ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/12/2016

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: מבנה ההעסקה והעובדים במשרד החוץ על רקע הפיחות במעמד המשרד

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 180

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, כ' בכסלו התשע"ז (20 בדצמבר 2016), שעה 9:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: מבנה ההעסקה והעובדים במשרד החוץ על רקע הפיחות במעמד המשרד
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

איל בן ראובן
חברי הכנסת
איתן ברושי

נחמן שי
מוזמנים
יוסף פרוכטר - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

תמיר גזיאל - מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

יובל חיו - מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

אופיר גלעדי-כביה - מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

מיכל לילך מבורך - עוזרת למנהלת חטיבה, משרד מבקר המדינה

ניר אמסל - רפרנט ממשל ומינהל באגף תקציבים, משרד האוצר

אלישע קיפניס - ראש ענף שכר, משרד האוצר

דניאל בירן - ראש חטיבת תיקשוב, משרד החוץ

אלון שמר - סגר"א מש"א והדרכה, משרד החוץ

תמר קפלן - עורכת דין, משנה ליועץ המשפטי, משרד החוץ

אמיר אילון - סמנכ"ל מש"א והדרכה, משרד החוץ

חגי משה בהר - מחלקת פעילות בחברה האזרחית, אגף תקשורת, משרד החוץ

דפנה סלייפר רביץ - ועד עובדי משרד החוץ

יעקב ליבנה - ועד עובדי משרד החוץ

יאיר פרומר - חבר ועד עובדי משרד החוץ

אילת קדוש - סגנית הממונה על מערכת הביטחון, נציבות שירות המדינה

אוריין לביא - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

אמנון פרג הנדל - פעיל, המשמר החברתי

שרה קרמר - פעילה, המשמר החברתי

אביב פרץ - פעיל, המשמר החברתי

גיל פנחסי - פעיל, המשמר החברתי

דוד דהאן - יו"ר אהב"ה, ארגון למען נכים
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: מבנה ההעסקה והעובדים במשרד החוץ על רקע הפיחות במעמד המשרד
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היום 20 בדצמבר 2016, כ' בכסלו תשע"ז. בוקר טוב לצוות מבקר המדינה, לגופים המבוקרים.

תשמעו, זה לא סוד שמעמדו של משרד החוץ ומצבו הוא בכי רע. שומעים את זה לא רק במסדרונות משרד החוץ ואני חושבת שזה יכול להשפיע על מצבנו בעולם. אני יודעת שראש הממשלה מתפאר בפגישות ובהישגים בין לאומיים, אבל בסוף צריך לראות שהכל קורה בבית בצורה שהיא תקינה.

כבר בשנת 2009, בקדנציה הקודמת, קודמת-קודמת של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, התחיל איזה תהליך משונה כזה, של פיזור וביזור סמכויות משרד החוץ בין משרדים שונים והתחלנו לדבר בדיונים מקבילים כאן בוועדה על הבעיות שהדבר הזה גורם בהתמודדות של מדינת ישראל עם תופעות ובהתמודדות עם ה-BDS למשל. עם הקצב שהממשלה הזאת מחוקקת חוקים בעייתיים, אנחנו צריכים שיהיה לנו מערך חוץ משובח וטוב מאד, כי באמת, כמות השטויות שממשלת ישראל מחוקקת.

למרות זאת, היטב לומר זאת שר הביטחון, ד-היום, שהיה שר החוץ, אמר באוגוסט 2015, לפני הניתוח לקיצור הפתיל, שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מבצע פוגרום במשרד החוץ – מילותיו שלו, אני מצטטת. לצערנו הפוגרום הזה מתנהל גם בקיצוץ בתקציבים, שגורם לקיצוץ בנציגויות, להקטנה של מספר השגרירים. בזמנו דובר על שגריר נייד, שעובר בין 9 מדינות. אני מקווה שאין תכנית כזאת יותר. כך אני רוצה לקוות.

מדו"ח המבקר עולה גם תת איוש של משרות, למרות שיש תקנים אבל הם לא מאוישים. זה מצב שהוא פשוט לא מתקבל על הדעת. אני לא מצליחה להבין למה מדינה מתוקנת, שצריכה אולי יותר מהרבה מאד מדינות אחרות מערך חוץ טוב, דווקא שם מקצצים? הכל טוב?

עובדי משרד החוץ עושים עבודת קודש, באמת. לא הייתי בהרבה משלחות דיפלומטיות, אבל באחת שהייתי ראיתי את המסירות, ראיתי את העבודה וזו עבודה שלא תמיד קל לעשות. לא תמיד קל להסביר. ועדיין, השליחות של הנציגויות בעולם, תוך תשלום של מחיר אישי, מעתיקים את המגורים שלהם למדינה אחרת, לא תמיד המדינה הכי מפנקת בעולם, בתנאים שהם לא תנאים. זה נשמע נורא מקסים כזה, נוסעים לחו"ל, עושים רי-לוקיישן. כשאני הבנתי מה התנאים שמקבלים השגרירים, הרגשתי בושה. פשוט בושה. ככה אנחנו נותנים לנציג הכי בכיר שלנו במדינה אחרת להתנהל? ומתחשבנים איתו בפנקסנות. זה מדהים והם צריכים להסתדר.

זה מדהים, אני אגיד במאמר מוסגר, זה אולי לא הנושא הגדול של הדיון, אבל חלילה וחס, שלא יהיה לנציג בחו"ל ילד עם מוגבלות, כי אז בכלל לא יתנו לו לעבור למדינה שהביטוחים בה יקרים. כן, אדוני, נציג מבקר המדינה. אתה לא יודע איזה מאבקים. תראו, אין פה טובים ורעים. כולנו אמורים לייצג את אותה מדינה, מראש הממשלה ועד אחרון הנציגים.

הדיון הזה נקבע כי באמת הדברים שאני שומעת מסמרים את אוזניי. אני לא קובעת מסמרות שיש מישהו שצודק יותר. אני רק אומרת שיש דברים שצריך לתקן והגיע הזמן. בטח ובטח להסיט את המרכז מלקצץ ולעבור למוד של להרחיב. מה שחשוב פה באמת זה הראייה לטווח ארוך. אני יודעת שהיא מאד קשה למשרדים ממשלתיים מסוימים, אבל הגיע הזמן שנראה את זה גם בספקטרום של משרד החוץ.

צוות מבקר המדינה, תרצו להעיר בשלב הזה? לא. אני אבקש בתחילת הדיון ממר יאיר פרומר להציג, בבקשה.
יאיר פרומר
יעקב יפתח ואני אמשיך.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
יעקב ליבנה
בוקר טוב. ראשית אנחנו מברכים על הדיון, כי המצב, כבוד יושבת הראש, הוא כפי שאת תיארת אותו. המצב הוא חמור ואנחנו מתריעים על החומרה הזאת כבר תקופה ארוכה. לצערנו בחלק לא קטן מהדברים חלה הידרדרות מסוכנת שמסכנת את המעמד הבינלאומי של מדינת ישראל ואת היכולת של משרד החוץ הישראלי בסופו של יום לספק את מה שאנחנו אמורים לספק, וזה את חבילת ההגנה הדיפלומטית הבינלאומית. אני חושב שלא צריך לפרט פה את האתגרים ואת הבעיות שמדינת ישראל מתמודדת איתם בזירה הבינלאומית.

המשבר הוא בשלושה מישורים עיקריים. אחד – אין מספיק כוח אדם מקצועי במשרד החוץ ומשרד מבקר המדינה התייחס לזה לא פעם ולא פעמיים בדו"חות שלצערי פשוט מתעלמים מהם. דו"ח אחרי דו"ח, אחרי דו"ח, הדברים האלה מופיעים שחור על גבי נייר והשיירה עוברת הלאה. בדו"ח מבקר המדינה האחרון הייתה המלצה חד משמעית להוסיף למעלה מ-120 תקנים, שום דבר מזה לא קרה.
היו"ר קארין אלהרר
העדכניים הקיימים מאוישים כבר?
יעקב ליבנה
גם התקנים המאוישים בחו"ל, ותיכף אני אגיע לזה, בחלקם לא מאוישים מכיוון שאין גיוס של צוערים ולכן לא ניתן לאייש אותם באף אחד. כלומר הבעיה היא כפולה, גם אין מספיק תקנים וגם אין מספיק אנשים, מכיוון שאין גיוס. אנחנו שומעים כל מיני סיפורים על תחזיות פרישה, על מגבלות כאלה ואחרות וכל הסיפורים הם נחמדים, אבל בסופו של יום אין מי שיעשה את העבודה הדיפלומטית. פשוט מאד - בנציגות ישראלית ממוצעת בחו"ל – יש שני דיפלומטים. חברים, שני דיפלומטים לעשות את כל העבודה. המישור השני זה תקציב.

אנחנו עכשיו בסוף דיוני התקציב. הבית הזה מאשר את תקציב המדינה השבוע.
היו"ר קארין אלהרר
דרך אגב, אף אחד לא יודע מה באמת כתוב בתקציב. זו פיקציה, אני מרשה לעצמי לומר.
יעקב ליבנה
ממה שאנחנו מבינים לגבי תקציב משרד החוץ, ואנחנו נשמח אם נטעה, ממה שאנחנו מבינים תקציב הפעולות של משרד החוץ הולך לקטון ב-40%.
היו"ר קארין אלהרר
40%.
יעקב ליבנה
אנחנו לפני שנה עמדנו על 120 מיליון שקלים, שגם זה סכום מגוחך. 120 מיליון שקלים כל תקציב הפעולות של משרד החוץ הישראלי ב-100 נציגויות, ב-160 מדינות שיש לנו איתן יחסים דיפלומטיים. אני חוזר עוד פעם על המספרים – 160 מדיניות שיש לנו איתן יחסים דיפלומטיים – 120 מיליון שקלים לפעילות דיפלומטית – היה. השנה מדברים על 80 מיליון שקלים.
היו"ר קארין אלהרר
מי אחראי לדעתך על הדילול הזה?
יעקב ליבנה
אני לא יודע מי אחראי. אנחנו יודעים מי מאשר את התקציב ומי מציע אותו. אני חושב שהוועדה תוכל גם לקבוע וגם לדרוש את השינוי של הדברים האלה.

הנושא השלישי זה הנושא של שכר ותנאי שירות. לא יכול להיות שלפני שנתיים אנחנו חותמים על הסכם עם מדינת ישראל, נחתם הסכם לשינוי השכר בחו"ל, שנשחק ב-15 השנים האחרונות בעשרות אחוזים ובמשך שנתיים ההסכם הזה לא מקוים. ואני אומר לכם שגם עכשיו אין שום כוונה למשרד האוצר, ממה שאנחנו מתרשמים, לעשות איזה שהוא תיקון בשכר בחו"ל. כל ההצעות שהם מציעים זה הכל מה שנקרא בסכום אפס. איפה שאנחנו היום, שם נהיה מבחינתם גם בעוד עשור. זה המסר שאנחנו מקבלים, זה לא מצב שבו ניתן לקיים שירות חוץ מקצועי.

אני חושב שאני אעצור כאן. אם צריך אפשר להביא הרבה פרטים ונתונים, אבל נדמה לי שהמצב ברור.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה.
יאיר פרומר
אני רק רוצה להשלים את התמונה לגבי הנושא שהוא בעצם העיקרי פה בדיון, זה הנושא של מצבת כוח האדם במשרד החוץ, שזה תוצאה של - - -
היו"ר קארין אלהרר
רק שם ותפקיד לפרוטוקול, בבקשה.
יאיר פרומר
שמי יאיר פרומר, חבר בוועד עובדי משרד החוץ. כשאנחנו אומרים אין מספיק כוח אדם מקצועי, זה לא אנדרסטייטמנט, אנחנו מדברים על מצב שהגדיר את זה סמנכ"ל בכיר במשרד החוץ, קריסה ארגונית טוטאלית של משרד החוץ. לא אני אמרתי את זה. קריסה ארגונית טוטאלית, הכוונה היא שמשרד החוץ לא יכול לעמוד במשימות המינימאליות שלו. אני מדבר על מינימום, זה קודם כל להחזיק נציגויות בכלל בעולם.

היום אנחנו עומדים והשחיקה הזאת לא התחילה היום, היא נמשכת הרבה זמן ודו"חות מבקר המדינה באמת הצביעו על זה שוב ושוב ושוב. בדו"ח האחרון מדברים על 90 תקנים או 100 תקנים, סליחה 130 תקנים החסרים בנציגויות בחו"ל ועל עשרות משרות לא מאוישות, בנוסף. אנחנו מדברים היום על שני נציגים דיפלומטיים לכל מדינה שיש לישראל עמה יחסים. אני לא יודע איך מתחזקים יחסים בין מדינות עם שני אנשים שצריכים לעשות את כל העבודה השוטפת, סליחה שאני אומר, אפילו לקבוע פגישות זה גדול מדי. המשימה הזאת גדולה מדי על שני אנשים.

אני לא מדבר על מה שאומר ניהול יחסים, שזה אומר באמת לייצר ערוצי קשר שוטפים. זה לא עבודה שקורית פעם אחת בחמש שנים, כשיש ביקור של שר או ביקור של ראש ממשלה, שקורה פעם בעשור. אנחנו מדברים על עבודה יומיומית, על עבודת עומק שמדברת על יצירת ערוצי קשר וערוצים של נגישות אל ממשלות זרות, אל מוסדות לאומיים של מדינות זרות. פרלמנטים. ציבורים. קהלים. אני כבר לא מדבר בכלל על עבודת ההסברה שנמחקה לגמרי ולא רק בגלל שאין תקציבים לזה.
היו"ר קארין אלהרר
למה? מה עוד הסיבה?
יאיר פרומר
מה עוד הסיבה? בגלל שאין כוח אדם, שגם לו היה תקציב, ואני אומר שבן אדם יחיד, שהוא אחראי לבד, עומד לבד וצריך להתמודד לפעמים עם מדינה אחת, לפעמים עם שלוש או ארבע, שזה המצב שלנו. הנציגויות שם מאוישות בדיפלומט אחד, שצריך להיות אחראי על שלוש או ארבע מדינות. זה קורה ביותר ממקום אחד. אז הוא מבקר במדינה שהיא מדינת אמון שלו פעם בחצי שנה. כמה השפעה יש לזה ומה המשמעות שאין את זה? והמשמעות שאין את זה, זה שמדינות אחרות, סליחה שאני אומר – אני אתייחס פה קצת לתחרות שקיימת על המשאבים האלה, על הקשב של הממשלה. אז מדינות אחרות כן עושות את זה ומדינות אחרות מגדילות את תקציב החוץ שלהן, מגדילות את כוח האדם שלהן ביחסי חוץ. אני מדבר על מדינות ששכנות לנו. אני מדבר על איראן שמגדילה כל שנה ב-10% את תקציב החוץ שלה, כשישראל מקצצת כל שנה, עכשיו השנה ב-40% את תקציב הפעולות שלה.

אפשר לדבר פה על הפלסטינים שהגדילו בכמעט 100% בחמש השנים האחרונות את התקציב שלהם. וזה לא רק תקציב זה גם כוח אדם, זה גם משאבים. הם עושים את העבודה. הם מבינים את החשיבות. הם מבינים את המשמעות של ניהול יחסי חוץ. אני לא מדבר פה על מדיניות מערביות שמשקיעות פי חמישה ופי עשרה ולפעמים יותר ממדינת ישראל ביחסי חוץ, כי הן מבינות את המשמעות.

גם מדינות שאיך להגיד, מעמדן הבינלאומי לא נמצא במצוקה קשה – מדינות כמו הולנד, כמו דנמרק – פי עשרה ממדינת ישראל באופן יחסי. היום כבר יותר, בגלל שירדנו. אני כל שנה נותן את הנתונים וכל פעם אני צריך להגדיל את זה. עכשיו זה כבר פי שנים עשר, או פי שלושה עשר, בגלל שהתקציב שלנו ירד מ-0.4% מהתקציב, אנחנו עכשיו 0.35% מהתקציב, שזה מגוחך. אין מדינה כזאת בעולם. אני לא מדבר על מדינות ה-OECD. בואו נשווה את עצמנו לתורכיה, בואו נשווה את עצמנו – סליחה – לארגנטינה או לברזיל או ליוון – מדינות שנמצאות במצב כלכלי יותר ממדינת ישראל, אני חושב.

כשאנחנו מדברים על כוח אדם, אני יכול להגיד שלי היום, כנציג ועד עובדים, אין יכולת לשכנע עובד להישאר בשירות החוץ. אין לי יותר את הכלים. אנחנו על סף הרמת ידיים. אנחנו עושים את העבודה הזאת יום-יום. מסבירים לצוערים. השבוע יש לנו קורס צוערים חדש, קורס ל"ג. השבוע נכנסתי אליהם, 18 איש חדשים נכנסים למשרד החוץ. גם כן, מי ישמע, בסדר, הפרישה הטבעית שלנו. אפילו הפרישה בגיל פנסיה היא 25 אנשים בשנה, אז קולטים 18.
היו"ר קארין אלהרר
זה המספר שקיים בדרך כלל?
יאיר פרומר
זה המספר שבמקרה הטוב קיים. יש לנו שנים שאין קורסי צוערים בכלל, אתם יכולים לראות את זה בגרפים שנתנו לכם. בשנים 2012-2013 לא הייתה בכלל קליטה של צוערים, הייתה רק פרישה, כי משרד האוצר החליט לקצץ 2.5% רוחבי, ושירות החוץ לא חשוב, אז זה ירד. אבל זה כבר שנים.
היו"ר קארין אלהרר
אתם גם נכנסתם לפלט השנה?
יאיר פרומר
אנחנו בפלט. אנחנו אף פעם לא יוצאים מהפלט. אנחנו תמיד בפלט.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הם כל הזמן פלט.
יאיר פרומר
אנחנו פלט.
היו"ר קארין אלהרר
הם פלט קבוע אתה אומר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הם פלט קבוע, בוודאי, כן.
יאיר פרומר
המצב הוא כזה, תראו, לפני שנתיים או שלוש, אני חושב, הצגנו נתונים על אחוזי הפרישה של משרד החוץ. עכשיו לא צריך לדבר על אחוזי הפרישה, אין בכלל קליטה. אין בכלל קליטה. זאת אומרת עושים קורס צוערים, זה נכון, אבל עושים פחות מהפרישה הטבעית ואנחנו יודעים שבתוך עשור, אנחנו יודעים, יש את זה גם בנתונים שלפניכם, בתוך עשור מיום הקליטה כמות הצוערים שנשארת בשירות היא במקרה הטוב שני שלישים. זאת אומרת הם קלטנו 18, במקרה הטוב יישארו לנו בעוד עשור 12 מהאנשים האלה. לעומת 25 בפרישה, 12 איש – שאני אומר שגם להם אני לא יכול להגיד – לאותם 12 חדורי מוטיבציה וציונו, שבאים באמת מהמיטב של המיטב, אני לא יכול לשכנע אותם היום להישאר, בגלל שהם נכנסים לשכר עוני והם ייכנסו למעגל עוני והפנסיה שלהם תהיה במקרה הטוב, הפנסיה המשפחתית, כי בני הזוג שלהם יצטרכו לוותר על הקריירה שלהם – תהיה 4,000 או 5,000 שקלים בסוף הקריירה. אני לא יודע לשכנע בן אדם להיכנס למסלול הזה.

אנחנו על סף הרמת ידיים. אני אומר את זה באמת בכאב, להגיד ועד עובדי משרד החוץ והיושב ראש שלנו, אני חושב שכולכם שמעתם שכבר התפטר השבוע - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה? לא, לא שמעתי.
יאיר פרומר
חנן גודר, יושב ראש ועדת עובדי משרד החוץ אמר – בנסיבות האלה, כשמשרד האוצר ממשיך עם האטימות, באמת, אי אפשר, אני אפילו לא יודע אם לקרוא לזה אטימות. אנחנו היינו בכמה מאבקים, אני אפילו לא יודע אם זו אטימות או שזה פשוט קיר. כשאנחנו נמצאים בתוך הסיטואציות האלה, אנחנו לא יודעים לא להגיד חברים, בואו נסגור את השירות, אנחנו עשינו את כל מה שעשינו, נאבקנו, נלחמנו. אנחנו מדברים על אי כיבוד הסכמים, הדבר הכי בסיסי.

בשנת 2014, כשאנחנו דיברנו על תיקון, אז חתמנו הסכם עם האוצר, עם הממונה על השכר, בקושי רב. בקושי רב, אבל חתמנו על הסכם שבתוך חצי שנה מיום חתימת ההסכם, יוחל מודל חדש לשכר בחו"ל. לא ישנה, לא יהפוך אף אחד מעובדי משרד החוץ, חס וחלילה לאמיד. יוציא אותו ממעגל העוני, אולי. בטווח ארוך, גם כן של 10 שנים, אבל יתחיל תיקון.

החצי שנה הזאת שבה משרד האוצר חתום, חתם, במו ידיו. לא יושב פה האיש שחתם. חתום. הממונה על השכר – שיוחל מודל השכר הזה. חלף – מתי? במאי 2015. אנחנו שנה וחצי אחרי. כלום לא קורה. במקום זה מודיעים על קיצוץ של עוד 50 תקנים.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה. חבר הכנסת איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב. אני אתחיל בזה שאני בהכרתי כמה ארגונים גדולים שהייתי בהם, אנחנו מדברים פה על ארגון בשלבי גסיסה, שלבי גסיסה אחרונים. בעצם על פי הנתונים שמוצגים – גם בדו"ח המבקר וגם ממה שעולה פה – על פי הנתונים זה ארגון מת, אבל הוא איך שהוא מתפקד באיזו שהיא צורה, תיכף אני אגיד פה כמה מילים על העניין הזה. אני גם אגיד בפתח דברי שחסר פה איזה מישהו בכיסאות פה, איזה שר חוץ, שייתן תשובות על מה שקורה פה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא עסוק בתאגיד.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הוא עסוק בכל מיני.
היו"ר קארין אלהרר
או בעמונה, אני לא זוכרת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כן, או בעמונה, או בתאגיד.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא רודף אחרייך. איפה שאת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
או בעמונה, או בתאגיד, איפה הוא יכול להיות בימים אלה?
היו"ר קארין אלהרר
אולי הוא מכין את מסיבת העיתונאים על התקציב החברתי. לא החלטתי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
כן. תראו, אני עברתי על ממצאי הדו"ח. יש לי גם איזו שהיא פרספקטיבה של זווית של הסתכלות מכל מיני זוויות על המשרד הזה, כמו למשל בכירים ששרתו תחתי במכללה לביטחון לאומי לפני 10 שנים, דרך ביקורים שלי בתקופה האחרונה בכמה נציגויות ברוסיה, בשוודיה ובעוד כמה מקומות ודרך נתוני התקציב, שמופיעים היום. הדבר המדכא בסיפור הזה, שזה ארגון בהידרדרות, הידרדרות, הידרדרות, וכל מה שקורה, כל הנתונים, דו"חות וכו', לא מזיזים כהוא זה מהמדרון התלול הזה. המדרון נמשך. אנחנו רואים עכשיו מה שנאמר פה על התקציב הנוכחי. זאת אומרת אין שום כיוון. זה ממשיך להתדרדר וזה משרד החוץ.

תראו, אני חושב שלא צריך פה לדבר על החשיבות של משרד החוץ בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. אין ספק. תראו, אני אתחיל ואומר כך, האנשים שאני פגשתי בשטח, בחו"ל, אנשים מצוינים באמת, אני אגיד פה – חוויה, ממש. היינו עם ועדת חוץ וביטחון ברוסיה. ישבנו שם ונוצרה באיזו שהיא סיטואציה פגישה, מפגש עם האנשים בשגרירות, בשביל להכיר אותם. ישבו שם אנשים נפלאים, דיברו עם דמעות בעיניים. אני אומר לכם, עם דמעות בעיניים. התרגשות. ריגשו אותנו לאן זה הולך. הם פשוט רואים את הדבר שלהם הולך ומתפרק להם. הם עובדים כמו משוגעים.
היו"ר קארין אלהרר
אל תסגיר אותם, שלא יפטרו אותם מחר.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני נאלץ פה. זה לא המקום היחידי, הייי בעוד כמה מקומות, שחזרה אותה תופעה של אנשים שיושבים ומדברים בהתרגשות של לאן מועדות פנינו. עכשיו, הם מדברים לא רק על עצמם. הם מדברים על עצמם, הם מדברים על בני הזוג שלהם. הם מדברים על הילדים שלהם. הם מדברים על כך, ואת זה אני פגשתי כבר לפני 10 שנים. כשישבתי במכללה לביטחון לאומי, אז בצה"ל כל שנה יודעים האנשים, הבכירים, לאן הם הולכים בעוד שנה. האנשים במשרד החוץ, ביום הסיום, כלומר יום למחרת, אין להם מושג ירוק לאן הם מתכוונים ללכת. אין שום תכנון בראייה לטווח ארוך במשרד הזה.

לתדהמתי, חשבתי שזה היה לפני 10 שנים, טוב, בדרך כלל ארגונים נוטים להשתפר באיזו שהיא צורה, אני שומע שאותו דבר קורה גם היום. אין שום תכנון. שום דבר. אנשים לא יודעים מה קורה איתם מחר בבוקר. איך אפשר לתכנן חיים ככה? ואנשים אומרים, בסוף בסוף הם אומרים: כך אנחנו לא ממשיכים. אין דרך. נלך לעבוד במשהו אחר שהתכוונו, רצינו, אבל בצורה הזאת מה שנקרא יש גבול למה שאנחנו מוכנים לתת בעניין הזה.

היום, מהמידע שעומד לרשותי, אני מבין שעכשיו השגרירויות עומדות עם קצות הציפורניים. שניים, שניים וחצי אנשים מחזיקים ארגון שצריך לפעול מול מערכות שלמות. זה פשוט לא יעלה על הדעת. הנתון הכי מדאיג בעיני זה כמה צוערים נכנסים, למול כמה פורשים מדי שנה ומספר הפורשים ככל הנראה הולך ועולה בעניין הזה. אז זה בעיני מה שמסמן את המושג ארגון מת. זה ארגון מת. כשלא נכנסים אנשים שמייצרים איזה שהוא תהליך של התפתחות, זה ארגון שזהו, תכליתו מוות. אין לו. זה כמו החיים. אי אפשר לחיות ככה.

אני שלחתי שאילתה לפני בערך חודשיים לשר החוץ לגבי ההסכם בשנת 2014. הרי היה הסכם. למה לא קורה שום דבר מההסכם הזה.
היו"ר קארין אלהרר
מה התשובה שקיבלת?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יושבת ראש הוועדה, כנראה שאין מי שיענה שם. כנראה שזה נשלח והגיע לאיזה משרד כזה גדול, ואין מי שיענה.
היו"ר קארין אלהרר
אין תקן לענות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה הייתה השאלה?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לגבי ההסכם שהיה בשנת 2014, לנוכח המצב, מדוע לא קורה שום דבר איתו. למה לא מתקיים שום דבר. עד עכשיו תשובה אין. מטפלים בלנסות לקבל. אני מניח שבסוף תמצאו את המנקה שם, מישהו שיכתוב איזה משהו, שייתן איזו שהיא תשובה בעניין הזה. והמדרון נמשך.

והשאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו פה בוועדה, תראי, יושבת ראש הוועדה, אנחנו נמצאים פה בהרבה דיונים ואני מודה שאני מסתכל ימינה שמאלה, ברוב המקומות אנחנו נותנים הנחיות, אנחנו אומרים נעקוב.
היו"ר קארין אלהרר
למי? למי ניתן הנחיות?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שאני אומר. רוב הפעמים שאנחנו יושבים פה מול ארגונים שמביאים מצגות ודברים, כולל קשים, אז יש איזה כיוון, יש עם מי לדבר. אנחנו פה נמצאים באיזה מן טוב, נו מה? מה שונה יום מיומיים מה שנקרא. 10 שנים או יותר כבר ההידרדרות הזאת נמשכת.

אני חושב שצריכה לצאת מפה קריאה אדירה במקרה הזה לראש הממשלה ולדרוש בדיון הבא, לא הוא, סגניתו, מישהו צריך לבוא הנה ולהציג תכנית הבראה, תכנית שיקום, תכנית הקמה - תקראו לזה איך שאתם רוצים - של משרד החוץ. צריך להקים אותו מחדש, מהסיטואציה של ארגון מת. צריך פשוט להקים אותו, צריך לדרוש שהדבר הזה יבוא הנה על פי מה שנקרא המשימה שלנו, שהיא לבקר ולדרוש תשובות. זה פה עניין של מה שנקרא חיי מדינת ישראל בעולם עומדים על המשקל, והמצב הוא חמור ביותר.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת נחמן שי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה לך קארין ואני מודה על המפגש הזה. אני רוצה לציין שאני מכיר את הנושא גם כי בעברי הרחוק הייתי עובד המשרד וגם כי בכנסת הזאת ובכנסת הקודמת הקמנו את השדולה לחיזוק מערך החוץ של מדינת ישראל. ישנו גם חוק שירות החוץ שהגיש בעבר רונן הופמן ושעכשיו הגיש חברנו עופר שלח, אז יש פעולות מסוימות, אבל אני רוצה להדליף משהו, אם לא איכפת לכם, מוועדת חוץ וביטחון שהתכנסה בשבוע שעבר ודנה בשירות החוץ של מדינת ישראל ולצערי הישיבה הייתה סגורה. לא הייתה שום סיבה לסגור אותה, היה אפשר לפתוח אותה ולהציג את הבושה הזאת לכל עם ישראל.

הביטוי השגור ביותר שנשמע שם בחדר היה – אנחנו בקריסה תפקודית. אני לא יודע, יאיר, אם אתם חזרתם על הביטוי הזה, אבל זאת העמדה של המנהיגות או הצמרת של משרד החוץ היום: אנחנו בקריסה תפקודית. זאת אומרת המשרד לא מצליח לתפקד. למשל, הביאו כדוגמא את אתר המשרד. אתר המשרד הפסיק להתעדכן והפסיק להתחדש. איך עובדים בשנת 2017 תיכף, ללא אתר? אתר זה כמעט שם המשחק היום. אבל זה רק היבט אחד, כי יש היבטים רבים ומגוונים.

הסיפור של משרד החוץ, צריך לומר, הוא ארוך. הוא לא התחיל אתמול, איל, הוא לא התחיל שלשום, הוא החריף.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אמרתי את זה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, תקשיב לי. כבר שנים שההתייחסות למשרד החוץ היא לא ראויה. הוא נדחק לשוליים, מוציאים ממנו מגזרי פעילות חשובים, מרכזיים, בעלי חשיבות אסטרטגית ביחסים עם ארצות הברית, ביחסים עם מדינות האזור, בתהליך השלום, בשיח אסטרטגי. בכל הדברים המרכזיים, הליבה של המשרד נקרעת והולכת. עכשיו, בקדנציה הזאת, זה הפך להיות הפקר. זאת האמת. בשנתיים האחרונות כל שר במדינת ישראל, כמעט, מתגנדר באיזה פיצ'י כזה קטן שהוא קיבל ממשרד החוץ. זה קיבל את השיח האסטרטגי, זה קיבל את זה, זה קיבל את הדה-לגיטימציה, את המערכה נגד הדה לגיטימציה עם ה-BDS ואחרת, עם תקציב יפה של 130 מיליון שקלים לידו.

כל הדברים האלה הם התפוררות של המשרד גם בצד המהותי, כלומר של תכני הפעילות שלו וגם בצד הארגוני. כלומר, משאבי אנוש שעומדים לרשותו והתקציב. אנחנו למדנו על הקיצוץ הצפוי ב-50 עובדים, למדנו על הירידה ההדרגתית ואין מי שמגן היום על משרד החוץ, ברמה המיניסטריאלית. כלומר, כשיושבים ליד שולחן הממשלה – אין נציג שאומר אני אתאבד למען המשרד שלי. ולכן התוצאה היא שהמשרד הזה הפך להיות הפקר.

עכשיו אני רק רוצה להוסיף עוד כמה מילים. הפעילות של המשרד הצטמצמה מאד. תקציב הפעילות שלו היום הוא כ-80 מיליון שקלים, תקציב מש"ב, שזה אחד הכתרים בראשו של המשרד, כי הוא מקדם את מה שאנחנו קוראים דיפלומטיה ציבורית, יחסים כלכליים, יחסים מדעיים, כלכליים גם לפעמים, יחסי תרבות וכדומה, ותרבות יש עוד אגף אחד. אלה דברים שבמציאות שלנו ערכם שווה או שקול ליחסים דיפלומטיים.

הדיפלומטיה השתנתה מאד, לא נרחיב על זה, אבל היא השתנתה מאד. 31 מיליון שקלים זו בדיחה גרועה. אנחנו חברים ב-OECD. ה-OECD דורש מהחברים בארגון להשקיע כמה? איזה אחוז מסוים, אני לא יודע אם אתם זוכרים - - -
יעקב ליבנה
0.7 מהתל"ג.
נחמן שי (המחנה הציוני)
0.7 מהתל"ג, ואנחנו נדמה לי 0.00 משהו. אנחנו גאים בחברות שלנו ב-OECD, אנחנו כל פעם חוטפים על הראש מהארגון הזה על כך שאנחנו לא מקדמים נושאים של תרומה לקהילה הבינלאומית. OECD זה לא רק להשוות כל הזמן מדדים. זה לראות מה המדינות - - -
היו"ר קארין אלהרר
עושה רושם שהחברות שלנו ב-OECD זה רק כדי להרים למדינות אחרות, כי אין מדד שאנחנו טובים בו. אה, כן, בעוני אנחנו הכי טובים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כן. אז לכן אני לא יודע אם אנחנו עוסקים עכשיו בדו"ח שהיה, כי לאחרונה התפרסם דו"ח של מבקר המדינה, דו"ח חשוב שהראה במאבק על הדה לגיטימציה, על העדר הגדרת תפקידים או משרד התפוצות נוגס פה, המשרד לעניינים אסטרטגיים נוגס שם. אין תיאום וכדומה, שזה בעיני חרפה, בגלל שזה דורש תיאום, אחרת האגרוף שלנו מתפשר וחבל ואני לא יודע אם אתם הולכים לעשות דו"ח חדש. אני לא יודע אם תבקשי את זה. אם זה על סדר היום - אז זה מה שצריך להיות לדעתי. לבחון את הכישלון המתמשך של מדינת ישראל במערך החוץ שלה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אני מבקשת לפנות אל נציג השכר במשרד האוצר. נתחיל מהעניין של יישום ההסכם משנת 2014 או 2015?
אלישע קיפניס
2014.
היו"ר קארין אלהרר
2014 - איפה הדברים עומדים, למה זה לא קורה. שם ותפקיד לפרוטוקול, בבקשה.
אלישע קיפניס
שמי אלישע קיפניס מאגף הממונה על השכר באוצר. בשנת 2014 הושגו הסכמות בין משרד האוצר, בין מדינת ישראל לבין נציגי העובדים, בין ההסתדרות - חלקן עוגנו בהסכם, חלקן במסמך עקרונות מוסכם. במסמך הוסכם שבאמת הממונה על השכר יציג מודל שכר חדש לשכר בחו"ל. כעבור כמה חודשים הוצג מודל חדש, מאז המודל לא יושם עקב התנגדות של עובדי המשרד. הם טוענים שמודל השכר שהוצג הוא לא - - -
יאיר פרומר
לא הוצג לנו מודל שכר, אלישע. לא הוצג, סליחה. מתי הוצג? לא הוצג לנו מודל שכר.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, תנו לו.
יאיר פרומר
אני אשמח לקבל את המודל. אני לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה לא ברשות דיבור. סליחה. אני ממש מבקשת, ישבו נציגי האוצר, השמענו להם כתב אישום די חמור. אני מבקשת לאפשר להם לדבר. אני אתן להגיב, תרשמו לכם הערות, בבקשה. הוצג ו-?
אלישע קיפניס
אז כפי שאמרתי הוצג וכפי שהוסכם הוצג מודל שכר חדש גם לנציגי ההסתדרות, גם בוועדה הבין משרדית שבה יש משקיף מטעם ההסתדרות. מודל השכר הוצג לאחר עבודה מקצועית ארוכה. בפועל ההתנגדות של העובדים למודל השכר הייתה מכמה סיבות, העיקרית שבהן הייתה תחושה שעובדים אחרים יקבלו יותר מהם, עובדים במשרדים אחרים או עובדים שהם טוענים שמקבילים אליהם. אני לא אכנס לכל הפרטים, אבל על כל פנים המודל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, למי הוצג המודל?
אלישע קיפניס
המודל הוצג בוועדה לשכר ותנאי שירות בחו"ל. חברים בה המשרדים השונים ויש שם גם משקיף מטעם ההסתדרות.
היו"ר קארין אלהרר
מי היה נציג משרד החוץ בוועדה?
אלישע קיפניס
משרד החוץ שולח את נציגיו. אני לא זוכר מי היה הנציג בדיון הספציפי, אבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה חשוב. בכל זאת, אולי נפנה אליו.
אלישע קיפניס
אני אומר, נציגי משרד החוץ יידעו לענות מי היה שם פרסונאלית. על כל פנים, המשרד כגוף היה שם, וגם המשרדים השונים ששירות בחו"ל רלבנטי אליהם.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה. משרד החוץ – מי יושב בוועדה הזו? בבקשה אדוני, שם ותפקיד.
אלון שמר
שמי אלון שמר, סגן ראש אגף משאבי אנוש במשרד החוץ.
היו"ר קארין אלהרר
אתה נכחת בישיבה?
אלון שמר
בחלק מהישיבות. מה שמציגים נציגי האוצר המכובדים זו אחיזת עיניים.
היו"ר קארין אלהרר
מה הייתה עמדתך בנוגע למה שהוצג?
אלון שמר
המודל שהוצג היה ברמה תיאורטית בלבד, כאשר יש התנגדות לא של משרד החוץ, של כל משרדי הממשלה לתיאוריה של המודל. אנחנו בדיונים איתם עד אתמול. הדיונים ממשיכים, כולל פגישה עם ועד העובדים ואיתנו ועם ההסתדרות בשבוע שעבר, שהמשיכה אחיזת העיניים. אין מודל.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני לא מצליחה להבין מה זה מודל תיאורטי. תסביר לי.
אלון שמר
יש חברות בינלאומית, חברת פרסר וחברת ECA, שמציגות מודלים כיצד משלמים שכר ברי-לוקיישן. משרד האוצר לקחו מומחה, שאינו מומחה לשכר והוא בנה להם מודל תיאורטי איך בונים שכר והם יודעים את זה. עברנו את זה. אנחנו בנינו מודל יחד עם העמיתים שלנו מהמוסד ומשרד הביטחון, מודל שהצגנו אותו לאוצר. יש דיונים, לא איתנו. הם עושים את הדיונים עם המוסד במקום איתנו, אבל לנו זה נוח. הם ישיגו - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה? המוסד הוא אגף במשרד החוץ?
אלון שמר
סליחה?
היו"ר קארין אלהרר
המוסד הפך להיות אגף במשרד החוץ?
אלון שמר
אנחנו טוענים שכל השליחים בחו"ל מרוויחים את אותו שכר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
חלק מהמאבק של משרד החוץ היה בשעתו ליצור קרבה, זהות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אחידות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לשליחים בחוץ לארץ, כולל הסיכון הביטחוני שיש להם וכדומה, בין שליחים של המוסד לשליחים של משרד החוץ לבין שליחים אחרים. התברר שיש סולמות שכר שונים לשליחים שנמצאים בחו"ל והם נמצאים במקום הכי נמוך.
אמיר אילון
שמי אמיר אילון, סמנכ"ל משאבי אנוש של משרד החוץ. כל השליחים בחו"ל, של כלל המשרדים, שכרם ודמי השהות שלהם מנוהלים על ידי הוועדה הבין משרדית לתנאי שירות ברשותו של הממונה על השכר. כולנו עובדים אצלנו בעניין הזה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, טוב.
אמיר אילון
אם יורשה לי רק להתייחס למערכת השכר והדיונים.
היו"ר קארין אלהרר
לא, רק שנייה. אני הפסקתי אותו באמצע רק כדי ללבן את הנקודה. בבקשה אדוני, תמשיך.
אלישע קיפניס
אז כפי שאמרתי, הוצג מודל שכר כפי שסוכם, סוכם שיוצג מודל שכר. קשיים ליישום המודל, הם כפי שאמרתי מקודם, העובדים לא רצו, התנגדו מאד ליישום המודל כפי שהוא הוצג.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני מבין שיש קושי ש - - -
אלישע קיפניס
כ - - -
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה, תן לי להשלים את השאלה. אתה עוד לא שמעת מה אני שואלת. אדוני מבין שיש קושי שעובדי משרד החוץ, הנציגים שלנו בחו"ל, יהיו בתחתית השרשרת מבחינת שכר?
אלישע קיפניס
אני לא מצליח להתחבר להבין מה זה תחתית השרשרת. הנתונים שיש לנו מדברים על שכר ממוצע בחו"ל שבאזור 40,000 שקלים, שזה כולל רק שכר. מעבר לזה יש דיור, שהעובדים מקבלים דיור מלא בחו"ל, מקבלים את כל הוצאות החינוך שיש להם בחו"ל. עלות של שליח בחו"ל, ואני לא אכנס בדיוק לפרטים, מוערכת בסדר גודל של מעל מיליון שקלים בשנה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אל תבוא לי עם הנתון הזה. זה - - -
אלישע קיפניס
לא, לא, אני אומר, אני לא מצליח להבין איזו תחתית זו. גם הזכרת מקודם עוני, או קו העוני. אנחנו רחוקים מאד משם.
היו"ר קארין אלהרר
רק שנייה אדוני, סליחה.
אלישע קיפניס
דברים שהם לא רלבנטיים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אל תיתן לי את המספרים הבומבסטיים, כי בסוף כשפורטים את זה למה השליח מקבל, זה לא נראה כזה מזהיר, אני חייבת לומר.
אלישע קיפניס
כולנו עובדים ויודעים מה נשאר - - - ומה השכר שיש.
היו"ר קארין אלהרר
בוא תגיד לי איזה הוצאות מכוסות. אם למשל הנציג מארח עמיתים שלו או אנשים שנמצאים בחו"ל, על חשבון מי זה?
אלישע קיפניס
על חשבון המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
על חשבון המדינה?
אלישע קיפניס
מה שהזכרתי מקודם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה מממן לו את כל ההוצאה?
אלישע קיפניס
יש תקציב שהוא תקציב לאירוח, תקציב לפעולות דיפלומטיות לצורך העניין. זה הוצאות שהשליחים מצהירים עליהם, הם מקבלים החזרים מסוימים.
היו"ר קארין אלהרר
מלאים?
אלישע קיפניס
לפי הפעילות. לפי ההיקפים של הפעילות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת לפי הפעילות? אני היום מארחת כנציגה את העמית שלי בחו"ל. אני מקבלת החזר מלא?
אלישע קיפניס
כיום הצורה שבה זה עובד היא שיש לכל עובד איזו שהיא מכסה אישית שמוקצית לו לעבודה כזו, לעבודת אירוח, לעבודת ייצוג מה שנקרא. עובד יכול לנצל את המכסה או לא לנצל את המכסה.
היו"ר קארין אלהרר
המכסה היא ריאלית, אדוני?
אלישע קיפניס
אני לא נכנס למכסות ריאליות או לא ריאליות.
היו"ר קארין אלהרר
אה, כי זה לא משנה.
אלישע קיפניס
לא, אני אומר שזו שאלה בסופו של דבר גם של סדרי עדיפויות של המשרד, עד כמה כסף הוא מקצה לפעילות.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. אני רוצה לשאול אותך איזה הוצאות מכוסות?
אלישע קיפניס
השאלה איזה הוצאות מכוסות? מרבית ההוצאות מכוסות.
היו"ר קארין אלהרר
תמנה לי אותן.
אלישע קיפניס
כל הוצאות הדיור מכוסות. השליחים מקבל שכר דירה בהיקף של בין 12,000 ל-13,000 שקלים בחודש, מי שמקבל שכר דירה. מי שלא מקבל שכר דירה מקבל דירת שרד שהמדינה שוכרת או קנתה ומעמידה לרשותו. מעבר לזה כל הוצאות החינוך של הילדים, כמעט כל, רוב מוחץ של הוצאות החינוך של ילדי השליחים מכוסות.
היו"ר קארין אלהרר
מה לא מכוסה בהוצאות החינוך?
אלישע קיפניס
דברים שלא מכוסים בארץ, למשל מעונות יום לילדים קטנים לא מכוסים בהיקף מלא. יש איזה שהוא מענה מסוים.
היו"ר קארין אלהרר
כי הם לא צריכים, כי יש להם משפחה תומכת שם.
אלישע קיפניס
יש מענה מסוים.
היו"ר קארין אלהרר
הכל נורא קל, כי זה חו"ל.
אלישע קיפניס
יש מענה מסוים בחו"ל.
קריאה
גם בארץ - - -
היו"ר קארין אלהרר
בארץ יש משפחה, שמעת עליה?
אלישע קיפניס
למי שיש משפחה, יש משפחה. אני לא יודע אם למי שאין משפחה מקבל יותר.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. מה עוד מכוסה, אדוני?
אלישע קיפניס
יש להם את כל הוצאות הבריאות בעצם שמכוסות.
היו"ר קארין אלהרר
כן? גם לילדים עם מוגבלויות קשות?
אלישע קיפניס
אני לא יודע להגיד לגבי הפרטים בדיוק של היקף סל הריפוי. זה המשרד יידע - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, זה מעניין שבדיוק את הפרט הזה אתה לא יודע.
אלישע קיפניס
אבל בגדול כן. ברמת העיקרון כן.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יש אפילו דוגמאות פה
קריאה
התשובה היא לא.
היו"ר קארין אלהרר
התשובה היא לא. - - - התשובה היא ממש לא.
יאיר פרומר
אנחנו זוכרים את הממונה על השכר מנסה למנוע בכוח מעובדת שיש לה בת נכה, עם נכות קשה, מנסה למנוע ממנה לצאת משליחות. הממונה על השכר עשה את כל המאמצים כדי למנוע ממנה להתפרנס, להשאיר אותה בארץ בכוח. רק מאבק שלנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא גם לא שלח אותה לנציגות שהיא הייתה אמורה להגיע אליה.
יאיר פרומר
בוודאי. פסל לה מינוי, שזה תהליך שבכלל לא קיים בשירות הציבורי. לא יאומן. האטימות של הממונה על השכר, האטימות, הנתונים המפוברקים שאתם נותנים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע יאיר, תודה. אני יודעת להציג את זה לבד. כן, מה עוד מכוסה, אדוני?
אלישע קיפניס
ציינו את הדיור, ציינו את החינוך, ציינו את הבריאות. הוצאות הייצוג, הוצאות האירוח - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה לגבי בן הזוג או בת הזוג?
אלישע קיפניס
בסוגית בן הזוג או בת הזוג יש מענה בהיקף מסוים, שהמשרד או מדינת ישראל יודעים לתת, שזה בעצם תעסוקה בתפקידים של עמ"י – של עובדים מקומיים בנציגויות, תפקידים של סיוע לעבודת הנציגות, למי שמעוניין, מי שמתאים. יש עובדים רבים שלא מעוניינים בזה ואז צריכים - - -
היו"ר קארין אלהרר
ומי שעוניין לקבל פנסיה עלובה בערוב ימיו, אני מבינה, מה השכר הממוצע של עמ"י?
אלישע קיפניס
מה השכר הממוצע של עמ"י?
היו"ר קארין אלהרר
עובדי עמ"י – מה השכר הממוצע?
אלישע קיפניס
אין לי את הנתונים המדויקים לגבי עמ"י, כי זה לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
תן לי הערכה.
יאיר פרומר
4,000 שקלים בערך.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר, תאמין לי אני הכרתי את הנתון גם קודם. אני רוצה אותם מטעם האוצר לפרוטוקול. מה הממוצע?
אלישע קיפניס
אני לא יכול לתת לך נתון מדויק, כי לא הכנתי את הנתונים האלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מבקשת שתברר אותם במעמד הדיון, בזמן שהעמית שלך ידבר. מה עוד מכוסה?
אלישע קיפניס
אני חושב שרוב ההוצאות בעצם שיש לבן אדם מכוסות. איפה שהוא גר - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זאת אומרת שאתה מרגיש שהכל בסדר?
אלישע קיפניס
מה זה?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מהתשובות שלך אני מבין שהכל בסדר.
אלישע קיפניס
כן. אני חושב שיש היום רמת שכר שהיא גבוהה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אחרי כל החזר ההוצאות, מה השכר הממוצע?
אלישע קיפניס
אני אומר, השכר שציינתי מקודם – 40,000 שקלים, או 38,600 שקלים, זה השכר הממוצע של שליחי המדינה בחו"ל, כשזה שכר, רק שכר. זה לא כולל את החינוך, לא כולל את הבריאות, לא כולל את הדיור. זה השכר. זה כמובן גם לא כולל את הייצוג, את פעולות האירוח. זה השכר שהוא שכר. כל הדברים שציינתי הם מעבר.
היו"ר קארין אלהרר
מה מקבל בן הזוג מלבד העבודה המשודרגת בעמ"י, כעובד עמ"י?
אלישע קיפניס
תראי, לגבי בני זוג זו סוגיה שהיא קיימת בהרבה מאד גופים ששולחים עובדים לחו"ל. ברוב מוחלט של הגופים בעולם ששולחים עובדים לחו"ל הם לא נותנים מענה ממוקד לבן הזוג. אנחנו כמשרד - - -
ניר אמסל
יש - - -
היו"ר קארין אלהרר
נראה לי שהוא מסתדר פיקס לבד. אתה גם תשיב ואני אתן לך את כל הזמן שבעולם.
אלישע קיפניס
מדינת ישראל כן לוקחת ומנסה לספק פתרונות מסוימים גם לבני הזוג, אם זה בהעסקה כעובדים מקומיים ואם זה בסיוע - - -
היו"ר קארין אלהרר
חוץ מתעסוקה.
אלישע קיפניס
אם זה סיוע בתעסוקה גם מחוץ לנציגות, כמה שהמשרד מסוגל לעשות. אלה הפתרונות של בני הזוג. כמובן צריך לזכור שבני הזוג הם לא עובדים של המשרד. המשרד מוגבל במענה הישיר שהוא מסוגל לתת להם. אני רוצה במאמר מוסגר לציין, אם עמיתי ממשרד החוץ הזכירו את שנת 2014, בשנת 2014, כשהיה משא ומתן לקראת הסכם שכר, הדגל שנופפו היה דגל של בני הזוג ושל התא המשפחתי ואנחנו, אני הייתי שם ספציפית גם, הצענו מענה מאד ממוקד לסייע לבני הזוג, לסייע גם – ואת הזכרת את הפנסיה – לסייע בפנסיה של בני זוג, לשמור להם על פנסיה כפי שהייתה להם בארץ.

במסגרת כל הדיונים והמשא ומתן, ההסתדרות וועד העובדים דחו את ההצעה הזאת והעדיפו לקבל רכיבי שכר בכיס שלהם ולא לתת מענה לבני הזוג - - -
ניר אמסל
בארץ.
אלישע קיפניס
וכמובן בארץ, לא בחו"ל.
היו"ר קארין אלהרר
טוב. כשחוזרים לארץ אתם מסייעים במציאת עבודה לבן הזוג?
אלישע קיפניס
למשרד יש מעטפת שמנסה לסייע לבני הזוג. המשרד כמובן יוכל לענות על זה, כי זה לא בהיבט השכר, זה בהיבט של סיוע בתעסוקה, קורסים של השמה. זה דברים שאני מכיר משיחותיי עם אנשי המשרד. הם כמובן יוכלו לפרט על המענים בצורה יותר מדויקת.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה רבה לך. רק עוד שאלה אחרונה. בכמה מוערכת המעטפת שניתנת לנציג?
אלישע קיפניס
מה הכוונה?
היו"ר קארין אלהרר
כל העסקה, בכמה זה מוערך? כמה עולה נציג דיפלומטי במדינה זרה?
אלישע קיפניס
סדר גודל, המספרים שמצוינים בדרך כלל הם בסדר גודל של מיליון שקלים בשנה לשליח.
היו"ר קארין אלהרר
מיליון שקלים בשנה. וזה מתוקצב? הכל מופיע בספר התקציב?
אלישע קיפניס
אני לא יודע איך אפשר שלא.
היו"ר קארין אלהרר
או, או. תשאל את החברים שלך באגף תקציבים. יש להם מומחיות בזה. אדוני, אגף תקציבים, שם לפרוטוקול.
ניר אמסל
ניר אמסל.
היו"ר קארין אלהרר
ניר, אדוני, אני רוצה לשאול. נאמר כאן על ידי עובדי משרד החוץ שיש קיצוצים הולכים וגוברים בתקציב משרד החוץ. זה לא נושא שהוא חשוב למדינת ישראל?
ניר אמסל
הנושא של משרד החוץ, כמו הרבה מאד משרדים אחרים, ברור שהוא חשוב למדינת ישראל. אין כל ספק בזה. הקיצוצים שיש למשרד החוץ בתקציב המשרד, לא היה בכל שנותיי לפחות בתפקיד, לא היה ולו קיצוץ אחד שהוא ייחודי למשרד החוץ והוא ספציפי על משרד החוץ. יש קיצוצים רוחביים על כלל משרדי הממשלה.

נושא של קיצוץ של 40% שהעלו פה העובדים, אני לא יודע מאיפה הם הביאו את הנתון הזה. דרך אגב, לגבי החלוקה הפנימית, מי שאחראי על זה, מי שיכול לתת על זה תשובה זה הנהלת המשרד. לא היה קיצוץ כזה של 40% בתקציבי משרדי הממשלה, ובטח שלא על תקציב משרד החוץ.

במהלך דיוני התקציב וכחלק מהדיונים, גם בשנים 2013-2014 - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה היה התקציב בכל אחת מארבע השנים האחרונות?
ניר אמסל
התקציב המקורי של המשרד: בשנת 2013 זה היה 1,592,000,000 מיליארד. בשנת 2014 – 1,628,000,000 מיליארד. בשנת 2015 – 1,606,000,000 מיליארד. יש לזה סיבה, שפשוט הרזרבות להפרשה של 3% לרזרבה שמבצע כל משרד פשוט לא תוקצבו, כי התקציב הועבר בסוף השנה בלבד. בשנת 2016 זה היה 1,655,000,000 מיליארד. בשנת 2017 זה יהיה 1,644,000,000 מיליארד.

השינויים – לראות את זה כסל זה משהו אחד, אבל צריך לראות את החלוקה הפנימית, ולמרות ועל אף העובדה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
תקציב המדינה גדל ותקציב משרד החוץ קטן, אם אני מבין נכון את שני התהליכים.
היו"ר קארין אלהרר
הבנת נהדר, חבר הכנסת שי.
ניר אמסל
אני לא חושב שהוא קטן, דווקא מ-1,592,000,000 מיליארד, הוא גדל ל-1,655,000,000 מיליארד, התקציב המקורי.
היו"ר קארין אלהרר
לא, תדבר על מה היה בשנת 2015. מה היה בשנת 2016?
ניר אמסל
1,655,000,000 מיליארד, אז הוא גדל.
היו"ר קארין אלהרר
וכמה הוא יהיה בשנת 2017?
ניר אמסל
הוא יהיה 1,644,000,000 מיליארד, אבל זאת ירידה של - - -
היו"ר קארין אלהרר
מ-55 ל-44, אמנם לא עשיתי 5 יחידות מתמטיקה, זו ירידה.
ניר אמסל
לא, אבל מצד שני מבחינת תקציב הקניות של המשרד, זאת אומרת תקציב הפעולות של המשרד, הוא דווקא גדל ב-20 מיליון שקלים, אז זה פחות. אז זה אומר על החלוקה הפנימית של המשרד, ויש לזה סיבה. אני רוצה לציין, כי העובדים ישר התחילו ב - - -
יאיר פרומר
הם לא התחילו, מה אתה - - -
ניר אמסל
הם התחילו בתגובות מצחיקות, אבל זה בגלל שהם פשוט לא מכירים את המטרייה.
יאיר פרומר
אתה מצחיק, אז התגובות מצחיקות.
ניר אמסל
הם התחילו בתגובות מגזימות, נקרא לזה, בסדר?
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, כן.
ניר אמסל
תגובות לא דיפלומטיות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הם לא מחויבים להתנהג לפי הקוד הדיפלומטי כשהם נמצאים בישיבות של ועדת הכנסת או במשא מתן. את זה הם יעשו כשהם בחוץ לארץ.
ניר אמסל
סליחה, התגובה הזאת היא תגובה לא ראויה לדעתי, אבל בסדר. מה שהם ציפו בעצם לבוא ולהגיד עכשיו, שזה מה שפרומר מחייך כל כך, זה הנה, קיצצו לנו בתקציב השכר ובגלל זה אנחנו לא מקבלים, אבל זו אמירה שהיא לא נכונה.
יאיר פרומר
אל תכניס לי גם מילים לפה. גם זה לא ראוי.
ניר אמסל
אני לא אכניס לך, אתה עושה את זה יפה מאד לבד.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, יאיר. כן.
ניר אמסל
תקציב השכר, לעניין של תשלומי שכר, משולם בהתאם להסכמים קיבוציים ובהתאם לחוק. זאת אומרת שהנושא של הקיצוץ בתקציב השכר, דרך אגב, בנושא של ההפחתה של התקנים הם צודקים. היה את ההפחתות הרוחביות על כל משרדי הממשלה, כמו ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני מבין שיש משרדי ממשלה שאולי להפחית בתקנים לא נגרם נזק גדול, אבל כאן, כשמפחיתים בתקנים אנחנו מפחיתים נציגים שלנו בעולם.
ניר אמסל
חלק מהתקנים הם תקנים בחו"ל, שזה נציגים בעולם וחלק מהתקנים זה תקנים בארץ, שזה לא נציגים בעולם. החלוקה, כמו שגברתי יושבת הראש יודעת, יש סל מסוים של תקנים שהממשלה בעצם יכולה לחלק בין המשרדים השונים ומי שמחליט על זה זו הממשלה. בסופו של דבר בניהול התקציב, גם ב-2013-2014, גם ב-2015-2016 וגם ב-2017-2018 – הממשלה ראתה את הראייה הכוללת וגם שר החוץ, ראש הממשלה שהוא היום שר החוץ, בדק את זה והחליט לפי מה הוא מחלק את התקנים. זו הייתה החלטתו. זו הייתה החלטת הממשלה בנושא וכך הוגש התקציב.
היו"ר קארין אלהרר
הבנתי.
ניר אמסל
זאת אומרת שהממשלה ראתה את התמונה לנגד עיניה. את צודקת, יש משרדים שזה משפיע עליהם פחות, יש משרדים שזה משפיע עליהם יותר. זה לא המשרד היחיד, דרך אגב, שיש לו הפחתה בתקנים. דרך אגב, גם משרד ראש הממשלה, במעבר בין 2016 ל-2017 יש לו הפחתה בתקנים.
היו"ר קארין אלהרר
עם העבודה המשובחת שהם עושים, אולי באמת לא צריך כל כך הרבה תקנים.
ניר אמסל
גברתי יושבת הראש, זה התפקיד שלך ואני לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה אני אומרת. אתה לא. בעצם מה שאדוני אומר, מי שהחליט על הקיצוץ זה שר האוצר, בעצם ראש הממשלה בכובעו כשר האוצר.
ניר אמסל
כשר החוץ.
היו"ר קארין אלהרר
כשר החוץ, סליחה.
ניר אמסל
הוא לא החליט על הקיצוץ, הממשלה החליטה על הקיצוץ. על ההקצאה של התקנים ה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא המשקיף על הממשלה?
ניר אמסל
הוא ראש הממשלה.
היו"ר קארין אלהרר
אה, חשבתי. אוקיי.
ניר אמסל
אבל הנושא של ההקצאה, או הקצאה תוספתית של תקנים, בהתאם לפול שיש לפי חוק, יש כלל כוח אדם שהוא מחוקק הרי, ההקצאה המחודשת הוחלטה בממשלה וכך הוחלט על החלוקה של אותו פול.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה יושב באגף תקציבים ואני מניחה שזה לא המשרד הראשון שאתה מטפל בו. האם נכון יהיה לומר שבדרך כלל השרים ממש רבים על תקציב משרדם. מנהלים משאים ומתנים, באים לאגף תקציבים ומבקשים תקציבים נוספים. זה לא קורה בדרך כלל?
ניר אמסל
זה קורה. כל שר מתנהל בדרך שונה וכל משרד מתנהל בדרך שונה. גם פה היו דיונים ארוכים מאד מול אנשי המשרד. אני חושב שפגשתי, בעיקר את האמת פגשתי את אמיר באותו לילה. היו לנו דיונים של חודשים לפני כן, גם איתו, גם עם נציגי ראש הממשלה, שהוא השר האחראי, ובסופו של דבר זה מה שהוחלט לפי הראייה של התמונה הגדולה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה אדוני. אדוני, נציג השכר, יש לך כבר את השכר לגבי עמ"י?
אלישע קיפניס
לא נתון מדויק. אני יכול לעשות איזו שהיא בדיקה מוערכת. סדר גודל של בסביבות 2,800 דולר לחודש, זה שכר ברוטו למשרה מלאה לעמ"י.
היו"ר קארין אלהרר
2,800 דולר לחודש - תתרגם לי כמה זה יוצא.
אלישע קיפניס
בסביבות 11,000,12,000 שקלים, משהו כזה.
יאיר פרומר
זה פשוט לא נכון.
היו"ר קארין אלהרר
11,000 שקלים?
יאיר פרומר
תבדוק את הנתונים. הנתונים שלך לא נכונים. אני לא יודע מאיפה אתה מביא אותם. הם לא נכונים.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר, תודה.
יאיר פרומר
אתה הממונה על השכר, אבל אתה פשוט לא יודע עובדות. זה מביך.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר. אדוני, אני אאפשר למשרד החוץ להגיב לכל הדברים שנאמרו. אני מבקשת שתבדוק יותר ספציפית את הנתון הזה. תודה.

כן, בבקשה, משרד החוץ. מי מעוניין להגיב בקצרה?
אמיר אילון
אני חושב שאני רוצה להגיב.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה אדוני.
אמיר אילון
שמי אמיר אילון, אני סמנכ"ל משאבי אנוש של המשרד. קודם כל אנחנו צריכים להתייחס למקצוע, מקצוע הדיפלומט. המשרד הזה לא משופע בדיפלומטים. אנחנו נמצאים בסך הכל, ביחס לסד"קים אחרים, אנחנו בקושי 1,000 עובדים במשרד החוץ, מחולקים בין מטה ופרושים על למעלה מ-100 נציגויות. הדברים שאת שומעת כאן הם דברים שמדברים רק על פערים. על עולם שלם של פערים שבו אנחנו מתמודדים. אנשים בחו"ל אצלנו לא עובדים ב-100% משרה, הם עובדים ב-250% משרה, משפחותיהן עובדות ב-500% משרה, כי כולם נתרמים לתוך התהליכים האלה ואנחנו מנהלים עולים שלם של פערים.

הפערים האלה, כמו שהציגו פה מספר חברים, לא נולדו אתמול ולא נולדו שלשום, הם תהליך מתמשך, שאולי חלק מהדיון הזה זה באמת מעמדו של משרד החוץ ואיך משפיעים עם כוח האדם הזה על משרד החוץ. אנחנו עובדים במספרים קטנים מאד, שיכולת הניהול בהם, או יכולת התמרון בהם, בהבניה, בתכנון ארוך טווח, כשאתה חי מתקציב לתקציב, כשאתה לא יודע איפה תהיינה הפחתות בעוד תקציב או במחצית השנה, יכולת התכנון שלך היא יכולת תכנון מאד מוגבלת ומוגבלת בעיקר לפרישה בגיל. זאת אומרת מה שיוצא זה מה שיכול להיכנס.

ולכן מגרש המשחקים או מגרש התכנון או מגרש התמרון בהבניה של כוח אדם ליציאה לחו"ל, הוא מאד מאד קטן, מה שיוצר לפעמים גם פערים באיוש. זה נכון שלא תמיד אנחנו מצליחים לגייס קורסי צוערים, אבל אנחנו משתדלים איך שהוא לשמור על איזו שהיא קבוצה, שכל הזמן תזין את המערכת, כולל פערים שחלקם לפעמים מאושרים על ידי אגף תקציבים.

אנחנו פה נמצאים כוועדה לביקורת ואנחנו גם ניזונים מהדו"חות שמבקרים אותנו, על רובם אנחנו מברכים, כי הם באמת נוגעים בהתנהלות השוטפת שלנו, אבל יש מכנה משותף לכל השיח הזה והוא מתחיל בתקציב. תקציב זה לא רק הכסף שלך לפעולה או הכסף שלך ליצור הסברה או לקדם שליח, או ליצור תנאי שכר ודברים אחרים. הוא קודם כל התקינה של כוח האדם של המשרד. התקינה של כוח האדם של המשרד או איך המשרד נראה בחו"ל, איך אנחנו רוצים, כמדינה בכלל שהוא ייראה בחו"ל – ניזון מהתקציב, בדיוק כמו שהוא ניזון מכל תקציב, שהתקציב מזין תקציבי פעולות או כל תקציב אחר.

אני כבר מכיר את ההתנהלות של התקציב מספר שנים. בתפקידי הקודם גם ניהלתי את תקציב המשרד ואני יכול להגיד שגם בתקופות שלכאורה - ואני מדגיש את הלכאורה - המשרד עמד איך שהוא מאוזן מבחינת כוח האדם או יכולת עבודה מינימאלית - אם אני משווה את זה לקו האדום של הכינרת, אז אנחנו הרבה מטרים מתחת לקו האדום, מפני שפוטנציאל היחסים הבינלאומיים של מדינת ישראל, ביכולות המעולות של עובדי משרד החוץ, אם אני אוסיף היום עוד 5 דיפלומטים לכל נציגות, לכולם תהיה עבודה. והעבודה הזאת יש לה נגיעה כמעט בכל סקטור בממשלה. היא מייצרת הסכמים, היא מייצרת קווי תעופה, היא מייצר חקלאות, היא מייצרת ייצוא, היא מייצרת מקומות עבודה בישראל, היא מייצרת אין סוף פרמטרים, שמוכרים לאגף תקציבים.

חלק מהדיונים שלנו מול אגף התקציבים, אלה דיונים אסטרטגיים לשמם, על מנת לחזק את הנציגויות ואת כוח האדם. מצד שני, אתה לא יכול לחזק כוח אדם ללא שכר הולם, ללא תנאי שירות הולמים וכן הלאה, וקיימת לזה מעטפת שלמה שאנחנו עוסקים בה ביום יום.

אני רוצה מילה של התייחסות להסכם 2014, ברשותכם. ההסכם הזה נחתם אחרי סכסוך עבודה ארוך. חלקו נפל בתוך משבר ממשלתי שאי אפשר היה לתת לו פתרונות, אבל הוא נמשך מעבר לפרק זמן סביר של סכסוך, שבסופו של דבר, כשנחתמים הסכמים, ככה אני לפחות מבין את זה, ההסכמים באים לקדם סוג מסוים של התנהלות. סוג של שירות, סוג של ציבור אנשים, שהתרומה שלהם היא באמת – אני חושב – שהיא תרומה ייחודית. יש כמובן עוד גופים כאלה.
היו"ר קארין אלהרר
אני פשוט מנסה להבין איך נתקדם מכאן. זאת אומרת הציגו לכם איזה שהוא מודל, אתם לא מקבלים אותו, מה קורה הלאה.
אמיר אילון
לשם אני מגיע. לא, לא, זה לא עניין של מודל. זה עניין של שינוי שיטה. השיטה הזאת היא לא רק לעובדי משרד החוץ, כמו שציינתי קודם, זה לכלל השליחים בחו"ל. יש שם השפעות מס ויש כל מיני תהליכים בפנים שהם גם כוללים לא רק את השליחים הרשמיים של משרד החוץ, אלא גם סקטורים נוספים, ישראלים שעובדים בחו"ל, וזה מורכב.
היו"ר קארין אלהרר
כולם התנגדו, או שרק משרד החוץ?
אמיר אילון
עכשיו, הממונה על השכר התחייב להציג מודל שישה חודשים אחרי שנחתם זיכרון הדברים. עד היום לא נחתם שום הסכם. הוא לא נחתם משני טעמים. קודם כל שמעת את תגובת העובדים, אבל אני יכול להגיד לך, כמי ששותף מלא לתוך התהליכים האלה, שעדיין קיימים פערים משמעותיים בתפיסה איך צריך להיראות שירות החוץ או איך צריך לתגמל אותו. מכיוון שמסתכלים היום, אני מסתכל היום על בערך 50% מהנציגויות שלי. שכרם לא עודכן 6 שנים, 7 שנים, 8 שנים, 10 שנים. אז על סמך מה אני בונה היום בסיסי שכר חדשים? על סמך שחיקה מתמשכת?

יש דברים שאנחנו כמערכת מקצועית - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה שהושג לא כולל עדכון שכר?
אמיר אילון
לא. בחלק מהמקומות. יש דברים שאנחנו כמערכת מקצועית, שיש לה אחריות על עובדים, לא מסוגלים ליטול החלטה, כל עוד הדברים האלה לא מתיישרים. ומרבית הדיונים - זה נכון שגם בחלקם שותף ועד העובדים וגם גורמים אחרים ששותפים לתוך התהליך - עדיין קיימים פערים שהם בעיקר פערי תפיסה. פערי הכרה. זה חשוב, זה לא חשוב, זה נכון, זה לא נכון. איזה מעטפת כזו ניתן. ועד העובדים או ההנהלה לא חותמת הסכם כדי לבצע הפחתות שכר בחו"ל. זאת לא המטרה.

אכן, כל מה שאנחנו שומעים פה על הפוטנציאל שמשרד החוץ מסוגל לייצר בחו"ל, אני חושב שגם הכרה כזו צריכה להגיע ו - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה. אני מבקשת לשמוע מהוועד. תראו, איך אנחנו יכולים להתקדם מכאן? זאת אומרת הם טוענים זה המודל, הוא הוצג כנראה לכל המשרדים שיש להם נציגים בחו"ל. חלק מהמשרדים קיבלו את ההצעה?
אלישע קיפניס
כפי שציין גם אמיר, היו דיונים בוועדה על פרטי המודל, על חלק מהפרטים של המודל. יש דברים שמוסכמים יותר, יש דברים שמוסכמים פחות. בסופו של דבר אנחנו בתוך תהליך עבודה.
היו"ר קארין אלהרר
מישהו חתם?
אלישע קיפניס
צריך לסגור את רוב הקצוות, זו המציאות, כמו כל תהליך עבודה מורכב.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, רק שאלתי אם היה משרד שחתם, שקיבל?
אלישע קיפניס
אין פה משמעות של חתימה. זאת אומרת יש פה - - -
היו"ר קארין אלהרר
היה משרד שקיבל את התנאים כפי שאתם הצגתם?
אלישע קיפניס
כמו שאני אומר, הדברים מורכבים. אין תמונה חד משמעית. אנחנו בתהליך עבודה - - -
קריאה
התשובה היא לא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
תראו, אני מוכרח להגיד, הסיפור הזה של להגיד כל המשרדים הוא בעייתי במצב שכזה. תראו, אני מכיר בעיקר - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מנסה לקבל מדד. אם זה כל כך טוב, אז מישהו היה צריך להסכים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אני מבין מה את רוצה, אני רק אומר לגבי המענה בכלל. תראו, כשיש בעיה של אנשי קבע בצה"ל, לצורך העניין, יושבים שר הביטחון ושר האוצר, יושבים ביחד, כל אחד מציג את הצורך ומגבשים איזה שהוא פיתרון שאיתו מתקדמים. הבעיה במשרד החוץ כנראה, שאין את הפרטנר בעניין הזה. אין מי שיישב. אין מי שיציג את הדברים הכל כך חשובים האלה, שמשרד החוץ, מה לעשות, הוא לא דומה למשרד הרווחה. אני לא מטיל פה משהו למשרד הרווחה, או למישהו אחר. יש פה תנאים אחרים לגמרי של עבודה, של שירות, של צורך, של מקצוענות, של מקצועיות, של מיליון ואחד דברים שהם אחרים.

לכן התשובה הזאת של תראו, כל המשרדים - מפה אי אפשר להתקדם לשום מקום, כי אז אנחנו נמשיך באותו דשדוש ואנחנו בדשדוש. אנחנו בדשדוש מתמשך. אני עוד לא הייתי פה, אבל את התמונה הזאת אנחנו רואים כבר ויש פה אנשים שהם כבר ותיקים. כלומר משהו צריך לקרות פה אחרת ממה שקורה היום. והאחרת הזה, את זה צריך שר החוץ או סגניתו, מישהו צריך לשבת ולהציג את הדברים. כנראה ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
סגניתו עדיין לומדת - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אחרת No w.
היו"ר קארין אלהרר
זה מה שהוא אמר, לא אני.
נחמן שי (המחנה הציוני)
את לא שוקלת לבקש ממשרד מבקר המדינה לטפל בזה באופן - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני אגיד מה אני כן שוקלת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מה, הוא יביא לנו עוד דו"ח?
היו"ר קארין אלהרר
לא, אז אני אגיד. משרד מבקר המדינה כתב, אני חושבת, ממה שאני ראיתי, לפחות שלושה מסמכים. ממה שאני מכירה ועושה רושם שזה נופל על אוזניים אטומות לחלוטין. תראה, אני אגיד יותר מזה, זה כאילו לא חודר שריון. כי פנינו מספר פעמים, אמרנו - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אגיד לך שאין דבר שלא חודר שריון.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אז אני אומרת, אז פה השריון באמת עבה ואטום, אקסטרה-אקסטרה מה שנקרא. מלא-מלא. זה פשוט לא עובד. תראו, כפי שאני אומר בדברי הסיכום שלי, לדיון הבא שיתקיים וכמובן שיהיה דיון הבא בנושא הזה, כי הוא חשוב, אנחנו נבקש לזמן את שר החוץ.
נחמן שי (המחנה הציוני)
בדיוק.
היו"ר קארין אלהרר
בסוף לכל משרד יש אבא ואמא.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בשביל להציג תכנית.
היו"ר קארין אלהרר
האבא והאמא הם השרים. אני שומעת - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אבל המשרד הזה הוא יתום.
היו"ר קארין אלהרר
כן, אז תשמע, אז אני שומעת, במיוחד לפני דיוני התקציב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היה פעם שיר כזה.
היו"ר קארין אלהרר
נחמן, אתה מכיר את זה שלפני ההצבעה ההיסטורית על תקציבי המדינה, כל השרים מוציאים הודעות בומבסטיות – מהלך היסטורי, המשרד שלי יקבל תוספת של-. ופה אני שמעתי גם מנציג אגף התקציבים, אמר ביושר, הממשלה החליטה אחרת. שאלתי אם שרים לא באים בדרך כלל ומחזרים על הפתחים? אמר לי כן, הפעם החליטו אחרת. עושה רושם ש- It's a one man show- מה אני צריך את הנציגויות? הן רק מבלבלות לי את המוח.

אני אגיד יותר מזה. ראש הממשלה, לא בכובעו כשר התקשורת, אלא בכובעו כראש ממשלה, הוא עסוק בלעשות איזה דה-לגיטימציה למשרד מבקר המדינה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
למשרד מבקר המדינה או למשרד החוץ?
היו"ר קארין אלהרר
כן, נחמן, אנחנו פה מדיון לדיון - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אה, הבנתי.
היו"ר קארין אלהרר
מדיון לדיון אנחנו שומעים את ההתבטאויות. הוא הגיע לכאן, דרך אגב, לדיון על מערך ההסברה של מדינת ישראל.
נחמן שי (המחנה הציוני)
נכון.
היו"ר קארין אלהרר
אתה לא היית מאמין. ראש ממשלת ישראל, שבחר את מבקר המדינה, בסוף זה מבקר המדינה באותה מדינה שהוא ראש הממשלה שלה, מה זה, מוציא קצפו במקום להתמודד עם הטענות הרלבנטיות.

עכשיו אני אגיד, תראו, בעניין הזה זה גם אינטרס של ראש הממשלה. הוא גם רוצה אחרי זה להראות לנו סרטונים בוועדה – נפגשתי עם זה, הייתי עם זה, היומן שלי עסוק, אין בידוד מדיני. אנחנו מכירים את הטענות האלה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר קארין אלהרר
אז אי אפשר להמשיך ככה. אנחנו נתאם עם לשכתו ואנחנו רוצים לראות שבאמת יש לו זמן גם להיות שר החוץ, לא רק כל התפקידים האחרים שהוא נטל על עצמו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
גם אני חושב שזה לא יהיה. אני אומר לך בכנות, הוא יבוא והוא יודע, הוא שולט בחומר והוא יסביר הסברים ולא - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה ההסברים לקיצוצים, נחמן? מה ההסברים לזה שיש שליחים שנמצאים על הקו בין מדינות?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לא, צריך לבקש לא הסברים, צריך לבקש תכנית. אין תכנית. אין תכנית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אין - - -
היו"ר קארין אלהרר
אה, הוא לא עובד עם תכניות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
להציג תכנית פעולה איך משרד החוץ מתכוון לשקם את עצמו.
היו"ר קארין אלהרר
הוא בתוצאות, הוא לא בתוכניות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הוא בתוצאות, בסדר, אז שיבוא בשלוש דקות ויציג. את התוצאות אנחנו מכירים. אנחנו צריכים לראות ולדרוש תכנית פעולה – איך משרד החוץ משתקם. הוא דורש תכנית שיקום, זה ברור. אין פה. אלא אם כן הוא יבוא עוד פעם ויסביר לנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
שהכל כל כך טוב.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
לא. יותר חשוב להסביר למה מבקר המדינה לא יודע את עבודתו בעניין הזה. אז זה בסדר, שיסביר שלוש דקות.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אתה לא מבין. אתה יודע מה יקרה, הוא יבוא ויראה לנו את היומן העמוס שלו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
נכון. הוא יגיד שהיו לנו 300 ביקורים במדינת ישראל בשנתיים האחרונות ושאנחנו על המפה ומצבנו הבינלאומי משתפר. זה לא מה שיפתור את הבעיה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
חברה, הסברים לא יעזרו. אני לא בעד הסברים, אני בעד תכנית.
היו"ר קארין אלהרר
נישאר על המפה, בסדר. טוב, אני רוצה בכל זאת לשמוע לסיכום, יאיר, מה תכנית הפעולה מבחינתכם. יעקב.
יעקב ליבנה
גברתי, אני חושב שהפתרונות הם בכיוון שאתם מדברים עליו. אני באמת לא רוצה להתעמת עם הנציגים של משרד האוצר, אבל אני חושב שהוועדה צריכה לשאול את עצמה האם מסירת מידע שהוא, איך נאמר – נאמר פה אחיזת עיניים – אני לא רוצה להיות יותר חריף מזה. אני חושב שהוועדה צריכה לשאול את עצמה – ואני לא יודע מה הכללים הנהוגים פה לגבי מסירת מידע שהוא, איך נאמר – לא מחובר לעובדות – אבל אני מציע שתבדקו את העניין הזה.
היו"ר קארין אלהרר
איזה מידע לא היה מחובר?
יעקב ליבנה
לא המידע לגבי השכר הממוצע של עמ"י?
היו"ר קארין אלהרר
כמה אתם מכירים את השכר של עמ"י?
יעקב ליבנה
אשתי כשעבדה בשליחות - - -
אלישע קיפניס
גברתי, אני בדקתי את הנתון שוב, אני טעיתי. השכר הממוצע הוא בין 12,000 ל-13,000 שקלים למשרה מלאה בחודש. אלה נתונים עובדתיים. הרגע גם קיבלתי אישוש לזה.
יעקב ליבנה
זה נכון בערך כמו ה - - -
אלישע קיפניס
במשרה מלאה כמובן.
יעקב ליבנה
זה נכון בערך כמו ה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, יעקב, עזוב. רק תגיד מה אתה מכיר.
יעקב ליבנה
שהוצג מודל שכר לשירות החוץ. תראו, הדברים נאמרו פה, אני חושב שהם ברורים, היה מאבק במשך שנה וחצי שהדגל המרכזי שלו היה השכר בחו"ל, בגלל שזיהינו, כפי שנאמר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתם יודעים - - -. כן.
יעקב ליבנה
שהשכר בחו"ל לא עודכן במשך 10 ו-15 שנים.
היו"ר קארין אלהרר
כמה עובדי עמ"י יש?
יאיר פרומר
עובדי עמ"י בני זוג יש כ-300. הנתונים שאלישע נתן כאן הם פשוט כל כך רחוקים מהמציאות. כנראה הוא מדבר על אוכלוסייה אחרת לגמרי.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, יאיר, בוא - - -
יאיר פרומר
שאלו בחיטין וענה לו בשיעורין. אין כאן דו שיח.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר, בוא נצמד לעובדות.
יאיר פרומר
העובדות הן שהנתון שנתן נציג האוצר הן לא נכונות.
היו"ר קארין אלהרר
תגיד לי מה כן נכון.
יאיר פרומר
יש כ-300 עובדי עמ"י בני זוג, של משרד החוץ. הנתון הוא פחות מחצי ממה שאלישע של השכר הממוצע שלהם כעובדי עמ"י. זה פשוט עובדות לא נכונות. קשה פה להתווכח עם דברים שהם – בעדינות אני אומר – הם לא אמת.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר, 6,000 - - -
יאיר פרומר
הוא בדק את הנתונים על אוכלוסיות אחרות.
היו"ר קארין אלהרר
יאיר, 6,000 שקלים זה השכר?
יאיר פרומר
פחות מזה.
אלישע קיפניס
קשה לי להתווכח עם טענות חסרות בסיס, אני מתנצל.
היו"ר קארין אלהרר
אלישע, במטותא. אנא אמור לי ממה מורכב ה-12,000 שקלים האלה. זה כאילו הבסיס?
יאיר פרומר
על איזה עמ"י אתה מדבר, אלישע?
היו"ר קארין אלהרר
אה, יש כמה עמ"י? למה אתה - - -
יאיר פרומר
בוודאי. הוא מדבר על אוכלוסייה אחרת לגמרי.
אלישע קיפניס
יש עמ"י – זה קבוצה של עובדים מקומיים. אם זה בן זוג או לא בן זוג, זה לא משפיע על השכר שלו.
יאיר פרומר
אה, זה לא משפיע? דיברנו על בני זוג.
יעקב ליבנה
זה לא נכון. הנתונים לא נכונים.
היו"ר קארין אלהרר
אלישע, תסביר לי, אני ההדיוט, שלא מכיר, לא עבדתי מעולם בחו"ל. תסביר לי איזה עובדים עמ"י יש ואיזה מרכיבי שכר יש להם, כי אני לא מצליחה להבין.
אלישע קיפניס
אני לא חושב שהפירוט הזה יועיל במשהו.
היו"ר קארין אלהרר
לי הוא מועיל.
אלישע קיפניס
אין בעיה. אני בכל זאת אמשיך ואשלים.
היו"ר קארין אלהרר
באופן כללי, לא בן זוג, באופן כללי.
אלישע קיפניס
באופן כללי שכרו של עמ"י מורכב משכר בסיסי, שעות נוספות ככל שהוא מבצע - - -
היו"ר קארין אלהרר
שעל כמה עובד שכר הבסיס?
אלישע קיפניס
אני אומר, אין לי את הפירוט בדיוק של הרכיבים האלה. השכר הבסיסי, להערכתי, הוא דומה למה שאמרתי מקודם, באזור ה-10,500 שקלים לחודש.
היו"ר קארין אלהרר
הבסיסי?
אלישע קיפניס
זה שכר למשרה מלאה. זה ממוצע על פני כל העולם. זאת אומרת יש לנו בערך במשרד החוץ ובמשרדים שעובדים תחתיו - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסיסי? נראה לי שהרבה צעירים ינהרו מחר לחו"ל.
אלישע קיפניס
זה את אמרת. אני לא קובע משימות בדבר. כל אחד עושה את השיקולים שלו מה הוא מעוניין ומה לא ומה פתוח בפניו ומה לא. אלה הנתונים. זה כולל את כל קבוצת העמ"י.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
אלישע קיפניס
אני אומר, זה במבט על, על כל קבוצת העמ"י שמועסקים במשרד החוץ ותחת כנפיו של משרד החוץ. יש כ-700 משרות וזה השכר ברוטו הממוצע. אלה הנתונים שאנחנו מכירים.
היו"ר קארין אלהרר
טוב. נציג מבקר המדינה, בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תתנו לנו אחר כך.
היו"ר קארין אלהרר
כן.
יובל חיו
טוב, במובן מסוים אני אחזור על דברים שגם נאמרו בדיון הקודם בנוכחותו של ראש הממשלה ואני אומר כך: יש פה תמונה די מורכבת ואנחנו מזהים לאורך הדו"חות שביצענו בנושא הזה, שלושה תחומים. יש קודם כל את המגמה היסודית ואמרתי את זה בדיון הקודם, יש מגמה של החלשה של המשרד ברמה הממשלתית הכוללת.

כשביקורת המדינה מציינת מסקנה כזו, היא בוודאי נזהרת לפני שהיא אומרת את זה, אבל אנחנו מזהים ביזור משמעותי של סמכויות, כשיש לנו הערות על הליך קבלת ההחלטות באשר לאותו ביזור סמכויות, ויש לנו גם הערות עד כמה הביזור הזה נבחן במונחים של מיצוי התמחויות, יעילות, חיסכון, שמירה על קו מקצועי במילוי המשימות. לא קיבלנו תשובות לשאלות האלה.

ההחלשה מתבטאת גם במקום של משרד החוץ בהליכי קבלת החלטות. אנחנו מזהים את זה גם בעיתות חירום וגם בעיתות שגרה, וההחלשה הזו מסתמנת גם בתחום של המשאבים, יש לומר את זה. שם אנחנו פחות יכולים להתערב, כי מדובר בעניינים של מדיניות והקצאת משאבים היא מדיניות ולכן משרד מבקר המדינה נזהר יותר בתחום הזה.

צריך לומר - ואנחנו יושבים פה בדיון ואנחנו כביקורת המדינה מסתכלים על כל המערכים - יש גם חולשה פנימית בתוך המשרד. המשרד אינו מקיים את עבודתו על בסיס של תכנון משאבי אנוש רב שנתי יציב, מסודר. יש לומר שחלק מהסיבות לכך נובעות מהמישור הראשון שאמרתי. גם יש תנאים שמגבילים את היכולת הזו, אבל יש גם חולשות פנימיות של המשרד.

אני יכול לציין למשל שהמשרד לא ערוך להשתלב היום ברפורמה שמוביל שירות המדינה. יכול להיות שהשתנו דברים מאז הדו"ח האחרון שביצענו, אבל הוא נמצא בפיגור למול משרדי ממשלה אחרים ביכולת שלו להשתלב ברפורמה של שירות המדינה בתחום משאבי האנוש.

המישור השלישי והאחרון הוא למעשה תוצאתי. במציאות כזו, שהמערכת מוחלשת גם מבחוץ וגם מבפנים, היא חייבת להמשיך לחיות. היא חייבת לשרוד, ואז חלק מהשרידות הזו בא לידי ביטוי במענים בתחום של שיח ארגוני בין ועדי עובדים לבין הנהלה, שהשיח הזה הוביל גם לתוצאות שלא מחזקות את המשרד לאורך השנים. הם לא יחזקו את המשרד. אם מגיעים לתוצאות של העברת משרות מנהלות למשרות ליבה בתחום הדיפלומטי, כמענה לחוסרים כאלה ואחרים, אז הוא נותן מענה לשנה הקרובה ומחליש את משרד החוץ לאורך השנים.

ואחרי שאני מסתכל על שלושת המישורים האלה אני יכול לומר בצורה ברורה וחדה: אם לא יהיה גיבוי מיניסטריאלי יציב ומשמעותי, וזה קודם כל ברמה המיניסטריאלית של משרד החוץ ונלווה לכך גם מתוך ראייה של החשיבות הציבורית והלאומית גם של משרד האוצר, לא יהיה ניתן לחולל שינוי משמעותי ולהביא את המערכת הזאת לייצוב ולעבודה ארוכת שנים קדימה. אם לא יהיה הגיבוי הזה, אנחנו לא נוכל להגיע לאיזה שהוא שינוי משמעותי.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת שי. רק בקצרה, כי אני חייבת לסיים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כן, אני מודה שהמצב הזה הוא מתסכל מאד. אתה גם הזכרת דבר ששכחתי, שבתהליכי קבלת ההחלטות באופן שוטף, באירועים ממלחמה כמו צוק איתן וכן הלאה עד דברים אקטואליים, המשרד לא יושב ליד השולחן. אין נציגים של משרד החוץ. מדירים אותם מתהליכי קבלת ההחלטות. השיקול המדיני נעדר. לא שראש הממשלה לא יודע, הוא יודע, אבל המפה של ראש הממשלה היא הרבה יותר מגוונת.

עכשיו, מה הכלים שבידי הוועדה ומה הכלים שבידי הכנסת? אפשר להיעזר במבקר המדינה, זה מאד יפה, אבל כמו שאת אמרת, זה משהו מתסכל. מערכה ציבורית – אנחנו עושים אותה. את מוזמנת להשתתף, אנחנו נזמין אותך לאירוע הבא שלנו. אנחנו מנסים לפתוח את זה ולעורר את הציבור, כדי שיבין את המחדל המתמשך הזה. אבל השאלה מה הכלים המעשיים הפרקטיים כדי להכריח את האנשים, או את המשרדים שיושבים בקצה הזה של השולחן, להגדיל את המשאבים שעומדים לרשות מערך החוץ של מדינת ישראל. זה גם האוצר, נושאים של משאבי אנוש וגם תקציבים. את זה מוכרחים לעשות.

ולכן זימון ראש הממשלה לכאן הוא חיוני. הייתי מזמן לכאן גם את כל הצמרת של משרד החוץ, עם כל הכבוד, כולל ממלא מקום המנכ"ל. שימו לב, אין מנכ"ל קבוע במשרד החוץ כבר תקופה ארוכה מאד, ומעלה את זה ככל האפשר על סדר היום, מתוך כוונה שנוכל להוביל את זה ונדרוש גם דיון במליאה, קארין. אני מציע בכל דרך שהיא, כי הציבור במדינת ישראל צריך לדעת – אין לנו משרד חוץ מתפקד. זה מחדל לאומי מהמדרגה הראשונה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה.
אלון שמר
אני יכול משפט אחד אחרון בבקשה
היו"ר קארין אלהרר
אחרון.
אלון שמר
אני מתחייב בשם כל המשרדים שמשרתים בחו"ל, שעם קצת רצון טוב של חברי, תוך שלושה ימים אפשר לגמור את מודל השכר בחו"ל. קצת רצון טוב.
יאיר פרומר
אולי שישבו לשלושה ימים.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אלישע, יש פה אתגר לסגור עניין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, אין סיכוי עם האוצר לשום דבר בשלושה ימים.
יאיר פרומר
רק צריך להגיד שכל הישיבות מתוכננות לשעה, לשעתיים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה לא מכיר אותם?
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אני חייבת לסיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה משפט.
יאיר פרומר
אבל כמסקנה של הדיון, אני חושב שבאמת, אם משרד האוצר יואיל כאן, יואילו אנשי משרד האוצר לשבת לשלושה, ארבעה ימים, כמו שאנחנו מנהלים משא ומתן, לסיים את הסיפור הזה, שנמשך שנתיים וזה סיבות שבאמת אני אומר, אפשר למצוא אלף תירוצים. אני לא אכנס פה. שנתיים זה זמן לא סביר לסיים משהו, שניתן היה לסיים בשבוע או אפילו כמו שאמר כאן נציג הנהלת משרד החוץ, בשלושה ימים. אנחנו את כל הזמן שדרוש נקצה לזה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, תודה. אני רוצה לסכם את הדיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר משפט.
היו"ר קארין אלהרר
אני חייבת לסיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
משפט בכל זאת. באתי מוועדה אחרת ומהמעט ששמעתי ואני קצת מכיר, צריך להבחין בין השאלה של דאגה לעובדים לבין הדאגה למשרד. יש פה שאלה שנחמן העלה ואחרים, איך מנהלת הממשלה את משרד החוץ, אחד המשרדים החשובים. זאת שאלה אחת והיא לא פתוחה כנראה בימים הקרובים, וגם אם יש פה רוב לאופוזיציה, ראש הממשלה לא ישנה את דעתו בגללנו.

ויש שאלה אחרת, שלפי דעתי היא בבסיס הדיון, כפי שראיתי את הכותרת ומהמעט שהשתתפתי, זה מעמד העובדים והשכר שלהם. זה לא קשור אם יש או אין ראש ממשלה כזה או אחר. דווקא בזה, אדוני המבקר ונציג המבקר, כן אפשר להתערב, וזה כאן אפשר לחייב. צריך לתת דאגה לעובדים כמו שאנחנו דואגים בכל מקום אחר. ומה שהאוצר לא גומר בשנתיים, הוא לא יגמור בשבועיים. זה האוצר. רק בכוח. וצריך לתת להם מכה והמכה צריכה לצאת מכאן, ולומר שאם יש קיפוח של העובדים, צריך לטפל בו, בלי קשר לשאלה מי זה השר והסגן.

העובדים הם עובדים והם מסורים לשירות הציבורי, וגם אתם עובדי מדינה וזה לא התנהגות נאותה, אם יש פה טענות שלא נגמרות שנתיים. אבל ככה גם ניהלתם את תקציב המדינה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה, חבר הכנסת ברושי. תראו, דברים שנשמעו באמת הם כתב אישום מאד מאד קשה, בעיקר כנגד שר החוץ, שלא דואג לאנשי משרדו. אני לא מכירה סיטואציה כזאת. אני באמת מפצירה במשרד האוצר לשבת לשולחן המשא ומתן ביחד עם משרד החוץ, וששני הצדדים יגיעו לשולחן המשא ומתן בנפש חפצה על מנת לסיים את הסכסוך הזה. זה סכסוך שלא מועיל לאף אחד. הוא לא מועיל לא למשרד החוץ ולא למשרד האוצר. אני באמת קוראת לכם, אם אפשר לסיים את הדבר הזה בתוך כמה ימים, תשקיעו אותם. תגמרו עם זה.

אני באמת לא מצליחה להבין איך, מכל המשרדים הממשלתיים, ובאמת כולם סופר חשובים, דווקא המשרד הזה נמצא באיזה קיצוץ בכוח אדם, כאילו יש לנו שומנים ורזרבות במצבת כוח האדם בחו"ל. אני לא מצליחה להבין את זה והטענה שלי היא לא למשרד האוצר בעניין. ממש לא. הטענה שלי היא למי שמנהל את האופרציה. אני מבינה שזה נורא נוח ללכת ולהצטלם עם אנשי ממשל, אבל זה לא נגמר שם ודרך אגב זה גם לא מתחיל שם.

אני אבקש לדיון הבא, גברתי מנהלת הוועדה, לתאם את הדיון עם שר החוץ. אני דרך אגב עדיין מביעה תקווה ומשאלה שעד לדיון הבא, ישכיל למנות שר חוץ במשרה מלאה, שיקום כל בוקר לדאוג לענייני משרדו. וכמובן גם את המנכ"ל בפועל, מי זה היום, מולכו?
קריאה
יובל רותם.
היו"ר קארין אלהרר
יובל רותם, אוקיי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא פה?
היו"ר קארין אלהרר
לא, זה לא חשוב מספיק. אני אבקש לקבל בתוך שבועיים מהממונה על השכר את המודל שהוצע. אני רוצה להבין על מה מדובר. אני רוצה לקבל את תגובת משרד החוץ, את התגובה של הוועד או של משאבי אנוש. תסבירו ברחל בתך הקטנה, איפה הדברים נופלים.

אני אשמח להיות המגשרת. אני הוכחתי את כישורי הלא רעים בכלל – אם יורשה לי לא להיות צנועה בעניין הזה - - -
קריאה
את זה אפשר לסכם פה אחד.
היו"ר קארין אלהרר
בין משרדים שלא הצליחו לדבר בינם לבין עצמם. בואו נגמור עם זה. ממשרד האוצר, לגבי עובדי עמ"י – שוב, הממונה על השכר – אני מבקשת לקבל איזה הסבר מלמד גם להשכלתי הכללית, כי בסוף באי ללמוד גם, וגם אולי אפשר להבין על מה המחלוקת.
אלישע קיפניס
איזו מחלוקת?
היו"ר קארין אלהרר
המחלוקת בין הסכום שאתה מציג כאן - - -
אלישע קיפניס
אני לא רואה שיש מחלוקת. יש מספרים - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אז אני רוצה לקבל את כל המודל – מה הממוצע, מה הבסיס, מה התוספות שניתנות וכו'. אני רוצה להבהיר גם למשרד החוץ וגם למשרד האוצר – אתם לא אמורים להיות האויבים, אתם אמורים לשתף פעולה. ההצלחה של משרד אחד תניב את ההצלחה של משרד אחר ואני באמת באמת קוראת לכם לסיים את זה.

אני אגיד עוד משפט. אני הייתי רוצה ואני אומרת את זה כאזרחית משלמת מסים, אני הייתי רוצה שלנציגים שלי בחו"ל, שעושים עבודה סופר מרשימה, שראיתי במו עיני, אני הייתי רוצה שיהיו להם תנאים מצוינים. מצוינים. לא סבירים. לא טובים. מצוינים. כי הם הפנים שלי, במקום שאני לא נמצאת בו.

ולכן אני מבקשת שגם הדברים האלה יישקלו כשבונים את המודל.

אני רוצה להודות למבקר המדינה, לצוות. הייתי מבקשת מכם עוד דו"ח, אבל נראה לי - - -
יובל חיו
יש דו"ח. בפברואר יונח דו"ח בנושא של עמ"י עמ"ז.
היו"ר קארין אלהרר
נו, אז אתם יודעים, קלענו לדעת גדולים. אני מקווה שעד הדיון הבא נפתור לפחות מחלוקת אחת. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:25.

קוד המקור של הנתונים