ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/01/2017

חוק הגנה על בתי עסק (ימי המנוחה), התשע"ז–2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 409

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ד' בטבת התשע"ז (02 בינואר 2017), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק הגנה על בתי עסק (ימי המנוחה), התשע"ו–2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ישראל אייכלר

מירב בן ארי

מיכאל מלכיאלי
חברי הכנסת
יגאל גואטה
מוזמנים
נעמי הימיין רייש - ראש תחום רגולציה וחקיקה בסוכנות לעסקים ק, משרד הכלכלה

איה דביר - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אור רוזנמן - עורך דין, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יוסי אוחנה - יועץ לתכנון ובניה, המרכז לשלטון מקומי

פיני קבלו - סמנכ"ל כנסת ורווחה, המרכז לשלטון מקומי

יאיר קורח - יו"ר, התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאים בישראל

רועי לחמנוביץ - מנכ"ל קואליציית שבת שוויון

דנה חוגרי - פעילה, המשמר החברתי

שמעון גיגי - יועץ חקיקה של חבר הכנסת יגאל גואטה

איתן אלון - גלעד לובינג, מייצג את התאחדות הסוחרים והקואליציה לשבת שוויון
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק הגנה על בתי עסק (ימי המנוחה), התשע"ו–2016
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, חברים. התאריך 2 בינואר 2017, א' בטבת תשע"ז. אנחנו מדברים על הצעת חוק הגנה על בתי עסק (ימי מנוחה), התשע"ו-2016, הצעת חוק של חבר הכנסת גואטה, מכלוף מיקי זוהר, גם חבר הכנסת אייכלר, וחברתי ידידתי, חברת הכנסת מירב בן ארי.

הבעיה היא שהיום יש עסקים שיש להם חוזים, בעיקר במרכזים המסחריים, שמחייבים אותם לפתוח בשבת. אם בעלי העסק חוזרים בתשובה או אינם מעוניינים לפתוח בשבת, מחייבים אותם למרות זאת לעשות את זה. לכן הצעת החוק פה מבקשת להתיר את החובה הזאת ולאפשר לאנשים לא לפתוח בשבת גם אם החוזה המקורי קבע את זה.

האמת היא שזה פוגע בעסקים האחרים, לא רק בעסקים שסוגרים. אם יתחילו לסגור מדי פעם עסק כזה או אחר במרכזים המסחריים, המרכז המסחרי מתחיל לאבד מייחודו והאטרקטיביות שלו, במיוחד בקשר למסעדות וכו'. מצד שני, כולנו אוהבים את השבת ואוהבים לכבד אותה. זו הדילמה שיש בפנינו. הצעת החוק עברה ועדת שרים, אנחנו אמורים פה לאשר בקריאה שנייה ושלישית.

אני לא רואה, מהמעט שנכתב על התיקון, דברים מהותיים שיש צורך לתקן. מישהו ירצה לפתוח או שמישהו ירצה להתייחס מהמשרדים? חבר הכנסת אייכלר, בבקשה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, קודם כול, אנחנו צריכים לדעת שהשבת זה לא רק עניין שמישהו החליט שזה משהו סוציאלי במשך שנים, שהעולם כולו קנה את הרעיון היהודי שהאדם הוא לא סוס, ואפילו לסוס ולחמור צריך לתת לנוח יום אחד בשבוע. זה נכון, העולם קנה את זה. אבל יהודים שמרו על השבת בגלל שכתוב בתורה "זכור את יום השבת לקודשו", ויהודים האמינו שהשבת היא מקור הברכה, ובמשך אלפי שנים יהודים לא פתחו את העסק שלהם בשבת בשוק כשכל החנויות האחרות היו פתוחות, ולא היה עולה על דעתו של היהודי ללכת לפתוח את החנות שלו, אם זה בארצות המזרח, אם זה באירופה ואם זה בכל הגלויות, למרות שהוא כאילו הפסיד, אבל הוא ידע שאין ברכה בכסף של שבת, ידעו את זה מתוך ניסיון. לא היתה ברכה בכסף של שבת.

בימינו, במדינת ישראל, היה מובן מאליו שאי-אפשר לכפות על יהודי לא לשמור שבת. ידענו וזה כבר קרה באיזה קניון. איך קוראים לקניון של גינדי?
קריאות
שרונה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בשרונה חייבו אדם בגלל שהוא חתם – חייבו אותו לפתוח את העסק בשבת. לכן החוק הוא מאוד-מאוד חשוב כדי להגן על זכותו של אדם לשמור על השבת ולא לחייב אותו, גם אם הוא חתם. ואנחנו יודעים איך חותמים היום חוזים – אלפי מסמכים עוברים, ואפילו חותמים שקראו מה שכתוב שם, דבר שכולנו עושים בכל דירה ולא קוראים הכול.

צריך לדעת שחוזה כזה – איך זה נקרא במערכת המשפטית? בלתי - - -
איה דביר
כביל, אולי?
ענת מימון
לא חוקי? פסול?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כשיש חוזה.
ענת מימון
נוגד את תקנת הציבור?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אין לך דבר שנוגד את תקנת הציבור מאשר לכפות על יהודי לחלל שבת. לכן אני מאוד אשמח אם כבודו וכולנו נתמוך בזה פה אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
איך אנחנו מכבדים את הדתות האחרות?
ענת מימון
יום המנוחה מוגדר לפי כל דת. כלומר, אם בעל עסק לא רוצה שיכפו עליו בשישי, כי זה יום המנוחה שלו, או בראשון, אז זה גם יחול לגביו.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו מהמשרדים הממשלתיים? נציגת משרד הכלכלה שהגיעה עכשיו, יש לך מה להגיד על הצעת החוק? את בעד או נגד? את לא יכולה להיות נגד - - -
נעמי הימיין רייש
בעד.
אור רוזנמן
אני מהלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים. אנחנו מזכירים מה שאנחנו מזכירים פעמים רבות, החוק מבדיל בין האפשרות להעסיק עובדים ביום המנוחה שלהם לבין פתיחת החנויות. העסקת העובדים מוסדרת בחוק שעות עבודה ומנוחה. זו לא המטריה שבה אנחנו עוסקים פה. פה אנחנו מדברים לגבי האפשרות לפתוח את החנות בשבת. פתיחת חנויות בימי המנוחה מוסדרת בחוקי העזר העירוניים, לפי החלטתה של כל מועצה מקומית או מועצה אזורית, לפי הרשות המוניציפלית הרלוונטית.

ההנחה שלנו שאנחנו דנים במקומות שבהם הרשות המוניציפלית אפשרה לפתוח את בית העסק. כלומר, במקומות שבהם הרשות המוניציפלית לא אפשרה לפתוח את בית העסק ויש איזה התניה בחוזה שמחייב לפתוח את בית העסק בניגוד לחוק העזר, מדובר בהתניה שהיא לא חוקית, היא סותרת את חוק העזר המקומי.

כמו שאני אומר, אנחנו מדברים פה רק על שאלה של פתיחת החנויות, כאשר ההגנה ניתנת לפי זהותו של בעל העסק. פקודת סדרי שלטון ומשפט, סעיף 18(א), קובע שימי המנוחה בישראל הם בעיקרון שבת ומועדי ישראל, אולם לגבי אנשים שאינם יהודים, יחול לגביהם יום השבת שלהם, יום המנוחה שלהם והמועדים לפי דתם, לפי צו שהוציא השר, ואז ההגנה תחול לגבי הימים האלה, לגבי בעל בית עסק שהוא אינו יהודי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
איה דביר
בהמשך לדבריו של חברי, התוצאה היא שהאיסור של ההתניה שמוצע כאן יחול בשני מצבים, גם כשהחוזה איננו חוקי, כי חוק העזר המקומי אוסר על הפעלת בית העסק, אבל גם במקרים שבהם החוזה כן חוקי ומותר להפעיל את בית העסק והחוק הזה כעת יאסור את זה. זה לא רק התניה על מצבים שהחוזה עצמו איננו חוקי זה גם התניה שאוסרת אכיפה על חוזה שהוא כן חוקי. זה משהו שחשוב לחדד.

ככלל זו פגיעה בחופש החוזים, שהיא פגיעה משמעותית מבחינת המשטר שלנו. אנחנו לא אומרים שזה בלתי אפשרי, אבל זה כן מעורר קושי משפטי שחשוב להניח על השולחן. כן ייתכן, אני כן מבקשת לחדד את זה – כן ייתכן מצב שבעל עסק שפותח במקום שמותר לפתוח בו את בית העסק ומפעיל את בית העסק בהיתר, או בהיתר עם עובדים יהודים, או בלי היתר אבל עם עובדים שאינם נחים בשבת, כי הם מוסלמים או נוצרים, או להפך, אם זה עסק נוצרי, אז עם יהודים שעובדים בימי ראשון – גם בעל עסק כזה לא יוכל לאכוף את התניה שלו, שזו פגיעה מאוד משמעותית בחופש החוזים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
האם יש בחוק משהו שנקרא "חופש החוזים"? אני שומע מונח חדש.
איה דביר
כן.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
יש בחוק חופש החוזים?
ענת מימון
חופש החוזים מגשים את העיקרון של חופש החוזים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה פרשנות. אין מושג כזה "חופש חוזים". יש הרבה התניות בחוזים בין בעל דירה שמשכיר למישהו בתנאים דרקוניים. אין לו חופש חוזים.
איה דביר
אני אחדד, תפיסת היסוד בשיטתנו המשפטית היא שכל אדם חופשי לעשות ככל העולה על רוחו, ובלבד שאין איסור שאוסר עליו לעשות את זה בחוק. בין היתר, אחד האלמנטים המרכזיים, שבאמצעותם אדם מגשים את החירות הזאת שלו, הוא החופש לכרות חוזה, להגיע להסכמות עם מישהו אחר, ואנחנו מצמצמים את החופש הזה בהוראה של חוק שאוסרת את זה. היה לי חשוב לחדד שאנחנו לא מגבילים את זה רק - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בדיוק בשביל זה נועד החוק.
איה דביר
אני רק מחדדת שזה לא רק במצבים - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
רציתי לציין שיש עוד דברים שאסור לעשות בחוזים.
איה דביר
אני כן מבקשת לחדד שזה לא קורה רק במצב שהחוזה איננו חוקי, הגבלת החוזים כאן חלה גם במקרים שהחוזה הוא חוקי ומופעל כדין ולא נעשה שום דבר שאינו תקין בידי אותו צד שדורש את הפעלת העסק בשבת.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד הבהרות מצד המשרדים הממשלתיים?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אחרי שהחוק הזה יחוקק זה כן יהיה חוקי. זאת אומרת, שאתה עושה חוזה לא חוקי.
איה דביר
לא. תתקן אותי היועצת המשפטית של הוועדה אם אני טועה, אבל החוק איננו קובע שאסור לפתוח את בית העסק בשבת. מה שהוא קובע רק שלא יהיה ניתן לאכוף ולבקש סעד בגין אי-פתיחת העסק - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק בעקבות המקרה שקרה. בדיוק בשל כך נוצר החוק.
ענת מימון
כלומר, אם שני צדדים מסכימים ביניהם ושני הצדדים כן רוצים לפתוח את העסק בשבת, וזה מותר על פי חוק העזר, הם רשאים לעשות את זה, ואין שום בעיה לפי החוק. לא אוסרים על פתיחת עסק בשבת, בהנחה שזה מותר - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא שזה מותר - - -
ענת מימון
החוק הזה לא אוסר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לעבור לקריאה? בבקשה.
ענת מימון
חוק הגנה על בתי עסק (ימי המנוחה), התשע"ז–2017

הגדרות

1.

בחוק זה –

"ימי המנוחה" – כמשמעותם בסעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח–1948‏.

זה מה שהדגשנו – כל אדם לפי דתו – יום המנוחה הוא היום שהדת נותנת לו.

"חוזה" – חוזה בין בעל בית עסק לבין אדם, שעניינו הפעלת בית עסק במתחם שבבעלותו או בניהולו של אותו אדם.

זה תוספת מהקריאה הראשונה. הבהרנו מה הוא אותו חוזה שאי-אפשר לאכוף. זה אומר שהכוונה, חוזה להפעלת עסק במתחם מסוים או במרכז קניות. הכוונה היא רק על החוזים האלה שאנחנו רוצים להחיל עליהם את החוק.

סייג לאכיפה

2.

צד לחוזה הכולל תניה המתנה את קיומו של החוזה בהפעלת בית עסק ביום המנוחה של בעל בית העסק – לא זכאי לאכיפת תניה כאמור.

גם פה יש חידוד שמבהיר שיום המנוחה נבחן לפי בעל בית העסק. לא לפי הצד השני שהוא בעל המתחם, אלא לפי מי שיש לו עסק שאותו הוא צריך להפעיל בשבת.

בסעיף 3, פה אני משנה טיפה את הנוסח.

3.

אי הפעלת בית עסק ביום המנוחה לא תהווה עילה לביטול חוזה או לדרישת פיצויים מוסכמים על-ידי צד לחוזה שאינו בית העסק.

כלומר, אותו בעל מתחם לא יוכל לבטל את החוזה או לבקש פיצויים מוסכמים, אם ההפרה היא העובדה שאותו בעל בית עסק לא פתח את העסק בשבת. כלומר, לא ניתן לתבוע פיצויים בגין אי-פתיחת העסק בשבת וגם לא לבטל את החוזה.

תחילה ותחולה

4.

תחילתו של חוק זה ביום פרסומו והוא יחול על חוזה שנחתם ביום התחילה ואילך.

כלומר, החוק צופה פני עתיד. אנחנו מחילים אותו רק על חוזים שנחתמים מכאן ולהבא.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שהיום נמצא במתחם, ויש לו חוזה, זה לא תופס.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא רטרואקטיבי.
ענת מימון
נכון. מי שכבר על חוזה, וזה המשטר החוקי שהיה קיים לגביו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לגבי מישהו שחזר בתשובה והתחרט?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה החוק שלי.
ענת מימון
הוא יצטרך לפתוח חוזה ולבקש התניות מחדש.
היו"ר אלי אלאלוף
מראש הוא צריך להודיע שהוא לא יפתח בימי המנוחה.
ענת מימון
ההנחה היא שחוזים כאלה מתחדשים בכל כמה שנים, ואז באמת החוק כבר יחול על החידוש של אותם חוזים.
היו"ר אלי אלאלוף
המשכיר לא יהיה חייב להשכיר לו את הנכס.
ענת מימון
נכון. יש סיכוי שהחוק הזה מלכתחילה יפגע בבתי העסק של אנשים שלא פותחים בשבת, כי מלכתחילה יהיה חשש להתקשר אתם בחוזים כאלה. זה משהו שדיברנו עליו גם לקראת הקריאה הראשונה. יכול להיות באמת שיהיה פה אפקט הפוך.
עליזה לביא (יש עתיד)
עד אז כולם יחזרו בתשובה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בסעיף 3, אני רוצה להבין, מה זה "שאינו בית העסק"? הוצאת את זה?
ענת מימון
כן. מי שלא יכול לבטל או לתבוע פיצויים זה בעל המתחם. כלומר, בעל בית העסק כן יכול לתבוע פיצויים אם פתאום יש בעיה מבחינת פתיחת העסק בשבת. כלומר, הוא רוצה לפתוח את העסק שלו בשבת ופתאום בעל המתחם לא פותח את החניון בשבת או משהו כזה. הכוונה שאנחנו נותנים הגנה רק על העסק, אנחנו לא נותנים הגנה לבעל המתחם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם מישהו יקים חברה שזה בית העסק, והוא באמת לא יכול לתבוע, אבל בית העסק כן יכול לתבוע.
ענת מימון
הכוונה מבחינת שני הצדדים בחוזה שהצד - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שיהיה ברור, שלא תהיה אי הבנה.
ענת מימון
נבדוק אם צריך להבהיר את זה מבחינה ניסוחית.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בוודאי. כשאני קורא פשוט, אני יכול להגיד שאני לא תובע אותך, כי אסור לי, אבל בית העסק שלי תובע אותך.
ענת מימון
אנחנו נבהיר את זה. הכוונה היא שבחוזה הזה בין שני הצדדים, הצד שמנוע מלתבוע פיצויים או לבקש את הביטול זה הצד שהוא בעל המתחם.
היו"ר אלי אלאלוף
אם למשל המשכיר משכיר את החניון של בית העסק והוא מנטרל את כל המרכז המסחרי?
ענת מימון
בעל בית העסק כן זכאי לתבוע פיצויים במקרה הזה, כי ממנו לא מנעו את התרופות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
אולי נעשה שזה יהיה בית עסק ספציפי ולא בית עסק שנותן שירות לכל המתחם, כי אחרת הוא מנטרל את כל המתחם בבת אחת. הוא משכיר את החניון, ואז אין חניון בשבת, אז כל העסקים נסגרים אוטומטית או נפגעים אוטומטית. אני חושב שצריך לעשות משהו שיהיה ספציפי. עסקים ספציפיים, מסעדה, מה שהוא רוצה, אבל לא שירותים לכל המרכז.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בכל בית משפט יש מושג שנקרא "מתחם הסבירות", כשמישהו שוכר חניון וסוגר את זה, זה לא סביר.
היו"ר אלי אלאלוף
בוא נמנע מהם בחוק.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם אתה מצמצם את זה, אתה מנטרל את החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה אומר: עסק שהוא חלק מעסק ולא עסק שנותן שירות לכל המתחם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כל חנות נותנת שירות לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. היא מוכרת את העגבניות שלה, וזהו. לעומת זאת, מי שמחזיק את מרכז הספורט שם - - -
איה דביר
הוא מעמיק את הפגיעה. ההצעה מופיעה, כבוד היושב-ראש, על דעת משרד המשפטים, כיוון שזה מתמקד לא בשירות שכובל עוד חוזים אחרים שהם לא חוזים שהוא צד להם.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי להוסיף את התיקון הזה.
ענת מימון
השאלה אם יש דרך להגדיר את זה, את החוזים האלה שהם משפיעים על כלל בתי העסק באתו מתחם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ואז כן תחייב אותו לפתוח גם בשבת?
איה דביר
זו שאלה פרשנית קצת, כי למשל אפשר לחשוב על סוּפרים - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תגיד לו שהוא כבעל עסק כן יפתח את החניון בשבת?
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו שלא נתערב לבעל העסק. הוא עושה מה שהוא רוצה, בתנאי שזה לפי החוק העירוני וכו'. ברגע שאתה אומר: פתאום לא בא לי לעבוד בשבת, וטוב לך וטוב לעם ישראל, אתה לא צריך לשתק את המדינה.
איה דביר
אולי אפשר לדבר על עסקים שלא ניתן להפעיל את המתחם בלי פעילותם, שזה המאפיין שאתה מתאר, אותם עסקים שהפעלת המתחם בלעדיהם אינה אפשרית או קשה מאוד, כמו חניון בשונה מסופר שאולי הוא מוקד שמרכז קהל לקוחות שמגיע, אבל המתחם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מפריע. כל עוד שהוא מתחם שמשרת את עצמו ואת האוכלוסייה שלו, אם הוא רוצה לסגור, שיסגור, זה שיקול דעת אישי, אבל לא כשאתה משתק מערכת שלמה. היו לי הרבה שיחות עם גואטה, אני לא חושב שאני סותר את דבריו וכוונתו.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
היושב-ראש, השאלה המשפטית היא איך אתה מגביל. על כל חנות הוא יכול להגיד: זה משבית לי את העסק, זה מקלקל לי את הקליינטורה. זה מה שהם טענו, שאם יהיו חנויות סגורות, אנשים לא יבואו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד למצוא ניסוח, לנסח מה סוג הדברים. אני בעד לכתוב חניון ואזורים שמשרתים את כולם. תאר לך שחברת חשמל תחליט להפסיק את החשמל בשבת.
אור רוזנמן
משרד הכלכלה הציע "עסק שנותן שירות למתחם".
ענת מימון
"למעט חוזה להפעלת בית עסק שנותן שירות", אולי אפשר להגיד "חיוני להפעלת המתחם".
אור רוזנמן
זה פרשני קצת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ואז יאמרו שגם טרמפולינות באזור, זה גם נותן שירות חיוני למקום.
ענת מימון
זה שירות למתחם. זה לא שירות בתוך המתחם, זה שירות לצורך הפעלת המתחם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אולי לפרט. למה להשאיר פתוח?
ענת מימון
רק חניון? השאלה אם אנחנו לא מפספסים פה בתי עסק נוספים.
איה דביר
אבטחה למשל.
ענת מימון
אבטחה - - -
אור רוזנמן
ניקיון, חשמל.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה זה חשמל? זה איש תחזוקה?
ענת מימון
חברת אחזקה של המתחם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מדובר פה על בית עסק, לא חברת אחזקה. אני חושב שבית עסק זה מאוד ברור. בית עסק זה לא חברת חשמל, זה לא שירותי ניקיון, זה לא חניון. אגב, אם ייתנו חניה חינם, זה לא רע - - -
ענת מימון
אם הוא יסגור את החניון - - -
שמעון גיגי
אני יועץ החקיקה של חבר הכנסת גואטה. אפשר להגיד בהקשר הזה שבמהלך הדיונים על הנוסח המדויק של הצעת החוק היתה הסכמה שהחוק הזה בא למעשה להגן על עסקים קטנים, בהתחלה גם דיברנו על אפשרות להגדיר את בית העסק. במקרה של חניון אני חושב שאפשר להגדיר שעסק עד 1,000 או 2,000 מ', אני לא יודע, צריך לחשוב על הגודל הספציפי שאנחנו רוצים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. אל תיכנס לזה, זה ברוך.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אפשר למעט חניון?
ענת מימון
אפשר להגיד "למעט חוזה להפעלת בית עסק שנותן שירות למתחם".
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם לא תגדירי חניון, זה יהיה שירותי ניקיון וחשמל.
ענת מימון
יש לנו פה גם העובדה שזה צריך להיות בית עסק וגם העובדה שהוא נותן שירות למתחם, ולכן זה מצמצם את זה בצורה כזאת שהדוגמה היחידה שאני חושבת עליה זה חניון.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כמו שאמרת, "חיוני להפעלת המתחם".
ענת מימון
שירות למתחם, כמו שהציע - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
את הצעת "חיוני", ואני חושב שצריך להגדיר את זה חיוני, כי אם לא חיוני, הוא יגיד שהוא צריך את זה בשביל - - -
אור רוזנמן
השאלה אם חניון נחשב חיוני. אפשר להגיד שהמתחם פועל גם בלי החניון.
ענת מימון
אם יש חניון נוסף תגידו שזה לא חיוני, אם אין חניון - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם זה לא חיוני, לא צריך לכפות. מדובר פה בכפייה על - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חבר הכנסת גואטה – ניתן לך את המצב שהיה בשרונה – זה מה שהביא אותו לזה. תארו לכם שבשרונה פתאום אתם סוגרים את החניון, אתם הורגים את הכול. אני לא מגיע לשרונה בשבת, אל תדאגו, אני באר-שבעי.
איה דביר
ניקיון ואבטחה זה על אותו משקל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שההגדרה שלך של עסקים או שירותים שאינם בית עסק קטן.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה לא לכתוב מפורש במקום שבלעדיהם אי-אפשר להפעיל את העסק?
היו"ר אלי אלאלוף
יגידו לך: אי-אפשר לא להפעיל את הסופרמרקט - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בלי חניה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. יגידו שאם אתה תסגור לי את הסופרמרקט, אתה סוגר את כל המתחם, כי זה הכי אטרקטיבי. אנחנו אומרים "עסקים", ברגע שאומרים - - -
ענת מימון
שירות למתחם.
איה דביר
משרת את המתחם. הסופר לא משרת את המתחם. יכול להיות שהוא מקרין על ההצלחה הכלכלית של חנויות אחרות, אבל הוא לא מעניק שירות למתחם בשונה מחניון, ניקיון.
רועי לחמנוביץ
אני מנכ"ל קואליציה שבת שוויון. אני מבקש רק לשאול בהקשר של הניסוח הזה. אחר-כך כשיתמודדו החברות כדי להפעיל או את שירותי החניון או את שירותי הניקיון, אז יופיע להם סעיף בתנאי המכרז, הנ"ל מחויבים להעניק שירות בשבת?
אור רוזנמן
זה גם היום.
ענת מימון
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. למה לא?
ענת מימון
אם אנחנו ממעטים עכשיו, זה לא יחול.
מירב בן ארי (כולנו)
מה הבעיה? אני לא מצליחה להבין. אם אתה בא לעסק שמראש פותח בשבת, אתה צריך לדעת את המחויבויות שלך במכרז.
רועי לחמנוביץ
צריך לדעת להגדיר עד הסוף, כי אז אין הזדמנות שווה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה "הזדמנות שווה"? אתה הולך מראש למכרז למקום שפתוח בשבת. אתה לא רוצה, אל תלך למכרז בכלל. אתה גם ניגש למכרז וגם אומר אחרי זה שלא מתאימים לך תנאי המכרז?
רועי לחמנוביץ
לא אמרתי שאני ניגש למכרז ואני אומר שזה לא מתאים לי. אני אומר שברגע שאני פותח את האופציה לכל נותני השירות, צריך לחשוב על העובדה שאני לא מאפשר התמודדות שווה לאלה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
שמה? שומרי שבת? מראש אל תגיש למכרז לקניון ארנה בהרצליה או לשרונה אם אתה שומר שבת.
רועי לחמנוביץ
האם אני יכול להגדיר חלופה אחרת שבה מראש כן יהיה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
איזו חלופה? או שאתה שומר שבת, או שאתה לא שומר שבת. זה או שחור או לבן. פה אין אפור. זה לא שאתה נוסע בשבת ושומר שבת. אם אתה שומר שבת, מה הסיבה שלך לגשת למכרז למקום כמו שרונה, כמו קניון ארנה, כמו שבעת הכוכבים?
רועי לחמנוביץ
יש לי מצבת עובדים שעל-פי שעות עבודה ומנוחה כן יכולים לעבוד בשבת.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה כבעל עסק, אתה שומר שבת. אתה רואה אותו ניגש למכרז - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ההערה שלך לא מביאה לנו פתרון.
רועי לחמנוביץ
אני יודע שהיא לא מביאה פתרון. אם היא היתה מביאה פתרון, לא הייתי מעיר. היא שמה שאלה. זאת מטרת ההערה. ברור לי שההערה לא מביאה פתרון, ניסיתי לשים סימן שאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הבדל בין עסק מסחרי לשירותים של בניין?
ענת מימון
לכן אמרנו ש"שירות למתחם" זה מוציא לדעתנו מבחינת הניסוח עסקים מסחריים, רק עסקים שבאמת נותנים שירות להפעלת המתחם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שירות להפעלת המתחם.
ענת מימון
אני רק אעיר לגבי העסקים האלה שהמצב שיחול - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
רועי, יש לך גם תשובות או רק שאלות? מה התשובה שלך? שירות להפעלת המתחם מקובל עליך?
רועי לחמנוביץ
זה כבר נשמע יותר טוב מאשר - - -
ענת מימון
העסקים האלה שמיעטנו אותם, יחול לגביהם המצב החוקי שחל היום.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מישהו שמחליט לא לפתוח את העסק שלו ולא משהו לשירות כללי למתחם. אני חושב שמצאתם נוסחה.
ענת מימון
למעשה אני כותבת בהגדרה "חוזה בין בעל בית עסק לבין אדם שעניינו הפעלת בית עסק במתחם שבבעלותו או בניהולו של אותו אדם, למעט חוזה להפעלת עסק שנותן שירות להפעלת המתחם".
היו"ר אלי אלאלוף
נציג השלטון המקומי יצא. זה לא מעניין אותו.
יוסי אוחנה
אני פה.
היו"ר אלי אלאלוף
השלטון המקומי מסכים? בבקשה.
יוסי אוחנה
אני מטעם המרכז לשלטון מקומי. במתכונתה של הצעת החוק, לרבות השינויים ששמעתי פה, אנחנו כרגע לא מתנגדים להצעת החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
חבר הכנסת גואטה נמצא כאן בבניין. הוא רוצה להגיע. חשוב לו להוסיף משהו.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למה למעט עסק שנותן שירות להפעלת המתחם?
ענת מימון
כי אנחנו בתוך הגדרת חוזה. כל החוק הזה מדבר על חוזים, איזה חוזה אפשר לאכוף ואיזה לא.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
"למעט חוזה שנותן שירות של נותן שירות להפעלת המתחם".
ענת מימון
עניינו מתן שירות להפעלת המתחם. אפשר.
אור רוזנמן
בהנחה שיש לנו בית עסק שעושה את שני הדברים, זאת אומרת, הוא גם נותן שירות למתחם והוא גם במקביל נותן שירות חיצוני, ההגנה צריכה לחול לגבי החוזה של המתחם. מה שהוא נותן שירותים לחברה הפתוחה, יכול להיות שאת הסניף הזה הוא רוצה לסגור, ולכן אנחנו חושבים שנכון יותר לצמצם את זה לחוזה ולא להגדרה של בעל העסק.
ענת מימון
אפשר להגיד "חוזה שעניינו מתן שירות להפעלת המתחם".
אור רוזנמן
כן, שזה יחול על החוזה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הנוסח יותר ברור. אני לא יודע אם אנחנו מסכימים לזה, אבל זה ברור. עד עכשיו היה טשטוש בסיפור הזה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מה זה "לא זכאי לאכיפת תניה כאמור"? מה זו המילה "תניה"?
ענת מימון
הסעיף בחוזה שמתייחס לנושא של הפעלת העסק בשבת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה התנאי.
ענת מימון
בדיוק. אם פתאום אני לא משלמת את דמי השכירות, ברור שאפשר לאכוף, אבל האכיפה לא מתייחסת רק לנושא של הפעלת העסק בשבת. זה העניין הספציפי בתוך החוזה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
ב"אבן שושן" יש מילה תניה?
מירב בן ארי (כולנו)
תניה זה תנאי. בשנה א' אתה לומד כל מיני מילים שהן אותו דבר, אבל - - -
ענת מימון
אנחנו עוברים נסחית אחר-כך.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למה החוק לא יכול לחול רטרואקטיבית?
ענת מימון
זה שינוי של מצב משפטי קיים. יכול להיות שבעלי מתחמים החליטו לאיזה חוזים הם רוצים להיכנס. להחיל מצב משפטי חדש על משהו שכבר נחתם זה מאוד-מאוד בעייתי. חקיקה רטרואקטיבית היא בעייתית.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
משפטית אפשר לעשות מכרז שמוציא שליש מהציבור מאפשרות לגשת למכרז הזה? יש ציבור שומרי שבת, אפשר לעשות מכרז שאומר לאנשים דתיים, שומרי שבת, אתם לא יכולים לשכור עסק פה?
אור רוזנמן
מכרז צריך לכלול תנאים מהותיים לשירות. ככל שאנשים מסוימים או גופים מסוימים לא מסוגלים לעמוד בתנאים המהותיים, אז כן. אי-אפשר להוציא מכרז שאומר לך שאתה חייב לעבוד בשבת, אבל אם מהותית זה חלק מהשירות שנדרש, אז זה חלק מהמכרז.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למשל אתה עובד במשרד המשפטים. יבוא משרד המשפטים ויגיד לך: אתה שומר שבת, אנחנו צריכים בשבת משמרת בכל שבוע בשביל צרכים משפטיים. מה תעשה?
אור רוזנמן
אנחנו לא מדברים על מטריה של עובדים, כי עובדים מוגנים בחוק שעות עבודה ומנוחה. אנחנו מדברים פה על עסקים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למה שלא יהיה לבעלי עסק הזכויות האלה שיש לעובד?
אור רוזנמן
בעל עסק יכול לצורך העניין להיות שומר שבת, יכול להפעיל את חנותו באמצעות אחר, בשותפות עם מי שאינו יהודי וכו'.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם הדת שלו אוסרת את זה? למשל הדת שלי אוסרת להפעיל חמור או סוס, או למען ינוח שורך ועבדך וחמורך.
היו"ר אלי אלאלוף
הדת שלך שונה משלנו?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הוא אמר. איך ניסחת את זה? שאלתי על הנוסח שלו. הוא אמר שיש זכויות עובדים, אי-אפשר לכפות על עובד לעבוד, אבל על בית עסק לא. שאלתי למה בית עסק לא, אז הוא אומר שבית עסק אפשר להפעיל על-ידי אחר. אמרתי שלפי הדת שלי אסור להפעיל גם על-ידי אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
בפולין השתמשו במושג דת?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
ודאי.
היו"ר אלי אלאלוף
במרוקו לא ידענו מה זה דת. היינו יהודים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אתה צודק, הפרידו בין היהודים לדת.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שהפרידו הסתבכנו. כולנו יהודים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא צריך להפריד בין היהודי לדת. זה מה שהבין בן-גוריון. או, המשיח הגיע...
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו באמצע דיון על דת והלכה יהודית. האם השתמשנו בחוץ לארץ במושג דת?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא היה איפכא מסתברא.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מוכן להרים את היד?
יגאל גואטה (ש"ס)
אני נגד כולכם?
מירב בן ארי (כולנו)
אפשר להצביע בעד החוק שלך? כבר ישבנו על החמור - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני אעדכן את הרב גואטה במשפט אחד. הוסיפו פה: "למעט חוזה להפעלת עסק שנותן שירות להפעלת המתחם".
יגאל גואטה (ש"ס)
אפשר להרחיב עוד יותר, לא אכפת לי.
ענת מימון
אתה מחריג מההגנה של החוק.
יגאל גואטה (ש"ס)
חשבתי על זה כבר בדרך, כשאמרו לי שהועלתה ההצעה הזאת על-ידי היושב-ראש, למעט עסק שבסגירתו גורם לסגירת כל המתחם.
מירב בן ארי (כולנו)
הצענו לך משהו יותר טוב.
יגאל גואטה (ש"ס)
יותר טוב, אז בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
הזכרתי מה הביא אותך להצעת החוק, זה שחייבו יהודי במתחם שרונה לפתוח בשבת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
נכון. יהודי חילוני, שקוראים לו עופר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כיבדנו את ההצעה שלך.
יגאל גואטה (ש"ס)
תודה רבה. אני מודה לכם.
היו"ר אלי אלאלוף
תיקנו במה שכתבנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
אפשר להוסיף עוד סעיף להצעה הזאת, שחברי כנסת יוכלו לנסוע בתחבורה ציבורית?
היו"ר אלי אלאלוף
בשבת?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, ביום חול.
ענת כהן שמואל
בנתיב של התחבורה הציבורית?
יגאל גואטה (ש"ס)
בנתיב של תחבורה ציבורית.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה רוצה להקים עלינו את כל עם ישראל?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
יעשו לך חקירות על טובות הנאה שקיבלת.
היו"ר אלי אלאלוף
הנושא הזה בוועדת הכלכלה. אנחנו הולכים להצביע. מי בעד? בעד רוב. מי נגד? ישראל, אתה נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – 1

נמנעים – אין

הצעת חוק הגנה על בתי עסק (ימי המנוחה), התשע"ו-2016, אושרה לקריאה שנייה ושלישית
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני נמנע בגלל האפשרות למנוע מבן-אדם שיוכל לעשות חוזה מבלי שהוא יצטרך להפעיל שירות של הפעלת המתחם. לכן אני נמנע.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה?
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו גמרנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
רק להבין מה הוא אומר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מיעטו פה אדם שעושה עסק להפעלת המתחם. זאת אומרת, אדם שמפעיל חניון וכל זה, אז אני לא יכול לתמוך בזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז איך תמכת עד עכשיו, כשלא היה בכלל החוק הזה?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא תמכתי. חתמתי לך על החוק. מה אתה רוצה?
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. הישיבה. נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:42.

קוד המקור של הנתונים