ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/09/2016

היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי: א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי ב. תחבורה ציבורית בינעירונית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 74

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, י"ח באלול התשע"ו (21 בספטמבר 2016), שעה 11:00
סדר היום
היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי: א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי; ב. תחבורה ציבורית בין-עירונית
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס
חברי הכנסת
יואב בן צור
מוזמנים
מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה - דרור גנון

קצין אג"ם דן, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - סגן-ניצב הוד לוי

סגן קצין אגף תנועה, מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - רב-פקד דודי מזרחי

קצין הנחיה ותיאום מבצעי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - רב-פקד פרדי קוסקס

מנהל תחום תחבורה, עיריית ירושלים - אסף אברהמי

מנהל אגף תשתיות, עיריית בני ברק - חנוך זיידמן

יועץ תנועה למגזר החרדי, חברת "אגד" - יצחק רודיך

סמנכ"ל שירות ופיתוח, חברת "אפיקים" - שי מלכה

מנהל חדר בקרה ארצי, חברת "אפיקים" - שי סעדו זדה

מנהל אגף תפעול בקרן למורשת הכותל המערבי, הקרן למורשת הכותל המערבי - יגאל לוי

פונים - משה זמיר

פונים - אהרן גרטנהויז

פונים - אליהו קונאק

פעילה, המשמר החברתי - שרה קרמר

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
אור שושני

היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי: א. תחבורה ציבורית לכותל המערבי; ב. תחבורה ציבורית בין-עירונית
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור. הנושא שתכננו הוא היערכות חברות התחבורה לקראת חגי תשרי: התחבורה הציבורית בכותל המערבי והתחבורה הציבורית הבין-עירונית, על כל הסבל המשתמע. אבל הבוקר התבשרנו על פטירתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, שהיה גם ראש ממשלה, שר הביטחון, שר החוץ – וגם שר התחבורה, כך שזה מאוד רלוונטי לדבר עליו גם בעניין הזה, למרות שיש דברים הרבה יותר חשובים לגבי שמעון פרס ז"ל.

אני הכרתי אותו מקרוב לפני 28 שנים, כאשר הוא ביקר את כבוד קדושת האדמו"ר מבעלז שליט"א. היו לי איתו הרבה שיחות, במשך הרבה שנים, ואני לא יודע מאיפה להתחיל. אני יכול להתחיל מהסוף. לפני כמה חודשים הוא אמר לי דבר חוכמה, משפט כללי מאוד מעניין. זה היה כאשר נשיא המדינה רובי ריבלין ישב שבעה וביקר אותו נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. כשבאתי לנחם הוא אמר לי משפט כזה: זקנה וצעירות אינן עניין של גיל: כל זמן שיש לאדם שאיפות וחלומות לעתיד יותר מאשר זיכרונות והישגים מהעבר, הוא אדם צעיר; מרגע שהוא מתחיל לדבר על ההישגים ועל נוסטלגיה ועל זיכרונות העבר יותר מאשר השאיפות והחלומות לעתיד, הוא כבר זקן. זה המשפט האחרון ששמעתי ממנו בחייו.

אבל היו לנו משפטים הרבה יותר משמעותיים. קודם כול הוא סיפר לי אישית שכשהוא עלה לארץ סבא שלו, שהיה תלמיד ישיבת וולוז'ין, לקח אותו לחפץ חיים, זכותו תגן עלינו, והוא קיבל ברכה ממנו לאריכות ימים.

דבר שני שהוא סיפר, ולא רק לי אלא הרבה פעמים, זה שסבא שלו, כשהוא נפרד ממנו כשהוא עלה לארץ ישראל עם אביו, אמר לו: תזכור להיות יהודי. היו כאלה שרצו לשכנע אותו שצריך ליצור עם עברי במקום העם היהודי, ועוד כל מיני חלומות שהיו לכנענים למיניהם בכל הדורות – אבל שמעון פרס לא קנה את זה. רק לפני כמה חודשים שמעתי אותו בשמחת שבע ברכות אצל הנכד של הרב עובדיה יוסף, בנו של הראשון לציון רבי יצחק יוסף. הוא דיבר שם על החשיבות של לימוד התורה וקיום התורה בעם ישראל בצורה שאף אדם חרדי לא היה יכול לדבר כך. הוא היה איש שדיבר על המדע והטכנולוגיה ועל הפיתוח ועל כל המעמד של העם היהודי בעולם – ואז הוא אמר שכל המדעים וכל הטכנולוגיות הם מאוד חשובים, אבל את זה יכולה לעשות כל אומה בעולם, בעוד שבלי תורת ישראל, בלי האמונה ובלי התורה, אין עם יהודי. כך הוא דיבר. למרות שאני חייב לומר שאחד מתלמידיו פעם אמר לי: "העם היהודי ומדינת ישראל וקיומה של מדינת ישראל זה פונקציה מכך שאומות העולם לא רצו לקבל את העם היהודי בכל מצב, גם כשניסינו להשתלב, ולכן הוקמה המדינה – כשלב ביניים לקבלת העם היהודי לציוויליזציה העולמית; אבל אם הילדים שלי יחליטו שטוב להם להתבולל ולחיות בחוץ לארץ – אני לא רואה בזה שום אסון".

את זה אמר לי אחד מתלמידיו הקרובים. ואני אמרתי לו אז ששמעון פרס בשעתו, כשהוא היה שר החוץ אצל שמיר, שאז עוד לא היה אינטרנט וכל הדברים האלה אבל כן היה אם-טי-וי, שזו איזה טלוויזיה עולמית שהיו שרים בגרמניה שירים עולמיים והנוער מאוד התחבר לזה – הוא אמר לי שהוא מודאג שהעם היהודי ייקלע לכפר הגלובלי. הוא הרי הסתכל על הקוסמוס, על כדור הארץ, מלמעלה, והוא אמר שהעולם יהפוך לכפר גלובלי ואז לא תהיה שום משמעות לזהות היהודית, כי אם הנוער יחיה מפי האם-טי-וי אז מה הסיבה תהיה לו לחיות דווקא פה בארץ הזאת. ואת זה הוא אמר לי בסוף שנות ה-80, כשהוא היה ברוטציה עם יצחק שמיר. כבר אז הוא ראה את הסכנה של הכפר הגלובלי לנוער הישראלי, לעם ישראל ולמדינת ישראל.

הוא אמר לי עוד כל מיני דברים, אבל יש לו זכות אחת שאותה אי אפשר לקחת ממנו וגם אין מישהו אחר שיכול לקחת לעצמו את הזכות הזאת כמוהו – ההחלטה שלימוד תורה ועולם התורה הוא חלק בלתי נפרד מהמערך הביטחוני של עם ישראל. הוא היה הראשון, בימי בן גוריון, כאשר הוא היה מנכ"ל משרדו של בן גוריון, שקיבל את משלחת הרבנים ודיבר על דחיית שירותם של בני הישיבות, על שחרור בני הישיבות, לומדי תורה. הוא לא עשה את זה מסיבות קואליציוניות – הרי אגודת ישראל רוב השנים לא הייתה בקואליציה – אלא כי הוא הבין שלימוד תורה בעם ישראל זה חלק ממערך הביטחון של עם ישראל, כי הרי בלי לימוד תורה כל עם אחר יכול להיות בארץ הזאת ואין שום זיקה. וגם היה לו את הזיכרון של וולוז'ין.

וגם הנאומים שלו – הרי לא היה משפט שלא היה בנוי בלשון נופל על לשון. מי היום יודע לדבר בצורה כזאת? אבל העיקר אצלו זה התוכן – לגבי המהות של העם היהודי ולגבי לימוד תורה.

אני רוצה לומר גם לראש הממשלה, גם לשר הביטחון וגם לכל חברי הממשלה – שמעון פרס לא היה אדם דתי במובנים שלי ושלנו, אבל הוא יהודי שהבין שבלי התורה לא יוכל לקום עם ישראל ולא יוכל להתקיים. ולכן הוא נרשם בהיסטוריה של העם היהודי כמי שהציל את עולם התורה מפני אנשים שרצו לבטל אותו, אנשים שהפריע להם שיש יהודים שלומדים תורה והם לא הבינו מה המשמעות של לימוד תורה, מה התועלת שבדבר; בעוד שהוא עמד כצוק איתן, בכל השנים, גם בשנים הקשות.

יש עוד נקודה אחת שאני רוצה לציין, שאנשים אולי לא כל כך זוכרים. הפסיפס של החברה הישראלית הוא כמעט בלתי אפשרי – יש פה עדות שונות, אמונות שונות, ציבורים שונים. הייתה תקופה, כשהוא היה ראש ממשלה, בשנות ה-90, שגורמים אנטי-דתיים שמו תמונות תועבה בשכונות חרדיות, בתחנות אוטובוסים, והיו כל מיני אנשים ששרפו תחנות. אגב, עד היום עוד לא נתפס אף אחד. הייתה אז האשמה חמורה כלפי הציבור הדתי והחרדי וכמעט היה פיצוץ חברתי בלתי אפשרי. ואז הוא נכנס בעובי הקורה ועלה בכל תחנות השידור ודיבר על כך שאנחנו חייבים לחיות ביחד, דתיים, חרדים וחילונים, וצריך להפסיק את ההתגרות ההדדית. באותם ימים הוא היה האח הבוגר שפשוט הרגיע את הרוחות. אחר כך היו עוד כל מיני תקופות, אבל בהן זה כבר היה ויכוחים פוליטיים, שזה כבר לא כל כך חשוב. אבל כשזה היה חברתי, כשזה היה ברחובות והייתה תחושה של אובדן – הוא היה אז האח הבוגר.

אני מקווה מאוד שראש הממשלה נתניהו וממשיכי דרכו, כולל אולי אנשים שדוגלים בדגלים של לשנות את העם היהודי, לשנות את היהדות, להביא יהדות אחרת וכל מיני דברים כאלה, ילמדו ממנו איך מאחדים עם מפולג ומפורד, כאשר גם הוא עצמו הרגיש את זה היטב על בשרו, בתחילת שנות ה-80, כאשר הוא היה האיש המושמץ ביותר.

לסיום אני רוצה לומר משהו ברוח קצת אחרת. קראו לו "המפסידן", אמרו שאפילו אם הוא ילך בבחירות לוועד בית נגד עצמו, הוא יפסיד. הוא הפסיד כמעט בכל המערכות. אבל הוא היחיד שהיה שר האוצר, שר החינוך, שר התחבורה, שר הביטחון, ראש הממשלה, נשיא. הוא הגיע לכל התפקידים, ולא רק בשביל לשבת על הכיסא, אלא הוא השפיע בכל מקום שהוא היה – למרות שנקרא "מפסידן". וכל ה"מנצחים" הגדולים – אנחנו כבר מזמן לא יודעים איפה הם. אז אפשר ללמוד מזה שאפשר להיות לפעמים מפסידן אבל לנצח במערכה כולה.

אני מקווה שזכות התורה וזכות המצוות וזכות הדברים הטובים... מה זה מצוות? אני רוצה לספר עוד סיפור; סיפור אישי, על אדם שישב בבית סוהר בארצות הברית על עבירות כלכליות שם, יהודי שהיה מבוגר והלך למות, היה על ערש דווי. אנחנו ביקשנו בשעתו לשחרר אותו הביתה לפני מותו. בבתי הסוהר פה יש חוק ונוהל שאדם שהולך למות, נותנים לו למות בבית. היה אפילו מישהו על רצח כפול שישב בחודשים האחרונים שלו בבית. אבל באמריקה אין רחמים, באמריקה יש אכזריות בירוקרטית שאתה יכול לדבר אל הקיר. הוא היה אז נשיא המדינה, או שאולי זה היה לפני זה, והוא העיר את שר המשפטים האמריקאי משנתו, בימי החופשה – הרי כל הזמן יש להם הולידייז שם – והתחנן בפניו על יהודי שהוא לא הכיר, שישחררו אותו. ושר המשפטים אמר "אני לא מאמין שמר פרס מצלצל אליי על דבר כזה". בסוף הוא נתן הוראה, אבל עד שההוראה ירדה לכלא האיש מת בכלא. שמעון פרס עשה את זה פשוט מתוך רחמים.

אז הקדוש-ברוך-הוא ירחם עליו ועל נשמתו והוא יזכה לגן עדן על הזכויות שהוא עשה ופעל, ואני לא צריך להזכיר את מפעל הטקסטיל בדימונה וכל הדברים שהוא הקים, את הקשרים עם צרפת ועם אומות העולם, ועל העניינים המדיניים אני בכלל לא רוצה לדבר, רק ההיסטוריונים בעוד 50 שנה יקבעו מה היה קורה אם היו מקבלים את האופציה הירדנית, אם היו עושים את הסכמי לונדון וכל הדברים האלה, שאני באמת לא רוצה להיכנס אליהם.

יהי זכרו ברוך.
קריאות
אמן.
היו"ר ישראל אייכלר
נעשה הפסקה של 30 שניות ונתחיל בדיון.

אנחנו פותחים את הדיון על היערכות חברות התחבורה הציבורית לקראת חגי תשרי. אני רוצה לציין את כברת הדרך הארוכה שנעשתה על ידי משרד התחבורה. אני קראתי על המוקדים ליציאה מהערים, שזה דבר חשוב מאוד, ואני רוצה כבר בפתיחת הדיון לומר – ואולי דרור גנון, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, ירשום את זה – שבפקקים, כאשר כל המכוניות יכולות לאלתר ולנסוע מפה או משם, האוטובוס חייב לעמוד, אחרת הוא מקבל דוח. חייבים לשנות את הדבר הזה במקרים של מועדים מיוחדים ומצבים מיוחדים, עם דיווח כמובן ועם הוראה ברורה. צריך לאפשר הוראה שהאוטובוס יוכל לפנות לאיזושהי דרך אחרת.
דרור גנון
אפשר, אנחנו עושים את זה, למשל כשיש סגירות של כביש מספר 1 בגלל תאונות. לדוגמה, ביום שישי שעבר בלטרון, שהיה חשש שאוטובוסים לא יגיעו עד כניסת שבת, אנחנו נתנו אישור להסיע דרך 443 את האוטובוסים שכבר יצאו; עשינו עיקוף דרך הקסטל. כלומר, אנחנו כן עושים את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שזה יהיה נוהל קבוע, כי זה ממש בלתי אפשרי.
דרור גנון
באישורים זה יכול לקרות.
היו"ר ישראל אייכלר
באישורים. אנחנו רושמים את ההודעה הזאת.
שלומית אבינח
באישורים של מי?
היו"ר ישראל אייכלר
של הממונים.
דרור גנון
המפעיל מתקשר, יש פרוצדורה, המשטרה מודיעה על הסגירה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא על סגירה; על פקקים אני מדבר.
דרור גנון
מבחינתנו זה סגירה, זה חסימה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דבר חשוב מאוד, הרבה נוסעים דיברו על זה.

עכשיו ניגש לעצם העניין. אנחנו נתרכז גם בכותל המערבי, ולא רק בגלל שזה הקו היחיד שאנשים מחכים בו, אלא בגלל שהזעקה כבר עלתה לשמיים. אני קראתי שכבר עשו את השלט ברחבת הגורן, שזה מאוד חשוב, אבל עדיין צריכים לדאוג שמאות אנשים לא יחכו שעות – ויש לזה פתרון, וצריך לעשות אותו.

אנחנו נדבר גם על התחבורה הבין-עירונית, שגם שם אנשים מחכים שעות ויש מחסור באוטובוסים. אני לא צריך להרחיב על זה, כי כבר דיברנו על זה הרבה והדברים כתובים בפרוטוקולים וגם בלב של האנשים.

כמנהגנו, ניתן קודם כול את זכות הדיבור לכמה מן הפונים שהגיעו לכאן. ראשון הדוברים יהיה אהרון גרטנהויז. בבקשה.
אהרן גרטנהויז
הנקודה הראשונה זה נקודות היציאה. בשנים האחרונות התחילו לעשות נקודות יציאה וזה באמת דבר מצוין, אבל אם נשים לב למה שקורה בשטח נראה שזה יכול להיות גם דבר מאוד מסוכן. בשעות ספורות, של ערבי חגים ומוצאי חג, מגיעים אלפי אנשים לנקודה אחת או שתי נקודות וצריך לשנע אותם משם. נוצר מצב שמאות אנשים עומדים על הכביש בגלל עומס ובגלל צפיפות. השאלה היא האם אפשר לפצל את הנקודות האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
תהיה ספציפי.
אהרן גרטנהויז
ניקח את שכונות הצפון ושכונות המרכז בירושלים, רוממה. עולה שיירת אדם משכונות הצפון לירמיהו, עם ילדים, עם מזוודות, ונוצר מצב שאנשים הולכים על הכביש, מחכים לאוטובוסים, כאשר לפי עדויות של הרבה אנשים, לא רק שלי, חלק גדול מהאוטובוסים שמפורסמים ומתוכננים לקראת החגים לא בוצעו בחגים האחרונים – ואני אשמח מאוד אם משרד התחבורה יעבירו נתונים סותרים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה לא יצא?
אהרן גרטנהויז
חלק מהנסיעות לא בוצעו בערבי חגים. למשל בפסח הרבה אנשים הגיעו לתחנות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רשמת לעצמך מספר? שלחת איזו פנייה שנוכל לבדוק אותה?
אהרן גרטנהויז
אני לא, אבל אני יכול להביא.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תביא, כי בדרך כלל אנחנו בודקים דברים ספציפיים. רצית לומר משהו לגבי קריית-גת?
אהרן גרטנהויז
בקריית-גת יש תחנה ברחוב אדוריים פינת גאון הירדן שהיא תחנה מאוד מרכזית. יש שם גם אוטובוסים שמתמלאים ויוצאים והעומס בתחנה הזאת הוא מאוד מסוכן. כשאני עומד שם אני יכול להגיד חד-משמעית שאנשים יורדים לכביש, כי אין איפה לעמוד שם. מדובר בתחנה אחת שמובילה לירושלים, לבני-ברק, לאשדוד, ובערבי החג זה קטסטרופה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע? שיהיו הרבה תחנות?
אהרן גרטנהויז
נקודת יציאה אחת לבני-ברק, שבה ממלאים אוטובוסים ומוציאים... כלומר, שלא באותה תחנה תעמיס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כלומר שלכל יעד תהיה תחנה אחרת בשעות העומס?
אהרן גרטנהויז
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר גמור.
אהרן גרטנהויז
לגבי ירושלים–קריית-גת, לא ייתכן שאנשים משכונות הצפון יצטרכו בערבי חגים ומוצאי חגים להיסחב עם ילדים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד ירמיהו. בסדר גמור. תודה רבה. משה זמיר, איש רדיו ותיק, עובד "קול ישראל", בבקשה. מה לך ולתחבורה? אין לך רכב פרטי?
משה זמיר
אני משתדל לא להשתמש ברכב הפרטי. אני גר בצפון ירושלים, בנווה יעקב, והמצב של התחבורה שם הוא מתחת לכל ביקורת בכל ימות השנה: הדוחק באוטובוסים הוא מטורף; העמידה בתחנות היא בלתי נסבלת; וההתייחסות של הנהגים, שהרבה מאוד מהם שייכים למגזר מסוים – יש הרבה נהגי אוטובוסים שמקללים את הנוסעים, מגדפים אותם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כנראה שאין נוסעים שמקללים את הנהגים...
משה זמיר
יש כנראה גם את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא נאזן את זה.
משה זמיר
הרבה פעמים המזגן באוטובוס לא עובד, אין סבלנות של הנהג בהתייחסות לנוסעים, הדוחק באוטובוס הוא בלתי נסבל, במיוחד לציבור החרדי. יש את קווים 59 ו-69 והם תמיד מפוצצים. יש מחסור של אוטובוסים – בצורה מכוונת או לא מכוונת – כך שיש שעות שעומדים שלושת-רבע שעה ואין אוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד מעט תהיה לכם רכבת קלה – אתה מרוצה מזה?
משה זמיר
לא יודע. בינתיים אנחנו סופגים את כל המהלומות שלפני כן. ואני עוד לא מדבר על קו 1, שהוא בכלל קטסטרופה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה רואה שם?
משה זמיר
דוחק, הרבה זמן ממתינים לאוטובוס ועד שהוא כבר מגיע הוא מתמלא בשתי תחנות ולא עוצר בתחנות אחרות, כי מביאים אוטובוסים קצרים, בצורה מכוונת, כדי לדחוס כמה שיותר, כי הציבור החרדי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לפעמים זה בגלל הבעיות התחבורתיות בתוך העיר העתיקה.
משה זמיר
אז צריך למצוא לזה פתרונות.
היו"ר ישראל אייכלר
אובייקטיבית הוא לא יכול להכניס אוטובוסים ארוכים. אבל יש מסלולים שהוא כן יכול.
משה זמיר
צריך לחשוב איך עושים את זה, כי זה בלתי נסבל והציבור הזה תמיד צריך לשלם את המחיר לכל המחדלים האלה – אם זה כאן, אם זה במירון ובמקומות אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע לגבי הכותל המערבי?
משה זמיר
קודם כול צריך לתגבר את התחבורה בצורה הרבה יותר רחבה. גם צריך שתהיה היערכות של המשטרה בנקודות מסוימות, כדי למנוע כניסה של רכבים פרטיים. צריך להגביר בצורה ממש-ממש גבוהה את התדירות של האוטובוסים; אפילו שיהיו סדרנים של "אגד" שיעמדו בתחנות ויווסתו את העלייה לאוטובוסים כך שאוטובוס לא יתמלא בתחנה אחת בעוד שבשאר התחנות האנשים עומדים שעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד מחשיב את הדברים שלך, כי אתה מייצג פה אלפי אנשים שלא הגיעו לפה, שעומדים בתחנות. זה ממש קורע את הלב לראות את זה, בכל ימות השנה ובפרט בחגים בכותל המערבי.

אליהו קונאק? לא פה. חנוך יצחקי? לא פה. אז נעבור לאחראי המרכזי לכל העניין של התכנון, התפעול והרישוי של התחבורה הציבורית, מר דרור גנון.
דרור גנון
אני חושב שכדאי שקודם המפעילים יציגו את ההיערכות שלהם.
שלומית אבינח
"אפיקים" היו פה ויצאו, אני לא מבינה למה.
דרור גנון
אני אחזיר אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות של"אפיקים" אין פקחים משלהם בתחנות?
דרור גנון
בטח שיש להם.
היו"ר ישראל אייכלר
רבי יצחק רודיך, יועץ "אגד" לענייני חרדים, בבקשה.
יצחק רודיך
בוקר טוב לכולם. חודש תשרי הוא חודש עמוס מאוד ומאסיבי מאוד מבחינת הקיבולת וכמויות הצרכנים של תחבורה ציבורית, גם הבין-עירונית וגם בתוך ירושלים, שהיא מוקד העלייה לרגל. באופן נקודתי אני רוצה לומר שאני, בתור מישהו שהוא ותיק בתחום הזה, לא זוכר חודש תשרי שנערכנו אליו באופן כל כך פרטני לגבי הכמויות של כל חג וחג וכל קו וקו. בבין-עירוני אני לא יכול שלא לציין את שיתוף הפעולה, שעבר את כל הגבולות שחשבנו שאי אפשר לעבור, במסגרת תכנית-אב לתחבורה ציבורית, עם משרד התחבורה ומשטרת התנועה בירושלים. אחרי חג שבועות, אחרי הבעיות שהיו לנו ברחוב ירמיהו, שהשליכו גם על בעלז, בעיות של עומסים לא נורמליים, התקיימו מספר דיונים, ודרור יציג פה את התכנית של המוקדים, שמעולם לא הייתה במוצאי ראש השנה אלא רק בפורים. אנחנו קוראים לתכנית הזאת "תכנית פורים משודרגת", כי אנחנו שדרגנו פה הכול. בוצע סיעור מוחות ומחשבה חדשה על כל הנושא של הכמויות של כל קו וקו, מאיפה מגיעים האנשים לכל קו וקו.

אני איגע באופן קצת יותר פרטני. לקחנו את קו 450, שהוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לפני זה אני רוצה לשאול: האם תאפשרו שגם בתחנות הרגילות יעבור אוטובוס לאסוף את האנשים, או רק במוקדי היציאה?
יצחק רודיך
אם אנחנו נתחיל לאפשר קצת פה וקצת שם אז אנחנו בעצם נביא את האנשים לתחנות ואז נפרק את כל המערכת. הרי מדובר במאות אוטובוסים בתוך שעתיים.
דרור גנון
מר אייכלר, אנחנו כל הזמן בקשר איתך בנושא של תחבורה, ואחת ההערות שלך מלפני הרבה שנים היא "אתם לא מצליחים, אז אולי תדלגו". ואכן בנינו את הנושא של המוקדים ואנחנו גם מרחיבים את כמות המוקדים. אבל הזרימה וההכנה של מחסנית אוטובוסים שתקלוט ותיסע-תקלוט ותיסע היא מאוד חשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מצד שני מר גרטנהויז אמר שאם למשל המוקד הוא לכל היעדים - - -
יצחק רודיך
לכן חילקנו את זה. חילקנו למשל את אחד הקווים החזקים ביותר, שזה 450 לאשדוד, שמעבר למוקדים שלו בעתירות מדע ובבעלז היה עומד גם בירמיהו 7 ויחד איתו היו עומדים הקווים של ערד וקריית-גת. מדובר במאות אוטובוסים, בפרק זמן של שעתיים-שלוש. לכן הורדנו את ערד ואת קריית-גת מירמיהו 7. כשאני אומר "הורדנו" אני מדבר על שיתוף פעולה – יושב פה סגן מפקד התנועה של ירושלים, אסי אברהמי, וצריך לציין לשבח את סיעור המוחות שבוצע פה. הורדנו את הכמות הזאת כדי לאפשר לירמיהו לזרום. קירבנו את הקווים של ערד וקריית גת לאזור שמגר, כדי שנוכל לפנות את הציר של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קירבתם את זה לגשר?
יצחק רודיך
ליד הגשר. בכל מקרה, הפיצול הזה של קווי 402 שעשינו בעתירות מדע ובבעלז, ושל 450, שנוסף בעתירות מדע ובבעלז... קו 417 למשל, שכל רחוב גולדה היה נעצר בכניסה לבר-אילן והיה לוקח שעה להגיע ממסוף עתירות מדע לבר-אילן 10, כי הכמות שהייתה מגיעה לרחוב בר-אילן 10 הייתה כזאת... אז ביטלנו את התחנה שם ופיצלנו את 417 לכניסה לסנהדריה, האדמורים-ליינר, וגם למעלה, בציר העליון, שרי ישראל, שימשיך לבנייני האומה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה פותר לך את כל תושבי סנהדריה. אלפי תושבים. וגם גבעת משה.
יצחק רודיך
נכון. מצד שני, את 418 לא לקחנו לשם, כי יש לו ביקוש גדול גם בבעלז וגם בגור. שמנו אותו בשמגר, ליד "רב-שפע", כדי שאלה שרוצים לנסוע מגור ומבעלז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה, ליד הצומת?
יצחק רודיך
אנחנו נעמוד עם אוטובוסים באזור "רב-שפע".
היו"ר ישראל אייכלר
אז צריך לבקש מהעירייה לפנות את החניות הפרטיות שם, זה יוצר פקק כל השנה. נציג משטרת ירושלים, רב-פקד דודי מזרחי, תרשום לך: מתכלת מרדכי עד רחוב חירם אין פסים אדומים ועומדות שם חמש או שש מכוניות קבוע בשני הצדדים, ובגלל זה כל הצומת של ירמיהו משמגר הוא כל הימים פקק אחד גדול. צריך שבקטע הקטן מתכלת מרדי לחירם לא יחנו בתקופות האלה, ואז הכול יזרום.
יצחק רודיך
אני לא רוצה להאריך בנושא הזה, אבל אני אגיד שהמשטרה לקחה את כל ה"איומים", כלומר, המקומות שפוקקים את כל ירושלים, ונטרלנו את זה ונתנו לזה מענה.

מעבר לזה, חברת "אגד" נערכת הפעם בצורה הרבה יותר טובה עם מסיעים פרטיים. יש קווים שלמים שאנחנו מעבירים למסיעים פרטיים, כדי להוריד לחץ, כדי שלא יהיה לנו חוסר של מכוניות. יש קווים שלמים שעוברים למסיעים פרטיים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אנשים ישלמו - - -
יצחק רודיך
משרד התחבורה הוציא פרסום מתואם עם כל החברות, בכל הערים החרדיות. בפרסום הזה נתנו דגש לנושא הרב-קו הצבור.
דרור גנון
שפשוט יטענו אותו מראש, ואז זה יהיה הרבה יותר פשוט.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעשות את זה גם באוטובוס שהוא לא "אגד"?
דרור גנון
כן, במקום ערך צבור.
יצחק רודיך
אנחנו נערכים להעלות לאוטובוסים. שאנשים לא ירדו לאוטובוסים, אלא אנחנו נערכים להעלות לאוטובוסים את האנשים, כדי שמי שיש לו רב-קו פשוט מתקף אותו. עוברת עגלה באוטובוס והוא מתקף אותו. ככל שיהיה לאנשים יותר רב-קווים האוטובוס יזוז יותר מהר, כי אנחנו מעלים שניים ביחד.

אני רוצה לציין לשבח את משטרת התנועה בירושלים, שלקחה את הפרויקט הזה באופן מאוד חד, ויחד איתנו היא מתכוננת. הקטע של הרכבים הפרטיים שנכנסים פה ושם – אם המשטרה תעשה את מה שהיא מתכננת לעשות אנחנו נראה מוצאי ראש השנה מאוד... אנחנו לא נאמין שהרחובות ריקים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שתיגע בבעיות שישנן – בעומסים ובמחסור באוטובוסים.
יצחק רודיך
נגעתי בזה כבר בתוך הדברים שלי. בנושא של חוסר אוטובוסים אנחנו גייסנו למעלה מעשרות אוטובוסים פרטיים. לא נישען רק על - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הכנתם אופציה לעוד אוטובוסים שתוכלו לגייס?
יצחק רודיך
אם אנחנו נשענים על גיוס של מסיעים פרטיים, נשארים לנו אוטובוסים כרזרבה, וזה אמור לתת את המענה לכך. מעבר לזה, אנחנו יודעים מה זה מוצאי ראש השנה, ואמנם אף בן אדם לא יכול לדייק, אבל כן אפשר לדעת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דרור, יש לי הצעה: לאפשר לחברות התחבורה הציבורית להכין להם רזרבות וכוננים, כלומר, נהגים ואוטובוסים, כדי שלא יצטרכו לצלצל ברגע האחרון לנהגים. צריך לאפשר להם להכין רזרבות.
יצחק רודיך
עוד מילה על בני-ברק. שיתוף הפעולה שיש ל"אגד" עם הרב חנוך זיידמן באופן אישי ועם עיריית בני-ברק בכלל הוא דבר ידוע. אנחנו עומדים בקשר רציף לאורך כל ימות השנה, והיום גם התבשרנו על פתיחה של אברהם בן דוד, שאמורה להקל. כחסיד ויז'ניץ אני מכיר את זה שבמוצאי ראש השנה אתה יכול לתכנן אוטובוס אבל הוא בכלל לא באזור, הוא לא מצליח להיכנס לרחוב עזרא או לרחוב חזון איש, כי כל בני-ברק היא שיירה אחת של אוטובוסים. כך שהפתיחה של אברהם בן דוד, בשיתוף עם משטרת התנועה, היא רעיון יצירתי - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כל השנה?
דרור גנון
לא.
יצחק רודיך
אני מדבר כרגע על החגים. זה רעיון יצירתי, ויש לשבח על כך.

לסיכום, הפעם בהחלט יש פה היערכות. שוב, אף פעם אי אפשר למנוע לגמרי הפתעות ובעיות כאלה ואחרות, אבל יש פה היערכות שאני מקווה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עוד שאלה לגבי הכותל. בכותל צפוי שיחכו מאות אנשים – איך אנחנו מונעים את זה?
יצחק רודיך
בכותל נעשה דבר גדול מאוד, דבר שעבדו עליו שנים, והייתי רוצה שאסי יאריך בזה. אני חושב שזה ייתן פתרון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הזכרת את בני-ברק, והיות שהוועדה נלחמה הרבה כדי לפתוח את אברהם בן דוד ונתקענו במבוי סתום בין עיריית בני-ברק למשרד התחבורה, אני רוצה לציין שבחודשים האחרונים, מאז ההסכם של "מהיר לעיר", הייתה פתיחות, נפתחו הלבבות – ואני מקווה שגם הכבישים. אבל הצטערתי לשמוע שזה רק זמני. אנחנו רצינו שזה יהיה קודם זמני כדי שנתחיל לעשות פיילוט, אבל רצינו לעשות את זה עוד לפני פסח. לשבחי המשטרה ייאמר שהיא הייתה מוכנה להעמיד את כל מה שצריך כדי לפתוח, ואני קיוויתי שעכשיו זה כבר יהיה קבוע, ואני לא יודע למה זה רק זמני.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מי הפריע?
היו"ר ישראל אייכלר
משרד התחבורה האשים את בני-ברק ובני-ברק האשים את משרד התחבורה, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. הרב זיידמן נמצא כאן ואני רוצה לשמוע ממנו מה ישתנה בחגים האלה בבני-ברק, שהיא הבעיה המרכזית של אשדוד, של ירושלים ושל כל התחבורה הציבורית הבין-עירונית בחג.
חנוך זיידמן
אנחנו יודעים שמשרד התחבורה, בראשות דרור, עשו את עבודתם נאמנה והם נערכים טוב מאוד, ואנחנו גם בקשר עם החברות. אבל כמובן שמי שקובע את לוחות הזמנים והכול זה משרד התחבורה ולא אנחנו.

המצוקה אצלנו היא כמות האוטובוסים שהעיר יכולה להכיל. כמו שאמר קודם הרב רודיך, בערבי חגים ובמוצאי חגים בזמן קצר עוברות כמויות אסטרונומיות של אוטובוסים – ואין לזה פתרונות פלא. אבל אני סומך על דרור, אני יודע שהשקיעו בזה הרבה מאוד עבודה ואני מאמין שזה יהיה בסדר. אבל אני רק רוצה לבקש שבשעות הלחץ האלה ידאגו שיהיה פיקוח לא של החברות עצמן אלא פיקוח מעל, כדי לוודא שעומדים בסיכומים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מתכוון לפיקוח מטעם משרד התחבורה?
חנוך זיידמן
כן. כי שמעת פה רמזים לכך שלפעמים נסיעות לא יוצאות וכל מיני דברים כאלה, ולכן צריך שיהיה פיקוח בזמן אמת.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך שם גם פקחים עירוניים, שיזיזו את הרכבים הפרטיים שחוסמים את הצירים.
הוד לוי
תכף אני ארחיב לגבי ההיערכות של משטרת ישראל ביחד עם הרשות המקומית.
חנוך זיידמן
לגבי הנושא של אברהם בן דוד, אני רוצה להזכיר שכשהיינו פה לפני פסח סוכם שזה יסודר תוך כמה ימים. אבל אני מודיע לך בצער רב שעד לרגע זה משרד התחבורה עדיין לא אישר לנו את פתיחת אברהם בן דוד.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מדוע?
חנוך זיידמן
אין לי תשובה. הוא לא מנמק. הוא שולח לפה, שולח לשם, אבל נכון לרגע זה אין לנו אישור. לכן הייתה לנו ישיבה שבה ראש העיר העלה רעיון שלצורך החגים אנחנו ניקח שוטרים בשכר ובערבי חגים ומוצאי חגים אנחנו נפתח את זה באופן מעשי על ידי שוטרים, וזה גם מה שפורסם היום בתקשורת. זה המוצא שאנחנו מצאנו, אחרי שלא הצלחנו לפתוח את זה עד היום באופן קבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
חשבתי שהגעתם להסכם עם משרד התחבורה על המת"צים ועל ה"מהיר בעיר", כאשר חלק מהתכנית זה שאברהם בן דוד פתוח.
חנוך זיידמן
הרב אייכלר, יש הרבה רצון טוב, אבל אישור ביד אין עדיין.

עוד משפט אחד. נמצא כאן קצין המשטרה שאחראי על בני-ברק, הוד לוי, והוא יספר על התיאום שיש לנו לגבי כוחות משטרה וכולי.
היו"ר ישראל אייכלר
סגן-ניצב הוד לוי, קצין אג"ם דן, בבקשה.
הוד לוי
בוקר טוב לכולם. אנחנו עשינו עבודת מטה לקראת החגים האלה, במטרה למנוע את טרחת הציבור. בנינו מערך שלם של שוטרים ופקחים שאמורים לתת מענה. כרגע, בעקבות העבודה על הרכבת הקלה, יש יותר בעיות בתוך בני-ברק, ואנחנו מציבים לאורך הצירים המרכזיים, גם רבי עקיבא וגם השומר, שוטרים ופקחים בהצבות סטטיות, כדי למנוע את המצב של אנשים שמעמידים, אפילו לרגע קל, את הרכב שלהם בחניה כפולה, מה שמונע מעבר של אוטובוסים. אנחנו נתנו פתרונות לכל בעיה ובעיה, אם זה בהצבות סטטיות ואם זה בממונעים שעוברים בדרך, אופנועים שאמורים לתת מענה מידי.
היו"ר ישראל אייכלר
תהיה אכיפה מוגברת נגד אנשים שחוסמים צירים?
הוד לוי
המדיניות של משטרת ישראל בערבי חג היא כמה שפחות לבצע אכיפה, אלא בעבירות שהן באמת עבירות משמעותיות. ולכן אנחנו לא רוצים לפגוע בציבור אלא לתת פתרונות לציבור. אז מה שאנחנו עושים כרגע זה מציבים לאורך כל רבי עקיבא שוטרים ופקחים, וכל רכב שיעמוד שם, ולו לרגע קט, אנחנו נעביר אותו משם, גם בשומר וגם ברבי עקיבא, שהם הצירים המשמעותיים ביותר באזור הזה.

אני אומר עוד פעם, יש לנו שיתוף פעולה בכל דבר עם משרד התחבורה. כרגע, בשלב ביניים, אנחנו מציבים שוטרים בשני צדי הכביש של בן דוד, ונאפשר מעבר חופשי והוצאה של האוטובוסים באופן ישיר לכיוון כביש 4, ובכך אנחנו נגרום לתחבורה הציבורית לצאת בצורה טובה יותר. אבל זה כרגע רק פתרון ביניים, כאשר המטרה של מפקד המרחב, מפקד המחוז וראש הרשות היא למנוע טרחה מהציבור, כי הרי אנחנו יודעים שאנשים שממתינים הרבה זמן זה סבל, ואנחנו רוצים שכולם יגיעו בתוך פרק זמן סביר למקום שאליו הם רוצים להגיע.
עוד פעם אני אומר
רק בשיתוף פעולה הכול מצליח. אם זה היה מתבסס אך ורק על הרשות המקומית זה לא היה עובד, ואם זה היה מתבסס רק על המשטרה זה לא היה עובד, כי חייבים פה שיתוף פעולה של התחבורה הציבורית, של כל מי שמפעיל אותם, של המשרד התחבורה, של הרשויות המקומיות, ובטח ובטח שלנו.

אני אומר עוד פעם: ההיערכות היא מלאה; יש קצין שקיבל את זה כאחריות משימתית בכל ערבי החג ובכל מוצאי החג, ואני סמוך ובטוח שאנחנו נראה את הפתרון בצורה טובה בחגים הקרובים. וזאת גם ההזדמנות להגיד חג שמח ושנה טובה לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. יש איזו תחנה ב"פיקנטי" שתמיד אוטובוס עומד לאסוף שם אנשים ויוצר פקק.
הוד לוי
אנחנו לא מאפשרים להעמיד אף רכב, כולל לא רכב ציבורי, וגם לא אוטובוסים. אנחנו נתנו שם כמה פתרונות, למשל, הכוונה של התנועה בצורה מהירה יותר. אנחנו ניתן עדיפות לנוסעים ברחוב השומר; יהיה שם שוטר שנמצא שם סטטי והוא יוכל לווסת.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. הרב מנחם אליעזר מוזס, יושב-ראש סיעת יהדות התורה, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה רבה. זאת ישיבה חשובה מאין כמוה. אני רוצה לנגוע בנקודה מאוד מרכזית. אחרי התאונה האיומה שהייתה עם הרוגים על ידי "אגד", התברר ש"אגד" עדיין לא יכול לקבל את הרזומה של הנהגים ולראות כמה עבירות יש להם, כמה תלונות, איפה הם עבדו קודם ומה הם עשו. עכשיו החוק תוקן, כלומר, היום "אגד" יכול לקבל על כל נהג שבה לעבוד אצלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בכמה כביסה ראש הממשלה משתמש – את זה כבר מותר לדעת. אבל את זה אי אפשר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זה היה המצב. יושב-ראש "אגד" אמר לי "אני לא יכול לקבל נתונים. באים אליי נהגים ואני רוצה לדעת כמה תאונות, מאיפה הוא נפלט, מאיפה הוא בא". אמרו שהחוק לא מאפשר, בגלל צנעת הפרט, אבל החוק תוקן בישיבה האחרונה של הכנסת, כך שחברה ציבורית יכולה לקבל את כל הרזומה. אלא שאני שומע שהחוק הוא חוק, בעוד שהדבר הזה לא מתבצע עדיין למעשה.
דרור גנון
הרב מוזס, החוק לא תוקן עדיין. מה שסוכם זה שאנחנו, במידה שתהיה פנייה, ננסה לעזור בתשובות של כן ולא, כי יש לנו נגישות ל"כספת", למערך של בדיקה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בישיבה האחרונה של ועדת הכלכלה איתן כבל הביא חוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה עבר קריאה שנייה ושלישית?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בטח, בישיבה האחרונה.
דרור גנון
אנחנו לא מכירים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
היועצת המשפטית תבדוק את זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הדבר הזה הוא ממש פיקוח נפש. במקרה הזה הוא עשה 22 עבירות תנועה, מהחמורות ביותר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, כולם מסכימים על זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל צריכים לבצע את זה.
דרור גנון
משרד התחבורה גם בעד זה, אבל זה לא אנחנו. אנחנו צריכים את זה גם להיסעים, לא רק לתחבורה ציבורית.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הדבר השני הוא ששמעתי אז מפרידמן שאין לו מספיק נהגים, ובפרט בחגים, שהרי כל אחד רוצה לחגוג בבית עם משפחתו. אז אני רוצה לדעת מה המצב כאן?
יצחק רודיך
בשביל לתת מענה לנושא הזה "אגד" גייס כמות גדולה של נהגים עם אוטובוסים פרטיים.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה היא מה תעשה אם מישהו יבריז לכם, כמו החברות שעשו לכם את זה בל"ג בעומר.
יצחק רודיך
גם אנחנו עשינו מסקנות אחרי ל"ג בעומר. אמנם אני לא יכול להגיד שאנחנו לא חושבים שלא יעשו לנו את זה, אבל עדיין, התחבורה במוצאי חגים היא לא אותה תחרות של ל"ג בעומר. אגב, אותן חברות שעבדו בל"ג בעומר לא עובדות איתנו יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
בוודאי, אסור לעבוד איתן. צריך שהאחרים ידעו שאגד" לא לוקחים חברות כאלה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה אתה אומר על כך שאין מספיק נהגים?
יצחק רודיך
לכן שכרנו אוטובוסים עם נהגים. לקחנו חברות שלמות עם האוטובוסים והנהגים שלהם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש לי נקודה לרב זיידמן. בכניסה לוויז'ניץ, הצומת הזה, כבר דיברו הרבה פעמים שיצטרכו את הכניסה... זה נורא ואיום: מורידים אלפי אנשים, שעוברים על הכבישים בלי שום... אמרו שימצאו לזה פתרון. הייתי שם אתמול בלילה ועדיין חשוך, עדיין העצים מסתירים את התאורה – צריך לעשות עם זה משהו. תרשום את זה, חנוך.

דבר נוסף, רחוב מתתיהו. דיברנו על אברהם בן דוד, אבל אני כבר נתתי לפני חמש שנים שאילתה לשר התחבורה למה כשבאים מהגשר מגבעת שמואל אי אפשר לפתוח כניסה ישר למתתיהו. הרי לא גרים שם כמעט אנשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה שכתוב "ברוכים הבאים לבני-ברק".
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה לא פותחים שם את הכניסה?
חנוך זיידמן
לא פותחים בגלל שיש שם הפרש גובה של ארבעה מטרים. יש תכנית להזיז את הגשר לגבעת שמואל, וכשזה יקרה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא, לא, אני שמעתי שכבר יש לכם פתרון לבעיה של ארבעה מטר גובה. תבדוק את העניין הזה, זה יציל את בני-ברק. זאת תהיה הכניסה, ואחר כך אברהם בן דוד יהיה היציאה – זה כזה פשוט.

עוד שאלה אחת. האם האוטובוסים המלאים ברבי עקיבא, מותר להם כבר לצאת ישירות לירושלים, או שהם צריכים לעשות את כל דרך הייסורים ולסתום את כל הרחובות, שזה דבר בלתי סביר אפילו בימי חתונות ולא רק במוצאי חגים. זו שאלה לדרור גנון. דרור?
דרור גנון
אני מנסה לבדוק מה הסיפור של בן דוד, פשוט זה לא אני אחראי על זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
דרור, תבדוק. אני שאלתי אותך שאלה מאוד עקרונית: יוצאים מרחוב רבי עקיבא אלפי אנשים, ואתה, קרי משרד התחבורה, מאלץ אותם לנסוע עם האוטובוס המלא לחזון איש, לנחמיה, לעזרא, לז'בוטינסקי וככה להסתובב בעיר עוד 50-40 דקות. למה אתה לא מוציא את האוטובוסים המלאים ישר לכביש גהה?
דרור גנון
יש חלופות מהירות ויש חלופות מאספות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו על זה בדיונים קודמים; על כך שצריכה להיות אפשרות שאוטובוס שיודעים שהוא מלא וכבר יש לו 20 בעמידה – שגם על זה נדבר תכף, כי אנשים כבר רוצים לסקול אותי, אומרים לי "תהיה אתה ה-19 שעומד באוטובוס", אבל אני חושב שבמצב הקיים, בזמן עומס, צריך... דרור, תבדוק מה שהרב מוזס אומר לגבי לשחרר אוטובוסים מלאים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
דרור, תענה. בוא נשמע מה ההיגיון מאחורי זה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא עכשיו, אחר כך הוא יענה על הכול.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
עכשיו אני רוצה לשאול שאלה על הכותל.
יואב בן צור (ש"ס)
הכותל זה אני. אני חוזר ורואה את המחזות כל חול המועד וימים עמוסים, ימים שעשרות אם לא מאות אלפי אנשים נמצאים בכותל המערבי ומשתמשים בתחבורה הציבורית, כאשר מטבע הדברים מדובר בציבור החרדי. ואתה רואה את הסדרנים שעומדים ליד שער האשפות ופשוט דוחסים את האנשים לתוך האוטובוסים ודוחפים עד שאי אפשר לזוז, ורק אז הם נותנים לנהג הוראה לסגור את הדלת. מי שמסתכל על האוטובוסים האלה – המחזה הוא פשוט מחזה לא סביר, לא הגיוני, וזה יוצא כאילו האנשים האלה נוסעים בחינם ורק עושים להם טובה שמעלים אותם לתוך האוטובוסים. אתה מדבר על 20 שעומדים? אני חושב ש-500 עומדים שם דחוסים, זה קטסטרופה להסתכל על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה מה יגיד האדם שנשאר למטה.
יואב בן צור (ש"ס)
אם יהיה לו עוד אוטובוס זמין מיד, הוא יעדיף - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אם לפחות הוא ידע שיהיה - - -
יואב בן צור (ש"ס)
לא, זה לא שיש אוטובוס אחד, אלא עומדת שיירה של אוטובוסים, אבל הוא לא שולח למעלה עוד אוטובוס עד שהוא לא מצליח לדחוס עוד ועוד. אני ראיתי בעיניים שלי סדרן דוחף את האנשים פנימה, ורק כשצפוף הוא אומר "תסגור ותיסע". איך אפשר לעשות דבר כזה?
יצחק רודיך
אני יכול להתייחס?
יואב בן צור (ש"ס)
אתה חייב להתייחס.
יצחק רודיך
אני הייתי חושב הפוך על הפוך: אני מזמין את חברי הוועדה לבוא לכותל בסוכות, כאשר נמצאים שם עשרות אלפי איש, ולראות את שיירת האוטובוס שעומדת משער האשפות עד למטה, לראות את השוטרים שמנסים לנווט בין אותם עשרות אלפים, לראות את הפקחים של "אגד" שמנסים לנווט, ולראות גם את אותם אנשים שלפעמים אומרים "רק רגע, תן לי לעלות". – "לא, תן לי לסגור, יש לי עוד עשרות אוטובוסים למעלה" – "לא, לא, תן לי לעלות, תן לי לעלות".
היו"ר ישראל אייכלר
כי הוא כבר עומד שעה.
יצחק רודיך
מה לעשות? אלה התשתיות שנמצאות, הרי כולנו מכירים את הכבישים בכותל.
דרור גנון
הכותל נבנה לפני 3,000 שנה, לא אנחנו קבענו את התשתיות שם.
יצחק רודיך
אנחנו נשמח לשמוע פתרונות.
יואב בן צור (ש"ס)
ידידי, אני איש כותל כבר הרבה שנים ואני מכיר את הכותל מקרוב כמעט 30 שנה, מתוך עיסוק יום-יומי עם הנושא. וידידי הנכבד, אם יעמוד שם עוד שוטר או עוד סדרן ויגיד בנחישות "אני סוגר את הדלת, אתם לא עולים, מיד אחר כך יבוא אוטובוס אחר", זה יפתור - - -
יצחק רודיך
אבל כמו שהרב אייכלר אמר, יש שם אנשים שעומדים ואומרים "תן לי לעלות, תן לי לעלות, המשפחה שלי כבר עלתה". המקום הזה מאוד בעייתי. אבל אני אומר אדרבא – ברכת כוהנים יוצאת ביום רביעי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני הזמנתי את שר התחבורה לבוא פעם. אני מקווה שהוא יעשה את זה.
יצחק רודיך
אני אומר יותר מזה – כולנו מסתכלים על הפוקוס של ברכת כוהנים, אבל כל ערב בסוכות יש עומס הרבה יותר גדול מאשר ברכת כוהנים. כל ערב. ואני עוד לא מדבר על יום חמישי בלילה, שזה בכלל... אבל יש מאמץ עליון, המשטרה סוגרת את כל אגן הכותל, כל אגן העיר העתיקה נסגר, ואולי כדאי שיבואו פעם אחת וישמעו את ההיערכות של המשטרה, של משרד התחבורה ו"אגד" ויראו את הדברים בצורה יותר רחבה.
היו"ר ישראל אייכלר
"אפיקים", בבקשה. שי מלכה, סמנכ"ל שירות ופיתוח של "אפיקים", בבקשה.
שי מלכה
"אפיקים" ביצעה עבודת מטה שהתבססה גם על ניסיונה בשנים האחרונות וגם על התייעצות עם יועצים שלנו למגזר החרדי ויוצאי משרד התחבורה למגזר החרדי, ובנתה מפת תנועה מתוגברת, גם בקווי השירות מאשדוד לבני-ברק. את קו 350 הידוע נתגבר בעשרות אחוזים לכיוון בני-ברק בערב החג, כך שברוב שעות היום יצאו שלושה אוטובוסים כל שש דקות ולקראת הסוף אפילו כמעט כל דקה. הוא יצא גם מתחנת המוצא שלו וגם מאורך המסלול, על מנת להקל את העומסים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
היו הרבה בקשות להפריד את רובע ח', כדי שלא יצטרכו לעשות את כל הסיבוב.
שי מלכה
אז אנחנו באמת נותנים לכך מענה באמצעות הפעלה של הקו מכמה נקודות יציאה שונות.
שלומית אבינח
אז אוטובוס מלא לא יעשה את המסלול אם הוא מלא ב-ח'?
שי מלכה
לא, זה לא קשור.
היו"ר ישראל אייכלר
שיעשה את המסלול, אבל שלא יהיה מצב שכשהוא מגיע לתחנה כל האנשים רואים שהוא מלא ולא עולים.
שי מלכה
נכון. אנחנו למעשה חתכנו את המסלול לשניים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם פקחים בשטח?
שי מלכה
בוודאי, אדוני. ייפרסו גם פקחים שלנו, גם פקחים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
פקחים שיודיעו שאפשר לשלוח אוטובוס ריק - - - ?
שי מלכה
בהחלט. פקחים מחוברים עם "מירס" למוקד שליטה, שגם נעבה אותו לטובת העניין. גם בקווי השירות לבית-שמש, הקו הידוע 454, הוספנו לו לאחרונה קו חדש, 747, שהוא מהיר, שלא נכנס ליסודות ובית חלקיה, וגם הוא יתוגבר בערב החג. בנוסף, קיצרנו את המסלולים לבקשת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בשעתו היו טענות שאין לכם אוטובוסים רזרבה באשדוד ואם אוטובוס נתקע בדרך מבני-ברק לאשדוד או לבית-שמש אז כל הציבור מחכה עוד שעה עד שיגיע אוטובוס. תוכלו להכין אוטובוסים בבית-שמש ובאשדוד כדי שלא תהיו תלויים באלה שעושים את הסיבוב?
שי מלכה
זה מאוד תלוי בביקושים.
היו"ר ישראל אייכלר
כשיש שעות עומס תהיו ערוכים להן, קחו בחשבון שאוטובוס יכול להיתקע באזור בני-ברק ולא יגיע לבית-שמש או אשדוד.
שי מלכה
הסבירות שאוטובוס ייתקע היא מאוד נמוכה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא ייתקע כי יתקלקל, אלא ייתקע בפקקים.
שי מלכה
אוקיי.

גם קווי השירות מבני-ברק לירושלים, 422, יתוגברו לאוטובוס כל שש דקות ולקראת הסוף גם כל דקה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לפרוטוקול שמישהו אמר לי ש-422 הוא סגולה גדולה ונפלאה ל-402, שזורם כל הזמן. הלוואי והיה גם לאשדוד ולעוד מקומות תחרות כזאת. כך אמרו לי, שבגלל שיש 422 אז 402 נזכר להעמיד מספיק אוטובוסים, כדי שאנשים לא יעברו אליו.
יצחק רודיך
לא, זה ציר שונה לחלוטין.
דרור גנון
קודם כול, יש לו כמה חלופות, זה לא נסיעה בקו אחד. דבר שני, במכרז שפכנו שם כמות כזאת גדולה של נסיעות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה, ב-402?
דרור גנון
לא, ב-322 באשדוד. אתה שאלת על תחרות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, עכשיו דיברתי על ירושלים. אבל יש אשדוד–ירושלים?
דרור גנון
אשדוד–ירושלים אין עדיין. זה 450 ו-451 ש"אגד" מפעיל. אבל לכיוון בני-ברק זה "אפיקים", ויש לו כמות אדירה של נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אחזור על מה שהנוסע אמר לי. הוא אמר שאם גם ל-450 תהיה תחרות של "אפיקים" אז היעילות שלו תהיה כמו של 402.
דרור גנון
בוא אני אגיד את זה בצורה הכי אופטימית וזהירה: אני מעריך שבשנים הקרובות תהיה תחרות. אני לא יודע אם זה יהיה "אפיקים", אלא מי ש... אני מעריך שתהיה תחרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לא מוריד מהשבחים ל"אגד" על כך ש-402 זורם אצלם.
דרור גנון
נכון.
יצחק רודיך
להכניס את הכמות הזאת לבני-ברק – אני כחסיד ויז'ניץ ידוע מגיע ערב ראש השנה, וערב ראש השנה הקודם עמדנו מגבעת שמואל כדי להיכנס לבני-ברק. זאת אומרת, הפקק התחיל כבר בכניסה לכביש 4, ורק הרמזור להיכנס לקח שעה וחצי עם כאלה כמויות של אוטובוסים. ברוך השם, כן ירבו.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים לבני-ברק.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ואם יפתחו את רחוב מתתיהו זה יקצר, כי לא יצטרכו - - -
דרור גנון
לא, זה לא - - -
יצחק רודיך
אם נכנסת כזאת כמות של אוטובוסים - - -
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו, אחרי שהחברות דיברו, אני מבקש מדרור גנון לדבר. בבקשה.
דרור גנון
תחבורה ציבורית זה אחד המקצועות הכי קשים שיש היום. זה מקצוע שהוא גם כפוי טובה, כי כשהכול בסדר אף אחד לא יגיד לך כלום, אבל כשיש תקלה קטנה כולם יתנפלו עליך. אבל זה בסדר, אנחנו מבינים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבא שלי הוביל מתים, והוא אמר לי שמתים זה הכי טוב, כי הם לא מתלוננים על שום דבר.
דרור גנון
אנחנו מנסים להפיק לקחים, ומפיקים לקחים, כל הזמן, מכל אירוע. אני יכול להגיד לך בגאווה שהשימוש בתחבורה הציבורית, בעיקר במוצאי חגים ובאירועים, בעיקר במגזרים החרדיים, גדלה וגדלה באופן משמעותי מאירוע לאירוע. למשל, אם אני משווה את פורים השנה לפורים שנה שעברה – זה לא דומה. וכך זה בכל חג. למשל בשבועות אמרנו שיהיה גידול של 5% עד 7%, ובסוף היה לנו גידול של 17%. אנחנו ערים לזה שהגידולים הם משמעותיים, וככל שהגידולים יותר גדולים זה מסבך את העסק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מראה על המצוקה הכלכלית, שלא מאפשרת להם רכבים פרטיים.
דרור גנון
הפוך. זה מראה על זה שעשינו דבר נכון עם מדיניות התעריפים. הוזלנו את התעריפים, ואנשים מעדיפים לנסוע בתחבורה ציבורית, כי זה יותר כדאי, נקודה. המחיר ירד בהרבה, וזה מבורך.

אבל זה דורש היערכויות מאוד מורכבות, מאוד מסובכות, תיאומים מאוד מורכבים עם כל הגורמים – עיריות, משטרה, גופי סמך שלנו שמטפלים בשוטף, כמו למשל תכנית-אב תחבורה, המפעילים, שצריכים להתרוצץ, וכל שאר הרכיבים שקשורים לזה.

בעקבות לקחים ודרישות שלך, הרב אייכלר, אנחנו דואגים שיהיו פקחים ושנדע איפה הם מוצבים מראש. למשל, "אגד" התחייבו לנוכחות פקח ברחוב הגורן. או פיקוח בלילה בין השעות 01:15 ל-01:45, שזה הפיק של הסוף – שיהיו פקחים וינתבו את האנשים ואת האוטובוסים. או למשל בחול המועד, שיש להם פקחים שפרוסים בנקודות מצוינות שאנחנו יודעים עליהם. או בליל התרת נדרים, שזה עד שלוש וחצי בבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה שעברה אפשרת עד שלוש - - -
דרור גנון
שלוש וחצי אוטובוס אחרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז גם השנה - - -
דרור גנון
גם השנה. וגם הושענא רבה כל הלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק חסרים לך שני ימים בחול המועד לעשות בהם גם בלילה. באמת, זה מאוד חסר.
דרור גנון
בחול המועד יש עד אחת וחצי בלילה.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להאריך את זה, כי המון אנשים מגיעים מכל הארץ.
דרור גנון
אבל ככל שאתה מאריך אתה מייצר איזושהי בעיה אחרת.

בנוסף, ביום כיפור יתוגברו קווים חרדיים שנוסעים לשוק ארבעת המינים, שהמון מגיעים אליו. בערב ראש חודש יש תגבור לכותל ותגבור של 163 לקבר רחל. יש גם תגבור לכיוון הר המנוחות, שהרבה מגיעים לשם.

נעשו מיליון מפגשי היערכות, כבר לפני מספר חודשים.

השילוט האלקטרוני – שהיו עליו הרבה ויכוחים והרבה תיאומים, גם עם הכותל, גם עם העירייה, גם עם משרד התחבורה וגם עם המפעילים – בסוף הוא הוצב. תפקידו הוא להודיע לאנשים שהעלייה לרחבת הכותל נסגרה ואז האנשים יודעים לרדת למטה. כי בעבר הם לא ידעו איפה להיות, למטה או למעלה, והשלט הזה אמור לפתור את זה. הוא מוזן בזמן אמת גם על ידי המשטרה וגם על ידי המפעילים, וגם הכותל מעורב בזה.

לגבי ההסברה, ביצענו הסברה משותפת. משרד התחבורה לקח מהתקציב שלו ונתן כמה מאות אלפי שקלים להסברה. הוא גם כינס את הכול פנימה וגם עשה את זה בצורה הרבה יותר ברורה ומסודרת, שזה גם תקדים.

בכל הנושא של מוקדי היציאה, יש פריסה בצורה אחרת, צורה יותר נכונה, כולל ניסיון לקצר מרחקי הליכה, לעשות הנגשה יותר טובה ויציאה מהירה החוצה, כמה שניתן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
נו, אז תמשיך את זה גם לרבי עקיבא - - -
דרור גנון
כרגע אני מדבר על ירושלים. בבני-ברק אנחנו קצת מוגבלים. אבל לשאלתך, ניסינו את זה בעבר, אבל הבעיה שבסוף הג'י-פי-אס לא עובד והנהג צריך להחליט אם הוא מקצר או לא מקצר. הרי מי באמת יודע באותו רגע... ואז יש לך נהגים שמקצרים חצי מלאים, כי אין להם כוח לעמוד בפקק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אסור שיקרה.
דרור גנון
אבל זאת הבעיה שלנו. וזה שעשינו בקרה ופיקוח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך פקחים. אם תפסו אותו יוצא מוקדם הוא יקבל קנס שבחיים שלו הוא לא יעשה את זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
פקח אחד בחזון איש פינת רש"י - - -
דרור גנון
אתה מדבר על המסלול, לא על מוקד היציאה. הרב אייכלר אמר שיהיו קנסות גם על המסלול.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, אני אגיד מה אתה מציע: שעל המסלול יעמוד פקח משלכם ויגיד לנהג "אתה מלא – קח ישר לז'בוטינסקי".
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
דרור, שמעת את זה? לשים פקח אחד ברבי עקיבא פינת רש"י, שזו התחנה האחרונה לפני שהוא פונה לחזון איש. הפקח מסתכל באוטובוס ואומר "חצי אוטובוס – תפנה ימינה; אתה מלא וגדוש – צא החוצה". אני מממן לך עכשיו, לחג הראשון, את הפקח הזה.
דרור גנון
זה לא בעיה של פקח, זה בעיה של כמות... בסדר, אני אבדוק את זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל עכשיו תבדוק את זה.
דרור גנון
אני רשמתי, הרב מוזס, ואני אבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי אפילו נותן למשטרה את הסמכות להגיד לנהג.
דרור גנון
שוטר לא יודע להחליט אם זה מלא או לא וזה גם לא תפקידו, הוא לא מתעסק בתחבורה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
פקח אחד יציל את הכול.
דרור גנון
אנחנו נבדוק את זה ונענה.

אנחנו גם נערכנו עם תגבורים רבים מאוד של אוטובוסים אצל כל המפעילים. גם נתתי להם הנחיה להיות רגישים, כי לפעמים קבלנים לא באים, כמו שראינו בל"ג בעומר. לכן המפעיל יעמיד חלק מהאוטובוסים שלו ראשונים וזה ייתן לקבלנים יותר זמן להתארגן. זאת אומרת, סידרנו את המתווה כך שלא יקרה מצב שאם לא הגיע קבלן לא יוצאות נסיעות. עשינו אפילו עבודה יותר מפורטת, למשל, מי יוצא ראשון ומי יוצא אחרון. למשל הבחורים של גור שישנים בבתי הספר מקפלים את המזרנים ורצים מהר לאוטובוס, בעוד שהמשפחות צריכות זמן לסדר את הבתים, להתארגן וכולי. אז אנחנו עשינו מחקר ואנחנו גם יודעים כמה בחורים... בקיצור, ניסינו להגיע למקסימום שאפשר, בשביל לתת את רמת השירות הטובה ביותר.

המשטרה היא פקטור מרכזי בכל זה, ואני חושב שהם רתומים באופן מלא לעניין הזה. הם נפרסו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תוכלו לתת אישור זמני ל-20 נוסעים במקרים של צפיפות ובהוראה של - - - ?
דרור גנון
כרגע אני לא יכול לתת אישור זמני, כי עדיין לא גמרנו את ההליך בתוך המערכת מבחינה בטיחותית. העניין המשפטי טופל, אבל יש את העניין הבטיחותי, כלומר, כמה משקל כולל האוטובוס יכול לקחת ביחס להוראות היצרן. אנחנו מסיימים עכשיו לעשות הוראות לעניין הזה שיגידו איזה סוגי אוטובוסים יוכלו לקחת ואיזה לא, ובקרוב אנחנו נוציא הנחיות למפעילים שמאפשרות לקחת יותר מעשרה נוסעים. אבל זה לא יהיה 20, אולי 14, כי הכול חייב להיות בטיחותי לפי המשקל הכולל, כי אם עוברים את המשקל הכולל בסיבוב, האוטובוס יכול להתהפך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לאיזה מרחק? גם למירון?
דרור גנון
זה לא קשור למרחק, זה קשור לכמות הנוסעים.

לגבי אברהם בן דוד, התכתבתי פה עם טופז, המפקחת על התעבורה שעובדת מולו. היא אמרה שיש תכנית שעדיין לא מסוכמת לא עם העירייה ולא עם נתיבי ישראל - - -
חנוך זיידמן
הם נפגשו ביום ראשון ואני מחכה לתשובה שלהם.
דרור גנון
הם עדיין לא סיכמו את זה, אבל היא הבטיחה שהיא מטפלת בזה וזה ייגמר בהקדם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה "בהקדם"? תן לי תאריך, כי אנחנו כבר ישבנו ישיבה מיוחדת על זה.
קריאה
לפני פסח.
דרור גנון
לא, לפני פסח עדיין לא היה אישור לכלום. אחרי שקרן טרנר נתנה אישור בישיבה שהייתה אצלה במשרד התחבורה, ביחד עם ראש העירייה וחנוך, התחילו לעשות את התיאומים הסופיים של התכנית, וכנראה שהייתה פגישה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז תוך חודש? חודשיים?
דרור גנון
אני מבטיח לדווח לוועדה בסוף אוקטובר מה קורה עם זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל זה כבר יהיה אחרי החגים.
דרור גנון
אני מתנצל, אנחנו צריכים ללכת, כי מחר אמורה להגיע כמות אדירה של אנשים ונקראנו לדגל. תודה רבה וסליחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. דרור, אני רק מזכיר לך שבעבר כבר העברת ל-443 - - -
דרור גנון
כן, אנחנו עושים את זה, אנחנו נעביר לכל המסלולים הכי קצרים שיכולים להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה לדרור גנון, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, שהואיל לבוא היום, ביום עמוס מאוד עם כל ההכנות להלוויה.

אני רוצה לבקש מסגן מפקד התנועה של משטרת ירושלים לספר לנו על ההיערכות שלהם. דודי מזרחי, בבקשה.
דודי מזרחי
צהריים טובים. האתגר שלנו הוא לאפשר הגעה ועזיבה של קהל, ואני אחלק את זה לכותל וחגי תשרי. מבחינת הכותל יש לנו מערכים שמצליחים, ומה שמצליח – אנחנו ממשיכים איתו. אני מדבר גם על המעגלים הקרובים לכותל וגם הרחוקים ממנו. במעגלים הקרובים לכותל אנחנו הולכים לסגור בכלל את התנועה לכלי רכב פרטיים ולא לאפשר בכלל הגעה בכלי רכב. במעגלים הרחוקים יותר אנחנו מצמצמים ומדללים את התנועה, כדי לאפשר זרימה של תחבורה ציבורית בנתיבים האלה.

יהיו צירים מסוימים שתעבור בהם רק תחבורה ציבורית, ואנחנו יודעים לקבוע אותם, החל מדרכי ההגעה ודרך נקודות האיסוף בשאטלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה למשל?
דודי מזרחי
למשל חניון הרכבת, שזו נקודת איסוף שמגיע אליה שאטל, ואנחנו יודעים לתת לו ציר יציאה ונסיעה רציפה עד הכותל. בנוסף, ניתן עדיפות לתחבורה ציבורית במעגלים הרחוקים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתם מחנים את האוטובוסים הפרטיים הרבים שמגיעים לסליחות ולחגים?
דודי מזרחי
אוטובוסים פרטיים זה סוגיה די בעייתית, כי מצד אחד היא מביאה כמות של קהל, אבל הבעיה שם היא לא בהגעה אלא בפיזור. כי נהג שמביא 50 נוסעים ובא לאסוף אותם, הוא לא יכול לזוז מהציר, שזה רק נתיב אחד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה אתה עושה איתם?
דודי מזרחי
אנחנו לא נותנים להם, מבחינתנו זה כמו כלי רכב פרטי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איפה הוא יעמוד? מגיעים אלפי אנשים מכל הארץ – איפה הם יעמדו?
דודי מזרחי
רק תחבורה ציבורית. בנקודות מסוימות אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להעמיד אוטובוס שיחכה לנוסע שנמצא עדיין בחוץ.
היו"ר ישראל אייכלר
אז יש לכם חניון גדול באזור או משהו כזה?
דודי מזרחי
חונים עצמאית.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהוא נוסע כל הזמן בכביש וחוסם חלק מהתנועה.
דודי מזרחי
הוא לא ייסע, כי הוא בכלל לא ייכנס. מי שייכנס לצירים שאנחנו חוסמים לתחבורה ציבורית זה רק מי שמשרד התחבורה מאשר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה גם לא מאפשר לו להוריד את הנוסעים?
דודי מזרחי
אני לא אתן לו להתקרב לגורן.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתה כן מאפשר לו?
דודי מזרחי
לכותל הוא לא יוכל להגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה הוא יוריד? בהר ציון?
דודי מזרחי
הוא יכול להוריד בהר ציון, הוא יכול להוריד ביפו.
היו"ר ישראל אייכלר
ומשם?
דודי מזרחי
או ברגל או בתחבורה ציבורית. כי אין לנו מענה לאיסוף.
היו"ר ישראל אייכלר
אין שאטלים?
אסף אברהמי
בחול המועד ובליל התרת נדרים לפני כיפור יש קו 11 מחניון טדי, והיום כל האוטובוסים הפרטיים יודעים להגיע לשם ולפרוק את האנשים, ושם הם עולים לאוטובוסים של "אגד" ונוסעים לכותל וחוזרים לשם. יש דבר נוסף שהעירייה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צריך להודיע את זה לציבור.
אסף אברהמי
הוא יודע את זה, עושים את זה כבר כמעט ארבע שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש שאטלים מטדי לכותל המערבי?
אסף אברהמי
כן, אוטובוסים בשירות, לא שאטלים.
היו"ר ישראל אייכלר
בחול המועד?
אסף אברהמי
כן, כל הזמן, מהבוקר. וזה גם בשיתוף פעולה עם רכבת ישראל, כלומר, יש תיאום בין האוטובוסים האלה לבין רכבת ישראל, כך שכל פעם שמגיעה רכבת, אחת לשעה, האוטובוס ממתין לנוסעים והם יורדים מרכבת ישראל ונוסעים לכותל, ואותו דבר בחזור.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל חול המועד?
אסף אברהמי
בכל חול המועד. בנוסף, העירייה מפעילה קו קבוע מחניון הרכבת, שאנשים יכולים לחנות את הרכבים הפרטיים שלהם בחניון הרכבת ולנסוע משם. הקרן לירושלים מממנת את זה. יש שם כל 20 דקות אוטובוס, גם לנכים, דרך עיר דוד. זה המסלול הכי קצר שיש, וזה עובד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לתת לדודי להמשיך לסקור את הפריסה שלהם בעיר.
דודי מזרחי
כמו שאמרתי, אוטובוסים פרטיים לא ייכנסו, רק תחבורה ציבורית של החברות שנקבעו על ידי משרד התחבורה.

מעבר לסגירות של המעגלים הקרובים והרחוקים, אנחנו מפעילים מערכים כל הזמן, 24 שעות. אנחנו לא באים בבוקר של אותו יום ומתחילים להיערך, אלא אנחנו נערכים 24 שעות כדי למנוע חסמים והפרעות. לדוגמה, אנחנו יודעים שבלילה אנשים מגיעים לכותל ו"זורקים" את הרכבים על הצירים, ואנחנו נותנים לזה מענה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה המענה?
דודי מזרחי
מניעת כניסת כלי רכב למעגלים הקרובים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אזור העיר העתיקה?
דודי מזרחי
אף אחד לא יחנה, ומי שכבר יצליח לעבור אותנו במקומות כאלה ואחרים, אנחנו פשוט נגרור אותו, כך שנגיע לבוקר במצב שאנחנו יכולים לעבוד ולתת את השירות המתאים לתחבורה הציבורית.

דבר חשוב נוסף זה ניתוב קהל והסבר לקהל, כי קהל שעומד לא יודע לאן ללכת. לכן השילוט שנעשה בכיכר גורן כדי להכווין קהל, בשילוב פקחים, זה מענה הולם.

שאלת פה לגבי אכיפה. כמדיניות אנחנו לא אוכפים בערבי חג ובחג, אלא אנחנו פועלים למניעה של אירועים כאלה. אנחנו לא רוצים להגיע ולתת את הדוח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הדוח לא יעזור לך, אלא רק להזיז את הרכב.
דודי מזרחי
אנחנו רוצים למנוע את הבעיה מבעוד מועד, ולכן אנחנו נערכים לחסימות צירים וכולי.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתם עושים אם קורה משהו בכביש סולטאן סולימאן?
דודי מזרחי
בסולטאן סולימאן אנחנו יודעים לתת את התשובה במקרה של אירוע ביטחוני כזה או אחר, באמצעות הסטת כל התחבורה הציבורית דרך צומת הכלבייה, בריכת הסולטאן.
היו"ר ישראל אייכלר
בהר ציון למטה.
דודי מזרחי
נכון, דרך הר ציון.
היו"ר ישראל אייכלר
פעם קראו לזה "דרך האפיפיור".
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כי פתחו את זה בשביל האפיפיור, שביקר אז בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
הכביש מבריכת הסולטאן עד הר ציון, שהיה בשליטת ישראל לפני ששת הימים, נוצר בשביל ביקור האפיפיור ב-65'. כשכבשו את הכותל המערבי ואת העיר העתיקה, ב-67', כל אזרחי ירושלים הגיעו לדרך האפיפיור, ומשם הלכנו דרך סילואן לשער האשפות, לכותל המערבי.
דודי מזרחי
אני ממשיך. אנחנו יודעים לתת מענה גם לאירוע ביטחוני כזה או אחר, בכך שנהפוך את התנועה.

פרסום לקהל זה אחד הדברים הכי חשובים באירועים כאלה: מאיפה להגיע, דרכי הגעה, איזה צירים חסומים, הגעה בתחבורה ציבורית וכולי.

בנוסף, יש ישיבות תיאום עם כל מפעילי התח"צ, בפיקוח וריכוז של משרד התחבורה ותכנית-אב לתחבורה. באירועים הקריטיים כמו ערב החג וסליחות אנחנו יודעים לתת מענה ברמת שת"פ בפיקוד הכי בכיר לבעיות מקומיות שמתעוררות, כדי להסיר חסמים. זה משהו שלמדנו לעשות עם השנים והוא רץ טוב. אנחנו מתייחס לערב החג ולמוצאי החג – כל אחד מהם בפני עצמו. עד כאן, תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לדודי מזרחי, ולעבור לרב-פקד פרדי קוסקס, קצין הנחיה ותיאום מבצעים.
פרדי קוסקס
אנחנו באגף התנועה פחות נוגעים בתחבורה הציבורית שבתחום העירוני ויותר פועלים על הכבישים הבין-עירוניים.

קודם כול, ביטלנו את עבודות הכביש במהלך חגי תשרי ואפילו לפני, למעט עבודות דחופות שתהיה בהן סכנת בטיחות או סכנת חיים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למשל מחלף חמד למטה.
פרדי קוסקס
בכל מקום שתהיה סכנה ויהיה צורך לעבוד בכביש. אבל כעיקרון ביטלנו את העבודות בכל חגי תשרי.

חברי דיבר פה על מתן עדיפות לתנועה לכיוון ירושלים בכל הצירים המובילים מכל הכיוונים – כביש 4, בני-ברק, כביש 1, כביש 443, כביש 375 וכן הלאה. אנחנו נערכים לכך בהיערכות מאוד גדולה, כמו בשגרה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה מבחינת הכניסה לבני-ברק, שעה וחצי בערב ראש השנה?
פרדי קוסקס
אנחנו לא נתקלנו בזה, זו פעם ראשונה שאני שומע את הדבר הזה.
הוד לוי
איפה זה?
יצחק רודיך
בצומת של גבעת שמואל, לפני שאתה עולה לגשר, כל הגשר עומד. בכביש שאתה עולה ל-4, טיפ-טיפה אחרי מסובים הכול כבר עומד, עד לכניסה לבני-ברק, בגלל הרמזור. צריך שתהיה הכוונה בכניסה וייתנו עדיפות לכניסה, כי אין כמעט יציאה; ברמזור היציאה אף אחד לא יוצא.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כיוון הרמזור זה בידי המשטרה או העירייה?
הוד לוי
אני חייב לומר משהו שמאתגר אותנו בימים האחרונים. מאחר שיש את העבודות ברכבת הקלה בז'בוטינסקי, כל מי שמגיע לז'בוטינסקי, waze מפנה אותו לתוך העיר בני-ברק. כרגע זה מאתגר אותנו, כי ככל שהעבודות ברכבת הקלה ימשיכו, בני-ברק תיתקל בהרבה יותר בעיות. אנחנו יודעים שיש לנו בעיה של מספר כניסות מוגבל לתוך העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לחזור לרב-פרק פרדי. לגבי הכביש העולה לירושלים - - -
פרדי קוסקס
כל הכבישים שעולים לירושלים, לא רק כביש 1. אנחנו נערכים בכל הכבישים, אנחנו יודעים לתת את המענה, כולל מתנדבים ביחידת ג'יפים מיוחדת שלנו שמפנים רכבים.
היו"ר ישראל אייכלר
לפעמים בערב חג, ממש בשעות האחרונות, כשאנשים רוצים מאוד להגיע, דווקא אז יש פקקים גדולים בעלייה לירושלים.
פרדי קוסקס
חשוב לי להגיד פה לחברות תחבורה ציבורית שהתחבורה הציבורית צריכה להיות עם רכבים תקינים. כי לפעמים שולחים איזה רכב שהוא ישן, לא כל כך טוב מבחינה מכנית, ואז הוא נתקע על הכביש ויוצר בעיה מאוד רצינית. לכן אני קורא להשתמש ברכבים תקינים וחדישים. אנחנו אמנם יודעים לתת לזה מענה, אבל גרירה של רכב כזה לוקחת זמן, ועד שמגיע רכב חלופי אנשים יורדים לכביש והסיכון גובר.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם סמכות להפנות את התחבורה הציבורית מכביש 1 לכביש 443 כאשר אתה יודע ששם הרבה יותר פנוי?
פרדי קוסקס
אנחנו קוראים לזה דילול תנועה על כביש 1 והפניה לכביש אחר. ברגע שתצא הוראה כזאת אנחנו נבצע.
שלומית אבינח
מי נותן את ההוראה?
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין ממשרד התחבורה שהם יותר גמישים היום בעניין - - -
יצחק רודיך
צריך הוראה בכתב.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לדעתי למשטרה יש סמכות גם בלי משרד התחבורה.
פרדי קוסקס
אנחנו עשינו את זה בשלג ואנחנו יכולים לעשות את זה גם לפי בקשה מיוחדת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו מבקשים - - -
פרדי קוסקס
מי זה "אנחנו"?
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה לפניות הציבור של הכנסת מבקשת.
פרדי קוסקס
אנחנו נטפל בזה. אבל אנחנו צריכים לדעת מתי, באיזה שעות, עד מתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מתי שיש עומס. הרי אתם אלה שבשטח.
פרדי קוסקס
אנחנו יודעים שבברכת כוהנים אמורה להגיע הרבה תחבורה ציבורית לירושלים בחול המועד סוכות.
יצחק רודיך
בברכת כוהנים התחבורה הציבורית שמגיעה לירושלים זה לא סדר גודל גדול. מה שבעיקר זה מהצהריים והלאה.
פרדי קוסקס
אתה מדבר על ברכת כוהנים?
היו"ר ישראל אייכלר
לא רק ברכת כוהנים, בחול המועד, בכל חגי תשרי בשעות אחר הצהריים.
פרדי קוסקס
תגידו מתי יש צפי לעומס.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נשלח לך במכתב דוגמאות דרך לשכת שר המשטרה. זה משהו שיכול לשחרר את כל הכביש. אם אתה מקבל דיווח מהשוטרים שלך שב-443 פנוי וב-1 תקוע, אז אתה משחרר.
פרדי קוסקס
אני מציע שלפני שאתם מפנים את הבעיה הזאת למשטרה - - -
קריאה
אתם יודעים מה קורה ב-443? לא תמיד פנוי שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע. בגלל שעשו שם מחסום.
פרדי קוסקס
אפשר להפנות את זה לחברות התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, להן אין סמכות, הנהג לא יכול לעשות את זה.
יצחק רודיך
אנחנו עובדים לפי רישוי. כלומר, גם אם האוטובוס יעמוד חמש שעות, אסור לנו לסטות מהמסלול.
פרדי קוסקס
עוד דבר קטן. הזכירו פה את התחבורה בתחום העירוני, אז אני רוצה לומר שאנחנו מתואמים עם המחוזות בנקודות ההשקה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה. אני רוצה לעבור לעיריית ירושלים, שכבר הרבה פעמים היו אצלנו ויצאו בעוגמת נפש בגלל השלט הזה. זו בושה שוועדת הכנסת הייתה צריכה לדון בזה שלוש ישיבות. אנשים קשישים וזקנים שיוצאים מהכותל המערבי לא יודעים אם האוטובוס יעלה אליהם או שהם צריכים לרדת, והם עומדים שעות. אז עכשיו, ברוך השם, זה תוקן. נמצא איתנו אסף אברהמי, שמשקיע הרבה בעניין הזה. בבקשה.
אסף אברהמי
אני מתכנית-אב, אבל אני מייצג גם את העירייה. אני מנהל את יחידת התחבורה הציבורית בתכנית-אב לתחבורה. אנחנו גוף סמך גם של משרד התחבורה וגם של העירייה.

השלט, שגם אמרת עליו שיש את "כיפת ברזל" בעוד שאת זה עוד לא הצליחו להמציא - - -
יצחק רודיך
יש כמה פתגמים שאי אפשר למחוק אותם מהפרוטוקול.
היו"ר ישראל אייכלר
יש הרבה דברים במדינה שמתאימים למשל הזה שאפשר ליצור "כיפת ברזל" אבל אי אפשר לעשות...
אסף אברהמי
זה אמנם לא הנושא, אבל אפילו לחפור מרחבת הגורן ועד השער של השומר בשביל להעביר חשמל לשלט זה דבר שדורש תיאום שחוץ מכוח עליון כולם היו מעורבים בו. זה לא פשוט להתעסק בכותל, אבל ברוך השם זה נעשה. ויש דבר נוסף שנעשה, שהוא גם מאוד חשוב ולקח הרבה זמן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע כמה זמן לקח לפנות את כל שכונת המוגרבים מהכותל המערבי ולהפוך את זה לרחבה? יומיים. עם דחפורים. בששת הימים, בזמן המלחמה, פינו שכונה שלמה ענקית, מהכותל המערבי עד שער האשפות. אבל היום להעביר חוט חשמל משער האשפות עד כיכר הגורן לקח בין חצי שנה לשנה.
אסף אברהמי
אני מניח שהחוקים הסטטוטוריים של אז היו יותר קצת יותר מקילים.

העירייה הלכה לקראת זה, היא עשתה צעדים לא פשוטים ואפשרה לנו לקבל מפרץ ממש לפני הכניסה לשער האשפות, קיבלנו אותו, ועכשיו מתחילים את כל פעולות האכיפה, כי כיום חונים שם אוטובוסים של תיירים. מדובר במפרץ שמתחיל לפני הכניסה לרחבת שער האשפות עד סוף הירידה כמעט, עד גבעתי. זה מפרץ שיאפשר לנו מצב שאוטובוסים שמגיעים לרחבה בגורן ימתינו במפרץ עם הנוסעים, כאשר מי שירצה לרדת יוכל לרדת, וברגע שהרחבה מתפנה האוטובוס יוכל להיכנס לתוכה ולא לפספס את הרחבה, כפי שקרה לפני שהיה לנו את המפרץ.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כבר יפעל בחול המועד הזה?
אסף אברהמי
בחול המועד אין לנו בעיה, כי ממילא סוגרים שם. אבל עכשיו, בכל הימים של עשרת ימי תשובה, שיש תגבור של הקווים ופעילות מאוד גדולה בכל האזור, אז כן. היום, כשאתה מעמיד פקח של "אגד" או פקחים שלנו – עכשיו יש להם כלים להתמודד. בעוד שלפני שהיה את המפרץ, ברגע שהגיע אוטובוס, לא היה לו לאן לנווט אותו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תוכלו להעמיד רכבת אוטובוסים בשעות העומס, כך שמיד כשאוטובוס מתמלא יש אוטובוס רזרבה?
אסף אברהמי
יש היום אפשרות לנהל את הדבר הזה בכותל, מה שלא היה עד לפני שבועיים.
היו"ר ישראל אייכלר
זו בשורה טובה מאוד. אני רוצה להודות לך, אסף אברהמי. יש עוד שני פונים שרצו לדבר, אליהו קונאק וחנוך יצחקי. בקצרה בבקשה.
אליהו קונאק
אני רוצה להודות לך שאתה מעלה את הנושא. בכל שנה יש אלפי בחורים, משפחות, מבוגרים שמגיעים לשמחות בית השואבה ואין להם דרך לחזור הביתה, כי התחבורה נגמרת בשעה אחת. יש גם הרבה שלא משתתפים בזה כי הם יודעים שהם לא יכולים לחזור הביתה. בשביל הציבור החרדי התחבורה הציבורית היא דבר שאין לו אלטרנטיבה, ובשבילנו, הבחורים, שמחות בית השואבה זה אירוע התרבות היחיד אולי שיש לנו, ולכן אנחנו מבקשים שכמו שיש קווי לילה, שיפעלו גם קווים בחול המועד עד שתיים וחצי-שלוש בלילה, כדי שאנחנו נוכל לחזור הביתה.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו הרבה בוועדה על העניין של קווי הלילה. יש בכל הארץ קווי לילה שנוסעים כמעט ריקים, בעוד שפה יש עומסים גדולים. וקיבלנו פניות גם ממפעילים שטוענים שהם יכולים לתת אוטובוסים לכל הלילה, ואין שום סיבה שהם לא יעשו את זה בזמנים ומועדים. אנחנו נפנה לשר התחבורה גם בעניין הזה. כבר דיברנו איתו הרבה פעמים, אבל אולי עכשיו, שהוא גם עובד בשבתות, הוא יוכל גם בלילה לתת אוטובוסים.

תודה רבה לכם, אני רוצה לסכם.
אהרן גרטנהויז
אני רוצה להעלות עוד נקודה אחת, לגבי אוטובוסים עירוניים שמשתמשים בהם לנסיעות בין-עירוניות.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר גמור. אני מסכם. א', אני רוצה לברך על פתיחת רחוב בן דוד בבני-ברק בערב ראש השנה ובחגי תשרי ואני מבקש שזה יישאר קבוע, על דעת כל הוועדה ועל דעת כל הציבור. צריך להפסיק את הוויכוח בין משרד התחבורה לעיריית בני-ברק, הוא לא בריא לאף אחד ובוודאי שלא לנוסעים. הייתי אפילו עושה חוק שכל ראשי עיריית בני-ברק ומשרד התחבורה וחברי הכנסת ייסעו באוטובוסים מבני-ברק לירושלים או לכל מקום עד שהעניין יסודר, ואז תראו כמה מהר זה יסודר. אבל אני בכל זאת מברך על ההיענות לבקשת הוועדה עוד מלפני פסח שלפחות בחגים יפתחו את אברהם בן דוד.

אני רוצה לברך על הצבת השלט בכותל המערבי. הרבה זקנים וקשישים פנו אלינו בזעקות בקשר לכך. אדם צעיר יכול לרוץ מפה לשם, אבל אדם זקן לא יכול. מדובר בעדכון מידע לאלפי נוסעים והיענות לישיבות רבות שבהן הוועדה ניסתה לעשות שיתוף פעולה בין "אגד", לעיריית ירושלים ולמשרד התחבורה.

אני רוצה לברך על היערכות חברת "אפיקים" באשדוד ועל חלוקת המסלול באשדוד, שזה גם דבר שדיברנו עליו הרבה. אני רוצה לברך על 422, שיתוגבר לכיוון בני-ברק. גם ל-454 הוסיפו קו, 474, דרך כביש 7 מאשדוד.

אני גם רוצה לברך על הארכת שירות התחבורה הציבורית בליל התרת נדרים ובלילות חול המועד. אנחנו מבקשים שתהיה חובה של נוכחות פקחים של משרד התחבורה, כדי לוודא שהדברים זורמים בזמן אמת.

אני מברך על הודעת משרד התחבורה שבקרוב יוכלו להסיע מעבר לעשרה נוסעים. יש לזה כבר אישור משפטי ועכשיו בודקים ענייני בטיחות. אני רוצה לציין ולהדגיש, לאור תלונות של נוסעים רבים, שאני לא מתכוון שזה יהיה במקום הזרמת אוטובוסים, אלא רק במקרים שבהם אדם יצטרך להישאר בתחנה ואין לו אוטובוס.

אני רוצה לברך על כך שמשרד התחבורה הודיע לנו שתוך חודש הוא יודיע לנו מה קורה עם פתיחה סופית וקבועה של רחוב בן דוד בבני-ברק, כדי לאפשר יציאה בבני-ברק.

הוועדה רשמה את בקשת הרב מוזס לפתוח ציר כניסה נוסף לעיר בני-ברק, מגבעת שמואל.

אני רוצה להודיע לציבור שיהיו שאטלים בחול המועד ובליל התרת נדרים מחניון טדי לכותל, ושיהיו מחניון הרכבת הסעות לכותל, גם לנכים, גם לאנשים שמגיעים מתחבורה ציבורית וגם לאנשים שמגיעים באוטובוסים שאינם תחבורה ציבורית.

אני רוצה לברך את המשטרה על ההוראה להפסיק את העבודות על כביש 1 בימי חגי תשרי, ועל הודעת משרד התחבורה והמשטרה שהם יאפשרו העברת אוטובוסים בעת עומס בדרך לירושלים, מכביש 1 לכביש 443, לפי הצורך.

אני שוב מברך על הקמת המפרץ של עיריית ירושלים לחניית אוטובוסים ליד שער האשפות, כדי שיוכלו לנהל את צי האוטובוסים לכותל.

הוועדה חוזרת ודורשת ומבקשת שיהיו קווי לילה בלילות שמחת בית השואבה בחול המועד עד לפנות בוקר.

אני רוצה להודות לכולכם, שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים