ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/08/2016

מצבו של מפעל שתולה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 439

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ו (02 באוגוסט 2016), שעה 14:17
סדר היום
מצבו של מפעל שתולה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מכלוף מיקי זוהר – מ"מ היו"ר

יצחק וקנין
מוזמנים
סגן שר הבינוי והשיכון ג'קי לוי

סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז

איציק לוי - סגן ראש מנה"ר לרכש יבשה, משרד הביטחון

גילה בן בסט - ראש היחידה הכלכלית, משרד הביטחון

עידו סופר - אגף התקציבים, משרד האוצר

רן קויתי - מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה

רונית שני - מנהלת תחום בכירה, ביקורת ביצוע השקעות, משרד הכלכלה והתעשייה

איתן מנדל - איגוד מתכת חשמל ותשתיות, התאחדות התעשיינים בישראל

בניהו לאבל - עו"ד, נאמן לחברת שתולה, בית הדין הארצי לעבודה

אלונה בומגרטן - עו"ד, נאמן בהקפאת הליכים לחברת שתולה, בית הדין הארצי לעבודה

רוני חתן - מנכ"ל תעשיות מתכת, מושב שתולה

גלעד ורדי - יועץ לחברות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

מצבו של מפעל שתולה
היו"ר משה גפני
אני חוזר ואומר שאמרתי שלא נדחה את הדיון בנושא של מפעל שתולה. קיבלנו את אישור יושב ראש הכנסת אבל אנחנו כמובן נהיה מוגבלים לזמני ההצבעות. נקיים את הדיון ונראה לאן אנחנו הולכים.

אני מבקש לציין שפנתה אלי סיגל שאלתיאל הלוי, המנכ"לית של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ואמרה שלסגירת המפעל עשויה להיות השפעה שלילית על התעסוקה בגליל, בניגוד למדיניות הממשלה והיא מבקשת שאני אקיים את הדיון הזה ושאנסה לעזור.

מי מציג את הבעיה של המפעל?
רוני חתן
אני הבן של הבעלים של החברה ואני גם מנהל את החברה. ניהלתי אותה לאורך השנים ובמהלך השנים עשינו כמה שינויים אבל ברשותך, אדוני, אני רוצה להציג את הדברים כפי שהם ובראש ובראשונה להודות לך אדוני על כינוס הוועדה. אני יודע שזה היה בזמן מאוד מאוד צפוף ואני מאוד מעריך ומודה לך.

בראשית הדברים אני רוצה לומר שהחברה הוקמה בשנת 1969, מבחינה אידיאולוגית, על גדר המערכת, כשמירה על הגבול. הרי גדר לא הייתה שם. ב-1969 הגענו למושב, אבא הקים שם מסגרייה קטנה ולאט לאט העסק התחיל להתפתח והתחיל לעבוד גם עם התעשיות הביטחוניות ועם משרדי הממשלה.

בשנת 2016, בינואר 2016, אנחנו נכנסנו להקפאת הליכים ולשם כך אנחנו יושבים כאן. אתנו בדיון נמצאים גם הנאמנים, אלונה ובניהו.

אני רוצה לומר שהחברה הזאת מספקת ביטחון תעסוקתי וכלכלי ל-150 משפחות, עובדים ישירים בתוך המפעל - נמצאים כאן גם חברי ההסתדרות וגם העובדים – ולעוד 150 עובדים נוספים שהם נותני שירות וקבלני משנה. בסך הכול סמוכים על שולחן החברה כ-300 בתי אב אותם אנחנו מפרנסים ומפרנסים בכבוד, לפחות עד ינואר האחרון.

כפי שאמרתי, אנחנו יושבים על גדר המערכת. לא מעט חווינו פעולות מול החיזבאללה. מקום החטיפה של החיילים נמצא במושב שתולה. החברה מתעסקת בציוד ביטחוני גם למערכת הביטחון, למשרד הביטחון, לתעשייה האווירית, לאלביט, לרפא"ל והתעשיות הביטחוניות. בין יתר הדברים, אדוני היושב ראש, אנחנו מייצרים את מכלי הדלק של ה-F-16. בין יתר הדברים שאנחנו מייצרים למערכת הביטחונית זה כל מה שקשור למשגרים, מכלי דלק ל-F-16 והרי כל מטוס שיוצא מלוקיד מרטין, יוצא עם מכל דלק שמיוצר בשתולה. זה לא מובן מאליו. חלקי לוויינים, חלקי תעופה, מיגונים לנמר ולמרכבה במשרד הביטחון, מערכות שיגור, ייצור חלקים לרכבים. חברה שצמחה וגדלה לאט לאט.

אני רוצה לציין את הסיבות למשבר. הסיבות למשבר נובעות מכמה וכמה היבטים. ראשית, ירידה בפעילות.
היו"ר משה גפני
בייצוא.
רוני חתן
כן. לא השכלנו בזמן אמת להתאים את ההוצאות לרמת ההכנסות. היה לנו אירוע. מפעל שכן שלנו שהחזיק תחמושת פירו-טכנית וזיקוקי דינור התפוצץ וכתוצאה מכך המפעל שלנו ניזוק ונהרס עד היסוד. לקח לנו שנה וחצי לשקם אותו. שנה וחצי לקח לנו לשקם את המפעל וכתוצאה מכך הייתה לנו ירידה חזקה בהזמנות וכניסה לייצור מחדש. אנחנו רואים את זה יפה בגרף כאשר היו שנים שהרווחנו תשעה מיליון שקלים, שישה מיליון שקלים, רווח נקי לאחר מס. ידענו לעשות רווחים מאוד יפים לאורך השנים עם מחזורים של חמישים מיליון שקלים בקירוב, עם רווחים של תשעה מיליון ושישה מיליון שקלים. בשנים האחרונות, כאמור, לאחר המשבר שקרה לנו בגלל הפיצוץ, התחילה הנסיגה והירידה בהזמנות וברווחיות וכניסה להפסדים. כתוצאה מכך נכנסנו להקפאת הליכים.

תכנית הבראה. אנחנו יודעים היכן אנחנו עומדים. שכרנו איש מומחה בהבראה של חברות שיושב לידי. הכנו תכנית הבאה עם תכנית קדימה כאשר בין יתר הדברים זה לאחד אתרים. אנחנו יושבים בשלושה מקומות – בשתולה, בגורן ובמעלות. זה לא בגוש דן, אדוני, אלא זה על גדר המערכת. שלושת המקומות האלה, כחלק מתכנית ההבראה, המטרה היא לצמצם את האתרים ולעבוד בשני אתרים במקום בשלושה ועל ידי כך אנחנו מאחדים מטרות, מתייעלים וכך אנחנו נוכל גם לעלות בחזרה על הפסים.

יש תכנית פיתוח עסקית שמדברת על גידול במכירות החל משנת 2017, 2018, 2019 ו-2020 וזה מביא אותנו בשנת 2020 לקרוב לשמונים מיליון שקלים, תכנית מפורטת עם רווח נקי, ואני הולך לקצה, של תשעה מיליון שקלים בשנת 2020. כמובן זה עולה בהדרגה. בשנת 2017 אנחנו נרוויח כשני מיליון שקלים וכן הלאה וכן הלאה עד 2020. הלקוחות שלנו הם שבעי רצון מאתנו. אנחנו ספקים מובילים ויודעים לתת את הסחורה ולעמוד בה חרף האילוצים אתם אנחנו מתמודדים.

מה אנחנו מבקשים מהוועדה. הפתרון חייב להתיישב עם מה שיחליט בית המשפט כתוצאה מההליך המשפטי בו אנחנו נמצאים, מהקפאת הליכים. יש הסדר נושים ואסיפת נושים שאושרה. החובות של המפעל הגיעו לרמות של ארבעים וחמישים מיליון שקלים. הסדר הנושים מדבר על 16 מיליון שקלים. 16 מיליון שקלים חייבים להיכנס לקופת הנאמן כדי להגיע להסדר נושים. בנוסף לכך אנחנו מבקשים חמישה מיליון שקלים שייכנסו להון החוזר על מנת להתניע את הפעילות ולחזור למה שעשינו בעבר.

כשאנחנו נבצע את הפעולה הזאת, אנחנו בעצם נהיה משוחררים משעבוד. הפתרונות המוצעים – ואני לא יודע איך להציג אותם – מבחינת האופציות, שלוש אופציות אותן אנחנו מציעים ששופכות אור כדי לראות איך אדוני יכול להביא את זה לפתרון.

כאמור, הזרמה של 16 מיליון שקלים לקופת הנאמן על מנת שיגיע להסדר וינקה את החברה מכל החובות. לצורך כך צריכים חמישה מיליון שקלים.

אנחנו יושבים כאן כי לא הצלחנו לגייס משקיע. חלק מתכנית ההבראה שהייתה על ידי המהלך שהובלת אדוני בינואר וגרמת לכך שהקרן לסיוע למפעלים במצוקה תזרים את הכסף שקל מול שקל כשקל של משקיע שמכניס את השקל הראשון, לא הצלחנו להגיע לזה. הייתה סגירה, לצערי זה חזר. לא הגיע לידי מימוש וכתוצאה מכך נשארנו ללא משקיע ואנחנו בפני שוקת שבורה.

לכן אנחנו מבקשים לראות איך בכל זאת ניתן להזרים את ה-16 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
מה אמר לכם מנכ"ל משרד האוצר?
רוני חתן
מנכ"ל משרד האוצר הכין צ'ק של 9.1 מיליון שקלים. לצערי החברה שהתקשרה אתנו כדי לרכוש את הפעילות של החברה ולהשקיע, חזרה בה כי היא רצתה להכתיב את התנאים למשרד האוצר. משרד האוצר היה אתנו, עזר לנו, אישר לנו את הסיוע של 9.1 מיליון שקלים אבל הוא לא יכול לתת לנו את הסכום הזה בהיעדר משקיע. לכן אנחנו יושבים כאן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת יצחק וקנין.
יצחק וקנין (ש"ס)
אדוני היושב ראש. אני אישית מכיר גם את האנשים שיושבים כאן. אני מכיר את המפעל הזה. צריך לבקר שם כדי להבין באמת איך הקימו בעשר אצבעות דבר שהוא ממש לתפארת. מכונות שהעלות שלהן היא שני מיליון יורו. הם השקיעו השקעה כל כך גדולה במשך השנים. המפעל הזה ייצר כמו שהוא אומר ל-F-16 ועוד. אני חושב שהדיון שקיימנו כאן בינואר, אנחנו היינו בטוחים – כך נאמר כאן, אני זוכר מה שאמר קיויתי בצורה הכי ברורה – שהולך להיות הסדר והוא הולך להיסגר. לצערנו הרב הדבר הזה לא התבצע.

רבותיי, לא מדובר כאן על הרבה כסף. אנחנו שומעים כאן שבקושי עשרים מיליון שקלים כדי להרים את המפעל הזה ולתת תעסוקה. רבותיי, אין הרבה מקורות תעסוקה במקום ואני אומר לכם את זה כמי שחי בצפון, כמי שחי על קו הגבול. זה אחד המפעלים הבודדים שקיים אצלנו באזור ומעסיק את העובדים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה נדרש, כסף או ערבות מדינה?
היו"ר משה גפני
תכף נגיע לזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
וקנין הוא מהקואליציה. הוא הולך לסדר את זה.
היו"ר משה גפני
לא קשור לקואליציה או לאופוזיציה.
יצחק וקנין (ש"ס)
עזוב אותי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני הייתי במפעל הזה יותר ממך אבל אני שואל אותך מה אתם עושים.
סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז
מה אתה משתולל?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא משתולל אלא שואל מה מציעים.
סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז
תירגע. תן לי לסיים את הדברים.
יצחק וקנין (ש"ס)
איתן, אני בדרך כלל לא מפריע לך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם אני לא מפריע. תגידו מה אתם מציעים.
היו"ר משה גפני
כולנו יחד בעניין הזה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני לא מנתק את עצמי ממך ולא מאף אחד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר אותך ולכן אני שואל מה אתם מציעים.
יצחק וקנין (ש"ס)
המטרה היחידה כאן, כאן מדובר על עשרים מיליון שקלים וזאת תעסוקה לכ-300 עובדים, 150 מועסקים ישירות במפעלים ועוד כל נותני השירותים. על מה מדובר כאן ריבון העולמים? אני אומר לך שאם אותם אלה הולכים להיות מובטלים, העלות למדינה תהיה יותר גדולה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
היא תשלם כפול.
יצחק וקנין (ש"ס)
יש קרן סיוע למפעלים והיא קיימת, קרן של ההסתדרות.

חברים, אני מדבר כאן ישירות. אי אפשר לצאת מהישיבה הזאת ולהגיד בואו, קחו, טפלו בענייניים. צריך לראות איך פותרים את הבעיה באופן אמיתי. האוצר צריך לומר את הדברים, משרד הכלכלה צריך לומר את הדברים וצריך לומר דברים ברורים. זה שהנושא שוב מגיע לפתחה של הוועדה, הוא היה מונח בינואר וכולנו חשבנו שזה עומד בפני פתרון סביר ומניח את הדעת אבל כרגע אין פתרון. אם לא יינתנו עשרים מיליון שקלים, אני מודיע לכם שיש כאן נושים שעומדים בצד ומחכים לתשובה שניתן כאן כוועדה.

אני חושב שצריך לומר דברים בצורה ברורה. אי אפשר לנעול את הישיבה הזאת אם לא קובעים פתרונות ברורים לעניין הזה.

(היו"ר מכלוף מיקי זוהר)
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לפני שחבר הכנסת ברושי יאמר מספר מלים, אני אנצל את כיסאי כיושב ראש זמני לכמה דקות. אני ביקרתי במפעל וראיתי שם את המצב. הבנתי גם את הנסיבות והבנתי את הכול. עוד בזמנו ידעתי והובהר לי שהדברים בדרך לפתרון.
יצחק וקנין (ש"ס)
נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרו לכולנו באוצר שמעבירים כסף וגומרים את העניין ופותרים את הבעיה. משום מה דבר לא קרה. אצלנו במדינה לצערי דברים קורים רק אחרי שקורים אסונות או שמא פתאום עושים איזושהי הפגנה שמעוררת את כל התקשורת ואז פותרים את הבעיה.

לכן אחרי שאיתן ברושי וסגני השרים יאמרו כמה דברים, אני רוצה לשמוע את משרד הממשלתי שהבטיח שהוא יטפל בזה ואם אני לא טועה, זה משרד האוצר ומשרד התעשייה.
יצחק וקנין (ש"ס)
קיויתי היה בישיבה הקודמת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לשמוע מכם אחר כך איך אתם מסבירים את העובדה שאנחנו מכנסים כאן היום דיון וכלום לא קרה.

חבר הכנסת ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חברי היושב ראש, חבריי מהמפעל בו ביקרתי וגם כמי שהיה עוזר שר הביטחון וגם כמי שמכיר את גבול לבנון. הדיון הזה מביך. וקנין ואני עובדים בשיתוף פעולה. זה מביך שיושב כאן הרכב כזה מכובד של חברי כנסת ובעלי תפקידים ועומדים חסרי אונים מול השקעה מאוד קטנה יחסית בתקציב המדינה הדו-שנתי שהולכים לאשר אותו. הסכום הזה כמעט לא משפיע על התקציב אבל לא מסוגלים לתת תשובות.

יושבים כאן פקידי האוצר. גם לי הייתה תחושה בדיון הקודם שבדיוק הכריזו על הקמת קרן לעזרה למפעלים קטנים או לעסקים בינוניים ואמרו שזה יהיה המפעל הראשון שיקבל את העזרה מהקרן החדשה שהוקמה. אם הם לא קיבלו – מיקי, במסגרת הבדיקות שאתה עושה – אולי נשמע אם מישהו אחר קיבל. אבל אם קיימת השיטה הזאת שהולכים לעיתונות ומודיעים על הקמת קרן ואחר כך שום דבר לא קורה, כדאי לדעת על כך.

באמת אין כאן קואליציה ואופוזיציה, בטח לא עם החברים שיושבים כאן. כולנו באים מהפריפריה. לא יכול להימשך מצב שהוועדה הזאת מתכנסת, אנחנו באים עכשיו מעוד ישיבות וכל אחד עסוק, ובסוף זה יסתיים כאן רק במחמאות. מה שנחוץ כאן עכשיו אלה לא מחמאות אלא המחאות. מחמאות הם קיבלו מספיק והם יודעים בעצמם כמה הם חשובים. נגמר העידן הזה לומר גבול לבנון. די. מספיק עם זה. צריך לקבל כאן החלטה או הזרמה או ערבות מדינה.

לא סתם אמרתי קואליציה. עוד מעט תהיה כאן הצבעה גדולה. יושבים כאן פקידי האוצר וזה לא הוויכוח היחידי שיש אתם. בסופו של דבר האוצר רואה בנו כדיוני סרק. אנחנו נקבל החלטה, אנחנו נמליץ והם יעשו מה שהם רוצים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, אבל בתקציב אנחנו גם יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני אומר. לא סתם ביקשתי מיצחק וקנין שיחכה. יש עוד שעתיים-שלוש הצבעה ואנחנו גם הולכים לדבר בדיון הזה. אני אומר שצריך להגיד לשר האוצר או לשר התמ"ת, יש מינהלת השקעות של התעשייה, באמת מדובר כאן בדבר שולי. עם כל הכבוד לדרעי, אם הוא תומך, יעשה משבר קואליציוני. אי אפשר לעשות משבר קואליציוני רק על המקוואות. אני אומר שנעשה משבר על המפעל. ניקח מפעל קטן כדוגמה.

לכן אני מציע לפתור את הבעיה היום. חברים, בואו נפתור את הבעיה היום. עד הערב נפתור את הבעיה ושיהיה ברור שיוצאים מכאן או עם ערבות או עם הזרמה. לא רק עם מחמאות אלא גם עם המחאות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט. תודה. אתה רוצה לייצר לנו עוד משברים קואליציוניים? לא מספיק לנו מה שיש לנו עכשיו?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עד עכשיו לא היה משבר רציני. זה משבר רציני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין ספק שהדבר הזה יבוא לכדי פתרון כי אם הוא לא יבוא לכדי פתרון, אני לא יודע אם משבר קואליציוני אבל יהיה משבר מול אגף התקציבים, שזה לא פחות כואב וקשה כאשר ועדת הכספים יוצרת משבר עם האגף.

סגן השר ג'קי לוי.
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
אני חושב שאנחנו לא צריכים לשכנע את עצמנו. אנחנו משוכנעים. אחד הדברים שאני רוצה להסביר לכולם. אני הייתי ראש עיר. המדינה תשלם פי עשר כדי להביא יזם או מפעל במקום להציל מפעל קיים שהוא כבר בשטח. להביא מפעלים לאזורים שם, זה בלתי אפשרי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על אחת כמה וכמה צמוד גדר.
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
נכון. אנחנו מדברים על סכום פעוט כדי להציל מפעל. צריך לזכור דבר אחד. לפעמים המדינה רוצה לעזור אבל היא מעמידה תנאים שהם בלתי אפשריים. להגיד לבן אדם שעד שהוא לא יביא שותף לא יזרימו לו כספים, זה להרוג אותו. להגיד להם שייתנו להם כסף עד שיביאו יזם, זה להרוג את המפעל. לכן הסיוע צריך להיות מיידי, לא מותנה ואם המדינה חושבת שצריך לשים שם פיקוח וצריך לעשות ליווי, צריך לעשות ליווי ופיקוח אבל צריך להציל אותם היום ולא מתי שהם יחוסלו, אז נקום ונגיד שנתערב עכשיו כי זה יהיה מאוחר.

מה שחשוב זה לתאם כולנו ביחד, זאת לא קואליציה ולא אופוזיציה, וזאת לא פריפריה ומרכז הארץ. אנחנו מדברים כאן בהצלת מפעל. אנחנו גם שוכחים שיש כאן גם פן ביטחוני. מי שהפיל אותו, זה גם משרד הביטחון וגם את זה צריך לזכור. המפעל עבר משבר אבל המשבר הזה הוא חלק מכך שההזרמות של משרד הביטחון לא היו בזמן. יש עכשיו תכנית הבראה עם אופק.
איציק לוי
משרד הביטחון לא בעסק הזה. משרד הביטחון הוציא הזמנות מתי שהוא יכול ומתי שהוא זקוק.
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
משרד הביטחון יכול להזרים יותר וזה היה מציל אותו. מה זה קשור?
איציק לוי
אם היית משנה את החוק.
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
נכון. אנחנו כאן כדי לעשות דברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אנחנו מחוקקים ואנחנו רואים שהחוק מגביל אתכם לסייע למפעל ויש לנו רצון לסייע למפעל, אם היה צורך לשנות את החוק – היינו גם מוכנים לשנות את החוק.
גילה בן בסט
יש את חוק חובת המכרזים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על מה את מדברת? על חוק חובת המכרזים?
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
בחוק המכרזים יש עדיפות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
15 אחוזים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו לא באנו ואמרנו חלילה שמשרד הביטחון לא בסדר. משרד הביטחון מקבל את השירותים מהמפעל ויש שיתוף פעולה בין המפעל למשרד הביטחון. ללא משרד הביטחון, המפעל לא יכול להתקיים. העניין הוא שאנחנו רוצים למצוא דרך להציל את המפעל. אם למשרד הביטחון יש דרך לסייע, אנחנו כן נצפה ממשרד הביטחון לסייע. אם משרד הביטחון יבוא ויאמר שהוא לא יכול לסייע ויתברר שהוא כן יכול לסייע, אז באמת יכול להיות שאתם חוטאים לתפקידכם. אם אתם אומרים שאתם עושים את המקסימום ובאמת אכן הנתונים נכונים ואתם עושים את המקסימום, אז אין שום טענה. אבל אם אתם לא עושים את המקסימום, נשמח שתעשו את המקסימום ובלבד שהשיקולים הביטחוניים של אותו משרד, משרד הביטחון, שטוב שיהיה מפעל צמוד גדר כי זה טוב מבחינה ביטחונית אבל זאת לא הסוגיה כרגע.

אדוני סגן השר, בבקשה.
סגן שר הבינוי והשיכון ג’קי לוי
לסיכום הדברים. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להציל את המפעל הזה ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט. סגן השר ירון מזוז.
סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז
מכובדים שלי כולם, כל מה שנאמר כאן, אין מה להוסיף. אני ישבתי עם החברים מהמפעל. מדובר כאן גם בדיני נפשות. מדובר כאן במשפחות, בילדים, שלא כל אחד היה מוכן לגור שם ולא כל אחד היה מוכן להשקיע את העתיד שלו במקומות האלה. לשם כך אמרנו שאין קואליציה ואין אופוזיציה, יש לנו את מיקי שמתחילת הקדנציה הוא מרכז ועדת הכספים בכנסת מטעם המפלגה שלנו ואנחנו בטוחים שמיקי ימצא את הפתרון והמפעל הזה ימשיך לתפקד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שמת לי על הכתפיים חתיכת אחריות.
סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז
תודה רבה לכם. אנחנו תומכים בכם ונעזור בכל דרך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם זה לא יצליח, רק אני אשם. אין בעיה, אני מוכן לקחת את האחריות.

משרד האוצר.
בניהו לאבל
אפשר להגיד מילה מטעם הנאמנים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עוד מעט. משרד האוצר. אולי הנאמנים יקבלו פתרון ולא יצטרכו לומר כלום.
עידו סופר
רפרנט תעשייה ומסחר באגף התקציבים. קודם כל, למפעל יש חשיבות רבה הן לתעסוקה והן לפריפריה. אני רק רוצה לומר שלא מדובר כאן בכנסת מול האוצר, בוועדת הכספים מול האוצר, בעובדים מול האוצר. בהנחייתו של שר האוצר, הוקמה קרן עסקים במצוקה יחד עם משרד הכלכלה והתעשייה. יש 180 מיליון שקלים שמחכים וממתינים. מדובר בכלי ייעודי וכל מה שנאמר כאן בישיבה שהתקיימה התקיים ונעשה מאמץ.

עוד מעט אני אעביר את רשות הדיבור לרן קויתי מנהל הסוכנות שיפרט קצת יותר, אבל יש אישור עקרוני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא אישור עקרוני. ביצוע בפועל מתי? בשבוע הבא?
עידו סופר
ברשותך חבר הכנסת זוהר, תן לי בבקשה לסיים את המשפט. הכלי מדבר על כך שהסיוע של הקרן יינתן למפעלים בעלי כדאיות כלכלית. כדאיות כלכלית נמדדת לא על ידי כך שיושב לו פקיד במשרד האוצר או במשרד הכלכלה ואומר זה כן וזה לא. אנחנו לא מתיימרים לדעת יותר טוב מהמגזר העסקי וכך אנחנו פועלים. הכדאיות הכלכלית נמדדת דרך הרגליים, האם הבעלים או המשקיע מוכן לשים כסף, ואם כן, המדינה מוכנה לשים 180 מיליון שקלים שממתינים רק לצורך הדבר הזה. מדברי החברה מדובר בבעיה נקודתית. המפעל הוא בעל כדאיות כלכלית, ספג תקלות כאלה ואחרות ויכול לקום מחר בבוקר על הרגליים. תקנו אותי אם אני טועה אבל זה מה שאני מבין.

לכן זה מפעל שמתאים בדיוק לכלי הייעודי הזה. האם הכלי הזה עובד או לא, עוד מעט רן יתייחס, התשובה היא כן.

(היו"ר משה גפני)
היו"ר משה גפני
אתה מדבר על הקרן למצוקה.
עידו סופר
כן. בבקשה, ניתן למר קויתי להמשיך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
השאלה למה הכסף לא עובר. מה הסיבה לכך.
רן קויתי
אני אסביר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש לי שאלה. אם המפעל קורס, מעבירים בכל זאת את הכסף או שזה נשאר באוצר המדינה?
עידו סופר
קודם כל, הוא לא באוצר המדינה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא משנה. הוא נשאר בקרן הזאת?
עידו סופר
נשאר בקופה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אם המפעל יקרוס, לא תצטרכו להעביר את הכסף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רק דמי קבורה.
עידו סופר
הכסף הזה נמצא בחשבון ייעודי שמיועד אך ורק למטרת הקרן לעסקים במצוקה והוא לא חוזר לקופת המדינה אלא הוא נשמר שם וכל שקל שיצא מאותו חשבון ייעודי ילך למסגרת המנגנון הזה.
היו"ר משה גפני
בואו נלך לפי הסדר. רן קויתי.
רן קויתי
בעצם הקרן הזאת עליה מדובר כאן היא קרן שהוקמה כתוצאה מחוק שנחקק בשנת 2008. יושב ראש הוועדה מעורב בכל הנושא הזה. היה דיון כאן לפני חצי שנה ואמרנו לך שאנחנו מקימים את הקרן והקרן תצא לדרך ואכן היא יצאה לדרך. הנהלים פורסמו.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מאיפה הכסף.
רן קויתי
הכסף נלקח מהעובדים בגופים ציבוריים. יש שם עכשיו 180 מיליון שקלים. זה כסף כתוצאה מההסדר שנעשה עם ההסתדרות וכחלק משולחן עגול שהיה בשנת 2008. לכן הקרן הזאת לא מופעלת על ידי האוצר. האוצר הוא חלק מהחברים. יש בה ארבעה גופים – אוצר, משרד הכלכלה, ההסתדרות וההתאחדות – והנהלים של הקרן נקבעו על ידי ארבעת הגופים האלה במשותף. כל הגופים האלה ישבו יחד וקבעו נהלים.
היו"ר משה גפני
עכשיו שתולה.
רן קויתי
הקריטריונים נקבעו. אנחנו פרסמנו אותם. היו הערות של מפעל שתולה לקריטריונים ולתכנית, ואנחנו גם תיקנו כתוצאה מזה. היו כל מיני דברים שחשבנו שנכון לתקן. היה משקיע שנקרא קרן איתן שאמר שהוא ישקיע תשעה מיליון שקלים ואנחנו הבאנו את זה לאישור הוועדה. הוועדה אישרה תשעה מיליון שקלים לקרן איתן כאשר בעצם קרן איתן היא זו שאמורה להשקיע בסופו של דבר את הכסף בחברה. כתוצאה מדברים שקשורים גם לדיונים שלהם מול הנאמן וגם לדברים שאולי לא מצאו חן בעיניהם כי לקחנו ריבית מאוד מזערית על הכסף, כי בכל זאת זה כסף של עובדים ואנחנו רוצים שיחזור לקרן ואחרי כן יחזור לעסקים נוספים, קרן איתן פשוט ניתקה קשר עם הקרן. דרך אגב, אני כל הזמן בקשר עם רוני והבנו שיש משקיע חדש או היה משקיע חדש. קיבלנו גם בקשה של משקיע חדש בשם ווטריפול שאמר שהוא מתכוון להשקיע בעסק. אמרנו נהדר, ברגע שהנאמן יאשר את ההשקעה הזאת, יש כבר אישור עקרוני למשקיע אחד ואנחנו לא רואים בעיה שהמשקיע האחר יאושר. אני מבין שלפני שבוע הנושא הזה התפוצץ ולא נסגרה עסקה עם ווטריפול.

אני יכול להגיד שבמהלך כל התקופה הזאת אני קיבלתי עוד ארבע פניות של משקיעים שרצו להשקיע במפעל הזה כי הם חושבים שיש לו פוטנציאל ואת כולם הפניתי לנאמן כי אנחנו קרן שעובדת מול מישהו שבעצם הנאמן צריך לאשר אותו כמשקיע. יש גופים כאלה ואני יודע שגם עכשיו יש כאלה שמתעניינים ברכישה של המפעל.
היו"ר משה גפני
למה אתם צריכים את המשקיע?
רן קויתי
כי העמדה של הקרן, כמו שאמר עידו זאת לא עמדה של האוצר אלא עמדה של כל חברי הקרן, שאנחנו רוצים שיהיה מישהו שלוקח את האחריות יחד עם הקרן.
היו"ר משה גפני
הם לוקחים אחריות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
האוצר תמיד נותן אגוזים למי שאין שיניים. הם ירשו את זה.
היו"ר משה גפני
איתן, לאט לאט.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה לאט? הם לאט לאט מתים. אני לא יכול לאט. כך הם מתנהגים. גם על הטונה הם שמו עליך קצוץ. גם בנושא הטונה לא מתחשבים בך.
עידו סופר
חבר הכנסת ברושי, זה מאוד נוח להאשים את האוצר אבל זה לא המצב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קיבלתם הודעה להוריד פעימה מהטונה.
היו"ר משה גפני
תעזוב את זה עכשיו. זה לא הנושא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כך הם מתייחסים.
היו"ר משה גפני
אני דיברתי עם שי באבד בדרכי לכאן. זאת לא פעם ראשונה שדיברתי אתו, אבל דיברתי אתו גם עכשיו. הוא הולך לבדוק עם החברים בקרן. הרי מה שיכול לקרות – אני לא יודע, עוד לא נכנסתי לעומק – שאתם תהיו נחמדים והקרן תהיה בסדר ואתם תתנו את הכסף למשקיע והמשקיע לא יודע למה לא הגיע אבל עד עכשיו לא הגיע או שמי שהגיע, ירד מהנושא הזה. התוצאה תהיה שהם יקבלו את הכסף אחרי שהמפעל כבר לא יהיה קיים. התפקיד שלך, כך אני קורא את זה כל הזמן – אמרתי את זה גם לשי – לגרום לכך שהמפעל לא יקרוס מכיוון שאם הוא יקרוס, אנחנו מדברים על מחדל לאומי. מפעל שיושב על גדר המערכת, מספק עבודה ל-150 אנשים, עושה דברים שלכל הדעות הוא מפעל טוב, ואתם אמרתם את זה, ובסוף בגלל הבירוקרטיה הזאת הוא קרס. יש משקיע, צריך משקיע, אבל עד שיהיה משקיע, צריך שתהיה הלוואה, צריך שיהיה משהו שהם יוכלו להתקיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ערבות מדינה.
היו"ר משה גפני
כדי להגיע לעניין הזה. הוא אמר לי שהוא חושב שזה לא נמצא בתקנון אבל הוא הולך לבדוק את זה עם החברים.
רן קויתי
זה לא בתקנון.
היו"ר משה גפני
אם זה לא בתקנון, לכן אנחנו כאן.
רן קויתי
אני כן רוצה לחזור לנושא של המשקיע כי היו גופים שפנו אלינו ואמרו שהם מאוד מתעניינים והם הופנו לנאמן, ולמרות זאת היה דיון רק עם אחד מהגופים האלה.
היו"ר משה גפני
למה לא מקיימים דיון עם אחרים?
רן קויתי
אני לא יו דע.
בניהו לאבל
אנחנו יכולים לענות? אנחנו הנאמנים.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
בניהו לאבל
אנחנו נסביר. אנחנו מלווים את המפעל הזה שישה חודשים, מינואר, ממועד קריסתו.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת אתם מלווים? אני לא כל כך מבין היות ולא למדתי באוניברסיטה. מישהו קרא לכם?
בניהו לאבל
כן.
היו"ר משה גפני
מי?
בניהו לאבל
בית המשפט המחוזי בחיפה מינה אותנו לנאמנים.
היו"ר משה גפני
למה?
בניהו לאבל
משום שהחברה פנתה בבקשה לבית המשפט להקפאת הליכים.
היו"ר משה גפני
ואז הגעתם על ידי בית המשפט. אתם הנאמנים.
בניהו לאבל
נכון. מונינו.
היו"ר משה גפני
אומר קויתי שהוא אדם מהימן בעיני שהיו מספר בקשות של קבוצות, של מפעלים, של אנשים להשקיע במפעל הזה כי הוא מפעל טוב והוא מפעל שגם ירוויח ומרוויח.
בניהו לאבל
במהלך ינואר-פברואר היו למעלה משלושים מתעניינים שהסתובבו במפעל, גם במפעל בשתולה וגם אצל החברה האחות ע.צ. בגורן ובמעלות. מכל אותם למעלה משלושים מתעניינים הגיעה אך ורק הצעה אחת קונקרטית של אותה קרן איתן שדובר עליה והעניין נכנס למבוי סתום אחרי שכבר כמעט הכול נגמר ועשה רושם שאלה היו ויכוחים איזוטריים על גובה הריבית וכיוצא בזה. עשה לנו רושם שמדובר על ויכוחים איזוטריים של גובה הריבית וכולי, אבל קרן איתן נעמדה פתאום על הרגליים האחוריות והחליטה שהיא מנתקת מגע לפי התיאור שתיארתי קודם. באמת היד הייתה פתוחה. רצו לתת את הכסף.

נכון להיום, אדוני, אין משקיעים קונקרטיים. יכול להיות שהנסיגה של קרן איתן גרמה לזה, יכול להיות שהמצב שלאט לאט מחודש לחודש יותר ויותר עובדים יוצאים לחל"ת גורם לזה, אבל בינתיים כרגע זה המצב. אין כרגע משקיע.

נדרש היום איזשהו מהפך בעניין הזה. זאת אומרת, אם עד היום היה מדובר על Back to back, הקרן מעמידה כנגד משקיע, היום אין משקיע. אין את הפתרון הזה. כרגע צריך לייצר פתרון מחוץ לקופסה. דהיינו, הזרמה של 16 מיליון שקלים, וכאן אני פותח סוגריים, לטובת הסדר הנושים. יש לנו מקרה די נדיר כאן. בית המשפט כבר אישר לנו במרץ, בסוף מרץ ובתחילת אפריל, גם את מכירת המפעל לאותה קרן איתן וגם את הסדר הנושים שבמאמץ רב אחרי שכונסו אספות נושים הצלחנו להביא למצב שבו הנושים כולם, כולל כולם, מסתפקים ב-16 מיליון שקלים מההזרמה שתבוא מחוץ פלוס חמישה מיליון שקלים שהצלחנו לאסוף תוך כדי ההפעלה. סך הכול 21 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
מה המאזן בימים הטובים של המפעל?
בניהו לאבל
בשנת 2015?
רוני חתן
תשעה מיליון שקלים רווח בשנים הטובות.
היו"ר משה גפני
כמה המאזן?
רוני חתן
15 מיליון.
היו"ר משה גפני
15 מיליון ותשעה מיליון שקלים רווח?
רוני חתן
כן.
קריאה
הוא מדבר על המחזור.
גלעד ורדי
המחזור היה חמישים מיליון והרווח נע בין תשעה לשבעה מיליון שקלים.
בניהו לאבל
חמישים מיליון שקלים מחזור, אדוני.
גלעד ורדי
חמישים שקלים מחזור פעילות, מכירות.
היו"ר משה גפני
כמה היום?
גלעד ורדי
היום זה צנח קצת.
רוני חתן
היום 35 מיליון שקלים.
בניהו לאבל
אנחנו הצלחנו להביא למצב של הסדר נושים. זאת אומרת, יש לנו היום חליפה תפורה ומסודרת שהיא באישור בית המשפט. יש פלטפורמה, רק צריך לצקת לה את התוכן. התוכן של מול משקיע Back to back מיצה את עצמו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה לא תבקש עזרה כמו התעשייה הצבאית? שגפני יגיד לכם כמה כסף הזרימה המדינה לתעשייה הצבאית. למה אי אפשר לתת כאן חתיכת אצבע מהתעשייה הצבאית? מה, האוצר לא יודע? התעשייה לא יודעת? אני יודע כמה כסף הזרימו.
היו"ר משה גפני
אבל מה אתה רוצה ממנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מתכוון אליך. הנשימו את התעשייה הצבאית גם כשהיא הייתה גוף מת ועכשיו מכרו אותה. המדינה ידעה לתת לתעשייה הצבאית. אם אין משקיע, לכן הם צריכים לשלם? גפני, זה לא יכול להימשך כך.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני יושב בוועדה הזאת ואני אומר לך שכבר אישרנו כאן שבעה מיליארד שקלים ערבות לחברת חשמל. אני אומר ערבות מדינה. באו לכאן וכינסו אותנו בטירוף.
בניהו לאבל
אנחנו לטובת הסדר נושים, הנושים רוצים להיפגש עם הכסף והם לא רוצים ערבות. אלה בנקים אבל מעבר לבנקים, זה גם עובדים שמקבלים כסף מההסדר וכולי וגם ספקים.

אנחנו היום בתקופה הזאת, שני הנאמנים, אלונה ואני, על אדי הדלק האחרונים. הגשנו אתמול דוח לבית המשפט וכתבנו שזה הדוח האחרון שלנו. נתנו עוד אורכה של עוד כשלושים ימים כדי לגמור. הדוח, רק בגלל ההתכנסות היום, לא הכנסנו את זה לפירוק. אגב, הכול בשיתוף פעולה עם משפחת חתן. באמת, אני רוצה לציין כאן שזה שיתוף פעולה נדיר. זה באמת מלח הארץ. אלה אנשים שאנחנו לא נתקלים בהם ביום יום ואנחנו נאמנים בלא מעט תיקים. לא רואים "חייבים" כאלה.
היו"ר משה גפני
הם אנשים טובים מאוד אבל קצת תמימים.
בניהו לאבל
יש שיתוף פעולה מדהים ואם ייתנו להם את המושכות עם הזרמה כזאת כפי שדובר בתחילת הישיבה – דהיינו, 16 מיליון שקלים להסדר פלוס חמישה מיליון להון החוזר – זה יעשה פלאים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לעניין?

קויתי, אתם הולכים להיות הכתובת.
גלעד ורדי
הערה קטנה. אני היועץ מלווה של החברה. להערכתי, מניסיוני, עשיתי כמה וכמה הבראות בארץ, ברגע שתוסר הקפאת התהליכים יהיה הרבה יותר קל לגייס משקיע לחברה.
היו"ר משה גפני
למה אתם צריכים את הקפאת ההליכים? כי אתם חייבים כסף?
גלעד ורדי
הקפאת תהליכים למעשה הגיעה מכיוון שהחברה הייתה חדלת פירעון. יש את מה שנקרא צ'פטר 11.
קריאה
הם צריכים את ה-ח"פ כי אחרת לא יהיו הסמכות ממשרד הביטחון.
אלונה בומגרטן
אני רוצה להוסיף. אני ממונה משותפת יחד עם עורך דין לאבל. דיברו קודם על משרד הביטחון.
היו"ר משה גפני
מי דיבר על משרד הביטחון?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כשלא היית כאן. הזכירו אותו לטובה.
אלונה בומגרטן
אני רוצה להזכיר אותם לטובה בכל הנוגע לתקופת הקפאת ההליכים. אדוני, אנחנו היינו במצב שלא היה לנו כסף להפעיל את המפעל אפילו יום אחד ודווקא משרד הביטחון התגייס לעזרתנו והקדים תשלומים וסייע להחזיק את המפעל הזה בחיים. בניהו הציג את זה טוב, אבל אני רוצה להוסיף ולומר שאנחנו כבר אחרי הדקה ה-90. היום צלצלה אלי עורכת דין גלילה הורנשטיין שמייצגת את העובדים ואמרה לי שהם לא מסכימים יותר להקפאה וכי הם רוצים פירוק. למה? כי העובדים רוצים להגיע לביטוח הלאומי כדי שהמדינה תשלם. הבנקים לא מוכנים לחכות ורוצים פירוק.
היו"ר משה גפני
גלילה אמרה שהם רוצים פירוק?
אלונה בומגרטן
כן.
היו"ר משה גפני
למה?
אלונה בומגרטן
כי אין משקיע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נגמרה להם הסבלנות.
אלונה בומגרטן
אין משקיע ואין פתרון. אם ניתן צו פירוק, העובדים יכולים לפנות לביטוח לאומי ומקבלים כספים או פיצויי פיטורים. במסגרת ההקפאה הם לא יכולים לפנות לביטוח הלאומי. יש את פסק דין קלאבמרקט מהעליון. הם יכולים לקבל רק במסגרת ההסדרים. יש כבר פלטפורמה מאושרת שבית המשפט נתן את דעתו. היו מתנגדים, הוא אישר את ההסדר, עברנו דרך ארוכה. באמת משפחת חתן - אני 25 שנים עורכת דין וטיפלתי בהרבה תיקים - ואני רואה את משפחת חתן, רוני הוא מלח הארץ. הוא בכל התקופה הזאת סייע. צריכים לתת לרוני את הסיכוי להחזיר את המפעל לעבודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך. משרד הפנים רוצה להתייחס?
מרדכי כהן
אין לי מה להוסיף. אנחנו יודעים שאתה יחד עם החברים תעשו מאמץ אדיר. אנחנו מסתכלים גם על הרשות ומה המשמעות של זה.
רוני חתן
אדוני, לאורך השנים, כפי שאדוני מבין, לא משכנו שקל אחד דיבידנד. ערב ההקפאה אבא הכניס את כל החסכונות שלו כדי לשלם את השכר בערב ראש השנה. אנחנו להבדיל מראש השנה, ערב ט' באב. ט' באב מסמל את חורבן הבית. אנחנו לא רוצים להרוס את הבית ל-300 המשפחות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. משרד הביטחון.
איציק לוי
אנחנו נעזור לחברה עד כמה שאנחנו יכולים. אנחנו כפופים לחוק חובת המכרזים. הבעיה של המפעל היא שאין לו ייחודיות מסוימת למעט זה שהוא נמצא בקו עימות והוא יכול להתחרות עם העדפות של קו עימות. יחד עם זאת, אני כאן שומע שרוצים לתת כסף וכאן זה כמו הביצה והתרנגולת. אף אחד לא נותן את הכסף עד שאין משקיע ואין משקיע כשאין כסף. יכול להיות שייתנו לי את הכסף, אני אוציא לו הזמנה ואולי יבוא משקיע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה אתה יכול לקחת על עצמך?
איציק לוי
אני לא לוקח על עצמי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה המשקיע לצורך העניין.
איציק לוי
לא. אני לא משקיע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר לצורך העניין. לכמה אתה יכול לקדם להם הזמנות?
קריאה
הבעיה שלך היא הכסף או חוק חובת מכרזים?
איציק לוי
אם הכסף יבוא מהמדינה צבוע מעבר לתקציב הביטחון. אתה רוצה לתת לו כסף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא יכול לתת כנגד סחורה.
קריאה
אני מציע שתבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, הבנו. אני ישבתי כאן על הכיסא עת משרד הביטחון הפסיק את ההזמנות של מתפרת העצמאות במצפה רמון ואמרתי למשרד הביטחון, בסדר, השניים וחצי מיליארד שקלים שהוא מבקש מהוועדה, אין לי זמן לטפל בבקשה. יצאה הזמנה באותה ישיבה. החיים הם יותר חזקים מהאמירות האלה. משרד הביטחון צריך לעשות מאמץ אבל תכף נגיע לזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה יודע כמה זה קשה לבוא מהחדר עד לכאן, להצביע, להוריד את היד, להעלות את היד?
היו"ר משה גפני
נכון. אודי שני היה המנכ"ל. אמרתי לו שאני מתעייף.

משרד הכלכלה. אני מבקש שתבדקו את הנושא הזה עוד הפעם כי אתם תהיו חלק מהעניין. כשהיה הסיפור של תע"ש, אני הייתי כאן. אני לא קניתי ארבעה מינים ערב סוכות בגלל תע"ש.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לפני ארבעה מינים, תגיד, מביאים כסף או לא מביאים כסף?

יש עוד מישהו ממשרד הכלכלה?
רן קויתי
מה אתה רוצה שהוא יגיד? אני ממשרד הכלכלה.
רונית שני
מרכז ההשקעות. אני מנהלת תחום השקעות במרכז ההשקעות. מרכז ההשקעות אישר לחברה תכנית בשנת 2008 עם שני מיליון שקלים מענקים שהם קיבלו למרות שלא הייתה עמידה לא ביעדים ולא בייצוא וכל מה שהתחייבו לו. מרכז ההשקעות מחל על החוב הזה.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה לעשות?
רונית שני
אני אומרת שיש תכנית חדשה שהיא בעצם לא כל כך חדשה, שאושרה בשנת 2010, של עשרים מיליון שקלים כהשקעות בגינה מגיעים לחברה, אם היא הייתה מבצעת, ארבעה מיליון שקלים מענק.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. מה זה עשרים מיליון?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מסגרת של תכנית השקעות.
רונית שני
השקעות שהיא תבצע ואז היא תקבל עשרים אחוזים.
היו"ר משה גפני
אם היא תבצע עשרים מיליון שקלים השקעות, היא תקבל ארבעה מיליון שקלים?
רונית שני
מתוך העשרים מיליון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפי עשרים אחוזים.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון ייקח מהם הזמנות, קויתי יעביר להם עשרים מיליון שקלים, יהיה משקיע ואז את תתני את ארבעה מיליון השקלים.
רונית שני
ברור שזה שלב ב'.
רן קויתי
אני רוצה לחזור לנקודה.
היו"ר משה גפני
רגע. אני אציג בפניך את הדוגמה. עכשיו מגיעה שעת המבחן שלכם ואני אגיד לך מדוע. עולה רושם מהדיון כאן, וגם הכול יופיע בפרוטוקול, שמדובר על מפעל טוב. זאת אומרת, אין ויכוח לגבי העניין הזה. מדובר על מפעל שאם אנחנו נדע להתנהל, הוא גם מפעל שירוויח. הוא גם מפעל שנמצא על גדר המערכת, נמצא בגבול הצפון, הוא מספק עבודה במקום בו אין הרבה עבודה והוא מפעל שגם עושה דברים חשובים וטובים. עד כאן הנתונים.

עכשיו אנחנו צריכים להתמודד עם בירוקרטיה. יש כסף. יש כסף שאני הבאתי לכם. לא אני אלא ועדת הכספים הביאה לכם, באישור שהורידו חצי אחוז מהעובדים. אחוז. כמה היה?
רן קויתי
חצי דמי הבראה.
היו"ר משה גפני
נכון. הורדנו כסף מהעובדים ובסוף החלטתם בהסכמה אתנו שעושים את הקרן לעסקים במצוקה. זה המקרה. יש משקיע או אין משקיע, זה לא תלוי בנו, זה או שיש או שאין. היה והלך. לא יודע למה. אני לא פסיכולוג. יהיה משקיע – הכול בסדר. לא יהיה – המפעל ייסגר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל למה התנאי של משקיע הוא תנאי לקבל?
היו"ר משה גפני
רגע. אם יהיה משקיע – הכול בסדר. אני מבקש שתחפשו ותמצאו. בכל אופן, אל תעמדו עם חרב חדה. אנחנו כאן. כדי שאתם תחרצו את גורלם, אנחנו צריכים קודם להרים ידיים.
אלונה בומגרטן
שולחים לך את גלילה הורנשטיין ואת הבנקים.
היו"ר משה גפני
אתם יכולים לשלוח אלי את הבנקים. הם כאן כל הזמן. אני אגביל את השכר שלהם עוד פחות. תביאי את גלילה הורנשטיין כי אתה אני מסתדר.

האופציה שעומדת מול סגירה, זאת תהיה בכייה לדורות. צריך לעשות כל מאמץ לא לסגור את המפעל.
אלונה בומגרטן
אנחנו היום בהדממה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. מסבירים לי לאט, אני מבין מהר. מה שעומד על הפרק בעצם זה שכולם יודעים שצריך לעשות את זה, אתה גם רוצה לתת להם את הכסף, אתה צריך את המשקיע אבל אין משקיע. על הצד שאין משקיע, אתה חייב לתת להם עכשיו כסף. חייב. זאת המטרה שלך, לתת להם כסף. אתה יכול לתת את זה בהלוואה עד שיהיה משקיע. אתה יכול לתת את זה עד שיקרה משהו אבל לתת את הכסף הזה כי אחרת אתם תהיו אשמים בסגירת המפעל. אתם, הכוונה משרד הכלכלה ומשרד האוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל הם חיים לא רע עם ההאשמות האלה כבר הרבה שנים. הם לא מתרגשים.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לזה. אני חושב שהם מתרגשים. אני לא חושב שמשרד האוצר ובוודאי לא קויתי כפי שאני מכיר אותו, הם כן מתרגשים והם רוצים שהמפעל לא ייסגר. הוא הלך לבדוק את זה. בין יתר האנשים שהוא ישאל, הוא ישאל גם אותך האם אפשר לתת הלוואה. אני מבקש שהתשובה שלך תהיה חיובית. אני מבקש שתגיד למנכ"ל משרד האוצר שיש משקיעים, כרגע אין אף אחד, כרגע יש מצב של הנאמנים שאם זה יימשך עוד זמן, בפועל המפעל לא יוכל לתפקד וחייבים להזרים להם עכשיו כסף על מנת שהוא יוכל לתפקד כהלוואה. המפעל הוא מפעל. יצחק וקנין אמר קודם שיש שם מכשירים, יש שם מכונות שקנו וזה מפעל שהוא טוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, שאלת הבהרה. כמה מפעלים נעזרו עד עכשיו בקרן?
רן קויתי
מפעל אחד קיבל הלוואה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה זמן הקרן קיימת?
רן קויתי
מספר חודשים. הקרן הוקמה במרץ כתוצאה מפנייה של יושב ראש הוועדה. קיבלנו פניות משתי חברות. חברה אחת קיבלה אישור ואז המשקיע שלה ברח ואחרי כן בא משקיע חדש. החברה השנייה קיבלה אישור.
היו"ר משה גפני
היא קיבלה הלוואה?
רן קויתי
היא צריכה לקבל בימים הקרובים את ההלוואה.
היו"ר משה גפני
אבל היא אמורה לקבל הלוואה. אין משקיע.
רן קויתי
יש משקיע.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני בכל אופן חושב שהתנאי של משקיע הוא בעייתי ואני שואל אדוני היושב ראש האם אפשר לקבל החלטה עכשיו שאם לא נמצא משקיע ואין משקיע כרגע, תהיה ערבות מדינה.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יכולים לקבל החלטה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מנחה את האוצר לפתור את הבעיה. אני חושב שערבות מדינה היא המינימום בו אפשר לעמוד. אני כמובן לא מתנגד לפתרון יותר טוב אבל אי אפשר לגמור את זה בזה שתביאו משקיע. הם עשו את מה שהם יכולים.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יכולים לקבל החלטה. תאמין לי, אני יודע, אני מכיר את זה, אני טובל בזה כל הזמן. אי אפשר לקבל החלטה. אפשר לאיים עליהם ותכף נאיים.
רן קויתי
אנחנו עומדים בקשר עם מפעל שתולה כבר שנה וחצי והכוונות שלנו רק טובות. עשינו עבודה קשה להוציא את ההוראה הזאת וההוראה הזאת נעשתה. דיברנו עם מפעל שתולה ודיברנו גם עם הרוכש הפוטנציאלי בשתולה לפני וגם אחרי.

שמעתי את ההערה שלך. אמרתי, הקרן הזאת מופעלת על ידי עוד גורמים ואנחנו צריכים לעשות דיון פנימי. ברור שאני כמנהל הקרן לא יכול לבוא ולומר את זה. הגורמים הם הסתדרות העובדים, התאחדות התעשיינים, משרד הכלכלה ומשרד האוצר ויושב ראש הוועדה הוא שי באבד. כולם חייבים להחליט פה אחד. לפי החוק שעבר בשנת 2008, כולם חייבים להחליט פה אחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש זכות וטו?
רן קויתי
כן. כל ארבעת הגופים צריכים לקבל החלטה פה אחד. יש זכות וטו בקביעת הקריטריונים של הקרן.

אני רוצה לומר משהו לכבוד היושב ראש. שמעתי את הנאמן ואני מבין שהוא אומר שאין פניות של משקיעים. אני חוזר ואומר שאני קיבלתי פניות של משקיעים אחרי שקרן איתן ירדה.
בניהו לאבל
אני אומר שאין לנו הצעה קונקרטית. אתמול אחר הצהרים קיבלתי טלפון מניו-יורק מיהודי שרוצה להיכנס לסיפור.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם ניהול משא ומתן עם משקיע או ניהול משא ומתן מהיר, לא בהכרח חיובי למהלך או יכול להיות שהוא יזיק לחברה ולא ייטיב אתה. לא חייבים לעשות את זה מהר אלא הפך. עם ביטחון כלכלי המשא ומתן יכול להבשיל הרבה יותר טוב וגם להביא להישגים יותר טובים.
רן קויתי
אחד היתרונות של משקיע הוא שהוא נכנס כאן לחברה שנמצאת בהליך כזה.
אלונה בומגרטן
קויתי, תקשיב למה שנאמר. אתה צריך לעזור לחתן.
רן קויתי
הקשבתי. גברתי, את לא חברה בוועדה.
אלונה בומגרטן
המשקיע יגיע אחר כך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
המשקיע לא חייב לבוא קודם.
רן קויתי
כן הייתי רוצה להגיד שמאחר ולשם כיוונתי. אני יודע שיש גופים שמתעניינים ברכישת המפעל, גופים רציניים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל אין לו אורך נשימה.
בניהו לאבל
זה לא נכון. אין היום גופים רציניים שמתעניינים. אין.
רן קויתי
אני מציע לכבוד היושב ראש אולי לפרסם שיפנו אליך.
בניהו לאבל
כבר פרסמו.
היו"ר משה גפני
כך אי אפשר. עם כל הכבוד, זאת ועדה של הכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בוא נעשה את זה פשוט. יעשה האיש הנכבד דיון ויחזרו אלינו בתשובה.
היו"ר משה גפני
מה דעתך שאני אוהב גם להיכנס לתוך הדיונים האלה? לכן אני שואל את נציג התאחדות התעשיינים. אתם תתנגדו לזה שבוועדה באופן חריג תאושר הלוואה עד שיהיה משקיע?
בניהו לאבל
אדוני התכוון רק להון החוזר, כי להסדר נושים אין הלוואות. הסדר נושים, הם לוקחים את הכסף ונגמר. להוריד את הגיבנת של הנושים, צריך מענק.
היו"ר משה גפני
אני לא נאמן של המפעל בשתולה, אבל הבנתי את זה עוד לפני כן. אתם תמשיכו עד שיהיה לזה פתרון.
איתן מנדל
קודם כל, צהרים טובים. תודה על ההזמנה לדיון. אני לא יכול לדבר בשמו של נשיא התאחדות התעשיינים. רן קויתי ציין את הרכב הוועדה. אני לא יכול לדבר בשמו של נשיא התאחדות התעשיינים אבל אני כן יכול לבוא ולומר - - -
היו"ר משה גפני
מי זה נציג התאחדות התעשיינים?
איתן מנדל
נשיא התאחדות התעשיינים. שרגא ברוש. אני רוצה לומר שאנחנו מלווים את המפעל ואת משפחת חתן. היו לא מעט דיונים על מנת למתן ולעדן. הקרן תעשה את הכול על מנת לעזור למפעל.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מודה לך. אני מבקש ממך, אני לא ארפה מהעניין הזה ואני נודניק גדול. מכיוון שאני כל הזמן בשיתוף פעולה מלא עם התאחדות התעשיינים, אני מבקש ממך שתדבר עם שרגא ברוש ותאמר לו שהוועדה כאן מבקשת באופן חריג שיהיה פרק זמן מסוים שהקרן תאפשר את ההלוואה הזאת כדי שאנחנו נוכל להתקדם עם העניין ואז גם יהיה יותר קל למצוא משקיע.

מי מייצג את ההסתדרות?
בוטרוס שושן
לא אחזור על הדברים שנאמרו כאן לגבי מיקום המפעל, לגבי האוכלוסייה במקום ולגבי האוכלוסייה שמועסקת במפעל הזה. המפעל חיוני מאוד. המפעל הוא מפעל שכל הזמן העסיק עובדים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש. אתם לא מגבשים כלום כי אם אנחנו לא נחבר את כל הפאזל הזה, אנחנו יכולים לסגור את המפעל עכשיו.
בוטרוס שושן
המפעל הזה תמיד העסיק את האוכלוסייה החלשה. יש לנו במקום ישוב בדואי, ישוב נידח שבניו שירתו בצבא וחשוב לנו שיהיו משולבים. אנחנו מבקשים שהוועדה תמליץ בפני כל הגורמים למצוא סיוע למפעל הזה ולגייס את הכסף.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יפה. שני קולות כבר יש לך.
היו"ר משה גפני
איך הגעת לשני קולות?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברוש ילך נגדך? עזוב.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מי יושב מטעמכם.
בוטרוס שושן
אני רוצה לחדד משהו. אני מזכיר איגוד מקצועי ואני מייצג את העובדים בלבד בתוך המפעל. להסתדרות יש את ההחלטות שלה ואת המדיניות שלה בדרג העליון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תע"ש לא היית מקבלת שקל בלי המעורבות של ההסתדרות. גפני, תע"ש לא פתרה את הבעיות בלי ההסתדרות. אם ההסתדרות מבינה שזה חשוב, צריך לצאת מהחדר הזה לניסנקורן.
בוטרוס שושן
ניסנקורן עושה את העובדה שלו. אל תדאג.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אין סיכוי בעולם שניסנקורן ילך נגד זה.
בוטרוס שושן
הוא לא הולך נגד. אני אומר לך.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה אליך. אתה מייצג כאן את ההסתדרות. אתה האיש הבכיר שמייצג את ההסתדרות בוועדת הכספים בדיון על שתולה.
בוטרוס שושן
איזה בכיר?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קיבלת קידום. תגיד תודה.
היו"ר משה גפני
אני קובע כאן בוועדה.
בוטרוס שושן
אני מאוד מודה לך ומעריך.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שאחרי הישיבה כאן תגיד לאבי ניסנקורן, תתקשר אליו, שוועדת הכספים מבקשת, היות ויש את הבעיה הזאת, תתאר לו את הבעיה, ותאמר לו שכל השלושה האחרים כבר הסכימו – פחות או יותר – לתת הלוואה ואנחנו מבקשים גם את התמיכה של ההסתדרות. אם יש בעיה, תגיד לי.
בוטרוס שושן
יימסר עוד היום .
היו"ר משה גפני
בסדר. אם יש בעיה, תגיד לי.
קריאה
אי אפשר לתת הלוואה לנאמן.
בניהו לאבל
כדי שלמשקיע יהיה חשק להיכנס, צריך להעיף את כל הנושים. לשם כך צריך 16 מיליון שקלים.
קריאה
אני אתן לך הלוואה, אתה תחזיר אותה?
בניהו לאבל
שלוש פעמים אמרתי ואני אומר פעם רביעית. ה-16 מיליון שקלים, כל העניין כאן מסביב זה אמור לא להיות כהלוואה אלא לנושים.
היו"ר משה גפני
אתה באת לכאן לעזור לי?
בניהו לאבל
בוודאי. לעזור וליידע.
היו"ר משה גפני
שמעתי ואני מדבר על הלוואה. אני לא מדבר על מענק אלא על כך שהמפעל יחזור לפעול כמו שצריך. יהיה תהליך והכסף הזה יוחזר.
בניהו לאבל
יש עם זה בעיה משפטית אדוני.
היו"ר משה גפני
אז יש בעיה משפטית. בסדר. אתה רוצה להגיד משהו לגבי העניין הזה? השלכת רוחב?
עידו סופר
לא. שני דברים. אני מבין את הכיוון אליו הולכת הוועדה ואין בעיה. מנכ"ל האוצר הוא הסמכות הממונה והוא יקבל את ההחלטה.
היו"ר משה גפני
נכון. הוא לא יקבל לבד. הוא הולך לדבר עם החברים.
עידו סופר
נכון. דבר שני, אני מבקש למצות גם את הערוץ השני והוא לחפש את המשקיע.
היו"ר משה גפני
רגע. עוד לא סיכמתי את הדיון. זה יהיה הדבר הראשון.
עידו סופר
רק מילה להגיד. הנאמן אמר כאן לפני רגע שהתקשר אליו יהודי מניו-יורק ואמר שהוא מעוניין. דקותיים לפני כן הוא אמר שסיימנו, משקיע לא רלוונטי, מיצינו את הנקודה. יושב ראש הוועדה, כפי שאתה נוהג להתערב בהרבה דברים, אני מבקש שתתערב גם בזה. יש משקיעים שעומדים על הפרק ואני מבקש שתדאג שימצו את זה כולל פנייה לציבור ולראות שאם יש משקיע או כמה משקיעים פוטנציאליים יכולים להיכנס, זה יעזור.
היו"ר משה גפני
אני אתך לגמרי.

קויתי, אני רוצה להגיד לך שכוונותיך טובות. לפעמים צריך לעשות דברים שהם לא מקובלים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גפני, אם יש אזעקת אמת, אנחנו בוועדת הכלכלה.
היו"ר משה גפני
בסדר. יש לי כאן בעיה בהצבעה, כי יש לי כאן רוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מקבל החלטות פה אחד.
היו"ר משה גפני
קויתי, כוונותיך טובות. זה המקרה הקלאסי שבו צריך להתאחד מול הפתרון. כל הנתונים הם נתונים שאם חס וחלילה זה לא יקרה, כולנו נואשם. אם לא הייתי עושה דיון בוועדה, אני מחוץ למשחק, אבל עכשיו גם אני מתחיל להיות במשחק וגם החברים כאן.

יש לי הסכמה של אבי ניסנקורן.
יצחק וקנין (ש"ס)
נראה לי המצב הפוך. ההסתדרות תסכים.
רן קויתי
תאמין לי שעשיתי הרבה מאוד דברים כדי שהעסק יעבוד. אל תאשים אותי. חבל, זה לא לעניין. הסוגיה הזאת היא לא סוגיה פשוטה. יש כאן עסק שנמצא תחת נאמן והנאמן יש לו הסדר גם בבית המשפט והוא צריך לשלם 16 מיליון שקלים לנושים. כשאנחנו דיברנו עם משקיעים, כל משקיע, ברגע שהוא שם שקל במפעל הזה, הכסף היה הולך לנושים. רק אחרי 16 מיליון שקלים, הוא היה מקבל את שאר הכסף כדי להשקיע בחברה. ברגע שהקרן תיתן הלוואה לנאמן והוא לא יכול לתת לחברה כי החברה נמצאת בנאמנות בבית משפט, אז אין דבר כזה, משפטית זה לא קיים, יש לך חברה שנמצאת בנאמנות על ידי בית משפט שצריך לדאוג רק לנושים, זה מה שמעניין אותו. ברגע שיהיה כסף שיגיע כהלוואה ובלי משקיע ששם כסף וממשיך אחרי כן את הפעילות, כל הכסף הזה ילך להסדר הנושים ולאחר מכן הכסף שיגיע לפעילות החברה יהיה פינאץ והכסף שניתן כהלוואה כאילו לנאמן, הוא לא יוכל לחזור. הנאמן לא יודע להחזיר הלוואה כזאת. הוא מעביר את כל ה-16 מיליון שקלים לפי החלטת בית משפט, לנושים.
היו"ר משה גפני
ולכן?
רן קויתי
ולכן זה לא עומד במסלול שאנחנו יכולים ליצור, שניתן את ההלוואה ואחרי כן מישהו יחזיר לנו.
היו"ר משה גפני
ולכן לסגור את המפעל?
רן קויתי
לא. ולכן מה שאני חושב, ושוב, קיבלתי פניות ונאמר כאן שיש פניות, אני יודע על כך שיש אנשים שמתעניינים ומדובר כאן במפעל שהוא מפעל טוב, במפעל שלא סתם הוא המשיך להחזיק מעמד, וצריך לעשות כאן משהו שהוא רחב יותר ולחפש את המשקיע.
היו"ר משה גפני
בסדר. תודה. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף לפני שאני מסכם את הדיון?

לאור הדיון שהתקיים, אני חושב שהסיכום הוא על דעת כולם. אנחנו מבקשים לעשות כל מאמץ להביא משקיע. כל מאמץ.
בניהו לאבל
עשינו אדוני. עשינו שישה חודשים.
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול לדבר באמצע הסיכום.
בניהו לאבל
נמשיך להתאמץ.
היו"ר משה גפני
זה לא כולל כאן שלומדים בחברותות.

אנחנו מבקשים לעשות כל מאמץ. אני מבקש גם מכם לעשות כל מאמץ להביא משקיע. זה מפעל טוב, זה מפעל שירוויח, מפעל שעומד בכל הקריטריונים, מפעל שמספק עבודה ועושה פעולות יוצאות מן הכלל. אני מבקש לעשות כל מאמץ להביא משקיע.

יחד עם זאת ובמקביל המציאות הזאת שאם לא יוזרם עכשיו כסף, כל עוד אין משקיע, המשקיע כבר לא יהיה לו מה לקחת כי המפעל יהיה סגור. אנחנו מבקשים לצאת מהקופסה ולעשות כאן פעולה שהיא חריגה. לדעתי ההסתדרות תסכים, התעשיינים יסכימו. זאת מטרת הקרן. אני הייתי על ערש לידתה של הקרן הזאת וזה בדיוק המקרה שנכון שהוא לא בדיוק לפי הקריטריונים הרגילים אבל הוא מתאים לעניין הזה. אני מבקש שגם האוצר יהיה בתוך העניין. אמרתי, דיברתי גם עם מנכ"ל האוצר שי באבד וגם הוא הולך לבדוק את הדבר הזה. צריך לעשות את הפעולות במקביל ואז אנחנו מצילים את המפעל.

אני מבקש לדווח לי בתוך שבועיים האם הבעיה נפתרה או לא נפתרה ולמה. אני לא מתכוון לעבור על זה לסדר היום. זה דבר שהמדינה חייבת להיות שם. כמה זמן ייקח להקים מפעל על גדר המערכת שיעסוק בדברים האלה? עברנו כאן בוועדה מקרים הרבה יותר קשים. זה לא המקרה הקשה ביותר. עברנו מקרים בהם ישב כאן משרד הביטחון על נעלי בריל והוא אמר שהחיילים לא ילכו עם הנעליים האלה. את זה אתם לא אומרים. אתם אומרים שהמפעל מצוין ואף על פי כן משרד הביטחון היה ונתן את התקציב. עד שאני לא הייתי יושב ראש ועדת הכספים, ואחת הבעיות של הממשלה הקודמת היא שהמפעל נסגר. אני לא רוצה לדבר פוליטיקה אבל היו עוד כמה מפעלים שנסגרו שאצלנו לא נסגרו. זה המקרה הקל ביותר. המפעל הוא מפעל טוב, הייצור שהוא עושה הוא מצוין ואין ויכוח לגבי הדבר הזה. המיקום שלו הוא מיקום שמדינת ישראל מעודדת, העובדים הם עובדים שגרים באזור ההוא, יהודים ודרוזים.

אני מבקש למצוא משקיע ובמקביל לסייע בהזרמה של הכסף כדי שהמפעל לא יקרוס.

בתוך שבועיים אני מבקש לקבל דיווח ממנהל המפעל ומרן קויתי. אתה עכשיו אצלי על הכוונת. זאת אומרת, אני יודע שאתה איש רציני.
רן קויתי
אני מקווה שעל הכוונת הטובה.
היו"ר משה גפני
כן. לטובה אמרתי.

תודה רבה רבותיי, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:23.

קוד המקור של הנתונים