ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/08/2016

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 264

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, י"א באב התשע"ו (15 באוגוסט 2016), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

רויטל סויד – מ"מ היו"ר

ענת ברקו

אורי מקלב

אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
דב חנין

מרב מיכאלי
מוזמנים
איתי הס - יועץ משפטי לאפ"כ וכנ"ר, משרד המשפטים

בן ציון פיגלסון - עוזר בכיר לאפ"כ וכנ"ר, משרד המשפטים

ספי זינגר - משרד המשפטים

תמר יוסף - מתמחה, משרד המשפטים

שאול כהן - ממונה אכיפת הגביה, הוצל"פ וכינוסים, משרד האוצר

אילן פלטו - מנכ"ל, איגוד החברות הציבוריות

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת ידיד

יצחק רייס - חבר ועדת חוק חדלות פרעון, לשכת רואי החשבון בישראל

שי מילוא - פורום חדלות פרעון, לשכת עורכי הדין

פנחס מיכאלי - לשכת עורכי הדין

שלום לרנר - פרופ' למשפטים, איגוד הבנקים בישראל

לבנת קופרשטיין דאש - עו"ד, איגוד הבנקים בישראל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
גור בליי

נעמה מנחמי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ו-2016
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה? נחזור על המשפט הרגיל? טוב, אז נדלג על "חברי חברי הכנסת", עוד מעט הם יבואו אז נגיד להם. אנשי הממלכה – ספי, היום אתה לבד?
ספי זינגר
הכנ"ר הוא גם בממלכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכנ"ר עצמו לא יגיע?
ספי זינגר
הוא עצמו לא יגיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם בנצי לא יגיע?
ספי זינגר
בנצי אולי יגיע, אני לא יודע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואבי לא יגיע?
ספי זינגר
אבי לא בארץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בארץ? יש לנו הזדמנות עכשיו לרוץ אתה אומר.
ספי זינגר
אבי בדרך כלל מעכב את הדיונים...
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אז לכבודו אנחנו דנים יותר ברצינות ממה שהוא כותב, ואחר כך אנחנו עוברים. עכשיו יהיה לנו יותר קל לשנות את הדברים. הנה, בוקר טוב לחברתי, בוקר טוב ללשכת עורכי הדין. הבאת תגבורת רצינית היום, זה לא ככה.
ספי זינגר
כי אבי איננו, אז אנחנו הבאנו משקל נגד, אדוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב לחברות הציבוריות. זה מעניין אתכם הנושא הזה? משעמם, אז באת ככה...

רבותי זהו. אנחנו קצת אחרי הימים הכבדים שעברנו עד אתמול, עד אחרי תשעה באב, אז מותר ככה קצת להתפרק, קצת לצחוק אבל אני מקווה שבאמת ט' באב, הצום, עבר לו כתשעה באב, וסיפק לנו טריגר רציני כדי לחשוב למה נחרב ולתקן, מה המשמעות של שנאת חינם, מה המשמעות של אחד אוכל את השני, אחד לא שומע לשני, שכל אחד חושב שרק הוא צודק, שכל האמת רק אצלנו – הרי זה היה שורש החטא שבגלל זה חרב הבית. אז זהו, שנלמד מזה לקח.
קריאה
יש מצב לשיקום?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה תלוי בנו, כך שגם אם אנחנו, כל אחד חושב שעמדתו צודקת, תמיד שיחשוב גם שהשני אולי גם צודק, ישמע אותו בנפש חפצה. יכול להיות שבסוף יקבל את העמדה של השני, יכול להיות שיגיעו להבנה משולבת, ויכול להיות שיישאר בעמדתו אבל לפחות לשמוע את השני, שזה הלקח היותר חשוב והיותר מרכזי, שלא כל החכמה נמצאת אצלי. גם אצל אחרים יש חכמה. אז אם נפיק את הלקחים האלה בכלל, ההתנהלות כאן, במבנה הזה, תקבל אופי שונה לגמרי וגם בוועדות כל הדיונים יהיו קצת שונים.

טוב, אז איך אומרים? בוקר טוב, שנתחיל תקופה חדשה.
גור בליי
אז אנחנו בעצם נמשיך מהנקודה שבה הפסקנו. יש לא מעט סעיפים מהישיבות הקודמות שעדין היו כל מיני הערות לגביהם, ואנחנו יושבים יחד עם נציגי משרד המשפטים בשביל לגבש נוסחים מעודכנים גם בהתאם להערות והצעות שהיו. הדברים האלה לא הושלמו ולכן, אנחנו פשוט בשלב זה משאירים אותם כרגע בצד. אנחנו, מבחינתנו, לא משאירים אותם בצד אבל מבחינת הוועדה אנחנו כרגע - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש שני נושאים מרכזיים ממה שאני מבין: אחד זה הנושא של ההגדרה עצמה, איך מסתכלים על זה, איך מסתכלים על מה שנקרא שזה שכולנו נמצאים בגירעון ולכן, כולנו נופלים בבנק אבל כולנו חדלי פירעון או מסתכלים על המכלול כולו. דבר שני – זה לב ליבו של העניין, זה הרשימה. מי עוזב ואיזה הוא שעליו יוטל הגורל, מה שנקרא.
קריאה
השאלה אם זה לב ליבו של העניין? זו השאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של החוק לא אבל יכול להיות של הדיון הסוער או מה שחשוב להרבה אנשים זה, זה בסך הכל.
דובר
לא בטוח כי זה לא רק קצה הצונאמי כי מי שמנהל את כל ההליך, למעשה זה הוא.
גור בליי
אז באמת, גם הנושא של הגדרת חדלות פירעון ונושה עתידי, גם הנושא של מינוי נאמנים שהזכרת, וגם הנושא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ועוד נושאים אחרים כמובן. אנחנו תמיד עוטפים את הכל באידיאולוגיה. אף פעם זה לא סתם ככה. יש אידיאולוגיה והכל, וכל מי שעושה, יש לו אידיאולוגיה מאחוריו אבל בסדר. אוקי, אז את הדברים האלה אנחנו נלבן.
גור בליי
וגם הסעיפים הנוספים שדיברנו עליהם כמו הנושא של הקפאת הליכים על הליכים מנהליים ועוד כל מיני נושאים שקשורים בסמכויות של הנאמן, שבכל הנושאים האלה אנחנו נפיץ נוסחים לקראת הישיבות הבאות.

אז אני אמשיך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בספר השמן הזה אפשר היה לכתוב עמוד אחד, לפתור את שתי הבעיות ונגמר, לא? ספי, אתה בקי בכל פה?
ספי זינגר
כמו שאומרים, ספרים שמנים נועדו להסתיר בדרך כלל את הסעיף המרכזי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את הסעיף המרכזי, שאנחנו חשפנו אותו עכשיו.
אילן פלטו
הדרמות עוד יגיעו כשזה יגיע לפרטיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חשבתי שהכסף הגדול בכל אופן נמצא פה אבל הדרמות זה שם אתה אומר.
אילן פלטו
כל מאבק החברתיים למען האזרח הקטן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה משהו אחר אבל המאבק של האחרים למען הכסף הגדול זה גם... לא, אבל זה אידיאולוגיה, זה לא כסף.
אילן פלטו
שם זה אידיאולוגיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גור, אתה תקרא וספי יסביר, ונתקדם.
גור בליי
אז אנחנו בעצם נתקדם הלאה עם הסעיפים. כמה סעיפים אחרונים שקשורים בנושא של מינוי נאמן ואז בעצם נעבור לפרק ז', שעוסק בהפעלת התאגיד ושיקומו הכלכלי, ששם יש שורה של הוראות, שהרבה מהן זה הוראות שדומות מאד לתיקון מס' 19, חלקן עם שינויים כאלה ואחרים אבל הוא פחות שינויים דרמטיים מאשר בהוראות אחרות. אז עדין אנחנו בשלב זה בנושא הנאמן.

"סעיף 54. פניה לבית המשפט בידי מי שנפגע מפעולות הנאמן. מי שנפגע או עלול להיפגע מהחלטה של הנאמן או מפעולה שעשה או שבכוונתו לעשות – אנחנו מציעים להוסיף פה "או ממחדל של הנאמן", רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל או לשנות את ההחלטה או הפעולה או לתת כל הוראה אחרת שיראה לנכון."
ספי זינגר
זה סעיף שבעצם מחליף מן "תמונת מראה" לסעיף בקשה למתן הוראות של הנאמן. בית המשפט מפקח על ההליכים, אז מצד אחד - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, נתחיל הכל מהתחלה. את ההקדמה אנחנו נעשה לך בהזדמנות אחרת. המוסר ההשכל של הימים האחרונים, של ט' באב וכולי, לא קשור לחוק עצמו אבל זה חלק.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אנחנו עוד בט' באב?
היו"ר ניסן סלומינסקי
המסקנות. אם נדע להסיק את המסקנות הנכונות, מהאירוע הזה שהיה אז, אז פחות ופחות נגיע לחדלות פירעון או לא נגיע לחדלות בכלל, וגם בחיים האחרים. ואז דיברנו על אופייה של הכנסת גם שיהיה שונה אבל בסדר, את זה נשאיר לפעם הבאה. סליחה ספי.
ספי זינגר
בקיצור, הסעיף הזה הוא "תמונת מראה" של סעיף הבקשה למתן הוראות של הנאמן. מצד אחד יש את הנאמן שיכול לבקש יחס לכל פעולה של הוראות מבית המשפט. מהצד השני, מי שנפגע מפעולות של הנאמן, לפי הצעת הייעוץ המשפטי של הכנסת, גם מחדל של הנאמן, כי לפעמים הנאמן גם לא עושה צעד להליך שחשוב לעשות, גם הוא יכול לפנות לבית המשפט, שמפקח על ההליכים, ולבקש ממנו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מחדל פה זה הכוונה לאי עשיה או הכוונה למשהו שכבר על הגבול של משהו - -
גור בליי
לא בהכרח. אי עשיה להבדיל ממעשה אקטיבי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, כי בדרך כלל מחדל, יש לו גם קונוטציה של כאילו שהוא עשה משהו שאסור לעשות. אז פה הכוונה לאי עשיה.
ענת ברקו (הליכוד)
או עשיה רשלנית?
ספי זינגר
זה אותו דבר. או שהוא עשה משהו לא טוב ואז מבקשים ממנו על מה שהוא עשה, או שהוא לא עשה והוא צריך לעשות אז זה יהיה במחדל. איפה שזה ייפול בפנים. כלומר, כל הפעולות של הנאמן ניתנות לפיקוח וגם לבקשה של צדדים נוספים להליך מבית המשפט שיפעיל את הפיקוח שלו ויורה לנאמן מה לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, באופן תיאורטי, הליך כזה יכול לקחת שנה או יותר כי על כל דבר שהנאמן יעשה, כל אחד מהנושים שהרי כל אחד יש לו אינטרס אחר, כל אחד יכול להגיש ולעכב, ועד שבית המשפט מתכנס, ועד שהשופט נכנס וכולי, זה סיפור שאפשר למשוך את זה – איך קוראים לזה כאן, בכנסת? פיליבסטר. אז שם זה יכול להיות – פה יש מגבלות, יש סעיף שיכול לעצור את זה ויש אפשרות ושם בטח אין אז זה יכול להימשך ולהימשך.
שלום לרנר
יש הוצאות שמטילים. זה יותר.
ספי זינגר
יש אפשרות פה תמיד לנסות לעכב אבל בסך הכל, לבתי המשפט יש יותר כלים מאשר מה שיש לפעמים ליו"רים של ועדות בכנסת, ומנווטים את ההליכים ואם צריך להטיל הוצאות ואם צריך לא לעכב הליכים עד להחלטה - אי אפשר לעצור אנשים מלפנות לבית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
שי מילוא
ברשותכם, הערה קצרה לזה: לטעמי, שוב, אנחנו מנסים לייעל תהליכים. צריך להבין שניהול על ידי בעל תפקיד, יש לו גם סדר פעולות שהוא עושה. אם אנחנו נכתוב פה את הנושא של מחדל או אי עשייה למעשה, אי נקיטת פעולה, אני חושב שזה יגביר את כמות הפניות לבית המשפט כי כל אחד חושב שהסוגיה שלו היא הרגע הכי חשובה, והוא לא רואה את המכלול של ניהול ההליך. אני כן חושב שזה סוג של הזמנה ליצור עוד הליכים, ולטעמי מיותרים, בזמן לא נכון כאשר עוד פעם, המחדל די טמון בסוגיה של פעולה כי אם אני לא עושה פעולה אז זה סוג של מחדל. אני חושב שזה סוג של הזמנה להגיש הליכים מיותרים.
גור בליי
כן, התפיסה שלנו היתה שפעולה היא גם יכולת אי הפעולה או החלטה זו החלטה גם לא להחליט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם על פעולה אפשר להשתמש באותו טיעון שלך, ובצדק אני אומר, אבל מצד שני עומד לנו שיקול שאם יש אדם שמרגיש את עצמו נפגע, אתה רוצה לתת לו אפשרות להתבטא כי אחרת אנחנו לא נותנים אפשרות, ואז הנאמן נהפך לשליט כל יכול. ואם אנשים מרגישים, זה יכול להיות הנושים האחרים או מישהו אחר, מרגישים שהם נפגעים כתוצאה ממה שהוא עושה או ממה שהוא היה צריך לעשות ולא עושה, אז לא ניתן להם פה? צריך להיות להם פה. אני רק שאלתי אם השופט ידע לעצור אם הוא מתחיל לראות שזה טורדני, זה לא ענייני, אז נאמנים עלי דבריו של ספי שלשופט יש יותר כוח מאשר לנו. אני מקסימום יכול להוציא החוצה לחמש דקות, תירגע ותחזור. שופט בטח יכול להכניס מישהו, אז אנשים יזהרו יותר או להטיל הוצאות, כמו שאומר שלום, ואז יכול להיות ששופט צריך להרגיש אם הטיעון הוא טיעון אמתי, אז אנחנו רוצים שהנושא יתלבן. נניח, ניקח לדוגמה שתלווה אותנו היום הרבה - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב אדוני. בניתי על זה שלא תגיע היום, שאתה בחופש, לא?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באתי במיוחד. אני משמונה פה, בוועדת הפנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר גמור. - - אבל בהחלט יכול להיות שנאמן - אם ניקח את הנושא של פישמן נניח, שוב, אני לא רוצה להיכנס לזה ועדין לא הגדירו בכלל שהוא חדל פירעון אבל כדוגמה לנושא, אז אם ימנו נציג נאמן מישהו מבנק לאומי נניח, ותבוא רשות המסים ותרגיש שהיא מקופחת, שמתחילים לאט לאט לפרק, יהיו לה טענות. יכול להיות שנושים אחרים שקיימים, שירגישו שגם, אז מישהו צריך לתת להם אפשרות לפתחון פה אחרת לא נעשה עם זה כלום. השופט יצטרך רק לבדוק - -
יצחק רייס
הפרקטיקה היא כך: במציאות היום, ההליכים האלה לא מתנהלים בין בעל התפקיד ובית המשפט. גם היום הפרקטיקה היא שההליכים האלה שקופים וגלויים, וכל מי שיש לו איזה שהוא אינטרס או רצון להביע את עמדתו בפני בית המשפט, הדלת פתוחה. בתי המשפט נותנים ביד רחבה זכות טיעון בהקשר הזה, גם אם היה את הסעיף הזה וגם אם לא היה את הסעיף הזה, אני מניח שזאת היתה הפרקטיקה גם בעתיד. מעשה מוגדר באופן כללי כמעשה לרבות מחדל ולכן התוספת היא הצהרתית. היא לא מוסיפה משהו מהותי אבל - -
שי מילוא
זה מה שאני אומר, שלטעמי עצם ההוספה שלה יכולה להזמין ליטיגציה מיותרת. הרי זה לא מונע טיפול במחדל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפרקטיקה היא חשובה אבל יכול לבוא יום אחד שופט אחר ולהחליט שאצלו, הוא רוצה לפעול אחרת לגמרי, והוא חושב שאנשים טורדניים ולא רוצים לתת ואין כזה דבר. אני מיניתי נאמן, סימן שאני סומך עליו, רבותי, תתיישרו. אם זה הכל תלוי בפרקטיקה, אז יכול לבוא שופט שהוא מרגיש את עצמו חזק וכולי, ולהגיד כך. לכן, צריך שיהיה חוק שיגיד: לא אדוני השופט, גם אם אתה חושב וכולי וכולי, אתה צריך לתת פתחון פה. נכון שאם אתה מרגיש שזה הופך לטורדני או סתם למשוך זמן, זה סיפור אחר, זכותך אבל מלכתחילה אני חושב שזה בסדר שאנחנו מאפשרים את זה, בפרט שבדרך כלל יש הרבה, אין רק נושה אחד. אם יש נושה אחד, אולי, אנחנו לא רוצים לחסום את ידידינו אבל כשיש הרבה נושים אז כל אחד מהנושים, גם הוא מרגיש שהוא נפגע ובאמת הוא נפגע לפעמים, אז נותנים לשופט לקבל את ההחלטה.
רן מלמד
מילה קטנה של תמיכה: הכוח שיש לנאמנים היום הוא עצום, ואין מספיק ביקורת. אני בהחלט חושב שהתוספת בנושא המחדל ראויה. אני חושב שהיא יכולה לשמש מעין אבוקה לנאמנים, להאיר להם את מגבלות הכוח שלהם, ואני חושב שהיא טובה וצריך לקבל אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
יצחק רייס
אני לא אפתח את הדיון בעניין הזה מעבר לזה אבל אני קצת מסתייג מהאמירה הזאת לגבי כוחם הבלתי מוגבל של הנאמנים.
רן מלמד
אני מוכן לפתח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מאחר ולא זה הדיון, וכולנו מסכימים שיהיה כתוב, רובנו מסכימים שיהיה כתוב: "או ממחדל של הנאמן", אז זה יישאר כך. הלאה.
גור בליי
"55. התפטרות הנאמן או העברתו מכהונתו. (א) בית המשפט רשאי להפסיק את כהונתו של הנאמן, לבקשת הנאמן או אם מצא" – פה אנחנו מציעים להוסיף: לרבות לבקשת בעל עניין בהליכי חדלות הפירעון, כי מתקיים אחד מאלה:

הנאמן אינו ממלא את תפקידו כראוי;

נבצר מהנאמן למלא את תפקידו דרך קבע;

חדל להתקיים בנאמן תנאי מהתנאים שנדרשו למינויו.

(ב) החלטת בית המשפט על הפסקת כהונתו של הנאמן תינתן לאחר שקיבל את עמדת הממונה בעניין ולאחר שנתן לנאמן הזדמנות להשמיע את טענותיו.

(ג) התפנתה משרתו של הנאמן, ימנה בית המשפט אחר במקומו."
ענת ברקו (הליכוד)
אין תיחום של זמנים כאן? זה תהליכים שפרוצים לכל הכיוונים. אי אפשר להכניס את זה לאיזה שהוא סד של זמנים?
נעמה מנחמי
מה היית רוצה? מה מהדברים פה - -
ענת ברקו (הליכוד)
התהליך, למשל, של החלפת נאמן. הפסקה ותוך זמן כך וכך כי אחרת כל הפרטים נשארים באוויר.
ספי זינגר
המינוי של נאמן חלופי קורה מיד. ההליך לא יכול להיות רגע אחד בלי שיש נאמן. לכן, ממנים נאמן חלופי מיד.
ענת ברקו (הליכוד)
זה אחד מול השני.
גור בליי
בה בעת. אחד יוצא, אחד נכנס.
ספי זינגר
השאלה מתי מחליפים נאמן, אי אפשר לתחום אותה כי אנחנו לא יודעים מתי, זה בעצם אירוע חיצוני. לדוגמה: נאמן רוצה להתפטר או שהוא מתנהג בצורה שצריך לפטר אותו.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל בתוך כמה זמן תתקבל החלטה בעניינו. אם נאמר שהוא לא מתפקד, אנחנו מחייבים את בית המשפט תוך זמן מסוים לתת החלטה?
ספי זינגר
באופן כללי בחקיקה אנחנו לא קובעים לוחות זמנים לבית המשפט. ההנחה היא שבית המשפט, אם יש משהו שהוא דחוף, הוא יעשה את זה בדחיפות רבה ואם זה פחות דחוף, הוא יוכל לעשות את זה פחות דחוף - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא תמיד זה קורה לצערנו.
ספי זינגר
אני חושב שלפחות בהליך של חדלות פירעון, בתי המשפט פועלים, באופן כללי, באופן מאד מהיר ומידי.
נעמה מנחמי
פירעון זה משהו שפחות צריך לדחוף כי הוא כבר ממילא מתרחש - -
ספי זינגר
כן. בכל אופן, מה שהסעיף הזה אומר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ספי, כשמדברים על נאמן, זה אדם פרטי או משרד?
ספי זינגר
זה אדם. האדם עצמו הוא נאמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח מישהו ממשרד מסוים, ראש משרד גדול, שהוא מונה לנאמן ונבצר ממנו בגלל שהוא לא יודע מה, דברים טובים או לא טובים. המשרד מוכן להמשיך הלאה - -
ספי זינגר
הוא יוכל להגיש בקשה לבית משפט אבל המינוי הוא לאדם. ממנים אדם. גם יש יחסי אמון בינו לבין בית המשפט. הוא פקיד בית המשפט ולכן המינוי הוא אישי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - -
ספי זינגר
נכון. המינוי לא משרד עורכי דין.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא צריך לחתום על ערבות, לא?
גור בליי
כן. זה אחד הסעיפים הבעייתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת שאם נבצר או משהו, זה לא נשאר במשרד עצמו למישהו אחר, לשותף הבכיר אלא בית המשפט מתחיל מהתחלה.
ספי זינגר
נכון. מתחיל מינוי חדש. להסביר את הסעיף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא ברור.
שלום לרנר
אין לי שום התנגדות לתוספת אבל אסטטית, זה צריך להיות ב-54 ולא ב-55. 54 מדבר על כל בעל עניין שרשאי להגיש בקשה. 55 זה משהו אחר – תוסיף את המילים האלה "או לתת כל הוראה שיראה לנכון לרבות הפסקת כהונה של נאמן". אסטטית זה לא מתאים ל-55.
ספי זינגר
לא, זה שתי הוראות שונות. זה נתן הוראות לנאמן איך לפעול. 55 עוסק במשהו אחר שזה הפסקת הכהונה. זה לא חלק מהניהול השוטף של הדברים - -
שלום לרנר
שם זה - - -
גור בליי
הסיבה שלא הצענו את זה כי זה מוזכר בדברי ההסבר וגם כפי שזה היה קודם, זה היה נראה מעט קטוע. זה היה נראה לבקשת נאמן או אם מצא. מה זאת אומרת מצא? על בסיס מה הוא מצא? אז במקביל לפניה מהנאמן יכולה להיות פניה מבעל עניין בעניין הזה אבל נראה לי שיותר מתאים פה ב-55 להכניס את זה.
שלום לרנר
ברור אבל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה כתוב: נבצר ממנו למלא את תפקידו דרך קבע. זאת אומרת שאם נבצר ממנו למלא לא דרך קבע - נניח הוא נוסע לחצי שנה לחו"ל - -
קריאה
לא, זה דרך קבע חצי שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכף נראה. נוסע לחצי שנה לחו"ל, הוא קיבל עבודה שם או מחקר גדול או הוזמן, לא חשוב. כלומר, יש הגדרה מה זה "קבע" ומה זה "זמני"?
ספי זינגר
אין הגדרה. זו הגדרה, כמובן, איכותית ולא כמותית אבל אם נאמן נוסע לחצי שנה וההליכים לוקחים שנה, אז אם הוא נסע לחצי שנה כנראה שנבצר ממנו דרך קבע. אם הוא נמצא בהליך פירוק שעכשיו מתנהל כבר 15 שנה, ועכשיו מחכים לעוד שנתיים שצריך להיות משהו, עוד איזה אירוע קטן, אז אולי זה שהוא נסע לחודש זה לא בעיה.
ענת ברקו (הליכוד)
חודש לא אבל חצי שנה כן.
ספי זינגר
אפשר להשלים את ההחלטה של בית המשפט - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בית המשפט כאן קובע גם אם זה קבע או זמני.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ניסן, אפשר לפי מה שאתה אומר, לא להגדיר את זה מבחינת פרקי זמן אלא נבצר מהנאמן למלא את תפקידו, בלי - -
גור בליי
אפשר באמת לעצור שם.
ספי זינגר
לא, זה יכול להיות – הניסוח לא...
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה דרך קבע? נבצר ממנו. יכול להיות שגם חודש הוא תקופת זמן בעניינים האלה, זה קריטי הזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריכים מצד שני להיזהר. אם נבצר לשבוע - -
ענת ברקו (הליכוד)
יכול להיות שהוא היא חולה שבועיים בשפעת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה לא נבצר ממנו. אבל יכול להיות שבאמת זה קריטי השבועיים האלה.
ספי זינגר
הניסוח המקובל הוא דרך קבע.
גור בליי
יכול להיות שיש פה גם בעלי עניין שיהיה להם גם אינטרס לפעול להדחתו של הנאמן. אני חושב שגם רוצים להגן באיזו שהיא רמה על - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בסופו של יום, בית משפט קובע. בית משפט הוא לא חותמת. יבואו ויגידו לו שרוצים אז הוא יבדוק את זה אבל דרך קבע, אתה מכניס את העניין הזה של פרשנות של ממד הזמן, והזמן הוא לא מה שקובע אלא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא גם קובע.
ספי זינגר
הוא קובע בהתאם לנסיבות. בדרך כלל משתמשים במונח "נבצר דרך קבע" בהפסקת כהונה. יש הרבה הפסקת כהונה בהמון חקיקה ומשתמשים במונח "דרך קבע", והמשמעות שלו היא מכוונת למה שאנחנו מתכוונים עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ינצלו את זה כדי להגיד: זהו, אתה עכשיו – מצטערים.
ענת ברקו (הליכוד)
מה, לא יכולים לעשות את זה? יכולים. יש מספיק אנשים.
ספי זינגר
אני רק רוצה להגיד שהמילה "לרבות בקשת בעל עניין", לא התכוונה לרבות וגם מי שהוא לא בעל עניין. כלומר, מי שלא בעל עניין לא יכול לבקש לרבות, זה אומר שגם הוא עצמו יכול לבקש ולא... אני לא בטוח שהמילה "לרבות" נכונה.
גור בליי
הכוונה שלנו היתה שגם בית המשפט יכול בעצמו ליזום. זה הרעיון של ה"לרבות". זאת אומרת, זה יכול לבוא או מהנאמן עצמו, או מבעל עניין או בית המשפט עצמו יכול להגיע למסקנה שיגיד שהוא לא ממלא את תפקידו כראוי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איפה זה כתוב פה? זה צריך להיות מנוסח קצת אחרת. אם יש לנו הווה אמינא - - - זה מזכיר לי גם את הנושא של הנציבות. האם הנציב יכול מיוזמתו נניח לכתוב תלונה נגד פרקליט או שהוא צריך לקבל תלונה חיצונית, שעל זה היה כאן ויכוח סוער ביותר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר לקבל את עמדת הנציב החדש?
גור בליי
אנחנו נסגור את עניין הנוסח - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדם שהוא חיצוני לדבר הזה, הוא לא נושה והוא לא בעל עניין, יכול גם להגיש?
ספי זינגר
לא, אין לו זכות. אין עותר ציבורי, אין כזה דבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ניסן, אפשר לחזור לעניין של הנציבות? הם יתגעגעו לגרסטל עכשיו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב. לכן לא נתתי דוגמה מדיון דומה - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ב-55(3) הייתי מבקש להוסיף או לשאול את משרד המשפטים וגם את הוועדה: החלטת בית משפט תינתן לאחר שקיבל את עמדת הממונה. מה עם ייתר בעלי העניין? אין להם זכות להגיד משהו על הפסקת כהונה של נאמן?
ספי זינגר
יש את המבקש. השאלה המרכזית היא בין הנאמן לבית המשפט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אבל בעלי הדין האחרים, אין להם "סיי" להגיד: אנחנו נגד או - -
איתי הס
יש שני דברים בהקשר הזה לדעתי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי בגלל זה מתכנס כל העניין: אם נניח לרבות בעל עניין – בעל עניין הגיש בקשה. בית המשפט, כדי לעצור ולזמן את הדיון, הוא צריך לשמוע מה אותו בעל עניין אומר ולראות אם זה רציני או לא. אם נראה לא שזה רציני אז הוא מתחיל בהליך הזה. אז עצם זה שהוא מכנס, הוא כבר שמע את בעלי העניין.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא. לפי מה שפה הוא יכול להגיד: אני מבקש את העמדה של הנאמן ויחליט בלי לקיים דיון.
ספי זינגר
הצדדים האחרים יכולים לבקש ולהגיד: גם אנחנו רוצים להצטרף להליך אבל מבחינת את מי אנחנו חייבים לשמוע, אז זה את הגורם המפקח שהוא הממונה, ואת הנפגע - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה עם הכנ"ר?
ספי זינגר
הכנ"ר זה הממונה, ואת הנפגע הישיר או מי שהוא בעל עניין הישיר, שזה הנאמן. שאר הצדדים יכולים להצטרף אם הם בעלי עניין, ובית המשפט יחליט אם לתת להם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל הדיון נעשה בגין תלונה שלהם אז הם כבר נשמעו הרי. השופט כנראה חשב ש יש בדברים האלה משהו, לכן הוא נכנס להליך הזה.
גור בליי
מטבע הדברים, הוא יזמן אותם לדיון. ברור שהסיטואציה הזאת - -

"סיום כהונתו של נאמן 56.(א) סיים הנאמן לבצע את תפקידו, יגיש לבית המשפט ולממונה דוח מסכם של פעילותו.

(ב) נוכח בית המשפט, לאחר קבלת עמדת הממונה, כי הנאמן סיים לבצע את תפקידו, ואם הורה בית המשפט על חיסול התאגיד כאמור בסעיף 99 – כי החיסול נרשם במרשם, יורה על סיום כהונתו של הנאמן.

(ג) הנאמן ישלח לרשם הודעה על סיום כהונתו.
ספי זינגר
זה סעיף שהוא בעיקרון יותר טכני, סעיף של איך מסיימים את הכהונה, אחרי שהנאמן מסיים לבצע את תפקידו הוא מודיע לבית המשפט, הוא מגיש דוח על הסיכום. כשיש חיסול של חברה, אז הוא גם מחסל את החברה כדי שלא יישארו שאריות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו מילה קשה "חיסול".
ספי זינגר
כן, אבל זו חברה, זו אישיות פיקטיבית אז החיסול שלה גם פיקטיבי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנאמן מקבל גם לפי זמן שכר?
ספי זינגר
שכר לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, אין כאן חשש למשיכת זמן או משהו.
גור בליי
זו מילה שאפשר להחליף אותה.
נעמה מנחמי
אפשר להחליף את המילה "חיסול" למילה קצת יותר הגיונית. סגירה.
איתי הס
היא קיימת בחוק החברות.
גור בליי
היא קיימת בחוק החברות. כן, זהו, זו מילה מוכרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פעם בטח זו היתה מילה רגילה. היום כל אחד בחדר ששמע חיסול, טס למקום אחר.
איתי הס
אני חושב שהמקור ההיסטורי לזה היה הרצון להבחין בין זה לבין מחיקה, שהיתה פעולה אחרת, רכה יותר, והיתה סמכות לרשם למחוק חברות. היום אין סמכות כזאת אז אולי אפשר לחזור למילה - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא כתוב כאן "סיכול ממוקד" לתאגיד, כתוב "חיסול".
נעמה מנחמי
אנחנו נחשוב על המילה הזאת.
ספי זינגר
אם צריך לשנות את זה, אז שינוי צריך להתחיל בתיקון העקיף שיהיה בסוף החוק לחוק החברות, ואז נחזור אחורה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ב(ג), אם התפנתה משרתו של הנאמן, ימנה בית המשפט לפי אותם כללים של - הכנ"ר ימליץ - -
ספי זינגר
אני חושב שלא צריך להגיד את זה. כמובן. המינוי הוא לפי אותם כללים ותחת אותם - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להבין: חיסול זו מילה מאד ברורה כאן. מה הבעיה? זה לא נראה מספיק טוב? משאירים. הקטע של גם ה"פוליטקלי קורקט" נכנס לכאן. חיסול, זה כמו מכירת חיסול, יש הרבה דברים "חיסול", שהם לא "חיסול ממוקד".
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אל תזכירי...
שי מילוא
על ההערה שהמינוי יהיה לפי השיטה הזאת, לא דיברנו על החיסול.
גור בליי
שלא יחשבו שבגלל שהוא תחליפי אז אתה משוחרר.

עוברים לפרק ז' – "הפעלת התאגיד ושיקומו הכלכלי". ספי, אתה רוצה להגיד כמה מילים לפני שניכנס לסעיפים בהקשר הזה?
ספי זינגר
פרק ז' זה הפרק שבעצם עוסק בהפעלת התאגיד. הוא מקנה את הכלים לנאמן להפעיל את התאגיד בתוך הליכי חדלות הפירעון כדי להביא בסופו של דבר לשיקומו הכלכלי של התאגיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נשאלה פה שאלה ששאלנו את גור בדרך - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
מה חשבת? חיסול התאגיד. מה יש בזה? מה הבעיה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
עברנו את זה כבר. נחשוב על זה. לקראת הסוף תביאו ראיה אחרת.
ענת ברקו (הליכוד)
יאללה, "פוליטיקלי קורקט". גם בחקיקה נהיה "פוליטיקלי קורקט". העיקר שלא נגדיר את הדברים כמו שחיסול זה חיסול.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נשאיר את זה למקום אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנושא של שיקום כלכלי – שאלתי את גור בדרך האם יש באמת שיקום כלכלי או שזה רק מילים יפות? - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, המילה "חיסול" ו"שיקום", בפגרה זה מתקשר לעזה נראה לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - זה מילים יפות, שבפועל אין שיקום אלא רק מכירה של העסק. אם מצליחים למכור, זה נקרא שיקום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן עשית את זה בפגרה כל כך דחוף, על שיקום וחיסול - -
ספי זינגר
השיקום, צריך להסתכל עליו - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
חיסול ושיקום כלכלי בעזה...
ענת ברקו (הליכוד)
הז'רגון של חבר הכנסת סעדי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, נכון. אנחנו משקמים והם מחסלים.
ענת ברקו (הליכוד)
בדיוק. מחסלים בעיקר את התושבים של עצמם במה שהם עושים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז ספי בפועל, במציאות, יש מה שנקרא שיקום באמת או שהשיקום המקסימאלי זה שיצליחו למכור אותו?
ספי זינגר
קודם כל, צריך להגדיר מהו שיקום. שיקום זה שבסופו של דבר העסק ימשיך לחיות כעסק חי. כלומר, יש עסק, יש עבודה, יש פעילות כלכלית שממשיכה ונמשכת. הדרך שבה משיגים את השיקום, מקובל לחלק את זה לעבירות פנימיות ועבירות חיצוניות. יש לפעמים עבירה שבה התאגיד, במסגרת האישיות המשפטית שלו נשארת והוא מייצר איזה שהוא תהליך התייעלות פנימית, ולפעמים השיקום נעשה בדרך של מכירת הפעילות או מכירת חלק גדול מהפעילות למקום אחר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
החלק הראשון קיים? יש דוגמאות שזה קיים או שכמעט ולא?
ספי זינגר
בארץ הוא קיים פחות.
אילן פלטו
יש אפשרות של העברת הון שהיא לא העברת בעלות, לא מכירה מלאה של העסק אלא נכנס שותף - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיאורטית אני יודע, או שהבעלים מחליט להכניס את היד לכיס. השאלה אם בפועל זה קיים או לא? כנראה שבפועל זה כמעט ולא קיים - -
ספי זינגר
הוא קיים פחות בארץ אבל בסוף, השאלה אם זה חשוב. מה שחשוב, בעולם של השיקום, זה שבסופו של דבר נשאר עסק חי ופעיל ויש מקומות עבודה לעובדים ויש פעילות כלכלית שממשיכה ולא סתם יורדת לטמיון. זו המטרה. השאלה של המסגרת ואיך זה נעשה בדיוק והאם זה נעשה בדרך של שמירת התאגיד ושינוי מבני או בדרך של מכירת כמה חטיבות למקום אחר והחלת פעילות קצת אחרת - זו פחות המהות. התכלית היא לשמור את העסק החי ולשמור את מקומות העבודה ואת הפעילות העסקית.
אילן פלטו
יש סטטיסטיקה בנושא?
ספי זינגר
אני לא יודע.
איתי הס
במקרים בודדים.
אילן פלטו
מדברים על כמה? 97 - -
איתי הס
על מה? עבירות בשנה?
אילן פלטו
לא, שזה נגמר בפירוק בסוף ולא בהבראה באמת.
איתי הס
רוב ההבראות לא צולחות, זה נתון נכון.
קריאה
לא צולחות?
איתי הס
לא צולחות.
אילן פלטו
כשאתה לוקח חברה לבית משפט, היכולת שלה להשתקם מזה כבר כמעט בלתי אפשרית.
איתי הס
ההבנה שלנו שזה קורה לרוב בגלל שהחברה נכנסת מאוחר מדי להליך ההבראה, שכבר סיכויי ההבראה שלה נמוכים בהרבה ולכן, התמריץ החשוב הוא לגרום לה להגיע בזמן.
אילן פלטו
לא, ההבנה שלנו היא הפוכה דרך אגב.
איתי הס
מה, שמגיעים מוקדם מדי?
אילן פלטו
עצם ההגעה לבית משפט זה כמעט חיסול החברה. ספקים וזה.
איתי הס
זה בדיוק תמריץ - -
אילן פלטו
אם אתה תביא חברה יותר מהר, היא תתחסל יותר מהר. לא הפוך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז מה המטרה של החוק?
ספי זינגר
המטרה היא לעודד את השיקום - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
המטרה היא לשקם ואני יודע, לכן שאלתי את השאלה הזאת. אז אם לא, אז לפרק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפרק, היה פירוק, תמיד היה קיים - -
ענת ברקו (הליכוד)
יש חיסול, אין שיקום במדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חלק – השאלה היא - -
ספי זינגר
ההנחה היא שהחברה הגיעה לחדלות פירעון, זה אומר שזה משהו בעייתי. זה לא איזה שהוא קסם שברגע שאתה נכנס להליכי חדלות פירעון, אתה בבת אחת מצליח לשקם את החברה. זה שהיא הגיעה עד לפה, זה אומר שיש משהו בעייתי. הרעיון הוא לתת כלים שיוכלו למקסם את האפשרות להחזיר אותה לפעילות כלכלית וכן לאפשר לשקם אותה. האם בסופו של דבר זה מצליח או לא? זו שאלה. המחוקק לא יודע לשקם חברות. הוא יכול לתת כלים שיאפשרו לעשות את זה אם זה אפשרי.- -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
השאלה אם החוק הזה נותן את הכלים האלה או לא?
ספי זינגר
אנחנו מקווים שכן. המטרה של החוק הזה היא לתת את מרב הכלים האפשריים כדי לשקם חברות. אם אני חוזר, אז הפרק הזה, יש לו כמה חלקים: הדבר הראשון זה הוראות על ההפעלה והכלים שיש להפעלה, כלי השיקום, שבעצם יש שלושה כלים מרכזיים: הראשון זו אפשרות לחרוג מדיני החוזים הכלליים ולאפשר המשך חוזים או ויתור על חוזים בניגוד למה שקרה בדיון הכללי, כי זה כלי מאד מרכזי של לאיזה דרך ממשיך התאגיד, איזה חוזים הוא ממשיך, איזה חוזים הוא לא ממשיך. הדבר השני הוא עצירה של נושים מובטחים בצורה מסוימת, שתכף נדבר עליה בצורה מפורטת. המטרה של זה היא לשמור את כל הפעילות העסקית ביחד, בלי שנושים מובטחים יכולים לקחת חלקים או נכסים מסוימים. והחלק השלישי הוא התכנית שבה אפשר להגיע בהכרעת רוב או בהכרעה קולקטיבית להחלטה שטובה לכולם, גם אם יש מעט שמנסים להתנגד לה. זה החלקים בגדול של הפרק, ואני מציע שנתחיל לעבור עליהם אחד אחד.
גור בליי
"סימן א': כללי

הפעלת התאגיד בידי הנאמן 57.(א) ניתן צו לפתיחת הליכים לגבי תאגיד והורה בית המשפט על הפעלתו (בפרק זה – תאגיד בהפעלה), יפעיל הנאמן את עסקי התאגיד כדי לאפשר את המשך קיומו כעסק פעיל עד לשיקומו הכלכלי, ויחולו לעניין ההפעלה הוראות סימן ב'.

(ב) הורה בית המשפט על הפעלה זמנית של התאגיד לפי סעיף 24 ,יורה בית המשפט על ההוראות לפי סימן ב' שיחולו לעניין ההפעלה, בהתחשב במידת נחיצותן להפעלה הזמנית."
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסבר.
ספי זינגר
זה סעיף כללי שקובע את הדרך שבה צריך לפעול הנאמן. הדבר הראשון, הוא ממשיך להפעיל כדי להגיע בסופו של דבר לשיקום כלכלי, ולכן הוא מפעיל את זה עדין כעסק חי, כעסק פעיל, שממשיך לפעול כיחידה אחת במידת האפשר כדי להגיע לשיקום הכלכלי. סעיף קטן (ב) אומר שאם אנחנו נמצאים בהפעלה זמנית, יכולה להיות תקופה בהתחלה של חודש שבה אין עדין החלטה סופית אם הולכים להפעלה או הולכים לפירוק, אז בהפעלה הזמנית הזאת מצד אחד ממשיכים בהפעלה כי לחזור אחורה מאי הפעלה הרבה יותר קשה ומצד שני, צריך להמשיך בהפעלה בצורה מידתית ושלא תתחיל ליצור תוצאות לטווח ארוך אלא במידת האפשר תשמור את ההפעלה כמה שיותר, במידת הנחיצות שלה להפעלה הזמנית כדי שבסוף החודש יהיה אפשר לקבל את ההחלטה הנכונה אם להמשיך לשיקום או לעבור לפירוק.
גור בליי
עכשיו, כשכתוב ב(א) שהוא יפעיל את עסקי התאגיד כדי לאפשר את המשך קיומו כעסק פעיל עד לשיקומו הכלכלי – זה בעצם קובע גם את קווי המתאר שבו הוא אמור לפעול. זאת אומרת, הוא אמור בעצם לשמר את הסטטוס קוו במידה רבה ולא לנקוט בכל מיני יוזמות - -
ספי זינגר
נכון. הרעיון הוא שאת היוזמות יעשו בתכנית. המטרה שלו בהפעלה היא לשמר את המצב הקיים עד לתכנית, שהיא בעצם תהיה השיקום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה לא משתמשים במושג "עסק פעיל" ולא "עסק חי", כמו שכל הזמן השתמשנו בו?
ספי זינגר
בהצעת החוק השתמשנו במונח "עסק פעיל" כי המילה "עסק חי" היא לא מילה נכונה בעברית כל כך. יכול להיות שהמונח שבו באמת משתמש השוק זה "עסק חי", ויכול להיות ששווה שנחשוב על זה, אם אנחנו מעדיפים את המילים "עסק חי" ולא "עסק פעיל" למרות שמבחינה תקנית זו לא צורה נכונה.
ענת ברקו (הליכוד)
"עסק בשר ודם" למשל, אולי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
גור בליי
"דרכי השיקום הכלכלי 58. (א) במקביל להפעלת התאגיד יפעל הנאמן לגיבוש דרכי השיקום הכלכלי של התאגיד.

(ב) שיקום כלכלי של תאגיד יכול שיהיה באמצעות תכנית לשיקום כלכלי, בדרך של מכירת פעילותו העסקית של התאגיד בלא תכנית כאמור, או שילוב ביניהן."
ספי זינגר
אז סעיף 57 מדבר על ההפעלה, שהיא הפעלה זמנית. סעיף 58 מדבר לשם מהי המטרה של אותה הפעלה. מטרת ההפעלה היא שבינתיים, בזמן ההפעלה, הנאמן יגבש את התכנית לשיקום כלכלי. מהי תכנית לשיקום כלכלי? דיברנו על זה לפני כמה דקות - בעצם שיקום כלכלי הוא שמירת העסק חי. אפשר לעשות אותו בכמה דרכים: אפשר לעשות אותו בצורה של תכנית שמשנה את מבנה ההון או מוחקת חלק מהחובות ועושה מגוון רחב של פעולות. אפשר לעשות את זה באמת בדרך של מכירת פעילות, שגם היא יכולה להיות שיקום כי בסוף היא שומרת על העסק כעסק חי, ואפשר לעשות שילוב - למכור את הפעילות, וחלק מהתמורה לחלק בדרך של תכנית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והנאמן הוא זה שיודע לעשות תכנית כלכלית או דברים כאלה?
ספי זינגר
הנאמן, זה התפקיד שלו. זה חלק מהתפקיד שלו לגבש את התכנית - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן לפעמים זה עורך דין ולפעמים זה רואה-חשבון ביחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך הוא עושה את זה? זה לא תמיד הוא עורך דין. מאיפה הוא מבין? הוא לא יודע מימינו ומשמאלו בתחום שהעסק עוסק אז איך הוא יכול לעשות תכנית כלכלית?
ספי זינגר
התחום שהעסק עוסק, זה באמת המשחק. אם היינו משאירים מה שנקרא על "דיפ", שבאמת יש מישהו שמכיר יותר את התחום של העסק אבל התחום של הבראה או שיקום והיכולת לנהל מו"מ עם נושים ולהגיע לתכניות ולמכור פעילויות, זה התחום שבו הם מתמחים וזה מה שהם עושים.
שי מילוא
ההתמחות היא בניהול ההליך עצמו. הרי זה הליך משפטי, ולכן צריך מומחה בתחום, שיודע לדבר עם בית המשפט או לדבר עם הנושים, לדבר עם הצדדים מבחינה חוזית. לכן, יש כל מיני מרכיבים שלפעמים זה מרכיבים תפעוליים, שבדרך כלל חלק מהעסק נשאר, הצוות נשאר. זה, אפרופו, עשינו דיון גם עם בעל השליטה, שלפעמים אתה צריך את העזרה שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הדוגמה שלנו מחברת "טבע" – נכנס מישהו ,עורך דין, שיהיה הטוב ביותר, איך הוא יכול להציע תכנית כלכלית? הוא יודע איזה תרופות רלוונטיות, מאיזה תרופות צריך לרדת? מה כבר מגיע הזמן הגנרי שלו וכולי. מיליון דברים. אם היו דורשים ממנו שהוא יבין בתחומים האלה, זה משהו אבל אין כזאת דרישה. אז איך הוא יכול בכלל להכין תכנית כלכלית ודברים כאלו?
ספי זינגר
תכנית כלכלית, היא בעיקר בדרך כלל ממוקדת בוויתור על דברים שהם פחות יעילים מבחינה כלכלית, על בניה חדשה של מבנה החוב ההון של החברה, ואלה דברים שבהם הם מפתחים מומחיות. זה נכון, למשל, שאם היינו לוקחים את המנכ"ל של החברה, אז היתה לו מומחיות בתחום הפעילות של החברה ומצד שני, המנכ"ל, כנראה המומחיות שלו לא הצליחה לקיים את החברה כי בגלל זה היא נכשלה. ב. יש לו חסר או עם פחות מומחיות לתחום הזה של שיקום והבראה ובנייה מחדש של חברה שכבר כשלה. אז יש פה באמת איזה שהוא משחק. בדרך כלל גם הנאמן מסתייע, הוא בוודאי יכול להסתייע בבעלי המשרה או בעלי התפקידים בתוך החברה בשביל לדעת את תחום הפעילות הספציפית כי אין ספק שכשנאמן נכנס לתחום של חברת צעצועים, הוא פחות מכיר את תחום הצעצועים. אז הוא מסתייע באנשים שבחברה, לומד מה טוב ומה לא טוב, איזה פעילות היתה טובה ואיזה פעילות היתה לא טובה.
גור בליי
אגב, לכן יש גם את סעיף 36 שמאפשר למנות לצד הנאמן החיצוני גם נאמן מהחברה. אני מניח שבסיטואציות כאלה שדיבר עליהם היו"ר, למשל של חברת תרופות או משהו עם מומחיות מאד גדולה, יש יותר היגיון שלצד הנאמן החיצוני, העורך דין שעוסק בצדדים של פריסת החוב והדברים האלה יהיה איש מקצוע שיהיה לצדו נאמן מקצועי בתחומים האלה.
ספי זינגר
לאו דווקא כנאמן. הוא יכול להסתייע בו, וזו ברירת המחדל. הוא יכול להסתייע לאו דווקא כנאמן אלא כמישהו שנמצא מתחתיו ומכיר את הפעילות.

העברות גדולות שהיו לדוגמה בתחום המזון – באו נאמנים שלא היו מומחים בתחום המזון ובכל זאת, העברות הצליחו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמו "מגה" לא?
ספי זינגר
"מגה" והיה לפני כן "קלאב מרקט".
היו"ר ניסן סלומינסקי
מכר את זה, הוציא מכרז.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון, במחיר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע אם המחיר הזה טוב או לא טוב? אין לי מושג. אין לי מושג אם המחיר היה טוב או לא. של "יינות ביתן" היתה הצעה ב-100 מיליון יותר ולא קיבלו אותה. זאת אומרת, שלא בטוח שזה היה המחיר הכי טוב. אולי כן אבל זה לא נקרא שיקום. מכרת את זה, בסדר, עכשיו יבוא ה"בלבית" החדש, יעלה מחירים והכל, ונראה איך "מגה" תמשיך. יכול להיות ש - -
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר לראות את זה רק לאורך זמן. אי אפשר לדעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל ודאי ששם לא היה שיקום במובן של הבנה וידע. פשוט הוציאו למכרז וזהו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה מוגדרות פה, ספי, הסמכויות של הנאמן בתקופה הזאת?
ספי זינגר
זה בסעיפים הבאים שעכשיו נגיע אליהם, על הפעלת התאגיד.
אילן פלטו
קביעת הנאמן, אם זה בעל תפקיד מהחברה או חיצוני, היא בסופו של דבר תשפיע ברוב המקרים על מה יקרה בסוף כי בעל התפקיד, יש לו עוד אינטרס לקיים. את החיצוני, כמו שהוא אמר, הם מומחים בלדבר עם בית המשפט ועם הנושים וזה, וזו המומחיות של עורכי הדין. המומחיות שלהם היא לא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מישהו מהחברה, אם הוא בסדר, אז יש לו את הידע.
איתי הס
עוד דבר, ברוב רובם המוחלט של המקרים, מי שמבקש את ההבראה זאת החברה. כשהיא ניגשת לבית המשפט, היא כבר עושה את זה אחרי שהיא כבר חשבה מבחינה כלכלית איך היא רואה את היום שאחרי. זאת אומרת, הנאמן אמנם לא מקבל שום מוצר מוכן אבל הוא מקבל איזו שהיא תשתית כלכלית, שאתה הוא יכול להתקדם, והוא כמובן לא עובד לבד, הוא עובד בצוות. אחת המשימות הדחופות והקשות הראשונות שהוא צריך להתמודד אתן זה באמת ההיכרות עם העסק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מניח שאם העסק הגיע לבית המשפט, זאת אומרת שאת התכניות שלו הוא ניסה לממש ולא הצליח.
איתי הס
לפעמים זה נכון ולפעמים זה תלוי בגורמים חיצוניים שהם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפעמים הוא צריך שיעצרו את בעלי החוב האחרים לתקופה מסוימת, עד שהוא יוכל לעשות ואז...
שי מילוא
כל הרעיון פה הוא של לאפשר – הרי פעם היתה אבחנה בין פירוק דה-לוקס לבין שיקום. למעשה, אמרו לך בסדר, אנחנו מעכבים את הכל, נותנים לך כלים על מנת שתוכל לפרק את זה קצת יותר טוב ולהשיג את הרווח. אני לא יודע אם יש בזה פסול אבל למעשה, מה שעשו פה, למעשה הכניסו את הפירוק דה-לוקס תחת הגדרה של שיקום, וזה מתקשר לדברים הראשונים שאמר היושב ראש, שיש אג'נדות, ויש מילים. אחת מהן, זה גם השיקום על דרך המכירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בסדר. מה היה עד היום, לפני החוק הזה? מה החוק הזה משנה? בדברים האלה הוא משנה ממה שהיה פעם?
ספי זינגר
בחלקים האלה לא, הוא יותר דומה לתיקון 19 שנעשה לפני שנתיים וחצי, והוא מארגן אותו מבחינה ניסוחית ואולי קצת שינויים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, נגיע לדברים שהחוק עושה שינויים?
גור בליי
עשינו כבר לא מעט.
ספי זינגר
עשינו עד עכשיו. בחלקים האלה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשינו אינטרנט, זה עוד בסימני שאלה.
ספי זינגר
סימני שאלה זה השינויים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם נלך לפי מה שרצו, לא בטוח שיהיו גם שם שינויים. יכול להיות שבסוף יהיה ספר שלם אבל בלי שינויים. זה גם יכול להיות. צריך לבדוק שיהיו שינויים.
ספי זינגר
בסעיפים האלה אין שינויים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נדאג כיד החזקה שאצלנו. בסדר.
גור בליי
אבל מבחינת שני דברים: 1. ההגדרה של החוק - השיקום כולל גם מכירת הפעילות העסקית נחשבת אחת מדרכי השיקום בהקשר הזה. זה צריך לחדד גם בהתייחס לשאלות שעלו וההערות של היום, זה בהחלט נחשב מבחינת החוק כאחת מדרכי השיקום. הדבר השני אולי שצריך גם לחדד, זו העובדה שבתקופה הזאת אתה לא משקם בפועל, אתה מגבש את דרכי השיקום. זאת אומרת, היציאה לדרך של השיקום היא לכאורה אמורה להיות בסוף המסלול, אחרי שאושרה תכנית השיקום ואז יוצאים לדרך החדשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא בטוח שהנאמן הזה יוביל. יכול להיות שאז כבר אנשי מקצוע יובילו את זה.
ספי זינגר
אחרי שמאושרת תכנית השיקום, בדרך כלל התפקיד של הנאמן מצטמצם - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק לפקח.
ספי זינגר
- - לפקח ולחלק את הכסף. זה נכון.
גור בליי
נעבור לסימן ב' – "סימן ב': הפעלת התאגיד
סימן משנה א'
פעולות ועסקאות בנכסי קופת הנשייה של תאגיד בהפעלה

עסקאות חריגות 59. הנאמן לא יבצע עסקה בנכסי קופת הנשייה של תאגיד בהפעלה, שהיא עסקה חריגה כהגדרתה בחוק החברות, אלא אם כן אישר בית המשפט כי העסקה נחוצה לצורך שיקומו הכלכלי של התאגיד; אישור כאמור יכול שיינתן מראש לסוג מסוים של עסקאות."

הגדרה של "עסקה חריגה" בחוק החברות זה שזה "עסקה שאינה במהלך העסקים הרגיל של החברה, עסקה שאינה בתנאי שוק או עסקה העשויה להשפיע באופן מהותי על רווחיות החברה, רכושה או התחייבויותיה".
ספי זינגר
הסעיף הזה, כיוון שלנאמן יש סמכות מאד רחבה, הוא כמעט יכול לעשות הכל בנכסי החברה, הוא האורגן היחיד של החברה אבל תקופת ההפעלה היא תקופת ביניים. היא תקופה שנועדה לאפשר אורך נשימה כדי להגיע לתכנית השיקום. לכן, ההצעה היא להגביל את העסקאות שיוכל לעשות בתוך אותה תקופה בלי אישור בית המשפט, רק לעסקאות שהן במהלך העסקים הרגיל. אם הוא רוצה לעשות עסקה שהיא לא במהלך העסקים הרגיל, זה בעצם העסקה שחורגת מתקופת המעבר הזאת. היא עסקה שהופכת להיות עסקה מהותית, ולכן זו עסקה שנדרש לה אישור של בית המשפט.
שלום לרנר
יש לי הערה בבקשה: רציתי לשאול האם זה מדובר גם על עסקה בנכסי קופת הנשייה, גם על נכסים משועבדים? כי אם זה מדובר גם על נכסים משועבדים אז יש שטח חפיפה בין סעיף 59 לבין סעיף 62 וההסדרים הם שונים. פה, בסעיף 59 מספיק רק אישור בית המשפט ושם צריך אישור בית המשפט לנחיצות לחיוניות, להבראה, להבטחת הגנה הולמת. איך אתה מסדר בין סעיפים - -
ספי זינגר
יש חפיפה - -
שלום לרנר
- - שים לב, כי עסקה חריגה זה גם עסקה שלא במהלך הרגיל של העסקים, וזה בדיוק הנושא של סעיף 62. אין פה שום תיאום בין שני הסעיפים.
ספי זינגר
יש חשיפה מסוימת. סעיף 62 מתייחס לזה בסעיף קטן (ב), הוא אומר: אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהצורך לאישור עסקה חריגה. יכול להיות שיש צורך באישור של בית המשפט, לפעמים מכוח סעיף 59 בגלל שזו עסקה חריגה, וכשמדובר בנכס משועבד יש עוד סט של הוראות שקשור לאינטרס של הנושה המובטח, שאותו מבטיח סעיף 62.
שלום לרנר
כן, אבל זה לא כתוב פה והיות וזה לא מוגבל לנכס שלא משועבד, כדאי להוסיף את זה. כדאי להוסיף או שבנכס משועבד יש הוראה מיוחדת, אחרת יתחילו בפסיקה כשיש סתירה – יש הרי שטחי חפיפה בין שני הסעיפים - -
גור בליי
או אין בכך כדי לפגוע בהוראות לעניין...
שלום לרנר
כן. בכפוף לאמור בסעיף 62 לגבי עסקה שאינה במהלך החקיקה - -
ספי זינגר
אני אבדוק אם בכלל יש זכות. אני חושב שזה די ברור וחבל לכתוב בכפוף ובכפוף ובכפוף.
שלום לרנר
זה ממש לא ברור. זה שני מעגלים שיש חפיפה באמצע.
ספי זינגר
כן, זה שני מעגלים שיש בהם קו מסוים שיש בו חפיפה אבל כל אחד מגל על אינטרס אחר, וכל אחד, יש בו הליך אישור אחר. לכן - -
שלום לרנר
פה כתוב שמספיק אישור בית המשפט, ושם כתוב אישור בית המשפט פלוס - - - אבל סליחה, זה אותו נושא. למה לעורר דיונים?
ספי זינגר
נכון - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מציע שנגיע לסעיף 62 כי אנחנו עוד לא נמצאים שם, ואז יכול להיות - -
שלום לרנר
כי שם יש "אין כדי לגרוע", ב-62, אבל טוב, בסדר.
גור בליי
"הגבלות על נושים בעלי זכויות פירעון מיוחדות 60 .היה תאגיד בהפעלה יחולו על מימוש נכסים המשועבדים בשעבוד קבוע, גיבוש שעבוד צף, מסירת נכסים שיש לגביהם זכות עיכבון וקבלת חזקה בנכסים הכפופים לשיור בעלות, המגבלות הקבועות בסעיפים 245,252 ו-253" ואנחנו חשבנו שגם בעצם רלוונטי פה 254.
ספי זינגר
זה סעיפים בהמשך. הסעיפים האלה נמצאים בחלקים שמדברים על נושים בעלי זכויות פירעון מיוחדות, שהם בעצם האנשים המובטחים וקובעים שעם הקפאת ההליכים, מוקפאת הזכות של אותם נושים מובטחים לממש את הנכסים ובעצם להוציא חלק מהנכסים מהמסה וככה לפגוע ביכולת השיקום. כמובן, בכפוף להגנה הולמת שתינתן לאותם נושים. אז הסעיף הזה מחולק לשניים: יש חלק שמדבר על הזכויות שלהם, ששם כתוב שעוצרים אותם. הסעיף הזה מפנה לאותו סעיף ואומר: תדעו לכם שכשיש הפעלה, הזכות של נושה מובטח לממש את הנכסים שלו ולקחת אותם מוגבלת כמו שכתוב באותם סעיפים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מצד שני אבל אם זה שעבוד, אז השעבוד הזה נשאר. מישהו צריך לשמור על האינטרסים של אותו אחד שיש לו שעבוד.
ספי זינגר
אמת. זה עכשיו, בסעיפים 61 ו-62 שאנחנו מגיעים אליהם.
גור בליי
אז לפני שניכנס לסעיפים הספציפיים כי הם עוסקים הרבה בהגדרה הזאת, בעצם התפיסה היא שאחת האפשרויות לאזן את ההקפאה הזאת, אחד מהמרכיבים בא נגיד בהקפאה הזאת על המימוש של הנכסים, זה הנושא של הגנה הולמת שתבוא לידי ביטוי בסעיפים הבאים. אז פה חשבנו שאולי כדאי שכבר נביא את ההגדרה שעדין לא דנו מתוך סעיף ההגדרות ואני אציג אותה פה, זה בתחילת עמוד 6 למסמך ההכנה: "הגנה הולמת" – שוב, זה בסעיף ההגדרות של החוק, סעיף 4 -

לגבי נכס המשועבד בשעבוד קבוע, נכס שחל עליו שעבוד צף או נכס שיש לגביו זכות עיכבון - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שעבוד צף, קפצנו על זה. זה בעמוד הקודם. לא הגדרנו מה זה שעבוד צף.
גור בליי
אוקי, אז אולי אני אחזור אחורה שנייה. בסעיף 60, שדיברנו על זה שאתה לא יכול לממש, בעצם הנושה לא יכול לממש את השעבודים הקבועים, שעבודים צפים וכן הלאה, אז אני פה אקריא את ההגדרות שמפנים אליהם בחוק:

""שעבוד צף" – כהגדרתו בפקודת החברות;

"שעבוד" (כהגדרתו בפק' החברות) - משכנתה וכל צורה אחרת של מתן נכסים כערובה;

"שעבוד צף" (כהגדרתו בפק' החברות) - שעבוד על כל נכסיה ומפעלה של החברה או על מקצתם אותה שעה, כפי מצבם מזמן לזמן, אך בכפוף לסמכותה של החברה ליצור שעבודים מיוחדים על נכסיה או על מקצתם; "
היו"ר ניסן סלומינסקי
ספי, אפשר להסביר את זה?
ספי זינגר
שעבוד צף הוא שעבוד על שוטף - -
גור בליי
על מלאי באופן טיפוסי.
ספי זינגר
יושב פה המומחה הגדול לנושא שעבודים צפים אבל גם אולי זה פחות נדרש לענייננו עכשיו. בגדול, שעבוד צף - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש שעבוד קבוע בטח, לא? הם הולכים בגדול - - -
ספי זינגר
שעבוד צף זה בגדול שעבוד מונע מבעל הנכסים את היכולת שלו להעביר את הנכס כי אז, כשהוא מעביר את הנכס, הנכס משועבד. לפעמים הוא רוצה לעשות שעבוד על מלאי, זו הדוגמה הכי קלאסית לשעבוד צף. והמלאי, מצד אחד הנושה רוצה לשעבד אותו ומצד שני, ברור שגם מלאי צריך למכור, אז הנושה מטיל שעבוד צף. זה אומר שהנכסים, כפי שיהיו מעת לעת בחברה אבל כשהם יצאו מהחברה, הם מפסיקים להיות משועבדים. כשהשעבוד צף מתגבש, הוא כמו נופל על כל הנכסים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח אני נתתי לעסק הלוואה מיליון שקל, ותמורת זה קיבלתי שעבוד על מה? על המלאי?
ספי זינגר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז המלאי משתנה כל הזמן אבל תמיד צריך לדאוג שיהיה שם שווי של מיליון?
ספי זינגר
לא, אני לא צריך לדאוג. הפעילות היא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז באופן תיאורטי, אם הוא מוכר את כל המלאי ולא מביא מלאי חדש אז אני נשארתי בלי שום כיסוי להלוואה שלי.
ספי זינגר
נכון.
שלום לרנר
השעבוד יחול על הכסף שיתקבל מהתמורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, זה משהו אחר. אם נניח היה שעבוד צף על המלאי, מכרתי את המלאי וקיבלתי תמורת זה כסף. אז כרגע הכסף הזה משועבד?
ספי זינגר
אם עשית השעבוד צף ככה כי גם ככה בדרך כלל אני אבנה אותו. אני אבנה אותו שהוא על המלאי או מה שמגיע בתמורתו. עכשיו, אם התחלתי בעסק של מיליון שקל אז כל פעם יהיה מלאי או כסף של מיליון שקל. יכול להיות שאחרי זה העסק גדל ועלה לשלושה מיליון שקל, אז השעבוד הצף עלה לשלושה מיליון שקל. אחרי זה העסק הפסיד ועכשיו יש בו רק 200 אלף שקל, אז השעבוד הזה יהיה על אותם 200 אלף שקל. בכל מקרה, השעבוד הזה הוא צף במובן הזה שהוא לא על הנכסים כי הנכסים הם כפי שיהיו מעת לעת. כשהנכסים יוצאים, השעבוד לא חל על אותם נכסים שיוצאים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אמרת צף - הכוונה שיש לו ערך מסוים והוא נייד, שזה נניח הדבר שעליו יש את השעבוד נמכר, הוא צף למשהו אחר. הוא עובר למשהו אחר.
ספי זינגר
הוא כמו צף מעל הנכסים, וברגע שבו יש אירוע של גיבוש השעבוד הצף, הוא תופס את מה שיש באותו זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הוא לא מחויב תמיד לדאוג שיהיה משהו בערך של השעבוד.
ספי זינגר
לא.
גור בליי
לכן מטבעו הוא יותר חלש משעבוד קבוע. זאת אומרת, הרעיון הוא שהוא נמצא מעל, וברגע מסוים שבו יש את מאורע המחולל הזה, הוא מתגבש ותופס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והבנקים נותנים הלוואות עם שעבוד צף?
שלום לרנר
כן. מאות אלפי שעבודים צפים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איך אתם יכולים להבטיח שיישאר משהו בסוף, שעליו הצף הזה יוכל לנחות?
שלום לרנר
הנכסים שהם לא מלאי עסקי משתדלים לקחת שעבוד קבוע. על מלאי עסקי אי אפשר בדרך כלל לקחת שעבוד קבוע. לכל מלווה יש אינטרס ש"אסם" תמכור במבה כי אם "אסם" לא תמכור במבה, לא יהיה לה מאיפה להחזיר את החובות. לכן, מתירים למכור מלאי עסקי. נכון, לפעמים לא יודעים, לפעמים אין מספיק. לפעמים לא נשאר מספיק לכסות את החוק אם חברה מזייפת. אף פעם לא מסתפקים רק בשעבוד צף.
שי מילוא
זה בנוסף. עוד הגנה - -
שלום לרנר
יש שעבוד קבוע על מקרקעין ועל מכונות ציוד וכדומה. על מלאי עסקי ועל חובות לקולחות או משהו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז על מלאי אתם תמיד עושים תנאי שהוא או הכסף שתמורתו עד שיבוא מלאי אחר.
שלום לרנר
שעבוד צף חל ממילא על כל הנכסים שהחברה רוכשת בהמשך. אז הוא עובר מהמלאי לחובות לקוחות, וככה זה מסתובב כשהחברה בעצם פועלת במהלך העסקים הרגיל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אה, טוב, אני אקח ממך הלוואה ואני מניח את השעבוד הצף שלך על חובות שמישהו חייב לי. לא רע. אתה תצטרך להתמודד עם ההוא ולהוציא את החובות.
שלום לרנר
בסדר.
שי מילוא
הנאמן יתמודד ואז הם יקבלו את זה במסגרת ה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לזה סיכוי, שיציעו מה שנקרא. אוקי, אז זה שעבוד צף.
גור בליי
שעבוד קבוע מוגדר כשעבוד שאינו שעבוד צף אבל בפועל, זה פשוט שעבוד שיש על נכס מסוים, להבדיל מאיזה שהוא שעבוד שהוא על נכסים שמתחלפים. נכס הכפוף לשיור בעלות זה כמשמעותו בסעיף 251 להצעת החוק. ההצעה היא להגדיר כך: זה נכס הנמכר לחייב והועבר לחזקתו לפני מתן הצו לפתיחת הליכים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אתה מסביר עכשיו – אני רוצה על שעבוד קבוע. אתה אמרת ששעבוד קבוע זה על מכונות, נכון?
שלום לרנר
על נכס שהחברה לא עומדת למכור אותו.
קריאה
או מקרקעין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל למכונות גם יש פחת וכל הדברים, ובסוף מחליפים אותן. אז זה צף רק ארוך יותר מה שנקרא.
שלום לרנר
אם לומדים את כל התורה כולה על רגע אחת אפשר רק להגיד "ואהבת לרעך כמוך". עקרונית - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה אם הבנקים אומרים את זה. אם הבנקים יגידו את זה, אנחנו נהיה במצב הרבה יותר טוב אני חושב.
אילן פלטו
בינתיים הנושה גם מחזיר - -
שלום לרנר
אם חברה צריכה להחליף ציוד פעם בשלוש שנים, אפשר לבקש רשות מהנושה המוחלף ולהחליף כי יש לו גם אינטרס אבל ממילא אי אפשר לבקש רשות למכור כל שקית של - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. טוב, בסדר.
גור בליי
אז "נכס הכפוף לשיור בעלות" – בעצם אנחנו מדברים פה על שעבוד צף, שעבוד קבוע ונכס הכפוף לשיור בעלות. זה שלושת המקרים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "כפוף לשיור בעלות"?
גור בליי
ההגדרה שמוצעת היא ש"נכס הנמכר לחייב והועבר לחזקתו לפני מתן הצו לפתיחת הליכים, אך הבעלות בנכס נותרה בידי המוכר, לפי הסכם המכירה, עד לתשלום התמורה בעדו (ושלא חל עליו שעבוד מכוח חוק המשכון).
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסביר.
ספי זינגר
הדוגמה לזה – נניח "תנובה" נותנת למכולת חבילת קוטג'. היא אומרת: הקוטג' יישאר שלי עד שתמכור אותו. למה היא עושה את זה? כדי שאם החייב לא יוכל לשלם, היא תגיד: הקוטג' הזה הוא לא חלק מהנכסים של החייב, זה נכסים שלי ואני יכול לקחת אותו חזרה. יש שאלה האם הדבר הזה נחשב לעסקת משכון, בעצם סוג של משכון כי כאילו זה מכירה אבל זה בעצם זה משכון או שבאמת זה שיור בעלות. כלומר, הבעלות משתיירת באמת בידי "תנובה" במקרה הזה. אם זה משכון, אז זה משכון וחל על זה כל הדינים שחלים על שעבוד. אם זה לא משכון ובאמת הנכס נשאר של "תנובה" הקוטג' נשאר של "תנובה" אז לכאורה כשתהיה הקפאת הליכים, "תנובה" תיקח את כל הקוטג' מהמדפים ואז המכולת לא תוכל להבריא את עצמה כי ייקחו לה את כל המלאי של - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למרות שהיא שילמה.
ספי זינגר
נכון. לכן, הצעת החוק קובעת, וגם זה משהו שכבר היה בתיקון 19, שאנחנו נתייחס לעניין הזה, לעניין הקפאת הליכים ולעניין עיכוב היכולת של הנושה המובטח מלקחת את הנכס שלו כאילו זה היה נכס משועבד, נחיל את זה את אותם כללים של הקפאת הליכים. כלומר, אם יש לך הגנה הולמת, שתכף נדבר בדיוק מהי, החייב יוכל להשאיר אצלו את הקוטג', את הנכס שהיה כפוף לשיור בעלות, ולתת ל"תנובה" הגנה הולמת על החוב שיש לה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או שאחרת אף אחד לא יקנה מ"תנובה" קוטג'. הוא יקנה ובסוף ימשכו לו את זה?
ספי זינגר
לא, זה של המכולת. "תנובה", המכולת זה הלקוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאף מכולת לא תקנה. מה פירוש? אחרי שהיא שילמה - -
ספי זינגר
לא, זה רק שהיא חדלת פירעון.
גור בליי
לא, היא לא שילמה.
ספי זינגר
רגע, לא הסברתי את עצמי טוב: המכולת היתה חדלת פירעון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מי חייב, המכולת או "תנובה"?
ספי זינגר
המכולת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חשבתי ש"תנובה" - -
קריאות
לא - - -
איתי הס
לא, זה רלוונטי בשתי הסיטואציות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, אנחנו נבין בסוף או שאתם אולי תבינו, אחרי שתסבירו לנו כל כך טוב, תתחילו להבין את זה באמת, מה שנקרא.
ספי זינגר
אנחנו נבין סוף.
נעמה מנחמי
- - -
גור בליי
הרעיון הוא שהמכולת לא שילמה. המכולת אומרת: אני אשלם כאשר הלקוחות יקנו ממני.
ספי זינגר
בדיוק. היא מקבלת את מוצרי החלב, ואין לה כסף למכולת. יהיה לה כסף כשהיא תמכור אותם ללקוחות. לכן היא לא שילמה עדין ל"תנובה". אז איך היא מגנה על עצמה? איך "תנובה" מגנה על עצמה? היא אומרת: בעצם מוצרי החלב האלה עדין שלי. אני עדין לא מוכרת לך אותם. רק כשתמכור אותם ללקוחות ויהיה לך כסף, אז אני אמכור לך אותם. עכשיו מה קורה בהקפאת הליכים? לכאורה, "תנובה" היתה נכנסת למכולת ולוקחת חזרה את כל מוצרי החלב כי הם שלה. ואז, אם זה היה קורה, המכולת לא היתה יכולה להשתקם כי המכולת צריכה את המלאי, את מוצרי החלב בשביל להשתקם. לכן, הצעת החוק אומרת: בא נתייחס לבעיית שיור בעלות הזאת כאילו היא היתה משכון, כאילו היא היתה נכס משועבד, ולכן אנחנו ניתן למכולת להמשיך ולהשתמש ולמכור את מוצרי החלב, שבמקביל ניתן הגנה הולמת, הגנה על האינטרס של "תנובה" באותם מוצרי חלב.
אילן פלטו
וזה גם המצב היום?
ספי זינגר
כן, זה תיקון 19.
שלום לרנר
זה גם היום אבל זה כמעט לא פרקטי. 99% מהמקרים האלה, זה בין כך בית המשפט מחליט שזה מה שקורה. זה לא סעיף כל כך פרקטי אבל שיהיה. זה המצב היום. זה פשוט העתקה של מה שקיים היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
"תנובה" תיקח, יעבור הזמן ואז יזרקו את זה לפח.
שי מילוא
זה נכסים - - - , זו סוגיה אחרת של הנאמנים מה לעשות עם נכס - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
התאריכים מה שנקרא.
שלום לרנר
בהצעת חוק אחרת של משרד המשפטים שלא מקדמים אותה, הצעת חוק המשכון, זה כתוב במפורש בדרך כלל שזה משכון שיור אבל זה רק בשביל ביטחון. אם במקרה אחד יחליטו שלא, אז יש - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - החלטנו להעדיף את זה - -
שלום לרנר
זה בסדר, זה הכל העתק של החוק הקיים.
גור בליי
אז על רקע כל הדברים האלה אני אחזור: אז באמת סעיף 60, שדיברנו עליו, כל מה שהוא אומר זה שבאמת הוא מפנה להוראות שבהמשך נדבר עליהם, שבפועל כל מה שהם אומרים זה שאל תממש את הנכס המשועבד, שנגיד לצורך העניין הבנק שיש לו משכנתה על המקרקעין או המכונות, לא ילך וימכור את המקרקעין או המכונות כי זה ישבית את הפעילות של החברה שאנחנו מנסים לשקם אותה. הוא לא יתפוס את השעבוד הצף, את המלאי אותו דבר, ואותו דבר עם השיור בעלות – "תנובה" לא תלך ותמשוך אליה את הגבינות כי גם זה, אז שוב, לחנות לא יהיה מה למכור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם יש נניח לגוף הזה גם דברים צדדיים? נניח שהוא השקיע בבתים או במשהו, שהם לא רלוונטיים לפעילות השוטפת שלו, אז אותם אפשר לבקש.
גור בליי
תכף נדבר על זה. בדרך כלל הכללים הם שצריך הגנה הולמת, צריך שזה יהיה חיוני לשיקום הכלכלי או נחוץ לשיקום הכלכלי. אז אם זה או אין הגנה הולמת או זה לא נחוץ לשיקום הכלכלי, כמו הדברים שאתה מדבר עליהם, אז באמת אותם אפשר ללכת לממש, ותכף נדבר על זה בהוראות הספציפיות.

אז באמת, מה זה "הגנה הולמת"? אז ההגדרה המוצעת פה בסעיף 4 לחוק זה –

""הגנה הולמת" –

לגבי נכס המשועבד בשעבוד קבוע, נכס שחל עליו שעבוד צף או נכס שיש לגביו זכות עיכבון" – בהצעת החוק כתוב, תכף נדבר על איזה שהן מחשבות שיש לגבי השינוי של זה – "שמירת ערך הבטוחה, בהתחשב, בין השאר, ברמת הוודאות לפירעון החוב מהנכס; לעניין זה, "ערך הבטוחה" – התמורה שהיה מקבל הנושה ממימוש הנכס אילו בית המשפט היה מאפשר לו, במועד הגשת הבקשה שבמסגרתה נבחנה טענת ההגנה ההולמת, לממש את הנכס באופן עצמאי, שלא במסגרת הפעלת התאגיד לפי פרק ז' לחלק ב' ולעניין חייב שהוא יחיד – שלא במסגרת הפעלת עסקו כאמור בסעיף 158;

לגבי נכס הכפוף לשיור בעלות – הבטחת תשלום התמורה בעד הנכס אך לא יותר מהתמורה שהיתה מתקבלת בעד הנכס אילו היה נמכר בידי בעליו במועד הגשת הבקשה שבה נבחנת טענת ההגנה ההולמת;" אז בואו נסביר כי יש פה כמה מרכיבים.
ספי זינגר
הרעיון של "הגנה הולמת" – גם הסעיף הזה מבוסס על תיקון 19 אבל עם כמה שינויים. הרעיון של "הגנה הולמת" אומר את הדבר הבא: כשיש הקפאת הליכים ממשיכים להפעיל את התאגיד ואז, הנושה המובטח אומר: רגע, תנו לי לצאת כי אם תמשיכו להפעיל את התאגיד, הנכס המשועבד שלי יפגע. לכן, אם אתם לא רוצים לעשות את זה ואתם בכל זאת רוצים להשתמש בנכס, תגנו עלי. תגנו עלי שזה שאתם מפעילים את טובת כלל הנושים לא יפגע בי. אני לא צריך לשלם תמורת זה שאתם רוצים להבריא את התאגיד. ואז הטענה הזאת נכונה, צריך לתת לו הגנה.

מהי ההגנה שצריך לתת לו? הגנה בעצם צריכה לדמות את המצב של מה היה קורה אם היו אומרים לו: בסדר, אתה לא רוצה להיות בהבראה? קח את הנכס ותממש אותו כמו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנכס הזה, כמה שהוא שווה עכשיו, נניח שהוא שווה מיליון שקל, אז על המיליון שקל אני צריך לתת לו הגנה אחרת, אלטרנטיבית.
ספי זינגר
תכף נראה. המיליון הוא – השאלה כמה שווה הנכס היא לא תמיד השאלה הרלוונטית. גם יש שאלה מהו גובה החוב. אם יש חוב של 100 אלף שקל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני מבין. נניח השעבוד שלך הוא מיליון שקל בתוך החוב - -
ספי זינגר
אנליטית, מה שאני צריך להגיד לו זה ככה: אתה בעצם אומר שאתה לא רוצה את ההבראה, ואתה רוצה ללכת למסלול של מימוש המשכון. אז אני צריך להגן עליך ולתת לך בדיוק את מה שהיית מקבל אם היה לך את מימוש המשכון. ואז אני עושה מין תרגיל כזה: אם היית מממש את מימוש המשכון אז לא היה לך את השווי של העסק חי, לא היה לך את השווי של אותה מכונה בתוך כל העסק כי אם היית מממש, לא היתה הבראה והחברה היתה מתפרקת. אז אני לא אתן לך את השווי של זה כעסק חי. אני צריך לתת לך את השווי שהיה קורה אם היית מממש. מתי היית מממש? בשלב הזה כי הרי זה השלב שבו אתה מבקש הגנה הולמת. אז לכן, הגדרת "הגנה הולמת" בעצם אומרת מה התמורה, כלומר כמה היית מקבל מימוש הנכס. גם פה, מה זה התמורה? אם הנכס שלך שווה אלף והחוב הוא מאה, אז לא היית מקבל אלף, היית מקבל מאה. אז אני צריך לתת לך הגנה הולמת למה היית מקבל. כלומר, זה האינטרס שלך, מה שהיית מקבל במקרה של מימוש לפי הדין שמאפשר מימוש - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
"הגנה הולמת" הכוונה שעבוד אחר או משהו כזה?
ספי זינגר
"הגנת הולמת" יכולה להיות הרבה דברים. היא יכולה להיות נכס אחר, היא יכולה להיות שביתה משפט משתכנע שבתוך אותו נכס יש כרית מספיק גדולה. נניח במקרה של נכס אלף וחוב מאה, הוא אומר: גם אם השימוש יישחק את הנכס והוא ירד בסוף לשמונה מאות, עדין החוב הוא רק מאה. הגנה הולמת היא רחבה.
גור בליי
ערבות צד שלישי - - -
ספי זינגר
מבחינת הבדלים בין זה לבין תיקון 19, יש כמה הבדלים שבעיקר נועדו לעשות סדר ולפשט: הראשון זה שאנחנו מגדירים לא שווי פירוק אלא שווי מימוש. כלומר, יש הבדל בין שווי פירוק לשווי מימוש. שווי פירוק זה מכירה "פייר סייל" כזה, מכירה שהיא בשווי הנמוך ביותר. ופה, לא בהכרח שזה מה שהנושה מקבל כי אני אומר לו: מה היית מקבל מימוש עצמי, ומצד שני זה גם לא שווי מלא כי זה שווי של מימוש. הדבר השני, זה המועד שבתיקון 19 אמר: במועד הבקשה אלא אם כן קבע בית המשפט אחרת, ופה אנחנו הגדרנו בצורה ברורה, זה המועד של הגשת הבקשה ההולמת כי זה בעצם הניסוי שאותו צריך לעשות. וההבדל השלישי – נכון, אלה שני ההבדלים לדעתי.

דבר נוסף, זה ההגדרה. ההגדרה היא התמורה של המקבל, ההגדרה הזאת נשארת. המילים זה שם ההגדרה או שמירת ערך הבטוחה, ופה היה לגור כמה הערות על זה.
גור בליי
פשוט היתה פה עמימות מסוימת כי לכאורה, ההגדרה היא התמורה שהיה מקבל הנושה ממימוש הנכס, אז באמת אמרנו: זה נכס ששווה מאה כשאתה מממש אותו והחוב הוא חמישים, ברור שהוא צריך לקבל חמישים ולא מאה, ולכן גם ההגנה ההולמת היא על חמישים ולא על מאה. ולכן, שמירת ערך הבטוחה במקרה הזה, זה לא כל כך משקף את מה שאנחנו מנסים לעשות. אנחנו לא מנסים לשמור את המאה, אנחנו מנסים לשמור את החמישים. הצענו שמירת ערך החוב המובטח, ופה באמת זה נתקל וגם קיבלנו הערה לגבי העניין הזה שהחוב המובטח, יש הגדרה נפרדת, ולכן זה עלול ליצור בלבול. אז יש איזו שהיא הצעה להגיד: במקום שמירת ערך הבטוחה, שמירת ערך אינטרס הנושה המובטח בבטוחה.
ספי זינגר
נכון.
גור בליי
וזה בעצם בדיוק מה שאנחנו נותנים לו. זאת אומרת, שמירת ערך אינטרס הנושה המובטח בבטוחה - -
שלום לרנר
אתה לא צריך את זה. למה אין לך אינטרס? זה אינטרס.
ספי זינגר
שמירת הערך...
נעמה מנחמי
אולי שמירת ערך חלקו של הנושה.
ספי זינגר
מדובר על הערך. אינטרס הוא יותר רחב. שמירת ערך האינטרס - -
נעמה מנחמי
אולי חלקו – שמירת ערך חלקו של - כאילו, משהו שמתייחס לשווי של החוק באמת. אינטרס זה מילה לא - -
ספי זינגר
אפשר פשוט להפוך, אפשר לומר: שמירת הערך המובטח לנושה בבטוחה.
איתי הס
למה זה לא מתאים להגדרת החוק המובטח - -
גור בליי
לא, יש כבר. שם אני חושב שההגדרה היא שונה. זו היתה ההצעה המקורית שלי אבל אני חושב שההגדרה שם, ב-4, היא מעט שונה.
ספי זינגר
אני מציע - אין פה הבדל מהותי כי זה אפילו לא ההגדרה אלא רק השם שלה. אנחנו נשב ביחד ונחשוב - -
גור בליי
יכול להיות שאפשר להשאיר את זה כמו עם ההצעה המקורית שלנו, של החוב המובטח - -
איתי הס
כי הסיפא של ההגדרה היא כמו שאתה מנסה - -
גור בליי
כן, בסדר. נסגור את זה. אנחנו מסכימים פה על המהות.
ספי זינגר
אין פה הבדל מהותי, זה רק הבדל של השם של הסעיף.
גור בליי
ברור שזה החמישים ולא המאה, זה העניין בסופו של דבר.
נעמה מנחמי
מה שכן, רק להדגיש קודם, להדגיש משהו נוסף: בעצם התמורה היא לא התמורה שהיה מקבל הנושה ממימוש הנכס ביום הבקשה אלא התמורה שהיה מקבל הנושה ממימוש הנכס אילו בית המשפט היה מאפשר לו. כלומר, יכול להיות שהמועד הזה מאוחר, יש "ברקסיט", המנייה ירדה והוא מחליט לחכות עדו שבועיים. אז יש פה איזה שהוא עניין של הארכה אבל זה לא יום הבקשה אלא אילו היה מתאפשר לו ביום הבקשה.
ספי זינגר
בדיוק. זו ההגדרה המדויקת.
גור בליי
למעשה, עד כמה שאני מבין, זה בדיוק הדלתא בין זה לבין ערך פירוק. זאת אומרת, זה לא "פייר סייל" כי הוא יכול לממש את זה באופן עצמאי ולחכות שזה יעלה תיאורטית.
שי מילוא
לטעמי, אני חושב שהמצב היום הוא יותר טוב, בטח גם לנושים הרגילים וגם לאפשר את השיקום כי מה האלטרנטיבה למעשה? יש לנו או פירוק או שיקום. לכן, הערך של הפירוק צריך להוות סוג של הגנה הולמת. יש לך יותר יכולת לאפשר את השיקום של התאגיד, אתה לא לוקח את ערך המימוש אלא הערך החלופי - -
ספי זינגר
מה שאנחנו אומרים זה מה הוא אומר, הנושה המובטח? הוא אומר: אני רוצה לצאת מההליך הזה, ואני רוצה ללכת לבד. ואז אני צריך להגיד: מה ההגנה שאני צריך לתת לך? אם היית הולך לבד, מה היית מקבל.
שי מילוא
אבל זה לא נכון.
שלום לרנר
- - - הערך הכלכלי שלו כרגע. אתה מונע ממנו לממש כרגע. אתה אומר לו: אני צריך את הנכס הזה לשיקום, אתה לא תממש עכשיו. אז אתה צריך לתת לו משהו, כך זה גם בארצות-הברית, כמה שהוא עכשיו יכול לממש את זה והכל.
שי מילוא
אבל גם הפסיקה הנוהגת היום אומרת שאין תמורה מלאה. זאת אומרת, אין 100% מהשווי כי כולם מתנדבים על מנת לשקם את התאגיד. ההגנה ההולמת היא לא 100% - -
ספי זינגר
לא, היא לא צריכה להיות אותו דבר בדיוק, אחד לאחד אבל היא יכולה להיות נכס אחר.
שלום לרנר
אתה מונע ממנו לממש במועד שמאפשרים לו דיני המשכון אבל אתה לא מוריד מהערך הכלכלי שלו.
שי מילוא
למעשה, מה שעמדה לו החלופה האחרת זה הערך של פירוק כי אם אתה לא עושה שיקום, אתה יכול לפרק את החברה. זה הערך שהוא היה רואה בכל מקרה, ולא היה רואה משהו מעבר לכך בגלל שהולכים לשיקום. לטעמי, אם ההצעה מנסה להיטיב עם הנושים הרגילים, אני רואה שזה הולך בדיוק הפוך. קודם כל היא מטיבה עם הנושים המובטחים, ואם יישאר – בראבו.
ספי זינגר
היא לא מטיבה, היא מנסה לדייק את ה- -
שי מילוא
אבל הדיוק הזה, עוד פעם, כל ההליך הזה, כולם מתנדבים. המנהלי, לפעמים נעצור אותם, נגיד למדינה אל תגבו את החוב, את הקנסות אל תיקחו. כל אחד בא ומתנדב ויש ניסיון של הכלל לשקם תאגיד כי אנחנו אומרים מבחינה מצרפית זה יותר טוב. אז אם זו המטרה של החוק, ואני חושב שהדיון הראשון היה איך להגדיר בסעיף 1 אם קודם השיקום זה הדבר הכי חשוב או משהו אחר. אז אני חושב שאנחנו הולכים בדיוק לכיוון הפוך - אנחנו ממלאים את הקופה שקודם כל של הנושה המובטח ב"פול פייר", ומה שנשאר זה לרגיל.
ספי זינגר
אני לא נותן לו ערך עסק חי. אני לא אומר לו: אם אתה תהנה משני העולמות – כלומר, גם תקבל הגנה הולמת וגם תקבל את הערך של שווי ההבראה. אני לא אומר לו את זה. אני אומר לו: א. אני עוצר אותך, וזו התרומה שלך. ב. ההגנה שאני נותן לך, מהי ההגנה שאני נותן לך? היא מדמה את המצב שהיית מקבל אם היו נותנים לך ללכת לבד. אם היו נותנים לך ללכת לבד, לא היית מקבל שווי של עסק חי כי באמת היה פירוק. מצד שני, לא היה בי הכרח שהיית מקבל "פייר סייל", כי אתה נושה מובטח והיית יכול לממש לבד והיית משיג מה שהיית משיג במימוש לבד.
שי מילוא
אז איך אתה יודע לכמת את זה, ספי, בנקודת הזמן?
ספי זינגר
זה הערכה.
קריאות
- - -
שי מילוא
אז אתה לא מוריד את הערך פירוק כי למעשה אתה אומר ערך נוכחי.
ספי זינגר
ערך פירוק הוא - -
שי מילוא
לטעמי, אתה מצמצם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ערך הפירוק הוא יותר נמוך. זה ערך יותר גבוה קצת. יש שלושה ערכים: אם הכל היה בסדר, יש את הערך ההפוך בפירוק, שזה כבר לגמרי ויש משהו לא באמצע, יותר קרוב, זה הערך שאתה כן משקם אבל בגלל שאתה הולך לשקם אז המכונות שוות פחות קצת והכל שווה פחות כי בכל אופן, עדין עוד לא שיקמת. ומה שהכוונה פה זה לקחת את הערך האמצעי הזה, עליו לתת את הביטחון למה - -
שלום לרנר
אני אבהיר לך מה הנושה המובטח תורם: לפי סעיף 23 לחוק המשכון, מועד המימוש תלוי בנושה המובטח, רק אסור לו למשוך את זה בצורה מוגזמת אבל המועד נבחר לפי הנושה המובטח. באים דיני השיקום ואומרים: לא, אתה לא תממש מתי שאתה רוצה. אתה תתרום את חלקך, אתה לא תממש את הנכס. כדי לתרום את החלק, אז אומרים הדינים פה ובארצות-הברית: תן לו לפחות הגנה כלכלית שוות ערך. עכשיו, אל תדאג, בין כך מימוש אף פעם לא משיגים. כל כונס נכסים לא משיג מחיר של מכירה מרצון בין מוכר חופשי לקונה. הוא בין כך תורם פה פעמיים. מימוש זה גם תורם. אתה קונה – כל נכס שכונס נכסים מוכר, הוא לא משיג את מחיר השוק האופטימאלי, נכון?
שי מילוא
לא, אבל השאלה עוד פעם, לעניין השמאות: יש ערך שניתן על ידי השמאי לצורך מימוש מהיר, שהוא משקף את האלמנט שמוכרים את הנכסים עכשיו. השאלה אם בסיטואציה הזאת, בסעיף שאתם מכניסים פה, האם אתם מאפשרים את השיקום או שאתם מצמצמים את היכולת על דרך מתן הגנה יותר גבוהה.
ספי זינגר
הרעיון הוא לתת הגנה נכונה, לא גבוהה מדי ולא נמוכה מדי. הגנה נכונה. הגנה נכונה זאת הגנה שנותנת לו מה שהיה מקבל במימוש. זה פשוט נראה לי הוגן.
שי מילוא
מה שהוא היה מקבל בכינוס נכסים - - - זה המימוש המהיר.
קריאה
זה כינוס מהיר, זה המשמעות האופרטיבית.
ספי זינגר
אבל אם בנק מממש תמיד בכינוס, ועכשיו יש עשר דירות שעכשיו הוא רוצה לממש דירה, ורואים שבעשר דירות האחרונות זה סוג המחיר שהוא קיבל, אז זה גם מה שהוא יקבל פה. הוא לא יקבל מעבר לזה. הוא יקבל מה שהוא היה מקבל אם הוא היה הולך להליך עצמאי. אנחנו יודעים מה הוא הולך לקבל בהליך עצמאי. בדרך כלל, כשזה בנקים, אנחנו יודעים שהם לא מממשים נכס אחד במאה שנה.
איתי הס
מה ששי אומר, צריך אולי טיפה להבהיר את זה - לא מדובר על מכירה במצב הכלכלי הנוכחי של התאגיד. התאגיד נמצא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אמרנו שיש שלב ביניים.
שי מילוא
לא, זה לא מוגדר כל כך. איך מימוש, לצורך הנושא, זה יכול להיות באוטופיה.
קריאה
לא, זה לא באוטופיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לו עכשיו, באופן תיאורטי, שעדין זה לא, אבל עדין אני מבין שבאופן תיאורטי - -
שלום לרנר
אפשר לממש במועד הגשת הבקשה. - - - ולכן, המחיר הוא נמוך יותר ממילא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום, באופן תיאורטי - -
גור בליי
נכון, זה מתקרב לשווי פירוק כי אם אתה מחייב אותו באותו מועד, לכאורה זה מתכנס לשווי פירוק.
קריאה
- - -
שלום לרנר
במועד הגשת הבקשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל באופן תיאורטי, אם נניח במועד בקשה הערך של מה שהבטוחה שהיה לכם - נניח העריכו את זה לא במיליון שקל אלא ב-900 אלף שקל. הפסדתם 100 אלף שקל נניח, וזה עכשיו הביטחון שאמורים לתת לכם תמורת זה שלא מוכרים את המכונות אלא נותנים להן לעבוד. אבל נניח שהעסק בסוף כן מצליח, אתם חוזרים לבטוחה של המילון, לא נשארים עם ה-900 אני מבין. כן?
שלום לרנר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא קצת מגמגם, סימן שזה לא בטוח.
שלום לרנר
אם נגמרו והצליחו הליכי ההבראה והכל, אז הכל חוזר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכל חוזר, אז אתם חוזרים למיליון שלכם, לא ל-900, למרות שכבר נתנו לכם בטוחה, כבר הגדירו לכם 900, אתם שומרים על 900 אבל חוזרים בסוף לערך האמתי.
שלום לרנר
זה כמעט לא עלה בפסיקה. אמרו לך שכמעט רוב ההבראות לא מצליחות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמעט זה לא קיים אתה אומר.
שלום לרנר
אני לא חושב שהשאלה הזאת עלתה.
שי מילוא
אבל ברור שאתה תקנה את הכל. מה, תגיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם יתקנו את זה, אז בהפרש הזה אנחנו נתחלק כי לפי מה שאני מבין ממך, אתם התייאשתם מהפער הזה. אז אם כן יהיה פעם משהו שהצליח וזה יחזור לערך הראשוני שלו, אז בהפרש הזה אנחנו נסתדר.
אילן פלטו
אל תדאג, הוא ייקח את זה בריבית פיגורים.
שלום לרנר
אני חושש להסכים כי יש פה פרוטוקול.
גור בליי
עכשיו, אני מניח שבגלל שזה חוזר למוכר, אבל לגבי הנכס שכפוף לשיור בעלות, אין התחשבות ברמת הוודאות לפירעון החוב בגלל שפה זו פעולה אוטומטית שפשוט לכאורה הוא מקבל את הנכס חזרה אליו. ולכן פה ההסתברות היא 100% אבל השאלה אם מבחינה כלכלית, הוא הרי רוצה למכור את זה למישהו אחר, "תנובה" לצורך העניין. השאלה – אני רואה שב-2 אין התייחסות לרמת הוודאות.
ספי זינגר
זה בסיטואציה קצת אחרת.
גור בליי
כן, כי הוא מקבל אותו בחזרה, זה לא לצורך מימוש - -
ספי זינגר
בדיוק.
גור בליי
- - ברמה הראשונית אתה צודק, אבל השאלה האם אין פה בכל זאת איזה אלמנט? הרי "תנובה", בכל זאת, מה היא תעשה עם הקוטג'? היא תמכור את זה למכולת אחרת לצורך העניין.
ספי זינגר
נכון, זה לא מניות או נכס מקרקעין שבו השאלה אם החלפתי לך נכס מקרקעין במניות כבטוחה, אז עולה השאלה: אני כנושה, מעדיף מקרקעין שהמחירים שלהם יציבים מאשר מניות שהמחירים שלהם תנודתיים. מבחינת שימור בעלות זה נראה לי פחות מתאים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בסדר.
יצחק רייס
הערה לגבי העיקרון. אני מטעם לשכת רואי החשבון. קודם כל, בסעיף הקודם חסרה כאן הגדרה של העיכבון - -
ספי זינגר
באיזה סעיף?
יצחק רייס
בסעיף 60, איפה שיש את ההגדרה של כל השעבודים והשיור בעלות.
ספי זינגר
יש גיבוש שעבוד, מכירת נכסים שיש לגביהם זכות עיכבון. יש בסעיף 60. גיבוש שעבוד צף, מכירת נכסים שיש לגביהם זכות עיכבון.
שלום לרנר
ב-60 כתוב זכות עיכבון.
נעמה מנחמי
לא, אני חושבת שהטענה לא אם זה נמצא ב-60 אלא שלא קראנו את ההגדרה?
יצחק רייס
בעמוד שנמצא אצלי יש שעבוד צף, שעבוד - -
נעמה מנחמי
נכון, אבל תסתכל שנייה על סעיף 60. זה רק ההגדרות, כלומר מה התוכן של סעיף 60.
יצחק רייס
כן, אני מדבר על ההגדרה. אני יודע שסעיף 60 כולל גם זכות עיכבון - -
נעמה מנחמי
אין הגדרה - - - אלא היא נובעת - -
שלום לרנר
- - - אף אחד לא מגדיר פה...
ספי זינגר
הרבה דברים אתה לא – אם תצטרך להגדיר כל דבר אז - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תצטרך להגדיר כל דבר, הספר הזה יהיה קטן.
יצחק רייס
לגבי הגנה הולמת – אני רק רוצה להפנות את תשומת לבכם שיש דעות שדווקא על הגנה הולמת לזכות העיקרון היא לא של ערך הבטוחה כי עצם היכולת של הנושה להחזיק ולעכב אצלו – אפילו רואה חשבון שמחזיק את הניירות עבודה שלו, אין ערך לניירות בשוק, אין להם שווי שוק אבל עצם היכולת שלו להפעיל לחץ זה מה שנותן לו את הבטוחה. ולכן, זה אמור להבטיח את כל החוב ולא רק את השווי של הניירות.
שלום לרנר
זה פותר את האינטרס - -
ספי זינגר
יש התייחסות ייחודית לנושא הגנה הולמת במסמכים בסעיף שעוסק בעיכבון, בסעיף 245.
גור בליי
אולי כדאי להוציא מפה את העיכבון - -
ספי זינגר
לא, זה לא קשור.
גור בליי
נשאיר אותו? בסדר.
שלום לרנר
אז מה סוכם לגבי הבטוחה?
ספי זינגר
אנחנו נעשה "פיין טיונינג" לנוסח.
גור בליי
ננסה למצוא ניסוח או שנפנה באמת להגדרת החוב המובטח, רק לרישא שלה למשל או באמת הערך המובטח. נדבר על זה.
ספי זינגר
בסדר, נעשה את זה. סעיף 61.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עד איפה התחייבתם?
ספי זינגר
לא לחזור פחות מ-77.
קריאה
המסמך הוא עד 76, אז זה יפה.
נעמה מנחמי
במילים אחרות, נותנים לו אצבע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הישיבה עד 13. רציתי לדעת מה הסיכומים שלו. אני צריך גם לדאוג לבטוחה שלו, הגנה הולמת לתת לו. אם אבי לא נמצא פה אז – אחרת יגידו: אדוני, סיכמנו, מה אתה מביא לי רק את זה?
נעמה מנחמי
מצד שני, אבי יחזור מחופשה, יהיה שמח. מה זה משנה 75 או 74?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נותנים לו הגנה הולמת.
נעמה מנחמי
"סעיף 61. נכס משועבד ונכס הכפוף לשיור בעלות – שימוש, השכרה ומכירה במהלך עסקים רגיל

61(א). הנאמן רשאי, במהלך העסקים הרגיל של תאגיד בהפעלה – (1) לעשות שימוש בנכס מנכסי קופת הנשייה שהוא נכס המשועבד בשעבוד קבוע, נכס שחל עליו שעבוד צף או נכס הכפוף לשיור בעלות, או להשכירו, אלא אם כן הוכח לבית המשפט כי מתקיים אחד מאלה:

(א) השימוש או ההשכרה אינם נדרשים לצורך שיקומו הכלכלי של התאגיד;

(ב) לאחר השימוש או ההשכרה לא יהיה בנכס כדי להבטיח הגנה הולמת לנושה המובטח או לבעלים של הנכס, ולא נקבעו דרכים אחרות להבטחת הגנה כאמור;

למכור נכס מנכסי קופת הנשייה שהוא נכס שחל עליו שעבוד צף או נכס הכפוף לשיור בעלות, ובכלל זה כשהוא נקי מכל שעבוד או זכות אחרת, אלא אם כן הוכח לבית המשפט כי מתקיים האמור בפסקה (1)(א) או (ב);

למכור נכס מנכסי קופת הנשייה שהוא נכס המשועבד בשעבוד קבוע, ובכלל זה כשהוא נקי מכל שעבוד או זכות אחרת, בהתקיים אחד מאלה:

(א) הנושה המובטח הסכים לכך;

(ב) בית המשפט אישר את המכירה לאחר ששוכנע כי מתקיימים שניים אלה:

(1) המכירה נדרשת לצורך שיקומו הכלכלי של התאגיד;

יש בתמורה שתתקבל בעד הנכס או בכל נכס שיירכש בתמורה כאמור (בסימן משנה זה – נכס חלופי), כדי להבטיח הגנה הולמת לנושה המובטח או שנקבעו דרכים אחרות להבטחת הגנה כאמור." קודם הופיע בסימן משנה זה נכס חלופי.

(ב) אישור בית המשפט לפי סעיף קטן (א)(3)(ב) יכול שיינתן מראש, דרך כלל או לגבי סוגים של נכסים משועבדים."
ספי זינגר
אפשר לקרוא - - - את סעיף 62 יחד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יבלבל אותנו?
נעמה מנחמי
הוא פשוט ארוך.
ספי זינגר
אני אסביר את הסעיפים ביחד: סעיפים 61 ו-62, אחרי שהסברנו מה זה הגנה הולמת, אמרנו שכשיש הקפאת הליכים הנאמן יכול להשתמש בנכסים המשועבדים בכפוף למתן הגנה הולמת. עכשיו, פה זה מתחלק לשני סוגים: יש מקרים שבהם הוא יכול להמשיך להשתמש, ואם מישהו חושב שנפגעת ההגנה ההולמת אז הוא, אותו צד, שבדרך כלל הוא הולך לבית המשפט ואומר: תעצור. יש מקרים שזה הפוך. כדי שהוא יוכל לעשות את אותה פעולה, הנאמן צריך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך ללכת לבית המשפט פה.
ספי זינגר
נכון. השאלה היא ברירת המחדל. במה זה תלוי? כל זמן שאנחנו עוסקים בפעילות שבמהלך העסקים הרגיל, שבעצם כשנתנו את הצו להפעלת התאגיד זה בעצם היה מניה וביה כרוך באותו צו כי כשנותנים את הצו אז זה אומר שמפעילים את התאגיד. אז ברירת המחדל היא שהנאמן ממשיך להשתמש, ומי שרוצה לעצור את זה בא לבית המשפט ואומר: תעצור את זה. לעומת זאת, כשמדברים על עסקה שהיא לא במהלך העסקים הרגיל, שלזה נגיע מיד בסעיף 62, אז צריך ללכת לבית המשפט לפני זה כדי שאפשר יהיה לעשות את הפעולה. בנוסף, כשאנחנו מדברים על שעבוד קבוע, שכמו שאמרנו, שעבוד קבוע הוא משהו שנשאר בגדול בידי התאגיד לעומת שעבוד צף, שם תמיד צריך ללכת קודם לבית המשפט ולבקש ממנו אישור. מהם התנאים לאישור של בית המשפט בין אם הוא מבקש ובין אם הוא מבקש? יש שני תנאים: 1. שיש הגנה הולמת. 2. שבאמת הדבר נדרש לצורך הפעלת התאגיד כי אם הדבר לא נדרש, אין סיבה לעצור את הנושה המובטח. אז זה בגדול מה שאומר סעיף 61, שגם הוא מבוסס באופן מלא על תיקון 19, וסעיף 62, בואו נקרא אותו, שהוא - -
גור בליי
בפועל, אני מבין שהשימוש בהגנה הולמת הוא אפסי נכון להיום, נכון?
ספי זינגר
נכון לעכשיו הוא קטן מאד, לפחות ממה שאנחנו מכירים.
גור בליי
היו מקרים בכלל? אנחנו מדברים על אפס או מדברים על מעט מאד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? הרי אין מצב שעסק לא מקבל הלוואות, ואם הוא מקבל הלוואות מהבנק תמיד יש שעבוד קבוע מה שנקרא. ואם הולכים לשקם או משהו, למה לא צריכים להשתמש בדברים האלה?
ספי זינגר
אני מסתייג קצת. אני לא חושב שבהרבה מקומות הגיעו לשאלות משפטיות שהגיעו להכרעה שיפוטית. כלומר, השימוש בפועל ביום יום עושים שימוש בנכסים משועבדים. אני פחות מכיר את הפרקטיקה אבל אני מניח שכן מדברים עם הבנקים ומגיעים להבנה אתם שדה-פקטו נותנת להם הגנה הולמת. לשאלות שהגיעו להכרעה שיפוטית - -
גור בליי
זה ראינו שמעט מאד.
ספי זינגר
- - זה כמעט ולא הגיע. אני מקווה שזה אומר שהחוק כל כך טוב שזה מסתדר פשוט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לפי מה שאנחנו אומרים פה הרי יש שעבוד קבוע, אז אתה, הנאמן, לא יכו לעשות אלא אם כן אתה פונה לבית המשפט. אז אתה לא יכול לעקוף אותו.
ספי זינגר
אתה יכול לפנות לבית המשפט אבל אם אתה מקבל את אישור הנושה המובטח - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה לא צריך את בית המשפט?
ספי זינגר
לא, אם הנושה המובטח מסכים, אתה לא צריך את בית המשפט. בעצם הוא הנפגע והוא מסכים. אין סיבה ללכת לבית המשפט כשהוא הוא מסכים.
גור בליי
זה כנראה המקרה הטיפוסי.
שי מילוא
הפרקטיקה היא נורא פשוטה: - -
גור בליי
אם האנשים המובטחים לא מסכימים, אין הבראה.
שי מילוא
אם אתה רוצה לעשות הקפאה ואתה לא הולך לבנקאי שלך והוא לא אומר לך: כן, אז אין הקפאה. הפרקטיקה הנוספת שבדרך כלל הקפאה מחויבת היא של בנק שיהיה בעל תפקיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הבנק לא מסכים נניח? נניח שיש נכס משועבד שהנאמן מרגיש – אם הנאמן הוא לא הנאמן של הבנק. אם הוא הנאמן של הבנק הזה, אז בטח שאימתו ומרותו של הבנק עליו, לא אמרתי כלום, אבל כנראה.
יצחק רייס
זה כבר בסעיף ניגוד עניינים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אז היום יש נאמן של בנק לאומי, ויש נכס משועבד לבנק הפועלים. פישמן נניח. עכשיו, הנאמן, אם זה קבוע, אז נניח והבנק לא מסכים, הבנק אומר: לא רוצה, אתה אל תיגע בנכס אבל לנאמן – בנק הפועלים אומר את זה כמובן אבל הנאמן של בנק לאומי אומר: אני צריך את זה להפעלה שוטפת. הוא ילך לשופט, השופט, אם ישתכנע, ייתן לו כן אישור לעשות את זה בניגוד לעמדתו של בנק הפועלים, שהוא כאילו לא בעל הנכס אלא השעבוד שלו נמצא על הנכס. אז זה כן קיים.
שי מילוא
המציאות נורא פשוטה: בדרך כלל יש כמה בודדים שעובדים עם כולם, יש כמה נאמנים שעובדים עם כל הבנקים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את זה למחוק מהפרוטוקול. תהיה רשימה חדשה של נאמנים - -
שי מילוא
כן, זה לא קשור. מה שקורה בפועל זה שתמיד נמצא בעל תפקיד שיודע לתפקד יפה עם כל הבנקים או שמקרים פחות נחמדים, שגם קורה, שהאמת שזו אותה תופעה, שמתמנים שניים. שני נציגי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אני עשיתי את זה ציורי: נניח שבעל השעבוד מסרב. הוא אומר: יש לי שעבוד, אדוני, אני רוצה להיות בטוח. אז הולכים לשופט, והשופט כן יכול לאנוס אותם. השאלה אם בפרקטיקה זה קיים.
לבנת קופרשטיין דאש
זה קיים ונעשה.
שי מילוא
זה במקרים נדירים מאד מהטעם שאמרתי קודם: בדרך כלל, השער לא נפתח בכלל אם אין לך הסכמה של בנק, וזו אחת מהבעיות - -
שלום לרנר
בנסיבות אחרות, שצריך מימון להפעלה וכדומה, לכן לפעמים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
קח את זה מבנק אחר.
אילן פלטו
לא ילך.
שלום לרנר
- - לכן, לפעמים אם אין הסכמה של הנושים המובטחים להליכי ההבראה, זה כמעט לא כי הוא צריך מימון להליכי הבראה. אז זה בנסיבות אחרות, לא קשורות לסעיף הזה בכלל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל בעיקרון השופט יכול לכפות.
שלום לרנר
בוודאי.
גור בליי
מלכתחילה, באותה סיטואציה שהיא כנראה היום בפרקטיקה מאד נדירה, שיש איזו שהיא אדוורסריות. זאת אומרת, סיטואציה שהנושה המובטח לא רוצה שתלך להבראה, וכופים עליו הר כגיגית ללכת להבראה, ואז הוא אומר: אבל תקבל הגנה הולמת, וזה בפועל לא קורה כמעט.
שי מילוא
וזה אחד הכשלים שיש. זה אחד הכשלים שאנחנו חווים אותם בסיטואציה הזאת. אתה לא יכול לעשות הקפאה אמתית אם אתה לא משכנע מישהו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי אם תשכנעו אותי שהכל בהסכמה וכולי, אז אנחנו יכולים לסגור את הישיבה.
ספי זינגר
אני מציע שפשוט נקרא מהר.
שי מילוא
לכאורה, הגנה הולמת באה למנוע את אותו כשל שיש לנו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק הגנה. אני מבין שהכל הולך כאן בהסכמות. הרי בלי הסכמה של זה לא יהיה זה, ולא זה ולא זה.
קריאה
אז אולי בגלל זה אין שיקום, אדוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השופט הוא רק מה שנקרא מוודא שיש כאן את ההסכמה.
ספי זינגר
ההצעה כן נועדה ליצר פלטפורמה לעשות - - - בלי הסכמה. זו המטרה של ההצעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן שאלתי. אם יש הסכמות, תמיד זה טוב.
ספי זינגר
נכון. לפעמים יש עוד מגבלות, בעיקר מגבלות מימון שהיום כן מביאות לזה שהרבה פעמים צריך הסכמה של הנושים המובטחים אבל זה לא אומר שזה יישאר. כן נפתחות עם הזמן אופציות של השוק במציאת מקורות אשראי למוסדיים. - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הולכים למוסדיים במקום לבנקים.
ספי זינגר
יש - - - שמתמחים בחברות בהקפאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או שיש לו כספים שאמורים להגיע תוך זמן מסוים, שעליהם הוא יכול לבנות. הבנק, הוא אומר, יגיע או לא יגיע, לא רוצה, גם זה יכול לקרות.
ספי זינגר
בכל מקרה, ההצעה הזאת כן נועדה לתת פלטפורמה שיהיה אפשר לעשות את זה בלי האישור של הבנק. אם זה בא בהסכמה ובשלום, זה עוד יותר טוב. אם החוק מנוסח ככה שלא צריכים להגיע לבית המשפט וברור להם מה יכולים לקבל, זה גם יותר טוב.
גור בליי
כן, גם צריך לזכור שבסופו של דבר ככל שהדברים בהירים יותר וברורים, זה גם מעודד הסכמה כי אתה אומר: אם אני אגיע לבית משפט, אני אפסיד אם אני אתעקש על איזה שהוא משהו אז עדיף לי להסכים מלכתחילה. ההסכמה היא בצל של הדין בעצם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני התחלתי בדוגמה שדיברנו קודם, אז באמת דווקא בדוגמה הזאת, מי שפנה לבית המשפט זה הנושה הקטן ביותר, זה רשות המסים, שחייבים לה 190 מיליון והבנקים, שלכל בנק חייבים מיליארד ושמונה מאות הם לא פנו, אולי הם לא רוצים אבל הנושה הטורדני הזה, מס הכנסה, הוא זה שהגיש עכשיו צו והוא זה שכל הזמן דואג. והגדולים, איך אומרים? יכול להיות שלהם יותר נוח שזה יתנהל ככה ואולי יוכלו להוציא יותר, אולי יוכלו לשקם, אני לא יודע בדיוק אבל לפעמים דווקא הקטן הוא זה שדואג כי הגדולים אולי מכוסים עם ערבויות או נכסים משועבדים או דברים מהסוג הזה כי סך הנכסים לא מכסה את הכל.
אילן פלטו
לא בגלל שהם - - - אלא בגלל שהם בדרך כלל מבינים שאם הם יפנו, הם יאבדו הכל. אז הם מנסים עדין לתת לחברה...
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז גם פה יש בעיה. אם הם צודקים בתפיסה ופניה לבית המשפט, זה מה שאתה כל הזמן משדר – פניה לבית המשפט היא הגורם שהורס, פה השידור מהצד הזה בא ואומר שככל שתפנו יותר מוקדם לבית המשפט, יש יותר סיכוי. זה כמו עם רופא – ככל שתפנה אליו יותר מוקדם, יש סיכוי שיטפלו במחלה ויפתרו את זה. יש אחרים שאומרים הפוך: אל תלך. אתה נכנס למוסך, הוא מגלה לך פתאום לא את מה שזה הוא מגלה לך רצף של דברים. כאילו תעצום את העין, זה יסתדר.
אילן פלטו
אתה בא לתקן את הגלגל ונשבר לך הציר גם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, זה יסתדר בסוף, איך שאומרים. אז זה תפיסות עולם שונות בעניין הזה. אני לא יודע איך הבנקים חושבים אבל פה אתה רואה שדווקא היתוש הקטן הוא זה מנסה לגלגל עכשיו - -
אילן פלטו
גם בבנקים, תמיד השאלה הקריטית בבנק זה באמת מתי ללכת לבית משפט כי זה ברור לבנק שברגע שהוא הולך, הסיכויים שלו לגבות את החוב הולכים וקטנים. מצד שני, יש תמיד ויכוחים בבנק לזרוק את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אילן, השאלה הקריטית היא למה הוא נתן את כל זה. זו כן השאלה. הבנקים הרי לא טיפשים. ראינו את זה גם ב-IDB. גם כשכבר היה הכל, עמדו לתת לו עוד חמש מאות מיליון ועוד. כל אדם נורמאלי אמר: תגידו, אתם השתגעתם. אז הרבה פעמים נותנים לא בגלל חשבונות כלכליים בכלל. הרבה פעמים כנראה החשבונות הם שונים מאשר החשבונות הכלכליים. דרך אגב, אנחנו אסרנו לתת - -
אילן פלטו
בדרך כלל, בנק עושה את השיקול אם לתת עוד סכום כדי להציל את הכל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל עובדה שיש כאלה שמקבלים.
אילן פלטו
את העובדה אתה רואה רק במקים שנפלו. הבעיה שאתה לא רואה את העובדה במקרים שהצליחו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יש כאלה שאפילו נתנו בלי ערבויות גם. איך זה יכול להיות בלי ערבויות לפי החשבון שלך הכלכלי? כן, כי יש מה שנקרא חבורה הזאת, שקיבלו - -
אילן פלטו
אבל יש עשרות מקרים שלא מגיעים לבית משפט ואתה לא רואה אותם כי החברות ניצלו והמשיכו לפעול, ואותם אתה לא רואה וזאת הבעיה. אתה רואה רק את אלה שהגיעו כבר לבית המשפט במצב הזה. יש עשרות חברות או מאות חברות - הרי אין כמעט חברה היום, במהלך החיים העסקי הרגיל, שלא נקלעת באיזה שהוא שלב של החיים שלה לקשיים כלכליים, לקשיים כספיים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לקשיים זה בסדר.
אילן פלטו
זה קורה, נכון. אז אם כל אחד כזה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
"שבע ייפול צדיק וקם". זה שהוא נופל, זה קורה. החכמה אם הוא קם מזה או לא.
אילן פלטו
רוב החברות קמות לפי דעתי, וממשיכות לפעול בלי ללכת לבית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תלוי באיזו רמת משבר. אבל אם רמת המשבר היא כזו שאתה כבר רואה את זה - בדוגמה שאני מדבר עם החמש מאות מיליון שהיינו צריכים בטלפון לעצור את המנכ"לית לא לתת, זה כבר היה וכולם ראו והכל כבר היה ברור, מה שנקרא, והמשיכו לתת. ומה זה לתת? זה בסוף לא הבנק. בסוף זה נופל עלינו, על הציבור. זה לא הכסף של הבנק. בסוף זה מתחלק על כולנו הדבר הזה. בסדר, אבל זה נושא נפרד שפה יש פרוטוקול שאי אפשר לדבר עליו אבל שלום, רק שתהיה רגוע, דיברנו כשהיה חוק הריכוזיות ועסקנו בזה, ובדיוק אז נפלה הדוגמה הזאת, ובטלפון עצרנו בבוקר. היה טלפון וזימנו ישיבה ועצרנו את ה... בהתחלה עכבו ואחר כך ביטלו - -
אילן פלטו
אתה מדבר על אותו הסדר בזמנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
על החמש מאות מיליון שרצו לתת.
אילן פלטו
בסופו של דבר, כתוצאה מההתערבות הזאת הבנק הפסיד יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא התערבות. הוא רצה לתת – טוב, לא חשוב, עזבו.
אילן פלטו
אני אומר לך. אם הבנק היה לוקח את ההצעה אז, כשעצרו אותו ציבורית, הוא היה מרוויח יותר מאשר המצב בסופו של דבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רואה שבית המשפט לא קיבל את עמדתו.
אילן פלטו
חוק הריכוזיות עבר כבר. טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבל על הזמן כי זה מתחיל להתממש. עכשיו צריכים למצוא קונים לחברות האלה וזה לא פשוט. זה לא מילה מתה, מה שנקרא.
גור בליי
נמשיך. אז לגבי 61 באמת הוסבר וזה באמת לא מוצע לשנות אותו מהותית. זה חוזר פחות או יותר לסעיף שהיה 350ה בתיקון 19.

"נכס משועבד ונכס הכפוף לשיור בעלות – שימוש, השכרה ומכירה שלא במהלך עסקים רגיל

62. (א) הנאמן רשאי, שלא במהלך העסקים הרגיל של תאגיד בהפעלה, לעשות שימוש בנכס מנכסי קופת הנשייה שהוא נכס המשועבד בשעבוד קבוע, נכס שחל עליו שעבוד צף או נכס הכפוף לשיור בעלות, להשכירו או למכרו, ובכלל זה למכרו כשהוא נקי מכל שעבוד או זכות אחרת, בהתקיים אחד מאלה:

הנושה או הבעלים של הנכס הכפוף לשיור בעלות הסכים לכך;

בית המשפט אישר זאת לאחר ששוכנע כי מתקיים האמור בפסקאות (1) ו-(2) של סעיף 61(א)(3)(ב)." זה בעצם ההגנה ההולמת וזה שזה דרוש לשיקום הכלכלי של התאגיד.

"(ב) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהצורך באישור בית המשפט לעסקה חריגה לפי סעיף 59."

ופה היתה ההערה של שלום אני חושב - -
שלום לרנר
יש פה התייחסות ל - -
ספי זינגר
זה מתייחס אחורה ל-59 אבל באמת ב-59 הוא לא מתייחס קדימה. אני חושב שאין פה מחלוקת במהות מבחינה ניסוחית, האם יש צורך או אין צורך.
שלום לרנר
למה? אפשר להוסיף שם "בכפוף לאמור בסעיף 67"...
ספי זינגר
אני רוצה שנחשוב יחד ונראה מה אנחנו נחליט מבחינה ניסוחית. הסעיף הזה, בגדול, עוסק בעסקאות שלא במהלך העסקים הרגיל, וברירת המחדל היא שקודם יש אישור ורק אחרי זה עושים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שאני אבין: אם לא מדובר בנכס משועבד – כלומר, לנאמן יש מנדט והוא לא צריך לקבל כל פעם אישור מהשופט אם הוא רוצה לעשות מהלכים לא רגילים נניח. אז הוא צריך גם?
ספי זינגר
כשיש מהלכים שהם לא במהלך העסקים הרגיל והוא כן צריך לקבל אישור מבית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה ההבדל בין אם זה נכס משועבד או לא? אם תמיד הוא צריך לקבל את האישור, אז מה - -
ספי זינגר
פה יש אינטרס נוסף: - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אני מבין שזה קושי אבל גם אם הנכס לא משועבד והוא רוצה לעשות מהלך שלא במהלך העסקים הרגיל, אם הוא צריך לקבל אישור מבית המשפט אז...
ספי זינגר
שם זה יותר רחב. הצורך תמיד לקבל את אישור בית המשפט הוא בכל מקום שיש עסקה חריגה, ושם זה בעצם גבול המנדט שהוא קיבל מבית המשפט. מעבר לזה, סעיף 62 אומר שזה נכון שאפשר היה תמיד - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי קושיה חזקה יותר אם ככה: אז נניח שיש לו נכס משועבד, אז אם הוא מסכם עם הנושה או הבעלים, אז הוא יכול. אבל עדין למה הוא לא צריך אישור של בית המשפט כי העסקה היא עסקה חריגה - -
קריאות
לא, הוא צריך...
ספי זינגר
אין בהוראות אלה כדי לגרוע.
שלום לרנר
זה בדיוק מה שהיושב ראש אמר: אם הנושה המובטח הסכים, אז צריך עדין אישור לעסקה חריגה.
ספי זינגר
זה סעיף קטן (ב).
גור בליי
כן, הוא צריך, כי זה משפיע על כל הנושים.
ספי זינגר
יש שני פה אינטרסים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אם ככה, הבנתי.
שלום לרנר
צריך להבהיר ש-59 - -
ספי זינגר
אנחנו נחשוב מבחינה ניסוחית איך...
גור בליי
59 הוא יותר רחב מ-62. 59 זה מעגל שכולל כל עסקה חריגה, גם אם היא לא מערבת נכסים משועבדים. כשמדובר על נכס משועבד אז אתה צריך שיהיה האישור והגנה הולמת וכל הדברים האלה. אז אני לא בטוח שאנליטית 62 – 59 הוא ממילא רחב יותר.
ספי זינגר
אני גם חושב. זו באמת שאלת נוסח.
גור בליי
שהאישור לא מתעלם - -
רן מלמד
אז למה בכל זאת שלא יהיה בהתקיים שני התנאים אלא רק אחד מהם?
ספי זינגר
שזה אומר?
רן מלמד
מסעיף 62א', בהתקיים אחד מאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה מכפיף את זה גם לא', גם לנושא של אישור שופט. אם זו עסקה לא מן הרגיל, זה מה ששאלתי.
גור בליי
אוקי. פה היתה הצעה שונה. אני אקרא את הנוסח המקורי אבל יש איזו שהיא הצעה. הנוסח המקורי של הצעת החוק:

"נכס משועבד שהוא מזומנים, פיקדונות או ניירות ערך סחירים 63. תשלום באמצעות נכס המשועבד בשעבוד קבוע או שחל עליו שעבוד צף, שהוא" – פה הצענו: זכות לקבלת תשלום באמצעות מזומנים, פיקדונות כספיים, ניירות ערך סחירים או נכס דומה, יראו אותו לעניין סעיפים 61 ו-62 כמכירה." פה יש איזו שהיא הצעה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, קודם שיסביר ואחר כך תציע.
ספי זינגר
בגדול, זה סעיף שנועד להבהיר שכשמשלמים באמצעות נכס, הנכס כבר לא אצלי. אז לכן, תשלום הוא כמו מכירה. אולי זה ברור גם ככה אבל זה סעיף שנועד להבהיר ולעשות את זה ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה? השעבוד עובר על הכסף?
ספי זינגר
אם זה שעבוד צף ואם זה שעבוד קבוע, זה צריך אישור של - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בכל מקרה, הוא תמיד יעבור לכסף. הרי - -
שלום לרנר
יש הגנה הולמת.
ספי זינגר
צריך שתהיה הגנה הולמת. עכשיו, מכיוון שזה בעצם מה שהסעיף בא להגיד, אז ההצעה שלנו היא לשנות את זה ולכתוב פשוט: תשלום באמצעות נכס משועבד. יראו אותו לעניין סעיפים – בלי להוסיף את השעבוד שחל עליו שהוא מזומנים או נכס דומה: תשלום באמצעות נכס משועבד בשעבוד קבוע שחל עליו שעבוד צף, יראו אותו לעניין סעיפים 61 ו-62 כמכירה כי זה בעצם הוראה כללית. זה נכון שבפועל זה בדרך כלל במזומנים, פיקדונות אבל זה יכול להתחיל ליצור סיבוך מה קורה כשזה לא אחד מהדברים האלה, ואין בזה בעצם צורך.
גור בליי
אז זה מוכיח שזה בתשלום באמצעות נכס. כל נכס שאתה יכול לשלם באמצעותו, יראו אותו כמכירה.
שלום לרנר
לא צריך לפרט. תשלום באמצעות נכס משועבד – אותה כוונה, בסדר.
ספי זינגר
בסדר גמור. יראו אותו...
גור בליי
יראו אותו לעניין סעיפים 61 ו-62 כמכירה. זאת אומרת, הסיפא נשארת אותו דבר בנוסח אבל במקום כל הרישא עד המילים: יראו אותו לעניין סעיפים 61 ו-62, פשוט יהיה כתוב: תשלום באמצעות נכס משועבד.
שלום לרנר
זה פשוט יותר טוב בעברית אחרת זה סעיף נורא מסובך להבין אותו.
גור בליי
בסדר גמור.

נעבור לסעיף 64: "עקיבת זכויות 64. נמכר נכס לפי סעיפים 61 או 62 (בסעיף זה – הנכס המקורי), כשהוא נקי מכל שעבוד או זכות אחרת, יהיו התמורה בעדו או הנכס החלופי, הניתנים לזיהוי או לעקיבה, משועבדים לטובת הנושה באותה דרגת עדיפות או שיראו אותם כנכסים הכפופים לשיור בעלות, לפי העניין, ככל הנדרש להבטחת פירעון החוב המובטח או להבטחת תשלום התמורה בעד הנכס הכפוף לשיור בעלות, ואולם הנושה או הבעלים של הנכס לא יוכל להיפרע מהנכס החלופי בסכום העולה על שוויו של הנכס המקורי."
ספי זינגר
זה סעיף שהוא סוג של מנגנון להגנה הולמת. הוא אומר: אם אני מכרתי נכס שהיה תחת שעבוד קבוע או שעבוד צף, מה שהתקבל תמורתו ניתן לעקיבה. אם הוא לא ניתן לעקיבה אין לדעת את זה, נמצא באותו מעמד וגם הוא יהיה אותו שעבוד קבוע או שעבוד צף.
קריאה
איך תמורה ניתנת לעקיבה? כי זה מטרפד את כל הכסף.
שלום לרנר
זה דיני עקיבה. הם מסובכים אבל אומרים: נכנס ראשון, יצא אחרון. זה דיני עקיבה. אם כסף נכנס לחשבון, אתה לא יכול לפרט. המונחים האלה: הניתנים לזיהוי או עקיבה, הם מונחים שמקובלים - -
שי מילוא
לא, אז אתה שולל את זה.
שלום לרנר
- - הם מקובלים בדיני המשכון. זה גם מתאים להצעת חוק המשכון.
ספי זינגר
אמת.
גור בליי
הכסף יהיה צבוע? זאת השאלה.
יצחק רייס
אם נאמן מכר נכס הוא צריך לשמור את הכסף, לצבוע אותו.
שלום לרנר
אם זה מתערבב עם כסף אחר? אין אפשרות יותר - -
ספי זינגר
זה לא צריך להיות צבוע. זה לא תמיד עוקב.
גור בליי
זאת אומרת, כשאנחנו אומרים זה כל דבר חוץ ממזומן.
ספי זינגר
גם מזומן יכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם מכרת בפרנקים שוויצריים, אז כאילו הפרנקים השוויצריים יהיו שייכים ל - -
שי מילוא
זה שאתה אומר שהם ניתנים לעקיבה - -
גור בליי
הכל ניתן לזיהוי.
יצחק רייס
- - - התמורה הכספית אמורה לא להיות ניתנת ל - - - ולכן, הנוסח צריך להיות: יהיו התמורה, התמורה בעדו, או הנכס החלופי הניתן לזיהוי או לעקיבה כי ברירת המחדל צריכה להיות שהכסף צריך להישמר בנפרד.
ספי זינגר
לא הבנתי. יהיו התמורה - -
גור בליי
הוא רוצה לשפר את היכולת לעקיבה על מזומן. הוא אומר: יהיו התמורה בעדו – זאת אומרת שאופציה אחת זה התמורה או הנכס שניתן לזיהוי ועקיבה. ככל שמדובר במשהו שהוא כמו מזומן, אז זה נכנס במסגרת החלופה הראשונה, התמורה בעדו.
ספי זינגר
לא, אבל גם זה צריך ניתן לזיהוי ועקיבה. התנאי של זיהוי ועקיבה חל על הכל.
גור בליי
אבל אם בעל התפקיד מימש משהו וקיבל תמורתו מאה - -
ספי זינגר
- - -
גור בליי
אתה יכול להחליט שהמאה הזה צבוע לצורך - -
ספי זינגר
אז זה, במסגרת כשנותנים הגנה הולמת וכשבית המשפט מחליט אם הוא יגיד, הוא יגיד: כדי שתהיה באמת עקיבה וכדי שתהיה הגנה הולמת, אז ככה יעשו. העיקרון שניתן לזיהוי ועקיבה חל על הכל.
גור בליי
גם על התמורה.
ספי זינגר
זה נמצא גם בחוק המשכון, אחרת אי אפשר לעשות עקיבה כשמשהו לא ניתן לזיהוי ועקיבה.
שי מילוא
מצד שני, אם אתה כותב את זה ככה, אפריורי אתה אומר שאתה לא יכול לעקוב אחרי זה, אז יוצא לך הפוך.
ספי זינגר
זה סעיף שהוא אחד לאחד מתיקון 19. הוא חי, הוא טוב, הוא עובד.
גור בליי
לא, אבל אם אפשר לתקן - -
ספי זינגר
לא, אבל אי אפשר לוותר על "ניתן לזיהוי ועקיבה". "ניתן לזיהוי ועקיבה" הוא באמת עיקרון, הוא תמיד נכון. הוא צריך להיות תמיד ניתן לזיהוי ועקיבה.
נעמה מנחמי
איך אתה עושה את הזיהוי והעקיבה?
ספי זינגר
עקיבה במזומן לא חייבת להיות כסף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אי אפשר, אתה לא יכול לכתוב את מספרי השטרות או משהו.
נעמה מנחמי
אז למה אתה צריך את זה?
גור בליי
אתה יכול להגיד שמה שקיבלת אם מכרת את - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, אתה לא תאשר לקופה – נניח אם אתה מדבר על חמש מאות אלף שקל, אתה לא תאפשר לקופה להתרוקן אם זה יהיה הבטוחה - -
קריאה
זה צבוע. החמש מאות אלף צבוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא החמש מאות האלה אבל תמיד יצטרכו להיות החמש מאות אלף, אם זה יהיה - -
גור בליי
אז אם זה ככה, אז למה לא ללכת עם ההצעה - -
ספי זינגר
לא, אתה לא מוותר על "ניתן לזיהוי ועקיבה".
גור בליי
אתה פשוט אומר: בסיטואציה הזאת, הוא יהיה ניתן לזיהוי ועקיבה.
ספי זינגר
נכון. אתה כן צריך לשמור על העיקרון הזה.
גור בליי
אז מתי זה לא יהיה ניתן לזיהוי ועקיבה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מבין, על מה נתקענו פה?
גור בליי
היתה פה הצעה להגיד שהתמורה בעדו או הנכס החלופי הניתן לזיהוי או לעקיבה יהיו משועבדים. זאת אומרת, שהתמורה תמיד תהיה משועבדת והנכס, זה רק אם הנכס עצמו ניתן לזיהוי ועקיבה. וספי אומר שאתה יכול לעקוב ולזהות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שוב, החמש מאות אלף האלה, האחרונים שיישארו בקופה כאילו, באופן תיאורטי, לא יצאו משם כי הם החלופה – זו חליפתי, זו תמורתי מה שנקרא, לנכס. אם זה כסף. אם זה היה דברים אחרים, אז זה דברים אחרים.
יצחק רייס
- - -
ספי זינגר
זה נכון שתמיד אתה יכול למצוא מנגנון או כמעט תמיד אתה יכול ליצור מנגנון שיהיה ניתן לזיהוי ועקיבה. זה צריך להיות ניתן לזיהוי ועקיבה, זה העיקרון.
גור בליי
אני חושב שהחשש בעניין הזה הוא שהתיבה: ניתנים לזיהוי ועקיבה, תהיה תיבה ממעטת. זאת אומרת, היא תבוא ותגיד: מזומן לא ניתן לזיהוי ועקיבה כעניין אינהרנטי ולכן, אני מחריג אותו מגדר - -
ספי זינגר
ברוב המקרים התמורה היא מזומן או בהרבה מאד מקרים התמורה היא מזומן.
גור בליי
אתה יכול גם לתת נכס תמורת - -
ספי זינגר
אם יש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר אני חושב.
גור בליי
כעיקרון, אתה אומר שהמזומן מבחינתך הוא כן משהו שנכנס - -
ספי זינגר
יכול להיות ניתן לזיהוי ועקיבה. הוא לא ניתן לזיהוי ועקיבה קטגורית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, זה לא הכסף. - -
גור בליי
ברור, ברור, הוא יישאר בקופה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יישאר בקופה והסכום הזה או הנתון הזה יהיה אחרון.
שי מילוא
אתה לא מחפש את השטר הספציפי.
ספי זינגר
בדיוק.
יצחק רייס
הסוגיה הזאת מתעוררת הרבה פעמים לפני הליכי חדלות הפירעון, שמישהו טוען שיש לו נגיד שיור בעלות אבל בעל העסק מכר כבר את הסחורה שלו, והוא טוען: עכשיו אני רוצה ללכת לשים יד על הכסף.
שי מילוא
אלף השקלים האחרונים הם שלי.
יצחק רייס
יש פסיקה שאומרת שהכסף מתערבב בתוך הקופה הכוללת ואי אפשר לזהות אותו, אי אפשר לעקוב אחריו.
ספי זינגר
זה לא רלוונטי לסעיף הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה משהו אחר. זה עם מכרת כבר. פה מדובר לפני כן: יש נכס ואתה רוצה להשתמש בו. נכס משועבד לבנק נניח, ואתה רוצה להשתמש בו אם הגעת להסכם עם הבנק או עם השופט, והבטוחה שנותנים לך או איך זה נקרא? הגנה הולמת שנותנים לך היא הכסף שתמורתו, אז הוא כן ניתן, הכסף הזה כן ניתן. אז אם זה הכסף היחיד שיש בקופה, אז הכסף הזה יישאר שם כאילו – אם יש עוד הרבה כסף, אז הוא נכנס, אז תמיד החמש מאות אלף האחרונים, גם אם זה לא אותם חמש מאות אלף אלא התערבבו, איך אומרים? יישארו.
גור בליי
סעיף 65 - אשראי חדש. פה שמנו מתחת לשם השוואה את הנוסח היום כי עד שלב מסוים זה ממשיך ועוקב אחרי הנוסח של תיקון 19, ויש שינויים לקראת הסוף ואנחנו נדבר עליהם מן הסתם.

"אשראי חדש 65. (א) בית המשפט רשאי להתיר לנאמן להתקשר בחוזה לקבלת אשראי הדרוש לשם מימון פעילותו של התאגיד בהפעלה, או לקבוע מסגרת אשראי שהנאמן יהיה רשאי ליטול לשם מימון הפעילות כאמור, והכול למטרות ובתנאים שיקבע בית המשפט (בסעיף זה – אשראי חדש).

(ב) דין הסכומים הנדרשים לפירעון אשראי חדש שניתן באישור בית המשפט לפי הוראות סעיף קטן (א), כדין הוצאות הליכי חדלות הפירעון, אלא אם כן קבע בית המשפט אחרת.

(ג) שוכנע בית המשפט כי לא ניתן לקבל אשראי חדש בסכום הנדרש בנסיבות העניין, שעל פירעונו יחולו הוראות סעיף קטן (ב), רשאי הוא להתיר לנאמן ליטול אשראי חדש בסכום שיקבע, שפירעונו יובטח בשעבוד על נכס מנכסי קופת הנשייה שאינו משועבד או בשעבוד נדחה על נכס משועבד או על נכס הכפוף לשיור בעלות, ובלבד שזכות הבעלים של הנכס הכפוף לשיור בעלות להיפרע מהתאגיד בשל אי-תשלום התמורה תהיה עדיפה על זכותו של נותן האשראי החדש.

(ד) שוכנע בית המשפט כי לא ניתן לקבל אשראי חדש בסכום הנדרש בנסיבות העניין, שעל פירעונו יחולו הוראות סעיף קטן (ג), וכי קבלת האשראי חיונית לשיקומו הכלכלי של התאגיד, רשאי הוא להתיר לנאמן ליטול אשראי חדש בסכום שיקבע, שפירעונו יובטח בשעבוד על נכס מנכסי קופת הנשייה, שהוא נכס משועבד או נכס הכפוף לשיור בעלות, באותה דרגת עדיפות של השעבוד הקיים או זכות הבעלים של הנכס, לפי העניין.

(ה) בית המשפט לא יתיר לנאמן ליטול אשראי חדש כאמור בסעיף קטן (ד), אלא אם כן, לאחר שעבוד הנכס לפי אותו סעיף קטן, יהיה בנכס המשועבד או בנכס הכפוף לשיור בעלות, לפי העניין, כדי להבטיח הגנה הולמת לנושה המובטח או לבעלים של הנכס, או שנקבעו דרכים אחרות להבטחת הגנה כאמור.

(ו) הודעה על בקשת הנאמן לקבלת אשראי חדש תימסר" – פה היה כתוב לנושי התאגיד, כולם או חלקם, כפי שיורה בית המשפט. פה חשבנו לשנות את זה: תימסר לכל נושי התאגיד אלא אם יורה בית המשפט אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נתן כאן איזו מין תחושה שהזכירה לי את אותן מאתיים יחידות דיור שכבר חמש פעמים הבטיחו אותם, כל פעם אותה סיטואציה, אחרי חצי שנה עוד פעם הבטיחו את אותם מאתיים. אמנם סעיף (ה) כאן קצת עוצר את זה כי נראה שכאילו במצבים מסוימים השופט יכול לאפשר שעבוד על שעבוד.
ספי זינגר
נכון. הסעיף הזה הוא מאד חשוב. הוא בעצם סעיף שעוסק באשראי החדש, ביכולת של התאגיד לקבל אשראי במהלך העניינים. וכמו שכבר נאמר גם בדיון היום, לפעמים זה חסם מאד מרכזי בהליכים. ומה שהסעיף עושה, הוא יוצר איזה שהוא מדרג לקבלת אשראי. כל זמן שהאשראי לא פוגע באנשים מובטחים, אז זה בסדר. הוא יכול להיות רק במעמד עדיף, אחרי זה במעמד של שעבוד נחות וזה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דרך אגב, השופט צריך להבין בכל ההליכים האלה? איך הוא מבין? יש לו יועצים לשופט או שהצדדים הם היועצים שלו?
ספי זינגר
הצדדים. הכנ"ר הרבה פעמים מביע עמדה, כעמדה אובייקטיבית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, מהצדדים הוא לומד את ה - -
ספי זינגר
הם שופטים שיש להם מומחיות. הם רובם - -
שי מילוא
יש להם מקצועיות בתחום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל הם פעם התגלחו על מישהו. זאת אומרת, אבל נכנסים חדשים.
שי מילוא
אבל זה היה פעם. זה תחום נורא ספציפי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה תנאי ששופט, איך אומרים? עד שימצא את ידיו ורגליו, אז הוא יכול לעשות הרבה טעויות וזה לא טוב. אז השאלה אם יש לו יועצים או שהוא מתייעץ?
איתי הס
זה התפקיד של הכנ"ר בדרך כלל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, יש עורכי דין שהם היועצים של - -
ספי זינגר
אין עורכי דין שהם יועצים של בית המשפט. יש את הנאמן - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, נאמן זה סיפור אחר.
ספי זינגר
- - שהוא כמו יועץ לבית המשפט. הוא פקיד בית המשפט אבל הוא גם אומר לבית המשפט ובית המשפט סומך עליו. יש את הכנ"ר, שהוא גוף אובייקטיבי שמביע עמדות שמייצגות את האינטרס הציבורי ונותנות תמונה לא אינטרסנטית לתהליך. יש את הצדדים ובית המשפט בסוף מכריע. בתי משפט מומחים.
אילן פלטו
יש גם את המומחה, לא? איפה המומחה של תיקון 18?
ספי זינגר
אבל הוא לא בהליכים האלה. אבל יש גם אותו בהליכים מסוימים, זה נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, אז יש דירוג פה. אם יש מקום לשעבד לשעבודים נוספים, אין בעיה.
ספי זינגר
כשהוא מתחיל לעשות אשראי שהוא ברמה שווה לבעל השעבוד המובטח, בעצם פוגעים בו כי עכשיו יש מישהו שמתחלק אתו חצי-חצי. אז בכל זאת, אנחנו מאפשרים את זה לאור חשיבות האשראי אבל מצד שני, כמובן שפה כבר צריכה להיות הגנה הולמת מבחינה מפורטת, שיש הגנה הולמת לנושה המובטח והזכויות שלו נדחות. דוגמה יכולה להיות מקרה שבו יש בטוחה גדולה מאד, והחוב קטן. בטוחה אלף והחוב מאה, אז יש עדין תשע מאות שהם - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא בעיה. זה נקרא שאפשר עוד לחלק אבל - -
ספי זינגר
אם אי אפשר אז או שנותנים לו הגנה הולמת אחרת או שאומרים שאי אפשר לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לשופט, אם אין הגנה הולמת אחרת, הוא לא יכול לשבור את השעבוד של בנק ולהגיד לו: רבותי, היה לכם 100%, עכשיו יהיה לכם רק 50%. הוא לא יכול.
ספי זינגר
לא. הוא צריך לתת לו הגנה הולמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו הגנה הולמת שיש.
ספי זינגר
נכון. בתיקון 19 היה עוד שלב שבו אמרנו: נניח שבאותו מקרה שיש בטוחה אלף וחוב מאה, אפשר לתת גם שעבוד עדיף. כלומר, לתת למממן החדש שעבוד שהוא עדיף על בעל השעבוד הקיים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על התשע מאות רק. לא על יותר מתשע מאות.
ספי זינגר
כן, על התשע מאות. הטענה היתה שעדין לא באמת פוגעים בו במאה כי גם כשהוא בדרגה שנייה, עדין יש לו את המאה שלו. בהצעה עכשיו הורדנו את האפשרות הזאת, והטעם לכך הוא שאם זה המצב, אפשר לעשות את זה גם הפוך. אין סיבה שבעל השעבוד הישן יהיה זה שיפסיד. אם יש משעבד חדש, שחושב שיש כרית מספיק גדולה, אז שהוא יהיה השני או שיהיה בדרגה שווה. הוא לא צריך להיות עדיף עליו. לכן הורדנו את האפשרות הזאת מהצעת החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה לא תירוץ כי הרי הישן כבר נתן את הכסף. עכשיו אתה צריך כסף חדש. מאחר ואתה צריך כסף חדש, אם לא תיתן לנותן החדש את מה שזה, הוא לא ייתן את הכסף. מה החוכמה? זה לא טיעון.
ספי זינגר
אם יש מספיק ויש כרית מספיקה, אז לו לא צריכה להיות בעיה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל שכל אחד ישאל עכשיו מי יהיה הראשון, כי אתה אף פעם לא יודע. יש כרית אבל בסוף יכול להיות שהכרית הזאת תצטמק. יצא קצת אוויר והיא תצטמק. מי הראשון?
ספי זינגר
שם יש בעיה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז בהתחלה אתה אומר שבאופן ישר, הקודם, הוא יש לו את החלק הזה, ובזה אסור לך לפגוע אז הוא הראשון. עכשיו אתה בא ואומר: לא, יכול להיות שהפוך. יתנו לשני, רק על התשע מאות, אבל הוא יהיה הראשון שגובה. כלומר, אם זה מצטמק, - -
ספי זינגר
רגע, אין שעבוד על תשע מאות. אין שעבוד על חלק מנכס. שעבוד הוא תמיד על כל הנכס. השאלה היא רק בדרגת עדיפות, מי יקבל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אם אתה נותן לחדש - -
ספי זינגר
שעבוד על כל הנכס החדש, הוא יהיה הראשון שיגבה, ואז יש שאלה האם זה נכון לתת לו להיות ראשון כשיש - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה אומר שאין הבדל, ואני מסביר לך שיש הבדל.
ספי זינגר
לא אמרתי שאין הבדל.
שלום לרנר
צריך לבדוק שתמיד ילכו לטובת הנושה החדשה, אז בחיים הרגילים של חברה, נושים יפחדו לתת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני אומר. הוותיק – א. זה לא ישר ולא הוגן. ב. הוותיק לא ייתן כי הוא יחשוב: מה פירוש? או שתשעבד לי נכס שלם ואם לא, לא נותן לך. למה? כי תשים לי נושה אחר ותהיה לו עדיפות, ובסוף הוא יקבל ואני לא אקבל כלום.
שי מילוא
אני חושב שההערה של היו"ר נכונה בנושא הזה. אם אנחנו כל הזמן מנסים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הערה נכונה. לא צריך בנושא הזה.
שי מילוא
גם בנושא הזה, סליחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כבר יותר טוב.
שי מילוא
יש בעיה בהגברה. אני חושב שאנחנו שוב מנסים לשקם משהו, אנחנו נמצאים בתקופת משבר, ואם אנחנו רוצים להירתם עם חקיקה כזו יפה על מנת להציל ולשקם, אז צריך לתת את כל האופציות. אם אנחנו תמיד מעתיקים מתיקון 19 כמות שהוא, אני לא חושב שאפשר יהיה לסגת דווקא בסוגיה הזאת, כאשר הדבר הקריטי זה למצוא מקור מממן לאפשר את השיקום כאשר אין פגיעה אמתית כי ניתנה הגנה הולמת. אז לכן, לטעמי, צריך לאפשר גם לתת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז בא נראה מה כתוב פה, ספי? מה כתוב פה?
שלום לרנר
- - -
ספי זינגר
זו נסיגה. יש כאן נסיגה מתיקון 19 - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום, איך אתה יושב בשקט אם - -
ספי זינגר
הנסיגה היא לטובת הנושים המובטחים. יש כאן נסיגה מתיקון 19 לטובת הנושים המובטחים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז תגיד, ב-19 היה כתוב?
ספי זינגר
מתיקון 19 אפשר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיקון 19 אפשר כן לתת גם עדיפות ראשונה לחדש.
גור בליי
אבל תמורת הגנה הולמת. עם הגנה הולמת.
ספי זינגר
בהצעה הזאת עשינו צעד אחד אחורה, כשבעצם יש כאן מבחינת הנושים המובטחים, מצבם הוטב לעומת תיקון 19 וזה נכון. יחד עם זאת, אני חושב שיש בזה היגיון - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש בזה יושר וגם היגיון. לכן, לא יהיה לך אף פעם נושה כזה.
ספי זינגר
גם מבחינה פרקטית לא ראינו שבשלוש שנים שיש את תיקון 19 נעשה אפילו לא שימוש אחד בדבר הזה. כלומר, להגיד שאנחנו נפגע פה באפשרות להבראה, זה לא משהו שאנחנו חוששים ממנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה לא מעודד אותנו. יכול להיות שלא נעשה שימוש בחוק הזה בכלל, אתה לא מעודד אותנו להמשיך להתקדם.
ספי זינגר
אני מסכים, אבל לפחות בסעיף הזה לא נעשה שימוש ולכן חשבנו שגם מבחינת האינטרס והשיקום - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו בכל סעיף אני אשאל אותך.
ספי זינגר
עדיף שלא.
גור בליי
אבל אם יש הגנה הולמת כך או כך, אז לכאורה מבחינת הנושה המובטח זה שקוף. זאת אומרת, שני הדברים האלה - -
ספי זינגר
זה נכון ולא נכון. זה תלוי.
גור בליי
אני מבין למה זה עדיף - -
ספי זינגר
יש כאן ויתור מסוים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, 100%. זה סביר והגיוני וגם ישר.
גור בליי
יש את התנאי קבלת האשראי חיונית לשיקומו הכלכלי של התאגיד, שהוא מופיע - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך אפשר שלא? מישהו שכמעט נמצא בחדלות פירעון, אתה מאפשר לו לקחת עוד הלוואות אם זה לא נדרש כדי לשקם אותו? ברור שלא.
גור בליי
לא, להיפך. נכון. אני אומר למה צריך להרחיב את זה. כרגע קבלת האשראי חיונית מופיע רק בסעיף ד. לכאורה, הוא חל באופן רחב יותר. אני מבין שזה כמובן משהו יותר חריף, כי אתה פה רוצה לתת שעבוד - זה ברור למה שמת את זה בסעיף ד. השאלה האם לא היה מקום לשים את זה עוד קודם לכן, בסעיפים הראשיים, כי באיזה שהוא מקום כל הסיטואציה הזאת של אשראי חדש, היא גם פוגעת בנושים הלא מובטחים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה כתוב ישר בהתחלה: האשראי הדרוש לשם מימון פעילותו של התאגיד - -
גור בליי
פה יש דרגה אחרת: חיוני.
ספי זינגר
יש פה איזה מדרג בין "נדרש" ו"חיוני" אבל חשבנו שדרגת "חיוני" היא קצת יותר גבוהה. אני לא יודע מה בדיוק ההבדלים אבל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בא נאמר ככה: אם אתה, יש לך על מה להחיל את האשראי החדש, אז אתה לא צריך "חיוני". מספיק לצורך הפעלה. יש לך על מה להחיל את השעבוד. יש לך עוד נכסים ואתה לא צריך לפגוע במישהו. כשאתה מתקרב למקום שבו תצטרך להגיע לאיזו שהיא התנגשות עם נכס משועבד, עם שעבוד של מישהו ותיק, שם אתה כבר צריך להיכנס יותר אולי לנושא שזה צריך להיות בדרגה יותר גבוהה של צורך.
גור בליי
למרות שכל אשראי שאתה לוקח, אתה פוגע גם בנושים, גם אם אין להם שעבוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים כרגע רק על אלה שיש שעבוד.
גור בליי
כן, בשביל לשקם את החברה.
ספי זינגר
אתה לוקח את זה לטובתם, בשבילם. יש אינטרס צר יותר שהוא נפגע.
גור בליי
הם יפיקו רווח מהשיקום הכללי כי יישאר להם יותר בקופה. אז אתם רציתם כן ליצור את ההירארכיה הזאת למרות שפה ההבדל בין "דרוש" ל"חיוני" הוא זניח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בדקויות אבל גם לדקויות יש אפשרות להסביר את זה. דרך אגב, כשאתה לוקח, אתה לא צריך לקבל אישור. כשמדובר על נכס משועבד, אתה צריך תמיד לקבל את האישור. כשאין נכס משועבד, מהנושים האחרים אתה לא צריך לקבל אישור כשאתה הולך להגדיל את האשראי לקבל עוד?
ספי זינגר
זה בית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בית משפט. אבל בית משפט צריך לאשר את זה.
ספי זינגר
כן.
גור בליי
הוא אמור לשמור על האינטרסים הכלליים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך בתי משפט מתפקדים אם כל דבר קטן הם צריכים לאשר? מה זה? כמה שופטים שעוסקים בזה ישנם נניח במחוז המרכז?
איתי הס
בכל הארץ פחות מעשרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודברים נצרכים, לצערנו, יש המון, נכון?
ספי זינגר
הקפאות יש בערך 50,60 בשנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הכל?
איתי הס
יש מאות בקשות בכל תיק. זה תפקיד קשה.
גור בליי
זה עשרות אחוזים מהבקשות שמוגשות, נכון? זה עומד על - מישהו אמר שעשרות אחוזים מהבקשות שנדונות.
שי מילוא
לא, 50% מהתיקים במחוזי הם תיקי פש"ר ופירוקים והבראות. אבל למעשה, בפועל, הבראות יש מעט. העיקר זה הליכי פש"ר של יחידים. בגלל זה רוצים להעביר אותם לשלום.
איתי הס
בהקשר להערה של היו"ר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיד חשבתם שליושב ראש יש זכויות יתרות. אז הנה, ראיתם עכשיו דוגמה למה אין לי זכויות יתרות. הוא יכול ללכת, הכל בסדר, ואני... לעשות הפסקה זה משהו אחר כבר. כל עם ישראל ידע, וכולי. אז לא תמיד יש לו יתרון. בסדר, מה נעשה?
איתי הס
ההצעה לתיקון בעינינו דווקא עשויה אולי, בהקשר לדברים שאמר היושב ראש, דווקא לסרבל, ואולי עדיף להשאיר את הנוסח המקורי.
גור בליי
כן, זה מה שרצינו באמת לבדוק לגבי הסיטואציה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי מה?
איתי הס
לגבי הנוסח המקורי, שיחייב את הנאמן להודיע לכל הנושים של התאגיד - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לי רק שניה להתמקד. מה רצית שיהיה כתוב?
איתי הס
להשאיר את הנוסח המקורי.
נעמה מנחמי
כלומר מה שאנחנו הצענו בעצם?
גור בליי
להיפך - -
איתי הס
לא, הנוסח המקורי של הצעת החוק. אם בית משפט יראה לנכון להורות לנאמן לשלוח הודעה, הוא יורה לו אבל לא ברירת המחדל ההפוכה. זאת אומרת, לא שמודיעים לכולם אלא אם בית משפט יורה לו להמציא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
איתי הס
זה פתח לסרבול, למעורבות יתר של נושים שאולי לא יהיו מושפעים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אתה לא חושב שראוי – נניח אם יש חברה שחייבת לי מיליון שקל ואין לי שעבוד ועכשיו היא רוצה לבקש הלוואה נוספת, לא מגיע לי לדעת מזה? שישכנעו אותי - -
שלום לרנר
שלעומת התנאים הקודמים, יציע לה תנאים יותר טובים למשל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, ושישכנעו אותי גם שאני אהיה רגוע, שזה אכן לטובה אחרת כאן יש לי מיליון שקל שאני הולך להפסיד. אז אם אומרים לי: תשמע, השופט החליט, אז היום מקובל שאם השופט החליט זה קדוש-קדוש-קדוש, לא 100% אבל נניח, אבל לפחות שיודיעו.
איתי הס
אז הפרקטיקה היא: א. שבקשת אשראי כזאת לא באה במנותק מאיזה שהוא מהלך רחב יותר. זאת אומרת, שהנאמן לא בא לבית המשפט ואומר: אני חושב שצריך מיליון שקל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל הוא לא חייב להתייעץ עם הנושים.
איתי הס
- - זה חלק מתהליך הבראה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
או להתייעץ עם הנושים. הוא מתייעץ עם הנושים הממושכנים מה שנקרא. עם הנושים הרגילים הוא צריך כל כך להתייעץ.
איתי הס
ההליכים האלה קורים לא בדל"ת אמות בית המשפט ולא בדלתיים סגורות. התהליכים האלה הם בדרך כלל פומביים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שבכל מקרה ידעו מזה?
איתי הס
או הם ידעו או שלפחות גורם אחד, שזה או הכונס הרשמי או בעל התפקיד בעצמו או בית המשפט, מתוך ערנותו, יזהו את המקום שבו יש צורך לערב גם את הנושים הרגילים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסביר לי לידע רק, למה לא להודיע להם? נכון שיכול להיות שהם יבואו וידפקו על השולחן, יגידו... אז שיסבירו להם, זה בסדר גמור.
איתי הס
אני חיי להודיע להם. הקושי שלי הוא עם המילה "כל". המילה "כל הנושים" היא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הגענו לסעיף 70.
יצחק רייס
- - -
איתי הס
הבעיה של אדוני עם המילה "כל הנושים", זו לא רק בעיה שלי – א. בשלב הזה לא תמיד יודעים מי הם כל הנושים. ב. ברגע שאתה מגדיר משהו כ"כל הנושים" אז מספיק שמישהו לא קיבל, הוא יכול לתקוע את המהלך הזה בצורה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכתוב: לנושים הידועים.
שי מילוא
לא, בדרך כלל מה שבית המשפט עושה במקרים האלה, בסיטואציות האלה, הנושים העיקריים, המהותיים כי לפעמים יש לך נושה גם של שקל, ואז - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנושים הידועים. מה הבעיה להודיע? אם הם ידועים – אם יש נושה שאתה לא יודע, בסדר, מה תעשה?
איתי הס
אגב, זה נכון לגבי כל ההליכים, ואנחנו צריכים לזכור שאנחנו באיזה שהוא הליך קולקטיבי שבו כמובן שיש מקום לשמוע את כולם ולעדכן את כולם אבל האינטרס של כולם מיוצג באופן מרוכז על ידי בעל התפקיד. הוא מפוקח, בית המשפט ער לזכויות של הצדדים האלה וצריך גם להיזהר מהצד השני של הקשת, שבו לנושה, יחסית עם נשיה קטנה באופן פרופורציוני, יש אפשרות לעכב ולתקוע את המהלך בצורה קלה מדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בא נאמר כך: אם העוסק בגין זה לא להודיע לו, כתוצאה מזה - אני לא חושב. הייתי יותר שמח שהוא ידע. אם הוא רוצה לעכב בית המשפט ידע לעצור אותו, בשביל זה יש שופט אבל לא הייתי רוצה שעל ידי זה שאתה לא מגלה לו דבר שיש לו אינטרס מאד חשוב לדעת. גם אם אין לו שיעבוד, עדין חייבים לו מיליון שקל, אז אני חושב שחשוב שיידע שכאן הולכים לצורך הבראה נניח, לקחת עוד הלוואה. הוא יבוא ויצעק "געוואלד". יסבירו לו שזה לצורך הלוואה, זה בסוף לטובתך גם אם אתה לא תסכים. אתה לא צריך לקבל הסכמה שלו אבל רק לפחות להודיע לו, אני חושב שזה סביר והגיוני.
אילן פלטו
זה כבר עיכוב של לפחות שבועיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אתה מציע? לחסות ולא להודיע לו? לא יודע, אני שואל אתכם מה אתם חושבים? זה הוגן וישר לא להודיע?
גור בליי
לא, לא צריך לעכב - -
ספי זינגר
אולי נעשה הבדל בין ג ל-ב. כלומר, אם אני לוקח שיעבוד אז כן צריך להודיע לכל הנושים. אם זה רק אשראי שהוא במעמד של הוצאות הבראה, אז יהיה כמו שזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה, אם אתה לוקח אשראי, מה פירוש? זה גם כן. כל אשראי שאתה לוקח בסוף מתחרה על חשבון – אם העסק לא יצליח, זה יהיה על חשבון כל הנושים. גם עם השעבוד, גם אם לא.
אילן פלטו
גם אתה צודק וגם זה צודק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. לכן נתנו כאן אופציה ששופט, אם הוא חושב, הרי כאן יש אופציה שאם השופט יחשוב שבסיטואציות מסוימות, אולי בגלל שהוא כבר מכיר את בעלי העניין האחרים, מכל מיני סיבות שלו, אז יש לו את האופציה אבל כחובה ראשונית, בסיסית, צריך להודיע לאנשים ולא להסתיר מהם את זה.
ספי זינגר
צריך אולי להוריד את המילה "לכל".
גור בליי
בדיוק. זה מה שרציתי להציע. אולי הודעת בקשה... תימסר לנושה התאגיד כפי שיורה בית המשפט.
ספי זינגר
בדיוק. מצוין.
גור בליי
ואז זה משאיר את זה...
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מגיעים בדיוק לכל מה שאנחנו הגענו כשעשינו את זה לגבי הנציבות, לגבי תלונות וכולי. בדיוק אתם מגיעים לאותו נוסח שאנחנו הגענו, וזה יפה. זה הנוסח שאני רציתי.
אילן פלטו
מעבירים את ההחלטה מפה לבית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, שם מדובר אם היינו צריכים למסור תצהיר או לא בשלב השני, לא בתלונה הראשונה. התחילו עם מה הבסיס ואחר כך שהנציב יכול להחליט שלא... אמרתי להם: תעזבו. כפי שיורה הנציב. נגמר. לא נותנים חזקה לפה ולא לפה, וזה הכי חשוב אז זה בסדר.
ספי זינגר
בסדר.
גור בליי
עכשיו אנחנו עוברים לסימן משנה ב', שזה חוזים קיימים של תאגיד בהפעלה, שזה עוסק בסמכות של הנאמן או להמשיך בהתקשרויות קיימות, אפילו שלצד השני יש זכות להפסיק את ההתקשרות, ומהצד השני הסמכות של הנאמן לשחרר את התאגיד מחוזים מכבידים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו בעמוד 15.
גור בליי
זה עוסק בשני הצדדים, תכף נדבר על זה. 1. זה אופציה אחת שהנאמן יכול לחייב את הצד השני שרוצה לבטל את החוזה, לכפות עליו להישאר אתו בחוזה. והצד השני של זה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוזה, הכוונה שיש כאן חוזה וזה הולך לשני הצדדים: או שהחברה שעליה מדובר, היא מחויבת לצד מסוים דרך חוזה או שהפוך – מי שמחויב אליה דרך חוזה - -
גור בליי
תשמע, הרבה פעמים זה הדדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה לא תמיד הדדי.
ספי זינגר
תמיד חוזה הוא הדדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל נניח שאתה התחייבת למכור למישהו, אז יש לך חוזה אתו אבל אתה צריך למכור לו, אתה צריך לתת לו או הפוך: אתה, יש לך חוזה, ואתה קונה ממישהו עם הבדל עצום. כשאתה קונה ממישהו והוא כבר רכש את הכל והשקיע את כל הכסף, אתה אומר לו: אדוני, אני מצטער, אני לא קונה ממך. אז נגרם לו נזק גדול. במצב ההפוך, כשאתה מוכר למישהו, אולי יש נזק אבל הוא לא השקיע כספים וזה הבדל גדול מאד יכול להיות.
גור בליי
אנחנו תכף ניכנס להוראות הספציפיות.
ספי זינגר
אולי אני אסביר מה זה ביטול ומזה קיום, ואז יהיה יותר פשוט. סימן המשנה הזה עוסק בשני נושאים: ביטול חוזה וקיום חוזה. כלומר, דיני החוזים חלים בדרך כלל על חוק החוזים, חוק החוזים (תרופות) חל על התקשרויות רגילות. כשניתן צו חדלות פירעון שמורה על הפעלה, יש הוראות מיוחדות לדיני החוזים שסוטות מההוראות הכלליות. הן נועדו לשמור על שני אינטרסים: 1. לאפשר לנאמן להפסיק חוזים שהם חוזים מכבידים, חוזים שמייצרים עלויות ובעצם פוגעים ביכולת השיקום. והדבר השני, שהוא אולי יותר חשוב זה היכולת שלו לכפות על צד שני להמשיך בחוזה, גם אם לצד השני יש עילת ביטול, הוא מאפשר לו לכפות אותו להמשיך בחוזה.

בכל אחד מהמסלולים האלה יש בו תמיד – צריך לשקול שני אינטרסים: מצד אחד את האינטרס של השיקום או של החברה או של הנושים ומצד שני, את האינטרס של הצד השני, שהוא בדרך כלל אינטרס לוודאות, באיזה שהוא שלב הוא רוצה לדעת מה יקרה אתו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדי להציל אותי, אתה יכול לגרום להוא להיכנס לחדלות פירעון לפעמים.
ספי זינגר
נכון, אז הצורך הוא תמיד לאזן בין שני הדברים.

אז אני אסביר בקצרה קודם כל בעל-פה, ואז נראה בסעיף מה קורה בקיום ומה קורה בביטול. נתחיל בביטול. ביטול זה אומר שהנאמן רוצה לבטל חוזה קיים. יש חוזה קיים עם צד שני, והנאמן אומר: אני רוצה לבטל אותו. אז קודם כל, - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם יש כאן שני מצבים.
ספי זינגר
בואו נעשה את זה וז נראה. - - א. קובעים שיש לו זכות. כלומר, בדיני החוזים אין לו זכות כזאת לבטל חוזה, פה יש לו זכות. הזכות נוצרת כדי להגן על המסה או על החברה מהתקשרויות שהן לא טובות, הן לא יעילות, הן פוגעות בחברה אבל הוא צריך להודיע את זה בתוך תקופת זמן מסוימת. זה הדבר הראשון. הוא צריך להגיד לצד השני שהוא רוצה לבטל, אחרי זה הוא צריך לבקש אישור מבית המשפט לבטל את החוזה. בית המשפט - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ומה עם הנזק שנגרם לצד השני?
ספי זינגר
הנזק שנגרם לצד השני, הוא הופך להיות חוב כמו כל החובות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא נושה כמו כולם.
ספי זינגר
נכון. הוא הופך להיות נושה כמו כולם. אם לא היינו עושים את זה, בעצם מצבו היה הופך להיות עדיף מכולם כי נניח שהיה איזה חוזה שכירות מאד יקר, אם הוא היה מבטל את החוזה אז היה נזק שהוא באמת כמו חוב עבר אבל אם לא הייתי מבטל אותו, הייתי נותן לו עדיפות על פני כולם והיה לו בעצם עדיפות על פני שאר הנושים וזה לא נכון. אז לכן, האפשרות הראשונה היא לביטול. קובעים תקופת זמן תחומה עד מתי אפשר לבטל, שיש בה גם גמישות ותכף נגיע לזה, ואחרי שמבטלים החובות הופכים להיות חוב עבר. זה מהלך אחד.

מהלך שני הוא בקשה לקיום. כלומר, צד שני רוצה לבטל את החוזה, יש לו עילה חוזית לבטל את החוזה אבל הנאמן אומר: רגע, אם תבטל את החוזה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא רוצה למכור לך כי הוא יודע שאין לך כסף לשלם.
ספי זינגר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הוא לא ימכור לך אז לא תוכל להשתקם ואז אתה רוצה להמשיך - -
ספי זינגר
נכון, לכפות אותו להמשיך. גם פה זה נעשה באישור בית המשפט. גם פה זה חייב להיות מתוך הבטחה שיהיה מאיפה לשלם. כלומר, כדי שבית המשפט יאשר לכפות את המשך החוזה, צריכים להבטיח שיש מקור תשלום מכאן ואילך.
גור בליי
בעתיד, מכאן ואילך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הכוונה? לשעבד לו משהו?
ספי זינגר
או שהוא אומר שבשוטף יש מספיק כסף כדי לשלם את ההתקשרות החוזית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה, הגנה? זה רמה יותר נמוכה, לא?
ספי זינגר
נכון. זה בעצם אומר שהוא יודע שבשוטף הוא יודע לשלם ונניח אותה מכולת שדיברנו עליה נכנסת להקפאת הליכים ורוצים להמשיך את ההתקשרות עם "תנובה". אז אומרים: בית המשפט רואה לפי הנתונים של החברה שאת השוטף היא תוכל להמשיך לשלם, את הקניות מכאן ואילך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, לא משעבדים לה משהו, בטח שלא על חשבון שעבודים ישנים.
שי מילוא
אבל צריך להבין שלמעשה, יש איזה כלל ידוע בהפעלה, שאתה צריך להפעיל אותה לא בהפעלה גירעונית. אז פר הגדרה, אם אתה אומר שאתה רוצה לקיים חוזה - נגיד בעל תפקיד אומר: אני רוצה להמשיך לקנות מ"תנובה", המשמעות האופרטיבית שהוא צריך לדעת שהוא יכול לשלם. היו מקרים שמצאו את בעל התפקיד, חייבו אותו אישית לשאת בתשלום כאשר הוא לקח התחייבות במהלך הקפאה והוא לא יכול לשלם אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שאני בעל סופר, והזמנתי מ"תנובה" רשימה של מצרכים. נכנסתי לחדלות פירעון ו"תנובה" אומרת: תשמע, אני לא רוצה לתת לי לך כי לא בטוח שתוכל לשלם. אז אנחנו יכולים לכפות את "תנובה" לקיים את החוזה וכן להעביר את כל המצרכים אבל זה מותנה בתנאי ש...? מה אני נותן ל"תנובה"?
גור בליי
מכאן ואילך תשלם.
ספי זינגר
בית המשפט משוכנע שתוכל לשלם ל"תנובה".
איתי הס
בית המשפט שואל את הנאמן מאיפה המקור הכספי לשלם ל"תנובה" את השוטף, לא את חובותיו. הוא אחראי לתשובה שלו. אם הוא אומר: יש מקור ואין מקור, הוא צפוי לשאת באחריות לאמירה כזאת. לכן, הם נזהרים מאד מלהתחייב בדבר כזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן אבל שלא יהיה מצב שהוא אומר: יהיה לי כסף, הרי אני אמכור את זה אבל מצד שני, יכול להיות שמהדלת האחורית את הכסף הזה מקפיאים לו לצורך הגנה - -
ספי זינגר
אז הוא לא יכול להגיד שיש לו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה הוא לא ידע כי השופט יום אחד יקפיא לו את הכסף הזה כדי להגן על הנכס המשועבד של מישהו אחר.
ספי זינגר
הוא צריך באותו רגע להבין את כל התמונה ולהגיד: אני יודע שעכשיו, אם אני אקבל את מוצרי החלב מ"תנובה", אני אדע לשלם ל"תנובה" חזרה כי אני אמכור את זה ומהכסף שאני אשלם, אני אתן להם. יש לי את הנושים האחרים, גם להם יש מקור. יש את ההגנה הולמת, גם לה יש מקור. הוא צריך לראות את כל התמונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי צריך לראות את זה? בעל המכולת או הנאמן?
ספי זינגר
הנאמן באישור בית המשפט.
שי מילוא
בעל המכולת הלך כבר והגיע הנאמן. לפעמים הוא יחזור אליהם, יש סעיף שמתיר להשאיר אותו.
גור בליי
התפיסה היא שאני יכול לחייב את "תנובה" להמשיך ולעשות אתו ביזנס ולא ללכת אבל אני לא יכול לחייב ללכת לצבור חוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, היא לא חייבת לעזות ביזנס, רק אם יש הסכם חתום. נניח שאין הסכם, אני לא יכול לחייב את "תנובה" להמשיך.
גור בליי
ברור.
ספי זינגר
אם אין הסכם אז "תנובה" לא, תכף נגיע. רק אם זה משהו חיוני.
גור בליי
אבל אם יש הסכם, ההנחה היא שיש הסכם, "תנובה" רוצה ללכת הביתה. היא אומרת: אני לא רוצה לעשות ביזנס אתך כי אתה במצב קשה. אז אנחנו יכולים להכריח את "תנובה" להמשיך את אותו הסכם אבל רק בתנאי שאתה מעכשיו משלם - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הבנתי. אז לא צריך לשלם במזומן, את יכול גם באשראי בתנאי שאני יודע שנכון לרגע זה, אם לא יהיו הפתעות, אני אדע לשלם.
ספי זינגר
זה בגדול. נכנס לסעיפים.
גור בליי
אז הסעיף הראשון פה זה סעיף 66 - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
או, כמה חיכית לך, את לא יודעת כמה. אז עכשיו תנהלי את הישיבה לשתי דקות?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני סידרתי לך שאהיה ממלאת מקום קבועה, בדיוק לשם צרכים כאלה. פשוט ממלאת מקום.

(היו"ר רויטל סויד, 12:33)
גור בליי
אז היינו בדיוק בסעיף 66 בעמוד 15 למסמך ההכנה, אנחנו מדברים על חוזים, גם היפטרות מחוזים מכבידים, השאלה היא מה אני יכול לעשות וגם לחייב צד שני להמשיך בחוזה אם החברה בחדלות פירעון. אז הגדלת חוזה קיים, סעיף 66:

"הגדרת חוזה קיים 66. בסימן משנה זה, "חוזה קיים" – חוזה שתאגיד בהפעלה הוא צד לו, שמועד כריתתו קדם למועד מתן הצו לפתיחת הליכים לגבי התאגיד ושביצועו טרם הושלם בידי הצדדים לו עד אותו מועד." אולי אני אקריא ביחד עם זה את 76 כי הם באים ביחד:

"תחולה על חוזה שבוטל בסמוך לפני מתן הצו לפתיחת הליכים 76. ההוראות החלות לפי סימן משנה זה על חוזה קיים יחולו בשינויים המחויבים גם על חוזה שהתאגיד בהפעלה היה צד לו שבוטל כדין בסמוך לפני מועד מתן הצו לפתיחת הליכים, ושביצועו טרם הושלם בידי הצדדים לו במועד ביטולו."
ספי זינגר
סעיף 66 זה הסעיף המרכזי. הוא בעצם אומר במה הסימן משנה הזה עוסק כשזה חוזים קיימים. כלומר, חוזים שהצדדים טרם הושלמו, חוזים שכשהתאגיד נכנס להליכים, הוא נכנס אתם ביחד ולכן, צריך להתייחס אליהם, מה עושים אתם במהלך ההליכים. סעיף 76 בעצם יש בו הוראה אנטי-תכנונית. הוא אומר שאם צד לחוזה יודע שכשהוא נכנס להליכים עם חוזה קיים אפשר לכפות אותו להמשיך, אז אולי הוא ירוץ ויבטל אותו כשהוא יחשוב שזה רגע לפני כדי שלא יהיה אפשר לכפות אותו להמשיך. לכן אני אומר שסעיף 76 - זה לא יעזור לך, גם אם תבטל אותו סמוך לפני, עדין בית המשפט יוכל לכפות ולהסתכל על זה כאילו זה חוזה קיים.
היו"ר רויטל סויד
יש הערות למישהו על הסעיף?
גור בליי
נמשיך. עכשיו אנחנו עוברים לסעיפים שעוסקים בזכות הנאמן לבטל את החוזים המכבידים. סעיף 67 אומר: "זכות הנאמן לבטל חוזה קיים שאין עילה לביטולו 67. הנאמן רשאי, באישור בית המשפט, לבטל חוזה קיים, גם אם אין לו עילה לביטולו, לפי הוראות סימן משנה זה."

סעיף 70: "הליכים לביטול חוזה קיים שאין עילה לביטולו בידי הנאמן 70 (א). ביקש הנאמן לבטל חוזה קיים שאין לו עילה לביטולו, כאמור בסעיף 67 ,יודיע על כך לצד השני לחוזה."

(היו"ר ניסן סלומינסקי, 12:35)
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא היו הערות לסעיפים 66 ו-76.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ולא הצבעת עליהם?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא.
גור בליי
אנחנו עכשיו עוסקים קונקרטית פה, בסעיפים של הביטול.

"70 (א). ביקש הנאמן לבטל חוזה קיים שאין לו עילה לביטולו, כאמור בסעיף 67 ,יודיע על כך לצד השני לחוזה.

(ב) לא הסכים הצד השני לביטולו של החוזה בתוך זמן סביר מהודעת הנאמן כאמור בסעיף קטן (א), רשאי הנאמן להגיש לבית המשפט בקשה לאישור הביטול (בסעיף זה – בקשה לאישור ביטול), ובלבד שהבקשה תוגש בתוך 90 ימים ממועד מתן הצו לפתיחת הליכים לגבי התאגיד; בית המשפט רשאי להאריך את התקופה האמורה אם מצא כי הדבר מוצדק לאור מורכבות הליכי חדלות הפירעון.

(ג) לא הגיש הנאמן לבית המשפט בקשה לאישור הביטול בתוך התקופה האמורה בסעיף קטן (ב), רשאי הוא להגיש את הבקשה במועד מאוחר יותר רק אם השתנו הנסיבות או התגלו עובדות חדשות המצדיקות זאת.

(ד) בית המשפט רשאי לאשר את ביטול החוזה לאחר שנתן לצד השני לחוזה הזדמנות להשמיע את עמדתו, אם מצא כי הביטול נדרש לשם שיקומו הכלכלי של התאגיד או שיביא להשאת שיעור החוב שייפרע לנושים.

(ה) משבוטל חוזה קיים לפי סעיף זה, יחדלו ממועד זה כל הזכויות והחיובים של התאגיד לפי החוזה, ואולם לא יהיה בביטול כדי לפגוע בזכויותיו ובחבויותיו של אדם אחר אלא במידה הנחוצה לשחרר מחבות את התאגיד ואת נכסיו."
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז כאן אין הבטחה שלא יהיו לו את הנזקים. בא תסביר.
ספי זינגר
אנחנו עכשיו נמצאים בביטול. דיברנו קודם על קיום. כשאני מבטל, זה אומר שאני עכשיו מפסיק את החוזה. אומר לצד השני: למרות שאין לי עילה חוזית, מכאן ואילך החוזה הזה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי הסכם עם מישהו, הוא קנה כבר את כל הציוד, הכל, הוא השקיע חמש מאות אלף שקל כדי למכור לי ב-שש מאות אלף שקל, ועכשיו אני מבטל את החוזה.
ספי זינגר
אז בעצם עכשיו נוצר לו נזק, ואת הנזק הזה הוא יתבע כחוב עבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה שאני שואל: פה אין בעיה, השופט יכול להחליט? זאת אומרת, השופט צריך להחליט שאנחנו מבטלים את החוזה והוא יישאר נושה?
ספי זינגר
הוא נשאר נושה ככל הנושים. אחרת, אם נכוף אותו לקיים את החוזים, מה יהיה המצב? שהוא יצטרך לשלם לו את אותם חמש מאות אלף שקל, וזה יהיה על חשבון אותם הנושים. לכן, אם אני רוצה לשמור על השוויון, אני לא רוצה לתת לו מעמד עדיף, גם שאר הנושים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה הבנתי. אז מי כאן כל הדברים שצריכים להודיע וזמן סביר וכולי. למי נותנים את הזמן הסביר?
ספי זינגר
הנאמן, כשהוא רוצה לבטל, הוא הולך קודם כל לצד השני ואומר לו: אני רוצה לבטל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההוא לא מסכים.
ספי זינגר
אז הוא פונה לבית המשפט. צריך לפנות תוך 90 יום מפתיחת ההליכים כי הצד השני רוצה לדעת מה קורה אתו, לאיפה הוא הולך. ואז, בית המשפט רשאי לאשר את הביטול הזה. כלומר, הביטול לא עושה אותו חד-צדדי, צריך אישור של בית המשפט, אם בית המשפט באמת מוצא שהדבר נדרש לשיקום הכלכלי או שהוא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא צריך לתת זכות לאותו אחד שמבטלים לו להשמיע את עמדתו?
ספי זינגר
כן, בוודאי. כתוב: לאחר שנתן לצד השני הזדמנות להשמיע את עמדתו. והצד השני יגיד: תראה, זה רק פוגע בי, אפשר לנהל דיון אבל אם הוא מוצא שזה המצב, יש לו את הזכות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאיפה הוא יודע את כל העסקים של החברה כדי לדעת להסביר?
ספי זינגר
הצד השני?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אצלו מזמינים פריט מסוים. הוא לא מכיר את כל מה שיש לחברה כדי להגיד שזה לא יפגע בחברה, כן יפגע בחברה. מה הוא יכול לטעון חוץ מזה? חבר'ה, אתם שוברים אותי, אתם מכניסים אותי עכשיו לחדלות פירעון. נתתם למישהו אחד אוויר לנשימה, לחדל פירעון אחד והכנסתם אותי לחדלות פירעון. מה עשינו בזה?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
תוסיף את מה שרצית לומר.
שי מילוא
רציתי להגיד שבדרך כלל ההסכמים, שאלתם מה קורה? הדוגמה הקלאסית היא שמגיע נאמן לאיזה שהוא מקום, ההנהלה בדרך כלל ישבה באיזה משרד מפואר עם 500 מ"ר, כאשר הניהול בפועל הופך להיות אצל הנאמן במשרד. אז אחד הדברים הראשונים שאתה מבקש לבטל זה את אותו הסכם שכירות, כדוגמה. לפעמים יש לך שירות, חברת שמירה. יש לך הסכם היסטורי, שהוא הסכם גרוע, שרק גורם נזק, שאין טעם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה ברור. כי אני שאלתי שאלות פשוטות: הזמנתי ציוד, חברה התארגנה, השקיעה חמש מאות אלף כדי לארגן את זה והיתה מוכרת לי את זה בשש מאות אלף ומרוויחה את המאה אלף שלה. עכשיו מבטלים את ההסכם אתי. אני נשאר, אין לי מה לעשות עם זה.
שי מילוא
אבל החלופה האמתית היא כזאת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז מה קורה? אני נכנס לפשיטת רגל.
שי מילוא
נכון. אדוני צודק, וזה נכון גם לגבי יחידים שנותנים הפטרים, שיש תמיד מישהו שנתן עוד כסף ואתה פוטר את זה. הצלת אחד, יכול להיות שהרגת אחר. זה נכון תמיד שאתה עושה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אבל בהפטר אתה נותן רק אחרי שווידאת שאין שום סיכוי שהאיש הזה ישלם. אם יש סיכוי שהוא ישלם, אתה לא נותן הפטר. זה לא דומה למקרה הזה.
ספי זינגר
התמונה המלאה נמצאת בידי הנאמן מאשר אותו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה יש כסף עדין בידי החברה, רק אתה עוצר: למה שניתן לך?
ספי זינגר
לך ולא לכולם. התמונה נמצאת בידי הנאמן, והנאמן, האחריות שלו היא א. לשקם את החברה וכן, לשמור על השוויון בין הנושים. כשהנאמן ממשיך חוזה מסוים, אם החוזה הזה לא נדרש לשם השיקום הכלכלי והוא בעצם יקר, הוא מגיע על חשבון שאר הנושים, ולקיים את החוזה לעומת להפר אותו להפוך אותו לחוב עבר, זה אומר לתת לו עדיפות שלא מגיעה על פני שאר הנושים. זה נכון שהצד השני, לא תמיד יש לו את כל המידע. לפעמים עיקר המידע נמצא אצל - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא בדיוק. שאר הנושים זה לא חוזים מהבחינה הזאת. קיבלתי הלוואה מזה, קיבלתי הלוואה מזה - -
שי מילוא
האלטרנטיבה היא פירוק, צריך לזכור את זה.
ספי זינגר
בא ניקח דוגמה: יש עכשיו חוזה, יש שני ספקים: אחד, כבר עשו אתו את העבודה והתאגיד רק חייב לו כסף. אחד עוד לא עשו אתו את העבודה. זה שעשו אתו את העבודה והתאגיד חייב לו כסף, זה בוודאי חוב עבר. זה שעוד לא עשו אתו את העבודה עכשיו צריך להחליט: האם לעשות אתו את העבודה ולהיות חייבים לו את אותו סכום אבל אז זה לא יהיה חוב עבר, זה יהיה במעמד עדיף או להחליט שלא עושים אתו את העבודה, והכסף הזה יהיה חוב עבר. אם אני אחליט לא לעשות אתו את העבודה בלי שזה באמת לתועלת כלל הנושים, וזה משרת את האינטרס של ההליך - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבין את הצד הזה. זה הסתכלות אחת.
ספי זינגר
נכון.
גור בליי
אני חושב שמה שספי אמר, שבסיטואציה של חדלות פירעון אני במצב שיכול להיות שיהיו הרבה אנשים שכבר סיפקו לי את הסחורה, ואני אצטרך לשלם להם ועושים "פוס", הקפאת הליכים, אני לא משלם להם. אז המצב - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי כשהעסקאות אז בוצעו, אף אחד לא העלה על דעתו ולא ידע שהחברה הזאת תהיה חדלת פירעון והעסקים זרמו כרגיל. זה בסדר. פה, אתה לוקח מישהו שאתה יכול להכניס אותו לחדלות פירעון אם אתה מבטל את ההסכם. זאת אומרת, פה אתה כבר יודע. זה לא מה שהיה עם הקודמים שלא ידעת, והיה עסק כרגיל. פה עכשיו אתה מחליט: אני מבטל את ההסכם אתך. אז שוב, יכול להיות שזה שכירות או דברים כאלה, אז הוא ימצא מישהו אחר להשכיר, זה בסדר. אבל יכול להיות שזה מצב שכתוצאה מזה האיש ההוא ייכנס לחדלות פירעון אוטומטית.
אילן פלטו
אז הוא יכתוב לבית משפט שזה המצב - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה שאני שואל: יהיה שימוע?
אילן פלטו
כן, ברור.
ספי זינגר
כן, שומעים את דעתו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואז השופט יכול להחליט שלא מבטלים?
אילן פלטו
כן.
ספי זינגר
בא נניח עכשיו שהוא אומר: זה יכניס אותי לחדלות פירעון ולכן תמשיך את החוזה. בא הנאמן ואומר: ממשיכים את החוזה, אי אפשר לשקם ולכן צריך לפרק. מה היה קורה עם היה פירוק? הכל היה מפסיק, גם החוזה לא היה ממשיך. גם בפירוק של הפסקת פעילות, גם החוזה היה ממשיך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, את הכסף הוא היה מקבל.
ספי זינגר
לא, לא. זה היה מפסיק והחוב היה הופך להיות חוב עבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש כסף, אבל את הכסף הזה לא הוגן לתת דווקא לו ולא לאחר אבל פה, אתה מכניס מישהו לחדלות פירעון כשאתה יודע שכל החובות הקודמים, אף אחד לא ידע שזה יגיע לשלב של חדלות פירעון, אז העסק רץ, בסדר. אבל פה, בידיים אתה... זה לא פשוט.
ספי זינגר
לא, אני ממשיך עם הדוגמה של היושב ראש: בא נניח שיש חוזה לשכירת מקרקעין, ועכשיו רוצים להפעיל והנאמן רוצה לבטל את החוזה לשכירת אותם מקרקעין. בא הצד השני ואומר: אם לא, אכנס גם אני לחדלות פירעון. חוזה אחר, לא משנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קח נניח שהזמינו טורבינות מיוחדות, שזה שייך רק לחברה הזאת ואין לי שימוש במשהו אחר, והזמנתי, סידרתי אותן, השקעתי חמש מאות אלף ועכשיו מודיעים לי שהחוזה בוטל. אני עם חמש מאות אלף מינוס, פושט רגל, נכנס לחדלות פירעון. אני לוקח בכוונה את המקרה הקיצון – פה אתה בידיים, אתה מכניס מישהו לחדלות פירעון, מה שלא היה לגבי שאר הנושים. זה לא שאתה פוגע בנושים האחרים ואין שוויון. כל הנושים האחרים, שעשו את העסקאות האלה, חשבו שהכל בסדר. פה אתה, בהחלטה הזאת, אומר: אני, כדי שאתה לא תיכנס לחדלות פירעון נניח, אולי זה לא יעזור, בסוף כן תהיה, אני מכניס מישהו אחר במקומך לחדלות פירעון. זה לא פשוט.
ספי זינגר
כדי לא להעדיף אותך על פני נושים, אני עושה את זה. זו בעצם האמירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הנושים האחרים עשו עסקאות רגילות. פה, אתה כבר יודע שאתה מכניס אותו - -
ספי זינגר
גם אחד לפניו עשה את אותה עסקת טורבינות.
שי מילוא
הנחת היסוד היא שאין מספיק כסף בחברה לשלם לכל הנושים. אז פר הגדרה, זה שאתה אומר את החמש מאות אלף, סביר להניח שגם אם יש חמש מאות אלף בנקודת הזמן הזאת, מאחר שמדובר בהליך קולקטיבי, אולי הוא יקבל מאה אלף כי יש עוד חמישה נושים לחמש מאות אלף. אז נקודת המוצא היא שונה, ומה שאתה אומר זה צודק כי כל החלטה שאתה מקזז למישהו משהו, יכול להיות שגם אתה מכניס אותו למצב של חדלות פירעון כי בואו נזכור שמתוך החמש מאות אלף, אולי הרווח שלו הוא נגיד 10%. אז מה שיוצא, שלא רק שהוא לא הרוויח, הוא הפסיד. זה תמיד סוג של גלגל, וזה נכון ביחידים וגם בתאגידים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקי, בסדר. אני רק אומר שכאן זה...
אילן פלטו
קשים חייו של השופט. הוא צריך להחליט.
שי מילוא
זה הנאמן.
אילן פלטו
לא, זה בסוף החלטה של השופט, לא של הנאמן. הנאמן ירצה, ואז ההוא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנאמן, המטרה שלו זה החברה, הוא עושה את החשבון הקר. השופט יצטרך להחליט אם באמת תהיה סיטואציה שההוא אומר: אתה מכניס אותי לחדלות פירעון. מה אתה עוזר לאחד על חשבון חדלות פירעון של השני? בגלל זה אתה עורך דין ולא שופט אתה אומר. אי אפשר לדעת. נראה בוועדה הבאה.
שי מילוא
לא, עד אז אני אהיה פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תרצה להיות דיין, אנחנו יכולים לפתור את זה פה, במקום.
נעמה מנחמי
כמה הערות לגבי הסעיף הזה: בסעיף קטן (ב), בסיפא שלו, "ניתנת אפשרות לבית המשפט להאריך את התקופה האמורה אם מצא כי הדבר מוצדק לאור מורכבות הליכי חדלות הפירעון." אני מסכימה עם זה שצריכה להיות גמישות מסוימת לבית המשפט אבל אני חושבת שהסיפא הזאת יוצרת הרבה מאד אי ודאות בקרב אותם אנשים שיתקשרו עם התאגיד כי הם תיאורטית, בכל רגע נתון לפי הסעיף, אפשר לבוא אליהם ולדרוש את הביטול.

מה שחשבתי זה שאולי נתנה את זה בזה שהנאמן ישלח הודעה. כלומר, ההודעה של הנאמן תבוא ותגיד משהו בסגנון: אני עדין לא מבקש ביטול אבל מאחר שההליך מאד מורכב ולא הצלחתי להחיל עדין את כל ההליך, אני כן מתכוון, אני כן שומר לעצמי את האופציה לפנות לבית המשפט. ואז, אותו צד שני יוכל לדעת, הגם שהוא לא יוכל לדעת מה יהיה סופו של ההליך ואולי באמת תוגש בקשה אבל הוא לפחות יוכל לדעת שהוא "על הכוונת", אם נקרא לזה בסלנג.
ספי זינגר
אני אגיד לך: - -
שי מילוא
כשאתה נמצא בהליך של חדלות פירעון, הכל נזיל לך.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הכל על הכוונת.
ספי זינגר
הסיפא הזאת הוספה בעקבות מידע שקיבלנו מהשטח בעיקר בהליכים מאד גדולים ומורכבים, יכול להיות שיש לחברה אלפי התקשרויות, ויכול להיות שנניח "מגה" הגיעה להסכם שכירות בכרמיאל רק כעבור תקופה ארוכה. לכן, צריך לתת איזה שהוא מרחב ולהגיד: יש כלל של 90 יום אבל במקרים מורכבים לפעמים לא נגיע לכל החוזים בתקופה הזאת וצריך לתת את הגמישות.
נעמה מנחמי
ואיך אני, כבעלת חוזה עם אותה חברה, יודעת אם אנחנו נמצאים בשטח המורכב או הלא-מורכב.
ספי זינגר
קודם כל, אתה כן יכול לדעת בדרך כלל. אני לא בטוח שזה מה שיסייע כי אנחנו נביא לאחד מהשניים: או שהם יפספסו וזה חבל או שהם ישלחו לכולם, וזה לא - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אבל זה הכל מתחיל כשהנאמן מחליט, נכון? ואז, באותו רגע שהוא מחליט, הוא צריך להודיע לצד השני בין כה וכה.
ספי זינגר
אני שואל מה יקרה - הרי אני אומר לו: תחליט בתוך 90 יום, ואם זה מורכב, יש לך יותר זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הוא יודע שהוא על הכוונת. מה פירוש? הרי הודיעו לו.
אילן פלטו
עדין לא.
ספי זינגר
לא, הוא לא יודע בתוך ה-90 יום שהוא על הכוונת כי הוא אומר: אולי הנאמן כעבור 120 יום יגיד שזה מקרה מורכב ולקח לי 120 יום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך (א) – ביקש הנאמן לבטל את החוזה, רק שיודיע. לא הסכים הצד השני לביטולו של החוזה - כלומר, הצד השני כבר יודע. אז מה פירוש שהוא לא יודע? בטח שהוא יודע. הרי כאן מדובר אם הוא לא מסכים. אם הוא מסכים, הוא אומר: אתה יודע מה? אני אמצא שוכר אחר, אין לי בעיה, אז הכל רץ.
גור בליי
לא, אבל מה שהשתנה פה ואני חושב שמזה גם באה ההערה של נעמה, זה שהושמטה יחסית לתיקון 19 האפשרות לקבל מן הבהרה כזאת, שהצד השני יבוא ויגיד: תגיד לי מה קורה עם החוזה שלי. זו היתה אופציה שהיתה קיימת בתיקון 19 ועכשיו הושמטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אחד שיש לו חוזה יפנה ויגיד: חבר'ה, תגידו מה עם החוזה שלי?
גור בליי
כן. תיקון 19 אפשר לך לפנות כי אתה רוצה לדעת האם להביא את הטורבינות, לפי הדוגמה של היו"ר - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הנאמן לא יודע להגיד לו עוד. מהרגע שהוא ידע, הוא חייב להודיע לו. הוא לא יודע עדין הרי, אחרת הוא היה מודיע לו כבר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא בטוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב כאן: ביקש הנאמן לבטל החוזה, יודיע על כך לצד השני לחוזה, ואז הצד השני יכול להתנגד.
נעמה מנחמי
אגב, עכשיו - - - צריכה להיות אולי על (א) בכלל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
היא לא יכולה להיות מקביל.
איתי הס
העובדה שזה לא ב(א) זה בגלל שבינתיים החוזה מתקיים, מקבלים את התמורה. מה אכפת לו?
שי מילוא
בדיוק. בגדול, אנשים רוצים שיהיה את החוק. את אומרת: בואו תגידו לי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תעירו ואל תעוררו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, הנאמן וצד ב' לחוזה הם לא בהכרח באותו אינטרס בזמן נתון. לך, כנאמן, לא בטוח שיש לך עניין - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בטוח שלא באותו אינטרס.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז לכן, אם לבעל הטורבינות הוא אומר: יכול להיות שתהיה לי הזדמנות למכור אותן עכשיו למישהו אחר, אז בא תגיד לי מה קורה - -
גור בליי
זה היה קיים, זה היה קודם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - כי הנאמן ברגע נתון לא יודע אם יותר טוב לו לשמור את החוזה או לבטל את החוזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הנאמן לא יודע מה להגיד לו.
ספי זינגר
לכן הורדנו את הסעיף הזה כי בעצם אם הצד השני יכול להגיד: תודיע לי מה קורה – הבעיה מתחילה כשיש חברות מורכבות, ואז בעל תפקיד נכנס, יש לו אלפיים חוזים. הוא יתחיל לבדוק אותם לפי הגודל שלהם, מן הסתם, או לפי החשיבות שלהם לחברה. אם אני נותן לצד שני להגיד: תגיד לי תוך 30 יום מה אתה עושה עם החוזה שלי - -
קריאה
אז הוא מתערב בסדר עדיפות שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי שלא, אוי ואבוי. אסור לעשות את זה. רק מרגע שהוא מחליט, רק אז מתחיל.
ספי זינגר
מצד שני, כדי להגן כן על הצד השני כי הוא גם רוצה לדעת בסוף מה קורה אתו, אז מצאנו שתי הגנות: 1. שהנאמן יכול תוך 90 יום, שזו תקופה אחת אלא אם כן זה מקרה מורכב שבו אפשר לעשות יותר, זה אפשרי. דבר שני, זה להגן על התמורה שלו כי אם החוזה מבוטל, גם אם הוא מבוטל כעבור חודשיים או שלושה, התמורה שהיתה צריכה להשתלם הופכת להיות חוב עבר. ואז הוא נפגע, הצד השני לחוזה, כי חוב עבר מקבלים רק חלק ממנו, וזה לא הוצאות הליכים. לכן, הצד השני יכול בכל זמן נתון ללכת לנאמן ולהגיד לו: תראה, תחליט מתי שאתה רוצה מה קורה עם החוזה שלי, אבל אם אתה לא מודיע לי עכשיו שאתה מבטל אז בינתיים שזה יהיה במעמד של הוצאות הליכים. ואז הוא מוגן. הוא אומר: אם אתה רוצה לבטל, תבטל את זה וזה בסדר אבל אתה לא יכול לדחות את הביטול בחודשיים, להגדיל את החוב שלי בעוד חודשיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תן לי רגע להבין: נניח שגוף נכנס לחדלות פירעון, מודיעים לכולם שהגוף נמצא בחדלות פירעון? לכל הנושים הכוונה.
ספי זינגר
כן. יש צו ופרסום והכל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן מדובר כבר שהגוף נמצא כבר אז כל אחד, נניח אותו אחד שיש לו הסכם, הוא יודע מזה. עכשיו, הוא צריך להחליט - אם הוא עדין לא קנה את הטורבינות, אדוני, יש לך סיכון. אתה רוצה? יכול להיות שיבטלו לך, יכול להיות שלא אבל הוא יודע מזה עוד אפילו לפני שהנאמן שהחליט לבטל הודיע לו, הוא כבר ידע שיש כאן סיכון. אז בסדר, אז כל מה שדיברנו לא רלוונטי כי הוא צריך עכשיו להחליט אם להיכנס לסיכון הזה או לא להיכנס לסיכון הזה או לעשות משהו, כשהוא יודע את זה עוד לפני החלטת הנאמן.
ספי זינגר
אמת.
גור בליי
לא, אבל איפה זה נכנס? מה בעצם ההערה של נעמה? הוא יודע שבתוך 90 ימים מהמועד של פתיחת ההליכים, זה המועד, זה זמן ההכרעה של הנאמן. בסעיף פה אומרים שאפשר להאריך את ה-90. אני מתלבט אם לקנות את הטורבינות. אני מסתכל לכאורה, אני רואה שעברו 90 ימים, אני אומר: בסדר, אם עברו 90 ימים והוא לא פנה אלי, הנאמן, לבטל, אני יכול בשקט לקנות את הטורבינות כי הוא לא הולך לבטל אתי את החוזה. אבל אז פה באה הסיפא: מסתבר שהוא יכול לשלוף לי אחר כך, ולהגיד: לא, אני הארכתי את התקופה לאור מורכבות הליכי חדלות הפירעון. ואז יש פגיעה בציפייה של הצד השני לחוזה, שהוא לתומו חשב שעברו ה-90 ימים והוא מוגן, אם אני מבין נכון, ובסיטואציה הזאת יש פה איזה שהוא קושי מבחינתו, במיוחד על רקע זה שאין לנו כבר את מה שהיה בתיקון 19, את 350 י(א), שאמר שהצד השני לחוזה רשאי לבקש מבעל התפקיד להודיע לו בנוגע לאימוץ או ויתור. אין לי את זה.
ספי זינגר
יכול להיות, ולא הייתי רוצה להגיד אמירה סופית כי כדאי לשמוע גם את השוק, שאפשר להגיד שהנאמן, אם הוא רוצה להאריך את ה-90 ימים, הוא צריך לבקש את זה מבית המשפט בתוך ה-90 ימים.
קריאה
בדיוק.
שי מילוא
אבל זה לא ישים. הרבה פעמים בהליך אתה מגלה דברים. הרבה פעמים אתה עושה סריקה, ונראה לך שהכל בסדר - -
אילן פלטו
תבקשו אוטומטית כולם?
שי מילוא
בדיוק. תהיה בקשה גורפת ואז אין לזה ערך. צריך להבין: נכנסים כמה רמות, כשמגיע בעל תפקיד לחברה גדולה, יש כמה רמות של הבנה. בהתחלה אתה מנסה להבין, ואחר כך אתה יורד לעומק של כל סוגיה, ולפעמים דברים צצים בשלב יותר מאוחר. הרעיון הוא לקיים את ההקפאה, לאפשר אותה. ככל שעובר הזמן, הצד השני נהנה מזה כי הוא מקבל כסף על זה. אם זה חוזה של שירותים בתקופת ההקפאה, הרי הוא מקבל כסף מהנאמן, הוא לא יכול להתכחש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא רק זה, גם זה תלוי בהמון דברים. דוגמה: כדי להתקדם, הוא צריך לדעת אם יש לו אשראי נוסף או לא. הרי בלי אשראי נוסף הוא לא יוכל. אם יהיה לו אשראי נוסף, יכול להיות שהוא כן יקיים את החוזה. הוא הגיש בקשה לקבל אשראי נוסף, הוא לא יודע אם בית המשפט יאשר לו או לא. גם הנאמן עצמו תלוי בכל מיני דברים שצריכים להתפתח או לא כדי לדעת אם לבטל את ההסכם הזה או לא לבטל.
גור בליי
זה שינוי מתיקון 19. בתיקון 19 היתה לו אופציה לפנות ולקבל הבהרה. אם ניקח את הדוגמה של היו"ר על הטורבינות, לפני שאני הולך וקונה את הטורבינות מספק המשנה שלי, שאני אדע איפה אני עומד, שלא אסתבך עם זה סתם - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אז הוא פונה לנאמן. הנאמן אומר לו: תשמע, אני לא יודע. אם הייתי יודע, הייתי מודיע לך. אני לא יודע כרגע כי אני הגשתי בקשה שיאשרו לי, נניח, לקבל אשראי נוסף ואז אני אקנה ממך. אם לא יאשרו לי, לא. אני לא יודע להגיד לך.
נעמה מנחמי
אבל במצב כזה אני, שהולך לקנות את הטורבינות, אומר לו: אוקי, אז בא קודם תיתן לי תשובה ואז אני אקנה את הטורבינות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר גמור. למה הוא צריך לשאול אותו? שיעשה את זה.
גור בליי
או לחילופין להגדיר מהנקודה הזאת, זה יהיה הוצאות חדלות פירעון, אם אתה לא יודע.
איתי הס
הפרקטיקה הזאת לגיטימית, והיא תתקיים כי זה אינטרס משותף של שני הצדדים. זה לא צריך להיות מצוין בהסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי הוא כבר יודע שהחברה נמצאת בהליכי חדלות פירעון, הוא יודע את זה קודם אז הוא כבר יודע לחשוב את כל המחשבות האלה. הנאמן עדין לא הודיע לו, הוא ירצה, יפנה לנאמן והנאמן יגיד לו: תשמע, לא יודע להגיד לך. תשאל אותו: מה הסיכוי? לא יודע, זה תלוי בזה, בזה. אם הנאמן יודע, הוא יגיד לו: תשמע, אין סיכוי. אם הוא לא יודע, יגיד לו: אני לא יודע.
איתי הס
הפרספקטיבה היא גם טיפה רחבה יותר על אף הדוגמה הטובה של הטורבינות. במרבית המקרים הנחיתות היא מצד החברה חדלת הפירעון, חברה שנכנסת לתהליך. היא מצויה במסגרת חוזית מסוימת, וזה לא בכדי שאחד הדברים הראשונים שהנאמן עושה זה לעבור על ספרים של כל ההתקשרויות כי הוא יודע שיש שם שהן כנראה לא כדאיות. ולכן, ברוב הסיטואציות המצב הוא הפוך: יש צדדים נוספים לחוזה שאולי מפיקים תועלת מזה שהנאמן עדין לא ביטל, עוד לא ביקש לבטל. לנאמן יש אינטרס באמת לעשות את זה כמה שיותר מהר. אין לו אינטרס למשוך את הדברים, בוודאי בחוזים שהם לא כדאיים.
גור בליי
זאת אומרת, במצב הרגיל זה יהיה ההיפך - זה יהיה קיטבג מבחינתו לבוא ולהגיד מה עם החוזה. הוא יעדיף להמשיך לקבל - -
איתי הס
אם זה כדאי לו, הוא יעדיף להמשיך. אם זה לא כדאי לו, חזקה שהנאמן ישים לב להסכמים האלה ולכן, הסיכון פה מבחינת יצרן הטורבינות הוא מצומצם יותר ממה שעולה בדיון.
נעמה מנחמי
סביר לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בואו נתקדם.
נעמה מנחמי
נגמר הזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יש עוד חצי דקה. אני משתגע מהאנשים האלה. אצלנו ביטול תורה זה אפילו על שניות מה שנקרא. זה אסור.
נעמה מנחמי
לא, יש לנו הזדמנות לחשוב על הסעיף הזה.
גור בליי
יש פה נקודה שהעלינו בנקודות לדיון, ופה היינו גם מעוניינים לשמוע, גם מבחינת הפרקטיקה בהקשר הזה, ואני לא יודע אם נספיק: זה בנושא של ביטול חלקי, כי יש את זה בחוק החוזים, האופציה לבטל חלקית, אם אפשר, והשאלה האם זה ריאלי לבטל באופן חלקי. שוב, אני רוצה להבהיר ולחדד כי יש איזה עיסוק קצת בפסיקה ובספרות. זה ברור לגמרי שהחלקיות לא יכולה להיות במובן שאני לא אקיים ואתה תקיים או אני אקיים את מה שנוח לי ואתה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? חצי כמות?
גור בליי
- - אלא למשל אם יש חוזי שכירות בכל הארץ, ונגיד שאני מבטל בכרמיאל ובירושלים ומשאיר בתל-אביב ובעפולה. זאת אומרת, ביטול ברמה שבכל מקום החיובים משני הצדיים יקוימו. אני אשלם את השכירות בכרמיאל ואתה תשכיר לי בכרמיאל, ואני לא אשלם בתל-אביב ולא תשכיר לי בתל-אביב. זה ברור שזה הדדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, או חצי כמות או אם תוריד לי את השכר דירה לפחות, אני אוכל לעמוד בזה. אם לא - -
שי מילוא
זה סוג של הסכם חדש שמגיע להסכמה.
גור בליי
אבל השאלה אם לתת פה אופציה שלא מוגדרת כרגע ברוח סעיף 19 לחוק החוזים, של ביטול חלקי במובנים האלה שדיברנו עליהם. זה חומר למחשבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ספי, מתי אבי חוזר?
ספי זינגר
סוף אוגוסט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, הכנסת יוצאת מיום רביעי לחדלות פירעון, מה שנקרא, אז אין יכולת לעשות שום דבר, גם כשרצינו. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:02.

קוד המקור של הנתונים