ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/11/2016

פרק ט' (ביטוח לאומי) כולו, למעט סעיפים 136(1), 137(א) ו-143 (שיפוי המוסד לביטוח לאומי), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 364

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ג בחשון התשע"ז (14 בנובמבר 2016), שעה 9:04
סדר היום
פרק ט' (ביטוח לאומי) כולו, למעט סעיפים 136(1), 137(א) ו-143 (שיפוי המוסד לביטוח לאומי), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016

תוספת ותק לקצבת הזקנה – סעיפים 136(12), 137(ב) וסעיף 139)
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי
חברי הכנסת
דב חנין

מיכאל מלכיאלי

עודד פורר

נחמן שי
מוזמנים
שירה אוחיון - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

יוגב גרדוס - רכז רווחה וביטוח לאומי, אגף התקציבים, משרד האוצר

אייל מדן - אגף התקציבים, משרד האוצר

שי סומך - עו"ד, משרד המשפטים

לבנה עזרא - מנהלת אגף זקנה ושאירים, המוסד לביטוח לאומי

מרים שמלצר - מנהלת אגף מחקר, המוסד לביטוח לאומי

עדנה ליימן - ממונה בכירה, אגף זקנה ושאירים, המוסד לביטוח לאומי

ד"ר גבריאלה הילברון - מנהלת תחום בכירה, המוסד לביטוח לאומי

שלומי מור - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

אלעד זכות - המוסד לביטוח לאומי

יעקב אדלר - מתמחה, המוסד לביטוח לאומי

חזקיה ישראל - מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים בישראל

אורנה צח - רו"ח, לשכת רואי חשבון בישראל

מידד גיסין - יו"ר צב"י, צרכני בריאות ישראל

רוני אהרון כהן - מ"מ יו"ר הסתדרות הגמלאים

אספיר סוסנסקי - כן לזקן

ילנה פג'ין - כן לזקן
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

פרק ט' (ביטוח לאומי) כולו, למעט סעיפים 136(1), 137(א) ו-143 (שיפוי המוסד לביטוח לאומי), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016

תוספת ותק לקצבת הזקנה – סעיפים 136(12), 137(ב) וסעיף 139
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-14 בנובמבר 2016, י"ג בחשוון התשע"ז, השעה 9:04 ואני שמח לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, את הדיון הראשון בחוק ההסדרים שהוא דווקא חוק שאמור להיטיב עם האזרחים הוותיקים שלא הכירו בוותק שלהם מהיום הראשון בו התחילו לעבוד אלא רק לאחר עשר שנים. אם כן, החוק הזה מיטיב עם שתי אוכלוסיות. אני חושב שזאת החלטה מצוינת, מה גם שפעם ראשונה אני רואה שמירה על אינטרסים נוספים ולא רק מהלך ראשון אלא יש מהלך משנה ומהלך המשנה גם הוא אמור לשמור על התנאים הטובים והתוספת.

חזקי, חבר שלי, אני שמח שאתה כאן. אתה כאן עם שני כובעים, בעיקר בכובע של מועצת הביטוח הלאומי.
חזקיה ישראל
אם כן, הנושא בו אנחנו דנים הוא פרק ט' (ביטוח לאומי) כולו, למעט סעיפים 136(1), 137(א) ו-143 (שיפוי המוסד לביטוח לאומי), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 207 ו-2018), התשע"ז-2016, תוספת ותק לקצבת הזקנה – סעיפים 136(12), 137(ב) וסעיף 139.

ברשותכם, נציג הביטוח הלאומי.
שלומי מור
תודה אדוני, בוקר טוב. אכן ימים יפים בהם בחוק ההסדרים אנחנו באים לשפר את מצבם של המבוטחים ולא להפך. התיקון שהיום עולה לסדר היום נוגע לתוספת הוותק שמשולמת כתוספת לקצבאות זקנה וקצבאות שאירים במוסד לביטוח לאומי. היום קצבת זקנה, שיעורה הוא בערך 1,530 שקלים אבל אדם שעבד מעל עשר שנות עבודה בימי חייו, או מבוטח – גברים לא חייבים אבל הם שילמו דמי ביטוח – יכול לצבור עד חמישים אחוזים תוספת. שני אחוזים לשנה מעל עשר שנות ביטוח. חמישים אחוזים אלה הם בערך 750 שקלים נוספים על קצבת הזקנה. זה בהחלט סכום משמעותי.
היו"ר אלי אלאלוף
ברוכה הבאה חברת הכנסת מירב בן ארי.
שלומי מור
החוק היום קובע שאת התוספת הזאת של שני האחוזים לשנה אתה מקבל רק אחרי עשר שנות ביטוח. המשמעות היא בעיקר שנשים שהיו עקרות בית באופן חלקי, פעם היו עקרות בית ופעם עבדו ולא צברו את מלוא שנות העבודה בימי חייהן, לא מקבלות את מלוא התוספת או לא מקבלות אותה בכלל. כך גם עולים חדשים שעלו בגילאים יחסית מבוגרים, יכול שיהיו במצב שבו הם לא צברו מספיק שנות עבודה או שלא צברו אפילו מעל עשר שנות עבודה, כך שהם לא היו זכאים לתוספת בכלל.

ההצעה שהממשלה מביאה בפניך אדוני מבקשת לתקן את הנושא הזה ולקבוע שתוספת הוותק, אותם שני אחוזים נוספים לכל שנה, יתחיל מבוטח לצבור החל מהשנה הראשונה. זה לא יקרה מיד. יש בחוק הצעה לארבע פעימות. בשנה הראשונה לתיקון החוק אנחנו נשפר את מצבם של המבוטחים בשנה. זאת אומרת, הם יתחילו לצבור כבר מהשנה העשירית ולא מהשנה ה-11. עוד שנתיים הם יתחילו לצבור מהשנה התשיעית ולא מהשנה ה-11. עוד שלוש שנים הם יתחילו לצבור מהשנה השישית ובעוד ארבע שנים כל מבוטח יתחיל לצבור את תוספת הוותק החל מהשנה הראשונה.

המשמעות היא, אדוני, לפי הנתונים הטבה בערך ל-495 אלף קשישים שהתיקון הזה ייטיב אתם ויוסיף להם.
היו"ר אלי אלאלוף
תאמר שוב את המספרים בבקשה.
שלומי מור
495 אלף קשישים וקשישות שהתיקון הזה ייטיב אתם ויגדיל להם את קצבאות הזקנה וקצבאות השאירים.
היו"ר אלי אלאלוף
ברוכים הבאים חברת הכנסת יוליה מלינובסקי וחבר הכנסת דב חנין.
שלומי מור
שני דברים חשובים חשוב לומר. ראשית, אין כוונה שהתוספת תעלה על החמישים אחוזים שקבועים היום בחוק. היום המגבלה היא של תוספת של חמישים אחוזים שזה כפי שאמרתי בערך 750 שקלים. אין כוונה שזה יעלה על זה. אבל בהחלט יש כוונה שזה ייטיב גם עם לדוגמא עקרת בית שצברה רק חמש שנים עבודה במהלך חייה, והיא תזכה, כשהיא תהיה זכאית לקצבת זקנה, בתוספת של עשרה אחוזים.

דבר נוסף שחשוב לומר הוא שהתיקון הזה גם יחול על המאגר הקיים. זאת אומרת, אם יש לי היום קשישים שזכאים לקצבת זקנה, אני אעשה בדיקה ואם עד היום הם לא היו זכאים לתוספת או היו זכאים לתוספת נמוכה יותר כיוון שעשר שנות העבודה לא נמנו להם, היום אנחנו נבדוק והתוספת הזאת תימנה עבורם. זאת אומרת, זאת בשורה גם לכל מי שהיום מקבל קצבת זקנה.

דבר אחרון, אדוני. מה שלא רצינו שיקרה הוא שחלילה מהתיקון הזה אנחנו נבוא להיטיב ונצא מזיקים. יכול שייווצר מצב שמבוטח יקבל תוספת לקצבת הזקנה והתוספת הזאת תשלול את זכאותו להבטחת הכנסה או תשלול את זכאותו למה שנקרא קצבת זקנה. לא רצינו שהתיקון יפגע במבוטחים שמקבלים הטבות נלוות. מי שהיום זכאי להבטחת הכנסה מקבל הטבות נלוות או מי שמקבל קצבת זקנה בגובה קצבת נכות, מקבל הטבות על דינים אחרים. לדוגמה, הטבות בחשמל, ארנונה, הטבות של משרד השיכון והבינוי וכולי. לא רצינו שייווצר מצב שלבן אדם עכשיו יש תוספת של עוד מאתיים שקלים אולי, אבל התוספת הזאת שוללת לו את הזכאות להשלמת הכנסה ולכן הוא לא יהיה זכאי להטבות אחרות נלוות ששיעורן יכול להיות ניכר.

לכן בתיאום עם משרד האוצר, משרד המשפטים והייעוץ המשפטי של הוועדה, ניסחנו סעיף שמונע את הדבר הזה ויאפשר למי שהתחיל לקבל הטבות וההטבות נשללו רק בגין התוספת הזו, להמשיך לקבל את ההטבות הללו. בכך אנחנו נוודא שאיש לא נפגע מהתיקון וכולם רק כמובן ייטב מצבם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אפשר שאלה נקודתית?
היו"ר אלי אלאלוף
לדעתי הוא סיים. לפי שיעורי הבית שלי הוא סיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני, שאלה אחת. לגבי ה-קאפ של החמישים אחוזים, יש איזשהו שינוי?
שלומי מור
לא. ה-קאפ הזה נותר בעינו.
מירב בן ארי (כולנו)
איך אתה מבטיח שאותו אדם שקיבל את ההטבות ועכשיו הוספת לו את התוספת, הרי כמו שאנחנו מכירים ברגע שאדם נמצא במאגר, זה מגיע לחברת חשמל, לעירייה עבור הארנונה, לסיוע בשכר דירה. אתה מוודא שהוא עדיין נשאר במעגל של הזכאים?
שלומי מור
כן. תהיה הוראת חוק ברורה במסגרת החוק שקובעת חד משמעית שהוא ימשיך להיות זכאי להטבות ולכן מבחינת הביטוח הלאומי הוא יישאר במעגל, בקבצים שאנחנו מעבירים.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו חבר הכנסת עודד פורר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אלו שמקבלים היום, ימשיכו לקבל. החדשים כבר לא יהיו זכאים? או שהנוסח יהיה כזה שגם החדשים שהצטרפו, אנשים מזדקנים, גם להם יהיה מגיע? גם על זה צריך לחשוב כי עדיין ההכנסה שלהם היא מאוד לא גבוהה. בהמשך, אלו החדשים שיצטרפו, יהיו זכאים לכל ההטבות האלו כי מאתיים השקלים או ה-300 שקלים, כמה שלא תוסיף, סל ההטבות שהם מקבלים גובר. שלא תהיה פגיעה באופן עקיף.
שלומי מור
התיקון הזה נועד להבטיח שמי שהורגל לאיזושהי הטבה ושהיא ניתנה לו זה מכבר, לא תיגרע ההטבה הזאת ממנו. זה מה שאנחנו באים להבטיח. מישהי שהיא היום בת שלושים ועוד 32 שנים תגיע לגיל זקנה ואולי תהיה זכאית להשלמת הכנסה, ואולי לאור התמונה כפי שאת מציירת אותה, יצא שהיא לא תהיה זכאית להבטחת הכנסה עוד 32 שנים – אנחנו לא באים לטפל בה כי היא מעולם לא קיבלה את הזכאות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא. אני מדברת לא על מי שהיום בת שלושים אלא היום היא בת 59 או 60.
שלומי מור
על החוק הזה יש ארבע פעימות. כל פעימה, יכול מישהו לצאת מגדר הזכאות להבטחת הכנסה. אנחנו את ההגנה הזאת נותנים עד הפעימה האחרונה. זאת אומרת, גם אם מישהו יצא מגדרי ההטבות עוד ארבע שנים, בפעימה האחרונה, הוא עדיין ימשיך לקבל את ההטבות. הוא לא ייפגע. אבל מי שעוד שבע או שמונה או תשע שנים לא יהיה זכאי, פשוט לא יהיה זכאי. הביטוח הלאומי העביר בשנה האחרונה לדעתי 15 או עשרים תיקוני חקיקה, כל אחד מהם יש לו אינטראקציות עם זכויות אחרות ועם הטבות אחרות. יכול שתהיה זכאי להטבה א' ופחות להטבה ב'. אני לא בוחן בכל תיקון חקיקה שלי מה יקרה אילו עוד עשר שנים תהיה או לא תהיה זכאות להטבה אחרת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הרעיון הוא שבעצם מי שזכאי, לא תישלל ממנו הזכאות. אבל איפה זה בא לידי ביטוי בחקיקה? בחוק שאושר בוועדת השרים, זה לא בא לידי ביטוי והובטח לנו שזה ייכנס בנוסח שמגיע לוועדה.
שלומי מור
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
הם יודיעו על כך היום.
שלומי מור
בידי היועצת המשפטית של הוועדה יש את הנוסח.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו חבר כנסת חדש, מיכאל מלכיאלי שאמור להחליף – עוד לא רשמית – את חבר הכנסת יגאל גואטה שאנחנו מאוד אוהבים וממשיכים לאהוב גם אם הוא עוזב אותנו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
קודם כל, ברכות לוועדה. יש לנו יושב ראש מעולה שנותן לדבר ומשתף פעולה. תודה. אני מבינה שהנוסח שאתה מציע, מוסכם. בן אדם שכרגע לא מקבל אבל בתוך ארבע השנים האלו תהיה לו הזכות הזאת, אתה אומר שבעוד ארבע שנים אפשר לפתוח את זה ולחשוב כי זה בעצם פחות או יותר אותם גילאים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם מישהו בזמן שהוא הגיע לגיל פרישה זכאי להטבות כלשהן בגלל השלמת הכנסה, ואחר כך יעלה לו כי נניח שבשלב הראשון אתה מקבל את התוספת בפעימה הראשונה, נכנסת בגיל 67, קיבלת את התוספת בפעימה הראשונה, כעבור שנה תהיה עוד פעימה. אם בפעימה הראשונה עדיין היית זכאי לכל ההטבות שמסביב, ובפעימה השנייה בגלל שהעלו לך את הסכום אתה לא זכאי - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אם כן, לפעימה הראשונה. בסדר.
קריאה
לכל פעימה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לכל פעימה, אבל מי שבגיל 67 שנכנס לתוך קצבת הזקנה והיה זכאי לכל ההטבות האלה, הוא זכאי להן גם אחר כך. זאת הכוונה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברור שעליתם כאן על הנקודה הרגישה ביותר והיא עד מתי אפשר יהיה לשמור על האינטרס של הזכאים היום בהבטחת הכנסה . יש לנו בעיה של מי שייכנס אחרי ארבע שנים, הוא כבר לא זכאי ואין לו את ההטבות הנלוות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אלא אם כן הוא עומד בקריטריונים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, אבל לא אוטומטי הוא מקבל וזאת הנקודה המרכזית. היטיבו גם במהלך שני אבל לא מספיק ארוך. אני הייתי רוצה שזה יהיה יותר מאשר עד 2020 אבל אמרו לי שזה עולה הרבה כסף. האמת היא שהנתון הזה לא נמסר לנו ולכן קשה לקבל החלטה על בסיס ידע מסודר.
יוגב גרדוס
משרד האוצר. צריך להבין שככל שאנחנו מצמצמים את הפער בין השלמת הכנסה לקצבת הזקנה, כולל הוותק, למעשה אנחנו קובעים. אתה יכול להגיד שככל שאנחנו נעלה לקצבאות זקנה ונשמור על ההטבה, יהיה איזה מצב שבו כל הזקנים שמקבלים קצבת זקנה יקבלו את ההטבות הנלוות של השלמת הכנסה וזה לא הגיוני.
היו"ר אלי אלאלוף
אין שום סיכוי. זה לא נכון. זאת סתם אמירה מפחידה אבל לא נכונה.
יוגב גרדוס
אני אומר שיש איזשהו פער.
היו"ר אלי אלאלוף
אין שום סיכוי שאני אקבל פעם הבטחת הכנסה. על מה אתה מדבר?
יוגב גרדוס
אתה לא. נכון.

דבר שני. אם אנחנו קובעים הוראה כזאת, אתה גם תצטרך עכשיו לקבוע את זה עבור גברים כי אם אתה מנתק את הזיקה בין שמירת ההטבות לתיקון שאנחנו עושים עכשיו, אתה תצטרך לקבוע שגם גברים שהיו אמורים לקבל השלמת הכנסה בשנת 2020, בשנת 2012 מסיבה כזו או אחרת, נגיד מעדכון של הקצבה לפי המדד, אם תישלל להם הזכאות, אז אתה גם תשמור להם הטבות. אנחנו לא יכולים לחשב כמה זה עולה. זה עולה הרבה כסף. זה גם לא הכול מתקציב המדינה כפי שנאמר כאן. יש הנחות בארנונה, חשמל, מים ואנחנו לא יודעים לכמת אותן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להזהיר. ב-2020 אני לא אהיה כאן אבל אני בטוח שב-2020, אם המהלך המאוד חיובי שנעשה כאן יפגע באוכלוסיות מסוימות שהן החלשות ביותר, תצטרכו לקיים דיון ולתקן. רק תהיו מוכנים לזה. שלא תתעלמו מהאפשרות הזאת כי היא קיימת. המהלך הזה טוב עד 2020, הוא נפלא, הוא מכובד, הוא מאוזן, מבחינתי לפי הבדיקה שעשינו וההכנה שקיבלתי, אבל אני רק אומר שזה לא נסגר ב-2020 ותדעו שב-2020 יכול להיות חבר כנסת כמו דב חנין ומירב, שאני בטוח שיהיו כאן, או אחרים, ואז יהיה על זה דיון נוסף ויהיה מעקב אחרי זה כי זה מה שדורש מעקב. בסוף המהלך המיטיב הזה שהוא באמת מהלך מצוין ומיטיב וגם עונה פעם ראשונה כשהולכים לקצבאות דיפרנציאליות ולא אוניברסליות אוטומטיות. אני בעד זה ולכן אני רק מזהיר שבטוח שב-2020 אני אשלח מכתב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מתחייבים שאלי אלאלוף כיושב ראש או כשר יקרא אתכם לדיון ב-2020.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עד 2020 כל הקשישים ירוויחו מספיק כסף ואז לא תהיה לנו בעיה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כולנו יום יום מתפללים לביאת המשיח וזה סעיף מרכזי בנושא הזה.

אדוני היושב ראש, אני מברך על המהלך הזה. המהלך הזה הוא מהלך בכיוון נכון. כשאנחנו מדברים על קצבאות זקנה, אנחנו מדברים על קצבאות שיש להן שתי קומות. הקומה הראשונה היא קומה אוניברסלית. אני שייך לאלה שבעד קצבאות אוניברסליות ואני בעד להעלות את החלק האוניברסלי. הקומה השנייה היא הקומה הביטוחית. הקומה הביטוחית היא קומה מאוד חשובה גם מכיוון שהיא מחזקת את הבסיס הפוליטי החברתי של קצבאות הזקנה. אם בן אדם יודע שהוא משלם ביטוח ואחר כך הוא יקבל על מה שהוא משלם, בעצם ההפרשה שלו כעובד לאורך השנים לביטוח לאומי חוזרת אליו כשהוא מקבל בסופו של דבר את הצד הביטוחי של קצבת הזקנה, זה מחזק את הבסיס הפוליטי, את ההישרדות הפוליטית של קצבאות הזקנה.

המהלך שאתם מציעים הוא מהלך טוב. אני בהחלט חושב שאותו מנגנון שאומר עשר שנים ראשונות אנחנו לא סופרים, זה מאוד בעייתי. זה מאוד בעייתי לגבי עולים חדשים, זה בעייתי במקרים רבים לגבי נשים וזה גם בעייתי בשוק העבודה שלנו שהולך ונעשה פחות יציב ופחות קבוע. פעם אנשים היו נכנסים לעבודה והיו יודעים שהם יצאו בגיל הפנסיה אבל היום זה שוק אחר עם הרבה אי ודאות ולכן בסופו של דבר אנחנו צריכים לחתור למצב שבו באופן הדרגתי אתם מתקדמים אליו של בעצם היעדר תקופת אכשרה כזאת, תקופה שלא נמנית.

אחרי שאני אומר את הדברים, אני רוצה לומר את דעתי. אני חושב שהמערכת הזאת צריכה גם להשתחרר מה-קאפ של החמישים אחוזים. אני חושב שה-קאפ של החמישים אחוזים הוא לא נכון והוא לא הוגן. זאת אומרת, אם בן אדם עובד יותר, אתה אומר לו שהוא יכול להגיע עד חמישים אחוזים. למה? אותו רעיון ביטוחי שאומר תפריש לביטוח הלאומי, זה הביטוח שלך, הביטוח הלאומי הוא הביטוח שלך לימי זקנה, מה ההיגיון שאנחנו עוצרים את זה בחמישים אחוזים? בן אדם עבד יותר – שיקבל. אנחנו לא מדברים על סכומים גדולים.

אתם יודעים, אני בכלל הייתי מכפיל את קצבאות הזקנה בישראל. אנחנו נמצאים במצב שבו כל כך הרבה קשישים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני, מציאות שהיא בלתי נסבלת, ואנחנו כל פעם עוסקים בזווית אחרת. אני יושב ראש השדולה למען ניצולי שואה וכמובן אנחנו חייבים לעשות הכול למען ניצולי השואה ואני מברך על כל מהלך שנעשה בתחום הזה, אבל לפעמים באים אלי אנשים ואומרים שהם לא ניצולי שואה אלא הם סתם קשישים ולכן הוא צריך לחיות ברעב? הוא צריך לחיות בלי כבוד? גם הוא צודק.

לכן המהלך הזה הוא מהלך שצריך להיות חלק מהגדלה מאוד משמעותית של קצבאות הזקנה האוניברסליות, קצבאות הזקנה הביטוחיות, אבל בשלב הראשון הפנייה שלי לפחות אליכם היא לשחרר אותנו מה-קאפ הזה של החמישים אחוזים. חוץ ממספרים כלכליים שאתה תגיד לי שאולי אין מספיק כסף, אין כל הצדקה רציונלית לוגית לדבר הזה.
שלומי מור
הביטוח הלאומי ישמח על כל הגדלת קצבה כולל זאת ואם תצליח להוביל את זה, אשרינו. אבל מעבר לזה, לגופם של דברים אומר שני דברים. ראשית, גברים לא צריכים לעבוד. גברים מבוטחים באופן אוטומטי ולכן הטיעון שאתה מדבר עליו לעניין האספקט הביטוחי והעבודה וכולי וכולי, לא מתקיים לגבי גברים. גבר צריך לשלם גם אם הוא איננו עובד ולכן הוא צובר את התקופות הללו. לגבי נשים זה יותר נכון מאשר לגבי גברים.

דבר שני. הרובד השני שדיברת עליו הוא מאוד משמעותי והוא רובד השלמת ההכנסה. זאת אומרת, מי שלא צבר את התקופה, ובמובן הזה אני מתמרץ אותך לעבוד אבל עד גבול מסוים, אני תמיד משאיר לך את המרווח הנוסף של השלמת הכנסה גם אם לא צברת קצבת זקנה, לא עבדת חמישים שנים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל בהשלמת הכנסה, אדוני יודע שיש בעיה של מיצוי. גם לא כל בן אדם רוצה ללכת למנגנון הזה. לפעמים יש איזשהו משהו שהוא קצת מעליב. בן אדם אומר שהוא שילם ביטוח והוא רוצה לקבל את הביטוח ושואל למה אתם הופכים אותו לנזקק סעד? יש בזה את ההיבט הזה.
שלומי מור
כמו שהתחלתי ואמרתי, הביטוח הלאומי בוודאי בעד אבל יש כאן אלמנטים תקציביים שאני לא יכול לומר לך מה העלות.
חזקיה ישראל
התאחדות התעשיינים. אני מברך על ההצעה והמהלך אבל צריך להבהיר שזה הולך להשפיע בעיקר על עולים חדשים ונשים שחלקן היו עקרות בית. חשוב לקדם את העניין הזה. יחד עם זאת, צריך לשים לב למה שאמר חבר הכנסת דב חנין, שיש את המגבלה של החמישים אחוזים בתוספת הוותק ותוספת הוותק הזאת יוצרת מגבלה לאוכלוסייה שמגיעה לתוספת הוותק הזאת והמשך עבודתה לא יוצר תמריץ אלא חוסמים אותה. לכן אני חושב שצריך לשקול את העניין של החמישים אחוזים, את המגבלה שנשארת, חמישים אחוזים. ברור שזה עולה כסף.

אני בהשקפת עולמי חושב שקצבת הזקנה הבסיסית שהיום עומדת על 17.7 אחוזים מהשכר הממוצע, הסכום הבסיסי, היא נמוכה. התוספות שניתנות במהלך השנים לא מפצות על העובדה שמשאירים את הרמה הבסיסית של קצבת הזקנה ברמה נמוכה מאוד גם בהשוואה בינלאומית. רוצים להיטיב, צריך ללכת למנגנון ארוך טווח ובהדרגה להעלות את קצבת הזקנה הבסיסית. על זה יש להוסיף השלמת הכנסה. בזמנו מצאו את העניין של גיל שמונים כדי לחסוך בתקצוב ואמרו שמגיל שמונים ניתן משהו אחר. הגיע הזמן להתחיל להעלות את קצבת הזקנה הבסיסית בהדרגה.

יחד עם זאת, אני חושב שהמהלך הוא נכון ורצוי בנסיבות הקיימות אבל הגיע הזמן להתחיל להעלות את הקצבה הבסיסית.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. עודד, ביקשת להתייחס?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי התייחסות ודברים לומר באופן כללי על העניין הזה, אבל נשמע קודם את הנוכחים.
אורנה צח
לשכת רואי חשבון. אני רוצה להוסיף מילה אחת על דבריו של חזקי. מי שייהנו מזה עוד, אלה בעיקר אלמנות וקצת אלמנים שהמנוח היה צעיר. לכן ההצעה הזאת גם מהבחינה הזאת מאוד מאוד טובה.

אני התחברתי מאוד לחלק של חבר הכנסת דב חנין לגבי ביטול החמישים אחוזים כי זה יאפשר בכל זאת איזשהו קשר בין כמה שאנחנו משלמים לבין איזושהי תוספת אפילו קטנה שאנחנו מקבלים כי היום החמישים אחוזים מהווים מגבלה מאוד מאוד עוצרת.
יוגב גרדוס
אני רוצה לומר משהו בנושא העלאת קצבת הזקנה. צריך לזכור שבסוף יש כאן עניין של משאבים מוגבלים והעלאת קצבת הזקנה ככל שהיא טובה חברתית, כאן הוחלט, גם בעקבות דוח העוני שרובנו כאן מכירים אותו וגם בעקבות מדיניות של הממשלה לטיפול בעוני, למקד את ה-400 מיליון שקלים האלה באוכלוסיות העניות ולפי החישובים של הביטוח הלאומי – אני ראיתי את המסמך שהם הוציאו – למעשה התוספת הזאת להשלמת הכנסה מעלה את כל הקשישים מעל קו העוני של 2014 שזה הקו האחרון הידוע. תמיד אנחנו רודפים אחריו וזה דבר טוב שקו העוני עולה ולפי דעתי זה משדר את חוזקו של המשק אבל הסכום הזה, אם היה מפוזר על קצבאות הזקנה, היה משפיע מן הסתם בצורה מאוד מאוד זניחה על העוני. לכן אני חושב שהצעד הזה ביחד עם הצעדים האחרים שנדבר עליהם בא כדי לטפל בסוגיה הספציפית הזאת שהיא על סדר היום במשך תקופה לא מבוטלת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לפתוח בברכות בהיבט הזה, גם לשר האוצר ואני חושב שגם אנחנו שהראינו בכניסה שלנו לקואליציה שפוליטיקה גם יכולה לעשות דברים טובים. זאת אומרת, שנה שחיכינו בעיקר בגלל העניין הזה. יש כאן תחילה של דרך שהיא מהפכנית.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו, זה ישראל ביתנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן. אני מסכים עם זה שצריך לשיטתי לפחות את שיטת צבירת הוותק לבטל לחלוטין אבל גם בתוך הסד של המגבלות, בסוף מדובר על כל התכנית הזו, על תכנית של קרוב לשני מיליארד שקלים, אם אני אוסיף את התוספות שעוד יינתנו לניצולי השואה, תוספות לשכר דירה. החלק הארי של התוספת הזאת הוא כאן בקצבת הזקנה ובהשלמת הכנסה. אני באמת אומר שיש כאן איזושהי תחילה של דרך שאתה התווית אותה, את חלקה, בדוח העוני שהוצא בוועדה שאתה עמדת בראשה בממשלה הקודמת. לכן צריך לברך על הצעד הזה. כן צריך לזכור שהוא צעד שנע על פני תקציב שהוא מעבר לתקציב שאנחנו נאשר עכשיו. זאת אומרת, חלק מהשינויים שאנחנו מדברים עליהם כאן הם מחויבויות חתומות של אגף התקציבים באוצר בהסכם, לבצע אותם ב-2019 וב-2020 כדי להגיע למצב שבו באמת מצב ההשתכרות של הקשישים במדינת ישראל יגיע לאיזשהו רף. אנחנו לפחות בשאיפה בישראל ביתנו אבל אני לא חושב שזאת ישראל ביתנו אלא אני באמת חושב שזו הממשלה. אני חושב שזה אינטרס כלל ישראלי. רוצים להגיע למצב שבו קשיש במדינת ישראל, כמו שיש שכר מינימום, מה המינימום שבן אדם שעובד צריך להשתכר, אנחנו רוצים לקבוע איזשהו מינימום שקשיש במדינת ישראל משתכר ולנסות להרים את הרף הזה לאיזשהו רף נורמלי.

מה שמונח כאן על השולחן, זאת בהחלט התחלה של דרך כאשר תמיד ברור – ואני אומר את זה - שיהיו אנשים שלכאורה אולי נפגעים כי הם נמצאים תמיד בקו התפר. זאת אומרת, אם אני היום מרוויח שקל אחד יותר מהקו שבו אני זכאי להטבות מסוימות, אני כבר לא מקבל את ההטבות. מבחינת המספרים, לפחות עת בדקנו אותם עם ביטוח לאומי, מדובר על שכבה מאוד מאוד צרה. בפועל זה ייתן מענה לאוכלוסייה רחבה מאוד של קשישים שזקוקים לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. עוד מישהו רוצה להתייחס? תרשו לי לעשות סיכום ביניים לפני שנתחיל בהקראת החוק. מי שרוצה יותר, זה אומר שלא מעבירים את החלק החיובי והקיים והמקובל לכל המשרדים ובאמת גם יוגב אמר את זה. אני יכול להרגיש שזה מתאים למדיניות שקבענו ולהמלצות שקבענו בדוח העוני כי כאן התוספת ניתנת ממש ישירות למי שזקוק לה ולא בצורה אוניברסלית במובן הזה שכל מי שמגיע לגיל כזה, מקבל איזו תוספת. אני חושב שכאן השיקול היה בהחלט מתאים והוא יחזק אוכלוסיות חלשות במיוחד כמו עקרות בית ועולים חדשים. אני חושב שזה דבר מבורך.

ברור שיש כאן אפשרות לשפר. שוב אני אומר שב-2020 יחפשו לשפר כי קצבאות באופן בסיסי בהשוואה ל-OECD, אנחנו מהנמוכים ביותר וזה לא יכול להיות. אנחנו קיבלנו עכשיו דירוג נוסף מחברות הדירוג שאומר שאנחנו מדינה חזקה, יודעת לחסוך, לא מוציאה את הכול, מחזירה את החובות שלה בצורה מאוד מאוד מכובדת וכל זה מחמם לנו את הלב, אבל מצד שני לא נשכח את מי שזקוק לעושר שהמדינה הזאת יודעת לפתח, מה גם שאנחנו עכשיו מוכרים אפילו גז וגם זה מכניס כסף כאשר לפי חוק הגז, ב-2019 הוא אמור להיטיב עם המצב החברתי, החינוכי וכולי. זאת אומרת, יש שם רזרבות שייחסכו. זאת אומרת, נמשיך להתפלל ולברך את ה' שנותן לנו גם משאבי טבע שעד עכשיו לא ידענו שהם קיימים והוא שם לנו אותם מראש אלא לא היינו מספיק ראויים לכך כנראה.

אני מבקש מיעל סלנט, היועצת המשפטית שלנו, לקרוא את הצעת החוק. אם לא יהיו הערות מאוד מהותיות שידרשו לעשות תיקונים, נוכל לאשר.
קריאה
התיקון שאנחנו מוסיפים לגבי אי הפגיעה, הוא כבר מופיע בתזכיר?
יעל סלנט
הוא לא מופיע בדף הזה אבל אני אציג אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג אותו ואם נחליט, נאשר אותו להיכלל בנוסח הסופי.

ברוך הבא חבר הכנסת נחמן שי.
יעל סלנט
סעיפים 136(12), 137(ב) ו-139 להצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016.
פרק ט
ביטוח לאומי

136. תיקון חוק הביטוח הלאומי

בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (בפרק זה – חוק הביטוח הלאומי) -

(12) בסעיפים 248 ו-257, המלים "יותר מעשר שנים" והמלים "שלמעלה מעשר שנות הביטוח הראשונות" – יימחקו.

סעיף 248 עוסק בתוספת הוותק וסעיף 257 עוסק בתוספת הוותק לתלויים.

137. תיקון חוק הביטוח הלאומי – תחילה ותחולה

(ב) תחילתם של סעיפים 248 ו-257 לחוק הביטוח הלאומי כנוסחם בסעיף 136(12) לחוק זה ביום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) והם יחולו על גמלה המשתלמת מיום זה ואילך.

כמו שהסבירו קודם, בעצם תוספת הוותק תתחיל להימנות מהשנה הראשונה, החל משנת 2020.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יכול לצבור עשרים אחוזים יותר.
קריאה
עד עשרים אחוזים למי שעבד עד עשר שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל בדרך כבר יהיו כאלה שייכנסו למעגל. זה לא מתחיל ב-2020.
יעל סלנט
אני אקריא את הוראות השעה שמתארות את ההדרגתיות שבהעלאת תוספת הוותק.

139. תיקון חוק הביטוח הלאומי – הוראות שעה לעניין סעיפים 248 ו-257

בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) יקראו את סעיפים 248 ו-258 לחוק הביטוח הלאומי כך שבכל מקום, במקום "מעשר" יבוא "מתשע" והסעיפים בנוסחם כאמור יחולו על גמלה המשתלמת בעד אותה תקופה.

בתקופה שמיום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018) יקראו את סעיפים 248 ו-258 לחוק הביטוח הלאומי כך שבכל מקום, במקום "מעשר" יבוא "משמונה" והסעיפים בנוסחם כאמור יחולו על גמלה המשתלמת בעד אותה תקופה.

בתקופה שמיום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) עד יום ג' בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2019) יקראו את סעיפים 248 ו-258 לחוק הביטוח הלאומי כך שבכל מקום, במקום "מעשר" יבוא "מארבע" והסעיפים בנוסחם כאמור יחולו על גמלה המשתלמת בעד אותה תקופה.

אני אציג את הקווים של הסיכום בנוגע להוראה של שמירת הטבות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עודד, מה זה מארבע? ומה אחר כך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אפס. היום יש לך את עשר שנות הוותק.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
את זה אני רואה. ארבע וזהו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן, זהו. אז זה חוזר לסעיף הראשון, ל-2020.
היו"ר אלי אלאלוף
ואז זה אפס.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ב-2020 לא יהיו עשר שנות האכשרה שיבוטלו. איך הם יבוטלו? בשנה הראשונה זה יורד לתשע, לשמונה, לארבע, לאפס.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אבל לא כתוב כאן בסעיף (12) ממתי זה.
יעל סלנט
כתוב לך ב-137(ב). תחילתם של סעיפים 248 ו-257 לחוק הביטוח הלאומי, 1 בינואר. סעיף 136(12) בעצם מבטל את מגבלת עשר השנים. זאת המדרגה שבעצם מתארת את מה שיקרה ב-2020.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הבנתי.
יעל סלנט
ההוראה של שמירת הטבות, אנחנו צריכים להחיל אותה על שתי קבוצות של אוכלוסיות. אנחנו נדבר קודם על הראשונה ואז על השנייה. הקבוצה הראשונה היא כל אותם אנשים שהשתלמה להם גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה ערב השינוי, כלומר, ערב 2017, או עד 2020 ובשל השינוי שעשינו כאן בתוספת הוותק שמשתלמת להם לפי הוראות הסעיפים שהקראנו כאן, הפסיקה להשתלם להם גמלת הבטחת הכנסה. כל אותם אנשים יוסיפו להיות זכאים להטבות הניתנות לפי כל דין ועל ההטבות הניתנות על ידי גוף ציבורי לפי הסכם או נוהג ולמי שמשתלמת לו גמלת הבטחת הכנסה. בעצם אנחנו אומרים שכל מי שהיה זכאי ערב התיקון, ערב ה-1 בינואר 2017, או עד ה-1 בינואר 2020 להבטחת הכנסה, ובשל התיקון שאנחנו עושים כאן עכשיו נשללת ממנו הזכאות להבטחת הכנסה בגלל העלייה בתוספת הוותק, אנחנו נשמור לו את ההטבות. זאת אוכלוסייה אחת.

יש לנו אוכלוסייה נוספת שמשתלמת לה גמלת זקנה לנכה לפי סעיף 251. היא מקבלת היום הטבות לפי סעיף 13א(א)(1) לחוק האזרחים הוותיקים. יכול להיות שהעלאת תוספת הוותק תגרום לזה שהאנשים האלה יפסיקו לקבל את הגמלה המוגדלת לנכה לפי סעיף 251 ויעבירו אתם לקצבת זקנה רגילה. אנחנו אומרים שבעצם כל מי שהשתלמה לו קצבת זקנה לנכה, הקצבה המוגדלת הזאת, ערב השינוי, ערב ה-1 בינואר 2017, או במהלך התקופה הזאת עד ה-1 בינואר 2020, על פי הסעיפים האלה שהקראנו, ובאותה תקופה הפסיקה להשתלם לו קצבת זקנה לנכה המוגדלת הזאת, הוא יוסיף להיות זכאי להטבות הניתנות לאזרח ותיק שמקבל קצבת זקנה לנכה לפי סעיף 13א(א)(1) לחוק האזרחים הוותיקים.
אורנה צח
זה סעיף 247 או 248?
יעל סלנט
אלה שני הסעיפים. 247 ו-251. אנחנו בעצם שומרים למי שהשתלמה לו קצבת זקנה לנכה לפי סעיף 251 את ההטבות שהוא ממילא זכאי להן שזה מכוח חוק האזרחים הוותיקים. בעוד שלקבוצה של חוק הבטחת הכנסה אנחנו שומרים הטבות מכוח חוק הבטחת הכנסה.

אלה הקווים הכלליים של הסיכום. אנחנו נשב ונדייק את הניסוחים במחלקת הנוסח שלנו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה לשאול. אם ערב כניסת הרפורמה קיבלתי הטבות, אני אמשיך לקבל אותן. ערב כניסת הרפורמה עוד הייתי צעירה ועבדתי ונכנסתי לזה בשנת 2018. עדיין אני אהיה זכאית להטבות?
יעל סלנט
אני אבהיר. הסיכום שהיה בין המוסד לביטוח לאומי למשרד המשפטים ולאוצר אומר שכל מי שעד שנת 2020, עד ה-1 בינואר 2020, שזאת הפעימה האחרונה של תוספת הוותק, מי שעד אז נשללו ממנו ההטבות של הבטחת הכנסה בשל העלייה בתוספת הוותק, רק לו נשמור את ההטבות. אם זה קרה בשנת 2021 או אחרי ה-1 בינואר 2020 - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אם אני נכנסתי לדבר הזה בשנת 2018.
היו"ר אלי אלאלוף
כל לארבע שנים, ייכנס. יכולים להיכנס עד ארבע שנים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז ההטבות יישמרו.
יעל סלנט
אבל אחרי ה-1 לינואר 2020.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ייפסק. לא ייכנסו.
קריאה
לחדשים זה לא יישמר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הכוונה היא שיש את הקו שממנו אתה זכאי להטבות. אם ביום יציאתך לפנסיה או לפרישה, הגעתך לגיל הזכאות לקצבת זקנה, עברת את הקו הזה והיית זכאי, גם אם אחר כך כשתקבל תוספת בגיל שבעים או משהו כזה, מה שמוציא אותך מהקו, עדיין תישאר זכאי לאותן הטבות. נכון?
שלומי מור
נכון, בכפוף לארבע נקודות זמן והן ארבע הפעימות. קרי, עד 2020 בכל פעימה, אם אפילו יום לפני כן היית זכאי להבטחת הכנסה ולהטבות וב-1 בינואר 2020 נשללה זכאותך בגלל שהגדלנו את התוספת ותק, אתה תמשיך להיות זכאי להטבות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ובלבד שכבר פרשתי.
קריאה
קיבלת קצבת זקנה עם תוספת השלמת הכנסה. קצבת זקנה ושאירים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ואם אני קיבלתי קצבת זקנה ב-2018 ואז הייתי זכאית, אני עדיין אמשיך.
שלומי מור
אם קיבלת ב-2018, התחלת לקבל קצבת זקנה והשלמת הכנסה, וב-2019 פתאום נוספה בגלל הפעימה השלישית ויצאת מהבטחת הכנסה, את גם תמשיכי להיות זכאית להטבות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הבנתי. זאת אומרת, כל עוד אני אהיה זכאית במשך ארבע שנים אלו בכל נקודת זמן, במשך ארבע השנים האלו, וב-2020 אני אמשיך לקבל.
שלומי מור
בדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
העיקרון הוא שב-2020 מי שנכנס בנוסף לקצבת זקנה להבטחת הכנסה, לא שומרים לו שום זכויות נוספות. הוא לא יקבל זכויות נוספות והטבות נוספות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ב-1 בינואר 2020.
נחמן שי (המחנה הציוני)
איזה הטבות נוספות הוא מקבל מעבר להבטחת הכנסה?
היו"ר אלי אלאלוף
הנחה בארנונה, תחבורה ציבורית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
למה הוא לא יקבל את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
מפני שהיטיבו עם תוספת הבטחת הכנסה והתוספת הזאת אמורה לכסות את זה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מתוספת הזאת מורידים הטבות אחרות?
היו"ר אלי אלאלוף
לא מורידים. פשוט לא יקבלו את זה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה לוקחים?
היו"ר אלי אלאלוף
לא לוקחים כלום אבל לא מוסיפים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא לוקחים, נהדר. אני רוצה להבין. קודם כל, לא לוקחים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא לוקחים, רק לא מוסיפים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כרגע אמרת שמבטלים את הזכאויות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם אתה מרוויח יותר כסף, אתה לא זכאי להטבות מסוימות.
היו"ר אלי אלאלוף
נחמן, תשאל שוב ואני רוצה לקבל את התשובה של הביטוח הלאומי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לבקשת היושב ראש אני חוזר על שאלתי. אני רוצה להבין, כשאתם נותנים ולא לוקחים. אני מכיר את המדינה הזאת. אני מאוד אוהב אותה אבל יש בה לפעמים דברים מסובכים. האם זאת רק תוספת? האם מדברים כאן רק על תוספות קטנות או גדולות או שבהזדמנות זו גם מורידים מהם משהו? אני רוצה שאזרחים ותיקים במדינת ישראל יקבלו כמה שיותר. זה העיקרון שמנחה אותי.
שלומי מור
התיקון הזה, עלותו היא 1.4 מיליארד שקלים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני לא נופל מהכיסא. עמונה תעלה לנו יותר. אני יכול לתת לך עוד כמה דוגמאות.
היו"ר אלי אלאלוף
לזה הוא לא יכול להתייחס.
שלומי מור
אני רק אומר שהתיקון הזה הוא מיטיב. עלותו גדולה מאוד. כאן דובר על סיטואציה בה עקב התוספת לקצבת זקנה אנשים יוצאים ממעגל הבטחת הכנסה כאשר הבטחת הכנסה מקנה הטבות נלוות. נשאלה השאלה מה אני עושה עם מי שעקב עליית בקצבת זקנה יצא מהבטחת הכנסה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תגדילו את הגג.
שלומי מור
הדיון הבא בדיוק עוסק בהעלאת הזכאות להבטחת הכנסה לקשישים. אנחנו אומרים שגם אם חלילה מישהו יצא בעקבות התוספת הזאת ממעגל הבטחת הכנסה בגין התוספות הללו, הוא ימשיך להיות זכאי לתוספות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם אם זה יקרה ב-2020.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הוא לא מאבד את התוספות.
קריאה
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להעלות את דבר. גם אחרי 2020, הוא ימשיך לקבל את ההטבות קיבל ב-2019.
קריאה
כן, אבל רק אם הוא איבד את ההטבות שלו עד 2020 אבל לכאורה יכול להיות שהוא איבד את ההטבות שלו בפברואר 2020 בשל אותו תיקון ואז אתם אומרים שההטבות לא יישמרו לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא לא איבד כיוון שהוא לא קיבל אף פעם. אני לא מדבר על מי שלא קיבל אף פעם.
קריאה
יכול להיות שהוא קיבל הבטחת הכנסה.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שקיבל, לא מורידים לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה העיקרון. העיקרון הוא שאם הייתי בתוך הסל הזה לפני ההעלאה או ההעלאות, אני נשאר בסל הזה ולא יוצא בגלל ההעלאות.
גבריאלה הילברון
מבחינת הטבות נלוות.
היו"ר אלי אלאלוף
לפי הנוסח של נחמן שי, לא מורידים שום דבר למי שנכנס וקיבל עד 2020. ב-2020 פלוס, הוא לא יקבל. אז לא מורידים לו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
את הקצבה מעלים אבל הבטחת הכנסה לא מקטינים במקביל.
שלומי מור
הפרק הבא הוא העלאת הבטחת הכנסה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
ההטבות האחרות, שגם כן אי אפשר לקנות אתן יותר מדי, נשארות בתוקף.
היו"ר אלי אלאלוף
כל עוד שניתנו עד 2020.
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה קורה ב-2020?
היו"ר אלי אלאלוף
ב-2020 לא יינתנו לו, אז הוא לא יתרגל לקבל.
נחמן שי (המחנה הציוני)
ב-2020 הן יורדות?
היו"ר אלי אלאלוף
לא יורדות.
שלומי מור
העניין הוא שב-2020, נאמר שעלתה קצבתך בכמה מאות שקלים, רק ב-2021, עת הגעת לגיל זקנה, אתה לא זכאי להבטחת הכנסה. הסיטואציה כאן היא תיאורטית. אומרים שאלמלא התיקון המיטיב, ב-2025 היית מקבל הבטחת הכנסה והטבות, אז מה ייעשה אתך? אנחנו אומרים שאנחנו לא רוצים לפגוע בכל מי שהורגל ומי שקיבל. מה שניתן, לא יילקח. מי שב-2025 אלמלא התיקון המיטיב הזה היה צריך לקבל, אנחנו כאן לא עוסקים בו כי הוא לא הורגל והוא לא קיבל. לא לוקחים מאיש שקיבל.
מרים שמלצר
יש בעיה גם היום שמי שמגיע לביטוח לאומי ורמת ההכנסה שלו היא בשקל גבוהה ממבחן ההכנסות, הוא לא מקבל השלמת הכנסה אבל עדיין הוא רק בשקל אחד יותר. כל האנשים שנמצאים בסביבות רמת השלמת ההכנסה, יש אתם בעיה אבל הפתרון צריך להיות דרך מבחן הכנסות ברשויות המתאימות או משהו ולא נפתר דרך הפתק הזה שאומר הכול או לא כלום. יש עניין לתת הטבות גם לאנשים שמסביב, שההכנסות שלהם נמוכות אבל זה לא יכול להיפתר דרך הביטוח הלאומי, דרך קצבת הזקנה, שיש עניין להעלות את קצבת הזקנה כדי שאנשים לא יהיו סמוכים על שולחן הבטחת הכנסה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, עוד שאלה לביטוח הלאומי. זמן היערכות להפעלת התיקונים האלה.
לבנה עזרא
מבחינת ההיערכות מזה חודשיים נערכים. אנחנו נהיה ערוכים בדיוק בזמן.
היו"ר אלי אלאלוף
ב-1 בינואר.
לבנה עזרא
ב-1 בינואר 2017.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מברך אתכם. היות ולפעמים אני קצת סקפטי, אני מבקש עוד הבהרה. אם לא תפעילו, בכל מקרה זה יהיה רטרואקטיבי.
לבנה עזרא
בוודאי.
אורנה צח
שאלת הבהרה בקשר לתוספת. קיבלתי אותה רק עכשיו כך שלא קראתי אותה לעומק. אני שואלת את היועצת המשפטית מה קורה אם הבן אדם ממשיך לקבל את ההטבות, נניח בגלל התוספת הזאת נותנים לו את ההטבות ואחר כך בגלל סיבה אחרת שוללים לו את הבטחת ההכנסה, האם ברגע שהוא ירד לרמה מסוימת יחזירו לו את ההטבות? או ששלילה גומרת לגמרי את ההטבות? איך זה עובד במקרים כאלה?
יעל סלנט
אולי המוסד לביטוח לאומי יענה. כמו שאני מבינה את ההוראה שרוצים לנסח כאן זה שאם מישהו היה זכאי לתוספת ותק ותוספת הוותק הזאת שללה ממנו את זכאותו להבטחת הכנסה, נשמור לו את ההטבות. אם היו גורמים אחרים ששללו ממנו את הבטחת ההכנסה, זה עניין אחר.
אורנה צח
זאת אומרת, ברגע שזה ירד ממנו, הוא אף פעם לא יוכל לחזור להטבות האלה.
יעל סלנט
מכיוון שהביטוח הלאומי הביא את החוק, כדאי שהוא יתייחס.
היו"ר אלי אלאלוף
לא יכול להיות מצב כזה. ברגע שהוא יוצא מהבטחת הכנסה, הוא יוצא מכל מה שמתלווה לכך. זה נראה ברור.
אורנה צח
השאלה אם הוא חוזר למצב המקורי ואז כאילו נשללה ממנו ההטבה, האם הוא יחזור לקבל אותה.
שלומי מור
כל העניין הוא שמדובר באנשים שיהפכו להיות לא זכאים להבטחת הכנסה. הסיטואציה שאת מעלה היא שמצבו יוחמר והוא ייעשה זכאי להבטחת הכנסה. בוודאי שבדרך המלך הוא יהיה זכאי לכל ההטבות. אין בכלל שאלה בהקשר הזה. כאן אנחנו מדברים על מי שהיה זכאי ונשללה זכאותו.
אורנה צח
לא. כנראה לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. צריך להבהיר שברגע שבן אדם יוצא מהבטחת הכנסה או מהטבות בגלל משהו אחר, הוא לא יכול לחזור לזה אלא אם כן הוא ייכנס בחזרה להבטחת הכנסה. חשוב לוודא שזה יקרה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יש כאן משהו שאני לא מבין. אני רוצה שוב להבין. חבריי מהביטוח הלאומי. אתם מעלים את קצבת הזקנה שביום אחד כנראה נקרא לה בשם אחר. אנחנו עובדים על זה. היא בעצם מכרסמת בהבטחת הכנסה. כלומר, עכשיו צריך להגדיל את הסכום שממנו מתחילים לקבל קצבת הבטחת הכנסה. האם זה קורה?
קריאה
על זה הדיון הבא.
נחמן שי (המחנה הציוני)
היה צריך לקיים דיון אחד. זה נושא אחד שקשור בשני.
חזקיה ישראל
זה נושא הפרק הבא שקשור להשלמת הכנסה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אלי, יש כאן שני דברים שכרוכים האחד בשני.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש שנייה אחת להתייעצות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני אומר ששני הנושאים כרוכים אחד בשני. אולי לפני שנועלים את הנושא הזה, נחכה לנושא השני כי לפי דעתי זאת החלטה אחת שכרוכה בשנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, חברי הכנסת, אני בעד להצביע עכשיו. אני אלווה את זה ברביזיה אישית שלי ואז אם יש דברים שהייתם רוצים לתקן, זה יוכל לחזור. הייתי רוצה להצביע על זה מה גם שהנוסח שהיועצת המשפטית קראה, ההשלמה, צריך לבוא למשרד המשפטים לניסוח.
יעל סלנט
אני מבינה שהנוסח שהקראתי כאן, זה הנוסח אליו התכוון המוסד לביטוח לאומי, ממשרד המשפטים ומשרד האוצר. אני מבינה שזה משקף את הכוונות שלהם. רק לדייק את הניסוח כאן ושם.
היו"ר אלי אלאלוף
אם כך, אנחנו נצביע על כל החוק, כולל ההשלמה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל אם ישנו את הנוסח, שלא ישנו אותו באופן מהותי.
יעל סלנט
אנחנו הצגנו בפני הוועדה את ההסכמות והוועדה, אני מבינה, הסמיכה אותנו רק לדייק את הניסוח, אבל כל עוד אנחנו שומרים על העקרונות אותם הקראתי כאן בדיון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
כן. ליתר ביטחון תמיד טוב להגיד.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אנחנו אמורים להצביע על תוספת ותק, סעיפים 136(12), 137(ב) ו-139.
יעל סלנט
והוראת שמירת ההטבות עליה דיברנו.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיפים נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
הסעיפים אושרו. אני מבקש רביזיה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא הצבעתי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מצביע במקום החברים שלנו בוועדה.
מירב בן ארי (כולנו)
כולם תומכים.
היו"ר אלי אלאלוף
הסעיפים אושרו פה אחד. אנחנו מברכים על היוזמה של ישראל ביתנו, של הממשלה, של שר האוצר, של ידידתי טלי פלוסקוב שגם הייתה ובמיוחד של הביטוח הלאומי ואנשי האוצר ומשרד המשפטים.

אני מגיש רביזיה.

אנחנו עושים הפסקה וממשיכים בדיון בנושא הבא בשעה 10:30.

הישיבה ננעלה בשעה 10:05.

קוד המקור של הנתונים