פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 394

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, כ"ו בכסלו התשע"ז (26 בדצמבר 2016), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק מוסר תשלומים לספקים, התשע"ו-2016 (מ/1021), של חה"כ רועי פולקמן, חה"כ אלי כהן, חה"כ מירב בן ארי, חה"כ בצלאל סמוטריץ, חה"כ איתן כבל, חה"כ שלי יחימוביץ, בהשתתפות החשבת הכללית גב' מיכל עבאדי-בויאנג'ו
נכחו
חברי הוועדה: יעקב פרי – מ"מ היו"ר

יעקב אשר

דוד ביטן

עבד אל חכים חאג' יחיא

יוסי יונה

איילת נחמיאס ורבין

רועי פולקמן

עיסאווי פריג'
חברי הכנסת
שלי יחימוביץ

אלי כהן

עודד פורר
מוזמנים
החשבת הכללית, משרד האוצר - מיכל עבאדי בויאנג'ו

החשבונאי הראשי, חשכ"ל, משרד האוצר - עוזי שר

כלכלן הפרטה, רשות החברות, משרד האוצר - אלי צימבליסטה

לשכה משפטית, משרד האוצר - שירה אוחיון

רפרנט תעשיה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר - עידו שלמה סופר

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה - רן קויתי

עוזר ראשי, לשכה משפטית, משרד הכלכלה והתעשייה - דלית רנרט

סטודנט, האגף לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה - דוד גודינגר

משפטנית, משרד המשפטים - רעות אופק

סגן היועץ המשפטי למערכת הביטחון, משרד הביטחון - יצחק וכטל

עוזרת ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים - איילת לוי

מנכ"ל, משרד הבריאות - משה ברסימנטוב

מנהל תחום פיקוח פיננסי-קופות חולים, משרד הבריאות - ליאור אברהם ברק

רמ"ט לשכת השר, משרד התקשורת - רן שטרית

מנהל תחום בקרה ותקצוב, משרד הפנים - ששון דקל

סגן היועץ המשפטי, משרד הפנים - נתן בביוף

יושב-ראש מרכז השלטון המקומי - חיים ביבס

סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי - איתי חוטר

ראש מועצת רמת ישי - עפר בן אליעזר

רשות החברות הממשלתיות - רון אשכנזי

מ"מ מנכ"ל, חברת דואר ישראל - הרצל בר-מג

לשכה משפטית, המועצה להשכלה גבוהה - עמרי גולן

המועצה להשכלה גבוהה - נדב שמיר

ראש אגף גזברות, שירותי בריאות כללית, קופות החולים - אבי שטיינברג

מנכ"ל התאחדות קבלני השיפוצים בישראל - יהודה כהן

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, התאחדות הקבלנים - אליאב בן שמעון

יושב-ראש אגף בנייה חוזית, התאחדות בוני הארץ - אשר גרין

סמנכ"ל, מנהל אגף תשתיות ובניה חוזית, התאחדות בוני הארץ - גרא קאושנסקי

יושב-ראש אגף תשתיות, התאחדות בוני הארץ - צביקה חודרלנד

חברת הנהלה, שרם בנגב בע"מ, התאחדות בוני הארץ - סיגל חלבי

חבר הנהלה, התאחדות בוני הארץ - ניר ינושבסקי

יועץ משפטי, התאחדות בוני הארץ - קובי פלקסר

נשיא להב-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - רועי כהן

יועצת לענייני חקיקה, התאחדות התעשיינים - רעות קינן

מנכ"ל קונספט, התאחדות התעשיינים - ישי פרידמן

מנהל תחום מימון ותמריצים ממשלתיים, התאחדות התעשיינים - אורן הרמבם

סמנכ"לית, אגף מסים וכלכלה, איגוד לשכות המסחר - ישראלה מני

יושב-ראש ענף ציוד רפואי, לשכת המסחר, איגוד לשכות המסחר - יהודה גיל

נשיא, לשכת רואי החשבון - יזהר קנה

יועץ הנשיא, לשכת רואי החשבון - אייל זשצקי

מנהלת מחלקת תשלומים לספקים, חברת החשמל - מאשה אלוני

יועצת משפטית, חברת החשמל - שרה אלון

יושב-ראש האגף הכלכלי ויושב-ראש סניף תל אביב והמרכז, עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל - איתי בן חיים

מנכ"ל, שפיר טכנולוגיות - מיכאל שפיר

סמנכ"ל, עמותת ידיד - רן מלמד

סמנכ"ל כספים, גיל מדיקל, חברות הפארמה - סוניה אוקנין

יושב ראש חטיבת המכונים האורתופדיים - יהודה פילוסוף

פעילה, המשמר החברתי - דנה חוגרי

שדלן/ית (עו"ד גויסקי-קשרי ממשל, ייעוץ ושירותי חקיקה), מייצג/ת את להב-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - יעל גויסקי אבס

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את שירותי בריאות כללית - ליעד אילני

שדלן/ית - עידית שבתאי סידיס
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
טלי רם

הצעת חוק מוסר תשלומים לספקים, התשע"ו-2016 (מ/1021), של חה"כ רועי פולקמן, חה"כ אלי כהן, חה"כ מירב בן ארי, חה"כ בצלאל סמוטריץ, חה"כ איתן כבל, חה"כ שלי יחימוביץ

בהשתתפות החשבת הכללית גב' מיכל עבאדי-בויאנג'ו
היו"ר יעקב פרי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק מוסר תשלומים לספקים, התשע"ו-2016, הצעות חוק של חבר הכנסת רועי פולקמן, חבר הכנסת אלי כהן, חברת הכנסת מירב בן ארי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, חבר הכנסת איתן כבל וחברת הכנסת שלי יחימוביץ, וכמובן, הצעת החוק מאת הממשלה. כל ההצעות צורפו, להוציא נדמה לי הצעת החוק של רוברט אילטוב.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
איך זה? אבל רוברט ואני הנחנו יחד.
היו"ר יעקב פרי
כן, אבל הצעת החוק שלו לא צורפה.
לאה ורון
הוא ביקש בינתיים להמתין עם הצעת החוק.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
הוא ביקש להוריד את עצמו?
לאה ורון
כן, הוא לא נמצא.
היו"ר יעקב פרי
רבותי, אני קודם כול מודה למנהלת הוועדה, ליועצת המשפטית, וכמובן מודה מאוד לחשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו, שכיבדה אותנו בנוכחותה. אני לא אנאם נאומים על חשיבותן, הייתי אומר אפילו הקריטית, של הצעות החוק האלה, וברשותכם נתחיל ישר מחברת הכנסת שלי יחימוביץ, אחר כך חבר הכנסת רועי פולקמן ואחר כך נבקש מהחשבת הכללית שבנאומך אני אבקש ממך להתייחס לכמה נושאים שאני אומר אותם לפני שתדברי. חברת הכנסת יחימוביץ, בבקשה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
בוקר טוב. אני לא אאריך בדברים, אני רק אומר שזאת הצעת חוק שהנחנו שוב ושוב מזה שבע שנים בכל כנסת, שזכתה לאהדה עקרונית אבל לא ליישום. אני רוצה לברך את שר האוצר משה כחלון על כך שבתקופת כהונתו הוא בחר להרים את הכפפה ולקדם את הצעת החוק הזאת, וכמובן את רועי פולקמן שהניח אותה בכנסת הזאת.

מדובר בדבר מאוד מאוד בסיסי, שאדם שעושה את עבודתו יקבל תשלום בעבור עבודתו בזמן. דבר מאוד בסיסי, שאבסורד הוא שדווקא המדינה היא זו שלעתים תכופות מפרה את הכלל הבסיסי הזה, ולפעמים התשלום לא רק שהוא לא שוטף פלוס 30 אלא שהוא שוטף פלוס 60, פלוס 90, ולפעמים אפילו יותר מזה, והדבר הזה גורם נזק כבד ביותר, במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים ולעצמאים שאין להם יכולת ספיגה והכלה של עיכוב כזה בתשלומים. מדובר באבן יסוד מאוד בסיסית להתנהלות של מסחר הוגן במדינת ישראל.

אני חייבת לומר שהחוק כפי שאני מקווה שנצביע עליו היום, הוא עמוס בהחרגות, מעל ומעבר למה שהייתי רוצה. חלק מהן הגיוניות וסבירות, חלק מהן תוצאה של לחצים מאוד עזים שהופעלו על הוועדה ועל חברי הכנסת. אני מסתייגת מרבות מההחרגות האלה, חושבת שהן פוגעות במהות של החוק, אם כי עדיין, אחרי שאמרתי את זה, אני מאוד מקווה שנעביר את החוק היום, בוודאי אני מבקשת ממך אדוני יושב-ראש הוועדה שלא נהיה יותר קשובים היום לבקשות להחרגות נוספות כיוון שכבר עברנו את המטחנה הזאת במשך תקופה מאוד מאוד ארוכה והחוק הזה הוא תוצר של פשרה מרחיקת לכת.

לכן, עם כל ההסתייגות בדבר ההחרגות הקיימות בחוק אני מאוד אשמח אם אכן נצליח להצביע עליו היום ולהביא אותו לידי גמר.

עוד בקשה אחת. יש לי חשש שההחרגות שאנחנו קובעים כאן, שכאמור חלקן הגיוניות וסבירות, יהפכו להיות המועד הקובע. כלומר, אם אנחנו מחריגים גוף לתשלום לשוטף פלוס 60, הוא לא ישלם לפני שוטף פלוס 60, וזה יהפוך להלכה הקיימת.

לכן, הייתי מאוד רוצה שהחוק הזה באופן ספציפי – כל החוקים אבל החוק הזה באופן ספציפי – במקביל לחקיקה שלו גם הוועדה תחיל על עצמה מועדים לבדיקת היישום של החוק כדי לבדוק האם לא גרמנו בשגגה נזק לספקים ולעצמאים ולעסקים קטנים ובינוניים, שעכשיו אולי אפילו ייפגעו כתוצאה מהעובדה שקבענו כלל חדש. אנחנו חייבים לעקוב אחרי היישום של החוק הזה ואולי אפילו לתקן את עצמנו תוך כדי תנועה. תודה.
היו"ר יעקב פרי
אני מאוד מודה לך, חברת הכנסת יחימוביץ. חבר הכנסת פולקמן.
רועי פולקמן (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני גם רוצה להודות ליושב-ראש הוועדה הקבוע, חבר הכנסת כבל, שאפשר את קיומו של הדיון במועד הזה כי באמת הרבה זמן – היה לנו תקציב אינטנסיבי והדיון הזה לצערי קצת נדחה ממה שקיוויתי, וגם להודות לצוות המקצועי, גם באוצר ובמשרד הכלכלה, כמובן לחשבת הכללית וצוותה על התהליך הזה.

החוק הזה הונח על-ידי ועל-ידי חבר הכנסת כהן לפני שנתיים - האמת, אחד החוקים הראשונים שהנחנו. שוב, כמו שתיארה חברת הכנסת יחימוביץ, זה עבר הרבה מאוד גלגולים, וכמובן דרך אגב לרן ולרשות לעסקים קטנים.

וכמו כל דבר, כשהוא בשלב ההצהרות, זה בכותרות ואומרים, זה חשוב לעשות מוסר תשלומים ושוטף פלוס 30, כמובן כולם מסכימים, אבל אז מתחילים לרדת לפרטים ומגלים כמה מעבר לכותרות כולם לא מסכימים על הפרטים.

ולא רק שהדבר הזה נמצא בתהליך של שנתיים של עבודה מאוד אינטנסיבית – הרבה ממנו הובל כאן על-ידי נעמי וגילית מהצוות שלי – במשך תקופה מאוד מאוד ארוכה של משאים ומתנים וגם בחודשים האחרונים כי היו פערים מאוד גדולים.

אני רוצה להגיד שני דברים, ויושבים כאן הרבה מהארגונים שהיו שותפים – כמובן, הרשויות המקומיות שהן פקטור מאוד חשוב בחוק הזה, וכמובן להב שמייצגים את העסקים הקטנים, והתאחדות הקבלנים שהיו להם הרבה השגות מהפרק של העבודות ההנדסיות בחוק, ואני רוצה לבקש גם מהחשבת הכללית וגם מהגופים הנוספים.

החוק הוא לא מושלם. אנחנו אחרי חצי שנה אינטנסיבית מאוד של משאים ומתנים כדי להגיע לאופטימום. מבחינתי, מעבר לקביעת נורמות אחרות בהתנהלות מול עסקים קטנים במדינת ישראל – וגם אני הייתי עצמאי וגם לי אנשים שילמו אחרי חצי שנה, ועבדתי גם מול גופים ציבוריים – ובסוף הדבר הזה גורם לכך שעסקים קטנים מממנים את הגופים הציבוריים, והם את המשכורות משלמים בזמן ולא פעם את המע"מ משלמים, כי אי-אפשר להגיש חשבונית עסקה, אז גם משלמים את המע"מ במועד, ובסוף את כל החובות האלה צובר העצמאי, והעירייה או רכבת ישראל או קופת החולים משלמת לו אחרי 120 יום, ואת כל ה"בינתיים" הוא משלם.

החוק הזה לא מושלם. עשינו הכנה מאוד מדוקדקת, גם עם הצוות המשפטי שאני רוצה להודות לו, בראשות אתי, שאני חושב שמלווה את החוק הזה גם כן הרבה מאוד שנים והעירה לנו על הרבה מאוד חורים שהיו בהצעה הממשלתית, שעבדנו כדי לטייב אותם.

החוק לא מושלם. הוא לא מושלם, אבל יש פה פשרות הגיוניות בדרך לשנות את נורמת מוסר התשלומים במדינת ישראל כדי שהממשלה וגופי הסמך שלה – ומבחינתי זה פחות קריטי אם יהיה כתוב 45, 60 או 70 בחלק מהמקומות, אבל זה כן קריטי שמקסימום גופים יהיו מוחלים בתוך החוק הזה כיוון שככל שיותר גופים ציבוריים יוכללו בעניין הזה, ההשפעה של זה על המשק תהיה דרמטית.

זה בעיני הדבר המרכזי. לכן השלטון המקומי כל כך חשוב כאן ואנחנו יודעים שעם כל ההבנות – ופה אני גם רוצה להודות לך איתי על הקשב והשותפות, ולחיים ביבס על העניין הזה – אבל ברור שהשלטון המקומי, יש בו שונות אדירה, ומה שאנחנו שומעים מכולם, גם מהחברות הממשלתיות וגם מהשלטון המקומי, זה למה אי-אפשר לעשות את זה, כי יש שונות. דין עיריית תל-אביב לא כדין עפולה, ודין עפולה לא כדין חצור. כנ"ל דין העמותה לקידום תרבות היידיש – פשוט זה הופיע ברשימות שקיבלנו ממשרד המשפטים – לא דינה כדין רכבת ישראל. אני רק מספר לכם קצת על האנקדוטות שעלו בדיונים.

זה נכון שיש שונות גדולה בין גופים ציבוריים גדולים וקטנים, בין משרדי ממשלה – בין משרד הביטחון לבין המשרד לעניינים אסטרטגיים – ויש שונות אדירה בין העיריות, אבל אנחנו באים לייצר איזשהו שינוי נורמה, ולכן אנחנו כן רוצים לייצר איזה ממוצע סביר שאפשר לחיות אתו. אני אומר את זה לכולם, אני אומר את זה גם לך רועי מלהב, שזה חלק מהעניין.

אנחנו כל הזמן רואים לנגד עינינו – אני רואה את עיריית ירושלים, אתה רואה את עיריית תל-אביב ורמת גן, ואיתי רואה אולי גם את עיריית חצור, ואומר לי, מה שעיריית תל-אביב יכולה, עיריית חצור לא יכולה. לכן הגענו לפשרות – אני אומר את זה כמובן לאליאב – וכנ"ל עם משרדי הממשלה.

בעיני, האתגר הגדול שיש לנו היום זה לייצר מצב שבזמן הכי קצר החוק הזה מוחל על מקסימום מהמערכת הציבורית במדינת ישראל, כולל חברות בנות, כולל גופים ציבוריים מתוקצבים, כולל כולם, כדי לשנות את הנורמות - כמובן, המגזר העסקי מוחרג מהחוק הזה – אבל, כדי לשנות.
היו"ר יעקב פרי
רועי, רק אם אתה רוצה שאנחנו נתקדם, אז תקצרו.
רועי פולקמן (כולנו)
עד כאן, סיימתי. אני מקווה שזה יקל את הדיון לאחר כך. לכן זה היה מעבר.
היו"ר יעקב פרי
לפני שאני פונה לחשבת הכללית, אני מבין שחבר הכנסת עודד פורר רוצה לומר משהו, אם אפשר בקצרה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמו שגם אמרתי בדיון הקודם, עם כל הבעיות שיש בחוק הזה, חשוב לאשר אותו כי הוא התחלה של דרך, עוד יהיו בו הרבה תיקונים שאנחנו נעביר בהמשך. החשיבות המרכזית היא גם ביצירת הוודאות, זאת אומרת גם אם עסק יודע שהוא מקבל את הכסף תוך 45 יום אבל הוא יודע שהוא מקבל אותו באמת ולא אחרי 45 יום נהיים עוד 45 יום וכן הלאה, זה כן מייצר פתרון.

כן יש לי מחלוקת אתך, רועי – לא אתך אלא עם מי שטוען, וגם עם השלטון המקומי, שאומר, לא דין תל-אביב כדין עפולה. זה נכון שמצבה של עיריית תל-אביב שונה ממצבה של עפולה, אבל כמו שמשלמים לשכירים בזמן בתל-אביב ובעפולה, צריך לשלם לספקים בזמן גם בתל-אביב וגם בעפולה.

כן יש לי פה בעיה עם סעיף 10. אני חושב שטווח הזמן של שלוש שנים הוא רחב מדי, וזה המקום של הוועדה להתערב, לקבוע פה טווח זמן של עד שנה.
היו"ר יעקב פרי
תודה, חבר הכנסת פורר. חבר הכנסת פריג', חבר הכנסת יונה, אתם רוצים להגיד משהו?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא. אני אגיב לאחר שאני אשמע.
היו"ר יעקב פרי
תגיבו לאחר מכן. תודה רבה. ובכן, רבותי, אני קודם כול עוד פעם מודה לחשבת הכללית שנמצאת אתנו. וגברתי, אני אשתדל בקיצור לומר כמה נושאים שהייתי מאוד מבקש שתתייחסי אליהם. אני מניח שתתייחסי אליהם גם בלי בקשתי, אבל על מנת שדברים יהיו גם לפרוטוקול.

אז נתחיל עם זה שפעילות העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מאופיינת – ואת יודעת בוודאי הרבה יותר טוב ממני – בהרבה מאוד חסמים, והפעילות היומיומית שלהם והשרידות שלהם וההתפתחות שלהם ומיצוי הפוטנציאל שלהם, תלויים לא מעט במוסר התשלומים.

אנחנו יודעים גם את הבעיות שיש לממלכה, נקרא לזה ככה, ולמוסדות מתוקצבים בעניין של תזרים מזומנים, בעקבות דחייה, לפעמים בלתי סבירה, למועדים ארוכים, גם על-ידי מה שאני קורא לקוחות איתנים במגזר הציבורי, וכמובן הפרטי בוודאי.

מטרת החוק הזה לפי הבנתי היא להסדיר כללים שיסדירו את מועדי התשלום, למנוע באמת במקסימום האפשרי פגיעה בכלל המגזרים, במיוחד עסקים קטנים, כשרק היום פורסם ששנת 2016 הייתה שנת שיא בסגירת עסקים. 43,000 בתי עסק נסגרו, ואני מניח שסגירת העסקים היא משלל סיבות אבל אחת הסיבות המרכזיות, אם לא הסיבה, היא אי-עמידה בתזרים מזומנים ותשלומים.

נאמר כבר על-ידי חברי, חברת הכנסת יחימוביץ, חבר הכנסת פולקמן ופורר, שהוועדה עמלה ועובדת על הצעת החוק הזאת שנים רבות ועלו כמה נושאים שאני מבקש לציין אותם ולשמוע את התייחסותך.

הנושא הראשון הוא עבודות בנייה הנדסיות, גם בהתייחסות לספקים קטנים, אבל לא רק, גם כמובן לממשלה והרשויות המקומיות.

הדבר השני הוא נושא החרגת מוסדות בריאות. גם ספקים קטנים וגם מטפלים – רופאים ועצמאים, פיזיותרפיסטים, כל הרשימה שאני לא אעלה אותה.

נושא שלישי שהייתי מבקש התייחסותך זה מעמד מפעל הפיס, מדוע לא כמו הממשלה? ולחלופין, גם גופים סטטוטוריים – נקרא לזה ככה – מוסדות להשכלה גבוהה, גופים מתוקצבים וכיוצא בזה.

מדוע לאפשר לגופים סטטוטוריים, כמו מוסדות להשכלה גבוהה, גופים מתוקצבים כמו מועצות דתיות, חברות ממשלתיות – שנמצאים בסעיף 3(ג), נגיע לזה עוד מעט – לקבוע מועדי תשלום אחרים בשל האופי המיוחד של ההתקשרות, או שהמועד איננו בלתי הוגן באופן חריג? נראה לי בעייתי והייתי מבקש את התייחסותך.

נושא שהוא לפי דעתי קריטי בכלל להמשך הדיון, ואם רוצים כמובן לסיים את הדיון, זה הנושא של התחילה והתחולה – גם לגבי רשויות המדינה והממשלה וגם לגבי גופים סטטוטוריים, עוד פעם סעיף 3(ג).
רועי פולקמן (כולנו)
זה, אדוני היושב-ראש, אני חושב פחות עניין של החשבת.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. היא תתייחס. האם החשבת הכללית, את ערה לכך שסעיפים 10 ו-11 בהצעת החוק מאפשרים לאיין למעשה את החלת החוק על הממשלה והגופים הסטטוטוריים? כלומר, אנחנו יכולים להוציא מתחת ידינו פה עבודה יוצאת מן הכלל, ובסופו של דבר זה לא יחייב - אני עושה כמובן בשפתי – את ממשלת ישראל, והאם ניתן לבצע הפרדה בין עסקים גדולים לעסקים קטנים בכל הקשור לסוגיית החוזים, במיוחד בנושא של עבודות בנייה הנדסיות, האם ניתן לקבוע זאת בחוק על-פי גודל העסק וההיקף של ההתחשבנות או של העסקה.

אלה הם חלק מן הנושאים שאני מבקש מגברתי להתייחס, ואני אודה לך מאוד אם תצליחי לכסות את הכול או את הרוב. בבקשה. חבר הכנסת כהן, מייד אחרי החשבת הכללית אני אתן לך להתייחס. תודה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
תודה לחבר הכנסת פרי. קודם כול אני רוצה לומר שכחשבת הכללית של מדינת ישראל שמנהלת את קופת ממשלת ישראל, אני אתייחס בדברים שלי לממשלת ישראל. אני אתייחס יותר מאוחר גם לכלל המגזר הציבורי הרחב, אבל חשוב לי להגיד שהמנדט שלי הוא בניהול קופת הממשלה ותזרים המזומנים של הממשלה, יחידות הסמך שלה כמובן, ולכן כל מה שאני מתייחסת מתייחס לממשלת ישראל, לרבות התחייבויות שאני אתן פה בשם אגף החשב הכללי. זה מאוד חשוב כי יש גורמים אחרים שהם אחראים לתזרימי המזומנים שלהם, ולכן אני לא רואה את עצמי אפילו, ולו גם מהבחינה המהותית, כאחת שיכולה להתייחס בשמם, למרות שיש לי גם דעות למשל על מפעל הפיס.
היו"ר יעקב פרי
אנחנו הרחבנו לך את המנדט.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
ברור. אני תמיד הקפדתי להיות צמודה למנדט שלי, הוא מספיק רחב בפני עצמו. אז קודם כול אני רוצה להגיד שאנחנו באגף החשב הכללי חלק ממשרד האוצר. אני רוצה להגיד בשם שר האוצר – אנחנו רואים חשיבות מאוד מאוד גבוהה לתשלומים של הממשלה בזמן.

הצעת החוק הזאת היא לא טריוויאלית. בחקיקה, לקבוע את מערך התשלומים שבין שני צדדים לעסקה, שאחד מהם בעיקר זה הצדדים הציבוריים – לא סתם הוא לא חל על המגזר העסקי – זה משהו לא טריוויאלי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה הגענו לזה בכלל?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני רוצה להגיד שבמשך שנים אנחנו התנגדנו באגף החשב הכללי לחקיקה מכל סוג שהוא שמחייבת את הממשלה לשלם, אבל אני חושבת, לאחר שנתיים עבודה שנעשית פה - אני אומרת את זה בשם אגף החשב הכללי ובשם משרד האוצר ושר האוצר – אנחנו נתמוך ונעשה כל שביכולתנו על מנת לקיים את החקיקה הזאת.

צריך גם להגיד שזה מצטרף למאמצים שעשינו באופן עקבי בשלוש שנים האחרונות בשביל לשפר את נושא ימי התשלום במשרדי הממשלה. ופה חשוב לי להגיד משהו לנוכחים. יש הבדל בין אמירות בחקיקה כמו שאנחנו מכירים לביצוע בשטח. והביצוע בשטח של הדבר הזה יהיה מאוד מורכב, אנחנו נוכחים בו כבר היום, וזאת מהטעם הפשוט שתשלום איננו קשור אפילו רק לאגף הכספים או לאגף החשבות במשרדי הממשלה אלא הוא תהליך שלם שמתחיל מהקניין ומאנשים מקצועיים במשרד הממשלתי, ונגמר בחשבות, והצורך לטפל בכל שרשרת הערך הזאת של התשלום הוא צורך חשוב וגם מאוד מאוד מורכב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
פשוט תקבעו לוחות זמנים, שאם מישהו לא עונה עד איזשהו זמן, זה כאילו - - -
היו"ר יעקב פרי
עודד, חבר הכנסת פורר. אני אתן לכם, אבל תנו לגברת לסיים.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
הקושי המרכזי שהיה לנו בכל נושא ההתמודדות שלנו בחשב הכללי עם נושא ימי התשלום זה העובדה שאולי נשמעת פה טריוויאלית אבל היא לא טריוויאלית, שיש לנו קושי מחשובי מאוד גדול, גם קושי מיכוני של כל הקשר של הספק עם המשרד הממשלתי.

אם אנחנו נדרשים באגף החשב הכללי לאכוף חקיקה שאומרת, התשלום יהיה תוך X ימים, מי שחושב שלאכוף את הדבר הזה, שהוא עשרות אלפי ומאות אלפי פעולות ממשלתיות של תשלומים לספקים, ללא יכולת מחשובית, הדבר הזה הוא נידון לכישלון.

אנחנו עשינו מאמצים מאוד גדולים ביישום של דבר שנקרא פורטל הספקים, שממכן בעצם את כל הקשר בין הממשלה לספק וגורם לכך שגם אנחנו באגף החשב הכללי יכולים לשלוט ולנטר בצורה מרכזית את כל האיחורים בתשלומים לספקים במשרדי הממשלה.
היו"ר יעקב פרי
כל מה שקשור למוסדות ממשלה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
כן. ממשלת ישראל ויחידות הסמך שלה. ואני רוצה להגיד שגם אנחנו אמדנו לא נכון בשלוש שנים האחרונות את היכולת שלנו להתמודד מחשובית עם האירוע הזה. אפשר להגיד את זה גם בכל מיני הוראות שאני הוצאתי ובסופו של דבר אנחנו לא הצלחנו לעמוד בהן כי הכלי המחשובי לא היה מוכן.

הנושא הזה נמצא בראש תוכנית העבודה שלנו לשנת 2017, ובימים הקרובים או בשבועיים הקרובים אני אפרסם הוראת תכ"ם מדויקת שמתעסקת עם הנושא של פורטל הספקים והכלי המיכוני שבו הממשלה בעצם עוקבת ומדווחת לעצמה ולמטה החשכ"ל על עמידה בהוראות החוק.

אנחנו עושים את זה גם בין היתר בגלל החקיקה שעומדת להתקיים פה. הרי אנחנו לא רוצים להיות במצב שתעבור חקיקה ואנחנו בממשלה לא נעמוד בה, זה דבר שהוא לא סביר.

אני רוצה להגיד פה. אנחנו מסכימים להצעת הוועדה שתחמה פה בשני מספרים של ימים – זו ההצעה שעומדת פה על השולחן – את החובה של הממשלה ויחידות הסמך שלה לצפי של המספרים.
היו"ר יעקב פרי
את יכולה להיות ספציפית לגבי הימים?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
ספציפית. אתם הגעתם אלינו עם 45 ימים, למעט עבודות בנאיות, ו-85 ימים לעבודות בנאיות. זו ההצעה שעומדת פה על השולחן ואנחנו מקבלים אותה.
היו"ר יעקב פרי
45 כללי, ולהנדסיות בנאיות – 85.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אין שוטף פלוס 30 יותר. מדובר מרגע הגשת החשבונית למשרד הממשלתי.
רועי פולקמן (כולנו)
זה חשוב לדייק. זו מהפכה בתשלומים.
היו"ר יעקב פרי
רועי, אני מבקש. יש פה המון רב, כולם כמובן מכובדים. אם אנחנו לא נעשה את זה בסדר, בואו רק נבין.
רועי פולקמן (כולנו)
אז רק להסביר. היה שוטף 30, והייתה בקשה שלא יהיה יותר שוטף.
קריאה
מת המונח הזה.
רועי פולקמן (כולנו)
מרגע קבלת החשבונית ייספר הזמן, מבוטל רעיון השוטף. זאת אומרת, הגשתי את החשבונית ב-10 בחודש, מאותו רגע 45 ימים. זה יכול לאפשר תשלום קצר יותר מאשר שוטף 30.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
זאת אומרת, זה עוד יותר טוב מהשוטף 30. זה נקרא מיידית. אין שוטף. כמו משרד הביטחון, כמו הנוהל במשרד הביטחון.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני מסכימה למה שאמר חבר הכנסת פולקמן ואני רוצה - - -
קריאה
- - -
היו"ר יעקב פרי
סליחה, גברתי. אני אתן לכל אחד להתייחס. אם תפריעו, אני לא אוכל ככה לנהל את הדיון. בואו נשמע. כל אחד יוכל לומר את דברו, בקיצור. גברתי.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני רוצה לחדד עוד משהו. אני מבקשת להחריג מה-45 ומה-85. לממשלת ישראל יש נושא שנקרא "חוזי מדף" עם קבלנים. אנחנו מדברים על המספרים האלה בהתעלם מנושא חוזי המדף של הקבלנים.
היו"ר יעקב פרי
נא תסבירי לנו מה זה חוזה מדף. אני לא מבין.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אנחנו מבקשים לשמור – ואני חושבת שגם הקבלנים יסכימו לזה – לגבי עבודות בנאיות ארוכות יש לנו סוג של חוזה שמסוכם בינינו לבין התאחדות הקבלנים, כממשלה אנחנו עומדים בו ואנחנו מבקשים בנושא הזה להישאר עם נושא חוזי המדף של הקבלנים. נמצא פה גם הסגן שלי, עוזי שר, והוא ייתן הסברים נוספים.
אליאב בן שמעון
כלומר שחוזה המדף קובע שוטף 38. לזה מתכוונת גברתי החשבת?
לאה ורון
קודם כול תציג את עצמך לוועדה בבקשה.
אליאב בן שמעון
אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, הקבלנים.
היו"ר יעקב פרי
כלומר, גברתי מבקשת להחריג את נושא חוזי המדף.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
כן. אני רוצה להגיד שחוזה המדף עם הקבלנים הוא פשוט חוזה שמותאם לאורך העבודה, יש שם נושאים של מקדמות, יש שם נושאים של ריבית גם עבור איחורים של הממשלה.
אליאב בן שמעון
נכון.
קריאה
זה נראה לי מקובל.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
ולכן, לאור המיוחדות של זה, אנחנו מבקשים לשמור את זה.
היו"ר יעקב פרי
הלאה. רבותי. אם תרצה להתנגד, תתנגד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אלא אם כן יש להם התנגדות. צריך לשמוע.
אליאב בן שמעון
לזה אין לנו התנגדות, אדוני, אבל החשבת - - -
היו"ר יעקב פרי
אליאב. אליאב.
אליאב בן שמעון
זה חשוב מאוד. שבאותו סעיף ובאותה נשימה שקובעים את לוח הזמנים לגבי החברות הממשלתיות, נקבע באותו סעיף אלא אם הצדדים החליטו בחוזה אחרת. אנחנו לא צד לחוזה הזה, אדוני. בחוזה הזה המדינה יכולה לרשום מה שהיא רוצה.
היו"ר יעקב פרי
נטפל בזה.
אליאב בן שמעון
אף אחד לא שואל אותי - - -
היו"ר יעקב פרי
אדוני, הבנו. שמענו.
יהודה כהן
השאלה רק אם זה קבלנים, כולל קבלני שיפוצים.
היו"ר יעקב פרי
סליחה. סליחה, אדוני.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
דבר נוסף, ואני חוזרת על מה שאמרתי בהתחלה. אנחנו את ההתחייבויות שלנו כממשלה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל מה נקרא בינוי? בינוי זה בנייה מחדש או שיפוץ, או מה?
רועי פולקמן (כולנו)
זה הוגדר בהגדרות, תכף נגיע לזה. עבודות הנדסיות, זה מוגדר בסעיף ההגדרות.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
זה מוגדר בסעיף, וגם מי שחתומים אתו על חוזה יודע את זה כי יש לו את חוזה המדף הזה. יש לנו הוראת תכ"ם מה נחתם מחוץ למדף.
היו"ר יעקב פרי
נגיע לזה בהקראה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני כן רוצה פה לסייג ולומר את הדבר הבא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעקב, לפני כן תעשה לי סדר.
היו"ר יעקב פרי
אני אתן לך, עיסאווי.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
חשוב לי להדגיש ולומר. אנחנו לוקחים על עצמנו מהלך שהוא מהלך מורכב. בואו נגדיר ככה, אנחנו לא נמצאים במצב של לסרב להצעת הכנסת אבל אנחנו מקווים שההצעה הזאת, שדנתי בה – 45 ו-85 – זה נושא שאנחנו נוכל לעמוד בו. אנחנו נעשה מאמצים עילאיים כממשלת ישראל, ובהוראות שאני נותנת כחשבת כללית – מהוראות התכ"ם ועד הפעילות שלי תחת החשבים שנמצאים תחת אחריותי במשרדי הממשלה – כמובן לעמוד בהוראה הזאת כי אנחנו חושבים שהמספרים האלה הם מספרים סבירים וניתן לעמוד בהם.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
מה אנחנו עושים כדי שההחרגה לא תהפוך לנורמה קבועה?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
עכשיו אני רוצה להגיד משהו על ההחרגה. החשב הכללי באוצר, הוא מנהל את קופת הממשלה. הייתה שלי יחימוביץ במצגות אחרות שאני נתתי. אני אומרת שאנחנו מנהלים את קופת הממשלה, אנחנו אחראים גם על גיוס החוב שהוא ההפרש בין ההוצאות להכנסות בממשלת ישראל. אנחנו מנהלים את הקופה, אנחנו מנהלים את תזרים המזומנים ולכן יכולים לתת את ההתחייבות.

ופה אני מבקשת לומר את הדבר הבא. הצעת החוק מתייחסת לחברות ממשלתיות, שהן לחלוטין לא תחת הסמכות שלי כחשבת כללית באוצר לרשויות מקומיות ולמגזר הציבורי הרחב. ולכן אני רוצה לומר פה שההסכמה שלי היא אך ורק באשר לנושאים בתחומי אחריותי.

אני, גם כפקידה בכירה, לא יכולה לבוא ולהתחייב פה בשם חברות ממשלתיות או רשויות מקומיות שאני לא מנהלת את התזרים שלהן. צריך להבין את זה ולכן אני מאוד רוצה להדגיש שאני את ההסכמה שלי נותנת לדברים שבתחום אחריותי, ליכולת לממש אותם.
היו"ר יעקב פרי
ברור לגמרי.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
עכשיו אני רוצה להתייחס לכמה שאלות שאתה שאלת. דיברת על עבודות בנייה הנדסיות, למה 85 יום. אמר חבר הכנסת פולקמן שצריך להיות פה ריאלי. הצעת החוק הזאת, לפי הבנתי, היא הצעה ראשונית שלכם. אמר חבר הכנסת פורר, עוד יבואו ועוד אתם תעקבו אחרי זה וככל הנראה תעשו שינויים. אני חושבת שה-85 יום באופן יחסי זה סביר למצב שיש היום בשטח.
היו"ר יעקב פרי
אבל מה את עונה לשאלתו של חבר הכנסת אשר? כשאנחנו מדברים על עבודת בנייה והנדסה, יכול להיות בניין אדיר ויכול להיות שיפוץ של שירותים. איך אנחנו מבדילים בין שתי העבודות האלה?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
קודם כול אני רוצה להגיד שחלק מעבודות הבנייה ההנדסיות, חלקן נופלות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בוא לא נשכח שאנחנו רוצים לעודד דווקא את הקטנים והבינוניים ולאו דווקא - - -
סיגל חלבי
איך את מגדירה - - -
היו"ר יעקב פרי
גברתי.
אליאב בן שמעון
למה? חבר הכנסת אשר, אורתם סהר זה לא קטן, והוא נפגע ממוסר התשלומים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אל תיפגע.
אליאב בן שמעון
אבל אני אומר לך רק שהוא לא קטן.
היו"ר יעקב פרי
אליאב.
אליאב בן שמעון
הוא רק 5,000 יחידות דיור במדינה.
היו"ר יעקב פרי
אליאב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
"בקטון החל ובגדול כילה".
היו"ר יעקב פרי
יעקב. אליאב, אני לא רוצה להוציא אותך, באמת שלא. וגם גברתי, אני אבקש ממך. אני אתן לך את רשות הדיבור, אל תתפרצו.
רועי פולקמן (כולנו)
פרי, רק הבהרה לעניין הגודל. זה עלה הרבה פה בדיונים. החשש שלנו, רועי, היה שאם נקבע סעיף גודל, מה שיקרה שידפקו את הקטנים. למה? כי אז יגידו – שני מיליון, שלושה מיליון, הרי ניהלנו את הדיון הזה. ואז יגידו, אין בעיה, כיוון שאז אני יכול לדחות תשלומים, אז אני אאגום פרויקטים בחמישה מיליון שקלים ולא אקח את הקטן ב-100,000. ולכן – בעצתו של רן קויתי – לא רצינו להיכנס למרכיב הגודל. אני רק מסביר למה לא נכנסנו לגודל, יעקב אשר.
היו"ר יעקב פרי
אומרת היועצת המשפטית הנכבדה של ועדת הכלכלה שזה עומד בניגוד – אולי תאמרי את.
אתי בנדלר
לתיקון לחוק חובת המכרזים שהתקבל השנה.
רועי פולקמן (כולנו)
אני זוכר. אני רק אומר, יש פה חשש. אני זוכר אבל למה זה לא נכנס לפה, מהחשש הזה. אפשר לדון בזה אבל זה היה הוויכוח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם כל הזמן נחשוש מזה - - -
אתי בנדלר
לא הייתי יוצאת מתוך הנחה שיש חשש שיעברו על החוק, ובגלל זה לא לקבוע דברים, אם הוועדה תסבור שהם נכונים.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. בבקשה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אז אני אומרת שעבודות בנייה הנדסיות, כמובן יש להן את המורכבות שלהן, מכך נובעת תקופה יותר ארוכה. אמר בצדק חבר הכנסת פולקמן שהיה חשש שאם אנחנו נעשה איזה ארביטראז' בין קטנים לגדולים אנחנו נזיק לקטנים. אני חושבת שזה סביר כרגע לוחות הזמנים האלה.

הדבר המרכזי שאני באמת מרימה את הכפפה זה האירוע שאנחנו נצטרך לתת דיווחים פה בתוך פרק זמן, משהו כמו שנתיים, על איך הדבר הזה בא לידי ביטוי בממשלה ולעשות תיקונים עם הזמן.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כל חצי שנה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
עכשיו לגבי החרגת מוסדות בריאות. אני אומרת בצורה הכי ברורה. מהיכרותי היטב את ניהול תזרים המזומנים של הממשלה במערכת הבריאות – שזה בתי החולים ויחידות הסמך בתחום הבריאות – אני לא חושבת שבמצב שאנחנו נמצאים כרגע אנחנו פשוט יכולים לעמוד בהתחייבות. זאת אומרת, אם הכנסת תחליט בכל זאת לכלול את זה, אני חושבת שיהיו לנו קשיים מהותיים. זה נובע מדרכי ניהול תזרים המזומנים בתוך משרד הבריאות כלפי בתי החולים, התשלומים ממשרד הבריאות לתוך בתי החולים. צריך לזכור שאנחנו את השכר משלמים באופן מרכזי בחשבות משרד הבריאות. הנושאים הם מדי מורכבים מכדי לדון פה, אני חושבת שפשוט זה לא יהיה ריאלי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מסכים.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
זאת תשובתי. מפעל הפיס – אני נדרתי פה לא לדבר על מי שאין לי בו סמכויות אבל אתה שאלת אותי שאלה אישית אז אולי אני אענה באופן אישי - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל היו לך. תדברי על ההיסטוריה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
- - כי אני בעבר הייתי המפקחת עד שזה עבר למנכ"ל משרד האוצר במשך תקופה של כשנתיים-שלוש על מפעל הפיס. לגבי מפעל הפיס – תראו, לעשות לאנשים חקיקה על הראש, אני חושבת שזאת בעיה אבל כדאי להזמין את הפיס ולהבין מדוע הם לא מסוגלים לעמוד בזה.
רועי פולקמן (כולנו)
הם הוזמנו וזה עלה בדיון הקודם.
לאה ורון
הם כמובן הוזמנו לכל ישיבותיה של הוועדה.
חיים ביבס
אנחנו כבעלים נענה.
היו"ר יעקב פרי
חיים יתייחס.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אז אני מציעה שחיים יתייחס לזה. אני רק אומרת שבכל זאת בפיס יש "כספים כלואים" או יותר נכון, שנמצאים בפיס שלא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
"חונים".
מיכל עבאדי בויאנג'ו
"הכספים החונים", סליחה, זה לא הדיבידנדים הכלואים. אני רק רוצה להגיד שאני זאת שחשפתי את הסכומים האלה וזה סכומי עתק, אז אולי כדאי שגם יתייחסו לזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הייתי חבר דירקטוריון בפיס.
היו"ר יעקב פרי
תודה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אתם שאלתם על זמן היערכות, מועד תחולה.
היו"ר יעקב פרי
כן. תחילה ותחולה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני הייתי מבקשת מהוועדה – זה כמובן קשור לוועדה – לתת לנו כממשלה לפחות חצי שנה ממועד ההחלה של תוקף החוק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה יש לכם להתארגן?
היו"ר יעקב פרי
עיסאווי, אתה מקבל עוד מעט רשות דיבור, תשאל את כל השאלות. את מבקשת חצי שנה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
חצי שנה, כן. אגף החשב הכללי צריך להוציא הוראות תכ"ם, אני צריכה להנחות את החשבים שלי, צריכה לראות שהמערכות יבינו שיש חובה ליישם את זה. זה נושא מורכב.
היו"ר יעקב פרי
בלי שאני קובע דבר, לי זה נשמע כרגע הגיוני. אם תהיינה דעות אחרות, בסדר.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
ביקשתי מהוועדה. אנחנו נכבד כל החלטה.
רועי פולקמן (כולנו)
צריך להגיד תודה לחשבת הכללית על העבודה כאן, ממש.
היו"ר יעקב פרי
אני מאוד מאוד מודה לך. אני מבקש לתת ברשותכם, לחברי הכנסת אלי כהן, יעקב אשר ועיסאווי פריג', אם אפשר בקיצור, ואחר כך יש לי רשימת דוברים. אתה במקום מכובד בהם.
אלי כהן (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני בהחלט אשתדל לתת את דברי בקיצור ואני מתנצל שבסוף הדברים אני צריך ללכת ולהצביע בוועדת הכספים.

אני אתחיל קודם כול באמת בהערכה גדולה למיכל, החשבת הכללית, שעשתה עבודה מצוינת לאורך כל השנים, אבל בנושא הזה אני בהחלט חלוק.

הצעת החוק הזאת בנושא הממשלתי זו הצעה טריוויאלית, היא מחויבת המציאות, ולצערי נדרשנו לבוא ולעשות אותה על-פי חוק. אגב, בעוד שבעולם העסקי היא לא בהכרח נדרשת מכיוון שבין שני גופים עסקיים שונים יכול להיות היגיון כלכלי מסוים לדחות את התשלומים, במגזר הממשלתי אין שום היגיון לדחות. האנשים והספקים צריכים לקבל את הכסף שלהם, ובזמן, בתוך 30 יום, ואני אסביר גם למה.

אין שום היגיון שעסקים פרטיים במדינת ישראל ייקחו מימון מהבנקים בשביל לשלם למדינה. זה נוגד את היעילות המשקית. והיום במדינת ישראל, מדובר אך ורק בעבודה טכנית. הרי מדינת ישראל כמעט לא מקבלת ריבית על הכסף שלה. אגב, זה מסביר למה בין עסקים פרטיים הדבר הזה יכול להיות הגיוני.

ולכן הצעת החוק הזאת שהוגשה ושמוביל אותה חבר הכנסת פולקמן היא הצעה נכונה, מחויבת המציאות, וחייבים לבוא ולעשות אותה.

אגב, לא רק זה שאותם גופים לצורך העניין לוקחים מימון מהבנקים, גם ברגע שהמדינה לא משלמת בזמן וגופי הסמך האחרים, הם גם מתמחרים את זה בהצעת המחיר ולכן ההפסד למדינה הוא לצורך העניין כפול.

ואני הגעתי לכאן מעבר לזה לבוא ולטפל ספציפית בדבר שאני גם קורא לך, אדוני היושב-ראש, כן לטפל בנושא של חברות הביצוע, חברות הבנייה והקבלנים. אין סיבה לאפליה, במיוחד לא בימים האלה.
היו"ר יעקב פרי
חבר הכנסת כהן, תהיה קצת יותר ספציפי. תתייחס מה אתה מציע.
אלי כהן (כולנו)
אני אהיה יותר ספציפי. קודם כול אני אגיד למה אין סיבה. אגב, יכולות להיות גם מערכות מחשוב מאוד מאוד גדולות והן יקבלו תוך 45 יום, והם יקבלו תוך 85 יום? לי אגב נראה שלבוא ולבדוק מערכות מחשוב לא פחות מסובך מלבוא ולבדוק עבודות קבלניות. שנית, עבודות קבלניות מתבצעות לאורך זמן. שלישית, במידה ולא עומדים, יש כאן אפשרות לפיצול. ורביעית, אני אסביר לך אדוני.

אנחנו היום נמצאים במצב שהגופים הקבלניים מקבלים את המימון מהבנקים. כיום הבנקים נמצאים מרביתם על קצה גבול יכולת מתן האשראי, ולכן הם חסומים לצורך העניין, מה שמוביל לכך שהריביות לתחום הנדל"ן – אגב בכלל, גם במשכנתאות, גם לקבלנים ובכלל לצורך העניין - הן עולות. הגופים הבנקאיים ובנק ישראל מגביל אותם על מנת לא להגיע לחשיפה ולכן אני אומר, אין שום הצדקה לבוא ולקבוע לזה 45, לזה 85. אני חושב שצריך לעשות את זה 45, אותו דבר לכולם, או לחלופין בצורה מקסימלית 60 יום, וייטיבו לעשות - - -
היו"ר יעקב פרי
60 יום לשניהם.
אלי כהן (כולנו)
לא.
קריאה
45 ו-60.
אלי כהן (כולנו)
או מקסימום 60, אבל בעיני זה אותו דבר. ואני אומר באמת למיכל, וחשוב לי שוב להסביר שיש לי הערכה מאוד מאוד גדולה עבורך – אבל אנחנו צריכים את זה, זה מחויב, זה טריוויאלי. עושים במדינה דברים יותר מסובכים ויותר מורכבים מאשר לשלם בזמן.
היו"ר יעקב פרי
אני אסיר תודה לך.
אלי כהן (כולנו)
לעניין התשלומים לקבלנים, אני מבקש, אדוני, לקצר את זה מעבר ל-85 יום.
אליאב בן שמעון
חבר הכנסת כהן, משרד הביטחון משלם ארבעה מיליארד שקלים בשנה בשוטף 30.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
אליאב בן שמעון
בלי שום בעיה. הוא גם בודק את החשבונית.
אלי כהן (כולנו)
אליאב, דברי היו ברורים.
היו"ר יעקב פרי
חבר הכנסת אשר.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב פרי
רבותי. גרין, אני אתנקם בך, עוד מבית-ספר עממי יש לי אתך חשבון. יעקב אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אנחנו ישבנו כאן לפני שנתיים וחצי בשלהי הקדנציה הקודמת, והחוק הזה כמעט עבר, והוא לא עבר בגלל שלא היו מוכנים קצת לחשוב על גמישות, שהיום באה לידי ביטוי בחוק לגבי הנושא של הרשויות המקומיות. כי החוכמה הכי גדולה היא שבסופו של דבר יתמוטטו רשויות, ואז יצא שכרו בהפסדו. חבל שאז לא הייתה הגמישות, אני שמח על הגמישות היום, אני שמח שהיא באה עם שכל והיגיון כי אין שום ספק שתשלום בזמן הוא דבר חשוב, הוא דבר בסיסי, הוא אפילו מופיע בתורתנו הקדושה, אבל, זה חייב להיות עם שכל ובשום שכל.

אני רוצה לשבח גם את המהלך והתמיכה של החשבת הכללית. אני חושב שזה לא כל כך פשוט ומובן מאליו לגבי הדבר הזה, רק יש לי הרגשה מסוימת שלקחו קצת טרמפ על הרשויות המקומיות במשהו מסוים.
היו"ר יעקב פרי
איזה טרמפ?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אגיד לאדוני. אנחנו דיברנו בזמנו על כך שפרויקטים מתוקצבים, שהם מתוקצבים על-ידי משרד החינוך או דברים כאלה ואחרים, הרשויות המקומיות בעצם הן שחקן משני במידה מסוימת בתוך העניין. ואז, ב-delay הזה שהמשרד לא העביר את הכסף או הייתה שביתה או שהחליטו כרגע לעצור לראש העיר את התקציבים שלו, או מי יודע מה, בקטע הזה הוא חשוף לתביעה מצד אחד, ומצד שני הוא יכול "לדבר ללמפה", כמו שאומרים אצלנו.
רועי פולקמן (כולנו)
סליחה. לבקשת יושב-ראש מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, חלק מהמהלך על החוק הזה היה שבוטל אותו סעיף דוחה של תשלומים בזמן לרשויות המקומיות. זה היה תוצר לוואי של הדיון הזה, שהחוק הזה תקף מ-2017, שתקבלו את הכסף בזמן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
פולקמן ידידי, אתה לא היית פה בקדנציה הקודמת ואני הייתי פחות ממך בקדנציה הזאת, אבל לכן גם האריכו את תקופת התשלומים ל-90 יום, 80 יום, מה שמסתובב עכשיו, בגלל הנקודה הזאת. את זה אני יכול להבין לגבי רשויות מקומיות שהן מתוקצבות על-ידי הממשלה, אבל למה הממשלה צריכה כזה אורך זמן שהיא בעצם יושבת על השיבר, כמו שנקרא, קשה לי להבין. קשה לי להבין.
היו"ר יעקב פרי
מה הצעתך?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא יודע אם יהיה נכון, אני לא רוצה לזרוק מספרים, זה יהיה לא רציני שאני אגיד 40, 30.
היו"ר יעקב פרי
אתה יכול להעריך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
במה שקשור למשרדי ממשלה, גם את ה-45 יום וגם את ה-80 יום הללו אני חושב שצריך לקצר.

אבל עוד דבר אחד אני רוצה, אדוני הנכבד, אולי אני סותר את עצמי בסופו של דבר, דווקא מהלקח של הקדנציה הקודמת. אני חושב שיש הצעה שנדונה והגיעו להסכמות עם מרכז השלטון המקומי. אני לא הייתי מציע להתחיל לפתוח, לגעת. האויב של הטוב הוא הטוב ביותר.
היו"ר יעקב פרי
נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שקודם כול אנחנו עושים תיקון גדול, בואו נתקדם עם זה הלאה ואחר כך השם יעזור.
היו"ר יעקב פרי
כל הכבוד. תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
להתחיל היום לפתוח את הדברים, אני לא בטוח שזה יהיה נכון.
היו"ר יעקב פרי
לסיים בהשם יעזור זה תמיד עוזר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא מזיק, זה בטוח.
היו"ר יעקב פרי
חבר הכנסת עיסאווי פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שלום לכולם. אני אמשיך באותם הדברים שחבר הכנסת אלי כהן דיבר ואני אתמקד בשתי הסוגיות, ממשלתי ורשויות מקומיות.

אנחנו יודעים שרוב פשיטות הרגל בעסקים זה בא כתוצאה מתזרים מזומנים – הרוב, הרוב המכריע של העסקים שפושט את הרגל, מתזרים מזומנים, פשוט מאוד. יש כסף, אבל אני לא מסוגל. תזרים המזומנים זה מין כדור שלג שמתחיל איפשהו, ומשליך לאורך כל הדרך. זה דבר ידוע.

אני שואל את עצמי, מיכל. מדינה שמוציאה מכרז, הרי יש לה כספים מיועדים למכרז שהיא מוציאה, אין שום סיבה שלא תשלם תוך 30 יום. אין, אין סיבות. המדינה הוציאה מכרז, יש לה כסף, יש לה יעד לכסף, אין שום סיבה שלא תשלם את זה.

אנחנו בתקציב המדינה עשרות מיליארדים של כספים דוחים משנה לשנה – לא נוצלו, לא שולמו – וכל מיני חסמים.

אבל עיקר דברי אני רוצה להתמקד בשלטון המקומי, יעקב ברשותך, וחיים. אני בא מסקטור בקשיים, הסקטור הערבי והרשויות הערביות, התזרים שלהם הוא לא - - -

יש תופעה אצלנו בהרבה רשויות, אם לא ברוב הרשויות, חיים, שפרויקטים שיוצאים למכרזים, אפילו ב-90 יום הרשויות לא עומדות ולא משלמות את הכסף, ומנצלים את הכסף לדברים אחרים. גלגל.
היו"ר יעקב פרי
כלומר, הן לא מבצעות את הפרויקט שהוא מתוקצב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא. מבצעות את הפרויקט.
היו"ר יעקב פרי
כן מבצעות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מבצעות. בא מועד התשלום - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
נתקעות באמצע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - התשלום מתגלגל לדברים אחרים בשביל הפוליטיקה הפנימית.
חיים ביבס
הן לא יכולות מכספי מדינה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מכספי מדינה.
היו"ר יעקב פרי
עיסאווי, אני מאוד מעריך שאתה מסביר לחיים, אבל אני צריך גם להבין. הרשות המקומית עושה שימוש לא נכון בכסף שהיא קיבלה?
חיים ביבס
תכף אני אעשה סדר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בתזרים של הכסף. דהיינו, היא מוציאה מכרז, המכרז זה התב"ר של הכסף, מיועד לזה. ברגע שאמור להיות התשלום תוך 90 יום, התשלום מתמהמה, לא מתמהמה, והולך הכסף ליעד אחר. למה? בגלל פוליטיקה פנימית.
היו"ר יעקב פרי
ברור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפילו ברמה של שכר מורים שלא שולם בזמן. למה?
היו"ר יעקב פרי
עיסאווי חברי הטוב, את זה הצעת חוק לא יכולה לפתור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, לא, יכולה לפתור, אני אגיד לך איך. אני רוצה להרחיב ולחייב. כשאני קורא את הסנקציות ריבית פיגורים, אני לא מאמין שריבית פיגורים תביא לי לפתרון. אני באמת לא מאמין.

כסף שמועבר מהמדינה לשלטון מקומי, מיועד לתב"ר, למכרז מסוים, אין שום סיבה שלא ישולם בזמן. ככה אני מבין, אלא משיקולים פנימיים של המערכת השלטונית.

אני רוצה לחשוב אתכם – וחיים כאן לא יאהב את זה – אני רוצה לחשוב על סנקציות לשלטון המקומי, לראשי רשויות.
חיים ביבס
אבל גם סנקציה הפוכה. על המדינה גם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כשאנחנו מדברים אנחנו מקיימים על הדיון. סנקציה שאני בא ואומר ריבית פיגורים, להוסיף עוד עול על השלטון המקומי, אני לא בטוח שאני פותר את הבעיה בסוגיה הזאת.

אני רוצה לחשוב יחד אתכם על סנקציה כדי להבטיח את הכסף הזה לעצמאי שמחכה לו כמו אוויר לנשימה, סנקציה אחרת או דרך שהכסף יגיע ממקור ממשלתי ביותר. בואו נחשוב מחוץ לקופסה בקטע הזה.
היו"ר יעקב פרי
אני מודה לך, עיסאווי. ישנם עוד שני חברי כנסת – חאג' יחיא ואיילת – שרוצים לדבר, אני מבקש בקיצור, ואחר כך אני רוצה לתת לכמה דוברים שנרשמו כאן לרשות הדיבור על מנת שבשעה השנייה נוכל להתחיל הקראה. חבר הכנסת חאג' יחיא ואחר כך חברת הכנסת איילת נחמיאס, ואחר כך נתחיל – רועי, חיים וכיוצא בזה. בבקשה, רק אם אפשר בקיצור.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, ממש בקיצור. כבוד היושב-ראש, חברים, אני באתי ממקום שהייתי ראש רשות ואני גם מהנדס שפיקחתי על פרויקטים, אז גם מפה וגם מפה אני מכיר ואני אומר לכם, כל עוד שלא קובעים, במיוחד בעבודות בנייה, שזה ה-30 או ה-45 יום, לא מעבר לזה, המחירים רק יהיו יותר גדולים. המחירים יהיו יותר גבוהים כי הם צריכים לכסות את המימון שהם מקבלים. זה אחד.

שניים, היו מקרים שגם חותמים, ואני אתן רק דוגמה אחת. ממש לפני שנכנסתי לכנסת ניהלתי פרויקט ברשות מקומית שהמימון שלו היה ממשרד הפנים, מימון מדינה.

אתם יודעים מה קרה? שישה חודשים החשבון שלו פשוט זרוק בצד. אתם יודעים למה? כי במשרד הפנים יש חברה שצריכה לבוא לוודא שהפרויקט בוצע. החברה הזו, תקופת העבודה שלה הסתיימה, ועדיין עוד מכרז ועד שמחליטים מי החברה שתבוא מחברת מהנדסים, שהוא רק יעבור ברכב שלו בכביש הזה שיעשו לו את הפיתוח, כדי לוודא שהם עשו את העבודה. שישה חודשים החשבון של הקבלן זרוק.
היו"ר יעקב פרי
חאג'.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ממש אני מסיים. לכן, אני אומר, העבודות האלה, אם אנחנו לא נקבע – במיוחד כסף מדינה – שזה 30 יום או 45 יום, לא מעבר לזה, פשוט אנחנו נראה את התוצאה של כל הקבלנים הקטנים, הם פשוט פושטי רגל.
היו"ר יעקב פרי
אני מודה לך. חברתי איילת נחמיאס ורבין.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב פרי
סליחה. חבר הכנסת פורר. לא הפריעו לך כשדיברת, אל תפריע לאיילת. עיסאווי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
למה אתה עצבני היום?
היו"ר יעקב פרי
אני לא עצבני.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הוא תכליתי. הוא רוצה להיות אפקטיבי.
היו"ר יעקב פרי
אני מנסה לחסוך בדיבורים ולהיכנס להקראה. איילת, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
קודם כול, זה חשוב, אני רוצה לברך על החוק החשוב הזה, חברתי חברת הכנסת שלי יחימוביץ מקדמת את זה כבר לדעתי יותר מכנסת אחת.

אני רוצה לומר משהו מאוד חשוב. אנחנו יודעים ש-44,000 עסקים קרסו, בכלל קטנים ובינוניים, קרסו בשנה החולפת בישראל. חברות הביצוע שקרסו, ובעיקר בשבועות האחרונים, חבר הכנסת פרי – בני בכר זועבי, גאיה בנייה ופיתוח, נתנאל שקד, מרדכי בנימין ובניו, טל חיות, צ. לנדאו, קל בניין, אשנב, לינום, מ. ברקן.
חיים ביבס
זה לא עסקים קטנים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, לא. בהגדרה, זה חברות בינוניות, ידידי. הן חברות ביצוע שקרסו.
חיים ביבס
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ידידי חיים ביבס, אל תפריע, בבקשה.
היו"ר יעקב פרי
איילת, תסתכלי אלי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תנו לי להשלים. אני יודעת בדיוק לאן אני מכוונת.
היו"ר יעקב פרי
איילת, תסתכלי אלי כמו שאת רגילה ודברי את דברייך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני גם אליך אומרת, אני יודעת למה אני מכוונת. אני רק מבקשת. העובדה שהתייחסתי ל-44,000 עסקים קטנים זה בנפרד מהעניין הזה, אם כי גם זה קשור, מה לעשות. כי בסופו של דבר יש שרשרת מזון בתשלומים, ובשרשרת מזון הזאת כשעסקים קטנים לא מקבלים את הכסף שמגיע להם, הם קורסים.

חברות הביצוע שקרסו בחודש-חודשיים האחרונים, ובכוונה לא מניתי את אורתם סהר, ששם העניין יותר מורכב, הן חברות שבסופו של דבר לפחות חלק מהן קרסו בגלל שלא שילמו להן בזמן. צריך להיות ער לעניין הזה ולכן החוק הזה לא יפתור את הבעיה ברגע שהוא בא ואומר שהוא נותן פלוס 75, ואני רוצה אגב להצטרף לחברי חבר הכנסת פולקמן, שהציע בכלל לוותר על המונח הזה "שוטף".
היו"ר יעקב פרי
כן, אבל את לא שמעת את החשבת.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. החשבת אמרה שיפסיקו להשתמש.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מכבדת את החשבת, תנו לי להשלים את דבריי כי אני רוצה להיות תכליתית. ועדיין אני אומרת, אני חושבת שאת המונח הזה "שוטף" צריך להוציא מחוץ לחדר.

מלבד הקבלנים יש כאן עוד בעיה. אני לא חושבת שחברות ממשלתיות צריכות להיות במסגרת ההסדר הדיספוזיטיבי, הן צריכות בעיני להיות חלק מההסדר הקוגנטי, כלומר כחלק מההסדר האוטומטי שאומר שהנה אנחנו עוברים.

תסבירו לי. אם לחברות ממשלתיות יש בעיה במוסר התשלומים שלהן, סליחה, בעיני זה כמו משרד ממשלתי. עם כל הכבוד, זה כמו משרד ממשלתי. אז יש איזושהי בעיה תפיסתית וצריך להשפיע עליה.

ואני אומר משהו בהתייחס, ואני יודעת מה החשבת אמרה גם כשלא הייתי בחדר, גם בעניין מערכת הבריאות.

מול מערכת הבריאות, ואנחנו מכירים אגב את הבעיה הזאת מהשלטון המקומי, למשל בנושא הסעות – תתקן אותי אם אני טועה – בנושא הסעות אני כבר נתקלתי במצבים שראשי הרשויות משלמים הסעות, שנתיים אחרי זה הם מקבלים את הכסף מהמדינה.

אם במערכת הבריאות יש בעיה מובנית כל כך כל כך קשה של מוסר תשלומים, צריך גם לטפל בבעיית העומק הזאת, אין מה לעשות. אי-אפשר לפתור את זה בזה – יכול להיות שצריך יותר שנים, יכול להיות שצריך תקופת מעבר יותר ארוכה, יכול להיות שצריך למצוא פה עוד פתרונות בדרך לפני שאנחנו באים ואומרים – אבל להחריג את מערכת הבריאות בעיני נראה בלתי סביר בעליל כי על פניו אין שום סיבה שהמערכת הזאת תעבוד בצורה שונה ממערכות דומות. תודה רבה.
היו"ר יעקב פרי
זה היה המשפט האחרון, נהדר. תודה. אנחנו עוברים לרשימת דוברים. אני מבקש באמת לא לחזור על דברים שכבר נאמרו, ואם יש הצעות – לנסח אותן בנוסח הצעה, אז נוכל להתקדם. נתחיל עם עורך-דין רועי כהן ואחר כך חיים ביבס. בבקשה.
רועי כהן
קודם כול, אני רוצה לברך שאחרי כמעט חצי שנה של דחייה מהדיון הקודם, סוף כל סוף מתכנסים פה, והזכרתי את זה היום גם בריאיון. לפעמים קורה יד הגורל, שדווקא היום יצא שיא בסגירת עסקים בישראל, ומהניתוח שעשינו בלהב, למעלה מ-12,000 עסקים נסגרו רק בגלל תזרים המזומנים, רק בגלל זה. כלומר, נגד עיניכם היום אתם רואים, אתם צריכים לראות את אותם 12,000 עסקים שנסגרו בגלל אותו מוסר תשלומים.

אבל אני גם ארצה לדבר על משהו אחר. למה זה כל כך טריוויאלי שבראשון בחודש כל עובדי המדינה, כל עובדי הרשויות המקומיות, יש להם משכורת בבנק? ומבחינתם זה לא משנה אם זה נופל יום שישי, יום שבת, חג, אצלם זה לא משנה, אצלם זה נמצא בבנק.

למה אנחנו מקיימים פה עכשיו שעה דיון, שאותם נותני שירותים, אותם עסקים קטנים, יצטרכו לקבל את זה 60, 90, 180, למה הדיון הזה בכלל מתקיים? עובד מדינה שלא יקבל ב-1 בחודש, המדינה תיסגר.
היו"ר יעקב פרי
רועי, רועי. אני מעריך נורא את ההתלהבות.
רועי כהן
אני מדבר מדם ליבי כי אני אומר – אני נכנסתי לתפקיד הזה באוקטובר, למעלה משנה אני עוסק בזה, רועי יודע כמה דיונים וכמה הלכנו, ואני יודע שגם אחרי הדיון עם מיכל היא לקחה את זה באופן אישי והובילה את זה שבאמת הנושא התקדם.

אבל תבינו. על מה אנחנו מדברים? אנחנו מדברים על נותני שירותים שצריכים לקחת הלוואות מבנקים כדי לשלם לאותם עובדים שלהם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון. רועי, זה אם הם יכולים לקבל הלוואות, הם בדרך כלל נותני האשראי של הגופים האלה.
רועי כהן
אני רוצה להתייחס לנקודה מאוד מאוד קריטית לנו, וזה סעיף שנוגע למימון חיצוני.
היו"ר יעקב פרי
מהו הסעיף?
רועי פולקמן (כולנו)
רועי, אנחנו נגיע לזה בהקראה. זה סעיף נורא חשוב, יש לנו הרבה מה להגיד עליו.
רועי כהן
3(ד). אנחנו לא יכולים לאשר היום, כאשר נלחמנו ואף איימתי בהליכה לבג"ץ, על זה ש-21 שנה חוק שחוקקה מדינת ישראל נדחה על-ידי חוק ההסדרים. השנה, פעם ראשונה שהחוק הזה לא נדחה והוא נכנס לתוקף. היום מדינת ישראל מחויבת על-פי חוק, ואני אקרא את זה: כל תשלום המשולם לרשות מקומית - - -
היו"ר יעקב פרי
איזה סעיף אתה מקריא?
קריאות
- - -
רועי כהן
החוק שחל היום, חוק הרשויות המקומיות: כל תשלום המשולם לרשות מקומית מאת מדינה מכוח חוק או לשם ביצועו של חוק, לרבות מענק ותשלומי העברה מכוח חוק תקציב שנתי, ישולם תוך 60 יום.

אין שום סיבה שמדינת ישראל לא תשלם בזמן. יש חוק שנכנס לתוקף. עכשיו באים ואומרים אם זה יהיה מימון חיצוני, מה זה מימון חיצוני? זה מדינת ישראל, הם יוכלו לשלם עשרה ימים אחרי.

אז עכשיו, עם כל הכבוד, אנחנו לא יכולים לאשר בחסות חוק אחר, לעבור על חוק אחר של המדינה. מה קורה פה? אנחנו נכנסים לאיזה אנומליה. יש פה חוק שקובע שצריך לשלם בזמן, מדינת ישראל, למה אנחנו צריכים עכשיו להתנות על זה ולשלם במועדים אחרים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, צריך לדאוג שהמימון החיצוני לא יהיה 60 יום.
רועי כהן
דבר נוסף, אתה התייחסת לזה, אני רוצה לדבר על זה כעורך-דין.
היו"ר יעקב פרי
רועי, אני מאוד מעריך את ההתלהבות ואת הלהט. יש הצעה, נכון?
אתי בנדלר
מתוקנת, כן.
היו"ר יעקב פרי
יש הצעה מתוקנת, אנחנו נענה לזה. רק תנסה לקצר.
רועי כהן
הנה אני מקצר. הסוגיה האחרונה שנוגעת למי שעוסק במשפטים. ברגע שאתה נותן כוח לרשות מקומית להתנות את האפשרות לשלם, היא תעשה את זה. אם קבעו הצדדים באופן מפורש בחוזה מועד אחר לתשלום, ומועד זה נקבע לאור אופייה המיוחד של ההתקשרות - - -
היו"ר יעקב פרי
זה פותח פתח.
רועי כהן
הוא שולח אותך. מה, אתה לא תרצה לעבוד אתם? עסק קטן. מה, לא ירצה? הוא רוצה להתפרנס. הסעיף הזה, צריך להכניס בו מה זה נסיבות מיוחדות. אני אומר, יכול להיות שיש נסיבות אבל צריך לקבוע בדיוק מהן ושמישהו יפקח על זה, ואני מבקש את ההתייחסות של הוועדה לזה. תודה רבה.
היו"ר יעקב פרי
אני מאוד מודה לך. חיים ביבס, יושב-ראש מרכז השלטון המקומי. חיים, בבקשה.
חיים ביבס
חברים, בואו נעשה קצת סדר. א. אני מקווה שרועי מדבר בתור עורך-דין, לא בתור סגן ראש עיר.
רועי כהן
לא משנה.
חיים ביבס
אתה יודע, יש פה ניגוד עניינים מובנה.
רועי כהן
אין שום ניגוד עניינים.
חיים ביבס
זה אחד. אני מאוד שמח שבצד אחד מוכרים משהו, בצד השני משהו אחר. תראו, אני רוצה קצת לעשות סדר. "עבודות שוטפות" שהרשות מנהלת – אם זה רכש או כל דבר אחר – אני אומר באופן ברור, רשות מזמינה, צריכה לשלם. וזו בעצם הייתה מהות ההצעה הראשונית של פולקמן ושלי יחימוביץ ואחרים בקדנציה הקודמת, לבוא ולדאוג לעסקים קטנים באמת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רוברט אילטוב.
חיים ביבס
פתאום כולם נהיו עסקים קטנים, שזה בסדר גמור. זה בצד אחד. בצד שני, צריך להבין שעבודות בינוי – בינוי, אני הייתי מנהל תחום הבינוי של השלטון המקומי הרבה מאוד שנים; תחום של למעלה ממיליארד שקלים, תחום שבו המדינה מעולם, וכמעט בשום חשבון, לא העבירה כסף בזמן.

במצב הזה רשויות לא יקרסו. בלאו הכי, בבניית בתי-ספר, ביום שאתה יוצא לדרך אתה מביא 15% מהבית על חשבון התושבים. מדינת ישראל, שאמורה בעצם לממן את הבנייה של מוסדות החינוך, אנחנו מביאים מהבית, כל רשות. יש רשויות שמביאות בין 10% ל-30%, תלוי גם מה המקומות – גב ההר, אבן, מרחק, כל הדברים מסביב.
סיגל חלבי
- - - על הקבלן?
חיים ביבס
לא הפרעתי. תשתיות, כנ"ל. תשתיות שהמדינה אמורה להביא את הכסף, המדינה צריכה לשלם. כשהמדינה תשלם, קבענו כלל שמהרגע שהיא מעבירה עד עשרה ימי עסקים צריך להעביר, זה בסדר גמור. לא צריך לבטל את זה. המשמעות היא אחת – בסוף תבדקו, צודקת החשבת מה שהיא אומרת.
היו"ר יעקב פרי
זה מבוטל כאן?
רועי פולקמן (כולנו)
לא. הדיון היה באיזה אחוז.
חיים ביבס
לא, כי אני שומע קולות כאלה ואחרים.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, אין כוונה לבטל, חיים. הכוונה היא מה האחוז, אם 20% או 30% זה מימון חיצוני. זה הוויכוח.
חיים ביבס
גם למימון החיצוני, עם כל הכבוד, התפקיד שלי הוא לא להחליף את המדינה. שהמדינה תביא את המאה אחוז מימון.
רועי פולקמן (כולנו)
יש לך פרויקט של מיליון, 100,000 שקל זה מימון חיצוני.
חיים ביבס
לא, יש הבדל. כשאני בונה בית-ספר ב-30 מיליון, ו-15% אני מביא על חשבון התושבים, אין שום עניין שעכשיו תעשה לי את החשבון של ה-15% שלי, אתה תתפוס אותי בשער ועל ה-85% של המדינה אתה לא תתפוס אותם. זה לא. זה אותו תקציב, אחרת אנחנו נעצור את הכול, נודיע שאנחנו שקל לא נשים. בוא נחכה ונראה שהמדינה תשים. תאמינו לי שבסוף זה לא ישתלם לאף אחד.

לכן אני אומר, רבותי, בואו נעשה הבחנה ברורה. בינוי, תשתיות, כסף מדינה, המדינה תשלם, עשרה ימי עסקים צריך לשלם. צודקת החשבת במה שהיא אומרת. זה בנושא הזה.

יש נושאים – תיקח את נושא ההסעות, אמרה את זה חברת הכנסת והיא ברחה - לפעמים זה שנתיים. שנתיים מול משרד החינוך, כשאנחנו היום – הסעות, על מה שוועדה במשרד החינוך קובעת, הם מביאים רק 64%, אנחנו מביאים את הכול מהבית. יושבת שם חבורה שהיא מנותקת לגמרי, מחליטה את מי להסיע ואת מי לא להסיע, אני צריך להביא על חשבון התושבים. אני צריך להביא את זה, אבל הם מבחינתם לא משלמים.

ואחר כך יבוא איזה חשב שיושב שם שידחוף איזשהו מכתב שדרכו יתבעו אותנו בעשרות מיליונים, וזה בסדר, ובסדר גמור, אבל על זה אנחנו נדבר בפעם אחרת.

יש כמה דברים. קודם כול, מעמד מפעל הפיס.
רועי פולקמן (כולנו)
רק שאלה. היה גם ויכוח. אם זה רק משרדי ממשלה, חצי צרה. אתה רוצה גם קק"ל וגם ג'וינט וגם דברים.
חיים ביבס
נכון.
אתי בנדלר
ומפעל הפיס שהזכרנו.
רועי פולקמן (כולנו)
יש הבדל בין משרדי ממשלה למימון חיצוני.
חיים ביבס
אני מדבר על הפיס שאנחנו הבעלים שלו, והרגולטור שלנו זה משרד האוצר. לגבי הפיס, מה שחל על המדינה צריך לחול גם על הפיס באופן מלא.
היו"ר יעקב פרי
בסדר, גמרנו.
חיים ביבס
זה באופן חד-משמעי. דרך אגב, אני גם אומר שאתם צריכים להחיל את זה על הטוטו, על מועצת ההימורים. אותו דבר בדיוק כמו שחל על הפיס.
אתי בנדלר
נכון.
היו"ר יעקב פרי
נכון.
חיים ביבס
כי אנחנו מבצעים דרכם, זה המקור שדרכו עושים את כל מבני הציבור, החינוך והתשתיות ברשויות המקומיות.
היו"ר יעקב פרי
ענית. ענית. לא צריך לפרט.
חיים ביבס
דרך אגב, יש לזה פתרון. בפיס הוא קיים, אני מציע לעשות אותו בכל משרדי הממשלה – חשבונות ייעודיים. חשבון סגור, אי-אפשר להעביר כסף לשום מקום אחר, כדי לפתור את הבעיה שהוא אומר. ברגע שהוא נכנס לשם הוא יכול ללכת כמו חשבון של החינוך, של המשכורות של המורים, אתה לא יכול להעביר אותו לשום מקום, גם אם אתה בגירעון.
היו"ר יעקב פרי
אתה לא יכול לעשות שום הסטה תקציבית.
חיים ביבס
אך ורק עבור הדבר הזה. ומימון מגורם חיצוני – אני אומר, רבותי, אי-אפשר לכפות, לא על קרן רש"י ולא על אף אחד אחר, הם לא חייבים שום דבר. הם נכנסו במקום המדינה, והם נכנסו במקום המדינה, אתה לא יכול להגיד - -
היו"ר יעקב פרי
אתה מדבר על הגופים הוולונטריים.
חיים ביבס
- - אתם גם פילנתרופים וגם עכשיו בואו נחייב אתכם.
רועי פולקמן (כולנו)
בסדר, זה אחריות הרשות.
חיים ביבס
רועי, עם כל הכבוד, אחרת מה שיקרה – אף אחד לא יעבוד עם קרן רש"י.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, חיים, אבל אם סגרתי עם פדרציה שתעזור לי לממן בית-ספר, אז למה הקבלן צריך - - -
חיים ביבס
אתם בסוף שופכים את התינוק עם המים כי קרן רש"י היא פילנתרופית. כל הקרנות האלה הן פילנתרופיות, הן באות במקום המדינה. במקום שתביא הצעה, לשים אותן בצד, שהמדינה תביא את הכסף, ואז תחייב אותם, אתה גם לוקח את המתנדבים האלה וגם אתה רוצה - - -
אשר גרין
ואז אתה אומר שהקבלן - - -
רועי פולקמן (כולנו)
הקבלן אחראי שקרן פדרציית סן דייגו לא שילמה לו?
קריאות
- - -
חיים ביבס
הרשות המקומית היא לא בנק של אף אחד. אוצר מדינת ישראל רוצה להיות מספיק חזק - - -
רועי פולקמן (כולנו)
רוצה לא לעבוד עם פילנתרופיה?
חיים ביבס
- - - משרד האוצר יבוא דרכנו, ואז הוא ייתן את השוטף - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל איפה האחריות לרשות?
חיים ביבס
אל תהיה גיבור גדול כי העירייה שממנה אתה בא, היא משלמת שוטף 120, 180 על הדברים האלה.
רועי פולקמן (כולנו)
זה יחול גם עליה.
חיים ביבס
אז תטפל בזה קודם כול. ולכן אני אומר בנושא הזה, אדוני היושב-ראש, אנחנו הגענו למשהו שאנחנו בקדנציה הקודמת הרגנו את זה מכיוון שהוא כמעט גמר את השלטון המקומי. אחרי ישיבות עם כל האנשים שנוגעים בדבר, גם עם שלי, גם עם רועי וגם יעקב אשר, ישבו איתם אנשים כדי לטכס עצה ולהביא את הדבר הטוב ביותר.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון. היה רצון טוב.
חיים ביבס
כל שינוי בדבר הזה יפרום את כל העסק, ולכן אני חושב שהוא הדבר הטוב ביותר, ואני גם רוצה להודות לחשבת כי בלעדי החשבת הקיימת – שעוזבת אותנו בעוד כמה ימים – בחיים הדבר הזה לא היה עובר, אז תודו לה כל אלה שיושבים פה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעקב, אני רוצה לסדר את הדברים בראש. ההגדרה של מימון חיצוני – המימון החיצוני שאני שומע כאן, אני רוצה סיפור דרך של הדבר הזה.
היו"ר יעקב פרי
מימון חיצוני, רועי עוד מעט יסביר לך. תשאיר את זה, רשום.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני קורא את ההגדרה.
היו"ר יעקב פרי
בסדר, תקבל הסבר. אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ.
אליאב בן שמעון
אנחנו הגענו לדיון הזה לדבר על מצב טריוויאלי, לשלם בזמן, אבל לצערי אצלנו בענף זה גרם לכאוס. ואני אומר שבעיית התזרים לא מבחינה, לא בין עסקים קטנים ולא בין עסקים בינוניים ולא בין עסקים גדולים.

החברות שציינה חברת הכנסת ורבין, ביניהן יש מכל הסוגים ומכל המינים – מאורתם סהר, שמטפלת ב-5,000 יחידות דיור, עד קבלן שבונה כיכר, דרך חברת תשתיות שבאמצע העבודות לכביש 1 קרסה כתוצאה מזה שהיא לא קיבלה כספים, כתוצאה מזה שהיא לא קיבלה כספים.

ואנחנו לא רואים מקום במישור העקרוני בכלל להחריג את החברות הקבלניות מהחוק. זה לא ברור. יש חברות מחשוב, כמו שאמר חבר הכנסת כהן.
היו"ר יעקב פרי
אבל אנחנו לא מחריגים אותן.
אליאב בן שמעון
אנחנו קובעים להן.
סיגל חלבי
מועד תשלום.
היו"ר יעקב פרי
מועד תשלום אחר.
אליאב בן שמעון
בהחלט. קובעים להם לוחות זמנים חריגים לקבוע בחוק.
היו"ר יעקב פרי
נכון.
אליאב בן שמעון
יש חברות מחשוב ויש ספקי הסעות שעובדים בסכומים שגדולים עשרות מונים מהסכומים של הקבלנים. קבלן שבונה כיכר ב-200,000 שקלים ברשות מקומית יקבל את הכסף בשוטף 90, אבל ספק מחשבים שעושה עבודה ב-15 מיליון שקלים, יקבל בשוטף 30. אם פה ההיגיון, אז אל"ף, זה לא ברור.
רועי פולקמן (כולנו)
אליאב, לעשות בקרת איכות לכיכר לא דומה ללעשות בקרת איכות לקנייה של הסעה, אין מה לעשות.
אליאב בן שמעון
אני אגיע לכול, רועי.
רועי פולקמן (כולנו)
לבנות כיסא זה לא כמו לבנות כיכר.
אליאב בן שמעון
רועי, אני אגיע לכול, ובטח תעלה פה בהמשך שאלה או דיון שאומר, את החשבונות של הקבלנים צריך לבדוק יותר לעומק.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון.
אליאב בן שמעון
אז אני חוזר על מה שאמרתי לפני רגע. אני בטוח שמשרד הביטחון בודק באותו עומק שבודק משרד החשב הכללי או רשות מקומית את החשבונות שלו, ועדיין הוא מצליח לשלם את זה בשוטף - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אליאב, זה לא אותו מצב. אתה יודע את זה.
קריאות
- - -
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני רק רוצה להזכיר לך שהחשב של משרד הביטחון הוא חשב של אגף התקציבים.
אליאב בן שמעון
מעולה, אז הוא מצליח לעשות את זה בשוטף 30?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
סליחה, אני מציעה לא להשוות.
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא אותו דבר, אליאב.
היו"ר יעקב פרי
רועי, אתה רוצה להקריא את החוק ואתה לא נותן לנו להתקדם.
רועי פולקמן (כולנו)
סליחה.
היו"ר יעקב פרי
אליאב, בבקשה.
אליאב בן שמעון
אני רוצה להתייחס לדברי היושב-ראש לגבי תחילה ותחולה של החוק הזה – רועי, זה חשוב ודיברנו על הנושא הזה של התחילה ותחולה של החוק הזה, ואני מפנה לסעיף 10 בחוק.

היום האבסורד הוא כזה שבעצם החברות, החוק לא חל עליהן. רק אחרי עוד שלוש שנים שיבדקו ויראו איך מתנהלים, ורק אז יחליטו איזה חברות ממשלתיות צריכות להיכנס לחוק.
היו"ר יעקב פרי
אתה צודק.
אליאב בן שמעון
אז הפתרון לזה צריך להיות הפוך. כל החברות ב-day-1 צריכות להיכנס לחוק. אחרי זה צריך להחריג את מי שהנושא הזה בעייתי לו.
היו"ר יעקב פרי
לעבוד הפוך. הבנתי.
אליאב בן שמעון
זאת סוגיה שחייבים לטפל בה.
היו"ר יעקב פרי
אנחנו נגיע לזה בהקראה ואני חושב שיש טעם בדבריך. אני לא יודע אם נוכל לקבל את כולם.
אליאב בן שמעון
אני רוצה להמשיך ולהזכיר לחשבת הכללית שלפני כשנה וחצי היא פרסמה דוח עם המלצות שנוגע למוסר התשלומים במשק הישראלי ושם היא קבעה ביחס לחברות הממשלתיות שוטף 60 ואף עשתה הבחנה שבטח נגיע אליה בהמשך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא עמדה בזה?
אליאב בן שמעון
ינסו לתרץ את זה שאי-אפשר, אז החשבת הכללית עשתה הבחנה בין חברת קדישא לצורך העניין לבין חברות שמהוות את זרוע הביצוע של מדינת ישראל. ואם תעלה שאלה אז בהחלט ניתן לעשות הבחנה בין חברות ממשלתיות ולדאוג לזה שחברות שמוגדרות זרוע ביצוע – ואני מדבר על חברת נמלי ישראל ואני מדבר על נתיבי ישראל ואני מדבר על נתיבי אילון – חברות שעוסקות יום-יום בתשתיות. אז שלחברי הכנסת יהיה ברור ושלא ימכרו להם שום הגדרות כאלה או אחרות. ניתן לעשות הבחנה.

אני רוצה להפנות גם את חברי הכנסת וגם אותך, חבר הכנסת פולקמן, אלא אם היועצים המשפטיים יתקנו את היועצים המשפטיים שלי. סעיף 3(ה) לחוק מביא את האבסורד לשיא ביחס לעסקים פרטיים. מחד, אומרים לי – אתה אדון קבלן תשלם לספק המשנה שלך תוך שוטף 45 יום; מצד שני אומרים לי, את הכסף תקבל תוך שוטף 90. אז הנושא הזה לא ברור, איך אני אמור לשלם תוך 45 יום כשהכסף שלי בכלל מוחזק אצל מזמין העבודה.

אני רוצה להמשיך ביחס לחברות הממשלתיות, ואני מדבר על 3(ג) ו-3(ה). אני רוצה להתייחס ל-3(ג), שמתייחס לנושא של תשלום לחברות שמתוקצבות על-פי דין.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה עדיף בהקראה.
אליאב בן שמעון
רגע, הנושאים האלה יעלו.
היו"ר יעקב פרי
אליאב, כל מה שנמצא בגוף החוק - -
רועי פולקמן (כולנו)
כן, לסעיפים נגיע.
היו"ר יעקב פרי
- - כשאנחנו נקריא אותם, אנחנו נשמע הערות.
אליאב בן שמעון
אני רוצה להסביר, אדוני היושב-ראש, כמה אבסורדים שבאים בחוק, שלא נצא בבחינת באנו לברך ויצאנו מקללים.

אם אנחנו קובעים לחברה ממשלתית תשלום תוך שוטף 70, לצורך העניין, ובאותה נשימה אומרים, אלא אם כן נקבע אחרת בחוזה, אז אני מספר למי שיושב פה שאני לא חלק מהחוזה בכלל. אני מקבל את החוזה בתוך המכרז, ושם אפשר לקבוע מה שרוצים.
אתי בנדלר
נכון.
אליאב בן שמעון
אז אם רוצים לעקר את זה מתוכן, זו הדרך. אני חוזר לנקודת המוצא.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל אם תגיד את זה בזמן ההקראה אנחנו - - -
רועי פולקמן (כולנו)
נוכל לטפל בזה מיידית.
היו"ר יעקב פרי
אליאב, אם יש לך עוד נושא או נושאים עקרוניים, תאמר אותם, אני רוצה להמשיך.
אליאב בן שמעון
הנושא העקרוני הוא זה שלא ברור הנושא של ההחרגה של החברות הקבלניות. כנ"ל לגבי הרשויות המקומיות. אני מקווה שהרשויות המקומיות יתעשתו וכו'.

לגבי ביטול השוטף – סוגיה שדיברה עליה החשבת הכללית – צריך לתת על זה את הדעת מה המשמעות של ביטול שוטף. ביטול שוטף זה מושג שידוע לכולם. לדבר על מועד הגשת החשבון, זה משתנה מחברה לחברה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
צודק.
אליאב בן שמעון
מועד הגשת החשבון בחברה אחת יכול להיות חתימת סמנכ"ל הכספים, בחברה אחרת חתימת מנהל הפרויקט, וזה אם הם עשו אתי חסד והחליטו לחתום.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
בגלל זה יש זמן הכנה לכניסה של החוק גם לסקטור הפרטי, תראו אתם אם אתם יודעים בתוך חצי שנה להתמודד עם זה.
אליאב בן שמעון
אוקיי, אז בהחלט יכולה להיות הנחיה של החשבת מה זה קבלת חשבון או מה זה מועד.
רועי פולקמן (כולנו)
זו הערה חשובה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
הערה חשובה.
היו"ר יעקב פרי
ישראלה מני.
ישראלה מני
שלום, בוקר טוב. אני סמנכ"ל כלכלה באיגוד לשכות המסחר.
היו"ר יעקב פרי
בקיצור, ישראלה.
ישראלה מני
בקיצור לגמרי. יש פה סעיף, ובעיקר אחרי ששמענו את החשבת, יש פה סעיף 3(ה). 3(ה), מה הוא בא ואומר? אומר שאנחנו מחילים את ההוראות של החוק על המגזר העסקי בינו לבין עצמו.

צריך להבין. צוואר הבקבוק הגדול נמצא במגזר הציבורי. אם המגזר הציבורי לא ישחרר כסף, מה בפועל יקרה, ואנחנו רואים את זה בהמון חקיקות. כשבאים ומטילים גם על המגזר העסקי וגם על המגזר הציבורי במקביל, מה קורה בפועל? המגזר העסקי עומד כמו חיילים ומקיימים את הוראות החוק. המגזר הציבורי – "אה-אה". ואז, המגזר העסקי בפועל יממן אחד את עצמו.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל זה לא המצב פה.
ישראלה מני
זה בדיוק המצב.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, זה ממש לא המצב.
ישראלה מני
זה בדיוק המצב. במקרה נוכחים פה עכשיו אנשים - - -
מיכל עבאדי בויאנג'ו
זה לא המצב פה, בעיקר בממשלה.
קריאות
- - -
ישראלה מני
אני לא מתווכחת, זכותכם לא להסכים. יש פה אנשים, נוכחים פה עכשיו בקהל בתחום הבריאות – חבר הכנסת פולקמן, אני נותנת דוגמה. אם אתם רוצים להחיל את זה על המגזר העסקי, אין בעיה, תבדקו נניח איך זה מתנהל במגזר הציבורי ואחרי שנתיים שנראה שזה באמת מצליח, נבוא נדון שוב ונחיל את זה על המגזר העסקי. אבל אין שום סיבה להחיל את זה במקביל באותה עת כשאנחנו יודעים שהמגזר הציבורי לא עומד בהוראות.

דבר נוסף. יושבים פה כרגע אנשים שהם מתעסקים בתחום הבריאות. חלקם עסקים בינוניים והרבה מהם עסקים קטנים. מה בעצם אנחנו אומרים? אנחנו אומרים להם: אתם עובדים עם ספק, אתם תחויבו בהוראות החוק. המדינה לא תעמוד בהוראות החוק כיוון שהחרגנו את משרד הבריאות החוצה.

אז עוד פעם, בפועל מה אתם עושים? אתם פוגעים באותם עסקים שנמצאים באותם תחומים שהוחרגו מהחוק. אם אתם רוצים להחיל על המגזר העסקי משהו תבואו ותחילו את זה על כל המגזר הציבורי, ולא על חלקים ממנו.
רועי פולקמן (כולנו)
בעצם בעוד שלוש שנים לא יהיה חוק. אני אוהב את ההצעות.
ישראלה מני
לא, אין בעיה, אז תוציאו את החלק של המגזר העסקי החוצה.
רועי פולקמן (כולנו)
אין, אתם לא בפנים. לא חשוב, נגיע לזה.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב פרי
ישראלה, אני מודה לך.
ישראלה מני
אין על מה.
היו"ר יעקב פרי
רבותי, אני מבקש מהדוברים. חלק מהדוברים חוזרים על דברים שנאמרו ואני חושב שרוב רובם של חברות וחברי הכנסת קלטו אז לא צריך לחזור, רק דברים חדשים. איתי בן חיים, עמותת האדריכלים.
איתי בן חיים
לא אחזור על הפתיחה, אני רק אתרכז גם כן בסעיף 3(ד) מנקודת מבט אחרת. אני נציג של הארגון היציג של האדריכלים בישראל ואני ארשה לעצמי לדבר בשם כל המתכננים.
היו"ר יעקב פרי
אני מציע שתחסוך לנו דברי פתיחה ותאמר מה אתה רוצה.
איתי בן חיים
סעיף 3(ד) שמדבר על מימון חיצוני שמגיע לרשויות המקומיות, בעינינו יכול להיות מכת מוות לתכנון של כל מבני הציבור בארץ. דיברו פה הרבה על נושא הביצוע ומתי התקציב מגיע ועל כל המאבקים שיש בין המדינה לבין רשויות מקומיות.

בשלב שבו התכנון נמצא, התקציב הזה הוא בכלל לא פונקציה. והמשמעות של הסעיף הזה – התקציב בדרך כלל מגיע לקראת המכרז, ברגע שהתכנון כמעט הולך ונגמר.
היו"ר יעקב פרי
מה אתה מציע לא לעשות או כן לעשות?
איתי בן חיים
אל"ף, אני מציע שהסעיף הזה לא יהיה. מכיוון שלי יש חוזה מול רשות מקומית על תכנון של בית-ספר, אני מציע - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
על איזה סעיף אתה מדבר?
איתי בן חיים
3(ד), שבעצם אומר שהכסף יגיע אלי עשרה ימים אחרי שהוא יגיע לרשות המקומית. לרשות המקומית זה יגיע כשיתחילו לבצע, אני סיימתי לתכנן כבר מזמן. מכיוון שהחוזה נמצא בינינו לבין רשות מקומית אני רוצה שזה יהיה תחום בזמן.
חיים ביבס
ביחס לימי ביצוע.
היו"ר יעקב פרי
רבותי, אני מבקש לקצר את רשימת הדוברים. הבנו את בקשתך. יש לנו את יהודה פילוסוף, עפר בן אליעזר, הרצל ברמג, סיגל חלבי, מיכאל שפיר, רון אשכנזי ואלי צימבליסטה. אני מבקש מכל דובר או דוברת מעכשיו להתייחס לסעיפים.
רועי פולקמן (כולנו)
אדוני היושב-ראש, אם יורשה לי להעיר. היו כבר שני דיונים שהשיח הזה התנהל בהם. אני מבקש, אדוני היושב-ראש, לעצור רגע את הדוברים. בואו נתחיל הקראה כי הדיון הכללי הזה, היו כבר שני דיונים, מי שרצה היה פה, אמר את הדברים האלה. אני חושב שעוד פעם לשמוע את האמירות הכלליות והמצב במשק ומצב העסקים הקטנים והשוטף 30, אנחנו יודעים את כל הדברים. ברשותך, אדוני, בוא נתקדם עם ההקראה.
היו"ר יעקב פרי
שמעתי, רועי, תודה. יהודה פילוסוף, כל אחד משפט או שניים, רק בנושאים עקרוניים. מה ששייך לסעיפים ייכנס להקראה. בבקשה.
יהודה פילוסוף
תודה רבה על רשות הדיבור. העניין שאני מייצג כרגע – אני יושב-ראש חטיבת המכונים האורתופדיים בארץ – אנחנו עסק קטן.
היו"ר יעקב פרי
לא צריך לפרט. מהי הצעתך או בקשתך?
יהודה פילוסוף
העיקרון שלנו זה מוסר התשלומים של משרד הבריאות וקופות החולים כי אנחנו לפעמים גם עומדים על חמישה חודשים, שישה חודשים וגם שנה. אז אם אנחנו הולכים את נושא הבריאות בכלל להוציא מכל החוק הזה - -
היו"ר יעקב פרי
מחריגים את נושא הבריאות.
יהודה פילוסוף
- - בעצם אנחנו לא נגיע לכלום כי העסקים שלנו קורסים. מממנים, כמובן שכל אחד דיבר פה על עצמו, אנחנו לוקחים אשראי ואשראי עולה הרבה כסף. לכן אני חושב שלא נעמוד בזה.
היו"ר יעקב פרי
תודה. ראש מועצת רמת ישי, משפט אחד. עפר, בבקשה.
עפר בן אליעזר
בוקר טוב. קודם כול באמת כל הכבוד. אני רוצה להגיד ולהדגיש, שלא יהיה מצב שבאנו לברך ויצאנו מקללים, כי החוק הזה הוא מעולה, אבל אם ראש הרשות יצטרך לשאת באחריות של גופי החוץ, פשוט פרויקטים לא יצאו לפועל כי הוא לא ייקח את זה על עצמו. כי ברגע שזה בא לידי הרשות, בסוף הרשות תקרוס כי היא תצטרך לעמוד בדברים שהיא לא יכולה לעמוד בהם, צריך לשים לב. לכן, חובה כן לקבל את הזמן מהגורמים הממונים והחיצוניים.
היו"ר יעקב פרי
הרצל בר-מג, ממלא מקום רשות הדואר. משפט, שניים. בבקשה אדוני.
הרצל בר-מג
אנחנו מספקים שירותים לחברות בחוץ-לארץ ומקבלים מהם את ההכנסות באיחור רב מאוד בגלל כללים בין-לאומיים, וזה גורם לנו צורך לקחת הלוואות, לקחת אשראי, כדי לממן את התזרים. אני חושב שזאת בעיה לכל גוף שיש לו התחשבנויות עם חוץ-לארץ.

דבר נוסף, אנחנו נמצאים ברוב העסקים שלנו בתחרות עם המגזר העסקי. על המגזר העסקי, על המתחרים שלנו זה לא יחול - -
היו"ר יעקב פרי
זה לא חל.
הרצל בר-מג
- - ועלינו זה יחול.
היו"ר יעקב פרי
הבנתי. נקודה. סיגל חלבי, שני משפטים.
סיגל חלבי
שלום. אני הבעלים של שרם בנגב, חברה בת 60 שנה במדינת ישראל. אנחנו חברה קבלנית מבצעת. אני מזועזעת מההחלטה להחריג את הקבלנים. אתם הולכים להכניס את כולנו לסחרור. הטרקטוריסט שאני לוקחת לעשות את הכיכר, זה האוכל שלו בבית בסוף החודש, ואם לי לא תהיה ברירה אני משאירה אותו רעב, אותו וכל קבלן קטן שביבס – שהאינטרסים שלו ברורים, הוא חי על חשבוננו – אני רוצה שהוא יבוא ויטפל בקטנים האלה, באלה שנותנים לו את השירותים.

אין חברות גדולות. כל קבלן קטן במדינת ישראל, סביבו מינימום 30–40 ספקים, הקבלן הכי קטן. הם אלה שלא יקבלו את הכסף.

אתם גם רוצים מאתנו עבודה בזול, אתם גם רוצים אותה בזמן. כל הפרויקטים בכל המדינה תקועים. שום פרויקט לא מתחיל בזמן, לא נגמר בזמן. אנחנו מממנים את הכול.

אתם תכניסו בהחרגה הזאת אותו חשמלאי שאני צריכה לעשות את המנורה בגשר, הוא יעדיף לעבוד ישירות עם הרשות ולא אתי כי הוא לא יקבל ממני כסף.
היו"ר יעקב פרי
ברור לחלוטין. תודה רבה. מיכאל שפיר, משפט או שניים. בבקשה.
מיכאל שפיר
מנכ"ל שפיר טכנולוגיות. אני מייצג ספקים קטנים של ציוד רפואי למגזר הרפואי. אנחנו מתעסקים אך ורק בציוד רפואי, אין לנו פריבילגיה לעבוד במגזרים שונים. אנחנו לרוב קונים סחורה ומשלמים עוד לפני שהיא מגיעה לארץ. אנחנו משלמים כשאנחנו משחררים סחורה, אנחנו משלמים כשאנחנו מוציאים חשבונית, והיום אנחנו עובדים בשוטף על שוטף פלוס 150. ואומרים לנו, אם לא תקבלו את התנאים שלנו, לא תעבדו אתנו. ואם אני רוצה לגשת למכרז, דורשים ממני 30,000 שקלים על עסקה של 50,000 שקלים. זה נשמע לכם הגיוני?
היו"ר יעקב פרי
לא נשמע הגיוני. תודה.
ישי פרידמן
אדוני היושב-ראש, אני יכול להרחיב קצת בנושא הזה של ההחרגה?
היו"ר יעקב פרי
לא. אנחנו נגיע לזה עוד מעט בהקראה. רון אשכנזי.
לאה ורון
מה שמך בבקשה?
ישי פרידמן
שמי ישי פרידמן, אני מייצג חברה קטנה שמספקת תרופות.
היו"ר יעקב פרי
רשום, ישי. רשות החברות הממשלתיות, מי דובר? אתה דובר בשם הרשות?
רון אשכנזי
אני דובר בשם הרשות. עורך-דין רון אשכנזי. אני אשמור את זכות הדיבור להמשך כדי לחסוך זמן. פשוט בהקראה של הסעיפים אנחנו נגיב.
לאה ורון
מצוין.
היו"ר יעקב פרי
לא שמעתי.
לאה ורון
הוא אמר שבהקראת הסעיפים הוא יעיר את ההערות שלו, הוא רוצה לחסוך לוועדה זמן.
היו"ר יעקב פרי
יסיים יהודה גיל.
יהודה גיל
אני יושב-ראש ענף ציוד רפואי באיגוד לשכות המסחר. דיבר גם מיכאל. אנחנו לא מבינים למה מדינת ישראל מחריגה את משרד הבריאות. האם הוא שייך לדנמרק?
היו"ר יעקב פרי
יכול להיות.
יהודה גיל
אנחנו מעסיקים כמה עשרות אלפי אנשים ואין שום סיבה שגם קופות החולים וגם משרד הבריאות יהיו מוחרגים מהחוק. אנחנו חושבים שצריכים לשלם בזמן.
היו"ר יעקב פרי
הדברים ברורים. ישי פירדמן, אתה רוצה להעיר הערה, אבל באמת בקיצור.
ישי פרידמן
שמי ישי פרידמן, אני מייצג חברה קטנה שמספקת תרופות לבתי-חולים. אני רוצה להעלות איזושהי נקודה כנגד מה שהחשבת הכללית אמרה, עם הקשיים שיש להם בלשלם בזמן וכו' מבחינת בתי-החולים.

זה כאין וכאפס לעומת הקשיים שיש לנו בנושא של התזרים, זה כבר הציגו. אני דווקא רוצה להביא נתון מדוח שפורסם רק לאחרונה של צוות בין-משרדי שמונה על-ידי החשבת הכללית, של בחינת רכש התרופות והציוד הרפואי במערכת הבריאות הממשלתית.
היו"ר יעקב פרי
תנסה להגיע לנקודה.
ישי פרידמן
הנקודה היא שמתוך קצת מעל 1.4 מיליארד שקלים, שזה כלל הרכש הרפואי לפי הדוח, חברת שראל שהיא הספקית המרכזית, מספקת מעל 800 מיליון שקלים, כאשר פה לא מצוינות כל החברות הגדולות שמספקות את התרופות, שזה עוד כמה מאות מיליוני שקלים, ובסוף נשאר אולי כמה עשרות מיליוני שקלים או מאות בודדות של מיליוני שקלים של החברות הקטנות. ולכן, כל הנושא הזה של הקשיים שיש לבתי-חולים לשלם, זה הופך להיות לא רלוונטי. תודה.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. אני מאוד מודה לך. החשבת הכללית, את רוצה להגיב לכמה דברים שנאמרו פה לפני ההקראה? אני אתן לך, יהודה. הבנתי שאתה רוצה משפט אחד. אני חייב לך.
יהודה כהן
תודה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני אגיב בשני משפטים קצרים. אין דין מערכת הביטחון כדין שאר משרדי הממשלה. אנחנו דיברנו על זה ארוכות עם חבר הכנסת רועי פולקמן.

לגבי מערכת הבריאות, אני רוצה לחדד את המסר שאני אמרתי. אני פשוט אמרתי שבהתחשב בדרכי המימון של מערכת הבריאות היום ודרכי העבודה שלה אני פשוט לא רואה שום ריאליות - - -
היו"ר יעקב פרי
ידידתי החשבת הכללית, לוחשת לי היועצת המשפטית שיכול להיות שגם הוועדה זכאית לשמוע למה אין דין משרד הביטחון כדין שאר משרדי הממשלה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
לא אמרתי אין דין מערכת הביטחון כי אמר מנכ"ל התאחדות הקבלנים – במערכת הביטחון אנחנו מקבלים תוך 30 ימים, אז רציתי להזכיר לו שפשוט מי שיושב בראש חשבות מערכת הביטחון זה גם חשב של החשב הכללי.

דרכי ההתנהלות של החשבות הזאת אינן כמו דרכי ההתנהלות של שאר משרדי הממשלה, ואני לא חושבת שאפשר להסיק בין מערכת למערכת אחרת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם זה אפשרי שם, זה אפשרי בכל מקום.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
לא, לא, לא. אני רק רוצה להסביר.
אליאב בן שמעון
למה? אולי צריך הרבה חשבים טובים כמו החשב של משרד הביטחון.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
סליחה. מערכת הביטחון מאחרת בתשלומים לחברות ממשלתיות ולא מעכבת תשלומים לספקים שהם ספקים אחרים, כהחלטה מנהלתית בתוך מערכת הביטחון, ולכן לא ניתן להשוות. אם אתה תלך לתעשייה האווירית ולרפא"ל תראה שם איחורים הרבה יותר גדולים ממה שהולכים לעבור פה בהצעת החלטה.
אליאב בן שמעון
אני עכשיו מוכן לחתום על מערכת הביטחון.
היו"ר יעקב פרי
בבקשה, משפט.
יהודה כהן
שמי כהן יהודה, אני מנכ"ל התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, אותם קבלני שיפוצים שמעמידים ב-1 בספטמבר את כל בתי-הספר, את כל הגנים, את כל מערכת החינוך במדינת ישראל בדיוק ב-1 בספטמבר, כשעומדת להיפתח - - -
היו"ר יעקב פרי
שנת הלימודים.
יהודה כהן
אבל, התשלומים אחר כך מפה והלאה נשכחו. הם עובדים בלחץ מיולי, אוגוסט, ונשארים, ואחר כך בכל המערכות. אז רציתי בנושא הזה להבדיל בין מערכת הבנייה לבין מה שנקרא השיפוצים בכל המערכות האלה.
היו"ר יעקב פרי
אני שאלתי את זה קודם, אם אפשר, אולי גם צריך להבדיל - -
קריאה
לפי גודל העסקה.
היו"ר יעקב פרי
- - לפי גודל הפרויקט, אבל אנחנו נגיע לזה עוד מעט ונשתדל גם את זה לבחון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יכול להיות פרויקט גדול של 200 גנים, של שלושה-ארבעה קבלנים. מדובר פה על אופי הפעילות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לכן הציע פרי גם את הרכיב של גודל החברה וגם את הרכיב של גודל הפרויקט.
היו"ר יעקב פרי
מי מקריא?
אתי בנדלר
משרד הכלכלה.
היו"ר יעקב פרי
משרד הכלכלה. אין מי שמקריא?
אתי בנדלר
אני רק רוצה לומר. הוועדה אישרה את סעיף 1. היא אישרה בסעיף 2 את מרבית ההגדרות, למעט ההגדרה "מימון חיצוני" ו"עסק". התחלנו לקרוא את סעיף 3.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. "מימון חיצוני".
איתי חוטר
יש לנו הערות להגדרות.
אתי בנדלר
ההגדרות אושרו כבר. אם יש לכם בעיה עם אחת מההגדרות שאושרו, אתם רשאים לפנות לוועדה, לחברי הוועדה. אם מי מהם יגיש בקשה לדיון מחדש - - -
איתי חוטר
הוועדה הצביעה על פרק ההגדרות? לא זכור לי, אני הייתי בכל הדיונים. לא זכור לי שהוועדה הצביעה על פרק ההגדרות.
היו"ר יעקב פרי
עם איזו הגדרה יש לך בעיה?
איתי חוטר
של "מימון חיצוני".
רועי פולקמן (כולנו)
רק על "מימון חיצוני" לא הצבענו. כל שאר ההגדרות הוצבעו.
אתי בנדלר
זה מה שאמרתי. לא אושר. שתי הגדרות לא אושרו: "מימון חיצוני" ו"עסק".
היו"ר יעקב פרי
בסדר. אתה אתנו, במסלול.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זכרת טוב, רק לא הקשבת היטב.
היו"ר יעקב פרי
מה אנחנו עושים עם הנושא של "מימון חיצוני"?
רועי פולקמן (כולנו)
מבחינתי אפשר להצביע. יש פה תיקון, בואו נקריא אותו.
אתי בנדלר
שיציגו את ההצעה ונראה.
היו"ר יעקב פרי
גברתי, עורכת-דין רנרט, את יכולה להקריא את ההגדרה החדשה של "מימון חיצוני"?
דלית רנרט
בהחלט. "מימון חיצוני" – תמיכה או תקצוב למטרה ייעודית שמקבלת רשות מקומית מהמדינה או הקצבה שמקבלת רשות מקומית – מה שאנחנו חשבנו – מאת גוף מתוקצב.
אתי בנדלר
תסבירי את ההבדל בהגדרה, מה עושה השינוי.
דלית רנרט
אנחנו בסופו של דבר חשבנו שמבחינת תכלית החקיקה נכון יותר לצמצם את ההגדרה המקורית שהייתה גורם חיצוני אחר. זה מכניס פנימה כל מיני גורמים כמו תורמים, כמו אשראים בנקאיים, גופים כמו ג'וינט, וחשבנו שבסופו של דבר הגופים המתוקצבים, שהם החברות, נכון יותר לצמצם את ההגדרה לגורמים האלה ולא להרחיב אותה באמת לכל גורם שהוא.
היו"ר יעקב פרי
הבינותי.
איתי חוטר
אנחנו הסברנו שיש לא מעט גופים שלא עונים להגדרה של גוף מתוקצב, לצערנו הרב הם מחליפים תקציבי מדינה שמועברים לרשויות המקומיות. נתנו כדוגמה את מפעל הפיס, את קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן רש"י, קרן מיראז', הקרן לירושלים, הקרן לעידוד, כל אותם גופים לא עונים להגדרה של גוף מתוקצב.
אתי בנדלר
מצוין, ולכן הם לא ייחשבו למימון חיצוני.
איתי חוטר
זאת בדיוק הבעיה שלנו.
אתי בנדלר
ואם הם לא ייחשבו למימון חיצוני אז יצטרכו לשלם במועד הקבוע בחוק. זה לא ידחה את התשלום.
עפר בן אליעזר
זה המשמעות של מה שיקרה כי בסוף יעצרו פרויקטים ולא יהיו פרויקטים כי לרשות לא יהיה מאיפה לתקצב.
אתי בנדלר
אה, אתם רוצים להכניס למימון חיצוני כל גוף שהוא?
היו"ר יעקב פרי
אתם רוצים כן להכניס או לא להכניס?
רועי פולקמן (כולנו)
חיים, הדיבור היה משרדי ממשלה, מפעל הפיס.
חיים ביבס
אם אני מבין את התיקון, התיקון אומר תמיכה או תקצוב למטרה ייעודית שמקבלת - - -
היו"ר יעקב פרי
חיים, שנייה. עורכת-דין רנרט, תקשיבי מה שמגדיר חיים אם זה מה שהתכוונתם ומה שמקובל. חיים, בבקשה.
חיים ביבס
מה שרשום: "מימון חיצוני", תמיכה או תקצוב למטרה ייעודית שמקבלת רשות מקומית מהמדינה, או הקצבה שמקבלת רשות מקומית מאת - - -
קריאה
גורם אחר.
היו"ר יעקב פרי
מגוף מתוקצב.
חיים ביבס
מאת גוף מתוקצב.
רועי פולקמן (כולנו)
נכון. זו הכוונה.
חיים ביבס
לצורך העניין, קרן רש"י זה לא גוף מתוקצב. נכלל או לא נכלל?
דלית רנרט
לא נכלל.
קריאות
לא נכלל.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה לא יכול לשים שם את קרן מיראז', זה לא עובד ככה. קרנות פילנתרופיות לא קשורות לזה. לכן, כל מה שאתה התכוונת בדברים שלך קודם, נכלל.
חיים ביבס
אם זה מתוקצב מהמדינה, אז זה חל עליהם, מה לעשות.
קריאות
- - -
רועי פולקמן (כולנו)
בדיוק, זה הסיכום. עפר, זה הסיכום.
רן מלמד
הג'וינט מקבל כסף ממשרד הכלכלה.
רועי פולקמן (כולנו)
ברור שהג'וינט לא נכלל.
קריאות
- - -
לאה ורון
לא שומעים אותך, רן, ואי-אפשר ככה לרשום פרוטוקול.
היו"ר יעקב פרי
רבותי. אני, יש לי גם אפשרות לסיים את הדיון עכשיו.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לא, אל תסיים.
היו"ר יעקב פרי
אני לא רוצה, אבל אתם תכריחו אותי. תשמרו על שקט.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
יש כאלה שרוצים שהדיון לא יסתיים.
היו"ר יעקב פרי
אני יודע. מה רצית, רן?
רן מלמד
רציתי אכן לנסות ולהבין. ארגון הג'וינט מקבל כסף מהמדינה, שאותו הוא אמור להעביר. האם הוא נכלל כמדינה או לא במקרה הזה?
חיים ביבס
אבל יש פה הערה, ואני מקבל אותה.
אתי בנדלר
מה הייתה השאלה?
רן מלמד
ארגון הג'וינט מקבל כספים רבים כדי להפעיל פרויקטים של תעסוקה מהמדינה. האם כשהוא צריך להעביר את הכספים האלה הלאה הוא נחשב גוף מתוקצב או לא?
אתי בנדלר
לדעתי הוא לא נחשב לגוף מתוקצב.
רן מלמד
ופה לידי אומרים שכן.
קריאה
הג'וינט הוא גוף נתמך, הוא לא גוף מתוקצב.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אתי, מה קורה כשיש מצ'ינג בין המדינה והג'וינט?
קריאות
- - -
רן מלמד
חברת המתנ"סים מקבלת כספים - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
מה קורה כשהתקצוב הוא ממצ'ינג?
רן מלמד
- - מתוקצב או לא מתוקצב? צריך להבהיר את זה.
היו"ר יעקב פרי
רן, השאלה שלך הובנה.
רן מלמד
תודה.
היו"ר יעקב פרי
יש עכשיו בעיה עם התשובה, ואנחנו נטפל גם בתשובה. אתי, השאלה של רן לגבי ארגון הג'וינט, מהי התשובה?
רועי פולקמן (כולנו)
והחברה למתנ"סים.
רן מלמד
ועוד כמה.
אתי בנדלר
יש שני שלבים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
הוא שואל על הקומה השנייה. אחרי שהג'וינט והמדינה נגיד במצ'ינג משלמים לספק, כן או לא? מה התשובה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אומרת לכם, יש אי הסכמה מסוימת כנראה מהם גופים מתוקצבים כי אני למשל שאלתי, חברה ממשלתית, האם היא נחשבת גוף מתוקצב, כן או לא?
אתי בנדלר
כן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתי, אני שאלתי את משרד הכלכלה - -
דלית רנרט
כן. התשובה היא כן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - לפני שבוע, והם אמרו לי שלא.
אתי בנדלר
כן.
קריאה
אוקיי. והטוטו?
קריאות
- - -
היו"ר יעקב פרי
רבותי, אדוני ראש המועצה. תנו ליועצת המשפטית, היא תנסה להסביר לנו.
אתי בנדלר
גוף מתוקצב, במסגרת ההגדרות שאושרו כבר – תסתכלו, זה כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, 1985 – אני מחזיקה את הגדרת "גוף מתוקצב" בחוק יסודות התקציב, וההגדרה היא: תאגיד – אני אגיד לכם מייד מה זה תאגיד – רשות מקומית, מועצה דתית, בנק ישראל, חברה ממשלתית וחברה עירונית.

תאגיד כולל – תאגיד שהוקם בחוק או מכוח סמכותו של שר שניתנה בחוק, והוא מוסד של המדינה, או שנתקיים בו אחד מאלה: א. הממשלה משתתפת בתקציבו במישרין או בעקיפין; ב. חבריו או חברי הנהלתו, כולם או מקצתם, מתמנים בידי הממשלה או בידי שר, למעט בנק ישראל, רשות מקומית וחברה ממשלתית.
קריאה
זאת אומרת, הג'וינט הוא מתוקצב.
אתי בנדלר
אם הג'וינט עונה על אחד מהתנאים האלה - - -
קריאות
- - -
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
זה גם וגם, או אחד מהשניים?
אתי בנדלר
לכן, אם הג'וינט הוא גוף שהממשלה משתתפת בתקציבו, אז הוא נחשב לגוף מתוקצב.
רן מלמד
לא, אבל זה לא משתתפת בתקציבו.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
זה מצ'ינג.
אתי בנדלר
תן לי להסביר. אם הממשלה משתתפת בתקציבו, הוא נחשב לגוף מתוקצב. אם הממשלה איננה משתתפת בתקציבו, אבל מעבירה אליו כספים מכוח התקשרויות, הוא לא ייחשב לגוף מתוקצב.

המשמעות של הדברים היא כזאת. אם הג'וינט נחשב לגוף מתוקצב - -
היו"ר יעקב פרי
אז הוא כן חל.
אתי בנדלר
- - על פניו נראה לי שלא אבל לא בדקתי את השאלה. אם הממשלה משתתפת בתקציבו, או יש לה סמכות למנות את חברי ההנהלה - -
היו"ר יעקב פרי
אז כן.
אתי בנדלר
- - והוא גוף מתוקצב, זאת אומרת שאם רשות מקומית מתחייבת בהסכם שהתקצוב לו, הוא בא מהג'וינט, זה ידחה את התשלום של הרשות המקומית כלפי הספק עד עשרה ימים ממועד תחילת התשלום.
קריאה
אם הם גוף מתוקצב. הם לא.
אתי בנדלר
אם היא לא נחשבת לגוף מתוקצב, זה לא ידחה את התשלום. זו התשובה.
רן מלמד
רק צריך להבהיר את זה.
היו"ר יעקב פרי
אני חושב שזה מובהר כי אם אתה לוקח את מה שכתוב כאן ופונה לחוק, הסעיפים שקראה אתי, אז הדברים ברורים לחלוטין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה ברור? מפעל הפיס, בפנים או לא?
אתי בנדלר
מפעל הפיס, לא בפנים.
קריאה
מפעל הפיס לא בפנים, טוטו ולוטו לא בפנים.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
דווקא מפעל הפיס מאוד ברור, שלא בפנים.
אתי בנדלר
המועצה להסדר הימורים בספורט – אולי זה תאגיד שהוקם בחוק. פיס לא הוקם בחוק.
עפר בן אליעזר
פולקמן, אתה מבין את הבעיה עם הטוטו למשל?
רועי פולקמן (כולנו)
למה, מה הבעיה? הטוטו, אין סיבה שהוא יעכב לך תשלום.
עפר בן אליעזר
מה אתה אומר, אתה רוצה שאני אראה לך?
רועי פולקמן (כולנו)
עפר.
עפר בן אליעזר
חבר'ה, אתם יודעים איך זה עובד.
רועי פולקמן (כולנו)
הטוטו והפיס זה גופים של השלטון המקומי.
עפר בן אליעזר
הטוטו זה לא של השלטון המקומי.
רועי פולקמן (כולנו)
הפיס. והטוטו ישלם בזמן, מה הבעיה?
חיים ביבס
אבל אין לך בעיה עם הפיס. הפיס זה הגוף היחיד שמשלם בזמן.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה צודק.
חיים ביבס
והוא בסדר גמור. הלוואי וכל המדינה וכולם היו מתנהגים כך.
רועי פולקמן (כולנו)
אז בואו נחריג אותו.
היו"ר יעקב פרי
אדוני ראש המועצה, אני מבטיח לך מראש שגם אם כל הצעת החוק הזאת תאושר, עם השינויים, בלי השינויים, לא כולם יהיו מרוצים, אבל אני חושב שאנחנו הולכים כברת דרך וצריך להצביע על הנושא של "מימון חיצוני". מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "מימון חיצוני" נתקבלה.
לאה ורון
ההגדרה אושרה.
אתי בנדלר
ההגדרה השנייה שיש לאשר היא "עסק".
דלית רנרט
"עסק" – עוסק פטור, עוסק מורשה, או מוסד כספי, כהגדרתם בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, למעט תאגיד שבידי רשות מקומית לפחות מחצית מההון או מחצית מכוח ההצבעה בו; וחברה כהגדרתה בחוק תאגידי מים וביוב.
היו"ר יעקב פרי
אנחנו צריכים פה הסבר ממצה.
אתי בנדלר
אולי נתחיל מדוע ההגדרה לא אושרה בפעם הקודמת. בעיקר בגלל שהוועדה ביקשה לדעת מה המעמד המשפטי של הפיס כדי לדעת אם הפיס נחשב לעסק לצורך העניין הזה, כי אם כן, הוועדה סברה שלא ראוי לראות את הפיס כעסק, ואולי להחיל עליו – עליו ועל המועצה להסדר הימורים בספורט – את ההוראות שחלות לגבי הממשלה.

על פניו, כפי שנמסר לנו – דלית, את יכולה להרחיב בעניין – מפעל הפיס זה באמת חברה - - -
דלית רנרט
לתועלת הציבור.
אתי בנדלר
לתועלת הציבור. ברגע שהיא מקיימת פעילות עסקית, היא נחשבת לעסק, ולכן יש מקום – אם הוועדה, ולאור דבריך בוודאי שיש לכך מקום – להוסיף להגדרה הזאת "למעט מפעל הפיס והמועצה להסדר הימורים בספורט", ולהוסיף אותם להגדרת הממשלה או רשות ציבורית.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. אתם הבנתם? כולם הבינו?
קריאות
כן. כן.
היו"ר יעקב פרי
בתיקונים שמציעה היועצת המשפטית, אנחנו יכולים לאשר את הסעיף הזה וצריך להוסיף לו "למעט". אולי תקריאי עוד פעם.
אתי בנדלר
"למעט מפעל הפיס והמועצה להסדר הימורים בספורט", ואת שני אלה להוסיף להגדרה של רשות מדינה.
היו"ר יעקב פרי
מקובל? מי בעד הגדרת "עסק"?

הצבעה

בעד – פה אחד

הגדרת "עסק", כפוף לשינוים ולתוספת, נתקבלה.
היו"ר יעקב פרי
אושר. הלאה.
אליאב בן שמעון
אדוני, שאלה גם לחבר הכנסת פולקמן. בהגדרת "עסק", זאת אומרת שאנחנו מחילים תחת הגדרת "עסק" גם עסקים פרטיים.
רועי פולקמן (כולנו)
כן, אבל בסעיף אחר אנחנו מחריגים אותם בתנאים מסוימים.
אתי בנדלר
בוודאי.
היו"ר יעקב פרי
בוודאי. בוודאי.
אליאב בן שמעון
זה אומר שהחוק חל על עסקים פרטיים גם.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. הוא מוחרג אחר כך. אחר כך מחריגים עסקים פרטיים.
היו"ר יעקב פרי
אליאב, עד כאן כן. אחר כך יהיו כל מיני החרגות.
רועי פולקמן (כולנו)
התחולה היא לא על המגזר הפרטי. אתה לא קובע עכשיו שקבלן מול קבלן באותם תנאים, זה לא המצב.
היו"ר יעקב פרי
אוקיי. מה הסעיף הבא שאנחנו צריכים לקרוא ולאשר?
אתי בנדלר
להתחיל עם סעיף 3(א).
היו"ר יעקב פרי
אנחנו מקריאים מסעיף 3(א).
אתי בנדלר
נדמה לי שרק הרישה אושרה, לא?
דלית רנרט
אני אקריא מתחילת הסעיף.

"מועדי תשלום

3.

רשות מדינה ומשרד ממשלתי שמתקשרים עם ספק בחוזה לביצוע עסקה, ישלמו לספק את התמורה בעד העסקה בהתאם להוראות אלה:

רשות מדינה ומשרד ממשלתי שבו התקופה לתשלום לספקים נספרת ממועד קבלת החשבון, ישלמו את התמורה לספק לא יאוחר מ-45 ימים מהמועד שבו קיבלו את החשבון;"
אתי בנדלר
רשות מדינה או משרד ממשלתי, כל אחד מהם.
היו"ר יעקב פרי
זה לא ומשרד אלא או משרד. תתקנו. רשות מדינה או משרד ממשלתי.
דלית רנרט
"

רשות מדינה או משרד ממשלתי שבו התקופה לתשלום לספקים נספרת מתום החודש שבמהלכו התקבל החשבון, ישלמו את התמורה לספק לא יאוחר מ-30 ימים מתום החודש שבו קיבלו את החשבון."
היו"ר יעקב פרי
ברור. איילת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אגיד לכם מה מטריד אותי בעניין. לכאורה, אתה פותר את זה בכך שאתה אומר שמשלמים תוך 45 יום ממועד קבלת החשבון, אבל כמה זמן ייקח לבדוק את החשבון?
אתי בנדלר
יש סעיף שמתייחס לזה בהמשך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אבל יש הגבלה? אני לא זוכרת. אין מגבלה על בדיקת החשבון, מגבלת זמן.
אתי בנדלר
אנחנו תכף נגיע לזה.
היו"ר יעקב פרי
את אומרת שברגע שיתקבל החשבון אפשר יהיה למשוך זמן ולהגיד, לא בדקנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ברור. זה מה שקורה.
אליאב בן שמעון
זה מה שקורה בפועל. זאת בדיוק הנקודה, זה מה שקורה בפועל.
רן מלמד
אדוני, זה כמו נושא של מסירה של בית-משפט.
היו"ר יעקב פרי
אבל אומרת היועצת המשפטית שיש אחר כך סעיף שמסביר זאת.
אתי בנדלר
סעיף קטן (ו) של אותו סעיף. אני מציעה שנגיע כי זה סעיף קטן שחל לגבי כל אלה שצריכים לעמוד במועדי תשלום, מה קורה אם החשבון לא מכיל את כל הפרטים.
קריאה
זה חשבון לא תקין בלבד.
אליאב בן שמעון
זה חשבון לא תקין בלבד.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יכול להיות שצריך לעשות את זה בהגיענו לסעיף (ו) אבל אני חושבת שאנחנו נצטרך לשקול הגבלת זמן גם על בדיקת החשבון. זה הכלי היחיד.
אתי בנדלר
את צודקת במובן זה שאת נדמה לי העלית במבוא לישיבה הזאת את השאלה מהו מועד – או מישהו העלה, אינני זוכרת – מה נחשב למועד הגשת החשבון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן.
אתי בנדלר
אז קודם כול צריכים אולי גם להגדיר את זה האם ברגע שאני שולחת בדואר רשום ומוסרת את זה לפקיד הקבלה במוסד וכו', זה מועד הגשת החשבון, או שיגיד מי שיגיד: לא, ברגע שזה הגיע לחשב אחרי שזה עבר את כל הגופים המקצועיים שאישרו קבלת השירות.
רן מלמד
אני בהחלט מצטרף לדברים של חברת הכנסת ורבין בנושא הזה ואני רוצה להציע כי אנחנו רואים את זה בנושאים משפטיים של הוצאה לפועל, שחשבון שהועבר, אם לא התקבלה עליו התייחסות בתוך שני ימי עסקים או שלושה ימי עסקים, יראו אותו כאילו התקבל. אני חושב שזה יכול לפשט מאוד את הבעיה.
היו"ר יעקב פרי
תודה. מר ביבס.
חיים ביבס
הוא צודק לחלוטין. מה שצריך לעשות זה פשוט עד חמישה ימי עסקים לבקרות כי מה שהמציאו משרדי הממשלה - -
היו"ר יעקב פרי
אתה אומר להגביל את בדיקת החשבון לחמישה ימים.
חיים ביבס
- - המציאו בקרה. אתה מגיש חשבון, אומרים לך, הבעיה זה לא הגשת החשבון. הבקרה תחזיר לך את התשובה, עד חמישה ימים תשובה.
אליאב בן שמעון
אנחנו בהחלט מכירים את הבעיה הזאת כבעיה קרדינלית ואני מצטרף למה שאמר רן.
היו"ר יעקב פרי
להגביל את מספר ימי העסקים.
קריאה
מה זה קבלת חשבון? על זה כל פעם יהיה תירוץ אחר. הגשתי, לא קיבלתי תשובה תוך יומיים, משמעותו - - -
עוזי שר
לא הבנו.
רועי פולקמן (כולנו)
אני רק רוצה להבהיר נקודה – עוזי, זה עלה בדיונים הקודמים. הרי זכותו של החשב, של המזמין, להגיד שיש תקלה ואז לדווח.
קריאה
איזה חשב? מזמין העבודה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
של המזמין, סליחה.
אליאב בן שמעון
שאלה אם הוא אומר את זה ביום ה-39 או ביום השני.
רועי פולקמן (כולנו)
בדיוק, אני מנסה להגיד. כלומר, זה לא שאדם הגיש חשבונית ואוטומטית מגיע לו תשלום. ברור שלא. לכן , הטענה רק הייתה שלא יכול להיות שהוא מגיש חשבונית ואז אומרים לו: זה שכב פה חודשיים, רק עכשיו חתמנו, עכשיו אני סופר לך את השוטף 30.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון. זה מה שקורה.
רועי פולקמן (כולנו)
ולכן, ההגדרה שאנחנו רצינו שתהיה זה שאת התשובה – יכולים להגיד לך: בדקנו, ויש עוד ליקויים כאלה וכאלה זה בסדר, אבל שהבקרה תיעשה - - -
קריאות
- - -
לאה ורון
לא שומעים אותך. תן לעוזי מהחשבת הכללית.
היו"ר יעקב פרי
עוזי, מקובל מאוד עלי.
קריאה
החשבונאי הראשי.
עוזי שר
יש כאן הסדרה במסגרת הצעת החוק. אם המשרד הממשלתי לא מגיב תוך 23 ימי עסקים, אם הוא לא מגיב, אחר כך הוא נותן תשובה שמשהו לא בסדר, אנחנו מחויבים לשלם תוך מספר ימים קצוב מרגע התשובה של הספק כי הוא הגיש את המסמכים המתוקנים, תוך עשרה ימים.
חיים ביבס
כל משרדי הממשלה לקחו חברות בקרה חיצוניות. אין שום סיבה בעולם שזה לא יהיה חמישה ימים.
קריאות
- - -
אליאב בן שמעון
הנה קיבלנו עוד חודש לתוספת.
עוזי שר
יש תהליך סדור.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל למה צריך 23 יום? איך הגעתם לנוסחה המתמטית של 23?
עוזי שר
כי יש גם חגים וכו' - - -
אתי בנדלר
סליחה. מדובר על 23 ימי עסקים, זאת אומרת שזה בנוסף לשבתות וחגים.
דלית רנרט
רציתי לציין שאומנם הקראנו את פסקה (2) לסעיף 3(א), אבל לאור הסכמת החשכ"לית בדיון, אפשר למעשה למחוק את פסקה (2) משום שרשות מדינה, לצורך העניין, זה הנשיא ומשרד המבקר, ואני מבינה שדינו כמו משרד ממשלתי.
אתי בנדלר
והכנסת. ועכשיו אמרנו שנוסיף לשם גם את מפעל הפיס ואת המועצה להסדר הימורים בספורט.

אני רוצה לומר משהו. אני ממליצה לא למחוק את פסקה (2) כי החשבת הכללית יכולה להנחות כמובן - -
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אוקיי.
אתי בנדלר
- - את כל משרדי הממשלה לשלם בתוך 45 ימים ממועד קבלת החשבון, שנדע תכף מהו מועד קבלת החשבון, ולגבי רשויות מדינה אחרות שהיא לא ממונה עליהם - - -
היו"ר יעקב פרי
בסדר, מקובל. אני, מקובל עלי חמשת ימי עסקים. חמשת ימי עסקים, אומנם רן מציע שניים.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
חמישה ימי עסקים זה לא מספיק.
היו"ר יעקב פרי
לא מספיק?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
לא. יש חשבוניות מורכבות, חברים.
רן מלמד
אני מתכוון רק להודיע שהתקבל.
קריאות
- - -
רועי פולקמן (כולנו)
אדוני היושב-ראש, יש כאן בלבול בין להגיד טכנית – קיבלתי את החשבונית והיא בבדיקה, כי אם קיבלתי, לכאורה אני סופר עכשיו את ה-60 יום. והטענה אומרת, אני צריך לאשר שהחשבונית התקבלה והיא מאושרת.
היו"ר יעקב פרי
נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
כלומר, עשיתי בקרה, העבודה בוצעה. והטענה היא שיש לבקרה הזאת חמישה ימים, למשרדי הממשלה זה קצר מדי. לבקרה, זה לא להגיד התקבלה חשבונית.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
בקרה, אנחנו לא יודעים להגיד חמישה ימים.
רועי פולקמן (כולנו)
השאלה מהו הטווח המינימלי האפשרי.
קריאה
- - -
מיכל עבאדי בויאנג'ו
23 ימים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עשרה ימי עבודה זה סביר.
היו"ר יעקב פרי
רבותי, אסור לנו לבלבל בין ההודעה שהחשבון התקבל לבין הודעה שהחשבון אושר, ובין שני הדברים האלה טוענת החשבת הכללית שחמישה ימים אינם מספיקים.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
לאשר. בוודאי שלא.
היו"ר יעקב פרי
לאישור. לא להודיע.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
ולהתקבל?
היו"ר יעקב פרי
התקבל, אני חושב שחמישה ימי עסקים מספיקים.
רועי פולקמן (כולנו)
אין בעיה, אבל זה פחות חשוב כי הזמן לא נספר מהתקבל. הזמן נספר מהאישור.
קריאה
זה שוטף פלוס אינסוף.
אליאב בן שמעון
בוא נקבע שאם החשבון תקין, ספרו אותם ימים לצורך התשלום, ממועד הקבלה.
רועי פולקמן (כולנו)
כי בתוך ה-45 אפשר להגיד שיש תקלה. אוקיי, נכון.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל החישוב הוא מהתקבל.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
כן. המועד שבו קיבלו את החשבון. אבל אני רוצה להבהיר בתיאום ציפיות. אף אחד לא אמר שכשאומרים שקיבלו את החשבון, גם יסכימו אליו בתוך 45 יום.
קריאה
בסדר, זה נפרד.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני רוצה להזכיר לכם שהתפקיד שלנו – אני רוצה רגע לכנס את הוועדה על זה – התפקיד שלנו הוא לשלם כספים לאחר בקרה, לאחר בדיקה, לאחר בדיקה שהממשלה קיבלה את השירותים שמגיעים לה. ה-45 יום זה ביום שבו קיבלו, בתוך ה-45 יום אנחנו יכולים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
נכון. ואם יש תקלה, מודיעים שיש תקלה.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אפשר להגיד, הסכום הזה במחלוקת, הסכום הזה לא במחלוקת.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אם הוא במחלוקת זה משהו אחר, אבל אם הוא לא במחלוקת, זה מרגע אישור הקבלה. אני רוצה להבהיר. אם הוא במחלוקת, אז הוא במחלוקת.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
נכון.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אבל אם הוא לא במחלוקת, החישוב של ה-45 יום הוא מרגע ההתקבלות.
רועי פולקמן (כולנו)
הקבלה. נכון.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
כן.
אתי בנדלר
האם יכולים להיות חילוקי דעות מתי רואים את החשבון כהתקבל? אני חוזרת שוב לשאלה הזאת.
קריאה
כן. זה הדיון.
היו"ר יעקב פרי
בוודאי.
אתי בנדלר
כשמישהו מוסר את החשבונית לפקיד הקבלה, זה לוקח איזשהו מסלול עד שזה מגיע לחשב, לגורם המקצועי שמאשר. האם מרגע שזה נמסר לפקיד הקבלה, למשל, זה נחשב כחשבון שהתקבל?
קריאה
מועד הקבלה.
אתי בנדלר
שלא יתחילו אחר כך פרשנויות.
עוזי שר
הערה קטנה. אנחנו מיישמים היום את פורטל הספקים, בעצם הנושא הזה יהיה מיותר.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כרגע הוא לא מיותר.
רועי פולקמן (כולנו)
וזה גם רק למשרדי ממשלה.
רן קויתי
התקבל או אושר זה משהו שאנחנו דנו בו הרבה מאוד אצלנו. רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. כשאנחנו דנו בחוק הזה בממשלה, חשבנו הרבה מאוד על "התקבל" או "אושר" כי זה בתכלס שני התאריכים שאפשר. ואמרנו שככל שאנחנו הולכים ל"התקבל", אנחנו הולכים לטובת העסקים כי בסופו של דבר עסק יוכל להראות שהמייל יצא או המכתב יצא. לעומת זאת, "אושר" זה משהו שתלוי - - -
רועי פולקמן (כולנו)
שאלה היועצת המשפטית לגבי "התקבל", זה אומר מה? שלחתי בדואר או הגיע למשרד? מה אנחנו מגדירים כהתקבל?
רן קויתי
בעל עסק יצטרך להוכיח שבאמת הדבר הזה התקבל. זה אומר שאם הוא שלח את זה במייל, הוא יכול להראות הוכחה שזה נשלח.
רן מלמד
זה שזה נשלח זה לא אומר שזה התקבל.
היו"ר יעקב פרי
רן. אני עוד חמש-שבע דקות מסיים את הישיבה. אני רוצה לאשר את סעיף 3(א)(1) ו-(2).
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה להוסיף.
היו"ר יעקב פרי
תוסיפי. אחר כך אני מבקש ממנכ"ל משרד הבריאות ומסגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון לומר כמה דברים קצרים לפני שאני נועל את הישיבה, כי הם טרחו ובאו. חברת הכנסת ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
החשכ"לית מיכל, האם יש מצב שאנחנו נדאג נניח שחלק מהחשבונית אושר, באמת לפצל את התשלום? כלומר, אתם נוהגים בדרך כלל לפצל את החלק שאושר לעומת החלק שלא אושר? כי זה יכול לפתור חלק מהבעיה, לפחות הספקים הקטנים.
היו"ר יעקב פרי
חשבונית שיש עליה מחלוקת, יש חלק שנמסר - - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב פרי
מי בעד סעיף 3(א)?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 3(א) נתקבל.
היו"ר יעקב פרי
סגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון.
לאה ורון
חברת הכנסת יחימוביץ מצביעה במקום חבר הכנסת כבל.
היו"ר יעקב פרי
סגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון, אתה רוצה לומר משהו?
יצחק וכטל
כן. אנחנו אומנם פועלים היום במסגרת חוק אחר וזה החוק הדיגיטלי, לנסות לעשות העברה דיגיטלית אבל אז ההעברות הן דיגיטליות חתומות, זה לא שאדם שולח במייל או שולח בדואר או מוסר לחייל בקריה או בש"ג, כי אז לא בטוח שזה יגיע למישהו. גם במייל זה לא בטוח.

אנחנו מנסים לעשות אבל יש בעיה שצריך לקחת בחשבון. אנחנו בודקים ומאשרים בשנה 1.2 מיליון חשבוניות - לא יודע אם כל המדינה ביחד – עם כל המטלות שאנחנו צריכים לעמוד בזמנים, אי-אפשר פה לבוא ולתחום זמן לבדיקה ולהגיד, אתה חייב לבדוק תוך X ימים.
סיגל חלבי
למה לתחום את זמן הפרויקט שלי אתה יכול אבל את הבדיקה שלך אתה לא יכול?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
סליחה, עם כל הכבוד, הבדיקה נועדה גם לשלם רק על מה שהממשלה מקבלת. סליחה.
יצחק וכטל
- - - אני צריך לבדוק שזה אכן בוצע.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
מה הבדיקה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו לא מתווכחים עם הצורך בבדיקה, מיכל. אף אחד לא מתווכח פה עם הצורך בבדיקה ועל כך שהממשלה צריכה לשלם רק על מה שנבדק. ועם זאת, דנים פה בסוגיה - - -
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני חושבת שהוא צודק בזה שחמישה ימים זה מעט מדי.
היו"ר יעקב פרי
אדוני, סיים את דבריך בבקשה.
יצחק וכטל
התקבל זה אומר שהחשבונית הגיעה אבל חשבונית לא מגיעה לבד. שאלה אם היא הגיעה.
לאה ורון
איך מבחינתכם מגיעה חשבונית? מתי מבחינת משרד הביטחון מגיעה חשבונית?
יצחק וכטל
היום מוסרים אותה במשרד הביטחון. בעתיד אני מקווה שנגמור - - -
לאה ורון
ידנית?
יצחק וכטל
כן.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
למה ידנית? מה עם דואר רשום, סליחה?
יצחק וכטל
ספקים לא רוצים להתאמץ ולהיכנס למערך. אנחנו היינו מוכנים, הצענו גם לממן עסקים קטנים, שנממן להם את אותה חתימה דיגיטלית. הם לא רוצים להצטרף לדיגיטציה, הם רוצים עדיין בשיטות הישנות. גם ספקים גדולים לא רוצים, מה נעשה. אנחנו מתחננים שנתיים להצטרף לדיגיטציה ואף אחד לא רוצה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
אנחנו חייבים להיכנס לזה.
היו"ר יעקב פרי
נכון.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
למשל, אני חושבת שהגיוני לחלוטין, אם שולחים בדואר רשום, שחותמת הדואר הרשום תהיה ה"התקבל", לצורך העניין.
היו"ר יעקב פרי
חותמת הדואר הרשום תהיה מחייבת. של הקבלה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
כן.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
זה אומר שדואר ישראל באמת ישים את זה במשרדים הממשלתיים בזמן?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני לא מאמינה שאת אמרת את זה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
האם החשבת מטילה דופי בפעילות של דואר ישראל?
מיכל עבאדי בויאנג'ו
לא, לא. לא הטלתי דופי, אני הצגתי מציאות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה המציאות של שמונה מיליון אזרחי ישראל.
היו"ר יעקב פרי
רבותי. הרבה מאוד דובר פה. שמענו בעד, שמענו נגד החרגה של כל הנושא הרפואי, ויש לנו הופעה מאוד חשובה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חריגה.
היו"ר יעקב פרי
חריגה, של מנכ"ל משרד הבריאות, משה ברסימנטוב. אני מבקש משה, כמה דקות תסביר – נגדך או בעדך – אתה תבחר.
משה ברסימנטוב
במערכת הבריאות כל עניין ההתחשבנות, על כל המורכבויות שלו, יש לו מסלולים ייחודיים שהכנסת קבעה שהם נוגעים למערכת הבריאות. רק לפני פחות משבוע אושר פה חוק התקציב, במסגרת חוק התקציב וחוק ההסדרים גם נקבעו כללי ההתחשבנות בין קופות החולים לבין בתי החולים.

אנחנו ערים לכך שהמצב שנוהג היום במערכת הבריאות הוא לא המצב שצריך להיות. אנחנו מתמודדים עם זה ממש ברמה יומיומית, ברמה אישית של השר ושלי, באמת על בעיות בהתחשבנות שקיימות בין קופות חולים לבין בתי חולים, וכו', והלחץ הכלכלי בסוף הבאמת קשה שבו נמצאת מערכת הבריאות הוא מאוד מאוד הדוק מבחינת המשאבים שלה, גורם לכך שכל השחקנים עושים כמיטב יכולתם.

אנחנו לא רצינו להשאיר את העניין הזה פרוץ בלי שום מעשה ולהסתפק באמירה שיש בעיית משאבים ולכן זה חלק מכללי המשחק.

ובחוק האחרון, בחוק הקאפ האחרון שאושר, אנחנו קבענו מערכת כללים שצפויה לעשות סדר. אנחנו לא ניכנס פה לכל הדקויות והניואנסים של הקאפ אבל אנחנו מחייבים את קופות החולים לשלם לבתי החולים איזשהו סכום מינימלי בפרק זמן שנקבע ובעצם מוציאים את זה מהמיקוח שיש ביניהם, עם לוחות זמנים, עם היקף, כי אנחנו ראינו שעל הדבר הזה המערכת מדממת הרבה מאוד. זה בנוגע לנתיב המרכזי לרוב הכסף שזורם במערכת הבריאות, הוא זורם בין קופות החולים לבין בתי החולים.
היו"ר יעקב פרי
תוכל גם מילה או משפט לגבי ספקים, רופאים?
משה ברסימנטוב
אני מגיע לזה. אני אומר, המיינסטרים של הכסף במערכת זה דבר ראשון מהמדינה לקופות החולים, מקופות החולים לבתי החולים כרוכשות שירותים, משם זה משתרשר הלאה.

אנחנו יודעים שאנחנו קבענו פה מסלול שמסדיר חלק ניכר מהכסף, הוא לא מסדיר את הכול. ולכן אנחנו אכן לא ביקשנו אנחנו לא רוצים להיות חלק מהחוק הזה בכלל, אלא אנחנו רוצים את הסמכות של שרי הבריאות והאוצר לקבוע הסדרים ייחודיים למערכת הבריאות, וזה בעצם מה שמונח פה לפניכם.
אתי בנדלר
זה לא מה שמונח כאן, סליחה. מה שמונח כאן שזה לא יחול אלא אם השרים יגדירו מה יחול ואם יחול.
רועי כהן
קודם כול, זה צריך לחול, אלא אם כן אתם תגידו שזה לא יחול. זה צריך להיות הפוך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הם צריכים לקבוע את ההדרגתיות.
משה ברסימנטוב
אנחנו צריכים לקבוע "יחולו בשינויים המחויבים על עסקאות כאמור, כולן או חלקן". נכון, אנחנו באים ואומרים, אנחנו לא מתחמקים מהצורך ליצור הסדרה נוספת להסדרה שיש היום.

אני הראשון שהיה צריך לבוא לפה ולומר, אני רוצה את הדבר הזה. הכי הרבה זה משחרר את בתי החולים ועוד הרבה מאוד גורמים במערכת הבריאות שסמוכים על שולחננו, כשאנחנו, מה לעשות, רואים את המצוקות שלהם, אבל אנחנו גם מודעים לכך שההסדר הזה, שהוא מאוד מאוד מסוים, לא יכול לחול על מערכת הבריאות וצריך לקבוע דברים ייחודיים, ובראייה שלי זה גם מה שכתוב פה.

כלומר, אנחנו לא מתחמקים מזה, אנחנו נצטרך כמו שעשינו עם הקאפ, בסוף עשינו עוד הרבה מאוד מהלכים. לצורך העניין, סל הבריאות לא כלל הרבה מאוד כסף שהובא לקופות החולים בכל מיני דרכים צדדיות. רק לאחרונה מסרנו הודעה לכנסת על כך שעדכנו את הסל ב-800 מיליון שקלים נוספים, כסף שהיה תלוי במבחני תמיכה הלך לסל ועכשיו הוא מגיע לקופות בצורה סדורה, מקודם, בלי ויכוח.

לצד זה יש את חוק הקאפ, ההסדרה בין קופות החולים לבין בתי החולים ואנחנו נמשיך ונעשה את ההסדרים הייחודיים.
רועי פולקמן (כולנו)
אז רק משפט התייחסות, משה.
היו"ר יעקב פרי
רבותי, בקיצור נמרץ, אני כבר עובר על כללי הכנסת כי המליאה מתחילה בשעה 13:00.
רועי פולקמן (כולנו)
לאורך כל החוק אמרנו שאנחנו רוצים שהמנגנון יחול בהתאם. הוא יחול, אלא עם הגדרות - - -
היו"ר יעקב פרי
רועי, שנייה. חבר'ה, אני נתתי בכוונה למנכ"ל משרד הבריאות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל שאלה אם יש לו התנגדות לקבוע זמן.
היו"ר יעקב פרי
בסדר, אבל אנחנו לא מצביעים פה היום. חבר הכנסת אשר, תהיה לכם הזדמנות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא לא יהיה בסיבוב הבא.
היו"ר יעקב פרי
תהיה לכם הזדמנות להתנגד ואני חושב שאנחנו נטריח את מנכ"ל משרד הבריאות לדיון הבא, אני חושב שהוא יעשה מאמץ ויבוא ותוכלו להתנגד, להתווכח וננסה למצוא פתרון. רועי, רצית?
רועי פולקמן (כולנו)
בסדר, אז נדבר על זה.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
עד מתי אתה ממשיך את הדיון?
היו"ר יעקב פרי
אמרתי, יש מליאה, אני לא יכול להמשיך. בבקשה, גברתי.
מאשה אלוני
תודה. רואת חשבון מאשה אלוני, אני מחברת החשמל, אני אחראית על תשלומים לספקים בחברת החשמל.
היו"ר יעקב פרי
עוד לא הגענו אליכם. חכי.
מאשה אלוני
אנחנו באמת עוד לא הגענו, אנחנו בסעיף אחר. אני רוצה להתייחס לנקודה שדיברנו עליה כרגע, על הודעה לספקים. המטרה שלנו היא ליישם את החוק ולקצר את משך הטיפול.
היו"ר יעקב פרי
יפה.
מאשה אלוני
והחוק השני שעבר כרגע על חשבוניות דיגיטליות גם מסייע בעניין. אני מבקשת לא לקבוע חובות נוספות במהלך התהליך.

חברת החשמל מקבלת בערך 200,000 חשבוניות בשנה, כל חשבונית נבדקת, מאושרת וכמעט כולן משולמות בזמן, אבל אם אנחנו פה נקבע עוד תהליך שאנחנו נצטרך גם להודיע על כל חשבונית לכל ספק – קיבלנו, עוד לפני שבדקנו – חבל. זה מושך את הזמן שלנו, במקום שנטפל בלבדוק את החשבונית ולשלם אותה בזמן, ועוד ועוד ועוד, חבל.
היו"ר יעקב פרי
רשמנו את בקשתך.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
זה הגיוני לגמרי.
היו"ר יעקב פרי
כן, כן.
שלי יחימוביץ (המחנה הציוני)
לכן, הודעת דואר רשום או הודעת מסירה זה מספיק.
מאשה אלוני
מתי מתקבלת החשבונית זה רשום בהסכם, ואין ספק שזה לא כשבדקו ולא כשהעבירו. זה כשהגיע.
היו"ר יעקב פרי
אני מאוד מודה לך.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
אני הייתי מבקשת. אני מבינה שיהיה עוד דיון, אם זה אפשרי מבחינתכם שעד לדיון עוזי יבהיר מול חברי הכנסת את המונח "נתקבל". אנחנו רוצים לבוא לדיון הבא כשאנחנו יודעים מה זה.
רועי פולקמן (כולנו)
את זה צריך להבהיר.
מיכל עבאדי בויאנג'ו
זה צריך הבהרה.
אתי בנדלר
אנחנו מבקשים אבל שההבהרה תהיה בחוק.
היו"ר יעקב פרי
תודה רבה לכם. חג שמח.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים