ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/12/2016

שילוב עולים חדשים בשירות המדינה ובמשרדי הממשלה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 165

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, י"ב בכסלו התשע"ז (12 בדצמבר 2016), שעה 10:00
סדר היום
שילוב עולים חדשים בשירות המדינה ובמשרדי הממשלה
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
רוברט אילטוב
מוזמנים
סג"ד נורית רבינוביץ - ראש ענף תכנון משאבי אנוש, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אורלי גילאון - ראש חוליית מחשוב אמ"ש, המשרד לביטחון פנים

שמעון לייני - ראש ענף משאבי אנוש, כב"ה, המשרד לביטחון פנים

רס"ן יעל אבידן - אכ"א רמ"ד מו"פ ושי"א, צה"ל, משרד הביטחון

חגית פלדמן - מנהלת אגף משאבי אנוש, משרד העלייה והקליטה

ציפי קוריצקי - ממונה על תוכניות ייחודיות ומורים עולים, משרד החינוך

דפני מושיוב - מרכזת מנהלת קליטה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רינה צזנה - מנהלת אגף פיתוח ארגוני, משרד המשפטים

ד"ר איריס נחמיה - ראשת אגף בכיר לתכנון אסטרטגי, נציבות שירות המדינה

תאופיק עאסלה - מנהל תחום גיוון תעסוקתי, נציבות שירות המדינה

בלאל מוסא - נציבות שירות המדינה

חני יהודה - מרכזת בכירה משאבי אנוש, משרד הפנים

נאיף הינו - סמנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה

סימה עלפי - סמנכ"לית משאבי אנוש, הנהלת בתי המשפט

אורית קוגמן-הררי - עורכת דין, הלשכה המשפטית, הנהלת בתי המשפט

ורד אחיהון - מנהלת תוכניות ייחודיות ומורים עולים, הסוכנות היהודית

אסתר בלום - קשרי ממשל, ארגון קליטה - עמותות הפועלות למען עולי צרפת

ליזי מרטין - מנהלת המחלקה לקשרי ממשלה, ארגון נפש בנפש
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

שילוב עולים חדשים בשירות המדינה ובמשרדי הממשלה
היו"ר אברהם נגוסה
בוקר טוב. נמצא איתי חבר הכנסת רוברט אילטוב, שיזם את הדיון בשבוע שעבר והיום אנחנו מקיימים המשך לדיון שקיימנו בשבוע שעבר, בנושא שילוב עולים חדשים בשירות המדינה ובמשרדי הממשלה. כדי להעמיק בנושא קיימנו דיון בשבוע שעבר, בו ביקשנו נתונים נוספים, בדבר העסקת עולים שנמצאים עד 10 שנים בארץ, במשרדים שונים בשירותי המדינה, ביחס לכלל העובדים בהם. אנחנו עשינו בירור בשבוע שעבר מול כלל העובדים.

שמחנו לגלות בשבוע שעבר מנתוני הנציבות, שכ-10% מעובדי המדינה נתקבלו לעבודה כאשר היו ע עולים עד 10 שנים מיום עלייתם. מדובר ב-7,496 איש, לפי הדיווח של נציבות שירות המדינה. אני מבקש היום מנציגת שירות המדינה להציג בפנינו את עיקרי הנתונים הנוגעים להעסקת עולים חדשים עד 10 שנים בארץ, שנלקטו בשירות המדינה ביחס לכלל עובדי המשרדים. אז אני מקווה שהנושא ברור.

אנחנו רוצים לשמוע קודם כל מנציגת נציבות שירות המדינה, בבקשה.
איריס נחמיה
בוקר טוב. שמי ד"ר איריס נחמיה ואני מנהלת את האגף שעוסק בתכנון אסטרטגי ומדיניות בנציבות שירות המדינה. אז במסגרת תהליך החקיקה שנערך בעשרה ימים האחרונים לגבי נושא של עולים חדשים, אנחנו הפקנו את הנתונים. לבקשתכם אנחנו פילחנו את הפילוח. יש לציין שמבחינתנו הדבר המאד משמעותי זה שאנחנו רוצים לראות באמת את הפסיפס של החברה הישראלית משרתים בתוך שירות המדינה בכלל המקצועות והמדרגים ואנחנו עמלים במהלך שלוש השנים האחרונות כדי להביא לייצוג הולם של אוכלוסיות ובעצם מתן מענה לאוכלוסיות שונות, שכרגע הן נמצאות בתת ייצוג.

כמו שאתם רואים כאן, אז כפי שרון צור הציג, ראש המטה ליישום הרפורמה, סך הכל עובדים בשירות המדינה כ-75,000 עובדים, מתוכם 10% הם עולים חדשים. אתם ביקשתם לפלח לפי מערכת הבריאות ולפי כל יתר משרדי הממשלה. במערכת הבריאות אנחנו רואים שכ20% מכלל העובדים הם עולים במהלך 10 השנים האחרונות מרגע הקליטה שלהם, ובמערכת הממשלתית, ללא מערכת הבריאות, אנחנו מדברים על היקף של 3,408 עובדים. סך הכל זה 6.2.

בהמשך הדו"ח, בעמוד השני, יש את כל המדרגים, חלוקה לפי כל המדרגים השונים. המדרגים למעשה מייצגים את סוגי חוזי ההעסקה שקיימים בשירות המדינה. אז זה כרגע לפי הדירוגים. הדבר הנוסף שיש לנו כאן, לפי מה שביקשת כרגע, אדוני, זה את ההתפלגות של מספר העובדים לפי כל אחד מהמשרדים. זה מסודר לפי סדר ה-א'-ב' ולא לפי מספר האחוזים. בסך הכל, כמו שרואים כאן, המצב שלנו הוא מצב טוב ואנחנו חושבים ששירות המדינה מקבל ומחבק את העולים החדשים שמגיעים מכלל המדינות.

יש כאן את ההתפלגות של מספר העובדים לפי ארץ המוצא שלהם, כשאנחנו רואים שמהפדרציה הרוסית מדובר על 5,074 עובדים, וככה הסדר הולך וקטן, כשהמספרים האחרונים זה מאקוודור, האיים המלדיבים, סלובקיה, עיראק, קרואטיה ותימן. מה שחסר לנו בדו"ח הזה לבקשתכם, זה בעצם לא רק את הדירוג הזה לפי הדירוגים השונים של סוגי העסקה, אלא ביקשתם גם את הדירוג לפי דרג ניהולי ולפי דרג מקצועי.

אנחנו כרגע פשוט עושים עבודה לגבי הדירוגים השונים, כי אין לנו דירוגים שהם מובנים. אנחנו נשלים את העבודה הזו במהלך השלושה חודשים הקרובים, כי אנחנו עושים את זה על כל שירות המדינה ונעביר אליכם את הדו"ח לפי הרמות השונות של דירג ניהולי למול דרגים מקצועיים, כי אני חושבת שבאמת אחד האתגרים המרכזיים שיש לנו זה לא רק בהיבט של הכמות וגם בהיבט של האיכות וראייה יותר אינטגרטיבית שנותנת את המענה ששירות המדינה יהיה מיוצג בכלל הדרגים, גם בדרג מקבלי ההחלטות וגם בדרגים הזוטרים ולא רק לפי הכמות וגודל המכסות, שעל פניו אנחנו נמצאים שם. בסך הכל 10% מכלל שירות המדינה זה נתון מאד יפה. אנחנו נבדוק לעומק לגבי הדירוג הניהולי והדירוג המקצועי.

עם זאת אני גם אוסיף שלפי ההיקף הזה של 20% במערכת הבריאות ו-10% בכלל המערכת, בתוך זה 6.2 במערכת הממשלתית, זה כבר יכול להצביע על כן פיזור שקיים בכל הדרגים, להבדיל מאוכלוסיות שהמספרים הם יחסית יותר קטנים. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חבר הכנסת רוברט אילטוב, יש לך מה להגיד בשלב הזה? בואו נמשיך.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ממש בקצרה. קודם כל תודה על העבודה ואנחנו באמת נשמח לראות גם את החלוקה לפי דירוג הבכירות. אנחנו גם פה רואים מקומות שדיברנו וזה היה די ברור בתחילת הדרך שברמת בתי החולים במשרד הבריאות יש באמת הרבה מאד נוכחות של עולים ויש משרדי ממשלה ששם המספרים שואפים לאפס או לאחוז אחד בודד ואת זה כמובן צריך לתקן, אבל ברמת העיקרון הדו"ח הזה הוא מאד חשוב בכל הסוגיה שאנחנו כרגע מקדמים בחקיקה כדי לשלב את העולים, וחשוב לראות את כלל העולים משולבים במערכות.

אלה הם הדברים העיקריים. המספרים מדברים בעד עצמם. לדוגמא במשרד לביטחון פנים זה 1%, במשרד התיירות אנחנו רואים 5%, במשרד התקשורת 1%, במשרד החינוך, שהוא משרד מאד גדול – 3%.
קריאה
זה לא כולל עובדי הוראה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כמובן, זה לא כולל עובדי הוראה. בעובדי הוראה אנחנו גם כן נראה את ה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תיכף נשמע את המשרדים השונים, שהכינו להיום, הגיעו והביאו לנו ואז אנחנו גם נשמע. שמענו מנציבות שירות המדינה. אני רוצה לשמוע את משרד המשפטים בעניין הניהול והמנהל ומה שיש.

רינה, בבקשה.
רינה צזנה
רינה צזנה, אני מנהלת אגף פיתוח ארגוני במשרד. על הטווח שנקלטו ב-10 השנים הראשונות של עלייתם לארץ, אנחנו עומדים על 82, כשמתוכם כ-30 עורכי דין. מהנדסים ואקדמאים נוספים עוד כ-25 ויש גם מנהלים, שזה 17 ובנוסף יש לנו סטודנטים ומתמחים, שזה ממש עכשיו, כאלה שנמצאים עכשיו, כי סטודנטים ומתמחים נמצאים רק בין שנה לשנתיים – כשיש עוד 10.

אני חושבת שאצלנו, אני מניחה שהאחוז יותר נמוך נובע מכך שאנחנו משרד שרובו מושתת על עריכת דין והיבטי השפה הם היבטים הרבה יותר קריטיים וקשים, וכנראה לאור זה הקליטה יותר קטנה. אנחנו עושים כל הזמן מאמצים גם להגביר ובטח כשישתלב החוק אז עוד יותר להגביר ולנסות לקלוט יותר, אולי בתפקידים שהשפה פחות משחקת, או לתמוך בזה.
היו"ר אברהם נגוסה
מול כמה עובדים?
רינה צזנה
אנחנו עומדים על 2%.
היו"ר אברהם נגוסה
מכלל העובדים.
רינה צזנה
מכלל העובדים, כשזה משרד שבערך קצת פחות מ-50% הם עורכי דין.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יחד עם זאת אני גם לא רואה איפה שאין עורכי דין, את ההשתלבות הנכונה, גם לפי מקומות אחרים. נניח שאנחנו נוריד את כל עורכי הדין, שגם לעמדה הזו אני לא כל כך מסכים, אני טיפלתי בסוגית השופטים וגם שם יש שינוי וגם אם יש מכשולי שפה אז אין בעיה לבחון את ההרחבה של קליטת העולים בשלבים מאוחרים יותר. יש עורכי דין שמגיעים לכאן בגיל צעיר ואחרי 10-12 שנה הם כבר גם שולטים בשפה, גם יודעים לפעול וגם למדו פה. לכן אני לא חושב שזה המכשול. עובדתית, זה לא היה המכשול גם בוועדה למינוי שופטים שטיפלתי בה, ובסופו של דבר התמנו כבר בשלבים האלה עולים לשעבר.

יש דרכים למצוא את הפתרונות, אבל גם כשאני בא, לוקח ומוריד 50% מהעובדים, כמה עובדים יש לכם?
רינה צזנה
כ-4,000.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
נניח 2,000 עובדים, אני לא רואה שם 200 עובדים שנקלטו בעבודות שהן לא פרקליטות או משפטים פרופר. לכן גם פה יש מספר שהוא נמוך יותר, גם כשאנחנו לוקחים בחשבון את הנושא ומורידים את עורכי הדין.

לכן אני הייתי רוצה שתבחנו את זה יותר לעומק, ואני אומר לכם שעורכי דין, כמו גם הרופאים, מגיעים לכאן ומשלימים את הפערים, ואם הרופאים יכולים, גם עורכי הדין יכולים. אין שום סיבה שרופא, שהוא מקצוע הרבה יותר מורכב, כן יידע לטפל בחולים וכן ייקלט במערכת ועורך דין לא ייקלט.
היו"ר אברהם נגוסה
הנהלת בתי המשפט, בהמשך, כן. תציגי את עצמך לפרוטוקול.
אורית קוגמן-הררי
בוקר טוב. עורכת הדין אורית הררי מהלשכה המשפטי. אני רוצה לציין שאנחנו התבקשנו להעביר נתונים רק ביום חמישי ונוכח סד הזמנים המאד מאד לחוץ, יש לנו נתונים חלקיים בלבד וספק לגבי המהימנות שלהם, וספק גם אם נוכל להתחקות אחרי הנתונים האמיתיים. נכון ל - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני רוצה לתקן אותך כבר עכשיו. אני קיבלתי בזמנו את התשובה הזאת, וכשפניתי למרכז המחקר והמידע של הכנסת, נתתם מספרים מאד מאד מדויקים. לכן יש לכם - - -
אורית קוגמן-הררי
יכול להיות, אבל היה לנו - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אם אתם רוצים שנעשה את זה דרך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אנחנו נעשה את זה, אבל לכם יש את המספרים, בוודאות.
אורית קוגמן-הררי
יכול להיות. אני לא יודעת.
דנה גורדון שושני
היא אומרת שהיה להם סד זמנים קצר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יכול להיות שהזמן חסר לכם, אין בעיה.
אורית קוגמן-הררי
הזמן באמת היה חסר, לא הצלחנו להתחקות. נכון לאתמול הנתונים שיש בידינו זה 293 עובדים, שזה בסביבות ה-6% מעובדי המערכת. כמובן שאנחנו מדברים רק על עובדים, עובדי מינהל, עוזרים משפטיים וכו', ולא על גורמי שפיטה שכן נבחרים בוועדה לבחירת שופטים והם לא נחשבים לעובדי מדינה. זה כרגע הנתונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, לא, הם נחשבים עובדי מדינה.
אורית קוגמן-הררי
לא. - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הם לא אצלכם, בסדר.
אורית קוגמן-הררי
לא ל - - -. התקשיר לצורך העניין לא חל עליהם וחלים עליהם דינים אחרים וחוקים אחרים וכו'. אז נכון לכרגע אלה הנתונים שיש לנו. ככל שנדרש להעביר נתונים נוספים, אנחנו - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים נתונים.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אז אנחנו נשמח מאד שתעבירו לנו בכתב בהקדם, את הנתונים המדויקים. תודה. יש מישהו שרוצה להוסיף מהנהלת בתי המשפט?
אורית קוגמן-הררי
אני רק רוצה לוודא שהנתונים שנדרשו זה עובדים שנקלטו למערכת בתי המשפט, תוך 10 שנים מיום עלייתם?
היו"ר אברהם נגוסה
כן.
אורית קוגמן-הררי
כלומר אחורה? לצורך העניין משנת 1950 או נכון להיום?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
נכון להיום. מ-1950 הם כבר לא עולים.
קריאה
רגע, מה זה נכון להיום? שגם נקלטו? זאת השאלה.
אורית קוגמן-הררי
שנקלטו השנה או שהם נקלטו ב-10 שנים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מהשנה, 10 שנים אחורה.
יעל אבידן
אני בספק שהנתונים האלה מתאימים להגדרה שאתה נותן, יושב הראש.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מהיום, 10 שנים.
קריאה
האם מדובר בעובד שהוא 10 שנים? זה כן שעלו ב-10 השנים האחרונות?
יעל אבידן
אני בספק שהיו עולים מסוריה ומאלג'יר ב-10 השנים האחרונות. לפי הדו"ח יש פה עולים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, יכול להיות שהיה אחד, שניים והוא נקלט דווקא. מאה אחוז קליטה.
בלאל מוסא
אפשר?
היו"ר אברהם נגוסה
כן.
בלאל מוסא
בלאל מוסא מנציבות שירות המדינה. לגבי הנתונים שאנחנו הוצאנו, מדובר בעולים שביום קליטתם לשירות המדינה היו בטווח של 10 שנים לעלייתם לארץ ונראה לי שזה הנתון הרצוי ולא 10 שנים אחורה מהיום.
היו"ר אברהם נגוסה
כן.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
חברים תקשיבו, אנחנו מדברים על קליטת העולים ומי שבהגדרה שהוא עולה היום, 10 שנים אחורה. אם קלטת בשנות ה-70 מישהו שהיה 10 שנים אחורה, זה לא רלבנטי להיום.
קריאה
אז כל הנתונים לא נכונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אז הנתונים לא נכונים.
איריס נחמיה
אבל בעצם ההסתכלות היא מרגע הקליטה שלהם לתוך המערכת 10 שנים אחורה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אבל עוד הפעם, אם הוא לא עולה חדש היום, מה זה רלבנטי לנו?
איריס נחמיה
אז אנחנו מסתכלים בעצם כל העולים כרגע.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הוועדה הזאת דנה בעולים חדשים, היא לא דנה על ההיסטוריה של קליטת העלייה בישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשאל אתכם דוגמא למשל.
איריס נחמיה
רגע, אני רוצה ברשותך להשלים, סליחה אדוני. יש כאן גם את הנתון של כניסה לשירות המדינה בשנת 2016. ממש בשנה האחרונה נקלטו עובדים שהיו ב-10 השנים האחרונות שלהם עולים חדשים – 221 עולים חדשים נקלטו רק בשנת 2016. זאת אומרת לכאורה, גם אם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הם בטווח של 10 שנים.
איריס נחמיה
בטווח של 10 שנים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, אם את מכפילה את זה אחורה, במידה ו - - -
איריס נחמיה
רק בשנת 2016 – 221.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
את יכולה להכפיל את זה אחורה ב-10 שנים והממוצע היה 200 ומשהו איש בשנה, אבל יכול להיות שהממוצע הזה לא היה.
איריס נחמיה
תלוי בגלים של העליות, כן.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, אנחנו רוצים לדעת כמה עולים יש במערכת היום. עולה ותיק הוא כבר לא עולה בהגדרה.
איריס נחמיה
הוא לא היה נכנס לכאן, כי על פניו - - - כאן, הוא לא היה נכנס - - -
קריאה
10 שנים, לא השנה.
איריס נחמיה
למשל יש כאן את בני הקהילה האתיופית.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, זה מה שרציתי לציין.
איריס נחמיה
יש פה את בני הקהילה האתיופית, מדובר על 354 אנשים, אם אני לא טועה, נכון?
היו"ר אברהם נגוסה
335, זה מה שכתוב פה.
איריס נחמיה
כן, 335. 335, הרי בני הקהילה האתיופית מבחינת החוק לייצוג הולם, זה לא רק העולים, זה גם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בני עולים.
איריס נחמיה
זה גם כשאחד מההורים שלהם בעצם עלו. לכן הנתון כאן של 335 זה אלה שעלו מאתיופיה. זאת אומרת ההיקף הוא הרבה יותר גדול עבור בני הקהילה האתיופית, כי זה גם אחד מההורים שלהם, כי זה כבר דור שני.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מה שביקשנו, לא בני עולים.
איריס נחמיה
זה מה שביקשתם, זה 335.
קריאה
אבל פה מופיע בני העולים.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, זה מה שביקשנו בתחום של 10 שנים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש, אני רוצה להבין מה בעצם הנתון שיש בפנינו. האם זה כלל העלייה? אם זה נוגע לכלל העלייה, אז אנחנו לא מדברים על הצעת החוק שנידונה היום. ואם אנחנו מדברים על כלל העלייה, שמדובר על קרוב ל-2 מיליון עולים ב-20 שנה, או ב-25 שנה האחרונות, שזה רבע מכלל האוכלוסייה בישראל וכשליש מהאוכלוסייה היהודית בישראל, אז בטח הנתונים האלה מעוררים בכי בכלל.

אם אנחנו מדברים על העולים ופה נכללו המספרים שהם לא עולים, אלא כבר עולים ותיקים, אז זה גם מצב שהוא לא נותן לנו את הנתון. לכן אם אנחנו באים ומדברים על הבעיה הרחבה ביותר, שאנחנו אומרים בואו נבחן את כלל העולים ביחס שלהם לאוכלוסייה וביחס שלהם במגזר הציבורי, זו סוגיה אחת. אם אנחנו באים ואומרים בואו נראה מה היה ב-10 השנים האחרונות, זו סוגיה אחרת. אם הכניסו לפה, למערכת, אנשים שהגיעו לישראל נניח בשנות ה-70 ונקלטו בשנת 1978, הם עדיין בגדר 10 שנים בישראל והם נמצאים במערכת וזה בנתון הזה, זה לא רלבנטי לנו. וגם אם אנחנו מגיעים עד שנות ה-80 וגם שנות ה-90. אנחנו מדברים משנת 2006 עד היום – כמה עולים נקלטו. זה פשוט.
קריאה
אז כל הנתון הזה לא נכון.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ואם הנתון הזה הוא אחר פה, אז תביאו לנו נתון אמיתי, אחר.
בלאל מוסא
הכוונה שלכם היא בעצם עכשיו ללכת 10 שנים אחורה - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן. אם אנחנו נבוא ונגיד שאנחנו רוצים לבדוק את כל המערכת - - -
בלאל מוסא
מי שנקלט בשירות המדינה, כשהוא עלה 10 שנים אחורה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
נכון.
בלאל מוסא
למרות שהחוק לא מדבר רק על המצב הקיים נכון להיום, שמעכשיו מתחילים לקחת 10 שנים אחורה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אם אתה אומר לי תשמע, יש לנו את כל העלייה הגדולה, משנות ה-90, שזה 25 ומעלה שנים, נניח 26 שנים היום ואתה אומר אני מגיע ל-10%, גם פה יש לנו תת אכלוס, בוא נגיד ככה. כי אם אנחנו ניקח את האוכלוסייה הזאת ונחלק אותה, אז אנחנו מדברים על 18%, 17% מהאוכלוסייה.
בלאל מוסא
בסדר, לא בטוח שאנחנו נראה באחוזים, אגב, כי זה לא - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, אבל זה מה שאתה אומר לי.
בלאל מוסא
מה שאני אומר לך עכשיו זה שהנתונים שיש לנו היום הם נתונים שנבדקו לפי מתאריך הקליטה, שהיו 10 שנים כעולים, עד 10 שנים מיום העלייה שלהם לארץ.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מאיזו שנה? זה לא רלבנטי לנו.
בלאל מוסא
גם כאלה ש - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הנתונים האלה לא רלבנטיים.
איריס נחמיה
אני רק רוצה להוסיף על זה, ברשותכם, שאנחנו בעצם מדברים ביחס ל - - -
קריאה
נתונים - - -
איריס נחמיה
רגע, חברים, שנייה. אנחנו מדברים על שירות המדינה. שירות המדינה מונה כ-75,000 עובדים. זה לא כלל השירות הציבורי. יש קליטות לשנה של בין 2,000 ל-3,000 קליטות לשנה. זאת אומרת סך העולים שיש מתוך ה-2,000, כשאנחנו מדברים על 221 עולים בשנת 2016 בלבד, אנחנו מדברים באופן כללי ביחס לקליטות. זאת אומרת בקליטות שיש בשנת 2016, מדובר בממוצע, שוב פעם, בערך על 2,200-2,300 קליטות, ומתוך זה 10% הם 10% עולים חדשים. זה גם נתון שאתם צריכים להבין בעצם שזה לא ששירות מדינה מתחדש כל שנה מחדש על כל 75,000 העובדים שלו, אלא יש יחס לקליטה.

אחוזי הקליטה שיש, התחלופה שיש בתוך שירות המדינה למשרות חדשות שנכנסות ולפורשים, זה בין 2,000 ל-3,000 משרות אחת לשנה. אז זה הנתון.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו לא ביקשנו נתון שתראו לנו שזה 10% וזהו ובזה נגמר הסיפור. אנחנו רוצים לדעת את המספרים. אנחנו נדע להתמודד עם המספרים גם אם הם טובים וגם אם הם לא טובים. אנחנו רוצים לדעת מה הם המספרים. אבל אם אתם באים בצבר, עושים לנו את המצע שזה מגיע ל-10%, בסדר, זה גם נתון, אבל לא לנתון הזה אנחנו מתכוונים. ואם בשנתיים או בשלוש השנים האחרונות קלטתם 10%, כל הכבוד. זה בסדר. וגם אם קלטתם 7% לפני 4 שנים, אנחנו גם לא נלך לרב, לא נריב אתכם.

אנחנו רוצים לדעת את הנתונים כדי להתמודד איתם, לא כדי לתקוף, לא כדי לריב. אנחנו רוצים לדעת מה המצב.
בלאל מוסא
פשוט אנחנו מראים על איזה נתונים אנחנו הסתמכנו ולא - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יפה. אז אתה יכול לתת לנו נתון, להגיד לנו תשמע, ב-10 השנים האחרונות קלטנו 10% כל שנה. מבורך. אבל יכול להיות שצריך להשלים דברים. יכול להיות שלא צריך להשלים דברים. אנחנו רוצים לדעת את המספרים, וזה שזה מגיע ל-10% בשנה, זה יפה מאד, אני לא יודע מה היה ב-10 השנים האחרונות. אנחנו מדברים על 10 השנים האחרונות.
איריס נחמיה
בסדר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על 10 השנים האחרונות, ואם צריך להשלים את הפערים שחסרו את העולים שב-20 השנים האחרונות לא נקלטו כמו שצריך וצריך לתת קצת יותר גז בשנים האלה, אז צריך לתת קצת יותר גז בשנים האלה. אנחנו רוצים לדעת את המספרים, גברותי ורבותי.
איריס נחמיה
אנחנו אתכם.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרף אלינו חבר הכנסת יואל רזבוזוב, חבר הוועדה. אני רוצה לשאול, כשאתם מציגים לנו התפלגות מספר עובדים לפי ארץ מוצא מאפס עד עשר שנים, מאיזה שנה אתם מתכוונים?
בלאל מוסא
שנקלטו בשירות המדינה כשהם היו בטווח של אפס עד עשר שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, כלומר מתאריך עלייה - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זאת אומרת שהוא יכול היה לעלות משנת 1989 ועד שנת 1999 הוא נקלט. אז הוא נכלל פה.
בלאל מוסא
אם מישהו נקלט לשירות המדינה בשנות ה-70 והוא עלה לארץ בשנת 1965, הוא נכלל בדו"ח הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז זה לא מה שאנחנו מחפשים.
איריס נחמיה
אז זו הפרשנות שלנו הייתה, של עולים חדשים שעלו ב-10 השנים האחרונות מיום הקליטה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה לא מה שאנחנו צריכים פה. אז אם אתה בא, עושה לי בצבר את כל הנושא הזה ואתה אומר לי אני קלטתי מספיק עולים, אני אומר אז לא. מכיוון שנקלטו באותה תקופה שאתה מדבר עליה כ-2 מיליון עולים מאז שנות ה-80 נניח, אז זה רבע מהאוכלוסייה, אנחנו לא מגיעים פה אפילו ל-10%, ורק הרופאים קצת משפרים את המצב.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מתרגם את זה אפס עד עשר שנים, נניח העולה הגיע בשנת 2010, או בשנת 2006. עכשיו אנחנו נמצאים שנת 2016, אז תאריך עלייתו או שנת עלייתו של העולה צריך להיות המינימום שנת 2006. אוקיי? זה מה שאני חושב.
בלאל מוסא
אבל שנים האחרונות אין גלי עלייה כמו שהיו פעם.
היו"ר אברהם נגוסה
אז הנתון הזה הוא לא רלבנטי בשביל הבקשה שלנו וגם בשביל מה שכתבתם. תראו, אפס עד 10, אני אוטומטית לוקח את זה מתאריך עלייתו עד 10 שנים.
איריס נחמיה
נכון, זה בדיוק מה שאנחנו עשינו.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל זה לא מה שאתם אומרים לנו.
איריס נחמיה
מרגע הקליטה שלו, 10 שנים אחורה במידה והוא בעצם עלה. אז זאת הייתה הפרשנות שלנו. אנחנו מבינים שאתם מבקשים לראות בין שנת 2006 לשנת 2016 את מספר הנקלטים. זה הדו"ח שאנחנו נעביר לכם.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
בשלוש השנים האחרונות עלו כמעט 100,000 איש, מה זה?
איריס נחמיה
בסדר, אז אנחנו נבדוק.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ועוד 20,000 איש חזרו.
איריס נחמיה
אז אנחנו נעשה שוב את הבדיקה ונחזור בחזרה אליכם. זאת הייתה הפרשנות שלנו. עוד פעם, כן חשוב לי להשים את זה בתוך מסגרת מסוימת. אנחנו מדברים על קליטות לשירות המדינה מתוך הסך הכל של בין 2,000 ל-3,000 קליטות. אנחנו נראה את המספרים שיש לפי המשרדים השונים.
היו"ר אברהם נגוסה
אולי נעשה את זה בהגדרה יותר מפורטת. אנחנו נגיד שאנחנו רוצים לקבל את מספר העולים שנקלטו לשירות המדינה במשרדי הממשלה, משעלה משנת 2006 עד עכשיו.
איריס נחמיה
בסדר גמור.
היו"ר אברהם נגוסה
זה ברור עכשיו?
איריס נחמיה
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
משנת 2006 עד עכשיו, זה מה שאנחנו רוצים לדעת מכל משרדי הממשלה. חשוב לנו לדעת את זה, כי אנחנו רוצים לקדם משהו לטובת העולים. אז אם אני הולך אחורה, אז זה לא נותן לי פתרון. אני רוצה לדעת בטווח של 10 שנים מיום עלייתו. זה נראה לי שנת 2006. בסדר?

משרדי הממשלה, אנחנו נשמע כעת את משרד הפנים. יש מישהו?
נאיף הינו
אני מרשות האוכלוסין, אני לא יודע אם יש נציג של משרד הפנים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה משרד הפנים.
נאיף הינו
זה חלק ממשרד הפנים. במשרד הפנים יש שניים, כי גם בנתונים מופיע כאן - - -
דנה גורדון שושני
יש כאן נציגה ממשרד הפנים.
נאיף הינו
אתה רואה שיש.
היו"ר אברהם נגוסה
משרד הפנים ואחר כך נחזור אליך.
נאיף הינו
משרד הפנים קודם.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, משרד הפנים.
חני יהודה
נשלחתי היום.
היו"ר אברהם נגוסה
יש לך מה להגיד לנו, או שאין לך? את מוכנה עם הנתונים?
חני יהודה
אני אומרת שוב שהחלפתי מישהי ובאתי ברגע האחרון, אז אני יכולה להעביר את הנתונים לנציבות שירות המדינה ובדיון הבא אנחנו נציג.
היו"ר אברהם נגוסה
אז קודם כל תציגי את עצמך, תשבי מול המיקרופון ותגידי לנו מי את, את מי את מייצגת ומה המצב. תסבירי לנו.
חני יהודה
בוקר טוב. שמי חני יהודה מאגף משאבי אנוש במשרד הפנים. אני פשוט נשלחתי לפה במקום מישהי שהייתה צריכה להגיע ובאתי ישר הנה ללא הנתונים. אז אם אני אצטרך להציג אותם בפני הנציבות או בפני הוועדה בדיון הבא, אם יהיה כזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו רוצים לקבל את בזה בכתב, אם את יכולה להעביר לנו.
חני יהודה
אין בעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
אין לנו התנגדות שתעבירי את זה לנציבות שירות המדינה, אבל אנחנו רוצים לקבל את זה גם.
חני יהודה
בסדר גמור. נתונים על עולים חדשים, כפי שביקשת מהנציבות משנת 2006 עד היום?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, שעלו משנת 2005 עד עכשיו.
חני יהודה
שעלו, כמובן.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה נקלטו במשרד הפנים.
חני יהודה
בסדר גמור.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה לך. אנחנו נפנה לרשות האוכלוסין וההגירה.
נאיף הינו
בוקר טוב. שמי נאיף, סמנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה. אנחנו גם חתכנו לפי הנתונים של נציבות שירות המדינה ויש לנו כ-5% עובדים עולים, אבל אנחנו נתקן את הנתון וניקח משנת 2006 עד היום כמה יש לנו ונעביר לכם את הנתון.
היו"ר אברהם נגוסה
אהה, גם אתם.
נאיף הינו
אין לנו נתון מורחב כעת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כלומר לכם יש 5% בסך הכל?
נאיף הינו
כן. מה שהם נתנו - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני מבקש מה שכן מעניין, תשאירו את הנתון הקיים גם, זאת אומרת סך כל העולים שנקלטו ב-10 השנים שהיו בארץ וכמה ב-10 השנים האחרונות. זה גם כן פרמטר מעניין.
נאיף הינו
אנחנו ניתן את הפילוח לפי משנת 2006 עד היום כמה יש לנו.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור. אז אם כך - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אבל תגבילו את זה מהעלייה הגדולה משנות ה-90, לא משנות ה-70. זה אפשרי?
איריס נחמיה
מה זאת אומרת? לא הבנתי. אמרתם משנת 2006.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, לא, שנייה רגע. כדי שלא יהיו אי הבנות. יש נתון קיים של העלייה, של אותם אנשים שנקלטו בעשר השנים שהיו בארץ, מאפס עד עשר שנים. אז את הנתון הזה תשאירו בתיקון אחד קטן, שזה יהיה מגלי העלייה הגדולים, משנות ה-90. את העלייה האתיופית אתם יכולים לכלול באופן כללי, כי יש להם את המסלול משלהם, נכון?

את הנתון החדש שאנחנו מבקשים, בעשר השנים האחרונות, שגם כן יהיה.
קריאה
אבל עדיין הם כלולים בפנים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אנחנו רוצים להבין משנות ה-90 ו-10 השנים האחרונות ואת זה אנחנו רוצים להשוות. כי בסוף הרי למה אנחנו מבקשים? יש את המושג הזה תקרת הזכוכית והכל. אנחנו רוצים להבין בדיוק כמה נקלטו. להבין את המצב, אם אנחנו משתפרים או שאנחנו הולכים אחורה ומה היה עד אז.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
רוצים עוד הסבר? מובן, או שעוד הסבר?
קריאה
משנות ה-90, אלה שעלו ויתכן שנקלטו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
סליחה, יש נתון עכשיו – אנחנו לא יודעים מאיזו שנה הוא. את הנתון הזה אנחנו מבקשים לתקן מגל העלייה הגדול, משנות ה-90, בסדר? זה אחד. הנתון הישן - שלא יהיו פה שנות ה-70 ולא שנות ה-80, משנות ה-90; והנתון החדש זה ב-10 השנים האחרונות, כמה עולים נקלטו. פשוט.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. ברור לכולם?
נאיף הינו
ברור.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. תודה. אז אנחנו נמשיך למשרד לביטחון פנים, בבקשה.
שמעון לייני
לא יודע. אני רשות הכבאות.
היו"ר אברהם נגוסה
יש נציג של המשרד לביטחון פנים?
דנה גורדון שושני
אני חושבת שמשרד הפנים כן כלול בנתוני הנציבות, לא?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ביטחון פנים כן.
דנה גורדון שושני
אנחנו ביקשנו ספציפית את הכבאות.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
בביטחון פנים יש 3 מתוך 416 עובדים שזה פחות מ-1%.
דנה גורדון שושני
אבל מה ביקשנו זה את רשות הכבאות.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
גם את הכבאות וגם את המשטרה, כן.
נורית רבינוביץ
וגם שב"ס.
דנה גורדון שושני
וגם שב"ס.
היו"ר אברהם נגוסה
אז בבקשה.
שמעון לייני
אבל זה לא 10 שנים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
תציג בינתיים מה שיש.
שמעון לייני
שמי שמעון, אני ראש ענף משאבי אנוש של הרשות הארצית לכבאות והצלה. ראשית הראשות מקדמת את הנושא וזה חלק מהיעדים שלנו, אם כי לא על העשר שנים, בכלל קליטת עולים. יש לנו כרגע 343 אנשים שהם עולים, שהם 12.2%. עולים מעל 10 שנים יש 15, לפי הנתון שהנציבות הוציאה. זה דבר שנבדוק אותו שוב פעם ונעביר לכם.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
15 מתוך?
שמעון לייני
15 מתוך 2,800.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רגע שמעון, אז בקדנציה הקודמת היית כאן, כשאנחנו דיברנו. הייתה איזו תכנית חדשה ושם היה אחוז מסוים של - - -
שמעון לייני
תיכף אני אדבר עליה. אנחנו התקדמנו די יפה. אני לא יודע לכמת את זה לתוך ה-10 שנים, אבל התקדמנו די יפה בעניין הזה. אני יכול להגיד לכם שקודם כל הרשות היא רשות חדשה שהוקמה בשנת 2013, אבל לפני כן הדברים התקיימו בצורה אחרת באיגודי הערים שהיו. מאז שהוקמנו אנחנו מתייחסים לדברים האלה בכל התחומים, לא רק בעולים. אני יכול להגיד לכם למשל שעלינו ב-79% בנושא של העלים. זאת אומרת אם יש לנו 342 – 151 מהם נקלטו רק מהקמת הרשות, משנת 2013. זאת אומרת אנחנו עולים באחוזים מאד גבוהים, עם כל המגבלות שיש לנו ותיכף אנחנו נדבר על המגבלות שלנו.

צריך להבין שעיקר הגיוסים שלנו הוא במערך הלחימה. במערך הלחימה יש מגבלות ויש תהליך מאד מוסדר, אם תרצו פעם אנחנו נעביר אותו. נדמה לי שבוועדה הקודמת - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
איזה מגבלות יש לך?
שמעון לייני
במערך הלחימה אנחנו קולטים רק על פי הקריטריונים שנקבעו ויש קריטריונים מאד ברורים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אין עולים בצה"ל?
שמעון לייני
לא, לא, אנחנו קולטים. תיכף תבין את הנתונים. קלטנו המון, אבל אני אומר עדיין אנחנו לא יכולים לעשות העדפה כזאת מתקנת או אחרת, כי קודם כל הם צריכים לעמוד בכללים של קליטת לוחם אש. קודם כל. זה דבר ראשון ויש פה הרבה מאד מגבלות. אחר כך נכנסים לעניין של העדפה מתקנת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אתה לא בכושר.
שמעון לייני
מה זה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הם בסדר, אני אומר לך. בוא נשמע עד הסוף, נו מה?
שמעון לייני
בוא תשמע עד הסוף. אני אתן דוגמא מהגיוס האחרון. בגיוס האחרון שהיה קלטנו 36 אתיופים, בגיוס הזה, מאוקטובר האחרון – 36 אתיופים, מתוכם רבע היו עכשיו בשריפה האחרונה. בקורס האחרון – 25% מהקורס זה עולים אתיופים. נתנו פוש מאד חזק לקלוט המון המון אתיופים ועולים. יצא לנו הפעם, לפחות ממה שכיוונו, להכניס הרבה מאד אתיופים ואני חושב שאין לזה אח ורע, לפחות ברשות. גם לא מההתחלה. קלטנו המון.

סך הכל קלטנו 55 משנת 2013, שזה כמות ענקית ביחס ללוחמים שאנחנו קולטים, כל מה שהצלחנו ונתנו את העדפות. אבל עוד פעם, העדפות אנחנו יכולים לתת ויש כללים ברורים לקליטת עובדים בשירות המדינה. זה רק מהגעה לוועדה, אבל עד ההגעה לוועדה יש כל מיני מגבלות שהם צריכים לעבור אותן עם ההתאמות. אני אומר – יש התאמות והכנסנו אותם בהתאם להתאמות שכלולות בנציבות שירות המדינה.

צריך להבין שעיקר הגיוסים שלנו זה על מערך הלחימה. זאת אומרת 95% משיאי כוח אדם שאנחנו קולטים כל שנה זה ללוחמים. לכן תמצאו את רובם שם. ביתר, יש לנו ממש מקרים בודדים, כי בדרך כלל זה הסטות פנימיות והרוב הולך למערך הלחימה. שם אנחנו משקיעים ושם אנחנו כאמור קולטים לא מעט.

זה פחות או יותר הנתונים. אנחנו כן מתעסקים עם זה. עוד פעם, דיברתם על 10 שנים, אנחנו נתמקד בעניין של ה-10 שנים, גם מבחינת הנתונים וגם בהמשך. אם יש שאלות או דברים נוספים.
היו"ר אברהם נגוסה
ה-55 או 36 שאמרת שהם נקלטו, האם הם עולים חדשים או בני עולים?
שמעון לייני
כמעט כולם עולים מאתיופיה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שבני עולים.
שמעון לייני
לא, לא, רובם הם לא בני עולים. אני אוכל לעשות לך את ההפרדה. רובם הם לא בני עולים.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, במסגרת מה שאמרנו, שזה 10 שנים.
שמעון לייני
אני מדבר בכלל. יש אנשים שהם יותר מ-10 שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
15 זה בכלל עולים.
שמעון לייני
15 זה בכלל עולים, אבל יכול להיות שיש שם אנשים שהם 12, 15, 14, 20 שנה בארץ. זה הגילאים. בדרך כלל רוב הגיוס שלנו נע בין 21 ל-27, זה ממוצע הגילאים שנקלטים למערך הלחימה.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אני חושב על בני עולים.
שמעון לייני
אנחנו נפלח את הנתון הזה ונעביר לכם.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אנחנו נשמח.
שמעון לייני
אבל בסך הכל אנחנו כן מתעסקים עם העניין הזה והעובדות מראות בעד עצמן את הקליטה הגדולה מאד שהכנסנו בשנה האחרונה, עם כל הקושי שיש עם זה. אני אומר, אנחנו מבינים את זה. היום להיכנס למערך הלחימה של רשות הכבאות, זה טוטו. זה ממש סיפור אחד גדול. רק שתבינו, בגיוס האחרון נרשמו 8,000 מועמדים. 8,000 מועמדים על 200 משרות. זה דבר שהוא לא פשוט. אנחנו מעריכים שעכשיו זה יכפיל את עצמו, אחרי האירוע האחרון וזה מאד מאד קשה לנו להגיע לתוך זה.

אנחנו מקווים גם, דרך אגב, אם אתם פה יכולים לעזור, להעלות את השיא. אם שיאי כוח האדם שלנו יעלו, אנחנו מקווים שכן, כי נתונים רצו בתקשורת, אני מאמין בשבועיים האחרונים ומבינים שיש לנו עדיין פערים ופערים גדולים מאד. אנחנו מבינים שאי אפשר להשלים את הכל בבת אחת, אבל אני מאמין שחלק מזה יעלה ואז נוכל גם לגייס יותר.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. יש מישהו מהשב"ס? כן, בבקשה.
נורית רבינוביץ
כן, אני. בוקר טוב לכולם, שמי נורית רבינוביץ ואני רע"ן תכנון כוח אדם בשירות בתי הסוהר. קודם כל הסוהרים שלנו כוללים גם סוהרי חובה, בעצם חיילי חובה שאנחנו מקבלים מצה"ל והחלק הגדול יותר הם סוהרי קבע. כהגדרה אנחנו בכלל לא מנהלים את הנתון של ארץ עלייה ושנת עלייה. אם זה מופיע, אז אני אסביר גם למה. בקריטריונים שלנו לגיוס, נושא ארץ העלייה בכלל לא רלבנטי. המבחנים עצמם שאנחנו מעבירים את כל מי שמתמודד ואנחנו מקבלים בשנה כ-22,000 קורות חיים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כל מי שיושב פה – ארץ עלייה זה לא רלבנטי. כל מי שיושב פה – ארץ עלייה מאד רלבנטית.
נורית רבינוביץ
אני אסביר גם איפה אנחנו כן נוגעים נושא העלייה. אנחנו מקבלים כ-22,000 קורות חיים. דיברו על כמויות קליטה, מגייסים בערך כ-300 משרות בשנה. במבחנים שאנחנו עושים, רוב המבחנים הם מבחנים שבכלל אין להם רלבנטיות לשפה. אם נניח זה מבחן בחשבון או מבחני אישיות.

מתוך שלל המבחנים יש שני מבחנים שעלולים להיות מוטי שפה, אחד זה שליטה בעברית, שהיא עברית בסיסית והדבר השני זה הסקת מסקנות, ובתהליך הגיוס עוברים סדרה גדולה של מבחנים. כל מי שעובר את המבחנים בהצלחה, למעט אותם שני מבחנים של שפה, אנחנו נותנים לו צ'אנס נוסף ובעצם מעבירים אותו לגיבוש, שזה השלב הבא ואם הוא מסתדר בגיבוש, למרות קשיי השפה, אנחנו בהחלט מגייסים ולמרות שאין את הנתונים, כי אנחנו לא מנהלים אותם ואם אני אצטרך להציג נתונים המשמעות היא להעביר סקר בקרב 9,000 סוהרים ולבדוק את ארץ העלייה ואת שנת העלייה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני לא בטוח שאת צריכה סקר.
נורית רבינוביץ
אבל אין את הנתונים האלה כנתונים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
בטח שיש.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, את אומרת לי שבטופס לא כתוב שנת עלייה או ארץ לידה? לא כתוב? זה מוזר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
בכל הטפסים הממשלתיים כתוב חוץ מכם?
נורית רבינוביץ
יכול להיות. לא רושמים את זה. פשוט לא רושמים ולא מזינים.
היו"ר אברהם נגוסה
איך? ארץ מוצא או ארץ לידה.
נורית רבינוביץ
אנחנו לא מזינים את הנתונים האלה. עד היום לא הייתה לנו דרישה כזאת.
היו"ר אברהם נגוסה
יש סיבה שזה יוצא דופן מהמשרדים האחרים?
נורית רבינוביץ
עוד פעם אני אומרת, בתהליך הגיוס והקליטה של אנשים זה ממש לא רלבנטי. כמו שאתם יודעים שאוכלוסיית האסירים מאד מגוונת, גם אוכלוסיות הסוהרים. אני יכולה להגיד לא על פי נתונים, אבל בוודאי ש - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כן, אבל יש חוקים במדינת ישראל, חוץ ייצוג הולם וכו', ובשביל לעמוד בחוק אתם כמשרד ממשלתי - - -
נורית רבינוביץ
אם נצטרך לנהל את זה, אנחנו ננהל את זה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כגוף ממשלתי.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אתם צריכים לעשות את זה בכל מקרה. יש חוק עכשיו שמצביעים עליו.
נורית רבינוביץ
בהתאם לחוק אנחנו כמובן ננהל את זה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני חושב שיש את הסעיף הזה. זה סעיף שהוא סטנדרטי לכל המשרדים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מוזר לי. אפילו ארגונים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אפילו שופטים ממלאים את זה, לא רק הסוהרים.
נורית רבינוביץ
לא, אין מניעה לנהל את זה. זה לא שאנחנו נגד.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
להערכתי יש לכם בטופס כשבן אדם ממלא בקשה, יש בכל הטפסים האלה ארץ לידה. תאריך עלייה, תאריך לידה, ארץ ליד ואם יש תאריך עלייה אז הוא עולה חדש. צריך לראות לפי תאריך עלייה. יכול להיות שהוא לא כותב מאיזו ארץ הוא בא, אבל תאריך עלייה יש כמעט בכל טופס ממשלתי.
נורית רבינוביץ
מה שחשוב להבין פה שבעצם אנחנו - - - מעודדים כי ההזדמנות הזאת של להיכשל בשפה ובכל זאת לעבור לשלב הבא של הגיבוש, שהוא השלב המתקדם בגיוס, זה לא מובן מאליו. זה נעשה באמת כדי לשים אותם במקום כזה שאם יש להם את הכישורים המתאימים וזה לא פשוט להיות סוהר מאחורי הסורגים, עדיין אנחנו נתמודד עם הקושי בשפה. עדיין הם צריכים לקרוא נהלים ולהיות בקיאים - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
סליחה, אני מתנצל, איך קוראים לך?
נורית רבינוביץ
נורית.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
נורית, נעים מאד. תראי, אני תמיד חוזר לאותה דוגמא של הרופאים. אני חושב שרופא הוא הדוגמא הטובה ביותר. המבחנים של הרופא הם הקשים ביותר ואם את תסתכלי פה בנתונים, הרופאים תופסים פה את רוב השיאים בכל בתי החולים, כי היו צריכים רופאים. לא היו רופאים, אז קלטו אותם. זה לא אומר שהם לא עברו את מבחני השפה ואת המבחנים המקצועיים ולא את ההתמחויות וכל מה שצריך. הם עברו את הכל. אין לנו בעיה עם זה. שהעולה החדש יעבור את כל מה שעובר הבחור יליד ישראל או הבחורה ילידת ישראל ושיבואו ויעמדו באותם הסטנדרטים, אין לנו בעיה. גם בנוגע לכל הבחינות הטכניות והפסיכו טכניות, לא יודע, כל מה שצריך. אין לנו ויכוח פה.

אדם שנכנס למערכת מקצועית צריך להתמקצע. לכן אני בא ואומר זה לא הקושי של אותם העולים. העולים מגיעים עם המטען. רוב או חלק מהעולים מגיעים עם תארים אקדמאים והם עברו איזו שהיא כברת דרך וניסיון. אין בעיה לעבור את זה. לכן מה שחשוב לנו כרגע זה לראות את הנתונים. פחות חשוב לנו איזה מסלולים הם עוברים אצלכם. מבחינתי הם צריכים לעבור את כל המסלולים המקצועיים. אין לנו ויכוח פה. אנחנו לא רוצים שמישהו יתפוס עמדה שהוא לא מקצועי. קודם כל הוא צריך להיות מקצועי.
נורית רבינוביץ
אז בהינתן שאנחנו נידרש להציג נתונים, אז אני אומרת תנו לנו לפחות את הזמן. הבקשה הזאת הגיעה אלינו אתמול לצורך העניין.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו לא מעמידים אף אחד למשפט. מי שלא הספיק אנחנו ניתן לו את הזמן.
נורית רבינוביץ
לא, בסדר, מה שאני מסבירה שכדי להספיק, המשמעות מבחינתנו, מאחר שהמידע הזה לא מתועד, אנחנו צריכים קצת יותר זמן.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני אומר לך כעולה חדש לשעבר, גם היום, בכל טופס שהמדינה מבקשת ממני למלא אותו, בכל טופס כתוב תאריך עליה.
נורית רבינוביץ
יכול להיות. בהינתן שזה 22,000 קורות חיים כל שנה ולא תעדנו את זה עד היום במערכות שלנו, אז כדי לאסוף את המידע זה לא בלתי אפשרי, אבל צריך את הזמן. זה כנראה יהיה ב - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נשמח לקבל את זה בהקדם, בכתב ותציגו לוועדה.
נורית רבינוביץ
אוקיי.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו נעבור לרפ"ק אורלי גילאון, בבקשה.
אורלי גילאון
בוקר טוב. אורלי גילאון, ראש חוליית מחשוב במחלקת תכנון, אגף משאבי אנוש. כמה מילים לפני שאני מדברת על המספרים עצמם, כדי להסביר מה שאנחנו עשינו. אנחנו לקחנו תמונת מצב של משרתי הקבע היום במשטרת ישראל ובדקנו מי מביניהם הם עולים חדשים שעלו משנת 2006 עד היום. להבנתי אלה הנתונים שביקשתם. המספרים המוחלטים הם יותר נמוכים ממה שהוצג כאן בשבוע שעבר. להבנתי בשבוע שעבר הוצגו נתונים כולל שוטרי חובה. הפעם אנחנו התייחסנו רק לשוטרי הקבע. זאת אומרת אותם שוטרים שהתגייסו למשטרת ישראל, מתוך בחירה שזה מקום העבודה לטווח רחוק שהם בוחרים לעבוד בו, ומהצד השני משטרת ישראל בחרה להעסיק אותם ולקלוט אותם בשירות משטרת ישראל. אז אוכלוסיית שוטרי החובה לא נכללת כאן, אלה שהשירות הצבאי שלהם נעשה במשטרת ישראל לא נכללים במספרים.

אז אם אנחנו מדברים על אוכלוסיית שוטרי הקבע היום, שמונה 24,500 שוטרים, מתוכם 71 אלה שוטרים שעלו משנת 2006 ואילך. יש לנו פילוח לפי ארץ לידה, אני מניחה שהנתונים הועברו אליכם. רוב הנתונים זה מארצות ברית המועצות לשעבר – רוסיה, אוקראינה, בלרוס - זו הכמות המאסיבית. אוכלוסיות האתיופים – אנחנו מדברים על 15 מתוך 71 ופה אני מדברת רק על השוטרים שמשרתים היום, הם עצמם ילדי אתיופיה ועלו משנת 2006 ואילך.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
וכמה סך הכל נקלטו?
אורלי גילאון
מאיפה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ב-10 שנים.
אורלי גילאון
15 אתיופים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, לא, 71.
אורלי גילאון
מתוך ה-71 – 15 הם אתיופים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, בסך הכל שאתם קלטתם.
אורלי גילאון
אין לי את הנתון הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כי אנחנו צריכים לדעת 71 מתוך כמה שקלטתם.
אורלי גילאון
אז אני יכולה להביא.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
האם זה אחוז אחד או שזה חצי אחוז או שזה 15%. זה הנתון שהוא אינדיקציה מבחינתנו, אחרת - - -
אורלי גילאון
כן, השאלה למה להשוות את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
יש לנו את הכלל, שזה 25 - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
סך הכל 24,500 שוטרים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יש היום 24,000 שוטרים. ב-10 השנים האחרונות כמה שוטרים קלטתם, זאת השאה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אם קלטתם 3,000 ויש 71, זאת אומרת - - -
אורלי גילאון
משנת 2006?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כן.
אורלי גילאון
זאת אומרת כמה שוטרים התגייסו משנת 2006?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כן.
אורלי גילאון
אם אני יכולה לצאת לסמס אז אני אוכל להעביר את הנתון במהלך הישיבה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אשמח.
אורלי גילאון
רוב האוכלוסייה זה אוכלוסייה ייעודית שמשרתת בתפקידי המשטרה הקלאסיים, שזה אנשי בילוש, חקירות, לוחמים ביחידות מיוחדות. האוכלוסייה המנהלית היא אוכלוסייה יותר ספורה, כי באופן טבעי הגיוס למשטרת ישראל, למקצועות המנהליים, הוא יותר נמוך. אנחנו מדברים על 64 שוטרים שהתגייסו במסלול הייעודי, 7 מתוך העולים החדשים הם כאלה ששובצו במקצועות המנהליים. 2 מתוכם הם גם קצינים, אחד במערך המז"פ ואחת היא קצינת רפואה, היא רופאה. זהו. אלה הנתונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
גם פה הרופאים מובילים.
היו"ר אברהם נגוסה
יחסית.
אורלי גילאון
אני רק רוצה לציין שאם אנחנו עושים צילום מצב של האוכלוסייה שמשרתת היום ואם אנחנו מתייחסים לבני הקהילה האתיופית, לא רק כאלה שנולדו באתיופיה אלא כאלה שבעצם ההורים שלהם עלו מאתיופיה ונכון להיום אנחנו מדברים על כ-700 שוטרים שמשרתים בשירות קבע במשטרת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
יחד עם ה-15?
אורלי גילאון
בלי, בלי. בעצם כולל. 15 מתוך ה-700.
היו"ר אברהם נגוסה
אז יש 700 יוצאי אתיופיה – עולים ובני עולים.
אורלי גילאון
בדיוק, כן, או כאלה שעלו לפני יותר מ-10 שנים, או שרובם הם ככר בני עולים.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, ליזי, מארגון נפש בנפש, יש לך שאלה? בבקשה.
ליזי מרטין
בוקר טוב. אני ליזי מרטין, אני מנהלת המחלקה לקשרי ממשלה בנפש ונפש. בהקשר של הדיון החשוב הזה, רציתי לשאול אם יש התייחסות גם להליך המקצועי באמת שהמנכ"ל דיבר עליו, שצריכים לעבור. למה אני מתכוונת? אנחנו הגשנו איזו שהיא הצעה כבר לפני כמה שנים לגבי תיקון החקיקה של ייצוג הולם. אנחנו דיברנו על זה שבלשון החוק, כשכתוב שבקרב העובדים בשירות המדינה בכל משרד וביחידות סמך יינתן ביטוי הולם בנסיבות העניין לייצוגם של שני בני המינים, של אנשים עם מוגבלויות, של בני האוכלוסייה הערבית והדרוזית והצ'רקסית, אנחנו ביקשנו להוסיף את המילים עולים חדשים שעלו ב-5 השנים האחרונות טרם קבלתם לעבודה. אני מבינה שפה אנחנו מדברים על 10 שנים, אבל זה הרעיון.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה כולל גם את ה-5.
ליזי מרטין
אני חושבת שנדבך נוסף שצריך להתייחס אליו, ובאמת זה עלה פה בסוגיה של שב"ס, זה באמת ההליך המקצועי שצריכים לעבור. למשל, אני מקבלת פניות מעולים שלמשל רוצים להיות נהגי משאית בישראל. נכון להיום הבחינה שהם צריכים לעבור, יש בחינה עיונית, מעבר לבחינה המעשית, היא בעברית. אנחנו פנינו למשרד הרישוי וביקשנו מהם שהבחינה תהיה באנגלית, או שיהיה מתרגם סימולטני. אין אפשרות כזאת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
רוב העולים הם לא מארצות הברית, דרך אגב.
ליזי מרטין
לא משנה, בשפות.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מה זה משנה? אם הם לא יודעים עברית ולא יודעים אנגלית, אז מה זה משנה באיזה שפה? צריך להיות בשפת אם. האם הם מבינים איך לנסוע?
ליזי מרטין
לא, אבל אני אומרת, השאלות ששואלים אותן, שנוגעות לנהיגה שלהם, אם הן לא בשפה שהם יכולים לענות עליהן - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה בדיוק מה שאני אומר. זה לא צריך להיות - - -
ליזי מרטין
כן. אז שוב אני אומרת, גם אם יש תהליך, שכמו שנציגת השב"ס אמרה, הם מוכנים לוותר להם על איזה שהוא הליך שהוא הליך שפתי, הם מלכתחילה לא יבואו לגשת לבחינות האלה, אם הם יודעים שאין אופציה שהם יוכלו להתבטא בשפה שלהם. הם לא בהכרח יודעים שאם הם נפלו רק בחלק השפה, יתרו להם על הנושא הזה.

במקצועות הבריאות באמת, כמו שאתה מציין, שם הייתה התקדמות מאד גדולה ורוב הבחינות מתורגמות לפחות לארבע שפות, אבל יש בחינות גם בתוך מקצועות הרפואה שהם לא. למשל אופטומטריה, נכון להיום אין בחינה שהיא באנגלית או בצרפתית או בשפות, או לא משנה מה.

אז אני אומרת, אני חושבת שצריך להתייחס מעבר לייצוג ההולם, לשירות הציבורי ואלה הליכי התמקצעות יש ובאיזה שפות הם ניתנים, כי אחרת הדלת נסגרת לפני שהעולים בכלל הגיעו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו מסכימים. זו בדיוק הסיבה לכל הדיון הזה. אנחנו מדינה שקולטת עלייה. אנחנו רוצים שהעולה שמגיע לכאן ירגיש בנוח, שתהיה לו את הקליטה הטובה ביותר, שלא תהיה לו אופציה אחרת במדינה אחרת. אנחנו רוצים שהעולים יגיעו לכאן. לכן אנחנו בוחנים קודם כל את הנתונים, את המספרים ואחר כך אנחנו נבחן גם את המכשולים הנוספים, איפה תקרות הזכוכית בעצם קיימות. זה נושא הדיון שלנו בעצם.

ההערות שלך הן מאד נכונות, וגם הרופאים, כשהם עושים את הבחינות המקצועניות שלהם בשפה שלהם, בסוף יש גם בחינה בידיעת השפה העברית. כלומר זה לא שהם לא צריכים לדעת את השפה. בסדר, יש את השפה ויש את המקצוע. את המקצוע צריך לבדוק האם ברמה מקצועית הם מתאימים ואת השפה האם הם יודעים לדבר. שני הדברים האלה חייבים להיות גם ביחד. זה לא שהאדם לא צריך לדעת עברית, כי בסופו של דבר הוא צריך לדבר עברית ואנחנו רוצים שהוא ידבר עברית, זה לא רק הנושא המקצועי. ואם צריך להשלים אולפנים ושפה, אז אנחנו גם לזה נתייחס פה.

אנחנו רוצים לראות את הבעיה הרחבה ואיך אנחנו מטפלים בה. ההערות שלך מאד מאד חשובות. אנחנו לא רוצים שתהיה איזו שהיא תקרה לעולה חדש להיכנס למערכת ולעבוד. אם הוא מתאים ברמה המקצועית, כמובן.
נורית רבינוביץ
אם רק יורשה לי להוסיף, שאת מבחני האישיות למשל אנחנו עושים בשפת האם – באמהרית, או ברוסית – וזה באמת כדי לראות את ההתאמה ולא את הידיעה בשפה, כי הדרישה בעברית - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ואת אומרת שאתם לא יודעים מי עולה חדש?
נורית רבינוביץ
הוא מבקש. זה לפי בקשת המועמד. לא אמרתי לא יודעים, לא מתעדים את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אם תבדקי את טופס קליטת עובד והמילוי שלו, את תראי שם תהליך עלייה.
חגית פלדמן
אני רק רוצה להוסיף - שמי חגית פלדמן ממשרד הקליטה – מה שאמרתי בפעם הקודמת ואת לא היית בפעם הקודמת – הוקמה ועדה להסרת חסמים במשרד ובפעם הקודמת היה רון צור מטעם הנציבות, והעלינו גם בנוגע לחלק של מבחני הנציבות, שנציבות שירות המדינה ערכה כל מיני התאמות לטובת עולים חדשים שנבחנים בשפות. זה משהו חדש.
איריס נחמיה
זה מה שרציתי להגיד.
חגית פלדמן
אני אמרתי לך את זה גם בפעם הקודמת וביקשתי מרון להרחיב את חלק הנציבות, גם בכל מיני חלקים של מקצועות רפואה וכאלה דברים נוספים, שהיו שיפורים, אבל במיוחד בדגש על הנציבות, שאני חושבת - - -
איריס נחמיה
יש התאמות בכל השפות, בשפה האמהרית, בשפה הרוסית, אנגלית, עברית, כל השפות שנדרשות. מעבר לזה, גם במסגרת אותה ועדה חולקו לעולים וואוצ'רים שיאפשרו להם להכין את עצמם לקראת מבחני ההערכה. כן נעשו הרבה מאד פעולות כדי בעצם לאפשר להם תהליכי כניסה הרבה יותר רכים לתוך המערכת.
היו"ר אברהם נגוסה
אז נציגת משרד הקליטה אם התחלת, אז בואי נמשיך. בואי תציגי לנו את הנתונים.
חגית פלדמן
אז אני הצגתי נתונים בפעם הקודמת. בפעם הקודמת עלתה דרישה שאני רואה שכולם הבינו אותה כמוני, לנתונים כלליים של עולים שנקלטו לשירות המדינה תוך 10 שנים מיום עלייתם, לא בדגש על השש שנים האחרונות.
היו"ר אברהם נגוסה
10.
חגית פלדמן
לא ב-10 השנים האחרונות אלא 10 שנים מיום עלייתם ארצה וזה נתונים שונים לחלוטין.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
עכשיו אנחנו יודעים מי בלבל אותם.
חגית פלדמן
לא, זה הנתונים שביקשו בוועדה הקודמת ואנחנו הדגשנו ושאלנו את השאלה הזאת, כי באמת יש עולים שעלו לפני הרבה שנים. אז בגדול אצלנו, אם אנחנו מסתכלים 10 שנים, כמו שאמרתי פעם קודמת, זה 132 עובדים מתוך 494. הנתונים של הנציבות כוללים גם כנראה מתנדבים ודברים נוספים. אם אנחנו נצטרך לעשות עדכון על נתונים, כמו שביקשתם מכל האחרים, אנחנו נעשה עדכונים על אלה שעלו באמת משנת 2006. זה משהו אחר ונכין את זה לפעם הבאה. או שהנציבות מגישה כללית לכלל המשרדים, מה שתבקשו.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אנחנו נשמח לקבל גם מכם. זה מאד יעזור לנו.
חגית פלדמן
בסדר.
היו"ר אברהם נגוסה
תראי, משרד הקליטה צריך להיות מודל לחיקוי.
חגית פלדמן
אצלנו רוב העובדים הם עולים.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא צריך לבוא ולהגיד בואו אחרי.
קריאה
הם לא עולים. מי שעלה ב-10 השנים אחרונות, אז הם לא עולים.
חגית פלדמן
רגע, אני רק רוצה להדגיש, רוב העולים שלנו הם עולים חדשים. השאלה, הם בינתיים כבר נהיו ותיקים. אם הם עובדים אצלי 10 שנים וכשהם נקלטו הם היו עולים חדשים, אני לא אומרת להם לכו הביתה, אני מביאה עולים חדשים נוספים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לכן אנחנו ביקשנו להשאיר את הנתונים הקודמים וגם את החדשים.
חגית פלדמן
אז אנחנו נכין גם את החדשים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים לראות את כל התמונה.
חגית פלדמן
אין בעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. נעבור למשרד החינוך, גברת ציפי, בבקשה.
ציפי קוריצקי
בוקר טוב. ציפי קוריצקי, ממונה על מורים עולים, ואני מדגישה, אני יכולה לדבר על נתונים שקשורים לעובדי הוראה, לא לפקידות במטה עצמו. מבחינת נתוני המורים, כוח האדם בהוראה, משנת 2007 אנחנו מדברים על 1,680 מורים. אם אנחנו מתייחסים להגדרה של עולה חדש, של 7 השנים האחרונות, אז זה משנת 2009 ועד היום - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
1,600 מורים מתוך כמה?
ציפי קוריצקי
יש לנו 8,000 שנכנסים למערכת בשנתון.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, כמה מורים יש בכלל?
ציפי קוריצקי
יש 180,000 מורים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כלומר פחות מאחוז.
ציפי קוריצקי
לא, אבל אם אנחנו מתייחסים למורים שנכנסים כל שנה לתוך המערכת, אנחנו מדברים על 8,000 מורים ואם אנחנו מתייחסים למספר המורים בממוצע, המורים העולים שנכנסים למערכת, אז אנחנו מדברים על כ-150 מורים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מתוך 800.
ציפי קוריצקי
מתוך 8,000, כן.
היו"ר אברהם נגוסה
150 מתוך 8,000.
ציפי קוריצקי
זאת אומרת בממוצע בכל שנה. יש שנים שיש יותר ויש שנים שיש פחות, תלוי בעלייה. מה שאני חייבת לומר, זה שבשנה האחרונה אנחנו עושים מאמצי על בהסרת חסמים וניסיון לקלוט מירב מורים עולים לתוך המערכת, כאשר בין היתר אנחנו הקלנו באופן משמעותי את תנאי הסף לכניסה למערכת החינוך. אם בעבר מורים עולים היו צריכים לבצע התאמות קשות מאד בתחום הדיסציפלינארי, וזה לקח להם שנים ולעתים קרובות הם התייאשו ולא נכנסו להוראה, השנה הזו אמרנו, כל ההתאמות תהיינה כפיתוח מקצועי ולא כתנאי סף. כלומר אחרי שנכנסים לתוך המערכת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
טוב, אבל הסיבה לכך היא כי הם מקצועות דרושים. רוב העולים מלמדים במקצועות דרושים ואתם צריכים את המקצועות האלה, אז בגלל זה הורדתם, כי אין לכם.
ציפי קוריצקי
אנחנו הורדנו כי - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני ישבתי עם גילה נגר. אין לכם פשוט.
ציפי קוריצקי
זה נכון שיש צורך גדול במורים בתחומי המדעים והמתמטיקה ומורים בתחום האנגלית. יחד עם זאת, אנחנו התחלנו בשינויים האלה בעקבות החלטת הממשלה להסרת החסמים. יצרנו מתווה חדש לקליטת המורים ונכון להיום אנחנו עושים מאמצי על באמת לקדם ככל האפשר את המורים החדשים. פתחנו שבעה מסלולים, ביחד עם משרד הקליטה, להכשרות לתעודות הוראה על חשבון המדינה, בשפות שונות ובתחומים שונים, על מנת לאפשר לכל מי שרק יכול להיכנס לתוך מערכת החינוך. כל מי שיכול ועונה על הדרישות.

הקמנו ועדה להכרה בתעודות הוראה בתוך המשרד. שוב, על מנת למנוע את הטרטור שלהם ממשרד למשרד ואת ההליכות שלהם, עד שהרבה פעמים הם מתייאשים, כדי לצמצם זמן וכדי להקל עליהם כמה שרק אפשר ולהיות מענה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו יכולים לבקש ממך גם את הפילוח לפי מקצועות הוראה?
ציפי קוריצקי
יש לי. קודם כל מבחינת ארצות מוצא, אם זה מעניין, אז יש לנו ארצות דוברות רוסית - כ-400, דוברות אנגלית – כ-310 ודוברות צרפתית – כ-115 מורים. דוברי ספרדית יש לנו עוד כ-58 ותושבים חוזרים 105. כל היתר מתחלקים. סך הכל 1,080 מורים בין שנת 2009 לשנת 2016. מבחינת השכלת המורים, אז תואר ראשון כמחצית מהמורים. תואר שני – עוד כשליש מהמורים וגם תואר שלישי, יש לנו כ-25 מורים. אחרים לא ידוע.

מבחינת תחומי הדעת של המורים, אז יש לנו בעיקר אנגלית - כמחצית מהמורים, מתמטיקה ומדעים – עוד כ-270 מורים, טכנולוגיה – 50 מורים וכל היתר מתחלק בין המקצועות ההומניסטיים, אומניות וחינוך גופני.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כמה בחינוך גופני?
ציפי קוריצקי
בחינוך גופני כ-50.
היו"ר אברהם נגוסה
סיימת?
ציפי קוריצקי
אם מעניין אתכם לשמוע מה הן הפעולות שאנחנו עושים כדי להסיר חסמים, אני מוכנה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אלה יהיו דיונים נוספים. אנחנו כרגע רוצים לעבור על הנתונים היבשים.
ציפי קוריצקי
מבחינת הנתונים, אלה הנתונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מה שאנחנו נבקש מכל מי שנמצא פה, כדי להקל גם על פעילות הוועדה, שתרכזו לנו את זה בתוך טבלאות, כדי שהתמונה תהיה יותר ברורה ואנחנו נשמח לקבל מכם גם כמה עובדים קלטתם ב-10 השנים האחרונות וכמה מהם עולים. גם זה חשוב לנו.
דנה גורדון שושני
ובבקשה למייל של הוועדה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שוב אומר משנת 2006.
וברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ולמייל של הוועדה, לא לחברי הכנסת.
היו"ר אברהם נגוסה
מי שעלה משנת 2006. 10 שנים מבלבל אותם, אז אני מציין את השנה, משנת 2006.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כמה עובדים קלטתם משנת 2006 וכמה מהם עולים.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא כמה עובדים.
ציפי קוריצקי
כמה מורים עולים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
נכון, נכון.
קריאה
בסדר, אבל מתוך כמה שנקלטו לשירות המדינה, גם משנת 2006, בהתאם.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
גם זה נתון חשוב. כי אם אנחנו רואים שב-10 השנים האחרונות הם קולטים כראוי, זה בסדר.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. אז אנחנו נקבל את זה בכתב. בסדר?
ציפי קוריצקי
בסדר גמור.
ליזי מרטין
אם יורשה לי, אני רוצה לדעת באיזו שהיא מסגרת, אם אפשר באמת לדון ספציפית בוועדה בנושא מורים עולים. אני יכולה להגיד שבאמת נעשו מאמצים גדולים ואנחנו מכירים בהם ועדיין התהליך הוא ארוך מאד. אנחנו לא רואים מורים שנקלטים באופן מלא במערכת לפני שנה וחצי אחרי שהם עולים, אפילו אם הם באים עם תעודת הוראה – במקרה שלנו באנגלית – אבל גם בשפות אחרות.

לאנשים עם B.A, M.A - תעודת הוראה לוקח להם שנה וחצי. המסמכים שהם צריכים למלא, גם אם הם מורים של שפה, הם עדיין בעברית. הם צריכים לעשות קורס במהלך שנה וגם ברגע שהם נקלטים בתוך המערכת, גם לפני שיש להם תעודת הוראה פה בישראל, זה אומר שהמשכורת שלהם היא נמוכה מאד, בגלל שלא מכירים במה שהם מגיעים איתו מחו"ל.
ציפי קוריצקי
תיקון מהחודשים האחרונים, לאור מתווה חדש הם נכנסים מיד בשנה הראשונה שלהם לרפורמות והם משתכרים באותו שכר של כל המתמחים בארץ. זה חידוש גדול שלא היה להם בעבר, יש להם את זה עכשיו.
ליזי מרטין
אבל אני לא יודעת אם זה חל על כולם. יש לי פה מייל - - -
ציפי קוריצקי
מבחינת תנאי שכר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יש לכם נתונים לגבי ההשכלה הגבוהה? קליטת המרצים?
ציפי קוריצקי
לא.
דנה גורדון שושני
בשביל זה נזמין את ור"ה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שבשאלה שלך אנחנו נקיים דיון בעתיד, לא רק לגבי המורים, גם לגבי דרכי הקליטה או שילובם. קודם נקבל את הנתונים ואז נראה גם את החסמים בדרך לשילובם. איזה חסמים יש ומה אפשר לעשות. אנחנו יכולים לעשות את זה, כמו שעשינו את עניין רופאי השיניים, הרוקחים וכו'.

אסתר, בבקשה.
אסתר בלום
אסתר בלום מארגון קעליטה. תודה רבה, תודה על הנתונים, למרות הזמן הבהול. אני חושבת שחשוב להראות בתמונה הכוללת עוד שני נתונים. המספר, התכלס של העולים החדשים שהגיעו משנת 2006, הייצוג ההולם השנה ובעצם מה האחוז שאנחנו מחפשים.

הדבר השני זה גם פילוח של משלח יד של העולים שהגיעו באותן שנים. יש חלק מהנתונים במשרד הקליטה, וזו גם קצת בעיה, שאנחנו לא מצליחים להוציא משם כמה אנשים באמת הגיעו, באיזה מקצועות ואנחנו אולי גם נוכל לקבל את התמונה הכוללת והשלמה. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן, אבל יש נניח סטודנטים שמגיעים לפה וכבר מקבלים פה את המקצוע. השאלה אם אנחנו נדע להגיע לאותו פילוח ברמות שאת רוצה.
אסתר בלום
בזה אני בספק.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא מעט חברי צעירים מגיעים לפה ורוכשים כבר מקצוע כאן ועדיין במסגרת אותן 10 שנים.
אסתר בלום
זה נכון, אבל בכל זאת נגיד מבחינת האנשים שמגיעים עם השכלה ומהם מצהירים על כך - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
או שמגיעים לפה ומשנים את המקצוע. גם זה קורה.
אסתר בלום
יש גם, נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
יש הרבה שעושים הסבה מקצועית.
אסתר בלום
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נעבור למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, דפני מושיוב, בבקשה.
דפני מושיוב
טוב. אני מברכת על התהליך שעוברים כאן. אצלנו בגדול הנתון הוא כמו שהציגה אותו נציבות שירות המדינה. אנחנו מגיעים בממוצע ל-6% מהעובדים. יחד עם זה צריך בהחלט לטייב את הנתונים. ואני רק רוצה להבין, אני כבר רשמתי איזה 4-5 שאלות. רק נדייק אותן. אתם רוצים לדעת מה מספר העולים שנקלטו במערכת ב-10 השנים האחרונות, שהם עלו ב-10 השנים האחרונות. מה מספר העובדים שנקלטו במערכת ב-10 השנים האחרונות. מה מספר העולים שעלו משנות ה-90. מה מספר העובדים שנקלטו בשנות ה-90.

אתם רוצים לדעת את החתכים של סוגי המקצועות, כלומר אני כבר הייתי מציעה פשוט שזה יהיה מנוסח אצלכם ואולי תפיצו את זה שוב, כדי שאנחנו נהיה מדויקים. זה מאד יעזור.
היו"ר אברהם נגוסה
אז 2006.
דפני מושיוב
כן. אז הנתונים החסרים זה על ה-10 שנים האחרונות. כלומר זה היה הבלבול כאן. אנחנו מדברים על 6% ומתוכם 2.5% הם יוצאי אתיופיה.
היו"ר אברהם נגוסה
מתוך 6%?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, מתוך 100.
דפני מושיוב
לא, לא.
היו"ר אברהם נגוסה
מה זה 6%?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
סך הכל עולים מתוך העובדים.
דפני מושיוב
זה הסך הכל.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ו-2.5% זה סך כל עולי אתיופיה מכל העובדים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
שליש מהעולים.
דפני מושיוב
אבל אני גם רוצה להבדיל שיש כאן סוגיה שאולי כדאי לחשוב עליה, בעצם שתי סוגיות. אחת, ההבדל בין שירות ישיר, ששם מאד נדרש הנושא של השפה ואנחנו רואים. היה לנו דיון קודם על קושי מאד עצום למצוא היום אנשי מקצוע דוברי צרפתית. זה מכשול מאד גדל ואולי צריך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את מתכוונת עובדים סוציאליים?
דפני מושיוב
תשמע, בכלל. אנשים שייכנסו למערכת שהם דוברי-. אולי עורכי דין, אולי כלכלנים, אתה יודע, יש עוד מקצועות במערכות הממשלתיות. אני חושבת שאולי כדי לחדד את הנקודה גם לגלים השונים ולשפות היותר קשות. אולי לתת להם איזו שהיא דרך של תמרוץ. אולי לבוא ולהגיד תהיה תוספת של תקנים, אבל הם יהיו צבועים לשפות מסוימות מארצות מסוימות. אני מעלה את זה כסוגיה, כי זה קשה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה בלתי ניתן לעשות לדעתי.
דפני מושיוב
למחשבה. אני חושבת שצריך להדגיש - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
היום במעון אחד צריך עולה חדש ומחר הוא לא צריך.
דפני מושיוב
תראה, אני חושבת שהיום יש שירותים של צריכת - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אז תיתן לו קביעות ואתה אחר כך לא יכול להעביר אותו. מה תעשה בדיוק? לא?
היו"ר אברהם נגוסה
תראה, העלייה נמשכת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן, אבל לא בטוח שבמעון הזה תצטרך. יש פה ועדי עובדי, יש פה סיפור שאתה לא תצא ממנו.
דפני מושיוב
אני חושבת שזה שווה חשיבה ואולי מה שנקרא גיוון בצורת מתן השירות. לא היו צריך בצורה ישירה של אדם נמצא על ידך. אולי באמצעות טלפון, אולי באמצעות סקייפ. אתה יודע, יש היום כל מיני שירותים שונים שניתן לתת אותם גם לאנשי קצה באזורים שהם אפילו פריפריאליים. לתת שירות למישהו שנמצא בעוטף עזה מירושלים, אתה יכול היום גם באמצעות טלפון או סקייפ. למחשבה לגבי המחוקקים.

אני חושבת שצריך לשים לב למכרזים. היום המדינה קונה המון שירותים ובמכרזים יכול להיות שצריך לבקש את מצבת כוח האדם והגיוון שקיים בה. כי גם זאת דרך למתן שירותים ואפשרות לאנשים להיכנס לשירות הציבורי או השירות העקיף, לא הישיר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו לא מבקשים כרגע הצעות לייעול, אנחנו כרגע רוצים את הנתונים.
דפני מושיוב
אמרתי, זה מה יש.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הסוגיות שאת מדברת עליהן הן נושא לדיון מאד חשוב, אבל לא כרגע. קודם אנחנו רוצים לראות את התמונה. אנחנו מבינים שמתוך סך הכל עובדים יש 2.5% עובדים שהם עולי אתיופיה מסך כל העליות ועוד 4% עולים אחרים, סך הכל בערך 6%. זה הנתון. עכשיו אנחנו מבקשים את הפילוח לפי מה שביקשנו.
דפני מושיוב
כן, הבנתי.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה מה שרלבנטי.
היו"ר אברהם נגוסה
גם באיזה מקצוע הם.
דפני מושיוב
תנסחו את השאלות, שלא נתבלבל.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הרי מה שאת מעלה אין לזה סוף, כי לכל משרד יש ההיבטים משלו, את הנושאים המקצועיים משלו, האם לתת שירות בשפה פה או לא. אנחנו כרגע לא מדברים על הסוגיה של לתת שירות בשפת האם. אנחנו כרגע מדברים על קליטת העולים, האם הם מתחברים פה בשפה או לא מתחברים, כרגע זה פחות רלבנטי. אנחנו רוצים לראות את הקליטה של העולים. זה שצריך לתת שירות בשפה כזאת או אחרת, זו סוגיה חשובה כאין כמותה, אבל כרגע לא בדיון. לכן אנחנו נדון כנראה במסגרת אחרת על הסוגיות האלה.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אנחנו נדון על זה. אסתר, יש לך שאלה.
אסתר בלום
כן, ודווקא אני חושבת שזה מאד נפגש כמעט, הסוגיה הזאת של השפה. הרבה פעמים אומרים שהפסיכולוג לא יתקבל - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני מסכים, זו סוגיה לדיון.
אסתר בלום
הוא לא מתקבל לעבודה והוא לא מתקבל להתמחות, בגלל שהרמה שלו בעברית היא נמוכה מדי. מצד שני אומרים לנו רגע, אבל יש לי עולים חדשים שסגורים בחדר עם ארבעה קירות לבנים ואף אחד לא מטפל בהם, אף אחד לא יכול לדבר איתם בשום שפה, ורגע, איפה הם נפגשים, והעולים החדשים הם כאן והם רק מבקשים לעשות התמחות. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים לעשות, ראייה מערכתית כוללת, לא נקודתית.
היו"ר אברהם נגוסה
אסתר, הבנתי. מה שאת מעלה זה שאלה שאנחנו צריכים לדון. גם לפני שבוע דיברנו על זה וחסרים עובדים מקצועיים מול העולים החדשים כמו עובדים סוציאליים. אנחנו הולכים לקיים דיון מיוחד בנושא הזה, איך אנחנו מגייסים, מה צריך לעשות, איזה חסמים יש, למה עולים חדשים לא מתגייסים לכיוון הזה. על כל זה אנחנו נקיים דיון בקרוב, אבל אני רוצה להתמקד עכשיו בנתונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
עוד שנייה. אנחנו ניתן דוגמא אפילו בדיון פה. מערך הכבאות לדוגמא, אין להם קשר לשפה, הם מכבים שריפות. הם צריכים לוחמים. במשטרה, בחלק מן המקרים, כלוחמים הם לא צריכים את השפה, הם צריכים חברה שיודעים. אותו דבר בצה"ל. השאלה עוד הפעם, איפה צריך את השפה ואיפה לא צריך, זה דיון מורכב יותר, לא לדיון פה, היא חשובה מאין כמוה. אנחנו גם מחוקקים חקיקות שונות בסוגית השפה ונגישות האנשים ברמת השפה – אם זה לעניין התרופות או לעניין הביטחון וכל הדברים האלה. גם אני חוקקתי את החוקים, אבל כרגע זה לא נושא לדיון, למרות שהוא חשוב. לא אמרנו שהוא לא חשוב.

יש משרדים שזה יותר חשוב, כמו לדוגמא משרד הפנים ומשרד הרווחה ומשרד הבריאות ויכול להיות אפילו משרד החינוך, אבל זה כרגע לא על שולחנה של הוועדה. אנחנו נדון בזה באופן רחב, אבל לא עכשיו. בבקשה, סליחה אדוני.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני מבין שמשרד הביטחון לא בא עם נתונים. מישהו הגיע לפה?
דנה גורדון שושני
הם גם יעבירו לוועדה נתונים לפי בקשת הוועדה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תעבירו לנו בכתב.
קריאה
אנחנו העברנו את הנתון, אבל לא על פי הפילוח משנת 2006.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. תודה.
דנה גורדון שושני
אני מציעה שתגדירו מפורשות עכשיו מה אנחנו מבקשים מהם.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אבל כמה אפשר להסביר?
דנה גורדון שושני
כי הם לא הבינו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
בטח שהבינו. מישהו לא הבין מה ביקשנו?
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אנחנו אמרנו, מי שעלה משנת 2006 והלאה. אני חושב שזה 10 שנים וכך זה יהיה ברור.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
שנייה, אני רוצה לחזור עוד הפעם על מה שאנחנו מבקשים. קודם כל, היום נתתם לנו נתון, כפי שהבנתם אותו. אנחנו רוצים את הנדון הזה משנות ה-90, מגל העלייה הגדול, כולל העולים מאתיופיה וכולל העולים מחבר העמים, כולל העולים מצרפת, כולל כולם. בסדר? זה אחד. שניים, אנחנו רוצים עשר שנים אחורה. זה שני הדברים החשובים ביותר, אלה הדברים.

אנחנו רוצים לראות כמה אנשים נקלטו ב-10 השנים אחורה גם, בכלל במערכת. האם הקליטה של העולים היא יחסית לאותה קליטה של הוותיקים.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. זה חשוב.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יש מבין, או שלחזור?
קריאה
מי שנקלט ב-10 השנים האחרונות.
היו"ר אברהם נגוסה
נכון.
קריאה
זאת אומרת רגע, מי שנקלט בשנת 2006, אם הוא היה עולה אז, זה מה שאתה שואל?
היו"ר אברהם נגוסה
לא. העלייה בשנת 2006 זו נקודת המוצא שלנו, כי אנחנו נמצאים היום - - -
קריאה
מי שעלה בשנת 2006.
היו"ר אברהם נגוסה
נכון.
קריאה
משעלה משנת 2006 ועד שנת 2016 נקלט והיה עולה חדש.
היו"ר אברהם נגוסה
נכון.
קריאה
עולה חדש הוא 10 שנים בארץ.
קריאה
לא, ואז אנחנו חוזרים לשנת 1996. עלה מ-2006.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, מה שהוא אמר זה נכון, אנחנו רוצים לקבל תמונה כללית משנות ה-90, אוקיי? זה בסדר. כיוון שהתבלבלתם, אני רוצה להבהיר. מאפס עד 10 שנים, למרות שכתוב במסמך, אז אתם דיווחים לנו על אנשים שקיבלתם אותם נניח בשנות ה-80, כשהם היו עדיין מאפס עד 10 שנים. זה לא משה שאנחנו ביקשנו.
קריאה
אבל ברשותך, לא זה הבלבול שלנו, הבלבול הוא אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, תני לי לסיים את זה כדי שזה יהיה ברור. ולכן אני אומר שאנחנו רוצים ב-10 השנים האחרונות, דהיינו עולה חדש שעלה בשנת 2006 הוא היום 10 שנים. אז אני רוצה לדעת לגבי העולים החדשים שעלו משנת 2006 עד עכשיו ושהם נקלטו במשרדי הממשלה. זה מענה לקריטריון שלנו, של 10 שנים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כל אלה שעלו לפני ונקלטו בשנת 2006, זה בנתון השני שביקשנו.
היו"ר אברהם נגוסה
בנתון הראשון. עכשיו זה ברור?
דפני מושיוב
אבל למה שלא תנסחו את השאלות בצורה מסודרת? תשלחו לנו למשרדים, הכי טוב, הכי ברור.
היו"ר אברהם נגוסה
נעביר לכם, בהחלט. נעביר לכתב בכתב. אתם תקבלו את זה.
קריאה
יופי. זאת אומרת מי שנקלט בשנת 2007, לצורך העניין והוא היה רק 5 שנים בארץ, הוא לא בקטגוריה הזאת.
היו"ר אברהם נגוסה
לא. הוא 11 שנים, אז הוא לא.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הוא נכנס בקטגוריה משנות ה-90.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא יופיע בשנות ה-90, אוקיי? כן, בבקשה.
אורלי גילאון
אנחנו הפקנו את הנתונים לגבי כאלה שבאמת עלו משנת 2006 ועכשיו השאלה שלי היא צעד אחד קדימה לגבי למה אנחנו משווים את המספר הזה, וזו בעצם השאלה שאתם ביקשתם ממני להשלים, כמה התגייסו בסך הכל. אז אנחנו השלמנו את המספר. בסך הכל משנת 2006 גויסו לשורות הקבע 11,100 שוטרים. השאלה שלי היא, אם זה המספר שאני צריכה להשוות אליו. כי מתוכו חלקם הם ילידי ישראל.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
סליחה רגע, אנחנו רוצים מהנתון הזה להפיק האם ב-10 השנים האלה אתם קלטתם מספיק עולים.
אורלי גילאון
אז אני יודעת שקלטנו מתוך ה-11,000 - היו 9,300 ילידי ישראל, 1,800 ילידי חו"ל. יכול להיות שקלטנו והם היו עולים חדשים בשנת 2006, כי הם עלו בשנת 2000. יכול להיות גם שהם עלו קודם.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ואז יש לכם פה גם כן שני נתונים. נתון אחד אלה שעלו משנות ה-90. יכול להיות שהוא לא יליד ישראל, אבל עלה בשנות ה-60 בתור ילד וקלטתם אותו כעורך דין. לא יודע.
אורלי גילאון
אז השאלה למה משווים?
היו"ר אברהם נגוסה
עוד נתון, שיהיה ברור, ב-10 השנים האחרונות, נניח משנת 2006 עד עכשיו, אם קיבלתם 500 עובדים, אז כמה מהם זה עולים חדשים. לכן חשוב לנו גם הנתון של כלל העובדים במשרד וגם הנתון – ב-10 שנים כמה קיבלתם. כמה המשרד קיבל ומתוכם כמה זה עולים חדשים.
אורלי גילאון
ויכול להיות שהם היו עולים חדשים והם לא עונים על התנאי שהם עלו בשנת 2006. כשגייסתי אותם בשנת 2006 – הם היו עולים חדשים. צריך להכניס את הנתון הזה.
בלאל מוסא
אבל הבקשה היא לגבי שנת 2006.
אורלי גילאון
לא, אבל למה אני משווה את זה? זה המספר המוחלט, אז למה הוא רוצה להשוות את זה?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אבל הם לא 10 שנים.
אורלי גילאון
למה להשוות את זה?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו מבקשים שני נתונים.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן הם יופיעו לך בחלק הראשון, של משנות ה-90. כי אם הוא עלה בשנת 2000 ואת קיבלת אותו בשנת 2006, אז הוא צריך להופיע בנתון של - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
משנות ה-90.
אורלי גילאון
בדיוק, זה היחס.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו רוצים לראות את הפרוגרסיה, אוקיי? אנחנו צריכים לסם.
בלאל מוסא
יש לי הצעה בתור נציבות שירות המדינה, שיש לנו את כל הנתונים על משרדי הממשלה, אז אני מציע שאת הנתונים לגבי המשרדים תקבלו דרך נציבות שירות המדינה, בשביל שתהיה לנו אחידות בעניין ולא כל אחד יתבלבל.
היו"ר אברהם נגוסה
אין לנו בעיה. לנו זה יהיה נוח. כי היו חלק שאמרו שלא לפי נציבות שירות המדינה.
בלאל מוסא
לא, אני מדבר נתונים על משרדי הממשלה, על עובדי המדינה, שהם מוגדרים כעובדי מדינה.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי.
בלאל מוסא
לגבי כוח אדם בהוראה נגיד, אני לא יכול לתת נתונים. על שב"ס, משטרה, אני לא יכול לתת נתונים. אז מה שאני מציע שמשרדים שאני כן יכול לתת עליהם את הנתונים, אני אתן, כדי למנוע בלבול בגרסאות שונות של נתונים.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמח. אני מסכים, אין לנו התנגדות. זו גם מה שהייתה הדרישה הראשונה שלנו, לפני שבוע. בדיון בשבוע שעבר נמסר לנו שלא כולם תחת נציבות שירות המדינה ולכן פנינו. מה שתחת נציבות שירות המדינה, אתם תציגו לנו. מי שלא נכלל, יציג לנו באופן פרטי.
שמעון לייני
אני מציע עוד דיוק אחד, למען הסדר הטוב, כי יש מקומות שבאמת יש תנועת כוח אדם אצלם, אז זה רק לגבי העובדים הקבועים. יש מקומות שיש בהם אוכלוסיות שמתחלפות – סטז'רים, סטודנטים, ממלאי מקום וכל מיני אוכלוסיות כאלה. שזה יהיה רק לגבי העובדים הקבועים.
קריאה
אבל למה? מונים גם את הסטודנטים.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, רגע. זה חשוב מאד. הנקודה חשובה מאד, תודה רבה לך על התרומה. זה מאד חשוב לנו. אנחנו לא מדברים על כאלה שנשלחו על ידי כוח אדם כמנקים או כשומרים או מתמחים.
שמעון לייני
יש מתמחים. יש סטודנטים. יש כל מיני.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא כולל מתמחים, אלא עובדים קבועים. זה מה שאנחנו רוצים לדעת.
קריאה
גם סטודנטים.
שמעון לייני
סטודנטים הם לא קבועים.
היו"ר אברהם נגוסה
סטודנטים הם נתמכים.
קריאה
יש סטודנטים ויש מתחמים. זה שתי קטגוריות.
היו"ר אברהם נגוסה
אתם תגדירו.
קריאה
יש גם סטודנטים שהם במשרות מסומנות.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
חברים, אנחנו מדברים על מי שנקלט במערכת כעובד רגיל, בלי הערות כאלה ואחרות. לא כממלא מקום, לא כעובד זמני. אנחנו מדברים על עובדים קבועים שנכנסים למערכת. נקודה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מה שאנחנו רוצים. יש מישהו מהשלטון המקומי?
דנה גורדון שושני
לא, הם אמרו שהם לא קשורים.
יעל אבידן
אני אשמח להתייחס.
היו"ר אברהם נגוסה
את מייצגת את השלטון המקומי?
יעל אבידן
אני מייצגת את צה"ל. אני מבינה שאתה לקראת סיכום.
היו"ר אברהם נגוסה
צה"ל אמרו לנו שהם ישלחו את הנתונים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, זה משרד הביטחון. היא מצה"ל.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, הבנתי, בסדר. תציגי לנו.
יעל אבידן
טוב, שלום, שמי יעל, אני נציגת חטיבת התכנון של אגף כוח אדם בצה"ל. אני אגיד שבצה"ל הדברים הם קצת שונים, ראשית מכיוון שמדובר במקום שירות ולא במקום עבודה ושנית מכיוון שאנחנו מגייסים את כולם. בצה"ל נכון להיום - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לכן חשוב לנו לדעת מה אחוז העולים.
יעל אבידן
אז בצה"ל נכון להיום, בשנים האחרונות אנחנו מדברים על סדר גודל של 82% מקרב המשרתים שהם ילידי הארץ. היתר הם עולים ותיקים, עולים חדשים או יוצאי אתיופיה, על פי ההגדרות של יליד אתיופיה או אחד מהוריו נולד באתיופיה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
את מדברת על קבע?
יעל אבידן
אני מדברת על שירות חובה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על קבע. שירות חובה זה חובה.
יעל אבידן
נכון, לכן זה שונה.
היו"ר אברהם נגוסה
עובדים קבועים.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על אלה שמועסקים בצה"ל לא כחובה אלא כקבע, ופה אנחנו רוצים לדעת כמה עובדים עולים אנשי קבע נקלטים במערכת.
היו"ר אברהם נגוסה
בדרך כלל יש הרבה במשמר הגבול.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ודווקא בצה"ל, חשוב לנו גם לראות האם הם מתקדמים בדירוג של דרגות ואיפה הם נמצאים.
יעל אבידן
אז חשוב לי כאן להגיד שיש כאן שני דברים שונים מהותית מיתר המקומות, א' שכאן הקליטה היא לא קליטה מבחוץ. זאת אומרת יש כאן התפתחות מתוך המערכת ויש כאן תהליך שבו אתה נקלט לשירות חובה, מוכיח את עצמך, מביא את עצמך לידי ביטוי ובהמשך הדרך מתקדם גם בדרגות הזוטרות, ובהמשך הדרך גם בדרגות הבכירות יותר. זה שינוי אחד.

דבר שונה נוסף זו העובדה שצה"ל לא כפוף לחוק ייצוג הולם ולכן הדברים כאן מן הסתם נראים אחרת וכמובן שיש כאן ניסיון לאורך הדרך להביא לידי ביטוי את כל האוכלוסיות. זה גם בא לידי ביטוי בתכניות שונות שגם הצגנו מספר פעמים בעבר, אבל במובן הזה יש - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לכן אנחנו מתייחסים לצה"ל כצבא העם והעם כולו נמצא שם. חשוב לנו לראות אם העולים משתלבים, גם אם החוק לא חל עליכם, כי חשוב לנו לראות אם חייל יכול להיות לוחם, האם הוא יכול להתברג בדרגים גבוהים יותר ולא רק בשלוש-ארבע שנים הראשונות שהוא משרת בצה"ל. זה מאד חשוב לנו, כי העולים באופן יחסי נמצאים שם מתוקף החוק באופן מאד ייצוגי ורחב, וחשוב לנו שהם גם יתקדמו, כוועדה.

כמובן ברור לנו כל הדברים שיכול להיות שהם בעייתיים בגלל הסיווג וכל הדברים האלה, אבל ברמת העיקרון, יש מקומות שזה פחות חשוב. לכן חשוב לנו לראות שהעולים הם מיוצגים בצה"ל במקומות, כפי שהם נקלטים בבקו"ם והם ממשיכים הלאה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני מסכם את הדיון. יש לך מה לומר? זהו. אנחנו נסכם את הדיון.

קודם כל אני מאד מודה לכם, משרדי הממשלה, על מה ששיתפתם אותנו.

קליטת עליה היא משימה לאומית של כולנו, של כולם. משימה הלאומית כולנו צריכים להתגייס ולעבוד בשיתוף פעולה ואנחנו לא מחפשים אשמים. אנחנו רק מחפשים דרך איך אנחנו יכולים לקדם את העולים ולחבק אותם לתוך המערכת התעסוקתית במדינת ישראל.

לכן חשוב לנו שתעזרו לנו כדי שמפה, מהכנסת, אנחנו נקדם חוקים והחלטות שיכולים גם לעזור להם, ואז כולנו ביחד נקדם את המשימה הלאומית שיש לנו. זה כל העניין.

לכן אני מבקש, את הבקשות שיש לנו אנחנו נעביר אליכם בכתב, שוב, מה בדיוק אנחנו מבקשים, ואנחנו מבקשים מכם את ההתגייסות לתת לנו את הנתונים בהקדם האפשרי.

תודה לכל המשתתפים, וכמובן תודה למנהלת הוועדה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים