנחנו לא יכולים להיות אחראים על מה קורה במדינות המוצא. במדינות המוצא נכון, יש תרבות של מאכרים. זאת אומרת שאם אתה רוצה להגיע לתקן את האוטו שלך באיזה מוסך, אז אתה צריך לעבור בכפר שלך דרך חמישה אנשים שאומרים לך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא בסכומים שדיברנו עליהם פה. מבקר המדינה מדבר על פה.
נעה בן שבת
אדוני, ברשותך, אני רוצה לשאול. יש משהו שלא כל כך ברור לי על הסיפור הזה שאתם לא אחראים. יש לכם - - -
ירון בן גרא
אנחנו לא מסוגלים לפקח, לא להיות אחראים. להיות אחראים כן.
נעה בן שבת
סליחה שנייה, מכוח החוק, חוק שירות התעסוקה כן קובע כל מיני הוראות לגבי ההתקשרות שלכם עם לשכה זרה.
ירון בן גרא
נכון.
נעה בן שבת
לשכה זרה שגובה תשלומים העולים על התשלום החוזי, אתם אמורים להפסיק את ההתקשרות איתה.
ירון בן גרא
נכון.
נעה בן שבת
אני רוצה לדעת האם אתם עושים את המוטל עליכם.
ירון בן גרא
כשמגיע עובד - - -
נעה בן שבת
אתם לא יכולים בוא ולהגיד אנחנו - - -
ירון בן גרא
רגע, רגע, אנחנו לא בורחים מאחריות. רק שנייה, אנחנו לא בורחים מאחריות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא ירון, יש לך סגנון שעוד לא מקובל פה בוועדה.
ירון בן גרא
סליחה?
היו"ר אלי אלאלוף
לוועדה יש סגנון אחר. אל תגיד ליועצת המשפטית ולאף אחד רגע, רגע. תוריד את זה מהלקסיקון האישי שלך.
ירון בן גרא
קיבלתי.
היו"ר אלי אלאלוף
שתיים, תאפשר לגמור את המשפטים לפני שאתה תקבל את רשות הדיבור.
ירון בן גרא
מקובל.
היו"ר אלי אלאלוף
כי אתה לא חייב לענות. עכשיו אתה רוצה להשלים?
יאיר דוד
ברשות אדוני אני אולי אשיב, כי זו שאלה שיש לה אספקט משפטי.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
יאיר דוד
אני אשיב. ראשית, אין ויכוח שמה שכתוב ומה שאנחנו מחויבים אנחנו צריכים לקיים ולמלא כפי שאמרתי קודם ומי שלא עושה את זה, צריך למצות איתו את הדין. אני יכול להרגיע את כולכם, האכיפה מתבצעת. אני באופן אישי מעורב בהליכי אכיפה מנהליים ואחרים, שכרוכים אפילו בהוצאת לשכות כאלה מהחוק. אבל אני רוצה להשיב בעניין של מה ששאלת.
נעה בן שבת
מה לגבי - - -
יאיר דוד
יש חובה להתקשר בהסכם שיש בו איסור מפורש לפעול בניגוד לתקנות. ואני חוזר ואומר שוב פעם, אם יש מקרה, כל מקרה צריך להיות מטופל והאכיפה צריכה להיות מוגברת ואנחנו בעדה, כי אנחנו חושבים שהלשכות שרוצות לעבוד בהתאם לחוק ולפי הספר, יהנו מאכיפה כזאת וזה התפקיד של הרגולטור. אנחנו פועלים, מדווחים, עונים על שאלות ופועלים בדיוק בהתאם לחוק.

הדבר היחיד שבגינו היום אנחנו באנו לפה, זה לצעוק ולומר לכם – מה שהקצתם לנו – והרי אנחנו לא יכולים לעסוק בשום דבר אחר. אני רוצה להזכיר לכולם, החברות האלה, יש איסור, הגבילו את העיסוק שלהן אך ורק לתחום הזה. הוא לא יכול מחר לרצות לעשות דברים אחרים. זה סול פפרפס קומפיני, שזה תנאי הסף של החברה הזאת בכלל לפעול. זה מה שהמדינה הגדירה לה.

ולכן כל השאלות שנשאלו פה כרגע הן רלבנטיות, נכונות וכששאלת אותי מה הכלי שאנחנו עושים, אנחנו מחויבים להתקשר עם הלשכה הזרה בהסכם שחל שם איסור. את שואלת אותי אם יש לנו דרך לאכוף את זה – אין לנו שום יכולת בחוץ לארץ. זה אולי משרד החוץ יכול לעשות במסגרת המגעים - - -
נעה בן שבת
יש לכם דרך לבטל הסכם - - -
יאיר דוד
ויותר מזה, אם זה מגיע לפתחנו. אבל אני רוצה להגיע עוד משהו שרציתי לומר קודם, ברשות יושב ראש הוועדה והחברים הנכבדים האחרים. היום גם מרכזי ההכשרה, מה שאמרה פה הגברת אלבז, שהיא גילתה שדווח על מקום שלא היה. ראשית כמו שאמרנו זו תופעה פסולה ואם יש למשרד החוץ היום את המשאבים לעשות את הבדיקה הזאת, זה מבורך מבחינתנו, אבל היום למשל מרכזי ההכשרה אמורים לקבל את אישורה של הקונסוליה.

זאת אומרת אני לא יכול להגיד לך היום, להמציא, להצביע על מקום מסוים שלא קיים בכלל. המקום שאני אצביע עליו צריך לקבל אישור בדיעבד. סליחה, לא בדיעבד אלא מראש, על ידי הקונסוליה. להגיד לכם שאנחנו סגורים במאת האחוזים? לא אגיד לכם, כי אין דבר שהוא סגור במאת האחוזים, אבל הפיקוח והבקרה הם כאלה והאיזונים שאמורים להיעשות גם על ידי המדינה, הרגולטור, הם כאלה שכרגע הם מגבילים אותנו ברמה כזאת שיש לנו קושי לפעול. וכשאתם שואלים אותנו איך חייתם מ-2010 – זו שאלה כואבת ביותר. אין לי תשובה. זו שאלה קשה מאד וזה מה שצעקנו בבג"ץ.

אני חוזר עוד פעם, המדינה בהגינותה במקרה הזה באה ואמרה נכון, היינו צריכים לחדש. לא יכול להיות שבגלל שיש מחלוקת על כמה או על הצמדה או על האם צריך להוסיף או להוריד, פשוט לא מחדשים את ההוראה הזאת וזה מה שקרה בפועל. ונשיאת בית המשפט אמרה את דבריה בעניין.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, תודה. הגברת רצתה להגיד לנו משהו, כן.
עידית ליבוביץ
עידית ליבוביץ מקו לעובד. בואו נשים רגע את הדברים על השולחן. לא סתם הדברים מופיעים בדו"ח מבקר המדינה כבר כל כך הרבה שנים. אנחנו מראיינים למעלה מ-6,000 עובדים כל שנה. זה נראה לי כמות די נכבדת שיכולה להצביע על איזו שהיא תמונה כללית.

100% מהעובדים משלמים דמי תיווך. לא אחד, לא שניים, לא לפעמים ולא בערך. 100% מהעובדים. זה אומר שכל העובדים שמגיעים דרך כל החברות, משלמים את הכסף.
היו"ר אלי אלאלוף
למי הם משלמים?
עידית ליבוביץ
מחציתם משלמים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל למי.
עידית ליבוביץ
זה מה שאני עונה. מחציתם משלמים את הכסף כאן בארץ, בישראל - - -
קריאה
למי?
עידית ליבוביץ
תן לי לסיים את המשפט. מחציתם משלמים את הכסף כאן בישראל אם דרך מתווכים שעובדים עם חברות כוח אדם ואם דרך חברות הלוואות. היום יש כבר שיטה חדשה – מגיעים לפה, נוטלים הלוואה של 10,000 דולר, מעבירים לחברת כוח האדם ואז משלמים לחברת ההלוואה תשלום חודשי מתוך השכר.
היו"ר אלי אלאלוף
עם ריבית דה-ריבית.
עידית ליבוביץ
עם ריבית של 10% לפעמים. עובדים נוטלים הלוואה של 10,000 דולר והם מחזירים 15,000 דולר לפעמים. הסקר האחרון שעשינו, וזה דו"ח שהוצאנו לפני מספר חודשים, מראה שהממוצע היום עומד על 10,600 דולר תשלום דמי תיווך לכלל העובדים, לא לאחד או שניים ולא למדינות מסוימות.
היו"ר אלי אלאלוף
תשלום פה?
עידית ליבוביץ
תשלום, שוב, כמחצית משלמים רק בארץ וכמחצית משלמים חלק מהסכום בחו"ל וחלק מהסכום בישראל. שוב, אני לא אומרת שום דבר שאין לי מסמכים. יש לנו אישורים של העברות בנקאיות לחשבונות של מתווכים פה בישראל. יש לנו תצלומים של הלוואות שהם נוטלים כאן בארץ מחברות הלוואות שמקשורות עם חברות כוח אדם. יותר מזה, יש לנו וידאו של עובדות פה בישראל, נכנסות למשרדים של לשכות כוח אדם ונותנים את הכסף ביד למנהלת.

העברנו את זה כמובן לרשויות המוסמכות שמטפלות. הדברים נמצאים בחקירה ואנחנו נמצאים בקשר ישיר עם רשויות האכיפה. גם רשויות המס, מן הסתם, כי מדובר כאן בכסף שחור וגם לרשויות האכיפה – משרד הפנים – במסגרת הפיקוח שלו. כמובן גם המשטרה, במסגרת המלחמה שלה על החוק לאיסור הלבנת הון. כשמאה אחוז מהעובדים משלמים, זה אומר שמאה אחוז מהחברות מקבלות, כי כל העובדים מגיעים דרך החברות.

כבר בשנת 2010 – אני מדברת על לפני קרוב ל-7 שנים – היינו בדיון, בזמנו היה כצל'ה יושב ראש ועדת עובדים זרים והוא ישב ושאל את כל חברות כוח האדם – אם אתם כל הזמן אומרים שאין לכם כסף ושאתם לא גובים דמי תיווך, אז ממה אתם מתקיימים? אתם פועלים לשם שמיים? אתם כאן מתוך איזו תרומה לקהילה? זה 100 חברות, זה לא חברה או שתיים. זו כמות מאד גדולה של עובדים. וכבר אז ישבו כל החברות ולא ענו. וישבה גברת מקובר, שהייתה בזמנו המפקחת ביחידת הסמך ואמרה – אני יודעת, אני מעדות אישית שלי, כחלק מהמדינה הזאת, יודעת שחברות כוח האדם פה בישראל מקבלות לפחות 50% מהכסף שהעובדים הלאה משלמים. ואני יודעת את זה מידיעה אישית, ממוסמכת, מתועדת.

זה היה לפני 10 שנים. לפני 6 שנים, סליחה. מהנתונים היום אנחנו יודעים שכבר מדובר על סכומים יותר גבוהים, שהכסף שמגיע לישראל הוא בין 70% ל-80% לפחות. העובדים משלמים הון תועפות, ממשכנים את חייהם. מה אנחנו עושים פה? אנחנו מבקשים בעצם להלבין חלק מהכסף הזה? אנחנו אומרים העובד משלם בכל מקרה 10,000 דולר, אז בואו תהפכו 4,000 שקלים מתוך ה-10,000 דולר האלה לחוקיים? זה היינו הך בשביל העובד. העובד ימשיך לשלם את אותם 10,000 דולר גם אם התקנות כאן יעברו וגם אם לא.
היו"ר אלי אלאלוף
לפי הגופים המפקחים כמה תביעות יצאו בתחום הזה בשנה האחרונה?
עידית ליבוביץ
אני יודעת על חקירות שמתנהלות. אני יודעת שברשות המיסים מתנהלת כרגע חקירה כנגד שבע חברות וכנגד 15 מתווכים פרטיים שמקושרים חלקם לחברה אחת וחלקם לכמה חברות. ברשות האוכלוסין, שריי בטח תדע להגיד. אני מעבירה את המידע, אני לא יודעת - - -
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו העברנו את האינפורמציה למחלק הונאה והם גם פתחו שם בחקירה.
היו"ר אלי אלאלוף
וכמה חקירות?
שריי גבאי-נוראיל
למיטב ידיעתי חקירה אחת. אנחנו אישית הבאנו להם עדויות לגבי מתווך אחד שקשור ללשכה פרטית שאנחנו יודעים שהוא גובה חלק מאסיבי מהכסף. אני לא יודעת על דברים נוספים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא חייבים לענות. אתם מודעים לזה?
קריאה
אל תענה. תן לי לענות.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם לא מודעים לזה?
יאיר דוד
אני חושב שמה שאמרה עורכת הדין שריי פה אומר הכל. יש חקירה אחת אדוני. אנחנו מדברים פה עכשיו על - - -
עידית ליבוביץ
יש - - - משרד הפנים - - -
יאיר דוד
שנייה, שנייה, אני לא מכיר כתב אישום ואני מעודד ואומר לכל מי שיושבים פה, לגורמי החקירה, עשו את עבודתכם, העמידו את כל מי שצריך להעמיד לדין. תגבירו ותעמיקו את החקירות שלכם. מי שפועל שלא כדין, שלא יעשה. אתם לא מבינים. שאולים אותנו איך אתם חיים, גובים או לא גובים. כשנותנים רשות לגבות סכום שהוא סביר ומאוזן, שבכל מדינות העולם המערביות זה סכום שמשארים אותו והוא מובן מאליו כי הוא חלק מהדבר הזה, זה יקטין את התופעה גם אם היא קיימת וגם אם היא לא קיימת.

זאת אומרת זה כמו כשמעלים את מס ההכנסה לסכומים בלתי סבירים, יש יותר העלמות מס, באותו רציונאל. אם היום האנשים הצדיקים שיושבים ולא עושים את זה – ויש כאלה. תתארו לעצמכם שיש גם כמה שפועלים לפי חוק, עם כל הכבוד לאות הקלון ששמים פה על כולנו. שמענו חקירה אחרת. 10 שנים.
עידית ליבוביץ
שלושה כתבי אישום שנה שעברה כנגד מתווכים.
יאיר דוד
כן? מאה אחוז, מצוין, שלושה. אז אדוני מבין על מה אנחנו מדברים. 100 לשכות, מאות אלפי, עשרות אלפי עובדים ושלושה כתבי אישום.
עידית ליבוביץ
שלושה שנה שעברה, ארבעה בשנה שקודם.
היו"ר אלי אלאלוף
התפקיד של העמותה שלכם הוא גם לפקח?
יאיר דוד
לא, אני אסביר מה היא העמותה שלנו. אדוני שאל קודם, אז לא נתתי תשובה מלאה, אני מבקש להשלים. העמותה היא עמותה שבעצם התאגדה במטרה לנסות ולהביא את הבעיות או את ההתנהלות באופן מרוכז מול הגורמים שאנחנו עובדים מולים. אין להם שום התנהלות כספית או אחרת. התקנון שלה זה בעצם לאחד את הדברים שמאחדים את ארגון המעסיקים ואת ארגון החברות האלה שפועלות היום לפי חוק שירות התעסוקה.

אגב, אני רוצה לומר עוד משהו. מדברים פה על תקנות. הרי החוק, המחוקק הראשי, לא מחוקק המשנה, קבע ואנחנו רק מיישמים עכשיו את תקנות המשנה, שעמלה זה דבר שמותר וצריך, כי הוא חלק מהתהליך הזה.
קריאה
שאפשר לקבוע.
יאיר דוד
כן. לא, זאת אומרת זה לא משהו שאיזה שר הזוי החליט פעם שאולי צריך. כנסת ישראל החליטה שהדבר הזה הוא דבר שצריך להיבחן מעת לעת.
נעה בן שבת
שניתן לקבוע אותו, הוא לא חייב לקבוע אותו.
יאיר דוד
אני לא אומר, אבל הוא קבוע בחקיקה ראשית, נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה מרוויח עובד כזה בממוצע, 800 דולר לחודש?
יאיר דוד
אז אני אסביר. בעניין הזה אני אתן סקירה קצרצרה ברשות אדוני. הרי הנושא הזה גם נדון בבית המשפט העליון בנושא של האם חוק שעות עבודה מנוחה חל או לא חל עליהם, ואני חושב שזה אחד מפסקי הדין היחידים שיש להם גם אלמנט סוציאלי, שהוא לא בהכרח רק משפטי, של בית המשפט העליון. פסק דין יולנדה גלוטן קבע שבעצם אם אנחנו נחיל את חוק שעות עבודה ומנוחה על העובדים האלה, חלק גדול מאד מהאוכלוסייה לא יוכל להשתמש היום בעובדים הללו כשיצטרכו לשלם. כי לפעמים יש עבודה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שאלה פשוטה. איבדתי את הקשב. מרוויחים 800 דולר?
יאיר דוד
אז זו התשובה. אז התשובה היא שחוק שכר מינימום חל עליהם ובעצם לא החילו את חוק שעות עבודה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זאת אומרת שזה 5,000 שקלים?
קריאה
לא, פחות הניכויים המותרים זה 4,100, 4,200 שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
4,100 שקלים כפול 12, זה 50,000 קרוסו מודו בשנה. אתם אומרים שיש כאלה שמשלמים לתיווך הזה עד 10,000 דולר.
ירון בן גרא
הם אומרים את זה. אנחנו לא מכירים את זה. אנחנו מדברים על - - -
עידית ליבוביץ
יש מקרים שבממוצע לוקח לעובד בין שנה לשנתיים להשיב את הסכומים, כיוון שמן הסתם לא את מלוא השכר הוא שולח לצורך ההלוואה. הרי חלק מהכסף הוא גם כדי לכלכל - - -
יאיר דוד
זה לא מוכח בשום מקום. זה אמירות בעלמה.
עידית ליבוביץ
ולכן עובדים שמראים לנו את התשלומים שהם מ - - -, מראים באמת תקופה של בין שנה לשנתיים של שעבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה שוק עבדים. כן, בבקשה, אדוני.
יריב שוריאן
בוקר טוב, אני יריב מעמותת אחיעוז.
היו"ר אלי אלאלוף
מה תפקידך?
יריב שוריאן
אני בעלים של לשכה, תאגיד, שנקרא מקום לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
ובעמותה מה אתה עושה?
יריב שוריאן
אני יושב ראש העמותה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
יריב שוריאן
מאד נחמד לשמוע פה מנטרות ממוחזרות מכל הגורמים וזה בסדר. לי רק חשוב לבוא ולשים את הדברים ככה על השולחן, על פני השטח.

אני יכול להגיד לך, אני מתחיל את הבוקר שלי כל יום בשעה חמש וחצי בבוקר. אנחנו עובדים מסביב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מפחיד. אני - - -
יריב שוריאן
לא, רגע, אני פה לא בשביל להטיל אימה על אף אחד, חלילה.
היו"ר אלי אלאלוף
לעניין.
יריב שוריאן
לעניין. אנחנו הם אלה שהמדינה בחרה לשים בפרונט, לטפל בכל האנשים הסיעודיים. זה שמנסים לצייר אותנו פה כאנשים שיושבים במחשכים וסופרים כספים מבוקר עד ערב, נחמד ויפה. אני יודע מה אני נתתי מבחינת הבריאות שלי לטובת התחום הזה. אני 17 שנים בתחום הזה. 17 שנים בתחום הזה. אני יודע איזה מחיר אישי אני משלם, איזה מחיר בריאותי אני משלם ואיזה מחיר המשפחה שלי משלמת כדי שאני אוכל לתת שירות לאנשים שברגע החיים שלהם מתהפכים.

אני יכול לספר לך על דוגמאות אישיות בתוך המשפחה שלי, יש לי אבא סיעודי ויש לי אח שהפך להיות סיעודי מהרגע להרגע, בשיא תפרחתו, בגיל 50, ועוד 1,500 מטופלים שאני נותן להם ביום יום שירות. אין לנו רגע דל. המדינה באה וזרקה את הכל לפתחנו ואמרה אתם תעשו סדר בתחום הזה. אתם תרשמו את כל המעסיקים. אתם תרשמו את כל העובדים. אתם תתנו להם את הוויזות, אתם תארגנו להם את ההיתרים, אתם תפקחו, אתם תדאגו. אם יש עובד חולה הוא לא הולך לקו לעובד, הוא בא ויושב אצלי בלשכה. אני צריך לתאם לו תור כדי לעשות C.T לפני כריתת שד וסרטן בשחלות ואני צריך להטיס אותו לחו"ל או לדאוג שהכבודה שלו, אחרי שהוא נפטר פה בארץ בגלל הזנחה רפואית כזו או אחרת, תגיע לילדים שלו. ולדאוג שהתנאים הסוציאליים מהמעסיק יגיעו ליתומים בחו"ל.

זה נחמד לצייר אותנו כסוחרי עבדים. זה מנטרה שפוגעת בלב ליבה של העשייה שלנו. אתה מוזמן, אדוני יושב הראש - - -
היו"ר אלי אלאלוף
וכולם כמוך?
יריב שוריאן
אני מאמין שכן. התחלנו 450 לשכות. לפני 2008 היינו 457 לשכות. התחלנו ערב הנוהל לשכות פרטיות 148, נכון להיום יש 101. נסגרו 40 ומשהו לשכות, לא כולן בגלל הליך משפטי כזה או אחר. רובן נסגרו או סגרו בגלל אי היכולת הכלכלית לעמוד במטלות. אני לדוגמא לא מעסיק אף עובד זר, אני מעסיק צוות של 17 עובדים. אני נותן למדינה 560,000 שקלים ערבות בנקאית, על מה? השד יודע מה. מתוך ה-560,000 שקלים האלה שנתתי לחברת הביטוח, נכון לאחד לחודש בדקתי כמה יתרה נשארה. נעלמו משם 150,000 שקלים. הפסדת. כאילו השקעתי את הכסף הזה בבורסה דרך חברת הביטוח, הפסדתי כסף, 150,000 שקלים.

זה בא לידי חשבון אצל קו לעובד ואצל שריי ואצל הגברת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא הבנתי מה הקשר.
יריב שוריאן
סליחה, אנחנו נותנים ערבות בנקאית על פי חוק שירות התעסוקה לקדם את הלשכה. כל לשכה לפי הגודל שלה. הערבות הבנקאית הזו עולה לנו כסף. הערבות הבנקאית הזו, אני גיליתי שכשאני מבקש מחברת הביטוח, הערבות הזו נשחקת כי הם משקיעים את הכספים. זה כסף שהם יכולים. הם נותנים לי דף נייר ואומרים לי לך עם זה לרשות ההגירה והאוכלוסין, תגיד שיש לך ערבות בנקאית. יופי. על הערבות הזו במשך שש שנים אני הפסדתי 150,000 שקלים. זה בא לידי חשבון בתחשיב של רשות ההגירה, של קו לעובד? היא זו שהטלפון שלה זמין 24 - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו לגבי העניין. בואו נחזור לתקנות. מה ההמלצות שלך?
יריב שוריאן
מה ההמלצות שלי? אם אתה שואל אותי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
יריב שוריאן
העובד לא צריך לשלם שקל לפני כניסתו לארץ. עובד מקבל ממני פה שירות בארץ. תראה, אנחנו עובדים עם שתי אוכלוסיות מוחלשות. אחת זה הקשישים, השנייה זה העובד הזר. המדינה מדירה את ידיה מהנושא. לא מוכנים לתקצב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתה רוצה - - -
יריב שוריאן
אני רוצה - - -
יאיר דוד
תן לי רגע שנייה.
יריב שוריאן
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
תן לו, תשלים אותו. אני רוצה לשמוע ממך אדוני יושב הראש. מה אתה מבקש?
יריב שוריאן
אוקיי, בילטראלי. תעשו בילטראלי. שהמדינה תיקח על אחריותה. תשמע, אני מראיין עובדים יום יום. יום יום. אני יודע כמה אמוציות, כשאני מראיין עובד מהודו, שהאנגלית שלו היא קלוקלת וכל רגע נופל קו האינטרנט ולפעמים בשביל לראיין ארבעה או חמישה עובדים אני משקיע שבע או שמונה שעות עבודה במשרד, בשביל לראיין ארבעה חמישה. כשאני לא יודע אצל הגברת אורטל מי מהם בסוף יעבור או לא יעבור, כי בסוף הוא יכול ליפול על איזה שהוא מסמך כזה או אחר. הוא יכול גם להתחרט.

אנחנו עובדים ואנחנו מחזיקים את כל תחום הסיעוד בארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם חייבים להתחיל את כל התהליך של המיון ובחירת העובד רק אם יש בקשה. אתם לא - - -
יריב שוריאן
רוב ההשמות שאני עושה הן בתוך הארץ, דרך אגב. 70% מההשמות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני שואל שאלה פשוטה, כי באמת כולנו סובלים מזה כשמחפשים עובד זר. אף אחד לא מתכנן שמישהו יהיה במצב שיהיה לנו זמן לתכנן את הבאת העובד הזר.
יריב שוריאן
ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אני אומר, האם אתם לא יכולים לבנות מאגר של עובדים זרים, שלפי הצורך תזמינו משם?
יריב שוריאן
אני אסביר. תלוי מאיזו מדינה. ממדינת הודו לדוגמא, אני כבר קרוב לחמישה חודשים לא הצלחתי להביא עובד אחד. למה? שינו שם את הנהלים. אין עובדים כרגע שיש להם הכשר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי שינה את הנהלים?
יריב שוריאן
בנוהלי הגיוס וזה בסדר.
אורטל אלבז
אתה מדבר על סרילנקה, לא על הודו.
יריב שוריאן
לא, לא, אני מדבר על הודו. גברתי, יש לי חברת כוח אדם בהודו, שאני עובד איתה. אין להם עובד אחד שקיבל - - -
אורטל אלבז
אז אני אסביר.
קריאה
אתם החלטתם שזה יהיה אחיות, פתאום החלטתם שזה רק אחיות.
יריב שוריאן
אני הבאתי רק אחיות, שזה בסדר.
קריאה
את רוצה שאני אראה לך מסמך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתה מדבר אתה גם חייב להגיד את שמך בבקשה, אבל בינתיים בו תסיים את דבריך.
הילה קפלן-רענן
אני אסביר כשהוא יסיים.
יריב שוריאן
אנחנו הרי כפופים גם לנהלים שמשרד הפנים הטיל או בשיתוף פעולה עם משרד החוץ. אם זה בפיליפינים, בפיליפינים המערך הוא יותר מוסדר. ההכשרה נעשית על ידי המדינה, גוף שנקרא P.O.E.A או תסבה, הם אלה שעושים את ההכשרה לסיעוד ואת הפיקוח על כל ההכשרה. ולכן הקונסוליה במנילה יותר קל לה, כי היא יודעת שעובד מגיע עם תעודה מטעם המדינה, מטעם מדינת הפיליפינים, היא יודעת שהוא עבר הכשרה. היא לא חייבת להיות אח או אחות ובדרך כלל בגלל מבנה המשפחה הפטריאכלית, כל עובד כזה או אחר בפיליפינים יש לו אישור כזה או אחר בטיפול באבא או באמא, בסבתא, בדוד.

לגבי הודו, נכון, יש הרבה זיופים. מה לעשות, אין לנו את האפשרות וגם למשרד החוץ קשה מאד לבוא ולאכוף מי אכן עושה הכשרה, אם באמת המשרד שהם הביאו, בדקו את התעודה, אכן ביצע הכשרה. היום עשו הסדרה. יש מספר מצומצם של חברות הכשרה שעושות את ההכשרה, מאושרות על ידי הקונסול אדון זיו וזה עובד. עדיין לא הגיעו לפתחנו נתונים על עובדים כי הם עדיין לא סיימו את הקורס ואת כל האישורים של הקונסוליה.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד החוץ עושה מיונים ראשונים?
אורטל אלבז
אני אסביר.
יריב שוריאן
הוא לא עושה מיונים, הוא עושה בדיקות ראשוניות לגבי מהימנות המסמכים של העובד, לגבי זה שהוא לא השאיל או גנב זהות של מישהו אחר ומניעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל למי שיש הזמנה מהארץ.
יריב שוריאן
לא, עדיין אין הזמנות.
אורטל אלבז
רגע. אני יכולה להסביר את הנקודה הזאת?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אורטל אלבז
בגלל שגם עלינו על זיופים קשים של גניבת זהויות של נפאלים, שגונבים זהויות של - - -
יריב שוריאן
מהודו?
אורטל אלבז
מהודו, כן. שמגישים דרכונים מזויפים של הודו, אבל הם נפאלים, בגלל שהשמיים עם נפאל סגורים. אז מה שעשינו זה כזה דבר. במקום שהנציגות תקבל את ההברקה מראש מלשכת הפנים - - -
יריב שוריאן
אתם תמיינו את העובדים.
אורטל אלבז
מלשכת הפנים ובדיעבד, מה שאנחנו עושים זה שקודם כל הקונסול בודק את כל הניירת שצריכה להיות ואת כל הקריטריונים ורק לאחר שהקונסול מאשר שהניירת תקינה, העובד כשיר - - -
יריב שוריאן
רק אז אנחנו יכולים לראיין ולבחור מביניהם.
אורטל אלבז
רק אז נותנים אוקיי לכם - - -
יריב שוריאן
לא, לחברות שם, ואנחנו עובדים מולן.
אורטל אלבז
לעשות את ההברקה של לשכת ה - - -
יריב שוריאן
ברור, ברור. בסדר - - -
אורטל אלבז
זה השינוי הגדול.
יריב שוריאן
אנחנו עדיין לומדים את הנוהל הזה מול הודו וסרלינקה. מול הפיליפינים זה עובד הרבה יותר מסודר, אבל בסדר, זה מבורך. מבורך הדבר. זה עושה גם לנו חיים קלים, רק כרגע זה נמצא באיזה שהוא שלב של צוואר בקבוק.
אורטל אלבז
זה מפחית את עוגמת הנפש למשפחות בסך הכל.
יאיר דוד
כבוד יושב הראש, הייתי מבקש רק להשלים.
היו"ר אלי אלאלוף
שנייה. יש לי קרוב משפחה. אצל המרוקאים אם אני לא אגיד שלום אני אחטוף.
יאיר דוד
ברשות כבוד יושב הראש, אדוני אמר לי שהוא יאפשר לי להשלים. אני אומר כך, אין ספק שצריכה להיעשות פה עבודה כללית שאנחנו הובלנו, או לפחות תרמו לכך שהיא תיעשה. המדינה הצהירה גם בבג"ץ וגם בבית המשפט המחוזי, שבכוונתה לעשות עבודה כללית כדי להסדיר את הנושא של התקציב.

ההצעה כרגע היא מאוזנת והיא מדברת על שנתיים שבמהלכם תיעשה בדיקה בין היתר גם בנושא הבילטראלי, גם בנושא של התקציב בכללותו. אנחנו נגיש תחשיב של רואה חשבון מטעמנו ויינתנו תשובות ואנחנו נשמע להעביר לכם את התחשיב הזה. אנחנו התקשרנו למשרד רואה חשבון, שייתן תשובות אחת לאחת כמה עולה לנו היום לתפעל את כל הדברים שנאמרו פה על ידי האנשים, כדי שנכסה את ההוצאות ויהיה לנו איזה שהוא רווח מינימאלי. כי הרי אתם לא רוצים לסגור לנו את האוויר, וכדי שלא תהיה מוטיבציה לעשות שום דבר אחר.

ולכן ההצעה שלנו, אדוני - - -
נעה בן שבת
אבל אני מבינה שמשרד העבודה פנה לאיזה חברה - - -
יאיר דוד
כן, חברת עתליה פנתה אלינו, זה בדיוק מה שרציתי לדווח. קיבלנו כבר פנייה. אני לא יודע אם זה בעקבות הבג"ץ או לא בעקבות הבג"ץ ואנחנו מברכים על כך. יש כרגע חברה חיצונית שהתקשרה עם משרד האוצר, כך לפחות נמסר לנו - - -
נעה בן שבת
משרד העבודה.
יאיר דוד
משרד העבודה. אנחנו מברכים על כך. כבר הוזמנו לישיבה איתה. אנחנו נשמח לבוא ולהציג. אין לנו בעיה לשנות את הדברים. אנחנו מבקשים בשורה התחתונה לאשר את התקנות ובמסגרת השנתיים הללו אנחנו נביע את דעתנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, אני רוצה - - -
קריאה
אני מנסה להבין - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רק שנייה גברת. מי הבוס של כל המערך הזה? איזה משרד?
הילה קפלן-רענן
מי שאחראי על ה - - - זה משרד העבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תלוי. ו - - - אם משרד החוץ, אם משרד הפנים, מי עושה את זה, אתם?
קריאה
רשות ההגירה.
הילה קפלן-רענן
משרד העבודה צריך לקבל את הסכמת שר הפנים ולהתייעץ עם שרת המשפטים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי מוביל את זה?
אורטל אלבז
מי מוביל מה? את ההסכמים?
קריאה
לא, הוא שואל לגבי כל הניהול של התחום. מי מאגד את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יכול לעזור לי בזה שאני אשאל לבד. אני רוצה להבין, אני כרגע גיליתי משרד החוץ, משרד הפנים ומשרד העבודה ואני רואה משרד המשפטים רק שותק, אבל הוא לומד - - - אני רואה פה את שי. הוא לא בה במקרה, הוא בא בטובה. זאת אומרת יש פה ארבעה משרדים. מי המשרד המוביל?
שי סומך
אני רוצה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן בבקשה, שי.
שי סומך
באמת יש ארבעה משרדים, אבל כל הנושא של ההסכמים הבילטראליים נעשה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שי סומך ממשרד המשפטים. סומך. כל העיראקיים זה אותו דבר. זה קצת הומור. קצת. מנסים. זה לא מוצלח תמיד.
שי סומך
אז כל הנושא של הסכמים הבילטראליים בכל הענפים נעשה בשיתוף בין כמה משרדים. זאת אומרת יש ועדה בין משרדית שהוקמה מכוח החלטת ממשלה משנת 2010, שנמצאים שם נציגים של כל המשרדים הרלבנטיים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי יושב ראש הוועדה הזאת?
אורטל אלבז
מנכ"ל רשות האוכלוסין.
שי סומך
מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה.
היו"ר אלי אלאלוף
והיא מתכנסת?
שי סומך
היא מתכנסת. היא ממליצה, יש המלצות על הסכמים בילטראליים, לגבי כריתת הסכמים בילטראליים, לגבי כל הנושא של המיסוי שנעשה עכשיו בנפאל ובסרילנקה וגם בענפים אחרים.
קריאה
יש פרוטוקולים לוועדה הזאת?
קריאה
כן.
שי סומך
זה דיונים פנימיים. זאת אומרת יש הרבה מאד עבודה בין משרדים, שגם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה הפרוטוקול הזה חייב להיות פנימי?
שי סומך
כי יש את חוק חופש המידע ויש הוראה לגבי פרוטוקולים פנימיים. אדוני, יש לפעמים דברים רגישים שנאמרים שם, דברים שקשורים למשא ומתן עם מדינות אחרות, שמטבע הדברים אי אפשר להוציא אותם החוצה. בכלל, יש תפיסה כללית לגבי דיונים פנימיים שאם בדיונים פנימיים אנשים יידעו שזה ייצא החוצה, אז יכול להיות שהם יחשבו פעמיים מה להגיד לפני הדיון ומה הם יגידו אחרי הדיון ומה בתוך הדיון. זה תורה שלמה, התורה של הדיונים הפנימיים. אבל כאן יש ממש סיבה טובה, כי יש כאן עניין של יחסי חוץ. אנחנו לא מדווחים על משאים ומתנים עם מדינות אחרות.
אורטל אלבז
אבל כמובן אם אדוני ירצה לקבל את הפרוטוקולים, אז הוא יכול.
היו"ר אלי אלאלוף
אני כמו הציבור. אני סומך עליכם. אתם תדווחו ללשכה המשפטית וליועץ המשפטי. - - - יושב ראש הוועדה, מי הוא?
שי סומך
מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה.
היו"ר אלי אלאלוף
מנכ"ל רשות האוכלוסין אחראי לתיאום בין המשרדים?
נעה בן שבת
אבל הוא אחראי לעניין ההסכמים הבילטראליים, אבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא רק.
שי סומך
גם בתחומים אחרים יש הרבה מאד עבודה בין משרדית. בכל התחומים יש עבודה בין משרדית. הוועדה הזאת מטבע הדברים גם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו נרצה להזמין אותו לישיבה הבאה באופן אישי.
שי סומך
הוא התחלף. אולי באמת צריך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ניקח אותו מהמדרגות, נתפוס אותו.
שי סומך
אמנון בן עמי, יש לו הרבה מאד זכויות בכל מה שקורה - - -
שריי גבאי-נוראיל
אמנון שמואלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז נזמין את מי שממלא מקום. אנחנו נרצה לשמוע.
קריאה
מי ממלא המקום?
שריי גבאי-נוראיל
אמנון שמואלי.
היו"ר אלי אלאלוף
יש פה שאלות ללשכה המשפטית, לייעוץ המשפטי. כן, בבקשה, שי.
שי סומך
לגבי התקנות. אני חושב שהתקנות הן מאוזנות, הן עומדות, אני חושב, בסטנדרטים הבין לאומיים. לפי אמנות ה-ILO, אני לא זוכר את מספר האמנה, אפשר לאפשר גבייה של דמי תיווך סבירים.
קריאה
יצאה עכשיו אמנה חדשה ששם כבר אין את ה - - -
שי סומך
אני לא יודע אם ישראל היא חלק ממנה. כרגע לפי המצב היום אפשר לגבות דמי תיווך סבירים. אלה דמי תיווך סבירים, הם באותו סטנדרט גם שהיה לפני כמה שנים בזמנו, מיד אחרי חקיקת החוק. אני מצטרף לבקשה של העבודה לאשר אותן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב לדעת. כמה זמן אמורה לקחת הבדיקה שהם עושים?
הילה קפלן-רענן
אנחנו התחייבנו לעשות את זה עד שנתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
הבדיקה תיקח שנתיים?
הילה קפלן-רענן
עד שנתיים. אנחנו ביקשנו שהוראת השעה תעמוד בתוקף עד תקופה של שנתיים ולאחר מכן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שנתיים בדיקה?
הילה קפלן-רענן
עד אז צריכה להתקבל החלטה כבר. כלומר צריך להתקין - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו נקבל החלטה על עיוור?
הילה קפלן-רענן
לא, כמובן שזה עניין שהוא בהתבסס על הבדיקה הכלכלית שנעשה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה אנחנו נאשר, המשך שנתיים, בלי לדעת?
הילה קפלן-רענן
מדובר בהוראת שעה שתעמוד בתוקף שנתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
את יודעת כמה בדיקות אנחנו עשינו בפרק זמן הרבה הרבה יותר קצר, בחודשים בודדים? אתם שנתיים? איך אתם רוצים לקבל החלטה?
הילה קפלן-רענן
לכן ביקשנו שהוראת השעה תעמוד בתוקף לשנתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
נו אז מה, אבל תוקף בשנתיים לא באותם המספרים.
הילה קפלן-רענן
לא הבנתי את ההערה.
היו"ר אלי אלאלוף
המספרים הם שונים.
הילה קפלן-רענן
אנחנו אומרים שאנחנו ביקשנו לחדש את הוראת השעה שהייתה קיימת עד שנת 2010.
היו"ר אלי אלאלוף
על אותם מספרים, על אותם סכומים?
הילה קפלן-רענן
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
את שמעת את מה שאומרים האנשים פה?
הילה קפלן-רענן
שמענו.
היו"ר אלי אלאלוף
נו, וזה משכנע אותך? לא משכנע אותך טיפה, ההיגיון? - - - ו-70 שקלים לחודש במשך X שנים, זה לא - - -
נעה בן שבת
נדמה לי שהלשכות הפרטיות פה מעוניינות בסכומים שמדובר בהם כרגע בהוראת השעה.
יאיר דוד
אנחנו לא מעוניינות, אנחנו מסכימים כרגע, כדי שישחררו את הפלונטר בשלב זה. אנחנו סבורים שצריך לעדכן - - -
נעה בן שבת
אבל אדוני - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ומה, ונחכה שנתיים? אתה מוכן לחכות שנתיים?
יאיר דוד
אין לי ברירה. אז עדיף שלא תהיינה תקנות בכלל? זה המצב המשפטי.
נעה בן שבת
אולי גם נזכיר שבשנת 2011 באמת לא ארכו התקנות הקודמות בגלל שלא היה תחשיב. זאת אומרת היו שבע שנים לבדוק ולעשות את התחשיב, לעשות את ההערכות.
יאיר דוד
אנחנו מאמינים שאנחנו נצליח לשכנע את הגורם המקצועי. אדוני, במהלך הבדיקה הזאת, אנחנו מאמינים שנצליח לשכנע את הגורם המקצועי, שככל שהתקנות אלה ימשיכו ויחליטו מי ישלם אותן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות הישנות לא היו צמודות למשהו?
יאיר דוד
לא.
הילה קפלן-רענן
הן היו בערך שכר מינימום חודשי באותה תקופה. זאת אומרת זה גילם פחות או יותר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כן, אבל בינתיים שכר המינימום השתנה, אז למה שלא נשנה בהתאם לזה?
יאיר דוד
עלה, נכון.
הילה קפלן-רענן
כי אנחנו החלטנו שאנחנו מעוניינים להחזיר את הוראת השעה, בדיוק מכל הסיבה שהזכרתי, שכן היינו מעדיפים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, יש פה גבול כמה אפשר להתעלל באנשים ובמערכות. אם בזמנו התקנות אפשרו גביית כסף בסכומים מסוימים, צמודים לשכר המינימום, למה שלא תמשיכו עם אותו מצב של הצמדה לשכר מינימום?
הילה קפלן-רענן
זה לא בדיוק היה הצמדה, זה היה סכום שפחות או יותר גילם את שכר המינימום באותה תקופה, אבל אנחנו חושבים שהסכום הזה כרגע, לתקופה של שנתיים, יוכל להמשיך לעזור ללשכות הפרטיות לממן את הפעילות שלהן ומצד שני ליצור איזה שהוא איזון לעומת הטענות שעולות פה מצד קו לעובד.
יאיר דוד
מה עם מדד לפחות? מדד אדוני, הצמדה.
נעה בן שבת
סליחה רגע, הסכום הזה הוא כן סכום מוצמד. אני רוצה להסביר את המנגנון. יש לנו את הסכום החוזי, התשלום החוזי שדובר על כך בשנת-. אנחנו מדברים על סכומים שהם כן קיבלו על מדד. ה-3,600 שקלים שמדובר בהם היום ולא ה-3,400 שקלים שדובר בהם בשנת 2010.
יאיר דוד
זה היה - - -
נעה בן שבת
אני רואה רק מהפרוטוקולים. אז דובר על סכום של 800 דולר לחודש - - -
יאיר דוד
סליחה, אבל העובד שלי, הצמדתי לו את שכר המינימום, הוא מקבל היום 5,000 שקלים.
נעה בן שבת
אתה עשית כל מיני דברים, אז דובר על 3,479 ואני קוראת מאחד לאוגוסט 2011.
יריב שוריאן
כן, גם אז לא היינו צריכים לדאוג לויזות שלהם.
נעה בן שבת
3,479 שקלים. אנחנו מדברים על אותו מנגנון של התשלום החוזי שיכולה לגבות הלשכה הזרה, אותו סכום בניכוי התשלומים שגבתה הלשכה הזרה ואנחנו מדברים בעצם על אותו מנגנון. אז אני לא מבינה למה אתה אומר שאין הצמדה למדד.
יאיר דוד
אז אני אסביר. כבוד יושב ראש הוועדה - - -
נעה בן שבת
אבל למה אתה אומר שאין הצמדה למדד?
יאיר דוד
אני אסביר.
נעה בן שבת
זו טענה שאינה נכונה.
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל אני מברך את חברתי שהגיעה לוועדה, חברת הכנסת מיכל רוזין. ברוכה הבאה.
יאיר דוד
אני רק רוצה להשיב לשאלה שנשאלה פה. ראשית אנחנו לא יודעים ממה היום. אנחנו קיבלנו תקנות שמדברות על סכום ואם יש מישהו שהצמיד משהו, אבל אני כן רוצה להתייחס - - -
נעה בן שבת
לא, הן לא מדברות על סכום, סליחה.
יאיר דוד
שנייה. על סכום - - -
נעה בן שבת
סליחה. התקנות לא מדברות על סכום. לא מופיע פה מספר בתוך התקנות. לא מופיע.
יאיר דוד
אז נאמר לנו - - -
נעה בן שבת
התקנות מפנות לסכום שקיים היום בתקנות והסכום הזה הוא אכן מתעדכן. זה לא נכון להגיד שאנחנו מדברים על סכום שלא - - -
יאיר דוד
אז שנייה. אז ראשית תודה לך על ההברה. זה חדש לנו לפחות. אבל אני רוצה רגע לומר וכן להתייחס מהמקום שבו יושב ראש הוועדה דיבר. הרי אני לא משלם לעובד שלי את אותו סכום כמו ששילמתי לו לפני 10 שנים. כי אז שכר המינימום באמת היה 3,400 או 3,500, או 3,600 שקלים. היום למעלה מ-5,000 שקלים. למה היום, אפילו ברמה הכי בסיסית, ואני אומר עוד פעם, אנחנו לא רוצים כרגע ושאל אותי יושב הראש. אני לא רוצה שיהיה פה מצב שאנחנו לא מסכימים על הסכום ובגלל זה הם לא יאריכו את התקנות שוב פעם. אנחנו נבלע את ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לסכם.
שריי גבאי-נוראיל
אני רק רוצה במילה אחת להגיד. הלשכות פה כל הזמן מתייחסות למטלות שמוטלות עליהן, שמצריכות מהן לגבות יותר כספים. אנחנו יודעים שרשות האוכלוסין עשתה גם המון צעדים לייעל עבור הלשכות את התהליכים. נלקחו מהן כל מיני משימות שהן היו עושות אותן בעבר.
יאיר דוד
איזה?
שריי גבאי-נוראיל
למשל היחידה לרישיונות עובדה שהקמנו, שהיום במקום להגיע עם המטופל ולדאוג לו פיזית - - -
יריב שוריאן
לא, המטופלים היו הולכים לבד. היום אני מחזיק אדם וחצי במשרד לעשות את זה.
שריי גבאי-נוראיל
אז אוקיי, אז אז לא עשיתם את מה שאתם - - -
קריאה
הנה, אתם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני שוב חוזר - - -
שריי גבאי-נוראיל
עוד נקודה אחת שאני חייבת לציין. אם אכן הלשכות הפרטיות זה גוף כל כך לא כלכלי, כמו שהם מציגים פה, מדוע יש אצלנו כרגע עומדים ממתינים 70 לשכות שמעוניינת לקבל רישיון של לשכות חדשות?
יריב שוריאן
שיכורים לא חסר.
שריי גבאי-נוראיל
כנראה שזה כן עסק משתלם.
יריב שוריאן
שיכורים לא חסר. ואיך מ-450 נהיו 100? בואי תסבירי את זה. למה את לא מסבירה את זה?
שריי גבאי-נוראיל
אני אגיד לך איך. אלף בגלל הפרות מאד קשות של אותן לשכות, חלק מאד - - -
יריב שוריאן
50 כתבי אישום הגשתם?
שריי גבאי-נוראיל
הרבה, חלק גדול מהן - - -
יריב שוריאן
מרגע שהתחיל החוק 50 כתבי אישום?
שריי גבאי-נוראיל
חלק מהן היו לשכות קטנות, שלא עמדו בכל מיני-. זה גם נכון, אבל גם חלק גדול בגלל ה - - -
יאיר דוד
אז בואי נקרא לילד בשמו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש, זה לא התפקיד שלנו פה. יש כמה שאלות ליועצת המשפטית, בבקשה.
נעה בן שבת
רציתי לשאול, גם היום גם הלשכה הזרה לא אמורה לגבות יותר מהתשלום החוזי. האם אתם אוכפים, האם אתם בודקים את הנושא הזה לגבי הלשכות הזרות או בכלל זה לא נאכף?
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו בודקים, כפי שהם אמרו, עד כמה שניתן.
נעה בן שבת
סליחה רגע, בשנים שבהן ההוראה הייתה בתקוף, משנת 2006 עד שנת 2010, האם זה שהיה קבוע סכום, האם זה פתר את הבעיות? האם הסכום שאפשרו ללשכות באמת הקטין את סכום הגבייה שנגבה שלא כדין? האם בעצם המנגנון הזה, הטענה תנו לנו לגבות כדין ואז לא תהיינה טענות על גביות שלא כדין - - -
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו יודעים שדמי תיווך תמיד נגבו, גם בתקופה ההיא. תמיד היו דמי תיווך. להגיד בדיוק כמה, קצת קשה לנו, כי הרבה מהן במחתרת ואנחנו לא באמת יודעים מזה, אבל אנחנו יודעים שזה לא פתר במאה אחוז את הבעיה. בכלל לא.
נעה בן שבת
משרד העבודה, אני רוצה לשאול האם אתם שללתם היתרים מלשכות פרטיות בשנים האחרונות, לא ברמה הפלילית של כתבי אישום?
הילה קפלן-רענן
לא, אנחנו לא שוללים.
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו מטפלים בזה. אכן נסגרו לשכות מהסיבה הזו. לא הרבה.
נעה בן שבת
כמה?
שריי גבאי-נוראיל
אני לא יודעת להגיד כרגע, אני אוכל לבדוק ולהודיע.
יאיר דוד
בודדות.
קריאה
יש אכיפה.
נעה בן שבת
לכאורה המנגנון שמציגות התקנות הוא מתקנון שגובים את הסכום שקבוע כתשלום חוזי, בניכוי תשלומים שגובה הלשכה הזרה. זאת אומרת סך הכל הסכומים צריך להיות אותם לא יותר מ-3,688 שקלים. אם אנחנו לא יודעים, אם אין פיקוח על הלשכה הזרה, אז מה המשמעות של כל אותם ניכויים שבאמת דובר? אם לכאורה, לפי מה שעולה מהדברים, הכל פרוץ בלשכה, אז - - -
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו לא אמרנו שהכל פרוץ. אנחנו כן אומרים שאנחנו יודעים שהלשכה הזרה פועלת, עושה איזה שהוא שירות והיא צריכה לקבל את העמלות שלה עבור השירות הזה ולכן אנחנו כן תמכנו בכל העניין הזה. להגיד היום בפועל, שוב, כמה נגבים כספים לא חוקיים, אנחנו לא יודעים להגיד ולכן אנחנו גם לא יודעים לעשות את התחשיב הזה. אז זה סכום שמצאנו שהוא סביר.
אורטל אלבז
אני יכולה להוסיף?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אורטל אלבז
אני רוצה לומר שאפשר לעשות את הבדיקה הזאת, זה לא דבר שלא ניתן לעשות את זה, באמצעות הקונסול בשגרירות, שיכול להעביר תחשיב לעלות. לדוגמא כחלק מה-3,600 שקלים, למשל מכלילים הוצאות רפואיות, שעובד צריך ללכת ולהיבדק אצל רופא ולהציג דו"ח רפואי. נתונים כאלה אפשר לבדוק, זו לא בעיה. כמו למשל כמה עולה לעשות תרגום נוטריוני, או לאמת מסמך ציבורי. אלה דברים שאפשר לבדוק אותם, שהקונסולים שלנו בנציגויות יכולים לבדוק ולהעביר תחשיב.
היו"ר אלי אלאלוף
ולהעביר את זה ישר לרואה החשבון של משרד העבודה.
אורטל אלבז
כן, להעביר את זה למי שזקוק לקבל את המידע הזה. כי ה-3,600 שקלים האלה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה רעיון נפלא, אז תעשו את זה.
יריב שוריאן
רגע, אבל את תדעי גם לכמת את הזמן שהייה שלו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע.
יריב שוריאן
ניו דלהי לדוגמא. חודש או חדש וחצי המתנה לקבלת דרכון. גם את זה צריכים לקחת בחשבון.
אורטל אלבז
צריכים להתחלק הרי בינך לבין הלשכה הזרה. בכל מקרה צריך לבדוק את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני יושב הראש, אתם גם מנהל ישיבות לפעמים?
יריב שוריאן
קטונתי.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. אתה גם ודאי מנהל כיושב ראש.
יריב שוריאן
אה, בחלק אלוהים שלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה ודאי רוצה סדר, לא? תסיימי בבקשה.
אורטל אלבז
סליחה רגע, הסכום הנ"ל, ה-3,688 שקלים צריכים להתחלק בין הלשכה הזרה ללשכה הישראלית. זאת אומרת שבכל מקרה אנחנו חייבים לעשות איזה שהוא חישוב כדי לדעת כמה הם גובים וכמה כאן גובים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. מיכל, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
טוב, אני רוצה להגיד כמה נקודות. קודם כל במסגרת תפקידי בכנסת הקודמת כיושבת ראש ועדת עובדים זרים, הרחקתי עד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא לקחת עוד ועדה כזאת?
מיכל רוזין (מרצ)
כי החליפו אותה והפכו אותה לוועדת שקיפות, בהסכמת הקואליציה וחלק מהאופוזיציה. החליטו לבטל אותה, כי כנראה עשיתי יותר מדי צרות לממשלה ושאלתי שאלות קשות מדי.
היו"ר אלי אלאלוף
גם האופוזיציה עזרה.
מיכל רוזין (מרצ)
חלק, נכון. לכן הם קיבלו את ועדת השקיפות, אז תסיק מזה. אני הרחקתי עד הפיליפינים ואחד הדברים שנאמרו לי שם וגם מעוד מקומות, כמובן פגשתי הרבה מאד אנשים, אבל הגעתי באמת עד לפיליפינים כדי לשמוע. הם מאד מתנגדים להכנסת חברות כוח האדם להסכמים, מכיוון שהם אמרו בצורה הכי ברורה, אתם צריכים להבין שאנחנו לא יכולים להסכים שבצד הישראלי תהיינה חברות כוח אדם, ומצד שני החוק הישראלי לא מאפשר לנו לעבוד עם חברות כוח אדם.

כלומר, בהסכמים הבילטראליים, שזה אמור להיות הסכמים בין מדינות, אם אתם מכניסים בחוק הישראלי חברות כוח אדם, איך אני אצדיק לחברות אצלי בבית, שהן לא יכולות להיות חלק מהשרשרת הזאת. כל הרעיון להפסיק את דמי התיווך הגבוהים שנלקחו בעיקר מהחברות בחו"ל, חברות כוח האדם, אנחנו יודעים את זה, על סכומים של 20,000 דולר ו-30,000 דולר שנלקחו מעובדים במדינות המוצא, עוד לפני שהגיעו לכאן. ואומרים לי השלטונות בפיליפינים לדוגמא, אבל שמעתי את זה גם ממקומות אחרים – איך אנחנו נעמוד מול חברות כוח האדם שלנו ונגיד אתם לא חלק מהשרשרת, ההסכם הוא עם המדינה, כי זה הסכם בילטראלי, כאשר אתם, בחוק הישראלי, מכניסים את חברות כוח האדם בחוק ומאפשרים להן לגבות דמי תיווך.

אז אנחנו פה חוזרים שוב לנקודה שאנחנו שוב מתחילים ובעצם לוקחים צעד אחורה מהעניין שאליו הגענו, שהדרך היחידה והנכונה והמוצדקת וההגיונית לכל הצדדים להעסיק עובדים זרים, היא דרך הסכמים בילטראליים.

הוחלט על פיילוט. היה פיילוט עם נפאל, אם אני לא טועה. האם שמענו מסקנות מהפיילוט? האם אמרו לנו מה התוצאות של הפיילוט? האם ההסכם הבילטראלי עבד בצורה טובה? האם הביאו לפה עובדים מיומנים? אחד הדברים שאני הקפדתי עליהם בתפקידי, זה שלחקלאות לא יגיעו כמו שאמרו לי נהג מונית מבנקוק לעבוד פתאום בחקלאות ושלבניין לא יגיע מולדובי שהוא מעולם לא עסק בבניין ונסעתי גם עד מולדובה, כדי לראות איך עושים להם מבחנים, שאני נכשלתי בהם, דרך אגב, לחלוטין. אפילו החזקתי את השפכטל הפוך. מבחנים ממש, יום שלם של מבחנים כדי לבחור אחד אחד את העובדים המקצועיים בבניין שיגיעו לכאן.

אז אם אנחנו רוצים עוד פעם להפסיק את הסדר, להביא לכך שיביאו לכאן כל מיני עובדים לא מקצועיים, לא מיומנים, בעיקר לסיעוד, שפה אנחנו צריכים לחשוב על המטופלים ועל האנשים שאנחנו מביאים להם באמת את אותם עובדים לא מקצועיים. אם אנחנו רוצים שיגיעו עובדים מקצועיים, מיומנים, מוכשרים, שלא יהיו חייבים בבית עשרות אלפי דולרים ולכן יישארו, יעזבו, יעברו בין מטופלים. כל התופעות הרעות האלה מתחילות בסופו של דבר במקום הזה.

אז אנחנו צריכים לשמוע מה תוצאות הפיילוט, מה עלה בגורלו. האם נכון לעשות הסכמים בילטראליים ומפה להחליט על דמי תיווך, לא דמי תיווך, חברות כוח אדם, לא חברות כוח אדם. אנחנו קצת הופכים את הסדר ואנחנו כל הזמן מגיעים לרגע האחרון עם – תאשרו לנו, תאשרו לנו דחוף, כי אחרת לא יהיה כלום.

בואו נשמע ממשרדי הממשלה, בואו נשמע ממשרד הפנים מה קורה עם ההסכמים הבילטראליים. האם הפיילוט היה מוצלח, ואם הוא מוצלח, האם ממשיכים אותו, האם מרחיבים אותו. אפרופו שהיינו במולדובה על עובדי בניין, האם התחננו שנעשה איתם הסכם בילטראלי על עובדי סיעוד. התחננו. יש יתרונות, דרך אגב. דוברי רוסית וכדומה. יש פה הרבה יתרונות. השאלה למה אנחנו תמיד מגיעים סביב אישור תקנות לרגע האחרון ולא שומעים בצורה מסודרת.
היו"ר אלי אלאלוף
לבוא אלינו בטענות - - -
מיכל רוזין (מרצ)
למה אליכם?
היו"ר אלי אלאלוף
למה את - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אני מדברת על משרדי הממשלה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אבל למה אנחנו לא ניזום את זה?
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אני בעד, אבל כשהם מביאים תקנות, הם גם צריכים להביא תוכן, לא רק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנשב שנינו, כמי שמכירה את הנושא טוב ממני.
מיכל רוזין (מרצ)
בשמחה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מגלה לכם. לכן היו לי הרבה שאלות של כיתה א'. אני אשמח לשבת איתך ועם עוד מי שתמצאי לנכון, ולהכין את עצמנו לדיון רחב יותר כדי ליישם אותו.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אשמח מאד.
היו"ר אלי אלאלוף
אז נעשה את זה. אני בעד לעשות את זה. אני חושב שזה טוב. את סיימת את השאלות שלך?
נעה בן שבת
כן. יש כמה הערות לנוסח, אולי אפשר לראות אותן במהלך ההקראה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. עוד הערות? נעבור לנוסח.
עידית ליבוביץ
אני רק רציתי לשאול שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
עידית ליבוביץ
נניח שמגיע עובד ושילם כמה שהוא טוען שהוא שילם, אם יש לו הוכחות כאלה ואחרות. כתוב כאן הרי שאם שולמו סכומים כלשהם, הם ינוכו מתוך הסכום. מי אוכף את זה? מי בעצם יבדוק את זה? מי יבדוק שהחברה באמת מחזירה לעובד את הסכום?
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו מפקחים על הלשכות הפרטיות.
עידית ליבוביץ
גם אם זה יהיה בתקנות האלה?
שריי גבאי-נוראיל
כן, אני מאמינה שזה יהיה - - -
יאיר דוד
יש במשרד את הכלכלה את הממונה על זכויות העובדים הזרים, הגברת איריס מעיין. היא עושה את עבודתה נאמנה.
עידית ליבוביץ
לא, אני יודעת למה אני שואלת את זה.
יאיר דוד
ברור שגם אנחנו יודעים מה עומד בבסיס השאלה שלך.
שריי גבאי-נוראיל
האכיפה נגד לשכות פרטיות מתבצעת על ידינו, בעוד שנגד המעסיקים עצמם הם מטופלים, זכויות של עובד זר, כל זה במשרד העבודה. אז יש איזו שהיא - - -
יאיר דוד
נכון, אבל העובד יודע שהוא יכול לפנות לממונה על זכויות עובדים זרים, יש לו זכותון, הוא מקבל אותו כשהוא מגיע לארץ. יש לו כתובת, יש לו מספר טלפון, הוא יכול להתקשר. ואם אתם רוצים להגביר את האכיפה הזאת, זה מבורך. אנחנו מברכים על כך.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. מה עוד? יש?
עידית ליבוביץ
לא, רציתי רק לוודא שיש גוף שמפקח על התשלום.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה העצה שלך?
נעה בן שבת
אם צריך לקרוא, אז יש לי כמה הערות לענות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, יש לי הרגשה, אני חייב להגיד ומיכל גילתה את הבורות שלי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
חס וחלילה.
היו"ר אלי אלאלוף
ככה בזה שזה אחד הדברים שלא הייתי מודע בכלל. יש לי בקשה, אבל זה לא בשימוש לא לטובה. אני בעד לעשות הוראת שעה לתקופה מוגבלת, לא שנתיים אלא שנה, כדי שנקיים דיון בעוד כתשעה חודשים, דהיינו באוקטובר, בהשתתפות הגורמים, בנוסף לכם. חס וחלילה, אני לא רוצה שתרגישו כאילו אני פוגע. אני רוצה לקיים דיון רחב יותר, גם לפי ההמלצה של חברת הכנסת מיכל רוזין, כדי שנוכל לבדוק את כל ההיקף הזה ואת כל הנושא הזה שנמצא ואז נחליט. כרגע הסכומים זה הסכומים המוצעים, למרות שאני לא שבע רצון מהסכומים, הם נראים לי קטנים מדי, מזערים מדי כדי לתת שירות.

אני חייב להגיד לכם גילוי אישי. אני טיפלתי במשפחה בכמה עובדים כאלה, שברובם היו מדהימים, קודם כל. חלק אפילו בקשר איתנו גם אחרי הפטירה של בני המשפחה שלי. אני מרגיש שבאמת אם יש מי שמנצל את זה, צריך לעשות הכל כדי שזה ייפסק. אני בטוח שאף אחד מאיתנו לא מרוצה מהמצב הזה. סכומים כאלה, של עשרת אלפים אלף דולר ופלוס שלוקחים להם, לזה התכוונתי כשאמרתי עבודת. זה פשוט לא פייר - - -
קריאה
אפשר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אל תפריע לי באמצע הדברים. לכן אני בעד להעביר את זה לשנה בלבד, שהוראת השעה תהיה לשנה. באוקטובר נקיים דיון ואז אני ממליץ שמי שעושה את החישובים עבור משרד העבודה יהיה מסוגל לתת לנו את הנתונים, שנוכל לבדוק אותם ולעבד אותם איתו, ואז נחליט על המשך התקנה.

מיכל, מקובל?
מיכל רוזין (מרצ)
כן, אני סומכת עליך.
היו"ר אלי אלאלוף
תחשבו שמי שיש לו זכות הצבעה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
כן, זה כרגע שנינו.
היו"ר אלי אלאלוף
את מי את מחליפה?
מיכל רוזין (מרצ)
את אילן. אני מודה שזה מציב לי דילמה, כי מצד אחד אני רוצה להיות בסדר איתך, מצד שני תפקידי הוא לעמוד על עקרונותיי ובזה יש יתרון גם לאופוזיציה. אני חייבת לומר שכל פעם מחדש מביאים את ההערכות האלה בלי להביא, כמו שאמרתי, את הסיכום של הפיילוט, את הניתוחים העמוקים. באמת, מביאים לנו מהר, מהר, מהר, חייבים, כי הגענו לדקה ה-90 ואנחנו כל פעם - - -
נעה בן שבת
למרות שפה לא מדובר בהארכה. פה מדובר בחידוש של הוראת שעה שפקעה מזמן, היא פקעה כבר בשנת 2010. אין היום. היום אין חובה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אז אין לחץ.
נעה בן שבת
היום אין חובה.
היו"ר אלי אלאלוף
לכן אני אומר, בואו ניתן להם. דווקא החברות מבקשות לחדש - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אם זה לא קיים משנת 2010, למה אנחנו צריכים עכשיו לאשר את זה? למה אי אפשר להפריד את הדיון?
היו"ר אלי אלאלוף
כי אני חושב שצריך לנסות להפסיק את הגיהינום באיזה זמן מסוים ופה המצב היום זה ג'ונגל. אז לפחות הוראת השעה מאפשרת להתמודד בצורה כזאת, לא מספקת, אבל זה מחייב התמודדות.

אני הייתי רוצה לעשות את זה הוראת שעה לשנה כפי שאמרתי, תוך כדי עבודה ואני אשב איתך ונעשה הכנה לדיון באוקטובר. נקבע. אני אומר לכם שזה יהיה באוקטובר.
מיכל רוזין (מרצ)
בסדר.
יאיר דוד
אנחנו כמובן נותנים את הסכמתנו לעניין, אדוני, רק מבקשים בקשה אחת ברשות אדוני. שלא ייווצר מצב שייווצר עוד פעם חלל, שבגלל שמסיבה זו או אחרת לא נתכנס - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רק למעלה יחליטו בשבילי. אני מתחייב להיות פה באוקטובר. מה שמישהו אחר יחליט בשבילי, זו בעיה אחרת. כן אדוני, אני הפסקתי אותך.
צביקה רם
אני רציתי לומר כמה מילים. שמי צביקה רם. אני גם חלק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רם?
צביקה רם
כן. אני גם עיראקי כמותו, אגב.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, זה לא חשוב העדות. רק שנקשיב לשם.
צביקה רם
אני רוצה לומר כמה מילים. הייתי פה בוועדה עם מר חיים כץ, שהייתה פה בשנת 2010 ואנחנו דרשנו שהמדינה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הוא הסכים שתדרוש?
צביקה רם
האמת היא שזה היה קשה, אבל זה קרה. אלה היו דברי, שאנחנו דורשים מהמדינה שהיא תביא את העובדים ותייצר לנו מודל כלכלי ראוי למתן שירות הן לעובדים והן למעסיקים. זה תחום מאד קשה. הוא תיאר פה בצורה טובה מאד איך אנחנו חיים את היום יום שלנו, אבל לבוא ולהגיד שבגלל ש- ואמרו ש- - לעצור את כל התחום הזה ולהפוך אותו לתחום בלתי אפשרי, זה לא מוסרי. זה פשוט לא מוסרי מה שעושים לנו פה.

אני לא אומר את זה ככה. אני בעל משפחה, יש לי בן חייל ביחידה קרבית. אנחנו תורמים למדינה. לא יעשו מאיתנו סוחרי עבדים. ניתן לנו אישור לעסוק בתחום הזה ואנחנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תרשה לי להתערב לך בדברים. אני לא התכוונתי לפגוע בכם. אם לא הבנת את זה שזה אחרת, אז לדעתי - - -
צביקה רם
ההיפך.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה.
צביקה רם
אז אני מתנצל אם הבנתי, כי החברה פה מתארים אותנו כך. אני בא ואומר חברה, בואו תבינו, אלה הן הרעות החולות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, תאמינו לי שנקיים דיון ענייני באוקטובר עם כל הנתונים ביד.
צביקה רם
תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מי שמהמשרדים השונים, ההסכם הבילטראלי בין המדינות, כל דבר אחר, תתארגנו. אנחנו באוקטובר נקיים דיון מהותי. ובינתיים אני בעד לעשות הוראת שעה לשנה בלבד. בינתיים בואו תאפשרו לנו לקרוא את התקנות.
קריאה
בקשה קצרה, בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
תגיד בסוף, אם לא ניתן תשובה. בבקשה.
נעה בן שבת
תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה) (תיקון מס' ... והוראת שעה), התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיף 69 ה לחוק שירות התעסוקה, התשי"ט-1959 (להלן – החוק) בהתייעצות עם שרת המשפטים, בהסכמת שר הפנים, לפי סעיף 69 יא לחוק, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

התשלום המותר לגבייה או לקבלה בידי לשכה פרטית –

בתקופת תוקפן של תקנות אלה יקראו את תקנה 3 לתקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה), התשס"ו-2006 כך:

לפני תקנת משנה (א1) יבוא:

"(א) לשכה פרטית בענף הסיעוד רשאית לגבות או לקבל, במישרין או בעקיפין, בישראל או בחוץ לארץ, כל תשלום מעובד זר שהיא מטפלת בענייניו, ובלבד שסך כל התשלומים כאמור, לא יעלה על סכום השווה לתשלום החוזי המרבי כאמור בתקנה 2, בניכוי הסכומים שלהלן:

התשלום החוזי;

סכום שלשכה זרה גבתה או קיבלה מהעובד הזר העולה על התשלום החוזי;

סכום שלשכה פרטית אחרת גבתה או קיבלה במישרין או בעקיפין מהעובד הזר."

זה שוב, התשלום המרבי, החוזה המרבי קבוע פה בתקנות, יכול להיות שהוא יצטרך להתעדכן עכשיו, הוא צריך להתעדכן באחד בינואר ובכל שנה, אבל מה שמופיע לי כרגע זה 3,688.57 שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
מי אחראי על העדכון, משרד המשפטים?
הילה קפלן-רענן
אנחנו, משרד העבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תודיעו לוועדה בכתב, איך זה עודכן אחרי ה-1 בינואר.
יאיר דוד
3,658 שקלים?
נעה בן שבת
3,688.57. זה עודכן.
היו"ר אלי אלאלוף
ויש עדכון אפשרי באחד בינואר?
נעה בן שבת
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנקבל את ההודעה אנחנו - - -
נעה בן שבת
אלא אם כן זה עודכן כבר עכשיו. אני לא יודעת.
הילה קפלן-רענן
זה עודכן בעיקרון.
נעה בן שבת
אה, זה עודכן?
הילה קפלן-רענן
זה עודכן. אני צריכה להעביר לכם.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל תאשרי את זה בבקשה, סופית.
נעה בן שבת
זה עודכן למטה, נכון? היה מדד שלילי?
קריאה
לא, זה מדד השכר, זה לא קשור.
נעה בן שבת
לא, זה לא מדד השכר.
הילה קפלן-רענן
זה עלה, אבל לא בהרבה. אני אבדוק.
נעה בן שבת
זה מדד המחירים לצרכן, סליחה. אני קוראת מתוך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, אז משרד העבודה יודיע לנו.
נעה בן שבת
מעודכן בהתאם למדד המחירים לצרכן. זה כתוב בתקנות ולפי זה זה מתעדכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, אז תעדכנו את כולנו.
יריב שוריאן
זה כולל מע"מ? לפני מע"מ?
יאיר דוד
אנחנו משלמים מע"מ על כל סכום שאנחנו - - -
קריאה
זה כולל מע"מ. זה התשלום החוזי.
יריב שוריאן
אבל אנחנו משלמים על זה מע"מ. על כל פעולה המדינה רוצה להרוויח ולהוריד מאיתנו את זה?
נעה בן שבת
אבל אתם הסכמתם על הסכום.
יריב שוריאן
איפה מע"מ פה. מע"מ כחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
עד עכשיו זה כלל מע"מ?
יריב שוריאן
זה כלל מע"מ.
היו"ר ראלי אלאלוף
רגע, הסכומים ששילמתם כללנו מע"מ?
יריב שוריאן
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, אז הסכום הזה כולל מע"מ.
קריאה
אין פה שינוי מהותי.
יאיר דוד
אנחנו נדבר על זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם יש בעיה, תתכתבו איתנו. לא נחכה להם תשעה חודשים.
נעה בן שבת
אני רק רוצה להעיר מבחינת נוסח, אתם צריכים לבדוק את זה. תקנה א' כביכול קיימת, הייתה בתוקף עד ספטמבר 2010, אז צריך לראות איך צריך לכתוב את זה כדי שיהיה ברור שזה מסתדר עם זה ואם צריך לבטל את הוראת התוקף או משהו כזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז תהיו בקשר בין הלשכות המשפטיות, בסדר?
נעה בן שבת
אז צריך לעשות את הסדר הזה. זה רק עניין של נוסח. אנחנו כרגע עוברים לפסקה שתיים, תקנת משנה (ב), אבל לפני כן רציתי לשאול האם לא צריך תיקון לתקנת משנה (א2). תקנה משנה (א2) מדבר היום על מצב שבו עובד עזב את ישראל בטרם חלפו 18 חודשים ממועד כניסתו לישראל וצריך להחזיר לו חלק מהסכומים ואם הוא עזב לפני שחלפו 36 חודשים ממועד כניסתו לישראל – 33%. זה נוגע ללשכה הפרטית בחקלאות, אבל השאלה אם זה לא צריך לחול. נתתם את הדעת על זה?
הילה קפלן-רענן
לא. אני מעריכה שכן, שנרצה שזה יחול, אבל אני צריכה להתייעץ.
יריב שוריאן
בפעם הקודמת זה לא היה.
נעה בן שבת
נכון, זה לא היה במקור. זה לא היה - - -
יאיר דוד
זה לא היה במקור. זה גם שונה מבחינת החקלאות והסיעוד, כי מראש הנטייה היא - - -
קריאה
כי זה כלול בהסכמים בילטראליים, לכן זה - - -
יאיר דוד
גם זה שונה בגלל ההסכמים הבילטראליים וגם - - -
נעה בן שבת
אז אוקיי, אז לא צריך תיקון ב-(א2). עכשיו אנחנו עוברים לתקנת משנה (ב).

בתקנת משנה (ב) במקום "הסכום המרבי לפי תקנה משנה (1)" יבוא: "על הסכום כאמור בתקנה משנה (א) או על הכום המרבי לפי תקנת משנה (א1).

זה כמובן צריך להיות לפי העניין. תלוי אם זה לשכה פרטית בסיעוד או לשכה פרטית בחקלאות. אנחנו מדברים על כך, סעיף קטן (ב) שאנחנו מתקנים אותו, אומר שאפשר לגבות בנוסף לסכומים האלה גם החזר בעד הוצאות הטיסה לישראל. זו הוראה קיימת.
יריב שוריאן
העובד עצמו משלם.
קריאה
כן, כן, כן.
נעה בן שבת
בתקנה משנה (ג) במקום "על אף האמור בתקנת משנה (א1)" יבוא: "על אף האמור בתקנות משנה (א) ו-(א1)";

אנחנו מדברים פה על ההוראה שאוסרת על גביית תשלום בעד התיווך מעובד שנמצא בישראל.

אחרי תקנה משנה (ג) יבוא:
וכאן הוראת הרשום הנוספת
על אף האמור בתקנה משנה (א) – אני מבקשת להוסיף פה גם את המילים "ובלי לגרוע מהאמור בתקנה 5, אנחנו מדברים פה על חובות רישומיות מסוימות, אבל הן כמובן באות בנוסף לחובה לפי תקנה 5, שדורשת גם חוזה תיווך בכתב וגם קבלות וגם היתר מהלשכה.

לשכה פרטית בענף הסיעוד לא תגבה ולא תקבל סכום כאמור באותה תקנת משנה, אלא אם כן ערכה רישום הכולל את שם העובד, מספר דרכון, הסכום שהעובד נדרש לשלם והסכום ששילם לה בפועל. מקום התשלום - - -

וכאן יש התייחסות לניכויים שמוזכרים בפסקאות אחת עד שלוש בתקנת משנה (א). מדובר על ניכויים שבוצעו. לא צריכים לדבר על ניכויים שבוצעו, כי זה לא שמנכים באמת סכומים, אלא סכומי הניכויים שהובאו בחשבון לפי פסקאות אחת עד שלוש בתקנת משנה (א). זאת אומרת, אם הבאתם בחשבון גבייה שגבתה הלשכה הזרה, צריך לרשום את אותם תשלומים שגבתה השלכה הזרה.
יריב שוריאן
לרשום איך?
נעה בן שבת
באותם רישומים שאתם אמורים לנהל לפי הסעיף הקטן הזה, לרשום את הסכומים שהבאתם בחשבון לחישוב הסכום שמגיע.

אז עכשיו אנחנו מגיעים להוראת התוקף ואנחנו מציעים גם לקבוע הוראת תחולה לנושא הזה. השאלה, אם אנחנו לא קובעים הוראת תחילה או הוראת תחולה, אז תחילתן של התקנות מיום פרסומן ויכול להיות שעובדים זרים גם צריכים להיערך לדבר הזה, לדעת שעכשיו יוטל עליהם סכום שלכאורה היום לא היה מוטל עליהם, אם באמת המצב הוא שלא גובים מהם תשלומים.
עידית ליבוביץ
הם גם ככה משלמים את זה.
נעה בן שבת
אז את אומרת שאפשר להחיל את זה באופן מיידי? זאת האמירה שלך?
עידית ליבוביץ
אני אומרת שאין לזה משמעות. הם גם ככה משלמים, אלא אם כמובן עכשיו החברות יבקשו לגבות בנוסף למה שהם כבר משלמים, גם את ה-3,800.
קריאה
נו, באמת, באמת.
קריאה
אולי מספיק. מספיק.
נעה בן שבת
וגם מבחינת התחולה אני חושבת שזה צריך לחול רק על עובד זר שהוא מגיע מיום התחילה ואילך. זאת אומרת לא יכול להיות שיגבו מעובד שנמצא עכשיו בדרך לארץ - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כמה - - - ממתי להתחיל?
הילה קפלן-רענן
אני מסכימה עם מה שנאמר. אין לנו התנגדות.
נעה בן שבת
אבל מבחינתך זו יכולה להיות תחילה אוטומטית מיום פרסום התקנות? זה לא צריך להיות יותר - - -
קריאה
ללא תחולה רטרואקטיבית.
נעה בן שבת
ללא תחולה רטרואקטיבית. לא דובר על תחולה רטרואקטיבית. לא יכול להיות מדובר על - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז עם פרסום.
קריאה
לא, רטרואקטיבית הכוונה שלי עובדים שכבר הוזמנו, כי הם אולי לא נכנסו לארץ, אבל הם כבר הוזמנו. הם בתהליך - - -
נעה בן שבת
לא, אני רוצה להציע שאם דובר על - - -
יריב שוריאן
חודש, חודש וחצי - - -
נעה בן שבת
עובד זר, שהלשכה הפרטית טיפלה בעניינו מתחילתן של התקנות האלה ואילך ואם מדובר על 45 ימים אז זה בסדר. זה נראה לך הגיוני?
יאיר דוד
כן, אבל התוקף של השנה הזאת.
נעה בן שבת
מאותם 45 ימים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר?
נעה בן שבת
אז אנחנו אומרים שתחילתן של תקנות אלה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע.
נעה בן שבת
אני רוצה להציע שיהיה כך: תחילתן של תקנות אלה 45 ימים מיום פרסומן והם יחולו על עובד זר שהלשכה הפרטית החלה לטפל בעניינו מתחילתן של תקנות אלה ואילך ותוקפן של תקנות אלה שנה מיום תחילתן. זאת אומרת מאותם 45 ימים - - -
יריב שוריאן
שמתי מתחילים ה-45 ימים האלה?
נעה בן שבת
מיום הפרסום.
יאיר דוד
בעצם פורמאלית מרגע שזה מאושר זה עובר לפרסום?
נעה בן שבת
כן. זה עובר יחסית - - -
יאיר דוד
זה עניין של ימים, נכון?
נעה בן שבת
את זה אולי הממשלה יכולה להגיד יותר, לגבי הפרסום.
היו"ר אלי אלאלוף
כן בבקשה, שי.
יריב שוריאן
הילה, זה 45 יום מהיום ש - - - עד שהשרים יחתמו? כדי שלא יהיה מצב - - -
עידית ליבוביץ
אז אם הגיע לישראל אז צריך להאריך את התקופה. כי הטיפול הוא טיפול של חודשיים שלושה.
היו"ר אלי אלאלוף
את השיחות הפרטיות לא כאן.
נעה בן שבת
אני מבינה שאתה פשוט מציע לעשות משהו שהוא יותר חותך, ההגעה לישראל, אבל המטרה הייתה לבוא ולהגיד אם עובד נמצא בדרך, הוא צריך לדעת. יכול להיות שהוא לא רוצה להגיע אם צריך לשלם את הסכום. שוב, אני אומרת נניח שהיום הם לא משלמים שום דבר ומחר הם יצטרכו לשלם את הסכום - - -
יאיר דוד
אבל אנחנו לא יכולים לגבות אם הוא לא חתם לנו שהוא יחתום. הרי זה גם חלק מהדרישה ולכן טכנית אי אפשר לעשות את זה. גם עובד שהתחלנו את התהליך איתו, אין לנו שום דרך לגבות ממנו, אם הוא לא התחייב מלכתחילה בתהליך הזה, ולכן מעשית מה שאת מעלה כרגע בעיני הוא לא רלבנטי. אנחנו לא רוצים שבמסגרת השנה, שגם זה פרק זמן קצוב, לא נוכל בכלל ליישם את התקנה זאת בסופו של דבר.
נעה בן שבת
לא, מסגרת שונה תהיה לכם, השאלה היא מתי - - -
יאיר דוד
ברור. אז אני אומר, אנחנו ממילא לא נוכל ליישם את זה על אף אחד מהאנשים שנמצאים היום למשל בתהליך הזה, כי אנחנו הרי לא התקשרנו איתם חוזית בהקשר זה. ולכן אני חושב שמה שצריך, באמת כמו שהצעת ואני הייתי מבקש לצמצם אולי לא ל-45 ימים, ל-30 ימים. זה די והותר. אנחנו מחכים לזה כבר – הבג"ץ הוגש לפני למעלה משנה בהקשר הזה והמדינה כבר הסכימה לזה לפני למעלה משנה בתגובה שלה.
עידית ליבוביץ
אם המבחן הוא לפי כניסה לישראל, אז אולי צריך 60 יום.
שי סומך
אולי מועד ההברקה. זאת אומרת המועד שבו מבקשים את העובד. אני לא יודע איך להגדיר את זה משפטית.
קריאה
מצוין. אנחנו מסכימים.
שי סומך
ה0טיפלה בעניינו זה חוק פלילי גם. קשה ליישם את ה-טיפלה בעניינו. טיפלה בעניינו זה גם בארץ מאד - - -
נעה בן שבת
השאלה אבל מה זה מועד ההברקה.
יאיר דוד
מועד ההברקה זה בסדר, זה מועד קבוע. ברגע שמבריקים לשגרירות, זה טכנית. זה בשנייה שמבריקים לשגרירות את האישור. האישור מוברק לשגרירות.
יריב שוריאן
מרגע הזמנת העובד.
יאיר דוד
לשכת משרד הפנים מבריקה לשגרירות במדינת המוצא. זה תהליך וזה מועד קבוע שהוא מספיק מסוים.
נעה בן שבת
אז מרגע שהועבר לשגרירות.
אורטל אלבז
הקונסול יכול לעדכן במהלך הריאיון שהוא עושה לו בנוגע לתקנה הזאת.
נעה בן שבת
סליחה, אני לא מבינה.
אורטל אלבז
הקונסול יכול לעדכן את העובד בנוגע לתקנה החדשה. אז יהיה מספיק זמן.
נעה בן שבת
מרגע שהועברה לשגרירות - - -
יאיר דוד
בבקשה להזמנת עובד.
אורטל אלבז
מרגע ההברקה של לשכת הפנים, של רשות האוכלוסין.
שריי גבאי-נוראיל
אנחנו גם נעדכן את הזכותון לעובד הזר, שהוא מקבל אותו עם הגעתו לישראל. הוא יקבל עדכון גם בזכותון.
נעה בן שבת
אני רוצה רגע לברר, קצת לא נוח לי עם המונח "הזמנה של עובד" – אז אני רוצה לברר אם אנחנו יכולים לדבר על איזה שהוא מונח. אתם אומרים מעבירים לשגרירות - - -
שריי גבאי-נוראיל
המונח הברקה הכוונה הזמנה. ברגע שהמשפחה מבקשת ממשרד הפנים להביא עובד מחו"ל וזה מאושר, נשלחת איזו שהיא - - -
נעה בן שבת
ממי? ממשרד הפנים?
שריי גבאי-נוראיל
ממשרד הפנים.
נעה בן שבת
בעצם רשות ההגירה מוסרת לשגרירות בחוץ לארץ?
שריי גבאי-נוראיל
שיש לה אישור להזמין עובד.
יריב שוריאן
אישור כניסה לישראל לעובד ספציפי, למעסיק ספציפי?
יאיר דוד
המונח הוא הברקה.
שריי גבאי-נוראיל
זה מונח סלנג שאנחנו משתמשים בו, אבל בעיקרון זה הבאה מחו"ל. זו בקשה להזמנה מחו"ל.
נעה בן שבת
אז מרגע שרשות האוכלוסין וההגירה מעבירה לשגרירות, אשרת הכניסה - - -
אורטל אלבז
היא מעבירה הודעה לשגרירות, כן, מודיעה.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע, אחד אחד.
שריי גבאי-נוראיל
שיש אישור להזמנת עובד זר מחו"ל.
אורטל אלבז
לא, אל תגידי אישור.
יריב שוריאן
לא, אשרת כניסה. היא צודקת.
אורטל אלבז
אל תגידי אישור, כי הקונסול יכול לבטל את האשרה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתעשו את הדיון - - -
נעה בן שבת
אבל זה המועד, זה הדבר שאנחנו אומרים, אנחנו נשארים ב-45 ימים. אנחנו מדברים על עובד מרגע שהועבר לגביו לשגרירות - - -
שריי גבאי-נוראיל
הודעה.
נעה בן שבת
שעדיין לא הועבר, סליחה.
שריי גבאי-נוראיל
ברגע שהועברה הודעה בתחילת הליך הגיוס של אותו עובד, או משהו כזה.
נעה בן שבת
אז זאת אומרת רק על עובד שאחרי יום התחילה האמור, אז יהיה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ואפשר להשתמש במושג הברקה?
נעה בן שבת
אנחנו נתקן את הנוסח, אבל המהות היא שזה אותו תהליך שאנחנו מדברים עליו.
הילה קפלן-רענן
45 יום מיום הפרסום ויחולו על עובד שבעצם לפי ההצעה שלהם.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, ולאחר מכן זה נכנס, הסיפור של ה-45 ימים.
נעה בן שבת
45 ימים, אז מתחילה אותה שנה לגבי אותם עובדים שייכנסו לתהליך. סליחה, תהליך ההברקה הזה ייעשה לאחר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ואז התקנה נכנסת לפעולה, במשך שנה. ואז זה לא יהיה ב-1 ל-, אלא שנה בערך, במחצית פברואר או בסוף פברואר. אוקיי? עוד הערות?

אדוני יושב הראש, רצית להעיר הערה?
יריב שוריאן
כן. אני לא איש של מלחמות ואיש של - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, בוא.
יריב שוריאן
אני בטוח, אני וגם החברים פה חיים את התחום הזה יום-יום, שעה-שעה, מסביב לשעון. איפה שהוא הפתרון לכל האנדרלמוסיה שכביכול יש בתחום, נמצא בין הלשכות שמכירות את העשייה היומיומית לקו העובד, שכרגע עסוקה בלהקליד הודעות.
עידית ליבוביץ
מה אתה יודע, יריב? קצת כבוד.
יריב שוריאן
סתם, סתם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חיכיתי, אני מנומס, כדי להחזיר לו.
יריב שוריאן
אני מצטער אם פגעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
פגעתי ומבקש סליחה. בשביל מה? את תפגעו. אוקיי, בואו נמשיך.
יריב שוריאן
סך הכל בשיחות ובתובנות אפשר יהיה להגיע ליופי של פתרונות. אנחנו רוצים להיות בעלי עסקים שיש להם תוחלת לשנים קדימה. אני והחברים מאד מחזיקים מהעבודה שאנחנו עושים. יש בה גם מעין שליחות ויסלחו לי כל אלה ששמים לנו תגיות של דלת מסתובבת ושל סוכני עבדים. זה הכל בסדר, יופי. בינתיים אנחנו אלה שעושים את העבודה בפועל.

אני מוכן מחר בבוקר לוותר על כל נושא האיזונים של העובדים הזרים מחו"ל. תנו לי עובדים זרים פה מתוך הארץ. תנו לי תקציב ראוי ואני מוותר בשנייה. יש לנו הרבה נוסחאות איך להגיע לתקציב של לשכה רווחית בלי להביא עובד אחד מחו"ל. זה יכול לקרות רק אם יהיו פחות התנגדויות מצדם של ארגוני זכויות אדם, שבראשם עומד קו לעוד, ואני בטוח שברגע שאנחנו נצליח להגיע איתם לאיזו שהיא הבנה, שאר הדברים ילכו קל מאד עם שאר הגופים הממשלתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז כתגובה ראשונה באמת תודה לקו לעובד. בזכותכם הרבה נושאים בנושא העובדים הזרים באים לדיון פה ואני מברך אתכם.
עידית ליבוביץ
לא רק עובדים זרים, חשוב להגיד.
היו"ר אלי אלאלוף
לא רק זה. מסכים איתך. אוהב את התיקון וזה גם נכון. לכן אני באמת מברך אתכם והלוואי שיהיו הרבה מאד ארגונים של המגזר השלישי שעושים את העבודה הזאת ומגנים על האוכלוסיות החלשות ביותר.

אני חושב שזה באמת שווה דיון ביניכם, תפגשו ותדברו ביניכם.
יריב שוריאן
אנחנו זרקנו את הכפפה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, הכפפה היא בידיך, אז תרים אותה. אני רוצה להמשיך לעקוב אחרי המהלכים שקבענו בשנה הקרובה, שזה גם הלשכה המשפטית ודאי, אבל גם היועצת האישית שלי, הילה, שיושבת פה. היא תקבל כל פנייה שלכם ואנחנו נתמודד. אוקיי? בינתיים אנחנו רוצים לאשר את התקנה.

הצבעה

בעד – פה אחד

התקנה אושרה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, זה פה אחד. התקנה אושרה ותודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים