ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/12/2016

פרק ח' כולו (מסים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, פרק ח' (מסים), סעיפים 98 עד 101 – מיסוי ותשלום דמי ביטוח לאומי של חברי קיבוץ, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 542

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ז' בכסלו התשע"ז (07 בדצמבר 2016), שעה 18:00
סדר היום
פרק ח' כולו (מסים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 פרק ח' (מסים), סעיפים 98 עד 101 – מיסוי ותשלום דמי ביטוח לאומי של חברי קיבוץ, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

מכלוף מיקי זוהר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

רחל עזריה

עודד פורר

מיקי רוזנטל
מוזמנים
ניר אמסל - רפרנט אגף תקציבים ממשל ומינהל, משרד האוצר

עופרי שליו - רשות המיסים, משרד האוצר

דודו כוכמן - מזכ"ל האיחוד החקלאי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

אייל לב-ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

פרק ח' כולו (מסים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. אני מקדים את פרק ח' (מסים), סעיפים 98 עד 101 – מיסוי ותשלום דמי ביטוח לאומי של חברי קיבוץ. בפרק ח' של חוק ההסדרים עלה העניין הזה של מיסים של חברי קיבוץ. אני לא העליתי את זה לסדר היום. דיברתי עם אנשים מכל שכבות האוכלוסייה שמאכלסת את הבניין הזה. אמרו לי שאם יגיעו להסדר עם הקיבוצים, לא יהיה צריך בכלל את החוק, ואם לא יגיעו להסדר, יצטרכו לפצל את זה, כי אי אפשר לקיים דיון כזה במסגרת חוק ההסדרים. שמתי את זה על סדר היום. אתמול התעניינתי אם הגיעו להסדר. אמרו לי שלא. היום הודיעו לי שהגיעו להסדר אתמול בלילה. מה שחשבתי לעשות זה לפצל את החוק. בלאו הכי לא יתקיים עכשיו דיון. למה לפצל את החוק? כי ברגע שיש הסדר יש חוק חדש. מה שעבר בקריאה הראשונה איננו רלוונטי לגבי מה שהולך לעבור לקריאה השנייה והשלישית. כדי להעביר חוק חדש אנחנו צריכים ללמוד אותו, אנחנו צריכים לקיים דיונים. זה דבר שלא יכול להיעשות ביום או ביומיים. אנחנו היום היינו צריכים להצביע. לא נוכל למצות את הדיון בחוק הזה.

אני מודיע שאני מחויב להסדר שאליו הגיעו. החוק יחוקק ברוח ההסדר שעליו אנחנו מדברים. לא יהיה שינוי בחוק, אלא אם כן מדובר בשינוי משפטי, נוסחי, או בדברים שהוועדה עושה באופן קבוע. לא נעשה שינוי מהותי מבלי שתהיה הסכמה. אני חשבתי שצריך לפצל את זה. כשנסיים את חוק ההסדרים, נתחיל בדיון. ביקשו ממני לא לפצל. אני אומר לכם שזה נזק, מכיוון שכשאתה מפצל החוק עולה היום, מחר, בעוד שבוע, בעוד שבועיים, הוא נמצא על השולחן. אם יש התחייבות של יו"ר הוועדה להסדר ולחוק הזה, זה אומר שהוא ייגמר. אני מכבד את אלה שביקשו ממני, לכן לא יתקיים היום דיון. אני אקיים התייעצויות אם לפצל או להשאיר את זה ככה. אם נצביע על חוק ההסדרים, החוק הזה יורד מסדר היום. אם לא נפצל, לא יהיה חוק.
חיים ילין (יש עתיד)
אני חושב שדברים כאלה לא צריכים להגיע לחקיקה. דברים כאלה באים בתקנות. צריך לבוא, לשבת ולדון. הדבר הזה לא קרה. אם אתה מפצל, מה שנכתב מגיע לדיון. מה הסכנה שאני חושש ממנה? שתוך כדי הדיונים על החוק ישונו דברים ללא הסכמה. את זה אני רוצה למנוע.
היו"ר משה גפני
אני מתחייב ששום דבר לא ישתנה בלי הסכמה.
חיים ילין (יש עתיד)
אי אפשר להביא דיון כזה בחוק ההסדרים. תקנות לא יכולות לבוא בחוק ההסדרים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני רוצה לברך על עצם העובדה שהגיעו להסכם. דבר כזה שנוגע למהותו של הקיבוץ, שזה אחת מיצירות הפאר של הציונות וההתחדשות היהודית בארץ ישראל ב-100 השנים האחרונות, לא עושים במחטף ובכפייה. אני מברך את שני הצדדים שהגיעו להסכם, גם אם זה בדקה ה-90. מכיוון שההסכם הזה בא לעולם לא בקלות, ומכיוון שאנחנו חרדים למה שיהיה בהמשך, הוועדה תדון בלשון ההסכם כפי שהובא לכאן. אני מבקש לשמוע משני הצדדים התחייבות לכך שהם עומדים מאחורי ההסכם הזה, שהם לא ישנו אותו בעת שזה יובא לוועדה. הוועדה תהיה רשאית לדון, לשנות. אולי, אדוני היושב-ראש, שתהיה אמירה שלך שתביא את זה לדיון מיד בתום דיוני התקציב.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז.
עומר בר-לב
החשש הוא שברגע שזה יידחה יעלו עוד נושאים ועוד נושאים, כולל מגורמים אחרים. אדוני היושב-ראש, אני מציע שתמצא זמן לשבת עם שני הצדדים, כדי שלפחות אתה תדע שמה ששמעת יקוים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש סעיפים שנוגעים לא רק לקיבוצים, גם למושבים שיתופיים ולמושבים. יש מנהיגות ברורה לתנועה הקיבוצית. נדרשת הכנה רצינית. אתה צודק, הושקע מאמץ גדול להגיע עד הלום. אני מברך את משה אשר ואת אנשי התנועה. עכשיו, כשזה הופך להיות חוק של ועדת כספים, צריך להבין שנדרשת פה עוד עבודה, לכן צריך לקבל את דעתך, אדוני היושב-ראש, ואני מודה לך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מברכת על זה שהגעתם להסכמות, אבל אני לא מבינה את הצורך להיחפז ממש ברגעים האחרונים. כשמדובר בנושא של קהילות כל כך חיות ומורכבות, אני חושבת שלא יקרה שום דבר אם תוציאו את זה מסד הזמן הזה.
עופרי שליו
השקענו הרבה מאוד שעות עם הנציגים של הקיבוצים. הגענו להסכם אחרי הרבה מאוד שעות של דיונים. התוצאה שהגענו אליה היא תוצאה טובה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אנחנו ביקשנו שתגידו שאתם עומדים מאחורי ההסכם.
היו"ר משה גפני
שלחתם טיוטה אלינו. האם אתם עומדים מאחורי הטיוטה הזאת?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אנחנו מוכרחים לשמוע את הדברים האלה.
ניר אמסל
אנחנו לא מגישים חוקים שאנחנו לא מאמינים בהם. החוק הזה הוא פיסקלי, יש חשיבות עליונה לזה שהוא יעבור במסגרת העברת תקציב המדינה. על אף בקשת חברי הכנסת אנחנו חושבים שנכון וצריך להעביר את זה במסגרת חוק ההסדרים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה משכתם את זה עד עכשיו? מזמן יכולתם לסיים את הדיונים.
היו"ר משה גפני
האם תעמדו מאחורי ההסכם הזה?
ניר אמסל
אנחנו עומדים מאחורי הדברים, אנחנו רק מבקשים שזה יעבור במסגרת חוק ההסדרים. העבודה הייתה עבודה משותפת. שני הצדדים עבדו במשותף, בצורה מאומצת, בשביל להגיע להסכם שיוכל להיות במסגרת חוק ההסדרים הזה.
היו"ר משה גפני
אני מברך את רשות המסים, את אגף התקציבים, את משרד האוצר. משה, אתם עומדים מאחורי העניין הזה, בין אם הוא יחוקק בחוק ההסדרים, בין אם הוא יחוקק ביום אחר. אני לא מדבר על כך שזה יחוקק בעוד שנה.
ניר אמסל
אנחנו מבקשים שזה יחוקק במסגרת חוק ההסדרים.
עופרי שליו
אנחנו עומדים מאחורי הדברים.
ניר מאיר
סיימנו אתמול מו"מ ארוך ומתיש. הוא לקח 4 חודשים. אני יודע שלא היינו מגיעים לתוצאה בלי הדד-ליין של היום. אנחנו מחויבים להסכם, למרות שהוא מאוד קשה לנו. הוא מטיל עומס גדול מאוד על הקיבוצים, אבל הוא עושה את זה בדרך שאנחנו יכולים לשאת בה. הוא לא מפרק את המהות שלנו. אנחנו מחויבים לנוסח. אנחנו חוששים שאם הוא לא יאושר היום, הוא יספוג שינויים כאלה שלא נוכל להתמודד איתם. אנחנו מבקשים שהנוסח שהסכמנו עליו יתקבל עכשיו.
דודו כוכמן
סעיף 62 נוגע למשק המשפחתי. הסעיף הזה הוא מאוד מהותי. אין לו אמנם השלכות כלכליות, אבל השינוי שמוצע בו הוא קיצוני ומאוד בעייתי. אף אחד לא דיבר איתנו עליו.
גיא גולדמן
הסכמנו להוריד את הסעיף.
דודו כוכמן
אין בעיה אם הסכמתם להוריד אותו.
היו"ר משה גפני
אני עושה עוול לכאלה שאמרתי להם שלא יתקיים דיון ובגלל זה הם לא הגיעו. דיברנו על מתי הולכים לאשר את הנושא. זה הנושא היחיד. ביקשתי ממנהל הוועדה להגיד לאנשים לא לבוא. אנחנו לא יכולים להיכנס לדיון על סעיף כזה או אחר. אנחנו הולכים עם השכל הישר. אנחנו שמחים על כך שיש סיכום. אנחנו לא הולכים לדון על הסכם, אנחנו הולכים לדון על 18 עמודים של רשות המיסים. אנחנו נעשה את זה, בעזרת השם, מיד כשהוועדה תוכל להתכנס. ביום אחד נגמור את החוק. אם זה יכול להיות בחוק ההסדרים, זה יהיה בחוק ההסדרים. לא יהיה שינוי מהותי בחוק הזה. החוק הזה יהיה ברגע שנוכל להתכנס. אם נוכל עכשיו, נעשה עכשיו. אם לא נוכל עכשיו, מיד אחרי זה נעשה. אנחנו נקדיש לזה יום שלם.

הישיבה ננעלה בשעה 18:30.

קוד המקור של הנתונים