ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/10/2016

אישור השקעת בעלים בחברת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ ("תעש", "החברה") בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 466

מישיבת ועדת הכספים

יום חמישי, ד' בתשרי התשע"ז (06 באוקטובר 2016), שעה 12:25
סדר היום
אישור השקעת בעלים בחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ ("תעש", "החברה") בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

מכלוף מיקי זוהר
חברי הכנסת
יעקב אשר

יוסי יונה
מוזמנים
זאב זילבר - משנה למנכ"ל – ראש היחידה לתעשיות ביטחוניות, משרד הביטחון

ניסים סלמן - סגן בכיר למנהל רשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

מאיר שמרה - משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

יניב ג'מבר - רפרנט תעשיות ביטחוניות, רשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

מאיר אורן - סמנכ"ל והיועמ"ש, התעשייה הצבאית

רון אורן - מנכ"ל בפועל נצר השרון – תע"ש

נסים סלמן - משרד האוצר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שיר שפר

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

אישור השקעת בעלים בחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ ("תעש", "החברה") בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה בנושא אישור השקעת בעלים בחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ, "תעש", בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות. בבקשה, מי מציג את זה? מאיר.
מאיר שמרה
כחלק מתהליך ההפרטה של "תעש" – אני מסביר את מבנה התהליך עצמו – אנחנו הקמנו שתי חברות ממשלתיות חדשות. אחת מהן נקראת "תעש מערכות". העברנו את הפעילות של החברה הישנה לחברה החדשה, והחברה הישנה ששמה "תעש" – אנחנו בתהליכי שינוי שם, שהיא תיקרא בעתיד "נצר השרון" – בכפוף לחתימת השרים, היא חברה שלמעשה הפעילות הישנה, שהיא בעיקר פעילות לא עסקית אלא ציבורית של תביעות, איכות הסביבה, תביעות עובדים, נושא של חקר קרקע, כל מה שהוא לא ברמת הביזנס, כדי לא להכביד על "תעש", נשארת ב"נצר השרון" והקמנו את "תומר".
היו"ר משה גפני
עוד לא "נצר השרון".
מאיר שמרה
אמרתי עוד לא "נצר השרון". כדי שלא יהיה בלבול, לפחות לא בלקסיקון שלי, תעש הישנה תהפוך ל"נצר השרון", כך תיקרא, לעומת "תעש מערכות" שהיא תעש ברמת הביזנס עם חמש החטיבות, שלוש החטיבות וכו'. אם תשאלו על תהליך ההפרטה, אגיד כמה מילים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
נשמח.
מאיר שמרה
אין לי הרבה ידע מלבד להגיד לכם שהחל מינואר, פברואר, נשארנו עם מתמודד אחד שקוראים לו אלביט. מצד שני, מבקר המדינה נכנס לתהליך של ביקורת. נשאלנו עשרות, אם לא מאות, שאלות, ומסרנו את כל מה שאנחנו יודעים, כולל את המחשבים האישיים שלנו, פתחנו אותם בפני אנשי המבקר. דוח עדיין אין, אבל זה כנראה מעיב על התהליך פלוס מריבות או ויכוחים מקצועיים, ענייניים פחות או יותר באוצר. כרגע אני יודע שיש כוונה של משרד האוצר למנות עוד שני חברים – אחד משקיף מטעם משרד הביטחון שיושב פה ועוד נציגת אגף תקציבים לוועדה, שהיא ועדת המכרזים שאמונה על ניהול התהליך. אני מקווה שכאשר ימנו את האנשים האלה – זה קצת מתמהמה משום מה – ובכפוף לכך שאני גם מקווה שהדוח יושלם, בהנחה שהממצאים שלו יהיו כאלה שיסתמו את הגולל על התהליך - - -
היו"ר משה גפני
אני הייתי במכללה למנהל בראשון לציון בהרצאה. דיבר אתי מנכ"ל התעשייה הצבאית, הוא אומר שהולכים להרוויח.
מאיר שמרה
אז לא צריך הפרטה? אמרו לי עכשיו שהוא אומר את זה בקול רם, עד עכשיו זה היה במחשכים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן, לא צריך הפרטה, לא צריך הפרטה.
היו"ר משה גפני
הוא לא אמר בחוץ.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ההפרטה של "תעש" לא טובה, לא נכונה, מיותרת.
מאיר שמרה
אותו דיון לפני שעתיים – אני אגיד אותו דבר – בסמכותכם - אגב, מתנגד להפרטה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו אתך. בשונה מהדיון הקודם, אנחנו אתך, לא רוצים להפריט את תעש.
היו"ר משה גפני
ועדת הכספים עברה בשנים האחרונות הרבה ב"תעש". אנחנו עבדנו בשיתוף פעולה, "תעש" עמדה בסכנת סגירה, היא הגיעה לשפל כלכלי מאוד בעייתי. לפי דעתנו, אנחנו ועדת הכספים, ואנחנו גם אמרנו לכם את זה, חברה שמייצרת נושאים ביטחוניים זה בכלל דבר בפני עצמו, אני לא מדבר על למעלה מ-3,000 עובדים וכל מה שנלווה לעניין הזה. מנכ"ל "תעש" לא אמר בקול גדול – יכול להיות שאני טעיתי שאמרתי את זה. עם כל הכבוד, הוא אמר לי, הוא מרגיש בי בן לוויה שאני אתו כל הזמן ואתכם כל הזמן בעניין הזה, יש חשיבות עצומה לוועדת הכספים בעניין הזה. אני לא יודע אם אתה זוכר שהיתה ישיבה בערב סוכות כדי שתהיה משכורת לעובדים. אני גם ביקשתי לשים את זה מיד על סדר היום, מכיוון שאני מבין שזה גם נוגע למשכורות לעובדים. אני הבנתי כך; אם לא, תגידו לי.

אם החברה באמת מרוויחה, אני לא יודע אם זה נכון או לא נכון, אני לא יודע אם מותר לי להגיד את זה, ואני לא יודע אם הוא אמר לי את זה כדי שאוכל לומר את זה כאן בוועדה, יכול להיות שטעיתי, אבל אני מציע לכם לבדוק עוד פעם את הדבר הזה, לראות אם זה כדאי. אם לא, אנחנו אישרנו את זה כבר, אנחנו לא חוזרים אחורנית, אבל גם לכם אסור שיהיה מצב שאומרים: גמרנו ואנחנו ממשיכים הלאה. בואו תסתכלו האם החברה באמת מרוויחה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אפשר לפחות לקיים על זה דיון? גם אם לא מחזירים את המצב, רובנו פה בתמימות דעים - - -
היו"ר משה גפני
אבל מה נרוויח?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה שאתה מבקש כשאלה, שיבואו, שיחשבו על זה נוכח הנסיבות, שיציגו בפנינו את המצב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בוא נבחן את זה מחדש. אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר שאני באמת חושב שצריך לבחון את זה מחדש.
מאיר שמרה
אם תבקשו עוד דיון.
היו"ר משה גפני
בינתיים לא החברים קובעים את הדיון, את הדיון קובע יושב הראש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל יש לנו קשרים עם יושב הראש...
היו"ר משה גפני
יכול להיות שדברים הולכים להשתנות, גם בתפקיד שלי...
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גפני, אתה יודע שאם אתה פורש, אני פורש אתך גם...
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אתה תצטרך כנראה לפרוש...

כל הדבר הזה מתחיל לעצבן אותי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לאור המידע החדש שקיבלנו.
היו"ר משה גפני
לא רק המידע החדש, גם יש מידע ישן וגם יש מידע ישן. מתחיל להימאס העניין הזה, אבל כולנו באותו תפקיד. תבדקו את העניין הזה. החברים רוצים, גם אני רוצה. תבדקו את העניין הזה.

אנחנו לא נעשה שום דבר, שלא יהיה בהסכמה. אני יודע את הרגישות שיש בחברה כלפי העובדים, ועד שהגיעו להסכמות עם ועד העובדים ועם ההסתדרות, אני מודע לעניין הזה. תבדקו את הדבר, תראו האם יש היתכנות כזאת, מכיוון שאם באמת החברה ניצבת על רגליה – ואני שמח על כך מאוד, אני מברך על כך, אני מברך גם אתכם שהייתם בתוך העניין הזה והובלתם את המהלך שהעמיד את החברה על רגליה – כפי שהחברים אמרו כאן, אני מציע שתבחנו את העניין הזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
להעביר תקציב - - -
היו"ר משה גפני
תאמין לי, אתה עוד לא יודע מה שהולך לקרות. אתה איש חכם ואתה יודע הכול, אבל אתה לא יודע מה הולך לקרות. אתה לא יודע, כשמעלים לי את הסעיף...
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הוא אמר, שהולך להיות משבר קואליציוני...
היו"ר משה גפני
לא משבר קואליציוני, עוד יותר גרוע...

אני מציע שתבחנו את העניין הזה. תאמר מה אתם מבקשים.
מאיר שמרה
מה שעל המדוכה זאת בקשה שלנו. בגדול, יש תכנית לתקצב את "נצר השרון". תעש הישנה או איך שלא תקרא לה, היא חברה שנסמכת על תקציב המדינה, חברה שהיקף כוח האדם בה שמונה, תשעה עובדים סך הכול, רוב רובם מומחי תוכן לאותם נושאים של תביעות עובדים, איכות הסביבה וכדומה. אחרי משא ומתן ממושך שנעשה עם החברה, בכפוף להחלטת הפרטה שמי שיקבע את ההון שלה וכו' זה גורמי המדינה, בתקצוב של עד שמונה מיליון שקל וחצי לשנה; בתוך הדילמה הזאת של אגף תקציבים – לא שלנו, כי אני הייתי כן בעד לתקצב אותם לשלוש שנים, כן הפרטה, לא הפרטה ואיפה הדברים עומדים – אגף תקציבים התעקש ללכת רק על תקצוב חלקי לשנה ראשונה בלבד. עם זה אנחנו פה, בקשה לתקצוב של שבעה מיליון וחצי.
היו"ר משה גפני
בלי הכסף הזה אתם לא יכולים לשלם משכורת?
מאיר שמרה
כשאנחנו הקמנו את החברה "תעש מערכות", דרשנו כחלק מהסכמי היסוד, הסכמי הפיצול מ"תעש מערכות", להשאיר חמישה מיליון שקל בקופה. אלה הכספים שאפשרו להם מינואר עד עכשיו להתממן. זה מונע מלעשות דברים אחרים – נושא של פיילוט ודברים מסוימים שכן צריכים להיעשות בתחומי איכות הסביבה. אני מניח שהכסף אמור להיגמר להם בחודשים הקרובים, בחודש, חודשיים הקרובים, אני צודק?
רון אורן
אני המנכ"ל בפועל של תעש נצר השרון. כמו שמאיר אמר, אנחנו היום חברה של שבעה איש, אמורים לגדול ל-10 אנשים. אנחנו חברה מתוקצבת, כאשר אחרי דיונים רבים עם האוצר, אגף תקציבים וחשב כללי הגענו לסכום שנתי. הסכום הזה לא התקבל עד עצם היום הזה, ואנחנו בעצם חיים על סכום של חמישה מיליון שקל, שהושאר לנו ביום הפיצול. הסכום הזה הולך ומסתיים.
היו"ר משה גפני
מתי?
רון אורן
הסכום הזה אמור להסתיים לקראת חודש נובמבר, כאשר אנחנו ביקשנו את הסכום של שבעה מיליון וחצי שקל, היה ולא נותנים לנו מראש את כל הסכומים שביקשנו, כאשר הוא מיועד – אל"ף, לתקציב שוטף של החברה – מדובר במשכורות לעובדים, מדובר בהוצאות תקורה, הקמה של מערך ביטוחי.
היו"ר משה גפני
אם אנחנו לא מאשרים את הכסף הזה, בנובמבר לא תהיה משכורת?
רון אורן
נכון.
היו"ר משה גפני
יש מישהו שרוצה להתייחס לעניין?

אישור השקעת בעלים בחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ ("תעש", "החברה"), בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, מי בעד אישור הבקשה? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד – כולם

נגד – אין

הפנייה לאישור השקעת בעלים בחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ ("תעש", "החברה"), בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, אושרה.
היו"ר משה גפני
הבקשה אושרה. תודה רבה, גמר חתימה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:38.

קוד המקור של הנתונים