ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/01/2017

פרסום זנות-מיגור תופעת כרטיסי הזנות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 11

מישיבת ועדת משנה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

למאבק בסחר בנשים ובזנות

יום שלישי, י"ב בטבת התשע"ז (10 בינואר 2017), שעה 12:00
סדר היום
פרסום זנות - מיגור תופעת כרטיסי הזנות
נכחו
חברי הוועדה: עליזה לביא – היו"ר

זאב בנימין בגין

שולי מועלם-רפאלי
חברי הכנסת
יהודה גליק

מרב מיכאלי

עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
איילת דהאן - עוזרת למתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

נעה לוזנר - משפטנית, משרד המשפטים

בת חן חדד - מתמחה, משרד המשפטים

חגי ברוש - ראש אגף טיפול ושיקום הרשות למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים

אבנר כבל - מנהל צעד ראשון מתחם לוינסקי - הרשות הלאומית למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים

איילת לוי - ע' יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

הדי וגשל - ר' יחידת מידע וידע, המשרד לביטחון פנים

רובי קיים - ק' חוקרים ארצי אח"מ, המשרד לביטחון פנים

שי גרוץ - רמ"ח מוסר ת"א, משטרת ישראל

ניקי קורילסקי - מחלק מוסר, משטרת ישראל

מתן אבי - מחלק מוסר, ימ"ר ת"א, משטרת ישראל

אלדר שוחט - מחלק מוסר, ימ"ר ת"א, משטרת ישראל

ברוך גרינשפון - מחלק מוסר, ימ"ר ת"א, משטרת ישראל

דוד פלדמן - מחלק מוסר, ימ"ר ת"א, משטרת ישראל

ירדנה תורג'מן סרור - סמנכ"לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש, משרד התיירות

ירדנה דנינו - מרכזת תחום אלימות במשפחה, משרד הבריאות

הדרה רוזנבלום - מנהלת יחידת מועצת תלמידים ונוער, משרד החינוך

מריה פודגייצקי - מפקחת ארצית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מלי אורגד - מפקחת ארצית נפגעות תקיפה מינית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

רחלי זוארץ לוי - פרקליטה, פרקליטות המדינה

יאיר אמר - סגן מנהל אגף הפיקוח, עיריית תל אביב יפו

גבריאלה לסקי - חברת מועצה, עיריית תל אביב יפו

מיכל רוזן פינטו - שירות משפטי, עיריית תל אביב יפו

רונן מזור - שירות משפטי, עיריית תל אביב יפו

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר, עיריית אילת

חיים אמור - מנהל סיירת תיירות, עיריית אילת

גוון סקאלי - עו"ס ראש צוות, עיריית אילת

אביטל רוזנברג - מנהלת, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

ראומה שלזינר - מנהלת, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

עידית הראל שמש - מנהלת, מיתוס – ליום שאחרי הזנות

נעמה ריבלין - סלעית - מרכז סיוע לנשים במעגל הזנות

יעל גור - מנהלת מרפאת לוינסקי לשכת בריאות ת"א

מרים זלקינד - מנהלת קידום מדיניות בשדולת הנשים בישראל

רומם סרנגה - שותף פרובון, משרד פרסום למטרות טובות

יוסף קדמי - עורך דין, יועץ אסטרטגי
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
רכז בוועדה
אמל ביבאר
רישום פרלמנטרי
הדס גור, חבר המתרגמים

פרסום זנות-מיגור תופעת כרטיסי הזנות
היו"ר עליזה לביא
צהריים טובים. אנחנו כאן מתכנסים לישיבה במסגרת ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות. היום יום שלישי, י"ב בטבת, תשע"ז, 10.1.2017. הנושא שלנו היום - - - אנחנו מבקשים לעסוק היום בנושא של פרסום זנות, מיגור תופעת כרטיסי הזנות שזרוקים ברחובות שלנו. בדיונים הקודמים הזכרנו ודיברנו וביקשנו לייחד לנושא הזה דיון נפרד. בעיה כואבת, מתמשכת שהגיע הזמן לשים לה סוף. כל מי שמסתובבים בתל אביב מכירים את התופעה הזאת של פליירים ושל כרטיסי הזנות. הם מחכים לנו בכל מקום, על הרכב, על השמשה, הם פזורים ברחובות העיר. יש אזורים שזה ממש שטיח, שאי אפשר לעבור, לחצות את הכביש, ללכת על המדרכה בלי לראות את הפרסומים המאוד צבעוניים הללו של שירותי המין, חלקם במסווה, חלקם באופן גלוי. בעצם הרבה פעמים זה נראה כל כך טבעי כמו גשם שירד מהשמים והתרגלנו לזה ואנחנו לא רואים. זה חלק מהנוף העירוני של העיר תל אביב. זה מטרד חברתי, זו פגיעה מתמשכת, זה לכלוך ברחוב, זה מזהם את המרחב הציבורי שלנו וזה בניגוד לחוק. זה בניגוד לחוק.

בניגוד לשנים קודמות שבהן עסקו, דיברו על הנושא הזה זה לא היה בניגוד לחוק, אבל היום זה בניגוד לחוק. האיסור על פרסום זנות, סעיף 205 א' לחוק העונשין – זנות קטין, וסעיף 205 ג' לחוק העונשין – זנות בגיר, הוא חדש יחסית. התיקון לחוק העונשין שקובע שלוש שנות מאסר על פרסום זנות בגיר התקבל רק בשנת 2011. והתיקון הזה שהיה כאן בוועדה הזאת היווה ציון דרך במאבק המתמשך, הארוך והמייסר נגד הזנות בישראל. והוא הגיע מההבנה שפרסום שירותי זנות זו חוליה משמעותית בתעשיית הזנות והפרסום מעודד את הצריכה, עושה אותה טבעית, זמינה, קיימת ומביא אותה לפתחנו. מביא אותה אל תוך החיים ומנגיש אותה לציבורים רבים, כאלה שגם לא הכירו ולא ידעו ולא הבינו איך לפנות ותורם תרומה משמעותית גדולה, ענקית לתעשיית הזאת. גם למי שבאים לעסוק בה ונמצאים בה וגם, כמובן, לצרכנים.

וכשרוצים לאמץ ולטפל בחוק יודעים לעשות את זה. אני לפני שנתיים שברתי את הרגל שלי ואני כל שנה מארגנת תיקון ליל שבועות בצוותא והייתי עם רגל שבורה והחבר'ה שלי עזרו לי וסחבו אותי מאזור המלונות ליד הים אל צוותא ברגל. והאמת, פשוט נדהמתי לראות איך עיריית תל אביב לקחה על עצמה להנגיש. כל המדרכות, חשבתי שיהיה נורא קשה, אבל כל המדרכות היו מונגשות. מה שאני לא מורגלת לא בעיר שלי ולא במקומות אחרים, אבל העיר הזאת מונגשת. היה קל לסחוב אותי על כיסא גלגלים אל צוותא בליל שבועות.

אבל כל הדרך ראיתי את הכרטיסים הללו. הייתי יותר קרובה למדרכה ולכבישים וראיתי את זה. שטיח אחד ארוך מאזור המלונות עד צוותא ושאלתי את עצמי איך זה יכול להיות שאף אחד לא עושה עם זה שום דבר. אבל החוק, החוק, יש חוק, חברים, חברות, יש חוק, אבל הכרטיסים האלה מספרים את הסיפור שמתעלמים וזה בעצם מקום שעזבו, לא צריך לאכוף אותו. והמסרים הללו שעולים מהכרטיסים עצמם, מחוסר הטיפול בהם, מההתעלמות של גורמי האכיפה ומי שאמור לטפל בזה בעיריית תל אביב בעצם נותנים לגיטימציה לתסיסה סביב הנושא הזה. וכן, אין ספק, הסיפור הוא שנשים הן מודל יופי זנותי, דימויים שרצים על הכרטיסים הללו והסרסרות חוגגת ברחבי העיר תל אביב. אז אין אכיפה ואין התייחסות ואולי יש גם הסכמה למציאות שאם זה מה שהציבור רוצה בוא ניתן את זה בצורה מאוד ברורה. יש יותר זנות במדינת ישראל. הדו"ח האחרון שאנחנו כולנו נחשפים אליו בכל דיון מלמד שיש עלייה בזנות במדינת ישראל, במנעד הגילאים, ילדים, ילדות, נערים, נערות, נשים, גברים. יש יותר אנשים שנמצאים בזנות והכרטיסים הללו הם חלק משמעותי מהגדילה במספרים ובנתונים שמגיעים אלינו.

הפרסום הזה בולט משמעותית בעיר תל אביב. יש מעט מאוד דיווחים על מקומות גיאוגרפים, ערים אחרות. ודרשנו כמובן מנציגי עיריית תל אביב להגיע. לצערי הרב, בתחילה קיבלנו סירוב וחוסר הגעה בתירוצים שונים ומשונים כאלה ואחרים (יום עיון וכולי). לאחר מכן פנינו שוב בזימון אישי לראש עיריית תל אביב, חולדאי, ואני שמחה שנמצאים איתנו נציגי עיריית תל אביב. אנחנו מבקשים לומר כאן בצורה ברורה וגלויה שמי שמפרסם זנות עבריין/עבריינית ומי שנותן לפרסם זנות גם נמצא בקטגוריה הזאת. כי זאת חבלה במאמצים של כולנו למגר את תופעת הזנות במדינת ישראל. ואני מקווה מאוד, מקווה מאוד שבאמת נראה שינוי. כי כבר בנובמבר 2014 מודיעה עיריית תל אביב, והיא מודיעה את זה ב-2014 קרוב לשלוש שנים אחורה על שינוי במדיניות של העירייה עצמה בכל מה שקשור לטיפול במפיצי כרטיסי הביקור הקשורים בתעשיית הזנות ועל פעולה תקיפה. אני מצטטת, השימוש היה "פעולה תקיפה של עיריית תל אביב נגד המפיצים". וההודעה הזאת מתפרסמת אחרי הרבה מאוד שנים שבהן התחמקה עיריית תל אביב מלטפל בנושא הזה תוך הטלת אחריות על המשטרה. אבל מאז הפרסומים על השינוי במדיניות הזאת לא ראינו שום שינוי משמעותי. ונוכח גרירת הרגליים של הרשויות והאחריות ההדדית שהיא כמו כדור שרצה בין המשטרה לבין העירייה, חשוב לנו מאוד לכנס פה היום את כל הגורמים שנוגעים בדבר ושאמורים להסיר מהמרחב הציבורי שלנו את הטינופת הזאת בדמות הכרטיסים הללו שנמצאים בכל מקום. להביא לכאן גם את נציגי עיריית תל אביב וגם האכיפה וגם מהייעוץ המשפטי וגם מהמשטרה וגם מהפרקליטות כדי להבין איך בעצם מטפלים בסוגייה הזאת ולמה אין אכיפה ואיך אנחנו ממגרים את התופעה הזאת.

אני מבקשת להציף את השאלות בראשית הדברים. קודם כל על מי מוטלת האחריות, מה עושה עיריית תל אביב, מה עושה המשטרה, מה עושה הפרקליטות, מה קרה עם תיקי החקירה שנפתחו ואני אחרי זה גם אתן תצלומים. כמה כתבי אישום הוגשו בנושא וגם – אני יודעת שיש פה דוברים שירצו לדבר על הנושא של פרסום בעיתונים. אז לאחר שפתחתי אני חושבת שאנחנו נשמע כולנו את עיריית תל אביב, את תגובתה ונפתח דיון.

נתחיל בסרטון קצר ונעבור לעיריית תל אביב.

(הקרנת סרטון)

תודה. יאיר אמר, סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית תל אביב.
יאיר אמר
שלום לכולם. קודם כל אני רוצה להתחיל ולומר, אני לא אחזור על זה שזו באמת תופעה מכוערת, אני חושב שאמרת את זה בצורה טובה וברורה. אנחנו רואים את זה בהחלט כתופעה שהיא מאוד מאוד מכוערת, בכל ההיבטים דרך אגב. אנחנו מסתכלים על זה אמנם בהיבט של הלכלוך של הרחובות ודווקא פה אני רוצה להתחיל, וחשוב להבהיר שלעירייה אין סמכות לאכוף את הנושא של הפרסום שהוא ברמה של חוק העונשין. כל מה שאנחנו אוכפים כעירייה זה את הנושא של השלכת אשפה לרחוב, מסתכם בזה, לא יותר. אין לנו סמכות לגשת ולהתמודד עם התופעה בכלים יותר רציניים. מה שאנחנו עושים כן עושים בתחום הזה – אנחנו מטפלים בזה ברמה המקומית, כשנתפס משליך של כרטיסים, ואנחנו לא תופסים הרבה לצערי כי זה באמת לחפש ולנסות להגיע לאותם מקומות ואת זה אנחנו עושים.

כשאנחנו תופסים את אותו משליך אנחנו מזמינים את המשטרה וזה גם לא דבר שהוא מובן מאליו. בעבר השיתוף פעולה לא היה קיים עם המשטרה. היום קיים שיתוף פעולה, מגיעה המשטרה, אותו אדם שנתפס משליך מעוכב לתחנה. הוא נחקר על הנושא של הפרסום האסור, אנחנו רק הגורם שמביא אותו לשם. אנחנו מצידנו פותחים בהליכים ומגבשים חומר ראיות, מגישים אותו למחלקה המשפטית שלנו ולמעשה זה עובר פה שני מסלולים: מסלול אחד - - -
היו"ר עליזה לביא
כמה מקרים כאלה היו שתפסתם?
יאיר אמר
אני מדבר על סדר גודל של 30 מקרים, מתוכם - - -
היו"ר עליזה לביא
בכמה זמן?
יאיר אמר
בתקופה של שנתיים שלוש. שהתחלנו להתייחס לזה ברמה שאנחנו מבינים והבנו שהתופעה היא תופעה דיי נרחבת. מה שחשוב מבחינתנו כרגע להבהיר פה וחשוב לשים את זה על השולחן, העירייה היא לא הגורם שיכול לאכוף את זה ברמה של חוק העונשין. אנחנו מוכנים להירתם, אנחנו בשיתוף פעולה עם המשטרה, אנחנו מוכנים לעשות הכל כדי להיות חלק בתהליך הזה, אבל אנחנו לא הגורם העיקרי. אני רוצה להתייחס גם לעוד נושא. הרי מישהו מדפיס את הכרטיסים האלה. אין בחוק התייחסות גם לנושא של הדפסה.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
יש ניסיון להתייחס.
יאיר אמר
החוק מדבר על פרסום אסור. הוא לא מטיל אחריות על מי שמדפיס את הכרטיסים. וסתם לצורך העניין, אם היה איסור כזה בחוק היינו מגיעים לבתי הדפוס, עושים ביקורות ביחד עם משטרה על בתי הדפוס, יכול להיות שגם היינו פונים למישור של רישוי של אותו בית דפוס. זאת אומרת, צריך לחשוב על כל מיני תהליכים שהם תהליכים נוספים. ואני אומר גם יותר מזה, אנחנו ניסינו גם לאכוף את חוק הניקיון בדרך שהיינו לוקחים כרטיס, מתקשרים לאותו מקום.

אתה מתקשר לאותו מקום הוא נותן לך את כל האינפורמציה, לא צריך הרבה. אתה מגיע לאותו מקום, אבל מסתבר שלפי חוק הניקיון אני לא יכול להאשים את מי שפתח לי את הדלת באותו בית בושת או באותו מכון עיסוי ולהגיד לו "אתה השלכת את האשפה", כי החוק מחייב אותי לראות אותו משליך את האשפה. זאת אומרת גם צריך פה מעורבות של הליך של חקירה. לחקור אותו, לזמן אותו. יש גם תיקים בפרקליטות. היינו בדיון אחרון עם המשטרה, מסתבר שיש 8-10 תיקים שהם בפרקליטות או בתביעות המשטרתיות, לא יודע איזה גורם בדיוק מטפל. השאלה גם מה יעשו עם אותם תיקים. לא בטוח שזה יהיה במאזן החשיבות כן להגיש את הכתבי אישום. זאת אומרת, גם על זה צריך לחשוב ואני מניח שיתייחסו לזה פה. אם יגישו כתבי אישום בהיבט הזה, ביחד עם ההליכים שלנו, שתי מחלקות, שתי תביעות שונות שפועלות במקום להיות ביחד אולי - - -
היו"ר עליזה לביא
אבל מבחינת פרקטית מאז שאמרתם את האמירה שלכם ב-2014 יש יותר פקחים, יש יותר אנשים מטעמכם שמסתובבים באזורים הללו, יש יותר ניקיון, מה שיניתם?
יאיר אמר
בוודאי, בוודאי. כל גופי האכיפה שבעיר תל אביב מחוברים לנושא הזה. כל גופי האכיפה וגם אני אמנם לא מייצג את המשטרה, אבל גם המשטרה מחוברת. בעבר זה לא היה - - -
היו"ר עליזה לביא
מה זה בוודאי, יש יותר פקחים שתפקידם - - -
יאיר אמר
התפקיד של הפקח הוא רב תכליתי, אין פקח שמתעסק אך ורק בזה, מתעסקים בהמון נושאים. אבל אנחנו מכווני מטרה. ברגע שאדם כזה נתפס ורואים אותו עובר ומשליך עוצרים הכל, תופסים אותו, מזמינים את המשטרה, מעכבים אותו לתחנה. אבל הם לא הגורם באמת שמשפיע. זה אותם אנשים שמקבלים שכר רק לחלק את הכרטיסים. אנחנו לא מגיעים עדיין לאותם גורמים ששולחים אותם, לאותם גורמים שמפרסמים את זה באמת. אלה רק השליחים, עם כל הכבוד.

מה שאני בא ואומר לסיכום מבחינתנו כעירייה, אנחנו נעשה הכל, אנחנו נמשיך ואנחנו נתגבר את הנוכחות שלנו. דרך אגב זה לא רק בחוף הים, זו תופעה שהיא רחבה בכל אזורי הבילוי בעיר. זה לא מיוחד רק לאזור בתי המלון או אלנבי או הירקון. אנחנו מקדישים לזה דיי מאמצים, צריך פה לקחת צעד אחד קדימה. צריך להגיע לאותם מקומות שעוסקים בתחום הזה ולהבהיר להם שמי שממשיך לחלק יסגר. אולי כאן יבוא מזור, אבל זה בהיבט של תחום של טיפול של חוקי המוסר, של חוקי העונשין, אנחנו מוכנים להירתם. אנחנו מוכנים ואנחנו אומרים את זה ואנחנו בדיונים בנושא ואני מאמין גם שנגיע לזה, אבל זאת האמירה שלנו כאן. אנחנו מוכנים לעשות הכל, הכלים שלנו מאוד מאוד מוגבלים כעירייה. אין לנו סמכות חקירה.
היו"ר עליזה לביא
כן. מי שמובילה חוק בעניין זאת יו"ר הוועדה בנושא של הכרטיסים, אני יודעת שאת גם צריכה לצאת אז בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
תודה. כמובן אני מברכת על זה שאת עוקבת על הנושא. אם זכור לך היושבת ראש, בתחילת הקדנציה הזו אני ניהלתי את הדיונים בנושא זנות ואחת הבעיות העיקריות גם כשהלכנו להצטרף לתביעה בבית משפט בתל אביב כדי לסגור את אחד המועדונים, כשיצאנו מצאנו את הכרטיסים על המכוניות שלנו. אנחנו שחיכינו בפנים. אני חושבת כמי שמגיעה מעכו שלא דומה בכלל לתל אביב ואין לנו את הכרטיסים האלה הייתי בהלם מהסדר גודל של הכרטיסים. הצעת החוק שהגשתי ושהועלתה בכנסת לפני שבועיים מתייחסת לנושא של בתי דפוס וגם כל סוגי המכינים. כלומר, גם גרפיקאים שמכינים את הכרטיסים האלה ואת הפליירים האלה שיהיה ברור שהם עוברים על החוק ולנסות לאכוף באמת כדי להעניש כל מי שמכין דבר כזה. לצערי הרב, ועדת השרים לא אישרה את הצעת החוק הזו ולא תמכה בה- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל לא היה שם תשובה והצבעה - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
לא, לא, לא. בסופו של דבר אני לא עשיתי את ההצבעה. לא העליתי את זה כי לא רציתי שיפילו את הצעת החוק ויש ערר ממשרד לביטחון פנים בגלל שהם מאוד - - -
היו"ר עליזה לביא
השר לביטחון פנים הגיש ערר.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
השר מאוד רצה את זה, השר חושב שזה- - -
היו"ר עליזה לביא
השר בעד - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
משרד המשפטים מתנגד ואני תיכף, אני יודעת כבר מה הסיבות, לא משכנעות - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
פגיעה בחופש העיסוק בטח.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
לא, לא, לא.
היו"ר עליזה לביא
אז רגע, רגע תיכף נשמע.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
הסיבה שהם נתנו בעיקר זה שזה יוצר הסדר שלילי כלומר, יש - - - סליחה זה מה שנאמר לי, אם יש לכם סיבה אחרת אשמח לשמוע. אבל נאמר שממילא קיימת אכיפה. אני אומרת לכם, האכיפה ששמעתי עליה זה כמה תיקים שאפשר לספור אותם על יד אחת, זאת לא אכיפה. קודם כל, מי שעוסק בדברים האלה צריך לדעת שהחוק אומר במפורש שהוא עובר על החוק. לא צריך לקבוע את זה על פי הפרשנות של פרקליטה זו או פרקליט כזה, אלא צריך שיהיה ברור בתוך החוק שמי שעושה את העבירה הזו הוא אכן עושה עבירה כדי שהציבור יידע.
היו"ר עליזה לביא
בוא נשמע רגע את תשובת משרד המשפטים למה אתם מתנגדים. נעה לוזנר ממשרד המשפטים, עורכת הדין, בבקשה.
נעה לוזנר
תודה. הסיבה העיקרית להתנגדות היא שכבר היום החוק חל גם על מקרים כאלה לא רק - - -
יהודה גליק (הליכוד)
מבחן התוצאה שזה לא עוזר. מה זה החוק חל הזה, אז עובדה שזה לא עוזר. התשובה הזאת פשוט אני לא יודע איך אפשר להגיד אותה.
נעה לוזנר
אז אני אומרת שהחוק חל וכבר הוגשו כתבי אישום ורחלי מפרקליטות המדינה כאן יכולה להתייחס - - -
היו"ר עליזה לביא
כמה?
נעה לוזנר
הוגשו כתבי אישום גם נגד גרפיקאים וגם נגד בעל בית דפוס.
יהודה גליק (הליכוד)
אז מה אכפת לך שתהיה עוד הצעת חוק.
היו"ר עליזה לביא
אני אגיד לכם מה הנתונים. הנתונים הם ב-2011, 10, 2012, 68, 2013, 58, 2015, 49. מספר תיקי חקירה שנתפתחו מאז התיקון לחוק בשנת 2011. אלו המספרים העלובים שלא מתכתבים עם השטיחים שמכסים - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
את מדברת על תיק אחד נגד בית דפוס והמשטרה אמרה באופן הכי ברור: כשזה לא כתוב באופן ברור בתוך החוק זה נתון לפרשנות - - -
היו"ר עליזה לביא
זו התשובה שעונה על מה שמספרים בשטח.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
הדבר השני שהם בעצמם צריכים את הסעיף הזה כדי לתכנן אכיפה פרואקטיבית. לא במקרה נופל בידיים שלהם.
נעה לוזנר
אני אשמח רגע להתייחס להצעת החוק באופן מסודר ואחר כך לעניינים של אכיפה, המשטרה והפרקליטות - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אבל אותנו לא מעניין הכתבי אישום, אותנו מעניין הרחוב. אי אפשר ללכת ברחוב שם זה בלתי אפשרי.
נעה לוזנר
אז אני רוצה להתייחס להצעת החוק ואחר כך אני מציעה - - -
היו"ר עליזה לביא
אז תתייחסי להצעת החוק, תסבירי למה אתם מתנגדים ואחרי זה ניתן לך את רשות הדיבור.
נעה לוזנר
אז לגבי הצעת החוק הסיבה העיקרית זה לא השאלה של ההסדר השלילי זה העניין שכבר היום החוק חל על זה וכך גם בעבירות - - -
היו"ר עליזה לביא
איזה חוק? תסבירי לנו איזה חוק.
נעה לוזנר
חוק העונשין.
היו"ר עליזה לביא
איך?
נעה לוזנר
העבירה של פרסום סעיף 205, הפרסום שירותי זנות גם של בגיר וגם של קטין. התפיסה היום היא שזה חל גם על מי שמבצע - - -
היו"ר עליזה לביא
אבל שמעת עכשיו את הדברים של עיריית תל אביב והוא אומר אני לא יכול.
נעה לוזנר
הפרקליטות נמצאת כאן והפרקליטות הגישה כתבי אישום גם נגד - - -
היו"ר עליזה לביא
כמה? אחד בחמש שנים?
רחלי זוארץ לוי
שניה אני אכנס לדבריה של נעה, סליחה שאני מתפרצת לדברים. שמי רחלי זוארץ לוי, אני פרקליטה במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שלום. אני רוצה לערוך הפרדה. מה שעיריית תל אביב מדברים עליה זה חוק העזר העירוני. חוק העזר העירוני מדבר על השלכת פסולת וזה באמת המגבלות שבמסגרתו יכולה העירייה לפעול. זה עניין אחד. העניין האחר הוא חוק העונשין שבאמת חוק העונשין אוסר על פרסום שירותי זנות בסעיף 205 ג' לגבי בגיר ו-א' לגבי קטין ובמסגרתו, איך שאנחנו פירשנו את הדברים, הפרקליטות, וכך פעלנו, ובית המשפט קיבל את העמדה שלנו כי היו הרשעות בתיק בננה שאותו הוועדה מכירה כי הוא הוצג כבר בעבר בתיק עיתון בננה שבמסגרתו הוגשו שלושה כתבי אישום נגד כל המעורבים בשרשרת של הפרסום: הגרפיקאים, בעל בית הדפוס, המפיצים, בעלי העיתון. זאת אומרת, אנחנו פירשנו את המפרסם שירותי זנות את כל הגורמים המעורבים בשרשרת הפרסום וההפצה. לכן - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
איפה את מבינה את הבעיה אם ככה או שאין בעיה? יכול להיות שהיא באכיפה אבל אם את יכולה להסביר.
רחלי זוארץ לוי
לא. זאת התשובה איך אנחנו מפרשים את החוק הקיים והשתמשנו - - -
היו"ר עליזה לביא
רגע, יש לכם תיקי פ.א. שמחכים? אנשים מבינים בכלל את מה שאת אומרת? יש תיקי פ.א. אצלך?
רחלי זוארץ לוי
יש לנו תיקי פ.א. על פרסום אין לנו נגד בתי הדפוס.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
אוקיי, למה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כי המשטרה לא מעבירה לכם המלצות - - -
היו"ר עליזה לביא
תקשיבי טוב מה אמר הנציג מעיריית תל אביב ומה תיכף תגיד גם המשטרה ותביני שיש פה לקונה גם במה שאת מפרשת ומה שהציבור יודע, מודע, מכיר.
רחלי זוארץ לוי
עוד משפט אחד אני אומר. ככל שהמשטרה סבורה שהחוק כפי שהוא מחוקק היום לא מכיל - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רחלי בעניין הזה המשטרה סגורה - - -
רחלי זוארץ לוי
חברת הכנסת, שולי מועלם, כי בעבר המשטרה פנתה אלינו בשאלה איך אתם מפרשים את זה והאם תגישו כתבי אישום והוכחנו שהגשנו. אז ככל שהם חושבים אחרת, שיוועצו בנו. אם באמת ראשי המערכות יסברו - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
ואת לא חושבת שהציבור צריך לדעת שהוא עובר על החוק ?
רחלי זוארץ לוי
הוא עובר על החוק - - -
היו"ר עליזה לביא
חברת הכנסת, מרב מיכאלי ואחרי זה גבי לסקי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה לספר לך רחלי, תעיד פה חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן, שאני ניגשתי אליה במליאת הכנסת ואמרתי לה, אני מבינה שיש לך הצעת חוק שהופכת את בתי הדפוס לספציפית אחראים פלילית לפרסום זנות אם בהדפסה ושאר השרשרת, תגישי אותה. היא אמרה לי, למה יש לך הצעת חוק, אמרתי לה לא, אבל השר לביטחון פנים אמר לי בתשובה לשאלתי למה לא קורה שום דבר עם המיגור של כרטיסי הזנות, שזאת אחת החוליות החסרות לו בשרשרת החקיקה כדי להיות יכול לאכוף את מיגור כרטיסי הזנות. עכשיו אני אגיד וברשותך, אני לא אדבר פעמיים כי אני כבר אשתמש בזה, ולכן, את יודעת מה, אפילו לא. עכשיו, זה באמת, סליחה שאני אומרת, אבל הממשלה פשוט עובדת בצורה מקוממת ביותר. זה לא יכול להיות שהשר לביטחון פנים הביא בתשובתו לשאלתי למה לא נאכף כי הוא לפני שנה וחצי בתשובה לשאילתה התחייב לעשות מבצע גדול ולאכוף וזה וזה. וכשבאתי אחרי שנה ורבע ואמרתי מה קורה עם המבצע הגדול, לא קרה כלום אז הדרג המקצועי שלו כתב לו את התשובה שבה הוא אמר שחסרה לנו חקיקה שתאפשר לנו לאכוף את זה על בתי דפוס ועל גרפיקאים וכולי. אז זה לא יכול להיות שיש כזה נתק בין משרד המשפטים לבין משרד לביטחון פנים. זה פשוט דבר בלתי נסבל. באמת, זה דבר הזוי, שככה עובדת הממשלה. באמת פשוט דבר הזוי.
היו"ר עליזה לביא
אז לצורך כך אנחנו - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
ידועה לכם עמדת המשרד לביטחון פנים בעניין הזה? היה דיון כזה?
נעה לוזנר
כן. ידועה לנו עמדת משרד לביטחון פנים. דיברנו איתם גם לפני ועדת שרים ובאמת לא הסכמנו על הנקודה הזאת. אני רוצה אבל לציין שגם בעבירות אחרות שהן עבירות של פרסום כמו נגיד הסתה לטרור והסתה לגזענות שאף אחד לא יטען שזה עבירות שהן פחות חמורות לא כתוב שם את מי שמכין או את מי שמעתיק או את מי שמדפיס את הפרסום בגלל שההנחה היא שזה ממילא נכנס. במעבר על עבירות, ועשינו בדיקה כזו יסודית, במעבר על כלל העבירות שהן רלוונטיות לעניינים של פרסום והפצה יש - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
זה ההסבר השלילי שדיברתם עליו.
נעה לוזנר
נכון. זו הסיבה השנייה. אלה שתי סיבות משלימות. ובאמת, בעניין הזה אנחנו חוששים שאם נתקן את העבירה הזו - - -
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
תתקנו גם בחוקים האחרים. אין לי בעיה.
נעה לוזנר
אבל אנחנו לא חושבים שצריך לתקן משהו שהוא לא שבור. אנחנו חושבים שכבר היום זה חל וכמו שרחלי אמרה, הוגשו כתבי אישום בעניין הזה.
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
כמה הוגשו - - - כתב אישום אחד.
היו"ר עליזה לביא
תודה למשרד המשפטים - - - חברת מועצת עיריית תל אביב, עורכת הדין גבי לסקי, בבקשה.
גבריאלה לסקי שוץ
אני באמת רוצה להתייחס לנושא של החקיקה אבל רק חייבת חוב לתושבות ותושבי העיר שלי, תל אביב יפו, שהם אלה שהכינו את הסרטון הזה. זה סרטון של תושבים, של קהילה שכל יום צריכים להתמודד עם זה. ובשרשרת של הפגיעה בכבודן של נשים וברווחים שעושים הסרסורים על חשבון פגיעה בגוף של הנשים אז יש גם נפגעים אחרים שזה תושבים, תושבות, ילדי העיר שצריכים לדרוך על נשים כל יום. אז באמת אני חבה להם חוב גדול של תודה שהם באמת מתעסקים בנושא. לפני כשבועיים היינו צריכים להיפגש עם מפכ"ל המשטרה. במקום המפכ"ל נפגשנו עם מני יצחקי, ראש אגף המודיעין. הוא אמר שהוא עכשיו לוקח על עצמו להתחיל לטפל בנושא הזה מלמעלה הוא לקח גם את הסרטון ומתחיל להעביר את זה לכל היחידות ונותן הנחיות לפעולה מסודרת. אני מקווה שזה גם עובר לשטח.

אבל באופן ספציפי לעניין החקיקה. זה לא נכון מה שנאמר פה על ידי משרד המשפטים. סעיף 214 לחוק העונשין קובע לגבי פרסום והצגת תועבה, קובע באופן מפורש בסעיף א': העושה אחד מאלו דינו מאסר שלוש שנים, מפרסם פרסום תועבה או מכינו לצרכי פרסום, זאת אומרת שכמה סעיפים למטה יש לי התייחסות קונקרטית למכין לפרסום. אז סעיף 205 שמדבר על פרסום זנות יכול פשוט להוסיף גם כן אם יש בעיה. אם יש בעיה פשוט להוסיף גם כן את התיקון הזה של תועבה מי שמפרסם או מכינו לצרכי פרסום. זה מה שצריך לעשות. אז לא יכולים להגיד לי שזה קיים כשזה לא קיים וכמה סעיפים אחר כך יש לי את ההתייחסות הקונקרטית למכין.
היו"ר עליזה לביא
זה קיים בסעיף ההוא ולא קיים בסעיף הזה וזה מה שחברת הכנסת, תומא סלימאן רוצה לתקן. חברת הכנסת, שולי מועלם, בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברותינו ממשרד המשפטים, גברתי, אני מרגישה שיש איזה חוסר הבנה ששוב ושוב אנחנו נתקלים בו. שיש פה שרשרת שלמה ויכול להיות שאתן צודקות שכשקוראים באופן יבש את החומר אז באמת אולי לא צריך וכבר יש, ובאמת בית המשפט קיבל את הפרשנות שלכם שהיא דבר גדול וחיובי. ובכל זאת אני מנסה רגע לקחת אתכן צעד אחד קדימה. כי שוב ושוב אנחנו שומעים מכם, חברינו במשרד המשפטים, שקצת, אני אגיד את זה, גם ביחס לחוק הגדול של הפללת לקוחות זנות אתם איפשהו מאחור בשעה שלא בשלה ובזה שאתם לא רואים את כל הדבר כמכלול שלם. צריך את המלחמה הזאת לנהל מכל החלקים שלה. אני לא חושבת שנכון היה - - - אני שוב, אני אמרתי את זה גם ביחס לחוק הפללת לקוחות זנות, איך יכול להיות שהראשונים שתומכים בו זה המשטרה והשר לביטחון פנים ולא אנשי משרד המשפטים. איך יכול להיות?
היו"ר עליזה לביא
זה יכול להיות כי בחוק הסרטונים, אני מזכירה לך, בחוק הסרטונים מי שהתנגד לחוק הסרטונים זה היה משרד המשפטים. על אפכם וחמתכם חוקקנו את חוק הסרטונים. זה שלא אוכפים את זה ועוד מעט הפרקליט יוציא תקנה זה משהו אחר. הנחייה. אתם לא אוכפים את זה. בסדר, זה משהו אחר ונעשה על זה דיון. אבל אני מזכירה לך גברתי, חברת הכנסת מועלם- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
היינו פה ביחד, יש לומר.
היו"ר עליזה לביא
בדיוק, שחוק הסרטונים - - - אז אתם מאוד עקביים יש לציין.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה להגיד אמירה מאוד ברורה: עד שלא יהיה ברור בכל המערכות, ומכוון שאני חלק מהממשלה, ברשותכם, אני לא אגיד מה שמרב אמרה, אבל בנושא הזה יש אפשרות, בית המשפט קיבל את הפרשנות שלכם בואו תעדכנו את המשטרה ואת המשרד לביטחון פנים. האם יכולה להיות מציאות שבה יש כזה נתק בין שני המשרדים הרלוונטיים למיגור זנות? הקמנו ועדה בין משרדית על חוק הפללת לקוחות זנות ובדברים שכבר נמצאים בחוק אתם לא מעדכנים אחד את השני? זה נשמע רע. יש פה שרשרת שלמה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לא נשמע רע, זה רע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה רע, זה נשמע רע. צריך להפסיק את העניין הזה. להפסיק למצוא למה לא, להתחיל להגיד למה כן. אתם יודעים מה, ויש לי משהו להגיד לכם ועכשיו פה בפרקטיקה הפוליטית, אתם חושבים שלא צריך להעביר את הצעת החוק הזאת? מצויין, יש פה חברת כנסת, יש פה המון אנשים שחושבים שצריך להעביר את הצעת החוק הזאת. אל תתנו עמדה למשרד לביטחון פנים. בואו תדברו עם חברת הכנסת למה לדעתכם לא צריך ותעשו את מה שהיא דורשת. הרי לחברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן, יש רזומה מכובד לפני שהיא הגיעה לפה. לא החוק הזה מה שיוביל אותה בעיניים פקוחות לגן עדן. דברים רבים ונוספים. ואותו דבר על דברים אחרים. התחושה היא שממשרד המשפטים יוצאת שוב ושוב איזשהי שמרנות, איזשהי קפיאה על השמרים, איזשהי התנגדות לראות בזנות הרבה יותר ממה שבסוף כאילו בציבור רואים בו. זה הרבה יותר, זה שם, הכרטיסים האלה הם הדרך הראשונה. הפרסום בעיתונים שמזמינים נשים נאות שמעוניינות בהכנסה מיידית. חברים, אנחנו במלחמה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. חבר הכנסת - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חברת הכנסת מועלם, רק לפרוטוקול את לא חברה בממשלה, את חברה בקואליציה. יש הפרדת רשויות במדינת ישראל. אולי כדאי ללמוד את הדבר הזה בחלק מעבודתנו הפרלמנטרית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
איך?
עאידה תומא סלימאן (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה)
מכל הדברים שהיא אמרה עלייך זה מה שאת זוכרת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זהו, בדיוק.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו בדרך לגן עדן חברות. חבר הכנסת, בגין, בבקשה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גברתי היושבת ראש, אני קצת מתקשה בגלל הלהט של הדיון באמת להבין. זאת אומרת, יכול להיות שיש תוצאה בקצה הצינור ואנחנו צריכים להתחקות אחר הסיבה. אם התרופה לתוצאה הקשה הזאת היא בתחום החקיקה, בתחום נוסח החוק, זה עניין אחד. אם היא בתחום האכיפה העירונית או המשטרתית זה עניין אחר. לא הצלחתי עד עתה לגבש עמדה או להבין איפה התרופה האמיתית. יש לי תחושה שיתכן שהתרופה איננה בנוסח החוק, אלא אם כן נשכנע, אנחנו כאן, שדרוש עוד תיקון יותר קטן או יותר גדול בנוסח הקיים. ההתרשמות שלי שהבעיה היא בעיה באכיפה לא מבחינת התיקים שכבר הוגשו, אלא בתפיסת העבריין או בכח האדם המוקדש לכך. יכול להיות שאנחנו מחמיצים את הדיון העיקרי שצריך לנהל ויתכן שאיננו במשרד המשפטים. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. נמצא איתנו כאן ראש עיריית אילת. שלום אדוני, תודה רבה שאתה איתנו. אדוני מה קורה באילת? ניקיתם את העיר?
מאיר יצחק הלוי
אנחנו בהליך של להמשיך ולנקות. אני רוצה להגיד כך, תופעת הכרטיסים מוכרת גם בעיר אילת ומוכרת היטב. אנחנו לפני כמה שנים קיבלנו החלטה במסגרת תכנית עיר ללא אלימות שכפי שאתם בוודאי יודעים שעיריית אילת היא העירייה שהוציאה אותה לאוויר העולם, את תכנית עיר ללא אלימות. החלטנו שאנחנו נתמודד גם עם תופעת הזנות ותופעת כרטיסי הליווי. אני חייב להגיד שיש לנו הצלחות מסוימות בעניין. רחוקים מלהיות שבעי רצון. השיטה שלנו בראש ובראשונה הייתה של הסתערות של כל העדה על התופעה הבזויה הזו. אני חושב שגברתי היתה וראתה את הדברים. וכשאני אומר הסתערות זה לא רק של העירייה ושל המשטרה זה גם של הקהילה. ואנחנו מאמינים באמונה שלמה שצריך לגייס גם את הקהילה לתופעות שהן תופעות שמבחינתנו הן בזויות ולא ראויות. אני תמיד נזכר בסיטואציה העגומה שהיינו יוצאים מכנס בית מלון ועל כל חלונות המכוניות היו את אותם כרטיסי ביקור. אני חייב להגיד שאת התופעה הזאת הצלחנו למגר. אין יותר תופעה כזאת.
היו"ר עליזה לביא
איך הצלחתם למגר?
מאיר יצחק הלוי
אני יכול לספר לך ברמה האישית שאני פעמיים תפסתי את החבר'ה האלה, אישית, תפסתי אותם. ראיתי אותם ועצרתי ותפסתי והתלוננתי במשטרה. אבל הגענו - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
על מה התלוננת במשטרה?
מאיר יצחק הלוי
על כך שמזהמים תרתי משמע את העיר - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לפי חוק העזר העירוני.
מאיר יצחק הלוי
בדיוק - - -
קריאה
אבל זה נכון שאתם גם הפסקתם לתת רישיונות למועדוני חשפנות?
מאיר יצחק הלוי
שניה. מזהמים - - -
קריאה
תתייחס בבקשה.
מאיר יצחק הלוי
כן. אם אתם רוצים דיון על העיר אילת אני אהיה - - -
היו"ר עליזה לביא
אנחנו נעשה - - - אנחנו מגלים שמה שאפשר באילת אי אפשר בתל אביב אז בוא תלמד אותנו איך עושים את זה.
מאיר יצחק הלוי
אני האחרון שאתן פה ציונים לעיריית תל אביב. עירייה מדהימה ומצויינת. אבל בעניין של כרטיסי הליווי אנחנו החלטנו שכל הקהילה מסתערת. נמצא פה מנהל סיירת תיירות, נמצאת פה העובדת שמטפלת בתופעות הללו אצלנו באגף לשירותים חברתיים. וכשאני אומר כל הקהילה מסתערת זה משטרה, זה סיירי העיר, זה שיטור עירוני, זה כולם. מבחינתנו זו תופעת בלתי לגיטימית לחלוטין. ולכן כל מי שרואה - - - השיטה היום הפשוטה, קשה לתפיסה בנקודת הזמן המיידית זה שהם עולים בתוך מוניות, יש להם כרטיסי ביקור וזורקים אותם ברחוב. כן זו השיטה. בזמנו אני תפסתי למשל חבר'ה עם קטנוע וממש עצרתי אותם כמו גשש בלש. עצרתי אותם וניגשתי למשטרה להתלונן. לכן אני אומר - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה ממליץ בפני מר חולדאי שירדוף גם הוא אחרי קטנועים?
היו"ר עליזה לביא
כנראה שזה מה שעובד. הנה, אתה רואה, במבחן התוצאה בסופו של דבר זו דוגמא אישית. חבר הכנסת בגין, זו דוגמא אישית.
מאיר יצחק הלוי
חבר הכנסת בגין, אני ממליץ לרון חולדאי להמשיך לעשות את עבודתו, הוא עושה אותה מצויין. אני האחרון שעכשיו אחלק ציונים לגדולים ממני. אני רק אומר שהמסר שאני רוצה להעביר שמעבר לחקיקה, ואני מסכים לגמרי שצריך להשקיע פה מאמץ גדול, ומעבר להחלטת משטרה להתמודד, מעבר להחלטה של ראש עיר וצוותו להתמודד, אני אומר צריך פה לחנך קהילה שלמה שתופעות שכאלה ימוגרו. לא להתבייש, לא להסתתר. אמרתי את זה גם כשהיה דיון אצלנו בנושא זנות. שמתי את הדברים על השולחן, אמרתי יש בעיה ואנחנו צריכים לדעת להתמודד איתה. אנחנו לא מסתירים את הדברים ואני חושב שככל ששמים יותר זרקורים על הבעיה מן הסתם מנקים אותה יותר ולא מחביאים אותה בשום מקום. זו דרכנו, ככה ראינו את הדברים, ככה אנחנו נוהגים בתכנית של עיר ללא אלימות. וחיים יכול לספר לכם מה הוא עושה יום יום סביב התופעה ביחד עם המשטרה כי לנו יש גם שיטור עירוני, גם שיטור קהילתי, גם סיירת תיירות, גם משטרת תיירות. כולם ביחד בהסתערות.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה ראש עיריית אילת.
אביטל רוזנברג
רק שאלה קטנה, אני חושבת שמה שקורה באילת הוא - - -
היו"ר עליזה לביא
אביטל אני אתן לך לשאול.
אביטל רוזנברג
אני רק רוצה שהוא יגיד. האם הפסקתם לתת רישיונות למועדוני חשפנות בעיר?
מאיר יצחק הלוי
כן.
היו"ר עליזה לביא
לפרוטוקול: עיריית אילת הפסיקה לתת רישיונות למועדוני חשפנות בעיר.
מאיר יצחק הלוי
לא, רק שניה, אני לא רוצה להיות פלטפורמה לשום דבר. אני רק רוצה להגיד שהייתה בקשה כזו ודאגנו שהבקשה לא תאושר.
היו"ר עליזה לביא
תודה אדוני ראש העיר ותודה רבה על ההשתתפות שלך בדיון שלנו ועל כך לימדת אותנו איך כן אפשר לעשות כשרוצים. חבר הכנסת, יהודה גליק, בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
גברתי היושבת ראש, אני באמת - - - אני - - - יש איזה אי הבנה בינינו אולי מה זה תפקידו של משרד המשפטים ומה זה פרקליטות. יכול להיות שיש אנשים שחושבים שתפקיד של משפטנים זה להיות הבלמים לאוטו. אבל אוטו שהוא רק בלמים הוא לא נוסע לשום מקום. התפקיד של המערכת המשפטית היא לא להגיד לנו שזה לא בסדר אלא אולי לכוון איך כן עושים את זה. יש פה תופעה ואני לא רוצה את כל המכבסת מילים. זה לא תעשייה, זה לא ליווי, זה ביוב, זה זבל, זה גועל נפש, זה כל מה שרק אפשר. ואני רוצה להגיד לכם, הייתה לזה אולי תועלת אחת, אני במשך חודשים רבים לא באתי לתל אביב כי לא יכלתי לבוא לשם. כל מקום, לא משנה איפה הייתה לי פגישה יצאתי החוצה, הרכב שלי מכל החלונות היה תמיד מלא עם הדברים האלה. הפסקתי לבוא לתל אביב. אחר כך כשבאתי בתחבורה ציבורית ראיתי שזה גם על הרצפה. אז חברים, הדבר הזה היא תופעה שאנחנו חייבים להלחם בה. ואם המשרד לביטחון פנים הוא מגיש את הערר, הוא אומר אין לי את הכלים. ואם עורכת הדין גבי לסקי אומרת לכם שסעיף אחרי זה זה כן מופיע אז עם כל הכבוד, כל התירוצים האלה הם תירוצים. אנחנו רוצים למגר, לבער, להפסיק את התופעה הזאת לחלוטין. אין לה שום הצדקה, שום הצדקה, ואתם צריכים, אם יש פה בעיה, אז לא צריך שנה וחצי, אפשר יומיים. שבו חצי שעה תכוונו את ביטחון פנים איך עושים את זה. שלילת רישיון עסק למי שיש לו בית דפוס – אז שישללו את רישיון העסק. אנחנו פה כוועדה לא מוכנים לעבור לסדר היום על התופעה הבזויה הזאת. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. אני אמרתי למשטרה אבל אני רוצה לשמוע את המשרד לביטחון פנים. אולי אתם תנסו להסביר לנו את הפער הבלתי מתקבל על הדעת בין ערר שמגיש השר שלכם לבין השר שנאמרת פה על ידי המשטרה והפרקליטות. חלם יותר מזה אני לא מצליחה להבין. אז מי מציג פה את המשרד לביטחון פנים בבקשה.
איילת לוי
שמי איילת לוי אני מהלשכה המשפטית של המשרד לביטחון פנים. אני באתי לדבר על הצעת חוק שהמשרד לביטחון פנים מקדם בעניין הזה, פחות לדבר על הערר, אני יודעת שהערר תלוי ועומד. עדיין לא התקיים דיון בערר, הדיון צריך להתקיים בשבועות הקרובים כך שאין לי תשובה מדוע בסופו של דבר זה לא מסתייע. אני מניחה שזה יסתייע בסופו של דבר, אני לא יודעת, בין השרים לדבר.
קריאה
איך אתם רואים את הפרשנות של הסעיף, זה מאוד פשוט.
היו"ר עליזה לביא
אז תסבירי לנו את זה מבחינת ה- - -
איילת לוי
מה להסביר בדיוק?
יהודה גליק (הליכוד)
את יועצת משפטית אז תסבירי לנו מה - - -
היו"ר עליזה לביא
את יועצת משפטית של השר, אתם בטח המלצתם לו להגיש ערר על הצעת החוק. אני מניחה שזאת המלצה שלך, זה תפקידך.
איילת לוי
אני לא מתעסקת בתחום הזה אבל ספציפית, נכון, היועץ המשפטי של המשרד המליץ לשר להגיש ערר על ההחלטה של ועדת שרים שלא לקבל את הצעת שהחוק של חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן. ולכן, הדיון בערר עדיין לא התקיים. זאת אומרת, הערר תלוי ועומד בוועדת שרים, אני מניחה שיתקיים בשבועיים שלושה הקרובים ואז אולי תתקבל החלטה.
היו"ר עליזה לביא
אבל עזבי את הערר. תסבירי לנו איך את קוראת את החוק אחרת מאשר קוראות אותו עמיתותייך.
איילת לוי
אנחנו חשבנו שמאחר והסעיף חל רק על המפרסם ולא על המכין יש צורך לתקן את הסעיף כך שזה גם יחול על המכין, מי שמכין את ה - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
אתם מגישים כסיוע למכין? אתם מגישים כסיוע, אתם מגישים כעבירה מופחתת אז יש כאן היגיון רב מאוד. סליחה זה לא אותו דבר.
נעה לוזנר
אבל יכול להיות שיהיו מקרים שגם בהם - - -
רחלי זוארץ לוי
גם אם - - - טוב - - -
נעה לוזנר
רציתי להגיד שיכול להיות - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
אתם מגישים סיוע, אומרים לכם כאן לא רוצים סיוע, רוצים עבירה נפרדת. זכותם של חברי כנסת.
נעה לוזנר
אבל אני רוצה לומר שיכול להיות שיהיו מקרים שהנסיבות שלהם יצדיקו וכך גם אמרנו - - - זאת גם הייתה העמדה שלנו שאפשר יהיה להגיש את זה גם במסגרת ביצוע בצוותא. הגרפיקאי זה באמת - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
לכם היה מקרה של עיתון. זה מקרה אחר לגמרי.
היו"ר עליזה לביא
בדיוק זה מקרה אחר לגמרי.
נירה לאמעי רכלבסקי
אפשר לפרש אותו אחרת - - -
היו"ר עליזה לביא
בננה זה היה עיתון לא כרטיסי ביקור.
נירה לאמעי רכלבסקי
אם אתם מגישים סיוע זה לא אותו דבר. אתם לא יכולים להגיד שאתם מגישים על הסעיף הזה, זה לא אותו דבר.
איילת לוי
אנחנו חשבנו שהדרך של הפרשנות הרחבה היא לא מספיקה, ולכן - - -
נעה לוזנר
אני רוצה להציע, גם הייתי שמחה להתייחס לדבריה של חברת הכנסת, שולי מועלם, אבל היא כבר לא נמצאת, שאנחנו שותפים במשרד המשפטים לעמדה שהטיפול צריך להיות inter disciplinary ולהגיע לטפל בתופעה מכל הזוויות, ולכן גם השרה מינתה צוות בין משרדי בראשות המנכ"לית שדן בנושאים האלה. ורציתי להציע אולי שפשוט בהמשך לדיון הזה אז נמשיך את השיח שקיימנו לפני עם המשטרה על העניין הזו הספציפית.
היו"ר עליזה לביא
עוד לא שמענו את המשטרה. בואי תיכף נשמע את המשטרה. השיח, אתם יודעים ועשיתם - - -
נעה לוזנר
לא הכוונה היא להבהיר לגבי הנוסח החוק היום. להבהיר אם זה לא ברור לגמרי היום, להבהיר בשיח של המשטרה מול הפרקליטות, בשיתוף גם איתנו, שהנוסח גם היום חל על מי שמכין ומי שלוקח חלק בשרשרת הזו. ואני כן חושבת שבנסיבות מסוימת אז הדבר הזה יוכל להחשב גם כביצוע בצוותא לא רק כסיוע.
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל אם המחוקק רוצה להגדיר דבר כזה כעבירה - - - זה לא אותו דבר - - -
נעה לוזנר
ברוב המוחלט של עבירות הפרסום היום, זה ככה כתוב, מתוך הנחה שזה חל גם עליהן. העבירות שבהן זה חל הן עבירות ארכאיות. ונכון שב-214 בפרסום תועבה זה מופיע ואם יורדים עוד סעיף אחד למטה בפרסום תועבה של קטין זה לא מופיע.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה כנראה הפרסום הכי גרוע שיכול להיות אם אפשר להבחין בין יתר המקרים - - -
היו"ר עליזה לביא
כן רחלי.
רחלי זוארץ לוי
אני רוצה רק להשלים, בכל זאת חברת הכנסת, שולי מועלם, שעזבה אותנו, אמרה דברים קשים מבחינתנו ואני כן רוצה להבהיר באופן חד משמעי שאינו משתמע באמת לשני פנים. הפרקליטות רואה בתופעת הזנות תופעה קשה שיש להשתמש בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כעת כדי לצמצם אותה. אין לנו מטה קסם, לצערי הרב. אני אומרת את זה בכאב, אבל חברותיי שיושבות משני הצדדים מהארגונים שאנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה, שומעים מהם דברים, מנסים לסייע ולטפל בדברים, יודעים שאני כפרקליטה במחלקה הפלילית שמטפלת בעוד עשרות תיקי רצח, עבירות מין, שוד וכולי מטפלת בסוגייה של זנות יחד עם עוד פרקליטות נוספות בכל אחד מששת המחוזות שיש לפרקליטות באופן יום יומי, באמת יום יומי, כדי לסייע לצמצם את התופעה, ולכן האמירות שאנחנו מדשדשים מאחור ולא אכפת לנו באותה עוצמה הן אמירות שכואבות לנו באמת לשמוע אותן כי המציאות בשטח היא לא כזו. תיכף נתייחס לנתונים ביחס לאכיפה ולמידת האכיפה וגם על הדברים האלה נשיב. אבל חשוב לי קודם כל להבהיר שאנחנו רואים במאבק הזה מאבק משותף, שלנו ושלכם ושל כולנו. הדבר השני, ביחס להצעת החוק והשינוי של הנוסח, כן או לא, כפי שנעה אמרה, יערך שיח בין משרד לביטחון פנים לבין מחלקת ייעוץ וחקיקה- - - הפקליטות גם תהיה מוכנה לקחת ולהבהיר למה היא רואה את הדברים - - -
היו"ר עליזה לביא
הדברים ברורים. תודה רחלי. אני מניחה שתרצי להגיב גם אחרי שהמשטרה תדבר אבל תיכף ניתן את רשות הדיבור. חברת הכנסת, מיכאלי, רצית להשלים את הדברים שלך.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן. תודה רבה גברתי. קודם כל אני רוצה להגיד שחברת הכנסת, מועלם, למיטב הבנתי, לא הייתה לה טענה לפרקליטות, אלא הייתה לה טענה למשרד המשפטים שלא מוכן לקדם למשל את החוק להפללת לקוחות בזנות. זאת אומרת שהמכונים הגורמים המקצועיים במשרד הפנים, במשרד המשפטים ברמת החקיקה לא לפרקליטות אם יורשה לי לפרשן פה את חברתי שלא עזבה אותנו רק את חדר הוועדה, ברוך השם, טפו, תיוודע לחיים. אני חושבת שגם יש משהו - - - באמת, זה שעכשיו אתם תקיימו שיח עם המשטרה, אחלה. באמת, תגיעו למסקנות, תשכנעו את המשרד לביטחון פנים. אני, גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אם תהיה ודאות שאכן החוק מכסה את זה בצורה שאיננה משאירה שום מקום לספק ולא כמו שאמרה פה היועצת המשפטית, נירה, בצדק, לא עבירת סיוע, אלא העבירה עצמה ושזה באמת יחול על כולם, אדרבה ואדרבה. מה שאני לא מצליחה להבין זה למה זה צריך להגיע להיום, למצב שמשנה שעברה לפחות, וסביר להניח שעוד מקודם, ההדברות הזאת לא מתקיימת והיא מתקיימת רק כשמגיעה, וגם זה במקרה בגלל שאני ישבתי לשר - - - אי אפשר גם כן להגיד שנתתי לו שנה ויותר. ורק אז מגישה חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן את ההצעה הזאת ורק אז זה מגיע. זה דבר לא מתקבל על הדעת.
נעה לוזנר
התקיימה, התקיימה גם לפני הדיון הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז סתם לא זה, בסדר. אני רוצה להגיד גברתי יושבת הראש, קודם כל אני רוצה להגיד שזה, את יודעת, פשוט מפוצץ. כמה עבודה של כמה אנשים אנחנו משקיעות בשביל לנסות למגר את הדבר הבאמת מטונף הזה. אני חושבת על שיש את הצעת החוק הזאת של חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן - - -
היו"ר עליזה לביא
יש חוק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש חוק, כן בדיוק, יש חוק, יש את הדבר הזה, יש חוק.
היו"ר עליזה לביא
יש מודעות סוף כל סוף - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש את הצעת החוק הזאת, יש את הצעת החוק של חברת הכנסת, יוליה מלינובסקי, שתאסור לשים בכלל דברי פרסום על מכוניות שעלתה לוועדת שרים ונדחה הדיון בה. ויש את הצעת החוק שאני הגשתי עכשיו, גם היא אגב, וכבר כדאי כשאתן יושבות לשיחה כבר תשבו ביניכן גם על זה, על ניתוק הקווים שמופיעים על זה.
איילת לוי
אנחנו כנראה כיוונו לידי הגדולים - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז לכבוד הוא לי למזג, להצמיד, יהיה מהמם, שננתק את קווי הטלפון האלה שמופיעים על הכרטיסים. שנהפוך לפחות את הדבר הזה לבלתי אפשרי להפעלה, שגם זה מתמהמה כבר. עכשיו, אם השר לביטחון פנים היה עונה לי בתשובה לשאילתה לפני שנה וחצי את הדבר הזה היינו מגישות את זה כבר לפני שנה וחצי, את התיקון הזה בחוק. אבל בסדר, לא חשוב - - - כרגע אי אפשר לנתק אותם - - -
אבנר כבל
אני אסביר לך למה. אבנר כבל מהרשות הלאומית למלחמה בסמים. הם קונים כרטיסי סים בפיצוציות, יש להם מכשירים, וכל יומיים שלושה מחליפים סים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מאה אחוז, אז אנחנו לקחנו - - -
קריאה
הפרסום עצמו ינתק אותם, יצטרכו לעשות פרסום חדש - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
גברתי, אם יורשה לי, אנחנו לקחנו בהצעת החוק, אני לא יודעת מה המודל שאתם השתמשתם בו במשרד לביטחון פנים, מה שאנחנו עשינו, לקחנו את המודל מהחוק שכבר עבר של הטרדת קווי חירום. זה עשינו יחד עם הקואליציה באמת למאבק - - - והמטה, תודה לכן המטה. עשינו יחד בשיתוף עם המטה, ולכן אדוני לא צריכה להיות בעיה. זה שאנחנו לא יכולים למנוע מהם לקנות כרטיסי סים חדשים וטלפונים חדשים, בסדר גמור. אבל יצטרכו לפחות להדפיס כרטיסים חדשים, יקח כמה ימים, אז אני רוצה לקוות שבמאבק משולב מכל החזיתות נצליח להפסיק את הדבר הזה. אבל מה שברור, גברתי, הוא שבסופו של דבר, שורה תחתונה, אנחנו חייבות להפוך את המכונה "צריכה", אין לי מילה טובה לזה כי היחס אל זנות כאל שירות הוא בלתי נסבל בעיניי, אבל להפוך - - -
היו"ר עליזה לביא
הסיבה לזנות, העיסוק בזנות - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
העיסוק בזנות אנחנו לא יכולות, ברוך השם הוצאנו אותם מזה. אבל להפוך באמת, לבטא את הביקוש, לבטא את הלגיטימיות של תשלום בעבור מין כמצרך, כשירות וכן הלאה וכן הלאה, להפוך את זה ללא חוקי ובמקביל לשים הרבה כסף בשיקום הנשים בזנות. ובמקביל מקביל להשקיע כסף במניעת פגיעה מינית בילדות וכן הלאה וכן הלאה. זאת השרשרת האמיתית שאנחנו צריכות לטפל בה ובהקדם.
היו"ר עליזה לביא
נכון מאוד. תודה רבה. משטרה, בטח יש לכם הרבה מה לומר כאן. גם על מה עומד לרשותכם ומה לא עומד לרשותכם ובוא תעשה לנו סדר מהשטח עצמו. אתה יודע, אתה שומע פה ויכוחים תיאורטיים ברובם על מה כן ומה לא, מה להוסיף, איך להחריג או לא ובוא תספר לנו מה בעצם אומר החוק במדינת ישראל ומה הכוח שיש לכם כמשטרה.
רובי קיים
טוב. אז ברשותך דווקא בנושא של הצעות החוק, מכוון שאני לא משפטן ומי שעוסק בתחום הזה הוא היועמ"ש שלנו בשיתוף משרד המשפטים והמשרד לבט"פ אני מעדיף לא להשיב על זה. אנחנו הבענו את עמדתנו שכל דבר שיכול להקל על העבודה אנחנו נקבל בברכה. זה אחד.
היו"ר עליזה לביא
אחרי שאמרת את זה בוא תגיד לנו מה הכלים שלכם שאתם כן יכולים לעבוד איתם.
רובי קיים
אנחנו עובדים בנושא של פרסום שירותי זנות בכל הכלים האפשריים. אם אנחנו מגלים פרסומים אסורים, אם זה בכרטיסי ביקור, אם זה בעיתונים, אם זה באינטרנט, עושים וקיימת עשייה ויש לך את הנתונים. יכול להיות שהאכיפה היא לא איכותית, יכול להיות שהיא לא מספיקה, אבל עשייה קיימת. וכפי שגברתי יודעת, במהלך כל הדיונים האחרונים שהיו בכנסת אתם ראיתם את העשייה בסגירות בתי בושת בשיתוף עם הפרקליטות, אני חייב לציין. אין נתק בין השטח לבין הפרקליטות, אין נתק. אנחנו כל הזמן בעבודה משותפת ביחד. נכון שיש בעיות ונכון שיש ויכוחים אבל אין נתק.
היו"ר עליזה לביא
אני מדברת באופן נקודתי. מה שאני מבינה כאן זה שאומרים במשרד המשפטים, אנחנו ננחה, נסביר, נרחיב למשטרה. אז זאת אומרת שכאן יש נתק. אני לא מדברת על דברים אחרים שאנחנו רואים התקדמות. אני מדברת כרגע, אני מבקשת להחזיר את הדיון לבטן שלו, למה התכנסנו. ואני שומעת כאן, אני בכוונה בוועדה הזאת אנחנו עובדים ביחד – שטח, ארגונים, משטרה, פרקליטות, ייעוצים. יש פה פרשנויות אחרות למצב הקיים. אומרת נציגת משרד המשפטים כבר השרה אמרה שהיא תנחה את המשטרה. זאת אומרת, שיש פה איזה בעיה. הרי המתח הזה לא פתור. אם אומר משרד המשפטים אני בעצם נותן למשטרה את הכלים, אתה אומר אני לא יכול אז איזה שיתוף פעולה יש פה בדיוק?
רובי קיים
קודם כל יש. יש שיתוף פעולה. אני רק חייב לציין את הנושא של הצעת החוק על השיתוף או הכנסת בתי הדפוס לתוך הנושא של העבירה, היו דיונים והתקיימו דיונים והמשרד לבט"פ נתן את קו המחשבה שלו שאנחנו צריכים את התיקון להצעת חוק הזו. ושוב, משרד המשפטים התנגד מהטעמים שלו, אני לא רוצה להיכנס לדיון כי לא הייתי בדיונים האלה. אבל כל דבר שיכול להקל עלינו והנושא הזה היה בשיתוף פעולה עם הייעוץ המשפטי שלנו אנחנו שוב נקבל בברכה.
היו"ר עליזה לביא
אדי, לא אתה ולא אני משפטנים. יושב לידך יאיר מעיריית תל אביב ואומר לך: אני לא יכול, גם אם אני מתקשר, והוא אמר את זה בראשית הדיון, גם אם אני מתקשר ואני מגיע אני לא יכול. אז מה זה אומר לאדם שלא למד - - -
רחלי זוארץ לוי
העירייה לא יכולה, המשטרה בוודאי יכולה. אם המשטרה רואה מישהו מפיץ ושואלים אותו מאיפה באת, והוא אומר מיצחק שדה 36, בוודאי המשטרה, וגם רובי יגיד, הם עושים את זה. הם בוודאי יכולים לגשת - - -
היו"ר עליזה לביא
ואז אתה הולך בהתאמה ומה אתה עושה בבית הדפוס?
רובי קיים
ברוב המקרים אני חייב להגיד - - -
היו"ר עליזה לביא
אבל אין עשייה בתחום הזה.
רובי קיים
למה, יש.
היו"ר עליזה לביא
אז בוא תתן לנו נתונים. בבקשה. כמה מקרים כאלה היו?
רובי קיים
של פרסום שירותי זנות?
היו"ר עליזה לביא
למשל.
רובי קיים
את קיבלת את הנתונים.
היו"ר עליזה לביא
הנתונים שעומדים בפניי כרגע זה מראה על ירידה. אתה רוצה שאני אחזור עליהם, אני אחזור עליהם. אנחנו מדברים היום ב-2015, 49, ב-2014 היו 55, ב-2013 58. כלומר, למעשה יש ירידה. לא בגלל שיש פחות את זה ראינו גם בסרטון וגם בעדויות.
קריאה
אין כתבי אישום.
רחלי זוארץ לוי
באותן שנים שרובי מתייחס אליהן של 2014-15-16 יש 17 כתבי אישום.
קריאה
אבל יש 240 תיקי חקירה.
רחלי זוארץ לוי
אבל לדוגמא תיק עיתון בננה זה שלושה כתבי אישום על מעל 10 פ.א. של תיקי משטרה. כתב אישום נוסף של הירקון 98 ששמעתם לאחרונה שהוא נפתח הוא מעל ששה פ.א. המשטרה פותחת על כל אירוע- - - אנחנו - - -
אבנר כבל
מה רמת הענישה שעיתון בננה קיבל? 100 אלף ₪ קנס. הוא עושה את זה ביום אחד.
רחלי זוארץ לוי
אנחנו השבנו על זה בעבר- - -
אבנר כבל
יכול להיות שצריך לבדוק את הנושא של רמת הענישה.
רחלי זוארץ לוי
זו שאלה אחרת. ככל שיושבת הראש תבקש שאני אשיב על זה אני אתייחס גם לנקודה הזו.
היו"ר עליזה לביא
תיכף נגיע, נחזור לכתבי אישום. אני רוצה רגע להפנות את תשומת הלב ליוזמה של הורים בעיריית תל אביב, ושדולת ההורים בעיריית תל אביב יפו ואת עורכת דין גל גור, היא איתנו?
גבריאלה לסקי שוץ
בסוף היא כתבה שלא תוכל להגיע.
היו"ר עליזה לביא
את יכולה לספר לנו על היוזמה הזאת, את מכירה אותה?
גבריאלה לסקי שוץ
אני מה שאני יודעת, אנחנו פועלים ביחד עם התושבים. הם חלק גם מהפרסום שיש פה. הם עושים פעילות משותפת עם הרשות המקומית כדי לקדם את מיגור הזנות. מעבר לזה אני לא - - -
היו"ר עליזה לביא
הם פנו לוועדה והציגו את הפעילות שלהם אז אוקיי, אני מבינה שהם לא הגיעו. מי שעוד רציתי לשתף אותו בסוג של אתנחתא זה את רומם סרנגה, קופירייטר, שסרטון שלך בנושא הזה עלה לפייסבוק. סיפור שמספר את סיפור החיים של שירן, סטודנטית לוהטת והקמפיין הזה כלל פיזור כרטיסי ביקור על המדרכות והפצה של הסרטון. הסרטון הזה הורד על ידי פייסבוק. ואני לפני כשבוע נפגשתי עם נציגת פייסבוק ושאלתי אותה למה החלטתם להוריד את הסרטון הזה, זה מסייע בידינו. התשובה שלה הייתה זה שהם, היא לא הכירה את המקרה, אבל ממה שהיא הסבירה לנו שההבנה הייתה שזה למעשה פוגע מבחינת הדימויים שהוצגו בסרטון הזה. בכל מקרה היא הבטיחה לבדוק את הנושא לעומק ולחזור אלינו עם תשובה. בואו נצפה בסרט, ביוזמה החברתית הזאת ונחזור לדיון שלנו. כן בבקשה.

(הקרנת סרטון)

רומם, רוצה לספר לנו על ה - - -
רומם סרנגה
בואו אני אשלים לכם את התמונה, מי שבאמת מתקשר בסוף למספר הזה שומע את המשך הסיפור של אותה שירן ושל נשים נוספות. חשוב לי להגיד דבר אחד על הסרטון הזה לפני שנכנסים, אני לא רוצה להיכנס לאיכות שלו איזה עבודה הוא כן עשה או לא עשה, הוא עורר המון דיון. הוא קיבל תוך 48 שעות למעלה מחצי מיליון צפיות עם אלפי שיתופים בלי אף שתל של מימון. זאת אומרת, זה הכל היה אורגני. תופעה שאותי הדהימה, אני לא חשבתי שהוא יקבל כזאת חשיפה. ואני חושב שאנחנו צריכים להסתכל כאן מה זה אומר שהוא קיבל כזאת חשיפה. מה זה בעצם אומר על הציבור ששיתף את הדבר הזה שהוא לא קל לצפייה ולא קל לשיתוף. זה לא סרטון שקל לצפות בו, ואמל יצא קודם כדי לבדוק אם הוא יכול להקרין את זה פה, אם זה עומד בסטנדרטים, זה לא מקרה פשוט. ועדיין אנשים משתפים את זה, נשים וגברים, משתפים את זה בהמונים. דרך אגב פייסבוק הורידו מהדף שלי אבל זה נמצא בדפים אחרים שלא הורידו את זה. זה עדיין ממשיך לחיות עם מאות צפיות כל יום. ואני חושב שזה אומר משהו התופעה הזאת שאנשים משתפים את זה. אני חושב שזה אומר שהנושא הזה מבחינת החברה בשל לטיפול הרבה יותר עמוק ממה שהוא ניתן עד היום. גם ברמה של החקיקה, גם ברמה של האכיפה וגם ברמה של ההסברה. מה שחברת הכנסת, מיכאלי, קודם אמרה, אני מוסיף לזה, זה לא רק חקיקה וזה לא רק שיקום וזה לא רק אכיפה, זה גם הסברה.
היו"ר עליזה לביא
הסברה וחינוך.
רומם סרנגה
הסברה וחינוך, בדיוק. הקמפיין הזה הוא קמפיין מסביר ומחנך. מחנך לצמצום תופעת הזנות, זה מה שהוא עושה, הוא נועד לזה. יחד עם המטה למאבק בסחר בנשים יזמנו אותו כדי לצמצם, להוריד חשק, פשוט ככה. לחשוף את המיתוסים שמאחורי הסטודנטית הלוהטת שמממנת את התואר השני ולהראות את החיים האמיתיים וזה מבוסס על סיפורים אמיתיים, לא על פרי דמיוני. ואני חושב שזאת הנקודה שכל מי שיושב פה בחדר צריך לקחת בחשבון. כאורח לרגע, אני אומר לכם את ההתרשמות שלי, זה רק עניין של סדרי עדיפויות. בסופו של דבר, עניין של סדרי עדיפויות. אם זה היה בראש סדר העדיפויות, מקום שני או שלישי, או אפילו בעשירייה הראשונה של סדרי העדיפויות גם של קובעי המדיניות וגם של המיישמים של המדיניות כל הכלים נמצאים כדי למגר את התופעה הזאת. גם של הכרטיסים שזה קצת אחרון וגם של תופעת הזנות בכלל שזה הרבה מעבר לכרטיסים. זה פשוט עניין של סדרי עדיפויות. ולשבת פה ולהסביר כן דיברנו איתם, כן תיאמנו איתם, לא יש לנו את 205 ג', אין לנו את 205 ג', אני אגיד את זה בעדינות: זה בולשיט. אם זה היה מספיק חשוב לכל מי שכאן, לכל מי שיש לו אפשרות לפעול בנושא הזה היינו מצליחים למגר את זה. זה פשוט לא מספיק חשוב. ואם זה מקבל חצי מיליון צפיות תוך יומיים זה מספיק חשוב לציבור. הציבור מבקש פעולה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. ספי קדמי, בבקשה.
יוסף קדמי
תודה רבה. אני פה כאזרח חברתי, עורך דין, תל אביבי ואבא, שכמו כולם פה מזועזע מהתופעה. דיברתם על הרבה הרבה היבטים של התופעה המזעזעת הזאת ורציתי רק להדגיש את העניין שהטלפונים זה אחד האמצעים המרכזיים, שהרי בסופו של יום מנסים לפרסם את השירותים האלה דרך הטלפון וככה שיחסמו את הטלפונים האלה כמה שיותר מהר, אם יהיה מנגנון שבו פקח יוכל ברגע שהוא נתקל בטלפון להתחבר למשטרה ושירותי הסייבר של המשטרה או כל גורם אחר יוכל לחסום את זה בטווח אפס אז התמריץ המרכזי של פרסום הכרטיסים האלה ירד. הכל שאלה של היעילות והמהירות של העבודה. גם הדברים שציין ראש עיריית אילת על הפעולה, כמובן, כשרואים אופנועים ומוניות אז יש מצלמות בעיר וגם את הגורמים האלה אפשר להכניס למעגל האשמים או שלוקחים חלק בפעילות המזעזעת. ודבר נוסף שצריך לחשוב עליו חוץ מטלפונים, גם אם נגיע לטלפונים, יהיו אתרי אינטרנט. זאת אומרת צריך גם לחשוב על ההתמודדות מול ספקי האינטרנט כי גם את זה יצטרכו לחסום בהמשך וגם על השאלה האם פרסום של מספר טלפון, רק מספר טלפון עם שפתיים, שלכאורה זה לא פרסום תועבה, צריך לייצר חזקות חוקיות שאם המספר טלפון מוביל לשירותי זנות אז חזקה על הפרסום בעצם שהוא גם נכנס בגדרי החוק. כמובן, בעצם צריך לייצר מערכת פתרון כולל מכל הכיוונים על מנת להתמודד עם התופעה ולתת כלים. תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אבנר מהרשות הלאומית למלחמה בסמים, רצית להוסיף?
אבנר כבל
כן. מה שרציתי להגיד מקודם שאני חושב שהנקודה היא גם כן בנושא הענישה. אפקט הענישה. בכל מה שקשור לפרסום איזה פרופורציה יש בין ההגעה לבין הפרסום. זאת נקודה אחת. נקודה שנייה לגבי הנושא של הטלפונים. יש מה שנקרא מבצע עבירה ויש מזמין עבירה. אז אולי דרך הטלפון שוטרים סמויים, אנשים שמתעסקים בנושא הזה יכולים להגיע לטלפונים האלה ופשוט לא משנה מי מחזיק את הטלפון הזה לעצור אותו ולדרוש ממנו את הדין וחשבון על המעשה.
היו"ר עליזה לביא
תודה, תודה רבה. עידית הראל שמש.
עידית הראל שמש
שלום רב. טוב, אין לי הרבה מה להוסיף חוץ מכמה שאלות ברשותך. אני מחזיקה פה את המכתב שכתבת ואני מסתכלת על מספר תיקי חקירה מ-2011. אין פה את 2016, אבל 240 תיקי חקירה ואני שואלת כמה מהם הבשילו לידי כתב אישום וכמה מהם לאחר כתב אישום הגיעו לבית משפט והיה גזר דין ומימוש גזר הדין והכל. לדעתי, תקנו אותי אם אני טועה, אבל חוץ מבננה לא היה פה איזשהי תוצאה לכל הפעילות המשטרתית הזו שבפועל אנשים שלוקחים אחריות ומרצים את עונשם על ההפצה. עכשיו, לגבי עיריית תל אביב, אני נפגשתי לפני כמה זמן עם עורך דין אסף זמיר, שהוא סגן ראש העיר, שהודה בפניי שזה כישלון של העירייה אבל גם לא שמעתי ממנו איזשהי פעולה: אוקיי, עכשיו אני מכנס את הנציגים הרלוונטיים במשטרה או פרקליטות ואנחנו ביחד מסתערים כמו ששמענו מראש עיריית אילת איך שבאמת ביחד חושבים איך אנחנו, מבחינת מדיניות, מצליחים למגר את התופעה הזו. ודבר אחרון, בדיון הקודם דיברנו על העניין של מקרים של פרסום והמשטרה, פידבק שאנחנו מקבלים זה באמת ללכת ולהגיש תלונה שהוא לפעמים בעייתי להגיש תלונה מול גורמים שהם עבריינים וסרסורים ואז, עליזה, את אמרת לשלוח אלייך. באמת שלחתי את עניין גל גפן שזה עיתון שמופץ בכל בקעת אונו שיש שם שני עמודים של פרסום זנות בצורה הכי גלויה, ספא ומסאז'ים עם הרפייה ושחרור. איפה שכתוב ללא מין זה מין ומועדון חשפנות ואני לא רואה שמשהו קורה בעניין.
היו"ר עליזה לביא
אכן. אני אתן לכם להגיב, לפרקליטות, אני רוצה לשמוע את הארגונים ואיילת רשומה מיד אחרי נעמה. נעמה ריבלין, סלעית , בבקשה.
נעמה ריבלין
טוב, אני אהיה דרמתית. אני באתי לזעוק את זעקת הנשים. אני נשמעת דרמתית אבל זנות והמציאות שלה היא דרמתית הרבה יותר ממה שאני אפילו אגיד. לנשים אין זמן לחכות לכל הדיבורים האלה. אנחנו כבר פעם שנייה ושלישית על הנושא של הכרטיסים ואני אגיד את זה בצורה חד משמעית ותרתי משמע, אנחנו ממשיכים לדרוך על הנשים. אני יכולה להגיד לכם שיש בפינת אלנבי אחד העם, מטר מהוסטל שלנו של סלעית והמרכז השיקומי קבוע יש כרטיסי ביקור. זאת אומרת, אנחנו יודעים שזה קבוע גם מחלקים לשם כרטיסים. למה לא תופסים את האנשים, למה לא עושים עם זה משהו. קבוע.

הייתי בתחילת הדרך הולכת ואוספת כדי לא לדרוך. כי ברמה אפילו הכי סימבולית ממשיכים לדרוך על הנשים. אני זועקת את זעקת הנשים, לנשים אין זמן. לפני יומיים נפטרה אחת הנשים הכי צעירות שלנו, בת 21, היא מגיל 16-17 בזנות. אני אומרת שוב, לנשים אין זמן לדיבור הלוך וחזור בין המשטרה לעירייה, לעירייה למשטרה. אני שומעת את זה כבר כל כך הרבה זמן – זה לא בסמכותנו, זה כן בסמכותנו. אני קוראת כאן קריאה להקים צוות של כל הגורמים שייצא עם הנחיות ברורות איך ממגרים את התופעה הזאת. זה רק עניין של החלטה. אם עיריית אילת הצליחה בכלים שלה למגר את התופעה אני בטוחה שאצלנו בתל אביב אפשר אפילו יותר. למה זה לא עובד? ברור שיש סיבות ללמה זה לא עובד. אנחנו צריכים להיות יותר יצירתיים מהסרסורים. ברור שיש באגים ללמה זה לא עובד. איך זה יעבוד, אני ממש קוראת להקים צוות שימצא ויביא לכאן המלצות ולא לחכות אפילו יותר מחודשיים - שלושה שההמלצות יגיעו חזרה לוועדה. אני התעייפתי לשמוע מה לא בסמכות העירייה ומה לא סמכות המשטרה. שמענו את זה כל כך הרבה פעמים ובינתיים נשים מתות. זאת האישה ה-35 שאנחנו בסלעית מכירים. וסליחה שאני דרמתית, אבל אין להן זמן לחכות לעוד שנה ולעוד ועדה. זאת האמירה שלי המאוד מאוד דרמתית. אבל אני רוצה לשאול שאלה פרקטית. אם אני היום בעלת עסק והחלטתי לפזר ברחובות תל אביב כרטיס ביקור עם המספר טלפון שלי, לא יעשו לי שום דבר?
קריאה
את עוברת עבירה, בוודאי שיעשו.
נעמה ריבלין
מה יעשו? אבל אם יגיעו אליי הביתה איך תדעו שאני זאת שזרקתי את זה.
קריאה
יש חקירה שהמשטרה מנהלת.
נעמה ריבלין
כשאתם מגיעים ליצחק שדה 36 ואתם אומרים שאתם לא יכולים - - - אם אני על כרטיס הביקור מספר הטלפון שלי יהיה קיים - - -
רובי קיים
אפשר ברשותך? בחקיקה לפי חוק העונשים על השחתת מקרקעין סעיף 196 יש חזקה למי שבעל הטלפון כאילו הוא עבר עבירה והוא צריך להוכיח שהוא לא עבר עבירה.
נעמה ריבלין
אני מנסה להבין כי אתה אמרת קודם אתם מגיעים למקום - - -
רובי קיים
רגע ברשותך. בעבירות של שמירת הניקיון אין את החזקת אחריות. יש חזקת אחריות אם מישהו משליך מרכב לצורך העניין, אז אנחנו מאתרים את המספר ותופסים אותו והוא צריך להוכיח. אבל ברגע שזה נמצא על הרצפה - - - אפרופו, אם זה על המכונית, דרך אגב, כדאי שתדעו לעירייה בכלל אין סמכות לאכוף.
נעמה ריבלין
אני שאלתי – זרקתי על הרצפה. אני בעלת עסק היום רוצה לפרסם את עצמי. אני אזרוק על הרצפה כרטיס ביקור ומספר הפלאפון שלי. מה יקרה לי?
רובי קיים
גם אם נגיע אלייך אנחנו נתקשה מאוד להוכיח שאת זרקת, כי אין חזקה בחוק לזה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. יעל גור, ממרפאת לוינסקי, בבקשה.
יעל גור
גם אני כמו נעמה מהצד של השיקום, של הטיפול ופחות מהצד המשפטי גם קצת תמהה נוכח זה שלא מוצאים את הדרך החוקית למצוא פתרון. אני רק רוצה להזכיר לכולם מהצד המשפטי והחוקי שמי שמשלמות את המחיר לא רק בחייהן, אלא גם מבחינה משפטית של רישומים פליליים היום אלה נשים בזנות אליהן מאוד קל להגיע כשעושים פשיטות על בתי בושת. להוציא אותן, לקחת אותן לתחנה, לחקור אותן. יש איזה חוסר איזון בקלות שבה מתנהלות חקירות על גבן של נשים, לעומת הקושי להגיע למי שמפרסמים את עסקי הזנות באמצעות הכרטיסים. והפער הזה, חוסר האיזון הזה זועק לשמיים. זה דבר אחד. ודבר שני רציתי להגיד שאת הסרטון הזה, כשהוא יצא באתר של רומם, האמת שהוא נמצא כבר שנה ואת רומם אני מכירה כי אנחנו מגדלים בנות באותו בית ספר, השתמשתי בסרטון הזה במפגש הסברה עם בני נוער והוריהם בשבוע זכויות אדם בדצמבר והסרטון הזה פתח דיון מדהים עם בני הנוער על מה זה זנות. הוא כלי מעולה להשתמש בו כדי לפוגג מיתוסים על מהי הזנות ומי באמת הקורבנות שלה ואני הייתי שמחה לשמוע שמשרד החינוך מאמץ את הסרטון הזה או פונה להפקת דברים דומים כדי לקיים שיח על כל - - -
היו"ר עליזה לביא
אני מזכירה לך את הדיון שקיימנו כאן עם משרד החינוך ואת עוגמת הנפש שהייתה לנו בעקבות הדיון הזה. אז יש לנו עוד שדה גדול מאוד בכל מה שקשור לחינוך, להסברה בתוך מערכת החינוכי גם בצד הפורמלי, גם בצד הלא פורמלי אנחנו מרחק שנות אור מעבודה חינוכית בתוך המערכת.
יעל גור
הוא כלי מצויין מול בני נוער ומול ההורים שלהם וזאת הדרך הכי טובה לשנות תודעה ציבורית בסופו של דבר.
היו"ר עליזה לביא
לגמרי. אבל אנחנו לא שם לחלוטין. אני רוצה לתת את רשות הדיבור לחיים אמור, מנהל סיירת תיירות באילת. בבקשה חיים.
חיים אמור
אני רוצה רק לשרטט לכם את התופעה איך היא נראית. בקצה יש את הבחור שבא לזרוק את הכרטיסים. אני לא אכנס לכל התופעה אחורה, לכל סיפור הזנות ואיך הוא קורה ולמה. הבחור שזורק בדרך כלל גם אין לו את הקשר למפעילים. זה מחלקי פליירים למיניהם או חלק מהמפעילים של הבנות באים וזורקים את הערימה של הכרטיסים בכניסה לבתי מלון. ציין פה ראש העיר איך אנחנו טיפלנו בתופעה. אנחנו טיפלנו בתופעה תוך שיתוף פעולה עם הקב"טים של המלונות, עם האנשים ששומרים בכניסה למלון, עם יחידות משותפות של המשטרה ושל העירייה ביחד שעם שימוש במצלמות גם של העירייה, גם של עסקים פרטיים, גם של בתי מלון, הצלחנו להגיע למקומות האלה כי התופעה הזאת באמת הייתה קשה מאוד. היו שרים מהכנסת שהגיעו להתארח בבתי מלון ושמו להם את זה על המכוניות וקיבלנו מכתבים מכל העולם על הסיפור הזה. אני חושב שהחוק הוא מספיק.

אפשר להשתמש בחוק עצמו. הבעיה זה לעשות חקירה. איך זה עובד כשהעירייה מובילה את הסיפור? העירייה עובדת על פי חוקי עזר. חוק העזר אומר שתפסתי את המשליך או ש- - - אני לא צריך לנהל חקירת רצח כדי לתת לו קנס. תפסתי אותו, קיבל קנס. המשטרה צריכה יותר ראיות. שוטר לא יביא לבית המשפט או לפרקליטה שתטפל בזה תיק שהוא עם "ראיתי כרטיסים על הרצפה בכניסה לבית מלון ואני חושב שזה שייך לבחור הזה". הם צריכים לנהל ממש תיק חקירה. עשינו גם מקרים כאלה. לקחנו כמה אנשים שאנחנו מכירים שהם מתעסקים בנושא ומחלקים את הכרטיסים האלה כדי להסיט אותם מהסיפור הזה ותוך הפעלת לחץ אפשר לשתף את כל - - -
היו"ר עליזה לביא
יש לנו נציגים מהשלטון המקומי? אולי כדאי לעשות באמצעות השלטון המקומי לבוא וללמוד את המקרה שלכם באילת ולתת לו פומביות.
חיים אמור
המקרה שלנו זה בגלל שאנחנו מקום יותר קטן.
היו"ר עליזה לביא
בזכות לא בגלל. בסדר, אבל אפשר לראות איך כן לעשות את זה. עיריית תל אביב, אמנם היא גדולה יותר, אבל יש לה עוד כלים למשל מצלמות של בעלי העסק. המשטרה הרי יודעת שכשפורץ גנב הולכים אחרי זה, אני ראיתי איך עובדים, הולכים אחרי זה לשכנים ולוקחים מהם את הסרטים ומנסים לראות, הוא נכנס לבית הזה, לבית הזה, הוא רץ, נכנס לרכב, אופנוע, קטנוע, והמשטרה יודעת להשתמש בחומרים וזה ראיות. אז למה כאן בעיריית תל אביב לא משתמשים. חברת המועצה, גבי לסקי, שאני יודעת שהנושא הזה בדמך, הרי יש עוד כלים. ולא יכול להיות שהתשובה שעונה סגן ראש העיר לחברתנו היקרה, עיריית תל אביב נכשלה. זה לא - - -
קריאה
עיריית תל אביב פועלת לפי חוקי העזר לא לפי חוק העונשין.
היו"ר עליזה לביא
כן אבל כאן יש תעדוף כי כשעיריית תל אביב רוצה לתעדף נושאים היא יודעת לעשות את זה. היא עושה את זה מצויין. ובהרבה מהמקרים אנחנו לומדים ממנה. גם בכל מה שקשור לנושא של נשים. כשרות היה לה את המקום שלה, רות סופר, חברתנו והיא קיבלה תקציבים והיא הראשונה שפיתחה תכניות שלימדה אחרי זה דרך השלטון המקומי ודברים חלחלו והנושא של הממונות אז גם כאן. אם יש פה חוליה מוחלשת ואתם צריכים עזרה בעירייה אנחנו פה בשביל זה.
גבריאלה לסקי שוץ
אני גם אגיד לך שכבר פעמיים גם בקדנציה הקודמת, גם בקדנציה הזו מועצת העיר קיבלה הצעות החלטה. פעם של חברתי, חברת הכנסת, תמר זנדברג, ובקדנציה הזאת שלי למגר את תופעת הזנות. זאת אומרת שמבחינת מועצת העיר יש כוונה ויש רצון. עכשיו השאלה איזה אמצעים ואיזה תעדוף נותנים לזה. אני בטוחה, כמו שאמרתי בסרטון, שאם ממש רוצים ואומרים זה מה שאנחנו הולכים לעשות אפשר למגר את זה.
קריאה
מה עם סלע, יש את סלע שגם הוקמה ויכולה להיות כוח עזר ב- - -
גבריאלה לסקי שוץ
הייתי בקשר עם סלע, הם גם יחד עם הפיקוח והם בגלל שיש להם שיטור משותף עם המשטרה אז יותר קל לתפוס ולהעביר למשטרה, אבל - - - אני ביקשתי מהמפכ"ל כמו שעשו מבצע אכיפה בעניין האופניים על המדרכה, כמו שעשו מבצע כזה ובאמת הצליחו לחנך את התושבים כך ביקשתי גם ממפקד המחוז, תעשו מבצע אכיפה, כל השוטרים שלכם במשך חודש יהיו אחראים רק לזה, זה מה שתעשו. בוא נעשה את זה. גם הפיקוח, גם סלע, גם המשטרה במשך חודשיים אנחנו נתעסק רק בזה. נעבור לבתי דפוס, נתפוס את אלה שמחלקים - - -
היו"ר עליזה לביא
כן אבל זאת החלטה ברמה העירונית כי כשראש העיר שלכם יבוא ויגיד בואו נעשה חודש ניקיון של העיר עם כל הזרועות שיש לנו ויש לנו זרועות כי הרי יש עוד אפשרויות בתוך העירייה של בעלי תפקידים לרתום לטובת העניין הזה. אתם העיר הכי עשירה במדינת ישראל ותקציבים לא חסרים. אז אפשר להחליט על פי סדר עדיפויות, אנחנו בראשית שנת תקציב, לייעד כסף ייעודי, כסף צבוע לטובת טיהור העיר מהזוועה הזאת.
גבריאלה לסקי שוץ
אני אשמח להחלטה כזאת. אני מנסה לקדם את זה יחד עם הפיקוח, יחד עם רובי, כולם כבר אנחנו ישבנו, כמובן שעם סלעית ועם הארגונים אני גם אשמח לתמיכה מפה שתגידו שהכנסת לא יכולה לקבל את המצב כמו שהוא ושצריכים כסף ייעודי לנקות את העיר. זה יעזור לי להמשיך לקבל - - -
היו"ר עליזה לביא
אז אנחנו נעשה את זה. רובי, תרצה להוסיף עוד משהו?
רובי קיים
אני בכוונה יושב פה נציג של מחלק מוסר.
היו"ר עליזה לביא
אני יודעת, בגלל זה שאלתי אם המשטרה רוצה - - - שי גרוץ.
רובי קיים
יושבים פה חבר'ה של המחלק כצופים.
קריאה
זה המחלק זה לא חבר'ה של המחלק.
היו"ר עליזה לביא
קודם כל רק להגיד תודה רבה על העבודה שלכם. אתם עושים עבודה מדהימה ויש הרבה רצון טוב. אז גם להגיד שלום, ברוכים הבאים, אני רואה אתכם פעם ראשונה כאן אצלנו בוועדה אז אולי רק תציגו את השמות שלכם.
שי גרוץ
אני הרמ"ח, שי גרוץ, ראש מחלק מוסר בימ"ר תל אביב ואלה הבלשים. זה כל המחלק. עוד שני שוטרים רק חסרים. אבל זה מחלק מוסר בימ"ר תל אביב שזה המחלק היחידי במשטרת ישראל שמטפל בהימורים וזנות. תציגו את עצמכם.
ניקי קורילסקי
ניקי.
היו"ר עליזה לביא
ניקי, כמה זמן אתה במחלק?
ניקי קורילסקי
ארבע שנים.
אלדר שוחט
אלדר, אני חמש שנים במחלק מוסר.
ברוך גרינשפון
ברוך, אני שוטר הכי ותיק נראה לי נכון להיום במחלק מוסר, אני למעלה מעשר שנים שם.
דוד פלדמן
דוד, שנתיים במחלק מוסר.
מתן אבי
מתן, שנתיים וחצי.
היו"ר עליזה לביא
מה אתם יכולים להוסיף לדיון שהקשבתם, ראיתם, שמעתם, גם מהשטח, גם הארגונים, המשטרה, פרקליטות, משרד המשפטים. מה אתם יכולים ללמד אותנו על מה שנעשה ואיזה כלים חסרים לכם.
קריאה
וגם, אם אפשר, סליחה שאני מתפרצת, אבל איך אנחנו יכולים לעזור לכם לעזור לנו.
ניקי קורילסקי
אני אמנם לא כזה גדול במחלק אבל אני חושב שהסיפור עם הכרטיסי ביקור. אם יהיה אפשר לקחת ולנתק את - - - אני לא חושב שזה כזה פשוט, אבל אם אנחנו נוכל לקחת ולנתק באותו רגע את המספר טלפון אני חושב שזה ימגר את התופעה לגמרי, אם לא יחסל אותה.
ברוך גרינשפון
זה הרבה מעבר לסתם ניתוק והדפסת כרטיסים חדשים. הטלפונים האלו מפורסמים, הטלפונים האלו זה הון עתק ששומרים אותם בתי בושת והם מוכרים אותם אחד לשני כשהם סוגרים איזשהו בית בושת הם מוכרים את זה כי זה הכסף, זה הפרסום, זה המודעות של המקום. ברגע שמצליחים להוריד את הטלפונים האלו, הלקוחות הולכים לאיבוד, הלקוחות לא יודעים לחזור. זאת אומרת, ניתוק של אותו קו טלפון זה כלי בין הגדולים שיכולים לחסל לא רק את הפרסום של כרטיסי ביקור, אלא כלל פרסום, גם פרסום באינטרנט, גם פרסום בעיתונות, בכל מקום. זה יכול באמת לתת מכה שיכולה איפשהו לערער את השטח.
קריאה
אגב אותו הדבר על אתרי אינטרנט. יש אתרי אינטרנט שכולם יודעים שהם מוכרים אך ורק סקס ואם אותם אנחנו גם נוכל לסגור בהינף יד כמו ש- - - קודם כל - - -
ניקי קורילסקי
בעל העסק, אותו בית דפוס או אותו בעל האינטרנט שהוא נקרא נגיד פרסום, לגיטימי לגמרי, כן. הוא חייב לדעת שהוא מפרסם שהוא עובר על החוק. הוא בעל עסק של בית דפוס אין לו מושג שהוא עובר על החוק.
שי גרוץ
מה שהוא אומר מבחינה משפטית צריך מודעות וצריך כוונה. זה לא פשוט. חקירות מתנהלות בימ"ר תל אביב ובמחוז תל אביב. ממ"ז תל אביב מאוד minded לנושא הזה. קיימנו מספר ישיבות עם הממ"ז גם בנושא. רתמנו לטובת העניין גם את העירייה וגם את סלע וגם את השיטור העירוני, השיטור המשולב של סלע והשוטרים שנמצאים בשטח 24 שעות בניידות. אז גם כן עושים תיקים. חקירה זה לא תכנית טלוויזיה של 45 דקות ויש לנו את הרוצח.

חקירה יכולה לקחת חודש וחצי, חודשיים ואף יותר. אנחנו כרגע מנהלים בעיצומה של חקירה של פרסום באינטרנט שהתחילה בחודש מאי ואנחנו עדיין בשלבי חקירה לפני כתבי אישום. אז חקירות נעשות ואנחנו עובדים בצורה מצויינת עם הפרקליטות. הם ממש איתנו כתף אל כתף. פרקליטות מחוז תל אביב ופרקליטות המדינה גם כן בצורה ממש טובה. נותנים לנו, עוזרים לנו. זה לא נכון שיש נתק או כל דבר בין השטח לבין הפרקליטות. זה ממש לא נכון. הפקליטות איתנו, נלחמת איתנו, נותנת לנו לפעמים תיקונים לעשות, אנחנו עושים, מחזירים ומוגשים כתבי אישום. אמנם לא בכמות שאנחנו שואפים לה. התופעה לא תיפסק של החלוקת כרטיסים. זה לא שנשלה ולא נפסיק את תופעת הזנות במדינת ישראל אם אנחנו נפסיק את הכרטיסי ביקור. זה בואו לא נשלה את עצמנו. מבחינת מה שניקי אמר, אנחנו צריכים את המודעות והקבלה של זה שמדפיס וזה שפרסומאי וכל הדברים האלה שהוא יודע שהוא הולך ומפרסם במודעות של סקס. לא תמיד, כמו שאמר פה חברי, יש הרבה מודעות, יש הרבה כרטיסים עם שפתיים. שפתיים וטלפון. אם אני פרסומאי, אז אני לא יודע מה זה אז אני לא הולך ומתקשר למספר ורואה שמדובר אכן בבית בושת.
קריאה
זה היתממות, שפתיים וטלפון.
שי גרוץ
אוקיי היתממות, אבל זה חקירה שצריכים לנהל אותה. החקירה הזאת לוקחת זמן, חודש וחצי - חודשיים ואף יותר. אוקיי. זה לא תפקידו לעשות את זה, בדיוק. הוא רוצה לעשות כסף. אז יש לנו בעייתיות גם מהבחינה הזאת. העלתה פה גם חברתי את נושא הבנות. כשאנחנו תופסים את הכרטיסי ביקור ומוגשת תלונה אנחנו באמת מתקשרים לבית הבושת. הסרסור או הסרסורים - - -
היו"ר עליזה לביא
למדו את העבודה.
שי גרוץ
לא, הם לא יושבים בבית בושת. הם לא אלה שנותנים את השירות המיידי. מי שנותן את השירות המיידי זה הבנות, ולכן אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה של הבנות. זה לא שאנחנו. אנחנו כן צריכים את השיתוף פעולה של הנשים בזנות על מנת שנוכל להגיע לסרסורים. ברגע שאנחנו לא מגיעים לסרסורים- - -
נעמה ריבלין
אבל על זה כבר דיברנו שאפשר להגיע לסרסורים בדרכים אחרות. לסוחרי נשים הגיעו גם על ידי חקירות. אני לא צריכה להגיד למשטרה איך. עזבו את הנשים, עזבו את הנשים, עזבו אותן. הן גם ככה, הן תמיד הקורבן של הקורבן של הקורבן. עזבו אותן בחקירה.
שי גרוץ
אנחנו עוזבים אותם, אנחנו בוחרים - - -
נעמה ריבלין
אני יודעת, אז אני אמרתי, בואו נהיה יצירתיים במאבק הזה, עזבו את הנשים, הן תמיד החולייה - - -
היו"ר עליזה לביא
נעמה, אנחנו מקשיבים רגע לשטח. אני איתך בלעזוב את הנשים, אבל בואי רגע נקשיב למצוקה כי חלק מהכוח של הוועדה הזאת זה באמת להקשיב ולראות איך אפשר לעבוד ביחד ואיך עושים את זה ביחד כי תחילת הדרך גם מול המשטרה וגם מול המשרד לביטחון פנים הייתה אחרת. ובאמת יש היום שיתופי פעולה והפרגון ההדדי שלכם לא נולד יש מאין וזה אחד הכלים היותר משמעותיים של הוועדה הזאת זה לשבת ביחד. כי הבלאגן הזה שיש עכשיו בין משרד לביטחון פנים שאומר אנחנו, והשר ישיב על הערר, ויהיה תיכף דיון ואני פה מחכה לתשובה שלכם. ואני שמחה מאוד לשמוע שאתם הולכים עכשיו לקדם חוק שיתן לחבר'ה האלה את המענה כי אם הם פה אומרים לך, בלי דוקטורט במשפטים, שאם במדינת ישראל יהיה חוק שיאפשר לנתק טלפונים אז הם, העבודה שלהם, תיראה אחרת המרחב הציבורי שלנו ייראה אחר.
איילת לוי
בעניין הזה טיוטת החוק כבר מוכנה, אנחנו עושים אותה בשיתוף עם משרד המשפטים והיא תעלה אני מניחה ממש בשבועיים הקרובים כהצעה ממשלתית.
היו"ר עליזה לביא
כבר אתם עוד מעט תקבלו עוד כלי ואני מקווה מאוד שיסייע בידיכם.
איילת לוי
בנוגע לערר, השר הביע את דעתו. הוא חושב שזה נחוץ, שזה ראוי שהפרשנות הרחבה, הפרשנות המשפטית הזו שאפשר לתפוס רק כאלה שמסייעים בצוותא אם מבצעים עבירה היא מתאימה רק לפרשנויות רחבות, ולא על המקרים הבודדים והקטנים האלה שפה הצוות אומר שהוא צריך את הכוח הזה על מנת לסכל את העבירות האלה.
קריאה
יש גם אמירה ציבורית בזה - - -
איילת לוי
לכן אני מניחה שלקראת הדיון בערר אז ננהל דין ודברים עם משרד המשפטים. הממשלה תגבש איזשהי עמדה מסודרת. אני מניחה שיהיו תשובות.
היו"ר עליזה לביא
תוך כמה זמן אנחנו יכולים לקבל עותק - - -
איילת לוי
הדיון בערר? הוועדת שרים יש לה את הסדר יום שלה. ברגע שהדיון בערר יעלה, לקראת הדיון בערר אז אנחנו נקיים דין ודברים עם משרד המשפטים ואני מאמינה שנצליח לשכנע אותם.
רובי קיים
אני רוצה להסביר במשפט אחד מסכם את ההבדל בין מה שקיים היום למה שאנחנו כן הגשנו ערר על ההצעה. היום כדי לנתק טלפון, כדי לפעול להגיש כתב אישום נגד אותו מפרסם טלפון לוקח חודשים. בהצעת החוק שאנחנו מציעים זה בשנייה לנתק. בצו, לא בצו - - -
איילת לוי
ל-30 יום ובית משפט יהיה רשאי להאריך לתקופה נוספת - - -
רובי קיים
זה ההבדל היחידי. אין לי מה להוסיף על הקשיים שעלו פה בהיבט של - - - זאת העבודה, קשיים - - -
היו"ר עליזה לביא
רובי, אנחנו נוציא מכתב, הוועדה תוציא מכתב לשרת המשפטים שבו נסביר את המציאות ואת המצוקה ולא יתכן שיד ימין מיד שמאל. כי מה שלמדנו פה היום זה באמת על נתק ועל חוסר הבנה ואין יותר ברור מזה שצריך לשתף פעולה ולעבוד ביחד. לא יכול להיות שהמשטרה תגיד כך, השר לביטחון פנים יגיד אחרת ואתם תמשיכו להחזיק בדעה שלכם. ואני אומרת לכם שוב, לאור ניסיון העבר, גם עם חוק הסרטונים, ראינו שטעיתם. ראינו שטעיתם. ובסופו של יום ששרת המשפטים הולכת ועושה בבתי הספר עם הצוות שלה את מה שמשרד המשפטים התנגד אז היא הנותנת. ולפעמים צריך להקדים את מה שמי שיושב יותר מדיי שנים אולי, בתפיסות מיושנות, לבוא ולעורר את המערכת. כי המציאות רק הולכת ונהיית יותר קשה ואין מספיק הבנה ומודעות. משפט לסיום כי אני חייבת לסיים.
קריאה
אני רוצה לנצל את העובדה שבאמת שוטרי מחלק מוסר איתנו ולשאול, לא קשור אבל כן קשור, אם אתם רואים עלייה או לפחות נוכחות של נשים זרות בעולם הזנות. אם אתם רואים עלייה בזמן האחרון.
שי גרוץ
לא רואים עלייה, זה משהו שמתמשך, יש את זה, אנחנו עובדים על זה. כן.
היו"ר עליזה לביא
יש סחר בנשים במדינת ישראל, כן או לא?
שי גרוץ
יש גרימת אדם לעזוב את ארצו, כן. זה לא הסחר של שנות ה-2000 שאנחנו רואים שנשים - - -
היו"ר עליזה לביא
כי יש לנו חוק תודה לאל.
שי גרוץ
נכון. ויש אבל, כן יש - - -
היו"ר עליזה לביא
אנחנו נעשה דיון בחודש הקרוב בנושא של הסחר. אני מבקשת לקבל נתונים. אני אשמח מאוד שנקבל גם מכם נתונים מהשטח אם תוכל גם להביא אנחנו מאוד נשמח, אנחנו נקיים דיון נפרד בנושא של ה- - -
יעל גור
בסיור שאת יוצאת איתנו בפברואר את תראי, אנחנו נראה לך באיזה דירות אנחנו פוגשים נשים שמציגות את עצמן כתיירות אבל זה ברור שהן נסחרות לישראל.
היו"ר עליזה לביא
כן אנחנו מכירים את התיירות, את הוויזה, את השלושה חודשים. אנחנו נקיים דיון בקרוב בנושא של הסחר. ואני מזכירה לכם שזו שנה חמישית שאנחנו מקבלים ציון לשבח על המיגור שלנו בסחר והתפקיד שלנו כולנו פה לשמור על המקום הנהדר, מצויין שהגענו אליו. אסור לנו, אסור לנו, אסור לנו לחזור אחורה. יש לי חובה אחת אחרונה למרים משדולת הנשים, הדוברת האחרונה. בבקשה, מרים.
מרים זלקינד
אני רוצה קודם כל להביע כאב וזעזוע בשם השדולה מאוד מאוד עמוק על מוות של אישה צעירה נוספת בזנות. היא הייתה בת 21 בלבד במותה ואני חושבת שהמקרה הזה צריך להדהד לנו כשאנחנו יושבים ומדברים פה על הנושא הזה. וזה מביא אותנו לכך שכרטיסי הזנות זה לא עוד מטרד או לכלוך במרחב הציבורי. הזנות הורגת והיא כמו מפלצת רבת זרועות של הסרסורים, של מפרסמים, של מכיני הפרסומים ושל הזנאים. עד שלא נמגר ונכרות את כל הזרועות של המפלצת הזו הזנות תמשך, ולכן רק התגייסות מאוד מחוייבת ורחבה של כלל גופי החקיקה והאכיפה תביא למיגור התופעה. בנוסף התרומה של הכרטיסים האלה לקיום הזנות הם גם משפילים נשים באופן יום יומי כי אנחנו בעצם ממש דורכות ודורכים על נשים פיזית, על תמונות של נשים עירומות ומחופצנות, שזה דבר נורא בעינינו. אנחנו רוצות להביע את מלוא התמיכה בהצעת החוק של חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן. אני שמעתי את הדיון כאן, אני חושבת שכל דבר שיכול להועיל למגר את התופעה צריך לקדם אותו ולא להתבסס על דברים שככל הנראה לא עובדים. דבר נוסף ואחרון, ישבתי במשרד לביטחון פנים ושאלתי את השר ארדן, מה קורה, כבר שנה וחצי הייתה את השאילתה שחברת הכנסת, מיכאלי, דיברה עליה והוא אמר שהאכיפה נתקעת בגלל משרד המשפטים. ואני חושבת שזה פשוט לא ראוי שמשרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים, כל משרד משליך אחד על השני את האחריות כשבפועל מי שסובלות ומי שמנוצלות ומי שמתות כל יום הן הנשים בזנות. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה.
רחלי זוארץ לוי
יושבת ראש הוועדה, אני רק חייבת מענה לעידית הראל שמש ומאוד חשוב לי להשיב על כך שכפי שאמרתי אני לא מתייחסת לכל השנים שרובי העביר נתונים, אלא רק לשנים 2014-15-16. ישנם 17 כתבי אישום כאשר חלק מכתבי האישום הם על מספר נאשמים והם על, כמו שאמרתי קודם, על מספר תיקי פ.א., תיקי משטרה, כך שהכמות היא גם גדולה יותר ביחס לתיקי המשטרה. ומתנהלים גם בבתי המשפט היום מספר הליכים. האופי של התיקים הוא שונה. לא כמו תיק בננה של עיתון, אלא יותר בתי בושת שבמסגרת הגעה לסרסור, למפעיל, למחזיק מקום גם המשטרה התחקתה אחר המפרסמים של כרטיסי הביקור וזה במסגרת כתב אישום הייתה התייחסות גם לדברים האלה כך שקיימים הליכים שמתנהלים. נתתי דוגמא שגם הירקון 98, כתב אישום שאתם מכירים מהשבוע האחרון, גם הוא, אחד מהנאשמים שם עומד לדין על פרסום שירותי זנות.
גבריאלה לסקי שוץ
אם אפשר גם מילה אחת. אני רוצה באמת להגיד תודה לצוות של מחלק מוסר כי הם באמת עושים עבודה רצינית ביותר וראינו אותם בבתי המשפט ולא להיום, אבל כן צריכים להתייחס פעם לקושי בבתי משפט, שקיים בבית המשפט לסגירה. זה באמת, זה תופעה והם מכירים אותה ואנחנו צריכים גם לשים את זה על השולחן.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו נקיים על זה דיון נפרד. אני רק רוצה לתת לך רחלי, לגבי המספר, אנחנו רוצים נתונים. עצרתי אותך קודם, ממש לקראת סיום.
רחלי זוארץ לוי
לא נערכתי מראש עם נתונים. במסגרת איזשהי בדיקה אחרת שערכנו אז לכן יכלתי לתת את הנתון של בין השנים 2014-2016 הוגשו 17 כתבי אישום כאשר כל כתב אישום, חלקם, הם גם על מספר נאשמים וכל כתב אישום מכיל מספר תיקי חקירה. נתתי דוגמא, הירקון 98 שהוגש בשבוע שעבר הוא על ששה תיקי חקירה. אותו עיתון בננה שהתייחסנו אליו ב-2014 הוא על מעל עשרה תיקי חקירה. מאחר והמשטרה- - - הסיווג הוא שונה בין המשטרה לפרקליטות. המשטרה פותחת על אירוע. אירוע – תפסו מישהו, פתחו תיק. ולכן, על נאשם מסוים יכולים להיות מספר תיקים. כאשר אנחנו מקבלים את זה אנחנו מאחדים את זה וזה מופיע כאחד, ולכן גם הפער המספרי. הדרך עוד ארוכה, אנחנו לא מסתירים, אבל יש עשייה ואנחנו עובדים כל הזמן על השבחתה.
היו"ר עליזה לביא
אני רוצה לסכם. קודם כל להודות לכולם על ההתגייסות ועל ההבנה וההסכמה שברורה מאוד בחדר הזה שצריך למגר את תופעת הזנות במדינת ישראל, ואת כל הדרכים להביא אותה אל החיים שלנו אם זה בכרטיסים ואם זה באמצעים הרבים, שעוד עלינו לטפל. בוודאי שנעצים את החינוך ונקרא גם למי שלא רוצה לשתף איתנו פעולה לבוא ולהכיר את המציאות הכאובה במדינת ישראל. אבל אם יש דבר ברור שעולה מהדיון הזה זה שניתן לאכוף את החוק שקיים היום. וזה בראש ובראשונה על ידי המשטרה. הכל עניין של סדר עדיפויות. ישב פה ראש עיר, ראש עיר מהעיר אילת שאני רוצה להודות לו ולאנשים ולצוות הנהדר שלו שהגיע שלימד אותנו איך אפשר לעשות את זה כשרוצים. כשיש הבנה, כשיש התגייסות ושלוקחים ליתרון לגודל דווקא אולי את ה"חולשות" של המקום. מספרי הטלפון. אנחנו פה, אני רוצה לראות מתי יגיע החוק הזה - - -
איילת לוי
דחוף לשר, גברתי.
היו"ר עליזה לביא
אני יודעת שהשר מגוייס לנושא ואני רוצה לשלוח את תודתנו על העבודה גם בנושא של השיתוף פעולה של האזיקונים ושל האלימות ועכשיו עם סם האונס עם המבצע שהיה. עבודה נהדרת ויוזמות. ולשתף פעולה יותר. כלומר, אין ברירה, אי אפשר לעשות את זה אחרת. אם יש גם שר שהולך כמה צעדים קדימה והמערכת לא, אני מבקשת וקוראת מכאן ופונה מכאן ואפנה בכתב גם לשרת המשפטים וגם לשר לביטחון פנים לשבת ולהגיע להבנות ולראות איך עושים את זה. לא יתכן המופע הזה כל פעם מחדש שמשרדים המשפטים אומר ככה והמשרד לביטחון פנים אומר אחרת ויש פה מלחמת עררים, זה לא מכובד, זה לא ראוי.

לא מתאים שבאותה ממשלה ישבו אנשים, אולי משיקולים פוליטיים, אבל זה לא המקום וזאת לא הבמה לא לחוסר הבנה, לא לחילוקי דעת מקצועיים ובטח לא למשחקים פוליטיים על חשבון הנשים היקרות הללו ועל חשבון המרחב הציבורי הזה. צריך להוציא את הפוליטיזציה מהמשחק של השדה שאנחנו עליו אחראים. זה לא המקום. ואני מבקשת מאוד שכולנו באמת נגייס את כל הכוחות שלנו. ואני יוצאת מכאן בפנייה, ואנחנו גם נעשה את זה גם בצורה כתובה, לראש עיריית תל אביב. ראש עיריית תל אביב יודע את העבודה, מכיר אותה, ידע להילחם בה, כולל גם בדרום תל אביב שאי אפשר לקחת את העבודה הנהדרת שנעשתה בעזרת כל הזרועות. דרום תל אביב, סיור שקיימנו שמה שונה לחלוטין מהסיור שקיימנו לפני שנה ולפני שנתיים. יותר תאורה, יותר ניקיון, יותר עזרה, יותר תקציבים. אז איך בסוגייה הזאת לא מקיימים שיתוף פעולה. זה לא חשוב כנראה, כמו שאמר בצורה מאוד כנה, סגן ראש העיר, זמיר, שענה לך, תשמעי נכשלנו. אין כישלון, אנחנו לא מוכנים לקבל כישלון. ואם צריך עזרה, גבי, אנחנו איתך. ואנחנו איתך ביחד. זה לא רק עיריית תל אביב. זה מדינת ישראל. הטינוף הזה הוא טינוף של כל המדינה ואנחנו לא יכולים, לא יכולים לעמוד מנגד ולא למגר את התופעה הזאת. אז פרקליטות, מפליא מאוד לשמוע, שלמרות שאתם אומרים שניתן להגיש ואפשר להגיש כתבי אישום ומכינים ומפיצים, אין כתבי אישום שמוגשים. אני מבקשת ממך, כשתגמרי את הבדיקה, וניתן לך את הזמן שלך, תעבירי לנו את הנתונים. אנחנו לא מסוגלים - - -
רחלי זוארץ לוי
ביחס למה, סליחה, אני לא לגמרי הבנתי כי יש פה שני דברים.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו מבקשים נתונים בכלל, לכרטיסים - - -
רחלי זוארץ לוי
אין תיקי חקירה נגד מעורבים נוספים כי לא נפתחו תיקי חקירה ויכול להיות שאגב, השיח סביב תיקון החוק, העניין יפתר, זה עניין אחד. לעניין הנתונים על מספר כתבי אישום ודוגמאות לכתבי אישום אין לי שום בעיה להעביר לגברתי ואני אעשה את זה.
היו"ר עליזה לביא
אוקיי. תודה. נציגת משרד המשפטים, אנחנו מבקשים, אנחנו נעשה את זה גם בכתב, אבל גם אנחנו מבקשים בעזרתך לפנות לשרת המשפטים להוריד את ההתנגדות שלה להצעת החוק של חברת הכנסת, עאידה תומא סלימאן, במיוחד אחרי ששמעת את הדברים שעלו כאן. אנחנו נקיים - - - נראה מה עוד לא אמרתי, פרקליטות דיברתי, הוועדה ביקשה ממשרד המשפטים. הנושא של הטלפונים דיברנו איתכם, המשרד לביטחון פנים. הנושא של סחר בנשים אנחנו נקיים את הדיון. עיריית תל אביב, דיברנו מולה. ושיתוף הפעולה ביניכם - אני רוצה לקרוא למיני ועדה ביניכם.
איילת לוי
בין משרד המשפטים למשרד לביטחון פנים יש שיתוף פעולה מצויין.
היו"ר עליזה לביא
והמשטרה. אני אמרתי מיני, בנושא הזה של הכרטיסים. כי יקח זמן. ברמה שקראנו וקראנו גם לשרים, אבל כאן אנחנו נמצאים. ואתם ביניכם עם שיתוף הפעולה, עם ההיכרות, עם ההבנה שצריך לעשות את זה אחרת. אני מבקשת מכם, שבו אתם, בצוות מצומצם, כולל עיריית תל אביב ותראו איך במציאות הקיימת כן אפשר לעשות את זה. שבו ותחזרו אלינו תוך חודש עם תשובה. משרד המשפטים, פרקליטות, עיריית תל אביב והמשטרה. יש לכם, אתם אנשי השטח, גם עם האנשים שלך. יש ידע, יש דעת, יש ניסיון, יש הבנה. אתם יכולים לעשות את זה. את יכולה אחרי זה, יחד איתנו, לצאת בקריאה לחודש טיהור בעיריית תל אביב. אני מבקשת מכם, אני מבקשת מכם, אני לא יכולה לדרוש, אני יכולה לבקש, אחרי ההבנה שנוצרה כאן בדיון היום, שבו כישיבת המשך מצומצמת לישיבה פה היום ותחזרו אלינו בבקשה תוך חודש עם מסקנות שאני מניחה שבסופו של דבר גם השרים יאמצו אותן. תודה רבה לכולם. המשך יום נעים.

הישיבה ננעלה בשעה 13:48.

קוד המקור של הנתונים