ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/11/2016

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: תקצוב ניצולי השואה ומיצוי זכויותיהם - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 169

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, כ"ב בחשון התשע"ז (23 בנובמבר 2016), שעה 9:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: תקצוב ניצולי השואה ומיצוי זכויותיהם - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

מירב בן ארי
חברי הכנסת
דב חנין

מירב מיכאלי

טלי פלוסקוב

אלעזר שטרן

איציק שמולי
מוזמנים
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ

לימור לבנת - חכ"ל, יו"ר הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל

קולט אביטל - חכ"ל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה

אוהד דבי - מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

צחי סעד - מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

רות זקן - סגנית מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

תמי מרוז - מפקחת ארצית לניצולי השואה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עפרה רוס - מנהלת הרשות לזכויות ניצולי שואה, משרד האוצר

עמיחי פישמן - עו"ד, יועץ משפטי לרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד האוצר

אפרים גיל-עד - מנהל תחום תמיכות, המשרד לשוויון חברתי

אורן פרלסמן - ראש תחום תקצוב רפואה, משרד הבריאות

שיר אברמיצקי - אגף תקציבים, משרד הבריאות

מלכה פרגר - השירות הארצי לעבודה סוציאלית, משרד הבריאות

נעה עמיר - איגוד העובדים הסוציאליים

מוריה ישראלי - רכזת תכנית סיוע לניצולי שואה, ארגון "לתת"

נתן לבון - יו"ר עמותת "כן לזקן" - לקידום זכויות הזקנים

יצחק זוננשיין - מנכ"ל הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל

בתיה רפפורט - חברת הוועד המנהל, הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל, עמותת "יש"

מרים גרייבר - יו"ר עמותת "יש", העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

ד"ר אברהם דוד - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

ראובן מוזר - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

אברהם רות - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

ארנה ויגדה-קרצקר - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

מרדכי ויזל - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

מתילדה טרמר - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

לילי הבר - העמותה הפרלמנטרית לסיוע לניצולי השואה

אברהם ברקוביץ - ניצול שואה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: תקצוב ניצולי השואה ומיצוי זכויותיהם - ישיבת מעקב
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היום ה-23 בנובמבר 2016, כ"ב בחשוון התשע"ז, השעה 09:05.

נושא הדיון היום, בקשת לחוות דעת מבקר המדינה בנושא תקצוב ניצולי השואה ומיצוי זכויותיהם. זו ישיבת מעקב בהשתתפות שר הרווחה והשירותים החברתיים, חבר הכנסת חיים כץ, תודה רבה אדוני על הגעתך לוועדה. בוקר טוב לצוות מבקר המדינה, השרה לשעבר לימור לבנת אמורה להגיע, נציגי הגופים המבוקרים, חברי וחברות כנסת, ניצולים.

זהו דיון שני בוועדה העוסק במישרין בנושא הזה. בנושאים שונים שאנחנו דנים בהם, אנחנו נוגעים בעקיפין בזכויותיהם של ניצולי שואה והמימוש של הזכויות. בכנס שדרות בשבוע הבא, אנו נדון בדוח החדש שהוציא המבקר בנושא הרשות לאיתור והשבה של נכסי ניצולי השואה. הדיון היום הוא דיון חשוב לי באופן אישי, מדובר באוכלוסייה שיש לנו כמובן חובה מוסרית לעזור לה ולתת לה את המיטב ואת המֵרב, מבחינת חקיקה, החלטות ממשלה והכי חשוב, אחרי החקיקה ואחרי החלטות הממשלה, לראות שגם הזכויות מגיעות בפועל.

בניגוד להרבה דיונים בוועדה שאנחנו מגיעים אליהם במצב רוח קרבי, הפעם זה לא המצב. בכוונתי לראות מה שנעשה בתחום ואיפה הדברים עומדים ולראות שאנחנו באמת עושים את המקסימום בנקודת הזמן הזו, כדי שהאוכלוסייה תקבל את מה שמגיע לה.

בדיון הקודם, שמענו את הרשות לניצולי שואה אשר הראו עבודה רבה וקשה שהם עושים בעניין. דיברו על 212,000 ניצולים עם זכויות שונות, כולל מאמצים למיצוי הזכויות שלהם. שמענו על כמה תהליכים משמחים וגם על כמה בעיות.

אחד הדברים שניגע בהם היום, הוא ביטול גמלת הסיעוד של הקשיש עם היכנסו למוסד סיעודי, כשמדובר בניצולי שואה. אנחנו נמצאים באמצע חלופת מכתבים, מהלומות, בין הבטוח הלאומי לרשות לניצולי שואה בעניין הזה, אנחנו נרד לשורש הוויכוח ואני מקווה שגם נפתור. למדנו בוועדה, שאם דנים בנושא מספיק פעמים גם מגיעים לפתרונות. חשוב לציין שמשרד מבקר המדינה פרסם שני דוחות בנושא הרשות לניצולי שואה, האחרון שבהם בשנת 2014. ממה שהבנתי ומנהל החטיבה הכלכלית עוה"ד צחי סעד בוודאי יעדכן, הם לא מפסיקים לבחון את הנושא של הטיפול בניצולי שואה ואנחנו כאן כדי לוודא שהדברים נעשים בצורה המיטבית. אדוני השר, ברשותך אני אתן למנהל החטיבה ומיד אחריו אתה.
צחי סעד
בוקר טוב. אני אזכיר בקצרה, משרד המבקר עשה מספר דוחות בנושא של ניצולי שואה בשנים האחרונות והוא נותן על זה דגש מיוחד. הזכרת את הדוח האחרון שנדון עליו בשבוע הבא ובימים אלה אנחנו מקיימים ביקורת מקיפה בנושא של מיצוי הזכויות של ניצולי השואה ונושאים נוספים, כמו הטיפול ברשויות המקומיות בניצולים, טיפול נפשי וחברתי שנעשה לניצולים, מצוקה של ניצולים שמזדקנים ושיש להם צרכים משתנים, מצוקות כלכליות ואנחנו גם נעקוב אחרי כל הליקויים שהעלינו בדוחות הקודמים שלנו. אנחנו מתכננים לסיים את העבודה ולפרסם את הדוח תוך מספר חודשים קצר מאוד.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אדוני השר, בבקשה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בוקר טוב. כמו שאת אמרת, גם לי יש נגיעה אישית. ההורים שלי שרדו את אושוויץ, עלו לארץ במאי 49', הם הלכו לעולמם, שניהם. זאת אומרת שאני לא יכול לקבל שום דבר. ב-53' אבא שלי הקים את הארגון הארצי של נכי רדיפות הנאצים, פעל בהתנדבות לכל אורך חייו. כשנבחרתי לכנסת הוא אמר לי: "יש בלגאן, אני לא יודע לקבל נתונים". בינתיים קמו הרבה גופים, הרבה מאד גופים לטובת ניצולי השואה. "אני לא יודע לקבל נתונים" וכשאני מוניתי להיות שר הרווחה, ביקשתי לקבל נתונים וקיבלתי נתונים אחרי מאבק קשה, בהתערבות היועץ המשפטי לממשלה וְועדות קיבלתי נתונים. קודם כל אני שמח עם הנתון שלך של 212,000, כי מאז נולדו לנו עוד איזשהם 16,000 ניצולי שואה. זה בסדר, אני מקבל את זה. אני קיבלתי נתונים ב-1 למרץ על 194,468 ניצולי שואה שחיים בישראל. אלה הנתונים הרשמיים שקיבלתי ממדינת ישראל. פילחתי את הנתונים האלה ומצאתי שם שיש 3,281 איש שלא מיצו את זכויותיהם. הם לא ידעו שהם צריכים לקבל תשע שעות. לא כולם קוראים, לא כולם כותבים, לא כולם בריאים. העלות שהמדינה חסכה באי מתן תשע השעות ששליש האוצר ושני שליש ועידת התביעות, הייתה 240 מיליון שקל. לקחנו את 194,000 האלה למרות שזה לא בסמכותי וזה לא תחת משרדי וגם כעסו עלי שאני עושה את זה, והלכנו וניסינו לראות מה קורה. התברר לנו שיש כ-11,000, שהיו להם 16 שעות סיעוד והעלינו אותם ל-18 שעות שיקבלו את ההנחה בחברת חשמל. 50% על 400 קוו"ט הראשונים, הם עלו מ-16 ל-18 שעות. מצאנו עוד 4,193 אנשים מעל גיל 90 שמשום מה לא עברו בבטוח לאומי. יכול להיות שהם בריאים, יכול להיות שהכול בסדר, אבל מעל גיל 90 שאדם לא עובר בבטוח הלאומי, נראה לנו לא סביר. עשינו סריקה על כל ה-4,193 האנשים האלה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זאת אומרת? מעל גיל תשעים הוא לא מקבל כלום מהמדינה?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כשאני אגמור לדבר את תשאלי מה שאת רוצה. מה שאת רוצה את יכולה לשאול. אנחנו את ה-4,193 עשינו סריקה עליהם, הבטוח הלאומי ומשרד הרווחה. ו-566 מהם קיבלו סיעוד מיד. סיעוד מקסימלי. 566. היינו ב-1,493 בתים באחד על אחד. כשאני מתייחס ל-194,468 מאז שקיבלנו את הנתונים, נפטרו 8,166. מה-1 למרץ עד שאני יושב פה נפטרו 8,166 וברשימות האלו חיים 186,497 ניצולים. לא יודע על 212,000, אלה שנולדו אני לא יודע. אני מתייחס רק לנתונים שאני קיבלתי. היו 3,281 שלא קיבלו את תשע השעות בעבודה קשה. מכתבים, מילוי טפסים, פרויקט, פרויקט, 2,001 מהם קיבלו. 2,001 מה-3,281 התחילו לקבל. בינתיים נפטרו מהם 267. מה-3,281 נפטרו 267. 49 אינם זכאים, הם ברמות גבוהות של סיעוד אבל הם לא זכאים. 82 עברו למוסדות, מי שעובר למוסד לא מקבל. 882 עדיין לא מיצו זכויות.

אני לא רוצה להרוויח כלום, יש לי גם הרבה עבודה. הגישה שמאגר נתונים אחד יהיה בבטוח הלאומי, שהטיפול בניצולים יהיה דרך משרד הרווחה שיכול לגרום לניצולים לקבל את זכויותיהם שהיום הם לא מקבלים. היום יש 6,804 ניצולים שלא מקבלים את התשע שעות. אלה ניצולים שעברו ממרץ ונוספו למקבלי מעגל הסיעוד. מדינת ישראל חוסכת 142 מיליון. 142 מיליון מדינת ישראל חוסכת שהיא לא נותנת לפי בסיס של 1,500 שקל לחודש. זה מה שמשלמת הקרן, 1,450. היה אפשר להקל על המצוקה הזאת ולהגיד שהקרנות יישארו, שכולם יישארו, שהבטוח הלאומי, במקום שייתן את ה-18 או 22 שעות, את השליש של האוצר שהוא ייתן מידית, את שלש השעות. הקרן, במקום 9 היא תטפל ב-6. אותו ניצול יקבל מיד עוד שלש שעות. עוד שלש שעות הן 12 שעות, אלה 500-600 שקל לחודש. למה לא עושים את זה?

כולנו רוצים לחבק אתם, כולנו רוצים לעזור, אבל אנחנו צריכים לזכור שאנחנו מדברים על אנשים מאד מבוגרים, שלא תמיד יודעים לנצל את מה שמגיע להם. אני אומר לכם, 6,804 אנשים לא מקבלים את התשע שעות ממדינת ישראל, שליש מהאוצר ושני שליש מוועידת התביעות, כי הם לא יודעים. כי הפרוצדורה לוקחת הרבה זמן, כי מהרגע שמקבלים סיעוד עד שהם הולכים ועד שהם ממלאים וכל חודש ממלאים טפסים והם לא ממלאים טפסים וזה לא נכון. שליש מזה, אם מעבירים שליש מהתשע לבטוח הלאומי, ברגע שהוא מקבל את הסיעוד ויש לו את הזכאות מתוך הרשימה שקיבלנו, מייד הוא מקבל עוד שלש שעות. למה לא עושים את זה? את מי אנחנו מנצלים? שימו לב, בשמונה חודשים האחרונים נפטרו, אני רוצה לחזור על המספר, 8,166 אנשים. 8,166 אנשים. אלה נפטרו ממרץ עד עכשיו. כל יום נפטרים 30,35. כל יום. יש לנו מעקב שבועי ואני רואה מאיזו קבוצה הם נפטרו.

אני עושה את זה בלי סמכויות ואני לא יודע לתת להם את מה שאני יכול לתת להם, כי הרשות לניצולי השואה רוצה להישאר באוצר. שם השכר יותר גבוה לעובדים ויותר נחמד לעבוד במשרד האוצר מאשר במשרד הרווחה. הקרן לניצולי שואה היו"ר שלה עובדת בחינם ואין לי טענות, לא יודעת לתת את מה שיודע לתת המשרד כמשרד ממשלתי. לדוגמה, שלש שעות מידית. יגידו לי ש-600 או 500 שקל הם לא הרבה, זה הרבה. לאנשים האלה זה הרבה.

אני אומר לכם, אנחנו חוטאים לניצולי השואה. כולם רוצים לעזור, כולם בהתנדבות. כולם באים בידיים נקיות. אנחנו חוטאים להם. אנחנו צריכים להוריד את האגו שלנו ולראות מה הכי טוב להם. כשהייתי ילד צעיר למדתי דקדוק בבית הספר אז היה נושא, אחר כך היה מושא ישיר, מושא עקיף, טפל, הכול, הנושא הוא ניצולי השואה. אלה שצריך לעזור להם וכל אחד צריך להוריד מהאגו שלו. פחות ארגון, יותר ארגון, לא מעניין. יש פה אנשים שנתנו את החיים שלהם בשביל ניצולי השואה. נתנו את החיים שלהם. ואנחנו היום מחטיאים את המטרה, כי הם לא מקבלים את כל מה שהם יכולים לקבל, את כל מה שהם זכאים לו וזה רק בגלל אגו שברובו הגדול נמצא בחדר הזה. תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
אתה יכול לענות על השאלה?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כן, מה? היא מנהלת את הישיבה אבל אני אענה לך.
מירב בן ארי (כולנו)
רק שאלה על מה שאמרת על כמה אנשים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
4,193.
מירב בן ארי (כולנו)
מעל גיל 90?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מעל גיל תשעים שלא פנו מעולם לבקש סיעוד מהבטוח הלאומי.
מירב בן ארי (כולנו)
קצבת סיעוד.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא פנו. נראה לנו לא סביר שבן אדם בן תשעים לא פונה אל הבטוח הלאומי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה תלוי ברמת ההכנסה שלו?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
עזוב, הם לא פנו.
מירב בן ארי (כולנו)
לא פנו בכלל.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא פנו.
היו"ר קארין אלהרר
למה הבטוח הלאומי לא עושה Reaching out?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
הבטוח הלאומי לא הולך לבדוק את האנשים, הם צריכים לבוא אליו. לא פנו. אנחנו הלכנו לראות למה.
קריאה
זו הבעיה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
הלכנו לראות למה. מצאנו 566, קיבלו סיעוד מיד, את הרמה המקסימלית. חלקם היו במוסדות, חלקם רמת הכנסה שלהם כזאת, חלקם היו בקו הבריאות וחלקם גם לא רצו. אמרו: אנחנו לא רוצים. אנחנו לא רוצים אבל נגענו, אני אומר לך, היינו ב-1,493 בתים באחד על אחד.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, אני מבקשת מהגברת עפרה רוט ולאחר מכן נשמע.

הצטרפה אלינו השרה לשעבר לימור ליבנת.
לימור לבנת
מתנצלת על האיחור.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה, עפרה.
עפרה רוס
שלום לכולם, אני אתן איזושהי סקירה כללית על הפעילויות של הרשות. בפעם הקודמת דליה נתנה סקירה מאד מקצועית בנושא הזה. אני רוצה רק להתייחס לכמה נקודות, לאני מאמין של הרשות, שנוכל להתייחס. אני רוצה לומר שאני, בתור מנהלת הרשות, עובדי הרשות, אני חושבת שגם שר האוצר, גם סגן שר האוצר, גם שר האוצר הקודם, רואים את עצמנו, את הרשות, כגוף שיוזם ומוביל באופן אקטיבי תהליכים שיביאו לשיפור מצבם של ניצולי השואה בכל ההיבטים, בין אם זה מההיבט של הרחבת אוכלוסיות, או מההיבט של הסדרים חדשים והרחבת זכויות, נושא של מיצוי זכויות הוא נושא שהוא מאד מאוד מאוד חשוב לנו. המטרה היא להגיע לאחרון ניצולי השואה. אנחנו עושים את כל המאמצים ומיד ארחיב בנושא הזה. אנחנו צברנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
עפרה, סליחה שאני קוטעת אותך. נעשה את זה בקצרה.
עפרה רוס
או.קיי., גם המצגת תהיה מאד קצרה. אני אראה, איך אומרים, אין כמראה העין.

(הצגת מצגת)

אני אתייחס לתקציב של הרשות. אנחנו רואים את התקציב של הרשות מ-2006. אנחנו רואים שהוא היה מיליארד וחצי שקל, אנחנו רואים את תקציב הרשות ב-2012 בערך 3 מיליארד שקל ואנחנו רואים את זה בסוף השנה, בשנת 2016 אנחנו רואים שהתקציב יגיע ליותר מ-4.5 מיליארד שקל. אין יותר טוב ממראה עיניים כדי להראות אילו פעילויות נעשות - - -
היו"ר קארין אלהרר
עפרה, התקציב נוצל עד תום כל שנה?
עפרה רוס
עד תום. אנחנו מנצלים את התקציב עד תום. הייתי רוצה להראות שקף נוסף, שקף של ההתפתחות, אנחנו גם פה רואים שבשנת 94' היו 30,000 ניצולי שואה, אנחנו רואים שבשנת 2006 היו 50,000 ואנחנו רואים שבשנת 2016 יש לנו מעל 212,000 ניצולים. שוב פעם, זה כתוצאה מהרחבה של האוכלוסיות, כל הדברים האלה הם תוצאה של הרחבה של האוכלוסיות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הרחבה לא של האוכלוסיות אלא של ההגדרה - - -
היו"ר קארין אלהרר
של ההגדרה.
עפרה רוס
אוכלוסיות חדשות שנכנסו למערכת. אני רוצה לדבר על - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זו גם עלייה נטו, גם עלייה של ניצולים לארץ.
עפרה רוס
זה נכון, זאת אומרת, אנחנו מדברים היום על ניצולים, אם אנחנו מסתכלים על היוזמות, אנחנו מדברים על 85,000 פליטי שואה שלא הוכרו עולם, מאז 2014 נכנסו 85,000 איש למערכת. אנחנו מדברים בזמנו על יוצאי בולגריה ורומניה שגם לא הוכרו. נכנסו מהם 20,000 אנשים. יוצאי לוב בהחלטה מנהלית של שר האוצר, 6,500 ניצולים. יוצאי גאלצ'יק גם החלטה מיטיבה, 5,500. יוצאי גרמניה שבעצם לא היו זכאים לקבל מהמדינה, גם החלטה של שר האוצר, גם החלטה מנהלית להכניס עוד בעלי 900 איש, בעלי נתינות זרה 300 איש ואנחנו רואים לאחרונה בדצמבר, בהחלטה המנהלית האחרונה 3,000 עובדי כפייה ברומניה וילדי עובדי כפייה. אנחנו רואים פה גם את ה-52,000 יוצאי מרוקו, אלג'יר ועיראק וגם פה החלטה של שר האוצר מחודש דצמבר 2015 להרחיב את האוכלוסיות. אנחנו רואים בעצם שהתווספו 150,000 איש כאשר אנחנו מדברים על עלות תקציב של קרוב ל-2 מיליארד שקל. עוד ועוד דברים, כל מיני יוזמות שנעשות במערכת. תשלום למשל לכ-10,000 - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
איך בחרו את ה-10,000?
עפרה רוס
אנשים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
איך בחרו? עשו לוטו? איך בחרו את ה-10,000?
עפרה רוס
לא, אנחנו לא עושים שום לוטו, מבקר המדינה בודק אותנו.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
איך בחרו את האנשים?
עפרה רוס
אלה נזקקים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יש 65,000 נזקקים. יש 65,000, איך בחרו את ה-10,000?
עפרה רוס
10,000 זה לפי החלטה של החברה להשבה, שנתנה בזמנו לכ-10,000 נזקקים את המענק הרבעוני. אנחנו לקחנו את האוכלוסייה הזו as is, זאת החלטה של החברה להשבה ואנחנו נתנו להם את המענק הרבעוני. נכנסו לנעליהם ובאותו רגע שהחברה הפסיקה לתת את המענק שר האוצר קיבל החלטה שאנחנו נותנים להם את המענק ושילמנו השנה כבר שלושה מענקים. זאת אומרת שזה נעשה מהרגע להרגע.

ה-85,000 איש שנכנסו אלה אנשים שקיבלו את המענק ואת ההנחה בתרופות שאנחנו איתרנו אותם. הם לא פנו לרשות. זה היה מהלך שהרשות פנתה אליהם. הרשות נתנה להם את הסכום בחשבון הבנק בלי שהם ידרשו לפנות לרשות, בלי שהם נדרשו לעשות שום מהלך. אנחנו יזמנו מהלך אקטיבי של פנייה ישירה אליהם. מצאנו אותם. השוואת זכויות אוטומטית. גם פה העברנו קרוב ל-20,000 ניצולים במהלך של מרגע לרגע באותו חודש. העברנו אותם לקבלת תקבול, אנשים שעלו אחרי 53', כאשר הם לא נדרשו להגיש טופס, הם לא נדרשו לעמוד בפני ועדה רפואית, קיבלו 25%.

מעבר לתשלום כספי, אנחנו מעבירים את כל התשלומים שבזמנו נעשו באמצעות קבלות ובאמצעות כרטיסים נטענים ובכל מיני וורסיות שהיו, אנחנו היום נותנים להם את התשלומים באופן אוטומטי, אנחנו לא דורשים מהם שום דבר. אם זה מעבר לשוברי שרות שהיו בזמנו, שהם היו צריכים לקבל 600 שקל, היום מקבלים את זה באופן אוטומטי. החזרי מס קניה, שזה היה דורש קבלות והיה אחת לכמה זמן, משלמים להם כל חודש לכל האוכלוסייה באופן אוטומטי את הסכומים האלה. כנ"ל לגבי שיטת ההחזרים שאנשים קיבלו אחת לשנתיים איזשהו סכום והם מקבלים את זה באופן אוטומטי בלי לפנות לאף אחד. מעבר לפטור אוטומטי של רכישת תרופות, גם כאן נעשה מהלך אוטומטי, בלי שאף אחד מהם נדרש לשום דבר. הרשות נתנה להם את הפטור באופן אוטומטי. הבן אדם ניגש לקופה, מקבל את הפטור, אין לו שום עסק. אנחנו מדברים על כל ניצולי השואה בכל קופות החולים.

יוזמות נוספות, אנחנו בנינו את אותו מאגר שמדברים עליו. זה לא היה דבר מובן מאליו. היו ניצולים שקיבלו מפה והיו כאלה שקיבלו משם, באמת בעבודה קשה מאד, הצלחנו למצוא מאגר שנמצאים בו היום כל ניצולי השואה, אם כאלה שמקבלים דרך ועידת התביעות או מה- BEG או מממשלת ישראל, נמצאים באותו מאגר שהיום הוא מכיל את ה-212,000. בנוסף יש לנו מאגר של פוטנציאליים, כל האוכלוסייה שעשויה להיות זכאית. אנחנו מדברים על הפרויקט הגדול שלנו עם הרשויות המקומיות למיצוי זכויות. אנחנו מכינים חליפה לכל ניצול. היום חמישים רשויות נמצאות בתהליך הזה. אנחנו רוצים שכל הרשויות ייכנסו. אנחנו יכולים בלחיצת כפתור לעשות - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
איך 6,800 לא מקבלים את התשע שעות, שזה 1,500 שקל לחודש?
עפרה רוס
זה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה יותר מכל מה שאת נותנת פה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע, או.קיי. - - -
עפרה רוס
לא, אני מוכנה לענות.
היו"ר קארין אלהרר
בוא ניתן לה, רגע, שניה.
עפרה רוס
אני יכולה לענות לזה, אם אדוני השר ייתן לי את האפשרות.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני לא מנהל את הישיבה הזאת.
עפרה רוס
אנחנו אגב, פנינו למוסד לבטוח לאומי וביקשנו לקבל את הרשימות והם לא הסכימו לתת לנו את הרשימות של הקבוצה הזאת. עכשיו אנחנו נקבל מהם. אם היינו מקבלים את הרשימות לא היה ניצול שואה אחד שלא היה מקבל את השעות שמגיעות לו.

יש לנו את הפרויקט של מיצוי בבתי חולים ובבתי אבות. יש לנו קשר עם העובדות הסוציאליות שלנו עם העובדים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא שמעתי מה היא אמרה.
היו"ר קארין אלהרר
היא אומרת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תחזרי על מה שאמרת.
עפרה רוס
אמרתי - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא, לא, מה שאמרת "אם היינו מקבלים לא היה אחד".
היו"ר קארין אלהרר
שניה, אני אגיד לך.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בעוד שעה תבואי, תקבלי הכול.
עפרה רוס
בסדר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני לא מעניין אותי כלום, תקבלו.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי., סיכמנו, בעוד שעה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אפשר מבחינתי לעצור את הישיבה, בטוח לאומי תלכי תקבלי הכול. אין סודות.
היו"ר קארין אלהרר
מה - - -
עפרה רוס
אין סודות, בשמחה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, רק שניה.
עפרה רוס
מדברים על מיצוי זכויות. יש לנו מרכז מידע. מרכז המידע שלנו נותן שירותים לכל ניצולי השואה מאז 2012. לכולם. הוא עושה מיצוי זכויות במקום. אדם פונה למרכז. אנחנו מגיעים לחמישה עשר ישובים בפריפריה מדי חודש.
היו"ר קארין אלהרר
יש עוד משהו, עפרה?
עפרה רוס
כן, בנינו מחשבון זכויות. המחשבון היחיד שנותן שירות לכל הגופים שמטפלים בניצולי שואה ובכל אזרחי המדינה. בנינו מחשבון זכויות שהוא מאד ידידותי, על ידי שלושה פרמטרים אתה יכול לדעת מהן הזכויות הפוטנציאליות שמגיעות לניצולים. כנ"ל לגבי סיוע משפטי, ביחד עם הסיוע המשפטי, עשינו פרויקט שכל ניצול שואה במדינת ישראל בלי מבחן הכנסה, יוכל לקבל סיוע משפטי. השולחן העגול שלנו שאנחנו עושים עכשיו פרויקטים גדולים של מערך תומך, אחד, שיעזור לניצולי שואה בהפגת בדידות וכל הקטע של הטיפול הרפואי. מבחינתי כל הדברים האחרים - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה עפרה.
עפרה רוס
כמה מלים על התכנית החדשה של 2015 בכמה מלים. זה גם חצי מיליארד שקל. אנו כבר חודש, כל אלה שיש להם את ה-300 יורו שמקבלים מוועידת התביעות, אנחנו נפסיק לנכות מהם, מהנזקקים שביניהם את הסכום הזה, רטרואקטיבית מספטמבר. החוק עבר עכשיו, ב-1 לחודש הם יראו את זה. יש לנו בנוסף בתחילת החודש, בתחילת ינואר יעלו קצבאות הבטחת הכנסה וביניהם כל הניצולים שלנו, אנחנו נשלם להם והמענק יגדל בסכום של קרוב ל-4,000 שקל.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אברהם רות. בבקשה.
אברהם רות
שמי אברהם רות, אני מן העמותה הפרלמנטרית של הכנסת. אני מבקש, יש לי הצעה לשר חיים כץ. אל"ף, אני מבין את הדאגה שלך לניצולי שואה, אני חושב שהיא מוצדקת ואני גם מעריך את זה. אני לא חושב שיש לנו פה בעייה של אגו, אנחנו בוודאי לא נפתור את כל הבעיות בתוך מול הממשלה אבל אני הייתי פונה אליך ומבקש ממך לא לעשות עכשיו מהפיכות, אין לנו זמן. אני פה בין הנציגים היחידים שמסוגלים לבוא לפה אפילו בתשע בבוקר ושאני מסוגל עדיין לבוא לבד אבל אני מבקש ממך, אנחנו לא רוצים מהפכות, עם מה שקורה באוצר. אני מרגיש בלוק גדול לגבי בטוח לאומי, אני שומע כל יום את ההודעות ברדיו, בטלוויזיה, תפנה לזה, תפנה לזה והוא יעזור לך להשיג את הזכויות שלך. ברוך השם, לגבי ניצולי שואה התקדמנו מאד בנושא הזכויות אבל אני מסכים אתךָ, עדיין לא. לא מספיק. עדיין יש בלבול, עדיין יש צורך בתיקון אבל אני מאד מבקש, במשרד הרווחה אנחנו מרגישים בלוק, אדוני, אנחנו מרגישים שאנחנו לא יודעים למי לפנות בבטוח הלאומי. אין יחידה לניצולי שואה, אולי אתה תקים קודם כל, לפני הכול, איזושהי יחידה של שניים שלושה ארבעה עובדים, שכל ניצול שואה יכול לפנות במסגרת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני לא יכול להקים, זה לא שייך אליי בכלל.
אברהם רות
לא, אבל אתה יכול - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה לא שייך אליי. ניצולי השואה לא שייכים אליי. כל הנושא הזה לא שייך אליי.
אברהם רות
סליחה, כבוד השר, אבל במשרד המשפטים הקימו יחידה כזאת והיא פועלת יוצא מן הכלל והיא עוזרת. נדמה לי אדוני, במסגרת הסמכות שלך בבטוח לאומי, אתה יכול להקים יחידה שהיא תטפל בבעיות של ניצולי שואה, כי זה נוגע לבטוח לאומי, נוגע לזה. לגבי היתר, אין לנו כוח וזמן עכשיו לעשות העברות. אני רק - - - אני כן הייתי נלחם למען העובדים של המשרד, בכדי שיקבלו אותה משכורת כמו באוצר, לנו אין שום התנגדות לזה. בבקשה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. גברת קולט אביטל, חברת הכנסת לשעבר.
קולט אביטל
תודה רבה גבירתי. אני מבקשת לדבר בשם מרכז הארגונים של ניצולי השואה שאני עומדת בראשו, שמאגד בתוכו חמישים וששה ארגונים. חלק מראשי הארגונים נמצאים כאן היום, אלה שלפחות יכלו להגיע. אנחנו מכירים ומוקירים בכוונות הטובות של השר ואין לנו מלחמה נגד השר עצמו אבל, אנחנו, כמו שאמר גם אברהם רות, אנחנו מייצגים ציבור של אנשים שרובו הגיעו כמעט לגיל תשעים.

הם עברו הרבה מאד ניסויים ואני בודקת כל מילה שאני אומרת, הם עברו ניסויים בחיים. הם עברו ניסויים אצל הנאצים, לא תמיד מדינת ישראל התייחסה אליהם כפי שהייתה צריכה להתייחס, חל שיפור בשנים האחרונות ואני רוצה להבטיח לך, אדוני השר, כמי שגם עסקה בנושא הזה במשך עשר שנים כשהייתי חברת כנסת, שאני ערה ורואה עד כמה חל שיפור באוצר ועד כמה ההתייחסות היא רצינית. הציבור הזה, שהוא בן שמונים ותשע, תשעים, לא מוכן להתחיל לעבור ניסויים, לעבור כולו לטיפול על ידי גוף שכרגע לפחות בשלב הזה, אין לו את כוח האדם המיומן.

צר לי לספר לך ולא זאת הייתה המטרה שלי, שאין כמעט יום שאנחנו לא מקבלים פניות של ניצולי שואה שמלינים על היחס המבזה שהם זוכים לו מצד הבטוח הלאומי, כשמגיעים לבתיהם, סוג המבחנים שעושים להם, אני אשמח להעביר אליך מכתבים שכתבתי לבטוח הלאומי, על אנשים מסכנים שחייבים, תסלח לי שאני מספרת את זה כאן, לעשות את צרכיהם בסלון כי לא נותנים להם את הניקוד הדרוש לקבל עובד או עזרה בבית. אז אנחנו מודאגים. אנחנו יותר מאשר מודאגים. אנחנו לא היינו רוצים, עם כל הכוונות הטובות ואנחנו יודעים, אדוני השר, שיש כוונות טובות ואין פה ענייני אגו, כולנו כאן כי אנחנו דואגים. אנחנו לא מוכנים בשלב הזה ואני אומרת את זה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, להתחיל להעביר את כל הטיפול בכל הנושאים של ניצולי השואה, מאיפה שנמצא היום ותודה לאל הגיע לאיזושהי דרגה של יעילות שלא הייתה קודם, לגוף, שלצערי הרב, אני אומרת את זה כאזרחית, הוא גוף שאינו מן היעילים ביותר. אנחנו מוטרדים מזה, אנחנו לא יודעים איזה כלים יש לגוף כזה.

אנחנו היום, לטוב או לרע, יודעים שיש דאגה באוצר ושדואגים לאינטרסים של הניצולים אז אני, כיוון שהדרך לגיהינום סלולה בכוונות טובות, אני בטוחה אדוני, בכוונות שלך ואני מבקשת ממך, אם טובת הניצולים עומדת לנגד עיניך, בוא נאחד כוחות, בוא לא נטלטל אותם, בוא ננסה לשפר את מה שישנו מבלי לעשות מהפיכות. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. השרה לשעבר לימור לבנת.
לימור לבנת
תודה לך גבירתי היושבת ראש, שר הרווחה, יושבת ראש מרכז הארגונים, גוף שזכה גם להכרה ממשלתית כארגון היציג שמייצג היום כבר, ששים וכמה ארגונים?
קולט אביטל
חמשים וששה.
לימור לבנת
חמישים וששה, כן. יש עוד ארגונים בדרך, אני מבינה.
קולט אביטל
עוד חמישה.
לימור לבנת
כן, כן, שהם מצטרפים. אני רוצה כמה מלים על הקרן שנראות לי חשובות כרגע. קודם כל הקרן היא עמותה שנוסדה בשנת 94' על ידי ניצולי שואה למען ניצולי שואה ואני חושבת שחשוב להדגיש את זה. היא הוקמה בסיוע מרכז הארגונים, בשיתוף ועידת התביעות והיא הגוף המרכזי והגדול ביותר במגזר השלישי, שמסייע לניצולי השואה. בשנת 2016 הקרן סייעה לכ-50,000 ניצולים. אני עומדת בראשה ואני עושה את זה בהתנדבות מלאה. חשוב לי להדגיש גם את זה כי שמעתי שכאן דובר על ענייני אגו. אין לי פה שום עניין של אגו. אני לא יודעת אם זו הייתה הכוונה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
נאמר שאת עושה בהתנדבות מלאה.
לימור לבנת
בסדר. אני לא הייתי כאן, אני מתנצלת על האיחור אבל נאמר גם שיש ענייני אגו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
של כולם.
לימור לבנת
אני לא אמרתי שאתה מכוון אליי.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כולם, גם שלי.
לימור לבנת
בסדר גמור, לכולנו יש אגו, למי יותר למי פחות זה בסדר אבל אנחנו כאן לא עוסקים בענייני אגו, אני ודאי לא עוסקת בענייני אגו, בטח לא עוסקת בפוליטיקה, אני מקדישה ימים ארוכים בשבוע לטיפול בסיוע לניצולי שואה, לחיות את חייהם בכבוד.

אנחנו עוסקים קודם כל בסיוע ארוך טווח, כפי שנאמר כאן. תשע שעות נוספות לניצול שואה. בערך שני שליש מהמימון מגיע מוועידת התביעות, בערך שליש כפי שנאמר, מהרשות לזכויות ניצולי שואה באוצר והשנה, אנחנו, עד סוף השנה, הערכה, זה יגיע לסיוע לכ-35,000 ניצולי שואה, בהשוואה ל-2015 היה מדובר אז בכמעט 31,000 ניצולים כך שמספר הניצולים שמסתייעים בתשע שעות הסיעוד הולך וגדל למעשה. בין היתר משום שמצבם הולך וכמובן ונהיה רע יותר, עם עליית הגיל וגם בגלל הכרה באוכלוסיות נוספות שהוכרו על ידי האוצר במהלך השנים האחרונות. גם במהלך השנה האחרונה.

בנוסף לזה יש לנו עוד שני מסלולי סיוע שממומנים רק על ידי הרשות ולא על ידי ועידת התביעות. אחד נקרא סולם, סיוע לאחר אשפוז, כאשר מישהו שלא מקבל תשע שעות סיעוד, קורה לו פתאום איזשהו מקרה שהוא נזקק לאשפוז ואז הוא רשאי לקבל 50 שעות סיעוד, עד אשר הוא מצליח להגיש, תוך שלושה ימים הוא יכול לקבל 50 שעות סיעוד למשך חודשיים במהירות רבה מאד. במסלול הזה הסתייעו עד סוף 2016 5,300 ניצולי שואה ועוד מסלול של מה שנקרא "סולם בקהילה", בתוך הקהילה כשמישהו נזקק גם כאן 50 שעות סיעוד וכאן, השנה יש קפיצה, 5,400 ניצולים, הערכה עד סוף 2016. גם המסלול הזה ממומן על ידי הרשות. אני רוצה לציין כאן שרק הקרן נותנת את שני המסלולים האלה. אין שום גוף אחר שנותן את הסיוע. אני מדברת כאן כמעט על 10,000 ניצולי שואה שמקבלים את הסיוע הזה.

בנוסף אנחנו נותנים כ-16,000 לחצני מצוקה לניצולי שואה בעלות של 25 שקל בלבד, שכוללים הזמנת אמבולנס וכל מה שצריך כאן. מתוכם כ-6,000 במימון הרשות לניצולי שואה ו-10,000 תרומה של "הקרן לידידות", במסגרת תרומות שהקרן מקבלת.

יש כאן עוד סיוע סוציאלי פרטני ל-680 ניצולים, מתוכם 220 במימון עמותת מט"ב שנותנת את זה כתרומה לקהילה, אחת העמותות הגדולות שמסייעת בטיפול ועוד מיצוי זכויות לניצולים במרכזים לבריאות הנפש, 965 ניצולים. כאן אני אציין רק שמיצוי הזכויות לניצולים במרכזים לבריאות הנפש זה בסיוע משרד הבריאות ומה שהתייחסתי אליו קודם, טיפול סוציאלי פרטני, מדובר גם כאן בסיוע של משרד הבריאות.

מעבר לנושאים האלה, יש לנו 2,200 ניצולים שנעזרים ב-2,500 מתנדבים. היו לנו 2,100 מתנדבים עד השנה, יש לנו היום 2,500 מתנדבים שמבקרים את ניצולי השואה לפחות פעם בשבוע כל אחד מהם, לפחות פעם בשבוע מחויב לבקר, נוצרים קשרים מדהימים. חבר הכנסת אלעזר שטרן שעמד בראש עמותה לפני ארבע שנים בערך, נכון? מכיר היטב את הפרויקטים הללו. זה פרויקט מדהים, נוצרים קשרי משפחה ממש בין המתנדבים. לא מדובר כאן בילדים, מדובר באנשים בוגרים, כולל מקבלי מלגות אימפקט של FIDF עמותת ידידי צה"ל ואחרים.

השנה, בעקבות מבצע גדול מאד שאנחנו עשינו, נוספו ארבע מאות מתנדבים, היום הם 2,500, מתוכם שש מאות בפרויקט מיוחד, פרויקט מחוברים, של רשת "אורט" עם תלמידים שנותנים מחשבים לניצולים. במבצע מיוחד שעשינו השנה נתנו 3,300 משקפי ראיה לניצולים. פי עשרה ממה שניתן בשנה שעברה, הכול מתרומות, כל זה מתרומות. אין שום גוף אחר שנותן משקפי ראיה לניצולים. יש ניצולים שאין להם משקפיים, לא לראייה מקרוב, לא לראייה מרחוק ואין שום גוף אחר שנותן את זה. כל הדברים האלה הם כאמור, מתרומות. אנחנו מבצעים הנגשה סיעודית לניצולים. השנה ביצענו הנגשה סיעודית בסכום של 1,400,000 שקל. אני רוצה להדגיש, בעבר עד השנה שעברה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זה אומר "הנגשה סיעודית"?
קריאה
תסבירי מהי הנגשה.
לימור לבנת
אני אסביר.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, היא מדברת.
לימור לבנת
הנגשה סיעודית, המשמעות היא שניצול שואה שהגיע למצב שבו הוא נזקק למשל, לכיסא גלגלים והכיסא לא נכנס לחדר האמבטיה או לשירותים, או שהוא לא יכול יותר להיכנס לאמבטיה וצריך להפוך אותה למקלחון. הוא צריך מעקה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הנגשת הדירה?
לימור לבנת
הנגשת הדירה, נכון. עוד ב-2015 החברה להשבה מימנה. נתנה לנו 1,700,000 שקל לשנה. ב-2016 החברה להשבה כבר לא נתנה אגורה. אנחנו מימנו השנה 1,400,000 שקל מכספי תרומות כדי להמשיך את הפרויקט הזה. אני לא יודעת כמה זמן אנחנו נוכל או כמה כספי תרומות נצליח עוד לגייס. השנה אספנו 10.5 מיליון שקל מכספי תרומות וכך גם בשנה שעברה. זה סכום עתק. אנחנו עוקבים אחרי זה כל הזמן, אלו תרומות פלוס קרנות למיניהן וכו' אבל כאן מדובר בסכומים עצומים שאנחנו נותנים. למעשה, אנחנו הגוף היחיד, חוץ מעמותת "לתת", שיש לה ניידת שיפוצים אבל זו לא הנגשה ממש סיעודית כמו שאנחנו עושים. אין גוף אחר שעושה את זה אז אני חוזרת ואומרת, כשאתה אומר: זה לא המנדט של הבטוח הלאומי, זה נכון אבל אין גוף אחר שעושה את הדברים האלה, לא משרד הרווחה ולכן - - -
תמי מרוז
חלק מזה זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מי גבירתי?
תמי מרוז
תמי מרוז, מפקחת ארצית על ניצולי שואה, משרד הרווחה. חלק מהכסף הזה הוא תמיכות שלנו, של משרד הרווחה.
לימור לבנת
סליחה, 1.4 מיליון שקל תרומות בלבד, שהקרן אספה.
תמי מרוז
לא להגיד של - - -
לימור לבנת
אמרתי, 1.4 מיליון שקל, כל זה נאסף.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, או.קיי. תודה רבה.
לימור לבנת
כספי תרומות שאנחנו אספנו. עכשיו - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
לימור לבנת
עוד לא, עוד שניה אחת, ברשותך, רק התייחסות למה שאמר כאן השר. אני חייבת כאן להתייחס. השר דיבר על מספר של אם אני לא טועה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה היה מזמן. 6,804.
לימור לבנת
לא, לא, לא. אני מתייחסת ל-3,281 אם אני לא טועה, 3,281 שלא קיבלו תשע שעות סיעוד ואתה דיברת על כך שהמדינה "חסכה" במירכאות בכך 240 מיליון שקל. אני רוצה לציין כאן נתונים בפני הוועדה. ברגע שהשמות האלה הגיעו אלינו אנחנו כמובן פנינו לכל אותם אנשים כפי שקיבלנו מהשר.
היו"ר קארין אלהרר
מי העביר לכם את השמות?
לימור לבנת
השר. פנינו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יש גם טפסים מלאים של אנשים. הלכנו להחתים את האנשים האלה לבד. הבאנו את כל חברות הסיעוד, החתמנו את כל האנשים, העברנו אבל אין לי טענות בעניין הזה. קיבלו - - -
לימור לבנת
ברשותך, אני הייתי מבקשת לציין. מתוך ה-3,281 כאשר אומרים שהם לא קיבלו את מה שמגיע להם אז יש לציין ש-1,345 מתוכם הם מה שנקרא אוכלוסיות חדשות, אוכלוסיות זו הצהרה לא כל כך טובה, אוכלוסיות שהוכרו כזכאיות רק בשנת 2016. כלומר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היו כאן אנשים שלא קיבלו תשע עשרה שנה והיו שם אנשים שלא קיבלו עשר שנים. עשר שנים.
לימור לבנת
חיים, חיים, אני מאד אעריך את זה אם יתאפשר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תשמעי, אני אציג את הנתונים, אני אביא את הנתונים עם השמות.
היו"ר קארין אלהרר
שניה, לא, זה לא עובד ככה. רגע.
לימור לבנת
אני מאד אעריך את זה אם יתאפשר לי לסיים את דבריי. אני אפילו לא התאפשר לי להפריע לך לדבר. לא הייתי עושה את זה אבל לא התאפשר לי כי לא הייתי כאן לצערי אבל גם לא הייתי מפריעה לך.

הנתונים מדויקים, אמרת פה כל כך הרבה מספרים ולפעמים זה קצת מבלבל ומטעה אז רק לדייק את הדברים. 1,345 הם מה שנקרא אוכלוסיות חדשות שהוכרו ב-2016. 645 הם מה שאנחנו קוראים סיעודיים חדשים, זאת אומרת שהם נהפכו לסיעודיים רק בשנת 2016. בסך הכול הגישו לנו טפסים 2,384 מתוך ה-3,281. מתוכם אושרו 2,179 או 2,174, אני לא יכולה כאן לקרוא את כתב היד של שמחה עד הסוף אז או 2,174 או 2,179 שאושרו, מתוך ה-3,281. כל היתר לא היו מעוניינים או שלא פנו.

אכן, יכול להיות שמתוכם יש כאלה שלא פנו במשך שנים ארוכות, שלא ידעו, שלא פנו אבל אני רוצה כאן להדגיש, הקרן לרווחת נפגעי השואה לא עוסקת במיצוי זכויות זה תפקידו של הבטוח הלאומי. בוודאי לא תפקיד הקרן לרווחת נפגעי השואה שלא עוסקת ולא מסוגלת לעסוק במיצוי זכויות. זה תפקידו של הבטוח הלאומי, זה לפתחו של הבטוח הלאומי, שעליו אחראי שר הרווחה.

אני שמעתי שהשר מעוניין לפצל את תשע השעות. הרבה מאד השמצות שמעתי במהלך החדשים שעברו בכלי התקשורת על הקרן. אני מצרה עליהן. אני חושבת שאין לזה מקום. הקרן עושה עבודת קודש ואני מתייחסת לזה בחרדת קודש. כל מה שצינתי קודם, של העבודה הנוספת והדברים הנוספים, לא ציינתי את כולם אגב, שהקרן עושה, כטיפול הוליסטי משום שיש לנו נגיעה ישירות גם באמצעות ספקי הסיעוד שעובדים מול הניצולים והטיפול שאנחנו נותנים לניצולים, אני גאה שיש לנו, התרומות שאנחנו אוספים, הדברים שאנחנו עושים מול הניצולים אבל, אני מבינה ואתה כבר הבנת חיים, שוועידת התביעות עובדת מול הקרן ואיננה יכולה לעבוד מול הממשלה אז עכשיו, לקחת שש שעות שהן יתקבלו דרך זה. הניצולים, שמעת, לא מעוניינים בכך אבל אני מצרה על ההתקפות על הקרן, אני חושבת שהקרן כפי שאמרתי, נוסדה על ידי ניצולי שואה למען ניצולי שואה, ראויה לברכה ולא להתקפות. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה, אדוני השר מעוניין להגיב.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כן, שמעתי הרבה התקפות על הבטוח הלאומי ואני אחראי על הבטוח הלאומי מזה שנה וחצי. אני רציתי לעזור לניצולי שואה. אבא שלי – בקושי. שחטו לו את שני ההורים ושש אחיות ואימא שלי, את אימא שלה ועוד שני אחים. בקושי, שמונה חודשים לקח לי לקבל את הנתונים. אם לא הייתי מערב את היועץ המשפטי לממשלה לא הייתי מקבל את הנתונים. לא הייתי יודע מי ניצול שואה. שמונה, אתם רוצים שאני אקריא לכם את הודעות ה-SMS של היועץ המשפטי לממשלה? היום הכול כתוב. שמונה חודשים עד שקיבלתי נתונים שאני אוכל לעזור. ממאי וקיבלתי את זה ב-29 בפברואר. קרב על קבלת נתונים. הקרב על הזכות לעזור. אין לי טענה נגד אף אחד מהארגונים שעובד. אף אחד. אבל שמעתי את לימור. חדשים. ברשימה שלא קיבלו את התשע שעות היו שלושה של תשע עשרה שנה.
לימור לבנת
יכול להיות, לא אמרתי שלא.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היו שם למעלה מאלף שעברו כעשר שנים שלא קיבלו את הזכויות שלהם. הכול תעודות זהות, הכול מספרים. ברגע שקיבלנו את הנתונים יכולנו לראות. אני לא נכנס לזה, הארגונים האלה עושים המון ואני לא מדבר על מה שהם עושים. אני מדבר על 6,804 שלא מקבלים. אמרה עפרה רוט, תעביר את הנתונים הם יקבלו. היום היא תקבל את הנתונים של 6,804 איש האלה. תקבל מספרי תעודת זהות, אני מקווה שתעשי דוח מעקב ובואי נראה מתי הם יקבלו. היום תקבלי את - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר. עפרה, בתוך כמה זמן האנשים האלה יקבלו?
עפרה רוס
ברגע שאנחנו נקבל את הנתונים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום תקבלי.
עפרה רוס
נפנה לאנשים. בשמחה רבה, אין שום בעיה. אם הם מופיעים אצלנו במערכת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא, כולם שלך.
עפרה רוס
אם אצלנו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מה-194,000.
עפרה רוס
אנחנו נעביר אותם מיד לקרן לרווחה ונבקש לתת אישור ללימור באותו רגע - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כמה זמן זה ייקח?
עפרה רוס
בצ'יק צ'ק.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אין רטרואקטיבית, נכון?
עפרה רוס
תראה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כמה חודשים זה ייקח?
עפרה רוס
יש - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
1,500 שקל לחודש.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, זה לא ענין של יותר מחודש?
עפרה רוס
לא - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מה זה "לא"? מה? אני סוגר חמישה חודשים.
עפרה רוס
אנחנו מבחינתנו - - -
היו"ר קארין אלהרר
די, מה פתאום?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תשמעי, מה, את עושה צחוק? אני חי שם.
היו"ר קארין אלהרר
לא.
עפרה רוס
מבחינתנו, באותו רגע שנקבל את הקבוצה נעביר אותה במערכת שלנו. אם היא קיימת במערכת שלנו והבטוח הלאומי אומר שהם בעלי 150% או 168% - - -
היו"ר קארין אלהרר
עפרה, בתוך כמה זמן - - -
עפרה רוס
נפנה ואנחנו נפנה באותו רגע ללימור - - -
לימור לבנת
נפנה לספקים - - -
היו"ר קארין אלהרר
"באותו רגע" זה ענין של ימים?
עפרה רוס
כבר - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אני יכולה להשלים משפט בלי שיהיה רחש? עפרה, ענין של ימים שזה עובר לקרן?
עפרה רוס
ללימוד זה יעבור למחרת. אני אקבל את זה היום - - -
היו"ר קארין אלהרר
למחרת, גברת לבנת.
לימור לבנת
אנחנו מיד נפנה לספקים ואנחנו נעשה את זה במהירות האפשרית. יש פה גם ספקים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מבקשת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אפשר לעשות חריג שהאוצר ייתן להם מיום קבלת הדוחות? הרי בדרך כלל לא מקבלים רטרואקטיבית. זה לוקח שמונה חודשים, חמישה חדשים, לאנשים האלה זה הרבה כסף. אם אנחנו כל כך עוזרים בואו ניתן להם מיום קבלת הרשימות.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה להבהיר ולחדד לכל העוסקים במלאכה, בסדר? כמה הקבוצה הזו מונה? 6,804?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יכול להיות שנפטר אחד אבל אלה המספרים. גרוסו מודו.
היו"ר קארין אלהרר
מקווים שלא. 6,804 מספרי תעודות זהות עוברים היום ממשרד הבטוח הלאומי תחת המחויבות של שר הרווחה והשירותים החברתיים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום, היום זה עובר.
היו"ר קארין אלהרר
היום. מחר זה עובר לקרן לרווחת ניצולי השואה.
עפרה רוס
נכון. אגב, אם היינו מקבלים את הרשימות האלו בינואר 2014, כשפנינו לבטוח הלאומי ולא קיבלנו אז הם היו מקבלים כל חודש.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בינואר 2014 אני לא הייתי שם. בינואר 2014 שר האוצר ושר הרווחה כבר הבינו שאתם לא יכולים להיות כמו שאתם.
עפרה רוס
אני לא באה בטענות לאף אחד, אני רק מציינת עובדות. אני לא באה בטענות. אני אומרת, אם היינו מקבלים אז זה היה עובר מזמן.
לימור לבנת
אני רק מקווה, אני אומרת לשר, אני רק מקווה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום, היום, את רוצה גם? אני אעביר גם לך את הרשימות ישר. אולי נדלג. אולי אני אעביר לך את הרשימות ונדלג - - -
לימור לבנת
אני לא חושבת שאפשר לוותר על הפרוצדורה. אני רק מקווה מאד - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה עוזר לכם.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אם - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני יכול לחסוך, להעביר לה היום גם. באימייל.
עפרה רוס
אנחנו בודקים במערכת של הזכאים.
לימור לבנת
ילכו לאיבוד - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
עוד פעם, אני רוצה לסיים. 6,800 הם מתוך 194,000 או מתוך 186,000 שנשארו מהרשימות שאת העברת - - -
קריאה
אבל איך לא טיפלו בהם, הרי אתה העברת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
חֲדשים. שלושה חודשים, חמישה חודשים, שקיבלו סיעוד במהלך השנה ממרץ. אני לא קיבלתי, מהפעם האחרונה שקיבלתי ממך נתונים, לא קיבלתי יותר מהקרן נתונים ולא יכולתי לבדוק מי זכאי. אני רוצה שתבינו, הקרן עוזרת ועושה אבל היא לא העבירה לי נתונים שאני אוכל לבדוק.
היו"ר קארין אלהרר
בואו נתקדם, סליחה, סליחה.
לימור לבנת
לקרן אסור להעביר אליך נתונים, היא יכולה להעביר לי.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
נכון.
לימור לבנת
אסור. רק לבטוח הלאומי.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לבטוח הלאומי זה לא עבר.
היו"ר קארין אלהרר
אפשר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לבטוח הלאומי זה לא עבר, לא עבר כקובץ, כקובץ של מי שמקבל.
לימור לבנת
עברה - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
העברנו רשימה של 121,000.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, אדוני השר, גברת לבנת. סליחה. סליחה.
קריאה
אני העברתי להם.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
125,000.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, אני מבקשת. אדוני השר, בואו.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יכול להיות שבגלל זה המנכ"ל הולך.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יכול להיות שהעברת אז המנכ"ל הולך.
לימור לבנת
אל תבלבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני - - - חברים.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כי הוא לא עשה את העבודה שלו.
היו"ר קארין אלהרר
בואו רגע. סליחה. אני מבקשת, בואו, החלב כבר נשפך. אפשר לקונן עליו ואפשר להתקדם קדימה. הקדימה הוא היום, על פי התחייבות של השר, עוברים הנתונים מחר על פי ההתחייבות של הגברת עפרה רוט, עוברים הנתונים לקרן והקרן עושה הכול כולל הכול על מנת שהזכאים יקבלו את הזכויות שלהם בתוך חודש.
עפרה רוס
אני באפשרות - - -
לימור לבנת
הזכאים יקבלו את הזכויות שלהם - - -
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
לימור לבנת
אני רק רוצה לקוות, חיים, שזה יעבור - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום.
לימור לבנת
היום ולא כמו שהבטחת לי בשעתו - - -
היו"ר קארין אלהרר
עכשיו הוועדה לביקורת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא הבטחתי כלום, את רוצה שאני אענה לך? את לא - - - שאני אענה לך.
לימור לבנת
אני - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כי אני גם יכול לענות לך. זה לא יהיה נעים לך לשמוע.
לימור לבנת
הבטחת לי לקבל עבור רכזת ומחוברים לפרויקט מחוברים ולא הגיע הכסף עד היום.
היו"ר קארין אלהרר
בואו, בואו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לקרן?
לימור לבנת
כן. ממשרד הרווחה לא הגיע הכסף עד היום.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בסדר, אוקיי. - - -
היו"ר קארין אלהרר
חברים, חבר הכנסת - - -
מרדכי ויזל
אם אפשר להגיד מילה?
היו"ר קארין אלהרר
מי אדוני?
מרדכי ויזל
דברים שהם לא כל כך מעניין אותנו, כל אחד הפרויקט, יש דברים יותר חשובים.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, מה השם?
מרדכי ויזל
תשמע גם את 'עמך', לא רק את הדברים.
עפרה רוס
מרדכי.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, מה השם, אדוני?
מרדכי ויזל
מה שיש לי, האדם הקטן, להגיד על ניצולי שואה בקשר - - -
עפרה רוס
מרדכי, תגיד את שמך בבקשה.
מרדכי ויזל
אני כבר אמרתי אבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל לא שמענו. הפרוטוקול לא שמע. אדוני.
מרדכי ויזל
הנה, פה יש, אני בגיל חמש עשרה כבר הייתי באושוויץ בדיוק כמו ילד קטן ואני היום כבר בן 87,88. זה מה שמעניין אותי. תשמעו אותנו מה שאנחנו רוצים ואנחנו לא מקבלים. תשמעו אותנו. כל אחד רוצה להגיד שכל הכבוד לכם וזכותכם. זה אומר שזה מאה, זה אומר ששש מאות. שלש מאות אלף ניצולי שואה לא קיבלו מה שצריך. כל מה שמספרים, כל זה סיפורים. כל זה על ניצולי שואה, רובם קיבלו את הרוב, את היחס הטוב מקבלים ולא הייתה אף פעם אחת כמו גברת רוס. זה מה שאני יכול להגיד לכם, כי אתם לא מכירים את כל ההיסטוריה. היא כבר אין לה הרבה מה ללכת לאן, אז זהו זה ואני רצה להגיד שאחר כך, זה לקבל את רשות הדיבור.
עפרה רוס
שמו מרדכי ויזל.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה אדוני, מרדכי ויזל לפרוטוקול. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גבירתי יושבת הראש. תודה על כינוס הדיון הזה. אני יודע שזו לא פעם ראשונה שהוועדה עוסקת בנושא. לפני שאני מגיע לגוף העניין, יש משפט שאני חייב לומר אותו בשמי ובשם חברי חבר הכנסת אלעזר שטרן, אנחנו שנינו יושבי ראש השדולה למען ניצולי השואה. אנחנו שמענו בכאב גדול על ההסכם שנחתם אתמול בין ממשלת ישראל וראש הממשלה נתניהו לבין ממשלת פולין, ממשלה שעוסקת באופן מאד אקטיבי בהכחשת חלקם של פולנים בשואה, אז אנחנו בוודאי מעריכים מאד את העובדה שהיו הרבה מאד חסידי אומות העולם בפולין ובוודאי שזה חלק חשוב מההיסטוריה הפולנית ומעריכים את זה מאד מאוד אבל, בפולין היו גם אנשים שהשתתפו בפשעים בייאדובינה ובקיליטה ובעוד המון מקומות אחרים. ממשלת פולין עושה פעילות אקטיבית כדי למחוק את הפרק האפל הזה מן ההיסטוריה, במקום להכיר בו וללמוד אותו. אני אומר בצער גדול שממשלת ישראל אתמול חתמה על הסכם שבעצם נותן לגיטימציה למהלך הזה.

לגופם של הדברים. אדוני השר, זו לא פעם ראשונה שאנחנו מדברים בנושא הזה ואני רוצה להגיד לכל השותפים פה, אני שמעתי כאן הרבה דיבורים על כל מיני נושאים, אגו וכד', השר כץ מדבר בנושא הזה באמת מדם לבו. אפשר להתווכח, גם לי יש כל מיני שאלות והערות אבל, מתוך השיחות שלנו, כואב לו, באמת כואב לו על הליקויים והקשיים וקיימים ליקויים וקשיים. בואו נדבר רגע על המצב שלנו. השאלה של מיצוי הזכויות היא שאלה כואבת והיא חייבת פתרון. אני שמח שיועברו המספרים והשמות ממקום למקום וזה יוסדר. עדיין יש לנו בעיה של מיצוי זכויות וצריך לטפל בה. אגב, זה לא רק מיצוי זכויות קיימות כי לפעמים יש חללים בהסדרים החוקיים. חברת הכנסת פלוסקוב ואני העברנו חוק שנועד לסתום איזו פירצה שנוצרה שלא ברצון רע אבל היא יצרה תוצאות מאד רעות והיה צריך לתקן אותה בחקיקה. אני שמח שבשיתוף פעולה של כולנו הצלחנו להעביר את זה. יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות. אנחנו באמת נמצאים כולנו במרוץ נגד הזמן ואני קודם כל פונה לכולם, בואו נשתף פעולה בכדי לטפל בהמון דברים שצריך לטפל בהם ובהמון פרצות ונושאים שצריך לעשות אתם.

אני רוצה להגיד לגופם של הדברים את הדברים הבאים. אני מאד חושש ממה שעומד כרגע על השולחן שלנו. השר כץ הוא שר מאד נמרץ. הוא עושה דברים בבטוח הלאומי במשרד הרווחה, שהלוואי שהיו נעשים לפני שנים וטוב שהם נעשים עכשיו אבל זו ספינה מאד גדולה. הבטוח הלאומי הוא ספינה מאד גדולה. להזיז את כיוון הספינה ייקח לנו זמן. אין לנו את הזמן הזה. האנשים האלה הם לא אנשים מאד צעירים והם לא אנשים שיכולים לתמרן בין גופים חדשים וללמוד על גופם את השינויים שאנחנו נעשה. עם השנים נוצרה יחידה מקצועית שעובדת ועובדת טוב לדעתי במשרד האוצר. יש לי הרבה ויכוחים עם משרד האוצר אבל היחידה הזו היא יחידה שעובדת טוב. אני אומר את זה מתוך הניסיון שלנו בשדולה. הבעיות שאנחנו מביאים ביומיום. יש ליקויים – בוודאי. צריך לתקן את הליקויים – אני הראשון שבעד אבל היחידה הזאת היא סוג של הורים מלווים. גם אני בתור הורה יש לילדים שלי הרבה ביקורת עלי והיא כנראה מוצדקת אבל עדיין, זה לא כל כך טוב להחליף.

עוד נקודה אחת היא שמשרד האוצר ואני אומר פה משהו שאולי הוא לא פוליטיקלי קורקט אבל צריך להגיד אותו, הוא משרד מאד חזק בממשלה. העובדה שהיחידה זאת יושבת במשרד האוצר היא גם דרך מסוימת לקיצור הליכים כי לא כל דבר שאתה, אדוני השר, רוצה בתור מערכת הרווחה ואנחנו עומדים מאחוריך ולצדך, קל להעביר מול משרד האוצר. כאשר היחידה היא יחידה פנימית במשרד האוצר הדינמיקות הן אחרות. למה אני אומר את כל הדברים האלה? אני משוכנע באלף אחוז, לא רק בכוונות אלא גם בהערות שאתה מעיר למערכת וברצון שלך להביא לתיקון. אני משוכנע שאם הכול היה בידיך וזו לא הייתה מערכת גדולה ומסורבלת, גם היית עושה את זה. החשש שלי הוא שמתוך רצון לעשות טוב, אנחנו בפועל נסבך את המערכת ונגרום לאנשים האלה שכולנו חייבים להם, הרבה צער נוסף ומיותר.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני לא אגיד הרבה דברי רקע כי הדברים כבר נאמרו. כל הדברים שנאמרו גם לגבי המחויבות של כל מי שיושב כאן וגם לגבי החוב המוסרי והחוב הכלכלי שיש עדיין לדור הזה. אני חושב שאי אפשר שלא להתרשם מהמחויבות של השר כץ לגבי העניין הזה. רואים, כפי שאמר דב חנין שאתה מדבר מדם לבך ורואים שהדברים נוגעים לך וכואבים לך, לא רק כשר אלא גם כיושב ראש ועדת העבודה והרווחה לשעבר. אני זוכר את הדיונים בוועדה. הרבה דברים נוגעים בך בזכות הרגישות שלך והנושא הזה הוא מעל כולם. אי אפשר לפספס את העניין הזה, אי אפשר להטיל ספק בדברים שאתה מעלה כאן. גם הנתונים שהבאת הם נתונים שדורשים בדיקה. נאמרו דברים. יש התקדמות גם במשרד האוצר וגם במקומות אחרים לגבי אופן הטיפול אבל המספרים האלה שהביא השר כאן הם בהחלט דורשים תשובות, גם לוועדה וגם באופן כללי.

עלו פה שתי טענות עקרוניות. אחת, לגבי השקיפות של הנתונים. זו נקודה מבישה. זו הנקודה שכולם, כל מי שיושב כאן, צריך להתבייש בה. אם נעשה בשנים האחרונות סחר וממכר בין גופים ממשלתיים, בין משרדים ממשלתיים לגבי השאלה מי רשאי להחזיק בזכות הקדושה לסייע לניצולי השואה, זה דבר מחפיר ואת זה צריך לפתור כמה שיותר מהר.

לגבי מיצוי הזכויות, כאן אני מתחבר לדברים שאמר דב חנין. הזמן מהווה מרכיב חשוב מאד בפתרון וכאשר באים ובודקים מה יכולת הביצוע של הגוף שאליו אתה רוצה להעביר, הבטוח הלאומי, את הטיפול במיצוי הזכויות של הניצולים, אז אנחנו כוועדה אמורים לשאול הרבה שאלות את הבטוח הלאומי, האם המשימה הזאת לא גדולה מדי על כתפיו. דוח מבקר המדינה מ-2015 בדק את ביצוע הזכויות בבטוח הלאומי. 80 מיליון שקל ניגבו גביית יתר משכירים. 100 מיליון שקל לא הועברו לקצבאות אבטלה. 35 מיליון שקל לדמי לידה, 670 מיליון שקל מענקים לחיילי מילואים. הנתונים האלה אני לא אומר אותם כדי להטיל דופי במישהו, כי אני יודע גם על תהליכים טובים ומבורכים שהוביל המנכ"ל היוצא בבטוח הלאומי כדי לשפר את השרות אבל, כאשר יש שתי חלופות על הפרק ואחת מהן היא להפעיל לחץ על הגופים הקיימים כדי שיעשו את העבודה שלהם בצורה נמרצת יותר, למרות המחויבות שלכם, יש מה לשפר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תענה לי על השלש שעות שאמרתי. ברגע שמישהו מקבל את כרטיס הכניסה למבחן של הקרן לניצולי שואה, למבחן. יש כל מיני קריטריונים חוץ מהסיעוד. המבחן הראשוני הוא 16 או 18 שעות סיעודיות. זה המבחן הראשון ואז הקרן בודקת את הנתונים ונותנת את התשע שעות. שליש על ידי האוצר ושני שליש על ידי ועידת התביעות. טיפה יותר, טיפה פחות, לא משנה. נשאלת השאלה, בַּמספרים שכל כך הרבה אנשים לא קיבלו, למה באותה לחיצת כפתור של הזכאות לא יקבל טכנית מהמחשב עוד שלש שעות?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה צודק מאה אחוז - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בלי שום רגולציה, בלי שום כלום והקרן תטפל בשש שעות במקום תשע. הוא יקבל את שלש השעות מידית. למה לא?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מאה אחוז אתה צודק, השאלה מי יעשה את זה?
לימור לבנת
מה זה ייתן?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שש מאות שקל לחודש לכל בן אדם.
לימור לבנת
גמלה בכסף אתה מתכוון?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא.
לימור לבנת
אלא מה?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
את נותנת לו תשע שעות, שלש שעות הוא מקבל, את נותנת לו נגיד, כסף - - -
לימור לבנת
לא נותנת לו כסף.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
נותנת לכם רק סיעוד.
לימור לבנת
אנחנו נותנים שעות סיעוד - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שעות סיעוד. הוא מקבל - - -
לימור לבנת
זה הדבר הכי גרוע - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מה הוא עושה עם שמונה עשרה שעות הסיעוד שלו? הוא מממן עובד. הוא מממן עובד. במקום שמונה עשרה שעות יהיו לו עשרים ואחת ואז הוא יתעסק עם השש. את השלוש הוא יקבל מיד. לא מבין למה אתם לא רוצים טכנית לתת את השלש ויהיו לו במקום שמונה עשרה ותתעסקו בשש - - -
היו"ר קארין אלהרר
בואו לחוקק את זה?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אפשר טכנית פה להעביר את זה. הוא מקבל עוד שלש שעות, עוד חמש מאות שקל לחודש מידי. לא גופים, לא סיפורים, לא טכניקה, לא גיל, לא כלום. הוא עוד שש מאות שקל או חמש מאות שקל. למה לא? אני רוצה שתגידי לי אינטליגנטית.
קריאה
זו באמת שאלה רצינית.
בתיה רפפורט
שאלה עקרונית, סליחה, בתיה רפפורט, מי יעקוב אחרי זה? זה לא רק נתינה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מי יעקוב?
בתיה רפפורט
כן.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שמה? שהוא מקבל?
בתיה רפפורט
שהוא מקבל.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
הוא מקבל שמונה עשרה שעות? הוא יעבור, במקום שמונה עשרה יקבל עשרים ואחת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה מהלך רישומי.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה הכול טכני, הוא מקבל מיד את הכסף. למה לחכות למלחמה על תשע שעות, תהיה מלחמה על שש?
לימור לבנת
זה נראה בסדר גמור - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה רק - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אז למה לא עושים את זה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני רוצה לסיים את דבריי.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני הצעתי את זה, מהרגע שקיבלתי נתונים.
עפרה רוס
אנחנו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
ואז קיללו את הבטוח הלאומי.
עפרה רוס
אנחנו שומעים את זה פעם ראשונה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בסדר, אתם לא שומעים הכול. הנה, אני מופיע בפניכם פעם ראשונה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שההצעות האלו שמעלה השר הן נכונות וראויות. השאלה היא בסופו של דבר מי עושה אותן? האם אנחנו מפעילים יותר לחץ על הגופים הקיימים שבמסגרת הפעולה הנוכחית שלהם יעשו את זה, את הדבר הזה ועוד הרבה ליקויים שאתה מצאת או האם להעביר את כל הסיפור הזה לבטוח הלאומי. עמדתי היא שעד שהבטוח הלאומי לא מוכיח, לאור דוח המבקר שהוא טרי עדיין, שביכולתו לעמוד במשימה הזאת של מיצוי זכויות - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
הוא לא עושה כלום, הוא נותן שמונה עשרה שעות, במקום שמונה עשרה יהיו - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רוצה לקבל את ההתייחסות.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מעבר לזה כלום.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, אדוני השר, אני רוצה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
למה לא? רק זה, רק זה, רק זה.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, סליחה, סליחה, סליחה. אדוני השר, אני מבקשת לקבל את ההתייחסות של עפרה רוס.
עפרה רוס
קודם כל הרעיון הוא באמת רעיון מצוין. יש עם זה רק בעיה קטנה אחת.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, מהי?
עפרה רוס
ועידת התביעות לא מכירה בכל האוכלוסייה שאנחנו מכירים. לדוגמה, ועידת התביעות לא מכירה בעיראקים, לא מכירה באלג'יריים, לא מכירה בלובים וייווצר מצב – ואני לא אומרת שזה בלתי אפשרי – אבל ייווצר מצב שקבוצה מסוימת תקבל את השלש שעות וקבוצה אחרת תצטרך לקבל את כל התשע שעות.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
ואם לא ייווצר מצב אז היא לא תקבל את כל התשע. אם ועידת התביעות לא מכירה בעיראקים אז העיראקים, את נותנת להם תשע?
עפרה רוס
כן.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אז מה שהיא לא מכירה תוסיפי להם.
עפרה רוס
זה יוצר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
היום הם לא מקבלים בכלל.
עפרה רוס
אני אגיד לך, אדוני השר, אני אגיד לך מה הכי פשוט בסיפור הזה, שתהיה הנגשה כל חודש, שאנחנו נקבל את האוכלוסייה, שנעביר את זה לקרן, הקרן מיד תפעל ולעשות - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
למה מיד אם הוא יכול בלחיצת כפתור לקבל את הכסף?
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רוצה לשמוע.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה מה שאני רוצה לדעת.
היו"ר קארין אלהרר
שניה. אני רוצה לשמוע.
עפרה רוס
בעיה של כספים שמגיעים משני גופים. ועידת התביעות - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
עזבי את ועידת התביעות, האוצר יעביר מידית.
היו"ר קארין אלהרר
אבל חלק - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא, את השליש של האוצר הוא יעביר מיד ויריבו רק על ועידת התביעות.
לימור לבנת
אפשר רק הערה?
היו"ר קארין אלהרר
כן.
לימור לבנת
הרי חלק מהאנשים לא מוכרים על ידי ועידת התביעות, כמו לדוגמה, העיראקים - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אז האוצר ייתן להם.
לימור לבנת
בסדר, אז תשע שעות תיתן הקרן וחלק - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
גם היום זה כך.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, לימור.
לימור לבנת
ההתחשבנות בינינו, בינינו לבין ועידת התביעות. זה לא, המשרד לא מחליט את זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא למה לא לתת ואם יש התחשבנות אחר כך בין האוצר וועידת התביעות תיעשה ההתחשבנות.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שש שעות במקום תשע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיוק, השאלה היא למה לא לבצע מול האדם עצמו, למה לא - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אין לו הרבה לחיות, תן לו עכשיו - - -
עפרה רוס
מבחינתי אין שום בעיה שיתנו את זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אני רוצה - - -
לימור לבנת
אני חייבת הערה. שניה, הנושא הוא טיפה יותר מורכב. בין ועידת התביעות והאוצר למעשה יש כאן איזושהי תלות מסוימת או זיקה, בין זיקה לתלות, אני אסביר את זה באופן הזה, בין התקציב של ועידת התביעות לבין התקציב של האוצר. זה לא שוועידת התביעות נותנת סכום או רוצה לתת סכום, שני שלי, שליש - - -
היו"ר קארין אלהרר
זה מצ'ינג?
לימור לבנת
מתימטיקה. זה סוג של מצ'ינג בין ועידת התביעות לאוצר. ועידת התביעות מאד תשמח לתת פחות כסף ויושבת כאן קולט שהיום היא מספר 4 בוועידת התביעות, יש לה תפקיד מאד מאוד בכיר שם והיא תוכל להעיד על זה. ה-linkage הזה מתבטא בזה- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למה זה מעניין את האדם עצמו?
לימור לבנת
לא, לא. לא את האדם, את האדם עצמו זה בכלל לא מעניין - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שיקבל את שלש השעות.
לימור לבנת
שניה, את האדם עצמו זה ממש לא מעניין, אני מסכימה אתך. אני רק אומרת שברגע שתיעשה הפרדה, ועידת התביעות יכולה לבוא ולהגיד, כאשר גדל מספר האנשים נניח, הכול נתון למשא ומתן ותעיד עפרה, בין ועידת התביעות לבין האוצר, כמה מתוך הגידול באוכלוסייה תשלם ועידת התביעות, כמה מתוך זה ישלם האוצר, הם ביניהם מתדיינים כל הזמן על כמה מתוך זה, זה לא - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למה שלא נייצר מנגנון מאד פשוט מבחינת האדם עצמו, הוא יקבל ואז תהיה התחשבנות וויכוח מי צריך לשלם את זה.
לימור לבנת
את האדם עצמו זה בהחלט לא מעניין - - -
קריאה
למה לא? משלמים - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה. לא מפריעים באמצע שהיא מדברת. אף אחד.
לימור לבנת
אני מסכימה שאת האדם עצמו זה לגמרי לא מעניין. אני רק אומרת שאת ההפרדה הזאת לא ניתן לעשות, ממש. יכול להיות שאפשר לעשות את ההפרדה בין מה שהאדם מקבל, אני לא יודעת, זאת שאלה שצריך לבחון אותה אבל צריך לדעת שיש כאן סוגיה מורכבת יותר מאשר מתימטיקה.
היו"ר קארין אלהרר
עפרה, זה משהו שאתם בוחנים?
לימור לבנת
אנחנו נבחן את זה. מבחינתנו אין שום בעיה. אנחנו נבחן את זה, נדבר עם ועידת התביעות - - -
היו"ר קארין אלהרר
מתי תהיה להם תשובה?
לימור לבנת
אנחנו נדבר עם ועידת התביעות - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה זמן?
לימור לבנת
נדבר אתם, תוך חודש.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
למה הם קנדידט על השליש שלכם?
לימור לבנת
לא, זה לא השליש - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שליש זה ועידת התביעות.
היו"ר קארין אלהרר
אני לא, אני לא, אדוני השר, אני מתנצלת, אני לא - - -
עפרה רוס
הסבירה לימור קודם. אנחנו אומרים שליש ושני שליש, זו פחות או יותר ההתחשבנות.
היו"ר קארין אלהרר
עזבי רגע, עפרה, שניה. אני שואלת תוך כמה זמן צפויים לקבל תשובה לעניין הזה?
עפרה רוס
בעוד חודש.
היו"ר קארין אלהרר
למה חודש? חודש זה הרבה זמן.
לימור לבנת
שבועיים? אנחנו נדבר עם ועידת התביעות - - -
קריאה
זה לא תלוי בה.
לימור לבנת
שבועיים - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר - - -
לימור לבנת
אני מבחינתי הייתי סוגרת את זה בשבוע הבא. אני לקחתי תוך שבועיים לדבר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יש את מספר 4 - - -
היו"ר קארין אלהרר
תוך שבועיים אני מבקשת - - -
לימור לבנת
בשמחה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
עפרה, גברת רוס, בתוך שבועיים אני מבקשת לעדכן את הוועדה, מה היו התוצאות מול ועידת התביעות.
עפרה רוס
מאה אחוז.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, יש לי פה רשימת דוברים. חבר הכנסת אלעזר שטרן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תודה. גם אני כמובן מצטרף לרושם ששר הרווחה יוצר פה בצדק על האכפתיות ועל המעורבות ועל הירידה לפרטים. אני מודה שאני קצת לא הרגשתי נוח, כשנשמע, לא נשמע שהתכוונתם, קצת זלזול בהתנדבות של אנשים.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא ,ממש לא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז עלא כפק, אין אפילו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני מאד מכבד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מצוין. תודה. תראו, אין ספק שיש פה התקדמות גדולה. אני, כשנכנסתי לקרן, דרך אגב, אני הראשון שלא היה שם כניצול שואה, אפשר להגיד את זה לזכותם, זאת הייתה קרן שהקימו אותה הניצולים עצמם ועד היום הם הדירקטוריון, כמעט כולם, של הקרן. אני אומר את זה בגלל שהנושא של הנתונים היה מאד בעייתי ואפילו שר הרווחה, הדוגמה שאתה שאלת פה ולא סתם לא קיבלת תשובה, "לפי מה החברה להשבה נתנה ל-10,000", הם לא רצו לתת גם את הנתונים האלה לאחרים. מי אלה ה-10,000 - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
עכשיו זה 9,000.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, אני רק אומר לך את המלחמה. אני חושב שהאתגר שלנו הוא איך מנצלים את הרצונות, אני אומר לך, "את חטאיי אני מזכיר היום" אני, על פניו, בהיגיון, כאן לפני שלש שנים אמרתי שאת כל היחידה של עפרה צריך להעביר למשרד הרווחה, בסדר? אבל אל"ף, עברו שלש שנים ובי"ת, השתפרו מאד ואתה ראית את הגרפים שמוצגים כאן. דרך אגב, תמיד באנו להציע למשרד הרווחה לסגור את הקרן. תמיד.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
איזו קרן?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הקרן לרווחת נפגעי השואה, מה שעכשיו השרה לימור לבנת עומדת בראשה. תמיד משרד הרווחה, השר כחלון, השר בוז'י הרצוג, לא משנה מי היה שם, כולל דיון אצל יושב ראש הכנסת רובי ריבלין - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אתה רוצה שאני אגיד לך מה נעשה במשרד הרווחה בשנה וחצי האחרונות?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רגע, שניה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כל קשיש מגיל 86 ערירי יקבל ביקור בית גם אם הוא לא סיעודי. ויקבל חמגשית לאוכל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רוצה להגיד לך משהו, רגע, שניה. כולם אמרו שהם לא מכירים דרך יותר טובה מהקרן, שתעשה את הדברים האלה ואני - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני בעד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
או.קיי., מאה אחוז. מה היה חסר כל הזמן שניסינו לעשות את זה? שולחן עגול. תשמע, אתה לוקח כוונות טובות של, כמו שאתה אומר, של כל האנשים שיושבים פה מסביב לשולחן, אתה מנטרל את האגו, באמת אין לאף אחד מאתנו זכות, למרות שלכולנו יש אגו, להחזיק באגו. יישב שר האוצר מבחינתי או שר הרווחה, לא משנה מי בראש השולחן, שניהם יחד או אחד או תשב עפרה או יישב מנכ"ל הבטוח הלאומי, חבר'ה, זה בכלל לא משנה. יש יתרונות לכל גוף חשוב כזה ויש ניסיון.

אני ברשותה של קולט, אשנה את המלה מ-לעשות ניסוי ל- לעשות שינוי, בגלל שבאמת קולט נזהרה, ביררה מילותיה ובכל זאת בחרה להשתמש במלה ולהזיז אותנו על הכיסאות, את המלה שהאנשים האלה עשו עליהם מספיק ניסוים וזזנו בכיסאות. אני לא רוצה בקונוטציה הזאת להגיד את זה אלא להגיד שאפילו שינוי הוא בעייתי לאוכלוסייה הזאת.

אנחנו מכירים את זה, האנשים שיושבים פה מטעם הניצולים הם אנשים שיכולים באמת, כפי שכבר נאמר פה, לבוא לכאן, רוב האנשים לא מסוגלים לבוא לכאן. ואם אני צריך באמת, כיוון שכבר נאמרו פה הרבה דברים, גם לסכם את דבריי וללכת לוועדה די חשובה שם, אז אני חושב שמה שצריך לעשות הוא באמת להחליט על שולחן העגול שלכם עם משרד האוצר ועם הקרן. אנחנו ראינו את העלייה במספר ודרך אגב, יש פה שני מספרים שעלו, מספר אחד שעלה הוא הכרה בניצולים, אני אומר לך, מהיכרותי עם ועידת התביעות, הם ישמחו מאד במה שאתה אומר, אתה יודע למה? בגלל שמחר בבוקר הם יגידו: לכם יש שר אוצר שנותן ובפלורידה לניצול אין מי שתורם לו.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מה זה מעניין אותי? אני רוצה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הם יגידו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אלעזר, אני רוצה שהניצול יקבל. שיקבל מהמדינה. לא מעניין אותי ממי הוא יקבל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם אני רוצה. אתה רוצה שאני אגיד לך משהו?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מה שאתה אמרת אנחנו רוצים ואני אומר לך, 6,804 לא - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יפה, ואני רוצה לתת לך דוגמה. אם יש ניצול שואה שמקבל מ-BEG ומישהו שמקבל ממדינת ישראל ומישהו מבני הזוג נפטר, מהגרמנים באותה שניה נחתך הכול - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
נכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מדינת ישראל ממשיכה לטפל באלמן או באלמנה. זה מה שאני אומר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מי אמר, זה עם רנטה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חיים, שניה, ועידת התביעות היא לא עומדת, לצערי הרב, אני אומר את זה כך, על הפתח של מדינת ישראל ואומרת: באנו לתת לכם, בואו תיקחו, בסדר? הם עושים כמעט את ההיפך בהקשרים האלה ולכן החשיבות הזאת, זה הרבה יותר ממצ'ינג כאן כי אתה יודע, אומרים במצ'ינג: אני נתתי את שלי. נתתי את שלי, קיימת הסכנה הזאת ולכן, בשורה התחתונה, אני חושב שמה שצריך לעשות זה לעשות שולחן עגול אתי פעם בשלושה - - -
היו"ר קארין אלהרר
ישבו בשולחנות עגולים, הם צריכים לפתור את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה פתור.
היו"ר קארין אלהרר
לא, את העניין של 6,804 - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, דרך אגב, את זה אפשר לפתור מחר בבוקר אבל מה שאני אומר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כל יום יש חדשים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שבתוך שולחן עגול כזה מחלקים את העניין של איך פותרים. דרך אגב, את שמעת פה את ה-6,000 וזה לא רק זה, מה שרציתי להגיד - - -
היו"ר קארין אלהרר
לסכם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ברור, סיכמתי כבר. רק בנתונים שנשים לב שמה שעלה פה מצד אחד הוא באמת מספר הניצולים כתוצאה מההגדרות והכשרת הבעייתיות שוועידת התביעות לא מכירה בכולם ואנחנו יודעים את למה הם לא מכירים, והמספר השני הוא התקציב שמדינת ישראל הקציבה לעניין הזה ואין מה לעשות, לצערי הרב, כשיחידה נמצאת במשרד האוצר הסיכוי שהם יקבלו יותר מהר תקציבים הוא גבוה יותר.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חברת הכנסת טלי פלוסקוב.
טלי פלוסקוב (כולנו)
תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
בואו רק נתקצר, בסדר?
טלי פלוסקוב (כולנו)
כן, כן. אני דווקא בכלל רציתי להגיד שאני מוותרת על זכות דיבור כי מאד רציתי לשמוע את ניצולי השואה.
היו"ר קארין אלהרר
גם אני רוצה לשמוע אבל - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני אגיד רק - - -
מתילדה טרמר
אני אדבר?
היו"ר קארין אלהרר
רגע.
מתילדה טרמר
אבל אתם לא שואלים אותנו.
היו"ר קארין אלהרר
אני מיד פונה אלייך, גברת.
קריאה
לא עושים - - -
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה, אני מתנצלת. לא, אני לא רוצה לעשות את השיח הזה. יש לנו עוד זמן, לא סגרתי את הישיבה. אני אתן לניצולים לדבר, כמובן. בבקשה, חברת הכנסת פלוסקוב, בקצרה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
תודה גבירתי, אני רוצה, יושב לידי אדוני בשם אברהם ברקוביץ', מבקש גם להירשם לדברים.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אדוני השר, אני מאד מעריכה את העבודה שלך, לא רק בנושא של ניצולי שואה והיום שמעתי גם את הרגש שלך לנושא הזה ואני חושבת שאין בן אדם כאן שלא יגיד לך תודה. אבל - - -
קריאה
הייתה לי הזכות שיראו אותי אבל, אני באתי לפה. מספיק.
היו"ר קארין אלהרר
כן, בבקשה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אבל אני רוצה להתייחס דווקא לרשות לזכויות ניצולי שואה. אני התחלתי לטפל בניצולי שואה לפני כשנה וחצי והכרתי את האנשים שעובדים שם. אנחנו קידמנו כמה הצעות חוק מאד חשובות, אחת מהן, אתם בטח יודעים, היא זו שמוסיפה עכשיו לניצולי שואה הנזקקים 1,300 שקל בחודש. שאלה סכומים מאד גדולים.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שלש שעות.
טלי פלוסקוב (כולנו)
לא, אני לא מדברת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
להודות לשטרן.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני אשמח מאד שזה יהיה גם וגם אבל זה לחשבון שלהם, זה ההבדל, אדוני השר. זה כסף שהם יקבלו לחשבון שלהם. למה אני כן מספרת את זה? כי היחס שאני ראיתי לאנשים האלה, כשאני אמרתי להם שאני הולכת לקדם וקיבלתי אישור של שר האוצר לקדם את הצעת החוק הזו, זה משהו יוצא מן הכלל, האנשים האלה, סליחה על הביטוי, קפצו מרוב שמחה, גם עפרה רוס, שאני מעריכה מאד את עבודתך עפרה, וגם היועצת המשפטית גליה, וכל הצוות הנפלא, יש שם אנשים שעובדים ואכפת להם מהאנשים שהם מטפלים בהם. זה דבר שהייתי חייבת להגיד כאן - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה. משפט, טלי.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני מבינה שזה קשה. לגבי מיצוי זכויות, זה הנושא שאנחנו כל הזמן מעלים גם בוועדת משנה שאני מנהלת, ועדת משנה למעמד הקשיש, לא פעם דנים בנושא של ניצולי שואה. יש הרבה ניצולי שואה שלא שולטים בשפה העברית לכן כל החומרים, ועשינו פעם אחת חוברת שעשינו בשפה הרוסית - - -
קריאה
יש גם - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני יודעת, גם עשינו. אני רק אומרת שנעשית שם עבודה נפלאה, אדוני השר, ופה פנייה אליך. אני לא חושבת שהאנשים האלה צריכים לדעת את חלוקת העבודה בינינו. אנחנו צריכים להראות להם שזו דאגה של ממשלת ישראל אליהם, אז מחובתנו לאחד את המשאבים ולתת את מה שמגיע.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. חברת הכנסת מירב מיכאלי ואחרי זה אנחנו עובדים לניצולים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תודה רבה גבירתי היושבת ראש. אני אגיד שוב מלים חמות ותודה לכולם והערכה. אני רוצה לדבר על נקודה אחת שהיא לא באחריותך אדוני השר דווקא.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כל הנושא הזה אינו באחריותי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה לדבר על קבוצה מאד ספציפית של ניצולות וניצולים. 11,000, הם כבר לא 11, הם 10,000 אם לא 9,000 וזו ממש הקבוצה שאפשר לראות בה את המספרים יורדים בכל יום במהירות הגדולה ביותר. הקבוצה של הניצולות והניצולים הכי נזקקים שכן רשומים במשרד הרווחה ומקבלים תוספת קצבה דרך החברה להשבת נכסי שואה. אנחנו במשבר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אנחנו לא יודעים מי הם, זה סוד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתם יודעים מי הם. יש רשימה שעוברת אליכם. אדוני השר, תן לי לספר לך, אשמח להאיר את עיניך.
היו"ר קארין אלהרר
חברת הכנסת מיכאלי, בשבוע הבא אנחנו דנים בדיוק בנושא הזה בכנס.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רק רוצה להגיד משפט אחד כי יושבת פה עפרה ועפרה זה לא באחריותה כמובן אבל יש הצעת חוק שאנחנו הגשנו שאומרת שאנחנו נעבור, בגלל שהמשבר הזה נמשך למעלה משנה וכל פעם מחדש נגמר הרבעון, אנחנו מגיעים למשבר, הם שלושה חודשים לא מקבלים את הכסף ואז האוצר מעביר את הכסף. צריך לעבור למודל שהאוצר מעביר את הכסף והחוק קובע. כשתיסגר החברה ב-2017, כל מה שיישאר בה יעבור לאוצר. מה שיהיה חסר ייקחו מהאפוטרופוס הכללי. הגיע הזמן להעביר את זה בחקיקה, שהכסף לקבוצה הזו יעבור כל רבעון כמו שעון ולא כל פעם מחדש אחרי שלאנשים אין עם מה לקנות אוכל ועם מה לשלם חשמל אז אני מפצירה בכם, גבירתי, לעשות כמיטב יכולתך כדי לקדם גם את העניין הזה.
היו"ר קארין אלהרר
אני אקח את זה. הגברת מרים גרייבר.
מרים גרייבר
תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
שקט.
מרים גרייבר
השר חיים כץ, אני רוצה לפנות אליך. אני שמעתי כאן דברים נפלאים ממך אבל אני רוצה להגיד לך שלצערי שמעתי שההורים שלך היו ניצולי שואה לצערנו הרב והם נפטרו אבל אני בטוחה שאתה לא היית מכריח את ההורים שלך ללכת לבית מוגן או לבית אבות, אם הם לא היו מסכימים לעשות את זה, כי הם ידעו בדיוק מה הם רוצים לעשות. כך גם אנחנו, ניצולי שואה, יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים לעשות. השאלה שלי היא מדוע אתה רוצה להכריח אותנו? שמעתי אותך ואני באמת מעריכה אותך מאד, שאתה רוצה לעזור לנו אבל אני חושבת שאנחנו מבוגרים מספיק כדי לדעת מה אנחנו רוצים.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מי, אלה שלא מקבלים את מה שמגיע להם? אני לא רוצה כלום, אני רוצה שאלה שמגיע להם יקבלו את מה שמגיע להם, נקודה. אני לא רוצה מעבר לזה כלום.
מרים גרייבר
לכן אני מבקשת ממך שתעזור לעפרה ולבטוח הלאומי, אתה יושב הראש של הבטוח הלאומי, אתה השר של הבטוח הלאומי, אתה יכול לסדר את העניינים? זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כאן. אנחנו צריכים כאן את כל העזרה של כולם. אני רק רוצה להגיד לך שאנחנו, הניצולים, אני מאד גאה בהם. אנחנו נלחמנו בשביל הארץ הזאת, אנחנו מוקירים את הארץ הזאת, אנחנו שילמנו בגופנו, אנחנו עבדנו בגפינו לבנות את הארץ הזאת. הניצולים היו בצבא, באוניברסיטאות, בכל מקום אתה תמצא את הניצולים. אנחנו בנינו את המדינה הזאת ואני מאד גאה בהם. אנחנו יודעים מצוין מה אנו רוצים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
מרים גרייבר
אני רוצה לספר לך משהו. אני הייתי בכנס וזה מה שאנחנו צריכים - - - אני הייתי בכנס של ילדים ניצולי שואה באירופה ואני דיברתי. בסוף מישהו שאל אותי: "איך הממשלה מתנהגת לניצולי שואה?" אני אמרתי להם "לצערי הרב, מזמנו של בן גוריון הם לא מתנהגים אלינו יפה". עד היום הזה, מאחר ובאמת בשביל הניצולים צריך מחשבה מאד ייחודית. אנחנו לא רק מבוגרים, אנחנו עברנו את השואה ואני מבקשת מכל חברי הכנסת וממך השר, שאתה יכול להניע דברים ומהממשלה שבאמת, לכם תהיה לכם את הזכות לתת לנו את כל מה שאנחנו צריכים ואנחנו צריכים את זה ואנחנו צריכים לקבל את זה בזכות ולא בסלמי, כל רגע משהו אחר ועוד משהו ועוד משהו. אני בין הצעירות של הניצולים ואני - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא, יש עכשיו גם בן שבעים.
מרים גרייבר
ואני כבר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שמעי, אני לא צוחק אתך. תסתכלי על הרשימה של הניצולים שנוספו, יש שם בני שבעים ושבעים ואחד למרות שהמלחמה נגמרה אבל הם הכניסו שם אנשים.
מרים גרייבר
אני רוצה להגיד - - -
קריאה
לא ייתכן.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
רומל עבר, אישה הייתה בהריון, הבן שלה ניצול שואה.
קריאה
המלחמה הסתיימה ב-45'.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
נכון אבל - - -
היו"ר קארין אלהרר
בואו רגע.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אבל אם היא הייתה בהריון אז זה נכנס.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, אדוני השר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
יש, יש שם.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
שמעת? יש.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
גם אני עושה כמוך אבל יש.
מרים גרייבר
אני רוצה לגמור את דבריי ולהגיד לך, אני חשבתי, אני קצת למעלה משבעים וחמש, אבל אני רוצה להגיד לך, הרשות לניצולי השואה באמת מנסה לעשות את המיטב ואנחנו כניצולים, לא רוצים, לא רוצים שיעשו עלינו עוד פעם איזה שינוי. אנחנו רגילים ואנחנו רוצים לחיות עם מה שאנחנו רגילים, לכן אנחנו רוצים להישאר - - -
היו"ר קארין אלהרר
תדהו רבה גברת גרייבר. גברת טרמר מתילדה.
מתילדה טרמר
אני בדיוק בדעה שלה. אנחנו לא בנויים יותר למשהו חדש. אני בגיל שש כבר הייתי במלחמה. אני באתי ב-48' אז מההבטחות ואת הכול אני כבר שבעה. לא רוצים. תשאירו אותנו באוצר איפה שהיינו וכל אחד שרוצה, כמו שאני מתנדבת, תתנדבו ותעזרו במקום.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה.
מתילדה טרמר
אנחנו לא רוצים ללכת לרווחה. שם, מה אנחנו נראה? תגיד לי. מסוממים? כן. אלכוהוליסטים? כן. יעשה לנו עוד יותר גרוע לבוא הביתה ועוד יותר לילדים שלנו. אז לראות את זה, כואב הלב.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה גברת טרמר, תודה.
מתילדה טרמר
תחשבו קצת מה טוב לנו, לא מה טוב לכם. לכם תדאגו בתוך המשרד שלכם כל אחד, ותשאירו אותנו איפה שאנחנו.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, גברת בתיה רפפורט.
מרדכי ויזל
אני בקשיתי.
היו"ר קארין אלהרר
אתה רשום, אדוני היקר, הגם שכבר דיברת.
מרדכי ויזל
לא, לא דיברתי, אני רק סתם קפצתי. אתם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה מרדכי, אתה רשום, האמן לי. חברים יקרים, מכובדיי, השעה 10:36, אין לנו את כל היום לדיון, אני רוצה לאפשר לאנשים לדבר. חבל, קופצים כל הזמן, מבזבזים מהזמן. בבקשה, אדוני. גבירתי, סליחה, גברת בתיה רפפורט.
בתיה רפפורט
ברשותכם, אני ארשה לעצמי להציג את הזהויות. אני ניצולת שואה בוגרת גטו ורשה. אני ילידת 38'. אני כאן גם בשם הוריי וגם בשם חיי שלי. כאן זה נוגע לנושא של תביעת העלבונות של השנים שחלפו מול הניצולים. אני לא יכולה להימנע מזה. אני גם איש מקצוע, אני עובדת סוציאלית בכירה בנושא של בריאות. אני פעילה בקרן משנת 2000 שאז התחלתי לעסוק בנושא השואה, כאשר אני בעצמי יצאתי מהארון.

אני פעילה בעמותת "יש" שהיא עמותה של ילדים ניצולי שואה. אני רוצה לומר משהו. הצגתי את עצמי כדי להבין את הכובעים השונים ולקחתי את הדברים לקונספט מסוים. אני רואה משולש בטיפול בניצולים. הבסיס הוא משרד האוצר ולא מישהו אחר. אני הייתי אומר, הבסיס הוא מחויבותו של עם ישראל ואני יושבת בגאווה בכנסת ישראל.

המחויבות היא של ראש הממשלה והביצוע הוא בידי האוצר. למשולש הזה יש שתי זרועות. מרכז הארגונים שהוא מטריה שנותנת לי את הבית כניצולה. היא מייצגת אותי ואני חושבת שהדבר הטוב שקרה לניצולים זה שקם מרכז הארגונים והם התאחדו. הזרוע המבצעת שלה היא הקרן לרווחה שיש לה את היכולת, כגוף לא ממשלתי, לצאת מהבירוקרטיה שהיא כורח המציאות. גוף ממשלתי לא יכול לפעול אחרת. יש לה יכולת לתת מענים אד הוק, מענים יצירתיים, מקצועיים, לאותם ניצולים על פי הצרכים שלהם. אני חיה את הדברים. אף גוף – בסוגריים אני אומרת גם לקרן יש קטעים כי גם עליה יש חוקים. המענים חייבים להיות יצירתיים ומידיים ורק גוף כמו הקרן, עם הניצולים עצמם שעוד עדיין מסוגלים לייצג את עצמם, יכולים להגיע לזה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
בתיה רפפורט
סליחה. אני חושבת שמשרד הרווחה ואני איש מקצוע, אני גאה במקצוע שלי אבל, אני חושבת שזה עוול להכניס את הניצולים לתוך מערכת שהיא הוליסטית בעיקרה, היא מחויבת לכל האוכלוסייה, יש פה ניגוד אינטרסים פנימי מובנה. משאבים, אנחנו יודעים את הקשיים שלהם וזה להיכנס לכאוס שלא יפתור את הבעיה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. הגברת קרצקר אורנה.
ארנה קרצקר
אני מהעמותה הפרלמנטרית ואני דור שני לניצולי שואה. מכובדי, אני יודעת שכולנו פה או ניצולי שואה או חלק שהם דור שני. כולנו יש לנו מטרה אחת ורגישות. יש לי עוד כמה תפקידים בין היתר. אחד הדברים החשובים שרציתי להביא בפניכם למשל, סיוע נוסף לניצולי שואה. חשוב לדבר על תרופות שהן לא בסל התרופות והעלות שלהן יקרה מאד. יש ניצולים שמתקיימים מקצבת זקנה, כולל השלמת הכנסה ולא יכולים לרכוש את התרופות האלו.

בקרן לרווחה אין את האפשרות. טיפולי שיניים, שיודעים יפה מאד שאנשים, זה מיותר לדבר על זה. בקרן לרווחה איתרו רופאים שבהתנדבות עושים את העבודה, יש אפילו ניצולים שמקבלים את השניים התותבות. רבותי, מכשירי שמיעה, קופת חולים נותנת מכשירי שמיעה סטנדרטיים. זה מה שהם יכולים אבל הקרן משתדלת לעזור יותר. יש טיפולים בבתי חולם ואנשים לא יכולים לנסוע אלא במוניות ומונית עולה 350, גם אמבולנס. בקרן קיימת אפשרות לעזור. לא להרבה אבל עדיין. אנחנו צריכים להתרכז, לבדוק איך אפשר במקרים הקשים האלה לעזור. יש ניצולים שמרותקים בבית לכיסא גלגלים, אין בבית מעלית. הקרן משתדלת לעזור. הטיפולים של המטפל הסיעודי לאלה שזקוקים לעזרה, את הטיפולים מורידים להם והקרן משתדלת למצוא. אני פה מתנדבת למען ניצולי שואה. אימא שלי התייתמה בגיל 10.5 ואבא שלי בפוגרום בוקרסט. אני נמצאת פה לא בשבילי ולא בשביל ההורים שלי שאני דואגת להם, אלא בשם הניצולים שלא מסוגלים לבוא. אני יודעת שלכולנו מטרה אחת. בשנים האחרונות אני רואה משולש כמו שקודמתי דיברה, בין האוצר, הקרן ומרכז הארגונים, משולש מתאים אז בואו נשפר את זה ונחזק. תודה לכם על - - -
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. מר ראובן מוזר.
ראובן מוזר
אני חבר בעמותה הפרלמנטרית למען ניצולי שואה. אני רוצה להתחיל בזה שהישיבה הזאת היא מעין דה ז'ה וו מפני שאם תסתכלו על פרוטוקול 39 של הוועדה לביקורת המדינה מ-22 ביוני 2013, כמעט אותם הדברים נאמרו פה. היה שר רווחה שרצה את המשרד וידידנו אברהם ברקוביץ' נלחם בו תוך כדי הישיבות ראש בראש והביע את התנגדות הניצולים בשם כולנו. בסופו של דבר, בסיכום, גם מי שהיום סגן שר האוצר, יצחק כהן, אמר שהדבר הזה הוא מיותר, הוא לא נחוץ ורצוי שלא ייעשה.

אני רוצה להגיד לכם על הקשיים הפרטניים של ניצולי השואה. ישנן ועדות רפואיות, יש יופי של זכות לניצול שואה לבוא אחת לחצי שנה לוועדה רפואית. 90% מהניצולים המבוגרים אין להם לא את הכוח הפיזי ולא את הכוח הנפשי להגיע לוועדה רפואית. ואז הם מפסידים כי גם אם הם נהיים יותר חולים לא קורה כלום. ישנה עכשיו הצעת חוק שעומדת להיכנס, שחברת הכנסת איילת ורבין נחמיאס וחבר הכנסת גפני רוצים להציע, משהו שנקרא טייס אוטומטי, שכל מי שלא ניגש לוועדה רפואית אחת לשנה יקבל באופן אוטומטי 3% העלאה באחוזי הנכות שלו עד סוף ימיו כל שנה. את ההצעה הזאת ביקשתי שישלחו אותה בזמנו גם אליכם, גם לוועדה, את אותה הצעת חוק.
היו"ר קארין אלהרר
לא קיבלנו.
טלי פלוסקוב (כולנו)
הצעת החוק כבר הוגשה, אני גם חתומה שם. היא כבר הוגשה. לא שרוצים להגיש.
ראובן מוזר
אם הוגשה זה בכלל טוב אבל - - -
קריאה
מר מוזר, שיטת התקצוב - - -
היו"ר קארין אלהרר
היא מתוקצבת? זו השאלה.
ראובן מוזר
שיטת העשיריות גורמת לכך שאדם יכול למות - - -
היו"ר קארין אלהרר
היא מתוקצבת?
קריאה
עוד לא.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני רוצה להגיד לך, עם כסף כזה שאנשים מקבלים אנחנו צריכים למלא את הקופה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, רגע, בואו, סליחה, לא, זו לא שעת דיון קבוצתי.
ראובן מוזר
יש לנו היום את שיטת המדרגות. אני לאחרונה טיפלת באיזושהי ניצולת שואה שכבר תשושה ולא יכולה להגיע ולצערי, הקטע הזה של להעלות לה את אחוזי הנכות ל-59%, להתקמץ על האחוז הזה כדי שהיא לא תגיע ל-60% זה מפוצץ את המוח. אני לא מבין למה דבר כזה צריך לקרות. תגיעו ל-59% אז תגידו: יללה, ניתן את זה ב-60%. תעלה עוד מדרגה. לא יקרה לאף אחד שום דבר ואף אחד לא יפסיד שום דבר אבל את הדברים האלה צריך להוציא, לעקור. לא לאפשר להגיע למצבים של חלקי אחוזים או אחוז אחד לפני המדרגה הבאה. זה מקומם.

דבר נוסף, יש בעיות אישיות. באו ונתנו לנו הנחה בארנונה. נהדר. מה עשו העיריות? לקחו שטחים ציבוריים והוסיפו על הארנונה, שההנחה על הארנונה שלנו הצטמצמה. אני מצביע על קשיים שעכשיו צריך לפתור אותם. קשיים פרטניים של כל ניצול שואה. ההנחה בארנונה היא משמעותית, היא כסף אבל העיריות המציאו כל מיני המצאות של שטחים צבורים וההנחה הזאת הצטמצמה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
גם הצעת החוק הזו הוגשה.
ראובן מוזר
יפה. יש את העניין הזה של - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה ההצעה? איפה - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני אביא לך.
ראובן מוזר
בזמנו, כשהשר כץ, עם כל הכבוד לו, היה חבר כנסת, יחד עם חברת הכנסת אדטו שהיתה אז אתו, החליטו שהרנטות שמגיעות מגרמניה לא תיחשבנה כהכנסה כלפי הבטוח הלאומי אבל מה ההיפך? הכסף שאני מקבל קבצת הזקנה שאני מקבל מהבטוח הלאומי - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה טוב או רע?
ראובן מוזר
נהדר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בסדר, אז עשינו משהו.
ראובן מוזר
אבל - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
טוב.
ראובן מוזר
זה חצי. מצד שני, מה שקורה זה שהכסף שאני מקבל כקצבת זקנה מהבטוח הלאומי נחשב הכנסה לאוצר ואז הם מפחיתים לי. יש לי תלוש משכורת וכל פעם שאני מקבל תלוש משכורת אני מתפוצץ מזה שמורידים לי 2,200 שקל מהגמלה ואז הטענה שלהם כי יש תקרה, אסור לעבור. חבר'ה, מה זו תקרה? זו לא תקרת זכוכית שאתה מנפץ אותה. אפשר לשנות את זה והנושא של כפל קצבאות צריך להתבטל. אנחנו צריכים לקבל את זה. היה ענין של קצבת שארים. נלחמנו ובסופו של דבר קיבלנו מוועדת הכספים בשיטת הסלאמי שניצול שואה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, לסכם.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
למה אתה מספר לי את זה?
היו"ר קארין אלהרר
הוא לא שר האוצר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אני לא שר האוצר.
ראובן מוזר
אני מסביר לך.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא, אתה מסביר לי את מה שאני יודע.
קריאה
אתה שר בממשלת ישראל.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה בסדר.
ראובן מוזר
בדבר כזה צריך לטפל ולפתור במסגרת ממשלתית. כשאנחנו מדברים על קצבת שארים, עוד פעם הקמצנות הזאת, נתנו לנו קצבת שארים לנשאר למשך שלש שנים 2,000 שקל אבל הגבילו את זה מתאריך מסוים. למה?
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אדוני, זה לא נושא הדיון. המצוקות שאתה מעלה הן חשובות, צריך לטפל בהן, אני רק רוצה לקדם את הדיון עצמו. הדובר הבא נתן לבון, בקצרה רבה. בוא, אדוני, שב ליד הרמקול.
נתן לבון
יש לי הכבוד לשבת על ידי - - -
היו"ר קארין אלהרר
נו, כבוד. באמת כבוד.
נתן לבון
"קן לזקן" זה ארגון של מתנדבים שעוסקים בזכויות הזקנים בכלל כולל זכויות ניצולי השואה. אנחנו קיימים שלש עשרה שנה ובתקופה הזו שנים עשר ניצולי שואה זכו לקבל זכויות. זה דבר ראשון. אני לא נכנס לוויכוח הבירוקרטי אבל מה שאני רוצה לציין הוא שהיחידה של הרשות לניצולי השואה, שאנחנו ביקרנו אותו שנים על גבי שנים, הבאנו אותם לכל מיני גופים, אני כיום יכול להגיד שחל שיפור ניכר בטיפול בניצולי השואה. כפי שביקרנו אותם, הגיע הזמן גם להגיד להם תודה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, תודה רבה.
נתן לבון
דבר נוסף - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, לא - - -
לימור לבנת
לקבל ממך את הקומפלימנט אחרי כל מה שעברנו, זה כבוד.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, רק עוד משפט.
נתן לבון
את רוצה שאני אומר משפטים קצרים?
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, זה עוד משפט.
נתן לבון
יש לי עוד שני משפטים. לגבי הוויכוח - - -
היו"ר קארין אלהרר
אפילו לא מנהלים אתי יותר משא ומתן. מודיעים לי. כן.
נתן לבון
לגבי הוויכוח, מי צריך לתת, איפה צריך לתת, ממשלת ישראל אחראית לתת את הזכויות לניצולי השואה ולא יזרקו אותם מקרן א' לקרן ב' וכו'. אם רוצים להתחשבן עם ועידת התביעות, עם הגרמנים, עם הסינים, שמהמשלה תתחשבן אבל לא על חשבון הניצולים. הניצולים צריכים לקבל מה שמגיע להם, באחריות הממשלה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה.
נתן לבון
עוד משפט אחד.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אדוני.
נתן לבון
בגלל זה הגעתי לכאן.
היו"ר קארין אלהרר
אחרון.
נתן לבון
אחרון. פה לא דובר על אוכלוסייה שהיא מופלית במשך שנים. מדובר על אותם ניצולי שואה שעלו אחרי 1953 והם לא מקבלים קצבה חודשית כפי שמקבלים האחים שלהם, שעלו לפני זה.
היו"ר קארין אלהרר
הנושא הזה בהליך משפטי להבנתי.
נתן לבון
אני יודע - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתם הגשתם את העתירה?
נתן לבון
זה לא פותר - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אדוני יודע שיש הפרדת רשויות. הממשלה - - -
נתן לבון
את הטענה הזו בדקנו. זכותך המלאה לטפל בזה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, תודה רבה. מר ברקוביץ'.
מרדכי ויזל
גברת, אני הייתי בין הראשונים ולמה את לא?
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה דיברת - - -
מרדכי ויזל
אני לא דיברתי, אני רק התפרצתי.
היו"ר קארין אלהרר
התפרצת, נכון. זה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
צריך לקבל רשות דיבור. אתה תקבל רשות דיבור.
מרדכי ויזל
אני יודע אבל - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תשמע, אני פיניתי את סדר היום, אתה רואה, הח"כים הלכו לדברים אחרים שהם חשובים ולמחויבויות שלהם. בלי להגיד שזכיתי אני אשב פה עד שזה ייגמר, אני אקשיב לכם בקשב רב.
היו"ר קארין אלהרר
מר ברקוביץ', בבקשה.
אברהם ברקוביץ
אני רוצה לעמוד על כמה נושאים. זאת ההזדמנות.
היו"ר קארין אלהרר
ממש בשלושה משפטים.
אברהם ברקוביץ
אבל חייבים - - -
היו"ר קארין אלהרר
שלושה משפטים, אדוני, בבקשה.
אברהם ברקוביץ
גבירתי, חייבים לומר אותם. אני אתחיל מהסוף, דווקא מהסוף. דבריי אולי לא ינעמו לכל האוזניים אבל אני חייב לומר אותם.
היו"ר קארין אלהרר
תאמר, תגיד.
אברהם ברקוביץ
אדבר כמה מלים על ועידת התביעות. כן, על ועידת התביעות ויסלח לי אלוהים, היא גוף מושחת. אני פניתי לפני כשש שבע שנים - - -
היו"ר קארין אלהרר
כן, אבל היא לא גוף מבוקר אז - - -
אברהם ברקוביץ
רגע, רגע. אבל הוא משפיע על ניצולי שואה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מסכימה אדוני אבל האם לי - - -
אברהם ברקוביץ
יותר מאשר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אדוני היקר - - -
קריאה
אבל אתה לא בקונצנזוס, נו.
היו"ר קארין אלהרר
לא, שניה, רגע.
אברהם ברקוביץ
משרד ועידת התביעות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני - - -
אברהם ברקוביץ
תני לי להגיד שתי מלים, טוב? את מבזבזת לי עוד זמן, כבר הייתי אומר. ועידת התביעות היא גוף מושחת. לפני ימים מספר, אחרי שפוטר דר' או לא דר' זינגר שהיה מנהל של ניהול כספים מפוקפק, לא ביקורת, רגע, זה לא נכון?
קריאה
לא.
אברהם ברקוביץ
אז את לא יודעת, את לא יודעת הכול.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי. ועידת התביעות, לגישתך, גוף מושחת - - -
אברהם ברקוביץ
אני כתבתי - - -
היו"ר קארין אלהרר
הנקודה הבאה.
אברהם ברקוביץ
למשטרת ניו יורק ולתובע הכללי של מדינת ניו יורק, התחילה חקירה בעניין.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אין לי סמכות על ניו יורק.
אברהם ברקוביץ
כעבור כמה חודשים מצאו גניבה של 30 מיליון, עוד כמה חודשים 70 מיליון - - -
קריאה
יכול להיות שהם מושחתים.
אברהם ברקוביץ
אין אדם בארץ, מכל אלה שמקבלים טובות הנאה מוועידת התביעות, שמוכן לפתוח את הפה. אגב, הגברת הנכבדה קולט אביטל היא אישה מאד אינטליגנטית, אין מה לדבר.
קולט אביטל
מה אתה אומר?
אברהם ברקוביץ
כן.
היו"ר קארין אלהרר
היא מודה לך על המחמאות.
אברהם ברקוביץ
היא בת עירי, דרך אגב. יידיש לא יודעת למרות שכל העיירה דיברה יידיש. אצלה דיברו רק גרמנית, כך היא אמרה לי, אז תשמעו מה אני רוצה להגיד לכם. גברת, הלוא זאת האמת.
היו"ר קארין אלהרר
מר ברקוביץ', בוא נדבר על עניינים - - -
אברהם ברקוביץ
תמכה בי עם הבג"ץ האחרון שהגשתי, אבל היא ניתקה איתי כל קשר כי כתבתי עכשיו כמה מלים על ועידת התביעות אז היא לא רוצה לענות לי יותר.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי., טוב.
אברהם ברקוביץ
עכשיו אני רוצה להגיד לכם.
היו"ר קארין אלהרר
חוץ מועידת התביעות מר ברקוביץ'.
אברהם ברקוביץ
אני מבקש שגורמים רשמיים יבדקו את המסמכים שם.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו נפנה לממשלת ארצות הברית שתבדוק את זה.
אברהם ברקוביץ
לא, גברת - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל איזו סמכות יש לי לפנות לוועידת התביעות?
אברהם ברקוביץ
אולי את לא יודעת איך הוקמה ועידת התביעות, היא הוקמה באותו שלב - - -
היו"ר קארין אלהרר
בוא נעשה, אדוני, דקה, אדוני, בוא נעשה את זה פשוט. יושב כאן נציג מבקר המדינה, האם מבקר המדינה, רגע, אדוני, אני אומרת, אני רוצה לשאול אותו, אדוני, עורך הדין צחי סעד, האם למבקר או לוועדה לביקורת המדינה יש סמכות על ועידת התביעות?
אברהם ברקוביץ
לו ולמדינת ישראל יש את הסמכות לבדוק.
היו"ר קארין אלהרר
או.קיי., תודה רבה. תודה.
אברהם ברקוביץ
רגע אחד, לא סיימתי את דבריי. אני שמח שיש פה נציג של מבקר המדינה כי אני חיפשתי אותו בנרות. אני חושב - - -
היו"ר קארין אלהרר
יגעת ומצאת.
אברהם ברקוביץ
מצאתי, כן. אני חושב שיש להעביר למבקר המדינה את הרעיון להעביר את הטיפול בניצולי שואה למשרד הרווחה כאשר אנחנו ערב נעילה. עוד שנה שנתיים שלש ארבע – נחלת היסטוריה. אני רוצה כבדו השר, אין יהודי אחד בארץ שחושב שכבודו רוצה לטפל בנושא מטעמים אלטרואיסטיים, רק כדי שיהיה ברור, גמרנו. לכל חברי הכנסת שנמצאים כאן, לא חייב להיות שר, מעשה תועבה גדול שנעשה פה במדינת ישראל הוא ואני מצטרף לדבריו של ידידי מר מוזל שהוא שגוזלים את קצבת הבטוח הלאומי מניצולי השואה החלשים ביותר. לא סתם, אני אסביר לכם למה החלשים ביותר, כי אתה צריך להיות מאד חולה וגם חסר כל, כדי לקבל השלמת הכנסה זעומה ולכן גוזלים לנו את קצבת הבטוח הלאומי. כל - - - בנושא הזה מסתמכת גרמניה, עוזרת להכניס כל הכנסה ל"מקור סוציאלי" ועובדה שכל הטפסים האחרונים גם במשרד האוצר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אדוני - - -
אברהם ברקוביץ
כתוב "הכנסה ממקור סוציאלי". אני מתנגד.
היו"ר קארין אלהרר
הדברים נשמעו בבירור, תודה רבה.
אברהם ברקוביץ
מלה אחרונה.
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, אתה סיימת אדוני, תודה רבה.
אברהם ברקוביץ
משרד האוצר היום לגברת רוס - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אני מודה לך.
אברהם ברקוביץ
משהו אחר לעומת קודמיהם - - -
ההיו"ר קארין אלהרר
המחמאה התקבלה, תודה.
אברהם ברקוביץ
תעשו משהו להפסיק את הגזלה הזאת.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. מרדכי ויזל.
מרדכי ויזל
אני לא רוצה לחזור על מה שאנחנו חוזרים ואומרים, שוב אנחנו עומדים על אותו מקום. אני רוצה לדבר על שני דברים. אני מבקש סבלנות. גם אשתי לא כל כך סבלנית אבל היא התרגלה אלי.

אני רוצה לומר, כבוד השר, אני מכיר אותו הרבה שנים, הוא לא מכיר אותי אבל לא חשוב. קודם כל אתה אמרת 6,000 לא קיבלו זה וזה. האם בדקת קודם כל כמה כן קיבלו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
לא חשוב.
מרדכי ויזל
סלח לי - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כולם צריכים לקבל.
מרדכי ויזל
אני לא נכנסתי לדבריך. גם - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אתה צודק.
מרדכי ויזל
אני אדם בן שמונים ושבע ואתה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
צודק.
מרדכי ויזל
אני כבר עוד מעט תשעים.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
עד 120.
מרדכי ויזל
תן לי, תן לי. תודה. כמה אחוזים כן קיבלו? אני רוצה לומר לכם, אני עובד בזה כבר עשר שנים ומעלה בהתנדבות, גם לא מקבל שום דבר רק צעקות מאשתי ש"אילו אתה היית אומר לי קודם שכל ערב לא תהיה בבית כמעט, לא הייתי מתחתנת אתך". אבל מה, היה לנו פינטו, היה לנו מאיר, היה לנו זה והיה לנו זה, כולם היו לנו. גם אמרת קודם "יגעת ומצאת". מצאנו למזלנו את הגברת עפרה רוס ואני רוצה לומר לכם - - -
היו"ר קארין אלהרר
טוב, מרדכי.
מרדכי ויזל
לא, לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
מרדכי, יש לי עוד דקה.
מרדכי ויזל
יש לך עוד אבל להגיד מה שחשוב מאד ושדווקא לא נעים לשמוע. עפרה רוס עשתה משהו מה שאף אחד לא עשה. תדעו לכם, חבל שאתם חושבים אפילו לעבור למשרד הרווחה.
מתילדה טרמר
אנחנו לא נעבור.
אברהם ברקוביץ
אל תדאג, לא נעבור.
מרדכי ויזל
לא שאלתי אותך, אל תענה לי אבל אני מוכרח להגיד משהו בקשר לבטוח הלאומי. חבר'ה, אל תעזרו לי. אני מבקש.
היו"ר קארין אלהרר
הוא יודע לבד, לא לעזור.
מרדכי ויזל
אני יודע לבד לדבר, אי מדבר מלפני שנולדת.
היו"ר קארין אלהרר
עוד משפט אדוני.
מרדכי ויזל
אני עשיתי ניסיון ואני חשבתי: למה השר כץ שיחיה שעשה גדולות בתעשיה אווירית, הוא עשה גדולות, הגיע כל הכבוד, יש לו שם טוב גם אצל הבן שלי. שוב, אני רציתי, היות ואמרו שרוצים להעביר את האוצר לרווחה, אמרתי: אני אלך לבדוק על מה מדובר. אני ירושלמי, יש לי גם שם משהו לברר אז ככה תוך חצי שעה תקבלי את הכול. אני יש לי מקל, הבאתי בכוונה מקל שיראו שאני לא מדבר סתם כך, זה החבר שלי, אני בירושלים נסעתי מהרכבת, מכיכר ספרא עד למשרד הרווחה, עד לבטוח לאומי. אני יורד למטה, תור מכאן עד בומביי. אנשים צועקים וכועסים, לקחתי את המקל ואמרתי למאבטח, תראה, תכניס אותי, הכניסו אותי ובינתיים מאות עמדו שם, אז תעמוד בחלון ההוא, קח ספח.

נכנס לאולם, מלא, מאה, חמישים איש ואחד רוצה לאכול את השני. עוד יותר חשוב, יש שלושה עשר דלפקים. מי שבא לשם הוא בא, קוראים מספר והוא ניגש. הפקיד שיושב שם הוא כבר מסתכל על הקהל הזה, הוא בקושי מדבר והאדם הזה מנסה להסביר לו בשביל מה הוא בא. היי, תסתכל, תסתכל, אני בכוונה התעכבתי שם. באתי בתשע וחצי, ראיתי שזה לא זז שום דבר אז אני מחכה עוד רגע, מחכה עוד, מחכה עוד, עוד באים, עוד באים אז אמרתי: אני לא מבין אבל דיברתי לעצמי, אני נורא נודניק אז לכן זה לא כל כך טוב, אז אני דיברתי לעצמי: בשביל מה השר כץ רוצה עוד אנשים? יש לו שם מעל ומעבר, הוא יכול לעבוד 24 שעות ודווקא אותנו הוא רוצה. מה אתה רוצה שם? אם אני בא, ניצול לשואה - - -
היו"ר קארין אלהרר
נו, מרדכי, אני במתח.
מרדכי ויזל
אני אחר כך מוכרח ללכת הביתה, יש לי עוד לעשות ספונג'ה היום.
היו"ר קארין אלהרר
מרדכי, מרדכי, מה התשובה? אני במתח. מה התשובה? למה הוא רוצה?
מרדכי ויזל
למה הוא רוצה? יש את גברת עפרה רוס שתבורך, שתגיע עכשיו לא בגיל שלי, עושה נפלאות שם. לכל אחד יש בעיות, אבל מה, מה שמתרחש שם, עם שלושה עשר - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
אתה מבין למה אני רוצה?
מרדכי ויזל
חכה. כן, למה אתה רוצה, אתה רוצה כדי לעזור עוד 24 שעות. היית - - - כך אומרים ביידיש.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה בסדר אבל - - -
מרדכי ויזל
אני שר טוב, אני אראה לכם מה אני יודע מה שעפרה רוס לא יודעת. תדע לך, בכדי לדעת, שואלים אותי, אני עכשיו יושב ראש אני עורך דין, אמרתי כן, אני גמרתי שמונה שנים ב- "חיידר", גם הרבי זרק אותי החוצה, אז עכשיו עוד משהו, שזה לא יהיה נעים לָך לשמוע, אם אני אומר ולא אחת אמרתי: גבירתי, יש בעיות אתך, תיגשי לבטוח לאומי ושם יסדרו אותך. אתה יודע מה שם אומרים? לא נעים להגיד זאת "אני למשרד הגסטפו לא נכנס".
קריאה
אוי, לא.
קריאה
נו, באמת.
מרדכי ויזל
אתם לא מאמינים לי?
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה, תודה. תודה.
מרדכי ויזל
זה לא תודה, זה - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא, לא, מרדכי, אני סיימתי.
מרדכי ויזל
תראי, תראי, אשתי לא מפחדת ממני אז היא מפחדת. דבר אחד, עוד שניה אחת.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, התחילה המליאה.
מרדכי ויזל
תדע, לך דבר אחד, אנחנו נעשה הכול להישאר פה. לי יש בסך הכול לחיות עוד שנתיים וחצי, שלש אולי, אני כבר לא אוכל עוד פעם להופיע.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, מרדכי, גם לי מותר - - -
מרדכי ויזל
אני רוצה לדבר אתו ולהסביר את מה שעושים פה. תודה רבה. סליחה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. קולט אביטל בחצי דקה.
קולט אביטל
אני רוצה לבקש לא לשפוך את הילד עם המים, או.קיי.? במילה אחת, הכסף שמגיע עבור שעות נוספות מוועידת התביעות הוא כסף גרמני. ממשלת גרמניה מפקחת על כל גרוש. אין שום סיכוי שהכסף הזה, שהיום עומד בסימן שאלה, גם בפרלמנט הגרמני, אין שום סיכוי שהכסף הזה ימשיך להגיע לארץ אם לא תהיה שותפות בין הכסף הזה לבין הכסף של ממשלת ישראל, אז אנא מכם, תבינו שמה שקשור בזה זה גם החלטות שיש להן השלכות לרוחב.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אדוני השר יסכם ואני מסכמת את הדיון.

לא, לא, לא, אדוני, סיימנו, סיימנו. סיימנו, אדוני, סיימנו.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בכנסת ישראל, אני אסביר לך. היא לא אומרת סתם.
קריאה
קחו בחשבון מה שאנחנו אמרנו.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
ממשלת ישראל, אדוני, אדוני, בכנסת ישראל, הוועדות - - -
קריאה
אני מוחה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני מתנצלת, אדוני. אדוני, אבל אני, תקשיב - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תני לי, תני לי, תני לי, הזמן שלי. בכנסת ישראל הוועדות עובדות כשהמליאה לא עובדת. ביום רביעי בשעה 11:00 מתחילה המליאה ואז צריך, כדי לקיים דיון, צריך אישור מהיושב ראש להמשכת דיון כשהמליאה עובדת. אם זה לא היה כך היא הייתה נותנת לך והדיון היה מתנהל עוד שעה. יחד עם זה אני מאד שמח על הדיון. יודעים למה אני שמח על הדיון? כי אני הולך להעביר את הרשימה לעפרה רוס ותוך חודש נראה אם האנשים האלה יקבלו ואם האנשים האלה יקבלו אני לא רוצה כלום. שום דבר.
קריאה
גם לא אֶת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
סליחה, אדוני, שמעתי אותך, לא רוצה כלום. אני אעביר היום את הרשימות ואם לימור רוצה היא תקבל אותן גם כדי לחסוך את הזמן עד שעפרה תעביר, אני אעביר אלייך אותם, גם לקרן, כדי שתחסכי זמן ואני מקווה שכל חודש אני אקבל את הרשימות של אלה שמקבלים תשע שעות, שאני אוכל להצליב אותן עם הסיעוד. אני אעביר לכם את הרשימות של אלה שלצערי מקבלים סיעוד והאנשים האלה, שיקבלו את מה שמגיע להם. מעבר לזה לא רוצה כלום, שום דבר. והתכנית הזאת שבאתם לפה כאילו - - -
קריאה
כתוב עליו - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תן לי - - -
היו"ר קארין אלהרר
לא לדבר באמצע דברי השר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
הדיון פה, הדיון הזה היה צריך להיות בשאלה איך אנחנו משפרים את איכות החיים של ניצולי השואה ואיך אנחנו עובדים כדי שיגיעו לסיום חייהם בכבוד. זה מה שהיה צריך להיות עליו הדיון.
קריאה
זה לא היה כך. תודה רבה לכם.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון. אני רוצה להודות לאדוני השר, שהגעת, לגברת לימור לבנת, השרה לשעבר ולחברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, לנציגי הארגונים, לניצולים היקרים ולגברת עפרה רוס ממשרד האוצר. אני רוצה להגיד לכם, הניצולים, הדיון כאן הוא דיון שאני יודעת שהמטרה שלו הייתה להיטיב. אין פה שום דיון, אף אחד מסביב לשולחן לא רוצה לעשות משהו בשביל עצמו ואני שמחה על הדיון, כי אני חושבת שמעז יצא מתוק. אני שמחה על הדיון כי הגענו לפה ואנחנו נצליח לשחרר את הפקק הזה משני חסמים שדיברנו עליהם היום. הראשון, הרשימה עליה דיבר השר כץ שהוא מעביר את מספרי תעודת הזהות. אני חוזרת ואומרת לסיכום הדיון בפרוטוקול, 6,804 מספרי תעודת זהות של ניצולי שואה לרשות לניצולי שואה מהבטוח הלאומי. במקביל, אדוני השר התחייב להעביר את זה לקרן לרווחת ניצולי השואה. בתוך חודש - - -
לימור לבנת
כולל אם אפשר לבקש רק שכשאתה מעביר את הרשימה, חיים, תעביר גם את ספקי הסיעוד אם יש לכם.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
זה ייקח יותר זמן. אני אעביר לך את ספקי הסיעוד - - -
לימור לבנת
זה יקל על - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
בסדר, אני אעביר לך תעודות זהות ואחרי שבוע אני אעביר לך גם את ספקי הסיעוד.
היו"ר קארין אלהרר
מצוין, אז אני אומרת - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
חלקם חדשים ואין להם ספקי סיעוד.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבהירה - - -
לימור לבנת
אלה שחדשים לא, אלה שחדשים לא קיבלו לא משום שקיפחו אותם אלא כי הם חדשים. צריך להגיד גם את זה.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
כן, כן, אמרתי. אמרתי את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אני מבהירה שהוועדה תעקוב תוך חודש אחרי העניין הזה. לא יתכן שיש אנשים שלא יקבלו את מה שמגיע להם.
לימור לבנת
אלה שחדשים, זה לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר גמור.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
גם - - - לקבל רשימת ה-9,000 שמקבלים מהקרן להשבת נכסים? לפי תעודות זהות?
היו"ר קארין אלהרר
מה זו הרשימה הזאת?
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תשעת אלפים איש שמקבלים מהקרן להשבת - - -
לימור לבנת
מה שאמרה מירב מיכאלי.
קריאה
היו אמורים לקבל אבל הם לא - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני השר, אני מבהירה - - -
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מקבלים גם עכשיו, מקבלים. הם מקבלים מהאוצר.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה, אני באמצע סיכום. אדוני השר, אני מבהירה. בשבוע הבא מתקיים דיון בנושא של החברה להשבה. אני מתחייבת, אדוני השר, אתה תעביר בדיוק את הפרטים שאתה רוצה. אני מתחייבת שהוועדה תפעל על מנת שתקבל את הנתונים הדרושים על מנת שהניצולים יקבלו את שמגיע להם.

הדבר השני, שהרשות תבדוק, בתוך שבועיים, הגברת רוט, את האפשרות למתן אוטומטי של שלש שעות סיעוד נוספות, לאחר בירור מול ועידת התביעות ובתנאי שזה לא מוביל לנסיגה מן המחויבות הכספית שלהם. זה התנאי אבל, אני אומרת, שלא צריך לפחד, ממשלת ישראל לא צריכה לפחד מלהכניס את היד לכיס וגם לעשות עסקאות סיבוביות.
קריאה
מה זה?
היו"ר קארין אלהרר
שאם הם צריכים לתת לזה ולהחזיר להוא, זה לא מעניין אותי. אם יש אופציה לתת אוטומטית עוד שלש שעות אז אנחנו צריכים לעשות הכול, כל מי שיושב כאן מסביב לשולחן, אנשים מבריקים, שיודעים לעבוד ויודעים לעשות וראינו את זה בשנים האחרונות, אז אנחנו נעשה עוד מאמצים. זו אחריות של כולנו, כל המשרדים הממשלתיים, כולם צריכים לשלב ידיים. אני אומרת לכם, לפי מה ששמעתי כאן מהניצולים, לא מעניין אותם מי ידבר עם מי.
קריאה
בטח שלא מעניין.
היו"ר קארין אלהרר
לא הקשבת למה שאמרתי.
קריאה
בטח שזה לא מעניין אתכם - - -
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, מה שחשוב זה שהם יקבלו את הזכויות שלהם. אני מודה לכולם.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים