ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/02/2017

פניות ציבור בנושא הגבלת רישיון נהיגה לחייבים בהוצאה לפועל המתפרנסים מנהיגה - ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 9.2.2016 וב- 20.9.2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 92

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני,כ"ה בשבט התשע"ז (21 בפברואר 2017), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא הגבלת רישיון נהיגה לחייבים בהוצאה לפועל המתפרנסים מנהיגה - ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 9.2.2016 וב- 20.9.2016
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

אוסאמה סעדי
מוזמנים
אפי רוזן - מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

לירון גואטה - עזרת ראש אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דרור וגשל - עו"ד, משרד המשפטים

מרב זוהרי - עו"ד, משרד המשפטים

האני ואקד - עו"ד, משרד המשפטים

רבקה אהרוני - ראש אגף בכיר, רשות האכיפה והגבייה

יולנדה גולן - מנהלת מחקר, רשות האכיפה והגבייה

שמרית רגב שרייבר - עו"ד, רשות האכיפה והגבייה

מירב לוי - ראש תחום תעסוקה, הרשות לשיקום האסיר

אמנון דניאל - ראש תחום פניות הציבור, סיוע לאסיר, הרשות לשיקום האסיר

ח'אלד דגש - עו"ד, לשכת עורכי הדין

רימא מוראני - עו"ד, לשכת עורכי הדין

נירה שלו - עו"ד, עמותת ידיד

יעל קסטן - הקליניקה לסיוע משפטי, אוניברסיטת בר אילן

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים המיוחד בישראל

עמאד קישאי - עו"ד, רואה חשבון

אליהו יצחק - אזרח פונה

איברהים בדוויה - אזרח פונה

איתי הרשקוביץ - מוזמן/ת
מנהל/ הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא הגבלת רישיון נהיגה לחייבים בהוצאה לפועל המתפרנסים מנהיגה - ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 9.2.2016 וב- 20.9.2016
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אני מתנצל על האיחור של שלוש דקות. אם הייתי יודע שחבר הכנסת אוסאמה נמצא, הייתי מקדים את הדיון. ברוך הבא. ברוכים הבאים. ברוך הבא אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי, אורח מאוד רצוי אצלנו בוועדה. אני רוצה לציין לפרוטוקול שמעטים באים בלב פתוח ובנפש חפצה לוועדה לפניות הציבור ואני מקווה שגם היום תהיה איש בשורה.

אני רוצה לציין שזאת ישיבת מעקב. לא פעם ראשונה אנחנו מתכנסים לדון בנושא של הגבלת רישיון הנהיגה של אזרח שבסך הכול רוצה להתפרנס. בדיונים קודמים דובר על הדבר הזה. אמנם השיטה הזאת של לקחת את הרישיון, היא במקום מאסר, זאת אומרת שזה חיובי מבחינת הרצון הראשוני לבטל מאסרים כאשר משנת 2014 כבר לא אוסרים בן אדם, אבל מצד שני יש מגבלות אחרות כמו הגבלת חברות בתאגיד. אם מותר לומר בסוגריים, חברות בתאגיד ממשלתי, לא צריך להיות עבריין אלא רק אם אתה לא נמצא ברשימת המיוחסים של רשם החברות. התחילו לעשות רשימה של אנשים שרק הם יכולים להיות חברים בתאגידים ממשלתיים.
שלומית אבינוח קואולמן
נבחרת הדירקטורים.
היו"ר ישראל אייכלר
נבחרת הדירקטורים. מאז הפריצים היו נותנים פריבילגיות לתושבי הערים הגדולות ברוסיה, עוד לא היה דבר כזה ששמונה מיליון אזרחים לא יכולים להיות חברים אלא רק מי שנבחר בנבחרת הדירקטורים. לפי זה לא צריך להיות עבריין כדי לא להיות בנבחרת הדירקטורים. גם אם אתה לא בנבחרת הדירקטורים, אתה כבר לא יכול חבר. לכן אני מנצל את ההזדמנות הזאת ולפרוטוקול להביע את התנגדותי העקרונית ביותר לכל המושג הזה של נבחרות של בעלי פריבילגיות שיכולים להיות חברים או לא.

כאן מדובר בענישה או בהגבלה של בן אדם כדי להביא אותו לשלם את חובותיו וזה דבר חיובי. יש כאן הגבלה על אדם מלקבל דרכון, אני לא יודע באיזה דרגות, הגבלות יציאה מן הארץ, נושא בו הוועדה הזאת עוסקת רבות. אנחנו הגשנו כבר הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית שמתחת ל-10,000 שקלים, אדם לא בורח מהארץ בגלל חוב של 10,000 שקלים. אם זה לא תשלום דמי מזונות, הוא חייב לחברה סלולרית או ארנונה לעירייה כלשהי או בגין חניה, לא צריך להגביל אותו.
רימא מוראני
ההגבלה היא על סמך צירוף כלל חובותיו או בתיק ספציפי? לדוגמה, יכול להיות שיש לו חובות במאה אלף שקלים אבל הוא צבר תיקים של אלף, אלף, אלף שקלים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נגיע לזה. על זה מתקיים דיון.
נירה שלו
זה תמיד ספציפי. הזוכה מבקש להטיל את ההגבלה.
רבקה אהרוני
זה על סך חובות מצטברים.
רימא מוראני
כן. על סמך כלל חובותיו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא הנושא. כשנגיע לגשר, נחצה אותו.
רבקה אהרוני
אלה שני דברים שונים. כדי שהוא יעמוד בתנאי של להיות חייב משתמט מתשלום חובותיו, הוא חייב שהחוב המצטבר יהיה מעל אלפיים שקלים. בעניין הזה היא צודקת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להעלות את זה ל-10,000 שקלים. לכן אפשרתי לחרוג מנושא הדיון כי חשוב לי מאוד לשמוע את הדברים.
רבקה אהרוני
הגבלה בתיק ספציפי אבל הוא חייב להיות מוכרז כחייב.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו אם כל חובותיו הם בסכום של 10,000 שקלים, הוא לא בורח מהארץ.

הגבלת שימוש בכרטיס חיוב, הגבלה לפי חוק צ'קים ללא כיסוי.

הדבר הכואב ביותר לשמו התכנסנו כאן הוא הגבלת רישיון הנהיגה. למרות שמדובר בסנקציה שהיא יעילה וכואבת, הוועדה ביקשה לא להטיל אותה באופן גורף ואוטומטי. נקודת המוצא שלנו, של כולנו, היא דבר אחד. ראשית, חובות צריך לשלם. שנית, צריך לאפשר לבן אדם שיוכל להתפרנס כדי לשלם את חובותיו בפריסה שעשו לו. אם הוא נהג וכמעט אין עבודה שאיננה קשורה בנהיגה, אנחנו בעצם מגבילים את יכולתו לשלם את חובותיו וזאת בעיה. על זה נדבר היום.

אני אומר עוד כמה דברים להם תצטרכו להקשיב ואני מבקש את סליחתכם. מתשובת אגף הרישוי לוועדה עולה כי בשנת 2016 היו עשרים אלף בקשות של נהגים חייבים שחייבים במבחני נהיגה ותיאוריה שלא פרעו את חובם בתום שנתיים מקיום החיוב. זה בעצם לב הדיון היום. אולי תהיה לנו בשורה בעניין הזה מאפי רוזן.

אדם, אחרי שהוא כבר סיים את השנתיים ושילם את חובותיו ורוצה לקבל את רישיונו בחזרה, אומרים לו, סליחה, לא היית על הכביש שנתיים ואתה צריך לשלם שוב אגרה.
קריאה
לא. תיאוריה וטסט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בנקודה הזאת, כבוד היושב ראש, אולי לבד מכל הנושא הזה של ההגבלה, נשמע את אפי שיש לו בשורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה חושב שיש בשורות שאתה יודע עליהן ואני לא?

בישיבה הקודמת עלתה סוגיית משלוח הודעות על התליית רישיונות הנהיגה בדואר רגיל והוועדה ביקשה לשלוח בדואר רשום ובהודעות SMS. קיבלנו תמיכה מהיועץ המשפטי לממשלה שהביע ביקורת על התנהלות רשות האכיפה שלא שולחת דואר רשום.

בנוסף ביקשנו למפות את החייבים שמתפרנסים מנהיגה ולא להתלות את רישיונם. שאלו אותי איך עושים את זה. פשוט מאוד. אם המעביד מודיע שהוא מעסיק אותו והוא רוצה להעסיק אותו בנהיגה וזו פרנסתו, צריך לאפשר לו את זה.

אני רוצה להפריד בין עברייני תנועה שרישיונם נפסל בגלל עבירות תנועה חמורות לבין חייבים בהוצאה לפועל שנמצאים במצב סוציו אקונומי קשה. אדם שמתפרע על הכביש, אני לא רוצה אותו לידי כנהג. אבל אדם שהיה חייב כסף והוא נהג זהיר, לגביו זה צריך להיות שונה.

אני מבין שידובר כאן גם על אסירים בחופשה שגם הם רוצים להתפרנס ולא יכולים לנהוג.

על כל הדברים האלה נדבר אבל זכות ראשונים לאפי רוזן, מנהל אגף הרישוי.
אפי רוזן
צהרים טובים. אני הולך להגיד משהו שאחרי בדיקות כולם יודעים אותו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה רשמי?
אפי רוזן
לא יודע. אני מקווה שזה רשמי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מפיך זה רשמי. מפינו זה לא נשמע רשמי.
אפי רוזן
אדוני, אנחנו בוועדה הזאת בראשותך עסקנו רבות בעניין הזה בחודשים האחרונים. דירבנת אותנו לא מעט לטפל בעניין הזה. קודם כל, אני רוצה להביע הערכה רבה, אני חושב שבשם מאות אלפי אזרחים שלא הגיעו לכאן היום וגם לא התכוונו להגיע. אחרי דין ודברים ארוך והתייעצויות עם משרד המשפטים, עם דרור וגשל – אגב, יש אנשים שעושים במלאכה מאחורי הקלעים ודרור הוא אחד מהם, גם הוא אחד מעובדי המדינה עם הפנים לאזרח. דרור וגשל הוא הרפרנט שלנו במשרד המשפטים ואגב, אלמלא הוא, לא היינו יכולים לבשר שום דבר.

אנחנו כבר זמן רב טענו שתקנה 172 שמחייבת אזרחים לעבור מבחנים פעם שנייה בחייהם היא תקנה שבאה להסדיר את התחבורה ולהביא לרמת בטיחות נאותה. הווה אומר, אם יש עבריין אמיתי שהוא עבריין תעבורה או פתולוגי או אחר ושאנחנו סבורים שלפני שהוא יחזור לסביבה שלנו צריך לבחון אותו, נכון לבחון אותו. אלא מה קרה? בשנים האחרונות ההגבלה הזאת, אחת מהגבלות היסוד על חייבי הוצאה לפועל, נוסף לה גם נושא רישיון הנהיגה ובעצם הגענו למצב שחוטא יוצא נשכר והפכנו את הקערה על פיה ולמעשה התקנה באה חשבון בעיקר עם אנשים תמימים ולא באה חשבון עם עבריינים סדרתיים.

משכך, ולאחר שחודשים ארוכים עסקנו בעניין ובהתייעצות ובהסכמת משרד המשפטים, וכמובן בהסכמת שר התחבורה, אתמול בשעות הערב הוסכם על ביטול התקנה כליל. זאת אומרת, תקנה 172 בטלה לחלוטין, בחתימתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ולמעשה היא בטלה ונתנה מזור לכל האזרחים התמימים. היא לא בטלה רק להוצאה לפועל אלא היא בטלה גם לאדם שצריך לזכור מתי פעם בעשר שנים זה יום ההולדת הרלוונטי לחדש את הרישיון. מצאנו השנה, מכיוון שזו השנה הראשונה בה מלאו עשר שנים לשיטת הרישיון החדשה, שהרבה מאוד אנשים תמימים שכחו את התאריך. אגלה לך סוד, אדוני. כשאני הגעתי למשרד התחבורה, פתאום נבהלתי, בדקתי מתי מסתיים הרישיון שלי. יד המקרה שהתוקף לא פג מזמן כי לא עסקתי בזה בעשור האחרון. גם הם ייכנסו לאותו סרגל שלמעשה לא יידרשו בחובת המבחנים לכל הפחות לעשר שנים.

מה שכן התחייבנו למשרד המשפטים ובצדק רב לבקשתו, שיצא נוהל פנימי של המשרד שיבוא חשבון עם אלה שכן ראוי שיעברו מבחנים. לדוגמה, אנשים שעמדו בבית דין לתעבורה או בבית משפט פלילי שחלק מהעניין הוא גם פסילה, שהפסילה שלהם נניח הייתה למעלה משלוש שנים – הם כן יצטרכו להיבחן שוב בבחינות. בעוד מקרים של עבירות מאוד קשות.
שלומית אבינוח קואולמן
לא מסיבות מינהלתיות.
אפי רוזן
לא מסיבות מינהלתיות. סמים, אלכוהוליזם, עבירות של פגיעה בחיי אדם, עבירות קשות. אדוני יודע שהיום בית משפט, אם הוא דן מישהו לפסילה של שלוש שנים, זה מישהו שכנראה פגע בהרבה מאוד אנשים באותו מקום שאם לא כן, בהסדרי הטיעון אנחנו נותנים ענישה מצחיקה. אני רק אומר מה כיוון החשיבה והוא משרת את תכלית החוק שקבע הבית הזה. המטרה של התקנות האלה היא להסדיר את הבטיחות בתעבורה. נדמה לי שבא לציון גואל.

תודה גם לחבר הכנסת אוסאמה סעדי ולחברת הכנסת קורן שעסקו בעניין הזה ותודה לכל מי שנתן לזה יד. תודה להוצאה לפועל שהביאה אותנו להבין שהגיע הזמן לעשות שינוי.
קריאה
אם כן, הדיון מיותר.
אפי רוזן
אני לא קובע על מה הדיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תגיד כמה מלים טובות ואחר כך תגיד שהדיון מיותר. הלוואי וכל הדיונים שלנו יהיו מיותרים.
היו"ר ישראל אייכלר
נתתי זמן להתרגשות. רשות הדיבור לחבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני מברך אותך על הדיון. הדיונים שאתה ואנחנו כאן בוועדה הזאת מקיימים, למרות שיש כאלה שחושבים שהיא לא ועדה מן החשובות, הם חשובים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי חושב? ריבלין עת היה יושב ראש אמר שזו הוועדה הכי חשובה בכנסת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני תומך במה שאמר הנשיא.
היו"ר ישראל אייכלר
זו הוועדה היחידה שיש לה אינטראקציה עם הציבור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון. בדיוק. אנחנו קיבלנו תלונות, גם אתה. אני קיבלתי תלונות בנושא הזה גם מאזרחים שנמצאים כאן ואחד מהם נמצא כאן, מר איברהים בדוויה מרמלה. הוא חבר מועצת עיריית רמלה שהסתמך בחובות אבל הלך וסידר את החוב ובאמת היה אזרח טוב. הוא שילם את החוב. כשהגיע למשרד הרישוי אמרו לו שהוא עכשיו צריך לעבור טסט ותיאוריה כעונש על תשלום החוב. מאז אני מטפל בנושא הזה יחד עם חברתי נורית קורן.

אני באמת מברך גם את שר התחבורה וגם את משרד התחבורה, גם את המנכ"לית וגם את אפי, גם את שרת המשפטים ואת משרד המשפטים שבאמת הגיעו למסקנה שצריך לתקן את העוול הזה ולבטל את תקנה 172 כאשר זאת תחולה מיידית. אני חושב שכפי שאמרה אתמול כבוד המנכ"לית או אפי אמר, זה פותר 10-15 אחוזים מהבעיות. זה משהו קטן בכיוון הנכון.

אכן זה יום בשורה לאלפי אנשים וזה גם מתמרץ את החייבים לשלם את החוב שלהם או להגיע להסדר. הם לא חייבים לשלם את כל החוב – אנחנו מציינים בכנסת את יום העוני - אבל להגיע להסדר. תודה. זה יום בשורה וזה באמת יום משמח ומרגש, במיוחד שזה יום הולדת שלי, אדוני היושב ראש. אנחנו תזמנו את זה עם שר התחבורה ושרת המשפטים, שזאת תהיה מתנת יום ההולדת שלי.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לברך את חבר הכנסת אוסאמה סעדי גם ליום ההולדת שלו וגם על היותו חבר בוועדה הזאת והיום הוא גם הבין מדוע.

מנהג הוועדה שלנו הוא שהפונים הם הדוברים הראשונים. כך נהוג בכל הישיבות שלנו. לכן נפנה לפונים.
רבקה אהרוני
אדוני, רק שיובהר, כי אני חושבת שיש כאן אי בהירות. יובהר שההגבלה על רישיון הנהיגה לחייב משתמט מתשלום חובותיו לא בוטלה. אם הוא מגיע להסדר ורשם ההוצאה לפועל אישר את הסרת ההגבלה, היא מוסרת, אבל מה שביטל שר התחבורה זה שבחלוף שנתיים מרגע שיש לך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק את הטסט והתיאוריה.
רבקה אהרוני
רק את זה. בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה עם ההגבלה עצמה אחרי שהוא הגיע להסדר?
רבקה אהרוני
אנחנו נסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
היות ונמצא כאן מחותן שהיה שותף לדבר הזה ובמשרד המשפטים יש מעט מאוד אנשים שלפעמים מקלים.
רבקה אהרוני
אדוני, אני אסביר. החייב שהוכרז על ידי רשם ההוצאה לפועל כחייב, משתמט מתשלום חובותיו, יכולים להטיל עליו מספר הגבלות, בין היתר הגבלה על רישיון הנהיגה שלו. ההגבלה הזו לא בוטלה.
היו"ר ישראל אייכלר
את אמרת את זה. למה את חוזרת על זה?
רבקה אהרוני
אני אומרת את זה בגלל שאם החייב מגיש בקשה לביטול ההגבלה מטעמים שהרישיון דרוש לו לצורכי עבודה, הרשם דן בזה וברוב הפעמים אפילו מבטל את ההגבלה.
נירה שלו
זה נתון לשיקול דעתו. לי יש מקרה של חייב שרצה שיבטלו את ההגבלה על רישיון הנהיגה כי הוא עבד כמחסנאי והבוס שלו נתן לנו מכתב ובו נאמר שהוא יפטר אותו כי הוא לא יכול להמשיך להחזיק אותו. הרשם אמר לו תשלם קצת תשלומים של 3,500 שקלים. ערערתי. אני אספר לך מה היה. ערערתי והגעתי לבית משפט שלום. נכנסתי והשופטת אמרה לכו להתפשר. חזרנו ואמרתי לה שאני לא מתפשרת על זה כי הוא צריך את הרישיון. רק שתדעי שעד שהגעתי לבית המשפט, הוא כבר פוטר. המעסיק אמר לי שהוא לא יכול להמשיך להעסיק אותו.
רבקה אהרוני
זה נתון להחלטה שיפוטית.
היו"ר ישראל אייכלר
לא הצגת את עצמך לפרוטוקול.
נירה שלו
אני עורכת דין בעמותת ידיד.
רבקה אהרוני
עם כל הכבוד, מקרה יחיד לא מעיד על הכלל.
נירה שלו
הייתי באמצע דבריי.
היו"ר ישראל אייכלר
את סיימת את דבריך.

עורך דין דרור וגשל, משרד המשפטים. תן לנו את הרקע.
דרור וגשל
לאחר המחמאות של אפי. אני אסביר לך את המצב המשפטי מהתחלה כי יש כאן כמה סוגיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תחזור על הדברים שנאמרו.
דרור וגשל
אני לא אחזור על הדברים. כמו שאמרנו, מתחילים מחוק ההוצאה לפועל שכמו שנאמר מאפשר להטיל הגבלה. ההגבלה הזאת, אגב מה שאמר אדוני קודם, הרשם לפי החוק רשאי להטיל אותה רק אחרי שהוא בחן אם רישיון הנהיגה הוא צורך של אותו חייב לצורך עבודתו. הוא צריך לשקול גם את השיקול הזה והחוק מכריח אותו לשקול את השיקול הזה במפורש. כמובן שגם אחר הוא יכול לקבל החלטה אחרת. הוא רשות שיפוטית או מעין שיפוטית. זה לא גורם מינהלי. הוא מחליט את ההחלטה הזאת ולנו אין שם נגיעה לזה. הוא פועל לפי החוק.

מהרגע שהוא הטיל את ההגבלה, נוצרה בעיה אחרת. נוצרה בעיה של אותם אנשים שהייתה להם הגבלה למשך זמן ארוך ואז הייתה את התקנה הזאת שגרמה לא רק לסבל הזה של אותם אנשים בלי רישיון, כשהם הגיעו לחדש את הרישיון הם היו צריכים לעשות עוד פעם תיאוריה וטסט, שזאת הייתה עוד מעמסה. זה בוטל.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שנקרא תקנה 172.
דרור וגשל
כן. תקנה 172א לתקנות התעבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת התיאוריה והטסט.
דרור וגשל
אכן. לפי התקנה, אם לא היה לך רישיון מעל שנה, היית צריך לעשות מבחנים. מכוח נוהל זה הוארך קצת יותר ועכשיו זה לא קיים. אפי הזכיר נוהל פנימי. נחדד. יש תקנה אחרת בתקנות התעבורה שמאפשרת לרשות הרישוי להזמין בכל עת כל אדם לביצוע מבחנים. אנחנו אמרנו שהרשות לצורך הפעלת שיקול דעתה תכין נוהל שיפורסם כמובן לציבור, שבו היא תגיד איך היא מפעילה את שיקול דעתה בהקשר לתקנה הזאת ואז היא תוכל להחליט שאנשים שיש צורך תעבורתי לבדוק את כישורי הנהיגה שלהם, היא תזמין אותם, ואנשים שאין צורך, לא יצטרכו לעשות את התוספת הזאת של תיאוריה וטסט.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה ממך התייחסות לטענה שעולה כאן בעניין הדואר הרשום.
דרור וגשל
אנחנו נחזור לזה כי עכשיו זה קצת התייתר. היה דיון אצל אבי ליכט. אפילו היו שני דיונים אצלו בעניין הזה אבל זה קצת התייתר עכשיו ואני אסביר למה. בזמנו הסוגיה התעוררה ביתר שאת, כמו שאפי הזכיר, כי ב-2016 היו המון חידושים בגלל המעבר הזה לעשר שנים. פתאום בשנה שעברה התחילו להגיע אלינו המון תיקים, המון עתירות של אנשים שהם היו חייבים בהוצאה לפועל. תקנות ההוצאה לפועל מאפשרות להוצאה לפועל לשלוח הודעה על ההגבלה בדואר רגיל ולא בדואר רשום. זאת כמובן אחרי שנעשה הליך של המצאה מלאה שבתחילה יש אזהרה. אחר כך זה נשלח בדואר רגיל. דואר רגיל לפעמים לא מגיע ואנשים לא ידעו על ההגבלה. לפעמים ההגבלה הוסרה מזמן אבל הם לא ידעו שהם צריכים לבוא לחדש. היו כל מיני בעיות ואז אנשים אמרו שלא ידעו, נהגו ועכשיו הם צריכים לחדש.

אז אנחנו אמרנו לרשות הרישוי, כדי שנוכל באמת לתקף ולעמוד מאחורי הדבר הזה, אפילו שהתקנות אומרות דואר רשום, באנו בדין ודברים עם רשות האכיפה והגבייה ורשות הרישוי, והגענו למנגנון מאוד גדול. היה משלוח SMS, שאת זה הם עדיין עושים, כלומר, בנוסף לדואר רגיל גם יישלחו SMS. בנוסף לדואר הרגיל יישלח גם דואר רשום. בנוסף לזה יש נוהל סגירת מעגל, כלומר, כל פעם שחייב מגיע ללשכת ההוצאה לפועל לצורך איזשהו דבר, מזכירים לו את העניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר רק על הפסקת ההגבלה.
דרור וגשל
אני מדבר על הודעה על הטלת ההגבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי החוק שולחים היום בדואר רשום?
דרור וגשל
זאת לא חובה. רשות האכיפה והגבייה לקחה על עצמה לשלוח בדואר רשום.
היו"ר ישראל אייכלר
הם עושים את זה.
רבקה אהרוני
זה התייתר.
היו"ר ישראל אייכלר
למה זה התייתר? אם אתם מטילים על מישהו הגבלה, אתם יכולים להמשיך להטיל, נכון? זה לא התייתר.
דרור וגשל
אני אסביר למה זה התייתר.
היו"ר ישראל אייכלר
על ההפסקה.
דרור וגשל
מה שיש עכשיו זה דואר רגיל לפי התקנות וכל ההגבלות נשלחות כך, גם על דרכונים, גם על אמצעי חיוב. הכול נשלח בדואר רגיל.
שלומית אבינוח קואולמן
הוועדה ביקשה שזה יישלח בדואר רשום.
רימא מוראני
זה בהתאם לתקנה 24.
דרור וגשל
תקנה 24 לתקנות ההוצאה לפועל. נכון.
רימא מוראני
יש גיבוי במסגרת החוק.
דרור וגשל
יש חזקת המצאה שניתנה על ידי ההוצאה לפועל מכל מיני סיבות. היו סיבות גם למה לא לשלוח דואר רשום. דואר רשום, כשאנשים יודעים שמגיע דואר רשום, הם לא הולכים לקחת אותו ואז גם כך הם לא יודעי כאשר דואר רגיל לפחות מגיע הביתה. יש גם טיעונים לזה. בהקשר הזה אמרנו שבגלל שיש כאן הגבלה מאוד מאוד חמורה שמביאה אחר כך גם למצב הזה שבו אנשים לא ידעו והמשיכו לנהוג בניגוד להגבלה, זאת העמדה לדין על העבירה הזאת, אמרנו שצריך לשלוח בדואר רשום.

עכשיו, מרגע שהסוגיה הזאת של האנשים שלא יודעים ועכשיו צריכים לעשות מבחנים התייתרה, השאלה הזאת חוזרת להיות כמו כל השאלות. אם הוועדה מבקשת שיהיה דואר רשום לגבי כל ההגבלות.
היו"ר ישראל אייכלר
ודאי. אני אגיד לך גם למה אני צריך את זה. אני צריך את זה גם כדי שהאזרח יוכל לבוא לשופט עם מכתב מהבוס שלו ולבקש ממנו.
דרור וגשל
זה הוא בכל מקרה יכול לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא לא קיבל?
רימא מוראני
הוא לא צריך מסמכים.
דרור וגשל
אם הוא לא יודע, הוא נוהג. אם הוא יודע על ההגבלה, מרגע שהוא יודע על ההגבלה, הוא יכול לבוא ולבקש בקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא נוהג, הוא יקבל דוח וזאת העמדה לדין.
דרור וגשל
העמדה לדין.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך אתה יכול להעמיד לדין אדם שלא קיבל את המכתב?
דרור וגשל
אלה תקנות. זאת החזקה. החזקה של תקנות ההוצאה לפועל אומרת שמכתב בדואר רגיל שרשות האכיפה והגבייה שולחת, יש חזקה כאילו הוא התקבל.
רימא מוראני
הוא מתקבל כעבור שישה ימים. אם עורך הדין מחובר בתקשורת למערכת ההוצאה לפועל - - -
דרור וגשל
אפשר לסתור את החזקה.
נירה שלו
אתה כנראה לא מטפל בתיקים כאלה. להגיד משפט כזה שהחייב יכול לבוא ולסתור את החזקה, זה לא להכיר את המציאות של החייבים שאנחנו מטפלים בהם.
היו"ר ישראל אייכלר
גברת נירה, הוועדה הזאת, עד כמה שאני זוכר, אף פעם לא הוציאה בן אדם מהישיבות שלה. אני לא רוצה להגיע לזה. זה לא דו שיח ביניכם. אתם מדברים לוועדה והוועדה מדברת אל אנשי השלטון. אנחנו כן רוצים שיהיה דואר רשום כי אתה לא יכול לחייב אדם, אפילו נהגתי והשוטר נותן לי דוח, מביא אותי להעמדה לדין כי יש לי פסילה, זאת אומרת, הדואר שלי לא הגיע, איך אפשר לעשות את זה? אנחנו רוצים דואר רשום על כל פסילה. זה שאתם מורידים 15 או עשרים אחוזים מהצורך, זה נכון, אבל שמונים אחוזים עדיין נשארים. אנחנו רוצים את זה.
שמרית רגב שרייבר
אני רוצה לחדד את העניין. אני מרשות האכיפה והגבייה. צריך להבין שההגבלות מוטלות חצי שנה לאחר שנפתח התיק, לאחר שהומצאה האזהרה במסירה אישית. לאחר מכן, כאשר ההגבלות מוטלות, נשלחת הודעה על ההחלטה להטיל את ההגבלה ולאחר מכן נשלחת גם התראה. זאת אומרת, החייב יודע שיש נגדו תיק. החייב יודע שעברה חצי שנה ויש הליכים במדרג וננקטו הליכים רכים יותר ובהמשך ננקטים הליכים יותר מתקדמים. בין היתר ההליכים המתקדמים הם הגבלות וצריך לקחת את זה בחשבון.

אנחנו עושים ככל שלאל ידינו להודיע ואנחנו עושים את זה ב-SMS, יש את ההודעות שנשלחות, גם ההחלטה נשלחת, גם ההתראה נשלחת. כרגע, לאור ביטול התקנה, אנחנו לא רואים צורך לשלוח בדואר רשום.
היו"ר ישראל אייכלר
יש היום הרבה אזרחים שגרים בשכירות. הם עוברים דירות. את שולחת לו שלוש פעמים לאותה כתובת שהוא כבר לא גר בה.
מרב זוהרי
הדואר שנשלח בדואר רשום, נשלח לאותה כתובת והוא מגיע לאותו מקום. זה דואר רשום לא עם אישור מסירה. אתה לא תוודא שהדואר הגיע אלא הוא יגיע לאותה כתובת אליה מגיע הדואר. לכן צריך להבין שזה דואר הרשום בלי אישור מסירה.
רבקה אהרוני
הוא לא משמעותי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם שולחים SMS?
שמרית רגב שרייבר
אנחנו שולחים מ-2016. אנחנו שולחים הודעות.
מרב זוהרי
צריך להגיד שדואר רגיל מגיע יותר מאשר הדואר הרשום וגם יש לזה עלויות שבסוף הן מגולגלות על החייבים. זאת אומרת, מה שאנחנו עושים, העלויות האלה הן על המערכת אבל אלה עלויות שבסוף יעברו לחייבים.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לחייבים?
מרב זוהרי
כי בסוף החייבים הם אלה שמשלמים את העלויות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם לא חברת עורכי דין שלוקחים מאה שקלים בשביל מכתב. כמה עולה דואר רשום?
שמרית רגב שרייבר
עשרה שקלים בלי אישור מסירה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מעט מאוד כסף בתקציב של 400 מיליארד שקלים.
רבקה אהרוני
אנחנו התחלנו במשלוח ההודעות ברשות האכיפה והגבייה. התחלנו במשלוח הודעות SMS בנוסף למה ששמרית אמרה, המצאה מלאה וכולי. התחלנו בהודעות SMS, בואו ניתן לזמן לעשות את שלו. זה התחיל רק לאחרונה. להערכתנו ה-SMS כן מועיל ואנשים מגיעים יותר ויותר ללשכות. אנחנו מציעים שכרגע לא נשלח בדואר רשום. מדובר בעלויות מאוד לא מבוטלות, 15 שקלים. ניתן ל-SMS לעשות את שלו ובעוד כמה חודשים נתכנס כאן, בעוד חודשיים, ונבחן את זה. נבוא עם נתונים. ההגבלה הזאת על רישיון הנהיגה היא הגבלה מאוד אפקטיבית. אנחנו רואים שרוב הבקשות לביטול ההגבלה, מגישים דווקא בהגבלה הזאת. מאחר וה-SMS הוא הליך חדש, בואו ניתן לזה חודשיים לפחות לפני שנחייב את המדינה ואת החייבים בעוד הוצאות אסטרונומיות על דואר רשום עם אישור מסירה שלא ברור מה האפקטיביות שלו.
אפי רוזן
אני מציע לאדוני – אני גם אדבר עם דרור תוך כדי – שסוגיית העלות תימחק בתוך הבית הזה כשהיא כרוכה בשירות לאזרח. בואו נדבר באופן הזה. אני רוצה להגיד לאדוני שאנחנו כעת פתחנו פעילות נוספת בדואר ישראל שמאפשרת לאנשים לשלם במזומן. זה עלה לנו עשרה מיליון שקלים מתקציב המשרד ורק כדי שיהיה שירות יותר טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה שירות זה?
אפי רוזן
אפשרנו לאזרחים להוציא רישיון בדואר ולא רק אצלנו, כדי שלא ימתינו. עמדתי המיליטנטית, ודרור מכיר אותה לאורך זמן, צריך להגיד כאן משהו, ויתקנו אותי המשפטנים. אני משפטן לא מלומד. בסופו של דבר צריך שהאכיפה תהיה אפקטיבית ושגם ההרתעה תהיה אפקטיבית. בואו נשים את הדברים על השולחן. מרגע שתקנה 172 בטלה, אין אקדח מעשן על השולחן.

תפס שוטר את הבן אדם והבן אדם אומר שהוא לא ידע. עורך דין מתחיל שעכשיו הוא בהתמחות, יודע לבוא לפני שופט כשאין חזקת מסירה ולהוכיח שאותו אדם לא ידע. אם כך, מה השיגה מדינת ישראל? אני לא מדבר כמנהל אגף רישוי אלא אני מדבר כאזרח סביר, כאדם סביר. אני סבור שצריכים להחזיר את החוב, שנכון שהמדינה תגבה אותו בדרכים הכי אפקטיביות, אבל שזה יהיה בדרכים הגונות. אגב, אנשים שפנו אלי, אלפי אנשים השנה ודרור מכיר את זה, פנייה פנייה, חוות דעת חוות דעת שלכם, אני קורא. אגב, אני משפטן רק מלקרוא את חוות הדעת שלכם. בסוף הרבה מאוד אנשים הם אנשים רגילים, אנשים כמוני לצורך העניין.

אני חושב שמ-2016 ואילך רשות האכיפה עושה את הפעולות הנכונות כדי לוודא שהאדם מקבל. יש מספר דברים שהם עושים ביחד שהערך המצטבר שלהם הוא שחזקה על האדם שהוא ידע. יש לנו כרגע פער של שש שנים בערך, מהפניות שאני ראיתי, שזה מ-2010 ועד 2016 בהן שליחת הדואר – דרור, אתה יודע – הייתה במשלוח רגיל ועליהן יש לנו בעיה עם חזקת המסירה. מרגע שאנחנו ביטלנו את התקנה הזאת לכאורה, באמת האיום הכי משמעותי שהיה לאדם ירד.
היו"ר ישראל אייכלר
האיום הכי משמעותי שהוא יצטרך לשלם עבור תיאוריה וטסט? אין לו רישיון נהיגה והוא עלול להיתפס.
אפי רוזן
אנשים מפחדים מהתיאוריה הרבה יותר מאשר מהטסט. אדם שכבר נוהג עשרים ושלושים שנים, הוא לא רוצה לחזור על התיאוריה. אני מזכיר לאדוני שלעבור טסט היום לוקח שלושה חודשים כי יש לי משבר בוחנים.
שלומית אבינוח קואולמן
חצי שנה.
אפי רוזן
זה מה שהטריד את האנשים ואת זה הורדנו מהשולחן.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה בדעה שלא צריך דואר רשום.
אפי רוזן
אדוני, שלא ידאג. לדעתי הפעולה שנקט משרד התחבורה תוכיח את עצמה מהר מאוד וגם רשות האכיפה תגלה זאת. אני מדבר על הביטול של המבחנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אם חברי הוועדה שרובם ככולם נמצאים כאן יסכימו, אנחנו מוכנים לחכות עוד חודשיים ולראות לאור הנתונים כמה פניות יש לנו מאנשים שטוענים שלא קיבלו את הדואר ואז נצטרך לחזור לדואר רשום ולו בגלל מה שאפי אמר.
דרור וגשל
אולי אדוני כדאי גם להזמין את המשטרה לדיון כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוודאי.
דרור וגשל
שהיא תספר איך היא אוכפת. איך היא מתכוונת לאכוף.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אתן עכשיו את רשות הדיבור לפונים. אליהו יצחק, בקצרה.
אליהו יצחק
כבוד היושב ראש, צהרים טובים. אני רוצה לומר דבר אחד. רישיון הוא נכס אישי של הבן אדם. זה שהוצאה לפועל לקחה לו את הרישיון, היא לקחה את המשפחה, לקחו את האימא, לקחו את ההורים. בן אדם שרוצה לשלם את החוב שלו בהוצאה לפועל, אין בעיה אבל מה קורה שעורך הדין דופק אותו ב-2,500 שקלים במשך חודש ואז החוב בהוצאה לפועל תופח. אני רוצה לשלם אבל הם לא נותנים לי לשלם כי אתם משלמים את הריבית וההצמדה, במקום לשלם את הקרן.
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שאתה רוצה לספר מה היה מבחינת הרישיון.
אליהו יצחק
לפני כל זה אני רוצה להגיד שהייתי כאן בכמה ישיבות ועדה לגבי הרישיון. אני רוצה לברך את מנהלת הוועדה ואת יושב ראש הוועדה. פניתי אליהם בנושא הרישיון והם היו לכתף. עזרו לי. כתבתי מכתב ונחה דעתי. הם עזרו לי וברוך השם הרישיון חזר לכיס.
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד תודה לאפי.
אליהו יצחק
אני רוצה להגיד תודה רבה לכל המסייעים ואני רוצה להגיד תודה רבה לאנשים שמרגישים את הרגש האישי הקטן, משרד התחבורה וכל מי שעוסק בנושא של הרישיון שהוא אישי של הבן אדם והוא משלם עבורו. תודה לכל האנשים שביטלו את זה שצריך ללכת ללמוד עוד פעם תיאוריה ולעשות טסט.
איברהים בדוויה
צהרים טובים לכולם. אדוני היושב ראש, אני רוצה לדבר לגבי סיטואציה של אדם שהרישיון שלו עדיין בתוקף ויש לו הגבלה שהוא קיבל במסירה לגבי חידוש רישיון הנהיגה כאשר התוקף של הרישיון שלו עדיין לא פג.

אותי תפס שוטר תנועה ונתן לי דוח ובכלל לא דיבר אתי על כך שאני בהגבלה. שילמתי את הדוח. חוץ מזה, גם מרשות הרישוי קיבלתי את הטופס לעשות מבחן לגבי הראייה. במקרה הזה אני אומר שהבירוקרטיה להעביר את הנתונים גם לאזרח בעצמו וגם בין הרשויות וגם בין הרשות המבצעת איננה חלה. במקרה הזה למשל אני ניגשתי, סגרתי את החובות שלי לפני שפג תוקפו של הרישיון שלי, שילמתי שבעים אלף שקלים שהצטברו, שבמשך שנים לא יכולתי להגיע לפשרה עם עורכי הדין, היה לי עסק שנסגר, ובסוף רציתי לשלם את הכול בבת אחת ושילמתי. הגבלת יציאה מהארץ, בו ברגע אני מחייב כוכבית 53, אין יותר. להוציא דרכון, בו ברגע אני יכול להוציא. מדוע רשות הרישוי לוקחת את עצמה כאילו היא השוטר שמנווט דרך ההוצאה לפועל ופועל באופן שונה משאר המחלקות, אם זה משרד הפנים ואם זה מחלקות אחרות?

אני כרגע ללא רישיון ולכל מקום אליו אני צריך להגיע, אני צריך את עזרתו של הבן. עשרות אלפי ואולי מאות אלפי אנשים ניזוקו, אנשים שצריכים להוביל את הילדים שלהם מגני הילדים ומבתי הספר, לערוך קניות, אולי יש להם ילדים עם מוגבלות.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי הביטול הזה, אתה כבר יכול לקבל רישיון מיד?
איברהים בדוויה
אני מקווה. קודם כל צריך לברך את מר רוזן על מה שהצהיר בפנינו. יישר כוח. תודה לוועדה גם על האוזן הקשבת שהייתה, לכל חברי הוועדה וליושב ראש.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו זה יהיה כמו דרכון. ברגע ששילמת וסידרת, אתה יכול לקבל בחזרה את הרישיון.
איברהים בדוויה
אני מודה לכולם. לכל הנוכחים ולכל אלה שדאגו שהציבור שלנו יצא עם משהו להמתיק לו את הפה אחרי כל המרמור שהיה בכל המחלקות, במיוחד של ההוצאה לפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה איברהים. אבנר עורקבי, בבקשה.
אבנר עורקבי
תודה רבה על הדיון שהוא מאוד מעניין אותי ועניין אותי רק בדבר אחד. אני כאן בכובע של ארגון הנכים בישראל המיוחד ובכובע של ילדים נכים בעלי צרכים מיוחדים. אני גם חבר בפורום הנכים. מאוד מעניין אותי לדעת האם אבא לילד נכה שהוא המסיע היחידי של בנו, שחייב בהוצאה לפועל, האם גם רישיונו מותלה? לקחנו את החופש של הילד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך מקרים שזה קרה?
אבנר עורקבי
לא. עוד לא ראיתי את זה בעיניים שלי אבל אני חושש שזה יבוא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מניח שהשופט יתחשב בזה.
רימא מוראני
כן. החוק מתייחס לזה מפורשות. אם הוא שוכנע, הוא מוסמך לבטל.
אבנר עורקבי
אני מבקש מפורשות - אם לא כאן, אני אפעל במקום אחר - להוריד את ההגבלה הזאת מהחוק לגבי נכים והורים לילדים נכים כי אלה הרגליים שלהם. הוא לא צריך לטרטר את עצמו לבית המשפט וללכת לרופא. חד וחלק.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יהיה לך מקרה כזה, אתה מכיר את הכתובת שלנו.
אבנר עורקבי
אני הולך לתקן את החוק בצורה כזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מניח שהשופט מתחשב.
רימא מוראני
השופט מתחשב. היו מקרים.
אבנר עורקבי
אסור להגביל ילד.
קריאה
אני קיבלתי אלי הרבה מקרים כאלה ופתרתי אותם.
אבנר עורקבי
אני לא מדבר על טסט.
רימא מוראני
גם עורכי הדין מתנדבים.
דרור וגשל
הסעיף מחוק ההוצאה לפועל שאומר לרשם איזו הגבלה הוא יכול להטיל, הוא אומר שהוא יכול להגביל את החייב מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה. אז החוק ממשיך ואומר שהגבלה זו לא תוטל אם שוכנע רשם ההוצאה לפועל כי הטלתה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או שרישיון הנהיגה חיוני לחייב עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו.
נירה שלו
אבל, אם יורשה לי לחדד מבחינה משפטית. מה שקורה בפועל זה שרוב החייבים בהוצאה לפועל, אתם יודעים, אינם מיוצגים. הרבה מהחייבים נמנים על אוכלוסיות מוחלשת. מוטלת עליהם הגבלה מבלי שניתנה להם הזכות להתגונן. אחרי שהוטלה ההגבלה, הסעיף הזה כבר לא רלוונטי. מה שרלוונטי זה סעיף שמדבר על הסרת ההגבלות ושם זה נתון לשיקול דעתו של הרשם. כאן אנחנו מגיעים למצב של חייב שלי שעל מנת שייתנו לו את הרישיון כדי שהוא יוכל להמשיך כמחסנאי ולהפעיל מלגזה, או אדם שהוא נכה, היה צריך לשלם סך תשלומים של 3,500 שקלים כאשר ההכנסה של כל המשפחה עם שני ילדים הייתה 7,000 שקלים. הוא התחנן בכתב יד.
היו"ר ישראל אייכלר
יש ערר? אפשר לערער?
נירה שלו
כן. אני אספר מה היה בערעור.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תספרי. רק תגידי אם יש זכות ערעור.
נירה שלו
בטח. יש. תמיד יש.
היו"ר ישראל אייכלר
אז דעתי נחה.
נירה שלו
נחה? הוא פוטר מהעבודה. עד שהגענו לבית משפט שלום, עד שהשופטת נתנה החלטה, הוא פוטר.
היו"ר ישראל אייכלר
את רוצה שמלכתחילה לא יוכלו להגביל?
נירה שלו
אני רוצה שהסרת ההגבלה כשהוא בא ונותן מכתב שהוא זקוק לרישיון בשביל עבודה, גם הסרת ההגבלה לא תהיה נתונה לשיקול דעת של הרשם אלא אסור יהיה לו להמשיך להטיל את ההגבלה במקרה שהרישיון נחוץ לעבודה או בגלל נכות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך משהו מקביל בחוק שהשופט יהיה מוסמך? יש עוד דבר דומה שאומרים לשופט שהוא לא יכול?
נירה שלו
כן, הנה, בבקשה. מה שקורה זה שיש כאן לקונה.
רימא מוראני
אין לקונה.
נירה שלו
אני אשמח לחדד.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי מה שאמר דרור, החוק כל כך ברור אבל את טוענת טענה שיש בירוקרטיה בבתי המשפט.
נירה שלו
לא. אני רוצה לחדד.
אפי רוזן
הרשם עשה טעות?
נירה שלו
לא, הוא לא עשה טעות. זה לא העניין. לא זאת הטענה שלי.
אפי רוזן
לפי החוק הרשם צריך להשתכנע.
נירה שלו
אתה לא מכיר כנראה את הפרקטיקה. תן לי להתייחס. אני בבתי משפט ואני מכירה.
אפי רוזן
את טוענת דברים נכוחים ואני רוצה שהיושב ראש ישמע אותך. היושב ראש מקשיב וגם עושה. תנקי את האמוציה. בבית משפט תטעני ועכשיו כאן תגידי מה את רוצה באופן ענייני.
היו"ר ישראל אייכלר
מה את רוצה שיהיה מנוסח בחוק.
נירה שלו
אני מנסה להגיד. כרגע החוק קובע ואומר שאסור להטיל את ההגבלה במידה שהרישיון נחוץ לאדם לצורכי עבודה או בגלל נכות שלו או של בן משפחה. אני רוצה שיהיה כתוב שגם במקרה שאדם מבקר להסיר את ההגבלה בגלל שהוא זקוק לרישיון לצורכי עבודה או לצרכים של נכות, הסרת ההגבלה תהיה אוטומטית ולא נתונה לשיקול דעתו של הרשם.
אפי רוזן
אני רוצה שתסבירי. הבנו מה החוק אומר. הרי החוק אומר שאם יש בו את הסימנים האלה, פטור אותו. מה אדם צריך להביא?
נירה שלו
אישור מהמעסיק. יביא מכתב מהמעסיק.
רימא מוראני
אישור שיש לו ילד נכה.
אבנר עורקבי
למה אני צריך להביא אישור על ילד נכה? האוטו מוגבל בביטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מכיר אזרח אחד שאין לו מישהו שייתן לו מכתב.
נירה שלו
לא, זה לא נכון. במקרה שלי היה ברור שהוא עובד במחסן והוא זקוק לרישיון בשביל להפעיל מלגזה. מעבר לזה, גם היה לו רישיון להיות נהג אוטובוס. מה שקרה בפועל, מהמחסן הוא פוטר והוא אמר לרשם שאם הוא ייתן לו את הרישיון, כבר קיבלו אותו לחברת אוטובוסים. הוא היה נהג אוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להתקדם. יש לי הצעה מעשית. תנסחי לי מכתב שיכסה את כל הבעיות. לא שכל אחד יביא פתק מהשכן שלו שהוא רוצה להעסיק אותו אלא משהו אמיתי. שלומית המנהלת ואני נעביר את זה למשרד המשפטים לדיון. יכול להיות שיש לך רעיון מקורי שאפשר לפתור את הבעיה.
נירה שלו
בסדר. אם אפשר עוד הערה ממש קצרה.
רימא מוראני
אדוני, אני עדיין לא דיברתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבנר, לא שמעת, אמר מנהל אגף הרישוי שלנכה יש תעודת נכה, כך שהוא מכוסה.
אבנר עורקבי
הוא לא מכוסה. הוא צריך להגיע לרשם.
נירה שלו
אתם מקבלים ככזה ראה וקדש את זה שאומרים לכם שהטלת הגבלה על הרישיון היא אפקטיבית כדי להחזיר את הכספים. אני חושבת שזה משהו שצריך לבדוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הצעתי לך שאנחנו נעביר את זה למשרד המשפטים ונבקש התייחסות שלהם.
אבנר עורקבי
כמו שמבחינה חוקית אי אפשר לעקל תרופה של נכה.
אמנון דניאל
אני התכוונתי לדבר לנושא, אבל מכיוון שאין זמן, אני אקצר. יושבת לידי מירב לוי שהיא ראש תחום תעסוקה. אני מתעסק בחובות, בהגבלות וכולי, אבל הנושא קשור אליה.

אני חייב לציין נקודה אחת. עיריית ירושלים שולחת מכתב ואם הבן אדם לא קיבל אותו, כאילו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עזוב את זה. דבר לעניין.
אמנון דניאל
אני מבקש שמירב תציג את הנושא.
מירב לוי
אני ראש תחום תעסוקה ברשות לשיקום האסיר. אנחנו בעצם מלווים אסירים לאחר השחרור שלהם בהשתלבות תעסוקתית. רישיון הנהיגה מבחינת הרבה אסירים הוא לא פריבילגיה אלא הוא כלי לעבודה. מרביתם נעזרים בו לשם פרנסתם. ברגע שנשלל מהם רישיון הנהיגה, הם בעצם לא יכולים לקדם תשלום של החובות שלהם. הדבר הזה מכביד במובן שאפילו כפי שנאמר כאן שהמלגזן, בן אדם שהולך להיות אפילו שיפוצניק, בן אדם שהולך להיות חשמלאי, רישיון הנהיגה הוא לא פריבילגיה. הוא אמצעי. הוא כלי לתשלום החובות. למעשה אסירים רבים שנכנסים לתוך הכלא, עם השחרור שלהם נתקלים בהרבה חסמים. החסמים הם מאוד רבים. היכולת בכלל של אסיר למצוא עבודה אחרי השחרור היא הרבה יותר נמוכה. זאת אומרת, במקרה שלה הם עוד פריבילגיים. זאת אומרת, אדם ללא רישום פלילי, היכולת שלו למצוא היא הרבה יותר גבוהה. האסירים בנוסף לכל החסמים וכל הסטריאוטיפים וכל הקשיים שלהם, הם נתקלים בחסם נוסף שהוא רישיון הנהיגה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה את מבקשת?
אמנון דניאל
אסיר ברישיון, שחרורו תלוי בתעסוקה.
היו"ר ישראל אייכלר
אסיר ברישיון לא מקבל בחזרה את הרישיון?
אמנון דניאל
לא.
מירב לוי
אם הוא חייב, לא.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל שהוא חייב חובות אחרים. לא בגלל שהוא אסיר.
מירב לוי
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה ההבדל בינו לבין אזרח אחר?
רימא מוראני
הוא יכול לפנות בבקשה מסודרת והרשם ייעתר לבקשה שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חשבתי שבחוק האסיר ברישיון בתקופה שהוא משוחרר לא יכול לנהוג ברכב. כך סיפרו לי. לכן רציתי להעלות את זה כדי לבטל את זה אבל את אומרת שהוא כמו כל אזרח אחר. הוא יגיע להסדר תשלומים – הוא יקבל בחזרה את הרישיון.
אמנון דניאל
לא. הוא לא יכול. אין לו כסף.
אפי רוזן
אם אני הייתי חייב, יכולה רשות האכיפה לטעון שיכולתי לעבוד למחייתי ולהחזיר את החוב. נניח ואסיר רצה להחזיר את החוב, הוא היה מאחורי סורג ובריח. הוא לא היה יכול לייצר את ההון הזה כדי להחזיר את החוב.
מירב לוי
בן אדם שיושב עשר שנים, החוב שלו מגיע לסכומים גבוהים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל החוק מכסה את הבעיה הזאת.
אמנון דניאל
לא מכסה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא אומר שהוא הגיע להסדר תשלומים עם הרשם.
אמנון דניאל
לא מחזירים לו את הרישיון.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא? אם הוא מגיע להסדר, מחזירים.
רימא מוראני
כמובן שכן. מחזירים לו.
אמנון דניאל
הם לא מחזירים לו את הרישיון.
אפי רוזן
אתם מבקשים החרגה מלשון החוק.
אמנון דניאל
נכון.
רימא מוראני
אדוני, רשם ההוצאה לפועל אף פעם לא בא להעניש חייב מסוים.
היו"ר ישראל אייכלר
כשהאסיר המשוחרר מופיע בפני הרשם ואומר לו שהוא אסיר משוחרר, יש לו הרבה חובות ומבקש ממנו לעבוד, הוא לא נותן לו?
דרור וגשל
הרשם יכול לתת לו.
רימא מוראני
לאו דווקא. לא נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא עשה הסדר, אז הוא מקבל.
רימא מוראני
כן. אדוני, יש כבר פסיקה שאם חייב מגיע להסדר תשלומים והוא מכבד את הצו למשך חודשיים-שלושה, הרשם מרפה ממנו וגם הזוכה. המטרה הרי היא לסלק חובות ולא להעניש ולא לתלות אף אחד. אבל תגיע לצו תשלומים, להסדר, ואז הרשם ייעתר. היו מקרים שהרשם יסכם את שלושת החודשים, יכפיל – סתם דוגמה – מאתיים כפול שלוש, יגיד לך תשלם את זה היום ואתה תקבל את הביטול.
היו"ר ישראל אייכלר
את זכות דיבור. דברי.

אני אבקש מאפי לבדוק את הנושא הזה, האם זה מבוצע בשטח. אם זה לא מבוצע, אנחנו נחזור ונדון בזה. אני מבקש מכם לבדוק את זה
רימא מוראני
אדוני, המטרה של חוק ההוצאה לפועל היא לאפשר גבייה מהירה, יעילה, אפקטיבית ותכליתית על מנת להגביר את אמון האנשים והמדינה בכלל בשלטון החוק. אחרת כל מערכת בתי המשפט תתייתר. ידוע לכולנו שתיקון 29 צמצם את השימוש בצווי המאסר ובמקומם הכניס מהדלת האחורית או בדרך אחרת את ההגבלות, ששת ההגבלות, כאשר שתיים מהן הן רק החדשות כי האחרונות, ארבעת האחרונות, נמצאות כבר בסעיף 69 במסגרת חייב מוגבל באמצעים. זאת אומרת, החידוש אינו מתייחס רק להגבלת קבלת דרכון וההגבלה של השימוש או האחזקה או חידוש רישיון נהיגה.
מטרת ההגבלות מתחלקת לשתיים
הראשונה היא לעודד או להניע את החייב לחזור לדרך המלך על מנת לסלק את חובותיו וזאת הדוגמה שהבאתי בכל הנוגע להגעה להסדר או לצו תשלומים על מנת לסלק את החוב, ואז כולם מרפים מהחייב. אין לאף אחד מטרה להקשות על החייב.

יש עוד מטרה והיא למנוע הסתבכות כלכלית של החייב בשלושת ההגבלות שנותרו.

כמובן שיש מבחנים שהחייב וגם הזוכה צריכים לעבור טרם מתן ההגבלות ואני אעבור עליהם בקצרה.
שלומית אבינוח קואולמן
יש לך דקה. אנחנו צריכים לסיים את הישיבה.
רימא מוראני
אני אסכם את הכול בדקה. החייב בא בפני הרשם והתברר שהוא חייב משתמט מתשלומים, חייב שלא משלם במסגרת תיק מזונות או חייב בעל יכולת המשתמט ולא הובא בפני הרשם ואז הוא צריך לעמוד באחד מהתנאים. זאת אומרת, סך חובותיו מסתכם ב-2,500 שקלים ועברה חצי שנה מיום מסירת האזהרה כדין, או חוב שאינו מתחת ל-500 שקלים ועברה שנה מיום המסירה.

הרשם בוחן את עצם קיום צו התשלומים וכיבודו או עצם סילוק החוב או עצם נקיטת הליכים אחרים במסגרת התיק. זאת אומרת, אם החייב עומד בצו תשלומים או סילק את חובו, הוא לא יידרש לבקשה. אבל במידה והחייב משתמט ולא מגיע לצו הבאה או לחקירת יכולת או לבירור, הרשם ישקול באמת להטיל עליו את ההגבלות הללון אבל בתנאי שיבדוק אם ננקטו הליכים פחות דורסניים מההגבלות במסגרת התיק עצמו. בכל הנוגע לביטול הגבלות, הרשם יידרש לבקשה במידה והחוב סולק או החייב מכבד את צו התשלומים או במידה והרישיון נחוץ לחייב לצורך עבודתו או מהווה צורך חיוני בשבילו מאחר ומדובר בחייב נכה או יש במשפחה שלו בן אדם אחר שהוא נכה התלוי בו.

הערות קצרות, אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא צריך. זה מיותר.
רימא מוראני
רק דבר אחד. אדוני, הרשמים בדרך כלל נענים לבקשה לביטול והם הולכים ביד קלה.
היו"ר ישראל אייכלר
מפריעה לי המילה "בדרך כלל".
רימא מוראני
זה מניסיון. יש לי כבר פסיקה מבתי המשפט, ערעורים על החלטות רשמים שדווקא הם באים לקראת חייבים להגיע להסדר מסוים ולהרפות מהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך.
מרב זוהרי
כמובן כשהוטלה המגבלה, כפי שדרור אמר, צריך הרשם להשתכנע ושזה לא חיוני לצורך התעסוקה שלו. גם אחרי שהיא הוטלה, הוא יכול להסיר אותה אם הגיע אליו מישהו ואמר שזה חיוני לשם תעסוקה. יש כמה חלופות, גם לבטל אותה מהסיבה הזאת, גם לבטל אותה מהסיבה שהחייב נכנס להסדר תשלומים ואם הוא משלם כמו שצריך את ההסדר שלו, הרשם יכול להסיר את המגבלה. הוא גם יכול להסיר אותה בנסיבות. זאת אומרת, יש אפשרות מכל הנימוקים האלה להסיר את ההגבלה.

אני כן אומרת שככל שיש החלטות של רשמים שלא הסירו וחושבים שיש להסיר, כמובן שיכולים להעביר אלינו ואנחנו נבחן את זה במשרד המשפטים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני תכף אתייחס גם לזה. אני רוצה לשמוע, ממש משפט אחרון.
עמאד קישאי
אני משפטן ורואה חשבון ומתעסק בהתליות ובהגבלות. אני שמעתי כאן הרבה דברים שבמציאות זה שונה לגמרי מכפי שטוענים כאן. אני רוצה להודות כי מאז כניסתו של אפי רוזן לתפקידו יש הרבה שינויים. יש הרבה דברים שצריך לומר אותם אבל בגלל שהזמן קצר, אני אעשה זאת בקיצור.

מחר אני הולך למשרד הרישוי, זה נכנס לתוקף? אני יכול ליישם את זה?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
עמאד קישאי
במקרה של איברהים, אם עכשיו יש לו שנה שהוא לא חידש את הרישיון בגלל ההוצאה לפועל, עכשיו הוא הולך למשרד הרישוי ואומרים לו שהוא לא חידש את הרישיון מעל שנה, אז תעשה טסט ומבחן תיאוריה אבל לא בגלל ההגבלה של ההוצאה לפועל אלא בגלל שהוא לא חידש את הרישיון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בוטל.
אפי רוזן
זה לא קשור להוצאה לפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
ברשותכם, אני מסכם את הדיון. הוועדה מברכת את החלטת שר התחבורה ומנהל אגף הרישוי לבטל כליל ובאופן מיידי את תקנה 172א שחייבה בביצוע מבחני תיאוריה ומבחנים מעשיים לכל מי שלא נהג במשך שנתיים.

חשוב לציין שההחלטה הזאת התקבלה ביום שבו מציינת הכנסת את יום המלחמה בעוני ואין לך עניים יותר מאנשים שחייבים ואין להם ממה לשלם ואין להם איך להתפרנס. לכן זו תקנה חשובה מאוד לעזור לאנשים לצאת ולהתפרנס.

חשוב שאנשים ישלמו את חובם. חובות צריך לשלם, זה דבר שלא צריך לציין את זה, אבל יש לאפשר לחייבים את כל האפשרויות להתפרנס ולהחזיר את חובם.

הוועדה תעשה מעקב אחר נוהג משלוח ההודעות של רשות האכיפה והגבייה תוך חודשיים, לראות האם החייבים מקבלים את ההודעות ואם התקבלו תלונות של אנשים שלא קיבלו אותן.
רבקה אהרוני
סליחה, אנחנו עכשיו מתייעצים בינינו. חודשיים זאת תקופה קצרה מדי לבחון את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי חודשיים תבקשו הארכה. הוועדה איננה רשות ממשלתית. היא יכולה לדון ואתם יכולים לבקש לדחות את הדיון בחודש. אם המנהלת תסכים, היא לא פחות מרשמת בבית המשפט.

אנחנו מבקשים לבדוק את האפשרות שאסירים משוחררים יוחרגו ויקלו בקבלת הרישיון לצורך פרנסה בשנה הראשונה לשחרורם. לראות האם הבחור רציני ורוצה לעבוד ולהתפרנס, ואם כן, לאפשר לו לפחות שנה אחת לנהוג אם זה חיוני לצורך הפרנסה שלו.
מירב לוי
לצורך השיקום שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להדגיש. היות ויש תלונות שהרשמים לא בדיוק מיישמים את החוק כפי שניסחת אותו, לגבי האסירים אנחנו נבקש החרגה.

באופן כללי אנחנו רוצים לקבל דיווח, אם אפשר, אני לא יודע מי יכול לתת לנו, מנהלת הוועדה תמצא את הכתובת הנכונה, אולי משרד המשפטים, לעקוב אחרי החלטות הרשמים לגבי האפשרויות שהם נותנים לאנשים לקבל חזרה את רישיונם. אני מדבר על רשמים בכללי.
שלומית אבינוח קואולמן
משרד המשפטים.
היו"ר ישראל אייכלר
נקבל ממשרד המשפטים את הדוח.
קריאה
אין נתון כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אין נתון כזה, אני ארצה לדעת. אני ארצה שיבדקו האם הרשמים עומדים בחובה שלהם לאפשר לאנשים להתפרנס.

אני נועל את הישיבה. אני רוצה להודות לכולם שהיו כאן. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים