פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 501

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ' בחשון התשע"ז (21 בנובמבר 2016), שעה 12:00
סדר היום
פרק ח' כולו (מסים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

דוד ביטן

איתן ברושי

באסל גטאס

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

אורן אסף חזן

מנואל טרכטנברג

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה

רועי פולקמן

עודד פורר

טלי פלוסקוב

יואב קיש

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
מרב בן ארי

ענת ברקו

שרן השכל

אורלי לוי אבקסיס

אורי מקלב

אלעזר שטרן

סתיו שפיר
מוזמנים
הממונה על התקציבים, משרד האוצר - אמיר לוי

מנהלת תחום בכיר, רשות המסים, משרד האוצר - ענת בן עמי

מנהל תחום רכז מיסוי מקרקעין, משרד האוצר - מאור צור

עוזר ליועץ המשפטי, משרד האוצר - ישי צבי פרלמן

מנהלת תחום מקצועית שומת מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר - רחלי בן יהודה

מרכז מודיעין בכיר, משרד האוצר - מאיר יוסף

דוברות, משרד האוצר - אלעד אלה

רפרנט שיכון באג"ת, משרד האוצר - יובל טלר חסון

עו"ד, משרד האוצר - אפרת פרוקציה

רמ"ט שר האוצר - נדב שיינברגר

יועצת משפטית, לשכת רואי חשבון - עדי גרינבאום

יו"ר ועדת המיסים, לשכת רואי חשבון - ג'ק בלנגה

מנהלת קשרי ממשל, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - לילי לאה בורוכוב

רואה חשבון, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - אורי בארי

משרד עו"ד פרטי, לשכת עורכי הדין - משה ורמוט

פורום מיסים, לשכת עורכי הדין - יוסי אלישע

ממונה חקיקה, לשכת עו"ד - פנחס מיכאלי

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - אוריין לביא

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - מזל נייגו

ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין - דנית בוסקילה

עורכת דין מייצגת ציבור שוכרי דירות - דיאנה זטוצ'נה

נציג בעלי 3 דירות - בנצי גיספאן

יו"ר הפורום החברתי כלכלי, מרצ - אורי אלדר

עצמאי - אלעד טואיטו

עצמאי - יוסף טואיטו

פעיל, המשמר החברתי - שמעון חננאל

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל,ייעוץ ושירותי חקיקה), מייצג/ת את להב-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - ענת אלון
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

פרק ח' כולו (מסים), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
צהריים טובים. אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים. על סדר-היום: פרק ח' (מסים), מס על שלוש דירות ומעלה. מי מסביר את החוק? אמיר. בבקשה, אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר.
אמיר לוי
צהריים טובים. אני אתחיל בהצגה כללית של הנושא, ואיך הוא משתלב בפעילות, או באסטרטגיה הכוללת לצעדים שאנחנו עושים בתחום הדיור. משם רן ייכנס להסביר את הצעת החוק עצמה. אנחנו כאן עד הסוף, אם תהיינה שאלות. מה שנציג בדקות הקרובות, נתחיל עם אסטרטגיה כוללת בתחום הדיור, ואיך המהלך הזה משתלב. החלק השני יעסוק במבנה החוק. בחלק השלישי בבסיס המס ומאפייני החייבים. בסוף נראה לכם השוואה בין-לאומית, גם מחקרים וגם צעדים אחרים שנעשו, כדי להראות לכם שאנחנו לא מיוחדים בעניין הזה, ולמדנו ממדינות אחרות איך מיסוי על נכסים משפיע על הפחתת מחירי דיור, ומה הוא עושה למשקיעים. נתחיל בחלק הראשון.

אני מתחיל בחלק הראשון. קודם כל, מטרות החוק – יש לנו שלוש מטרות עיקריות. הראשונה, אנחנו רוצים שבשוק הזה תהיה העדפה ברורה לרכישת דירות על-ידי זוגות צעירים, ולא לראות את המוצר הזה במדינה שהיא צפופה וקטנה כמכשיר השקעה, אלא כלי לרכישת דירות על-ידי זוגות צעירים. זאת המטרה העיקרית שלשמה אנחנו פועלים. הדבר השני, אנחנו רוצים ליצור מערך של תמריצים לדירות, לכאלה שמחזיקים במספר רב של דירות. מספר רב בהצעת החוק הזו זה שלוש ומעלה. אנחנו רוצים ליצור מערך תמריצים שהם ימכרו את הדירות, ויגדילו את ההיצע עבור זוגות צעירים בשוק. החלק השלישי מסתכל קדימה. אנחנו רוצים לצמצם עודפי ביקוש של משקיעים. אנחנו רוצים שכספי משקיעים שמחפשים אפיקי השקעה, בטח בשוק עם סביבת ריבית כזאת נמוכה, ילכו לאפיקים אחרים, ולא לשוק הדיור, שכאמור, זה שוק שנמצא במחסור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל יש ירידה בהשקעות.
היו"ר משה גפני
לא, איתן.
אמיר לוי
ברשותכם, המצגת לא ארוכה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מאז שהם הכינו את החומר קרו כמה דברים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
דיון לשוני – במקום תמריצים, צריך להשתמש במילה אחרת.
היו"ר משה גפני
בסדר, נשתמש. לא בחוק הזה. בחוק הזה לא נעשה שינויים דרמטיים בעברית. אולי בדברים אחרים, לא בעברית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אילוצים – אבל לא תמריצים.
אמיר לוי
יש תמריצים חיוביים ותמריצים שליליים. אנחנו מאוד מאמינים בצעד הזה של המיסוי ובהשפעות שלו. יחד עם זאת, מאוד חשוב לנו להדגיש שזה לא צעד בודד, והוא חלק ממערך צעדים מלא שמטפלים קודם כל בצד ההיצע, דרך מחיר למשתכן, שזה המחיר שבו אנחנו מוכרים את הקרקע, ומה האפשרות של זוגות צעירים לרכוש דירות. אנחנו יוצרים שוק שכירות חדש בישראל, שכירות ממוסדת, מה שלא היה קיים. החלק הרביעי בתחום הדיור הוא ריסון ביקושים. אני עכשיו אגע בקצרה בכל אחד מהם. קודם כל, בתחום הגדלת ההיצע, הקמה של הוותמ"ל – תיכף תראו את המספרים – הוועדה המיוחדת למתחמי דיור. היא עשתה פלאים, מאושרות אלפי יחידות דיור בהליך מאוד מזורז של שנה-שנה ורבע. הסכמי פינוי בסיסיים שחתמנו עם משרד הביטחון, על אלפי יחידות דיור. הסכם של כ-14 מיליארד שקלים, יחידות דיור במרכז הארץ. זה קורה בפועל. יש בסיסים במרכז הארץ, במרכזי הביקוש, שמפונים ומתקדמים. יש גם הליכים סטטוטוריים די מתקדמים לאישור אותם בסיסים שמתפנים. הסכמי גג עם רשויות מקומיות – בעבר, רשויות מקומיות, בגלל מבנה הארנונה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל זה לא נושא הדיון, אמיר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא רוצה להראות שהם עושים הרבה דברים אחרים.
אמיר לוי
הסכמי גג שנחתמים – ונחתמו – עם ראשי רשויות מקומיות מתוך מטרה לתת להם תמריץ להגדיל את היקף יחידות הדיור. הסכמים בתחבורה, כבישים. המון חסמי דיור – יש המון טבעות מאושרות, אבל יש בהן חסמים. אז באמצעות הסכמים עם משרד התחבורה ומשרד החינוך להוסיף כבישים וכיתות לימוד.

מחיר למשתכן – רגל שנייה בתחום הדיור. המטרה העיקרית שלה לאפשר לזוגות צעירים לרכוש יחידות דיור במחירים מופחתים. יש מכרזים כבר. אני לא אפרט כאן, אבל אנחנו רואים מחירים נמוכים ממחירי השוק. רגל שלישית – שוק שכירות ממוסדת. קודם כל, יצאו כבר מכרזים של דירה להשכיר לשכירות מוסדית ארוכת טווח. הרעיון הוא ליצור שכירות יציבה, כדי שמי שיבחר במקום לקנות דירה, כמו במדינות באירופה ובמקומות בארצות-הברית, לקבל שכירות ארוכת טווח, שתהיה לו ודאות איפה הוא גר, איך המחיר מתעדכן. חוק הריטים שעבר בכנסת במושב הקודם, וחוק עידוד השקעות הון, שנותן תמריץ לשכירות מוסדית. החלק הרביעי הוא ריסון ביקושים. שני צעדים משמעותיים מאוד, שתיכף תראו איך הם השפיעו, שעברו אחד בכנסת הזאת, ואחד בכנסת הקודמת. קודם כל, בוטל הפטור ממס שבח שהיה למשקיעים, קרי לאנשים שמחזיקים בשתי דירות ומעלה, שיכלו לקבל פטורים אם מכרו את דירתם השנייה ומעלה במרחק של ארבע שנים. זה בוטל. הדבר השני, מס הרכישה עלה ל-8% עד 10% על דירות שניות ומעלה.

עכשיו אני רוצה להראות את התוצאות. קודם כל, אתם יכולים לראות את אישור התכניות. אם ערב המשבר ב-2008-2007 היינו ב-24,000 יחידות מאושרות בשנה במוסדות התכנון השונים, את 2015 סיימנו קרוב ל-100,000, וגם את 2016 נסיים קרוב ל-100,000. תראו את התחלות הבנייה בשקף הבא. אפשר לראות שהיינו ברמה הגיונית של סביבות 45,000 בתחילת שנות ה-2000. ירדנו למספרים של 30,000, נמוכים מאוד. ב-2015-2014 אנחנו מתחילים לעלות חזרה, וזו כמובן תוצאה של אותן יחידות מתוכננות שראיתם בשקף הקודם. לגבי השפעה על שיעור המשקיעים, אותם צעדים שהראיתי קודם שנעשו – גם ביטול מס השבח וגם הצעד של העלאת מס הרכישה – אפשר לראות ירידה משמעותית בשיעור המשקיעים. תסתכלו על יוני 2015, את הפיק, וירדנו לסביבות 18%, 17% בדיווח האחרון של הכלכלן הראשי שלנו. זו ירידה משמעותית מאוד.

זו מסגרת הדיון על הדירה השלישית, הצעדים שנעשו והתוצאות של הצעדים הללו. ומכאן אני רוצה להעביר את זה לערן כדי לתאר ממש את ההצעה הקונקרטית שיש על שולחנכם.
היו"ר משה גפני
ערן, יש לי בקשה – יש פה ציבור גדול וחברי כנסת רבים. אני מבקש למקד את הנושא.
ערן יעקב
שלוש דקות. חייב במס, לפי הצעת החוק, הוא יחיד שמחזיק בשלוש דירות ומעלה. יחיד, הכוונה למי שמחזיק מעל שליש דירה. יש דירות שלא כלולות בהצעת החוק. אלה דירות שאתם רואים אותן לפניכם, הן כלולות בשכירות המוסדית, שזה שוק שאנחנו דווקא מעודדים אותו. מלאי עסקי של חברות שמחזיקות אותו כמלאי עסקי, למשל חברות בנייה שמחזיקות דירות שלא מכורות עדיין. והשכירות המוגנת, שהיא שכירות היסטורית, שגם לגביה החוק הזה לא יחול.
היו"ר משה גפני
תסביר את מה שאתה אומר. יחיד שהוא בעל שלוש דירות?
ערן יעקב
שלוש דירות ומעלה.
היו"ר משה גפני
מה עם מי שיש לו שש דירות?
ערן יעקב
הוא ישלם על השלישית, הרביעית, החמישית והשישית.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, משלוש ומעלה, הוא ישלם על כל דירה.
קריאה
לא, משתיים ומעלה.
ערן יעקב
שלוש ומעלה. על שתיים הוא לא משלם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש ישובים שבהם האבא בונה את ביתו, ואז הוא בונה מעל זה בית לבן שלו, ומעל זה בית לבן השני שלו, באותו בניין. זה ייחשב שלוש דירות?
אמיר לוי
על שם מי הדירות רשומות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא בנה על הבית שלו. הוא לא רשם את זה על שם - - -
ערן יעקב
אם זה בניין, לא אם זה בית אחד. אם זה בית אחד, יש פיצול.
אמיר לוי
אלו שלוש דירות או אחת?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בפועל זה שלוש דירות.
קריאה
אבל איך זה מוגדר?
ערן יעקב
אם הן רשומות שלוש, והשתיים האחרות – אני אענה לך - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש ישובים בארץ שבונים בשיטה הזו. לאבא יש חלקת אדמה, הוא בונה מעל זה דירה לבן שלו. הבן השני התחתן, עוד דירה.
מירב בן ארי (כולנו)
בגינה הוא שם עוד דירה.
היו"ר משה גפני
עודד, אני טעיתי כששאלתי. צריך לעבור סעיף-סעיף בגלל שמדובר על חוק שלכל סעיף יש משמעות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
השאלה אם זה רשום כדירות או אם זה רשום כבית משותף.
ערן יעקב
מנגנון הגבייה – מדי חודש ינואר יקבע המבחן אם אתה מחזיק שלוש דירות ומעלה. אתה, הנישום, בוחר איזו דירה היא הדירה השלישית מבחינתך, ואם אתה לא בוחר, באופן אוטומטי זו תיחשב הדירה הזולה ביותר. הכול הולך להיות מקוון. הכול ייעשה באופן מקוון, והתשלומים בשתי מנות. כשאני אומר מקוון, אפשר לראות – כך נראה הדף. זה הדף שבו אתה ממלא את הנכסים ואת הכתובות שלהם. הסכום הקובע מופיע לך באופן אוטומטי. איך מונעים תכנוני מס במקרה הזה? תא משפחתי, כמו כל חקיקת המס, הוא תא שנחשב כתא אחד. כלומר, ילדים מתחת לגיל 18 נחשבים באותו תא משפחתי. דירות שנמצאות בבעלות חברה, המבחן של הבעלות נשאר בעינו. כלומר, אתה לא תוכל להבריח את זה, במירכאות, לתוך חברה שתחזיק את הדירה, אם אתה מחזיק בבעלות מלאה בחברה, או בשליש מחברה, זה אותו מבחן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה מחברה?
ערן יעקב
כמו המבחן של הבעלות, שליש.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל המס לא משולם על-ידי החברה, הוא משולם על-ידי היחיד.
ערן יעקב
כן. מהו שיעור המס? ההצעה מבקשת לקבוע שהוא יעמוד על 1% מהסכום הקובע. הסכום הקבוע הוא מטריצה שמורכבת משלושה מדדים, שלושה משתנים. האחד הוא שטח הדירה, שאותו אנחנו לוקחים מתוך תשלומי הארנונה, שאותם אתה סורק לאתר. השני זה מדד חברתי כלכלי, זה מדד ה-MSCI, מ-0 עד 20, שמנתח כל שכונה בישראל. השלישי הוא המדד הפריפריאלי. לקחנו את שלושת המשתנים הללו ויצרנו את הנוסחה שקובעת את הדבר הזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא הבנתי, 1% ממה?
ערן יעקב
מהסכום הקובע. מיד נתאר אותו. הדילמה שבאה לידי ביטוי בחוק היא כזאת: מהצד האחד, יכולנו ללכת למקום הכי קל והכי פחות מדויק. אם דירה בישראל בממוצע היא 1.4 מיליון או 1.5 מיליון, נגיד, אז המס הוא 15,000 שקל, לצרכי נוחות. זה הצד הימני של האפשרויות, שלא בחרנו בו. הצד השמאלי של האפשרויות הוא הכי מסובך, אבל הכי מדויק, וזה לקחת כל נכס במדינה, או כל אחד מעשרות אלפי הנכסים, לבצע הערכת שווי לגביו ולגבות 1% לגביו. זה גם מסובך מאוד - - -
קריאה
אני בדקתי את המספר, יש - - - ל-100%.
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא. אם עוד פעם אחת אתה מתערב, אתה יוצא.
ערן יעקב
מה שאנחנו מבקשים בהצעת החוק, כשאנחנו אומרים את הסכום הקובע, מקום שנמצא בין שני הצדדים הללו – בין המדויק ביותר לבין הפשוט ביותר. ניסינו ללכת לפי מידוד רכישות בעבר, לא הצלחנו, יש הרבה רכישות שאין נתונים. ניסינו ללכת לפי חישוב מחירים אזוריים, אין לנו מספיק תצפיות. מה שיש לנו זה מודל סטטיסטי, שכשאתה מכניס את הכתובת ומשלב, באמצעות נוסחה שקיימת, את האזור הסטטיסטי ביחד עם האזור הגאוגרפי ושטח הדירה, יוצא לך פלט עם מספר. המספר הזה הוא האחוז של המחיר הקובע, והוא יהווה את החיוב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ממש לא הבנתי.
ערן יעקב
הנה, אני מסביר. יהיה מתאם סטטיסטי שבו נוצר מספר. הוא ינוע עד 18,000 שקלים, כי הוא תוצאה של סכום קובע. הסכום הקובע הזה, אתה משלם 1% ממנו. אם הסכום הקובע הוא 1.8 מיליון, זה 18,000 שקלים. 18,000 שקלים, דרך אגב, זה התחום העליון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, אם יש לי דירות שלוש דירות של ארבעה מיליון שקלים, אני אשלם מס על 1.8?
ערן יעקב
אתה משלם 18,000 שקלים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, ככל שיש לך דירה יותר יקרה, אתה יותר נהנה מהחוק הזה. יש עדיפות לדירות יקרות לעומת מי שמחזיק בדירות זולות.
אמיר לוי
יש תקרה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, יש תקרה מקסימלית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה מס שמטיב עם העשירים.
ערן יעקב
כן. עם זאת, בוא נראה מיהם העשירים הללו, חבר הכנסת. אנחנו רוצים לראות מי האוכלוסייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ערן, מה משקל הארנונה? היא דיפרנציאלית הרי.
ערן יעקב
הארנונה איננה חלק מזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אמרת כרגע שזה חלק.
ערן יעקב
לא, אמרתי שזה חלק.
היו"ר משה גפני
הוא אמר ששטח הדירה הוא לפי הארנונה.
ערן יעקב
החיוב על הדירה נקבע מחיוב הארנונה.
היו"ר משה גפני
שטח הדירה.
ערן יעקב
המטריצה מבוססת על 60,000 תצפיות. נשאלנו פה על המאפיינים. אלה המאפיינים. אלו 54,000 משקי בית, שרלוונטיים ל-80,000 דירות שנספרות כשלישית ומעלה. ההכנסה הממוצעת של משקי הבית הללו – אגב הטענה שעלתה פה על עשירים ועשירים יותר – היא 46,000 שקלים. כלומר, מראש מדובר על אוכלוסייה מאוד מבוססת בעיקרון, בממוצע לפחות, זאת שמחזיקה את שלוש הדירות ומעלה. גילה, אנחנו רואים עומד על 56. כלומר, זו אוכלוסייה בוגרת ומבוססת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש מקדם לדירות פנטהאוז ולדירות גן?
קריאה
איך אתם יודעים את המידע הזה, מי מחזיק?
היו"ר משה גפני
תיכף אנחנו נקריא את החוק, ונסביר סעיף-סעיף, ועל כל סעיף תשאלו שאלות.
ערן יעקב
אחת הטענות שעולות היא על שכר דירה. אנחנו רואים שביצענו צעדים בעבר. צעדים שונים בתחום מס הרכישה ובתחום צמצום הפטור לשכר דירה. בעבר הוא עמד על 7,000 שקל, הורדנו ל-5,000 ו-4,000. אנחנו רואים שגם כשהעלינו את מס הרכישה וגם כשצמצמנו את הפטור, שאין השפעה מידית ומובהקת, כמו שנטען אגב הצעדים הללו, ששכר הדירה יקפוץ. זה לא קרה בעבר. אנחנו ממשיכים וטוענים, בגלל שמדובר פה על כמה עשרות אלפי נכסים מתוך 600,000 נכסים בשוק השכירות בישראל, ובגלל שהפיזור של הדירה השלישית בישראל תואם את פיזור הנכסים בישראל, אנחנו הודפים את הטענות ששכר הדירה יזנק בעקבות הצעדים הללו, ואנחנו סבורים שההשפעה שלהם תהיה מינורית על עליית שכר הדירה. אני נותן את אוגוסט כדוגמה האחרונה. באוגוסט האחרון, שהוא זמן שבו מתקנים את שכר הדירה, למרות הדיון האינטנסיבי על המס על הדירה השלישית – כמעט ולא השתנה. בזה אני מסיים, אדוני היושב-ראש, הצעד הזה שאנחנו עושים איננו חריג במדיניות של הרבה מאוד מדינות שנתקלות בסיטואציה שלנו. יש ריבית נמוכה, יש מחסור באלטרנטיבות השקעה. זה קורה בהרבה מדינות במערב, ולכן גם הבורסה וגם דירות מזנקות. אז אנחנו רואים איך הרבה מאוד ממשלות – ראינו את המחקרים – מצננות את שוק הדיור שלהם באמצעות מיסוי.

לדוגמה, יש שורה של מחקרים, שאתה רואה אותם פה, של קרן המטבע. וכל המחקרים האלה מצביעים על מסקנה אחת – מתוך שורה של צעדי מדיניות, הצעד הכי אפקטיבי של מלחמות ושל התמודדות עם מחירי דיור וזינוק במחירי דיור, התמתנות שלהם, זה בלימת פעילות המשקיעים בהם. ואם נמשיך ונראה, יש שתי פרקטיקות – בזה אני ממצה. אתה רואה איך במערב יש מס רכוש היסטורי, איך מעצימים אותו כדי להוריד את מחירי הדיור. לעומת זאת, במדינות המזרח הרחוק, אין מס רכוש, ולכן יש צעדי מיסוי. רואים את זה למשל בהונג-קונג. תראה מה קורה בהונג-קונג – מס הרכישה זינק ל-15% לזרים. בהונג-קונג זה אירוע של סינים. ברור שזה שונה קצת מישראל, אבל עדיין, כהשראה. עשו 15%. עשו מס ספקולטיבי. אם אתה מוכר וקונה בטווח של שלוש שנים, אתה משלם 8.5%. הם חוו 130% עלייה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז למה אתם לא מטילים מס על - - - שלא בונים?
היו"ר משה גפני
רגע, רגע. עודד, נעבור סעיף-סעיף. עכשיו אנחנו מדברים רק על המצגת.
ערן יעקב
הם חוו 20% עלייה במחירי הדיור במשך שבע שנים, ובשנתיים האחרונות הם חווים ירידה. אתה רואה את אותו דבר בסינגפור – מס על רוכשים זרים ומס מכירה. אתה רואה בשנים האחרונות איך זה יורד. באירופה ובצפון אמריקה יש מס רכוש, בניגוד למזרח הרחוק, שזה סוג של ורסיה שלו. תראה מה קרה למשל בצרפת – שורה של צעדי מיסוי כנגד פעילות ההשקעה שנעשית ביתר שאת עבור מי שמחזיק נכסים יקרים ועבור ריבוי נכסים. בסופו של דבר, הצליחו לנטרל את עליות המחיר. דוגמה הפוכה לזה היא שוודיה, שלא עשתה את הצעדים הללו, וספגה לאחרונה ביקורת על זה שמסי ההשקעה שלה הם נמוכים מדי, ולכן מחירי הדירות שם עולים. והמשפט שמסכם הוא המשפט הבא: הסיכום של כל הארגונים הבין-לאומיים שעושים את המחקרים האלה מלמד שהדבר הכי אפקטיבי, כמו שכתוב פה, זה העלאת מס הנכסים. זו ורסיה של העלאת מס הנכסים, היושב-ראש. אנחנו משוכנעים שהמס על הדירה השלישית בישראל ימתן את פעילות המשקיעים, שירדה מ-30% לכ-20%, ויוריד אותה עוד. בסופו של דבר, בתור הזה של האנשים שעומדים באתר המכירות לקנות את הדירה, יעמדו פחות משקיעים. וכשיעמדו פחות משקיעים, היכולת של כל אחד מהזוגות הצעירים לקנות את הדירה תגבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה כסף זה שווה?
היו"ר משה גפני
מי מקריא את החוק?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
שאלה קטנה, זה ישפיע על ההיצע או על הביקוש?
קריאות
רגע - - -
היו"ר משה גפני
בגלל שאני רוצה לדעת על מה אנחנו מדברים. אני רוצה שכולם ידעו. אתה רוצה לדבר כללי?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אמיר, אתם חושבים שזה ישפיע על ההיצע או על הביקוש?
שרן השכל (הליכוד)
אנחנו רוצים לשאול על המצגת. יש לנו שאלות.
ערן יעקב
אם ימכרו את דירותיהם, זה יגדיל את ההיצע.
שרן השכל (הליכוד)
גפני, יש שאלות על המצגת. אנחנו רוצים להגיב לזה, אנחנו רוצים לשמוע.
היו"ר משה גפני
נקריא את החוק, יוכלו - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא. אדוני היושב-ראש, אבל הפרטים לא ישנו - - -
היו"ר משה גפני
המשמעות של העניין, שעכשיו יהיה דיון של שעה כללי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל הוא מוכרח להיות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הוא הכרחי.
היו"ר משה גפני
אני מאפשר את הדיון הזה, אבל קודם כל שנדע על מה אנחנו מדברים.
שרן השכל (הליכוד)
אבל החוק הזה מתבסס על המצגת. חלק מהנתונים הם לא נכונים. צריך לדון בנתונים שעליהם מתבסס החוק. אלה נתונים שחציים לא נכון.
היו"ר משה גפני
מה שקובע זו לא המצגת.
מירב בן ארי (כולנו)
למה את חושבת שהנתונים לא נכונים, בגלל שאמרת את זה?
שרן השכל (הליכוד)
החוק הזה הוא לא חוק להעלות את מס הרכישה. זה לא להעלות את המיסוי הזה כמו בכל המדינות האחרות. זה מס ספציפי, מיוחד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הבנו אותה. כבר שלושה חודשים היא אומרת את אותו דבר.
רחל עזריה (כולנו)
בדיוק, זה מס ריבוי נכסים.
שרן השכל (הליכוד)
בואו נדבר על הנתונים שעליהם מתבסס החוק.
רחל עזריה (כולנו)
זה בסדר. זה מס ריבוי נכסים, זה בסדר גמור. זה מס ריבוי נכסים.
שרן השכל (הליכוד)
באיזה עוד מדינה יש מס כזה?
מירב בן ארי (כולנו)
הוא אמר לך אבל. הוא אמר לך.
היו"ר משה גפני
לא הציבור, ולא אנחנו – אנחנו, הכוונה לוועדה - - - להתחיל לדבר עכשיו זה סתם לדבר באוויר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא באוויר. יש פה הגדרה – מה זה משקיע? זה עם ישראל. אלו אנשים שירשו דירות. אלה המשקיעים הגדולים פה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, זה חוק מספיק חשוב כדי שיהיה עליו דיון עקרוני פה.
רחל עזריה (כולנו)
50,000 איש בעלי דירות מתוך שמונה מיליון איש.
שרן השכל (הליכוד)
- - - גם על הנתונים שעליהם מתבסס משרד האוצר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להתחיל להקריא את החוק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, מה הבעיה לקיים דיון?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אין בעיה, הדיון יתקיים. אבל קודם שנדע על מה. העמדה שלי כבר נאמרה. אני מבקש להתחיל להקריא את החוק ולהסביר. יכול להיות שבאמצע תהיה הפסקה כדי שאנשים יביעו את דעתם האידיאולוגית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא האידיאולוגית, המקצועית.
היו"ר משה גפני
המקצועית.
רחל עזריה (כולנו)
זה לגמרי אידיאולוגי. אם אנחנו רוצים צמצום פערים או לא, זה רק אידיאולוגי. אם רוצים לצמצם פערים או לא, זו השאלה.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה תמים אם אתה חושב שזה רק מקצועי. יש פה אידיאולוגיה שלמה מאחורי זה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
סליחה, אני לא מקבל את ההערה הזאת ממך. איזו אידיאולוגיה? אני רוצה שירדו המחירים, זו אידיאולוגיה?
היו"ר משה גפני
אני אפסיק את הדיון.
שרן השכל (הליכוד)
גפני, שיביאו לפחות מדינה אחת שבה מתקיים מיסוי החל מדירה שלישית. שיראו דוגמה כזאת.
היו"ר משה גפני
בסדר, בבקשה להתחיל להקריא את החוק.
מירב בן ארי (כולנו)
היא לא מפסיקה לדבר.
ישי פרלמן
ישי פרלמן, רשות המסים.
"סימן ד'
מס ריבוי דירות
סימן משנה א'
פרשנות

בסימן זה –

"איגוד מעטים" – איגוד שחמישה בני אדם או פחות מזה, יחד, שולטים שליטה ישירה או עקיפה בענייניו, או יכולים לשלוט, או זכאים לרכוש שליטה כאמור, ובפרט – אך בלי לגרוע מן הכלל האמור – כשהם, ביחד, מחזיקים ברוב הזכויות באיגוד; ולעניין זה, ייחשבו לאדם אחד אדם וקרובו, אדם ובא כוחו, וכן שותפים בשותפות".

פה אנחנו מגדירים איגוד מעטים. זו הגדרה שנלקחה מהגדרה בפקודה לחברת מעטים. היא עברה התאמה למונחים שאנחנו משתמשים בהם פה, שהם מונחים של מיסוי מקרקעין למונח איגוד.
שלומית ארליך
מה זה אומר יכולים לשלוט?
ישי פרלמן
אנחנו מדברים על איגוד של חמישה בני אדם או פחות מזה, שיחד שולטים שליטה ישירה או עקיפה בענייניו. כלומר, שיש להם - - -
היו"ר משה גפני
הדירה רשומה על שם חמישה אנשים?
ישי פרלמן
לא, פה זה איגוד. אנחנו מדברים על איגוד. על איגוד.
היו"ר משה גפני
שמה?
ישי פרלמן
אנחנו מדברים על איגוד, אחרי זה אנחנו נתייחס - - -
היו"ר משה גפני
מה מעמדו של האיגוד בחוק הזה?
ישי פרלמן
אם זה איגוד מעטים, שזה איגוד מהסוג הזה, יש השקפה של החברות לבעלי הזכויות באיגוד. אם זה לא איגוד מעטים, כלומר, אם זו חברה ענקית, חברה ציבורית, חברה שנסחרת בבורסה, אנחנו לא עושים השקפה. זאת ההגדרה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אני לא חושב שאני אי-פעם עשיתי פה סצנה. מה שקורה עכשיו זה לא תקין. אני אגיד לך למה. זה חוק מאוד מאוד מפורט, עם המון פרטים חשובים. כדי להיכנס לעובי הקורה צריך קודם כל לדון על העקרונות. הרי העקרונות מובנים. העקרונות לא יהיו יותר בהירים לאחר קריאת החוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
להיפך, עוד פחות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
להיפך. ולכן אני אומר שהתרגיל הזה, לטחון זמן פה כדי – אני לא יודע מה, ולא לדון על זה בצורה עקרונית זה פשוט לא יאה ולא נאה.
היו"ר משה גפני
אני לא טוחן זמן.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אז אני לא יודע מה קורה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שיסבירו לפחות את העקרונות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הם הסבירו. כולנו מכירים היטב את החוק. החוק נידון בציבור, בעיתונות, בכל מקום. ולנו, חברי הכנסת, אין אפשרות להתבטא.
רועי פולקמן (כולנו)
הכותרות שלו, מנו.
היו"ר משה גפני
מנו, אני רוצה לשאול אותך שאלה. אם יש למישהו שתיים ושליש דירות, הוא חייב במס?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא משנה.
היו"ר משה גפני
מי יודע את זה? אתה יודע את זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מי שקרא את החוק. מי שקרא את החוק.
היו"ר משה גפני
אז זה לא שלוש דירות, זה שתיים ושליש.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא משנה. זה לא משנה את העיקרון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שליש דירה ייחשב בעלות על דירה. זה כתוב. מי שקרא את החוק - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא משנה את העיקרון.
אמיר לוי
מעל שליש. מעל. לא שליש, מעל.
היו"ר משה גפני
שניים ושליש ומעלה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא משנה את העיקרון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם פחות מדירה אחת – שליש, שליש, שליש ייחשב.
אמיר לוי
לא, לא נכון. מעל שליש.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל זו לא הנקודה. הנקודה מה זה שליש. שנעשה דיון במתמטיקה מה זה שליש? זו הבעיה של דירה שלישית? באמת, זה פסיכי הדבר הזה.
קריאה
בואו נכניס פנסיונרים. ואלמן או אלמנה?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אנחנו נדון מה זה שליש? יש פה חוק שהוא לא נכון מקצועית, שלא ניתן לנו, לחברי הכנסת, להתבטא.
היו"ר משה גפני
מנו, תשלימו את ההגדרות.
שרן השכל (הליכוד)
איפה זה משאיר את הקיבוצים, אנשים שיש להם - - -
היו"ר משה גפני
רק רגע. אי-אפשר לדבר באמצע הדיון.
ישי פרלמן
עוד לא הגענו לכל הדיון הזה. בהקשר הזה, אני מבקש להוסיף השמטה שיש בפקודה ואין פה, איגוד שאין בו עניין לציבור, שחמישה בני אדם או פחות מזה יחד שולטים בו שליטה ישירה.
היו"ר משה גפני
מה זה?
ישי פרלמן
לקחנו הגדרה שיש בפקודת מס הכנסה והתאמנו אותה לפה. הייתה השמטה, שאין בה עניין לציבור.
היו"ר משה גפני
מה זה אומר שאין בה עניין לציבור?
ישי פרלמן
כלומר, שהיא לא מונפקת בבורסה. שהיא לא מונפקת בבורסה.
היו"ר משה גפני
אז הם לא איגוד מעטים?
ישי פרלמן
כן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל חברה שיש לה בניין שלם שהיא משכירה נופלת בחוק?
אמיר לוי
כן, היא נופלת בחוק.
שלומית ארליך
רגע, ישי, מה זאת אומרת השמטה? זה אומר שאתם רוצים להוסיף את זה לנוסח?
ישי פרלמן
כן, רוצים להוסיף את זה לנוסח.
שלומית ארליך
אז תגיד בדיוק מה אתם רוצים, איפה זה יבוא.
ישי פרלמן
אנחנו רוצים להוסיף איגוד - - -
שלומית ארליך
איפה?
ישי פרלמן
אחרי באיגוד מעטים – איגוד שאין לציבור עניין ממשי בו, שחמישה בני אדם או פחות ומזה, וההמשך כרגע. ארנונה - - -
שלומית ארליך
זו הגדרה שלא נמצאת בהגדרה של סעיף 76.
ישי פרלמן
היא כן, היא שם. 76(א). ארנונה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, רק בשביל להבין, איגודים שפעילים בתחום - - -
היו"ר משה גפני
רגע. רגע. רגע. נמצא או לא נמצא?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אנחנו לא מקבלים את הדבר הזה. שיהיה דיון על תאגידים, יחידים. דיון על החוק.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כשיהיה דיון רציני, אנחנו נהיה פה.
היו"ר משה גפני
אז אני מודיע לכם שכשיגמרו ההגדרות נתחיל דיון עקרוני.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אחרי ההגדרות. כמה הגדרות יש?
היו"ר משה גפני
כמה שיש.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
חצי מהחוק הגדרות.
מירב בן ארי (כולנו)
למה? יש פחות מעשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מקבלים.
היו"ר משה גפני
שלומית?
שלומית ארליך
אני לא רואה, אני קוראת סעיפים - - -
היו"ר משה גפני
היא לא רואה את זה. יש לכם ספר אחר?
שלומית ארליך
76(א) – זה לא נמצא בתוך ההגדרה. זה לא ב-76(ב).
ישי פרלמן
לא, בפקודת מס הכנסה זה ב-76(א).
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתבדקו את זה ותחזרו עם התשובה. בינתיים זה לא מתווסף. הלאה.
ישי פרלמן
אנחנו נדבר על זה.
ג'ק בלנגה
אבל יש בעיה בתוך ההגדרה הזאת. מה זה או יכולים לשלוט? זה לא מופיע בפקודת מס הכנסה. אם יש לי אופציה לקנות חברה, זה חל עלי גם?
רועי פולקמן (כולנו)
לא, זה לא חל.
ג'ק בלנגה
או יכולים לשלוט – מה זה יכולים? מי שיקבל את זה בירושה, זה חל עליו? למה הכוונה ביכולים?
ישי פרלמן
הכוונה היא שיש לו אפשרות לשלוט מכוח חוזה, מכוח - - -
ג'ק בלנגה
אבל אז יכולים להיות שניים?
טמיר כהן
שם לפרוטוקול, כל מי שמדבר.
ג'ק בלנגה
ג'ק בלנגה.
ישי פרלמן
זה כן קיים ב-76(ב).
קריאה
זה לא קיים ב-76.
ישי פרלמן
חברה שחמישה בני-אדם או פחות מזה, ביחד, שולטים שליטה ישירה או עקיפה בענייניה של החברה, או יכולים לשלוט.
ג'ק בלנגה
אבל מה זה יכולים לשלוט? שני אנשים - - -
ישי פרלמן
בדיוק 76(ב)
ג'ק בלנגה
אבל 76 נוסח לפני בערך 60 שנה, ועד היום יש ספרים שטרם יצאו על הפרשנות שלו. אז זו חוכמה קטנה להעתיק אותו לכאן כרגע. אז אולי תסביר מה זה יכולים לשלוט.
ישי פרלמן
בדומה ל-103, הכוונה היא שיש להם אפשרות לשלוט, אפילו אם הוא לא בעל מניות מבחינה פורמלית, שיש לו אפשרות לשלוט. יש לו חוזה שמאפשר לו לשלוט. יש לו חוזה עם בעל המניות שמאפשר לו לשלוט.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם אם הוא לא בעל הדירה בפועל.
ישי פרלמן
לא קשור לדירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, ישי, אתה יכול להסביר את זה? אם אני רוצה לשלוט בדירה, אבל אני לא רוצה לקנות אותה ולא להירשם בה, אז אני עושה הסכם עם מישהו שהוא יקנה את הדירה, ואז זה בסדר? או לא בסדר? מה הסיפור? אתה יכול להסביר לנו מה הסיפור?
ישי פרלמן
כרגע אנחנו מדברים על הגדרה של איגוד מעטים. אחרי זה אנחנו ניכנס לזה שיש סעיף שאומר, כמו שערן הסביר קודם - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה צריך את זה בחוק?
ישי פרלמן
כמו שערן הסביר קודם, יש סעיף בהמשך שאומר שאם אתה מעביר דירה לאיגוד מעטים, יראו את הדירה כאילו שזו דירה שלך בשיעור בעלותך באיגוד. זה כדי למנוע מצב שאדם יגיד לי יש שתי דירות, אבל לחברה שלי יש עוד דירה אחת, ולכן אין לי שלוש דירות.
היו"ר משה גפני
אנחנו נגיע לזה. אוקיי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה מה שהיה חסר. בשביל זה ביקשתי - - -
ג'ק בלנגה
עוד הערה אחת. שותפים בשותפות – זה מונח חדש גם בחוק מיסוי מקרקעין. תסביר – אם זו שותפות לא רשומה, זאת אומרת, אם אני ואתה ויוסי קונים דירה, אז זה שותפים בשותפות, ואז זה איגוד, כי הבעלות לא רשומה בדרך כלל כך, וגם אי-אפשר לרשום דירות על שותפות. אני לא הבנתי את המונח.
ערן יעקב
המונח שצריך להיות הוא שותפות רשומה כמשמעותה בחוק מיסוי מקרקעין.
ג'ק בלנגה
זה מופיע בחוק מיסוי מקרקעין בהגדרה של איגוד מקרקעין. אבל כאן הרחבתם את זה כשותפות בחוק השותפויות, רק למי שמנהל עסקים. מאיפה הבאתם את זה לכאן?
ישי פרלמן
אנחנו יכולים לקבל את ההערה.
קריאה
אין רישום. אין דבר כזה רישום על שם שותפות.
ישי פרלמן
אנחנו מוכנים לקבל שזה שותפות רישום.
רועי פולקמן (כולנו)
תעבירו את ההערות האלה בכתב.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נוכל בלי שתגידו את זה עם ההסבר. תעבירו את זה, כי זה לא מופיע בחוק. כדי שאנחנו נכניס את זה לחוק כפי שאתם מבקשים, אנחנו נצטרך לדעת בדיוק על מה מדובר.
ג'ק בלנגה
רגע, אז ירד שותפים בשותפות?
רועי פולקמן (כולנו)
לא, לא ירד.
ג'ק בלנגה
שותפות רשומה.
ישי פרלמן
""ארנונה" – ארנונה כללית כמשמעותה בסעיף 8 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג–1992‏".

פה בהמשך אנחנו נדבר שטח של הדירה. אנחנו מפנים לארנונה.
היו"ר משה גפני
לפי הארנונה.
ישי פרלמן
""בעל" או "בעלות", לעניין דירת מגורים – מי שיש לו זכות במקרקעין בדירת מגורים; ואולם לעניין דירת מגורים הנמצאת באזור כהגדרתו בסעיף 16א(א) לחוק מיסוי מקרקעין – ובלבד שהוא אזרח ישראל כהגדרתו באותו סעיף".

פה אנחנו מדברים על מי הוא בעל לצורך החוק, ומי שיש לו זכות במקרקעין בדירת מגורים. זכות במקרקעין היא כמשמעותה בחוק מיסוי מקרקעין – חכירה של מעל ל-25 שנה, בעלות, דברים כאלה. כל מי שיש לו זכות במקרקעין בדירת מגורים יחשב כבעלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה לגבי תושבי חוץ?
ישי פרלמן
בהמשך אנחנו מדברים על האזור. האזור הוא אזור יהודה ושומרון. גם, אם יש לאזרח ישראלי דירה באזור יהודה ושומרון, זה יספר במספר הדירות. אבל אם זה מישהו שהוא לא אזרח ישראלי שיש לו שלוש דירות באזור יהודה ושומרון, אנחנו לא מחילים עליו את החוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
העתקתם חוק ממדינות ששם הטילו אותו רק על אזרחים זרים. לא על האזרחים, רק על תושבים זרים, ופה אתם - - -
היו"ר משה גפני
אורלי. אורלי. אורלי. אורלי, את לא יכולה לקפוץ - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ביהודה ושומרון זה טוב, כי הם לא משלמים שם על הקרקע.
קריאה
זה לא נכון - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - - התושב הוא ברשות.
היו"ר משה גפני
לא לענות. אני מבקש לדעת, תסביר עוד פעם – מי שהוא לא אזרח ישראלי, יש לו שלוש דירות לא ביהודה ושומרון, מה דינו?
ישי פרלמן
בישראל? הוא חייב.
היו"ר משה גפני
הוא חייב. ואם יש לו שלוש דירות ביהודה ושומרון, הוא לא חייב?
ישי פרלמן
לא חייב.
היו"ר משה גפני
מה ההבדל?
ישי פרלמן
זה כמו במס רכישה, כמו במיסוי מקרקעין.
היו"ר משה גפני
אזרח ישראל שיש לו שלוש דירות בארץ, בפנים, שחל על זה החוק הישראלי, ויש לו שלוש דירות ביהודה ושומרון. במקרה של דירות בישראל הוא חייב. במקרה של יהודה ושומרון?
ישי פרלמן
אזרח ישראלי? הוא חייב.
היו"ר משה גפני
חייב. למה אם הוא לא אזרח ישראלי, פה הוא חייב, ופה לא?
ישי פרלמן
אנחנו לא החלנו את הריבונות הישראלית על שטחי יהודה ושומרון, וזו החלה.
היו"ר משה גפני
אבל הוא משלם על שלוש דירות ביהודה ושומרון.
ישי פרלמן
אבל אם הוא לא אזרח ישראלי אין לו שום קשר - - -
קריאה
עכשיו הזירה הבין-לאומית בכלל תהיה נגד החלת הריבונות.
קריאה
לא ברור.
היו"ר משה גפני
לא ברור.
ישי פרלמן
אנחנו ממסים אנשים ביהודה ושומרון על בסיס תחולה פרסונלית, בגלל שהם אזרחים ישראלים. אם אתה לא אזרח ישראלי, אנחנו לא יכולים להחיל עליך החלה פרסונלית, ואנחנו לא יכולים למסות אותך שם.
ג'ק בלנגה
אדוני, יש לי שתי הערות כאן. מאחר ויש הפנייה לחוק מיסוי מקרקעין, צריך להבהיר, אם מישהו משכיר דירה מעל 30 שנה, אין שני בעלים. זה רק מי ששכר מעל 30 שנה. את הבעלים הראשון צריך לנטרל כאן. זה אחד. זה לא כתוב כרגע. שתיים, חכירות של מנהל מקרקעי ישראל הם גם לשלוש שנים או שש שנים. הם גם בפנים לפי הגדרה של זכות במקרקעין.
היו"ר משה גפני
מה התשובה?
ג'ק בלנגה
זה לא רק 25 שנה.
היו"ר משה גפני
מה התשובה?
יניב כהן
ההרשאות לפי - - -
היו"ר משה גפני
אם אתם רוצים לחשוב, תחשבו.
יניב כהן
לגבי השאלה שלו אם ההרשאה מתחדשת מעת לעת, זה נכנס לחוק, כי זו זכות במקרקעין לפי חוק מיסוי מקרקעין. לגבי הסוגיה השנייה, אנחנו נחזור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם בכלל הכינו שעורי בית? למדו את החוק? מי כתב אותו? אלו שאלות - - -
היו"ר משה גפני
הלאה.
מירב בן ארי (כולנו)
הייתה מצגת שלמה לפני שהגעת.
היו"ר משה גפני
הלאה. הלאה.
מירב בן ארי (כולנו)
הייתה מצגת, פספסת אותה.
ישי פרלמן
""דירה חייבת" – דירת מגורים שחייב במס נדרש לשלם בעדה מס ריבוי דירות". הדירה השלישית ומעלה היא דירה חייבת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - - פרשנויות, גפני, ואף אחד לא יודע איזו פרשנות מקובלת. אנחנו רק בהגדרות, ואני חייבת להגיד - - -
היו"ר משה גפני
את לא חייבת. ואת לא יכולה, ואסור לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה?
היו"ר משה גפני
בגלל שאסור. עכשיו הוא בהגדרות, את רשומה, אחרי זה תקבלי רשות דיבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה שם לב מה הלקונה פה בהגדרות?
היו"ר משה גפני
תגידי לי שהממשלה לא מוכנה לחוק הזה, ואת מבקשת להוריד אותו מסדר-היום, זה בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. הם לא סגורים על ההגדרות - - -
היו"ר משה גפני
הלאה.
ישי פרלמן
"דירת מגורים – דירה" - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אפילו היועצת המשפטית של הוועדה לא מסכימה עם חלק מההגדרות.
ישי פרלמן
""דירת מגורים" – דירה או חלק ממנה העולה על שליש, שבנייתה הושלמה, הנמצאת בישראל או באזור כהגדרתו בסעיף 16א(א) לחוק מיסוי מקרקעין, והיא מיועדת למגורים לפי טיבה או לפי התכנית החלה עליה לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965‏ , או משמשת למגורים".
קריאה
אדוני היושב-ראש, למה אין התאמה לחוק מיסוי מקרקעין בהגדרה - - -
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היינו עכשיו בדירות מגורים, נכון? אנחנו יודעים שיש אינספור מקרים, במיוחד במגזר הערבי, שעל שטח אחד בונים הרבה דירות, ולא בהכרח עושים פרצלציה ולא עושים חלוקה. השאלה איך אנחנו מתייחסים לנושא הזה מבחינת הפרצלציה. אם לא התבצעה פרצלציה ולא התבצעו איחוד וחלוקה או של המגרש או של הדירות, איך אתה מתייחס לזה, כדירה אחת או ככמה דירות?
ישי פרלמן
אנחנו לא הולכים פה על-פי הטאבו, אנחנו הולכים פה על-פי שימוש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה לא יכול, זה בלתי אכיף.
קריאה
על-פי הארנונה, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה בלתי אכיף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ארנונה זה רק למטרים.
ישי פרלמן
ככה אנחנו עובדים גם - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
איך אתה יכול לדעת כמה דירות? זה בלתי אכיף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
דירה שלישית בנחלה, מה זה נחשב?
ישי פרלמן
יש הצהרה. ככה גם עובדים במיסוי מקרקעין. אם אתה מוכר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
דירה שלישית בנחלה, מה מעמדה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם בנושא של מיסוי מקרקעים, כשיש דירה, כשיש שטח ועל השטח הזה – אתה יודע מה, אני אשאל אותך שאלה מעבר לזה. אם יש למישהו דירה, ויש לו גם יחידת דיור בתוך הדירה? הוא חילק את הדירה שלו לשניים, והוא משכיר את זה לשני שוכרים שונים בתור יחידות דיור. איך תגבה ממנו מס, בהתאם לכל יחידה, תגיד לו שהוא צריך לשלם על זה מס?
ישי פרלמן
אם כל דירה משמשת למגורים בנפרד, אנחנו נגבה מס על זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה לא יכול, חד-משמעית.
ערן יעקב
רגע. קודם כל, ככה אנחנו עובדים היום בחוק מיסוי מקרקעין.
היו"ר משה גפני
ערן יעקב, לפרוטוקול.
ערן יעקב
גם אין סיבה - - - דירה בצורה לא חוקית - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש הרי אנשים שמפצלים דירות גם בבניינים. אז אתה תגיד להם לשלם על כל דירה בנפרד מס?
קריאה
כן.
ערן יעקב
אני מתייחס עכשיו לבלתי אכיף. החוק - - -
מירב בן ארי (כולנו)
למה לא? מה, הוא לא מרוויח מזה כסף? אני לא מבינה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה לא קשור. מירב, את מתבלבלת.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מתבלבלת? אתה יודע בכלל מה זה דירה מחולקת? ראית פעם דירה מחולקת בתל-אביב? אני גרתי בדירה כזאת. זו דירה לכל דבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מירב, את מתבלבלת, אני אגיד לך למה. אין כאן מטרה לקחת כסף מהאזרחים, זו לא מטרת החוק. מטרת החוק היא למכור דירות - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לוויכוח הזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - זו המטרה, לגרום לאנשים למכור דירות.
היו"ר משה גפני
תשאל שאלה. אני לא מסכים לוויכוח הזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זו מטרת החוק.
רחל עזריה (כולנו)
ולמנוע קנייה.
היו"ר משה גפני
את רוצה להגן על זה, תגני, אבל תני קודם לאנשים לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה קנייה? אבל לא יכול להיות שהמטרה היא לגבות כסף סתם. לגבות כסף סתם אין לנו שום מטרה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
רגע, רק האוצר ישיב לי. יש מטרה לגבות מאנשים כסף או מטרה לעודד אותם למכור?
היו"ר משה גפני
מיקי. מיקי. מיקי. מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לעודד אותם למכור, נכון? אז בואו נעודד אותם למכור, בוא לא נגבה סתם כסף.
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת מיקי זוהר אם למישהו יש דירה, והוא מחלק אותה ליחידות שונות, שזה מביא אותו לשלוש דירות, האם אתם תגבו על זה מס כדירה שלישית?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
התשובה היא לא. לא תוכלו לעשות את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך כן?
קריאה
על-פי הנוסח, כן.
ג'ק בלנגה
לפי הרשמים, אין סיכוי.
היו"ר משה גפני
שנייה. מיקי זוהר נהיה רשות המסים. ג'קי בלנגה נהיה רשות המסים. רק אתם לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נחדד את זה גפני, אם הוא גר באחת מהיחידות, מה דינו?
היו"ר משה גפני
חשוב לי גם לדעת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא רוצה לחלק יחידות, תן לו. גם את זה אתם רוצים לקחת לו? תעזבו אותו. יש גבול.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גפני, והוא גר באחת היחידות, מה דינו?
היו"ר משה גפני
נשאלה שאלה על-ידי חבר הכנסת מיקי זוהר.
ערן יעקב
אמרתי כן.
היו"ר משה גפני
בסדר, מה שאמרת, אף אחד לא שמע. אני לא שמעתי.
ערן יעקב
אם ברמת המאפיינים היא משמשת יחידה נפרדת - - -
היו"ר משה גפני
באיזו רמה?
ערן יעקב
המאפיינים של אותה דירה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שיהיה בה מטבח ושירותים, היא דירה.
ערן יעקב
כניסה נפרדת, מטבח, שירותים וכל מה שכרוך בזה, מבחינתנו, נראה בזה דירה שלישית, וככה זה היום גם בעולם דיני המס של מיסוי מקרקעין, זה לא שאנחנו משנים משהו בתפיסה הזאת. אני חושב שיש לזה רציונל משמעותי מאוד, כי אחרת - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תגיד לי, אתם - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה שנעשה, שנפסיק את הדיון?
אמיר לוי
הוא עונה לך. זה לא חדש רק לכאן, התפיסה הזאת קיימת בעולם המס של היום, גם בלי התיקון הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם לא יכולים - - - זה חלק מדירה.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תחשוב מה האמירה שאתה אומר. יש פה מטרה. יש פה מטרה.
אמיר לוי
אבל גם בלי התיקון הזה, רשות המסים מתייחסת לזה כשתי דירות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם לא יכולים למכור חצי דירה. הם יכולים אולי להשכיר, אבל הם לא יכולים למכור אותה.
מירב בן ארי (כולנו)
ואם אתה משכיר זו לא הכנסה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גפני, הם לא יכולים למכור. אי-אפשר למכור.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו רק בהגדרות. אני רק רוצה לדעת מה מבקשים מאתנו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז צודק חבר הכנסת זוהר, הם לא יכולים למכור, כי הם רק חילקו אותה.
היו"ר משה גפני
בסדר. הלאה. מיקי רוזנטל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המס חל על דירת מגורים שלישית לפי החוק הזה שאחזקותיה מעל שליש. לשני אחים יש דירה משותפת, וזאת הדירה השלישית של שניהם. בחירה על איזו דירה לשלם היא הבחירה של הנישום. אם אתה מחזיק חצי דירה, אתה משלם רק על חצי דירה?
ישי פרלמן
אנחנו נגיע לזה בהמשך, לשיעור המס. כן. התשובה היא כן.
ערן יעקב
כן, התשובה היא כן. מעל שליש.
ג'ק בלנגה
אדוני, יש בעיה בהגדרה.
היו"ר משה גפני
רגע. רק סיכמנו שמה שאתם מבקשים מהוועדה, מה שאתם מבקשים מהכנסת, זה לאשר שאם קניתי דירה אחת - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ירשת את זה.
היו"ר משה גפני
רגע. ירשת זה עוד דיון. יש לי דירה אחת. אני אדם עני, החלטתי שאני אצטמצם בדירה, אני אחלק אותה, אני אבקש רישיון מהעירייה, קיבלתי היתר. יש לי דירה אחת של חדר וחצי, עוד שתי יחידות דיור של חדר כל אחת. אני אשלם מס בגלל שזה שלוש דירות?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן, זה מה שהם אומרים.
קריאה
על כל חדר מהדירה.
היו"ר משה גפני
זה מה שאתם מבקשים?
קריאה
אתה משכיר את שתי הדירות, לא?
אמיר לוי
בדירה הקטנה הזאת יש לך שלושה מטבחים. יש לך שלוש כניסות נפרדות לדירה הקטנה. שלושה חדרי שירותים, שלושה מטבחים, ושתיים מהן אתה משכיר.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הערה אחרונה. אמיר, הערה אחרונה לפרוטוקול - - -
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הערה אחרונה לפרוטוקול, למען הסר ספק, מניסיוני הדל בעברי כאיש נדל"ן, הדירות האלה לא מושכרות ביותר מ-2,000 שקל. למה? כי הדירות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כנראה שאתה לא גר בעיר הנכונה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לשאול אתכם שאלה, מתוך 2,000 שקל, אתה רוצה לקחת לו 1,000 שקל?
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא מסכים לזה. גם למיקי רוזנטל יש מה להגיד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא לא מחזיק דירות, הם גם לא מציף את השוק.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים. אני לא מסכים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה רוצה שהוא יציף את השוק, איך - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים.
קריאה
גפני, על מה שאמרת, שאלה.
יוסי אלישע
מבחינה עניינית, אי-אפשר למכור חלק מדירה - - -
היו"ר משה גפני
רק שאלה, לא להביע עמדה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אי-אפשר למכור חלק מדירה. הוא צריך למכור את כל הדירה. אגב, זה ייתן פתרון לשוק השכירות, אז תגיד לו למכור את כל הדירה.
היו"ר משה גפני
איתן, בקצרה, שאלה. רק שאלה. אתה לא מנהל עכשיו דיון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - לפצל דירות.
קריאה
לפצל שלוש דירות - - -
היו"ר משה גפני
ערן, אתה רוצה שאני אוציא אותך?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אלי כהן מכולנו הביא חוק לפצל דירות, חוק מבורך, אז עכשיו תטילו על זה מס?
אמיר לוי
הדיון הוא לפצל דירה אחת - - -
היו"ר משה גפני
אמיר – מה אתה רוצה שאני אעשה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
איך מתייחסים לבעלות על הקרקע ביהודה ושומרון? חלק גדול זה בר רשות, והקרקע מהמדינה והחטיבה להתיישבות, והיא לא רכוש של אלה שבנו עליה בית. לכן הם גם לא משלמים על הקרקע. הם לא משלמים על הקרקע, שם בר רשות. שם באופן רשמי לא משלמים על הקרקע, כולל אלה שניהלו את המנהל. היושב-ראש, אין בעלות.
אמיר לוי
אין בעלות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גפני, אתה תאהב את השאלה, אז תקשיב. ביהודה ושומרון חלק גדול מהקרקע הם בר רשות. הקרקע היא לא בבעלות אלה שגרים עליה. ולכן אני שואל איך זה מתחבר עם הבעלות על הדירה? שתיים, ערן, בהזדמנות זאת אני רוצה לומר שגם אלה שניהלו את המינהל לא משלמים על הקרקע כלום. אני רוצה לשאול מה קורה עם הבנייה הבלתי חוקית? אתמול הרסו בית אחד לדרוזים, כל הכבוד על ההישג הזה. עכשיו אני שואל מה דינם של בתים לא חוקיים? האם אתם הולכים להלבין את הבנייה הבלתי חוקית?
היו"ר משה גפני
השאלה ברורה. תשובה קצרה.
ישי פרלמן
לא הולכים להלבין את הבנייה הבלתי חוקית. אם זו דירה שלישית, ישלמו עליה מס דירה שלישית.
קריאה
זה סוג של הלבנה.
יוסי אלישע
יוסי אלישע. הערה קצרה לעניין ההגדרה. למה יש הבחנה בין ההגדרה הזאת בחוק מיסוי מקרקעין לפה? מי שנחשב בעל דירה יחידה לפי חוק מיסוי מקרקעין ייחשב פה מרובה דירות? למה?
היו"ר משה גפני
תשובה.
יוסי אלישע
בתיקון 85 תיקנו את ההגדרה.
ג'ק בלנגה
שליש-שליש-שליש זה שלוש דירות.
יוסי אלישע
חצי דירת ירושה צריכה להיות בחוק. הדברים האלה צריכים להיות בפנים. עשינו את זה בחוק מיסוי מקרקעין לא מזמן.
קריאה
אתה רוצה להכניס את ה-50% של הירושה? אני לא מבין את השאלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יודע מה, בוא נגיד את הנתון הכי חשוב שלא אמרנו – מתוך 50,000 בעלי שלוש דירות, 70% מהם הם אנשים שירשו את הדירות. 70%. זאת האמת, תגידו את זה.
ערן יעקב
אבל הם מחזיקים בדירה השלישית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תסתור אותי. בבקשה, תסתור אותי. אין לך נתון אחר, זה הנתון שלכם, 70%.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא משקיע. הוא מהמשקיעים הגדולים.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל הוא לא מוכר את הדירות שלו, כי הוא מעדיף לקבל כסף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המשקיעים. את מבינה, המשקיעים הם היורשים.
ערן יעקב
חבר הכנסת רוזנטל, הראנו את הנתון - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה משנה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זה משנה?
ערן יעקב
46,000 שקל בחודש.
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת מיקי רוזנטל - - -
ערן יעקב
הנה הנתון, 46,000 שקל בחודש.
רחל עזריה (כולנו)
למה אתה מגן? למה, מיקי? למה אתה מגן על אנשים שההכנסה שלהם היא למעלה מ-46,000 שקל ואתה הופך את זה לצדק חלוקתי? לא ברור לי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר. הם לא נותנים לי להסביר. אני אסביר. אני תיכף אסביר.
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת מיקי רוזנטל כמה מתוך ה-54,000 שהם בעלי דירה שלישית ירשו את הדירה הזאת? כמה מהם? יש לכם נתון כזה?
ערן יעקב
כרגע אנחנו לא יודעים, נבדוק את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע, כי אני קיבלתי את זה. שיביאו את הנתון.
אמיר לוי
למה זה משנה?
רחל עזריה (כולנו)
את שתי הדירות? שתיים מתוך שלוש דירות הן בירושה? נו, באמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הביטוי הזה, המשקיעים, בעלי ההון - - -
אמיר לוי
אבל למה זה משנה, חבר הכנסת רוזנטל?
רחל עזריה (כולנו)
כמה משפחות - - -
היו"ר משה גפני
מה את מתווכחת איתי, אני ביקשתי נתון.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא הגיוני ששתיים מתוך השלוש הם ירשו. וגם אם הם ירשו, שיביאו קצת לילדים. אין בעיה.
היו"ר משה גפני
רחל, ביקש חבר הכנסת מיקי רוזנטל נתון. ביקשתי שיביאו את הנתון, זה הכול.
אמיר לוי
אפשר משפט אחד? אין לנו את הנתון הזה. אנחנו נבדוק אם אפשר להביא. אבל אני רוצה להגיד לך שהעברה בין-דורית של נכסים כאלה – ואין לנו מס ירושה בישראל – היא בדיוק מהדברים שמגבירים את אי-השוויון. ודווקא כאן זה מצמצם במשהו את הדבר הזה.
רחל עזריה (כולנו)
נכון, זה מצמצם פערים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - אני אסביר לך.
אמיר לוי
אנחנו נבדוק אם יש את הנתון, אבל אני מסביר לך עקרונית למה זה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא ביקשתי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר לך כשאני אקבל את זכות הדיבור למה זה לא יוזיל בשקל אחד את מחירי הדיור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה אתם מפחדים - - -
רחל עזריה (כולנו)
שיעבירו את הדירות לילדים חסרי הדירות.
היו"ר משה גפני
תחזור על השאלה.
יוסי אלישע
ההגדרה בחוק מיסוי מקרקעין - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לכן זה לא יוריד את המחירים, כי אנשים יעבירו על שמות הילדים שלהם.
רחל עזריה (כולנו)
אין שום בעיה. שיעבירו דירות לילדים. אין בעיה, תנו לילדים דירות, ואז אנחנו פותרים את זה שיש עוד דור שלא מצליח לקנות דירות. יש פה הרבה הורים שיש להם הרבה דירות, לא מעבירים לילדים, תשחררו.
היו"ר משה גפני
יש סיכוי שתהיה פעם שלא תגני על האוצר?
רחל עזריה (כולנו)
אני נגדך בהבטחת הכנסה לחרדים. יש עכשיו גם גידול בתקציב הישיבות, חשבתי להתנגד. בסדר, גפני? אתה ביקשת, אז אני רק נענית לבקשה שלך.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור.
ג'ק בלנגה
לגבי הגדרה של איגוד. אני מבין שחברות זרות שקונות דירות בישראל, החוק לא חל עליהן. יש הפנייה לחוק החברות. ועל עמותות שמנהלות עסקים, החוק לא חל גם. חברות לתועלת הציבור, החוק גם לא חל עליהן לפי הנוסח שלו כרגע.
ישי פרלמן
החוק לא חל על חברות בכלל.
מירב בן ארי (כולנו)
אמרו את זה בהתחלה.
ג'ק בלנגה
עוד פעם אני חוזר, ההגדרה של איגוד מעטים – אתם קבעתם שדירות שנרכשות על-ידי איגוד מעטים, היחיד ישלם את המס. הגדרה של איגוד מעטים לא כוללת חברות זרות, לא כוללת עמותות עסקיות, ולא כוללת חברות לתועלת הציבור. כי אתם מפנים לחוק החברות.
ישי פרלמן
קודם כל, אנחנו מיעטנו במפורש מוסד ללא כוונת רווח. זה כולל בתוכו - - -
ג'ק בלנגה
מיעטת אותו רק לעניין מע"מ. אני יודע בדיוק מה מיעטת. למדתי את החוק. מיעטת רק מלכ"רים וחוק מע"מ. אם יש מוסד ציבורי במס הכנסה, לא מיעטת אותו. אבל כשנגיע לשם נדון בזה. אני כרגע שואל מבחינת התחולה. אם יש LLC אמריקאי שקונה דירות בישראל, החוק לא חל. ואם יש עמותה שעושה עסק – תקרא את הגדרות, תראה לי איך זה חל.
ישי פרלמן
הגדרת איגוד אצלנו היא גם פקודה C – כוללת חברה נוכרית, היא לא רק חברה - - -
ג'ק בלנגה
חברה נוכרית לפי פקודת החברות.
היו"ר משה גפני
ישי, תצטרכו לבדוק את זה ולנסח לפי מה שאמרתם.
ערן יעקב
ג'ק, אין סיבה שחברה זרה, ש-LLC - - -
ג'ק בלנגה
אני מסכים, אבל כרגע זה לא בפנים.
ערן יעקב
- - - אני מבין, בסדר.
ג'ק בלנגה
זו גם עמותה.
היו"ר משה גפני
ערן יעקב, אם אפשר בבקשה לנסח את זה כמו שאמרתם. לנסח את זה כדי שלא תהיינה שאלות כאלה. אורלי, יש לך שאלה? רק שאלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חייבת לומר משהו.
היו"ר משה גפני
את לא חייבת, רק שאלה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני חייבת. תאמין לי שאני חייבת. גם כשאני שמעתי על החוק, מיסוי דירה שלישית והרעיון - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים. להמשיך הלאה את ההגדרות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני רוצה לשאול - - -
היו"ר משה גפני
לא רוצה. לא רוצה. אנשים נרשמו לפניך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה פתאום? אני נרשמתי, מחכה. אתה נתת לי זכות דיבור.
היו"ר משה גפני
מנו נרשם ראשון ולא נתתי לו לדבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אוקיי, אז שאלה עניינית, לגבי הסעיף שקראנו. אני רוצה לחדד את השאלה. אם אני נמצאת בדירה ועכשיו אני מחלקת אותה, לא מתוך זה שאני רוצה לחלק, אלא מתוך צורך, השלמת הכנסה. אני לא יכולה למכור חצי דירה. אני יכולה להשכיר חצי דירה. ולכן אם מטרת החוק – ואני מחדדת פה את השאלה – היא לשחרר דירות לשוק החופשי, אני לא יכולה לשחרר. הדבר היחיד שאני יכולה לעשות זה להעלות את מס השכירות.
היו"ר משה גפני
זה בחוק. הם אומרים את זה בחוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז זו באמת הצעת חוק שכל כולה בסופו של דבר תהיה העלאת השכירות. איזה מנגנון יש להם להבטיח שלא יגלגלו? זה שהם אומרים אנחנו צופים, או אנחנו מקווים – אנחנו לא עוסקים פה בעתידות, בנדמה לי או במשאלות. השאלה מה המנגנון שיש להם להבטיח שהעלייה הזו לא תיפול על השוכרים?
היו"ר משה גפני
אין להם מנגנון. הם אומרים יש כניסה נפרדת, יחידה נפרדת, זה כלול בחוק. הלאה, הגדרות.
ישי פרלמן
""זכות באיגוד" – כל אחת מאלה: הזכות לקבלת נכסי האיגוד בעת פירוקו, הזכות לקבל רווחים והזכות למנות מנהלים;

"החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה" – דירה להשכיר – החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה בע"מ, שהוקמה מכוח החלטת הממשלה מס' 770 מיום ה' בחשוון התשע"ד (9 באוקטובר 2013)".
ג'ק בלנגה
יש פה בעיה בזכות באיגוד. כי אנחנו מחפשים בעלות, אז אם יש למישהו זכות למנות דירקטור אתה רוצה לנסות אותו על בעלות בדירה של התאגיד? אני מבין את ההעתק הדבק, ואת הקלות הזאת שעושים העתק הדבק ממקומות אחרים. כל הרעיון של החוק הזה הוא למסות בעלות קניינית. אם יש מישהו שיש לו זכות למנות מנהל, מה לו ולבעלות שהדירה מחזיקה בה? בסוף אתה צריך להגיע ל-100% בעלות.
היו"ר משה גפני
שאלה טובה.
ישי פרלמן
זו ההגדרה גם היום בחוק מיסוי מקרקעין.
ג'ק בלנגה
אני יודע שיש הגדרות.
ישי פרלמן
אבל ההגדרה היא כשמי שממנה - - -
היו"ר משה גפני
אתם לא עושים שירות לחוק, לא אכפת לי, אני מהאו"ם. אני רק רוצה שתדעו – עם כל הכבוד שבאתם ואתם מוכנים, ועל כל דבר תגידו לא – הוא מעלה טענה נכונה. לפני שאתה עונה לו, אני גם כן קשור לרשות המסים ולייעוץ המשפטי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה משלם מס.
היו"ר משה גפני
יותר מזה. הוא העלה טענה נכונה. להגיד זה קיים בחוק ההוא, או שזה קיים בחוק ההוא – אנחנו מדברים על משהו חדש לגמרי.
ערן יעקב
אולי הוא צודק, תן לנו לענות לו.
היו"ר משה גפני
בסדר, תענו. תגידו שהוא צודק ונמשיך הלאה.
קריאה
הוא אמר – אולי הוא צודק.
היו"ר משה גפני
אולי הוא צודק. לא, זה לא שירות לחוק.
יניב כהן
מי ששולט בחברה ומי שממנה את המנהלים ואת בעלי התפקיד, הוא בדרך כלל גם מי שמקבל רווחים, הוא שולט בנכס.
היו"ר משה גפני
אז אם הוא שולט בנכס, תכתבו שולט בנכס. למה אתם כותבים סתם? ואם הוא לא שולט בנכס, תחייבו אותו? למה, כי זה כתוב חוק מיסוי מקרקעין?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בתי המשפט יוצפו.
היו"ר משה גפני
לא יוצפו, לא יכול להיות דבר כזה. טוב, תבדקו את זה.
יניב כהן
אנחנו נבדוק את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חברה ממשלתית איפה?
ערן יעקב
נבדוק ויחזרו אליכם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חברה ממשלתית איפה, בתוך החוק או מחוץ לחוק?
היו"ר משה גפני
הגדרות – הלאה. עוד יגידו שאני משתיק פה חברי כנסת.
ישי פרלמן
""חוק מיסוי מקרקעין" – בחוק מיסוי מקרקעין" - - -
היו"ר משה גפני
תאמין לי – וקראת את החוק – כל שורה פה מחדשת משהו. אני יודע, הלאה.
ישי פרלמן
""חוק מיסוי מקרקעין" – חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג–1963‏ ;

"חייב במס" – יחיד שהוא בעלים של שלוש דירות מגורים או יותר".
ג'ק בלנגה
רגע, עצור. כמה הערות על יחיד, אדוני.
היו"ר משה גפני
הערה אחת.
ג'ק בלנגה
הערה אחת, סעיף א. היחיד הוא חייב במס. זאת אומרת שהיחיד צריך לשלם את המס גם כשהדירה היא בבעלות החברה, ואין לו את הכסף, כי כל הכסף מהדירה מגיע לתאגיד. וכאן הוא צריך למשוך כסף מהחברה בשביל לשלם את המס ביחיד. אז חייבים לפתור את הבעיה הזאת במסגרת ההגדרה.
היו"ר משה גפני
אין לי כוח לדבר הזה. יש לי בקשה אליכם – אני לא הולך להצביע היום. חשבתי אולי להצביע, אבל החלטתי שלא. עשו לי טובה, על כל ההגדרות האלה, אל תטרטרו אותנו, תשבו אתם, תגיעו להסכמות. תשבו אתם. יש פה הערות שהן מקצועיות. יש דברים שאנחנו לא צריכים להיות בתוך העניין. אם יגידו שיש מחלוקת, נכריע בזה, אבל אם אין – שאלה של הגדרות, תשבו אתם, תגדירו את זה. הלאה.
ג'ק בלנגה
עוד הערה אחת.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תשבו אתם, תגיעו להסכמות, ואז תבואו לפה. אם לא, באמת - - -
ג'ק בלנגה
יש חוסר נכונות לשבת על החוק הזה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, הנה, היושב-ראש הנחה אותם לשבת אתכם.
ג'ק בלנגה
אדוני, יש עוד בעיה אחת כאן. שיש מצב שבן אדם מחזיק 30 שלישים של דירות.
קריאה
יש כזה דבר?
ג'ק בלנגה
יש לו עשר דירות שלמות, והוא לא משלם מס בכלל.
היו"ר משה גפני
למה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
והוא לא משלם מס, כי זה החוק.
ג'ק בלנגה
כי זו ההגדרה של החוק. זה המצב. יש מצב שבן אדם מחזיק עשר דירות, והחוק לא חל עליו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה החוק.
ג'ק בלנגה
כי שליש לא מוגדר. יש מצבים כאלה במשק, כי יש הרבה יורשים שמחזיקים 20%, ו-30 דירות או 40 דירות. הם מחוץ לחוק כרגע.
נדב שיינברגר
אז מה אתה מציע, להוריד את היורשים?
ג'ק בלנגה
אני מציע לבטל את החוק.
אפרת פרוקציה
אבל גם ההשפעה שלו על המכירה היא קטנה מאוד. אנחנו יכולים לעודד אותו - - -
היו"ר משה גפני
הבנו. הלאה.
ישי פרלמן
""מדד מחירי הדירות" – מדד מחירי הדירות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"מס", "מס ריבוי דירות" – מס המוטל לפי סימן זה;

"הפקודה" – פקודת מס הכנסה‏ ;

"שטח הדירה" – שטח הדירה כפי שפורט בחיוב הארנונה של השנה שקדמה לשנת המס". פה הכוונה לשטח שעל בסיסו חויבה הארנונה, השטח הכולל.

""שנת המס" – תקופה של שנים עשר חודשים רצופים, שתחילתה ב־1 בינואר".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
סליחה, אני רוצה להבין לגבי ארנונה. למה צריך ארנונה? הרי אמרנו ששווי הדירה הוא לפי ערך של השמאי - - -
ערן יעקב
לא, לא, לא. לשטח. אחד הפרמטרים זה גודל הדירה. את גודל הדירה אנחנו לוקחים מהארנונה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
שנת המס – זהו, סיימנו.
שגית אפיק
אני רוצה גם להעיר. סליחה, חזרתי בי.
יוסי אלישע
יש לי רק הערה על עניין החברה הממשלתית. חברות שעוסקות בהשכרה למגורים, התחולה עליהן – החברה להשכרה ממשלתית יוצאת החוצה, וכל חברה אחרת שעוסקת בהשכרה למגורים בפנים. חברה שיש לה 100 דירות, 200 דירות, משלמת 1,500 שקל על כל דירה?
קריאה
החברה, לא היחיד.
יוסי אלישע
הבעלים שלה?
קריאה
עוד יותר גרוע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
והוא לא יגלגל את זה לצרכן.
יוסי אלישע
זה משהו שהמדינה רוצה לקדם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אלה שנכנסו לקרנות הריט ימצאו את עצמם - - -
יוסי אלישע
תוציאו אותם מחברה נסחרת.
היו"ר משה גפני
ישי, הגדרות.
ישי פרלמן
"103. לכל מונח בסימן זה תהיה המשמעות הנודעת לו בחוק מיסוי מקרקעין, אלא אם כן נקבע במפורש אחרת". זה הסוף של ההגדרות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, זה היה שיעור באיפוק עצמי, לעמוד בהגדרות האלה, אבל עברנו את זה. כולנו שותפים לדאגה למה שקורה בשוק הדיור, והדאגה לזוגות צעירים היא לא דאגה של שום מפלגה. לשמוע את הדברים האלה, את הזמירות האלה, כאילו שזה עניין מפלגתי, זה די צורם. אבל אנחנו כאן בוועדה הזאת – אדוני היושב-ראש, אני רוצה את תשומת הלב שלך בבקשה. בוועדה הזאת תמכנו בכם פעם אחר פעם, כאשר באתם עם הצעות נכונות מקצועית כדי להוריד מחירים או לעצור את השתוללות המחירים בשוק הדיור. הפעם, אני אומר לכם, הבאתם הצעת חוק שלא עושה את המלאכה, לא משרתת את המטרות מהפן המקצועי. ולכן, אני אומר לכם, אתם תיתקלו כאן בהתנגדות גורפת, כי הדבר הזה לא עושה את המלאכה. במה הדברים אמורים? אם ההצעה הזאת באה להגדיל את ההיצע, הרי רבותי, מספר הדירות הקיימות כיום לא יגדל כתוצאה מהמכירה או אי-מכירה של דירה זו או אחרת. שוק השכירות ושוק הקנייה הם כלים שלובים. אם אני לוקח דירה מכאן ושם אותה כאן, מכירת הבעלות – אותו מספר של דירות יהיה בשוק. אם אתם באמת רוצים לפעול בצד ההיצע באמצעות מיסוי – ואפשר - - -
רועי פולקמן (כולנו)
מנו, זה לא נכון. זה מוריד לחצי במכירה, מה זאת אומרת?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
רועי, רועי, רועי, רועי, אתה תגיד מה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא נכון מספרית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אתה תגיד מה שאתה רוצה אחר-כך. אתה תגיד מה שאתה רוצה אחר-כך.
רועי פולקמן (כולנו)
אני רק שואל על הנתונים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אם דירה מתווספת לשוק המכירה, היא נגרעת משוק אחר.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל היא יורדת מהביקוש.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ולכן - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל היא יורדת מהביקוש.
היו"ר משה גפני
רועי, אני לא מסכים. די, באמת. לא נגמור פה שום דבר.
רועי פולקמן (כולנו)
טכנית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ביקוש והיצע הם שני צדדים שונים של המטבע. אני רוצה להיות קונסטרוקטיבי. אתם רוצים להגדיל את מספר הדירות בהיצע במכה אחת? תטילו מס אפקטיבי על דירות ריקות. זה לא נעשה. כפל ארנונה לא עשה את המלאכה. יש הערכות שונות לגבי כמה דירות ריקות יש, הן נעות בין 50,000 ל-120,000. גם אם תצליחו על 10% מאלה, האפקט יהיה דרמטי. החוק הזה לא משנה את ההיצע. מה לגבי צד הביקוש? הראיתי מה שקורה בעולם. אני מתחבר מאוד. תגדילו בצורה משמעותית את מס הרכישה.
רועי פולקמן (כולנו)
כמה מס?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני אגיד מיד.
היו"ר משה גפני
רועי, אני לא מסכים. אני לא מסכים לדבר הזה. יש פה חברי כנסת שיושבים ומחכים. אתה לא תנהל דיאלוג אתו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני אגיד מיד. אני קונסטרוקטיבי. תראו מה שקרה כאן – אתם הצעתם להגדיל, ואנחנו תמכנו. אני הייתי צריך לנהל מאבק פנימי כדי לתמוך. העליתם מכמה לכמה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
8%.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מ-6% ל-8%. הראיתם גרף – השפעה דרמטית, נכון? ירידה דרמטית. הראיתם את הגרף הזה. אני שואל אתכם, מה מונע מכם לעשות כמו סינגפור או מדינות אחרות? תגדילו את זה ל-15%. זה יגמור את הביקוש הספקולטיבי. כל מי שיש לו יותר משתי דירות, תטיל מס רכישה. זה כלי מידי, אפקטיבי. אנחנו נתמוך בכם בעניין הזה לחלוטין. עכשיו אני מגיע לצד השלישי.
יוסי אלישע
רק שמחירי הדירות עלו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אתם רוצים כצעד ראשון להטיל מס רכוש? אני אתכם. אז בואו נטיל מס רכוש. לאמור – נתחיל מהנדל"ן – לפי ערך. כל מי שיש לו בעלות על נדל"ן מעל נניח לחמישה מיליון, שבעה מיליון, עשרה מיליון – אתם תגידו כמה – תטילו עליו מס רכוש של חצי אחוז, של אחוז. ואז זה פרוגרסיבי, וזה צודק חברתית, וזה עושה את המלאכה פי כמה יותר טוב. המס הזה, שמוגבל ל-18,000 שקל – אני אומר לכם משהו. אם יש בבעלותי דירה שלישית ששוויה חמישה מיליון שקל, אני בשמחה משלם 18,000 שקל. מה זה? זה לא עושה לי כלום. אני מסכם – ולכן זה מס לא אפקטיבי כאשר לכל צד של המשוואה, ביקוש או היצע, יש מידית אלטרנטיבה זמינה שאתם יכולים לעשות אותה, והוא אנטי-חברתי.

לסיכום, להתעקשות על הצעת החוק הזאת יש ניחוח מלפני שלוש שנים. אני מדבר על מע"מ אפס. אני רוצה להגיד לכם שמדינה שלמה דנה בתקשורת ובכל מקום על מס דירה שלישית כאילו שמשם תבוא הישועה. איפה אנחנו? תרדו מזה. אנחנו נעזור לכם בכל הצעה אחרת שעושה את המלאכה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני קודם כל רוצה להתקומם על ההצגה המגמתית של הנתונים. הזכרתם שבכל העולם יש מס ומטפלים בסוגית מחירי הדיור במסים. אין מדינה אחת מכל המדינות שאני יודע עליהן שציינתם שהמס לא מתייחס לשווי הנכסים או להכנסות. אין דבר כזה, את זה אתם המצאתם. זו המצאה שהיא כולה ישראלית. וזה לב העניין. זה לב העניין. שתיים, הנתון שהבאתם לפיו יש 54,000 בעלי דירות כאלה – אני אומר לכם עכשיו באחריות ש-70% מהם הם יורשים. אתם תבדקו את זה אצלכם.
יוסי אלישע
על יורשים אין להם רישום.
ערן יעקב
אין פה יורשים. אין פה יורשים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר. אני אסביר. לא באקראי הגיל הממוצע של בעלי הדירות הוא 56. מדובר בזוגות שחלק מהם ירשו מההורים שלו, חלק מההורים שלה, חלק משניהם. הם מכונים אצלכם המשקיעים. המשקיעים זו מילה גסה כמעט – אלה שמתנפלים לנו על הדיור ומונעים מהצעירים לקנות. אלו לא משקיעים. זה עם ישראל שרובו ירש את הדירות הללו. זה נתון שני. הנתון השלישי – 46,000 שקל הכנסה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אז מה הבעיה שימכרו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק שנייה. אתם תקשיבו עד הסוף, אני אסביר לכם.
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא תסביר להם, תסביר רק לי. אתם לא תפריעו לא באמצע.
ג'ק בלנגה
מיקי, אתה צודק, ומעודדים גירושים גם.
היו"ר משה גפני
ג'קי, זה לא בסדר. אתה רואה איך אני מתקשה בניהול הישיבה הזאת. בשביל מה אתם מוסיפים? למה אתם עושים את זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וגם ההצגה – אלו אלה עם הכנסות של 46,000 שקל. זה 46,000 שקל למשק בית, זה לא ליחיד.
אמיר לוי
כתוב פה. זה כתוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע מה כתוב פה, ואני יודע מה יהיה כתוב מחר בעיתונים – אלו העשירים. אז קודם כל, ההצגה היא מגמתית, והסעיף הראשון הוא הכי בעייתי. אין מדינה אחת – שוב, אני אומר לכם, בניגוד להצגה שלכם – שבה המס לא מתייחס לשווי הנכסים או להכנסות של המשפחה, חוץ ממדינת ישראל, שאתם המצאתם עכשיו איזה מס מוזר. הוא גם אי-שוויוני בעליל, כי ברור שאם הוא חסר נתונים כאלה, אין בו שום דבר. זה היה לגבי הצגת הדברים. עכשיו אני רוצה להתייחס לאפקטיביות של המס. אם אני צודק – ואני צודק – רוב האנשים האלה לא ימכרו את הדירות האלה. ברור לכם שמתוך 80,000, אולי – אולי, אולי – זה יגיע ל-8,000 דירות. אולי.
קריאה
זה המון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אולי. 8,000 דירות - - -
ג'ק בלנגה
שאחרים יקנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני הגזמתי, אבל לטובתכם הגזמתי. 8,000 דירות, ההשפעה שלהן על שוק הדירות היא אפסית ושולית. ועל המחירים, בוודאי. כי אם הרחקתם 20% מהמשקיעים, כמו שאתם אומרים – הורדתם מ-30% ל-20%, נכון? – והמחירים לא ירדו בכלל – לא ירדו בכלל – אז מה המשמעות? מה המשמעות של ה-10,000 האלה? כלום, אפס. לא יקרה שום דבר, חוץ מזה שהאוצר יגרוף לכיסו כמה מאות מיליונים. זה הדבר השני.

(היו"ר מכלוף מיקי זוהר, 13:28)

הדבר השלישי הוא שהמחירים בנויים גם ממחירי השכירות, וגם ממחירי הקנייה. נאמר שאני טועה לכל אורך הדרך, ואנשים ימכרו במסות את הדירות. 80,000 דירות יזרקו לשוק עכשיו, ויקנו אותן הצעירים, זה מה שאתם חולמים, זה מה שכתבתם בהתחלה. ואיפה יגורו אלה שרוצים לשכור? אתם אומרים שזה לא יעלה את מחירי השכירות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
מה זאת אומרת? הם יפנו דירות. מי שקנה דירה, יפנה דירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה תחכה.
קריאות
- - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה ממש לא - - -
רחל עזריה (כולנו)
משפחות לא יכולות לחיות בשכירות לטווח ארוך אם אין שכירות מאורגנת לטווח ארוך.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה משנה את מספר הדירות, תגידו לי? זה משנה את מספר הדיירים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם עושים צחוק.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - אחרים יקנו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ואיפה הם יגורו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אני מבקש שתגן עלי ועל הזכות שלי לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק תחזור בך מאמירה שלך שזה יביא ל-8,000 דירות במתכונת הזו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אמרתי שזה המרב. אני חושב שזה יביא לפחות. אבל התוצאה היא שלמדינה יהיו כמה מיליארדים יותר, ולאזרחים יהיה כמה פחות. אני אומר לכם שהפגיעה המהותית תהיה פגיעה דווקא בשוק השכירות, משום שבמקום לפתח כלים ולשמור על שוק השכירות ולהגן על השוכרים, מה שאתם לא עושים, אתם מצמצמים בסופו של דבר את מספר הדירות לשכירות. כמו שאתה אומר, אנשים לא ישקיעו, לא יהיה כדאי. אבל עדיין לא הבאתם לנו את ההסבר, שאנחנו מחכים לו משנה שעברה, כיצד המסים האלה משנים את המחיר, לא את מספר המשקיעים, שאתם קוראים להם משקיעים, כי אין משקיעים. כמו שאמרנו, זה עם ישראל, רוב המשקיעים, ולכן הוא לא ברח משוק הדיור. מה שהוא יעשה, במקרה הרע, הוא יעביר את הדירות על שם הילדים וכולי. שינוי במחירים לא יהיה. אבל יש קואליציה, ואני מניח - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מאיפה אתה יודע את העתיד? צופה פני עתיד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמו שאתם יודעים את העתיד.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה החלטת שאם המס הזה יהיה, אז לא יהיה שינוי? מאיפה אתה יודע את זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר לך מאיפה אני יודע.
מירב בן ארי (כולנו)
לפחות תאזן את עצמך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את יכולה לבדוק בפרוטוקול של הישיבה על מס רכישה. אני אמרתי שזה לא יוריד באגורה - -
מירב בן ארי (כולנו)
אז אמרת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - במחירי הדיור, ואני צדקתי, והאוצר, שהשית מס על הציבור, לא צדק.
מירב בן ארי (כולנו)
אם צדקת פעם אחת, אז אתה נהית מומחה לשוק הדיור?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
משפט אחרון. אחד, המס הוא לא צודק, כי יש לו אלטרנטיבות הרבה יותר טובות. תטילו מס על השכרה. תטילו מס על השכרה. תטילו מס על רכוש. אתם מאלצים אותי להתנגד למשהו שאני מאמין בו. אני מאמין בהטלת מס על בעלי אמצעים. אני מאמין בזה. אני רק חושב שבמקרה הזה אתם יורים לכיוון הלא נכון, שלא לדבר על זה שאתם יוצרים אי-צדק נוראי. כי לא יכול להיות שהדבר הזה לא יוגבל בסכום, או שלא יהיה סכום מינימלי. לא יכול להיות שאדם שערך שלוש דירותיו שווה 30 מיליון, או 40 מיליון, ישלם מס כמו אחד שערך דירותיו שווה שלושה מיליון או ארבעה מיליון. זה לא הגיוני. אין שום נימוק ששמעתי מכם שמצדיק את זה. שתיים, אם זו הכנסה, אז צריך לנכות את מה שיוצר את ההכנסה. אני לקחתי משכנתה על דירה שלישית, ואני משלם על זה ריבית, לפחות תנכה את זה ממס הכנסה, את המינימום ההכרחי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, יגידו לך תמכור. תמכור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אף אחד לא ימכור.
יוסי אלישע
גם במכירה זה לא מותר בניכוי. אין דרך לנכות את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מטרת החוק היא שתמכור דירה, לא שתחזיר משכנתה, זה לא קשור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כשנגיע לפרטים, נדבר על הפרטים, אני רק מדגים לכם עד כמה הנושא הזה הוא בעייתי, לא רציני, לא יפתור את בעיית מחירי הדיור, יצור אי-צדק במס, ובעיקר אתם לא צודקים בכיוון בכלל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה, מיקי. עכשיו זה התור שלי, אז אני אומר את דברי, כי כשגפני יחזור אני מיד עוזב, כי אני צריך לנהל דיון בוועדה שלי.
יוסי אלישע
מיקי, רק הערה קלה. מס שלא ניתן לנכות בשום - - -
רחל עזריה (כולנו)
רגע, סליחה. אני מאוד אוהבת את לשכת רואי החשבון, אבל זה יצא משליטה. די.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל, לשבח את אגף תקציבים ואת השר כחלון. החלק הראשון במטרת החוק הושג. המטרה הושגה – המשקיעים לא באים לשוק הנדל"ן. הטלנו את המס הזה, חרב מונחת מעל צווארם, הם לא באים לשוק הנדל"ן בצדק, כי הם יודעים שמחכה להם בשוק הנדל"ן נזק גדול, ויכול להיות שזו סיבה טובה לא לבוא לשוק הנדל"ן. אז החלק הראשון במטרת החוק הושג. החלק השני, במתכונת הנוכחית של החוק - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
סליחה, מיקי, מאיפה אתה יודע את זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו יודעים את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
יודעים. כבר הראו את הנתונים. הראו את הנתונים, אבל לא הציגו אותם.
רועי פולקמן (כולנו)
הוא אומר כמי שמרגיש את השוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אשתי עוסקת בנדל"ן, היא משווקת דירות. היא אומרת: אין יותר עבודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתה לא מגזים בכלל.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה יכול לבקש את הנתונים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא אומרת: אין עבודה. לא באים משקיעים.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה תקבל נתונים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר'ה, זו המציאות. אנחנו באים מהשטח. אנחנו באים מהשטח.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא גם הראה את הגרף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראו שזה גם יבוא לידי ביטוי בנתונים שהם יביאו לכם. השוק נחלש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בוא נפתח קופת הימורים, וכל אחד ישים על מה שהוא מהמר. זה מה שקורה פה. כל אחד מהמר על איזושהי התפתחות אחרת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל החלק השני, מטרת החוק בסופו של דבר, לא תושג במתכונתו הנוכחית. תיכף אני אסביר למה. אני רוצה לבשר בשורה – מהיום שבו רשות המסים החליטה לבטל את הפטור ממס שבח פעם בארבע שנים, נגרם לשוק הנדל"ן נזק, המחירים עלו. זה חלק לא קטן בסיבה לבועת הנדל"ן. כי מרגע שלקחת מהאזרח את האפשרות לממש את רווחי הנדל"ן שלו, הוא תקוע בתוך נכס הנדל"ן שלו, ומה שקורה, מתחילה עליית מחירים. לכן ביטול פטור מס השבח הוא חלק מרכזי בסיבה לעליית מחירי הנדל"ן. צריכים לדעת את זה. לגבי מהות החוק - - -
יניב כהן
אבל אתה יודע שהפטור גם משך את המשקיעים לנדל"ן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטענה היא לגיטימית, כי פעם בארבע שנים רוצים לממש.
ערן יעקב
מיקי, הביטול הוא ליניארי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל הוא עצר את המשקיעים מלמכור.
ערן יעקב
אני אגיד לך, פעם אחת, הביטול הוא הדרגתי ליניארי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הליניארי לא משפיע.
ערן יעקב
בוודאי שכן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא. לא בהיקפים משמעותיים.
ערן יעקב
ודבר שני, זה אולי אחד המיסויים הנכונים ביותר. תחשוב, זה מס על הרווח על הרכוש שלא מגולם. אנשים שמחזיקים רכוש, ואין לנו דרך אחרת, שמביא לידי ביטוי את עושרם במכירה, ועל ההתעשרות הזאת, הריאלית, אין מס יותר נכון מאשר מס שבח.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ערן, אני לא אמרתי בשום שלב שהפטור של פעם בארבע שנים צריך לחזור. אמרתי שלנוכח המשבר שיש היום בדיור, ולאור הרצון העז של השר, הרצון המוצדק, להציף את השוק בכמה שיותר דירות, צריך להינתן כצו שעה פטורים לאנשים שרוצים לברוח מהמס שאנחנו רוצים להטיל עליהם.
אמיר לוי
אבל אתה חוזר אחורה להעדפה של שוק הנדל"ן במיסוי נמוך על פני השקעות אחרות. כשאנשים משקיעים בשוק ההון, בפק"מים וכולי, הם משלמים מס, ומישהו שקנה דירה שנייה או שלישית לא משלם.
יוסי אלישע
מיקי, מה יעשה כל אחד? הרי ישקול - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אתה מטיל עליו מס - - -
אמיר לוי
למה במדינה עם מחסור אתה מעדיף מיסוי נמוך בנדל"ן?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז תטילו מס רכוש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא אומר מיסוי נמוך. אמרתי - - -
קריאות
- - -
קריאה
הם מתנגדים למס רכוש.
אמיר לוי
אני אמרתי שהיה פטור פעם בארבע שנים - - -
קריאה
יש לי חוק, הם מתנגדים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רוצה להטיל מס על דירה שלישית? אני אומר לך, אין אפשרות למשקיע לברוח. תן לו אפשרות לצאת. כי היום כל אחד שרוצה למכור היום דירה יתקל במכשול של עשרות עד מאות אלפי שקלים שבח. היום אנחנו מטילים מס של כ-18,000 שקל בשנה. כל אדם שיש לו טיפה הבנה בתחום הנדל"ן לא ימכור בשביל לשלם 150,000 או 200,000 שקל מס. הוא יטיל את המס על השוכר שלו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה מה שקורה כבר היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא יגיד לשוכר שלו תוסיף לי 300 שקל בחודש.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה מה שכבר קורה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אלא אם כן יש כלים שלובים. כלומר, אם אתה מוכר ובעקבות זה תהיה לך הנחה מסוימת, אז – בתנאי, כמו שראינו במדינות אחרות, אין תחלופה של שנים.
קריאה
זה מה שאני אומר. זה מה שאני אומר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה יותר הגיוני. הם לא חשבו על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו הם יחשבו.
יוסי אלישע
מיקי, יש פה משהו מעבר. יש פה אלמנט רטרואקטיבי בחוק שמחייב מתן אפשרות לשחרר את הדירות. וזה משפטי לחלוטין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הם לא ימכרו כי מס שבח גבוה יותר מהמס שאתם מטילים.
אמיר לוי
זה לא נכון. ככל שהם יחזיקו בדירה יותר זמן - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע מה עושים. אני אומר לך, תטילו מס רכוש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה שנים עד שהם יצמצמו את מס השבח?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תעלה את מס הרכוש. תעלה אותו ל-15%, לא ל-8%. תעלה ל-15% מס רכוש.
ג'ק בלנגה
מס רכישה, לא מס רכוש.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תעלה ל-40%, למה ל-15%? אמרתי את זה בשנה שעברה כשהצבעת להעלות ל-8%. תעלה ל-40%. הכול פה עבודה בעיניים. הכול פיקציה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תעלה ל-15%.
אורן אסף חזן (הליכוד)
העיקר יש להם תעודות ודיפלומות ו-BA. עובדים על כולם בעיניים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר, תעלה את מס הרכישה ל-15%. תבטל את המימון למשקיעים בדירה שנייה ושלישית, תגיד להם יש לכם רק 25% מימון מהבנק, הם לא יבואו יותר. הם לא יבואו יותר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אם היו מחוקקים חוק – רק במילה אחת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לסיים. ברשות הדיבור שלך, לא עכשיו. אני רוצה לומר את דעתי לוועדה. לדעתי, אם ניתן פתרון כולל של פטור ממס שבח כצו שעה ואלטרנטיבת השקעה – שמשקיעי הנדל"ן יוכלו להגיד אני לוקח את הכסף משוק הנדל"ן, אבל אני יודע לאיפה אני הולך אתו, שייתן לי תשואה חודשית סבירה במקום התשואה שהייתה לי בשוק הנדל"ן – אין לי ספק ש-20,000 דירות יצאו לשוק. אין לי ספק בזה. 20,000 דירות לפחות יצאו לשוק. אם יצאו 20,000 דירות לשוק, זה יכול להביא לכ-4% עד 5% הורדה במחירי הנדל"ן. לעניות דעתי, זה יכול להיות מבורך. שני משפטים אחרונים לגבי החוק.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - לאגף תקציבים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, בתחום הזה אני מבין. בתחום הזה אני מבין. יש דברים שלא, בתחום הזה אני מבין. הקריטריון בנושא חלוקת הדירות – חבר'ה, שר האוצר, באמצעות אלי כהן, הביא חוק מבורך, להוסיף דירות לשוק לשכירות. שאפשר יהיה לפצל את הדירות. מטרת החוק היא שכמה שיותר אנשים יוכלו להשכיר דירות ויהיו יותר אופציות. החוק הזה מונע מאותו אדם שיש לו את הזכות, לפצל את הדירה. למה? מה קורה אם אתה מפצל את הדירה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל זה לא נחשב דירה שלישית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה כן נחשב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בגלל זה באום אל-פחם בונים 15 דירות על מגרש ולא ייקחו מהם כסף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אורן, זה נחשב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה כן נחשב. הרי מה קורה? כשאני מפצל את הדירה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מספיק שיש לו דירה אחרת, שיש לו היום שתי דירות, ועכשיו הוא מפצל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז מה הוא יעשה? צריכים להבין, כשאני מפצל את הדירה, אם קיבלתי על דירה אחת 4,000 שקל אני אפצל אותה כדי לקבל על שתי דירות 2,500, כדי להרוויח עוד כמה גרושים.
רחל עזריה (כולנו)
סליחה, כבוד היו"ר, כמה זמן אתה מדבר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי, כמה אתה יכול לדבר? כמה אתה יכול לדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחרון.
ערן יעקב
דרך אגב, החוק של הפיצול הוא עם מטראז' מינימלי. זה לא איזה משהו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר'ה, אנחנו לא יכולים להטיל מס על דירות כהגדרתן - - -. אתם יכולים להטיל מס בטאבו. במינהל רשומה דירה? יש מס. אם לא, לא.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא. זה לא נכון. זה לא נכון אבל, זה לא שוויוני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדבר האחרון, לגבי - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לא נכון. זה לא שוויוני. יש אנשים שבונים על החלקה שלהם עשר דירות, אז מה, הם לא ישלמו? ולהם יש כסף. דווקא להם יש כסף. מהם צריך לקחת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני פונה לאגף לבדוק נושא חשוב, ששר האוצר מדבר עליו כל הזמן. זו המדיניות של שר האוצר, צדק חברתי. לבדוק דיפרנציאליות במיסוי הדירות. זה אומר שאם נניח נוריד את המיסוי מאחוז לחצי אחוז, אבל גורף, לא משנה מה מחיר הדירה – אם יש לו דירה ב-20 מיליון שקל, הוא ישלם חצי אחוז מזה, שזה X כסף. אבל אם יש לו דירה שעולה מיליון שקל, הוא ישלם 5,000 שקל.
ג'ק בלנגה
אתה רוצה לעודד מישהו שיש לו 20 מיליון שקל למכור את הדירה? זה לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אני רוצה לקחת ממנו כסף. אני רוצה לקחת ממנו כסף.
ג'ק בלנגה
אז תטיל מס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי שיש לו דירה בשווי 20 מיליון שקל, אני רוצה לקחת ממנו כמה שיותר כסף.
ג'ק בלנגה
אז תטילו מס רכוש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שאני אביא את זה לאוצר המדינה. אבל למי שיש דירה במיליון שקל, שישלם חצי אחוז, למה לשלם אחוז? אפשר לעשות פה דיפרנציאציה. ניקח חצי אחוז במקום אחוז, אבל לא משנה, באופן גורף. בקו ישיר, לא משנה מה ערך הדירה. ככה בסופו של דבר יכול להיות שתגבו יותר מס, אבל לא נקשה על הציבור שבאמת צריך את הכסף הזה. לכן חצי אחוז, לדעתי, הוא דבר נכון. דיפרנציאציה באופן רוחבי, לא משנה, בלי הגבלות של 18,000 שקל. חצי אחוז, נקודה.
ג'ק בלנגה
אבל זו לא מטרת החוק. מיקי, מטרת החוק היא למכור - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
למה לעשות סלט בשוק? למה לא לבנות חוק עתידי? למה לא לבנות תכנית קדימה? אני לא מבין, מה, כולם פה עוצמים את העיניים? אני לא מבין את הדבר הזה. למה לא לגרום לאנשים לא לקנות דירות להשקעה היום, במקום לריב עם אנשים שישלמו אחרי שהם נתנו כל החיים שלהם. אני לא מבין מה השיטה העקומה הזאת. במקום לתכנן תכנית שבעוד עשור מהיום ישלמו גם 50% על דירה שלישית, אז לאנשים לא יהיה אינטרס לקנות דירה, מנסים לפגוע באלה שהשקיעו את הפנסיה, את הקצבאות שלהם, את הגמלאות, את הירושה. מה זה העיוות הזה? מה זה העיוות הזה?

(היו"ר משה גפני, 13:43)
רועי פולקמן (כולנו)
אורן, אף אחד לא פוגע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתם לא נורמליים. תסלחו לי, אתם לא נורמליים.
רועי פולקמן (כולנו)
אף אחד לא פוגע. - - - 600,000 שקל - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
בן אדם קנה דירה בפריפריה – הילדים אומרים אַם-אַם. הלך השקיע כדי שהוא יוכל להביא להם אוכל, אומרים לו לא, את האוכל ניקח. אח שלי גר בתל-אביב, החוק רק על השולחן, כבר העלו לו ב-400 שקל לחודש את השכירות. ב-400 שקל. במי אתם חושבים שאתם פוגעים?
רועי פולקמן (כולנו)
אורן, אתה מערבב - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מערבב? כי אתם כולכם חכמים. יושבים פה גבוה-גבוה למעלה, יושבים עם החליפות שלכם, ולא רואים את מי שנמצא למטה ומשלם. זו הבעיה שלכם.
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היו"ר, אנחנו ממשיכים בהקראה או בדוברים?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אומרים שצריך לעזור לצעירים, אבל לא נותנים 100% משכנתא. אומרים שצריך לעזור לצעירים, אבל לא מחייבים לבנות דירות קטנות במרכזי ערים. על מי אתם עובדים? שלום, אדוני היושב-ראש, היה פה ואקום כשלא היית, אז מילאתי את החסר. אתה יכול להרגיש בנוח. עכשיו כשאתה כאן, הייתי מבקש זכות דיבור.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. אני אשתדל לא לחזור לפחות על חלק מהדברים שנאמרו. בוודאי שצריך לטפל – לפחות לשיטתי בזה החוק מנסה לטפל – באנשים שמרוויחים מהשכרת דירות 100,000 שקל, ומשלמים מס נמוך מאוד. אבל לא יתכן שבסוף אנחנו מביאים חקיקה שתטיב עם מישהו שיש לו דירה אחת שהוא משכיר אותה ב-15,000 שקל בחודש, ותגבה מס ממישהו שיש לו שלוש דירות, שכל אחת מהן מושכרת ב-2,000 או 2,500 שקל בחודש. יש פה איזשהו חוסר שוויון מוחלט שאנחנו יוצרים פה בהיבט הזה. ולכן המיסוי – אגב, כמו שעובד מיסוי – צריך לחול על הכנסות. זה יקל על מס הכנסה לגבות את המסים. אתם לא תצטרכו להתחיל לריב – אחד יגיד: נכון שאני נמצא באותו בניין, אבל אני גר בקומה הראשונה, הפנטהאוז הוא יקר, הדירה שלי זולה. ולכו תבלו אתם בבתי משפט, ותכלו את זמנכם בעניין הזה. לא תצליחו לגבות את המס הזה. אם מדברים פה על משקיעים, הגיל הזה, 56, אלו לא משקיעים. חלק נכבד מהאנשים – או שזו הדירה הנוספת שלהם לפנסיה, או שהם ירשו. אז הם לא ימכרו, או כן ימכרו. יש פה משהו שלא מטפל באמת בבעיה, וגם לא יכניס את הכסף שאנחנו רוצים שיכניס. הגיע הזמן לטפל בבעיה הזו, שאנחנו מגלים שיש אנשים שמשכירים דירות במחירים לא סבירים, ונהנים מהפריחה הזו. בזה צריך לטפל באמצעות זה שממסים את ההכנסות, לא ממסים את הנכסים.

מהצד השני, תגבו מס רכוש. אם יש אנשים שיש להם מגרשים לבנייה, שהם מחזיקים אותם ולא בונים עליהם, תנו עוד פרק זמן. תגידו לו: אדוני, יש לך מגרש שאתה מחזיק אותו הרבה שנים. יש לך שנתיים. תבנה, לא תשלם, לא תבנה, תשלם. ככה אפשר יהיה לטפל בעניין הזה. עניין נוסף בהיבט הזה הוא העובדה שיש הרבה מאוד בתים שהם לא מחולקים. יש מגזרים שלמים שבונים כמו שציינתי קודם. לאבא היה בית על קרקע, הבן התחתן, הוא בנה עוד קומה, הפך אותו לבית. הוא לא רושם אותו כבית משותף. הבן השני התחתן, בנה עוד קומה. שלוש-ארבע קומות. הוא לא ישלם שום מס ריבוי דירות. השאלה אם הכול נחשב דירה אחת. השאלה בסוף צריכה להיות מצד אחד ההכנסות, מהצד השני, משהו שלא יהפוך את רשות המסים לכזאת שרצה מסביב לזנב של עצמה ולא מצליחה לגבות שום מס. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יואב קיש לא נמצא. רועי פולקמן. אחריו – איתן ברושי. אחריו – רחל עזריה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה זוכר שאני עדיין מחכה לזכות דיבור?
היו"ר משה גפני
את רשומה, ולא רחוק. את תקבלי רשות דיבור. רועי, אני רק רוצה להציע לך עצה. בחוק הזה יש דברים שצריך לשנות. רואים את זה.
רועי פולקמן (כולנו)
לא אמרתי שלא. לא אמרתי שלא, גם אני חושב שיש דברים שצריך לשנות. זה לא קשור. יש פה גם הרבה דמגוגיה מסביב, אז צריך גם את העניין הרציונלי. יש דברים שאני חושב שצריך לשנות, זה נכון. יש לי הערה גם על הדירות המפוצלות. יש לי בעיה עם זה. דירה שאי-אפשר למכור היא לא תכלית החוק. הרי תכלית החוק – ואני אומר את זה בצורה ברורה מאוד – היא לשחרר דירות לשוק, היא לא לגבות מסים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לא ישחרר.
רועי פולקמן (כולנו)
אורן, זה ישחרר, ובענק.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לא ישחרר. לא, לא, לא. לא יהיה אינטרס לשחרר, הוא יוכל לגבות את זה מהשוכר שלו.
היו"ר משה גפני
אורן, אני רוצה להתקדם.
רועי פולקמן (כולנו)
אורן – ואני אומר את זה גם לידידי עודד פורר. לכולם יש הצעות - - -
קריאה
תקימו ועדה מיוחדת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש ועדה. ובינתיים השוכרים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אורן, אפשר לדבר? לא הפרעתי לך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - - שלא יכולים לקנות בית, ושוכרים דירה ישלמו עוד על השכירות.
רועי פולקמן (כולנו)
אורן, לא הפרעתי לך. לא הפרעתי לך. לכולם יש הצעות - - -
היו"ר משה גפני
רק רגע, רועי. יש הרבה דוברים. אנחנו לא נספיק את כל זה. ההפרעה באמצע לא תורמת. עד 14:25.
רועי פולקמן (כולנו)
קצר, ממש לנקודה. אדוני היושב-ראש, לכולם יש הצעות בנושא הדיור, אבל בכל פעם מביאים הצעה חדשה, ויש קבוצה שנפגעת מזה. ולכן אין מה לעשות, בתוך תכנית הדיור – וזה הוצג כאן בתחילת הדיון – ברור שהדבר הראשון הוא היצע. ואני אומר משהו, כי אני מתעסק המון בתחום השוכרים. אני מתעסק בחוק שכירות הוגנת, ובכלל בעניין השוכרים. הדבר האולטימטיבי לשוכרים הוא ירידת מחירי הדיור. אין משהו אחר. יש קשר ישיר בין מחירי השכירות למחירי הדיור, קשר ישיר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואין קשר ישיר בין המס הזה לעליית מחירי השכירות?
רועי פולקמן (כולנו)
יש, כיוון שהמטרה של המס הזה היא לשחרר דירות לשוק באזורי הביקוש. כשדירות ישוחררו – 10,000, 20,000, 30,000 - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך זה ישחרר?
רועי פולקמן (כולנו)
שתי הערות חשובות לעניין הזה. למה? כיוון שלאדם שווה - - -
היו"ר משה גפני
רועי, אתה לא עונה. אתה לא מנהל דיון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
המס שהם יצטרכו לשלם גבוה יותר.
היו"ר משה גפני
אתה ואורלי לוי תצאו החוצה, אני אסדר לכם חדר, תתווכחו שעתיים.
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו מתווכחים, ומדברים וידידים. ולכן הטיפול במחירי השכירות הוא דרך הורדת המחירים. כחלק מהורדת המחירים דבר אחד הוא להגדיל את ההיצע, והדבר השני הוא לטפל בביקוש. יש עיוות שאי-אפשר להתעלם ממנו, שאומר שיש מס הכנסה ויש מסים על רווחים בכלים אחרים, אבל על מה אין מס במדינת ישראל? על הרווחים משכירות, ועל הנכסים. מס ירושה - - -
קריאה
יש - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מס רכוש. מס רכוש.
רועי פולקמן (כולנו)
רגע. רגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תטילו מס רכוש.
רועי פולקמן (כולנו)
אוריה תדבר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה אתם לא עושים? למה אתם לא עושים מס ירושה? למה?
רועי פולקמן (כולנו)
גם מס ירושה – אמר כאן קודם - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי זה עלול לפגוע באנשים מסוימים.
רועי פולקמן (כולנו)
אני מדבר. דיבר קודם גם מיקי רוזנטל על מס ירושה. נכון, יש הרבה מסים צודקים שצריך להטיל. כרגע הדבר הראשון הוא שאדם שיש לו הרבה נכסים ימוסה, ולא משנה אם הוא קיבל את זה בירושה, או שזו הפנסיה שלו, או כי משקיע. זה לא כי תוקפים אף אחד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל זה באמת משנה. זה חתיכת משנה.
רועי פולקמן (כולנו)
לא משנה. כל מי שיש לו שלוש דירות ומעלה – ומזה מתעלמים פה בדיון – עשה בחמש השנים האחרונות בממוצע על כל דירה כזאת 700,000-600,000 שקל. ולכן, מה שהוא יעשה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
איך הגעת לסכום הזה? בחמש שנים?
רועי פולקמן (כולנו)
זו הייתה העלייה הממוצעת על דירה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה מניסיון אישי שלך?
רועי פולקמן (כולנו)
לצערי, לא קניתי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
600,000 שקל בחמש שנים?
רועי פולקמן (כולנו)
ולכן המטרה היא שאדם כזה ימכור את הדירה שלו, ויצא ברווח גדול, אף אחד לא יצא מופסד. ולשוכרים אני אומר את הדבר הבא – אנחנו בהחלט הולכים להתעסק בעולם השכירות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תגיד לי שנייה, אני הולך בראש שלך – רגע, רגע - - -
רועי פולקמן (כולנו)
מה שעושים בעניין השוכרים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
שאלת הבהרה, אדוני היושב-ראש. אין בעיה, ימכור את הדירה ויצא ברווח. מה אתה מצפה שהוא יעשה - - -
היו"ר משה גפני
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אני מנסה להבין, זה גבול.
היו"ר משה גפני
לא. לא תבין. לא תבין. לא תבין.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
רועי פולקמן (כולנו)
אני ממש מסיים. אדוני היושב-ראש, אני מסיים. אני מסיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - - אני מנסה להבין.
רועי פולקמן (כולנו)
אדם יצא ברווח, יהיו לו אפיקי השקעה. ולשוכרים אני רוצה להגיד את הדבר הבא - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - - תביא פתרון.
רועי פולקמן (כולנו)
- - אין ספק שצריך לטפל בשוק השכירות. יש לנו שורה של צעדים בעניין הזה. אבל עדיין, אל תשכחו שמדובר על 80,000 דירות - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הרגלתם אנשים להשקיע בנדל"ן - - - את הכסף. הרגלתם אנשים לשים את הכסף על אבנים.
רועי פולקמן (כולנו)
שנייה. מדובר על 80,000 דירות מתוך 670,000. כלומר, בתוך שוק השכירות הפתרון האולטימטיבי הוא הגדלת ההיצע של דירות. זה הפתרון האולטימטיבי. יש עוד דברים כרגע של אותו מתווה שכירות הוגנת שאנחנו עובדים עליו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
תפקח על מחירי הקרקע.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל בשורה התחתונה, המשותף - - -
היו"ר משה גפני
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני - - - את מה שיש לי להגיד.
היו"ר משה גפני
אתה תגיד, אבל בתור שלך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש גבול לכמה אפשר לפגוע בציבור.
רועי פולקמן (כולנו)
משפט אחרון. המשותף לכל האנשים שאומרים שהם חברתיים – וחלקם באמת חברתיים, שיושבים כאן – הוא שלכולם יש עצות איך לעשות את זה יותר טוב – מס רכוש, מס ירושה, מס על שכירות, ועוד. לכולם כאן, בעיקר מהאופוזיציה, יש עצות איך לשפר. אז אני אומר, חברים, אחלה, נעשה גם את זה. כרגע עושים את זה כי זה חלק משעת החירום במשבר הדיור, ונשפר, ונעשה גם את שאר הדברים. תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
פולקמן, יש לי שאלה, ואם יקרה שבתוך שנה - - -
היו"ר משה גפני
אתה לא שואל שאלות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שאלה.
היו"ר משה גפני
לא.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם בתוך שנה ישתחררו דירות, הם יבטלו את המס?
היו"ר משה גפני
תגיד לי, אתה יודע - - -
רועי פולקמן (כולנו)
ברור, זו שעת חירום.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אה, זו שעת חירום?
היו"ר משה גפני
רועי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שעת חירום. שעת בחירות אתה התכוונת. זו שעת בחירות, לא שעת חירום. צריך להביא קבלות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, יש מעט חוקים שההשפעה שלהם קיימת עוד לפני שהם נכנסו לתוקף. החוק הזה של מס על דירה שלישית הוא פרי מצוקה של האוצר כתוצאה מחוסר מקורות לתכנית שבנו לה קודם את השימושים, עכשיו אתם מחפשים את המקורות. האוצר, שרוקן את הקופה שלו בהסכמים קואליציוניים, הפך, גפני, את משה אשר – הצמיחה הכי גדולה של האוצר, שהיא פתרון לתקציב, זה רשות המסים. אחרי שהציגו פה, כולל אמיר לוי, את ההתחדשות במכירת מכוניות וטיסה לחו"ל, ראינו גם בעיתונות שהצמיחה היא צמיחה פיקטיבית. מאחר ואין מקורות צמיחה, הפכו את משה אשר למקור העיקרי לתקציב, שלא מתאזן. ואז בנו כל מיני אמירות ומודלים לא נכונים כדי להביא כסף. זה לא הדבר היחיד, ראינו את זה לפני כמה ימים בדיון על המס של פיטורים, ונראה את זה גם בסעיפים אחרים. כלומר, הפכו את משה אשר לתנאי להעביר תקציב.

אני אומר לכם, חברי באוצר, אחרי שאתם רואים את ההשפעה של החוק עוד בטרם הוא חוקק – ואני אומר לך, אמיר, בשום מקום אין סימוכין לנתונים שהצגת פה. אנחנו באים ממפגש עם גורמים, וגם כפי שמתפרסם בנתונים המוסמכים, יש פחות שיווק קרקעות, יש התחלות בנייה, יש פחות סיום בנייה. חסרים 30,000, 40,000, 50,000 פועלים, ויש עוד מסים ועוד רגולציה.
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו בשיא מ-97' של התחלות בנייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
פולקמן, אנחנו בשפל לעומת ההבטחות שלכם. פולקמן, אל תפריע לי.
רועי פולקמן (כולנו)
תקרא על המס. מ-97' הגענו לשיא.
היו"ר משה גפני
אתה צודק.
רועי פולקמן (כולנו)
לפחות תדבר על נתונים.
היו"ר משה גפני
אתה צודק. אני מתנצל שאני - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
חלילה, אל תתנצל בפני. אף פעם לא.
היו"ר משה גפני
אני מתנצל בפניך בגלל שלרועי פולקמן לא הערתי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין סיכוי שהחוק הזה יעבור, והוא כנראה גם לא יפתור את הבעיה. הוא יהיה חלק מהבעיה, ולא חלק מהפתרון. משום שהנתונים המצטברים של התקופה האחרונה לא מעידים על ההצלחה. אני רוצה לומר שאנחנו עדים לכך שהעלות הנוספת, מגלגלים אותה כבר על השוכרים, ואנחנו עדים לכך שיש פחות משקיעים מנתונים רשמיים. אני רוצה לומר שהאוצר לא יכול לבוא עם מדיניות שהצליחה ולהביא חוק שלפי דעתנו הוא לא נכון ולא יצליח, וגם עכשיו יש לו השפעה שלילית. אני רוצה לבקש ממך, גפני, כמי שרגיש, להוציא את הפנסיונרים מהחוק הזה. אם יש פנסיונרים – דרך אגב, בארנונה הם 50% – לא יכול להיות שהחוק הזה יהיה אחיד על גיל צעיר וגיל מבוגר.
רועי פולקמן (כולנו)
מה הקשר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הקשר הוא שזה חלק מהקיום שלהם.
רועי פולקמן (כולנו)
לא לוקחים להם את הכסף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
פולקמן, תן לי רגע. אני אומר שיש הנחות לנכים, לפנסיונרים. צריכים להביא לידי ביטוי את ההקלות על מגזרים חלשים של החברה. דבר אחרון, גפני, כל רפורמה, נותנים לה פסק זמן. אי-אפשר להחיל את החוק הזה, אם הוא יתקבל – אני מאמין שהוא יידחה, בטח לא במתכונת הזאת – כמו סכין ב-1.1.17. יש אנשים שמתכננים את החיים שלהם. יש אנשים שבנו את יכולת הקיום. אני רוצה להוסיף ולומר, גפני, החוק הזה לא יכול לחול בבת אחת. צריך לפרוס אותו על תקופה שבין חמש לשבע שנים. אם לקחו את הארנונה כקנה מידה, לקחת את הנכים, את המוגבלים ואת הקשישים ומי שיש לו הקלות, ולעשות בהתאמה את ההקלות על החוק הזה. זה לא חוק שיכול לחול בבת אחת, ביום אחד, על כולם בעוצמה אחת. קודם כל, אנחנו נתנגד לחוק הזה. ב', במהדורה הזאת הוא לא יעבור.
היו"ר משה גפני
אבל בוז'י הרצוג אמר - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא יודע מה בוז'י אמר. אני אומר לך מה אמר מנו, מה מיקי אומר, ומה אני אומר.
היו"ר משה גפני
- - שהם יתמכו בזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא שמעתי שבוז'י אמר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק בשינויים דרמטיים. אני אומר לך את עמדת הסיעה, אם אתה רוצה לדעת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן, במתכונת הזאת, החוק לא יעבור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו בנוסח הזה לא נתמוך בחוק בשום אופן.
היו"ר משה גפני
אם יהיו שינויים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נראה איזה שינויים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם יהיו שינויים מהותיים. אחד מהם, שהוא הכרחי, זה שווי הערך, מה זאת אומרת? לא יכול להיות מס בלי ערך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מסיים ואומר: בכל מקרה אנחנו לא נתמוך. שתיים, לא בחוק הזה.
היו"ר משה גפני
לא בכל מקרה. אם יהיו שינויים, תתמכו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אמרתי, בכל מקרה לא בחוק הזה כמו שהוא היום. דבר נוסף, אני מבקש לפרוס אותו על פני כמה שנים ולהוציא ממנו את הגמלאים, את הנכים ואת המוגבלים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא תנאי.
רועי פולקמן (כולנו)
ותסתכל על בשקף, אפרופו נתונים, שלא נבלבל את עצמנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני יודע את הנתונים. עם כל הכבוד, מי הכין את השקף הזה? אלדרוטי. אולי תלכו לטל אלדרוטי.
רועי פולקמן (כולנו)
תסתכל על הנתונים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מציע לשאול את טל אלדרוטי.
רועי פולקמן (כולנו)
התחלות בנייה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא התחלות בנייה, זה אישור תכניות, רועי.
היו"ר משה גפני
אני קורא לך לסדר. אני מבקש, רחל עזריה עכשיו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אישור של הוותמ"לים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רועי, זה לא התחלות בנייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוצאתם את בינת שוורץ, עכשיו גם לא יהיו לכם תכניות. בזכות בינת שוורץ יש לכם תכניות. עכשיו גם אותה גירשתם.
היו"ר משה גפני
די. די. תודה רבה. רחל עזריה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה. בישראל יש כמה דרכים שאנשים מרוויחים כסף, ויש הגדרות מאוד ברורות. הכנסה על עבודה – מס ההכנסה הוא יחסית גבוה, למרות שאנחנו במהלך של הורדת המס, למרות שאנחנו רוצים שאנשים יעבדו. זה מה שאנחנו צריכים בשביל הצמיחה, ויש מס. הכנסה מהבורסה, גם ממוסה, למרות שגם בבורסה אנחנו רוצים שאנשים ישקיעו. לעומת זאת, בדירות, המיסוי – בטח המיסוי השוטף – הוא נמוך. וזה דווקא כשהדירות הם משאב מוגבל, ואנחנו לא מעוניינים שאנשים יקנו דירות. ולכן מגיע החוק הזה, כדי לפתור את העניין הזה, ליצור איזשהו שוויון בתוך המהלך הזה כדי לוודא שאנשים ירוויחו כסף במקומות אחרים, ולא דרך הדירות. יש פה סיפור בין דורי גדול מאוד מאוד, וזה לא מקרי, הגיל של בעלי הדירה השלישית. זה ממש לא מקרי. כי הייתה תקופה של סביבת ריבית גבוהה, ואז אנשים השאירו כסף בבנק. וכשהריבית ירדה, אנשים הוציאו את הכסף מהבנק והלכו לקנות דירות. אנשים צעירים, לא היה להם כסף בתקופה שבה הריבית הייתה גבוהה, ולא הייתה להם הזדמנות לחסוך את הכסף. יוצא שעכשיו כשהם באים לקנות את הדירה הראשונה, הסיכוי שלהם להגיע עם חיסכון משמעותי הוא נמוך יותר. ולא רק זה, הם גם מתחרים מול משקיעים, שלהם יש הרבה יותר כסף, בגלל שהיה להם כסף שהיה מופקד בבנק בסביבת הריבית הגבוהה, ועכשיו הם יצאו להשקיע.

יותר מזה, למשקיעים תמיד יש 50,000 שקל יותר. כשאתה מגיע למספר הדירות הגבוה יותר, תמיד יש לך 50,000 אקסטרה, והתחרות מול זוגות צעירים היא תחרות לא הוגנת כלפי הזוגות הצעירים. ולכן המס הזה בא לתת מענה מדויק לעניין הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך?
רחל עזריה (כולנו)
לגרום למשקיעים להבין שהחגיגה נגמרה. אנחנו לא אנחנו מעוניינים שאנשים ישקיעו בדירות. אנחנו לא מעוניינים שמשם הם יניבו רווחים. אנחנו מעוניינים שאנשים יניבו רווחים ממקומות אחרים. ולכן אנחנו מדברים גם על מספר הדירות, כיוון שדירות הוא משאב מוגבל. ואני רוצה לומר פה משהו. אנשים אומרים אנחנו קיבלנו בירושה, מה נעשה? קיבלנו בירושה, מה נעשה? תעבירו את הדירות לילדים שלכם. תשחררו לדור הבא דירות, מה יקרה? למה לאסוף דירות אצל ההורים? תנו לילדים, לא יקרה שום דבר. יש בישראל בעיה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
את אומרת לאנשים תהיו עבריינים בשירות החוק. תחזיקו כמה דירות, אבל תרשמו על הילד. כמה חוכמת חלם? כמה?
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היו"ר, אצל מי זכות הדיבור כעת?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתם צוחקים על הציבור.
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היו"ר, אצל מי זכות הדיבור?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אומרת לכם אנחנו נמסה, אבל אתם תרשמו על הילד, על הילד השני, על השכנה, ועל הסבתא, רגע לפני שמתה.
היו"ר משה גפני
די, אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה מרגיז אותי.
היו"ר משה גפני
לא, אל תתרגז. כל הכועס, כאילו עובד עבודה זרה.
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היו"ר, אני מבקשת רק את התור שלי. יושבים פה בעלי עניין וצועקים, כי יש להם שלוש דירות. אבל מי שאנחנו לא רואים בחדר הזה, את אותם אנשים - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש פה שוכרת שהעלו לה כבר את שכר הדירה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לאח שלי העלו ב-400 שקל בחודש.
קריאה
גם לי העלו.
היו"ר משה גפני
די, אורן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למי העלו את שכר הדירה? תרימו, תראו לכמה אנשים העלו את שכר הדירה.
רועי פולקמן (כולנו)
את גרה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה זה משנה איפה היא גרה? עכשיו גם שם אסור לגור?
רועי פולקמן (כולנו)
יש מקומות בלב - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יורשים. יורשים. הדירה שלי שייכת ליורשים בקיבוץ. היורשים העלו את שכר הדירה בגלל החוק, כי עכשיו הם בעלי דיור.
היו"ר משה גפני
אורלי, אני מבקש לא להפריע. אורן, אני מבקש לא להפריע.
רחל עזריה (כולנו)
יושבים פה באולם מסביב – אני לא התייחסתי לחברי הכנסת, רק כדי להרגיע את הכעס – בעלי עניין שיש, להם שלוש דירות. מי שלא מגיע, גם כי אין לו זמן, וגם כי הוא צריך להיות בעבודה, וגם כי הוא לא בעל עניין מרכזי ומשמעותי כמו 50,000 בעלי שלוש הדירות ויותר, הם שאר עם ישראל. הזוגות הצעירים שלא מצליחים לקנות את הדירה. תשמעו, אותם אנשים שיש להם דירה שלישית, כולם מצאו את הפטנט – להסתתר מאחורי מי שאין לו, ואז לומר שזה יעלה את מחירי השכירות. אני רוצה לומר לכם משהו, אני לא מצליחה להבין את הטיעון הזה. עד היום לא הבנתי אותו אף פעם. קודם כל, מחירי השכירות לא נקבעים על-פי אדם אחד, אלא הם נקבעים על-ידי מחירי השוק. וכיוון שהרוב המוחלט הוא לא הדירה השלישית – קודם כל, הוא לא מוחזק על-ידי בעלי דירה שלישית, ו-ב', מדובר רק על הדירה השלישית שתמוסה.
יוסי אלישע
רחל, אם הדירה - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא.
רחל עזריה (כולנו)
לא, אני מדברת עכשיו. לכן, בסופו של דבר, המהלך הזה לא יקרה. גם ראינו – היו איומים, איומים, איומים, ומחירי השכירות לא עלו במהלך אוגוסט, למרות כל האיומים. תשמעו, העניין הזה של צדק בין-דורי – ועל זה מדובר פה, על צדק בין דורי - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר משה גפני
אורלי, אני לא אתן לך לדבר, את אחריה.
רחל עזריה (כולנו)
העניין של צדק בין-דורי הוא עניין שבאנגליה, ובעוד כמה מדינות בעולם, כבר הבינו שהגיע הזמן לעשות מהלכים שיאפשרו לצעירים את מה שאין להם. לעומת זאת, לאנשים בגיל 30, גם בדור של הבייבי-בום, וגם בדור ה-X יש יותר מאשר לאנשים בני 30 בדור ה-Y. זו המציאות, ובישראל המציאות הזו עוד יותר חריפה, ובתחום הדיור, המציאות הזו הכי חריפה. ולכן יש פה חוק שיוצר צדק בין-דורי. מי שעדיין לא השתכנע לגבי צדק בין-דורי, אני מזמינה את כולם, אני מקיימת כנס פה ב-6.12. תבואו תשמעו קצת על העניין הזה, ואז תבינו. הגיע הזמן שאנחנו נאפשר גם לצעירים לחיות פה, מה שכרגע אנחנו רק מקשים. אני גם רוצה להזכיר את הגיל הממוצע של חברי הכנסת, הגיל הממוצע של היושבים בחדר. הגיע הזמן שנשים לב גם לזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חייבת לומר שכשיצאה ההצהרה לגבי מיסוי דירה שלישית, התעורר בי איזה רגש של צדק. אדוני היושב-ראש, חשוב לי שתקשיב. גפני, חשוב לי שתקשיב. רחל, הקשבנו לך. היה מאוד נחמד אם היית מקשיבה גם לנו, אבל לפחות לא להפריע לתשומת הלב של יושב-הראש. אני חייבת לומר שכשעלה הרעיון למיסוי דירה שלישית, התעורר בי רגש של צדק. מה יותר צודק מאשר למסות את אלו שיש להם הרבה יותר לעומת אלה שאין להם בגלל? אבל אני חייבת לומר שהחוק הזה, כפי שהוא מוגש לנו היום, נגוע ברומנטיזם. למה? אתה מתאהב באיזשהו רעיון, וגם כאשר המציאות טופחת לך בפרצוף ואומרת יש פה חור, ויש פה חור, ומתעוררות בעיות, אתה עדיין שבוי בקונספט שזה צודק. הלכה למעשה, במבחן המציאות זה לא עומד. למה? כי בסופו של דבר, אותם בעלי דירות לא ישחררו את הדירות החוצה. הם יודעים שאם הם ימכרו את הדירה, הם ישלמו מס הרבה יותר גבוה ממה ישלמו כאילו הם משכירים. ויותר מכך, אין להם אפיק השקעה אחר. הלכה למעשה, מה שקורה בשטח היום, עובדתית, מגלגלים את זה על השוכרים.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, לא מגלגלים, מאיימים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. אני כבר משלמת את המחיר. העוזרות שלי – אצלי במשרד, כולנו כבר חווינו.
רועי פולקמן (כולנו)
ברוב הארץ זה גם לא אפשרי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, משלמים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רועי, אל תפריע. אל תפריע.
היו"ר משה גפני
אורלי, דקה. אתם עושים עוול שאין כדוגמתו. אני צריך לסיים את הישיבה בזמן. יש פה עוד חברי כנסת שלא דיברו. עם כל הכבוד, לא לצעוק כל הזמן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שאני מנסה לומר, החוק עוד לא נכנס לתוקף, וכבר ראינו בעלי בתים שכבר מעלים ברוחו של החוק. היינו פה בשבוע שעבר. רשות ההגבלים העסקיים הודתה שיכול להיות שהבנקים העלו מחירים בגלל ההגבלות של בנק ישראל ורכבו על הגל. זה מה שקורה היום עם בעלי הבתים. אותם בעלי בתים, שלהם זו אפילו לא דירה שלישית, אוטומטית יעלו גם הם את הדירה, גם אם זו רק דירה שנייה שלהם. אני רוצה לומר משהו. אנחנו דנים פה במשהו שאין לו היתכנות, שהוא סוג של חיזוי עתידות, וכל אחד זורק פה מספרים ואומר בדוק. אף אחד לא באמת יודע. והדיפרנציאציה לא קיימת פה. ואני רוצה לשאול שאלה אחרת – בסופו של דבר, יש לי תחושה שהכול פה פוליטי. נכון, הרעיון הוא טוב. זה כמו לשלוף מהמגרה כל תכנית שישנה כדי לזרוק סיסמה איך מתמודדים, כי צריך להציג קבלות וצריך להציג תכניות. כל מטאטא יורה? לא, לא כל מטאטא יורה. כי התכנית הזו, חוץ מהכותרת שלה, לא מביאה סחורה. היא לא יורה, היא בסך הכול מטאטא. אני רוצה לומר, אתם רוצים למסות נכסים? תטילו מס על ירושה, תטילו מס נכסים. תטילו מס שכירות מהשקל הראשון.
רועי פולקמן (כולנו)
וזה לא יעלה? אורלי - - -
היו"ר משה גפני
לא, רועי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שנייה. שנייה. משפט סיכום. אני רוצה להגיד לך אנחנו שבויים בחוק הזה במלחמת אגו. כי כחלון לא יכול להרשות לעצמו להתקפל גם בנושא דירה שלישית. נתפסו פה בנושא אחרי נושא אחרי נושא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? הוא רגיל, הוא התקפל - - -
היו"ר משה גפני
די. מיקי, אני לא מסכים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה לסיים, אדוני, אל תפריעו לי. לא משנה מה יקרה, זה יהיה מחיר ההתקפלות בנושא עמונה. זה יהיה מחיר ההתקפלות בנושא התאגיד. זה יהיה מחיר ההתקפלות בכל הנושאים האחרים, כי בסופו של דבר כחלון יצטרך להגיד רגע, אני צריך להראות שאני לא מתקפל במשהו, וזה יהיה על חשבון הציבור. שיביא מסים אחרים שבאמת יעשו צדק חלוקתי.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני מציע שכולם יקשיבו לי טוב-טוב. את חטאי אני מזכיר היום. אני בעל שלוש דירות. רכשתי אותן ב-2008.
היו"ר משה גפני
אגב, אתה לא צריך לומר את זה. זה לא רלוונטי.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני 21 שנים בכנסת. רק מקרן ההשתלמות רכשתי שלוש דירות בשלומי. כל דירה – 280,000 או 290,000 שקל.
קריאות
- - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שלושתן ביחד בפחות ממיליון שקל.
היו"ר משה גפני
די. די. די. די.
יצחק וקנין (ש"ס)
חבר'ה, למה להפריע?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בשלומי. אנחנו השוכרים בשלומי.
היו"ר משה גפני
הוא אומר עכשיו דבר רציני, אני אומר לכם.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני אומר דברים רציניים, חברים. אני לא רוצה למרוח אף אחד, ואני אמרתי כדי שלא יזרקו עלי את הרפש. הבאתי את זה אפילו לוועדת האתיקה, כיושב-ראש של הוועדה. אמרתי: רבותי, אני רוצה לומר את האמת שלי, איך אני צריך להצביע? איך אני לא צריך להצביע? ואפילו אמרתי לחברים ששאלו אותי שאני אצביע בעד החוק, כדי שלא יזרקו עלינו רפש. אבל יש עוד הרבה כאלה. אני בעל שלוש דירות. רכשתי כל דירה לפני העלייה בדיוק בין 290,000-280,000 שקל. בסך הכול, שלוש הדירות – כל קרן ההשתלמות שהייתה לי מהכנסת, ששכבה בבנק, לא היה ממנה כלום – עלו לי 900,000 שקל. אני שואל אתכם עכשיו – הדירות האלה בשלומי לא שוות היום, אחרי כל העלייה, 450,000 שקל כל דירה. מה אני מקבל על כל דירה בשכירות? 2,000, 2,100. שיבדקו את כל מה שאני אומר. אני שואל את עצמי, ריבון העולמים, יבוא אחד מתל-אביב שיש לו דירה אחת שהוא משכיר אותה. הבנות שלי גרות בפתח-תקווה. הן משלמות על דירה 6,000 שקל שכירות. זאת אומרת, זה שלוש הדירות שלי. אז לאותו אחד שגוזר קופון יש רק דירה אחת בפתח-תקווה, או שתי דירות. מה הוא ישלם? הוא לא ישלם, הוא פטור. אבל יצחק וקנין, שיש לו שלוש דירות ב-900,000 שקל, ישלם מס. רבותי, ישלם מס. האם המס הזה צודק? חבר'ה, אם אתם מחפשים מאיפה להכניס כסף לאוצר - - -
קריאה
לא רק לא צודק - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
וקנין, תספר להם כמה דירות ריקות יש בשלומי.
יצחק וקנין (ש"ס)
חבר'ה, תנו לי. תנו לי. רבותי, אם אתם רוצים להכניס כסף ,וזו עוד גישה, אהלן וסהלן. תגידו את זה אמתי – רוצים עוד קופה של 700 מיליון, 800 מיליון, רוצים להכניס אותה. אבל אל תטילו מס לא צודק, כי הוא לא צודק בעליל. לא יכול להיות שאדם שיחזיק דירה ששווה 15 מיליון שקל לא ישלם על זה כלום. חבר'ה, יש איזה היגיון במה שאתם מביאים לנו לפה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
תצביע נגד.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני לא אצביע נגד. אני לא אצביע נגד, אבל אני אומר שאני לא יכול להיות שלם. עזבו את יצחק וקנין בצד, אני לא יכול להיות שלם.
היו"ר משה גפני
בסדר. נצטרך לעשות שינוי.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני הבאתי את הדוגמה שלי כדי שהם יבינו את מה שאני אומר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני לא רוצה לחזור על כל הדברים, שהיום השוק כבר השתגע, ויש אנשים שהעלו להם את המחיר. כל הדברים האלה ברורים. אני רוצה להגיד דברים אחרים לגמרי. יש פה מן מציאות מעוותת שאנחנו נתקלים בה – לפחות אני נתקל בה בסך הכול שנה וחצי שלי בכנסת – שכל פעם מנסים ליצור מצד אחד, הכנסה לאוצר, מצד שני, כותרת טובה לפוליטיקאים, ומצד שלישי, אם יש נפגע, זה הציבור. אני לא מצליח להבין – הרעיון למסות דירה שלישית או למסות שכירות הוא רעיון נכון, אבל למה לא לבנות אותו עתידי? לא יכול להיות מצב שהמדינה הרגילה אנשים להשקיע את הכסף שלהם באבנים. למה? אתה הולך לבנק כשאתה אומר לו תן לי כסף, אתה משלם עליו ארגזים. כשאתה משאיר את הכסף שלך בבנק, הוא חי ממנו, אתה לא מקבל עליו גרוש. אנשים לקחו את הכסף, שמו באבנים. מה אומרים להם היום? תשלמו. באתי לפה לפני יותר משנה עם הצעת חוק להגדיל את מס הרכוש. עזבו רגע את מס הרכישה, אתם רוצים לשחרר דירות. אם הסיפור הוא לשחרר דירות, תחזירו את מס רכוש. ביטלו אותו בגלל קשרים אפלים בין פוליטיקאים לבעלי הון וממון ואדמות לפני 15 ו-17 שנה. היום יש קרקעות – ואני מדבר על נתונים ברורים, לא זורק פה נתונים לאוויר. כל אחד נהיה לי פה מדען, מפזר פה נתונים כאילו הוא עשה פרופסורה.

יש היום קרקעות שאף אחד לא בונה עליהן כי לבעל הקרקע יש לא דירה שלישית, 200 דירות, ואין לו אינטרס לשחרר את הקרקע. אלו קרקעות שמאושרות לבנייה בתב"ע, אבל זה לא מעניין אף אחד. אתם רוצים לעזור לזוגות צעירים? תנו 100% משכנתה, תחייבו לבנות דירות קטנות כדי שמחיר הדירות ירד. כל הסיפור הזה לא ירוקן את הדירות, זה לא יגרום לאנשים למכור. ומעל כל זה – וזה גם קרה עם הסיפור של מס רכישה בשנה שעברה, שהעלו בין 8% ל-10%, אמרתי את אותו משפט אז – בן אדם - - -
רועי פולקמן (כולנו)
וזה עבד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה לא עבד. אתה מדבר שטויות.
קריאה
זה רק העלה מחירים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אתה מדבר שטויות. אתה מדבר שטויות. אתה רוצה להצדיק את הכיסא שלך. אתה רוצה להצדיק את הכיסא שלך, ולא יותר מזה.
היו"ר משה גפני
אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה מכעיס אותי.
היו"ר משה גפני
לא, אמרנו שאסור לכעוס.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני פתחתי לי שעון. עברה בדיוק דקה. בן אדם שהיה לו כסף, מיליון וחצי שקל - - -
רועי פולקמן (כולנו)
כל הדיון אתה מדבר, אורן, מה דקה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
בן אדם שהיה לו מיליון וחצי שקל, לקנות דירה שנייה ושלישית, בשבילו 40,000 שקל נוספים זה לא כסף. תגדיל את מס הרכישה ב-50%, שבן אדם שרוצה להשקיע, במקום דירה במיליון וחצי, היא תעלה לו 2.200 מיליון, אז הוא יחשוב לא להשקיע. תגרום לאנשים להבין שמי שקונה היום דירה להשקעה, לשכירות, בעוד עשר שנים מהיום, תעלה לו 50% השכירות. אז פעם אחת, השוכרים היום לא יפגעו, פעם שנייה, אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם משכירים. מה אנחנו עושים בזה? אני מודיע פה – ואני אמרתי את זה, אני לא אשכח גם. היה מזל שלא עשיתי יותר רעש, כי לצערי, יום אחרי נכנסתי לניתוח. ביום שהסיפור הזה עלה אני אמרתי שאני נגד החוק הזה במתכונת הזו. לא רק אצביע נגד, אני אעשה הכול כדי שעוד אנשים יצביעו נגד. הוא חוק לא שוויוני. הוא חוק לא רלוונטי. הוא חוק לא רציונלי. הוא חוק שלא יביא פתרון לשום דבר. ולי נמאס שבבית הזה, חוץ מפוליטיקה, ואנשים שמגיעים עם דף מסרים לוועדות להקריא, כי זה מה שהכתיבו להם, לא קורה פה שום דבר.
רועי פולקמן (כולנו)
העיקר - - - אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני גאה, באתי בלי דפים.
רועי פולקמן (כולנו)
מזל שאני יו"ר שדולת הצעירים בכנסת הזאת, ולא אתה, אתה יודע? כי אני אחראי על שדולת הצעירים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ומה אתה עושה בזה? מה אתה עושה?
רועי פולקמן (כולנו)
דואג שירדו המחירים. אתה שומר על בעלי ההון.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני בעל הון?
אורן אסף חזן (הליכוד)
זוגות צעירים היום, שאין להם - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אלי פנו הצעירים, לא אליך.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זוגות צעירים היום - - - יסתדר לבד. זוגות צעירים היום, שמשלמים אלפי שקלים לשכירות, בגלל החוק הזה, העלו להם את השכירות.
רועי פולקמן (כולנו)
ממש לא.
אורן אסף חזן (הליכוד)
העלו להם את השכירות. אתם מסתכלים רק על עצמכם. אתה יכול לספר סיפורים למישהו אחר, לא לנו לספר סיפורים. מילה אחת אחרונה, אם יכנסו שינויים נורמטיביים בחוק הזה – למשל, אני בטוח שאם וקנין ימכור את הדירות שלו בשלומי, זה לא ישנה את השוק בשלומי, כי יש שם עוד עשרות דירות ריקות.
רועי פולקמן (כולנו)
גם שכירות הוא לא יכול להעלות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
פעם ראשונה שאנשים שהשקיעו את החיים שלהם – עצמאיים למשל, שאנחנו פה לא דואגים להם לפנסיה, לא לחופשות מחלה, לא לחופשות לידה, ולא לשום דבר, לקחו את הכסף, בשביל הפנסיה שלהם והשקיעו בדירות, תחריגו אותם מהחוק הזה. פעם שנייה, נכי צה"ל, בעלי מוגבלויות, שאת הקצבה השקיעו בדירה, שיהיה מי שידאג להם בעוד 30-20 שנה, כשאנחנו לא נהיה פה. תחריגו גם אותם. ופעם שלישית, יש אנשים שהרוויחו, אני הראשון שיגיד לקחת מהם יותר. למה? זה בסדר, לבן אדם מותר להרוויח. לבן אדם מותר להצליח, אבל זה לא בסדר כשזה בא על חשבון - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני, חבר הכנסת גפני, אני שמעתי אותך אומר על החוק הזה שאתה לא – אני פונה אליך בפנייה רגשית-אישית, מהלב שלי, תהיה אמתי בעמדה שלך, ואל תאפשר שהדבר הזה יעבור, בטח שלא במתכונת הזו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מעבר קשה בין הפאתוס של הדברים שלו. אני אעשה את זה קצר. אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת חבר הכנסת וקנין הציג כאן – ישבתי על-ידו. לי אין שלוש דירות, ולאף אחד ממשפחתי אין שלוש דירות. ההצגה האמתית של חבר הכנסת וקנין הייתה לא של חבר הכנסת וקנין כחבר כנסת, אלא אותו עובד במפעל בשלומי, או שהוא עובד ב"פרי הגליל", והוא חסך כל השנים. בסופו של דבר הוא הצליח לקנות מהחסכונות שלו דירה כדי שתשמש אותו לעת זקנתו, שזה הכסף האמתי להשלמת הפנסיה הקטנה שלו, שבזה יקנה תרופות – ככה צריכים להיות האנשים האלה. האנשים האלה קנו בכספים האלה לא כדי לבלות אחרי כן. זה ההמשך של הפנסיה שלהם. חלק מהתשלום לפנסיה נעשה על-ידי קרנות - - -
היו"ר משה גפני
שנייה, רק רגע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש להאמין לשר האוצר ולאוצר שכוונותיהם באמת טהורות ואמתיות, שהם רוצים בחוק הזה להתמודד עם משבר הדיור. מכיוון שיהיה מיסוי גבוה יותר, ובכל אופן נצטרך לשלם איזה מס על השכירות, אנשים לא יחזיקו בשלוש דירות, אלא ימכרו אותן. ואני שואל אתכם: איך זה יכול להיות אם כך, שבתקציב 2017 מופיעה הכנסה צפויה מהחוק הזה של 900 מיליון שקל, אם זה צריך לעבור מכירה של הדירה? 900 מיליון זה אומר בסך הכול 50,000 דירות, או 45,000 דירות שקיימות משלמים את מלוא המס. איך אתם הכנסתם את זה? אתם הרי לא צופים שמישהו ימכור ככה. אם הייתם צופים שזה ייתן את האפשרות להתמודד עם משבר הדיור, הייתם צריכים להביא את זה כמינימום חצי. אם אני לא אומר נכון, הייתם אומרים תשמע, זה לא קורה מיד, זה לא תהליך מידי. אז למה ב-2018, שזה כבר שנה מאוחר יותר – אנחנו כבר נמצאים בציר זמן הרבה יותר ארוך, שהיה צריך ודאי להשפיע. במקרה אנחנו מדברים על תקציב דו-שנתי. מדוע בתקציב 2018 יש אותה הכנסה של 900 מיליון? סימן שהדברים לא כנים, אלא מה? יכול להיות שתגידו - - -
היו"ר משה גפני
איזו החלטה של 900 מיליון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
צפי הכנסה מהמיסוי של שלוש דירות.
היו"ר משה גפני
ב-2019?
אורי מקלב (יהדות התורה)
ב-2017, 2018, 900 מיליון. אם תיקח 45,000 דירות שמדובר עליהן, שהם האנשים שמחזיקים שלוש דירות, והמקסימום 18,000 שקל לשנה, תעשה את החשבון, המקסימום זה 900 מיליון. אם זה אמור להתמודד עם משבר הדיור, הפירוש הוא שאנשים ימכרו.
היו"ר משה גפני
אז מה המסקנה שלך? לא הבנתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שאף אחד לא חושב באמת להתמודד עם מחירי הדיור. אם היה צריך להתמודד, מה המשמעות? אנשים היו צריכים למכור את הדירות בגלל שיש להם מיסוי גבוה. זה צפי להכנסה, וזו עוד צורת מיסוי. אז אם אנחנו מדברים על תקציב 2018-2017 שהוא בלי גזרות, אז כאן יש גזירות. וכאן יש לנו ויכוח אמתי וערכי. אני לא הלכתי בצורה שאני מבזה את שר האוצר או את האוצר, אבל ההתמודדות אתנו ועם הטענות שלנו הייתה – אתם עוזרים לעשירים. זה הביטוי שהיה בתקשורת וגם בפנים, אתם עוזרים לעשירים. ואני אומר: אתם ממסים את העניים. יש ויכוח אם זה נכון או לא נכון, ואני חושב שאולי שנינו צודקים. דהיינו, יש כאלה בתוך בעלי שלוש הדירות שהם אנשים שיש להם יכולות כספיות גבוהות, אבל אנחנו יודעים שיש בתוך אלה גם רבים אחרים שלא ככה. אם כך הדברים, אם אנחנו רוצים לעשות משהו צודק, בואו נמפה אותם.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה להציע הצעות, לא רק לבוא בטענות. אתם בודקים אם זה נכון? זה נכון. לפני שאמרתי את הדברים האלה, בדקתי. כן מותנה בהוצאה, לא מותנה בהוצאה, לא משנה, זו הכנסה צפויה של 900 מיליון שקל. אין כוונותיכם טהורות. לא יכול להיות שזו כוונה טהורה – מישהו שבאמת רוצה לטפל במשבר הדיור, הוא מצפה שאנשים ימכרו את הדירות שלהם בגלל המס הזה, והצפי יהיה אותו דבר, או מאי-הכנסה או מאי-גבייה של מס על הדירה השלישית. אדוני היושב-ראש, אם כנים דבריכם, נפתח גם את דירות יד שנייה לאלה שמתמודדים עם משבר הדיור, לא רק לדירות חדשות שהן בעייתיות, הן גם לטווח ארוך. ניתן לזה גם משאב – מי שיש לו דירה שלישית ומוכר אותה לזכאי של משרד השיכון, שהוא יהיה פטור מהמס הזה, או שיקבל פטור ממס שבח, כמו שיש היום, שביטלנו את הפטור הזה גם שלא כהוגן וגם שהוא לא השפיע על שום דבר, ושמעתי שדיברו על זה קודם. אני לא ארחיב בעניין. אדוני היושב-ראש, אני מציע הצעות אופרטיביות. אם זה באמת נכון, אנחנו ניתן למי שזכאי, וקונה ממישהו שיש לו דירה שלישית הטבה. זה גם ידרבן אותו וגם יתמרץ אותו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה כדור שחוזר חלילה אחרי זה. ישימו את הכסף בבנק, יראו שהכסף לא עושה כלום, יקנו עוד פעם דירה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ודאי שזה לא שוויוני. אי-אפשר לחוקק חוק שהמהות היא מיסוי, שאותה חליפה צריכה להתאים לכולם. יש אנשים שמקבלים על הדירות האלה פחות כסף, זה לא שוויוני, יש אנשים שמקבלים יותר. צריכים ללכת לפריפריה. מה שאני רוצה להחריג במיוחד, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, את האנשים המבוגרים. אנשים שההכנסות שלהם מפנסיה הן לא גבוהות, כמו עצמאיים, שמוכיחים שההכנסות שלהם לא גבוהות. אנחנו יודעים שהם התבססו על תהליך שלטוני שהיה לגיטימי – לא רק לגיטימי, מי שיודע טוב, מ-2011 עודד לקנייה כדי לתת להם - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
נכון, הרגלנו אנשים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איזו יציבות שלטונית זאת, שאנחנו באבחת יד אחת, בחוק אחד, מסורת, או משהו שהשתרש, או תהליך שאנחנו עודדנו אותו – אנחנו משנים אותו, ואנחנו לא נותנים שום פיצוי? אני חושב שצריך להחריג גם את הנושא של ירושה, כפי שדיברנו עליה. כדי להגיע לשלוש דירות – אדם נורמטיבי שיש לו דירה באשקלון, ואשתו ירשה שליש, או חצי דירה בירוחם, באופקים, או בכרמיאל – תחשיב את זה כדירה אחת. לא יכול להיות ששליש של דירה, או 50% מדירה במקומות האלה – יחשבו כל דירה בפני עצמה כדירה שלמה. מבחינת היושר, צריך לחבר את זה. הרי אין לו דירה שלמה. אין לו דירה שלישית, וגם בזה עושים אפליה. יש לו שליש של דירה, או חצי של דירה. תיקח את חצי הדירה שלו, חצי דירה שלה, תחבר אותן לדירה אחת, אז לא יהיו לו שלוש דירות, יהיו לו רק שתי דירות. זה דבר שהיושר צועק לעשות.
נדב שיינברגר
זה לא משנה, הם משלמים את המס באופן יחסי, זה מה שהסבירו פה בהתחלה. הוא משלם את המס באופן יחסי, הוא לא משלם את כל הסכום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה הוא משלם מס יחסי?
שגית אפיק
הוא משלם על החצי חצי, ועל השליש שליש.
נדב שיינברגר
זה מה שהגדירו פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל בסופו של דבר הוא משלם. אדם שיש לו שתי דירות – אותו דבר, אני לא מדבר על תל-אביב – הוא לא משלם. כאן יש חוסר שוויון.
נדב שיינברגר
אתה רוצה את החוק מדירה שנייה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
נדב, אני חושב שזה צריך להיות מדירה ראשונה, רק צריך להיות שוויוני, לא ככה. זה צריך להיות עתידי, שבן אדם יבין מראש איפה הוא משקיע. זה גם לפי מה שמקלב אומר.
היו"ר משה גפני
אני אסיים את הישיבה כאן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
רק במילה אחת. גם אם מישהו ימכור את הדירה שלו היום - -
היו"ר משה גפני
אתה לא קיבלת רשות. אני צריך לסיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - הוא ישים את הכסף בבנק, ואז יקנה עוד פעם דירה, כי הכסף גם ככה לא עושה כלום.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, הערה אחרונה.
היו"ר משה גפני
אני אתן לך הערה, אבל זה ממש לא לעניין כל מה שמתנהל כאן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מסיים בזה. חייבים לעשות מיפוי. אי-אפשר לגזור גזרה אחת על כולם. צריך לתת אפשרות של מתן פטור. אנשים שלא משכירים את הדירות, ויש מקומות – אנחנו יודעים שיש מקומות – בגלל מצב הדירה, בגלל האזור. אי-אפשר להתעסק עם מחלוקות בירושות. יש מגוון של דברים שכלולים בתוך זה, ואנשים מחזיקים את זה בגלל שיש להם בעיות. זה לא בגלל כאלה שיש להם בעיות. לפעמים המצב שיש לך דירה שלישית בירושה או בשותפות, או לא משנה מה, בגלל המחלוקות שיש, עכשיו אתה מכביד על המחלוקת שיש. אני יכול לתת לך דוגמה – דמי מפתח. ברור שמי שיש לו דירה בדמי מפתח, גם אם שלוש דירות, לא יכול להיות שהוא ייכנס לתוך הגדרה של בעלות על שלוש דירות.
יניב כהן
הוא מחוץ לחוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסופו של דבר, אם באמת כנים הדברים - - -
יניב כהן
זה לא נכלל בחוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך לכתוב את זה. אם אנחנו נכתוב את זה?
יניב כהן
זה כתוב בחוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסופו של דבר, בין אם תהיה השלכה על מחירי השכירות, או שלא תהיה השלכה על מחירי השכירות, אי-אפשר לקחת את ההצעה הזאת כמו שהיא. צריך לשנות אותה, אם בכלל. אם בכלל, צריך לשנות אותה ולעשות שינויים מהותיים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני רק רוצה להוסיף כמה הערות לדיון הזה, שלי מאוד חשוב לקבל עליהן תשובות בהמשך. ראשית, דוח מבקר המדינה משנה שעברה, שדיבר על הבעיה בפתרון או אי-פתרון מצוקת הדיור התייחס במהות שלו לנושא התכנון והאסטרטגיה של פתרון הבעיה. פעם אחר פעם – אומר דוח המבקר – ממשלות מביאות רפורמות שונות לניסיונות לפתור את הבעיה. אף רפורמה לא מתייחסת לקודמתה. הבדיקה של הנתונים והמחקר לפני קביעתם לא נעשית בצורה מלאה, ולפעמים אפילו לא בצורה חלקית. פעם אחר פעם אנחנו נתקלים בדברים שמשנים את המצב הקיים אך ורק על הנייר, אבל לא באמת משנים את מציאות הדיור. צריך פה פתרון הוליסטי, להסתכל גם על שוק הרכישה, וגם על שוק השכירות, כל הזמן. אחרת בכל פעם שאנחנו לא מסתכלים עליהם - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, זו הערה לתחילת הדיון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מוסיפה מספר הערות.
היו"ר משה גפני
אנחנו כבר מסיימים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, שמעתי פה הערות מאוד ארוכות מקודמי.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל זה היה בתוך הדיון, אנשים ישבו כאן. את מגיעה עכשיו ומתחילה בנאום ציוני.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה סתם מאריך את הנאום הציוני. הסוגיות שצריך להתייחס אליהן הן כאלה: דבר ראשון, המנגנון של גביית המס. אני אזכיר שוב, דיונים רבים שניהלנו על גביית המס על השכרה, שרשות המסים לא יודעת לגבות. היא גובה בין 10% ל-15% מהמס הזה בשנה. היא לא יצרה מנגנון כדי לגבות אותו כמו שצריך. אני תוהה איך המנגנון יתבצע במקרה זה, לא היה ברור מהצעת החוק. כמובן שמחיר הדירה חייב להשפיע על הנושא הזה ועל גובה המס. זה דבר שכבר נאמר, ואני מסכימה. הסוגיה השלישית היא פיקוח על מחירים בשכירות. אם אנחנו מביאים למצב – גם אם זה מצב זמני – של עליית מחירי שכירות, חייבים לטפל בזה גם מהצד של שוק השכירות. ההצעה לשכירות הוגנת של חבר הכנסת פולקמן ושלי כבר עברה בטרומית לפני יותר מחצי שנה ותקועה משום מה. צריך לקדם אותה בזריזות כדי ששוק השכירות לא יופקר לעליית מחירים עוד פעם, נוספת, כפי שקורה מדי שנה באופן קבוע, ומעלה מחירים, כולל את מחירי הרכישה. הנושא הנוסף הוא אפיקי השקעה אחרים - - -
היו"ר משה גפני
האחרון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה הנושא האחרון. מה חוסר הסבלנות הזה?
היו"ר משה גפני
אני חסר סבלנות מאוד מכיוון שב-14:30 אני צריך להתחיל ישיבה של ועדה משותפת על הביטחון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
עצבנו אותך פה היום?
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אנחנו יושבים פה כבר כמה שעות. את מגיעה ברגע האחרון ונותנת נאום.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני ניהלתי ועדה עד לרגע זה.
היו"ר משה גפני
אין לי טענות, אני בעד הוועדה שלך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מקווה מאוד שלדיון הבא יובהרו הנתונים המלאים לגבי התכנון של הסוגיה הזאת, אחרת אין מה להתקדם עם הצעת החוק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מתנצל. יהיה דיון נוסף. כל אלה שנרשמו עכשיו ידברו בהתחלה. אחרי שיציגו, אחרי שנגיע למה שנגיע, ידברו בדיון הבא. אני מצטער, אני לא יכול ליצור יש מאין. אמיר, אני מבקש מכם שתאמרו לוועדה עכשיו כמה כסף החוק הזה מכניס, אם הוא מתקבל כמות שהוא? הדבר השני, אתם שמעתם כאן את ההערות. יש דברים שלא עושים אותם. יש דברים שכן עושים, שיש ויכוח לגביהם. חברי הכנסת העירו הערות. אנחנו נבוא אתכם בדברים. קודם כל, מקצועית – כל הדיונים האלה לגבי הסעיפים בחוק, שאנחנו פחות מבינים בזה, תשבו עם הלשכות, תנסו להגיע להסכמה. לגבי הנושאים העקרוניים, אני אבקש שאנחנו נשב כדי שנגיע להחלטה בעניין הזה, על מי חל החוק ועל מי לא. אני מבקש במשפט שתגידו מה הסכום שעליו מדובר. ב', לגבי ההערות שנשמעו כאן. בבקשה.
אמיר לוי
קודם כל, לגבי הסכום, זה אכן מופיע בספר, המספר שחבר הכנסת מקלב אמר. זה לא המספר המלא, כי יש פה הנחה שחלק מהאנשים ימכרו את הדירות. אם היינו מניחים שאף אחד לא ימכור את הדירות, אז היינו רואים למעלה מ-1.1 מיליארד שקל בספר, ולא 900 מיליון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הכפלת בכמה? הכפלת 1,800 ב-45,000? כמה זה, 45,000 בעלי דירות כאלה?
אמיר לוי
80,000. 54,000 בעלי דירות שיש להם שלוש ומעלה. אם אתה מנכה את דירתם הראשונה, זה בערך 80,000. אם אתה כופל את זה בערך ב-1,400 שקלים לחודש, אתה מקבל למעלה מ-1.1. לכן הסכום מראש מניח שבערך 20% ימכרו את דירתם. מעבר לזה, צריך לזכור שאם ימכרו יותר, אז אנחנו נראה הכנסות גבוהות יותר במס השבח, ולכן זה לוקח בחשבון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה ב-2018 זה נשאר אותו מספר? אתם לא חושבים שזה תהליך?
אמיר לוי
זה מספר קבוע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה מספר קבוע, אתה צריך להגיד - - - עוד 20%.
אמיר לוי
עניתי על מס שבח.
ענת ברקו (הליכוד)
למה אתם לא גובים את השכירות - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל - - -
אמיר לוי
יהיה משבח גם, חבר הכנסת מקלב.
ענת ברקו (הליכוד)
למה לא ממסים את השכירות?
אמיר לוי
אם ימכרו יותר, יהיה גם משבח. אני אענה, דקה. אני רוצה אחד-אחד.
ענת ברקו (הליכוד)
לא גובים מס על שכירות מעל 5,000 שקל.
אמיר לוי
זו התשובה למספרים.
ג'ק בלנגה
המקסימום זה 1,800. יכול להיות שאנשים ישלמו גם 100 שקל.
אמיר לוי
נדון בסעיפים בצורה פרטנית.
היו"ר משה גפני
אוקיי. רבותי, אנחנו נמשיך את הדיון. מי שלא קיבל רשות דיבור, יקבל את רשות הדיבור, בעזרת ה'. אנחנו נבוא בדברים עם הממשלה לגבי החוק עצמו. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:30.

קוד המקור של הנתונים