ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/09/2016

תקציב משרד הבריאות לשנות התקציב 2017 ו- 2018 – בהשתתפות שר הבריאות, חה"כ הרב יעקב ליצמן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 454

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ג' באלול התשע"ו (06 בספטמבר 2016), שעה 13:00
סדר היום
תקציב משרד הבריאות לשנות התקציב 2017 ו-2018 – בהשתתפות שר הבריאות, חה"כ הרב יעקב ליצמן
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל עזריה – מ"מ היו"ר

יצחק וקנין

אחמד טיבי

בצלאל סמוטריץ'

רועי פולקמן
חברי הכנסת
יעל גרמן

שרן השכל

דב חנין

נורית קורן

איציק שמולי

סתיו שפיר
מוזמנים
שר הבריאות יעקב ליצמן

סגן שר האוצר יצחק כהן

משה בר סימן טוב - מנכ"ל משרד הבריאות

ניר קידר - סמנכ"ל מנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי, משרד הבריאות

יאיר אסרף - סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור, משרד הבריאות

אופיר אביב - מנהל תחום תקצוב, משרד הבריאות

חיים הופרט - כלכלן בכיר, אגף תקציבים, משרד הבריאות

נטע יונה - רפרנט תמחור שירותים רפואיים, משרד הבריאות

ודים פרמן - מרכז תחום תמחור בי"ח, משרד הבריאות

רן רידניק - רכז תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

סיגל רגב רוזנברג - סמנכ"ל כספים, קופת חולים מאוחדת

שמואל בן יעקב - יו"ר, האגודה לזכויות החולה

עדית סרגוסטי - רכזת תחום בריאות הנפש, ארגון בזכות

במבי צורי - סמנכ"ל, א.ב.א - איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל

שי איתמר - חבר, התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית

גל רוזן - חבר, ארגון "הכשרע"

דנה אלפסי - חברה, ארגון סטודנטים למען בריאות נפש ממלכתית

פבריס שומברג - מקים ארגון "כבלי נפש"

חנה שטרום כהן - יו"ר, פורום הפסיכולוגים והעו"ס בבריאות הנפש

חן שמילו - תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

יחיאל אסולין - נציג החטיבה הקלינית, הסתדרות הפסיכולוגים

אביאל אורן - דובר, ארגון "בנפשנו"

ליאת הלבץ - נציגה, התאחדות הסטודנטים

חובב ינאי - רכז, המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

תקציב משרד הבריאות לשנות התקציב 2017 ו-2018 – בהשתתפות שר הבריאות, חה"כ הרב יעקב ליצמן
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אני מקדם בברכה את שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, ואת מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. במסגרת תקציב המדינה לשנות התקציב 2017 ו- 2018, המשרד הראשון שביקשנו לקיים את הדיון בתקציבו הוא משרד הבריאות, אני מודה לשר שנענה לכך, נראה בהמשך לאן אנחנו מגיעים עם העניין הזה. אני מברך את שר הבריאות על הרפורמות שהוא עושה, על השינויים שהוא עושה, על התוכניות שהוא מקדם עבור כלל אזרחי המדינה, יהודים וערבים, ימין ושמאל, דתיים וחילונים, עולים וותיקים, פריפריה ומרכז – כולם. אני מברך אותך, אדוני שר הבריאות, על הפעילות הענפה שלכם במשרד, אני מברך גם את המנכ"ל כמובן ואת עובדי המשרד.

אדוני השר, הבמה לרשותך, בבקשה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תודה רבה. אדוני היושב-ראש, אני שמח להגיע לוועדת הכספים, גדלנו כאן, הרבה שנים עברו מאז שהיינו כאן אבל אני שמח לבוא לחברים כאן. משרד הבריאות עושה הרבה שינויים בתקציב שלו ובפעילות שלו, לפני שהמנכ"ל יציג את המצגת אני רוצה לגעת בכמה דברים בכותרות.

קודם כל, ה"בייבי" זה הסיעוד. על אף שעד לרגע זה, לצערי, אין לי בשורה, זה לא ירד מסדר-היום. אני בכל זאת מקווה לעשות את זה. סיעוד הוא חיוני ומחויב המציאות. אני יכול להגיד לכם שבדיון על תקציב משרד הבריאות שהתקיים בממשלה, נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הציגה את דבריה לגבי התקציב, שאלתי אותה מהי דעתה בנושא הסיעוד, היא אמרה ללא היסוס שהיא תומכת מאוד, היא תומכת להעלות את זה בחצי אחוז ואפילו באחוז. זה יגיע, זה מחויב במציאות, כולם צריכים את זה ולכן אין פה ספק. ראש הממשלה שאל אם תיאמנו עמדות, אמרתי לו: לא, היא לא דיברה אתי, לא דיברתי אתה – וזו האמת כי היא אפילו דיברה על אחוז אחד. בהחלט, היות וזה העלאת מס בריאות, יותר קל לי לגבי התקציב כי זה לא תקציב שבתוכו צריך לעשות מי יודע מה – חלק הוא מהעלאת מסים, מס בריאות, וחלק מתוך התקציב שישנו. אני מניח שבתוך תוכו, משרד האוצר, בלי לגלות, מחביא איזה כסף שם ועוד נגיע לזה. הסיעוד הוא הדבר הראשון שנצטרך להגיע אליו, ראש הממשלה הבטיח לי דיון בקרוב, אני מקווה שזה יהיה.

אני אגיד עוד כמה דברים מהר מאוד: תרופות מצילות חיים, שהצבתי כיעד מרכזי – אני שמח שהעלינו את תקציב ל-500 מיליון שקל, 500 מיליון שקל זאת אומרת עוד 200. האוצר, ברגע האחרון, הכניס גם את השיניים, לא התווכחתי אתם, קודם כל, כי מה שנותנים לך תיקח, אז קיבלתי את זה כי זה היה בלי - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו אבל נתווכח על זה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
זה לא שייך אלי, אנחנו כפופים לכנסת, לא הכנסת כפופה לשרים, מה שתחליטו יהיה, זה מה שהיה.

רצינו עוד 50 מיליון שקל לבדיקות גנטיות – עוד חזון, נראה בדיוק איך לעשות את זה; אם אתם רוצים אחר כך הסברים על מה שהיה לגבי היטל או לא היטל – אני גם על זה מוכן לדבר; חדרי מיון – גם זה יהיה בדברים; MRI – פחות או יותר חיסלנו את הבעיה, פה ושם יש אבל אני לא רואה פה בעיה, עד סוף השנה אנחנו נגיע ל-46 MRI. יש בתי חולים שקיבלו כסף מאתנו עבור MRI, יש כמה בודדים שעוד לא עשו את זה כי לטענתם צריך לבנות משהו שהוא קבע כדי להכניס בו את ה-MRI, יש לנו סבלנות, נעשה את זה, נחכה עם זה; זיהומים – זו בעיה גדולה, בעיה גדולה, יותר מתאונות דרכים נהרגים מזיהום בבתי חולים, 5,000 עד 6,000 איש בשנה, נורא ואיום; קיצור תורים – זה גם חלק ממה שהיה, גם המנכ"ל ירחיב על זה; בריאות הנפש – גם עשינו הרבה הרבה שינויים ותיקונים במשך השנה, יש עוד מה לתקן.

עוד מילה אחת ששכחתי להגיד על MRI – כפי שאמרתי, 46 מכשירים, אבל מעבר למכשירים גם הכשרנו טכנאים מיוחדים ל-MRI, מה שהיה חסר, הכשרנו חדשים. בתל-השומר עשינו מרכז הדרכה, 46 טכנאים חדשים שנכנסו ל-MRI, זה הדביק קצת את הפערים שהיו לנו בנושא.

לסיכום – אני אסכם בנוסף אחר כך, יהיו הרבה דברים שאתם תעלו, אני מניח שתפנו אלי הרבה שאלות – תוחלת החיים בארץ טובה, ברוך-השם, היא גבוהה וזה מצוין. מערכת הבריאות טובה, זה שעד מערכת הבריאות אנחנו סובלים – לבי לבי על מה שקורה בחדרי מיון, זה באמת כואב לי. סיפרתי לכם מה התוכנית שלי – זה עוד לא הגיע לביצוע – שאני רוצה לחבר בכל בית חולים צג אלקטרוני, אפשר יהיה לראות מתי נכנס כל חולה ומתי הוא יוצא. אני רוצה לחבר אותם אלי ללשכה. היום, בשנייה אחת אתה מתחבר לזה וזה יכול לקרות אונליין בכל בית חולים. יכול להיות שאני אעשה את זה, יש בתי חולים שיש להם את זה כבר, "איכילוב" למשל - - -
היו"ר משה גפני
מה תדע מהצד הזה?
משה בר סימן טוב
הוא יידע זמני המתנה בכל בית חולים.
נורית קורן (הליכוד)
מתי הוא נכנס ומתי הוא יוצא.
שר הבריאות יעקב ליצמן
הוא נכנס ב-09:00 – למה ב-21:00 הוא עדיין שם?
משה בר סימן טוב
זמני המתנה, נדע זמני המתנה.
נורית קורן (הליכוד)
מאוד חשוב.
משה בר סימן טוב
במיוחד לנו כמערכת.
היו"ר משה גפני
אבל אשפזו אותו, מה זה משנה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא, לא אשפוז – מיון, רק במיון. בבתי חולים אני לא צריך את זה.
נורית קורן (הליכוד)
הנושא הזה ממש חשוב, ביקרנו לפני שנתיים.
שר הבריאות יעקב ליצמן
עוד לא שנתיים.
נורית קורן (הליכוד)
יהיה עוד מעט, בקרוב.
שר הבריאות יעקב ליצמן
בכל אופן, יש דברים שבהם אנחנו משקיעים כספים רבים, אני אתן קודם כל למנכ"ל להרחיב.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רק חייב להעיר.
היו"ר משה גפני
באתי להגיד את זה – לגבי חדר מיון קדמי?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אחר כך יש לי סדרת שאלות לשר, אחרי ההצגה, אבל אני חייב לשאול: הרב ליצמן, אני מוטרד מאוד, שמעתי אתמול אקורדים צורמים מאוד בינך לבין החשבת הכללית, לפני השאלות למשרד זה מטריד אותי מאוד.
שר הבריאות יעקב ליצמן
בכדי לא להשאיר במתח אני אגיד לך בדיוק מה היה. יש את חברת "שראל", שקונה תרופות לבתי חולים במרוכז, היא מוזילה מאוד. במשרד הבריאות אנחנו משתמשים בזה, זה מצוין, יש ביקורת פה ושם על כך שצריכה להיות ביקורת לגבי המחירים והכול ועד כאן אני תומך. החשבת האריכה להם ארבעה חודשים ופרסמה מכרז – וזה בניגוד להחלטת הממשלה לפני שבועיים-שלושה, אני אקריא לכם, בדיוק על הנושא הזה, ששר האוצר, בעל הבית שלה, ממונה עליו. כתוב כך: להנחות את מנכ"ל משרד הבריאות להקים גוף בקרה ופיקוח מקצועי קבוע למערך הרכש המרכזי של ציוד רפואי ותרופות עבור מערכת הבריאות הממשלתית. אנחנו צמודים להחלטת ממשלה. כפי שאני צמוד, גם החשבת, עם כל הכבוד, צריכה להיות צמודה. אני מקבל את זה, היא לא יכולה לבוא ולהחליט – אני שמח שדיברתי עם שר האוצר, הגעתי אתו למסקנה שזו ההחלטה, אנחנו עומדים בזה וזה גם מחייב את כולם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת נורית קורן, את רוצה לדבר קודם?
נורית קורן (הליכוד)
כן, כי אני צריכה לצאת.
היו"ר משה גפני
אז תדברי בקצרה בגלל שחבר הכנסת דב חנין הוא הראשון שנרשם.
נורית קורן (הליכוד)
אני באמת מודה לחבר הכנסת דב חנין שוויתר לי. אני אשאר אחר כך לראות את המצגת ככל שאוכל. אני מדברת כאן כיושבת-ראש ועדת משנה לבחינת הרפורמה בבריאות הנפש, מהדיונים שנערכו שנה שעברה בנושא הרפורמה הבנו שהכסף שקופות החולים מקבלות לרפורמה בבריאות הנפש הוא כסף שהוא לא צבוע. הם אמרו על שולחן הדיונים שנכון שיש להם כסף אבל יש להם גירעונות והם השתמשו בכסף שמיועד לבריאות הנפש לגירעונות. מה שאני מבקשת, כבוד השר, הוא לצבוע השנה את הכסף הזה על מנת להביא לכך שהם יתנו מספר רב יותר של "מגעים", שאנשים לא ימתינו בתור, כי היום יש תורים ואנשים ממתינים וזה לא מה שרצינו, רצינו שהרפורמה תהיה נגישה, שהיא תהיה זמינה וזה לא מה שקורה. בנושא הזה, אני מאוד אשמח שהשנה הכסף יהיה צבוע. זה דבר אחד.

הדבר החשוב ביותר היום על סדר-היום הוא נושא התמחות הפסיכולוגים – יש לנו בעיה קשה בנושא הזה. אני כתבתי מכתב לשר האוצר וביקשתי ממנו להקצות עוד כסף. לא ייתכן שלא יהיה לנו כסף למתמחים כי בעוד - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא צריך להקצות – דיברת על לצבוע – זה לקחת מתוך הכסף שהקופות מקבלות היום.
נורית קורן (הליכוד)
לא, זה לא קשור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה זה, בטח שזה זה. אם יהיו יותר מתמחים - - -
נורית קורן (הליכוד)
לא, זה לא קשור, בצלאל, זה לא קשור, זה כסף נפרד.
היו"ר משה גפני
בצלאל, אנחנו לא פותחים דיון.
נורית קורן (הליכוד)
זה כסף נפרד, תשאל את השר, השר יודע. אז אני מבקשת, אנחנו לא רוצים לראות מצב שייקחו מישהו שהוא לא פסיכולוג עד הסוף ולא סיים את ההתמחות שלו כי ההתמחות מורכבת מכמה חלקים. אנחנו לא רוצים שיקרה מצב כמו מה שקרה עכשיו – וסליחה על האנלוגיה, היא לא אנלוגיה נכונה אבל אני רואה אותה ככה – שכמו שלקחו אדריכל ולא מהנדס כדי לחסוך בעלויות, יקרה גם פה ואז כל המערכת תקרוס. אנחנו גם לא רוצים להביא עובדים מבחוץ, עובדים זרים שיהיו לנו פסיכולוגים. אז, אדוני השר, אני מבקשת, זאת האנלוגיה שלי, אני רוצה שתיקח את זה בחשבון, אני יודעת שאתה קשוב לכל הדברים האלה וזה מאוד חשוב. תדונו בבקשה במדד הבריאות לכל בתי החולים, הדיון הזה היה בוועדת העבודה והרווחה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
עשינו כבר.
נורית קורן (הליכוד)
עוד נושא אחד שהוא ממש חשוב – אחיות לבתי הספר בחינוך המיוחד. הייתי השבוע באשדוד וראיתי עמותה שעושה עבודה נהדרת, הם אמרו שהם לא יכולים להעסיק אחות שהיא לא מוסמכת. הבנתי שיש שם אחיות מוסמכות וכן אפשר להעסיק, יש שם מחלקות קשות שמחזיקים ילדים מונשמים וזה מאוד קשה, משרד הבריאות דורש מהם את התקן והם לא יכולים לעמוד בכך וגם אין אחיות. אני אעלה את זה על הכתב.

עוד דבר אחד אחרון – כל הנושא של העולים, והעולים מצרפת בעיקר כיושבת-ראש השדולה לנושא הזה של הצרפתים. אנחנו דיברנו על זה שאנחנו לא מצליחים לשנות את התקנות על מנת שאחים, אחיות ורופאים יתקבלו לעבודה פה. חייבים להתכנס, כמו שעשינו עם רופאי השיניים, על מנת שנוכל להכשיר.
שר הבריאות יעקב ליצמן
שינינו את הקריטריונים.
נורית קורן (הליכוד)
עכשיו זה יהיה? בקרוב?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, כן, שינינו את הקריטריונים.
משה בר סימן טוב
גם לאחיות וגם לרופאים.
נורית קורן (הליכוד)
יופי, אני שמחה מאוד. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אדוני המנכ"ל, בבקשה.
משה בר סימן טוב
אנחנו נתחיל, נשתדל להיות קצרים ויעילים, נדבר אתכם על מה שהיה בשנה האחרונה, 15-16, ומה הדגשים שלנו ל-17-18. זה חזון משרד הבריאות – הוא מוכר – אנחנו רוצים לממש את הזכות של כל אזרח וכל תושב במדינת ישראל לרפואה טובה ולמערכת בריאות שוויונית, תוך כיבוד ערכי כבוד האדם והחברה.

הדבר הקונקרטי שיוצא מזה, מה שמכוון אותנו כמשרד, כמערכת, אלה בעצם הדגשים המרכזיים – אנחנו קוראים לזה "עמודי האש" – הנושאים המרכזיים שסביבם אנחנו מארגנים את תוכניות העבודה שלנו: חיזוק היסודות הכלליים והמשאבים של המערכת – לראות שהם ניתנים במידה המספקת לאורך זמן ושאפשר לתכנן; דרך התמודדות עם אתגרי העתיד – בעיקר הזדקנות האוכלוסייה, שעל זה דיבר השר, על הסיעוד, אבל גם השינויים הטכנולוגיים המאוד משמעותיים שקורים; אורח חיים בריא – אתם גם ערים לפעילות שלנו בנושא; חיזוק מערכת הבריאות הציבורית – יש לנו פעילות של קיצור תורים, זיהומים, חדרי מיון, דברים אחרים, נגע בכול בהמשך; איכות ושקיפות – היתה מהפכה במשרד הבריאות בשנים האחרונות ואנחנו מפרסמים באופן שקוף לציבור מדדי איכות על בתי החולים במגוון גדול מאוד של פרמטרים, זה מנוע אדיר לשיפור וכל הדבר הזה נעשה בסוף עבור המטופלים ולכן בכל דבר המטופל נמצא במרכז המערכת וסביבו אנחנו מארגנים את המערכת.

בשנים 15-16, הדגשים המרכזיים שהשר שם למשרד וסביבם עבדנו הם: חיזוק המלר"דים, חדרי המיון; מה שנקרא מניעת זיהומים; רפורמת ה-MRI; בתי חולים ציבוריים – לראשונה ב-2015 התחלנו לתקצב באופן ישיר בתי חולים ציבוריים שאינם ממשלתיים, תולדה, בין היתר, של משבר "הדסה"; תוכנית הפגיות שהמשיכה; וכמובן, המשך תמריצים לקהילה לפתח שירותים, חוסן מערכת בריאות כחוסן השירותים הקהילתיים.

אם נעשה קצת ,drill downכל אחת מהבעיות האלה היא בעיה מורכבת מאוד, אלה הן בעיות היסוד של מערכת הבריאות. אי אפשר רק לומר שאנחנו רוצים לטפל, הכול דורש איזשהו טיפול מערכתי. למשל: אם ניקח את הזיהומים אז צריך לעשות הכשרות והדרכות לכוח אדם, צריך שתהיה יחידה חזקה שעושה את הניטור בבתי חולים ובודקת איפה יש בעיות, צריך שיהיה מנגנון דיווח ואנחנו גם נפרסם לציבור מדדי זיהום על בתי חולים, בנינו גם מודל תמרוץ לבתי החולים; אם זה הפגיות, שאליהן נגיע בהמשך, אז גם תוספת כוח אדם מצד אחד, תמרוץ מצד שני. הפגיות מורידות בסוף במדד התוצאה, שזה מדד גם של זיהומים, רצינו לראות שבזיהומים אנחנו יורדים. בחדרי המיון אנחנו גם נגע מיד בהמשך.

רפורמת ה-MRI, לכאורה בעיה שלפחות בפעם הראשונה כשהשר ליצמן אמר לי שצריך לטפל בזה אמרנו: טוב, בעיה פשוטה, נוסיף עוד מכשירים, ניתן עוד קצת כסף – צריך להכשיר טכנאים, צריך להכשיר רופאים, צריך להוסיף מכשירים, צריך לראות שבבתי החולים יש מקום להוסיף את זה ושיש כוח אדם שעשה את זה. בקיצור, נורא נורא מורכב אבל גם פה השתלטנו ואנחנו כבר מתחילים לראות בהחלט את התוצאות ואת הפירות של המאמץ. על התקצוב השוטף בבתי חולים ציבוריים דיברנו.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתה עובר מהר על ה- MRIאבל אני אומר לך, זאת אחת הבעיות הקשות ביותר שיש היום במערכת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
קודם כל, יש עוד בעיות אבל הן כמעט משניות. אני אגיד לכם איפה בכל זאת יש בעיה – קופות חולים לא ששות לאשר MRI, למה? כי MRI עולה פי ארבעה מ-CT. MRI עולה, נדמה לי 1,600 ו- CT 400, משהו כזה. זו הבעיה אבל לאט לאט זה יורד. צריך להבין ש- MRIזה פחות קרינה, זה פחות מסוכן.
נורית קורן (הליכוד)
כבוד השר, סליחה שאני מפריעה לך, קופות החולים במכוון – הן יודעות שזה יותר מסוכן והן נותנות את זה. אני חושבת שצריכה להיות פה הוראה רצינית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אמרתי, אנחנו יודעים את זה. לפי הפניות שאני מקבל – זה מבחן לא רע – זה ירד דרסטית.
משה בר סימן טוב
יש לנו אינדיקציות, מעבר לפניות לשר, על זמני המתנה. אנחנו מנטרים את זה מול בתי חולים. אנחנו רואים שבפריפריה הגענו כבר לימים ספורים, בחלק מבתי החולים במרכז גם יש ירידה משמעותית. ב"כללית" עדיין יש לנו בעיה ואנחנו עכשיו מעבירים להם כסף ייעודי לנושא הזה, שאני מקווה שיפתור את הבעיה שם גם מול בתי חולים אחרים. אבל, גם הכשרנו כוח אדם אז לוקח זמן להכשיר כוח אדם, שלחנו רופאים מהארץ לעשות fellowship במדינות אחרות כדי ללמוד לפענח – לא מספיק לעשות את הבדיקה, צריך שיהיה מישהו שיפענח אותה בסוף – הדברים האלה לוקחים את הזמן שלהם אבל אנחנו כבר רואים שיפור.

אני נותן פה את הפגיות, תוכנית רב-שנתית שכבר היום הוקצו 60 מיליון שקל לנושא. אנחנו רואים בסוף במדד התוצאה שיש ירידה של 43% בשיעור הזיהומים הנרכשים בקרב פגים. זו תוצאה פנומנלית ביחסית מעט מאוד כסף – ב-60 מיליון שקלים הבאנו לשיפור מאוד מאוד גדול. יש לנו תחרות בין בתי החולים ויש כל שנה טקס אצל השר שמחלק את התעודות לבתי החולים המצטיינים, וכמו שאתם רואים, בתי החולים המצטיינים הם לאו דווקא הגדולים יותר או דווקא במרכז, אנחנו רואים שם בתי חולים כמו פוריה, כמו "העמק" ו"מאיר" וכו'. הדבר הזה, שאנחנו מצד אחד מתמרצים בכסף, מצד שני מפרסמים לציבור, מצד שלישי נותנים משאבים ומכווינים איך לעשות, יוצר תכונה גדולה מאוד במערכת ובסוף, במבחן התוצאה, יש ירידה בזיהומים אצל פגים, אנחנו רואים שיפור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חסרים פה בתי חולים, אגב, בטבלה חסרים בתי חולים.
משה בר סימן טוב
לא, לא חסרים, יש פה הכול.
נורית קורן (הליכוד)
אנחנו מדברים רק על פגיות?
משה בר סימן טוב
פגיות, כן. אתה רואה פה לדעתי את כל בתי החולים, אולי אני טועה.
קריאה
"סורוקה"?
היו"ר משה גפני
"סורוקה" פה.
משה בר סימן טוב
"סורוקה" פה, הוא בבסיס, בקומה השנייה בשורה התחתונה, כולם פה.

חדרי מיון – גם בעיה מאוד מורכבת. כדי להוריד עומסים בחדרי מיון צריך שמצד אחד תהיה מערכת קהילתית חזקה ושיהיו מוקדים בקהילה שימנעו מאנשים שלא צריכים להגיע לבתי חולים מלהגיע. השר התחיל את זה בקדנציה הקודמת, תגברנו את זה עכשיו. מצד שני, אתה צריך לראות שיש לחולים אחר כך לאן להגיע כי אם אין מיטות אשפוז והמסדרונות מלאים אז זה גם לא עובד. בשנה שעברה התחלנו בתוכנית ייעודית לחדרי מיון והקצינו רופאים, הכנסנו מקצוע חדש במערכת הבריאות – עוזרי רופא, מורידים לחץ מהרופאים ומאפשרים לרופאים להיות יותר ממוקדים בעבודה שלהם.
היו"ר משה גפני
מה זה?
משה בר סימן טוב
עוזר רופא?
היו"ר משה גפני
כן.
משה בר סימן טוב
זה פרמדיק שעובר קורס on the job training, תוך כדי עבודה בבית החולים, הוא מקבל סמכויות רפואיות, הוא יכול לעשות פעולות רפואיות פשוטות וכך להקל על הרופא להיות ממוקד בדברים החשובים.
היו"ר משה גפני
יותר מאח ואחות ופחות מרופא?
רחל עזריה (כולנו)
זה סוג אחר.
משה בר סימן טוב
זה שונה, אל תגיד "יותר".
רחל עזריה (כולנו)
זה קצת אחר, זה אחר.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני השר, גם הרופאים שהגיעו וצריכים לעבור את המבחנים – אתם מאפשרים גם להם להיות עוזרי רופא, נכון?
משה בר סימן טוב
נכון, זה נכון מאוד, זה פרמדיקים ואנשים שלמדו רפואה בחו"ל.
נורית קורן (הליכוד)
מאפשרים גם לרופא שלמד בחו"ל ועדיין ממתין למבחן וזה נהדר, כל הכבוד.
משה בר סימן טוב
צודקת חברת הכנסת קורן, זה נותן מענה גם לדבר הזה.
היו"ר משה גפני
יפה, הלאה.
משה בר סימן טוב
אחיות טריאז', אחיות שעושות את המיון הראשוני, וכמובן גם אנשי אדמיניסטרציה. השר דיבר על כך שיש מערכת לניהול תורים – 7 בתי חולים כבר התחברו לזה. המשמעות של הדבר הזה היא שמצד אחד אנחנו במשרד, השר ואנחנו, נוכל לראות בכל בית חולים מה זמן ההמתנה שיש, מצד שני, למבוטח תהיה אפליקציה בה גם הוא יוכל לראות, כשהוא נמצא בבית, מהו זמן המתנה שיש בבית החולים, וכשהוא בתוך התהליך הוא יוכל לראות מה השלב הבא שלו ומה זמן ההמתנה הצפוי לו.
בצלאל סמוטריץ
כמה רופאים יש סך הכול בחדרי מיון? הוספת 60 – זה מעט או הרבה יחסית למה שיש היום? כמה אחוזים זה?
משה בר סימן טוב
זה משמעותי. חלק מרופאי חדרי מיון הם רופאים ברפואה דחופה, הרבה מהם הם רופאים שמגיעים מהמחלקות.
בצלאל סמוטריץ
אני שואל בכמה אחוזים זה הגדיל את המצבת.
משה בר סימן טוב
אני לא רוצה לשלוף לך מספר, זה משמעותי.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אל תסתכל רק על זה, זה גם 60 רופאים, גם 60 עוזרי רופאים, גם 70 אחיות, תעשה את זה ביחד – זה מאוד מאוד משמעותי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
באחוזים?
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא יודע אבל זה מאוד משמעותי.
משה בר סימן טוב
זה משמעותי, זה משמעותי.
נורית קורן (הליכוד)
יש אבל בעיה אחת, שלפעמים קורה שנניח בא מישהו עם בעיה של אף אוזן גרון ובאותו רגע הרופא עצמו נמצא בחדר ניתוח ולפעמים אנשים ממתינים ארבע וחמש שעות, זה ממש חשוב.
משה בר סימן טוב
אחד הדברים בתוכנית הוא להגדיל את מספר הרופאים שמומחים ברפואה דחופה. רופא ברפואה דחופה זה כמובן לוקח ארבע-חמש שנים כי זו התמחות, ואז הוא יכול לתת מענה ל-80%-90% מהבעיות במקום בלי לקרוא לרופא שיגיע ממחלקה אחרת. במקביל גם הוספנו כוח אדם בכלל במערכת – נוספו 1,000 רופאים בשנים האחרונות, בהסכם הקרוב יתווספו עוד 150 מתמחים, הוספנו עוד כ-300 רופאים כדי לאפשר תנומות של מתמחים, עכשיו אנחנו מוסיפים מיטות. כל הדברים האלה בסוף - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
אל תשכחי גם כן שפתחנו הרבה חדרי מיון קדמיים באזורים וזה מוריד לחץ. היום פתחתי עוד שניים באשקלון, היום, "טרם" ו"ביקור רופא".
היו"ר משה גפני
זה נכון מה שהתפרסם בשמך, שדווקא איפה שצריך לחלל שבת לא מחללים?
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא אמרתי את זה, אמרתי שלצערי איפה שצריך לחלל שבת לא מחללים – רופאים בשבת אני רוצה שיחללו שבת, אבל ברכבת לא צריך שיחללו שבת.
היו"ר משה גפני
זה לא חילול שבת, זה מה שהם צריכים לעשות.
בצלאל סמוטריץ
אם אנחנו כבר עוסקים בחדרי מיון – רכבת עוד אין לקריית שמונה, אבל מה עם חדר מיון?
נורית קורן (הליכוד)
כן, מה באמת, אדוני, קורה עם זה?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת סמוטריץ ואחרים מעלים את זה כל הזמן.
נורית קורן (הליכוד)
מתחילת הקדנציה, נכון.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אז אני אגיד לכם: הקריטריון הראשון שעשיתי – אגב, שינינו את זה השבוע, הוספנו כסף ושינינו כל מיני קריטריונים, מקום גדול או קטן – אבל הקריטריון אומר ששליש מהעלות משרד הבריאות נותן - - -
היו"ר משה גפני
של חדר מיון קדמי?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן. שליש המועצה, העיר, איפה שהוא נמצא, ושליש זה המפעיל, זה בעצם ההכנסות, מה שאנשים משלמים השתתפות מקופות חולים. זו הדרך שזה מחזיק. את זה עשיתי אצל הערבים, עשיתי את זה ביהודה ושומרון, עשיתי את זה ברמת הגולן, יש לנו כ-20 מקומות. בקריית שמונה היה פעם הסכם עם "זיו", עלה הרבה כסף, בלי להיכנס לפרטים, ארבעה מיליון שקל, לי זה עלה מיליון וחצי. אז, ביטלתי את זה, הביאו לי כסף מכל מיני מקומות, האוצר נתן לי במיוחד – אני לא מסתכל מאיפה אני מקבל כסף, אני לא יכול לבטל לאף רשות, אף רשות, את ההשתתפות שלה, כי ברגע שאני מבטל לאחת מחר יבואו הערבים, מחר יבואו יהודה ושומרון, מחר יבוא אופקים ויגיד לי: אין לי כסף, תבטל את שלי. התקציב בנוי שליש-שליש-שליש, זה יסוד-העל.

היסוד השני הוא – וזה ללא פשרות – שזה חייב להיות 7 בלילה עד 7 בבוקר. אני לא מוכן לפשרות – מ-7 בלילה עד 23 – אני רוצה כל הלילה. זה היסוד, בלי זה לא עושים. עם שתי היסודות האלה, מי שרוצה להיכנס – אם אתם, ועדת כספים, תביאו לי כסף על השתתפות של כל הרשויות - - -
בצלאל סמוטריץ
רגע, אז מה קורה בקריית שמונה, שראש הרשות לא משלם?
שר הבריאות יעקב ליצמן
רגע, אדוני. אם אתם תביאו לי כסף, לא משנה מאיפה, משר האוצר, מאיפה שאתם רוצים, תביאו לי כסף לכל מקום, אני אגיד תודה רבה, אבל אני לא יכול לוותר לאף מקום. אתם צריכים להבין, יש לי שני קריטריונים שהם ברזל, אחרת אני נופל בכל מקום: א', שליש-שליש-שליש; ב', 12 שעות – 7 עד 7.
היו"ר משה גפני
למה שם יש בעיה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כי אומר לי - - -
נורית קורן (הליכוד)
הרשות לא רוצה לשלם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לרשות אין כסף.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמה כסף זה? כמה הרשות צריכה לתת?
יאיר אסרף
600,000 בשנה.
נורית קורן (הליכוד)
זה כדי שיהיה פתוח מ-7 עד 7?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, ההשתתפות שלו.
נורית קורן (הליכוד)
כן, הרי על זה אנחנו מדברים כל הזמן.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אז אם אתם תביאו לי כסף לכל רשות אני אפתור, אבל בלי כסף אני לא אתן.
בצלאל סמוטריץ
אז כל הסיפור הוא 600,000 שקל שצריך לסגור מול הרשות שם?
נורית קורן (הליכוד)
כן.
משה בר סימן טוב
שהרשות צריכה לתת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
את המכרז הוא מוציא. פעם אחת סידרתי את זה דרך דרעי, פעם אחת הבאתי דרך דרעי.
נורית קורן (הליכוד)
נכון, שהבאנו 400,000 שקל.
שר הבריאות יעקב ליצמן
דרך נגב גליל. רבותי, מה שאתם תביאו לי אני עושה אבל אם אני מוותר לאחד קחו בחשבון שאני סוגר את העסק.
נורית קורן (הליכוד)
כרגע זה מופעל על ידי "מגן דוד אדום" מ-7 עד 7?
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא, זה כבר בוטל, הוא כרגע לפני מכרז חדש.
נורית קורן (הליכוד)
כי שנה שעברה אני דאגתי ל-400,000 שקל האלה.
משה בר סימן טוב
הדבר האחרון רק שנאמר הוא שיש בינוי של חדרי מיון חדשים, יש תהליך גם ב"איכילוב", גם ב"שיבא", גם ב"לניאדו".
שר הבריאות יעקב ליצמן
בבתי החולים הגדולים חדרי המיון היו זוועה, אני חייב להגיד לכם. ביקרתי כמה וכמה פעמים ביקורי פתע – נורא ואיום, כולל "איכילוב", כולל "שיבא". אני שמח שאנחנו משקיעים הרבה הרבה כסף שם – לא רק שם, לא רק שם, גם בפריפריה, אבל שם זה מסיבי, זה הרבה אנשים. זה ייקח עוד קצת זמן, כבר בונים, יש איזושהי עבודה כבר.
נורית קורן (הליכוד)
תודה וסליחה שאני הולכת.
משה בר סימן טוב
דיברנו על MRI, יש עלייה במספר המכשירים.
היו"ר משה גפני
תנסה להתמקד בנושאים המרכזיים.
משה בר סימן טוב
אני אשתדל לרוץ. דיברנו כבר מספיק על MRI ועל מרכז ההכשרה, בואו נדבר על הדגשים לשנים 17-18 כי לא באנו לספר לכם רק מה עשינו אלא מה אנחנו רוצים לעשות. הדבר החשוב הוא ההחלטה הלא טריוויאלית בכלל של השר להתמודד עם הבעיות האמיתיות של המערכת והבעיות האמיתיות הן מאוד מאוד מורכבות ואין להן פתרון קסם של לעשות איזשהו פרויקט, הכול קשור בכול וצריך לטפל בכול. לצד זה, שיפור איכות הרפואה כמובן למטופלים, תוספת משאבים. אנחנו תופסים את עצמנו כרגולטור גם בהיבט שאנחנו אחראיים על כל המערכת וגם בהיבט שאנחנו אחראיים שאם אנחנו נותנים מסגרת תקציבית לקופת חולים או לבית חולים הם יעמדו בזה – ואתם שומעים עכשיו את הדיונים שיש בין השר לבין בתי חולים מסוימים, בסוף כולם יתיישרו למסגרת שאנחנו נקבע להם. אנחנו גם אמרנו למשרד האוצר: אנחנו רוצים את הכסף לבתי החולים מראש, את הסובסידיה אנחנו רוצים לתת להם מראש, אנחנו מתחייבים שמול זה תהיה עמידה במסגרת התקציבית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
שלושה בתי חולים קיבלו הודעה מאתנו שהם עדיין לא עומדים ביעד.
משה בר סימן טוב
שעושים קולות של לא לעמוד.
שר הבריאות יעקב ליצמן
והודעתי ללא היסוס שאני לא אתן להם שום תקציב פיתוח אם הם לא יעמדו ביעדים.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה התקציב המיועד לבתי החולים, לכלל בתי החולים הממשלתיים?
משה בר סימן טוב
אני אומר, יש סובסידיה שניתנת לבתי החולים, מה שהיה קורה במהלך השנים הוא שהיא היתה מתוקצבת 700 מיליון בתחילת השנה ואז מגיע למיליארד ומשהו בסוף השנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה התקציב המיועד מראש?
משה בר סימן טוב
אנחנו אמרנו: אנחנו צופים שמה שאנחנו צריכים זה 1.350 מיליארד בסוף השנה, תתנו לנו את הכסף עכשיו, אנחנו לא רוצים שבספטמבר, אוקטובר, נובמבר, יתחיל מחול שדים שכל אחד - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
וזה קיים בתקציב – 1.350 מיליארד?
משה בר סימן טוב
זה בבסיס התקציב וזה בבסיס תוכניות העבודה. הם עובדים לפי זה, הם מתוקצבים לפי זה ואין משחקים. אנחנו לא רוצים שכל אחד יתחיל להראות כמה הוא מסכן ויתחילו להיות כמו קיביצרים ונרוץ אחרי משרד האוצר; מאידך, אנחנו נעמוד בתקציב.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אגב, עשינו עוד שיפור – שהוא בהסדרים בממשלה – שאם למשל אם יש ויכוח בין קופת חולים לבית חולים - - -
משה בר סימן טוב
זה יגיע לפה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, אבל אני כבר מודיע על זה כאן.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה חלק מהתוכנית הכלכלית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
שאין מצב שעד שיגיעו להסכמה היא לא תשלם כסף, קופת חולים צריכה לתת לו את כל הכסף, אחר כך יהיה הדיון ביניהם. אגב, אני הייתי בעד לעשות פלוס 30 גם בקופות חולים ובבתי חולים, היתה התנגדות כאן לזה אבל אני עדיין דוגל שכפי שהממשלה חייבת פלוס 30 לכל עסק, שישלם עבור ספק, לדעתי צריך גם פה פלוס 30, שקופות חולים ישלמו לבתי חולים, זו דעתי. בינתיים לא הצלחתי בזה, אני אומר שהשאיפה היא להגיע לזה, אני עוד לא מתייאש מזה.
משה בר סימן טוב
הדבר האחרון הוא שבאמת יהיה למערכת את המשאבים שהיא צריכה לאורך זמן ושלא הכול יהיה בכל מיני מבחני תמיכה ותוכניות חילוץ תוך כדי – במה זה בא לידי ביטוי? הרחבת סל התרופות, ה-500 מיליון שהשר דיבר עליהם, תוכנית הסיעוד שהשר דיבר עליה גם - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
550?
משה בר סימן טוב
500, בסוף זה נגמר ב-500 בגלל אירוע ההיטל.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז כמה היטל?
משה בר סימן טוב
אין היטל.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אין היטל.
יעל גרמן (יש עתיד)
בלי היטל, רק תוספת של הממשלה?
משה בר סימן טוב
500 ממשלה, כן.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה יפה מאוד.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, אבל בזה הורידו לי 40 של השיניים.
משה בר סימן טוב
השיניים כלול בתוך ה-500.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אמרתי, הם הורידו לי, שתקתי, גפני אומר שהוא רוצה להשיג את זה, אני אשמח מאוד.
משה בר סימן טוב
שתיקה רועמת.
יעל גרמן (יש עתיד)
רק 40? זה הכול?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן. לא חלמתם בתחילת השנה שאני אבוא היום עם 500, צריך להגיד מילה טובה על שר האוצר.
יעל גרמן (יש עתיד)
500 – אפשר לומר מילה טובה, צריך לומר, זה דבר בלתי רגיל, במיוחד שהממשלה שמה את זה.
היו"ר משה גפני
בסוף הדיון אני אבקש מאנשי האוצר שיגידו לגבי ה-40 מיליון בגלל שאנחנו נוסיף את זה בתקציב.
יעל גרמן (יש עתיד)
שיהיה 540?
היו"ר משה גפני
לא 540, זה לא קשור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השיניים לא קשור, 500 זה 500 ושיניים זה שיניים.
היו"ר משה גפני
מי מהאוצר פה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
רן.
היו"ר משה גפני
תעשה שיעורי בית עד סוף הדיון.
רן רידניק
אפשר גם להעלות הצעות, אין בעיה.
היו"ר משה גפני
מה אפשר?
רן רידניק
בשמחה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא יודע מה ההגדרה אצלך ל"בשמחה".
היו"ר משה גפני
לי אמרו ששמחה זה דבר יחסי.
בצלאל סמוטריץ
לי אמרו שאנשים שמחים חיים יותר שנים.
משה בר סימן טוב
מה עשינו בקופות חולים? שינינו את נוסחת מדד יוקר הבריאות, נתנו עוד כסף לקופות בשביל להתמודד עם הזדקנות האוכלוסייה, יש כסף לקיצור תורים שצריך להיות. יש משהו מאוד חשוב למרות שהוא לכאורה טכני – אנחנו לוקחים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
משה, אתה יכול לתת לנו מספרים? פשוט אני רוצה לדעת מה התקציב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כן, זהו, אנחנו בדיון תקציבי.
משה בר סימן טוב
בסדר. מדד יוקר הבריאות ישתנה ויעלה בכל שנה ביותר מ-100 מיליון ביחס למדד היום, כלומר, כל שנה 100, 200, 300, תיקנו את מדד יוקר הבריאות. זה דבר יסודי שנעשה ועכשיו הוא בהלימה הרבה יותר טובה למבנה ההוצאות של קופות החולים.
יעל גרמן (יש עתיד)
וזה מתבטא בתקציב בתוספת?
משה בר סימן טוב
זה מתבטא בתוספת בתקציב באוטומט, לא צריך יותר לריב על זה. שינו את מדד יוקר הבריאות, מעכשיו זה חלק מהטייס האוטומטי של הממשלה. נרצה או לא נרצה – זה קורה.
יעל גרמן (יש עתיד)
כמו הדמוגרפיה.
משה בר סימן טוב
כמו הדמוגרפיה, בדיוק, כמו השינוי שהיה בדמוגרפיה. נתנו עוד כסף בבסיס לקופות החולים בעלות הסל להזדקנות האוכלוסייה כי יש עכשיו - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
כמה?
משה בר סימן טוב
זה כסף שהוא לא צבוע רק להזדקנות האוכלוסייה אבל יש כסף בבסיס בעלות הסל שנתנו אותו למטרה הזאת. לקחנו 885 מיליון שניתנו במנגנון של תמיכות והיה עליהם משא ומתן אם כן בהסכם או לא בהסכם ועכשיו הוא בעלות הסל. הוא יהיה בעלות הסל, סיכמנו שזה יהיה בעלות הסל. יחולו על זה כל המקדמים, גם דמוגרפיה, גם מדד יוקר הבריאות ולא יהיה צריך לריב עליו. זה יהפוך את התמיכות להרבה יותר אפקטיביות.

יש מהלך של קיצור תורים, יש לזה 900 מיליון שקלים, אני מקווה שבאמת כבר בשבוע-שבועיים הקרובים נסיים את עבודת המטה.
יעל גרמן (יש עתיד)
ותהיה הצמדה לכל בסיס?
משה בר סימן טוב
ברור, מה שבבסיס מוצמד, לא צריך לריב עליו. ועוד תמיכות לבתי החולים.

חיזוק מערך האשפוז – ביצענו שתי פעולות יסודיות בתוך המשרד: אחת, הקמנו חטיבת בתי חולים בראשות ד"ר אורלי וינשטיין, שבאמת עושה עבודה טובה, מסתכלת על הרוחב של בתי החולים ורואה איפה אנחנו נותנים ערך מוסף, והקמנו - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
הכסף של ה-1.350 מיליארד, נמצא בידיה והיא זו שמחלקת אותו?
משה בר סימן טוב
כן, כן, היא האחראית.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לה את הסמכויות?
משה בר סימן טוב
היא המנהלת, כן.
שר הבריאות יעקב ליצמן
זה המשרד, אני מחלק אבל היא עובדת – שלא תטעו בי.
יעל גרמן (יש עתיד)
בסדר, זו היתה תשובה שהבהירה את המצב.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני מניח שזה מה שרצית לשמוע – קיבלת.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, דווקא רציתי לשמוע שיש עצמאות לאותה חטיבה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אין שום עצמאות, יש בעל בית במשרד הבריאות, קוראים לו ליצמן, תכירו אותו.
יעל גרמן (יש עתיד)
לפעמים בעל הבית צריך לדעת איפה לוותר, לשחרר קצת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
זה משהו אחר.
משה בר סימן טוב
אחת התוצאות של משבר "הדסה" – גם היה דוח של מבקר המדינה בנושא הזה – היא שצריך פיקוח על מערכת האשפוז הלא ממשלתית כדי לראות שאנחנו מונעים מקרים מהסוג הזה. הקמנו אגף במשרד לפיקוח על מערך האשפוז. יש תוכנית מיטות לחמש-שש השנים הקרובות, תכף נציג לכם אותה, תוכנית לחיזוק מערך האשפוז הפסיכיאטרי ואת התוכנית לקיצור תורים, גם עליה דיברנו. זאת תוכנית המיטות שסיכמנו עליה עם האוצר: 2,400 מיטות, כשזה כולל בתוכו את "אסותא" שצפוי להיכנס, מעבר ל"אסותא" שיש שם 300 מיטות, זה צפוי להיפתח במחצית השנייה של 17, יש 200 מיטות בממוצע במערך האשפוז הכללי בשש השנים הקרובות, עוד 150 מיטות לגריאטריה ושיקום, סך הכול 750 מיטות, ועד 30 מיטות בפסיכיאטריה בכל שנה – סך כל הדבר הזה הוא 2,400 מיטות בשש השנים הקרובות.
יעל גרמן (יש עתיד)
האם תקציב הולך יחד עם המיטות?
משה בר סימן טוב
כולל תקציב פיתוח, לצד הדבר הזה יש 180 מיליון לפיתוח בחלוקה לפי משקים, כללי, גריאטרי.
יעל גרמן (יש עתיד)
וכוח אדם, ליד המיטה צריך להיות כוח אדם.
משה בר סימן טוב
מיטה זה כוח אדם.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה התקציב שיש לכם לזה?
משה בר סימן טוב
זה מגולם בתוך המקדם הדמוגרפי של הקאפ. יש מקדם דמוגרפי לקופות חולים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אין תקציב נפרד לזה.
משה בר סימן טוב
יש מקדם דמוגרפי לקופות חולים, יש כסף ייעודי נוסף שניתן לקופות חולים להזדקנות האוכלוסייה ולפתיחת מיטות, ועכשיו, כשבחוק הקאפ – שאני מניח יבוא לפה לאישור בהמשך – אנחנו מקצים מקדם דמוגרפי באופן דיפרנציאלי בין בתי החולים השונים, אנחנו עושים את זה לפי איפה נפתחות מיטות נוספות. זה המנגנונים של מערכת הבריאות, ככה זה צריך לעבוד.

בפסיכיאטריה יש לנו תוכנית להגבלת הקשירות, להפחתת הקשירות – "ההגבלות המכאניות" מה שנקרא. הקמת קהילה משקמת זה אומר שיש היום - - -
היו"ר משה גפני
למה הדבר הזה עלה? למה התפרץ עכשיו הנושא של הקשירות?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תקשורת, קרן נויבך.
משה בר סימן טוב
שאלה טובה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
היו פה ושם בעיות, אני לא חושב שתוכנית רדיו צריכה להיכנס - - -
היו"ר משה גפני
אבל לפי מה שמתואר ברדיו – נשמעו דברים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ברדיו ובעיתון "ישראל היום", רן רזניק וקרן נויבך.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני חייב להגיד משהו על זה – יש בתי בריאות הנפש, זה לא איזה בית מלון שם, זה ברור שיש הרבה בעיות, בעיות קשות גם. צריך לשמוע גם את הרופאים, איך הם מתמודדים, זה לא סתם שמתמודדים ובאים לקשור בגלל שהוא בוכה בלילה, יש אלימות לפעמים, יש כל מיני דברים. עכשיו אנחנו הקמנו ועדה שבודקת כרגע את כל נושא הקשירות, הבדידודים, הכול.
משה בר סימן טוב
ועדה מקצועית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
ועדה מקצועית, לא שייך לפוליטיקה, אנשים מקצועיים. צריך לחכות, אי אפשר לעשות תוכנית רדיו ולהגיד כל הזמן: לא טוב, לא טוב – בסדר, גם אני לא אוהב את הקשירות, אז מה?
היו"ר משה גפני
תדעו שזה נשמע רע .
עדית סרגוסטי
זה רע, זה לא רק נשמע רע.
משה בר סימן טוב
יש בעיה במערכת שצריך לטפל בה, הבעיה הזאת היא תולדה של שלושה דברים: אחד, מחסור במשאבים ולכן בסיכום התקציבי יש תוספת כוח אדם, תוספת לפיתוח ובינוי חדרי בידוד ושיפור מצבם של חדרי הקשירות, זה א'; הדבר השני הוא כלים מקצועיים, לא תמיד הצוות המקצועי יודע איך להתמודד עם מטופל סוער, זה האלמנט השני; האלמנט השלישי הוא התודעה של המטפלים, אנחנו רואים לדוגמה בבית החולים לבריאות הנפש בבאר-שבע, המנהל שם החליט שאצלו לא יהיו קשירות – אין קשירות. אז בסוף זו תוצאה של שלושה דברים ועכשיו אנחנו עושים את התהליך הזה בתוך המערכת, עם המערכת, אנחנו מבודדים את רעשי הרקע כמובן - - -
היו"ר משה גפני
תדעו אבל שזה נשמע רע.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא נשמע – זה רע.
עדית סרגוסטי
זה רע, זה לא רק נשמע רע.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אף אחד לא מצדיק חלילה וחס קשירות אבל לעשות כל הזמן התקפות על רופאים שעושים מלאכתם נאמנה – צריך לדעת קצת להירגע, קצת לתת להם. גם אנחנו בודקים אותם, גם אנחנו עוקבים אחריהם, אנחנו כן מגבים את הרופאים.
משה בר סימן טוב
אין לנו פסיכיאטריה אחרת ואם אנחנו נעשה את זה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא הייתי שם אבל תדעו שזה נשמע רע בגלל שלפעמים כל אחד מבין שצריך לעשות פעולות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני הייתי שם.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני לא הייתי.
משה בר סימן טוב
זו היתה החצר האחורית.
היו"ר משה גפני
מה שהיה, ששמענו שעשו שם לחולים, מיותר לגמרי, נזק. אם זה נכון זה רע. אני שמח שאתם נכנסים עכשיו לעובי הקורה.
משה בר סימן טוב
יש מעל 100 תקנים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
תקצו תקציב, כסף, תוספת למשל למיטות.
משה בר סימן טוב
יש כסף.
היו"ר משה גפני
יעל, אנחנו לא נוכל להספיק, אני מבקש שהחברים יגיבו לדברים.
משה בר סימן טוב
האמת שאני מסיים. הדבר האחרון זה סיעוד, השר דיבר עליו – אתה רוצה לדבר עליו קצת יותר בהרחבה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא עכשיו, לא.
משה בר סימן טוב
לא עכשיו, אוקיי. הסיעוד זה הדבר השני. הדבר האחרון הוא שאנחנו ניצבים בפני קאפ חדש שאני מניח שהחוק יבוא לפה, במקביל אנחנו עושים פעילות בצד התמחור ובצד פתרונות בקהילה, יש את הפעולות של הרגולציה. אני חושב שאולי אנחנו נעצור פה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
בסוף, אחרי הדיון, נדבר על מזון, אם אתם רוצים, על סלמונלה וכל הדברים.
היו"ר משה גפני
בסדר, קודם חברי הכנסת אני מבקש. תודה, משה, אני מודה לך. חבר הכנסת דב חנין ואחריו חברת הכנסת יעל גרמן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב-ראש, ותודה על כך שבחרת לפתוח את דיוני התקציב דווקא במשרד הבריאות – איך אומרים אצלנו, "העיקר הבריאות"? אומרים "העיקר הבריאות" אבל האמת היא שזו לא המדיניות של הממשלה לאורך הרבה שנים. אני רוצה, אדוני השר, קודם כל לברך אותך על הפעילות שלכם, אדוני השר, אדוני המנכ"ל, וגם על ההישגים שלכם בתור משרד בריאות. הסכום של 500 מיליון השקלים – שאני מקווה שבאמת, אדוני היושב-ראש, יהיה 500 מיליון שקלים בלי קיזוזים ובלי כל מיני טריקים של להחשיב בזה דברים אחרים – זה סכום חשוב ואני מאוד מאוד מברך על זה.

אני אומר שבמדיניות הממשלה זה לא "העיקר הבריאות" כי אני מסתכל על המבט ארוך השנים, הממשלה בישראל העמידה במשך שנים את מערכת הבריאות הציבורית בדיאטה רצחנית ומסוכנת. כשחוק ביטוח הבריאות הממלכתי התקבל, בשנת 1995, אנחנו היינו באותה רמה, אדוני היושב-ראש, של הוצאות ציבוריות לבריאות כמו ה-,OECD אנחנו היינו ברמת ה-OECD מבחינת החלק של ההוצאה הציבורית לבריאות. מאז, ה-OECD עלה ואנחנו ירדנו. הממוצע ב-OECD הוא 7% מהתל"ג הולך להוצאות בריאות ציבורית, אצלנו זה 4.5%, 4.5%. אנחנו בפיגור. אנחנו בתחתית הליגה של החלק של התוצר הלאומי הגולמי שלנו שהולך להוצאות בריאות והתוצאה הזאת היא תוצאה מסוכנת. אנחנו מדברים על מערכת בריאות ציבורית שנמצאת ברמת מתח מאוד מאוד גבוהה, מאוד מאוד קשה, מאוד מאוד גבוהה.

מהבחינה הזאת, אדוני השר, אדוני היושב-ראש, אני אומר שכשאני מסתכל על התוצאות של מערכת הבריאות שלנו, המילה שבא לי לומר – אולי אתם מבינים אותה יותר טוב ממני – היא שיש כאן איזשהו סוג של נס, באמת, אני לא יודע להסביר אותו. אני חושב שבאמת יש פה רופאים מצוינים ואנשים מסורים אבל זה לא נותן לי הסבר כללי איך אנחנו בשורה התחתונה מצליחים להגיע עם כל הקשיים והמוגבלות של המערכת לתוצאות כל כך טובות. כדי שאנחנו נהיה ברמת ה-OECD מבחינת החלק של המדינה, של הציבור, בהוצאה הכללית - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
דב, אני אתן לך דוגמה על ה-:OECD ה-OECD פרסם לפני חמש-שש שנים נתונים על ה-MRI בארץ, היינו בין הנמוכים ביותר ב-OECD, אחד לפני האחרון, ונדמה לי – אם אני זוכר טוב, אני צריך לחפש את זה – שהיה רשום שם 9 MRI, כך היה כתוב, ומה לעשות שאני יודע שבבתי חולים מסוימים היו אז 4? אז כתבתי מכתב לכל בתי החולים: תגידו את האמת כמה יש – למה צריך להיות ביזיון בעולם? כי זה לא נכון שיש 9. התברר שזה לא היה נכון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ה-OECD מסתמך על נתונים שהממשלה מעבירה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני יודע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני השר, התשובה שלך היא כמובן חשובה ומעניינת אבל 4.5% מהתל"ג לבריאות הציבור זה נתון אובייקטיבי.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא, לא.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זאת אומרת, כדי להגיע לרמה של ה-OECD אנחנו צריכים עכשיו להוסיף 20 מיליארד שקלים – זה המספר, 20 מיליארד שקלים – להוסיף בתקציב השנה. זה לא הולך לקרות. אני בטוח ששר הבריאות והמנכ"ל היו מאוד מעוניינים שזה יקרה אבל זה לא הולך לקרות. לכן אנחנו נמצאים בבעיה מאוד גדולה, ופה, אדוני היושב-ראש, ועדת הכספים צריכה לשחק תפקיד. לצערי, אני לא חושב שאנחנו נוכל – גם אם תעשה ועדת הכספים את מה שהיא יכולה, היא לא יכולה להשלים את הפער הזה ואפילו לא קרוב לזה, אבל אני חושב שאנחנו צריכים לתת את כל הגיבוי לשר הבריאות ולמערכת הבריאות כדי לחזק ולהגדיל את התקציב. זה ששר הבריאות הצליח להשיג חצי מיליארד – כל הכבוד לו ואנחנו צריכים להמשיך לדחוף בכיוון הזה.

עוד עניין, אדוני היושב-ראש – אנחנו חייבים להתייצב לימינו של השר ומאחוריו במאבק בנושא הסיעוד. אני אומר לכם, עמיתי חברי הוועדה, אנחנו נמצאים בתקופת הכרעה. כל הכבוד לשר הבריאות שהציב את הנושא הזה במלוא העוצמה על השולחן של ראש הממשלה, זו מערכה חשובה, זה כמובן תפקידו וחובתו וזו גם זכות גדולה של שר הבריאות שהוא עושה את זה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אגב, זה בהסכם הקואליציוני.
היו"ר משה גפני
בהסכם הקואליציוני שלנו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה בהסכם הקואליציוני ואני מברך אתכם על כך שהכנסתם את זה. אבל, אנחנו צריכים באמת, קואליציה ואופוזיציה פה, בוועדת הכספים, לתת את כל המשקל שלנו כדי שברגעי ההכרעה האלה זה יקרה. הכנסת הסיעוד לביטוח הממלכתי זה נכון מבחינה בריאותית-טיפולית, זה נכון מבחינה כלכלית, זה נכון מבחינה חברתית. לא מקרה, אדוני היושב-ראש, שנגידת בנק ישראל אומרת שהיא תומכת בזה ואפילו תומכת ביותר תוספת לצורך המימון של הדבר הזה.

ברמה המעשית, אדוני היושב-ראש, אני מציע שוועדת הכספים תקבל החלטה ותוציא פנייה לראש הממשלה ולשר האוצר כוועדת כספים שאנחנו כוועדה תומכים בדרישה הנכונה, המוצדקת והחשובה הזו ואנחנו מבקשים למצוא את הדרך להכליל את זה - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש לי רושם שנציג האוצר לא שומע, אולי תגיד את זה עוד פעם?
משה בר סימן טוב
הוא מסמס בדיוק.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, כל הסודות נחשפים.
רן רידניק
אני מתעד, רושם פרוטוקול.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אגב, ההצעה של שר הבריאות – הרי מאיפה מממנים? בא שר הבריאות עם הצעה להעלאה של חצי אחוז, שאני אומר לך, אדוני היושב-ראש, לפי כל המחקרים 90% מאזרחי ישראל גם תומכים בזה וגם יברכו על זה, כי חלק גדול מהאזרחים משלמים היום הרבה יותר בביטוחים פרטיים שלא נותנים להם את התשובה ולא נותנים להם את המענה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
או שב"נים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ושב"נים. אנשים יחסכו לעצמם כסף, לא יוסיפו כסף.
עוד שתי נקודות מאוד בקיצור
אני רוצה להתייחס לדבריה של חברת הכנסת קורן, אדוני השר, אדוני המנכ"ל, אני מבקש מכם באופן אישי להתגייס לסיפור הזה של המתמחים בפסיכולוגיה קלינית. אנחנו נמצאים היום במצב שבו אנשים צעירים, מוכשרים, שסיימו לימודים, צריכים להמתין שלוש וחצי שנים להתחלת התמחות בפסיכולוגיה קלינית, או שמונה חודשים הם צריכים להמתין למעבר בין שלב א' לשלב ב'? זו קטסטרופה. אחר כך אנחנו מסתכלים ואנחנו רואים שיש תורים עצומים בתוך המערכת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש לנו תשובה מוכנה לזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יפה, אז אני מאוד מקווה שהיא תהיה גם תשובה מוכנה וגם תשובה אחרת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש לי איזו בשורה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ונקודה אחרונה בנושא הפערים במערכת הבריאות – יש לנו פה נייר בנושא של אוכלוסייה ערבית, פערים של צפון-דרום, המספרים הם עדיין בעייתיים מאוד. אני מאוד מברך, אדוני השר, על המהלכים שלך בתוספתMRI בפריפריה, זה מהלך שהוא חשוב לא רק מבחינת ה-MRI – באמירה הערכית שלו. אבל, צריך פה באמת לעשות איזושהי תמונה כללית ולייצר תוכנית פעולה למיגור הפערים במערכת הבריאות במדינת ישראל כי זה ממש משהו שצריך לבייש את כולנו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת יעל גרמן ואחריה חברת הכנסת סתיו שפיר.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה. אני רוצה בהחלט להתחיל בברכות, אדוני השר, אני חושבת שהתוספת של 500 מיליוני השקלים זה חלום שהתגשם, אין לי מילה אחרת, מדובר לא רק על השנה ואני בהחלט חושבת שזה יפתור גם לאנשים חולים סופניים וגם לאנשים שיכולים להציל את חייהם ועל כך באמת כל הכבוד. אבל, אני מבקשת ממך, או יותר נכון מהמנכ"ל – אני שמעתי בקשב רב את התוכנית והאמת היא שנשארתי מודאגת מפני שגם הבעיה של הזיהומים, גם הבעיה של התורים, התורים במלר"דים והתורים לניתוחים, וגם הבעיה באשפוז הפסיכיאטרי, לרבות כל הנושא של הקשירות ושל הבידודים, זה הכול סימפטומים שלמעשה מבטאים את הבעיה של צפיפות, אשפוז יתר, עומס באשפוז, אנחנו מספר אחד בעולם בעומס האשפוז, ומחסור בכוח אדם.

ביקשתי לא סתם על כל סעיף שהצגת, אדוני המנכ"ל, לשמוע את התקציב שעומד בבסיס של אותה רפורמה ולא שמעתי. באת ואמרת שיש איזושהי תוכנית להרחבת מיטות, 200 מיטות בשנה – אתה הרי יודע שהגידול המתוקנן, הגידול הטבעי המתוקנן הוא 1.8%-1.9%.
שר הבריאות יעקב ליצמן
בשנתיים הבאות, כולל אשדוד, זה 350.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני, הרגע אמרת שאת אשדוד אתם שמים בצד ונראה לי שיש לכם גם איזשהו - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
כי אני לא אוהב לקחת דברים שעשינו בקדנציה הקודמת ולהגיד לכם: הנה, הבאתי חדש – לא. הייתי כן אתכם ופתוח, אבל העובדה היא שנתכנס בשנה הבאה ל-350 מיטות, זה מה שאמרתי. שנה הבאה 310, אם אני לא טועה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז אני רוצה רק להזכיר, ואתה בוודאי יודע, אדוני השר, וגם אתה, משה, ודאי יודע, שרק כדי להדביק את הקצב של הגידול המתוקנן – שזה 2.2, לדעתי כבר הגיע ל-2.3, יאיר בוודאי יידע כמה הגידול הטבעי המתוקנן לרבות הזקנה וכו' – אנחנו צריכים למעלה מ-200 מיטות, אם אני זוכרת את המספרים נראה לי שצריך 270 מיטות כדי להדביק את הגידול המתוקנן ולהישאר ברמת הצפיפות, ברמת המחסור במיטות ובכוח אדם. אז אני לא רואה בשורה בתקציב, אני לא רואה תוספת של כוח אדם ואני לא רואה תוספת של מיטות ואי לכך אני לא רואה איך אפשר יהיה באמת: א', לקצר את התורים; ב', להתגבר על בעיית הזיהומים, כי גם בעיית הזיהומים היא פונקציה של צפיפות בנוסף לכל הפתרונות ההיגייניים, יש לנו פה בעיה של צפיפות. אני מבקשת תשובה האמנם יש תוספת מיטות אמיתית מעבר לגידול הטבעי ומה התקציב שיועד לקיצור התורים.

אני רוצה להצטרף לחברי שכבר דיברו על כך ולדבר בכלל על הרפורמה בבריאות הנפש וגם כאן אני רוצה לברך. בניגוד לכל אלה – ויש גם כאלה – שיושבים פה ומתנגדים לרפורמה, אני חושבת שזו רפורמה מבורכת, אני חושבת שצריך היה להביא אותה וכל הכבוד שהכניסו אותה. אבל, אנחנו יודעים שיש שתי מצוקות ברפורמה הזאת: א', התורים לקבלת טיפול בבריאות הנפש הם מאוד מאוד ארוכים ואנחנו רואים שישנן קופות חולים שפשוט מעדיפות להעביר את הפונים לטיפול פרטי – זה דבר שלא יעלה על הדעת, לא יכול להיות שלא יתנו מענה בבריאות הנפש ויבואו ויגידו להם: לכו, אתם יכולים לקבל בתמורה ל-132 ש"ח השתתפות עצמית, זה לא יכול להיות. אז גם פה אני מבקשת לדעת מהו הפתרון, מה תוספת כוח האדם ואיך אנחנו מבטלים לדעתי את הרעה החולה הזאת של הפניית חולים להוצאה כספית פרטית.

לזה מתקשר גם מה שדיבר עליו חברי דב חנין, הוא דיבר בהחלט על זמן ההמתנה להתמחות. אני יודעת שיש פקק בכלל בהתמחות בכל מקצועות הרפואה אבל כשאנחנו מדברים על ההתמחות של הפסיכולוגים והפסיכולוגים הקליניים למעשה אנחנו מונעים, או לא מאפשרים, לבצע את הרפורמה המבורכת הזאת ולכן אני מבקשת גם לדעת מה הבשורה בנושא הזה.

אתם יודעים, מטפלים בקרני ראמים וגם בכינים, אז יש לי עוד בעיה שמטרידה אותי מאוד והיא התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. אני רוצה לדעת מה יעלה בגורלה, האם התקציב שהיה לה – היה לה תקציב של 52 מיליון ש"ח, אם אני זוכרת נכון – ימשיך והאם היא תמשיך לפעול.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת סתיו שפיר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תודה רבה. השר ליצמן, אני גם רוצה להצטרף לברכות בתחילה, בעיקר על הזמינות ומענה מאוד מאוד מהיר גם לפניות ציבור שהעברנו אליכם שהגיעו ללשכתי ונכונות מהירה לטפל בדברים גם מצדך וגם מצד אנשי המשרד, שבדרך כלל נשמרים אל מאחורי הקלעים, אז תודה רבה לכולכם, אנחנו מאוד מעריכים את זה.
בצלאל סמוטריץ
יש לך מזל שאין לך פריימריז, עם כל המחמאות שאתה מקבל פה מדב חנין, סתיו שפיר, אם היה לך פריימריז לא היית נבחר יותר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
דווקא בפריימריז שלו זה יעזור.
היו"ר משה גפני
זה עוזר בפריימריז, אין פריימריז אבל זה עוזר.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תן לי להרגיע אותך, אמרו לי שבסקרים לפיד עולה ל-22 מנדטים, 20 מנדטים, אמרתי: אני ארגיע את כולם, הוא יקבל 20 כפי שאני אקבל 11.
יעל גרמן (יש עתיד)
נחיה ונראה, נחיה ונראה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אל תשכח שגפני הציע לי מקום ביהדות התורה אז זאת הולכת להיות תחרות.
שר הבריאות יעקב ליצמן
נחיה ונראה.
יעל גרמן (יש עתיד)
נחיה, נחיה, 19 כבר היו לנו ואנחנו עוד נגדל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה נרשם בפרוטוקול הוועדה.
היו"ר משה גפני
טוב, גבירותי ורבותי. בבקשה, סתיו.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא חוזר בי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
קודם כל, אני רוצה להתייחס לתוכנית העבודה של המשרד – משרדי הממשלה מפרסמים מ-2011 תוכניות עבודה, זה ספר תוכניות עבודה מאוד מעניין. מה שלא מפרסמים המשרדים, ומשרדך ביניהם, זה את היעדים המדידים לביצוע תוכניות העבודה האלה ואז גם איזשהו מבחן עמידה ביעדים, שצריך להיות במצב אידיאלי נאמר פעם בשלושה חודשים.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן פרסמנו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, אני יושבת מול זה. ההצעה שלי היא כזו – ואתם יכולים להיות הראשונים שיקדמו את הדבר הזה - - -
משה בר סימן טוב
בטוח יש לנו, אני לא יודע מה יש לך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה פורסם לציבור?
משה בר סימן טוב
אנחנו גם מפרסמים את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לקחת את אותו ספר של יעדים - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו בין אלה שמפרסמים את כל המדדים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
המדדים, אבל זה לא אותו דבר.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אוקיי, זה לא אותו דבר אבל אנחנו לא מפחדים לפרסם מדדים – זה רעידת אדמה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ולכן אני מציעה את ההצעה הבאה - - -
משה בר סימן טוב
חברת הכנסת, זה באתר האינטרנט של המשרד ואם את רוצה זה יגיע אליך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני אסביר, לא הבנתם מה אני מציעה.
משה בר סימן טוב
לא תוכנית מדדי האיכות – יעדי העבודה של המשרד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
על המדדים אנחנו מכירים, נגענו ודיברנו על זה גם בוועדת השקיפות והגיעו נציגי המשרד והציגו וזה יופי, אני מדברת על משהו אחר. יש את ספר תוכניות העבודה שבו לא בכל הדברים מוצגים בכלל מדדים שאפשר לבחון אותם. מה שיכול מאוד לשפר את העבודה – מאחר ומדובר גם בתוכניות שהן ישופרו רק לאורך זמן ארוך – להציג פעם בחצי שנה, או לפחות פעם בשנה, מעקב אחר ביצוע של אותן תוכניות עבודה ולפרסם את זה גם במסגרת ספר תוכניות עבודה וגם באופן פומבי באתר. אני בטוחה שאתם עושים את העבודה הזאת פנימית, זו עבודה שצריכה להיות חשופה לציבור כדי שהציבור וחברי הכנסת יוכלו לפקח על עבודתכם.

(היו"ר רחל עזריה, 14:38)
משה בר סימן טוב
אין מניעה, אנחנו לא מסתתרים.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אין שום בעיה, אם לא פרסמנו אני אבקש לפרסם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה יהיה ממש מצוין.
לעניינים שהוזכרו פה
זיהומים בבתי חולים – נגענו בזה גם בפעם הקודמת שהגעת לכאן לדיון, לפני שנה, בזמנו הוקצה לזה 50 מיליון שקלים, אם אני לא טועה, הצגתם פה במצגת שמדובר בעיקר בהדרכות, בעבודה מול הצוותים. כולנו יודעים, וזה גם נאמר בדוחות מבקר המדינה, שהגורם המרכזי לזיהומים הוא העומס, מחסור במיטות, מחסור באחיות, מחסור בתקנים וכו' וכו'. הדרכות – בהחלט כבודן במקומן מונח, הן לא יהיו הפתרון שיגרום ל-5,000-6,000 - - -
משה בר סימן טוב
אבל יש תוכנית מיטות. את צודקת ולכן יש תוכנית מיטות – אנחנו לא חושבים שב-50 מיליון לבדם פותרים את בעיית הזיהומים ויש תוכנית מיטות שנועדה להתמודד עם הצפיפות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
של כמה? באיזה תקציב?
משה בר סימן טוב
את רואה את זה: 2,400 מיטות בחמש-שש השנים הקרובות, שיש להן כמובן תקציב גם לבינוי מחלקות איפה שצריך וגם לתקני כוח אדם לצד הדבר הזה. ה-50 מיליון נועדו לתת את החידוד הנוסף להתמקד בדבר הזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
50 זה רק להדרכות?
משה בר סימן טוב
להדרכות ויש לנו מודל תמרוץ, כמו שעשינו בפגיות.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני חייב להעיר עוד דבר שנוגע לכך: על אף שלא מדובר על תוספת מיטות גדולה – אני לא מדבר על ה-200 – יש טרנד גדול בבתי חולים להיכנס למגדלים חדשים, מורחבים, שניים בחדר במקום ארבעה בחדר, אפילו אחד. לכן, זה ברור שזו מתכונת – תסתכלו מה שקורה ב"הדסה", ב"איכילוב", בחיפה, ב"שיבא", בכולם, היום יש מגדלים גדולים. זה, מצד אחד, מגדיל מאוד את הוצאות התחזוקה, אבל מצד שני מצמצם את הזיהומים גם, פחות אנשים בחדר.
היו"ר רחל עזריה
הבינוי, זה שיש יותר מרחב.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא לוקח את זה לעצמי, לא אמרתי שאני עושה את זה, אני אומר שבתי החולים בנו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בסדר, כל זה נכון, עדיין בבתי החולים, במחלוקות אשפוז, נמצאים לפעמים שבעה ושמונה אנשים בתוך חדר, אנשים נמצאים במסדרון, חדרי המיון מפוצצים באנשים ורופאים ומתמחים נאלצים לעבור מאחד לאחד במהירות אדירה שלא מאפשרת להם גם את החובה של לשטוף ידיים בין מטופל אחד למטופל אחר. אנחנו מכירים את העומס והטיפול בעומס הזה הוא טיפול שדורש יותר מתוספת שולית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
הכול ביחד.
משה בר סימן טוב
תוכנית המיטות היא לא שולית.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ולכן אני רוצה לראות את תוכנית העבודה: מה זה אומר? כמה תקנים? כמה מיטות? בכמה כסף? בכמה אתם מצפים להוריד את הזיהומים? בתוך שנה? בתוך שנתיים? כמה כסף מושקע בכל אחד מהתחומים האלה?
משה בר סימן טוב
יש פה כמה אלמנטים: תוכנית מיטות זה אלמנט אחד כי בסוף באמת איפה שהתנאים הם בלתי אפשריים אז נוצרות בעיות, אנחנו עושים במקביל תוכניות אשפוזים חוזרים, יש את התוכנית של חדרי מיון ויש הרבה דברים אחרים. ה-50 מיליון נועדו ליצור את הקשב בניהולי. כמו שעשינו בפגיות תוכנית ב-60 ו-80 מיליון, שהורדנו בעזרתה את הזיהומים בחצי – הצגנו את זה כאן – אתה נותן תמריץ לבית חולים שבו הזיהומים יורדים והדברים האלה בסוף יוצרים תהליכי עבודה. האמת, זה לטוב ולרע שהמערכת שלנו רעבה למשאבים, מה שטוב הוא שכשאתה עושה תוכנית ב-50 מיליון- - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת תמריץ – איך קורה התמריץ?
משה בר סימן טוב
כמו בפגיות, אנחנו מודדים מה קורה בבתי החולים, מפרסמים את זה לציבור ונותנים כסף, תקציב, לבית חולים מצטיין. המודל הזה, שעשינו אותו בפגיות, הוריד את הזיהומים הנרכשים בקרב הפגים בכמעט 50%. זה כמעט אלכימיה, זה כמעט נס, כמו שאמר חבר הכנסת חנין.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן, אבל זה מפני שבאמת הצפיפות שם - - -
משה בר סימן טוב
היתה שם צפיפות והיה מחסור כוח אדם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל לא ענית על השאלה של התוספת של המיטות מעבר לגידול הטבעי.
משה בר סימן טוב
אני אתייחס לדבר הזה. התוכנית הזאת זו תוספת של מיטות חדשות – לכאורה במדינת ישראל אין מנגנון שמוסיף מיטות באופן אוטומטי למערכת האשפוז, אנחנו צריכים לריב על זה כל שנה. התוכנית הקודמת – התחילה ב-2010 או ב-2011 – נתנה 960 מיטות בלבד למשך שש שנים. עכשיו אנחנו סיכמנו על תוכנית של 2,400 מיטות – אפשר להוריד אם רוצים את אשדוד ולהגיד 2,100 מיטות – לעומת ה-1,000 מיטות שהיו, בחלוקה לפי משקים, כלומר גם לכללי. את רואה שבכל שנה אנחנו נותנים פה - - -
היו"ר רחל עזריה
לכמה שנים?
משה בר סימן טוב
רשום לכם, חמש-שש שנים. לצורך העניין, אם לוקחים ביחד את המשק הגריאטרי ואת המשק הכללי יש לנו מעל 300 מיטות בכל שנה.
יעל גרמן (יש עתיד)
וכמה אתה צריך לגידול הטבעי? 270, כלומר, אין לך תוספת אמיתית.
משה בר סימן טוב
חברת הכנסת גרמן, צריך יותר, אנחנו במדינת ישראל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כמה?
משה בר סימן טוב
לכן מה אנחנו עושים? אני לא בא לכאן עכשיו כדי לנסות להשיג עוד מיטות, אבל מה אנחנו עושים? איזה תהליכים נוספים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה שלא? תבוא לפה ותבקש עוד מיטות.
משה בר סימן טוב
לא, אני לא רוצה כי אני סיכמתי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני אגיד לך מה השאלה שאנחנו מנסות להבין פה – מהי התוכנית, מהי התוכנית לפני שהחלטתם - - -
משה בר סימן טוב
רגע, חברת הכנסת, את שואלת אותי תוכנית עבודה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא.
משה בר סימן טוב
בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתם ניגשים למשרד האוצר במהלך תקין של קבלת תקציב, כמו שזה לפחות אמור להיות, ניגשים, מגיעים משרד הבריאות עם ההנחיות של השר, של מקבל ההחלטות, ניגשים למשרד האוצר ואתם אומרים: זה מה שאנחנו צריכים, זה המצב היום בשטח, לדוגמה, זו כמות המיטות שצריך באמת, אתם נותנים להם הצעה תקציבית ואז משרד האוצר אומר אנחנו יכולים, לא יכולים, ניתן לכם חצי מזה, ניתן לכם רבע מזה. אני שואלת מה היתה תוכנית העבודה המקורית שאתם הצגתם למשרד האוצר, מה צריך, אחר כך נדבר על מה נתנו לכם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
את לא רוצה לשמוע את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מאוד רוצה לשמוע, זה הדיון.
היו"ר רחל עזריה
אני מציעה שתשאלי את כל השאלות שלך עד תום וניתן למנכ"ל לענות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל זה הדיון, צריך להבין קודם מה צריך, לא על מה התפשרתם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אם אתם תקבלו מכל משרד - - -
היו"ר רחל עזריה
אנחנו לא נצא מזה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, אני לא נכנס לתוכן, אבל אם כל משרד - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כי אמרתי את המושג "משרד האוצר"? מה קרה?
היו"ר רחל עזריה
לא, כי את שואלת הרבה שאלות והנוהל הוא בדרך כלל ששואלים את כל השאלות, מקבלים את כל התשובות ועוברים הלאה, אז אנחנו מאוד ליברלים אתך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה באמת שאלות שחיי אדם תלויים בהן, אפשר לתת להן את הכבוד.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אם אתם תקבלו את כל תוכניות העבודה של הבקשות של כל משרדי הממשלה – במקום 400 מיליארד שקל זה יהיה טריליון ו-500, לא יודע בדיוק כמה, אולי יותר. ברור שאנחנו מבקשים פי ארבעה, פי חמישה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יכול להיות שלא צריך פי ארבעה, פי חמישה, אבל אם נראה תוכניות עבודה נדע מה הדברים שאנחנו צריכים לפני.
שר הבריאות יעקב ליצמן
את אמרת לבד, כדי לעמוד לפי ה- OECDצריך - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים פה רק על מה שהאוצר נותן, לא על מה באמת צריך להילחם שיתנו.
היו"ר רחל עזריה
סתיו, בואי תמשיכי עם כל רשימת השאלות שלך ובסוף תענו על כל הרשימה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז קודם אני כן רוצה לבקש מכם לקבל מה היתה הבקשה התקציבית בנושא הזה, מה היתה הבקשה המקורית, כמה מיטות צריך היום להוסיף בכל שנה כדי להתגבר על המחסור וגם להבין מה הפריסה הגיאוגרפית של תוספת המיטות שכן קיבלתם בסופו של דבר ומה תוכנית העבודה שם.

נושא נוסף, סוגיית המתמחים – ממה שאנחנו מכירים, לפחות מהדיווחים בתקשורת, מדובר על תוספת של 150 תקנים, תוספת שהיא למיטב ידיעתי בכלל תוספת ישנה ולא נושא חדש.
משה בר סימן טוב
חדשה, חדשה. נוספו 300 תקנים לטובת תנומות, עכשיו נוספו עוד 150 בפריסה על פני 17-18 ושתי התוספות האלה מתווספות ל-1,000 - - -
היו"ר רחל עזריה
אתה לא עונה כרגע.
משה בר סימן טוב
סליחה, אני לא עונה כרגע.
היו"ר רחל עזריה
יש פשוט עוד דוברים, עוד חברי כנסת שרוצים להתייחס.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לסיכומו של דבר, האם כמות השעות שמתמחים נאלצים לעבוד בהן תרד מ-26 השעות הבלתי אפשריות לכמו שזה צריך להיות, פחות מ-12?
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני אענה על זה אחר כך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
עם הפסקות ברורות, בתוך כמה זמן, וגם כאן – מה היעדים הברורים ובתוך כמה זמן הדבר הזה אמור להיפתר.

הסוגיה השלישית שדובר עליה – והסתכלתי גם בפרוטוקול של המפגש הקודם שהיה בישיבת ועדת כספים, זה עלה הרבה מאוד פעמים וגם שם לא הוצבו יעדים ברורים ואני אשמח לראות אותם – היא עניין צמצום הפערים מול הפריפריה. תוחלת החיים בדרום היא תוחלת החיים הנמוכה בישראל. ההשקעה בכל קנה מידה – כמות המיטות, כמות התקנים, הרופאים ואנשי המקצוע, המומחים שמגיעים, המרחק לבתי חולים – בכל קנה מידה, בעיקר בדרום, וכמובן גם ביישובי הצפון, הנתונים מאוד בעייתיים ומעידים על פערים גדולים אל מול המרכז, כשגם, צריך להגיד, במרכז המצב לא אידיאלי. הגעה לניתוחים – זמן המתנה לניתוחים דחופים ולא דחופים ארוך יותר בדרום ובצפון, רק לאחרונה היה מחקר חדש של "מרכז טאוב" בנושא הזה. גם כאן אני מבקשת תוכנית עבודה מסודרת, מה היו הדברים שהמשרד המליץ עליהם לפני שניגשתם לפשרות של התקציב. גם עכשיו אנחנו לא יושבים, צריך להגיד, מול תקציב המדינה, אנחנו לא קיבלנו לידינו את התקציב והדיון הזה מתבצע באופן תיאורטי בלבד, לא ראינו את התקציב שלכם לשנה הקרובה.
רן רידניק
לא כתבנו אותו עדיין, תהליך הבנייה מתבצע בימים אלה.
היו"ר רחל עזריה
זה עכשיו, זה מה שקורה עכשיו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז הדיון הזה הוא דיון חצי תיאורטי.
היו"ר רחל עזריה
הוא דיון מקדים.
שר הבריאות יעקב ליצמן
מה שרן אמר לך כרגע – שהוא עלול להשתנות עוד.
רן רידניק
אנחנו עומדים בהבטחות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גם כאן, בחלוקה של התקציב שהמשרד צפוי לקבל, כמה מושקע כדי לחזק את הפריפריה בכל התחומים שציינתי קודם, ושוב, פריסה גיאוגרפית, מהם בתי החולים. גם בסוגיה של בריאות הנפש, הנושא הזה עלה – חלק מהסוגיות שהעלינו בשאילתות מולך טיפלת בעבר – ומה תוכנית העבודה לשנה הקרובה.
היו"ר רחל עזריה
תודה. אנחנו נעבור לחברי הכנסת בצלאל סמוטריץ, איציק שמולי, אחמד טיבי ושרן השכל.
בצלאל סמוטריץ
אדוני השר, אני מצטרף לברכות, מקווה שאני לא מזיק לך גם כן בפריימריז. דיברנו קודם על חדר המיון, אני רק מאיר בעניין הזה הארה אחת – בסוף אנחנו מחויבים לציבור ולא לראש הרשות, צריך לראות איך פותרים את הבעיה, נעשה את זה פה בשילוב כוחות ביחד, אבל התושבים של אצבע הגליל צריכים לקבל את השירות הזה, זאת מחויבות שלנו ככנסת ואני חושב שגם שלך כמשרד הבריאות.

(היו"ר משה גפני, 14:49)

סוגיית המתמחים בפסיכולוגיה שעלתה כאן – אני לא רוצה לחזור על מה שאמרו, רק לתת כמה נקודות מהזווית שלי. היה כאן בכנסת לפני שלושה חודשים בוועדת העבודה והרווחה המנכ"ל, נתן סקירה, סטטוס על רפורמה בבריאות הנפש והנתונים הם עגומים למדי. אל מול היעדים שהוגדרו ברפורמה עצמה, כמות המפגשים, כמות המטופלים, הנתונים שאתה הצגת, אדוני המנכ"ל - - -
משה בר סימן טוב
אני לא יצאתי עם תחושה עגומה אבל יכול להיות - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו יצאנו.
בצלאל סמוטריץ
אני אומר, אני קורא את הנתונים, הנתונים שאתה הצגת – אני לוקח אותם מתוך מה שהצגת, לא המצאתי אותם בעצמי – זו עלייה של 12% בלבד. זה מה שהצגת: בחצי שנה הראשונה ליישום הרפורמה טופלו 139,000 מטופלים לעומת 124,000 במחצית השנה המקבילה בשנה שלפני יישום הרפורמה, אז מדובר בעלייה של 15,000 מטופלים, עלייה של 12% בלבד – האמת שגם זה לא נכון, זה בערך בין7% ל-8% כי המטופלים האלה קיבלו רק 4-4.5 פגישות למטופל בממוצע במקום 9 או 12, תלוי צעירים או מבוגרים שאתם קבעתם ביעדים שלכם בתוך הרפורמה. זאת אומרת, אנחנו העברנו כסף לקופות החולים בסכום שאמור היה להספיק לפי ארבעה כמות מפגשים בסופו של דבר שקופות החולים נותנות לאוכלוסייה במדינת ישראל, בפועל קיבלנו עלייה, שאם נלך אתם הכי לפנים משורת הדין שאפשר בנתונים, נהיה מאוד מקלים, אז קיבלנו עלייה של כ-10%. שילמנו פי ארבעה – קיבלנו עלייה של 10%.

קופות החולים הודו באותו דיון, לפחות חלקן, שהן אכן השתמשו בכספים האלה כדי לסגור גירעונות אחרים. לפי נתוני משרד הבריאות קופות החולים בגירעון מצטבר של 2.9 מיליארד שקלים – יופי של מקור תקציבי. דיברה על זה קודם חברת הכנסת נורית קורן, אנחנו לא צבענו את הכסף הזה לבריאות הנפש ולכן קופות החולים יכולות, ועושות אתו, מה שהן רוצות.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו מתכוונים לעשות בקופות חולים מה שעשינו בבתי חולים, לעשות שם סדר, אבל קודם נגמור עם בתי החולים.
בצלאל סמוטריץ
אני כבר מתקדם לזה, יכול להיות שכיוונתי לדעת גדולים. בסופו של דבר, היכולת לתת מענה היא לא רק תקציבית, בסוף גם צריך פסיכולוגים ואם אין מתמחים אז אין פסיכולוגים. המתמחים עצמם שנכנסים למערכת נותנים הרבה מאוד שעות טיפול, אמנם בהכוונה אבל נותנים הרבה מאוד שעות טיפול, ואחרי 4 שנים הם גומרים את ההתמחות ונכנסים אל תוך מצבת כוח האדם שנמצאת היום בחסר גדול מאוד בגלל הרבה מאוד שנים שהעסק הזה הוזנח, עד שבאה הרפורמה הטובה והחשובה ושמה אותו סוף סוף על ראש שמחתנו.

כדי לתת מענה למתמחים שנמצאים היום בהמתנה, הסכום שכולם מדברים עליו הוא 40 מיליון שקל. דובר כאן קודם הרבה מאוד, מחבר הכנסת דב חנין ואחריו כולם, על הצורך לתקצב יותר את מערכת הבריאות וזה כמובן נכון. כולנו היינו שמחים לו האוצר היה נותן יותר כסף למערכת הבריאות אבל אני ריאלי, אני לא רואה כרגע – הלוואי, בואו נתחיל מזה, אם האוצר מחר בבוקר מוסיף 40 מיליון שקלים לתקציב משרד הבריאות, הרי אתם תקבלו את זה בזרועות פתוחות, תוסיפו את זה ופתרנו את בעיית המתמחים. אבל אני יוצא מנקודת הנחה שהוא לא ייתן, לפחות לא את כל הסכום, אולי חלק כן, לא את כל הסכום.

אגב, אני חושב, הרב גפני, לעניות דעתי זה יותר חשוב אפילו מטיפולי השיניים, למרות שאני מקווה מאוד – יש לי שישה ילדים, כולם יזדקקו לטיפולי שיניים, אני מקווה שאף אחד מהם לא יזדקק לבריאות הנפש. בסוף בסוף אני חושב שאת השירות הזה אנחנו כמדינה - - -
היו"ר משה גפני
יכול להיות שאתה צודק אבל זה לא רלוונטי.
בצלאל סמוטריץ
אמרתי את זה בהקשר שאנחנו יכולים להשתדל לעזור גם בנקודה הזאת מול האוצר, אבל אני רוצה להיות ריאלי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חבר הכנסת סמוטריץ צודק לגופו של עניין, זה ממש נכון.
היו"ר משה גפני
נכון, אני לא חולק עליו על זה, אבל מבחינת מה אנחנו יכולים לעשות ומה - - -
בצלאל סמוטריץ
בסדר, אז יכול להיות שאנחנו נתאמץ גם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יכול להיות שאנחנו כחברי כנסת זקוקים יותר לבריאות הנפש.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו בטוח זקוקים יותר, לנו אין ספק שאנחנו זקוקים יותר.
בצלאל סמוטריץ
זה בגדר הגילוי הנאות, אני מבין. בקיצור, אני רוצה להציע - - -
היו"ר משה גפני
בקיצור, מה שאתה מציע, להעלות לבריאות הנפש – הוא אומר שזה ניגוד עניינים.
בצלאל סמוטריץ
אמרתי, גילוי נאות. אני רוצה להציע במסגרת הניסיון להיות ריאלי כאן, שמתוך הסכום שבמסגרת הרפורמה משרד האוצר כבר מעביר היום לקופות החולים – הכי נכון זה לצבוע את כל הסכום, אני אומר: עזבו רגע לצבוע את כל הסכום, בואו ניקח 40 מיליון שקלים מתוך הסכום הגדול ואותו נצבע, נכריח את קופות החולים להעסיק את המתמחים בתוך הסכום הזה.
משה בר סימן טוב
יש לנו איזה ריב עם ה"כללית".
קריאה
זה הרבה מעבר לריב עם ה"כללית".
בצלאל סמוטריץ
ביקשו ממני לקצר.
היו"ר משה גפני
כן, אני ביקשתי שישיבו על זה.
בצלאל סמוטריץ
משה, אני רק אומר, יש לי פה פילוח של כל קופות החולים, הבעיה היא לא ב"כללית". זמני ההמתנה בכל קופות החולים הם בלתי נסבלים, הם רחוקים כרחוק מזרח ומערב ממה שאתם הצבתם כיעדים ברפורמה. כמות המפגשים, כמות המטופלים וכמות המפגשים בסוף שכל קופות החולים נותנות, רחוקות, כמו שאמרתי, שנות אור מלעמוד ביעדים שאתם הצבתם. אני לא שם כרגע בדיון את כל המעקב והבקרה על הרפורמה בבריאות הנפש, את זה עושה נורית קורן בוועדה שלה, אני רוצה להציע כחלק מהרעיון הכללי, אני חושב שיותר נכון לצבוע פרומיל – זה סכום קטנצ'יק – לקחת 40 מיליון מתוך הסכום שממילא מוקצה לרפורמה, לחייב את קופות החולים בסכום הזה להעסיק את המתמחים, את אותן המלגות שניתנות למתמחים, ואז נקבל את השעות להעסיק היום את ה-350 המתמחים הנוספים, זה 200,000 שעות טיפול, זה מביא אותך מאוד קרוב ליעדים של הרפורמה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אנחנו נגיב לך על זה עוד מעט.
היו"ר משה גפני
הם תכף ישיבו על זה, בצלאל, תודה רבה.
בצלאל סמוטריץ
ודבר אחרון קטן קטן שאני לא צריך תשובה עליו עכשיו: במסגרת הצעת המחליטים שהעברנו על יהודה ושומרון, הקמת מרכזי החוסן, זה באחריות משרד הבריאות – לא ברור למה, אולי זה יותר מתאים לרווחה, בפועל זה אצלכם – כדאי להתניע את זה.
משה בר סימן טוב
התחלנו עבודה, אני אפילו סיירתי שם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת שרן השכל, בבקשה.
שרן השכל (הליכוד)
כמה דברים: קודם כל, אני אצטרף לברכות בגלל שאני באמת חושבת ששיתוף פעולה שלך, שאתה יוצר לנו, לכל חברי הכנסת ולא משנה מאיזו מפלגה אנחנו, שיתוף הפעולה עם המשרד שלך, החשיבה הזו שהיא מחוץ לקופסה והיכולת הביצועית שלך – באמת לא היה עדיין שר שכיהן במשרד הבריאות שהיה כך. זה קודם כל ואני אומרת מההתנהלות שלי ושל הלשכה שלי מול האנשים שלך.
בצלאל סמוטריץ
את יודעת למה זה מפחיד? כי זה אומר שהוא יקבל 11 מנדטים, וזה לא נורא, זה אומר שהם יקבלו 19 מנדטים, 22.
שר הבריאות יעקב ליצמן
או שאתה תקבל.
שרן השכל (הליכוד)
אני לא אגע בנושא של המתמחים ושל האחיות, שזה משהו שאנחנו גם כן בדיון מול המשרד שלך, אנחנו רוצים גם כן לטפל בזה. אני רוצה לגעת בכמה דברים ספציפיים בקשר לתקציב שגם אנחנו, בלשכה שלי, מנסים לעקוב וגם כן ארגונים שעוקבים אחרי התקציב ומצאנו כמה דברים שהיינו שמחים אם באמת תבהירו אותם פה מבחינה מקצועית. הנושא של "מכרזי הבעיה" – קודם כל אני שמחה לברך על היוזמה הזו, אני חושבת שזו באמת דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסא שמנצלת פה גם כן את החשיבה והתרבות הישראלית של לפתור בעיות והגישה של הסטארט-אפיסטים פה באמת לבוא ולא להגיד אצלנו הפתרון אלא: הנה בעיה, תפתרו לנו אותה. זו גישה מדהימה שאני חושבת שגם משרדים אחרים צריכים לאמץ.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני מציע לפרסם את זה גם בעיתונות החרדית כי אין להם אינטרנט.
שרן השכל (הליכוד)
אני מקווה שאולי מפה זה יגיע כבר לעיתונות החרדית. בקשר לזה, השאלה שלי היא איך אתם בעצם קושרים את התקציב למכרזים האלה? כלומר, האם זה קשור למשל ליעד 4.2 של עיצוב והיערכות מערכת הבריאות בעידן המידע והבריאות הדיגיטלית, או שאתם בעצם מקשרים את זה לאיזשהו סעיף אחר? מאיפה אתם מוציאים את התקציב הזה? האם מצורף לכך דוח מעקב מדדים של הרבעון האחרון על בסיס תוכנית עבודה? מה תוכנית העבודה בנוגע למכרזים האלה? האם תוכלו באמת לפרסם בכל רבעון, או לפחות ברבעון הקרוב, מה היה עד כה? בנוסף לכך, אני אשמח אם תוכלו לפרט מהי התקנה, בפירוט של 8 ספרות, הרלוונטית לבעיה הזאת?

משהו אחד ספציפי – אני באמת אשמח אם תוכלו לפרסם, או לפחות להעביר לנו, חלק מהתקציבים בתקנות של פירוט של 8 ספרות, אני יודעת שהמשרד שלי ביקש בתקציב הקודם, אנחנו נשמח פשוט לעיין בזה כדי שנהיה באמת מודעים ומעודכנים - - -
משה בר סימן טוב
יש את זה באתר של האוצר אבל נוכל גם אנחנו לתת לכם
שרן השכל (הליכוד)
דבר נוסף – קידום השקיפות והנגשת המידע לציבור. הפעילות שלכם, גם בשנה האחרונה, היא באמת מרשימה והרבה מאוד ארגונים נוגעים בנושא הזה, באמת יש שקיפות ופתיחות מבחינת פרסום הנתונים אצלכם. רציתי לדעת ספציפית במקטע הזה שאמרתם שאתם בעצם מקדמים את זה, באיזה סעיף תקציב מופיע היעד הזה, לדוגמה, האם זה בסעיף של שירותי בריאות הציבור? בנוסף לזה, משרד הבריאות פרסם שהוא עתיד לפרסם את בדיקות האוכל שהוא מבצע, האם קיים לכך תקציב ויעד בתוכנית העבודה? בנוסף לכך, האם מצורף לסעיף זה דוח מעקב מדדים של הרבעון האחרון על בסיס תוכנית העבודה? והאם תוכלו לפרסם סעיף כזה לרבעון הקרוב?

הדבר האחרון הוא שיפור איכות הרישום הרפואי, שנכנסתם לזה באמת וזה מאוד מאוד חשוב. אני מעוניינת לדעת באיזה סעיף תקציב מופיע היעד הזה, האם זה מופיע בסעיף עתודה להסכמי תקינה, אם כן – איך ניתן להסביר את חוסר הניצול התקציבי החריג במהלך השנתיים האחרונות? זאת אומרת, לא השתמשו בכל התקציב הזה ומדובר בכמה עשרות-מיליוני שקלים שיש להם יעד שלם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
זה לא נשאר במשרד.
יאיר אסרף
אנחנו נשמח לדעת איפה הכסף.
שרן השכל (הליכוד)
הדבר האחרון – האם מצורף לכך דוח מעקב מדדים של הרבעון האחרון על בסיס תוכנית העבודה והאם תוכלו לפרסם את זה? כי אז באמת נוכל לדעת איפה זה נמצא ומה נוצל מתוך התקציב הזה. למיטב ידיעתנו בעצם לא נוצל התקציב הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. לפי השאלות שלך אני חושב שהיתה צריכה להיות פגישה בינך לבין המנכ"ל.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני יכול להבטיח לך שאגורה אחת לא נשארה.
היו"ר משה גפני
אחרונת הדוברים מבין חברי הכנסת – חברת הכנסת רחל עזריה. ניתן אחר כך בקצרה לאורחים שביקשו ואני אבקש תשובות.
רחל עזריה (כולנו)
תודה, אני מצטרפת לברכות. שלושה נושאים בקצרה: אחד, לגבי כל הנושא של האוכל הבריא, היה בהתחלה מהלך מאוד גדול והייתי שמחה לשמוע איפה זה עומד. זו גם הזדמנות לומר הערכה ותודה, אני עובדת בנושא של האוכל הבריא בצהרונים, אני זוכה לשיתוף פעולה מאוד הדוק מטעם המשרד וזה מאוד משמח.

הנושא השני הוא הנושא של הסיעוד שעלה פה כמה פעמים. לי חשוב לומר – כי עלתה פה הצעה של חבר הכנסת דב חנין שתהיה איזושהי אמירה של הוועדה – אני חושבת שאנחנו עומדים בפני אתגר שהולך ומתהווה, שהוא מאוד משמעותי, של הארכת תוחלת החיים וזה נוגע בהמון המון מוקדים ובין היתר גם בנושא הסיעוד. אני חושבת שאנחנו צריכים לבנות תוכנית שלוקחת בחשבון את האנשים שעכשיו מזדקנים וגם לוקחת בחשבון את הילדים או את העובדים הצעירים שגם הם עתידים להזדקן אבל לוודא שאנחנו עושים את זה בצורה שבה אנחנו לא נטיל עליהם נטל גדול מדי, לדורות הבאים.

אני לא בטוחה שאנחנו יודעים עדיין איך לפתור את זה אז אם אנחנו נרצה לעסוק בזה בוועדה אני חושבת שזה מאוד מאוד חשוב כי באמת יש פה תופעה כלל עולמית שבעצם עוד אין לנו את הכלים להתמודד אתה, של הזדקנות ארוכה, הרבה שנות פנסיה, הרבה שנות מחלה, זה גם קושי על הדור הצעיר יותר שצריך לטפל בהורים המבוגרים, או זוכה לטפל בהורים המבוגרים, אבל יש פה סיפור גדול. אני חושבת שהנושא הסיעודי הוא חלק מהסיפור הגדול הזה ואני חושבת שאנחנו צריכים לחשוב כמדינה איך אנחנו מטפלים בזה. זה הנושא השני – פשוט לומר שאם אנחנו מתכוונים לטפל בזה כוועדה הייתי רוצה לעשות את זה בצורה רחבה יותר.

הנושא השלישי הוא הנושא של המתמחים. אני מקבלת פניות מאגודת הסטודנטים, ובכלל זה נושא שחוזר על עצמו - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
על השעות?
רחל עזריה (כולנו)
לא. כל ההתמחויות הרפואיות והפרא-רפואיות. אני חושבת שצריך לעבוד הרבה יותר מסודר עם המל"ג ובקשר הרבה יותר אינטנסיבי.
משה בר סימן טוב
אנחנו עובדים על זה.
רחל עזריה (כולנו)
יכול להיות שיש את זה, אבל באמת החוויה שמסיימים את הלימודים ואז מחכים ומתעכבים - - -
משה בר סימן טוב
זה לא ברופאים, זה במקצועות האחרים.
רחל עזריה (כולנו)
במקצועות הפרא-רפואיים, כן, שמסיימים ואז מחכים ומתעכבים.
משה בר סימן טוב
עובדים על לשלב את זה בלימודים.
רחל עזריה (כולנו)
לא ברור איך קורה המסלול, באיזה שלב בלימודים נרשמים, איך הולך מהלך הקבלה. אלה דברים שמאוד יקלו על הסטודנטים הצעירים. אלה שלושת הנושאים שאני אשמח לקבל עליהם התייחסות, תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שמואל בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, אני מבקש בקצרה.
שמואל בן יעקב
קודם כל, אני מצטרף לברכות לשר הבריאות, למנכ"ל ולכל הצוות. בלי ספק, המשרד, בתקציב שיש לו, עושה עבודה מצוינת. אני חושב שרק חשוב שנדע שזה ברור לכולם – וזה עלה בנושא המיטות – התקציב שניתן הוא לא מספיק, מספר המיטות הוא פחות או יותר לפי הגידול הטבעי ולכן הוא לא ישפר את המצב מעבר לשמירה על אותה רמה. אני בטוח שהמשרד עושה את המקסימום במצב הזה אבל זה לא מספיק. אני חושב שכולנו פה מצווים להפעיל את הלחץ כדי להגדיל את תקציב הבריאות. היתה איזו כתבה גדולה של פרופ' קובי גלזר על החיסרון של התקציב הנמוך שמשרד הבריאות מקבל במדינת ישראל, חשוב שכולנו נדע וכל אחד יעשה את המיטב שהוא יכול.

לגבי זיהומים – דובר על כך, נדמה לי ביוני, כשמדדי זיהומים של בתי חולים פורסמו, אני לא יודע איפה זה עומד, רציתי לשאול כי כל הזמן מדברים וזה נדחה, אני חושב שחשוב שזה יפורסם. דובר על מערכת לפרסום תור לבתי חולים – אני חושב שלא פחות זה כל הנושא של הסדרי בחירה כי אנשים לא יודעים מה מגיע להם אז הם לא יכולים לבחור את בית החולים שלהם. אז זה שיש מערכת שמפרסמים זה מאוד יפה אבל זה לא עוזר. המשרד הוציא חוזר מאוד יפה, מאוד חשוב, על נושא הסדרי בחירה, למשל הוא מחייב את הקופות להגיד לכל אחד לפני שהוא מקבל "טופס 17" מה ההסדרים שיש, לדעתי הקופות לא מיישמות אותו. אני חושב שחשוב שהמשרד ייקח את כל נושא הסדרי בחירה בתור משהו לקדם כי אם יש מדדי זיהומים בבתי חולים או מדדי תור אז כדי שהציבור יוכל באמת לבחור הוא צריך לדעת מה הוא זכאי לבחור, חשוב שהמשרד יעשה את זה.

אני חושב שצריך גם להתייחס לחשיבות שהמשרד לקח את המטופל כאדם במרכז, אני מבין שיש תוכנית גדולה להקים מרכזי מימוש זכויות בבתי חולים בשנה-שנתיים הקרובות ואני חושב שגם זה נושא שצריך לברך את המשרד ולראות איך אפשר לקדם את זה. אני חושב שאוכלוסייה חלשה זו אותה אוכלוסייה שלא יודעת למי לפנות ולכן מוקד כזה, שהוא בא לאוכלוסייה ואומר לה: הנה, עכשיו, אם יש לך בעיה, אני אעזור לך, הוא חשוב מאוד בעיקר לאוכלוסייה הזאת ולכן אני מברך ואומר שצריך לראות איך לקדם את זה כמה שיותר מהר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש מהדוברים האחרונים בדיון לדבר ממש בקצרה, אני רוצה שהשר והמנכ"ל ישיבו, אנחנו צריכים לסיים. עדי סרגוסטי, רכזת תחום בריאות הנפש, בבקשה בקצרה.
עדית סרגוסטי
ממש בקצרה. אני רוצה לחדד נקודה שחברת הכנסת גרמן העלתה בנושא של ההשתתפויות העצמיות, מסלול שלצערנו אושר בהחלטה אומללה שהוועדה הזאת קיבלה בשנת 2012, לאפשר לקופות החולים לגבות השתתפות עצמית גבוהה בתוך המסלול הציבורי, לא במסגרת השב"ן, בבריאות הנפש. היו לנו פה לא מעט דיונים על זה והבטחה שהנושא יטופל, אנחנו מקווים שהוא יזכה להתייחסות בתקציב הנוכחי.

נקודה שנייה – משה הזכיר במשפט קהילות משקמות, הצפיפות בבתי חולים פסיכיאטריים יכולה להיפתר בין היתר על ידי זה שיוצאו משם מאות אנשים שנמצאים שם שלא לצורך רפואי, אנשים שנמצאים שם כיוון שאין כרגע מענים אחרים עבורם בקהילה, נשמח לדעת מה ההיקף הצפוי. נקודה נוספת – יחידות ייעודיות לנפגעות תקיפה מינית שתוקצבו באופן זמני על ידי משרד ראש הממשלה, אנחנו מצפים שהמשרד ימשיך לתקצב אותן גם בתקציב הנוכחי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. פבריס שומברג, בקצרה, בבקשה.
פבריס שומברג
בקצרה, נקודה אחת. ראשית, אני מצטרף לדברי חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ, נורית קורן וסתיו שפיר על הבעיה שהתקציב המיועד לא מגיע למטופלים כי הכסף לא צבוע אז הנקודה שאני מעלה היא נגזרת ממנה. אני מאוד מברך על ה-500 מילון בסל התרופות, השאלה היא לגבי התרופות הפסיכיאטריות, הרבה מהן הן תרופות גנריות וזולות, למשל הליתיום, משתמשים בליתיום לא מורשה בארץ, אין את הליתיום המורשה וזה 3% מהאוכלוסייה. האם אפשר לעבור לתרופה טובה בתרופות הפסיכיאטריות בשביל שסל התרופות כן יהיה צבוע לתרופות - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני אקצר לך את הדרך – אני לא חולם להתערב בזה כי זו ועדה ציבורית, מה שהם יחליטו. כל אחד רשאי להגיש מה שהוא רוצה לוועדה, אסנת לוקסנבורג היא המרכזת, תפנו אליה. לא אני ולא המנכ"ל מתערבים בסל התרופות ולכן זו לא הכתובת, חד-משמעית לא מתערבים בזה.
היו"ר משה גפני
תפנו לוועדה, תודה רבה. חנה שטרום כהן, אחרונת הדוברים, בבקשה בקצרה, ואחרי זה יש לי שיחה אתך, רן רדניק.
חנה שטרום כהן
קודם כל, בהיעדר חקיקה, לא ברור לאן הולכים קרוב לשני מיליארד שקלים אבל הם לא מגיעים למטופלים. אני רוצה לציין בעיה קשה מאוד בכל הארץ ובכל המערך הממלכתי לבריאות הנפש, הטיפול מותנה באבחנה פסיכיאטרית, הסל מתבסס על סדר אבחנות אנכרוניסטי בין 24 שנה שנועד לכתחילה לסטטיסטיקה ולא לטיפול, הוא לא כולל את רוב האוכלוסייה שהבעיות שלה אינן של אבחנה פסיכיאטרית. האנשים האלה – או שמוותרים על הטיפול, גם אם הוא מאוד נחוץ להם, או שקורה דבר איום ונורא, שמטפלים, בשיתוף עם חלק מהקופות, נותנים אבחנות שקריות, לא נכונות. זה malpractice.

יש בעיה מאוד גדולה של עומס עבודה על עבודה בירוקרטית, לא מובנת ומיותרת. אנשים לא רוצים לעבוד ככה, עוזבים את המערכת. דיברו על המתמחים, אני דואגת מאוד למתמחים שלי אבל גם לכך שאני, כאחראית על תחום, ללא מדריכים כדי לתת להם הדרכה. אז אם יוסיפו להם תקציב ולא יהיה לי מי שידריך אותם אז הם לא ילמדו. זה שהם יושבים היום ולומדים איך להתמקח עם קופת חולים ולתת אבחנות לא נכונות במקום ללמוד טיפול – לא עשינו שום דבר. חייבים לטפל בבעיות השורשיות האלה, לייעל את השימוש הכסף שיגיע לטיפול ולא לבירוקרטיה שהיא כאוס מוחלט.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אחמד טיבי.
בצלאל סמוטריץ
לא הבנתי, אפשר לבוא בחמש דקות האחרונות ולקבל רשות דיבור?
היו"ר משה גפני
לאחמד טיבי יש פרוטקציה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מכיר אנשים שרק עלו לארץ ויש להם יותר זכויות מאלה שגרו פה.
היו"ר משה גפני
עכשיו יתחיל דיון. אחמד, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ
אדוני שר הבריאות, האם נכון שתוחלת החיים אצל המגזר הערבי נמוכה יותר מאשר אצל היהודים?
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא.
בצלאל סמוטריץ
לא? איזה באסה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא רוצה לדאוג שזה יהיה כך באופן אקטיבי.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אחמד טיבי התכוון בכלל אלי כי אני עולה.
רחל עזריה (כולנו)
אם רוצים לדון בתוחלת חיים יש גם עניינים מגדריים.
היו"ר משה גפני
נעשה תוכניות מיוחדת לגבי זה. בבקשה, ד"ר אחמד טיבי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אדוני, נושא הבריאות הוא נושא שנוגע לכולנו ויש ממשק גדול בין החברה הערבית לבין כל התחומים שעליהם אתה מופקד. אדוני השר ומכובדי המנכ"ל, אני רוצה לעבור בחטף על כמה נקודות ומספרים: שיעור תמותת תינוקות בישראל עומד על 3.3 ל-1,000 לידות חי, בקרב יהודים השיעור עמד על 2.4 ובקרב החברה הערבית הוא 6.3, שיעור התמותה ל-1,000 לידות חי. הסיבה המובילה בחברה הערבית, אדוני היושב-ראש, היא מומים מולדים שניתן לגלות אותם בבדיקות גנטיות, משרד הבריאות החליט דווקא לצמצם את הבדיקות האלה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לתקן – בבקשה העקרונית הסיכום היה להשקיע 50 מיליון שקל בבדיקות גנטיות. זה היה דבר חדש שהיה אמור להיות. בגלל כל הדברים שקורים זה נפל, אבל בעקרון דווקא רצינו לעשות את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
האם אתה אומר לי כאן, אדוני השר, שההחלטה שהיתה לצמצם, לא תחול על הבדיקות האלה, הבדיקות הגנטיות, שהן חשובות יותר בחברה הערבית בשל העובדה שזה גורם לשיעור תמותת תינוקות גדול יותר?
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא אמרתי לך את זה. אתם, בוועדת כספים, סוברנים להוסיף מה שאתם רוצים. אני, כחבר כנסת, כשר, כפוף להחלטות ועדת כספים. אם תחליטו שאתם מביאים עוד 50 מיליון שקלים לבדיקות - - -
היו"ר משה גפני
השאלה אם יש קיצוץ בזה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אין קיצוץ, מה שתחליטו - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש בג"ץ נגדכם בגלל הקיצוץ, ארגון "מוסאוא" פנה לבג"ץ בגלל הקיצוץ.
בצלאל סמוטריץ
אני חושב שאם ארגון "מוסאוא" פנה לבג"ץ אסור לנו - - -
משה בר סימן טוב
אני לא יודע.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אז תבדקו.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוד נעקוב אחרי זה, בסדר.
בצלאל סמוטריץ
אם יש בג"ץ אסור לנו להתעסק עם זה פה.
היו"ר משה גפני
מותר לנו להתעסק, לא קשור בג"ץ.
בצלאל סמוטריץ
לא, אם יש בג"ץ אסור לנו להתעסק עם זה.
היו"ר משה גפני
תירגע. הלאה, אחמד, בבקשה. תבדקו את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גם שיעורי התמותה באופן כללי מושפעים מגורמים חברתיים, כלכליים, הם ניתנים לצמצום בצורה ניכרת על ידי רפואה מונעת, שינוי בסגנון חיים, תנאים סביבתיים. אגב, השיעורים הגבוהים ביותר של תמותה נמצאים ביישובים אעבלין, ג'סר א-זרקא, פרדיס, קלנסווה. במרכז הארץ, היישובים עם שיעורי תמותה גבוהים הם טייבה, טירה, לוד. ביישובים כסייפה, ערערה, רהט ושגב שלום נצפים העומסים הגדולים ביותר ב"טיפות חלב" ברחבי הארץ, דווקא ביישובים האלה. יש מחלות ייחודיות – לא ייחודיות לערבים אבל השיעור שלהן, החדירה שלהן לחברה הערבית היא גדולה יותר – סכרת, שיעורי התחלואה הגבוהים בנפה הצפונית מוסברים על ידי הרכב האוכלוסייה הערבית המאופיינים בשיעורי סכרת גבוהים יותר.

ביישובים הערביים קיימת עוד בעיה, אדוני השר, והמשרד יודע עליה, והיא צריכת מוצרי חלב מעדרים שלא תמיד נמצאים בפיקוח. בכל שנה נרשמים מקרים רבים של מחלת קדחת מלטה. חוסר המודעות למחלה ולדרכי המניעה שלה דורש טיפול, הסברה, מניעה.

נקודה שניה – מחסור בפסיכולוגים. מתוך 12,000 פסיכולוגיים רק 608 הם פסיכולוגים ערביים. למרות המחסור משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה לא מסייעים, לא בלמידה ולא בהתמחות. אני גם רציתי לדבר אבל דיברתם על עניינים כלליים שלאו דווקא קשורים בחברה הערבית וזה מיטות האשפוז וכדו', שהצפיפות גורמת לזיהומים, הדברים האלה עלו. גם לגבי התשתיות הירודות בחלק מבתי החולים.

הנקודה האחרונה, ובה אני מסיים – יש נושאים והתמחויות שחסרים בחברה הערבית. לפני מספר שנים השר נענה לצורך לכוון התמחויות מסוימות בחברה הערבית, אנחנו לא מצליחים עדיין לשכנע את השר לחדש את העניין שלו בנושא הזה אז אני קורא לך באופן פומבי: אדוני השר, תחזור לליצמן מלפני שלוש שנים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני, דרך אגב, רוצה להגיד שאני מכיר רופאים ערביים שהם ברמה מאוד גבוהה, במיוחד בין הגינקולוגים, אבל נניח לזה. יחיאל אסולין, דקה.
יחיאל אסולין
אני נציג ועד החטיבה הקלינית בהסתדרות הפסיכולוגית בישראל. אני כמובן אדבר על הנושא שעלה פה מעט, שמחד בעיה שהמון המון ממתינים להתמחות בפסיכולוגיה ומאידך הרבה מטופלים שלא מקבלים טיפול בגלל תור ארוך. רציתי להגיד שיש תוכנית חדשה להתמחויות שנעשתה והיא לא פותרת את הבעיה בשום צורה שהיא כיוון שהיא לא מוסיפה אף תקן או מלגה אחת לתחילת התמחות, ולכן הבעיה היא הרבה יותר נרחבת מאשר הסכסוך שיש עם קופת חולים "כללית", שהוזכרה קודם, בין המשרד וה"כללית". זאת אומרת, הבעיה היא שכמות המלגות שניתנות לתחילת התמחות היא פחותה בכל שנה מכמות הבוגרים, כלומר, התור יישאר ואפילו יגדל במצב הנוכחי.

בנוסף, התוכנית כמו שהיא מוצעת, מצמצמת מאוד את רמת ההכשרה, את רמת ההשקעה בהדרכה, לחצי ממה שהיא עכשיו, בצורה שמאוד תדרדר ותרדד את רמת המקצוע. ההצעה היא כמובן, אם יש צורך כל כך גדול במטפלים, צורך כל כך גדול עכשיו, זה רק מתבקש להכניס את ה-350 ממתינים לתחילת התמחות, לנסות לפתור את הבעיה הזאת ולהכניס אותם לתוך השירות הציבורי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רק שאלה לנציג: כמה העלות הכוללת לפי הערכתם של הפתרון הזה כדי לצמצם לאפס את זמן ההמתנה – גמר לימודים, סיים את התואר השני, יכול להתחיל להתמחות?
יחיאל אסולין
אנחנו עשינו חישוב של 40 מיליון שקלים.
בצלאל סמוטריץ
אבל לא כל שנה, 40 מיליון זה בשנה הראשונה, לפתור את הפלונטר הגדול. אחר כך זה בערך 20 מיליון כל שנה.
יחיאל אסולין
כן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה סכום כסף קטן לפתור בעיה גדולה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
דב, אני אומר, עזוב את האוצר, אפשר לקחת אותו מתוך הכסף המוקצה ממילא כבר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותי, לפני שאני מאפשר לשר ולמנכ"ל להשיב, משרד האוצר, רן, אני רוצה לשבח אתכם, לשם שינוי, על התוספת שנתתם למשרד הבריאות. זו מערכת שהיא חשובה לכולם וזה ברור לגמרי, במיוחד כשהמשרד מתפקד באופן יוצא מן הכלל. המצב הוא שבאמת דברים משתפרים, אתם גם רואים את זה ואתם גם מוסיפים לתקציב.

יש שני דברים, מעבר לדברים שאנחנו עוד נדבר עליהם, שאני רוצה לקבל תשובה. אני לא רוצה את התשובה עכשיו, כנראה לא תוכל להגיד לי שאתה מוסיף כסף. אני דורש 40 מיליון שקל, שהם לא קשורים ל-500 מיליון שקל של התוספת, לנושא של השיניים. אני מבקש שאנחנו נוסיף את זה לתקציב. אני רוצה ממך תשובה. אנחנו נוסיף את זה, אני אביא את זה להצבעה.

אני רוצה לקיים דיון על הנושא של הסיעוד. הנושא של הסיעוד הוא באמת מהפכה שאנחנו מודים עליה לקדוש ברוך-הוא, שתוחלת החיים עלתה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
מבחינה תקציבית?
היו"ר משה גפני
כן, אני רוצה לקיים דיון על העניין הזה. זה נושא שאי אפשר להשאיר אותו כך, כל חברי הוועדה, גם הנושאים האחרים אבל הנושא של הסיעוד הוא נושא של מהפכה. הוא נושא שאנחנו צריכים לדאוג גם לדור הבא, אנחנו צריכים לדאוג גם לאלה שמזדקנים. אנחנו שמחים על זה שמזדקנים. מכיוון שבעבר היה פחות צורך בעניין הזה, היום יש יותר צורך, מדינה מתוקנת צריכה לטפל בעניין הזה באופן יסודי. אני חושב לקיים על העניין הזה דיון, אני רוצה תשובות. אם אתה מוסיף עכשיו 40 מיליון שקל נתחיל לדון לאן זה הולך, האם לרפואת שיניים או – אתה מוסיף?
רן רידניק
יש לי הצעות לדרכים להביא כסף לשר ליצמן.
היו"ר משה גפני
שמה?
רן רידניק
הצעות מימון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הוא מוכן להביא לנו כסף.
היו"ר משה גפני
רן, אני מבקש שתבדוק את זה במשרד.
רן רידניק
אני אבדוק את מה שביקשת.
היו"ר משה גפני
אני הולך לקחת את זה ברצינות. בסופו של דבר, אנחנו מאשרים פה תקציב ולא מאשרים את זה בממשלה. הממשלה לא מספקת בשביל לאשר, צריך להביא את זה לכאן לדיון, בסוף אנחנו מעבירים את החוק. אנחנו חושבים שלמשרד הבריאות צריך להוסיף את זה. אני יודע את הבעיות, אני לא מתעלם מהן. להפך, הודיתי לך על העניין הזה בתור נציג משרד האוצר, באמת על מה שעשיתם בעניין של משרד הבריאות, זה נכון, אבל זה לא מספיק. זה לא מספיק. יש סכומים קטנים שהם לא משמעותיים לעומת תקציב משרד הבריאות שאפשר לשפר את העניין הזה. אני הולך לעשות את זה ואני רוצה לעשות את זה בתיאום אתכם, תיתן לי תשובה.
רן רידניק
אוקיי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אדוני השר, בבקשה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני אסכם בכותרות, המנכ"ל יסכם בצורה פרטנית יותר. קודם כל, אני חייב לברך את שר האוצר – לא הודגש מספיק, כולם שיבחו אותי אבל צריך לדעת ששר האוצר הוא זה שנתן לי לתקציב את התוספת לסל התרופות. הוא באמת היה הגון ביותר ואני מברך אותו על כך. כל הקרדיט לליצמן זה בסדר אבל הוא זה שנתן את זה. אני חייב גם לברך את אגב התקציבים על התקציב. סך הכול, עם כל הוויכוחים, יצא טוב. אני משבח גם את רן, על אף - - -
היו"ר משה גפני
הוא בחור טוב, אמרתי.
שר הבריאות יעקב ליצמן
רגע, לא סיימתי, חכה עד שאני אסיים אתו.
רחל עזריה (כולנו)
זה יפגע לו בפריימריז.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני מברך את רן רידניק שהסכים לתת לנו את 40 מיליוני השקלים האלה לשיניים – כי אני מכיר את גפני, זה לא ילך לך בין כה אז אני רואה את זה כאילו זה כבר קרה, שקיבלנו כבר, אז מה? אני אדבר עוד פעם? אז בסדר גם על זה.

אני רוצה לדבר כללית ואחר כך לדבר על כמה נקודות. אחמד, עם כל הכבוד, אני חושב שאני נתתי למגזר הערבי המון המון דברים. אין נקודה אחת שאני לא חושב גם עליהם ונתתי כי אני דוגל שאם להם יהיה טוב ויהיה בריא אז יהיה בריא לכולם. זה דבר שלא שייך לפוליטיקה. באותה מידה ניתן גם ליהודה ושומרון, שם ניתן, זה לא שייך אחד לשני. גם חדרי מיון קדמיים, גם "טיפות חלב", גם רופאים, גם כל מיני דברים, אני עושה את זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בלי לעדכן אותי? מבחינתי כאילו לא עשית.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני הייתי בטוח שאתה יודע את זה ונעלבתי שלא קיבלתי ברכות ממך. אוקיי, בואו נעזוב את זה.
היו"ר משה גפני
כן, הלאה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
עכשיו אני אדבר בכמה כותרות: אוכל בריא – לא חזרתי בי. לא חזרתי בי. אני אגיד לכם למה אנשים פה ושם חשבו למה – אני יצאתי בקמפיין על "מקדונלד'ס", רשתות הבורגר, כל השמות הנרדפים שיש להן. אני בהחלט חושב שזה רע כי בהשמנה אנחנו בין הגבוהים בעולם. זה נורא, נורא ואיום, אתם לא חולמים. אז דיברתי עם ה-WHO, ראיתם את כל הדברים, אז דובר על סכרת, דובר גם על הלב, התקפי לב, זה נורא ואיום, נורא ואיום אצלנו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לחם שחור מסובסד, אדוני השר?
שר הבריאות יעקב ליצמן
עוד מעט נגיע גם לזה.
משה בר סימן טוב
הוא בפיקוח.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תתפלא לשמוע, גם על זה אני עובד אבל יש לי עוד הרבה דברים, גם לחולי צליאק. אבל בואו נעזוב את זה כרגע.

אז קודם כל התחלתי עם הנושא הזה של "מקדונלד'ס", אני מוכן ללכת הלאה אבל אי אפשר לבוא ולהגיד: לא "מקדונלד'ס", לא בורגר, לא חטיפים, לא שתייה. אי אפשר בבת אחת להרוג את כולם. אי אפשר. לכן עלה קמפיין אחד, הורדתי את זה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רק הביטוי "להרוג את כולם" הוא לא נכון. זאת אומרת, להפך, זה להציל את החיים שלנו בבת אחת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, אבל הכוונה שאי אפשר ללכת מראש על הכול. כל דבר צריך להיות עם קמפיין, בכל דבר צריך להתמקד ואת זה אני חושב שעושים נכון. בגלל זה הורדתי אז את הקמפיין. לא בגלל שאני נגד הקמפיין, אני בעד ואני אמשיך אבל קודם כל צריך לדעת לאט ללכת על כל דבר. כל דבר שנלך בו על הכול – לא יהיה לנו כלום. היסוד מתחיל בחינוך, היסוד מתחיל בבתי ספר ואנחנו נאסור את זה בבתי ספר. אנחנו גם נפרסם את זה על האוכל - - -
משה בר סימן טוב
אנחנו נסמן מה בריא ומה לא בריא.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש ועדה שיושבת על זה ובוחנת. לא חזרתי במאומה מנושא האוכל הבריא – אבל מה? אי אפשר בבת אחת ללכת על הכול. זה היסוד.

הנושא של המתמחים. יש ויכוח קודם כל בין המתמחים לעצמם – 28 שעות, לא 28 שעות, יש כאלה שדוגלים כך, נפגשתי עם כולם, גם כאלה וגם כאלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא הבנתי מה הוויכוח – אם זה 26 שעות או 28 שעות?
משה בר סימן טוב
לא, האם לפצל את התורנות או לא.
שר הבריאות יעקב ליצמן
יש כאלה שאומרים שרוצים דווקא 28 שעות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם הציעו שלושה מודלים אפשריים לפתרון, יש לכם מידע לגבי המודלים האלה? אגב, זה לא מתפקידם להציע את המודלים האלה, זה מתפקידכם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
חברת הכנסת סתיו שפיר, תקשיבי, אני לפחות לא משקר לכם, אני אומר לכם את הכול כאן. יש ויכוח ביניהם, יש כאלה שרוצים דווקא 26 שעות – ואני יכול להגיד לכם מהפעם הקודמת שהייתי סגן שר, שיושב-ראש המתמחים אמר עלי שאני הורס את מערכת הבריאות כי דרשתי 16 שעות והוא היה באגף התקציבים ואמר - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה, כשר הבריאות, ואתה, כמנכ"ל, אתם חושבים שזה הגיוני שבן אדם יעבוד 26 שעות? מה זה קשור אם יש ויכוח ביניהם או אין ויכוח ביניהם?
שר הבריאות יעקב ליצמן
רגע, סתיו, למה? ביקשת תשובה, יכולתי להתעלם מזה, אז תתני לי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא קשור לנושא.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תנו לי. אני, בין השאר, דווקא דרשתי את זה כדי לתת את המענה. אני עדיין דורש את זה. תשאלו את המנכ"ל, שהיה אז אתי, אני הופעתי אישית בפני השופטת בבית-דין לעבודה כדי להכניס את זה, נילי ארד היתה השופטת ואני דרשתי להוריד את זה ל-16 שעות אבל המתמחים אז לא רצו. היום יש ויכוח. לכן זה לא פשוט. אל תשכחי, אנחנו בהסכם רופאים, לא בטוח שיהיה אפשר לפתוח את ההסכם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה אתה רוצה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
זה לא משנה כי אני לא יכול לפתוח הסכם. אני אמרתי, המדיניות שלי היא שאסור לעבוד יותר מ-16-18 שעות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
16-18 שעות?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן, יותר מזה אסור.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה גם הרבה מאוד.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא, זה סביר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
18 שעות בן אדם יעמוד על הרגליים ויעבוד בצפיפות כזאת - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני עובד את זה גם. גם אני עובד את זה ביום, גם הוא עובד את זה ביום, גם את עובדת את זה ביום, אנחנו עובדים כך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא קשור, אנחנו יושבים ועושים דיונים, אנחנו מדברים, זה לא אותו סוג של עבודה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני לא פותח דיון על זה, אני מגיב למה שהערת. הערת דבר – אני עונה לך במה אני דוגל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רק תיתן לכל מתמחה גם כמה עוזרים ואנשי צוות, יכול להיות שזה יועיל לעבוד 18 שעות.
שר הבריאות יעקב ליצמן
מה את הולכת להסביר לי עוד פעם את הבעיה כשאני אומר לך שאת צודקת בבעיה? מה את רוצה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה היעדים שלכם? מתי זה הולך לרדת? מתי הולכת לרדת כמות השעות? מהי כמות השעות?
בצלאל סמוטריץ
גפני, אם כך זה יתנהל בכל נקודה זה לא - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בצלאל.
בצלאל סמוטריץ
היינו בשלב שאלות, עכשיו בואו נשמע תשובות, אחרת לא נתקדם לשום מקום.
היו"ר משה גפני
אנחנו חייבים לסיים, סתיו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו מקיימים דיון על אחד הנושאים הכי משמעותיים שיש.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו לא גומרים את זה פה עכשיו, אנחנו עוד נקיים דיונים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה היעד שלכם ותוך כמה זמן אפשר להגיע אליו?
שר הבריאות יעקב ליצמן
אמרתי לך, כרגע אני סגור כי יש לי הסכם. בית משפט אישר את ההסכם בין המדינה לרופאים, קטונתי מלפתוח את זה, אני לא יכול לפתוח את זה.
משה בר סימן טוב
יש דברים שאנחנו עושים במסגרת ההסכם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
פה ושם מנסים להקל, לתת להם שעתיים לישון, יש כל מיני דברים שאנחנו עושים, אבל לשנות אני לא יכול. עוד כמה דברים, אני מקצר: מה שדיברת על תוכנית עבודה – אני בעד לפרסם, זה שטויות.
היו"ר משה גפני
זה לא שטויות, אצלה זה אחד הדברים החשובים לפרסם.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לא, אני בעד לפרסם ולכן זה שטויות.
משה בר סימן טוב
שטויות מבחינתנו.
שר הבריאות יעקב ליצמן
כן.
היו"ר משה גפני
בעד לפרסם תוכנית עבודה, הלאה.
בצלאל סמוטריץ
אני רוצה לדעת כמה יעלה לך לפרסם את תוכנית העבודה, גם את זה תפרסם.
היו"ר משה גפני
די, הלאה.
בצלאל סמוטריץ
כולל את התקציב לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הוא הסכים לפרסם את היעדים של התוכנית.
היו"ר משה גפני
הוא אומר.
רחל עזריה (כולנו)
כן, כן.
היו"ר משה גפני
לא היית מרוכזת.
שר הבריאות יעקב ליצמן
האובדנות, שהעלו את זה שיש תקציב – אני צריך שיקול דעת מה עושים עם התקציב הזה. יש תקציב שהשרה הקודמת - - -
היו"ר משה גפני
כן, היא העלתה את זה, יעל גרמן העלתה את זה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
היא שמה את זה, מצד שני, יכול להיות שבסוף אני יכול להגדיל למשל בזיהומים, שזה פי עשרה הרוגים – לא פי עשרה, פי מאה – אז יכול להיות שאני צריך לשקול מה אני שם. אני לא יודע. אני מצר על האובדנות, חלילה וחס, אבל אני צריך לשקול איפה להשקיע כסף.

תורים בבריאות הנפש – אני מסכים, אנחנו עושים מעקב על זה, עושים מעקב כל הזמן על הנושא והמנכ"ל יסביר את זה אחר כך, אני לא רוצה להיכנס לזה. התמחות פסיכולוגיים – יש מסלול לערבים אז גם הוא - - -
משה בר סימן טוב
עושים מסלול ייעודי במל"ג.
שר הבריאות יעקב ליצמן
תוספת מיטות הסברנו כבר. אני לא נכנסתי לכל הוויכוחים שהיו עם המפעלים על הסלמונלה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רגע, דילגת על זה, ליצמן: תוספת מיטות – אתם תציגו את התוכנית שביקשתם מהאוצר?
משה בר סימן טוב
אני אתייחס לזה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
גם עם הטחינה, אני רוצה להגיד לחבר הכנסת אחמד טיבי ידידי, אין טיפת גזענות בהחלטות.
משה בר סימן טוב
על "הנסיך".
היו"ר משה גפני
מי אמר שיש גזענות?
שר הבריאות יעקב ליצמן
מישהו אמר. תן לי להסביר לכם חד משמעית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אמרתי איפה ואיפה, לא גזענות, יש הבדל. אני מכיר הרבה שרים גזעניים – לא אתה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אוקיי, אז תן לי רק להסביר את ההבדל וצריך להסביר את זה פעם אחת, בואו נגמור עם זה כי כבר שחררנו - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא, טיפלתם בה בצורה מאוד נוקשה כי היא חברה קטנה ושם זו חברה גדולה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אולי לא? אחמד, תן לי - - -
בצלאל סמוטריץ
אולי כי שלושה שבועות היא החביאה?
שר הבריאות יעקב ליצמן
בצלאל, תן לי, אל תכניסו כאן ימין ושמאל, תעזבו. אני אומר לכם כך, "יוניליוור", "תלמה", תפסו את מה שקרה ושמו בצד את מה שהם מצאו. שמו את זה בצד על פי נוהל – יש להם GMP, יש להם תקן שהם לא חייבים לדווח לי, למה? כדי לקצר בירוקרטיה. הם צריכים לשים את זה, אנחנו סומכים על מפעלים גדולים, הם שמו בצד. הפנצ'ר שם היה – זו היתה רשלנות אבל לא פשע – שזה יצא. אז לקחנו חוקר, הגענו לאיפה זה הגיע, מישהו לקח את זה – לא משנה, עשינו את מה שצריך. אבל, המפעל, ברגע שהוא תפס את זה הוא היה בסדר, שם את זה בצד.

"הנסיך" ידע מזה שבועיים ולא פרסם את זה. הוא לא גילה למפעלים אחר כך שלקחו את זה. שניים מתוך שלושה תפסו את זה מעצמם, שהם עשו את הבדיקות, השלישי לא תפס כי הוא לא עשה את הבדיקות העצמיות. לכן היינו יותר נוקשים, על פי נוהל, על פי חוק, על פי כל דבר היינו יותר נוקשים עם "הנסיך". לכן, זה שאומרים איפה ואיפה – לא איפה ולא איפה, לא גזענות ולא סיפורי סבתא. שום דבר. אני תומך בזה במשרד, המשרד עשה מה שמוטל עליו.

אני חייב להגיד, אגב, שגם שאלו אותנו למשל איפה אנחנו היינו ב"תלמה" – שבוע לפני כן ביקרנו ב"תלמה", בדקנו ותפסנו. לא פרסמנו שהיינו אבל היינו שם גם, ראינו את הכול ואנחנו יודעים את הכול. לכן, תירגעו, אנחנו כבר בשלב של לשחרר פה ושם, עושים את הדברים. אנחנו עוקבים יום יום על "הנסיך".
משה בר סימן טוב
הם חזרו לייצור ואם נראה שזה באמת בסדר אז הם יוכלו גם לשווק.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני מודה לכם.
היו"ר משה גפני
תודה, אדוני השר. המנכ"ל, בבקשה.
משה בר סימן טוב
אני גם אשתדל להיות קצר. דיברו פה הרבה על פערים בין אוכלוסיות, זה כמובן נושא שמעסיק מאוד את המשרד ואני יכול לומר לכם שכל משאב תוספתי שאנחנו מקצים, ממיטות, תקני רופאים, מוקדי חירום, מכשירי MRI ודברים מהסוג הזה, ניתנת עדיפות דרמטית לפריפריה. צריך לומר משהו אחד, כמובן שהפערים הם לא רק תוצאה של מערכת הבריאות, הם תוצאה של עוד מערכות. דובר פה על הסכם הרופאים משנת 2001, השר דיבר עליו, מספר הרופאים בבתי החולים בפריפריה כמעט והוכפל, עלה למעלה מ-90% בחמש השנים האחרונות, זו בשורה מדהימה שקרתה במערכת הבריאות בישראל, לא מדברים עליה מספיק, זה הרבה מאוד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כמה צריך?
משה בר סימן טוב
אין כמה צריך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש כמה צריך, מה היעד?
שר הבריאות יעקב ליצמן
כמה שאני אשיג אני צריך יותר, אבל עובדה שהגדלנו. סל התרופות – זה מספיק 500? לא, אבל מה? זו הגדלה גדולה מאוד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שאלתי כמה צריך כדי לצמצם את הפער. ליצמן, אני עוזרת לך כדי לצמצם את הפער.
היו"ר משה גפני
משה, אתה יודע לענות על השאלה הזאת?
משה בר סימן טוב
אני לא יודע לענות על השאלה, אני אומר לך משהו אחר: בתור מי שהיה מעורב בהסכם, לא חלמתי שנגיע לכזאת תוצאה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז איך אתם בונים תקציב אם אתם לא יודעים מה צריך? מה הבסיס?
משה בר סימן טוב
אני אענה לך תשובה מהירה על המיטות. יש דוח מפורט, פורסם באתר משרד הבריאות, לא בהיחבא ולא בשום מקום, אם תרצי גם נביא לך אותו, על תחזית המיטות הנדרשות לאור גידול האוכלוסייה בשנים הקרובות, אני תכף אגיע לזה. אני אומר שוב לגבי הפערים, זה בהחלט בפוקוס מרכזי של המשרד ויש גם הרבה דברים שבהם אנחנו רואים תוצאות חיוביות, אפילו מעבר לתוצאות שאנחנו ציפינו להן.

פסיכולוגיה – דובר פה אפילו במידה מסוימת במעט חוסר פרופורציה ביחס להיקף הנושא. היתה עליה מאוד גדולה במספר הסטודנטים - - -
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני רוצה להגיד לכם שנהניתי מאוד שכל חברי הכנסת הוטרדו בעניין הפסיכולוגים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הבעיה מאוד מטרידה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
זו בעיה, אבל זו לא ה-בעיה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני המנכ"ל, אני אגיד לך למה זה תפס כל כך הרבה מקום – זו בעיה מאוד מאוד קשה שהפתרון שלה הוא נורא נורא קטן, זה מעט מאוד כסף.
משה בר סימן טוב
אני, ברשותכם, אענה על הדבר הזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש בעיות גדולות שאנחנו לא יודעים לפתור, זו בעיה ענקית שאפשר לפתור אותה במעט כסף.
היו"ר משה גפני
דב, ברור, מה שאמרת ברור.
משה בר סימן טוב
אנחנו עוסקים בהקצאות של מאות-אלפי שקלים לתעדוף לכאן או לכאן, אין לנו פה כספים מאוד גדולים. היתה עליה מאוד גדולה ומבורכת במספר הסטודנטים שלמדו פסיכולוגיה ולמדו פסיכולוגיה קלינית, נוצר פקק מאוד גדול להתמחות, מה אנחנו עשינו? א', שילשנו את התקציב – היה פעם 10 מיליון, בשנת 2013, היום יש 28.5 מילון בספר התקציב.
יחיאל אסולין
בפועל היו 30 מיליון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היו 30 מיליון, 32.
משה בר סימן טוב
יש 30 לא מתוכנן ויש 30 שאתה יודע שיש אותו וכולם יודעים שאפשר להשתמש בו. אמרנו שהמתמחים בפסיכולוגיה, כמו המתמחים ברפואה, מי שמקבל את השירות – אם זה המרפאות הממשלתיות או המרפאות של קופת חולים "כללית", ופה אני מגיע לריב לכאורה, לבעיה עם קופת חולים "כללית" – צריך גם להשתתף במימון האחזקה שלו. כשעובד אצלו מתמחה בפסיכולוגיה הוא נותן תפוקה והוא צריך לשלם על זה. קופת חולים "כללית" אמרה בינתיים שהיא לא מוכנה ולכן נוצרה איזושהי בעיה שם. אנחנו אמרנו: עד שתיפתר הבעיה עם קופת חולים "כללית", כל מתמחה שהיה צריך להיות ב"כללית" יבוא לעשות התמחות במרפאות הממשלתיות. כלומר, אנחנו לא רוצים שהמריבה שיש בין הממשלה לבין "כללית" תהיה על גבם של המתמחים. ואם יש – אני פונה אליכם, אתם יודעים את זה – איזשהו מתמחה שלא מצא מקום כתוצאה מכך, אנחנו ניתן לו מענה.
שי איתמר
יש 320 כאלה.
משה בר סימן טוב
תביאו לי.
שי איתמר
השמות אצלכם.
משה בר סימן טוב
אנחנו קיצרנו את התור, היה תור של ארבע-חמש שנים. אנחנו עכשיו מקצרים את התור, נותנים עדיפות מוחלטת - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עכשיו התור הוא שלוש שנים.
יחיאל אסולין
המודל החדש לא מקצר את התור.
משה בר סימן טוב
מקצר את התור.
שי איתמר
את התור לצד השני.
יחיאל אסולין
זה בהגדרה, זה רשום שם.
משה בר סימן טוב
מסלול ירוק לפסיכולוגים מהחברה הערבית. בנוסף - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני המנכ"ל, ברשותך, כיוון שהנושא הוא נורא גדול ואנחנו בסוף הזמן וגם היושב-ראש רוצה לסכם, האם אדוני יכול לשבת עם נציגי המתמחים?
משה בר סימן טוב
זה המשפט הבא שלי, אחרי שרציתי להגיד שאנחנו עובדים עכשיו עם המל"ג בלי קשר על מסלול ייעודי לאוכלוסייה הערבית, שיעברו מסלול ישיר - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא מדבר על זה, זה חשוב - - -
משה בר סימן טוב
שנייה, המשפט הבא שלי אחרי זה – אנחנו כמובן נקבע אתם פגישה, הם ביקשו שבוע שעבר ואנחנו נשב אתם, זה בנוגע לכך.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז אתם הולכים לשבת עם נציגי המתמחים?
משה בר סימן טוב
נשב אתם ואנחנו יושבים גם עם "כללית".
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ואנחנו נוכל לקבל לוועדת הכספים איזשהו מכתב מסכם?
משה בר סימן טוב
כל מה שתבקשו תקבלו.

שאלתם אותנו הרבה האם המיטות מספיקות, אמרנו שיש דוח של משרד הבריאות כמה צריך. אני אומר לכם, בסוף תמיד אנחנו רוצים יותר – האם מה שיש לנו מאפשר לנו, כאנשים שאחראיים על המערכת, לתת מענה? התשובה היא שכן. זה דורש הרבה מאוד מענה, הרבה מאוד עבודה שלנו, הרבה מאוד מיקרומנג'מנט לראות שלא נתקעים בבתי החולים הכלליים. היום יש כ-450 מאושפזים במחלקות הפנימיות שצריכים להיות במחלקות גריאטריות, אנחנו צריכים לנהל את זה ברמת המיקרו, לראות שחולה מגיע לבית חולים גריאטרי. לראשונה אנחנו הולכים לפתוח מחלקות גריאטריות, במשך שנים ארוכות לא נפתחו מחלקות גריאטריות, נסגרו מחלקות וזה הגביר את העומס על בתי החולים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה לגבי ההתמחויות של רופאים ערביים? כי השר כנראה שכח לענות על זה.
משה בר סימן טוב
אני לא יודע על בעיה ספציפית, אם אתה מתייחס לעובדה שבעבר הקצינו מימון ייעודי - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, מופעל עלי לחץ פיזי לא מתון מאחורה, מהעוזר של השר.
שר הבריאות יעקב ליצמן
לשאול את השאלה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא, לא לשאול.
משה בר סימן טוב
לא לשאול – אז אל תשאל. אני לא חושב שאנחנו צריכים היום – אם במצב שהיינו לפני כמה שנים היינו צריכים לממן תקנים של מתמחים מהחברה הערבית, אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות היום במקום הזה. החברה הערבית משולבת יפה מאוד ברפואה הכללית. יש לנו בעיה בפסיכולוגיה, אנחנו עושים שם טיפול ממוקד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זו תמונה ורודה, משה, זו תמונה ורודה מדי. יש מקצועות שחסרות התמחויות אצל ערבים.
משה בר סימן טוב
היא צבעים יחסיים, חבר הכנסת טיבי, היא צבעים יחסיים, יש לי צבעים יותר קודרים במקומות אחרים.

פסיכיאטריה, שני דברים – כבר לא נמצא פה חבר הכנסת סמוטריץ – אנחנו כן מתקרבים ליעדים שהצבנו לעצמנו ברפורמה ברמת שיעורי הטיפול. יש שונות בין הקופות, אנחנו עוקבים אחרי זה. אנחנו גם עוקבים אחר השימוש שהקופות עושות במסלול של מטפל פרטי, אם נראה שיש יותר מדי נפעל גם להפחתת ההשתתפות העצמית. השר דיבר על תוכנית עבודה שחברת הכנסת שפיר אמרה שנפרסם לציבור – נפרסם לציבור הכול.

בנוגע לשעות העבודה של המתמחים אני אוסיף מעט על מה שאמר השר. דבר ראשון, צריך לדעת שאם מקצרים משהו צריך להוסיף משהו אחר. עם זאת, אנחנו לא רוצים מצד אחד שהם יעבדו יותר מדי משמרות במהלך החודש - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
להוסיף תקנים.
משה בר סימן טוב
לא רק תקנים, את צריכה בסוף שמתמחה יצא בסוף תקופת ההתמחות כשהוא יודע להיות רופא. זה הדבר הבסיסי. צריך לראות שהוא משלים את ההכשרה שהוא צריך, ולכן, כשמקצרים צריך לראות שמוסיפים במקום אחר. אנחנו נמצאים במסגרת של הסכם חתום עד שנת 2020 עם ההסתדרות הרפואית. מה אנחנו כן יכולים לעשות בפרק הזמן הזה? הוספנו 300 תקנים שהם עכשיו מתיישמים כדי שכל מתמחה יוכל במהלך התורנות שלו לישון לפחות שעתיים, כלומר, לשבור את זה ה-24-26 שעות היום שהוא מעביר בתורנות שלו, לשבור את זה באמצעות שינה יזומה ואנחנו דואגים גם שיהיו לזה חדרים וגם את התקנים שנדרשים.

מעבר לזה, אנחנו צריכים לאכוף יותר טוב את שעות העבודה. אנחנו יודעים שיש מתמחים שנשארים גם מעבר ל-26 שעות ויצא מכתב על זה של השר למנהלי בתי החולים שאנחנו נגלה אפס סובלנות כלפי הדבר הזה. בעיני, הדבר החשוב, שאנחנו עכשיו מוסיפים תקנים של רופאים יורדות מספר התורניות – וכבר ירדו בצורה משמעותית, אם פעם היינו באזור השמונה היום אנחנו באזור החמש-שש – אנחנו צריכים להגיע בעיני לארבע תורניות חודשיות ואז בהיקף הכולל אנחנו נהיה במקום הרבה יותר סביר.

שאלה חברת הכנסת השכל על דוחות בקרה – כולם מפורסמים באינטרנט. על מזון בריא – יש את הוועדה, אנחנו נסיים בקרוב והיא תכלול גם סימון של מזון בריא ומזון לא בריא וכל מה שנדרש. דובר על סכרת – יש לנו תוכנית לאומית, אנחנו מודעים לבעיה. בקרב האוכלוסיות החלשות 25% חולים בסכרת, זו בעיה גדולה מאוד.
היו"ר משה גפני
זה נכון מה שאחמד טיבי אמר?
משה בר סימן טוב
אם הממוצע בקרב שאר האוכלוסיות הוא 7%-7.5%, שזה גם גבוה מאוד, בקרב אוכלוסיות חלשות, לא רק האוכלוסייה הערבית אלא בכלל, אנחנו רואים 25% תחלואה של סכרת. זו מגיפה. גם מה שהשר אמר על השמנה בקרב ילדים – מגיפה. אנחנו רואים את זה הרבה יותר חמור גם באוכלוסייה הערבית וגם במקומות אחרים, זה בהחלט דורש ל-call for action.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותי, אני מבקש לסכם את הדיון ולומר שאנחנו, כוועדת הכספים, גם החברים כולם, קואליציה ואופוזיציה, משבחים מאוד את עבודת שר הבריאות. הוא עושה עבודה ומלאכה נאמנה. אנחנו מודים לו על כך, אנחנו מודים לך, המנכ"ל, ולצוות של השר. אנחנו מודים לשר האוצר על תוספת התקציב שהוא נתן, בסוף זה חשוב לכולם. אנחנו מתפללים לקדוש ברוך-הוא שכולם יהיו בריאים אבל לצערנו הרב, כשצריך את זה התקציב הוא פונקציה של פעילות והוא פונקציה שהיא מאוד חשובה, גם להעלות את הרמה של שירותי הבריאות שניתנים לאוכלוסיות.

על אף כל האמור, אנחנו נקיים דיון, נראה עוד באיזה מסגרת, על הדברים שהועלו כאן, בעיקר על הנושא של הסיעוד, הוא נושא שמצריך דיון. אנחנו נעשה את הדיון הזה לפני התקציב, נראה אם אנחנו יכולים להגיע. אני איש קואליציה ואני אעשה מאמץ שזה יהיה בהסכמה אתכם – הכוונה "אתכם" עם האוצר, עם המשרדים הייעודיים בעניין. צריך לעשות את הדבר הזה, הוא מחויב המציאות. מדינה מתוקנת, ברגע שיש עלייה בתוחלת החיים, צריכה לטפל בעניין הזה. יש הצעה של שר הבריאות וצריך לדון בה וצריך לראות איך עושים את זה. 40 מיליון שקל – אתה חייב לי באופן אישי תשובה.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני בירכתי על זה כבר.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אני צריך לעשות את העבודה, אתה רק גוזר את הסרט.
שר הבריאות יעקב ליצמן
אני רואה שזה סגור.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, יש לזה חשיבות עצומה. נדבר עוד על העניין הזה, אני אביא אותו להצבעה, אתם תצטרכו להוסיף את הכסף הזה. אני מודה לכל המשתתפים בדיון החשוב הזה, אני מודה לך, אדוני השר. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:45.

קוד המקור של הנתונים