ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/01/2017

מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 328

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ה' בטבת התשע"ז (03 בינואר 2017), שעה 11:00
סדר היום
1. מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב , 2017-2018, של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס

2. מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חבר הכנסת דב חנין

3. מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חברת הכנסת קארין אלהרר

4. מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חברת הכנסת נורית קורן
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

איתן ברושי

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
דב חנין

אורלי לוי אבקסיס
מוזמנים
מירי כהן - מנהלת תחום עלויות, אגף תקציבים, משרד החינוך

בני פישר - מנהל מינהל חינוך התיישבותי, משרד החינוך

דניאל לורברבוים - רפרנט חינוך, אגף תקציבים, משרד החינוך

יפעת אלביליה - תקציבנית שירות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

איתנה ברמן - סגנית מנהלת שירות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מליסה הארון גופר - מפקחת ארצית שירות ילד ונוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רחלי הכהן - עורכת דין, המועצה לשלום הילד

ענת נחמיה-לביא - מנכ"לית הפורום הציבורי לכפרי הנוער והפנימיות בישראל

שחר צדוק - חברת מועצה מחוזית, מועצת התלמידים והנוער הארצית

אמנון פרג הנדל - פעיל המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

1.מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס

2.מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חבר הכנסת דב חנין

3.מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב ,2017-2018 של חברת הכנסת קארין אלהרר

4.מחסור של 50 מלש"ח לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מלש"ח מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חברת הכנסת נורית קורן
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 3 בינואר 2017, ה' בטבת תשע"ז. הנושא על סדר היום – מחסור של 50 מיליון שקלים לתקצוב הפנימיות וקיצוץ נוסף של 40 מיליון שקלים מסל השירותים לחניכי הפנימיות בתקציב 2017-2018, של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, של חבר הכנסת דב חנין, של חברת הכנסת קארין אלהרר ושל חברת הכנסת נורית קורן.

נמצאת איתנו חברת הכנסת אורלי לו אבקסיס. אני אחסוך את דברי הפתיחה שלי. אמנם אנחנו מכירים את הנושא, מנסים, אבל ניתן לך להציג את זה. לאחר מכן אני אתן לחבר הכנסת דב חנין. נפתח דיון וחברי הכנסת האחרים שירצו להצטרף, בשמחה. בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תודה רבה אדוני יושב הראש. תראה, הדיון הזה היה אמור להתקיים לפני האישור הסופי של התקציב, כי בסופו של דבר סגרנו את התקציב לשנתיים הקרובות והבעיה הזו מושרשת בתוך התקציב. ולמה אני אומרת את זה? תראה, זה לא סוד וכל מי שיושב פה בחדר יודע שהאופי של התלמידים, של אותם חניכים בכפרי הנוער, הוא שונה. היום האופי הוא יותר של רווחה. מה שמצריך בעצם תקציבים יותר גדולים.

תראה, בשנת 1975 קבעה ועדה בין משרדית תעריף, קוראים לזה סל לאור, שהוא בעצם מגבש בתוכו הן את ההוצאות השוטפות בשביל לקיים את מה שצריך בפנימיות הללו, ובמקביל את ההוצאה האינדיבידואלית פר ילד, מה שמגיע לאותו חניך. זה לא התעדכן.

הרכיבים למשל, אתה יודע, של רמת החיים אצלנו, הולכים ומשתנים, הולכים ועולים וזה לא מעודכן. משנת 2008 יש בעצם קיצוץ דה פקטו באותם תקציבים, מה שאומר שהפנימיות צריכות לראות מאיפה הן מקצצות ועל הגב של מי ומי שמשלם את המחיר שוב פעם זה אותם ילדים, והפעם אנחנו מדברים על ילדים מוחלשים, ילדים בסיכון.

אנחנו חשבנו שמשרד החינוך הבין את זה ואני אגיד לך גם למה. כי בשנה שעברה אני פניתי לשר נפתלי בנט בשאילתה בדיוק על זה וביקשתי לקבל הסברים על תקצוץ החזקת חניכים בכפרי הנוער ובפנימיות ועל סל לאור ועל התעריף שנבנה בשנת 1975 וכולל הרכב כוח אדם ועלויות שלא שונו מאז, ושלא מתאימות להרכב החדש שנדרש בפועל בשנת 2008, כמו שאמרתי. רכיבי הסל שאינם שכר לא מתעדכנים ושאלתי אותו מה קורה עם זה.

אני מקריאה לכם את התשובה של השר מה-12 בינואר 2016. שנה. אז הוא באמת מפה לשם מצדיק שרכיבי השכר לא השתנו לחלוטין ואז הוא אומר: "עדכון הסל נעשה בכפוף לאישור ותקצוב אגף התקציבים באוצר. עד עתה לא בוצע עדכון, למרות שבכל שנה פונה משרד החינוך אל משרד האוצר בנדון. בכוונתי ליזום פנייה נוספת למשרד האוצר לקראת תקציב שנת 2017, בבקשה לעדכן את תעריף דמי החזקת סל לאור ולקבוע מנגנון עדכון אוטומטי שוטף, בהתאם לשינויים ברכיבי מדד המחירים לצרכן הרלבנטיים, שזה מדד מזון, כולל פירות, ירקות, חשמל, דלק ומים" – ככה הוא כותב, כן, "מדד החזקת דירה ומדד כללי".

עכשיו, לשאלה מספר 2 ששאלתי – האם הוא מעביר כספים כדי למנוע את החוסר הזה, כדי לגשר על הפערים התקציביים שנוצרים משנה לשנה, אז הוא אומר לא, למשרד החינוך אין מקורות תקציביים לממן את הפער. עם זאת חשוב לציין כי המשרד תקצב בשנתיים האחרונות סך של 70 מיליון עבור שיפוץ כפרי הנוער, שזה לא קשור להחזקה, זה שיפוץ. "הנושא יעלה במסגרת פנייתי אל משרד האוצר. אני אדרוש את זה בתקצוב 2017". מה אנחנו רואים בתקצוב 2017? כלום.

ההחזקה לא רק שבפועל יש חוסר של 50 מיליון שהצטברו בגלל שלא עודכנו, אנחנו גילינו שבתקצוב האחרון גזרו עוד 40 מיליון שקלים מההחזקה של התלמידים עצמם שלומדים בפנימיות. מהאוכלוסייה הכי חלשה. מההחזקה של התלמידים. זו הדרישה של משרד החינוך? כאילו, הנייר סופג הכל? זו הזירה לתקן את העיוות הזה? לא יתכן, הילדים האלה הם בחסות המדינה, יש לנו אחריות עליהם.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושש שגם סל לאור כבר לא רלבנטי ולא מעודכן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
צריך לקבוע תקציב, בוודאי. וגם איזה שהוא מנגנון של עדכון שוטף, ברור. תודה אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
עדכון אוטומטי. אוקיי, חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך אדוני יושב הראש, תודה על קיום הדיון הזה. אני רוצה לפתוח בהצטרפות לכל דברי חברתי, חברת הכנסת אורלי לו אבקסיס. הסיפור הזה הוא לא פחות מאשר שערורייה.

אדוני יושב הראש, אתה בצדק אמרת, לא ברור בכלל אם סל לאור עדיין רלבנטי. הוא בטח לא רלבנטי כאשר הוא לא מתעדכן. מה אתם חושבים, שהמחירים בארץ קפאו במקום וכל העלויות נשארו באותה רמה? כאשר הסל לא מתעדכן, התוצאה היא שהשירותים נפגעים. אנחנו מדברים על שירותים לנוער בפנימיות, על חניכים בפנימיות.
היו"ר יעקב מרגי
לבריאות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. לילה ארוך מדי. והחניכים האלה, אין מי שיגן עליהם, אם אנחנו לא נגן עליהם כאן בכנסת. אם אנחנו לא נצא למלחמה הזאת, אף אחד לא ייתן להם מענה.

אני שמעתי בצער גדול את הציטוט של חברתי מהשאילתה שהיא הגישה בינואר 2016. אני חייב לומר לכם, עמיתי חברי הכנסת, אולי דבר אחד לזכותו של שר החינוך שלנו, וזה שהוא מאד עקבי בתשובותיו. כי גם אני שלחתי שאילתה לשר בנט בנובמבר 2015, ואז הוא עונה לי ככה – אני חייב להקריא כמה משפטים פשוט, כי הרוח הקרה שנושבת מהתשובות האלה, היא לא פחות מרגיזה מאשר התוכן שלהן.

אז לשאלה הראשונה – מדוע המרכיבים הבסיסיים הדרושים לטיפול בחניכי כפרי הנוער והפנימיות דוגמת מזון, דלק, חשמל ומים, אינם צמודים למדד, הוא עונה לי: בהחלטת הממשלה משנת 2002, הקפאה נומינאלית לתשלומים שאינם שכר. בהתאם להחלטה הזו הוקפאו רכיבי ההוצאות שאינם שכר בסל לאור עד לשנת 2008. בשנת 2008 היה עדכון מסוים, אבל מאז לא התבצע שום עדכון נוסף. זהו. זו תשובה ראשונה.
אז אני שואל שאלה שנייה
האם משרדך מעביר אל הכפרים ואל הפנימיות תקציבים כדי לגשר על הפערים שנוצרו עקב אי עדכון הסל? לי הוא עונה תשובה אפילו יותר קצרה מאשר לחברת הכנסת לוי אבקסיס: משרד החינוך אינו מעביר תקציבים לגשר על הפערים שנוצרו, נקודה.

שאלה שלישית, האם יש למשרדך תכנית להתמודדות עם העובדה שהסל לא מעודכן זמן כה רב? עונה לי השר: משרד החינוך פנה מספר פעמים למשרד האוצר ודרש ביצוע עדכון הסל. נכון להיום לא אושר ביצוע עדכון הסל.

אני אומר לכם, אני כל הזמן חשבתי, עד שהגענו לסוגיה הזו, שהשר בנט הוא אחד השרים הכי חזקים בממשלה. באמת. אני למשל קורא על חוק ההסדרה. אפילו שמעתי שראש הממשלה עצמו אמר שחוק ההסדרה יוביל אפילו להחלטה של מועצת הביטחון. ככה אני שמעתי, הודלף כזה דבר.
קריאה
להאג, להאג.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ולהאג, ודברים איומים ונוראים. השר בנט אמר לא. לא יקום ולא יהיה, יהיה חוק הסדרה. והנה, הוסדרה ההסדרה, כי זה היה חשוב לשר בנט וכולם התיישרו. אז אני הייתי בתחושה כזו שיש לנו פה באמת שר נורא נורא חזק ואני פשוט מתאכזב לראות, שכשזה מגיע לנושא שנקרא מערכת החינוך, השר הזה פשוט לא מתעניין בזה. זה לא אכפת לו. וזה דבר מקומם. זה פשוט דבר מקומם.

אני לא נגד ששר יתעסק בכל ענייני החוץ והביטחון של המדינה, אם בא לו, אם יש לו זמן פנוי. אתמול הוא נשא נאום ארוך בכנסת והסביר לנו שצריך לספח את שטחי C וגם תקף מאד בחריפות איזה שהוא אחד שנשא נאום שנקרא בר אילן וגרם נזקים איומים למדינה. הוא נשא את זה בשם הממשלה. נזכרתי שאותו אחד שנשא את הנאום הנורא הזה קוראים לו בנימין נתניהו, נכון? היה אחד כזה. אבל הממשלה מוקיעה את האיש הזה, אז אנחנו נמחק אותו מההיסטוריה ולא נזכור אותו.

זכותו של השר בנט להתעסק במה שהוא רוצה, אבל קודם שיתעסק בענייני משרד החינוך ויטפל בבעיות הבסיסיות של המערכת שלו. איך זה יתכן שהדבר הזה נשאר ונמשך ואנחנו רואים - ראינו בוועדת הכספים של הכנסת, חברתי, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס קיצרה בעניין הזה - אבל אנחנו ראינו איזה סכומי כסף מועברים פה ברגע האחרון, של באמת עשרות ומאות מיליונים, אפילו לחברי כנסת באופן אישי, שאפילו לא כתוב בשביל מה. חבר הכנסת X, אני לא אזכיר שם, מקבל 40 מיליון שקלים. למה? לא כתוב.
מירב בן ארי (כולנו)
דווקא פירטו השנה לאן הכסף הולך.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, לא פירטו. פירטו אחרי שהחליטו. בהחלטה כתוב – אנחנו נותנים לחבר הכנסת X. המטרות לא ידועות והוא ישתדל לעדכן אותנו בהמשך למה הכסף מיועד.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עד סוף האלף.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר, חברים יקרים, איך זה יתכן? מה קרה לנו? אנחנו באמת השתגענו?
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון, אדוני יושב הראש. אני באמת מרגיש חוסר אונים בעניין הזה. אני באמת מרגיש חוסר אונים, כי הדבר האחרון שבא לי זה שאנחנו נעשה עוד דיון על פנימיות ונקבל החלטה נכונה ולא יקרה שום דבר. אנחנו צריכים למצוא מנגנון שבו אנחנו מכריחים את המערכת – תשמעו, זה כסף כל כך קטן. זה פשוט מביש. זה באמת מביש. מה? על זה אנחנו מתווכחים? מה קורה פה? או שמישהו לגמרי אטום, או שמישהו לגמרי מנותק. אבל כך או כך, אי אפשר להשלים עם זה. תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה לתת דוגמא קטנה רק של הקיצוץ הזה. עכשיו התבשרנו למשל שבמרכז ויצ"ו הדסים, שזה בית ספר וכפר נוער, בנובמבר קראו להם ואמרו להם שיש קיצוץ בפנימייה. שתבינו, יש שם 300 תלמידים, מתוכם 150 ילדי עולים, עוד 150 ילדי רווחה.
היו"ר יעקב מרגי
מי קרא להם, חינוך או רווחה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קראו להם מהחינוך ומה שקורה עכשיו, ממה הם נאלצים לקצץ? אז הם מקצצים כמובן בחוגים, בהעשרה. אז במזון אולי הם לא יקצצו, אבל בשאר כן. מה עם מזון לנפש? זו גם שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רק להזכיר שזה הדיון השני בכהונה הזו של הכנסת ה-20, שמתקיים בעניין סל לאור. את הדיון הקודם יזמה חברת הכנסת מירב בן ארי. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן. תודה אדוני יושב הראש. באמת עשית לי הקדמה.
היו"ר יעקב מרגי
הדיון התקיים ביולי 2015.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, נכון, אז ביוני 2016 יצא מהמרכז המחקר והמידע של הכנסת, אני ממליצה לכולכם לקרוא אותו. גם עידו שכתב אותו נמצא כאן. מרכז המחקר והמידע נותן רקע מאד חשוב על כל מה שקשור לפנימיות וכפרי נוער, לבקשתי.

צריך כמובן להבדיל בין החינוך לרווחה וגם חשוב לומר, אנחנו גם היינו ביחד בצפון שם בפנימייה, הייתי גם בכפר הנוער בן שמן בסיור, זה לא לגמרי, בוא נגיד - כפרי הנוער והמינהל ההתיישבותי הם לא לגמרי נוער בסיכון, יש גם נוער נורמטיבי שנמצא שם, אבל עדיין סובל באמת ממה שנקרא השנים, שכמו שחברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס אמרה, של התעלמות מהצרכים שלהם.

חשוב לי לומר משהו, כי כל הזמן מדובר וגם כשאתה ציינת, דב, שהוא הולך לאוצר והוא הולך לאוצר. סליחה, לא מדובר בהרבה כסף. זה כסף שאתה יכול לפתור בתור מינהל חינוך. ויותר מזה, אם ניקח את משרד הרווחה, אגב, שעשה בדיקה וכן הגדיל בתקציב שלו. זאת אומרת אנחנו יודעים שמשרד הרווחה, שיש לו 121 פנימיות שיקומיות, טיפוליות ופוסט אשפוזיות, ראה שיש צורך, ראה שיש בעיה והגדיל להם את הסכומים.

אז למה משרד הרווחה, שיש לו 6.7 מיליארד שקלים, תקציב שנתי, לעומת משרד החינוך שהוא כבר על 60 מיליארד, לא יכול היה לעשות את אותו תהליך? זה לבוא ישר ולהגיד האוצר, האוצר, בוא. יש לך את התקציב השני בגודלו במדינת ישראל, יש לך מיליארדים, עזוב רגע הסדרה לא הסדרה. יש כסף בתוך משרד החינוך. אני לא מצליחה להבין למה הוא לא פותר את זה בתוך זה. כמו שאמרת גם, אדוני, זה כסף קטן.

אני רוצה להתייחס לעוד משהו. אי אפשר עוד פעם להתעסק בסל לאור. הוא משנות ה-70, הוא כבר לא רלבנטי. צריך לשבת ולקבוע סל חדש.

עכשיו תראה, יושב ראש הוועדה מרגי, אנחנו עשינו כאן דיון ביוני. משהו יצא מזה?
היו"ר יעקב מרגי
כן, בואי, אפשר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה? התקיים דיון - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא בעניין הסל, אבל אין ספק שהרוח הגבית שנתנו לסוגית הפנימיות, גם - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך? קיצצו מהם עוד 40 מיליון.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אמרתי בפתיח – לא בעניין התקצוב של סל לאור. תדעי לך שבדיונים גם סוגית השיפוצים לא הייתה מובנת מאליה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. אנחנו יודעים שהם - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה סכום לא מבוטל ואנחנו מצדיעים, צריך להיאמר. אבל מה יעזור שיהיו לנו תקציבים ולא ניצוק להם תוכן- - -
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו יודעים, היה מצ'ינג עם הפורום על השיפוץ. גם השיפוץ, חשוב לומר - יש כאן את הפורום של כפרי הנוער והפנימיות - היה במצ'ינג עם פילנתרופיה, נכון? תתקני אותי אם אני טועה. אני הייתי אצלכם בבן שמן. דובר על העניין של השיפוץ. באמת השר התגייס.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו ניתן להם להתייחס.
מירב בן ארי (כולנו)
ידברו פורום כפרי הנוער, אבל אתה יודע, זה גם היה במצ'ינג עם פילנתרופיה. אז בוא, גם זה בפרופורציות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אני עוד לא אמרתי כלום.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, רק אמרתי תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
אני אמרתי רק שני דברים, רגע, שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
הודיתי לך בקריאת ביניים.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי, בסדר. עכשיו לגבי המרכיבים של הסל, שעודכנו פעם אחרונה בדצמבר 2007 ומאז אין לנו עדכון של כל המרכיבים. אני רוצה גם להבין משהו אחד. החסר הזה של פנימיות וכפרי הנוער, וגם אתם תתייחסו לזה, הפנימיות, הוא היום, חוץ מהקיצוץ שאורלי באמת דיברה על זה, הוא מתמלא היום באמצעות פילנתרופיה? כך בעצם מתמלא החסך? כן? תענו על זה, בסדר?

איך? הרי יש קיצוץ ולא כל הפנימיות מקצצות. יש פנימיות שעדיין מנסות לחיות בתקציב שלהן, אבל הדלתא, ה-20%, 30% שחסרים לכם – האם הם בעצם מתמלאים על ידי פילנתרופיה שמנהלת הפנימייה הולכת ומקוששת מקרנות? גם את זה אני רוצה לדעת.

ורק מילה אחרונה בעניין של השאילתות שהיו כאן. מסגרת התקציב היום היא לא רלבנטית. היא לא רלבנטית ובפועל היא לא קשורה למה שקורה בכפרי הנוער והפנימיות. באמת, גם התעריפים שאנחנו כאן הוצאנו, של הילדים, תעריף לחניך בפנימייה, תעריף אל מול מה שאתם מקבלים. אני באמת לא מצליחה להבין איך אתם מרימים את הראש ואיך הפנימיות היום חיות בתקציב הנוכחי לכל ילד. בעיקר, כמו שחברת הכנסת לוי אבוקסיס ציינה, יוקר המחייה רק עלה וההוצאות הרבה יותר גדולות, גם מבחינת כל התשלומים מסביב.

זהו, אחרי זה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חוץ מהפורום, יש כאן נציגים מכפרי נוער? גם תלמידות וגם? מי הרים יד? יש כאן מכפרי הנוער? לא. אז אני אתן לתלמידה ולאחר מכן לענת מהפורום, בבקשה, תציגי את עצמך.
שחר צדוק
שלום, אני שחר צדוק, בת 18 מכפר סבא. אני מכפר הנוער נווה הדסה. אני כבר שנה שישית שם ואני יכולה לספר לכם עד כמה הפנימייה תרמה לחיי.
היו"ר יעקב מרגי
באיזו כיתה את?
שחר צדוק
בכיתה י"ב.
היו"ר יעקב מרגי
ואת שנה שישית?
מירב בן ארי (כולנו)
שנה אחרונה בפנימייה.
שחר צדוק
והפנימייה תרמה לי ולעוד בני נוער רבים. מרבית חניכי הפנימיות באים ממצב סוציו אקונומי נמוך, מרביתם צריכים עזרה לימודית מעבר לשעות המוצעות בבית הספר. הפנימייה נותנת מענה לילדים שאינם מסתדרים בלימודים או בחברה, בגלל בעיות שעולות בבית או בחברה המקיפה אותם.

הפנימייה מאפשרת ניתוק מהפרעות אלה, כך שהילד יוכל להתרכז בהישגים שלו. אנשי מקצוע רבים שנמצאים בפנימייה יכולים לעזור לחניכים להתגבר על המכשולים במטרה לממש את הפוטנציאל שלהם בפנימייה. כל חניך מקבל כלים להשתלבות בסביבתו והופך בקלות רבה יותר לשותף מלא ושווה זכויות בחברה.

הפנימייה ומאז ומתמיד דאגה לי ולחברי למיטה חמה, אוכל חם, לאוזן קשבת. ישנן העשרות מגוונות ועוד המון דברים שעזרו לי להתפתח ולהתקדם בחיי. הפנימייה עוזרת לי רבות מהשנייה שאני קמה בבוקר ועד השנייה שאני הולכת לישון, אם זה במתן עזרה בשיעורי בית או בלמידה לבגרויות במרכז הלמידה, חוגי העשרות והאתלטיקה השונים והמגוונים ומגוון ימי שיא המשפרים את מצב הרוח של כל חניכי הפנימייה.

אני אסיים בציטוט שהמדריך שלי תמיד מציין – אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד. אני שחר צדוק ובאתי לייצג ולדבר בשם חברי בכפרי הנוער והפנימיות. מקווה שכל מה שסיפרתי כאן לכם, יוכל להשפיע על ההחלטות שלכם.
היו"ר יעקב מרגי
אחד בשביל כולם.
שחר צדוק
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ענת נחמיה, בבקשה.
ענת נחמיה-לביא
בוקר טוב. השולחן כאן מוקף בקובעי מדיניות ונציגי ממשלה ואני רוצה להביא את הקול של החברה האזרחית, כי הדאגה לילדים האלה היא מאמץ משותף קודם כל של המדינה, אבל גם של הפילנתרופיה. גם לפילנתרופיה יש תפקיד בנושא ואני מייצגת את זה. אבל בהקשר לדיון הספציפי הזה, פילנתרופיה לא אמורה לממן את האוכל של הילדים, לא אמורה לממן את התקן של העובדים הסוציאליים. לכן אנחנו גם לקחנו על עצמנו להיות הלובי האזרחי למענים של הילדים, כדי להשפיע על המדינה.

הסל, כמו שאמרו כאן כולם, אני לא אחזור, לא מעודכן. אני ילדת פנימייה באופן אישי, בלי קשר למה שאני עושה היום בחיים. אולי עם קשר, אבל האבסורד הוא שכשאני הייתי ילדה בפנימייה, התקן לעובדת סוציאלית, לעומת הילדים היום, לא השתנה. משהו כאן פשוט לא הגיוני.

ולכן אני מאד מאד מקווה, כבוד יושב הראש יודע שאני כאן כמעט בכל וועדה שעוסקת בתחום הזה ואני מאד מאד מקווה שהפעם תצא החלטה גם שתוביל, דרך אגב בשני הערוצים. הערוץ לטווח הקצר חייב להתרחש. צריך לשפות ולפצות את הכפרים בפער הזה, כמו שעושים דרך אגב בסל הבריאות. היום אני מבינה שעושים את זה בסל הבריאות. זה דבר אחד.

דבר שני, לטווח הארוך חייבים להקים לפחות ועדה, החלטה להקים ועדת סל שתגדיר את הצרכים הרלבנטיים לילדים היום. אז תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לפני שאני אעבור למשרד האוצר - - -
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אבל אני שאלתי שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, עוד לא אמרתי, רק שהאוויר ייצא לי, שנייה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, רק אני רוצה שהיא תענה – כמה אחוז פילנתרופיה היום יש? זה חשוב, ענת. כמה אחוז פילנתרופיה אתם היום צריכים להשיג בשביל להמשיך להרים את הראש מעל המים?
ענת נחמיה-לביא
תראי, זה מאד מאד שונה בין הכפרים. אנחנו יודעים שיש פער מובנה של סדר גודל של בין 15% ל-20% שצריך לגייס. עכשיו פילנתרופיה, חשוב להגיד, תמיד הייתה מעורבת בכפרי נוער - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, רגע, שזה לצרכים הבסיסיים או שזה על אקסטרות?
היו"ר יעקב מרגי
היא אמרה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, צריך להבין. יש את העניין של החוקים - - -
ענת נחמיה-לביא
יש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בסופו של דבר הפילנתרופיה אמורה להביא את האקסטרה, היא לא אמורה להביא את הבסיס. היא לא אמורה להביא את המבנים ולא את העובדים הסוציאליים. זה תפקיד המדינה, נקודה.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו לא יכולים לבנות על פילנתרופיה. היום יש, מחר אין, לא מתכננים לטווח ארוך ככה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו בעצם. אנחנו בצרכים הבסיסיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא נורמאלי.
ענת נחמיה-לביא
לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה, המדינה פשטה את הרגל? היא יכולה להוריד מס חברות, אבל היא לא יכולה לעדכן את הדבר הבסיסי הזה?
היו"ר יעקב מרגי
בואי נשמע. לצמצם את החוב החיצון? בואו, לפני שניתן למשרד החינוך ולמשרד האוצר, יש כאן מהאורחים מישהו שרוצה לדבר בנושא? האורחים שהגיעו? אף אחד?
מירב בן ארי (כולנו)
הנה, יש.
רחלי הכהן
רחלי הכהן, המועצה לשלום הילד.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. רק חשוב שייאמר שכפרי הנוער מהווים – נקרא לזה את המענה המרכזי כמעט בסוגיה הזו של ההשמה החוץ ביתית. מי שמתעסק עם ה- - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, לא, תבדיל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
מירב בן ארי (כולנו)
בין ההשמה החוץ ביתית של משרד הרווחה למשרד ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני עוד לא התבטאתי. מירב, יש לי איזה יום וחצי ניסיון בסוגיה הזאת.
מירב בן ארי (כולנו)
רק נתתי הערת אגב.
היו"ר יעקב מרגי
טוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היית באיילים? תקשיבי, מגיעים לשם תלמידים בכיתה ח', לא יודעים את הא'-ב'.
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, האזרחים שלנו מקבלים מנה גדושה כל יום.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל השמה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא השמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מירב ואורלי, האזרחים שלנו מקבלים מנה גדושה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
בסדר, אנחנו מסכימות.
היו"ר יעקב מרגי
כל יום בשידור אינטרנטי ובאולם נגב, על הידע הרב שיש לחברי הכנסת, אבל חכו. תנו לדבר. את יודעת מה, גם אם זה לא לעניין, תנו לי לסיים להוציא את זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רשות הדיבור ליושב ראש הוועדה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. אז אני אומר, זה אחת מזרועות הביצוע של המדינה בהשמה החוץ ביתית, עם כל ההבחנה – יש ויש. יש גם וגם וגם. ומשם גם הרגישות שלנו. אמרה שחר צדוק במילים אחרות – כפר הנוער נותן לי אל הדלתא הזו שחסרה לי - במילים שלי - בבית. את מה שאני לא יכולה לקבל, הדלתא, החוסר הזה שיש לי – כפר הנוער נתן לי. אז תבינו.

היא לא בהשמה חוץ ביתית, אצלה זה הדלתא. בהשמה חוץ ביתית זה הכל, זה הבית, זה ההורים, זה המשפחה, זה המעגל הראשון והמעגל השני והבית והמיטה והכל. ולכן אני לא מבין למה אנחנו גוררים רגליים בסוגיות האלה. אתם יודעים מה, בני, תתייחס בסוף. אני תמיד אחזתי שדווקא אלה בחטיבה להתיישבות והחינוך ההתיישבותי וזה, הם המצ'ופרים. אז אני לא מבין. מגיעים לקטע הזה, יש איזו עקשנות בקטע של כפרי הנוער והפנימיות. אני לא מבין. זה באמת כסף קטן יחסית לגודל של המשרד.

אתם יודעים מה, אני ניהלתי פה דיונים והבאתי לפה – בבוקר היה פה חנן ארליך – עשיתי שולחן עגול בסוגיה, תתפלאו לשמוע - של הגרעינים המשימתיים והקהילתיים והעירוניים והתורניים. היה משבר. מסתבר שיש שם מוטיבציית יתר. ארבעה משרדי ממשלה מתעסקים עם גרעינים משימתיים. ושם לא הייתה בעיה של תקציב. הייתה רק בעיה לקחת את זה לחבר עם זה ואת זה לחבר עם זה וכולם יצאו - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי זה תא פוליטי בחסות המדינה. במימון המדינה.
היו"ר יעקב מרגי
אז יפה, אז בואי, אני בא ואומר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל עזוב.
היו"ר יעקב מרגי
אני בא ואומר רבותי, זה הבית, זה ה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למי אתה מתכוון עכשיו, אדוני יושב הראש?
היו"ר יעקב מרגי
נתתי מוטיבציה למועצה לשלום הילד לדבר. תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא נתן מוטיבציה. רגע, היא לא דיברה.
היו"ר יעקב מרגי
אני נותן לה. בבקשה.
רחלי הכהן
אוקיי, אז קודם כל אני רק רוצה להתייחס למישור העקרוני ואז אני אעיר גם סוגיה נקודתית. אני רוצה להגיד שאי אפשר להפקיר את הילדים האלה. הם הילדים הכי חלשים של המדינה והרבה פעמים המדינה גם שמה אותם במקום הזה, ולכן מעבר לזה לא צריך לתקצב אותם במינימום, אלא אפילו לתת להם את המקסימום עד כמה שאפשר.

מעבר לזה, נקודה שקשורה, ואמנם עוד לא דובר, זה לא תשלומים שמגיעים במישרין לתלמידים, לחניכים שלומדים, אלא בעצם הצוות, אבל היא גם מאד משמעותית ויש את הסוגיה הנקודתית והישירה בעניין השכר. גם מפניות שהגיעו אלינו וגם אני עבדתי בעבר כמדריכה באחת מבתי הילד, יש כמה בעיות בגלל השכר הנמוך, שאמנם הוא מתעדכן מפעם לפעם, אבל הוא עדיין לא הולם בצורה משמעותית.

גם זה שיש קושי באיתור עובדים מתאימים והכשרה שלוקה בחסר, אבל מעבר לזה, ולזה יש השפעה ישירה על התלמידים עצמם, על החניכים בכפרים, זה התחלופה הגבוהה של אנשי הצוות. צריך להבין שעבור הילדים זה הבית הראשון מבחינתם. הוציאו אותם מהבית, ממקום לא יציב ושמו אותם שם כדי לאפשר להם לחיות בעצם מחדש ולהתחיל משהו אחר.

ולכן יציבות היא קריטית. המדריכים שם הם בעצם סוג של הדמות ההורית מבחינתם וברגע שהתקופה היא כל כך משמעותית, אין ספק שזה פוגע בהם בצורה קשה.
היו"ר יעקב מרגי
בני. איתן ברושי רצה לפני כן, ניתן לו. בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להתייחס, אדוני יושב הראש. גם אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
רצית להקים ועדת חקירה על החינוך ההתיישבותי ולא הצלחת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא. ועדת חקירה פרלמנטארית - - -
מירב בן ארי (כולנו)
על החקלאות.
היו"ר יעקב מרגי
על החקלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל כשישב פה שר החינוך, שאלתי אותו על סל לאור. ענת לביא מייצגת את הפילנתרופיה ואת בעלי אור ירוק ואת שמוליק אבוהב, שמתעסקים גם בנושאים האלה. יש 40 כפרי נוער. יש כפי שאני הצגתי בסקירה שלי, 25,000 תלמידים בפנימיות, ביחד 100,000 תלמידים בחינוך ההתיישבותי. אתמול, בנאום שנשאתי 50 דקות, בין שלוש וחצי לארבע וחצי בבוקר, רוב חברי הכנסת ישנו והאופוזיציה עשתה פיליבסטר, אז אני תיארתי את ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו היינו בעמדת שמירה וכוננות, לראות אם לא עוקצים אותנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו ישנו עם נעליים. אני תיארתי את הרכב האוכלוסייה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אנחנו ישנו עם נעליים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הרכב האוכלוסייה שעמד על מגרש המסדרים בסיום קורס טיס. אדוני יושב הראש, 45% מבוגרי קורס טיס האחרון באו מ-9% מהאוכלוסייה. 45% מבוגרי קורס טיס, שעמדו על המגרש, החל מקצרין בצפון עד עין יהב בדרום. 55% באו מהמגזר העירוני, 45% מהמרחב הכפרי. הם כולם בוגרי החינוך ההתיישבותי.

אותו שר חינוך שישב פה ודיבר גבוהה, התנגד בצורה לא מובנת להפוך את זה לחוק. אני לא יודע מי מייצג פה את משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
הוא מיד ידבר.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא ידבר אחריך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע, דקה. אבל חלק מהשיטה שלהם זה לשלוח את בני פישר.
היו"ר יעקב מרגי
הוא יפתור. תאמין לי, הרבה אנשים רוצים שהוא יפתור, שפקיד האשראי יפתור להם את הבעיה ולא מנהל הבנק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תן לי דקה. ישבנו פה רק לא מזמן לגבי שכר המורים. אני מלווה את בני מאז שהוא נכנס. הייתי ראש מועצה עם כפר נוער ואני לא רוצה לדבר מעבר למינימום. אני רק אומר שבני הוא גם הקליינט וגם הבעלים ולכן הוא לא הפתרון. הוא לא יכול להסביר את תת התקצוב של משרד החינוך.

עכשיו אני אגיד לכם יותר מזה. קולטים גם נוער נעלה מברית המועצות לשעבר, גם בהתיישבות. רגע, תקשיבו טוב מה שאני אומר. אם הנוער הזה הוא מחוץ לכפר הנוער, אין לו מספיק תקציב לממן אפילו את האוכל. כשהוא בכפר נוער, אז מנהלי כפרי הנוער – שהם דמויות חיוביות – הן מתמרנות את התקציב לאוכל בתוך תקציב כפר הנוער. למשל בויצ"ו נהלל, שיש בויצ"ו נהלל כפר נוער, ש-1,000 תלמידים הם מעמק יזרעאל, 200-250 מהפנימייה ויש גם יוצאי ברית המועצות לשעבר.

התמונה היא מאד חמורה. היא לא הגיונית. היא לא נכונה גם ביחס להיקף התקציב של משרד החינוך, שהוא השני בגודלו אחרי תקציב הביטחון, ואנחנו לפי דעתי לא יכולים לסבול את זה, את הפער הזה. מה שאמרה חברתי, חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס, ואני לא רוצה להשוות את זה עכשיו לחגיגות ה-70 של המדינה. לא יכול להיות שיהפכו את זה לתרומות ולא יכול להיות שעמותה פרטית, שקובעת את סדר העדיפות שלה, בלעדיה זה לא יכול להתקיים. וביקרתי בלא מעט מקומות.

לכן היה צריך להביא לכאן את שר החינוך. הוא צריך להסביר את המחדל הזה. ואני מבקש שזה לא ייגמר בדיון הזה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בני, אתה איש בשורות היום?
בני פישר
כן. חלקית.
היו"ר יעקב מרגי
בוא תספר לנו.
בני פישר
אני אגיד.
היו"ר יעקב מרגי
קודם כל תן לנו קצת רגע. לא כולם מכירים.
בני פישר
הרקע הוא שאנחנו מדברים על המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער. אז יש בו באמת את החלק המאד משמעותי של בתי ספר אזוריים, ובצד השני – ולא סתם הם יושבים ביחד – כי בעיני זה מייצר איזה משהו הוליסטי - כפרי הנוער של אוכלוסיית קצה הרצף. אני מאד מסכים איתך, חברת הכנסת, שבאמת המאפיינים של האוכלוסייה הלכו והשתנו בשנים האחרונות והרבה מילדי הרווחה מופנים אלינו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה שהפרויקט הזהה למה שעשיתם בכדורי, עם הילדים האוטיסטים, יצא באמת - - -
בני פישר
נכון, ייצא, ייצא.
היו"ר יעקב מרגי
גם הוא לפועל.
בני פישר
ייצא. זו אגב תפיסה שאומרת איך אנחנו לוקחים קהילות חלשות יחסית יחד עם קהילות חזקות ולא אינטגרציה תוקעת, אלה אינטגרציה שמובן הזה מצמיחה ועוזרת לשבור את תקרת הזכוכית.

עכשיו תראו, אני נזהר, כי המציאות היא מציאות מורכבת. המציאות היא מורכבת מכיוון שאנחנו – המינהל לחינוך התיישבותי, יחידת סמך – מלווים באופן מאד אישי וצמוד וכל הזמן מחוללים שינוי. לא רק ברמה הפדגוגית, גם ברמה התקציבית. אבל אני דקה אגע בזה שאכן סל לאור לא עודכן. זה מאד בעייתי. בעיני זה גם מציב את השאלה בצורה מאד חזקה ואני חושב שעצם ההתעסקות של הפורום – בוודאי שלך, יושב ראש הוועדה ושל הפורום הזה וכבר ישבתי פעמיים – היא נכונה.

התשובה שהמשרד נותן היא, והיא מופנית למשרד האוצר, מכיוון ששינוי תעריפים זה לא המשרד עושה, אלא עושה משרד האוצר ויש פה לקונה שצריך לטפל בה. זה ברמה הזאת. אבל מפה ועד לבוא ולהגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז בוא, כדי להיות פרקטי, מעשי, הרי הייתי שר ואני יודע איך הדינאמיקה עובדת ואני מקבל את ההבחנה שלך. תעריפים זה אוצר, יש להם את המדיניות, אגרות, תעריפים. הם לא מתלהבים כל כך הרבה. לו יצויר שהאוצר הולך איתך בקטע הזה. זה לא סוגיה תקציבית? זה לא מקורות מימון, אלא רק העיקרון כרגע – מעדכנים תעריפים או לא מעדכנים?
בני פישר
כן. אני אסביר למה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, בואי נשמע אותו. אני רוצה לשמוע אותו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל שנייה, בתקציב זה מופיע לנו מול העיניים. פרט לזה היה עוד קיצוץ של 40 מיליון שקלים.
בני פישר
אני רוצה להסביר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז אם אתם דורשים עדכון, אתם לא יכולים גם לקצץ.
בני פישר
אני רוצה להסביר שזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תתייחס. תתייחס גם לזה.
בני פישר
אני אתייחס.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה לא יכול ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא עונה לך.
בני פישר
אני רוצה לענות. תראו, ברמה העקרונית יש שני דברים. אכן עדכון תעריפים וגם יש משהו בעייתי בסל הזה שהוא לא רלבנטי למציאות של היום. ולכן צריך לחולל שינוי וזה שינוי תקינה. בסוף - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה "צריך לחולל שינוי"?
בני פישר
אני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה הוא מחולל השינוי.
בני פישר
אני מחולל השינוי. אני עומד - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה הולך לעשות בסוגיה הזאת? אם עומד לי הגוף, המשרד, הריבון, ואומר לא רלבנטי, תגיד לי מה אתה הולך לעשות.
בני פישר
אני אגיד לך מה אני עושה. קודם כל אני עומד מול משרד החינוך כמעט כל יום – ומירי פה יכולה להעיד – ואומר חברים, המציאות השתנתה. המשרד נותן מענים באופן חלקי. אני יכול לתת דוגמא ואני לא אומר שבזה פתרנו את הבעיה. הוספנו תקינה של עובדים סוציאליים. 90 עובדים סוציאליים השנה בתקציב. 12 מיליון שקלים נכנסו לטובת עובדים סוציאליים.

הוספנו מכסות. מכסות זה כסף, קרוב ל-600 מכסות. הגדלנו את תקציב ילדי נעלה. זאת אומרת לדברים האלה יש ביטוי כספי. המשרד שם פה מיליוני שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה איזה 5 מיליון שקלים. מה זה?
בני פישר
אני אסביר לך.
היו"ר יעקב מרגי
השר כותב לנו – כמו כן בתקציב 2015 ניתנה תוספת מיוחדת בסך של חמישה מיליון שקלים.
בני פישר
נכון, נכון, אני מסביר. זה עובדים סוציאליים, זה תוספת של מכסות. הגדלנו את נעלה. אני התחלתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אני בכוונה אומר, ראיתי שזה 2015. זה שייך לאותו קיצוץ?
בני פישר
לא, לא, ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קוצץ חזרה בשנת - - -
בני פישר
אני חושב שמה שחברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס שמה על השולחן, בעיני - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה הקיצוץ הזה?
בני פישר
זה לא קיצוץ. אין קיצוץ. אני רוצה להסביר שאין קיצוץ.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סליחה, החזקת תלמידים בפנימיות היא - - - המדינה. נו, באמת.
בני פישר
שנייה, אני רוצה להסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אז הנה, הוא יסביר לך.
בני פישר
אני מוכן להסביר אותך - - -
היו"ר יעקב מרגי
בני, תסביר.
בני פישר
אני רוצה להסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אל תזמין עכשיו, תסביר.
בני פישר
אני מסביר. הכסף הזה, אנחנו מנהלים אותו. הוא זז מתקנה לתקנה. אתם עליתם על תזוזה בתקנה, מכיוון שבתקנות אחרות, של הצטיידות ושל תוספות נוספות, הכסף הזה נמצא. תקציב הפנימיות גדל השנה בסכום שצוין. תבדקו. אני מוכן לעמוד מאחורי זה כמי שמייצג את כפרי הנוער. ואני יכול לתת את הסעיפים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לוקחים את תקציב הילדים ומעבירים למינהלה? זה מה שאני רוצה להבין.
בני פישר
לא, לא. אני רוצה להסביר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא. כי אם אתה לוקח - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא מנסה להסביר לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את תקציב החזקת התלמידים בפנימיות - - -
בני פישר
אבל אני אסביר לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה מתקנה לתקנה?
בני פישר
אני אסביר לך. כשאני מזיז מתקנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, יש העברה מתקנה לתקנה.
בני פישר
יש לי הסבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אבל יש לך מחסור בהחזקת תלמידים - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא ייתן לך הסבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך אתה מעביר ממקום שיש לך בו מחסור?
היו"ר יעקב מרגי
בני, תסביר את זה בבקשה.
בני פישר
אני אסביר. יש לנו כאן כמה תקנות בהחזקת תלמידים. זה סיפור של קריאת תקציב – אורלי - סך הכל - וזזו תקציבים מהחזקה להחזקה. כשאני אומר הצטיידות, אני מסביר שהילדים חיים גם בתוך מציאות. צריך יותר ביגוד, צריך יותר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם כך, תענה לי: האם קראתם למנהלי הפנימיות בנובמבר ואמרתם להם שיחול קיצוץ?
בני פישר
חד משמעית לא. את מדברת עם מי שעומד פה מאחורי האמירה הזאת והייתה תוספת. אני מוכן לעמוד מאחורי זה.
היו"ר יעקב מרגי
תבדקי ותביאי לי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני אביא לך.
מירב בן ארי (כולנו)
תבדקי את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני אביא לך גם את המכתב.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אבל אתם אומרים והוא אומר משהו אחר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא משנה, שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, את רוצה לדבר? שבי בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אבל אני רוצה לשמוע את הדברים שלו עד הסוף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מרגי, אני רק רוצה להבהיר דבר אחד. אנחנו כבר לא תלמידים חדשים בכיתה. עברנו איזה קילומטרז' או שניים. אנחנו יודעים איך עובדים תקציבים. אתה לא יכול להעביר מסעיף שנמצא בתת תקצוב לסעיף אחר. בדרך כלל אתה עושה את זה כשיש לך עודפים.

עכשיו, בנושא הזה של החזקת תלמידים, הם יודעים שלא עודכנו. הם יודעים.
היו"ר יעקב מרגי
לאן זה עבר?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך איפה יש לך את התוספת. חטיבת ביניים, סליחה, סליחה. חטיבת ביניים כנראה, דרך אגב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מכירים את ההעברה הזו?
בני פישר
לא, לא. אני רוצה להסביר. זה חוסר הבנה בקריאת התקציב, סליחה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם יש תוספת במקום מסוים, זה במקום מסוים. אל תגיד לי חוסר הבנה. אתה הורדת 42 מיליון שקלים בהחזקת תלמידים בפנימיות.
בני פישר
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מכחיש זאת?
בני פישר
אני מכחיש. הוספנו. משרד החינוך, לא אני, בעקבות לחץ, הוסיף 10 מיליון שקלים בתקנות. תסתכלו. איש האוצר יגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
באיזו שנה?
בני פישר
השנה, לתקציב של שנת 2016-2017. הוספנו ב-2017 מכיוון שיש צורך, מכיוון שיש גדילה. אני באתי לשר החינוך ואמרתי לו יש תלמידים בעולם, תלמידי נעלה, שמשוועים, בגלל מציאות קשה בצרפת ובמזרח אירופה. הוספו 400 תקנים. 200 לשנה הזאת ו-200 לשנה הבאה, דבר שלא היה קודם. הוספנו תקנים בפנימיות.

יש לנו המון תקנות מכל מיני סיבות פנימיות של תקנות החזקת ילדים. כשאני אומר הצטיידות זה לא לשום מטה, זה הילד מקבל בגדים, הילד מקבל מצעים. זה מחולק בכל מיני סעיפים ומי שיבחן טוב יראה שיש תוספת. אנחנו מסוגלים לעמוד ולהסביר כל מילה. אני כן אומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
בני, תקשיב. אני חושב שדיברנו על זה, אם אני לא טועה, בואו נראה בסיכום. אני רוצה לדעת לגבי כל הסעיפים שנוגעים לתקציבי הפנימיות – 2015, שמבחינתי בסיס – אני רוצה לראות את 2016, 2017, 2018.
בני פישר
בסדר גמור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
שנייה רגע. את כל מה שקשור לתקציב הפנימיות. תבחין בין שיפוצים לבין - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כן.
בני פישר
אני מבחין. אני אגיד עוד משהו לגבי השיפוץ.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל הכסף לשיפוצים לא קשור.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קשור.
בני פישר
זה לא קשור, אבל אני אגיד משהו גם על השיפוצים.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, תגיד גם על זה משהו.
בני פישר
נורא קל להפוך את מדינת ישראל לשק חבטות. אני גם הלקוח וגם הזה. חברים, 80%, 70% מהתקצוב הוא של מדינת ישראל, של משרד החינוך מתקציב משרד החינוך בשנה האחרונה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הולך לשכר.
בני פישר
לא, הלך לשיפוץ. הפילנתרופיה עושה עבודה מאד חשובה, הפורום מייצר הד נכון, אבל חברים, לא להתבלבל. הפילנתרופיה עוסקת פה ב-15%, ב-20%. יש עדיין 80%. מה ששמעתם משחר זה סיפור של אנשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אומר לך, בני, בסדר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סליחה, הם עושים טובה למישהו? בשביל מה צריך מדינה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, אני הולך לומר. תני לי רגע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זו החובה שלכם.
היו"ר יעקב מרגי
אתם יודעים, לאחרונה בוועדת החינוך - - -
בני פישר
אנחנו עושים את זה באהבה גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
בני, יש לי תחושה לגבי ועדת החינוך שיושב הראש צריך רק להגיד קח זכות דיבור. אתם תתנו לי רשות דיבור בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
באמת תודה שאתם מביאים 80%.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה שאני מבקש מכם זכות דיבור. תנו לי. תקשיב, אמרת דברים. הפילנתרופיה מבחינתי – וחידדה את זה חבר הכנסת – אמורה לבוא לאקסטרות. כשאתה בא ואומר לי אתה מכיר בערך הזה, בנתון הזה, אתה אומר המדינה נותנת 80%. אז אני אומר לך, המדינה צריכה לתת 100%.
בני פישר
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
ומה שמביאה הפילנתרופיה לאותם כפרי הנוער שאמרתי לאיזה אוכלוסיות בחלקן זה מתייחס, לכן לי חשוב לתת את האקסטרות מהפילנתרופיה. לכן זה הערך המוסף שאני צריך לספק לו. נכון, אני לא מצדיע למדינה שהיא קמה בבוקר כמו לשמש שהיא זורחת. אני אומרת בתפילה שאני מודה לקדוש ברוך הוא, אבל מה לעשות, התרגלנו לדברים מובנים מאליהם ומקבלים אותם. מה שהמדינה צריכה לעשות זה התפקיד שלה.

כשאתה אומר לי 80% אז אתה מכיר בחוסר הזה של ה-20% הנותרים. השאלה מה עושים? אנחנו מכירים ומכירים ומכירים. אתה הריבון מבחינתי. אתה הלקוח. אתה הריבון.
בני פישר
אני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך זה הריבון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זו השיטה של האוצר. הם יודעים שלא יזרקו אותם לרחוב.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לי, רבותי, אני רוצה לעבור - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ככה הם עושים גם עם הזקנים.
היו"ר יעקב מרגי
הנה אני אומר לכם, אני לא מצייץ, לא פייסבוק, לא כותרות. תנו לי לעזור - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם אני לא.
היו"ר יעקב מרגי
אז חכו עם הסיסמאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זאת האמת.
בני פישר
מכיוון שעל הילדים האלה יש לנו אחריות מאד גבוהה, אז אנחנו לוקחים את התקציב ואנחנו קצת, בצורה בעיני טכנית, לא רק טכנית, מהותית, אנחנו מייצרים פתרונות שהם פתרונות לטווח הקצר ולא פתרונות לטווח הארוך.

הסוגיה שעולה פה היא נכונה, צריך להילחם. אנחנו נלחמים עליה. אני חושב שלפחות בשנים האחרונות המשרד לא מקצץ, מוסיף. עדיין לא מספיק. יש פה משהו מבני, בעייתי. הוא מוסיף ביותר טיפול, הוא מוסיף ביותר התערבות בהתנהגות סיכונית, הוא מוסיף בתמיכה, בליווי, בהדרכה מקצועית, בפיתוח שאנחנו כרגע מקדמים, של מרכז פיתוח והדרכה ובהכשרות. אנחנו לא עזבנו את הילדים האלה. אנחנו איתם בלילות 24/7. זה המינהל לחינוך התיישבותי.

אני עד אתמול הייתי מנהל כפר נוער. זה לא איזה משהו טכני.
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לי למה יש לך קושי מול משרד החינוך. עכשיו אני הופך אותו ללקוח נטו, מאה אחוז ואני מנסה לאבחן את הבעיה. גם לי את הקושי הזה כוועדה. בדרך כלל משרד החינוך קשוב להודעות הסיכום שלי ואני אומר לכם, בסך הכל אני שבע רצון. יש שינויים בעקבות הדיונים.

פה אני מרגיש חסר אונים. אני כבר לא רוצה לדבר עם הפורום. יש לי תחושה. תסביר לי את הקושי הזה, המנטאלי אולי - אם קיים במשרד החינוך - למה לא לבוא? כולם מכירים בדלתא הזו שהיא חסרה. למה לא מצליחים לתת לה מענה?
בני פישר
אני אסביר. לפחות ממה שאומרים לי, כי אני לצרכים שאני מעלה, הנקודתיים, יש כל הזמן מענים ויש כל הזמן התפתחות. יש פה אמירה עקרונית של המשרד. אני קטונתי מלהבין אותה כלקוח - - -
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לי אותה.
בני פישר
שאומרת תראו, יש פה משהו שלא עודכן, חברים. זו לא אחריות של משרד החינוך, זו אחריות של מדינת ישראל לילדים האלה. האוצר, שמתקצב - - -
קריאה
אני רוצה להסביר.
בני פישר
שנייה, אני מסביר מה אומרים. האוצר שמתקצב צריך לעדכן תעריפים. זה דלק, זה מים, זה מבנה, מבנה תקינה עכשיו. אני חושב - - -
היו"ר יעקב מרגי
בני - - -
בני פישר
שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
בני, רגע. יושב ראש הוועדה היה שר וכשאני רציתי משהו ממשרד האוצר, קדחתי להם ולא נתתי להם. כשהם רצו לבוא איתי, תשמע, אולי בוא נוריד את העודפים מחויבים ההיסטוריה האלה, נשחרר אותם ובתנאי. אתה זוכר שזה פתוח וזה פתוח. אני לא מאמין שמשרד החינוך ושר החינוך לא מצליחים להגיע להכניע את האוצר בקטע הזה להתאים תעריפים. לא מכיר בזה. לא מאמין בזה. יש לי תחושה שמעבר לזה יש פה איזה מחסום שאני חייב להבין אותו. אני לא מקבל שזה האוצר ועד שהאוצר לא יסכים אני יושב ברחוב עידו - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה לא מחסום, זה הסכמות.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אני יושב ברחוב עידו שם ואני מחכה לאוצר. אין. ככה שר לומד. ואני אשמע את משרד האוצר בקטע הזה. אני לא מאמין ששר, כמו שר חינוך, שהוא המשרד הראשון בגודלו תקציבית אחרי משרד הביטחון, יישב בהמתנה, בחיבוק ידיים, עד שיואיל בטובו מאן דהוא באוצר לעדכן תקציבים. אני לא מבין את הקושי הזה. תשכנע אותי. או שיש קושי, או שהם חולקים עלינו, או שיש מחסום מנטאלי.

אני לא מוכן לקבל שהוא לא מצליח מול האוצר לעדכן את הצרכים של התקציב הפנימי. לא מוכן לקבל את זה. מה לעשות, אני מכיר, בתוך עמי אני חי. יש פה חברי כנסת מנוסים, כל אחד בתחומו הוא ואני אומר לך כמי שהיה שר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה עושה לי ככה? מה? עונה לי או לא עונה לי?
בני פישר
לא, אין לי מה לענות לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מכיר במה שאני אומר?
בני פישר
כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אמרתי ש- - -
היו"ר יעקב מרגי
במילים אחרות אתה יודע מה אתה אומר לי, ואני לא אצטט אותך.
בני פישר
אתה יכול לצטט אותי.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא בוער לאף אחד שם. בסדר, תודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש, לפני שהאוצר יענה וגם בשביל הפרוטוקול. מקודם נאמר שלא היה ולא נברא. אז אני רוצה לומר שמה שאמרתי אכן התרחש ואת הדברים אמר אברהם לוי, מנהל תחום תקציבים בחינוך. הוא הודיע למנהלים בכנס בעיינות על קיצוץ של עד 50 מיליון שקלים. הוא אמר להם תיערכו לכך. זה היה בנובמבר.
היו"ר יעקב מרגי
מי אמר את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אברהם לוי.
היו"ר יעקב מרגי
מי זה אברהם לוי במשרד החינוך?
קריאה
מנהל אגף תקציבים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הנה, ראש אגף תקציבים, בבקשה. לפני שאתה אומר לא היה ולא נברא – תבדוק.
בני פישר
אני הגעתי מוכן לישיבה הזאת, גברתי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תבדוק. אני אומרת לפרוטוקול שבנובמבר הוא אמר להם תיערכו לקיצוץ של 50 מיליון שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא לא קיצץ בסוף.
בני פישר
לא היה שום קיצוץ - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה רוצה להגיד לי שלא היה הכנס הזה בעיינות?
בני פישר
אני רוצה להגיד לך שלא היה קיצוץ ו - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז אני רוצה להגיד לך שאתה מתכחש לזה שבתקציב המדינה, פה – אני אתן את זה גם לוועדה, כתוב החזקת תלמידים בפנימיות – קיצוץ של 42.078 - - -
בני פישר
לא. יש דברים ש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז אנחנו העברנו תקציב פיקטיבי. אתה אומר שה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, הוא הסביר לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, הוא לא הסביר. הוא לא הסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מוכן להסביר?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא מורידים מסעיף בתת תקצוב.
היו"ר יעקב מרגי
תני לו להסביר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי אתה משתמש ברזרבות כשאתה מעביר ממקום למקום.
היו"ר יעקב מרגי
אורלי, תני לו להסביר. הבנתי. תני לו להסביר.
בני פישר
יש דברים שאני יודע לשתוק ושותק ויש דברים שאני לא שותק.
היו"ר יעקב מרגי
אז בוא תסביר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא שותק וגם אמרת שלא היה ולא נברא ועובדה שהיה ונברא בנובמבר.
בני פישר
אני רוצה להסביר עוד פעם. בסדר, אני גם יודע לצעוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אמרת להם להיערך לקיצוץ והקיצוץ התרחש.
היו"ר יעקב מרגי
בני, לך לא מותר לצעוק.
בני פישר
צודק, מקבל. סליחה, מתנצל. מתנצל.
היו"ר יעקב מרגי
אז בבקשה.
בני פישר
מתנצל. אני אומר ככה: יש לנו כמה תקנות של החזקת תלמידים ובבנייה תקציבית מסיטים ממקום אחד למקום אחר. כשאת מסתכלת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תן לי דוגמא.
בני פישר
אני אתן לך דוגמא. תסתכלי ותעשי סיכום. איש האוצר יסביר לך את זה, שעל פי סיכום של תקנות החזקת התלמידים, תראי שבאופן כללי הייתה תוספת של 10 מיליון שקלים בהחזקת תלמידים בתקנות. אני יכול להסביר את זה בצורה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא רואה את זה.
בני פישר
אבל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מופיע בספר התקציב?
בני פישר
כן, בוודאי, יש פה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז תראה לי באיזה מספר.
בני פישר
איש האוצר יכול להסביר לך את זה.
דניאל לוברבוים
על איזה מספר תקנה את מדברת? סתם. לא סתם, שנדע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קודם כל אתם עונים ואחר כך אתם אומרים לא.
דניאל לוברבוים
לא, שנבין בדיוק על מה מדובר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תראה, יש את הסעיף - - -
דניאל לורברבוים
אני דני לורברבוים, רפרנט חינוך באוצר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תראה, יש את סעיף 45 ואנחנו מדברים על תת סעיף 45.05.
דניאל לורברבוים
45.05 זה התכנית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
45.05 - החזקת תלמידים בפנימיות.
דניאל לורברבוים
אז יש את תקנת החזקת תלמידים בפנימיות, שזה 20.45.05.04, ששם זה סל לאור. זה תקציב סל לאור. הוא גדל ב-10 מיליון שקלים בשנת 2017 והוא גדל בעוד 5 מיליון שקלים כמעט בשנת 2018. יכול להיות שמה שיש לך זה שאת רואה את כלל התכנית. אז יכול להיות שעברו כספים ממקום למקום בתוך החינוך ההתיישבותי, אבל זה לא, את מדברת על - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שאומר שאתם שיחקתם ועשיתם מניפולציה. הורדתם מפה ושמתם פה. הורדת 42 מיליון שקלים והוספתם 10 מיליון שקלים על החזקת תלמידים. תסלח לי, זה עדיין קיצוץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
אורלי, אני שואל שאלה. נראה לך - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה עדיין קיצוץ, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, ענת. את מכירה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש קיצוץ או אין קיצוץ?
ענת נחמיה-לביא
אני כמעט לא חלק מהדיון.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני שואל אותך שאלה. את מכירה? קיבלת מהשטח קיצוץ מאסיבי כזה של 42 מיליון שקלים.
ענת נחמיה-לביא
ממש לא ואני לא חלק מהדיון הזה, כי אני לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור לי.
ענת נחמיה-לביא
כי אני לא שחקן - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי אורלי, נצטרך לבדוק את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוסיפו לחינוך ההתיישבותי והורידו לפנימיות. תרד לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני הולך לבדוק. בני, אני אקבל העתק מההעברה הזו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוסיפו לשירותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אורלי, אני מבקש. אני מבקש הסברים על ההעברה שנעשתה בתאריך הזה, בסעיפים האלה – מאיפה לאיפה ומה המענים שניתנו במקום. זה יהיה בסיכום. את רשמת את זה?
יהודית גידלי
כן, כן, כן.
היו"ר יעקב מרגי
בני, שמעת? אוקיי? אני אקבל את זה בהקדם?
בני פישר
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עד מי הם אמורים להעביר לך את זה?
היו"ר יעקב מרגי
בסוף הדיון אני אקצוב להם זמן. בבקשה, אוצר.
דניאל לורברבוים
אז קודם כל על השאלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו השאלות הן שלי, בסדר? כי השעון עכשיו כבר רץ, השאלות הן שלי. אתה בדיוק יצאת, נכנסת, אני אמרתי לבני, במקרה שלו פניתי לגברת, מה שם הגברת?
מירי כהן
מירי כהן.
היו"ר יעקב מרגי
מה התפקיד.
מירי כהן
אגף תקציבים במשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
היא מבחינתי משרד החינוך, אגף תקציבים משרד החינוך, בסדר? אני לא מבין את הקושי הזה. כולם מכירים בעובדות שאכן יש פערים, יש נקרא לזה שחיקה בתעריף הסל. כולם במכירים בצורך שיש לעדכן. יש קושי שאנחנו לא מצליחים להבין אותו – למה. עם כל האגרסיביות שלי לא הצלחתי עד היום בסעיף הזה. בסעיפים אחרים כן הצלחתי מול משרד החינוך. אני לא מבין איך בני לא מצליח, כשכולם מכירים.

השר כותב לנו. אני קיבלתי תשובות לסיכום הקודם. אורלי לוי קיבלה תשובה לשאילתה שלה. חבר הכנסת דב חנין קיבל. שלוש תשובות כאלה. אצלי הוא אומר מה הוא עושה בשנת 2015, את ה-600 תקנים, הכל בסדר.

אני יכול לקבל ממך תשובה מדוע משרד האוצר לא מעדכן את התעריפים והאם יש כוונה? ואם לא - למה?
דניאל לורברבוים
בסוף התשובה היא מאד פשוטה. זה סדרי עדיפויות של משרד החינוך. אנחנו מגיעים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סדרי עדיפויות של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לי, תנו לי. אורלי, תעזרי לי בזה. תן לי ללכת איתך. שאלתי אותו קודם ושמת לב, האם זו בעיה תקציבית או בעיה עקרונית של משרד האוצר בעדכון התעריפים. זה אני רוצה לשמוע ממך.
דניאל לורברבוים
אז קודם כל כל התעריפים בתוך הסל, כל הרכיבים שהם שכר, מתעדכנים בהתאם לשכר.
היו"ר יעקב מרגי
בלי טובות שלך.
דניאל לורברבוים
מה?
היו"ר יעקב מרגי
חסר לך שלא תעדכן את זה, תהיה תביעה. זה הסכמים, בסדר.
דניאל לורברבוים
לא, לא, בסדר. זה בין 60% ל-75% מסל לאור בסוף - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, מה שאני כופה אותך לעשות – אני או החוק – אומר אל תתהדר בזה. תן לי מה שלא מתעדכן. מה שלא שכר.
דניאל לורברבוים
אז בסוף זה מדיניות של משרד האוצר שלא לעדכן את התעריפים האלה, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה?
דניאל לורברבוים
היה ומשרד החינוך היה שם כדגל שזה מה שהוא רוצה לעשות והוא היה מגיע לדיוני התקציב והוא היה אומר את אלה אני רוצה, בסוף הם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני איתך. אני יודע איך עובדים עם אגף התקציבים. תאמין לי אני יודע איך עובדים איתם. אז אני רוצה לחדד, לשמוע את זה במילים לא מכובסות. מילים פשוטות על השולחן, למבין הסביר.
קריאה
זה לא חשוב למשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לומר לך, לו יצויר שהעדכון הזה – נתמחר אותו ב-50 מיליון שקלים לצורך העניין. 100 מיליון, 50 מיליון שקלים, לא יודע לומר לך מה הוא. הדלתא הזו שחסרה שווה 50 מיליון שקלים – לו יצויר, בסדר? ומשרד החינוך אומר יש לי את ה-50 מיליון שקלים, אתה תמנע ממנו לעדכן את התעריף?
דניאל לורברבוים
מה פתאום?
היו"ר יעקב מרגי
לא. בני, שמעת?
בני פישר
כן.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת גברת אגף התקציבים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ואתה מאמין להם?
היו"ר יעקב מרגי
למי, לאוצר? כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא מאמין להם.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאמין לאוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להסביר למה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, תקשיב - - -
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא אני אגיד לך. לכל נציג משרד ממשלתי שמגיע, כל נציג ממשלתי שבא ואומר את העמדה שלו, היא מחייבת, גם אם הוא טעה והוא הוציא שיק שלו, שהוא לא היה מוסמך לחתום עליו. אני אתבע אותו. אני אתבע שהוא יקיים אותו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני הייתי שם.
היו"ר יעקב מרגי
ואני בכוונה משכתי אותו לשם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני הייתי שם. אני לא קראתי על זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שאתם מתווכחים ביניכם. אני הבנתי את העניין לפני כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא מאמין להם.
בני פישר
לא, אתה יודע למה, כי מה שעלה – ואני נלחם בשני הצדדים – אבל זה על בסיס תקציב קבוע. זה אומר שאם שינית - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור לי. זה לא חד פעמי.
בני פישר
והאוצר לא בסיפור הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, בוא תקשיב.
בני פישר
כי חד פעמי נכנס ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, לא חד פעמי. אני לא רוצה טובות. חד פעמי זה כשאתה עושה לי טובות. אני רוצה את הבסיס, את מה שצריך, שכולם מכירים בצורך שלו. אני חושב שעדכון התעריפים – בא ואומר לך האוצר תעדכן מה שאתה רוצה, כמובן במסגרת הסביר, אל תבקש ממני תוספת תקציב. למה? כי ביקשת ממני בדיוני התקציב – ובצדק – שמת לי בדיוני תקציב 2017-2018 את X ואת Y ואת Z. את זה לא שמת לי. אתה רוצה עכשיו לעדכן תעריף? תיקח מן הגורן ומן היקב את - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, רגע, רגע, שאני אבין, בעצם ועדת החינוך עזרה למשרד החינוך להשיג דברים מסוימים, כי הם היו נורא חשובים. כלומר עליהם יכולתם לסחור - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני רק רוח גבית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ובעצם לא הייתה שום דרישה של משרד החינוך שתבואו לעזור להם בנושא הזה של הפנימיות. זה מה שאני הבנתי מהדברים שלך, גם אם לא אמרת אותם.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אז לא הבנת. לא, לא, אל תלכי לשם. אני אחרון חברי הכנסת, לא רציתי למסחר שום דבר יכולתי למסחר בחוק ההסדרים, להביא - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, זה לא עניין של מסחור. לא הבנת אותי.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, תני לי. אני מקיים דיונים, אם אני רואה צורך אני דוחף את השר לשם, אני אומר לך בגאווה, בצניעות קצת עם גאווה קטנה, שאני יכול לרשום הרבה V על הסיכומים שלי עם המענים שקיבלתי. בסדר? אני יכול לומר את זה. אני מודע לזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת אומרת משרד החינוך יכול היה גם להיעזר בך כדי להביא את התקציב.
היו"ר יעקב מרגי
אז המסקנה, אם משרד החינוך - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם היה חשוב לו, היה אומר לך מרגי, תעזור לי.
היו"ר יעקב מרגי
זאת לא המסקנה. המסקנה היא שאם משרד החינוך – לא, לא, הוא לא צריך את מרגי – אם משרד החינוך היה שם את זה לשנים 2017-2018 בדיוני התקציב, האוצר לא היה מתווכח איתו על עדכון התעריף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון, נכון.
היו"ר יעקב מרגי
טוב. מה יש לך עוד להוסיף? מבחינתי סיפקת לי מה שרציתי. גברת, שוב, אני חלש בשמות. אל תיקחי את זה אישי. איפה הרשימה? גברת מירי כהן, מנהלת תחום עלויות במשרד, באגף התקציבים של המשרד.
מירי כהן
כן. אנחנו מדברים על עניין שהוא ברור וידוע לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
עלויות.
מירי כהן
מצד אחד מדובר פה בתקנות שהן תקציב אפס וככל שידוע לכם תקציב אפס מתבסס על עדכון שוטף של האוצר, שאנחנו מקבלים תקציב מהאוצר לבניית התקנות האלה. ככל שאין לנו אישור לעדכון העלויות האלה, התקנות האלה לא יכולות ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה שונה ממה שאמר נציג האוצר. משרד החינוך צריך אישור לעדכון? חשוב לי. זו הבחנה מקצועית. אמירה מקצועית חד משמעית.
מירי כהן
ברור. כשאנחנו יושבים להכנת תקציב כל שנה, מדי שנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, ודאי. ודאי שהאוצר רוצה הסברים כשאת הולכת לעדכן מה, מו - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יאללה, זה צ'ק-ליסט, יאללה, העברנו להם רשימה.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, ודאי שאגף התקציבים, כשמשרד רוצה לעשות שינויים בהעברה מתקציב או מתקציב זה וזה – מאיפה אתה רוצה לעשות את זה?
מירי כהן
גם הכנת הבסיס של התקנה באה על סמך דיונים ועל - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור, ברור לי. אני בא משם. ברור לי.
מירי כהן
ככל שאין לנו את ההבחנה הזאת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, מירי, אבל אני שואל מה ששאלתי את נציג אגף התקציבים באוצר ואני אשאל גם אותך.
מירי כהן
גם להביא 50 מיליון, אנחנו צריכים ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
לו יצויר ששר החינוך היה אומר לך – גברת מירי, תלכי לתקנה X, Y, Z, אני לא רוצה להצביע, שלא תחשבו שאני נגד זה או נגד זה, בסדר? שימי שם 50 מיליון שקלים בבסיס, תעבירי את זה לעדכון תעריפים. הוא היה מאשר לך. ככה הוא אמר לי.
מירי כהן
בסדר. אם תתקיים החלטה כזו וזה יהיה סדרי העדיפויות של המשרד - - -
היו"ר יעקב מרגי
את לא צריכה אישור מהאוצר.
מירי כהן
אז אנחנו נעשה את זה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא צריכה אישור מהאוצר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, רגע, מי צריך לדרוש מה? אני עכשיו מבולבלת.
היו"ר יעקב מרגי
השר, השר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, שנייה, מה השר? אתה יודע כמה שרים מכירים את הרזולוציות של תוך התקציבים שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה חשוב לי, מה אני הולך לכתוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מישהו צריך להעלות את תשומת ליבו. אני חשבתי שעשיתי את זה בשאילתה לפני שנה. דב חנין חשב שהוא עשה את זה בשאילתה לפני. כל הזמן אנחנו דופקים על השולחן. השאלה היא כזו - - -
היו"ר יעקב מרגי
בהתחלה הולכים - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בוא לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך. בהתחלה הולכים עם לחץ פיזי מתון. כשזה לא עוזר עושים יותר אגרסיבי. כשלא עוזר עושים בעינויים, במסגרת המותר, קו 300. אז בוא תקשיב - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איפה צריכה להיוולד הדרישה?
היו"ר יעקב מרגי
אז אנחנו היינו בלחץ פיזי מתון עד עכשיו. ברמזים. בנימוסים ולא עזר. לא עזר. לא עזר סיכום של מצנע, לא עזר סיכום ראשון שלי, לא עזר. מכתבים אישיים, שפניתי למשרד, לא עזרו השאילתות. הסיכום היום יהיה יותר נוקשה.

מישהו רוצה להוסיף משהו לפני שאני מסכם? אוקיי, אז אני מסכם.

קודם כל הוועדה מודה לחברי הכנסת המציעים – חברת הכנסת אורלי לוי אבוקסיס, חבר הכנסת דב חנין וחברי הכנסת הנוספים שהשתתפו בדיון ותרמו לדיון וכן לאורחים הרבים שהגיעו ותרמו לדיון.

חשוב שייאמר בסיכום, כפי שאמרתי בדיון, שלפנימיות ולכפרי הנוער בישראל יש מקום מרכזי ביותר במערך ההשמה החוץ ביתית של ילדים ונוער. מכוח זה ועדת חינוך עוקבת בדאגה ולא לחינם זה הדיון השני בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20 בעניין תקצוב כפרי הנוער, בנוסף לשאילתות, הצעות לסדר ומכתבים אישיים לשר.

הוועדה רואה בחומרה שעדכון תקציב הפנימיות וכפרי הנוער לא היה בדיוני תקציב 2017-2018, כפי שנתנו לנו להבין מהתכתבויות עם המשרד.

כמו כן, הוועדה מבקשת, כפי שאמרתי, בני, לקבל הבהרות על אותה העברה מדוברת של קיצוץ של 42 מיליון שקלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בהחזקת הפנימיות.
היו"ר יעקב מרגי
בהחזקת הפנימיות. העברה בדיוק לאן זה הלך. אם יש לזה חלופות – איפה נמצאות החלופות; וכפי שאמרתי, אני מבקש דו"ח 2015 – כל סעיפי התקציב הקשורים לתקציב הפנימיות, כולם – מה המצב. לתת לי מצב לשנת 2016 – ביצוע, תקצוב ויישום. לשנים 2017-2018 – תקצוב.

כמה זמן אתה צריך לזה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני יושב הראש, אני מבקש - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. כמה זמן אתה צריך למסמכים האלה?
בני פישר
שבוע הבא.
היו"ר יעקב מרגי
אני נותן לך שבועיים, בסדר? תוך שבועיים מסיכום הדיון.

הוועדה קורא לשר החינוך לתת תשובות חד משמעיות לוועדת החינוך, מדוע לא ייתן הוראה לעדכן במידי את הצורך, את החוסר - אנחנו לא מדברים פה על טובות - את החוסר בתקצוב הריאלי של הפנימיות וכפרי הנוער, כפי שמופיע בסל לאור. אולי הוא לא אוהב את לאור, אולי הוא לא אוהב את המילה, לכן אני מנסה לברוח תמיד מסל לאור, כי גם לי זה כבר הפך להיות כמעט משפט מגונה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז אולי באמת זה המקום לבקש להקים איזה גוף שיבנה סל חדש.
היו"ר יעקב מרגי
ומאחר שהוועדה הגיעה למסקנה, ממה ששמעה מכל הדוברים סביב השולחן, שסל לאור במתכונתו הקיימת, הלא מעודכנת, הוא כמעט לא רלבנטי, אז אנחנו מבקשים שהמשרד יכין, יקים מנגנון. אני לא רוצה לקרוא לזה ועדה. ועדה זה עוד משהו כבד, מאסיבי. מנגנון. יקבע מנגנון עדכון אוטומטי לתקציב הפנימיות וכפרי הנוער.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שתהיה פה נציגות של הפנימיות.
היו"ר יעקב מרגי
וכמובן בשיתוף עם הנוגעים בדבר בשטח, אם זה מנהלי כפרי הנוער והפנימיות. כמו כן להביא את המנגנון הזה לידיעת הוועדה ואנחנו נקיים דיון מעקב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר הערה לפני שאתה מסיים.
היו"ר יעקב מרגי
מה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
להגיד שחייבים להגיד פה באיזה שהוא מקום בניסוחים האלה, שכפרי הנוער הם מסגרת החינוך ההתיישבותי, משום שזה לא דבר בפני עצמו וחייבים ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
עד לדיון הזה אני חשבתי שאונסקו רתמו לנו אותם. בוודאי שזה החינוך ההתיישבותי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע, דקה, אבל מי שקורא את הדברים כפי שאתה ניסחת, הוא לא מבין שמדובר פה על החינוך ההתיישבותי. כפרי הנוער הם לא ישות עצמאית. הם חלק מהחינוך ההתיישבותי, לכבוד - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון, אבל בחינוך ההתיישבותי יש עוד דברים חוץ מכפרי הנוער - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, יש עוד דברים, נכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואנחנו עכשיו מדברים על מסגרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אנחנו ממוקדים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה במסגרת מחוז של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. בוא, אנחנו נייחד. אין ספק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה יודע, יש גם העדפות - - - מסוימת.
היו"ר יעקב מרגי
בתוך החינוך ההתיישבותי אנחנו כרגע בדיון, ואני מדגיש את זה, הדיון הוא על תקציב הפנימיות וכפרי הנוער שנמצאים וחוסים תחת, זה אגף?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הם לא חוסים, הם חלק מהחינוך ההתיישבותי.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא חוסים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ושלא יגידו לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם חלק. הם הליבה של האגף לחינוך התיישבותי. תודה רבה.

הוועדה תקיים ישיבת מעקב תוך – אני מקווה שנעמוד בזה – 30 יום סביב הנושא הזה. אתה יודע מה, כדי שזה יהיה מעשי – 45 יום כדי לתת גם לשר. לך נתתי לגבי המסמכים שבועיים.

תודה רבה. הישיבה נעולה. תם ולא נשלם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:12.

קוד המקור של הנתונים