ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/11/2016

פרק י"ב, סעיפים 174 עד 176 (העברת הכנסות מרשות שדות התעופה לאוצר המדינה), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 514

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, כ"ו בחשון התשע"ז (27 בנובמבר 2016), שעה 12:30
סדר היום
פרק י"ב, סעיפים 174 עד 176 (העברת הכנסות מרשות שדות התעופה לאוצר המדינה), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל עזריה
מוזמנים
אודי אדירי - משרד האוצר

דור בלוך - רפרנט תחבורה, משרד האוצר

דודי קופל - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

יעל ענטר - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

דפנה עין דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צחי חבושה - סמנכ"ל כלכלה וכספים, רשות שדות התעופה
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעם קדם

פרק י"ב, סעיפים 174 עד 176 (העברת הכנסות מרשות שדות התעופה לאוצר המדינה), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
פרק י"ב: שונות, סעיפים 174 עד 176.
דור בלוך
במסגרת התכנית הכלכלית הקודמת, נקבע העברת תמלוג על ידי רשות שדות התעופה ל-2016 על סך של 400 מיליון שקל. הסכום הזה נקבע על בסיס האומדנים של כמות הנוסעים הצפויה ב-2015 וב-2016, תביעות משפטיות ונושאים נוספים. מה שנוכחנו לדעת בשנים 2015,2016 זה שהיה גידול משמעותי בכמות הטסים מעבר למה שחשבו לפני כן, מה שגרם לגידול בהכנסות, בין היתר מהפעילות המסחרית.
רחל עזריה (כולנו)
מי הגדיר מה חשבו שיהיה?
דור בלוך
היה אומדן שעשו יחד במשרד האוצר ובמשרד התחבורה, כמובן בהתייעצות של רשות שדות התעופה האזרחית. זה מתבסס על הממוצע של השנים הקודמות, ואכן היה גידול מעבר לזה. בנוסף, לאור פסקי דין שנתקבלו בשנתיים האחרונות, היה צמצום משמעותי בחשיפה של הרשות לתביעות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. לאור זאת, ולאור העובדה שהיצע המזומנים של הרשות נובעים מביצוע תפקידיה הציבוריים, סברנו שראוי שהעודפים האלה ישמשו לטובת הציבור על דרך של העברתם לקופת המדינה. אנחנו מציעים לקבוע שרשות שדות התעופה תעביר לאוצר המדינה סך כולל של 2 מיליארד 330 מיליון ₪ לשנים 2017 ו-2018.
היו"ר משה גפני
הייתי באילת בשבוע שעבר, נסעתי ללשכת יועצי המס. הייתי הרבה בשדה התעופה שם. הם קובלים על העניין שלא עושים שרוולים בטרמינל החדש.
רחל עזריה (כולנו)
באילת?
היו"ר משה גפני
זה הולך להיות משהו בינלאומי.
דור בלוך
אנחנו נמצאים בדיונים יחד עם משרד התחבורה לגבי תכנית הפיתוח של הרשות.
היו"ר משה גפני
אתם לוקחים מהם כסף. זה יהיה שדה תעופה פרימיטיבי, ככה דיברו איתי שם. היום אין דבר כזה בעולם שבונים שדה תעופה בלי שרוולים, גם מבחינה בטיחותית, גם מבחינת נוחות. זה הולך להיות שדה תעופה בינלאומי. למה לא לפתח את שדות התעופה?
רחל עזריה (כולנו)
אפשר לפתח את שדות התעופה, אבל זה לא קשור לזה שרשות שדות התעופה - -
היו"ר משה גפני
קשור.
רחל עזריה (כולנו)
אפשר היה לעשות את זה עד עכשיו. אני זוכרת את הדיון בשנה שעברה. היינו יחד בדיון על רשות שדות התעופה. הבנו כמה כסף יש, הבנו שהכל מגיע מהכסף של הדיוטי פרי ומהאגרות התעופתיות. אגב, אחת הסיבות שתיירים לא מגיעים לארץ היא כי התעופה פה מאוד יקרה. יש פה סיפורים מורכבים.
היו"ר משה גפני
אבל זה מוזר שמחזירים כסף בסדרי גודל גדולים. אגב, זה לא 400 מיליון, זה הרבה יותר.
דור בלוך
עד 2016 זה 400 מיליון. הפעם אנחנו מבקשים 2.3 מיליארד, כאשר מתוכם 400 מיליון זה העברה מ-2016 ל-2017. אנחנו נמצאים בשיח יחד עם רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה על תכנית הפיתוח, ואנחנו סבורים שיהיה אפשר להוציא לפועל תכנית פיתוח ראויה גם במסגרות האלו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה כסף לנושא הזה של עידוד השקעות הון. אמרו שאין כסף. הנה יש. בעבר היינו לוקחים מהכסף הזה לתכניות שהיו בחוק ההסדרים.
דור בלוך
הכסף הזה נקבע כחלק מתקציב המדינה. הוא כבר חולק.
רחל עזריה (כולנו)
גפני, אתה פשוט צריך לבקש מרשות שדות התעופה עוד חצי מיליארד שקל, אז יהיה לך.
היו"ר משה גפני
פעם רשות שדות התעופה היו מעבירים פחות כסף. כשהייתי בא ואומר שאני רוצה כסף לעידוד השקעות, היו לוקחים מרשות השדות התעופה עוד חצי מיליארד. מכיוון שהם ידעו שאני הולך לעשות את זה, הם פשוט לקחו את כל הכסף. אני לא רוצה לאשר סכום כזה גדול.
רחל עזריה (כולנו)
בואו נעשה את זה עם קק"ל. בוא נביא לפה את קק"ל, נבקש מהם כסף לעידוד השקעות הון.
היו"ר משה גפני
למה אתם מבקשים כל כך הרבה כסף?
דור בלוך
עשינו עבודת מטה. ביצענו הערכה כמה אנחנו חושבים שאפשר לקחת במובן של השיקולים של כמה נדרש לתקציב המדינה, ובמובן של לא לפגוע בפעילות הפיתוח, כמו שאמרת, שהיא חשובה מאוד.
היו"ר משה גפני
אז למה לא עושים שרוולים באילת?
דור בלוך
אני חושב שמשרד התחבורה ורשות השדות התעופה יכולים להתייחס יותר טוב ממני לגבי הנושא הספציפי. לפי העבודה המקצועית שעשינו בשיתוף עם משרד התחבורה, כמובן שבהינתן המצב הזה של לקיחת הסכומים האלה יהיה ניתן להוציא תכנית פיתוח לפועל על הצד הטוב ביותר. ספציפית לגבי תכנית כזאת או אחרת אני לא יודע להתייחס. צריך לזכור שיש גם עניין של יכולות, כמה גוף יודע לבצע. בהינתן שהגוף יבצע את מה שהוא ביצע בשנים האחרונות גם בשנים הבאות, לא אמורה להיות בעיה עם הסכומים האלה.
היו"ר משה גפני
מה רשות שדות התעופה אומרים?
צחי חבושה
אנחנו מכירים את הצעת החוק. אנחנו נידרש להתאים את תכניות הפיתוח שלנו למקורות שקיימים. נתאים את עצמנו בעניין הזה. לא מדובר פה בעודפי כספים. כל הכספים שקיימים ברשות השדות התעופה היו מיועדים לפיתוח. בהינתן הצעת החוק הזאת, נתאים את השימושים שלנו למקורות.
היו"ר משה גפני
למה לא עושים שרוולים בשדה התעופה באילת?
צחי חבושה
מדובר על השקעה של כ-1.7 מיליארד שקלים מהתקציב של הרשות. נמל התעופה עומד לשרת עד מיליון וחצי נוסעים פנים ארציים, שזה ההיקף שקיים היום, ועד כ-300 אלף נוסעים בינלאומיים. הנמל הוא גירעוני ברמה של כ-200 מיליון שקלים בשנה. אנחנו נדרשים לראות איפה נכון לפתח - האם אנחנו רוצים לפתח את התשתיות בנתב"ג שכיום אנחנו מכירים את הביקושים ואת הרצון שלנו להתאים את התשתיות כדי לתת מענה לביקושים של חברות תעופה ושל האוכלוסייה. ככל שהשמיים והתשתיות שלנו יותר מפותחות, כך כרטיסי הטיסה יותר זולים, יש יותר חברות שטסות לכאן, יש יותר מושבים. צריך לבחון איפה נכון יותר לשים את ההשקעות.
היו"ר משה גפני
לפי מה שאני מבין ממך, רשות שדות התעופה מיצתה את עצמה, היא לא עושה סדרי עדיפויות. את כל מה שהיא הייתה יכולה להשקיע בעניין של התעופה בישראל היא עשתה, עכשיו נשאר עודף של 2 מיליארד 300 מיליון שקל שאתם מחזירים למדינה. זה יפה שאתם מחזירים למדינה, יהיה כסף לפצות את נפגעי השריפה, אבל לא מיציתם את עצמכם, יש עוד דברים שאתם יכולים לעשות, למשל שרוולים באילת.
צחי חבושה
לא הבנת אותי. ברשות שדות התעופה קיימות תכניות פיתוח. כל הכסף שקיים ברשות שדות התעופה, לרבות הכסף שמדובר, מיועד לטובת תכניות הפיתוח של הרשות. אם וכאשר הצעת החוק הזאת תעבור, אנחנו נדרש להתאים את השימושים המקוריים. אם וכאשר תנועת הנוסעים תגדל, יהיו לנו מקורות נוספים.
היו"ר משה גפני
צריך שרוולים באילת, כן או לא? תעשו עם הכסף מה שאתם רוצים, אל תתנו למדינה כלום. יכולים להגיד שסדרי העדיפויות של המדינה הם סדרי עדיפויות שונים, שזה בסדר, ואז אנחנו מבינים שהכסף הזה הולך למדינה.
רחל עזריה (כולנו)
כמו ה-8.5 מיליארד שקל לבריאות.
היו"ר משה גפני
האם מיציתם ברשות שדות התעופה את הכסף? לא. אם המדינה הייתה מאפשרת לכם לקחת את כל הכסף, הייתם עושים עוד דברים, למשל ששדות התעופה יהיו כאן יותר מודרניים, יותר מותאמים למה שקורה בעולם המערבי.
צחי חבושה
אנחנו נתאים את השימושים.
רחל עזריה (כולנו)
איפה השרוולים?
צחי חבושה
כמובן שצריכים שם שרוולים.
היו"ר משה גפני
שדה התעופה באילת יהיה שדה תעופה בינלאומי, יבואו לשם טיסות מכל העולם. אני חושב שזה שדה התעופה היחיד בעולם שנבנה היום ללא שרוולים.
רחל עזריה (כולנו)
חוץ מכרתים.
היו"ר משה גפני
כרתים זה ישן. תגיד את האמת, צריך שרוולים או לא צריך?
צחי חבושה
זה לא עניין של אמת, זה עניין של סדר העדיפויות שלנו כרשות שדות התעופה.
היו"ר משה גפני
אם היה לכם כסף בשביל השרוולים הייתם עושים אותם.
צחי חבושה
אנחנו נמצאים היום עם מעל 16 מיליון נוסעים בנתב"ג. אנחנו מדברים על לא יותר מ-300 אלף נוסעים בתמנע. אם אנחנו צריכים להכניס מערכות חדשות, לראות את המקורות שלנו, סדר העדיפויות בא ואומר להגביל את ההשקעה שיש בתמנע. בתוך המיליארד 700 שאנחנו משקיעים בתמנע, אם יש משהו שיכול לרדת לטובת אותם שרוולים, אולי שווה לבחון את זה.
רחל עזריה (כולנו)
אתה לא צריך עוד כסף בשביל השרוולים, אתה תקבל את זה מתוך התקציב הקיים.
היו"ר משה גפני
האוצר לקח את כל הכסף.
רחל עזריה (כולנו)
בוא נביא את קק"ל.
היו"ר משה גפני
אני ידיד של רשות השדות התעופה. מקודם שיפינו בחסר את המוסד לביטוח לאומי, עכשיו אנחנו לוקחים מכם את הכסף כך שלא נוכל להוציא את זה על דבר אחר.
יעל ענטר
תיקון חוק רשות שדות התעופה

174.

בחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז–1977‏ (בפרק זה – חוק רשות שדות התעופה), בסעיף 58א(ד), במקום "שנת המס 2018" יבוא "שנת המס 2021" ובמקום "לפני יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)" יבוא "לפני יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)".
דודי קופל
חוק רשות שדות התעופה קובע היום שכספים שמיועדים להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה בידי רשות שדות התעופה, שזה בעצם קופת גמל שתפקידה לנהל התחייבויות בפנסיה תקציבית של הרשות, יהיו פטורים ממס עד סוף שנת 2018 אם יופקדו לפני המועד הזה. מאחר והתברר שיש צורך בתקופת התארגנות נוספת בעניין הזה, מוצע להאריך את ההסדר הזה עד סוף שנת 2021.
היו"ר משה גפני
למה צריך את הפטור הזה?
דודי קופל
כפי שנאמר לנו, יש צורך בתקופת התארגנות נוספת כדי להעביר את ניהול הכספים וההשקעות מהניהול של הרשות לניהול של קופת הגמל הרלוונטית.
אודי אדירי
זה פטור שקיים. בכל קופת גמל מוכרת ומנוהלת בהתאם לתקנות של אגף שוק ההון הפטור הזה קיים. החובה היא להעביר את כספי רשות שדות התעופה לניהול של קופה כזאת, כאשר הפטור הזה אומר שלמרות שעדיין לא הועברו כספי הפנסיה הנמצאים בקופה, רווחי ההון שנצברו לא ישלמו מס.
היו"ר משה גפני
זה עובר לשם?
אודי אדירי
זה אמור לעבור.
היו"ר משה גפני
למה?
אודי אדירי
הכספים האלה מנוהלים היום על ידי רשות שדות התעופה.
רחל עזריה (כולנו)
על זה היה הדיון בשנה שעברה.
היו"ר משה גפני
זה לא פוטר אותנו מלדון עכשיו.
אודי אדירי
הם לא מנוהלים על ידי קופה שמוכרת כקופה פנסיונית, לכן הם צריכים לעבור. כל עוד הם לא עברו, התיקון הזה אומר שהם לא ישלמו מס.
היו"ר משה גפני
למה זה הולך לשם ולא לצרכים אחרים?
דודי קופל
המטרה היא שהכספים יעברו לשם. הקופה הזאת היא קופה שיודעת לנהל את ההתחייבויות בצורה מתאימה.
היו"ר משה גפני
מה יעשו עם הכסף הזה בסוף?
דודי קופל
הם מיועדים לתשלום הפנסיה של העובדים.
היו"ר משה גפני
ואם זה לא היה עובר עכשיו, איך הייתה נשמרת הפנסיה של העובדים? אם אנחנו לא מאשרים את זה, מאיפה תהיה פנסיה לעובדים?
דודי קופל
רשות שדות התעופה מחויבת.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים יש ברשות שדות התעופה?
צחי חבושה
כ-3000 עובדים. הכספים שמדוברים הם לכ-600 פעילים ו-600 פנסיונרים. מדובר בפנסיה תקציבית.
רחל עזריה (כולנו)
דור א'?
צחי חבושה
אפשר לקרוא לזה דור א'. כנגד זה יש כספים מיועדים שנמצאים בנאמנות. הם אפילו לא נמצאים בדוחות הכספיים של הרשות. הם צריכים לעבור לקופה מרכזית לקצבה. כספים שמיועדים לפנסיה מוגדרים עם פטור ממס רווח הון. בגלל שהנאמנות הזאת אינה מוכרת כקופת גמל, באים ואומרים פה שעד שהם יועברו לקופה מרכזית לקצבה ימשיכו לתת להם את אותו פטור ממס רווח הון. במידה והצעת החוק הזאת לא תעבור, המיסים האלה ימוסו בשיעור מס רווח הון.
היו"ר משה גפני
זה יהיה מיועד לעובדים?
צחי חבושה
הכל מיועד. כנגד זה יש התחייבות.
היו"ר משה גפני
לא צריך כל כך הרבה כסף.
צחי חבושה
מדובר בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקלים. זו ההתחייבות האקטוארית שיש לרשות שדות התעופה. היא נמדדת בהתאם לממונה על שוק ההון באוצר.
היו"ר משה גפני
מה זה אקטוארית? גם למדינה יש - -
צחי חבושה
במדינה יש גירעונות. במקרה הזה יש כיסוי מלא.
היו"ר משה גפני
אתה מבקשים שנעשה דבר טכני, שניקח את הכסף שמיועד לפנסיה של העובדים, נשים אותו בקרן הזאת כך שהוא יהיה פטור מרווח הון.
צחי חבושה
כאשר הכספים האלה עוברים לקופה הם יהיו פטורים באופן אוטומטי, לא נצטרך לבקש מכם אישור.
היו"ר משה גפני
מה אם אנחנו לא מאשרים?
אודי אדירי
הכספים היום נמצאים בנאמנות. אם התיקון הזה לא עובר, רווחי ההון שאותם כספים צוברים בנאמנות - -
היו"ר משה גפני
את כל הכסף צריך?
אודי אדירי
את כל הכסף צריך. בחברת חשמל הכספים מנוהלים בקופה מרכזית לקצבה, אבל גובה ההפקדות הוא 100% מגובה המחויבות האקטוארית.
יעל ענטר
175.

בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ו–2015‏, בסעיף 51, בסעיף 40ב(ב) לחוק רשות שדות התעופה המובא בו –

(1) בפסקה (2), ברישה, במקום "עד יום י' בכסלו התשע"ז (10 בדצמבר 2016)" יבוא "עד יום כ"ב בכסלו התשע"ח (10 בדצמבר 2017)";
היו"ר משה גפני
מאריכים את זה בשנה?
דור בלוך
זו דחייה של 400 מיליון שקל מ-2016 ל-2017.
רחל עזריה (כולנו)
למה דוחים את המועד הזה?
אודי אדירי
מזה מספר חודשים אנחנו מנהלים הערכות לגבי 2016. אנחנו מעריכים ש-2016 תסתיים בביצוע מלא. בבניית תקציב 2017 הכסף הזה דרוש, לכן החלטנו לדחות אותו.
היו"ר משה גפני
400 מיליון שקל של 2016 לא היו נדרשים?
אודי אדירי
אנחנו חושבים שהם נדרשים יותר ב-2017.
יעל ענטר
(2) פסקה (3) – תימחק.
היו"ר משה גפני
מה זה פסקה (3)?
דודי קופל
זה בעצם תיקון של החוק הקודם.
יעל ענטר
176.

בשנים 2017 ו-2018 יקראו את חוק רשות שדות התעופה כך שאחרי סעיף 40ב יבוא:

"תשלום נוסף בשנים 2017ו-2018

40ג.

(א) נוסף על התשלומים לפי סעיפים 40א ו-40ב, תשלם הרשות למדינה, בשנים 2017 ו-2018, סכומים כמפורט בפסקאות (1) ו-(2), באופן הקבוע בהן:

(1) בשנת 2017 – סכום של 740 מיליון שקלים חדשים, אשר ישולם באופן הזה:

(א) עד יום ו' בתמוז התשע"ז (30 ביוני 2017) – סכום של 370 מיליון שקלים חדשים;

(ב) עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) – סכום של 370 מיליון שקלים חדשים;

(2) בשנת 2018 – סכום של 1,190 מיליון שקלים חדשים אשר ישולם באופן הזה:

(א) עד יום י"ז בתמוז התשע"ח (30 ביוני 2018) – סכום של 595 מיליון שקלים חדשים;

(ב) עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018) – סכום של 595 מיליון שקלים חדשים."
היו"ר משה גפני
בשנים עברו היה סכום כזה?
אודי אדירי
לא.
היו"ר משה גפני
מה היה המקסימום? כמה היה הכי הרבה שהעברנו מרשות שדות התעופה בחוק ההסדרים?
אודי אדירי
בחוק ההסדרים הקודם היה סדר גודל של 550.
היו"ר משה גפני
היום אתם מעבירים 2 מיליארד 300.
אודי אדירי
400 מתוכם הם דחייה. מקורו של רוב הסכום הזה הוא במזומנים שהצטברו, לא במשהו שהוא שוטף.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נצביע עכשיו, על אף שמיצינו את הדיון. היה אפשר להסתפק בקצת פחות כסף. אפשר היה להסתפק ב-2 מיליארד 100 במקום ה-2 מיליארד 300.
אודי אדירי
מן הגורן ומן היקב אספנו תקציב בשביל לעמוד במגבלות.
היו"ר משה גפני
אם היו נותנים לי, הייתי מביא עוד כסף לצרכים רבים נוספים. הייתי מביא כסף לבריאות, הייתי מביא כסף לתעשייה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:55.

קוד המקור של הנתונים