ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/10/2016

שינויים בתקציב לשנת 2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 467

מישיבת ועדת הכספים

יום חמישי, ד' בתשרי התשע"ז (06 באוקטובר 2016), שעה 12:40
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מכלוף מיקי זוהר

בצלאל סמוטריץ'

רחל עזריה
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
דוד שטינמץ - מנהל אגף תקציבים, משרד הכלכלה והתעשייה

חנן פריצקי - מנהל אגף התקציבים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

שאול קירשנבוים - רפרנט חינוך, אגף תקציבים, משרד האוצר

אורי שיינין



רפרנט תעסוקה, אגף תקציבים, משרד האוצר

משה שגיא - מנהל מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

ניסים סלמן - סגן מנהל בכיר, רשות החברות הממשלתיות

שאול גליקסברג - סמנכ"ל כספים, חברת עמידר

גלעד בר אדון - מנכ"ל חברת "פרזות"

דורית ירחי - מנהלת לשכת התאגידים, עיריית ירושלים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

שינויים בתקציב לשנת 2016
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר היום – שינויים בתקציב לשנת 2016.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני, במידה ובאיזשהו מקרה אני אגיש רביזיה, אני מבקש שמועד דיון הרביזיה יהיה - - -
היו"ר משה גפני
תלוי על מה, חכה, אל תעשה בלי לדבר אתי.

מספר פנייה לוועדה – 119, משרד הכלכלה.
אורי שיינין
הפנייה נועדה להעברת 20,719 אלפי ש"ח בשינויים פנימיים בתקציב משרד הכלכלה. עיקר השינויים זה תקצוב של החלטת הממשלה מספר 839 בעניין תכנית ייעודית לתעסוקת חרדים, תקצוב של שכר בהתאם להסכם הקיבוצי בשירות התעסוקה ותקצוב של מוקד שירות התעסוקה, שיהיה בהעסקה ישירה, בהתאם להסכמות בין יושב ראש ההסתדרות לבין שר האוצר בהסכם עובדי קבלן והגדלת תקציבי הכשרה מקצועית, שזה בעיקר עידוד תעסוקה של אוכלוסיות ייעודיות, שמשתמשים בהכשרה מקצועית.
היו"ר משה גפני
כל הזמן מדברים על עידוד חרדים, אתה יכול לתת איזה נתון? שנדע מה מלבד חלוקת משרות – כמובן אף אחד מהם לא חרדי – יצא מכל העניין של החרדים? כולם מדברים על זה, שמעתי שגם ראש הממשלה השתבח שמה שהממשלה שלו עשתה זה לעודד חרדים לצאת לעבודה. אני מכיר קצת את החרדים, לא ראיתי לא עידוד ולא חרדים ולא דבר, כל הזמן דיבורים, ואתם מחלקים משרות ביניכם.
אורי שיינין
יש באמת פעילות בעניין הזה של עידוד שילוב - - -
היו"ר משה גפני
אגב, עוד אחד הדברים שהוא השתבח זה שיש תכנית חיסכון לכל ילד. מה לעשות, זה היה בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה להביא את הקצבאות של הילדים, ומה שעשיתם באגף התקציבים זה פשוט ביטלתם את זה כדי שלא יקבלו את הכסף אלא ב-2017. אני לא יודע איך זאת מדינה שהכול עומד על הראש. לא חשוב, אתה יודע לענות לי מה נעשה עם חרדים?
אורי שיינין
אני יודע לדבר על הנתונים הגדולים. יש תכנית חומש, שאנחנו בעיצומה בימים אלה, של חצי מיליארד שקל לעידוד תעסוקת חרדים, שפועלת במשרד – מעכשיו במשרד העבודה, ובין היתר 12 מרכזי הכוון, תקציבים למיזמים, תקציבים לעסקים קטנים. מבחינת התוצאות בשטח אל מול היעדים של הממשלה – יש תכנית חומש.
היו"ר משה גפני
בסדר, אתה יודע מה? בעצם זה לא מעניין אותי...
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, יש לי שאלה אחרת לגבי החלק של ההכשרה המקצועית. האם זה גם לנשים וגם לגברים?
אורי שיינין
יש שם ארבעה מיליון שקל מתוך התקציבים שקבועים שם, אז ארבעה מיליון שקל לחרדים, כשהחלוקה היא בין 60% ל-70% גברים והיתר זה לנשים – בין 30% ל-40%.
היו"ר משה גפני
יעקב, מה זה משנה? ביידיש אומרים: "אוטר געזוקט". יש עוד שאלות? מספר פנייה לוועדה 119, מי בעד אישור הפנייה? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד – כולם

נגד – אין

נמנעים – אין

פנייה מס' 119 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה.
אורי שיינין
כבוד היושב ראש, אפשר לחבר יחד גם את פניית עודפים של סעיף 36?
טמיר כהן
היא בחוברת נפרדת.
היו"ר משה גפני
בסדר, תביא. אנחנו מתחשבים בך. בעקבות הדיון הקודם, לא הייתי צריך להתחשב. באופן אישי אני מחבב אותך, אבל את האגף שלך אני לא סובל. פשוט לא להאמין.
אורי שיינין
עשרת ימי תשובה...
היו"ר משה גפני
לא, בעשרת ימי תשובה צריך לחשוב שגם אני פה ויש עובדים במדינה. גם על זה צריך לחשוב, גם בעשרת ימי תשובה, הכול בסדר...תתכוננו לקמפיין מה להסביר לבוחר... 010 – 36.
אורי שיינין
זאת פניית עודפים, בעצם זה ה-15% הנוספים של העודפים וה-5% מתוכם מוסטים לרזרבה הכללית בהתאם להחלטת ממשלה שעברה בליל התקציב הקודם.
היו"ר משה גפני
למה צריך עודפים? למה לא סיימתם בשנה שעברה את התשלומים?
אורי שיינין
אני אגיד את הדברים העיקריים – מבחינת מעונות יום, יש שם שוליים, סבסוד מעונות יום, תקנה של כמעט מיליארד שקל, כשהחודש האחרון מאוד קשה לדעת מראש כמה כסף בדיוק צריך, בהתאם למספר הילדים שנקלטו, ובנוסף יש לנו את ההיבט של בינוי מעונות יום, כמה מעונות יום נבנו. יש סוגיה של עידוד תעסוקה של אוכלוסיות ייעודיות, שזה הכול תקציבי הרשאה. מכיוון שאלה תקציבי הרשאה, זה בתחילת השנה מתוקצב בהתאם לתחזית ביצוע, שמגובשת יחד עם המשרד, ולפעמים לא עומדים ביעדי הביצוע, ולכן נוצרים עודפים תקציביים.

הנושא השלישי הכבד זה כל הסוגיה של הכשרה מקצועית במע"צ, שהן סוגיות שמתוקצבות הרבה פעמים על שתי שנות תקציב, רוצה לומר אתה מתחיל את הקורס בנובמבר ואתה מסיים אותו שנה אחרי זה במרץ. ההתחייבות קורית כבר בנובמבר על כל התקציב, כשבפועל חלק מהתקציב יוצא בפועל בחודשים שאחרי, זה בגדול ההסבר לרוב העודפים של משרד הכלכלה. יש כמובן עוד הסברים נקודתיים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם אני מבין נכון, חלק מהעודפים האלה באים למשל ממעונות יום ודברים מהסוג הזה שלא נוצלו, למשל גם הבנייה הגדולה של מעונות, שאנחנו יודעים שיש הרשאות של רשויות מקומיות, עד שהן מוציאות אותן ועד שהן לוקחות את הכסף וכו'. אדוני היושב ראש, אני רוצה להזכיר ישיבה שאתה גם נתת בסופה החלטה לגבי הנושא של משפחתונים, על ה-20 מיליון או 30 מיליון של המשפחתונים.
היו"ר משה גפני
20 מיליון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אותו רעיון הוא ההשלמה לאותם מקומות, שעדיין המעונות לא נבנו, כי האלטרנטיבה השנייה המוסדרת היא משפחתונים, אז איך 30 מיליון שקל לפתיחת מסגרות? יש אלפי ילדים שממתינים, ועכשיו אתם מעבירים את הכספים האלה, שבעצם אמורים לעודד תעסוקה, כי זה נותן לאימהות את החופש לצאת לעבודה כשהילדים שלהן נמצאים במקום מוסדר ולא במקום לא מוסדר. השאלה אם לא נכון יותר להעביר את זה לנושא הזה ולא לדברים אחרים, עם כל הכבוד להם, וכבודם במקומם מונח.
היו"ר משה גפני
נמצא פה משרד הכלכלה?
דוד שטינמץ
נמצא פה משרד הכלכלה, אבל זה יותר שאלה כבר של משרד העבודה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
משרד הכלכלה על כסף שהיום הוא של רווחה, זאת אומרת: אתם לוקחים את זה מהמעונות, ובעצם זה של הרווחה ואתם מעבירים את זה למשהו שלכם של הכלכלה.
אורי שיינין
לא לא, זה עובר למשרד העבודה. באופן עקרוני, עודפים על פי חוק יסודות התקציב, אתה יכול להעביר אותם רק למה שהתחייבת. אתה אומר: תעביר עודפים, אחרי זה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל לפני חודש - - -

אם אפשר, תענה לי תשובה רק לגבי המשפחתונים.
אורי שיינין
בישיבה האחרונה היה כבוד שר העבודה והרווחה, שאמר שידון בנושא. אני יודע שיש כוונה לפחות לפתיחה חלקית – אני לא יודע אם בהיקף של 30 מיליון, אבל בסוף אנחנו צריכים לקבל החלטה משותפת.
היו"ר משה גפני
היתה ועדה משותפת של ועדת הכספים וועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה בשורה התחתונה? ייפתחו עוד כמה משפחתונים?
אורי שיינין
ייפתחו, אני לא יודע עדיין לומר כמה, זה המקסימום שאני יכול לומר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
קול ענות חלושה אני שומע.
היו"ר משה גפני
לא, זה חיים כץ.
אורי שיינין
אני לא יכול להתחייב על משהו, שהוא לא רק בסמכותי.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור פנייה מס' 010- 36? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 4

נגד – אין

פנייה מס' 010 – 36 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה.
אורי שיינין
תודה.
דוד שטינמץ
אפשר גם 38 עודפים?
היו"ר משה גפני
008 – 38.
דוד שטינמץ
מדובר פה ביתרת העודפים, ה-15% של העודפים שמתוכם קיבלנו כבר את ה-80%. מדובר פה בתמיכות בענפי המשק, שזה כולל את המדען הראשי, את מרכז ההשקעות, את העסקים הקטנים והבינוניים, סחר חוץ; כאשר לגבי המדען הראשי, העודפים הם למעשה עודפי מזומן מחויבים בגין אישור תכנית המו"פ, שאומרות שבדרך כלל תקופת המו"פ שלהם יכולה להתחיל באחד מחודשי השנה ובדרך כלל הם עוברים לשנה או לשנים לאחר מכן. לפיכך ההתחייבות כולה נעשית באותה שנה ויתרת העודפים הם של התחייבויות שעוברות לשנה לאחר מכן. זה לגבי מדען ראשי.

לגבי מרכז ההשקעות, העודפים מיועדים לתשלום עבור כתבי אישור, שניתנו בשנים קודמות למסלולים השונים במרכז ההשקעות, בעיקר למענקים, למסלולי תעסוקה, לחיבור לגז טבעי ולמסלולים אחרים. ההתחייבויות ניתנות כהרשאה להתחייב והמזומנים בדרך כלל מותאמים באותה שנה. לא תמיד מצליחים לדעת בדיוק את ההתאמה, אז לפעמים כספים גולשים שנה לאחר מכן ומקבלים עליהם את ההתחייבויות.

לעסקים קטנים ובינוניים, גם שם הפעילות בהרשאה להתחייב, והעודפים להפעלת מערך המעו"ף, שזה מערך השטח של הסוכנות והפעלת תכניות בתחום המימון וגם בסחר חוץ יש התחייבויות שהן בדרך כלל התחייבויות שהן לא לשנה אחת, אלא לכמה שנים ואז ההסכם או ההתחייבות הם לאותה שנה ואנחנו מבקשים שהעודפים יהיו בהתאם לשנים לאחר מכן.
היו"ר משה גפני
יש שאלות? מי בעד אישור ההודעה – בקשה מספר 38-008? מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד - 5

נגד – אין

פנייה מס' 008 – 38 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
ההודעה אושרה.

אנחנו עכשיו ב-126 – משרד הרווחה. למה קוראים לזה "קמחא דפסחא"?
חנן פריצקי
כי זה ניתן בשני חגים, בחגי תשרי ובפסח. במקור זה ניתן רק בפסח, ומאז זה היה "קמחא דפסחא", כשהרבנית קאפח בזמנו היתה נותנת מעות לפסח, אפילו התקנה נקראת כך.
שאול קירשנבוים
הפנייה נועדה לתקצב העברת סלי מזון לנזקקים בחגי ישראל, בהתאם למבחני תמיכה. התקציב הוסט מתקנות בהן הביצוע היה נמוך מהחזוי. התקנה מתוקצבת כעת ולא בבסיס, מכיוון שהושגה ודאות לגבי הסכום רק לאחרונה.
היו"ר משה גפני
רק תסביר, הורדתם מכוח אדם ברשויות המקומיות ומהשירות לילד ולנוער.
חנן פריצקי
אל"ף, מדובר בשני סעיפים תפעוליים – אחד מהסעיף התפעולי של ניהול כוח אדם ברשויות המקומיות, אז יש שם יתרה כרגע; והסעיף השני עם ילד ונוער, מדובר על פרויקטים רב שנתיים, וכרגע הפרויקטים שם לקראת סוף שנה, אנחנו רואים שיש שם ניצול יחסית יותר נמוך ואנחנו נפחית משם. בסופו של יום, האוצר צריך להחזיר לנו, אבל נתחשבן אתו לקראת סוף שנה, יש לנו שם כמה גירעונות תקציביים שצריך לכסות.
היו"ר משה גפני
הם התקשרו אלי שזה דחוף.
חנן פריצקי
הסיפור כרגע, שמכיוון שאנחנו לא העברנו את ההודעות לגבי חגי תשרי – היינו אמורים לעשות את זה לפני ראש השנה ולא עשינו את זה, מכיוון שכרגע עצרו את התשלומים עד שלא יועבר הכסף בוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
היו לכם דיונים עם אגף התקציבים?
חנן פריצקי
לא, הכסף קיים ונמצא.
היו"ר משה גפני
אז למה לא הבאתם את זה בפעמים הקודמות עם דברי ההסבר?
חנן פריצקי
אל"ף, לקח זמן להביא אותו, לקח זמן גם למשרד האוצר.
היו"ר משה גפני
עכשיו זה פותר את הבעיה אם זה יאושר?
חנן פריצקי
פותר את הבעיה לגמרי.
רחל עזריה (כולנו)
בואו נעביר את זה וזהו. אני אגיד לך גפני, ברגעים האלה אני לא עומדת בזה, ואתה יודע את זה. אני נקרעת, מצד אחד ברור שאנחנו צריכים לשים לב לכל העברה, מצד שני כשאני שומעת שהאנשים האלה מחכים, כואב לי הלב, העניים שמחכים ל"קמחא דפסחא" שלהם.
היו"ר משה גפני
את אומרת להצביע בעד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק בגלל שזה במפלגה של שר האוצר...
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור פנייה מספר 126 של משרד הרווחה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

פנייה מס' 126 נתקבלה.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה, תודה רבה.
חנן פריצקי
בהזדמנות חגיגית זו, אפשר להעביר את פניית העודפים של משרד הרווחה, של 23?
היו"ר משה גפני
לא, אין.
חנן פריצקי
למה לא? 15% מחכה. אמרו לי שחסרים דברי הסבר. אדוני היושב ראש, אני לא חושב שיש הגיון כלשהו לתת דברי הסבר על ה-80% ועל ה-15% - - -
היו"ר משה גפני
זה לא נמצא על השולחן, זה לא נמצא על סדר היום.
חנן פריצקי
אבל זה לא נמצא, כי אמרו לי שצריכים דברי הסבר, למרות שנתתי דברי הסבר על ה-80%.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו לא מקיימים ככה את הדיון, אתה צריך לדבר עם הלשכה המשפטית.

מספר פנייה לוועדה 133 עד 134.
שאול קירשנבוים
הפנייה נועדה לתקצוב סך של 44,500 אלפי ש"ח בהרשאה להתחייב ו-25,000 אלפי ש"ח בהוצאה עבור עיריית ירושלים, בהתאם לסיכום התקציבי הנוגע להעברת הבעלות על חברת פרזות ולחברת עמידר.
ניסים סלמן
בכל המהלך של העברת פרזות לחברת בת של עמידר, שני ההסכמים חתומים, הסכמי העברת המניות וההסכם עם העובדים חתום. ההסכמים ייכנסו לתוקף עם ההעברה התקציבית לעיריית ירושלים. הכסף ישמש כדי לרכוש את תיאטרון הפרגוד מפרזות, והוא יעבור לבעלות העירייה, ושאר הכסף הולך לפרויקטים סגורים שסוכמו עוד ב-2010 בין משרד הבינוי לעיריית ירושלים.

הפרויקט המרכזי שם זה בניית בית אבות, שבמסגרתו שליש מהחברים ילכו לזכאי דיור ציבורי עריריים, שלא יכולים להסתדר בגפם בדירות של הדיור הציבורי. הדירות האלה עבור דיירים אחרים כמובן. התהליך הזה גם מאפשר השלמה של רכישת עוד דירות מהכספים של פרזות. רכשנו עד היום בערך 50 דירות – גלעד לידי, והוא עושה את העבודה במרץ רב – ויש בערך עוד 40, 45 דירות שממתינות להחלטה.
היו"ר משה גפני
בזמן שמיזגנו את פרזות עם חברת עמידר, אנחנו סיכמנו שלא יימחקו החובות.
ניסים סלמן
נכון, בסוף אני בא אליך, אנחנו באים לפה בשביל זה.
היו"ר משה גפני
לא אלי, לוועדה. אתה צריך לבוא לוועדה ולומר לוועדה שהושלמה כל רכישת הדירות. אנחנו שינינו את ההחלטה כתוצאה ממה שדיברת אתנו, שזה הדבר היותר חשוב, אף אחד לא רוצה להישאר עם חובות כאלה בנושא של חברת פרזות. אנחנו סמכנו על הסיכום הזה, אנחנו גם אישרנו את הסיכום החדש. אתה אמרת שצריך את ההעברה הזאת, ולכן אנחנו צריכים לאשר את זה, על מנת שנגיע לפתרון שאמרת עכשיו לגבי רכישת כל הדירות, נכון?
גלעד בר אדון
לא, אתה לא טועה. אנחנו כבר רכשנו דירות במחצית מהסכום, נמשיך את רכישת הדירות, וכמובן כשנסיים את כל הרכישה, נדווח לפי ההסכמים.
קריאה
באזור פברואר?
גלעד בר אדון
אנחנו מקווים שתוך שלושה עד ארבעה חודשים נסיים את כל הרכישות.
שאול גליקסברג
אנחנו סיכמנו שמחיקת החובות כן תיקרה, רק שהיא תקרה בסוף התהליך, באישור הוועדה. בסוף התהליך החובות יימחקו, אני אומר את זה למען הפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתך שאתה מודאג, בגלל שאי אפשר לדעת בסוף התהליך מי יהיה יושב ראש ועדת הכספים. כל עוד אני הייתי, לא אמרת את זה...הסיכום הוא שהם רוכשים את הדירות, ברגע שהם רוכשים את הדירות ומסתיים העניין, זה מגיע לכאן ואז מוחקים את החובות. מה זה עבור עיריית ירושלים?
דורית ירחי
הסכום של 44.5 מיליון שקל מתחלק כך: קודם כל, תשעה מיליון וחצי שקל ישר מוזרם לחברת פרזות, בתמורה שאנחנו מקבלים נכס שבעבר שימש תמיד קרקע לעיריית ירושלים, כלומר הופעל על עיריית ירושלים, תיאטרון פרגוד – אנחנו נקבל את הנכס ונצטרך להשקיע כסף בנכס הזה כדי להשמיש אותו לציבור, אנחנו מחויבים שהנכס הזה יישאר בשימוש הציבור.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איפה התיאטרון הזה?
דורית ירחי
רואים את זה כשעולים ברחוב בצלאל, זה תיאטרון פרגוד, שמאז ומתמיד שימש כתיאטרון. אנחנו רוצים לשפץ אותו ולהשתמש בו לצרכים ציבוריים. אנחנו מקווים שיהיה שם תיאטרון פרגוד ולמעלה גם שימושים לתרבות.

לגבי היתרה, שזה 35 מיליון שקל, יש מיליון אחד שזה טיפול חירום בדיור לנזקקי דיור, כ-12 מיליון שקל הולכים לשיפוצים במבנים באזורים המשותפים של מבנים, שיש שיעור גבוה של זכאי הדיור הציבורי. אנחנו מדברים על ליקויים קשים של חשמל, מים, ביוב בתוך השטח של הבניין, שאנחנו סבורים שהיה מקום לטפל בהם. אנחנו נעשה את זה, אבל בתיאום עם משרד השיכון איפה לעשות וכן הלאה. הצורך יותר גבוה מ-12 מיליון שקל, לא תהיה בעיה לנצל את זה.
היו"ר משה גפני
איך מסתדר העניין של עיריית ירושלים עם פרזות ועכשיו עם עמידר?
דורית ירחי
אנחנו נצא מהתמונה. אנחנו חתומים על הסכם.
היו"ר משה גפני
לא, אבל מעבירים לכם כסף.
דורית ירחי
מעבירים אלינו כסף ואנחנו יוצאים מהתמונה, אנחנו כבר חתומים על ההסכמים.
היו"ר משה גפני
מה זה הכסף הזה שמגיע אליכם עכשיו?
דורית ירחי
זה כסף שסוכם שהוא מגיע אלינו. הרי אנחנו החזקנו במניות של החברה ואנחנו התעקשנו במהלך השנים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הם קונים מהם את החברה המפסידה בהרבה מאוד כסף.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר משהו לגבי עיריית ירושלים. היה אצלי מנכ"ל עיריית ירושלים וקבל על העובדה שאין כיתות בירושלים, באופן דרמטי. הוא הציג לי נתונים.
רחל עזריה (כולנו)
כמה, 2,000? 1,000 חרדים ו-1,000 ערבים? זה אותו מספר מאז שאני בעיריית ירושלים.
היו"ר משה גפני
עוד הפעם חרדים, אפשר בלי החרדים?
רחל עזריה (כולנו)
לא, אבל זה תמיד 2,000 או שזה השתנה?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע, אני לא זוכר בדיוק, כבר עבר מאז הרבה זמן.
רחל עזריה (כולנו)
לא, שיגוונו, שמונה שנים שומעים, לא משנה כמה בונים, אנחנו 1,000 ו-1,000, מספר טיפולוגי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם נולדים ברוך השם הרבה ילדים.
רחל עזריה (כולנו)
לא, זה לא הסיפור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בכל הארץ.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת רחל עזריה, דיבר אתי מרחב שהיה פה, האמת היא שגם ראש העיר ברקת דיבר אתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברקת רוצה 300 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
לא משנה, בעיקר מרחב שהוא איש המקצוע בעניין, אומר שהמצב בירושלים מבחינת כיתות הלימוד קטסטרופה. הוא אומר שאין אפשרות באמצעות התקציב שעומד לרשות העניין הזה לפתור את הבעיה. הם רוצים לקחת הלוואה. אני הבטחתי לו – הבטחתי, לא קיימתי עד עכשיו, אבל אני מתכוון לעשות את זה – שנקיים דיון על הצורך בבינוי בירושלים. נצטרך את משרד החינוך, נצטרך את עיריית ירושלים ונצטרך גם את הבנקים כדי לקחת הלוואה שם, ואת משרד האוצר.
רחל עזריה (כולנו)
יש הרבה כיתות בשכירות, ואז השכירות "אוכלת את הכסף" במקום לבנות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אחת הטענות שלו.
היו"ר משה גפני
אני לא מכיר את הפרטים.
רחל עזריה (כולנו)
אני מכירה, הייתי סגנית ראש העיר, הייתי אחראית על החינוך. אני מכירה הכול.
היו"ר משה גפני
אני הבטחתי לו שנקיים את הדיון הזה, אני עוד לא יודע מתי, אבל כמו שאמרתי, נצטרך לדיון הזה את עיריית ירושלים, את משרד החינוך, את משרד האוצר. אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד, כי זה באמת נוגע לאוכלוסיות שונות. אי אפשר לעמוד מהצד, צריך לפתור את הבעיה הזאת. עיריית ירושלים מוכנה ורוצה לשים יד בעניין. נצטרך את המשרדים השונים. אני אקיים את הדיון הזה, כנראה אחרי החגים, כדי לפתור את הבעיה. הבעיה הזאת קשה ומעיקה. אני ניצלתי את ההזדמנות שאת העלית פה את העניין של ירושלים, להגיד את זה. נעשה את זה. יש עוד שאלות לגבי הפנייה הזאת?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני סתם שואל שאלה משפטית, למה כל הסיפור הזה הוא חוקי? כי זאת ירושלים, אז יש לה איזה מעמד אקס טריטוריאלי? הרי בשום עיר אחרת זה לא היה חוקי להחליט עכשיו שלוקחים חברה מסוימת, עיר מסוימת, והמדינה נותנת כסף, יש שוויון.
רחל עזריה (כולנו)
לא, יש פה סיפור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא משנה, זה הכול מענק הבירה, מילה מכובסת כזאת?
היו"ר משה גפני
שאלת, אני לא אעשה דבר לא חוקי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא אמרתי שזה לא חוקי, שאלתי, כי אני רוצה לאמץ את זה לעוד מקומות. ירושלים חשובה מאוד, יש עוד מקומות חשובים, קריית שמונה לדוגמה.
ניסים סלמן
אני לא מתעסק במענק הבירה, אני מרשות החברות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל פה כתוב שהכסף עובר דרך מענק הבירה.
ניסים סלמן
בעסקה הזאת לכאורה בדרך המלך עמידר היתה צריכה ללכת לעיריית ירושלים, עושים הערכות שווי, רבים רבים רבים ובסוף סוגרים סכום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הסכום לא צריך לבוא מהמדינה, לא מהאוצר.
רחל עזריה (כולנו)
הוא אומר שזה צריך לבוא רק מפרזות.
ניסים סלמן
על הנכס זה שנקרא פרזות, החברה הזאת, יש דיונים 15 שנים. יש ויכוח גדול מאוד מה השווי של החברה. המדינה טוענת שהדירות שלה ויש חובות והשווי הוא אפס. העירייה טוענת שהשווי הוא 250, כי הדירות כן שלה. אם עושים את זה בדרך המלך "בוא תשלם לי על מניה עכשיו" ונעשה הערכות שווי, בבסיס ההנחות לא מסונכרנות. העירייה מעבירה ללא תמורה את המניות לעמידר. עמידר מוציאה כספים בגובה הסכום שהעברנו עכשיו – למעשה כנראה זה יהיה יותר מזה, בגובה 44,500 לטובת תחזוקה בדיור הציבורי. העסקה היא סיבובית, בגלל שאי אפשר לבצע אותה בעולם עסקי מסחרי רגיל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה כמו שאני רוצה לעזור לגוף מסוים ואסור לי, אז אני עוזר לגוף אחר והגוף ההוא העביר את הכסף לזה. אני נותן לעמידר כסף, אני נותן כסף לעיריית ירושלים על פרזות, כאילו המדינה קונה את פרזות מעיריית ירושלים.
ניסים סלמן
העסקה היא עסקת בעלים, מה זאת אומרת? עיריית ירושלים והמדינה הם הבעלים של הנכסים האלה, של פרזות ושל עמידר, והמדינה כבעלים עושה עסקה עם עיריית ירושלים ומכניסה לה כסף בתמורה למניות האלה, והיא מעבירה את זה לחברה שהיא 100% שלה – זו העסקה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת אומרת, המדינה קונה מעיריית ירושלים את המניות שלה בחברת פרזות.
ניסים סלמן
למעשה כן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה זה למעשה? למה אתה לא עושה את זה ככה? איך התגברת על הפער בהערכות השווי? לפי איזה שווי המדינה קונה את המניות של עיריית ירושלים?
ניסים סלמן
אפשר להתווכח 50 שנה על השווי.
רחל עזריה (כולנו)
גם התווכחנו הרבה שנים, אל תדאג.
ניסים סלמן
החלטנו לא להתווכח, והחלטנו שכל הכסף, גם הכסף שהעירייה מקבלת, ילך לשימושים ציבוריים מאוד מאוד ברורים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת אומרת כאילו הסכמנו לתת לעירייה יותר כסף ממה שאנחנו חשבנו שמגיע לה עבור פרזות, בתנאי שהיא תשקיע את הכסף הזה במטרות שגם אנחנו מסכימים שהן חשובות.
ניסים סלמן
אין לזה קשר לשווי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ואיך העירייה משקיעה את הכסף הזה, לפי קריטריונים? גם גוף ציבורי חי בקריטריונים.
דורית ירחי
כבר לפני ארבע, חמש שנים הגענו להסכמות עם משרד הבינוי והשיכון לגבי השימושים בכספים, ואלה שימושים שעברו החלטת מועצה ועברו כאן, ואני יכולה לפרט אותם שוב. אלה שימושים לצורך זכאי הדיור הציבורי ו/או לטיפול בזכאים קשים של משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שזה לא דיור מוגן, זה בתי אבות של קשישים נזקקים שהרבה מהם גם היו בעבר זכאי הדיור הציבורי, וכשיעברו לדיור מוגן כזה, לבית אבות כזה, הם קונים דירות שישמשו את זכאי הדיור הציבורי שממתינים לקבל דירות. אנחנו מאוד מאוד סגורים עם השימושים שאנחנו יודעים לעשות עם הכספים האלה. אילו היינו חיים בעולם כלכלי ממש, היינו עושים הערכת שווי שהיתה יותר גבוהה, אני מניחה, מ-45 מיליון שקל, המדינה היתה אומרת אפס, היינו הולכים לבוררות של 15, 20 שנה אולי לבתי משפט, ואז כשהייתי מקבלת כסף שמבטא את הבעלות של עיריית ירושלים על כ-27% של החברה הזאת שיש לה שווי, הייתי יכולה לעשות מה שאני רוצה עם הכסף. כלומר, הייתי יכולה להשקיע את זה במזרקות, אבל לא עשיתי את זה.

אנחנו קיבלנו שני הצדדים איזושהי החלטה להגיע לפשרה, שהיא לטובת הציבור בירושלים, והציבור המאוד מאוד נזקק בירושלים, בין אם זכאי הדיור הציבורי, ובין אם אנשים שהם במצב מאוד מאוד קשה, קשישים, נזקקים, ניצולי שואה, עריריים, שאנחנו רוצים לשפר את תנאי המחיה שלהם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש אירוע מס במכירה הזאת? הרי בסוף אתה מעביר מניות.
דורית ירחי
יש לנו גם חוות דעת בעניין המיסוי.
ניסים סלמן
עיריית ירושלים היא עיריית ירושלים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל היא מוכרת נכס, היא משלמת מס? העירייה, אתם משלמים מס?
דורית ירחי
אנחנו חושבים שלא, כי זאת בעצם העברה ללא תמורה, זה חלק מהעסקה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תופרים עסקה למידותינו.
רחל עזריה (כולנו)
אתה נגד ירושלים?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רק רוצה להבין.
רחל עזריה (כולנו)
אתה מצחקק, אתה רוצה לתפור לא רק לבירה של ישראל, אלא לכל היישובים שלך?
היו"ר משה גפני
לא, הוא דיבר על ירושלים, ירושלים זה גם שלו.
רחל עזריה (כולנו)
אני לגמרי רצינית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בסוף האם זה חוקי או לא חוקי?
רחל עזריה (כולנו)
ברור שזה חוקי. מה, אנחנו מביאים לפה משהו לא חוקי?
היו"ר משה גפני
אני שוכנעתי בדיון שהיה.
רחל עזריה (כולנו)
זה חוקי, נגמר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק שיהיה כתוב בפרוטוקול, לא בשביל הנושא הזה בכלל, שיש דברים הרבה יותר חוקיים – שכשברחוב צלאח א דין החליטו שהם לא חוקיים, הוציאו חוות דעת של 15 עמודים וסיפרו למה הם לא חוקיים. אז כשרוצים אפשר לתפור הסכם למידותיו ולכתוב את ההסכם כך שלא יצטרכו גם מס, שזה בעצם העברה ללא תמורה.
ניסים סלמן
הוא אומר משהו חמור.
היו"ר משה גפני
על פי התקנון, אתה צריך להקשיב ליושב ראש. אתה חבר כנסת חדש, יש פרוטוקולים – 27 שנים אני טוען שהנושא המשפטי הוא נושא מאוד גמיש, אני מאוד אוהב את זה. בצד ימין יכול מישהו לדבר בעד חוק שהוא מביא, ואחרי חצי שנה שאנחנו דנים על החוק הוא יושב שם והוא צועק נגד. אני שואל אותו למה ומה השתנה. אמרתי שאני ממש אוהב את הנושא המשפטי. אם הייתי הולך ללמוד משהו חוץ מתורה, הייתי הולך ללמוד משפטים. משפטים הייתי לומד בקצרה מאוד, כי מה שאתה אומר זה נכון, השאלה אם אתה בצד הנכון. אתה עכשיו מתרעם על צלאח א-דין, זה שמה חייטים מקצועיים חבל על הזמן, אתה רוצה שאני אביא לך אחד אחרי השני? כל שבוע אני אביא לך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא רק שאני מקשיב ליושב ראש, אני מסכים עם היושב ראש.
היו"ר משה גפני
לא דיברתי על היועצים המשפטיים של הכנסת, אם זאת השאלה.
רחל עזריה (כולנו)
אני גם רוצה לומר, שאנחנו נשים כוכבית על ההתייחסות הרצינית של בצלאל סמוטריץ לנושא הייעוץ המשפטי, זה נושא מאוד חשוב, ואנחנו נשים כוכבית ליד זה.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתו, אבל הוא מביא דוגמאות מאוד מוגדרות, ואני יכול להביא לכם דוגמאות מכל תחומי החיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אתך.
היו"ר משה גפני
אני יכול להביא גם סיבות, למה פה הוא אומר כך ולמה פה הוא אומר אחרת. על זה אמר שלמה המלך "יוסיף דעת יוסיף מכאוב". הייתי פה קדנציה ראשונה, חזרתי מהכולל ובאתי לפה, היועץ המשפטי אמר משהו ואני נעמדתי דום, אתה יודע מה זה יועץ משפטי? לא בכנסת, הכנסת זה משהו אחר.

לאחר שקיבלנו את תעודת ההכשר מחבר הכנסת סמוטריץ, מי בעד אישור הפניות לוועדה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

פניות מס' 133 עד 134 נתקבלו.
היו"ר משה גפני
הפניות אושרו. תודה רבה. סיימנו תהליך, אבל אתם תבואו לפה בעזרת השם, תסיימו מהר את קניית הדירות, ואנחנו נאשר לכם את הנושא של ההלוואה. גמר חתימה טובה ושנה טובה.
רחל עזריה (כולנו)
עשינו מעשה טוב, עשרת ימי תשובה.
היו"ר משה גפני
עשינו הרבה מעשים טובים.

הפנייה האחרונה – 140 עד 142, מי מציג אותה?
שאול קירשנבוים
זה כבר התחום שלי. הפנייה נועדה להעברת סך של 32,000 אלפי ש"ח למשרד החינוך עבור הנושאים הבאים:

יישום החלטת ממשלה מספר 4193 מיום 29 בינואר 2012, שעניינה הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ושיעור התעסוקה. התכנית מתוקצבת בהתאם לגיבוש התכנית מטעם המשרד והרשויות;

סך של 14,000 אלפי ש"ח למשרד החינוך עבור הפקות טלוויזיה חינוכית בהתאם לביצוע בפועל;

כמו כן הרשאות להתחייב, סך של 1,187 אלפי ש"ח בהרשאה להתחייב עבור תכניות הצהרונים של יום חינוך ארוך. ההרשאה ניתנת על מנת לאפשר למשרד החינוך לצאת להתקשרות לשנת לימודים מלאה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להבין משהו, העליתם מקודם במשרד הכלכלה את התכנית לעידוד חרדים לצאת לעבודה וצחקתי, אבל האמת שלא הייתי צריך לצחוק, עכשיו אני צריך להתחשב במה שאתם מביאים. עכשיו אתם מביאים עידוד חרדים לצאת לעבודה ומפחיתים.
שאול קירשנבוים
עידוד ערבים ולא מפחיתים.
היו"ר משה גפני
חשבתי שלכתוב אתם יודעים.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו רוצים לשאול על צהרונים.
שאול קירשנבוים
הסעיף הראשון זה החלטת ממשלה 4193, עידוד של האוכלוסייה הערבית.
היו"ר משה גפני
עידוד תעסוקת אוכלוסיות ייעודיות לרבות חרדים, ערבים, אנשים עם מוגבלות – אותו סעיף, 10 מיליון.
שאול קירשנבוים
אני מסתכל על הפנייה שהוגשה לוועדה.
היו"ר משה גפני
מורידים 10 מיליון. תבדקו עוד פעם את הפניה. הפנייה שמופיעה אצלי היא פניית חינוך, שהכסף שמגיע, מגיע - - -
שאול קירשנבוים
כן, על התכניות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איפה כתוב מאיפה מורידים? אני רואה איפה מוסיפים.
שאול קירשנבוים
בתכנית כולה יורד פה 10 מיליון.
היו"ר משה גפני
תסתכל על הפנייה עצמה.
שאול קירשנבוים
10 מיליון אלה מועברים למשרד החינוך.
היו"ר משה גפני
יורד כסף מאיזה מקום, יורד מהאוכלוסייה הערבית. זה בסדר, אני בעד להוריד להם, למה צריך לתת להם?...
שאול קירשנבוים
הכסף תוקצב במלואו בתקציב של משרד הכלכלה, 53 מיליון בשנה, לאוכלוסייה הערבית, לנשים ערביות, והוא מועבר כל שנה בהתאם לתוכנית ולביצוע למשרד החינוך, בסדר גודל של חצי, חצי.
רחל עזריה (כולנו)
אתה אומר שמה שלא ממומש עובר חצי למשרד החינוך?
שאול קירשנבוים
לא, המימוש הוא של שני המשרדים ביחד.
רחל עזריה (כולנו)
אז מה זה המינוס?
שאול קירשנבוים
מפה המקור, הכסף יושב במשרד הכלכלה ומועבר לחינוך כל שנה. חצי עובר, 26 מיליון, בפנייה פה יש 18 מיליון. 10 מיליון יושבים בתקנה של תעסוקת אוכלוסיות, הם יושבים שם ועוברים לחינוך – זאת אותה מטרה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה החינוך עושה בשוק העבודה?
היו"ר משה גפני
אני אסביר, יש פה שתי פניות: אחת, יש פנייה של משרד הכלכלה, ובשנייה פנייה של משרד החינוך. למשרד הכלכלה מעבירים כסף לסעיף 364201 – עידוד תעסוקת אוכלוסיות ייעודיות, לרבות: חרדים, ערבים, אנשים עם מוגבלות, הורים יחידים ועולי אתיופיה.
טמיר כהן
זאת הרשאה.
היו"ר משה גפני
הרשאה, בסדר.
טמיר כהן
זה לא מזומן.
היו"ר משה גפני
לא משנה, 11 מיליון ו-960,000.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אחר כך 10 לוקחים משם לחינוך, אז תשאל למה לא מעבירים ישירות לחינוך.
שאול קירשנבוים
זה למען השקיפות, ככה ברור למה המטרה של הכסף שיושב שם.
היו"ר משה גפני
שקיפות זה בסדר, אבל למה אתם צריכים להוריד פה ולהוסיף שם? אל תורידו ואל תוסיפו.
שאול קירשנבוים
המימון של תכניות זה חינוך מבוגרים ואלה תכניות שיוצאות ממשרד החינוך, ההתקשרויות הן של משרד החינוך.
היו"ר משה גפני
אני יודע, כנראה שאני צריך עוד כמה שנים כדי להבין...הבנתי, יש כסף עכשיו, מה אתם עושים אתו במשרד החינוך?
שאול קירשנבוים
14,000 אלפי ש"ח הולכים להפקות טלוויזיה חינוכית בהתאם לביצוע בפועל.
רחל עזריה (כולנו)
זה ממש חשוב, זאת טלוויזיה ממש חשובה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שעובדת בשבת.
רחל עזריה (כולנו)
זאת טלוויזיה ממש חשובה, שמביאה תכניות חינוכיות וטובות, די כבר. רוצים סתם לייצר משבר?
היו"ר משה גפני
האמת היא שמבחינת חופש הביטוי, את לא יכולה להפריע לחבר הכנסת סמוטריץ שרוצה למחות על שבת. יש עוד הרבה עבירות – אם אתה מחפש, יש לי עכשיו רשימה ארוכה, תאמין לי.
רחל עזריה (כולנו)
תיכף יום כיפור, צריך שיהיו עבירות, כדי שיהיה על מה להתפלל...כבוד יושב הראש, ברור שיש עבירות, אחרת למה יש יום כיפור?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - חוששים שיהיה צום לבטלה, אז הם חייבים לחתוך קצת לפני...
רחל עזריה (כולנו)
בבקשה, שלא יהיה צום לבטלה.
היו"ר משה גפני
לא נכון, בגלל שגם צדיקים גמורים צמים, יש חובה, זה לא כמו תשעה באב.
רחל עזריה (כולנו)
זה היה קצת בהומור...
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אני צריך את זה ללבן אתכם יום אחד, איפה אתם ברצינות לוקחים דברים. אני בנושא של שבת לוקח את זה בכל הרצינות.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין שום סיבה בעולם, שטלוויזיה חינוכית – אני פונה לשר החינוך, הרי זאת אחריות שלו – קיבלה היתר לשדר בריטואל, היו על זה הסכמים.
היו"ר משה גפני
למה באמת משדרים בשבת?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היא קיבלה היתר לפני עשרות שנים לשדר.
היו"ר משה גפני
אבל למה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא יודע, אבל לפני עשרות שנים.
רחל עזריה (כולנו)
מה אתה רוצה שילדים יראו בשבת בבוקר? הרי הם רואים טלוויזיה, אז שיראו ערוצים לא חינוכיים או יראו ערוצים חינוכיים?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני בעד - - -
רחל עזריה (כולנו)
אז אני מבינה, שכבוד יושב הראש מעדיף לא לקבל החלטה, זה בסדר גמור, אבל אני מבינה שהילדים יוכלו לראות טלוויזיה חינוכית ולא יראו טלוויזיה מסחרית, זה מה שהם עושים. ההורים רוצים לישון, הם עובדים קשה, כך מספרים.
שאול קירשנבוים
הפנייה נועדה גם להעביר הרשאות להתחייב עבור שתי תכניות: תכניות הצהרונים ועבור יישום הסכם עובדי קבלן. הסיבה שצריכים הרשאה להתחייב היא שהתקציב הוא לפי שנות תקציב ומשרד החינוך עובד לפי שנות לימודים, ולכן התוכנית חוצה שנתיים ועל מנת למזער את העודפים המחויבים אנחנו נותנים שם הרשאה להתחייב. זה לגבי הצהרונים ולגבי יישום הסכם עובדי קבלן.
רחל עזריה (כולנו)
אתה יכול להסביר?
שאול קירשנבוים
אנחנו מביאים למשרד הרשאה להתחייב, על מנת שיוכל להתקשר במשך כל השנה.
רחל עזריה (כולנו)
עכשיו?
שאול קירשנבוים
כן.
רחל עזריה (כולנו)
אבל שנת הלימודים התחילה.
שאול קירשנבוים
שנת הלימודים הזאת וגם שנת הלימודים הבאה?
רחל עזריה (כולנו)
אבל שנת הלימודים התחילה.
שאול קירשנבוים
נכון, תקציב 16' לדוגמה מימן את התשע"ו ושליש של התשע"ז, אבל ההתקשרות היא לשנה שלמה, היא לכל התשע"ז, הם לא יכולים להתקשר לשליש התשע"ז.
רחל עזריה (כולנו)
היתה שנה שהכסף לא עבר והכול התעכב, לפני כשנתיים, שלוש.
משה שגיא
המטרה גם שהיקף העודפים המחויבים שעוברים משנה לשנה - - -
רחל עזריה (כולנו)
בסדר גמור, והיתה הקטנה של הסכום לצהרונים?
שאול קירשנבוים
מבחינת המזומן, אין שינוי במזומן בתשע"ז.
רחל עזריה (כולנו)
זה לשר שלך, סמוטריץ, הוא כל הזמן מקטין את התקציב לצהרונים.
היו"ר משה גפני
בואו נתקדם, אפשר לעשות אחרי זה סימפוזיון.
רחל עזריה (כולנו)
קודם זה לא היה סימפוזיון, רק כשזה מעניין אותי זה סימפוזיון? קודם זה נקרא מה, דיון פוליטי?
היו"ר משה גפני
לא, גם קודם מה שעניין אותי לא היה בסדר, צריך לסיים.
שאול קירשנבוים
הפנייה נועדה לבצע שינויים פנימיים במשרד החינוך, בהתאם לבקשת המשרד, עם כל מיני שינויים, בין היתר עבור העסקת עובדים לבחינות בגרות.
היו"ר משה גפני
משה ממשרד החינוך, זאת העברה שוטפת של משרד החינוך?
משה שגיא
זאת העברה שוטפת של משרד החינוך.
היו"ר משה גפני
אתם מעבירים פעמיים העברות שוטפות, או כמה?
משה שגיא
זאת פנייה שהיתה צריכה להיות מועברת כבר לפני מספר חודשים.
היו"ר משה גפני
למה זה לא הובא?
משה שגיא
עד יולי לא היו שינויים תקציביים בוועדה.
היו"ר משה גפני
מתי הגיעה הפנייה שלכם?
משה שגיא
הפנייה הזאת מתעכבת כבר חודשיים במסגרת הדיונים.
היו"ר משה גפני
אני לא בא בטענות, אני רק שואל האם זה במסגרת ההעברה הרגילה שלכם, שאתם מביאים פעמיים בשנה או יותר?
משה שגיא
בדרך כלל פעמיים, שלוש. זאת הראשונה, לא יהיו יותר מפעמיים השנה.
היו"ר משה גפני
זה ברור. משה, אתה יכול לפרט עוד לגבי ההעברה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בוא נשאל שאלות ואז הוא יענה, חבל שהוא יפרט על הכול.
משה שגיא
יש משהו בדברי ההסבר שבסוף לא הופיע פה והושמט וזה הנושא של הכנסייתיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לכן אני רוצה להבין, היה פה דיון והעבירו 50 מיליון שקל.
משה שגיא
האוצר לא הכניס את הנושא הזה בסוף.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היה לנו פה דיון מאוד טעון, גפני ברח והשאיר את הזירה לאחמד טיבי.
היו"ר משה גפני
למה אתה אומר את זה? אני לא הייתי פה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני בעשרת ימי תשובה מקפיד להגיד את האמת.
היו"ר משה גפני
במקרה הזה אתה טועה. חבל על הדיון, אני אגיד לך למה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אני רוצה להבין, המשמעות היא שזה כרגע יצא טכנית כי לא הגיעו להבנה בין המשרד לבין משרד האוצר, אבל המשרד רוצה את זה. אני רוצה להבין, אנחנו הולכים כאן לדיוני תקציב, קיבלו 50 מיליון, כשזה לא שוויוני, כי החרדים לא קיבלו והדתיים הלאומיים לא קיבלו.
משה שגיא
- - - שר האוצר, לא על ידי המשרד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
האם זה משהו שמקבלים אותו גם במוכר שאינו רשמי החרדי? זאת עכשיו תוספת לשעות לימוד לימודי נצרות - פנטסטי, מלבד העובדה שזאת כפירה, אבל נניח שנוצרים ילמדו נצרות, האם החרדים מקבלים גם תוספת במוכר שאינו רשמי, שלוש שעות לימודי יהדות במקביל? האם תלמודי התורה הציוניים מקבלים באותה מידה תגבור לימודי יהדות? זה כמובן קיים בממלכתי, אבל לא קיים במוכר שאינו רשמי, עם כל אהבתנו הרבה לבתי הספר הכנסייתיים – אין לי, אני מודה, יש לי בעיה דתית, אבל נניח.
משה שגיא
הוקמה ועדת שושני בנושא הזה וההמלצות הוגשה לשר, והשר קיבל את ההחלטות שלו כפי שהוא קיבל אותן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איזה שר? הנוכחי או הקודם?
משה שגיא
שר החינוך הנוכחי, זאת הוועדה שישבה בקיץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בנט.
רחל עזריה (כולנו)
כן, אתה מכיר אותו...
משה שגיא
מי שזוכר, לפני פתיחת הלימודים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה ה-50 מיליון שהעברנו בדיון הקודם.
משה שגיא
במסגרת הזאת גם נקבע, שתהיה ועדה שתסדיר את התקציב של בתי הספר הכנסייתיים. הוקמה ועדה, ששותפים בה גם משרד החינוך וגם משרד האוצר.
רחל עזריה (כולנו)
זה היה אחרי שביתה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כן, שביתה ארוכה. למה זה חוקי?
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת סמוטריץ, האם יש עוד 50 מיליון או שזה אותם 50 מיליון?
משה שגיא
לא, זה לא 50 מיליון, אלה סכומים הרבה יותר קטנים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, ה-50 מיליון היה כסף אוצרי, עכשיו הוא אומר: אני מתוך תקציב משרד החינוך מתגבר את בתי הספר הכנסייתיים, נותן להם עוד שלוש שעות.
היו"ר משה גפני
זה מה שאתה אומר?
משה שגיא
זה מה שוועדת שושני קבעה.
היו"ר משה גפני
זה מופיע כאן בפנייה הזאת?
רחל עזריה (כולנו)
יש שם משבר גדול, אני לא בטוחה שאפשר להשוות את זה למעמד של בתי הספר האחרים, כבוד חבר הכנסת סמוטריץ.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם זה לא פה, אנחנו הרי מורידים מהחינוך הרשמי 145 מיליון.
משה שגיא
145 מיליון זה משהו אחר. כל השווי של השלוש שעות האלה זה שלושה מיליון שקל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז עכשיו מורידים רק 142 מיליון או מעבירים 146? כתוב 145, אתה מוריד 145 מהחינוך הרשמי וכתוב שזה לצורך תוספת תקציב, אז אנחנו מורידים את ה-145 ומפנים אותם לדברים אחרים ולא לזה?
משה שגיא
לא לזה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
וזה ייכנס מבחינתך בתקציב של 18-17?
משה שגיא
במסגרת הגידול הטבעי של המשרד, זה עובר בין היתר לרשתות החינוך העצמאי והמעיין.
היו"ר משה גפני
לא, אתם צריכים להביא פנייה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, הוא יכניס את זה בתקציב של 18-17.
היו"ר משה גפני
אם יהיה סיכום של הדיון. בצלאל, בוא נעשה סדר, אנחנו לא אמורים לאשר עכשיו, מכיוון שזה לא נמצא בפנייה. אני שואל אותך, וגם בצלאל שואל, האם זה יהיה בפנייה נוספת, מה שאתה עכשיו סיפרת על הוועדה, או שזה יהיה בתקציב 2018-2017?
משה שגיא
אני עוד לא יכול להתחייב שזה לא יהיה בפנייה נוספת.
היו"ר משה גפני
בסדר, זה כנראה יהיה בפנייה נוספת.
רחל עזריה (כולנו)
אבל לי חשוב לומר כבר עכשיו לפני הדיון, שאנחנו לא יכולים לקיים דיון לגבי תקציב ספציפי בלי לראות את כלל התקציב.
היו"ר משה גפני
מסכים אתך.
רחל עזריה (כולנו)
ואם אנחנו רוצים לעשות השוואות תקצוב בין בתי ספר שונים - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - ונשים את התקצוב של המוכר שאינו רשמי החרדי ואת הכנסייתי ולהשוות. אבל אם יצטרכו להוסיף לחרדי, גם יוסיפו לחרדי, והיא תביא את שר האוצר לזה.
רחל עזריה (כולנו)
אני רק אומרת שזה לא מה שיקרה, כולנו יודעים שזה לא המצב.
היו"ר משה גפני
רגע, אתם רוצים דיון סתם, אפילו אם זה לא מופיע?
רחל עזריה (כולנו)
מה שאני לא יכולה לסבול זה התלוי בתלוי בתלוי בתלוי, כי בסוף אף פעם לא מזיזים את השקל הראשון כי זה לא שקל אחד, אלא זה פי 1,000 בגלל שכולם הפכו להיות תלויים אחד בשני. אם היה משבר בבתי הספר הכנסייתיים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז כל מי ששובת.
רחל עזריה (כולנו)
אני אמרתי לשבות או אמרתי משבר? אני מדברת או אתה מדבר, או שאתה רוצה להמשיך עם הציניות בסגנון הזה?
היו"ר משה גפני
משה, יש לי שאלה. אם יש קיצוץ רוחבי במשרדים, במשרד החינוך, זה גם מופיע עכשיו בקיצוץ הרוחבי?
משה שגיא
הפנייה הזאת.
היו"ר משה גפני
יש אצלכם קיצוץ רוחבי?
משה שגיא
כן.
היו"ר משה גפני
בכל המשרד?
משה שגיא
כן, במסגרת - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
20 מיליון של הישיבות גם כן.
היו"ר משה גפני
יש בכל הסעיפים במשרד? מי החליט על זה?
משה שגיא
יש החלטת ממשלה בנושא.
היו"ר משה גפני
ממתי?
שאול קירשנבוים
מליל אישור התקציב בממשלה ב-11 באוגוסט.
היו"ר משה גפני
אבל זה הוחלט על 2018-2017.
שאול קירשנבוים
יש גם ב-2016 2% לא בבסיס, זה לא כולל שכר, לא כולל שכר עקיף, שכר ישיר. זה חל רק על הפעולות של המשרד.
היו"ר משה גפני
אמרתי בדיון בוועדה, שאי אפשר להתערב בשכר של המוסדות להשכלה גבוהה, כי זאת פגיעה בחופש האקדמי ואי אפשר להתערב בנושא של השכר של עובדי בנק ישראל, בגלל שזה פגיעה בחופש המוניטרי, אז נשאר רק לקצץ בישיבות.
רחל עזריה (כולנו)
זה התאים לפני עשור, נראה לי שכבר עברנו את הסגנון הזה.
היו"ר משה גפני
לא עברנו שום דבר, אנחנו נמצאים בקום המדינה.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו בקום המדינה? נו באמת.
היו"ר משה גפני
אנחנו, לא אתם.
רחל עזריה (כולנו)
מה, שבעה צבאות ערב מסביבנו?
היו"ר משה גפני
תאמיני לי, אנחנו נמצאים שם.
רחל עזריה (כולנו)
נו באמת, זה ממש מבאס אותי האמירה הזאת.
היו"ר משה גפני
140 עד 142 – מי בעד אישור הפנייה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 4

נגד – אין

פניות מס' 140 עד 142 נתקבלו.
היו"ר משה גפני
הפניות אושרו.

אני מודה לכם ונועל את הישיבה. תודה רבה, גמר חתימה טובה ושנה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:33.

קוד המקור של הנתונים