ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/12/2016

הקרן לסיוע לעסקים במצוקה - דוח מבקר המדינה 67א

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 172

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שני, ה' בכסלו התשע"ז (05 בדצמבר 2016), שעה 12:00
סדר היום
הקרן לסיוע לעסקים במצוקה - דוח מבקר המדינה 67א
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

עודד פורר
מוזמנים
מיכאל רבזין - רכז משרדים כלכליים, משרד האוצר

עירית עיבי - יועצת לשכת האוצר, משרד האוצר

עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, משרד האוצר

אוהד דבי - מנהל אגף בחטיבה הכלכלית, משרד מבקר המדינה

רן קויתי - מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה

רותי מור - סגנית מנהל אגף גביה ממעסיקים, המוסד לביטוח לאומי

פנחס קבלו - קשרי כנסת שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי

לילי לאה בורוכוב - מנהלת קשרי ממשל, לה"ב - ארגון העצמאים והעסקים בישראל

רעות קינן - יועצת לענייני חקיקה, התאחדות התעשיינים

צחי סעד - עו"ד

יעקב שטראוס

דוד ברדע
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
מאיה ויקטור, חבר המתרגמים

הקרן לסיוע לעסקים במצוקה - דוח מבקר המדינה 67א
היו"ר קארין אלהרר
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. בוקר טוב לעורך דין צחי סעד וצוות מבקר המדינה, מנהל החטיבה הכלכלית וחבר הכנסת שנמצא אתנו, בוקר טוב לכל נציגי המבוקרים, הנושא של עסקים קטנים ובינוניים באופן עקרוני, כולם מבינים שזה לב הכלכלה הישראלית ואכן, כל פעם שהמבקר מפרסם דוח בנושא הזה אני שמחה שהועדה מקיימת דיון כדי לראות איפה אפשר לתקן. נראה שהדיון פה הוא בעיה ישנה, אבל שטרם מצאה את התיקון המיוחל, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב- 2007-2009 החליטה הממשלה בשנת 2009, הנה עשתה מעשה והחליטה בין היתר להקים קרן סיוע לעסקים בארץ שנקלעו למצוקה בימי המשבר הכלכלי, שאלה מתי לדעתכם הוקמה הקרן?

אז היא הוקמה רק ב- 16', משנת 2009 אחרי הדוח, חיכינו חיכינו חיכינו, אני בטוחה שהיו לא מעט עסקים שקרסו ונסגרו כלעומת שנפתחו ונסגרו בשנת 2016, הגיעו נציגי הגופים האחראיים להקמת הקרן להסכמה על האופן שבו יש להקים את הקרן, לקח הרבה זמן להביא את ההסכמות האלה ואז חשבנו שהנה זה הוקם והכל מסודר, אבל הדוח הזה מספר סיפור מטריד. סיפור על מדינה שמחוקקת חוק ומשרד הלוא הוא משרד האוצר, שלא עומד בחוק, לא בפעם הראשונה אציין.

בשנת 2009 היו אמורים לגבות דמי הבראה מעובדים של גופים ציבוריים ושהכספים האלה יועברו לקרן העסקים במצוקה, היה צריך לפרסם רשימה של מי הם הגופים הציבוריים, מתי הרשימה פורסמה? ב- 2015. אוקטובר 2015, אפילו לא בתחילת שנת 2015 וזה כמובן לא אפשר לגופים לקיים את הוראות החוק, חלקם כפי שאמרנו לא פעילים, גופים אחרים שגבו כסף מהעובדים, התבררו כגופים שאינם ציבוריים, עוד כל מיני אנומליות שיצרו חוסר שוויון בין העובדים.

אז הלקח המטריד הוא שכנראה שב- 2009 היה עדיף לגוף, נגיד חברה ממשלתית או רשות מקומית, לא לגבות את הכספים כי, למה? לא ברור מה נעשה איתם ויעבור כל כך הרבה זמן עד שמישהו יחליט לפעול ולעשות מעשה, אז מה, מה הועלנו? אני הייתי מאד שמחה אם משרד האוצר יהיה כאן ואם הוא לא יהיה כאן בדקות הקרובות אז אני לא רואה טעם וסיבה להמשיך לנהל את הדיון, אבל המטרה היא - - - גברתי ממשרד האוצר?
קריאה
לא.
היו"ר קארין אלהרר
מזלך. באמת, בואו נחזיר את שלטון החוק, הכנסת כאן מחוקקת, פועלת נמרצת, לפעמים גם בהצעות חוק ממשלתיות והיינו מצפים שלכל הפחות ייושם החוק, זה דבר שאני באמת לא מצליחה להבין. דרך אגב, חבל שמשרד האוצר לא פה, הייתי שמחה לשאול אותו אם קרא את הדוח. חבר הכנסת פורר, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ראשית, תודה גברתי, אני גם רוצה להודות לך על קיום הדיון, ספציפית על הנושא הזה. אני קראתי את עיקרי התמצית בעניין הזה, יש לי בעיה קלה לגבי הסיכום שלכם שנפתח ב"הממשלה מסייעת לעסקים באופן שוטף" ואני לא כל כך מסכים עם הקביעה הזו. לצערי הממשלה כמעט ולא מסייעת לעסקים, אנחנו עומלים פה קשות היום בוועדות על השוואת התנאים של עצמאים בעסקים קטנים לעומת שכירים, אבל כשנחשפתי למה שכתוב פה בדוח אז זה באמת מזעזע, כי פעם ראשונה שמקבלים החלטה שהיא ראויה, שהיא נכונה, להקים קרן לסיוע לעסקים, בדיוק בתקופה שצריך אותה ולוקח שבע שנים כדי להתחיל, שהקרן הזו תחיל לפעול.

זה רע מאד וזה רע לא בגלל שעכשיו מחפשים איזה אשם כזה או אחר, אלא כי באותה תקופה, אני בטוח שיש אלפי עסקים שאולי לו הקרן הזו היתה יכולה לסייע בידם לא היו נסגרים. צריך להבין שעסקים לפעמים נקלעים לתקופה שהיא תקופת ביניים, שבה הם זקוקים לאיזו שהיא סיוע, אגב, הסיוע הזה עולה הרבה פחות למדינה ממה שעולה העסק שנסדר כי עסק שנסדר, אז מפוטרים אתו עוד מספר מסוים של עובדים, נשארות משפחות אם זה של בעלי העסק, חובות, חובות לספקים, יש לזה השפעה על עסקים אחרים וכהנה וכהנה. אני כן הייתי רוצה לשמוע התייחסות לגבי הקרן שהתחילה לפעול, מה בדיוק היא עושה ואיך היא פועלת, זה כן אני חושב איזו שהיא הזדמנות לשמוע מה כן קורה מאז שזה פעל והאם הקרן הזו נותנת גם התייחסות לעסקים, למשל, שנמצאים בתוואי הרכבת הקלה. בשני וחצי האחרונות מתקיימים פה דיונים לגבי תוואי הרכבת הקלה ולגבי העסקים שנפגעו שם. צריך להבין, יש שם בתי עסק - - - משרד האוצר הגיע בסערה.
עידו סופר
אני מתנצל, הייתי בדיון בדיוק עם - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
העבודות על הרכבת הקלה יצרו שורה שלמה של עסקים שחרב עליהם עולמם, עסקים שלפעמים לקחו, אפילו יש מספר בתי עסק שעשו שיפוץ בעסק ואיך שהם סיימו את השיפוץ, השקיעו מאות אלפי שקלים בשיפוץ והודיעו להם שבחודש הבא מתחילות עבודות הרכבת הקלה, משהו שידעו אותו הרבה זמן מראש אבל בעל העסק אומר, אני לא הייתי לוקח הלוואה של חצי מיליון שקל על העסק שלי כדי לעשות שיפוץ אם הייתי יודע שמתחיל. מפה לשם, אנשים הגיעו לפת לחם, אנשים שהתפרנסו עשרות שנים בכבוד, פרנסו משפחות אחרות, הגיעו לפת חם וזה בדיוק המקום שהקרן הזו צריכה להיכנס והייתי שמח לשמוע האם היא פועלת לגבי העסקים בתוואי הרכבת הקלה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, אנחנו כמובן נשמע תשובות בעניין הזה. עידו סופר?
עידו סופר
כן.
היו"ר קארין אלהרר
שלום, אני שמחה שהצטרפת אלינו. אתה בוודאי מכיר את הדוח ולמדת אותו היטב לקראת הדיון ואני רוצה לשאול, הייתם אמורים להוציא במשרד האוצר, אולי טרם זמנך, אבל כיום אתה התפקיד, צו שבעצם קובע מיהם הגופים הציבוריים שמהם יגבו דמי ההבראה.
עידו סופר
אכן.
היו"ר קארין אלהרר
והצו הזה יצא רק בשנת 2015, כך שישנם עובדים ששילמו מחצית מדמי ההבראה שלהם, אבל גופים שעבדו בהם בעצם, לא היו אמורים לגבות את זה. קודם כל האם בדקתם כמה גופים העבירו את דמי ההבראה למרות שלא היו גופים ציבוריים? כמה כאלה גופים יש? האם פניתם אליהם? כמה כסף קופת המדינה היתה אמורה להחזיר ואם כן מתי הוחזר?
עידו סופר
ראשית אני מתנצל שהגעתי באיחור, אנחנו רצים פה בין ועדות. קודם כל אני אגיד שתי מילים מדוע הקרן הוקמה רק עתה ולא ב- 2009. המנגנון עצמו שהחוק קבע ולאחר מכן שתיקנו אותו קבעו שיש צורך בהחלטה פה אחד ולאחר מכן ברוב, כשבעצם נציגי הממשלה ונציגי המגזר העסקי ביטלו אחד את השני ואי אפשר היה להגיע להסכמות ורק בעצם השנה הצלחנו להגיע לאותן הסכמות והבאנו את המודל האפשרי. לגבי הצו, ככלל יש סדר גודל של כ- 200 מיליון שנגבו עד עתה, בין 180 ל- 200, אני מציע שאנחנו נעביר דוח מפורט לוועדה בדיוק עם כלל הגופים, אין שום בעיה וזה לשכת מנכ"ל טיפלה בזה, אני אדאג שזה יגיע לוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אבל אנחנו קצת לא מסונכרנים כנראה. זה אמור להגיע היום במעמד הדיון.
עידו סופר
בסדר, אז אני אוודא רק שמביאים את זה, בסדר אני אעדכן. אלה הגופים שהעבירו, הצו הזה בעצם אכן פורסם ואותם גופים החלו בהעברת הכסף דרך המוסד לביטוח לאומי, פירוט של הגופים אני אדאג שיגיע, בסדר?
היו"ר קארין אלהרר
מספרית, פחות קריטי השמות, אני צריכה מספרים. כמה גופים נגבו מהם הכספים למרות שהם לא היו גופים ציבוריים, האם פניתם אליהם, כמה כסף המדינה היתה אמורה להחזיר ומתי הכסף הוחזר.
עידו סופר
בסדר גמור.
קריאה
וגם להיפך, גופים שהיה צריך לגבות מהם ולא הצלחתם לגבות מהם לאור הזמן שחלף.
היו"ר קארין אלהרר
בדיוק.
עידו סופר
בסדר גמור.
היו"ר קארין אלהרר
מתוך ה- 695 מעסיקים, שקיימים ברשימת הגופים הציבוריים שאתם פרסמתם באוקטובר 15', גם כמה פעילים, כמה לא פעילים, כמה העבירו בשנת 2009 את דמי ההבראה.
עידו סופר
אוקיי, אני אדאג שעד סוף הדיון זה יגיע.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, היו אמורים לעבור 200 מיליון מהמעסיקים לביטוח לאומי, איזה פיקוח יש לכם על הסכומים האלה? על ה- 200 מיליון?
עידו סופר
מה זאת אומרת פיקוח?
היו"ר קארין אלהרר
פיקוח, איך אתם מוודאים שזה עבר וכמה הוא אמור לגבות ביטוח לאומי מכל מעביד, אתם אמורים לקבל על זה אישור ממישהו?
עידו סופר
אפשר לחדד את השאלה בבקשה, לא הבנתי אותה עד הסוף.
היו"ר קארין אלהרר
כן. למשרד האוצר אמורים לעבור 200 מיליון מהמעסיקים לביטוח לאומי, איזה פיקוח יש לכם - - -
עידו סופר
לא המגזר הפרטי, לא על זה אנחנו מדברים.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אנחנו מדברים עדיין בציבורי.
עידו סופר
ציבורי, אוקיי.
היו"ר קארין אלהרר
כן. העברתם לביטוח לאומי רשימה של כמה הוא אמור לגבות? אם לא ואתם מסתמכים על אישורי הרואי חשבון, האם העובדה שרק 40% מהמעסיקים מעבירים אישורי רואי חשבון נראית לכם בסדר? אני אומר לך, עידו, אני רואה שאתה מבקש נתונים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מניח שגם על שאלתי אין לכם פה נתונים.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו מיד נגיע לשאלה, אולי לרן יש.
רן קויתי
- - - כלכלה, אנחנו לא אותו משרד.
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד גברתי.
עירית עיבי
שלום, היי, עירית עיבי יועצת של מנכ"ל משרד האוצר. יש לנו רשימה של גופים, מסודרת, מי העביר כמה ואם יש צורך נעביר אותה לוועדה.
עידו סופר
כן, אמרתי שיהיה עד סוף הדיון.
עירית עיבי
אם יש שאלות ספציפיות לגופים ספציפיים אז - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא גברתי, גברתי לא היתה בתחילת הדיון,
עירית עיבי
אני מתנצלת, הייתי פשוט בדיון אחר.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור, אני בטוחה שיש עוד הרבה דיונים ואתם בתקופה עמוסה של תקציב והסדרים, זה בסדר. רק שאם אתם יודעים על דיון אחר אז תבקשו לתאם את הדיון כפי שאתם יודעים לעשות, למועד אחר, כדי שתהיו פחות בהסתובבויות ואנחנו נוכל לקיים דיון מסודר, זה הדבר הראשון.

דבר שני, יש נתונים, תראו כשמגיעים לוועדת ביקורת המדינה צריך לבוא עם נתונים, לא בערך, לא נראה לי, לא אני אבדוק, אין לי מה לעשות עם תשובות כאלה, את זה יכולתי לעשות אתכם בטלפון בלי להכין אתכם, בלי להודיע לכם שיש מועד דיון.
עירית עיבי
להתייחס?
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה.
עירית עיבי
אני לגמרי מבינה, אני מתנצלת על בזבוז זמן הוועדה, חס וחלילה זו לא היתה הכוונה. אני חייבת להיות כנה, אתמול עשינו עוד פעם מעבר על כל מי שהעביר ועשינו וידוא טלפוני עד הלילה, אין לי בעיה אם תרצו להעביר את זה ממש בדקות הקרובות לוועדה כיון שזה נמצא אצלנו במייל ולהדפיס את זה לנוכחים גם אין בעיה, אין בעיה בוועדה הבאה- - -, אני לא ידעתי שזה נדרש מאתנו לצורך העניין.
היו"ר קארין אלהרר
גברתי קראה את הדוח לפני הדיון?
עירית עיבי
כן, קראתי.
היו"ר קארין אלהרר
קראת את הדוח, אז אני מניחה כי את בחורה מאד אינטליגנטית, אני בטוחה שאת ידעת שישאלו השאלות.
עירית עיבי
כן, לא חשבתי שירצו פירוט ספציפי של הרשימה, אני יכולה לומר שיש מספר עיריות, יש גופים ממשלתיים, אני יכולה לנקוב בשמות מי טרם העביר, מה סכום הגבייה שנעשה עד כה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, בדקתם כמה גופים העבירו דמי הבראה למרות שלא היו גופים ציבוריים?
בעירית עיבי
בדקנו.
היו"ר קארין אלהרר
כמה?
עירית עיבי
עשרות.
היו"ר קארין אלהרר
משהו יותר מחודד?
עידו סופר
חברת הכנסת אלהרר, אני - - -
היו"ר קארין אלהרר
תראו, אני אגיד לכם, זה לא נעים לי.
עידו סופר
אני יודע, אני רק משפט ברשותך. כדי שלא נחזור על הריטואל הזה ובהחלט אנחנו הגענו לא מוכנים, אני מבקש בואו נעבור על כל הבקשות ואנחנו נדאג שעד סוף הדיון זה יגיע.
היו"ר קארין אלהרר
לא, עם כל הכבוד, זמנכם יקר, זמנם של כל המכובדים כאן - - -
עירית עיבי
יותר יקר.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני אומרת, יש כאן אנשים שהגיעו לדיון כשמקיימים דיון צריך לבוא עם עובדות ונתונים. אני מבינה שאתם לא מוכנים, אני לא אשב ואקריא לכם שאלות, זה לא הגיוני. אנחנו נשמע את משרד הכלכלה ואני לא מקיימת הדיון ככה, עם כל הכבוד. זה ממש לבזות את הכנסת, זה לא בסדר.
עידו סופר
לא, זה לא בסדר, אני מסכים איתך.
עירית עיבי
אני רוצה בבקשה לתת רק, בראשי פרקים, את מספר מדויק של הגופים, בסדר?
היו"ר קארין אלהרר
יש הבדל בין ראשי פרקים לבין מספר מדויק.
עירית עיבי
אני אתן בראשי פרקים מי העביר, מי לא העביר, כמה ומה הסכומים, בסדר? אני רק רוצה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לך נתונים גם על מה עשתה הקרן מאז שהתחילה לפעול או שזה בכלל לא - - -
עירית עיבי
כן. כמובן, יש לי נתון גם מה עשתה הקרן, יש מפעל שעזרנו לו שכבר קיבל את המימון, שעומד על הרגליים, גם זה יש, אוקיי? מצב מסכם של כל - - - שילמו סך הכל 268 גופים, סך של 188,116,000 שקלים, מזה נוכה 0.5% תפעול. בנוסף, נשלח דוח שישנם יותר מ- 400 גופים שלא העבירו והיום אנחנו נמצאים בסטטוס יומי של טלפונים, שיחות עם המנכ"לים, מנכ"ל משרד האוצר, עושים טלפונים לראות, יש למשל את חברת הדואר שטרם העבירה, הם עוברים איזו שהיא תכנית הבראה, אנחנו מתאימים להם את התשלומים לפי תכנית ההבראה שלהם, זה גם דברים שקורים במהלך הדרך. התקבולים שהתקבלו - - -
קריאה
הכסף היה צריך להיות מראש כבר מוכן בצד, רק להעביר, לא היה ענין של לקחת ולתת - - -
עירית עיבי
נכון, אז אני רוצה שניה לשתף את הוועדה, בסדר? על אף שהגופים היו צריכים כביכול לשים את הדברים בצד ולהעביר באופן מיידי, לצערי הרב כיוון שהיה איזה שהוא משך זמן שהדבר לא נעשה, הדבר לא הגיע לכדי ביצוע ושוב, לצערי הרב, הגופים השונים לא ראו בכוונת הממשלה כגוף שבאמת מתכוון ויש לו מטרה לעשות את הדבר הזה.
היו"ר קארין אלהרר
מעניין למה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה נשמע רע.
עירית עיבי
תשמע, אני מציירת את המציאות, בסדר? אני מכבדת את הוועדה ואני מכבדת את היושבים בה ואני חושבת שאנחנו עובדים עבודת נמלים, מה שאנחנו עשינו כדי לבוא ולגבות את ה-190 מיליון, לא נעשתה עבודה כזאת והזמן שאנחנו משקיעים בנוהל ובדרך שבה אנחנו פונים לכל מנכ"ל ומנכ"ל, לכל גוף וגוף, זה לא נעשה.

עכשיו, אני אגיד לך עוד משהו, יש הרבה אנשים שאנחנו נמצאים בסימן שאלה, האם הם בכלל צריכים להפריש, יש מועצות שנסגרו, יש מקומות שלא היו, יש מקומות שפשטו רגל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז מתי אתם עושים את הסנכרון האמתי?
עירית עיבי
אנחנו עושים את הסנכרון הזה יום יומי, יש לנו יעדים חודשיים, אנחנו עד סוף דצמבר צריכים להשלים ל- 200, יש לנו יעדים חודשיים וכל חודש אנחנו תופסים סקטור, מתלבשים עליו, היה עד עכשיו חברות ממשלתיות ועיריות, אני יכולה להגיד שיש את חברת הדואר, יש את עיריית חיפה שטרם שילמו, אנחנו כך עוברים סקטור סקטור בתוך האקסל הארוך והמאד מאד- - -, עבודת הכפיים שעוברת שם, יש סטודנט שכל מה שהוא עושה זה זה. עבודה קשה, עבודת נמלים, תשובות שלפעמים אתה מרים גבה ואתה אומר אוקיי, איפה האחריות פה, בעיה, אנחנו מתמודדים איתה יום יום ומביאים לגביה מלאה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, בדוח עניתם שיש 695 מעסיקים שקיימים ברשימת הגופים הציבוריים, הנתון הזה השתנה מאז כתיבת הדוח?
עירית עיבי
עד כמה שאני יודעת לא.
היו"ר קארין אלהרר
לא. אוקיי, ואתם לא יודעים לומר באמת כמה פעילים וכמה לא?
עירית עיבי
אנחנו יודעים, שוב אני אומרת, יש לנו גרוסו מודו - - -
היו"ר קארין אלהרר
להבנתכם כל ה- 695 פעילים.
עירית עיבי
כרגע כן. אנחנו עומדים על 400 פעילים שאנחנו יודעים בוודאות.
היו"ר קארין אלהרר
כמה מהם לא העבירו את ה - - -
עירית עיבי
400 לא העבירו.
היו"ר קארין אלהרר
400 לא העבירו, אוקיי.
עידו סופר
אנחנו מדברים על סדר גודל של עוד בין 25 ל-30 מיליון ש"ח שצריך לגבות.
היו"ר קארין אלהרר
לסוף שנת 2016.
עידו סופר
לא, בכלל. כלומר 73% מהכספים נגבו. אחת ההערות של מבקר המדינה היא שמשרד האוצר צריך לעגן את סמכותו וזה בעצם תזכיר שפורסם ועתיד לעלות לוועדת שרים בהקשר האפשרי.
היו"ר קארין אלהרר
אה, תזכיר היה אמור, ממה שעניתם למבקר תכננתם להעביר את החוק בנושא בפברואר מרץ, באפריל טרם הונח על שולחן הכנסת וזה אומר שלא היתה ועדת שרים, מה הצפי?
עידו סופר
לא היתה ועדת שרים. לטעמי, זה צריך להיות ברבעון ראשון 2017.
היו"ר קארין אלהרר
מה הסיבה לעיכוב דרך אגב?
עידו סופר
גם סיבות פרסונליות, גם העומס בעבודה, אין לי משהו חכם יותר להגיד.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עידו סופר
מבחינת אותם גופים שאלת שאלה מי שילם ולא היה צריך לשלם.
היו"ר קארין אלהרר
נכון.
עידו סופר
מדובר, מבחינה שאנחנו עשינו במועצות הדתיות ולאחר בירור שנעשה הכסף יוחזר, בצורה מפורשת.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, הכסף יוחזר. רשימה של מעסיקים שהייתם אמורים להעביר לביטוח לאומי. ביטוח לאומי, להבנתי, העבירו רק 40%, נכון?
עידו סופר
40%?
היו"ר קארין אלהרר
רק 40% שילמו את הכסף לביטוח לאומי.
עידו סופר
לא, 73% מהתקציב.
היו"ר קארין אלהרר
40% מהמעסיקים מעבירים את הכסף רק באישור רואה חשבון.
עידו סופר
אוקיי.
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו, זה מספק בעינכם?
עידו סופר
אני מבקש, צד הגבייה מי שמטפל בה זה אגף החשב הכללי, הנציג שלהם מתנצל שהוא מתעכב והוא עוד רגע יהיה כאן, אני מבקש לחכות רגע והוא יתייחס.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עירית עיבי
אני חייבת שניה להתייחס לעניין של רואי החשבון, לשכת רואי החשבון פנו אלינו ואמרו לנו שיש איזו שהיא בעיה עם הטופס, שהוא לא אחיד, הוא לא ברור והוא לא הולם את התנאים ונקראנו לעזרתם ויחד איתם בנינו טופס שיהיה ברור, שיהיה קריא, אנחנו נפרסם אותו, הוא עובר כרגע יעוץ משפטי לראות שהוא נאות מבחינה משפטית, על פי חוק ואנחנו נפרסם אותו באתר משרד האוצר ויותר מזה, גם מלשכת רואי החשבון שנעתרו לבקשה הם אמרו שהם יפיצו את זה בין רואי החשבון כדי שיהיה ברור איך הנוהל נעשה. אנחנו נוסיף גם דף הסבר בדיוק מה הפערים ולמה הדף הזה צריך להיות ממולא ואיך.
אוהד דבי
כל דבר כאן נעשה בעצם באיחור של שנים, הרי באותו מועד שביקשתם את זה הייתם צריכים להיערך גם עם טופס מתאים.
עירית עיבי
נערכנו עם טופס, לצערי רואי החשבון מצאו אותו כלא מתאים או לא מובן או לא קריא לעניינם. עוד פעם אני אומרת, אנחנו הסתכלנו על זה ביעוץ המשפטי וגם דרך החשכ"ל שהם גם חשבים ואנחנו כולנו מעריכים את העבודה המקצועית שהם עושים, כן, זה היה טופס שהיה נכון והכל היה בסדר בו, אבל - - -
אוהד דבי
וזאת הסיבה שרק 40%? זה נובע רק מזה?
עירית עיבי
לא, אני לא אמרתי שזה סיבתי אני רק ציינתי לפרוטוקול. אני לא אמרתי שבגלל זה רק 40%, ממש לא, אני הצגתי פה שלל בעיות אחרות שהיו בתוך הסיפור הזה, חלק אופרטיביות, חלק פרסונליות, אנחנו פתחנו ערוץ התקשרות עם אותם אנשים כדי לבדוק איפה הכשלים ולהוריד חסמים ואם הם קיימים, מבחינתנו ואם זה תלוי בנו, כל עוד זה תלוי בנו, אנחנו נוריד אותם ונסיר אותם.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, אני רוצה רגע לחזור לסכומים שבעצם נגבו ביתר, אתם יודעים כמה גופים?
עירית עיבי
אנחנו נחזור אליך עם תשובה. אני כרגע מסתכלת על המייל של איתן שטיין, סגן ראש מינהל הכספים במוסד לביטוח הלאומי ואני צריכה לוודא אתו את המספר לפני שאני אומרת אותו.
היו"ר קארין אלהרר
אתם מעבירים לביטוח לאומי את הסכום בעצם שהוא צריך לגבות מכל מעסיק?
עירית עיבי
אנחנו מעבירים את הסכום.
קריאה
את הסכום שצריך לגבות?
עירית עיבי
לא, אני אומרת שאנחנו מעבירים את הנמען שצריך לשלם.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, למה לא את הסכום?
רותי מור
רותי מור מביטוח לאומי.
היו"ר קארין אלהרר
כן.
רותי מור
אנחנו בעצם קיבלנו את רשימת המעסיקים ותו לא, אנחנו משתמשים בעצם גם עם מידע מבחינת הכתובת מיהו המעסיק, כל מי שנקבע בצו שהוא מוסד ציבורי קיבל מאתנו את אותו מכתב שאליו נלווה האישור רואה חשבון וזה הרעיון, שרואה החשבון יעשה חישוב כמה מעובדים שלו, אין לנו מידע כמה שולם לכל עובד הבראה ובחוק נקבע מחצית ההבראה ולכן צרפנו את האישור הזה שבעצם זו חובתו של רואה החשבון, לבדוק את הסכומים.
היו"ר קארין אלהרר
וזה מספק אתכם האישור של רואה החשבון?
עירית עיבי
לשכת רואי החשבון פנו אלינו בשאלות וראינו שהטופס הוא לא מספר ברור, אנחנו עושים שוב הפצה של כל הטופס הזה - - -
היו"ר קארין אלהרר
את זה הבנתי, אני אומרת אחרי שהפצתם לרואי החשבון - - -
עירית עיבי
אנחנו סומכים על רואי החשבון.
היו"ר קארין אלהרר
מאמינים להם.
עירית עיבי
חד משמעית, אנחנו מאמינים שלרואי החשבון יש חובה, אף רואה חשבון לא היה רוצה לסכן את רישיונו בשביל מספרים כאלו או אחרים ולכן אנחנו סומכים, גם בענייני הפרטיות, אני לא חושב - - -
קריאה
בעצם רואה החשבון הוא לא זה שמחשב, כל חברה מחשבת ורואה החשבון בודק ומאשר.
עירית עיבי
יש להם מערכת שכר - - -
קריאה
לכן כשחברה לא מביאה את אישורי החשבון אז ניתן לחשוד שאולי הם לא עשו את זה כמו שצריך.
עירית עיבי
נכון.
עידו סופר
חברה בגדול מצהירה לממונה על השכר על התקציב שהיא צריכה להעביר והרואה חשבון אכן חותם על זה.
עירית עיבי
הוא מאשרר את זה ואם אין הסכמת רואה חשבון, היו כמה דברים שלא היו הסכמה של רואה חשבון, חזרנו לאותה חברה ובדקנו מדוע אין הסכמה ודיברנו עם הרואה חשבון ולפעמים היו באמת פידבקים שהטופס לא מספיק בהיר אז עשינו את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אתם בודקים אבל נגיד מדגמית, לראות שהאישור של רואה החשבון הוא ניתן בצורה שמספקת אתכם?
עירית עיבי
אנחנו באופן אישי בודקים כל אישור של רואה חשבון.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, ביטוח לאומי רוצה להוסיף עוד משהו גברתי?
רותי מור
לא, היא העבירה את הנתונים שאנחנו בחודשים האחרונים לא קיבלנו גבייה נוספת, אנחנו מעדכנים אותם על כל תשלום שמתקבל וזהו.
היו"ר קארין אלהרר
משרד האוצר רוצה לדעת אם יש דרך לציבור לדעת מה הם הסכומים שנגבו מעובדי המדינה ומהעסקים הציבוריים בהתאם לחוק מ- 2009?
מיכאל רבזין
כמה נגבה? שלום, מעובדי המדינה?
היו"ר קארין אלהרר
גם עובדי מדינה וגם מעסקים ציבוריים. הוא יציג את עצמו.
מיכאל רבזין
שלום, מיכאל רבזין מהחשב הכללי, רכז משרדים כלכליים.
היו"ר קארין אלהרר
שלום אדוני.
מיכאל רבזין
קודם כל אני מתנצל על האיחור. דבר ראשון, המקורות של הקרן בעצם היו מהמעסיקים הציבוריים, עד היום גבינו מהמעסיקים הציבוריים דרך ביטוח לאומי סך של 190 מיליון שקלים שבעצם, מקורות פנויים, לניצול, לטובת מפעלים שיבואו ויעמדו בקריטריונים, לפי הקריטריונים שהוגדרו ופורסמו על ידי הוועדה. הכסף הנוסף שאתם מדברים עליו שהוא של עובדי המדינה ומשרדי הממשלה, שהוא בעצם נחסך מתקציב המדינה בשנת 2009, מבחינת אגף החשב הכללי אנחנו לא יודעים באיזה סכומים מדובר.
היו"ר קארין אלהרר
אגף אחר במשרד האוצר?
עידו סופר
שמה, הסכומים?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
עידו סופר
אמרנו שאותם גופים מצהירים לממונה על השכר על הסכום, יש לנו הערכות שנעשו.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני שואלת - - -
קריאה
לא, היא מדברת על משרדי ממשלה, לא על הסכומים שמעבירים לביטוח לאומי.
עידו סופר
משרדי ממשלה הם לא רלוונטיים, נחזור רגע צעד אחורה. היתה חלוקה בעצם לשניים, יש לנו את המגזר הציבורי שהמקורות שנחסכו הלכו לפינוי - - - תקציביים, כמו סוג של קיצוץ תקציבי וזה לשנת 2009-2010. שאר התקציב - - -
מיכאל רבזין
רק 2009.
עידו סופר
שנת 2009 בפועל, אבל זה החוק 2009-2010, שאר התקציב מהמגזר שאנחנו קוראים לו המגזר הציבורי הלא ממשלתי, מקורותיו יועדו לקרן, לכן משרדי ממשלה הם לא חלק מהדיון הזה.
היו"ר קארין אלהרר
המבקר?
אוהד דבי
היתה קצת אי בהירות משפטית בכל הנושא הזה למה היתה הכוונה, כי גם בחוק הראשון הוזכרה הקרן. בסופו של דבר משרד האוצר פעל כך וזה מתואר בדוח כך גם, אבל גם מתואר בדוח שבסופו של דבר, החוק גם קבע שצריך לגבות גם ממעסיקים פרטיים - - -
עידו סופר
נכון, זו נקודה נוספת.
אוהד דבי
ובדיעבד, אחרי שש שנים, אני לא יודע אם החוק הזה כבר עבר אבל בדיעבד זה יהיה תשלום של המעסיקים הפרטיים שלזה נשמח גם אם תתייחסו.
עידו סופר
נקודה שאפשר להתייחס אליה.
עירית עיבי
אני רוצה רק בקשר לשאלתך, לתת עוד מספרים לוועדה, אני פשוט מרגישה מחובתי. 44 גופים שחייבים, רשויות מקומיות או רשויות דתיות או חברות ממשלתיות שלא העבירו, החיוב המצרפי של 44 גופים, הרבה מאד עיריות כמו שאמרתי חברת הדואר, תע"ש, עיריית חיפה אלה השלושה המובילים. החיוב המצרפי שלהם, כפי שקיבלנו דיווח מהמונה על השכר, מגיע לקרוב ל- 60 מיליון שקלים ושמה אנחנו באמת שמים את הדגש ובאים לגביית הכספים באופן המרבי, שמה יש לנו גם את המספרים. כלומר, פה היינו צריכים דוברות ישירה כדי לראות איך אנחנו משיגים את הכספים כיון שקיבלנו מהממונה על השכר, מטבע הדברים, את הסכומים. כדי לדייק את הדיון פשוט לא היה לי את המספר הזה קודם לכן.
מיכאל רבזין
אני רוצה להגיד כמה מילים, קודם כל באמת היה עיכובים בהקמת הקרן שנבעו - - -
היו"ר קארין אלהרר
את זה הבנו, שהיו עיכובים.
מיכאל רבזין
העיכובים האלה נבעו מסיבות של אי הסכמות חריפות שהיו בין ההתאחדות התעשיינים, ההסתדרות, נציגי משרד האוצר ונציגי משרד הכלכלה. אחרי שש שנים ובהובלת של שר האוצר ומנכ"ל משרד האוצר הצליחו באמת לפתור את המחלוקות האלה והגיעו לנייר ההסכמות שעל פיו הקימו את הקרן. שש שנים אחרי, זה באמת פעולה קצת מורכבת לבוא לגופים האלה ולגבות, אף על פי כן פרסמנו צו ששר האוצר חתום עליו, עם כל הגופים. משרד האוצר עשה עבודה מאד רחבה עם כל האגפים של המשרד, כדי למפות את כל הגופים הציבוריים האלה ופורסם צו. אני יודע שהצו הזה, ככל הנראה, צריך בו גם השלמות.

חוץ מזה יש עוד נקודה, לעשות גבייה מגופים, גם אם ציבוריים, שבשנת 2009 בעצם היו צריכים לקחת את הכסף הזה מהעובדים, זה גם פעולה לא פשוטה. גם עם זה, הצלחנו לגבות 190 מיליון שקלים ולא הפסקנו. במסגרת תיקון החקיקה שמסתמן, שאנחנו באים להסדיר בעצם גם את החובה של הגבייה מהסקטור הפרטי, אנחנו גם מכניסים סעיף שיש לנו אמצעי אכיפה לבוא ולגבות את הכספים מכל המעסיקים הציבוריים שלא העבירו לנו את הכסף ואנחנו נפעל בשביל לגבות את כל הכספים, בעצם זה כספים של העובדים, עלינו מוטלת החובה לעשות את כל המאמצים כדי לגבות את הכספים האלה.

עכשיו יש את הסוגיה של הביקורות, במסגרת החוק, נקבע שאנחנו צריכים לקבל את הכסף ביחד עם הצהרה של רואה חשבון של הגוף. אנחנו ביקשנו במסגרת הבקשות שלנו דרך הביטוח הלאומי, ביטוח לאומי ביקש לצרף את הכסף יחד עם הצהרה של רואה חשבון. חלק העבירו, חלק לא העבירו, יש לנו גם רשימה של הגופים האלה ובמסגרת אותן פעולות אכיפה שאנחנו נתחיל לבצע, לאחר התיקון לחקיקה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מתי זה יהיה?
מיכאל רבזין
לאחר תיקון החקיקה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, מתי יהיה תיקון החקיקה?
מיכאל רבזין
אנחנו מאד מקוים - - -
עידו סופר
בתחילת 17'.
מיכאל רבזין
בתחילת 17', אנחנו נבוא ונפנה לגופים האלה מחדש עם סמכויות אכיפה. חוץ מזה אנחנו מתכוונים לעשות ביקורת על הסכומים כדי לראות אם הסכומים שהועברו לנו הם סכומים מדויקים, אם מה שנגבה מהעובדים אכן הועבר אלינו, זאת אומרת אנחנו כן רוצים לסגור את זה. כמובן שכל התכניות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה תכניות העבודה, מה הצפי לכל הבדיקות הללו?
מיכאל רבזין
הבדיקות האלה הן בדיקות מורכבות, גם לגבות את הכסף הזה לקח לנו בינתיים עשרה חודשים אם אני לא טועה, תשעה חודשים וזה פעולות מורכבות כי הגופים האלה צריכים לבוא ולחפור מה היה ב- 2009 ואנחנו מבינים את המורכבות. אבל כיון שמדובר בכספים של עובדים אנחנו כן מרגישים את הצורך ואת המחויבות לעשות את זה כדי שאנחנו נבוא ואנחנו נהיה בעצם בטוחים שעשינו את מירב המאמצים לגבות, א' את כל הכספים ש - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מבינה. תראה, יש לכם איזה שהוא סוג של ניסיון. עכשיו להגיד שזה יעשה בעתיד, אני גם בטוחה שאתה מתכוון לזה, אני פשוט מנסה להבין, הרי אתם משרד ממשלתי עצום ואתם עובדים, אני מניחה ולא בלי יסוד סביר להניח שזה נכון, שאתם עובדים על פי תכניות עבודה. אני שואלת, מבחינת תכניות העבודה שלכם מה הצפי?
מיכאל רבזין
הבעיה שלנו עד היום היתה שאין לנו מנגנוני אכיפה על הגופים האלה. אנחנו שלחנו להם שלושה מכתבים ואנחנו דיברנו בטלפון עם עשרות אם לא מאות גופים. אבל היכולות שלנו לפעול לגביית הכספים האלה היא מועטה.
עירית עיבי
מוגבלת.
מיכאל רבזין
מוגבלת, מועטה. לכן בתיקון החקיקה אנחנו כן הכנסנו מנגנוני אכיפה במסגרת פקודת המיסים והגבייה ואנחנו כן מקווים שיהיה לנו, אנחנו בטוחים שיהיו לנו יותר כלים ויותר אפשרויות לגבות סכומים נוספים. כמו כן, במקביל, במהלך שנת 2017, נעשה ביקורת על הסכומים שהועברו ואנחנו גם נבקש השלמות מכל מי שלא העביר דיווחים מהרואי חשבון, אנחנו כן נעשה הצלבות ובדיקות מדגמיות כדי להבין שלא עבדו עלינו, לא טעו, לא טעינו - - -
היו"ר קארין אלהרר
זו נשמעת כמו תכנית נהדרת, אני פשוט מציינת שהחוק גם מהמועד שבו נתתם תשובתכם למבקר המדינה, החוק מתעכב חצי שנה, אני לא מדברת על אחורה אני פשוט אומרת שלהבנתי, ממה שאתם אומרים, הכל תלוי חקיקה. אז הייתי מפצירה בכם להקדים לחוקק.
מיכאל רבזין
הליך הביקורות על הסכומים שהועברו הוא מופרד מהליך החקיקה.
היו"ר קארין אלהרר
נכון, אבל זה הדבר היחיד בעצם.
מיכאל רבזין
אנחנו כן נעשה אותו ב- 2017.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
מיכאל רבזין
כל היתר אכן מותנה בהליך החקיקה.
עירית עיבי
ואנחנו מתחייבים פה גם בפני הוועדה, אנחנו מקדמים את זה, כמה שיותר מהר.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
עירית עיבי
לצערי, בחודש-חודשיים האחרונים, שלושה חודשים האחרונים או שהיה חוק הסדרים או שהיה שריפות או שהיה ישיבת חירום ממשלתית או שבוטלו ועדות שרים. אני לא מתרצת את זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני לא חושבת שאת מתרצת, אני מאמינה שאתם עסוקים בהמון המון דברים.
עירית עיבי
אני רק אומרת, זה לא שחס וחלילה זה לא שזה לא בראש סדר העדיפויות שלנו, אבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מבינה.
עירית עיבי
אנחנו פשוט, לצערי, מקוצר הזמן בוועדות השרים והלו"ז הצפוף שהיה בתקציב הדו שנתי שעומד כרגע על שולחן הכנסת - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא הייתם חייבים דו שנתי. יכולתם שנתי והייתם פותרים לכולנו הרבה כאב ראש. זה לא - - -
עירית עיבי
חברת הכנסת, אני לא רוצה לומר מי הביא את ההצעה, לא משנה.
היו"ר קארין אלהרר
אפשר לדבר על זה אם את רוצה. מה שאני אומרת, תראו, אין לי ספק שכל יום אתגר חדש במדינת ישראל ואין לי ספק שהכל חשוב, מצד שני, אני לא יודעת, אמנם ישראל היום הנתונים הכלכליים מעודדים, אבל הם יכולים באותה מידה להיות פחות מעודדים בשבוע הבא.
עירית עיבי
אני מסכימה איתך לחלוטין.
היו"ר קארין אלהרר
ולכן, אני לא רואה בזה דבר פחות חשוב מלדאוג לדברים אחרים.
עירית עיבי
אני מסכימה.
היו"ר קארין אלהרר
משרד האוצר הוא משרד עצום, גם בכח האדם שלו וגם ביכולות הרבות שלו ואני לא רואה סיבה להמשיך לעכב את החקיקה.
עירית עיבי
אני מסכימה, אנחנו גם קיבלנו את דוח מבקר המדינה, קיבלנו על עצמנו את כל הליקויים, אנחנו תיקנו ושיפרנו את מה שצריך, אני חושבת - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, אתם לא, כי אנחנו עדיין דנים בזה.
עירית עיבי
אם לא, אז אני חושבת שאלה שלא, אנחנו בתהליך לשפרם - - -
היו"ר קארין אלהרר
או, בסדר גמור.
עירית עיבי
- - - ולשנותם ואנחנו עשינו פה איזה שהוא תהליך של אדפטציה, בואו לא נשכח שלפני שהגענו למשרד אף אחד לא נגע בזה, זה היה קבור הרבה הרבה מתחת להרבה הרבה ספרים שהעלו אבק ואנחנו באנו והרמנו את היוזמה ועשינו את זה ואני חושבת שראוי - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור, תראו, רק שניה, יש הרבה ממשלות שעברו משנת 2009 עד הלום. זה לא ענין פוליטי, זה ענייני.
עירית עיבי
לא, בסדר, דווקא בעניין הענייני אני חושבת שראוי גם שהוועדה תדע ותכיר את הפעילות היוצאת מהן הכלל שנעשתה יחד עם הסוכנות לעסקים קטנים, שמצאו את המפעל והיו כמה מפעלים, כמה וכמה מפעלים ובאו והגיעו לקרן ואנחנו הבאנו וליווינו מפעלים שונים ומפעל אחד באמת זכה באותם כספים וקיבלנו הוקרת תודה יוצאת מן הכלל מהסוכנות לעסקים קטנים, כי באמת ליווינו אותם וליווינו את המשקיע החדש ומנענו פיטורים של עובדים ורק זה ממחיש עד כמה אנחנו רואים - - -
היו"ר קארין אלהרר
עד כמה זה נחוץ.
עירית עיבי
ועד כמה היא נחוצה וכמה הקרן כפתרון אידאלי וטוב ונכון והיום אנחנו רואים את המפעל עומד על הרגליים - - -
היו"ר קארין אלהרר
גברתי, את רואה מחלוקת בינינו? אין מחלוקת בינינו. אני רק אומרת תתקדמו.
עידו סופר
חברת הכנסת אלהרר - - -
עירית עיבי
לקחנו את הערתך.
עידו סופר
בסדר, אין צורך לקבל מחיאות כפיים ולא - - - מחיאות כפיים, החקיקה, אמרנו שצריכה לקרות והיא תקרה ובסדר גמור. זו הערה שהיא נכונה ואנחנו צריכים לקדם אותה.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, אני רוצה לשאול לגבי המגזר הפרטי.
עידו סופר
כן.
היו"ר קארין אלהרר
למה המגזר הפרטי לא לוקח חלק במימון הקרן למרות שזה היה בחוק המקורי?
עידו סופר
אוקיי, אז כפי שאמרתי, המנגנון שנקבע לקרן הוא מנגנון שתחילה זה היה פה אחד יחד עם התאחדות התעשיינים ויחד עם ההסתדרות וב- 2011 היו הסכמות בין כל הצדדים שלא תהיה גבייה מהמגזר הפרטי. עכשיו אני יכול גם לבוא ולהגיד וזה גם מה שכתבנו למבקר המדינה, הסתכלנו על הפרוטוקולים בדיונים בוועדות בשנת 2011 ונאמר שם, בצורה מפורשת, בפרוטוקולים בוועדת כספים, נציגי מגזר הפרטי אמרו כי יש הסכמות, אין הכוונה מבחינת המגזר הפרטי להפעיל את הסעיף הזה, בתשובה אמר יו"ר הוועדה, אנחנו גם לא מבקשים. היו הסכמות בקב כל הגורמים שמגזר פרטי לא נחוץ לטובת הדבר הזה, בוודאי ובוודאי שאנחנו חושבים שעכשיו אין מקום לגבות מהמגזר הפרטי עבור הדבר הזה, אנחנו חושבים גם שלאור המצב המקרו כלכלי, כשבשנת 2010 כבר היו אינדיקציות ברורות שיש יציאה מהמשבר, שזה כן גם היתה החלטה נכונה שלא לגבות מהמגזר הפרטי.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק - - -
אוהד דבי
זו לא אפליה? זו פשוט אפליה.
עידו סופר
לא, זו לא אפליה.
אוהד דבי
בסופו של דבר זאת אפליה.
עידו סופר
זו לא אפליה, תראה, בוא אני אשאל אותך שאלה, אם עכשיו רן קויתי ליידי מפעיל את הקרן הלוואות בערבות מדינה או שהוא מפעיל כלי סיוע אחר, אז עכשיו אני צריך לבוא ולהגיד שהמגזר הפרטי צריך לתת מצ'ינג? זו פעולה שהממשלה עושה, היא יכולה לקבל החלטה. השאלה האם צריך לתקן את החוק כך שלא, זו נקודה שאני שם בצד, זה בסדר.
היו"ר קארין אלהרר
תראו, אם יש חוק ולא מפעילים אותו אז זו בעיה.
עידו סופר
נכון.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני אומרת, זה ענין של מדיניות.
היו"ר קארין אלהרר
הוועדה לא מתערבת בשיקולי מדיניות.
עידו סופר
נכון.
היו"ר קארין אלהרר
גם לא מבקר המדינה, אנחנו אומרים - - -
עידו סופר
צריך להסדיר את זה בחקיקה, אני מסכים.
היו"ר קארין אלהרר
אם יש חוק תפעלו על פי החוק, אם אתם סבורים שהחוק לא מתאים, תשנו אותו.
עידו סופר
צריך לשנות אותו, נכון, את זה נעשה בחקיקה.
היו"ר קארין אלהרר
אתם הממשלה, תמצו.
עירית עיבי
מקבלים את ההערה אבל.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לשאול, הסוכנות לעסקים קטנים, הגענו אליך קן, הקרן פועלת היום תחתיכם?
רן קויתי
כן.
היו"ר קארין אלהרר
כפי שזה נקבע?
רן קויתי
כן.
היו"ר קארין אלהרר
מה התקציב של הקרן?
רן קויתי
התקציב כרגע שיש לנו הוא בסביבות 150 מיליון שקלים.
היו"ר קארין אלהרר
וואו, כל כך הרבה?
מיכאל רבזין
יותר, יותר, 190 מיליון.
רן קויתי
190 מיליון.
עירית עיבי
188 מיליון.
היו"ר קארין אלהרר
190. 188 ליתר דיוק. מה הפעילות, מה אתם עושים, תספר לנו.
רן קויתי
כמו שאמרו, קביעת פעילות הקרן היה נושא שלקח הרבה מאד שנים ובעצם בסופו של דבר הגענו למסקנה שיש כמה עקרונות שהקרן צריכה למלא ולפיהם בנינו את המנגנון. דבר ראשון כשנעשתה עסקת החבילה בשנת 2008-2009 ובעצם ההסתדרות היא זאת שהביאה את הכסף כי הביאה אותו מהעובדים, לא משנה פרטי או ציבורי, בכל מקרה הביאה את זה מהעובדים, המטרה של הקרן היתה לדאוג לנושא של מקומות העבודה. היא לא קרן של עסקים קטנים ובינוניים, היא קרן שמטרתה לשמר ולדאוג למקומות העבודה וזה אחד העקרונות שעליהם הקרן בנויה.

דבר שני, הקרן היא קרן משלימה. יש קרן בערבות מדינה שפועלת בשוטף, היא נותנת דרך הבנקים והדיפולט שם עומד על 7% שזה פי עשר מהדיפולט במערכת הבנקאית, זאת אומרת שהיא נותנת אשראי לעסקים בסיכון, אנחנו עכשיו ממש מסיימים מחקר הערכה לקרן הזאת שמראה שאכן, הקרן בערבות מדינה, מטפלת בעסקים שהם עסקים בסיכון.
היו"ר קארין אלהרר
מה זה ערבות מדינה, זה תבור וכאלה?
רן קויתי
תבור כבר לא שם הרבה זמן אבל היא היתה ידועה, קרן תבור לאורך תקופה כי גם זה שהפעיל אותה. היום תבור גם לא מפעיל אותה, זה קרן שהיא קרן משותפת לחשב הכללי ולסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בסביבות 2.5 מיליון שקל בשנה הקרן הזאת, נותנת לסביבות 2,500 עסקים בשנה הלוואות כשבעצם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל זה כדי להקים עסק יותר.
רן קויתי
לא לא לא, הרוב שם זה לעסקים שכבר קיימים.
היו"ר קארין אלהרר
קיימים?
רן קויתי
יש גם מסלול לעסקים בהקמה שאנחנו פתחנו אותו לפני כמה שנים והוא באמת טוב, אבל זה לא המהות של הקרן. 90% מהקרן הולך לעסקים קיימים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
רן קויתי
שבעצם מתקשים לקבל אשראי או משיגים אותו בתנאים לא טובים בבנק שלהם, זה גם מחקר ההערכה שעשינו מראה שזה באמת נכון והם, דרך זה שאנחנו נותנים ערבות לבנקים, לא להלוואה ספציפית אלא לבנק, ומורידים את הסיכון שהבנק לוקח בקרן הזאת, גורמים לזה שבעצם הבנק מוכן לקחת סיכון יותר גבוה ולתת הלוואה לעסקים האלה והמנגנון הזה הוא בעצם מנגנון שמשלים לקרן ערבות מדינה, הוא לא בא להחליף אותה.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
רן קויתי
הקרן הזאת, הקרן לעסקים במצוקה, היא קרן שאמורה לקחת סיכון גבוה יותר ולכן המודל שבחרנו הוא לא מודל בנקאי, אלא מודל של קרנות - - - כמו שקיימים היום בעולם, שזה אומר קרן שממש משקיעה בעסק, היא יכולה לעשות את זה כאקוויטי או כהלוואה, אז אנחנו עושים את זה כהלוואה. בעצם מאחר ואנחנו לא יודעים עד כמה העסק טוב או לא טוב, כנציגי הקרן, אנחנו נסמכים על זה שיש גם משקיע פרטי ששם חצי מכספי ההשקעה ואנחנו אומרים, אם אתה כמשקיע מוכן לשים סכום, אנחנו נכפיל לך את הסכום ועל ידי זה אנחנו מורידים לו את רמת הסיכון פר השקעה בחברה וגם מעלים לו את רמת התשואה כי אנחנו הולכים על תשואה יותר נמוכה. אז הלכנו לעודד משקיעים כאלה שמוכנים לקחת גם סיכון יותר גבוה מהמערכת הבנקאית להגיע לעסקים האלה.

הרעיון, שוב, הרעיון מבחינתנו שזה כסף שנלקח מהעובדים, לכן הוא צריך לחזור חזרה ולשרת כמה שיותר הלוואות, זה לא קרן מענקים לעסקים שאנחנו חושבים שיסגרו וגם פה, המנגנון של המשקיע הוא מנגנון שמבחינתנו מייצר חוזק לזה שבאמת זה מה שיקרה. הוחלט שהקרן תטפל רק בפריפריה, הסיבה היא שעסקים במרכז הארץ שנסגרים, העובדים שמפוטרים לרוב יש להם היצע של מקומות עבודה ולעומת זאת, עסק שנסגר בדימונה, כנראה שאין לעובד הזה מקום עבודה חלופי ולכן אנחנו רוצים לטפל בעסקים שהם בפריפריה וזה מה שהוגדר. הוגדר שהעסק צריך להיות עסק שמוכר מחוץ לישוב, כי אם נסגרת חנות מכולת בדימונה אז כנראה שתקום חנות מכולת אחרת, כי אנשים צריכים לקנות חלב או חנות בגדים. לעומת זאת אם יש עסק של שירותים שנותנים שירותים מרחוק לישובים אחרים, למרכז הארץ והוא נסגר - - -
היו"ר קארין אלהרר
שירותים ייחודיים גם?
רן קויתי
כל דבר, זה יכול להיות שירותים, זה יכול להיות תעשיה, זה יכול להיות מסחר. אם יש עסק - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, סתם, אני מנסה לחשוב על משהו שראיתי, היתה אחת הכתבות קונדיטוריה מאד מיוחדת, פתוחה במצפה רמון כחלק מהתיירות וזה.
רן קויתי
אם היא מוכרת את רוב התוצרת שלה מחוץ לאזור - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, היא רוצה - - -
רן קויתי
אז הקרן נקבעה כקרן שאם היא נותנת את רוב התוצרת או השירותים או המסחר מחוץ לאזור הגיאוגרפי, אז מבחינתנו היא עומדת בתנאי הזה שאם היא תיסגר אז כנראה שלא יהיה עסק אחר, זה התנאי שנקבע. יכול להיות שהעסק הזה באופן ספציפי הוא חורג מהתנאי והוא כן היה יכול להיות מתאים, אבל חיפשנו דברים שהם כמה שיותר גורפים.
היו"ר קארין אלהרר
איך יודעים לפנות אליכם?
לילי לאה בורוכוב
מה קורה אם יש שני עסקים מאותו תחום, למי נותנים?
היו"ר קארין אלהרר
שניה, מי את? את מי את מייצגת?
לילי לאה בורוכוב
אני מלה"ב.
רן קויתי
אין בעיה אם שניהם מאותו תחום, כל עוד הם מוכרים את רוב התוצרת שלהם מחוץ לאזור הגיאוגרפי וזה אומר שמבחינתנו, מבחינת הקרן, שזה כל ארבעת הגופים, מקומות העבודה האלה הם מקומות עבודה תוספתיים לאזור והם לא נוצרים כתוצאה מהכח הכלכלי של אותו אזור, אלא מכח כלכלי גדול יותר של אזור רחב יותר, לכן רואים אותם כמקומות עבודה תוספתיים, אם יש שניים כאלה, אם יש כמה מפעלים באזור הזה, כמה עסקים של שירותים אין עם זה בעיה, כל עסק מסתכלים עליו באופן פרטני.

בעצם, מה שאנחנו מחפשים זה עסק שעומד בכל הקריטריונים האלה, יש מסלול שהוא מסלול פתוח, בניגוד למסלולים אחרים שיש במשרד הכלכלה, זה לא מסלול תחרותי. זה מסלול שאומר לכל משקיע, באשר הוא, שאם יש עסק כזה שעומד בתנאים האלה והוא רוצה להשקיע בו אז אנחנו נשמח להיות מצ'ינג לעסק הזה.

יש כרגע מפעל אחד שכבר קיבל הלוואה של 2 מיליון שקלים, בעצם לא המפעל קיבל את ההלוואה אל המשקיע. יש משקיע שהחליט להשקיע במפעל הזה, הוא מפעל שנמצא בפריפריה, בתחום הפלסטיקה, בשיחות אתו הוא ביקש שלא נזכיר את השם של המפעל מאחר והוא לא מעונין שידעו בכלל שהמפעל היה בקשיים, מבחינתנו הוא הראה לנו את כל הנתונים שהוא עסק בסדר.
היו"ר קארין אלהרר
יש בעצם מפעל אחד שהצלחתם לסייע לו?
רן קויתי
מפעל אחד כזה, יש כמה מפעלים שרוצים, חושבים, מחפשים - - -
היו"ר קארין אלהרר
לכמה אתם יכולים לסייע?
רן קויתי
תלוי בהיקף ההלוואות, הלוואה מקסימלית שאנחנו מוכנים לתת זה 21 מיליון אז אם יהיו כמה עסקים שהם גדולים, של 21 מיליון, אז יגמר הכסף מהר. שוב, זה קרן שמחפשת, מאחר והיקף התקציב שלה הוא גם לא בשמים וגם מאחר וכל התנאים שאמרתי לפני כן, שאנחנו בעצם רוצים לראות את הכסף חוזר, אנחנו מחפשים דברים מאד ייחודיים, דברים שבאמת יעזרו ואם מסתכלים גם על ההיסטוריה של מתי הכנסת התמודדה עם מפעלים במצוקה, אז תסתכלו על ההיסטוריה הזאת ותראו שמה שאמרתי, התנאים שעכשיו אמרתי, הם תנאים שהתקיימו במפעלים שהכנסת טיפלה בהם, שהיו גם אחרי זה כל מיני - - - ייחודיים שמשרד הכלכלה הקים או לא, אבל תמיד היה דיונים על עסקים שהם פריפריה, מחוץ לאזור הגיאוגרפי שלהם, שיש בהם מספר מועסקים ומעלה, לא עסק של בן אדם אחד אלא עסק עם השפעה קצת יותר רחבה על התעסוקה באותו אזור.

אלה התנאים שמנחים את הקרן, המצב הכלכלי היום במשק הוא לא כמו שהיה בשנת 2008-2009, הקרן הזאת נמצאת על המדף ואם המצב הכלכלי יורע יכול להיות שהיקף הבקשות יגדל ומבחינתנו את הכסף הזה צריך לשמור בדיוק למקומות האלה שבהם אנחנו נוכל לעזור.
היו"ר קארין אלהרר
אז אני רוצה לשאול, נניח ואני עסק שנמצא בבעיה, מה קורה?
רן קויתי
אם את עסק שנמצא בבעיה באופן כללי, דבר ראשון שאנחנו מנסים לעזור לך זה דרך סניפי המעו"ף שהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מפעילה, אנחנו נותנים יעוץ מסובסד שעוזר לבחון למה הבעיה הזאת. השאלה למה הבעיה היא בעיה אקוטית. יש הרבה מאד עסקים שנפתחים בכל שנה והרבה עסקים שנסגרים בכל שנה, זה מצב טבעי במשק שהוא משק תחבורתי ואם מסתכלים על אחוז העסקים הקטנים או בינוניים שנפתחים או נסגרים, ועושים השוואה למדינות ה- OECD אנחנו נמצאים בשני המדדים האלה, מתחת לממוצע, זאת אומרת שלכאורה לא נסגרים מספיק וגם לא נפתחים מספיק.

יש כל הזמן בכלכלה תחרותית עסקים שנסגרים ועסקים שנפתחים, מה שאנחנו מנסים לעשות דרך המעו"ף זה לראות מה הסיבה שאתה נכנסת לקשיים, יש עסקים שנכנסים לקשיים כי הם לא מתמחרים נכון את המוצרים, יש כאלה שנכנסים לקשיים בגלל שהם לא יודעים לנהל נכון את זרים המזומנים שלהם ויכול להיות שהם מאד רווחיים, אבל אין להם כסף לממן את הפעילות בגלל שהם לא עושים את זה בצרוה הנכונה. אנחנו עוזרים לעסקים להגיע לבנקים ולנסות להשיג דרך הבנק שעובד מול העסק, לקבל הלוואה נוספת כדי לייצב את העסק. לאחר מכן, אם אנחנו רואים שגם הבנק הרלוונטי לעסק לא יכול לעזור לו, אנחנו מפנים לקרן בערבות מדינה שכמו שאמרתי, אנחנו יודעים שהיא קרן שכן עוזרת לעסקים שנמצאים במצוקה.

ובסופו של דבר, יש לנו את המנגנון הזה עכשיו, שזה נהדר, יש לנו גם עוד מנגנון אחד שאומר לעסקים שהם במצב מאד ייחודי עם רמת סיכון גבוהה באופן משמעותי יותר מעסקים אחרים, אבל הם כן עומדים בקריטריונים של תחלופת תעסוקה וכל מה שדיברתי לפני כן, להם אנחנו מייצרים עוד כלי אחד שהוא כלי של דיסטרס פאנד, הוא כלי ייחודי שעוזר גם לעסקים כאלה בפריפריה להגיע למצב שהם ישרדו.
היו"ר קארין אלהרר
תוך כמה זמן - - -
רן קויתי
חלק מהעסקים האלה, דרך אגב לא מצליחים לגייס משקיע. אם העסק הזה לא מצליח לגייס משקיע והוא בא ועשה איזה שהוא דיודיליג'נס ובדק ומבחינתנו הוא לא מוכן לשים כסף, אז גם הקרן לא מוכנה לשים כסף. כי המטרה, עוד פעם, זה לשמר מקומות עבודה שיש סיכוי סביר שהם יישארו. אם בא משקיע ולא רוצה לשים שם כסף למרות שאנחנו נותנים לו תמריץ מאד משמעותי, אז כנראה שסיכויי ההצלחה של העסק הזה הם נמוכים ואז הקרן לא רוצה בעצם לפעול בעסקים האלה.
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן לוקח עד שהקשה שלי מקבלת מענה כל שהוא?
רן קויתי
זה עסק לעסקים במצוקה, אנחנו מבחינתנו עסק שכן קיבל את ההלוואה, קיבל את זה אחרי כמה שבועות, היו כמה דברים שהוא צריך היה להשלים, אבל זה תהליך שלקח כמה שבועות. אם עסק פונה אלינו עם כל המידע ויש לו כבר משקיע והכל התהליך יכול לקחת בין שבועיים לשלושה שבועות, בהנחה שיש לו את הכל. יש איזה שהוא תהליך של דיודיליג'נס שאנחנו עושים - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל אני מניחה שאני פונה כי משהו לא מסתדר ואתם מחליטים אם זה למעו"ף או למשהו אחר, אז תוך כמה זמן אני מקבלת מענה?
רן קויתי
לא לא, זה לא עובד ככה, מי שפנה לקרן אני לא מפנה אותו למעו"ף.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מבינה, אני פונה לאגף.
רן קויתי
פנית לסוכנות לעסקים קטנים, לצורך העניין למעו"ף, המעו"ף קובע איתך פגישה תוך יום-יומיים.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי.
רן קויתי
בסדר? עכשיו, התהליך של הקרן הוא תהליך אחר. התהליך של הקרן הוא תהליך שאומר שאם אתה היית במצב כזה שהקרן בערבות מדינה לא יכלה לטפל בך, עשו בדיקה וראו שמבחינתם הבנקים, למרות שאני נותן להם ערבות מדינה, הם לא מוכנים לטפל בך אז תגיש מסמכים של משקיע שמוכן להשקיע בחברה ואומר לי מה תכנית ההשקעה שלו וכיצד החברה הזאת תצליח, מרגע שקיבלתי את התכנית הבראה הזאת עם כל הנתונים שמראים שהעסק במצוקה, אז התהליך של הקרן הוא משהו בסביבות שבועיים-שלושה, כשהוא כולל בדיקה שלנו לראות שבאמת הנתונים הם סבירים, לא מעבר לזה בגלל שיש פה משקיע אז מבחינתנו הוא לוקח פה סיכון משמעותי ואנחנו יכולים לסמוך על העבודה שלו ולאחר מכן, כינוס של הוועדה מאחר וזה ועדה שיש בה אנשים מאד בכירים אנחנו משתדלים לעשות אותה טלפונית אחרי שקיבלו את כל המידע, כדי שלא לדחות בעוד זמן את מתן התשובה ולתת אותה כמה שיותר מהר.
קריאה
לצורך העניין, אתה יכול לתת את הדוגמה של המפעל האחרון שקיבל את המענק - - -
היו"ר קארין אלהרר
שאלה אחרונה, בעקרון אחרי שאתם נותנים את ההלוואה אתם מתפיידים או שאתם עדיין בפיקוח על מה שקורה?
רן קויתי
לא, המנגנון עובד ככה, אנחנו נותנים את ההלוואה למשקיע והמשקיע, אנחנו בעצם משתתפים אתו בסיכון ואנחנו אומרים לו אם אתה את השני מיליון, לצורך העניין במפעל שקיבל את הכסף, המשקיע שם שני מיליון שקלים ועוד חמש שנים המפעל נסגר. והוא בזמן הזה לא משך כלום, לא הוציא כסף אלא רק הפסיד שני מיליון שקלים, אנחנו אומרים לו סבבה, אנחנו כקרן לקחנו איתך את הסיכון, אנחנו מוכנים גם לא לקחת את השני מיליון שזה סוג של עידוד של אותו משקיע.
היו"ר קארין אלהרר
אבל במהלך התקופה?
רן קויתי
במהלך התקופה, התקופה היא עד עשר שנים ובמהלך התקופה, בכל שנה, הוא צריך לשלם לנו את הריבית על אותה תקופה של שנה ובתשלום של הריבית, זה בעיקר בשביל להמשיך ולקיים אתו קשר ולראות שהוא שילם את הריבית והוא קיים והעסק קיים. גם אנחנו, באותה תקופה של פעם שנה, עושים בדיקה לראות, כי אם הוא משך עכשיו חלק מהכסף כדיבידנד, הוא היה צריך להוציא אותנו 50:50 בהתאם להשקעה שלנו ובפעם בשנה אנחנו בעצם עושים בדיקה לראות שהוא לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא מושך.
רן קויתי
שהוא לא משך כסף ולא הוציא אותנו, שהכל בסדר. אבל יש פה מנגנון של לקיחת סיכון, זה לא הלוואה רגילה, זה לא הלוואה בנקאית שאנחנו אומרים לאותו משקיע תיקח את הכסף, נכשלת או לא נכשלת אתה מחזיר לי אותו, זה עסקים שהם במצוקה, אנחנו רוצים לעודד את המשקיע להשקיע למרות שהוא לוקח סיכון בעצמו, אנחנו אומרים לו אם אתה נכשלת ואתה לא קיבלת כלום, קיבלת רק חלק, אנחנו גם נקבל רק חלק מהכסף בחזרה.
קריאה
בעצם זה שותפות, אנחנו נכנסים כשותף.
היו"ר קארין אלהרר
ברור. חבר הכנסת פורר לא צלח כי כנראה היתה לו ועדה אחרת, אבל אני רוצה לשאול התייחסות שלכם לעניין תוואי הרכבת והעסקים הקטנים.
רן קויתי
תוואי הרכבת לא עומד בכללים של הקרן מאחר והוא לא נמצא בפריפריה, הוא נמצא במרכז תל אביב. הראיה היא - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל מדובר - - -
רן קויתי
הקרן רואה את העובדים, בסדר? היא פחות רואה את העסקים. אמנם אני מפעיל את זה אבל אני עכשיו נמצא פה כמי שנתנו לו לנהל את הקרן אז אני אומר, הקרן מסתכלת על עובדים ואז כשמסתכלים על העובדים שעובדים בתוואי הרכבת הקלה, במרכז תל אביב, בצנטרום של הפיילה, יש הנחה שאומרת שכנראה שהעובדים ימצאו מקום עבודה במקום אחר שהוא לא תוואי הרכבת הקלה.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אתה מבין שזו הנחה שהיא בעייתית?
רן קויתי
אבל אם לא אז אני אצטרך לטפל עכשיו בכל מקום שיש עסק במצוקה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, מה זה, רגע רגע, שניה. תראה, זה לא כל מקום שיש עסק במצוקה כי הם קמו בבוקר ונחתך להם צינור המים, היתה החלטת ממשלה ללכת, מהלך מבורך דרך אגב, הרכבת הקלה בתל אביב היא חלום שמתגשם אחרי אני לא יודעת כמה שנים, בסדר? עכשיו בסוף יש עסקים שנמצאים על התוואי שהם, כמו שאמרתם קודם לגבי הגופים, הם כבר לא האמינו שזה יקרה. אז פתחו לעצמם שם עסקים והשקיעו או לא השקיעו, שיפצו או לא שיפצו, בסוף הם קמו בוקר אחד והממשלה אשכרה החליטה שהיא הולכת לזה. עכשיו, העובדים שאומרים שהם גרים במרכז תל אביב אז יכלו להיות עובדים שגרים במקומות פחות מגונדרים של תל אביב, הם לא בהכרח עובדים במקום המגורים שלהם, הם יכולים להגיע ממקום אחר ובעל העסק, בסוף אף אחד לא יכנס לעסק שלו כי יש שם חול.
רן קויתי
וזה מתחבר שוב פעם לתנאים שאמרתי, מה המהות של הקרן. היה לנו דיון פעם בוועדה לביקורת המדינה עם החבר'ה שהגיעו. תראי, יש עסקים - - -
היו"ר קארין אלהרר
נכון, עדיין לא מצאנו פתרון, אבל אנחנו נמשיך להעלות את זה.
רן קויתי
יש עסקים על תוואי הרכבת הקלה שנסגרו.
היו"ר קארין אלהרר
ואתם בסדר עם זה?
רן קויתי
עוד פעם, דיברתי על מה עסקים נפתחים וכמה נסגרים, השאלה אם המדינה היתה צריכה לקחת אחריות, זו לא שאלה של עסקים קטנים ובינוניים.
היו"ר קארין אלהרר
אבל רן, מר קויתי תשמע, זה לא שלא שפר עליהם גורלם והם נקלעו לקשיים כלכליים כי הם לא ידעו לנהל את העסק שלהם. זה במקרה, הם היו אלה שעל התוואי ובאותה מידה יכול היה להיות עסק אחר שעל התוואי, זה החלטת ממשלה.
רן קויתי
כן, אותו ארומה שפתח שבועיים לפני שהתחילו לסלול, לצורך העניין הוא ידע שהולכת להיות תוואי רכבת קלה וזה היה ידוע, הוא פשוט לא לקח את זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז זה אשמתו בעצם?
רן קויתי
אני לא רוצה להיכנס לשם, זה לא נכון בכלל להיות שם. יש עסקים על תוואי רכבת קלה ואנחנו מה שהצענו להם אמרנו, תקשיבו, בחלק מהמקומות העסקים האלה לא ישרדו, בתוואי הרכבת הקלה, אז יכול להיות שמה שאתם צריכים לעשות, אז אפילו את זוכרת שהיה איזה דיון עם אחד היועצים שכאילו דיבר לא יפה?
היו"ר קארין אלהרר
נכון, כן.
רן קויתי
אז הסברתי לך שזה לא "לא יפה", זה מקצועי לגמרי כי להגיד לבעל עסק כזה שעכשיו סגרו לו את הכניסה למסעדה, להגיד לו תקשיב הכניסה הזאת הולכת להיות סגורה עוד ארבע שנים, אז כדאי שתמצא משהו אחר, אולי תזכור חנות אחרת, תעבור למקום אחר, תעשה פעילות שונה. המדינה במקרה כזה ועוד פעם, אני לא נכנס למה צריך להיות המקום של משרד התחבורה ושל מי שעשה את זה, אבל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לצורך העניין, היא לא תחזיק עכשיו עסקים חיים על תוואי הרכבת הקלה למרות שאין להם הגיון כלכלי וזה לא יהיה גם מנגנון כזה, כי זה יהיה מנגנון של מענקים, להחזיק עסק כזה זה לא מנגנון של הלוואות, זה מנגנון של פיצויים. מנגנון של פיצויים אנחנו עושים, נגיד היה מבצע בדרום, עסקים נפגעו, זה לא היה באשמתם, מה לעשות ירו עליהם טילים ואף אחד לא ביקש שיירו עליו טיל - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה נשמע לי אותו דבר.
רן קויתי
ואז יש קרן שהיא קרן של מס רכוש שמופעלת במקרים של מלחמה והיא לא נותנת הלוואות, היא קרן מפצה. היא אומרת, אוקיי, המחזור שלך ירד, אני אתן לך עבור המחזור שירד אבל גם פה לא סביר שמקרה של לחימה שימשך עכשיו, נגיד, כמה שנים, הקרן הזאת תמשיך ותתחזק במענקים את העסק הזה. זה יכול להיות אירוע שהוא נקודתי, לתקופה מסוימת, אבל לא סביר שהמדינה תתחזק עסקים לאורך זמן, במדיניות של מענקים.
עידו סופר
בהתייחס למה שאמרת, יש הבדל אחד מאותו מקרה של אותו מבצע בדרום הוא שלאחר שתוואי רכבת קלה יושלם אותם עסקים, אלו שבאמת יצלחו את אותה תקופה - - -
היו"ר קארין אלהרר
או, או.
עידו סופר
רק רגע, אני אתייחס, הכנסתי את עצמי בכוונה לפינה, הם ייהנו כן מפריחה וככל שרן אומר - - -
היו"ר קארין אלהרר
או שכן או שלא, זה ענין של הרגלי צריכה.
עידו סופר
לא, לא נכון, אבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת? אם אני היה לי פנצ'ר מאכר שם ואני ארבע שנים לא הולכת אליו, בהכרח מצאתי משיהו אחר שיטפל לי בגלגלים.
עידו סופר
כן, אבל ברגע שהנגישות לאותו עסק היא יותר קלה ויותר נוחה, אז בוודאי שגם העסקים יהיו יותר טובים.
קריאה
לא, אבל פנצ'ר מכר בכל מקרה לא יישאר שם. רכבת קלה, גם כשתהיה רכבת קלה כבר אף אחד לא יבוא לשם, זה לא מיקום נכון לפנצ'ר מאכר.
היו"ר קארין אלהרר
לקחתי דוגמה לא טובה. הספר, בסדר?
עידו סופר
יש כלים אחרים כמו הקרן להלוואות בערבות מדינה, שנותנת הון חוזר וזה בדיוק תפקידה, לאפשר לעסק את אותו פער תזרימי כדי לאפשר לו להמשיך ובעצם מה שאנחנו אומרים במילים פשוטות, זו לא מטרת הקרן - - -
היו"ר קארין אלהרר
אולי אגף תקציבים יקים קרן מיוחדת לנפגעי תוואי הרכבת. לילי בורוכוב, נציגת לה"ב בבקשה, מיד אני אתן לך.
לילי לאה בורוכוב
טוב, אני המתנתי, קשה לי להצטרף לבליל החיוכים הזה שאני רואה כאן. הדוח הזה מעלה תמונה עגומה, זה מחריד, אני קראתי את זה וזה מחריד אותי ואני מדברת פה בשם 50 אלף עסקים שקרסו וקורסים מידי שנה ואין להם מזור. לפי החוק הזה, שש שנים יכולנו למנוע קריסה של כמה מהם, עברנו שריפות, עברנו סופת שלגים, עברנו מבצעים צבאיים, עסקים יושבים שם במדינת ישראל, אי שם בפריפריה וקורסים ומי ידאג להם? ופה אנחנו מחליפים חיוכים וצוחקים והפנצ'ר מאכר.
רן קויתי
אני רק רוצה להזכיר שלה"ב היא חברה בנשיאות הארגונים הכלכליים והם היו חלק מארבעת הגופים שלא הצליחו להגיע להסכמות. אז נראה לי, זה כמו שהאוצר יגיד תקשיבו, זה לא בסדר.
עידו סופר
בואי אני אשאל אותך שאלה, אם כבר אנחנו בוועדה לביקורת המדינה ויש מקום - - -
לילי לאה בורוכוב
אבל אני התחלתי לדבר ואני רוצה לסיים ואני לא התפרצתי לדבריך.
עידו סופר
בסדר גמור, את צודקת, רק אם את יכולה להתייחס, איפה הייתם מ- 2009 עד עכשיו, איפה הייתם כשישבנו וניסינו להחיות את הקרן ולהגיע להסכמות, איפה היה אכפת לך מאותם 50 אלף עסקים? אז כשתדעי לענות על זה אז אני אקבל את הביקורת שהתמונה עגומה, כי את היית חברה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני אומרת לשניכם, שהתמונה עגומה, בסדר?
עידו סופר
בסדר, התמונה עגומה, אב לכשאתה -- אל תזרוק - - -
לילי לאה בורוכוב
אני מדברת פה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה גב' בורוכוב.
לילי לאה בורוכוב
יש פה קרן שלא היה בה מנגנון של קבלת החלטות, לא היה מנגנון אכיפה, לא היה מנגנון פיקוח, אז יפה לזרוק את הכדור מצד לצד, מישהו היה צריך לקבל החלטות. אין לי טענה אליכם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אז למי הטענה? חברים, זה לא עובד ככה בדיונים כאן, לא מנהלים פינג פונג בין האורחים. כן, בבקשה.
לילי לאה בורוכוב
יש פה שש שנים שלא קיבלו החלטה בסופו ש לדבר, זה לא משנה מי הגורם, לא קיבלו החלטה, הכסף לא עבר לציבור.
היו"ר קארין אלהרר
ועכשיו כשהתקבלה החלטה והיא לא מושלמת והם יעבדו עליה?
לילי לאה בורוכוב
השאלות הן, כמה זמן יש כאן באמת, דיברו על הנושא שיש סיכוי להביא את העסקים ולהעלות אותם על דרך המלך, מה הקריטריונים בנושא הזה? כמה בקשות מגיעות אליכם? כי אמרתם שמפעל אחד כן קיבל.
רן קויתי
בעצם עד עכשיו היה מפעל אחד שהגיש בקשה מלאה - - -
היו"ר קארין אלהרר
והתקבל.
לילי לאה בורוכוב
רק מפעל אחד?
רן קויתי
יש מפעלים אחרים שלא הצליחו לגייס משקיע.
היו"ר קארין אלהרר
כמה?
רן קויתי
יש לי עוד שני מפעלים אחרים שהיו אתנו.
היו"ר קארין אלהרר
זה הכל? שלושה?
רן קויתי
כן. לשמחתנו גם אין הרבה דיונים בכנסת על עסקים שהם במצב כזה.
לילי לאה בורוכוב
אולי כדאי ליידע את הציבור?
קריאה
לעשות קמפיין.
היו"ר קארין אלהרר
דווקא למעו"ף אתם עושים קמפיין מאד יפה.
רן קויתי
אנחנו לא עושים קמפיין למעו"ף.
קריאה
יש עכשיו איזה משהו ברדיו עם שמונה מיליון, לא?
רן קויתי
לא, זה בערבות מדינה.
לילי לאה בורוכוב
רציתי לשאול גם לגבי מקורות חלופיים לקרן והאם הקרן - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זאת אומרת מקורות חלופיים?
לילי לאה בורוכוב
כיצד הקרן מחזירה את עצמה, הרי יש כאן הלוואות בסופו של דבר ולפי הדוח, היו הלוואות בשנים עברו שלא הצליחו להחזיר את עצמם כיוון שהעסקים קרסו על אף - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה קרן אחרת.
רן קויתי
היו קרנות אחרות לעסקים במצוקה שנכשלו והכסף לא חזר.
לילי לאה בורוכוב
כן, האם יש מנגנון של פיקוח ביקורת - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא דיבר על הפיקוח.
לילי לאה בורוכוב
זהו.
היו"ר קארין אלהרר
הסגנית.
עירית עיבי
לא סגנית, יועצת. רציתי להתייחס לשתי סוגיות, דבר ראשון התעשיינים, התאחדות התעשיינים וגם ההסתדרות היו פה בלופ והם חלק ממינהלת הקרן ולכן, אם מישהו פונה לתעשיינים, התעשיינים מכירים את הקרן ויודעים לפנות וגם ההסתדרות. עכשיו, אני רוצה שניה לקחת שני צעדים אחורה, אני גן רוצה שזה ירשם בפרוטוקול כי כן חשוב לי שכולנו נזכור לשם מה וממי נלקחו הכספים למען הקרן. בסוף נלקחו הכספים מכל אחד מאתנו, מהעובדים. לכן, הקרן רואה לנגד עיניה, לא שאני אומרת שהעסקים הקטנים והבינוניים הם לא במרכז העשייה והם לא חשובים, אבל הקרן רואה לנגד עיניה את מי שנלקחו ממנו הכספים ולכן, ההשפעה שאנחנו בודקים, מי ואיך יקבל את הכסף הוא העובד. האם לעבוד יש יחס לתחלופה שהוא יכול ללכת לשכן ממול ולעבוד אצלו או שאין לו כי הוא באיזה שהוא מפעל בצפון ולצערי הרב, אין הרבה מפעלים בצפון שיש להם יחס תחלופה או הכשרה מתאימה לאותו עובד. אנחנו שמים לנגד עינינו את העובדים ולא את העסקים הקטנים במרכז למרות שהם גם חשובים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה.
לילי לאה בורוכוב
לא, הקרן מדברת על עובדים, בעצם ניתנת לפי הדוח לעסקים שהם מעל עשרים עובדים.
עירית עיבי
יש לנו טבלה מאד מאד, בנוהל של הקרן יש טבלה מאד ברורה על פי מספר העובדים הסכומים שמקבלים.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי. טוב, עורך דין סעד בבקשה.
צחי סעד
אז ראשית אני אתחיל בהערה לגבי הוויכוח שהיה פה, אנחנו לא מכריעים באחריות מי היה אשם ומי תרם וחלקו של כל אחד, אבל ברור שכשהחלטה לא מתקבלת במשך שש שנים, זה מצב שהוא בלתי סביר ויכול להיות שהמבנה שנקבע מלכתחילה היה מבנה לא נכון לקרן, שיצר מצב של לימבו שאי אפשר לקבל החלטות וכו', אבל אז אחרי שנה-שנתיים היה צריך להתפכח ולשנות את המבנה הזה ולא להמתין לשש שנים.

פה צריך להגיד מילה טובה לביקורת מכיוון ששאלת קודם למה הצו פורסם בסוף שנת 2015, אולי זה קשור לעובדה שהביקורת התחילה באמצע שנת 2015 וגם הרן הוקמה בסופו של דבר לקראת סוף הביקורת.
היו"ר קארין אלהרר
צחי, ספר את זה לראש הממשלה שחושב שהביקורת זה רק לברבר ברבורים.
צחי סעד
כן, עוד כמה מילים קצרות לסיום, אני חושב שזה אחד המקרים הבולטים שאתה רואה פער מאד מאד גדול בין רמת הדקלרציה לרמת הביצוע. זאת אומרת ברמת הדקלרציה כולם מסכימים שצריך לעזור לעסקים שהם במצוקה, לעסקים בפריפריה, כשמפעל נמצא במצב קשה אז כולם מתגייסים ויוצרים מאבק תקשורתי וכו', אבל ביום שצריך לבצע זה לא נעשה. פה, העובדה שבמשך, צריך לזכור, למה הוקמה הקרן? המשבר היה בשנת 2008 והיה משבר קשה ועסקים רבים היו במצוקה, צריך לזכור שמבין העסקים שלהם כוונה הקמת הקרן והחלטת הממשלה וההסכמות אז, אף אחד מהם לא קיבל אגורה שחוקה אחת, הם נשארו בצד הדרך ומי ששרד שרד ומי שלא שרד אנחנו לא יודעים איפה הוא נמצא היום. בסופו של דבר, השורה התחתונה היא שהאוכלוסייה שכוונה לקבל את הסיוע בתקופה ההיא לא קיבלה אגורה שחוקה אחת.

צריך לברך על הצעדים שנעשו גם אם הם נעשו באיחור, אני חושב שלדוח הזה היתה תרומה גם לקדם את הנושאים האלה ועכשיו צריך לעקוב הלאה ולראות איך באמת מקדמים את הנושאים האלה שהציגו פה גם את הנושאים שדרושים לטיפול, אני מציע שהועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא הזה בישיבה נוספת לפחות, תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה, אני קודם כל רוצה להודות למבקר המדינה וצוותו על הדוח, זה דוח חשוב והוא מענה תמונה - - -, אני אגיד שנעשה, אני לא אגיד שלא נעשה, אבל נעשה מאוחר מדי ואני לא מחפשת את השר או השרים האשמים, אני רק אומרת כהערה לנו זה מאוחר מדי וזה מעט מדי לאלה שבאמת כבר לא נמצאים בעולם העסקים.

אני אומרת גם מעט מדי, מהסיבה שהקרן תוכננה להיות 700 מיליון. היא תוכננה להיות 700 מיליון כנראה מהבנה שמשבר כלכלי ועסקים שיכולים לקרוס, יצטרכו הרבה מאד משאבים, עכשיו אתם תחליטו ענין מדיניות שלכם פרופר, תחליטו שרוצים להקטין את זה ל- 200 מיליון זה אם טו יו, אבל אני רק אומרת שיכולות להיות לזה השלכות למי נותנים וכמה נותנים. אני חושבת, בכל מקרה, שאם המטרה היא באמת להקטין את זה ל- 200 מיליון אז לכל הפחות תיקון חקיקה שאתם יודעים לעשות בקלות רבה.

אני רוצה באמת לקראת דיון המעקב, שאנחנו נעשה אותו בסוף הרבעון הראשון של 17' כדי לראות שבאמת הצעת החוק עשתה את דרכה ממשרד האוצר עד לכנסת ישראל ושהיא עברה ועדת שרים כמובן. אז עד לדיון הבא, אני מבקשת לקבל את הפרטים הבאים: אני רוצה את מספר הגופים שהעבירו כספים ולא היו גופים ציבוריים.
עידו סופר
ולא היו צריכים להיכלל בצו.
היו"ר קארין אלהרר
בדיוק, לא היו אמורים להיכלל בצו. כמה גופים כאלה היו, האם פניתם אליהם, אני מבקשת רשימה מתי פניתם אליהם, מתכננים לפנות אליהם, בסוף אני בטוחה שיש לכם הכל מסודר והועדה תשמח לראות את זה. לגבי הגופים שטרם העבירו, לטענתכם מדובר במעל מ- 400 גופים, אני מבקשת לקבל את הרשימה של 400 הגופים כשלכל גוף תציינו מתי אמורה להיות הפניה אליו, מה סכום הכסף שאתם מעריכים שהוא אמור לעביר. בנוסף את רשימת גופים שכן העבירו את הכסף עד עכשיו, תאריך העברה וסכום. בנושא סמכויות הגבייה, אתם מתכננים להעביר חוק, אז אני אבקש לקבל התייחסות מתי החוק הזה אמור לעלות לוועדת שרים. לגבי מנגנון אכיפה, אז על זה דיברנו שזה אמור להיות כלול בהצעת החוק.

החשב הכללי, נאמר שבשנת 2017 יהיה פיקוח על הסכומים שהועברו כבר לביטוח לאומי, האם יש תכנית עבודה, כמה בדיקות מדגמיות יועברו כל חודש, מה לוח הזמנים למעבר על כל הנתונים? כמו כן אני אבקש לדעת האם יש דרך לציבור לדעת מה הם הסכומים שניגבו מעובדי המדינה ומהמעסיקים הציבוריים בהתאם לחוק משנת 2009, אם יש דרך לדעת כמה כסף זה פינה בתקציב המדינה ולמה הוא שימש?
עידו סופר
לא הכסף של הקרן אלא הכסף שנגבה מזה?
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
עידו סופר
אני אומר מעכשיו זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, תעבירו לי את זה בכתב לקראת הדיון הבא. זאת אומרת תעבירו את זה תוך חודש אבל הדיון הבא יהיה, מתי אתם שמים תקציב? ב- 21 נכון?
עידו סופר
סוף ינואר.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, סוף ינואר וזה באמת כי אני רחומה וחנונה. אתם הייתם צריכים להביא את הנתונים האלה היום. בנוסף, אני רוצה גם עדכון מתי אתם מתקנים את החוק לגבי המגזר הפרטים. אירתם לא רוצים, לא רוצים לא צריך, אבל - - -
עידו סופר
רק, הוזכרו שלושה תיקוני חקיקה, אחד זה גבייה, סמכויות גבייה, שניים זה המגזר הפרטי ומה השלישי?
היו"ר קארין אלהרר
שלוש זה האכיפה, מנגנון האכיפה.
עירית עיבי
זה הגבייה.
היו"ר קארין אלהרר
כן, זה מנגנון הגבייה, זה שניים.
אוהד דבי
ונושא הרואה חשבון.
היו"ר קארין אלהרר
ונושא הרואה חשבון, תתייחסו.
מיכאל רבזין
זה מחוץ לחקיקה, אנחנו נתייחס.
היו"ר קארין אלהרר
תתייחסו. כן לילי, שאלה?
לילי לאה בורוכוב
באמת כל ההתייחסות, אני באמת רוצה לציין את החבר'ה שיושבים מולי, הם באמת עושים עבודה ימים כלילות - - -
היו"ר קארין אלהרר
לילות כימים.
לילי לאה בורוכוב
לילות כימים, סליחה, יש לנו כאן באמת שיתוף פעולה איתם, זה באמת התעכב שש שנים וזה לא בסדר, אבל החבר'ה שעומדים מולי הם באמת פועלים - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסוף קיבלתם גם מחמאות. אני חושבת שבנימה אופטימית זאת אפשר לנעול את הדיון, תודה רבה לכולם, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים