ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/11/2016

חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 360

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ז' בחשון התשע"ז (08 בנובמבר 2016), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר

עבדאללה אבו מערוף
חברי הכנסת
מסעוד גנאים

מאיר כהן

אוסאמה סעדי

רחל עזריה
מוזמנים
פרופ' איתמר גרוטו - משנה למנכ"ל, משרד הבריאות

מרינה אוסטפלד - עו"ד, שירות המזון הארצי, משרד הבריאות

אורית זילברברג - דיאטנית אחראית על בקרות, משרד הבריאות

אביטל בגין - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שי סומך - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אסנת חיטרון - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עירית ליבנה - מפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך

חיים הלפרין - מנהל היחידה לתוכניות משלימות למידה, משרד החינוך

נעמי יולס - עוזרת ליועצת המשפטית, משרד החינוך

איטה עטייא - סגנית מנהלת האגף למעונות יום, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מירה סלומון - מנהלת מח' משפט, המרכז לשלטון מקומי

מיכל מנקס - סמנכ"ל חינוך וחברה, המרכז לשלטון מקומי

רוית טויטו - עוזרת רגולציה וקשרי מינהל, עיריית רמת גן

איריס מזאל - סמנכ"ל שיווק, איי.אס.אס שירותי הסעדה בע"מ

ענת פרידמן-קולס - מנהלת שיווק, לקט ישראל

צור טהון - נציג, פורום ועדי ההורים היישוביים

נועה בן אריה - שדלן/ית, מייצג/ת את מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ו-2016, פ/2914/20 כ/657, הצעת ח"כ רחל עזריה
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם, היום ה-8 בנובמבר 2016, ז' בחשוון תשע"ז, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות מתכנסת בנושא הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ו-2016, של חברת הכנסת רחל עזריה, שנמצאת כאן וכבר תדבר, חברי הכנסת נחמיאס ורבין, יפעת שאשא ביטון, שרן השכל, מירב בן ארי, עאידה תומא סלימאן ואברהם נגוסה. אני אחליף את חבר הכנסת אלי אלאלוף. בעקרון, כשאני מנהלת ישיבה לגבי חקיקה, אני נותנת כמובן לחברי הכנסת המציעים – חברת הכנסת במקרה הזה – ולאחר מכן אנחנו נעשה סבב של המשרדים, כך שאני מקווה שמי שאינו ממשרדי הממשלה נרשם לזכות דיבור אצל מנהלת הוועדה.

ראשית, אני רוצה כמובן לברך אותך, חברת הכנסת רחל עזריה. זו הצעת חוק מצוינת, הצעת חוק נהדרת. מהיכרות אתך, את פועלת ללא הרף כדי לקדם את הנושא וזה לדעתי כמובן גם בתמיכה חשובה מאוד של שר האוצר ומשרד האוצר, שבאמת לקח על עצמו את הנושא והתגייס לטובת חברת הכנסת עזריה ובצדק. בשם הוועדה אני מברכת אותך על הצעת החוק החשובה והנבונה הזו וכעת את מוזמנת לומר כמה מילים על הצעת החוק, לאחר מכן נעבור למשרדי הממשלה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה, מירב, ותודה לכל מי שנמצא כאן. אני התחלתי בנושא של האוכל הבריא בצהרונים בעיריית ירושלים, עבדנו על זה הרבה מאוד עם חיים הלפרין ואני חושבת שבאמת הגענו בסופו של דבר לאיזשהו הסדר שהיה טוב. גם הרוב המוחלט של ההורים היו מרוצים. אנחנו יודעים שהילדים אכלו פחות שמן, פחות מלח, פחות סוכר.

כשהתחלנו את המהלך הזה כולם אמרו שאין סיכוי וזו משימה בלתי אפשרית, אבל בעצם ההבנה היא שהיום אין לנו ברירה אלא באיזשהו אופן לקחת אחריות כמדינה, כי אם בעבר ההורים היו אחראיים על מה שהילדים שלהם אוכלים כי את הארוחה העיקרית אכלו בבית, היום הילדים אוכלים את הארוחה העיקרית במסגרות השונות, בצהרונים. אם בעבר צהרון היה משהו לכמה ילדים של אימהות שעובדות עד 16:00 וזה היה נחשב מאוחר, היום שוק העבודה השתנה לחלוטין ובעצם שני בני הזוג מפרנסים ונמצאים בעבודה עד שעה מאוחרת הרבה יותר, ולכן הצהרון הפך להיות מאיזושהי פריבילגיה לממש צורך בסיסי.

החוק הזה הוא בעצם התחלה של עבודה על הרבה מאוד הסדרה בתחום הצהרונים. כשהתחלתי לעבוד על החוק הזה גיליתי לתדהמתי שאין את המילה "צהרון" בחוק. זאת מערכת שמאות-אלפי ילדים משתתפים בה מדי יום, חלק אינטגרלי מהחיים של מאות-אלפי משפחות בישראל ואף אחד לא יודע על מה מדובר. אין שום הסדרה, שום פיקוח, שום בקרה, שום הגדרה בשום דבר – לא במחירים, לא במזון, לא במה צריך להיות בצהרון, והסיפור הזה הולך להיגמר. זה חוק אחד ואני הולכת להמשיך לעבוד יחד עם עמיתותי גם לסיעה וגם לכנסת הזאת כדי לעשות סדר בעניין הצהרונים, גם פה, בנושא המזון, אבל גם בהמשך בעניין המחירים. יש פה עוד הרבה עבודה בנושא.

החוק הזה, כמו שאמרתי, הוא שלב ראשון, אבל הוא שלב מאוד חשוב. הוא גם לא היה קל בכלל ואני חייבת לומר סדרת תודות דרמטיות, קודם כל למשרד הבריאות – משרד הבריאות יכול להיות אחראי רק על בתי החולים וקופות החולים, וההחלטה של משרד הבריאות להיכנס ולקחת צעד קדימה לתוך כל נושא הבריאות של אזרחי מדינת ישראל והאוכל שאנחנו אוכלים, בעיני זה מהלך מאוד דרמטי. בנושא הזה הוא ממש לקח אחריות על כל צהרון, לוודא שהאוכל יהיה בריא. בתחילת החוק עוד היה לנו משא ומתן אבל באיזשהו שלב היתה החלטה ממש ערכית של משרד הבריאות, ואני רוצה להודות לך, פרופ' איתמר גרוטו, ממש החלטה ערכית לקחת צעד קדימה, לקחת אחריות על איכות המזון בצהרונים.

התודה השנייה היא למשרד האוצר, שגם נרתמו ויחד עם משרד הבריאות הגיעו להסדרה לגבי העלויות ויש לנו גיבוי ממשרד האוצר לעלויות של החוק הזה, לכל הנושא של הפיקוח.
היו"ר מירב בן ארי
מי הנציג של האוצר פה?
רחל עזריה (כולנו)
הם לא באו, ברגע שיש אישור והסדרה אז הם לא באים.
איתמר גרוטו
אנחנו סיכמנו אתם את זה.
רחל עזריה (כולנו)
כן, הכול מסוכם, יש סיכום.
ענת כהן שמואל
הם אמורים לבוא גם אם יש סיכום.
היו"ר מירב בן ארי
בכל מקרה, בכל חקיקה חייב להיות נציג של משרד האוצר, אבל אנחנו נקבל את זה, גם גרוטו פה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה למשרד החינוך, שגם עזרו לנו בכל התהליך ובאמת נשענו על הידע שהצטבר במשרד החינוך בנושא הזה של המזון הבריא. תודה גם למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, על השותפות וגם על כך שנתת לנו הרבה מהמידע ומההגדרה שלכם של צהרון שבסופו של דבר הוטמעו לתוך החוק. תודה למשרד המשפטים, שעכשיו, ברגע האחרון, למרות האתגר אתם נרתמים ועוזרים לנו כדי לסגור את זה.

ואחרונה חביבה – לעורכת הדין ורד קירו, היועצת המשפטית של הוועדה. אנחנו מרגישים את זה הרבה פעמים כשיש כל מיני חוקים שעוברים ועדת שרים, כאילו כשהם עוברים זה: מה החוק הזה? מה היא רוצה מאתנו? אפילו העבירו לי חוק אחד כי היו בטוחים שזו תבנית ריקה, שלא כתוב שם כלום, וכמובן שזו לא תבנית ריקה. אני אולי עוסקת בדברים שנחשבים יומיומיים אבל אני יודעת לעשות את העבודה. איכשהו החוקים האלה עוברים את ועדת שרים אבל ברגע שמגיעים ליועצות המשפטיות, לאימהות שעובדות בכנסת, החוקים האלה מתוקתקים בקצב מדהים. ורד ממש לקחה את זה כפרויקט. ורד אמרה לי שזה חוק שמאוד מאוד חשוב בעיניה ואני כמובן מסכימה עם זה. אני חושבת שהידיעה שיש שותפה בתוך הוועדה שמסייעת לנושא הזה פשוט אפשרה לנו לרוץ קדימה ולקדם חוק שאתם תראו, הוא חוק שמשפיע על הרבה מאוד אנשים, הוא גם חוק מעט מורכב אבל באמת בתמיכה של ורד.

ואחרונים חביבים הם מרכז שלטון מקומי, שעשינו אינספור ישיבות אצלכם כדי להגיע בסופו של דבר לנוסחה הטובה ביותר. אני חושבת ששיתוף הפעולה גם של המרכז השלטון המקומי וגם יחד עם משרד הבריאות, בסופו של דבר זו הנוסחה הכי טובה. אנחנו גם נצטרך אתכם בהמשך הדרך לרשימות של הגנים, של הצהרונים. היום הבחירות לנשיאות ארצות-הברית, כמו שאמרה הילארי קלינטון: לוקח כפר שלם לגדל ילד – זו ממש דוגמה לזה שיש פה הרבה מאוד אנשים שצריכים ביחד לשתף פעולה כדי שאנחנו נצליח לעשות את המהלך הזה. והאמירה שלי לגבי הילארי קלינטון לא מעידה כהוא זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, חברת הכנסת עזריה.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
דרך אגב, רחל, הייתי גם מודה ליושב-ראש ועדת העבודה והרווחה – לא אני, אגב, היושב-ראש שנמצא כאן תמיד.
רחל עזריה (כולנו)
סליחה, נכון, את צודקת. אפילו יותר מזה – אלי אלאלוף, יושב-ראש הוועדה, הוא זה שבדיון הקודם ביקש ממשרד הבריאות שייקחו יותר אחריות וזה באמת קרה אז את צודקת לגמרי. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תחילה אני מברך את חברת הכנסת עזריה על ההצעה. אתמול היה גם דיון בוועדת זכויות הילד על העניין של הצהרונים, היתה גם חברת הכנסת רחל עזריה.
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהצעת החוק הזו פותרת הרבה בעיות. כל הפרשות, כל הפרשיות, כל העניין של איכות המזון, על הספקים, אני מכיר את זה מקרוב. גם אצלנו בחברה הערבית, הייתי אומר, היו הרבה תלונות והרבה פרשות, אז הגיע הזמן לסדר את העניין הזה בצורה הנכונה והטובה. זה למען הילדים שלנו, זה גם למען הפרויקט שאמרנו שהצהרון כבר לא בגדר מותרות אלא הפך למצרך בחיינו המודרניים, לכל אב ואם עובדת. לכן באתי כדי לתמוך ולברך. מברוכ, יישר כוח.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, חבר הכנסת גנאים. אני רוצה לשמוע את משרדי הממשלה, נתחיל עם משרד הבריאות. גרוטו, ארבעה נרשמו, אתה מדבר?
איתמר גרוטו
כן, אני אתחיל ואולי גם תהיה התייחסות נוספת. קודם כל, אני כמובן שמח על ההזדמנות באמת לאשר את החוק הזה. אנחנו זיהינו כבר מזמן שנושא המזון בצהרונים הוא נקודת התורפה בכל מסלול הזנה. הוצאנו בזמנו חוזר אפילו אבל החוזר הזה היה יותר בבחינת הצהרת כוונות ולא יכול היה לחייב את המפעילים. אני מאוד שמח עכשיו על היוזמה של חברת הכנסת עזריה להרים את זה, בגלל זה לקחנו את זה בחשיבות, זה משתלב בכל הנושאים שאנחנו עוסקים בהם בתזונה ובהחלט מברכים. אני מודה למשרד האוצר שנרתמו לעניין ושיתפו אתנו פעולה בהקצאת תקציבים על פיקוח שאנחנו נבצע באמצעות חברה חיצונית, בעצם כך היה התהליך ואני מקווה שנוכל לצאת לדרך במהרה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. הבנתי שגם הגב' אורית זילברברג ביקשה לדבר, בבקשה.
אורית זילברברג
אני מהמחלקה לתזונה. רציתי קודם כל להגיד שבאמת אנחנו מאוד מברכים, אנחנו כבר 14 שנים בתוך כתיבת כל ההנחיות וזה ייכנס לתקנות. מה שחשוב מבחינת חברות ההסעדה – היינו מאוד רוצים שדיאטנית, במיוחד כשמספקים מזון לילדים, אוכלוסייה מאוד רגישה, תהיה חלק מהצוות של חברות ההסעדה, חובה על חברות ההסעדה. דבר נוסף, לעניין הפיקוח על הצהרונים, יש חשיבות רבה שדיאטנית תהיה בצוות המפקח על הצהרונים, אני מבינה שזה לא בחוק אבל חשוב שיירשם.
איתמר גרוטו
הנקודות האלה לא בחוק, אנחנו נדרוש אותם במסגרת של התקנות. בכל מקרה, אני חושב שכדי לעמוד בתנאים האלה, מפעיל קייטרינג שירצה לספק מזון יהיה חייב להעסיק דיאטנית, אחרת הוא לא יצליח להגיע - - -
היו"ר מירב בן ארי
להגיע לתפריט הזה. זה יהיה בתקנות?
איתמר גרוטו
אני מאמין שנשקול להכניס את זה בתקנות, יכול להיות - - -
רחל עזריה (כולנו)
זה לא לחקיקה ראשית.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, זו הערה חשובה אבל פחות רלוונטית לחקיקה. משרד הכלכלה, בבקשה.
איטה עטייא
אני רוצה לשאול: בפעם האחרונה שהקראנו את החוק היה הסיפור של "רישיון פלוס", אני מחר אמורה לתת רישיונות לצהרונים, איפה מפורסמים רשימות חברות ההסעדה שאליהן אני מפנה את הצהרונים?
איתמר גרוטו
בסופו של יום ירדנו מנושא ה"רישיון פלוס", אבל יש לנו קודם כל רשימה של כל חברות ההסעדה שיש להן רישיון יצרן באתר משרד הבריאות.
איטה עטייא
בזה אנחנו משתמשים היום אבל אני מבינה שהחוק אמור לשדרג.
איתמר גרוטו
במידה ויהיה איזשהו צהרון שלא יעמוד בדרישות של החוק הזה אנחנו נוסף שם עוד עמודה ונכתוב שהוא לא רשאי לספק מזון למוסדות חינוך ולצהרונים, פשוט כי אנחנו לא נפסול לו את כל רישיון היצרן כי יכול להיות שהוא רוצה להמשיך לייצר לאולמות שמחה, למשל, למסעדות, שלא חייב לעמוד באותם תנאים.
ורד קירו-זילברמן
אני אסביר.
איטה עטייא
ורד, היום אנחנו נותנים רישיון לצהרונים עם רישיון היצרן של משרד הבריאות, מה השתנה?
ורד קירו-זילברמן
לא השתנה שום דבר. גם יצרן שירצה לספק לפי הפורמט שגיבשנו ביחד עם משרד האוצר ומשרד הבריאות, עדיין יצטרך ויהיה חייב להיות ספק מזון מורשה של משרד הבריאות. זה לא משתנה, זו חובה. מכיוון שנעשו שיקולים אחרים, של חופש עיסוק, דיאטניות וחובת הכנסה, משרד הבריאות התלבט איך באמת נכון לעשות את התהליך הזה של ספק שיורשה לספק מזון לצהרונים, ופה אנחנו למדנו מהמודל של הספקת מזון במוסדות חינוך – ששם מסתפקים באמת בהצהרה של הספק שהוא עומד בהוראות של תקנות שיתקין שר הבריאות בהתאם לחוק הזה. ברגע שהוא עושה את זה – ויש עליו את הפיקוח עכשיו, שהוא דבר חדש שלקח על עצמו משרד הבריאות – אז הוא יהיה חייב גם לעמוד גם בהוראות חוק המזון וגם בהוראות החוק הזה והחוק שלנו יסמיך את הממונה, היה והוא לא יעמוד בהוראות של התקנות באמת, לאסור עליו להמשיך לספק מזון לצהרונים. ספק מזון יצטרך להוכיח שהוא ספק מזון מורשה ולהצהיר בפניכם שהוא עומד בהוראות חוק התזונה בצהרונים.
איטה עטייא
לא הבנתי. היום אנחנו נותנים רישיונות לצהרונים – צהרונים זה עסקים פרטיים, הוא הולך, מביא אישור ממשרד הבריאות שהוא יצרן מוסמך – מה משתנה?
ורד קירו-זילברמן
עדיין הוא יצטרך להצהיר - - -
איטה עטייא
למי הוא יצהיר?
ורד קירו-זילברמן
לכם, בפניכם.
איטה עטייא
איפה הוא יצהיר?
ורד קירו-זילברמן
הוא יצהיר בפניכם בכתב, בדיוק כמו שקורה היום במוסדות החינוך, יצהיר שהוא עומד בהוראות חוק התזונה בצהרונים.
איתמר גרוטו
ברירת המחדל תהיה שכל אחד רשאי לספק אלא אם כן הוכיח אחרת. ואם הוכיח אחרת – במסגרת הרישיון נכתוב שהוא לא מורשה לספק מוצר מזון.
ורד קירו-זילברמן
איתמר, בכל מקרה, מכיוון שלא הלכנו על הדרך של "רישיון פלוס", וכמו שנעשה בדיוק בחוק של החינוך, הוא יצטרך להצהיר. פעם שתבדוק ותראה שהוא באמת לא עומד בהצהרה שלו עצמו – כי אם אתה לא נותן לו" רישיון פלוס" אז אין לנו דרך, חוץ מהצהרה שלו, לבוא ולהגיד: אתה תהיה מורשה לספק לצהרונים, ואז לכאורה כל ספק מזון יכול לספק מזון לצהרונים בתנאי שהוא מצהיר שהוא מכיר, יודע ועומד בהוראות סעיף 5, שאלה התקנות שאתם תתקינו. היה והפיקוח שלכם יבדוק ויראה שאותו ספק לא עומד בהוראות של סעיף 5, אתם תהיו מוסמכים, לפי הצעה של משרד המשפטים, שתכף תפורט, לשלול ממנו את האפשרות להמשיך לספק לצהרונים.
איתמר גרוטו
רק לצהרונים, לא לשלול את רישיון היצרן שלו.
ורד קירו-זילברמן
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
הנקודה ברורה לי.
איטה עטייא
לא, היא לא ברורה, סליחה שאני מתעקשת. אנחנו היום נותנים אישורים לצהרונים בכל שנה מחדש. בכל שנה מגישים לי – מאחר ואני חותמת על זה אז אני מתעקשת – רישיון יצרן של משרד הבריאות לנושא הזה. האם משרד הבריאות עכשיו יכניס רישיונות חדשים ויגיד להם: תפעילו - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא.
איטה עטייא
אז בפני מי הם יצהירו?
ורד קירו-זילברמן
בפניך.
איטה עטייא
בפני? לא מצהירים בפני, מגישים לי רישיון.
אביטל בגין
הנוסח אומר בפני הצהרון.
ורד קירו-זילברמן
אוקיי, אז בפני מנהל הצהרון או מי שמפעיל את הצהרון.
רחל עזריה (כולנו)
את לא מפעילה צהרון, את נותנת הכרה שבעצם מאפשרת הנחה.
איטה עטייא
אני נותנת רישיון לצהרון.
היו"ר מירב בן ארי
גברתי, כשאת נותנת רישיון לצהרון – מה הם נותנים לך?
איטה עטייא
בנוסף לשאר המסמכים הם נותנים לי רישיון של משרד הבריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז למה שבנוסף למסמכים ולרישיון הם לא יביאו לך את אותה הצהרה שהיועצת המשפטית מדברת עליה?
איטה עטייא
כי אני לא מוסמכת להתעסק במזון. אני סומכת על משרד הבריאות שהוא בדק את מה שהוא מביא לי. אני מוסמכת לאשר אישורי מזון?
ורד קירו-זילברמן
איטה, אני אסביר לך: כמו שרשות מקומית, כשהיא מתקשרת עם מפעיל צהרון, היא מתקשרת עם מפעיל צהרון. החוק הזה מדבר על מי שאחראי ומפעיל הצהרון – הוא הפונקציה שאתו מתקשר הספק. את מפעילה צהרונים שמקבלים הנחה או סבסוד ב-capacity אחר ואת נמצאת במקום שמגדיר איזה צהרונים יהיו מפוקחים על ידי משרד הבריאות. את הולכת ומכניסה את הצהרונים לתוך הפול שלך שאומר שהוא יקבל סמל מעון ויקבל סבסוד זה או אחר.

בצורה וולונטרית – ואת אמרת, וזו התחייבות מאוד מאוד יפה – שאת גם תחייבו את אותם מפעילי צהרון להתחייב שהם יעמדו בהוראות חוק הצהרונים. מי שעומד בחוק הצהרונים, למעשה מי שצריך להפעיל אותו, זה הספק. הקשר יהיה בין הספק לבין מפעיל הצהרון, כי כשאיתמר יבוא לאכוף – הוא לא יבוא לאכוף עליך, הוא יבוא לאכוף על מפעיל הצהרון. הוא בודק בנקודות הקצה. הוא בודק את הצהרון, הוא בודק את מפעיל הצהרון. גם החובות שחלים מכוח החוק, לא חלים לא עליך ולא על רשות מקומית אם היא לא מפעילה בעצמה את הצהרון, אלא על מפעיל הצהרון כי אנחנו רוצים לחבר פה את נקודות הקצה לנקודות הקצה.
איטה עטייא
שוב, סליחה שאני מתעקשת. אצלי יכול להיות צהרון גם מישהי שמפעילה בבית עם חמישה ילדים.
רחל עזריה (כולנו)
לא, 10 ילדים צהרון.
איטה עטייא
לא חשוב, 10 ילדים. היא מפעילה בבית, זה צהרון אחד. היא לא רשות מקומית, היא לא עמותה, היא אישה פרטית.
רחל עזריה (כולנו)
אז זה לא, אז הם לא כלולים בחוק.
איטה עטייא
למה הם לא כלולים בחוק? בוודאי שהם כלולים בחוק.
רחל עזריה (כולנו)
כן, בגלל שהיא מוכרת, נכון.
איטה עטייא
אתם רוצים להשית עליה משהו שהיא לא מסוגלת לעמוד בו?
קריאה
היא מקבלת סמל צהרון?
איטה עטייא
בוודאי שהיא מקבלת סמל צהרון.
ורד קירו-זילברמן
אם היא מתקשרת עם ספק שהוא ספק מזון מורשה אז היא תצטרך לדרוש ממנו את הרישיון שלו, היא תצטרך את ההצהרה; ואם היא לא מתקשרת עם ספק מזון מורשה והיא מייצרת בעצמה, היא גם צריכה לעמוד בהוראות האלה. אני לא מבינה מה הבעיה פה, איטה.
איטה עטייא
יש בעיה גדולה, אני אחזור ואחדד, יכול להיות שלי יש בעיית הבנה אבל בכל זאת אני אחזור ואחדד: בסט המסמכים שאני מבקשת מהצהרון – האם אני מסתפקת במה שאני מקבלת היום ממשרד הבריאות, או שאני עכשיו מייצרת עוד מסמך שאני מחתימה את הצהרונית, זו שמפעילה בבית, שאין לה מושג מהחיים שלה?
רחל עזריה (כולנו)
כן, יש עוד מסמך.
איטה עטייא
מה "כן"? אבל ברגע שהוא מצהיר בפני אני אחראית. חברת הכנסת עזריה, ברגע שהוא מצהיר בפני אני אחראית על זה שמשרד הבריאות ימציא איזשהו תקן שאני לא רואה שהוא השתנה. זה לא היה מה שדיברנו. בהתחלה אמרנו שיהיה רישיון יצרן חדש שכתוב "רישיון פלוס". ויתרתם על זה ויצרתם מין מנגנון שאני לא יודעת לאכוף אותו, אני חייבת להגיד לך את זה.
ורד קירו-זילברמן
איטה, תראי, יש פה שני רבדים: הרובד הזה, שאת מדברת עליו – אולי כדאי לפתוח מירכאות ושאתם תבררו את זה ביניכם - - -
איטה עטייא
מי זה "ביניכם"?
ורד קירו-זילברמן
את ומשרד הבריאות. יש פה הוראה כללית שחלה על מפעילי הצהרונים וכן, ככל שמפעילת צהרון מתקשרת עם ספק, היא תצטרך לעמוד היום בהוראות של החוק הזה כי היא אחראית על הבריאות של הילדים.
היו"ר מירב בן ארי
איך היא תעמוד בהוראות עצמן? זה מול גרוטו. אני מניחה שאם אתם תשבו יחד תוכלו להגיע לפרוצדורה המדויקת, אני לא חושבת שזה רלוונטי כרגע. אני מבינה את הקושי שלך ואני נותנת לך כבר - - -
איטה עטייא
אני חושבת שזה מאוד רלוונטי כי זה לא מה שהיה בתחילת החוק.
היו"ר מירב בן ארי
גברתי, הבעיה כאן ברורה, לכן אני נותנת לך כאן את כל הזמן כי אני חייבת להבין.
איטה עטייא
זו בעיה אקוטית.
היו"ר מירב בן ארי
היועצת המשפטית ניסתה להסביר, הבנתי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
יש לפרופ' גרוטו פתרון.
איתמר גרוטו
יש לי איזו הצעה.
היו"ר מירב בן ארי
אני חושבת שזה פתיר וזה לא מהותי כרגע לחקיקה. כן, פרופ' גרוטו.
איתמר גרוטו
אני חושב שעשינו קצת היפוך בכיוון מבחינת ברירת המחדל. זאת אומרת, זה מצב אחר של רישיון מינוס – מי שיש לו אז יש לו רישיון והוא יכול לספק לכל הצהרונים, מי שלא, אז יהיה לו רישיון מינוס ואנחנו נציין את זה.
איטה עטייא
אין בעיה, זה נשמע יותר הגיוני.
היו"ר מירב בן ארי
יופי, העניין נפתר.
איתמר גרוטו
זה יהיה על דרך השלילה, לא על דרך החיוב.
היו"ר מירב בן ארי
הנקודה ברורה, אני רוצה לעבור למשרד המשפטים.
איטה עטייא
חברת הכנסת עזריה, אני רוצה רק להשלים שזה יהיה ברור – כל מי שיש לו רישיון יצרן, מבחינתי זה רישיון שאני יכול לתת רישיון לצהרון.
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה מה שאמר פרופ' גרוטו גם.
איטה עטייא
תודה, זה מה שרציתי לשמוע.
ורד קירו-זילברמן
עדיין על מפעילת הצהרון יהיה לעמוד בהוראות החוק הזה.
איטה עטייא
בסדר, הוא יכניס את זה בהוראות היצרן, שיכניס סעיף למטה - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא, אבל זה לא על היצרן, זה על המפעיל של הצהרון. זה חוק שחל על מפעיל הצהרון, זה העניין.
איתמר גרוטו
גם היצרן.
רחל עזריה (כולנו)
גם היצרן אבל מפעילי הצהרון מחויבים לקחת את היצרנים שעומדים - - -
איטה עטייא
ברור, הם חייבים לקחת יצרן – הם לא יכולים לקחת יצרן שאין לו רישיון של משרד הבריאות.
רחל עזריה (כולנו)
לא, זה לא רק זה. זה לא רק רישיון של משרד הבריאות. היצרן גם צריך להצהיר שהאוכל עומד בתנאים של החוק הזה ויהיה אפשר לפקח על האוכל שמגיע. זה בדיוק העניין. מי שלא יעמוד בזה יהיה במינוס פעם הבאה, הוא לא יוכל.
היו"ר מירב בן ארי
אני מתקדמת. שי סומך, משרד המשפטים, בבקשה.
שי סומך
קודם כל, אני חושב שזה חוק חשוב וחיוני. לא במקרה הוא נולד בירושלים כי מניסיון לגמרי פרטי המזון בצהרונים בירושלים במשך הרבה מאוד שנים היה ירוד מאוד. לגבי החוק, ההצעה היא פשוטה, לספקי קייטרינג יש רישיון יצרן, אני חושב שצריך להוסיף הוראה שתאפשר לשלול או להגביל רישיון יצרן במקרה שיש הפרה של הוראות החוק הזה, כמובן שלא בכל מקרה אלא כשיש הפרה חמורה. הרעיון הוא שתהיה סמכות בחוק לבטל או להגביל רישיון יצרן במקרה של הפרת הוראות החוק.
ורד קירו-זילברמן
וזה בדומה לסמכויות שיש בחוק המזון?
שי סומך
כן, בדומה לסמכויות בחוק המזון, פשוט אפשר להחיל את הסמכויות. זה דבר שאפשר להסמיך את היועצים המשפטיים לנסח.
היו"ר מירב בן ארי
היועצת המשפטית יכולה לנסח את זה, אנחנו נסכים לזה. בסדר גמור, הערה נבונה, שי. נציגת השלטון המקומי, בבקשה.
מירה סלומון
אנחנו מברכים על הקידום המאוד נכון וטוב של החוק הזה ובואו נתקדם לקריאה.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, אני גם רוצה להתקדם לקריאה וגם לתת לחברי הכנסת, אבל אני רק רוצה לסיים עם המשרדים. גרוטו, רצית להעיר משהו?
איתמר גרוטו
רק להוסיף שאנחנו נצטרך ממרכז השלטון המקומי - הדבר היחיד שכן חשוב שיהיה פה – שיעבירו לנו את הרשימות על הצהרונים המאושרים כדי שנדע לאן ללכת לפקח.
היו"ר מירב בן ארי
כן, חשוב מאוד.
ורד קירו-זילברמן
אז לזה אני אעיר שבנוסח המוצע, לאור התגלגלות הדברים, העברנו את הנוסחים וקיבלנו הערות מכולם, ניסחתי פה איזושהי פסקה אבל ככל שפרופ' גרוטו באמת רוצה שמרכז השלטון המקומי יאגם את זה, ככל שהעיקרון גם מוסכם, אז אני פשוט אוסיף שם. החובה צריכה להיות שהרשויות המקומיות צריכות לדעת שהן צריכות לדווח לך, אני רוצה למצוא דרך שנכניס את מרכז השלטון המקומי בתור צינור או facilitator שמאגם לך את כל המידע ומעביר את כל המידע. אנחנו נמצא את הדרך הנכונה, בשיתוף הייעוץ המקומי של השלטון המקומי, לראות איך אנחנו מנסחים את זה בדרך היותר נכונה, אבל בעקרון מבחינתנו זה בסדר גמור, אין שום בעיה.
היו"ר מירב בן ארי
"לקט ישראל", ענת, בבקשה.
ענת פרידמן-קולס
בוקר טוב. אני באמת מברכת על החוק. אנחנו רואים חשיבות גדולה מאוד שילדים יאכלו מזון בריא, וברור לכולנו שהחינוך מתחיל אתם כך שיש סיכוי שזה ילך ויתרחב. לצערי הרב, יש הרבה ילדים שלא רק שלא אוכלים מזון בריא, לא אוכלים מזון בכלל, לא מגיע להם המזון הראוי להם. אנחנו חושבים שיש מקום להכניס בחוק הזה איזשהו סעיף שדורש מספקי המזון שאת המזון העודף שנשאר, כמובן במטבחים, על פי הוראות משרד הבריאות, להעביר באמצעות עמותות, בתי תמחוי או בכל דרך שתהיה מקובלת לכאלה שאין להם את המזון הזה. אנחנו בהחלט מאמינים שאם הסעיף הזה ייכנס באיזושהי צורה לחוק, כמו שהצענו בנייר העמדה שהעברנו, זו תהיה אמירה מאוד מאוד חדשנית ומשמעותית של הוועדה הזאת לגבי כל הנושא של אבדן מזון, של הצלת מזון, של הבזבוז, של החיסכון ואנחנו מקווים שנמצא את הדרך להכניס את הסעיף הזה לחוק.
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, אני מאוד מודה לך שהגעת, אני גם מודה לך בשם הוועדה על כל הפעילות הענפה והחשובה שאתם עושים ב"לקט", יצא לי להכיר אותה מקרוב, אני חושבת שזה מפעל הזנה חשוב, משמעותי מאוד ומהותי למדינת ישראל. אני חושבת שהנושא של "לקט" צריך להיכנס בהצעת חוק נפרדת, לא בהצעת החוק הזו. לדעתי, זה דבר שחייב להיכנס כבר. אני יכולה להגיד לך שבמשרד להגנת הסביבה ניסינו לקדם את העניין עם השר אבי גבאי, או שזה כבר עבר לשר אחר, אבל אני חושבת שזה צריך לבוא בהצעת חוק כללית, לא בהצעת החוק הרלוונטית. אני מודה לכם על הפעילות. אני, דרך אגב, גם אשמח באופן אישי לעזור לך לקדם את הנושא הזה, אני בטוחה שגם חברת הכנסת עזריה ובכלל חברי הכנסת שנמצאים פה כולם. אני מבטיחה לך שנבדוק את זה. מנהלת הוועדה אמרה לי שיש הצעה כזו כבר בוועדה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
יש הצעה, היה לנו יום מיוחד בנושא - - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון, הייתי פה, עם שולי מועלם. זה נושא חשוב ואני אקדם את זה. לפני שנעבור להקראה, צור, בבקשה.
צור טהון
יחסית לגילי אני עוסק בסוגיה הזו כבר הרבה מאוד שנים, מתחילת שנות ה-2000. קודם כל, אני מודה לחברת הכנסת עזריה ולשותפים שלה ליוזמה, כולל המשרדים. אני גם מודה לוועדה על קיום הדיון בנושא החשוב הזה. יש לנו כמה בקשות בתור הורים: קודם כל, כל יוזמה שמקדמת את בריאות ילדינו – כמובן שאנחנו תומכים ונותנים לה גב. זה שיוצהר ויירשם. הולכים צעד אחד אחורה וחובת ההוכחה היא על המבצעים. אבל, כהורים אנחנו מבקשים כמה דברים: א', שיתנו לנו בבקשה מקום בתהליך – לא הוזכרנו קודם וזה קצת חרה לי – כשותפים אמיתיים עם מעורבות רגשית מאוד ברורה. יש לנו גם אינפוט משלנו ואנחנו נשמח מאוד אם יתחשבו בזה גם ביישום וגם בתקנות. מעבר לכך, אני מאוד אשמח אם יינתן איזשהו מענה הולם לכל הנושא של אלרגנים ורגישויות למיניהם, כרגע החוק לא כולל את זה ויש פה איזו לקונה לדעתי.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא רלוונטי לפה.
רחל עזריה (כולנו)
זה לתקנות. כל מה שאתה אומר, חשוב שתגיד אותו אבל זה הכול לשלב התקנות.
צור טהון
אוקיי, שיינתן בתקנות מקום הולם לכל מה שקשור לרגישויות מזון ואלרגיות. אנחנו, ההורים, תומכים בהצעה של משרד הבריאות לחייב תזונאית ברצפת הייצור, זה נראה לי מאוד משמעותי. בכלל, אין חשיבות לתפריט שלא חתום על ידי תזונאית וראוי שזה יירשם. יש לי כמה שאלות קצרות לגבי החוק: א', האם בחוק יש חובת סימון תזונתי על האוכל?
היו"ר מירב בן ארי
לא.
צור טהון
אז אני מזכיר את העניין הזה.
ורד קירו-זילברמן
זה לא רלוונטי לחוק הזה.
צור טהון
אם לחוק ואם לתקנות.
ורד קירו-זילברמן
ככל שזה קיים בחוק המזון, והייצור נעשה על פי חוק המזון - - -
צור טהון
זה לא קיים.
אביטל בגין
בחוק המזון יש הסמכה להתקין תקנות בנושא הזה ואפשר לפתור הכול שם.
צור טהון
זה לא קיים ואני מזכיר את זה. כמו שיש בשוק הקמעונאי, ראוי שיהיה על מזון שמגיע לצהרונים סימון תזונתי. ב', אני שואל האם ניתן לחייב איזשהו מינימום בנוגע לתקן בקרת איכות, פרופ' גרוטו? האם ניתן לחייב תקן מינימלי של בקרת איכות אצל ספקי המזון? האם מתחשבים בזה?
איתמר גרוטו
שוב פעם, זה נושא שאמור להיות בתקנות. יש נושא של אס"פ וכו'. כרגע זה לא חל על כל חברות ההסעדה אבל זה תהליך שאנחנו בכל מקרה מקדמים אותו, בלי קשר לזה.
צור טהון
אוקיי. ושאלה אחרונה: האם החוק מתייחס למגמה שקיימת היום של מטבחים מקומיים? זו גם אופציה. לא מתייחסים לזה בעצם.
רחל עזריה (כולנו)
לזה אני אתייחס. תראה, אני הבנתי כבר שבכל התהליך הזה של המזון יש כמה שלבים. כשהתחלנו לעבוד על זה בירושלים, כשאמרנו "מטבחים מקומיים", כולם כמעט התעלפו כי יש את הכללים של משרד הבריאות מה אסור, מה אי אפשר, מה צריך להיות הגודל, מי יכול, מי לא יכול. הכלל הפוליטי שלי אומר: עושים מה שאפשר ואחר כך בודקים אם אפשר לעבור לשלב הבא. אני הייתי שמחה אם היו מטבחים מקומיים, אני לא יודעת אם זה אפשרי. יכול להיות שנתחיל לעבוד על זה באיזשהו שלב לקראת העתיד, אבל לנסות עכשיו להכניס את הנושא של מטבחים מקומיים זה כאילו לנסות להעביר ילד בן 3 לכיתה י"א. אנחנו צריכים לסיים את זה. אנחנו צריכים לוודא שכל הילדים אוכלים אוכל בריא. מטבחים מקומיים זו ממש אופרה אחרת לגמרי. זה אתגר חדש לגמרי שאני רוצה לבדוק אותו ולעשות פיילוט אולי בכמה בתי ספר, נראה מה אפשר. חיים הלפרין מחייך כי כבר היינו בדיונים האלה כמה פעמים. השלב הראשון הוא שיהיה פיקוח על מה שהילדים אוכלים, שיאכלו אוכל בריא ולא יאכלו אוכל מלא בכימיקלים, מלח, שמן וסוכר. זה השלב הראשון. מטבחים מקומיים – עוד חזון למועד. אבל אני אשמח לשתף פעולה.
צור טהון
אנחנו נותנים גב.
רחל עזריה (כולנו)
מעולה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, תודה שנרשמת גם. גברתי, בבקשה.
איריס מזאל
אני רוצה לספר לכם שאנחנו ב-1 בספטמבר התחלנו את הפעילות של להסעיד 5,000 ילדים באחת העיריות היותר גדולות בישראל על פי תפריט בריא של משרד הבריאות, כולל תזונאית שמלווה, כולל התייחסות לנושא של האלרגנים. נשמח לשתף פעולה ולספר לכם מהחוויות שלנו בתהליך הזה. זה אפשרי. זה לא פשוט אבל זה אפשרי. יש לנו את האס"פ, יש לנו מפעל, כל הנושא הזה מאוד מסודר.

אני יכולה לספר לכם רק שמבחינתנו הדבר הכי קשה ודורש הכי הרבה מאמץ זה עניין הטעם. כשילד מגיע לגן הוא כבר בא עם איזשהו טעם נרכש, הוא רגיל לפסטה, לשניצל ולקטשופ ועכשיו מעבירים אותו לבורגול, או לאורז מלא, ולא לקטשופ אלא לרוטב עגבניות שעשוי מעגבניות וגזר. זה תהליך וזה תהליך שחייבים לעשות אותו יחד עם ההורים ובפיילוט, ולא לבוא ולכפות את זה בבת אחד, להגיד one day this is it, כי אז מי שמתקומם גם זה ההורים. צריך לעשות את זה תהליך מאוד יפה, מאוד משולב. אנחנו נשמח לשתף בחוויה שלנו ובחוויה של אותה עירייה – אני לא רוצה להגיד את השם שלה. אני חושבת שיש לנו הרבה מה לתרום בתהליך הזה והוא מבורך. יש לי גם ילדה כרגע בכיתה ג', אני מאוד בעד כל התהליך ואני נהניתי לאכול ב"גן דובדבן".
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. גברתי, בבקשה.
עירית ליבנה
צור, להזכיר לנו – כשעברנו על החוק, על הנושא של הפיקוח במוסדות החינוך, העלית אז את ההורים, והנה התקדמנו. אני גם תומכת בזה שאומרים כל דבר בעתו. אנחנו בתהליך לקראת סופו. אני חושבת שהמהפכה בתחום הבריאות, שהתחלנו לפני כמה שנים, גם בבית, בביתי פנימה, היו לי מתנגדים והרימו גבה, הצלחנו, היום התקנות אוטוטו מובאות, הן ממש בישורת האחרונה, באישור סופי על שולחנו של שר הבריאות, אחרי שעברנו גם מהמורות וקשיים. אבל יש שינוי, וחוזר המנכ"ל שפרסמנו בספטמבר עושה את השינוי בתפיסה. אנחנו משתפים פעולה, אנחנו חושבים שההורים פה הם משמעותיים מאוד מאוד מאוד בכל השלבים, בטח גם בשלבים האלה, וביחד אנחנו נצליח לשנות את הבריאות של ילדי ישראל וזה חשוב לנו.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, עירית, אני יודעת גם שאת פועלת בזה המון. חברי הכנסת, אתם רוצים להתייחס? חבר הכנסת כהן, אם אפשר בקצרה רק, כדי שנספיק להקריא.
מאיר כהן (יש עתיד)
הכי בקצרה שבעולם. גברתי, אני רק רוצה מניסיוני: האם משהו משתנה אחרי שכתבנו את החוק – ואני מברך, אני באמת מברך את הדבר הזה – האם משהו בפיקוח משתנה? האם יהיו יותר מפקחים? זה שם המשחק. מה שחסר כל הזמן – אנחנו כותבים חוקים טובים, אנחנו מתייחסים ללקונות ובנקודת הקצה אנחנו קצת מפספסים את זה עם נושא הפיקוח. אני רוצה לשמוע ברשותך, היושבת-ראש, את משרד הבריאות ואת משרד החינוך.
היו"ר מירב בן ארי
בוודאי. פרופ' גרוטו, בבקשה.
איתמר גרוטו
באמת משרד החינוך חשוב פה כי אנחנו לקחנו ואימצנו מודל שהם מקיימים לגבי נושא של המקומות המפוקחים במסגרת חוק ההזנה. השגנו תקציב ממשרד האוצר ונוסיף תקציב משלנו, איזשהו מאצ'ינג כזה, שבו אנחנו ניקח חברה חיצונית שתעשה את כל הבקרה – החל ממפעל הייצור, דרך ההובלה וכלה בנקודת הקצה שמגישים את האוכל. אותה חברה תדווח לנו ובהתאם לכך נוכל להפעיל את העיצומים שקבועים בחוק או את הסמכויות האחרות.
מאיר כהן (יש עתיד)
כמה הוקצה לזה אתה יודע?
איתמר גרוטו
סדר-גודל של כ-3 מיליון שקלים בשנה.
היו"ר מירב בן ארי
עירית, המפקחים של משרד הבריאות ייכנסו - - -
עירית ליבנה
לא בריאות.
רחל עזריה (כולנו)
זה שני חוקים שונים.
נעמי יולס
יש לנו את החוק שלנו, זאת אומרת, פיקוח על מזון במוסדות חינוך. כמו שעירית אמרה, אנחנו נמצאים בשלב סופי של התקנת התקנות, כלומר, לקראת הנחתן על שולחן ועדת החינוך של הכנסת. החוק הזה, כמו שעירית אמרה, אנחנו מברכים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה שאני ציני, אבל לפני שנתיים, בשיחה של שר הרווחה שאז הייתי, משרד החינוך אמרו לי שהם נמצאים בשלב האוטוטו לגמור את התקנות.
רחל עזריה (כולנו)
אתה זורה מלח על הפצעים, מלח, שמן וסוכר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני שואל באמת, חלילה. אולי במקום "בשלב הסופי" נשמע תאריך יעד מתי זה יהיה?
עירית ליבנה
כרגע זה אצל שר הבריאות לאישור סופי.
מאיר כהן (יש עתיד)
עכשיו זה נמצא אצל שר הבריאות?
עירית ליבנה
כן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אוקיי.
נעמי יולס
החוק מחייב התייעצות עם שר הבריאות.
מאיר כהן (יש עתיד)
להסכמות הגעתם?
נעמי יולס
להסכמות הגענו, הנוסחים כבר מוכנים.
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת אבו מערוף, גם בקצרה, אם אתה יכול, שנספיק להקריא.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, בקצרה, כדי שנקרא את החוק. לגבי עניין הפיקוח הכפול שיהיה – גם הפיקוח על האחראית עצמה בצהרון עצמו וגם החברה שתביא את המזון – שהפיקוח יהיה אותו פיקוח.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור. ברשותכם, אנחנו נעבור להקראה של החוק. גברתי היועצת המשפטית, בבקשה.
ורד קירו-זילברמן
אני מקריאה מתוך הנוסח המוצע שעבר פה והוסכם למעט פה ושם.

"הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ז–2016
פרק א'
הגדרות

הגדרות 1. בחוק זה –

"ילד" – כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט–1949 ;

"צהרון" – מסגרת חינוכית בלתי פורמלית לילדים, המשמשת לשהות יומית של חמישה ילדים או יותר ופועלת לאחר שעות הלימודים או בתקופות של חופשות מהלימודים בבית ספר או בגן ילדים, ומתקיים בה אחד מאלה:

(1) מפעיל המסגרת התקשר בחוזה עם רשות מקומית להפעלתה או למתן רשות שימוש במבנה שהקצתה רשות מקומית לשם כך;

(2) היא מוכרת על ידי משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ופועלת בפיקוחו;

"הממונה" – מי שמונה בידי השר לפי סעיף 23;

"חוק המזון" - חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו–2015 ;

"מזון", "רישיון ייצור", "רישיון הובלה", "רישיון עסק" – כהגדרתם בחוק המזון;

"מפעיל", צהרון – בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו, לרבות מקים, או מנהל של צהרון או בעלים של צהרון;

"ספק מזון" – מי שעוסק במכירה או בהספקה של מזון, בתמורה או שלא בתמורה;

"ספק מזון מורשה" – ספק מזון שהוא בעל רישיון ייצור, רישיון הובלה או רישיון עסק תקפים, לפי העניין;

"רשות מקומית" – עירייה או מועצה מקומית;

"השר" – שר הבריאות."
היו"ר מירב בן ארי
עד היום לא הגדירו "צהרון" בחוק?
רחל עזריה (כולנו)
לא, פעם ראשונה.
"פרק ב'
הספקה של מזון בצהרונים

הפעלת צהרון 2. לא יפעיל אדם צהרון ולא יתיר לאחר להפעיל צהרון אלא בהתאם להוראות חוק זה.

התקשרות עם ספק מזון 3. לא יתקשר מפעיל בקשר למכירה ולהספקה של מזון לצהרון שהוא מפעיל אלא עם ספק מזון מורשה שהציג בפניו את הרישיון שבידו והצהיר בכתב כי המזון הנמכר או המסופק על ידו לצהרון עומד בדרישות לפי סעיף 5.

חובות ספק מזון לצהרון 4. ספק מזון לא ימכור ולא יספק מזון לצהרון, אלא אם כן הוא ספק מזון מורשה ומתקיימות במזון הדרישות לפי סעיף 5.

הרכב המזון המאושר למכירה ולהספקה לצהרונים 5. השר, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, יקבע תנאים והוראות לעניין הרכב המזון שאפשר למכור ולספק בצהרונים ולעניין ערכו התזונתי וכמותו, בהתחשב, בין היתר בסוג הצהרון, בצורכי הילדים ובגילם, והכול באופן שיאפשר את זמינות המזון וגיוונו בעלויות סבירות תוך שמירה על בריאות הילדים.

פרסום הרכב המזון המסופק בצהרון ופרטי ספק המזון וחובת יידוע 6. (א) מפעיל יפרסם בצהרון, באופן גלוי וזמין לכל, בתחילת כל חודש, פירוט תפריט יומי של המזון המסופק בצהרון; מפעיל יתעד פרסום כאמור וישמור העתק צילומי מכל פרסום; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין פרסום כאמור.

(ב) מפעיל יביא לידיעת הילדים והוריהם בתחילת כל שנת לימודים ויפרסם בצהרון באופן גלוי וזמין לכל את העניינים האלה:

(1) ההוראות והתנאים שנקבעו בחוק זה; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין חובת יידוע כאמור;

(2) פרטי ספק המזון המורשה עמו התקשר למכירה או להספקה של מזון לצהרון שהוא מפעיל; הוחלף ספק המזון המורשה במהלך שנת הלימודים יפרסם המפעיל את פרטי הספק המורשה החדש באופן כאמור בסעיף קטן זה ללא דיחוי.

חובות רשות מקומית 7. התקשרה רשות מקומית עם מפעיל או הקצתה מבנה עבור צהרון, תותנה ההתקשרות או הקצאת המבנה בקיום הוראות חוק זה.

חובת דיווח לממונה 8. (א) מפעיל צהרון ימסור לממונה עד 1 בנובמבר של כל שנת לימודים, בדרך שיורה הממונה, דיווח על מכירה או הספקה של מזון בצהרון, לרבות פרטי ספק המזון המורשה עמו התקשר, ופרטים לעניין עמידת המזון בתנאי סעיף 5.

(ב) רשות מקומית שהתקשרה עם מפעיל צהרון בחוזה להפעלת צהרון ולמתן רשות שימוש במבנה שהקצתה לכך, תעביר לממונה פעם בשנה, בסמוך לתחילת שנת לימודים, דיווח ובו תפרט את מספר הצהרונים עמם התקשרה ופרטיהם, לרבות כתובתם ודרכי התקשרות. הממונה רשאי לקבוע הוראות לעניין דיווח כאמור". – אני רק מזכירה שברשות הוועדה נבקש הסמכה פשוט להכניס פה דיווח דרך מרכז השלטון המקומי.
"פרק ג'
עיצום כספי

עיצום כספי 9. (א) מי שהפר הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 6,000 שקלים חדשים ואם הוא תאגיד – כפל הסכום:

(1) הפעיל צהרון או התיר לאחר להפעיל צהרון שלא בהתאם להוראות סעיף 2;

(2) התקשר בקשר למכירה או להספקה של מזון לצהרון שהוא מפעיל עם ספק מזון שאינו ספק מזון מורשה או בלא שהתקיימו בו התנאים כאמור בסעיף 3, בניגוד להוראות סעיף 3;

(3) מכר או סיפק מזון לצהרון בלא שהוא ספק מזון מורשה או בלא שהתקיימו במזון הדרישות לפי סעיף 5, בניגוד להוראות סעיף 4.

(ב) מי שהפר הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 1,500 שקלים חדשים ואם הוא תאגיד – כפל הסכום:

(1) מפעיל צהרון שלא פרסם בצהרון פירוט תפריט יומי, בניגוד להוראות סעיף 6(א);

(2) מפעיל צהרון שלא הביא לידיעת הילדים והוריהם בתחילת שנת לימודים את ההוראות והתנאים שנקבעו בחוק זה ולא פרסם בצהרון את ההוראות והתנאים כאמור באופן גלוי וזמין לכל, בניגוד להוראות סעיף 6(ב)(1);

(3) מפעיל צהרון שלא הביא לידיעת הילדים והוריהם בתחילת כל שנת לימודים את פרטי ספק המזון המורשה עמו התקשר ולא פרסם בצהרון את פרטי הספק כאמור באופן גלוי וזמין לכל, בניגוד להוראות סעיף 6(ב)(2).

הודעה על כוונת חיוב 10. (א) היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 9 (בפרק זה – המפר) ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה – הודעה על כוונת חיוב).

(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין הממונה, בין השאר, את אלה:

(1) המעשה או המחדל (בפרק זה – המעשה), המהווה את ההפרה;

(2) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו;

(3) זכותו של המפר לטעון את טענותיו לפני הממונה לפי הוראות סעיף 11;

(4) הסמכות להוסיף על סכום העיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 13, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור.

זכות טיעון 11. מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי סעיף 10 רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, לפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה; הממונה רשאי, לבקשת המפר, להאריך את התקופה האמורה בתקופה שלא תעלה על 30 ימים.

החלטת הממונה ודרישת תשלום 12. (א) טען המפר את טענותיו לפני הממונה לפי הוראות סעיף 11, יחליט הממונה, לאחר ששקל את הטענות שנטענו, אם להטיל על המפר עיצום כספי, והוא רשאי להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 14.

(ב) החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) –

(1) להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בפרק זה – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו;

(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי – ימסור לו הודעה על כך, בכתב.

(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט הממונה את נימוקי החלטתו.

(ד) לא ביקש המפר לטעון את טענותיו לפי הוראות סעיף 11, בתוך התקופות האמורות באותו סעיף, יראו את ההודעה על כוונת החיוב, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור.

הפרה נמשכת והפרה חוזרת 13. (א) בהפרה נמשכת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה.

(ב) בהפרה חוזרת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 9, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע."
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה זה שנתיים?
היו"ר מירב בן ארי
זו התבנית.
ורד קירו-זילברמן
כן, זו התבנית פחות או יותר. אפשר לשאול את משרד המשפטים, אנחנו לא קבענו את זה.
היו"ר מירב בן ארי
הערות רק בסוף. חבר הכנסת סעדי, תודה שהצטרפת אבל בוא נעיר את ההערות בסוף.
ורד קירו-זילברמן
"סכומים מופחתים 14. (א) הממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסעיף 9, אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב).

(ב) השר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסעיף 9, ובשיעורים שיקבע.

סכום מעודכן של העיצום הכספי 15. (א) העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען את טענותיו לפני הממונה כאמור בסעיף 12(ד) – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגש ערעור לבית משפט לפי סעיף 20 ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי הממונה או בית המשפט, יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור.

(ב) סכומי העיצום הכספי הקבועים בסעיף 9 יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור עליית המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

(ג) הממונה יפרסם ברשומות הודעה על סכומי העיצום הכספי המעודכנים לפי סעיף קטן (ב).

המועד לתשלום העיצום הכספי 16. המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 12.

הפרשי הצמדה וריבית 17. לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א–1961‏ (בפרק זה – הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו.

גבייה 18. עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו יחולו הוראות חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה–1995‏ .

עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר 19. על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 9 ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.

ערעור 20. (א) על דרישת תשלום לפי פרק זה ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 30 ימים מיום שבו נמסרה למפר דרישת התשלום.

(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך.

(ג) החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות פרק זה, והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו עד יום החזרתו."

אני רק רוצה להזכיר את ההערה של עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים לעניין הוספת אפשרות של הממונה לבטל או להשעות רישיון. אני מזכירה את זה כדי שהוועדה תאשר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
שיהיה סעיף לבד.
ורד קירו-זילברמן
נכון, רק שאני לא אשכח אותו.

"פרסום 21. (א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם בציבור את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי:

(1) דבר הטלת העיצום הכספי;

(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה;

(3) סכום העיצום הכספי שהוטל;

(4) אם הופחת העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה;

(5) פרטים על המפר, הנוגעים לעניין;

(6) שמו של המפר – אם הוא תאגיד.

(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 20, יפרסם הממונה את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו.

(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א)(6), הממונה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור.

(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח–1998‏ , וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.

שמירת אחריות פלילית 22. (א) תשלום עיצום כספי לפי פרק זה לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 9, המהווה עבירה.

(ב) שלח הממונה למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת.

(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי פרק זה בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב אישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי – יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום עד יום החזרתו.
פרק ד'
הוראות שונות

מינוי ממונה 23. (א) השר ימנה, מבין עובדי משרדו, ממונה לעניין חוק זה.

(ב) הודעה על המינוי כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות.

סמכויות מפקחים לפי חוק המזון 24. מפקח שמונה לפי הוראות סעיף 244 לחוק המזון יפקח גם על ביצוע הוראות חוק זה ולשם כך יהיו נתונות לו כל סמכויות הפיקוח מכוח אותו חוק.

ביצוע ותקנות 25. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו.

תחילה ותקנות ראשונות 26. (א) תחילתו של חוק זה בתחילת שנת הלימודים התשע"ח.

(ב) תקנות ראשונות לפי סעיף 5 יובאו לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת עד ליום ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017)."
היו"ר מירב בן ארי
תודה, גברתי היועצת המשפטית, על הקריאה המהירה. אגב, גרוטו, אתה רואה שהתקנות כאן מוגבלות בזמן, עד ה-1 בינואר? אם זה כמו מה שהיה פה עם משרד החינוך, ששר הרווחה הקודם הלין ששנתיים הוא מחכה אז זו נקודה חשובה.
איתמר גרוטו
זה קצת צפוף לנו, אם היינו יכולים לקבל עוד חודשיים זה יעזור מאוד.
היו"ר מירב בן ארי
הממונה הזה שהוא מטעמכם, הוא יהיה מישהו מתוך המשרד שהשר ימנה?
איתמר גרוטו
כן.
היו"ר מירב בן ארי
מישהו קיים כבר במשרד שיקבל עליו את זה?
איתמר גרוטו
כן.
היו"ר מירב בן ארי
לא מישהו חדש?
איתמר גרוטו
לא.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה, גברתי, אני רואה שאת רוצה להעיר.
אביטל בגין
אני אעבור על ההערות לפי סדר הסעיפים: אחד, ההגדרה של הממונה – "מי שמונה בידי השר לפי סעיף 23;" זו העתקה של הממונה מחוק המזון במוסדות החינוך, אבל כיוון שפה זה שר הבריאות ולא שר החינוך אני מציעה להשתמש בממונה לפי חוק המזון שכבר הוקם, זו מערכת שכבר קמה ויכולה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה בדיוק מה ששאלתי עכשיו את גרוטו.
אביטל בגין
אבל זה לא בנוסח.
איתמר גרוטו
אנחנו יכולים להחליט שזה ממונה אחר.
ורד קירו-זילברמן
אני לא חושבת שזה מה שהם רוצים.
אביטל בגין
אתם לא רוצים שזה יהיה אותו ממונה?
איתמר גרוטו
לא, לא בהכרח, יכול להיות שזה יהיה ממונה לצורך העניין של תחום התזונה.
אביטל בגין
אז בסעיף 23 אני רק מבקשת אז שזה יהיה עובד בכיר של המשרד ולא כל עובד.
איתמר גרוטו
ברור.
היו"ר מירב בן ארי
"השר ימנה מבין עובדי משרדו" – את רוצה "מבין בכירי משרדו"?
אביטל בגין
אחר כך אפשר לפתור את זה בניסוח אבל העובד צריך להיות עובד בכיר.
היו"ר מירב בן ארי
זה נהוג לרשום בכיר?
אביטל בגין
לרוב הפראזה כתובה הפוך כך שזה "עובד בכיר במשרד ימונה על ידי המנכ"ל", לא זוכרת מה הניסוח, אפשר לפתור את זה אחר כך.
היו"ר מירב בן ארי
במקרה שאלתי אותו לפני ששאלת מי זה בדיוק המינוי.
איתמר גרוטו
ברור לנו שזה יהיה אדם בכיר.
אביטל בגין
צריך לכתוב, בחוקים האחרים זה מופיע.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אני משאירה כאן למשרד הבריאות, אני נותנת להם וסומכת עליהם שזה יהיה אדם בכיר. אני חושבת שגם אם לא נציין "בכיר" זה יגיע בדמות בכירה מהמשרד, נראה לי שזה חשוב להם לא פחות. בוא נמשיך הלאה.
אביטל בגין
הגדרת מפעיל של הצהרון – אנחנו חושבים שמנהל של צהרון או בעלים של הצהרון מבטא את מה שהמציעה רוצה, כרגע ההגדרה כל כך רחבה שהיא תופסת מצד אחד גם את הרשות המקומית, שאחר כך יש לגביה הוראה ספציפית, לא כמפעילה בפועל אלא כמי שבוחרת מישהו אחר, וגם תופס פה את העובדים של מנהלי הצהרון, שגם אותם אנחנו לא רוצים לתפוס. לכן אני מציעה "מנהל של הצהרון או בעלים".
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת, זה שכתוב "בין באמצעות מי מטעמו" רחב לך מדי?
אביטל בגין
כן, וגם ה"מקים". אם אני מבינה נכון, הרצון הוא להתייחס למנהל או לבעלים של הצהרון.
היו"ר מירב בן ארי
תגידו, למה לא הגדרתם בעצם שמפעיל צהרון זה מנהל או בעלים? למה הרחבתם? יש בזה משהו.
ורד קירו-זילברמן
אני רק רוצה לשאול את מרכז השלטון המקומי: לצורך העניין, כשאתם מתקשרים עם מפעיל או מקצים, האם זה נכנס לבעלים של צהרון?
היו"ר מירב בן ארי
או מנהל של צהרון.
ורד קירו-זילברמן
לא, הם לא מנהלים, כי הרשות המקומית היא זאת שמקצה את המבנה או זאת שלמעשה מקשרת.
היו"ר מירב בן ארי
אבל היא צודקת, כי ברגע שאתה כותב מפעיל "בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו", זה אומר שההגדרה מאוד רחבה. למה לא הגדרתם פשוט מנהל ובעלים?
חיים הלפרין
זה פוטר רשת. זה פשוט פוטר רשת, כמו שאני מבין את החוק. אם יש רשת של כמה צהרונים אז "מי מטעמו" - - -
ורד קירו-זילברמן
הכוונה היתה להכניס באמת את כל האופציות להתקשרויות עם מפעילי צהרונים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל, חיים, אם הוא מטעמו של הבעלים אז הוא מנהל של הצהרון.
רחל עזריה (כולנו)
אין דרך אחת שבה זה מנוהל.
אביטל בגין
אפשרות אחרת בעיני היא בכלל לא להגדיר – מפעיל צהרון הוא שמפעיל את הצהרון, להניח למציאות - - -
רחל עזריה (כולנו)
אין לנו הגדרה חוקית של מפעיל – שתי הנשים שנמצאות בצהרון הן מנהלות הצהרון?
אביטל בגין
יש מישהו נוסף להן?
רחל עזריה (כולנו)
יש, אבל הוא מנהל את הרשת של הצהרונים, הוא לא מנהל את הצהרון.
אביטל בגין
אבל אל מי נכון לגשת?
רחל עזריה (כולנו)
ברור שלמי שמעליהם.
אסנת חיטרון
אז כאן זה כולל גם אותן.
אביטל בגין
כאן זה כולל אותן, זה עושה ההפך.
היו"ר מירב בן ארי
תגידי, אני חייבת לשאול משהו בגלל שכבר ניהלתי כמה דיונים על חקיקה – איפה הייתם בהכנה לקריאה ראשונה? הרי זה לא חדש.
אביטל בגין
זה לא חדש, זו טעות שאני מתנצלת עליה של משרד המשפטים, על הפער בין ההערות שהועברו ובשל טעות לא הגיעו - - -
היו"ר מירב בן ארי
שלא הועברו בזמן.
אביטל בגין
לא, הועברו הערות בשלב עוד של ועדת שרים ובשל טעות של משרד המשפטים, שאני מתנצלת עליה, הן לא הגיעו לוועדה.
היו"ר מירב בן ארי
כי אני כבר חשבתי שהתבלבלתי וזה בהכנה לקריאה ראשונה, אבל זו הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
רחל עזריה (כולנו)
זו קריאה שנייה שלישית, אנחנו כבר בישורת האחרונה.
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גברתי היושבת-ראש, כמובן שאנחנו מברכים על הצעת החוק הזאת, באמת כל הכבוד לחברתי רחל עזריה על החוק הזה, שהוא באמת נוגע לכל ילד מהילדים שלנו. אני רק מזכיר לכולנו שבכפר ג'סר א-זרקא, בשבוע שעבר, היתה שביתה כללית, של כל היישוב, בגלל איכות המזון – שחבל שאני אדבר עליו, ממש זוועתי. ועד ההורים החזירו את המזון הזה שאפילו החיות, חברי עבדאללה אבו מערוף, לא אוכלות את האוכל הזה ומביאים את זה לילדים שלנו.
היו"ר מירב בן ארי
חיים, אתה מכיר את זה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, היתה שביתה ואפילו משרד החינוך התערב בעניין הזה.
רחל עזריה (כולנו)
אני חייבת לומר שאני שמחה שאנחנו מגיעים למצב שלהורים כל כך אכפת מהאוכל, זה חשוב. זה, אגב, מה שקרה בירושלים, זה הניע את התהליך וזה אומר שהחוק הזה הוא חשוב.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
גם יש כאן משקל שההורים יראו ויפקחו - - -
היו"ר מירב בן ארי
חבר הכנסת אוסאמה סעדי, קודם כל, הנושא שהעלית עכשיו הוא נושא חשוב, אני מציעה שתיפגש בנושא עם חיים הלפרין ופרופ' גרוטו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, בהחלט.
היו"ר מירב בן ארי
אבל אנחנו בהכנה לקריאה שנייה שלישית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן יש כמה הערות לגופו. בסעיף 5 - - -
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו בהגדרות, כשנגיע לסעיף 5 נדון בו. עכשיו יש לי בעיה עם ההגדרות, אני מתקדמת ואז תעיר את הערותיך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה קשור להגדרות. אני חושב שיש חסר מרכזי פה כשאנחנו מדברים על איכות המזון, בסעיף 5 מדברים ששר הבריאות – לא יודע מה קשור שר האוצר אבל נניח - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
שהמזון לא יהיה יקר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מדברים על הרכב המזון, על הערכים והכמות, אבל איפה האיכות? נגיד שאני מביא את הכמות ואת הגיוון, אבל האיכות שלו היא ירודה?
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה החוק – החוק הוא האיכות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל איפה? אני מדבר על ההגדרה. כמות וגיוון – אני יכול להביא את הכמות ואת הגיוון אבל האיכות היא ירודה.
איתמר גרוטו
מה זה "איכות ירודה"?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שהוא פג תוקף או - - -
רחל עזריה (כולנו)
לא, הוא לא יקבל את הרישיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני מדבר על הגדרה: "יקבע תנאים והוראות לעניין הרכב המזון" – הרכב – "ולעניין ערכו התזונתי וכמותו". אני אומר דבר בסיסי - - -
רחל עזריה (כולנו)
הנה, אבל יש לך ספק מזון מורשה, אתה לא יכול להביא אוכל פג תוקף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ספק מזון מורשה – אנחנו יודעים שמביאים מזון והוא מורשה אבל עד שזה מגיע – את יודעת מה? כשנותנים לקבלן בצפון שיחלק לאזור גסר א-זרקא והוא צריך לעבור 100-150 ק"מ להביא את האוכל המוכן הזה אז אני לא יודע באיזה תנאים זה יגיע. אז נכון שהרכב ובכמות הכול בסדר, אבל כשהוא יגיע זה מקולקל.
איתמר גרוטו
בשביל זה אנחנו לא צריכים את החוק הזה, זה קיים היום בחוק המזון הרגיל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
דבר שני, אני חושב שמה שאמרה היועצת המשפטית – אני לא אסתפק ב-1,500 שקל ובקנס. אני חושב שאם יש הפרה מתמשכת צריך לבוא ולבטל, לשלול לו את הרישיון.
היו"ר מירב בן ארי
זה מה ששי סומך ממשרד המשפטים הוסיף, לא היית בזמן שהוא העיר את זה אבל אנחנו מוסיפים את זה.
רחל עזריה (כולנו)
זה נוסף, אנחנו מוסיפים את זה לחוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בסכומים מופחתים, סעיף 14 – אני חושב שלא צריך לחכות לתקנות ולכל הדברים האלה, אני חושב שצריך להיות שהממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי פחות מהסכומים המקסימליים אלא בנסיבות מיוחדות ועקב תנאים שרשומים.
ורד קירו-זילברמן
הוויכוח הזה לא אתנו, זה ויכוח עם משרד המשפטים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רחל, עד שנגיע לתקנות ועד שיעשו תקנות – לא צריך תקנות בשביל זה.
רחל עזריה (כולנו)
משרד המשפטים לא מוכנים לזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אני אומר גם למשרד המשפטים, אנחנו שמים סעיף - - -
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו במפלגה שלך בסיפור הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני יודע, לכן אני אומר. וכמובן שאנחנו תומכים בחוק הזה.
היו"ר מירב בן ארי
שי, רצית להעיר משהו?
שי סומך
יש לי הצעה לגבי ההגדרה של מפעיל צהרון, אפשר לכתוב שם אחד מאלה: אחד, מנהל הצהרון - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, הגענו להסכמה, שתדע, שזה יהיה "מפעיל צהרון, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו".
ורד קירו-זילברמן
ואז זה מוריד לנו כפילויות וזה מאפשר לנו להתמקד באמת בפרסונה שבתוך - - -
שי סומך
אוקיי, יש לי הערה לסעיף 21.
היו"ר מירב בן ארי
אז חכה שנייה, כשנגיע לסעיף 21 נחזור אליך, שי. תמשיכי, בבקשה.
אביטל בגין
סעיף 2, הפעלת צהרון – אני מציעה למחוק את הסעיף כיוון שהוא אומר שני דברים: דבר אחד לא נכון, שהצהרון לא יפעל אלא בהתאם להוראות חוק זה וזה לא נכון כי יש כל מיני הוראות אחרות שחלות על הצהרון; והדבר השני זה שהוא אומר לו לפעול לפי הוראות החוק ואת זה לא צריך להגיד, החוק מחייב אותו לפעול לפי הוראות החוק.
ורד קירו-זילברמן
מבחינתי זה לא קריטי.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר. הלאה, תמשיכי.
אביטל בגין
לסעיף 4 אותה הערה. סעיף 4, על אותו עיקרון, למעשה יוצר כפל על סעיף 5. אנחנו רוצים להגיד שספק מזון לא ימכור ולא יספק מזון אלא לפי הוראות סעיף 5, ולכן לא צריך את סעיף 4 שרק אומר שהוא שספק מזון מורשה, וזה ממילא חובה שחלה עליו לפי חוק המזון, לא צריך להגיד אותה שוב פה.
ורד קירו-זילברמן
לא, זה לא בהכרח, אביטל, בגלל שפה זו פעם ראשונה שמוזכרת איזושהי רגולציה על צהרונים ואנחנו אומרים: דע לך, מפעיל צהרון, שעד היום אף אחד לא פיקח עליך, אתה צריך קודם כל להתקשר עם ספק מזון מורשה ואחר כך אתה צריך להתקשר אתו והוא צריך להצהיר וכו' וכו'.
אביטל בגין
אבל זה סעיף שמתייחס לספק ולא מתייחס למפעיל הצהרון. סעיף 4 אומר "ספק מזון".
ורד קירו-זילברמן
ספק מזון, נכון, ואז: מפעיל צהרון לא יתקשר עם ספק מזון - - -
אביטל בגין
זה בסדר, לא הערתי לסעיף של הצהרון. על הספק, החובות כשאת מדברת עם הספק – השיחה של הרגולטור אתו נעשית דרך חוק המזון כבר.
ורד קירו-זילברמן
את מסכימה אתה, מרינה, או אתי? משרד הבריאות מסכים אתי, שכן צריך להגיד שספק מזון צריך לדעת שלצהרונים הוא צריך להיות ספק מזון מורשה היות ואנחנו לא שמים "רישיון פלוס".
היו"ר מירב בן ארי
אני מתקדמת. זה בסדר, מקובלת עלי העמדה של משרד הבריאות, זה גם לא כזה קריטי אז תמשיכי.
אביטל בגין
בסעיף 8(א) כתוב "פרטים לעניין עמידת המזון בתנאי סעיף 5". אני חושבת שהדרישה פה לא ברורה והאפשרות היא: או להבהיר פה מה אנחנו רוצים – אם אתם רוצים להגיד "תפריט המזון", מה זה אומר, פרטים – או להסמיך לקבוע פרטים כפי שייקבע השר בהמשך.
ורד קירו-זילברמן
לא, הכוונה היתה "פרטים לעניין עמידת המזון" בתקנות, שיהיה ברור שהוא עומד בתנאים שכתוב.
אביטל בגין
אז הוא צריך להצהיר?
ורד קירו-זילברמן
הוא צריך לדווח.
אביטל בגין
מה הוא צריך לדווח אבל?
ורד קירו-זילברמן
"מפעיל צהרון ימסור לממונה דיווח על מכירה, לרבות פרטי ספק ופרטים לעניין עמידת המזון בתנאי סעיף 5".
היו"ר מירב בן ארי
מה הבעיה עם זה?
ורד קירו-זילברמן
זאת אומרת שהוא צריך להגיד: אני קיבלתי את המזון, המזון עומד בתנאים של ההוראות וכו' וכו'. אני פשוט לא כל כך הבנתי מה מפריע לך פה.
אביטל בגין
אני עכשיו המפעיל ואני קוראת שאני צריכה לדווח פרטים לעניין עמידת המזון, אני צריכה למלא את הטופס הזה שאני שולחת למשרד הבריאות, אני לא יודעת מה אני צריכה לדווח. אני צריכה לדווח שאכלתי אותם ב-10 ק"ג פסטה, או שאני צריכה להגיד: הפסטה עמדה בתנאי הוראות החוק? מה רוצים ממנו? זה פשוט לא ברור.
היו"ר מירב בן ארי
מה שצריך בעצם לדווח לממונה לא ברור לך בחקיקה הזאת?
אביטל בגין
הסיפה לא ברורה.
היו"ר מירב בן ארי
מכירה – ברור, הספקה – ברור, פרטי ספק המזון – ברור, עמידת המזון – לא ברור?
אביטל בגין
פרטים לעניין עמידת המזון, מה רוצים שהוא ידווח.
היו"ר מירב בן ארי
כן, תורידי את זה.
ורד קירו-זילברמן
בסדר.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, זה מקובל עלי. תמשיכי.
אביטל בגין
ובסעיף 9 צריך לערוך את ההתאמות בהתאם להערות שהערתי קודם.
היו"ר מירב בן ארי
בואי נעשה את זה ביחד: סעיף 1 – יורד.
אביטל בגין
סעיף 1 – יורד; סעיף 2 – בסדר; סעיף 3 – אתם ביקשתם להשאיר אז אין לי מה להגיד. זהו.
היו"ר מירב בן ארי
אין עוד ההערות? רק פעם הבאה להתעורר בזמן.
רחל עזריה (כולנו)
הסיפור הוא שיש לנו דד-ליין, יש לנו תחילת שנת לימודים ב-1 בספטמבר – שקודם נגזר מתי יוצאים המכרזים לצהרונים, שקודם נגזר מתי יהיו התקנות של משרד הבריאות, מה צריך להיות באוכל שצריך להגיע למכרזים בצהרונים.
אביטל בגין
אני מבינה ולכן ההערות נוסחו כך שהן לא - - -
רחל עזריה (כולנו)
בסדר, תודה.
ורד קירו-זילברמן
אני רק אסכם מעבר למה שהוקרא והשינויים שהוסכמו: ההגדרה של "מפעיל צהרון" תישאר "בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו"; סעיף 2 יימחק; הסיפה של סעיף 8 "ופרטים לעניין עמידת המזון בתנאי סעיף 5" יימחקו; סעיף 9(1) יימחק; אנחנו נוסיף עוד הוראה לעניין העברת הנתונים על ידי מרכז השלטון המקומי כשהחובה תהיה על רשויות מקומיות; ונוסיף עוד הוראה לגבי ספק מזון שלא עומד בהוראות התקנות והוראות החוק הזה, שאפשר יהיה להטיל עליו סנקציות כמו בחוק המזון.
היו"ר מירב בן ארי
שי רצה להעיר על סעיף 21, נכון?
שי סומך
נכון. צריך להתאים אותו להוראה החדשה שתיווסף, חובת הפרסום, צריך להיות גם לגבי שלילת רישיון והגבלת רישיון.
אביטל בגין
ממש לא כדאי לערבב, זה סעיף גנרי שיש אותו בכל החקיקה, הוא מתייחס רק לעיצומים הכספיים במטרה ליצור שקיפות. אפשר שהממונה יפרסם בכל מקרה בנפרד, שהמשרד יפרסם, את מי שאין לו שלילת רישיון. זה באמת בניהול פנימי של איך הדברים עוברים, זו לא לאותה מטרה.
שי סומך
אז יהיה סעיף נפרד.
ורד קירו-זילברמן
אז יהיה סעיף נפרד, איתמר? מוסכם עליכם שאתם תפרסמו ברגע שנשלל אישור מספק מזון לספק לצהרונים? אתם תפרסמו את זה?
איתמר גרוטו
כן, פרסום באתר האינטרנט שלנו.
היו"ר מירב בן ארי
האם יש פה מישהו שיושב ונגזלה ממנו זכות הדיבור? יופי. ובכן, אנחנו עוברים להצבעה על החוק עם השינויים שעשינו כאן. לפני ההצעה אני רוצה להודות לכל מי שהגיע לכאן, לכל המשרדים, משרד הבריאות, אוצר, חינוך, שלטון מקומי, משרד המשפטים כמובן – רק בבקשה פעם הבאה בזמן – כמובן, משרד הרווחה, היועצת המשפטית של הוועדה, יו"ר הוועדה, שלא נמצא כאן, וכמובן כל צוות הוועדה שמלווה. תודה לוועד ההורים, זה מאוד חשוב שהגעתם ול"לקט ישראל", שתמשיך לתמוך. אני מודה לכם.

אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ז–2016, כפי שהוקרא עם כל השינויים? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה בצהרונים, התשע"ו-2016, נתקבלה.
היו"ר מירב בן ארי
החוק עבר. אני רואה שסיעת כולנו פה בהרכב מלא.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה לכולם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים