ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/10/2016

שקיפות התכנית האסטרטגית לפיתוח הצפון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 58

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שני, כ"ט בתשרי התשע"ז (31 באוקטובר 2016), שעה 9:45
סדר היום
שקיפות התכנית האסטרטגית לפיתוח הצפון
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר

יגאל גואטה
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

איל בן ראובן

יצחק הרצוג

אראל מרגלית

יפעת שאשא ביטון

אלעזר שטרן
מוזמנים
שירה גרינברג - סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר

שירה דימניק - מנהל ענף תקציבים - רפרנטית, משרד האוצר

דוריס קריאף - ממונה תיעוד וזכאות, משרד העלייה והקליטה

דודי מזרחי - מנהל אגף התקציבים, משרד החינוך

מיכל פינק - סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון, משרד הכלכלה

נילי ברוש - יועצת שר הפנים, משרד הפנים

שלמה בוחבוט - ראש עיריית מעלות תרשיחא

אלי מלכה - ראש מועצה אזורית גולן

יורם ישראלי - ראש מועצת מטה אשר

בני בן מובחר - ראש מועצה אזורית מבואות החרמון

גיורא זלץ - ראש מועצת גליל עליון

אופיר יחזקאלי - מנהל תחום צעירים תעסוקה וקהילה, עיריית קרית שמונה

גל-קרית שמונה - תושבת קרית שמונה

חובב ינאי - רכז המשמר החברתי

אסצ'אלאו אמבאו - רכז סדרנים, הכנסת

רן מלמד - סמנכ"ל עמותת ידיד

בת אל שלום - תנועת שינוי כיוון

עידן רייף - מכללת תל חי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

שקיפות התכנית האסטרטגית לפיתוח הצפון
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב לכולם. אני פותחת את דיון הוועדה. אני מודה לכם מאוד על שהגעתם לכאן ועשיתם את הדרך הארוכה מהצפון ועד לכנסת, מאוד חשוב שתהיו פה בימים אלה, גם היום וגם בימי התקציב האלה, מאחר שלנו יש משימה והיא למצוא לאן נעלמו 18 מיליארד שקלים שהובטחו לתכנית לחיזוק הצפון, הובטחו כבר לפני יותר משנה וחצי, אבל משום מה נעדרים לחלוטין מתקציב המדינה.

בחודשים האחרונים אנחנו פנינו בשאילתות ובבקשות רבות למשרד ראש הממשלה, למשרד הכלכלה ולמשרד הנגב והגליל על מנת להבין מה קרה לכספים האלה ולאן הם נעלמו, איך ייתכן שאפילו לא שקל אחד מהתכנית לחיזוק הצפון נמצא בתקציב המדינה. אנחנו כולנו יודעים גם מה ההשלכה של הדבר הזה. אם הכסף לא ייכנס לתקציב המדינה הנוכחי זה אומר שעכשיו לא רק שנתיים, מאחר שמדובר בתקציב דו שנתי, אחר כך יש שנת בחירות, זה אומר שיכול להיות שארבע שנים הכסף שהובטח לא יגיע לצפון.

עוד ארבע שנים של מערכת בריאות שהיא חלשה יותר מבכל מקום אחר כמעט בארץ, של תוחלת חיים יותר נמוכה מתוחלת החיים במרכז, של גישה ארעית ונמוכה לשירותי רווחה ולשירותי בריאות, של מערכת תחבורה ציבורית חלשה יותר שגורמת לתיכוניסטים ולסטודנטים וגם למבוגרים יותר לעמוד ולעצור טרמפים ולסכן את ביטחונם האישי, במקום לנסוע בצורה נורמלית בתחבורה ציבורית. נשאל אחר כך את מי שהגיע לכאן הבוקר בתחבורה ציבורית איך הייתה הדרך. מכללה שמחכה להפוך לאוניברסיטה, אבל זה לא קורה, ועדיין לא מקבלת את התקציב הראוי. תעסוקה, שגורמת לצעירים רבים שמגיעים לצפון או שחוזרים לצפון שלא להיות מסוגלים למצוא שם עבודה ובסופו של דבר ללכת ולחפש עבודה במרכז. הדבר הזה הוא בלתי אפשרי והוא בלתי נסבל.

מהשאילתות שאנחנו שלחנו לממשלה ראוי לציין שרק משרד אחד הגיב, רק השר דרעי, והוא אמר לנו משהו שאני מוכרחה להגיד שנשמע מאוד תמוה, הוא הסביר לנו שאכן הובטחה התכנית הגדולה, אחר כך בדיונים בינו לבין האוצר סוכם על סכום קטנטן מתוך התכנית, של 800 מיליון שקלים בלבד, הסכום הזה סוכם בין משרדו לבין אגף התקציבים, אבל כשהוא פתח את התקציב הוא גילה שגם הסכום הזה נעלם. מאז, לטענתו, כך נאמר בשאילתה, לא הצליחו ליצור קשר בין משרדו ובין אגף התקציבים.

לא צריך להכביר במילים איך הדבר הזה נשמע. זה נשמע כמו ממשלה שלא רוצה באמת לנהל תקציב, שלא רוצה לקבל החלטות. אנחנו ראינו את ישיבות הממשלה שנערכו בגולן ובהן הבטחה מראש הממשלה על כך שהוא הולך להפוך את הגליל והגולן למרכז החדש של מדינת ישראל, לחסל את המושג פריפריה, אבל הבטחות בצד, אף שקל לא הגיע לשם.

אני אומר לכם גם בנימה אישית. אם הממשלה הזאת הייתה משקיעה רבע מהאנרגיה שמושקעת עכשיו ב-40 משפחות בעמונה, אם היא הייתה משקיעה אותם בתושבי הצפון, המצב היה כבר נראה אחר לחלוטין מהמצב הקיים היום.

אנחנו נפתח את הישיבה הזו שלא בדרך הרגילה מחברי הכנסת, אלא דווקא מתושבי הצפון, מראשי הערים ואנשי המועצות המקומיות, מהסטודנטים ומהפעילים החברתיים. רק לפני כן אני אאפשר ליושב ראש האופוזיציה, בוז'י הרצוג, שכיבד אותנו בנוכחותו היום, לומר כמה מילים, כי הוא מוכרח לצאת מיד אחר כך. אחר כך נעבור לתושבים ומשם נמשיך.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
תודה רבה, גברתי היושבת ראש. אני פשוט חייב להיות בעשר אצל יושב ראש הכנסת, מתחילים את המושב וזו הישיבה שאיתה אנחנו מתאמים את כל מה שיהיה היום ובהמשך החודשים הקרובים.

קודם כל תודה רבה לך, חברת הכנסת שפיר, היוזמה הזאת ברוכה, היא באה בעתה. למי שלא מכיר, הוועדה הזו כבר קוצרת הרבה מאוד יבול בעבודה מאוד אינטנסיבית, בהובלתה של חברת הכנסת שפיר, כיוון שהיא באה ודורשת לדעת מידע שמוסתר מן הציבור. המידע שאנחנו נעסוק בו היום, לכאורה הוא נראה סכום שהיינו צריכים לדעת לאן הוא הלך, 18 מיליארד, תשובות אין כבר כמעט שנתיים.

אני מברך את ראשי הרשויות שנמצאים כאן, את ידידי שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות, שמוביל את המאבק הזה בצורות שונות - - -
שלמה בוחבוט
אני לא מוביל, מי שמוביל זה אלי מלכה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
מיד, מיד, המאבק ההיסטורי. נמצא איתנו אלי מלכה, ראש המועצה האזורית גולן, ויורם ישראלי, ראש המועצה האזורית מטה אשר, גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון ובני בן מובחר, ידידנו, מבואות חרמון. ומי שלא ציינתי עוד, אני מתנצל, חברות וחברי כנסת. באנו להזדהות עם מאבק אמיתי, שאני חושב שסתיו כימתה אותו ישר. אם זה היה נוגע לבית אחד ביישוב מחוץ לגושים העולם היה מתהפך, הממשלה הייתה מתפרקת, הכול רק כדי להשלים את המשימה. פה, הצפון, שהוא חלק חיוני מרכזי במדינת ישראל, בעוצמתה וביכולותיה, מרומה, פשוט מרומה, מולך שולל, משטים בו שוב ושוב במין עקרונות, הממשלה מחליטה על עקרונות, שום דבר מזה אנחנו לא רואים בתקציב ולכן מטרת הדיון הזה היא להביא תוצאה אמיתית לגבי התקציב. אז אני מאחל לכולכם בהצלחה ושנתראה גם עם תוצאה. תודה רבה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה לחבר הכנסת הרצוג. אני אפתח מלבקש מתושבת ילידת קרית שמונה ותושבת קרית שמונה עכשיו, שחזרה לשם אחרי כמה שנים במרכז ביחד עם בן זוגה, לספר לנו קצת על הקשיים של אנשים צעירים בשובם לחיות בצפון ולנסות לבנות שם את חייהם. אחר כך נחלק את זה, חבר כנסת ומוזמן. איפה נמצאת גל? בבקשה.
גל-קרית שמונה
בוקר טוב לכולם. אני שמחה להיות כאן ותודה. שמי גל, אני נולדתי וגדלתי בקרית שמונה, למדתי במרכז הנדסה כימית ולפני חצי שנה אני ובן זוגי החלטנו שהמקום הנכון עבורנו לגדול, להתפתח ולגדל את משפחתנו הוא בצפון. אנחנו מקימים את ביתנו בקיבוץ שניר ואנחנו מאוד גאים על כך. עם זאת יש קשיים והרבה. אני מהנדסת כימיה במקצוע שלי ואני לא עובדת במקצוע שלי. אני נוסעת כל בוקר בין שעה וחצי לשעתיים כדי להגיע לעבודה שהיא לא במקצוע שלי, כי אין לי בררה אחרת. המון המון זמן חיפשתי עבודה, עוד כשהייתי במרכז, פשוט אין.

ביחד עם זאת יש גם את כל עניין הבריאות. פשוט אין, וזה לא משנה מה יאמרו, אין שירותי בריאות נאותים בצפון. אין. אני חולה כרונית, יש לי מחלה שנקראת לופוס, כדי לקבל טיפול אני צריכה לנסוע לעפולה, שעה וחצי הלוך וחזור במקרה שאין פקקים. למה אני? בחורה צעירה שתרמה למדינה, שהקדישה מזמנה, לא רק אני, כולנו, צריכה להתפשר על החיים שלי? אני רוצה לקבל את האחריות על החיים שלי כדי לחיות אותם כראוי. מה שמגיע לתושבי המרכז מגיע גם לי, מגיע לי לקבל את שירותי הבריאות הכי טובים, ומגיע לי לקבל את שירותי התעסוקה הכי טובים, כי מגיע לי, כי למדתי וזה מגיע לי בדיוק כמו שזה מגיע לאנשים שחיים במרכז.

זה אני, באופן אישי, הסיפור שלי. בנוסף חשוב לי לומר עוד משהו בנוגע לאונקולוגיה. האם אתם יושבים שבצפון המקום הכי קרוב לקבל טיפול אונקולוגי זה ברמב"ם? זה נשמע לכם הגיוני? זה נראה לכם הגיוני שאנשים צריכים לנסוע שעה וארבעים, שעתיים, כדי לקבל טיפול? אנשים שעוברים כימותרפיות והקרנות ובסופו של דבר אנחנו גם מתים יותר. הראינו שאנחנו מתים כפול שניים מהאנשים במרכז. אני תושבת בדיוק כמו שהאנשים הם תושבים במרכז ומגיע לי לקבל טיפולים, מגיע לי בית חולים נורמלי, מגיע לי שירותי תעסוקה, מגיע לי תרבות, מגיע לי לקום בבוקר ולהגיד 'אני רוצה ללכת לראות סרט', אני לא צריכה לנסוע בשביל זה שעתיים נסיעה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה, גל, תודה רבה על השיתוף. אלי מלכה, שמוביל את המאבק בשם המועצות - - -
אלי מלכה
אנחנו קבוצה גדולה של - - -
היו"ר סתיו שפיר
חבורה גדולה מאוד. בבקשה, כמה מילים.
אלי מלכה
אני ראשית באמת רוצה להודות לך, גברתי היושבת ראש, על היוזמה לכנס את הדיון הזה, לחברי הכנסת שהגיעו, ובעיקר לפתיח הכול כך מדויק, שגם כשאנחנו מכירים אותו, כל פעם שאנחנו שומעים אותו מחדש אנחנו מבינים כמה נכון היה לקבל את ההחלטה לצאת למאבק הזה.

כשאני בא לוועדת השקיפות, במקרה הזה, הייתי מנסה לקחת את זה למקום לא של גילוי ושקיפות לאן הולכים התקציבים לתכנית צפון, אלא איך קרה שחבל ארץ כל כך אסטרטגי וחשוב למדינה הוא שקוף. פשוט לא רואים אותו. ועדת שקיפות צריכה לדון כאן איך קרה שבאמת אזור שהרבה מאוד שנים הוזנח ולא טופל ומעולם לא נעשתה תכנית אסטרטגית לאומית משמעותית שמציבה אתגרים אמיתיים על ידי הממשלה, לאן לוקחים את חבל הארץ הזה, איך מפתחים אותו, איך מייצרים שם מקומות תעסוקה איכותיים, איך גורמים לזה שזוגות צעירים שיכולים ורוצים לגור בגליל נשארים בגליל. לעומת זאת זה שקוף לגמרי בעיני הממשלה, זה שקוף לגמרי בעיני המשרדים הרלוונטיים שאמורים לעשות את התכנית ואמורים לפתח את האזור הזה.

מרגע שהבנו שאנחנו שקופים, גם האזור וגם התושבים, קיבלנו כולנו, ובאמת כולנו, אני לא אומר את זה כדי לחלק פה קרדיטים, קבוצה מאוד גדולה של ראשי רשויות מהגליל המערבי, מהגליל המרכזי ומהמזרחי, שאנחנו לוקחים את האחריות על האזור שלנו, שאנחנו לא ניתן למצב הזה להימשך ולכן גם ישבנו וגיבשנו תכנית משמעותית, כל אחד מהאזורים האלה, תכנית אסטרטגית איך מפתחים את האזור ואיך מסירים את השקיפות של האזור הזה מעיני הממשלה ומביאים את הנושא הזה לסדר היום. אני אומר את זה כי יש פה הזדמנות גדולה, לא רק לנו, זאת הזדמנות למדינה, לייצר תכנית שמפתחת חבל ארץ שלם, שכולנו אוהבים אותו, שהוא באמת ירוק ושם כולם אוהבים לעשות את החופשה שלהם, אבל גם את זה נאבד אם לא נפתח את האזור הזה.

לכן, אל"ף, אני מודה לך על הדיון הזה, וכמובן צריך לא להניח לזה, גם בהיבט של התקציבים, אבל גם איך קרה שאנחנו שקופים, אחרי כל כך הרבה שנים, כשתושבים רבים, כולל זוגות צעירים, עמדו שם באתגרים מאוד מורכבים. תודה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה, אלי. ואכן תוספת חשובה לוועדת השקיפות, לעסוק גם בשקיפות של מידע וגם באנשים שקופים.

אנחנו נעשה קצת זיג זג בין חברי הכנסת וראשי הרשויות והפעילים החברתיים והסטודנטים. תוך כדי אני גם רוצה לקבל את תשובותיהם, זו הסיבה שהתכנסנו כאן היום, של משרד האוצר, שנמצאים איתנו כאן ושל משרד הנגב והגליל, שאחראי על המשימה הזו עכשיו. צריך לציין שמשרד ראש הממשלה, שהוזמן לדיון, לפחות ככל הידוע לי עכשיו, סירב להגיע לדיון, אלא אם אופתע ואגלה שהנציגים נכנסו לפה כרגע. אז לא נופתע.

מעבר לעובדה שזה לא חוקי שלא להגיע, עובדי מדינה, לוועדת הכנסת שמזמנת אותם, ומעבר לעובדה שמשרד ראש הממשלה גם לא הגיב לשאילתות שנשלחו בעניין, קשה מאוד שלא להפנות את תשומת הלב לעובדה הזאת. נראה שאתם, תושבי הצפון, מעוררים חשש ופחד ממי שאמורים למסור את התשובות האלה כאן. נתחיל מחברי הכנסת ואחר כך זיג זג עם התושבים. נתחיל מאראל מרגלית - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
איך זה קורה? סליחה, עם כל הכבוד - - -
היו"ר סתיו שפיר
אל תדאגי, תורו של כל אחד יגיע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנחנו ראינו את הסדר שבו נכנסו האנשים ויש פה הרבה דברים שצריך לדייק אותם, אני ממש אשמח אם אנחנו נהיה קצת יותר - - -
היו"ר סתיו שפיר
הכול פה יהיה בסדר, הסיבה היא ש - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
עם כל הכבוד, אני מבינה מי מוביל את המחאה ומי לוחץ עליה, אבל אני מבקשת שתהיה פה הוגנות - - -
היו"ר סתיו שפיר
הסיבה היא שיש פה אנשים שתרמו רבות - - -
שלמה בוחבוט
יפעת, מי שמוביל את המחאה זה ראשי הערים. זה לא מפלגות, זה חוצה מפלגות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני יודעת מי - - -
היו"ר סתיו שפיר
חבל לבזבז את הזמן, כולם יקבלו את רשות הדיבור. הכול בסדר, תירגעו. בבקשה, כולם בקצרה, כדי שיהיה לנו זמן לכולם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני חושב שיפעת צודקת, אני רק רוצה להגיד דבר אחד - - -
היו"ר סתיו שפיר
אלעזר, חבל, כולם יקבלו את רשות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה מוכיח פשוט את הסינדרום שקורה פה ואנחנו תיכף נפוצץ את כל הבועה הזו ונשים את הדברים על השולחן.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נשמח לשמוע את הכול. הדבר שלי הכי חשוב לשמוע פה זה את משרד האוצר ולקבל ממנו תשובות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אם אנחנו צריכים להיות כיסוי למפלגת העבודה, נעמוד לתמונה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
את יכולה גם לשמוע אותי, יש לי הרבה דברים לחדש ולומר וגם לחדד לגבי הדברים שנזרקו כאן.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה, מצוין, אני אשמח.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
והגיע הזמן. אנחנו יושבים במקום רציני, יושבים - - -
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, את כתושבת הצפון, מאוד מאוד חשוב לכולנו לשמוע אותך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
וכמי שמעורבת בתהליך.
היו"ר סתיו שפיר
וזה מיד יקרה. בבקשה, בקצרה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בסדר גמור. קודם כל אני רוצה להודות לראשי הרשויות שמובילים את המאבק, לשלמה בוחבוט, יושב ראש אשכול גליל מערבי, לאלי מלכה, יושב ראש האשכול של הגליל המזרחי, לגיורא זלץ, שנמצא כאן לבני בן מובחר - - -
היו"ר סתיו שפיר
אפשר לוותר על התודות.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
לא, אבל האנשים האלה מובילים את זה הרבה מאוד זמן. ליורם ישראלי ולנסים מלכה, שאני לא רואה אותו פה. אני חייב לומר שהתהליך הזה של התכנית, זה לא רק ראשי הרשויות, זה גם ראשי הרשויות, אבל זה גם אתם, משרדי הממשלה, מיכל פינק, ממשרד הכלכלה, ויחד איתה ויחד עם החברים שלה, הם עבדו על זה, עבדנו על זה ביחד, גם אלה שתרמו מבחוץ ופשוט יש תכנית רצינית ביותר שגובשה על ידי ראשי הרשויות, על ידי אנשים מהמגזר העסקי שתרמו, על ידי ראשי המכללות, על ידיכם, במשרדי הממשלה שלקחו את זה ושמו את זה בתור מכלול של תכנית אסטרטגית ופשוט כרגע צריך לצאת לדרך וחייבים להכניס את זה לתוך התכנית הלאומית.

שירה, יש לי הרבה הערכה אלייך, אנחנו היינו בכל מיני מצבים אחרים של עסקים קטנים וראיתי אותך פועלת מהרגע להרגע ואני יודע שהמסגרת שבה את יכולה לפעול והסמכות שלך היא בתוך מסגרת מסוימת, אבל אני חייב לומר, אלה ראשי רשויות שעבדו עם הממשלה, שבמשך הרבה מאוד זמן הגליל העליון, הגליל המזרחי, לא רוצה טובות, הוא רוצה להביא מערכת תעסוקה רצינית לצעירים שלו, בכל המכללות שלו ובכל המכלול שלו, בנושאים חדשים שמדינת ישראל עוד לא עשתה ברמה העסקית, שמחברים בין חקלאות ומזון ורפואה. הגליל המערבי יכול להיות ההאב של מדינת ישראל, לתעשייה 4.0, מה שהם עושים שם בתחום המתכת ובתחום הרובוטיקה לא עושים בשום מקום במדינת ישראל. ביחד עם כרמיאל ואורט בראודה הם יכולים להביא פה תכנית ענקית.

רוצים לא קבצנות, רוצים להביא משהו גדול למדינת ישראל. זה לא שאנחנו נותנים לגליל, הגליל נותן לנו, הגליל נותן לנו דברים שאי אפשר לתת במקומות אחרים במדינת ישראל. יש שם את הכישרון. אני רואה את אופיר יחזקאלי ואני רואה את החבר'ה הצעירים ואני רואה כמה מהם חזרו לצפון, אני רואה שנולדים להם ילדים והם מקימים שם את הבית שלהם. אני רואה את החבר'ה הצעירים, הבת שלי גמרה את תל חי, אני גדלתי בכרמיאל רוב החיים שלי. אנשים רוצים להקים את החיים שלהם, הם לא פחות מוכשרים מהאנשים שהלכו לבינתחומי בהרצליה, הם לא פחות מוכשרים משום מקום אחר בארץ. יש תכנית, היא כבר קוצצה וכבר לקחו, כל אזור מגיש תכנית משלו והם עושים את זה ביחד. זה הזמן, כי אם לא יהיה עכשיו אנחנו נלך ל-2020 והגליל יישאר מאחור.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה. אני רוצה לבקש מעוד תושבת ואחר כך אני אחזור שוב לחברי הכנסת. בת אל שלום. גם כן תושבת הצפון ששבה אל הצפון ומחפשת שם תעסוקה.
בת אל שלום
בוקר טוב לכולם. קוראים לי בת אל שלום, אני חברת תנועת שינוי כיוון, אני עדיין לא חזרתי לצפון, אני מחפשת את דרכי צפונה, אני בת קרית שמונה, נולדתי, גדלתי, כל החיים שלי אני עוסקת בתחומים של פריפריה מרכז, חינוך ורווחה, גם מרחוק. בשבע השנים האחרונות יצאתי ללמוד, גרתי כאן בירושלים חמש שנים, בשלוש השנים האחרונות אני גרה במרכז, עובדת בעבודה טובה, מרוויחה היטב, אבל אני לא מרגישה בבית. אני ובן זוגי נורא נורא רוצים לחזור, מבחינתנו מחר בבוקר. אנחנו לא רוצים לחזור ממקום של פשרה, אלא מתוך מקום של מצוינות, ככה אנחנו חיים את החיים שלנו ואנחנו חושבים שגם האנשים שבצפון הם אנשים מצוינים ואנחנו רוצים להשתייך לקהילה הזו, לקהילה של אצבע הגליל, אבל באמת מתוך מקום של מצוינות, של שייכות, של עשייה פורצת דרך, בכל התחומים.

הצפון צריך להיות המוביל בחינוך, ברווחה, בחינוך, בתרבות בתעסוקה, ואנחנו רחוקים מזה. אני חושבת שיש פה היום הזדמנות שלא נראתה. אני לא זוכרת הרבה מאוד שנים בשלות כזו ושיתוף פעולה של מועצות אזוריות בצפון, של אזרחים, של מאבק אזרחי שמגיע מלמטה וכל מה שאנחנו מבקשים, יחד עם שינוי כיוון, יחד עם המועצות האזוריות ויחד עם כל מי שפועל, בלי קשר לשיוך מפלגתי או כל דבר אחר. יש לנו פה הזדמנות, בואו ניקח את הצפון קדימה. ואם זה לא יקרה עכשיו זה לא יקרה. בלי תירוצים, בלי משחקים פוליטיים, יש פה הזדמנות לכולם, אופוזיציה וקואליציה, לעשות צעד שהוא יוצא דופן, חדש ובאמת באמת זו זכות, זו לא איזו שהיא טובה.

אנחנו לא רוצים קצת מאותו דבר, אנחנו לא רוצים את הטפטופים, אנחנו רוצים תכנית וקיימת תכנית אסטרטגית שראשי המועצות ישבו עליה וכתבו אותה והיא ראויה להערכה וצריך לשים אותה בפרונט. זה משהו שבאמת לא היה פה הרבה מאוד שנים ויש פה הזדמנות. אם הממשלה לא תיקח את זה ותחבק את הדבר הזה אנחנו נפסיד, מדינת ישראל תפסיד, לא עכשיו, לעשרות השנים הקרובות. גם אני באופן אישי, כמי שלא תראה את הבית שלו בצפון ואני מניחה שעוד רבים ואחרים וטובים.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. כולנו נפסיד, תודה רבה. עוד תושבת קרית שמונה וחברת כנסת, יפעת שאשא ביטון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה, כבוד היושבת ראש. אני ברשותכם רוצה לחדד כמה דברים שעלו כאן על השולחן וגם קצת לעשות סדר בשיח. אני שמחה שאנחנו נמצאים עכשיו במקום רציני שבו אם רוצים לדבר ברצינות אז גם הדברים צריכים להיות כמו שהם על השולחן, אבל אני אתחיל בסיפא. אין שאלה ואין ספק שצריכה להיות תכנית לגליל, נקודה. אני חושבת שכולנו מסכימים לגבי הנושא הזה.

אני אומרת על תכנית לגליל ואני מדגישה גליל, כי אני רוצה לספר לך משהו. כשהתחילה המחאה דיברו על תכנית הצפון, כולם רצו את תכנית הצפון ובאיזה שהוא שלב הגעתי לראשי המחאה וגם לחלק מראשי הרשויות ואמרתי 'תגידו, אתם בטוחים שאתם רוצים את תכנית הצפון?' כי הגליל נמצא שם כמעט בקושי ואני חושבת שהגיע הזמן להגדיר מחדש כאן בכנסת ישראל מה זה צפון ומה זה גליל וכשאנחנו מדברים על גליל זה לא כל הגליל, שכולל את בית שאן ועוד מקומות אחרים, שהם חשובים, אבל יש גם גליל מזרחי שמשום מה כנראה אף פעם אין מספיק זמן להגיע עד אליו.

ומשם התחלנו בעצם להגדיר מחדש ואני חושבת שגם המחאה שהייתה בשטח התחילה לדבר על העניין של גליל, עם דגש על גליל המזרחי. ואני רוצה להריגע אותך, לא נעלמו 18 מיליארד, גם לא דובר על 18 מיליארד. זה מספר שעלה במחאה וגם אם אנחנו נלך לשיטתה של - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה החלטת הממשלה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, שנייה. גם אם אנחנו נלך לשיטתה של המחאה זה עדיין 18 מיליארד לתקופה של כמה שנים, זאת אומרת שבכל מקרה אם אנחנו חותכים את זה, זה מספר אחר בתקציב, אבל זה לא רלוונטי. מה שרלוונטי זה שהיום, במשך מספר שבועות, יושב צוות בשיתוף של מספר שרים, אגב, כולל השר דרעי, שאת אומרת שאין לו מושג על מה מדובר, כן? כולל השר דרעי וכולל השר ליברמן וכולל שר האוצר, כי שר האוצר אמר 'אני לוקח אחריות, אני רוצה להוביל את זה', וזו ההחלטה שנתקבלה בליל התקציב, כשאני נמצאת שם כל הזמן ומזכירה להם, 'חברים, תכנית צפון עם דגש לגליל המזרחי', כשבגליל המזרחי אנחנו לא רוצים לראות עוד פעם ייצור וכל מיני דברים שהם ככה בערך מגיעים, אנחנו רוצים לראות תכנית משמעותית, אנחנו רוצים לראות תכנית לטווח ארוך, אנחנו רוצים לראות תכנית שלא תלויה בי, שאני נמצאת פה היום, או באלי מלכה שהיום נמצא איפה שהוא נמצא או כל אחד מראשי הרשויות, אלא משהו שמסוגל להחזיק את עצמו לטווח הארוך.
היו"ר סתיו שפיר
אז למה זה לא בתקציב?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אז אני אומר. ראשית, אנחנו עדיין לא יודעים אם זה בתקציב או לא, את נמצאת פה לפניי, את יודעת שמהרגע שאושר התקציב בממשלה ועד שהוא מגיע לאישור בדצמבר בכנסת הוא עובר שינויים. אמת? אמת?
היו"ר סתיו שפיר
זה צריך להגיע בשינויים? למה הממשלה לא כתבה את זה בהצעת התקציב?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שאלתי אם יש שינויים, אם התקציב כפי שהוא עובר בממשלה ככה הוא עובר בכנסת? התשובה היא לא. אני צודקת או לא?
היו"ר סתיו שפיר
למה זה לא נכנס - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה פעם אחת.
היו"ר סתיו שפיר
אבל זה ממש אבסורד לומר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, סתיו, אני רוצה שאנחנו נחדד. יושב פה ציבור ששומע כל הזמן הרבה מאוד ספינים והרבה מאוד דברים וכל הזמן דופקים לו בראש כמה לא יהיה - - -
היו"ר סתיו שפיר
בגלל זה צריך להסתכל על המספרים היבשים וזה לא נמצא שם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
דבר שני, התקציב יבוא מהמשרדים השונים ששותפים בתכנית ולא רק כאיזה שהוא סעיף תקציבי. יכולנו להכניס סעיף תקציבי של כך וכך מיליארדים שישתיקו רגע את העסק, כולם היו עושים כפיים ומה אחר כך? אני כבת קרית שמונה יכולה להגיד לך, את יודעת כמה כספים הגיעו אלינו? אני לא חושבת שתמצאי זכר למה שהיה שם. אם אנחנו לא נעשה תכנית אמיתית בשיתוף של משרדים רבים שייקחו חלק בסיפור הזה ויחזיקו אותה לטווח ארוך בבסיס התקציב, הדבר הזה לא יחזיק מים.
היו"ר סתיו שפיר
שנתיים לא היה זמן לעבודה על תכנית אמיתית?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
עכשיו בואי נאמר עוד משהו. את כל הזמן אומרת שנתיים, אני רוצה לחדש לך גם כאן ואני בטוח לא מחדשת לך. מה שאנחנו עושים היום זה לא משהו שאנחנו המצאנו וזה לא משהו שהתחיל בכנסת הנוכחית, אלא זה משהו שאנחנו סוחבים, מה שלא עשו בשנים שלפני כן, באותן שנתיים שאת היית לפניי ולא עשו אותם, היום אנחנו באים ומתעקשים שזה יקרה. את יודעת למה? כי אנחנו רוצים. גם השר כחלון, שהוא בגישה שלי וגם אני שאני נמצאת כל הזמן עם היד על הדופק ומבקשת להגדיר מחדש, גם את הגליל המזרחי - - -
היו"ר סתיו שפיר
רוצים, רוצים, אבל לא - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אל תגידי - - - סליחה, שנייה, יש פה ציבור שאני מאוד מעריכה. קודם כל אני ממש שמחה לראות את תושבי הגליל, אני באתי מקרית שמונה לירושלים ואני מרגישה בבית כי כיף לי לראות אתכם, ויושב פה ציבור שאני חושבת שמגיע לו גם לדעת את האמת. לבוא ולהגיד 'לא יהיה', אז בשביל מה אנחנו יושבים כאן?
היו"ר סתיו שפיר
כדי שיהיה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
יפה, בשביל שיהיה.
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, אני יודעת שאת שותפה, את לא צריכה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אבל אני רוצה לסיים.
היו"ר סתיו שפיר
אני יודעת שאת שותפה ושאת רוצה את התכנית הזאת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רוצה לסיים את הדברים שלי ולומר ככה, אנחנו יושבים כאן כי אנחנו מאמינים שיש תקווה שהדברים יקרו, אחרת לא היינו פה. אם אנחנו לא מאמינים לאף אחד, אז בואו נקום ונלך, לא יהיה וזהו. אנחנו נמצאים כאן כי עדיין יש תקווה, אנחנו נמצאים כאן כי אנחנו בכל זאת מאמינים שדברים יכולים לקרות, אנחנו נמצאים כאן כי יש צוות שלם של אנשים, וחלקם גם יושב כאן, שנמצא בתוך התהליך, ואנחנו נמצאים כאן כי אנחנו רוצים לראות שזה קורה. ולכן אני חושבת שהמחאה לא צריכה להשתתק ואני חושבת שהקול לא צריך לשתוק, הקול כן צריך להישמע, אבל ממקום אחר. ממקום של אנחנו נהיה כאן כדי לשמור ולוודא שאכן התכנית הזאת תתממש ולא תתמוסס לנו לקראת התקציב. תודה רבה.
היו"ר סתיו שפיר
אם לא תהיה מחאה גם לא יהיה את זה בתקציב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אמרתי, אני לא חושבת שהמחאה צריכה להיות דוממת, אבל היא צריכה להיות כאן כדי שהדברים יקרו.
היו"ר סתיו שפיר
לכולנו זה חשוב, אין פה בינינו ויכוח, לכולנו זה מאוד חשוב ואנחנו רוצים לראות את זה במספרים.

אני הולכת לפי הרשימה, שלמה בוחבוט ואחר כך אלעזר שטרן ואיל בן ראובן, ואני רוצה לפנות לאגף התקציבים להתחיל להבין מה באמת נכנס לתוך התקציב. זה החלק המשמעותי ביותר שבשבילו נדרשנו כולנו לכאן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכנס לתקציב כתכנית.
היו"ר סתיו שפיר
תכנית בלי כסף היא לא תכנית.
שלמה בוחבוט
חברת הכנסת יפעת, לא צריך לכעוס. אנחנו ראשי הרשויות מכל המפלגות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני יכולה לכעוס עליכם, אתה יודע שאני לגמרי איתכם.
שלמה בוחבוט
מכל המפלגות, חוצי מפלגות, ואין לנו כל עניין לעשות מזה פוליטיקה. אנחנו חיים בגליל, זה לא רק הגליל המזרחי, כל הגליל, מכרמיאל צפונה. הגליל הוא חבל ארץ מדהים, משרד הבינוי והרשויות המקומיות הולכים לבנות כ-40,000 יחידות דיור. בואו נפרוט 40,000 יחידות דיור שאנחנו רוצים לבני המקום ונקלוט מה צריכים 40,000 איש. הם צריכים כבישים מהירים. אני לא יודע אם אתם זוכרים, אנחנו יצאנו למאבקים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זה קצת יותר מ-40,000 איש, 40,000 יחידות דיור.
שלמה בוחבוט
יותר מ-40,000. אני בא ואומר, כשיצאנו למאבקים פעם ביקשנו מענקי איזון, תנו יותר תקציבים לרשויות. אני מחזיק מסמך ביד, כל מה שכתוב כאן, אני לא רוצה יותר. ראש הממשלה הופיע בוועידת הגליל בעכו לפני כמה חודשים והוא אמר שאנחנו הולכים לתכנית לגליל ותכנית יפהפייה, מפורטת, מדברת על תעסוקה, מדברת על בריאות. רבותיי, אם אנחנו באנו למאבק אנחנו לא באים נגד אף אחד, אנחנו בעד ולא נגד. אנחנו רוצים לעורר את המערכת, את הממשלה, שלא תשכח ואנחנו נפעל מול כל הקואליציה והאופוזיציה שבתקציב הזה תהיה תכנית מסודרת, אנחנו ישבנו גם בכרמיאל, גם בגליל המזרחי, גם בגליל המערבי, קבוצות ראשי ערים עם כל מיני בעלי מקצוע ונתנו תשובה כמעט לכול.

אני חושב שכאן נאמרו דברים מאוד חשובים, גם על ידי מרגלית, שהוא מכיר את האזור, אנחנו רוצים לעשות מהפכה שאותם בני המקום - - - רבותיי, כואב הלב, לכל אחד מאיתנו יש ילדים בחוץ, למה הם צריכים להיות בחוץ? למה לא יישארו בעיר שלנו? למה לא יישארו בגליל? תקראו קצת נתונים. חבר'ה, אני לא מבין, אתם חברי כנסת ושרים בממשלה, היום הכול נגיש, האינטרנט, תקראו את הלמ"ס, 48% מערי הפריפריה זה שכר מינימום, זה בושה וחרפה. השכר בגליל, גם נשים וגם גברים, הרבה פחות מאשר במרכז. למה בית חולים נהריה צריך לשרת 600,000 איש בחוסר מיטות, חוסר מתקנים. אני אומר לכם, בושה להיכנס, יש צוות מצוין, מנהל מעולה, רופאים מצוינים. תיכנסו לחדרים של בית החולים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לכן, זה כתוב, בתקציב כבר יש, בתוך התקציב, במספרים, תלמדו את התקציב ותוכלו לראות, הגדלה של 210 מיטות לזיו, פוריה ונהריה וזה עדיין לא תכנית - - -
שלמה בוחבוט
את רוצה לשמוע? אני רוצה להגיד לך דבר אחד ובזה אני מסיים.
היו"ר סתיו שפיר
מתוך כמה שצריך להגדיל?
שלמה בוחבוט
אני אמרתי, אנחנו מאוד מעריכים את שר האוצר, אנחנו אוהבים אותו, אני מכיר אותו - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, זה לא קשור, זה עדיין לא תכנית מובנית.
שלמה בוחבוט
סליחה, יפעת, אני מכיר אותו עוד מילדות כמעט. זה שר אוצר מצוין ושר הפנים והגליל והנגב מצוין ויש להם את הרצון העז. אנחנו רוצים לראות מספרים בתקציב.

אני רוצה להגיד לכם דבר אחד ובזה אני מסיים, מה הבעיה? אתם אומרים שזה בתוך התקציב, אני הצעתי את זה ביום שישי לשר האוצר, תכינו לנו רובריקה, כמה אתם מתקצבים השנה בשוטף, כמה המשרדים, מה קרה? הממשלה יכולה לקבל החלטה שבשנה הזאת 10% מכל משרד הולך לגליל, מהתקציב של המשרדים וברובריקה השלישית מה האוצר נותן תוספתי. מנוי וגמור איתנו שאנחנו מקווים, אני אומר לכם, אנחנו לא אוהבים לעשות מאבקים, לעלות לירושלים תמיד זה טוב, לראות את הכול, אבל עוד פעם להפגין ולהיאבק, אני מקווה שלא ייתנו לנו.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה, שלמה בוחבוט. אלעזר שטרן, בבקשה, ומיד אחר כך אנחנו עוברים לאגף התקציבים וחוזרים בזיג זג.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חבריי ראשי הרשויות, תושבי הצפון, גם אנחנו נסענו הבוקר מהגליל. יפעת, אני רק רוצה להגיד לך משפט אחד, שהלוואי שהיינו יכולים להאמין, אבל אני פעם ראשונה שאני שומע על נושא כל כך משמעותי למדינת ישראל - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
איך פעם ראשונה? אתם ישבתם שם - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שנייה, תקשיבי לי. אבל אני נתתי לך לדבר?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אתה אומר פעם ראשונה, אתה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מבין את המגננה שלך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני ממש לא מתגוננת - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל תני לי להגיד לך משהו, אני לא מבין את זה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אתה אומר 'פעם ראשונה שאני שומע על נושא כזה'.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא מתאים לך, היית מורה, לא?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני עדיין - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוקיי, אז עוד יותר. אבל לא פה, וגם ככה אני מקווה שאת לא מתנהגת בכיתה. לפני שמדברים סותמים את הפה? אני רוצה להגיד לך משהו, שלא שמעתי על הרבה מאוד נושאים וגם אני פה קצת פחות מסתיו, אבל לא שמעתי שמגישים תקציב ונציגה של שר האוצר אומרת 'תראו את התיקונים שיהיו'.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא אמרתי 'תראו את התיקונים', אמרתי - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תגידו, על יהודה ושומרון אמרתם 'תראו'? מה זה הדבר הזה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
סליחה, אתה היית באוצר שנתיים לפנינו והתכנית הזו הייתה על השולחן, למה לא עשיתם כלום?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה אתם - - - ככה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, למה אתה לא עונה על השאלה שלי?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בגלל שאת לא יודעת איפה הייתי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא משנה אתה, המפלגה שלך הייתה פה, היא הייתה באוצר.
היו"ר סתיו שפיר
די, חבר'ה, אתם הופכים את זה לקרב בין שתי מפלגות המרכז.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מספיק, חברים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה ההצגות האלה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, במקום שנתגייס כולנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לא רלוונטי, בסדר. אלעזר, בבקשה תמשיך, אני רוצה לשמוע את המשרדים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, צריך גם שהאמת תיאמר.
היו"ר סתיו שפיר
האמת תיאמר במספרים בסוף, אנחנו תיכף נקבל אותה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תני לה להגיד את האמת. נו, אמרת את כל האמת שלך. מה זה 'האמת תיאמר'? איזה - - -באמת, סליחה.

אני אגיד לכם איפה הבעיה שלנו. הבעיה שלנו זה לא השקיפות של המספרים, שיכול להיות שבאמת צריכים איזה שהוא מיקרוסקופ כדי לגלות איפה בסוף הגליל יגיע לאן שאנחנו רוצים שהוא יגיע ואנחנו יודעים שהוא לא מגיע לשם. הבעיה שלנו זה עם השקיפות של הערכים, שהכניסו לנו ערכים אחרים בתוך הערכים שאנחנו מכירים. אני גדלתי במקום שבו הפריפריה, שבו האנשים שהלכו לגליל, במיוחד אנשים, כמו שאנחנו שמענו פה, הרמה של האנשים, את המכובדות שלהם, והסתכלנו עליהם בהערכה, ועכשיו אנחנו מסתכלים עליהם כמי שבאים לפה ומבקשים טובות מאיתנו.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ולכן מה שאני חושב, הבעיה הקשה שלנו באמת זה שחזון הפך לשרידות. זאת אומרת חזון של מדינה הפך לשרידות של ממשלה ולכן התקציב של הגליל לא נמצא במקום הזה. חקלאות, אנחנו לא יודעים מה זה, אנחנו יודעים לתרגם חקלאות לכסף. חקלאות כבר לא קשורה להתיישבות, והתיישבות לא יכולה להיות בגליל, התיישבות יכולה להיות רק באזור מסוים שלקואליציה זמנית יש בזה עניין. ואהבת הארץ, גם זה אני אומר לכם תלוי איפה, הגליל הוא כאילו מבחוץ בעניין הזה. ואני רוצה לגלות לכולנו, אנחנו מתנחלים, רק בגליל. באנו לשם גם כן מתל אביב, גם לקחנו קרוונים, דרך אגב, והלכנו לגור בגליל, אבל זה כבר כאילו לא נחשב.

ובשורה התחתונה אני באמת מברך את ראשי הרשויות. זה לא עניין מפלגתי ומי שמכיר את האנשים, את ראשי הרשויות שיושבים מסביב לשולחן הזה, הם לא נולדו היום בבוקר מסביב לשולחן הזה. בשביל לעשות את אותה תכנית, שגם בוחבוט דיבר עליה ככה, השקיעו הרבה שעות, עם גופים מקצועיים, מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה, ועשו תכנית באמת, אני ראיתי איך הם שמים את האגו בצד, איך זה לא משנה מאיזה מפלגה אתה. ואני קורא גם לנו, חברי הכנסת, לכבד. אתם יודעים מה? לא להיות יותר, להשיב להם בדיוק באותה רמה, באותם ערכים שהם פונים אלינו, אתם יודעים מה? לא באותם ערכים שהם מדברים, באותם ערכים שהם עושים כבר הרבה מאוד שנים, כל אחד מהם. תודה.
היו"ר סתיו שפיר
איל בן ראובן, ממש במילה. וזוהיר, חשוב לי שנגיע למשרדים, אז בבקשה, תקצרו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
זוהיר בחצי מילה, אני יודע, תמיד אני בחצי מילה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בוקר טוב. תודה לסתיו ותודה לכל ראשי המועצות. המבחן של הדיון הזה, כמו כל מה שמתקיים היום ובשבועות האחרונים, הוא במבחן התוצאה ומבחן התוצאה צריך להיות כזה שבתקציב הקרוב שיאושר בזמן הקרוב צריכה להיות תכנית לגליל עם כסף לגליל, שם זה ייבחן. זאת בעצם המטרה ולכן אני מציע לכולנו להגדיר את המטרה הזאת ועליה כרגע להילחם. אחר כך ננסה ללמוד לקחים, אבל כרגע זאת המטרה.

הצפון, רבותיי, גם אני גר שם, הוא יעד עליון, הוא יעד מרכזי של החברה הישראלית, נדמה לי שאין היום שאלה בעניין הזה. אני אומר לכם, אני חבר כנסת היום ואני חושב שממשלת ישראל וכל מי שעוסק בעניין הזה, כאשר אנחנו נצא החוצה היום ונראה את תושבי הצפון שעזבו היום את עבודותיהם ובאים הנה לכנסת, אני חושב שמדינת ישראל, ממשלת ישראל, צריכה להתבייש. זה מיותר, אין צורך בזה, אין צורך להביא את האנשים האלה, להיפך, ממשלת ישראל הייתה צריכה היום, אתמול, לנסוע לצפון, להיפגש עם בני ועם גיורא ועם בוחבוט ולאסוף את כולם ולהציג את התכנית. היום, כשבעוד חודש מאושר התקציב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
האוצר - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יפעת, אנחנו פתאום מרגישים כאילו אנחנו משני צדדים, אנחנו צד אחד.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, משני צדדים, עכשיו אני מדברת כבת קרית שמונה, לא כחברת כנסת, רק התעייפתי מהפוליטיקה שעושים כל הזמן על תושבי הגליל. אני אומרת לך, אני לא יודעת אם יש - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה פוליטיקה על תושבי הגליל? לא להכניס את הכסף לתקציב זה פוליטיקה על חשבון תושבי הגליל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נו, באמת - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יפעת, אני לא מדבר פוליטיקה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל צריך להגיד ביושר שאנחנו נמצאים שם ואנחנו נלחמים ואני אומרת לך שאני גם אמשיך להילחם, יחד עם כל השותפים - - -
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, את כבר קיבלת את רשות הדיבור, מספיק.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה בסדר גמור, זה לא מלחמה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אנשים פה מדברים, תני להם בבקשה להשלים את הדברים שלהם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל די, קצת אינטגריטי.
היו"ר סתיו שפיר
אינטגריטי תשימו בתקציב, תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אוי נו באמת.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זו לא מלחמה בין קואליציה לאופוזיציה, זו מלחמה של כולנו ביחד וככה אנחנו צריכים לראות את זה.
היו"ר סתיו שפיר
בדיוק.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יש תכנית במשרדי ממשלה כאלה ואחרים, אצל ראשי המועצות, לקחת את התכנית הזאת ומהר. אין זמן כרגע, כי במבחן התוצאה, שוב, כל מי שפותח היום את התקציב לא רואה שם את השורות. השורות האלה כרגע לא נמצאות שם ולכן, בצדק, יש פה כרגע מבחן שאנחנו כולנו מאוד מאוד מוטרדים ממנו וראשי המועצות, בצדק, רצים הנה ומביאים הנה את האנשים. כמו שאמרתי, אני מתבייש להסתכל להם בעיניים, כי זה מיותר, אין צורך בכך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אל תציגו אותם כמסכנים, הם באו כי הם חזקים וכי הם רוצים להשמיע את הקול. אני מבקשת שקרית שמונה תוצג כאחת עם עמוד שדרה ולא כי הם מסכנים הם באו.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הם באו כי הם חזקים, אבל את יודעת כמה תושבים בצפון - - - תראי, התמונה של הצפון, כשאנחנו מבקרים בצפון, ביקרתי אצל כולם, התמונה היא יפהפייה, אבל מתחת אנחנו גם מכירים את כל אותם מקומות, יישובים, תשאלי את בני בן מובחר, כמה יישובים אצלו ישנם שאין שם גני ילדים היום, אין שם תינוקות, הבנים לא חוזרים הביתה. אנחנו שומעים פה את הבנים, זאת התמונה ועל התמונה הזאת אנחנו צריכים לדבר בעניין הזה. זאת התמונה שצריך לשפר כי אלה האנשים שעושים את הציונות. אנחנו שגרים שם, הם שגרים שם, אלה האנשים שיוצאים בבוקר לעבודה, יוצאים בבוקר תחת כל האיומים למיניהם. לא צריך פה לפתח. למה צריך לבוא לקיבוץ חניתה, איפה יורם ישראלי? כמו אצל בוחבוט, מקומות שמגן הילדים רואים את הדגלים של חיזבאללה, אבל חניתה לא נמצא בתכנית ההטבות במס. יש אבסורדים שאנחנו לא רואים אותם וצריך להתמודד איתם בתכנית הזאת.

יש תכנית, צריך לעשות אותה, צריך לקיים אותה, ובאמת אני קורא מכאן, וזה לא עניין של פוליטיקה, כולנו צריכים לעלות צפונה ולהציג את התכנית ולא לשלוח אותם הנה לירושלים. זה פשוט בושה וחרפה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני גאה בהם שהם פה, לא מתביישת שהם פה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני בחצי מילה אומר כך. מוזר שלנוכח כל הקונצנזוס מסביב לשולחן ומעבר לשולחנות האלה, גם בכלל בארץ, שיש צורך קריטי לחזק את הצפון, אנחנו נלחמים בעצם על המובן מאליו. למה צריך להילחם על המובן מאליו? זה נשמע לי מופרך. ואולי באמת כתשובה ללהט שלך, ידידתי היקרה, ד"ר יפעת שאשא ביטון, העובדה שאת אומרת שהתקווה עדיין לא פסה ויש לנו עדיין אפשרות להכניס את התכנית הלאומית לתקציב המדינה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנחנו עובדים על זה, היום בשש יש פגישה על הנושא.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אבל זה לפחות משקף, העובדה שאנחנו נלחמים על העניין הזה, זה משקף מדיניות, אג'נדה, סדרי קדימויות כל כך שלומיאליים של מדינת ישראל ושל האחראים על המדיניות בממשלת ישראל לצפון, כאילו שהצפון זה משהו מחוץ לתוואי הזמן, זה לא כל כך חשוב להתייחס לצפון. ואני באמת שואל שאלת תם, ואל תתקיפו אותי, אנא, ידידי איל דיבר על ציונות, יכול להיות שהציונות בצפון נפגעת מהעובדה שבצפון מתגוררים מעל ל-50% מהאוכלוסייה הערבית, יכול להיות שבשל העובדה שיש יותר מדי ערבים שם אתם נפגעים, תחשבו על העניין.
קריאה
באיו"ש זה לא - - -
היו"ר סתיו שפיר
חברים, אני אפנה מספר שאלות לשירה גרינברג ממשרד האוצר, אחר כך גיורא. אם יש שאלות נוספות, חברים, גם מראשי הרשויות וגם מהפעילים, בבקשה, אנחנו מקיימים פה דיון, אנחנו לא עושים את זה לפי תורות. לנו מאוד מאוד חשוב לקבל תשובות מדויקות. השאלות הן מאוד ברורות, קודם כל 18 מיליארד שקלים עברו בהחלטת ממשלה, הייתה על זה הכרזה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, עברה תכנית, לא 18 מיליארד - - -
שירה גרינברג
אני לא יודעת אם קראת את החלטת הממשלה - - -
היו"ר סתיו שפיר
את נציגת משרד האוצר?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל לא עברה תכנית, לא היה תקצוב, די ל - - -
היו"ר סתיו שפיר
יפעת - - -
שירה גרינברג
לא, אבל ביקשתם להיות מדויקים, אז אני מבקשת שתקראו את החלטת הממשלה, אני לא יודעת אם קראתם, היושבים פה.
היו"ר סתיו שפיר
שירה, בואי שנייה, אני אמקד - - -
שירה גרינברג
לא, אבל שאלת ואני רק רוצה לענות. לא מופיע הסכום של 18 מיליארד שקלים, זה רק למען הדיוק.
היו"ר סתיו שפיר
אז אני אגיד לך משהו אחר. את זוכרת את התמונה הזאת? את זוכרת? זאת הייתה מישיבת הממשלה המיוחדת, ראש הממשלה יושב פה בחזית בתמונה והוא בעצמו מציג ומבטיח את התכנית הזאת, הוא מבטיח שזה יהיה בתוך התקציב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
התכנית, בלי כסף, נכון.
היו"ר סתיו שפיר
זה בדיוק מה שקרה.
שירה גרינברג
אז תנו לנו להתבטא לגבי התכנית, רק אל תגידו פרטים לא נכונים.
היו"ר סתיו שפיר
הדבר הזה נעלם. אז אני רוצה להגיד דבר כזה, אלה שאלות שהפנינו גם מראש למשרד ה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
- - - מפוליטיקאים שבויים - - -
היו"ר סתיו שפיר
את מפריעה לי. פוליטיקאים שבויים?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הפוליטיקאים שבויים בשיח של - - -
היו"ר סתיו שפיר
כשמפריחים סיסמאות לאוויר אנחנו מצפים לראות את הדבר הזה במספרים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל גם ה-18 מיליארד זו סיסמה, יכול להיות שצריך יותר מ-18 מיליארד.
היו"ר סתיו שפיר
יכול להיות. בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נו, אז בואי - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה תשובה למספר דברים. אחת, מה הסכום המקיף והכולל של התכנית הזאת ועל פני כמה שנים, מתי אתם מתכוונים להכניס את זה לתוך תקציב המדינה. הסיכומים שהיו עם שר דרעי, על 800 מיליון שקלים, עם אגף תקציבים, מה הם כללו ומה הוחסר מהתכנית, מה היה בתוך ה-800 מיליון שקלים. התכנית הזאת, צריך לומר, עברה גם כמה גרסאות במשרדי ממשלה שונים, חברות ייעוץ שונות השתתפו וקיבלו כספים נאים על מנת לפתח את התכנית, נשמח לדעת מי הם ומה הם. איתן דנגוט, שריכז את התכנית מטעם השר דרעי אמור היה לעמוד בראש צוות בנושא, הצוות הזה עד לרגע זה לא מונה. מה קורה עם העניין הזה והאם אתם מתכוונים למנות את הצוות בראשותו. בבקשה, בתשובות קצרות וברורות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני חושבת שהוא עובד.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא יודעת - - -
שירה גרינברג
אז קודם כל אני אענה על השאלות שקשורות למשרד האוצר, מכיוון שאת שואלת הרבה שאלות שלא כולן קשורות אליי. אז ככה, לגבי הדברים שקשורים אליי ולמשרד האוצר. קודם כל אני רוצה לומר ששר האוצר בהחלט רואה בפיתוח תכנית הצפון דבר חשוב ביותר ועל כן כשהוא נדרש לנושא הוא גם החליט להתעמק בתכנית, הוא החליט שהוא רוצה להוסיף לה נדבכים נוספים, הוא גם השמיע את זה, כגון הנושא של העתקת בסיסי צה"ל לצפון. במהלך השיח עם ראשי הרשויות עלו גם הנושאים של חברות ממשלתיות כאלה ואחרות על מנת להביא תעסוקה איכותית לצפון. כל הנושאים האלה וכמובן הנושאים אשר היו בתכנית בנוגע למנועי הצמיחה שאיתם גם משרדי הממשלה שעסקו בתכנית בטרם ישיבת התקציב ולאחריה, וכן בשיח עם ראשי הרשויות שאנחנו מקיימים, הנושאים האלה כמובן עולים, מנועי הצמיחה, הן בתחום התעסוקה, הן בתחום החינוך, הן בתחום הבריאות, הן בתחום התחבורה והן בתחום התשתיות.
היו"ר סתיו שפיר
דברי איתנו, בבקשה, במספרים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
התכנית נבנית, תחכי בסבלנות שהם יציגו לך את זה.
היו"ר סתיו שפיר
היא עונה לי עכשיו. בתורך, את רוצה להגיד עוד דברים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, כי את כאילו 'תגידו מספרים', ואם היא תגיד סכום עכשיו וצריך יותר? כי התכנית נבנית.
היו"ר סתיו שפיר
כי מה לעשות, בלי מספרים ובלי כסף בסוף לא תהיה תכנית.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אוי נו באמת, הרמה - - -
שירה גרינברג
אז קודם כל זה לגבי השאלה של מה בעצם נעשה ומדוע - - -
היו"ר סתיו שפיר
יש לך פה פירוט מלא של כל התכנית, כולל הסכומים?
שירה גרינברג
אני אשמח אם יותר לי לדבר ולא - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת אם יש כזה פירוט כי אני אשמח שנעביר אותו לכל היושבים בחדר.
שירה גרינברג
אז אני אשמח אם יותר לי לדבר ואז גם אני אענה על השאלה הזו, בשמחה.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה.
שירה גרינברג
התכנית, בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה גם בערב התקציב, צריכה להיות מגובשת ולהגיש אותה לראש הממשלה, שר האוצר והשר לפיתוח הנגב והגליל והפריפריה, ואלה הישיבות שמתבצעות כרגע. התכנית מתגבשת, כחלק מהתכנית התוספות שניתנו בתקציב המדינה ותקציב המדינה עצמו בהחלט מכיל תקצובים אשר מופנים לצפון וכחלק מעשיית התכנית עד לסוף השנה וכחלק מאישור התקציב. הדבר נכתב כך בהחלטת הממשלה על מנת לסיים את ההליכים מול משרדי הממשלה השונים כדי להגדיר אילו מהתוספות יהיו מופנות באופן ייעודי לאזור הצפון, כחלק מתכנית רחבה אשר מדברת על מנועי הצמיחה שציינתי, ואילו דברים יתווספו לה כגון הנושאים שציינתי לגבי התהליכים שבאמת אכן יש גם פגישה שמתקיימת היום לגבי הנושאים.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, הבנו שיש - - -
שירה גרינברג
עכשיו לדוגמה - - - -
היו"ר סתיו שפיר
איפה בתוך - - - שנייה, שנייה.
שירה גרינברג
תנו לי רגע לסיים.
היו"ר סתיו שפיר
את אומרת משפט, אני רוצה להבין אותו לעומק. איפה בתוך התקציבים היום יש תוספות, לא תקציב שגדל באופן אוטומטי, תוספות שמוכוונות ליישובי הצפון.
שירה גרינברג
אז אני אומרת, לדוגמה משרד הכלכלה, בסיכום התקציבי יסוכם על תוספת מסוימת - - -
היו"ר סתיו שפיר
של כמה?
שירה גרינברג
כרגע תקציב משרד הכלכלה יעמוד על כ-3 מיליארד שקלים, יש כ - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה מה לצפון?
שירה גרינברג
אני מצטערת, אבל אני לא יכולה לדבר כשלא נותנים לי לדבר.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת שאלה.
שירה גרינברג
אתם שואלים שאלה, אני מכבדת את זה, תכבדו אותי - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
היא רוצה לתת מספר - - -
שירה גרינברג
תנו לי בבקשה לענות תשובות מלאות ונכונות. אם אתם מפריעים כל רגע אני לא יכולה לתת את התשובה שאני רוצה לתת.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, רשות הדיבור היא שלך, ביקשתי פירוט.
שירה גרינברג
אז אני מבקשת שהיא תהיה באמת שלי, שאני אוכל להסביר את הדברים.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה.
שירה גרינברג
אז התחלתי לדבר לדוגמה על משרד הכלכלה, אז מתוך התקציב, למשל, שניתן לטובת שיפור הפריון במפעלי תעסוקה, ניתן 60 מיליון, כל ה-60 מיליון האלה מופנים לצפון. זה היה כחלק מהסיכום התקציבי עם המשרד. אני לא אעבור משרד משרד, גם משרד התחבורה במסגרת הסיכום, דיברו פה על הנושא גם של המנוע של התחבורה כמנוע צמיחה, כמובן לקרב את הפריפריה למרכז ולפתח תשתיות. גם במסגרת הסיכומים עם משרד התחבורה, במסגרת תכנית הפיתוח, יש לדוגמה, אני אתן עכשיו דוגמה, נניח, של 5 מיליארד שקלים של כבישים, פיתוח כבישים שנועד לצפון.

אז אני מבקשת שהדברים יהיו מדויקים. לתת את כל הפרטים, זה בדיוק מה שאנחנו אמונים עליו בימים האלה וזו עבודת הממשלה שאנחנו מבצעים מול משרדי הממשלה השונים והדבר הזה יגובש לכדי החלטת ממשלה שתבוא במהלך התקציב על מנת שהשינויים ייכנסו ויובהרו מתוך התוספות שכבר נמצאות בתקציב, מה מופנה לצפון ומה לא, ואת הדבר הזה כמובן נוכל להציג לכנסת ברגע שהוא יושלם. נתתי שתי דוגמאות שכבר עבדנו עליהן וזה כבר ידוע לנו ופילחנו וכך הדבר סוכם ואנחנו כמובן ממשיכים לעבוד ולכן ניתן פרק הזמן עד דצמבר 2016.
אופיר יחזקאלי
אפשר להבין רק מה ההגדרה של צפון?
שירה גרינברג
ההגדרה של צפון, אל"ף, זאת שאלה שאתה תצטרך בהמשך לשאול את הממשלה, ולא אני, פקידת ממשלה, אגדיר מה זה צפון, זו החלטה שהממשלה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אופיר, יש שם דגש על הגליל המזרחי, אתה יודע שזה המאבק שלנו וזה נמצא שם והדגש הוא על הגליל המזרחי, כמו גם על הגליל המערבי.
היו"ר סתיו שפיר
לא, יפעת, את מפריעה. אני רוצה מאגף התקציבים תשובות.
שירה גרינברג
אז כמו שאמרתי, ההחלטה של ההגדרה המדויקת של מה זה צפון זו כמובן החלטה של הממשלה. אין ספק שהגליל המזרחי, גליל מערבי, נמצאים שם, בהחלט.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל כשאת אומרת תוספות, את אמרת תוספות ואז אמרת 'עכשיו אנחנו בודקים מה מהתוספות באמת הולך לצפון', כלומר אחרי שכבר החלטתם על הצעת התקציב עכשיו אתם בודקים מה התוספות הולכות לצפון, או שהייתה עבודה - - -
שירה גרינברג
במהלך אישור התקציב משרדי הממשלה מעלים דרישות תקציביות לנושאים שהם נושאים שנדרש לשפר את תחום אחריותם. מתוך חשיבות, וכך הממשלה גם החליטה, החשיבות של אזור הצפון, התוספות הללו שהם קיבלו לנושאים שבאמת משרדי הממשלה העלו וציינו בשל הצורך שלהם לפתח את אותם תחומים, ומתוך החשיבות של הצפון, התוספות הללו, כפי שסוכם, חלקם לפני התקציב וחלקם לאחר מכן, מתוך ידיעה של שרי הממשלה השונים בליל התקציב כשהם הצביעו גם על החלטת הממשלה הצפון, ההחלטה הזו באה לייצג את זה שמשרדי הממשלה השונים, בהינתן התוספות שהם קיבלו ולאור החשיבות שרואה הממשלה בצפון, יילכו לאותם נושאים בצפון. הדבר הזה הוא כרגע עבודה שאנחנו מבצעים, גם מול משרדי הממשלה וגם כפי שתיארתי, בפן הרחב.
היו"ר סתיו שפיר
יש לך רשימה מדויקת של התוספות האלה וכל אחת לאיפה בדיוק זה נכנס?
שירה גרינברג
אין לי עליי, אבל יהיה דיון על הגשת התקציב - - -
היו"ר סתיו שפיר
אלה הדברים שביקשנו בשאילתה. עכשיו התקציב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל הם עוד מתגבשים.
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, אני מבקשת - - -
שירה גרינברג
סליחה, אבל מה שאת מבקשת כרגע זה הגשת תקציב המדינה כולו, כי זה השיח שביקשת. ביקשת לראות את כל התוספות של תקציב המדינה, הדבר הזה מתקיים השבוע בוועדת הכספים, יש דיון, בו גם שר האוצר יהיה נוכח, הוא יציג את כל התוספות כולן. לא התבקשתי להביא לפה את כל תקציב המדינה וכל התוספות - - -
היו"ר סתיו שפיר
התבקשת בשאילתה לענות בדיוק מה הם פרטי התכנית שנכנסים לתקציב.
שירה גרינברג
אני עניתי על הפרטים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, אני רוצה רק להבין - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, שנייה, קודם גיורא ואנחנו חוזרים לשירה. בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בואו נסגור שמה שאמרנו עד עכשיו זה מה שיהיה.
גיורא זלץ
אני מצטרף לתודות על הישיבה ואני רוצה לומר עוד שני דגשים לגבי התכנית, שלא נאמרו, ושלוש בקשות, שבשביל זה באנו, לבקש מכם, חברי הכנסת. דגש אחד, אני מאוד שמחתי לשמוע מה שבת אל וגל דיברו. הן עוד במצב טוב, כי הן בתל אביב או בירושלים ומתלבטות מתי לעבור לצפון, יש מאות אלפי צעירים שכבר קיבלו החלטה והם מיישמים את הכישורים שלהם ואת הרצונות שלהם בברלין וסין וארצות הברית. תכנית הצפון, חלק חשוב ממנה הוא אותם מנועי צמיחה שמתבססים על מחקר ופיתוח, על חקלאות, על תעשייה מתוחכמת שתאפשר למאות אלפי צעירים מכל מדינת ישראל לבוא ולמצוא תעסוקה מאתגרת, מספקת ומעניינת.

דגש שני שחשוב לי לומר, שחוסן של מדינה שנבחן בעת מלחמה ונשען על האימונים שהצבא עובר בשביל להילחם טוב יותר, הפיתוח הכלכלי והתעסוקה לתושבי הצפון ולתושבים בכלל, חשוב באותה מידה כמו האימונים לצבא.

ושלושה דברים שאנחנו רוצים לבקש מכם. אני חושב, ושאלת למה זה לא קורה, שאחת הסיבות היא איזה שהיא אירוע לא מכובד של ריב על אגו ועל קרדיטים לגבי התכנית.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא, תפסיקו להיות - - -
גיורא זלץ
ולמה אני אומר את זה פה? כי אני מאוד מבקש מכולנו ומכולכם, זה מה שאני רוצה לומר, יפעת, אני חושב שאני רוצה לבקש מכם, תתגברו מעל זה, בואו תאפשרו לעשות תכנית שאתם בממשלה ובכנסת החלטתם עליה.

בקשה שנייה, יש עכשיו אירוע מאוד משמעותי כנראה, של תאגיד השידור, שכולנו בכנסת, בממשלה, בתקשורת, עוסקים בו כאילו הוא הנושא היחידי והכי חשוב במדינה. אני נורא מבקש, תפעלו להוריד את זה מסדר היום כנושא מרכזי ושימו על סדר היום את התקציב ואת התקציב לצפון בתוכו.

והבקשה השלישית, ומזה אנחנו הכי חוששים, אני רוצה לומר שאכן הכותרת של התכנית לצפון תופיע בתקציב המדינה, אבל תהיה ריקה מתוכן, גם מבחינת הסכומים וגם מההגדרות. אני מבקש מכם, שבוועדות השונות ובמליאה, תוודאו שהתכנית לצפון תהיה קרובה ככל האפשר לתכנית שאנחנו הכנו, שהתכנית לצפון תגדיר את גודל ההטבה ביחס ישיר למרחק הקרוב מהגבול ולמרחק הרחוק מתל אביב, כי יש חשיבות גדולה גם להגדיר, כמו שאופיר שאל פה, מה זה הצפון. ככל שאנחנו יותר קרובים לגבול ויותר רחוקים מתל אביב, שם צריך יותר עזרה. תודה רבה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה. שירה, רק במשפט אחרון, ה-800 מיליון שהבטחתם במשא ומתן מול השר דרעי, לפי התשובה שהוא מסר לנו, מה היה בתוך הסיכום הזה? איך זה לא נכנס לתקציב? כי מה שאנחנו הבנו זו הייתה ממש הבטחה קונקרטית לתקציב הזה, הבטחה גמדית לעומת ההחלטה על 18 מיליארד שקלים, אבל איפה נמצאים הכספים האלה לפחות?
שירה גרינברג
היה שיח כמובן מול השר דרעי, כשנציגו איתן דנגוט, אני חושבת שגם היה שיח פורה וישבנו הרבה עם גורמי המקצוע כדי להבין גם את התכנית מהראייה המקצועית שלהם. הדבר הזה בא לידי ביטוי גם בעבודה עכשיו שאני תיארתי. לגבי הסכומים, אז כפי שציינתי, הממשלה החליטה לתת את התוספות, כמו שאמרתי, למשרדים, כשחלקן, כמו שאמרתי, מיועדות באופן ייעודי לצפון, וזה כמובן כספים אלו.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה כספים אלו?
שירה גרינברג
אני אומרת, הכספים הללו - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה?
שירה גרינברג
לא, אין מספרים. אני עוד פעם חוזרת על הדברים שאמרתי, הכספים הללו כולם, בסופו של דבר הממשלה החליטה להקצות אותם למשרדים השונים ואת הכספים הללו צריך בשיח - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה? תשמעו, אנחנו מדברים על תקציב המדינה, אנחנו לא מדברים פה על איזה פנטזיה. תקציב המדינה זה כסף.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בדיוק, אבל זה מתגבש. מה יעזור לך מספר מוחלט עכשיו? אני לא מצליחה להבין את השיח העקר הזה.
שירה גרינברג
סתיו, אני אשת מקצוע ואני אעשה את תפקידי בצורה הכי מדויקת והכי נכונה, ועל כן ציינתי שאנחנו כרגע במהלך עבודה מול המשרדים כדי שהמספרים יהיו ברורים וידועים, ואני לא אשלוף פה מהשרוול מספרים שהם לא מדויקים - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לא מהלך שקורה לפני שמביאים את תקציב המדינה?
שירה גרינברג
- - - מכיוון שהדבר הוא במהלך עבודה.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו ממש לא רוצים, חלילה שלא תדייקי.
שירה גרינברג
נתתי דוגמאות כדי שתבינו - - -
היו"ר סתיו שפיר
שירה, חלילה שלא תדייקי, את בן אדם מאוד רציני, באמת, שמך הולך לפנייך. אני שואלת ברצינות, תקציב המדינה עכשיו בדיונים, הוא עובר קריאה ראשונה עכשיו, השבוע. זאת המציאות. כרגע זה לא מופיע שם, מתי אתם מתכננים לעשות את זה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
רגע, גברתי היושבת ראש, אני רוצה לשאול משהו.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אני כרגע שאלתי שאלה.
שירה גרינברג
אז אני הדגשתי - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, כי את ממשיכה להגיד - - -
היו"ר סתיו שפיר
מתי אתם מתכננים לעבוד על זה?
שירה גרינברג
אז אני הדגשתי וחידדתי שזה בהחלט - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
עונים לך בצורה ברורה.
שירה גרינברג
אני הדגשתי וחידדתי שבהחלט זה כן מופיע שם בתוך התוספות שניתנו למשרדים השונים, אבל צריך - - -
היו"ר סתיו שפיר
אז אם זה מופיע בתוספות אני מניחה שאת יכולה להעביר לנו רשימה מדויקת של מה מהתוספות הולך לאיפה. לפחות זה, אם זה כבר נמצא בתוספות.
שירה גרינברג
אז אני עוד פעם - - - זה נמצא בתוספות, חלק מהדברים ידועים וחלקם עוד בתהליך מול המשרדים כדי להגדיר - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אז בואו נסגור את הישיבה עד שהדברים יהיו ברורים. אני לא מבין, סליחה, סליחה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
את יודעת מה אומר - - -
היו"ר סתיו שפיר
שנייה, עוד רגע - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אני כבר שעה רוצה להגיד לה מילה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, אבל אנחנו באמצע.
יגאל גואטה (ש"ס)
למה אדון בוחבוט לא יכול לצאת מפה עם הבטחה ללכת למכולת? כל פעם מכדררים אותם ומכדררים אותם. לא הבנתי, זה סיפורים יפים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא כאן כי עובדים על זה.
היו"ר סתיו שפיר
מתי?
יגאל גואטה (ש"ס)
יפעת, תקשיבי, נמאס כבר לשמוע את הסיפורים האלה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תקשיבו, היום בשש אנחנו נפגשים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
ואני חלק מהממשלה הזאת, אבל נמאס לתושבי הצפון, ואני יליד קרית שמונה, לשמוע את הסיפורים האלה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל מה אתה רוצה? שיניחו לזה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
שייתנו להם צ'ק ללכת למכולת. ולא סיפורים ודיבורים. היא כבר שעה אומרת, 'תנו לי להסביר' ו'תנו לי להסביר' ו'תנו לי להסביר' והיא מסבירה ואחרי שעה שהיא מסבירה הוא לא מבין כלום.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תסלחו לי, אנשים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
הוא לא מבין מה היא אומרת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כדי שהדברים - - - מה זה הדבר הזה?
יגאל גואטה (ש"ס)
אני יכול ללכת למכולת עם זה? מספיק עם השטויות האלה כבר.
היו"ר סתיו שפיר
תודה, שמענו והובהר. נילי ברוש, את היועצת של השר דרעי, התשובות שהתקבלו כאן מאגף התקציבים לגבי התכנית שהיא עדיין בעיצומה, עוד לא ישבו, עוד לא - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סתם ישיבה, לבלבל את המוח.
היו"ר סתיו שפיר
זה קורה ממש בימים אלה? זה משהו שהובהר לכם? גם הסיפור עם איתן דנגוט והצוות שאמור היה להיות מוקם על ידי שר האוצר, לא קיבלנו תשובה מלאה, אולי תוכלי להוסיף לנו מידע על זה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
עובדים על זה. עובדים, אתה יודע, יש גם אנשים רציניים שעובדים, לא רק מדברים כל היום.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא נשמע מאוד רציני לא לקבוע דד ליין בתכניות עבודה מסודרת, כשאנחנו כבר בדיוני תקציב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אז נדבר בסוף התכנית. כשתגיע התכנית תכנסי את הישיבה, בבקשה, ואני רוצה ש - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אז לפני שיצביעו על התקציב בואו נעשה ישיבה ונראה מה יש בתקציב. למה כל הברברת הזאת?
היו"ר סתיו שפיר
אתם לא ברשות דיבור.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
את בכנסת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מביאים אנשים מהצפון, מטרטרים אותם ולא נותנים להם תשובות. רק מברברים אותם כל הזמן.
היו"ר סתיו שפיר
נילי, בבקשה.
נילי ברוש
אני אתחיל בתיקון קטן, לחברת הכנסת שאשא ביטון, אני לא מכירה צוות בין משרדי שעובד היום, אנחנו לא חברים בצוות הזה, אנחנו לא הגענו לצוות כזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנחנו נפגשים היום בשש, השר דרעי הצטרף, מה לעשות? הוא מקיים איתנו היום פגישה בשש בערב.
נילי ברוש
לא, רק לדייק, כי את ביקשת לדייק, אנחנו לא חברים בצוות כזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
השר כן.
היו"ר סתיו שפיר
היא היועצת של השר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
השר כן.
נילי ברוש
לציטוט, לייחוס, לפרוטוקול, לא חברים ב - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אוקיי, אז הוא אישר את הגעתו.
נילי ברוש
לא חברים בצוות הזה, לא מנגב גליל ולא מפנים והפעם האחרונה שבדקתי אריה דרעי - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אוקיי, זה יקרה עם ובלי.
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, את מפריעה לה לדבר. בבקשה.
נילי ברוש
השר אריה דרעי הוא ראש התכנית. להתחיל מזה. דבר שני, אני יכולה אולי לבשר שהיום בערב הולכת להיות פגישה, שאני מקווה שתהיה מכוננת, מהבחינה הזאת אין לנו עניין פה לנגח אחד את השני, כי כולנו באמת באותו מקום, רוצים לקדם תכנית בצפון וכולנו חושבים שהתכנית הזו חשובה. היום בערב הולכת להיות פגישה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא סותר את מה שאמרתי.
נילי ברוש
שאני מקווה שהיא תהיה סיום של ה - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה זה פגישה ומה זה הצוות הזה? יש פה שני צוותים שמתכנסים היום?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, היה תהליך עבודה שהתחיל - - -
נילי ברוש
לא, אין צוות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מוכנה להסביר.
היו"ר סתיו שפיר
אבל נילי עדיין מסבירה, את תסבירי אחר כך .
נילי ברוש
אני רק יכולה להגיד - - -
היו"ר סתיו שפיר
הפגישה של השר זו פגישה אחרת או שזו אותה פגישה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, זאת אותה פגישה.
נילי ברוש
דיברת על צוות בין משרדי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני דיברתי על פגישה היום עם הצוות שמוביל, עם השר ליברמן, השר דרעי והשר כחלון, יחד עם נציגים של משרד האוצר, יחד עם אלי מלכה ובוחבוט ונציג נוסף של ראשי אשכולות. מאוד פשוט.
היו"ר סתיו שפיר
זאת הפגישה הזו?
נילי ברוש
זה לא סוד ואין לי מה לחדש כאן בדיון הזה, סתיו, הכול ידוע, השר דרעי מינה את האלוף בדימוס איתן דנגוט כדי לתכלל ולהרים את הדבר הזה שנקרא 'התכנית האסטרטגית לפיתוח הצפון'. איתן נפגש עם ראשי הרשויות, נפגש עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, אין חדש תחת השמש. אנחנו עד היום מחכים לאישור ממשרד האוצר, מהשר כחלון, לחתום על מינויו של איתן דנגוט - - -
קריאה
זה עצוב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה עצוב שזה מה שאת שומעת מ - - -
קריאה
מכולם.
היו"ר סתיו שפיר
למה המינוי הזה התעכב?
נילי ברוש
תשאלי את האוצר.
היו"ר סתיו שפיר
יש לזה סיבה?
נילי ברוש
שר האוצר הוא זה שאמור לחתום ביחד עם השר דרעי על המינוי של האלוף בדימוס איתן דנגוט, דבר שלא קרה עד היום. אני מאוד מקווה שהיום הדברים האלה ייפתרו ונוכל לצאת לדרך. אנחנו כולנו באותו צד.
היו"ר סתיו שפיר
שירה, יש סיבה ל - - -
קריאה
הם הולכים לוועדת הכספים.
היו"ר סתיו שפיר
אז שאלה אחת ונבקש עוד מהקהל.
אופיר יחזקאלי
אפשר לשמוע גם את ה - - -
היו"ר סתיו שפיר
בוודאי, מיד. יש סיבה מדוע הצוות הזה לא מונה רשמית?
שירה גרינברג
אני לא יודעת למה הצוות לא מונה רשמית, אבל העבודה נעשית. זאת אומרת אנחנו יושבים רבות, גם עם משרדי הממשלה השונים וגם עם ראשי הרשויות וגם, כפי שתיארתי, ישבנו רבות בעבר גם עם איתן דנגוט וגם עם משרד הכלכלה והדברים נעשים. היום תהיה פגישה, גם של השרים, ובהמשך - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה הדד ליין? היום כבר מצביעים על קריאה ראשונה, מה הדד ליין?
שירה גרינברג
החלטת הממשלה דיברה על סוף דצמבר 2016 - - -
היו"ר סתיו שפיר
בסוף דצמבר נגמר התקציב.
שירה גרינברג
והבקשה של שר האוצר הייתה שעד ההצבעות הסופיות על התקציב לפני, על מנת להגדיר את הדברים האלה בתוך התוספות ובתוך התקציב.
היו"ר סתיו שפיר
מתי? אנחנו דנים בתקציב עכשיו. ועדת הכספים תתכנס פעם אחת עם כחלון, זהו. מהיכרותי עם התהליכים פה אנחנו לא נקבל תשובות מפורטות על הדבר הזה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
סתיו, תהיה תכנית, אני אומרת לך את זה חד משמעית.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אני שואלת את שירה, לא אותך, מה הדד ליין.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תהיה תכנית.
היו"ר סתיו שפיר
סבבה, אז תגידי לי דד ליין.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אל תנסו לחפש משהו אחר, תהיה תכנית.
היו"ר סתיו שפיר
מעולה, אני שמחה. מה הדד ליין?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הדד ליין יכול להיות היום בערב והדד ליין יכול להיות עוד שבועיים, תפסיקי לנהל את זה כאילו אנחנו ב - - - אנחנו בכנסת ישראל, הדברים רציניים, מדובר בהרבה כספים - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לא נשמע מאוד רציני איך שזה מתנהל, אז בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנחנו אמורים לסיים את זה. עד סוף דצמבר התכנית תהיה, נקודה.
היו"ר סתיו שפיר
סוף דצמבר נגמר התקציב, אין.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא, מצביעים - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה, תעבירו בהעברות תקציביות את כל התכנית? מתי הדד ליין?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא, בסוף דצמבר מצביעים על התקציב, ברוכה הבאה.
שירה גרינברג
אני עונה. אני פקידת ממשלה וכפופה להחלטת הממשלה. החלטת הממשלה אומרת דצמבר 16', אני מוסיפה על כך ואומרת ששר האוצר ביקש ואמר שמכיוון שבכוונתו להביא את זה עוד בתקופת התקציב, שזה יהיה לפני סיום ההצבעות על התקציב.
היו"ר סתיו שפיר
רק להבהיר, אם משהו יוחלט בדצמבר 2016, מה שיגיד משרד האוצר אחר כך בוועדת כספים זה 'לא היה לנו זמן להכניס את זה להצעת התקציב', אנחנו מכירים את זה מנושאים אחרים וזה יעבור בהמשך השנה. אחר כך בהמשך השנה, או שתנסו להעביר סכומים קטנים בהעברות תקציביות, על אף שתכננתם את זה מראש וזה היה אמור להיות בתוך התקציב לפי חוק, זה חוק יסוד משק המדינה, או שאתם תנסו להעביר את זה אחר כך באיזה שהן תוספות. כל תוספת כזו תהפוך להיות לעוד כלי למסחרה ולסחיטה - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
רגע, אנחנו בדיון ספקולטיבי או בדיון של - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, בדיון של היכרות וניסיון עם איך שהדברים האלה עובדים. זה לא ייכנס. אם הדבר הזה לא יוחלט וייכנס לתקציב עכשיו, כשאנחנו דנים בו, זה לא יהיה.
שירה גרינברג
לי יש היכרות שונה ואני כמובן לא שותפה לשיח של להשתמש במסחרה ובדברים מן הסוג הזה. אנחנו, כמו שאמרתי, אנשי מקצוע, עושים את עבודתנו המקצועית.
היו"ר סתיו שפיר
שאלה נוספת, איזה חברות ייעוץ ובכלל עבדו על כתיבת התכנית הזאת לאורך השנים האחרונות? בכמה כסף - - -
שירה גרינברג
אנחנו במשרד האוצר לא לקחנו אף משרד ייעוץ או אף יועץ. השאלה צריכה להיות מופנה למשרדים האחרים, שאולי יש להם נתונים כדי להעביר, אבל אנחנו לא - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ראשי הרשויות לקחו - - -
אופיר יחזקאלי
ראשי הרשויות לקחו את חברת ארנסט אנד יאנג, משרד רואי חשבון, מהטופ 5 בארץ, הוא בדק את התמה האזורית, תיקף אותה, ראה את השוק שיש לדבר הזה. אני חייב להגיד ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה היה בגל השני. אופיר, אתה בדיוק ברשות דיבור, ואחר כך הסטודנטים.
אופיר יחזקאלי
אני חייב להגיד שמצד אחד אני קצת מתוסכל על הדיון הזה. אני לא אלאה אתכם על הסיפור של הצעירים, אני מנהל תחום צעירים בעיריית קרית שמונה, אני גם חלק מהמייסדים של תנועת שינוי כיוון, אבל יותר מדאיג אותי התהליך. מיכל פה ומיכל מכירה אותנו כבר שנתיים והייתה, החשב הכללי באוצר היה בביקור באזור וראה את התכנית ומנכ"ל משרד הכלכלה היה בביקור באזור, היינו אצלו בישיבה, ראה את התכנית, משרד רוה"מ, סמנכ"לים, ראו את התכנית, כולם סמכו עליה, תמכו בשתי ידיים, אמרו מתוקצב, ועכשיו, אחרי שכבר תקציב הממשלה עבר, כאילו מה אתם אומרים עכשיו בעצם? פוס משחק, מתחילים הכול מהתחלה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא.
היו"ר סתיו שפיר
ממש ככה.
אופיר יחזקאלי
וחבר'ה, לא נעים לי להגיד, הטענה היא לא אליכם, הטענה היא יותר למעלה, אבל באמת, זה זיבולי שכל, אין לי מילה אחרת. זה פשוט לקחת קבוצה שלמה של אנשים, להבטיח, עזבו הבטחה, תהליך שלם סדור מאורגן, פעם ראשונה ראשי הרשויות באזור התארגנו, קבוצה שלמה, 18 ראשי רשויות, שיש ביניהם כל הזמן מאבקים, התארגנו, אמרו לממשלה 'תפסיקו להנחית עלינו כל מיני תכניות, אנחנו יודעים מה טוב לנו, אנחנו נגיד לכם מה נכון', התארגנו, כתבו תכנית, הביאו חברת ייעוץ חיצונית, היא תיקפה את התכנית, כתבו משהו סדור, מאורגן, ובמקום ללכת בשתי ידיים, לאמץ את הדבר הזה, להתקדם איתו הלאה, זו פשוט פרסה אחת גדולה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אופיר, מה קורה עכשיו, אתה יודע? אתה יודע מה קורה עכשיו? יושבים ראשי הרשויות עם האוצר.
היו"ר סתיו שפיר
לא, מספיק. יפעת, את מפריעה לדיון. מספיק, לא, יפעת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כאילו מה אתם רוצים? שנעצור את הכול או שנתקדם? כל מה שלא עושים אתם נגד.
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, את מתפרצת ומפריעה. אני מבקשת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא מסכימה - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, את מפריעה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אי אפשר - - - התנגדות.
היו"ר סתיו שפיר
את מפריעה פעם אחר פעם לדיון - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון, אני גם לא אתן שייאמרו פה דברים שהם - - -
היו"ר סתיו שפיר
יפעת, את תושבת הצפון, אנחנו באותו מאבק - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ובדמי תהיה תכנית, אבל בלי לפגוע בציבור - - -
היו"ר סתיו שפיר
את הופכת את זה לפוליטי ולמפלגתי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, ממש לא.
היו"ר סתיו שפיר
במקום שאנחנו עכשיו ננהל פה מאבק על זה שהתכנית הזו תתקיים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא אתסכל את הציבור ו - - -
היו"ר סתיו שפיר
חבל מאוד על ההתנהלות הזאת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אתם מתסכלים את הציבור שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
עידן רייף, בבקשה, ממכללת תל חי. יש פה סטודנטים שמחכים לדבר ואני מאוד רוצה לתת להם זכות דיבור.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל גם הם צריכים לדעת - - - אי אפשר כל הזמן רק ל - - -
היו"ר סתיו שפיר
אף אחד פה לא יודע ורק את כן. הבנו. הדבר הזה נאמר. בבקשה.
עידן רייף
שלום. אני רוצה להגיד שקצת צר לי שהרבה אנשים לא נמצאים פה, אבל בכל זאת אני אציג את עצמי. אני עידן, אני סטודנט שנה אחרונה ללימודי עבודה סוציאלית במכללת תל חי ואני רכז קשרי חוץ באגודת הסטודנטים. אני רוצה לספר לכם קצת עליי ועל החיים בצפון מזווית הראייה שלי.

אני בן אדם מחושב ובדרך כלל לא נוטה לקחת סיכונים ולא לקחת החלטות פזיזות. לפני שלוש שנים וחצי ישבתי וחשבתי עם עצמי איפה אני רוצה ללמוד, איפה אני רוצה לראות את העתיד שלי והחלטתי, למרות כל הסיכונים ולמרות כל הלבטים, כן להגיע לצפון בגלל שהצפון מושך אותי בצורה ממש ממש חזקה והחלטתי שאני עושה את המעבר ואני אמצא עבודה, למרות הקשיים שקיימים בצפון. אני רוצה להגיד לכם בתור מישהו שמסיים כרגע את התואר, ואני מסיים עכשיו את התואר בעבודה סוציאלית, ממש שנה אחרונה, יש בעיה גדולה באזור שלנו. כשאני אומר בעיה גדולה אני מתכוון שיש מצב מבחינת מצב סוציו אקונומי שהוא מאוד נמוך ואוכלוסייה שנזקקת לשירותים הללו, של התעסוקה. רוב החברים שלי שנמצאים בצפון עזבו, עזבו פשוט את הצפון והם עזבו והם אמרו לי בכאב לי 'עידן, אנחנו עוזבים, כל הכבוד שאתה נשאר, אבל לנו אין מה לחפש פה'.

אני והחבר'ה מאגודת הסטודנטים עשינו איזה שהיא בדיקה וגילינו ש-70% מהסטודנטים רוצים להישאר, רוצים להישאר במקום, אבל הם לא נשארים, הם עוזבים בגלל שאין תעסוקה. כשאני אומר שאין תעסוקה זה אומר שאין תעסוקה אקדמית בעיקר. לאחרונה התייעצתי הרבה עם חברים ובדקתי ופשוט אין מקומות תעסוקה שהם אקדמאים, כמו שציינתי לפני כן. מצאתי את עצמי מחליט שאני כנראה אעבור בסוף התואר, לא בלב שלם, אבל אעבור חזרה למרכז. זה ממש מפריע לי ומטריד אותי, ההחלטה הזאת, בגלל שראיתי את עצמי ממשיך פה באזור הצפון, ממשיך להתקיים, אפילו מגדל משפחה, ילדים, בית לתפארת, אבל - - -
היו"ר סתיו שפיר
עידן, אתה סטודנט לעבודה סוציאלית, נכון?
עידן רייף
כן, אני סטודנט לעבודה סוציאלית, שנה אחרונה.
היו"ר סתיו שפיר
והמצב במקצוע הזה, אתה רואה איזה שהוא אופק תעסוקתי?
עידן רייף
אני חושב שמבחינת תעסוקה בצפון התעסוקה שיש שם היא בעיקר תעסוקה במלצרות, תעסוקה בנושאים כמו, לצורך העניין, ברמנים וכו'. הכוונה שלי שאין איך להתקדם מבחינת תעסוקה אקדמאית, אין מבחר.

אני מסיים בשורה אחרונה, אני הגעתי לצפון, באמת התאהבתי במקום, אני רוצה להמשיך לחיות פה ולבנות את הבית שלי, יש פה הזדמנות להחזיר את החיים לגליל ולתושבים ולאפשר להם לחיות בכבוד. אז בואו ננצל את ההזדמנות הזאת.
סטודנט
חשוב לי משהו להוסיף, אני סיימתי ללמוד השנה. נשארתי עוד שנה בצפון, אני קורא לטייטל שלי 'מנסה את מזלי בצפון', כי אני כרגע בלי תעסוקה, אז אם יש לכם פה קשרים לעבודה אני אשמח, כי אני מחפש עבודה בצפון ואין. אין מה למצוא. אני סטודנט בוגר של שירותי אנוש ומדעי ההתנהגות.
אופיר יחזקאלי
יש משרה של - - - אם אתה רוצה, זה בדיוק - - -
סטודנט
במרכז אני יכול להגיד שיש המון עבודה בתחום שלי ואני יכול להיכנס לשם, אבל אני כרגע עברתי עם חברה שלי לקיבוץ נאות מרדכי בצפון, אחרי שלוש שנים, ואין לי כרגע תעסוקה. וראיתם את הסקר שעידן דיבר עליו באגודת הסטודנטים, 70% מהסטודנטים רוצים להישאר. אפשר ליצור את זה. אפשר להחליט שאנחנו מקדמים את הצפון, מקדמים את הגליל ובסופו של דבר להגיע למסקנה שמשקיעים את המשאבים האלה כי סטודנטים רוצים להישאר. בסופו של דבר אחרי זה נשארים רק 10% מאותם 70% ומתוכם שנה שנייה נשארים רק 4%, כי אין תעסוקה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אני רוצה לשאול את מיכל פינק, מנהלת אגף אסטרטגיה במשרד הכלכלה. אותן שאלות שפירטתי כאן קודם, אתם גם קיבלתם את זה בצורת שאילתה שלא נענתה. הפרויקט הזה בראשיתי התחיל להיות מתוכנן אצלכם.
מיכל פינק
כן. אנחנו עובדים שנתיים על הפרויקט, כפי שהצלחת להבין, בשיתוף פעולה עם השטח באופן מלא. לא כל הידע נמצא במקום אחד, בטח לא בקרית הממשלה, ולכן המטרה הייתה למנף את הצפון. אנחנו הגענו לזה מתוך תהליך אסטרטגי שעשינו במשרד, כעבודה שוטפת שאנחנו בודקים מדי פעם את המשק וראינו את הפערים והבנו שצריך לעשות תהליך על מנת למנף את הצפון, על מנת ליצור מקומות עבודה איכותיים, לשפר את השכר, ליצור הזדמנויות לצעירים וכן הלאה.

השר דרעי, שבדיוק נכנס להיות שר הכלכלה, אימץ ומינף בהחלטה מלאה את הנושא וגם כאשר עבר למשרד נגב גליל, ובהחלטת ממשלה ההובלה עברה איתו, אנחנו המשכנו להיות שותפים, גם אנחנו, גם משרד האוצר, גם חברים אחרים בממשלה כי בסוף כולנו מבינים, ואנחנו מדברים פה כדרג מקצועי, גם שירה וגם אני, את החשיבות של העניין ואת הצורך להמשיך ולעבוד. אנחנו שמנו בצד פוליטיקה, אנחנו ממשיכים ואנחנו ממשיכים כל הזמן ולשיטתנו יש החלטת ממשלה וכל הזמן הזה ממשיך עד דצמבר. זאת אומרת מבחינתנו הקווים קיימים, התכניות - - -
היו"ר סתיו שפיר
שירה דיברה על תוספת שמשרד הכלכלה קיבל בשביל הצפון.
מיכל פינק
משרד הכלכלה קיבל חלק ממה שביקשנו במהלך התכנית, למשל אותו מסלול פריון, זה הוזכר כאן, זה הוזכר גם על ידי אחרים, שדיברו על מהפכת הייצור המתקדם, אז חלק מזה שזה מסלול לשיפור הפריון של חברות קיימות הופנה אך ורק לצפון, בין היתר כחלק מהחלטה שצריך להתחיל כבר לעשות דברים.

יש דברים מאוד גדולים, שקשורים לכלל משרדי הממשלה וגם אלינו, שעדיין צריכים לשבת באותו צוות שדובר עליו ולהיסגר, אבל מבחינת ההבנה שלנו, בשיתוף עמוק של השטח, אנחנו די רואים איך ניתן ליצור כאן מנועי צמיחה. אנחנו לא סיימנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
כשהגעתם לדיוני התקציב, בקיץ ולפני הקיץ האחרון, כבר הגעתם עם ידיעה איזה סכומים צריכים להגיע, לאיפה הם צריכים להיכנס? הנושא הזה עלה בכלל בדיונים?
מיכל פינק
אנחנו במסגרת הקיימת קיבלנו בין היתר את ההחלטה הזאת של הארכה של פסק הזמן עד דצמבר וככה אנחנו מתייחסים לזה. זאת אומרת אנחנו ממשיכים לגבש - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, שאלתי שאלה אחרת, בדיונים עצמם הנושדא הזה עלה עם סכומים? אלה היו הדיונים שבהם זה היה אמור להיכנס, אחרי שנתיים של עבודה, ואתם עשדיתם עבודה והשקעתם בזה הרבה מאוד משאבים, בדיוני התקציב, זה המאני טיים.
מיכל פינק
אני לא יכולה להעיד על זה, אני לא השתתפתי באירוע של סגירת תקציב צפון. אנחנו כמשרד הכלכלה, כאמור, כבר לא מובילים את התכנית, הובלת התכנית היא בידי משרד נגב-גליל, אנחנו שותפים במלוא מובן המילה אבל חיתוך תקציב לתכנית צפון פשוט לא בידינו.
היו"ר סתיו שפיר
יש לך את התכנית המלאה?
אופיר יחזקאלי
אבל העוזרת של נגב גליל אמרה שהם לא חברים בצוות הזה.
היו"ר סתיו שפיר
כן, יש פה סתירות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
יש פה רק אחד שהיה עקבי. אבל היא אמרה שיש פגישה היום, למה - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, יפעת, אבל לא אותה פגישה שאת מדברת עליה, מסתבר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זו אותה פגישה שאני מדברת עליה. נפגשים, השר דרעי, השר ליברמן, השר כחלון, נציגים של משרד ה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה להבין, נילי, אני אשאל שאלה אחרת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
למה מתעקשים ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני אשאל אתכם שאלת תם, מתקיימים דיונים על התקציב, כולם יודעים שמה שעובר בדיונים האלה זה מה שייכנס לתקציב המדינה. נילי, בדיונים האלה, התכנית ישבה על השולחן, ידעו מה הסכומים שצריכים לעבור, היה על זה דיון? זה נכנס? משהו מזה הוגדר? מה קרה שפתאום החליטו לדחות בחצי שנה?
נילי ברוש
בחודש האחרון לא נעשו שום דיונים סביב הדבר הזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שירה, בחודש האחרון לא נעשו דיונים סביב הדבר הזה?
היו"ר סתיו שפיר
לא, את לא ברשות דיבור.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כי אי אפשר לזרוק כל הזמן מידע שהוא שגוי ולהתעקש עליו.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מנסים לקבל תשובות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שאלתי את משרד האוצר, נעשו, היו - - -
שירה גרינברג
נעשו.
היו"ר סתיו שפיר
ואת מנסה להפריע לאנשים לתת תשובות, מאוד לא ראוי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
היו פגישות על תכנית הצפון?
עהיו"ר סתיו שפיר
עדיין נילי מדברת, זה לא קרב - - - סליחה, אותי לא מעניין הקרב הפוליטי שיש בין שר האוצר לבין השר לנגב-גליל - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא קרב פוליטי, זה האמת, תכנית הגליל נמצאת פה.
היו"ר סתיו שפיר
מה שמעניין אותי, שהתכנית הזאת - - - את הופכת את זה עכשיו לקרב, מספיק.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ממש לא.
היו"ר סתיו שפיר
נילי, בבקשה.
נילי ברוש
השר דרעי הוא השר האמון על תכנית הצפון - - -
היו"ר סתיו שפיר
האם זה היה נוכח בדיוני התקציב?
נילי ברוש
השר שותף ולא סתם שותף, אלא שותף בכיר שם, היה המוח, אמיתי, שכתב את התכנית ושקד עליה שנים. לא היו פגישות לאחרונה בראשותו של השר דרעי ו/או מי מטעמו, איתן דנגוט, יועציו, לא היו. אנחנו מאוד מקווים שהדבר הזה ישתנה היום.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גברתי היושבת ראש, חשוב לך מי מדבר - - -
היו"ר סתיו שפיר
נאמר פה דבר אחר ממה ש - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני שואלת אותך שאלה פשוטה, מעניינת אותך תכנית הגליל או מי עכשיו דיבר עליה או לא?
היו"ר סתיו שפיר
חשוב לי מאוד, בדיוק, זה בדיוק מה שמעניין אותי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בבקשה. אני רוצה שרק - - -
היו"ר סתיו שפיר
את אמרת שהתקיימו ישיבות - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בוודאי שהתקיימו ישיבות.
היו"ר סתיו שפיר
נאמר פה שלא התקיימו ישיבות. נאמרות פה תשובות סותרות לחלוטין.
שירה גרינברג
אני לא חושבת שיש סתירה בין הדברים ובואו רגע נבהיר את הדברים ונעמיד אותם על דיוקם. הנושא, כפי שאני הצגתי, בהחלט נדון - - -
היו"ר סתיו שפיר
עם מי?
שירה גרינברג
כל פעם ברגע שאני מתחילה לדבר את כבר שואלת.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה לקבל תשובות מלאות.
שירה גרינברג
אנחנו נותנים תשובות מלאות. הנושא, כפי שגם תיארתי קודם, נדון במסגרת דיוני התקציב, הוא נדון עם איתן דנגוט והוא נדון גם עם משרד הכלכלה, נתנו לו את הגיבוי בזמנו, המקצועי, כפי שמיכל תיארה, שהם שותפים, ונתנו לו באמת דלת פתוחה לעבודתם המקצועית ואני חושבת שגם שיתוף הפעולה היה מאוד פורה בין כל המשרדים, גם בינינו ובין משרד נגב גליל וגם משרד הכלכלה. בערב התקציב הממשלה החליטה לקבל החלטה, מכיוון שגם שר האוצר סבר שהוא רוצה להרחיב את התכנית לאפיקים נוספים, כפי שתיארתי, של העתקת בסיסי צה"ל ודברים נוספים, הוחלט שיהיה פרק זמן עד סוף דצמבר 16' שבו יביאו תכנית אופרטיבית עד אז שתקודם לכדי החלטת ממשלה שתובא, וכפי שציינתי, שר האוצר ביקש מאיתנו להביא את טרם ההצבעה הסופית על התקציב, על מנת שהדבר הזה גם ישתלב ויהיה ברור בתקציב. הפגישות - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה קרה לתכנית של משרד הכלכלה?
שירה גרינברג
הפגישות נעשות. לא נעשו ישיבות מאז התקציב ועד עכשיו, והיא תיארה את זה נכון, בינינו לבינם, נעשו פגישות לפני, נעשו פגישות מערב התקציב ועד עכשיו עם ראשי הרשויות, עם אנשים מהצפון, אגודות וכו', עם משרדי ממשלה שונים. זאת אומרת יש הרבה ישיבות שנעשות והן גם נעשות על בסיס התכניות הקודמות והיום מתקיימת פגישה עם שר האוצר, שר הפנים וראשי הרשויות, חברת הכנסת יפעת ואחרים, עם אנשי המקצוע. זה לדעתי מה שכולנו צריכים לכוון אליו.
היו"ר סתיו שפיר
את אומרת שמתקיימת פגישה, נאמר פה שלא מתקיימת פגישה כזו.
שירה גרינברג
היא כן אמרה שמתקיימת פגישה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
היא אמרה שכן מתקיימת פגישה היום.
נילי ברוש
אני הראשונה שבישרתי כאן שמתקיימת היום פגישה.
היו"ר סתיו שפיר
הפגישה הזו שאתם מדברים עליה?
שירה גרינברג
כן. לכן אני אומרת, אין סתירה בין הדברים, הדברים תוארו - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל נאמר פה משהו אחר - - -
שירה גרינברג
תיארתי כרגע את כל המכלול כדי שיהיה ברור שאין סתירה בין הדברים ומה הלך הרוח, ואני חושבת שבאמת, כמו שאמרתי, צריך להמתין לסוף אישור התקציב ועד שהצוות באמת יסיים את עבודתו - - -
היו"ר סתיו שפיר
דנגוט ימונה כראש הצוות או שיש צוות אחר?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה מה שמעניין אותך עכשיו? לחפש תפקיד לבן אדם?
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת שאלה לאוויר.
שירה גרינברג
את שואלת שאלות שאני לא - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא מבינה. מעניין אותך דנגוט או מעניין אותך תכנית הגליל?
היו"ר סתיו שפיר
אני לא מכירה את הבן אדם באופן אישי, אני שואלת אם החלטת - - - זו הייתה החלטת הממשלה. תקראי את ההחלטה.
נילי ברוש
איתן דנגוט לא מחפש תפקיד.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אבל ככה היא מציגה את זה, אני בשבילו - - - זה לא לכבודו.
היו"ר סתיו שפיר
לא היינו חברים, אין פה שאלה לבן אדם, הבן אדם גם לא נמצא פה בדיון, זו לא השאלה. אבל זאת הייתה החלטת ממשלה, יש צוות כזה או אין צוות כזה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני רוצה לשאול, תהיה תכנית או לא תהיה תכנית?
היו"ר סתיו שפיר
לא, יפעת, סליחה, את מפריעה כל הזמן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא עם בן אדם כזה או אחר יהיה פרויקט טוב או לא יהיה פרויקט טוב.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא נוהגת להוציא - - - אבל את פשוט מעכבת את הוועדה באופן שיטתי. חבל, חבל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גם אני מאחרת לוועדה שלי. יש לי ועדה ואני מאחרת, אבל יש גבול.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה להבין בשאלה מאוד פשוטה, אותי לא מעניין מי עומד בראש הצוות, אני רוצה להבין אם יש כזה צוות, אני רוצה להבין מה הדד ליינים שלו. אל תחלקי לי ציונים, בבקשה. אני רוצה להבין מה הדד ליינים של הצוות הזה. מלכתחילה, זה שנתתם את דצמבר 2016 כדחייה אומר שהייתה פה כוונה שהדבר הזה לא יהיה בתוך התקציב כי אנחנו מכירים בדיוק מה זה אומר דצמבר 2016, ולראיה, תסתכלו על כל ההעברות התקציביות שמגיעות לוועדת הכספים על החלטות ממשלה שהתקבלו בסביבת החודשים הזאת, שהיא החודש שבו מצביעים על התקציב, זה תמיד מגיע בצורה של העברות תקציביות ולא כחלק מתקציב המדינה וזה נתון אחר כך להרבה מאוד לחצים פוליטיים שיגמדו את התקציב הזה, אם בכלל.

ולכן, עצם זה שהחלטתם לדחות לדצמבר כבר מעיד על זה שיש פה בעיה. אני רוצה להבין בצורה מאוד מאוד פשוטה, בבקשה, בקצרה, התכניות שמשרד הכלכלה עשה לא היו מקובלות עליכם ולכן החלטתם לעשות תכנית אחרת? האם העתקת הבסיסים זה מקור מימון, זו תכנית חדשה? מה הדבר הזה אומר?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה תוספת - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא שאלתי אותך, יפעת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אבל מיצינו את השיח הזה לפני רגע. שעה אנחנו מדברים - - - עוד פעם - - -
היו"ר סתיו שפיר
אם משעמם לך את יכולה לצאת, את לא לכודה פה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, זה לא זה, פשוט - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה הדד ליין לקביעת התכניות? ומה סדר היום?
שירה גרינברג
אני אגיד את זה שוב וכבר אמרתי את זה מספר פעמים בישיבה היום. הדד ליין שהחלטת הממשלה קבעה זה - - -
היו"ר סתיו שפיר
הבנו, דצמבר 2016.
שירה גרינברג
זה דצמבר 16'. שר האוצר ביקש מאיתנו להביא את - - -
היו"ר סתיו שפיר
תחילת דצמבר, סוף דצמבר?
שירה גרינברג
החלטת הממשלה מורה עד דצמבר 16', המשמעות זה ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
התכנית של משרד הכלכלה נגנזה?
שירה גרינברג
זה שזה יכול להיות במהלך כל חודש דצמבר. שר האוצר - - -
היו"ר סתיו שפיר
התכנית של משרד הכלכלה נגנזה או שהיא נדונה?
שירה גרינברג
שר האוצר, אמרתי, ביקש שנביא את זה לפני אישור התקציב.
היו"ר סתיו שפיר
מי הצוות שאחראי על הנושא הזה? מי נמצא בו? מי מנהל אותו?
שירה גרינברג
שר האוצר ביקש ממני לנהל את זה במשרד האוצר. את השאלות של מי הנציגים של אחרים, את צריכה להפנות לשרים האחרים.
היו"ר סתיו שפיר
שר האוצר מנהל את הצוות? אני שואלת אותך.
שירה גרינברג
את שואלת אותי שאלות שהן לא שאלות שאת צריכה לשאול אותי. אני אומרת לך, שר האוצר ביקש ממני - - -
היו"ר סתיו שפיר
שר האוצר עומד בראש הצוות?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מה זה משנה עכשיו?
שירה גרינברג
שר האוצר ביקש ממני - - -
היו"ר סתיו שפיר
מי הגורם האחראי?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שר האוצר לקח את האחריות וגייס גם את ליברמן וגם את דרעי אנחנו מתחילים לגייס והם מובילים את זה ביחד - - -
היו"ר סתיו שפיר
שר האוצר עומד - - - שר האוצר עומד - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ולי חשוב שתהיה תכנית ולא מי מוביל אותה.
היו"ר סתיו שפיר
שר האוצר עומד בראש הצוות?
שירה גרינברג
אני לא מי שצריכה לענות על שאלה כזו. יש החלטת ממשלה והיא מורה. אני אשת מקצוע, שאני יכולה להגיד פה מה התבקשתי לעשות. אני התבקשתי על ידי שר האוצר שמעוניין - - -
היו"ר סתיו שפיר
את אומרת משהו אחר לגמרי.
שירה גרינברג
שמעוניין לקדם את הנושא והוא ביקש ממני, כפי שתיארתי, להרחיב את התכנית, לבחון את האפיקים הנוספים שתיארתי ולהביא את זה כמובן לידיעתו. היום תתקיים גם פגישה עם השרים האחרים הרלוונטיים ואת השאלות האלה צריך להפנות - - -
היו"ר סתיו שפיר
מי הם נציגי הציבור שיושבים בצוות הזה?
שירה גרינברג
- - - לא אלינו אלא לדרג - - -
היו"ר סתיו שפיר
מי הם נציגי הציבור? זה צוות בראשותו של שר האוצר, מי אם לא את תעני על זה? מי הם אנשי הציבור שהם חברים בצוות?
שירה גרינברג
אז אני אמרתי - - - למה צריכים להיות - - - אני לא מבינה את השאלה של אנשי ציבור חברים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ראשי רשויות יושבים.
שירה גרינברג
אני אגיד, אני מתוך משרד האוצר, אני התבקשתי לרכז את זה. כחלק מהעבודה אנחנו יושבים גם עם ראשי הרשויות, עם נציגים נוספים מהצפון שאנחנו יושבים איתם בישיבות, עם משרדי ממשלה שונים. אנחנו יושבים עם כל הגורמים הרלוונטיים.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. אני מבקשת ממך דבר כזה, לשלוח לנו, בבקשה, את פרטי התכנית כפי שהיא עומדת על הפרק היום. זאת בקשה זהה למשרד הכלכלה, מה היא התכנית שאתם המלצתם עליה והצגתם - - -
שירה גרינברג
מכיוון שאנחנו עוד לא הצגנו את זה לשר - - -
היו"ר סתיו שפיר
משרד הכלכלה.
שירה גרינברג
שנייה, כי התכנית, כפי שתיארתי, בהתהוות. אנחנו נשמח לשלוח אותה ברגע שתהיה תכנית ברורה.
היו"ר סתיו שפיר
אני מבקשת את התכנית שהוצגה ערב הוצאת התקציב - - -
שירה גרינברג
אנחנו לא נשלח פרטים לא מדויקים ולא סופיים, מכיוון שאנחנו מעוניינים לסיים את עבודתנו ולהעביר, כפי שאנחנו מחויבים, לשר האוצר, ונשמח גם להציג - - -
היו"ר סתיו שפיר
שירה, אין לנו זמן, אנחנו בנובמבר. יש לנו חודש עכשיו שבו - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מתנצלת, אני יוצאת לוועדה שלי וזה ממילא גם לא כל כך מתקדם לשום מקום. תודה רבה לכולם, אני שמחה על תושבי הצפון - - -
קריאה
את יכולה להמליץ על הגליל העליון?
שירה גרינברג
אנחנו בהחלט, גם במסגרת התקציבים וגם בתקציבים האלה, בהחלט.
היו"ר סתיו שפיר
מיכל, רק שאלה נוספת, היו גורמים חיצוניים שהיו מעורבים בכתיבת התכנית, להוציא את ראשי הרשויות?
מיכל פינק
לא, להוציא כמובן. אנחנו הובלנו את התכנית כאגף אסטרטגיה במשרד הכלכלה עם תוכן מקצועי, ידע מקצועי, כלכלנים שלנו, עובדי מדינה, אבל כן, בהחלט גם נעזרנו בחברות ייעוץ.
היו"ר סתיו שפיר
במי?
מיכל פינק
החל מחברת תובנות שעשתה איתנו תהליכים של שיתוף ציבור והיוועצות, חברת אדקיט וסקירות בינלאומיות, חברת פארטו בניתוח של השטח. אנחנו בהחלט גם נעזרנו בחברות, כי המטרה שלנו הייתה להביא תוצר - - -
היו"ר סתיו שפיר
באיזה סכומים?
מיכל פינק
אני לא יודעת לדייק לך כרגע סכומים, אני יכולה לבדוק, אבל בגדול העבודה הייתה בהובלה ממשלתית. אנשים רואים אותנו ומכירים אותנו, זאת אומרת אנחנו לא הסתתרנו מאחורי חברות ייעוץ, אבל כמובן שגם נעזרנו איפה שהיה צורך.
היו"ר סתיו שפיר
אז אני אבקש, בבקשה, לראות את הסכומים.
מיכל פינק
אוקיי.
היו"ר סתיו שפיר
אני חייבת להודות שאני חשה בלבול שיש כאן, או לפחות חוסר תיאום בין משרדי הממשלה בנושא הזה. אני רוצה לבקש מכם מספר דברים. ראשית, לקבל ממשרד הכלכלה את התכנית כפי שהצגתם אותה למשרד האוצר טרם הישיבות על התקציב. זו תכנית שאתם סיימתם את העבודה עליה ולכן אפשר לחשוף אותה לציבור.
מיכל פינק
אבל צריך לדייק, יש את פרק משרד הכלכלה ויש היבטים רחבים יותר שריכז איתן דנגוט שבהם אנחנו פחות יכולים לתת עליהם את הדין וחשבון, בכל ההקשרים של בריאות וכדומה - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, מצוין, אנחנו רוצים את שניהם, גם את מה שעבד עליו משרד הכלכלה, בוודאי שיש פה נושאים שונים, וגם, נילי, את החומרים שיצר הצוות של איתן דנגוט, אנחנו מבקשים לראות את שני הדברים האלה.

עניין נוסף שאנחנו רוצים לראות, וזו בקשה משירה, אני רוצה לקבל את כל התקציבים שנכנסו כבר לתקציב, או דברים שהזכרת, לפי משרד ולאיפה זה עובר בדיוק. אני בטוחה שאת הנתונים האלה יש בידיכם כי אלה הסכומים שכבר נכנסו לתוך תקציב המדינה. אנחנו מברכים על כל סכום שנכנס. בבקשה לראות פירוט מלא של הסכומים האלה, לפי תקציבים ולפי יעדים.
שירה גרינברג
אנחנו נעביר, כפי שאמרתי, מה שכבר ידוע.
היו"ר סתיו שפיר
מה שכבר ידוע.
שירה גרינברג
יש הרבה דברים שאנחנו בתהליך ואותם כמובן לא נוכל להעביר עדיין.
היו"ר סתיו שפיר
כל מה שידוע לכם, לא את מה שלא נודע. מיכל, גם את הסכומים שהושקעו בתכנית עד עכשיו, אנחנו עוסקים במסגרת ועדת השקיפות גם בנושא של מה שנקרא הפרטת המוח, העברה של ידע ממשלתי ושל קבלת החלטות, גם ממשלתית, לידי חברות ייעוץ ועל כן גם הטרחתי אתכם בשאלות האלה.
מיכל פינק
בכל מקרה, אם לא הובנתי, לא הייתה כאן קבלת החלטות - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, הבנתי אותך לחלוטין, אני מסבירה את הקונטקסט, שתכירו, זה אחד הנושאים שאנחנו עוסקים בהם כאן בוועדת השקיפות והוא מאוד יקר ללבנו ויקר תרתי משמע, יקר גם לכיסנו.
אופיר יחזקאלי
אפשר משפט אחרון?
היו"ר סתיו שפיר
אופיר, תמיד.
אופיר יחזקאלי
העתקת בסיסי צה"ל. חבל שיפעת יצאה, זה מקסים וזה מרגש מאוד, אבל זה לא יעשה את העבודה. זה יגיע לאזור גולן, לציפורי, זה משרות של עובדי תחזוקה, רתכים וכו'. באצבע הגליל זה לא רלוונטי, זה לא יעשה את העבודה וזה לא ישנה. אני מזכיר לכם שמפעל של תע"ש נסגר בקרית שמונה בשנים האחרונות. אני ממש מבקש מכם, תקפידו על זה, שימו לב לפרטים האלה, אל תיפלו למלכודת הזו. יש נכסים בסיסיים לגליל, יש נכסים בסיסיים של אצבע הגליל, הם מוכרים, הם ידועים, יש שם אחלה דברים, עבדנו על זה בשנתיים האחרונות, הגדרנו את הנכסים האלה, זה לא הרבה כסף כדי למנף אותם. אנחנו יכולים להיות שחקן בינלאומי בתחומים האלה של מזון, ביוטכנולוגיה, חקלאות, אנחנו יכולים להיות שם.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אנחנו ממש חייבים לסיים. משפט.
סטודנט
משפט נוסף. צריך להבין, כמו שחברת הכנסת שאשא ביטון אמרה, יש הבדל בין יקנעם לקרית שמונה, זה מרחק גדול. כשאומרים צפון לפעמים מתכוונים - - -
היו"ר סתיו שפיר
לכן ביקשנו פירוט גיאוגרפי, ברור.
סטודנט
חשוב מאוד שתשימו לב, כי אם ביקנעם יש הטבות מס כמו בקרית שמונה, למה שהמפעלים יגיעו לקרית שמונה. יש הטבות יותר למי שפותח עכשיו היי טק בירושלים מאשר מי שפותח אותו בקרית שמונה.
נילי ברוש
זה לא מדויק. כששר הכלכלה אריה דרעי היה, הוא העביר את התוספת השנייה לחוק עידוד השקעות הון שבה הוא מרחיק את החדרה-גדרה הזה ובדיוק בגלל זה יקנעם וקרית גת הם כבר שכונה בתוך תל אביב וקרית שמונה וערד - - -
אופיר יחזקאלי
מעולה, עכשיו צריך לקחת קצת - - - להגדיר, כעומק הפריפריה עומק ההשקעה.
בת אל שלום
אני רוצה להגיד משפט אחד, לאורך השנים האחרונות הממשלה השקיעה פה ושם גם בגליל, אבל לא הייתה תכנית אסטרטגית קוהרנטית, תמיד זה היה או כלכלה, או רווחה, או חינוך, או או, ואם לא תהיה פה תכנית שקושרת בין המשרדים ומחברת בין השכלה לתעסוקה איכותית, לרווחה, לחינוך טוב, לא יהיה פה שינוי של ממש. אני חושבת שהגיע הזמן לבוא ולהגיד שהמשרדים חייבים לתקשר ביניהם, זה לא יכול להיות תקציב קצת פה וקצת שם, זה צריך להיות משהו שהוא באמת מחובר בין אחד לשני ויש פה הזדמנות סביב מה שאופיר דיבר עליו, סביב היכולת לחבר את תל חי לתעסוקה איכותית, להשאיר סטודנטים בצפון, להחזיר בני ובנות המקום הביתה אחרי שהם למדו לא משנה איפה ובאמת להצליח לייצר איזה שהם מנועי צמיחה משמעותיים לכל מדינת ישראל, ולא ברמה הלוקלית.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם ולסגור את הדיון הזה. זה רק דיון ראשון, אנחנו נקיים על זה מעקב עד לרגע שנראה את הפרטים המלאים ונראה את התכנית הזאת נמצאת בתוך התקציב.
עידן רייף
אפשר לשאול מתי תהיה הוועדה הבאה?
היו"ר סתיו שפיר
מיד. קודם להעמיד דברים על דיוקם. הממשלה הודיעה כבר ביוני 2015 על הקמת הצוות לבניית התכנית לפיתוח הצפון, לפני חודשיים הוחלט לדחות ולהקים צוות היגוי חדש כך שכל הטיעונים האלה, כאילו התכנית בבנייה, כאילו מתייעצים עם כולם, זה נשמע מאוד מאוד טוב בתיאוריה, במציאות הדבר הזה מתעכב כבר שנה וחצי. אני לא יכולה להבין, מבחינה ניהולית, ואותי באמת העניינים הפוליטיים פה, של מי השר ומי נלחם, ממש לא נוגעים לי בסוגיה הזאת ואני לא מצליחה להבין פה את הוויכוח הפוליטי ביניכם, איך ייתכן שתכנית, יושבים עליה, עובדים עליה, הזכרת, מיכל, גם גופים, חברות ייעוץ שישבו והביאו לכם מידע ואתם קיבלתם על זה החלטות ועשיתם על זה אסטרטגיה ובמשרד הכלכלה, אחר כך זה עובר לניהולו של משרד אחר, מוקם צוות נוסף, מישהו הולך - - -
אופיר יחזקאלי
ממש אין טעם, ממש - - - הן עושות את העבודה שלהן, הן פקידות ציבור.
היו"ר סתיו שפיר
יושבים ראשי הרשויות ויושבים פעילים חברתיים ועומלים על התכנית הזאת עוד ועוד ועוד, אבל הדברים כל פעם נדחים. רק להבהיר, כחברה ובעלת ניסיון של הרבה מאוד שעות בוועדת הכספים, תקציבים שעוברים בהחלטות ממשלה בסוף דצמבר לא נכנסים לתקציב המדינה, משרד האוצר לא יכניס אותם לתוך התקציב, אני יכולה לחתום לך על זה, לא בסכומים האלה שאנחנו מסתכלים עליהם כאן. אתם אחר כך תנסו לגלגל את זה בכל מיני העברות, זה כבר לא יהיה תכנית לחיזוק הצפון, זה כבר ייפול קורבן לעוד לחצים פוליטיים מצד חברי כנסת ושרים. מעבר לזה, לא מדובר בתכנית רצינית. תכנית רצינית זה לא ללכת ולחפש מה כבר ניתן כאיזה שהיא תוספת למשרד ממשלתי ואז להגיד טוב, אולי בזה יש חלק מזה שנמצא במקרה בצפון, מבלי להגדיר בכלל מה זה צפון, מה היעד האסטרטגי המלא של התכנית הזאת. זה לא לקבוע אסטרטגיה, באמת.

לא מנהלים ככה שום דבר ואתם אמורים לנהל את המדינה, את כל תקציב המדינה. הדיבורים על אין כסף הם גם דיבורים שלא יכולים להתקבל כאן מאחר שאנחנו רואים כמה כספים הולכים לריק ולמקומות מיותרים, כמה עודפים מגלגל האוצר משנה לשנה באופן אוטומטי, במיליארדים, מבלי שהם נכנסים בסוף ומשמשים בתקציב המדינה זה לא עובד.

דיברו פה, הזכירה חברת הכנסת את המושג אינטגריטי. אני אסביר לכם מה זה אינטגריטי בכנסת, אנחנו לא נמצאים פה בשיעורים בתיאוריה. פה מקבלים החלטות וההחלטות האלה מדברות על כסף והכסף הזה צריך להימצא בתוך התקציב.

אנחנו נשמע גם את שר האוצר בדיון בוועדת הכספים בנושא הזה, אני מחכה לתשובות המפורטות שלכם ואם הן לא יתקבלו בתוך שבעה ימי עבודה מהיום אנחנו נצטרך לקיים עוד דיון ולקבל את התשובות האלה ישירות. אני מבטיחה לכם, אנחנו לא נעזוב את הנושא הזה עד שלא יהיו פה תשובות מלאות והחלטה מלאה לגבי הצפון.

תודה רבה, שוב, לכל מי שהגיע לכאן, תודה גדולה לתנועת שינוי כיוון, שמובילה את המאבק הזה, ולסטודנטים ולכל ראשי הרשויות והמועצות, תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים