ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/12/2016

העסקת מורות בתכנית שלבים קדימה מדע

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 311

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, י"ד בכסלו התשע"ז (14 בדצמבר 2016), שעה 9:09
סדר היום
העסקת מורות בתכנית שלבים קדימה מדע
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מסעוד גנאים

איציק שמולי
חברי הכנסת
אילן גילאון

מיכל בירן

איילת נחמיאס ורבין

זוהיר בהלול

אלי אלאלוף
מוזמנים
רחלי אברמזון - מנהלת אגף חינוך מיוחד, משרד החינוך

רוית גולדנר להב - מדריכה ארצית חינוך מיוחד, משרד החינוך

מוטי דותן - יו"ר קדימה מדע

אבי זיו - משנה למנכ"ל, קדימה מדע

גילה איש - מנהלת תכנית שלבים, קדימה מדע

סיגלית קרן - מנהלת תפעול, קדימה מדע תכנית שלבים

שלי רביד נדל - רכזת ומורה, קדימה מדע תכנית שלבים

מירב אבן צור - מורה ורכזת, קדימה מדע תכנית שלבים

אסתר איתן - רכזת שטח ומורה, קדימה מדע תכנית שלבים

רוית שחמון ממן - קדימה מדע

אילנה יוחננוב - מורה בתכנית שלבים

אסתר קרמר - חברת קואליציה, קואליצית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

מרטין וילר - אחראי ענף החינוך, כוח לעובדים

עומר שכטר - כוח לעובדים

דליה בלומנפלד - פעילה חברתית

עידית שבתאי-סידיס - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את קדימה מדע
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
קורל כהן, חבר המתרגמים

העסקת מורות בתכנית שלבים קדימה מדע
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. ה- 14 לדצמבר 2016, י"ד בכסלו תשע"ז. הנושא על סדר היום: העסקת מורות בתכנית שלבים קדימה מדע. אנחנו נפתח ככה. מה זה שלבים? מה התכנית הזו? קדימה, מי מדבר אצלכם? קדימה תרתי משמע. תציגו לנו את תכנית שלבים.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו ביקשנו את הדיון על הנושא של העסקת העובדים ואני מבקש להזכיר לאדוני.
היו"ר יעקב מרגי
יש שני דיונים.
אילן גילאון (מרצ)
כן? זה שני דיונים?
היו"ר יעקב מרגי
יש שני דיונים. בשעה הבאה. אז בואו, תציגו לנו קודם כל, בבקשה.
גילה איש
גילה איש, מנהלת תכנית שלבים. תכנית שלבים היא בעצם תכנית שנותנת שירותי חינוך וטיפול לילדים חולים בכל הארץ. תכנית שמטפלת ב- 5,000 ילדים במהלך השנה ובכל רגע נתון ב- 1,000 ילדים. התכנית מתייחסת לכל המגזרים כמובן, לכל סוגי החינוך, לכל שלבי החינוך, כולל חינוך מיוחד מגיל 3 ועד גיל 21. במסגרת התכנית ניתנים גם שירותי הוראה, שירותי סיוע חינוכי ושירותים פרא- רפואיים.
היו"ר יעקב מרגי
כל חבלי הלידה שהיו לקדימה מדע, נגמלתם מהם כבר?
גילה איש
אני חושבת שאנחנו נמצאים היום במקום לא של חבלי לידה - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמה שנים אתם כבר זכיינים ב - - - ?
גילה איש
מינואר 2015.
אילן גילאון (מרצ)
זו שנה שניה.
היו"ר יעקב מרגי
והקושי שלכם לגיוס מורים ומורות בפריפריה או במקומות מסוימים, התגברתם על זה? היה לכם. את מודעת לכל מה שעברנו?
גילה איש
כן, אני מודעת.
היו"ר יעקב מרגי
לא מה שאתם עברתם, מה שאנחנו עברנו בוועדה.
גילה איש
אני מודעת, אנחנו נמצאים היום במצב שבו שיעור המורים שאנחנו נאלצים לגייס מפאת הצרכים שצצים בכל רגע נתון, שיעור המורים הוא נמוך ביותר.
היו"ר יעקב מרגי
יש מישהו מקדימה שרוצה להתייחס יותר?
אבי זיו
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני. תציג את עצמך.
אבי זיו
בוקר טוב, אדוני - - -
אילן גילאון (מרצ)
לא כדאי שנציג את הנושא? כי אני רואה שההתייחסות היא ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז בוא אני אענה. אני בכוונה שם את זה על השולחן, קודם כל לשים את זה על השולחן. לא כולם מלווים את הנושא כמונו, יש גם אורחים וגם סתם בעלי עניין שירצו לדבר, לכן ניתן לפתוח את זה ולאחר מכן ניתן לחברי הכנסת להרחיב.
אבי זיו
אבי זיו, משנה למנכ"ל קדימה מדע. הערה קצרה בהמשך למה שגילה אמרה וכדי שכולם יהיו מעודכנים ברקע של הפרויקט. אז באמת, קיבלנו את הפרויקט בינואר 2015. כולם מכירים את הרקע, קיבלנו אותו מ"טללים". חלק מהמורים, רוב המורים שיושבים פה, הם מורי טללים לשעבר, חלקם היו רכזים והם גם רכזי שטח אצלנו.

עברנו כברת דרך ארוכה מאז שהתחיל הפרויקט ועד היום. מתחילת הדרך ועד ממש לא מזמן, עיקר הטענות היו על זה שקדימה מדע לא מספקת את השירותים לתלמידים החולים בביתם כנדרש על פי המכרז. בכל ועדה שהיינו בה, והיינו בכמה וכמה ועדות, הצגנו את כל מה שעשינו לאורך התקופה והצגנו בעיקר רצון טוב ומקצועיות הולכת ומשתפרת. נפגשנו עם חברי כנסת, גם הפגישה האחרונה שהייתה עם חבר הכנסת איציק שמולי בהתאם לדרישתו בוועדה הקודמת להציג נתונים, הוצגו הנתונים. אין ספק, בכל רגע נתון שנבדוק אז יהיו דברים שאולי יש מי שרואה אותם כלא מושלמים, אבל חשוב להדגיש שזה פרויקט בהיקפים משתנים ובכל רגע שאנחנו מדברים נכנסים עוד ועוד ועוד תיקי תלמידים שדורשים טיפול ובסך הכל אני אומר שהפרויקט נמצא במקום טוב. יש עוד הרבה מאוד עבודה לפנינו, יש מנהלת פרויקט חדשה, יש רכזת תפעול, יש רכזת פדגוגית, הפרויקט מנוהל בצורה טובה. יש עדיין הרבה מה לעשות, אני לא אומר שלא, אבל היום אנחנו במקום טוב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז בוא אני אסביר לך - - -
אבי זיו
- - אם הגענו למצב שבו המורים מתלוננים שאין להם מספיק עבודה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז יפה. תעצור בנקודה הזאת. כשבאה הסוגיה הזו של תנאי שכר לעובדים, אני לא כמו אותם ראשי ועדות שעטים מיד על נושאים, אמרתי שזה לא נושא לוועדה שלי, זה נושא לוועדת העבודה והרווחה, שם דנים בדיני עבודה. פנה אלי יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, חבר הכנסת אלי אלאלוף, ואמר לי אני מתעקש שאתה תעשה את זה כי יש פה - - -. אמרתי לו אני לוקח, ברגע שאתה מבקש, אני לא מאלה שלוקחים לוועדות אחרות, אני מאלה שנלקחים ממנו באגרסיביות על ידי ראשי ועדות אחרות. אוהבים את תחום החינוך כנראה.
אילן גילאון (מרצ)
גם אוהבים את היושב ראש, כנראה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, אדוני. זה הדדי. לכן אני אמרתי, קודם כל אני אפתח בקטע הזה, תן לנו את ההיבטים על הרקע ההיסטורי, כי באמת המפלס של הפניות של אותם מורים ירד. או שהתייאשו ממני או שהתייאשו מכם או שבאמת הבעיות נפתרו. אבל מרגע שבאו סוגיות של תנאי שכר, רוב חברי הכנסת, לפחות אלה שיושבים פה ונכנסה עוד חברת כנסת, שתנאי שכר ותנאי שכר של עובדים הם בסף רגישות גבוה מאוד, ולכן אנחנו פה נדרשנו לכאן. ועכשיו אני אעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
תודה רבה, אדוני. קודם כל אני מודה לך. באמת הדיון בקדימה מדע, כבודו יודע שהתקיים מספר פעמים ואני ביקשתי את הדחיפות בדיון הזה. אני רוצה שיהיה ברור לגמרי, ישבתי גם עם המנכ"ל שלכם ואנחנו לא באים בטענות לקדימה מדע ואי אפשר להפריז בחשיבות של קדימה מדע. השקפתי והשקפתנו, נדמה לי של כל יושבי השולחן הזה, לגבי העסקה באמצעות proxy, באמצעות גורם מתווך, אף פעם לא הייתה מן המתלהבות, אני אקרא לזה ככה. אף פעם לא הבנו למה משרד החינוך לא עושה בעצמו את העבודות האלה, אבל יש כאן איזשהי נטיה. ואני אומר, המציאות כאן היא לא הכי גרועה במציאות של העסקה באמצעות גורם שלישי, זה עדיין לא עובד קבלן כי יש משרדים ממשלתיים שעושים את זה עוד הרבה יותר חמור.

אנחנו באנו להידרש לעניין ההעסקה. יש לזה משמעות חינוכית ממדרגה ראשונה. אני אתמול ישבתי עם מנכ"לית משרד החינוך, אדוני, בנושא הנגישות. לנגישות במשרד החינוך יש משמעות הרבה הרבה יותר גדולה מאשר בכל משרד אחר, וככה אני אומר לגבי נושא ההעסקה, עניין חינוכי פר אקסלנס, קודם כל. אי אפשר, אדוני, ואני חושב שאני אקרא לילד בשמו, הבעיה בהעסקה הזאת שאנחנו קוראים למורים "מורים" ובסך הכל הם שמרטפים, בסופו של דבר, על פי תנאי העסקתם. ואין לי טענה לעמותה, יש לי טענה למכרז שהוא כנראה לא נתפר במידות שהיה צריך לעשות, כי בעיני אין הבדל בין מי שמטפל בילד אחד או ב- 30 ילדים.

כמי שמכיר את זה היטב, וגם אדוני יודע את המציאות הזאת, אנחנו לא פעם נדרשים לפגישות עם ילדים חולים וילדים מיוחדים וילדים עם צרכים מיוחדים, אני רוצה להגיד לכם שבפגישות ספורדיות, לא בצורה אינטנסיבית כפי שהאנשים האלה עושים אותם, שבטח הם לא אנשים ציניים, כי אם הם היו אנשים ציניים הם לא היו בוחרים לעשות את מה שהם עושים, זה ברור לגמרי, לי לוקח לעשות לעצמי ריסטרט של שבועיים כדי לצאת מהדבר הזה, כי אין דבר יותר, איך אני אגיד, מרגש, מכביד ואתה לוקח את זה ללב, ואתה בסך הכל לוקח מתוך הכאב הזה יחד איתך. אבל אני אומר, אלה אנשים שבחרו לעצמם את ייעודם, זה הייעוד שלהם. מצד שני, אני לא רואה באמת שום סיבה להעסיק עובדים משעה לשעה, זה לא מתקבל על הדעת. מוציאים אותם לחופשה מתי שיש חופשה במשרד החינוך? זה מטורף, זה לא נכון, זה לא חינוכי, אני לא יודע באיזה קלקולציה זה מתבצע. זה לא יתכן. אני לא נכנס לעניינים השעתיים, לתנאי ההעסקה. אני אומר, מורים לילד אחד, לילד עם צרכים מיוחדים, הם מורים לכל דבר כמו מורה לכיתה של 40 ילדים. הכי טוב היה אם משרד החינוך היה מעסיק אותם. הפחות טוב שמישהו אחר מעסיק אותם, אבל באותם תנאים של משרד החינוך ועובדים כתף אל כתף.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, שאלה. מהדברים שלך עולה שכאילו בדקת ואתה יודע לומר לי שקדימה מעבירה לפי תנאי המכרז רק - - -
אילן גילאון (מרצ)
קודם כל, קדימה לקחה ב- 150 עובדים יותר ממה שהייתה זקוקה בתנאי המכרז, זה דבר שכמובן מחליש את האנשים שבתוך המכרז. עם כל הכבוד לצרכים, אפשר תמיד להגדיר את הצרכים. בי"ת, האנשים האלה, ואתה יכול לשאול אותם, הם פה יושבים, גם הנציגים שלהם וגם המורות, הם מוצאים לחופשה, הם פשוט עובדים שעתיים. אומר לך ככה, הם צריכים להשלים מכסת שעות כמו כל בייביסיטר שאנחנו מזמינים לנכדים שלנו כשאנחנו צריכים. אני לא יודע מה התעריף של הבייביסיטר, יכול להיות שהוא יותר גבוה, לא נכנס לזה, אבל זה לא מתקבל בשום מקום במשרד החינוך, בשום פנים.
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת רוצים התייחסות או שנשמע קודם את המורים? נציגי המורים.
מירב אבן צור
שלום, אדוני. שמי מירב, אני מורה כ-9 שנים בפרויקט הזה, הייתי גם מורה ב"טללים" ועכשיו אני מורה בקדימה מדע. אנחנו התאגדנו כי המצב הוא בלתי נסבל, יוצא שאנחנו ארבעה חודשים בשנה לא מקבלים שכר, כל החופשים זה על חשבוננו. גם עצם העובדה שהכניסו מורים נוספים, עוד ועוד מורים מעבר למה שדורש המכרז, נוצר מצב שאנחנו כמעט עד חודש נובמבר היינו ללא תלמידים. הרבה מאוד מורים נפגעו, חלקם עד עכשיו יושבים בבית ללא תעסוקה בגלל שלקחו יותר מדי ממה שהמכרז דורש.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו פה נדרשנו לדון בהתחלה כשלא היו מורים, עכשיו יש יותר מורים. בסדר, שומע.
מירב אבן צור
לגבי הטענה הזאת, אם יש מורים או אם חסרים מורים, לגבי המרחק של הנסיעות או מה שהחוק מתיר למעסיק לדרוש מהעובד שלו, כמה קילומטר לנסוע או לא לנסוע, ובפרטים האלה אני פחות בקיאה, אבל מה שאני יודעת זה שהמצב שלנו הוא בלתי נסבל. אנחנו התכנסנו כאן עוד לפני כן - - -
היו"ר יעקב מרגי
תזכירי לי את השם.
מירב אבן צור
שמי מירב.
היו"ר יעקב מרגי
מירב. את וויקה ועבדת כבר בתקופת "טללים". אני אשאל שאלה, את לא חייבת לענות לי, אם לא זו זכותך. את יכולה לענות בממוצע כמה שעות את עובדת בחודש?
מירב אבן צור
היום? בחודש זה או בחודש הקודם?
היו"ר יעקב מרגי
בואי תני לי תחילת שנה, אמצע שנה, סוף שנה.
מירב אבן צור
בתחילת שנה בערך אני עובדת משהו כמו 120 שעות, באמצע שנה 180 שנה ולקראת סוף שנה משהו כמו 150 שעות.
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומרת 120, 150, 180, זה בניידות ממקום למקום.
מירב אבן צור
בניידות ממקום למקום.
היו"ר יעקב מרגי
אתם משופים על הוצאות הנסיעה, זמן הנסיעה?
מירב אבן צור
אנחנו מקבלים 15 שקלים פר תלמיד לנסיעה, זה דבר שלא תמיד מכסה את ההוצאות של הנסיעה. כאשר מדובר במרחק של עד 20 קילומטר זה לא מכסה, וגם אין לנו הוצאות רכב. מה גם שדמי הנסיעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה התעריף לשעת הוראה?
מירב אבן צור
65 שקלים, עד שנה שעברה זה היה 49 שקלים אבל זה תוקן ושונה וקיבלנו החזרים בהתאם למכרז.
קריאה
אבל זה בהתאם למכרז, זו לא הייתה העלאה.
היו"ר יעקב מרגי
סלח לי, אתה ברשות דיבור?
קריאה
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו רוצים לעשות סדר בדיון. עם כל הכבוד, אתם מכירים את הבעיה כי אתם חיים אותה, אנחנו צריכים ללמוד אותה, לראות אכן הכצעקתה אם כן. אז תנסו להתמקד איפה הפגיעה בשכר. הטענה הייתה ועילת הדיון היא על פגיעה בשכר המורים.
מירב אבן צור
אוקי, יש כמה היבטים של פגיעה. קודם כל, עצם העובדה שלקחו עוד ועוד מורים, זה דבר ראשון. דבר שני ומה ששונה בעבר, זה הקשחת התנאים לקבלת השירות. זאת אומרת, אם בעבר הסתפקו באישור מרופא, כיום הדרישה היא לרופא מומחה וכידוע צריך לחכות המון זמן לאישורים מרופא מומחה.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה עניינך? סליחה. לצורך העניין, מה זה עניינך?
מירב אבן צור
כי זה פוגע - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
זה מצמצם לך את שעות ההוראה, ברור לי. אבל אני רוצה שתהיו איתנו בראש, אנחנו איתכם, רוצים לעזור לכם. רוצים למנוע פוטנציאל לפגיעה בתנאי שכר של עובדים ושל מורים כל שכן. תנסי לא להיכנס לי, שאני לא ארגיש שאת רוצה לנהל לי את קדימה מדע או את משרד ה - - -
מירב אבן צור
אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אל תתני לי את ההרגשה שאת רוצה לנהל את אגף חינוך מיוחד. תתמקדי בפגיעה בתנאי העבודה, אני אפילו לא אומר בתנאי השכר, הבנתי את הרעיון, ולכן אני לא אומר תנאי שכר אלא תנאי העבודה שלך.
מירב אבן צור
אוקי, אז מה שאנחנו מבקשים בעצם זה להשוות את התנאים שלנו לתנאים הקיימים במערכת. אנחנו יודעים שגם בפרויקט הילה שהוא גם יחידני ופרטני - - -
היו"ר יעקב מרגי
יהיה דיון המשך על זה.
מירב אבן צור
אוקי. גם שם, אדוני היושב ראש, מקבלים משרה. זאת אומרת, יש הקצאה של משרה וזה לא עובד לפי שעות אפקטיביות, עבדת קיבלת, לא עבדת לא קיבלת. זאת אומרת, זו הפגיעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זו הפגיעה המהותית.
מירב אבן צור
זו הפגיעה המהותית בנו. זאת אומרת, אנחנו צריכים ארבעה חודשים לא להשתכר.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי, ולכן יוצא מזה שאת גם גולשת לנושאים ואני מבין אותך.
מירב אבן צור
בוודאי, אני מנסה להבין ממה זה נובע, איך זה קורה.
היו"ר יעקב מרגי
תביני אותי.
מירב אבן צור
אני בהחלט מבינה אותך, אבל המצב שלנו הוא בלתי נסבל. אנחנו לא אומרים לקדימה מדע איך לנהל את הדברים שלהם - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם אי ודאות או חוסר ביטחון תעסוקתי.
מירב אבן צור
לגמרי, לחלוטין. אי אפשר לדעת איך אני אתחיל שנה, אי אפשר לדעת איך אני ממשיכה חודש הבא. אני לא יודעת. יכול להיות שיירדו שלושה תלמידים, יכול להיות שזה הולך, אין לי מושג מה קורה.
קריאה
לא סגור בעליל.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני חייב לברר את הדברים כדי לדעת למי לפנות, אנחנו, לא אני, לקדימה מדע או למחברי המכרז, למשרד החינוך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
האמת שיש די אשמה בשביל כולם.
מירב אבן צור
אני מרגישה שאין אחריות כלפינו. זאת אומרת, אין שום מחויבות כלפינו. אתם תשבו, תחכו, תקבלו עבודה, תקבלו. לא תקבלו, יופי. זאת אומרת אין אחריות כלפינו, אין הבנה שיש לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אני אהיה הקטגור שלך, בסדר? לצורך העניין, עם כל הכבוד, את חתומה בחוזה עם קדימה?
מירב אבן צור
כן.
היו"ר יעקב מרגי
ידעת שזה חוזה שעתי?
מירב אבן צור
כן, ידעתי שזה חוזה שעתי.
היו"ר יעקב מרגי
אז לכאורה אין לך מה להלין על - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת?
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה, אני אתן לך רשות דיבור ותאמרי מה את רוצה. אנחנו בשבועיים של חופש הביטוי, תנו לנו להשתחרר קצת.
מירב אבן צור
אנחנו עברנו מהזכיין הקודם. הזכיין הקודם היה משהו קטן, מצומצם, המעסיק הכיר אותנו באופן אישי, כמעט כל אחד ואחד מהמורים.
היו"ר יעקב מרגי
והיו חולים אז? או שמשרד החינוך היה קמצן?
מירב אבן צור
היו חולים, לצערנו הרב, הלוואי ולא יהיו חולים בכלל בישראל ואנחנו נמצא תעסוקה אחרת, אבל היו חולים. היה מצב שהעבודה חולקה באופן מסודר והיה ברור מה קורה פחות או יותר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברי הכנסת, רוצים להתבטא? בבקשה. מיכל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
טוב. דבר ראשון, מרגי, אני ממש מתנצלת שהתפרצתי לדבריך, אבל אני מתקוממת על הטיעון של "ידעת".
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להיות קטגור לצורך העניין.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בסדר, אני אומרת, זה מזכיר לי שהיו פה פיצולי משרות של העוזרים הפרלמנטריים, כל אחד מהם ידע שהוא מגיע ל- 40% או ל- 80% משרה, אבל הוא קיווה, זו הייתה הברירה שלו והוא קיווה שזה יגדל. אז זה שאנשים תמיד מקווים או שאין להם ברירה, אי אפשר להשליך חזרה אליהם.
היו"ר יעקב מרגי
אבל גם הם לא יכולים לבוא בטענות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא, אתה כן יכול לבוא בטענות, סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
למי? למי אני יכול לבוא בטענות?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני שניה רוצה לסיים את דבריי. אם אתה חלש ומישהו מנצל את זה, הבעיה והאשמה היא על מי שניצל את זה, לא על מי שנוצל.
היו"ר יעקב מרגי
אני מחפש את מי להאשים בזה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני חושבת שיש פה די אשמה לכולם. דבר ראשון, אמר את זה חברי חבר הכנסת אילן גילאון. מקורו של החטא הזה הוא בעצם זה שזאת העסקה קבלנית, ואז שמים אותנו במצב שהרי זה תוכנן ככה. ככה אמר בית המשפט העליון, בשביל שכשאנחנו נבוא בטענות אל קדימה מדע, הם יגידו "מה, זה לא אנחנו, זה תנאי המכרז", אבל מישהו תכנן את הסיטואציה ככה שלא יהיו לנו כלפי מי לבוא בטענות. אז אני באה בטענות לשני הגורמים. אני גם באה בטענות למדינה, ועכשיו כשיו"ר ההסתדרות מוביל כזו תופעה מדהימה של קליטה וחזרה להעסקה ישירה, זה גם מה שצריך לקרות כאן. לא יהיה פה פתרון אחר שבאמת יטפל בבעיה. בנתיים, כשאנחנו תקועים עם הדבר הזה שהוא באמצע, צריך לפחות לוודא שהזכויות של המורים נשמרות, שהם לא מקבלים פחות ממה שמקבלים מורים במערכת החינוך. כי הרי זו הטענה מלכתחילה שזה לא בשביל לפגוע בזכויות, אז אם זה לא בשביל לפגוע בזכויות, המדינה צריכה לשים פה כסף כדי שקדימה מדע יוכלו לשלם להם את מה שמגיע להם. וכל הקונספט של לא לעבוד ארבעה חודשים ולתכנן מלכתחילה על דמי אבטלה ועל ניצול ימי חופשה, ניצול ימי חופשה של עובד לא נועדו בשביל זה שמישהו יעשה עליהם סיבוב. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל, מאחר ולך הכל ברור, אני הייתי חייב שהפרוטוקול יהיה ברור לו - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
לכן עם כל הרגישות ושזה מקומם לפעמים, את לא רואה את הרגליים שלי מתנועעות, את רואה רק גוף שלם מעל השולחן ואני חייב לעשות את זה לצורך ניצול הדיון כדי שתבינו.
קריאה
רק הערה צדדית. כל רעיון החופשה במערכת החינוך נועד לכך משום שמדובר בשחיקה של אנשים, קל וחומר במקרה הזה, ואת זה אין להם. מתי יש להם תעסוקה? כשכולם בחופש.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד גנאים, אתה רוצה להתבטא או שאנחנו נשמע את משרד החינוך?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נשמע את משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
נמצא איתנו יו"ר קדימה מדע, מוטי דותן, שהוא גם יו"ר המועצה האזורית גליל תחתון.
קריאה
אמרת יו"ר קדימה, אז לרגע חשבנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
מיד המשכתי בנשימה אחת "קדימה מדע" כמו "יהודית ודמוקרטית", בלי הפסקה. יש כאלה שנעתקת להם הנשימה כשהם אומרים "יהודית" ועולה להם בבריאות להגיד "דמוקרטית". בבקשה, מוטי.
מוטי דותן
אני אגיד, אני יושב פה, אל"ף, אני חושב שזו זכות גדולה שיש לקדימה מדע לטפל בילדים האלה. מי שלא ראה ילד חולה כזה, המורים ודאי שמכירים, לא מבין על מה אני מדבר. אני רק לפני כחודש הייתי עם המנכ"ל שלנו ועם הילה בסכנין לראות משפחה עם ילדה בת 5 שהקשר היחיד לעולם החיצון זה באמצעות העובדים שלנו. היא יוצאת מהבית רק לטיפול נמרץ, כשיש איזשהי בעיה.

אני רוצה לחדד. אני אשמח מאוד אם לכל המורים יהיו את התנאים הכי טובים בעולם, באמת, אני חושב שהמורים זה החזית החברתית של החברה שלנו, קדימה מדע היא לא הכתובת. אני מצטער. אני שומע מחברת הכנסת שיושבת פה, אנחנו לא הכתובת. אנחנו מחויבים, אנחנו לא איזשהי עמותה, אנחנו חברה לתועלת הציבור, אנחנו מחויבים לפעול על פי תנאי המכרז ממש במדויק. אני לא יכול להיות נחמד לאיזה מורה ולתת לו צ'ופר, זה לא עובד ככה. כמו שאני יושב לפעמים אצל הורים והם מתחננים לקבל עוד שעה או עוד שעתיים, אני יכול לעזור להם מול משרד החינוך, אין לי שום אפשרות במסגרת ה - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל נשמע ששכרתם יותר מורים ממה שאתם צריכים. זה דבר שהוא כן בשליטתך.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו אנסנו אותם לכך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אוקי.
מוטי דותן
אני אענה לך. ישבנו פה בוועדה הזאת לפני כשנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו אנסנו אותם, כי היה מחסור.
מוטי דותן
- - וכעסו עלינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם לקחו מעל המכרז, הם התנדבו. ישב פה מר גנות ואמר במפורש שהוא מתחייב - - -
אילן גילאון (מרצ)
היושב ראש, יכול להיות שאלה תנאי המכרז ויכול להיות שזה מכרז חסר, הבעיה היא בתנאי המכרז, שלקחתם בחשבון את העקרון שמורה במשרד החינוך או מורה בעמותה זה אותו דבר. האם לקחתם את זה בחשבון או שמראש לא התחשבתם בדבר הזה?
מוטי דותן
משרד החינוך מיישם את המכרז ואנחנו מחויבים לתנאי המכרז, אנחנו לא יכולים להחליט החלטות כאלה ואחרות שהן בניגוד למכרז.
אילן גילאון (מרצ)
אני שואל אותך, מורים אצלך בקדימה, בעיניך, לפני שאנחנו מגיעים למצב בפועל, הם אותו דבר כמו כל מורה במערכת החינוך או לא?
מוטי דותן
אני לא יודע להגיד.
אילן גילאון (מרצ)
יש לך אותן דרישות ממורה אצלך כמו כל מורה אחר במערכת החינוך?
מוטי דותן
זה מורים מסוג אחר.
קריאה
לא, אבל אנחנו עדיין עובדים לפי תכנית של מערכת החינוך, אנחנו עדיין - - -
מוטי דותן
ודאי, אבל אני לא יכול להגיד - - -
קריאה
חייב לומר שקדימה מדע היא לא הכתובת - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, אנחנו רוצים לשמוע אותך, אבל אף אחד לא מכיר אותך, הפרוטוקול לא מכיר אותך.
מוטי דותן
- - אבל אני לא יכול לשנות את תנאי המכרז, אז כשאמרו שאין מספיק מורים והייתה דרישה כזאת פה בוועדה, ואני שמח שהיושב ראש באמת לא עבר על זה לסדר היום, הוא דרש מאיתנו וגייסנו מהר עוד מורים. בכלל, צריך להבין, הילדים מחולקים לשתי קבוצות. יש ילדים שזה באופן זמני, שהם חודש, חודשיים, שלושה חודשים, ארבעה חודשים, ואחר כך הם חוזרים למערכת הלימודים. יש מקרים, לצערי, הרבה מקרים, שזה קבוע, שלילד אין סיכוי בחיים לצאת ללמוד מחוץ לבית, אז משתדלים לעשות את הכי טוב שאפשר בבית. לכן גם, אתה אומר לי "קח מורה", אין לי בעיה לקלוט את כולם בתנאי שכר של חוזה בכירים גם, אבל שמישהו ישפה אותם.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, אתם בתהליך של משא ומתן עם העובדים על תנאי שכר?
מוטי דותן
אני יודע שהתחלנו הליך כזה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תנו לנו קצת רקע.
מוטי דותן
רק אני אומר, מנהלי בית ספר אצלי זה "של נעלייך". אני מוכן לתת להם את הכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם וסרמן ורן ארז או רק המורים?
מוטי דותן
אני לא רוצה לדבר על זה.
היו"ר יעקב מרגי
המורים, בסדר.
מוטי דותן
דיברתי על מורים ומחנכים, אל תתחיל איתי.
היו"ר יעקב מרגי
אז אמרת על מורים, גם אני אומר רק על מורים. מוטי, סיימת?
מוטי דותן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו יכול לתת לי רקע על המשא ומתן?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני לא הבנתי, רק שאלה. הכוונה שהדרישות של משרד החינוך כדי לקבל מורה במערכת - - - שיהיה לו תואר ראשון הוראה, יש תנאים כאלה בקבלת המורים?
היו"ר יעקב מרגי
ודאי, רק מורים מוסמכים. המורים, מי מכם רוצה לדבר?
מרטין וילר
אני מרטין וילר, מכוח לעובדים, אני מרכז את ענף החינוך בכוח לעובדים. העובדים התאגדו במסגרת הארגון שלנו, במסגרת כוח לעובדים, לפני כמעט שנה. אני אגיד כמה מילים על המשא ומתן וגם על הבעיות כרגע שהן בעיות רלוונטיות, כי נראה לי שאנחנו טיפה'לה סוטים הצידה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא נעשה סדר. אתה היית פה מתחילת הדיון?
מרטין וילר
כן.
היו"ר שיעקב מרגי
שמעת את הסקירה?
מרטין וילר
שמעתי.
היו"ר יעקב מרגי
יש בעיה לפני המשא ומתן.
מרטין וילר
יש.
היו"ר יעקב מרגי
בעיה עם תנאי שכר של עובדים, פגיעה בעובדים.
מרטין וילר
אם יורשה לי לדבר על זה דקה.
היו"ר יעקב מרגי
לא יורשה לך, אתה מתבקש לדבר על זה.
מרטין וילר
בסדר, אז שני דברים. קודם כל העובדים התאגדו כדי לשפר את תנאי ההעסקה שלהם, דיברו על זה כבר ודיברו על זה יפה. הבעיה הכי גדולה זה בעיה של ביטחון תעסוקתי, זה העובדה שמורים נאלצים לחתום אבטלה בקיץ ובחופשים, שזה אבסורד שלא צריך אפילו להכביר עליו במילים.

דבר שני הוא באמת השוואת תנאים. אלה עובדי הוראה לכל דבר ועניין, הם מקבלים תנאי שכר על בסיס שעתי וזהו, שום תגמול, שום גמול שהוא הולם את העובדה ואת המעמד המקצועי שלהם ולכן יצאנו למהלך של התאגדות ואנחנו במשא ומתן על זה עם קדימה מדע, שכרגע שוללת את מרבית הדרישות שלנו. אבי, אולי, אם הוא ירצה, אז הוא יוכל להאריך בדברים בהקשר הזה.

לגבי המצב הנוכחי, יכול להיות שפעם היה מחסור במורים, אבל כרגע המצב הוא מאוד פשוט ומאוד קשה. אנחנו מקבלים כל הזמן פניות של מורים, של מורים ותיקים, שאין להם עבודה, הם יושבים בבית. עכשיו, האם יש לכם מענה לזה? אני לא יודע, אני יכול לדבר על זה עם משרד החינוך, יכול לדבר על זה עם קדימה מדע, בשורה התחתונה, אנשים יושבים בבית ואין להם משכורת, אין להם. אפס. וזה לא אחד וזה לא שניים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע, אבי, תחדד רגע. מורים שמועסקים על ידי קדימה מדע ולא קוראים להם לתת שירות?
מרטין וילר
בדיוק. יש בעיה כרגע, לצד המשא ומתן שאנחנו מנהלים עם קדימה מדע. שאגב, המאבק הוא לא בקדימה מדע, אנחנו כן רוצים שהמצב ישתפר ואין לנו שום אינטרס שקדימה מדע תוחלף, זה חשוב להגיד את זה.
קריאה
מה הססטוס שלהם, של האנשים האלה שיושבים בבית? זה כוננים?
מרטין וילר
האנשים שיושבים בבית זה אנשים שהם - - - קודם כל, קדימה מדע לא מפסיקה לפרסם הודעות דרושים, לא מפסיקה, מגייסים גיוסי יתר. אנשים שהם עובדים ותיקים של קדימה מדע יושבים בבית בלי עבודה בזמן שבמקביל אליהם מגייסים עוד עובדים.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה, ידוע שקדימה מדע יש לה עוד ענפים אחרים מעבר לילדים חולים.
מרטין וילר
מחפשים עובדים לתכנית שלבים, מדברים רק על תכנית שלבים. יש מודעות דרושים שמפורסמות בכל מיני אתרים, אפשר להראות לכם את זה, שדרוש מורה פה, דרוש מורה שם, כשיש בפועל אנשים שיחכו שיתקשרו אליהם ולא מתקשרים אליהם.
היו"ר יעקב מרגי
קדימה, שאלה. יש לכם אינטרס להעסיק עובדים - - -
אבי זיו
זה בדיוק מה שאני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אתה לא יודע מה אני הולך לשאול, איך אתה יודע לענות לי?
אבי זיו
אני יודע.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא יודע. גם אם אתה יודע, צניעות קצת. יש לכם עניין או אינטרס ששעות ההעסקה של המורים האלה יהיו נמוכות? מה אכפת לכם שיהיו 180 שעות?
אבי זיו
אני רציתי להגיד בעניין הזה, ברשותך, אדוני היושב ראש, שאם מישהו יכול לתת לי סיבה אחת למה, אם יש לי 250 מורים, נניח, והם כולם יכולים ומוכנים לעבוד על פי הפריסה שאני נדרש, על פי המקצועות שאני נדרש, על פי תחומי הדעת, הגילאים, ההתאמה לכל תלמיד ותלמיד והפיזור הגאוגרפי, מדוע עלי ללכת לגוף - - -
היו"ר יעקב מרגי
תענה לי אתה.
אבי זיו
אני אענה לך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אבי זיו
אל"ף, יש הרבה מאוד מורים שנניח גרים באיזור המרכז, בתל אביב, ואתה רוצה לשבץ לו ילד בפתח תקווה, הוא אומר לך אני לא נוסע לפתח תקווה, מה זה מאלץ אותך? לגייס מורה בפתח תקווה.
היו"ר יעקב מרגי
שיהיה לך פול של מורים.
אבי זיו
כן. עלות הגיוס שלי למורה נעה בין 1,500-2,000 שקלים לגיוס, אני לא צריך את זה.
קריאה
אבל אם היה לו מעמד קבוע הוא היה נוסע לפתח תקווה. אין לו מעמד קבוע.
אבי זיו
רגע, סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא חד משמעי.
אבי זיו
אני לא יודע לגבי מעמד קבוע או לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק, אבל לא חד משמעי.
מרטין וילר
אבל המורים אומרים שזה נכון, הם היו מוכנים לעשות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אנחנו באמצע רשות דיבור של כוח לעובדים, נכון? קודם כל אני רוצה לקדם בברכה את האורחות והאורחים שלנו. מאיפה אתם?
קריאה
מבת ים.
היו"ר יעקב מרגי
ברוכים וברוכות הבאות ונמשיך עם הדיון שלנו, בבקשה.
אבי זיו
אז אני אומר, ברור שאין לנו אינטרס לגייס מורים, אין לנו. אי אפשר להשוות את מה שהיה ב"טללים" למה שיש היום, כי היום אנחנו נדרשים גם לטפל בחינוך המיוחד. כל הנושא של הפרא-רפואי, המסייעים החינוכיים, זאת המציאות של המכרז. עכשיו אני אגיד לך יותר מזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לשאול שאלה? אתה לא חייב לענות לי, אבל תענה. אם המשק סגור ובקדימה מדע הילדים חולים, אתה גירעוני או רווחי?
אבי זיו
מה זאת אומרת?
מוטי דותן
מאוזנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה, אתה לא מבין עברית? אני אשאל אוריינות ואסביר?
מוטי דותן
אני אענה, אסור לנו להרוויח, אין דבר כזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא מרוויח.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אסור לו להפסיד, לא רק שאסור לו להרוויח, אסור לו גם להפסיד. אסור לו להיכנס לגירעונות.
היו"ר יעקב מרגי
איילת, תאמיני לי, אם אני אשאל אותו בצורה עדינה האם אתה מגייס, אני רוצה שהוא יגיד לי ההיפך, אני גם מגייס.
מוטי דותן
אנחנו אפילו מגייסים תרומות - - -
אבי זיו
לפני חודשיים הקמנו קרן סיוע בסך שני מליון שקלים למימון צרכים לילדים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כוח לעובדים, תמשיך.
עומר שכטר
אני רק רוצה להתייחס לעניין של - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי זה אני?
עומר שכטר
שמי עומר שכטר, אני מכוח לעובדים, מלווה את הוועד למעשה כמעט מראשית הקמתו והאמת שגם נקשרתי עמוקות במהלך השנה האחרונה למסירות של המורים האלה, למידת המחויבות שלהם לתפקיד שלהם וגם לדברים שמלווים אותם במהלך התפקיד, כמו למשל מקרי מיתה של תלמידים. זה קורה, זאת אומרת, מדובר פה בתלמידים חולים וזה קורה ויש פה, לדעתי, חבר הכנסת גילאון דיבר על זה קודם, יש פה התמסרות נפשית לפעמים אפילו יותר גבוהה משל כל מורה בבית ספר, והדבר הזה, לדעתי צריך גם להתייחס אליו. אבל בראש ובראשונה לעניין - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. ביום ראשון הייתי בסיור בבית ספר לילדים אוטיסטים בתפקוד נמוך פה בירושלים, חזרתי חולה. לא יכולתי להמשיך לתפקד.
עומר שכטר
יושב ראש הוועדה, בעניין גיוס המורים החדשים. התופעה הזאת היא תופעה שאולי נתתם לה את ברכתכם, ואני אומר שזה דבר שאולי לא היה צריך לעשות ואולי צריך לעשות איזשהי חשיבה מחודשת, משום שהדבר הזה, אל"ף, הוא תופעה חדשה יחסית, לפי הדברים שאני חושב שהמורות חוות ואני חווה. יש פה מורים שהיו מוכנים לנסוע גם יותר רחוק ממקום מגוריהם והם גם עושים את זה, נוסעים יותר רחוק ממקום מגוריהם כדי ללמד תלמידים, אפשר לעמוד בתנאי המכרז ובכל זאת לשמור על היקפי תעסוקה של מורים. יש כאן מורים שפשוט ירדו היקפי התעסוקה שלהם. אנחנו מדברים למשל על תחלופה של מורים באזור ירושלים, שאנחנו בדקנו, ישנה תחלופה של למעלה מ- 60% - - -
היו"ר יעקב מרגי
יזומה?
עומר שכטר
אני לא יודע אם יזומה או לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, עומר. עם כל הכבוד, הסימפתיה והאמפתיה לזכויות עובדים ותנאי העסקה, כשאתה מטיח פה בוועדה ואומר דברים, אתה בא לייצג עובדים, אז או שתמקד את זה, אם תבוא ותגיד לי, תקשיב, יש להם מגמה של כל שלושה חודשים להעיף עובדים, תאמין לי, הם לא היו במכרז עוד חודש, אני אשב על רחל אברמזון ואני אשגע אותה ואני ארדוף אותה עד שהיא תפוצץ - - -
עומר שכטר
כבוד היושב ראש, אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שים לי את הדברים על השולחן, אל תגיד לי "אני לא יודע ממי".
עומר שכטר
אני שם את הדברים על השולחן ואני אומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - זה יכול להיות מנטיה שאני יודע שהרבה מורים ומורות היום רוצים רק שליש משרה. אתה יודע שיש הרבה? לכן אני מבקש אותך, כשאתה אומר דברים, שים אותם על השולחן. תאמין לי שיש לי עוד ארבעה דפים של נושאים לדון בוועדת החינוך, ואני דוחה ודוחה ואנחנו עושים שלושה דיונים והיום, שזה יום קצר, אנחנו עושים שני דיונים. אני ב- 11:00 חייב לסיים כי יש לי עוד דיון, אז תבין, יש פה זמן יקר של הציבור. שים את הדברים על השולחן.
עומר שכטר
אז בוא אני אביא את הדברים. אנחנו עברנו מורה מורה ודיברנו עם מורה מורה, ועשינו טלפונים למורים ואני חושב שאופן ההעסקה הזה יוצר בסופו של דבר גם הוא את התחלופה הזאת. יש כאן לדעתי במכוון, תופעה שצריך לשים אליה לב שבסופו של דבר, יש כאן העסקה של למעלה מ- 150 מורים מעבר לתנאי המכרז, מה שיוצר מצב בו המורים שנמצאים עכשיו בפרויקט שעבדו בעבר בהיקף של קרוב ל- 100%, 90%, 80% משרה, היום עובדים באחוזי משרה הרבה יותר קטנים בסופו של דבר, בהיקפי שעות הרבה יותר נמוכים ולא אחוזי משרה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה להיות קצרה. כיוון שאני בטוחה שגם איציק וגם מיכל עסקו בנושא זכויות המורים, וכיוון שאני מזדהה לחלוטין עם מה שאמרתם אני אדלג על הפרק הזה, אני רוצה להתעסק בעניין של מה מקבלים הילדים החולים ומה קדימה מדע עושה כדי שלמורים יהיו כלים אמיתיים וזה לא רק - - -
היו"ר יעקב מרגי
איילת, זה לא הדיון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש לי עשר דקות נטו כשמהות הדיון זה תנאי ההעסקה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל אני רוצה להגיד לך שבעיני, יכולת להקנות את השירות לילדים החולים, בעיני זה חלק מתנאי ההעסקה. המורים האלה, שמשרה מאוד מורכבת ורגשית גם, כמו שציינת, מוטלת על הכתפיים שלהם, הם צריכים גם לקבל את הכלים הטכנולוגיים, וכמובן, לכן אמרתי, אני מדלגת על הנושא של תנאי התעסוקה, יעקב, בגלל שזה באמת חיוני, מתכניות פדגוגיות דרך כלים אמיתיים כדי להנחות את המורים. אני אומרת לך, יעקב, זה חלק מהעניין.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להשאיר זמן למשרד החינוך להשיב לטענות.
קריאה
איילת, חדוות יצירה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל יעקב, ברגע שהם מקבלים רק עבור שעת ההוראה בפועל, אם הם בכלל לא זוכים שיזמינו אותם, מאיפה אנחנו רוצים שהילדים יקבלו את השירות?
היו"ר יעקב מרגי
שאלה. עכשיו שאלת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל הייתי מגיעה לזה, ידידי, גם קודם.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, לחץ הזמנים. זוהר, בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני אחזור למקורותיי ואדבר מהר. אז באמת, מקור הבעיה הוא בהפרטה קטלנית ואני חושב שבאמת בעניין הזה יש לנו בעיה. אני, למען ההגינות והגילוי הנאות אומר לך, אדוני היושב ראש, שאני התלוותי לאחד מהביקורים שהיו. הביקור היה מרשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני סירבתי להצטרף לביקור הזה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
הביקור היה מרשים, אבל אתה יודע, אנחנו הרי חיים בתוך קהילתנו ואני כבר מקבל תלונות ממורות והבעיה בתלונות האלה היא שהמורות לא רוצות להזדהות. מה אווירת הפחד הזו? יש אווירת פחד שמא לא יקבלו עבודה. עכשיו, הבעיה היא ידועה, פחות או יותר. דיברתם על גיוס יתר, צריך להרחיב את היקפי העבודה והשוואת תנאים והעניין הזה של ההכרה במורים האלה, אין להם הכרה ולכן - - -
היו"ר יעקב מרגי
דירוג השכר, איך אתם מגדירים אותם בתנאי שכר?
אבי זיו
אנחנו משלמים את השכר על פי תנאי המכרז, 65 שקלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה כתוב? אתה יודע, הסמנטיקה במדינת ישראל, 80% מהמאבקים הפוליטיים בכנסת, בבניין הזה, הם על סמנטיקה. 80%, והייתי צנוע.
אבי זיו
עכשיו מה הבעיה?
היו"ר יעקב מרגי
בתלוש, מה כתוב להם?
אבי זיו
שעות הוראה כפול מספר השעות, כפול 65 שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
מעמד, תפקיד?
אבי זיו
יש לנו עובדי הוראה, יש לנו מטפלים פרא-רפואיים, מסייעים חינוכיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אז הכרה כמורים, יש להם?
אבי זיו
בוודאי.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני ממש אסיים, אפשר?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אין להם אפילו זכות למאבק יוניוניסטי, מה שבדרך כלל איציק שמולי מטפל בעניינים האלה. איך יכול להיות שמדינת ישראל, בעלת הגוון הסוציאל דמוקרטי, בעלת ההגנה על העובד, לא מאפשרת לאנשים האלה להגן על עצמם?
היו"ר יעקב מרגי
הם מאוגדים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
לא, אבל הם לא מקבלים את ההגנה, לדעתי אין להם למי לפנות.
היו"ר יעקב מרגי
למה? הם מאוגדים. אתה יודע מה זה כוח לעובדים? הם יהפכו להיות יותר מפחידים מההסתדרות החדשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אם יש אני מבסוט, אבל אני מקבל דיווחים שהם לא מקבלים הגנה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבי, אני רוצה לשאול אותך איפה אתם עומדים ביחס לא רק לטענות שהעלו עומר ומרטין, אלא ביחס לעניין של המשא ומתן, כי העמדה העיקשת שלכם - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא קיבלתי עדיין תשובה על המשא ומתן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
העמדה שלכם לאורך הדיון היא "יש מכרז ואנחנו עומדים במכרז". אז לפי מה שאני מבין, מה שמשתמע מהדברים שלכם, זה שבכלל אתם כופרים בעצם זה שצריך להיות משא ומתן.
אבי זיו
לא, יש משא ומתן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
על מה? אם אתם אומרים שהכל זה לפי המכרז - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא נשמע.
אבי זיו
ראשית, אני רוצה לומר שכשהעובדים התאגדו וקיבלנו את המכתב מכוח לעובדים, בירכנו על ההתאגדות ואמרנו שאנחנו מוכנים לשבת לשולחן המשא ומתן וזה מה שאנחנו עושים. בעוד חמישה ימים, ב-19 לדצמבר, יש דיון המשך. נפגשנו כבר לפני כמה שבועות והתוויתי איזשהו עיקרון, שכדי לבוא בדרישות צריך גם להגיד מה אפשר לתת, וצריך שתהיה מחויבות הדדית. אנחנו מוכנים להקשיב, אנחנו לא נגד המורים שלנו. הם האנשים והם ההון האנושי - - -
היו"ר יעקב מרגי
הזרוע הביצועית שלך.
אבי זיו
בוודאי. אין לנו משהו אחר. אנחנו לא נגדם, אנחנו איתם. עכשיו, אם שוב, מורה אומר לי "אני לא יכול לנסוע 10 קילומטרים מהבית שלי", אני חייב לגייס - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבי, רגע, סליחה. תודה רבה.
קריאה
אנחנו רוצים לומר משהו, המורים, יש כאן עוד מורים שרוצים להגיב - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם רוצים שנסיים ב-10:00 רק עם המורים? בלי שנשמע את משרד החינוך?
קריאה
רק להגיב תגובה קצרה.
אילנה יוחננוב
אבל אני רוצה רק לפנות למשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, דברי. מי הדוברת?
אילנה יוחננוב
אילנה. אני מורה בפרויקט מ-2002. אני רוצה לפנות בהקשר למה שנאמר, שקדימה מדע היא לא הכתובת, אבל קדימה מדע היא המעסיק הישיר שלנו, לכן אנחנו פונים אליהם.
היו"ר יעקב מרגי
מבחינתך את צודקת, אבל אני צריך לדעת אל מי אני פונה.
אילנה יוחננוב
אבל אני כן רוצה לפנות פה אל משרד החינוך. משרד החינוך צריך להבין שאנחנו לא מורים סוג ב', אוקי? וצריך להתייחס אלינו בהתאם ואולי להקצות קצת יותר משאבים כדי שנקבל את מה שמגיע לנו. זה הכל.
היו"ר יעקב מרגי
תאמיני לי, הייתי נותן לך לשבת פה. הגעת למסקנה שהגעתי אליה.

אוקי, תקשיבו. אמנם נמצאת איתנו רחלי אברמזון, שהיא מנהלת אגף החינוך המיוחד, כמעט אמרתי אגף החינוך החרדי, ורווית להב, שהיא מדריכה ארצית באגף חינוך מיוחד. אני רוצה לדבר על ביזנס, כסף, על מכרזים. אתם יודעים כבר לדבר על המכרז?
רוית גולדנר להב
אנחנו נדבר על המכרזים, גם. קודם כל אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. לפני שאת רוצה, את לא רוצה כלום, אני אגיד לך מה תרצי. אין לנו הרבה זמן. רגע, אני אומר במקומך את מה שאת רוצה בהרצאה. אני אומר לכם, רבותי. בשנתיים האחרונות שאני מכהן כיושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט, אני רוצה להגיד לכם שמדינת ישראל משקיעה, לא תשמעו הרבה חברי כנסת שאוהבים לפרגן לממסד, משקיעה הון עתק, והלוואי ויהיה עוד יותר ואנחנו לא חסרים עובדים שמשקיעים בחינוך. וגם הפתיחות לגבי כל מה שקשור לחינוך המיוחד, צרכים מיוחדים, יש פתיחות, זה סעיפי תקציב ללא תקרה. ומי שיודע, בניהול משרדי ממשלה ובניהול מנגנונים, יודע שבכל סעיף תקציבי צריכה להיות תקרה. במשרד החינוך הסוגיות האלה, ככל שנדרשים, בדינמיקה, שם אין תקרה, זה הולך לפי הצורך ואני שמח שאני לא שמעתי בשנתיים האחרונות "לא נתנו כי נגמר התקציב" - - -
קריאה
ורחלי אברמזון.
היו"ר יעקב מרגי
רחלי אברמזון חושבת שאם היא כזו עדינה ונחמדה אנחנו לא נטיח בה - - -
קריאה
היא צריכה להדליק משואה ביום העצמאות ואתה בקואליציה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רחלי, אם אני אמליץ עליה זה יקטין את הסיכויים שלה. רחלי, אני בא ואומר. הוצג מצב שקדימה מדע אומר תקשיב, אתם יושבים פה ודורשים ממני לעמוד במטלות שלי, ואתם יודעים מה? גם לפי מה שטענתם ולא נשמע, אבל המוזיקה אמרה, גם בדיונים שהייתי פה נדרשתי לעשות מעל ומעבר, שלא כתוב במכרז, כדי לא להגיע למצב שאני לא עומד ביעדים. היום אנחנו נתקלים במצב, ובצדק, באה מורה ואומרת תקשיב, אני נכנסת לעבוד כדי לפרנס, גם יש לי הנאות וגם שליחות וגם זה, אבל גם צריכה קודם כל לפרנס. נכון, אני חתומה על חוזה עם קדימה מדע, לפי קריאות ולפי מה שאני עושה ולפי הצרכים, אבל ככל שמגייסים מורים יותר, שעות ההעסקה שלנו יורדות. זה דבר אחד.

דבר שני, גם אם יורדות, אין לי ודאות שמה שירד היום בחודש הבא לא יירד יותר. אין לי ודאות, אין לי - - -
רחלי אברמזון
ביטחון תעסוקתי.
היו"ר יעקב מרגי
אין לי ביטחון תעסוקתי. מצד אחד. מצד שני, אנחנו שומעים שערך שעה הוא 65 ש"ח לשעה. אני לא יודע להגיד לך, אני לא מכיר את סולם השכר של המורים ושל המורות, אתם יודעים מה? ניסיתי ללמוד תלוש של מורה, תאמינו לי, יותר קל להוציא תואר שני בפילוסופיה, ואני איש שכר. בגילוי נאות, המקצוע הקודם שלי לפני ש"נדפקתי" בפוליטיקה, היה איש שכר ואת כל דירוגי השכר אני יודע. יכולים להיות שלושה ארבעה מרכיבים, אבל תלוש שלם שאני לא מבין מה. כדי לסבך את העניינים. יכול להיות שתבואי ותאמרי לי, תקשיב, 65 שקלים, עשינו את זה לפי - אני רוצה לדעת לפי מה, דבר אחד. האם לא לקחתם בחשבון את אופי ההעסקה הזה, שלו יצויר שמחר יש משהו באקלים הישראלי שאין יותר ילדים חולים או שהכמות ירדה, אנחנו נברך על זה, נכון? לציבור הזה צריך להיות איזשהו מקדם. לקחתם את המקדם הזה של האי ודאות. אני יודע שפעם נתנו תוספת רטיבות, תוספת רעש,+ אם עבדת במקומות רטובים, עד היום ההסתדרות הוסיפה, יכול להיות שצריך לחשוב גם בגילום של ערך השעה את אי הוודאות הזו של הפן התעסוקתי. רחלי, אני מקווה שלא סיבכתי אותך כי אני באמת רוצה שנצא פה עם איזה משהו שירגיע את העובדים.
קריאה
אבל למה משהו להרגיע כאילו שאנחנו מקבצי נדבות?
קריאה
רוצים זכויות כמו שיש לכל מורה אחר - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, גברתי. אני בחרתי לך איך להתבטא? זה הסגנון שלי. את רוצה לחנך אותי? אחרי הדיון בבקשה.

אני רוצה שתרגיעי. הם באו מוטרדים ואני רוצה שתרגיעי. מי שרוצה ללטף את זה בסמנטיקה, אמרתי לך, 80% מהדיונים פה בבית הזה זה סמנטיקה. בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
רק משפט אחד, אדוני היושב ראש. יש לי תחושה שאנחנו מכניסים את העניין הזה לאזור הדמדומים. באמת. זו כבר פעם שניה או שלישית - - -
היו"ר יעקב מרגי
רביעית.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
צריך פה להילחם בשביל האנשים.
היו"ר יעקב מרגי
מה להילחם? אתה יודע על מה להילחם? זוהיר, אנחנו שמנו על השולחן. מאחר והערת אני אשיב לך, כשבא לי נושא, מסמך, יכולתי לא לשים אותו על השולחן, כי קדימה מדע יצאה לי מהאוזניים והבעתי את דעתי בפני הפונים, בפני הפונות, בפני הארגון, בפני משרד החינוך. פתאום באה לי הסוגיה של העובדים, לא של ההורים ולא של הילדים החולים. אמרתי, העובדים, אלי אלאלוף, אתה לא היית פה, אמרתי את זה בפתיחה, אלי אלאלוף אומר לי זה מורכב, עם חינוך, עם זה, תעשה את זה אתה, ולקחתי. כשאני בא ומקבל את המסמך של כוח לעובדים, תפרגן לעצמך שיו"ר ועדה לקח את המסמך שלך וקיים דיון. לא חבר כנסת, לא כלום, לקחתי את זה ושמתי את זה בלו"ז שלי הצפוף.

רבותי, הכותרות הן שכר נמוך על בסיס שעתי, פגיעה קשה בשכר באמצעות גיוסי יתר, כמות בלתי נתפסת של למעלה מ-60% מורים ומורות בירושלים בתחלופה, היעדר הכרה במעמד מקצועי כמורים ומורות, גרירת רגליים בניהול משא ומתן. נגענו בנקודות האלה. דוגרי, אני יודע שזה לא פוליטקלי קורקט, שאני אבוא ואומר, חיפשתי בפינצטה איפה אני בא עכשיו להיכנס בקדימה מדע, הנה אני אומר לכם, לא מצאתי. זה תפקידו של היושב ראש, לברר את המוץ מהתבן.
קריאה
בגלל שאלו תנאי המכרז?
היו"ר יעקב מרגי
רגע. זה לא נוח, אי אפשר להוציא כותרות מהדיון הזה, אבל מה לעשות? לא מצאתי. לכן אני פונה אל משרד החינוך ובאתי ואמרתי, איך אני יכול לעזור למורים האלה בגלל אופי ההעסקה. יש פה - - -
עומר שכטר
ובתנאי המכרז לגרור רגליים?
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, הוא אמר לך שהוא לא גורר רגליים. תבוא עוד שבוע-שבועיים ותגיד לי - - -
עומר שכטר
אני כבר שנה במשא ומתן הזה, אני יכול להגיד לך - - -
היו"ר יעקב מרגי
עומר, אתה מפריע לי. הבן אדם אמר, אבי, נכון?
אבי זיו
כן, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
נקב בתאריך ואמר שתהיה עוד פגישה. תבוא ותראה שהוא רימה אותי, תאמין לי, תפגע לי באגו שלי, תראה מה אני עושה. אבל, רבותי, צריך לשים את העובדות על השולחן.
עומר שכטר
מכיוון שזו לא הפגישה הראשונה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תנו למשרד החינוך. אתה לא ברשות דיבור. תתמסד. לא יודע באיזה ועדות אתה מדבר, פה אין דבר כזה. בבקשה, רחלי.
רחלי אברמזון
תראו, אני רוצה קצת להחזיר אותנו לאחור לגבי העניין של המכרז. המכרז הזה הוא מכרז שהתנהל כדת וכדין, מכרז שפורסם והיה נתון להערות הציבור והיה כאן דיון ארוך, משמעותי, ובעקבות כל ההמלצות שהתקיימו, בעקבות כל הדיונים וההמלצות שהתקיימו גם בוועדה המכובדת הזאת לפני כשנתיים וחצי, אני זוכרת שעם כניסתי לתפקיד זה מה שחיכה לי על השולחן, נושא המכרז הזה, המכרז עבר את כל התיקונים ואת כל ההשגות שגם חברי הכנסת המכובדים העירו עליו ויצא מכרז כדת וכדין. אז כרגע זה נתון, המכרז הזה לא פתוח לשינוי. הוא יכול, אולי, לבוא לדיון נוסף - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין כאן נקודת שבר שאולי תיתן לך מחשבה שניה?
רחלי אברמזון
מה? סליחה?
היו"ר יעקב מרגי
את לא מזהה נקודת שבר?
רחלי אברמזון
רגע, אז אני רוצה לומר, נקודת השבר הראשונה, בפעם הראשונה שפנו אלי, פנה אלי מורה. בהתחלה זה היה בעילום שם, אחר כך היה מי שפנה אלי בצורה ישירה, וביקש לדון בתלוש השכר שלו ולראות שאכן לא בדיוק הייתה פרשנות זהה ודומה למה שהתכוון משרד החינוך או הזכיין בעת התשלום, נכנסה בדיקה, ביקורת יסודית של המשרד עם שיתוף פעולה מלא של קדימה מדע, ישבנו, סידרנו, היום המורים קיבלו את כל מה שהגיע להם על פי תנאי המכרז, כשיש כאן בפירוש סעיף שמדבר על הקפדה על דיני עבודה במדינת ישראל. זאת אומרת, את כל הביטוח הפנסיוני אם צריך, תגמולים כאלה ואחרים, הכל מגובה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה אם צריך?
רחלי אברמזון
רגע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מה זה אם צריך, רחלי? ביטוח פנסיוני את אומרת - - -
רחלי אברמזון
רשום, אז אני אגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
רחלי, ה"אם צריך" יצא לך. זו חובה.
רחלי אברמזון
לא, את כל מה שצריך בהתאם לדיני העבודה במדינת ישראל, אז זה קודם כל. ואני שמחה לומר שבאמת הגענו לאיזשהו מצב של יישור קו. לגבי העתיד, אם יצטרכו לשבת בדיונים כאלה ואחרים, אז באמת אנחנו נשב ונבדוק ונראה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
חברים, אני רוצה לשאול משהו - - -
רחלי אברמזון
רק רגע, רק שניה, בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה לחבר הכנסת שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הרי עיקר הטענות שעלו פה, בסוף קדימה מדע אומרת, אני עומדת בתנאי הסף של המכרז. אז אולי, כשכבר הגעת לחלק של לדבר על העתיד, שאנחנו מסתכלים קדימה, אולי צריך להרים את תנאי המכרז?
רחלי אברמזון
יכול להיות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ביוזמה שלכם.
רחלי אברמזון
לכן אני אמרתי, אנחנו בשלב הזה נמצאים בתוך המכרז. אנחנו אחרי זה נשב ונסתכל על זה, אבל אני רוצה רגע - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, רחלי, אבל אתם חייבים להבין שבסופו של דבר השבר של המורים לחלוטין קשור לילדים ולרמת הטיפול בהם.
רחלי אברמזון
אז רגע, אני כן רוצה להכניס כאן עוד משהו. תראו, המכרז הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רחלי, שאלה. אני לא רוצה להרים את הקול, מתי המכרז החל עם קדימה? מתי ההתקשרות החלה?
רחלי אברמזון
בינואר 2015.
היו"ר יעקב מרגי
2015. מתי היא מסתיימת?
רחלי אברמזון
2018. אנחנו מחדשים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ינואר 2018. את מבינה שבמהלך 2017 נידרש להערכה, נכון?
רחלי אברמזון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
את תשקלי את ה - - -
אילן גילאון (מרצ)
למה אתם צריכים את קדימה מדע? בשביל מה? למה הם הגורם המתווך?
רחלי אברמזון
זה דיון אחר, באמת. אבל אני כן רוצה ברשותכם בבקשה כן להתייחס ולומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מה, בכל זאת תידרשי לשאלה של אילן. שקלתי זאת. למה שמשרד החינוך לא ישקול להעסיק? וזה לא הוגן מצידי לומר לך את זה, את יודעת למה? כי כשהרשויות המקומיות הפריטו את החינוך העל יסודי זה עבר בשקט, לא שמעתי "זה לא היה טוב", "זה פשע". לא שמעתי אף חבר כנסת שקפץ, כי זה שלטון מקומי. אתם יודעים שרוב החינוך העל יסודי היום הוא בידיים של - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל לא בגלל זה, זה בגלל שהכנסת הייתה שונה, היום זה לא היה קורה.
אילן גילאון (מרצ)
אדוני, הדבר היחיד שלא הוגן זה לא הוגן לשאול את השאלה הזאת, רחלי, זה לא הוגן.
רחלי אברמזון
זאת חשיבה אחרת שצריכה להיות, אבל אני בבקשה רוצה כן להתייחס על הסוגיה הזאת של המכרז הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
דקתיים לסיום הדיון.
רחלי אברמזון
המכרז הזה הוא מכרז מאוד רגיש ולי חשוב להסביר, עם כל ההערכה שיש לי, באמת, למורים. דיברו כאן על זה שיש אינפלציה ויש יותר מורים מועסקים וכולי, אבל כשאנחנו נדרשים במסגרת השירות חובה הזה שצריך לקיים, אני מבחינתי זו זכות גדולה לקיים אותו, אוקי? אז במסגרת הזאת, כשצריך לתפור חליפה וצריך להביא מורה למתמטיקה 5 יחידות לתלמידה בסכנין, לתלמידה במטולה, לתלמידה בקרית שמונה, לא תמיד זה מסתדר עם המלאי או המצאי של המורים הקיימים ולפעמים צריך לעשות. ואני רוצה לומר לכם שאני, למשל, נמצאת בקשר ישיר מאוד גם עם ההורים בפניות ישירות שהן כמובן תמיד בשיח עם קדימה מדע - - -
אבי זיו
אני יכול להעיד על זה שעוד לא הייתה פניה אחת ישירה כזאת שהיא לא - - -
רחלי אברמזון
ואז אני נתקלתי בחודש האחרון בפניות הורים, ויסלחו לי המורים, כי אני בטוחה שלא מדובר באנשים שיושבים פה, אבל אומרת לי אמא שהגיעה מבאר שבע לירושלים לפגישה, והיא אומרת לי כך: הילדה שלי לא מתחברת למורה, היא לא מתחברת אליו, ומה אני עושה עכשיו? עכשיו, זה האדם שהיא פוגשת פעם אחת, פעמיים בשבוע, 8 שעות שבועיות, ואם היא לא מסוגלת לשבת ובאמת ללמוד עם אותו אדם שיושב מולה, אז יש כאן בעיה. הנושא הזה של לקחת באופן מכליל ולומר "יש יותר מדי מורים", המכרז הזה הוא מכרז שלא כדוגמת מכרזי הילה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, שאלה אחרונה.
רחלי אברמזון
לכן אני מבקשת שלא נתייחס - - -
היו"ר יעקב מרגי
רחלי, למה לא אוהבים להקשיב לי? אני לא מבין. תודה. שאלה אחרונה ואני מסכם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
קודם כל בעניין של המצאי של המורים, אני מרגיש קצת לא נוח. כי כשיש יותר מדי מורים, אנחנו פוגעים בשכר של המורים. בדיון הקודם היו פחות מדי מורים ואז פגענו בילדים. לכן אני לא יודע, אנחנו צריכים למצוא אולי, אדוני היושב ראש, איזשהי דרך קצת יותר מתוחכמת, אולי לא להסתכל על כל הפעילות של קדימה מדע, על כל המורים שקיימים שם, אלא לפי ענפים שבהם החברה הזאת מספקת שירות.

אבל אני רוצה לשאול אותך באופן ממוקד, רחלי. קודם כל להגיד לך מילה טובה כי ביחס לטענות שעלו בדיון הקודם, לפחות בהקשר של מתן מענה לילדים, אז אני קיבלתי ממך מענה מלא, את זה ההגינות מחייבת לומר. אבל אני רוצה לשאול אותך לגבי הדרישות הבאות, האם העמדה של משרד החינוך לנוכח מה שקורה הולכת להיות במכרז להעלות את השכר ולהתחיל לדבר על אי פיטורין בתקופת החופשות? בהנחה שהמכרז ימשך ולא תהיה פליטה של העסקה ישירה של אותם מורים למשרד החינוך. אם עוד פעם יתפרסם מכרז, האם העמדה שלכם תהיה להעלות את השכר ולהתחיל לדבר על שכר בחופשות או שאתם חיים בשלום עם המצב הנוכחי? ורק עוד הערה קטנה, אני - - -
רחלי אברמזון
תראה, אני לא יכולה לענות על השאלה הזאת כי אנחנו לא קיימנו דיון מחודש בנושא, אני מניחה שבעקבות הדברים שעולים כאן, אנחנו נשוב ונראה, אבל אני לא יכולה להתחייב היום ברגע זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רחלי, מתי תממשי את התכנית - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה תקרא. רבותי, אנחנו גוזלים זמן מדיון של פרויקט הילה שהוא לא פחות חשוב.
אילן גילאון (מרצ)
אני חייב לדבר ב- 17 שניות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
נדמה לי שאנחנו כאן מחמיצים משהו. אני פתחתי את הדיון ואמרתי שמורה לילד אחד הוא כמורה ל-30 ילדים, אני מכיר ומקבל את כל מקרי הקצה שאת מדברת עליהם, אני חושב שהיחס צריך להיות יחס משוכתב, לא תחכום ולא שום דבר. לקחת את ההסכם הקיבוצי של המורים ושל משרד החינוך ולהעתיק אותו לכאן ושלום על ישראל ולא צריך יותר מזה. ואם מורה לא מתאים, עושים גם - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. כיוונת לסעיף האחרון בסיכום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יעקב, מילה אחת. הם שינו דברים תוך כדי - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל עוד אני כותב את יכולה לדבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר, אז בגלל זה הרשיתי לעצמי. תוך כדי חיי המכרז שינו כבר דברים, זאת אומרת, זה לא שהדברים הם סטטיים, ולכן אני אומרת, גם אם נותרה שנה מלאה למכרז, אני חושבת שיש דברים שצריך להידרש להם, רחלי, ואני אומרת עוד הפעם, זה מעבר לתנאי העסקה כי בסוף זה משפיע על מידת היכולת שלהם לתת לילדים החולים שירות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הוועדה מודה לכל חברי הכנסת והאורחים הנכבדים שהשתתפו בדיון, הוועדה מודה למשרד החינוך וקדימה מדע על המאמצים הרבים שהם עושים כדי שהחינוך לילדים חולים יתקיים כראוי. הוועדה קוראת לקדימה מדע למצוא את הנוסחה הנכונה שתביא למצב של איזון סביר בין עתודת המורים הנדרשת לבין הפגיעה המינימלית בשיעורי התעסוקה של המורים. הוועדה קוראת למשרד החינוך לעשות הכל לקראת פתיחת המכרז ב-2018 שתנאי השכר של המורים יהיו זהים להסכם השכר של המורים המועסקים במסגרת משרד החינוך והשלטון המקומי. תודה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה להוסיף עוד משהו אחד, אני מבקש שהמשא ומתן, אם יש - - לתחום אותו בזמן ולדווח לוועדה. ודבר נוסף, רחלי, אני מבקש, לכשיתפרסם המכרז הבא, לא לסמוך על זה שאנחנו נקרא את התנאים בעיתון, אנא תעבירו את התנאים לידיעת חברי ועדת החינוך כדי שאנחנו גם נוכל להגיב עליהם.
היו"ר יעקב מרגי
מקבל את שתי הנקודות הנוספות לדיון, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:09.

קוד המקור של הנתונים