ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/11/2016

פרק ד' כולו (שירות נסיעות שיתופיות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 365

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, כ"ז בחשון התשע"ז (28 בנובמבר 2016), שעה 9:30
סדר היום
פרק ד' כולו (שירות נסיעות שיתופיות), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (מ/1083)
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר

דוד ביטן

עבד אל חכים חאג' יחיא

איילת נחמיאס ורבין

רועי פולקמן

יעקב פרי
חברי הכנסת
יואב קיש

איציק שמולי
מוזמנים
מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה - דפנה עין-דור

מנהל אגף א' לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה - דרור גנון

סגנית היועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - חוה מרים ראובני

מנהלת תחום כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - ברוני חירמן

הלשכה המשפטית, משרד האוצר - הראלי שירה מזרחי

רפרנט מו"פ והשכלה גבוהה, משרד האוצר - אלון מסר

רפרנט תחבורה ציבורית באג"ת, משרד האוצר - הראל שליסל

רכז תחבורה באג"ת, משרד האוצר - אהוד אדירי

יועץ השר, משרד האוצר - נדב שינברגר

מנהל תחום תיאום ובקרה, מינהלת תחליפי דלקים, משרד ראש הממשלה - דניאל צוקר

כלכלן, רשות ההגבלים העסקיים, משרד התמ"ת - חגי גרין

עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים, משרד התמ"ת - יונתן צוויקל

דובר רשות ההגבלים העסקיים, משרד התמ"ת - מארק דוד שון

רשות ההגבלים העסקיים, משרד התמ"ת - ירדן מזרחי

רמ"ט לשכת השר, משרד התקשורת - רן שיטרית

הלשכה המשפטית, משרד התקשורת - חגית ברוק

משפטן במח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - דרור וגשל

רכז מחקר ומידע, הכנסת - איתמר מילרד

יו"ר, ארגוני המוניות - יהודה בר אור

חבר הנהלה ארגון המוניות, ארגוני המוניות - עוזי לוי

הנהלה, איגוד המוניות - אלי שושן

מנכ"ל גט טקסי, ארגוני המוניות - מארק און

הנהלה איגוד המוניות, ארגוני המוניות - שמואל גרבי

חבר התאגדות מוניות השירות, ארגוני המוניות - שלמה בורה

חבר, מנהל מוניות השירות באשדוד, מוניות העיר אשדוד - אילן זקרי

חבר ארגון המוניות, ארגוני המוניות - מצליח שבתאי

דובר GETT, ארגוני המוניות - יניב לייבוביץ

מת"ל - פריד אברהם

הנהלה, ארגון מוניות השירות - בן בדרי

קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים בישראל - בר זהר זונשיין

מנכ"ל אפליקציית TBUS - גלעד ישראלי

חוקר, פורום קהלת, שונות - אליסף קלר

נציגת התאחדות הסטודנטים, מלכ"ר - ליאת הלבץ

מנכ"ל, אובר - יוני גריפמן

סמנכ"לית תפעול, אובר - ניצן שמייסר

יועצת תקשורת, אובר - אופיר להב

יועצת תקשורת, אובר - לי-אור אבנון

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את GETT - עדן קנובסקי

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את GETT - חניתה חפץ

שדלן/ית, מייצג/ת את GETT - שי ינובסקי

שדלן/ית - מתן אלקלעי

שדלן/ית - תמר אברמוביץ

שדלן/ית - מנחם-צבי כץ

שדלן/ית - אליס פקר
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

פרק ד' כולו (שירות נסיעות שיתופיות), מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (מ/1083)
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכם, גברתי מנהלת הוועדה, היועצת המשפטית, רשמת, דובר, חברי חבר הכנסת יעקב פרי, שהוא יושב-ראש הכבוד של הוועדה הזאת, אני מודה לך גם על אתמול שסיימת פרק.
יעקב פרי (יש עתיד)
ברשותך, בהערת ביניים, אני רוצה לברך אותך על ההישג של אתמול. זה חשוב מאוד לעם ישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה. תיכף אני אתייחס לזה. באמת תודה מעומק הלב.

השריפות שהשתוללו ברחבי ישראל בימים האחרונים – אני לא ארחיב, קיבלנו את זה במנות גדושות. אני רק יכול לומר כמה משפטים ומזה לקשור לעניין כואב אחר – ועדת הכלכלה, אם יגיעו נושאים שצריכים את טיפולה, את התייחסותה, נתייצב בכל כוחנו – המבחן האמיתי של כל המצטלמים עם הגב לשריפה הוא לא באמירות הבומבסטיות באותו יום. המבחן האמיתי הוא בדיוק יום אחד אחרי שהגחל הלוחש האחרון יכבה. זה הסיפור האמיתי. עד היום לא סיימו את הטיפול במפוני ההתנתקות. אני אומר את זה לא ממקום פוליטי – אני חושב שפה בעניין הזה, השריפה לא בוחרת לשרוף לפי - - - אולי בחלק מההצתות כן, על-פי מה שמתפרסם ברגע זה בכלי התקשורת, כמובן שאין לי כלים לבדוק.

אני רוצה ברשותכם לעבור במעבר חד לעניין שמונח כאן לפתחנו כוועדת כלכלה, וזה נושא הקטל בדרכים. נכון להיום אנחנו כבר עומדים על 329 הרוגים אל מול השנה שעברה – 324 הרוגים. ברור שהמגמה היא אותה מגמה נוראית וקשה שהתקיימה בשנה שעברה. אני רוצה להזכיר שעד לרגע זה ראש הממשלה לא עמד בהתחייבות המינימלית. לא רק שלא קמה בסוף ועדת שרים בראשותו, אלא אפילו הצ'יקמוק שהיה אמור לקום, שקוראים לו "ועדת מנכ"לים" – גם הצ'יקמוק הזה לא קם. אפילו הביזיון של הנושא לא קם.

שימו לב, בשנה שעברה – 357 הרוגים. ראש הממשלה לא הגיע עם 50 כלי רכב אל נקודות האירוע, לא הצטלם בשום אירוע, כי זה לא הרואי, אין ערבים ברקע ואין אש או סופרטנקר שאתה יכול להצטלם לידם. זה רק הרוגים בצורה הכי נוראית שיכולה להיות. ואני אומר את זה בכאב מאוד גדול. אינני ממעיט ולא אמעיט ולא יתפסו אותי ממעיט באשר למה שקרה בשבוע האחרון, אסון גדול השריפות, ההצתות המכוונות וגם ההצתות הלוא מכוונות, אבל בוודאי ההצתות המכוונות, ואנחנו לא נוותר.

אני מבקש, גברתי, למרות שהוצאנו מכתב, אנחנו נוציא עוד מכתב ומהיום והלאה בכל שבוע אנחנו נוציא מכתב לראש הממשלה עם העתק לכל חברי הכנסת ולכל כלי התקשורת, אדוני הדובר – לא משנה, שיראו בי טרחן, שיראו בי איזה נודניק – וכמובן גם העתק למבקר המדינה. מכתב בכל שבוע, בכל יום שני בסוף הדברים שלי אנחנו נעביר. זו נקודה נוספת.

אני רוצה להתייחס לעוד נקודה, וחשוב לי לומר את הדברים בקול, גם אם זה לפרוטוקול – נושא תקנות הדיג, דייג המכמורתנים – ועדת הכלכלה התכנסה, עשתה את המופלא בעבודה קשה, ארוכה, כשבג"ץ יושב לנו על הראש, והוצאנו תחת ידינו מסמך שאף אחד לא האמין שאפשר יהיה להוציא, כשמשרד החקלאות הוא גורם זניח בתהליך הזה ובסיוע. ובסופו של עניין אנחנו מגיעים להסכמות, כל חברי הכנסת, ואנחנו מעבירים את התקנות. נשאר סיפור אחד, התחייבות שהיתה צריכה להיות מבוצעת על-ידי משרד החקלאות, לשלם את המע"מ על ה-16 מיליון, וכך גם נכתב בפרוטוקול. הגשתי רביזיה בשם כל חברי הכנסת שנכחו בדיון שאמרה שהתקנות - - -
לאה ורון
כדי להבטיח שמשרד החקלאות יישא בהוצאות המע"מ.
היו"ר איתן כבל
אנחנו משאירים את הרביזיה עד שהמע"מ ישולם. לצערי משרד החקלאות, כמו תמיד – או כמו ברוב המקרים, אני לא רוצה להגיד כמו תמיד – לא עמד במילתו.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולומר פה לאודי אדירי תודה מעומק הלב. אני אומר את זה כי שוחחתי עם אודי ואמרתי לו: אודי, יש כאן עניין יותר גדול מכל העניינים, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בתהליך מאוד לא פשוט, ואודי נעתר לעשות את ה"מערוף" הגדול הזה, כמו שנאמר בלשון העם, וסייע לנו לסיים את העניין, ואני אומר "תודה". אני אומר את זה כאן בצורה הכי ברורה.

כל מיני חברי כנסת שמקפצים מהקואליציה ומהאופוזיציה – פתאום חלק מהדייגים נזכרו, הם שכרו את מיטב עורכי-הדין, את מיטב היועצים, היו בכל הדיונים – נפגשנו אתם גם בפורומים מצומצמים, גם חברי כנסת, עשינו הכול כדי להגן עליהם. מבחינתי, חברי יעקב פרי, שהיית באמת מהמגנים לצדי, עיכבתי את התקנות חודשים, יותר מחצי שנה, עד שהייתי בטוח שאנחנו עומדים בפני הסדר.

לא יקום ולא יהיה. התקנות אושרו, איתן ברושי ימשוך היום - -
לאה ורון
את הבקשה שלו לדיון מחדש.
היו"ר איתן כבל
- - את הבקשה שלו לרביזיה. במקרה הגרוע, אני רוצה להבהיר, אני אכנס את הוועדה – מי בעד הרביזיה, מי נגד הרביזיה. אף אחד שלא יחשוב שאני חושש מאיזה עניין. בכל מקרה, רשמי לך בעוד חצי שנה דיון מעקב כדי לראות שהעסק עובד.

דבר אחרון, נושא אל על – ביום חמישי האחרון מצאנו לנכון, חברי הכנסת ואני, להתערב בסכסוך באל על. היה כאן דיון קשה מאוד, אמוציונלי מאוד, כבר הרבה זמן לא נתקלתי בדיון כל-כך קשה וכל-כך אמוציונלי. בסוף-בסוף, מעבר לעניינים האמיתיים שכל צד העלה, העניינים האישיים היו המרכיב המרכזי.

אני רק מצטער על דבר אחד וגם אמרתי אתמול בדיון. אמרתי מילה, גברתי, מילה חריפה כלפי הנהלת אל על, שאמרתי שהיא מתעללת בעובדים. אמרתי לוועד: אתם חייבים לתת להנהלה לנהל. אני חוזר בי מדברי, לא התכוונתי לומר אמירה כל-כך בוטה שהיא גם לא נכונה. אני גם יודע לחזור בי. לא שמתי לב בלחץ של הדברים. עם זאת, לצדו של אבי ניסנקורן אתמול אני שמח שבשמכם היתה לי הזכות להיות שותף בכיר במשא-ומתן. ואין לי ספק, אני מרשה לעצמי לפרגן לעצמי, שהנוכחות שלי, היה לה מרכיב מרכזי מאוד בזירוז של סיום המשא-ומתן - -
לאה ורון
עצומה.
היו"ר איתן כבל
- - וכמו שאמרתי להם: אין להם פריבילגיה, לא לאלה ולא לאלה לקבור את חברת אל על, שאומנם היא חברה פרטית, אבל עדיין נתפסת בתודעה שלנו כחברה לאומית. ובמה שתלוי בי אני אעשה הכול שהיא תחזור ותפעל במשנה מרץ, קודם כול, למען אזרחי ישראל. שוב תודה לך, חברי יעקב פרי, על שהחלפת אותי בדיון אתמול.

אחרי הפתיח הארוך הזה אנחנו ממשיכים בעוד נושא שנמצא על שולחנה של הוועדה במסגרת חוק ההסדרים. אני רוצה להזכיר שהדד ליין שלנו הוא ה-8 בדצמבר, ואני נחוש לסיים עוד לפני את כל הדברים האלה. חלק מהפרקים, לפחות רבע אם לא שליש, אם לא מעבר לכך, כבר סיימנו, ואני מקווה שגם את הצעת החוק הזאת שמונחת כאן בפנינו. בסך הכול היא באה לעשות טוב, אני מקווה שנמצא את הדרך הטובה לתת את הפתרונות.

אנחנו מדברים על הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, פרק ד', (שירות נסיעות שיתופיות). זה לא חוק ארוך. אני מאוד מקווה שנדע להתכוונן אליו כבר היום ולסיים אותו.

כמובן בהתחלה, לפני שנעבור להקראה, נאפשר לכל הגורמים, קודם כול לאוצר, שהוא מגיש ההצעה, לומר בצורה ממוקדת איפה היתרונות הגדולים של התהליך הזה, איך זה חלק מתהליך גדול. ועוד נקודה, מה אתה מזהה כבעיה. אני לא אומר ממקום שאתה מסכים או לא מסכים אתם, אלא איפה אתה מזהה את הבעיה. כמובן שאני אאפשר גם לכם, לנציגות, ואני שמח שבאמת באה הנציגות ולא כל אחד שקראו לו באפליקציה או בתחנה. אני כמובן אאפשר לכם. אני מקווה שנצליח להגיע להסכמות.

אתם חברים שלי, אני אומר את זה בגילוי נאות, ודאי אתה, בר אור. יחד עם זאת, תזכרו, אני קודם כול ולפני הכול שליח ציבור, אני צריך לשרת את כלל אזרחי ישראל, תוך התחשבות כנה ואמיתית בכם. אני לא רוצה שנמצא את עצמנו בקונפליקט גדול מדי, ולכן אני אומר כאן בפתיח, שאחרי שתהיה הצגה שגם תגיע אליכם, נחפש את הדרך להגיע להבנות. תודה. בבקשה.
אלון מסר
תודה רבה, היושב-ראש, באמת אנחנו היום מדברים על פרק של נסיעות שיתופיות במונית. אני אגיד במילה אחת איך הנושא מתקשר גם לדיון שהיה פה אתמול. אתמול הבאנו פרק של הסרת חסמים והצגתי פה תוכנית שלמה שהממשלה אישרה לביצוע של מספר פרויקטים משמעותיים מאוד בתחום הסעת המונים, בהיקף של 54 מיליון שקל – ואני רוצה גם להודות לחבר הכנסת פרי על זה שהספקנו אתמול גם לסיים את הפרק – בתקווה שהפרויקטים האלה יצאו לדרך כבר באופן מידי. אבל כל הפרויקטים האלה נותנים מענה רק בטווח הארוך, בטווח של 10-8 שנים, עד אז אנחנו רוצים למצוא כל פתרון אפשרי, כדי שיעודד אנשים לזנוח את הרכב הפרטי, לנסוע יותר בתחבורה ציבורית וגם להוזיל את יוקר המחיה באותה הזדמנות, וזו בדיוק הרפורמה שעל השולחן. יש מצגת של שלושה שקפים, שמסבירה את זה. אני חושב שהנושא פשוט מאוד.

הרקע – ענף הנסיעות במוניות מיוחדות, היום יש כ-20,000 מוניות פעילות, בערך כ-70 מיליון נסיעות.
היו"ר איתן כבל
מה שנקרא בלשון העם "ספיישל". אתה מדבר בלשון גבוהה.
אלון מסר
נעבור לספיישל. מעכשיו נקרא לזה "ספיישל". יש כ-20,000 מוניות ספיישל, יש כ-70 מיליון נסיעות מדי שנה, שזאת כמות משמעותית, והיום אנחנו יודעים שיש בעיה ברגולציה שאותה אנחנו מנסים לפתור, שגורמת לכך שניצולת ההון או השימוש במונית הוא לא בצורה הכי יעילה, וכתוצאה מזה מפסידים גם בעלי המוניות, הנהגים וגם הצרכן, הרווחיות יותר נמוכה, השימוש יותר גבוה ברכב הפרטי, ופחות כדאי לקחת את זה במקרים מסוימים.

ולכן אנחנו מציעים לעשות פה תיקון חקיקה שמאפשר לייצר מוצר חדש, שייקרא "נסיעה שיתופית במונית", שנוסעים יוכלו לשתף את נסיעתם במונית עם נוסעים אחרים מיעדים דומים או סמוכים, ולחלוק כך את עלויות הנסיעה להורדה ביוקר המחיה.

אנחנו מדברים על כך שהשירות הזה יהיה אפשרי לכלל בעלי הרישיונות למוניות ספיישל. אנחנו מדגישים שוב שנושא התיקון הוא רק לבעלי מוניות ספיישל ולא לרכבים אחרים. מחיר הנסיעה עצמו יהיה מחיר תחרותי, הוא יהיה נמוך מנסיעה במונה, ולכן אנחנו מאפשרים פה לצרכן מוצר חדש במחיר זול יותר, שהיום אין לו על המדף, הוא בלתי אפשרי מבחינה חוקית - - -
היו"ר איתן כבל
אם הם ירצו מונה לחלק לארבעה?
אלון מסר
תיכף נבהיר בדיוק איך זה הולך לעבוד - - -
לאה ורון
איך זה ייגבה אם זה לא יהיה במונה?
אלון מסר
קודם כול, לצרכן הבודד זה בוודאות יהיה יותר נמוך מאשר הוא היה לוקח לבד נסיעה במונית, וכך הוא יכול לחסוך.
היו"ר איתן כבל
זה ברור. הנקודה הזאת ברורה.
לאה ורון
איך המחיר ייקבע ואיך המחיר ייגבה?
אלון מסר
אני רק אסיים את ההצגה הכללית וניכנס לפרטים. השירות הזה הוא בהזמנה מראש בלבד. אנחנו רוצים לייצר פה ודאות לנוסע וגם לנהג, אנחנו חושבים שהמסלול הזה יהיה דינמי, הוא ישתנה בהתאם לביקוש, ומאוד חשוב לנו שהצרכן בעת ההזמנה יהיה מודע לכמה מרכיבים חשובים, כדי שהוא יוכל לעשות את ההחלטה האם לבחור בשירות הזה או לא. לכן יוצגו לו בעת ההזמנה אומדן זמן ההגעה של המונית, מה המחיר האלטרנטיבי – כלומר, אם היית בוחר מונית ספיישל מה היית משלם וכמה תשלם במוצר הזה, כדי שתוכל להחליט מה יותר טוב לך – מתי הולכים לאסוף אותך, איפה הולכים להוריד אותך ומה מספר העצירות המקסימלי עד שתרד. כל הנתונים האלה יהיו ידועים, כנראה באפליקציה, אפשר גם בטלפון. אנחנו חושבים שבטכנולוגיה של היום זה יהיה באפליקציה, ואז הנוסע יוכל לקבל מידע מלא על המוצר ולבחור האם הוא רוצה לקחת אותו או להסתפק במוצר שיש לו כבר היום, שהוא כבר נשאר ולא משנים אותו בשום צורה.
יהודה בר אור
הוא יוכל להשתמש בכל אפליקציה?
היו"ר איתן כבל
בר אור. בר אור.
יהודה בר אור
שאלת ביניים אחת. מה זה?
אלון מסר
יהודה, תן לי רק לסיים להציג שקף אחרון ונפתח את זה לדיון.

יש פה דוגמה שמנסה להמחיש איך הדבר הזה יכול להיראות. למעשה באותו אזור גיאוגרפי יש מספר אנשים שנוסעים פחות או יותר מאותו אזור ולאותו אזור, ואנחנו מאפשרים לנהגי המוניות להציע את השירות החדש הזה. הם לא חייבים להציע, הם יכולים להציע. הם יאספו נוסע אחד, יאספו בדרך מישהו אחר, יורידו את הנוסע הראשון, יאספו את השני, כל אחד מהנוסעים יקבל מחיר יותר נמוך ממה שהוא היה משלם אם היה לוקח מונית לבד, המונית תהיה יותר מלאה, ואנחנו חושבים שיש פה רפורמה שהיא סוג של ווין-ווין בין בעלי המוניות והנהגים לבין הצרכנים. זאת מטרתנו וזה מה שהתיקון נועד לעשות.
לאה ורון
עכשיו תתייחס לכל נושא התשלום, גביית התשלום, האם במוזמן או גם בכרטיס אשראי – כל השאלות החשובות.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. הרי בסוף הנקודה שמציקה ומפריעה להערכתי, ממילה-שתיים אתם, זה העניין של אפליקציה, כן או לא, וכל הדברים האלה. אני רוצה שתיתן בקצרה ממש סיפור דרך איך זה מתבצע.
אלון מסר
אני אגיד מה הקווים שמהם יצאנו ואני אגיע מהם לשאלה איך זה אמור להתבצע. היום החוק לא מאפשר בשום מקום, ואנחנו באים לאפשר את השירות הזה. אנחנו רוצים מצד אחד לייצר רגולציה שתאפשר אותו, שלא תמנע אותו, כמו שקרה עד היום, ומצד שני תשמור על הלקוח, ולכן - - -
היו"ר איתן כבל
אלון, ההרצאה היתה בחלק א', עכשיו אנחנו עוברים לחלק ב'. אתה כבר מכיר אותי. אני רוצה שתגיד לי - - -
אלון מסר
איך זה הולך לעבוד.
היו"ר איתן כבל
נהג מונית יושב במונית, איך הוא מתחיל?
אלון מסר
אנחנו בסך-הכול אומרים שההזמנה תהיה מראש, זה יכול להיות בטלפון, כמו שמזמינים חלק מהאנשים גם היום, וזה יכול להיות גם באפליקציה.
היו"ר איתן כבל
לאן הוא מתקשר?
אלון מסר
לכל מי שיש לו תחנת מוניות או כל מי שיכול להציע את השירות הזה.
היו"ר איתן כבל
כרגיל.
אלון מסר
כרגיל. אותו דבר. אנחנו פותחים את זה לכל אחד. כל אחד יכול לעשות את זה, כל אחד יוכל ללכת עם האפליקציה וכל תחנת מוניות יכולה לעשות את זה בעצמה, להציע את השירות הזה, אנחנו לא פוסלים אף אחד. הצרכן יתקשר או יבקש להזמין את זה באפליקציה, ברגע שהוא אומר לו: אני רוצה להזמין מונית, יוכלו להציע, לא חייבים להציע – יוכלו להציע לו: אתה רוצה מונית ספיישל, דע לך, המחיר המשוער שלנו – נראה להם איך אפשר לעשות את זה – נניח 50 שקל. אתה רוצה לחלוק את הנסיעה עם גג עוד ארבעה אנשים, אני נותן דוגמה, וייקח לך לא יותר מחצי שעה, אני מציע לך את זה ב-20 שקל. מה אתה רוצה? את זה או את זה? ואתה, כצרכן, תוכל לבחור אם אתה רוצה מונית רגילה או מונית שיתופית.

התשלום במוזמן או באשראי, אנחנו לא מגבילים. זה יכול להיות במזומן, זה יכול להיות באשראי. אנחנו לא מתערבים בשאלה הזאת. היה מאוד חשוב לנו לאפשר כמה שיותר דברים, כדי שבסוף זה יקרה. אנחנו לא רוצים לבוא לפה בעוד שנה עם עוד תיקון שמתקן את מה שעושים עכשיו, כי בסוף מסתבר שקבענו כללים שאף אחד לא יכול לעמוד בהם.
היו"ר איתן כבל
בר אור, בבקשה.
יהודה בר אור
אני נמצא מספיק שנים בכנסת, אני חושב שיש אנשים שמכירים אותי, שראו אותי פה שנים רבות בכנסת. אני מייצג את ענף המוניות.

קודם כול, על החלק הראשון אנחנו מברכים, וגם ישבנו אתם, וזה בסדר גמור. האפליקציה נמצאת, עם כל הטכנולוגיה שלה, בהרבה מקומות אצלנו. גם אצלנו, גם בגט טקסי, גם בכל האחרים.
היו"ר איתן כבל
בוא נעבור לבעיה.
יהודה בר אור
יש פה בעיה ראשונה שנפתרה. לגבי הנושא של הזמנה דרך האפליקציה זה מצוין וזה מקובל עלינו.

יש בעיה נוספת. יש בישראל 38% של אנשים זקנים ואנשים שלא יודעים להשתמש באפליקציה. מה לעשות? הם לא יודעים. אנחנו אומרים שאפשר היום לסדר את העניין הזה שאותם אנשים שבאמת קשיי יום, שבאמת צריכים את המונית, לתת להם את האפשרות להגיע למחוז חפצם במחיר מוזל, ואפילו פחות.

למה אני מדבר פה על 20% כמו שמדברים? אני יכול להגיד שבשלושה אנשים אני יכול להביא את האנשים גם ב-50%, וגם הצגתי את העניין הזה, אבל יצטרכו לעשות את זה במונה. אני לדוגמה מוציא שלוש מוניות לרמת אביב, באותה שעה הן יוצאות פחות או יותר מאותו אזור ברמת אביב, ומפזר באותן נקודות בתל-אביב, בשלוש נקודות נניח, אלנבי, בן יהודה ודיזינגוף, הם היו משלמים 60 שקל לנסיעה כל אחד.

במצב של היום התחנה שלי מוציאה שלוש מוניות באותה שעה, ב-09:00 בבוקר, עם שלושה אנשים שרוצים להגיע לרמת אביב. מתל-אביב כל אחד מהם משלם 60 שקל לפי מונה. היום אני לא יכול לקחת אותם ביחד. למה? כי אני לא יכול להציג לכל אחד חשבונית נפרדת, אני חייב להציג לכל אחד חשבונית אחת. במצב הזה שאנחנו יכולים להכניס דרך המונה, אני יכול להביא את שלושת האנשים האלה, כל אחד למחוז חפצו, ב-30 שקלים, אדוני היושב-ראש.

אני מדבר אתך על נתונים בדוקים על-ידי חברות המונים, שעשו את כל העבודה המחקרית הזאת בשבילנו. אבל מה? הן לא יוזמנו על-ידי האפליקציה, הן יצטרכו לעבוד על-פי המונה. זו בעיה אחת. בעיה שנייה שלא ניתנה הדעת עליה, וגם הערתי בישיבות בינינו, בתנאי העבודה של תל-אביב, עם כל הלחץ, אתה לא יכול להעריך זמנים. אתה יכול להעריך אולי מרחקים. אתה יכול להעריך הכול, אבל זמנים אתה לא יכול.
היו"ר איתן כבל
יש לך "וויז".
יהודה בר אור
במונה אתה מעריך הכול.
היו"ר איתן כבל
לא, בוויז.
יהודה בר אור
הוויז גם לא יודע. כמה פעמים הוויז אמר לך חמש דקות, פתאום התברר שזה שבע דקות? אני כל יום חי עם זה. זה כלי טוב, אבל הוא לא כלי שיכול לדייק. אם עכשיו הנוסע נוסע במונית והוא נתקע אתו 20 דקות בתוך הפקק? מי ישלם לנהג הזה 20 דקות? במונה הזמן רץ, כולם מרוויחים – הוא ירוויח, תשלם את ה-30 שקל. פירטתי את ההצעה שאומרת: נלך על שתי אפשרויות - - -
היו"ר איתן כבל
המונה רץ וכולם מרוויחים...
יהודה בר אור
כולם מרוויחים. למה? אתה אומר את האמת, אין גניבות, אין רמאויות, אין כסף שחור, וכל הדברים מסביב נגמרו.

60 שנה הטיפו לנו משרד האוצר ומשרד התחבורה להפעיל מונה, להפעיל מונה. היום אומרים: תעשו על אפליקציות. מי ישגיח על אפליקציות? הלוא 50% זה אמת, 50% זה לא אמת.

פה, בהצעה שהצעתי, חקרתי אותה מספיק פעמים והגשתי אותה גם לשר התחבורה, גם לשר האוצר וגם לפקידים של האוצר והתחבורה, אי-אפשר להתעלם מדבר שנקרא "38% של אנשים קשיי יום". אם נעשה את זה, זו תהיה בעיה.
היו"ר איתן כבל
יהודה, תקשיב. אני אחדד שתי נקודות שאתה מעלה. זה שכולנו בעד המהלך, אין ויכוח. אני לא יכול לעצור אותו, גם אם תבקש ממני. אתה לא יכול לגזור גזרה בסדר גודל כזה נגד הציבור. עם זאת, אני רוצה למצוא את נקודות האיזון מולך.

הנקודה הראשונה, והוא צודק. יש X אנשים, אני לא יודע לכמת אותם, זה בוודאי לא 100%, זה גם לא 50%, הרוב המכריע היום, לפחות שני שלישים כבר יודעים היום להפעיל אפליקציות. השנים חלפו להן וגם המכשירים המפחידים האלה נהיו ידידותיים למשתמש. הנחת העבודה שזה כמו בכלים האחרים של ההזמנות, תמצא את זה גם פה.

איך אנחנו נותנים מענה? אני לא יודע עדיין להגיד. לך תגיד שכל אחד יצהיר, ופתאום מישהו יגיד לך: אני לא יודע איך משתמשים באפליקציה. פתאום נמצא את כולם לא יודעים להשתמש באפליקציות. איך אנחנו מתמודדים?

נלך קודם כול, יהודה, על החלק הראשון, אותה קבוצת אוכלוסייה של אנשים מבוגרים.
אלון מסר
לחלק הראשון – נפגשנו עם יהודה ודיברנו אתו. בחוק רשום ואם צריך נבהיר – תיכף נקרא ונראה אם זה לא ברור – שאין שום מניעה לעשות את זה גם באמצעות הטלפון. זה צריך להיות מראש, לא בעצירת יד מהרחוב, והסיבה לזה היא בעיקר תחבורתית ובטיחותית. אפשר להזמין בטלפון ואין שום בעיה שבתחנת המוניות יהיה מישהו שיקליד באפליקציה לצורך העניין, או במחשב, או אפילו אם מישהו רוצה עדיין לעבוד עם דף ונייר, אין שום מניעה. בסוף הרעיון הוא שהנוסע יוכל להזמין את זה מראש. איך הוא עושה את זה, זה פתוח לחלוטין, אפשר להתקשר לתחנת המוניות, אפשר להשתמש באפליקציה, אפשר במחשב, אפשר בכל דבר, רק שלא יהיה בעצירה ברחוב.
היו"ר איתן כבל
כל העניין הוא, נציגי המוניות, בסוף אם הייתי יודע שאתם, החבורה שפה, היא זו שעוברת בכל הארץ ואוספת את האנשים ספיישל, תנוח דעתי. אבל כיוון שאנחנו יודעים שזה לא עובד כך, ואני לא רוצה לדבר על אף אחד מבחינתי, כולם צדיקים וכולם מדליקים משואות של צדיקות, עם זאת אני לא רוצה לייצר מצב שבפני עיוור נשים מכשול. האפשרות היא לאסוף אנשים אקראית בדרך, כמו שקורה היום דרך אגב. לי לא קרה שנסעתי במונית, והוא רואה מישהו ואומר: אכפת לך - - -
יהודה בר אור
הוא לא יכול להוציא לו חשבונית, הוא עושה עבירה היום. במצב הזה הוא יכול להוציא חשבונית.
היו"ר איתן כבל
עזוב, נשמה, אנחנו פה. אל תהיה מוטרד. ניתן לזה מענה. העניין הוא לתת לו את החשבונית – בוודאי.
אלון מסר
אין, זה חייב להיות חשבונית, אין פה שאלה בכלל.
יהודה בר אור
אני עם האוצר זה 100%. זה חשבונית, אני אתם.
היו"ר איתן כבל
שנייה. תן לי, אנחנו נפתור את כל הבעיות. עזוב, אנחנו ניתן לזה מענה. אנחנו נלך אתכם. יש פה נקודה שאתה לא יכול לעמוד מול הציבור. זה כמו הדיונים שיהיו אחר-כך, יש נושאים שאתה לא יכול לעמוד אל מול הציבור, ובסוף תמצא את עצמך בנסיעות השיתופיות האלה, ואתם תהיו מרוויחים גדולים, לא פחות. כמו כל דבר, בהתחלה הוא מפחיד, אבל הזמן עושה את שלו ואתה תראה איך זה ישרת את כולם. כולם בסוף מרוויחים מהמהלך הזה.

כמו שאתה אומר לי, ניתן את המענה לאותם מבוגרים דרך התחנה, דרך טלפון רגיל, דרך כל אותם כלים נוספים. הוא יצטרך לתת כמו לכל אחד – עלתה הנסיעה עד לנקודה מסוימת כך וכך, הרי הוא מוציא חשבונית מהמונה כמו כל אחד. מה העניין? כשאתה מגיע ואתה משלם במכולת, הוא מקליד לך, זה בדיוק אותו דבר. זה גם מכונת תשלום, זה לא רק מכונה – אלון, תקן אותי אם אני טועה. אתה רוצה לסיים? אני אחכה - - -
יהודה בר אור
יש פה סעיף 14כא שאומר שהמחיר לא יהיה על-ידי הפעלת מונה. בצורה ברורה זה כתוב.
אלון מסר
אני אתייחס.
יהודה בר אור
את זה צריך לתקן.
אלון מסר
העלית שתי נקודות, יהודה. אני חושב שיהיו פה עוד אנשים שיתייחסו לזה, אבל לגבי השאלה הראשונה, חד-משמעית אפשר טלפונית, אפשר להתקשר לתחנה, אין שום בעיה עם זה. לגבי הנושא של הפעלת מונה, בשירות הזה אנחנו רוצים שהלקוח ידע מראש מה המחיר שהוא משלם, ולכן השירות באפשרות של המונה הוא לא אפשרי. למה זה קורה? מתוך כוונה להגן על הלקוח. אנחנו אומרים את זה בפירוש. אנחנו רוצים מצד אחד לאפשר לבעלי המוניות עוד שירות, עוד מוצר, מצד שני אנחנו רוצים גם רגולציה שקצת מגינה על הלקוח.
היו"ר איתן כבל
איך הוא משלם? איך הוא נותן לו את הקבלה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
קבלה ידנית?
אלון מסר
אין שום בעיה. אפשר דרך האינטרנט. אנחנו מאפשרים הכול. אני אגיד מה אנחנו לא רוצים - - -
היו"ר איתן כבל
אני כבר מודיע לך, ידנית לא יהיה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מנוגד להיגיון.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לראות אותך מאחר לפגישה עם השר, והוא אומר לך: חכה, איפה המשקפיים שלי? המבוגרים בחבורה – תחכה.
אלון מסר
היושב-ראש לא לזה התכוונתי. התכוונתי לא באמצעות כתב יד. התכוונתי שאם רוצים, יש מקומות שאפשר לשלם מראש ולקבל את החשבונית מראש בעת ההזמנה, ואתה יכול גם לקבל את החשבונית במונה. אנחנו לא פוסלים אף אחת מהאפשרויות האלה, זאת הכוונה.
היו"ר איתן כבל
כמו שאמרתי, לא הובהר שהוא כן יכול להוציא בתוך המונה.
הראלי מזרחי
רק המחיר לא תלוי בהפעלת המונה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, אם תדברו ביחד אני לא אצא משוכנע יותר.
אלון מסר
איך חישוב המחיר לא יהיה על-ידי המונה זו בדיוק הנקודה.
היו"ר איתן כבל
זה ברור לי. יש כללי ברזל לנסיעה השיתופית – הזמנה ומחיר.
אלון מסר
נכון.
היו"ר איתן כבל
לגבי המרחק. כבר בראש העין אני לא יודע לאמוד לך זמן. אני לא יכול.
יהודה בר אור
שעה וחצי לקח לי מראשון לפה, נסיעה של 20 דקות.
היו"ר איתן כבל
ייצגתי אותך נאמנה?
יהודה בר אור
כן.
יעקב פרי (יש עתיד)
עד עכשיו כן...
היו"ר איתן כבל
לעניין המרחקים זה לא יעבוד. יתחילו פה תביעות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תובענות ייצוגיות.
היו"ר איתן כבל
יש כאלה שמגיעים לכל מקום, עולים למונית עם פלס.
יעקב פרי (יש עתיד)
כל הנסיעות יהיו של עורכי-דין לתביעות ייצוגיות.
היו"ר איתן כבל
נפנה את הכיסא שליד נהג המונית לעורך-דין שישמור עליו...

זו נקודה נוספת. והקבלה, יכולים להוציא אותה בתוך המונה.
אלון מסר
חד-משמעית.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש לי שלוש שאלות לאוצר אחרי שקראתי את החוק שאני מברך עליו. אני חושב שהוא חוק נכון גם לציבור וגם לנהגי המוניות, ואם נפעיל אותו נכון, אני חושב ששני הצדדים ירוויחו, ואולי נצליח להקטין קצת את הפקקים ואת התחבורה הפרטית.

סעיף 14 קובע שנהג המונית, או בפועל האפליקציה שהשתמש בה המזמין או הלקוח, איך שתרצה – מה יהיה מספר העצירות המרבי לשם איסוף נוסעים והורדה של נוסעים? כיצד בכלל ניתן לאכוף את זה והאם זה בכלל יעיל?

אני סומך על נהגי המוניות, אבל יכול להיות בהחלט נהג מונית שיחליט שהוא רוצה 99 עצירות. זה פנטסטי, אבל על-ידי כך יכולה להיעלם אותה דרישה או אותה קביעה, ואני רוצה לדעת איך אתם אוכפים את זה.

דבר שני, מחיר הנסיעה השיתופית תלוי בצו שיקבע שר התחבורה. אותה קביעה של שר התחבורה צריכה לקבל את ההסכמה של שר האוצר. אנחנו מכירים את מסלול הייסורים הזה. אני ממליץ שאם אנחנו באמת רוצים להוליך את החוק, ושהוא באמת יעבוד, לקבוע לוח-זמנים לקביעה של הצו מיום תחילת החוק ואחר-כך לקביעה של האישור שיינתן על-ידי שר האוצר, אחרת אנחנו מכירים – מחוקק מקווה ושום דבר לא יקרה.
יהודה בר אור
בהחלט, אדוני. אתה צודק בהחלט.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש כאן סעיף שהוא תחת הכותרת "מחיר נסיעה שיתופית". כתוב "מחיר נסיעה שיתופית שהוסכם עליו לפי סעיף - - - יהיה נמוך מהמחיר המשוער לנסיעה מיוחדת בשיעור שלא יפחת- - - ". כפי שאני מבין את רוח החוק צריך להיות כתוב שלא יעלה.
הראלי מזרחי
הוא יכול להיות יותר נמוך. נגיד השיעור הוא 20%, הוא יהיה פחות ב-20% לפחות.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש כאן בעיה בהבנה של הניסוח.
אלון מסר
אפשר בניסוח לחדד את זה.
יעקב פרי (יש עתיד)
צריך לנסח את זה, אחרת זה יהיה פתח לאי-הבנות וכיוצא בזה.
יהודה בר אור
איך תקבע מה המחיר? הלוא המונה עובד גם על זמן וגם על דרך.
יעקב פרי (יש עתיד)
נכון מאוד.
יהודה בר אור
בחייכם, אתם - - -
היו"ר איתן כבל
אנחנו אתך. עכשיו אתה כבר לא במונית, אתה במטוס...
יעקב פרי (יש עתיד)
בגדול, אני רוצה לברך על החוק, ואם נצליח באיזה מקום לעשות אותו חוק שיהיה גם אופרטיבי, שמיום חקיקתו יתחיל גם לעבוד, אני חושב שכל הצדדים ירוויחו. תודה, אדוני.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני. כמו תמיד דברי חוכמה. עכשיו נשמע דברי חוכמה עוד יותר גדולים. איילת, בבקשה.
יעקב פרי (יש עתיד)
אני לא מתחרה באיילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה, יושב-ראש הוועדה. באמת השאלה העיקרית שמטרידה אותי היא שאלת קביעת המחיר, כי אני חושבת שהיא נקודת מפתח. אני חושבת שהרפורמה היא רפורמה טובה. דרור וחוה מכירים את עמדותי בנושא מוניות השירות. אם נגיע לעולם שבטעות הרב קו גם יקפוץ למוניות שיתופיות, אז בכלל שיחקנו אותה. אל תסתכל ככה, זה בצחוק.
היו"ר איתן כבל
סליחה גם בספיישל שיהיה משהו שנטען, כמו כרטיס אשראי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ארנק לתחבורה ציבורית.
יהודה בר אור
קודם כול שייתנו למוניות השירות, אחר-כך לנו.
היו"ר איתן כבל
ברור. אנחנו כבר נוטעים את הזרעים, יהודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יהודה, אנחנו פשוט מבינים כמה לוקח להוביל פה תהליכים כאלה.
היו"ר איתן כבל
נוטעים זרעים, אתה לא יכול להתבכיין.
יהודה בר אור
קודם כול שייתנו את הזרעים למי שעכשיו עובד בשביל זה. להם מגיע לפנינו.
היו"ר איתן כבל
יש סיבה שאתה חייב להתחנף לפריד?
יהודה בר אור
הוא גם עוזר לי.
היו"ר איתן כבל
תתקדם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתם אומרים שכל המוניות יוכלו להיות מוניות שיתופיות - - -
אלון מסר
כל המוניות ספיישל.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כמה מוניות זה בעצם? 20,000 מוניות?
היו"ר איתן כבל
20,000.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
20,000 מוניות פעילות.
אלון מסר
בדיוק. הפוטנציאל הוא 20,000 מוניות.
קריאה
זה יכול להיות גם יותר.
יהודה בר אור
אנחנו מסיעים היום במצב הקיים 400,000 איש ביום. תארי לך פי שלושה, זה 1.2 מיליון ביום.
היו"ר איתן כבל
70 מיליון נסיעות, כתוב פה.
יהודה בר אור
דיברתי על יום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חוה, עד כמה החקיקה הזאת תלויה בתקנות וכמה זמן את מעריכה שייקח להביא את התקנות האלה? זאת שאלת מתפתח לצערי.
חוה מרים ראובני
היא תלויה בצו שיקבע את הפער שבין המחיר המשוער של המונה למחיר המרבי שאפשר לגבות בנסיעה שיתופית, שזה עניין טכני. כבר יש הסכמה בין המשרדים על השיעור הזה, וזה גם אושר בהחלטת הממשלה. זה עניין טכני של כתיבה - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
זה גם על דעת נהגי המוניות?
אלון מסר
בהחלטת הממשלה נקבע שהמחיר של הנסיעה הזאת יהיה נמוך לפחות ב-20% מהמחיר המקביל במונית. זה מה שיופיע בצו. אם מחיר המונה הוא 100 שקלים, מחיר הנסיעה לא יעלה על 80. יכול להיות גם הרבה פחות – 10 שקלים.
חוה מרים ראובני
נקודה נוספת. נדרש שיהיה הסימולטור של מחיר הנסיעה של המונה. זו השאלה שרמזת שאת רוצה לשאול ולא שאלת, כיוון שצריך טכנולוגיה שיודעת לחשב את מחיר המונה על בסיס - - -
אלון מסר
המחיר המשוער.
חוה מרים ראובני
זה מחיר משוער, כי אי-אפשר לדעת. גם נהג המונית הכי מנוסה, כשעולה נוסע, הוא יכול להגיד לו רק בערך כמה זה ייצא.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מה זה אומר אם צריך סימולטור?
חוה מרים ראובני
הסימולטור הזה הוא כבר בהליכים.
אלון מסר
התחלנו לעבוד על זה כבר עם משרד התחבורה.
יעקב פרי (יש עתיד)
מחיר המונה הוא לא רק פונקציה של המרחק, הוא לפעמים גם פונקציה של זמן.
אלון מסר
בוודאי.
חוה מרים ראובני
אנחנו יודעים את זה.
דרור גנון
הנוסחה פשוטה מאוד גם בחישוב של המונה. מדובר באמת בזמן ומרחק. זה כמו הבעיות שנותנים לילדים בבית ספר. אם היית נוסע מנקודה A ל-B. אותו דבר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא הייתי טובה בזה אף פעם.
קריאה
אף פעם לא ידענו לפתור את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון. בואו נגיד את האמת.
דרור גנון
נכון. אני מודה. על זה אנחנו מוסיפים גם את זמני הנסיעה בפועל, שניקח באמצעות חברות אחרות שמייצרות את הנתונים האלה כיום, נבנה לוגריתם שלוקח גם את הזמן בפועל של הנסיעה באותו רגע נתון. לדוגמה וויז עושה את זה למשל, או גוגל עושה את זה. יש חברות שעושות את זה כיום והן מוכרות את המידע הזה בזמן אמת. הלוגריתם ייצר מחיר שהיה אמור להיות והמסלול שהנוסע רצה לנסוע.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
השאלה כמה זמן.
אלון מסר
כבר התחלנו בעבודה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה הלב של החוק.
דרור גנון
יש מסלול ירוק לעניין הזה גם בתוך המערכת שלנו מבחינת ההליך המכרזי הקטן הזה שנעשה. אנחנו מעריכים שלכל המאוחר, ה-1 במרץ זה כבר יהיה אחרי - - -
היו"ר איתן כבל
מר גנון, לא התכוונתי שזה לא חשוב. אמרתי שאתם צריכים לפעול במהירות לפני שהחוק יתיישן אל מול הטכנולוגיה הנכנסת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה רואה את השערות הלבנות של איתן? אדירי, זה מחוק חיבור מפעלים לגז. מאז לא חובר כמעט אף מפעל לגז. זה השערות הלבנות של איתן.
היו"ר איתן כבל
עובדים על זה, יכול להיות שהם ילכו ויחברו ידנית...
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו מנסים לשקף לכם את זה שגם כשאנחנו מאוד מחבקים רפורמה, והיא רפורמה מאוד-מאוד טובה, אנחנו מצפים שהיא תקרה מהר.
היו"ר איתן כבל
זו בדיוק הנקודה.
דרור גנון
העניין הוא שייצור הממשק פלוס הלוגריתם יכול לקחת משהו כמו חודש וחצי, חודשיים. העניין הוא שצריך לעשות לזה מבחני קבלה. בסוף להעמיד את המערכת - - -
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, בואו לא נבזבז את זמן - - -
דרור גנון
לכל המאוחר מרץ. אנחנו מעריכים שזה יהיה עוד קודם.
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, מה שאנחנו אומרים לכם, היא רמזה ברמז ש"לא רואים" אותו בכלל – חוק חיבור מפעלים לגז, שהעברנו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
במהירות.
היו"ר איתן כבל
פריד, בבקשה.
פריד אברהם
קודם כול, זה יום היסטורי. אני לא יודע אם אתם יודעים, אם אתם מרגישים. אני כנהג ותיק, כאיש מקצוע ותיק, אני מודיע ואני מרגיש שהיום הוא יום היסטורי בזה שאותם נהגי מוניות, עשרות אלפי נהגי המוניות שעד היום נלחמו על הזכות לחיות, על הזכות להוציא שעה מינימלית, מגיעים לאיזה הצעה שבאה למעשה כפשרה מול הסכנות האחרות, הסכנות האחרות של הסעה בפרייבט והסעה שיתופית באופנוע והסעה של אני לא יודע מי.
יעקב פרי (יש עתיד)
סוסים.
פריד אברהם
אנחנו התפשרנו. אנחנו לא מתחרטים לרגע. אני רוצה לדלג על הדברים הקטנים שאנשי המקצוע, כולם ביחד אתנו נגיע אליהם – מחיר, איך, מה ומי. נגיע לזה.
היו"ר איתן כבל
נגיע. אפשר לתת לזה מענה.
פריד אברהם
אני רוצה לברך ולומר שהנסיעה הזאת, השיתופית במונית, זו היתה גולת הכותרת. במונית – להזכיר את המילה הזאת מונית, שלא ייווצר מצב שמישהו יכניס את זה בסעיף הקטן שלא קוראים אותו, ויכניס שאפשר גם משהו אחר.

רבותי, 20,000 מוניות יתחילו לתת מענה לאותו ציבור עבור הוזלת יוקר המחיה, כפי שחברי הכנסת, כפי שנבחרי הציבור טוענים, ובצדק. לכן תנו להם את הצ'אנס הזה. תנו למוניות לפעול בנושא הזה, תבואו לקראתם על כל המשתמע. אל תשכחו שלא מזמן היתה הורדה במחיר הנסיעה במונית.
היו"ר איתן כבל
פריד, אני יכול להגיד לך מילה, כמי שמלווה אותך בתהליכים האלה עוד מהחדר הקטן, כשהקרב עוד היה על המספר הירוק? זה היה סיוט העניין הזה.

תרשום לפניך, כי פתחת עם זה. יש קרב שהוא לא רק בישראל, הוא קרב עולמי. זה לא רק שבישראל יושבת חבורה ורוצה לדחוף בכוח את הנסיעה השיתופית. אני מזהיר – הנה אמרתי, זה כתוב בפרוטוקול. אל תגידו שלא אמרתי – מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית, יקבל ביג טיים את הנסיעה השיתופית.
פריד אברהם
אני לא רק מסכים אתך. הבנו את זה בגדול. אנחנו מספיק ותיקים.
היו"ר איתן כבל
פריד, תן לי להגיד לך.
פריד אברהם
בבקשה, אבל תיתן לי להשלים.
היו"ר איתן כבל
ודאי. הפיל הזה או העדר פילים מסתובב פה. תחשוב על זה שזה כמו ספארי, ויש פה פילים.
פריד אברהם
אני רואה את הפילים. הם פילים קטנים, אבל פילים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יום אחד הם יגדלו.
פריד אברהם
איזה יגדלו. תן לנו לגדול.
היו"ר איתן כבל
פריד.
פריד אברהם
כן, אדוני. אני מקשיב. פריד, הפילפילון הזה יכול לגדול, להיות פיל אסיאתי, לא פיל אפריקני. פיל אסיאתי יותר גבוה נדמה לי - - -
הראל שליסל
אפריקאי יותר גדול.
היו"ר איתן כבל
זכרתי שאחד מהם יותר גדול מהשני. מה אני מנסה לומר לך? לא מספיק שאתה תבין ויהודה בר אור יבין. זה מסוג אותם דברים שעכשיו יישבו אנשים, הפילפילונים, תראה אותם בכל מיני מקומות, יעשו לכם את הבדיקות ויעשו לכם את המוות, כי בכל הכבוד יש גם קרב עסקי. ואם אתם לא תדעו לשכנע את ציבור הנהגים, להסביר להם את הקרב שלכם, זה לא יעזור לכם. היה לי חשוב לומר את הדברים כדי שיום אחד מאן דהוא יוציא את הפרוטוקול ויגיד שהדברים נכתבו. ראינו את הדברים מראש. שלא יגידו: אף אחד לא ידע, אף אחד לא אמר.
פריד אברהם
אני יכול להמשיך?
היו"ר איתן כבל
כן. היתרון שזה בחברות. בשלב הזה זה בחברות.
פריד אברהם
אני מודה לכבודו שהוא הציג את הפילים והזכיר לנו אותם. אנחנו חיים אתם כל היום. אנחנו חיים אתם מתוך חשש שהם יגדלו מדי, ולכן הסכמנו להצעות שר האוצר. אני חוזר ואומר: לנסוע בנסיעה שיתופית. הסכמנו באהבה, אפשר להגיד, נהגינו מסכימים, מנהלי התחנות מבינים את הסכנות האחרות, והם משלימים עם זה. אני מניח שאם תינתן האפשרות בהדרגתיות, בצורה נכונה, עם הבנות מול האוצר, מול התחבורה, גם את זה נבצע. ולכן אני מאמין שעם החוק הזה, שלפחות בשנתיים הקרובות, אף אחד לא יאיים עלינו בפילים ואף אחד לא יכניס לנו פילים קטנים, לא עיקרים ולא אפריקנים ולא כלום. אנחנו, הפילים הישראלים, רוצים לעבוד.

ולכן אני מבקש ממך, בואו נאשר את החוק הזה, ניתן לכוח המקצועי יחד אתנו להגיע גם לאותן דרכים שהצגתם אותן, שהנהג ייסע, שהנוסע ייסע, שהספינה תיסע וכולם ייסעו, בלי סכנות של פילים. זה מה שאני מבקש. תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
פריד, אתה עכשיו מעכב אותנו מלהעביר את החוק. תודה.
פריד אברהם
תודה לך.
יונתן צוויקל
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, אני מהמחלקה המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים. לבשתי אפור היום, כנראה התנבאתי - - -
היו"ר איתן כבל
או שיש לך מצלמות אצלי בחדר...
יונתן צוויקל
לא, התנבאתי שאני אחד הפילים אהיה פה.
היו"ר איתן כבל
התלבשת כמוני.
יונתן צוויקל
אנחנו פיל קטן, פיל גדול, ואנחנו חושבים שהצעת החוק הזאת היא צעד נכון. אנחנו כמובן מברכים על הצעת החוק, אנחנו תומכים בה - - -
היו"ר איתן כבל
אבל.
יונתן צוויקל
זה צעד נכון בכיוון של תחבורה שיתופית במערכת התחבורה בישראל, אבל יש עוד הרבה מאוד צעדים שצריכים לעשות, וכפי שבוודאי ידוע לכם בעוד כשעה יתקיים דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה, שבו הממונה על ההגבלים העסקיים תפרוס את העמדה שלה בנושא הזה.
היו"ר איתן כבל
באיזה נושא?
יונתן צוויקל
תחבורה שיתופית והאופן שבו - - -
היו"ר איתן כבל
ועדת המדע?
יונתן צוויקל
נכון.
היו"ר איתן כבל
שם עובדים על האפליקציה... כל אחד והתפקיד שלו.
יעקב פרי (יש עתיד)
מה שאתם הולכים להציג בוועדת המדע יש בו סתירות או שינויים ממה שאנחנו הולכים לאשר?
לאה ורון
אין שם הצעת חוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה דיון עקרוני.
היו"ר איתן כבל
דיון מעשיר. דיון משלים.
יונתן צוויקל
העמדה של הממונה תומכת תמיכה משמעותית הרבה יותר בתחרות של השוק וגם בהפחתה של נטל הרגולציה שקיים על נהגי המוניות היום.

אני רוצה להתייחס ברשותכם להצעת החוק שבפנינו. יש לנו הערה נקודתית אחת לגביה, שלדעתי אם היא תתקבל היא תביא לשיפור משמעותי של ההצעה, ולמעשה היא תגדיל מאוד את השימוש בשירות הזה של תחבורה שיתופית במוניות. לפי הנוסח שכרגע מונח בפני הוועדה רק מונית ספיישל יכולה לתת את השירות, ונשאלת השאלה מדוע. אם תעיינו בתקנה 490 - - -
היו"ר איתן כבל
אדוני, יתחיל מהסוף. אדוני רוצה שנפתח את השער של הספארי?
יונתן צוויקל
לא. מה שאני מבקש למעשה זה להחיל את החוק או את ההסדר גם על מוניות גדולות יותר.
היו"ר איתן כבל
מה זה מוניות גדולות יותר?
יונתן צוויקל
דוגמת זוטובוס. זוטובוסים זה אותן מוניות - - -
היו"ר איתן כבל
זו מונית שאוספת. הוא ישאיר מקום ריק?
יונתן צוויקל
לא. אני אסביר.
היו"ר איתן כבל
לא. אל תסביר. יקירי, עזוב. הבנתי את הרעיון. אנחנו לא מאמינים בגדולות, אנחנו מתהלכים בקטנות.
יעקב פרי (יש עתיד)
אנחנו כובשים יעד אחרי יעד.
היו"ר איתן כבל
אנחנו צעד אחד פחות מהממונה, חברתנו כאן. אנחנו לא רוצים לכבוש הכול ביום אחד. אנחנו מסתכלים על השדה, על הציבור ואנחנו אומרים: נראה קודם כול. אני עוד מזהיר אותם שהם יעמדו בתהליך שמדבר על מוניות ספיישל, אתה כבר - - -
יהודה בר אור
הם רוצים לזרוק אותנו.
פריד אברהם
הוא כבר רוצה להביא פיל ענק.
היו"ר איתן כבל
אני לא אומר נגד או בעד. יכול להיות שהשלב הבא יבוא מתוכם. יכול להיות שזה יעבוד כל-כך טוב, אם באמת הם יפעלו כמו שצריך. בעיני רוחי אני רואה שהם באים ומבקשים את זה. מה שאני מנסה לומר לך שאני לא פותח את הדיון, יקירי, אין לי שום בעיה שאדוני יביא הצעת החלטה דרך הממונה לממשלה. אני לא פותח את זה עכשיו, אנחנו לא בדיון תיאורטי, אנחנו בחוק הסדרים, ובחוק ההסדרים אנחנו ממוקדי מטרה. תודה רבה. אני מתנצל. בבקשה.
מארק און
שלום לכולם. אני מצטרף למילים של פריד - - -
היו"ר איתן כבל
יש לי עוד בקשה. אני כבר מזהיר שמי שרוצה להצטרף לפריד וכל אלה, יבורכו, אבל אני לא נותן לכולם לדבר, אני רוצה להתחיל בהקראה. פריד אמר כמה חשוב הסיפור הזה.
מארק און
כבוד ראש הוועדה, אני רק אציג מי אני. אני מנכ"ל גט, גט טקסי לשעבר.
היו"ר איתן כבל
יודע. אתה גם ביקשת זכות דיבור.
מארק און
תודה. אני כן מצטרף לדברים, כי אני חושב שנעשה כאן איזה מהלך היסטורי - - -
היו"ר איתן כבל
גם לכם.
מארק און
לכולם אני חושב. זה ישרת את נהגי המוניות, בסוף אם נהג המונית לא ירוויח את ההכנסה היומית שלו, שום דבר לא יקרה. הדבר היחיד שחסר לי, ואני חושב שכאן אנחנו צריכים טיפה להקל ולא להכניס חסמים כדי שהדבר הזה יקרה, כל נושא המחיר המשוער, הערכת הזמן דורשת טכנולוגיה שלוקח זמן לפתח - - -
היו"ר איתן כבל
אדוני, כנראה לא שמת לב שקראו לך באפליקציה שלך. עסקנו בזה, אמרנו ואפילו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הערנו והסבירו לנו על הסימולטור.
היו"ר איתן כבל
זו היתה שאלה של איילת נחמיאס. כשנגיע לנקודה נחדד אותה, ואני מאפשר לך אז, כשנגיע לסעיף הספציפי שאתה עוסק בו, אני חושב ששם יהיה יותר טוב שתפתח - - -
מארק און
אני אעשה מה שצריך לעשות, אני רק מתריע ואומר כאן וצריך לומר את זה. יש כאן כמה חסמים שיכולים לעכב את ההליך הזה, וזה כל הבעייתיות של קביעת מספר העצירות. בסוף צריך לזכור - - -
היו"ר איתן כבל
אמרנו. זה בסדר שאתה משכנע אותנו - - -
מארק און
אני לא משכנע, אני רק אומר שבסופו של דבר צריך להוריד חסמים. את מספר העצירות - - -
היו"ר איתן כבל
אדוני המנכ"ל, אמרנו את זה. חברי הכנסת התייחסו לזה. היתה תשובה שאמרנו. אפילו התייחסתי לזה שצריך לעשות מה שאדוני אומר בלו"ז כזה שהאפליקציה שאמורה לתת את המענה למרחק, עצירות, זמן וכל הדברים האלה, שזה ייעשה מהר, שלא עד שזה ייכנס לפה כבר החוק יתיישן.
מארק און
מעולה. רק להקטין את החסמים כדי שזה יהיה.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני. חבר הכנסת יעקב אשר. אחרי זה נציג "הפילים" – אובר. ברשותכם, אני רוצה לברך את הסטודנטים ממכללת ספיר. תבורכו. יש לכם היום, אני מבין, סיור שאתם עורכים כאן בכנסת. דרך אגב, רק לידיעתכם, יש לי זכות גדולה – אני מרשה לעצמי לומר – בעניין הזה. יצרתי קשר בזמנו בין מכללת ספיר לבין כנסת ישראל, המחלקה המשפטית, וזה המקום היחיד שמתבצע בו התמחות לנסחות משפטית. אין את זה בשום מקום. זה המקום היחיד בארץ שבו מתמחים סטודנטים מספיר. זה לא אתם, נכון?
קריאה
זה אנחנו.
היו"ר איתן כבל
תבורכו. אתם פה גם בזכותי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אל תתרגשו, כי כולנו פה בזכותו...
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, מה שאני יכול לקחת ולרשום, אני רושם, לפני שאחרים ירשמו. תבורכו ובהצלחה. פרויקט חשוב. בבקשה, יעקב אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
דבר ראשון, אני מצטרף לברכות למכללת ספיר, אדוני היושב-ראש, אחרי שהיינו פה בדיון הטעון בשבוע שעבר על אל על, והזכירו את זה, גם אני מצטרף לברכות. באמת כה לחי, זה חשוב מאוד. אני חושב שמה שמגיע היום הוא באמת דבר חשוב מאוד מבחינת הציבור, ויגיע בסופו של דבר לכיסו של האזרח במאמץ משולב שאנחנו עושים.

אולי בגלל שלא הייתי בהתחלה, אני לא יודע את הטכניקה, איך זה הולך להיות בדיוק, בגלל שיש פה הרבה מאוד דברים - - -
היו"ר איתן כבל
כבר התעסקנו בזה. בהקראה ניגע בדיוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
החוק יורד גם לרזולוציה של כמות הסעות, של עצירות וכו'?
היו"ר איתן כבל
החוק אמור לתת תשובה לכל השאלות שעלו כאן, גם על-ידי נציגי נהגי המוניות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה - - -
היו"ר איתן כבל
יהיו גם תקנות, בוודאי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסופו של דבר לפעמים אנחנו משקיעים המון מאמץ, משקיעים הרבה מאוד אנרגיה, ואני רוצה שהתקנות, שהן ההשלמה של החוק הזה, יגיעו לכאן, לשולחן.
היו"ר איתן כבל
זה ברור.
אלון מסר
אין תקנות, חבר הכנסת יעקב אשר.
חוה מרים ראובני
אלון, יש.
אלון מסר
התקנות לא מעכבות את ביצוע החוק. אין תקנות שמעכבות. הדבר היחיד שנדבר עליו תיכף, חבר הכנסת ביקש, לגבי הצו. נדבר על זה. אנחנו רוצים שזה יהיה מהיר ופשוט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מהיר ופשוט זה מצוין, אבל שזה יצא בסוף גם דפוק, זה לא טוב.
אלון מסר
לא. צודק לגמרי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לכן מה שאני אומר, שמאחר שאנחנו נכנסים פה למשהו שלא קיים היום, כן צריך את ליווי הוועדה בעניין הזה, גם בדבר שלא צריך אישור, גם אם זה לא תקנות וזה סתם הסברים.
היו"ר איתן כבל
צודק חבר הכנסת יעקב אשר, אנחנו רוצים לפני אישור הצו על-ידי השר – לא אנחנו מאשרים את הצו אלא השר – שתניחו בפני את הצו, כדי שאני אראה - - -
לאה ורון
אדוני היושב-ראש, גם צווים יכולים להיות באישור הוועדה.
אלון מסר
דווקא זה יכול לעכב.
הראלי מזרחי
דווקא צו זה דבר כל-כך טכני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה זה צריך לעכב?
אלון מסר
אישור בוועדה לפעמים יכול לעכב. הרי מראש החלטת הממשלה כבר קבעה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה מדבר על ועדה שהיושב-ראש שלה מהאופוזיציה, שהוא עובד בצורה כל-כך - - -
היו"ר איתן כבל
אלון מסר, אתה כבר ותיק פה, מה אתה מתווכח? בחייך, עזוב.
אלון מסר
נגיע לזה, נדבר על זה, נסביר לך.
היו"ר איתן כבל
סליחה, אנחנו רוצים שגם הכוונה שלנו תהיה יותר טובה מהכוונה שהתכוונו בחיבור המפעלים לגז.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למשל. אנחנו רוצים שזה יהיה פרקטי. עם כל הכבוד, יש לי מה לומר בזה.
אלון מסר
כשנגיע לסעיף, נחשוב מה אפשר לעשות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו לא מחפשים דברים להצביע עליהם.
חוה מרים ראובני
אני מבקשת לציין שגם המחירים במונה לא עוברים דרך הוועדה - - -
אלון מסר
נמצא פתרון.
היו"ר איתן כבל
סליחה, אני מוכן לאיזו פשרה.
אלון מסר
בדיוק. נמצא פתרון.
היו"ר איתן כבל
נמצא לזה פתרון, זה לא העניין. אנחנו הרי אתכם, אנחנו רק רוצים שלא תיפול שגגה בתהליך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה הכול, אדוני היושב-ראש. תודה רבה. שיהיה בהצלחה.
יוני גריפמן
אני מנכ"ל אובר. תודה רבה על רשות הדיבור. רציתי להגיד כמה דברים: האחד, כמובן אנחנו חושבים שזה צעד טוב. כל דבר שמפחית את הנסועה ומוזיל את יוקר המחיה לנוסע, בטח אם זה מעלה בסופו של דבר גם את הרווח לנהג זה צעד טוב. אני רק רוצה להדגיש שזה צעד לא מספיק.

כרגע אנחנו מפגרים אחרי העולם בהתפתחויות הטכנולוגיות וגם ברגולציה סביב תחבורה שיתופית. תחבורה שיתופית מסביב לעולם פועלת בכ-70 מדינות, מעל 400 ערים, מוזילה דרמטית את העלות לצרכן ומפחיתה את כלי הרכב על הכביש.

מדברים פה על כל מיני דילים של שנתיים, שנעשה תחבורה שיתופית במונית ונמתין שנתיים לפי התפתחויות נוספות. אין לנו שנתיים. המצב התחבורתי בישראל לא מאפשר את הדבר הזה ורוצים פתרונות יחסית מהירים שכבר מוכחים במדינות העולם וב-OECD. בפורומים של התחבורה הכי מתקדמים והכי מוערכים בעולם מאמצים וממליצים על תחבורה שיתופית ופתיחת השוק לתחרות בצורה גדולה יותר. הפוטנציאל הוא אדיר, ואנחנו עכשיו מתעסקים הרבה זמן בנתח מאוד קטן שלו. אנחנו מדברים על 20,000 כלי רכב שיעשו נסיעות שיתופיות במקום כל כלי הרכב שהיום נמצאים על הכביש שיכולים לעשות נסיעות שיתופיות וחבל.

הדבר האחרון שאני רוצה להדגיש, שאין דיאלוג היום עם משרד התחבורה. אנחנו רוצים, אנחנו קוראים לדיאלוג, יש דרך להטמיע תחבורה שיתופית בצורה שתענה על הרבה מאוד מהסוגיות שמטרידות גם את חברי פה משמאל, בין היתר - - -
יהודה בר אור
אני לא חבר שלך. אובר חבר שלי? אני לא רוצה להיות חבר שלו.
היו"ר איתן כבל
אתה לא יודע מה העתיד צופן בחובו.
יהודה בר אור
שיגיד מה שהוא רוצה, הוא לא חבר שלי, הוא חבר שלהם.
היו"ר איתן כבל
למה לך לסגור אופציות?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן, למה הוא מתחייב?
היו"ר איתן כבל
למה אתה מתחייב, בר אור?
יהודה בר אור
לא רוצה שהוא יהיה חבר שלי. אם הוא מביא תחבורה שיתופית בפרייבטים, הוא לא חבר שלי. נקודה.
היו"ר איתן כבל
בר אור, אני אומר לך מניסיון, אל תסגור אופציות. תהיה כמו חברי הכנסת... בבקשה.
יוני גריפמן
אני חוזר על הנקודה האחרונה שאמרתי. היום לצערי המאוד רב אין דיאלוג עם משרד התחבורה, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים שלנו לאפשר תחבורה שיתופית בצורה שתענה על כל הסוגיות הביטוחיות, הבטיחותיות, המיסויות וגם הפגיעה הפוטנציאלית בבעלי המספרים כמו שהיא משוקפת הרבה פעמים על-ידי החברים פה משמאל, שמבחינתי הם חברים, גם אם אני לא חבר שלהם.

זו נקודה שממש חשובה לי. כלומר, אנחנו מדברים פה על פוטנציאל מאוד-מאוד קטן, ואנחנו מתפשרים על איזה פלסטר לבעיה הרבה יותר רחבה. וכמו שנאמר פה נכון מהצד, הפתרונות שכרגע מדברים עליהם יגיעו בטווח יותר רחוק, והטכנולוגיה יכולה לפעול ולתת פתרון לטווח הרבה יותר מהיר.
יעקב פרי (יש עתיד)
למה משרד התחבורה מתנגד לאובר?
יוני גריפמן
אנחנו לא יודעים, כי לא הצלחנו להיפגש אתו.
יהודה בר אור
תסתכל מה עשו בשיקגו. נהג אובר רצח שישה אנשים באמצע הרחוב. בואנ'ה, תסתכל, אדוני היושב-ראש, אתה רוצה להכניס פה חבלנים? בבקשה.
היו"ר איתן כבל
אדוני השר לביטחון פנים...
יהודה בר אור
תראה מה קורה פה, נהג אובר השתגע. הנה כתבה.
היו"ר איתן כבל
די, יהודה. סליחה, העניין ברור.
יעקב פרי (יש עתיד)
למה משרד התחבורה מתנגד לאובר?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי נתניהו רוצה את זה.
יעקב פרי (יש עתיד)
נתניהו לא רוצה או כן רוצה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הוא כן רוצה. הוא לא עושה שרירים.
היו"ר איתן כבל
פרי. פרי, בכל זאת.
יעקב פרי (יש עתיד)
תן קצת פוליטיקה.
היו"ר איתן כבל
אני לא יכול לחסום שור בדישו. תדוש, קדימה.
לאה ורון
אולי מישהו ממשרד התחבורה יכול להסביר.
היו"ר איתן כבל
יש לכם סמכות לענות?
חוה מרים ראובני
אני יכולה רק לומר שהעמדה של משרד התחבורה שלא נכון שתהיה הסעה בשכר על-ידי כלי רכב, על-ידי נהגים ועל-ידי מפעילי שירותים שאין לגביהם רגולציה.
יוני גריפמן
אנחנו חושבים שצריכה להיות רגולציה. אנחנו בעד פיתוח הרגולציה.
חוה מרים ראובני
כל נהג, כל רכב, בכל מקום, בכל זמן, זה לא רגולציה.
קריאות
- - -
חוה מרים ראובני
משפט אחד, מעבר לזה אני לא רוצה להתייחס לזה.
היו"ר איתן כבל
גברתי, העניין ברור.
יעקב פרי (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני הולך לעשן, אבל אני גם שוקל להגיש הצעת חוק פרטית בנושא. אני אשמח להגיש הצעת חוק פרטית, ולו כדי לשמוע או לקבל סוף-סוף את עמדת משרד התחבורה.
היו"ר איתן כבל
תודה, חבר הכנסת.
פריד אברהם
ידידי מימין, נציג אובר, הפיל הגדול, אמר שצריכים להסתכל על העולם. אנחנו במדינת ישראל, בעולם לא שורפים את המדינה. אותנו שורפים. אני לא רוצה להמשיך הלאה. אנחנו מדינת ישראל, זה לא העולם.
היו"ר איתן כבל
אני מציע שיהיו לכם עוד עילות, לא רק ביטחוניות, לעצור את זה. זו הצעתי לכם, אבל זה דיון אחר.
גלעד ישראלי
אני מנכ"ל Tbus. אנחנו אפליקציה לשיתוף נוסעים במוניות, אנחנו ממש מברכים על ההצעה הזאת.
יעקב פרי (יש עתיד)
לא שמענו.
גלעד ישראלי
אפליקציה לשיתוף נוסעים במוניות. כרגע התחלנו פיילוט רק בבין-עירוני, כי שם אנחנו יכולים לומר מראש מה המחיר, ואת זה החקיקה הנוכחית מאפשרת, אבל הפוטנציאל הוא כמובן פוטנציאל הרבה יותר עירוני.
היו"ר איתן כבל
אדוני, האם זה מדור פרסומי?
גלעד ישראלי
אני רק מציג.
היו"ר איתן כבל
אין לי בעיה, רק תגיד. אני אכתוב למעלה "מדור פרסומי".
גלעד ישראלי
זה בשידור, אז למה לא.
היו"ר איתן כבל
תרוויח את לחמך. יאללה, כבר באת לפה.
היו"ר איתן כבל
יש לנו 15% צפייה...
גלעד ישראלי
אחת המטרות המרכזיות של החקיקה הזאת זה למשוך אנשים שיעברו מהרכב הפרטי למשל, כדי להוריד את הפקקים. דווקא אם אנחנו עושים את זה, בהתייחס למה שבר אור הציע לפני כן, כשאנחנו יודעים את המחיר מראש ויכולים לומר את זה ללקוח, אז יש פה הרבה לקוחות חדשים שלא כל-כך יקפצו על המציאה ולא כל-כך ילכו לכיוון המוניות.

אני חושב שהאינטרס גם של נהגי המוניות, שבסופו של דבר שנוכל להציע מחיר מראש, ובשביל זה אנחנו לא יכולים - - -
היו"ר איתן כבל
הם הולכים עם זה.
גלעד ישראלי
אני רק מחזק.
היו"ר איתן כבל
תודה, יקירי. ברווחים צריכים גם חברי הוועדה להתחלק... אחרונת הדוברים של הסיבוב הזה, ואנחנו עוברים להקראה – ליאת הלבץ. נציגת התאחדות הסטודנטים, בבקשה.
ליאת הלבץ
הגישה שלנו לסיפור הזה שהגיע היום שיתחילו לדבר על נסיעות שיתופיות בפורומים האלה. הגיע הזמן שהשיח הזה יעלה. בתחבורה הציבורית בארץ, עם כל ההשקעה שנעשית בשנים האחרונות, ונעשית קפיצת מדרגה באמת יפה, עדיין הפערים מאוד גדולים. אנחנו רואים את זה בשטח. אנשים עדיין מעדיפים להתנייד עם רכב פרטי והפקקים רק מחמירים ועולים ככל שהזמן עובר.

אני חייבת למחות פה על האמירה – אני לא יודעת מי אתה, אדוני – דיברו פה על אובר בהשוואה למוניות. עניין הרגולציה הוא באמת חשוב וכדאי מאוד לפקח מי נותן את השירותים האלה מבין הרכבים ברגעים האלה של אחד על אחד, אבל מצד שני היו גם סיפורים על נהגי מוניות בעבר, עם רגולציה ועם פיקוח. היו מקרים, ראינו את זה, אני לא ממציאה. אני אומנם צעירה, אבל אני זוכרת גם כשהייתי ילדה שהיו מקרים שראינו גם אנשים שעברו תחת פיקוח ועדיין קרו מקרים, לא עלינו.

הבעיה בסיפור הזה היא בין היתר, לטעמנו, ההתייחסות של אגף שוק ההון – כל הסיפור של הביטוח, כל הסיפור של רשות המסים וההתנגדות למעבר של הכסף בין אזרחים, כשהיום כבר יש אמצעים - - -
היו"ר איתן כבל
ליאת, לא נעים לי, אני צריך להיות הוגן. עצרתי את נציג הממונה על ההגבלים כאן, "מר אפורי", מלהמשיך את הדברים שלו, מכיוון שאמרתי לו שזה דיון עקרוני. כשיוצאים מתחת לדיון, יוצאים מחוץ לאטמוספירה. תמיד יש פה את הימים של התחבורה הציבורית, אין לי בעיה שהתאחדות הסטודנטים תעלה את העניין הזה.

כתוב: שכר מצווה – מצווה. עכשיו יש בפני הצעת חוק שהיא חשובה כמו שהיא. אני לא יודע איך לאכול עכשיו את כל העוגה. לכן תאפשרי לנו קודם כול מה שאני חושב שהוא גם טוב לכם. מה שאת מבקשת לסטודנטים, אין ספק שהוא - - -
ליאת הלבץ
אני מעלה את הסוגיה הזאת בכוונה בפורום הזה, כי זו ועדה שכל הנציגים שיושבים פה - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא יידון כאן. אנחנו מכירים את העניין הזה.
ליאת הלבץ
לא בשלב הזה, לא היום - - -
היו"ר איתן כבל
ממש לא. אנחנו לגמרי עוסקים עכשיו בעניין מאוד-מאוד ממוקד.
ליאת הלבץ
עם זאת, אני מאמינה שצריך לחשוב איך עושים את הצעדים הבאים ולא מסיימים את זה פה.
היו"ר איתן כבל
אם נמצא פה חבר הכנסת שמולי, אני רוצה לנצל את ההזדמנות. אתמול הודיעו לו שהוא הולך לקבל את פרס תנועת אומ"ץ.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה.
היו"ר איתן כבל
באמת מכל הלב. הוא ראוי ואין ראוי ממנו היום בכנסת לקבל את הפרס הזה. באמת מכל הלב. אפשר למחוא כפיים.

(מחיאות כפיים)
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אעבור ועדה-ועדה...
לאה ורון
השאלה אם בכל מקום יפרגנו לך כך.
היו"ר איתן כבל
בהצלחה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אנחנו מתחילים את ההקראה. אם לא נעסוק בחפירות, אלא ניגע בעניין עצמו, אין סיבה שלא נסיים את הפרק הזה היום.
לאה ורון
ולא נידרש ליום חמישי.
היו"ר איתן כבל
ראו הוזהרתם. אם אתם לא רוצים לבוא לפה ביום חמישי, אז בואו נסיים את זה עכשיו. בבקשה.
הראלי מזרחי
תיקון פקודת התעבורה

5.

בפקודת התעבורה, אחרי סעיף 14יח יבוא:

"סימן ג'2: נסיעה שיתופית במונית

הגדרות

14יט.

בסימן זה –

"מונה", "נסיעה מיוחדת", "רישיון לנסיעה מיוחדת" – כמשמעותם לפי הפקודה;

"מחיר משוער לנסיעה מיוחדת" – המחיר שהיה משולם בעד נסיעה ליעד המבוקש אילו היתה מתקיימת כנסיעה מיוחדת, כפי שהוא מוערך בהתאם לכללי חישוב המפורסמים באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים או בדרך אחרת שנמסרה לגביה הודעה באתר האמור;

יש כאן תיקון קטן, אני רק מסבה את תשומת לבכם.

"נסיעה שיתופית" – נסיעה במונית של כמה נוסעים שהזמינו את נסיעתם מראש, ממוצא אחד או יותר, אל יעד אחד או יותר בהתאם לבחירת כל נוסע, שכל אחד מהנוסעים משלם בעדה בנפרד.
היו"ר איתן כבל
זה ניסוחי, זה ברור. הבנתי את זה.
מירב תורג'מן
יש פה גם עניין של מהות, אבל חשבנו שזה באמת יותר מדויק. זה יציאה מכמה נקודות והגעה אל כמה נקודות, ולא יציאה מנקודה אחת.
היו"ר איתן כבל
לפני שאת עוברת ל-14, להגדרות יש חשיבות. אם אנחנו מסכימים על ההגדרות, יהיה לנו יותר קל בהבנת התהליכים בהמשך. האם יש למי מכם הערות? בבקשה.
מארק און
שתי הערות שכבר אמרתי קודם. לגבי "מחיר משוער", אפשר למצוא מינוח אחר, אולי "ממוצע" או פתרון אחר. זה יכול לחשוף את החברות שלנו לתביעות ייצוגיות שאנחנו לא רוצים להיחשף אליהן.
אלון מסר
איך זה יכול לחשוף אתכם לתביעות ייצוגיות? מחיר משוער זה מחיר שהממשלה מפרסמת, זה מה שאנחנו משערים, אנחנו לא מתחייבים. זה המקסימום שאנחנו יודעים לעשות.
הראלי מזרחי
החובה שלכם היא למה שמפורסם באתר משרד התחבורה. זוהי החובה.
אלון מסר
זה בסדר גמור מבחינתי, אני רק לא רוצה שהאחריות על הצגת המחיר המשוער תהיה שלי או של בעלי - - -
היו"ר איתן כבל
כמו שיש לך את החוברת - - -
יהודה בר אור
כן, זה בתוך המונית.
חוה מרים ראובני
הוא יוצא ידי חובתו.
היו"ר איתן כבל
סליחה, חברים. אני עוזר לכם.
מארק און
כל עוד זו אחריות של משרד התחבורה או האוצר להציג את זה - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא אחריות. אדוני, כאן זה בצורה ברורה, שום דבר לא עליך. הדבר היחיד שעליך זה להגיד את האמת שכתובה שם.
מארק און
לגמרי. לזה אני מסכים.
היו"ר איתן כבל
זה הכול.
חוה מרים ראובני
זה מה שאתה נדרש.
היו"ר איתן כבל
זה כמו שהוא אומר לך מונה או - - -
מארק און
מבחינתי זה מקובל, רק החידוד הזה היה חשוב לי.

הערה שנייה, כבוד היושב-ראש, שכל נוסע יבחר את היעד שלו. אנחנו מכירים טיפה את הנתונים ואנחנו עובדים כבר קרוב לשש שנים בארץ. אם רוצים לייצר נסיעה שיתופית אמיתית ושיהיה לזה המון ביקושים, צריך להוריד את החסמים של בחירת יעד ספציפי. לצורך העניין אני אביא דוגמה קטנטנה שיכולה לעשות לכולם כאן הרבה יותר שכל. המשרדים שלנו נמצאים ברמת החייל, לרמת החייל יש שני כבישים: כביש אחד, מי שנכנס אליו חווה 45 דקות פקק, וכביש שני שנמצא במרחק הליכה של 20 מטר, מבחינתנו - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
זה ראול ולנברג והברזל.
מארק און
לגמרי. הדבר היחיד שיכול למנוע מאתנו - - -
היו"ר איתן כבל
זה חד-סטרי.
מארק און
אני רק אסביר את עצמי ורק בסוף ההחלטה תתקבל. בסופו של דבר אני חושב שצריך לא להגדיר את זה לבחירת היעד הספציפי, אלא בקירוב ליעד הספציפי. זה רק יכול לאפשר לדבר הזה לקרות טוב יותר.
הראל שליסל
ההצעה היא לתקן בהגדרות שיהיה כתוב "בקירוב"?
מארק און
שיהיה אזור בקירוב, שלא יהיה יעד ספציפי, כי בסופו של דבר כל נהג מונית שבסוף לא יוריד ביעד הזה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
איזה מרחק הקירוב הזה?
מירב תורג'מן
בקירוב זה מונח שנתון לפרשנות, לא ברור מה המרחק.
חוה מרים ראובני
הנוסע לא יידע לאן הוא יגיע בסופו של דבר.
הראל שליסל
הנוסע צריך לדעת לאן הוא מגיע. הוא שילם כסף.
הראלי מזרחי
זה מוריד פה את כל ממד הוודאות.
אלון מסר
יש פה שתי שאלות. אני לא חושב שיש מחלוקת שרוצים שהנוסע יידע לאן הוא מגיע. אם הוא מוכן להגיע ליעד ליד זו כבר שאלה אחרת. אני לא בטוח שסעיף ההגדרות הוא המקום לעשות את זה - - -
הראלי מזרחי
בסעיף 14 - - -
אלון מסר
בסעיף 14 אפשר לגעת.
היו"ר איתן כבל
אני לא משנה, כנוסע. אני אסביר לך, זה קורה לצערנו בפקקים בתוך תל-אביב, אבל לא רק בתל-אביב. אתה מגיע לנקודה ופתאום אתה מבין שיותר מהר לרדת וללכת כבר ברגל. את זה לא כותבים בחוק. זה נתון לשיח. מה אתה חושב, שאני אתקע אצלך במונית כי יש לי הליכה של 4-3 דקות יותר? זה לא שאנחנו מסיימים את החוק והחוק ייצר מדיניות חדשה של פקקים בעיר.
מארק און
מעולה. כל עוד אנחנו מבינים את זה, כבוד היושב-ראש, את הסעיף שרשום כאן - - -
היו"ר איתן כבל
בקירוב – אתה יודע מה זה בקירוב? אלוהים ישמור.
מארק און
300 מטר מבחינתי זה בקירוב.
היו"ר איתן כבל
אדוני, כל אחד בא עם ה"בקירוב" שלו. יש אדם שקשה לו ללכת, אחד שהוא קל - - -
חוה מרים ראובני
הם יכולים להסכים מראש.
אלון מסר
בדיוק. אפשר להסכים מראש איפה אתה עולה ואיפה אתה יורד. זה לא חייב להיות בדיוק מתחת לבית שלך, וזה לא חייב להיות - - -
היו"ר איתן כבל
נכון.
אלון מסר
העיקר שתסכימו מראש איפה זה "בקירוב".
היו"ר איתן כבל
הוא יכול להגיד לו: נזכרתי, תוריד אותי פה.
מארק און
זה הדבר היחיד שרציתי, כל עוד אני יודע שיש הסכמה. רק צריך לשים את זה על השולחן.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המשפט צריך לקבוע את היעד ואין מקום להזיז אפילו במילה אחת. הסביר היושב-ראש שיכולים לרדת קרוב בגלל הפקק, אבל אתה גם יכול להעלות למונית שלך נכים שצריכים להגיע עד הבית. אם זה "בקירוב", אתה אומר לו: יש פקק, רד פה ותסתדר. אנחנו לא רוצים לפתוח את הפתח הזה - - -
היו"ר איתן כבל
לא כולם הם אתה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יכול להיות ש-95%-90% ירדו, לא ירצו להיות בפקק, אבל הנכה שנמצא במונית שלך, ירצה להגיע הביתה, לכן אין מקום לשנות פה.
מארק און
יש לי עוד הערה לגבי הנושא הזה. כל מה שקשור לנכה או בעל מוגבלויות, אתה צודק לחלוטין.
היו"ר איתן כבל
העניין ברור. התקדמנו.
מארק און
כל עוד יש הסכמה, זה בסדר.
היו"ר איתן כבל
עוד הערות, אם יש. תודה רבה. אני רוצה להעלות להצבעה את סעיף 14יט המוצע - -
מירב תורג'מן
כולל התיקון.
היו"ר איתן כבל
- - כולל התיקון.
יעקב פרי (יש עתיד)
איזה סעיף?
היו"ר איתן כבל
ההגדרות, עד 14כ, לא כולל. מי בעד, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 14יט המוצע אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. הסעיף אושר עם התוספת שהתווספה לנו כאן. הלאה. נסיעה שיתופית, 14כ.
הראלי מזרחי
נסיעה שיתופית

14כ.

מונית שניתן לגביה רישיון לנסיעה מיוחדת ניתן להסיע בה נוסעים בנסיעה שיתופית, בהתאם להוראות לפי סימן זה.
היו"ר איתן כבל
זה בסדר. זה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים. מי בעד, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 14כ המוצע אושר.
היו"ר איתן כבל
תודה. הסעיף אושר. הזמנת נסיעה שיתופית.
הראלי מזרחי
הזמנת נסיעה שיתופית

14כא.

נהג מונית יסיע בנסיעה שיתופית רק נוסע שהזמין את נסיעתו מראש באמצעות שירות מקוון או טלפוני, ובלבד שבעת ההזמנה מתקיימים כל אלה:

(1) נמסרו למזמין הנסיעה פרטים אלה:

אני מוסיפה כאן סעיף.

(א) מחיר הנסיעה השיתופית בהתאם להוראות סעיף 14כב.
(ב) המחיר המשוער לנסיעה מיוחדת;

(ג) הערכת זמן משוערת לנסיעה עד ליעד המבוקש;

(ד) מספר העצירות המרבי לשם איסוף הנוסעים והורדתם עד להורדתם ביעד המבוקש;

(2) מזמין הנסיעה הסכים לכל אלה:

(א) מחיר הנסיעה השיתופית, בכפוף להוראות סעיף 14כב;

(ב) מקום האיסוף וההורדה שלו;

(ג) מועד האיסוף המשוער שלו.
יעקב פרי (יש עתיד)
כבוד היושב-ראש, יש לי בעיה עם מספר העצירות, או שיורידו את הסעיף או שימצאו לו ניסוח אחר.
היו"ר איתן כבל
תסביר.
יעקב פרי (יש עתיד)
כבר אמרתי קודם. ברגע שבסעיף 14כא(ג) כתוב "מספר העצירות המרבי לשם איסוף הנוסעים והורדתם עד להורדתם ביעד המבוקש;", לא צריך לפתוח את זה, כי יהיו נהגי מוניות – כבר אמרתי, יש לי אמון רב בנהגי מוניות – שיקבעו 99 עצירות. לכן הסעיף הקטן הזה - - -
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אני אנסה להבין את זה.
אלון מסר
תסביר את הרעיון.
היו"ר איתן כבל
קבענו את הכללים, אתה יכול רק אם הזמין דרך התחנה - -
יעקב פרי (יש עתיד)
זה בסדר.
היו"ר איתן כבל
תן לי.

- - או דרך האפליקציה.
יהודה בר אור
מה יקרה אם יבואו ארבעה אנשים ויגידו שהם רוצים לקחת - - -
היו"ר איתן כבל
שנייה. תן לי קודם כול להבין מה שהוא מעלה. על תכניס לי עוד נקודה. תיכף נשמע את הנקודה הנוספת. אני רוצה קודם כול להבין מה שאנחנו אומרים פה.

ברגע שיש לך הזמנה, אתה יודע איפה אתה מעלה אותה, אתה יודע גם איפה אתה מוריד אותה. איפה הבעיה היחידה שיכולה להיות? שכל הדרך הופכת להיות עלייה וירידה.
אלון מסר
נכון.
חוה מרים ראובני
גם המסלול יכול להשתנות.
היו"ר איתן כבל
שנייה.

האם זה הופך להיות אוטובוס? זו הבעיה שלי.
חוה מרים ראובני
לא רק אוטובוס, אוטובוס כשמסלול הנסיעה שלו ידוע.
היו"ר איתן כבל
שנייה, גברתי. אני מדבר שוטף. אם אתם רוצים מעלית שבת - - -
חוה מרים ראובני
גם מעלית שבת – המסלול שלה ידוע.
היו"ר איתן כבל
נכון. אבל היא עוצרת בכל - - -
חוה מרים ראובני
כשלא מגבילים את זה, הוא יעשה - - -
היו"ר איתן כבל
לכן אנחנו חייבים להגביל את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נכון, אבל יש פה גם את הזמן המשוער להגעה. הוא לא ישתולל.
חוה מרים ראובני
זה לא מחייב.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה כן מחייב.
יהודה בר אור
בסוף ההצעה שהגשתי היא הכי נכונה.
היו"ר איתן כבל
אני אתן לך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הזמן המשוער ומספר העצירות – או זה או זה.
היו"ר איתן כבל
חוה, היועצת המשפטית בבקשה, אני רוצה שתקשיבו. הנקודה היא כזאת, אני לא רוצה שנמצא את עצמנו שזה שהזמין אחרון יגיע בשבוע הבא, גם אם נתנו לו זמן משוער. מה העניין? תמיד יש את המישהו הזה שהוא על המסלול, הוא רוצה להגיע לקצה של אלנבי, סתם אני אומר עכשיו - - -
לאה ורון
שיהיה לנו מוחשי יותר.
היו"ר איתן כבל
הוא מתחיל לנסוע בבוקר, תחשוב על זה בתוך הפקקים, כשגם בנת"צ זה לא עניין של מה בכך, אנשים מתחילים לאסוף אנשים למקומות העבודה גם בלי הצורך בחוק, אנחנו כבר מכירים התארגנויות בעבודה. אתה מוצא את עצמך עם ארבעה אנשים נוסעים. כל הדרך הוא על האפליקציה, כל רגע מודיעים לו. הוא בנסיעה עם אנשים, הוא מעלה, הוא מוריד. זאת אומרת, הוא יכול למצוא את עצמנו תיאורטית בלי הפסקות - - -
אלון מסר
זה מצוין.
חוה מרים ראובני
לכן ההגבלה של לא יותר מ- Xעצירות.
אלון מסר
הכללים שהצבנו פה נועדו להגן בדיוק על הלקוח. ניסינו מצד אחד שהשירות הזה יתאפשר, ותיכף נשמע התייחסות, ומצד שני, שלא יקרה מצב שבו ייקחו נוסע, ייסעו אתו בדרך, נוסע מעין חטוף או שבוי - - -
היו"ר איתן כבל
כמו שלפעמים עושים עם כאלה שלא מכירים את הדרך.
אלון מסר
בדיוק.
יעקב פרי (יש עתיד)
סליחה שאני קוטע אותך, אלון. אם לקוח הזמין מונית, הוא עומד על הדרך של אותה מונית שיתופית שנוסעת - - -
הראלי מזרחי
אי-אפשר לאסוף אותו, זה חייב להיות מראש. זה מה שבאנו למנוע.
אלון מסר
זה באנו למנוע. ניסינו להגיד שבעת ההזמנה הלקוח יידע את כל המידע על המוצר שלו. יגיד לו המזמין: אתה רוצה לשלם במקום 100 שקל – 20 שקל, דע לך שאני עוצר בדרך, אני מתכוון לעצור עד שמונה פעמים. תבחר אם אתה רוצה או לא. אם הוא יעצור יותר משמונה פעמים זו עבירה על החוק. הוא גם יכול להגיד לו שהוא לא יעצור יותר מפעמיים.
היו"ר איתן כבל
עצור, אני אתן לכם.
יהודה בר אור
עדיין אני חושב שהם לא מומחים.
היו"ר איתן כבל
דבר, פנינו למומחים.
יהודה בר אור
הגשתי את ההצעה איך שהיא צריכה להיות. לפי דעתי היא פתרון שבו נותנים את כל המענה לנסיעה דרך המונה, שנותן את כל המרחקים. באפליקציה – כל הסיפור שעכשיו אמרתם זה לא נכון, משום שברגע שהוא מזמין שלושה אנשים לנסיעה השיתופית הוא גומר את הסיפור, הוא לא מעלה ומוריד, מעלה ומוריד. הוא מעלה שלושה אנשים שהזמינו מראש לשלוש נקודות בהתחלת הדרך וגמר את הנסיעה. סיבכת את העניין.
אלון מסר
אני מאפשר. הוא יכול לבחור גם את זה - - -
יהודה בר אור
אתה יכול לאפשר, אבל דבר שלא הגיוני, אל תאפשר לו, משם שהוא הזמין שלושה יחד, הוא כבר לא יכול לעלות ולהוריד, לעלות ולהוריד.
אלון מסר
זה לא נכון, כי אחד מהם יכול לרדת - - -
יהודה בר אור
אני לא יודע מאיפה הבאת את הסיפור הזה. דיברת אתי על הנושא הזה?
אלון מסר
יהודה, יכול להיות שאחד מהם ירד קודם ואחד אחר-כך. אנחנו לא רוצים לפגוע - - -
היו"ר איתן כבל
אלון, תן לו לסיים.
יהודה בר אור
אני עוד פעם אומר, הנסיעה השיתופית גם באובר ובכל מה שהם אומרים, מזמינים את הנסיעה, מעלים למונית, האפליקציה מזמינה מראש ויודעת לאיפה היא לוקחת. היא מורידה אותם בשלוש נקודות מקסימום, לא יותר.

בהצעה אמרתי וכתבתי והגשתי גם לך. זה שהתעקשת, אני עדיין לא מבין למה, כי זה אומר בצורה ברורה: נמשיך לפעול בשכל הישר שעבדנו במשך 60 שנה, על-פי המונה. ברגע שאתה מזמין את המונה, אתה גם מוציא לו חשבונית. איך תוציא חשבונית לכל אחד במקום? הוא יכול לקבל את זה מהאפליקציה דרך המוקד שלו? איך תוציא לו חשבונית? גמרת את הנסיעה, מה תוציא לו?
אלון מסר
בדיוק מה שקורה היום.
יהודה בר אור
אדוני, הגיע לפה האיש שהציג את ההצעה הזאת, והוא מומחה למונים, שמוליק מ"מוניטקס", שהוא יודע להסביר את העניין הזה מבחינת מונים יותר טוב ממני אפילו. נעשה מחקר על זה גם בעולם וגם פה. זה עובד מצוין. אתה נוסע עכשיו עם בן-אדם, נוסעים מזמינים מהתחנה, מזמינים דרך האפליקציה, המונה נותן את כל האופציות.
היו"ר איתן כבל
יהודה, עצור.
יהודה בר אור
בסופו של דבר הנוסע ירוויח 50%, לא 20% כמו שהם רוצים - -
היו"ר איתן כבל
יהודה, עצור.
יהודה בר אור
- - ואני ארוויח עוד 30%. אז מה? אבל כולם ייהנו.
היו"ר איתן כבל
יהודה, אתה כבר מרצה.
פריד אברהם
משפט אחד, מותר?
היו"ר איתן כבל
לעניין, לא הרצאות.
פריד אברהם
אדוני היושב-ראש, הכרת אותי, אני רק לעניין.
היו"ר איתן כבל
פריד, בבקשה.
פריד אברהם
המונה – כל הזמן הטפנו לציבור שלנו שיסעו רק במונה, כדי לא לרמות, שלא יהיו טעויות - - -
היו"ר איתן כבל
פריד, לא היית פה כשדיבר - - -
פריד אברהם
אני בא לקטע הבא. פתיחת הקטע ללא מונה, הוא יאפשר לכל אותם פקידים - - -
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל, אתם לא עוקבים - - -
אלון מסר
זה לא - - -
היו"ר איתן כבל
אלון. אלון. אלון.
יהודה בר אור
זה דרך להכניס אותם בדלת האחורית - - -
היו"ר איתן כבל
יהודה.
יהודה בר אור
זה הדרך להכניס את אובר ואת כולם בדלת האחורית. יש לי 30,000 בעלי משפחות.
אלון מסר
רשום במפורש שזה רק במונית.
יהודה בר אור
אלון, זה התחיל ככה - - -
היו"ר איתן כבל
יהודה.
יהודה בר אור
אתה עובד פה על כל נהגי המוניות.
מירב תורג'מן
זה רק בעל רישיון, זה לא חל עליהם.
היו"ר איתן כבל
יהודה, אתה עכשיו מפריע לי. יש גבול.
יהודה בר אור
זו הפרנסה שלי. אני כבר אמרתי לך.
היו"ר איתן כבל
פרנסה לא פרנסה, זה לא אומר שאתה מפריע לי לנהל את הדיון.
יהודה בר אור
אני לא מפריע. שעה וחצי ואני לא מפריע לך אף פעם.
היו"ר איתן כבל
די, יהודה. אנחנו מנסים להבין את הצד שלך. אתם באים לעשות טוב ללקוחות, לא בטוח שאתם עושים טוב. אני לא בטוח. אל תיקחו על עצמכם את האחריות שאתם יודעים מה טוב ללקוח.
יעקב פרי (יש עתיד)
איתן, אתה מדבר למי, לאוצר או למוניות?
היו"ר איתן כבל
לאוצר. התכוונתי למעלית שבת, רק תחשוב שהיא עוצרת כל חצי קומה. היא מעלה מכל הכיוונים. זה לא ילך. אתה כאילו בא לעזור להם - - -
אלון מסר
לא. אני לא בא לעזור להם, אני בא לעזור ללקוח.
יהודה בר אור
אני רוצה יותר ממך לעזור ללקוח. הלקוח הוא הפרנסה שלי, לא הוא הפרנסה שלי.
אלון מסר
גם אני לקוח לפעמים. יהודה, אני נוסע במוניות.
יהודה בר אור
אתה נוסע בפרייבטים.
חוה מרים ראובני
כבל, אנחנו אולי לא מבינים. למה אתה חושב שזה מפריע ללקוח?
אלון מסר
בדיוק. למה זה מפריע ללקוח?
היו"ר איתן כבל
אני אסביר. הרי כשאני בוחר את הנתיב, כמו שאמרתי לכם, נתיב של אלנבי או דיזינגוף, עולה מישהו והוא בנתיב, יש אחד שיכול למצוא את עצמו בקצה של הנתיב. מה שאתה אומר לי שתיאורטית כל 100 מטר הוא כמו תחנת - - -
אלון מסר
לא.
היו"ר איתן כבל
שנייה. הוא מוריד וכל הזמן הוא מעלה.
אלון מסר
אנחנו רוצים להגיד לו בעת ההזמנה: אם אתה רוצה כלקוח להזמין שירות של נסיעה שיתופית במונית, אז בעת ההזמנה יגידו לך מראש – זו תהיה עבירה פלילית אם הוא לא יעמוד בזה – מה מספר העצירות המקסימלי בדרך שלך. יכול להיות שאני עולה אחריך. בהתחלה הוא אמר ארבע, יכול להיות שאני אהיה שלוש. אני לא אומר לו איזה מספר, כי תלוי כמה אנשים יהיו בדרך, אבל הוא יהיה חייב להגיד לך בעת ההזמנה בדיוק, שאתה כלקוח תדע את זה לפני שאתה עולה.
היו"ר איתן כבל
אתה לא יודע. עליתי ראשון - - -
שי דיין
לא. אתה יודע.
היו"ר איתן כבל
תקשיב. עליתי בקצה העיר, עליתי ביפו, אני נוסע לצפון, לרידינג אני רוצה להגיע. כשהוא אומר לי, הוא לא יודע כמה עצירות יהיו לי בדרך - - -
אלון מסר
נכון, לכן הוא מתחייב.
שי דיין
הוא אומר לך ואתה יודע בהזמנות מראש. לא מדברים על הזמנה על הדרך, בזמן שאני במסלול, אני מתחבר למישהו. הוא לא אוסף על הדרך. יודעים שיש שלושה איסופים. לפי מדד הבאסה אתה לא יכול להעלות על מונית יותר מארבעה אנשים.
הראלי מזרחי
אתה יכול להעלות ולהוריד. אתה יכול לכתוב שמונה.
שי דיין
אל תפעל כמו האפליקציה של Via, שאתה אוסף על הדרך.
קריאה
- - - לאפשר לך אם אתה רוצה.
שי דיין
מה מדד הבאסה של אותם הנוסעים כאשר עושים להם סטייה מהמסלול.
היו"ר איתן כבל
אתה עכשיו מסביר לי מה שאני מנסה להסביר להם.
שי דיין
למה הם לא מבינים?
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. וגם אתה לא הבנת, כי אתה מסביר לי. זה בדיוק מה שאני מתווכח אתם.
שי דיין
יש דבר שנקרא "מדד הבאסה".
היו"ר איתן כבל
אתה צודק. אני מדבר על מדד הבאסה.
שי דיין
יופי, תסביר להם.
היו"ר איתן כבל
אני מנסה. אתה מפריע לי.
שי דיין
מדד הבאסה של הלקוח אם עושים סטייה.
היו"ר איתן כבל
מה העניין? כשהוא עולה, הוא אומר לו: אני מגיע לרידינג. משהו פה לא ברור. כשהוא עולה ביפו, הוא יוצא מחצרות יפו, והוא אומר לו: אני רוצה להגיע לרידינג. הוא אומר לו: דע לך, לפי כל הכללים – יש לו עוד לפחות עוד שני מקומות מאחור - - -
אלון מסר
אני מתחייב לא יותר - - -
היו"ר איתן כבל
אני מתחייב שלא יהיו לי יותר משתי עצירות עד רידינג. הוא אומר לו גם את המחיר המשוער ועומד בכל הכללים.
שי דיין
מי אומר?
היו"ר איתן כבל
נהג המונית.
שי דיין
נהג המונית, מאיפה הוא יודע מה המחיר המשוער?
אלון מסר
דיברנו על זה קודם.
היו"ר איתן כבל
תעזוב את זה עכשיו, כבר סיימנו. כבר קבענו את הכללים.
שי דיין
הוא קבע מראש.
היו"ר איתן כבל
כן. מה אתה אומר לי? הוא אמר לזה שיצא מיפו "אני עוצר עוד פעמיים" - -
אלון מסר
מקסימום פעמיים.
היו"ר איתן כבל
- - איך הוא יוסיף עוד בדרך?
הראלי מזרחי
הוא יכול להגיד לו יותר. הוא יכול להגיד שמונה – אני לא עושה יותר משמונה עצירות – ולהחליף את הנוסעים.
אלון מסר
אדוני היושב-ראש, צריך להגיד שהשירות הזה עובד - - -
שי דיין
מה מדד הבאסה? שניים, סה טו.
אלון מסר
שי, שנייה.
שי דיין
הם רוצים להגיע לשמונה, למיניבוס.
היו"ר איתן כבל
אין מצב. לא יהיה.
שי דיין
אי-אפשר שמונה.
אלון מסר
לא רוצים להגיע למיניבוס.
שי דיין
נהג מונית לא הולך להיות נהג אוטובוס.
אלון מסר
שי, חברי הכנסת, השירות הזה פועל היום בעולם. לא המצאנו את הגלגל. הסתכלנו מה קורה בעולם, וזה עובד טוב. יש אפליקציות - - -
היו"ר איתן כבל
זה שהצטרפנו גם ל-OECD לא עשה לנו טוב - -
אלון מסר
נכון. אנחנו מקווים שזה יהיה טוב.
היו"ר איתן כבל
- - חוץ מהיום הראשון שפרסמנו שהצטרפנו.
אלון מסר
אנחנו מקווים שייצא טוב. אנחנו רואים שאנשים בוחרים להשתמש בשירותים האלה בעולם במוניות. ואותם שירותים בעולם, זה בדיוק חלק מהרעיון איך לאפשר כמה שיותר תחלופה של אנשים במונה. קודם כול אין פה בכלל רגולציה. התחלנו עם רגולציה לשמור על הצרכן, כי אנחנו רוצים, בטח בשלבים הראשונים, בשנים הראשונות, לשמור על הלקוח. אנחנו יודעים שיש מקומות בעולם שזה עובד ככה. אתה עולה ואומרים לך כשאתה נוסע לצפון: דע לך שבדרך מישהו רוצה לנסוע רק לאבן גבירול, הוא יורד ואחריו יעלה עוד מישהו.
היו"ר איתן כבל
לדעתי במדד הבאסה אתה צריך לשלם - - -
אלון מסר
מצוין. זו בדיוק הנקודה. בגלל זה יגידו לך - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אלון, מה שאתם כותבים בחוק שצריך לדעת הכול מראש.
אלון מסר
אתה צריך להתחייב למקסימום. אתה יכול להגיד לו כמפעיל של השירות "מקסימום חמש עצירות" אתה יכול להגיד לו "שלוש". המחיר שתיתן לו צריך להיות בהתאם. תן ללקוח אפשרות לבחור. אם הלקוח יסכים לחלוק עם עוד חמישה אנשים מראש, הוא משלם מחיר מוזל, תן לו את האפשרות.
היו"ר איתן כבל
אלון, סליחה. עזוב אותנו עכשיו מהטכנולוגיה. הטכנולוגיה יכולה לתת מענה לכול, זאת לא השאלה. השאלה איננה טכנולוגית, השאלה בשלב הראשון לפחות, כשעוד לא התחלנו את השירות הזה, הוא בחיתוליו, אני לא רוצה שהוא ייכשל עוד לפני שהתחלנו בו.
אלון מסר
גם אנחנו לא רוצים.
היו"ר איתן כבל
אמר כאן שי דיין, ובצדק, מדד הבאסה. אנחנו לא יודעים להכניס פה את כל 20,000 נהגי המוניות או אלה שנוהגים על המונית. הם לא 20,000, הם יותר.
שי דיין
30,000.
היו"ר איתן כבל
30,000 נהגים שנוסעים על 20,000 המכוניות האלה.

אתה הופך אותי לנוסע שבוי.
אלון מסר
לא.
היו"ר איתן כבל
אל תגיד לי "לא". זה שאתה אומר "לא" זה אומר שאתה צודק? תקשיב לי, אלון. כבר ראיתי כמה אתם צודקים הרבה פעמים. עוד פעם יחברו מפעלים לגז? עשו לי טובה. אתם לא יודעים הכול. יש כאן גם חברי כנסת שנוסעים במוניות, נסעו במוניות - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אפשר לעשות את חיבור המפעלים לגז שיתופי...
היו"ר איתן כבל
למה אני אומר את זה, אלון? אנחנו לא בעמדה מתנגדת, אנחנו לא רוצים - - -
אלון מסר
לא הבנתי מה מפריע לך. נניח אומרים לך מראש חמש עצירות?
היו"ר איתן כבל
אין דבר כזה.
אלון מסר
למה?
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך למה. כי אני מתקשר, אני בלחץ, אני ממהר.
דוד ביטן (הליכוד)
איך הוא יעצור, רק בדרך, או - - -
היו"ר איתן כבל
אסור לו, רק בדרך.
אלון מסר
רק מראש אפשר להזמין.
היו"ר איתן כבל
מה העניין? אתה מכיר את זה שכל 100 מטר תיאורטית הוא עוצר? כל 100 מטר.
הראלי מזרחי
זה מה שיהיה אם לא תהיה הוראה כזאת.
היו"ר איתן כבל
לקחתי ספיישל. נכון, שיתופי, אבל יש איזה מסגרת. אני אומר קודם כול, בשלב הראשון, גם אם הלקוח יודע מראש, לא תמיד הוא מבין את מדד הבאסה.
לאה ורון
עד כמה זה גרוע.
דוד ביטן (הליכוד)
אז לא יזמינו.
היו"ר איתן כבל
אנחנו רוצים לעודד.
אלון מסר
נכון, אנחנו מאוד רוצים לעודד. היושב-ראש, אם הלקוח רוצה לנסוע עם עוד ארבעה אנשים ולשלם מחיר 80% יותר זול, למה לא לאפשר לו את זה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אלון, אני רוצה שנחדד את העניין של חישוב המחיר. זה חשוב להקשר הזה.
היו"ר איתן כבל
זה בעיה עכשיו. יהיה בזאר טורקי.
מארק און
אני חושב שאני יכול לשפוך אור על העניין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שנייה. תסביר לנו מה קורה במצב - - -
דוד ביטן (הליכוד)
יש לי הצעה אחרת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע, ביטן. בוא נבין מאלון למה הם התכוונו בדיוק. בהנחת עבודה שיש נוסע שאין לו בעיה לנסוע עם עוד שלושה או ארבעה נוסעים, והוא עולה ויש בין שלוש לארבע עצירות נניח – נלך רגע למקסימום – אמרתם קודם שהוא אמור לשלם לא פחות מ-20% - - -
אלון מסר
80% ממונית.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
80% מהמחיר.
הראלי מזרחי
מקסימום. לפחות 20% פחות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תסבירו לנו רגע מה קורה. תעשו לנו סדר בתהליך של התחשיב.
אלון מסר
הרעיון הוא לאפשר כשאתה מזמין את השירות, שיגידו לך "מחיר המונה". בעת הזמנה, לדוגמה בטלפון או האפליקציה יגידו לך: את רוצה נסיעה שיתופית? אם היית מזמינה מחיר ספיישל לצורך העניין – נניח 100 שקל, מחיר בנסיעה שיתופית – 50 שקל.
יהודה בר אור
למי? כמה אנשים?
אלון מסר
לנוסע. כל נוסע בנפרד.
היו"ר איתן כבל
תנו לו קודם כול להסביר כדי שנבין.
אלון מסר
בנסיעה הספציפית הזאת את בוחרת לנסוע מיפו לצפון, כמו שאמר היושב-ראש, ובמקום 100 שקל עלה 50 שקל. מספר העצירות המקסימלי שאני עושה בדרך הוא ארבע עצירות, והזמן שאני מעריך לנסיעה הוא עד חצי שעה. את עושה את השיקול שלך. את יכולה לבחור לנסוע במונית רגילה כמו היום. מותר לך. לא נגענו בכלום.
יעקב פרי (יש עתיד)
זה יעלה לך 100.
אלון מסר
זה יעלה לך 100. אם את רוצה לנסוע ב-50 שקלים ולחלוק עם עוד שלושה אנשים וזה יכול לקחת טיפה יותר זמן, אנחנו רוצים לאפשר לנהגי המוניות להציע לך את השירות הזה. את רוצה – תיקחי. את לא רוצה – לא תיקחי. אני יוצא מהנחה שאם תיקחי את השירות הזה, הוא כנראה טוב לך, כי היום הוא לא קיים. אנחנו רק רוצים לאפשר משהו חדש, יותר זול. יכול להיות שהנוסע הבא, הנסיעה תהיה יותר קצרה, המחיר יהיה טיפה שונה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אלון, אנחנו לא מתווכחים. זה כן דבר מורכב, זה נראה straightforward. זה לא, זה דבר מורכב, ולכן צריך לחדד את הדברים האלה.
דוד ביטן (הליכוד)
יש בעיה עם מספר העצירות.
יהודה בר אור
בכל עצירה זה מחיר נוסף. אלון, נניח נסיעה של 100 ואתה אומר לו "80", אז הוא ייקח - - -
אלון מסר
הוא ייקח מהנוסע הספציפי הזה 80.
יהודה בר אור
הוא עוצר בארבעה מקומות - - -
אלון מסר
נוסע אחר זה נסיעה יותר קצרה, אז - - -
קריאה
יהודה, מכל נוסע.
יהודה בר אור
תסביר שמכל נוסע.
מארק און
כבוד יושב-ראש הוועדה, אני רוצה לומר כמה דברים. אני לא מנסה לשכנע, אני רק רוצה לשתף אתכם.
היו"ר איתן כבל
אני אתן לך.
מארק און
אני ממתין.
היו"ר איתן כבל
קודם כול, אני רוצה להבהיר, אנחנו רוצים שהחוק הזה גם יעבוד - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם יעבור וגם יעבוד.
היו"ר איתן כבל
וגם לא ייתן פתח אחר-כך. תוך כדי תנועה, לך עכשיו - - -
אלון מסר
לתקן.
היו"ר איתן כבל
איך אמרתי? כל נהג מונית יהיה עם עורך-דין.
יעקב פרי (יש עתיד)
יש כאן בעיה אדירה של אכיפה. צריך להיות חוק שנהגי המוניות יוכלו - - -
היו"ר איתן כבל
להבין אותו - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
- - - והם יכולים ליישם אותו.
יהודה בר אור
אם אני לא אוכל ליישם אותו - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
אין פה אכיפה. נעמוד ונגיד שהוא אמר "ארבע עצירות" והוא עשה שבע עצירות? נו באמת.
שי דיין
רק באפליקציה אתה יכול לבדוק את זה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
חלק מהשיחות מוקלטות לשם בקרה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
ראשון הדוברים – פריד. אחריו – נציג גט טקסי.
פריד אברהם
אדוני היושב-ראש, באנו בשביל לאשר את החוק. אמרנו שזה היסטוריה, אמרנו שזה שיתופי, אמרנו שזה יסיט את כל הסכנות הצדה. על מה אנחנו מתווכחים? כמה נוסעים? נגביל עד ארבעה נוסעים.
יעקב פרי (יש עתיד)
הבעיה לא מספר הנוסעים אלא העצירות.
אלון מסר
פריד, היום בגלל שיש לנו רגולציה כזאת, זה לא קורה בכלל. אנחנו מציעים שאתם תציעו מה המקסימום, ומהמקסימום אסור לכם לחרוג. אתם רוצים שיהיו ארבעה – ארבעה, חמישה – חמישה.
פריד אברהם
עד ארבע עצירות.
קריאה
זה תלוי בגודל המונית.
אלון מסר
נכון, גם בגודל המונית וגם בגודל המסלול. יכול להיות שיהיה לך גם נוסע מתחלף.
פריד אברהם
ארבע עצירות זה ארבעה נוסעים. עד ארבעה נוסעים. ממילא זה יגזול מזמנו של הנהג.
היו"ר איתן כבל
די, פריד, הבנו. די.
פריד אברהם
הבנו. יופי.
היו"ר איתן כבל
גט טקסי, הבחור מהאפליקציה, מהמדור הפרסומי, ונראה לאן אנחנו הולכים. אלון, הוויכוח כאן הוא ויכוח ענייני.
מארק און
אני לא חושב שיש כאן ויכוח, יש כאן עניין של הבנה, כבוד היושב-ראש.
היו"ר איתן כבל
יכול להיות. בבקשה.
מארק און
בסופו של דבר זה מודל כלכלי. אנחנו צריכים בסופו של דבר שנהג המונית ירוויח כמה שיותר כסף בזמן שיהיה ללקוח טוב.
היו"ר איתן כבל
על כל נסיעה.
מארק און
חברים, אנחנו עושים את זה במקומות אחרים בעולם, אני רק משתף בידע. בסוף צריך לזכור שנהג המונית, אם לא יהיה לו טוב והוא לא ירוויח מספיק כסף, הוא לא יעשה את השירות. אותו דבר בצד של הלקוח. כל עוד ללקוח לא יהיה טוב, הוא לא ישתמש בשירות. בסוף צריך לזכור שהמודל הזה כל עוד כמות של נוסעים מרבית לא תגיע לאותו נהג, המודל הזה לא יעבוד. אני באופן אישי לא אפתח - - -
היו"ר איתן כבל
מה אתה מציע? אתה חושב שהמודל שהאוצר הביא הוא נכון?
מארק און
אני חושב שהמודל של האוצר כרגע, על פניו, הוא נכון, לא צריך להגביל את זה, אלא אם כן – ושוב פעם, יש כאן הרבה מנגנוני אכיפה. לי באופן אישי כחברה מאוד חשוב שהלקוח והנהג יהיו מרוצים – בהנחה שהמשוואה הזאת לא מתרחשת, כשלתי. אני חושב שצריך לאפשר את זה, זה מה שאני אומר. בסוף, יהודה ופריד, בהנחה שהדבר הזה לא טוב, שום נהג לא יעשה את זה.
פריד אברהם
ברור. ברור מאליו.
מארק און
אז למה להגביל את זה? אם אני אצליח להכניס לך 200 שקלים לשעה - - -
היו"ר איתן כבל
"מר גט". "מר גט".
גלעד ישראלי
אני רק רוצה להזכיר שמדובר לא באיזה נהג מונית ספציפי שמסיע נוסעים, אלא תחנה או אפליקציה, יש פה מוניטין שעומד על הפרק, זה לא איזה נהג שלא אכפת לו, כי מחר לא תיתקל דווקא באותו נהג. ולכן כמו שגט ינסו ליצור מוניטין, הוא אמר שהם ינסו שכל הצדדים יהיו מרוצים, כל אפליקציה תעשה את זה.
מארק און
למה הפרסומת עכשיו?
גלעד ישראלי
אני חושב שבסופו של דבר - -
היו"ר איתן כבל
אני מבין מה שאתה אומר.
גלעד ישראלי
- - צריך להגביל כמה שפחות.
דרור גנון
מבחינת המחיר לנוסע, כלל שיהיה מספר נוסעים גבוה יותר ברור שהמחיר אמור להיות פחות או יותר נמוך, זמן הנסיעה יתארך, וזה ברור. מאחר שהנוסע מקבל את המחיר מראש, זמן הנסיעה העודף שיכול להיגרם כתוצאה מהעלאת יותר נוסעים יבוא על חשבון נהג המונית. ולכן מבחינה עסקית – אני עובר לגט – בעל האפליקציה או נהג המונית יצטרך לעשות את החישוב הכלכלי שלו מראש, לכמה נוסעים הוא יודע לתת באותו זמן נתון.

ברור לכולנו שאם אני יודע שאני צריך לשלם למשל 20 שקלים על נסיעה שבמונית ספיישל עולה 60 שקלים, כשזמן הנסיעה הוא שעה ועשר דקות, אני אעלה כבר באוטובוס, אני אסע בשעה ואני אשלם 6 שקלים.
שי דיין
אז תעמיס את האוטובוסים.
היו"ר איתן כבל
להיפך. הוא אתך.
קריאה
השוק יאזן את עצמו בסוף.
דרור גנון
העניין פשוט מאוד, וכולם צריכים להבין. הנוסע לא מטומטם, הוא יודע לכלכל צעדיו, אנחנו גם יודעים את זה מהתחבורה הציבורית, אנחנו רואים איך מתנהלת התנועה של הנוסעים. לכן אני לא חושב שצריך להגביל את מספר הנסיעות, אבל אנחנו נעקוב אחרי זה. בסופו של דבר אנחנו לא מחליטים החלטה לכל החיים. במהלך השנה הקרובה נראה איך השוק מגיב, מה מספר הנסיעות המקסימלי, אנחנו נקבל מידע, אנחנו נבקש דיווח מאותם מפעילים או נהגי מוניות על מספרים מקסימליים של נוסעים שנסעו, ואז נדע אם יש כשל שוק או אין כשל שוק ועל-פי זה נחזור לוועדת הכלכלה ונתקן את התקנה בהתאם.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לסכם. חברים, אני חושב, וזה גם מה שאמרתי לכם – איפה הפילפילון, הוא הלך?
קריאה
הוא הלך.
דרור גנון
גם אנחנו צריכים ללכת.
יהודה בר אור
הוא הלך לוועדה אחרת. הוא הלך לוועדת הטכנולוגיה ואנחנו לא שם.
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, אנחנו כבר מסיימים.
יהודה בר אור
אנחנו פה אתך עד - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, עד שיסיימו לכם את הפיתוח של האפליקציה, אני מציע לכם להיות פה...

חבר'ה, תקשיבו, הנקודה היא כזאת, ואמרתי את זה בפתיחת הדברים. המבחן שלכם הוא המבחן הכי גדול. אני רוצה שתקשיב לי. אני יודע שיש לך קשב מסביב, אבל אני רוצה שתקשיב. או שתובילו להישג גדול או שתכניסו את אובר. אני מזהיר אתכם. אל תגידו שלא אמרתי. מי שעלול להכניס את אובר לשוק זה אתם, בהתנהלות ובהתנהגות שלכם.

אני מוכן ללכת על המהלך הזה, כי בסוף, כמו שאמר מר גנון, אם בסוף יסתבר שיותר זול לי לעלות על קו 5, פחות זמן לעלות על אוטובוס, אני לא אסע אתכם. אין פה סיפור.

לכן אני מציע שנעשה את זה בצורה משולבת. נעביר את הדברים כמו שזה. תציגו בפני הוועדה את התוצאות של הפרמטרים שהצגתם כאן, של זמן נסיעה משוער, ממוצע מחירים, מספר עצירות – כל אותם אלמנטים שגם ייתנו לנו קנה מידה מה קורה בשוק.
דרור גנון
ונשפר.
מירב תורג'מן
האם אדוני רוצה חובת דיווח בחוק 12 חודשים מיום התחילה?
היו"ר איתן כבל
קודם כול אני רוצה חובת דיווח בתום השנה הראשונה.
למירב תורג'מן
לוועדה.
היו"ר איתן כבל
לוועדה. אחרי זה נחליט. אלון, אם יהיה כאוס, זה יגיע עוד הרבה לפני.
אלון מסר
אין ספק.
היו"ר איתן כבל
לא נצטרך לחכות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
שנה זה לכל היותר.
היו"ר איתן כבל
ודאי. לא יעלה על שנה. אם יהיה כאוס, זה כבר יהיה בעיתונים. שלא תתבלבלו, כל חוק שבא בחוק ההסדרים או בכלל, לא יעבור שבוע, הרי לא מחכים לתת זמן לשוק, כבר ישר – החוק לא עובד וכל הדברים האלה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
קן הקוקייה. אתה יכול להגיד את זה.
היו"ר איתן כבל
- - - לכן אני אומר לכם "היזהרו". כבר הרבה זמן לא היה חוק שהצלחתו או כישלונו כל-כך תלוי באלה שהחוק בא לשרת.
יהודה בר אור
עם כל הכבוד לי אלך, אני חולק על העניין הזה, משום שאתה זורק עלינו את האחריות על זה כשאתה לא נותן לנו להפעיל את הדרך שחשבנו שזה יהיה. הגשנו תוכנית מסודרת, ואז היינו לוקחים עלינו את כל החוק. הם לקחו את הכול עליהם, הם פטרו אותנו מלהיות אחראים על העניין הזה. אולי תפיל עליהם את התיק הזה.
היו"ר איתן כבל
הבעיה היא לא התיק. אני לא מנסה חס וחלילה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מה לא מוצא חן בעינך בחוק?
יהודה בר אור
אני מוכן להסביר.
היו"ר איתן כבל
יהודה, תקשיב לי. אני לא מנסה להפיל את זה עליכם. הרי החוק בראש ובראשונה בא לשרת אתכם, תזכור את זה. זה לא חוק נגדכם. בשונה מחקיקות שרצו להביא, החוק הזה הוא סוג של פשרה, הוא לא החלום הרטוב שלכם. אני לא בטוח שבעוד שנה לא ימצא חן בעיניכם העניין הזה יותר אפילו ממה שציפיתם.

יכול להיות שתכניסו לשוק המשתמשים במוניות אנשים שלא חשבו להיות חלק מהמערך הזה. זה מה שאתה צריך לחשוב עליו, וזה יכול להיות ההישג הגדול. אתה יכול להכפיל או לשלש או לרבע את מספר המשתמשים במוניות, שלא יקל הדבר בעיניך כלכלית. תודה.
יהודה בר אור
קודם כול, אמרתי בתחילת הדברים, וחבל שכל חברי הכנסת לא פה: אנחנו מברכים על האפליקציה, אבל אנחנו אומרים שיש אפשרות נוספת לייעל את זה. זה מה שאמרתי.
היו"ר איתן כבל
יהודה, סיכמנו. אני יכול להצביע?
מירב תורג'מן
אתם משאירים את מספר העצירות?
היו"ר איתן כבל
כן, אותו דבר. רק נוסיף את חובת הדיווח.
מירב תורג'מן
חובת הדיווח נכניס לסעיף האחרון.
אלון מסר
לסעיף של חובות הדיווח.
הראלי מזרחי
בסוף.
היו"ר איתן כבל
חברים, אני מעלה להצבעה. מי בעד 14כא, ירים את ידו.
מירב תורג'מן
כאמור עם התיקון.
היו"ר איתן כבל
עם התוספת.
אלון מסר
של הדיווח לוועדה?
היו"ר איתן כבל
של הדיווח, כן.
אלון מסר
זה בסעיף אחר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בהקראה הוסיפו סעיף.
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, אל תבלבלו. היא הוסיפה בהתחלה את סעיף קטן (א) ושיבשה את הסדר.
הראלי מזרחי
בהזמנה יגידו מה המחיר.
היו"ר איתן כבל
נכון. תודה רבה, עם התוספת הזאת. מי בעד, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 14כא אושר, בכפוף לשינויים.
היו"ר איתן כבל
תודה. אושר.
מירב תורג'מן
יש פה תוספת של מחיר הנסיעה, בהתאם להוראות סעיף 14כב, שמדבר על מחיר הנסיעה השיתופית שהוא צריך להסכים. לפני שהוא מסכים, הוא גם צריך לומר לו מה המחיר.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
הראלי מזרחי
מחיר נסיעה שיתופית

14כב.

(א) מחיר נסיעה שיתופית שהוסכם עליו לפי סעיף 14כא(2)(א) יהיה נמוך מהמחיר המשוער לנסיעה מיוחדת בשיעור שלא יפחת מהשיעור שקבע השר בצו בהסכמת שר האוצר, ולא יהיה ניתן לשנותו במהלך הנסיעה.


(ב) בנסיעה שיתופית לא יופעל מונה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד הסעיף הזה, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 14כב אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
הראלי מזרחי
14כג – תקנות.

תקנות

14כג.

(א) השר רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה:
היו"ר איתן כבל
באישור ועדת הכלכלה.
חוה מרים ראובני
זה לגמרי טכני.
הראלי מזרחי
(1) אופן הזמנת נסיעה שיתופית, אופן התשלום בעד הנסיעה ומועד התשלום;

(2) פיקוח ובקרה על הפעלת נסיעה שיתופית, לרבות חובות דיווח החלות על בעל רישיון להפעלת מונית או על נהג מונית לגבי נסיעה שיתופית.

(ב) תקנות לפי סעיף קטן (א)(1) ייקבעו בהסכמת שר האוצר."
יהודה בר אור
עכשיו על-פי החוק, אם אנחנו - - - ומופיעה נסיעה ללא הפעלת מונה, הלוא אנחנו נמצאים בבעיה, כי זה כביכול עבירה על החוק כי לא הפעלנו מונה. צריך לתקן פה את העניין הזה, המונח "ללא הפעלת מונה", צריך לתת עליה את הדעת.
אלון מסר
זה בדיוק מה שהופיע קודם.
הראלי מזרחי
החוק מתגבר על החובה הקבועה בתקנות להפעיל מונה. זה בדיוק מה שבאים לעשות.
קריאה
מי מבטיח לי שלא יגישו תלונה על זה?
אלון מסר
רשום לך בחוק.
יהודה בר אור
הרגו אותנו בסעיף הזה.
היו"ר איתן כבל
יהודה בר אור, זה לקראתכם.
שי דיין
שיהיה רשום "מחיר בהסכמה" במקום "אי-הפעלת מונה".
היו"ר איתן כבל
אני אגיד לך מה מפריע לי. מפריע לי שעלול להיווצר מצב שאנשים יתחילו להבין לא נכון את המושג הפעלת מונה, שזה בכלל בחוק אחר. ספיישל של אדם אחד - - -
דוד ביטן (הליכוד)
ההערה שלהם היא הערה נכונה, בואו נתקן את זה.
חוה מרים ראובני
אין צורך, אדוני. משפטית אין צורך. החובה להפעיל מונה קבועה בתקנות התעבורה. פה יש לנו חקיקה ראשית שגוברת שאומרת שנסיעה שיתופית לא - - -
יהודה בר אור
הוא מדבר על נסיעה שיתופית בלבד.
אלון מסר
הלכנו כדי להסדיר מה שהועלה פה.
היו"ר איתן כבל
חברים, זה עוזר להם, זה לא גורע מהם. דוד, זה עוזר להם ולא גורע מהם. דוד, הם לא מבקשים את מה שאתה סבור, יהודה ושי רק מבקשים שלא תימצא שגגה בנסיעה השיתופית.
חוה מרים ראובני
זו גם לא נסיעה מיוחדת.
יהודה בר אור
הנסיעה הרגילה נשארת אותו דבר. אם תסבירו נכון, אנשים יבינו.
דרור גנון
יהודה, אנחנו מסבירים לך. נסביר לך כמה שתבקש ואתה בא אלינו כל הזמן. אין שום בעיה. מדובר בנסיעה שיתופית, זהו - -
יהודה בר אור
עכשיו אני מבין.
דרור גנון
- - לא נסיעה מיוחדת. נסיעה מיוחדת מופיעה במקום אחר.
שי דיין
דרור, אני כנהג, אם אני מדפיס 40 שקל שסגרתי עם נוסע רגיל בספיישל, רשום לי "אי הפעלת מונה" - - -
דרור גנון
יהיה לך קוד במונה של נסיעה שיתופית.
שי דיין
אני יכול לעלות למשפט.
דרור גנון
לא תעלה.
שי דיין
כשעשו נסיעה שיתופית, עדיין יהיה רשום בקבלה "אי הפעלת מונה".
דרור גנון
יהיה לך קוד במונה שייקרא "נסיעה שיתופית", אז תדפיס עליו.
שי דיין
מוסיפים במונים כפתור שהנסיעה הזאת בוצעה בנסיעה שיתופית בלבד, ויהיה רשום מחיר בהסכמה.
חוה מרים ראובני
מחיר בהסכמה זה משהו אחר.
היו"ר איתן כבל
שי, גם איחרת וגם אתה מחוקק את החוק מחדש.
שי דיין
תקשיב, אני יכול לעלות למשפט אם אני - - -
היו"ר איתן כבל
שי, אתה לא תעלה, אל תדאג. אני אוציא אותך.
שי דיין
הם עושים משפטים.
שי דיין
בערבות אני אוציא אותך.
שי דיין
אני מכיר נהגים שעלו לבית משפט ושילמו כל אחד 4,000-3,000 שקל קנס על אי-הפעלת מונה.
חוה מרים ראובני
אתה בכלל לא מקשיב לתשובות.
שי דיין
מישהו יכול לנצל את הדבר הזה.
היו"ר איתן כבל
שי, אני אוציא אותך. די, סליחה. שי, זה שאתה לא מבין זה לא אומר שאתה צודק. אני רוצה להבהיר את זה, ישבו כאן קודם אנשים, עברנו על הדברים. הנסיעה שלך היא בתחנה אחרת, כבר סיכמנו את הדברים. אף אחד חס וחלילה לא בא להפיל עליך איזה עניין. יש נסיעה ספיישל של אדם בודד, שיתופית היא שיתופית על כל המשתמע מכך.
יהודה בר אור
היושב-ראש צודק, היתה פה אי-הבנה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
יהודה בר אור
מצטערים.
היו"ר איתן כבל
הלאה.
מירב תורג'מן
בסעיף (א)(2) של סעיף 14כג יש כאן גם דרישה לגבי חובות דיווח החלות על בעל רישיון להפעלת מונית או על נהג מונית לגבי נסיעה שיתופית. השאלה אם מדובר פה בנטל סביר על נהגי המוניות לדווח למשרד התחבורה בכל מה שקשור בהפעלת נסיעה שיתופית.
הראלי מזרחי
היושב-ראש ביקש שבתוך שנה יבואו אליו עם - - -
לאה ורון
הוא ביקש ממשרדי האוצר והתחבורה.
מירב תורג'מן
לא מנהגי המוניות. אני תוהה אם מדובר פה - - -
היו"ר איתן כבל
גברתי, תודה. אני רוצה להבהיר. הרי בסוף כל נסיעה, כיוון שהיא באפליקציה או בהזמנה, היא רשומה בתחנה או - - -
הראלי מזרחי
זאת הכוונה.
היו"ר איתן כבל
יובהר שאין הכוונה שהנטל נופל על הנהג.
מירב תורג'מן
זה מה שעולה מכאן. יש כאן הסמכה להטיל נטל על נהגי המוניות עצמם.
חוה מרים ראובני
אנחנו לא מסדירים את האפליקציות האלה, אז אנחנו לא יכולים לדרוש מהם שום דבר.
דרור וגשל
באופן כללי לבקש חובת דיווח ממפוקחים זה לא נטל בלתי סביר. השאלה היא מה חובות הדיווח שיבקשו מהם, וזה משהו שלא יודעים. זה ייקבע בתקנות. אדוני כבר כיוון לזה שהוא רוצה אישור ועדת הכלכלה על התקנות האלה, אפשר יהיה לפקח - - -
היו"ר איתן כבל
חברים, סליחה. אני רוצה לסכם. קודם כול, אני רוצה את התקנות באישור ועדת הכלכלה. אני מודיע לכם, אני לא יודע איך, לא יודע למה – דרור, נתת לי משפט מחוזי. זה לא נטל גדול לתת? תודה רבה לך. אנחנו נכנסים לעולם שאנחנו רוצים שהחבורה הזאת תהיה ידידותית. אני לא אתחיל לבלבל לאנשים את המוח, כשהם יתחילו לרשום להם כל מיני - - -
דוד ביטן (הליכוד)
למה צריך להוסיף גם את שר האוצר?
אלון מסר
רק לגבי חלק מהתקנות שקשורות למחיר.
דוד ביטן (הליכוד)
מדובר בהסכמה ואין בסוף תקנות.
היו"ר איתן כבל
מכירים, עזוב.
אלון מסר
לא. יש הסכמה מראש לגבי המחיר - - -
היו"ר איתן כבל
עזוב, זה קבוע.
מירב תורג'מן
סליחה, בסעיף קטן (ב) נדרשת כאן הסכמת שר האוצר גם לגבי אופן הזמנת הנסיעה, גם לגבי אופן התשלום וגם לגבי מועד התשלום.
אלון מסר
אופן התשלום ומועד התשלום זה הנושאים היחידים שנדרשת הסכמת שר האוצר. בכל הדברים האחרים לא נדרשת הסכמת שר האוצר.
דוד ביטן (הליכוד)
תכתבו את זה.
אלון מסר
השימוש בכרטיסי אשראי לעומת מזומן, דברים כאלה שקשורים לאופן התשלום, כן צריך בהסכמה של שר האוצר.
דוד ביטן (הליכוד)
אז לציין.
מירב תורג'מן
חבר הכנסת ביטן מבקש, אם אני מבינה נכון, שהסכמת שר האוצר תהיה רק לגבי אופן התשלום בעד הנסיעה ומועד התשלום ולא לגבי אופן הזמנת הנסיעה.
הראלי מזרחי
למה? זה חלק מהשירות.
דוד ביטן (הליכוד)
כשדרושה הסכמה, זה מעכב תקנות.
אלון מסר
זה חוק שאנחנו מביאים, חבר הכנסת ביטן.
דוד ביטן (הליכוד)
אתם מביאים הכול בחוק ההסדרים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה שאני אומרת, התקנות זה לא הבעיה אצלכם, התקנות זה בדרך כלל בתיאום בין המשרדים. יש 100 חוקים - - -
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
אלון. איילת. בבקשה.
הראלי מזרחי
אין לנו בעיה להוציא את אופן ההזמנה. כל מה שקשור למחיר חשוב לנו, כי זה פיקוח - - -
יהודה בר אור
לנקודה הזאת של הפיקוח או הבקרה לנסיעות השיתופיות - - -
היו"ר איתן כבל
כבר סיימנו.
דרור גנון
זה יבוא לפה.
היו"ר איתן כבל
התקנות יובאו לפה. עזוב. די. חלאס.
מירב תורג'מן
אני רק אבהיר את הנוסח הסופי, אדוני, ברשותך. ברישה של סעיף קטן (א) יופיע "השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה: (1) אופן הזמנת נסיעה שיתופית; (2) אופן התשלום בעד הנסיעה ומועד התשלום; (3) פיקוח ובקרה על הפעלת נסיעה שיתופית." אדוני צריך להחליט מה שתחליטו לגבי חובות הדיווח.
היו"ר איתן כבל
זה יובא בתקנות, אמרנו.
מירב תורג'מן
יידרש אישור שר האוצר רק לגבי פסקה (2) המוצעת, שהיא אופן התשלום בעד הנסיעה ומועד התשלום.
חוה מרים ראובני
גם התקנות האלה, שהן לפי פסקות (1) ו-(2) החדשות, באישור הוועדה?
היו"ר איתן כבל
כן.
מירב תורג'מן
כן. ולכן ציינתי שאישור ועדה יהיה ברישה של פסקה (א).
גלעד ישראלי
התקנות הן כבר על נהג המונית. שר האוצר יקבע לגבי נהגי המוניות. השאלה היא למה לא לקבוע את חובת הפיקוח מלכתחילה, הדיווח, על המפעיל.
יהודה בר אור
זה בדיוק השאלה שבאתי לשאול - - -
חוה מרים ראובני
אז אני צריכה לאשר אותו - - -
יהודה בר אור
אתה מפעיל - - -
היו"ר איתן כבל
שנייה. חברים יקרים, ביקשתי שזה יובא בתקנות.
קריאה
התקנות הן רק על הנהג.
היו"ר איתן כבל
אדוני, סליחה, אני ראיתי. חוה וכל החברים האחרים, אני לא מתכוון לרדוף אחרי נהגי מוניות. יש להם תחנות, הם צריכים לשבור את הראש. הרי בסוף זה אינטרס שלהם. אם הם יעלימו, זה לא העלמת מס, פה אם הוא לא יידע בדיוק איך השוק עובד והם יעלימו דברים, הם יידפקו מזה.
יהודה בר אור
הוויכוח יהיה ביניכם לבין המפעילים.
חוה מרים ראובני
צריך להבין. כדי שאני אכיר את המפעילים, זה אומר שהם צריכים לעבור דרכי, לקבל ממני אישורים - - -
אלון מסר
זה בתקנות.
חוה מרים ראובני
אין לי הסמכה כאן לעשות.
הראלי מזרחי
בעל רישיון שהתקשר עם מפעיל - - -
היו"ר איתן כבל
אני שמח שאנחנו פותחים לכם את הראש רק כשאנחנו נפגשים פה.
חוה מרים ראובני
לנו היה ברור, אדוני.
היו"ר איתן כבל
סליחה גברתי, חוה, זה אל"ף-בי"ת.
חוה מרים ראובני
לנו זה היה ברור, אדוני.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה, גברתי. זה שהיה לך ברור, זה יפה מאוד. הרי אם היה ברור כל הזמן - - -
חוה מרים ראובני
אדוני, אולי יש כאן איזו אי-הבנה. אנחנו לא מסדירים בשום דרך שהיא את האפליקציות, את שירותי ההזמנה שדרכן יוזמנו הנסיעות השיתופיות. המשמעות היא שאנחנו גם לא נוכל להטיל על הגופים העלומים האלה מבחינתנו חובות דיווח.
היו"ר איתן כבל
דוד, אני מחוקק חוק, ואתה מותר לך לדבר? כמו מואזין... אתה מפריע יותר מהמואזין ליד הבית שלי...
דוד ביטן (הליכוד)
אני סוגר אתו שתהיה תוספת לבריאות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אם המואזין מפריע לך בכלל.
היו"ר איתן כבל
לי לא מפריע.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נתחיל מזה. ואם אתה אומר "כמו", זה כאילו שגם לו זה לא מפריע. זה מה שאתה אומר.
דוד ביטן (הליכוד)
איתן, רצת ליושב-ראש ההסתדרות, קיבלת 30%, ועכשיו אתה מתפקד במקום יושב-ראש ההסתדרות, סוגר עם הטייסים. כל הכבוד.
היו"ר איתן כבל
היית יכול להגיד מילה טובה.
דוד ביטן (הליכוד)
אמרתי. מה אתה רוצה?
היו"ר איתן כבל
בבקשה, חוה.
חוה מרים ראובני
הגורם היחיד שממנו אנחנו יכולים לדרוש דיווח זה מהגורם שאנחנו יודעים עליו, הוא מוכר לנו, הוא רשום אצלנו, שזה מפעיל המונית עצמו. מקור המידע שלו ברור שזה יהיה האפליקציה, זה יהיה חלק מההסכם שלו בפנים.
אלון מסר
זה יהיה הדיון ביניהם, חוה.
הראלי מזרחי
המפעיל יהיה מחויב לבעל הרישיון.
חוה מרים ראובני
מבחינתי הכתובת לעולם תהיה המפעיל.
היו"ר איתן כבל
חוה, אני לא מקבל את דעתך, למרות שהיא נדונה במשרד התחבורה. חוה, חבל על הזמן.
חוה מרים ראובני
צריך הסמכה אחרת לגמרי פה.
מירב תורג'מן
אני תוהה איך אפשר לקבוע בפקודת התעבורה הסמכה לדרוש חובות דיווח מבעלי אפליקציות.
חוה מרים ראובני
זה מה שאני אומרת.
אלון מסר
חברים, הנושא של חובות הדיווח יגיע בתקנות ונדבר על זה בתקנות. בסוף גם היום בעלי המוניות עובדים מול נותני שירותים, יש הסכמים אחד מול השני.
היו"ר איתן כבל
ייכתב שחובת הדיווח ואופן הדיווח יובאו בתקנות.
מירב תורג'מן
זה מה שכתוב פה.
היו"ר איתן כבל
אז גמרנו.
יהודה בר אור
אפשר לחיות עם זה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד סעיף 14כג (א) ו-(ב) עם התוספות והשינויים?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 14כג אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה. מה עוד נשאר לנו?
מירב תורג'מן
לגבי התחילה. חוק התוכנית הכלכלית, סעיף התחילה המוצע פה בהצעת החוק, הוא 1 בינואר 2017. השאלה אם אותה מערכת כללי רישום מפורסמים - - -
היו"ר איתן כבל
הישומון - - -
מירב תורג'מן
לא רק הישומון, אלא גם כללי רישום שיפורסמו באתר משרד התחבורה, האם יהיו ערוכים ל-1 בינואר 2017. והשאלה הנדרשת כאן אם אין קביעה לתאריך תחילה שונה.
אלון מסר
אני חושב שדרור אמר שהמקסימום שאנחנו יודעים שזה יהיה פחות. מרץ זה לכל המאוחר, אני חושב שנעמוד בזה גם קודם. יכולנו להגיד ינואר, אפשר להגיד מרץ, אפשר להגיד פברואר.
היו"ר איתן כבל
מה אתם מציעים?
דרור גנון
לכל המאוחר 1 במרץ.
חוה מרים ראובני
אי-אפשר לכתוב - - -
דרור גנון
1 בפברואר.
היו"ר איתן כבל
תרשום 1 באפריל, קח לך את הגרייס הזה.
אלון מסר
חבל.
היו"ר איתן כבל
1 במרץ.
אלון מסר
אם נצליח לפני זה, אפשר המוקדם מביניהם? 1 במרץ או יום תחילת הישומון – המוקדם מביניהם. אם נעמוד בזה לפני זה, יהיה לפני זה.
יהודה בר אור
אתה מדבר על מתי? על איזה תאריך?
אלון מסר
כן. מתי השירות הזה יופעל.
היו"ר איתן כבל
1 במרץ.
הראלי מזרחי
המועד של פרסום הכללים. יש סעיף שמתייחס לפרסום הכללים באתר משרד התחבורה. אם הם יעמדו באתגר - - -
לאה ורון
תקשיבו למה שאמר חבר הכנסת פרי. אתם צריכים להביא לוועדה את התקנות.
הראלי מזרחי
אפשר להפעיל את השירות גם בלי התקנות.
אלון מסר
הישומון זה לא התקנות, הישומון זה רק הפרסום באינטרנט. זה הכול, זה לא התקנות.
יעקב פרי (יש עתיד)
תכתבו או ה-1 במרץ - - -
אלון מסר
או הישומון – המוקדם מביניהם.
מירב תורג'מן
לא תהיה כאן שום ודאות.
היו"ר איתן כבל
לא רוצה או ואו או. 1 במרץ.
לאה ורון
השר צריך לקבוע את אופן הנסיעה לפני תחילת החוק.
מירב תורג'מן
מה שהם רוצים זה ביום פרסום הכללים באתר - - -
לאה ורון
הבנתי. זה לא רלוונטי.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, אם עד ה-1 במרץ לא יסתיים כל התהליך, ממילא הוא לא ייכנס לתוקף.
אלון מסר
אנחנו חושבים שאפילו קודם.
היו"ר איתן כבל
עזוב, אלון. אנחנו עוד מחכים לחיבור מפעלים לגז. לא יעזור לך.
אלון מסר
נשלם הרבה על התיקון הזה.
לאה ורון
אדוני מעמיד להצבעה את סעיף התחילה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד, ירים את ידו – ה-1 במרץ.
לאה ורון
1 במרץ 2017.

הצבעה

בעד סעיף התחילה – פה אחד

סעיף התחילה אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר. הלאה.
מירב תורג'מן
ולגבי חובת הדיווח, האם אדוני מבקש שחובת הדיווח תהיה שנה מיום התחילה או שנה מיום - - -
היו"ר איתן כבל
לכל המאוחר שנה מיום התחילה.
אלון מסר
לא הבנתי. מה יש מיום התחילה?
מירב תורג'מן
אנחנו מדברים ששר התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה.
היו"ר איתן כבל
שר התחבורה ידווח לוועדת הכלכלה של הכנסת.
דוד ביטן (הליכוד)
למה לא האוצר?
היו"ר איתן כבל
מי בעד, ירים את ידו. תודה. מי נגד? אין נגד.

הצבעה

בעד חובת הדיווח – פה אחד

חובת הדיווח אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.

דבר אחרון שאני רוצה למצוא את הדרך להכניס זה בעניין של המאבק בקטל בדרכים. אני מאוד מפחד, אם אנחנו לא מסדירים, שנהגי המוניות בתוך כל התהליך הזה יתחילו לשחק עם אפליקציה, הם יצטרכו להוציא קבלות. אני רוצה להבין בכל התהליך הזה, שיש תחנה, היא מודיעה לו בקשר שלו ואומרת לו: יש לך נסיעה לפה, נסיעה לפה. האם זה ברור? אנחנו מבינים אחד את השני בעניין הזה?
אלון מסר
כן. זה בהזמנה מראש.
היו"ר איתן כבל
אמרנו שהדבר יהיה ברור. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:48.

קוד המקור של הנתונים