ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/08/2016

תקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 435

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ו בתמוז התשע"ו (01 באוגוסט 2016), שעה 15:35
סדר היום
תקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו – 2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
מוזמנים
פרידה ישראלי - משנה לכלכן הראשי, משרד האוצר

שרית פלבר - עו"ד, משרד המשפטים

דרור גולדשטיין - הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

לוני בכר - עו"ד, מטעם איגוד הבנקים בישראל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

תקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו – 2016
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום תקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו – 2016.

שוחחתי עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עם עורך הדין אבי ליכט, והגענו לכמה סיכומים. כמה מהסיכומים האלה, אני לא חייב על פי התקנון לומר אותם ואני לא אומר אותם אבל סיכמנו ומה שאנחנו צריכים להגיד לפרוטוקול זה שהתאריך שעליו דיברנו, אנחנו נכתוב את התאריך בעוד שנתיים. אני מבקש שלא יהיה ט' באב, לא בגלל שאני משוכנע במאה אחוזים ש-ט' באב יהפוך ליום שמחה. אני משוכנע במאה אחוזים, אבל יש כאלה שהם קצת חוששים מהעניין הזה, כך שלא יהיה למראית עין כאילו אנחנו עושים תאריך של ט' באב, אף על פי שבטוח הוא יהפוך ליום שמחה.
קריאה
בעוד שנתיים זה יוצא כ' באב.
היו"ר משה גפני
אם כן, אנחנו משנים את התאריך לפי זה ואנחנו הולכים להצביע על כל התקנות של ה-פטקא.
שרית פלבר
יש עוד שינוי.
היו"ר משה גפני
רק לא מסובך.
שרית פלבר
לא. בהקשר הזה. כפי שאמרתי לפני הדיון, איגוד הבנקים הביע את החשש שכאשר כתוב שהפיקדונות נעשים לפי דין, לא יובאו בהכרח - - -
היו"ר משה גפני
תיקנו.
שרית פלבר
כן. זה היה קושי אחד. קושי שני הוא שאמרו שאנחנו לא יודעים לזהות איזה פעילות נעשית בחשבון, האם אותו גמ"ח שהפעילות שלו נעשית אצלי, מקבל פיקדונות. לכן אנחנו מציעים את הנוסח הבא:

"החל ביום כ' באב התשע"ח (1 באוגוסט 2018) מוסד ציבורי המקבל פיקדונות ייחשב מוסד ציבורי לעניין תקנות אלה רק אם קבלת הפיקדונות נעשית בהתאם לחובת הרישוי הנדרשת בדין. החל מהמועד האמור על המוסד הציבורי יהיה להגיש למוסד הפיננסי הישראלי שבו מוחזק חשבונו תצהיר המאומת על ידי עורך דין על כך שהוא מקבל פיקדונות בהתאם לחובת הרישוי הנדרשת בדין".

כלומר, החלק השני של הסעיף עוסק ביום שאחרי. כלומר, הם רוצים לדעת איך ב-1 לאוגוסט 2018 אני בודק אם הגמ"ח שמפקיד את כספו אצלי הוא פועל בהתאם לדין. לי אין דרך לבדוק את זה ואני רוצה שהוא יגיש תצהיר שהוא עשה את כל מה שנדרש לפי חוקת הרישוי הנדרשת בדין ככל שהיא תידרש.
קריאה
תאמרי שוב את החלק השני.
שרית פלבר
"החל מהמועד האמור – שזה ה-1 באוגוסט 2018 - על המוסד הציבורי יהיה להגיש למוסד הפיננסי הישראלי שבו מוחזק חשבונו תצהיר המאומת על ידי עורך דין על כך שהוא מקבל פיקדונות בהתאם לחובת הרישוי הנדרשת בדין".
אייל לב ארי
מה זה חובת הרישוי הנדרשת בדין?
קריאה
אפשר לומר ככל שיידרש?
שרית פלבר
אם היא לא נדרשת בדין, היא לא נדרשת.
קריאה
האם אפשר לחדד את הנקודה שבמידה שלא, בעצם מאבד את הפטור שקיבל כמוסד פיננסי, אבל זה לא סותר את זה שהוא יכול ללכת ולקבל.
שרית פלבר
זה לצורך מוסד ציבורי.
קריאה
שמצבו לא ייגרע ממוסד פיננסי אחר.
שרית פלבר
"מוסד ציבורי המקבל פיקדונות ייחשב מוסד ציבורי לעניין תקנות אלה".
קריאה
תודה רבה.

עכשיו את החלק הראשון.
שרית פלבר
"החל ביום כ' באב התשע"ח (1 באוגוסט 2018) מוסד ציבורי המקבל פיקדונות ייחשב מוסד ציבורי לעניין תקנות אלה רק אם קבלת הפיקדונות נעשית בהתאם לחובת הרישוי הנדרשת בדין. החל מהמועד האמור על המוסד הציבורי יהיה להגיש למוסד הפיננסי הישראלי שבו מוחזק חשבונו תצהיר המאומת על ידי עורך דין על כך שהוא מקבל פיקדונות בהתאם לחובת הרישוי הנדרשת בדין".
אייל לב ארי
אבל מה זה הנדרשת בדין? אם כך, יכולים להיות לנו שני ראשים. האחד, אם יוסדר עניין הגמ"חים וזה כנראה הנדרשת בדין, אבל אם לא יוסדר עד 1 באוגוסט 2018, הכול יכול להיות, אז מהי החובה שתחול מבחינת הרישוי?
שרית פלבר
העמדה כיום היא שהם עומדים בתנאים להיות גוף פיננסי ולכן הם צריכים לפעול על פי רישוי של גוף פיננסי.
אייל לב ארי
אבל אין להם הסדרה. איזה רישוי יחול עליהם?
שרית פלבר
לא, יש להם. מי שמקבל היום מעל שלושים פיקדונות ונותן אשראי, הוא נכנס לתוך ההגדרה של גוף פיננסי בחוק הבנקאות (רישוי).
אייל לב ארי
אם כך, הם יצטרכו להוציא רישיון מבנק ישראל?
לוני בכר
לא. לאו דווקא. יש את האופציה של ג'ין כמו שחברנו שאל, יש את האופציה של התנועות הקטנים. כלומר, זה אחד משלושת המסלולים. לפי הסיכום אליו הגיע היושב ראש עם משרד המשפטים, המסלול הזה אחרי שנתיים מקבל תפנית. מי שאחרי שנתיים לא מקבל את המסלול הזה, יכול לקיים את המסלולים החלופיים או לפעול לפי התפנית שהמסלול השלישי יקבל. זאת אומרת, אם זה אישור רישוי, אם זה החוק החדש, החוק הישן או לוותר על כל זה וללכת ל-ג'ין. חוק פטקא לא אמור לטפל בבעיית הגמ"חים.
אייל לב ארי
הוא לא אמור לטפל בבעיית הגמ"חים, זה ברור, אבל הוא מציף את הענין והוא חידד את העניין של מה קורה אם הם לא נחשבים עכשיו כמוסד ציבורי. איפה הם יהיו?
לוני בכר
או ג'ין, המסלול השני. גם להבנתי, כמו להבנת הגמ"חים, ממשיכים להתקיים שני המסלולים האחרים.
שרית פלבר
אנחנו אומרים שהשנתיים האלה נועדו על מנת שהגמ"חים שיכולים לקבל הכרה כמוסד ציבורי יקבלו הכרה כמוסד ציבורי, למרות שלעמדתנו יש קושי עם הפעילות שלהם. זאת מעין הוראת מעבר שנותנת זמן לגמ"חים להסדיר את הפעילות שלהם או דרך חוק הפטקא עצמו אם זה ג'ין אמריקאי ואם תהיה הסדרה אחרת שתחייב אותם בחובת רישוי, הם צריכים לפעול על מנת להסדיר את הרישיון שלהם.
אייל לב ארי
זה כאשר בתוך שנתיים תהיה הסדרה ואז הם יהיו לפי הרישוי של ההסדרה. היה וזה לא יקרה? איזה חובת רישוי תהיה?
שרית פלבר
שוב, המצב הנורמטיבי כיום – חברי מבנק ישראל יתקן אותי אם אני טועה - - -
דרור גולדשטיין
אני מבנק ישראל, נכון, אבל בענייני רישוי אני פחות בקי. זה בעצם אותו מצב של היום.
שרית פלבר
כן. אנחנו פשוט חוזרים למצב של היום. היום מי שעומד בתנאים מסוימים להיות גוף פיננסי, חלק מהגמ"חים עומדים בתנאים האלה, הם צריכים לקבל רישיון כדי לפעול. זאת העמדה שלנו.
אייל לב ארי
איזה רישיון?
שרית פלבר
לפי חוק הבנקאות (רישוי). המצב היום הוא שהפעילות שלהם היא כזאת שמחייבת רישוי.
אייל לב ארי
נכון, אבל הם פועלים בלי הרישוי.
שרית פלבר
נכון.
אייל לב ארי
אבל היה ואחרי עוד שנתיים?
שרית פלבר
אנחנו חוזרים למצב היום.
אייל לב ארי
המצב היום?
שרית פלבר
כן.
אייל לב ארי
ואם לא?
דרור גולדשטיין
זה לא בדיוק המצב היום כי במצב היום יש הסדר שלמרות שאין להם רישיון כבנקים, מזה נולד חלק מהבעיה והצורך בהסדרה. אין להם הסדרה ובכל זאת רצו להגיע להסדר שיאפשר את הנושא הזה של הפטור לפי מוסד ציבורי לתקופת ביניים עד שיוסדר. זה בעצם המסלול השלישי, יוסדר לפי רגולציה של גמ"חים ולא רגולציה של בנקים.
היו"ר משה גפני
בואו נעשה סדר. אנחנו לא דנים עכשיו על חוק הבנקאות ואנחנו לא מדברים על חוק הגמ"חים. זה לא עומד לדיון. הגמ"חים עבדו עד היום עם חוק הבנקאות ועם כל מה שנלווה לעניין. היה עם זה הרבה קשיים. באה הממשלה באמצעות היועץ המשפטי לממשלה ואמרו שצריך להסדיר את החוק הזה. אמרנו, בסדר, בבקשה. התקיימו ישיבות בעניין הזה וגם עכשיו מתקיימות ישיבות ויש גם תזכיר חוק וכולי. יצטרכו לעשות שינויים. זה לא עומד על סדר היום כאן. מה שקרה זה שפתאום נולד פטקא. לא ידענו על כך. התברר, בלי קשר לחוק בנקאות (רישוי) שיש בעיה עם הגמ"חים בגלל הפטקא. לפטקא מצאנו הסדר שהוא נעשה על דעת כולם. ההסדר הזה, היה ויכוח האם הוא יהיה לשנה או יהיה לשנתיים. הוא יהיה לשנתיים כאשר בתוך הזמן כמה שיותר מהר ננסה למצוא פתרון לחוק בנקאות שלא קשור לפטקא. כרגע המצב הוא שהגמ"חים ממשיכים לפעול.

בגלל הפטקא הבנקים אמרו להם שהם סוגרים להם את החשבונות כי אחרת האמריקאים יבואו לכאן. את זה פתרנו. יש פרק זמן מבחינת התקנות, פרק זמן של שנתיים. זה לא קשור לחוק הבנקאות שאנחנו כולנו מעוניינים שהוא ייגמר בשבוע הבא. אין לנו עניין למשוך את זה אבל זה לא קשור לתקנות הללו.

את התקנות הללו פתרנו ואני מבקש – פרידה, גם ממשרד האוצר, גם ממשרד המשפטים וגם מהבנקים – מפעם לפעם גם אחרי ההסדר אני מקבל טלפונים. אתם צריכים להבין שרוב הגמ"חמים הם לא גמ"חים גדולים. אלה אנשים או צעירים או מבוגרים שהם לא יודעים להתנהל מול הפקיד בבנק. הפקיד אומר, אתה תביא, הוא מתקשר אלי – אלי הכי קל לו להתקשר – ואומר, תשמע, הייתי בבנק, בעיקר בבנק אחד מסוים, והפקיד אמר לי שהוא סוגר לי את החשבון בעוד שבועיים אם אני לא מביא לו א', ב', ג'. הוא שואל אותי מה זה ה-א', ב', ג' הזה ואומר שבחיים שלו לא היו לו דברים כאלה.

אני מבקש את העזרה שלכם, גם של הבנקים, גם של משרד האוצר וגם של משרד המשפטים. נגיע לפתרון במסגרת החוק, נגיע לפתרון. הפטקא, אנחנו מגיעים להסדר שהוא לפרק זמן ארוך יותר מכפי שדיברנו בהתחלה ואני מבקש פשוט את העזרה. ברגע שאני מצביע על התקנות, אל תלכו לדרככם ואני אלך לדרכי ותשאירו אולי לבד עם הטלפונים של האנשים המבוגרים והצעירים. תעזרו לנו בעניין הזה כי אני לא הולך לשום מקום אלא אני כאן ואתם תצטרכו אותי אחר כך שוב. לא לרשום את זה בפרוטוקול.

יש לכם הערות?
פרידה ישראלי
רצינו להקריא את החשש הממשי. רק להקריא את הנוסח שגיבשנו.
קריאה
שהחשש הממשי לא יחול על השנים 2014 ו-2015.
פרידה ישראלי
"על אף האמור בתקנות אלה, מקום שבו נקבע כי חשבון יסווג כחשבון בר דיווח בשל כך שהתעורר במוסד פיננסי חשש כי נעשתה בחשבון פעילות שמטרתה לעקוף את חובות הזיהוי והדיווח, לא יחולו ההוראות האמורות על מוסד פיננסי שאינו תאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי) התשמ"א-1981 על דיווחים לגבי השנים 2014 ו-2015".
היו"ר משה גפני
אייל, בסדר?

מי בעד אישור תקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו-2016 עם כל השינויים שהוקראו גם על ידי הממשלה וגם על ידי הייעוץ המשפטי של הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור התקנות – פה אחד

התקנות מס הכנסה (יישום הסכם פטקא), התשע"ו-2016, אושרו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לכם משהו דרמטי והוא שהתקנות אושרו פה אחד. אני מודה לכם.

אני מבקש להגיד לבנקים שמחר אנחנו מתחילים, בניגוד למה שהיה עד היום בסדר היום, בערך בשעה 10:45 את הדיון בחוק ניירות ערך (שינוי מבנה הבורסה) ורישום צולב.

הישיבה ננעלה בשעה 15:48.

קוד המקור של הנתונים