ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/11/2016

פרק ד' כולו (קרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 497

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ט"ו בחשון התשע"ז (16 בנובמבר 2016), שעה 9:30
סדר היום
פרק ד' כולו (קרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל עזריה – מ"מ היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

באסל גטאס

זהבה גלאון

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

עודד פורר

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
רוברט אילטוב

יעקב אשר

אחמד טיבי

יואל רזבוזוב

סתיו שפיר
מוזמנים
יהודה זמרת - הלשכה משפטית, משרד הפנים

אורית מלמד - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

טל קמיר - יועץ למנכל, משרד הפנים

סיון להבי - ממונה מחלקת תקציבים, משרד הפנים

ששון דקל - מנהל תחום בקרה ותקצוב, משרד הפנים

אריאל צבי - יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

ערן ניצן - סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר

שלי פוגל בנמור - מנמ"ח ארנונה באמו"ן, משרד הביטחון

אלון ישעיהו - אג"ת רמ"ד מקרקעין, משרד הביטחון

גלעד לין - פצ"ר פרויקטור חקיקה, משרד הביטחון

הניה קמינר - מנהלת כספים, משרד הבריאות

עדי רבקה ענבר - רכזת, מרכז המחקר והמידע, הכנסת

שובל אושפיז - יועמ"ש אסף הרופא, אגודת ידידי אסף הרופא

ישראלה מני - סמנכ"לית אגף מיסים וכלכלה, איגוד לשכות המסחר

שלמה דולברג - מנכ"ל, מרכז השלטון המקומי

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

פנחס קבלו - קשרי כנסת שלטן מקומי, מרכז שלטון מקומי

רוביק דנילוביץ - ראש עיריית באר שבע, מרכז השלטון המקומי

תומר ביטון - גזבר עיריית באר שבע, מרכז השלטון המקומי

רומית סמסון - משנה ליועצת המשפטית, עיריית נתניה

מיכל אבידן - מנהלת המחלקה הכלכלית, עיריית נתניה

דורון שידלוב - ראש מועצה, מועצה אזורית ברנר

ענת מאור - מזכירת קיבוץ משאבי שדה, מועצה אזורית רמת הנגב

ארז ירדני - ראש המועצה, מועצה אזורית רמת הנגב

אמיר אלחייק - עוזר גזבר, מועצה אזורית רמת הנגב

שי חגג' - ראש המועצה, מועצה אזורית מרחבים

כרמל סלע - ראש המועצה, מועצה אזורית חוף אשקלון

חנן גינת - ראש המועצה, מועצה אזורית חבל אילות

אייל בלום - ראש המועצה, מועצה אזורית ערבה תיכונה

רועי פטריק - יועץ משפטי, המועצה האזורית הערבה התיכונה

אייל בלום - ראש המועצה, המועצה האזורית הערבה התיכונה

דניאל גיגי - נציג ארגון שתיל – מייסודה של הקרן החדשה לישראל

ירון לוי - מנכ"ל, ארגון הפעולה של הנכים בישראל

יובל יעקוב ברטוב - קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים

איתמר יקיר - חוקר, פורום קהלת

עמי צדיק - מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי, מרכז המחקר והמידע, הכנסת

שלי לוי - רכזת בכירה, מרכז המחקר והמידע, הכנסת

עוזי חבשוש - מוזמן

סטיבן יעקב לוי - שדלן אימפקט ל.א.ב בע"מ, המייצג את מרכז המועצות האזוריות

גדעון זאגא - שדלן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

פרק ד' כולו (קרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר-היום פרק ד' מחוק ההתייעלות הכלכלית, הקרן לתשלום ארנונה על-ידי המדינה, סעיפים 29-24. אני מבקש קודם להודיע לוועדה הודעה, לעשות סדר בהתרגשות שחלה פה בימים האחרונים, בדיונים על חוק ההסדרים.

לפי התוכנית שלי אני לא מצביע על פרקים בחוק ההסדרים, אני דן בהם, אנחנו מכינים אותם להצבעה, מה שאנחנו מסכמים, על זה נצביע בסוף הדיונים. לא נצביע פרק-פרק, אלא אם כן יש שינוי שנצטרך לפצל. אני כבר יודע על דבר שנצטרך לפצל, להצביע ולהביא למליאה. זה יהיה הנושא של הגופים הביטחוניים. נצטרך לפצל את זה, להביא את זה למליאה, ותצטרך לדון בזה הוועדה המשותפת של כספים וחוץ וביטחון.

מעבר לעניין הזה, שחברי הוועדה יידעו, בגלל שעוזרים פרלמנטריים מבקשים להגיש הסתייגויות כאילו אני מצביע היום, אני לא מצביע היום, אבל למשל קרן הארנונה, אם נגיע להסכמה שזה התהליך שנעשה, מה שכנראה לא נגיע – אם נגיע להסכמה, על מה שנגיע להסכמה בסוף נצביע, כבר לא נשנה את זה.

יש דברים שאנחנו עושים. אתמול למשל היה נושא של ההפחתה במיסוי, ואז מיקי רוזנטל הביא שתי הסתייגויות, אם התשובה תהיה חיובית, בגלל שגם אנחנו מעוניינים בזה, נצביע על מה שסיכמנו אתמול. לא נשנה את זה בהצבעה. נצביע בעד או נגד.

לכן שיידעו כולם, שיידעו חברי הוועדה, שיגידו גם לעוזרים שלהם שלא בוער שום דבר עם ההסתייגויות, פה בוועדה אנחנו דנים בשלב הזה עניינית. למליאה – זה סיפור אחר. אנחנו דנים עניינית, יש דברים שאנחנו רוצים לשנות, יש דברים שאנחנו רוצים לתקן, ולכן שיידעו חברי הוועדה שאנחנו לא מצביעים.

יש דברים שהם לא חוק ההסדרים שאנחנו יכולים להצביע עליהם. אתמול למשל היה הצו של הזכוכית מטורקיה. אם היתה הסכמה, היינו מצביעים אתמול. זה לא חוק ההסדרים. לא היתה הסכמה, אנחנו מחכים לתשובה מהם, ויכולים להיות דברים שהם לא חוק ההסדרים שנצביע. אם יהיה חוק בחוק ההסדרים, שמסיבות כלשהן נחליט להצביע עליו עכשיו, נודיע על זה מראש. זו לא תהיה הצבעה של חטיפה בעניין הזה.

יש הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת יוסי יונה. הצעת החוק הפרטית לא נדונה, היא לא עלתה למליאה, אף לא לקריאה טרומית. אם בשלב מסוים, לפני שאנחנו מסיימים את החקיקה, הצעת החוק הפרטית הזאת תעבור בשלב כשלהו במליאת הכנסת, אנחנו נבקש למזג אותה עם החוק.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יום שני הבא.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. נמזג כי גם בחוק שלך מדובר על קריטריונים, וזה נושא הדיון, ולכן אין מניעה, על אף שעדיין זה לא אושר, אפילו לא בשלב הטרומי. אני מודיע כבר עכשיו שברגע שזה יאושר, ואנחנו נהיה עדיין בשלב החקיקה, נמזג את זה, אם תהיה הסכמה כמובן של חברי הוועדה.
זהבה גלאון (מרצ)
עד מתי אפשר להגיש את ההסתייגויות, אדוני?
היו"ר משה גפני
יש ההסתייגויות שהן הסתייגויות, את יודעת - - -
זהבה גלאון (מרצ)
ברור.
היו"ר משה גפני
אבל יש הסתייגויות שאנחנו בדיונים - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מהותיות.
היו"ר משה גפני
כל הזמן שהוועדה דנה. בהסתייגויות המהותיות האלה אני רוצה לשנות את החוק בעקבות ההסתייגויות האלה. אלה סוג ההסתייגויות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מנסים לטייב את החוקים בלי קשר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בחוק של אתמול ההסתייגות היא החוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה משהו אחר.
היו"ר משה גפני
יש שני סוגי הסתייגויות: יש הסתייגות אופוזיציה. הסתייגות אופוזיציה בסדר - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מוציאה את הנשמה.
היו"ר משה גפני
לא מוציאה את הנשמה, כבר שום דבר לא מוציא את הנשמה, רק שתהיה לכולם בריאות טובה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אפשר הצעה לסדר?
היו"ר משה גפני
רגע.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב.
זהבה גלאון (מרצ)
הוא עונה.
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. זה סוג אחד של הסתייגויות, אני לא מתייחס לזה. מה שתחליטו, תחליטו, הכול בסדר. אם הייתי היום אופוזיציה, הייתי מצמצם את ההסתייגויות, בגלל שבלאו הכי מורידים אותן בסוף, אבל זה לא רלוונטי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל מורידים אותן תמורת משהו.
היו"ר משה גפני
אז אפשר לעשות לא באלפים, אפשר לעשות במאות. על זה אני לא מדבר, זה לא ענייני. יש הסתייגויות שאנחנו דנים בוועדה, הוכחתי את זה גם בפעמים קודמות, יש הסתייגויות שכולנו בעניין, ואנחנו מבקשים מהממשלה לקבל את ההסתייגויות האלה כדי לשנות את החוק, למשל כדי לדאוג לרופאים בפריפריה – כל הדברים שדיברנו עליהם – ולכן החלק הזה הוא חלק שלא בוער שום דבר, לא יהיה מחטף בעניין הזה. בדיון יהיו הסתייגויות שיהיו הסתייגויות אופוזיציה, בסדר - - -
זהבה גלאון (מרצ)
זאת אומרת, במשך החודש הקרוב אפשר יהיה.
היו"ר משה גפני
בכל הדיונים, כן. לפני ההצבעות.
שגית אפיק
עד ההצבעות.
זהבה גלאון (מרצ)
בסדר גמור. הבנתי. תודה, אדוני.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אפשר הצעה לסדר, אדוני?
היו"ר משה גפני
כן.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להודות כאן ליהדות התורה ולרב ליצמן על מה שעשה אתמול. אני אומר לך: אתם הצלתם את הכבוד של היהודים ושל היהדות. אני יודע שזה רק לתקופה קצרה והחוק עוד יחזור, אבל אני חושב שמה שעשיתם היה בו מסר ל-1.5 מיליארד אנשים ולאנושות כולה, שיהודים, מוסלמים וערבים יכולים לגור ביחד.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מה עשית לליצמן, אם עזרת לו בפריימריז או לא עזרת, עד שנזכרתי שאין לו פריימריז.

מי מציג את החוק? בבקשה.
ערן ניצן
תודה ליושב-ראש, אני אציג בתמציתיות, משום שאני חושב שהנושא בגדול מוכר וגם נתבקשתי להיות תמציתי ביותר.

מדובר בנושא שעוסק בהקמת קרן לצמצום פערים שמבוססת על מהלך של ביטול ערי העולים בישראל. המדינה משלמת ארנונה על הנכסים שלה, זה לא קורה בכל מקום בעולם, יש מדינות שכן, יש מדינות שלא. בישראל המדינה התחילה לשלם ארנונה רק בשנת 1954, במה שנקרא באותה שנה "ערי עולים", רשימה ששר הפנים ייצר, ושם כדרך לסייע לערים שקלטו את העלייה, אחת הדרכים היתה שהנכסים הממשלתיים ישלמו שם ארנונה מלאה.

הנושא הזה הורחב בשנת 1995 מחוץ לערי עולים, שם המדינה משלמת על הנכסים שלה נכון להיום שיעורים שונים. יש פה פירוט. משרד הביטחון – 30%, בתי חולים 45% ושאר המשרדים – 55%.

הרציונל לערי עולים מופיע כאן לפניכם, להעניק סמכות לשר הפנים לערים מאוכלסות בעולים חדשים, שמצבן הכספי דחוק ביותר. כך היה בדברי החקיקה שרלוונטיים, קיימים ושרירים עד היום.

אם אנחנו רוצים להתמקד בבעיה המרכזית, ההכרזות של שנת 1954, ורוב ההכרזות היו בשנות ה-50 וה-60, האחרונה היתה ב-1991, התבססו על הדברים שקבועים בחוק על מצב כלכלי דחוק ועל קליטת עולים, סיטואציה שלא רלוונטית, ודאי לשנת 2016, שזו עמדת הממשלה והיא גם עמדת בית המשפט העליון, שהדברים הללו הוצגו בפניו, גם בפני הרכב שופטי בית המשפט העליון. נמצאים אתנו גם אנשי המשפטים של משרד המשפטים ומשרד הפנים, אבל שופטי העליון נתנו את הדעת שהדבר הזה צריך להשתנות, והשקף הזה מבהיר מדוע.

הרשימה שרובה הוצבה אי שם לפני 40, 50 ו-60 שנה יוצרת רשימה של ערים שאנחנו רואים שנמצאת עמוק בעשירונים החמישי, השישי והשביעי של האשכולות החברתיים, דבר שאני חושב שגם בוועדה הזאת ובכלל במדיניות הממשלה לא עומד בקנה אחד עם הניסיון להטות ולסייע דווקא לאשכולות החלשים ביחס לאשכולות החזקים.

את הנקודה הזאת אפשר לסכם באופן הבא, הטבת - - - המלא היא הטבה בסדר גודל של 300 מיליון שקלים. 260 מהם, כמו שרואים פה בשקף הולכים לאשכולות 5 עד 10, ורק 57 מיליון מתוך ההטבה, בגלל המבנה שהיא כתובה בו, מגיעים לאשכולות 1 עד 4, ונדמה לי שיש קונצנזוס שהם אלה שזקוקים להם יותר מכל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא בהכרח. למה אתה אומר שיש הסכמה? לפעמים אשכולות 1 עד 4 מקבלים המון-המון הטבות בתחומים אחרים, ועיר שהיא במצב סוציו-אקונומי אומנם גבוה, אבל היא קולטת המון-המון עולים, היא זקוקה לתקציב הזה. זאת אומרת, אי-אפשר להגיד שיש הסכמה שהקרן הזאת באה לפצות - - -
היו"ר משה גפני
על ההסכמה נדבר בהמשך. בבקשה.
ערן ניצן
ערי העולים עומדות בבסיס מגמה שרואים אותה בשנים האחרונות, אדוני היושב-ראש, של צמיחה לא שוויונית בשלטון המקומי, בשעה שהרשויות שנמצאות באשכולות 5 עד 10 הולכות ומתפתחות – רואים את זה בחלקים העליונים של הגרף – הרשויות ב-1 עד 4, אם אתה רואה את שיעורי הצמיחה וההכנסות העצמיות שלהן, לא מצליחות להתפתח, משורה של סיבות, מהכנסות עסקיות שכמעט ואינן קיימות, אבל זו בדיוק הסיבה שהממשלה בכלים שלה – וערי עולים היא אחת מהן או ארנונה ממשלתית היא אחת מהן – צריכה להטות אותם לטובת ניסיון לשינוי המגמה הזאת וצמצום הפערים בין הרשויות.

הקונצנזוס של אנשים שעוסקים בשלטון המקומי אומר שעצמאות של רשות מקומית נקבעת בפרמטר מרכזי אחד, וזה ההכנסות העצמיות של הרשות המקומית. ככל שיש לה יותר הכנסות עצמיות היא פחות תלויה בממשלה, יש לה יכולת פעולה ומרחב תמרון רחב יותר. ומה שמאפיין את האשכולות 1 עד 4 זה כמובן תלות גדולה מאוד בהעברות ממשלתיות וכמעט אפס הכנסות מהכנסות עצמיות ומהכנסות עסקיות שארנונה ממשלתית היא אחת מהן.

אם אני מסכם את הנקודה שלנו, ארנונה עסקית שווה עצמאות והיא שווה בסופו של דבר עצמאות תקציבית, ולכן אנחנו רוצים להטות את הכלי הזה לטובתן.

אם אני מסכם, יש שלושה עיוותים: רשימת ערי עולים מיושנת ולא רלוונטית, ההטבה נעשית כהטבה על בסיס מיקום נכסים. כלומר, גם אם עיר יכולה להיות מוגדרת כעיר עולים, כמו ערד, אין לזה שום משמעות, כי אין שם שום מתקן ממשלתי. הקריטריון הוא 0.1, שגם זה, דרך אגב, לא כל-כך בשפה המוניציפלית, בדרך כלל הדברים ליניאריים כמו שאתה מכיר. פה או שאתה עיר עולים או שאתה לא עיר עולים, או שאתה מקבל את ה-100% או שאתה לא מקבל את ה-100%, וגם זה מין צרימה כזאת בעולם המוניציפלי.
היו"ר משה גפני
לכן מה אתם מציעים?
ערן ניצן
לכן אנחנו רוצים להציע, בהמשך לחוות-דעת בית המשפט העליון, לאישור ראש הממשלה ולעוד חוות-דעת של היועץ המשפטי לממשלה – אדוני ראש הממשלה היתה תקופה שהוא כיהן כשר הפנים והוא הורה לעשות את זה – לבטל את הגדרת ערי העולים. עם זאת, היושב-ראש, אין לנו שום כוונה לחסוך מהשלטון המקומי את 300 מיליון השקלים הללו, אנחנו לא הופכים את זה לכלי לצמצום גירעון הממשלה, אלא לוקחים את 300 מיליון השקלים הללו, בונים אתה קרן ומעצימים אותה ב-200 מיליון שקלים נוספים, כך שבסך הכול במשרד הפנים תוקם קרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות בהיקף של כחצי מיליארד שקל, שתחולק על-פי קריטריונים שוויוניים, מתוך מטרה לצמצם את אי-השוויון באמצעות כללים, כפי שהשרים יקבעו.

אם אני אסכם את הנקודה, הנושא המכונן של פערים בין רשויות מקומיות זו ארנונה עסקית. סך הכול ארנונה עסקית בישראל זה 13 מיליארד שקל, מזה הממשלה מביאה 850 מיליון שקל בארנונה שלה, מזה 300 מיליון שקל מגולמים בתוספת של ערי העולים. הבקשה שלנו היא להעביר אותם ולהוסיף להם עוד 200 מיליון שקלים, כדי שבסך הכול נוכל לחלק מחדש 500 מיליון שקלים לצמצום פערים בשלטון המקומי.

החוק, ובזה אני מסכם, קובע איך מחלקים את הכסף הזה. הוא קובע סט של קריטריונים, הם מופיעים בפניכם. הנושא הפריפריאלי יילקח בחשבון, כמה הרשות מרוחקת מאתנו. הנושא של היקף ארנונה עסקית - - -
היו"ר משה גפני
כמה האחוז הפריפריאלי נותן?
ערן ניצן
זה ללא משקלות, זה רק הפרמטר - - -
קריאה
הוא עוד לא יודע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה לא כתבתם את זה בחוק?
היו"ר משה גפני
שאלתי רק שאלה - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אני שאלתי רק שאלה.
היו"ר משה גפני
- - אם יש אחוזים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה לא כתוב?
היו"ר משה גפני
תן לו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
סליחה.
ערן ניצן
על-פי הצעת החוק השרים יקבעו כללים לחלוקת הקרן על-פי הפרמטרים הבאים שאני מציג לכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה השרים?
קריאות
- - -
ערן ניצן
- - - כמה שטח, כמה ארנונה יש לרשות – תיארתי שזה נושא מכונן בעצמאות של הרשות – המצב הפיננסי שלה כמובן, הדירוג הכלכלי, גודל האוכלוסייה והוראות של תקופות מעבר, כדי שרשויות שייפגעו, כי גם יהיו רשויות שייפגעו, יוכלו לספוג לא במכה אחת, אלא לאורך זמן. עד כאן הצעת החוק שלנו, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
אם אני מסכם את הדברים שלך, היו פרמטרים שהגיעו עוד מתקופת המנדט לגבי הנושא – אתה לא יודע מה המנדט, המנדט אני יודע...
עודד פורר (ישראל ביתנו)
המנדט לא נתן פרמטרים - - -
היו"ר משה גפני
נתן, נתן. בפעם הראשונה ששינו את זה כאן זה היה נדמה לי ב-1953.
ערן ניצן
הגדירו ערי עולים ב-1954.
היו"ר משה גפני
אז כמובן עולים היה נושא מרכזי. עלו עולים והיה צריך לקלוט אותם. מה שקרה עכשיו שהכול השתנה, המדינה השתנתה לחלוטין, יש ערים שבהן יש עולים חדשים, יש ערים שהיו פעם ערים עשירות, היום הן ערים עניות, ולהפך, ולא נגעו בעניין הזה. זה מזכיר במידה מסוימת את הטבות המס. זאת אומרת, היישובים השתנו, הפרמטרים השתנו, ולא עשו כלום עד שבאנו וחוקקנו את החוק בעניין בעזרת הממשלה כמובן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה פיליבסטר, אדוני היושב-ראש, לא?
היו"ר משה גפני
ולכן אתם באים עכשיו ואומרים: אנחנו לוקחים את הכסף הזה. בכלל ההגדרה הזאת שזה ישלם ארנונה וזה לא ישלם ארנונה זאת הגדרה מיושנת, היא הגדרה שלפי דעתי לא חוקתית. מה פירוש הוא לא ישלם ארנונה והוא כן ישלם ארנונה? וערים שאין להן מתקנים של המדינה הן לא יקבלו כלום אפילו שמגיע להן והן קולטות עולים? לכן אני מברך - - -
ערן ניצן
אין קשר בין נכסים לקליטת עלייה.
היו"ר משה גפני
לכן אני מברך את הממשלה, וזה לא קורה אצלי בכל בוקר. אגב, אני מברך את הממשלה, על זה שיש לה בתקנון שאפשר להגיש ערר על החלטה של ועדת שרים ולדון מחדש - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו לא שומעים, אדוני, דבר למיקרופון.
היו"ר משה גפני
אמרתי שאני גם מברך את הממשלה על זה שבתקנון שלה יש אפשרות להגיש ערר ודנים על חוק מחדש.
זהבה גלאון (מרצ)
על איזה חוק אנחנו דנים עכשיו, אדוני?
היו"ר משה גפני
כללית אני אומר.
ערן ניצן
אני אעביר את המסר.
היו"ר משה גפני
אתה לא צריך להעביר, הם מדברים אתי במישרין.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה עשיתם את הערר על המואזין? למה?
היו"ר משה גפני
בגלל שבסוף בג"ץ יפסוק רק על זה שלא תהיה צפירת שבת, אבל במואזין הוא לא ייגע.
מיקי לוי (יש עתיד)
כל הכבוד, הוכחתם שאתם סיעה עצמאית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא גרורה של הליכוד.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני מברך את הממשלה על העיקרון של החוק הזה, על העיקרון שעכשיו דנים מחדש על כל העניין הזה. אנחנו נדון עליו עכשיו. ראשון המבקשים זה מיקי זוהר, ואחרי זה – רוביק דנילוביץ, ואחרי זה חוזרים לחבר כנסת וכו'.
ערן ניצן
רק משפט אחד, היושב-ראש, כל הצעת החוק הזאת היא כמובן חלק מההסדרים. נמצאים פה אנשי משרד הפנים, הם יד ביד עם שר הפנים, עם משרד הפנים. הדברים לחלוטין מתואמים. אנחנו עובדים עליהם ביחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני, אני לא רוצה להאריך בדברים. ביקשתי לדבר ראשון כי אני צריך ללכת לוועדה שאני צריך לנהל עכשיו. רציתי לומר רק במשפט אחד, הקרן הנוכחית היא דבר מבורך, אני בעדה, זה באמת הדברים שעליהם אני מבסס את העשייה שלי פה בכנסת, אבל יש מספר ערים בודדות שנפגעות בצורה משמעותית, זה מעל 10% מסך ההכנסות שלהן. לא יעלה על הדעת שיותר מ-10% מההכנסות שלהן ייפגעו, כי זה יביא לקריסתן.

אני מבקש לפרוטוקול, וגם דיברתי על זה עם חברים שלנו באגף התקציבים וגם במשרד הפנים וגם אתך, אדוני היושב-ראש, שכל רשות שנפגעת ביותר מ-10% מהכנסותיה, באופן אוטומטי הקרן תשפה אותה ב-60% מהנזק שנגרם לה באופן קבוע, ואת ה-40% הנוספים היא תקבל באמצעות הקריטריונים הגלובליים שיהיו לכל הרשויות. לעניות דעתי כל הרשויות, כמעט ללא יוצא מן הכלל, לא ייפגעו, במיוחד הרשויות מאזורי הפריפריה, הרשויות החלשות יותר, שבמצב סוציו-אקונומי נמוך יותר ורחוקות יותר ממרכז הארץ. זה פעם אחת.

פעם שנייה, אדוני היושב-ראש – כדאי לך להקשיב לדבר הזה - - -
היו"ר משה גפני
אני מקשיב לכל מילה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני חושב שכל רשות שהכנסותיה כתוצאה מ"עיר עולים" זה 10% ויותר, באופן אוטומטי תקבל מהקרן 60% מהנזק שנגרם לה. זאת אומרת, אם היא היתה מכניסה 10 מיליון שקל מזה, 6 מיליון שקל יועברו לה מהקרן אוטומטית, בלי שום קריטריון, כדי לייצב אותה קודם כול. ה-40% הנוספים שהיא הפסידה - - -
היו"ר משה גפני
לכמה זמן? לכל הזמן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לכל הזמן, כמובן. ה-40% הנוספים זה בתוך הקריטריון. אני לא יודע כמה זה ישלים לה את ה-40%, אבל היא תהיה שוות זכויות כמו בכל הקריטריונים, וזה יכול להביא פתרון אמיתי לכך שהם לא ייפגעו ולא יקרסו כתוצאה מזה. יכול להיות שהם ייפגעו ב-15%-10%, יכול להיות שהם אפילו ירוויחו 15%-10%, תלוי ברשות ותלוי במיקום שלה. זה פעם ראשונה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אנחנו כבר דנים בפרטי החוק?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן. אני רק רוצה לומר את העמדה שלי. פעם שנייה, אדוני, אני חושב שאין צורך בהוראת מעבר. אני סבור שצריך להעביר את החוק הזה מידית וליישם אותו מידית, כי בסופו של דבר עם ההצעה שהבאתי היום היקף הנזק שייגרם יהיה כלום, כמעט אפס נזק לרשויות משמעותיות. אם הן רשויות חזקות, שייגרם להן נזק של כמה מיליונים בודדים והן יכולות להמשיך ולהתקיים, מוטב לנו להעביר את הכסף לרשויות החלשות יותר, כדי ליצור את הצדק החלוקתי שעליו אנחנו מנסים לדבר גם במסגרת הוועדה שלי.

לכן אני לא חושב שצריך לעשות הוראות מעבר, צריך לעשות מידי, וההצעה הראשונה שהצעתי. תודה רבה לך, אדוני, שאפשרת לי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ.
רוביק דנילוביץ
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אני מוכרח לומר לכם שאני מבולבל יחד עם חברי מהשלטון המקומי. בכל בוקר שאנחנו מתעוררים יש גזרות, סנקציות כאלה ואחרות, לא פשוט להיות ראש רשות היום במדינת ישראל, כי אתה לא יודע איפה המדינה תכה על ראשך.

אני מוכרח לומר לכם לגבי החוק הזה: הוא לא בשל, וכולם יודעים שהוא לא בשל. מתחילים עכשיו לנסות ולייצר כל מיני נוסחאות דמה, שזה לא נכון. הדברים חשובים מאוד. יש פה גורלות של יישובים שלמים. הכספים האלה, התקציבים האלה, הם תקציבים מאוד-מאוד גדולים.

המדינה לצערי בורחת לפתרונות הקלים, ואני יודע שיש פה חברי כנסת מכל סיעות הבית שמדברים על צדק חלוקתי, וזה נכון אגב, וזה טוב, אבל מה יקרה אם מדינת ישראל תקים קרן בלי שום קשר, של חצי מיליארד שקלים, ותחזק את הרשויות החלשות, שתיתן לאלה שמגיע להן, לאלה שצריך, שתחזק אותן, שתמנף אותן, שתעשה מה שצריך?

מה עושים כאן? לוקחים את הכסף, מגדילים קצת את התקציב בעקבות מאבק שהיה, אבל בסופו של דבר הכסף נכנס למדינה, המדינה היום תחלק כראות עיניה, מחר היא תחלק את התקציב הזה בצורה אחרת לחלוטין.

אני מוכרח לומר לכם ולזעוק זעקה של ראש רשות: מדינת ישראל – במקם לעודד רשויות להיות עצמאיות, חזקות, להיות בזכות עצמן, ככל שהן עולות במדרג, היא עושה הכול כדי לקצץ להן תקציבים. זה פשוט מדהים הדבר הזה. אגב, ההערה המורכבת, הלוא פשוטה של ראש עיריית ירושלים, היא לא היתה צריכה להיאמר אולי, אבל הוא אמר את הדברים האלה, מכיוון שברגע שירדת במצב הסוציו-אקונומי – זה נכון, אגב – אתה מקבל יותר תקציבים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לזה קוראים שמחת עניים.
רוביק דנילוביץ
אני מסכים. אני לא רוצה להיות שם.

יושבים פה נציגי האוצר הבכירים. אנחנו עיריית באר-שבע - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
איזה אשכול אתם?
רוביק דנילוביץ
5. אנחנו, עיריית באר-שבע, עם כניסתי לתפקיד, הדבר הראשון שעשינו זה לבקש מהמדינה – אז היה ד"ר אודי ניסן, הממונה על אגף תקציבים, שלא ייתנו לנו יותר מענקי איזון – אני חושב שעיר כמו באר-שבע צריכה לעשות מאמץ יותר גדול, אנחנו צריכים לקחת על עצמנו את האחריות, ועשינו כמה מהלכים לא פשוטים: העמקנו את ההכנסות העצמיות, הובלנו תוכנית אסטרטגית, המדינה היתה שותפה להרבה מאוד דברים. אבל תראו, ככל שאתה הופך להיות יותר עצמאי, בעידן של היום רשויות – תסתכלו מה קורה בעולם – צריכות להיות גם יזמיות, גם חדשניות וגם שיתופיות. אבל מה באה ועושה המדינה? אני אתן לכם שתי דוגמאות קטנות. עיריית באר-שבע מנסה באמת להיות בזכות עצמה – נמצאים פה אנשים בכירים גם ממשרד הפנים, גם ממשרד האוצר, והם לא עושים בכוונה, אתם פה מחוקקים עכשיו חוקים מהירים – ואנחנו מבקשים לשנות איזה חוק מנדטורי שלא מאפשר לנו להיות חברים בחברות, אם זה דירקטוריון של פארק ההייטק שלנו, כדי לפתח כל מיני אופציות כלכליות כאלה ואחרות, ומתחם פארק קרסו למדע ובית יציב, ואומרים לנו "לא".
היו"ר משה גפני
רוביק.
רוביק דנילוביץ
אני מתמקד, ברשותך אדוני.
היו"ר משה גפני
יש חוק.
רוביק דנילוביץ
אומרים לנו "לא, אתם לא יכולים". למה אנחנו לא יכולים? כי יש חוק. ממתי החוק? החוק נחקק לפני הרבה מאוד שנים. אז אנחנו אומרים: בעידן של היום, של חדשנות, של עידוד רשויות מקומיות להיות בזכות עצמן, עצמאיות, תשנו את החוק הזה, אבל את החוק הזה כנראה אי-אפשר לשנות.

אני עכשיו מייצג את הרשות שלי, אני לא בא - - -
היו"ר משה גפני
האם פנית למישהו מחברי הכנסת לבקש שיגיש הצעת חוק בעניין?
רוביק דנילוביץ
לא. דיברנו עם היועצים המשפטיים, גם של משרד - - -
היו"ר משה גפני
תפסיק לדבר עם היועצים המשפטיים, דברו עם חברי הכנסת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני הגשתי הצעת חוק לשינוי - - -
היו"ר משה גפני
הגשת?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הגשתי.
היו"ר משה גפני
איפה החוק?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הוא היה בוועדת שרים, דחו אותו בחצי שנה. לא הפילו אותו, דחו.
היו"ר משה גפני
זה מה שראש עיריית באר-שבע מדבר?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
שינוי של ערים קולטות עלייה.
היו"ר משה גפני
לא. זה לא החוק הזה.
רוביק דנילוביץ
אני אעביר בצורה מסודרת.
היו"ר משה גפני
תעביר אלי. אני אבקש מחברי הוועדה.
רוביק דנילוביץ
ברשותך אדוני, אני רוצה לסכם את דברי.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אבל אם אפשר, בקצרה.
רוביק דנילוביץ
דבר אחד, אני חושב שעל דעת כל ראשי הרשויות פה, וכל אחד מתמודד במאבק הכספי הכלכלי האישי שלו, החוק הזה לא בשל. דבר שני, במקום לגרום לסחרחרה כל-כך חדה, אפשר להוסיף 250 מיליון שקלים נוספים, ואז כולם מקבלים את ה-100%. למה לנו להתחיל עם קריטריונים, לפגוע בזה או לפגוע באחר? יש פתרון, מתקציב המדינה הגדול שיוסיפו עוד 250 מיליון שקלים, ואז כולם מקבלים את ה-100%, ולא צריך לפגוע בשום רשות.

באר-שבע היא עיר עולים. אם רוצים באמת לגעת בנושא של עיר עולים, אז שייקחו רק את ערי העולים, יש הרי מדד מאוד ברור, וייתנו לערי העולים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי רוזנטל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש. מדובר בכוונה מצוינת, אבל אני מסכים עם חברי רוביק, שהיא פשוט לא מבושלת, ואני אסביר למה. באים לוועדה המכובדת ואומרים: תשנו סדרי עולם. אבל הם לא באים ואומרים: הנה, הרשימה של הערים. עד היום היתה להם הכנסה כזאת, אם נשנה כך וכך, תרד ההכנסה לבאר-שבע ככה, לנתניה ככה, זה ייפגע ככה.

אי-אפשר לקבל החלטות רציניות אם לא מונח בפני הוועדה הנתון כיצד ייפגעו ערים מסוימות, איך ערים אחרות ישתפר מצבן וכו'. זה דבר אחד, והוא הכרחי. אני מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, שתבקש את זה לישיבה הבאה גם אם הקריטריונים לא ברורים.

ומכאן אני עובר לנקודה השנייה, והיא מהותית עוד יותר. השארת הקריטריונים בידי השרים – לא עשינו כלום. אני חושב שבתוך החוק עצמו צריכים להיקבע קריטריונים ברורים, שקופים וחד-משמעיים, כמו שעשינו אגב בנושא התאמות המס. אם נשאיר את זה בידי שרים, אנחנו מכירים את הלחצים שיש, מחר יש ראש עיר כזה מהמפלגה ההיא, וההוא מהמפלגה ההיא. אני לא רוצה להיכנס לזה בכלל. כולנו יודעים מה שם המשחק, והתוצאה תהיה שיעוותו את הקריטריונים, ולכן הקריטריונים צריכים להיות חד-משמעית בתוך החוק, דבר אחד. דבר שני, צריכה להיות מלווה עם זה, כמו שאמרתי, רשימה מסודרת של מי ייפגע וכיצד.

והדבר השלישי, אני רוצה לשאול שאלה שאלתית, למה לכל הרוחות הממשלה לא משלמת ארנונה מלאה בכל הערים? למה? מה קרה? ממשלה עם עודפי תקציב כאלה, למה היא לא משלמת? איזה מין דבר זה? איזה מין עיוות זה? הסתכלתי על מה שאמר סגן הממונה על התקציבים, שיש מדינות כאלה ויש מדינות כאלה, לא הצלחתי בגוגל להגיע מהר לתוצאה, אבל ברוב מדינות ה-OECD - - -
היו"ר משה גפני
טוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא. זה לא טוב. אדוני, תקשיב טוב. ברוב מדינות ה-OECD הממשלה משלמת ארנונה.
ערן ניצן
אתה מבין אבל - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מבין. אני מבין שאתם לא רוצים לשלם ארנונה. תתחילו לשלם ארנונה לכל העיריות, ואז נפתור 90% מהבעיה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, גם אני מצטרף לברכות. אני חושב שהדבר שאנחנו עושים כאן הוא הכרחי, ואני רוצה גם בתחילת דברי להגיד לחברי, רוביק דנילוביץ, אין לממשלה ולכנסת שום אופציה אלא לשנות את ההסדר הקיים, וזה גם על-פי הנחיות של בג"ץ. יש כאן יחסי גומלין בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת, לכן האופציה שהממשלה תבוא ותשאיר את המצב על כנו אינה קיימת משפטית. צריך להבין את העניין הזה כפי שהוא.

כפי שאדוני היושב-ראש יודע, הייתי ער לבעיה הזאת כבר לפני שנה והנחתי הצעת חוק פרטית שלמעשה באה להסדיר או לתקן את המצב.

בעבר, יכול מאוד להיות שהיו נימוקים מאוד טובים לסידורים או להסדרים שהיו קיימים בעבר. היו שם עיוותים שאף אחד לא יכול להכחיש. אף אחד לא יכול להכחיש את העיוותים הללו. הם היו אולי טובים לגבי הזמן שבו הם נעשו בעבר.

אנחנו בוודאי רוצים לתקן את המצב, ואני אגיד לכל הנוכחים כאן, ראשי ערים, ראשי מועצות אזוריות, ראשי יישובים: לא ייתכן שנתקן את העיוות של העבר על-ידי יצירתו של עיוות אחר, לכן דאגתנו נתונה לכם. זאת אומרת, לא יהיה מצב שבו יישוב ייפגע באופן אנוש בגלל השינויים שנביא בסופו של יום.

ודאי שאני מצטרף לדברים של חברי מיקי רוזנטל, שהיינו רוצים, ואנחנו גם נפעל כך, גם בוועדה הזאת וגם בכנסת, כדי שבסופו של יום הקריטריונים יהיו שקופים ויקטינו עד למאוד ואפילו באופן מלא את שיקול הדעת של שר כזה או אחר בהענקת הארנונה הזאת.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
יוסי, אתה לא בעד העיקרון של חלוקה מחדש של הארנונה - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני אגיד.
היו"ר משה גפני
אין לו הרבה זמן.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
היו בינינו המון דיבורים ודיונים. היתה הצעה של שר הפנים, היתה הצעה של האוצר וגם היתה הצעה שלי, שלטעמי היתה ההצעה הכי פרוגרסיבית, שהיא הולכת על-פי הדברים שהוצגו כאן על-ידי מיקי רוזנטל, שהממשלה תשלם 100% ארנונה, אבל עדיין לא במישרין, שהיא תיצור את הנתק בין היישוב לבין הקרן, משום שהמון פעמים ליישובים מסוימים יש נכסים, אז הם יקבלו את הכול, ואלה שאין בידם נכסים לא יקבלו דבר. לכן ההצעה לטעמי הפרוגרסיבית והנכונה ביותר היתה לחייב את המדינה לשלם 100% ארנונה, לקחת את כל הכסף בקרן אחת ואז לחלק אותה על-פי הקריטריונים השונים שנגבש בהצעה הזאת.

אני מסיים את דברי בברכה. אני מקווה שנעשה פה עבודה סיסטמתית ושיטתית, נתקן עיוותים היסטוריים מבלי ליצור עיוותים חדשים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מנואל טרכטנברג.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אנחנו מדברים על אחד ממקורות ההכנסה החשובים של השלטון המקומי. לא צריך להזכיר לכולנו שהשלטון המקומי במדינת ישראל הפך לשלטון העיקרי בגלל החידלון של השלטון המרכזי. מי שיודע לעשות ולבצע זה בסופו של דבר השלטון המקומי. מה שקורה או לא קורה במדינת ישראל קורה ברמה הזאת. לכן החשיבות של הנושא.

לגופו של עניין, אני שומע את הדברים. אין מצב שאנחנו יכולים להסכים לחוק הזה, אלא אם כן הקריטריונים ייקבעו כאן, בוועדה הזאת, שהכנסת תצביע עליהם, שכל שינוי, כל נגיעה, לא ברשימה של הקריטריונים, במפתח, בנוסחה, איך הכספים האלה יחולקו, ייקבעו אך ורק בכנסת, בוועדת הכספים.

אני אומר לך, אדוני היושב-ראש, אם חלילה משהו כמו שמסתמן כאן יעבור, לאמור שהזכות הזאת או הסמכות הזאת תינתן לשרים, חזרנו אחורה 50 שנה. ממש כך. לתת פתקה של ספיר, שהוא ירשום שם למי יחלקו כסף כזה או כסף אחר. לא ייתכן שבמדינת ישראל של 2016 - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מאז ספיר היו כמה דוגמאות יותר טובות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
- - נחזור למשטר כזה.

הדבר השני זה העניין של ההדרגתיות והעיקרון שרשויות מקומיות לא ייפגעו כתוצאה מהמעבר הזה, מה שאמר כאן ראש העיר באר-שבע, שהוא אחד מהטובים במדינת ישראל, ואני לא פוגע באף אחד אחר. זה נכון, לא יכול להיות שהצלחה של ראש עיר ושל רשות מקומית בסוף תצא בעוכריהם. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר. אם אפשר, לא לחזור על דברים שנאמרו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, אני חייב לומר גם לחברי חברי הכנסת, שיש פה משהו שמאוד מטריד אותי בהצעת החוק הזאת, וזו העובדה שהאוצר לוקח חוק היום שמקצה תקציב – אין מה לעשות, הוא מוקצה – ה-260 מיליון השקלים האלה מוקצים היום בתוך התקציב, ופה אתם כותבים שיהיה תקציב בקרן. אין לכם שום מחויבות מספרית שלא תוכל להזיז אתכם. אתם תוכלו בסוף לפגוע בבסיס התקציב של הקרן הזאת. היום זה 500 מיליון שקל, בתקציב הבא שיגישו זה כבר יהיה סכום אחר. יגידו: העדכונים הם כאלה, קיצצנו את הבסיס. מה שמופיע בבסיס תקציב גם יכול להיות מקוצץ. לכן אני מצטרף לדברים שנאמרו כאן קודם, הממשלה תשלם 100% ארנונה, ו-100% ארנונה יהיה תקציב הקרן הזאת, וכך זה צריך להופיע בחקיקה, וכך גם נדע שהקרן הזאת - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אתה מדבר על 1.5 מיליארד שקל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שיהיה 1.5 מיליארד שקל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו נעשה פה ועדת חריגים.
יצחק וקנין (ש"ס)
תעשה לממשלה ועדת חריגים...
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בדיוק. משרדים שקשה להם.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
- - - יעשו לך פה לובי.
היו"ר משה גפני
באסל. אחרי חוק המואזין אני מוציא אותך החוצה.
היו"ר משה גפני
כך אנחנו נדע שהקרן הזאת לא תיעלם לה בתקציבים הבאים.

יש פה עוד כמה בעיות מאוד-מאוד משמעותיות שאני רוצה להתייחס אליהן. אין כאן שום התייחסות, אבל שום התייחסות לעיר עולים בקריטריונים, בניגוד לסיכומים שהיו אתנו. חברים, מבחינתנו זה לא עובר. אי-אפשר לקחת הצעת חוק על עיר עולים ולמחוק את העולים לגמרי, להגיד לנו: כן, אנחנו נתייחס לזה אחר-כך כשנקבע את הקריטריונים בינינו. זה לא יעבור.

אני רוצה לקרוא כבר עכשיו את ההסתייגויות שלי לפרוטוקול. מבחינתי בסעיף 26 ייקבע שתקציב הקרן ייגזר מתשלום 100% ארנונה שהיתה מחויבת בו הממשלה בכל הרשויות, בישראל ובאזורים הנמצאים בשליטתה, ויחולק גם בכל האזורים האלה והנמצאים בשליטתה. בסעיף 27 להוסיף סעיף קטן (6), שמבחינת הקריטריונים 15% מתקציב הקרן יחולק לרשויות לפי מספר העולים החדשים בכל רשות, כשעולה חדש מוגדר עד עשר שנים בכל רשות. ובסעיף קטן (7), בקריטריונים גם יילקח בחשבון היקף ההכנסות שהיה לרשויות מתוך סך ההכנסות שלהן מהחוק הקודם, שזה בדומה להערה של חבר הכנסת מיקי זוהר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. זהבה גלאון. אחריה – מיקי לוי.
זהבה גלאון (מרצ)
אני רוצה להעיר שתי הערות כלליות, אדוני, ולהציג הסתייגויות, להציג קריטריונים. מה שמטריד אותי זה הדברים של סגן הממונה על התקציבים. הוא אמר: אנחנו נייצר כאן קריטריונים שוויוניים. אתה לא יכול לייצר קריטריונים שוויוניים כשהמצב לא שוויוני. זה פשוט תרתי דסתרי, זה לא עובד ביחד.

ההצעה שמוצעת, אמר בצדק חברי, יוסי יונה, היא באמת באה בעקבות החלטות בג"ץ ודברים שכבר דובר עליהם רבות, אבל כמו שהיא מוגשת כאן, אני ממש-ממש מודאגת, אדוני יושב-ראש ועדת הכספים איך מצפצפים כאן קצת כאן על ועדת הכספים.

באיזה מובן? קודם כול בגדול, נשאר יותר מדי לסמכות השרים. אנחנו מחוקקים כאן חוק שצריך לעבור בוועדה, הקריטריונים צריכים לעבור בוועדה, אסור לנו לעקוף אותו, בסוף יכולה להיות סיטואציה היפותטית, לא יעלה על הדעת, אבל אני מעלה אותה בכל זאת - - -
היו"ר משה גפני
זה נאמר, זה ברור. זה לא נאמר כל-כך יפה כמו שאת אומרת את זה, אבל זה נאמר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש דברים חשובים שכדאי להגיד יותר מפעם אחת.
היו"ר משה גפני
כבר אמרו כמה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מפיה של זהבה זה נשמע אחרת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם בתורה אתה רואה בכל מיני מקומות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חטאנו, פשענו. חטאנו, פשענו. ועוד פעם ועוד פעם.
זהבה גלאון (מרצ)
תודה, מכובדי. יכול להיות מצב שלא יעלה על הדעת, אדוני, שבסוף אפילו מסוגלים לבטל את המעמד הזה של עיר עולים, יכולים לא להעביר את ה-200 מיליון שקלים. זה יכול להיות, כבר היו דברים מעולם.

אם אנחנו כבר מחוקקים אנחנו צריכים להתמודד עם החוק הזה בכמה רמות. הרמה הראשונה שאני רוצה, ואני כבר קוראת את זה כהסתייגויות, אני גם אגיש את זה בצורה מסודרת, אני קוראת לחברים שלי כאן בוועדה להצטרף לזה.

קודם כול בנוגע למדד שיקבע את חלוקת הכסף, אדוני. לא יכול להיות שהקריטריונים הם כל-כך פלואידיים. אמרו מדד פריפריה, אמרו מדדים אחרים, אני רוצה לקבוע מדדים לקריטריונים, אדוני: למדד פריפריה – 40%; למדד סוציו-אקונומי – 15%; ליכולת של הסתגלות והתאוששות של הרשות – 25%; צריך להביא בחשבון מה המרחק מהעיר הגדולה – זה קריטריון; לא כל היישובים ולא כל המועצות הם באותה סיטואציה, גם מבחינת מרחק מהעיר הגדולה; מה ההתנהלות של הרשות ומיצוי גביית ארנונה – 5%. אלה קריטריונים שאני מציעה להתאחד עליהם. לא יכול להיות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בלי קריטריון של עלייה?
זהבה גלאון (מרצ)
לא גמרתי. אני בעד להוסיף מה שאמרת. אני חושבת שאנחנו יכולים לאסוף כאן את כל ההסתייגויות של כל חברי הכנסת ולהתאחד על זה. זה לא צריך להיות נושא של אופוזיציה-קואליציה, הסוגיה כאן הרבה יותר רחבה.

צריך לעשות איזה סימולטור, אדוני, להראות איך הקריטריונים השונים האלה שייבחרו גם ישפיעו על התקצוב של הערים השונות.

הדבר הנוסף זה הדרגתיות. מה שמטריד אותי – כתוב כאן בהצעה – שמדברים על ארבע שנים. הדבר הזה לוקח זמן, ההטמעה לוקחת זמן. אני חושבת שאנחנו צריכים לקבוע שבתוך שמונה שנים הדבר הזה ייעשה ובתוך X זמן השרים, גם שר האוצר וגם שר הפנים, יצטרכו לדווח לוועדה – הוועדה כאן לא מוזכרת – על הביצועים, על איך הדבר הזה נעשה.

ודבר אחרון, הוא יותר ספציפי למועצה מסוימת, שאני חושבת שצריך להביא בחשבון. אנחנו מדברים אומנם באופן כללי, אבל אני רוצה לדבר על כפל הפגיעה ברמות נגב. יושבת כאן חברתי, חברת הכנסת לשעבר ענת מאור - - -
היו"ר משה גפני
אני תיכף אתן לה לדבר.
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו נשאיר לה להגיד את זה. אני רוצה להגיד שאני תומכת בדרישה של רמת נגב.
היו"ר משה גפני
בסדר. תודה רבה. מיקי לוי, ואחריו – סתיו שפיר.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני, בוקר טוב. החוק הזה אינו אפוי, אינו מושלם בלשון המעטה. מיהרו לדחוף אותו לחוק ההסדרים, ויופי, בא גואל על ישראל. זה חוק שמלכתחילה היה צריך ללכת לאורך דרך, עם מחשבה, עם הערות של ראשי המועצות, ראשי הערים, השלטון המקומי. לא נראה לי שהם כל-כך שותפו. יש מועצות וערים שהפגיעה בהן בין 40% ל-70% מהתקציב השוטף שלהן. זה יביא עליהן כליה וקריסה, כי חלק גדול מהמועצות, התקציב שלהן מושתת על התקציב הנוכחי של ערי עולים, ואני אביא דוגמה רק של שתיים מהן, וצריך לחשוב על תקציב דיפרנציאלי, כפי שאמרה חברת הכנסת זהבה גלאון, ולא כפי שנקבע, איזה מין מסמרות, בום, וזהו. זה לא יעבור כאן. גם מיקי מכלוף הציע רק פנל אחד בתקציב הדיפרנציאלי, צריך לעשות את זה בקשת רחבה יותר, ואני לא רוצה להיכנס עכשיו לשאלה מהם השלבים השונים, זה לא המקום, והתקציב חייב להיות בהתאם לבעיות שיש לאותו יישוב.

אני אביא שתי דוגמאות. מועצה מקומית ברנר נפגעת ב-45%, מחר בבוקר היא קורסת. יש לה את תל נוף, יש לה בסיס תחמושת בתחומה, אבל היא נותנת שירותים גם למשפחות בתל נוף, מחינוך ועד בריאות ועד הכול - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כשחילקו לו את ההכנסות על ביל"ו, לקחו לו את תל נוף. אמרו לו: יש לך את תל נוף. אתה לא צריך את ביל"ו.
מיקי לוי (יש עתיד)
המדינה לא משלמת ארנונה. סבבה, המדינה היא הטרזן של מדינת ישראל.

הערבה – מישהו חושב להוריד להם? הם יקרסו. מישהו יודע איך גרים שם? איזה בעיות קשות יש שם? מישהו יודע מה זה פשיעה חקלאית חוץ מאיציק שהוא חקלאי? אתם יודעים איזה צרות? - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם סוציו-אקונומי גבוה.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - מטילים עליהם את האבטחה שלהם.
היו"ר משה גפני
אני מביא את המפה של הרשויות המקומיות בארץ, נתחיל דיון לפי האל"ף-בי"ת, על כל מועצה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין בעיה, אני יכול להתחיל.
היו"ר משה גפני
תתחיל. תתחיל באילת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, הפשיעה החקלאית – המדינה מטילה את העומס של ההגנה על התושבים עצמם ועל היישובים עצמם.
היו"ר משה גפני
אוקיי, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד)
עוד שנייה אחת. קריטריונים – אני לא מוכן שהשר יקבע קריטריונים, עם כל הכבוד. הקריטריונים יירשמו, יובאו לאישור ועדת הכספים וייכנסו פנימה אל החוק, אחרת הם ישתנו השכם והערב. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. סתיו שפיר. ואחריה – רחל עזריה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, חשבתי שכשנגיע לפה היום כבר יציגו בפנינו הצעת חוק שנראית קצת אחרת.
היו"ר משה גפני
בזמן האחרון את חושבת דברים שהם קצת הזויים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מצפה ליותר מדי, אתה אומר.

ההצעה הזאת, כפי שהיא הוגשה לנו, היא הצעה שנראית כאילו מנסים לבנות פה קופה קטנה לשר הפנים. היא היתה יכולה באותה מידה להיות תוצר של הסכם קואליציוני. עכשיו גם ככה עניין הקריטריונים הוזכר פה פעמים רבות, אני לא אחזור עליו, ברור שצריך לקבוע קריטריונים בהצעת החוק עצמה, וברור שוועדת הכספים חייבת לפקח על זה וגם להגיש את זה כהסתייגויות.

אבל צריך להעיר פה עוד הערה, וזה מנגנון התקצוב של הרשויות המקומיות מלכתחילה. אנחנו רואים את זה בכל פעם שמגיעים להעברות תקציביות. הרבה מהרשויות, וגילינו את זה כבר הרבה פעמים, לא מקבלות תקציב שהובטח להן בבסיס התקציב, ואז נוצר מנגנון שראשי רשויות חייבים להגיע לוועדה או חייבים להגיע מאחורי הקלעים, שזה יותר גרוע, אם זה לשר ואם זה לחברי כנסת אחרים, התוצאה של הדבר הזה שראשי רשויות, וזה הם לא יכולים להגיד כאן, אז נגיד בשמם – ראשי רשויות נסחבים ונגררים לתחנונים כדי לקבל תקציב שהובטח להם מלכתחילה, לפעמים אפילו במשך עשר שנים רצופות אותו תקציב מובטח, אותו תקציב עובר בסוף בהעברות תקציביות מחוץ לתקציב, אבל כדי להשיג אותו צריך להתחנן בפני חברי כנסת ושרים ולעשות את זה בסוף גם באיזו קומבינה.

(היו"ר רחל עזריה, 10:18)

ואז נוצרים לפעמים מצבים של כל מיני הבטחות שאותם ראשי רשויות צריכים להעניק לפוליטיקאים, ובסוף זה גם מגיע למשטרה, וכבר ראינו פרשות כאלה כאן, גם בשנה שעברה.

עכשיו מוסיפים לדבר הזה, למנגנון המעוות הזה, עוד מנגנון של קופה קטנה, שגם שם לא ברור מתי יצטרכו להתחנן כדי לקבל את הכסף. זה לא מתקבל על הדעת.

ההצעה הזאת בבסיסה מגיעה ממקור מאוד-מאוד נכון, אבל אני חוששת שמכאן זה הופך להיות עוד קופה קטנה של פוליטיקאים שתוענק לראשי הרשויות המועדפים עליהם, בלי שום קשר לקריטריונים אובייקטיביים של צורך, של מצב סוציו-אקונומי, של מרחק גיאוגרפי וכו' וכו'. היושב-ראש כבר לא נמצא כאן, אבל את הדבר הזה אנחנו פה בוועדה לא יכולים להעביר, ואני גם רואה שיש פה הסכמה של חברי הכנסת על העיקרון שלהם.
היו"ר רחל עזריה
עכשיו תורי, אבל מכיוון שאני מנהלת את הישיבה, אני אעביר אותו לחבר הכנסת יואל רזבוזוב.
יצחק וקנין (ש"ס)
יואל לא פה.
היו"ר רחל עזריה
יצא, אז יצחק וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, אני מבין את הרציונל של החוק הזה, אבל כשאני לוקח את הטבלה ומנתח אותה, נכנס לקרביים שלה, התמונה מזעזעת, ואני אגיד למה. מתוך 300 מיליון, שזה בסך הכול האובליגו שמשרד הביטחון שילם עד היום, 220 מיליון זה רשויות בדירוג 4 ומטה.

(היו"ר משה גפני, 10:19)

זה אומר ירוחם – 43 מיליון; קחו את באר-שבע עם 53 מיליון; קחו את עפולה עם 7 מיליון, את צפת, מועצה אזורית מרחבים – 21. רבותי, זה גזר דין מוות לרשויות. לכיש – 5.8, בית שאן, קריית מלאכי, דימונה, ערד – כולם בדירוג נמוך מאוד. מה אתם רוצים, לחסל את הרשויות האלה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בית שאן לא מקבלת בכל מקרה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
למה אני אומר את מה שאני אומר? היו באים אלינו עם קריטריונים ברורים והייתי יכול לעשות אחד ועוד אחד כמו שנכנסנו בנושא של הטבות המס, והבנו שיש בעיות כאלה ואחרות, בית שאן ועוד ערים, והבנו את המציאות. אין לנו שום קריטריון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היינו רואים כל אחד, במה הוא נפגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים רשימה לישיבה הבאה.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, אין לנו קריטריונים. אנחנו יכולים להגיד שאנחנו סומכים על כל אלה שמחר יחלקו את הכסף הזה, אבל רבותי, אנחנו לא יכולים להיות שותפים למהלך שהוא גזר דין מוות לאותן רשויות, והזכרתי רק חלק.

רבותי, החלק הזה של 11 רשויות – 220 מיליון, כל הרשויות הכי דפוקות במדינה הזאת. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רחל עזריה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה צריך להצטרף לדרישה שלי שבישיבה הבאה יביאו רשימה.
היו"ר משה גפני
בסדר. רחל עזריה.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, נתונים לקחתי ממה שהכינו לנו. אלה הנתונים. לא קראתי מספרים מהאוויר. 220 מיליון זה רק הרשויות האלה. אמרתי שזה ערד, רמת נגב, דימונה, באר-שבע, עפולה, צפת, אילת, מרחבים, באר טוביה, לכיש, עמק יזרעאל, בית שאן ועוד. אלה הרשויות שמשלמות את המחיר הכבד ביותר במערכת הזאת.
היו"ר משה גפני
באסל, בבקשה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אנחנו בדילמה מאוד קשה. אני לא חושד בכם, חברי, שאתם רוצים את האידיאלי ואתם יודעים שאי-אפשר להשיג, ואז נצא לא מכאן ולא מכאן, כי אתם יודעים שחלוקה צודקת של ארנונה ממשלתית זה נושא שעומד על הפרק בכל שנה, ותמיד-תמיד. החשש הגדול שיהיה הפעם, שהלובי החזק של השלטון המקומי, במיוחד של הערים הגדולות, מפוצץ את זה. הרעיון היה כאן לא ללכת על כל הקופה, מה שאני רוצה ומיקי רוצה ואחרים רוצים, כי זה הצודק, להביא את כל הארנונה הממשלתית, לשלם את ה-100% ולעשות חלוקה מחודשת על-פי מודל גם לחלשים האלה, ואז נחזור ל-square one, למשבצת הראשונה, אתם יודעים שהשרים והקואליציה שוב ייכנעו ללחץ הלובי, ואז לא נצא אפילו עם ה-500 מיליון שקל.

אני באמת-באמת לא חושד לא במיקי ולא במי ששמעתי שהם עושים את זה דווקא כדי לטרפד את כל המהלך בסופו של דבר - - -
זהבה גלאון (מרצ)
ממש לא.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אבל ציפור ביד אולי יותר טובה מעשר על העץ. זה פתגם בערבית, אני לא יודע אם זה גם בעברית.
היו"ר משה גפני
זה דווקא בעברית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה בספרדית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני מצד אחד בעד לחלוטין - - -
היו"ר משה גפני
איך אומרים אצלכם? אצלנו אומרים טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
עשר אצלנו. עשר על העץ.
היו"ר משה גפני
תמיד אתם מגזימים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא חמדנים, אדוני.
היו"ר משה גפני
תודה, באסל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני חושב שצריכים לשקול מחדש האם ללכת על המודל הראשוני הזה - -
היו"ר משה גפני
אמרת כל-כך ברור.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
- - כאן נעשה צעד בכיוון הנכון, ואולי בשנה הבאה או בחוק ההסדרים הבא נגדיל אותו, נרחיב אותו.
היו"ר משה גפני
אין חוק הסדרים בשנה הבאה, זה תקציב דו-שנתי. מה שתעשה עכשיו יהיה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בעוד שנתיים יכולים לאפס את זה, לא צריכים אותנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, באסל אמרת דברים שנשמעים כדברי חוכמה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר משה גפני
רחל עזריה, בבקשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איזו מין מחמאה זו?
זהבה גלאון (מרצ)
מחמאה של יהדות התורה.
רחל עזריה (כולנו)
דברי חכמים בנחת נשמעים.
היו"ר משה גפני
בבקשה. אני רוצה לתת גם לאורחים, לכן אני קצר רוח.
רחל עזריה (כולנו)
אני אעשה את זה בקיצור. אל תדאג, הכול בסדר. יש לי חבר טוב מאוד הרבה שנים, מיכאל ביטון, ראש העיר בירוחם, והוא יצא למאבק גדול מאוד סביב הנושא של עיר הבה"דים, מאבק ארוך, מתמשך, והייתי אז סגנית ראש עיריית ירושלים, אז ליוויתי אותו במאבקו, גם הצודק, גם הארוך וגם המתמשך וגם מה שהוא חטף בדרך, ובסוף-בסוף הוא השיג 3 מיליון שקל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
ממה? מארנונה?
רחל עזריה (כולנו)
כן. היה איזה הסדר, שינוי גבולות. לא משנה. בסוף הוא קיבל. אמרתי לו: מיכאל, בשביל 3 מיליון שקל יצאת למאבק כזה? בעיריית ירושלים מה זה 3 מיליון שקל? זה ההפרש שלא רואים אותו אפילו, אבל עבורו זה משמעותי מאוד.

הסיפור הזה שיש מועצה אזורית ליד שמקבלת 30 מיליון שקל ויש ליד זה את ירוחם. אי-אפשר לומר שזו עיר עשירה שלא צריך לדאוג לה והיא מסתדרת לבד. היא היתה צריכה לצאת למאבק איתנים.

פעם ראשונה אנחנו אומרים פה בוועדת הכספים בכנסת, יש פה הצעת חוק בחוק ההסדרים, סוף-סוף לעשות צדק בנושא הזה. ירוחם עוד לא היתה קיימת, היא לא היתה מחוברת, לא היו לה קשרים פה, בקואליציה, בממשלה, אני לא יודעת מה הסיפור, אבל העניין הזה לא יכול להימשך.

יש פה רגע מבחן מאוד גדול, כי קל מאוד לומר: החוק לא טוב מספיק, אולי נעשה ככה, נוסיף עוד קצת, נקשה, נוסיף, אולי בכל זאת צריך להגדיר מראש כל מיני כללים וקריטריונים, מה שאנחנו יודעים שבחיים לא נצליח לעשות - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
חייבים, אחרת זה לא יהיה.
רחל עזריה (כולנו)
שנייה.
- - או שאנחנו אומרים
לנו חשוב להעביר את זה. אחר-כך רוצים לשאת ולתת על הקצוות, אפשר, אבל החוק הזה חייב לעבור, כי זו פעם ראשונה שנעשה צדק היסטורי ולא נשלח אדם כמו מיכאל ביטון, ראש מועצה, להתרוצץ במשך חמש שנים, כדי לקבל בסוף 3 מיליון שקל.

אני גם מציעה שכל חבר כנסת וגם אנשי התקשורת שיושבים פה יסתכלו על כל חבר כנסת, יבדקו מי האלקטורט, מאיפה האנשים מגיעים, את מי הם מייצגים. אנחנו צריכים לייצג את הרשויות שאין להן, שנאבקות בדיוק על העניין הזה, ולא יכול להיות שרמת נגב יקבלו - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את מייצגת קודם כול את שר האוצר.
רחל עזריה (כולנו)
רמת השרון יקבלו 20 מיליון שקל, חבל אילות – 20 מיליון שקל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היית בחבל אילות? את יודעת מה יש בחבל אילות?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את קודם כול מדקלמת דף מסרים של האוצר.
רחל עזריה (כולנו)
4,000 תושבים - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איזה אלקטורט יש לחבל אילות?
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש שם פחות - - -
היו"ר משה גפני
איתן, אתה מדבר אחריה.
רחל עזריה (כולנו)
4,000 תושבים – 20 מיליון שקל. אף אחד לא מקבל סכומים כאלה. בשום עיר לא מקבלים סכומים כאלה, וצריך לעשות פה צדק חלוקתי. ברגע שעושים צדק חלוקתי, תמיד יש מי שמתעצבן, כי אין מה לעשות, צריך להזיז את הגבינה וצריך לשנות את האופן שבו מחלקים את העוגה, אבל אין לנו ברירה, כי הפערים האלה, ואני חושבת שכל מי ששוחר - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
רחל, מרבית הרשויות הן על הפנים.
רחל עזריה (כולנו)
אז אין בעיה, הם יקבלו בדרך אחרת, אבל ראש עיריית ירוחם - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אין דרך אחרת.
רחל עזריה (כולנו)
לירוחם לא מגיע? למה? כי הם לא היו בהסכם?
יצחק וקנין (ש"ס)
לדימונה לא מגיע?
רחל עזריה (כולנו)
אין בעיה, אז שדימונה תתחלק עם ירוחם.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
חבר'ה, תנו לה לסיים.
רחל עזריה (כולנו)
אני חושבת שאנחנו רואים טוב מאוד - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא להפריע.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו רואים טוב מאוד מה קורה במדינות שבהן פערי המעמדות והפערים הכלכליים הולכים וגדלים, וקיבלנו דוגמה טובה מאוד לזה. אני ממש מציעה שכל היושבים פה, שחרדים לדמוקרטיה וחרדים לאופייה של המדינה, שיבינו שחלק מהעניין הזה של צמצום פערים, לפעמים הוא קצת מורכב, אבל זה הדבר הנכון לעשות. אני מאוד מקווה שברגע האמת לא יהיה ניסיון להטביע את החוק הזה עם כל מיני דרישות בלתי אפשריות, או לומר: ברור שאנחנו בעד חלוקה מחדש, אבל נעשה את זה בדרך אחרת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר משה גפני
סתיו, זה לא בסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אף אחד לא היה נגד החוק, ביקשנו לשנות אותו. מה הנאום חוצב הלהבות הזה?
רחל עזריה (כולנו)
אני בטוחה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איך אפשר להגיד שזה דרישות לא הגיוניות?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא ביקשנו לבטל, ביקשנו צדק חלוקתי.
רחל עזריה (כולנו)
אני בטוחה - - -
היו"ר משה גפני
מיקי, זכותה להגיד מה שהיא רוצה. אל תצביע בשבילה בבחירות.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא אצביע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
אני בטוחה שכולם פה אנשים עם אחריות אמיתית לגורלה של מדינת ישראל וכולם יצביעו פה בעד. תודה רבה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אנחנו בעד אבל - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
בעד, אבל שינויים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
בוא נראה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
את צריכה להיות עם ראש פתוח ולא לדקלם. מה הקריטריונים? איך?
היו"ר משה גפני
באסל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
- - - חותמות גומי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
אחריך מדברת ענת מאור.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
במיוחד - - -
זהבה גלאון (מרצ)
מה זה משנה? אנחנו לא ניתן לזה לעבור. אמרה.
היו"ר משה גפני
זהבה, עכשיו את נגד ענת מאור.
זהבה גלאון (מרצ)
לא, אני נגד רחל עזריה. אמרה. אנחנו לא ניתן לזה לעבור ככה, וזהו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חברים, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, חברי מהשלטון המקומי, כמי שהיה ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל אני מכיר היטב את הנימוקים, אני רוצה להגיד מילה לך, כיושב-ראש. לפי דעתי מה שמאפיין את התקציב הזה, ולכן אולי גם יש כאלה מודאגים, שקודם כול בנו את השימושים אחר-כך את המקורות. כלומר, המדינה בנתה לה שימושים, כולל מה שראינו אתמול בדיון על פיצויי פיטורים ומה שנראה בהמשך הדיונים על חוק ההסדרים כמו המכסות שהטילו על משה אשר – המדינה בנתה שימושים, עכשיו היא מחפשת את המקורות והיא תהיה תלויה. ערן ניצן, בניתם את השימושים, עכשיו מחפשים את המקורות, ואתם הולכים למקורות מן הגורן ומן היקב בלי ביסוס. יבואו אנשי כולנו ויגנו על שר האוצר.
ערן ניצן
רק איתן, פה זה הוצאה, זה לא מקור. זה הוצאה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא הבנת. המקור זה לקחת מהחזקים. השיטה.
ערן ניצן
- - -
היו"ר משה גפני
לא עברתם סדנה לפני שבאתם לפה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הם עברו סדנה שהכול תלוי בהם.

אדוני היושב-ראש, חלק מהעיוות שנוצר פה, מקורו בחברי הכנסת שיצרו עליהום על הרשויות. חלק מהבעיה שנוצרת פה כרגע היא קלות הדעת של האוצר שהתרשם לא נכון מהעליהום של כמה חברי כנסת שבשם הצדק החלוקתי יוצרים עיוותים חדשים.

לשאלות שנשאלו פה, הגשתי הצעת חוק על דעת השלטון המקומי. קיבלתי פ', אולי בעזרתך נעביר אותה, שאומרת שרשויות מ-1 עד 5 או שלא ישלמו או שישלמו פחות את המצ'ינג בתחום הרווחה ואותו דבר בתחום החינוך. אדוני המזכיר, אני רוצה שתשמע הדוברת של כחלון - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא יפה.
רחל עזריה (כולנו)
נו, באמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תחזור בך. זו חברת כנסת.
רחל עזריה (כולנו)
אני נאבקת על צדק חלוקתי כבר 18 שנה.
זהבה גלאון (מרצ)
היא חברת כנסת ואתה תתייחס אליה כמו חברת כנסת.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת איתן ברושי, אני רוצה להסב את תשומת לבך, רחל עזריה היא חברת כנסת - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רחל עזריה, אני חוזר בי מ"הדוברת רחל עזריה". אני חוזר ואני אומר - - -
היו"ר משה גפני
כן, אבל תצמצם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מצמצם ואומר: במקום לקחת מהחזקים ולהפוך אותם למסכנים, צריך לחזק את החלשים ולהביא אותם לרמה של החזקים, ולכן אני מציע לקבל שתי החלטות לתקן: האחת, 100% ארנונה מהממשלה. אין דבר כזה שכל עסק קטן ישלם ארנונה והממשלה לא תשלם. גפני, אני מבקש שזה יהיה ברור. השנייה, להקטין את ההשתתפות של הרשויות היותר חלשות בתחומים של הרווחה והחינוך ולתת להם ללא המצ'ינג - -
היו"ר משה גפני
זה לא על סדר-היום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - על-ידי כך לחזק אותם. לא לקחת מהחזקים ולדפוק אותם.
היו"ר משה גפני
ענת מאור, חברת הכנסת לשעבר. אני מבקש רק בקצרה. אין לנו הרבה זמן. אנחנו צריכים לסכם, ואני צריך לתת לעוד כמה. בבקשה.
ענת מאור
בוקר טוב. מאוד שמחתי לשמוע את העמדות של רוב חברי הוועדה. אני אישית היום מזכירת קיבוץ משאבי שדה, ואני מדברת בשם המועצה האזורית רמת נגב.

באשר לרפורמה כולה, בכל זאת תרשו לי מילה אחת. אני לא חושבת, חברת הכנסת רחל עזריה, שמישהו מאתנו לא בעד צדק חלוקתי. בכל זאת כדאי להזכיר שאת הרס מדינת הרווחה שנעשה בחוק ההסדרים של 2003 אנחנו לא רואים שתקציב המדינה הנוכחי משנה. ושנית, בזמן שחבר הכנסת דאז פורז היה שר פנים, אז פגעו דרמטית בשלטון המקומי כולו ואנחנו לא רואים שהממשלה משנה את זה.
יצחק וקנין (ש"ס)
הוא החזיר כסף למדינה, הוא אמר להם: קחו כסף.
ענת מאור
נאמר בצדק על-ידי חבר הכנסת טרכטנברג ועל-ידי חבר הכנסת וקנין שהשלטון המקומי הוא שנותן את השירותים, הוא החוליה המקשרת והחזקה כלפי האזרחים, והוא לא מתוגמל בתקציב המדינה, ואנחנו לא רואים שבתקציב הנוכחי נעשה משהו לשנות את זה.

הרעיון שרוצים לעשות צדק חלוקתי, וזה מאוד חשוב, דווקא על-ידי פגיעה הדדית בשלטון המקומי. צריך לשמוע לבג"ץ, להמלצות, אגב עוד אין פסיקה של בג"ץ, אבל בגדול מה שאמר רוביק דנילוביץ זה מבטא את העמדה של כולנו, צריך היה להקים קרן מחוץ לפגיעה. איפה שיש עודפים בגלל עיוותים בעבר אפשר לתקן.

שנית, הפנייה של השלטון המקומי ושל המועצות האזוריות היא בכלל להתנגד לחוק, אבל אני מבינה שזה כבר בלתי אפשרי, ולהוציא אותו מחוק ההסדרים, על מנת לעשות את כל הדברים החשובים שחברי הכנסת ביקשו, וכמובן לשתף את השלטון המקומי ואת המועצות האזוריות בליבה של הקריטריונים וכו'.

כצעד שני אנחנו מבקשים קודם כול שעל מנת שוועדת הכספים תעשה את מה שרוב החברים אמרו, שהיא תקבע את הקריטריונים, לא להשאיר בידי הממשלה, צריך לדחות את תחולת החוק לשנה השנייה של התקציב. לא מתחילים ב-2017, התקציב הוא דו-שנתי, הכול יתחיל רק ב-2018.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם נאשר.
ענת מאור
אם יאושר. אני אומרת שלא יהיה בסוף מצב שעושים בחטף ובפזיזות. זה שינוי דרמטי.

אמרה חברת הכנסת גלאון שתקופת המעבר חייבת להיות לא ארבע שנים – שמונה שנים, אלא אם כן הפגיעה באמת תצטמצם למינימום.

לגבי הקריטריונים. עמיתי, חנן גינת, יושב-ראש המועצה אילות, הגיש קריטריונים, גם זהבה גלאון דיברה על זה. אנחנו סומכים על הגישה שלכם ומרוצים ממנה.

פיתוח מקורות חלופיים. רוביק אמר נכון מאוד, אנחנו רוצים מקורות עצמיים, אבל למשל במועצה האזורית שלנו, ברמת הנגב, הרוב שטחי אש, אין אפילו לחקלאות, זה לא ייאמן.

לגבי הבעיה של רמת נגב – חברת הכנסת עזריה, אין מבצעי פגיעה כפולים. כמו שאין כפל מבצעים לטובה, אי-אפשר לרעה. הסדר הגבולות נעשה ברמת נגב בהסכמה, ואגב, מה שהוא היה אמור לקבל מרמת נגב, עכשיו הוא בתביעה משפטית נגד עיר הבה"דים שלא משלמת מספיק לירוחם.

אנחנו מבקשים שבקריטריונים ייכנס שאין כפל פגיעה. אם הולכים לנושא של ביטול עיר עולים, צריך לבדוק את הנושא של שטחי השיפוט.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ד"ר חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות. אני מבקש ממש בקצרה. אני אעצור עכשיו דוברים, אנחנו צריכים לסכם את הדיון הזה.
חנן גינת
בוקר טוב, אני בא מחבל אילות. אני אומר לחברת הכנסת עזריה שעברתי מירושלים, דור שמיני בירושלים - - -
היו"ר משה גפני
יש סיבה שאתה לא רוצה להגיד לי? למה רק לה?
רחל עזריה (כולנו)
הוא מירושלים, ואתה מבני ברק.
היו"ר משה גפני
את מושכת אש, אתה עוזר לה בפריימריז...
רחל עזריה (כולנו)
אין לי פריימריז.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ספק אם יש לך עוד מפלגה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
חנן גינת
עברתי מירושלים - -
היו"ר משה גפני
בקצרה, תעשה לי טובה.
חנן גינת
בקצרה. זה יהיה בקצרה.

- - מתוך אחריות לאומית, מתוך אחריות אישית. רק תדעו שהדרגה הסוציו-אקונומית של הערבה הדרומית היא 5 ולא יותר. חשוב לדייק בפרטים כשאומרים אותם.

אני רוצה להדגיש שני דברים. אני מסכים עם מה שנאמר פה על-ידי חברי הכנסת: האחד, הפריפריה הרחוקה מאוד, שעתיים וחצי נסיעה, מעל 200 ק"מ מבאר-שבע, העיר הגדולה, ולכן הפגיעה כל-כך גדולה, והשני, בהמשך למה שענת אמרה, כל הנושא של פיתוח מקורות עצמיים וההסתגלות מאוד בעייתיים. אני מזמין את כולם לבוא לערבה הרחוקה, להכיר ולהבין את זה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש המועצה האזורית ברנר, דורון שידלוב. משפט.
דורון שידלוב
בוקר טוב, ארבעה משפטים ברשותך.
היו"ר משה גפני
ארבעה משפטים, אבל שיהיו משפט אחד...
דורון שידלוב
אנחנו אחת מבין 61 הרשויות שנפגעות הכי קשה. מתוך 50% מהארנונה שאנחנו גובים או 70% מארנונה של העסקים זה מבסיס תל נוף, לכן הפגיעה היא דרמטית. היא דרמטית מאוד. היושב-ראש, אתם הולכים לפגוע ברשויות. קשב, ברשותך. הפגיעה היא דרמטית, 70% מהארנונה של העסקים הולכים לסגור אותם. אנחנו לא נדבר על המספרים, אנחנו מדברים פה על 17 מיליון. אנחנו מדברים על כמות שמזעזעת רשות. זה לא בשל, צריך להוריד את זה מחוק ההסדרים, אבל אם כבר זה נכנס, אני מבקש לתקן במספר קריטריונים: האחד, לתת עשר שנים, ולא שמונה שנים ולא ארבע שנים. עשר שנים להתארגנות ולנסות לפתח עוד מקומות אחרים. אם מדברים על צדק חלוקתי, למועצה האזורית ברנר לקחו את ביל"ו סנטר, על סמך מה? אמרו שיש לנו כבר בסיס צה"ל ואילו את ביל"ו סנטר העבירו - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מי החליט להעביר את ביל"ו סנטר?
היו"ר משה גפני
סמוטריץ מפריע לי עוד פעם.
דורון שידלוב
למה אתה מפריע, בצלאל?
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא מדבר על חוק ההסדרה, זה יותר חשוב...
דורון שידלוב
אני מדבר על צדק חלוקתי שכבר נעשה, ועכשיו עושים פעמיים כפל, עונש שנותנים לרשויות שמצליחות. לכן אני מבקש, קודם כול, בסעיף 28, שמדבר על תקופת המעבר, קודם כול שיהיה לעשר שנים, ובכל שנה 10%.

בסעיף 27 אני רוצה לדבר על שני דברים. על האחד כבר דיברו, אני לא אחזור, על הפגיעה.
היו"ר משה גפני
הדבר השני שלא דיברו?
דורון שידלוב
שנייה. רגע ברשותך. 33% אנחנו הולכים להיפגע, ועל זה כבר דיבר מיקי לוי, הדבר שני שלא דיברו עליו, שלא יכול להיות שאני נותן שירות לשיכון בבסיס חיל האוויר, והם ישלמו רק 30%. לא יעלה על הדעת שהארנונה 30% ויישוב אחר שמשלם 100% על ארנונה במגורים יצטרך לסבסד את שיכון המשפחות. זה שיקול לכל דבר.
היו"ר משה גפני
יש יישובים שנותנים שירות לבסיס, אבל לא מקבלים ארנונה בכלל.
דורון שידלוב
אין דבר כזה שלא נותנים ארנונה בכלל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש דבר כזה. ודאי שיש.
דורון שידלוב
הם תושבים לכל דבר, הם מקבלים שירות, אין שום סיבה שישלמו רק 30% ארנונה. הארנונה למגורים בבסיס הזה חייבת להיות 100% לרשויות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש המועצה האזורית רמת נגב, ארז ירדני. משפט.
ארז ירדני
אני ממלא מקום של שמוליק. רפואה שלמה - - -
היו"ר משה גפני
אני מאחל לו רפואה שלמה, איחלנו לו השבוע. משפט. בבקשה, כבר הבנו את העיקרון.
ארז ירדני
צר לי שרמת נגב כל-כך רחוקה מפה. היא אחת הנפגעות היותר קשות. יש דרך ציבורית לבדוק אפשרות לפגיעה ברשויות מקומיות. משרד הפנים יודע לעשות את זה, ימנה ועדות ציבורית. רמת נגב נפגעה מעל ומעבר על-ידי ועדת רזין שקבעה לנו שבשנה הבאה אנחנו צריכים לחלק 10.5 מיליון שקל לרשויות שכנות. לא נראה לנו סביר כך למתוח את היחסים בין רשויות שכנות, זה כבר הוזכר פה. משלמים את המקסימום שאפשר על-ידי ועדה ציבורית. אין שום דרך לקבוע קיצוץ של 35 מיליון שקל, זה מה שמיועד לנו כרגע על-ידי עיר עולים, זה לא סביר. לא סביר לוח-הזמנים – בסוף החודש אנחנו צריכים להגיש תקציב. לא סביר לסגור מרפאה אזורית מחר בבוקר או את המתנ"ס או לפטר עובדי חינוך באמצע שנת לימודים. האפשרות הזאת פשוט לא קיימת, ועוד יש חיוב אישי על הגזבר שיוציא כסף כשאין לו מקורות, כשהיום, לקראת סוף נובמבר לא יודעים מה המקורות.

כל התהליך לא סביר, צריך לקבוע ועדת חריגים, צריך לקחת לוח-זמנים שונה לחלוטין. החלוקה של ארבע שנים נועדה ליצור הכנסות חלופיות. כולם פה סביב השולחן יודעים שבארבע שנים לא גומרים תכנון, לא בונים חלופה. זה צריך להיות לפחות עשר שנים, אבל מיום שגומרים לשלם את הקביעה של הוועדה הציבורית שברמת נגב, היא ועדת רזין, אנחנו מפסידים 4 מיליון שקל לירוחם ולא מה שנקבע פה, ועוד 2.5, אבל זה בין שכנים, נוח לנו לעשות, זה נעשה בהסכמה. לא סביר להוריד 35 מיליון שקל מבחוץ. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. תודה רבה. שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז שלטון מקומי. דקה.
שלמה דולברג
הוותיקים שבינינו יודעים שהחוק הזה מגיע לפה כבר השנה התשיעית, בנקודות מסוימות בתשע השנים האחרונות ותמיד בחוק ההסדרים. הוא תמיד נפל, מכיוון שהוא לא היה מטופל בצורה רצינית מספיק בחוק ההסדרים, ונושא כל-כך רציני, אדוני היושב-ראש, לא יכול שיהיה מטופל בחוק ההסדרים, וזה עלה מכל הדברים שחברי הכנסת אמרו כאן, גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה.
היו"ר משה גפני
למה אתה מוסיף את זה? חברי הכנסת כבר אמרו.
שלמה דולברג
אני רוצה לשבח את מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהביא לנו עבודה יוצאת מן הכלל. אני ממליץ לקרוא את זה. אני רוצה לשבח את חוות-הדעת של היועצת המשפטית של הוועדה שאומרת את כל מה שאמרו פה חברי הכנסת לפני שהיא שמעה אותם. אנחנו חושבים שלא רציני להעביר דבר כזה בחוק ההסדרים. אנחנו חושבים שזה לא רציני - - -
היו"ר משה גפני
לא רציני זה לא קריטריון בממשלה... הלאה.
שלמה דולברג
אנחנו חושבים שהאוצר נוקט פה במדיניות לא רצינית, מסכסך בין הרשויות המקומיות, במקום להביא באמת תקציבים לרשויות חלשות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה אתה כן מציע? עם מה אתה כן מסכים?
היו"ר משה גפני
לא. באסל.
שלמה דולברג
אני אגיד מה אני מציע.
היו"ר משה גפני
באסל, הוא כבר סיים.
שלמה דולברג
אני כבר שבע שנים - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להבין פעם אחת למה הוא מוכן.
היו"ר משה גפני
נבחרת לכנסת כדי להבין? בבקשה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לגרום לאנשים להבין.
היו"ר משה גפני
שלמה, תסיים.
שלמה דולברג
אנחנו כבר שבע שנים מציעים לאוצר, שבע שנים, תורידו את המצ'ינג ברווחה לרשויות חלשות, ואל תתנו להן לא לצרוך שירותי רווחה כי אין להן את המצ'ינג. הם לא מוכנים לעשות דבר וחצי דבר, אבל לסכסך בין רשויות מקומיות הם יודעים לעשות את זה טוב. אני מציע להוציא את זה מחוק ההסדרים ולדון בזה בצורה מוסדרת.
היו"ר משה גפני
הצעה טובה. תודה רבה. בצלאל, לפנים משורת הדין.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
דבר ראשון, אני מתנצל שאיחרתי. דבר שני - - -
זהבה גלאון (מרצ)
בטח איחרת, היית עסוק בהסדרה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
התנצלתי שאיחרתי, שמעתי אותך בדרך ברדיו. דבר שני, אני מבין שזה נאמר כאן וצריך לחדד - - -
היו"ר משה גפני
איך היא דיברה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נפלא. זהבה חוששת מהחלטה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, זה בעיני ימות המשיח אם היא תפעל וזה לא יקרה.
זהבה גלאון (מרצ)
זהבה חוששת זה ימות המשיח...
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כבר נאמר כאן, אני רק רוצה לחדד: אין מצב שהדבר הזה עובר כאן בלי שהקריטריונים נכנסים פה בחוק או באים לפה לקבל אישור של ועדת הכספים. זה אל"ף-בי"ת של דמוקרטיה, עם כל הכבוד לפקידים. זה דבר אחד.

דבר שני, אני שומע פה על רמת נגב שמקבלת ארנונה אפילו על שטחי אש. אני רוצה להזכיר שיש רשויות ביהודה ושומרון – יושב כאן אבי רואה, ראש מועצה אזורית בנימין ומועצת יש"ע – הן לא מקבלות שקל מבסיסי צה"ל - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הן מקבלות דברים אחרים. הן מקבלות תקציבים אחרים, הלוואי על כולם.
היו"ר משה גפני
מיקי. מיקי. ענת, את יודעת מה הסדרים בכנסת.
ענת מאור
סליחה. אתה צודק.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
סמוטריץ, אתה צריך לתבוע את זה מהרשות הפלסטינית...
היו"ר משה גפני
יוסי. יוסי, אתה צריך שהוא יצביע בעד החוק שלך, אז אל תריב אתו עכשיו. אתה תגיד כל מה שאתה רוצה להגיד על יהודה ושומרון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
המועצות האזוריות ביהודה ושומרון נותנות שירותים לבסיסי צה"ל, לא פחות אולי אפילו יותר - - -
היו"ר משה גפני
אתה רוצה להיות כמו רמת נגב...
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא יכול להיות שהן לא מקבלות. ואני עוד שומע שהיום יש איזה חוות-דעת ממשרד הפנים שהן גם לא יוכלו לקבל מהקרן. בגלל שהן לא מקבלות היום ארנונה כאילו גם הקרן לא תקבל ארנונה שהם לא קיבלו, אז הם גם לא יקבלו - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ברגע שיוחל החוק על יהודה ושומרון זה יהיה שוויוני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ישראלה מני מאיגוד לשכות המסחר, משפט.
ישראלה מני
האמת היא שאני מייצגת את כל הארגונים הכלכליים היום. אני רק רוצה להזכיר לכולם שיום אחרי שהחוק הזה עובר במתכונתו הנוכחית אנחנו מקבלים 61 אישורים חריגים לשר הפנים ולשר האוצר להעלאת תעריפים. אין למגזר הפרטי מי שיכול להעלות למגזר הפרטי, ואין למגזר העסקי. והמשמעות של זה ברורה, כי זה לא עובר את ועדת הכספים. ודאי היושב-ראש זוכר שהיו דיונים על הנושא של מנגנון האישורים החריגים שהוא מתחת לרדאר של כולם, ואז ברגע שמעבירים חוק כזה, צריך להבין מה המשמעות הכלכלית לכלל המדינה.
שלמה דולברג
צריך מקור לזה, ברור.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי, אבל לא חשוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה לא הבנת? לא יהיה להם כסף לאישורים חריגים לארנונה.
היו"ר משה גפני
אני חייב להבין הכול?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. אנחנו מסבירים לך.
היו"ר משה גפני
אפשר להגיד שהחלוקה לא צודקת, אבל המדינה מוסיפה 200 מיליון שקל.
ישראלה מני
לא, המנגנון של האישורים החריגים נותן לרשויות אפשרות - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי. את זה הבנתי. תודה. ירון לוי, משפט.
ירון לוי
אדוני היושב-ראש הרב גפני, אני מתחבר לזה. אני רוצה לשמש כפה לציבור הנכים. במהלך כל השנים אנחנו נתקלים בבעיות ברשויות מסוימות של אי-מתן הנחה בארנונה. אין שוויון. זה מסיבות שיש רשות שהיא יותר טובה, יש רשות שהמצב הכלכלי שלה קשה יותר, על אחת כמה וכמה כעת כשהולך לעבור החוק הזה. ופה אני מתחבר לקריטריונים, אני אומר לוועדה ולאדוני היושב-ראש שיילקח בחשבון להבטיח שבכל תהליך, כל פעם שיגיעו, שלא תהיה נפילה. צריך להבטיח שלא יהיה חשש שייפגעו ההנחות יתר על המידה בנוסף על מה שקורה היום.
היו"ר משה גפני
אין בחוק הזה לגבי הנחות.
רוביק דנילוביץ
הם צודקים כולם. ברגע שהרשות תיפגע בהכנסותיה היא תצטרך לייצר מקורות הכנסה אחרים, או דרך העסקים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
היא לא יכולה להוריד הנחות.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. היא תגיש בקשה.
רוביק דנילוביץ
אנחנו נותנים מקסימום הנחה בארנונה לנכים, אנחנו לא חייבים. אנחנו יכולים לתת גם 60%, אבל הגדרנו שאנחנו נותנים את המקסימום. לא כל רשות עושה את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו החלטה שלא תוכל להעביר במועצה בכל מקרה.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, הצעה לסדר. אנחנו, כל חברי הכנסת שיושבים כאן, ושמענו גם את נציגי הרשויות והמועצות האזוריות, הצגנו הצעות למה שנקרא הסתייגויות, והן היו מהותיות, הן לא היו בשביל למשוך זמן. האם אתה רוצה שנאסוף את כל ההסתייגויות שהצגנו בעל-פה, נציג אותן ותכניס אותן לחוק? לא יכול להיות שחוק כזה עובר בלי קריטריונים ברורים ובלי אחריות של ועדת הכספים. איך אתה מציע להתנהל?
היו"ר משה גפני
לא בוער. אפשר להגיש את הסתייגויות האלה ללשכה המשפטית.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, הצבעה.
היו"ר משה גפני
אמרתי בתחילת הישיבה והסברתי שלא יהיו הצבעות על חוק ההסדרים. על חוקים שהם לא חוק ההסדרים, יכול להיות שכן יהיו. אמרתי שיש דבר אחד שאני ארצה לפצל, זה השירותים הביטחוניים. אם יהיה חוק בחוק ההסדרים שאני אצביע עליו לפני שאנחנו מגיעים להצבעות, אני אודיע מראש.
ירון לוי
משפט בהקשר של ההנחות. אני כלקוח קצה, אדם עם מוגבלות שזכאי להנחה, חשוב לי שהרשויות יהיו חזקות. ברשויות החזקות אני אקבל את ההנחה. זה מה שחשוב לי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רחל עזריה (כולנו)
צריך לדאוג גם לאנשים בירוחם.
היו"ר משה גפני
רחל, את לא נקראת להשיב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הערה קטנה. המסמך פה של הממ"מ מעלה הרבה מאוד אי-דיוקים של האוצר לגבי נתונים - - -
היו"ר משה גפני
בסדר. אז מה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הדבר הזה לא יכול להימשך - - -
היו"ר משה גפני
מה לעשות? להתלונן במשטרה?
מיקי לוי (יש עתיד)
לקחת בחשבון את מה שהממ"מ אומר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מסמך השפעות על כל היישובים שייפגעו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אני מבקש לסכם - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שלא תהיה הצבעה בלי שהנתונים - - -
היו"ר משה גפני
- - לאחר מכן תהיה תשובה שלך, ואני רוצה שתקראו את החוק.
זהבה גלאון (מרצ)
לא הבנתי מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקרוא את החוק. אנחנו עוד לא מצביעים עליו.
זהבה גלאון (מרצ)
לא. לא. לא. אני רוצה לשמוע מה אתה אומר. אין מה לקרוא את החוק.
היו"ר משה גפני
מה הבעיה?
מיקי לוי (יש עתיד)
גפני, איך נכניס את התיקונים? גפני, איך הקריטריונים?
זהבה גלאון (מרצ)
אני רוצה לשמוע מה אתה אומר. אין מה לקרוא את החוק קודם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו לא רוצים להקריא את החוק.
היו"ר משה גפני
אפשר לדבר בוועדה הזאת?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה רוצה שנרד יום אחד ונעשה הצבעות בלי שינויים? אני לא מבינה למה אתה מכוון.
היו"ר משה גפני
אני לא מכוון לשום דבר. אני רוצה גם להגיד את דברי, גם אני חבר הוועדה.
זהבה גלאון (מרצ)
אז עכשיו אתה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר כדלהלן: ועדת הכספים עשתה בחוק ההסדרים הקודם חוק הטבות מס. לא היתה רשימה של יישובים. לא ידעתי, הייתי עיוור צבעים לגבי העניין של איזה יישובים כן ואיזה יישובים לא. הבאנו כסף מהאוצר, האוצר הוסיף 400 מיליון שקל, קבענו קריטריונים בחוק. לפי הקריטריונים האלה – יש עכשיו בעיות עם יישובי גדר, אז דיברנו על זה, ואני מקווה שבעקבות הדרישה שלנו שזה ילך פר יישוב ולא פר מועצה אזורית, גם המצב הסוציו-אקונומי, אני מקווה שנשתנה בעניין הזה – החוק קבע, פה אחד – החוק קבע את הקריטריונים. הוא קבע מה המפה, הוא קבע מצב סוציו-אקונומי, כמה אחוזים זה נותן, הוא קבע כמה דברים, ואפילו בג"ץ לא הוגש. אם זה לא היה קורה, בסוף חודש נובמבר של שנה שעברה חמישה יישובים היו יוצאים מיד בהחלטת בג"ץ, כולל חבל אילות, כולל הערבה התיכונה, כולל בית שאן. החוק עבר ובמציאות הזאת אף אחד לא הגיש בג"ץ, על אף שהיו ראשי רשויות שהיו מרוגזים עלי אז ומרוגזים עלי עד היום.
זהבה גלאון (מרצ)
ולפיכך?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא בונה מתח...
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
סיפור טוב.
היו"ר משה גפני
הנושא של החוק הזה הוא חוק מחויב המציאות. אם החוק לא נעשה – אני עוד לא מדבר על הפרטים, אני אדבר על זה – אנחנו פשוט יכולים ללכת הביתה, בגלל שאנחנו מקבלים משכורת לחינם. מה שהיה לפני 60 שנה, יישאר גם היום. זה שהיישוב הזה הוא עשיר, והוא לא צריך את זה בכלל, וזה שאין שם אפילו עולים חדשים לצרף למניין, גם לא רלוונטי.

מדינת ישראל השתנתה מן הקצה אל הקצה במפה המוניציפלית שלה. מה שהיה ראוי שייעשה, כך אני חושב – היה ראוי שיביאו קריטריונים. אחד הקריטריונים צריך להיות עיר עולים, אי-אפשר להתעלם מזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא מוזכר אפילו בחוק.
היו"ר משה גפני
עיר עולים לא יכולה להיות באותו אחוז של סיוע כמו שהיה בראשית שנות ה-60. אז היו עולים חדשים, הגיעו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם היום יש.
היו"ר משה גפני
תן לי להגיד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
10% מאזרחי נתניה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
דבר אלי.
היו"ר משה גפני
המצב הסוציו-אקונומי הוא פרמטר, הפריפריה היא פרמטר, עיר עולים היא פרמטר. אין פרמטרים.
זהבה גלאון (מרצ)
המרחק.
היו"ר משה גפני
המרחק הוא פרמטר. אנחנו מנוסים בזה. אלא מה, עד הצהרים אני בקואליציה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אני יכולה להבטיח לכם שגם אחרי זה הוא בקואליציה.
היו"ר משה גפני
בלי נדר, את אומרת.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו סומכים על זהבה.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני חבר בקואליציה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מבטיח גפני לצלם את החיוך שלך, השמחה הפנימית הגדולה שתהיה לך כשתצביע בעד החוק.
היו"ר משה גפני
איזה חוק?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא יודע.
היו"ר משה גפני
המואזין?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה אתה יודע.
היו"ר משה גפני
אני בעד העדפה מתקנת אצל ניסן סלומינסקי, שאתם ממש שותפים שלי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גפני, מבחינת בצלאל אם עיר עולים תהיה ביהודה ושומרון הם יוותרו על ההסדרה.
היו"ר משה גפני
יותר טוב שאני לא אדבר, כשאני אדבר יהיה מעניין.

אני גם חבר של שר הפנים למען הגילוי הנאות, הרבה שנים אנחנו פועלים יחד. אני הולך לשבת אתו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אגב, הוא הבטיח פה שעולים זה ייכנס לקריטריונים.
היו"ר משה גפני
בסדר, העולים זה לא הדבר היחיד. זה בסדר שאתה מדבר על העולים, אני מקבל את זה. אני מבקש לשבת עם שר הפנים, להגיד לו את רוח הדברים שנאמרה כאן. אם אני אגיע להסכמה, הנה מה טוב, אז אני אבקש מהלשכה המשפטית שתכין נוסח, שהנוסח הזה יקבע את הקריטריונים בחוק, ואז הרשימה של מה כן מקבלים, מי לא מקבל ומה קיבלו קודם, כמובן עם הוראת מעבר שצריך להחליט לגביה, כמה שנים תהיה הוראת המעבר, המציאות הזאת היא מציאות שיכולה להיעשות אם תהיה הסכמה. אם לא תהיה הסכמה, תלוי אם אני אהיה בקואליציה, ננסה לתקן כמו שאנחנו מנסים לתקן. אני חושב שהחוק הזה במקורו מצוין, הוא צריך להיות בדוגמה של הטבות המס.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שים לב שהתקציב הזה הוא לא תקציב שיכול להיעלם בתקציב הבא.
היו"ר משה גפני
בסדר, יש לי עוד כמה הערות. אני קודם כול מדבר על העיקרון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה הרבה הערות, צריך להסדיר לגופו.
היו"ר משה גפני
כדי להיות שלם עם עצמי שאני לא מעכב את הדברים, בגלל שאני לא חושב לקיים על זה דיון נוסף, אני חושב להחליט, או שמחליטים בהסכמה או שמחליטים במחלוקת, לכן אני אבקש שתאמר את התשובה שלכם בבקשה, תקריאו את החוק, ובזה נסיים ולא נצביע.
ערן ניצן
אדוני היושב-ראש, תודה, אני אומר במשפט, כי הרי הדברים שעלו פה מוכרים היטב, אבל צריך להבהיר גם לחברי הכנסת: יש ערים רבות שמוגדרות כערי עולים, ומחר כשההגדרה תתבטל הן לכאורה ייפגעו, אבל אין לזה שום משמעות. קריית ים מוגדרת כעיר עולים – אז מה? חבר'ה, זה עניין של שילוב של ההגדרה ושל נכסים ממשלתיים. ערד מוגדרת כעיר עולים, זה אפסילון. שדות נגב היא עיר עולים – אז מה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לכן לא היתה מחלוקת.
ערן ניצן
ככל שהממשלה מעבירה תשלומים על-פי מבחן הנכסים, בהגדרה היא נמצאת במרכזי הערים הגדולות. יש - - - עם באר-שבע, זה מוכר היטב, צריך להבין שהמשמעות של ערי עולים היא משמעות של חוסר שוויון. המהלך הזה הוא מהלך פרו שוויון. ודאי שהוא מעורר התנגדות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז יש הסכמה - - -
ערן ניצן
אני באמצע משפט. הטענה שהצד הזה פוגע בשלטון המקומי - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ערן, על זה אין מחלוקת. כל מה - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מי קובע את הקריטריונים, זה העניין.
ערן ניצן
הצד הזה מזרים לשלטון המקומי עוד 200 מיליון שקל.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מי קובע את הקריטריונים?
ערן ניצן
- - - 300 מיליון שקיימים היום.
קריאה
הממ"מ קובע שזו שטות.
היו"ר משה גפני
רבותי.
ערן ניצן
היושב-ראש, נקודה אחרונה. עולה פה כמובן המתח מי קובע את הקריטריונים. נאמרו פה אמירות. אני נציג ממשלה, חברי הכנסת כמובן זו תפיסת העולם שלהם, ואני לא מתווכח עם העניין, אבל לממשלה יש מיליארדי שקלים שהיא מחלקת בדרכים שונות. הטענה שאומרת שלא ניתן להפקיד בידי הממשלה קרן מן הסוג הזה, כי אין לה שום יכולת או שום דרך לחלק את הכספים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חלילה, לא את זה אמרנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים לקבוע מה העקרונות. עקרונות החלוקה אנחנו רוצים לקבוע.
ערן ניצן
עקרונות החלוקה קבועים בחוק, חבר הכנסת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם לא מקובלים והם גם לא בהתאם - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גפני, אין הדבר דומה לתיקון נושאים אחרים. שלא תבלבל, ערן, אין הדבר דומה - - -
קריאות
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - כולל העובדה שיש ביכולתכם בעוד שנתיים לאפס את התקציב.
היו"ר משה גפני
נגיע עם הסכמה, ונראה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה החלטות תקציביות מוטות פוליטית הועברו פנימה? עזבו, חבר'ה, קריטריונים.
ערן ניצן
אף אחד לא יוצא נגד קריטריונים, יש גם עקרונות - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
שזה יתוקן.
ערן ניצן
היושב-ראש, בזה אני אסיים. זה מהלך, ואתה מכיר אותו היטב מהטבות המס, גם מהלך הטבות המס יצר פגיעה מסוימת בכל מיני מקומות. אלה מהלכים קשים, אבל הם חיוניים למי שרוצה שבסוף נראה שכספי משלם המסים וההעברות הממשלתיות מצמצמות פערים ולא מרחיבות אותם. תודה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם הייתם גיבורים כאלה - - -
היו"ר משה גפני
מיקי. אני לא רוצה שתעשו השוואה להטבות המס. בהטבות המס לא היתה פגיעה כזאת ביישובים. פה יש פגיעה שצריך להתמודד אתה, אי-אפשר להתעלם ממנה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בהטבות המס הרחבת יישובים.
היו"ר משה גפני
בסופו של דבר איזה ראשי מועצות כועסים עלי? ראשי מועצות שירדה להם נקודה. הרי הבאנו עוד כסף, אבל זה לא היה מספיק, והיינו צריכים לתת פחות ממה שהיה קודם. אני מתנצל בפני ראשי הרשויות האלה, אני גם מנסה לדבר אתם, דיברתי אתם, אבל זה לא דומה לנושא הזה.

אני מבקש בנושא הזה, זה לא בידיים שלכם. אני אדבר עם שר הפנים. אם נגיע להסכמות, הנה מה טוב, אתם תצטרכו לפעול - - -
ערן ניצן
אני כבר מדגיש ואומר שהעבודה הזאת נעשית בשילוב ויחד עם שר הפנים.
היו"ר משה גפני
למשרד האוצר יש עמדה אחרת?
ערן ניצן
אני משרד האוצר.
רוביק דנילוביץ
המדינה זה הוא, מה זאת אומרת.
היו"ר משה גפני
משרד הפנים לא דיבר בכלל. מי מדבר ממשרד הפנים?
יהודה זמרת
כפי שנאמר אנחנו נמצאים במצב שחייבים לקבל החלטה. ערי עולים – זה לא שאפשר להשאיר את המצב של ערי עולים, זה גם לא נראה לי טוב לערים שהן ערי עולים היום. אנחנו בבעיה משפטית מסוימת שצריך להבין, לכן ההחלטה צריכה להתקבל. לא לקבל החלטה, זו החלטה שתתקבל, אבל לא על-ידי גורמים פה, גורמים במקום אחר - -
זהבה גלאון (מרצ)
בסדר, גפני ידבר עם דרעי.
יהודה זמרת
- - לכן הדחיפות. אני גם לא חושב שיש על זה מחלוקת. צריך קצת להתכוונן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האם אתה מתנגד שהכנסת תכניס את הקריטריונים בחוק?
היו"ר משה גפני
מיקי. אני באמצע לשאול אותו. אני כמובן מכופף את ראשי בפני היועצים המשפטיים, זאת אומרת, אני מאוד מכבד אותם, ולכן הגשתי בשעתו הצעת חוק של סוף קדנציה ליועצים משפטיים...
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, התחילה המליאה.
היו"ר משה גפני
יש לי אישור עד 11:30.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל יש לחלקנו - - -
היו"ר משה גפני
יש. מה לעשות. לעצור? לא לשאול אותו?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ודאי לעצור. השעה היא 11:00. זה לפי התקנון.
היו"ר משה גפני
יש אישור לוועדה לדון עד 11:30.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין אישור אוטומטי. אתה מקבל אישור בכל שבוע וזה מונע מחברי הכנסת להיות במליאה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אתה היועץ המשפטי, אם החוק הזה עובר ככתבו וכלשונו, מה יקרה אם לא תהיה הסכמה בין שר האוצר לשר הפנים? מה יהיה עם הכסף לפי דעתך?
ערן ניצן
זו שאלה ליועץ המשפטי?
היו"ר משה גפני
בטח, בטח. זה משפטי.
יהודה זמרת
בסופו של יום, גם כשיש מחלוקות בין שרים ושני שרים לא מקבלים החלטה, יש ממשלה, אפשר גם להביא את זה להכרעה אם יש נושא כזה שצריך לקבל בו הכרעה, ויש דרכים לפתור.
היו"ר משה גפני
אם השרים לא מסכימים?
יהודה זמרת
זה קיים בלא מעט מקרים.
קריאה
לא יהיו כללים.
יהודה זמרת
מאחר שאנחנו נמצאים במצב שאנחנו נמצאים במסגרתו, השרים ביניהם יגבשו עבודה מקצועית, ותתקבל החלטה והסכמה ביניהם על הנושא הזה בסופו של יום. אני לא מעריך שלא תתקבל - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה שלא יהיו קריטריונים בחוק?
יהודה זמרת
דקה. אני יכול לענות שאלה-שאלה, ולא להתפזר לנושאים. יכול להיות שנצטרך לקבוע – כי הרי תיקח תקופה – תוך זמן נתון מכניסת החוק לתוקפו מתי ייקבעו הכללים, כדי להבטיח שיהיה פה לוח-זמנים. עוד פעם, זה הלשכה המשפטית. כמו בהרבה חוקים נסדיר את הנושא הזה כדי להכניס אותו לתוקפו, כדי שכבר בשנת 2017 הכספים יוקצו ויחולקו, מתוך הבנה שזה כספים דינמיים שנמצאים במסגרתו. עקרונות משפטיים יש לנושא הזה.

עלו פה נושאים מסוימים, נעביר גם אותם. הממשלה קיבלה את עמדתה, הצעת החוק הוגשה כהצעת חוק ממשלתית. היושב-ראש ביקש להיפגש עם שר הפנים, להעלות את זה בפניו. גם אנחנו הקשבנו קשב רב לכל הנושאים שעלו, כמובן נעביר אותם הלאה. אלה סוגיות מורכבות.

אני קצת מצטרף לנושא הזה של קביעת קריטריונים. יש הרבה נושאים, הרבה קרנות, הרבה דברים בתקציב שאנחנו מחלקים כסף. לבוא ולהגיד שהשרים, משרדי הממשלה, לא יכולים לחלק כספים, הם מחלקים אותם באופן לא הגון, היו רמיזות כאלה שאמרו מי יכול להבטיח שהכסף יחולק לפי קריטריונים - - -
זהבה גלאון (מרצ)
נכון. זה לא רמיזות.
יהודה זמרת
אני חושב שהאמירה הזאת היא אמירה - - -
זהבה גלאון (מרצ)
זה דברים שנאמרו כהאי לישנא.
יהודה זמרת
אני לא מדבר על הרמה הזאת, ברמה המסוימת שאומרת שהממשלה לא יכולה לחלק את 500 מיליון השקלים כשהיא מחלקת תקציבים. יש כללים. אני חושב שזה לא נכון לגופו שיש מניעה ברמה הזאת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
העיקר כשהממשלה מחלקת כסף צריך לוודא צריך לוודא שאין כפל תמיכות. זה ממש קריטי.
היו"ר משה גפני
מה שהוא אמר זה נכון, אבל יש חריגות בכפל תמיכות ויש חריגות אצל היועצים המשפטיים, יש חוות-דעת סקטוריאליות לכאן ולכאן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה מעדיף שהקריטריונים יהיו בחוק? זה לא מיטבי בעיניך?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שיהיה ברור שאני אתך.
רוביק דנילוביץ
לסיכום, אני רוצה מאוד להודות בשמנו ראשי הרשויות - - -
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא יכול לסכם.
רוביק דנילוביץ
אתה מסכם. אני מסכם את שלנו, ראשי הרשויות.

אנחנו רוצים להודות לחברי הכנסת על האכפתיות. אגב, אני לא מתרגש מזה. יש פה אנשים שמייצגים אינטרסים שונים, זה בסדר גמור. אבל הפנייה הנרגשת שלי לממשלה: חבר'ה, תפסיקו לחשוב כל הזמן רק איך לקחת ולקחת ולקחת מאתנו. מה קורה כשאתם רק לוקחים ולוקחים? תראו את הנתונים. יש פה חברי כנסת רציניים מאוד שצוללים לנתונים - - -
היו"ר משה גפני
זה לא המקרה.
רוביק דנילוביץ
ברשותך, גפני. צריך לראות את התמונה הכוללת. היריעה היא הרבה יותר רחבה. תסתכלו במדינות ה-OECD לעומת מדינת ישראל כמה הן תומכות בחינוך, ברווחה, בשירותים חברתיים, בבריאות.

מה שהיא מקצצת ומצמצמת – על מי זה מושת? על הרשויות המקומיות. תזכרו את זה כל הזמן. המדינה חייבת לתת יותר לרשויות המקומיות, כי אין מה לעשות, בעידן של היום הרשויות המקומיות הן יותר דומיננטיות מהמדינה, הן נוגעות באזרח – בחינוך, בבריאות, בתשתיות – בהרבה מאוד תחומים. זה האזרח מול הרשות המקומית. ברגע שאתם מצמצמים ומקצצים, לנו אין תשובות לתושבים שלנו שהם אזרחי מדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני ידיד של השלטון המקומי, נלחמתי פעמים רבות, יודעים את זה החברים כאן, להגדיל את מענקי האיזון ואת כל הדברים שמסייעים לרשויות האלה. כמובן באר-שבע, בראשותו של ראש העיר, היא עיר שמתפתחת בצעדי ענק ואני מברך אותך על כך ואת כל ראשי הרשויות שנמצאים כאן ושלא נמצאים כאן.

החוק הזה לא בא לקחת מהשלטון המקומי שקל, להפך. החוק הזה בא להכפיל את התקציב הזה כמעט.
איתי חוטר
לא בטוח. קראת את העבודה של הממ"מ, אדוני?
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול להפריע לי באמצע.
איתי חוטר
סליחה. אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
קראתי הכול, הכול בסדר.
איתי חוטר
היא אומרת - - -
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול להגיד.
איתי חוטר
גם ה-300 - - -
היו"ר משה גפני
אבל אתה לא יכול. זה לא בסדר הדבר הזה.
איתי חוטר
אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
החוק הזה בא להוסיף כסף. אם נעשה אותו נכון, מתווסף כסף לשלטון המקומי, לא פוגם כהוא זה בכל הדברים שאמרתם. בנושאים האחרים צריך לדון בנפרד. זה שצריך לתקן חוקים וזה שצריך לעשות פעולות שהפעולות האלה יהיו יותר צודקות ומותאמות לעידן שאנחנו מצויים בו היום, זה נכון, אין ויכוח על כך. לממשלה יותר קשה לקבל החלטות. אם מישהו מכיר את עבודת הממשלה, לנו יותר קל. אנחנו יכולים להתקדם עם העניין הזה ושחברי כנסת יתמסרו יותר לדברים שהועלו כאן, לא קשורים לחוק הזה.

אם החוק הזה ייעשה בסוף באופן מסודר וצודק, יש פה תוספת לשלטון המקומי. אם הוא ייעשה לא צודק, הכסף הזה לא שווה שום דבר. להפך, הוא גם יגרום - - -
איתי חוטר
לא נכון.
היו"ר משה גפני
אז לא נכון. יש לי חסינות, אני יכול להגיד דברים לא נכונים. אצלכם אומרים כל הזמן דברים נכונים, לא מפסיקים.
רחל עזריה (כולנו)
גפני, אתה מרשה בוועדה לכולם לומר דברים לא נכונים, זה כלל ידוע.
היו"ר משה גפני
נכון. אין בשער פולמבו שלט "מדבר שקר תרחק".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אולי הגיע הזמן - - -
היו"ר משה גפני
לא. אני לא נותן, הפרעת באמצע. החוק הזה הוא חוק נכון. בעיקרון שלו הוא חוק מצוין. תודה רבה, רבותי. סיכמתי את העניין הזה. אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר-היום.

הישיבה ננעלה בשעה 11:09.

קוד המקור של הנתונים