ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/12/2016

זנות בכף היד- התמודדות עם תופעת הזנות בעידן האינטרנטי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 10

מישיבת ועדת המשנה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

למאבק בסחר בנשים ובזנות

יום שלישי, י"ג בכסלו התשע"ז (13 בדצמבר 2016), שעה 12:30
סדר היום
זנות בכף היד- התמודדות עם תופעת הזנות בעידן האינטרנטי
נכחו
חברי הוועדה: עליזה לביא – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
ירון שטרן - ראש חוליית סייבר, המשרד לבטחון פנים

נאוה כהן אביגדור - ראש תחום שיווק והסברה, תכנית "מצילה", המשרד לבטחון פנים

בוסנה מהרט דסה - עוזרת ליועץ המשפטי, המשרד לבטחון פנים

ישראל לוי - קמ"ד נפגעי עבירה, המשרד לבטחון פנים

גונן ירום - מנהל תחום בכיר בעל"א, המשרד לבטחון פנים

איילת אורנשטיין - רמ"ד נפגעי עבירה, אגף חקירות מיוחדות, המשרד לבטחון פנים

שבתי גרברצ'יק - חטיבת הדוברות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

הודיה דהן - סטודנטית, על"א, המשרד לבטחון פנים

דינה דומיניץ - מתאמת המאבק בסחר בבני אדם, משרד המשפטים

נועה לוזנר - ייעוץ וחקיקה (פלילי) משרד המשפטים

ציפי נחשון גליק - מנהלת השירות לנוער - צעירים וצעירות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מלי אורגד - מפקחת ארצית, נפגעות תקיפה מינית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יסמין פנינה ליסמן - מדריכה ארצית לגלישה בטוחה, משרד החינוך

אושרת וילנאי - מדריכה ארצית ביחידה לחינוך למיניות, שפ"י, משרד החינוך

זהר סהר - מנהלת המחלקה לטיפול באלמ"ב ותקיפה מינית, משרד הבריאות

חיים ויסמונסקי - מנהל מחלקת הסייבר, פרקליטות המדינה

רחלי זוארץ-לוי - פרקליטה, פרקליטות המדינה

שולה סולנז אגמי - ממונה על קידום מעמד האישה, מרכז השלטון המקומי

פלביה סוולדה - מנכ"ל מכון ירושלים לצדק

עידית הראל שמש - מנהלת "מיתוס - היום שאחרי הזנות"

רעות גיא - ראש תחום קצה ונערות, "עלם" - עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

נעמה ריבלין - מנהלת "סלעית" - מרכז סיוע לנשים במעגל הזנות

ליאת קליין - יועצת משפטית, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית

תומר וולקוב - רכז איתור, תכנית "הלב" - עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

יואב סנטו - מנהל "סנטו מחקר", מבצע הסקר הלאומי של תופעת הזנות

אבנר פורת - אחראי תחום חקיקה, "חותם - יהדות על סדר היום"

מתן פלג - מנכ"ל עמותת "אם תרצו"

אורית בלוך - מנהלת אולפנה "סיעה יצירתית"

יאיר קרטמן - ממלא מקום ראש ישיבה, בית אורות

אורי ברטפלד - יו"ר עמותת "חוסן" לקידום מעמד המשפחה

איה בן עמוס - נציגת עמותת יוזמות קרן אברהם

עדי שטיין - נציגת יוזמות קרן אברהם

עינת קורמן - עמותת "אורות"

רותי רביד - "פנים חדשות" המשמר המגדרי

קלינה שוורץ - מנהלת מחלקת סיוע לנשים במצוקה ולנפגעי איבה, ארגון "הידברות"

אמונה קלמן - פעילה, המשמר הציוני

אודליה סיטבון - פעילה, המשמר הציוני

ענת סרגוסטי - תא העיתונאיות

אסתר מגי כהן - מוזמן/ת

דגנית שירה זינגר - מוזמן/ת

ריקה זינגר - מוזמן/ת

יבגניה רזומוב - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי-רכלבסקי
מנהל/ת הוועדה
אמל ביבאר
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

זנות בכף היד – התמודדות עם תופעת הזנות בעידן האינטרנטי
היו"ר עליזה לביא
צהרים טובים לכולם. אני שמחה לפתוח את דיון ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות. היום אנחנו ביום שלישי, י"ג בכסלו, 13.12.2016. הנושא שלנו היום כאן בוועדה הוא זנות בכף היד – התמודדות עם תופעת הזנות בעידן האינטרנטי. את הסלוגן הזה קיבלנו ממך, רעות, "עלם", באחד הדיונים הקודמים שממש ככה לכדת את שמיעתנו עם הסלוגן הזה של "זנות בכף היד" וחידדת לנו באחת, עד כמה הדברים מורכבים, קשים יותר והנגישות דרך כף היד לכל עולמות של הזנות, אם זה כצרכנים ואם כמיזמים שונים ועוד ועוד. זירת האינטרנט הפכה להיות הזירה העיקרית בה מתפרסמים שירותי זנות במדינת ישראל, כמו בעולם כולו, זאת הזירה העיקרית שבה מגייסים נשים, גברים, ילדים, קטינים, נוער, לזנות.

אחד הנושאים שזוכים שוב ושוב לביקורת ציבורית בשנים האחרונות הוא הקלות הבלתי מתקבלת על הדעת שבה ניתן לפרסם שירותי זנות במדינת ישראל, גם במרחב הציבורי אבל גם וגם וגם במרחבי האינטרנט. פרסום שירותי הזנות הוא חוליה משמעותית בתעשייה של הזנות שהולכת וגדלה במדינת ישראל, מעודדת את הצריכה, את הביקוש לשירותים, עושה אותם מאוד קלים, לא צריך לצאת מהבית, לא צריך לחפש במקומות שלא ברורה הכתובת, הכול מגיע בצורה מאוד מאוד מאוד מהירה, ברורה ונגישה. זה תורם גם להגדלה של מספר העוסקים והעוסקות בתחום.

הפרסום מחזק מסרים חברתיים, שליליים ותפיסות מעוותות לגבי מין ולגבי יחסים בין המינים בחברה בכלל ובמעמד של נשים ושל נערות בפרט. הפרסום הזה משפיל, מבזה, ממסחר ומציג את הנשים כמוצר צריכה. כן, בפרסום הזה יש דרך לסייע לביצוע של עבירות חמורות נוספות ובהן סרסרות למעשה זנות, הבאה של אדם לידי עיסוק בזנות וסחר בנשים לשם עיסוק בזנות. פרסום שירותי זנות וכל ההיבטים הקשורים לסחר בבני אדם מתרחשים באמצעות האינטרנט, כמו למשל העברה של נשים בין מדינות מתבצעת באתרים ספציפיים וככל שנמשיך פה בדיון אנחנו נדבר על הדברים בצורה יותר ממוקדת ומסודרת.

לפני כמה שבועות יצאתי לסיור יחד עם עמותת "עלם", עשינו סיור משותף של הוועדה שלנו יחד עם הוועדה לזכויות הילד. למדנו עד כמה זנות וקטינים, שיתוף הפעולה של זנות קטינים דרך האינטרנט הלכה למעשה וראינו את זה ממש בשידור חי, עד כמה המדיום האינטרנטי הוא צעיר ונגיש והדור הצעיר שולט בהרבה מאוד טכנולוגיות שחלקן גם לא היו מוכרות לנו לגבי כל הדרך הזאת, גם איך להחצין את עצמך ואיך להגיע לעסוק בעולם הזנות וגם איך לקבל שירותי זנות. איך ממנפים, איך מתקדמים, ממש דרך לקדם את עצמך. אז אני קודם כל רוצה להודות לעמותת "עלם" על הסיור מרחיב הדעת וההבנה, עד כמה הדברים הופכים להיות הרבה יותר קשים. זה שהולכים לזירה ורואים שהיא ריקה, זירה פיזית, כלומר, רחובות שהורגלנו לראות בהם, לא אומר שהנושא מוגר וטופל, אלא בעצם שהזירות עברו למקומות אחרים וכמובן לאינטרנט. אני רוצה גם להודות לכם על הסיור וגם למשרד הרווחה.

אני רוצה לשלוח מכאן, מהוועדה שלנו ומכל היושבים, כאן תנחומים למשפחה ולחברים של מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון ז"ל, שותף נאמן לעבודה המשותפת. היינו אמורים בעוד כשבועיים לזמן אותו לכאן, הוא ידיד קרוב של הוועדה. הנושאים הללו שאנחנו עוסקים בהם, מיגור וזנות וטיפול וקטינים, הדלת שלו תמיד הייתה פתוחה בכל מה שקשור לשיקום, לזכויות, לשיתופי פעולה, גם עם הביטוח הלאומי שישבנו אתם לפני כשבועיים כדי לראות איך אנחנו מסייעים לנשים בשיקום. הוא עזר לנו הרבה מאוד וזאת אבדה מאוד מאוד גדולה בכלל ולנו כאו בוועדה ואני מבקשת להביע צער עמוק ולשלוח מכאן תנחומים. גם לפני כחודש, כשפגשתי את השר חיים כץ אמרתי לו שהוא לא יכול היה לבחור שליח יותר נאמן לתפקיד. מן השמים תנוחם המשפחה.

נקודה נוספת שאני רוצה, במעבר חד, לציין אותה, במסגרת דיון שהתקיים בכנסת ה-20 במושב הקודם, בוועדה לקידום מעמד האישה, היה דיון עם נירה, היועצת המשפטית שלנו, על המעקב אחר תיקון לחוק העונשין בדבר יישום איסור פרסום שירותי זנות ונודע לנו שיש קושי רב באיתור השרתים שמצויים בארץ ויתרה מכך, קיים קושי רב באיתור השרתים שמצויים בחו"ל ובהגעה לשמות שעומדים בראש אותם אתרים. אנחנו נחזור ונשמע כאן בדיון שבעצם השרתים הם לא בישראל. אתמול קיימנו ישיבה מקדימה עם אנשי הפרקליטות, וגם כאן המקום להודות לכם על עבודת ההכנה ובכלל על העבודה שלכם. אנחנו נפרט את הדברים שהיו, אבל דיברנו גם על החוק הזה, על השרתים שנמצאים מחוץ לישראל ועל הדרך שזה מקשה על ביצוע עבודות האכיפה אחר פרסומים מהסוג הזה.

בכנסת הקודמת היה ניסיון לתקן את חוק הגבלת השימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות ולכלול בתוכו גם את המקום הווירטואלי. הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה החליט לפצל את התיקון ולהפוך אותו לחוק נפרד, הצעת חוק הגבלת גישה לאתר אינטרנט לשם מניעת ביצוע עבירות. לכם אני אומרת, כאן בוועדה, בפתח הישיבה, שהצעה הזו מונחת כבר כמעט שנתיים בוועדת החוקה של כנסת ישראל והיא לא מקודמת. שנתיים ממתין הדיון שם וחלק מהכוונה שלנו כאן היום זה לעורר את הדיון הזה מחדש, כי בעצם הוא סותם את הגולל על כל מיני פתרונות, דרכים וחשיבה - - -
נירה לאמעי-רכלבסקי
צריך רק לציין שהנושא האינטרנטי פוצל מהצעת חוק שדיברה על מקום פיזי. החלקים שעסקו במקום פיזי בעצם התקדמו וכן הפכו לחוק, שמטפל גם בנושאים של השכרת מקום לזנות, סרסרות וכדומה, של מקומות פיזיים, החלק האינטרנטי הוא בעצם מה שעדיין לא נדון בכנסת הזאת. יש טיוטה שאני מניחה שאנשי משרד המשפטים - - -
ליאת קליין
גם בנוסח הקיים היום בהצעת החוק, חסר לסגור מקום, כל מה שקשור לפרסום ושירותים לא נמצא בתוך ההצעה וגם את זה צריך להכניס, שזה יהיה כשהחוק הזה יעבור. כל מה שקשור לשירותים ולמודעות.
קריאה
- - - משרד המשפטים?
נירה לאמעי-רכלבסקי
יש הצעה גנרית שיכולה להתייחס - - -
היו"ר עליזה לביא
לשם כך אנחנו התכנסנו גם, אז נעשה את זה בצורה מסודרת. כל מי שמעיר ומדבר ולא מזכיר את השם ואת שם הארגון אז זה לא לפרוטוקול. אני אתן את זכות הדיבור, אני מבטיחה. משפט שלך.
נירה לאמעי-רכלבסקי
כאמור, ההצעה היא גנרית ומדברת גם על שרתים מחו"ל. היא יוצרת איזשהו מנגנון שעדיין לא הגיעו אליו לאיזונים סופיים כמובן, כי זה לא נדון בוועדה אבל יש איזשהו מנגנון שבהחלט מוצע כרגע על ידי הלשכה המשפטית כדי לטפל בנושא הזה, גם בשרתים שנמצאים בחו"ל.
היו"ר עליזה לביא
אז אני קודם כל מתכוונת לפנות ליו"ר ועדת החוקה וברגע שיסתיימו וייגמרו התירוצים על חוק ההסדרה, כשחוק ההסדרה יעבור מהשולחן, אני לא מדברת פוליטיקה, אבל ברגע שהתירוץ שחוק ההסדרה לוקח את כל הזמן ירד מסדר היום, אני אחזור ואדרוש לקיים דיון בוועדה בהקדם האפשרי על מנת כן לקדם את הצעת החוק הזאת שכאמור, שנתיים ממתינה על שולחנה של ועדת החוקה בכנסת ישראל ולדרוש שעבירות זנות ייכללו גם הן בהצעה. זה כבר אני אומרת בראשית הדברים על הסיכום של הדיון שלנו כאן.

אנחנו מדברים על זנות ברחבי האינטרנט ואי אפשר להתחיל את הדיון הזה בלי לקבל רקע והבנה על איפה אנחנו עומדים ומה קורה ואני רוצה לבקש מד"ר יואב סנטו - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אולי אפשר - - -
היו"ר עליזה לביא
אתה רוצה עכשיו, בראשית הדברים? אז בבקשה, חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, גבירתי היושבת ראש הוועדה. תודה על כינוס הדיון החשוב הזה ותודה לכן ולכם על ההשתתפות בדיון הזה. אני לא חבר בוועדה הזו - - -
היו"ר עליזה לביא
אתה חבר של כבוד בוועדה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מעריך את זה ואני מודה לך. אני הגעתי לדיון כי אני חושב שהסוגיה הזאת היא בעלת חשיבות עצומה, עצומה, בהתמודדות שלנו עם כל הפרובלמטיקה של זנות. אנחנו הקדשנו הרבה מאמץ גם בכנסת וגם בחלק מהעיריות, כדי להתמודד למשל עם הפרסומים באמצעות כרטיסים. המאמץ הזה לא כל כך מצליח, דרך אגב, בינתיים אני יכול להגיד שעם כל הצעדים שנקטנו אנחנו עדיין רואים את הכרטיסים האלה, אבל הדבר הזה, עם כל חומרתו, מתגמד ליד מה שאנחנו יודעים שקיים היום ברשת.

אני רוצה לדבר על זווית נוספת בהקשר הזה. הייתה לי הזכות בשנת 2011 להעביר בכנסת את החוק שאוסר פרסום זנות, חוק שלדעתי הוא מאוד מאוד חשוב כי צריך להבין שמאחורי המציאות הזו של הזנות יש מנועים כלכליים שמרוויחים מהם ואם אנחנו נדע לפעול בצורה אפקטיבית מול ונגד המנגנונים הכלכליים האלה, אנחנו נדע גם להתמודד עם התופעות שנמצאות בקצה. החוק הזה הוא חוק חשוב, הו חוק לדעתי גם טוב, הוא מטיל עונש של עד שלוש שנות מאסר, קנס חובה, חילוט חובה, הוא מטיל עונשים גם על המפרסם וגם על מי שמכין את הפרסום, גם על מי שמפיק את הפרסום, גם מי שמציג את הפרסום וכל המנגנונים שאנחנו בעצם יצרנו בחוק הזה, היום למעשה מנוטרלים במידה רבה כשאנחנו מדברים על הזירה של האינטרנט. זו מציאות בלתי נסבלת. זאת אומרת המטרה שאנחנו כמחוקקים הצבנו בפני עצמנו, להתמודד עם מנגנוני הפרסום, בעצם המטרה הזו איננה מושגת. זה מבחינתי, אני אומר את זה כמחוקק, זה מצב ממש מתסכל. אנחנו רואים שכתבנו חוק ושהחוק הזה, אפקטיבי הוא לא ממש.
היו"ר עליזה לביא
אין אכיפה, אנחנו עושים על זה דיון נפרד, על הנושא של כרטיסי - --
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מדבר מעבר לשאלה של האכיפה של החוק, במישורים אחרים ההתמודדות עם מה שקורה באינטרנט היא מאוד מאוד חיונית אם אנחנו רוצים בכלל התמודדות. אי אפשר היום, בעולם המציאות שלנו, להתמודד עם משהו בלי להבין שהתמודדות באינטרנט היא חלק מרכזי ואינטגרלי מההתמודדות הזאת. לכן אני מאוד מאוד מברך על הדיון הזה ואני מקווה שאפשר יהיה לצאת ממנו עם המלצות והצעות מעשיות, כי אנחנו צריכים אותן. תודה רבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה, חבר הכנסת חנין. ד"ר יואב סנטו, הסקר הלאומי של תופעת הזנות בישראל, תפרוס בפנינו את הדברים שקשורים אלינו. צהריים טובים.
יואב סנטו
צהריים טובים. משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים הזמינו את הסקר הלאומי על תופעת הזנות. הממצאים שאני מדווח עליהם כאן הם חלק מהסקר. הממצאים פורסמו.
היו"ר עליזה לביא
הם גם הוצגו אצלנו בוועדה, אבל אנחנו רוצים את ההתייחסות לנושא שלנו היום.
יואב סנטו
הנושא היום הוא שירותי מין במכשירי כף יד. אני רוצה לדייק, אין זנות ביד אלא יש זנות במכשירי כף יד.
קריאה
גם ביד.
יואב סנטו
מדוע אני אומר? אני מבין את הסקסיות של הביטוי אבל אם תשימי את המכשיר באוזן, את הופכת את הזנות להיות זנות באוזן. הזנות נעשית באמצעות מכשירי כף יד, את זה חשוב להדגיש.

לגבי היקף התופעה, יש לנו בארץ 670 אתרי אינטרנט שהם אתרי מין. בדוח הוגדר מה זה אתרי מין, אלה אתרים שמיועדים למבוגרים, מציעים תכנים מיניים, שירותי מין גלויים או שירותי מין סמויים. בנוסף, בדוח מפורטות 3,000 מודעות לשירותי זנות ושירותי מין, לרבות מספר טלפון. הן האתרים והן המודעות נגישים היום דרך כל טלפון סלולרי שיש לו שירות גישה באינטרנט. זאת אומרת, אם בעבר אי אפשר היה לגשת לאתר משום שהוא לא היה נגיש בטלפון, היום מרבית האתרים אפשר לגשת אליהם באמצעות הטלפון ובוודאי שאפשר לגשת באמצעות הטלפונים הסלולריים למספרי הטלפון של מודעות המין. משמעו, שכל אדם, בוגר או קטין, יכול להרים טלפון ולהציץ למה שיש בתוך האתר ולקבל מידע על שירותי המין שיש בהם טלפון.

היחס בין מספר המודעות שיש, בכלל שזיהינו, ואלו שנמצאות באינטרנט, זיהינו בסך הכול 3,300 מודעות מין, 3,000 מהן היו מפורסמות באינטרנט. זאת אומרת, חלק הארי של הפרסום נעשה באמצעות מודעות באינטרנט. רק, הייתי אומר, חלקים שוליים של הפרסום, נעשו בכרטיסים, כרטיסי ביקור או באמצעות מודעות בעיתונות הכתובה.

הייתי אומר שאחד הדברים המדהימים שקורים לאחרונה זה התרחבות השימוש באפליקציה. אפליקציה או יישומון היא תוכנה שבעל מכשיר הטלפון יכול להוריד לטלפון שלו ובאמצעות התוכנה הזאת הוא יכול לקבל מידע על שירותי מין. זה לא אתר, אלא זה יישומון. ההבדל הוא מהותי משום שהיישומון נמצא בתוך חנות אפליקציות עם 10,000 יישומונים אחרים, אבל כשאתה מוריד את היישומון אתה מקבל למעשה מאגר של נשים וגברים שמציעים שירותי מין גלויים או סמויים.
היו"ר עליזה לביא
כלומר באפליקציות עצמן, אז זה כן נמצא בכף היד.
יואב סנטו
זה נמצא כשאתה מוריד את האפליקציה למכשיר הטלפון שלך ומשם אתה יכול לגלוש ולהתקדם.
היו"ר עליזה לביא
כמו שאמרנו, זנות בכף היד. זה רק מחזק את הכותרת של הדיון שלנו היום.
יואב סנטו
יש למעלה ממאה אפליקציות לחיפוש של שירותי ליווי, הכוללות מידע על ישראלים וישראליות שמציעים את עצמם במרחב האינטרנטי בתור ספקים של שירות זנות. זאת אומרת הייתי אומר שהמהפכה שקורית לנגד עינינו היא המעבר מאתרי אינטרנט לאפליקציות שבאמצעותן אנשים מגיעים לספקי מין.
היו"ר עליזה לביא
מי יוצר את האפליקציות האלו? אפשר להגיע אליהם? טכנולוגית אפשר?
יואב סנטו
הסיפור של אפליקציות הוא הרבה יותר מסובך. אם היה מסובך להגיע לאתר, פי כמה וכמה יותר קשה להגיע לאפליקציה. לפעמים אתה מקבל שם של חברה, לפעמים אתה מקבל שם של אדם, אתה מנסה לאתר מי הבן אדם, וירטואלית. אין חובת זיהוי ליצרן האפליקציה, במיוחד כשהאפליקציה היא חינמית. יש הרבה מאוד אפליקציות שאתה לא צריך לשלם עליהן, הן חינמיות. זאת אומרת שאתה ניגש ל- upstore או שאתה ניגש ל- Goggle play, אתה רואה אפליקציה, אני יכול להראות לך אחר כך בארבע עיניים את האפליקציות שהורדתי כדי שתתרשמי. יש רשימה מוסדרת של אפליקציות בעברית, בלועזית, עם שמות בעברית. האפליקציות הן חינמיות והן שכיחות מאוד.

מעבר לאפליקציות יש גם שימוש ברשתות חברתיות. פייסבוק. יש פה עשרות ואולי אפילו מאות דפי פייסבוק. לאחרונה נתקלתי בקבוצה שכל מטרתה זה לשווק סטוצים. אלף איש - - -
קריאה
בעברית?
יואב סנטו
בעברית. קבוצה בפייסבוק שיש בה כמעט 700 איש וכל מה שהיא מספקת זה מידע איפה אתה יכול למצוא בחורות לסטוצים, בחורות ובחורים. זה בפייסבוק. פייסבוק, הרשת החברתית הרחבה ביותר. מעבר לזה, כמובן שיש דפי פייסבוק שמפרסמים קוקסינלים או נשים שמציעות שירותי זנות.

אם עד עכשיו דיברנו על שירותי מין גלויים, אני עכשיו רוצה לעבור לשירותי מין סמויים. מה זה שירותי מין סמויים? שירותים שלא בהכרח אומרים שאתה מקבל שירות מין עבור תשלום אלא שאתה מקבל חוויה מינית, אין חובה לשלם. בפועל אין חוויות חינם. גם בסטוצים בסופו של דבר, הגברת אומרת לך ואני מצטט, "באתי מאשדוד, מה, לא תחזיר לי את המונית?" או "אם לא תשלם החבר שלי מאוד יכעס ואז שנינו נסבול" כל מיני לחצים עקיפים לתשלום. שוב, ב upstore וב- Google play יש קרוב למאה אפליקציות לסטוצים. זה ענף עצמאי באפליקציות. שוב, יש עשרות דפי פייסבוק בנושאsugar daddy, sugar baby, היכרויות סקס ודברים מהסוג הזה.

אם בעבר האינטרנט או אתר האינטרנט היה מדיה מרכזית, היום מאתרים עוברים לאפליקציות. החיסרון של האתר הוא שאתה צריך להיות מחובר לאינטרנט או בחיבור קווי או ב-wi-fi, האפליקציה מאפשרת לך להגיע לאתרים ולהגיע למידע שיש באינטרנט, גם ללא חיבור ישיר לאינטרנט. זאת אומרת אני יכול דרך הגלישה הסלולרית לשים שם של אתר ולקבל מידע גם ללא חיבור באותו זמן לאינטרנט. אני צריך להגיע לאינטרנט כדי להוריד את האפליקציה, אבל משם אני יכול להמשיך הלאה.
היו"ר עליזה לביא
מה זאת אומרת? אחרי שאתה מוריד פעם ראשונה, איך אפשר בלי להיות מחובר?
יואב סנטו
אני מוריד את האפליקציה אצלי לטלפון, אני פותח את האפליקציה.
היו"ר עליזה לביא
ואז יש לך את הרישום שנשאר.
יואב סנטו
אני לא חייב חיבור.
קריאה
פעם ראשונה הוא מתחבר.
היו"ר עליזה לביא
זה כמו דאטה שהורדת.
יואב סנטו
הורדתי בפעם הראשונה אחר כך אני עצמאי בשטח. דבר נוסף שמתפתח זה שירותי מיקום. היינו, אפליקציות סלולריות שמדווחות באיזה מרחק אתה נמצא משירותי מין. אני רוצה לתת דוגמה, זו אפליקציה בין הראשונות בארץ ששמה אקספיינדר. אקספיינדר, כאן זה אזור מונטיפיורי בתל אביב, הוא מפרט את הפריסה הגיאוגרפית של כל מיני שירותי זנות, החל משירותי ליווי, דירות דיסקרטיות, הכול מתויג לפי הצורך. יש אתרים אחרים שאומרים לך מהו המרחק בינך ובין הגברת. אם אתה רוצה, נניח, ליצור קשר עם גברת, אתה פותח את טינדר, טינדר זהו אתר להיכרויות, אבל לא מעט מההיכרויות האלו בסופו של דבר, אחרי שאתה נכנס לעובי הקורה ופוגש את הגברת, הגברת אומרת, 'אתה מאוד נחמד אבל זה לא מספיק', דורשת תשלום.
היו"ר עליזה לביא
אתה נותן לנו פה עכשיו מידע טכנולוגי שאני חייבת לומר, אתה יודע, אני כל הזמן אומרת שהמחוקק מפגר אחרי הטכנולוגיה. זה לא יעזור, אנחנו מסיימים לחוקק תהליך שכבר שנתיים בוועדת חוקה ואנחנו מגלים שלאפליקציות למשל, החוק שאנחנו רוצים - - -
יואב סנטו
לא התייחסת אליהם.
היו"ר עליזה לביא
ברור.
יואב סנטו
כן. תראי, אני אולי קופץ למשהו שלא התכוונתי אליו, אבל הכנסת צריכה ייעוץ טכנולוגי, און ליין, שוטף משום שהתמורות הטכנולוגיות הן כל כך מהירות, שאם לא תקבלו את זה מיד כשזה קורה, לא תוכלו אף פעם לתפוס, כי עד שתגיעו לחקיקה הטכנולוגיה כבר לא רלבנטית. את צריכה לקבל ייעוץ שוטף לגבי ההתפתחויות הטכנולוגיות. אני לא המקור, דרך אגב, אני לא איש טכנולוגי. אני משתמש בטכנולוגיה, אני יודע איך עושים את זה, אבל אני לא מבין את הטכניקה מאחורי הטכנולוגיה.
היו"ר עליזה לביא
תוסיף לזה שהצעירים יודעים את זה. הם לא צריכים דוקטורט. הם יודעים את זה איך שזה יוצא. אני הרבה פעמים שומעת את זה מהצעירים ומגלה שאני לא מכירה. הפער הבין דורי הזה, תוסיף לזה את המקום שלנו כמחוקקים לבין מה שקורה בשטח ובטח בשימושים לזנות, אנחנו נשמע על זה יותר מאוחר גם מ"עלם", אני מניחה, מכביד על המצוקה ועל הבעיה. כן.
יואב סנטו
כמה נקודות סיכום. אחת, מרבית הצריכה של שירותי מין מסתייעת במכשירי כף יד. שתיים, המכשירים האלה זמינים במיוחד לקטינים. יש מאות אלפי מכשירי כף יד אצל קטינים. האתר יכול להיות חסום בבית בגלל שההורים חוסמים אתרים, בלתי אפשרי שההורים יחסמו אפליקציות. המספרים שלהם אסטרונומיים. אי אפשר להגיע למצב שההורה מסוגל לחסום את הגלישה של הנער או הנערה, כשהיא נעשית דרך הטלפון הסלולרי. זאת אומרת יש כאן מצב שברגע שאתה נותן לצעיר מכשיר טלפון, אתה צריך לצאת מתוך הנחה שהוא עושה עם זה מה שבא לו.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני כבר ממנה אותך להיות היועץ שלנו פה בוועדת המשנה לעניינים טכנולוגיים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אם כי לכנסת אין תקציבים, אז זה יהיה בהתנדבות.
יואב סנטו
יש לזה עוד השלכות נוספות. רשתות חברתיות כמו ווטסאפ ופייסבוק מספקות מידע על ההשתלשלות של שירותי מין, משום שהן עונות על הצורך של הציבור. הציבור שואל שאלות, הנערים שואלים שאלות, פייסבוק, בתור הרשת החברתית מספר אחת בעולם, עונה, עונה על הצורך.

מהן הבעיות? יש חלק מהרשויות שלא מודעות למהפכה הטכנולוגית שקורית ממש לנגד עיניהם. אני לא אומר שכולן אבל יש. שתיים, אין הגדרה ברורה למה שמותר ומה שאסור באפליקציות. אם מישהו מפתח אפליקציה שמשווקת שירותי מין, אין אפילו מה מותר ומה אסור כאמירה כללית.
קריאה
זה לא נכון.
היו"ר עליזה לביא
אני אתן לך, בסדר.
יואב סנטו
הנושא של מיקום הופך להיות קרדינלי, אבל עדיין אין מיפוי לפי מיקום של שירותי מין, אפילו לצרכים של ידיעה איפה להקים מסגרות טיפוליות. כמעט ואין שימוש באמצעים טכנולוגים, שאנחנו מדברים עליהם, כדי להגיע לאנשים האלה, להתקשר אליהם כדי שיגיעו לטיפול או אפילו ליצור איתם קשר ראשוני כדי שמשם אפשר יהיה להגיע לטיפול. תודה.
היו"ר עליזה לביא
תודה, תודה לך. פלביה סוולדה, מנכ"לית מכון ירושלים לצדק.
פלביה סוולדה
שלום. אני פלביה סוולדה, מנכ"לית מכון ירושלים לצדק. אנחנו פועלים למען קידום זכויות אדם משנת 2004.

המספרים ששמענו הם מאוד מטרידים, אני בכל זאת רציתי לדבר קצת על ההזדמנויות שהאינטרנט נותן לנו. חלקנו זוכרים את העידן שלפני האינטרנט, שהיינו הולכים קניות ליד הבית וכשהיינו מחפשים מוצר כלשהו, אפילו להיכרויות אנחנו השתמשנו בחברה שמסביבנו ואילו בעידן החדש הזה האינטרנט משנה תודעה.

שינוי התודעה שלנו גם נותן לנו הזדמנויות ועל זה אני רוצה לדבר. יש בעולם כולו קמפיינים שמשפיעים על דעת הקהל. יש קמפיינים ממוקדי מקום, כמו למשל באירלנד, קמפיין של ארגון Ruhama, לא קשור אלינו, אבל הוא כולל מודעות וכתבות בעיתונות האינטרנטית ופעילות ברשת החברתית, חשיפה רחבה מאוד לאורך מספר שבועות. גם שרת המשפטים באירלנד תמכה בקמפיין הזה והוא השפיע מאוד. זה ארגון שגם מקדם את חוק הפללת הלקוח באירלנד.

יש קמפיינים שהאו"ם מקדם בכל העולם. זה ארגון "הלב הכחול, זה קמפיין תחת תיוג האשטאג IDF hop, נגד סחר בבני אדם. שותפו עשרות אלפי אנשים, בכל מדינה. זה התמקד במדינות העולם השלישי, היכן שהסחר הוא הכי גדול. משקיענים ודמויות חשובות בכל מדינה השתתפו בקמפיין. בנוסף במדיה החברתית היו אירועים מקומיים בכל המדינות בעולם. זה הגיע למיליונים של אנשים. בארצות הברית יש קמפיין מאוד מאוד חשוב שמנוהל על ידי World without Prostitution and Exploitation, זה קמפיין של מיליוני משתתפים, מתמשך, למעלה ממספר חודשים והוא מעלה סיפורים של נשים קרבנות של סחר וניצול, שמשלב פעילות רבה באינטרנט, ההאשטאג שלו זה world we וגם פעילות אוף ליין של כנסים ופרסומים בנושא הזה.

קיים באינטרנט כמובן הצד הלא טוב. קיבלנו מצגת מאוד חשובה לגבי מה שקורה בארץ - - -
היו"ר עליזה לביא
בואי, רק ברשותך, הזמן הולך ואוזל מבחינת זמן הדיבור שלך, אז תמקדי את מה שאת רוצה להוסיף לדיון שלנו הבוקר.
פלביה סוולדה
אני רוצה להגיד שאפשר להשתמש באינטרנט כדי להשפיע גם בארץ ולא רק להתמקד בצד הרע שאנחנו חייבים על פי חוק והכנסת חייבת לחוקק כדי למגר אותו, אבל גם ההשפעה שזה יכול לעשות - - -
היו"ר עליזה לביא
מבחינת הסברה ומודעות והעלאת הנושא לדיון.
פלביה סוולדה
כדי למגר את העניין הזה. רציתי להביא כמה מספרים ולהראות שהקהל הישראלי מוכן לשמוע. אנחנו קיימנו קמפיין עם כתבות - - -
היו"ר עליזה לביא
קמפיין אינטרנטי שקיימתם דרך המכון שלכם? מה התגובות שקיבלתם?
פלביה סוולדה
הקמפיין לא מתויג כמכון ירושלים לצדק כדי שהקהל לא יחשוב שיש מישהו שיש לו אינטרסים, אז זה פורסם ב-YNET, Walla וכל - - -
היו"ר עליזה לביא
ומה התגובות שקיבלתם או מה הנתונים שאת יכולה לשתף אותנו?
פלביה סוולדה
קראו את הכתבות 36,000 איש ובנוסף 260,000 קיבלו תיאור נוסף דרך באנרים. המספרים, עכשיו אני מראה לך, בתעשייה ממוצע 70% מהקוראים קוראים מעל 40 שניות את הכתבות בדרך כלל, בכתבות שאנחנו הצגנו 90% מהקוראים קראו את הכתבות מעל 40 שניות ובנוסף הממוצע היה שתי דקות לכתבה.
היו"ר עליזה לביא
תודה רבה. רעות גיא, ראש תחום קצה ונערות, "עלם", בבקשה.
רעות גיא
צהריים טובים. קודם כל גם אני רוצה להודות בחזרה על הדיון ועל המעקב, על תשומת הלב שלך, כי אנחנו מדברים על זה הרבה שנים בוועדות הכנסת, על התופעה הזו, זו לא תופעה חדשה. בעשור האחרון אנחנו רואים עלייה הולכת וגוברת של צריכת מין ומכירת שירותי מין באתרים, באפליקציות, אגב, הזכיר פה ד"ר סנטו את הנושא של אתרים שהם עם מיקום, אז אפשר להוסיף לרשימה אפילו אתרים שהם לגיטימיים. אנחנו מחלקים את זה, כמו שרשמנו פה, גם לאתרים לגיטימיים. למה אנחנו קוראים אתר לגיטימי? למשל, אתרים להיכרויות. על פניו זה אתר לגיטימי לכל דבר וענין, אתר היכרויות לקהילה הגאה, בשם "אטרף דייטינג" ושם יש היכרויות אינטימיות בין גברים, אבל לצד ההיכרויות אנחנו רואים גם המון המון צריכת מין. הבאנו גם דוגמאות לכאן. או אתרים כמו למשל, ויקיפדיה, שתסכימו אתי שזה אתר לגיטימי לכל דבר ועניין, אז יש לוויקיפדיה אתר בייבי שנקרא wiki zona באנגלית. זה אותו הדבר עובד גם על שירותי מיקום. מקבלים עשרות אלפים של דירות ומקומות שאפשר לצרוך בהם מין. Yad2, שזה אתר לגיטימי למכירה, ל"תן וקח", אנחנו רואים שם צריכת מין. כל פעם זה יורד, חוזר, עולה.

אני כן רוצה להגיד ש"עלם" באמת, כמו שביקרת בפרויקט שלנו בתכנית "הלב", מפתחת ומפעילה שירותים מקצועיים לנוער, צעירות וצעירים בזנות, במימון מלא, בשותפות מקצועית עם משרד הרווחה. המשרד באמת מתקדם מהבחינה של הכרה בתופעה, מימון ותמיכה בדבר הזה, תמיכה במובן הטוב של המילה ולא במובן של עולם הזנות. זה לא מובן מאליו כי יש פה, בוא נגיד, את אמרת יועץ טכנולוגי אז אני מסכימה אתך שבני הנוער, הצעירים והצעירות, גם מלמדים אותנו, כאנשי מקצוע איך להגיע לאתרים האלה ולאפליקציות. אנחנו לומדים מהם ואנחנו מלמדים הלאה. זה דבר שצריך להבין אותו, הידע כבר לא נמצא אצל אנשי המקצוע שהם שנים במערכת. אם רוצים להגיע ולייצר קשר ולראות מה קורה בעולם הזנות של בני הנוער והצעירים והצעירות צריך להסכים להניח את מה שאנחנו יודעים בצד, להסכים ללמוד מהם, כי הם הידענים הגדולים, זה לוקח להם בדיוק 24 שעות.

נערה שמגיעה מירושלים לתל אביב, היא אפילו לא צריכה לעבור דרך התחנה המרכזית. היא מגיעה דרך הטלפון שלה, דרך הנייד שלה. ואגב, האינטרנט היום משמש גם כסרסור, זאת אומרת, כבר לא צריך סרסורים, לא צריך תיווך. דרך אפליקציות או דרך אתרים מגיע הנהג שמסוכם איתו מראש, יש מי שמקבל בצד בצד השני את התשלום עבור שירותי המין שלה, היא אפילו לא יודעת מיהו. זאת אומרת, הרבה מבני הנוער, צעירים וצעירות שלנו, לא יודעים מי מפעיל אותם. יש מי - - -
היו"ר עליזה לביא
איך נוצר הקשר הראשוני שלהם?
רעות גיא
הכול דרך האינטרנט.
היו"ר עליזה לביא
איפה הם פגשו מודעה? איפה הם פגשו? ספרי לנו סיפור.
רעות גיא
תיכף נראה לכם מגוון של אתרים, אני רק רוצה להגיד, באמת, לא בשביל הקוריוז, אבל לדיון הזה אנחנו ביקשנו להראות אתרים באון ליין, כדי להראות את צריכת המין ואיך אנחנו מאתרים. יואב אמר קודם שזה מאוד קשה ושזו בעיה לאתר אפליקציות ובעיה לאתר אתרים, אני רוצה להגיד שזו בכלל לא בעיה. אם אנחנו, עובדי "עלם" הפשוטים, או צרכני המין על שלל סוגי צרכני המין, מגיעים לאתרים האלה, כנראה שזו לא כזו בעיה גדולה. בני הנוער והצעירים כמובן מגיעים לשם. אני לא מסכימה שזו בעיה, זה דבר שאפשר להגיע אליו, זה נגיש וקל והבאנו את זה לכאן.

למה אני מספרת את זה? כי כשהתכוננו לדיון ורצינו להיכנס פה לאתרים ואז קיבלנו הודעה שהאתרים האלה חסומים בכנסת.
היו"ר עליזה לביא
נכון.
רעות גיא
אז קודם כל זו בשורה מדהימה, זה אומר שאפשר לחסום אותם, אבל חבל שחוסמים אותם רק בכנסת. לא משנה, אנחנו שמחנו - - -
היו"ר עליזה לביא
זו מערכת "תהילה" שחוסמת פה בכנסת. גם אני כשרציתי, לא יכולנו להיכנס.
רעות גיא
אז אולי זה משהו שצריך לעשות גורף מחוץ לכנסת ואז נפתור עוד בעיה. מה שעשינו לצורך הדיון זה הבאנו צילומי מסך של האתרים האלה. יושב פה לידי תומר, שהוא רכז איתור של תכנית "הלב" שאנחנו מפעילים בתל אביב, שגם ביקרת בה, ואנחנו רוצים להראות איך זה נראה, כמה זה פשוט וקל.

אני רק רוצה אזהרת טריגר קלה, כי יש פה גם דימויים, גם תמונות וגם מלל לא פשוט. גם על זה קיבלנו קצת ביקורת. אני חייבת להודות שאני לא יודעת איך לקיים דיון על זנות באינטרנט מבלי להיות בוטה וגסה, אז sorry, אבל זה עולם המונחים שלנו.

רק עוד ענין לגבי החוק. עד כמה שידוע לי, קיימות שש עבירות נלוות לזנות וביניהן פרסום זנות, שידול, סרסור, החזקת מקום, צריכת מין מקטינים וקטינות, כל אלו עבירות הנלוות לזנות. כל זה מופיע במה שתראו פה היום, אז גם מבחינת חוק אנחנו מבינים שגם בחקיקה הקיימת יש בעיית אכיפה כי אנחנו לא רואים את הדבר הזה נאכף. זה תדיר נפתח ועולה מחדש, גם אם חוסמים אתר. אגב, תיק בננה, שהוא היה תיק הדגל וראינו אותו במצגת של יואב, העיתון שהייתה נגדו תביעה, הנה הוא מופיע בתור אתר. זאת אומרת לא צריך להדפיס.
קריאה
לא צריך לכרות עצים בשביל זה.
רעות גיא
לגמרי.
תומר וולקוב
אהלן. תומר, אני רכז איתור ב"עלם". התכנית שלנו היא עם בני נוער וצעירות וצעירים מגיל 12 עד גיל 25. אני אראה לכם קצת, פחות או יותר, מה אני עושה בעבודה ואיך אני מאתר את הצעירים והצעירות. זה אתר שקוראים לו סקס אדיר ואתם יכולים לראות מה הוא מציע, איזה שירותים. נערות VIP אליך, שירותי VIP לאוליגרכים. יש פה פורום למבוגרים, שתיכף אני אראה לכם, תבינו כמה קל היום, במיוחד לקטינים, להיכנס לעולם הזנות.

אחת הבעיות היא שהם לא כל כך מגדירים את עצמם ולא כל כך מבינים שמה שהם עושים הוא עיסוק בזנות. זה למשל אתר שדי מייצג אתר להיכרויות דיסקרטיות. זה אתר "אטרף" ולמשל, מישהו אם פתח את הכרטיס, אז הוא כתב בדיוק מה הוא רוצה ומה הוא מחפש ומספיק בחיפוש לעשות סימן של דולר ואפשר להגיע לעשרות ומאות כרטיסים של אנשים שמחפשים צעירים וצעירות.
רעות גיא
בהקשר של האתר הזה, זה אתר היכרויות לגיטימי של הקהילה הגאה, יש גם אתרים שהם לא של הקהילה הגאה, אבל מי שמפרסם את המודעה הזו הוא התומך שמחפש והוא כותב למטה, אתם לא רואים את זה, הוא מחפש צעירים, שחומים. זאת אומרת, יש פה כיוון, יש עניין של להירשם לאתרים האלה. אתה צריך לרשום 18, אבל ברור לנו ואנחנו רואים שהקטינים רושמים 18 ונכנסים לאתרים.

בהקשר הזה אני רוצה להגיד שזו לגמרי מודעת שידול. הייתה לנו פגישה גם עם עידית הראל שמש, שיושבת פה לידי, הייתה לנו פגישה עם בעלי האתר הזה. אמרנו להם, 'רבותיי, יש לכם צריכת מין בתוך האתר', זו לא בעיה לנטר את זה, זו לא בעיה להוציא את זה, זו לא בעיה למגר את זה - - -
היו"ר עליזה לביא
מה הייתה התשובה שלהם?
רעות גיא
התשובה שלהם הייתה שאין להם עניין במודעות זנות באינטרנט, אבל הם לא מצליחים להיכנס להודעות פרטיות והם לא מצליחים למגר את זה. שוב, אני חושבת שזנות צריך לרצות למגר. זו לא בעיה למגר, אבל צריך לרצות למגר אותה, בטח אם אתה בעל עסק שמפעיל אתר היכרויות ואתה יודע שיש אחוז כל כך גבוה של מודעות לשידול, סרסור וצריכת שירותי מין באתר שלך. זו דוגמה חיה. אתם תיכנסו בכל רגע נתון ואתם תמצאו, לא עשרות כאלה, מאות כאלה, אם לא אלפים כאלה, של מודעות כאלו.
תומר וולקוב
בדרך כלל מי שעונה לכרטיסים מהסוג הזה הוא ממש בני נוער ומבחינתם הם לא עושים זנות, הם בסך הכול באים מרקע בעייתי.
היו"ר עליזה לביא
זו דרך לקבל כסף, מבחינתם זו פרנסה?
תומר וולקוב
כן.
נירה לאמעי-רכלבסקי
מהי העבירה של מה שהוצג - - -
רעות גיא
שידול, לא יודעת, פרסום.
נירה לאמעי-רכלבסקי
אולי אני לא רואה טוב, אבל - - -
רחלי זוארץ-לוי
זו דוגמה שהיא מעט מורכבת.
היו"ר עליזה לביא
את השם לפרוטוקול בבקשה.
רעות גיא
כל הדוגמאות שלנו מרוכבות.
רחלי זוארץ-לוי
הדוגמה של אתר "סקס אדיר", שהראיתם את דף הבית שלו, שלא הכרתי אותו, אבל הוא דוגמה למשהו שהוא כולו מהווה פרסום שירותי זנות לכאורה. לעומת זאת - - -
ליאת קליין
לא רק. צריך להגיד, זה סרסרות, זה החזקת מקום - - -
רחלי זוארץ-לוי
אוקיי, הבנו את - - -
רעות גיא
תיכף בהמשך תראו גם הפקה וארגון של - - -
רחלי זוארץ-לוי
כל מה שרציתי להגיד ולהתייחס אליו זה שלעתים, גם את אמרת את זה, זה לעתים מגיע בתוך אתרים שהם לכאורה לגיטימיים וגם הפרסום שבמסגרתו, את מבינה אותו וברור לך בוודאות שזו המשמעות, אבל כשאני רואה אותו לעתים יכול להיות שאפשר לחלוק על זה. זאת אומרת, גם כאן עלו שאלות. כאן מתעוררת המורכבות. תמשיכו בהצגה, אני רק אומרת ש - - -
רעות גיא
זה לא בעיה לבדוק את זה.
קשת יונה פיינברג
אבל בואו נתייחס לאלה ש- clear cut - - -
היו"ר עליזה לביא
ברור, בדיוק.
ליאת קליין
צריך להתייחס למה שיש תלונות. כשיש תלונות, צריך לטפל בהן.
תומר וולקוב
לא סתם נבחר הדבר הזה, זה בדיוק מה שמושך - - -
היו"ר עליזה לביא
אביטל, תגידי את הדברים האלה לפרוטוקול, אנחנו נשמע אותם, לשם כך התכנסנו.
אביטל רוזנברג
אני מקווה שנקיים את הדיון על האכיפה.
היו"ר עליזה לביא
כן, כן, אנחנו מיד פותחים, כן.
יואב סנטו
לא מדובר פה בדבר מוצהר שמחפש שירותי זנות. הוא רושם שהוא מחפש, שהוא תומך, וזו פשוט מלכודת לבני נוער. אתם תראו גם אחרי זה - - -
חיים ויסמונסקי
אפשר שאלת הבהרה רגע?
היו"ר עליזה לביא
בבקשה, ד"ר חיים ויסמונסקי.
חיים ויסמונסקי
מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה. רק שאלת הבהרה בשלב הזה, אחר כך אני מניח שאני אתייחס, האם יש דוגמאות clear cut לגמרי לגמרי? או שזה תמיד יהיה ככה? פשוט כדי להבין את התופעה. יש מצבים שהוא אומר כפי שציינת, 'אני מחפש נער או נערה שעוסקת בזנות'? יש גם אמירות כאלה?
היו"ר עליזה לביא
יש פה לא רק מ"עלם", יש פה גם מ"סלעית".
קריאה
למה זה לא clear cut? למה סקס אדיר זה לא clear cut?
חיים ויסמונסקי
אני התייחסתי אליך.
קריאה
יש כתב אישום נגד "סקס אדיר"? הרי הם פועלים שנים.
קריאה
יש תלונה שהוגשה לפני למעלה מחצי שנה.
חיים ויסמונסקי
נגיע לדוגמאות כאלו?
תומר וולקוב
זו דוגמה מ"סקס אדיר". רק תראו בעצם במה מדובר. זה בעצם פורום, אנשים מנהלים פה שיחות, איפה אפשר להשיג שירותי ליווי. יש פה כמה דברים מודגשים שאי אפשר לחלוק עליהם שמדובר פה בזנות.
קשת יונה פיינברג
תקריא מה כתוב שם.
היו"ר עליזה לביא
לטובת אלה שכמוני, למשל, שלא מצליחים לראות.
תומר וולקוב
אני אקריא את זה. דף אחד זה זיונים, פורום סקס בתשלום, דירות דיסקרטיות. דבר שני שהדגשתי הוא שירותי ליווי, נערות ליווי, escort Israel. דבר שלישי, חיפוש נערות אבודות ועובדות. החבר'ה נכנסים לכאן ולא צריך להתאמץ כדי להגיע בדיוק לבחורה מסוימת ברחוב מסוים ליד בניין מסוים, באיזו שעה היא נמצאת שם, איך היא נראית, מה היא עושה, מה היא לא עושה וכמה היא לוקחת. זה אתר לגיטימי לגמרי.

זה אתר שקוראים לו שוגר דדי, כביכול אתר לגיטימי, בחורה בת 18, היא פשוט רושמת בדיוק מה היא רוצה. 'סוג הסידור שאני מחפשת הוא למעלה מ-10,000 בחודש'. עוד דוגמה, גם בת 18, סוג הסידור שהיא מחפשת זה צרכים בסיסיים כתשלום שכר דירה. זאת אומרת, מובן לנו שזה לא אתר היכרויות למטרות רומנטיות.
רעות גיא
שימו לב שבניק ניים כתוב מלודי 16, זה כבר רמז לזה שהיא כנראה קטינה.
קריאה
היא לא בגיל 18.
תומר וולקוב
אני חוזר ל"סקס אדיר". האתר הזה, שהוא מאוד פופולרי, יש עוד תופעה, יש קבוצה של אורגיות שעולה כסף ומפרסמים "בשבוע הבא שיבוא עלינו לטובה יהיו שני מפגשים, אחד ביום שני בערב ואחד ביום חמישי בצהריים", לאחר מכן דיווח של מישהו שהיה במפגש הזה, "אני חוזר כרגע מהמפגש עם אנה, ויקה ומארין. למפגש הגיעה כמות יפה של 13 חברים, זה שלוש בנות, במרחב גילאים שאינו מבייש מפגש מחזור של בית ספר יסודי." היה פה עוד משהו שאנחנו הוצאנו אותו זה כי זה כבר היה too much, אבל הפירוט של מה שהם עשו לבחורות, שלא לדבר על השפה, זה כבר לא עניין של שפה גסה, זו התייחסות לאישה כאל חפץ.

זה אתר פייסבוק, כולם מכירים את פייסבוק. אני אגיד משהו שלדעתי הוא אחת הנקודות הכי חשובות בשביל בכלל לטפל בבעיה הזו. אני עושה כרגע הסבה לחינוך, אני פעם בשבוע מלמד בבית ספר והתופעה של בני נוער, ואני מדבר אתכם על גילאים 12 ,13 ,14 שמשתמשים בפייסבוק בשביל לעשות כסף על ידי מתן שירותי מין, היא תופעה שאני אגיד לכם למשל, בבית ספר מסוים, בתיכון בתל אביב, אני איתרתי בעצמי תשע בנות, חלקן מוכרות בתכנית שלנו, אבל מדובר בתשע בנות. אתה מאתר אותן דרך זה שאתה לא צריך לרשום בדף שלך שום דבר, רשום רק שם ודרך החברים שיש לך אתה בדיוק יודע אם הבחורה הזאת עושה זנות או שהיא לא עושה זנות. מדובר אצלי למשל בפרופיל הסמוי, יש לנו - - -
היו"ר עליזה לביא
כלומר הנגישות הזו דרך האינטרנט מעלה בבירור את מספר הצעירים והצעירות, הנערים והנערות, הילדים והילדות, שנמצאים בזנות.
תומר וולקוב
הייתי חושב דווקא על מה שאנחנו יכולים לעשות לאתרים הלגיטימיים, כמו פייסבוק, כמו האתר הקודם - - -
חיים ויסמונסקי
אבל מה אתה מראה כאן? אתה מראה כרגע צ'אט.
תומר וולקוב
אני מראה לכם כרגע צ'אט של בחורה שפנה אליה בחור. היא כתבה "היי", הוא כתב לה "היי, יפהפייה זורמת". היא כתבה: "תלוי" הוא כתב: "במה?" היא כתבה: "בתמיכה" והשאלה הבאה: "סבבה, כמה?"
חיים ויסמונסקי
זה צ'אט, זה לא דף, איך מגיעים לנערה?
תומר וולקוב
זה פייסבוק. איך הוא מכיר אותה? כמו שאני מאתר אותה - - -
קריאה
אבל למה אתם רוצים לאתר אותה, למה אתם לא רוצים לאתר אותו?
תומר וולקוב
אצלי בחברים יש 500 חברים, שהם ידועים כמפעילי מועדונים נורמטיביים לגמרי - - -
חיים ויסמונסקי
אבל איך מגיעים? מה התרומה של פייסבוק לאירוע הזה? זה מה שאני מנסה להבין ממך.
קריאה
הוא הפלטפורמה.
היו"ר עליזה לביא
זו הבמה, זאת הדרך.
רעות גיא
אני רוצה רגע להגיד משהו בהקשר, לגבי השאלה שלך, תזכיר לי את השם.
היו"ר עליזה לביא
ד"ר חיים ויסמונסקי.
רעות גיא
אני רוצה רגע לענות לשאלתך. הסיפור של זנות קטינים וגם צעירות וצעירים, זה לא דבר שאם אתה תעמוד זה יגיע אליך. דיברנו על זה הרבה פעמים. אתה צריך להיות יצירתי ואקטיבי באיתור שלך באיך אתה מגיע אליהם. זה אומר שאנחנו נפתח פרופילים, לפעמים פיקטיביים, של נערות, של נערים, של לקוחות, של סרסורים, כדי להתערבב בעולם הזה, אבל זה דבר שאתה צריך לעשות משהו אקטיבי כדי - - - גם הסיפור של 203ג, לקוחות של קטין, אלו עבירות חשיפה, זה לא דבר שאם תעמוד בכיכר העיר אתה תראה את זה.
חיים ויסמונסקי
זה לא מה ששאלתי. כיוון שאתם דיברתם על האחריות - - -
רעות גיא
אתה שאלת לגבי השנוי במחלוקת.
חיים ויסמונסקי
לא, לא, עכשיו שאלתי שאלה אחרת. שאלתי לגבי האחריות של הספקיות, כי אנחנו מגיעים לשאלות המשפטיות. אם אתה רוצה להטיל אחריות על מישהו ולגרום לו לבצע עבורך פעולה של ניקוי הרשת וכו', אז השאלה היא מכוח מה אפשר להטיל עליו אחריות. אם זה מתנהל בצ'אט אז ייתכן, שוב, בלי לקבוע מסמרות, הכול לכאורה פה, הכול ייתכן על פי דוגמה שהיא חסרה וכו', אבל ייתכן שאז דין פייסבוק בהקשר זה כדין בזק. אתה לא מאשים את בזק כאחראית לזה שאני עושה שיחת טלפון שבה אני סוגר עסקת סם. לעומת זאת אם יש דף בפייסבוק, או בכל רשת אחרת, פייסבוק כשם גנרי, אז אפשר להתחיל לדבר על איזשהו אלמנט של הטלת אחריות פוטנציאלית. זו הייתה שאלתי - - -
היו"ר עליזה לביא
כלומר אתה מבדיל את הטכנולוגיה ואז - - -
תומר וולקוב
אני דווקא מתמקד במקום - - - הפתרון הוא בהסברה.
היו"ר עליזה לביא
חייבים להתקדם, משפט סיום שלך, בבקשה.
רעות גיא
הנה דוגמה לדף פייסבוק, אפרופו, זה דף פייסבוק שהוא משדל, מסרסר, מפרסם.
תומר וולקוב
זה דף פייסבוק של בחורות שרוקדות במועדוני חשפנות. יש לי פה התכתבות של בעל העסק שמציע לבחורה לבוא לעבוד אצלו בחשפנות, מציע לה כסף.

לגבי הפתרון והשאלה מה אפשר לעשות עם זה, יש דברים כמו אתרים שיש בהם מודעות פרסום ואולי אפשר לעשות משהו מבחינת חקיקה אבל הלחימה בדבר הזה, זה עניין של הסברה ומעורבות.
נירה לאמעי-רכלבסקי
פייסבוק מנטר בטירוף כל כך הרבה דברים אחרים.
היו"ר עליזה לביא
תודה תומר. נעמה, נעמה ריבלין, אתמול שלחת לי אימייל מזעזע ומעורר. מנהלת פרויקט "סלעית," מרכז סיוע לנשים במעגל הזנות. בבקשה.
נעמה ריבלין
אם אתם יכולים להעלות את המודעה, אני אשמח. אני מנסה גם לאתר את זה, שזה יהיה נגיש. קודם כל זירת הזנות בהחלט הופכת להיות במיינסטרים, וכל המודעות וכל זירת הפייסבוק, אני מתחילה עם דוגמה, כיוון שגם אנחנו בפייסבוק ול"סלעית" יש דף פייסבוק אז מגיעות אליי כל מיני אמירות של "למה אנחנו לא פועלים נגד זנות שמתקיימת במיינסטרים?". מהבינתחומי שלחה אליי התנועה לקידום שוויון, בדף הפייסבוק של הקבוצות בבינתחומי נרשם, אני אקריא את זה כי אני מבינה שלא כולם רואים, "גבר נאה, מבוסס, מסודר, מהנדס תוכנה בן 27 מתל אביב, מעוניין להכיר בחורה בגילאים 18-30, לקשר כייפי ומהנה". הוא מסביר שזה מבוסס על מפגשים כיפיים, יש שם סקס, הוא מסביר את הכול - - -
היו"ר עליזה לביא
איפה זה מתפרסם? בבינתחומי?
נעמה ריבלין
בבינתחומי, בכל הקבוצות שם, של כל המסלולים האקדמאיים. רק בבירור קטן בפייסבוק ראיתי ששם הפרופיל זה ליאור, פה זה ליאור ווין, יש עומר, בכל מיני קבוצות בפייסבוק בשמות אחרים, זה לא אדם פרטי. שבועיים שלושה אחרי כן קיבלתי עוד הודעה בפייסבוק שלנו, בחורה מאתר היכרויות, אפליקציה של היכרויות, שגם שם מודעה מאוד מאוד דומה, הניואנסים של המודעה משתנים, הוא פעם הייטקיסט, פעם הוא מהנדס תוכנה, הוא מגוון את האקדמיה שלו, זה די ברור לנו שזו רשת מסרסרת. במובן הזה, כשאתם שואלים מה צריך לעשות, זה לא אדם פרטי, ואנחנו יודעים שגם כאדם פרטי אסור לשדל לזנות, פייסבוק מורידה על פחות מזה מודעות, אבל אנחנו די משוכנעים שזו רשת שמסרסרת צעירות לזנות.

די ברור שבחורה צעירה שהיא במצוקה כלכלית או במצוקה רגשית, זה קל להתגייס למקום הזה. אנחנו יודעות מהנשים שלנו שהיום הדרך הקלה להגיע לזנות היא כשאת במצוקה וזה מגיע אלייך. הרבה פעמים שאלו אותי, או כשמגיעים אלינו לסיורים, איך עשית את הצעד בין זה ל - - - ? זה מאוד מאוד נגיש, זה מגיע עד אלייך, את רק מרימה טלפון.

מעבר לזה, אפרופו התחושה שככל שהזנות היא לגיטימית, כולנו, ופה אני אומרת את זה וזה לא סתם נידון בוועדה בקידום מעמד האישה, כל אישה היא בחזקת אפשרות לקנייה. היום באתרי ההיכרויות, אפילו עובדות שלי, שהן עדיין רווקות ורוצות - - - אומרות לי, "תקשיבי, תראי איזו מודעה קיבלתי, מציעים לי סקס תמורת תשלום". כי זה מקובל, כי אף אחד לא מתייחס לזה כאל איזושהי בעיה.

חבל לי שאתם כך, בפרקליטות, כי אני חושבת שיש פה בעיה לא מטופלת. דרך אגב, דיברתי וגם הפניתי את הבינתחומי למטֶה עם מחשבה להגיש תלונה. אני לא כל כך יודעת מה הם עשו עם זה, אני יודעת שיש בחורה שכן הגישה תלונה על מודעות כאלו ובמשטרה אמרו לה: "מה את רוצה שנעשה עם זה?". זאת אומרת, יש פה חוליה חסרה. אנחנו יודעים שכבר חוקק חוק נגד פרסום זנות, אבל בפועל זה קורה מתחת לאף ומגיע לבנות שלנו. אם אנחנו רוצים להגיד שהבנות האחרות והן לא שלנו, אני יודעת שהבינתחומי היום זה המיינסטרים של סטודנטיות. העלבון שבחורות סטודנטיות מרגישות כמובן זה פשוט שכל אישה היא קנויה וכמובן שזו האופציה להידרדר. זו דוגמה אחת.

"אטרף", כל הדברים, אני לא אחזור, מי שזקוקה לכסף, יש צעירות שלנו שהגיעו לזנות דרך האתרים האלה, זה דבר נוסף.

כל נושא התמיכה. אולי הוא האפור של השטח האפור שהוא לא הזנות המיינסטרימית, אבל אני יכולה להגיד לכם שכמעט אין צעירה שבזנות שלא התחילה בדרך של להכיר תומכים מבוגרים. אם אני יום אחד אעביר לכם את הציטוטים, באחת הקבוצות שלנו בזנות, שתיארו את התקופה המשפילה בחייהן ומה לקוחות עושים, הוקדשה פגישה שלמה על התומכים המבוגרים בני ה-+60 ומה הן היו צריכות לעבור והטראומה הנפשית הקשה. זו זנות לכל דבר ועניין במסווה אחר.
היו"ר עליזה לביא
תודה.
נעמה ריבלין
אני רוצה להגיד עוד משפט. כמובן שלגבי האכיפה, אני אשמח לשמוע מה אנחנו עושים עם זה, אבל לגבי הנושא שד"ר סנטו דיבר עליו וגם הנושא של אם הגיוס דרך האינטרנט, כמובן שגם אנחנו צריכים לפתח כלים כדי לאתר צעירות. אנחנו עושים את זה יותר ויותר. האינטרנט הוא הכלי שדרכו הרבה מאוד נשים מגיעות אלינו היום, אני חושבת שצריך לפתח גם תקציבים שפונים לקמפיינים ומגיעים לנשים שנמצאות בזירות האלו.
היו"ר עליזה לביא
תודה. ד"ר חיים ויסמונסקי, פרקליטות המדינה, ראש יחידת הסייבר. חלק מהדברים היום היו חדשים לך, נכון?
חיים ויסמונסקי
כן. אז האמת היא שאני מופיע מדי פעם בוועדות הכנסת השונות ואני מכיר בדרך כלל שני תפקידים מרכזיים שאנחנו מגיעים לכנסת. פעם אחת לדיונים סביב חקיקה ופעם שנייה ביקורת של הרשות המחוקקת כלפי הרשות המבצעת, במקרה שלי כלפי הפרקליטות. פה אני חייב לומר, זו חוויה באמת מיוחדת, כי אני פועל מתוך הזירה הזאת של משפט וטכנולוגיה לא מעט שנים ואני כרגע מנהל את היחידה הרלבנטית בתוך פרקליטות המדינה, ואני מודה קודם כל לכל מי שהגיע לכאן והציג נתונים, שחלקם הם נתונים שאנחנו לא הכרנו. זו אמירה לא טריוויאלית מצד נציג המדינה, שמגיע, כשבדרך כלל הסיטואציה היא קצת אחרת, אז אני אומר קודם כל באמת תודה רבה. כבר לקחתי את הסקר אליי ואנחנו נלמד אותו.

אני רוצה להסביר רגע מבחינה מוסדית למה זה חדש עבורי. אני חושב שזה חדש משתי סיבות. אחת, זה חדש לנו כפרקליטות מכיוון שבשרשרת אכיפת החוק אנחנו ניזונים בדרך כלל מהמשטרה במקרה הזה, כלומר, כשמדובר בעבירות פליליות, והמשטרה מזינה אותנו, אבל היא גם נמצאת בתחילת הדרך. לכן באופן כללי כמות התיקים או כמות הדוגמאות שמגיעות לפתחנו היא מצומצמת. זה אחת. שתיים, בגלל שאנחנו חושבים וגם אתם תסכימו, שזו תופעה שהחלה בשנים האחרונות, כאשר אנשי המשפט והאינטרנט, וזו הפריזמה שאני כרגע פותח כאן, אנשי המשפט והאינטרנט עושים הבחנה כזאת על עבירות חדשות, עבירות נגד המחשב ונגד המידע, שהחלו בעידן המחשב ובעידן האינטרנט. זה לא רלבנטי לכאן, זה כל ההאקרים וכל הדברים האלה, שעם זה אנחנו מתעסקים לא מעט.

אחר כך יש קבוצה שנייה של עבירות, שגם אליה אנחנו חשופים כבר המון שנים, שזו קבוצה של עבירות שבגלל ניצול של היתרונות למבצע העבירה, ניצול היתרונות של המרחב, העבירה מועתקת במלואה למרחב המקוון. איפה ראינו את זה למשל? אנחנו מכירים את זה כבר שנים רבות, אנחנו מכירים את זה בתכנים פדופילים, לחלוטין לא מה שאנחנו עוסקים בו היום, אבל בתכנים פדופילים ראינו את זה. תמיד היו תכנים פדופילים, בעידן ספריות הווידאו אפשר היה להשיג את זה, אבל היה איזה בום אדיר בראשית ימי האינטרנט המסחרי, זה כבר לפני עשרים שנה, באמת החוקרים נדהמו, אנחנו נדהמנו, כולם נדהמו ושם יש מאבק, רואים כתבי אישום, רואים ענישה, בארץ, בעולם, רואים מאבק בינלאומי. ראינו את זה גם בהימורים באינטרנט בצורה מאוד חזקה, עם מהלכי חקיקה להגבלת שימוש במקום, עם צוותי משימה שקמו במשטרה ובפרקליטות, עם חילוטי כסף וכל מיני דברים מאוד יפים שנעשו והצליחו להתקדם בהיבט הזה. רואים את זה קצת בסחר בסמים ורואים את זה בעבירות מין בכלל.

אבל בנושא הזה, שוב, וזה המגרש שאני משחק בו, אני משחק בו לא מעט שנים, לא היה קשב ממוקד של רשויות אכיפת החוק לנושא של זנות באינטרנט. לא היה קשב ממוקד. אני אומר את זה. עשינו דיון הכנה עם יושבת ראש הוועדה ואני מכיר קצת את השיח עם חברותיי ממשרד המשפטים, עם דינה ורחלי ונועה שנמצאת כאן ואני יכול לומר כך. אני יכול קודם כל להסביר למה יש בעיה, זאת אומרת, למה זה לא קל, למה זה לא טריוויאלי, וכשאני שומע כאן בקריאות הביניים "אז צריך להיות פרואקטיבי", אני מנסח את זה לרגע במלים שלי, אני מניח שאתן מניחות שאת המודלים של פעולות פרואקטיביות, ניטור וסוכנים וכו' אנחנו מכירים.

למה בכל זאת, רגע להסביר למה זה בכלל בעייתי, פעם אחת בצורה מסודרת עם פרוטוקול לוועדה. אין בעיה להגיד שעבירה, אם יש עבירה, זאת אומרת, אם המעשה הוא לא קונטרוברסלי והוא לא במחלוקת, כמו חלק מהתכנים שהראיתם שהם clear cut, בסדר? עזבו רגע את הדוגמאות המורכבות יותר, דווקא עדיף לבחור את הדוגמאות המובהקות, כי גם עליהן יש בעיה, אז בואו נדבר עליהן. היכן שאין שאלה שזה שירותי זנות, כמה עבירה בישראל, בין אם השרת בחו"ל ובין אם השרת לא בחו"ל, זו תפיסה משפטית סדורה בארץ בעולם, שמספיק שזה נצרך בישראל ומספיק שזה נצפה בישראל, השיטה המשפטית הישראלית אוחזת בסיטואציה ויש עבירה. בסדר, אין בעיה. זו בכלל לא השאלה. ואז אם יש לי חמש עבירות, שהוזכרו כאן קודם, נניח שכולן רלבנטיות, אז יש לי חמש עבירות ולא צריך בהקשר הזה לתקן את החוק. איפה הבעיה? הבעיה היא בעולם האכיפה. אם השרת יושב בחוץ לארץ, צריך להבין את זה, זה קושי אסטרטגי עבור רשויות האכיפה, זה לא פחות מזה. אם השרת נמצא בחוץ לארץ אז אל"ף, יכול להיות שזאת לא עבירה במדינה הזרה. כדי שאני אקבל את האינפורמציה, כדי שאני אקבל את כתובת ה-IP שאיתה אני אוכל להגיע אל מי שעומד מאחורה, כדי שאני אקבל מידע חקירתי אני צריך משהו שנקרא בקשה לעזרה משפטית ואז אני בקצבים של בקשה לעזרה משפטית, שזה נורא אטי ובינתיים הוא מחליף שרת. שתיים, אני במדינה שאולי לא משתפת איתי פעולה, כי אין לי איתה אמנה של עזרה משפטית. שלוש, יכול להיות שבמדינה הזאת, בעבירות רלטיביות מה שנקרא, יכול להיות ששם זה חוקי, נניח שזו מדינה שלא הפלילה פרסום שירותי זנות, נניח, בסדר? אז מתחילים להיווצר קשיים. אחר כך יכול להיות שהמידע הזה הוא גם - - -
היו"ר עליזה לביא
מה אנחנו עושים בהסתה, למשל? הרי בהסתה עשינו עבודה מאוד גדולה.
חיים ויסמונסקי
את מצעידה אותי קדימה, בסדר גמור. קודם כל, על הדבר הזה חולש איזשהו קושי שהוא קושי באכיפה במשפט ואינטרנט ולמרות שמינו את החבר הנכבד פה לייעוץ טכנולוגי, למרות שהוא אמר על עצמו שהוא לא יועץ טכנולוגי - - -
יואב סנטו
לא קיבלתי את המינוי.
חיים ויסמונסקי
לא קיבלת את המינוי, למרות שאמרת שאתה לא יועץ טכנולוגי, אנחנו לא חשים שיש מחסור בהבנת השוק או להיפך, זאת אומרת, אנחנו כן מבינים ואנחנו יודעים לאבחן בין ספקיות שונות, יש לנו מודלים, לא זו הבעיה. יש, הייתי אומר, מבחינת השאלה לאן צריך ללכת מכאן, אולי חברותיי ישלימו אותי. קודם כל יש צוותים. יש צוות בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, שחושבים על בעיית הזנות בכלל. אין ספק, לאור - - -
היו"ר עליזה לביא
בסוגיה של הפללת לקוח.
חיים ויסמונסקי
לא, לא רק.
קריאה
לא רק, בכלל צמצום תופעת הזנות.
חיים ויסמונסקי
לצד הסיפור הגדול של הפללת לקוח, בטח לאור הנתונים שכאן אבל שוב, חברותיי בקיאות ממני בעולם הזנות, אני בטוח שהן שומעות את העניין הזה של זנות באינטרנט ואין לי ספק שהנושא הזה יתפוס נתח בדיונים. זה אחת. שתיים, בעולמות האכיפה יש שני מישורים, וזו התפיסה שלנו כאנשים שבאים מתחום של משפט פלילי ואינטרנט, משפט וסייבר, זה העולם שלי, אז שם אנחנו חושבים על שני פתרונות לבעיות קשות. אחד זה הפתרון של אכיפה פלילית. בתוך הפתרון של אכיפה פלילית צריכה להתקבל החלטה. היא צריכה להיות החלטה של מדיניות של גורמי אכיפת חוק, בתוך מסגרת משאבית מסוימת, שכמו שיש כוח משימה להימורים באינטרנט וכמו שיש צוותים ביחידות ייעודיות לנושא הזה, יהיו כוחות שיעסקו בנושא הזה.

אחד הכיוונים שיכולים להתפתח, יושבת פה ד"ר נאוה כהן אביגדור, שהיא שותפה שלי לצוות ההקמה של מערך "מאור", אחת התופעות במערך "מאור" בתפיסת ההפעלה, שכתבנו בלי שידענו שיהיה כאן את הדיון, אבל זה כבר עם השכל שהיה לנו נניח, לפני חצי שנה-שנה, אחת התופעות, לפחות לגבי קטינים, זה לייחד, בתוך מערך "מאור", זה מערך משטרתי, או בטפ"י בכלל, בשיתוף משרדים נוספים, הוא כבר תוקצב במספרים גבוהים, אחת התופעות שהמערך אמור להתעסק, על פי הניירות שאנחנו כתבנו, זה גם זנות קטינים, ספציפית זנות קטינים. אני רוצה שתדעו את זה. עד שהוא יקום אנחנו לא נהיה מרוצים, ועד שזה יתגלגל וייקח זמן עד שנראה תיקים אבל יש פה איזו נקודה שהיא נקודה חיובית. דיון כזה בוועדה הולך אחר כך לנאוה, הולך אליי, לצינורות האלה, ויזרום לגורמים.

זה הסיפור שגם בכוח הקיים יכולה המשטרה ושוב, זו החלטה שהיא צריכה לקבל, זו לא החלטה שאני יכול לקבל, אפילו לא הוועדה יכולה לקבל עבורה, היא צריכה לייחד לזה כוחות ואם יהיה לזה כוח ייעודי אז מחלקת הסייבר בפרקליטות תצטרך לתת מענה לכוח הייעודי הזה. זה בעולם הפלילי, ואז יודעים לעשות דברים פרואקטיביים ויודעים להפעיל סוכנים ויודעים לעשות דברים לא רעים בכלל.

הכיוון השני שצריך לדון בו, השאלות הן מורכבות, צריך לדון בו, אמרנו את זה גם בדיון הכנה ואנחנו מדברים בינינו, צריך לדבר עליו והוא הכיוון של כלי שאנחנו פיתחנו אצלנו במחלקה, אפרופו מה שציינת, יושבת ראש הוועדה, לגבי הסתה, זה מה שאנחנו מכנים מבחינה תפיסתית אכיפה אלטרנטיבית. זה אומר כך. זה אומר, ברור לי, ואני מניח שברור לכולכם ולכולכן, שגם אם אני אשים עכשיו אלף שוטרים ואני אייעד אותם לנושא של זנות באינטרנט, הרי אנחנו יודעים איך האינטרנט מתנהג ואנחנו יודעים שבגלל הביזוריות ובגלל הבינלאומיות ובגלל השוק, שיש גם דרישה בעניין הזה, והנגישות, שזה מגיע אליי לכף היד ולכן זה מדרדר עוד אנשים, גם מהצד שנותן את השירות וגם מהצד שמבקש את השירות, אז אנחנו מבינים שלא נתפוס אף פעם את כולם. אני מניח, וזה בכובע הפלילי, ואז יש, כמו בהסתה, גם בהסתה המדינה החליטה, המדינה הבינה שהסתה הורגת אנשים. אחרי אוקטובר 2015 ישבו בקבינט וראו ששבעה מתוך עשרה מקרים היו אנשים שהושפעו מהסתה באינטרנט, אז אמרו: נשים את מקסימום הכוח, אז הגישו כתבי אישום והולכים היום לכלא, אבל בנוסף, הלכנו על הכלי האלטרנטיבי.

הכלי האלטרנטיבי אומר, אני מתמקד בתופעה ולא בעבריין, בפרסום ולא במפרסם, בנזק ולא במזיק, כי אני רוצה להקטין את התופעה. אני לא אצליח לתפוס את הכול, אני מנסה לאחוז מים בידיים אבל חלק אני אצליח לאחוז אולי בסיטואציה הזו. צריך להבין למה הכוונה. סגירת אתרים, סגירת דפים, הרחקת משתמשים וכו' במערכת שיכולה להיות מערכת וולונטרית, על פי מכתבים, מכתבי התראה משפטיים או בקשות משפטיות, כפי שאנחנו פועלים היום מול הספקיות בתחומים אחרים עם אחוזי הצלחה לא רעים, את הנתונים האלה פרסמנו בזמנו. זה כיוון אחד, הכיוון הוולונטרי.

הכיוון השני, שאני לא מוסמך להביע לגביו עמדה, הוא הכיוון שהוזכר כאן קודם, זה גם ללכת על מהלך כופה בחקיקה. אני לא אביע כרגע דעה כי אני כבול לעולמות של דברים משפטיים וכו'. מה שאני רוצה לומר הוא שגם באפיק הוולונטרי צריך לחשוב, ולכן שאלתי קודם כמה זה clear cut, תחשבו, תצאו רגע מהאירוע שאנחנו דנים בו ותחשבו רגע מבחינה משפטית, חופש ביטוי, על האינטרנט בכלל, לא כל אחד מתוך התפקיד שלו, אם זה דף, נגיד זה "אטרף", נראה לי שאף אחד לא אמר ש"אטרף" כולו מוכתם כבלתי לגיטימי, נכון? אף אחד לא אמר את זה, אבל אמרו שבתוכו יש אולי מה שאתם סבורים שהוא לא - - -
היו"ר עליזה לביא
של ניצול הבמה.
חיים ויסמונסקי
אם אני מפעיל את הכלי הזה, שהוא כלי צנזוריאלי, בין בהסכמה אבל עם לחץ, מה זה הסכמה? זה הסכמה של שלפיה משרד המשפטים פועל, זו לא בקשה - - -
אביטל רוזנברג
סליחה, אבל אני רוצה ש - - -
חיים ויסמונסקי
לא, ביקשת סליחה, אבל אני לא סולח. שנייה. שנייה, תני לי רגע.
היו"ר עליזה לביא
עורכת הדין אביטל רוזנברג, אני אתן לך רשות דיבור.
אביטל רוזנברג
אני יודעת שיהיו לי שלוש דקות, אבל אני לא מבינה את התפיסה, אני רוצה שיסבירו לי.
חיים ויסמונסקי
באפיק שמכונה אפיק וולונטרי אנחנו משתפים פעולה עם הספקיות, בלי לכפות עליהן בחקיקה. מאתרים איתן את המקומות, זאת אומרת, בודקים מהם תנאי השימוש, הוזכר כאן אפליקציות, גם לאפליקציות יש תנאי שימוש, let me tell you, למי שהזכיר את זה קודם, גם לפייסבוק יש, ואני מאמין, בסדר? אני לא מוסמך לדבר בשם פייסבוק אבל אני מאמין שלפייסבוק אין אינטרס שתהיה זנות, אז אנחנו מחפשים את האינטרס המשותף. כמו שאין להם אינטרס שיהיה טרור ואין לה אינטרס - - -
היו"ר עליזה לביא
לקח לה זמן, לקח לה זמן, סליחה, בהתחלה כשעשינו את הדיונים, רק מלונדון הגיעו, עכשיו סוף סוף יש נציגה בישראל.
רעות גיא
זה לא נכון, ל"אטרף" יש אינטרס שתהיה זנות כי זה מגביר את הטרפיק, וזה לא בעיה לנטר את זה, אם רוצים, אבל יש עניין להשאיר את זה כי אז נכנסים יותר, ה-20%, 30%. אז לא סתם שמים את זה באתרים לגיטימיים, הם שמים את זה שם כדי שלא תוכל למצוא את זה.
חיים ויסמונסקי
אם אפשר להשלים את דבריי.
היו"ר עליזה לביא
משפט, כי צריך לפנות כאן.
חיים ויסמונסקי
אני אומר עוד פעם, כאשר הכלי הזה, שהוא כלי צנזוריאלי בלי הליך משפטי ויכול להיות גם גורף, אז צריך לאתר. צריך לדון בזה לעומק ולאתר את המקרים, האם יש מצבים שהם מובהקים ושכל הדף מוכתם. אם יש מצב כזה, אפשר לשקול בחיוב הכנסה של הכלי הזה. זאת החלטת מדיניות של הנהלת משרד המשפטים שאומרת לחיים ויסמונסקי, "מעכשיו המחלקה שלך מטפלת גם בזה".
היו"ר עליזה לביא
תודה, תודה, תודה. המשרד לביטחון פנים, רפ"ק ירון שטרן, ראש חוליית סייבר, בבקשה. בוא תספר לנו מה קורה אצלכם, אם קורה.
ירון שטרן
קודם כל אני רוצה לציין שרוב התופעות שהוצגו בפנינו מוכרות לנו, זה לא שחידשו לנו פה יותר מדי דברים, אבל אני רוצה להתייחס לנושאים הללו. אני זוכר שהייתי פה בוועדה הזאת בפעם הקודמת ואני יכול לציין בפני הוועדה שמהפעם הקודמת אנחנו יכולים להגיד שכן נעשתה פעילות משטרתית כנגד אחד האתרים הללו. אנחנו לא נציין שמות מאחר שהחקירה עדיין בעיצומה.

החקירה הזאת לימדה אותנו כמה דברים שאנחנו גם לא היכרנו אותם, לגבי האתרים הללו וכמה המורכבות הטכנולוגית בלפצח את התופעה הזאת מחד היא מורכבת ומצד שני היא גם פשוטה. מורכבת מהבחינה הזאת שהאתרים הללו הבינו שהחוק במדינת ישראל הוא בעייתי, הם העבירו את כל השרתים שלהם לחו"ל על מנת שלא נוכל לנקוט נגדם באמצעים משפטיים - - -
היו"ר עליזה לביא
בעקבות הכניסה שלכם הועברו לחו"ל?
ירון שטרן
בעקבות החקיקה שהכנסת אישרה בזמנו על איסור פרסום. האתרים הללו הבינו שהמיקום שלהם הוא קריטי ועדיף שהאתר לא ישב פה בארץ ישראל אלא יישב בחו"ל. הם חושבים שזה יוצר עבורם איזושהי הגנה. אבל עדיין, אני אומר, צריך לראות שהתופעה הזו באינטרנט שקודם דיברו עליה, אם אנחנו מדברים פה על 600 אתרים, בכל אתר כזה יש מאות מודעות פרסום, זה מחייב אותנו בתור משטרה, אם אני היום מטפל באתר מסוים, אני צריך גם לפנות לאותם מאות שפרסמו שם, כי זה חלק מהעבירה. העבירה היא לא רק של אותו - - -
היו"ר עליזה לביא
ואתה פונה? איך אתם עובדים? מה אתם עושים?
ירון שטרן
אני אומר שבאתר הזה יש חקירה שמתנהלת בליווי צמוד של הפרקליטות, פרקליטות תל אביב, יש ליווי צמוד של הפרקליטות. עברו על כל המודעות שיש והחליטו את מי לזמן לחקירה ואת מי לא. גם שם צריך באיזשהו מקום להתכנס, כמו שדיברו קודם פה על מודעות שאנחנו כנראה לא נגיע אליהן, אז גם שם בסופו של דבר צריך להחליט את מי מזמנים ואת מי לא מזמנים. זה מייצר לנו מורכבות. הטיפול הוא לא כזה פשוט, הוא מאוד מורכב. אני כבר לא מדבר על המורכבות הטכנולוגית, בסופו של דבר להגיע למי שעומד מאחורי המודעה ולקשור אותוץ זה שהאתר בחו"ל, כמו שציין פה חיים קודם, האתר הוא בחו"ל, אנחנו יודעים שלא תמיד אנחנו נקבל שיתוף פעולה מהאנשים בחו"ל, אנחנו צריכים למצוא דרכים אחרות כדי לקשור את אותם אנשים החשודים בארץ לאתר המפרסם.
היו"ר עליזה לביא
במה אתה יכול לשתף אותנו? כמה חקירות נפתחו? על אחת אמרת לנו.
ירון שטרן
אחת, אבל מאוד גדולה.
רעות גיא
שלושת האתרים שהצגנו פה, הבעלים שלהם ידועים. אתר שוגר דדי, שהרבה קטינות משתמשות בו, היה בו מופע יחצ"ני של שחקן בשם נירו לוי והוא הבעלים שלו, הוא לא מתבייש בזה. גם אם האתר בחו"ל, אז מה? אבל הוא מפרסם אותו כאן. הוא אומר, אני הקמתי אתר לשירותי תמיכה למבוגרים, לעשירים, לאמידים ותראו מה הולך שם. זו לא בעיה להגיע אליהם. "אטרף", אנחנו יודעים מי הבעלים שלהם. נפגשנו איתם. "סקס אדיר", זה לא בעיה לדעת מה הבעלים שלהם.
היו"ר עליזה לביא
אז למה אתם לא פותחים בחקירה?
ירון שטרן
אמרתי שפתחנו בחקירה.
היו"ר עליזה לביא
אחת.
קריאה
בחמש שנים אחת?
היו"ר עליזה לביא
אחת?
ירון שטרן
פתחנו בחקירה. אני מניח שאם אחת נפתחה ייפתחו עוד בהמשך אחרי שנפיק ממנה את הלקחים ואת הכול. צריך לזכור שבסופו של דבר מדובר בתופעה מאוד גדולה. כמו שציינו בדיון קודם, אנחנו חושבים שיחד עם החקירה יש מקום לנקיטה באמצעים אחרים כנגד הפרסומים הללו.
היו"ר עליזה לביא
כמו מה למשל?
ירון שטרן
כמו החוק שדיברנו קודם, על הגבלת גישה לאתרים באינטרנט. זה משהו שאמור לצמצם את התופעה הזאת, לא רק חקירה משטרתית.
היו"ר עליזה לביא
אביטל, בבקשה. עורכת הדין אביטל רוזנברג, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות.
אביטל רוזנברג
אני רק רוצה לומר שהתחושה פה היא מאוד מתסכלת. אמנם יש פה אורחים שמשתתפים שלראשונה אני נפגשת איתם, אבל יש לי דז'ה וו מאוד מאוד חזק מלפני למעלה מחצי שנה, שישבנו בדיוק באותו הפורום. קצת מצער אותי שהמידעים שאנחנו מעבירים לפרקליטות, לרבות דוגמאות מצולמות מתוך האתרים האלה, שהועברו לפרקליטות המדינה, במסגרת הדיון בחוק להגבלת שימוש במקום, לא מוכרים לשאר הזרועות הפרקליטות. אבל הדברים האלה מוכרים. אז אם יושב פה נציג רשמי ממחלקת הסייבר שאומר what a surpriseהייתי צריך להגיע לכנסת כדי להבין שכך נראית תופעת הזנות, זה בעיקר מצער.

אני עוד רוצה להגיד שאני לא יודעת איזו חקירה מתנהלת, אבל אני יודעת שבעקבות אותו דיון אנחנו ניגשנו למשטרה וניסינו להגיש תלונה, זה לקח לי אישית בדיוק שעתיים ואני עורכת דין, כי במשטרה לא רוצים לקבל את התלונות האלו והם לא יודעים מה לעשות איתן. התלונה הזו יושבת שם חצי שנה, מחכה שמישהו יחקור אותה וזה לא קורה.

אני חושבת שכולנו מנסים לתת פה את מרב הכלים, אבל יש שורה אחת שלא נאמרה פה והיא פשוט סדר עדיפויות ורצון. כזה כנראה אין מספיק. אין איך לומר את זה אחרת. לא סדרי עדיפויות, לא כלים, לא צריך להמציא שום גלגל, הכול נמצא וקיים. אני לא מבינה איך בתוך סיעור המוחות הזה אתם לא משתמשים באנשים שנמצאים בשטח, שיכולים לומר לכם את מילות המפתח, להנגיש לכם את כל המידע, רק עשו בו מה שצריך לעשות בו. במקום זה יושבים בדיונים פנימיים, מהנהנים, גם כאן, ומי שמשלם את המחיר זה לא אנחנו סביב השולחן. אני חושבת שאנחנו מקווים לתשובות קצת יותר טובות. שלא נתכנס בעוד חצי שנה ושוב נשמע, "תודה שהבאתם נתונים חדשים" ו"אנחנו חוקרים".

אני רק רוצה להשלים את התמונה ולומר, הרבה פעמים שמענו שמודעות הפרסום שמגייסות למעשה נשים לזנות, קשה להעמיד אותם לדין על הבאת אדם לידי עיסוק בזנות בגלל קשיים טכניים, אז יש הצעת חוק ספציפית שמדברת על איסור גיוס, הצעת חוק שהגישה שולי מועלם, שכוללת גם את כל הפרסומים שראינו באתרי האינטרנט ושגם משרד המשפטים, במסגרת הדיונים בהגבלת שימוש במקום, שקל. אנחנו נשמח לשמוע אם החלטתם לצרף את עבירות הזנות לתוך החלק האינטרנטי.
נועה לוזנר
אני שמח להתייחס לזה
אביטל רוזנברג
יופי.
נועה לוזנר
שמי נועה לוזנר ואני עורכת דין במחלקת ייעוץ וחקיקה פלילי. כמו שגם אמרתי לך כשנפגשנו בדיון אחר בוועדה הזו, קיבלנו את ההצעה שלכם. הרשימה של העבירות שהעברתם הייתה חלקית אז עשינו מעֲבַר על כל העבירות בפרק של הזנות, כי לדוגמה, פרסום שירותי זנות, שזה הכי מתבקש, לא היה שם.
ליאת קליין
זה כלול.
נועה לוזנר
זה לא כלל, לכן עשינו מעבר יסודי וקיימנו ישיבה ראשונית עם הגורמים הרלבנטיים, גם חיים וגם רחלי מכירים את הפנייה שלכם, את מה שאמרת מקודם.
ליאת קליין
הוא אמר שהוא לא מכיר.
נועה לוזנר
הוא מכיר והפנייה שלו הועברה אליכם, הוא גם השתתף בישיבה, כמו כן גם המשטרה וקיימנו דיון ראשוני, ואנחנו מחכים עוד לקבל עמדות, בין היתר גם - - -
קריאה
אבל המשטרה עכשיו אמרה שהיא תומכת.
נועה לוזנר
בסדר, אז אנחנו מחכים עוד לקבל עמדות ואנחנו בהחלט מטפלים - - -
היו"ר עליזה לביא
אני שוב מזכירה כאן שב-27.1. יש לנו דיון נוסף ונשמע את ההתפתחויות, גם עם שרת המשפטים וגם עם מנכ"לית משרד המשפטים, ואנחנו נוכל לשמוע בצורה מסודרת את כל הדברים שאמרת בשני משפטים מאוד מצומצמים.
נעמה ריבלין
רק משפט.
היו"ר עליזה לביא
אני ממש חייבת - - -
נעמה ריבלין
המדיניות של ההחלטה לעשות את זה, זה בדמנו. משרד הרווחה משקיע את התקציבים הלא רבים, אבל בשיקום נשים וברגעים האלה מתגייסות צעירות ואני רוצה להגיד לכם שיותר ויותר בסיורים שלנו - - -
היו"ר עליזה לביא
כי צריך אכיפה יותר אקטיבית ואי אפשר לחכות. את זה אני אומרת לךָ, נציג המשטרה. אתה שותף שלנו לאורך - - -
נעמה ריבלין
יד אחת - - - ויד שנייה מאפשרת כניסה נוספת ברגע זה.
היו"ר עליזה לביא
נעמה, ברשותך. אתה שותף שלנו, אנחנו לא אחד נגד השני פה. מצד אחד באים ומבקשים למגר ולשנות ומצד שני, בזמן אמת, זה קורה, זה קורה כל הזמן. אתם חייבים להיות יותר בשטח. חקירה אחת, אני מברכת, אבל זה כלום. זה כלום. יש לך פה את הנתונים מול העיניים בצורה מאוד ברורה וחדה. אנחנו רצים קדימה מבחינת המידע שנמצא כאן ואתם חייבים להיות הרבה יותר אקטיביים, פרואקטיביים. צאו לשטח. כשאני יצאתי לסיור עם השוטרים הנהדרים שלכם, שעושים עבודה נהדרת, הרחובות יותר ריקים, אבל זה לא אומר שהתופעה ממוגרת, להיפך, היא פשוט עבר הדירה ובדירה הזאת אנחנו צריכים להיות. צריכים לשנות את ההבנה, חייבים לשנות את הדיסקט.

אחרונת הדוברים, עדית הראל שמש, "מיתוס", בבקשה.
עידית הראל שמש
תודה רבה. אני פעילה שנים רבות במאבק בזנות. לפני שלושה ימים התקשרתי ל"סקס אדיר", רציתי לפרסם את ה"ג'ון סקול" שהקמתי, אם תרצו אני אספר על זה, רציתי לתת שם מודעה וענה לי מישהו ודיברנו בלי שום בעיה. התקשרתי לטלפון שהופיע שם. הוא חשב שאני רוצה לפרסם את עצמי, אבל הוא התאכזב קצת, הוא לא הבין מה אני רוצה ממנו, אבל תמורת 3,000 שקלים גם את ה"ג'ון סקול" הוא יפרסם שם. אני חושבת שזה היה כל כך קל להגיע אליהם. אם אני יכולתי להגיע אז גם אחרים.

אותו הדבר לגבי הפגישה שלנו עם "אטרף". אנחנו היינו יכולות רק לבקש מהם יפה מאוד שישתדלו להוריד את המודעות, אבל אם יבוא לשם שוטר או נציג משטרה זה יהיה קצת אחרת, כולל פייסבוק שיש להם פנים ושמות.

אני רוצה, ברשותך, גבירתי יושבת הראש, לשאול את המשטרה, כמה בתכלס, שוטרים ושוטרות נמצאים ביחידת האכיפה של נושא הזנות באינטרנט? כמה במספר. אני למדתי את המושג - - -
היו"ר עליזה לביא
לא, לא, רגע, בואי נעשה סדר. בבקשה. ירון.
ירון שטרן
אי אפשר למסור פה מספרים מאחר ומי שמטפל בתופעה זה אותם גופים שמטפלים באכיפה נגד הזנות, זה הימ"רים השונים שמטפלים בנושא הזה. הם מקבלים את הסיוע שלהם מיחידת הסייבר לנושאים הטכניים והמקצועיים, אבל מי שמטפל בנושא זה אותן יחידות שמטפלות גם היום בפרסום בזנות וב - - -
קריאה
אולי צריך לייצר גם שם מומחיות - - -
היו"ר עליזה לביא
למה לא באמת להבין שצריך לשנות את הכללים ואת התנאים גם אצלכם, ברור שאצלכם?
ירון שטרן
סוף ברור לכולם שזה נושאים של כוח אדם וכמות ה - - -
קריאה
לא, לא, אמרנו שמערך "מאור" - - -
היו"ר עליזה לביא
מערך "מאור" זה קטינים.
נאוה כהן אביגדור
במערך "מאור" אוקיי, אבל למשל מבחינת - - -
היו"ר עליזה לביא
רק לפרוטוקול, ד"ר נאוה כהן אביגדור.
נאוה כהן אביגדור
נאוה כהן אביגדור, המשרד לבטחון פנים. למערך "מאור" יש כבר תקציב ויש כבר תקינה.
היו"ר עליזה לביא
השר יצא בהכרזה כבר לפני כחודשיים, יותר אפילו.
נאוה כהן אביגדור
ב-27.9 עבר תקציב לתקציב הנוכחי, 2017-2018, 131 תקנים, מתוכם 100 תקנים למשטרה ו-31 תקנים לאזרחים. אזרחים זה אומר המשרד לבטחון פנים, משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות. זה משהו שאנחנו ממש מתקדמים איתו באופן משמעותי.
היו"ר עליזה לביא
מה זה מתקדמים? מהי הערכת תחילת העבודה?
נאוה כהן אביגדור
יש כבר תקציב, כותבים תיאורי תפקיד, יגייסו כיח אדם - - -
היו"ר עליזה לביא
תוך כמה זמן? מהי ההערכה הגסה שלכם שמתחיל מערך "מאור"?
נאוה כהן אביגדור
אני לא יכולה לתת תאריך, אבל - - -
קריאה
למה תיועד - - -
נאוה כהן אביגדור
למשל, במסגרת מערך "מאור" יוקם מוקד 24/7 לפניות בכל מיני דרכים - - -
קריאה
זה פחות רלבנטי.
נאוה כהן אביגדור
תוקם יחידת משטרה מיוחדת ייעודית לטיפול בפשיעה ובאלימות ברשת, יהיה מערך של הסברה והדרכה. פה דיברו רק על אכיפה, אבל כולנו יודעים שהסברה ומניעה - - -
היו"ר עליזה לביא
"מרכז צדק לירושלים" ולכן - - -
נאוה כהן אביגדור
ולכן כל החלק האזרחי יטפל במניעה והסברה. אנחנו מאוד מודעים לזה, אנחנו עובדים במרץ כדי לקיים את זה ולקדם את זה. אנחנו עובדים על זה כבר שנתיים מאחורי הקלעים ואני מאמינה שב-2017 אפשר יהיה להראות - - -
קריאה
בתור מי שעומדת בראש המערך - - -
נאוה כהן אביגדור
לא, אני לא עומדת בראש המערך הזה, אני שותפה לצוות ההקמה, יחד עם ד"ר חיים ויסמונסקי - - -
חיים ויסמונסקי
אמרתי, אמרתי שבתפיסת ההפעלה שלנו ממש כתוב שאחת העבירות כלפי קטינים תהיה גם זנות קטינים. זאת אומרת, זה מופיע. אין ספק - - -
היו"ר עליזה לביא
עם מערך "מאור"?
חיים ויסמונסקי
כן, אמרתי את זה. קטינים כקרבנות - - - זה ספציפי לזנות קטינים.
ציפי נחשון גליק
אני רוצה להציע לעשות פגישה משותפת.
היו"ר עליזה לביא
אני בכל מקרה בעוד שלושה חודשים מכנסת דיון נוסף.
ציפי נחשון גליק
לפני שלושה חודשים לעשות פעולה משותפת לעבודה עם כל גורמי הטיפול שכבר יודעים כיצד להגיע לאתרים האלה, וזה לא אתרים להיכרויות, אבל יחד עם האנשים של היחידה - - -
היו"ר עליזה לביא
אני מציעה לקיים את פגישת העבודה הזאת.
נאוה כהן אביגדור
אנחנו מכירים את הגורמים, אנחנו באים לדיונים, אנחנו עובדים ומתקדמים כדי להקים את זה - - -
ציפי נחשון גליק
מי שמקים את זה, מי שבצוות בצוות חשיבה, אחרת נבוא בעוד שלושה חודשים - - -
היו"ר עליזה לביא
קדימה, ציפי. בבקשה.
תומר וולקוב
מילה אחרונה, אני חושב שאם אנחנו מדברים על זנות באינטרנט חייבים לצאת מחוץ לקופסה. כי אתה אומר דברים מאוד נכונים, אבל אמרת בעצמך, האם אפשר לפתור את זה? אי אפשר לפתור את זה אם לא חושבים מחוץ לקופסה. אם מגדירים זנות קטינים ומדברים עם קטינים, המילה זנות לא מדברת אליהם. צריך לדבר בשפה אחרת.
היו"ר עליזה לביא
כמו מה? תן לנו את המלים שאתה משתמש בהן.
תומר וולקוב
סנג'ור, פראייר, יש הרבה מלים. צריך ללמוד מהי השפה הנכונה, צריך לעשות הסברה בבתי ספר כי שם זה מתחיל.
נאוה כהן אביגדור
כמו שאמרתי, החלק של הסברה ומניעה יהיה מאוד משמעותי. אם אתם רוצים לחשוב על שלושה חלקים מרכזיים, מניעה והסברה זה חלק אחד מרכזי, אכיפה זה חלק שני מרכזי ובתווך, המוקד, שיאפשר לפנות בכל מיני דרכים, גם עם כפתורי דיווח שאנחנו נדאג שיהיו בכל המכשירים ולכולם תהיה גישה ואנחנו נשתף פעולה כדי למגר את התופעה הזו ככל שאפשר.
היו"ר עליזה לביא
מה שאנחנו מציעים כאן, ד"ר נאוה, אנחנו מבקשים את הפגישות האלו עוד קודם. גם בדיונים קודמים שמענו ואנחנו באמת מברכים על ההקמה של "מאור", על התקציבים, על העניין, על היציאה לדרך מבחינת תפקידים, תיאורי תפקיד ועוד ועוד ועוד, אבל בינתיים יש פה ידע, יש פה הבנה, יש פה ניסיון, הדברים עולים פה על השולחן. תקיימו ישיבות. יש פה אנשים שרוצים לתת לכם את הידע. תיקחו אותו, תשבו. הנה, ציפי מציעה פגישה, תקיימו את הפגישות, חלק מהרעיון של הוועדה הזו זה להכיר את כל הידיים העובדות, כי עובדים כאן. יש פה ארגוני שטח שהרבה מאוד זמן לפני שהמערך קם או יוקם או יתחיל להיות תכלס, נמצאים כבר בשטח ועושים את העבודה. אז תשתמשו בידע הזה, תקיימו את הפגישות.
נאוה כהן אביגדור
אנחנו עושים את זה. משרד הרווחה, המשרד - - -
היו"ר עליזה לביא
אז קדימה. יד ימין חייבת לדעת מה קורה עם יד שמאל.
עידית הראל שמש
חברת הכנסת לביא, לא הבנתי מה המשטרה היום בפועל עושה.
היו"ר עליזה לביא
אני רוצה לסכם. הוועדה קודם כל מבקשת ואני חוזרת ומבקשת, רפ"ק ירון שטרן, ראש חוליית סייבר, תהיו יותר אקטיביים, תבינו שהמציאות משתנה. אני אצא מהחדר הזה, המציאות תמשיך להשתנות. אתם חייבים להיות צמודים. יש פה את השפה, את הכלים, את הטכנולוגיה - - -
ירון שטרן
אנחנו הגורם שמכיר את הרשת ומכיר בדיוק את ה - - -
היו"ר עליזה לביא
ועדיין חקירה אחת.
ירון שטרן
את כל הארגון להעביר לשם ייקח קצת זמן.
היו"ר עליזה לביא
אתם חייבים לשים בראש סדר העדיפויות שלכם את המיגור של הזנות במרחב הציבורי הקיים ובמרחב הווירטואלי. הזנות עוברת ועוברת בדרכים מאוד רבות ומאוד מגוונות ומאוד טכנולוגיות, אל תוך הרשת וזה חייב - - -
רחלי זוארץ-לוי
הבנות שלנו, הן בנות 21, 22, הן לא קטינות, אבל הן צעירות מאוד, שהיום ברגעים אלה התחילו את דרכן בזנות ועל אנחנו מדברים, זנות וירטואלית, שוכחים שיש שם צעירות שעכשיו מתחילות את דרכן. הרשויות ימשיכו לזרוק כספים בשביל לטפל בהן בעוד עשר שנים, עם טראומות על טראומות על טראומות. זה הזמן, עכשיו.
היו"ר עליזה לביא
באיזון הזה של נשים צעירות ונערות שמחפשות איך להגיע לזנות, הזנות מגיעה אליהן. כאן אנחנו צריכים להבין שחייבת, חייבת להיות עבודה שלכם. האתרים קיימים, התלונות מגיעות. קדימה, תתעוררו. המציאות השתנתה. האם אפשר עוד להגיד להחליף דיסקט? האם יש מילה חדשה לדיסקט? בואו נבין, אמרנו לצאת מהקופסה - - -
נעמה ריבלין
למי להגיש תלונה? שאלה קונקרטית, בינתחומי רוצים להגיש תלונה, שלא יגיעו לשם ויגידו להם - - -
היו"ר עליזה לביא
למשטרה. למשטרת ישראל.
נעמה ריבלין
במשטרה - - - אומרת "אין לנו מה לעשות עם זה".
קריאה
אמרנו לפני שנה לגבי מישהו שיש לו מכון ליווי - - -
היו"ר עליזה לביא
מה זאת אומרת ש"למשטרה אין מה לעשות עם זה"? אני לא מבינה. תסבירו לי. מה למשטרה אין למה לעשות עם זה? מי אמר לך שלמשטרה אין מה לעשות עם זה?
נעמה ריבלין
סליחה, חברת הכנסת, אני ניגשתי עם תלונה על "סקס אדיר", אפילו יותר קונקרטי מזה. אמרתי, הנה, פרסום, 205ג, זה אסור. העבירו אותי למישהו שמקבל תלונות אינטרנטיות ואז ישבתי אצלו שעה, הוא אומר לי, "מה את רוצה ממני? נעברה עבירה עלייך", אמרתי "גם עליי", "זה לא אליי".
היו"ר עליזה לביא
רק שנייה, למי ניגשת? בתחנה בתל אביב? אין מישהו ספציפי - - -
נעמה ריבלין
ניגשתי לתחנה הסמוכה לביתי.
היו"ר עליזה לביא
רגע, רגע, ירון, תעשה לנו סדר. יכול להיות מצב שמגישים תלונה והשוטר לא מבין על מה מדברים איתו? יש מציאות כזאת?
ירון שטרן
בואו רגע, בלי - - -
היו"ר עליזה לביא
זה מזכיר לי את הנשים המוכות. זה היה בדיחה, תודה לאל זה עבר שינוי. אז אם כאן צריך לעשות שינוי והטמעה והדרכות לשוטרים, אז בואו נעשה את זה.
ירון שטרן
השוטרים במרכזי השירות לאזרח מודעים לנושאים הללו, הם יודעים לקחת תלונות. אם במקרה היה פה איזה שוטר שלא הבין - - -
נעמה ריבלין
התחלפה משמרת תוך כדי שניסיתי - - -
עידית הראל שמש
טלפון, לדעת למי להתקשר, אתה יכול לתת לנו?
ירון שטרן
יודעים גם למי לפנות בתחנת המשטרה ולקבל את הסיוע כיצד לגבות את התלונה הזאת.
היו"ר עליזה לביא
בואו נעשה סדר. בפעם הבאה שיש לכן תלונה וזאת התשובה, תבואו אליי. אני מבקשת, תבואו אליי.
נעמה ריבלין
אני חייבת לומר - - -
היו"ר עליזה לביא
תבואו אליי. אם באמת זאת המציאות ואנחנו נגלה, כמו שהיה, אני מזכירה לכן את מרכזי האלימות וכל מה שקרה עם נשים מוכות, שזו הייתה בדיחה, ותודה לאל הייתה פה עבודה נהדרת, גם עם הטרדות מיניות. הרבה פעמים בחיים אין לנו הגדרות למצוקות ולבעיות, אז אם עכשיו צריך להגדיר שיש פה פער מאוד גדול בנושא הזה, אז בואו נעשה את זה ביחד. אני מבקשת מכן, אתן עושות את עבודת הקודש בשטח, יש לכן תלונה – בואו אליי.
נעמה ריבלין
אני אבדוק מה קרה עם התלונה שלנו - - -
היו"ר עליזה לביא
בבקשה, בבקשה. קדימה, תעשי case study. יש לנו פה את ירון שהוא שותף נאמן לנושא הזה, בואו נעשה case study ונלמד. אנחנו עושים דיון המשך עוד שלושה חודשים עם תשובות שלכם, הפרקליטות, עם תשובות שלכם, של משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים, בואו ניקח את זה ונצעיד את זה קדימה.
נעמה ריבלין
- - - על לימור, עומר, לירון שמפרסם את המודעה הזאת, למי לפנות? בתחנת המשטרה הקרובה הוא לא יעשה את זה, זה רשת, זה לא אדם פרטי. אז למי לפנות?
היו"ר עליזה לביא
תעבירו אליי. הוועדה מבקשת מהמשטרה, אני מסכמת, להכניס לסדר העדיפויות שלה את הטיפול בתופעת הזנות וסקירת אתרים המפרסמים שירותי זנות ולפעול בצורה אקטיבית. הוועדה ממליצה למשטרה להעביר הכשרות בנושא טיפול בתלונות בנושא תופעות הזנות ועבודות מול מתלוננים. נרצה לקבל עוד שלושה חודשים הבנות על מה שנעשה.

בעקבות הדברים שעולים בדיון הזה אנחנו נקיים דיון המשך עוד שלושה חודשים ומעקב אחרי הטיפול בתופעת הזנות והפרסום באינטרנט. אנחנו נבקש גם מהמשרד לביטחון פנים, גם מהפרקליטות, גם מהמשטרה, את דרכי ההתמודדות שאתם נוקטים נגד התופעה ומה השתנה בשלושת החודשים האחרונים מאז שבעצם התכנסנו, ראינו, למדנו, הבנו שהתופעות הולכות וגדלות וצריך לראות איך מתמודדים איתן ומהם האמצעים שאתם נוקטים כדי למזער את התופעה של פרסום הזנות באינטרנט.

הוועדה תפנה ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בנושא קידום הצעת החוק הממשלתית בנושא הגבלת שימוש וגישה לאתרי אינטרנט לשם מניעת ביצוע עבירות.
קריאה
יש בעיה עם - - -
היו"ר עליזה לביא
בואו נבדוק את זה. הוא אמר שיש בעיה. הרגע אתה אמרת לנו שאין בעיה עם האפליקציות.
קריאה
אמרתי שגם לאפליקציות יש - - -
היו"ר עליזה לביא
זה אומר שאין בעיה.
נירה לאמעי-רכלבסקי
ההצעה כרגע מדברת על אתר. אנחנו נצטרך לראות איך אפליקציה יכולה להיכנס להגדרה הזאת.
היו"ר עליזה לביא
אם זה לא ייכנס להגדרה אז מה עשינו? כלומר, אם אנחנו רוצים לקדם את האיחור שלנו, אז בואו נכניס את כל המופעים השונים.

הוועדה למדה כי החשיפה לאתרים ולאפליקציות הגדילה את אחוז הצעירים והצעירות שצופים בהם ובהתאם לכך אחוז המשתמשים בשירותי הזנות עלה. הוועדה מבקשת מהמשרד לביטחון פנים להעביר נתונים לגבי הגשת תלונות בנושא הצעות לזנות והאם ננקטים צעדים כנגד אתרים. מפרקליטות המדינה, האם הוגשו תביעות בנושא? הוועדה מבקשת מפרקליטות המדינה לבחון אפשרות של חסימת אתרי זנות, בדומה לחסימת אתרי הסתה.

תודה רבה לכל המשתתפות והמשתתפים, תודה לפרקליטות ולמשרד לביטחון פנים, למשטרה ולכל הנציגים עושים עבודה קשה, טובה, בשטח. אנחנו נחזור וניפגש, יש לכם את כל התאריכים של הדיונים הקרבים בכלל. כל מי שרוצה להתעדכן בדיונים של הוועדה מוזמן לפנות לאמל, המרכז שלנו, וכמו שאמרתי, ההמשך של הדיון הזה עוד שלושה חודשים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:14.

קוד המקור של הנתונים