ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/08/2016

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 15), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 335

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ו בתמוז התשע"ו (01 באוגוסט 2016), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 15), התשע"ו- 2016 (ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים)
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
עוזרת ראשית לשכה משפטית, משרד הכלכלה והתעשייה - עלי מהנא

עו"ד בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד התמ"ת - נועה נאמן

עוזר ליועמ"ש-בנש"מ, משרד רה"מ - בישארה אלי פראן

ממונה (חקיקה)-משפטים, משרד המשפטים - דן עמוס אורן

מנהלת שירות למתבגרים צעירים, משרד הרווחה - צפורה נחשון גליק

ממונה יעוץ משפטי בתח' רשויות מקומיות, משרד הפנים - מרגלית בוטרמן

עו"ד, משרד החינוך - אילן פרץ שי

עו"ד, משרד המשפטים - ערן טמיר

מפקחת ארצית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים - מריה פודגייצקי

עו"ד, ביטוח לאומי - שלמה מור

קשרי כנסת שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי - פנחס קבלו

סמנכ"ל, בית השנטי - מיכאל בן יוסף

רכזת כללית, בית השנטי - הלית לוי

מנכ"ל, ילדים בסיכוי - המועצה לילדי פנימיות - ירון בראון

גיא שמחי – ממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

הצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 15), התשע"ו- 2016 (ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים)
היו"ר אלי אלאלוף
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום ה-1 לאוגוסט 2016, כ"ו בתמוז תשע"ז. הצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 15), התשע"ו- 2016 (ייצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים).

גילינו שיש צורך בתיקון, לכן אנחנו אמורים למשוך מחדש את החוק, לדון בתיקון. בבקשה, נעה, היועצת המשפטית שלנו.
נעה בן שבת
הצעת החוק כבר הונחה על שולחן הכנסת אחרי שהתקיימה לגביה רביזיה. סמוך לאחר הרביזיה, קיבלנו הודעה ממשרד הפנים שעל הרשויות המקומיות חל סעיף 15א לחוק שירות המדינה מינויים, מה שאומר שלפי לשון החוק הקיים בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הם לא בגדר מעסיק לפי סעיף 9ד, ולכן גם חובת הייצוג ההולם לפי אותו חוק לא חלה עליהם, אלא חל עליהם חוק סעיף 15א(א) לחוק שירות המדינה מינויים.

הצטערנו מאוד לקבל את ההודעה הזאת אחרי הרביזיה, או אחרי הדיון בהצעת החוק. אנחנו חושבים שזו הודעה שמן הראוי היה להביא לידיעתנו. הדבר הזה הפתיע גם אותי, גם את משרד המשפטים, גם את מרכז שלטון מקומי יש לציין שזה הפתיע.
מרגלית בוטרמן
גם אותנו זה הפתיע. זו החלטת ממשלה ישנה, אבל לא היינו מודעים לה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא שמתם לב לכל אורך הדיון הארוך?
מרגלית בוטרמן
לכל אורך השנים שבהם פרסמנו חוזי מנכ"ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש גם אחריות. דווקא באוכלוסייה הזאת שאנחנו כל כך משתוקקים לשרת אחרת – תשימו לב.
מרגלית בוטרמן
לא, ההחלטה הזאת היא משנת 97', היא לא חלה דווקא על אנשים עם מוגבלויות, היא חלה על כל סעיף 15א לחוק שירות המדינה מינויים.

אנחנו כל השנים פרסמנו חוזרי מנכ"ל גם בעניין שצריך לבדוק, לא היינו מודעים. מצטערת, לא היינו מודעים.
נעה בן שבת
למעשה, אנחנו מבקשים לערוך פה תיקון. אנחנו מבקשים שהוא יבהיר לא רק לגבי הרשויות המקומיות. אנחנו בעצם חשבנו שצריך הבהרה ברורה על מי חל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עם ההוראות שלו לגבי נושא הייצוג ההולם, ועם הסמכויות שאנחנו מבקשים להקנות לנציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בקשר לכך, ועל מי חל חוק שירות המדינה מינויים, סעיף 15א בהקשר כמובן של אנשים עם מוגבלות. על מי חל סעיף 15א לחוק שרות המדינה מנויים, והסמכויות שמוענקות לפיו לנציב שירות המדינה.

כדי לעשות את ההבחנה הזאת ניתן לעשות את התיקון שמופיע פה בתיקון לסעיף 9, כך ייראה סעיף 2 לפי הנוסח המוצע. אני מציגה את זה עוד לפני שאנחנו נצביע גם על חידוש הדיון, וגם כמובן על האישור. בסעיף 9ד לחוק העיקרי, במקום: "למעט המדינה או מעסיק אחר", יבוא: "למעט משרד ממשלתי או יחידת סמך שלו, ובמקום עליו יבוא עליהם", זאת אומרת, מה שזה אומר, שהמעסיק שמובא בחשבון עניין חובת הייצוג ההולם ומעסיק לפי סעיף 9ד, הוא מעסיק שמעסיק 25 עובדים, למעט המשרד הממשלתי ויחידת סמך שלו שסעיף 15א לחוק שירות המדינה חל עליהם.

תיקון נוסף שאנחנו עושים בהקשר של התיקון שבאה הצעת החוק הזאת לעשות, זה בהגדרה מעסיק ציבורי אחר בעמוד 2, שגם בה מעסיק ציבורי גדול, גוף ציבורי המעסיק 100 עובדים לפחות, עליו תחול אותה חובת ייצוג הולם ספציפית של 5%, למעט משרד ממשלתי או יחידת סמך שלו שהוראות סעיף 15א לחוק שירות המדינה מינויים התשי"ט-1959 חלות עליהן.

זאת אומרת, יש פה איזושהי חלוקה דיכוטומית, והחלוקה הזאת מתייחסת גם לגופים אחרים, שהם למשל תאגידים סטטוטוריים. יש תאגידים סטטוטוריים שחוק שירות המדינה מינויים חל עליהם בכל מיני צורות, בתקנות לפעמים, לפעמים בחוק נאמר שהם - - - שלהם עובדי מדינה, וחוק שירות המדינה מינויים חל עליהם, אבל התאגידים הסטטוטוריים האלה הם לא ייכנסו בגדר חוק שירות המדינה מינויים. לצורך אותו עניין, זאת אומרת, יחול עליהם הוראה של סעיף 15 לחוק שירות המדינה מינויים ככל שהם באמת חלות עליהם.

אבל בנוסף לזה גם יחול עליהם החוק הזה, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אני רוצה לציין, בחלק מהגופים שראינו שבהם חלה מערכת כזו שבאמת תוכל עליהם – למשל בתקנות, המועצה להשכלה גבוהה, הוטלו עליה בתקנות הוראות חוק שירות המדינה, אבל הסמכויות שניתנו שם לנציב שירות המדינה ניתנו למנכ"ל המועצה, זאת אומרת, הן מופעלות בצורה פנימית, אז ממילא אין פה מצב של שתי גורמים חיצוניים שמתייחסים לאותו גוף, אלא יש את הגורם החיצוני, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לפי חוק שוויון, והגורם הפנימי של אותה מועצה שהוא מפעיל את ההוראות מכוח התקנות. אין פה שתי מערכות שחלות בו זמנית.
היו"ר אלי אלאלוף
על מנת לעשות את התיקונים האלה, אנחנו נדרשים למשוך את החוק.

מי בעד למשוך את החוק, מי נגד?

הצבעה

בעד ההצעה – רוב

נגד – אין

ההצעה נתקבלה.
נעה בן שבת
יחודש הדיון.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נחדש את הדיון, אז יש אישור לחידוש דיון. בבקשה.
נעה בן שבת
זה חידוש הדיון בסעיף 89 לתקנון.
היו"ר אלי אלאלוף
יש חידוש דיון לפי סעיף 89 לתקנון של חברי הכנסת.

חברים, רוצים להתייחס להערות שהובאו לידיעתכם.
נעה נאמן
אני מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.

אני רק רוצה לשאול, ושאלתי את נעה לפני כמה ימים, אם מעסיק צריך להכין תכנית שנתית, עם מי הוא אמור להתייעץ כדי לעשות את התכנית השנתית הזאת כדי לקדם העסקת עובדים עם מוגבלות.
נעה בן שבת
למעשה, התכנית השנתית מוסדרת פה בסעיף 9ג בנוסח הזה. דבר ראשון, החוק כבר אומר מה צריכה לכלול התכנית. למשל הוא אומר, דבר ראשון שמתייחס למשרות פנויות או משרות שהתפנו, היא חייבת לכלול הוראות העדפה. יש פה פירוט ממש. בסעיף קטן (ג) יש פירוט של הדברים שהיא צריכה לכלול. בסעיף קטן (ב) כתוב לנו שהיא צריכה להתייחס ללקחים שהופקו.
נעה נאמן
אז אין גוף מקצועי שהוא אמור - - -
נעה בן שבת
לכאורה הנציבות צריכה להיות הגוף המקצועי שאמור להתייחס לזה. היא גם הגוף שאמור להגיד האם התכנית - זאת אומרת, התכנית צריכה להיראות כתכנית, לא מספיק לפרסם איזה משהו שהוא על הנייר שהוא רק נראה תכנית, או שיש לו כותרת של תכנית והוא לא תכנית. אגב, יש סמכויות לשר הכלכלה לקבוע הוראות גם לעניין התכנית השנתית - גם התוכן שלה, גם הצורה שלה – מה היא צריכה לכלול, איך היא צריכה להיראות, אבל זה גם עניינים של תוכן ושל מהות.
מרגלית בוטרמן
רק אם יש שר כלכלה, או שצריך להגדיר - - -
נעה בן שבת
אנחנו לא מחליפים עכשיו. זה הסמכויות של השר, כשיועברו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הכנסת עוד לא אישרה.
רחלי סונגו
אני מהלשכה המשפטית של משרד הרווחה והשירותים החברתיים. - - - משרדי הממשלה או יחידות סמך שלו, יחידות סמך למה הכוונה איזה יחידות?
בישארה אלי פארן
אני מנציבות שירות המדינה, לשכה המשפטית. יחידות סמך זה יחידות שהן בתוך משרדי ממשלה, אבל יש להן סוג של עצמאות מנציבות שירות המדינה שהיא יחידת סמך - - - בתי חולים שהם יחידות סמך של מערכת הבריאות, אז זה המושג המקצועי שאנחנו משתמשים בו, גם על-פי חוק המינויים, וגם מבחינה מקצועית שאנחנו מדברים על זה.
רחלי סונגו
בתי חולים לא ייכללו?
קריאות
הם יחידות סמך, הם נכללים.
דן אורן
אני אבהיר מה שאמר חברי, שבעצם יחידת סמך לפי הוראות התקשי"ר עובדי מדינה, הוא נבדל ממשרד ממשלתי, וזה שיש לו, כפי שאמר חברי, עצמאות בהתנהלות שלו מול נציבות שירות המדינה. הוא מתנהל באופן עצמאי מול נציבות שירות המדינה לגבי תקנים, לעומת יחידה של משרד ממשלתי שהיא לא יחידת סמך אז היא מתנהלת מול נציבות שירות המדינה עם הנהלת המשרד.
נעה בן שבת
לכן נציבות שירות המדינה ביקשה מאתנו לא להזכיר יחידה – החלוקה הנכונה היא לא משרד יחידה ויחידת סמך כמו שזה מופיע, אלא צריך להיות משרד ויחידת סמך, זו החלוקה הנכונה.
דן אורן
כל השאר זה המשטר של חוק השוויון.
ערן טמיר
קודם כל אנחנו שמחים על התיקון והדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
הכול בזכות היועצת המשפטית.
ערן טמיר
זה נכון, ולא רק זה.
נעה בן שבת
אם משרד הפנים לא היה מוצא את ההחלטה הזאת, אף אחד לא היה יודע על זה, כי באמת, אף אחד לא ידע שיש פה בעיה. ראינו גם פסיקה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תקבלי פעם מחמאה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נתנו לך מחמאה, תגידי תודה, אני עושה פה את עבודתי נאמנה...
ערן טמיר
אני דיברתי על זה עם נעה גם קודם. אם כבר פותחים את הדיון, אנחנו מבקשים לעשות איזושהי הבהרה בסעיף 15ב, סעיף קטן (ב) פיסקה 2. כתוב שם: "מעסיק ציבורי גדול שהיה חייב לפי הודעה שנמסרה בסעיף כך וכך, לפרסם תכנית שנתית", אז פה להוסיף: "לפרסם תכנית שנתית בהתאם להוראות לפי סעיף (ב).
נעה בן שבת
חובתו הייתה לפרסם תכנית שנתית בהתאם להוראות.
ערן טמיר
שיהיה ברור שתכנית שנתית צריכה לעמוד בדרישות של 9ג כולל כל המטען המהותי שלו.
נעה בן שבת
למעשה, כך אני קראתי את הסעיף ממילא, אבל אם רוצים - - -
ערן טמיר
יש חשש שיבינו את זה אחרת.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד הערות.
גיא שמחי
אני ממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות.

אני רוצה - לא הספקתי לפני בדיונים הקודמים, אבל באמת להגיד תודה גם לחבר הכנסת איציק שמולי, וגם ליואב קיש. יש לי בשבילך אדוני היושב ראש, משהו מיוחד. אני מציע מהיום והלאה, למרות שאני יודע שאתה מחובר לשורשים שלך, להחליף את שם משפחתך ל"אלוף".

כבוד היושב ראש, כל הכבוד, ולכולם. אני אומר את זה בשמי, ובוודאי בשם הרבה מאוד אנשים במדינה הזאת שהם אנשים עם מוגבלות. אז תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. המחמאות מגיעות לצוות.
נעה בן שבת
אז בעצם האישור מחדש שנעשה בכפוף לזה שתימסר הודעה על החלטת הוועדה הקודמת, אישור שתיכף אני מניחה שיועמד להצבעה, שתימסר הודעה למליאה על כך שהוועדה החליטה לחדש את הדיון כפי שהוצבע קודם.
היו"ר אלי אלאלוף
מקובל.

מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההצעה – רוב

נגד – אין

ההצעה נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:05.

קוד המקור של הנתונים