ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/12/2016

פניות ציבור בנושא שביתה בהנפקת תעודות ביומטריות לאזרחים שביקשו ואינם יכולים לקבל אחרות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 80

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ו' בכסלו התשע"ז (06 בדצמבר 2016), שעה 13:33
סדר היום
פניות ציבור בנושא שביתה בהנפקת תעודות ביומטריות לאזרחים שביקשו ואינם יכולים לקבל אחרות
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי כנסת
חיים ילין
מוזמנים
נאיף הנו - סמנכ"ל בכיר, מינהל ומשאבי אנוש, רשות האוכלוסין וההגירה

אבי לקח - מנהל אגף לשכות, רשות האוכלוסין וההגירה

נירית אלקלעי - רו"ח, מנהלת אגף ביקורת ותלונות הציבור, רשות האוכלוסין וההגירה

יהודית דובינקי - מנהלת תחום תלונות הציבור, אגף ביקורת ותלונות הציבור, רשות האוכלוסין וההגירה

חנן לזימי - ראש ענף משרדי ממשלה, אגף שכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אבנר סולטני - מזכיר ארצי, הסתדרות עובדי המדינה
ייעוץ משפטי
ורד זילברמן קירו
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא שביתה בהנפקת תעודות ביומטריות לאזרחים שביקשו ואינם יכולים לקבל אחרות
היו"ר ישראל אייכלר
מוריי ורבותיי, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור בנושא שביתה בהנפקת תעודות ביומטריות לאזרחים שביקשו ואינם יכולים לקבל אחרות.

האמת היא שאני חשבתי להסתפק בהתחלה בצד של האזרח הקטן, זה שמגיע למשרד הפנים, ללשכת רישום האוכלוסין, ואין לו שום עניין, שיג ושיח וצורך לדעת אם יש שביתה או אין שביתה, אם יש יחסי עבודה טובים או לא טובים, אם מקבלים תעודה ביומטרית או לא מקבלים תעודה ביומטרית, כל ההחלטות הממשלתיות, האם תעודה ביומטרית היא חובה או לא חובה, האם השר כן החליט או לא החליט. כל הדברים האלה חורגים מעבר לזכותו הבסיסית של אזרח לקבל תעודת זהות ודרכון וכל מה שמגיע לו כחוק. חשבתי להתמקד רק בזה.

אבל הכול משמים ואין מקרה בעולם. היינו השבוע בסיור בנתב"ג. הייתה טענה שיש אפליות כלפי אזרחים ערבים וכל מיני בעיות והנה הגענו, לשמחת החברים הערבים שהצטרפו אליניו, והם נכחו לדעת שאין כל אפליה בביקורת ביטחונית במזוודות בין ערבי ליהודי. כלפי משרד הפנים, רשות ביקורת הגבולות, בכלל לא הייתה טענה שיש אפליה בין אזרח לאזרח, על פי צבע, לאום וכולי. אבל כן התברר שיש בעיה קשה מאוד באיוש הדלפקים, בכניסה וביציאה. נאמרו לנו דברים קשים גם מצד רשות שדות התעופה. אז חשבנו להזמין את שר הפנים הרב דרעי ואכן הזמנו אותו. אמרנו שהוא הרי יצא השבוע בקריאה שכל האזרחים יקבלו תעודה ביומטרית ולכן אנא, היערכו לקראת האמירה הגדולה הזאת. אנשים רוצים תעודה ביומטרית. אז אמרו לנו מלשכת השר שהשר רצה לבוא ולא רק שרצה לבוא אלא שהוא רצה שהעניין יוסדר והוא אמר שאולי אנחנו נהיה שליחי ציבור כדי לסיים את העניין הזה. אני מבין שיש תהליכים בין העובדים לבין המנכ"ל בקשר להסדרת השביתה. אמרתי שאני לא הסתדרות העובדים, לא קוראים לי ניסנקורן, אני לא יכול לשבת 21 שעות עם טייסים, הייתי מקבל סחרחורת, ורטיגו, ואני לא רוצה לקבל ורטיגו ולחשוב שאני הולך לסדר את יחסי העבודה.

אני רוצה לומר משפט אחד על טיב השירות שלכם, אתם והפקידים שלכם בכל מקום. רק לפני כמה שנים הוועדה שלנו אספה השכם והערב ערימות של תמונות של אזרחים נגד השירות של עובדי רשות האוכלוסין. בשנים האחרונות אני שומע רק על שיפור. יש עומסים במקומות מסוימים, יש עומסים בשעות מסוימות, אבל השירות של הפקידים, גם המחשוב, מעל ומעבר. נדמה לי שלפני שנה היה לנו דיון על אנשים שניגשים למכונות האלה, מבקשים תעודת לידה ומקבלים אותה. היום ברוך השם הכול מסודר, אבל העניין הזה של הביומטרי, מה שמדאיג אותי הוא שיש אנשים שפוחדים אפילו להזדהות בשמם שמא יתנכלו להם. אמרו להם שהיות והם נרשמו כבעלי דרכונים ביומטריים, רצו לעשות תעודת זהות רגילה אבל הם חייבים לעשות תעודת זהות ביומטרית והם עשו תעודת זהות ביומטרית אבל פתאום פרצה השביתה, נדמה לי בל"ג בעומר, לפי התאריך העברי.
קריאה
זה התחיל ב-1 ביולי.
היו"ר ישראל אייכלר
ל"ג בעומר חל ב-י"ח באייר.

בכל אופן, מאז האיש עשה תעודת זהות עד שהוא היה אמור לקבל אותה בבית, פרצה השביתה. עד היום הזה, אנחנו כבר לפני חנוכה, אין לו תעודת זהות, לפונה אחר אין דרכון ומתי שהוא מגיע, הוא מבקש שינפיקו לו תעודה רגילה, אבל לא, אתה כבר במאגר הביומטרי. אז מה לעשות? אין מה לעשות. העוזר שלי חיים רבינוביץ היה כמה וכמה פעמים בקשר עם האנשים הטובים שיש אצלכם ובאמת יש אנשים נפלאים, אבל הם לא יכלו לעשות דבר.

אני רוצה לטפל בשני הדברים האלה, קודם כל בדברים הפרטניים. אני רוצה לשמוע מכם שלא יהיה מצב שאזרח, בגלל השביתה, לא יכול לקבל את מה שמגיע לו.
חיים רבינוביץ
יש בעיות בכניסות לכל מיני מדינות. הם לא יכולים להיכנס כי הדרכון שלהם כמעט פג תוקף.
קריאה
אנחנו נתייחס לסוגיה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תבחרו באיזה נושא להתמקד, בנושא הגדול של השביתה או בנושא הקטן.

נמצא כאן נציג ההסתדרות. יש סיכוי שנעשה כאן משהו שהשביתה הזאת תסתיים?
אבנר סולטני
ברשותך אדוני היושב ראש, אין סיכוי שזה יסתיים כאן אבל יש סיכום שעד סוף החודש זה יסתיים. יש סיכום בין יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין הממונה על השכר יוסי כהן שזה עובר אליהם והם סוגרים את הנושא הזה עד סוף החודש.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו היום בתחילת החודש.
אבנר סולטני
זה המקסימום.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מוכן לחכות עד סוף החודש ואז נוכל לבוא בבשורה לציבור. לפי התאריך העברי, מתי זה סוף החודש?
קריאה
עד אחרי חנוכה.
היו"ר ישראל אייכלר
בחנוכה באים הרבה תיירים.
אבנר סולטני
אני דיברתי של אבי ניסנקורן ולצדך נמצא נציגו של יוסי כהן. זה הסיכום שהיה בשבוע שעבר בשיחת טלפון לה הייתי נוכח.
היו"ר ישראל אייכלר
מנהלת הוועדה מבקשת לדעת את פרטי הסיכום. נאיף הנו, סמנכ"ל בכיר במינהל משאבי אנוש.
נאיף הנו
שלום אדוני היושב ראש, אני שמח שמרגישים שיש שיפור מתמיד של רשות האוכלוסין וההגירה.

לעניין השביתה. השביתה או העיצומים הם חוקיים, הם הכריזו על שביתה ויצאה לשביתה. המשרד עשה כל שיכול על מנת שלא תהיה שביתה אבל יש עיצומים. השביתה פרצה ב-3 ביולי. זיהינו שיש בעיה עם התיעוד הביומטרי וב-7 ליולי כבר הוצאתי לכל הפקידים במשרד מסמך שכותרתו הנפקת מסמכי זיהוי שאינם ביומטריים ובו נאמר שכל אזרח שיגיע למשרד מה-7 ביולי ועד היום, והיה לו תיעוד ביומטרי, יש לו זכות לקבל תיעוד חלופי. יש הנחיה. אני אעביר לך את ההנחיה שאני הוצאתי ב-7 ליולי לכל העובדים ולכל המנהלים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם מי שכבר הנפיקו לו תעודה ביומטרית?
נאיף הנו
גם מי שהנפיקו לו תעודה ביומטרית.
היו"ר ישראל אייכלר
אז העובדים פשוט לא עושים זאת?
נאיף הנו
ברשותך, אני אעביר לך גם את הנתון.
חיים רבינוביץ
מה זה מסמך חלופי?
נאיף הנו
תעודה רגילה תיעוד רגיל. יש לך ביומטרי, הגעת ללשכה, אתה אומר שיש לך ביומטרי ולא ניתן לקבל בגלל העיצומים, הפקידים והמנהלים הונחו – יש כאן מסמך שלי שתכף אני אראה לך אותו – לנפק מסמך רגיל. תכף אני אתן לך גם נתון. זה המסמך שהוצאתו ב-7 ליולי.
היו"ר ישראל אייכלר
עובדים קיימו את המסמך שלך?
נאיף הנו
תכף אני אתן לך נתונים.
אבנר סולטני
תרשה לי. יש כאן בעיה מחשובית שהיא באחריותם. העובד מקיים.
נאיף הנו
מאיפה אתה יודע שיש בעיה?
אבנר סולטני
דיברתי אתך.
נאיף הנו
יש עיצומים. קודם כל, יש מסמך שיצא ממני ב-7 ליולי והוא מונח בפניך. שנית, יש לי גם פילוח מחודש יולי ועד היום כמה פעולות בכל לשכה, כמה תיעוד ביומטרי ביטלנו והנפקנו תיעוד רגיל. בתקופה הזאת הנפקנו 9,260 תעודות חלופיות במקום תיעוד ביומטרי. כלומר, ביטלנו את התיעוד הביומטרי.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך פילוח לגבי ירושלים למשל?
נאיף הנו
יש לי פילוח לכל עיר, לכל ישוב, לכל חודש. הבאתי לך לכאן מסמך מסודר. כל מי שפנה, מערך המחשוב שלנו פתר את הבעיה, הונפק תיעוד חלופי. יש לך כאן מסמך לגבי הנפקת תיעוד חלופי.

יש לי קו פתוח עם לשכת השר. כל אזרח שמתלונן ואומר שלא אמרו לו, כן אמרו לו, לא נתנו לו, אני בקו פתוח כל הזמן עם האזרחים כדי להפנות אותם ולראיה, יש לך כאן את המסמך שמעיד על כך שהרשות הנפיקה תיעוד חלופי.

כל תלונה שהגיעה אלי, פתרתי מול מנהל לשכה, אם פקיד כזה או אחר לא קיים הוראה. זה בוצע. אם על שולחנכם יש תלונות כאלה, אנחנו נשמח לטפל בהן. לא יישאר אזרח שיש לו תיעוד ביומטרי , צריך לקבל תיעוד רגיל והוא לא יקבל. רשות האוכלוסין תיתן לו את המענה ותנפיק לו תיעוד חלופי. אני מקווה שעד סוף החודש תיפתר הסוגיה.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל, אני מאוד שמח לשמוע מה שאתה אומר. אנחנו עכשיו במעמד ממלכתי של ועדת כנסת. אם יש למישהו את הטלפון שלך, זה בסדר.
נאיף הנו
לא. זה מגיע ללשכת השר.
היו"ר ישראל אייכלר
משה יעקב ישראלי שגר ברחוב הכרמון בראשון לציון או בירושלים לא יודע על כך.
נאיף הנו
אם היה מגיע ללשכה ומבקש תיעוד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה עובד הלשכה לא אומר לו שיש לו אפשרות?
נאיף הנו
אמרתי שאני הנחיתי ועוד פעם הנחיתי, ויש לך את ההנחיה מולך, שאנשים ייתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אקריא לך מכתב של אזרח אחד.
חיים רבינוביץ
אנשים הגיעו, אמרו להם שהם הזמינו ביומטרי, אין אפשרות לקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל שהוא כבר במערכת.
קריאה
אם הייתי יודע על המסמך הזה לפני כן, היינו הרבה יותר חכמים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אקריא לך את המכתב.

"לפני כמה חודשים ניגשנו להנפיק דרכון ואמרו לי שאם אני אעשה דרכון ביומטרי, זה לא יעלה לי כסף, וזה מה שאכן עשיתי. מאז ועד היום טרם קיבלתי את הדרכון וגם אין לי תעודת זהות. כל פעם שאני נאלץ לצאת מהארץ – הוא גר בחוץ לארץ – אני צריך לקבל אישור יציאה חד פעמי".
קריאה
ברשותך, יכול להיות שהיה לו דרכון זר.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לו דרכון ישראלי מלידה אבל הוא הלך לגור בחוץ לארץ.

"אני מסתובב בעולם כאדם ללא זהות". כשהוא מגיע עם הפתק הזה – כנראה תעודת מעבר – ורוצה לנסוע ממדינה אחת לשנייה או לאירופה, הוא לא יכול. "כשניגשתי לברר מדוע אני לא מקבל את התעודות שהזמנתי, הסבירו לי שיש שביתה. אני ממתין שבוע ועוד שבוע, חודש, כמה זמן שביתה? ואין כלום. בצר לי ניגשתי שוב ואמרתי לפקידים שאני מבקש תעודות רגילות. אין לי צורך בביומטרי. לא ביקשתי ביומטרי. אך הם ענו לי שאין אפשרות כי ברגע שהזמנתי ביומטרי, אין יכולת לבטל ולחזור לרגיל.

אבקש לבוא לעזרתי בדחיפות. אני בטוח שכמוני יש עוד מאות אנשים שהתפתו ופנו לדרכון ביומטרי ונשארו תקועים עם השביתה הזאת. אבקש לציין כי לא ידוע לי על שביתה אחרת במשרד הפנים אלא מערך ההנפקה של התעודות הביומטריות הופנתה לחברה פרטית" – כן?
נאיף הנו
לא. מה פתאום?
היו"ר ישראל אייכלר
אז יש כאן טעות. "אולי שם הבעיה, אבל לא יתכן שמשרד הפנים ישב בחיבוק ידיים ולא ייתן מענה לאזרחים המיואשים. נא עזרתכם. אולי כדאי להמליץ להוציא הודעה לאזרחים לא להסכים לתעודה ביומטרית".
ורד זילברמן קירו
המידע הביומטרי, מדובר בפיילוט. גם אני הייתי צריכה לקבל נתונים לגבי הפיילוט. יש תקנות וגם צו שמחייבים את משרד הפנים להעביר מידע לכל מי שבא ללשכת האוכלוסין לגבי התיעוד הביומטרי וגם להחתים אותו על כתב הסכמה. זאת אומרת, הצו מדבר להעביר לו מסמך ולהחתים אותו על כתב הסכמה ויש כתב הסכמה לקטין, ויש כתב הסכמה לקטין מתחת לגיל 14 וכולי. בתוך כל הסיפור הזה, באמת המכתב של הפונה, לא ראיתי שום ציון שאומר שברגע שאתה מסכים להיכלל בביומטרי, אתה לא תוכל להוציא תיעוד רגיל אלא אתה נכנס למסלול הביומטרי – כתוב שם שאתה לא יכול לחזור בך מהסכמתך, זה אומר שאת הנתונים שלך אפשר להעביר לרשויות החוק וכולי למאגר – אבל לא נאמר שם בכתב ההסכמה ובחומר שאתם מעבירים או מה שכתוב שם שבאמת האנשים האלה צריכים לקחת בחשבון שפעם שאתה עלית על המסלול הביומטרי, זאת דרך חד סטרית.
קריאה
אני צריך לבדוק את זה.
אבי לקח
להתייחסות שלך. מאחר שהמסמך לא נמצא מולי, למיטב זיכרוני – ושוב, כמו שנאיף אמר – המשפטנים שלנו עברו על זה יחד עם בקרה לאורך כל תקופת הפיילוט כדי שעל הסוגיה הזאת לא יהיה ויכוח. העניין הוא מאוד מאוד מדוקדק אבל אני מעדיף לבדוק.
ורד זילברמן קירו
כתוב בצו ובתקנות. לכן אני שואלת.
אבי לקח
בעקבות ההערה שלך, אנחנו נמציא בדיוק את הכתוב. למיטב זיכרוני, זה כתוב וזה מוסבר. אני זוכר אפילו מקרים שאנשים בראשית הדרך שאלו והיקשו והסבירו להם. אנחנו הנחינו לתת את ההסבר הזה.

אני רוצה ברשותכם להתייחס בהערה נוספת לגבי הדרכונים. בנוסף למה שנאיף הציג בפניכם מבחינת נתונים. יש עוד נתון אחד שכל מי שפנה עם בעיה באותה סוגיה, שהיה לו תיעוד ביומטרי קודם והייתה לו בעיה עם דרכון, הוא רצה להוציא דרכון ובגלל השביתה לא היה אפשר להוציא לו דרכון, באותה תקופה שמדברים 3,290 דרכונים לא ביומטרים הונפקו לאנשים שהיה להם תיעוד ביומטרי על פי אותה הנחיה של הסמנכ"ל.
שלומית אבינח
איך מסתדר הנתון שנתתם?
אבי לקח
יש דרכונים ויש תעודות זהות. בנוסף יש 3,290 דרכונים בפריסה של הלשכות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין. אתה אומר שאדם שהיה לו דרכון ביומטרי והוא הגיע לחדש אותו ולא נתנו לו, קיבל דרכון רגיל.
אבי לקח
נניח אבד לו הדרכון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה עם אותם אנשים שכבר הזמינו את הביומטרי ועוד לא קיבלו אותו?
נאיף הנו
אלה הנתונים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא מדבר על מי שאין לו תעודה בכלל. לא היו 3,000 אנשים שאין להם תעודה.
אבי לקח
אני אומר בזהירות. שמעתי את התלונה שהקראת. יכול להיות מאוד, ואני אומר את זה כי זו המציאות, שבראשית הדרך של אותם עיצומים, כנראה – הגיע גם לשולחננו כי אחרת נאיף לא היה מוציא את ההוראה הזו בצורה ברורה וכדי שתהיה ברורה לכל העובדים ולמנהלים – היה איזשהו ערפל קרב, כפי שאני קורא לו, שאנשים באו והעובדים מבחינתם יש את הנוהל. לכן נאיף חידד את העניין. אני לא יודע ממתי התלונה הזאת. היא בהחלט מוצדקת מבחינת המתלונן כפי שהקראת אבל יכול להיות שאולי זה היה בסמוך לאותה תקופה עד שיצאה ההוראה ועד שהתהליך חלחל גם לעובדים.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות. אני חושב שהוא בא כמה פעמים למשרד הפנים ולא רק פעם אחת.
חיים רבינוביץ
הם באו כמה פעמים.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם זה היה בל"ג בעומר ואחר כך גם בימי החגים. זאת אומרת, לפני חודש.
אבי לקח
אנחנו נשמח לבדוק את זה לגופו של עניין.
היו"ר ישראל אייכלר
נכנס חבר הכנסת חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אגיד לך למה אני כאן. הייתי צריך איזשהו מסמך ממשרד הפנים, קיבלתי את המסמך והבנתי שיש שם שביתה, עיצומים. המסמך הזה כבר מחודש ספטמבר ואנחנו עכשיו בדצמבר. השביתה ממשיכה. אני נגד הביומטרי, שיהיה לכם ברור, אני מתנגד בכל הכוח לבנק של הביומטרי. אני בעד תעודת הזהות הביומטרית.
קריאה
מאגר המידע.
חיים ילין (יש עתיד)
כן. אני נגד המאבק. אני קורא לזה בנק כי אני עוד לא מכיר בנק שלא ניתן לפריצה. לכן אני קורא לזה בנק. זו שפה שכולם מבינים אותה.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תפרט לי? היה לך דרכון ביומטרי?
חיים ילין (יש עתיד)
לא. יש לי דרכון כמו שלך. ביומטרי. זה לא משנה. אני צריך לחדש תעודת זהות כי היא הלכה לי לאיבוד או שהבת שלי צריכה בפעם הראשונה תעודת זהות – אין ביומטרי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל רגיל היא יכולה לקבל.
חיים ילין (יש עתיד)
כששר הפנים מוציא הוראה שמהיום והלאה זה מה שהולך להיות, תעודה ביומטרית, אתה לא הולך לעשות עכשיו אחר. אני עוד לא ראיתי בן אדם שקונה אייפון 5 כשיש כבר אייפון 8 אלא אם אתה מוגבל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך מה אני שואל, לא בגלל שאני רוצה לדעת את הפרטים האישיים שלך. לפני שבאת הסבירו האנשים החשובים של רשות האוכלוסין שמי שבא ולא קיבל ביומטרי, נתנו לו חלופה רגילה. השאלה אם נתנו לכם תעודה חלופה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה להסביר לך משהו. אין אף אחד, אני לא באתי בגלל בעיה אישית אלא באתי כי בעקבות הבעיה האישית נודע לי שיש בעיה הרבה יותר גדולה. לא מדברים על התעודה הביומטרית של חיים ילין ולא של הבת שלו. אני מדבר על עם ישראל, אותו אתה ואני מייצגים.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה אנחנו עושים את הדיון.
חיים ילין (יש עתיד)
כל עוד העיצומים ימשיכו, לא יהיה בכלל ביומטרי. לא יהיה. אתה אומר למישהו אחר להוציא תעודת זהות רגילה, עכשיו יוציא השר הוראה שתוך שנתיים כל התעודות האלה יורדות לטמיון, אז מה עשית עם האזרחים? שיחקת אתם פינג פונג. צריך קודם כל לפתור את הבעיה של העיצומים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מכם רוצה להשיב לטענת חבר הכנסת ילין?
אבי לקח
קודם כל, אדוני צודק.
חיים ילין (יש עתיד)
הדבר האחרון שאני רוצה הוא להיות צודק.
אבי לקח
העניין הזה שהעיצומים יצרו מצב שבו העובדים נותנים את כל השירותים חוץ מאשר בהקשר הביומטרי, זה הנושא וכאן דובר על כך. יש משא ומתן בין ההסתדרות, העובדים והאוצר.
חיים ילין (יש עתיד)
כמה זמן?
אבי לקח
תן לי רק לסיים. בגלל המצוקה הזאת, יש דבר אחד שכולנו מחויבים, בין אם קוראים לזה ביומטרי או רגיל, שכל אזרח ותושב במדינת ישראל, תהיה לו תעודת זהות כי לפי החוק הוא חייב להסתובב אתה ושיהיה לו דרכון על מנת שיהיה לו חופש תנועה כשהוא צריך לצאת. מאחר ונקלענו למצוקה הזו, והסברנו את זה קודם, בה אנחנו לא יכולים להנפיק כי העובדים נתונים במצב הזה, אנחנו קיבלנו החלטה שכל מי שצריך תיעוד לביצוע מידי או לצאת לחץ לארץ או לעבוד, אנחנו ניתן לו את התיעוד הישן כי אנחנו לא יכולים להנפיק חדש בגלל המצב הקיים. כאשר יסתיים המשא ומתן וייושב העניין, כמובן לפי החלטה של השר, אני לא נכנס כאן לוויכוח כן או לא. רק לתקן תיקון קטן. התהליך לא הולך לקרות תוך שנתיים אלא זה תהליך ממושך רב שנתי שבו כל מי שצריך יהיה להחליף תעודת זהות כשהוא יגיע ללשכה, הוא יקבל רק ביומטרית בכללים ובנתונים שיעברו את אישור הכנסת. זה לא תהליך שקורה בבת אחת ונגמר תוך יום אחד כי זה בלתי אפשרי לעשות את זה תוך שנתיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מקבל את מה שאתה אומר אבל עדיין אני מכיר את רישיונות הנהיגה עת עברנו לרישיון הנהיגה החדש ויודע שלקח חמש שנים ולכל תושבי מדינת ישראל הוחלפו רישיונות הנהיגה. כאן כבר יש לנו מיליון אנשים במאגר. זאת אומרת, תלוי איזה מבצעים אתם תעשו. הוכח שנותנים לעם ישראל משהו שהוא חינמי כדי לבוא, אז כולם רצים ותוך שנה יש לך את כולם. אם אתה רוצה לעשות את זה עוד יותר ביטחוני, אתה יכול לזמן את הבן אדם. אם אתה תזמן אותו, אתה הרווחת את הבן אדם האמיתי שמגיע ולא את המזויף. המזויף, דרך אגב, לא יבוא כשהוא יקבל את המכתב.
נאיף הנו
אני רוצה להשיב לחבר הכנסת ילין. הפיילוט הוא חינם. כשזה הופך להיות חובה, זה לא חינם כך שאף אחד לא ירוץ להוציא תעודה.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יהיה?
נאיף הנו
כנראה ב-1 למרץ.
חיים ילין (יש עתיד)
למה אני צריך עכשיו להוציא תעודת זהות ודרכון, לשלם למדינת ישראל, ובעוד שנה אני אוציא את הדרכון הביומטרי שלי ואני אשלם עוד פעם?
נאיף הנו
כרגע אתה לא משלם.
חיים ילין (יש עתיד)
אני יודע שמאוגוסט-ספטמבר יש עיצומים.
היו"ר ישראל אייכלר
מיולי.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אמרתי מה שאני יודע. לא יעלה על הדעת דבר כזה. נכון שלא מדובר על חברת חשמל, לא מדובר על מים ולא מדובר על משהו שאנחנו לא יכולים לחיות בלעדיו. מי שנוסע לחוץ לארץ, כנראה אין לו שום בעיה לשלם כפל, גם פה וגם פה, אבל לא כל אזרח במדינת ישראל יכול להרשות לעצמו את הדבר הזה.
נאיף הנו
אני לא מצליח להבין איפה הוא משלם. אף אחד לא משלם שום כפל ואף אחד לא משלם שם דבר.
חיים ילין (יש עתיד)
אם אני משלם עכשיו על הרגיל ואחר כך על הביומטרי, אני משלם.
אבי לקח
על תעודת זהות לא משלמים.
שלומית אבינח
עבור הדרכון אתה משלם 280 שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כל הזמן קצת רגוע כי אני שומע שעד סוף דצמבר הכול יסודר.
חיים רבינוביץ
איזו שנה?
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו אומרים אחרי החגים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשמוע את נציג האוצר. מה אתם כאוצר עושים כדי שאנשים לא ישלמו פעמיים כמו שאומר חבר כנסת ילין. מי שישלם עכשיו עבור תעודת זהות רגילה - - -
אבי לקח
הוא לא משלם עבור תעודת זהות. תעודת זהות אפשר לחדש והיא לא עולה כסף אלא אם כן יש אובדן.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מציע שכל מי שהוציא – אבל זו כבר תקנה ולא אנחנו יכולים לקבוע – דרכון מהרגע שיש עיצומים והוציא אותו אנלוגי בגלל שאין לו ברירה אחרת, הוא יקבל את הדיגיטלי בחינם.
קריאה
לא תדע להגיד מי בחר.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא בחר בכפייה כי הייתה שביתה.
אבנר סולטני
הבנתי שהביומטרי בפעם הראשונה הוא בחינם.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. בפיילוט הוא היה בחינם אבל אחרי הפיילוט הוא לא יהיה בחינם.
אבי לקח
אני רוצה להבהיר. עדכני להיום על פי החוק ועל פי התקנות, כל מי שיש לו דרכון רגיל והוא רוצה לחדש את הדרכון, ויתרת השירות של הדרכון – כך אני קורא לה – היא מעל לשנתיים, הוא מקבל דרכון ביומטרי חינם. לא צריך לזה תקנה כי זה כבר יקרה.
חיים ילין (יש עתיד)
צריך לפרסם. אנשים לא יודעים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שמי שיש לו ארבעה חודשים או שישה חודשים, כמה זמן שארכה השביתה, שהוא לא ישלם.
אבי לקח
המענה הוא בהמשך. ברשותך, רק סבלנות. כל אלה שקיבלו דרכון בארבעת החודשים האלה, יתרת השירות של הדרכים שלהם היא עשר שנים. ברגע שיש ביומטרי, הם הולכים בחצי השנה הקרובה להוציא דרכון ביומטרי, הם יקבלו אותו בחינם.
שלומית אבינח
זה בטוח?
אבי לקח
זה החוק. זה מה שקורה היום. אם לא ישנו את זה, זה מה שקיים.
שלומית אבינח
כלומר, מי שהוציא במהלך השביתה?
אבי לקח
זו הפרשנות שלי למצב הנוכחי. היה אפשר לבחור בין ביומטרי לרגיל, אדם שהיה לו דרכון ולדרכון הייתה יתרת שירות של מעל לשנתיים, כלומר, היו לו עוד שלוש שנים, היו לו עוד שבע שנים, הוא היה יכול לבוא והיה מקבל את הדרכון הביומטרי חינם. אם פגו השנתיים, נותרה לו עוד שנה וחצי, הוא היה משלם. לכן בקונסטלציה הזו, למקרה שחבר הכנסת ילין העלה, מי שיבוא בסמוך – נגיד השביתה תסתיים בדצמבר – מי שיבוא במהלך החצי שנה הקרובה, השנה הקרובה עם דרכון רגיל וירצה לעבור לביומטרי, עדכני לרגע זה הוא לא יצטרך לשלם כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אני רוצה לשמוע מהאוצר מה סוכם ומה עדיין לא סוכם.
חנן לזימי
אנחנו עוד מיולי ניסינו להימנע מהשביתה ולא הצלחנו. גם סגן שר האוצר הרב יצחק כהן היה מעורב בזה ולא הצלחנו וגם שר הפנים הרב דרעי עצמו היה מעורב בזה ולא הצלחנו. בשבוע שעבר הייתה הסכמה עם יושב ראש ההסתדרות שעד היום לא היה מעורב בזה, שהוא יחד עם הממונה על השכר יפתרו את זה. אני מקווה שמה שלא הצלחנו בחמשת החודשים האחרונים נצליח בחודש הקרוב.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להגיד לטייסים שלא יטיסו את המטוסים של אל על עד שזה לא יסודר ואז תוך שעתיים זה יהיה מסודר.
חנן לזימי
גם שם הם שובתים כמעט שנה. אני אומר שניסינו במשך חמישה חודשים ולא הצלחנו. אני מקווה שהחודש זה יצלח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יכול להבין מה הבעיה המרכזית? הרי זאת לא שאלה של כסף.
חנן לזימי
זה כן. בסופו של דבר זאת שאלה של כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הבנתי שזה חשש שאם הכול יהיה ביומטרי, יהיו עובדים מפוטרים.
חנן לזימי
לא.
אבי לקח
להפך. קיבלנו תוספות בגלל העומס כי לעשות ביומטרי, תיעוד שיכולנו לעשות מרחוק, נאלץ לעשות בשלב הראשון בפנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה?
אבנר סולטני
אם יורשה לי כבוד היושב ראש, אתה מערבב שני נושאים, מעבר גבול ולשכות.
היו"ר ישראל אייכלר
פשוט שאלה של כמה אחוזי שכר?
אבי לקח
בגדול הייתה הסכמה במשך קרוב לשלוש שנים שהעובדים שעסקו בפועל בהנפקת תיעוד ביומטרי קיבלו תוספת, קיבלו איזשהו מענק. להסתדרות הייתה דרישה להרחיב את אוכלוסיית הזכאים ורצו שניתן גם לעובדי מטה שאינם עוסקים בהנפקת תיעוד ביומטרי וזאת מחלוקת בינינו. איך פותרים את זה? גם כסף. שוב, עד היום לא הצלחנו להבקיע ועכשיו אנחנו מקווים שנצליח.
היו"ר ישראל אייכלר
לאחר ההחלטה של השר שכולם יקבלו ביומטרי, לכאורה כל העובדים יוכלו לקבל את התוספת כי הם יעסקו בביומטרי. בכך פתרת חלק מהבעיה.
אבי לקח
בלשכות בכל מקרה מקבלים. לגבי עובדי הלשכות לא הייתה בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה השביתה?
אבי לקח
עובדי המטה. עובד מטה שיושב עכשיו במשרד בירושלים והוא עובד כוח אדם. על פניו הפרויקט הביומטרי לא משפיע על אורח החיים שלו. ההסתדרות אומרת שאם אתה נותן תוספת לכל העובדים שעובדים בלשכות, תן גם לו. זה קצת בעייתי לטעון את זה כי אתה טוען שצריך לפצות את העובדים על העבודה הקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
פקידי קבלת קהל לא מקבלים יותר בגלל שהם לא עובדים קשה יותר?
אבי לקח
הם מקבלים אבל הוא אומר שהוא רוצה לתת את זה גם לעובדים שאינם עוסקים בקבלת קהל ושאינם עוסקים בהנפקת תיעוד ביומטרי. אני חושב שגם להם מגיע פיצוי כי הם תומכים. זה חלק מהמחלוקת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול שאלה קשה. האם עובד שאמר לאזרח שהוא לא יכול לקבל תעודת זהות רגילה בשעה שאתה כתבת לו מפורשות שהוא כן צריך לתת לו, האם אפשר להטיל סנקציות על עובדים כאלה?
אבי לקח
יש מעטים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול את רואת חשבון אירית אלקלעי, מנהלת אגף הביקורת, לא קיבלת תלונות ציבור בחצי שנה האחרונה?
נירית אלקלעי
אני מנהלת האגף לביקורת פנימית וגם על תלונות הציבור. במהלך כל התקופה הזאת מאז החלה השביתה כן קיבלנו גם פניות טלפוניות וגם פניות בכתב של אנשים שבעבר השתתפו בפרויקט הביומטרי וכיום הם לא יכולים לקבל, או שאבד להם התיעוד או שהם עדיין לא קיבלו את הדרכון או את תעודת הזהות שלהם. מה שאנחנו ענינו גם בטלפון וגם בכתב, ענינו שהם יכולים להגיע ללשכה ולקבל תיעוד חלופי כמו שהסביר כאן מר הנו.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם הם איבדו וגם אם אין להם תעודת זהות.
נירית אלקלעי
כן. היו לא מעט פונים – וזה אלי החידוד כאן - שהתעקשו לקבל את התיעוד הביומטרי וכאן אמרנו שאנחנו לא יכולים לסייע להם. זאת אומרת, אם בכל זאת אנשים התעקשו ואמרו שהם לא רוצים תעודת זהות רגילה, הם לא רוצים דרכון רגיל, הם בכל זאת רוצים את התיעוד הביומטרי, אמרנו שאנחנו לא יכולים לסייע ואז מה שעשינו, פשוט הפנינו אותם לוועדת חריגים של ההסתדרות שבאמת בחנה ונתנה במסורה במקרים מאוד חריגים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי ישב בוועדת החריגים?
נירית אלקלעי
נציגים מההסתדרות ומהוועד שלנו.
אבנר סולטני
נציגי ועד העובדים שכל פנייה מועברת אליהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שואל מי אלה נציגי ועד העובדים של ועדת חריגים.
נירית אלקלעי
נציגי הוועד של רשות האוכלוסין.
אבנר סולטני
רשות האוכלוסין. לא נתקלתי בבעיה. אין מצב שאדם פונה לעובד באחת הלשכות ואומר שהנפיקו לו תעודה ביומטרית, הוא לא יכול לקבל אותה והוא רוצה תעודה רגילה והעובד אמר לו שהוא לא יקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
יש כאלה. על זה כל הדיון.
אבנר סולטני
אנחנו לא יודעים על זה.
נירית אלקלעי
גם אנחנו. אם תוכלו להעביר אלינו את התלונה, את שם האדם ומקום הלשכה בה הוא היה, אנחנו מאוד נשמח לדעת.
אבי לקח
אנחנו חידדנו ושלחנו בנושא הזה. בראשית הדרך היה, כמו שאמרתי קודם, ערפל.
היו"ר ישראל אייכלר
כנראה שההסבר של מר לקח הוא ההסבר. אגב, יש לי מקרים שעוד לא סודרו.
אבי לקח
צריך לבדוק לגופו של עניין.
נירית אלקלעי
אולי אלה אותם מקרים. היו מקרים לא מעטים של אנשים שהתעקשו לא לקבל תיעוד רגיל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. זה לא המקרה הזה.
נירית אלקלעי
אולי אתה מכיר יותר. היו אנשים שהתעקשו בכל זאת לקבל את התיעוד הביומטרי כי הדרכון הביומטרי מקנה להם כל מיני "הטבות" וכל מיני מעברי גבול בעולם ולכן הם התעקשו על הדרכון הביומטרי. במקרה הזה אמרנו שאנחנו באמת לא יכולים לסייע. אמרנו שגם טיפול השר במקרה הזה, זה לא יעזור וכי אנחנו יכולים לתת היום רק תיעוד חלופי וכאשר תסתיים השביתה, נוכל לספק את התיעוד הביומטרי.
היו"ר ישראל אייכלר
נראה לך שעד סוף דצמבר זה יסתיים?
נירית אלקלעי
בעזרת השם.
נאיף הנו
הייתה הורדת שכר ואז הגיעו מענקים.
קריאה
באיזה מגרש זה חונה עכשיו?
נאיף הנו
אמרתי. גם במשרד האוצר וגם אצל יושב ראש ההסתדרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נסכם את הדיון.

אני קודם כל מודה לכל האנשים שהגיעו לכאן ושמעו את הבעיה. אנחנו פונים לשר הפנים ולמנכ"ל רשות האוכלוסין לסיים מיד את השביתה.

גם מי ששילם עבור דרכון ותעודת זהות רגילה בזמן השביתה, שלא יצטרך לשלם שוב.
אבי לקח
רק עבור הדרכון. עבור אובדן משלמים. אם לבן אדם יש תעודת זהות רגילה והוא רוצה לחדש אותה והוא לא איבד אותה – הוא לא ישלם בלי שום קשר לשביתה וגם בהמשך. רק לגבי דרכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל המשפט שרציתי לומר לא נוגע לזה. הוא נוגע לזה שגם כאשר יוטל על הביומטרי תשלום, אלה שבחצי השנה האחרונה לא יכלו לעשות ביומטרי, לא ישלמו את האגרה. את זה אני מבקש.

רשמנו את הודעת ההסתדרות ומשרד האוצר שהשביתה אמורה להסתיים בדצמבר 2016 בגלל התערבות שר הפנים, יושב ראש ההסתדרות והממונה על השכר. אנחנו מאוד מקווים שאכן כך יהיה.

בהזדמנות הזאת, בשם הוועדה, אני רוצה להודות על הסיור שהיה לנו ביום ראשון ובמיוחד לנאיף על הסיור בנתב"ג. אנחנו לא מוותרים. גם בנתב"ג כל הדלפקים בזמן עומס יהיו מלאים. ההסדרים הפנימיים שבין העובדים אותנו כאזרחים וכנציגי האזרחים לא צריך לעניין. הדלפקים צריכים להיות מלאים. אם אתם יכולים לעשות את זה באמצעות מה שהוצע על ידי רשות שדות התעופה, שלא צריך לבדוק כל אחד, בסדר.

אגב, הוא אמר משהו מוטעה ואולי אני לא הבנתי. הוא אמר שאזרחים ישראלים שחוזרים, לא צריך לבדוק אותם. אין דבר כזה בעולם. אני ביררתי. יש דבר כזה בחוץ לארץ, באנגליה ובעוד מקומות באירופה שמי שיוצא, לא בודקים אותו.
אבי לקח
אזרחים זרים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אנגלים.
נאיף הנו
איך תעשה רישום מי נמצא במדינה ומי נמצא בחוץ לארץ?
אבי לקח
זה כשאחד שזאת לא המומחיות שלו והוא מתעסק במגרש של מישהו אחר ונותן הצעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אנעל את הישיבה כדי שנוכל לדבר חופשי.

עד כאן. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים