ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/01/2017

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקוני חקיקה - שידורי ספורט והפצת שידורים באינטרנט), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 404

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, י"א בטבת התשע"ז (09 בינואר 2017), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (תיקוני חקיקה - שידורי ספורט והפצת שידורים באינטרנט), התשע"ז-2016 (מ/1083)

דיון בעניין שיתוף תכנים בנושא ספורט (סעיפים 28(6), 28(13), 28(14) ו-29 עד 31 מהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2016 ו-2017), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא

דב חנין

יוסי יונה

איילת נחמיאס ורבין

רועי פולקמן

יעקב פרי

עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
יואב קיש
מוזמנים
זיו גילעדי - לשכה משפטית, משרד התקשורת

תמר ארז - ראש ענף רגולציה, משרד התקשורת

רן שטרית - רמ"ט לשכת השר, משרד התקשורת

עמרי בן חורין - רפרנט תקשורת ותיירות באגף תקציבים, משרד האוצר

אסף וסרצוג - רכז תקשורת ותיירות באגף תקציבים, משרד האוצר

אסתר פלדמן - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

אלידור בליטנר - עוזרת ראשית ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אילת פלדמן - יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

צחי ברקוביץ' - עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים

רותם הורוביץ - כלכלנית, רשות ההגבלים העסקיים

דודו מלכא - סגן ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

איתמר חרמון - עו"ד, המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין

מיכל ריבלין - מנהלת אגף תוכן ערוצים ורגולציה, חברת הוט

מיכל רפאלי כדורי - סמנכ"לית רגולציה, חברת יס

אלעד רונן - יעוץ, חברת יס

תומר קרני - עו"ד, רשות השידור

תומר תורג'מן - מנכ"ל, ערוץ הספורט

ניר יוגב - מנהל מחלקת קשרי ממשל, חברת סלקום

אדר זהבי - מנכל, חברת צ'רלטון

יהב דרורי - מנהל אגף רגולציה, פרטנר תקשורת

אורי בסט - יועץ משפטי, קבוצת RGE

אהוד מילנר - מנכ"ל, אתר ONE

גיל מנקין - מנכ"ל, אתר ONE

מרדכי אמיתי - מנכ"ל, הפדרציה הישראלית לתקליטים והקלטות

ניב שמואל אומזגין - מנכ"ל טיבי תקשורת

תמיר אפורי - שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את צ'רלטון בע"מ

ניקול וולפרט - שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את צ'רלטון בע"מ

חגי נצר - שדלן/ית, מייצג/ת את דיסקברי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר

אביטל סומפולינסקי
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק התקשורת (תיקוני חקיקה - שידורי ספורט והפצת שידורים באינטרנט), התשע"ז-2016 (מ/1083)

דיון בעניין שיתוף תכנים בנושא ספורט (סעיפים 28(6), 28(13), 28(14) ו-29 עד 31 מהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2016 ו-2017), התשע"ז-2016
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב, גברתי מנהלת הוועדה, יועצות משפטיות, רשמת, וכמובן הדובר עם האימפריה החדשה שנבנתה לו, חברי כנסת, אורחים נכבדים, ברשותכם אני רוצה קודם כול מכאן בשם כולם לשלוח מכאן תנחומים מעומק הלב למשפחות הנרצחות והנרצח. אני מדבר ואני אומר את זה בהתרגשות רבה. כולנו היינו עסוקים, בוודאי הפוליטיקאים שבינינו, בכל הסיפור של ראש הממשלה-מוזס, ופתאום בשנייה יש משב שמשנה לך את החיים, את הרגע, מהקצה אל הקצה, עם הטרגדיה הנוראה הזאת. כמובן זו גם הזדמנות לשלוח החלמה מהירה לפצועים. אני עושה זאת בשם כולנו. באמת שרק נדע בשורות טובות, אמן.

תודה. אנחנו במעבר חד עוברים לנושא שעל סדר יומנו. הצעת חוק התקשורת (תיקוני חקיקה – שידורי ספורט והפצת שידורים באינטרנט), התשע"ז-2016, דיון בעניין שיתוף תכנים בנושאי ספורט (סעיפים 28(6), 28(13), 28(14) ו-29 עד 31 מהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2016 ו-2017), התשע"ז-2016.

ברשותכם אני רוצה לעשות קצת סדר בעניין, כי פתאום קלטתי שיש רעשי רקע שמפריעים לי מאוד ואני רוצה לשים אותם כאן.

אני רוצה להזכיר שהממשלה הניחה על סדר-יומה של הכנסת הצעה במסגרת חוק ההסדרים. היתה סדרה של הצעות בעולם התקשורת והיא הניחה גם את ההצעה הזאת. אני מזכיר לכם שהתקיימו כאן דיונים מדיונים שונים ועמוקים, ויכוחים. יותר מכך, אני אזכיר לכם שבדיון האחרון שבו החלטתי על הפיצול, וזה כבר היה פיצול של מתווה שונה מהמתווה המקורי שהונח על-ידי האוצר ומשרד התקשורת – דרך אגב, המתווה המקורי הוא על בסיס דוח פילבר. כדאי שנדע במה דברים אמורים – יתרה מכך, אמרתי בדיון ההוא, כשהחלטתי להביא בפני החברים את הפיצול, אני רוצה להזכיר, אמרתי שהבעיה שלי שהמודל שיצרנו הוא נראה בעיני, אבל היה חסר לי המשהו הזה שההחלטה שלנו לא תייצר רק צד אחד במשוואה, שהיא נותנת רוח גבית רק לצד אחד במשוואה. זה מה שהיה חסר לי לאורך כל הדרך, ואני רוצה להזכיר לכם את זה.

התייעצתי והצלחתי, לשיטתי לפחות, למצוא את המשהו הזה שמעמיד את התמונה במקום הגון והוגן לכל הצדדים. אלא שפתאום כולם נזכרו. מנכ"ל משרד התקשורת פתאום נזכר שיש לו עניין בנושא, ולמרות שזה חלק מדוח פילבר הוא מבקש להקים ועדה חדשה. שי באב"ד חברי – אני מוכן לקבל את זה, וגם כן לקבל את זה באופן מוגבל, והוא באמת חבר שלי. אני אומר זאת לפרוטוקול כדי שהדברים יהיו ברורים – בעניין הזה הוא ביקש ממני לא להצביע כי "טרם הספיקותי לעיין", רק שההצעה הזאת, אני רוצה להזכיר כולם - - -
אתי בנדלר
במה לעיין?
היו"ר איתן כבל
בהצעה שכבר מונחת מה-25 בדצמבר כמדומני. גברתי, תקני אותי אם אני טועה.
לאה ורון
אדוני צודק.
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, על איזה הצעה אתה מדבר, על ה-75 יום?
היו"ר איתן כבל
כן. מה שדנו בה. תיכף אני אתייחס לזה.

פתאום מועצת הכבלים והלוויין, נהייתם שליחי מצווה, שדרים, פתאום כולם בעלי עניין. ואני תוהה מה קרה. מי מושך פה? המשימה שלנו היא להוציא את התוצאה הטובה ביותר עבור הציבור. כל מי שפוגע, כל מי שמעכב, כל מי שמונע את זה, אני אומר זאת כאן. נכון לרגע זה ההליך מתעכב, והשחקנים בשוק חושבים שהם מצאו פה פראיירים. אני אומר את זה לכל השחקנים, אני לא בעד חברה א' ולא בעד חברה ב'. אתם לא מעניינים אותי, "במחילה" כמו שאצלנו אומרים בבית הכנסת. יש שלב שבו אם אנחנו, חברי הכנסת, רואים שהמהלכים, חבר הכנסת קיש, לא מקדמים את טובת הציבור, אנחנו צריכים לבוא ולהגיד את זה.
לכן אני אגיד מה ההצעה
אנחנו נקיים כאן את השיח ואני מודיע לכם שבדיון הבא יהיו הצבעות. ההצעה שרובנו, אם לא כולנו, אני רוצה להזכיר לפרי ולחברים, התכווננו מאחוריה, דיברה על מצב של התמחרות של שלושה חודשים בין הגופים. אמרנו שחודש לפני אם הם רואים שהם לא מצליחים - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אז בורר.
היו"ר איתן כבל
הם בוחרים בורר ביניהם. אם הבורר לא מצליח לתת את המענה המוסכם - - -
יואב קיש (הליכוד)
לא, אם הם לא מצליחים להגיע להסכמה על בורר.
היו"ר איתן כבל
זה על הבורר וגם אחרי. אתם זוכרים את הוויכוחים? בסוף אמרנו: אוקיי, מועצת הכבלים והלוויין, על-פי אמות מידה שיובאו לאישור ועדת הכלכלה, תבחר רשימה של מומחים, שנדע מבעוד מועד, שלא יהיה מצב שבאותו רגע מישהו יגיד: מישהו קימבן וסידר לי מומחה באותו רגע.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש לה 30 יום.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש לה 30 יום. זו הנקודה שהיתה חסרה לי בפעם הקודמת. הבורר מוציא את החלטתו. הרי מה היה העניין? אם עולה לשידור אחרי 30 יום או לא עולה לשידור אחרי 30 יום. אתם זוכרים את הוויכוח? מה היה חסר לי? על-פי איזו אמת מידה - -
יעקב פרי (יש עתיד)
נקבע את המחיר.
היו"ר איתן כבל
- - נקבע את המחיר. זה היה חסר לי.

התלבטתי, ישבתי עם האוצר ועם אחרים, ואני רואה את הדבר בצורה הבאה: אמת המידה תהיה מה שקבע הבורר. אם אחד הצדדים יחליט ללכת לבית המשפט, ילך לבית המשפט, אבל יש אמת מידה שהיא אובייקטיבית, שאף אחד מהצדדים לא יכול להגיד שהיא נקבעה או הוטלה לפתחו, יחליט בית המשפט כל החלטה, וההחלטה תתפוס רטרואקטיבית, אבל היא כבר תתפוס, פרי, על אמת המידה שהבורר קבע.
יעקב פרי (יש עתיד)
רק שאתה צריך להוסיף שאם הם לא מחליטים בסופו של דבר על הבורר, הם לא יכולים שלושה חודשים לפנות - - -
היו"ר איתן כבל
ברור. זה כתוב. חד-משמעית. זאת אומרת, אני חושב שמנקודת המבט שלנו יש כאן סיפור דרך הגון. הוא לא משחק לשום צד. הוא לא דוחף צד אחד. הוא עושה שכל בתוך התהליך הזה. היתרון הוא שלא כולם צריכים לצאת מרוצים מהתהליך, אלא שיש בו שכל והוא לא משרת אינטרס כזה או אחר. מי שאומרים עליו שאין לו אינטרס לסגור מצד כזה או אחר, יש אמת מידה. זה מה שהיה חסר לי, חבר הכנסת קיש, גם בפעם הקודמת, את אותה אמת מידה שאני לא יכול להגיד: אוקיי, ימשיך על-פי המחיר הזה או המחיר ההוא.
יואב קיש (הליכוד)
היא תהיה מתווה הביניים אם יש ערעור לבית המשפט. אם יש הסכמה, יש הסכמה. אם לא, זה מתווה הביניים.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. אז יש רטרואקטיביות.
יואב קיש (הליכוד)
אם בית המשפט פוסק אחרת.
יעקב פרי (יש עתיד)
חשוב גם להגיד שזה חל על כל הפלטפורמות של השידור, כלומר, הוט, יס, פרטנר, סלקום.
היו"ר איתן כבל
לגמרי.
יואב קיש (הליכוד)
ברשותך, דבר אחד חשוב לי. קודם כול, נותנים את האפשרות שהצדדים יגיעו להסכמה לבד, וזה מאוד חשוב, ולזה יש לצורך העניין שלושה חודשים, כשכבר בחודש האחרון מתחילים להיערך בבחירת בורר מוסכם. ואם לא, צריך לראות שנגמרו השלושה חודשים יש בורר מוסכם שבמקביל לתהליך שלהם להגיע להסכמה יש תהליך של מועצת הכבלים והלוויין. זאת אומרת, במקרה שאין הסכמה אחרי שלושה חודשים נקבע הבורר, בין אם על ידם בהסכמה או בין אם על-ידי מועצת הכבלים.
איפה הבעיה הנוספת? אתה אומר
אני נותן לבורר חודש לצאת עם החלטה. אחרי חודש יבוא הבורר ויגיד: שמע, חודש לא מספיק לי. אתה צריך שפה לא יהיה לך - - -
היו"ר איתן כבל
אני מבין מה שאתה אומר, אפשר לבנות - - -
יואב קיש (הליכוד)
המסר לתפיסתי הוא שהתחיל המשא-ומתן, יודעים הצדדים שבתוך ארבעה חודשים יש מתווה, נקודה. האם הוא יהיה מוסכם, לא מוסכם, זו כבר שאלה אחרת, אבל בתוך ארבעה חודשים אפשר לעלות לאוויר והאזרחים יזכו לשירות.
היו"ר איתן כבל
מאה אחוז. ברשותכם, אני אשמח לקבל התייחסויות. יעקב פרי.
יעקב פרי (יש עתיד)
בעיקרון ההסדר נראה לי, אני רק רוצה להבטיח שאנחנו מבטיחים שאין בלעדיות. הבעיה היום שהמועצה אוסרת על בלעדיות בשידורי ספורט כשבפועל יש בלעדיות. אני מקווה שההסדר הזה יהיה מקובל על הצדדים.
היו"ר איתן כבל
זה צריך קודם כול להיות מקובל עלינו.
יעקב פרי (יש עתיד)
עלי בגדול הוא מקובל. צריך תיקון פה, תיקון שם.
יואב קיש (הליכוד)
הבסיס של ההסדר מונע בלעדיות. זה צריך להבין. אם השוק התנהל עד היום בבלעדיות, ובגלל זה המחירים היו כמו שהם היו, אנחנו אומרים "אין יותר בלעדיות", ומנסים כמה שפחות להתערב אבל במנגנון התשלום. ההחלטה העקרונית שהכנסת לוקחת, וזו אמירה חשובה, שאין יותר בלעדיות וכל אחד בסופו של דבר יהיה זכאי לשדר.
היו"ר איתן כבל
יש כאן שני אלמנטים שאנחנו אומרים בצורה ברורה: אין יותר בלעדיות, ובצדק, וחברי הכנסת, חלקם לפחות, אמרו: אסור לנו להתערב בתוך התהליך, גם פה אין התערבות כזאת.
יואב קיש (הליכוד)
מינימום שבמינימום.
היו"ר איתן כבל
מינימום התערבות. אנחנו קובעים מנגנונים.
יעקב פרי (יש עתיד)
במתווה הזה אני יודע שיהיו יותר מרוצים, אבל אין ספק שהוא מתווה מרוכך. ובמתווה מרוכך, כל אחד בסופו של דבר, חלק יחשבו שירוויחו יותר, חלק ירוויחו פחות, אבל אני חושב שהוא מאוזן.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. הוא מייצר את האיזון הנדרש לטעמי. ואני שוב חוזר ואומר לכם שזה דומה למתווה הקודם, חבר הכנסת יונה שנכנס עכשיו. מה שהיה חסר לי אז, כפי שאמרתי לכם, זה העניין שהרגשתי שאני תופס צד בהחלטה אז, שהיא כאילו משרתת את אחד הצדדים, שאני לא יודע מי. היא שירתה רק את אחד הצדדים, וזה לא היה הגון ולא הוגן מצדנו.
רועי פולקמן (כולנו)
רק הערה. דיברנו על זה, כמובן הסוגיה של המפעלים שמוחרגת כרגע מהשיח הזה.
היו"ר איתן כבל
אנחנו לא עוסקים בזה בשלב הזה.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל היא מהותית.
היו"ר איתן כבל
היא מהותית.
אסף וסרצוג
היא מהותית לבלעדיות.
היו"ר איתן כבל
סליחה, חברים יקרים. תודה רבה שהתעוררת, וסרצוג.
רועי פולקמן (כולנו)
איתן, התוצאה הסופית שאנחנו רוצים זה הרי תחרות בשוק הרב ערוצים. אין ספק שהעניין הזה מהותי, כי שם נמצאת הרבה מהתחרות.
היו"ר איתן כבל
אין ספק. פולקמן, זה מן הקל - - -
יואב קיש (הליכוד)
זה על הערוצים. אנחנו בשיח על הערוצים.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. זה מן הקל אל הכבד.
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, אין ספק שלנושא המפעלים, הנושא של הבלעדיות הוא מאוד מהותי.
היו"ר איתן כבל
נכון. אני רוצה רק להזכיר שהיתה זעקה גדולה, אני לא יודע עד כמה היא מוצדקת, אבל היתה. לא יכולנו, גם כחברי כנסת, להתעלם ממה שזהבי וכל האחרים אמרו לגבי ההשלכות שעלולות להיות אם המתווה, כפי שהוצג בתחילת הדרך, היה מתקבל בעניין המפעלים. ולכן אנחנו כאן נקיים את הדיון, אני מקווה שנצליח למצוא את הדרך הנכונה איך לתת לזה מענה.

אני בטוח, ולמדנו את זה בטיפול בחוק ההסדרים שבשיח משותף אנחנו יודעים להגיע לנקודות הנכונות.
חגי נצר
אני עורך-דין מטעם יורוספורט. ראשית, אנחנו כמובן מסכימים עם האמירה בפתיחה שהמטרה של החוק היא טובת הציבור. עם זאת, יש לנו בעיה. אנחנו סבורים שבמתכונת הנוכחית החוק לרעת הציבור, החוק מעקר תחרות.

אני אסביר במה מדובר. למשל יורוספורט שהיא גם בכובע של ערוץ ספורט - - -
היו"ר איתן כבל
יש לי הצעה לך, תציע הצעה שמייצרת תחרות.
חגי נצר
רק שנייה.
היו"ר איתן כבל
אצלנו בשכונה אומרים "כפרה עליך".
חגי נצר
אתה רוצה שאני אציע הצעת חוק, אני אביא.
היו"ר איתן כבל
שנייה. כבר דנו, כבר שמענו את העניין הזה. אתה מייצג אינטרס לגיטימי. כשאתה בא עכשיו ואומר לי: תשמע, אנחנו מודאגים. הפלטפורמות מודאגות מרעת הציבור, אנחנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שהציבור יידפק מהמהלך הזה. אני אומר: אוקיי, אדוני יציע לי הצעה. אני מתחייב שאם זאת הצעה שמייצרת תחרות, יעקב פרי, רועי פולקמן נבוא ונגיד: סליחה, איך לא חשבנו על זה? אני לא אומר את זה בציניות. אולי זה נשמע ציני, כי זה מה שהסיטואציה מייצרת.
חגי נצר
ברשותך, הייתי מבקש להציג את הדברים בצורה סדורה, אחר-כך בשמחה אני אעלה הצעות. אני אביא דוגמה, יורוספורט, שהיא גם בעלת ערוץ, אבל גם מפיקה של ערוץ, קנתה את הזכויות לשידורי האולימפיאדה ב-מיליארד ו-300,000 דולר. לא זו בלבד, מכריחים אותה גם חלק מזה לשדר במה שנקרא "שעות פתוחות". זה קיים גם בארץ. הציבור מהבחינה הזאת, כשיש אירועים חשובים, משדרים להם את זה בפייסבוק. עכשיו נשארו לנו טופינים, נשאר לנו האתלטיקה, 100, 200, 800 מטר, כל מיני דברים כאלה. עכשיו באים ואומרים לנו - - -
היו"ר איתן כבל
אני אוהב הכי הרבה 400.
חגי נצר
400, משוכות, הכול טוב ויפה. עכשיו אומרים לנו: רבותי, את מה שיש לכם, את הטופינים, את הדבר הטוב, עכשיו תמכרו לצ'רלטון, לערוץ ספורט מתחרה. לכולם יהיה – קומוניזם. מה תהיה התוצאה?
היו"ר איתן כבל
אני לא מציע לך לדבר נגד הקומוניזם אחרי ההתקרבות של פוטין וטראמפ, זה לא בהכרח יכול לעזור לך עכשיו.
אדר זהבי
גם פוטין לא העז לעשות את זה.
היו"ר איתן כבל
זהבי, תזכור שיש לי זיכרון טוב ואני זוכר את הדוגמה.
חגי נצר
הלוא החוק בא ואמר ככה. ההסבר נכתב בהצעת החוק. אמרו: יש בארץ דואופול הוט ויס. הוט ויס הם חסם ל-carriers אחרים, לאנשים אחרים.

מה יקרה? אם אני מוכר לצ'רלטון – אני חייב למכור להם את האולימפיאדה – וצ'רלטון חייבים למכור לי את הפרמייר ליג ולכולם יש אותו דבר, למה בכלל שהוט או יס יקנו את שני הערוצים? הלוא יש להם אותו דבר, הם יקנו רק אותי. יאללה ביי, אין תחרות יותר.

התוצאה היא שאתם יוצרים מצב שאתם מכריחים גוף תחרותי, שמתחרה בשוק – אתם מכריחים אותו לחלוק את מרכולתו - -
היו"ר איתן כבל
לא, רגע. סליחה, אדוני.
חגי נצר
- - ובמחיר שיקבע מומחה.
היו"ר איתן כבל
תסלח לי, אדוני, אני היושב-ראש. אצלך, אני אבוא, תנהל את זה איך שאתה רוצה.
חגי נצר
מאה אחוז.
היו"ר איתן כבל
אני אומר לך את הדבר הבא: לחילופין, את כל הסיפור שלך אני יכול לבוא ולהגיד שאם אדוני ימשיך וההתנהלות תהיה כזאת, הציבור אוכל אותה. מפאת כבודך לא אמרתי: אדוני יעלעל בפרוטוקול בדברים של עצמו מהדיון הקודם. כבר עלעלנו. תאמין לי, אמרת את אותם דברים בדיון הקודם, ואני מתנצל, לא השתכנעתי יתר על המידה.
חגי נצר
אבל לא אמרתי אותם, אני מתנצל.
היו"ר איתן כבל
אדוני, אמרת את הדברים בפעם הקודמת. תסלח לי. אמרת "יורוספורט" והוספת עוד איזה גוף. תזכיר לי.
חגי נצר
אבל היינו - - -
היו"ר איתן כבל
מה היה הגוף הנוסף?
חגי נצר
דיסקברי, אבל לא בהקשר לספורט. לא דיברנו על זה.
היו"ר איתן כבל
לא משנה, אני זוכר שאמרת את זה.
מיכל רפאלי כדורי
דיסקברי קנתה את יורוספורט.
היו"ר איתן כבל
נכון, זה מה שהוא אמר בפעם הקודמת, אני זוכר.
חגי נצר
אתם מאלצים אותי לחלוק עם המתחרה את כל הקניין שלי.
היו"ר איתן כבל
אדוני, יכול לתת לי הצעה?
חגי נצר
כן, אני בהחלט יכול. אני חושב שההיגיון של טובת הציבור - - -
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
חברים, יש הצעה. יש הצעה שדואגת לציבור.
חגי נצר
ההיגיון של טובת הציבור שאם באה פלטפורמה חדשה, מה שנקרא פה בהצעה "ספקי תוכן", אני מוכן את הערוץ שלי לתת לכל אחד. אין בעיה, שאת הערוץ שלי ישדרו as is, אבל אל תפרקו אותי לגורמים, תחלקו את הקניין שלי – מה שאני רכשתי, תתנו למתחרים שלי.
היו"ר איתן כבל
מי מפרק לך?
חגי נצר
זה מה שאתה אומר.
אסף וסרצוג
הוא מדבר על המפעלים.
חגי נצר
יש שני דברים בחוק - - -
היו"ר איתן כבל
ברשותך, אני אתלה את זה במצב. אנחנו לא עוסקים במפעלים. שמתי לב שאתה כל הזמן מדבר אתי על המפעלים. המפעלים לא קשורים לתהליך הנוכחי. עשינו הבחנה בין המפעלים לבין הערוצים. עכשיו אנחנו עוסקים אך ורק בערוצים.

אמרתי בפתיחת דברי שכל נושא המפעלים - - -
חגי נצר
המפעל המשמעותי?
היו"ר איתן כבל
כן, כן, כן. נקיים עליו דיון נפרד. פתחתי ואמרתי, הזכרתי את זהבי שאפילו שכנע אותי שזה יכול לשבור את השוק לגמרי. שמנו את זה בשלב הזה בצד. אנחנו לא נקיים דיון לפני שנביא לכאן, ננסה לפחות, את אלה שפנו אלינו מחוץ-לארץ, שאיימו עלינו במירכאות או לא במירכאות, על איזו דרך פעולה הם יבחרו אם נלך לנתיב שעליו לפחות ההצעה המקורית - - -
חגי נצר
נוכל להחזיר להם את השגרירים הביתה...
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, העורך-דין המכובד אומר שהעובדה שאנחנו מפרידים את הערוצים מהמפעלים היא שגורמת לו את הבעיה.
חגי נצר
לא. המפעלים זה הדבר היותר בעייתי.
יעקב פרי (יש עתיד)
אנחנו לא דנים במפעלים.
חגי נצר
הבנתי. זה אמר כבוד-היושב-ראש והבנתי.
היו"ר איתן כבל
הוא פשוט לא הקשיב לי כשהייתי בפתיח. הוא היה עסוק בלהעביר בראש את הדברים שהוא רוצה להגיד לי.
חגי נצר
הבנתי. לגבי המפעלים, מה שמטריד - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אנחנו לא נוגעים בזה, עזוב את זה.
היו"ר איתן כבל
אנחנו לא נוגעים בזה.
יעקב פרי (יש עתיד)
דבר רק על הערוצים.
חגי נצר
לגבי הערוצים והמומחה. אם אני מבין נכון את הצעת החוק, ההצעה מדברת על כך שאם מוגשת בקשה ואין הסכמה וזה הולך לבורר או למומחה, כל עוד הסכום שלא שנוי במחלוקת משולם, אזי הוא כבר יכול לרוץ באוויר.
היו"ר איתן כבל
נכון.
חגי נצר
השאלה היא מה זה סכום שלא שנוי במחלוקת. אני אומר שזה שווה 200 שקל, אתה אומר - - -
היו"ר איתן כבל
נשמה, עשה לי טובה.
חגי נצר
זה לא שנוי במחלוקת.
היו"ר איתן כבל
שנייה. שנייה. אתה כבר עף על ההתחכמות של עצמך. פתחת ונתת לי את ההרצאה שהיא בכלל, איך אומרים, לקוחה מסיפור אחר, מחלתי לך. אתה בא ואתה מתחיל אתי שלב אחר בכלל, אתה מסביר לי מהו השנוי במחלוקת. אז, אדוני, אני רוצה להודיע לו, מבחינתנו זה שיש גורם שהוא גורם מוסכם, שהסכמנו עליו בחוק, והמומחה הוא שקובע את המחיר. כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת, זה המחיר שייקבע, כי אני לא רוצה שזה יהיה עד קץ כל הדורות.
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, יתרה מזו. אנחנו רוצים לגרום לכך שלא יהיו מומחים, שיסתדרו. המומחה בא אם הם לא הסתדרו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלה.
היו"ר איתן כבל
כן, איילת. בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
א', אני רואה שיפעת בן חי שגב לא נמצאת כאן. היא כתבה מכתב לראש הממשלה - - -
היו"ר איתן כבל
פשוט יהיה לו זמן להתפנות למכתב שלה...
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, בעניין ההסדר. הוא שר התקשורת.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. זה תחום אחריותו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה בתחום אחריותו, אז, א', הייתי רוצה להבין למה - - -
היו"ר איתן כבל
אני אסביר לך. אני כבר עונה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, אני רוצה להשלים. יש הסדר של מועצת הכבלים והלוויין בעניין שידורי הספורט שלמעשה אוסרת על בלעדיות בספורט. זאת אומרת, יש מדיניות קיימת של מועצת הכבלים והלוויין.

אני שואלת את עצמי למה הגענו עכשיו לשלב הזה – והנה, וסרצוג יושב מולי. בגלל זה חיפשתי אותך – אני שואלת את עצמי למה הגענו למצב שבו יש מומחה, למה אי-אפשר למשל למתוח את ההסדר, שממילא יש במועצת הכבלים והלוויין, לא לעגן אותו בחוק ופשוט למתוח אותו - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
לא חייבים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון, לא חייבים להגיע למומחה, אבל עצם זה שיש מומחה. אתה יודע, זה יכול לעבוד בשני הכיוונים, או שזה יגרום לזה שלא ישתמשו במומחים בכלל, שזה טוב, או שזה יגרום לזה שזה רק ייסגר בחסות מומחה. אני שואלת את עצמי למה לא למתוח את המדיניות הקיימת ממילא של מועצת הכבלים והלוויין גם על ספקים נוספים, שבשבילם אנחנו עושים את כל הרפורמה הזאת?
היו"ר איתן כבל
איילת, אני רוצה לענות לך. נקודה ראשונה שאני מבקש להבהיר היא כזאת. זה יפה שמועצת הכבלים והלוויין החליטה שהיא רוצה לסייע לנו, היה לה הרבה חודשים לסייע לנו. דבר אחד. דבר שני, ההצעה שלהם היא על סיפור אחר, היא בכלל לקוחה מסרט אחר. הם מתייחסים בהצעה שלהם להצעה המקורית שהונחה בפנינו. אנחנו כבר לא שם. אני רוצה להזכיר, אנחנו כבר התקדמנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בעיני היא עדיין יכולה להיות רלוונטית.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
איילת, בכל הכבוד, הדיון הקודם, אני לא מחזיר אותו לאחור. ההצעה שלהם, בכל הכבוד, אולי משרתת קבוצה כזאת או אחרת, היא לא מעניינת אותי. אתם זוכרים את המשפט שאמרתי שכולם צדיקים. הם לא בל"ו לא כי הם צדיקים או לא כי אין מקום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מעניין אותי - - -
היו"ר איתן כבל
אני מסביר לך שכבר עברנו את זה. אני לא מחזיר את התמונה לאחור. אני רוצה להזכיר שבפעם הקודמת כבר היינו לפני הצבעה. אני זה שמנעתי את ההצבעה. למה מנעתי אותה? את יודעת למה, איילת? אני אחזור על מה שאמרתי פה כבר פעמיים-שלוש היום, שהרגשתי שאנחנו משרתים בתהליך - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון. זה היה - - -
היו"ר איתן כבל
יפה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הסכמתי אתך. זה נראה לי הסדר מאוד מסובך.
היו"ר איתן כבל
נמצא כאן המודל שיודע לתת את המענה הטוב. אני יודע שלהוט יש רעיונות, אני יודע שפתאום למועצת הכבלים - - -
אסף וסרצוג
סליחה, וסרצוג.
היו"ר איתן כבל
עד שאני אתן לך לדבר את רשות הדיבור, אתה תתאמן בינתיים בלהקשיב. מה שאני מנסה לומר בעניין הזה, שאנחנו, חברי הכנסת, כבר התייחסנו לעניין הזה פה. אין לי שום כוונה להסיג את הדברים לאחור, אלא אם כן יביא מישהו איזו הצעה שאנחנו אומרים לעצמנו: וואו, איך לא חשבנו על העניין הזה. כל יום שעובר, שאנחנו לא מקדמים את התהליך הזה, אנחנו פוגעים בתחרות ואנחנו מסבים נזק לציבור. זה הכול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מסכימה אתך, ועדיין אני חושבת שזה הסדר מסובך, ואני אעיר הערות.
היו"ר איתן כבל
ההפך. ההסדר שלנו מסובך?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, זה מה שאני חושבת.
אסף וסרצוג
ההסדר שאליו מתייחס - - -
היו"ר איתן כבל
וסרצוג, תודה. מסובך?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, אני חושבת שהוא יותר מסובך.
היו"ר איתן כבל
באמת?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר איתן כבל
את יודעת מה זה להתנתק מחברה? זה מסובך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה נכון.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. אלי ומריאנו מקדישים מערכון שלם לניתוקים.
היו"ר איתן כבל
אל תספרו לי על מסובך. מסובך זאת ההצעה המקורית שהביא האוצר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
המקורית היתה הכי מסובכת. איתן, זה שהיא היתה מסובכת זה לא אומר שזאת לא מסובכת.
היו"ר איתן כבל
גברת, אני לא מקבל את ההצעה שהוט הניחו. זאת הצעה שהם דיברו אתי עליה, אני לא מקבל אותה, בכל הכבוד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה בסדר גמור, אני עדיין חושבת שהיא יותר פשוטה.
היו"ר איתן כבל
היא אפילו הצעה לא הגונה, כשאנחנו כבר במקום אחר לגמרי. מיכל, בבקשה.
מיכל רפאלי כדורי
ביס ובהוט יש משטר שבמשך שנים נהג ושמר בעיקר על הציבור שזכויות הספורט לא יקפצו לשמים, הן גם ככה גבוהות. הסדר איסור הבלעדיות שלנו מנע מזה שלא אנחנו ולא בעלי המניות שלנו לא התחרו על ספורט ולא מנעו אחד מהשני את הספורט. עכשיו נכנסים שחקנים חדשים, אני מברכת על התחרות, היא עושה לי את החיים יותר קשים, אבל זה חלק מהחיים. אני לא מבינה למה לא ברור לכולם שהשחקנים החדשים, חלקם פה וחלקם אנחנו לא יודעים מי הם, ברגע שהם משדרים, דמם איננו כחול מדמי – בלי שום קשר להגנות ינוקא או אחרות, זה לא המקרה – וכשהם רוצים לשדר ספורט, יתכבדו, יקבלו אותו באמצעות הסדרי המועצה. זה גוף של משרד התקשורת, של ממשלת ישראל, הוא לא גוף שלנו, הוא לא עמותה, זה גוף שלטוני שקבע הסדרי בלעדיות. למה שזה לא יחול עליהם?

המתיחה של חברת הכנסת נחמיאס היא הדבר הראוי, זה איזון של השוק הזה. אני לא מבינה למה זה נראה מסובך - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה לא עוזר שאת תומכת בי עכשיו.
מיכל רפאלי כדורי
מה לעשות, לפעמים אני גם תומכת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני עומדת על דעתי כשמשהו נכון בעיני.
מיכל רפאלי כדורי
אני לא תומכת בחברת הכנסת ורבין, אני תומכת בדעתי.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לך, מיכל, ולהזכיר לחברתי איילת, שההצעה הזאת בדרך כזאת או אחרת נכנסה דרך החלון בדיון הקודם. את עמדת אפילו באותה פוזה, אם נוציא את הארכיון. ישבה שם בפינה המנכ"לית, היא הציגה את הדברים, ואמרנו: במחילה, עמדתכם לא מקובלת. יתרה מכך, חברי הכנסת, אני לא זוכר אם זה היו כולם, אני היחיד שניסיתי להגן אז על מועצת הכבלים והלוויין. היתה כאן חבורה של חברי כנסת מכל סיעות הבית שעמדו על רגליהם האחוריות. איך אומרים? זו לא תקופת מזוזואיקון תחתון, אין צורך לגשת למיקרופישים באוניברסיטה העברית. זה היה כמעט אתמול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר איתן כבל
סליחה.
מיכל רפאלי כדורי
לשמחתי אני לא שיניתי את דעתי. אמרתי את דעתי.
היו"ר איתן כבל
זו עמדה מוצקה ועמידה על דעה. מכבדים. אני האחרון שלא מכבד. זה עדיין לא הופך את האיש העומד על דעתו שעמדתו היא נכונה. אני אומר את זה גם כלפי עצמי. בשביל זה יש כאן דין ודברים לנסות ולשכנע.
מיכל רפאלי כדורי
אתה מתנגד לזה לגופו של עניין או פרוצדורלית? אני לא כל-כך מבינה.
היו"ר איתן כבל
הטענה שלי היא שההצעה הזאת מסבכת. מצאנו את הפתרון, הוא אולי פחות טוב, אבל הוא מסדר את השוק נכון. בסוף-בסוף זאת הכוונה, לייצר מצב שקודם כול אנחנו, חברי הכנסת – אני אגיד לך, לאורך כל הדיונים, הקשבתי ואני אומר מי דיבר עם זה, מי דיבר עם זה, מהגרון של מי הוא מדבר, מי אמר לו. כשבאתי לקבל את ההחלטה והיה רוב בעד ההחלטה שהצענו, אני רוצה להזכיר לכם, והרגשתי שאני עושה עוול לעצמנו. אתה זוכר את זה, פרי, שאמרתי?
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, אם אני יכול להתערב, זאת לא ההצעה האידיאלית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה מכיר אותי, אז תיזהר במילים.
היו"ר איתן כבל
אנחנו אחרי. חס וחלילה. בגלל זה אני מרשה לעצמי לומר את זה בקול.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אפשר להאשים אותי בהרבה דברים, לא בזה.
היו"ר איתן כבל
לא אותך. סליחה, איילת. למה כל דבר - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
קודם כול, כל דבר בינך לביני זה ביני לבינך. ככה זה עובד בינינו.
יעקב פרי (יש עתיד)
איילת. איילת - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה חשוב. חשוב להגיד את זה גם ברגע הזה, מה לעשות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רואה את השינוי, פרי, בישיבה, שעזרה מחבר היא - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
מה קרה לשניכם? אני אומר לך שאם הייתי צריך להגיד שזה ההסדר האידאלי לא הייתי אומר. אני חושב בסופו של דבר שאם נלך על ההסדר הזה, על העקרונות שלו, עם שינוי כזה או שינוי אחר, הוא נותן בסופו של דבר את הסיכוי הכי גדול לכוחות השוק להסתדר ביניהם בנושא של הערוצים. אני לא מדבר בנושא של המפעלים, זה סיפור אחר. בנושא של הערוצים אני חושב שיש כאן אפשרות להגיע למצב שכוחות השוק יעשו את שלהם. ולכן אני חושב שזה לא האידיאלי, אבל מבחינתי היותר סביר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שאמרתי, שהמומחה או ייקח אותנו למקום שבאמת כולם יירתעו מלהגיע למומחה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
עזבי את המומחה, אני לא רוצה להגיע למומחה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שאני אומרת.
היו"ר איתן כבל
איילת, תני לי להגיד לך מה זה המומחה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
או שמומחה יביא אותנו להירתעות מתהליך כזה, ואז נצטרך להגיע להבנות, או ההפך.
היו"ר איתן כבל
שנייה, אני אסביר. זהבי, עשו לי טובה, אני מציע לכם, באמת אני אומר את זה, בכל מקרה ההצעה הזאת היא יותר טובה מהמצב הקיים בוודאות. בבקשה, זהבי.
אדר זהבי
מילה אחת בקשר למה שמיכל אמרה. אני חושב שבדיאלוג שלכם, אולי מה שמיכל רוצה להגיד ואפשר לזקק מההצעה שלה משפט אחד שייכנס לשם בקשר לפלטפורמות, שבשבילן אנחנו עושים את זה, שלא יוכלו לרכוש ספורט באופן ישיר בבלעדיות. זה המשפט היחיד שהיא רוצה להוסיף להצעה.
יעקב פרי (יש עתיד)
עוד פעם. תסביר לי. לא הבנתי.
מיכל רפאלי כדורי
הפלטפורמות הקיימות כבר לא יכולות.
יעקב פרי (יש עתיד)
שהפלטפורמות - - -
אדר זהבי
הפלטפורמות החדשות. זה המשפט היחיד שהיא מבקשת. אם לזקק, זה מה שהיא מבקשת להוסיף להצעה. זה הכול.
יעקב פרי (יש עתיד)
הפלטפורמות החדשות לא יוכלו - - -
אדר זהבי
לרכוש - - -
מיכל רפאלי כדורי
לרכוש בבלעדיות מפעלי ספורט.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, מפעלים.
מיכל רפאלי כדורי
מפעלים וערוצים.
רועי פולקמן (כולנו)
הדיון הוא על המפעלים - - -
היו"ר איתן כבל
עזוב את המפעלים עכשיו.
מיכל רפאלי כדורי
גם מפעלים, זה לא שווה בלי מפעלים.
היו"ר איתן כבל
שנייה. מיכל, מיכל. איילת. פולקמן.
מיכל רפאלי כדורי
לעתים נדירות אדר ואני מסכימים, תיקח את זה בשתי ידיים.
היו"ר איתן כבל
את אומרת "פעמי משיח".
אדר זהבי
אנחנו לא מסכימים פה, אני רק מנסה - - -
מיכל רפאלי כדורי
הוא עוזר לי.
היו"ר איתן כבל
אתה אומר, שלא ניסחף.
מיכל רפאלי כדורי
ל"ו.
היו"ר איתן כבל
שמעתי "פעמי משיח".

ברשותכם, קודם כול אני אומר כך: אנחנו הרי לא נצביע היום. את מה שחידדת – לא הסכמת, רק חידדת - - -
מיכל רפאלי כדורי
הוא עזר לי.
היו"ר איתן כבל
נבדוק את העניין הזה. אין פה משהו חלוט. אנחנו מנסים למצוא את הנקודה שיודעת לתת את ההתייחסות הכי טובה. רן, אני רוצה לנצל את ההזדמנות כשליחו של שר התקשורת פה. אני מוחה. אני אומר את זה לא כאמירת סל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - - הממשלה. דחילק.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, אני רוצה להזכיר לאדוני ש-99% במקרה הטוב יקרה אם תחזור על הדברים שאתה קורא אותם על מה שאמרת. בסוף זה חלק מעבודתנו כאופוזיציה. אפשר לא לבוא, להגיד: ממילא שום דבר אנחנו לא מצליחים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כשאתה מדבר לראש ממשלה שמצפצף, זה - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא עניין של מצפצף. במקרה הזה הצפצפה היא פילבר.
יעקב פרי (יש עתיד)
המשרוקית...
קריאה
- - -
היו"ר איתן כבל
אדוני, ראיתי. ברוך השם יש לך נוכחות, אני לא יכול להתעלם מהעובדה, וראיתי אותך כמה וכמה פעמים. אתה נוהג לומר דברי טעם, אז ברשותך. אני רק רוצה לומר שזה אפילו מקומם, היתה ועדת פילבר, עסקה בכל התהליך הזה חודשים על חודשים, הונחה הצעה, עברה ממשלה, עברה כנסת, היו כאן דיונים בוועדה, דיונים רבים. הודעתי, כשהצבענו על זה בפעם הקודמת - -
לאה ורון
בחוק ההסדרים.
היו"ר איתן כבל
כן, בחוק ההסדרים.

- - שבכוונתי להביא בתחילת השנה, תחילת ינואר, להביא את הדיון כמעט as is, פלוס מינוס מה שהצגנו, ואנחנו מקבלים עכשיו את המפץ, התחיל העולם, התחיל עולם הספורט. לראשונה אנחנו מתכננים להעלות פלטפורמות ספורט, ומקימים צוותים, יהיו בורקסים, יהיו ירקות. ואני אומר לעצמי: חברים יקרים, למה לבזבז את כל זה? אני מתכוון להביא את זה להצבעה, אלא אם ירצה אחר-כך המשרד לשנות את זה ויבוא אלי משרד האוצר, תבואו כולכם ותגידו: תשמע, דפקנו את הראש מאחור, יצאה לנו החוכמה, יצאנו אהבלים בעניין הזה. זה לא המצב.
יעקב פרי (יש עתיד)
איך אנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו מצביעים על ההצעה פחות או יותר, של המתווה הזה בנושא הערוצים ולא מגיעים אחר-כך למצב שבו אנחנו לכודים בנושא של המפעלים?
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אדוני מעלה פה נקודה, אני אומר בכבוד גדול שעד הקיום של הדיון הבא נצטרך להקדיש לזה מחשבה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
משרד התקשורת לא הביע את עמדתו לגבי המתווה המוצע?
היו"ר איתן כבל
הוא הביע את עמדתו. רן, בבקשה.
רן שטרית
קודם כול, תודה רבה. אני רק אומר דבר אחד: היה חוק הסדרים, הלכנו ואנחנו ממשיכים ללכת עם כל משרדי הממשלה, בכפוף להחלטת הממשלה. אחד הגופים המקצועיים במשרד התקשורת הרים דגל. לקחנו לתשומת לבנו ברצינות. קיבלנו כל מיני הסברים, גם פנימיים, גם חיצוניים, היינו בתהליך הזה. אחרי שאמרתי את זה אני רוצה להוסיף שהצוות המקצועי של היישום קיים גם בסיכום של ועדת פילבר ובכוונות של השר הנגבי לאמץ אותו. השר הנגבי בא ואמר שבגלל שהיו שינויים בין דוח הביניים לבין הדוח הסופי של פילבר – אמרנו שנעשה עוד אינסטנציה של קבלת שימועים בכתב, אחר-כך הקמת צוות שיכלול נציגים - -
היו"ר איתן כבל
אתה יודע שהמשיח יכול להפתיע באמצע ולהגיע...
רן שטרית
- - ותאריך היעד שלנו זה אמצע פברואר.
אתי בנדלר
איך הגעתם לתאריך הזה? דוח פילבר הוגש בסוף יוני.
רן שטרית
ביקש השר הנגבי, כשהוא קיבל את הסמכויות לדון בזה – הוא ביקש לעשות סוג של roadshow.
אתי בנדלר
זה היה לפני הצעת חוק ההסדרים או אחרי?
רן שטרית
די במקביל.
לאה ורון
רגע. מהו ביקש? בואי נשמע.
רן שטרית
הוא ביקש קודם כול לדון עם המשרד. המשרד הציג לו, עם כל חברי ועדת פילבר, את הדוח. בקיצור, המכתב שלנו בא ואמר משהו. קיבלנו הסברים ממשרד האוצר. כמובן הוועדה - - -
היו"ר איתן כבל
מערכת היחסים בין האוצר למשרד התקשורת, על זה נאמר "היא מן המפורסמות".
אסף וסרצוג
למה? פה היא בסדר גמור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ישבת עם השר הנגבי?
אסף וסרצוג
זה מרתון שרצים אחד ליד השני קשורים.
רן שטרית
לשאלתך, אסף היה בהצגה של דוח פילבר לשר הנגבי. ודאי הוא חבר בוועדה, והוא גם יהיה חבר בצוות שיתכנס על מנת לעבד את החומרים שיתקבלו בשימועים, זה הכול.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה ראש המטה של שר התקשורת?
היו"ר איתן כבל
רן שטרית הוא תותח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איש הגון ובסדר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כולם אומרים את זה. אני רק שואל, היית בפגישה ההיא שהוקלטה?
רן שטרית
לא עבדתי אז במשרד התקשורת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שזה מאוד לא מקצועי, לא קולגיאלי שאתה לא משתתף בפגישות כאלה...
היו"ר איתן כבל
הוא לא ידע לעשות play... בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
רן, אל תגיב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, אם יש פה מישהו בחדר שהיה בפגישה ורוצה לגלות שיגיד.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
איתמר חרמון
אני מהמועצה לכבלים ולוויין. קודם כול, חשוב לנו להבהיר שמכתב היושב-ראש לראש הממשלה ושר התקשורת לא נועד כדי להתנגד - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
מכתב היושב-ראש של המועצה, כי אפשר להבין שזה היה מכתב של יושב-ראש ועדת הכלכלה.
איתמר חרמון
פניית יושב-ראש המועצה לשר התקשורת וראש הממשלה לא היתה כדי להתנגד לחוק. המועצה תומכת בסוגיה, יושבת-ראש המועצה היתה חברה בוועדת פילבר, לכן זו לא התנגדות להסדר. ההתנגדות היתה לפרוצדורה ולהיעדר השיתוף - - -
לאה ורון
למה היא המתינה עד ה-5 בינואר על מנת לשלוח את המכתב הזה?
איתמר חרמון
היושבת-ראש גם הסבירה שאנחנו חושבים שצריך ללכת בשני מסלולים, גם ערוצים וגם מפעלים. אני מבין שפה בינתיים הדיון הוא על מפעלים, אבל חשוב להבין, וזה עלה פה - - -
היו"ר איתן כבל
אנחנו מבינים את המשמעות של המפעלים מול הערוצים. ברור.
איתמר חרמון
הסכנה שאנחנו רואים זה הנושא של יצירת בלעדיות - - -
היו"ר איתן כבל
יקירי, עזוב. כבר קיימנו דיון, אמרתם את זה גם בפעם הקודמת. למה עכשיו? היה חסר מישהו לסיעור מוחות?
איתמר חרמון
כן, בחודש הזה לא שולבנו.
אסף וסרצוג
בחודש הזה לא היה כלום.
לאה ורון
באיזה חודש?
איתמר חרמון
בחודש מאז החלטת הפיצול ועד היום. הנוסח שמונח עכשיו בפני הוועדה הוא לא הנוסח שהיה - - -
אסף וסרצוג
קשה להיות משולב כששום דבר לא קורה...
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לאדוני שהנוסח הזה היה מונח כבר בחוק ההסדרים. השינויים שנעשו בו - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
פיצלנו - - -
לאה ורון
מי לא שיתף אתכם?
היו"ר איתן כבל
היו שינויים מינוריים.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה נוסח שונה קצת, הוא מרוכך.
אדר זהבי
הנוסח שכרגע על השולחן זה לא הנוסח - - -
היו"ר איתן כבל
אמרתי שהוספתי את הדברים. זה מה שאני מבקש שיהיה.
אסף וסרצוג
הנוסח שהיה בפני הוועדה בדיון האחרון זה לא הנוסח שהופיע בכחול.
לאה ורון
עו"ד חרמוני, מי לא שיתף אתכם?
איתמר חרמון
מי שהגיש לוועדה את הנוסח.
היו"ר איתן כבל
אדוני, זה סודי?
אתי בנדלר
משרד האוצר.
איתמר חרמון
אז משרד האוצר.
היו"ר איתן כבל
תודה.
לאה ורון
זו מחאה נגד משרד האוצר על שלא שיתף אתכם?
איתמר חרמון
הנקודה שעוד חשוב לנו להעיר לגביה זה נושא לוחות-הזמנים.
היו"ר איתן כבל
לו"ז של מה?
איתמר חרמון
לוחות-הזמנים שנקצבים בחוק לקביעת כללים ולקביעת רשימות. בגלל שזה נעשה בלי המועצה זה לא מסתנכרן עם עבודת המועצה הנוכחית. זאת אומרת, זה קביעת לוחות-זמנים שהמועצה לא תוכל לעמוד בהם במצב הנוכחי.
היו"ר איתן כבל
עשה לי טובה, מפאת כבודך ומפאת כבוד היושבת-ראש, אני מחזיק את עצמי. אני אומר לעצמי: תחזיקו אותי. בחיאת דינק, די. די, נו באמת.
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, שאני אלך להחזיק אותו?
היו"ר איתן כבל
אותי. אתמול היה שידור חוזר בפעם המיליארד ביס – איך זה נקרא?
גיל מנקין
"חגיגה בסנוקר".
היו"ר איתן כבל
זה נראה כמו חגיגה בסנוקר. בחיאת. די, חבר'ה, אפילו בשביל לבוא ולומר: אמרתי את הדברים לפרוטוקול, שמעו אותי. די, חלאס. נו באמת. בבקשה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
קודם כול אני רואה שמשהו פגע בזיכרון שלך, גם בנושא של התוכנית של יס - - -
היו"ר איתן כבל
בוויינט בכל שבת יש משחק שבודק אותך בצבעים. השבת היה – יש רק 1% שיש לו זיכרון מושלם. צילמתי את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז יש התקדמות. כבוד היושב-ראש, כשהחלטנו לפצל את החוק הזה מחוק ההסדרים זה היה כדי לתת הזדמנות, שישבו, שידברו ושתהיה התקדמות, כי ראינו שיש חילוקי דעות גדולים ופערים גדולים בין הצדדים.
אדר זהבי
איזה צדדים?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
צדדים לעניין, גם במשרדי הממשלה. אני לא רואה שיש התקדמות. השאלה אם נתחיל מאפס וניתן להם עוד פעם הזדמנות שישבו וידברו או שרק נבזבז את הזמן שלנו פה? אדוני לא שומע אותי.
היו"ר איתן כבל
אני מקשיב. מקשיב, אדוני.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה מקשיב? שאלתי שאלה. האם נתחיל מאפס, נבזבז את זמן הוועדה – יש על סדר-היום הרבה נושאים – או שניתן להם הזדמנות? נפסיק את זה פה, ניתן להם הזדמנות ללכת ולשבת - - -
היו"ר איתן כבל
נתנו להם, אדוני. ההזדמנות ניתנה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם לא ניצלו אותה. האם נתחיל מאפס?
היו"ר איתן כבל
אין ברירה, אתה חייב לעשות את המתווה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מחכים לאישור מאיזה מקום כדי להצביע עליו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה יותר טוב מכלום, ואחרי עוד שישה חודשים - - -
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, אני רק רוצה להזכיר לך שאת המתווה אני יצרתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מקובל. זה יותר טוב מכלום מקובל עלי.
היו"ר איתן כבל
הוא גם מתווה טוב.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עיסאווי, אנחנו לא צריכים לשבת שישה חודשים כדי לתקן אותו.
היו"ר איתן כבל
חאג', אנחנו לא מתכוונים לעשות את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מקווה.
היו"ר איתן כבל
חאג', נכון לרגע זה המצב לא טוב. האם מישהו יודע לתת לי משהו? לא. הם לא ישבו ביניהם, לא הגיעו ביניהם להבנות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הצעת החוק הזאת של הממשלה? שילכו לשבת ביחד ויגיעו לסיכומים ויבואו אלינו מחדש.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איתן, הגעתי למסקנה שבאים משרדי הממשלה לעשות אצלנו טיפול פסיכולוגי ביחסים שלהם.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, איילת, חאג', אל תמעיטו, בכל הכבוד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא המעטנו.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להבהיר גם לך וגם לאיילת, אנחנו לא פסיכולוגים ולא כלום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מסתבר שכן.
אעבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
סליחה, אם יש לי גם יכולת לייצר פסיכולוגיה, על הכיפאק. העובדה היא שזה יצר - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
פסיכולוגים, אבל לא מומחים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא. אנחנו לא מצליחים בטיפול.
עיסאווי פריג' (מרצ)
באנו לדיון במתווה טוב, שמאשרים אותו. משרד התקשורת לא ערוך לתת לנו תשובה. למה אנחנו מתכנסים? אני לא מבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
למה אנחנו צריכים להיות מנומסים אתם, באמת? אני שואלת ברצינות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעקב, זה לא נותן תחושה טובה.
יעקב פרי (יש עתיד)
מה אני אשם? מה אתה רוצה ממני?
היו"ר איתן כבל
איילת, עיסאווי, אני מכיר את התחושה הזאת שמי שיהיה במקומי היה עושה את זה יותר טוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא. אל תביא את זה למקומות כאלה.
היו"ר איתן כבל
סליחה, תרשה לי. עיסאווי, תרשה לי. אני יודע, אני מכיר את זה. כל אחד יש לו דעה טובה על עצמו וזה לגיטימי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תפקידנו להציע - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, רצינו את החוק הזה להוציא אותו לפועל.
היו"ר איתן כבל
חאג', ברשותך. אני רוצה להזכיר שאני גם מנצל את העובדה שיש לי פה רוב כאופוזיציה, אבל זה אמור גם להגיע למליאה, והחוכמה הגדולה עד היום הזה שכל מה שהבאנו, הובא בהסכמה ועבר. שאף אחד לא יהיה גיבור נקודתית. אני לא רוצה שזה יגיע למעלה וייפול. מה החוכמה? בכל הכבוד, אני רוצה להזכיר לכם שאני שעושה את המלחמה להביא את הדברים לפה ולהילחם עליהם, להוציא את התוצאה הטובה ביותר מתחת ידינו. בא משרד האוצר, הרים אלי טלפון מנכ"ל משרד האוצר, אני מכבד אותו, בכל הכבוד - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם אנחנו.
היו"ר איתן כבל
- - ופנה פילבר, עם כל אי-ההסכמה שיש ביני לבינו, ואמרתי לו: חברים יקרים, אני לא משחק את המשחק הזה. הצגנו את הדברים. אנשים הקשיבו, שמעו את מה שאנחנו אומרים, יש כמה הערות חשובות שהועלו כאן שנצטרך לתת עליהן את הדעת, כדי לעשות את המתווה שלנו טוב יותר, חזק יותר, שגם יודע לתת את המענים הנכונים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה ההערות של משרד התקשורת?
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, כבר התייחסתי לזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יהיו הערות?
רן שטרית
יכול להיות שלא.
היו"ר איתן כבל
עמדתו של משרד התקשורת לדחות את זה ל-15 בפברואר לא מקובלת עלי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה מה שצריך להגיד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שרצינו לשמוע.
היו"ר איתן כבל
עיסאווי, סליחה, אתה מלווה שלי? כבר אמרתי את זה בפתיח של הדברים, כשאתה עוד לא הגעת.
אתי בנדלר
אדוני, המסקנות לפי מכתבו של פילבר יוגשו עד ה-15 בפברואר, לשר הנגבי, ואז הוא ישקול ואז יחליטו איזו הצעה לגבש.
לאה ורון
לפי משרד התקשורת זה לא לפני סוף פברואר.
היו"ר איתן כבל
פרופ' יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה להזים את הרושם שיש לך, אדוני היושב-ראש. כולנו פה מלאי הערכה לעבודה שלך. זה דבר אחד.
היו"ר איתן כבל
זה אני יודע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עובדי קבלן שלך. די, נו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מתאר לעצמי שחוסר הנחת של החברים כאן שאנחנו באים פה לדיון, אבל בסופו של יום ההחלטות מתקבלות מאחורי הקלעים.
היו"ר איתן כבל
ממש לא. יוסי, כל מה שהובא לכאן אני הבאתי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני יודע, לכן אני אומר, אדוני היושב-ראש. לא בסרקזם אמרתי שאנחנו מלאי הערכה לעבודה שאתה עושה. היתה איזו תחושה שברגע שבא ואומר לך נציג האוצר "תשהו את ההליך", מה התפקיד שלנו?

השאלה שאני רוצה לשאול בהמשך, אדוני היושב-ראש, יכול להיות שהשאלה הזאת היא טריוויאלית, האם אתה יכול להגיד לנו איפה נקודות המחלוקת העיקריות שעליהן מתקיים הדיון או אי-ההסכמה, כדי שנוכל גם להתייחס אליהן?
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לחברי ולחברותי מהאופוזיציה, גם אתם מחוקקים, כמה פעמים אתם מביאים חקיקה ומכדררים אתכם?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כל הזמן.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. אני רוצה להזכיר לאדוני, ואני אומר את זה בכבוד, שזו ועדה שכל החוקים שהבאנו לכאן, אין חוק שלא שינינו, הוספנו, ובחלק מהדברים אפילו בצורה דרמטית, אם זה חוק רישוי רכב, מהפכה הרבה מעבר למה שהביאו, אם זה חוק נתוני אשראי, הגז הטבעי – כל נושא. לעתים נדמה שיוצא חוק אחר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה עושה את התפקיד שלך.
לאה ורון
גם אתם עושים את התפקיד שלכם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
פה אנחנו מרגישים שאנחנו לא עושים את זה.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אני רוצה להזכיר לאדוני שאדוני טועה. מי שהביא את ההצעה הזאת זה אני. אני רוצה להזכיר לאדוני. אני רוצה להזכיר לאדוני מי שפתר את הסוגיות של הנושאים הקודמים, גם הפלטפורמה של התשתיות וגם הסיפור של עידן פלוס. אני רוצה להזכיר את זה, חברים, שוב, זה לא מצריך מאתנו ללכת 100 שנה לאחור. איך אומרים? מי שרוצה לזלזל במה שהוא עושה, בבקשה. אני לא מוכן לזלזל במה שאנחנו עושים. אנשים פה נתנו עבודה וחלקנו פה נתנו אפילו מאוד. יעקב פרי, נכון? לכן בעניין הזה, אני לא מוריד לחץ, שאף אחד לא יתבלבל, אני מציע לכם להיות 50% פחות לחוצים ממני. אני עומד בלחצים. במערכת יחסים יש גם סוג של כבוד, גם אם אני לא מסכים עם משרד התקשורת, ואני לא מסכים בכלל, לא ליד, לא כאילו, לא אולי, אני כבר רואה כאן כוכב חדש נולד בכדרור. ברור לי שהמשימה היא לכדרר את העניין הזה לגמרי. לפני שבועיים קראנו פרשת מקץ וכתוב - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
למוסס אותו.
היו"ר איתן כבל
זה הרבה מעבר למסמוס, זה להעלים אותו. איך כתוב? "ולא נודע כי באו אל קרבנה". פשוט למחוק את זה. אני לא שם. ומי שירצה לשנות את זה יצטרך לבוא ולתת הסברים למה הוא עוצר את התהליך למען הציבור. אנחנו כאן נצביע על זה, נעשה הכול לתקן תיקונים ענייניים, כמו שהועלו כאן על-ידי, נדמה לי, אדר, ועל-ידי עוד כמה חברות וחברים, מיכל ואחרים, כדי לעשות שפצורים יותר טובים. זה הכול.

מנקודת המבט שלי ההצעה הזאת הונחה כבר לפני סיום חוק ההסדרים, לפני סיום השנה הקודמת. הדבר היחיד עם תיקונים כאלה ואחרים היה המומחה, ואני אסביר מה זה. הסברנו את זה גם אז. כל העניין הוא לייצר סוג של הוגנות והגינות. זה הכול. על מה היה הריב המרכזי אז? על-פי איזה מחיר, ואם ההוא ימשוך, אתם זוכרים, וייקח אותנו לבתי משפט, וההוא ימשיך. ואם אתם זוכרים, מה עם מילת הקסם? איך קראנו לזה כשאמרנו שחייב בן אדם לדעת את התקציב שלו ואיך הוא פועל? מה היה השם של זה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
היתכנות פיננסית.
אתי בנדלר
ודאות פיננסית.
היו"ר איתן כבל
מילים גדולות. ופתאום המילים הגדולות דהו. לכן חברות וחברים, אני סוגר את הדיון. אני מתכוון להוסיף את התיקונים. אנחנו נשב גם אתך, אני אדבר גם עם מר פילבר, ואם צריך אני אדבר עם השר שמונה לטפל בתיק הספורט ואנחנו נביא את התוצאה הטובה ביותר מתחת ידינו, ואני מתכוון, גברתי, לעשות את זה בשבועיים הקרובים. אני רוצה לסיים את התהליך הזה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:38.

קוד המקור של הנתונים