ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/11/2016

הגברת מערך האכיפה וההרתעה - נוכחות משטרתית ואמצעי אכיפה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה

לבטיחות בדרכים

יום שלישי, כ"א בחשון התשע"ז (22 בנובמבר 2016), שעה 9:30
סדר היום
הגברת מערך האכיפה וההרתעה - נוכחות משטרתית ואמצעי אכיפה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר

איילת נחמיאס ורבין

רועי פולקמן
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא

מסעוד גנאים

חמד עמאר

יעקב פרי
מוזמנים
ניצב דורון ידיד - ראש אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

דביר תמים - עוזר ראש אגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

רותם פלג - מנכ"ל, המשרד לביטחון פנים

גלית חנה שרם - עוזרת מנכ"ל, המשרד לביטחון פנים

דני קריבו - סמנכ"ל תקצוב תכנון ובקרה, המשרד לביטחון פנים

שרית פליפסון - ראש מחלקת תביעות באגף תנועה, המשרד לביטחון פנים

אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

פיליפ פארן - מנהל אגף תשתיות עירוניות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ראיק סאלם - מנהל אגף תשתיות בין עירוניות, משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים, משרד האוצר

דרור וגשל - משפטן, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גיורא רום - מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שני חדד - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מאיר אלרם - מנהל אגף תיאום גורמי חוץ, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מעיין פופר - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

אסתי סרקסיאן - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

עמי רוטמן - יועץ משפטי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

לילה מור - עו"ד, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

צביקה דן - משנה למנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

נחמה לאור דרורי - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מרדכי בהירי דואני - מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

חנית אברהם-בכר - עו"ד, הלשכה המשפטית של הנהלת בתי משפט
יצחק עייש - מ"מ מנהל אגף בטיחות, חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה

תומר גונן - עו"ד, חבר ועדת תעבורה, לשכת עורכי הדין

שירלי הרננדס - עוזרת ליו"ר ועדת תעבורה, לשכת עורכי הדין

אורית לביא - עו"ד, ממונה על החקיקה, לשכת עורכי הדין

גבי בן הרוש - יו"ר, מועצת המובילים והמסיעים

קרן גדיש - דוברת, מועצת המובילים והמסיעים

דוד כוכבא - מנכ"ל, מועצת המובילים והמסיעים

אריה גורן - קצין בטיחות ארצי, חב' אגד, מפעילי התחבורה הציבורית

פרדי הרשקוביץ - יועץ בטיחות, חב' אגד, מפעילי התחבורה הציבורית

שי אלמליח - קצין בטיחות ראשי, אגד תעבורה, מפעילי התחבורה הציבורית

יהודה בר אור - יו"ר ארגוני המוניות, ארגוני המוניות

פריד אברהם - יו"ר ארגון מוניות השירות בישראל ומנכ"ל א, ארגוני המוניות

ספי יוסי דיין - חבר ועדת רכב מנהל מחלקת תחבורה, מרכז המועצות האזוריות

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה

יעקב אדלר - חבר הנהלה, אנשים באדום, ארגונים למאבק בתאונות דרכים

דפנה גרוטו - הנהלה עמותת עיניים בדרכים, ארגונים למאבק בתאונות דרכים

יחיאל מונטג - מנכ"ל עמותת עיניים בדרכים, ארגונים למאבק בתאונות דרכים

מרדכי פדר - יו"ר חיים בדרך מתונה, ארגונים למאבק בתאונות דרכים

איציק סנדלר - מיסד, העמותה לשיפור הבטיחות בנהיגה ולימוד הנהי, שונות

אבי גולן - יו"ר, ארגון מורי הנהיגה

אבי קרמר - יו"ר, ארגון מורי הנהיגה

חגית אוריאן - עמותת "מחזירים את המדרכה להולכי הרגל"

משה בקר - מומחים שונים

אוהד בן דב - מתנדב באגף התנועה במשטרת ישראל, שונות

יהודה יגן - יושב ראש ענף רכב, איגוד השמאים

אילן גרודסקי - מנהל תחום טכנולוגיה, עמותת אור ירוק

גלאל אבו אלקיעאן - קרן "אברהם"

משה ענבי - מתנדב, פורום פעולה, ארגונים למאבק בתאונות הדרכים

שיתיוי אלדדא - קרן "אברהם"

אורי חדד - קצין בטיחות בתעבורה, איגוד לשכות המסחר

ויסאם גבר - כתב, רשות השידור

דן קדרון - עיתונאי

עלי אלקתאר - דוקטור, עמותת "אברהם"
מנהלת הוועדה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר המתרגמים

הגברת מערך האכיפה וההרתעה - נוכחות משטרתית ואמצעי אכיפה
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, המאבק בתאונות הדרכים. קודם כל ביום הזה צריך באמת גם להודות לידידי חבר הכנסת עמר שהיה מיוזמי היום הזה בכנסת, וזה הפך למסורת. אני מאוד מקווה שיגיע היום שכבר לא נצטרך אולי לציין את היום הזה, שהיום הזה יהיה מצוין בכך שהסטטיסטיקות יחגגו כל השנה ולא מה אנחנו עושים כדי לגרום להם שלא לקרות.

נתחיל את הדיון בגדול על נושא של יום הבטיחות בכמה מילים וניתן גם לחברי הכנסת בשביל ציון היום הזה כדי להגיד כמה דברי פתיחה לפי בקשתם. יש לנו עוד כמה דיונים היום. בעיקר הדיון לאחר מכן, נמצא אתנו מנכ"ל משרד הוט"פ שיתן את הסקירה שלו על הפעילות של המשרד וגם כמובן כהמשך לדיונים הקודמים שהחלנו בהם לבדוק את המסקנות ואת הביצוע של מסקנות ועדת השימוע, או השימוע שנעשה כאן בוועדת הכלכלה.

אני רוצה להזכיר לשבחו של היושב ראש איתן כבל שבאמת נעשתה עבודה מאוד מאוד רצינית כאן בוועדה בנושא השימוע ואנחנו נשמע מהמנכ"ל גם תשובות לגבי דברים שהוחלטו בוועדה או שהומלצו בוועדה וגם כמובן סקירה כללית ולראות איך אנחנו יכולים לתת את הרוח הגבית לאותה מלחמה שכולנו לוחמים בה ביחד.

אני רוצה לקדם בברכה את ראש אגף התנועה החדש, ניצב דורון ידיד על כניסתו לתפקיד. אנחנו מאוד מקווים שכניסתך לתפקיד תחולל גם עוד רוח גבית חזקה לטובת אותה מלחמה שכולנו מאוד רוצים בהצלחתה. אני חושב שזה יהיה נדוש לחזור על הדברים שאנחנו אומרים כל פעם שבאמת אחד הדברים, אולי הדבר כמעט הכי חשוב היום במדינת ישראל, אנחנו מכירים את הסטטיסטיקות שנהרגו בכבישים יותר אנשים מאשר נהרגו בכל מלחמות ישראל ואלה דברים שקורים יום יום. זה בתפזורת. ולכן אנחנו קמים מדי זמן, פעם בשבוע, לפעמים פעמיים בשבוע ולפעמים גם יותר לבשורות איוב כאלה ואחרות ואסור לנו להתרגל לזה, אני חושב שהמסר הוא שאסור לנו להסכים עם זה, אסור לנו להתרגל לזה וברור שזה גם בידינו, בסופו של דבר זה בידינו.

למרות שיש באמת המון פעילות בנושא, המון פעילות פרלמנטרית, המון פעילות של חברי כנסת, ועדת הכלכלה כמו שאמרנו, פעילות גם במשרדים, אני לא רוצה להגיד את זה בצורה חריפה אבל אני חושב שכל עוד המדינה לא לקחה את זה כיעד לאומי, עברתי על תקציב המדינה, אני עובר על חוק ההסדרים, על הרבה מאוד דברים שהפכו להיות, הרי במה אנחנו מתעסקים כל היום? מתעסקים בתאגיד, בדברים מסוג כזה ואחר, שכל עיסוק בדבר כזה הוא גם טומן בחובו הרבה מיליארדי שקלים שמושקעים על כל מיני רפורמות ודברים כאלה ואחרים, חשובים יותר, חשובים פחות, ולצערי הרב ממשלת ישראל עדיין, ואגב זה די לדורותיהם, עדיין לא הפנימה שצריך לקחת את הנושא הזה ולשים אותו בראש סדר העדיפויות עם משאבים ברורים לעניין, אנחנו נראה את זה אחר כך כשנדון בנושא הניראות של המשטרה בכבישים, שזה חלק גדול מהדיון שיהיה פה היום.

המדינה חייבת לקבל החלטה שהיא לא רק דקלרטיבית אלא אמתית להקצאת משאבים, כי אנחנו יודעים וברור לנו לגמרי, אגב אנחנו עברנו גם בתקופה האחרונה את דו"ח מבקר המדינה, שאחד הדברים שאני קצת שמחתי במרכאות, שהמסקנות של דו"ח המבקר היו זהות כמעט לחלוטין למסקנות של השימוע שנעשה כאן. זאת אומרת באופן מדעי זה אומר שאנחנו יודעים לגעת בנקודות, אנחנו יודעים מה צריך לעשות, אנחנו יודעים איך אפשר להוריד את הסטטיסטיקה למשהו שהוא הרבה יותר סביר ונורמלי, אנחנו רק צריכים להחליט לעשות את זה.

אני מנצל את היום הזה ואת הבמה הזאת שוב, לקרוא לממשלת ישראל, לראש הממשלה, לשר התחבורה, לשר לביטחון פנים, שר החינוך, שרת המשפטים, זה ארבע זרועות שהן הזרועות הכי חשובות כדי שנצליח במלחמה הזאת לשלב ידיים ככל האפשר ולשים, ואת יודעים מה, שכחתי משרד אחד, אנחנו תמיד שוכחים אותו אבל מתברר שהוא הפיל שבחדר, משרד האוצר. משרד האוצר והמשרדים הללו חייבים לשים את המאבק הזה בראש סדר העדיפויות שלנו ואם ידעו לשים את המשאבים במקומות הנכונים אנחנו יכולים להגיע לסטטיסטיקה שהייתה אך לא מזמן, לפני 8 או 9 שנים, שהיינו ב-30% פחות ממה שהיום אנחנו הולכים לצערי הרב לגמור את השנה הזאת עם מספר גבוה מאוד של הרוגים. אנחנו גם שוכחים בדרך את כמות הפצועים, אנשים שסוחבים את זה כל חייהם אחר כך, ולכן אנחנו נמשיך בשלנו. אני מבטיח לכם שכמו שעשינו את הישיבה עם משרד התחבורה והייתה פה המנכ"לית והיום נמצא מנכ"ל הוט"פ, ותהיה פה עוד תקופה קצרה מנכ"לית משרד החינוך שנדון בדברים באמת של חינוך תעבורתי, הגברה, העצמה, משמרות זה"ב וכולי, יש לנו גם את הרשות הלאומית, ששוב, הזדמנות שלנו לאחל בהצלחה ליושב ראש החדש שנשמע אותו גם היום בהמשך הדיון בנושא האכיפה ודברים נוספים.

יש לנו צורך גדול לחזק את מעמדה של הרשות הלאומית, הרשות הזאת עברה טלטלות ימינה, שמאלה, אני מאוד מקווה גיורא, שתצליח להוביל במושכלות ובחוכמה, ולקבל את הגיבוי המתאים מכל זרועות הממשלה כי בסופו של דבר אתה צריך להיות השופר המתריע, הבוחן, אתם, הצוות שלכם כמובן, וזו גם הזדמנות טובה להגיד תודה למודי על העבודה המאומצת שלו בשנים האחרונות, ואני מאוד מקווה שעמלנו לא יהיה לריק ושנוכל באמת לקדם את הדברים, הרבה מאוד תלוי בנו, כמה שנעלה את הדברים על סדר היום, הגיבוי הציבורי שנקבל על זה גם מאותן עמותות ציבוריות ואנשי ציבור שמטפלים בעניין, ואני מאוד מקווה שגם נצליח להוריד את הסטטיסטיקה הנוראה הזאת לממדים סבירים.

אני אבקש מידידי חבר הכנסת חמד עמאר לפתוח בכמה מילים לרגל יום הבטיחות. נעשה את זה קצר כי הזמנו אנשים. לאחריו, גם לפי בקשתו כי הוא צריך לרוץ למקומות אחרים יהיה חבר הכנסת פרי ולאחר מכן הרשות הלאומית, המנכ"ל יאמר כמה מילים וגם נראה מצגת קצרה מאוד. ואז ניכנס לדיון, כמובן יתחיל אותו מנכ"ל הוט"פ והמפקד החדש של משטרת התנועה יהיה בדיון. כמובן גם מי שירצה יירשם ויקבל זכות דיבור. בבקשה חבר הכנסת חמד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוקר טוב לכולם. קודם כל אני רוצה להודות לך על קיום הדיון בוועדת המשנה של וועדת הכלכלה. אני חושב שאתה עושה עבודה מעולה בנושא, כל הנושא של בטיחות בדרכים, כי זה נושא חשוב ונוגע לכל אחד ואחד מאיתנו שיושב כאן וגם למשפחות שלנו שבבית ולכל אזרח ואזרח במדינת ישראל. זה החיים של האנשים וערך החיים הוא דבר מאוד יקר לכל אחד ואחד מאיתנו.

זו השנה השמינית שאני מציין את יום הבטיחות בדרכים כאן בכנסת, אני רוצה להודות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על העבודה והעשייה שלכם. אני רוצה לאחל בהצלחה ליושב הראש החדש ואני גם רוצה להודות למנכ"ל, זו הזדמנות להודות לו בכנסת, אנחנו כבר דיברנו באחד הכנסים והודיתי לו שם, אני כאן רוצה להודות לך על כל מה שעשית, היית שותף שלנו בכנסת, אין דיון שפספסת, קיימנו הרבה דיונים בנושא הבטיחות בדרכים ואתה תמיד הגעת. אני רוצה להודות לך על כל העשייה שלך. אני חושב שכל הכנסת וכל הוועדות מודים לך על הידע והתמורה שנתת לכנסת ועל העשייה שלך ואני רוצה לאחל לך בהצלחה בהמשך הדרך.

גם לשר לביטחון פנים מגיעה תודה רבה, אתמול הייתי בוועדת הכספים בסקירה של תקציב הוט"פ, המשרד לביטחון פנים, וראיתי את העלייה בתקציב של אגף התנועה. השר אמר שהוא הבטיח עד לסוף 2017, כמעט להכפיל את מספר הניידות, נגיע ל-170 ניידות בסיור, אבל אחד הדברים שיידעו אותי אתמול בוועדה שנאמר על ידי השר וגם על ידי יושב ראש הוועדה שאנחנו כבר כמה שנים בתקציב שמים לאגף התנועה תקציב, אבל בפועל במקום שיגדל התקציב קטן התקציב כי לשר הוט"פ אין את השליטה, ברגע שהתקציב עובר, זה בידיים של המשטרה והמשטרה מנווטת את התקציב, היא יכולה ללכת על סדרי עדיפויות אחרים, וגם לא להשקיע בתקציב שאישרנו כאן בכנסת, ואם אני טועה יכול לתקן אותי המנכ"ל.
היו"ר יעקב אשר
אתה כבר נכנס לדיון שיהיה אחר כך, אני אשמח אם תצליח להגיע.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אם אני טועה יכול לתקן אותי, אנחנו כאן נצטרך לתקן את זה אולי בכנסת, שבאמת תהיה את השליטה של השר לביטחון פנים על הנושאים האלה, גם בנושא התקציב שעובר למשטרה, שהתקציב שייועד לאגף התנועה ילך לאגף התנועה. כי מה שיש היום זה דבר שאנחנו לא יכולים להמשיך איתו. אנחנו בעלייה במספר ההרוגים זו השנה הרביעית, אדוני היושב ראש. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שאנחנו נותנים יעד ככנסת, כממשלה, לרדת מ-300 הרוגים, עשינו את זה בשנת 2012, ב-2016 כבר עברנו את הרף של 300 ולפי מה שרואים אנחנו גם נעבור את הרף של 2015 ואנחנו לא רוצים את זה, אנחנו רוצים דבר אחר. לכן הנושא של האכיפה הוא נושא מאוד חשוב.

למשטרה יש תפקיד חשוב מאוד בכל הנושא של תאונות הדרכים. נהג שרואה ניידת, אתה רואה, אנחנו נוסעים, כשניידת מובילה אתה רואה שיירה אחריה. אנשים נרתעים, אנשים לא נוהגים מהר, אנשים דופקים חשבון כשיש משטרה. כשמשטרת ישראל נכנסת למבצע בישוב ערבי, אתה רואה את כולם כבר בוואטס אפ ובטלפונים "חבר'ה, שימו חגורות, חבר'ה תנהגו לאט" אתה שומע את זה, רואה את זה, למשטרה יש תפקיד חשוב לכן אנחנו צריכים לדאוג לחזק את המשטרה, לחזק את אגף התנועה, שלא רק יהיה למבצעים בישובים הערביים, שתהיה נוכחות משטרה מתוגברת כל הזמן בישובים הערביים כי המגזר הערבי מהווה קרוב ל-30% מההרוגים במדינת ישראל. נרצה או לא נרצה, נטייח או לא נטייח, אני אמרתי את זה יותר מפעם. אם אני לוקח ומתמקד במגזר הערבי ומוריד אותו לכמות של גודלו באוכלוסייה, ירדתי מתחת ל-300 הרוגים, ועשיתי את העבודה שאני רוצה לעשות. רק אם אתמקד בדבר אחד.

דבר שני זה גם הולכי רגל. כמעט שליש מההרוגים שלנו הם הולכי הרגל. שתי האוכלוסיות שאנחנו צריכים להתמקד בהם ולעשות את הכל על מנת להוריד את תאונות הדרכים.
היו"ר יעקב אשר
זה יהיה במרכז הדיון בעוד כמה דקות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בנושא של חוק אלכוהול 0. אני שוב אחזור על זה, חוקקתי את החוק ב-2010 עד היום אין אכיפה לחוק הזה.
היו"ר יעקב אשר
ראינו את המצגת שלך לפני כמה חודשים. את הסרט, והכתבה שהייתה שהתברר שלא עושים כלום.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עד היום לא אוכפים את החוק הזה, עד היום אין ינשופים, עד היום מחכים לתו תקן. בואו נתקדם, בואו נרוץ, אנחנו לא רוצים עוד הרוגים, אנחנו רוצים לחסוך בחיי אדם. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. חבר הכנסת פרי, בקצרה.
יעקב פרי (יש עתיד)
תודה אדוני היושב-ראש השבוע נוספו עוד שלושה אנשים שקיפחו את חייהם בכבישי ישראל ואנחנו מדברים על 328 ואני יודע שאדוני אוהב גימטריה. בגימטריה 328 זה ללא הסבר. ואני חושב שתמו וכלו כל ההסברים, אנחנו יודעים שכל אחד באמת מנסה לעשות את תפקידו בצורה הטובה ביותר ובצורה המרבית אבל הקטל הקשה והכואב בדרכי הארץ מחייב אותנו להכריז על מצב חירום לאומי מכיוון שהסברים ודו"חות כולל ועדת הכלכלה שאני יושב בה, כתבנו דו"חות, דיברנו על חינוך, דיברנו על משרד התחבורה, המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר. בסופו של דבר שלושה דברים, שלוש כותרות מאוד קצרות: אחת – שמענו שהוקמה ועדת שרים, ראש הממשלה הודיעה, תוך דקות היא שונמכה לוועדת מנכ"לים ועד רגע זה לא שמענו שהיא התכנסה או שהיא פועלת, יכול להיות שאני טועה ואני אשמח לשמוע.
היו"ר יעקב אשר
התחילה פעילות של איסוף מידע וחומרים מהמשרדים, אני לא דובר הממשלה עכשיו. קבעתי פגישה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשבוע הבא כדי לראות את לוח הזמנים. אני מאמין גדול בצוותים הללו כי זה בעצם שולחן עגול שאמור לייצר את הפתרונות.
יעקב פרי (יש עתיד)
דבר שני, אדוני כבר ציין, בתקציב הדו שנתי שטרם אושר אבל קרוב לוודאי שיאושר, אין בשורה אמיתית, ואני אומר את זה בהמעטה, שתביא לאיזה שהם קידום פתרונות שאותם העלינו בוועדה או מחוץ לוועדה, ועליהם גם המליץ מבקר המדינה.

נקודה שלישית – שמענו אתמול גם לשאילתה שלי והתייחס לזה גם חבר הכנסת עמאר, מהשר לביטחון פנים, שבדעתו עד אמצע שנת 2017 להכפיל את כמות השוטרים, הוא אמר גם באמצעות סטודנטים, ולהגיע למצב של 160 או 170 ניידות. אין ספק שאין תחליף לניראות. כמובן שגם צריך להתייחס לנושא של חינוך ותפקידו של משרד החינוך יחד עם העמותות, אור ירוק ואחרים, לעשות פה את המשך העבודה מכיוון שללא חינוך בוודאי לא נגיע לתוצאות. בינתיים משפחת השכול של הקטל בדרכים ממשיכה לגדול ולא לקטון ולכן חשיבותה, לא רק חשיבותו של היום הזה אלא חשיבותה של הוועדה הזאת היא באמת קריטית.

אני רוצה לסיים את דבריי באיחולי הצלחה לניצב ידיד, הצלחתך קריטית כי אנחנו מדברים בחיי אדם ובנושאים שבסופו של דבר הם טראגיים ואפשר להנמיך אותם אם לא לפתור את הבעיה לחלוטין. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. הרשות הלאומית מציגים לכבוד היום הזה של הבטיחות. מודי בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מוכרחה להגיד משהו. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שוב עוברת טלטלה. זה דבר שצריך - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נדבר על זה בדיון, אם תהיי כאן אני אשמח מאוד לשמוע את דעתך כתמיד. בבקשה מודי.
מרדכי בהירי דואני
בוקר טוב לכולם. אנחנו נמצאים בעיצומו של שבוע הבטיחות והשנה בחרנו בנושא "משפחה בטוחה בדרך". חטיבת המחקר של הרשות ביצעה מחקר מקיף בקרב כ-500 משפחות, ילדים בגילאי 12-18, העברנו לא מעט שאלונים וממצאי המחקר מעידים על עוצמתה של היחידה המשפחתית בטיפוח ההתנהגות בקרב משתמשי הדרך. נמצא שככל שההורים מודעים יותר ומכירים בנושא הבטיחות בדרכים, כך יתר בני המשפחה מצייתים ומתנהגים בהתאם לחוק.

אני אציין כמה נתונים וכמה מגמות שאנחנו ראינו. מקום המדינה ועד היום נהרגו בישראל 32,959 בני אדם. מתוכם 5,038 ילדים ובני נוער. רק בשנת 2016 נכון לאתמול וגם להיום נהרגו 328 בני אדם לעומת כ-314 בתקופה המקבילה אשתקד. אם אני מסתכל על המגמה הרב שנתית, אם אני מסתכל מ-2005 ל-2015 אכן נראית ירידה, אבל בארבע השנים האחרונות אנחנו נמצאים במגמת עלייה ו-2016 עולה על 2015.

ברשות הלאומית יש חטיבת מחקר ומידע שלמעשה זה הקטר שמוביל אותנו ומזהה את אותן אוכלוסיות שאלה הן האוכלוסיות שאפשר להשפיע עליהן וההשקעה בהן כמו שאמר חמד עמאר עשויה לתת את האותות ולהוריד את כמות ההרוגים בכבישי ישראל. המגזר הערבי, כמו שאתם רואים, מהווה 30% מסך ההרוגים מדי שנה, כאשר חלקם באוכלוסייה הוא 20.7%. השנה נהרגו 98 בני אדם במגזר הערבי לעומת 88 בני אדם במגזר הערבי בשנה הקודמת. אני רק רוצה להזכיר שהשנה התחילה דווקא בכיוון מאוד מאוד חיובי, שהייתה היפגעות נמוכה אבל במהלך השנה המגמה השתנתה ועברנו את השנה הקודמת, וזה לא נראה שמשתפר.

הולכי הרגל כמו שנאמר, מהווים 33% מסך ההרוגים מדי שנה, השנה נהרגו 95 הולכי רגל לעומת 98, אנחנו מזהים שינוי קטן, אנחנו מתמקדים בהולכי הרגל גם במספר אוכלוסיות.
קריאה
כמה זה היה באחוזים בשנה שעברה?
מרדכי בהירי דואני
אותם אחוזים. הרכב הכבד – פה פוטנציאל הנזק הוא מאוד מאוד גבוה. אנחנו רואים שמספר ההרוגים בתאונות הדרכים במעורבות רכב כבד זה כ-27% מדי שנה, כאשר שיעורם במצבת כלי הרכב הוא 3.4%. הם נוסעים הרבה והפגיעות שהם מייצרים בכביש מאוד מאוד גבוהה. השנה נהרגו 99 בני אדם ממעורבות כלי רכב כבדים לעומת 96 בשנה הקודמת.

אוכלוסייה נוספת שזוהתה כבר בשנים האחרונות כאוכלוסייה בעלת פוטנציאל היפגעות גבוה זה רוכבי אופנוע. הם מהווים 15% מסך ההרוגים בתאונות הדרכים אבל מהווים רק 4% ממצבת כלי הרכב. השנה נהרגו 40 רוכבי אופנוע לעומת 49 בשנה הקודמת, ופה אני רוצה להדגיש שבשנה הקודמת כאשר נמצאה מגמת עלייה, הרשות הלאומית הובילה מהלך עם יתר השותפים, עם אגף התנועה, עם רשויות מקומיות ועם משרד החינוך, המהלך הזה מתקיים מדי חודש בשבוע האחרון של אותו חודש, מיפינו את אותם ערים שבהן יש היפגעות גבוהה, אותם אופנועים שבהם ההיפגעות גבוהה, התוצאה מתחילה להיראות יותר טוב השנה.

אוכלוסייה נוספת היא נהגים צעירים. נהגים צעירים מוגדרים עד גיל 24. שיעור המעורבות שלהם בתאונות קטלניות כלומר המוות הוא 20%, בעוד ששיעורם בקרב מורשי הנהיגה 14%. השנה נהרגו 34 צעירים ביחס ל-31 בתקופה המקבילה אשתקד. אלה למעשה עיקרם של האוכלוסיות שאנחנו מטפלים בהן, אני חייב להגיד שהרשות בימים האלה בעיצומן של תכניות מתכללות לכל השותפים ולמדינה בנושא של הולכי רגל, המגזר הערבי ורכב כבד.

התכנסנו פה לדבר על נושא האכיפה. אנחנו יודעים שנושא האכיפה הוא אחד מהנושאים החשובים, הייתי רוצה להציג את הפרויקט שאנחנו מובילים, שנקרא פרויקט "שומרי הדרך" אני ארצה להראות לכם סרטון קטן של מקבץ עבירות שאותם מתנדבים צילמו ואז אני אספר לכם בדיוק מה עושה הפרויקט, איך הוא מתנהל וכמה טוב שהוא קיים.

(מוצג סרטון)

שימו לב, אוטובוסים נוסעים.
קריאה
זו הדמייה?
מרדכי בהירי דואני
זה לא הדמייה. מה שאתם רואים פה עכשיו זה צילומים של מתנדבים שומרי הדרך, אותנטיים לחלוטין. תראו את הבחור שהחליט שנתיב הנסיעה פתוח. הוא ויתר בשלב מסוים והחליט שהוא - - - רמזור אדום זו המלצה בלבד. שימו לב לנהג החביב שמתעלם מכל התמרורים ומבצע פרסה באמצע הכביש. נסיעה על השול, אנחנו מזהים שנפתח תמיד נתיב תנועה נוסף, אנשים נוסעים על השול באופן תדיר. שימו לב, בצד שמאל יש הולכי רגל שבאים לחצות את הכביש, שימו לב מה קורה. זה שנייה. למעשה זה מקבץ עבירות שצולמו על ידי אזרחים שנקראים מתנדבים בפרויקט שומרי הדרך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמה - - - כתב אישום בכל הנושאים האלה?
מרדכי בהירי דואני
אני אתן את הנתונים עוד דקה. שומרי הדרך זהו פרויקט שמובילה אותו הרשות בשותפות עמותה בשם "נתיב בטוח" ומשטרת ישראל, אגף התנועה. הפרויקט התחיל בצורתו הנוכחית ב-1.2.2015 והושק תקשורתית באוגוסט 2016. מרגע שהפרויקט הושק, מעל 10,000 ישראלים יפים בחרו להתנדב בפרויקט. יש חברות שלמות במשק הישראלי שמבקשים שהנהגים שלהם והעובדים שלהם יהיו מתנדבים בפרויקט. לשמחתי הרבה יש פה שיתוף פעולה מלא בין אגף התנועה לבין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכמובן עם אזרחים שומרי חוק ועמותת "נתיב פתוח".
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
במגזר הערבי איפה אנחנו עומדים? יש שיתוף פעולה של המגזר שרוצה להכניס את הנושא של שומרי הדרך?
מרדכי בהירי דואני
יותר מזה, אחד ממובילי דעת הקהל, דוקטור דראושה שלמעשה משתתף בחלק מהקמפיין לגייס את ערביי ישראל למהלך הזה. אנחנו המדינה הראשונה בעולם ברמה הלאומית שחיברה מצד אחד אזרחים, מצד שני רשויות באמצעות טכנולוגיה. הפטנט הוא פשוט לחלוטין, באותם רכבים שבהם יש מתנדבים הם שמים את הפלאפון על השמשה הקדמית, הפלאפון מתעד את הנסיעה שלהם. ברגע ששומר דרך זיהה עבירה מסכנת חיים, אני חוזר, רק מסכנת חיים, הוא מוציא שתי מילים מהפה: report event. המערכת לוקחת 20 שניות אחורה ו-25 שניות קדימה, אורזת הכל בחבילה דיגיטלית וזה עובר למרכז הבקרה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שם הבקרים שלנו עושים בדיקה לראות שאכן כל היסוד הראייתי מופיע שם, נגמרה הבקרה הראשונה, זה עובר בקרה נוספת עדיין ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשם זה עובר למשטרת ישראל אגף התנועה.
היו"ר יעקב אשר
מה קורה בתחנה הבאה, כשזה מגיע לבית המשפט, האם יש לזה תוקף מבחינת בית המשפט או שבגלל שאזרח עשה את זה - - -
מרדכי בהירי דואני
הצלחנו לעבור את כל הבירוקרטיות והתהליכים הנדרשים לכך. יותר מזה, אני בהרצאה לשופטי תעבורה על "שומרי הדרך" הם מאוד אהבו את זה, כי אין פה למעשה עדות של "ראיתי", "שמעתי" יש פה צילום. הצילום מגיע גם בסטילס וגם בווידאו ולכן הם מניחים שכמות הערעורים תלך ותהיה יותר קטנה. רק להגיד לכם, יותר מזה, רק כ-3% מאותם תיקים שמועברים, מערערים עליהם, זה סכום פעוט של תיקים.

אתמול ישבתי עם השרה שקד על הנושא הזה בדיוק וגם עם השר ארדן לפני מספר חודשים. אני מניח שלמעשה תהיה פה התקדמות די גבוהה. אנחנו מנצלים את הכוח החברתי בכבישים, למטרה אחת שנקראת אכיפה. האכיפה תייצר הרתעה. ההבדל היחיד בין שוטר גלוי למתנדב סמוי או למשטרה סמויה שלא רואים אותה, אתה לא תדע לעולם אם הבחור שלידך עם הפלאפון שומר דרך או שלא.

השלב השני בפרויקט, וזה למעשה השלב החשוב מאוד הוא לנסות להפגיש בין אותם עברייני תנועה עם משפחות שכולות, כי כולם בטוחים שלהם זה לא יקרה. אנחנו חושבים שהמפגש הזה עם אותה משפחה שכולה כדי לראות מה יכול היה להיות, ישפיע - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מציע ביקור בבית לוינשטיין. הוועדה עשתה את זה לפני, לא הגיעו הרבה חברי כנסת לצערי אבל היינו שם וגם ראינו את הסדנאות שהם נותנים לבני נוער וכשאתה רואה את תוצאות התאונות אני חושב שזה נכנס לכל נהג לראש בצורה רצינית מאוד.
מרדכי בהירי דואני
נכון. את הפרויקט הזה אני מציג בשביל מטרה אחת – להראות את היכולת של הרשות הלאומית לחבר את הגופים השונים לעבוד עם אגף התנועה ולייצר באמת פעילות שעלותה הכספית היא כלום.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני גם מצטרף לברכה ותודה על השירות שלך. תמשיך הלאה בשירות והצלחה בהמשך הדרך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא קיבלתי אם כבר יש - - - בקשר לשומרי הדרך?
מרדכי בהירי דואני
יש. אנחנו גם נתחיל בקרוב עם מכתבי יידוע.
היו"ר יעקב אשר
שלא נתבלבל, זה לא במקום ניראות של משטרה. זה מכפיל כוח נהדר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל אם יהיה פרסום טוב זה ירתיע נהגים רבים.
מרדכי בהירי דואני
בחודש דצמבר יעלה פרסום, אנחנו נוציא מכתבי יידוע לאותם אזרחים, צולמת, איפה צולמת, מה עשית, עם לינק לסרטון. המטרה היא לייצר אפקט של הרתעה. זה לא מחליף אבל זה משלים.
היו"ר יעקב אשר
נמשיך. לאלה מחברי הכנסת שהגיעו מאוחר יותר, ידבר עכשיו מסעוד גנאים, ואני רוצה לומר את הפלטפורמה. יש לנו את היום הזה של יום הבטיחות בדרכים, אנחנו מדברים עליו באופן כללי אבל אנחנו נמצאים בתוך דיון שמכוון מטרה למשרד בטחון פנים והמשטרה, לנושא של אכיפה. היה לנו דיון אחד בנושא תשתיות, יהיה לנו דיון על חינוך, היום זה הדיון הזה. אני מבקש להיכנס אט-אט לתוך הדיון הזה. בבקשה חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש, אני מברך אותך ואת כולם על הדיון החשוב הזה, אני מצטרף לברכות למודי ולכל הצוות שלו וזרועותיו בכנסת שעשו עבודה נפלאה בקשר לכל עניין בטיחות בדרכים ותאונות הדרכים על כל מה שמשתמע מכך.

אדוני היושב ראש, אמרתי כמה פעמים שהתפקיד שלנו פה בכנסת הוא לא רק תפקיד פוליטי כי פוליטיקאי לא עוסק רק בניתוח פוליטי או הצגת השקפות עולם פוליטיות אלא יותר חשוב מכולם זה שהוא עסוק בהצלת חיי אדם כי חיי אדם הוא הערך העליון. מול הסטטיסטיקות המדממות והזוועתיות האלה, כולנו צריכים להיות מגויסים כדי למנוע את האסון הבא. אחרי כל מספר יש אדם ומשפחה שעולמה חרב עליה ואדם שאיבד את חייו וגם זה שמגדירים אותו פצוע בינוני או קשה או קל, הוא גם לא יחזור למה שהיה קודם.

לכן, אדוני היושב ראש, את שני המישורים שאנחנו תמיד מדברים עליהם שזה לפי דעתי, אני מייחס חשיבות רבה לעניין החינוכי, התודעתי, לחנך לחיים בטוחים, לחנך לנהיגה בטוחה. אני מסתובב, לצערי הרב אנחנו עדיין מככבים בדרגות העליונות של מספר ההרוגים ומספר הנפגעים ומספר התאונות והשנה הזאת יש עליה נדמה לי ב-11% של הנפגעים וההרוגים הערביים. זה אומר שצריך להשקיע יותר בתודעה.

אנשי הרשות, ג'לל בנא היה אצלי בעיר שלי סכנין, והציג בפניי את עניין שומרי הדרך ועשינו טסט בעיר, אז אני בהתחלת הנסיעה הייתי איתו, התגאיתי אמרתי לו "אתה יודע, אצלנו בסכנין אין כל כך הרבה" ופתאום אנחנו מדברים ואחד עובר בקו לבן. אני חושב שהפרויקט הזה מאוד חשוב בגלל גם המעורבות האזרחית של האנשים שמתנדבים מרצונם כדי באמת להשתתף בעבודת הקודש הזאת והמאבק הקדוש הזה בהצלת חיי אדם וכפי שאמרתי אדוני היושב ראש, כולנו מגויסים למשימה הקדושה הזאת. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. חברת הכנסת ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה. זה תמיד מייאש איך שהוא מייאש אותי כשאנחנו מתיישבים פה כשאנחנו יודעים שגם הבוקר יהיו תאונות, אתמול בבוקר אם אינני טועה נפגעו 63 אנשים בתאונה בדרום. 63 אנשים, אנחנו יכולים לספור את המספרים האלה, סליחה שאני אומרת, זה לא משנה אם מישהו קיבל צליפת שוט ואם מישהו שבר יד, זה פשוט מספרים לא הגיוניים, ואני נורא נורא מצטערת לפוצץ את הבועה. אתמול היו פה הכיתה של הבן שלי והכיתה המקבילה, חבר הכנסת ביטן ואני שאלנו אותם "איזה חוקים הייתם רוצים לחוקק" הדבר היחיד שאמרו כ-80 ילדים זה האופניים החשמליים. זה דבר מדהים. אף אחד מהם לא חשב על הצעת חוק אחרת. אחד אמר צריך רישיון לאופניים חשמליים, אחר אמר צריך - - - הם גם מבינים שקרה משהו מוזר בשנה החולפת שפתאום האופניים החשמליים, הם יודעים שאופניים חשמליים לא אמורים להיות על המדרכה והם פוגשים אותם כל יום.

יש פה איזו שהיא בעיה שאנחנו חייבים להידרש לה הרבה יותר מכפי שאני חושבת שהמשטרה או הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, או משרד התחבורה, חשוב שיצטרך להידרש לו. התופעה היא פשוט, זה ברור לגמרי, גם אני מבינה וגם אני מבינה שהחקיקה לא יכולה להציע פתרון לכל דבר.

השבוע, עוד פעם, אפרופו מה שאמר מרדכי בעניין הולכי הרגל, אופנוע נסע אחריי כשאני הולכת עם שני ילדיי לגן, וזה סיפור אגב שמי שמכיר את ההרצאות שלי פה בוועדת הכלכלה ובוועדת המשנה יודע שאני מספרת את זה כל פעם אבל השבוע זה כבר היה חוצפה. רוכב אופנוע בשמונה בבוקר נוסע אחריי ואני אומרת לו "סליחה, אתה מבין שאתה על המדרכה?" "כן, אז מה?" ככה. אמרתי לו "אני אצלם את המספר שלך ואני אדווח למשטרה" תאמינו לי, זה אפילו לא עניין אותו. יש פה איזו שהיא תופעה שאנחנו פשוט מוכרחים לראות איך נדרשים לה, בין אם מדובר במתנדבים ובין אם מדובר באיזו שהיא אכיפה אחרת, חייבים להידרש לבעיות האלה כי הן רק הולכות ומתרחבות.

אני רוצה לומר משהו, אני מאוד מוטרדת ממה שקורה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מרדכי, אני יודעת שאתה עוזב את תפקידך אחרי שנה וחצי, אם אינני טועה, בתפקיד. אני מאוד מוטרדת מהטלטלה הזאת כל הזמן ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מעבר לירידה הדרמטית בתקציב לאורך שנים במונחים של למעלה מ-50%, אנחנו לדעתי מדברים על 70%-75% של ירידה בתקציב. אני רוצה להבין אחת ולתמיד האם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עושה את תפקידה או לא עושה את תפקידה, ואגב, זה לא חייב להיות קשור לאנשים שעומדים בראשה, אלא לתקציב, לסמכויות שיש לה, האם היא יודעת להוציא לפועל את התפקיד שלה, יכול להיות שאנחנו צריכים לעשות - - -
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר לך שמאחר ונכנס יושב ראש חדש, קראת לזה טלטלה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני את גיורא מכירה היטב ומעריכה אותו.
היו"ר יעקב אשר
רגע. אנחנו נעשה דיון בזמן הקרוב בעניין, אנחנו נותנים להם מה שנקרא לארגן, אני יודע שהיושב-ראש יושב על תכנית עבודה מסודרת, אנחנו כולנו רוצים לחזק את הרשות הזאת - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
או שזה צריך להיות משהו אחר. או שצריך לבוא היושב ראש ולהגיד לנו "חברים, הגיע הזמן לעשות פריש מיש".
היו"ר יעקב אשר
אז אנחנו נשמע אותו בעניין הזה אבל לא היום. ותרשמי עוד נ.צ אחד, שבסוף שנה זו, 2017, בעצם פג החוק, אותה החלטה על הקמת הרשות. זאת אומרת שההחלטה הזאת צריכה להתחדש ואנחנו, וגם יושב הראש וכמובן הצוות שלו שיוביל את המערכת בהמשך הדרך, זו בדיוק ההזדמנות שלנו לתת את החוזקות לראות מה המעמד ולראות את הצורך ואת ענייני התקציב כפי שאמרת. אבל זה בקרוב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כיוון שאנחנו באמת עוסקים פה וגם בוועדה, ואתה יודע את זה היטב חבר הכנסת אשר, אתה עוסק בזה הרבה שנים, אני מרשה לעצמי ואני מרגישה בנוח גם בגלל שאני מכירה את האלוף במיל. גיורא רום ואני אגיד יותר מזה, אני לא רק מעריכה אותו, אני גם אוהבת אותו. אני אומרת בכל זאת, אני חושבת שהגיעה השעה, מעבר אפילו לנ.צ שהצבעת עליו שזו סוף הוראת השעה, אני באמת באמת חושבת שמה שקורה פה הוא לא בסדר. אם הרשות היא האמצעי לטפל בתאונות הדרכים – צריך לתת לה מספיק כלים. אם היא לא – צריך להסתכל מה הדרך הנכונה לטפל בדברים האלה. אני שמחה שקלעתי לדעת גדולים, אבל אני באמת אומרת לכם, אני מסתובבת עם העניין הזה בלב כבד ואני אפילו כבר לא משתמשת במונחים של "שמחה" במונחים שאני מודה לך שאתה מכנס את הוועדה לעתים מזומנים, ויושב ראש הוועדה איתן כבל.

עוד משפט אחרון באמת, הממשלה צריכה לקחת את הדו"ח שיצא תחת ידי ועדת הכלכלה, אני רואה שחבר הכנסת פרי הלך אבל חבר הכנסת חאג' יחיא וחבר הכנסת חמד עמאר היו שותפים אינטנסיביים לדיונים פה בוועדה בשימוע, הממשלה צריכה לקחת את הדו"ח הזה וליישם אותו.
היו"ר יעקב אשר
המשך הדיון הוא על יישום הדו"ח. אני אשמח שתהיי איתנו. אני מבקש ממנכ"ל המשרד לביטחון פנים לשאת את דבריו ולתת התייחסות מקצועית לדו"ח הוועדה וגם לדו"ח המבקר.
רותם פלג
בוקר טוב לכולם. אני בקצרה אדבר על מדיניות, סדרי עדיפויות ואגף התנועה בתוך המערך הזה ואחרי זה אעביר את הדיבור למפקד אגף התנועה שידבר על דרכי האכיפה של האגף והפעולות שהוא מבצע. אני חושב שזה עלה פה לאורך כל הדיון, החלוקה הלא ברורה או האחריות הלא ברורה על תחומי הבטיחות בדרכים, מניעת תאונות, ובתוך המכלול הזה אגף התנועה של המשטרה, ובאמת בשנים האחרונות האגף הזה במידה רבה נפל בין הכיסאות של האחריות, בגדול בין משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשרד לביטחון פנים, ולאורך מספר שנים לא מועט ראינו ירידה הולכת ומתמשכת בתקציב ובמשאבים שמוקצים לאגף הזה.

אנחנו התחלנו לפני כשנתיים במהלך של בעצם להעביר אלינו את המשאבים שמפוזרים בכל מיני מקומות על מנת שבאמת נוכל לקבוע ולייצר סדרי עדיפויות אמתיים ולשים את זה בתכניות העבודה המלאות שלנו ולקבוע מדיניות שהיא כולה חונה על המגרש שלנו. בהקשר הזה צריך לזכור, השר דיבר על זה אתמול בוועדת הכספים, השנה בעצם כל התקציב העקיף עובר להיות תקציב ישיר בתוך תקציב המשרד לביטחון פנים והשר כמו שהוא הצהיר גם בוועדה - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר על התקציבים שהיו ברשות הלאומית ושעברו אליכם.
רותם פלג
כן.
היו"ר יעקב אשר
יש עוד תקציבים?
רותם פלג
יש תקציב משרד התחבורה אבל אלה מספרים קטנים יותר והם יותר פרויקטאליים. השר כמו שהוא הצהיר, לוקח אחריות מלאה על האגף הזה והוא נכנס לתוך סדרי העדיפויות שלנו. מה שלא קרה במשך שנים רבות. בהיבט הזה עוד יש לנו פער אחד שהוא לא סגור וזה שבעצם אנחנו אמנם הגורם האוכף, אבל הגורם שקובע את המגרש שבו אנחנו משחקים הוא שר אחר. וזה איזו שהיא אנומליה שאנחנו צריכים גם לה לתת פטור, בעצם פקודת התעבורה נמצאת באחריות שר התחבורה והוא קובע את המגרש שבו אנחנו צריכים לייצר את האכיפה שלנו ואנחנו חושבים שנכון גם בהיבט הזה לייצר לפחות איזה סוג של חשיבה ולראות אם אנחנו נמצאים במקום הנכון או שנכון לעשות את הדברים באופן אחר כי כמו שאתם יודעים בסוף אין סמכות בלי אחריות ואנחנו צריכים שתהיה לנו את היכולת להשפיע על התהליכים - - -
היו"ר יעקב אשר
אני בטוח שזה יהיה אחד הנושאים בצוות המנכ"לים, באותה הזדמנות, לדבר על שיתופי הפעולה הללו.
רותם פלג
אני אישית תקווה שהוא יכונס במהרה, ביקשנו שהדבר הזה יקרה. לכן ברגע שהשר קיבל את ההחלטה הזאת ונדרשנו לסוגיה, גם במסגרת המשאבים שהוקצו לנו בתקציב 2017-2018 אנחנו מקצים משאבים לא קטנים לאגף התנועה, כפי שנאמר פה, בעצם הכפלת כמות הניידות בכבישים הבין-עירוניים, מגיעים לבסביבות ה-160-170 ניידות עד לסוף שנת 2017 עם כמובן תיגבור של כח אדם מקביל וכבר השנה התחלנו במהלכים, החלפנו צי רכבים ישן מאוד שהמשכנו בעצם לתפעל אותו אבל כבר היה מאוד בעייתי להמשיך לתפעל אותו, וגם הוספנו ניידות תנועה חדשות.
היו"ר יעקב אשר
ברשותך, ברור לכולם וגם לכם, קודם כל זה חיובי מאוד, ההכפלה, וזה גם חיובי מאוד שאנחנו בכיוון ובמגמה, אבל השאלה היא איך אנחנו מגיעים לאותם מספרים, מהם באמת המספרים שלדעתכם או לדעת המומחים הם הכמות המינימלית לניראות בסופו של דבר בכבישי הארץ. אנחנו יודעים שהייתה החלטה בזמנו של ועדת שיינין וכולי שקבעה את זה על הרף של 450. היתה על זה הסכמה נרחבת. אני הייתי רוצה גם - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
450, אדוני מדבר על מספר ניידות, כן?
היו"ר יעקב אשר
ניידות מאויישות, 24/7.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אולי להוסיף כשירות. כי גם את זה גילינו במהלך - - -
היו"ר יעקב אשר
זה אני סומך על המנכ"ל שדברים שהם לא כשירים יוצאים, וראית שהוא גם דיבר על זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה שאני אומרת, הוא לא אשם בזה שלא מתקצבים את ההצטיידות כיאות.
רותם פלג
אז אני אומר, אנחנו עשינו מהלך בשנת 2016 על מנת לחדש את צי ה- - -
היו"ר יעקב אשר
יש מהלך של הכפלה שהוא שיפור דרמטי במושגים של - - - אבל הוא רחוק עדיין מה-450.
רותם פלג
זה לא מגדיל משמעותית את הצי, זה פשוט מחליף אותו לצי מודרני יותר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בסדר זה גם חשוב. זו מתריצה בעייתית.
רותם פלג
נכון. על הנדבך הזה של תיגבור אגף התנועה ואני אומר בסוף זה הכל נכנס לסדר העדיפות אבל שמנו את זה בסדר עדיפות גבוה, אני מחבר גם את התכנית של המגזר הערבי, תכנית חמש שנתית שאנחנו מתחילים להפעיל אותה השנה, של פרישת תחנות משטרה במגזר הערבי שחלק מהייעוד, מטבע הדברים, של מתן שירותי משטרה, זה גם טיפול בנושא עבירות התנועה, ושם אני מעריך שבשנים הקרובות נראה באמת נוכחות משמעותית הרבה יותר של משטרה. כל זה מגיע סביב ההנחה שלנו שהיא הנחה מבוססת, היא נאמרה פה סביב השולחן, שבסוף אכיפה ונוכחות משטרתית מצמצמת תאונות דרכים ואת זה כנראה אין דרך אחרת לשנות, לא טכנולוגיה אחרת ולא מצלמות ולא דברים אחרים, אלא באמת לראות שוטרים, לראות ניידות בשטח, אין לזה תחליף. הנדבך הנוסף של זה ואולי גם דורון אחרי זה ירחיב על כך טיפה, שגם בתכניות של המפכ"ל הנושא של אגף התנועה של טיפול בתאונות הדרכים או של עבירות תנועה, נמצא בסדר עדיפות גבוה, גם תחנות המשטרה הולכות בשנת 2017 להימדד על הנושא הזה, גם הקמה של היחידה בטיפול ברכב כבד. אבל כמו שאמרתי את זה, אנחנו מסוגלים מתוך מקורותינו, מתוך מה שהמשרד לביטחון פנים יודע לגייס, להעמיד בשלב הזה.

ברור לכולם, וגם זה עלה פה בכל הדיונים כולל בשימוע שלכם ובהמלצות שלכם, שכמות הניידות גם אחרי שאנחנו מכפילים לא מספיקה לכבישי הארץ, התכנית שאנחנו חושבים שנכון לפחות בשלב הזה ליישם אותה, היא היתה נכונה לפני מספר שנים אבל בטח ובטח המינימום של היום זה לחזור לאותה תכנית מפורסמת של הגדלת כמות הניידות ל-450 ניידות תנועה שיסתובבו בכבישי ישראל ואז אנחנו מעריכים שתהיה לזה השפעה הרבה יותר משמעותית על מה שקורה בנושא של בטיחות בדרכים. שוב, אנחנו נדבך אחד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש תכנית כזאת, להגיע ל-450?
היו"ר יעקב אשר
אגב, בדיון הקודם, שהיה הדיון הראשון של מנכ"לית משרד התחבורה, ישב כאן הסמנכ"ל שלכם, הוא נמצא כאן אני חושב, נכון? ביקשנו ואני חושב שאת זה לא קיבלנו, קיבלנו התייחסות שלכם מצוינת לנושא של הדו"ח וחלק מהדברים אתה אומר אותם עכשיו אבל דבר אחד ביקשנו, לדעת את הפרש העלות בין ההכפלה שתהיה בעזרת השם ב-2017 כדי להגיע ל-400, 450, בוא נכמת את זה במספר, בוא נראה, כי אנחנו כל היום זורקים פה מספרים, התאגיד עולה לנו מיליארד, זה עולה לנו מיליארד וחצי, בוא נראה כמה עולה לנו לעשות את הדבר הזה כדי שנוכל לפחות למקד את הלחץ גם על הממשלה כולה ועל משרד האוצר, כדי לדעת. אז אני אשמח לקבל את הנתון הזה אם יש לך אותו, בהמשך הדיון, אבל לקבל את הנתון הזה, כמה בשנתי עולה אותן ניידות, הרכש, האחזקה שלהן וכמובן כח האדם שנמצא בתוכן, כמה זה בעצם הדיליי בין מה שאתם תגיעו עכשיו לבין מה שבעצם רצוי.
רותם פלג
בסדר, אנחנו נעביר את הנתון הזה, זה בסך הכל חישוב די פשוט של מספרים. רק לסיום אני אומר, אנחנו בסוף נדבך אחד בתוך מארג רחב יותר שאמור להקטין משמעותית את תאונות הדרכים, זה מתחיל כמובן בחינוך, זה ממשיך בתשתיות והסברה ואנחנו עוד נדבך בתוך זה. תודה.
היו"ר יעקב אשר
יש עוד נושאים, לא עברנו עליהם אחד-אחד אבל אם דורון יתייחס לזה, נושא של משמרות זה"ב שיש חוסר בהדרכה משטרתית, גם על הדברים האלה.
רותם פלג
אם יש משהו שלא נגענו בו, נשלים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אז עכשיו שוב נאחל איחולי הצלחה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מה שהדגשתי בהתחלה אתה יכול, על הנושא של השליטה של משרד בטחון פנים על הנושא של התקציב ברגע שאתה מעביר אותו למשטרה, האם יש - - - או לא.
רותם פלג
במקרה הזה, בתכנית הזאת, אני לא חושב שתהיה לנו בעיה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, זה היה בעקבות הדיון של אתמול שבא מכיוונים אחרים לגמרי. אוקיי.
רותם פלג
הדיון לא סיימנו אותו.
היו"ר יעקב אשר
לא, זה רק התחיל. אבל אני הייתי מציע לא להסב את זה עכשיו כי זה לא באמת יפתור לנו את מה ש- - -. בבקשה דורון ידיד בבקשה.
דורון ידיד
אמר המנכ"ל, גופים רבים עוסקים בתאונות דרכים, אנחנו הגוף היחיד שעוסק באכיפה ואנחנו מתמקדים באכיפה. הגברנו את האכיפה בתקופה האחרונה בכבישים. הנוכחות שכל פעם נסעתי מכאן לכאן, הגעתי מנקודה X לנקודה Y ולא ראיתי ניידת, לא תמיד צריכים לראות ניידות. אנחנו כרגע עובדים במודלים של אכיפה, שינינו את המודלים בשבועות האחרונים, צמצמנו את הנוכחות שלנו בחלק מהצירים ואנחנו מתמקדים בצירים הבעייתיים מצפון לדרום בכל הארץ. בצירים האלה אנחנו מפעילים פעילות גלויה וסמויה. המחקרים מראים שכשרואים ניידת משטרה האפקט הוא 2.5 קילומטר, אני אופטימי. אבל כשרואים שתי ניידות, לא יודעים אם יש שלישית או אין שלישית, במקרה שלנו יש גם שלישית, יש גם אופנועים, יש פעילות די סמויה. בשבוע האחרון נרשמו קרוב ל-1,000 דו"חות רק על פלאפונים, זאת אומרת המיקוד שלנו בעבירות מסכנות חיים ובריונות בכביש.

אנחנו מרגישים איזו שהיא מגמה של חוסר ודאות אצל הנהגים, הם לא יודעים מתי אנחנו נמצאים ומתי אנחנו לא נמצאים, וזה איזה שהוא דפוס פעילות שיימשך בתקופה הקרובה. מעבר למיקוד, ואנחנו רואים את המיקוד גם בניתוח של הדו"חות שנרשמים, אז הקלנו בשיקול דעת של ה קצינים, שוטרים וקצינים, בעיכוב ומעצר של חשודים, בעבירות מסכנות חיים.
היו"ר יעקב אשר
אלה אותן הנחיות חדשות.
דורון ידיד
זה הקלה בשיקול הדעת. אנחנו לא עוצרים לצורך המעצר, הוציאו דברים מהקשרם, אנחנו מעכבים לחקירה, פותחים תיקים, ואם יש עבירה שמסכנת חיים, נתקלנו בחשודים שיום אחרי יום נהגו בפסילה, נפסלו ביום שישי נהגו גם ביום שבת, עצרנו אותם, לקחנו אותם לבית המשפט להפסיק את המסוכנות, ליצור הרתעה, כי בסופו של דבר אותם מחקרים שאנחנו מדברים עליהם הדו"ח במקום יוצר הרבה יותר הרתעה מאשר הזמנה לבית משפט, שההליך מתנהל שם שנה- שנה וחצי במקרה הטוב. כך שאיזו שהיא הרתעה כתוצאה מרישום הדו"חות אנחנו נשיג - - -
קריאה
ואז העסקת טיעון.
דורון ידיד
לכן יש לנו לא מעט הצעות לשינוי חקיקה שמעכבות בכל מיני מקומות כאלה ואחרים, או אצלנו, לצמצם ולאפשר לנו החמרה ברישום דו"חות, להעלות את הקנסות, להעלות את הניקוד, להקל בבתי משפט, ואז לבתי המשפט אכן יגיעו עברייני התנועה הבעייתיים יותר ואז הטיפול גם יהיה מהיר יותר. יש לא מעט עבירות של ביטוח, של מהירות, שאפשר בהחלט להפוך אותן להחמרה, ברגע שזה יגיע זה יהיה לנו כאן, הגברנו את האכיפה גם כנגד תחבורה ציבורית, החברות השונות למיניהן, נתקלנו במקרים מזעזעים של נהיגה באור אדום עם פלאפונים, הכנסנו את הבלשים שלנו לתחבורה ציבורית, גם שם הגברנו את האכיפה וגם שם כל פעילות יוצרת אפקט ובאפקט הזה הוא יוצר איזה שהוא חוסר ודאות אצל הנהג, מה שאנחנו כן מאמינים שישנה את תרבות הנהיגה.
היו"ר יעקב אשר
יש איזה חיבור בין שיטור עירוני לשיטור שלכם בעניין הזה? זה אני אומר ממבט של ראש עיר לשעבר. הם עוברים את ההכשרה?
דורון ידיד
יש חיבור בין כולם.
רותם פלג
בתוך סל העבירות של השיטור העירוני נכללות גם עבירות של בריונות בכביש.
דורון ידיד
הבריונות בכביש ומסכנות חיים זה בסדר עדיפות. השיטור העירוני מעצם טיבו מתעסק גם בדו"חות שאנחנו בבין עירוני לא מתעסקים או במקומות שאין שיטור עירוני אבל כלל מערכי התנועה, בדגש לבין עירוני, פועלים בהתאם למדיניות אכיפה. המדיניות הזו תתוקף בקרוב, אין ספק שלאור הנתונים שאנחנו רואים - - - נחמיר גם את מדיניות האכיפה, מה שבוצע בתקופה האחרונה, כל הנושא של מתן דו"חות אזהרה, התראה, אנחנו נבחן את הקריטריונים שוב ואין ספק שבחלק מהעבירות בסיום הדיונים אנחנו נחמיר את הקריטריונים למתן דו"ח אזהרה ולא בקריטריונים המקלים שיש היום, כי אם אדם שמדבר בפלאפון או מסתמס בפלאפון, כעבור שנתיים זכאי לדו"ח אזהרה נוסף, זה לא אומר ששנתיים הוא לא עבר את העבירה הזאת, זה אומר ששנתיים כנראה שלא תפסנו אותו ולכן במיקוד שלנו, נכון שאנחנו מתמקדים במוקדי סיכון, מוקדי תאונות דרכים, אבל ההצלחה שלנו זה לא אפס תאונות דרכי, ההצלחה שלנו זה לצמצם באופן משמעותי את עבירות התנועה, כי אין ספק שהוא שוחח בטלפון, סטה ימינה/שמאלה, היה רכב לידו – תאונה, לא היה רכב לידו – התיישר והמשיך בדרך, אנחנו נלחמים בעבירות התנועה בנחישות, שינינו את המודלים ואני מניח שזה יביא לתוצאות, על אחת כמה וכמה עם התקציבים של המשרד לביטחון פנים.

בקשר לשאלה של חבר הכנסת, המפכ"ל הציב את הלחימה בתאונות הדרכים בראש סדר העדיפות. אגף התנועה תוגבר באחרונה בשוטרים ממערכים אחרים, והמפכ"ל מייחס חשיבות רבה לנושא תאונות הדרכים כך שהסטות תקציבים לא היו, גם אנחנו היינו אתמול בדיוני תקציב של המשטרה והתקציבים שמוסטים למשטרה, מעבר למה שסוכם על ידי השר לביטחון פנים, יהיו גדולים יותר. כך שהיכולת שלנו לאכוף גם גלוי וגם סמוי - - -
היו"ר יעקב אשר
יש איזו שהיא בשורה בנושא הניידות מעבר למה שהיה?
דורון ידיד
יש, נגיע עם הבשורה, היא בדרך, עד סוף החודש 14 חדשות. יש. כל מה שהצהיר המנכ"ל.
היו"ר יעקב אשר
אבל אין ספק, שוב, אני עושה מה שעשיתי למנכ"ל מקודם, אין ספק שזה עדיין רחוק מהמינימום שאתם חושבים שהניראות יכולה, ממה שאתם צריכים בעצם. לא אכפת לי שיבוא מישהו ויגיד "תשמע, לא צריך יותר מ-270 ניידות" זה לא עניין שתבקש יותר תקבל חצי, אני יודע שכך זה עובד, זו תרבות כזאת. אבל אני מדבר על מה שנקרא האמת, איזה שהוא משהו סביר, על פי קילומטרז', הרי כולם יודעים כמה קילומטר יש במדינת ישראל, יש בטח נתונים מהעולם כמה הניראות בשטח של ניידות מאויישות וכולי.

אם יש הסכמה, ואני מבין שיש הסכמה, אף אחד לא ערער עליה במשך שנים, ש-400, 450 זה מה שצריך, אז השאיפה שלנו היא לרוץ קדימה.
דורון ידיד
המחקר המעמיק שנעשה ושאנחנו די מאמינים בו הוא של 450 ניידות. גם עם 450 ניידות אנחנו עדיין ניסע מצפון לדרום ועשויים לא להיתקל בניידת. אבל המיקוד בצירים הבעייתיים, זה שהנהג יידע שאנחנו יכולים להיות בכל רגע בכל מקום, היא קיימת. זה לא ימנע, ציינו פה שלושה הרוגים בעשרה ימים האחרונים, שלושתם הולכי רגל, שלושתם מבוגרים, בוגרים, שלושתם פרצו לכביש או התהלכו בכביש בנסיבות מסוכנות, זה לא תמיד ימנע את אותו אדם שיחליט להתפרץ לכביש, כי אחרת הכבישים צריכים להיות מגודרים. אבל בהחלט ה-450 יצרו חוסר ודאות לגבי המיקום שלנו, לגבי העוצמות שלנו ויצרו הרתעה משמעותית. עד כאן.
היו"ר יעקב אשר
בנושא אכיפה אלקטרונית, אני אומר לשניכם, אולי מישהו - - - האם יש התקדמות ברכש של מצלמות או, גם אחד הדברים שעלו בתוך דיוני הוועדה, זה היה במיוחד במשאיות ואוטובוסים גם כן, במיוחד במשאיות לחייב אמצעי זהירות כאלה ואחרים אלקטרוניים, איפה אנחנו בדברים הללו?
דורון ידיד
לגבי העניין הזה, התייחס משרד התחבורה לגבי אכיפה אלקטרונית, החלק המרכזי שתופס נפח של פעילות, זה המצלמות א-3, אנחנו מכירים את דו"ח מבקר המדינה. המצלמות האלה יוצרות שינוי בתרבות הנהיגה, השינוי הוא לא משמעותי, הוא צריך להיות הרבה יותר קיצוני. המצלמות עדיין, הפרויקט לא מומש במלואו, חסרות עוד מאות מצלמות על מנת שהפרויקט ימומש במלואו.
היו"ר יעקב אשר
זה מתקדם?
דורון ידיד
לא מתקדם כרגע.
היו"ר יעקב אשר
מה הסיבה? כסף או סיבה של אכיפה אחר כך?
דורון ידיד
תקציבים שלא תלויים בנו, והמצלמות האלה עדיין לא, ברגע שהמצלמות האלה יהיו פרושות על פי התכנית המקורית ואז אותו כביש יהיה כביש אלקטרוני, זאת אומרת הנהג ייסע מתחילת הכביש ועד סופו ולא משנה אם זה כביש 4 או 65 או כל כביש אחר, אז ברצף הנהיגה שלו הוא יהיה צפוי למצלמות. מה שקורה היום, במרחקים שהם פרושים, יש פה אפקט הרתעה נקודתי. הוא מגיע למצלמה, בולם, מאיץ, ואז האפקט של המצלמה הוא די נקודתי, כמובן שיש לנו פעולות משולבות במסגרת השינוי שאמרתי להתמודד גם עם העניין הזה.

המצלמות מעמיסות את בתי המשפט ולכן ביקשנו שינוי חקיקה, להחמיר בסף עבירות מסוימות מעל ה-40 קמ"ש ועד ה-50 בבין עירוני, ואז החמורים יותר יגיעו לבית משפט ואלה שעדיין עומדים באותם קריטריונים שכרגע זה בית משפט, יקבלו דו"ח של סכום לא מבוטל עם נקודות גבוהות, מה שייצור איזו שהיא הרתעה, אמרתי, הרתעה מידית הרבה יותר מהגעה לבית משפט שהיא מתארכת לא פעם.
היו"ר יעקב אשר
אבל אין בשורה מבחינת תוספת משמעותית של - - -
דורון ידיד
מבחינת השלמת הפרויקט אין בשורה.
היו"ר יעקב אשר
זה עוד דבר שבעצם אנחנו צריכים לתבוע בקול רם.
דורון ידיד
זה חצי פרויקט כרגע, כן.
רותם פלג
צריך להבין בהיבט הזה שכל עוד לא נפתור גם את הפקק שזה מייצר לנו בבית המשפט, אז - - -
היו"ר יעקב אשר
הפקק הזה, אותו חלק שדיברת עליו זה שינוי חקיקה.
דורון ידיד
זה גם שינוי חקיקה, תוספת שופטים שהבנתי שיש תוספת בשנה הבאה של שישה, אבל שינוי חקיקה, בהגדלת מהירות.
היו"ר יעקב אשר
איפה נמצא הדבר הזה, נמצא בוועדות הכנסת? האם התחיל כבר?
קריאה
זה נמצא כבר במשרד התחבורה, זה חזר אחרי הערות של מש רד המשפטים. בעצם ההערות היו בצו עבירות קנס. צריך את הסכמת שרת המשפטים, המדובר במספר עבירות שהקנס בגינן צריך לעלות, ולגבי עבירת המהירות אין התנגדות של אף אחד מהגורמים, פשוט צריך את האישור הסופי של משרד התחבורה ששם זה חונה עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
זה צריך להגיע לוועדה?
דורון ידיד
אתמול נשלח לוועדה.
היו"ר יעקב אשר
כל מה שהיא אמרה?
רותם פלג
עוד מילה על א-3, צריך לזכור שבסך הכל אנחנו מדברים על טכנולוגיה שהיא מאוד מיושנת ביחס להיום והתקדמויות קדימה, אנחנו נשאל את עצמנו את השאלות הטכנולוגיות ובאמת להביא את עצמנו להיות up dated, למה שניתן לעשות היום עם המצלמות האלה, שכמו שאתה מבין הן יודעות לעשות כרגע רק שני דברים. רק מהירות ו- - -
היו"ר יעקב אשר
אדרבא, אפשר לשחלף את ה-א-3, אבל אם לא יהיה לך כסף לא יהיה לך לא את זה ולא את זה.
רותם פלג
אם יהיה לי כסף ואני אשקיע אותו עכשיו ב-א'-3, יכול להיות שחטאתי למימוש הפוטנציאל האכיפתי שיש לי באותו תקציב.
היו"ר יעקב אשר
אבל עובדים על הטכנולוגיה הזאת? אתם מכינים את עצמכם למקרה שפתאום ייפול לכם כסף משמיים?
רותם פלג
יש לכסף נטייה לא ליפול.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו ננסה להפיל אותו. אם אני מבין נכון, משרד התחבורה - - -
דורון ידיד
זה נשלח לוועדה אתמול.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש גם בסיכום שלנו לראות לזרז את זה, מה שתלוי בנו וודאי אנחנו צריכים לעשות כמה שיותר, כי זה באמת ימנע את זה. כמו שהזכרת קיבלנו מכתב ממשרד האוצר לגבי הנושא של הדרישה שלנו לנושא אכיפה ושפיטה שבאמת הוסיפו לשנים 2017-2018 שישה תקנים של שופטים, על שובליהם זה נקרא, כנראה עם כל הפסיליטיז מסביב. אני לא יודע אם זה מספיק או לא מספיק, אבל אני מנסה לעודד גם את עצמי שאם נמשיך ללחוץ יתקדמו הדברים בסופו של דבר ולכן אנחנו נמשיך הלאה ללחוץ על דוושת הגז בזהירות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בנושא הינשופים, איפה אנחנו עומדים?
דורון ידיד
הינשופים, עד סוף השנה, תחילת השנה, היתה בעיה כמו שאמרת בהליך התקינה, אנחנו מבחינתנו ערוכים להכשרה מידית לכל השוטרים לפרישה מהירה שלהם בארץ. מבחינתנו אנחנו מבצעים מהר. הבעיה זה כל הפרוצדורה מסביב, זה מתקדם. אמרתי לך גם ביום שישי כשנפגשנו ב - - - אנחנו מבחינתנו ברגע שהכל יאושר זה בדיקות אחרונות, אני מניח שסוף שנה, ייתכן מאוד שכבר בחגיגות של סוף השנה הן יתנו תוצאות.
היו"ר יעקב אשר
נושא נוסף, נושא משמרות הזה"ב. אתם רוצים לבדוק את זה ולאחר מכן נדבר על זה? כי בעצם יש שני דברים, בנושא חינוך תעבורתי זה כמה דברים אבל משמרות הזה"ב זה פרויקט של משרד החינוך עם המשטרה והחוסר שקיים היום בהדרכה של שוטרים לאותם משמרות זה"ב, ואני מבין שגם אם נגיע למקסימום, נגיע ל-50%, איפה אחוז הדבר הזה ואם אין לך תשובה כרגע, אין לי בעיה שתדווח לנו לאחר מכן.
דורון ידיד
סך התקנים עלו, התקדמנו בעניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
יש חשיבות גדולה מאוד כי משמרות הזה"ב האלה פועלות - - -
רותם פלג
זה חלק מאותו מהלך שאמרתי. זה הרי בתקציבים עקיפים, תקציבים שייקחו מארגונים אחרים ואז הם היו פחות בשליטתנו. היתה פה גם בעיה של תזמון של הגעת הכסף כי תמיד הוא הגיע לקראת סוף השנה ובמשך השנה אותם אנשים לא היתה להם וודאות לגבי המשך ההעסקה שלהם ואז חלקם גם הלכו מעצם זה. ברגע שזה עוד פעם תקציב שלנו, זה ייכנס למסגרת סדרי העדיפויות הכוללים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אנחנו נעבור לחבר הכנסת חאג' יחיא ולאחריו יושב-ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מר גיורא רום.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, אני לא חדש, אני כמעט קבוע בישיבות של תאונות הדרכים וכל השימוע הייתי ושמעתי, ושמעתי שכל פעם לפעמים חוזרים על אותם דברים. אני רוצה לא לחזור על אותם הדברים אבל אני רוצה לדבר על הסטטיסטיקה. מודי הראה לנו סטטיסטיקה שאפשר להגיד מדויקת, מסודרת, מצגת, הכל טוב ויפה.

אבל אנחנו לא עוסקים בסטטיסטיקה. אנחנו רוצים לדעת מה עושים עם הסטטיסטיקה. הסטטיסטיקה צריכה להיות בסיס נתונים ליציאה לתכנית עבודה. אם אנחנו מדברים על, אני אקרא מהסטטיסטיקה שרשמתי לפניי, אנחנו מדברים על שהנהגים הערביים משתתפים בתאונות כפול מאחוזם בין הנהגים, אם אנחנו מדברים על תאונות של רכב כבד פי 8 מאחוזם בין הנהגים, לא אמשיך גם מתחת לגיל 24 ואופנועים, אבל לפחות בשני המקומות האלה אני חושב שיש אפשרות לעשות פתרון.

הפתרונות, ואני גם הצעתי, הפתרון זה יותר הסברה לאוכלוסייה הערבית. בכמה מקומות שאלתי כמה ומה משקיעים, באו אליי וצילמתי סרטון, כשדיברתי גם על שומרי הדרך ופניתי והראיתי את הפן הדתי כי אסור גם לעבור מבחינה דתית, אסור לך לעבור על חוקי התנועה. הסברתי את זה ברור, הסברתי גם את העניין של שומרי הדרך והכל, אבל זה עדיין לא יוצא, אבל זה חלק קטן מאוד, ההסברה בשפה הערבית כמעט ולא קיימת. ואנחנו שם יכולים לחסוך גם בחיי אדם ואנחנו דיברנו על זה שמכינים תכנית, אני רוצה לראות גם את התכנית הזאת.

נהגי רכב כבד, כל הסרבול הזה עד שמגיעים להיכנס לקורס, אתה יודע מה, שמקבלים אותם לבחינה כדי להיכנס לקורס, זה חודשים ארוכים שלפעמים מגיעים עד שנה. היו שאילתות בנושא הזה, ואנחנו לא מתקדמים, אנחנו לא רואים שהתקדמנו.

אז הנקודות האלה, האכיפה, אני לא שמעתי בשורות בקשר למצלמות, לא מבחינת השלמת הכמות הנדרשת של המצלמות ולא מבחינת הגשת כתבי אישום ולא מבחינת שפיטה. אבל גם משומרי הדרך, שמענו, כן יש גם כתבי אישום, אז גם הם ייתקעו בתוך בתי המשפט. ולא רק זה, כי היו מקרים של גרימת מוות ברשלנות, אני לא רוצה להגיד הריגה ולא רצח, והם הסתיימו בעסקאות טיעון, פסקי דין מצחיקים.

אם לא יטופל הנושא הזה, האכיפה, יכול להיות שהכיוון הוא, שמתקדמים בכיוונו לעשות יותר אכיפה מידית שזה תשלומי קנסות ונקודות, יכול להיות שזה יעזור כי עד שאתה מגיע לבית המשפט אנשים שכחו כבר, כי אני רואה, תשמעו, יש תיק מסוים כדוגמה, הגיע אחרי שנתיים, שנתיים וחצי, אחרי שהייתה תאונה נוראית. אבל כבר כולם שכחו, גם בתקשורת שכחו את התאונה, כי יש לנו את התאונה התורנית, ההרוגים החדשים והפצועים שזה מה שאנחנו עכשיו צופים ולא מה שהיה.
היו"ר יעקב אשר
נשמע גם דברים מהנהלת בתי המשפט.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ומה שהיה קודם לפני שנתיים, גם זה אחד התיקים שמגיעים עשרות באותו יום לאותו שופט, אז הוא גם ירצה לגמור אותם אז מגיעים לעסקת טיעון והשופט חותם, אם התביעה וה - - - מסכימים אז הוא חותם אפילו בלי לבדוק, בגלל העומס שעליו. אז שישה תקנים זו בשורה אבל זה לעג לרש כי כולם יודעים את הצפיפות ואת העומס על בתי המשפט שזה לא יכול להספיק.

אני מקווה שגם את העניין של המשטרה, כי שמעתי מהמנכ"ל שתכנית החומש, פרישת עוד תחנות משטרה באוכלוסייה הערבית, אני אומר, אם לא יהיה שינוי מדיניות ושיטה ועבודה אחרת, כי יש הרבה מקומות באוכלוסייה הערבית, ואני בא מטייבה, מאז שגדלתי אני מכיר שיש תחנת משטרה בטייבה. אבל זה לא פתר בעיות של אלימות, מה שנדרש זה שינוי המדיניות ולא התחנה עצמה. דיברתי קודם כמה פעמים על העניין של מבצעי אכיפה של משטרת התנועה או תכנית אכיפה. יש הבדל בין מבצע, היום בדרך מישהו שלח, ראיתי בפייסבוק, "חבר'ה, בצומת X יש משטרה ויש בדיקות חורף, תיזהרו" אז אם זה מבצעים הם גם ייזהרו. העניין הזה של אכיפה, תחנות משטרה לא יפתרו את הבעיות לא של אלימות ולא של בעיות תנועה אם לא תהיה תכנית ותכנית מסודרת. לכן אני מקווה שבזה יתעסקו יותר.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה ואם יהיו לנו תשובות לאחר מכן, יהיה סבב של סיכום.
רותם פלג
אני רק יכול להגיד שהתכנית של המגזר הערבי לוקחת בחשבון גם שינוי מדיניות, גם שינויים של מיקום של התחנות בתוך הישובים עצמם ואז הנוכחות המשטרתית בתוך הישוב - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתה רוצה דוגמה? בכפר קאסם יש בתוכה תחנת משטרה, מאז שהגיעה כמה רצינות היו שם, כמה רציחות שאף אחד לא פוענח. בתוך הישוב, ממש צמוד לעיריה.
היו"ר יעקב אשר
תרשמו הערות ושאלות שבוודאי יהיו עוד אחרים ובסוף הדיון תוכלו לענות עליהן. מר גיורא רום בבקשה.
גיורא רום
כבוד היושב ראש, מכל הגופים בתחום בטיחות הדרכים שפעלו, ברמה שאני נוהג לקרוא לה מחמת הנימוס "less than optimal", אף אחד לא מתקרב בעוצמת הכישלון למשטרת ישראל. העוצמה והדרך שבה נשחק אגף התנועה לא מוכרת לי משום גוף אחר בממשלה. מבלי להידרש לניתוחים היסטוריים יתר על המידה, תופעה שבה גוף משתית את הסד"כ של האמל"ח העיקרי שלו על תרומות ותקציבים מגופים חיצוניים, אזרחיים וממשלתיים היא בלתי נתפסת. זה כאילו שחיל האוויר היה משתית את ה-F-16, או השריון את המרכבה סימן 4 על תרומה מארגון ידידי צה"ל או אני לא יודע מאיפה.

אני חושב שחיזוק אגף התנועה היא משימה לאומית, היא מעבר למשימה המשטרתית. וזו משימת חירום. אני מכבד את המנהיגות של השר לביטחון פנים ושל המפכ"ל באשר לחיזוק אגף התנועה. אני חולק לחלוטין על קביעת היעד המספרי שלהם במצב הנוכחי.

אני רוצה לספר לך שאחרי מלחמת יום הכיפורים בחיל האוויר עמדנו מול שוקת שבורה באשר למספר הטייסים. נהרגו לנו הרבה מאוד טייסים, היו לנו טייסים בשבי, היו לנו טייסים פצועים, קלטנו הרבה מאוד מטוסים, בעיקר מטוסים דו מושביים, פנטומים, והיינו צריכים לייצר בתהליך מואץ טייסים ונווטים. זאת משימה שנקראת "בניין כח" שאתה תשמע ממני את המילה הזאת עוד מעט כמה פעמים.

בניין כח זה מהלך מורכב. צריך למצוא מתנדבים שילכו לקורס טייס, צריך מדריכים, צריך מטוסים, צריך שעות טיסה, צריך אזורי אימון, אבל היינו צריכים לבנות את חיל האוויר כי מסביב היה איום. גם אנחנו חיים בתוך איום. מי כמוך יודע. ולכן המספר שקבע שר לביטחון פנים, אם אני הייתי ממונה עליו, אני לא הייתי מקבל את המספר הזה.

יש רגע שבו ראש הממשלה צריך להודיע הודעה קצרה, לא מסובכת. כשמשהו חשוב לו, ו-360 הרוגים זה משהו שצריך להיות חשוב לראש הממשלה. וגם פה אני רוצה לספר. כשהייתי קצין מאוד צעיר מצאתי את עצמי בקדנציה הראשונה של רבין אצלו במשרד, אני לא מצליח להיזכר איך זה היה ובדיוק באו להציג לו את ההרחבה הקודמת של כביש 1, כשעשו את כביש 1, לפני הרבה מאוד שנים והוא אמר לי "תישאר" והציגו לו את זה וכשזה נגמר, הוא אמר "אני רוצה שתהיה תאורה לאורך כל הכביש" ואז קפצו כולם ואמרו "זה אין לנו בתקציב, זה לא מסתדר". הוא אמר להם "אני רוצה תאורה לאורך כל הכביש ושם זו הדלת. תלכו, זה מה שאני רוצה שתעשו" ככה אני חושב שראש הממשלה היה צריך להגיד לשר לביטחון פנים ולשר האוצר שהם שני השחקנים. "אני רוצה 301 ניידות ב-31 לדצמבר, ושהמספר יתחיל ב-3, לא ב-2 ולא בשום מספר אחר. אני רוצה 301 ניידות, אני רוצה שוטרים, יש לכם 13 חודשים לתהליך בניין הכוח, זה בר ביצוע, וזה מה שתעשו. ואל תספרו לי כמה זה עולה" גם כשהתחיל פה הדיון, כשאתה התחלת לדבר עם הנכבדים מה העלות, אין עלות. אני אומר לך, בלי שאני יודע את העלויות, לא מדובר על מספרים שהמדינה לא יכולה לעמוד בהם.

עכשיו אני רוצה להגיד לך משהו ברשותך על הכנסת. אני עוזב את זה שהכנסת אחד מהתפקידים שלה זה לפקח על הרשות המבצעת, במשך שנים לא זיהתה מה שקורה באגף התנועה, לפחות לא נקטה בפעולה. אני לא כל כך מכיר את הכנסת שלנו אבל הייתי שלוש שנים בוושינגטון בשגרירות. יש לי הרבה מאוד ניסיון בקונגרס. כשהקונגרס רוצה 301 ניידות הממשל שם על המגרש 301 ניידות. הקונגרס יודע איך לעשות את זה, וזה תפקידכם בכנסת. יש רשות מבצעת, יש רשות מחוקקת, אתם צריכים להודיע שמה שאתם רוצים זה 301 ניידות מאויישות עם כח אדם ואנחנו יודעים בדיוק איפה ומי אחראי על המשאבים כדי לעשות את זה.

אני כתבתי אתמול מכתב לראש אגף התנועה, ביקשתי להיפגש איתו אצלו בבית דגן. ביקשתי שני דברים: אחד- ביקשתי לראות את מה שנקרא בניין הכח. בניין הכח זו אומנות לא פשוטה, עסקתי בזה הרבה כשהייתי ראש מטה חיל האוויר ובתפקידים נוספים. פורשים את זה על זמן, מציגים את הקצב, מציגים את המשמעויות, הייתי בטוח שזה מה שאנחנו נראה היום. אז אני אבקש לראות את זה אצל ראש אגף תנועה.

הדבר השני שביקשתי במכתב זה להידרש לכל נושא המצלמות. אני מאוד בעד מצלמות, ובארצות אירופה שבהן שיעור ההרוגים למיליארד קילומטר או ל- 100,000 תושבים, לא משנה, הם הלכו על עניין המצלמות, ביג טיים. בצרפת יש להם למעלה מ-3,000 מצלמות, באנגליה הם הכניסו את העניין של מדידת מהירות ממוצעת ולא מהירות נקודתית. ויש המון חומר שנכתב על עניין המצלמות, אני מאוד מאמין בעניין המצלמות. אני חושב שהתפיסה והטכנולוגיה של א-3, זמנם עבר ואני הייתי מאוד מעוניין שהרשות לאומית לבטיחות בדרכים תהיה גם מעורבת בעניין הזה כי אני חושב שלרשות אגף התנועה צריך לעמוד התקציב והיכולת לנהל מערך מצלמות בהתאם לטכנולוגיה שמתאימה ומכאן ואילך ויש לזה הרבה ידע וניסיון בעולם.

יש המון מילים שהן מילות מפתח סביב בטיחות בדרכים, פה נאמרה המילה "ניראות" הרבה פעמים. יכול להיות שהמילה "ניראות" מקפלת בתוכה בעצם את כל מה שאגף התנועה עושה, אבל מכל הגופים, אגף התנועה צריך לקבל סיוע שהוא מעבר למה שהם עושים העברות פנימיות בתוך תקציב במשטרה, זה לא בכוחם לעשות את עליית המדרגה שהאגף הזה צריך לעשות בשביל להיות אגף שצריך במידה רבה לשרת את 8.5 מיליון תושבי המדינה שרוצים להרגיש בטוחים ואנחנו תושבי המדינה, אנחנו צריכים לדרוש שיהיה אגף בגודל וביכולת שמתאימים למדינה.
היו"ר יעקב אשר
תודה גיורא. חיכיתי בסבלנות עד הסוף ושמעתי גם את הסיפא שלך, תראה, הכי קל, גם לי כחבר כנסת ולכולנו לבוא למשרד ולהאשים אותו בדברים ולומר תכניסו היום עוד 301 או 401 לטעמי ניידות והכל, ומצד שני יכול להיות דיון כאן באיזו שהיא ועדה אחרת שמדברת על ההיערכות הביטחונית באזורי חיכוך כאלה ואחרים והדילמה הזאת של איזה ילד יותר חשוב, אנחנו מכירים אותה. לכן הסיפא של דבריך זה הדבר שבעצם נותן את כל האמת על כל מה שאמרת עד עכשיו ונגעת בנקודות הנכונות. אני באמת חושב שהתפקיד שלנו, ואנחנו צריכים לעשות את זה במקהלה גדולה מאוד בכל הכיוונים, ולדרוש מראש הממשלה, משרד האוצר, ואני הולך להעמיד את זה גם לפני מנכ"ל משרד ראש הממשלה שהולך לשבת בראש הצוות של המנכ"לים, אין כאן ברירה, זה לא יכול לבוא מהסטות תקציביות, זה לא יכול לבוא מאיזו חצי רזרבה קטנה מפה ומשם, וגם לא מדובר בתקציב שיפיל את המדינה. אני מסכים עם כל התובנות.

אני גם חושב שחשוב מאוד שתפקידה של הרשות, ונקיים על זה דיון, אמרנו, אחרי שתגבשו, אבל אני חושב שמה שהיה פעם זה אחד הרעות החולות של מה שקורה היום. כי בעצם פעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עוד לפני שמודי נכנס אליה גם כן, היתה גורם מתווך לתרומות כאלה ואחרות והעבירה כספים לניידות ופה העבירה כספים ל, אני חושב שהגדרה נכונה של הרשות הלאומית, המיקוד שלה כזועק הלאומי, אדם שגם לומד את הדברים, אם זה מחקר, אם זה ידע והתמקצעות במה שקורה בעולם והכל, צריך להיות גורם מחבר אם משרדי הממשלה שאמונים להיות על הביצוע, הם לא יכולים להיות מתקצב, זאת אומרת הכסף עשה טיול ממשרד האוצר למשרד התחבורה, משרד התחבורה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והגיע לוט"פ וגם היו עמותות שתרמו ניידות והכל. הכל טוב ויפה, משהו השתבש בביזנס של מה צריך וכמה צריך ואתם מתחילים היום בפעולת שיקום ואנחנו באים פה לעזור לכם - - -
רותם פלג
יש פה החלטה ברורה של השר שהנושא הוא באחריותנו המלאה. אני אומר עוד פעם, שנים רבות האגף הזה לא קיבל במסגרת הסיכומים התקציביים של המשרד לביטחון פנים, לא קיבל שקל. זו השנה הראשונה מזה שנים רבות, שזה נכנס בסדר עדיפות גבוה על ידי השר. זה אחד הנושאים המרכזיים שהוא שם בסדר העדיפות שלו והוא מקבל את המענה שאנחנו מסוגלים לתת במסגרת האילוצים של אישור התקציב, אמרתי, זה לא מספיק, זו לא הכמות שאנחנו רוצים להגיע אליה, אבל זה מה שאנחנו יכולים במסגרת הזאת.
היו"ר יעקב אשר
זה בדיוק הזמן לבקש מעמיחי דוד - - -
רותם פלג
אחרי שש שנים, אתה אמרת, גיורא אמר, היינו במגמת ירידה, לא במגמת עלייה ואפילו לא מאוזנים.
היו"ר יעקב אשר
נכון. פתאום נגמר התקציב הזה והתקציב ההוא הועבר אליכם ואתם בעצמכם - - -
רותם פלג
כי ההחלטות על האכיפה לא ה יו החלטות של המשרד לביטחון פנים.
היו"ר יעקב אשר
סמכות בלי אחריות ובלי כסף זה דבר שהוא בלתי אפשרי גם כן. זה באמת הזמן לשמוע את עמיחי דוד, רפרנט בטחון פנים במשרד האוצר. אתם שחקני מפתח פה, לא יעזור לכם כלום. אבל אנחנו גם לא רוצים את הגישה הזאת שהמשרד יחליט את סדר העדיפויות שלו, זה בסדר, אני לא חבר כנסת ותיק מאוד, אני קדנציה קצרה, הקודמת, וחצי קדנציה הזאת, אבל צריך להבין שאם עושים שינוי ואם יש דבר שהוא נמצא, מה שנקרא, אם היתה פורצת מלחמה הייתם מוצאים את הכסף שצריך כדי להוסיף את הדברים הללו. אין פה איזו שהיא מחלוקת בדברים האלה שצריך לייצב את הנושא הזה של התקצוב, גם באמצעים אלקטרוניים, גם הניידות והשוטרים, באיזה שהוא קו יותר גבוה שאחריו יכולים להיות תנודות תקציביות למעלה ולמטה מדי פעם, אבל לייצב אותו ברף אחר. עיני כולם נשואות עכשיו למשרד האוצר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בנושא הזה אנחנו לא רוצים טייס אוטומטי. התקציב לא צריך להיות טייס אוטומטי בנושא הזה, צריך להיות שינוי גישה ושינוי הקצבה.
היו"ר יעקב אשר
קודם כל פעם אחת להביא את זה למצב סביר ונורמלי ומשם זה טייס עם הרבה רעידות, אבל לפחות הוא נוסע בגובה מסוים. עמיחי דוד בבקשה.
עמיחי דוד
אנחנו במהלך דיוני התקציב עם המשרד לביטחון פנים, כמו שכבר נאמר פה, זה גבוה בסדרי העדיפויות גם שלנו גם שלהם, גם של השר שלהם, הגדלנו משמעותית את תקציב המשטרה שבין היתר הגיע לאגף התנועה, וזה צפוי לחזק משמעותית את היכולות שלו במהלך 2017 ו-2018.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם באו על סיפוקם?
עמיחי דוד
דרישותיהם נענו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
באתם על סיפוקכם.
רותם פלג
מה שאנחנו יכולנו במסגרת הדיון הזה, להסיט לפה, שמנו. ועוד פעם, הממשלה הרי החליטה, זה לא המספר האופטימלי של כמות הניידות שנמצאות בחוץ, לא.
עמיחי דוד
אופטימלי כנראה, אנחנו ישבנו איתם, ראינו את הדרישות שלהם, בהתאם ל- - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה האופטימלי שיכול לתפקד?
עמיחי דוד
הסכמנו על גידול משמעותי.
רותם פלג
אני אומר, במסגרת החבילה שהממשלה יכלה להקצות לנו בדיוני התקציב, הקצינו סכום יפה גם לתחום הזה. הוא תמיד במסגרת אילוצים לא פשוטה.
היו"ר יעקב אשר
לא הופתעתי מהתשובה הזאת וזה בסדר, אבל זה ממש לא בסדר. אנחנו מודעים לכך ואני שואל אם אתם מודעים לכך, שאנחנו רחוקים מאוד מהסטנדרט, לא האופטימלי אגב, לדעתי הוא המינימלי כמו שנאמר פה מקודם, ויש דברים שצריך מה שנקרא, לקחת אותם פעם אחת, ליישר קו ולהמשיך עם זה הלאה. זה לא ייגמר בדו שיח הזה שבין המשרדים, נגיד שהייתה תוספת מסוימת והתבשרנו על ההכפלה שאולי היא חלק מהתוספת הזאת, יכול מאוד להיות, אבל עדיין אנחנו רחוקים מדבר שמדמם בדרכים. השאלה האם יש איזה שהוא צ'אנס שפעם אחת תתקבל איזו שהיא החלטה בעניין הכל כך חשוב הזה, שהוא עניין של חיים. אנחנו יודעים כמה משאבים המדינה מוציאה לפעמים על דברים שהם חיים ומוות. הנושא הזה הוא נושא קריטי, ועוד פעם, אני בטוח שלא אקבל ממך תשובה בעניין הזה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
השאלה הזאת זו לא שאלה לאיש האוצר, השאלה צריכה להישאל לראש הממשלה, לשר האוצר.
היו"ר יעקב אשר
חמד ידידי, אתה עוזר לי וזה בסדר, אבל אני מנסה לגרום לכך שכשהוא יגיע למשרד האוצר, שהוא יעביר את המסר הזה הלאה, שזה פשוט דבר שהוא טיפה בים מבחינת התוספת. אנחנו צריכים לדאוג לזה, יש היום אירוע שאתה מוביל אותו כאן בכנסת היום בצהריים, לדעתי הזעקה הזאת של העניין התקציבי, של הגדלת כח הניראות וכח ההרתעה גם במצלמות וגם בניידות, צריך להיות כרגע, אנחנו צריכים לשנן אותו בכל מקום ובסופו של דבר אני מאמין שיהיה קצת לחץ בעניין הזה, יימצא גם התקציב הזה שהוא לא תקציב גדול.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ואתה שאלת שאלה ולא קיבלנו תשובה, שאלת אותו על 450 ניידות כמה אמור לעלות.
היו"ר יעקב אשר
עלות, אבל עדיין לא קיבלתי תשובה וזה שאין לנו אותה כרגע זה - - -
רותם פלג
אני רוצה לתת אותה באופן מסודר יותר.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נעביר את זה לאוצר הגב.
עמיחי דוד
הנקודה לגבי המסר, קודם כל המסר הועבר, כולנו מכירים בחשיבות.
היו"ר יעקב אשר
לא, אני רוצה שתעביר את זה הלאה.
עמיחי דוד
אני אעביר את זה. אבל זה לא מסר חדש. כולנו מכירים בחשיבות ובגלל זה במסגרת הזאת של תקציב 2017-2018 - - -
היו"ר יעקב אשר
הבעיה שהוא ישן. הבעיה שהוא מסר שמהדהד כל הזמן ולא נעשה איתו שום דבר.
עמיחי דוד
אז אני יכול להסתכל לעתיד ולהגיד שבדיוני התקציב 2017-2018 זה היה הגבוה בסדרי העדיפויות, ובהתאם לדרישות של המשרד לביטחון פנים העמדנו גידול משמעותי בתקציב של המשרד. ובין היתר אגף - - -
היו"ר יעקב אשר
ואני רוצה לומר לך שזה לא מספיק, ממש לא מספיק. לא לא מספיק, אלא ממש לא מספיק. עו"ד ברק ליינר, היועץ המשפטי למערכת בתי המשפט.
חנית אברהם-בכר
הוא לא נמצא פה, אני הגעתי.
היו"ר יעקב אשר
תני לנו סקירה לגבי הנקודות שעלו כאן, על החסמים האובייקטיביים כאלה ואחרים שקיימים כשזה מגיע לאכיפה.
חנית אברהם-בכר
אני עורכת דין בלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט, אני אתחיל בזה שבאמת גם אנחנו שמנו בראש סדר העדיפויות את התחום של תעבורה וכמו שנאמר בדיונים קודמים בתי המשפט לתעבורה מוצפים בהליכי תעבורה וזה בעקבות הצבת המצלמות א-3, ומה שבאמת ביקשנו זה שאם באמת יש בשלב הראשון של השרשרת, מציבים לדוגמה יותר מצלמות, אז שגם לנו במקביל תהיה תוספת של שופטים, על מנת שהפקק לא ייווצר אצלנו בסופו של דבר.

כבר עכשיו אני יכולה להגיד שיש סגירה יותר גדולה של תיקים, כבר השנה הזו. יש לי פה את הנתונים אבל אני לא מצליחה משום מה לפתוח אותם, אבל אם צריך נוכל להעביר.

אנחנו סוגרים יותר תיקים במהלך השנה וזה אומר שאנחנו מצמצמים את כמות מלאי התיקים. כמו שאמרתי, אוכל להעביר את הנתונים לוועדה אם צריך.
היו"ר יעקב אשר
תעבירי לנו אותם בבקשה.
חנית אברהם-בכר
בהמשך לדברים שנאמרו כאן, אנחנו באמת קיבלנו לדרישתנו תוספת של שישה תקנים על שובליהם, וזה בתקציב 2017-2018, אנחנו מאמינים שזה יוכל מאוד לסייע, זה כמובן כמו שנאמר לא מספיק, אבל זו תוספת ראשונה ואנחנו מקווים שזה יוכל לעזור.
היו"ר יעקב אשר
תוספת של שישה שופטים זה ל-2017-2018, כמה זה הגדיל באחוזים?
קריאה
20%. 5.41 שופטי תעבורה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מכל מקום, הוצג בכל ועדה שישבתי שחסרים עשרה שופטים. לא שישה שופטים.
חנית אברהם-בכר
זה אושר בדיונים מול אגף תקציבים.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אנא בטובך תעבירי את הנתונים. תומר גונן מלשכת עורכי הדין.
תומר גונן
אני חבר ועדת תעבורה בלשכת עורכי הדין. אני אתחיל במשהו שאולי לא כל כך פופולארי אבל אנחנו סבורים, אנחנו קראנו את ההנחיות החדשות - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, ראיתי מכתב שלך בעניין הזה. על זה בוודאי אתה רוצה לדבר.
תומר גונן
נכון. אנחנו סבורים, הייעוץ המשפטי של הוועדה כאן לפני שלוש שנים נתן ייעוץ משפטי במסגרת הדיונים על תיקון 62 לחוק סדר הדין הפלילי ואחת המסקנות היתה זה להפריד את התביעות מהגוף החוקר. המצב הייחודי היום שיש באגף התנועה, זה שתביעות תעבורה מוכפפות למעשה לראש אגף התנועה ואנחנו סבורים שזה פוגע, ועלול לפגוע בזכויות נאשמים, אני אספר סיפור קטן מהשבוע-שבועיים האחרונים. אדם בעל ריאה אחת ניגש לבדיקת ינשוף, הוא יכול לשאוף במשך חודש, הוא לא יצליח לעשות את הבדיקה הזאת כי יש לו ריאה אחת ואז נרשם לו דו"ח על סירוב. למזלנו מישהו תיעד את הדבר הזה שהוא אומר לשוטרים שיש לו ריאה אחת ואנחנו מגישים בקשה להחזיר לו את הרישיון כי לא בוצעה פה עבירה, הוא לא יכול לבצע את הבדיקה. ואז אומרים לנו "יש הנחיות של ראש אגף התנועה להתנגד לכל בקשה כזאת" זה דבר שאנחנו צריכים לעקר מן השורש. כרגע אנחנו מעלים את זה כאן אבל ננקוט אולי אמצעים נוספים כדי להפריד את אגף התנועה מאגף התביעות. הם צריכים להיות בעלי יכולת עצמאית לדון בראיות. במערב הפרוע היה יוצא השריף, היה רואה עבירה, אומר לסגן שלו "תכין כתב אישום" לסגן השני "תכין את עמוד התליה מחר נתלה אותו" . זה לא עובד ככה, צריך לשמור גם על זכויות הנאשמים. הדבר השני, אתם אולי לא מבקרים בבתי המשפט לתעבורה, לפעמים אנחנו נתקלים בעבירות מצחיקות שמגיעות לבתי המשפט לתעבורה. רכב רצה למסור למישהו דף נייר, על המדרכה, עצר ליד אדום לבן, דו"ח חניה שמגיע שהוא הפריע לניידת. הדברים האלה לא תורמים בשום דבר למלחמה בתאונות הדרכים ואני בטוח שראש אגף התנועה החדש יידע לעשות את הניהול הנכון של כתיבת הדו"חות.

כולנו נושאים פה את עינינו לשנת 2012. שנת 2012 הייתה השנה שבה נהרגו הכי פחות אנשים במדינת ישראל. באותה שנה הייתה הנחיה של ראש אגף התנועה אז לא לרשום דו"חות חסרי ערך, ואנחנו חושבים שזה צריך להיות גם המצב. אתם צריכים להבין שאם אדם יודע שהוא צפוי כפי שראש אגף התנועה מצפה שיעבירו לו - - -
היו"ר יעקב אשר
ההקבלה הזאת שעשית שזה בדיוק יצא באותה שנה הזאת, אני לא חושב שיש לזה מקום.
תומר גונן
תבדקו את הנתונים. אני מסכים איתך.
היו"ר יעקב אשר
יכול להיות שההנחיה טובה בפני עצמה, אבל היא לא קשורה.
תומר גונן
תראה, מה שהיה באותה שנה, אתם מקוששים עצים פה. 160 ניידות זה מצוין. אנחנו סבורים שצריכים להיות שוטרים בשטח, שיאכפו. באותה שנה היו 330 ניידות תנועה. אתם מדברים איתי על 160, ועם כל הכבוד למצלמות, אני לא רוצה להתייחס הרבה למצלמות כי אני מעורב בתיק שבוחן את אמינותם, אבל בואו לקורס נהיגה מונעת באחד מהאתרים ותראו כמה סבתות יושבות שם שהסבו עליהם את הדו"ח ויושבות בקורס נהיגה מונעת.

המצלמה הזאת בטכנולוגיה הקיימת כפי שאמר גיורא רום, עבר זמנה וצריך למצוא פתרונות אחרים. בסופו של דבר, אני רוצה עוד ציון אחד, משטרת התנועה צריכה לא רק לאכוף, היא צריכה גם לסייע. אני גר בישוב שמשית, לידנו יש את הכפר עילוט, שכנים שלנו, כבוד ראש אגף התנועה היה סגן מפקד המחוז הצפוני, מכיר את כביש 79, לצאת מהכפר עילוט בבוקר בלי שתהיה מעורב בתאונת דרכים, זו התאבדות. יושבים שם שני מתנדבים נחמדים שאני ממש מעריץ את עבודתם, אבל לעמוד בתחנת האוטובוס ולרשום דו"חות על אי ציות לתמרור, כשאצלנו בשמשית השקיעו במחלף ושם השקיעו בעמוד עם תמרור, זה פשוט חוסר הבנה של איך משטרת התנועה צריכה להתנהג. וזה נקרא דו"ח איכותי, וזה נרשם בסטטיסטיקה וזה דבר שאנחנו חושבים שהוא לא צריך לבוא לבית המשפט.

דבר אחרון, דו"ח ועדת דורנר הוגש לפני שבוע. דו"ח ועדת דורנר דיבר על הפחתת המאסרים בישראל, יותר לכיוון שיקום, אני אגלה לכם פרט, בפקודת התעבורה מופיע סעיף שמי שיישלח לעבודות שירות ילך לבית החולים לבצע את עבודות השירות. אני 15 שנים עורך דין לתעבורה, לא ראיתי אחד שנשלח לבית חולים. זה מופיע שם. אז במקום להגדיל את המאסרים, תגדילו את הסיכוי להיתפס, תגדילו את כמות הניידות. זה הפתרון.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נתקדם אבל זכות התגובה לראש אגף התנועה.
דורון ידיד
הסיפור שסיפר עורך הדין לא הגיע בכלל לתביעה, זה סיפור במסגרת שיקול הדעת של החוקר יחד עם קצין החקירות.
תומר גונן
לא, אני מדבר על תיק בבית משפט.
דורון ידיד
אוקיי. עצמאות התביעה נשארת בסמכותנו. אנחנו לא עוצרים כל אחד, נכון, ראיתי את המכתב שלך אגב, אנחנו לא עוברים על החוק, אנחנו אוכפים את החוק ולא ניתנה פה שום הנחייה לעצור את מי שאין לנו סמכות לעצור. ניתנה הנחייה לעכב, האכיפה היא חלק בלתי נפרד משינוי תרבות הנהיגה. כל מה שאני שומע כאן שאנחנו צריכים ללכת צעד אחורה עם האכיפה, גם נושא החנייה מפריע לאזרח הנורמטיבי, חנייה כפולה. שאל פה כבוד היושב ראש לגבי השיטור העירוני, השיטור העירוני אוכף גם בעיות חניה. צריך למצוא באמת את האיזונים בין להגן ובין לתקוף אותנו על פעולות אכיפה. הדגש בכל מה שאמרת זה שעצמאות התביעה נשארת ותישאר לעולם באגף התנועה, בגלל הייחודיות היא נמצאת באגף התנועה, במשטרה היא עדיין נמצאת במשטרה, ואין שום השפעה על התביעה. גם בתביעה יש מדיניות. גם לקצין שמבצע שימוע עכשיו לנהג שנהג בשכרות בפעם השניה, באזור מגוריך אגב, זה היה, יום אחרי יום, יש סמכות והקלנו את שיקול הדעת, שינינו את המדיניות בגלל עומסים כאלה ואחרים לא אצלנו, הקלנו קצת בשיקול הדעת.

אני לא מכיר דרך אחרת לביצוע אכיפה מלבד אכיפה. אנחנו לא מגבילים את התביעה, ונוצרה פה איזו שהיא תמונה שאנחנו צריכים לחזור באו מהאכיפה, זה קצת לא לעניין.
תומר גונן
לא, זה לא היה - - -
דורון ידיד
אם אני מתכלל את כל מה שאמרת, גם קראתי את המכתב שלך, שלא ניתנה שם שום הנחיה מהנחיות שהיו בעבר לגבי שינוי במדיניות או הגבלת התביעה, אלא בסעיפים מאוד ספציפיים של שכרות, של מהירות מופרזת מאוד, של משקלים חריגים מאוד, שאנחנו מקלים בשיקול הדעת של הקצין. מה שלא עשינו בעבר, כי בעבר בגלל עומסים כאלה ואחרים הקלנו עם אותם נהגים, אז ראיתי את המכתב שלך, צריך לקרוא את כל המסמך בכללותו ולראות מה שונה ומה לא שונה.
היו"ר יעקב אשר
יש אולי דבר אחד בתוך הדברים שנאמרו, אמרתי לך בתחילת הישיבה שעם כניסתך לתפקיד שמחתי לראות את ההנחיות שלך כי זה היה ממש להתחיל את התפקיד ולראות שכבר יש רוח חדשה ורצון, יכול להיות שיש גם בתוך הדברים שנאמרו על ידי עורך הדין, יכול להיות שבתקופות מסוימות, הוא אמר, צריך באמת גם לתת את הדגש וללכת על הדברים החשובים יותר כדי לא לבזבז משאב יקר, גם של כח אדם, אבל זה משהו שאתם צריכים לבנות אותו מתוככם, מתוך המבט שלכם, זה הייתי כן לוקח מהדברים שנאמרו כאן כדי להוריד קצת את העומס גם בסופו של דבר בקצה וגם שכח האדם יתעסק יותר בדברים יותר חמורים.
דורון ידיד
כבוד היושב ראש, אמרתי שאנחנו מתעסקים בעבירות מצילות חיים ובבריונות בכביש. עם כניסתי לתפקיד מונח בפניי דו"ח אכיפה יומי שם אנחנו בודקים את שוטרינו ומוקדי תאונות דרכים ובסוג האכיפה. אין אכיפה סתם. אכיפה היא רק כנגד העבירות האלה. יש לנו ירידה מסוימת באכיפה, אבל עלייה בעבירות מסכנות חיים באיכות.
תומר גונן
עוד מילה אחת ברשותך. ראינו את הולכי הרגל שנפגעים בתאונות דרכים. היום הכביש הפך להיות אתר ג'וגינג, עם האוזניות רצים. אני מקווה שתשימו את זה לאכוף גם נגד הולכי הרגל, לא תמיד הנהג הוא הפתרון.
היו"ר יעקב אשר
רבותיי, אנחנו עכשיו נעבור לשמוע עמדות מאנשים שונים. אבל אני מבקש שתי דקות לכל אחד. דוקטור משה בקר מומחה בתעבורה.
משה בקר
רבותיי, כמי שמלווה את המערכות האלה כבר כמעט חמישים שנה, כולל המשטרה, כמרצה בפו"מ של קציני משטרה בכירים, כמי שבנה את תכנית האכיפה של המשטרה הצבאית בצה"ל שהביאה לתוצאות פנטסטיות, אני חושב שיש כאן אי הבנה כי זו תורה שלמה שאם לא מבינים אותה, עושים איזו שהיא עבודה בסופו של דבר, כולל התקציבים, כולל תוספת ניידות, כולל תוספת שוטרים, שלא מביאים את מה שמקווה.

אני רוצה להתחיל בדוגמה אחת. ראינו קודם את האוטובוס שיוצא לעקיפה על פס כפול לבן ונאמר שזה חלק מפרויקט עכשיו "שומרי הדרך" שרוצים באמצעות הדבר הזה להשפיע על ההתנהגות של האנשים. אני לוקח את הדוגמה הזאת, נכון, זה בולט לכולם בעיניים שיש פה עבירה חד משמעית. מה יעשו איתה? יעבירו את זה למשטרה, המשטרה תעביר דו"ח ויענישו את אותו נהג וכך הלאה. איפה הטעות? אנחנו עוסקים ב-mass production, מול קילומטר אחד היום שניידת משטרה עושה יש 5,000 קילומטר נסיעה של כלי הרכב במדינה. איך יכול קילומטר אחד של סיור ונוכחות להשפיע על 5,000 קילומטר של נסיעה. זה בטל לא בשישים, אלא באלפים.

מהבחינה הזאת צריך להבין, שני כיוונים שצריך להביא אותם בחשבון: הכיוון הראשון זה כמו בדגימה, כשאתה רוצה לדעת מי יזכה בבחירות אתה עושה דגימה, מינה צמח, מישהו אחר וכך הלאה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא עובד כל כך טוב.
משה בקר
נכון. 500 שצריכים לייצג 3 או 4 מיליון בוחרים. הדרך להשפיע על הציבור צריכה להיות בשני כיוונים. את היותר חשוב אני משאיר רגע אחד ואומר עליו משפט או שניים, זה קשור לנושא של חינוך ואיך עושים את זה לנושא התנהגות בכבישים. אבל אני מדבר על היעילות של האכיפה. אני אומר את זה לראש האגף החדש. אגב, אני טרחתי בחוק המאבק הלאומי לתאונות בדרכים להעלות את העניין של הדרג, קודם זה היה מחלקת התנועה במשטרה, אחר כך זה היה מתנ"א משטרת תנועה ארצית, ולהעלות את זה לדרג של אגף כדי שיהיה לו את המקום שלו. אבל הוא לא קיבל את הכלים, אבל הבעיה היא לא רק כלים שדיברנו בהם מבחינה כמותית, הבעיה היא גם הצד האיכותי.

למשל, הדוגמה הזאת שהתחלתי בה - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו חייבים לקצר.
משה בקר
סליחה, אני מוכן לוותר, לשבת איתך ועם המנכ"ל. אני מדבר עם ניסיון ויש פה הרבה אנשים שמכירים אותי בכנסת ואני יכול גם לומר לגיורא רום, ואני מאחל לו שהוא יצליח בתפקיד, שהדוגמה שהוא הביא מארצות הברית לדוגמה שאם הקונגרס מחליט, הדרג המבצע, הממשל, יבצע. זה לא מתאים לקונסטלציה הפוליטית במדינת ישראל מפני שאנחנו לא עם משטר קבינטי שהכל נובע מכוחו של הנשיא וכשהוא שומע לעומתית מול הקונגרס מה הם רוצים, הוא יכול לתת מחר הנחייה לשר התחבורה לעשות את הפעולה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נעשה כל מאמץ במסגרת שלנו להצליח בעניין הזה.
משה בקר
שניה, אני רוצה לדבר על הצד האיכותי. אותה דוגמה שהצגנו כאן שרואים את האוטובוס, צריך להראות איך עם מצלמה, איך ניגשים לנהג, איך שוללים לו את הרישיון, ובפריים טיים בטלוויזיה, בשעה 17:00 או בשעה 20:00 חמש דקות בערב לוקחים את הדוגמה, מציגים לעם ישראל. אתה מוכרח לעבוד ב- mass production. הנקודה השניה היא הנושא החינוכי. כשאנחנו רוצים לשים את הכל על האכיפה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נדבר על זה בישיבה הבאה שתהיה עם מנכ"לית משרד החינוך.
משה בקר
כן. אני יודע, אבל אני לוקח למשל את המשטרה, בשני מוקדים להביא אותה למערכת החינוך. מוקד אחד - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו נדבר על זה.
משה בקר
לא, אני לא מדבר על החינוך, אני מדבר על האכיפה. תאפשר לי את המשפט הזה וזהו. אני לוקח את המשטרה, שם אותה מול תלמידי כיתה יב' וכיתה יא', מראה להם תאונות דרכים שהתרחשו, של צעירים, מנתח איתם, ואני מדבר על אנשי משטרה, מראה להם איך ניתן היה למנוע את התאונות על ידי התנהגות אחרת. ולגבי משמרות הבטיחות, חשוב מאוד שהמשטרה תהיה בתוך מערכת החינוך מה שהיה פעם, השוטרות שהיו מלמדות, זה יוצר יחס אחר בהתייחסות של האוכלוסייה לפעילות של המשטרה ולמעמד שלה בחברה.
היו"ר יעקב אשר
אני אשמח מאוד באמת שתגיע לדיון הבא שתהיה עם מנכ"לית של משרד החינוך, יהיו גם נציגים של המשרד לביטחון פנים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להודות לך, אני חייב לרוץ לוועדה - - -
היו"ר יעקב אשר
בסדר. חגית אוריאן, עמותת "מחזירים את המדרכות להולכי רגל".
חגית אוריאן
אני פעילה במשך כמה שנים בנושא הולכי הרגל ואני תושבת מרכז תל אביב. יש לי כמה דברים. דבר ראשון, גיורא רום, אני מאוד מבקשת שתאפשרו גם להולכי הרגל להצטרף למיזם שומרי הדרך, גם אנחנו יכולים להוסיף ולתעד עבירות שמתבצעות על המדרכות, גם יותר קל לנו כי אנחנו יותר נייחים, אנחנו פחות ניידים. אנחנו יכולים לעזור לכם המון. נכון להיום אין אפליקציה כזאת.

דבר נוסף, מאוד מפריע לי פה, ניצב דורון ידיד, אתם מדברים כל הזמן על רכבים בדרכים בין עירוניות. אתם לא מדברים מספיק על אכיפה בתוך הערים. אני גרה במרכז תל אביב ואני מדברת על המקום הכי סואן במדינת ישראל, שטח ענק. אנחנו לא רואים צל של שוטרי התנועה. אין תושב תל אביב שלא מתבדח על הנושא הזה שאין שום ניראות של משטרת התנועה. לא על המדרכות שאני מכירה את הנושא הזה, וגם לא על הכבישים. אין משטרת תנועה בתל אביב.

פעם אחת היתה אכיפה בצומת מסוימת בצומת ראשי בתל אביב. אני עמדתי והתבוננתי וראיתי מה קורה. הפכנו תוך דקה לשווייץ. כולם הסתדרו, נהגו ורכבו כחוק. אבל אתם לא נמצאים שם. אתם, הפקחים יותר, כי אתם הרי לא עושים כלום למען הולכי הרגל, הפקחים בקרוב יורידו את הרוכבים, בעיקר החשמליים, לכבישים. אתם לא נמצאים על הכבישים. לא רק זה שהרוכבים יסכנו עכשיו את החיים שלהם כי אתם לא אוכפים את הרכיבה הפרועה שלהם, אתם לא אוכפים את הנהיגה הפרועה של הנהגים, וגם אם הם יורדים לכבישים הם יותר נוכחים במעברי החצייה שלנו, היום בשבילנו חציית מעבר חצייה זה מבצע מורכב שהוא רק עבורי שאני ערנית. קשיש וילד לא מסוגלים לחצות מעבר חצייה במרכז עיר. זה דורש מאיתנו להתמודד עם כל כך הרבה דברים, תוסיפו לזה את האופניים החשמליים שעבורם חוק הוא לא חוק.
היו"ר יעקב אשר
תודה.
חגית אוריאן
הולכי הרגל הם הנפגעים הכי גדולים, תנו לנו לדבר את הדקות שלנו. אני מברכת על הצעת החוק של חמד עמאר והייתי מאוד מבקשת שתקדמו אותה כי בפנייה ימינה כאשר יש אור ירוק לנהגים ולהולכי הרגל אני לא צריכה להגיד לכם כמה נפגעים. כשאני חוצה מעבר חצייה בתל אביב, אני הולכת ומנופפת ככה לנהגים, פשוט אני צריכה נייר לנופף להם כי החוק ברמזור זו המלצה בלבד עבורם, אני לא מדברת על מעברי חצייה שהם בכלל לא מרומזרים שיש המון בתל אביב כאלה.

דבר נוסף, נקודה אחרונה, אין אכיפה למרות שאתם אומרים, אין אכיפה של חניית כלי רכב על המדרכות. השיטור העירוני מסיבות פוליטיות לא אוכף את זה. אנחנו נאלצים לרדת, ולא רק בתל אביב, בכל הערים נאלצים לרדת לכביש.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. יהודה יגן, איגוד השומרים.
יהודה יגן
אני מבין שזמני קצר אז אנסה לתמצת. מה שאני רוצה לשוחח, הנושא של כשל טכני. אף אחד מכם לא דיבר על הנושא הזה, לא התייחס, נושאים של אובדן להלכה, של מכוניות שמתוקנות על ידי מוסכים לא מורשים, מתוקנות בצורה לא ראויה. משרד התחבורה מודע לבעיה ובחלקו מבצע אכיפה. בימים אלה חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים תוקן, בעבר כלי רכב, הרישיונות שלהם הופקדו בחברת הביטוח, לרכב בוצע תיקון וליווי על ידי שמאי. בפועל היום מעבירים את כלי הרכב לסוחר, הסוחר לא מבצע כל ליווי תיקון, וכתוצאה מכך מועלים כלי רכב לא תקינים.

לצערי לא הצלחתי להראות לכם מצגת, אני אעביר לכם מצגת של רכב שחלקו האחורי איננו. אתגר, איתרו את האוטו הזה, מצאו אותו, משטרת ישראל. לא אני, חתכו משתי מכוניות עשו אוטו אחד, אוטו לא בטיחותי שנסע על הכביש.

נכון לרגע זה רבותיי, כל המכוניות שמתוקנות ורישיונות שנמצאים ברשות הסוחרים, אין שום ליווי תיקון של שמאי. ברגע שיהיה ליווי תיקון של שמאי, תהיה בטיחות. עם כל הכבוד, המכוניות האלה נוסעות, אנחנו מנסים לעשות כמיטב יכולתנו בשיתוף משרד התחבורה.
היו"ר יעקב אשר
זה דיון שהוא קצת - - -אין פה את האנשים מאגף הרישוי.
יהודה יגן
אנחנו לא באים אליהם בתלונות. אנחנו רוצים לשתף איתם פעולה.
היו"ר יעקב אשר
זה יועלה על ידינו בהמשך הישיבות.
יהודה יגן
אנחנו ממליצים שיהיה שמאי מלווה ואחריות כלי הרכב תהיה ברשות חברות הביטוח ולא ברשות הסוחרים. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
מרדכי פדר, יושב ראש ארגון "מתונה".
מרדכי פדר
תודה אדוני, היום אני לא שר שיר כי זה לא מתאים ליום הזיכרון לחללי כבישי ישראל. אני מרכין ראש בפני ההרוגים והפצועים, במיוחד בפני אלה שאת התאונות שלהם היה אפשר למנוע. כי אנחנו מקבלים יותר מדי בפטאליות את הידיעה על כל תאונה ותאונה ולכן גם לנו יש חלק גדול באשמה. בלי לגרוע מהמאמץ העז של כל מי שנמצא סביב שולחן זה ועוד רבים אחרים, אפשר לעשות יותר. הרבה יותר. וזה מתחיל בחשיבה נכונה מחוץ לקופסה. ככל שאנחנו מסכימים להמשיך לשחק חתול ועכבר עם עברייני תנועה, לא משנה כמה ניידות יהיו לנו, ככל שאנחנו דוחים טיפול בנקודות אדומות, ככל שאנחנו ממשיכים לבנות כבישים חדשים עם שוליים צרים מדי ועוד ועוד, אנחנו בעצם נותנים אור ירוק לעוד ועוד קורבנות בכבישים.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אנחנו לא בדיון על תשתיות היום.
מרדכי פדר
אני יודע. הקיבעון בחשיבה בנושא הבטיחות בדרכים במשרדי ממשלה גורמים לחיפוש פתרונות מסוג מוץ. באנגלית more of the same, עוד ועוד מהדברים שהוכחו כלא מספיק יעילים בעבר. בפרק א' של ספר תהילים נאמר "לא כן הרשעים כי אם כמוץ אשר תדפנו רוח" אנחנו צריכים להדוף את המוץ מהחשיבה שלנו ולנסות כל מה שאפשר כדי להוריד את מספר ההרוגים והפצועים בדרכים, ורק כך נוכל באמת להגיד שידינו לא שפכו את הדם הזה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אני מבקש, מאחר ואנחנו בלחץ גדול, סיכום של שתי דקות של המנכ"ל בעקבות הדברים שנאמרו אם אפשר. אותם אנשים שנרשמו, לא נספיק לעשות את זה עכשיו, בדיון הבא שייערך ב- 19.12 ניתן עדיפות, קודם כל אני רוצה שתשתתפו, אנחנו שומעים אתכם, גם נפגשתי עם חלק מהאנשים בין הישיבות, אבל עכשיו זה פשוט בלתי אפשרי, נעשה את זה בישיבה הבאה, אני מתנצל. בבקשה אדוני המנכ"ל סיכום לדברים ששמעת והשמעת.
רותם פלג
תודה רבה. בשורות בודדות, השר שם את זה בסדר עדיפות גבוה, אגף התנועה והנוכחות בכבישים מקבלים תגבור משמעותי בשנים 2017-2018 במסגרת התקציב שניתן לנו. אמרתי עוד פעם, זה מה שאנחנו במסגרת סדרי העדיפויות ובמסגרת הסיכום התקציבי יודעים להעמיד לטובת אגף התנועה. זה לא כלום, זה בהחלט שיפור משמעותי לעומת המצב כיום, הוא לא מביא אותנו למקום האופטימלי, זה נכון, אבל זה תהליך או מדרגה בדרך. זה נאמר על ידי גיורא רום ואני מתחבר לזה לגמרי, אגף התנועה בשנים האחרונות הוזנח, והוזנח משמעותית, ואני מקווה שאנחנו עכשיו בעקבות מדיניות השר, נמצאים במגמה הפוכה ושבאמת בקצה נגיע למקום שא נחנו חושבים שנכון שהאגף הזה יהיה בו.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל אני מודה למנכ"ל ולראש אגף התנועה. אני רוצה לומר דבר אחד – אני חושב שהקריאה שצריכה לבוא בסיכום הדבר הזה, אין דבר יותר ברור ממה שאנחנו רואים, יש חוסר בתקצוב המשאבים של האכיפה, ואני קורא לממשלה אולי אפילו לקבל החלטה בהחלטת מחליטים מיוחדת, קודם כל להביא את המאבק בתאונות הדרכים לסף הבסיסי שעליו אין ויכוח בין אנשי המקצוע והמומחים. משם והלאה התקציב עושה את שלו ימינה ושמאלה. אבל קודם כל להגדיל בצורה משמעותית את התקצוב של האכיפה, הן האכיפה של הניידות וכח האדם הנלווה אליהם והן הנושא של המצלמות והעזרים הטכנולוגיים הרבים שקיימים היום. היום דרך הפלאפון אפשר לעשות כל כך הרבה דברים שאפשר בוודאי לעשות להצלת חיים.

אני רוצה לברך שוב ולומר לגיורא ראש הרשות, אנחנו חושבים שצריך לחזק את הרשות, חושבים שצריך להגדיר את תפקידה שהיא באמת תעסוק בליבת הדברים ושיהיו לה שיניים. קראת לזה בישיבה הקודמת קואליציה, שהיא בעצם מרכזת את הקואליציה בשביל הציבור, היא צריכה להיות עם שיניים ואנחנו מקווים שגם זה יקרה עד להגדרת הרשות בסוף השנה.

אני מודה לכם ומקווה שנראה את כולכם בישיבה הבאה עם מנכ"לית משרד החינוך. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים