ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/08/2016

תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע״ח-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 449

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"א באב התשע"ו (15 באוגוסט 2016), שעה 11:00
סדר היום
תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מכלוף מיקי זוהר – מ"מ היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

מיקי לוי

רחל עזריה

רועי פולקמן

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יוסי יונה
מוזמנים
משה אשר - מנהל רשות המסים, משרד האוצר

מאיר אסולין - סמנכ"ל בכיר מסמ"ק, רשות המסים, משרד האוצר

מירי סביון - סמנכ"לית בכירה שומה וביקורת, רשות המסים, משרד האוצר

אהוד אריאלי - מנהל אגף מיסוי מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

ליאת שדמי - ממונה מיסוי מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל תחום בכיר שומת מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

שוקי שרצקי - מנהל תחום שומת מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

אפרת אברהם - מנהלת תחום מקרקעין קבלנים ונדל"ן, רשות המסים, משרד האוצר

אורי זיסקינד - תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

עו"ד ישי פרלמן - עוזר ראשי, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

יוסי עדס - רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

סיון להבי - סגן מנהל המינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים

עו"ד רעות פרקש - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

עו"ד יוסי אלישע - פורום מיסים, לשכת עורכי-הדין

עו"ד פנחס מיכאלי - לשכת עורכי-הדין

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016. מי "בעל הבית" של זה?
ישי פרלמן
רשות המסים.
היו"ר משה גפני
עכשיו גמרנו עם השבחים ונעבור לחיים עצמם. פניתי אליכם כמה פעמים, ופנו אליי, גם לגבי הדיווח המקוון. מה שאתם עושים בדיווח המקוון – אתם חייבים כסף לאנשים. צריך להחזיר להם, אין על כך ויכוח. פנה אליי עורך-דין שאני סומך עליו, גם שלחתי מכתב, אבל פנו אליי כמה אנשים ואמרו שמס הכנסה צריך להחזיר להם כסף, שרשות המסים צריכה להחזיר להם כסף והיא לא מחזירה, זה לוקח זמן. אז אמרתי לו: מה מפריע לך? מה אכפת לך? כאשר רשות המסים מחזירה היא מחזירה עם ריבית והצמדה וזה השקעה טובה. הוא אמר: לא. יש אנשים שאני מייצג אותם, אנשים מבוגרים והם מבקשים את הכסף בחזרה. הם לא צריכים לשלם את זה, הם שילמו לדעת כולם לריק. הדיווח המקוון שאתם עושים עדיין מחזיק את הכסף, לא מחזיר להם. אני תוהה, אתה מכיר בעיות כאלה?
יוסי אלישע
הדיווח המקוון לכאורה מנותק מנושא התשלום.
היו"ר משה גפני
אני מדבר בכלל על המערכת הזאת. הם פועלים באופן מקוון ואנשים לא מקבלים את הכסף חזרה. פנו אליי כמה אנשים, פנה אליי עורך-דין. אמר לי אדם ברשות המסים: מה אכפת לך? אני גם שאלתי את עורך-הדין והוא אמר: אלה אנשים מבוגרים, הם רוצים את הכסף בחזרה, מגיע להם, הם לא רוצים את ההשקעה, הם לא הלכו להשקיע ברשות המסים.

לפני שאנחנו מדברים על דיווח מקוון, מכיוון שאני זוכר את הדיון על דיווח מקוון שהיה כאן בוועדה פעמים רבות מאוד, אני שואל: האם אתם בנויים כבר לדיווח מקוון? האם אתם ערוכים לעניין הזה? האם צריך עוד זמן רב? אין זו בושה להגיד שאנחנו נכנסים למסלול שלא נוכל להתמודד אתו מייד בהתחלה. בבקשה.
מאיר אסולין
לגבי ההחזרים, אין שום קשר לדוח המקוון. אנחנו השקנו מערכת תביעה חדשה ב-12 במרץ 2016. בהשקה נתגלו קצת תקלות, שתיקנו אותן. מתחילת חודש יולי כל ההחזרים מבוצעים באופן שוטף, בכל יומיים יש החזרים. אנחנו נמצאים כמעט בלי יתרות זכות מאושרות. מבחינתנו הכול עובד באופן שוטף, אין לנו שום בעיות עם ההחזרים.

לגבי המערכת המקוונת, יציגו לך פה בדיוק את הדברים.
יוסי אלישע
אדוני היושב-ראש, אולי התכוונת למצב שמשולמות מקדמות על חשבון עסקאות מחשב.
היו"ר משה גפני
תיכף אבדוק את זה.
יוסי אלישע
אז יש בעיה כי זה לא נחשב לתשלום על חשבון המס שאתה רוכש.
היו"ר משה גפני
מה שהעלה את הנושא הזה, שהם נכנסו למערכת חדשה. הרי מה עומד מאחורי כל הדיונים האלה שאנחנו מקיימים כבר כמה שנים? להכניס את רשות המסים לעידן המודרני שאנחנו מצויים בו, כשהכול מקוון. לא ראיתי עד היום את המהפכה הגדולה בעניין ויש לפעמים תקלות רבות. זה הנושא שלנו עכשיו.
מאיר אסולין
הדוח המקוון הוא תחילתו של המהפך.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני הייתי סקפטי אז.
יניב כהן
לגבי המערכת המקוונת עצמה, היא מערכת שכבר עובדת. זה לא מערכת שאנחנו מנסים אותה לראשונה, היא כבר קיימת ועובדת. היא הייתה בפיילוט וכרגע אנחנו רוצים להתחיל להכניס אותה לחובה. התקנות, מכוח סעיף 76א שנחקק בשנת 2013- - -
שלומית ארליך
נדגיש כאן שלגבי נושא הדוחות המקוונים, בחוק ההסדרים האחרון היה דיון נרחב מאוד ותיקוני חקיקה וגם תוקן סעיף ההסמכה. בעת הדיונים בוועדה החרגנו את הנוסח של מיסוי מקרקעין. תיקנו בכל יתר חיקוקי המס ואילו מיסוי מקרקעין הוחרג. תיקנו רק את סעיף ההסמכה כך שההסדר יבוא בתקנות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לפני שאתם קוראים את התקנות תסבירו מה אתם רוצים.
יניב כהן
במיסוי מקרקעין הרוב המכריע של הדיווחים מוגש באמצעות עורך-דין. יש שני שלבים: יש את השלב הראשון שבו כל מי שעושה עסקה במקרקעין, גם רוכש וגם מוכר, צריך לדווח על העסקה למיסוי מקרקעין; ויש את השלב השני, בהנחה שיש אחר-כך איזו מחלוקת לגבי השומה שיצאה, שבו הנישום יכול להגיש השגה על השומה ובקשה לתיקון שומה.

אנחנו מדברים בשלב הראשון על הגשת הצהרות, כלומר השלב הראשון בעסקה, שבו נקבעה חובת דיווח מקוון לשלב הראשון בהצהרה. בצורה כזאת נקבל את כל הדיווחים, גם של המוכר וגם של הרוכש, באופן מקוון, כאשר בתקנות אנחנו קובעים גם סמכות בשלב מאוחר יותר, כפי שנגיע לזה אחר-כך, אחרי הודעה מסוימת של רשות המסים, שגם הדיווחים של שלב ב' וגם הגשת השגות ותיקוני שומה יוגשו באופן מקוון.

המערכת עובדת על-פי מנגנון זיהוי, כאשר עורך-הדין מתחבר למערכת הזאת, שמאפשרת לקבל הרבה מידע, גם שוטף, תקשורת דו-צדדית עם רשות המסים, גם להגיש את הדיווחים, גם להגיש השלמות לדיווחים אם נדרש מידע נוסף, לקבל מידע מאתנו וכמובן להגיש את ההצהרה עצמה באופן מקוון ולקבל און-ליין, ממש בזמן שמגישים את ההצהרה, אישור שההצהרה הוגשה, לקבל מספר שומה, לקבל אפשרות לשלם את השומה העצמית און-ליין דרך האמצעים הרגילים, להדפיס שובר ולשלם אותו. זה מייעל וחוסך זמן בכל התהליך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל כבר היום זה מתקיים בחלק מן העסקאות.
משה אשר
זה פיילוט. זה לא חובה. אנחנו במסגרת מדד doing business, עשיית עסקים בעולם, ביקשנו לשפר את התחום. זה נמדד במספר הקשרים, במספר מדדים. לגבי זמן רישום בטאבו הדבר הזה כמובן יועיל כי הוא יקצר את לוחות הזמנים וגם יוכל בסופו של יום לקצר את הרישום של הנכסים בטאבו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברגע שיהיה דיווח מקוון, תוך כמה זמן אתם מתחייבים להחזיר מסמך תשלום מאושר לרישום בטאבו?
משה אשר
עצם השומה העצמית שמשודרת כבר יוצרת שובר תשלום עצמי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל עדיין זה צריך להיות מסמך רשמי בטאבו, שהטאבו יודע לאשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש הבדל בין התשלום, כפי שאומר מיקי זוהר, לבין האישור לרישום.
משה אשר
הייתה החלטת ממשלה שעברה במסגרת חוק התקציב ממש בשבוע שעבר. בנושא הזה יש תוכנית שלמה, שתוצג לכם ביחד עם עוד פרמטרים של משרדים נוספים, שהמשמעות שלה בסוף היא קיצור לוחות הזמנים.
היו"ר משה גפני
קודם היה ויכוח האם מחזירים או לא מחזירים, אז באמת במשך שנה לא החזירו. נאמר לי שעכשיו התחילו להחזיר.
מאיר אסולין
לא שנה. כל הזמן החזרנו.
היו"ר משה גפני
טענתי בהתחלה שהגיעו אליי הרבה פניות מאנשים שלא החזירו להם. מס הכנסה היה חייב להם ולא החזיר. התקשרתי אל עורך-הדין עכשיו והוא אמר לי שבחודש האחרון התחילו להחזיר באופן שוטף. מה שאמרת קודם היה נכון.
מאיר אסולין
כל הזמן החזרנו וכאשר הייתה תקלה לא החזרנו. ההחזרים תמיד היו.
היו"ר משה גפני
מה שאמרת היה נכון. היום יש לי בעיה בגלל שאני יותר מדי משבח את רשות המסים...
מאיר אסולין
אין ברירה, חייבים להמשיך כך...
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הרעיון על פניו הוא רעיון טוב. בעצם הוא מייעל את התהליך והדברים קורים הרבה יותר מהר. גם הכסף יזרום מהר יותר לקופת המדינה, הכול בסדר גמור. השאלה הקריטית מבחינת הנישום, ברגע שהוא שילם תשלום בעבור אותו מס שבח או לא משנה מה, הוא רוצה מסמך רשמי כדי להעביר זכויות בטאבו. אגב, גם הבנקים דורשים את זה כמה שיותר מהר. אחת הבעיות הקשות שיש ברשות המסים היא זמן התגובה מרגע שמגישים את הניירת ועד שמקבלים אישור לרישום בטאבו. יש באמת חובה לדעת תוך כמה זמן מרגע שהוגש האישור אתם בודקים את התיק ושולחים אישור רשמי להעברת זכויות בטאבו.
משה אשר
עשינו על זה פרויקט שלם כדי לקצר את לוחות הזמנים ברישום הנכסים בטאבו. בסופו של דבר רוב ימי העיכוב לא נמצאים ברשות המסים. במסגרת החלטת הממשלה שכבר עברה ביום חמישי האחרון יש ממש התחייבות לקיצור לוחות זמנים על-פי קטגוריות מסוימות בכל מיני דברים, וגם במסגרת תיקון 70 למיסוי מקרקעין כבר דרשנו שהקונה יגבה את המקדמה של מס שבח מהמוכר ויעביר לנו, דבר שנותן כבר את רוב האישורים כמעט און-ליין.
היו"ר משה גפני
זה מה שהעברנו מזמן.
משה אשר
גם זה מקצר את התהליך. היום אנחנו ממש מתקדמים בנושא הזה. אני אומר שוב, זה יגיע לפה בסופו של יום, תראו את המכלול, תראו התחייבות לקיצור לוחות זמנים. חילקנו את זה בין דירות מגורים פטורות, שם יותר קל, לבין חברות גדולות, שיש לנו ניהול שוטף מולן, וחברות אחרות. זה נקבע לפי קטגוריות וזה יגיע לוועדת הכספים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מצוין. כבר אמרנו שלגבות מסים עם חיוך זה הרבה יותר נוח מאשר לתת לאדם להתמרמר תוך כדי שהוא משלם את המס. הגישה שלכם חיובית. גם אני מחמיא לכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עוד הבהרה אחת בעניין הזה. היום אתם מנפיקים שובר משלושה סוגים. את השובר האינטרנטי אפשר לשלם בדואר.
משה אשר
בדואר, או אם זה סכום קטן אפשר באינטרנט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? מצד אחד אתם מייעלים ועדיין אתם עושים בלגן מצד שני.
משה אשר
אתה צודק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני תמיד צודק... לא הבנת את זה?
משה אשר
אמרתי שאתה צודק, אבל אגיד לך איפה הבעיה. היינו שמחים שכל סכום שהוא ניתן היה לשלמו באינטרנט, אלא שהחשב הכללי במשרד האוצר עשה הסכם מול חברות כרטיסי האשראי והגביל את זה לסכומים של 15,000 שקל, או 25,000 שקל ב"לאומי קארד". בעינינו זה לא מספק. צריך להעלות את הסכומים בצורה הרבה יותר דרמטית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה שאתם עושים, מצד אחד אתם מייעלים, ומצד שני אתם עושים בלגן. זה לא רציני.
משה אשר
אני מסכים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הרי כמעט אין מס רכישה בפועל, אם אין עליו פטור, שאפשר לשלם אותו בסוף. אתה עושה הכול מהר באופן מקוון ואחר-כך אתה לא יכול לשלם את זה באתר. אז מה עשינו?
משה אשר
אבל יש הסכם עם חברות הכרטיסים- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תפתרו את זה. הרי אתם המדינה, אתם הריבון, אתם צריכים לפתור בעיות. עושים את כל מה שצריך ובסוף האדם צריך ללכת לבנק כדי לשלם. איפה ההיגיון?
יניב כהן
יש אפשרות להעברה בנקאית, מעבר לכרטיס האשראי, שזה לא מוגבל בסכום.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
דרך אגב, כרטיס אשראי אצלכם מוגבל בסכום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על זה בדיוק אני מתלונן. הם עושים עכשיו שירות מקוון, אבל במקום לשלם ישירות באתר אתה מוציא טופס, מדפיס אותו, הולך לבנק, משלם, סורק את זה, מחזיר להם באתר. זה בדיחה.
משה אשר
נעביר את המסרים עוד פעם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כרטיס האשראי שלכם חסום. 15,000 שקל זה המקסימום.
משה אשר
אני מסכים. זה הסיכום של החשב הכללי עם החברות. ביקשנו לפתוח את זה, שיעלה את זה בצורה בלתי מוגבלת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדם מתקשר לבנק, מגדיל את המסגרת בכרטיס האשראי, מחייב, משלם ואחר-כך פורע את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש עוד דבר אחד. היום מקובל לעשות העברות בין-בנקאיות. למה בכלל לקחת לאנשים את העניין הזה עם כרטיס האשראי? אני רוצה לשלם לכם.
מאיר אסולין
יש אפשרות כזאת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את זה עשיתם? זה כבר מבורך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כמה מס שבח נגבה על-ידי המדינה בשנת 2015?
היו"ר משה גפני
זאת שאלת מיליון הדולר.
משה אשר
9 מיליון שקל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מדבר רק על דירות.
משה אשר
נביא לך פילוחים בישיבה הבאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה נתון על דירות בלבד, כמה דירות שילמו מס שבח.
משה אשר
אין בעיה. נביא לך את הנתון הזה. קחו בחשבון שחיובי הדירות הם עדיין בליניאריות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תשלחו את זה לחברי הוועדה כולם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כמה מס שבח נגבה על-ידי המדינה בשנת 2015 רק על דירות?
משה אשר
בגלל הליניאריות, שהמנגנון יוצר יותר חלק יחסי משנת 2014 ואילך, השבח החייב במס באופן יחסי הולך וגדל. לכן עם השנים נראה יותר ויותר מס שבח בדירות ההשקעה.
היו"ר משה גפני
כמה זה?
משה אשר
לא נשלוף נתונים לא מדויקים.
מיקי לוי (יש עתיד)
ככל שמתקדמים עם השנים ה-25% תופס יותר רווח.
היו"ר משה גפני
את זה הבנתי.
משה אשר
נביא לכם את המספרים. נביא לכם גם את ההתפתחות מ-2014 ועד 2015 ו-2016.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש לכם הערכות גסות? או שאתם לא יודעים כלום, ממש כך?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה מיליארדים טובים.
משה אשר
לא, רוב הכסף מגיע דווקא ממס רכישה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני יודע. דיברתי רק על מס שבח על דירות מגורים.
משה אשר
נביא את הנתון.
היו"ר משה גפני
זו שאלה אמיתית. נראה את הנתון ואז נתייחס.
יוסי אלישע
אדוני היושב-ראש, לגבי מה שהעלה חבר הכנסת מיקי זוהר, מתיקון 76, בעצם מ-2014 אנחנו נמצאים בחישוב ליניארי. אם תקראו את דברי ההסבר, החשש הגדול היה מזה שאנשים "ישפכו" את הדירות לשוק ויביאו לירידת מחירים, מה שהיום הוא "החלום הרטוב" של כולנו. בגלל זה הוראת השעה נקבעה עד 1 בינואר 2018. סתם כהצעה לסדר היום- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל זה לא קורה בפועל.
היו"ר משה גפני
רגע, לא הבנתי.
יוסי אלישע
יש הגבלה. תורידו את ההגבלה הזאת. יש הגבלה שלא מאפשרת למכור יותר משתי דירות עד סוף שנת 2017, כלומר עוד שנה וחצי מהיום. תורידו את ההגבלה הזאת, תוציאו את הדירות לשוק. עם המיסוי על הדירה השלישית אין שום טעם להגביל את האנשים למכירה של שתי דירות בלבד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הנקודה אחרת. גם עם המס הליניארי, איך שלא תהפוך את זה, בסופו של דבר אין היום כמעט אדם שמחזיק בדירה שלישית ורביעית שאם ירצה למכור את הנכס שלו לא ישלם בין 150,000-200,000 שקל מס שבח.
יוסי אלישע
אבל המס הלינארי עוזר לו מאוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מי שקנו את הדירות לפני הבועה, לפני 10 שנים, כולם הרוויחו בסביבות 600,000 עד מיליון שקל לנכס, כולם משלמים בסביבות 150,000-200,000 שקל מס שבח.
יוסי אלישע
קח ליניארי פטור עד 2014 – כמעט ואין מס.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הליניארי מסייע לך על נכסים- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
המס נמוך מאוד.
היו"ר משה גפני
מיקי זוהר, עו"ד יוסי אלישע בעצם אומר את העיקרון של מה שאתה אומר. הוא אומר: אם אתם באמת רוצים להוציא את הדירות האלה לשוק, זה המטרה, אז למה יש מגבלות אחרות? למה יש מגבלה על מכירה של שתי דירות?
מיקי לוי (יש עתיד)
אלה סכומים נמוכים מאוד בגבייה.
יוסי אלישע
שימכור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הסרת המגבלה היא בסדר, אבל עדיין הסרת המגבלה לא תחסוך את העלות של אותו אדם שצריך היום למכור בית.
יוסי אלישע
אני חושב שצריך להיות פטור, בטח עם מיסוי דירה שלישית. תאפשר לאנשים למכור את הדירות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
דיברנו קודם על החוק החדש שאנחנו רוצים להעביר פה לגבי מס על דירה שלישית ורביעית. עשינו בדיקה פשוטה שאומרת משהו פשוט: אם אדם רוצה היום למכור את הדירה השלישית והרביעית שלו צפוי לו מס שבח בסביבות 150,000-200,000 שקל. זה בממוצע הרוב הגורף של האנשים שמחזיקים בדירה שלישית. אם אני צריך לקבל החלטה האם למכור את הנכס או לא, אני אומר לעצמי כך: אתה מחייב אותי בסביבות 1,000 שקל לחודש, בסביבות 12,000-15,000 שקל בשנה על הדירה השלישית והרביעית, אבל אם אני רוצה למכור אותה אני צריך לשלם במכה אחת 150,000-200,000 שקל. אני צריך להחליט החלטה עסקית, האם לתת את הסכום הזה במכה אחת או לגרור את זה 10 שנים, ובזמן הזה לגלגל את העלות על השוכר, להגיד לשוכר: בכל שנה תוסיף לי 300 שקל בחודש, לא מעבר לזה. תוך 3 שנים אותו מס שאתה מטיל עליי יגולל על השוכר ואני בפועל לא מוכר את הנכס כי לא שווה לי לשלם את הסכום המטורף הזה של מס השבח.

אני אומר שהשאלה אחרת. אם אנחנו רוצים באמת להביא את החוק הזה לכדי ביצוע אמיתי האם אנחנו לא חייבים לתת במקרה הזה פטור מס שבח למי שרוצה למכור את הבית? אני סבור – אני רוצה שתבדקו את זה במשרד שלכם – שאותו כסף שאני אממש אלך להשקיע אותו באפיקי השקעה אחרים, אני ארוויח כסף מיידי ואעביר כסף למדינה.
יוסי אלישע
רק המס רכישה על מה שתמכור ייתן להם יותר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
וגם כמובן מס רכישה אם יקנו דירות. לכן אני סבור שהיום זה לא כלכלי ביחס למטרה של החוק למכור את הנכס, גם אם אתה מטיל עליי את המס. נכון, זה יכניס להם עוד מיליארד שקל אבל- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל זה לא המטרה היחידה. אנשים לא ימכרו.
משה אשר
מי שזוכר, בהיסטוריה הייתה תקופה שנתנו את הפטורים המיוחדים האלה- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה מה שאמרתי. דרך אגב, הצעתי פטור מיוחד, לא קבוע.
משה אשר
נתנו את זה, וכאשר הסתכלנו אחרי כן, כאשר נתנו פטור על דירה שמשתמשים בה לעסקים ולא רק לדירת מגורים ועוד פטור נוסף, הייתה תקופה שנתנו את זה, הסתכלנו בסוף על כמות הפטורים שבסך הכול השתמשו בזה וראינו שהכמות בכללותה לא גדלה. התמהיל השתנה.
יוסי אלישע
לא היה שווה למכור. מיקי זוהר צודק לחלוטין.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כאן יש אינטרס לברוח מן המס.
היו"ר משה גפני
הבעיה, שהיו עוד דברים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הכסף בסוף יגיע אליכם. למה? כי כאשר מישהו ישים את המיליון, או 2 מיליון או 3 מיליון שקל בבנק ויגידו לו: יש לך ריבית של בין 0.5% ל-1% לשנה – הוא לא יישאר שם, הוא ילך לאפיקי השקעה אחרים. הוא ילך לשוק ההון למשל, שצריך את הכסף של הציבור, הוא ילך לאפיקי השקעה מניבים, הוא ישלם לכם מסים מיידית. הרי מה קורה עם מס השבח? הוא תקוע במכס, לא תראו את הכסף. כשהכסף יהיה בחשבון הבנק הוא ילך לאפיקי השקעה אחרים ואתם תגבו מס.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה אומר כאילו הוא עבר, אבל מי אמר שהוא עבר פה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
או פתרון אחר. אגיד לך עוד דבר מעבר לזה, יש עוד פתרונות יצירתיים לחמוק מן המס הזה, למשל להעביר את הדירות על שם הילדים. מה הבעיה? אתה רושם את הבית על שם הילד, הוא מחזיק דירה אחת, ואתה יכול לרשום על שם הילד שתי דירות כי אתם אמרתם שהמס יהיה רק מדירה שלישית. זה גם דרך לחמוק מן המס. חבר'ה, אני אתכם ברעיון לקדם את זה, אבל בואו נהיה יצירתיים.
משה אשר
אנחנו רק מקווים שהמתנות יהיו אמיתיות ולא פיקטיביות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תעשו בנייה תקציבית ותיפתר כל הבעיה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הכול פיסקלי בחוק הזה, משה אשר, בחייך, על מה אתה מדבר.
היו"ר משה גפני
יוסי אלישע, לגבי תקנות מיסוי מקרקעין. בואו נתקדם, אין לנו את כל היום.
יוסי אלישע
לגבי ההערה שאדוני העיר בהתחלה, יש היום הליך מקדמה, שמאפשר לקבל את אישורי המסים מייד. אלא שהליך המקדמה תלוי במועדי התשלום של הקונה למוכר. זאת אומרת, הוא צריך לשלם יותר מ-40% על מנת לאפשר את תשלום המקדמה. בזמן הזה אם המוכר מבקש לשלם את מס השבח שלו, תשלום מס השבח שמשלם המוכר לא נחשב לתשלום שמזכה אותו בתשלום המקדמה. זאת אומרת, הוא נדרש לשלם גם את המקדמה. בזמנו הצעתי, ודיברנו גם עם יניב כהן ועם משה אשר, שיתאפשר במסגרת השומה העצמית, ככל שהיא שקולה לתשלום המקדמה, לקבל את אישורי המסים כבר מהיום הראשון. כלומר, במקרה שמיקי זוהר הצביע עליו, המדינה מקבלת בדיוק אותו כסף ואז יהיה אישור מסים מייד.
משה אשר
ברמה העקרונית מה שמציין יוסי אלישע, ובצדק, שבתיקון 70 לחוק, אחרי שהצדדים שילמו אחד לשני 40% בעסקה ביניהם הם יתחילו לשלם את המקדמה על מס השבח. אנחנו נפרש את זה ונאפשר להם גם לשלם את זה לפני שישלימו את ה-40%.
מיקי לוי (יש עתיד)
מרגע חתימת החוזה.
משה אשר
ואז למעשה את האישור למס שבח לטובת רישום הדירה בטאבו אפשר לקבל בהקשר הזה בצורה מיידית. אבל נראה- - -
יוסי אלישע
הקונה יכול לעשות את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל המוכר לא. המוכר לא יכול לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
זה לא נושא הדיון שלנו. שאלתי על משהו אחר והם כנראה צודקים שזה הסתדר. בבקשה, הערות לגבי התקנות.
יוסי אלישע
המצב כיום הוא שבערך 12% מכלל ציבור עורכי-הדין מדווחים במסגרת הדיווח המקוון. אם אנחנו מדברים על סדר גודל של כ-70,000 עורכי-דין אז מדובר על עשרות אלפים. דרך אגב, אם 12% זה היקף העסקאות אז- - -
היו"ר משה גפני
לא מנהלים דיאלוג. אערוך בינכם פגישה, אם אתם לא נפגשים. זו ועדה ואני מבקש ללכת לפי הסדר.
יוסי אלישע
המשמעות היא שצריך זמן על מנת להיערך גם להיקפים האדירים של הנפקות הכרטיסים. הנפקת הכרטיס הזה לפי חוק החתימה האלקטרונית- - -
היו"ר משה גפני
מה זה הנפקת הכרטיס?
יוסי אלישע
בשביל לדווח בדיווח מקוון נדרשת הנפקת כרטיס.
היו"ר משה גפני
מי מנפיק את זה?
יוסי אלישע
יש 3 חברות מסודרות שעוסקות בזה. דרך אגב, יש בזה גם עלויות.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה כסף קטן, עזבו את זה.
יוסי אלישע
כאשר זה עשרות אלפים זה הרבה כסף. המשמעות היא שצריך זמן התארגנות. אני מסכים שכל עוד לא ייקבע מועד מתי זה נכנס לתוקף אז אנחנו מתקשים לשכנע את השוק לעבור למערכת של הדיווח המקוון. לכן ברור לחלוטין ש-1 באוקטובר, או כפי שקבעו עכשיו בתקנות, זה תאריך לא ריאלי. אין שום דרך להתארגן בפרק הזמן הזה.
היו"ר משה גפני
הם כנראה מסכימים להאריך.
משה אשר
קצת. לא הרבה.
היו"ר משה גפני
לא 6 שנים וגם לא 3 שנים. צריך את המועד הזה. גם בשבילכם צריך את המועד הזה.
יוסי אלישע
עוד שני נושאים שקשורים לעניין הזה. יש גם מורכבות בשאלת הדיווח. הדיווח המקוון מחולק לשני סוגים עיקריים: עסקאות פטורות, שהן קלות יותר יחסית לדיווח, ועסקאות חייבות.
היו"ר משה גפני
עסקאות פטורות – הכוונה לכאלה שאין ויכוח על השומות?
יוסי אלישע
שאין שומה עצמית.
משה אשר
שאין מס שבח.
יוסי אלישע
אין מס שבח ולכן אני לא נדרש לצרף תחשיב ולכן הדיווח פשוט יותר. בעצם אני מדווח רק במסגרת המש"ח, במסגרת מקוונת, ואין לי צורך לעשות תחשיבים ולצרף אותם וכדומה.

יש את העסקאות הפטורות, שהן פשוטות יותר. אנחנו חושבים שבשביל להקל על השוק ראוי לחלק את זה לשתיים, כלומר שבתחילה תהיה חובה להגשה של דיווחים פטורים בלבד, על מנת לתת לשוק לעכל ולהבין ולהתרגל למערכת, ורק בשלב השני ייכנסו הדיווחים המורכבים יותר, שכוללים את השומה העצמית.

דבר שלישי זה נושא אוכלוסיות כמו קשישים וכדומה, שכמעט ולא נעזרות במערכות ממוחשבות. לפי ההצעה תידרש להגיע למשרדי מיסוי מקרקעין על מנת להגיש את הדיווח. יש פה משהו קצת חריג, לדרוש מאנשים שפעילים 50 או 60 שנים, בני 70 או בני 80 שאינם נעזרים במערכות הממוחשבות להגיע עד למשרד מיסוי מקרקעין כדי להגיש דיווח. יש פה גם עניין של עלויות על הלקוח. התוצאה היא שאנחנו לוקחים להם את הפרנסה, את הדירה וחצי שהם מצליחים למכור. אני מדבר על עורכי-הדין עכשיו. יש עורכי-דין מבוגרים – ערכתי בדיקה רק לאחרונה לאור התקנות. הפתרון הזה שמוצע לעורכי-הדין להגיע למשרדי מיסוי מקרקעין הוא קצת בעייתי.
משה אשר
איך הם מדפיסים את ההסכם? לא במיילים?
יוסי אלישע
לא, יש הסכם שיוצא והם כותבים בכתב יד. המש"חים ממולאים ידנית, הכול נעשה ידנית. אנחנו מדברים על אנשים שמתעסקים באמת בשוליים, בעסקאות פטורות.
מיקי לוי (יש עתיד)
כמה כאלה יש?
יוסי אלישע
אין רבים, אבל מצד שני יש כאלה וצריך לשמור על הפרנסה שלהם כי זה הפנסיה שלהם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם יודעים מה, הוא צודק.
יוסי אלישע
אדם בן 70 שעושה עסקה או שתי עסקאות בחודש, למה לקחת ממנו את זה? אני כלקוח לא אבוא לאחד כזה שיגיד לי: עכשיו אני צריך לנסוע לבאר-שבע.
משה אשר
אין לזה סוף.
יוסי אלישע
יש לזה סוף. זה אוכלוסייה חלשה שצריך להגן עליה.
מיקי לוי (יש עתיד)
גם בקרב עורכי-הדין המבוגרים יש אוכלוסיות חלשות.
יוסי אלישע
עורך-דין שמתפרנס מעסקאות של דירה או שתי דירות בחודש, למה לקחת ממנו את זה?
משה אשר
התשובה היא זו. ראשית, כמעט בכל העסקאות, ב-98% מן העסקאות מיוצגים על ידי עורכי-דין ולא אדם עושה את העסקה ומדווח עליה באופן עצמאי.

שנית, בשנה האחרונה פתחנו את המערכת לשידורים לפיילוט. למעשה כבר קרוב ל-13,000 שידורים יש לנו. המערכת עובדת ופתוחה. עשינו המון הדרכות. האוכלוסייה שאתה מדבר עליה, שכוללת מתי מעט, אני לא יודע אם היא משתתפת בהדרכות או לא. העולם התקדם. הם משתמשים בטלפון נייד, זה כמעט כמו מחשב. אי אפשר לעצור את זה, אי אפשר לבדל אותם, אי אפשר לסמן אותם. גם לא טוב לסמן אותם. אם הכוונה של יוסי אלישע שזה פתח לאחרים להיכנס בזה- - -
יוסי אלישע
ממש לא. אפשר לקבוע את זה לתקופה מסוימת.
משה אשר
הגיע הזמן. נתנו להם שנה להתרגל לדבר הזה והיו הדרכות. השידור פשוט מאוד, לא מסובך. שיעשו את זה.

יותר מזה, אם הם לא רוצים, שיבואו למשרד. בכל משרד מיסוי מקרקעין יש עמדה ויש אנשים שיסייעו להם לשדר את זה. חבר'ה, אנחנו צריכים להתקדם.
יוסי אלישע
זה שאלה של עלויות. אם הם באים למשרד וצריך לחייב את הלקוח על דבר כזה אז אף אחד לא יגיע לאותו אדם מבוגר. היום הוא מגיש בדואר, הוא מגיש עם שליח. זה לא כמו להגיע ולבזבז יום שלם במשרד.
משה אשר
אם זה אדם שיש לו שתי עסקאות בחודש, כפי שציינת, אז הוא לא כל-כך עסוק, הוא כמעט פנסיונר, אז שיתכבד ויגיש. הוא גם מגיש באופן רגיל את הניירות האלה בעצמו למשרד, אז שייגש.
יוסי אלישע
אנחנו מדברים על מקרים בודדים.
משה אשר
מה זה בודדים? על הבודדים האלה יבואו אלפים.
יוסי אלישע
איך?
משה אשר
כפי שאתה שומע.
יוסי אלישע
אבל יש משרד והמשרד רוכש מערכת מקוונת. אף אחד לא מייצר חריג עד שלא צריך.
משה אשר
צריך להתקדם.
מאיר אסולין
נדריך את כולם, גם את האזרחים שאין להם מייצג.
יוסי אלישע
אני חושב שצריך לבוא לקראת המייצגים.
משה אשר
לכן שמנו עמדות בכל אחד מן המשרדים. מה הבעיה?
יוסי אלישע
עמדות המשרדים לא נמצאות בקרבה. המשרד שמטפל באשדוד נמצא ברחובות והמשרד שמטפל באשקלון נמצא בבאר-שבע.
משה אשר
וגם מרכז תמיכה טלפוני שיעזור לשדר את זה למי שנתקע.
היו"ר משה גפני
משה אשר, אני מכיר עורכי-דין מבוגרים שעובדים עם ניירת שנים רבות, עורכי-דין טובים. הם לא עובדים באופן מקוון, הם לא עובדים עם הדברים האלה. אתם נותנים סמכות למנהל, יש מקרים שבהם אתם כן פוטרים. למה אי אפשר לקבוע איזה גיל שבו אם אדם מבקש הוא יוכל לקבל אפשרות למסור את זה ידנית?
משה אשר
אנחנו חוששים שזה ינוצל לרעה.
היו"ר משה גפני
למה ניצול לרעה? אני מכיר עורכי-דין כאלה. למה ינצלו לרעה? הרי אדם רוצה לעבוד באופן מקוון.
משה אשר
אז שישדר לנו כמו שאנחנו מבקשים.
היו"ר משה גפני
בואו נעשה סדר בעניין שהעלה יוסי אלישע. עורך-דין נורמלי רוצה דיווח מקוון. זה יותר קל לו, יותר נוח לו ויותר זול לו. הוא משדר מהמשרד ובזה נגמר העניין. אין מישהו ש"יעבוד" על רשות המסים בעניין הזה. יש עורכי-דין מבוגרים שמעולם לא התנסו בדיווח מקוון, הם לא מתכוונים עכשיו לשנות את זה. מדובר על גיל מבוגר, אנשים שעבדו שנים רבות בעריכת-דין. הם יעבירו את זה כפי שהעבירו בעבר.
משה אשר
יש מזכירות, יש עובדים במשרד. הם לא לבד במשרד.
יוסי אלישע
יש גם עורכי-דין שעובדים לבד. אתה צודק ש-90 ומשהו אחוז הם כפי שאתה מתאר, ושם יהיו לכם דיווחים מלאים. דרך אגב, אם יש עורך-דין מבוגר כזה במשרד שיש בו צעירים הרי הם ירכשו מערכת מקוונת וגם הוא ידווח איתם, הוא ירצה לדווח איתם. אנחנו מדברים על אנשים שעובדים לבד עם עצמם, בעיקר בפריפריה. אין שום טעם עכשיו לחייב אותם לנסוע עד למשרדים. זה כלום. כמה עסקאות כאלה כבר יש? מה אתה מפסיד מזה? גם ציבורית זה נראה אחרת.
מיקי לוי (יש עתיד)
רשות המסים צריכה לבוא לקראת לשכת עורכי-הדין. אין פה ויכוח בכלל.
משה אשר
אנחנו באים. שמנו עמדות שירות. בשביל זה הקמנו בכל משרד עמדת שירות, בדיוק בשביל המקרים האלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל אם הוא בקריית שמונה והוא צריך לנסוע לטבריה.
היו"ר משה גפני
אני לא אומר להכניס את זה בתוך התקנות, אבל למה לא לכתוב בסמכויות שלך, שברגע שבא עורך-דין מעל גיל 70 ואומר לך: "במשך כל השנים עבדתי בצורה הזאת, אני ממשיך לעבוד כך. אני לא במשרד שקנו בו אינטרנט וכל מה שנלווה לעניין." למה לא תפטור אותו? למה צריך להתעקש על זה? הרי כולם עובדים היום בדיווח מקוון. למה לא לפטור אותו? מה הבעיה?
משה אשר
אנחנו ננסה לפטור. החקיקה היא לא המקום.
היו"ר משה גפני
זה לא חקיקה. אנחנו מדברים על תקנות.
משה אשר
ננסה לראות את היקף הבעיה ולמצוא לה פתרון, איך להנגיש את העמדות האלה.
היו"ר משה גפני
לא להנגיש. על הנגשה סיכמנו אז וזה בסדר. לא על זה מדובר. כתוב בתקנות: "נוכח המנהל, או מי שהוא הסמיך לעניין זה מבין עובדי רשות המסים בישראל, כי מתקיימות נסיבות חריגות בקשר לפעילות מערכת המייצגים או מערכות המחשוב של הרשות, ושבעטיין מסיבות טכנולוגיות לא מתאפשרת הגשה באופן מקוון לפי תקנות אלה, רשאי הוא, להורות, על אף האמור בתקנות אלה ולמשך תקופה שיורה ואשר לא תעלה על התקופה המזערית הנדרשת בנסיבות העניין, כי הדיווח לרשות ייעשה שלא באמצעות דיווח מקוון." למה אי אפשר להוסיף בתקנות האלה שהמנהל ישקול גם כאלה שהם בגיל מבוגר, מעל גיל 70, ושלא עסקו בעניין הזה ואין להם עדיין דיווח מקוון? הוא לא רוצה "לעבוד" עליך. אם יש לו אפשרות לדיווח מקוון הוא יעשה את זה בלי שתבקש ממנו בגלל שזה חוסך לו כסף, זה חוסך לו עלויות, זה חוסך לו זמן, חוסך לו נסיעות. הוא מבקש: "תאפשר לי להגיש ידנית כי אני לא עוסק בדיווח מקוון".
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אולי נפתור את הבעיה הזאת. במקום ליצור קטגוריה – וזה החשש כאן – להגיד שיהיו מקרים ספציפיים עם שיקול דעת פרטני.
היו"ר משה גפני
אבל אם אתה לא אומר גיל אז אין לו סמכות לזה. אני אומר "שיקול דעתו", אבל אחד מן הפרמטרים זה גיל.
מיקי לוי (יש עתיד)
גיל 70 זה צעיר, אדוני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה כאלה יש בכלל?
היו"ר משה גפני
אין רבים.
יוסי אלישע
אמרתי: כמו גיל הפנסיה, גיל 67.
מיקי לוי (יש עתיד)
הנה, יש הסכמה, מה שיוסי אלישע אומר זה הגבול, גיל 67.
משה אשר
גיל 65 לא. גיל 65 הוא ה-50 של פעם, בכל זאת התקדמנו. אני אומר, מעל גיל 70 אם אין לו יכולות טכנולוגיות ואין לו אנשים במשרד שיכולים לשדר את זה, וגם אחרי שעשינו הדרכות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה מתווכח אתו על 3 שנים? נו, באמת. 67 הוא גיל הפנסיה.
היו"ר משה גפני
אתם חייבים ללכת לקראת.
משה אשר
ניתן להם הדרכה אישית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על ה-3 דירות בחוק ההסדרים לא יהיה דיון כזה ארוך.
היו"ר משה גפני
לגבי המועד – היו כמה הצעות. 6 שנים, 3 שנים.
רחל עזריה (כולנו)
מה זה האינסוף הזה? גם נשבור את הצום פה?
מיקי לוי (יש עתיד)
רחל עזריה אומרת שהגיע הזמן למחמאה...
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הגיע זמן קריאת שמע...
היו"ר משה גפני
כל הכבוד לכם...
רחל עזריה (כולנו)
בואו נתקדם.
היו"ר משה גפני
אנחנו מוציאים את כל המחמאות עכשיו, לפני חוק ההסדרים.

לגבי המועד. רק תגידו מועדים.
משה אשר
אנחנו נמצאים כבר שנה עם הדרכות וכל הדברים האלה.
היו"ר משה גפני
הציע יוסי אלישע, ואני מצטרף להצעה הזאת, יש הבדל בין כאלה שהם פטורים, ששם באמת אפשר לעשות את זה מהר יותר- - -
משה אשר
אנחנו עושים את כולם בבת אחת, כולם ב-1 בינואר.
היו"ר משה גפני
זה לא מספיק.
משה אשר
אז נדחה את זה בכמה חודשים ל-1 בינואר.
קריאה
זה לא מספיק.
היו"ר משה גפני
מרץ 2017.
מאיר אסולין
אנחנו נותנים המון שירותים בתוך המערכת. שלא יהיה צורך להגיע למשרדים.
היו"ר משה גפני
ינואר זה זמן מועט מדי.
משה אשר
זה כבר פועל שנה שלמה.
יוסי אלישע
קודם כול, אני חושב שכן נכון שיהיה פיצול. יש אבחנה.
היו"ר משה גפני
הם אומרים שהם לא רוצים לפצל. מה אעשה? אני גם הייתי חושב כך. הייתי חושב שאת אלה שפטורים נעשה בינואר, ואת המדווחים הרגילים במרץ.
קריאה
במערכת הזאת בחודשיים האחרונים היו הרבה ליקויים.
יוסי אלישע
אבל מה הבעיה לפצל? הרי בסוף אין לכם הפסד אמיתי. תקלו על המדווחים.
משה אשר
הפיצול יוצר בלבול. לא צריך לפצל. 1 בינואר זה שנה חדשה.
קריאה
אז לא לפני מרץ. יש עוד חגים וכן הלאה.
יוסי אלישע
אני מציע שנפנה לחברות הכרטיסים ונשאל אותן כמה זמן הן צריכות להיערכות.
משה אשר
מה חברות הכרטיסים קשורות לפיצול?
יוסי אלישע
הפיצול נועד להקל, על מנת שיהיה קל יותר לדווח.
משה אשר
עשינו הדרכה גם לעסקאות הפטורות וגם לאחרים.
יוסי אלישע
אני עושה את ההדרכות האלה. עכשיו אנחנו יוצאים בסבב של הדרכות.
היו"ר משה גפני
מה סיכמנו? פברואר 2017. הלאה.
ישי פרלמן
תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016

תקנה 1 – הגדרות

ההגדרות "אתר הדיווח" ו"מגיש המסמך" לא משתמשים בהן בהמשך התקנות, זה נשאר מן הניסוח, ולכן הן מושמטות.

"בתקנות אלה –

"חייב" – מי שבשמו מוגש מסמך מקרקעין למנהל לפי החוק;"
שלומית ארליך
למה יש פה אבחנה בין "חייב" לבין "מגיש המסמך"? למה "חייב" הוא לא גם "מי שמגיש המסמך או מי שבשמו מוגש המסמך"?
יניב כהן
"חייב" זה המוכר או הקונה. מי שמגיש זה אותו עורך-דין שבאמצעותו מוגש המסמך.
שלומית ארליך
למה לעשות את האבחנה הזאת?
ישי פרלמן
זה מה שהתחלתי להגיד. ההגדרה "מגיש המסמך" פה לא הכרחית אז אפשר למחוק אותה.

""חייב" – מי שבשמו מוגש מסמך מקרקעין למנהל לפי החוק;

"כללי הדיווח המקוון" – כללי מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016;"
שלומית ארליך
זה לא "כללים". אתם מתכוונים לתקנות האלה.
ישי פרלמן
לא, לכללים שיש בסמכות. בסעיף 67(א) יש סמכות לקבוע את התקנות באישור ועדת הכספים, שזה התקנות הללו, ויש סמכות למנהל לקבוע כללים טכניים, איך מוגש הדוח.
שלומית ארליך
הכללים כבר נקבעו?
ישי פרלמן
הכללים ייקבעו ויפורסמו באותו זמן.
שלומית ארליך
אנחנו לא רואים אותם לפני כן?
ישי פרלמן
הם כללים שלא דורשים את אישור הוועדה.
שלומית ארליך
כדי שנבין על מה מדובר.
ישי פרלמן
אני יכול להראות לכם נוסח של טיוטה אבל זה עוד לא "סגור" במאה אחוז. זה מאוד טכני.
שלומית ארליך
תעבירו לנו.

(היו"ר מכלוף מיקי זוהר)
ישי פרלמן
""כללי הדיווח המקוון" – כללי מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (דיווח מקוון), התשע"ו-2016;

"מסמך מקרקעין" – כל אחד מאלה:

(1) הצהרה לפי סעיף 73 לחוק;"
שלומית ארליך
סעיף 73 לחוק מדבר על הצהרות של מוכר זכות במקרקעין, עושה פעולה במקרקעין, רוכש זכות במקרקעין...".
ישי פרלמן
"(2) בקשה לתיקון שומה לפי סעיף 85 לחוק;

(3) הודעת השגה לפי סעיף 87 לחוק;

(4) מסמך כאמור בסעיף 96 לחוק;"
שלומית ארליך
סעיף 96 מדבר על סמכות של המנהל לדרוש מסמכים וידיעות. רק נגיד שבסעיף ההסמכה יש לכם אפשרות לבקש שהדיווח יהיה מקוון גם לגבי סעיפים נוספים, שזה סעיפים 74-76. סעיף 74 יש לו התייחסות בהמשך, אבל מה לגבי הסעיפים האחרים? למה את זה לא ביקשתם? זה הודעות על עסקה מותנית. זה נמצא בסעיף ההסמכה. אתם לא מבקשים שזה יהיה?
ישי פרלמן
בינתיים לא.

""מערכת המייצגים" – כהגדרתה בכללי הדיווח המקוון."
שלומית ארליך
מה ההגדרה שלה? אין לנו את הכללים.
ישי פרלמן
"מערכת ממוחשבת אשר ניתן להיכנס אליה מאתר הדיווח ובה ניתן לבצע את הדיווח המקוון."

תקנה 2 – חובת הגשת מסמך באופן מקוון

"(א) חייב יגיש מסמך מקרקעין למנהל באופן מקוון לפי תקנות אלה וכללי הדיווח המקוון, באמצעות מערכת ממוחשבת שפיתח המנהל לצורך כך."
שלומית ארליך
למה צריך לומר "שפיתח המנהל לצורך כך"? לא מספיק טוב לכתוב "באמצעות מערכת ממוחשבת"?
ישי פרלמן
לא, כי זה צריך להיות המערכת הייעודית, המערכת שלנו, לא כל מערכת.
שלומית ארליך
"מערכת המייצגים" זה לא המערכת הממוחשבת במקרה הזה?
ישי פרלמן
כן.
משה אשר
מה שאנחנו פיתחנו.
שלומית ארליך
למה אי אפשר להגיד "באמצעות מערכת המייצגים"?
משה אשר
יש יישום שאנחנו פיתחנו אותו.
שלומית ארליך
אבל מה ההבדל? מערכת המייצגים היא המערכת הממוחשבת.
ישי פרלמן
יש מערכת אחרת במשרדים. מי שיגיש מהמשרד, שהוא לא עורך-דין, שהוא יגיע למשרד ויגיש מן המשרד, יגיש את זה באמצעות מערכת אחרת, גם מערכת שפיתחנו לצורך כך אבל שונה ממערכת המייצגים.

"(ב) חייב שהגיש מסמך מקרקעין שלא באמצעות מערכת ממוחשבת כאמור בתקנת משנה (א), יראו אותו כמי שלא הגישו לעניין החוק."
שלומית ארליך
החייב הוא מי שבשמו מוגש המסמך ואותו יראו כמי שלא הגיש. בסדר.
ישי פרלמן
תקנה 3 – הגשת הודעה על נאמנות

"מי שחייב בהגשת הודעה על נאמנות לפי סעיף 74 לחוק, והגיש הצהרה מקוונת לפי סעיף 73 לחוק, רשאי להגיש את ההודעה באופן מקוון במועד הגשת ההצהרה האמורה, אם בחר בכך."

אנחנו לא רוצים שתוגש ההודעה לפי סעיף 74 לפני ההצהרה לפי סעיף 73, פשוט כי מבחינה טכנית ברגע שמגישים את ההצהרה לפי סעיף 73 נפתח תיק ויש מספר תיק ומצורפות לזה הצהרות.
יוסי אלישע
האם כתוצאה מזה המועד להגשת הודעת הנאמנות מוארך?
ישי פרלמן
עד 40 ימים. אפשר להגיש את זה עדיין בכתב. אפשר להגיש מסמך רגיל אם אתה רוצה להגיש את זה בזמן מוקדם יותר.
יוסי אלישע
הצהרה על הודעת נאמנות נדרש להגיש בתוך 30 ימים. נכון? כך נקבע היום.
ישי פרלמן
אם אתה רוצה להגיש הצהרה אחרי 38 ימים ואת ההודעה את נאמנות אחרי 30 ימים אפשר להגיש אותו בכתב, במסמך.
יוסי אלישע
למה שעכשיו אגיש את זה במסמך? למה לא הכול באופן מקוון?
יניב כהן
אנחנו מאפשרים. אם אתה רוצה להגיש את זה- - -
משה אשר
אין חובה להגיש הודעה מקוונת על נאמנות.
יוסי אלישע
תראו מה אתם עושים, אתם אומרים: את זה למשל מחריגים, אבל לפני דקה רבנו על שטות קטנה שאי אפשר להחריג אותה בשום אופן.
משה אשר
פה אתה מאפשר 40 ימים.
יוסי אלישע
יכול מאוד להיות שצריך להתאים את המועד להגשת הודעת נאמנות למועד הדיווח. אני לא יודע אם לזה התכוונתם פה. זה אומר שהמועד להגשת הודעת נאמנות יהפוך להיות 40 ימים במקום 30 ימים.
משה אשר
רק אם אתה מגיש באופן מקוון.
יוסי אלישע
ברור. אבל אנחנו מדברים על עולם מקוון.
שלומית ארליך
זה לא מה שכתוב בחוק.
ישי פרלמן
יש למנהל סמכות להאריך את המועדים. נשתמש בזה.
שלומית ארליך
אנחנו לא מדברים עכשיו על סמכות להאריך. אנחנו אומרים שבאופן קבוע, ככל שמדובר בהגשה מקוונת, זה יהיה 40 ימים.
משה אשר
ניתן הארכה דרך זה, שמי שמגיש באופן מקוון יחול עליו 40 ימים.
יוסי אלישע
אבל אין מי שיגיש שלא באופן מקוון. לכאורה בשנת 2017 כולם יגישו באופן מקוון.
משה אשר
הודעה על נאמנות אתה לא חייב להגיש באופן מקוון.
ישי פרלמן
זה בסדר ברמה המנהלתית. המנהל אישר שהוא יאריך את המועד.
שלומית ארליך
איך אתם רוצים שינוסח הסעיף?
יניב כהן
"רשאי להגיש את ההודעה באופן מקוון במועד להגשת ההצהרה האמורה, אם בחר בכך".
יוסי אלישע
על אף האמור בסעיף...
ישי פרלמן
פה פשוט מדברים על חובת ההגשה באופן מקוון. הארכת מועדים זה לא פה.
שלומית ארליך
עוד פעם, מה אתם רוצים שיהיה כתוב?
ישי פרלמן
"מי שחייב בהגשת הודעה על נאמנות לפי סעיף 74 לחוק, והגיש הצהרה מקוונת לפי סעיף 73 לחוק, רשאי להגיש את ההודעה באופן מקוון במועד הגשת ההצהרה האמורה, אם בחר בכך."
יוסי אלישע
מה זה "אם בחר בכך"? הוא לא יכול לבחור אחרת. למה לא לקבוע שמי שרוצה הודעה על נאמנות יגיש אותה ביחד עם המש"ח? למה הפיצול?
משה אשר
אין סמכות לקבוע שחייבים להגיש את ההודעה באופן מקוון.
שלומית ארליך
למה? זה כתוב בסעיף ההסמכה.
יוסי אלישע
אז בואו נוסיף אותה למסמך מקרקעין. ברשימת המסמכים אי אפשר לצרף אותה?
שלומית ארליך
מה סיכמנו?
ישי פרלמן
שזה ייעשה מבחינה מנהלתית.
שלומית ארליך
אני רואה קצת קושי עם העובדה שזה קבוע בחוק, ואתם לא מבקשים באמת לעשות פה משהו שהוא זמני.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה החלוקה הזו? אנחנו חוזרים בדיוק לוויכוח הקודם, על אותם עורכי-דין שלא יודעים לעשות את זה. אז עכשיו חלק מקוון וחלק לא מקוון?
משה אשר
עזוב. 99.9% יישאר מקוון. אנחנו אומרים שלגבי ההודעה הזאת יש סמכות למנהל להאריך מועדים לפי החוק. אנחנו נאריך. מי שמגיש בצורה מקוונת יגיש יחד עם המש"ח, דהיינו מ-"30 ימים" עובר ל-"40 ימים".
שלומית ארליך
איך אתה מתגבר על כך שאתה אומר "אם בחר בכך" כאשר אין לו באמת בחירה?
יניב כהן
יש לו בחירה. הוא יכול להגיש את זה או באופן ידני או באופן מקוון. אין חובה להגיש את ההודעה באופן מקוון.
יוסי אלישע
מש"ח לעתים מוגש ביחד עם הרוכש. כל המטרה של הודעת הנאמנות היא לאפשר את החיץ בין הרוכש לבין הקונה. יש בעיה, יכול מאוד להיות שצריך לעשות את זה באופן נפרד. השאלה איך עושים את זה.

(היו"ר משה גפני)
יניב כהן
זה בדיוק הטכנולוגיה. אתה מגיש את ההצעה של המוכר, ואחר-כך כשאתה מקבל מספר שומה אתה מגיש את ההודעה על נאמנות. זה נפרד. זה בדיוק מה שכתוב כאן.
יוסי אלישע
זאת אומרת, אנחנו נגיש את זה לאחר מכן, רק אחרי קבלת מספר השומה?
יניב כהן
מרגע ששלחת הצהרה מקוונת אתה יכול אחרי כן לשלוח כל מסמך באופן מקוון. יש לך מספר שומה.
יוסי אלישע
לפי זה אם אני רוצה את ההודעה המקוונת היא חייבת לבוא רק לאחר שהוגש הדיווח המקוון.
יניב כהן
או ביחד או אחרי.
משה אשר
בסופו של דבר זה הטבה. בעצם אפשרנו פה להגיש את הודעת הנאמנות 10 ימים מאוחר יותר. זה הטבה בגלל ההפרשים בזמנים. זה לא בא להרע פה.
יוסי אלישע
בואו נבהיר את הנקודה הזאת. זה אומר שמי שמגיש באופן מקוון נדרש להגיש את הודעת הנאמנות בעצם בשלב ב', לא ביחד. הוא יכול להגיש ביחד.
משה אשר
מה הבעיה?
יוסי אלישע
אין לי בעיה. אני רק לא רוצה שנפגע במוסד הנאמנות. הוא הרי לא יכול לחשוף כלפי הקונה.
משה אשר
שלא יחשוף. הכול אחרי, אבל בתוך 40 ימים. שימצא זמן וישדר. לא מעבר ל-40 ימים. יש לו עוד 10 ימים.
יוסי אלישע
זה אומר שמוגש הדיווח המקוון ולאחר מכן מוגשת ההודעה על הנאמנות בתוך 40 ימים. זה צריך להיות לאחר מכן.
משה אשר
כתוב "לאחר מכן".
יניב כהן
זה יכול להיות תוך כדי. אפשר להגיש את ההודעה במועד להגשת ההצהרה.
היו"ר משה גפני
תגיעו לנוסח מוסכם.
משה אשר
אנחנו לא חורגים מ-40 ימים לגבי ההודעה. זה ברור?
היו"ר משה גפני
יש גם את הכללים שאתם צריכים להביא.
משה אשר
הכללים כבר כתובים ונעביר לכם אותם. אבל אתם לא צריכים לאשר אותם.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו צריכים לראות אותם. אנחנו תומכים בזה. בכל אופן, תנסו להגיע לנוסח מוסכם. בישיבה הבאה בעזרת-השם ננסה להביא את זה להצבעה.
שלומית ארליך
הישיבה הבאה תהיה מחר?
היו"ר משה גפני
לא.
משה אשר
היינו רוצים לסיים את ההקראה.
היו"ר משה גפני
אבל יש לשלומית ארליך הערות.
שלומית ארליך
את סעיף 3 צריך "לסגור".
ישי פרלמן
תקנה 4 – סמכות המנהל לאשר דיווח שאינו מקוון

"המנהל או מי שהוא הסמיך לעניין זה מבין עובדי רשות המסים בישראל, רשאי, לאשר הגשת מסמך מקרקעין מודפס על-ידי מסירתו ביד או על-ידי משלוחו בדואר אם התקיים אחד מאלה:

(1) לפי בקשת חייב, אם החייב איננו מיוצג על-ידי עורך-דין, והוכח להנחת דעתו של המנהל, או מי שהוא הסמיך לעניין זה מבין עובדי רשות המסים בישראל, שהחייב אינו יכול להגיע למשרדי הרשות מפאת מגבלות פיזיות או מכיוון שנמצא מחוץ לישראל."
שלומית ארליך
מה זה "הוכח להנחת דעתו של המנהל"? איך הוכח? על-ידי הגשת טפסים, מסמכים?
ישי פרלמן
באמצעות פנייה.
שלומית ארליך
באיזה שלב מוכיחים את זה להנחת דעתו של המנהל?
ישי פרלמן
לפני הגשת ההצהרה.
יוסי אלישע
הוא צריך לעשות את זה לפני חלוף 40 הימים ולקבל תשובה לפני חלוף 40 הימים.
שלומית ארליך
מה נכנס במסגרת מגבלות פיזיות?
ישי פרלמן
שהוא לא יכול להגיע לרשות, שיש לו בעיה להגיע למשרדי הרשות.

"(2) נוכח המנהל, או מי שהוא הסמיך לעניין זה מבין עובדי רשות המסים בישראל, כי מתקיימות נסיבות חריגות בקשר לפעילות מערכת המייצגים או מערכות המחשוב של הרשות, ושבעטיין מסיבות טכנולוגיות לא מתאפשרת הגשה באופן מקוון לפי תקנות אלה, רשאי הוא, להורות, על אף האמור בתקנות אלה ולמשך תקופה שיורה ואשר לא תעלה על התקופה המזערית הנדרשת בנסיבות העניין, כי הדיווח לרשות ייעשה שלא באמצעות דיווח מקוון; הוראה כאמור תפורסם באתר האינטרנט של הרשות וברשומות."

פה זה הוראה שמדברת על אם יש משבר במחשבי הרשות.
שלומית ארליך
מה זה "נסיבות חריגות"?
משה אשר
בעצם תקלה במערכת, אם למשל המחשב "נפל".
שלומית ארליך
מה זה "ואשר לא תעלה על התקופה המזערית"? מה היא התקופה המזערית?
משה אשר
מה שנקבע, לפי הנסיבות.
שלומית ארליך
מה שאתה קובע?
משה אשר
כן. לפי הנסיבות.
שלומית ארליך
למה צריך לקבוע את זה אם ממילא אתה זה שקובע את התקופה? זה "למשך תקופה שיורה".
היו"ר משה גפני
"למשך תקופה שיורה המנהל".
משה אשר
בסדר.
יוסי אלישע
פה צריך להכניס את החריג של הגיל. נכון?
ישי פרלמן
פה נוסיף משהו על עורך-דין שלא יכול להגיע.
משה אשר
בגיל 70, אם אין במשרדו אנשים צעירים שיכולים לסייע לו, אם הוא עובד יחיד מעל גיל 70 ולא איש טכנולוגי – ניתן לו את זה. זה הכול.
ישי פרלמן
תקנה 5 – תחולה

"תחילתן של תקנות אלה –

(1) לגבי מסמך מקרקעין כמפורט בפסקה (1) או (4) להגדרת "מסמך מקרקעין" שבתקנה 1 – ביום"- - -
שלומית ארליך
פה לא עושים את האבחנה, הכול יהיה ביחד ב-1 בינואר?
ישי פרלמן
לא, כי זה שלב ב'.
היו"ר משה גפני
למה אתם עושים אבחנות? עכשיו לפי התקנות שלכם יש את ה-1 באוקטובר ויש את ה-1 בינואר.
משה אשר
אמרת שהכול ב-1 בפברואר.
היו"ר משה גפני
אבל אתם עושים אבחנה.
יניב כהן
זה לא בשלב א' בעסקה. האבחנה שביקשו היא בתוך שלב א'. פה אנחנו עושים אבחנה בין שלב א', ההצהרות, שזה כל סוגי העסקאות – יוגשו ב-1 בינואר, או ב-1 בפברואר, כפי שיוחלט. שלב ב' זה השגות ותיקונים אחרים.
משה אשר
למשל התדיינות שומתית וכל הדברים האלה. זה דברים אחרים.
שלומית ארליך
מתי המערכת תהיה מוכנה?
יניב כהן
בערך במחצית שנת 2017.
משה אשר
קודם כול, העסקאות משודרות. זה ה-1 בפברואר. אחרי כן זה דברים אחרים של הליכי שומה. גם את זה יכולנו להביא עכשיו.
היו"ר משה גפני
מה היא האבחנה שאתם עושים היום בין שני המועדים?
מאיר אסולין
בין הצהרה ושומה ובין השגות ותיקוני שומה.
משה אשר
אלה דברים שהם נפרדים מהעסקה, הם לא קשורים לעסקה.
היו"ר משה גפני
למה יש לי כל הזמן הרגשה – אני עובד אתכם כל הזמן, גם עבדתי עם הקודמים לך – שעלינו אתם לוחצים מאוד לגמור הכול בזמן, אבל אחרי כן כשצריך לבצע אתם לא עומדים בלוחות הזמנים? למה יש לי הרגשה כזאת?
משה אשר
תאמין לי שאנחנו רצנו פה הכי מהר שאפשר. רצנו מהר, אבל אנחנו גם מתחשבים.
מיקי לוי (יש עתיד)
ההרגשה שלך לא נכונה, אדוני.
היו"ר משה גפני
אבל זאת ההרגשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל הם אנשים טובים.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי שהם אנשים רעים, להיפך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גפני, כשנגיע לחוק ההסדרים נעשה הפוך...
מיקי לוי (יש עתיד)
הם לא אשמים בחוק ההסדרים.
היו"ר משה גפני
בואו נסיים את ההקראה.
ישי פרלמן
תקנה 5 – תחולה

"תחילתן של תקנות אלה –

(1) לגבי מסמך מקרקעין כמפורט בפסקה (1) או (4) להגדרת "מסמך מקרקעין" שבתקנה 1 – ביום כ"ח באלול התשע"ו (1 באוקטובר 2016) או 45 ימים מיום פרסום כללי הדיווח המקוון ברשומות, לפי המאוחר;"
שלומית ארליך
זה השתנה. זה יהפוך להיות "1 בפברואר 2017".
ישי פרלמן
"(2) לגבי מסמך מקרקעין כמפורט בפסקה (2) או (3) להגדרת "מסמך מקרקעין" שבתקנה 1 – 30 ימים מיום פרסומה ברשומות של הודעת המנהל בדבר תחילת פעולתה של מערכת המחשוב של הרשות המאפשרת קבלת דיווחים מקוונים של מסמכי מקרקעין כאמור."
היו"ר משה גפני
רבותי, סיימנו את ההקראה. הוועדה תומכת בתקנות האלה. אנחנו לא מצביעים עכשיו מכיוון שאנחנו רוצים שתגיעו לנוסח, וגם שתביאו לנו את טיוטת כללי הדיווח המקוון. על הנוסח נצביע בישיבה הבאה בעזרת-השם, אחרי החופשה המרוכזת. לא יהיו יותר השגות ממה שדיברנו, לא פותחים דיון אלא במה שדיברנו בו: להגיע לנוסח מוסכם ולהביא לנו את הטיוטה.

אני מודה לכם מאוד. היום רשות המסים הייתה באופן יוצא מן הכלל- - -
יוסי אלישע
אדוני היושב-ראש, מתי להערכתך תהיה ההצבעה?
היו"ר משה גפני
אחרי החופשה המרוכזת. זה בתחילת ספטמבר. נודיע על כך.
יוסי אלישע
חשוב להודיע גם לציבור. השאלה אם אפשר לצאת כבר בהודעה כי אנשים פה צריכים לקנות עשרות אלפי כרטיסים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב שכן.
היו"ר משה גפני
אפשר.
יוסי אלישע
אם אפשר להצביע היום זה יהיה מצוין.
היו"ר משה גפני
אי אפשר. בכל מקרה בספטמבר זה יאושר בעזרת-השם ובלי נדר.
קריאה
גם אם יהיו תקנות טכניות וזה ייכנס חודש אחרי – שהכרטיסים יהיו מוכנים.
היו"ר משה גפני
אתם צריכים לצאת בהודעה בגלל שלא היה מישהו מבין חברי הוועדה שהתנגד, גם אני לא התנגדתי. אנחנו תומכים בעניין הזה.
יוסי אלישע
גם אנחנו לא מתנגדים.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אתה לא מצביע בגלל שעוד לא עברת פריימריז.
משה אשר
אני רוצה להגיד מילה טובה ללשכת עורכי-הדין. כל ההליך הזה נעשה בדיאלוג שלם איתם והם באים להדרכות שלנו. הם בסך הכול בסדר.
יוסי אלישע
נעשה הרבה הדרכות בסופו של דבר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים