ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/12/2016

חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 529

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, ד' בכסלו התשע"ז (04 בדצמבר 2016), שעה 11:15
סדר היום
הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16) (שיעור הגירעון וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2017 ואילך), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה
חברי הכנסת
בני בגין
מוזמנים
רכזת תקשורת ותיירות א. תקציבים, משרד האוצר - יעל מבורך

רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - איליה כץ

רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - תמיר כהן

ראש ענף תקציב באג"ת, משרד האוצר - איתי טמקין

ממונה חקיקה, לשכת עו"ד - ח'אלד דגש
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16) (שיעור הגירעון וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2017 ואילך), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
רבותי, אנחנו עוברים להצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16) (שיעור הגירעון וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2017 ואילך), התשע"ז-2016. גם על זה אני מבקש להצביע.

אנחנו כבר התחלנו את הדיון בעניין הזה. אני מבקש שתסבירו מה אתם רוצים בהפחתת הגירעון ולמה אתם רוצים לפצל את זה. למה אתם רוצים שזה יידון בנפרד ולא יחד עם כל חוק ההסדרים? מי מסביר?
איליה כץ
אני.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
איליה כץ
ראשית, החוק הזה הוגש כחוק נפרד. אנחנו לא מבקשים לפצל אותו, אנחנו מבקשים לקדם אותו בהצבעה - - -
היו"ר משה גפני
זה חוק נפרד?
איליה כץ
זה חוק נפרד.
היו"ר משה גפני
בכלל לא צריך לפצל אותו, אז נצביע עליו בינואר.
איליה כץ
אנחנו רוצים לאשר אותו - - -
היו"ר משה גפני
למה אתם רוצים אותו בנפרד? טכנית זה בסדר, לא צריך לפצל, צריך להצביע פעם אחת. אבל למה? מה אכפת לכם שזה יהיה ביחד עם חוק ההסדרים?
איליה כץ
הרעיון הוא שהכנסת - - -
היו"ר משה גפני
קודם תגיד מה אתה רוצה. מה אתה רוצה ביעד הגירעון ואחרי זה למה אתה רוצה להצביע בנפרד.
איליה כץ
כמו שהסברנו בישיבה קודמת התיקון פה למעשה בשלושה היבטים, מתייחס לשלושה אלמנטים בחוק: האחד, זה המתווה של הפחתת הגירעון, שאנחנו מתקנים אותו למעשה ומגדילים את הגירעון בשנים 2017, 2018, את הגירעון המותר בחוק ומשנים את המתווה לשנים לאחר מכן - - -
היו"ר משה גפני
2.9%.
איליה כץ
נכון מ-2.5% בשנת 2017 ל-2.9%, ומ-2.25% ב-2018 ל-2.9%.
היו"ר משה גפני
למה אתם מגדילים את הגירעון?
איליה כץ
זוהי למעשה מדיניות הממשלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוצאות הממשלה גדלו.
היו"ר משה גפני
כבר אין לי דרישות קואליציונית, מה שדרשתי זה היה התיקון של השנה שעברה ובזה נגמר העניין. הכסף הכי גדול שדרשנו היה קצבאות הילדים. אתם אימצתם את זה אליכם, אז זה כבר לא קשור אלינו. המכתבים שאתם שולחים להורים זה בסדר, זה משרד האוצר, אז זה ירד - - -
איליה כץ
- - -
היו"ר משה גפני
מה אתה עושה ככה? ירד או לא ירד? יש עכשיו דרישה חדשה לקצבאות ילדים?
איליה כץ
זה לא חלק מהעניין. הגידול של הגירעון בשנים 2018-2017 נובע למעשה ממדיניות הממשלה שבה למעשה כשמסתכלים על תחזית ההכנסות לשנים 2018-2017 ועל כלל ההוצאות שלמעשה הממשלה מעוניינת להוציא ובאות לידי ביטוי בתקציב בשנים 2018-2017 – הדברים מביאים באופן מתמטי אריתמטי לגירעון של 2.9%. היה שרוצים גירעון נמוך יותר, אפשר להחליט שלא מורידים מיסים בשנים 2018-2017 או לחילופין מפחיתים את ההוצאה. מאחר שמדיניות הממשלה היא לא להפחית את ההוצאה, אלא להביא לגידול שבא לידי ביטוי בהצעת התקציב וכן להפחית מיסים, כפי שזה בא לידי ביטוי בהצעת התקציב, הגירעון שיוצא הוא 2.9%.
היו"ר משה גפני
מה שאני לא מבין זה השנים אחרי זה. הפחתנו מיסים. נניח זה מאושר והכול בסדר, יש הפחתה במיסים, גם במס החברות וגם במס על יחידים, איך פתאום שנתיים אחרי זה, כשהמס הזה לא עולה חזרה, הפחתת המס נשארת באופן קבוע – זו חקיקה ראשית – איך פתאום הגירעון יורד? הרי הפחתת המיסים נשארת.
איליה כץ
הרציונל של מתווה הפחתת גירעון יורד - - -
היו"ר משה גפני
למה אתה צוחק?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
צמיחה. ירד הרבה גשם, אנחנו מצפים לצמיחה, בעזרת השם.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הייתי שמח להשיב לך, אבל קודם נשמע.
היו"ר משה גפני
אחרי זה טרכטנברג.
איליה כץ
הרציונל של מתווה הפחתת גירעון יורד הוא כפול. פעם אחת במתווה הפחתת גירעון פוחת אנחנו מציבים לעצמנו איזה יעד כממשלה לבוא ולצמצם את החוב - -
היו"ר משה גפני
זה הבנתי.
איליה כץ
- - יש לנו יעד להגיע לחוב תוצר של 50% באמצעות מתווה יורד. המטרה היא להגיע אליו לקראת 2020.

מעבר לזה, גם ברמה הכלכלית מדיניות פיסקלית נכונה מדברת על זה שבשנים של צמיחה גבוהה המטרה של הממשלה היא לבוא ולצמצם את הגירעון, כדי שבשנים של צמיחה נמוכה יותר ניתן יהיה להרחיב את הגירעון בלי להגיע - - -
היו"ר משה גפני
יעד הגירעון ב-2019 זה תקווה, זה לא הערכה כלכלית.
איליה כץ
זו מטרה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זו כבר בעיה של מישהו אחר.
היו"ר משה גפני
פרופ' טרכטנברג, אולי תסביר לי שאני אבין.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
קודם כול, אני רוצה לציין שהיתה הידברות עם אגף התקציבים על הנושאים האלה, כל הנושאים שמופיעים פה, והיתה אוזן קשבת. הבעיה היא לא באגף התקציבים, היא במקום אחר.

מה שמוצג לנו כאן זו העובדה שהפעם בתקציב הזה אנחנו מזיזים את יעד הגירעון. זה נשמע מצוין. מה זה חשוב, יש לך בעיה, תזיז את יעד הגירעון. מתי תוריד אותו? כאשר זה כבר לא במשמרת שלך, ב-2023 נגיע ל-1.5%, כשהיינו צריכים להגיע לזה מזמן.

אני מאוד לא מרוצה, ואמרתי לכם בפה מלא, ולכן אני לא אומר כאן דברים שאני לא אומר מבחינה מקצועית בחדר סגור. הדבר הזה שמוצג כאן הוא פגיעה באמינות הפיסקלית של מדינת ישראל. למה? כי אם פעם אחר פעם אתה עושה אותו תעלול, לאמור רק עכשיו, רק השנה, בגלל נסיבות מיוחדות אני מזיז את יעד הגירעון, אבל אל תדאגו, כי אנחנו או-טו-טו, בעוד חמש שנים, נגיע ליעד – אתה עושה את זה פעם אחת, פעם שנייה ופעם שלישית, וצריך להבין שזה תיקון חוק, ואתה עושה את זה כאילו בחקיקה, קודם כול זה זילות של החקיקה, כי כל פעם אתה חוזר על אותו תרגיל, שנית, הגופים הבינלאומיים, לא יודעים עם מי יש להם עסק? כל פעם אתה דוחה את היעד, כל פעם למועד שהוא מעבר להרי החושך.
היו"ר משה גפני
מנו, עשו את זה כל השנים, כל פעם כשנכנס שר אוצר חדש עשו את זה וזה לא פגע בישראל.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
סליחה. היום הגופים הבינלאומיים מסתכלים עלינו קצת אחרת. נכון שאנחנו עדיין בטווח, גם ה-2.9% הוא לא הפקר, אבל השיטה היא לא נכונה. זה כמו הסיפור על זאב-זאב. מתישהו הדבר הזה יחזור אלינו כבומרנג. ולכן אני אומר, והצעתי להם את זה - -
היו"ר משה גפני
שמה?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
- - בואו לא נשלה את עצמנו, אתם עכשיו בצרה כזאת, בבקשה, אל תכתבו פה "2023". בואו נהיה רציניים.
מיקי לוי (יש עתיד)
שיהיה רק לשנתיים הקרובות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מוטב לא להגיד את זה מאשר להגיד את זה ולפגוע באמינות של מדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
זה הגיוני. למה זה מפריע?
איליה כץ
אני אנסה שנייה לעשות סדר. החוק הזה מתייחס לשלושה אלמנטים: החוק מטפל בהפחתת הגירעון, מעבר לזה יש כאן הגדלה משמעותית של מגבלת ההוצאה, למעשה פריצה מהכלל, הנוסחה שקבועה בחוק, הגדלה משמעותית שלה באמצעות תיקוני חקיקה, ותיקון של מנגנון ההצמדה. לגבי שלושת הדברים האלה היו הערות לוועדה, ואנחנו נשמח להערות שעלו. ישבנו גם עם חבר הכנסת טרכטנברג, גם התייעצנו - - -
היו"ר משה גפני
תקריא בבקשה את התיקונים שנדע על מה מדובר.
איתי טמקין
אולי כדאי שתקריאי, שלומית, ואנחנו נסביר.
שלומית ארליך
התיקון הראשון בעמ' 2, בסעיף 14. בסעיף 14 התיקון שהורידו את סעיף קטן (ב). תסבירו.
היו"ר משה גפני
14(ב) נמחק. תסבירו למה.
איתי טמקין
קודם כול אני אסביר את הרציונל של התיקון ואז נעבור למה המשמעות שלו. הרציונל של התיקון היה – אחת מההערות שקיבלנו שמנגנון ההצמדה שקבענו קובע למעשה הוראת שעה. מנגנון ההצמדה החדש מדבר על שימוש במדדים ידועים במקום תחזיות של שלוש השנים האחרונות. המנגנון הזה בגרסה המקורית שהוגשה בוועדה יחל מ-2023, ועד 2023 היתה למעשה הוראת שעה. בתיקון שמובא פה אנחנו למעשה מבטלים את הוראת השעה ומחילים אותה רק החל מ-2019, כלומר כבר מהתקציב הקרוב. כבר מהתקציב הקרוב יהיה לנו המנגנון הקבוע שמדבר על שלוש שנים ידועות במקום שימוש בתחזיות ולאחר מכן תיקון לאחור.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני רוצה להעיר על זה. עוד פעם, זה יותר טוב מהמקור, ממה שהיה, אבל אני רוצה עוד פעם להשמיע את אותן הסתייגויות שהשמעתי בפניכם.

מה שקורה כאן, העניין של קידום מחירים, זה דבר מז'ורי, זה לא דבר צדדי, מכיוון שכמה שאתה מקדם את המחירים כדי להפוך אותם לריאליים, זה הרבה מאוד כסף. זה מיליארדים רבים של הזזת מגבלת ההוצאה. זה מה שזה אומר, לא במילים האלה. לכן הדבר הזה קריטי, זה לא משהו צדדי.

מה הם מציעים כאן? הם מציעים ללכת לפי שלוש שנים אחורה, מדד המחירים לצרכן. מה קורה? הרי כמה המחירים יעלו בעתיד לא ידוע כיום, אבל זה לא בהכרח פונקציה של מה שקרה בשנים הקודמות. ולכן אתה יכול למצוא את עצמך בשוקת שבורה. נניח כיום אנחנו באינפלציה שלילית בשנתיים האחרונות, כלומר, לפי זה התקציב הנומינלי יקטן ב-2019 אם האינפלציה השלילית תימשך – הוא יקטן נומינלית רק בגין הדבר הזה, ומה קורה אם במהלך 2018 המחירים מתחילים לעלות? אתה נמצא במצב כזה שמצד אחד המחירים שמולם אתה עומד עולים, אבל הכלל שקבעת מכריח אותך לקצץ בתקציב בגין מחירים מהעבר. זה לא הגיוני הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
זה עלול להיות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא לעולם חוסן. האינפלציה השלילית תתהפך מתישהו. אני חושב שיש טעם במה שהם אומרים שצריכים יותר ודאות. מה שהצעתי, לא קיבלו את זה, לקחת שנתיים אחורה ושנה קדימה, ואז יש איזה איזון בין הדברים ולא שלוש שנים אחורה. זה לא דרמה מה שאני אומר, אבל זה משנה. מה זה שנה קדימה? זה כבר בשנת התקציב, אתה כבר יודע כמה עלו המחירים באותה שנה עד נקודת החלטת התקציב.
היו"ר משה גפני
מה אתם אומרים?
איליה כץ
החיסרון המשמעותי שמצאנו להצעה הזאת, ובאמת בחנו אותה וישבנו עם חבר הכנסת טרכטנברג ועשינו תיקונים בעקבות הדברים שלו כמו שנאמר - - -
היו"ר משה גפני
אלה דברים הגיוניים.
איליה כץ
הדברים הגיוניים, בוודאי שהגיוניים. החיסרון המשמעותי הוא למעשה המשך השימוש בתחזיות על פני שימוש במספרים ודאיים וידועים. הבעיה בזה היא כפולה: א', תחזיות מטעמם לא תמיד מדויקות ויכולות להיות בהן סטיות, ו-ב' זה התיקונים לאחור, ולמעשה כשממשלה נכנסת היא צריכה לתקן לאחור בגין מדדים שהממשלה הקודמת השתמשה בהם.

עשינו סימולציות לגבי המשמעות של תיקון הכלל, שלמעשה לוקח משקל של שליש לשנת תחזית, וקיבלנו רושם שהפערים אינם משמעותיים, ולכן העדפנו את הכלל הוודאי מאשר הכלל הפחות ודאי. עוד פעם, מאחר שהפערים אינם משמעותיים.
היו"ר משה גפני
אם פרופ' טרכטנברג היה שר האוצר, הייתם מקבלים את העמדה שלו? לא חשוב.
איליה כץ
קיבלנו רבות מהעמדות שלו.
היו"ר משה גפני
זה נכון. אני רואה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני רק רוצה לתקן מה שאמרת, כי הדיון הוא חשוב. זה לא נכון שהמשקל של התחזית זה שליש, כי בעת שאתה מביא את התקציב לאישור, אפילו לפני זה, כבר ידועים המדדים, לפחות של חמישה חודשים באותה שנה. כלומר, המשקל של התחזית נטו הוא שישית בערך, לא שליש, כי זה חצי שנה קדימה ולא אחורה.
איליה כץ
אדרבה, אז המשקל נמוך.
היו"ר משה גפני
חייבים לציין שזה יותר טוב ממה שהבאתם במקור.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, אמרתי.
היו"ר משה גפני
מה התיקונים האחרונים?
שלומית ארליך
אתה מוסיף פה שני סעיפים. תקרא אותם.
איליה כץ
הוראת שעה לשנת 2019 – הגדלת סכום ההוצאה הממשלתית בשנת 2019

15.

על אף הוראות סעיף 6א, רשאית הממשלה, בשנת הכספים 2019, להגדיל את סכום ההוצאה הממשלתית בשיעור נוסף על השיעור האמור בסעיף 6א, שלא יעלה על 2.0% ביחס לסכום ההוצאה הממשלתית בשנת התקציב 2018, המחושב לפי סעיף 6א.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה אומר שב-2019, כמה תהיה רשאית הממשלה?
איליה כץ
זה אומר שהגידול הריאלי לפי הכלל הקבוע בסעיף 6א הוא בסדר גודל של 2.7%, תוצאה של הנוסחה, הנוסחה של כלל ההצמדה שמביאה בחשבון את הגידול הדמוגרפי ואת המרחק ביחס חוב-תוצר.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה בסך-הכול הכללי?
איליה כץ
מעבר ל-2.7% אנחנו מגדילים בעוד 2%, הגדלה ריאלית של ההוצאה הממשלתית. כלומר, ההוצאה הממשלתית ב-2019 גדלה בשיעור של 2%, שהם סדר גודל של 7 מיליארד שקל מעבר לגידול שהכלל הקבוע אומר.
שלומית ארליך
זה לא שונה לעומת מה שהיה קודם, פשוט מנוסח אחרת.
איליה כץ
מבחינה מספרית אנחנו מגיעים לאותה תוצאה. אני אזכיר שהוראת השעה הקודמת דיברה על גידול מחירים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מבין למה אתם עכשיו אומרים: אני שם על הממשלה ב-2019 לעשות את זה. זה בכלל לא חשוב מי יהיה - - -
היו"ר משה גפני
להיפך, מאפשרים לממשלה להגדיל את ההוצאה. מאפשרים, לא מחייבים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה אבני ריחיים במידת מה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
קשה לי נורא עם הדבר הזה, כי מה שקורה הוא שאו שיש כלל על-פי נוסחה איך ההגדלה בכל שנה של התקציב או בכל שנתיים לצערי הרב, או שלא. כל שנה זה כאילו יוצא דופן.
היו"ר משה גפני
אמרת. זה נכון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל הפעם זה חל על זה.
היו"ר משה גפני
מורידים את השנים הבאות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תראה מה שקרה, שנת 2017 – כמה עולה ההוצאה?
איתי טמקין
2.4%.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כלומר, בסך הכול?
איתי טמקין
5.1%.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תראה מה שקורה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בגלל זה אמרתי שב-2019 זה יהיה טירוף.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, תשמע מה שקורה.
היו"ר משה גפני
אתה לא חייב לקבל את זה, אפשר לקבוע מדיניות אחרת. לא מחייבים אותך - - -
איליה כץ
אני אנסה להסביר את הרציונל.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אי-אפשר להגיד שיש כלל, וכל שנה – תסתכל מה שקורה – 2017, 2018 ו-2019 זה משהו אחר.
היו"ר משה גפני
בבקשה. מי מסביר?
איליה כץ
כשהגשנו את תקציב הממשלה בנינו את התקציב של 2018-2017 וגם לגבי 2020-2019 שמו אינדיקציות לגבי מה אמור להיות גודל התקציב וההוצאה הממשלתית כולה בשנים האלה, כי זה מה שנדרש מאתנו לפי סעיף 40 א לחוק יסודות התקציב, התוכנית התלת-שנתית, הנומרטור.

כשעשינו את ההנחות לתקציב 2020-2019 השתמשנו בהוראת השעה שהונחה על שולחן הוועדה, שדיברה למעשה על גידול מחירים של 2% ב-2019, כלומר היא הביאה לסדר גודל של 394 מיליארד שקל הוצאה בשנת 2019.

עכשיו אנחנו באים ומתקנים את הכלל ואנחנו קובעים שבמקום לקחת הוראת שעה של 2% ב-2019 למחירים, אנחנו משתמשים בשלוש שנים ידועות, שלוש שנים שבמקרה זה 2015, 2016, 2017. 2015, 2016, 2017 הן שנים של אינפלציה נמוכה - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
שלילית.
איליה כץ
שלילית אפילו. 2017 עם אינפלציה חיובית נמוכה. הממוצע של שלושת אלה נושק לאפס. הנחנו שתקציב 2019 יהיה 394 כשהגשנו את התקציב לממשלה. עכשיו אנחנו רואים שהמחירים לפי הנוסחה החדשה נמוכים יותר. כלומר, אם אנחנו לא עושים את התיקון של סעיף 15, ההגדלה של ה-2%, התוצאה נמוכה ב-2 מיליארד שקל. מה המשמעות של זה?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה פנטסטי. תראה מה שקרה. קבעת כלל בצד של המחירים, שמביא אותך אפילו לאינפלציה שלילית, ואז זה אומר לך: חסר לי כסף. קבעת כלל לא נכון בעיני בצד המחירים, ואז כדי לתקן את זה אתה שוב מגדיל את תקרת ההוצאה. אנחנו מסתבכים בתוך עצמנו וזה זילות של הכללים, בסוף לא זה ולא זה מתקיים.

אני אומר עכשיו משהו ברצינות כמי שעוסק בדברים האלה עשר שנים ויותר. קשה לי לראות שאנחנו כל הזמן פוגעים באמינות הפיסקלית שלנו, או שיש כללים או שאין כללים. הניסיון כל פעם לתקן טלאי על טלאי, כדי להתאים למציאות החולפת ולקרוא לזה "שינוי בכלל", זה נורא קשה.
היו"ר משה גפני
אני לא מבין בזה כמוך, זה ברור, אבל בראייה מהצד זה דבר שבכל אופן עושה איזה איזון. נכון, ואני מסכים אתך לגמרי, שזה שמשנים את הכללים כל הזמן זאת בעיה, אבל השינוי עכשיו לעומת מה שהיה קודם זה בכל אופן מביא אותנו למצב שאנחנו יודעים שבסופו של דבר אנחנו לא נדע לחזות באופן אמיתי מה יהיה ב-2019. היתה אפשרות לא לגעת ב-2019, לדבר רק על 2017 ו-2018. אני לא חושב שאפשר לעשות את זה, אי-אפשר לעשות את זה. אתה יכול להוריד את 2023 - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זו גם תהיה שנה ללא תקציב.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתך, מנו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני לא מתנגד לקבוע משהו. אם היו לנו כללים, הם היו תקפים ב-2019.
היו"ר משה גפני
למה אתם רוצים שזה לא יהיה עם חוק ההסדרים? למה אתם רוצים שאני אביא את זה כבר השבוע?
מיקי לוי (יש עתיד)
כי ביוני בחירות.
שלומית ארליך
הם לא סיימו לקרוא את התיקון.
היו"ר משה גפני
תסיימו קודם.
איליה כץ
אני אגיד רק משפט אחד. גם אנחנו מאוד מודאגים משינוי הכללים. אחד מהתיקונים שעשינו בשביל למנוע - - -
היו"ר משה גפני
הוא אומר שגם הם מודאגים. על זה נאמר: צרת רבים.
איליה כץ
- - - משינויי כללים תכופים. אחד מהתיקונים שעשינו זה אותו תיקון שהזכרתי לפני זה של התוכנית התלת-שנתית, של הנומרטור - - -
היו"ר משה גפני
תעשה לי טובה. זה הפתרון? אז תתחילו לכתוב כללים אחרים.
איליה כץ
אני רק אסביר איך זה קשור.
היו"ר משה גפני
נומרטור? אני יודע איך זה קשור.
איליה כץ
משפט אחד, ברשותך היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
ב-2019 יהיה שר אוצר, נניח שזה יהיה שר האוצר הנוכחי. אמרתי לו, הוא צריך להכין תקציב גם ל-2019 בגלל שלא נראה מי הולך להפיל את הממשלה בינתיים. מה שקוראים בעיתונים לא רלוונטי. אמרתי לו שהוא צריך להכין תקציב ל-2019. הוא ילך להכין תקציב ל-2019, אז מה יעשה לו הנומרטור? עכשיו יבוא בצלאל ויגיד שהוא רוצה כסף ליהודה ושומרון - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא. אחרי אתמול הוא כבר לא יגיד כלום.
היו"ר משה גפני
בטח שיגיד, את לא מכירה אותו. הוא יגיד כפול. הוא יגיד שהוא רוצה כסף ליהודה ושומרון, אז יגידו לו "נומרטור", אחרי זה יגידו לו שצריך כסף בשביל הדירות, אז גם יגידו "נומרטור"? תגידו, אתם עושים צחוק? מי שהעביר את השטות הזאת זה אני.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון.
רחל עזריה (כולנו)
היית צריך לומר את זה במילים אחרות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
סמכנו עליך... בשנה שעברה פעם ראשונה חוק הסדרים – יאללה.
היו"ר משה גפני
אני העליתי את מס הרכישה, אני עשיתי את הנומרטור. מה שנכון, נכון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שערי תשובה לא ננעלו.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
איליה כץ
אחד הדברים שהתיקון לסעיף חוק יסודות התקציב אומר, שלמעשה אנחנו צריכים לכנס את השנים העתידיות, אנחנו לא מכנסים רק את התקציב הנוכחי, קרי 2018-2017, אנחנו מכנסים גם את 2020-2019. כלומר, בניגוד לעבר שממשלות חרגו ממגבלת ההוצאה שנים קדימה, היום אנחנו מסתכלים שנים קדימה מה מגבלת ההוצאה ובודקים שיש התאמה בין הדברים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש דבר אחד שזה יכול אולי להשפיע, אולי בהרשאות להתחייב, ואתם יכולים להיות קצת יותר מוגבלים בזה ולנסות לא להשתולל.
איליה כץ
בגלל שאנחנו יודעים שההתחייבויות הנוכחיות חורגות מהכלל הקיים ב-2019, לכן אנחנו חייבים לעשות את ההתאמה שמביאה בסעיף 15 שלא תהיה חריגה.
מיקי לוי (יש עתיד)
החשבת הכללית באוצר או אגף התקציבים לא ייתנו הרשאות להתחייב ל-2020-2019? זו השאלה.
איליה כץ
אני אקרא את סעיף 16 - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
איליה, זה אומר שהחשבת הכללית באוצר לא תיתן הרשאות להתחייב ל-2020-2019?
יעל מבורך
החשבת הכללית לא נותנת הרשאות להתחייב.
מיקי לוי (יש עתיד)
סליחה, ראש אגף התקציבים.
יעל מבורך
הם היו עונים לך שהם נותנים הרשאות להתחייב ביחס לכל מה שיש לנו בתזרים המזומנים הידוע היום, שזה הרבה מאוד, כל הכבישים, כל הרכבות, כל התשתיות ארוכות הטווח – הן מתוקצבות אצלנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
ל-2020-2019?
יעל מבורך
ודאי.
איתי טמקין
הטקטיקה שהיתה נהוגה עד הכלל הזה - - -
היו"ר משה גפני
תסביר בקצרה.
איתי טמקין
רק לשאלתו של חבר הכנסת לוי. הפרקטיקה שהיתה נהוגה עד לקבלת החוק שדיברנו עליו קודם, ואני לא אזכיר את השם שלו שוב, היה שעובר תקציב ל-2018-2017, ואחרי שהיה עובר לתקציב 2018-2017 הממשלה היתה ממשיכה להגדיל את ההוצאה בלי יותר מדי הגבלה ל-2019, 2020 ו-2021. היום אנחנו אומרים דבר כזה: כשמאשרים תקציב ל-2018-2017 גם מאשרים מסגרות ל-2020-2019 בשלב הראשון, ולכן כל הרשאה להתחייב אנחנו רוצים לראות שהיא בתוך תזרים המזומנים שחזינו ל-2020-2019.
היו"ר משה גפני
אני מצטער מאוד, אנחנו בחודש כסלו ולא בחודש אדר, ואני מציע להתחיל לדבר דברים רציניים. תקריא.
איליה כץ
הוראת שעה לשנת 2020 – הגדלת סכום ההוצאה הממשלתית בשנת 2020

15.

על אף הוראות סעיף 6א, רשאית הממשלה, בשנת הכספים 2020, להגדיל את סכום ההוצאה הממשלתית בשיעור נוסף על השיעור האמור בסעיף 6א, שלא יעלה על 0.7% ביחס לסכום ההוצאה הממשלתית בשנת התקציב 2019, המחושב לפי סעיף 6א.
שלומית ארליך
בסעיף 4, התחילה – התאריך השתנה כך שבמקום ח' בטבת התשפ"ה, שזה היה במקור 1 בינואר 2023, זה יהיה 1 בינואר 2019.
היו"ר משה גפני
2023 נמחק מהספר שכולם היו צוחקים עלינו, ואתה הצלת את הכבוד.
שלומית ארליך
בסעיף 5 שמדבר על הוראת השעה במקום "בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה", שמיום תחילתו זה ה-1 בינואר 2017, עד יום - - -
היו"ר משה גפני
תשפ"ה. זה יותר מתאים. במקום תשפ"ה יהיה - - -
שלומית ארליך
יהיה 1 בדצמבר 2018. פסקאות (3), (4), (5), (6) וסעיף קטן (2) נמחקו.
היו"ר משה גפני
למה אתם מבקשים להביא את זה עכשיו לפני התקציב?
איליה כץ
על מנת שהכנסת תאשר את החקיקה בהתאם למתווה שקבוע בחקיקה הזאת, ולא תחת גירעון שהוא אסור, אנחנו צריכים להתאים בין המתווה שקבוע פה למתווה ההוא.
היו"ר משה גפני
לפני שמאשרים את התקציב צריך לאשר את יעד הגירעון, שהוא שונה ממה שקיים היום בחוק.
איליה כץ
נכון. ואת מגבלת ההוצאה.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני אמנע ולא אצביע נגד, מתוך כבוד לאגף התקציבים שניהלנו שיח.
היו"ר משה גפני
הם גם עשו שינויים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הם עשו שינויים ואני מאוד מעריך את השיח הפתוח, אבל אני לא יכול להצביע בעד בגלל הדברים האמורים.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור החוק, ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – 1

נמנעים – 1

הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16) (שיעור הגירעון וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2017 ואילך), התשע"ז-2016, אושרה.
היו"ר משה גפני
ארבעה תמכו, אחד התנגד, אחד נמנע. אני מודה לכם, אני מודה לאנשי משרד האוצר. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:43.

קוד המקור של הנתונים