ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/08/2016

יחס פוגעני בבידוק הביטחוני כלפי האזרחים הערבים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 71

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ו (02 באוגוסט 2016), שעה 14:10
סדר היום
יחס פוגעני בבידוק הביטחוני כלפי האזרחים הערבים, לפי הצעתו של ח"כ יוסף ג'בארין (מס' 4583)
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

יוסף ג'בארין

איימן עודה
מוזמנים
יוסף גריף - קצין הכנסת, משמר הכנסת

יהודה פרץ - נצ"מ, המשרד לביטחון פנים, ראש מחלקת מעברים

יוסי טל - סנ"צ, המשרד לביטחון פנים, סגן מפקד עוטף ירושלים

זוהר גפן - רשות שדות התעופה, מנהל חטיבת הביטחון

מעין יעקובוביץ' - עו"ד, חברת אל על נתיבי אוויר לישראל, לשכה משפטית

חיים צור - חברת אל על נתיבי אוויר לישראל, סגר"א ביטחון למבצעים

משה טלמור - חברת ישראייר, סמנכ"ל

עדי שטיין - קרן אברהם, מקדמת מדיניות

אחמד דיבסו - יועץ נדל"ן, עצמאי

איוב אלבאז - פעיל חברתי, תל שבע

אלין חורי - אמנית ואדריכלית, עצמאית

מריה ג'מאל - עו"ד, מנהלת עמותת Humanity Crew

נדים אלנקיב - נהג מונית, עצמאי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
אביבה תמם, חבר המתרגמים

יחס פוגעני בבידוק הביטחוני כלפי האזרחים הערבים, לפי הצעתו של ח"כ יוסף ג'בארין (מס' 4583)
היו"ר ישראל אייכלר
שלום רב. אנחנו פותחים את הדיון המהיר בוועדה לפניות הציבור על פי הצעתו של חבר הכנסת יוסף ג'בארין. הנושא הוא יחס פוגעני בבידוק הביטחוני כלפי האזרחים הערבים. אז קודם כל אני רוצה לומר – אַרְחִיב לַה זַ'אנָה שַקַאוָוה אֵל ג'וּמוּהוּר – ברוכים הבאים לוועדה לפניות הציבור. היה כבר דיון לפני שנתיים וחצי בעניין הזה בוועדה שלנו בא' באדר תשע"ד, 3 במרץ 2014, ויש הרבה בעיות.

אני רוצה לספר לכם סיפור – אחרי שנפלו מגדלי התאומים בניו יורק, ובשנה אולי שאחרי זה הגעתי לארצות הברית ואמרו לי לעשות דברים, שבעולם החופשי שהיה לפני זה לא היה דבר כזה – להוריד נעליים, להוריד חגורה, ואתם יודעים, את כל מה שעוברים. אמרתי לבודק האמריקאי בכעס – 'בן לאדן ניצח את חופש התנועה בעולם' – ''What do you say? My English is not so good. יצאתי מזה בשלום. ואמרתי, שעצם העובדה שפעולות טרור יכולות לגרום לכל כך הרבה מאות מיליוני ומיליארדי אנשים לכל כך הרבה מגבלות בחופש התנועה, זה החזרת העולם מאה שנים אחורה. כי חשבנו שאנחנו חיים כבר בעולם חופשי, שכל אחד יכול לנסוע ולחזור, בפרט לגבי חופש התנועה וחופש התחבורה. לאט לאט השתכללו המכשירים כדי לאפשר מצד אחד את מה שכולנו רוצים, אני חושב שאין אדם אחד שרוצה לעלות על המטוס מבלי להיות בטוח שאין שום פצצה כזאת או אחרת על המטוס; אבל מכאן ועד שמירה על כבוד האדם זה הרף שבו צריך ללכת ולתמרן כל הזמן.

אנחנו פנינו לרשות שדות התעופה ואנחנו נדבר תיכף על הנתונים שהם העבירו לנו, אבל דבר ראשון אני רוצה לתת את זכות הדיבור ליוזם ההצעה, חבר הכנסת יוסף ג'בארין, בבקשה, תפאדל.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
טוב, תודה ליושב ראש על ההיענות המהירה לבקשה שלנו לקיים את הדיון. האמת היא, שהדיון מוכר. אבל זה שהוא מוכר לא מפחית לא מהחשיבות שלו וגם לא מהכאב שהוא מעורר. אני אומר 'מכאב' גם בתור מי שחווה את הבידוקים הללו. עכשיו אולי לא, כחבר כנסת, אבל חוויתי את זה גם כסטודנט, כצעיר, ותאמינו או שלא תאמינו, גם כמרצה למשפטים.

מאחר שמדובר במציאות שכמעט כל אזרח ערבי נתקל בה בצורה כזו או אחרת, כשהמציאות הזו בעצם מזכירה לו בנקודות המעבר שהוא אינו אזרח שווה במדינת ישראל. שהוא אינו אזרח שווה. הוא אזרח סוג ב' או סוג ג'. ולמרות כל השיח וכל הביקורת שהיו סביב הנושא הזה בשנים האחרונות, לרבות התדיינות בבית המשפט, לא זכינו באמת לשינוי משמעותי.

בהתדיינות האחרונה בפני בית המשפט, שהייתה מטעם האגודה לזכויות האזרח, הרשויות טענו שבגלל המכשור המתקדם הנושא הזה כבר מאחורינו. זאת אומרת, שהמכשור המתקדם פשוט עכשיו עוקף את כל הבידוק הזה, ולכן כאילו שהבעיה נפתרה. בפועל זה לקח כמה חודשים עם הצבת המכשור הזה, ואנחנו רואים שהתופעה חזרה על עצמה – נוסעים שלא מורשים לעלות לטיסה ספציפית, נוסעים שמורשים לעלות אבל בלי ציוד מסוים, כינור במקרה מסוים, אבל לא רק זה, נוסעים שלוקחים אותם הצידה ופשוט מפשיטים אותם, ובידוק ביטחוני משפיל, ופשוט סיפורים שלא נגמרים – אנחנו בטח נשמע עכשיו את הסיפורים האישיים של האנשים.

אני אסיים ואומר, כי חשוב לשמוע את המתלוננים, זה אולי יכול להישמע לחלק מכם שלא עבר את החוויה הזו משהו לא כל כך משמעותי, זוטרי, שצריך אולי לסבול אותו, או שזה עוד מקרה ועוד מקרה. עבור האנשים הספציפיים, וכפי שאמרתי, אני הייתי פעם אחד מהם, זו חוויה מאוד קשה – זו חוויה מאוד קשה מבחינת ההשפלה, מבחינת התחושה שזה יחס לא הוגן, יחס מפלה, יחס גזעני, והחוויה הזאת כמעט נשארת לכל החיים. אני עדיין זוכר חוויות שהיו לפני עשרים שנה.

ורק אנקדוטה אחת, כבוד היושב ראש, פעם אחת לפני אולי חמש עשרה שנים, הגעתי באיחור לטיסה עם שלושה צעירים ערבים. וכדי לא לפספס אותה וכך אולי לפספס את החופש שהיה לנו, פשוט ניגשנו ישירות לבידוק הביטחוני ואמרנו להם – 'אנחנו שלושה צעירים ערבים, נוסעים ביחד, ואנחנו בטוחים שיש לכם מה לטפל בנו, אז בואו נחסוך את הזמן'. ולהפתעתנו, או שלא להפתעתנו, אמרו – 'בסדר, תבואו איתנו', וכך גם חסכנו את התור הארוך שהיה שם. אפשר לחייך, אפשר להגיד עד כמה זה חלק מהמציאות שלנו. אני עוד אתייחס אל הדברים אחרי שנשמע גם את המתלוננים, אבל גם את האחראים ברשויות השונות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, חבר הכנסת ג'בארין. המנהג אצלנו בוועדה לפניות הציבור, שהראשונים הם הפונים. יש לנו פונים, הגברת אלין חורי, אמא שמייצגת את בנה. בבקשה.
אלין חורי
אני האמא של הכנר הישאם חורי. למעשה אני אמא של שני כנרים. הבן שלי הוא כנר במקצועו, בוגר האקדמיה של זובין מהטה בתל אביב, ועכשיו הוא לומד באקדמיה של דניאל ברנבוים ואדוארד סעיד. הכרטיס שנרכש עבורו הוא מטעם האקדמיה של ברנבוים-סעיד. הבן שלי עבר התעמרות בשדה התעופה שונפלד בברלין, כשהוא חזר מברלין לארץ לצורך חתונה של אחיינית של בעלי – לא נתנו לו לעבור שיקוף לכינור שלו. אנחנו מוכנים לכל בדיקה שהיא, אין לנו בעיה עם בדיקות, אפילו שתפשיטו אותנו. נכון שזה משפיל, אבל שיעבור בדיקה ראשונית כלשהי. הוא הגיע שעה וחצי לפני הטיסה, שעה וחצי תחקרו אותו, אבל – 'אסור לך להעלות את כבודת היד שלך על המטוס, לא את התיק האישי שלך ולא את הכינור, את הכינור תשים בבטן המטוס'. בעולם כולו אין כנר שיוצא בלי כלי הנגינה שלו, כנראה בחברת אל על - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה חלק מגופו.
אלין חורי
זהו, אם זה לא אשתו. וכינור זה שפת השלום, זה לא סכינים או מטען נפץ. תבדקו, דיבר איתם הרבה והרבה, אמרו לו – 'אין, אלה ההוראות מלמעלה, אתה לא עובר שיקוף, הכינור שלך לא עובר שיקוף'. זה מה שמדאיג בסיפור של הישאם – מה, רצו לעשות לו אפיון פרופיל? הם לא יכולים לעשות לו אפיון פרופיל. הוא נוסע בכבוד בכל חברות התעופה שבעולם, ואנחנו לא בוחרים לנסוע אל על, אבל האקדמיה בחרה בשבילו. אני יושבת פה, והצלילים שלו מהדהדים בארגנטינה עם דניאל ברנבוים, אז איך אתם מסבירים את ההתנפלות הזאת, את ההתעמרות הזאת על הבן שלי? את אפיון הפרופיל שלו? בגלל שקוראים לו הישאם חורי?
היו"ר ישראל אייכלר
זה אולי בגלל ברנבוים.
אלין חורי
בסדר, אז זהו, בגלל ברנבוים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול שאלה טכנית – למה הכינור לא יכול לעבור שיקוף?
אלין חורי
תשאל את אל על. אתה שואל אותי? בתור מה? תשאל את אל על, אל תשאל אותי.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אני אשאל את אל על.
אלין חורי
את ה-UP של אל על.
קריאה
לא נתנו הסבר.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. אני שמעתי. יש פה עורכת דין מריה ג'מאל מאל על?
קריאה
לא, היא נפגעת אל על.
היו"ר ישראל אייכלר
נפגעת אל על?
אלין חורי
נפגעת אל על.
היו"ר ישראל אייכלר
מי נמצא פה מטעם אל על? פשוט לגבי הכינור.
שלומית אבינח
אל על פה.
היו"ר ישראל אייכלר
תיכף תשיבו יותר כללי, אבל פה העניין של הכינור, אני רוצה להבין – יש בעיה לעשות שיקוף לכינור?
חיים צור
אין בעיה לעשות שיקוף לכינור. אני לא יודע מה - - -
אלין חורי
שני החברים שלו יום לפני עברו באל על, ב-UP של אל על, עם הכינור על המטוס. הבן שלי ישר הגיע ארצה, והוא הגיע לשדה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין בעיה טכנית לבדוק את הכינור?
אלין חורי
אין בעיה טכנית. אז מה הבעיה?
חיים צור
אין לי מושג.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר.
אלין חורי
אתה נציג אל על, תענה לי, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הוא יענה אחר כך על כל השאלות, רציתי משהו טכני. אני הבנתי עכשיו שאפשר היה להעביר לשיקוף את הכינור.
אלין חורי
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא זאת הסיבה. הגברת מריה ג'מאל.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
רגע, אבל מה זה 'אני לא יודע'?
היו"ר ישראל אייכלר
הוא תיכף יענה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא נציג, אתה נציג - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אנחנו מביאים את הפונים, אחרי זה חברי הכנסת, ואחרי זה הרשויות צריכות להשיב.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אוקיי. אתה רוצה לשמוע את כל האנשים?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
שלומית אבינח
חבר הכנסת ג'בארין, לצורך הפרוטוקול – רק הפנייה של מריה ג'מאל הועברה לאל על אתמול.
קריאה
נכון.
שלומית אבינח
שאר הפניות לא הועברו.
אלין חורי
לא, הבן שלי העביר פנייה לאל על, והוא גם כן - - -
שלומית אבינח
בטרם הדיון. בטרם הדיון.
אלין חורי
אהה, כן.
שלומית אבינח
זה בכתב, אז אני לצורך הפרוטוקול - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל יש להם את הפניות של האנשים, שלא דרך הוועדה, סליחה.
שלומית אבינח
לא דרך הוועדה.
קריאה
סליחה, אנחנו יודעים על בעיה ספציפית. הבעיה ספציפית.
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינתי, בדיוק - - -
שלומית אבינח
לצורך הפרוטוקול אני מדייקת.
קריאה
כן, גם, גם.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שאמרת את זה לפרוטוקול. אבל העניין שאנחנו – הוועדה לפניות הציבור – צריכים לדבר על הבעיה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
היא רק משקפת בעיה אחת. לא כל אחד הוא עוזר של ברנבוים. תארי לעצמך מה שעוברים אחרים. הרבה יותר קשה בטח.
אלין חורי
סליחה שאני אומרת, בעלי הוא פרופסור ברפואה בקרדיולוגיה ילדים, ואני חושבת שהשב"כ יודע על איזה צד הוא ישן. אז אם למשפחה שלי עושים כזה דבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני אומר, בדיוק, קל וחומר.
אלין חורי
תאר לעצמך מה עושים לאנשים קצת יותר פשוטים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה נושא הדיון. עורכת דין מריה ג'מאל.
מריה ג'מאל
כן, שלום. אני נוסעת די הרבה מטעם העבודה שלי. אני מנהלת ארגון סיוע הומניטארי, ונסעתי כעשר פעמים מתחילת השנה ליוון, לאיפה שאנחנו עובדים. אף פעם לא קרה לי מקרה כזה, חוץ מהפעם ההיא עם אל על. הטיסה שלי הייתה אמורה להיות עם Turkish Airlines מאיסטנבול, והתבטלה עקב האירועים שהיו לפני שבועיים. Turkish Airlines קנתה לי כרטיס טיסה למחרת עם אל על. נסעתי מסלוניקי לאתונה דרך Aegean, חברה יוונית, ואז בסלוניקי, אחרי שכבר עברתי את הבידוק הביטחוני, את השיקוף ואת הכל, בדקו את כבודת היד שלי, נכנסתי לצ'ק-אין לפני שעושים את הבורדינג, הייתי שם שעה לפני, וקראו בשם שלי במיקרופון. נדהמתי שקראו לי. הלכתי לשאול מה העניין, התחילו לתשאל אותי. במשך כחצי שעה תשאלו אותי, כאשר השאלה הראשונה הייתה – מה זה שם המשפחה שלך, ג'מאל, ואיפה שירתי בצבא, ואם שירתי בצבא. ומשם התחיל כל הבידוק והתשאול הגזעני שיש, שקורה די הרבה.

אני רק רוצה לציין, שיש לנו יותר ממאה מתנדבים שנסעו בחצי השנה האחרונה, ואנחנו באופן מכוון בוחרים שלא לנסוע עם אל על בגלל המדיניות הגזענית שלהם. לי לא הייתה לי ברירה, אלא לנסוע איתם.

לאחר שעברתי את התשאול הביטחוני הזה, עברתי מקצין לקצין, ביקשו ממני להתלוות לחדר למטה לבידוק ידני.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, יש פה פרטים, שאני מעדיף להמשיך הלאה.
מריה ג'מאל
אוקיי.
היו"ר ישראל אייכלר
זה בסדר? זה מובן. זאת אומרת, לא עשו לך כמו שצריך לעשות, כשמכבדים בן אדם.
מריה ג'מאל
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה נהייה בסוף? עלית בסוף על הטיסה?
מריה ג'מאל
לא. סירבתי לעבור את הבידוק הביטחוני כשנתבקשתי להוריד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני מכבד אותך, לכן אני אומר שאני הולך הלאה.
מריה ג'מאל
בסדר. אז סירבתי לעבור את הבידוק הזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא רוצה לחסוך ממך את התיאור.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. כן.
מריה ג'מאל
סירבתי לעבור את הבידוק והם סירבו לעלות אותי על הטיסה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז על איזו טיסה עלית?
מריה ג'מאל
הם קנו לי טיסה אחרי חמש שעות, של Aegean.
היו"ר ישראל אייכלר
שאלה אחת – האם זה רק באל על או בנתב"ג בכלל?
מריה ג'מאל
באופן מוחלט באל על, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, גם בנתב"ג בחברות אחרות יש פחות בידוקים?
מריה ג'מאל
אני תמיד נוסעת עם חברות מחו"ל, ואף פעם לא עברתי מקרה כזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בתוך נתב"ג.
מריה ג'מאל
גם אף אחד מתוך כל מאה המתנדבים שלנו לא עבר מקרה כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. יש עוד פונים שפנו, שלומית?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש.
שלומית אבינח
כן, יש לך עוד שני פונים, רשמתי לך את השם שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אהה, הנה – איוב אלבאז ואחמד דיבסו. כן, בבקשה.
איוב אלבאז
טוב, אני רשמתי מכתב על דף וחצי, אני אקריא אותו בפני כולם: "גבירותיי ורבותיי, שלום רב לכולם. לי קוראים איוב אלבאז, תושב היישוב תל שבע בדרום, נשוי ואב לשלושה ילדים. את גיל הנעורים חלקתי עם שכניי מהיישוב עומר, אשר למדתי בו במקיף, ובמהלך גיל הנעורים והנוער שיחקתי כדורגל בשורותיה של הפועל באר שבע. כיום אני עובד במפעל סוגת לייצור הסוכר, ואני תושב ערבי שחי במדינת ישראל. וליתר דיוק, מדינת היהודים. רוצה להרגיש שייך ושווה" - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אזרח. לא תושב.
איוב אלבאז
אזרח. "רוצה להרגיש שייך ושווה בתוך המדינה, אך לצערי המציאות מתפוצצת לי כל פעם בפנים מחדש. והפעם בטיסת אל על, חברת התעופה הלאומית של ישראל. אהה, סליחה, טעיתי, מדינת היהודים. כל פעם מסע ההשפלה הזה חוזר על עצמו והמדינה דואגת להזכיר לאזרחיה הערבים שהם תושבים ממדרגה שנייה, או ליתר דיוק סוג ב'. אבל אחרי דו"ח ביטון אני חושב שאנחנו, או אני, בדרגה מאוד נמוכה, כי אנחנו ממש בתחתית הסולם לפי הדירוג של המדינה".
היו"ר ישראל אייכלר
יש מישהו יותר נמוך, אבל אני לא רוצה לדבר עכשיו על זה.
איוב אלבאז
אוקיי. "הגעתי למסקנה שלא קל להיות ערבי ונושא שם וחזות ערבית. לפני ששואלים אותך, אתה איום פוטנציאלי על ביטחון המדינה. כשרציתי לעלות למטוס עברתי המון השפלות, עיכובים, תשאולים והמתנות בכל עמדה שעברתי. כשהגעתי לשדה התעופה של הספרדים עברתי בידוק, אך היה עליי לעבור עוד בידוק של חברת אל על".
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, מספרד לישראל?
איוב אלבאז
בדיוק. אני הייתי בספרד, עברתי בידוק של הספרדים, "אך היה עליי לעבור עוד בידוק של חברת אל על. ולא די בכך, אחרי שסיימתי את הבידוק עוכבתי עד לרגע ההמראה ביחד עם עוד עשרה ערבים, שבסך הכל טסו לראות את משחק הסופר קלאסיקו הידוע והמפורסם".
היו"ר ישראל אייכלר
לי זה לא ידוע, אבל זה בסדר.
איוב אלבאז
"הועלינו למטוס בליווי המאבטחים. 'מה עשינו? אנחנו אזרחים במדינה, ומגיעות לנו זכויות כמו כולם' – אמרנו לכוחות הביטחון. 'זה מה שיש, ואם לא מתאים לכם – אל תעלו באל על יותר'. זו הייתה תשובתו של מנהל האגף שם. במהלך הטיסה נודע לי שהמזוודה שלי" - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
רגע, רגע, אני רוצה להבין, היה מאבטח שליווה אתכם עד למטוס?
איוב אלבאז
הוא אפילו מסר את הדרכונים לדיילים, לא אנחנו. ודרך אגב, אנחנו היינו - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה מה שנקרא בכדורסל שמירה אישית.
איוב אלבאז
כן. היינו 12 אנשים, ואף אחד לא מכיר את השני.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מעט מאוד נושאים שאתם יכולים להפתיע אותי, אבל אל תבואו עם כדורגל, כי אני לא יודע.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אוקיי. כדורסל.
איוב אלבאז
"במהלך הטיסה נודע לי שהמזוודה שלי נשאר במדריד, כי לא הספיקו לבדוק אותה. לילדיי לא יכולתי לתת הסברים לסיבה שחזרתי אליהם בלי מתנות ולא רציתי לשתף אותם במציאות הקשה שאני חי בה".
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר לי עוד פעם את העניין של המתנות – מה הבעיה, להעביר את המתנות - - -
איוב אלבאז
המזוודה נשאר במדריד.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
איוב אלבאז
לא הספיקו לבדוק אותה.
שלומית אבינח
חיכו למתנות שיגיעו מחו"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל למה לא העבירו לו את המזוודה?
איוב אלבאז
לא הספיקו לבדוק. התשובה שלהם הייתה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן הגעת לפני הטיסה?
איוב אלבאז
שלוש שעות.
היו"ר ישראל אייכלר
שלוש שעות, ולא הספיקו לבדוק?
איוב אלבאז
הם טענו שלא הספיקו. ביקשתי מהדיילת שתביא לי את הרשימה, שאולי היא טעתה בשם שלי, וכשהיא הביאה את הרשימה של האנשים שהמזוודות שלהם לא עלו – כולם היו ערבים. צילמתי את הרשימה הזאת, יש לי תמונה שלה. "ולא רציתי לשתף את הילדים במציאות הקשה שאני חי בה, רק משום שקוראים לי איוב הערבי. אני פונה לראש הממשלה, לשרים ולפקידים בכל משרות המדינות" - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה איוב, צריך לסבול קצת. זה השם.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל איוב?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בטח. איוב.
איוב אלבאז
"הגיע הזמן שתתייחסו אלינו בצורה יותר נורמאלית. הגיע הזמן שתפנימו שאנחנו אזרחים במדינה, גם אם היא מדינת היהודים. הגיע הזמן שתתנו לנו להרגיש שייכים ולהושיט יד לדו קיום. מקרים כאלה רק מרחיקים אותנו מהמדינה. מדינת ישראל היא מדינה מתוקנת ויש לה חוקי יסוד שנועדו לשמור עליה ועל אזרחיה. במקרה שלי, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לא כובד. עוכבתי והושפלתי עם עוד עשרה ערבים ללא שום סיבה מוצדקת. עם שעבר שואה ורדיפה" - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי הם חשבו שאתם מ"לה פמיליה".
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז אתה מכיר כדורגל.
היו"ר ישראל אייכלר
רק זה מה שאני יודע בכדורגל.
איוב אלבאז
"עם שעבר שואה ורדיפה בתור מיעוט באירופה מצופה ממנו שינהג למיעוט שנמצא במדינה בצורה יותר טובה וחיובית. כי פשוט, אדוני ראש הממשלה, אתה התנסית במה זה להיות מיעוט באירופה. קראת לנו לפני שבוע להשתלב בחברה הישראלית, ואני בשם כולם קורא לך שהיוזמה תבוא מהממשלה בהתייחסות אלינו, בכדי שנרגיש שייכים ונוכל להשתלב. אני מקווה מאוד שדבריי יפלו על אוזן קשבת, כדי שנצליח לבנות כאן עתיד ומשותף ובריא לילדינו בתוך המרחב ששייך גם למיעוט במדינה".
היו"ר ישראל אייכלר
כל הכבוד. אני נתתי לך להקריא את כל המכתב כי זה מאוד חשוב להישמע, וכל מה שהערתי רק היה כדי להוריד את המתח הגדול, כי אני מבין את התחושה שלכם. יש עוד אזרחים שחשים בכל מיני מקומות את מה שאתה מרגיש. אבל העניין הזה של המזוודה אני חושב שצריך מאוד מאוד לברר ואת כל היחס. ברור שהאינטרס הראשוני – איך אתה קורא לזה, מדינת היהודים? – זה שהערבים ירגישו בה בנוח.
איוב אלבאז
בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
כי אם הערבים לא ירגישו בנוח, היהודים לא ירגישו בנוח. אנחנו כולנו על אדמה אחת, כולנו בני אברהם, וכולנו מבינים שצריך בידוקים ביטחוניים, עד קצה האחרון, כולל הדבר המשפיל של הוצאת חגורות, מכנסיים ונעליים.

אני רוצה לספר לכם, שהיה ראש ממשלה לשעבר בישראל, זה פורסם בתקשורת אז אני יכול להגיד את שמו, אהוד ברק, והוא, תאר לעצמך, שאהוד ברק, באיזו קומה הוא גר? היה צריך להוריד את הנעליים בניו יורק, והוא סירב, והיו שם כמה בודקים אמריקאיים, ואמרו – 'prime minister לשעבר' – לא עזר לו שום דבר. אפילו הנשיא לא היה עוזר לו, כי אז הייתה הוראה שמוציאים את הנעליים. הוא לא הבין למה הוא צריך להוציא את הנעליים. זאת אומרת, את זה אנחנו מבינים כולנו, וגם לי הרבה פעמים אמרו להוציא את הנעליים. הייתי פעם במשלחת עם חברי כנסת, והיה חבר כנסת איתי שאמרו לו להוציא את החגורה, אמרתי לו – 'סליחה, אתה חבר כנסת, תגיד להם'. אז הוא אמר – 'עד שאני אסביר להם, ועד שהם יקראו לקצינים, בוא כבר נוריד את החגורה וגמרנו'. זאת אומרת, יש בעיה לכל האזרחים. אבל אסור שתהיה אפליה בין אזרח A לאזרח B. זה ברור. כל מה שקורה לכולם, צריך לקרות לכולם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, אני רק רוצה להגיד לך, שכשהיו האירועים של September Eleven, ב-2001 אני הייתי בארצות הברית, וטסתי שלושה שבועות אחרי האירועים הללו, שלושה שבועות, האבק עדיין היה בניו יורק, ושם היו בדיקות ביטחוניות מאוד קפדניות, אבל זה היה לכל הנוסעים. ואם זה היה לכל הנוסעים, אף אחד לא התלונן.
היו"ר ישראל אייכלר
זה נכון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כלומר, ברגע שמקיימים את זה בלי אפליה, בלי לפגוע בקבוצה מסוימת של אנשים, אז כולם קיבלו את זה בהבנה.
איוב אלבאז
אני חייב לציין משהו קטן – קודם כל, אני ניסיתי להימנע מלטוס עם אל על, כי אני מכיר את ההתנהלות שלהם. היום כל הציבור הערבי בישראל מחפש חברות זרות, ואני חושב שזה גם פוגע בכלכלה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, ברור, ברור.
איוב אלבאז
הרי האינטרס פה לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האינטרס הוא של כולנו.
איוב אלבאז
של כולם.
היו"ר ישראל אייכלר
חבר הכנסת איימן עודה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
כן, אדוני היושב ראש אייכלר הנכבד, יוזם הדיון, חברי חבר הכנסת יוסף ג'בארין, חבר הכנסת אוסמאה סעדי, נציגי אל על, רשות שדה התעופה, משטרה, ואלין, מריה, איוב, אהלן וסהלן. במשך תקופה כל הסיפור של זהויות כל כך עניין אותי – מה זה זהות. אחד הממדים החשובים של זהות הוא כאשר היא נפגשת עם המנוגד. כלומר, בן אדם חילוני מגיע למקום פונדמנטליסטי כזה, אז הוא מרגיש בחילוניות שלו; ערבי שנוסע לירדן מרגיש שהוא אזרח ישראלי, בגלל שהוא נמצא במקום אחר. המקום שבו האזרח הערבי הכי מרגיש שהוא ערבי זה שדה התעופה בן גוריון, כי זהו המקום שבו הוא מתבלט בזהות הלאומית שלו.

את הדבר הזה חייבים להפסיק לאלתר, מטעמים מאוד אובייקטיבים, בין היתר עם התפיסה הביטחונית הקלאסית – כולם יודעים איך מחפשים ואיך גם יכולים לבדוק בלי להשפיל. אתם יודעים שחלק גדול מהמזוודות למשל שנכנסות בצורה כל כך חופשית, בסוף מגיעות למטה, לוקחים קבוצה מהמזוודות, בודקים לבד. כולם יודעים שאפשר לבדוק בלי להשפיל את האנשים. לכן הממד הזה של ההשפלה הוא ממד מאוד פוגעני.

ואני חושב – מה אנחנו יכולים לעשות? דיברו על זה במשך שנים, ופה, בוועדות בכנסת, וגם בישיבה הזו, ונצא אחרי זה – ומה ישתנה? האם מישהו חושב שהוא ייצא מפה ויגיד – אנחנו חייבים להחליף את הנהלים? או שיהיה עוד דיון ונמשיך?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, יש השפעה בדיונים, כולל בנושא הזה. אני פעם הייתי חבר בוועדת הכלכלה ונסענו יחד עם חברי כנסת ערבים וראינו את הסידורים החדשים שאתה מדבר עליהם, והיה שיפור גדול מאוד.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
האם זה מספיק? האם צריך להפגין שם חצי שעה, שעה, ולחזור הביתה, ולהגיד – עשינו את מה שצריך, לשים וי ולצאת? האם זה באמת ישנה? או שאולי צריך לפנות לעולם ולהגיד – זו חברה שנמצאת בכל מקום בעולם, אל על, וטוב להיאבק, לתייג אותה כחברה גזענית מול כל העולם, לפנות לכל מדינה ומדינה, לפנות לאזרחים בכל העולם, להגיד להם – החברה הזו משפילה 20 אחוז מכלל האוכלוסייה. כנראה שאמרתי משהו רגיש, משהו שנתפס ואפילו יש בו ממד חתרני כזה או אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא חתרני, אתה רוצה לעשות לאל על מה שהם עושים לך.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
זה מאוד מאוד חשוב מה שאמרת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אז לכן בוא נעשה שאל על לא תעשה את זה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
רק רגע. כן, בדיוק, בדיוק, זו הגישה. בדיוק זו הגישה.
היו"ר ישראל אייכלר
כי הדבר האחרון שאני חושב שצריך לעשות זה שאני כיהודי שנוסע עם אל על, יסמנו אותי. זה לא הפיתרון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה מה שלאיוב אמרו – 'אם לא מוצא חן בעיניך, אל תטוס עם אל על'.
איוב אלבאז
'אל תעלה יותר עם אל על', אמרו לי.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרו את זה גם לאנשים שרצו להתפלל פעם.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
אני חושב שאנחנו, האזרחים פה, צריכים למצות את כל המאבק שלנו האזרחי פה בתוך המדינה. כאשר אנחנו נכשלים, מה אנחנו צריכים לעשות? אז נכשלנו, מולכם אנחנו נכשלנו, מה אנחנו צריכים לעשות? ואנחנו חושבים שכל התפיסות של BDS ואחרות הן משתלמות. הן פוגעות, הן משחירות את פניה של חברה זו או אחרת. אז אולי זוהי הדרך. אז תגידו לנו, בבקשה, יש לכם תוכנית מסוימת? אתם אומרים לנו – תשמעו, עשינו את זה, ועכשיו אנחנו רוצים לעשות משהו אחר, בשביל שהמאבק יהיה אזרחי, ואך ורק אזרחי, ובתוך המדינה, ולא לצאת מחוץ למדינה? חשוב לנו לשמוע מכם. תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. השאלה אם אתם רוצים שנדבר שוב עם חברי הכנסת או שרוצים לשמוע תשובה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חייב ללכת להצבעות בוועדת חוקה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עבדאללה מוותר?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא מוותר, אני נותן לו לפניי, אבל אני אחר כך אדבר, אחרי הנציגים.
שלומית אבינח
יש עוד פונה אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אבל יורשה לאוסאמה לדבר. חבר הכנסת אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן. אדוני היושב ראש, אורחים נכבדים, אהלן וסהלן, חברי יוסף ג'בארין שיזם את הדיון הזה ומציף את הבעיה בחריפותה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, וזו בעיה באמת כאובה וכואבת לכל האוכלוסייה הערבית, וזה לא רק אל על. אני אומר – זה לא רק אל על. הבעיה מתחילה כשאתה מגיע לנמל התעופה, בכניסה, בשער, ואנחנו כולנו נכווינו מהעניין הזה, כשאתה מגיע לשער עומד בחור או עומדת בחורה, שכנראה כבר יש להם השכלה ומיומנות, ישר מזהים – 'תפנה ימינה, תעצור, תכבה את הרכב, תכבה את המנוע, תוריד את הקול, תעבור'. עוד לא הגעת. ואפילו כשאתה אומר להם – 'אני לא טס, אני רק אוסף מישהו' – אתה חייב לעבור את ההשפלה הזאת כבר בכניסה.

אני לפני שבוע נסעתי לשם, עיכבו אותי, הייתי עם אשתי ועם הילדים, ואחת מהבנות הייתה צריכה לטוס למדריד, ולקח לנו עשר דקות, ואני מראה לה את התעודה, תעודת חבר כנסת, והיא אומרת לי – 'את התעודה של האישה תפתח, התעודות של הילדים'. לקח לי חמש, שש דקות. ואני מראה לה – חבר כנסת. בסדר, עברנו. אחרי זה הורדתי אותם, הלכתי לחנייה, ואז אני חוזר על מנת ללוות אותם פנימה, ואז גם עוד פעם המאבטחים האלה שעומדים – 'אפשר תעודת זהות, בבקשה?' – אני נותן את תעודת חבר כנסת, ואז היא אומרת לי – 'אתה יכול לעבור בידוק ביטחוני במגנומטר הזה?' אני אומר לה – 'אבל אני חבר כנסת במקרה'. היא אומרת לי – 'לא משנה, אתה חייב לעבור בידוק ביטחוני'. אמרתי לה – 'אני חבר כנסת, ואסור בידוק ביטחוני. אם יש משהו, בבקשה'. ולא היה לי תיק, לא היה לי כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שגם אותי מעבירים את המגנומטר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את המגנומטר?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז היא אומרת לי – 'רק דיפלומטים פטורים מהמגנומטר'. אמרתי – 'מה, אנחנו לא דיפלומטים? אנחנו חברי כנסת'.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שאנחנו נצטרך לפתור פה בכנסת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. אז אני אומר – אם לנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל גם אותי מעבירים - - -
יוסף גריף
עם דרכון דיפלומטי לא עוברים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני לא טס. לא טסתי. אני נכנס ואני מראה תעודת חבר כנסת ואני צריך לעבור בידוק ביטחוני? אם היו מחפשים בתיק וזה, בסדר, אבל אני צריך לעבור בידוק?
יוסף גריף
זה בידוק בכניסה לנתב"ג? איפה זה בדיוק?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בכניסה לאולם, כן.
קריאה
בכניסה לאולמות. לפני שאתה נכנס לאולמות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לפני שאתה נכנס למעליות, זה בכניסה, מתחת ל - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חבר כנסת אמור לעבור דבר כזה? בטח שלא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נו, אז אני אומר, אז אני התווכחתי איתה, היא אומרת לי – 'בסדר, אבל שתדע לך, אני יכולתי להעביר אותך בידוק ביטחוני'.
יוסף גריף
אבל איפה יש שם מגנומטר?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש שם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש. לפני שאתה נכנס לאולמות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
ממש בכניסה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לפני האולמות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לפני האולמות. עומדים שם.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דבר חדש יחסית?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא, הם יכולים לבקש.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, לא, כמה שנים. כמה שנים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הם בררנים, אתה מבין? הם בררנים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוחרים באנשים, מבקשים, כן, כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מסתכלים ותמיד יודעים את מי בוחרים. לכן אני אומר, אם אני כחבר כנסת עובר את המשאות האלה, אז מה יגידו האזרחים הפשוטים?
קריאה
אזובי הקיר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אזובי הקיר. ולכן באמת, וכולנו שמענו על המקרה, אני בטוח שחברי יוסף דיבר על סמאר קופטי שבאמת אך לפני ימים הושפלה, והיא בסוף נאלצה לעלות למטוס בלי התיק שלה, בלי כל הדברים הפרטיים שלה. עד מתי נמשיך לסבול ולסבול? די, די, נו, באמת, הגיע הזמן. עכשיו, למשל, המטענים האלה, אז זה לא שהכל שחור, עשו את הבידוק של המטענים האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, זה שיפור גדול.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שאתה שם, אז הם בודקים מתחת. לא משנה, בחדרים האלה – שיבדקו. אבל זה היה משפיל כל כך, שהיו פותחים את המזוודות, והיו מפזרים את הכל. אז אנחנו אומרים – יש דברים חיוביים. צריך גם בעניין הזה של הבידוק. אנחנו יודעים שיש מצב ביטחוני, ויש את כל הדברים האלה, אבל כאשר זה רק נגד אוכלוסייה אחת, אז ברור שהשם הנכון והיחיד לזה זה גזענות, ותו לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לחבר הכנסת אוסאמה סעדי, חבר הוועדה שלנו. חבר הכנסת דוקטור עבדאללה אבו מערוף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני הולך להצבעות, ברשותכם, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אפשר היה עוד לוותר ולשמוע את נציגי אל על.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חשבתי גם, אולי תענה אחרי זה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לבקש מהאחרים - - -
קריאה
יש עוד מתלונן אחד.
שלומית אבינח
יש עוד פונה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אנחנו מתקדמים. אתם יודעים מה? אתה רוצה לתת לעוד פונה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה הפונה?
שלומית אבינח
אחמד דיבסו.
אחמד דיבסו
אני.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה. יש משהו שעוד לא אמרו פה, שאתה רוצה להוסיף?
אחמד דיבסו
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, אחמד דיבסו.
אחמד דיבסו
נסענו אני ושלושה חברים לרומניה לטיול. בדרך חזרה כמובן הגענו לשדה תעופה שלוש שעות לפני, עברנו את הבידוק הסטנדרטי, נכנסנו למסע שופינג בדיוטי פרי, ואחרי זה הלכנו לשבת בבית קפה. הגענו לבית הקפה, פתאום הגיע נציג של ישראייר, אומר לנו – 'חברים, אתם חייבים להגיע איתי'. זה היה כמובן שעה לפני העלייה למטוס, לקחו אותנו לבדיקות, התחילו להפשיט אותנו, ואחרי זה שמו אותנו בחדר צדדי. פתאום אנחנו קולטים שזה לא רק אנחנו, שזה רשימה של כל הערבים שהיו בטיסה. אשכרה הייתה רשימה וסימנו אותם, אחד-אחד, סימנו את כל האנשים שבאים. פתאום שמו אותנו, עשרה חבר'ה ערבים - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז כולכם בחדר?
אחמד דיבסו
בחדר, כן, ואין אפשרות לצאת. אתה רוצה לצאת להתפנות? אין.
קריאה
בליווי מאבטח.
אחמד דיבסו
אתה רוצה ללכת לעשן? אתה חייב שוב לעבור את אותו סיוט, את אותם חיפושים. אפילו את המתנות פתחו, את הבושם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה חדש.
אחמד דיבסו
עכשיו קנינו אותו מהדיוטי פרי, איך אתם פותחים אותו? פתחו אותו. אם אתם לא נותנים לנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה היה?
אחמד דיבסו
זה היה לפני חודש, ב-16 לחודש. וכמובן, אחד האנשים רצה לצלם את כל הסיוט והסבל שאנחנו עוברים, אז הנציג של ישראייר הזמין איש ביטחון רומני, והוא התחיל לדבר איתנו ברומנית, וזה היה בקטע של איום, הוא אומר לנו – 'אם אתם מצלמים, אז יש חוק ברומניה שאומר שאם אתם מצלמים אז זה כלא, מכניסים אתכם לכלא, אסור לצלם ברומניה'.
היו"ר ישראל אייכלר
בשדה תעופה?
אחמד דיבסו
כן. ולמרות זה צילמנו.
היו"ר ישראל אייכלר
בשדה תעופה בדרך כלל אסור לצלם.
איוב אלבאז
אז איך נוכיח?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בתוך החדר.
קריאה
הם רצו בתוך החדר.
אחמד דיבסו
בתוך חדר עם מכשיר מיוחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב על איזה חוק מדינה הם עוברים – שדה תעופה זה מקום אסור לצילום. הלאה.
אחמד דיבסו
וזהו, זה כל הסיוט.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ושמרו אתכם בחדר עד הטיסה?
אחמד דיבסו
כן, שמרו אותנו בחדר.
היו"ר ישראל אייכלר
פשוט עיכבו אתכם.
אחמד דיבסו
אי אפשר לחזור לקפיטריה כמו הנוסעים האחרים. היהודים באים, יושבים, יוצאים, חוזרים. אבל את הערבים – לא, אתם תישארו פה. אתם לא תצאו מהחדר.
קריאה
באיזה חברה זה?
שלומית אבינח
ישראייר.
אחמד דיבסו
נשמור עליכם עד שיגיע מועד הטיסה, נעלה אתכם למטוס, תישארו מול העיניים שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אני רוצה לבקש עכשיו ברשותכם את האחראי על הבדיקות ברשות שדות התעופה, זוהר גפן.
זוהר גפן
כן, זה אני.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה. אתה מטעם נתב"ג, נכון?
זוהר גפן
צהריים טובים. נתב"ג. לא אל על. אל על נמצאים פה.
שלומית אבינח
גם ישראייר פה.
זוהר גפן
אני נתב"ג. זוהר גפן שמי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
דרך אגב, אולי שאלה לא לפרוטוקול, אפשר גם לפרוטוקול, כל מי שמדבר לפרוטוקול, יש כאן נציגי השב"כ או המוסד גם?
שלומית אבינח
הזמנו אותם, הם לא הגיעו לדיון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הזמנתם אותם. אז טוב ששאלתי. והם לא הודיעו למה?
היו"ר ישראל אייכלר
הוא מייצג אותם בטח, לא?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אתה מייצג את השב"כ ואת המוסד?
יוסף גריף
הוא מנהל חטיבת הביטחון.
שלומית אבינח
הוא מקיים את ההוראות שלהם.
זוהר גפן
אני מייצג את חטיבת הביטחון בנתב"ג. תשמעו, קודם כל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד לנו לגבי הנקודה הספציפית – יש הבדל בבידוק בין אדם אחד לחברו?
זוהר גפן
בואו אני אגיד, יש מספר דברים, קודם כל נתחם את האחריות, מי שאחראי בארץ על כל הטיסות, אל על ואחרות, שכולן, דרך אגב, בישראל נבדקות בדיוק באותה צורה על ידי הבודקים שלנו, זה אנחנו, רשות שדות התעופה; ובחו"ל זה אל על, ישראייר. קודם כל, אנחנו, רשות שדות התעופה, רק מי אדוני שמצלם אותי בטלפון פרטי?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מה הבעיה?
קריאה
מה הבעיה?
זוהר גפן
אני לא רוצה שהדברים שלי - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה משודר בשידור חי.
שלומית אבינח
הדיון משודר באינטרנט בשידור חי.
זוהר גפן
אבל לא ב - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה אותו דבר. אתה יכול להוריד את השידור הזה.
קריאה
אפשר להוריד את השידור מכל מקום.
זוהר גפן
אז תוריד את השידור, אבל לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, יש לך עניין שלא יצלמו?
זוהר גפן
לא, מה שבשידור הציבורי – בסדר, אבל לא אנשים פרטיים שמצלמים אותי.
קריאה
מה זה משנה לך? מה זה משנה?
שלומית אבינח
זה העוזר הפרלמנטארי של חבר הכנסת - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, אדוני, אדוני, זה העוזר הפרלמנטארי של חבר הכנסת יוסף ג'בארין.
זוהר גפן
לא, אבל אני לא יודע איפה זה אחרי זה עולה, ומה זה עולה.
היו"ר ישראל אייכלר
קח בחשבון שזה הולך לכל מקום שלא היית רוצה שיגיע.
זוהר גפן
נו, אז מה?
היו"ר ישראל אייכלר
אז דבר מה שאתה יכול.
זוהר גפן
אבל למה אנשים פרטיים מצלמים אותי?
קריאה
הוא לא פרטי, הוא עוזר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה מקובל בכנסת. כולם עושים את זה.
זוהר גפן
טוב. פחות נוח. אי אפשר למנוע את זה?
אלין חורי
תסתכל עליי, יותר נוח ככה. אתה יכול לזרום.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו יושבים בהרבה ועדות, ששם אנשים לוקחים בחשבון שכל דבר - - -
זוהר גפן
טוב. בסדר.
קצין הכנסת יוסף גריף
אבל מרגישים לא בנוח.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. מה שאתה חושב שאסור לצאת – אל תדבר.
קצין הכנסת יוסף גריף
אל תעלה נושאים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תן לנו רק את העניין, הרי מה מעניין אותנו?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אבל גריף, בחייך, זה שידור ישיר לכל ה - - -
קצין הכנסת יוסף גריף
בסדר, אבל לא באופן פרטי, בטלפון פרטי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כל אחד יכול להוריד את זה מהאינטרנט.
שלומית אבינח
כל ישיבות הכנסת משודרות אונליין באתר האינטרנט.
היו"ר ישראל אייכלר
מר זוהר גפן, אני רוצה להציע לך עצה פשוטה – אנחנו עוסקים בצד החברתי של העניין, לא העניין הביטחוני כל כך מעניין אותנו. יש פה עניין של תחושת אפליה של אזרחים.
קריאה
אנושי.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתם יכולים לעשות את הבידוק שאתם חושבים שצריך לעשות, ואנחנו לא מתערבים, ואתה לא חייב לומר מה, ולשמור על כבודם של הנוסעים. זו הנקודה, ועל זה אתה יכול לדבר חופשי.
זוהר גפן
בסדר גמור. בעניין של איך בודקים, אני כמובן לא אכנס לפרטים, אבל המדינה קובעת איך בודקים. לא אנחנו. המדינה מנחה, אנחנו גוף שעושה את העבודה בדיוק לפי נהלים מוגדרים וברורים, שבהם אנחנו פועלים, וזה מתוקף המדינה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
השב"כ, יעני?
זוהר גפן
מתוקף המדינה, מהגופים המנחים הרלוונטיים.
שלומית אבינח
כן, כן, זאת התשובה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נשאלת עכשיו, ואני שאלתי את השאלה לא סתם איפה המוסד ואיפה השב"כ. אמרו שהזמינו אותם ולא הגיעו. זה ברור, מה.
זוהר גפן
עכשיו, למרות זאת, רשות שדות התעופה, שאני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האמת היא, שהנושא שלנו הוא לא נושא ביטחוני.
זוהר גפן
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
הנושא שלנו הוא נושא חברתי אזרחי לחלוטין.
זוהר גפן
נכון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אבל הוא אומר לך, זה אחד מנוגד לשני, עם כל הכבוד, ואני מכבד, בוא נהייה קצת יותר שקופים ויותר פיירים, הוא אומר שהוא מקבל את ההנחיות משם. אז מה זאת אומרת? אני מבין שזה נושא אנושי לחלוטין, חברתי תרבותי לחלוטין. אבל זה לא זה. הלוואי וזה היה ככה. זה לא רק זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה התשובה שאנחנו רוצים לשמוע.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה לא רק זה. הלוואי וזה היה רק זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תן לו לענות על העניין הזה. הרי אתה לא מצפה שהוא יספר פה מהם דרכי הבדיקות. גם אני לא רוצה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא, לא על זה מדובר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כאזרח לא רוצה לדעת.
קריאה
לא, אנחנו לא רוצים לדעת.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא על זה מדובר. בטח לא על זה מדובר.
היו"ר ישראל אייכלר
רק על העניין – איך אתה מונע אפליות והשפלה.
זוהר גפן
אז אני אענה. תחת הנחיות הבדיקה המחייבות של המדינה אנחנו ברשות שדות התעופה בישראל, בנתב"ג, עושים הרבה מאוד על מנת לשפר את התחושה וכדי לצמצם ככל האפשר אי נוחות של מעבר אזרחים ובכלל נוסעים בנתב"ג. ככלל, כל הנוסעים מבחינתנו הם לקוחות שלנו. תודעת השירות מאוד מפותחת בנתב"ג, אנחנו עושים הרבה מאוד. הרשות מפעילה מערכת שנקראת מערכת HBS, אני חושב שאדוני ביקר בה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן.
זוהר גפן
מ-2014 בעצם אנחנו מפעילים אותה, והיא מערכת של בידוק מזוודות אוטומטית. מה שהיה פעם, שזוכרים אולי מלפני עשר שנים ועשרים שנה, שבודקים מזוודות באולם בצורה לא נוחה, זה כבר לא קיים בנתב"ג. אין דבר כזה. כולם באים, עוברים בדיוק את אותו תהליך ושולחים את המזוודות למערכת שבודקת מזוודות באופן אוטומטי.
איוב אלבאז
אבל לי היה פתק בפנים שבדקו.
זוהר גפן
לא רק לך. להרבה אנשים. חלק מהמזוודות – בגלל התרעות של המערכת – פותחים. תטוס עשר פעמים, לפעמים יפתחו, לפעמים לא יפתחו. השאלה מה המערכת מזהה במזוודה. זה לא קשור אליך באופן אישי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא, זה גם אפשרי, לפעמים לוקחים כמה מזוודות פיילוט. זה לא קשור. לא על זה מדובר.
זוהר גפן
המזוודה שלך, אין לה שום דבר - - -
איוב אלבאז
לא, דרך אגב, זה לא מופיע פשוט, אני אומר לך.
זוהר גפן
אני מנסה להסביר. אז קודם כל, המערכת הזו - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז נחזור רק לנקודה הזו, שתהיה הבהרה – אבל אתם כן יודעים למי שייכת המזוודה. זה לא אקראי.
זוהר גפן
אני אגיד לך, ואני לא אכנס מעבר לזה לנושא המקצועי, מזוודות של המערכת שלנו נפתחות אם יש להן התרעות שהטכנולוגיה מייצרת. יש טכנולוגיה שבודקת מזוודות. לא ניכנס לפרטים המקצועיים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא צריך שום דבר, רק מה שאמר פה חבר הכנסת סעדי, או שאתה אמרת, שמאז הסיור שעשינו, זה עובר לאיזה קומה למטה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לוקחים את המזוודות, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא מעניין אף אחד מה שאתם עושים.
זוהר גפן
נכון מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה היא בהשפלה האישית.
זוהר גפן
אז רגע, בוא אני אשלים את התשובה ואני אענה. ולכן התהליכים שאנחנו מייצרים, והרשות, דרך אגב, השקיעה בזה בפיתוח באמת בעלות מאוד מאוד יקרה, ואנחנו מפעילים את זה עכשיו בכל מערכי הבידוק של רשות שדות התעופה, גם בטרמינל הפנים ארצי וגם במקומות האחרים שרשות שדות התעופה אחראית בארץ, וזו בשורה מאוד גדולה.
שלומית אבינח
על המעברים היבשתיים אתם גם אחראים?
זוהר גפן
המעברים היבשתיים זה לא אותו דבר כמו תעופה, זה עולם אחר לגמרי מבחינת בדיקה ביטחונית.

עכשיו, לגבי התחושות. באמת, שומעים את התלונות של האנשים שנבדקו בחו"ל, ולא סתם לא שמעתם את זה על אנשים שנבדקים בארץ, משום שהבדיקה הביטחונית היום היא אחרת לגמרי. אמר אדוני, איימן עודה, שהוא זוכר, כשאתה מגיע לנתב"ג היום אתה מרגיש, אני חושב שהיום ההרגשות הן אחרות לגמרי.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
לא אמרתי את זה.
זוהר גפן
סקרי שביעות הרצון שלנו הם מאוד גבוהים. אחוז התלונות - - -
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
אני לא אמרתי את זה. אני אמרתי שמורידים את המזוודות למטה, ארבע קומות למטה, לוקחים דגימה ובודקים. כלומר, יש אפשרויות בוודאי לא לפגוע בנוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אתה אמרת את זה. נכון.
זוהר גפן
ואני חושב שגם מהנתונים של שביעות הרצון של הנוסעים וגם מנתוני תלונות שאנחנו מקבלים מכל האוכלוסיות, ולקראת הדיון הזה העברנו קצת נתונים של תלונות, שדרך אגב, היינו צריכים לעשות עבודה מאוד ספציפית כי אנחנו לא בודקים תלונות של ערבים יהודים – בודקים תלונות של ישראלים, גם בתלונות אנחנו לא עושים הבדל, אבל בשביל הוועדה הלכנו תלונה-תלונה וחיפשנו – גם מספר התלונות הוא מצומצם מאוד, הוא קטן, הוא יחסית שולי.
שלומית אבינח
תגיד את זה לפרוטוקול.
היו"ר ישראל אייכלר
כתבתם לנו שנתקבלו בשנת 2015 – 55 תלונות מערבי ישראל בנושאי ביטחון, המהווים 7 אחוז מסך כל התלונות בענייני ביטחון.
זוהר גפן
נכון. עכשיו, טסו בשנה הזאת 16 מיליון נוסעים.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
אתה חושב שכולם מתלוננים?
זוהר גפן
אני מציין את מה שאני יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל בעיניי זה הרבה, 55 אנשים שהגישו תלונות.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
יש כאלו שאומרים – אין לי עניין.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הנה, אבל למשל זה מקרה של אחד, כמה הייתם באותו חדר?
זוהר גפן
כן, אבל זה לא בשדה התעופה, זה לא בנתב"ג, ידידי.
היו"ר ישראל אייכלר
הם מדברים על חוץ לארץ. תיכף נשמע מה קורה בישראל.
קריאה
זה בישראייר.
זוהר גפן
לא תמצא לא חדרים, ולא ריכוזים של ערבים, ולא שום דבר מהדבר הזה.
מריה ג'מאל
ברשותך, אני יכולה להפנות שאלה על העניינים הביטחונים?
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאת סיפרת קרה בארץ?
מריה ג'מאל
הדבר שקורה איתי בארץ, וברשותך, אני אשמח ל - - -
זוהר גפן
אני רק רוצה להשלים את התשובה, ואז תגיבי. רק להשלים. לא תמצא לא ריכוזים, ולא חדרים, ולא שום דבר של ערבים בארץ – לא כשאתה נוסע, ולא כשאתה נוסע, ולא כשאתה נוסע. אין דבר כזה. זה לא קיים. ולכן אנחנו עושים באמת ככל יכולתנו על מנת מצד אחד לשמור על ביטחון הנוסעים, כי זה התפקיד שלנו כחטיבת הביטחון, ומצד שני כרשות שדות התעופה להסביר פנים. רק עכשיו בשנה האחרונה, אני אתן דוגמה, טסו מאיתנו אלפים של ערביי ישראל לחאג', עמותת אונר"א, שאנחנו הטסנו אותם בשבוע שעבר, קם יושב ראש העמותה, שהיא עמותה שאתם מכירים אותה - - -
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
כן, כן.
זוהר גפן
היא מהצפון ועד רהט, והודה לנו, כי השירות שהוא והאנשים של העמותה מקבלים בנתב"ג, יוצא דופן.
איוב אלבאז
בסדר, אין יהודים על הטיסה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
זה לא הנושא שלנו.
שלומית אבינח
זה לא הנושא שלנו.
איוב אלבאז
אין יהודים על המטוס. אין אינטרס לבדוק.
זוהר גפן
לא, אבל אני מסביר מה שאנחנו עושים. אנחנו עושים הרבה מאוד דברים. פעם היו נוסעים דרך אלנבי, עומדים שעות בתוך האוטובוסים וסובלים, והיום באים לטוס ומרגישים נהדר. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו מצד אחד לשמור על הביטחון הגבוה של הטסים, ומצד שני לתת רמת שירות טובה, כמה שפחות הרגשות לא נעימות של כל הקהל. מזוודות נפתחות, ודרך אגב, מרבית המזוודות שנפתחות הן מזוודות שנפתחות וזה בכלל לא קשור לערבים ויהודים, אין לזה קשר, זה לא מקוטלג.
היו"ר ישראל אייכלר
קורה שמזוודה לא מגיעה בגלל הבדיקות האלה?
זוהר גפן
בגלל הבדיקה הביטחונית? לא. מה שצריך לפתוח – אנחנו פותחים, שמים פתק שפתחנו.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה עולה למטוס?
זוהר גפן
בוודאי שכן. בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא כמו שקרה בחוץ לארץ עם המזוודה שלו, שלא הגיעה.
זוהר גפן
אני מהארץ, לא מחו"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מהארץ. אנחנו תיכף נעבור לזה, כן. אני רוצה לשאול את החברים, פה בארץ אתם גם מרגישים את אותה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן, אבל מריה התייחסה לארץ.
מריה ג'מאל
עשר פעמים מתוך עשר הפעמים שנסעתי בנתב"ג עבדתי בידוק רנדומאלי של כבודת היד. מה שקורה, שלפעמים בכבודת היד יש לי את כל הדברים איתי, כי אני נוסעת לפעמים ב-carry on, ואת התיק פותחים בפני כל האנשים. ביקשתי מספר פעמים לעבור איזושהי מחיצה, לבדוק את הביגוד האישי במחיצה נפרדת, פרטית, ואמרו לי שאין.
זוהר גפן
אוי ואבוי אם אני אשים אותך מאחורי מחיצות. יגידו – ערבים שמים מאחורי מחיצות.
מריה ג'מאל
אז אתה רוצה שהביגוד שלי ייפתח מול כולם?
זוהר גפן
לא. אנחנו פותחים - - -
מריה ג'מאל
אז גם לזה צריך פיתרון. זו בעיה שאולי אתה לא מודע אליה, אבל היא קיימת.
זוהר גפן
כן, אני מודע.
מריה ג'מאל
זה לא העניין של התיקים שאתם בודקים אותם למטה – מעולה, מצוין. גם לזה צריך להימצא פיתרון. זה שאומרים לי בדיקה רנדומאלית זה מצחיק, כשכל הפעמים אני נבדקת זה לא רנדומאלי, קודם כל. ואז איך פותחים את תיק היד.
זוהר גפן
כולם נבדקים בתיק היד, לא רק את.
מריה ג'מאל
כל הערבים עומדים מאחוריי בתור.
אלין חורי
סליחה, והכינור של הישאם לא נבדק. אני צריכה תשובה – למה הכינור של הישאם לא עבר שיקוף ולא בדיקה אחרת.
זוהר גפן
אני בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
אז רגע, זוהר, כיוון שקיבלנו מיושב ראש הכנסת לסיים, כי הדיון שלנו הוא מחוץ לתקנון, אז תוך עשר דקות אני חייב להיות בחוץ כולל הסיכומים. אז מה שהבנתי ממך, שפה בארץ המצב הרבה יותר טוב מאשר בחו"ל.
איוב אלבאז
לא, זה לא נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
רק שנייה. אבל יש נקודה אחת שאמרה הגברת – יכול להיות, שנוח לו לאדם, שאם אתה רוצה לפתוח לו את הכבודה האישית, ושלא כל הסובבים יראו מה יש לו בפנים, שייתנו לו איזו פינה, לבחירתו, אם הוא רוצה? תבדקו את זה.
זוהר גפן
אני אענה על זה. קודם כל, תשים אדם מאחורי מחיצה, הוא יגיד – אתה שם אותי מאחורי מחיצה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, זה ברור, אם תשים אותו בכוח. אבל אם הוא יבקש?
זוהר גפן
רגע, שנייה, אני אומר, אנחנו פותחים בעמדה של הריבוע למעלה סדר גודל של כל נוסע שלישי או רביעי, מכל מיני צרכים – מצפצף בשער מגנומטר, צריך להוריד חגורה, צריך לפתוח את התיק אם רואים משהו בשיקוף, או שהתיק לא חדיר. בממוצע, אחד משלושה נבדק. הוא בטח לא ערבי, האחד מהשלושה הזה.
מריה ג'מאל
טוב. בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
את מדברת בבידוק האישי?
מריה ג'מאל
אחרי שעוברים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אלפי אנשים בודקים. גם אותי בודקים לפעמים.
איוב אלבאז
לא, לא, לא, יש בידוק רגיל ויש בידוק נפרד.
היו"ר ישראל אייכלר
שעובר עם המסילה הזאת?
מריה ג'מאל
הבידוק לפני הדיוטי פרי.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לפני הדיוטי פרי. יש שני בידוקים, אדוני.
אלין חורי
אני רוצה תשובה מאל על. אני לא יוצאת מפה בלי תשובה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש שני בידוקים – בידוק רגיל של כולם, ובידוק של הערבים, שמנגבים להם את הטלפון, נעליים, מכניסים למכשיר, גילוי פצצות.
היו"ר ישראל אייכלר
אה-אה. זאת אומרת, מעבר למה שפותחים?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה נלקח לצד.
היו"ר ישראל אייכלר
כי הרי פותחים לנו לראות אם יש שם בקבוק מים, חס וחלילה. זה גם לפעמים מרגיז.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם בארץ אתה נלקח לצד.
זוהר גפן
אנחנו גם לא לוקחים מים.
היו"ר ישראל אייכלר
אצלכם לא, אבל בחוץ לארץ לוקחים לנו את המים.
אלין חורי
בחו"ל לוקחים מים לכולם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תיכף חוץ לארץ, אבל זוהר, שאלה קצרה – האם אתה יכול להכחיש שהזהות הלאומית של הנוסע לא משחקת תפקיד בהתייחסות אליו בבידוק?
זוהר גפן
אני לא מתייחס לנוהלי הבידוק הביטחוני. זה לא הפורום וזה לא המקום.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה לא יכול להכחיש את זה?
זוהר גפן
לא יכול להתייחס לזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא יכול להתייחס לזה?
זוהר גפן
לא יכול להתייחס לזה. חבר'ה, אל תבקשו ממני - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, זה כל כך מתבקש אבל.
זוהר גפן
אני לא יכול להתייחס לזה.
קריאה
אז כבר אמרת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז זה העניין. אם אתה לא יכול להתייחס – זה העניין.
זוהר גפן
אני לא מתייחס לנוהלי הביטחון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מול המצלמות אין לך בעיה להגיד שאין הבדל. אבל כאשר יש הבדל – יש לך בעיה, אז לא אמרת. אז כבר אמרת.
קריאה
אם הם עונים ככה פה בכנסת, איך הם עונים לאזרחים?
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אני רוצה לתת לאל על את רשות הדיבור. אל על, יש לכם עכשיו בעיה קשה מאוד, כי אם בנתב"ג זה אפשרי בלי כל הסיפורים האלה, למה בחוץ לארץ אתם צריכים לעשות דברים כמו ששמענו פה?
מריה ג'מאל
גם ישראייר.
היו"ר ישראל אייכלר
גם ישראייר – אותה שאלה. בפרט מה שהם סיפרו על הכינוס.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שמעת על כינור, שמעת על חדר – זה כמו בית סוהר בעצם לפני הטיסה, זה קלקל להם את כל החופשה.
היו"ר ישראל אייכלר
ובידוק כפול – למה צריך בידוק כפול, זו השאלה.
חיים צור
שלום, קוראים לי חיים. כשהגענו לפה התבקשנו להתייחס רק לאירוע של גברת מריה. לא הכרתי את האירועים האחרים ולא התייחסתי אליהם, לכן אמרתי שאני לא מכיר את זה.
איוב אלבאז
אנחנו בתביעות פה.
חיים צור
סיפור קצר – נכנסתי היום למשכן הכנסת ובדקו אותי גם, דרך אגב.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בודקים את כולם.
חיים צור
וחלק מהנוכחים פה עברו איתי ביחד. ואחרי שעברתי, הבודק קרא לי. אחרי שעברתי, כבר הייתי ביציאה מהחדר, הוא קרא לי, לקח את התיק ופתח את התיק, אומר לי – 'אני צריך לבדוק את התיק'. הוא ראה את הדבר הזה, כנראה, בשיקוף, והוא חשב שזה משהו מסוכן. עברתי בידוק כמו כולם. המכונה, כנראה, התריעה, הראתה משהו, ואני נבדקתי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא נפגעת?
חיים צור
לחלוטין לא. ראשית, כדי לעשות סדר, אנחנו גוף שנותן אבטחה לכל התעופה הישראלית בחו"ל. קרי, אמנם אנחנו נקראים אבטחת תעופה אל על, אבל אני נותן אבטחת תעופה גם לישראייר, האנשים שלי, גם לארקיע וגם לאל על. אז אם יש הערות אז זה אליי ולא לישראייר, כי אנחנו נותנים את האבטחה.

שנית, אני חושב שכל חברות התעופה, אחד הדברים הראשונים שהם רוצים זה לעשות ביזנס, והעובדה שיש פה ציבור מאוד גדול שקורא מדם לבו שהוא לא רוצה לטוס בחברות האלה, לדעתי זה פוגע בחברה עצמה. אני לא חושב שהחברה הייתה רוצה את זה. אמה מה? אנחנו עובדים לפי הנחיות של המדינה, כמו שזוהר ציין. זוהר עובד בארץ, אני עובד בחו"ל.

יש הנחיות מאוד מאוד ברורות, והאנשים שלי, שחתך הגילאים שלהם הוא בין 22 ל-23, פשוט מבצעים את ההנחיות. אוי ואבוי לי אם הם לא יבצעו את ההנחיות. אני מקפיד מאוד שיבצעו את ההנחיות, קלה כגדולה או כבחמורה, לאור העובדה שיש איום מאוד מאוד רציני על התעופה בכלל.

במקרה של הגברת מריה, אנחנו מנסים לייצר מצב שהבידוק לא יהיה בחזית. היא ירדה למקום, שמדינת ישראל השקיעה הרבה מאוד כסף לבנות חדר מסודר, מאוד נעים ומאוד נוח, וכמו שהיא ירדה לבידוק, היא יכולה להעיד, היו שם עוד חמישה נוסעים, אזרחים אחרים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שאינם ערבים?
חיים צור
שאינם ערבים, והם נבדקו.
היו"ר ישראל אייכלר
ראית שם מישהו שהוא איננו ערבי?
מריה ג'מאל
הייתה שם מישהי שישבה בכניסה, מחו"ל, זרה, וחוץ ממנה לא היה אף אחד בחדר.
אלין חורי
טוב. מה לגביי?
חיים צור
גבירתי, שנייה. ולכן אנחנו עובדים לפי הנוהל. אני אישית מודד את שביעות הרצון של הנוסעים מהבידוק הביטחוני, ודרך אגב, לא רק מהבידוק, אלא גם מהאדיבות וההמתנה. הציונים שלנו טובים מאוד.

אני מסכים עם מה שאומר אדוני, שכל מקרה זה המאה אחוז שלו, זה לא מעניין, וגם כנראה 55 אירועים בנתב"ג – בכל מקום זה המאה אחוז. אני עוד פעם חוזר ומדגיש, שאנחנו עושים את זה לפי ההנחיות של המדינה ועובדים לפי איזשהו תו תקן.

כמו שאמרתי, מנסים לעסוק הרבה בנושא הזה, הן בהסברה של העובדים שלנו איך להתנהג, יש לנו באגף תקן שמטפל רק בנושא הזה, אני במקרה דובר ערבית, אז אני מקיים קשר מעבר לאחריות שלי עם הרבה נוסעים דוברי ערבית כדי לסייע ולעזור, ובסופו של דבר, כמו שנאמר, אנחנו עובדים באיזשהו תו תקן, שאנחנו לא יכולים לחרוג ממנו.

לגבי האירוע של בנך – אני ניסיתי להתכתב כדי ללמוד את זה. אני לא מכיר את זה. אני אהיה מוכן להיות איתך בקשר, לתת לך הסבר ולדבר איתך על הנושא הזה מ-א' עד ת'.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נשמח לקבל דיווח של הבירור שלכם, אחרי שתעשו אותו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ובירור של התלונה הזאת, לא רק שלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעביר לך גם את שלהם.
חיים צור
דרך אגב, אדוני, כל אירוע מתוחקר על ידינו מ-א' עד ת', הוא מגיע אליי, אנחנו בודקים את האירוע הזה. במקומות שלא היינו בסדר, אנחנו מתקנים ומסבירים לאנשים. במקומות שהעובד עבד לפי הנוהל, ולצערי הרב, אדם מאן דהוא נפגע, בין אם הוא נוסע כזה או נוסע אחר – צר לנו. כנראה שעבודת הבידוק היא לא עבודה נעימה, עבודת הביטחון, לצערי הרב.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. ולא נשכח, שיש בזה הכרח. לזה כולנו מסכימים. אנחנו לפעמים בלהט הדיון שוכחים את זה. מילה אחרונה לחבר הכנסת עבדאללה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, מילה אחרונה, אני לא אתעכב הרבה. קודם כל - - -
איוב אלבאז
אני יכול שאלה אחת לשאול אותו?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נבקש שוב, הוא לא יכול לענות לך עכשיו, הוא לא בדק.
איוב אלבאז
אני יכול לשאול אותך רק שאלה אחת?
חיים צור
בבקשה.
איוב אלבאז
מאז קום המדינה עד היום כמה פצצות תפסתם עם אזרח ישראלי ערבי?
קריאה
יש את יגאל עמיר, יש את ואנונו, יש כמה.
איוב אלבאז
לא, לא, אני רוצה נתון. שייתן לנו נתון – כמה פצצות נתפסו? אני נכנסתי לגוגל, לא מצאתי אף פעם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, השאלה שלך נשאלה.
איוב אלבאז
מאז קום המדינה עד היום אף פעם לא תפסו פצצה או משהו חריג בשדה התעופה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אבל את הפנייה שלך המנהלת שלומית תעביר לחיים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שתי פניות יש.
היו"ר ישראל אייכלר
את שתי הפניות, וגם את שיקוף הכינור – אנחנו נשמח לקבל את התשובות.
חיים צור
בשמחה, אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לאפשר לחבר הכנסת עבדאללה ולסכם את הדיון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה שאני מעכב אתכם עוד דקה וחצי. קודם כל, תודה על הדיון. זו לא פעם ראשונה. זו בעיה, או לא בעיה, זה מצב שאי אפשר לבטא בכמה מילים כדי להגיד שזה קשה. המילה קשה לא מתארת את המצב. מה שמפריע לי, מקומם אותי עכשיו זה הנאיביות שישנה כאן, זה אחד. ממש נאיביות. והנה, עובדה, אתם לא הייתם צריכים לבוא. עצם העובדה שלא בא השב"כ - - -
חיים צור
אבל אנחנו לא אחראים - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
רק רגע, לא הפרעתי לך. אני יודע. עצם העובדה שלא בא השב"כ ולא בא המוסד, הייתם יכולים להגיד – חברים, בלי השב"כ ובלי המוסד אין על מה לדבר. אני יודע, ונכון שאתם מבצעים את ההוראות הקפדניות מאוד של השב"כ והמוסד, ש-22 אחוז מהאזרחים הלגיטימיים כאן בארץ הם חשודים ביטחוניים. נקודה. נכון? אפשר לשאול את זה? – לא.

אבל מה שנאיבי יותר, אין לכם אפילו שיקול אחד, אפילו במיל אחד, שיקול אנושי. איפה הצלם האנושי שלכם בבדיקות? אני מדבר על זה. לא בגלל שאני נבדקתי, חבר הכנסת אוסאמה סעדי, אני נסעתי הרבה, כל אחד יש לו לא רק את הסיפור האישי שלו, את הסיפור המכאיב, הפגיעה המוראלית, הנפשית הקשה ביותר. רמיסת כבוד האדם. ממש רמיסה. אין לכם שיקול אחד, שאתם כבני אדם תתייחסו לבני אדם בצורה הזאת. השב"כ והמוסד – אני יודע, זה השב"כ והמוסד, ואנחנו ניאבק על זה בכנסת, בסדר. אבל איפה השיקול שלכם האנושי? איפה? זה הכל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך. אני רוצה לסכם את הדיון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל רק בסוף – אז גם אתה, אתה לא יכול להכחיש או לאשר שהשייכות הלאומית לא משחקת תפקיד בבדיקות?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה אכן ככה. זה מובן. זה אכן ככה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוא נשמע מה שהוא אומר.
חיים צור
אני לא יכול להתייחס לשאלה הזאת.
זוהר גפן
לא מתייחסים לנוהלי בידוק.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, מובן.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, אני רוצה לסכם את הדיון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
קיבלנו תשובה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
השאלות המעליבות, השאלות המשפילות ששואלים אותם, אתה מבין יותר טוב ממני איזה שאלות אתם שואלים שם את הבחורות, את האנשים, את הילדים הקטנים, אותי, איזה שאלות, לא רק מעליבות. הייתי רוצה פעם אחת שמישהו מכם שאין לו שיקול אחד, שיעמוד וישמע את השאלות האלה, איזו הרגשה השאלות ייתנו לו.
היו"ר ישראל אייכלר
דוקטור מערוף, אני רוצה להודות לך על הדברים. אין ספק שכולנו, כולל אנשי אל על, כולל אנשי נתב"ג, כולל אני וכולל אתה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
וסליחה. באמת סליחה. אבל זה כואב מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
וכולנו רוצים שני דברים – א', שחס וחלילה לשום מטוס לא יעלה שום דבר שעלול לפוצץ אותו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נכון. נכון. נכון.
קריאה
הם נוסעים. אבל הם היו איתו בטיסה. הם היו בטיסות.
היו"ר ישראל אייכלר
כולנו. כולנו. כולנו. אני ראיתי את התמונה של המטוס במצרים שנפל בסיני, הלב שלי נקרע, בגלל שחשבתי איך שזה בוער ו-150 אנשים נשרפים שם על לא עוול בכפם. זה ברור.

מצד שני, ברור שאנחנו רוצים לשמור על כבודו של כל אדם. ואני דווקא כיהודי חרדי מרגיש הרבה הרבה פעמים מה זה נקרא כשאתה מגיע למקומות, לא בשדות התעופה ולא בעניין התעופה, בנושאים אחרים, כשאתה מגיע למקום שלא אוהבים אותך. לכן אני מבין את הרגשתכם.

בין זה לזה, נמצאים האנשים הטובים האלה, שהם בסך הכל רוצים שכל נוסע יגיע בבטחה, בשלום, מאיפה שהוא בא עד שהוא נוסע.

ולכן הוועדה מבקשת לאפשר את הבידוק השוויוני, כמה שאפשר לדעת שכל אדם וכל אזרח ייבדק באופן שוויוני. שוויוני זה נקרא – לשמור על כבוד האדם.

הוועדה מברכת על העובדה שהורידו את העניין של המזוודות למטה. היינו באמת בסיור עוד כשהייתי חבר בוועדת הכלכלה, היינו שם בסיור עם חבר הכנסת אחמד טיבי, והמנכ"ל של שדה התעופה הראה לנו, ואז זה היה עניין עתידי – עוד מעט לא יהיה דבר כזה פתיחת מזוודות, הכל ירד למטה – וזה היה דבר חשוב מאוד.

צריך למצוא דרך גם בבידוק האישי שעושים, שאם יש איזשהו צורך בבדיקה נוספת, שזה ייעשה באופן מכובד. שאדם לא ירגיש שבגלל שהוא זה ולא אחר, לכן עשו לו את זה, אלא בגלל שרוצים לבדוק את המזוודה. זה לגבי הארץ.

בחוץ לארץ אנחנו נעביר למר חיים צור את הפניות של החברים, של הפונים שהיו פה. אתה תבדוק את זה באופן אישי. תן להם תשובה ותיתן לנו תשובה.
חיים צור
הם קיבלו תשובה, לדעתי.
מריה ג'מאל
התשובה היא – הנהלים. ככה זה לכולם, אני חושבת. לא?
איוב אלבאז
אותה תשובה – אל על פועלת על פי הנחיות - - -
אלין חורי
הבן שלי אמרו לו – 'אלה ההנחיות, אסור לנו לעשות לכינור שלך שיקוף. אלה הן ההנחיות, אתה צודק, אתה מדבר פילוסופיה' - - -
מריה ג'מאל
אז זו התשובה שתקבל.
איוב אלבאז
לא, לא, אני קיבלתי את הביקורת, שזאת התגובה שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא נאמר ככה, אם התשובה הקודמת סיפקה אותך, הרי לא היית פונה אלינו. אני רוצה תשובה שתספק גם אותנו.
אלין חורי
גם אותי.
היו"ר ישראל אייכלר
שתיבדק באופן אנושי.
קריאה
לבחון שוב את הדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
ושוב, אני מדגיש, חבר הכנסת מערוף, אני לא יודע אם אתם תסכימו איתי, חבריי, אני לא מעוניין ולא רוצה שהם יספרו לי מהם השיקולים הביטחוניים. אני רק רוצה – איך הם מונעים פגיעה בזכויות האדם ובכבוד האדם, בין אם הוא יהודי, חרדי, חילוני, ערבי, ספרדי ואשכנזי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בסדר. לא להשפיל. בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לכם, שהיה פה חבר כנסת אחד, שהוסיף לשמו את 'הכהן', כי הוא היה כהן.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן. כרמל שאמה.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה לא עזר לו. אז יש מצב, שהרבה אנשים מרגישים, והוא לא חייב להיות ערבי בשביל זה. זו מציאות כזאת שקיימת. אגב, זה בכל חברה. אתה חושב שבניו יורק הם לא מסתכלים?

לכן הוועדה מברכת על החברים שהגיעו לכאן, גם על הפונים, ואנחנו נחכה לתשובות ונהייה איתכם בקשר. ביקש חבר הכנסת ג'בארין שנעשה אולי פעם סיור.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נכניס את זה לתוכנית העבודה, נראה מתי זה יהיה, ואנחנו מאוד נשמח לשרת את כולכם. תודה שבאתם, תודה לכולכם, תודה לכם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:09.

קוד המקור של הנתונים