ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/11/2016

השבתת ההדרכות הקליניות לסטודנטים במוסדות הבריאות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 367

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ד בחשון התשע"ז (15 בנובמבר 2016), שעה 9:45
סדר היום
השבתת ההדרכות הקליניות לסטודנטים במוסדות הבריאות
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

נורית קורן

איציק שמולי
חברי הכנסת
יוסף ג'אברין

חנין זועבי

דב חנין

עליזה לביא

אוסאמה סעדי

רועי פולקמן
מוזמנים
פרופ' רונית אנדוולט - מנהלת המחלקה לתזונה, משרד הבריאות

מועאוויה כבהה - מרכז בכיר, משרד הבריאות

אמציה גינת - מנהל תחום תכנון, תשתיות וכח אדם, משרד הבריאות

סימה רוזנבלום - רכזת בכירה באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

מרב שביב - סמנכ"ל תכנון, המועצה להשכלה גבוהה

אלי גבאי - יו"ר איגוד מקצועות הבריאות, ההסתדרות החדשה

גליה ניב - שירותי בריאות כללית

דבורה מרגוליס - ראש מינהל ור"ה - ועד ראשי האוניברסיטאות

ענת גולוס - יו"ר לימודי הבוגר וסגנית ראש החוג, האוניברסיטה העברית

פרופ' ליאת קישון-רבין - ראש בית הספר למקצועות הבריאות, אוניברסיטת תל אביב

מיכל כץ-לוירר - ראש החוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת תל אביב

פרופ' יצחק מלצר - מנהל בית הספר למקצועות הבריאות הקהילתיים, אוניברסיטת בן גוריון

זהבית הס - סטודנטית לפיזיותרפיה, אוניברסיטת בן גוריון

עומר בלאו - סטודנט לפיזיותרפיה, אוניברסיטת בן גוריון

ד"ר אלה בין - ראש החוג לפיזיותרפיה, מכללה אקדמית בתל חי

ד"ר נעמי פרזיגר - ראש החוג לריפוי בעיסוק, הקרייה האקדמית קריית אונו

דנה לוין - סטודנטית, נציגת הסטודנטים לריפוי בעיסוק, הקריה האקדמית קרית אונו

ד"ר סמדר פלג - ראש החוג לפיזיותרפיה, המכללה האקדמית יהודה ושומרון

מעין חג'ג' - דוברת, התאחדות הסטודנטים

אריאל מאירפלד - נציג הועד הארצי של הסטודנטים לפיזיותרפיה, אוניברסיטת אריאל

נופר קוז'וך - סטודנטים, הקריה האקדמית קרית אונו

רם שפע - יו"ר התאחדות הסטודנטים

ליאת הלבץ - מנהלת קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים

שמואל דניאל - ועד הסטודנטים למקצועות הבריאות, התאחדות הסטודנטים

מידד גיסין - יו"ר צבי - צרכני בריאות ישראל
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

השבתת ההדרכות הקליניות לסטודנטים במוסדות הבריאות
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב. אני מתחילה את הדיון. כבר אני אומרת שהזמן קצר, אז כשאני אתן זכות דיבור אז אתם תתכוונו לזמן. אם לא אני לא אשמע את כולם, בטח לא את חברי הכנסת ואני בודקת.

הדיון הזה נקבע ביוזמתי, לאחר שניסינו לקבוע לשבוע הבא, אבל הסתבר ששבוע הבא זה יהיה אפילו כבר מאוחר מדי. אתמול בכניסה לכנסת ראיתי את מאות הסטודנטים שהפגינו ובאמת בשיתוף פעולה של יושב ראש הוועדה, שהוא שותף מלא שלי לנושאים, הוחלט לקיים את הדיון מהיום למחר ואני מאד מודה לו על זה.

לפני שאני בכלל פותחת את הדיון, אני רוצה לשאול אם אלי גבאי כאן?
אלי גבאי
אלי גבאי כאן.
היו"ר מירב בן ארי
יופי. גם מאד חשוב לנו פה, כי הבנתי שהכל מתרכז פה אצלך ובלעדיך אי אפשר היה לקיים את הדיון הזה. אני רוצה לומר כמה דברים בהתחלה ואחרי זה אני אתן לחבר כנסת ונציג ציבור.

אני לא מצליחה להבין למה הגענו בכלל למצב הזה. היה כאן הסכם שהיה אמור להיות מכובד להסדיר את כל המקצועות הפרא רפואיים האלה. משום מה ההסכם לא מכובד. אני גם לא מצליחה להבין איך עושים שבועיים שביתה ואחרי שבועיים נזכרים להכריז סכסוך עבודה. בעולם מתוקן מכריזים על סכסוך עבודה ואז עושים שביתה. והדבר שאני לא מצליחה להבין, זה שמצד אחד אנחנו עושים דיון בוועדת חינוך על זה שמספר הסטודנטים יורד. בדיוק עכשיו יצאנו – אני וחלק מהחברים פה. ומצד שני, כשיש כבר סטודנטים, גורמים להם להישאר בבית ולא להתחיל את ההכשרה שלהם, גם של קלינאי תקשורת, גם תזונה, גם ריפוי בעיסוק, גם פיזיותרפיה.

מבחינתי, גם כיושב ראש השדולה להשכלה גבוהה, בסוף אנחנו השארנו את הסטודנטים בבית, ובסופו של דבר בכל הוויכוחים בין המבוגרים, כמו שאני קוראת לזה הרבה פעמים, הסטודנטים משלמים את המחיר ואנחנו חייבים לפתור את זה. אני יודעת שבפורום כזה קשה מאד, אבל זה פורום שיישמעו הקולות ולאחר שהפורום הזה יסתיים, אנחנו נחליט בפורום מצומצם יותר, איך אנחנו מסיימים את הסיפור הזה ואת הסגה המיותרת הזאת, שבסופו של דבר פוגעת. וזה מאד מאד קריטי, כי כל יום שעובר אנחנו יודעים שההתמחויות הן כמו סרט נע, כל יום שעובר ובעצם אם אני מחכה לשבוע הבא, זה כמו משחק דומינו וזה מפיל לי פה את כל הסיפור של ההתמחות, לכן זה קריטי.

ראשית אני נותנת לחבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גברתי יושבת הראש. הסיפור הזה הוא לא פחות מאשר שערורייה. אנחנו מדברים על אנשים שנותנים טיפולים שהם מאד מאד חיוניים. אגב, חסרים מטפלים בתחום הפיזיותרפיה. אני עברתי איזו שהיא פציעה, ביקשתי תור בקופת חולים, הכל בסדר, כל הרופאים אישרו וזה, מחכים חודשיים וחצי לתור. כי בסדר, אין מטפלים. כאן יש לנו סטודנטים, סיימו את הלימודים, צריכים לעבור את ההכשרה המקצועית, נמצאים בתחנה האחרונה ובגלל – סליחה – באמת עיוורון וטמטום של המערכת ופגיעה בזכויות של המדריכים הקליניים – בקיצור אופסייד מוחלט, הסתכלות על כסף קטן ביותר, שצריך לתת אותו כדי שאנשים יעבדו בצורה ראויה, יקבלו את התנאים שלהם, יבצעו את ההכשרה, יקבלו את ההכשרה.

בגלל דבר מטומטם, אנחנו גורמים נזק גדול. אנחנו גורמים נזק לסטודנטים שהיו פה אתמול והפגינו. בוודאי, הם סיימו את הלימודים והם רוצים להתחיל לעבוד. אנחנו גורמים נזק לציבור מאד גדול. אנחנו צריכים את האנשים האלה. אנחנו צריכים פיזיותרפיסטים, אנחנו צריכים קלינאי תקשורת, חסרים לנו.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, אני חושב שהדיון הזה צריך להסתיים בפנייה מאד חדה לשר הבריאות להתערב אופן אישי בסוגיה הזו, לתת למדריכים את מה שמגיע להם. שוב, אנחנו מדברים פה על כסף כל כך קטן, שזה נראה לי פשוט מטורף שבגלל דבר הזה נוצרת כזו פגיעה גם בציבור גדול של סטודנטים וגם בציבור גדול של אנשים שצריכים את הטיפול.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף, אתה צריך לצאת, אז בבקשה אדוני. תודה רבה לחבר הכנסת חנין שעבר בזמנים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוק רטוב לכולם ותודה ליושבת הראש על ההיענות החפוזה ביותר לדיון הזה. אתמול היינו בהפגנה, טוב שהייתה הפגנה אתמול של הסטודנטים. אני לא יודע אם יש כאן נציגים שלהם שהיו אתמול. כן, בוקר טוב. הדבר פשוט מאד. אין מה להוסיף יותר. הנזק של אי העברת ההכשרה והסטאז' משך שנה לתלמידים זה נזק עצום וההתחשבנות הזאת, הילדותית, האוצר, משרד הבריאות, של אי מתן אישור להכשרה, זה כסף קטן, כמה אגורות למשרד האוצר ולמשרד הבריאות, אבל לתלמידים שלמדו שנה שלישית וחייבים לעשות את הסטאז' זה נזק עצום, גם כלכלי, גם חברתי, גם מקצועי וגם בכלל אנחנו חייבים את המקצועות האלה לטיפול באנשים שזקוקים לטיפולים.

לכן אני חושב ואני לא רק מקווה ואני בטוח שמהדיון הזה ייצא משהו ושהסטודנטים יתחילו לאלתר את הסטאז' שלהם וזה לא יתעכב, לא על ידי משרד הבריאות ולא על ידי משרד האוצר תחת אילוצים של כסף. כסף יש, ולכן אני חושב שכך צריכה לצאת הקריאה וההמלצה ושיתחילו ממש בתחילת השבוע הבא את הסטאז' שלהם. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף. משרד הבריאות, מי מציג את העמדה? אני רואה שיש כאן חמישה דוברים, בבקשה תבחרו אחד, מי יציג לנו את העמדה מבחינתכם. בבקשה אדוני.
קריאה
במקום חמישה היו משקיעים קצת בהדרכות וזהו. שולחים חמישה נציגים.
היו"ר מירב בן ארי
כן, לפחות בוא נראה שאנחנו פותרים את זה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, הוא אומר שזאת הסיבה שלא מטפלים בזה. כולם כאן.
קריאה
חמישה נציגים.
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה חשוב להם. כן אדוני, מר אמציה גינת, מנהל תחום תכנון, תשתיות וכוח אדם במקצועות, משרד הבריאות, בבקשה.
אמציה גינת
אז כמה דברים. דבר ראשון, משרד הבריאות רואה חשיבות גדולה בהמשך ההדרכה הישירה, כמו שהיא מתבצעת בכל השנים ובהמשך, כדי להמשיך את הזרימה של אנשי מקצוע לתוך המערכת לפי המתוכנן, והמשרד עובד ועבד על זה לא מעט, גם בדברים שהם לא בהכרח קשורים למשרד, אלא דברים שקשורים אולי יותר להשכלה האקדמית וליחסי עבודה בין עובדים למעבידים.

צריך אולי לציין פה שברוב המקומות אנשים מקבלים את הכסף. נעשה הסכם חדש אחרי ועדה שישבה למעלה משנה, ועדה שהמל"ג הקימה ומשרד הבריאות השתתף בה בגלל החשיבות, שבנתה מודל חדש לתגמול, להסדרת הנושא של התגמול בין המוסדות האקדמיים לבין המוסדות הרפואיים, שבהם מתבצעת ההכשרה הקלינית. המודל הזה הגיע להסכמה גם עם ההסתדרות, גם עם מל"ג, גם עם המעסיקים. הוחלט על היישום שלו וסוכם בהמשך, בהתאמות הנדרשות להפעיל אותו גם על ריפוי בעיסוק וגם על הפרעות בתקשורת, שבהן גם כן יש התנסות קלינית בתוך הלימודים האקדמיים. כאשר בגלל שזה לא בדיוק אותו דבר, כי בכל מקצוע ההכשרה הקלינית מתבצעת בצורה מעט שונה, לכן נדרשות התאמות.
היו"ר מירב בן ארי
בוא תתמקד בדיון שכאן. איך הגענו למצב הזה שהסטודנטים יושבים בבית.
אמציה גינת
איך הגענו למצב הזה זאת שאלה שצריך לשאול את מי ש- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
איך הגענו שוב למצב הזה. איך הגענו שוב. דגש על השוב. זה קורא כל פעם. זה לא פעם - - -
אמציה גינת
אני לא יודע לאיזה שוב את מתכוונת, בגלל ש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אז אני אקבל תיכף רשות דיבור.
היו"ר מירב בן ארי
לא להפריע בבקשה.
אמציה גינת
אני באמת לא יודע לאיזה שוב את מתכוונת. ישבה ועדה במשך למעלה משנה והציעה מודל חדש - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני יודעת. ההסכם היה - - -
אמציה גינת
וחשוב להדגיש שגם לפני כן היה תשלום למדריכים, אלא שהטענה הייתה שהתשלום לא משקף ואכן הוועדה החליטה על מודל יותר מדויק, יותר מתגמל גם למדריכים ספציפית, מודל שמתגמל גם את המוסדות עצמם. כבר בינואר 2016 יצא מכתב ממנכ"ל משרד הבריאות שהורה להפעיל את זה וכבר באפריל הודגש הנושא שוב וגם ביולי יצאו מכתבים כדי לוודא שהעסק עובד, וגם השבוע, כשהתברר שיש טענות שבחלק מהמקומות – ואני עוד פעם מדגיש – בחלק מהמקומות – משלמים לפי המודל הישן ולא החדש, מנכ"ל משרד הבריאות הוציא שוב מכתב שבו הוא הבהיר את החובה לעשות את זה מהר ושיש בעיות והטענה הייתה שיש בעיות טכניות שלא יודעים איך להעביר, כי יש כסף שמגיע ממוסד אקדמי, אבל משכורת מהמוסד הרפואי.

הסיכום היה שימצאו את הדרך ויעשו את זה כבר ואני מדגיש עוד פעם, הנושא הזה היה לגבי פיזיותרפיה. בריפוי בעיסוק ובהפרעות בתקשורת, הדברים האלה מתנהלים כמו שהם התנהלו לפני כן, כי עדיין עובדים על ההתאמות כדי לעשות את המודל בצורה שתתאים להם. בתזונה - - -
היו"ר מירב בן ארי
האם יש נציג מטעמכם - - -
אמציה גינת
בתזונה - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שנייה.
אמציה גינת
אני רק רוצה להשלים. בתזונה ההכשרה המעשית לא נמצאת בכלל בלימודים הקליניים, היא נעשית לאחר מכן.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת. בזה הייתי גם ככה עם מנכ"ל משרד הבריאות כדי כן לשנות את זה ושזה כן יהיה. הצורך הוא כן בתהליך מול ה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הסטודנטים צריכים - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שנייה, לא להפריע בבקשה, אני ממש מבקשת, חברת הכנסת לביא, את תיכף מדברת גם ככה. אני רק רוצה רגע לשאול אותך משהו. האם לאור המצב שבו סטודנטים נמצאים בבית, אתם יושבים יחד עם הגורמים הרלבנטיים? מנסים לפתור את המצב?
אמציה גינת
אנחנו מנסים לחבר. התפקיד שלנו פה הוא של שדכן, ומתוקף זה אנחנו מנסים, כפי שעשינו בשנתיים האחרונות, גם אז, גם ההסכם בין מל"ג להסתדרות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז חוץ מהמכתב של מנכ"ל משרד הבריאות.
אמציה גינת
יש הרבה שיחות והרבה טלפונים והרבה ניסיונות.
היו"ר מירב בן ארי
למה אתם לא נפגשים פשוט?
אמציה גינת
אנחנו נפגשים עם מי שאנחנו יכולים. אני מזכיר עוד פעם, הסכסוך, אנחנו לא צד באופן רשמי לו. אנחנו פה זה שמנסה לפתור אותו.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אתה לא צד באופן רשמי, אבל אתה חלק בלתי נפרד ממנו, לכן אם אתה גם בתפקיד השדכן, אתה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הרגולטור.
היו"ר מירב בן ארי
בטח הרגולטור, אתה אמור - - -
אמציה גינת
אנחנו לא רגולטור להשכלה גבוהה, אנחנו רגולטור על מערכת הבריאות.
היו"ר מירב בן ארי
כן, על מערכת הבריאות.
אמציה גינת
לא, צריך לדייק פה. אנחנו הרגולטור על מערכת הבריאות.
היו"ר מירב בן ארי
זה חלק בלתי נפרד. אם לא הייתי עוסקת בסטודנטים לתזונה, הייתי אומרת שאתה רק סוג של פיקוח, אבל אתה חלק בלתי נפרד. זאת אומרת שכרגע אתם לא התיישבתם ולא - - -
אמציה גינת
לא, אנחנו מנסים לגרום לישיבה הזאת. חלק מהצדדים לא כל כך רוצים לשבת אחד עם השני. זה חלק מהבעיה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקי, אז אנחנו נוודא. זו המטרה של הוועדה הזאת, לוודא את זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
סליחה, מה זאת אומרת אתם לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
שנייה, שנייה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עם מי בדיוק הוא צריך לשבת?
היו"ר מירב בן ארי
גם עם המל"ג וגם עם ועד העובדים, שאנחנו תיכף נשמע אותו גם. חברת הכנסת עליזה לביא, בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז ברשותך, אולי נשמע קודם את הוועד.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, בסדר גמור. אז בבקשה, אלי גבאי, יושב ראש איגוד מקצועות הבריאות. הנה, חברות הכנסת מאד רוצות לשמוע.
אלי גבאי
טוב, אלף אני מתנצל שכל המהומה הזאת קרתה בגללנו, אבל לצערי הרב משנת 2005 עברתי שלושה שרי חינוך, ארבעה מנכ"לי משרד בריאות, שלושה יושבי ראש אגודות סטודנטים למיניהם, כולל אחד שיושב פה בחדר, שהיום הוא חבר כנסת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה, זו האשמה כאילו?
אלי גבאי
לא, זו לא האשמה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא, כי אתה שם אותי באותו סל עם משרד הבריאות ומשרד החינוך. אני לא אחראי לתת לך כסף.
אלי גבאי
אדוני חבר הכנסת, אני מצר על זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת שמולי, הוא ציין עובדה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מצד שני אנחנו דווקא עמדנו לצדכם.
אלי גבאי
אני לא בטוח בזה, אבל זה לא הדיון כרגע.
עליזה לביא (יש עתיד)
טוב חברה, זה לא דיון אישי.
אלי גבאי
אבל אם תרצה אנחנו נוכל לפרוש את כל ה- - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הוא הופך את זה לאישי, עם כל הכבוד לך.
היו"ר מירב בן ארי
בואו, חבל על הזמן, ואני ממש מבקשת לתת ל - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חבר הכנסת שמולי היה שמח להיות שר ולתת לך פתרונות.
אלי גבאי
לצערי הרב גם שלושה שרים לא נתנו פתרונות עד היום.
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, הסקירה ההיסטורית ברורה.
אלי גבאי
לא, הסקירה ההיסטורית לא ברורה, מכיוון שבשנת 2005 התחלנו במשך 11 שנה לטפל במשבר הזה. במסגרת שנת 2012 למעשה עתרנו לבג"ץ. הייתה עתירה שנדונה בפני הרכב בג"ץ והסתיימה לפני כחודשיים, אחרי שלוש שנים. במסגרת העתירה הוקמה לצורך העניין ועדה ברשות פרופסור מקורי, כפי שציין ידידי אמציה. הוועדה הזאת ישבה שנה על המדוכה, סיכמה דברים שהאיגוד לא היה שותף אליהם. לא היה שותף אליהם. אני מדגיש פה, האיגוד לא היה שותף להסכם שנרקם בין המל"ג, משרד הבריאות והאוצר.

בסופו של תהליך בשנת 2015, מאי 2015 – אני מקצר בכוונה – אבל במאי 2015 התקיימה ישיבה באוצר בה נחשפתי לראשונה כיושב ראש האיגוד לטבלה החדשה ואמרו לי בנוסח הדברים של – קח או לך. מתוך אחריות של ארבע שנים, שבהן למעשה יש השבתה של ההתנסויות קליניות כל שנה, כל שנה, החלטנו שאנחנו לוקחים את זה ולא הולכים. מתוך אחריות. במאי 2015.
היו"ר מירב בן ארי
לא הולכים? לא הבנתי.
קריאה
Take it or live it.
אלי גבאי
לוקחים את ההסכם כפי שהוא.
היו"ר מירב בן ארי
אז הוא בדיוק הפוך, אתה אומר.
אלי גבאי
לא, לא אמרתי שזה הפוך. לא חשוב. בקיצור, אמרנו שאנחנו מסכימים לקבל את ההסכם כמו שהוא, כפי שהוא, עם איזה תיקון קטן. ציפינו שלמעשה באוקטובר שנה שעברה, 2015, ההסכם הזה ייושם. לצערנו הרב גם ההסכם שנה שעברה לא יושם. ואז התחלנו במסכת של איומים – אנחנו נשבית – כשמתנהל בג"ץ ברקע. כשבג"ץ, ואני מקריא את הציטוט מבג"ץ – שבג"ץ מחייב את המדינה לדון בהסדרים הכספיים במיידי, כשיש תצהיר של פרקליטות המדינה, כולל בדיון האחרון אל מול הרכב השופטים, שבו הם באים ואומרים שהם קיימו את ההסכם עד לאחרון הסעיפים שבו.

במאי נחשפתי להסכם, קיבלנו את ההסכם. חיכינו שבאוקטובר, בתחילת שנת הלימודים, יישמו את ההסכם, לפחות בפיזיותרפיה. אמרנו שתהיה שנה של משא ומתן לגבי שאר המקצועות. הפלא ופלא בתחילת אוקטובר לא יישמו את ההסכם ואז פתחנו לצערי הרב בסכסוך עבודה. לשאלתך – שנה שעברה הכרזנו על סכסוך עבודה.
היו"ר מירב בן ארי
הכרזתם על סכסוך אחרי ששבתם.
אלי גבאי
בהחלט והלכנו להשבתה. וכתוצאה משני אנשים אחראים בלבד, שני אנשים בלבד, שקמו ואמרו אוקיי, יש לנו אחריות פה – זה יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן והממונה על השכר באוצר שלקחו אחריות. התכנסנו ללא נציגי המל"ג, דרך אגב, בלילו של יום ראשון, ערב פתיחת שנת הלימודים. ישבנו פה עד אחת עשרה בלילה בירושלים. ניסינו לפתור את הבעיה. הגענו להסכמים. אמרתי אני מקבל את הכל, רק שההסכם ירוץ והסטודנטים יחזרו ללמוד ויחזרו לקבל את ההכשרה.

ציפינו שבשנה הזאת יקרה משהו. לא רק שלא קרה. לא רק ששום סעיף מההסכם הזה לא ממומש, אומרות האוניברסיטאות, אומרת המל"ג – שמבחינתי כרגע הם לא צד בעניין, כי אני לא מנהל מולם משא ומתן – אומרות במפורש – אנחנו לא התכוונו בכלל לקיים את ההסכם הזה. כאשר אני מזכיר שוב – אני לא הייתי שותף להסכם הזה. קיבלתי את ההסכם הזה כפי שהוא רק כדי לסיים את המשבר.
היו"ר מירב בן ארי
אז אם המל"ג הוא לא זה שאחראי ומשרד הבריאות לא זה שאחראי, אז אל מול מי אתה מלין?
קריאה
על איציק שמולי.
אלי גבאי
לא, אני מלין אל מול מי שחתום על ההסכם. על ההסכם חתמו האוצר, משרד הבריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
מי?
אלי גבאי
האוצר ומשרד הבריאות. משרד הבריאות חתום על ההסכם - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
משרד הבריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רגע, שנייה. משרד הבריאות גם חתום על ההסכם?
אלי גבאי
בוודאי.
היו"ר מירב בן ארי
ומי שאמור ליישם אותו בפועל - - -
אלי גבאי
זה משרד הבריאות.
היו"ר מירב בן ארי
ואתה מבין - - -
אלי גבאי
ואין לי שום טענה כנגד האוצר, דרך אגב.
רועי פולקמן (כולנו)
קודם כל אפשר לבקש לראות את ההסכם?
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו נבקש לראות את ההסכם.
רועי פולקמן (כולנו)
שהוועדה תקבל את ההסכם.
היו"ר מירב בן ארי
איפה ההסכם? מה? איפה ההסכם?
אלי גבאי
אני רק רוצה לעניין התזונה ל - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש לך את ההסכם?
אלי גבאי
לא, אין לי את ההסכם פה כרגע. אבל רק לעניין התזונה אני רוצה לציין - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ממתי ההסכם הזה?
אלי גבאי
ההסכם הזה הוא מה-18 באוקטובר 2015 רבותי.
היו"ר מירב בן ארי
ערב לפני פתיחת שנת הלימודים.
אלי גבאי
שנה שלמה ועד היום מדריכים קליניים לא קיבלו תשלום. לא רק שלא קיבלו תשלום, שולחים אותם לרואה החשבון של האוניברסיטה כדי לקבל את הכסף. שמעתם? מדריך - - -
אמציה גינת
רובם כן קיבלו - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רגע, שנייה. אדוני, רק תתייחס לנקודה שעלתה פה.
אלי גבאי
ברשותך גברתי יושבת הראש, אני מבקש לסיים רק בנושא התזונה, כי התחוור לי בשלושה ימים האחרונים דבר שמבחינתי הוא חמור מאד ואני מבקש להעיר את תשומת ליבכם לנושא הזה, כי אני לא אעבור לסדר היום כל הנושא הזה.

הסטודנטים לתזונה – כמו שאמרת - לצערי הרב – למרות פסיקת בג"ץ – עושים את ההכשרה שלהם אחרי - - -
היו"ר מירב בן ארי
אחרי. הנושא הזה בטיפולי האישי.
אלי גבאי
הנושא הזה בטיפול, אבל לא מקובל עלי - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה לא משנה לי את השביתה עכשיו.
אלי גבאי
גברתי, אני רק מנסה לתת מידע, שתביני לאן הדברים הולכים. הסטודנטים לתזונה משלמים עבור ההכשרה שלהם 3 מיליון שקלים בשנה. בפועל מגיע למדריכים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, אני רוצה להגיד לך שגם אצל מנכ"ל משרד הבריאות, שישבנו איתו על זה וגם עם המל"ג, יש נכונות לטפל. שים רגע את התזונה בצד. אני רוצה שתתייחס לשאלה שאחת לפני שאני נותנת לחברי הכנסת. נאמר פה שחלק-. אתה אמרת אף אחד לא מקבל שכר וכאן נאמר שחלק כן מקבל שכר ולמרות זאת השבתת לכולם.
אלי גבאי
אני לא השבתתי שום דבר, גברתי.
היו"ר מירב בן ארי
אל תסביר.
אלי גבאי
אני פשוט עושה דברים של אותם נבחרי ציבור שבחרו בי. אמרו לי אנחנו לא רוצים להדריך. מבחינתנו אנחנו לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
נבחרי ציבור אתה מתכוון לסטודנטים.
אלי גבאי
לא. אני מדבר על העובדים שבחרו בי.
היו"ר מירב בן ארי
מה? המדריכים.
אלי גבאי
לא המדריכים. כלל העובדים.
היו"ר מירב בן ארי
איזה עובדים?
עליזה לביא (יש עתיד)
הבוחרים. לא, הוא התבלבל במינוח.
היו"ר מירב בן ארי
לא, הוא לא מתבלבל.
אלי גבאי
אני לא מתבלבל, רבותי.
קריאה
העובדים שבחרו בו.
אלי גבאי
רבותי, למעט זה שנתקעתי עם האוטו בכניסה לירושלים אני עדיין על הרגליים, אז באמת. אז תנו לי קצת להסביר. האנשים שבחרו בי זה האנשים ששלחו אותי בשליחות אחת: להביא להם את מה שמגיע להם והאנשים האלה לא קיבלו את מה שמגיע להם. יתרה מזאת, לא רק שלא קיבלו את מה שמגיע להם, מתווכחים איתם על חנייה באוניברסיטה, על להיכנס - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אם יש הסכם מאוקטובר - - -
אלי גבאי
תשאל את - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני שואל אותך. אם יש הסכם - - -
אמציה גינת
להשבית בגלל החנייה באוניברסיטה את כל המערכת? מה? בגלל חנייה באוניברסיטה השבתם את המערכת?
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא.
אמציה גינת
כי זה מה שקורה. זה מה שאתה עושה.
אלי גבאי
אדוני, אני לא משבית שום דבר. אתם ניסחתם הסכם, אתם תעמדו בו.
אמציה גינת
אין חנייה באוניברסיטה בהסכם.
אלי גבאי
אין, אז מצוין.
אמציה גינת
בהסכם לא כתובה חניה.
אלי גבאי
אז אין הסכם מבחינתי.
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, סליחה. הנושא הזה של החניות זה נושא בנוסף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מירב, אני שואל אותו, אם ההסכם הוא מאוקטובר 2015, מתי אתם הכרזתם על סכסוך עבודה?
אלי גבאי
אני לא צריך להכריז על סכסוך עבודה אדוני.
היו"ר מירב בן ארי
הוא השבית - - -
אלי גבאי
אני לא פגעתי במסגרת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז מתי הכרזת על - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לפני שבועיים.
אלי גבאי
שנה שעברה - - -
היו"ר מירב בן ארי
התחילה שביתה ושבועיים לאחר מכן - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הכרזת על השבתה ככה, באופן פתאומי?
אלי גבאי
אדוני, אני מסביר שוב – אנחנו לא הכרזנו על השבתה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז מי השבית?
עליזה לביא (יש עתיד)
מי הפסיק?
אלי גבאי
רבותי, אני מסביר, אנחנו הפסקנו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי השבית? אל תשתמש במונחים. מי הפסיק את ההדרכה?
עליזה לביא (יש עתיד)
המדריכים הפסיקו?
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת סעדי, רגע, אני מבקשת, אני רוצה לעשות פה סדר. בסופו של דבר אתה לצורך העניין, או נבחרי הציבור שבחרו בך, החלטתם ביחד להשבית?
אלי גבאי
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
אז זו אחריות שלך. עכשיו בבקשה, חברת הכנסת לביא, ההתייחסות שלך.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה גברתי ואני קודם כל רוצה להודות לך על המיידיות שבטיפול בסוגיה הזאת, כל הכבוד על הדיון המהיר הזה.

אפשר היה למנוע את זה ואני לא סתם אמרתי, שוב אנחנו נפגשים כאן. אז אתה יכול לפלח את זה לפי מקצועות ודיברנו על פיזיותרפיה ודיברנו על תזונה וישבנו ואנחנו שב ואנחנו רואים כאן שיח חירשים. שיח של חרשים. אתה בורח מאחריות, הוא אומר שאתה חתום על ההסכם. אתה באת ואמרת אני לא חלק מהעניין, חזרת ואמרת ושאלנו אותך ויושבת הראש שאלה אותך.
אלי גבאי
אני ממש לא ברחתי מאחריות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה כן ברחת מאחריות.
אלי גבאי
אמרתי שאנחנו עובדים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא מבינה דבר אחד. גם הבריונות של להשבית על חשבון הילדים שלנו – הסטודנטים האלה יש להם שמות, זה הילדים שלנו. של כולנו בחדר הזה. הילדים - - -
אלי גבאי
הילדים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, אדוני, אנחנו ממש לא הפרענו לך. אל תפריע.
עליזה לביא (יש עתיד)
הבריונות הזאת של לבוא ולהשבית – תקרא לזה איך שתקרא – להספיק, אבל להפסיק הדרכה אם זה בגלל שלא - - -
אלי גבאי
אני לא - - - שתשתמשי ב - - -
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, אדוני, אני ממש מבקשת ממך, אל תפריע לחברת הכנסת לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
להפסיק הדרכה של סטודנטים, של הילדים של כולנו זו בריונות. זה שלא עונים לך וזה שפה בחדר הזה אין לך מענה כבר כל כך הרבה שנים כמו שאתה אומר, אנחנו צריכים לטפל בזה. זה מחדל. זו שערורייה, אבל לבוא ולעצור לילדים של כולנו – לסטודנטים במדינת ישראל את ההכשרות – זו בריונות לשמה.

ולגבי הדברים שאדוני אמר, לא יכול להיות, הרי זה לא יכול להיות, אנחנו חוזרים ובאים, גם על התזונה. התזונה הרי זה ממש גזל לאור יום. ועוד הם צריכים לשבת בבית שנה ולמעלה משנה עד שבכלל מגיע המקום ומתפנה להם המקום, גם בפסיכולוגיה וגם כאן אנחנו רואים. כן חנייה, וזה לא עניין של חנייה, זה עניין שיש הסכם.

גברתי, אלף אפשר לקבל תוך כדי הדיון את ההסכם? למה אנחנו לא יכולים לקבל אותו?
היו"ר מירב בן ארי
כן, אנחנו ביקשנו אותו ומטפלים בזה בהתאחדות הסטודנטים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש שם נספח סודי.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז גם לגבי ההסכם וגם צריך לבוא ולראות קודם כל, לפני הכל, איך מחזירים את הסטודנטים.
היו"ר מירב בן ארי
זה הכי נכון.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה דבר ראשון, ויושבים ומנהלים פה ושולחים מכתבים ואימיילים. כך לא עובדים.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, זה לא.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל קודם כל בואו נחזיר את הסטודנטים. כל יום שעובר זאת אבידה מאד מאד גדולה. בואו נחזיר את הסטודנטים ונראה איך אנחנו פה מתקנים את הכשל הזה בין הגורמים השותפים לעניין. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
צודקת. תודה רבה חברת הכנסת לביא. אני רוצה לשמוע את נציג הסטודנטים בבקשה. תבחרו אחד כמו אצלם. כן, זהבית, שם מלא.
זהבית הס
זהבית הס, סטודנטית לפיזיותרפיה מאוניברסיטת בן גוריון בשנה ג'. אני רוצה להציג את נקודת המצב האישית שלי. אני נרשמתי ללימודי פיזיותרפיה מתוך תחושת שליחות. מתוך רצון לעזור ולהרגיש איך בידיים שלי אני מצליחה לטפל באנשים שנקלעים למצבים קליניים, אקוטיים וקריטיים ואני באמת מצליחה לשקם אותם ולעזור להם להבין איך הם יכולים להתמודד עם הגוף שלהם, איך הם יכולים לחזור לחיי השגרה שלהם גם במצב הקריטי שאליו הם נקלעו.

כמו שאתם יודעים וכמו שכבר אמרתם, אי אפשר לסיים את הלימודים האלה ללא הכשרה מקצועית, שאנחנו כמובן גם נדרשים למלא קרוב ל-1,000 שעות של הכשרות מקצועיות וכמובן להיבחן עליהן. כרגע אנחנו מרגישים שאנחנו שבויים של המאבק. שאנחנו בעצם קלף שמשחקים עליו, שאנחנו חוליה חלשה בשרשרת הזאת ונפגעים גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה מקצועית וזה לא יתכן ששלושה ימים בלבד לפני שההתנסות הזאת הייתה צריכה להתחיל, מודיעים לנו כרעם ביום בהיר שלא, אין התנסות. ומה אנחנו אמורים לעשות עכשיו עם הדירות שהשכרנו בקרבת מקומות ההכשרה, עם הפיטורים שהגשנו למקומות העבודה שלנו בכדי שנוכל להיות כל כולנו רק בהכשרה המקצועית, כדי שנהיה בה באמת על הצד הטוב ביותר שנעשה אותה?

אנחנו באמת מרגישים שהגענו כאן לנקודת אל חזור קריטית כפי שנאמר קודם.
היו"ר מירב בן ארי
מה קורה איתך עכשיו?
זהבית הס
אני כרגע בבית, מושבתת. אני לצורך העניין לא בשנה ד', אבל הסטודנטים של שנה ד' לא יכולים לסיים את ההכשרות שלהם ויכול להיות שאם השביתה הזאת - - -
היו"ר מירב בן ארי
את בשנה ג'?
זהבית הס
אני בשנה ג' וכרגע גם הייתי אמורה לצאת להכשרה שנפגעה ולא יצאתי אליה. אצלנו בבן גוריון ההכשרות מתבצעות גם בין שנה ב' ל-ג' וגם בשנה ד'. יש מקומות שבהם כל ההכשרות מתבצעות רק בשנה ד' ויש סטודנטים שאם בעקבות השביתה הזאת לא יקבלו את ההכשרות שלהם בשנה ד', יכול להיות שהם יאלצו למשוך את התואר שלהם לשנה חמישית וכמובן שזה לא מתקבל על הדעת ואנחנו לא מוכנים שכל המאבקים האלה, שאגב אנחנו בעד המדריכים הקליניים – חשוב להגיד את זה. אנחנו כמובן רוצים שהם יקבלו את השכר שלהם ורוצים שהם יקבלו את התגמול על עבודת הקודש שהם מבצעים, אבל זה לא הגיוני שזה יבוא על חשבוננו ויפגע בנו.

אגב, בעקבות דברים שנאמרו כאן, אני באופן אישי יודעת שמדריכות קליניות קיבלו כסף כבר. למשל מדריכות שמקבלות את הכסף מבן גוריון. אני יודעת שהם קיבלו את הכסף בין החודשים אפריל עד אוגוסט. יש כמה הפרשים קטנים שמדובר בעשרות שקלים בודדים וזה באמת מצחיק שהגענו למצב כזה אבסורד, שבו פשוט סטודנטים שבאים לעשות כל כך טוב לציבור, שבאים למלא תפקיד כל כך חשוב.
היו"ר מירב בן ארי
ממי את היית מקבל, או שעוד לא התחלת לקבל? היית אמורה עכשיו להתחיל לקבל שכר? המדריכים שלך היו אמורים לקבל שכר.
זהבית הס
כן.
היו"ר מירב בן ארי
מישהו מהמדריכים שלך דיבר איתך?
זהבית הס
כן.
היו"ר מירב בן ארי
ו-? אני רוצה להבין מישהו אחד, מי אחראי לשלם למדריך?
זהבית הס
אה, אוקיי.
היו"ר מירב בן ארי
לא את, רגע, חכי שנייה.
אמציה גינת
המוסד הרפואי. המעסיק שלו.
היו"ר מירב בן ארי
המעסיק שלו שזה?
אמציה גינת
שזה בית חולים סורוקה במקרה שלה. בית חולים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז איך אתה אומר לי שאתה לא צד להסכם?
אמציה גינת
אני לא אמרתי שאני לא צד להסכם.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אמרת את זה. אמרת.
אמציה גינת
אני אמרתי שאני לא צד ליחסי העבודה ואמרתי ש - - - ההסכם בוודאי. להסכם הזה יש שלושה צדדים. חתום עליו יוסי כהן מהאוצר, חתום עליו מנכ"ל משרד הבריאות וחתומה עליו מל"ג, כי המשא ומתן - - -
היו"ר מירב בן ארי
עזוב, אני תיכף פונה למל"ג. מירב יושבת פה, אני אפנה אליה. אני שואלת אותך - - -
אמציה גינת
אני אומר שוב - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא - - -
אמציה גינת
רוב המדריכים מקבלים את השכר.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, אני רוצה שתענה לי על שאלה, עזוב רוב המדריכים. אחלה, 80 מדריכים מקבלים, 20 לא. עכשיו תענה לי – למה 20 לא מקבלים שכר?
אמציה גינת
אז זה עניין שהוא נקודתי וקודם כל צריך להפריד, בגלל שאנחנו עושים כאן סלט פעם אחרי פעם. המדריכים בפיזיותרפיה, שעליהם היה ההסכם, עליהם אנחנו מדברים בדברים, מדריכי הריפוי בעיסוק והמדריכים בקלינאות תקשורת, רובם דרך אגב בכלל לא במערכת הבריאות. הם במערכת החינוך, הם במערכת הרווחה - - -
היו"ר מירב בן ארי
עזוב, תתקדם לאחריות שלך.
אמציה גינת
לא, אני לא יכול לעזוב, כי אנחנו מדברים ואני מדבר על האחריות שלי ואני לא עוזב אותה גם כשזה משרד הרווחה, אבל אני רוצה עוד פעם להדגיש, כי מדי פעם אתם שואלים אותי שאלות על מערכת החינוך ועל מועצות מקומיות ואני לא יודע מה קורה שם.

מערכת הבריאות – ויש בתי חולים ממשלתיים ויש מקומות ממשלתיים – עשינו בדיקה. רוב רובם של המדריכים קיבלו את השכר. קיבלו את השכר. יש ויכוח על - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל המדריכה שלה לא קיבלה את השכר.
אמציה גינת
המדריכה שלה כן קיבלה. סורוקה משלמים.
היו"ר מירב בן ארי
אז המדריכה שלך כן קיבלה את השכר? אז למה היא שובתת?
זהבית הס
כי כולם שובתים.
היו"ר מירב בן ארי
לאות הזדהות עם השאר? הבנתי. הבנתי.
אמציה גינת
כי סורוקה זה - - - קופת חולים כללית.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי.
אמציה גינת
וגם קופת חולים כללית שילמה את השכר.
אלי גבאי
בהדסה שילמו? בהלל יפה שילמו אדוני?
היו"ר מירב בן ארי
אלי, אלי. כמו שאתה רואה - - -
אמציה גינת
ש - - - שיש להם - - - שהם מתחייבים לשלם - - -
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, אני שמחה שאתה מעורב, אבל אני מנהלת את הדיון ואני רוצה בבקשה לתת לחבר הכנסת פולקמן, שגם יושב כאן ומקשיב להכל ומעורב. כן, בבקשה.
רועי פולקמן (כולנו)
אז אני רוצה להתחיל עם אדוני יושב ראש האיגוד, אלי, יש לי בקשה אחת. בקשה.
אלי גבאי
אני לא אדוני.
היו"ר מירב בן ארי
ככה מתנהלים בכנסת.
רועי פולקמן (כולנו)
כאן הכנסת, מתייחסים בכבוד לכל מי שנמצא כאן. א', יש פה אירוע שבעיקרו יש בו עניין בירוקראטי. זה לא פעם ראשונה שאנחנו רואים את זה – חשבות שלן צד א', חשבות של צד ג' וכשראיתי את הטיוטות של המכתבים שחתומים עליהם ארבעה או חמישה גופים, זה ברור לגמרי ששום דבר לא יעבוד.

בקשה אחת, לדעתי זו גם צריכה להיות בקשה של הוועדה, תשהו לשבועיים שלושה, תנו לעסק להתחיל ונפתור את הבעיה. זו בקשה אחת.
אלי גבאי
ומה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
רגע, שנייה, זו בקשה. תשהו את השביתה כדי שאפשר יהיה להתחיל את השנה כמו שצריך.
היו"ר מירב בן ארי
כדי לא לפגוע ברצף.
רועי פולקמן (כולנו)
ונפתור את הבעיה, כי באמת אני אומר, אנחנו מחויבים לעניין הזה. יש פה הרבה חברי כנסת מחויבים ואנחנו נעזור לכם. יש כאן את משרד הבריאות והמל"ג וכל המערכת הזאת, אנחנו יודעים לפתור פה גם בעיות בירוקרטיות. אז בקשה אחת אני אומר, בואו נצא ממשהו אחד חיובי, שתשהו את ההשבתה הזאת.

דבר אחד למשל, שאני באמתי מעולם המקצוע, אני אוהב לעבוד עם נתונים. אני אפילו לא הצלחתי להבין באמת כמה אנשים לא מקבלים, כי אני שומע המון סיסמאות.
קריאה
אף אחד לא יודע.
רועי פולקמן (כולנו)
בסדר. כי אם אחד זה רק לפיזיותרפיסטים, אז זה דבר אחד ואז אם מתוך 500 יש בעיה, כי בהלל יפה יש בעיה עם החשבות ל-20 או 30 מדריכים, מאה אחוז, אז נלך להלל יפה ונטפל בזה, אבל בואו נבין שנייה. בואו ננסה לרדת מרובד הכותרות של הסכמים ובג"צים ועניינים ובעיה קונקרטית. אם זה לא תקף לתזונאים ולאחרים, אז חבל שעל זה אנחנו יוצאים למאבק.
אלי גבאי
מי החליט?
רועי פולקמן (כולנו)
לא יודע, אני שואל.
היו"ר מירב בן ארי
מה זאת אומרת?
אלי גבאי
מי החליט שזה לא תקף?
רועי פולקמן (כולנו)
לא, הייתה כאן אמירה שזה - - -
אלי גבאי
יש הסכם שחתמו עליו גם המל"ג, גם האוצר וגם משרד הבריאות וכתבו שאנחנו ניישם את זה על שאר המקצועות במשך שהשנה. מי קבע שזה לא תקף?
רועי פולקמן (כולנו)
בוא, תשמע, מכיוון שנמצאים גם יושבת הראש וגם אנכי, שקצת קשורים למשרד האוצר, אני מציע שיחד עם המל"ג ומירב גם בת בית במל"ג, אני אומר בואו נייצר דיון פשוט עם הגורמים האלה. עם משרד הבריאות דיברתי, זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
עד עכשיו היית לבד בעניין, באמת.
רועי פולקמן (כולנו)
נפתור את זה, אבל תעצרו שנייה את השביתה.
היו"ר מירב בן ארי
חבל. אנחנו מוכנים כאן - חברי הכנסת, שגם מה שנקרא מחוברים לאוצר - לבוא ולפתור את העניין. אני מבינה את העניין. אני וחבר הכנסת פולקמן. אני מבינה שנשארת איפה שהוא פה לבד מול המערכת ובסוף המדריכים שלך, לפחות חלק, לא קיבלו. אבל בסוף אנחנו רוצים להחזיר אותם, ובמקרה שלה גם המדריכה שלה קיבלה שכר, אנחנו רוצים להמשיך את ההכשרות ובמקביל להתחיל איתך את התהליך הזה. בעניין התזונה, אני לא מהיום בסיפור הזה. אני כבר מתעסקת עם זה כמה חודשים. יש עם מי לדבר גם במשרד הבריאות על תזונה. לכן אני לא אומרת לך סתם.

אתה יודע, אם לא יסתדר לכם, אני וחבר הכנסת פולקמן וכמובן כל חבר כנסת אחר שירצה – נכשלנו באוצר – למרות שאני בספק – תחזור ותשבית. מי עוצר אותך? לפחות עכשיו, לא?
אלי גבאי
אחרי שנים, אני כבר - - -
היו"ר מירב בן ארי
שנייה, אני רוצה שחבר הכנסת פולקמן יסיים.
רועי פולקמן (כולנו)
משפט אחרון. היה לנו אירוע כזה – מי פה מהמל"ג?
היו"ר מירב בן ארי
מירב כאן. היא תדבר אחריך.
רועי פולקמן (כולנו)
מירב, היה לנו קצת דיון על זה בזמנו, על נושא בניית המעונות, שיותר מדי גורמים מעורבים. אני חושב שחלק מהעניין – המל"ג הוא סוג של רגולטור, משרד הבריאות הוא סוג של רגולטור. ברורה לי הבעיה מעצם ההסכם, שיש פה בערך ארבעה גופים שכל אחד צריך להעביר לשני ולשלישי, ודבר ראשון שצריך לעשות אז והתחלנו לעשות אותו במעונות, היה להחליט מי הגורם האחראי. ואז אם מחליטים שמשרד הבריאות הוא הכתובת לזה, אז נדאג שהכסף יועבר למשרד הבריאות. הם מנחים את מוסדות הבריאות הרלבנטיים. אם זה המל"ג – אז שהמל"ג ייקח אחריות, שאין בעיה תקציבית. הוא מקבל את כל רשימות הסטודנטים.

יכול להיות שכאן - אני בדרך כלל לא נוטה להגיד את זה – יכול להיות שהכתובת פה זה כן המל"ג, שהיא השוטר, שוטר התנועה בין המשרדים השונים. להבנתי אין פה בעיה של כסף. יש פה בעיה של בירוקרטיה. ואז תושיבו אדם אצלכם, חשב, רואה חשבון, לא משנה מה, כלכלן, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק, פסיכולוג, קלינאי תקשורת. לשים מישהו אצלכם שפשוט ידאג לתפור - - -
היו"ר מירב בן ארי
לתווך בין הצדדים.
רועי פולקמן (כולנו)
וזה הכל. ושייקח על זה אחריות מ-א' ועד תו. ואם נצא מפה שאתם דוחים את השביתה ואתם אומרים – אנחנו שמים בן אדם שעובד מול יושב ראש האיגוד, שדואג לתפור את כל המעגל, לפחות לעכשיו נפתור את זה. אם יש בעיות עקרוניות, זה להמשיך – גבאי – להמשך. אבל כרגע בוא נפתור את הבירוקרטיה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה, חבר הכנסת פולקמן. מירב שביב, סמנכ"ל תכנון מהמל"ג, בבקשה.
מרב שביב
כן, אז קודם כל אנחנו מביעים צער על הפסקת ההדרכה לסטודנטים ואנחנו חוששים שבאמת יהיו לזה השלכות מאד כבדות על הנושא של לימודי פיזיותרפיה לתואר ראשון.

הדבר השני שאני רוצה לומר, זה שהנושא הזה של הסדרת ההכשרה בפיזיותרפיה הוא נושא שאנחנו באמת מתעסקים בו בשנים האחרונות הרבה בזכות האיגוד, שהעלה את הנושא הזה וגרם לנו לעשות חושבים שוב על התכנון של הלימודים, על תכנון מספר הסטודנטים במקצוע הזה ובמקצועות אחרים; על הסדרת האחריות בינינו לבין משרד הבריאות ובין השאר גם הנושא של הדלת פוטנציאל ההדרכה, שאמור לבוא לידי ביטוי על ידי הגדלת השכר של המדריכים. כי ככל שיהיו לנו יותר מדריכים, נוכל לייצר יותר מקומות התנסות מעשית ונוכל להגדיל את מספרי הסטודנטים בפיזיותרפיה וכנ"ל במקצועות האחרים.

אני חושבת שאנחנו באמת באותו צד של המתרס ברצון שלנו, המאד גדול - - -
היו"ר מירב בן ארי
מרב, אין לי זמן. תגידי לי בקצרה איך המל"ג פותר את הדיון הזה, בהמשך לדבריו של חבר הכנסת פולקמן.
מרב שביב
אוקיי. אז קודם כל כפי שנאמר פה, בכל מה שקשור לנושא של התשלומים של המדריכים, מדובר ביישום של טבלה שסוכמה בסוף יולי. כעיקרון מה שכתוב פה בהסכם זה שהאכיפה של התשלום היא של האוניברסיטה, ועל כן משרד הבריאות יעביר רק את הסכומים שהאוניברסיטה מסכימה לשלם. יש פה מערכת של התחשבנות של המוסדות הרפואיים ושל האוניברסיטאות.

אני כבר שבועיים מנסה לברר בדיוק איפה התקלות ואיפה הקשיים הטכניים, אבל קודם כל שיהיה ברור לכולם: מדובר בקשיים בירוקרטים וטכניים, ואנחנו העברנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגידי מרב, למה אתם לא יושבים - - -
מרב שביב
רגע, ישבנו. העברנו - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל הוא אומר שלא ישבתם, משרד הבריאות.
מרב שביב
קודם כל עשינו שיחת ועידה ביום חמישי האחרון. אני מתחננת ומבקשת ומוכנה בכל רגע לשבת יחד עם משרד הבריאות ועם הארגון ועם הסטודנטים ולפתור את אי ההבנות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז למה הוא אומר את זה?
מרב שביב
אבל אני גם רוצה לומר עוד דבר. העברנו למשרד הבריאות ומשרד הבריאות מבחינתו גם פנה למוסדות הרפואיים, כי יש פה סיפור של העברת ניירת מתאימה לאוניברסיטאות, ויושבים פה גם נציגי האוניברסיטאות שיכולים להעיד על זה. רוב הסיפור, המקור שלו זה ניירת שצריכה לעבור מגורם א' לגורם ב', כי אחרת האוניברסיטה - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה הסיפור? מעבר ניירות?
מרב שביב
המוסדות הרפואיים - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע. תיכף נשמע את נציג אוניברסיטת באר שבע שהגיע במיוחד מבאר שבע, אני רוצה להספיק לשמוע גם אותו.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה הניירת, גברתי?
היו"ר מירב בן ארי
כן, הוא הנציג של באר שבע והוא תיכף ידבר.
מרב שביב
דרישות תשלום. ההסכם החדש בעצם משנה את מערך התשלומים. עד עכשיו האוניברסיטאות הוציאו שיקים או תלושי שכר למדריכים. מעכשיו המוסדות הרפואיים הם אלה שהם המעסיקים של המדריכים ומבחינת האוניברסיטאות הם ספקים שלהם. כדי שהם יהיו ספקים שלהם הם צריכים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
גבאי, אז תיתן להם שבועיים לממש את ההסכם. זה בירוקרטיה.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רגע.
אלי גבאי
הם יקבלו שעה. לא, בתשובה שלה שעה הם לא יקבלו.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל למה?
אלי גבאי
ככה. מכיוון שאתה שומע איפה זה נתקע, בלהעביר נייר מפה לשם?
רועי פולקמן (כולנו)
אבל זה בירוקרטיה, זה לוקח זמן. זה שינוי של - - -
אלי גבאי
צריך להושיב לא מהיום.
רועי פולקמן (כולנו)
בסדר, אז תן להם שבועיים להתארגן.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שנייה. מרב.
מרב שביב
עוד משפט אחד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה אתה בא אליו? הוא לא אחראי על העברת המידע. מי שאחראי על העברת המידע - - -
היו"ר מירב בן ארי
גם הוא אחראי.
רועי פולקמן (כולנו)
בטח שכן.
היו"ר מירב בן ארי
למרות שכל אחד הולך פה לקצה אחר של החדר, גם הוא אחראי.
מרב שביב
עוד משפט אחד. כפי שאמר פה נציג משרד הבריאות, בשבוע שעבר אנחנו סיכמנו והחלטנו ביחד שמשרד הבריאות לא מחכה לכל הבירוקרטיה הזאת ומה שהוא יכול לעשות הוא עושה. שזה אומר קודם כל מבחינת בתי החולים הממשלתיים והמערכת הממשלתית, זה בשליטה מלאה של משרד הבריאות והוא מעביר כסף ונתן ארכה למשרד הבריאות כפי שנאמר בהוראה חד משמעית להעביר את תשלומי המדריכים - - -
היו"ר מירב בן ארי
הכסף זה לא הבעיה פה.
מרב שביב
כפי שכתוב בהסכם החדש. הדבר השני שעשינו זה פנייה שוב, גם לקופת חולים כללית, שהיא מחזיקה חלק נכבד ממקומות ההתנסות המעשית וגם למוסדות אחרים שלא יחכו לבירוקרטיה. אנחנו מתחייבים לשלם - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז למה הכסף לא הועבר?
מרב שביב
כי אין דרישות תשלום מתאימות, אבל אנחנו לא מחכים לזה. אנחנו לא מחכים לזה. אנחנו מתחייבים שכל התחשבנות תשולם ואנחנו ערבים לזה שהיא תשולם, אבל קודם כל מערכת הבריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז למה אדוני לא ישהה את השביתה שלו למשך שבועיים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל זה יבטל - - -
היו"ר מירב בן ארי
אל תדאגי, אני לא רוצה ללכת גבוהה-גבוהה לביטול. אבל זה ייתן להם את הזמן לנהל את סבכי הבירוקרטיה.
רועי פולקמן (כולנו)
כולם בעדך כאן.
היו"ר מירב בן ארי
אתה רואה שאנחנו מאחוריך.
עליזה לביא (יש עתיד)
החוליה הכי מוחלשת זה הסטודנטים, למה על הגב שלהם?
היו"ר מירב בן ארי
רגע. אדוני, תסביר לי. שבועיים, כן.
אלי גבאי
גברתי יושבת הראש, במשך חמש שנים האחרונות נתנו כל שנה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל יש הסכם מלפני שנה.
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, יש הסכם.
אלי גבאי
ההסכם הזה לא מסתכל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
ואתה אומר שאתה לא בריון?
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רגע.
אלי גבאי
אני לא רוצה לענות לך.
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, אלף - - -
אלי גבאי
אני לא רוצה לענות לך. את לא תקראי לי בריון. את לא תקראי לי בריון.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני אקרא לך בריון. אתה עושה את זה על חשבון הסטודנטים שלנו. אתה עושה את זה על הגב של הסטודנטים שלנו.
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, סליחה. אדוני - - - זה לא יעזור לי אם עוד חבר כנסת ועוד חבר כנסת ידבר, אם אני לא אשמע רגע אם הוא מוכן - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני רוצה לפנות אליו.
היו"ר מירב בן ארי
אבל אתה הבא בתור שמדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני רוצה לפנות אליו.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רק שיענה קודם על השאלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מבחינת הזכויות שלו.
היו"ר מירב בן ארי
אדוני, אני שאלתי שאלה. תסביר לי למה אתה לא משהה עכשיו לשבועיים. תסביר לוועדה.
אלי גבאי
אז אני אענה, אם תתנו לי לענות.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל אתה עסוק כל הזמן לריב עם חברת הכנסת לביא. אז תרפה מזה ותתמקד בעניין.
אלי גבאי
אני לא עונה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בחצי שעה האחרונה - - -
אלי גבאי
מה שאני מסביר בצורה הכי ברורה, שיהיה ברור לכולם, לכל היושבים פה בחדר – ההסכם הזה מונה חמישה סעיפים.
היו"ר מירב בן ארי
כן?
אלי גבאי
אוקיי? אם עד אחרון הסעיפים שבו לא יתממש, אני לא ארוץ - - -
היו"ר מירב בן ארי
שעה. הבנתי. לא תשבית אפילו לשעה.
אלי גבאי
אני לא ארוץ במשך עוד שבועיים ועוד שנתיים ועוד חצי שנה ואשבית עוד פעם את המערכת, כי לא פיתחתי לי תחביב להשבית את המערכת. עד שאחרון הסעיפים בו לא יתממש - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא יקוים. חבר הכנסת סעדי, בבקשה אדוני, ממש דקה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, אנחנו בעד זכויות העובדים ומי שאמור לקבל שכר – אנחנו בעד שהוא יקבל את השכר שלו, אבל יש פה אחוות לוחמים, אחוות עובדים, כי אנחנו שומעים, גברתי יושבת הראש, שחלק מקבלים, אבל הם משביתים - - -
היו"ר מירב בן ארי
הרוב מקבלים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הרוב מקבלים, אבל הרוב משביתים כאות סולידריות עם אלה שלא מקבלים.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כולם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עכשיו, אדוני, יש הסכם מאוקטובר 2015. אם המדינה לא מיישמת, לא מכבדת, משרד הבריאות לא מכבד – בשביל זה יש ערכאות.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תפנו לערכאות, תבקשו אכיפת ההסכם, אבל אל תשתמשו – זה מה שנקרא השבתה פראית. לא בריונות, אבל זו השבתה פראית. כי אם אתם באים בתחילת שנת הלימודים, על גב הסטודנטים ואתם מונעים מהם את ההדרכות וזה יכול לגרום להם לנזק בלתי הפיך. אם זה היה נזק הפיך, כמו שהייתה באוניברסיטה השבתה של כל האוניברסיטה למשך שבוע, אפשר לפצות על זה, אבל אתם עושים את זה על גב הסטודנטים החלשים.

אז אנחנו כולנו פונים כאן – מכל הקצוות, מכל הקשת הפוליטית – קואליציה ואופוזיציה – אומרים לך אנחנו בעד כיבוד הסכמים, בעד שתקבלו את הזכויות שלכם. אם הרוב כבר מקבלים, אז אם אנחנו רבים על חנייה ולא חנייה, זו בושה שאנחנו צריכים לרדת לרמה הזאת, שאנחנו צריכים להתעסק עם חנייה באוניברסיטה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו פונים אליכם בכל לשון של בקשה. אל תבטלו את השביתה. תשהו את זה.
היו"ר מירב בן ארי
תשהו את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תגידו – לאור הבקשה של ועדת העבודה, של כל הסיעות בכנסת - - -
היו"ר מירב בן ארי
שבועיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו מכבדים את זה – שבועיים – ואנחנו אתכם, נפתור את הבעיה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את פרופסור מלצר מאוניברסיטת בן גוריון, מנהל בית הספר למקצועות הבריאות הקהילתיים.
יצחק מלצר
מטבע הדברים הזמן שלנו מוגבל ואני רואה שכולם רוצים לדבר, אז אני אעשה את זה הכי קצר שאני יכול לעשות. אני מציע את הדברים הבאים: אחד, הדבר הראשון להיפגש. להיפגש מחר.
קריאה
היום. מה זה מחר? כולכם פה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק.
היו"ר מירב בן ארי
לא להפריע לו. בבקשה אדוני.
יצחק מלצר
יושב ראש הארגון, המועצה להשכלה גבוהה, משרד הבריאות, נציג האקדמיה, היום, עכשיו, אחרי הפגישה הזאת אני מציע שניפגש. איך ניפגש? אם קשה לכם להידבר, אני מוכן להיות המדי-אטור. אולי אני מוסכם על כולם, אני אתאם את הפגישה הזאת. מה מטרת הפגישה? המטרה היא להשהות את השביתה. אני מקבל את הבקשה שלכם לא לסיים את השביתה, להשהות את השביתה לשבועיים, לשלושה.

ההשערה שלי, שניתן בתוך שעות ספורות לסיים את כל הסיפור הזה. זו סאגה שבושה וחרפה שאנחנו מתכנסים פה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
יצחק מלצר
אני מודיע כאן, בשם כל האוניברסיטאות ובשם אוניברסיטת בן גוריון בפרט, כי אני יושב שם, כל האוניברסיטאות העבירו את כל דרישות התשלום שהיו על שולחנן. חד משמעית אני מתחייב, יש לי פה את הטבלאות. ביקשתי מכל עוזרי למלא. אין דבר כזה – אני רוצה להסביר – אין דבר כזה שאוניברסיטה תתנהל כמו דוכן בשוק. 30 שנה אני במערכת ויש התנסויות קליניות. מעולם לא שמעתי שאוניברסיטה לא משלמת. חברה, זה לא הגיוני אפילו לחשוב כך.

יש הסכם חדש, לקח זמן להבין אותו, תנו לנו עוד טיפה זמן. אם היו ליקויים – תפנו אלינו, תגידו א', ב', ג' לא קיבל, למחרת זה יטופל. יעלה על הדעת שמישהו לא יקבל את התשלום שלו? בחייכם.
היו"ר מירב בן ארי
משפט אחרון רק.
יצחק מלצר
לסיכום, אני מבקש מהוועדה לצאת בקריאה לכולנו, לא לאחד מאיתנו, לכולנו להתכנס ולסיים את הסיפור הזה היום.
עליזה לביא (יש עתיד)
ולהשהות את השביתה.
יצחק מלצר
להשהות את השביתה. היחידים שנפגעים מהשביתה זה הסטודנטים ואני רוצה להפסיק עם זה מיד.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חבר הכנסת ג'אברין, גם דקה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, חברים, אני רוצה בנימה יותר, לא יותר, התחלת בנימה אופטימית, אני אמשיך אותה. היה לנו ניסיון לפני כשבועיים עם השביתה שהייתה באוניברסיטה העברית וההתערבות של ועדת החינוך באמת תרמה. אמרת תוך מספר שעות, תאמין לי, זה לקח מספר שעות, לא יותר, כאשר הסטודנטים חכו וחכו ולא התחילו את שנת הלימודים. נדמה לי שאנחנו כיום במצב דומה.

אנחנו שמענו אתכם וההתרשמות שלנו שזה פתיר, ולכן התחושה שלנו היא לגלות אולי קצת הבנה ואולי התערבות של הוועדה כאן ואני מקווה שאפשר לשבת עוד היום.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, אני גם מקווה. ברגע שנסיים פה אני אבקש - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני לא רוצה להגיד שבלבלתם אותנו עם איפה זה תקוע, אבל זה רק מראה שאפשר לפתור את זה. ושמעתם מכולנו, הלב שלנו עם הסטודנטים, כולנו היינו סטודנטים וכולנו מכירים את ההפסד שלהם בתקופה הזו והגיע הזמן לדעתי עוד לסיים את זה, אם במחיר של להשהות את זה קצת ולקחת אולי סיכון מזערי שזה לא יצליח. אולי בכל זאת שווה לקחת את הסיכון, כי אני מאמין שזה בהחלט יצליח.
היו"ר מירב בן ארי
כן, בסדר גמור. יושב ראש ההתאחדות, רם שפע, בבקשה.
רם שפע
אהלן. אז קודם כל תודה למירב ורועי שבאמת הרמתם את הכפפה ויצרתם את הדיון. חשוב לי רגע לשים את האצבע. אני שמח שיש פה איזו תחושה אופטימית כזו והלוואי שגם נצליח להתכנס היום לסיים את הסוגיה, אבל חשוב לחי גם להבהיר. כל הדבר שמתנהל פה קורה - ובזה אני מסכים עם אלי, בהקשר הספציפי הזה - הרבה שנים יש פער אדיר במי לוקח אחריות על כל מה שקשור למקצועות הבריאות בין המל"ג למשרד הבריאות, להסתדרות, למוסדות האקדמאים וזה מה שהוביל אותנו לפה.

הבעיה שלי והחשש, ואני דווקא מזדהה איתך, אנחנו נשב עכשיו בחדר, כמובן שלא ציינת את הסטודנטים, אבל מן הסתם אנחנו גם נשב בחדר. אגב, עובדה, אנחנו אלה שלקחנו אחריות גם פה ואת כל השיחות, גם עם מרב וגם עם אלי וגם עם משרד הבריאות – אנחנו עשינו בשבועות האחרונים ואנחנו גרמנו לכם להבין שאתם הרי לא יודעים מה הבעיה. וגם לך אני אומר, אדוני, זה בסדר שחלק קיבלו את התשלום וזה נכון, אבל במשך הרבה חודשים בכלל לא ידעתם מה קורה, ואפילו המל"ג לא ידע, למרות הניסיונות שלהם.

ולכן הדבר שבעיני הכי חשוב ורועי אמר את זה יפה, מה שצריך לקרות זה שהוועדה הזו שעכשיו תתכנס, תהיה משהו סטטוטורי, שימשיך להתקיים. גוף שיודע לקחת אחריות על כל מקצועות הבריאות. אחרת נמצא את עצמנו פה בעוד שבועיים, בעוד חצי שנה, בעוד שנה שוב. וזה הדבר האמיתי, כי כרגע, אני אומר את האמת בצער, אף אחד לא לוקח אחריות על מקצועות הבריאות וזה כל פעם מחדש נופל בין הכיסאות. הוועדה הזאת צריכה לקום ואז לאט לאט נפתור את זה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, תודה רבה רבה. אני רוצה לסיים כי אני כבר גלשתי רבע שעה.

אני מבקשת מכל אותם גורמים רלבנטיים – זה משרד הבריאות, מל"ג, נציגי הסטודנטים וכמובן אלי, לבוא עכשיו. אני מבטיחה לדאוג לכם למקום כאן, שנוכל לשבת, כמובן איתך, פרופסור מלצר, שאנחנו ניקח אותך כמתווך. אתה דיברת כאן באמת ברצינות ראויה בכל הנושא הזה, וההתייחסות שלך הייתה גם מאד עניינית.

אנחנו מוכנים לשבת איתך, כולם ביחד, מתוך מטרה להפסיק עם השביתה הזאת. אני באמת אומרת לך, יכול להיות שאחרי הפגישה אנחנו נסיים והכל יהיה בסדר ויכול להיות שלא. יש כאן הסכם חדש שנכנס לתוקף. אני יודעת שחמש שנים זה נמשך, אבל בסוף יש הסכם חדש שנחתם. לכל הסכם יש חבלי לידה, זה ידוע. לדעתי גם בעיקר בגלל שרוב המדריכים כן מקבלים, לא הייתה צריכה להתבצע השביתה הזאת. החלטת לבצע את השביתה, אתה לא מקבל את הבקשה של הוועדה ושל חברי הכנסת, אגב, מכל סיעות הבית, לבקש ממך להשהות – המינימום זה שתישאר פה ונוכל לקיים את הפגישה עכשיו כדי לבוא ולפתור את המצב.

אנחנו לא יכולים לתת לסטודנטים האלה לשבת בבית עוד יום. זה יהיה פשוט חוסר אחריות שלנו גם כמחוקקים, אבל בכלל, כי זו האחריות שלנו. דיברה כאן חברת הכנסת לביא שזה הילדים שלנו. מעבר לזה, זו האחריות שלנו כמחוקק ובטח של הוועדה הזאת, לוודא שהנושא הזה מסתיים.

אני באמת חושבת והקשבתי לפרופסור מלצר בעניין הזה, שהנושא פתיר. בדרך כלל אנחנו יושבים פה ושוברים את הראש מול האוצר. אתה יודע שאני שחררתי את האוצר אפילו היום מהוועדה, כי ידעתי שזה לא עניין של כסף.
סימה רוזנבלום
אני פה.
היו"ר מירב בן ארי
אה, סימה, הגעת? כל הכבוד. אני מעריכה את זה, אז תישארי איתנו גם כמובן. כי ידעתי - - -
סימה רוזנבלום
אבל זו באמת לא החלטה - - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון, נכון.
קריאה
תמיד עוד כסף יכול לפתור בעיות. עוד כסף זה תמיד טוב.
היו"ר מירב בן ארי
כששירה ביקשה היום לתת, אמרתי לה אין בעיה של כסף. אני יודעת, זה עניין ששמענו פה, של חבלי לידה של הסכם ובירוקרטיה שהיא פתירה.

אני מבקשת מכל הגורמים הרלבנטיים - אנחנו צריכים לצאת עכשיו – להישאר איתי. אנחנו יכולים לעבור פה לחדר אחר ולשבת ביחד כמה דקות כדי לנסות ולפתור את העניין הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
טוב, רק תעדכנו אותנו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מצוין.
היו"ר מירב בן ארי
האם אתה מוכן לשבת אדוני?
קריאה
בטח.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה, אז, הנה, את מוזמנים.
עליזה לביא (יש עתיד)
מירב, תעדכני אותנו.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה לכולם. אני אעדכן את חברי הכנסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בהצלחה.
היו"ר מירב בן ארי
המל"ג, משרד הבריאות. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:38.

קוד המקור של הנתונים